Thursday, June 12, 2008

MASA DEPAN UMNO

1. Pada Pilihanraya Umum 2008 sesuatu yang tidak pernah berlaku dalam Pilihanraya Umum sebelumnya telah berlaku. Sebilangan yang tidak kecil daripada ahli dan penyokong biasa UMNO telah undi parti lawan atau merosakkan undi atau tidak mengundi.

2. Hasilnya Barisan Nasional telah kalah di lima buah negeri dan satu wilayah. Di lain-lain negeri di Semenanjung kemenangan Barisan Nasional adalah tipis. Walaupun Barisan Nasional menang di peringkat pusat tetapi gagal mendapat dua pertiga daripada kerusi Dewan Rakyat seperti yang biasa dimenangi sejak merdeka oleh Perikatan dan Barisan Nasional.

3. Umum akui bahawa ada mesej yang hendak dihantar kepada Barisan Nasional dan pemimpinnya oleh pengundi. Tetapi hingga sekarang ternampak jelas bahawa pemimpin Barisan Nasional terutama Presiden UMNO dan Pengerusi Barisan Nasional, tidak dapat memahami mesej yang dihantar atau tidak tahu mentafsir mesej berkenaan.

4. Ini sudah tentu mengecewakan mereka daripada ahli UMNO terutamanya yang dengan hati yang sedih dan tangan yang menggeletar mengundi parti lawan. Tetapi kekecewaan ini tidak terhad kepada mereka sahaja. Kekalahan UMNO yang teruk telah mempengaruhi ramai orang Melayu yang lain. Dan sikap baru di kalangan orang Melayu ini akan menghakiskan lagi sokongan kepada UMNO.

5. Hari ini orang Melayu terbahagi kepada empat kelompok.

6. Yang pertama ialah mereka yang akan bersama UMNO walau apapun yang terjadi kepada UMNO atau negara. Golongan ini adalah yang terbesar dalam UMNO dan sokongan mereka menyakinkan pimpinan UMNO bahawa mereka selamat dan UMNO selamat.

7. Kumpulan kedua ialah mereka yang pada Pilihanraya Umum ke 12 telah undi parti lawan atau merosakkan undi atau tidak mengundi.

8. Kumpulan ini terkejut dengan hasil tindakan mereka. Mungkin ada yang menyesal. Tetapi lebih ramai daripada mereka yang kecewa dan semakin marah kerana “pengorbanan” mereka tidak mendatangkan hasil yang di harapkan.

9. Kumpulan ini akan berusaha menyampaikan mesej yang lebih keras. Jika tidak juga di hirau mesej mereka, sikap mereka akan diperlihatkan pada Pilihanraya Umum ke 13 dengan mengundi parti lawan terus.

10. Kumpulan ketiga ialah mereka yang telah undi parti UMNO tetapi kecewa dengan sikap pemimpin yang tidak mahu bertanggungjawab terhadap kekalahan parti, yang menafi parti kalah, yang menyalahkan orang lain, yang tidak mahu mendengar pendapat ahli, tidak membenar ahli mengkritik, tidak benar ahli dengar pendapat orang lain, yang tidak mahu membenar pindaan kepada kuota, yang larang EGM (Extraordinary General Meeting), yang sering berkata ekonomi kukuh dan baik sedangkan rakyat menderita, yang kata inflasi hanya 5% sedangkan harga minyak naik 40%, harga ayam 100%, harga beras sekali ganda dan lain-lain lagi, yang semuanya jauh lebih mahal dari 5%. Mereka bosan dengan kenyataan-kenyataan pemimpin yang mendakwa benda yang tidak benar berkali-kali.

11. Mereka ini sudah tidak lagi berminat untuk menyokong UMNO dalam pilihanraya.

12. Pemimpin UMNO tidak dapat mengenali mereka kerana mereka tidak memperdengarkan rintihan mereka dan mereka bukan ahli Jawatankuasa Cawangan atau Bahagian yang sering mencium tangan pemimpin, yang boleh di arah oleh pemimpin.

13. Seperti kumpulan yang telah undi parti lawan dalam Pilihanraya ke 12, mereka berdiam tetapi akan bertindak di Pilihanraya Umum ke 13 dengan tidak mengundi UMNO atau tidak mengundi langsung atau rosakkan undi.

14. Kumpulan keempat adalah golongan muda dan yang berpelajaran termasuk ahli professional. Kebanyakan mereka ini bukan ahli UMNO dan bosan dengan UMNO. Mereka berpendapat samada UMNO tidak relevan atau UMNO adalah kumpulan pengampu yang hanya ingin mendapat sesuatu bagi diri mereka, justeru itu tidak ikhlas walaupun semasa cium tangan.

15. Ramai mereka ini berpendapat UMNO adalah parti perkauman yang sudah tidak berguna lagi. Malaysia adalah hak semua rakyat berbilang kaum Malaysia. Justeru itu tidak mengapa jika mereka pilih parti pelbagai kaum walaupun ternampak jelas yang parti-parti ini sebenarnya diperalatkan oleh kaum tertentu.

16. Kumpulan (2), (3) dam (4) mungkin tidak sebesar kumpulan (1) jumlahnya tetapi mereka menjadi kumpulan penentu. Dalam pilihanraya kemenangan atau kekalahan di sebabkan oleh sebilangan yang kecil sahaja daripada pengundi. Jumlah pengundi mungkin besar tetapi perbezaan antara yang menang dengan yang kalah biasanya tidak sampai pun 5% daripada jumlah pengundi yang mengundi.

17. Jika jumlah kumpulan (2), (3) dan (4) hanya 5% daripada jumlah pengundi dan mereka tidak mengundi parti yang menang dahulu, parti itu akan kalah. Jika mereka memberi undi mereka kepada parti lawan, parti berkenaan tetap akan menang.

18. Dalam Pilihanraya Umum ke 12 kelebihan undi pada Barisan Nasional amat kecil peratusannya. Jika kumpulan (2), (3) dan (4) tarik keluar hanya sedikit sahaja daripada undi mereka jika mereka beri kepada parti lawan, Barisan Nasional tetap kalah.

19. Jika tidak ada usaha untuk menawan hati kumpulan (2), (3) dan (4) Barisan Nasional tetap akan kalah pada Pilihanraya Umum ke 13.

20. Pemimpin Barisan Nasional, terutama Pengerusi Barisan Nasonal, dan Presiden UMNO boleh berseronok sekarang dan bermegah-megah dengan apa yang dipercayai sebagai sokongan tidak berbelahbagi dan cium tangan ahli-ahli UMNO. Tetapi ingatlah ramalan untuk sapu bersih semua negeri dan memenangi 2/3 Parlimen Pilihanraya Umum ke 12 sebenarnya adalah khayalan, penipuan diri kerana asyik dengan sandiwara-sandiwara yang diadakan oleh mereka yang hanya ingin membodek pemimpin.

21. Ingatlah apabila UMNO tidak relevan lagi dan hancur berkecai, orang Melayu dahulu, sekarang dan yang akan datang akan kutuk mereka yang kerana kepentingan diri, kerana takut, kerana tamak telah menghancurkan UMNO yang mereka sayangi.

599 comments:

«Oldest   ‹Older   401 – 599 of 599
Unknown said...

Tun,

Kalau ingin UMNO terus berkuasa demi orang melayu, pemimpin UMNO yang ada sekarang harus berani untung menentang AAB.

Saya rasa orang yang sesuai ialah Muhyiddin Yassin. Najib hanya pengikut yang tak berani untuk bersuara untuk kebenaran.

Teruskan perjuangan Tun.

Kami bersama Tun.

qaz said...

Dear Tun,

Agree with you on the categories of voters existing and that UMNO is getting more and more irrelevant by the day. So what do they need to do apart from AAB quitting, which I strongly agree. Frankly Tun, don't see any one right now in UMNO that could effectively change the direction that UMNO is heading. From what I gathered from my friends, who are mostly the younger generation, their thoughts on the irrelevancy of UMNO are quite entrenched. I for one would like to change their mindset but current situation definitely does not help.

mee said...

Very good article as usual but the the thing is i don't think that group (4) is a small group, I'm in group (4) which i think also give a big influence to the other groups..

The Eugenist said...

Salam Tun..

Mengikut Tan Sri Sanusi, UMNO akan pupus dalam 2-5 tahun lagi. Mungkin itu antara sebab mengapa kontrak beliau di UIA tidak diperbarui.

Walau bagaimanapun Tun, UMNO itu satu parti yang "impotent" seusia parti itu. andai tiada usaha untuk memrevolusikan parti itu, UMNO akan menjadi semakin "impotent".

Apa gunanya Presiden UMNO menjadi Pengerusi BN tetapi parti-parti lain memandang jelik terhadap parti UMNO?

Salah UMNOkah atau salah pemimpin?

Tan Sri Sanusi juga menambah, jika Pak Lah boleh menjadi PM, siapa pun boleh menjadi PM. Satu sindiran yang cukup-cukup tajam.

UMNO, mungkin akan menjadi tidak relevan lagi seandainya pemimpin lain bersikap diam dan lihat.

Satu revolusi perlu dilakukan untuk menyelamatkan parti ini.

HESMEL FAZNEE FAISAL

hafizzulkarnain said...

betul kata Tun...nak mengundipun dah tak ada semangat...zaman sekarang ni,kita mengundi untuk apa pun dah tak tau..kalau dulu2 nampaklah hala tujunya...bukan kate nak mengundi je dah tak ada semangat,nak sambut merdeka pun rasa lemah je..

ONG 志强 said...

Salam Tun,

I think your perspective is relevant to all component parties within BN.

The Botak Man said...

Salam TDM,

I am from Group 4 and I can agree with one of the comments i.e. UMNO is not professionally run. Terlalu ramai penyangak. Penyangak was the term you used widely to describe Currency Traders during the 1997/98 crisis.

What do penyangak do? They rob everyone else while enriching their inner circles of friends and, of course, family.

TDM, you must forgive Pak Lah! Why? Because:
(1) nobody wanted him when he was on sabatical leave. For 3 years, he was a loner and the only 'friends' he had was his immediate family members and one or two others;
(2) his mental capacity is suspect. If we were to use the analogy of Intel processors (CPU), his would be 8084 (dinosaur time) compared to yours, the Intel P4 Duo Core!

Intel 8084 is sufficient as long as it is on sabatical mode! In today's world, leaders need to have, a minimum, Intel P4.

Of course, then we also need sufficient RAM memory! In the ages of dinosaur, a 32k memory is sufficient but in this age of 'so-called' globalisation, we need at leaset 4GB of RAM!

So even if Pak Lah's "kitchen cabinet" ministers can provide the minimum input required for "safe mode" functioning of the country, his dinosaur age mind cannot processes these minimal information. So the flip-flop knee-jerk policies are only to be expected.

Finally, so please do try hard to forgive Pak Lah for his actions and inactions!

Dain Bramage said...

Tun,

Dont u have anything nice to say about something?

rams609 said...

Dear TUN,

Today Najib said he's a true UMNO boy and he's sticking to his "core values", It's not about cowardice for not wanting to take over the reign as the UMNO Presidency.

I SMILED AND I LAUGHED AT THE LACK OF INTELLIGENCE ON HIS PART.

ONE, THE HOUSE IS BURNING AND HE DOES NOT WANT TO BRING DOWN THE HOUSE THAT HIS FATHER BUILT.

TWO, THE SHIP'S SINKING. THE PASSENGER ARE SCREAMING. BUT HE'S GONNA WAIT UNTIL THE ADMIRAL PASS ON THE BATON TO HIM. HE IS GOING TO KEEP ENJOYING THE BAND PLAYING ALA THE TITANIC.

Some bird -brain we have there to move this country forward.

SPEAKING AS AN ORNINARY RAKYAT, FOR THE LACK OF ANY SOUND LEADER IN THIS COUNTRY AND 'THOUGH I AM NEVER AN ANWAR FAN...WITH THESE KIND OF STUFF THE UMNO SO-CALLED HEADS ARE FLAUNTING, I JUST DON'T CARE IF ANWAR BECOMES THE NEXT PRIME MINISTER.

FOR WHATEVER MISDEED HE'S DONE BEFORE, AS A NORMAL HUMAN BEING THERE'S ROOM FOR CORRECTING ONESELF AND TO REPENT.

I KNOW DSAI HAS HIS OWN AGENDA BUT, I AM BLOODY SURE HE'LL BE BETTER THAN THESE CURRENT TWO BLOKES MANNING THE NATION.

To my Malaysian brothers and sisters, Najib is not reflecting a Malay attitude but only an UMNO attitude.

As a true Malay, I'll help put out the fire fast. I won't just watch.

As atrue Malay, I'll force the Admiral to take swift action to save the passengers.

I won't be enjoying the band with the screams and shout of the people around.

I have ears.

I have eyes.

but as a true Malay, I have balls!

xyfix said...

Assalamualaikum Tun..

First of all, To Hong.. thank you for being understand for what Malay concern. Definitely true.. Inilah realiti yang kaum Cina perlukan. And I appreciate for what you're said. Sekiranya kaum Cina amat sukar mencari makan, apatah lagi kaum Melayu seperti kami yang dari pendapatannya jauh lebih rendah dari kaum Cina. Dan disebabkan perkara tersebutla, kami sendiri telah hilang kepercayaan kepada Pak Lah.

Buat Tun Dr M yang amat dihormati, saya sebagai seorang yang termasuk dalam golongan ke-4, ingin melahirkan kekesalan diatas apa yang terjadi di Malaysia ketika ini. Saya ketika ini terasa seperti hendak lemas hidup di Malaysia ini. Dengan pendapatan yang sederhana pun belum mampu dapat hidup selesa. Apatah lagi rakyat yang pendapatan rendah (bawah RM1000).

Sepanjang PakLah menjadi PM, ini adalah kali ke4 harga minyak naik. Walaupun dizaman Tun harga minyak naik juga, tapi tidak sebanyak dizaman PakLah, dan tidak pula membebankan rakyat. Jadi secara ekonominya, dapatlah disimpulkan PakLah telah gagal dalam menguruskan ekonomi Malaysia.

Oleh yang demikian, saya amat berharap agar Tun membantu pemimpin yang boleh diharap, bagus dan tidak lupa diri seperti Pak Lah untuk naik dan membawa perubahan untuk UMNO. Kita tidak mampu mengubah UMNO dari luar, melainkan UMNO kalah dalam Pilihanraya ke 13 nanti. Jadi bantulah ahli UMNO, pemimpin UMNO yang berkaliber agar bangsa Melayu akan terus memimpin di bumi bertuah ini. Cukuplah lebih 5 dekad kita dijajah oleh bangsa asing.

Semoga Tun akan diberi kesihatan berpanjangan agar dapat memberi idea, dan membantu masyarakat Malaysia, khususnya masyarakat Melayu mencapai taraf hidup yang lebih sempurna.

Terima kasih.

i.am.malay.

Heical said...

Betul kah dakwaan nncckkll 12/6 2.56pm. Tun kena jawab betul atau fitnah.Kalau fitnah pancung dia.

tbpin said...

u are right and there will be more fights later on

pakbelalang said...

Dear Tun,

I would like to express my congratulations to Najib for declaring publicly not to challenge Pak Lah. It is good for him. After all Najib's personal affair appears to be all in a mess. This is very glaring by the amount of accusations and allegations made by bloggers and other media who seem to know what is really going on about Najb's personal affair. With such rampant bad publicity about Najib, it reflects how damaging it will be if he were to take over the helm of UMNO presidency. UMNO could not afford to have another haprak and HP6 President with such a perceived personal bad behaviour to the eyes of the public.

So now the challenge is open to everybody. The best person to take over and challenge Pak Lah is either Tengku Razaleigh or Mahyuddin Yasin. These two gentlemen have the material to lead UMNO and become the next Prime Minister.

Rumours circling in town have always been saying that Najib is a person who seems to be like a man who is "timid" in character at home and in the office. How far this is true about Najib "would reveal nothing more than what the public have already known" rightly or wrongly.(to quote Zaid's line of words)

pengantin said...

Tun,

saya dalam kumpulan 4. kerana dah meluat tengok kebodohan pemimpin sekarang yang perasaan bijak. pasal itu BN kalah di 5 negeri. kerana lima negeri ni lah yang palin banyak golongan no empat ini. berterusan cam ini, pastinya kumpulan 4 akan undi pembangkang kalahlah BN untuk kebaikan negara.

wetriser said...

Tun.. kami rasa serba salah.. pru12 mengundi pembangkang.. pru13 rasanya kami akan rosakkan undi atau tak pergi mengundi.. kami dalam dilema.. sayang UMNO, tp tak mau Pak Lah.. nk undi pembangkang tp tak mau Anwar jadi PM.. kami mau Tun jadi PM lagi..

lok said...

Tun,

was your biggest mistake to appoint the Pak Lah as next PM.

why had made you think at that time he can lead malaysia?

People change?

lok

wetriser said...

sebelum blog Tun mencecah 2 juta hit.. biarlah saya menjadi org pertama yang mengucap tahniah atas pencapaian 2 juta hit.. TAHNIAH!!

pada Pak Lah dan kuncunya yang menggangap TUN sudah nyanyuk pikir2kan kenapa blog Tun mahathir boleh cecah 2 juta dalam masa kurang 2 bulan..

Unknown said...

UMNO DAH TAK BOLEH DIHARAPKAN, UMNO PARTI KRONI, PARTI PENGAMPU, PARTI PENIPU YANG DIPIMPIN OLEH SI PENIPU yB AABI. ORANG MELAYU PERLUKAN PARTI BARU, KALAU CHE DET TAK BOLEH DAH KETUAI PARTI BARU HARAP BAGI PANDUAN DAN SOKONGAN PADA GOLONGAN PROFESIONAL YANG PEKA PADA NASIB MELAYU MASA KINI UNTUK TUBUHKAN PARTI MELAYU YANG BARU. KAMI AKAN SOKONG 200%

zaidonn said...

Asalamualaikum Tun,

Saya juga tergolong dalam Kumpulan 4, Tun sesekali saya teringin untuk ajak semua ahli Kumpulan 4 ni serang masuk UMNO beramai-ramai. Sebenarnya pernah sekali kami di kawasan saya cuba buat, tapi gagal. Kerana UMNO dan JKKK halang apa yang kami cuba lakukan. Malahan paling teruk kami ditipu, duit kami habis dikikis UMNO cawangan. Kederat dan usaha usah dikira. Kelab kami tidak dapat didaftarkan (atau lebih tepat dihalang daripada didaftarkan) Sebaliknya diserap masuk sebagai salah satu biro bawah JKKK. Ketua biro (ASALNYA KELAB KAMI) digantikan dengan orang JKKK dan sebahagian daripada AJK kami dipaksa untuk disingkirkan, atas alasan untuk mengajar kami bagaimana untuk menguruskan sesuatu biro @ persatuan dan kerana kami terlalu muda.

Akhirnya seorang demi seorang meninggalkan kelab. Bertambah malang dalam kelab kami sendiri ada yang tidak ikhlas, demi nama dan sedikit habuan ada yang sanggup berpaling mengikut cakap ketua kampong dan ketua UMNO (ketua kampong dan ketua UMNO kawasan saya adalah orang berbeza, tapi matlamat mereka sama dan sama-sama berkongsi duit-duit yang dikirim untuk kemajuan kawasan sama ada melalui UMNO atau kerajaan negeri Selangor)

Dan akhirnya saya memberitahu keluarga saya, bersedialah UMNO tidak mungkin akan dapat diselamatkan. Bukan hanya pak Lah dan konco-konconya sahaja yang sangat menyakitkan hati, tetapi UMNO secara total sedang mengalami krisis moral yang mana kami dari golongan kumpulan 4 ini tidak dapat terima lagi. Sejujurnya kami ingin membina BANGSA MALAYSIA tetapi kami tidak melihat UMNO sebagai Parti perkauman kerana sebagai golongan terpelajar kami memahami sejarah negara ini dengan baik.

Sistem tidak perlu ditukar hanya kerana gagal mencapai apa yang diingini walau pun selepas 50 tahun merdeka. Oleh itu formula yang diasaskan oleh UMNO-MCA-MIC tidak perlu ditukar, tetapi pekerja yang menjayakan formula ini harus memikirkan cara terbaik yang bersesuaian dengan kehendak dan keperluan semasa. Dan pekerja itu adalah kita ‘RAKYAT MALAYSIA’

Saya bukan ahli UMNO Tun, bukan ahli UMNO dalam sebuah keluarga yang merupakan penyokong kuat UMNO secara tradisi. Bukan saya tak cuba untuk menjadi UMNO tetapi UMNO telah menggagalkan kami.

Tun tahu apa sebab utamanya? Kerana Ketua UMNO dan Ketua JKKK Kg dimana saya tinggal, percaya Kelab kami akan menghakis kuasa mereka kerana kami adalah jurucakap yang amat baik dan mampu mengumpul pengikut yang ramai dalam masa yang singkat. Kelab kami hancur selepas 1 tahun orang-orang ini berpura-pura menjadi bapa kami.

Tun saya percayakan Tun dan Tun akan dapat menyelamatkan kami, dan saya amat berharap saya silap bila saya katakan “UMNO akan berkubur tak lama lagi’ dan ahli-ahli UMNO buat sesuatu sebelum kami golongan yang Tun katakan sebagai Kumpulan 4 bertindak menghantar UMNO ke Arkib Negara.

amirul said...

Saya dengan ini, mulai saat ini....saya, isteri saya yang pastinya anak-anak saya tidak akan masuk UMNO .......................

Saya percaya ini adalah penggal -penggal terakhir kepimpinan UMNO yang pasti akan lenyap tak lama lagi

tunggu.................

OpenMIND said...

I am so glad this is public now.

Bumi Bertuah said...

Tun,

setuju dgn tun,

kepada pembaca ni ada blog yg bagus utk di baca, is not mine...

http://www.kelibat.blogspot.com/

kimae said...

Salam,

Yg amat dihormati Tun.

Tentunya dah ramai yg cuba memujuk Tun supaya kembali ke arena politik dan menyelamatkan kembali nasib bangsa kita semua rakyat malaysia tak kira apa kaum, keturunan. Apabila kita berada dalam keadaan sepertimana sekarang...ramai sgt rakyat diluar sana yang bercakap tentang betapa bertuahnya dulu memiliki Tun sebagai pemimpin. Tun sebagai manusia mungkin memiliki beberapa kelemahan tetapi kalau nak dibandingkan dengan sumbangan Tun, semua kelemahan tu tak kemana. Sy antara org yg kalau boleh nak sgt Tun kembali...tapi realitinya sy tak mahu Tun memperjudikan kesihatan dan masa bersara yg sepatutnya Tun nikmati dengan tenang. Apa yg termampu sy doakan semoga akan ada '2nd Dr Mahathir' yg akan tampil dalam dunia politik malaysia tapi buat masa sekarang tidak ada tanda2 tersebut.

Sy mendoakan kesejahteraan Tun sekeluarga.

Salam hormat

nelly said...

Education's purpose is to replace an empty mind with an open one. But the Malaysian government is not only not educating the rakyat but stopping us from being open minded! How can Malaysia progress? The way issues are being handled and broadcasted by the government is an insult to our community especially the Malays. Daripada komen2 yang terpapar di dalam blog ini kita dah cukup dapat membuat rumusan yang majority especially drp kaum2 terpelajar dan professional jatuh dlm category keempat. Kami dah meluat mendengar PM dan DPM berhujah dengan hujahan yang tidak bermakna dan tidak masuk akal. Mengarut semua! so much so that we have stopped buying the NST & STAR. No point! and we have stopped watching news on TV1 and TV3. It is not surprising that if this condition continues, we will all know more about the Americans politics better because some of us find watching Clinton and Obama debating face to face more stimulating to our mind. The fact that they are able to accept and address criticism openly shows that they are competent and really care about what the people say. We all should learn from this people.

antimamak said...

Jaim :
Baik cadang kau ni...
Nama parti : United Mamak organisation Malaysia
Hak keistimewaan : khas untuk anti UMNO?
Tun sebagai pengerusi
Jaim: Timbalan pengerusi United Mamak organisation Malaysia

* Apakah jaminan yang mereka tidak akan mengulangi kesilapan seperti yang dilakukan oleh para algojo-algojo UMNO hari ini?
--jaminan. roti canai percuma, teh tarik percuma!! bagi orang UMNO.

*Disinilah saya melihat bahawa UMNO itu masih perlu. UMNO tidak salah, tetapi yang salah adalah para pengendalinya.
apa sudah jadi?? Gila kah?? Baik jadi pembangkang dalam UMNO, atau masuk PAS DAP. Bodek Anwar !!
!silap silap anwar bagi peluang anda untuk jadi kaya!! tak mahu??

Nanti UMNO dikebumikan pada pru13, saya syorkan anda pakai serban, simpan janggut masuk PAS! Jaim, tunjuk kepada saya gambar Mahathir pakai songkok.

Bodek sampai tak masuk akal! cadangan ini amat sesuai untuk penghuni di tanjung rambutan. sebelum tidur kena makan pil !
Macam ni lah....nama Jaim. padamkan `i' , jadi jam ,. roti canai tambah jam, lagi baik!!

Unknown said...

Assalammualaikum Tun;

Tun kembali laa ke pangkuan Malaysia. Pimpin laa semula Malaysia. xder cara ke Tun??

saya semakin takut dengan ekonomi negara... risau.... pemimpin skrg.....

Muka2 baru menteri yang dilantik nampak tidak berkaliber....saya tidak confidence dgn pimpinan mereka..

kembali laa TUn....

jenkazama said...

Im from group 4.

Currently UMNO is NATO!
No ACtion! Talk Only!

Those days BOb Marley said:
No Woman NO cry!
Now I would say
NO UMNO No Cry!

Asmid Pest said...

Sebenarnya perkara seperti ini baru disedari pada hari ini. Tapi saya dah lama sedar tentang perkara macam nie. Masa zaman Tun memerintah saya dah cabut lari dulu dari UMNO.

Sebenarnya ada sebab tertentu mengapa saya keluar dari UMNO.

Salah satu sebabnya ialah apa yang saya dapat, walaupun berjuang untuk parti UMNO dan habuan yang sepatutnya saya dapat dibolot oleh
pihak atasan.

Penat tu buat kerja tapi tak ada
gaji. Sesiapa pun boleh lari.

Senang cakap apapun parti hanya mementingkan diri mereka sendiri.

Dah malas nak join mana-mana parti lagi....

mamaktongkang said...

Prime minister Anwar made the incumbent party before on the other day, if elected being in power, not only will not let the crude oil starting price, instead will reduce prices commitment.

Vice-prime minister the divining an auspicious wedding day actually misled the people saying that will do this will cause the government bankruptcy. Our country net gains every year from crude oil project 70,000,000,000 to 80,000,000,000 rm (not except tax revenue and so on), the such huge income is impossible to let the government go bankrupt. Only then a reason will cause the government to go bankrupt, that will be the financial control improper and is corrupt and practises fraud.”

“Mahathir works as when he was prime minister, starts by the long-term contract with ours petroleum, the natural gas and the diesel oil, is lower than each barrel 30 dollar ultra low prices to sell to countries and so on Taiwan, Japan. The world market price was each barrel 92 dollars/US dollar. How obviously isn't BN good at managing finances, spends freely in vain the national wealth. After Abdullah comes to power on stage, also signed in Shanghai and Wen Jiabao has sold the petroleum the long-term contract, similarly sold by the very humble price.”

The democratic action party building discusses politics the government office to be short for the monthly salary in rm 3000 families offers every year rm3000 gasoline allowances. Not only the government does not listen to recommended that instead continues for its clique to offer the allowance.

so what do you say?? Jaim???
you kinly blinded your eyes without knowing into detail

MELAYU NUSANTARA said...

TUN,

Saya sekarang di Jakarta.

Harga minyak di sini cuma RP 6000 bersamaan RM 2.10 perliter saja.


Aduh kenapa harga minyak di Malaysia tinggi sangat sedang kan kita negara pengeluar ....

M.Amirul
Angkatan Lancang Kuning Nusantara

all about food said...

UMNO IS USeD FOr BODOLAH LAND PEOPLE AND ONLY FOR THEM.they missused best to chnage UMNO AS CRONIES PARTY ONLY .MEMALUKAN KAUM MELAYU SAJA.

kamarul said...

Tahulah kita belang Pak Lah...

surah said...

dear tun..

perjuang belum selesai..but dont worry we will continue it..
UMNO memang sudah tidak releven lagi untuk sekarang..dah meluat kami semua..tiada apa yang boleh dibanggakan lagi..

untuk penyokong2 tun, why not kita print gambar tun kat baju n wear it every casual day..show our silent protest..show our strength..imagine it..1.7 millions..everywhere..no needlah kita berdemontrasi/berkumpul..just wear it to market..or jalan-jalan..

Salam sejahtera tun

HELICONIA said...

Salam yg dihormati Tun Dr M,

Jika UMNO dan Melayu terus berpecah-pecah disebabkan kelemahan pucuk pimpinan sekarang, maka org Melayu Islam pada tahun 2020 akan terus menjadi taugey layu instead of taukey.

Sudah sampai masanya para pemimpin UMNO cuba mempraktikkan ekonomi Islam dlm negara, berbanding ekonomi kapitalis yang mencengkam rakyat.

Quote from my blog : Islamic Economy Vs Capitalism

" The strong economy enables a country to take over another country. Little wonder, economy is always the focus of all the world leaders. The muslim world are also in the race. They are also strengthening their economy. Many via the capitalist system introduced capitalism and supported by the Western countries.

The Muslims forget that Islam has its own economic system which is far better than the capitalist

The capitalist’s main focus is profitability per se. The concept of love and care in undertaking business decision is almost non existing. Economy regarded as good deeds for the humankind and the hereafter is unthinkable.

As such, capitalists will compete vigorously to increase their profits and minimize their losses even by stepping on others. Read More here...

wahdaz said...

Apa yang berlaku tidak mungkin kembali..
Zaman Tun telah pun berakhir..
Dan tak mungkin Tun kembali memimpin kami..
Mungkin 100 tahun lagi pun..
Sukar mencari penganti Tun..
Itulah hakikat yang perlu diterima..


http://linux-distro.blogspot.com

Nasirudin Anjud said...

Tun,

Kesian Tun, walaupun nasihatnya tak lagi di dengar kepimpinan UMNO, tapi kerana kasihnya beliau kepada umat melayu maka beliau masih lagi tidak putus2 untuk memberi penilaian dan saranan berguna untuk UMNO terus survive.

Ni lah dia yang dikatakan elder statesman.

Tun, kalau depa ni tak nak dengaq lagi, lebih baik tuan tolong nasihatkan saja group2 2 3 4 ni. Kebanyakan mereka ni sedang menongkah arus untuk menghadapi hidup dalam keadaan ekonomi negara serba parah dan gawat ini.

terimakasih tun.

Hawk Tan said...

Tun & Blogger selelian,
Salam sejahtera,
Seperti mana yang kita semua ketahui terdapat bermacam macam komen. Ada komen yang sungguh bermakna,menarik, berpengetahuan dan ada yang sungguh menjujikkan (terutama dari antimamak dan seorang lagi tu...apa nama? (maaf Tun pinjam ur line sekejap.)Sampai membazir ruang tempat dan masa tulis akuan yang bukan bukan. Dia orang ingat kita ni orang bodoh ke?
Terus terang, saya dah tak tahan kat komen antimamak.bahasa beliau sungguh melampau, terasa nak tampar dia.Kalau tidak suka jangan masuk blog Tun, kalau nak komplain biarlah bahasa tu betul sikit.Sedarlah, you are talking to Tun (Ex.PM of Malaysia)bukan rakyat biasa macam saya. Terasa nak maki hamun kat dia orang tu. Tapi, kita kan berpelajaran, biar memberi contoh yang baik.
Walau bagaimana pun, Tun tetap meyiarkan komen komen yang tidak disenangi, ini membuktikan Tun tidak menghalang malah membenarkan seseorang menyuarakan pendapat masing masing. Tidak seperti massa media masa kini.The Star dll. Yand indah sahaja disiarkan. Sungguh tidak adil.
Sudah tentu para Blogger sekelian bersetuju, Tun amat murah hati dan senang mengampuni seseorang.
Akhirkata, Tun M is the Greatest of All dan maaf sekiranya Bahasa Malaysia kurang memuaskan.
Alamak macam kaki bodek...maaf ya.
Salam mesra.

Offshore Representative said...

Kita lihat pencapaian BN di Kubang Pasu baru-baru ni. Walau pun BN menang tapi majoriti berkurang dengan banyak. Salah satu faktor kerana rakyat Kubang Pasu mula menyedari atau sudah mengenali siapa Dato' Johari Baharum. Dari segi intelectual, maaf saya katakan, beliau tak begitu smart. Cuma pandai atur project untuk buncitkan temolok sendiri dan sebahagian kecil untuk kuncu-kuncu di Kubang Pasu. Tak hairanlah kalau barisan UMNO Kubang Pasu dikatakan di atur dengan duit. Sebagai contoh, Ketua Pemuda UMNO sekarang ... cuba bandingkan dengan calon yang kalah, Dato' Mukhriz .... siapalah Zul Beras kalau dibandingkan. Macam langit dengan bumi. Hari ni kita perlukan pemimpin yang ada pelajaran dan berwawasan. Lihat ucapan Zul Beras masa perhimpunan agung UMNO dulu .... ucapannya sungguh memalukan, tak berkualiti ... tiada kata-kata bernas yang keluar dari mulut Ketus Pemuda Kubang Pasu ni .... tapi ramai pengikut sebab Zul Beras ni orang kuat Dato' Johari dan juga orang kuat KJ. Rata-rata kat Kubang Pasu orang tahu yang Zul Beras ni ada cable istimewa dengan KJ. Rata-rata orang bercakap Zul Beras boleh talipon KJ anytime ... 24 jam sehari. Pemimpin macam Dato' Johari dan Zul Beras di Kubang Pasu ni kalau masih di pilih (mungkin kerana politik wang) ... maka tak hairan kalau BN tak dapat mempertahakan Kubang Pasu dipilihanraya yang akan datang.

Saya sayang UMNO .... UMNO perlu berubah. Penyusunan pemimpin perlu di buat untuk jadikan UMNO sebagai teras menerajui negara.

S.A.M said...

Apakah kata2 akhir atau kata2 amanah dan perjanjian Tun kpd Pak Lah sebelum Tun melepaskan jawatan Perdana Menteri kpd Pak Lah...?

Anonymous said...

Salam sejahtera Tun,Tahniah kerana Tun yang berakal hebat, berpengaruh,mempunyai ramai orang yang kasih dan sayang,semua cakap adalah benar dan sangat terpakai. Gunakanlah apa sahaja kuasa, kebolehan yang ada, kekuatan yang masih berbaki dan semua kemudahan yang di anugerahkan Allah MUSNAHKAN ORANG MELAYU, MUSNAHKAN TAMADUN MEREKA, HANCURKAN ADAB DAN BUDAYA MEREKA,PUASKAN HATI TUN.Tun pasti berjaya bersama gerombolan Melayu yang hebat,professional, kaya raya, berkereta, berumah besar dan beristeri cantik. Tak kenal bau lumpur dan bau getah sekerap. Hidupkan kebebasan bersuara, hidupkan domokrasi, teruskan liberalisasi dan teruskan budaya menghentam pemimpin.Panjanglah Umur TUN untuk melihat Melayu hancur.Puaslah hati TUN dan Rakan-rakan yang lain.HIDUP TUN.

supernaturalx said...

Dear Tun,

Could you please explain what the government doing with the Petronas profit money? where does it go to and how does it could help to subsidies the oil price?. I just dont understand, and I guess of all the people, you should know the best.

Anonymous said...

Tun..

tak perlu saya nak kipas-kipas. semua artikel bagus, biasalah orang dah hidup lebih 80tahun.

Straight to the point. Tun, kalau Pak Lah turun takhta..

1. Bila Tun akan masuk UMNO semula?
2. MT UMNO akan kaji ke keahlian Tun macam ezam dan rakan2 tu?
3. Yang paling penting, apa perancangan Tun lepas Pak Lah step down?
4. Bila pula Tun nak bantu UMNO lawan PR pulak?
5. Tun orang yang tegas pendirian, cuba terangkan dalam blog ni kenapa Tun terajang Anwar keluar UMNO, sebaik-baiknya sebelum 16 september
6. Tun saya percaya ramai anak-anak muda baya saya yang hidup zaman tun terpengaruh dengan tindakan tun, maka diorang menjauhi UMNO. Tak baik untuk UMNO kalau macam ni.

Tun, terus generasi sekarang empirikal, kena lihat modus operandi, kena lihat baru percaya. Seeing is believing. Kalau ada pun orang2 yg percaya dengan janji2 anwar yang abstrak tu, mungkin bukan datangnya dari generasi saya.

alfyaj said...

Hi Surah

Ya!! What a novel Idea.

A very 'loud' but needle-prick show of support to TDM.

Marvellous!!

I hope your fellow Malaysian community will act on this.

Insyallah...

- hamba Allah, from across

Unknown said...

salam
apa yang dibuat oleh Tun sangat luar biasa.
walaupun saya hanya berusia 20 thn,saya dapat lihat sesuatu dari pandangan Tun tentang apa dah jadi pada parti melayu sekarang.apa yg tinggal dlm umno skrg cuma org yg pentingkan diri sendiri dan pembodek yg luar biasa.betul atau tidak kita boleh lihat plantikn datuk shahrir samad dalam kabinet pak lah. bukan ke pada zaman tun dia terkenal dengan 'tak tau buat keje'.mmmmmmmmmm tak ade yang pelik kan.umno bukan lg harapan kitorang.tolong lah tun..malaysian need u rite now!

Unknown said...

apa yang ada dalam umno sekarang cuma 'borak-borak'

wak Dojer said...

Salam lagi pada Tun dan semua.

Tapi Wak rasa lah Tun, kumpulan (1), (2) & (3) ni tak ramai yang buka internet (atau memang tak berapa nak cerdik untuk buka). Apa kata Tun minta mana-mana publisher i.e. pelanduk enterprise ke, kumpulkan artikel-artikel Tun ni TERMASUK dengan komen-komen pengunjung dan pasarkan (ikut harga kos sudahlah Tun, "social obligation" jangan kira untung sangat). Baru nampak kumpulan UMNO (1) (2) & (3) ni "melompat" bila dah baca.

p/s: cadangan sahaja Tun. kalau tak bernas pi buang mesej ni masuk bakul sampah, i don't mind.

Sindiket Soljah said...

Ayahanda Tun,

Sememangnya saya melihat UMNO sudah tidak ada lagi masa depan. Semuanya diranapkan oleh sifat tamak dan gelojoh Pak Lah sendiri.

Semenjak dari Pak Lah naik jadi PM dahulu pun saya seperti merasa ada yang tak kena dengan orang tua ini.

Dengan melihat caranya bersalam dengan orang lain, saya rasakan dia bukan seorang yang ikhlas dan jujur. Tidak sekali pun dia memandang mata orang yang disalamnya. Bagi saya ini cukup biadap dan tidak seharusnya menjadi satu tabiat pemimpin nombor satu negara.

PRU13 yang menjelang nanti, bukan saja UMNO yang akan jatuh, malah seluruh BN juga akan terlungkup.

Harap umur Tun cukup panjang untuk melihat kejatuhan Pak Lah dan barisan pengampu-pengampunya.

Terima kasih!

O.D. said...

Terima kasih Tun kerana masih gagah membela nasib rakyat..

BotakLangkawi said...

Hi ayahanda & bonda Tun,supprised to meet you in Langkawi Airport yesterday evening. Both of you looking good, healthy and most important look younger all the time.See you driving just a ordinary car with smiling face.Anyhow all the best to both of you n hope to see you again in person.Keep it up to voice for our nation which someone really dont understand to step down. Things getting worst n sorry to say that the people of Malaysia will face problems.

Ok ayahanda Tun, hope to see you again.

Tamingsari said...

Dear Tun,

I totally agree with the government giving the greenlight..that civil servants can moonlight.

They can then come to my house and cut my grass and clean the drains between 6pm-12pm. This offer is only open to Cabinet Ministers..sorry to hear you guys got your salary cut by 10%...and sorry I can only pay RM1..the rest of my money I have to pay for Petrol, food, electricity, teh tarik (RM1.80),education, more petrol..more petrol and water...oh I get 20cu litres free...thank you PKR.

Robin Hood and his Merry men are robbing us.

nowfast2211 said...

Satu kaum lain hati. Tun telah menggambarkan keadaan sebenar orang Melayu. sebenarnya rakyat dah nampak dah tanpa Tun gambarkan. Apa yang saya takut terkikisnya semangat ke'melayu'an terutama dikalangan orang muda yang tidak sedar betapa besar peranan kerajaan dan perlembagaan dalam memastikan orang Melayu akan maju berbancing kaum lain. bukan bersifat diskriminasi tetapi hakikat. Saya hidup bersumbangkan ihsan kerajaan sepanjang pengajian saya dan saya sedar betapa pentingnya hak orang melayu dipertahankan.
Parti Melayu masih relevan cuma pemimpin dalam parti Melayu itu membuatkan parti itu tidak relevan.
-sekadar renungan-

ajimsan said...

have linked your writing in my blog.
http://wasappening.blogspot.com/2008/06/which-group-are-you.html
Summarized the 4 groups you mentioned in English

-ajimsan

marakarma said...

tabik spring buat tun

Dari Abu Said al-Khudri r.a., katanya: "Saya mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:

";Barangsiapa di antara engkau semua melihat sesuatu kemungkaran, maka hendaklah mengubahnya itu dengan tangannya,

jikalau tidak dapat - dengan atau kekuasaannya, maka dengan lisannya - dengan jalan menasihati orang yang melakukan kemungkaran tadi -

dan jikalau tidak dapat juga - dengan lisannya, maka dengan hatinya - maksudnya hatinya mengingkari serta tidak menyetujui perbuatan itu.

Yang sedemikian itu - yakni dengan hati saja - adalah selemah-lemah keimanannya"

(Riwayat Muslim)

kita pakai pc

Hijaz Kamal said...

Dr M,

You are one of the worse thing to have happened to our country.All the corruption and economic decline can be traced back to your rule.

MP-KedaiKopi said...

Dear Tun.
selama ini saya dan keluarga adalah
penyokong UMNO yg kuat.tapi sejak
presiden yg ada ini mengambil alih
kepimpinan parti, saya jadi menyam
pah dgn UMNO kerana sikap double
standard dan cakap tak srupa bikin
presidennya.
diperingkat awal dulu dia berselindung disebalik imej ulama'
nya, Dia mencari ghazali, Shafee, Hambali. Saya ingat dia nak menerapkan ajaran ulama' besar ini dlm pentadbirannya. rupanya ,
pimpinannya lah yang paling haprak
sekali.
Pimpinannya adalah gambaran orang yg tidak mengenang jasa dan berterima kasih, gambaran dendam kesumat, menunjulkan diri dgn
memijak kepala org lain termasuk
orang yg telah berbudi besar kpd
nya.
kesimpulannya Tun org barat ada
mengatakan 'he who puts the cross
on his breast and the devil in
his heart'.
semuga Allah memberi kekuatan kpd
Tun dan keluarga.

Unknown said...

Dear

Funny isn't it... mengapakah mereka masih buat tidak tahu dan tak ambil peduli apa rintihan rakyat.

What is good in a leadership that fail to address (they choose to ignore) the country interest and the rakyat needs.

cheers

MischMensch said...

Why is it only UMNO and not the whole Barisan Nasional in general? So this shows how split our country is in races and even political parties. I have a very strong feeling that Barisan Nasional is just a political agenda to make people think that we are untied while we are not as we have like UMNO MCA and MIC. If we were to be united, it would just only be Barisan Nasional without any umbrella parties. Put our racial differences aside for once. Political leaders are acting like children. And recently our corruption has rose. Why is this so? Why is our country such a racist country? Why split the races? What happened to race integration? If every race were to only think about themselves then Malaysia is seriously going down the drain. Racist lurks in our society even greater than before because of our political ways and the government

daniel leiberman said...

NETWORK PENYOKONG CHEDET

Saya rasa ayah perlukan satu NETWORK PENYOKONG TUN, apa yang diperlukan ialah ayah buka satu YAHOO GROUP untuk sesiapa yang ingin mendaftar menjadi PENYOKONG TUN.

Bukan nya susah, ayah cuma perlu minta budak-budak IT ayah register satu Yahoo Group untuk ayah, selepas itu ayah suruh mereka masukkan HTML code pada add page element blog CheDet. Bloggers, pembaca dan pelayar cuma perlu CLICK TO JOIN CHEDET YAHOO GROUP sahaja, semua nya beres dan kita semua akan berkomunikasi dengan menggunakan email sahaja.

Ayah boleh teruskan dengan blog ini, cuma pengunaan group ini membolehkan ramai lagi penyokong ayah yang tidak dapat membaca diwaktu pejabat, tetapi dapat menerima email dari ayah tentang semua artikel yang dimuatkan.

Seterus nya ahli didalam group ini akan menyampaikan maklumat yang ayah hendak mereka sebarkan kepada rakyat jelata yang tidak dapat akses internet dan sebagainya.

Cara ini cukup effektif kerana ayah sekarang sudah tidak ada jentera kerajaan atau khidmat Media Masa. Cetak, TV & Radio untuk berkempen ataupun untuk menyampaikan maklumat serta mendapat maklum balas.

Dengan wujudnya Network sebegini, ayah dapat mengenal pasti nanti berapa ramai pengundi di setiap 222 kawasan Parlimen & kawasan DUN. Didalam group ini ayah boleh meminta mereka membuat pendaftaran secara lebih terperinci bagi setiap dari 222 kawasan tersebut.

Ayah juga boleh meminta mereka mendaftarkan nama kampung & taman mengikut daerah & negeri masing-masing. Ayah juga boleh meminta sesiapa yang berminat menjadi wakil dikawasan tersebut untuk menyampaikan segala maklumat atau mendapatkan maklum balas.

Apa sahaja permintaan atau arahan yang perlu disampaikan oleh ayah boleh lakukan melalui group ini.

CONTOH, jikalau ayah nak test strength PENYOKONG TUN. Pada 1hb Julai 2008 semua Penyokong Tun akan memakai baju warna merah. (macam kata Blogger surah)

Dengan cara ini kita akan tahu betapa & berapa banyak penyokong ayah. Kita gunakan teknik COIN. Kita bukan hendak mengugut sesiapa tetapi kita hendak tengok adakah kekuatan ayah masih kuat serta suara ayah sampai atau tidak sehingga ke kampung, taman dan daerah pendalaman.

Jikalau ayah dapat establishkan network ini menjadikan nya realiti, jentera kerajaan pun boleh kalah, kita boleh tengok kelajuan dan keberkesanan sistem ini Ayah kini sudah boleh membuat analisa terperinci melalui sistem ini.

Apa yang ayah perlu lakukan ialah ayah sebut sahaja diblog dan nyatakan apa yang ayah mahu kami lakukan.

hafiz said...

Salam tun! Firstly saya memang bersetuju sangat pendapat tun akan hal ini. Saya berada di mazhab ke empat dalam mazhab2 yang tun senaraikan. Bagi saya UMNO buat masa ini perlu direhatkan agar proses prmBAPTISAN berjalan dengan lancar demi menjamin kesucian serta kekeramatan parti itu. Semua orang dah nampak! amat2 berbeza. BN dan Pakatan Rakyat umpama langit dan bumi. Menariknya. Pakatan is better! Pimpinan UMNO jangan tau cakap saja...

MM said...

Kepada semua pembaca yang menyokong Tun,

Saya cadangkan supaya kita jangan langsung beri komen balas kepada komen2 yang mengkritik Tun seperti antimamak, mamaktongkang, pj, loh atau sesiapa saja. Biar mereka rasa ada kebebasan bersuara.

Biarkan saja mereka tulis dan kutuk Tun sepuas hati (harap Tun tidak tapis komen mereka). Mereka ini pun sebenarnya nak popular macam Tun (tompang blog Tun). Kalau kita balas, mereka rasa bangga kononnya jadi popular. Jadi kita ignore saja komen mereka, dan gelakkan mereka dalam hati kita tentang kebodohan mereka.

Kalau dah tak ada lagi orang komen balas hentam mereka, dengan sendirinya mereka akan hilang. Setuju?

KHAIRUL NAZRI said...

Askum TDM,

Saya sebenarnya dah jelak mendengar kisah-kisah UMNO yang pemimpinnya ketika ini seakan tidak berbuat apa-apa. Langkah-langkah yang PM umumkan tempohari tidak menggambarkan usaha bersepadu kerajaan didalam menangani isu kenaikan harga petrol serta barangan lain.

Apa yang kita semua nampak, Malaysia sedang menuju ke zaman sebelum kemerdekaan dahulu. Malah mungki semakin teruk keadaannya jika para pemimpin masa kini tidak melakukan tugas-tugas menyelamat.

Tidak seperti di zaman TDM memerintah. Setiap langkah-langkah isu-isu seperti hari ini diperincikan dengan sempurna, menyeluruh serta kita rakyat semua nampak jalan penyelesaiannya. Kita diberi pilihan yang munasabah dan bersesuaian dengan kehendak rakyat.

fed-up...fed-up

Admin said...

Assalamualaikum... Tun

Saya nak mintak pandangan. saya ada dapat 1 email yang menyatakan stategi pembangkang. minta pandangan n komen tun.

---------------------------- Original Message ----------------------------
Subject: Fw:
From: noriah@mardi.gov.my
Date: Mon, June 9, 2008 1:02 pm
To: jbhisyam@yahoo.com.my
--------------------------------------------------------------------------


-----Forwarded by Noriah Ibrahim/TS/MARDI on 06/09/2008 01:08PM -----

To: sarmin@mardi.gov.my
From: Samiyah Mohamed Nasir/TS/MARDI
Date: 06/09/2008 09:20AM
cc: noriah@mardi.gov.my, zaiaziz@mardi.gov.my, aziyusof@mardi.gov.my,
sheda@mardi.gov.my
Subject: Fw:


-----Forwarded by Samiyah Mohamed Nasir/TS/MARDI on 06/09/2008 09:21AM -----

To: Zunainah Selamat , "smn@mardi.my" , "imran_mansiz@yahoo.co.uk" ,
AZIZUL ABDUL RAHMAN , "MOHD KHAIRUL NIZAR BIN HAIRUDIN" , "MUHAMMAD HASRI
BIN. HASAN" , LOQMAN NOOR HAKIM BIN KHALIL DIN
From: ADI ARIFF SARMIN
Date: 06/09/2008 08:35AM
Subject:


Renungan buat BANGSA MELAYU


Hi saya LEE KUAN YEW

Saya ingin mendapatkan Malaysia bagi memajukan lagi negara Singapura sebab
negara saya sudah habis sumber asli.. Saya dapati inilah masa terbaik pada
Zaman Abdullah ini kerana pada zaman Mahathir dulu dia selalu sahaja dapat
menghidu taktik saya. Pak Lah saya dapati dia mudah dipengaruhi. Anak
didik saya LIM KIT SIANG daripada DAP yang akan melaksanakan perancangan
saya

Cara dia saya guna strategi 3 Fasa:

FASA PERTAMA

1) Menguasai secara tidak langsung melayu-islam UMNO
Khairy Jamaluddin= Oleh kerana saya nampak dia begitu bercita-cita tinggi
didalam UMNO saya tolong dari sudut kewangan dengan TEMASIK HOLDING dan
ECM LIBRA. Saya berhabis berjuta-juta dollar pun saya tak kisah kerana
habuan akan datang lebih besar dan saya pesan pada bangsa-bangsa saya di
Malaysia supaya sokong dia dari sudut kewangan. Saya perhatikan dalam UMNO
siapa yang ada hubungan dengan PM boleh naik dengan begitu pantas. Cth
Najib dengan Tun Razak, Hishamuddin dengan Tun Hussien Onn

2) Menguasai secara tidak langsung melayu-islam di luar UMNO
Anwar Ibrahim : Saya dapati anwar ini disokong oleh 50% melayu kerana
karisma dia. Saya dapati dia sangat marah ngan pada BN dan UMNO kerana
pernah dipenjarakan dan hanya dia seorang tahu korupsi dalam UMNO. Ini
adalah peluang saya dan saya tolong dia dengan media. Saya tahu di media
Malaysia dia disekat. Saya pesan pada bangsa saya didalam PKR supaya
sokong habis-habisan Anwar. Bila dia dah takde jawatan PRESIDEN KEADILAN
tu kita punya. Slogan Anwar : JGN PANGKAH BARISAN NASIONAL amat
menguntungkan kita . Secara tak langsung jika ada pertandingan dalam
pilihanraya 1 vs 1 rakyat akan pangkah DAP
PAS : Saya dapati parti PAS payah dikuasai dan biarkan Khairy
mengapi-apikan permusuhan antara PAS ngan UMNO dan yg paling penting PAS
menguasai dinegeri melayu miskin dan itu bukan sasaran utama saya.

3) Ekonomi
Naik Harga Barang : Harga barang kita naikkan habis-habisan supaya rakyat
marah dengan kerajaan. Kita gunakan alasan minyak Ini mudah saja sebab
ekonomi di Malaysia bangsa saya yang pegang.

4) Sosial
Kita timbulkan suasana tidak selamat di Malaysia. Kita gunakan dadah,
pelacur, kongsi gelap. Bukan susah hampir 80% mereka ni bangsa saya..
Memang saya tidak suka mereka ni tapi pada saat2 ni kita mesti menggunakan
mereka. Lepas kita berkuasa nanti kita hapuskanlah mereka-mereka ni


5) Menjatuhkan Cina & India & Kaum lain yang menyokong BN
Kita keluarkan semua DVD lucah dan isu-isu pemimpin-peminpin mereka supaya
mereka tidak percaya pada MCA & GERAKAN. Kita api-apikan India miskin
supaya mereka marah ngan MIC. India-india hindu begitu fanatik kalau kita
sentuh bab kuil. Takpe2 saya gunakan sentimen tu.


FASA KEDUA

Saya akan lihat keputusan pilihanraya nanti

Jika Barisan Nasional Menang
1)Kita naikkan khairy dan kita mintak Jawatan TPM 2.

Jika Barisan Pembangkang Menang
2)Kita naikkan Anwar dan bila dia dah takde nanti.. Kita bertanding
jawatan Presiden Keadilan. Kita biarkan dulu dia bentuk kerajaan


FASA KETIGA

Bila kita dapat Malaysia ini apa tindakan kita:
1) Kita jadikan Singapura role model kita dan kita tiru mereka.


Saya ada jumpa sahabat saya ARIEL SHARON di Israel ari tu. Dia sokong saya
dan dia ramal bangsa cina akan menguasai dunia satu hari nanti. Dia kata
satu hari nanti semua bangsa Cina akan bergabung diketuai oleh Negara
China. Dia kata kebangkitan kita diramalkan didalam TAURAUT, INJIL &
ALQURAN. Dalam Al-Quran kita digelar Yakjuj(Cina) Makjuj(Majusi) . Ingat
saudara sebangsa saya, Cina di Malaysia dan seluruh dunia USA dan EUROPE
amat gerun dengan kita sekarang. Org Islam ingat musuh diorang USA dan
diorang masih belum sedar kita akan tikam dari belakang. Dia menawarkan
bantuan pada kita…..


INGAT SEMUA

PERJUANGAN MENDAULATKAN BANGSA CINA BELUM SELESAI.
KITA BUAT NI BUKAN UNTUK KITA TAPI ANAK CUCU KITA.. INI STRATEGI
JANGKA PANJANG KAMI.

1) KEHADIRAN MCA DALAM BN JUGA SEBENARNYA UNTUK MENJAGA KEPENTINGAN CINA

2) DI SITU KAMI BOLEH MENINTA2 DARI UMNO DAN KERAJAAN PUSAT UNTUK PELBAGAI
KEPENTINGAN ANAK2 CINA

3) ATAS NAMA PEMBANGUNAN, KAMI MEMINTA TANAH2 MELAYU UNTUK DIBANGUNKAN -
SEBENARNYA KAMI MAHU MEMPERLUASKAN TANAH MILIK KAMI. INI UMPAMA
MERMBESARKAN TERITORI PEMERINTAHAN KAMI

3) APABILA ORANG2 CINA DILETAKKAN DI LEBIH BANYAK KAWASAN, MAKA UNDI2
ORANG CINA AKAN LEBIH BANYAK DI PELBAGAI TEMPAT.

DALAM BEBERAPA DEKAD LAGI, TABURAN BANGSA KAMI, BANGSA CINA, AKAN BERADA
DI MERATA2 DI MALAYSIA

4) KAMI JUGA PERJUANGKAN SEKOLAH-SEKOLAH CINA AGAR ANAK2 CINA DITERAPKAN
DENGAN NILAI2 KECINAAN, UNTUK MEMBENCI MELAYU SEJAK MEREKA LAHIR LAGI.

SATU HARI NANTI KAMI AKAN MENUKAR BAHASA KEBANGSAAN - BAHASA PERTAMA,
INGGERIS, BAHASA KEDUA MANDARIN, BAHASA KETIGA CANTONESE DAN BAHASA
KEEMPAT HOKKEIN

BERSEDIALAH UNTUK MELIHAT PAPAN2 TANDA JALANRAYA DITUKAR BAHASANYA

5) KAMI JUGA BISA MEMPUNYAI HUBUNGAN BISNES YANG KUKUH DENGAN TANAH BESAR
CHINA

6) KAMI MEYOKONG PADU TONY FERNANDES YANG MENYEDIAKAN PENERBANGAN TAMBANG
MURAH KE CHINA DAN INDIA. INI MEMBOLEHKAN KAMI MENYELUDUP LEBIH RAMAI
RAKYAT CHINA UNTUK MASUK KE MALAYSIA. MEREKA AKAN TERUS TINGGAL DI KAW2
SEPERTI JINJANG DAN BALAKONG. POLIS TAK AKAN KENALI SIAPA YANG OVERSTAY DI
MALAYSIA INI - MAKA JUMLAH ORANG2 CINA AKAN BERTAMBAH.

APABILA KAMI TELAH TINGGAL DI SINI SECARA HARAM, KAMI AKAN MEINTA2 PULA
KEPADA JABATAN IMMIGRATION AGAR MEMBERI KAMI STATUS PENDUDUK TETAP.

KALAU TAK BAGI, KAMI BUAT BISING.

JUMLAH KAMI AKAN SEMAKIN RAMAI..... YEAHH!!!!

ORANG MELAYU AKAN KAMI TINDAS SEBAB KAMI KUKUH DALAM EKONOMI.

ORANG INDIA DAN MELAYU AKAN KAMI JADIKAN HAMBA UNTUK MEMBUAT KERJA2 KOTOR
KAMI.

7) KAMI DI DALAM BN INI SEBENARNYA TAK KISAH DAP MENANG - KAMI HANYA
BERTUKAR2 TANGAN UNTUK MENGUASAI NEGARA INI DAN MENJAGA SERTA MEMBANGUNKAN
KEPENTINGAN CHINA.

KAMI SENYUM MELIHAT ITU KOH TSU KOON DAN LIM GUAN ENG BERJABAT TANGAN -
ITU TANDANYA PERSAHABATAN.

TRANSLATION UNTUK PENGETAHUAN ENGKAU SEMUA ORANG2 MELAYU -

'lu jaga kita punya olang aaa.."


8) KAMI BINA RUMAH2 YANG MAHAL SUPAYA ORANG MELAYU TAK BOLEH BELI


9) KAMI MAHU BUKA LEBIH BANYAK KANDANG BABI

10) KAMI JUGA MAHU ITU SUPERMARKET TAK ADA SEKSYEN HALAL-HARAM. SENANG MAU
SHOPPING.

11) ITU MCDONALD KA BURGER KING KE... TAK PAYAH GUNA AYAM HALAL. LECEH
MAHU IKUT PROSEDUR INI ORANG2 ISLAM. LAGI MAHU BAYAR ITU TANDA HALAL DARI
JAKIM.

12) MEMANG KAMI SOKONG ITU ABDULLAH BODOWI - DIA LEMAH. DIA BAGI SAJA APA
KAMI MAU

13) KAMI JUGA SOKONG ITU KHAIRY JAMALUDDIN. ORANG MELAYU TAK SUKA DIA
SEBAB DIA LEBIH2.. JADI ORANG MELAYU AKAN BERPECAH. ITU YANG KAMI MAHU
TENGOK.

UNTUK KAWAN KAMI DALAM DAP...

BILA SUDAH AMBIL KAWASAN2.. DAP AKAN LAKSANAKAN JANJI2 KAMI SEMASA KEMPEN.

BILA SUDAH 5 TAHUN, RAKYAT TENGOK ADA PEMBAHARUAN. . NANTI NEXT ELECTION,
MEREKA UNDI LAGI DAP. KEMUDIAN KAWASAN2 YANG KAMI MENAGN AKAN LEBIH
BANYAK.

LU JANGAN INGAT KAMI TAK ADA WANG. KAMI BANYAK SUMBER2 KEWANGAN.

BUAT MASA INI, KAMI BISING2 SAHAJA NAK BERLAKU ADIL. JADI KAMI TUNJUKKAN
YANG KAMI BAGI KONTRAK2 SECARA TELUS.

BILA SAMPAI MASA, LU JANGAN HARAP KAMI NAK BAGI BISNES DEKAT ORANG MELAYU

DALAM BEBERAPA ELECTION LAGI, KAMI AKAN MENGUASAI PARLIMEN.

BILA KAMI ADA KUASA DALAM PARLLIMEN.. MASA ITULAH KAMI AKAN CADANG TUKAR
ITU PERLEMBAGAAN ORANG MELAYU.

ITU MACAM, MELAYU AKAN KAMI HAPUSKAN SEBAB KUASA DI TANGAN KAMI.

LEPAS ITU BILA KAMI BERKUASA.. KAMI LETAK BALIK ITU I-S-A TAPI TAK PANGGIL
I-S-A.. PANGGIL NAMA LAIN, MACAM DI SINGAPORE, IKUT DATUK KAMI PUNYA STYLE
DEKAT SINGAPURA. MASA ITU ORANG MELAYU BILA CAKAP2 RACISTS, BUAT DEMO
JALANAN.. KAMI AKAN SUMBATKAN LU ORANG DALAM JAIL.b p/s: FWRD TO ALL
MALAYS AT LEAST 10 PERSONS AdiAriff Adi Ariff Bin Sarmin Juruteknik IT
Jab. Tek. Maklumat AmanahRaya





All opinions, conclusions and other information in this message that do
not relate to the official business of MARDI shall be understood as
neither given nor endorsed by MARDI. MARDI does not authorise any of its
employees to make any defamatory or seditious statements or commit any
offence which is contrary to the laws of Malaysia. Any such communications
and/or actions by such employees are outside the scope of employment of
the said individuals and MARDI shall not be liable for such communications
and/or actions.





All opinions, conclusions and other information in this message that
do not relate to the official business of MARDI shall be understood as
neither given nor endorsed by MARDI. MARDI does not authorise any of its
employees to make any defamatory or seditious statements or commit any
offence which is contrary to the laws of Malaysia. Any such communications
and/or actions by such employees are outside the scope of employment of
the said individuals and MARDI shall not be liable for such communications
and/or actions.

abualiyyah said...

salam,
dear tun, nampaknya artikel tun masih tak berubah dari semalam. jelas isu umno menjadi seseuatu yang mencetuskan aura yang hangat. sampai petang masih ada yang respon. pada saya umno tidak lagi releven, aruah saya ialah salah seorang exco dari umno, tapi tak pernah pula saya terikat dengan sentimen itu, cerita lama biarkan jadi sejarah. ada yang masih berbuak semangat mereka dengan umno hingga merindukan tun masuk balik umno. tun, saya fikir seorang yang hebat macam tun ni tak payah lah masuk balik "umno". it is no longer UMNO yang dulu. semua dah jadi sejarah, kalau dulu rais yatim keluar umno kerana tak setuju dengan tun, dia perlu ada ketegasan dan semangat yang sama. kami anak2 muda yang berharan besar untuk melihat dam kecapi kehidupan yang kami dengar dari mak ayah dan tok nenek kami...hidup yang sempoi...bukan macam sekarang. Tun, apa kata kalau tun buat satu evolusi..kalau anuar, dia cuma nak reform..buat apa reform..asas nya tetap buruk..apa kata...tun buat satu evolusi politik dan buat satu parti baru yang dapat mengembalikan maruah kita seperti dahulu..tun tak perlu sokongan orang umno..pengaruh tun jauh lebih besar dari yang digambar..pak dol tu perasan je tengah dia ada kuasa..tapi saya tertanya lah tun..dimana sepupu tun yang diam tu..saya yakin...dalam diam dia mengatur sesuatu..gabungan 2 tun ni akan menggegarkan platform pak dol..sesekali dapat dengar tun daim yang diam bersuara..best gak...

Mrs Who? said...

Ayahanda Tun,

Kami anakanda-anakanda akan sentiasa menyokong ayahanda dalam apa jua keadaan. Selamat Hari Bapa ayahanda. Semoga ayahanda dalam keadaan yang sihat selalu.

orangkampung pure said...

Assalammualaikum & Salam Sejahtera...
Saya Melayu purely dari kampung yang penduduknya susah, kais pagi makan pagi, kais petang makan petang, melihat apa yang berlaku sekarang... apakah sebenarnya hala tuju yang nak dibawa oleh pemimpin kita sekarang? Semua barang naik... orang yang susah makin susah.. yang atasan2 asyik bergaduh je... kami ni yang tersepit... betul2 tersepit... sepatutnya bermuafakatlah untuk membela nasib kami dan mereka2 yang sewaktu dengan kami ini... please lah... tolong lah... macamana kami nak hadapi kenyataan hidup ni... wahai para pemimpin yang cendiakawan... bijaksana dan yang dipilih rakyat ... tolonglah kami... jangan asyik nak tegakkan benang basah je...

Rosli said...

Tun Teruskan perjuanganmu

kami tetap menyokong

呉 和豪 said...

Tun,

Waktu muda Tun Dr Mahatir pernah mengarang "Malay Dilema". Apakah perlu nya TUN menulis "THE NEW MALAY DILEMA in GLOBALISATION AGE"

HOHO

AzrulShahreen said...

Assalamualaikum Tun and fellow Bloggers.

Apa pun hasilnya sudah dilihat selepas keputusan pilihanraya 12 baru ini. Rata-rata golongan yang ada sudah mula menolak BN dan percaya bahawa Pembangkang MAMPU membuat perubahan yang semakin kian gagal dilaksanakan oleh BN kini.

Saya percaya golongan atau kategori (1) masih merasa selamat sekali pun hilang 5 negeri asalkan dapat memenuhi periuk nasi masing-masing. Namun tamparan hebat adalah kehilangan negeri Selangor yang mana pendapatan/'allowance' ADUN-ADUN serta MP datang dari negeri ini menerusi beberapa badan korporat komersial yang mengutip pendapatan RAKYAT. Saya difahamkan bahawa hasil kutipan bulanan IWKSB iaitu sebanyak RM600juta shj sudah cukup untuk menampung allowance para MP manakala bakinya pula untuk pelbagai.

Rata-rata jika dilihat UMNO kini hanya dipergunakan untuk kepentingan masing-masing dan bukan untuk memperjuangkan serta meningkatkan Bangsa MELAYU. Apa yang dilihat lebih kepada kepentingan diri serta untuk saudara mara. Rintihan RAKYAT diketepikan terutamanya masa kini.

Banyak informasi yang diberi hanya sekadar untuk menyedapkan teliga RAKYAT MALAYSIA sahaja, tetapi keperitan RAKYAT sendiri KERAJAAN tidak merasa.

Saya setuju dengan TUN bahawa sekiranya keadaan sekarang diteruskan UMNO akan tinggal sebagai sejarah sahaja. Konsep sebenar UMNO itu sendiri yang ditubuhkan ketika dulu untuk memperjuangkan BANGSA MELAYU akan tinggal kenangan sejarah semata-mata. Kebanyakan golongan dari (2) (3) dan (4) turut tidak berpuas hati dengan BN dan UMNO sekarang. Golongan (1) pula, yang penting periuk nasi mereka dijaga mereka akan terus menyokong UMNO membabi buta DAN yang penting, bahagian mereka juga turut dijaga.

Memang sedih dengan keadaan UMNO sekarang, bukan sekadar itu, pertubuhan lain juga seperti MIC dan MCA, turut ada golongan-golongan yang tidak berpuas hati dengan cara kepimpinan sekarang.

Saya berharap para pembaca/penulis BLOG ini terus menyuarakan rasa hati dan memberi komen bernas terhadap artikel BLOG yang dipenakan oleh Yg Bbhg TUN kita.

Kita teruskan menyuarakan pendapat, samada betul atau salah yang penting minda kita sentiasa prihatin terhadap keadaan di MALAYSIA kini.

SYABAS kepada semua yang menulis dan TERIMA KASIH buat TUN kerana dengan adanya BLOG ini dapat memberi semangat kepada semua golongan pembaca/penulis disini untuk terus menyuarakan pendapat tanpa pilih kasih...

jimizul said...

A'kum Tun,
Dulu masa zaman Tun jadi PM, saya tak mengundi kerana berkeyakinan dengan cara Tun memimpin negara. Sekarang zaman Pak Lahap jadi PM, saya mengundi kerana tak percaya takut BM kalah kerana kebodohan beliau. Lepas ni pada PRU13 saya akan pergi mengundi, cuma kali ini saya akan mengundi parti alternatif kerana rakyat sudah tiada alternatif lagi.

Jimizul

Unknown said...

sokong TUN dulu..kini..selamanya..
xsabar nk msuk next sem..nk attnd clas KAJIAN DASAR PEMBANGUNAN STRATEGIK coz it about ur brilliant idea in admin the gov..truly admire u TUN..

Unknown said...

Salam Tun

Banyak tul komen sampai tak larat nak bace. So, saya just skip mana yg important jer... Mcm kbyakn orang yg post komen kat sini, saya kumpulan no. 4. Keadaan ekonomi dan politik sekarang ni tak memberi saya merit untuk menyokong umno. Rata-rata ramai sokong pak lah letak jawatan. Saya pun sama juga... dan saya pun terfikir, sekiranya pak lah letak jawatan, SIAPAKAH CALON YANG PALING LAYAK MENGGANTIKAN PAK LAH??? Oleh kerana umno masih memerintah, kena la cari calon dari umno jugak kan!!!! Ada sesapa yang nak bagi komen tentang calon PM baru??? Saya tak begitu bijak menilai politik negara, tapi saya tak nampak sesapa dari umno yang berkebolehan memimpin malaysia dalam keadaan ekonomi tengah huru hara sekarang ni, seperti tun memimpin malaysia dulu. Jika ada, beritau nama orang itu di sini, boleh lah kita ramai-ramai nilai kebolehannya. Tapi saya sangat pasti, TAKDE... Jadi adakah cara menyuruh seseorang itu meletak jawatan tanpa memberi calon yang sesuai itu cara yang bagus? Bukan apa, takut nanti, yang dikejor tak dapat yang dikendong berciciran. fikirkan, sekiranya pak lah meletak jawatan, bolehkah calon yang menggantikan tempatnya dapat mengatasi semua masalah sosial dan ekonomi rakyat. Tepuk dada tanya iman.

Apa pun, all the best for tun!


anor comel
www.topexpertlink.com

farahhanim said...

Salam Tun,

It's so nice to see you again yesterday...dah lama sgt Tun tak mai jengok kami kat sini.

Semoga Tun di rahmati Allah swt selalu dan dipanjangkan umur untuk menegakkan kebenaran.

Thanks so much Tun for everything.

orang muda said...

Salam Tun....saya ingin Tun komen tentang jaminan kepimpinan melayu(umno) dan tindakan kerajaan yang di katakan perihatin dengan masalah rakyat salah satu tindakan membeku jawatan awam,pemberian tunai rm 625 dan krisis beras.

Aldila said...

Assalammualaikum Tun

Saya rasa waktu PM Abdullah Badawi mengambil alih tugas Tun, Tun sepatutnyer harus tetap di belakang nyer sebagai advisor. Seperti mana yg berlaku di S'pura sekarang ini.

Saya kepingin tahu apakah tindakkan Tun sekiranya masih sebagai PM M'sia akan menangani isu Minyak yg sedang hangat kini.

ruffey said...

terharu dengan keikhlasan penulisan Tun...
seriously, tears in my eyes while reading this post...
if only i can do anything for our beloved country...

zulkplyjoharis said...

Salam sejahtera Tun,
Saya agak kecewa dengan stail pentadbiran negara yang dah tak teratur, rasa tidak kukuh dan timbul persoalan samaada kita hidup didalam negara ini akan selamat. Bebanan cukup besar sekarang ini ingin sahaja memberontak rasanya dengan 'kezaliman' kerajaan sekarang ini terhadap rakyat. Orang melayu sekarang dah tak ada semangat lagi nak membangun kerana pengharapan terhadap intergriti pemimpin yang diharap membawa perubahan dan meneruskan perjuangan orang melayu tidak bernilai. Sedih kerana orang yang bertanggungjawab terhadap segala yang berlaku tidak mengaku dan keluar dari parti. Ini menyebabkan bertambah sakit hati dikalangan orang melayu terhadap pemimpin ini.

Hidup Mahathir!!!!!!!!!!
Teruskan usaha Tun mendedahkan segalanya untuk kebaikan rakyat dan generasi muda.

Anonymous said...

Ingin berkongsi video 'Perhimpunan Aman Membantah Kenaikan Harga Minyak' di Kg Baru-Sogo-KLCC 13 Juni 2008

http://www.ziddu.com/downloadlink.php?uid=ZK2ZmputarCZmZTzZaqZnJGlaaeal52qaA%3D%3D3
http://www.ziddu.com/downloadlink.php?uid=arCcnZymZrCfluKnZaqhkZSrYqucmJWq5
http://www.ziddu.com/downloadlink.php?uid=abGgm5anZaubnOKnZKqhkZSrYaucmJam4

Thanks.

Unknown said...

Salam Tun,

Tun tertinggal satu kumpulan lagi iaitu Kumpulan ke-5 dan saya dan ramai lagi tergolong dalam golongan ini.

Golongan ke-5 adalah golongan berilmu & professional yang lahir dari zaman Tun & menikmati hasil dari DEB yang mana dalam hati naluri mereka, mereka sayangkan UMNO. Tetapi UMNO hari ini bukan lagi sama dengan UMNO dizaman Tun. Terlalu banyak hanky-panky dalam UMNO dan terlalu banyak "liability" dalam UMNO.

Golongan ke-5 ini mahukan UMNO diubah secara keseluruhannya dan secara menyeluruh. Golongan ke-5 inginkan Pak Lah turun, Najib selesaikan kes Altantuya, Khairy dilucutkan jawatan dan UMNO melantik seorang yang berkaliber seperti Muhkriz untuk memimpin UMNO.

Semua pemimpin yang bermasalah dalam UMNO perlu dilucutkan seperti Muhammad Taib, Zahid Hamidi, Jamaluludin Jarjis, Nazri etc. UMNO perlu direvamp secara menyeluruh.

Jika ini dapat dilakukan saya percaya UMNO akan mendapat balik undi daripada kami.

UMNO perlu belajar dari parti labour dengan penghasilan New Labour...

Ikhlas

Fadli Halim said...

Salam Tun,

Umno (rosak) sekarang adalah legasi Tun juga. Dulu masa berkuasa, Tun tak mahu hapuskan kanser Umno yang ketika itu masih diperingkat awal dan masih boleh dirawat.

Sekarang kanser Umno diperingkat akhir tak boleh nak buat apa lagi melainkan tukar badan lain.

Saya ucapkan semoga maju jaya kepada Tun. Nasib baik Tun ada, kalau tidak, jahanam lagi cepat Malaysia ni.

http://fadlihalim.blogspot.com

crazyidiot said...

UMNO is non-beneficial to Malaysians anymore. It doesn't contribute to any kind of advancement of the country's prospects and therefore just a useless energy and effort drain to the nation. Every time they have UMNO meetings in PWTC, roads are jammed, and traffic is just crawling on the road. If this is all for no reason, then I suggest to shut it down just because it serves no purpose. The only people benefiting from all this hu ha is the bus companies which are chartered. It doesn't provide any job opportunities to the educated and highly qualified citizens around. By all means, if they can prove me wrong, I will change my opinion.

jenkazama said...

INI ada orang foward email kepada sy:

saya ingin mengucapkan terima kasih kepade pak lah kerana menaikkan rege minyak..
selepas ini apebile rege minyak naik.. rege barang yg lain akan naik..
saya akan merubah tabiat saya dari makan ikan kembung yg dah merah mate dan pecah perut kepade ikan kering sahaja..
saya sanggup berkorban untuk UMNO dan bn..
anak saye yg seramai 5 org itu boleh bekerje selepas waktu sekolah untuk membantu keluarga dan meneruskan tradisi menyokong UMNO dan bn
saya akan merubah bilik bilik yg ade di rumah saya untuk dijadikan tempat menternak ikan dan menanam sayur secare hidroponik
saya terpakse tanam dalam bilik kerna saya dok kat umah flat..
rebet yg diberikan kepade saya memang melebih dari keperluan saya..
apebile saya congak.. saya hanya menggunakan 20 sen aje duit minyak moto sehari.. ade untung 21 sen
saya tak pakai pon kete... sebab bile minyak naik.. saya kene jual datsun kotak mancis saya.. dapat gak duit..
anak anak saya, saya akan soh eksesais setiap hari dengan berjalan kaki atau naik beskal ke sekolah.. sejauh 5 km
walaupon saye berpendapatan rm 1000.. ia terlebih cukup untuk keluarga saya...

buat permulaan untuk merubah kehidupan saya..
saya tidak akan menggunakan gula... tak akan menggunakan tepung untuk buat jempot-jempot
akan menggantikan beras ngan ubi... setiap hari saya dan keluarga akan berpuasa (kecuali pade hari hari yg dilarang ajerk)
saya akan buat minyak masak sendiri
itu antara care saya merubah hidup..
ade banyak lagi care
semuanya kerna UMNO dan bn...

dan saya ingin meminta pak lah supaya menaikkan lagi rege minyak yg ade..
bukan tu ajerk.. diminta menaikkan lagi rege tol kerna org sebelah rumah saya nih org pembangkang dia selalu ikut highway, bior padan ngan muke dia.
mungkin pak lah boleh melawat saya dan bersedekah kepade saya sehelai kain pelikat dekat-dekat pilihanraya nanti...
insyaallah kain pelikat itu saya akan framekan dan gantung dirumah.. tapi jangan lupa.. pak lah tandatangan yerk..!

jgn lupe pak lah.. naikkan lagi rege minyak..
jgn turun kan gaji menteri menteri dan tuan penasihat 25%..
saya tetap akan menyokong pak lah..

akhir kata bior pak lah senang, janji kami susah.. hidup UMNO, hidup bn..

sekian terima kasih..

ps/ sampaikan salam saye pade KJ dan patrik badawi.. dan tak lupe gak tuan punya syarikat scomi

pecah kaca, pecah gelas,
sudah baca, harap balas.

Wan Shamsudin said...

Tun yang di hurmati;

Apa yang dikatakan olih Tun semuanya benar.

Saya telah katakan dari awal lagi bahawa apa yang nampak dari Pemimpin pemimpin UMNO sekarang adalah 'topengan' sahaja.Mereka hanya tunjuk 'kulit' atau 'seri' saja kepada kita, akan tetapi 'sari' mereka penuh dengan niat nafsu yang tidak jujur dan kotor.

Mereka akan sapu bersih sementara ada kesempatan, hingga Negara akan jadi bangkrup dan rakyat akan hidup menderita. Mereka hanya pentingkan keluarga dan kuncu kuncu mereka. Mereka semua mengabuli kita dengan menunjuk alim, baik dan lemah lembut, tapi mereka akan ketawa akan kebodohan kita kerana mempercayai mereka.

Percayalah, Pemimpin pemimpin UMNO sekarang, kebanyakan tidak bolih dipercayai..Contohnya terlalu banyak..Tengoklah negeri negeri dibawah pemerintahan mereka..Banyak korupsi dan nepotisma berlaku. Mereka, anak anak,keluarga dan kuncu kuncu mereka sapu bersih projek projek yang ada di setiap negeri.Siasat betul betul.

Saya begitu yakin, pada PRU 13, mereka UMNO/BN akan berkubur..Cuma kita mesti hati hati kerana mereka akan mengambil hasil negara sebanyaknya dalam tempoh pemerintahan mereka ini..Kita kena hati hati dan buka mata, nanti kita akan menyesal dikemudian hari.

Semoga Tun di beri panjang umur dan kesihatan yang baik olih Allah SWT untuk memberi pandangan dan cahaya yang baik buat kami semua.

Unknown said...

Tun M,

Kami semua dah tak tahan dah. Lupakanlah sayang Tun kepada UMNO. Ini bukan UMNO dah. UMNO telah mati.Jangan jadi macam Najib. Dia ingat Pak Lah nak lantik dia jadi PM? Hampaigh... Dengan rakyat ramaipun dia terang-terang bohong, cakap berbelit......minyak naik ogos..tup-tup malam tu jugak...

Tubuhkan parti baru la... Tun. Kita permudahcarakan pengambilan ahli melaui online aje...Ataupun buat simulasi dahulu di alam maya...Inilah berkat idea TUn perkenal MSC.

Kalau tak larat... jadi penasihat jadi laa. Sure confirm boleh menang banyak negeri pada PRU akan datang.Yakin Boleh Tun....

Ingat TUN... UMNO dam mati...Setiap yang mula akan berakhir....

Unknown said...

Salam Tun,

Saya adalah penyokong dan ahli UMNO yang kecewa denga perkembangan Parti,Negara dan Bangsa kita.

Bagi saya UMNO adalah akar dan asas bangsa Melayu dan Malaysia.Namun,UMNO telah jauh menyimpang dari dasar perjuangannya dimana sekarang.Perjuangan ahli tertinggi UMNO hanyalah berlandaskan keuntungan semata2.Keuntungan untuk poket mereka sendiri.

Tidakkah mereka sedar dan mengambil berat dengan nasib bangsa melayu dan rakyat Malaysia.

Pak Lah especially is an unfunctional leader.I can bet most of his decisions are made by other people.Our so call prime minister.

Menindas dan menzalimi rakyat secara senyap2.Tidakkah dia sedar sebagai seorang pemimpin (amirul mukminin) sebelah kaki telahpun berpijak di neraka.Mengapa perlu mempertahankan jawatan Perdana Menteri semata2 hanya untuk menempah tiket ke neraka.Tahukah dia majoriti rakyat Malaysia yang susah ekoran kenaikan minyak dan lain2 barang merasa teraniaya dengan keputusan kerajaan.Mereka menyumpah dan secara tidak langsung mendoakan keburukan bagi pemimpin2 kerajaan.Dan sesungguhnya doa orang yang teraniaya itu adalah makbul.

Pada 2003,subsidi minyak dipotong dengan alasan untuk menaik taraf pengangkutan dan kemudahan awam.Tetapi,sehingga sekarang pengangkutan dan kemudahan awam kita masih belum boleh dibanggakan dan masih menyusahkan rakyat.Satu pembaziran!Belum sudah dengan isu pengangkutan awam.Tahun ini subsidi minyak dikurangkan lagi dan menaikkan harganya dengan alasan untuk tujuan pembangunan.Apakah pembangunan ini akan menguntungkan dan memberi faedah kepada rakyat?WPI,Koridor utara,timur dan Sabah.Apakah signifikasinya?

Tindakan Pak Lah hanyalah memastikan UMNO dan BN akan kalah dalam PRU13.

Saya sedar dalam perjuangan Tun selama ini.Banyak pihak yang telah menyuarakan dan accused Tun sebagai Diktator.But who's perfect?Sebagai manusia,saya pasti Tun pun ada melakukan kesilapan dan kesilapan yang terbesar adalah melantik Pak Lah.

Tetapi dari sudut pandangan saya.Tun adalah penyumbang dan pemimpin Negara yang jauh lebih baik dari Pak Lah.Mungkin benar Tun menjatuhkan sebilangan menteri dan ahli politik dan juga mengaut keuntungan semasa memerintah.Tetapi,bukankah itu semua politik.Politics is dirty dan segala tindakan Tun hanyalah dasar politik.Its only a political game.Sesiapa yang duduk di krusi Perdana Menteri pasti akan berbuat demikian untuk Political Maintenance.TETAPI?

Bagi sesiapa yang mempersoalkan pemerintahan Tun.Cuba mereka renung kembali.Semasa pemerintahan Tun.Adakah rakyat menderita,adakah rakyat ditindas?

Semasa krisis ekonomi,adakah kita menerima nasib yang sama seperti negara2 jiran kita.Tun telah berjaya menstabilkan ekonomi kita tanpa membuat pinjaman dari bank dunia.Apakah mereka semua lupa tentang perkara2 ini.

Saya hanya boleh membuat satu kesimpulan.Iaitu kejatuhan UMNO.Dibawah pemerintahan Pak Lah.UMNO hanya akan menuju kepada kejatuhan dan kemusnahan.Tetapi ada baiknya UMNO jatuh kali ini supaya dapat lahir pemimpin dan pejuang yang benar2 berjuang untuk rakyat dan negara tanpa berlandaskan keuntungan.

Kerajaan Pak Lah bertindak seperti sudah tidak mempunyai duit sedangkan Projek2 Mega masih akan dijalankan.Persoalan yang bermain di fikiran saya sekarang ini adalah:

1. Berapakah keuntungan kerajaan dari hasil2 cukai import,rokok,arak,tol,jalan,pendapatan,tanah,pintu,business2 franchise dan lain2.apakah masih tidak mencukupi untuk membela dan menolong rakyat?

2. Apakah peranan Petronas sehingga minyak tidak boleh disubsidi dan menyusahkan rakyat?

3. Apakah Pak Lah atau KJ yang merupakan perdana menteri kita Malaysia?

Sebagai bekas ketua kerajaan.Pembela bangsa dan negara.Pemimpin yang saya sanjung.Saya harap Tun dapat menjawab persoalan saya.

lancerlot said...

saya menyokong ape yang di perkatakan oleh tun oleh itu mari kita sama-sama membantu tun untuk menyelamatkan parti yang kita sayangi tiga tahun lepas...kenape kita hendak duduk diam dan terus melihat kehancuran parti yang kita sayangi....saya mintak tun akan mengetuai kami bagi untuk menyelamatkan parti kita...

Why we need to speak out said...

Dear Tun,

I will always admire your speeches and writings. Now is THE BEST time to put 'technology' to good use - blogging!!

Remember 'bujang lapok'? Even Allahyarham Tan Sri P Ramlee knew what UMNO was back then. Take a peek...

http://aman-malaysia.blogspot.com/

Unknown said...

Dear Tun and bloggers...

I am suggesting the below....

We come up with a FORUM so we can access so we generate ideas & discussions on how we can solve our dilemma on politics in Malaysia...

This FORUM will be a stepping stone before we even consider to create a new party...it would be the place for us to discuss what is the procedure to create a party...what is the party functions/objectives/target/results....

This will lead to serious discussion between serious people....SERIOUS discussion will result in SERIOUS ACTION...and that is what we all want...

It will be some sort of a Party but in CYBER world....BUT the FORUM have to have its own INTEGRITY and CREDIBILITY so it wont be MISUSED by certain parties....

It would be wonderful if the FORUM is a fragment under CHEDET.COM...then I will be more confidence to participate in the FORUM if I am confident our its origin....

Some great ideas have been posted...but sadly most of it will be lost swarmed by other comments....

Bleached_4ever

Muss said...

tun saya grp 4, hari ni saya bubuh minyak yg pertama ...waja tu, 3/4 tank harga $137.70 sakit tun sakit

Muss said...

melayu tak hilang tapi umno hilang

Tya Matdiah said...

if i have reached the age where i can vote, i would say that i will definitely be within the 4th group. yes, i admit that i am young, but today's youths are not stupid. despite not being exposed to politics by neither parents or teachers, we are still able to access the media. what i have seen so far regarding current government does not impress me. i wish by the time i am eligible to cast vote and decide the country's leadership, we have gotten rid of all the corruption and can guarantee a clean slate from all politicians. without it, malaysia wil face a hard time to prosper. i shudder to think of the turmoil the country will be put under if current situation continues.

TRXpredator said...

to mr.nncckkll,

I am Shahril Nizam Hashim(Hashim Ali son)..You already make statement that my father have an acct. at Israeli Bank..really? can you prove that?

deadvalley said...

"PERHIMPUNAN RAKYAT"

Mari kita adakan satu perhimpunan rakyat untuk memunjukkan sokogan kita pada "TUN"

Kalau buat dijalan raya nanti kena dera oleh polis jadi saya candangkan kita buat di stadium merdeka

DISANA TEMPAT SEGALA NYA BERMMULA DULU KITA BALIK KETITIK PERMULAAN

Unknown said...

Yg. Bhg. Tun.

Terima kasih diatas jasa-jasa Tun buat saya sekeluarga (8 orang) selama ini. Kami hanyalah rakyat biasa yang Tun tak kenal tetapi amat kami kenali. Dari cara, ucapan dan keputusan-keputusan Tun mentadbirkan negara, saya percaya akan keikhlasan Tun untuk membantu rakyat. Saya juga percaya inilah ibadat Tun yang membawa kesejahteraan kepada kami semua selama pemerintahan Tun. Saya sedih dan amat marah apabila kebenaran ini sengaja didustakan oleh segelintir mereka yang bersikap “egoistic” tamak dan “corrupt” yang terdapat didalam pembangkang, UMNO dan cabinet menteri pimpinan DSAAB. Saya lihat walaupun tidak memerintah lagi, Tun tidak putus-putus berjuang untuk keadilan dan kebenaran dilakukan terhadap rakyat jelata. Jasa-jasa Tun amat besar untuk Malaysia dan melampaui kekurangan yang Tun lakukan. Tak hairanlah dimasa kemelut begini Tun mendapat sokongan begitu kuat dari rakyat. Sebagai pemimpin rakyat, kebenaran Tun adalah lebih berpengaruh dari pemimpin party atau kerajaan yang ada.

Di Pilihan Raya Umum atau Kecil yang akan datang, sebut sahaja calon-calon bebas mana yang Tun sokong insyaalah mereka beroleh kemenangan. Akan banyak lagi ahli, MP dan DUN UMNO menyertai Tun apabila calon-calon mereka tidak dapat bertanding di AGM UMNO akan datang disebabkan kuota dan DSAAB dipilih semula sebagai Presiden.

Jika ini juga tak menyedarkan mereka, tubuhkanlah sebuah parti dengan sokongan baru yang Tun perolehi itu. Betulkanlah segala kepincangan dan masukkanlah unsur-unsur bernas yang Tun ilhamkan agar pisang tak berbuah dua kali. Apa yang disyorkan ini adalah didalam kemampuan Tun lakukan insyaalah. Ibadat Tun belum selesai selagi hayat dikandung badan. Terus lakukan dan berkata benarlah Tun, rakyat akan sentiasa bersama Tun.

ys said...

Tun, you are the person who i respect the most. All your contributions to Malaysia will not be forgotten. Tun, the best.

Unknown said...

Saya ni dah 4 kali pilihanraya umum pasti memilih BN. @ kali mengundi di Bercham, Ipoh, 2 kali mengundi di Ampang, Selangor. Apa yg saya nampak kali ini, dgn apa yg terjadi dlm UMNO sendiri, apa yg mereka buat pada Tun, tak mustahil saya akan memberi undi saya pada pihak pembangkang. I'm sure I'm not the only one!

teekay said...

Asslamualaikum Ybhg Tun dan rakan2 bloggers...

Ini adalah satu pandangan peribadi yang telah saya post kepada Blog Dato’ A Kadir Jasin pada 31 Okt 2006 atas nama belangkorn. Amat berbesar hati kiranya Tun dapat memberi feedback di atas pandangan peribadi saya ini..... Terima Kasih Tun.....

Sesungguhnya saya amat kagum dengan usaha yang dilakukan oleh TDM sejak dari mula lagi beliau mula menerajui negara pada 1981, ketika itu saya baru berusia 19 tahun. Saya juga amat menghormati DSAI sejak beliau mula menyertai UMNO bagi memperkukuhkan kedaulatan UMNO dihati orang Melayu yang 100% beragama Islam. Tahun demi tahun berlalu, TDM terus menjadi idola saya hinggalah pada 1997 reputasi dan penghormatan TDM dihati saya mula tercalar disebabkan tindakan TDM memecat DSAI.

Tetapi, saya teruskan mencari senario disebalik pemecatan DSAI sebagai TPM. Mengapakah TDM boleh membuat keputusan yang begitu drastik dengan memecat orang yang telah dididiknya selama 16 tahun. Satu tindakan yang saya rasakan paling pahit dan paling zalim yang dilakukan oleh TDM terhadap orang nombor 2 negara pada ketika itu. Pada hemat saya, pasti ada sesuatu yang tersirat disebalik yang tersurat.

Pencarian saya teruskan dan akhirnya saya mendapat satu kesimpulan bahawa pemecatan yang dibuat oleh TDM adalah satu tindakan yang paling wajar dan tepat walaupun ia tidak popular demi keselamatan negara tercinta Malaysia dengan tuduhan perlakuan liwat.

Apa yang berlaku adalah......

DSAI pada awal perjalanan politiknya adalah ikhlas iaitu demi keutuhan Malaysia maka sokongan kepada TDM, DSAI dan UMNO semakin kukuh. Ini menjadikan TDM sebagai seorang PM yang amat berwibawa kerana berjaya membawa Malaysia ke persada antarabangsa dan dijadikan pakar rujuk oleh negara Islam dan negara-negara membangun. Tetapi kekukuhan politik dan kejayaan Malaysia itu telah membawa rasa gelisah dan ancaman di kalangan negara luar Malaysia terutamanya ”mereka” yang menjadikan Islam itu musuh utama mereka sehingga ada suara-suara lantang yang meminta TDM meletak jawatan sebagai PM. Dan seterusnya ”mereka” menanam cita-cita untuk menjatuhkan Malaysia.

Pada pandangan saya, TDM telah mengenalpasti siapa yang sedang berada disebalik DSAI sejak mula DSAI dibawa masuk ke UMNO oleh TDM. Maka itu, bagi meramaikan ”mereka” dan orang-orang ”mereka” bersama DSAI, TDM memberi laluan mudah untuk DSAI meneruskan perjalanan politiknya hingga menjadi orang kanan TDM.

2 strategi ”mereka” gunakan. Strategi pertama, ”serangan” dari luar. Strategi kedua adalah, ”serangan” dari dalam (politik UMNO). Kedua-dua kaedah ini berjalan seiring dan serentak. Setelah Malaysia melalui serangan demi serangan (saya ringkaskan) antaranya yang terakhir adalah SERANGAN MATAWANG. Tujuan utama serangan mata wang ini adalah ditujukan untuk Malaysia dan Indonesia, tetapi tempiasnya mengena juga Korea, Jepun, Singapura dan negara sekitarnya. ”Mereka” menjangka dengan serangan itu, ”mereka” akan dapat menggagalkan usaha Malaysia meneruskan projek seperti Bakun, MSC, KLIA dan projek mega lainnya kerana pada ketika itu ringgit Malaysia menjadi amat lemah. Disebabkan DSAI pada ketika itu adalah antara orang kuat IMF dan selaku Menteri Kewangan Malaysia, DSAI telah memutuskan bahawa Malaysia akan menggunakan dana IMF untuk menangani serangan matawang yang berlaku dan TDM menyatakan sebaliknya.

Pada saat inilah ”mereka” rasakan ”mereka” telah berjaya meng”remote” DSAI bagi menguasai Malaysia dengan strategi serangan luar dan serangan dalam. Ibaratnya, ikan (DSAI) sudah pun memakan mata kail dan umpan, tetapi ketika pengail (”mereka”) menyembat (menarik) pancing; tali pancing telah diputuskan (oleh TDM) maka tinggallah pengail dengan pancing tanpa ikan dan meranalah ikan yang kesakitan tertelan mata kail dan umpan dalam sungai.

Pada saat yang paling kritikal inilah TDM memecat DSAI dengan tuduhan Liwat, walaupun kesalahan sebenar DSAI adalah menjual negara kepada ”mereka” yang mana itu merupakan kesalahan terbesar (dosa besar) sebagai seorang warganegara Malaysia. Nasib baik kita ada TDM yang amat bijak dalam berstrategi dan dapat melihat apa yang orang lain tak nampak, walaupun tindakan itu menyebabkan ramai warga Malaysia tidak bersetuju. Sokongan pada TDM jatuh mendadak kerana rakyat tak membaca apa yang sebenarnya berlaku. Kalau tidak kerana TDM maka Malaysia telah menjadi negara jiran Islam kita, Indonesia. Hingga kini ekonominya dikuasai oleh ”mereka”. Dengan erti kata lain Malaysia telah pun tergadai kepada ”mereka”.

Sebagai seorang yang pernah melayari bahtera selama 22 tahun, pastinya TDM tahu dan menghayati setiap inci kapal beliau. Oleh yang demikian beliau tidak rela jika nakhoda yang baru ini tidak mahu mengambil tahu apa yang berlaku di setiap inci kapal tersebut. Jika ini berterusan berlaku, kemungkinan haluan kapal ini akan tersasar daripada halaun sebenarnya. AAB tak tahu yang dia sedang dikuasai mindanya oleh orang-orang ”mereka”. Akhirnya matlamat ”mereka” untuk menakluk Malaysia akan berjaya di zaman AAB ini. Kalau dulu ia menyerang dari dalam melalui DSAI tapi pada kali ini, mereka menyerang dari dalam melalui Khairy melalui tindakan2 yang telah dibuat oleh Khairy sejak AAB menjadi PM. Jika tidak dihalang, terkuburlah Malaysia menjadi tanah jajahan zaman baru oleh ”mereka”.

Itulah yang sebenarnya mengapa TDM mengkritik AAB.

Pada ketika kepimpinan AAB menurun dimata rakyat kerana ditelanjangi oleh TDM, muncul usaha dari luar melalui Lee Kuan Yew mengatakan kaum Cina Malaysia dipinggir secara sistematik. Seluruh pemimpin dan rakyat Malaysia MARAH pada LKY dan bersatu suara di belakang AAB menafikan perkara itu. Sebenarnya ia adalah satu muslihat ”mereka” yang di buat melalui LKY kerana ”mereka” dapati strategi ”mereka” akan turut terancam apabila populariti AAB menurun. Strategi ”mereka” adalah memastikan AAB terus kekal pada suatu tempoh yang lama agar ”mereka” dapat menikmati kejayaan operasi ”mereka” kali inni setelah gagal pada tahun 1997.

Adakah pembesar2 UMNO tidak dapat melihat apa yang tersirat di sebalik yang tersurat? Atau buat2 tak tau demi nak menjaga periuk nasi sendiri? Bagaimana dengan periuk nasib rakyat?

Sesungguhnya AAB tidak langsung tahu memahami yang tersirat daripada yang tersurat kerana beliau seorang yang berfikiran Islam yang hanya tahu mengenai Syariat tanpa mengetahuai Tarekat, Hakikat dan Makrifat.

Oleh yang demikian, saya sebagai rakyat Malaysia yang berusia 19 tahun pada era awal TDM menjadi PM, akan terus bersama TDM kerana Tok Guru saya menyatakan bahawa TDM adalah PM yang mempunyai tahap Islam yang tinggi dari aspek Hakikat dan Makrifat. Oleh itu beliau dapat mengenalpasti perkara disebalik perkara yang berlaku (yang tersirat daripada yang tersurat).

* "mereka" adalah "musuh dari luar (regim Zionis)"

azhar said...

Yg berbahagia Tun,

Saya sebagai warga marhain Malaysia berpendapat bahawa UMNO tidak lagi harus berjuang sbg UNITED MALAYS NATIONAL ORGANISATION tetapi seharusnya bertindak lebih liberal sebagai UNITED MALAYSIAN NATIONAL ORGANISATION.

Brenda B said...

Hi there,

I'm in the fouth group.

The allegation that chinese support Tun and not the PM is totally wrong and bias. We chinese do not support you because we are chinese, etc, whatever.

We support you because we believe you can get things done. When you lead the country, we lived in harmony, etc etc. M'sia moved forward because of you. You bring alot of changes to our country, mostly positive changes.

There is no doubt that you are a good leader. And that's why you have our support, we think rationally and not races based.

May God bless you. Take care of yourself Tun.

tee kay pee said...

Tun,
pls comment on smart tunnel project which seems benefits certain people,not the community

Kun Mali said...

Perlu dilakukan revolusi NASIONALISME MELAYU-ISLAM di Malaysia agar mereka yg benar2 berjiwa pejuang dapat diangkat menjadi pemimpin negara.

Hanya melalui revolusi ini, rakyat Malaysia dari pelbagai latar-belakang agama, kaum dan kehidupan dapat menikmati sekuriti, kesejahteraan, keadilan dan hak seperti apa yg telah digariskan oleh Islam tanpa ada penindasan atau eksploitasi mana2 golongan yg tidak mengenal erti balasan Tuhan ini.

NASIONALISME bukan beerti Assabiyyah(Chauvinisme), Islam pula bukan beerti tafsiran sempit yg jumud. Melayu-Islam adalah majoriti dan golongan ini sepatutnya menjadi payung yg kukuh kepada pihak minoriti lain yg berada dlm negara ini.

Syukri Shairi said...

As usual, Tun hits the spot. Of course, for those who are relatively unaware and underexposed, they'd accept what you've exposed in this post as 'shocking'.

But I guess there are many people who are seeing it coming. Particularly from 'golongan keempat'. And I'm one of them. (:

Take care, Tun. Wake up those who are still asleep.

Zulsystem said...

Assalamualaikum Tun
Apala punya mangkok si Bodolah ni, dia suruh BA yang memerintah 5 negeri turut sama menurunkan harga minyak. Bengong betoi org tua ni, macam la Ba ada kuasa menurunkan harga minyak. Sah nak menipu rakyat. Rakyat yang bodoh macam dia je yang percaya cakap dia.

deadvalley said...

PERHIMPUNAN RAKYAT

MARI KITA RAMAI-RAMAI BUAT SATU PERHIMPUNAN RAKYAT UNTUK MENUJJUKKAN SOKONGAN KITA PAD A"TUN SERI"

Jangan buat dijalan raya, nanti kena dera dek polis, tapi kita buat di "STADIUM MERDEKA"

TEMPAT DIMANA SEMUANYA BERMULA

Unknown said...

Tun,

Saya dalam kelompok no 3. Sekarang saya dah menyampah nak tengok berita. Mesti keluar muka dolah. Kalau muka dia keluar saya akan terus tutup tv. Terus-terang kalau dolah terus jadi PM, saya akan undi pembangkang

pakya pembela tun said...

teruskan dgn perjuangan tun yg mulia ini kami rakyat malaysia sentiasa menyokong dasar tun pada negara yg kita cintai ini.. tun adakah kalau najib ganti pak bedolah nanti dia akan teruskan segala dasar tun yg terdahulu.. kalau najib ikut segala dasar tun.baru kami akan menyertai UMNO semula tapi kalau najib ikut apa yg pok bedolah buat sekarang ni saya percaya rakyat malaysia tidak akan menyokong UMNO yg kita cintai ini harap2 najib akan mengenang jasa2 tun pada dia saya skrg ni dah letih tengok muka pok bedolah.. cepat2lah letak jawatan baru UMNO akan pulih kembali..amin.. 1lagi tun kalau najib naik nanti tun ckp kat najib tlg hapuskan khiril jamaludin dari jawatan dlm UMNO kami dah meluat tengok muka dia bagilah peluang org lama dlm UMNO pegang jawatan yg dia sandang skrg ni ini x tiba2 saja dia naik.. mana boleh dia ni siapa adakah jasa dia pada negara kita... kalau nak dibanding dgn tun jauh bumi dari planet pluto... sikit2 dalam tv muka dia dari pada tengok muka dia dlm tv lebih baik tengok iklan ikan sardin cap ayam.. lagi baik khiri jamaludin ni ahli UMNO cap ayam....

Azhar85 said...

Assalamualaikum Tun...

Tun,saya nak komen sikitla pasal iklan News Strait Times (NST)di kaca televisyen mengenai isu bahasa Inggeris di kalangan pelajar.

Saya faham iklan tu nak memberi mesej kepada pelajar Malaysia terutamanya bangsa Melayu kita supaya lebih membaca artikel dalam bahasa Inggeris supaya mereka lebih fasih dalam bahasa tersebut.

Tetapi cara iklan dibuat kelihatan hendak memperkecilkan bahasa ibunda kita sendiri dengan mengatakan dengan berbahasa Inggeris seseorang itu lebih senang untuk mendapat pekerjaan berbanding menggunakan Bahasa Melayu.

Persoalannya sekarang Tun, negara apakah ini? Adakah negara ini negara Amerika, Britain, England?Adakah dengan fasih dengan berbahasa Inggeris sahaja, mereka boleh mendapat pekerjaan?Apa yang saya lihat sekarang ini,kebanyakan sektor pekerjaan di Malaysia ini lebih mengutamakan Bahasa Mandarin daripada kedua-dua Bahasa diatas.Jadi apa gunanya iklan diatas.

Tun, iklan-iklan di Malaysia sekarang ini banyak yang tidak mengendahkan sensitiviti perkauman. Sepatutnya iklan-iklan seperti ini harus diteliti secara mendalam sebelum disiarkan di kaca televisyen.

Mungkin benar kata Tun, NST memainkan sandiwara politiknya dengan kerajaan Pak Lah untuk mengembalikan keyakinan rakyat terhadap pemerintahan BN. Sebab itu, iklan-iklan seperti diatas telah dibenarkan untuk mengembalikan sokongan sesetengah Golongan tersebut (You Know Who) untuk menyokong BN.

Syabas BN. Kalau dengan cara itu sekali pun digunakan untuk mendapat sokongan rakyat. Saya pasti rakyat Malaysia akan terus menyokong BN buat selama-lamanya.

PS: Saya sokong BN, Dulu, Kini Dan Selamanya.

pakbelalang said...

According to Bernama report, Zaid said the ex-gratia was not a compensation but rather a gift from the government to the judges.
What is he trying to convey to the public ,Tun. A Law Minister and a so-called succesful lawyer in town is really talking RUBBISH !!

Don't you think by giving gifts to judges is tantamount to corruption, abuse of power and misappropriation of public funds. Worse of all the value of the gifts in monetory form is not known to the public. How can on one hand you want to reform the judiciary and on the other hand you acted differently.

What a haprak and HP6 government!! Where is the credibility of the government. I think this government of Pak Lah has so many CLOWNS around. They have no high standard of moral value.

THE ONLY MORAL VALUE THEY HAVE NOW IS WHEN THEY WANT TO "BERAK" THEY STILL HAVE TO CLOSE THE DOOR.

Shame on them! Pandai berlagak dan main wayang je!! Just cheap publicity !!

Unknown said...

Salam Tun,

Ada kawan-kawan saya dari golongan profesional berkata bahawa mulai sekarang ini orang-orang Melayu perlu fikir masa depan mereka sendiri dan tidak boleh harapkan pada UMNO lagi. Mereka kata perjuangan Melayu dan UMNO sudah tidak sehaluan. Semoga direnungkan.

http://www.megasutra.com

zaki_77 said...

Tun's contribution to nation building and access to progress is very well documented and witnessed. Therefore we should concentrate on the current administration's dismantling of the progress made over the past 2 decades and bringing national unity and stability under strain.

amantubillah said...

Salam Tun serta keluarga

Tumpang lalu sat.......

Budak tingkat4 tu dok berangan nak jadi PM.

PM.... kat Pulau Batu Putih.

To energy said> harap kamu sudah berada di Pulau Batu Putih.

To mamaktongkang said> Kalau tongkang awak dah pecah, saya nak bagi free bot fiberglass saya. Main jauh-jauh pus.... pus...pus

Ingat pakBODOlah......
PRU13 bukan milik pakBODOlah Sdn. Bhd. dan kroni's-kroni'snya.

“Semoga Tun serta keluarga sihat sejahtera dan dirahmati Allah”

DAH SAMPAI MASA UNTUK BUAT PARTI BARU…. TUN…..!!!!!!!


" RINTIHAN HATI ANAK JATI KEDAH "

Wassalam

amantubillah said...

Salam buat Tun serta keluarga

mencelah sat....

nncckkll said> Hang ni ..budak tingkat4 ke????
Ataupun barua untuk budak tingkat4

Tok sah dok tabok fitnah. Bodo - bodo aku pun, aku kenai juga bank.
Bank tu ada belakang umah hang kot?

Pi main jauh-jauh la....Pus...pus...pus...

Wassalam

MELAYU NUSANTARA said...

TUN,


MASA DEPAN UMNO...?

BUKAN TERLETAK PADA PAK LOLAH..!!

BUKAN TERLETAK PADA PAK NAJIB...!!!

BUKAN PADA KRISNYA...!!!


Tapi pada semangat juang orang yang benar mencintainya...


KALAU PEMIMPIN ITU PILIHAN RAKYAT...

RAKYAT JUGA BOLEH MENOLAK PEMIMPIN ITU... JIKA KITA TERTIPU OLEH NYA>


APA KUASA KITA....?

BAGAIMANA CARA NYA



salam



M. Amirul

nelly said...

I THINK SINCE LAST WEEK AFTER THE 40% INCREASE OF PETROL, EVERYONE OF US CAN'T HELP BUT CURSE PAK LAHAP EVERY TIME WE PASSED BY A PETROL STATION, EVERY TIME WE LOOK AT THE METER, STUCK IN THE TRAFFIC JAM AND MOST OF ALL WHEN WE FILL UP OUR CARS. HE WILL NEVER REST IN PEACE!

Khairy.Jamaluddin said...

Kepada blogger
Aku datang, aku baca, aku faham
kesemua kamu akan menyokong aku !!

Unknown said...

Yg Berbahgia Tun,

Saya nampak ramai yang sudah mencadangkan supaya Tun menubuhkan PARTI MELAYU BARU. Tun jadi PENASIHAT saja. Saya yakin ramai bloggers akan mohon jadi ahli parti baru tersebut.

Tun buat dulu SURVEY secara ONLINE. Kalau majoriti setuju, Tun teruskan. Saya sendiri sudah hilang kepercayaan kepada DSAAB & Co, walaupun saya mengundi BN pada PRU12. Mereka termasuk dalam golongan pemimpin-pemimpin yg tidak amanah dan tidak boleh dipercayai.

Harap Tun buat sesuatu sebab ramai yg berasa AMAT KECEWA melihat keadaan UMNO yg seperti HIDUP SEGAN MATI TAK MAHU. Nampak seperti DSAAB tidak akan berundur dalam masa terdekat ini.

Terima kasih Tun. Semoga Tun dan keluarga diberkati dan dirahmati Allah SWT setiap masa. Kami sayangkan Tun.

Tokmad Gasak said...

TUN, saya cadangkan TUN masuk balik UMNO ..lepas tu lawan PLAH. Kalau TUN menang TUN buat peralihan kuasa pada Muhyiddin. Kalau TUN kalah..TUN keluar UMNO sekali lagi..

ASHAR said...

TUN,

Masa depan UMNO sekarang di tangan KHAIRY dan KONCO.....


Kalau sayangkan UMNO, singkirkan KHAIRY dan KONCO..


Salam


Angkatan Lancang Kuning Nusantara

-ashar-

ashar_abdullah@yahoo.com

Khairul said...

The fall of UMNO and the rise of the next regime is a small part of a bigger parcel of a bigger conspiracy. As the world moving into the new world order, hunger, chaos and war is part of the plan. Be aware because among us, they are lurking inside, manipulating how we perceive the current condition in order to distract and misdirect us from what is really going on. The fall of UMNO might be the start of a very ambiguous era. Beware of who is our leaders. Root them out before its too late. Be it UMNO or PR. Dont let current world and local sentiments cloud our minds from seing the bigger picture. Dont let them control us with puppet leaders.

Meor Iszwan said...

saya adalah daripada kumpulan ke (4).. memang benar kata Tun, saya adalah mahasiswa yang menganggap perjuangan UMNO sudah tidak lagi relevan sekarang... Barisan Nasional melaungkan perpaduan antara kaun tapi parti komponen di dalamnya sendiri menggambarkan perkauman...

selain itu, apa yang saya lihat di dalam UMNO yang dipentingkan hanya wang untuk berkuasa.. berbeza dengan Pakatan Rakyat di mana kebanyakan pemimpinnya cemerlang dalam akademik.. mengambil contoh, pencapaian akademik Pak Lah tidaklah sehebat mana jika di bandingkan dengan Anwar Ibrahim.. oleh yang demikian, golongan pelajar seperti saya lebih suka dengar kata2 dari orang yang pandai seperti Anwar berbanding kata2 orang dungu seperti Pak Lah... saya setuju 100% dengan Tun, Pak Lah tidak layak memimpin sebuah negara membangun seperti Malaysia... Pak Lah harus segera letak jawatan sebelum rakyat terus hidup menderita disebabkan kedunguannya!!!

Unknown said...

Didalam keadaan yg kritikal ini, apa2 saja boleh berlaku. Pak Lah akan tumbang tak lama lagi jika dia tidak mengambil pelajaran setelah apa yg berlaku.

Saya rasa, dgn keadaan kritikal ini, jika Tun dpt mengeluarkan pendapat untuk mengatasi kemelut ekonomi, maka kredibiliti Pak Lah akan hangus dan rakyat kembali pulih. Impak nya mungkin jika rakyat sudah menolak Pak Lah, rakyat akan tanya Tun balik sapa yg rasa2 Tun sesuai untuk menjadi PM.
Saya faham, dlm keadaan nie Tun sendiri tak dpt nak jawab sapa yg sesuai kerana masing2 ada kelemahan yg besar dan mempunyai impak jangkamasa panjang. Tapi, jika PM yg akan dtg sanggup bekerja sama dgn Tun, yakni melantik Tun as a "Think Tank". Saya rasa, Tun ada org yg sesuai, org yg boleh bekerja "by the book " mcm Tun sendiri. Even terpaksa melaksanakan tugak yg perit mcm Tun berhadapan dgn kes Anuwar dulu. Bagi saya tun terpaksa hadapi dan laksanakan kerana bukti2 yg telah dikeluarkan oleh mereka2 yg tak suka Anuwaar dulu. Mcm Tun nasihatkan diaorg , "Kita kena kerja ikut buku."

Saya faham, tun sendiri sedih dan bertanyakan mengenai Anuar sendiri kepada penasihat/pegawai Tun selepas dia di pecat. Bukan senang nak buat keputusan yg sukar sebegitu.

Tun, rakyat sebenarnya ternanti2kan idea Tun untuk mengatasi ekonomi yg kritikal skang nie. Biar pon Pak Lah akan guna idea Tun, namun rakyat tahu bahawa itu idea Tun. Seluruh rakyat tunggu....

Meor Iszwan said...

saya adalah daripada kumpulan ke (4).. memang benar kata Tun, saya adalah mahasiswa yang menganggap perjuangan UMNO sudah tidak lagi relevan sekarang... Barisan Nasional melaungkan perpaduan antara kaun tapi parti komponen di dalamnya sendiri menggambarkan perkauman...

selain itu, apa yang saya lihat di dalam UMNO yang dipentingkan hanya wang untuk berkuasa.. berbeza dengan Pakatan Rakyat di mana kebanyakan pemimpinnya cemerlang dalam akademik.. mengambil contoh, pencapaian akademik Pak Lah tidaklah sehebat mana jika di bandingkan dengan Anwar Ibrahim.. oleh yang demikian, golongan pelajar seperti saya lebih suka dengar kata2 dari orang yang pandai seperti Anwar berbanding kata2 orang dungu seperti Pak Lah... saya setuju 100% dengan Tun, Pak Lah tidak layak memimpin sebuah negara membangun seperti Malaysia... Pak Lah harus segera letak jawatan sebelum rakyat terus hidup menderita disebabkan kedunguannya!!!

mahasiswa said...

Salam Tun...

klu keadaan ini berterusan..memang kemungkinan besar negara akn jatuh ketangn pembangkng y tidak kita pasti apakn berlaku seterusnya..mungkinkah negara akan tergadai?...

Seperti kt Tun..org ramai memilih pembangkn bkn krn sokong pembgkang tp x sokong kerajaan.. klulah ada parti yg relevan dan meyakinkn dpt membantu keadaan skrg.mesti semua org dlm golongan 2,3 dan 4 akn memilhnya..
apa kt Tun tubuhkan satu parti baru ..Parti baru yg akn memberi harapan dan sinar baru semula kepada rakyat Malaysia utk kembali kpd zaman aman makmur spti ketika Tun memerintah dulu...

Tolonglah Tun..Selamatkn rakyat Malaysia..Selamatkn melayu...

Jamuuna said...

Dearest Tun,

After reading your blog for a while now, I do feel there is a need to point out a few things.

The first one would have to be the very simple fact that most of the conversation here is about "Selamatkan Bangsa Melayu". It is absolutely not wrong, all the other races say it. But, are Malays the only group who make up Malaysia? The emphasis should be given to the entire "Bangsa Malaysia".

Next would be the quality of opinions available here. No complains about your writings, but most of the bloggers here merely curse the current leadership. It is pretty vulgar as this should be a medium for intellectual conversation. At the same time, I also do not deny that there are some really good opinions around. I think it is time for Tun to pick opinions that reflect mature and forward-looking Malaysia.

Thanks.

khans said...

Our country now is very fragile, to some people they do not realize the situation. And they are also some of us who do not even care.

We are facing major political crisis, economic crisis and corruption. All these will lead to an unknown future which none of use are prepared.

Although our country is small but our voice is very wide, 10 years ago peoples do not know about Malaysia at all, but now they know. Should Malaysia remain as the most safest country - that is all depend on us the next generation.

We are now moving towards a new Malaysian, and we will have a new future and it is better. UMNO also is now having major revolution, Whats happening in UMNO is very much needed, so that all the individuals involve will realize what ever they say and whatever they do, the effects are for our next generation.

Now is the moment to make decision, we have to make a decision, is not for us but for our country's future, our children future and for UMNO future. The Idea of UMNO shall be preserved and we are responsible for it.

Onlooker said...

Yang Amat Bahagia Tun,
I see that you are really showing your concern about the future of UMNO. However, you have deliberately chosen to ignore the fact that the accumulated weaknesses in UMNO nowadays are undoubtedly originated from the much controversial New Economic Policy (NEP). In paper it can be read that the NEP comes with two noble objectives: 1. To promote economic growth, and 2. To eradicate poverty disregard of ethnics. In reality during your tenure as the Prime Minister of Malaysia, you chose to purportedly neglect the second noble objective of NEP and attempted to discriminately create a few multi-millionaires among the Malays (your two rich sons were the best examples of the successful multi-millionaires who had been created during your reign.) You even tried to legitimize this policy with the reason that the created Malay rich men would eventually eliminate the clear-cut isolation of different ethnics by wealth and then help to remove the jealous emotion of Malays against the relatively richer Malaysians of Chinese and Indian origins. You have tried to justify your biased policy by citing 'the prevention of racial conflicts possibly caused by wealth jealousy' as the main reason for making a few Malays rich.

However, after many years' weary implementation of the NEP, I hope you are able to sense by now that the policy of 'making a few Malays rich first' has already brought forth some setbacks or some harmful chronic side-effects. The few rich Malays do not necessarily give inspiration to the poorer Malaysians towards the direction of working hard in order to bring changes to their fate of being born poor since these few rich Malays made their fortune too easily through a short-cut of building up a political cabling. Some of these few rich Malays have even created some resentment among the Malay community. Take for instance, your best friend Malay Tycoon Tun Daim has already become a social outcast because people believe that he has squandered a lot of the people's money and then run away to live luxuriously either in South Africa or California.

UMNO members have a lot of discontent because they have too much demands and aspirations which are not easy to satisfy. Some members want 'tanah kurnia' (government granted land). Some ask for infrastructure and construction projects with lucrative profit but easy work. Some request for government financial aids or grants that are never required to be paid back to the government. Some want their son or daughter to be sent overseas for further study on the government scholarship even though this child's academic result does not meet up the admission requirement. This category of UMNO members are economically motivated by the implementation of the policy of 'making a few Malays rich first'. They also hope to be one of these few rich Malays whom will be created rich under the implementation of the NEP.

Of course, not every man can become rich too easily, disregard of ethnics, if the wealth does not come directly from the blessing of God. Many Malaysians fail to realize this truth about personal wealth. When the NEP has successfully created only a few rich Malays but left the majority Malay people live in abject poverty, the majority Malay people would definitely feel very disappointed with UMNO. Knowing this fact, it is therefore not too difficult to understand that why there were so many UMNO members chose to cast either an opposition vote or a trash vote in Election March 8, 2008!

Tun, I hope you can be brave enough to admit your own mistake in the past. As a policy maker, a Prime Minister should not focus on only a particular interested group as the beneficary of a government policy. A popular government economic policy should by right help to create a full-fledge and sustainable positive macro-economic effect on the nation as a whole, disregard of ethnics.

Pak Lah may be too hastily to raise the petrol price by 41% in one shot. However, when we try to look at the positive aspect of this price up measure, we may be able to find that the desired curb on petrol consumption can be expected to help us save a lot of foreign exchange and help the Bank Negara to build up a much higher international reserve for purpose of strengthening the currency value of Ringgit. It is an undeniable fact that a stronger Ringgit will eventually give a positive impact on our economy as a whole since it helps to curb the imported inflation and also helps to attract the inflow of foreign direct investment when the investors feel comfortable with money putting in a strong Ringgit!

I hope you are willing to allow Pak Lah a bit more time to prove himself out. His policy may be politically incorrect, but it is economically making sense!

This is a viewpoint of a Malaysian farmer.

sRiKanDi^NeGaRa said...

SaLam TDM yg dihormati;

Indeed Tun, sebuah analisis yg begitu menarik dn bernas sekali ttg pembahagian org2 Melayu skrg. Yelah, UMNO kn parti utk kaum Melayu shj...dn BN adalah utk semua =)

Bg sy, sy sygkan bangsa sy dan sy sygkan negara sy. Sy tk tahu nk sokong yg mane. Adakah dgn menyokong pembangkang, maka terjamin akn selesai lah segala masalah dlm negara dn msyrkt kite skrg??? Atau mungkin lebih teruk??? Yelah, mcm yg kite bleh tgk sniri, ade sesetengah parti pembangkang ni,dimanipulasi oleh sesetengah kaum saje. Benar atau tidak???

Tp pulak, kalau berpegang teguh pd "UMNO KiNi" dn "BN KiNi"...sy tk tahu pulak nasib ms dpn negara kite. Cth trdekat, masalah minyak dn kenaikan hrga pelbagai jenis brg yg mendadak. Begitu menekan rakyat, terutama bg golongan yg "tk berapa nk sng" ni la kan...yg di atas nuuuhhh...tk terasa mane pn..

Jd sy keliru...yg mana 1, pilihan kalbu??? Yg mane 1 yg dpt menjamin kestabilan negara ini...dn tidak lupa nasib bangsa sy??? Siapa yg dpt menjamin akn membela nasib semua rakyat Malaysia??? BN? Pembangkang(Pakatan Rakyat)?

Ahhhhhhh~!!! Ataupun semua parti politik ni sama saje???? Bile dh dpt tampuk pemerintahan, semua janji tinggal janji2 kosong??? Jadi lupa diri dn nk penuhkan poket sendiri...

Sy idam2kan kestabilan negara di zmn pemerintahan TDM dulu....
Siapa yg boleh berjanji akn dpt kembalikan kestabilan spt itu lagi???

~Wallahualam~

Tamingsari said...

Dear Tun,

You are absolutely right..the person who posted that your family has foreign bank accounts is a total scum...(I would use a worst word than "Scum" Tun..but we have to be civil on the blog) and has no guts and show him or herself...sue the living daylights out of that person Tun.

Tun any comments on AAB handing power to Najib..I don't think he can do any better.

Tun do you think it is a good idea for the government to subsidize all cars in Malaysia to be fitted with an NGV system.

Thank you Tun for reading my comment

Gelombang Rakyat said...

Tun Dr Mahathir Mohamad, ada yang menyangka masa depan UMNO tidak terletak kepada Abdullah Ahmad Badawi, dan juga tidak terletak kepada Mohd Najib Abdul Razak.

Kerana ahli boleh menolak parti itu.

Barangkali ada kebenarannya.

Namun begitu, faktor pemimpin dan kepemimpinan besar sekali pengaruh, kesan, dan perlangsungannya kepada masa depan sesebuah parti seperti UMNO.

Kami biasa buat kursus "Team Building."

Pertama sekali, lantik ketua.

Ada yang tidak bersetuju, "pasukan kami tidak ada ketua, semua berkuasa sama rata..."

Dalam kursus yang "experential", ini dibenarkan.

Namun, bila diberikan suatu projek kepada setiap pasukan, untuk dihasilkan, pasukan tadi sedar, tanpa melantik ketua terlebih dahulu, semuanya tidak menjadi, mesyuarat untuk membincang projek itupun gagal.

Sebab itulah leadership penting.

Followership hanya menjadi penting, apabila sudah ada seorang pemimpin dilantik terlebih dahulu.

Kemudian pemimpin nilai pengikut dan pengikut nilai pemimpin.

Begitulah...

UMNO bukan milik Abdullah Ahmad Badawi.

Abdullah Ahmad Badawi boleh dimiliki UMNO, bila dia memilih membuat begitu.

Kita biasa mendengar, "I belong to UMNO".

Tetapi kita tidak mendengar, "UMNO belongs to me".

Jadi, bila ahli berkata kepada pemimpin, "tidak perlulah you bertanding!"

Dia nak bertanding.

Jika dia bertanding, ahli berkata kepada pemimpin, "tidak perlulah sekarang ini kita guna kouta"

Dia nak kouta itu dikekalkan.

Tetapi selaku pemimpin, dia tidak melakukan apa yang perlu dilakukan, dan dia melakukan apa yang tidak perlu dilakukan.

Contohnya, permukiman di Shah Alam baru-baru ini, senyap sahajakah?

Apakah ahli tidak berhak untuk tahu apa yang pemimpin bincangkan di situ?

Diharap tidak adalah wakil UMNO dari Perak yang bakal berkata, Abdullah Ahmad Badawi, "tidak kota apa yang dia kata".

dzimba said...

Akum Tun

ulasan yang tepat sekali, jelas Tun memahami aspirasi rakyat keseluruhannya. Tapi itu la UMNO

kalu menag besar takboleh komen sbb katanya rakyat bagi kepercayannn

kalu kalah besar, tak boleh komen jugak sbb takut UMNO lagi kalah atau lebih teruk. Spt ucapan dato najib sbb tak lawan Pak lah (takut UMNO rosak)

kalu kalah lagi teruk (PRU13), jawapan tetap sama (dah standard), tak boleh komen atau ada pertandingan sbb UMNO akan lebih rosak.. hee hee.

jadi pak lah akan terus memimpin sampai la dia mati atau pun nyayuk..

UMNO oh UMNO apalah nasib

alasan 2 spt diatas boleh dipakai jika pemimpin yang ada memang berkaliber dan berkemampuan untuk menangani krisis spt TUN lakukan dahulu. Tp kalu dah jelas pemimpim tu tak mampu untuk tangani kiris maka perubahan harus dilakukan untuk " mitigate loses". itu la caranya kita memimpin.

saya rasa ketua cawangan pun tahu fikir macam ni. Takkan Pemimpin yang besar diatas tak tahu nak fikir mana yang baik dan buruk.

kesian UMNO.. selamat tinggal UMNO buat seketika dan akan bersama UMNO lagi jika pemikiran pemimpin dah berubah.

cucu chedet said...

Salam Tun,
Sunnguh kelakar membaca butiran akaun yang diberi, begitu mudah sekali meng akses BAnk di Israel...

Anak Malaysia said...

Assalamualaikum Che Det,

UMNO sudah tak relevan kini dan selama-lamanya. Tak payah Tun buat bising banyak dan tulis banyak pasal parti UMNO lapuk ini. Buang masa dan tenaga TUN dah tua lagi mudah lupa. Correct, Correct, Correct.

Sejarah Tanah Melayu bukti bahawa Dato Onn Jaafar keluar UMNO tidak percaya lagi, diikuti oleh Bapa Malaysia, Tunku Abdul Rahman keluar UMNO pasal tidak percaya lagi, manakala Tun Abd Razak tidak sempat tinggal UMNO pasal penyakit leukimia -lebih teruk lagi meninggal dunia lebih jauh dari UMNO.

TUN buang Datuk Seri Anwar Ibrahim dari UMNO masuk penjara lagi baik dari biar DSAI dirosakkan oleh UMNO.

Padahal TUN kini buang sendiri dari UMNO pasal UMNO kini tidak penting untuk rakyat Melayu tapi parti lapuk ini hanya alat-alat dalang politikus-politikus yang sombong, korupt dan kurang sopan yang tinggal dalam UMNO.

Kata perpatah Melayu bekas UMNO bilang :- " UMNO lama dah hilang, UMNO baru dah lesap, UMNO kini dah korupt/kotor, Masa Depan UMNO dah gelap
(boleh tutup kedai tak lama lagi )"

Harapan & Nasib Melayu dan semua rakyat jelata Malaysia kini adalah diatas tangan kerajaan kerajaan negeri baru di Selangor , Perak, Penang, Kedah dan Kelantan dari Pakatan Rakyat.

Hidup sengsara-lah semua rakyat di negeri negeri lain atas kuasa UMNO, MCA , MIC, Gerakan dll.

HANG TUAH CAKAP:-
MELAYU TAK HILANG DIBUMI DIRI, BIAR MATI ANAK, JANGAN MATI ADAT.

TUN PERAK CAKAP:-
BIAR MATI UMNO, JANGAN MATI MELAYU! HIDUP MELAYU.

ANAK MALAYSIA CAKAP :-
HIDUP RAKYAT !!!
HIDUP RAKYAT !!!
HIDUP RAKYAT !!!

DEMI ALLAH KITA PERCAYA !

Dr Chico the Great said...

The following statement is so true not only for UMNO but MCA and MIC as well.

***Ingatlah apabila UMNO/MCA/MIC tidak relevan lagi dan hancur berkecai, orang Melayu/Cina/India dahulu, sekarang dan yang akan datang akan kutuk mereka yang kerana kepentingan diri, kerana takut, kerana tamak telah menghancurkan UMNO/MCA/MIC yang mereka sayangi.****

To all those ahli parlimen and those running the state government. Remember the people who voted for you. They put their trust in you to carry your duties. Do not abuse your trust by choosing projects benefiting your ownself. Always have the people's interest in your heart. Then you will receive Makkal Sakti (People's Power)

Cheers,
Dr. Chico the Great
http://drchicothegreat.blogspot.com/

wa ya sin said...

Salam Tun,

Tapi Tun jangan lupa yang Tun pernah cakap kat paper and TV sehari-dua sebelum PRU12 buang undi bahwa BN tak masalah untuk kekal 2/3 dan semua negeri kecuali Kelantan saja masalah.

Jawa tak mudah lupa ..

dragonfly said...

What makes us think Umno has a future? What more with a timid DPM aka purportely "PM-in waiting" who had no guts to clear his name in court. Malaysia is already a laughing stock in the eyes of the world. The prophecy became true that Umno has lead Malaysia to doom with all the excesses despite previous warnings. As long as Umno leaders continue churning out lies and afraid to face the truth, racial biasness, NEP-led economy for cronies, transparency, etc....
what future does the country has.
Though we had doubts about Anwar Ibrahim, at least he much better that the pembodek and dungu Umno leaders.

Gelombang Rakyat said...

Tun Dr Mahathir Mohamad, sememangnya, selain Abdullah Ahmad Badawi, UMNO mempunyai pemimpin yang baik dan hebat.

Dari sejak merdeka hinggalah kini.

Seperti juga Mukhriz Mahathir, saya juga banyak sangat bersetuju dengan Tun Dr Mahathir Mohamad.

Banyak!

Cuma ada beberapa perkara kecil perihal kehidupan dan politik, yang mungkin saya sedikit berbeza.

Tentulah Tun Mahathir Mohamad relakan ini.

Saya sememangnya ternanti-natikan pos Tun Dr Mahathir Mohamad perihal Anwar Ibrahim.

Dengan kebijaksanaan, Tun Dr Mahathir Mohamad, menentukan pos itu pada masa yang tepat.

Saya sebenarnya tidak faham sangat Anwar Ibrahim.

Seperti Abdullah Ahmad Badawi, saya juga tidak judgmental terhadap Anwar Ibrahim, sebagai individu manusia. Lelaki.

Cuma, saya menyentuh fasal pemimpin dan kepemimpinan. Termasuklah Abdullah Ahmad Badawi dan Anwar Ibrahim.

Anwar Ibrahim dari aspek pemimpin dan kepemimpinan, kini saya angkakan 50 dari 100.

Manakala angka untuk si Abdullah Ahmad Badawi ini pula, tentulah Tun Dr Mahathir Mohamad telah dapat membaca penilaian saya.

Perihal Anwar Ibrahim, pernah sekali di ITM, sebagai Mahasiswa, saya tegur misai Anwar Ibrahim, di hadapan kawan-kawan, kemudian sekumpulan kecil Mahasiswa cekak kolar baju saya dan menolak ke dinding.

Selepas itu, saya tidaklah lagi berkata secara terbuka mengenai Anwar Ibrahim, kerana dia idola ramai juga orang muda dulu dan kini.

Minat saya untuk tumpu kepada Anwar Ibrahim bermula di hari dia dipecat.

Siang Timbalan Perdana Menteri, Malam Reformasi. Bercincin!

Minatpun naik.

Satu lagi, sewaktu mewakili MITASA, ITM, saya menghadiri suatu mesyuarat pengurusan tertinggi ITM.

Saya merasa sungguh terkejut, selain kami dalam mesyuarat itu yang nampak macam "crook", tapi kami berjuang untuk kebajikan para pensyarah, saya dapati dalam mesyuarat itu, ramai sungguh, jika tidak semua, masing-masing senyum macam Anwar Ibrahim, cakap macam Anwar Ibrahim, teran suara macam Anwar Ibrahim, dan sebagainya.

Ini bukanlah mustahil, jikapun ada yang sudi merenung Ezam Mohd Noor dan Azmin Ali.

Sebijik!

Saya mengajar Public Speaking, jadi saya beritahu Mahasiswa, bina identiti sendiri.

Tun Dr Mahathir Mohamad tentu masih ingat saya berdiri depan mikrofon suatu majlis kita bersama di Melaka.

Tun pun ketika itu tunduk mencari siapalah juruacara ini.

Itu lah saya, dan itulah yang saya beritahu Mahasiswa dulu. Saya pun mereka tidak patut idolai.

Oleh kerana tidak faham kenapa sebenarnya pemecatan Anwar Ibrahim ini, saya pun bertemu dengan seorang rakan, yang kerjanya study Anwar Ibrahim.

Saya tidak begitu.

Jadi saya bertanyalah dan diapun bercerita.

Ceritanya meliputi, sebelum dan sejak mula Anwar Ibrahim pertama kali menyertai UMNO sampailah kepada kes nya di Mahkamah.

Pada masa itu, saya reflek kembali, bagaimana laluan Anwar Ibrahim dalam UMNO, bermula dengan Ketua Pemuda hinggalah hampir menjadi Presiden UMNO, dan Perdana Menteri Malaysia.

Selepas itu, tiadalah lagi menjadi fokus akan Anwar Ibrahim, setelah saya diajak Abang menyaksikan kempen Ezam Mohd Noor di Shah Alam, dan Azmin Ali di Kuala Lumpur, dan kami sempat menyaksikan Ismail Kamus di Gombak.

Sudah!

Namun, minat saya meningkat kembali untuk menyaksikan Anwar Ibrahim, sejak hairan juga macam mana boleh dia bebas dan keluar dari sana dan aktif kembali berpolitik sekarang, dan menyambung misinya untuk kini menjadi Perdana Menteri Malaysia.

Ini saya sedang perhatikan Anwar Ibrahim, dan saya katakan, Anwar Ibrahim telah banyak belajar, dan sebagai pemimpin kini Anwar Ibrahim lebih matang, lebih berhati-hati, sehinggalah hajatnya tercapai menjadi Perdana Menteri.

Jika Abdullah Ahmad Badawi leka, Mohd Najib Abdul Razak pun begitu pulak geraknya, maka suka tidak suka, kebarangkalian Anwar Ibrahim menjadi Perdana Menteri Malaysia ke 6, boleh menjadi kenyataan.

Sememangnya saya bersetuju dengan Sanusi Junid, bahawa Anwar Ibrahim lebih besar peluangnya selagi Abdullah Ahmad Badawi, memimpin.

Perasaan itu hampir sama dengan suasana Muhammad Khir Toyo ketika memimpin di Selangor.

Jika seorang rakyat Malaysia, sampai tidak boleh mencari rezeki di Selangor kerana Muhammad Khir Toyo menjadi pemimpin, tidak mengapalah Ahmad Khalid Ibrahim pun.

Paling tidak pun kini air percuma.

Samalah juga dengan Barisan Nasional, semua pemimpin setuju dengan Abdullah Ahmad Badawi, harga petrol dan diesel tidak boleh tidak mesti juga dinaikkan sedemikian tinggi.

Memanglah janjinya tidak dinaikkan lagi tahun ini. Namun siaplah kita jika selepas Disember 2008 ini Abdullah Ahmad Badawi, katakanlah ya, kekal sebagai Presiden UMNO.

Barangkali Shahrir Samad pun kekal, aduhai, naik atau tidak lagi harga petrol dan diesel 2009 kelak?

Jadi, bila Anwar Ibrahim berjanji hari dia jadi sahaja Perdana Menteri Malaysia, September 2008, harga minyak petrol dan diesel turun.

Walaupun Muhammad Muhd Taib sinis berjenaka, dan berucap menafikan, namun janji begitu cukup mahal dan berharga, kepada Anwar Ibrahim, di sisi pandangan ramai orang di kalangan orang ramai yang sedang lapar dan dahaga kini, tahun ini, sabit kerana harga minyak petrol and diesel memang sudah naik dan membebankan semua rakyat jelata.

Walaupun saya hanya minat Anwar Ibrahim sebagai pemimpin potensi, namun harapan saya, usahlah sampai Anwar Ibrahim tidak boleh dikritik langsung, oleh orang yang menjadikannya idola.

Sebab saya pun, bukanlah mendapat apapun, jika pemimpin itu tidak betul saya kata tidak betul, jika pemimpin itu betul saya kata betul.

Apa yang penting, siapakah selepas Abdullah Ahmad Badawi, yang memimpin untuk memanfaatkan rakyat dan negara Malaysia.

Peluang sedang terbuka kepada Mohd Najib Abdul Razak, Muhyiddin Yassin, Tengku Razaleigh Hamzah, dan sesiapa juga.

Jika harap dan berharapan sahaja dan tidak menyusun langkah, kekesalan apa pun kemudian hari, sedikit benar nilainya kepada rakyat dan negara Malaysia.

Saya juga merenung jauh ke hadapan dengan melihat kini pemimpin dan kepemimpinan seperti Lim Guan Eng di Pulau Pinang, aspek "house and recruitment", dan barangkali seorang wanita, belum ditemui lagi, yang bakal menerajui rakyat dan negara Malaysia, jika pun tidak 1,000 tahun lagi, dalam tempoh yang tidak jauh daripada masa anak-anak saya pula menulis komen seperti ini, di blog yang dianya minat.

Pemerhatian saya terhadap Anwar Ibrahim semakin berterusan, sama hangatnya dengan dirinya ingin menjadi Perdana Menteri.

Kini, fokus lebih kepada Abdullah Ahmad Badawi yang tidak faham betapa kritikalnya tarikh transisi kepemimpinan dan perpindahan kuasa kepada Mohd Najib Abdul Razak.

Mungkin saya perlu kata, Laa ni, dan bukan sekarang, baru dia faham dan meletakkan jawatan.

khairul adzly said...

entah la

othman ahmad78 said...

assalamualaikum tun..menarik juga pendedahan yang tun buat..apapun,moga apa yang tun lakukan mendapat keredhaan drNya.Biarlah tun dicerca,dihina..insyaAllah kebenaran akan muncul selagi niat tun ikhlas untuk kebaikan bangsa,agama dan negara.

Gelombang Rakyat said...

Tun Dr Mahathir Mohamad, saya mula-mula dan benar-benar mendengar nama Khairy Jamaluddin, bila di You Tube, ada orang upload video clip, dan Tun Dr Mahathir Mohamad, menyebut, "Siapa dia Khairy Jamaluddin ini..."

Kata saya ketika itu, jika soalan mengenai orang semuda ini, oleh negarawan seperti Tun Dr Mahathir Mohamad, pada saya tentulah molek saya tumpukan sedikit kepada Khairy Jamaluddin.

Saya pun dah lost touch dengan politik Malaysia sejak 2004. Jadi saya tidak pernah dengar semacam saya dengar sekarang perihal Khairy Jamaluddin.

Jadi saya pun mulakan bertanya.

Yang dijawab mereka, Khairy Jamaluddin menantu Abdullah Ahmad Badawi.

Saya pun tersenyum, kerana itu bagus, tapi bukanlah itu yang saya inginkan jawapannya.

Saya bertanya lagi dan lagi. Namun tiada siapa pun yang dapat memberi jawapan yang saya cari.

Benarlah, untuk mengetahui Khairy Jamaluddin, lebih baik berhubung terus dengan Khairy Jamaluddin sendiri.

Saya pun ke Facebook. Saya berinteraksi tiga kali dengan Khairy Jamaluddin.

Itu sahaja.

Hingga kini tiadalah kontek lagi di antara saya dengan Khairy Jamaluddin.

Namun saya tahu, tentulah soalan saya ialah soalan yang Khairy Jamaluddin sendiri tidak akan memberikan jawapannya.

Saya pun bertanya lagi kepada orang lain kali ini kepada orang yang boleh menjawab tepat melebihi sekadar, Khairy Jamaluddin menantu Abdullah Ahmad Badawi.

Saya pun terus berjumpa orang dan saya pun bertanya.

Suatu petang, saya bertemu dengan seorang kawan.

Dia ini orang biasa sahaja. Tetapi entah macam mana, dia berada di tempat paling synchronistik dengan detik penting politik Malaysia.

Contohnya: Bai-ah di antara Abdullah Ahmad Badawi dengan Musa Hitam.

Dia ada di situ.

Anwar Ibrahim di pecat.

Dia ada di situ.

Pendek kata panjang pun kata, dia ada di situ, pada beberapa saat penting dalam politik di Malaysia.

Baiklah, saya pun tanya dia satu soalan.

Ya, soalan cepu emas - "Khairy Jamaluddin".

Termenung dia. Sebab katanya belum pernah ada orang yang bertanya sedemikian soalan saya itu.

Saya diam menanti.

Jika dia tidak menjawab soalan saya, maka kemungkinan apa ceritanya sebentar tadi ialah chong belaka.

Dia pun teruja hendak menjawab untuk menjaga kewibawaannya dan ceritanya.

Dia kata, kalau aku cerita ini, kena ISA lah aku pulak.

Saya fahamlah maksudnya.

Kemudian diapun menjawab.

Sayapun terus salam dia. saya kata, "On the dot. You are right and I believe your earlier stories."

Baru-baru ini seorang blogger, menulis dialognya dengan Khairy Jamaluddin.

Banyak soalan dikemukakannya.

Semakin banyak ditanya, dijawab sepatah sepatah oleh Khairy Jamaluddin, semakin banyak pulak soalan lain yang timbul.

Dalam tempoh masa yang agak singkat namun cukup jugak, soalan yang dikemukakan berakhir begitu sahaja dan bakal disambung bulan hadapan.

Saya komen di blognya, tidak perlu tanya Khairy Jamaluddin banyak soalan, satu soalan cukup.

Questions are Anwsers.

Contohnya, jika orang bertanya, apa nama saya.

Saya akan jawab, Zubli Zainordin.

Saya tidak akan jawab, tak apalah saya dah makan sebentar tadi.

Soalan yang ditanya itu ialah yang penting, untuk mendapat jawapannya.

Dengan soalan yang tepat, maka selepas ini sama ada Khairy Jamaluddin beritahu atau tidak beritahu, atau kenapa tindak-tanduknya seperti bertanding di Rembau, pendiriannya dengan kemasukan semula Ezam Mohd Noor, kependekan P.K.R. yang disebutkannya di Parlimen, perancangan dia seterusnya, dan segala macam lagi, aspeknya sebagai pemimpin dan kepemimpinannya, boleh kita ketahui dan fahami.

Jadi, belanjalah sedikit masa untuk kembali menonton video clip Tun Dr Mahathir Mohamad, bila pertanyaan ini dikemukakan, "Siapa dia Khairy Jamaluddin ini..."

Mesej Tun Dr Mahathir Mohamad cukup benar nilainya.

Kerana pada saya, Khairy Jamaluddin is a future Prime Minister, substance.

Jika benar, biarlah saya tengok dahulu apakah ada kemungkinannya, bahawa Khairy Jamaluddin ini seperti Mukhriz Mahathir, dalam konteks perjuangan Tun Dr Mahathir Mohamad, yang belum selesai.

SyahrolPlease Studio said...

Assalamualaikum TUN,

Tun, bg saya kerajaan Umno ini akan berakhir selepas PRU 13 sekiranya Pak Lah tidak mahu bangun dari tidurnya (Letak Jawatan). Saya masih menangguhkan hasrat menyertai UMNO di sebabkan oleh Pak Lah ini. Kekuatan UMNO sudah

Apa yang pasti, sekiranya Tun mnubuhkan parti baru yang sama dasarnya dengan UMNO, saya pasti Melayu tidak hanya bergantung pada UMNO semata-mata.

Abg Mohd Shukri Abg Muis said...

Salam.

Bla nk komen pasl Taib Mahmud?
Korupsi banyak berlaku di S'wak..

Gelombang Rakyat said...

Tun Dr Mahathir Mohamad, sememangnya bukan mudah untuk menyatukan pelbagai parti dalam satu barisan dan meletakkan UMNO sebagai tunjangnya.

Dengan kekalahan teruk baru-baru ini dalam PRU 12, masing-masing parti telah membuat post-mortem, masing-masing, dan merancang masa depan parti, umpamanya re-branding.

Namun begitu, kekuatan sesuatu barisan bermula dengan kekuatan parti tunjangnya, dan kekuatan parti tunjang ini pula bertitik tolak kepada kekuatan pemimpin dan kepemimpinan ketuanya.

Begitulah UMNO sebagai parti tunjang, dan Abdullah Ahmad Badawi sebagai ketuanya.

Tetapi parti inilah yang lewat membuat post-mortem, dan ketua inilah yang lenggang dan lenggok untuk melakukan usaha.

Tidak diketahui umum apakah yang dibincangkan semasa pemukiman pemimpin tertinggi UMNO di Shah Alam baru-baru ini.

Namun sumber dalaman mendedahkan beberapa isu remeh-temeh dibincangkan pada dua hari tersebut.

Sambil itu, parti lain dalam komponen Barisan Nasional sudah pun mula menerima mesej PRU 12.

Sehingga timbul satu cadangan penyatuan semua parti dalam satu barisan baru, di samping UMNO.

Jika usul ini tidak diterima, maka satu usaha bakal dijalankan untuk mengasingkan dua bentuk barisan, sehingga menjadi hanya dua parti yang bekerjasama.

Maklumat terkini ialah sebuah parti di jangka keluar meninggalkan Barisan Nasional.

Siapakah yang berkata, Tun Dr Mahathir Mohamad keluar UMNO tidak mendatangkan kesan besar yang diharapkan.

Siapa, dan parti mana yang semakin tahu siapa Abdullah Ahmad Badawi, akan melakukan tindakan yang sama, untuk menghantar mesej kepadanya yang masih selamba dan begitu bangga dengan pencapaiannya yang tiada sepertinya itu.

Sememangnya masih ramai yang tidak mahu perkara sebegini berlaku, kerana kita hidup, dan ramai yang masih hidup dalam dakapan Perikatan dan Barisan Nasional.

Namun, apa kan daya, tidak ramai yang nampak, punca semua ini, yang mampu menjadikan Barisan Nasional, berkecai, lalu apakah masa depan UMNO kelak?

Walaupun ada dan rancak para pemimpin sayap dan penerangan UMNO keliling Malaysia, menyatakan keyakinan masing-masing bahawa UMNO menang, UMNO kuat, UMNO relevan.

Namun apakah ertinya semua itu ketika yang bercakap, potongan elaun keraian hanyalah 10 peratus.
Manakala yang mendengar, entahkan sarapan pagi entahkan tidak.

defuhrer said...

Salam Tun,

UMNO sekarang bukan saja pecah belah tapi akan terus hilang ertinya setelah ABB umumkan naik harga minyak 4 Jun lalu.Jika lihat kemenangan kerusi UMNO PR-12 dengan 85% dari kawasan kampung,si sini sebenar parti UMNO dapat memancing undi tipu janji politic selama 50 tahun dengan mainan wang,sungguh mudah pada zaman lalu UMNO kukuh tahan kan hampir 95% undi kampung dengan Perjuangan Ketuanan Melayu pada waktu Tun,tapi ABB cuba ganti dengan Islam Hadari yang kritic perjuangan UMNO sendiri,UMNO jadi sebuah parti tiada perjuangan sama sekali,lebih perjuangan RM 200 untuk seorang rakyat sahaja in realiti.

Selepas 4 Jun,UMNO akan lebih parah dilihat demostrasi di Kg Baru selangor,Kg ini adalah 1 kawasan penuh erti trandisi Melayu,melayu disini asal dari seluruh sudut semenanjung Malaysia,kawasan kukuh sebenar semangat parti UMNO sejarah tokoh Tun I Harun,dan rakyat marah mengarah ke KLCC untuk protes kenaikan minyak,dalam slogan -

Hidup Rakyat,Turun Minyak
Hidup Rakyat,Turun BN
Hidup Rakyat,Turun Pak La

Hidup Rakyat,Ganti Minyak
Hidup Rakyat,Ganti BN
Hidup Rakyat,Ganti ABB

Dan tidak lama kita akan dengar slogan ini:

Hidup Rakyat,Ganti UMNO

Ini adalah 1 soalan serious pada UMNO sekarang ini,Rakyat tidak minat apa apa lagi seperti Tun selalu timbangksn - Ketuanan Melayu,UMNO untuk perjuangan melayu,NEP,wawasan 2020,semua ini tak bererti lagi langsung,apa mereka rasa ialah penipuan ABB dalam PR 12,BN khususnya UMNO berjanji tolong rakyat khas kg dengan lebih membantu projek luar bandar, pertanian,perikanan,air,electric ,tidak naik minyak,naik taraf hidup macam macam dengan undi harga RM 200.dibayar balik pula ribu ribu pada mahal semau minyak,electric,beras,tambang,semuaini isu ancaman terbaru akan terus gugat BN,khususnya UMNO,kerana sokongan % terbanyak UMNO ada dariKg,mereka ini hidup dengan paling miskin tentu paling teruk kesan kenaikan minyak keseluruhannya.

Walau ABB masih mempunyai system media mengalih keadaan buruk dari spin doc untuk terus cerminkan keadaan BN masih relevant dan telah memulih kewangan negara dari hentaman spekulasi harga minyak dunia melampau,dengan cover muka nya dengan Lip Stick sahaja,dan segala cabinetnya turut sokong pada kepimpinannya sebagai PM hanya lebih rupakan Window Dressing sementera,bila bila akan pecah berlawan sama 1 pemilihan raya UMNO hujung tahun,rakyat hari ini sudah lebih percaya alternatif media internet suarakan dengan penuh jelas terbuka,dari blog Tun jika ambil kunjungan 1,5 juta ini sokong pada comment terperinci keadaan betul dalam ABB UMNO,dimana tidak pernah ada web blog negara ini dapat catatkan record sepentas ini,Malaysia today yang lebih kunjungan suara PR juga kalah juah,ini boleh disokong dengan kata UMNO telah tidak minat oleh rakyat malaysia.Perkunjung 1.5juta telah keluar dari minat UMNO bersama fikiran terbuka Tun,dan lebih lagi akan hijrah,media ABB selagi silap besar,sekarang Blog tun ada pembaca terbanyak paling popular di Malaysia turut catat 10 juta tahun ini.

Masa depan UMNO mengarah kehancuran jika isu kenaikan minyak membiak protes besaran keran kini hidup rakyat miskin jadi berbagai masalah,mereka tidak percayai politic ABB dan tolak parti UMNO BN sama sekali jika PR turut perjuangan turun harga minyak,rakyat tidak lagi pantau kelayakan PR takbir negara asal isu hidup barang harga minyak diturunkan,ini 1 era saya lihat jelas PR adalah pilihan suara mereka tanpa soal politic atau perjuangan asal keseluruhan BN diganti.

Adalah message yang jelas dari banyak suasana telah menunjukkan 1 arah ABB dan masa depan UMNO tutrut kearah nasib malang (NEGATIF SIGN OF BAD LUCK ) sama sekali apabila dianalisakan perkembangan yang telah berlaku ada seperti berikut :

1.ABB telah hancurkan BN dalam PR 12 demi juga sabotage dalam UMNO sendiri dengan pemimpin lemah.

2.ABB telah senyapkan sesiapa yang membantahnya sehingga Tun keluar dari UMNO,Tun turut lebih popular dan sokongan hati rakyat bersama hijrah dengan blog catat 1 juta dalam kurang dari 1 bulan.

3.PR dapat banyak undi bonus dari ahli UMNO sendiri yang mana tidak puas dengan pengaruh KJ dan TKT 4 sambil dapat 82 kerusi parliament.

4.Isu minyak tiba catat US 130 setong dalam masa perintah ABB yang paling cegas gugatan lompatan 30MP ke PR.Pemilihan ABB untuk selamat MOF untuk budget projek politic atau subsidi pada rakyat di pertahankan.

5.NAR yang turut diam pada transition power tolak pada jangkaan 2010 untuk ABB memimpin UMNO telah soalankan NAJ mungkin ada masalah tersilat tidak layak jadi president UMNO sama sekali seperti lihat dari khabar angin ucapan DSAI.

6.Wang Insan Terenganu kemarahan rakyat demi Sultannya menbantah calon MB dilantik oleh ABB jelas negeri ini tidak bersama UMNO pusat ABB.begitu juga Perlis.

7.BN hilang 5 negeri +1 WP,pusat kerajanan dan negeri ABB sendiri angus pada PR,dalam Sun Zhi falsafah military China sejarah terkenal ,keadaan pemerintah kerajaan BN ABB sekarang nyata - It Capital surrounded By Enemy In Fireball that Will Burn Himself When One It Man Start Crossover "

8.Kegugatan politic MP dari sabah Sarawak di hadiah 1 Billion akan turus gugat hal isu lain,lebih banyak projek politic,akan cetus kemarahan negeri seperti Johor,yang mana negeri ini bukan sokong asas UMNO pemeimpin ABB.

9.ABB dan khabar angin terus tiup kekayaan keluarga nya KJ KAM nyata akan riakan kemarahan rakyat dengan kenaikan minyak seandainya wang Petronas habis di salur projek tanpa timbang subsidi minyak jaga kos hidup rakyat.

10.kegaduhan dalam parti dalam MCA,MIC,Gerakan turut lemahkan BN dan berterusan turut tidak percaya pada UMNO dan tolak kepimpinan ABB.

Jenteru senerio akan datang selanjut saya ingin comen pada TUN ialah Masa Depan UMNO turut mengarah KEGELAPAN.

shammur said...

amat sedih bg saya bila tengok kancah politik malaysia. malu pun ada dgn rakan di luar negara yg komen pasal politik wang malaysia. Bagi saya semua tahu manusia di dunia tiada yang sempurna dari sebahagian sudut, ini termasuk UMNO. sekiranya politik wang berleluasa, maka parti seharusnya tangani secara kritikal dari dalaman. tidak sebaliknya menghukum rakyat. seperti yg uia hadapi. current PM seeing here like a director running a big company, which is not suitable to be. this is running malaysia, so its totally different. malaysia's money is shrinking coz of no commulative ROI from businesses we are doing. for instance if we sell A we get money, but in our case when we sell A some guy gets the commission and malaysia gets a little bit from total profit - 50%?. but gov expenditure's ratio against saving money is higher. in order to solve this... we, rakyat penalized through prize hikes. presently we are seeing world leaders today, trying hard to give, maybe not free, but the lowest rate to its citizen in everything, but here we are having hard time. i tot that was the basic thing in selling... u earned. umno patut tangani secara serious masalah dalaman dari dalam, jangan lemparkan kepada rakyat untuk menanggung. Sebelum terkubur.

pemudaberjiwabangsa said...

saya akan sentiasa berdoa agar tun & keluarga sihat dan panjang umur.. saya tak akan lupa jasa tun sewaktu tun menyelamatkan negara dr kegawatan ekonomi dulu. saya sentiasa memberi sepenuhnya sokongan terhadap tun diperingkat bawahan walaupun saya ni hanya rakyat biasa. dan saya berharap anak2 tun mewarisi segala semangat dan kebolehan tun. teruskan tun dlm memperjuangkan kedaulatan negara.

pemudaberjiwabangsa said...

saya sentiasa menyokong perjuang tun. PERJUANG TUN, BERMAKNA PERJUANG UNTUK SAYA DAN SELURUH BANGSA MELAYU DAN SELURUH RAKYAT MALAYSIA. saya akan sentiasa support tun walaupun hanya diperingkat akar umbi. tapi saya berharap tun fikirkan sekali kesihatan tun. saya berdoa agar tun dan keluarga sentiasa sihat & panjang umur. semoga perjuang tun diberkati allah.

Lipasfly MoonCraft said...

As'kum Tun...

1st dulu saya kumpulan pertama, kemudian bila mase PRU12 saya jadi kumpulan ketiga, kecewa sangat dengan kegagalan UMNO & BN, tambah plak Orang No 1 tak letak jawatan dan tak nak mengaku kegagalan dier, dier lebih mendengar cakap menantu dier. Geramnye!!

Dan sekarang saya dah menjadi kumpulan ke 4, walaupun saya masih sayang UMNO dan BN, tetapi saya tak suka dan benci dengan pemimpin yang tek mendengar masalah rakyat, hanya dengar cakap menantunye..

Dah la minyak dinaikkan ikut suke-suki dier jer, pastu nak bagi gaji 2 kali sebulan, dier tak dengar masalah kami golongan yang bawah, terpaksa bekerja lebih masa, dan cari kerja sampingan. tahapehape betul!!!

Mak saya cakap dier nak kumpul harta banyak2 coz tak puas lagi dengan harta yang dier ade...ikioqu

lordmusan said...

Dear Friends,

I have just read and signed the online petition:

"Petition to Get Malaysian Prime Minister to Step Down. "Vote of No Confidence in Parliament"."

hosted on the web by PetitionOnline.com, the free online petition
service, at:

http://www.PetitionOnline.com/PakLah/

I personally agree with what this petition says, and I think you might
agree, too. If you can spare a moment, please take a look, and consider
signing yourself.

Best wishes,

Lord Musan
(Lets make it to more than a million vote!)

Unknown said...

askum ayahanda tun....
sy dr golongan yg ke 3 & 4....
sy amat kagum dgn perjuangan tun utk org melayu...
sy tidak akn mgundi lg utk pru13 jika semua pemimpin yg ada skrg masih memimpin negara...
beri pluang kpd generasi muda...
mukhriz mmg patut bertanding keua pemuda umno...

arenurul77

Mamad @ Ah Tech said...

Salam Tun, Madam Tun & all,

1) Kadang2 terfikir.....

2) Apabila Malaysia nanti menjadi negara maju (yg pastinya bukan dalam pemerintahan Pak Lah!!), adakah parti2 politik juga akan menjadi seperti negara2 maju sekarang??

3) Cuma ada parti Demokrat & Republikan atau parti Buruh & Pemerintah? Tidak ada lagi parti yg berasaskan kaum

4) Bila melihat kepada negara2 maju yg mengamalkan sistem sebegini, kekadang terfikir....

5) Mungkin inilah cara yg terbaik utk Malaysia sebab negara2 ni dah terbukti berjaya dng sistem2 ni.

6) Tapi bila lihat pada rakyat2 Malaysia mula terfikir.....

7) Mana ada negara lain seunik M'sia yg ada berbagai kaum & bangsa yg bebas amalkan cara hidp, budaya & agama masing2...

8) Yang ada sistem pemerintahan Raja Berpelembagaan macam skrg yg membuatkan sistem politik M'sia works....???

9) And since kita choose utk bebas amalkan agama, budaya & cara hidup kaum masing2, kena ada pihak yg represent setiap berbilang kaum (the kaum majority) yg ada (a political party) yg efisen yg boleh menyalurkn & memperjuangkn keinginan & keperluan kaum2nya

10) Kerana jika tiada ini, sesuatu yg buruk boleh berlaku dan boleh berulang seperti...... tragedi 13 May...

11)(Tetapi its understood that no parties will be fully satisfied & there's no kaum that will be totally forgotten). Tun kata we cannot satisfied everybody...

12) So my conclusion is, in this unique country we must have unique political system....

13) Thats why UMNO & BN must stay existed and to do so.... must stay relevant!!!

14) How???

15) Simple! By not making rakyat angry....

16) If they angry, it will encourage them to establish new political party that may not suitable with M'sia

17) So must stop rakyat from angry now....

18) How???

19) Simple!!!

20) Ask current PM to step down!!!

Then???..... (to be continued hehe)


Adios!

Mohd Abdullah said...

YM Tun,
Selama ini saya begitu kagum dengan kebolihan Tun dan saya suka dan bersetuju dengan cara dan penderian Tun itu. Akan tetapi saya makin lama makin meluat dengan cara Tun itu.Mungkin Tun salah anggap bahawa Tun masih lagi PM dan membuatkan Pak Lah itu macam Timbalan Tun lagi hingga membuatkan beliau turut apa kehendak Tun dan apabila tidak menurut kehendak itu Tun mula bertindak sepertimana yang biasa Tun buat semasa masih PM.Sebenarnya apa yang Tun buat itu hanya banyak mendatangkan atau menjemputkan masaah kepada pentadbiran kerajaan yang ada sekarang bukannya mendatngkan kebaikan. Sekiranya Tun benar benar sayangkan UMNO Tun sepatut mendoa kepada Allah banyak banyak dan redha apa yang berlaku bukannya menyuarakan dan menyenaraikan segala kelemahan yang ada dalam kerajaan.Disebaliknya apa yang Tun sebutkan hanya mendedahkan kelemahan kelemahan yang ada dalam kerajaan sekarang dan dahulu hingga membuatkan orang ramai kurang yakin dengan kerajaan.
Dengan itu saya mohon kepada Tun supaya renung sedalam dalamnya dan mohon ampun kepada Allah dan berdoa agar Allah selamatkan negara dan kerajaan kita.

Gelombang Rakyat said...

Tun Dr Mahathir Mohamad, peralihan kepemimpinan, dan perpindahan kuasa dari Abdullah Ahmad Badawi kepada Mohd Najib Abdul Razak, diharapkan mententeramkan, khususnya ahli UMNO.

Namun kini sudah mula terasa keresahan di kalangan sebahagian ahli UMNO.

Ada yang melihat pengumuman Abdullah Ahmad Badawi ini, penuh dengan muslihat.

Pengumuman itu dikatakan sengaja dibuat dengan tidak menyebut tarikh.

Dijangkakan Abdullah Ahmad Badawi akan teruskan keinginannya lebih lama daripada Disember 2008.

Kemudian, barangkali oleh kerana masih banyak kerja yang perlu dilakukannya, tarikh yang siapapun tidak tahu bila, boleh dilanjutkan sesuka hatinya.

Benar, tarikh yang tepat tidak ditetapkan.

Itulah satu kekurangan yang penuh rahsia dan misteri, dalam pengumuman ini, apatah lagi Abdullah Ahmad Badawi dikenali sebagai pemimpin yang hari ini bercakap lain dan esok bercakap lain pula.

Resah!

Mungkin Mohd Najib, dan Muhyiddin Yassin juga, namun di kalangan sebahgian ahli UMNO mahukan satu model yang lebih baik.

Masing-masing masih ingat dengan jelas akan cara bagaimana Tun Dr Mahathir Mohamad melakukan perpindahan kepemimpinan dan peralihan kuasa kepada Abdullah Ahmad Badawi.

Ini adalah model yang terbaik, dan ramai mengakuinya.

Dari rekod, menunjukkan pengumuman dibuat 19 Jun 2002, dan penyerahan dibuat pada 30 November 2003.

Dalam tempoh itu rakyat Malaysia melihat Tun Dr Mahathir Mohamad terus bekerja, berusaha, berbakti, dan mengisi segala ruang yang ada dengan kebaikan.

Berlainan sekali dengan Abdullah Ahmad Badawi yang diperhatikan sekarang semacam membuat lawatan sambil berbulan madu sahaja.

Sedangkan ahli UMNO dan beberapa pemimpin mengetahui bahawa masa depan UMNO semakin gelap.

mat_terab said...

Apa pandangan TUN tentang ada ura-ura parti Gerakan hendak keluar BN...?

Terongpipit said...

Assalamualaikum Tun,

Betoi ke depa kata Pak Lah sebenarnya adalah bapa saudara kepada Anwar Ibraham?

Wassalam
Terong Pipit

Gelombang Rakyat said...

Tun Dr Mahathir Mohamad, sekarang Mohd Najib Abdul Razak mula diperlecehkan.

Saya sudah menjangkakan ini bakal berlaku.

Bila Abdullah Ahmad Badawi mengumumkan peralihan kepemimpinan dan perpindahan kuasa kepada Mohd Najib Abdul Razak, ramai yang ternanti-nanti jawapannya.

Aduhai!

Selepas mendengar jawapan Mohd Najib Abdul Razak, ada yang mengeluh bahawa Mohd Najib Abdul Razak sedang menari mengikut rentak Abdullah Ahmad Badawi.

Sah, tarikh sememangnya Abdullah Ahmad Badawi tidak sebut, sebagaimana di Terengganu diperlawakkannya wartawan!

"Tak faham kah pengumuman semalam, oh nak faham lagi?"

Bila?

(Dialah yang tahu! Suka hati dialah bila yang disebutkanya!!)

Mungkin Mohd Najib Abdul Razak gentleman dan subtle, melakukan "wise move", namun untuk kepemimpinan seterusnya, pemimpin masa depan, rakyat perlukan pemimpin yang hebat kerana berhadapan dengan senario politik antarabangsa dan nasional yang sudah berubah semakin mencabar.

Bak kata Tun Dr Mahathir Mohamad, "sudah terlalu terlambat".

Memang Mohd Najib Abdul Razak, masih semacam terpaku selepas 100 hari berlalu begitu sahaja.

Tengku Razaleigh Hamzah juga melihat kelemahan ini dan berkata, biarlah Mohd Najib Abdul Razak terus kekal nombor dua bakal menjadi Timbalannya sahaja.

Tidak sangka Mohd Najib Abdul Razak begitu. Banyak kali peluang, terlepas begitu sahaja.

Ibarat bola di kakinya, hanya untuk tendang masuk Gol, namun Mohd Najib Abdul Razak masih menunggu Golkeeper, si Abdullah Ahmad Badawi beri isyarat boleh tendang, barulah dia boleh tendang. Sedangkan orang di sekeliling padang menjerit, "Skor! Skor!!!"

Tidak mengapalah, Mohd Najib Abdul Razak mahu kelihatan hebat begitu.

Sementara itu, boleh diintip perjalanan Tengku Razaleigh Hamzah dan Muhyiddin Yassin pula.

Mungkin mereka bertiga menjangkakan UMNO belum tenggelam lagi sehingga lama lagi selepas Disember 2008.

Mana lagi lah orang hebat UMNO. Sudah tiada belaka kah?

Mungkin mereka semua secara tidak sedar menunggu and memberi laluan kepada Anwar Ibrahim, yang lebih berani dari semua pemimpin UMNO sekarang dari Timbalan Presiden sampailah pemimpin ke bawah.

jayam88 said...

I SALUTE GERAKAN FOR THEIR BRAVERY AND FAR-SIGHTEDNESS IF IT IS TRUE THAT THEY ARE LEAVING BARISAN NASIONAL AS A NOTE OF PROTEST FOR PAK LAH WEAK LEADERSHIP.

3 CHEERS TO GERAKAN.

THANKS DR. M FOR STARTING THE BALL ROLLING BY LEAVING UMNO.

YES. UMNO IS BIGGER. NOT DR. M . NOT PAK LAH.

YOUR ACTION SHOWS HOW MUCH YOU LOVE UMNO, BARISAN , THE PEOPLE AND THE COUNTRY.

I SALUTE YOU, SIR.

JAMILMALIK88

cassiorine said...

Assalamualaikum.

Saya begitu kagum dengan kebolehan tun. it seems as if u know and can deal with almost everything. u came up with a lot of brilliant ideas to steer the country towards a better future. needless to say, u were also a brave leader. for me, you are like Saidina Umar al-Khattab.

Learn About Team said...

Dear Tun,
Golongan 4 sebenarnya lahir dari hasil usaha zaman pemerintahan Tun. Terima kasih kepada Tun kerana melahirkan para cerdik pandai muda seperti kami.

Seboleh-bolehnya kami mahu melihat wawasan Tun menjadi kenyataan dan apa yang berlaku sekarang hanya mengganggu usaha kita. Jangan pula nanti 2020 disebut 'zero-zero'.

joohean said...

0Tun, There was this recent discussion that whether Barisan Nasional is still relevant in the present political landscape especially after the humiliating 12th general election. With the benefit of hindsight, some quarters are arguing that ethnical party concept has become anachronistic. There are even quarters who are embolden to instigate some component parties to leave BN in order to adopt a multi-racial strategy.

Tun, I find this argument ludicrous and I thought this debate had long been of academic interest since Dato Onn Jaafar's time. These people have misconceived that a party's relevance is measured by its result in the election and based on that proposition and on a single unprecedented result of BN they pronounced BN dead.

These people have forgoten the 11th general election when BN achieved the best ever result and if their argument that the election result of a party is the reflection of the party's relevance is of any merit, then how could a party, which had been so relevant and so popular 4 years ago, teeter on the verge of extinction now without its leaders sensing it before?

If I recall correctly, one of the parties who are being instigated to leave BN had, before the election, spent much time debating who from their party should be the MB for a certain state. None of their leaders had argued on the party's relevance or sensed the demise of the BN's concept before the election.

These people failed to take into account some other factors for the humiliating result of BN like quality of leadership, inter party's relationship ect. These are matters for them to take immediate action to improve rather than wasting time on the debate on the relavance of the party.

Premised on the above, I can only conclude that this argument was brought up as smoke screen to divert the atention of the grassroot from the failure of the leaders.

observer said...

Dear Tun,

If we look to the world, we can see the trend of young leaders heading their countries. One powerful country led by less than 45-year-old President. If Obama wins, he also will become one of the youngest President for his country. With due respect to all, i think Malaysia should have young leaders to lead the country. Young not necessary better than senior leader but i think we do have enough talents. Its time for UMNO to look to this matter seriously. Otherwise it will further lose supports from the people.

Anonymous said...

Tun,
this particular article really does show some insight on the disturbingly,wretched event known as PRU 08'. Hopefully,the government would try to clean and clear up their acts although I find that would most likely not happen.

Robin HooD said...

BUAT SAUDARA HONG,

kalau takda org cina, org melayu sampai hari ni, tak mampu buat bangunan tinggi dan pembangunan lain kerana org melayu malas bekerja dan tak suka kerja2 kontrak. mereka suka EASY MONEY, they just like NIGGER yg ramai dikalangan mereka hanya nak EASY MONEY dan subsidi. HONG, saya org melayu yg telah terdidik oleh bapa(late father)saya dgn begitu baik. sewaktu zaman persekolahan saya, bapa saya sgt ramai kawan2 cina dan salah seorg kawan rapatnya adalah pengasas pasaraya ONG TAI KIM. setiap cuti sekolah bapa saya akan menghantar saya untuk bekerja keras dgn kawan2 cinanya. jadi mekanik, wireman, dan belajar hidup berdikari. bapa saya mau saya jadi terer mcm org cina. sebab bangsa awak adalah bangsa yg mempunyai tamadun beribu2 tahun sebelum tamadun melaka. tamadun melaka maju kerana hubungan yg sgt akrab dgn negara china. waktu itu pemimpin melayunya sgt pentingkan rakyatnya berniaga. saya tak pandai sekolah hanya setakat tingkatan 5, tapi sekarang saya mampu mempunyai, aset di dalam dan luar negara. umur saya baru 37 tahun. dibawah pemerintahan dr M, saya lihat perkembangan ekonomi begitu pesat. berbeza sewaktu saya bersekolah rendah dahulu, perkauman antara cina dan melayu sgt ketara. di tahun 90 an saya menyaksikan antara cina dan melayu semakin erat dan boleh berkongsi budaya serta resipi masakan cina (YG HALAL). kita sudah ada persefahaman yg sgt tinggi dan dicemburui negara2 lain termasuk singapura. tanpa org cina, setiap kali tahun baru cina disambut, org melayu akan kelam kabut membeli barang di kedai cina. tanpa org melayu, kedai cina juga akan sunyi. di sini kita melihat bagaimana antara rakyat malaysia saling bergantung. saya amat kagum dgn pertalian mesra masyarakat majmuk di malaysia waktu itu.

tapi dibawah pemerintahan patrick badawi, saya melihat ADUN2 MELAYU menengking org cina dari parti lawan dgn perkataan yg sgt kesat: KALAU KAMU TAK SUKA KAMU BOLEH KELUAR DARI MALAYSIA!. ini sgt menyedihkan. Islam tak ajar macam tu. bumi ini bukan milik sesuatu bangsa tapi milik TUHAN. setiap manusia TUHAN tetap beri tempat tinggal, hak serta rezeki. di zaman patrick badawi saya menyaksikan bagaimana rakyat malaysia keseluruhannya dikasari HANYA KERANA MEMBANTAH beberapa perkara terhadap kerajaan. semua rakyat tak kira bangsa disiksa dgn kejam demi kepentingan mereka. saya pernah berbual dgn seorang taukeh stesen minyak shell org cina sewaktu sedang mencuci kereta. saya tanya apa pendapat taukeh tentang perdana menteri sekarang? beliau menjawab: dulu masa zaman dokter mahathir aar, dia makan, lakyat (rakyat) pun sama makan. mcm semut loo, ketua makan besar tapi lakyat pun makan kenyang sampai pelut(perut)besar, tapi sikalang (sekarang) itu paklah arr, dia makan satu olang tapi lakyat suma susah ikat pelut oo.. masa mahathir pun balang (barang) naik tapi ekonomi manyak bagus, manyak senang meniaga. olang suma ada wang.

kalau org cina yg kuasai bidang ekonomi di malaysia pun merungut, apa lagi org melayu yg rata2 hidup makan gaji yg tak pernah naik. bila melayu sudah takda wang, kedai cina akan bungkus gulung tikar. yg akan laku sikit, cuma kedai runcit.

tun det, tubuhkanlah parti lain. parti yg berasaskan malaysia, bukan parti perkauman. org melayu dan raja melayu tetap dihormati sebagai founder tapi kekayaan sama rata dinikmati rakyat. pemimpin kaya rakyat pun kaya. mcm negara saudi arabia, brunei darul salam dan malaysia juga adalah negara pengeluar minyak. rakyat ada hak untuk nikmati semua tu. kita yg jadi tentera semut untuk realisasikan kemajuan negara dan kita ada hak. pemimpin juga ada hak untuk nikmati kekayaan itu. rakyat malaysia tak ramai. ramai lagi rakyat di bandar rangoon jika nak bandingkan rakyat malaysia. tapi kepimpinan sekarang sgt merbahaya kepada negara. sgt2 MERBAHAYA.

Ruhayat X said...

Despite their supposedly better education, exposure and wealth, the Malays in Category 4 are no doubt the stupidest of the lot, ahead even of the Malays in Category 1 (who, it is safe to say, were just stupid and greedy enough to begin with).

Blinded by their western-style liberal idealism and the hubris of their education and NEP-provided wealth, they are tools who don't realise that they are tools. Even now in Penang, Perak and to a lesser extent Selangor we are already seeing what really matters to the opposition that these Category 4 Malays so lovingly cuddle up to: land and business.

These two are the main issues -- and one of the first orders of business -- these State governments attended to. Not the creation of a welfare state. Not the establishment of a Malaysian Malaysia (the opposition parties have yet to even touch on the issue of abolishing vernacular schools so that Chinese and Indian students may join their fellow Malaysians in national schools).

At the same time, the Category 4 Malays are naive enough to think that they are aware and can control the situation when (not if, I say... when) it goes bad. Like the Iranian students of the late 1970's, it is only when the damage has been done and the power hijacked by politicians far more cunning that they, that they will perhaps realise to their regret just whose soul and future they had sold.
The Greeks had a saying: "Those whom the gods wish to destroy, they will first make rich." This is echoed by the Chinese maxim that wealth evaporates by the thrid generation. Indeed, wealth is the bane of these Category 4 Malays. It has blinded them to the realities of a multi-racial environment. They want to trust their fellow non-Malay liberals, not understanding that these idealistic intellectuals don't hold the real key of power, either, and cannot save their brother Malays from the mercy of the ravenous towkays.

Having had their lives bettered and enriched by NEP policies (if it weren;t for the NEP, how many of these overseas educated Malays would even be in the corporate sector? How many would become managers in a Chinese-owned business?), they seem to think that it was merely their own intelligence and "prowess" that had got them to where they are today. They are proud and arrogant. Pride, as they say, comes before the fall.

And for the Malays in Category 4, when their dreams come to fruition, what a fall it will be for their own race.

Atila Ismeth said...

Dear TunM,

Minta laluan untuk seterusnya.

******************

"Gurindam PakLah"

Ku menjadi Perdana Menteri ulu amri,

Mendukung Islam Hadhari dimana rakyat benci,

Aku buat pekak tuli,

Aku mengukir sejarah kehilangan lima negeri,

Malangnya tempoh aku tamat kian hampiri,

TunM dah sihat, serang aku bertubi tubi,

TunM dan Sanusi keluar UMNO perbuatan berani,

Tetapi TunM tetap tongklat Petronas macam akar ubi,

Aku tiada pilihan untuk beberapa bulan akhir ini,

Agenda utama ku mesti selamat kan Scomi,

Bas-bas tersadai di bawah bulan hujan & matahari,

Apa nak jadi, aku tak peduli,

Rakyat jelata aku mesti buli,

Petronas kena ligat carigali,

Hotel Abidin tak jugak2 dapat aku rasmi,

Monorel & Porr nampak gaya tak jadi,

Aku mesti tampung defisit sana sini,

Penaik harga minyak satu satu nya strategi,

Demi menantuku khairi,

"daddy..just follo my way...daddy dont worry.."

Aku tak peduli,
Aku takkan peduli.

***************

Dear TunM, we are counting days for that AAB to step down.

GoogleAcc said...

Salam Tun,

Its refreshing to have someone with your insights blog. Thank you, Tun.

You give us a something to think about.

Gelombang Rakyat said...

Tun Dr Mahathir Mohamad, sesuatu molek dilakukan, jika tidak Masa Depan UMNO gelap.

Sanusi Junid sendiri membayangkan UMNO pupus pada PRU 13.

Ahli UMNO, yang telah diberikan peluang memegang jawatan Menteri, tidak pun nampak sebarang usaha mereka untuk menghasilkan Pelan Induk untuk memajukan masyarakat dan memakmorkan negara.

Selepas penyerahan dan penerimaan jawatan dan taklimat kerja, diperhatikan para Menteri hanyalah menjalankan kerja rasmi dan meneruskan keremehan kerja setelah menang PRU 11. Serta meneruskan kebongkakan pentadbiran lalu oleh Abdullah Ahmad Badawi.

Ada yang sudah mula buat lawak, ada pula yang cendoi dan enggeh Abdullah Ahmad Badawi sahaja, ada yang mencari jalan menambah jumlah perbendaharaan negara dengan usul yang membebankan masyarakat, dan ada juga yang terus berniat dan menghentam Tun Dr Mahathir Mohamad, dan anak-anaknya, serta sahabatnya.

Kita perhatikanlah Kementerian Belia dan Sukan.

Seringkali dilihat banyak tumpuan glamour kepada sukan, dan sedikit mengenai belia, sedangkan mereka ini dikatakan tiang negara.

Saya dan para Konsultan dan Pakar, pernah menulis satu kertas-kerja sehubungan Belia Malaysia, dan oleh kerana memahami sesuatu kertas-kerja yang lengkap berkemungkinan dikebas oleh orang yang tidak bertanggungjawab, maka kami menulis kertaskerja itu dengan bahagian tertentu kami akan kepilkan kemudian.

Pegawai tertinggi di Kementerian Belia dan Sukan, kemudian memanggil kami sekadar untuk memberitahu, bahawa kertaskerja itu dibuangkan ke dalam tong sampah.

Inikah caranya?

Bilakah belia dapat dimajukan?

Walaupun ketika itu ada kaki yang mahu naik ke atas meja, namun kawan-kawan di kalangan kulaan telah menahan.

Apabila seorang menteri baru diposisikan di Kementerian ini, nampaknya niat, kasad, pemikiran, kelakuan, perbuatan, dan percakapannya, tidak setimpal dengan gaji dan elaun keraian yang diperolehinya, walaupun telah dipotong hanya 10 peratus.

Diharapkan kedua-dua menteri, mantan dan yang kini, usahlah terlampau sangat.

Bahawa bila berkuasa, lupa diri.

Saya mengucapkan syabas kepada:

Ridzuan Omar, Ketua Pemuda UMNO Cawangan Jalan Badlishah.

dan

Faizal Mansor Ketua Pemuda Umno Cawangan Kulim Hi-Tech.

Tabik!!!

Kerana mereka berdua berani menegur mulut celupar Menteri Belia dan Sukan, si Ismail Sabri Yaakob ini.

Orang seperti inilah yang berkemungkinan tidak mahu mendengar kritikan membina.

Jika dia berterusan begini, bersama Abdullah Ahmad Badawi, mereka boleh membawa belia kepada kemunduran dan juga kemusnahan lebih cepat dari orang lain.

* Sebab pulut santan binasa,
Sebab mulut badan binasa *

Jimy Wong said...

I believe if Tun still be the president, the result of March 8 will more different. More states will fall to Opposition. Pak Lah never makes racist remarks unlike Tun, remember Kulim election?? Tot you are smart but i understand you can't be smart all the times. Life is short, try to enjoy it in good manner.

NazirulNaim® said...

assalamualaikum Tun..
saya adalah salah seorang kumpulan yg Tun sebutkan tadi..
saya akan kembali pada Umno..tapi tunggu tindakan Pm skrang...

Semoga Tun sihat-sihat slalu...
Amin...

Unknown said...

asalamualaikum tun

semoga tun dapat menyelamatkan orang2 melayu

semoga tun dipanjangkan umur....amin

MELAYU MEMANG MUDAH LUPA....jb84

Unknown said...

assalamualaikum tun

memang melayu mudah lupe....

Atashi:- FID DESU said...

Dr M,

Saya membesar di zaman Dr M. Sbg seorg Johor asal UMNO yg paling saya sesali adalah :-
1) Tidak jadi nya tambak baru & yang paling di sesali adalah pembayaran ganti rugi kepada contractor
2) PLKN - adalah 1 program yg membazir, knp tidak di masuk kan aje semua pemuda pemudi kita ke badan2 beruniform ie yg lelaki ke Tentera, Polis, Kastam, Immigration while yg perempuan ke Nursing. Saya pernah menulis surat kepada DR M sebelum PLKN di mulakan
3) Perletakan jawatan Dr M sendiri pun membuat saya sangat2 kecewa, Dr M should stay as a Snr Minister di cabinet. Jadi tak lah semua benda2 yg kita fikir tidak munasabah ni berlaku..
Please come back & unite us back

Admin said...

Salam Tun,

Saya ingin merujuk kepada Perlembagaan UMNO, Fasal 9 (perenggan 12)

9.12 Jawatan Ahli-ahli Majlis Tertinggi termasuk Presiden dan Timbalan Presiden boleh dilucutkan atau Majlis Tertinggi dibubarkan oleh Perhimpunan Agung Khas dengan undian tidak kurang daripada dua pertiga daripada jumlah bilangan ahli yang berhak hadir.

Maksudnya, ada cara lain yang lebih straight to the point dan more interesting jika dibandingkan dengan usaha EGM untuk memansuhkan kuota pencalonan Presiden UMNO.

Malangnya, tidak ada siapa pun yang menyentuh Fasa 9.12 yang pada pendapat saya lebih berbisa dan menimbulkan reaksi yang lebih positif.

Saya berpendapat bahawa Fasa 9.12 ini perlu diwar-warkan kepada seluruh ahli UMNO agar kami aware hak-hak kami.

Tun,

Tentu tidak salah untuk mencuba dan mungkin awareness ini akan menghasilkan sesuatu yang diinginkan oleh Tun dan kami.

Dan juga sebagai peringatan kepada kepimpinan UMNO agar tidak meperlecehkan ahli-ahli dari akar umbi.

Saya telah menulis artikel mengenai isu ini tapi readers tidak seramai blog Tun.

Dan jika Tun berpendapat bahawa Fasa 9.12 ini perlu diwar-warkan kepada orang ramai, Blog Tun adalah tempat permulaan yang paling baik dan berkesan.

Terima kasih.

http://novandri.blogspot.com

Atila Ismeth said...

Ini adalah Daripada : Terong
Assalamualaikum Tun,

Betoi ke depa kata Pak Lah sebenarnya adalah bapa saudara kepada Anwar Ibraham?

Wassalam
Terong Pipit.


Kepada : Terong.

Pak Lah bukan bapa saudara kepada Anwar Ibrahim, tetapi mereka adalah kenalan lama dulu dari Cherok Tokun, Bkt Mertajam.

Salah seorang daripada anak saudara Pak Lah adalah Dato' Mohd Zain (Ketua Bahagian UMNO Bayan Baru, Pulau Pinang.

fateler said...

bangunlah wahai pemimpin2 yg pembodek si paklah.jgn takut mengkritik paklah.dia tu lembik.bangunlah org melayu skrg..kita ditindas oleh bangsa badwi...sedarlah org melayu

Unknown said...

Matlamat UMNO kini berbeza. Berubahnya masa berubahnya pemimpin berubah jugalah hala tuju. Apa yang ingin dicapai UMNO kini? Dulu-Kini-Selamanya...masih relevan ker?

Kuaitomboblo said...

Saya Dari kelompok 4.

PERCAYALAH, pru baru baru ini, tidak lebih separuh dari golongan 4 yg keluar mengundi.

with what has happened recently, haih, im sure atleast 70% of kelompok 4 akan turun dan menyatakan 'kecenderungan' mereka terhadap kerajaan di pru yang akan datang.

percayalah. this is a very strong group

NFH said...

Salam Tun dan pembaca budiman,

Pak Lah tidak layak memerintah negara bukan isu baru. Satu Malaysia tahu.

Tetapi, tahukah anda bahawa AHLI UMNO boleh LUCUTkan jawatan beliau.

Benar, ahli akar umbi UMNO berhak LUCUT jawatan Pak Lah pada BILA-BILA MASA dengan mengadakan Persidangan Agung Khas. (Rujuk Perlembagaan UMNO Fasal 9.12)

Saya menyeru agar AHLI UMNO memulakan gerakan untuk LUCUTkan jawatan PAK LAH sekarang!!

Mari kita adakan Persidangan Agung Khas untuk ini dengan tujuan mengundi menJATUHkan Pak LAh.

selipar-jepun said...

masa depan umno akan berkubur....sudahlah ,bagi pihak lain pulak memerintah malaysia ni..Duit dah banyak.. 7 keturunan pun tak habis makan...UMNO ni dah lama terlena.pru 12 terantok batang hidung ,baru ada akai...too late..

Ewey said...

Teruskan perjuangan demi bangsa dan negara...

Anonymous said...

YABhg. Tun,

Setelah membaca analisis Tun tentang kekalahan BN dibeberapa negeri, saya rasa banyak sebab2 tu betul. Tetapi tidak kurang pentingnya ialah kejayaan parti2 pembangkang, terutama PKR memikat undi kaum India dan China.Kemampuan PKR menarik undi Melayu nampaknya terhad.

Saya telah membuat satu analisis yang komprehensif tentang undi PKR di Semenanjung termasuk DUN Selangor dalam pilihanraya tahun ini.

Dengan segala hormatnya saya menjemput YABhg. Tun dan pembaca sekalian ke laman blog saya DAH Ikhwan dialamat dahalmi.wordpress.com. untuk artikel yang lengkap.

DK said...

Saya risau ketuanan melayu akan tenggelam... kemana politik kita selepas ini tun?

Unknown said...

Assalamnualaikum Tun

Perlunya wujud "Umno" didalam Umno untuk menyingkir kepimpinan Abdullah Ahmad Badawi. Abdullah Ahmad Badawi segaimana yang telah Tun katakan, telah merosakkan Umno/BN. Apa yang brelaku di Sabah (SAPP)jelas menunjukkan yang kepimpinan Abdullah Ahmad Badawi lemah dan lembab serta tidak berkesan.

Ummo/BN ialah sebuah parti yang jels merealisasikan pembangunan negara. Tetapi selepas Tun bersara dari jawatan PM/Presiden Umno/Pengurusi BN, Umno/BN sudah jauh menyimpang daripada aspirasi perjuangannya akibat dan kesan dariapda kepimpinan Abdullah Ahmad Badawi beserta kalangan "oppurtunist"nya.

Seandainya Umno/BN masih mengekalkan kepimpinan Abdullah Ahmad Badawi, maka Umno/BN bakal menjadi debu di dalam sejarah politik tanah air.

Perlunya ada seorang "perwira" di dalam Umno/BN untuk "menyembelih" pemimpin-pemimpin Umno/BN yang korup daripada perjuangan parti

http://bluechip-arena.blogspot.com/

anakanakkami said...

Salam Tun,
sy dilahirkan pd jun1981..
membesar sewaktu pemerintahan tun.sy boleh digolongkan dr kump ke-4 yg kini terlalu kecewa dgn pemerintah sekarang..sesuatu perlu dilakukan sebelum pemerintahan bertukar tgn..dan sy harap ianya bermula dari dalam(UMNO)..

Valarie said...

Dear Tun,
Im Hassan from Singapore. As an outsider, Ive been observing your past and current situations. I also seen what was Malaysia and what is Malaysia now. Malaysia is you and you are Malaysia. Malaysia needs your voice now. Malaysia needs your critics now. You are the source of light for your country. I have the confidence that your struggle will meet victory. Pak Lah should step down to give way for a stronger Malaysia.

Take care my Tun,

Valarie said...

Dear Tun,
I am Hassan and I am a Singaporean. I love to visit Malaysia and do have relatives over at Selangor. I had been observing your developments and your style of management while you were in power and while you are not. Malaysia today is in a weak situation and globally decline. The DrM generator had gone. Malaysia needs you.Malaysia needs your vocal and critics. Carry on, my TUN, your struggle will be recognized one day.Malaysia is you and you are Malaysia.

Take care of your health,my Tun.

Unknown said...

100% True.

- Lower Level Public that suffering. Government don't pity us at all.

Anonymous said...

Assalamualaikum to anyone read comment of mine,what I think about our chinese fellow he said cari makan its not a problem,as a muslim we care about others not even family,my friend told me not to be like english a little like they hate blacks people,to hate other races is nothing,no matter you`re black or white but blood still red in color that never be different.
anyway,contact me by sunazman@yahoo.com or give me a call at 0169089959,thanks to whom read it.

Unknown said...

hello tun.u r real racist and better u stay away frm issue politics.u r not qualified fro comments abt others.u ruined our indians future and now u talking much.dont force ppl curse u badly.

mrkleemann said...

Tun,
I m proud of you..
Malaysia will never be the same without you....
You are The true leader...
But Pak lah still climbing the ladder to be The true leader...
I m sure he will not find the ladder...only The true leader can find the right way to the ladder,
I presume the ladder will fall on Pak lah before he reaches the top of the ladder...

I really want to meet you....but I never had a chance..only 5 min will do...

You are my icon..Tun..

alie79 said...

Tun Dr M,

I am an example of what u have worked for, for the past 222 years while you were in leadership. I'm truly greatful for the swift, smart and strategic actions that you have taken during the late 90s money crisis.

We're proud to have had you as our PM, coz you made us realized how fortunate & blessed we are to be Malaysians... I just wish & pray to Allah that my kids will have the same opportunity to feel proud as a malaysian as i once did - while you were the PM.

The country is in need of a saviour ... We need a leader who's smart, fast thinker, a strategist, a firm decision maker, ... Sad to say, we dont have that now....

PAKAI_AKAI said...

Salam hormat kepada Tun dan geng di sini..

Saya GOLONGAN ke EMPAT... Dah 8 tahun saya grad dari universiti tempatan dengan biaya JPA tapi tak pernah suka kepada UMNO. Ayah mak saya orang UMNO dan rumah kami dulu pernah jadi singgahan ADUN untuk meeting di Arau... Waktu saya sekolah tu memang ikut saja orang tua saya sokong UMNO dan buat keja parti dengan orang tua saya...

Semua adik saya 3 orang yang belajaq di IPT bencikan UMNO dan sokong pembangkang.... walaupun kami semua dibesaqkan dalam keluarga UMNO. Ideologi ni bertukaq sebaik saja kami masuk kampus....

Saya yakin ramai lagi kawan saya macam kes saya la ni....

Sekian, terima kasih...

azmir said...

Tun, kekadang saya berharap agar PM sekarang ni adalah Tun,Saya rasa ketika Tun menjadi PM rakyat tak menderita, kekadang saya harap mimpi Tun akan menjadi PM semula menjadi kenyataan, tolong lah Tun, saya rasa orang mcm Tun dapat mengubah atau menaikkan semula ekonomi MALAYSIA

Hehehe! said...

Tun,

Ini adalah pertama kali saya meluahkan pendapat saya mengenai dunia politik tanah air. Saya bukanlah seorang yang suka berpolitik, malah, saya tidak pernah keluar mengundi. Jangan pandang saya sebagai rakyat tidak bertanggungjawab, saya hanya tidak tahu nak undi parti apa. Dari penulisan Tun, saya mungkin tergolong dalam kumpulan 2 atau 4. Sebagai rakyat biasa, atau lebih tepat lagi, generasi Malaysia akan datang (kerana saya masih 20an), apa yang saya dan kebanyakan yang lain mahu, tak lain tak bukan, cuma nak hidup aman dan senang. Semua parti yang ada menjanjikan perkara sebegitu. Masalahnya, bila menang, kebanyakan mereka bertukar menjadi seorang yang munafik (kerana tidak menunaikan janji) walaupun sesetengah mereka sebenarnya seorang ulama (betul ke?). Saya tidak langsung mempunyai apa2 cadangan mengenai memulihkan senario politik tanah air sebagaimana orang lain. Sebagai rakyat, saya cuma mahukan jaminan tentang masa depan kami dan juga generasi akan datang. Dan apa yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin politik sekarang tak ubah seperti MINI PARLIMEN yang saya sertai masa saya bersekolah dahulu, terlalu `childish'. Kadang kala bila saya menonton gelagat ahli parlimen yang dah tua ni, saya terhibur. Ianya seolah-olah rancangan hiburan yang memaparkan individu-individu yang tamak dan bodoh dengan sketsa masing-masing malahan ada yang tidak tahu berhujah (cakap bahasa melayu pun gagap). Hairan kan bagaimana mereka ni terpilih jadi wakil kepada rakyat. Adakah mereka ini menggambarkan rakyat itu sendiri? Jika benar begitu, masalah sebenar bukan datang dari mereka yang hanya pandai bercakap (ahli politik), tetapi rakyat itu sendiri yang tidak tahu menilai. Pada pendapat saya, dalam menegakkan demokrasi yang diagung-agungkan oleh Barat ini, rakyat sendiri perlu matang berfikir dan tidak terlalu fanatik. Kebodohan dalam menilai isu semasa dan juga terlalu fanatik terhadap satu parti hanya lebih merosakkan negara dengan pilihan yang tidak tepat. Contohnya isu minyak, sampai bila rakyat nak menyokong mereka yang berjanji takkan naikkan harga minyak sedangkan masalah ini sudah lama berlaku di seluruh dunia dan akan menjadi lebih teruk memandangkan stok minyak dunia semakin berkurangan. Tidakkah rakyat sedar apa yang perlu dibuat ialah mencari alternatif lain selain mengharapkan subsidi. Tetapi dengan mudah rakyat tanpa berfikir panjang tertipu dengan janji-janji yang memang sukar dilaksanakan seperti yang berlaku di 4 buah negeri yang jatuh ke tangan pembangkang. Bila dah terlambat, baru nak bising. Sekali lagi saya tegaskan, tidakkah mereka ini iaitu rakyat sedar, yang kebanyakan pemimpin-pemimpin politik ini hanya tahu bercakap malahan ada diantaranya yang mempunyai agenda tersendiri sepertimana Anwar dan Pak Lah yang seronok menaikkan keluarga sendiri. Sebagai penutup untuk kali ini, saya menyeru kepada semua rakan-rakan saya dan semua masyarakat Malaysia yang berbilang kaum ini, fikirlah dengan matang dan bijak mengenai apa yang anda mahukan.

p/s- mungkinkah mudah jika tiada demokrasi seperti zaman-zaman nabi dahulu dimana pemimpin mengutamakan masa depan negara dan tidak diganggu oleh mereka yang berkepentingan peribadi dan juga rakyat yang tidak matang???

Unknown said...

Dear Tun,

I am a great admirer of your achievements regarding the developement of Malaysia. I have the utmost respect for what you have done for our coutry. You have achieved great heights as our Preime Minister and congratulation and thak you for that.We do appreciate what you have done for us. However i hope you will not voice out any racial comment at this very moment especially concerning HINDRAF. I am not calling you a racist as you are obviously not one. I am merely suggesting that a racial statement by a man as respected and as powerful as you might hurt a certain segment of people. However please continue your critics on the way the government is being run now as you are the only person who has every right to do so as we are where we are now because of you.

Faithful Malaysian

Unknown said...

Dear Tun,

I'am A Malaysian Indian, my age is 30+, I'am watching all changes from my young age till you retired. It will glad to have people like you. I strongly hope you to take back Badawi's seat. We was peace when you are a Prime Minister. We want a Leader like you, can listen to problem, solve our problem, knowing the people problem. We don want leaders like 'Sleeping Beauty'to lead this country. I as Indian, strongly said that, if you are still a Prime Minister, HINDRAF wont be formed. When govt is under your adminstration everything is ok. When change to PAK LAH adminstrations, everything will get worse. I'am in the group no.4
HIDUP TUN !!!

Unknown said...

Let's divert our discussion a little bit on the future of UMNO or any other political parties in the nation. The future of any social organization in terms of being relevant and stay prudent is deepening on their ability to treat the stakeholders (i.e. public) as a customer and continuously navigate themselves as a customer oriented society/party rather than society/party oriented customer. I urge them to learn from corporate leaders like Tony Fernandez (Air Asia), Digi (Johan) on how to run a country, it's civil workers, serve the public and re-invent on continuous basis. This is the only way to ensure that the UMNO stay relevant not only for tomorrow but for "day after tomorrow".

We can start with taking out political orientation in all the areas that requires competitiveness (i.e. Higher learning institutions, GLC’s, NGO’s, Public societies, independent agencies/institutions and etc).


Anwar- Free man of free will from Butterworth

absh said...

Dear Dr,

Since you have touched on the many categories of Malays, I would like to touch on the many categories of UMNO members.

The first group is UMNO members who are loyal to the party. This group will support UMNO regardless who its leaders are. During good or bad times, their loyalty to UMNO is unquestionable. To them, the leaders can come and go but UMNO must remain forever. We know who they are!

The second group is UMNO members who are loyal to its leaders. They are in UMNO because they like the leaders. If the leaders leave UMNO, they will follow suit. If the leaders decide to destroy UMNO because of the power struggle within the party, they will execute the plan to the end. We know who they are!

The third group is UMNO members who join the party for financial gain. This group is never bothered about 'perjuangan UMNO'. As long as they continue getting government projects, they are happy to be in UMNO. The last few years, we saw many of them in UMNO. Of late, due to UMNO losing its strength and possible power transfer to the opposition, we don't see many of them anymore. Perhaps, these opportunists are making themselves comfortable in the opposition camp. We know who they are!

The forth group is UMNO members who join the party for personal gain. This group always think they are cleverer than the rest of UMNO members. Their ultimate objective is to become leaders in the party, hence the government. They think only they deserve to be wakil rakyat, exco and minister. They will do anything to ensure their personal ambition is achieved. We know who they are!

The fifth group is UMNO members who are neither loyal to the party nor the leaders, and neither for financial nor personal glory. They are in UMNO because they are asked to join in during recruitment drive and their yearly fees are paid for by someone. They never attend branch meeting, never get involved in party's activities and never bothered about what is happening in the party. We know who they are but they are way too many! It is very hard to predict who they vote for in the election. This group can make or break UMNO.

For the future of UMNO, current leadership must pay serious attention to all categories of UMNO members above.

To you Dr, keep on fighting for the betterment of the Malays and Malaysia.

ABSH

Arie said...

Assalamulaikum Tun,

Saya tergolong dlm Kumpulan Ke-2, iaitu langsung tidak keluar mengundi. Atas kekesalan yg begitu mengejutkan selepas Pak Lah mengambil kepimpinan PM ke-5. Harga minyak naik sampai 30sen yg mana tidak pernah berlaku selama Tun menjadi PM kami. Saya seorg rakyat Johor yg mahu melihat kemajuan di selatan tanah air iaitu meneruskan usaha memecahkan Tambak Johor yg amat menyiksakan. mereka di negeri lain tidak tahu / melihat pencemaran yg termendap di situ yg melahirkan bau yg kurang menyenangkan. Semasa melihat pameran usaha Tun untuk membina jambatan tersebut, saya amat yakin sekali kepimpinan Tun yg begitu jelas memodenkan Malaysia sehingga terkenal di mata dunia luar seperti pembinaan Jambatan Pulau Pinang, KLCC, KLIA, Sepang Circuit, dll. Sya juga seorg bekas seorg jurutera laut yg pernah sampai ke negara Mesir. Saya begitu tersentak apabila mereka boleh mengenal nama (Mahathir) sebagai Malaysian Prime Minister (waktu itu). Saya berasa begitu bangga sekali waktu itu. Syabas Tun, saya sentiasa berada dibelakang Tun dalam memperjuangkan apa sahaja yg 'Tidak Kena' berlaku dinegara kita. Terus terang saya nyatakan saya kecewa kepimpinan PM skg ini.

Unknown said...

Tun,

Keep on fighting for the sake of rakyat..I'm fed up with the current Government.
Another thing, Tun bila nak komen pasai hakim2 yg dapat duit bonus tu??

To nncckkll...we have other interesting topics to discuss here..tolong jangan gangu

roslee PEDU said...

Salam Tun,

Kami sekeluarga mendoakan semoga Tun dipanjangkan umur & murah rezeki. Blog ini memberi ruang untuk rakyat Malaysia yang telah banyak terhutang budi dengan Tun. Hanya Allah yang dapat membalas jasamu.

«Oldest ‹Older   401 – 599 of 599   Newer› Newest»