Thursday, June 12, 2008

MASA DEPAN UMNO

1. Pada Pilihanraya Umum 2008 sesuatu yang tidak pernah berlaku dalam Pilihanraya Umum sebelumnya telah berlaku. Sebilangan yang tidak kecil daripada ahli dan penyokong biasa UMNO telah undi parti lawan atau merosakkan undi atau tidak mengundi.

2. Hasilnya Barisan Nasional telah kalah di lima buah negeri dan satu wilayah. Di lain-lain negeri di Semenanjung kemenangan Barisan Nasional adalah tipis. Walaupun Barisan Nasional menang di peringkat pusat tetapi gagal mendapat dua pertiga daripada kerusi Dewan Rakyat seperti yang biasa dimenangi sejak merdeka oleh Perikatan dan Barisan Nasional.

3. Umum akui bahawa ada mesej yang hendak dihantar kepada Barisan Nasional dan pemimpinnya oleh pengundi. Tetapi hingga sekarang ternampak jelas bahawa pemimpin Barisan Nasional terutama Presiden UMNO dan Pengerusi Barisan Nasional, tidak dapat memahami mesej yang dihantar atau tidak tahu mentafsir mesej berkenaan.

4. Ini sudah tentu mengecewakan mereka daripada ahli UMNO terutamanya yang dengan hati yang sedih dan tangan yang menggeletar mengundi parti lawan. Tetapi kekecewaan ini tidak terhad kepada mereka sahaja. Kekalahan UMNO yang teruk telah mempengaruhi ramai orang Melayu yang lain. Dan sikap baru di kalangan orang Melayu ini akan menghakiskan lagi sokongan kepada UMNO.

5. Hari ini orang Melayu terbahagi kepada empat kelompok.

6. Yang pertama ialah mereka yang akan bersama UMNO walau apapun yang terjadi kepada UMNO atau negara. Golongan ini adalah yang terbesar dalam UMNO dan sokongan mereka menyakinkan pimpinan UMNO bahawa mereka selamat dan UMNO selamat.

7. Kumpulan kedua ialah mereka yang pada Pilihanraya Umum ke 12 telah undi parti lawan atau merosakkan undi atau tidak mengundi.

8. Kumpulan ini terkejut dengan hasil tindakan mereka. Mungkin ada yang menyesal. Tetapi lebih ramai daripada mereka yang kecewa dan semakin marah kerana “pengorbanan” mereka tidak mendatangkan hasil yang di harapkan.

9. Kumpulan ini akan berusaha menyampaikan mesej yang lebih keras. Jika tidak juga di hirau mesej mereka, sikap mereka akan diperlihatkan pada Pilihanraya Umum ke 13 dengan mengundi parti lawan terus.

10. Kumpulan ketiga ialah mereka yang telah undi parti UMNO tetapi kecewa dengan sikap pemimpin yang tidak mahu bertanggungjawab terhadap kekalahan parti, yang menafi parti kalah, yang menyalahkan orang lain, yang tidak mahu mendengar pendapat ahli, tidak membenar ahli mengkritik, tidak benar ahli dengar pendapat orang lain, yang tidak mahu membenar pindaan kepada kuota, yang larang EGM (Extraordinary General Meeting), yang sering berkata ekonomi kukuh dan baik sedangkan rakyat menderita, yang kata inflasi hanya 5% sedangkan harga minyak naik 40%, harga ayam 100%, harga beras sekali ganda dan lain-lain lagi, yang semuanya jauh lebih mahal dari 5%. Mereka bosan dengan kenyataan-kenyataan pemimpin yang mendakwa benda yang tidak benar berkali-kali.

11. Mereka ini sudah tidak lagi berminat untuk menyokong UMNO dalam pilihanraya.

12. Pemimpin UMNO tidak dapat mengenali mereka kerana mereka tidak memperdengarkan rintihan mereka dan mereka bukan ahli Jawatankuasa Cawangan atau Bahagian yang sering mencium tangan pemimpin, yang boleh di arah oleh pemimpin.

13. Seperti kumpulan yang telah undi parti lawan dalam Pilihanraya ke 12, mereka berdiam tetapi akan bertindak di Pilihanraya Umum ke 13 dengan tidak mengundi UMNO atau tidak mengundi langsung atau rosakkan undi.

14. Kumpulan keempat adalah golongan muda dan yang berpelajaran termasuk ahli professional. Kebanyakan mereka ini bukan ahli UMNO dan bosan dengan UMNO. Mereka berpendapat samada UMNO tidak relevan atau UMNO adalah kumpulan pengampu yang hanya ingin mendapat sesuatu bagi diri mereka, justeru itu tidak ikhlas walaupun semasa cium tangan.

15. Ramai mereka ini berpendapat UMNO adalah parti perkauman yang sudah tidak berguna lagi. Malaysia adalah hak semua rakyat berbilang kaum Malaysia. Justeru itu tidak mengapa jika mereka pilih parti pelbagai kaum walaupun ternampak jelas yang parti-parti ini sebenarnya diperalatkan oleh kaum tertentu.

16. Kumpulan (2), (3) dam (4) mungkin tidak sebesar kumpulan (1) jumlahnya tetapi mereka menjadi kumpulan penentu. Dalam pilihanraya kemenangan atau kekalahan di sebabkan oleh sebilangan yang kecil sahaja daripada pengundi. Jumlah pengundi mungkin besar tetapi perbezaan antara yang menang dengan yang kalah biasanya tidak sampai pun 5% daripada jumlah pengundi yang mengundi.

17. Jika jumlah kumpulan (2), (3) dan (4) hanya 5% daripada jumlah pengundi dan mereka tidak mengundi parti yang menang dahulu, parti itu akan kalah. Jika mereka memberi undi mereka kepada parti lawan, parti berkenaan tetap akan menang.

18. Dalam Pilihanraya Umum ke 12 kelebihan undi pada Barisan Nasional amat kecil peratusannya. Jika kumpulan (2), (3) dan (4) tarik keluar hanya sedikit sahaja daripada undi mereka jika mereka beri kepada parti lawan, Barisan Nasional tetap kalah.

19. Jika tidak ada usaha untuk menawan hati kumpulan (2), (3) dan (4) Barisan Nasional tetap akan kalah pada Pilihanraya Umum ke 13.

20. Pemimpin Barisan Nasional, terutama Pengerusi Barisan Nasonal, dan Presiden UMNO boleh berseronok sekarang dan bermegah-megah dengan apa yang dipercayai sebagai sokongan tidak berbelahbagi dan cium tangan ahli-ahli UMNO. Tetapi ingatlah ramalan untuk sapu bersih semua negeri dan memenangi 2/3 Parlimen Pilihanraya Umum ke 12 sebenarnya adalah khayalan, penipuan diri kerana asyik dengan sandiwara-sandiwara yang diadakan oleh mereka yang hanya ingin membodek pemimpin.

21. Ingatlah apabila UMNO tidak relevan lagi dan hancur berkecai, orang Melayu dahulu, sekarang dan yang akan datang akan kutuk mereka yang kerana kepentingan diri, kerana takut, kerana tamak telah menghancurkan UMNO yang mereka sayangi.

599 comments:

1 – 200 of 599   Newer›   Newest»
Mohd Nadzri Kamsin said...

Pendedahahan yang menggemparkan oleh Tun. Terima kasih kerana menjadi media alternatif kepada kami semua. Saya turut membuat link ke blog Tun.

http://nadzrikamsin.blogspot.com/

Kepada semua bloggers,
Luangkan masa untuk membaca artikel terbaru saya mengenai Gold Dinar.

Tun,
Bila nak post artikel Gold Dinar? Zaman Pak Lah senyak sahaja pasal Gold Dinar.

chidori said...

hidup tun

Kasih Ayah said...

hmm...

puankirakira said...

Tun, bila nak comment pasal tuduhan Ian Chin?

pakbelalang said...

Dear Tun,

Apa gunanya cium tangan orang yang dah pekak, buta dan bisu dan dah bau taik kucing !!

arifrusli said...

yeay! this is what i want to hear.. exactly im in the 4th group.. Not only me, but then, most of the mahasiswa.. they fedup with UMNO. daa umno~

izzkee said...

Ist one to comment today??? WOW!!!

Tun, I am in the group 4 and I think UMNO is not proffesionally directed the way it should be. UMNO cannot be trusted anymore...not like during our grandfathers time...

Hidup TUN... We want you back!!


izzkee

DiNO-JPB said...

terima kasih TUN kerana masih menulis...

Tayadih Maysia said...

Saya golongan/kelompok yang keempat. Jika keadaan sekarang berlarutan...jangan pelik kelompok keempat ini akan bertambah bilangannya.

alfyaj said...

Dear TDM

You have never failed to be my inspiration and definately an undisputed Statesman and a true leader.

May Allah Bless you and family with good health. Ameen.

- hamba Allah, from across

firedragon said...

melayu mudah lupa....

hanis said...

ye UMNO dah tak relavant & reliable....

POKLOH u suck!!

Unknown said...

Dear Tun,

Golongan 2,3,4 not only exist in Malay region.

for Chinese : we are tired so liars being make by MCA.

for Indian : they tired of Mr. Sammi.

we all tired... we fight we work we struggle to earn better life each day. simple and direct decison of them make us have to start all over again.

Next election. who to vote? I don't know. Maybe My decision will drop on the result for current new goverment in certain state.

Cheers Tun.

May Malaysia as propesrity & safe as what we going though for pass 50yrs.

Abi-S said...

Salam Tun,

Kumpulan 1 yang Tun maksudkan itulah yang menyebabkan kumplan 4 itu wujud. Kumpulan 1 itu wujud bukan kerana agama, bangsa dan negara tetapi hanyalah untuk menjaga periuk nasi semata-mata.

Mereka yang sayangkan negara akan menggelegak darahnya melihat kedayusan pemimpin sekarang.

Harap orang melayu (org UMNO) akan membuka mata untuk melihat kepentingan masa hadapan anak cucu mereka.

Salam.


Noor M.

Unknown said...

TUN...
Apa jadi dgn cadangan saya supaya ahli-ahli biasa UMNO keluar beramai-ramai melalui satu surat atau petisyen aje...

harap komen TUN..

mdz5046 said...

Salam Tun,

Ape plan dorang tu terhadap negara ni. Tak clear.

Tun,
Ada masa jemputlah ke Masjid Sri Petaling utk dengar tentang penerangan maksud hidup dan kerja utama kita sbg orang islam setiap sabtu petang start from Maghrib sampai Isyak.

Insyallah see u there.

Wassalam

smallgiant said...

Tun,

Pimpinan sekarang buat tak tau bukan apa.saja nak jaga periuk nasi mereka.ntah apa2 lah pak lah nie.

Analisis negarawan seperti Tun sepatutnya membuka mata orang yang hanya terlalu taksub pada pemimpin saja.bukan untuk perjuangan UMNO.

Tun,

Penipuan demi penipuan telah berlaku sebelum pilihanraya hingga la BN menang nyawa2 ikan.tapi kenapa yang dikatakan manusia sayang UMNO masih tak dapat mesej.mesej yang memerlukan pertukaran pucuk pimpinan UMNO.
Nasihat dari TUN di pandang sinis oleh mereka.

Apa pun saya sekeluarga mendoakan Tun sekeluarga sihat.supaya kami sebagai rakyat yang tertekan ini ada tempat mengadu.

Apanama said...

Assalamualaikum Tun!
Sepertimana yang Tun huraikan secara terperinci dalam luahan ini, adalah benar Umno semakin hari semakin luntur dari hati ahli mahupun penyokong (bukan Ahli) Umno.
Sikap Flipping Flopper yang bermimpi bahawa beliaulah pemimpin tersohor (the one who thinks he's God's gift to Umno and Malaysia)itu semakin hari semakin menjauhkan Umno dari rakyat jelata.
Yang menjauhkan diri bukan saja golongan muda tetapi golongan pertengahan umur dan veteran yang 'jijik' dengan tingkahlaku Abdullah Ahmad cucu Badawi.
Kalau dulu cakap-cakap politik semasa terbatas di-kedai kopi di-mana pakcik2 bertandang, kini kedayusan AAB menjadi topik seharian seluruh isi rumah.
Penuntut sekolah pun melabelkan beliau sebagai 'Pembohonmg Besaq' - Biggest Liar - kerana beberapa kenyataan flip-flop nya.
Tun, di-harap ahli Umno, terutamanya pemimpin2 yang masih ada maruah dan sifat kenegaraan yang utuh akan melakukan sesuatu yang drastik untuk membebaskan tanahair kita dari dibelenggu AAB & Keluarga Sd.Bhd.
DiHarap Tun tidak putus asa dan meneruskan hasrat Tun yang mulia untuk negara tercinta ini walaupun terdapat banyak 'anjing-anjing upahan yang menyalak' dan membuat bermacam-macam tuduhan.

May God Bless You, Sir!

pemerhati said...

Tun

Sy berfikir sejenak, setelah selesai pilihanraya Pak Lah telah membuat kejutan kepada calon-calon yang telah menang pula.

P.Lah melantik ramai senator untuk menyertai kabinet beliau. Mereka ini sewaktu plihanraya tak payah bertungkus-lumus berembun balik 2 - 3 pagi berkempen.

Dan mereka2 ini tak payah mengeluarkan belanja besar untuk berkempen. Tetiba je rezeki datang kepada mereka dengan menjadi menteri kabinet.

Apakah agaknya perasaan calon2 yang menang?

leading said...

Former Attorney General Abu Talib Othman today slammed High Court Judge Ian H.C. Chin

http://www.mysinchew.com/node/12683

redzuank said...

Assalamualaikum Tun,

Saya termasuk dalam golonngan ke-4.

PRU13 mungkin tiada lagi harapan untuk UMNO/BN jika pengurusan ekonomi tidak menyebelahi kebajikan rakyat.

Saya setuju dengan Nazri (komen pertama post ini) supaya Tun postkan artikel mengenai Gold Dinar.
Pandangan Tun mengenai Polisi Kewangan Dunia.

http://redssays.blogspot.com/

Kamarul said...

Tun,

Nampak gayanya, UMNO gagal mempertahankan kewibaan melayu dan jugak gagal menerangkan perjuangan UMNO kepala golongan melayu muda.

So, saya rasa, UMNO kena buat sesuatu dari segi ini untuk dapat balik sokongan. Sincerely, saya berumur 32 tahun dah saya sendiri tak jelas perjuangan UMNO ni macamana. Yang saya tahu, PERJUANGKAN/MEMPERTAHANKAN KEISTIMEWAAN ORANG MELAYU dan jugak MEMPERTAHANKAN/MEMPERJUANGKAN AGANA ISLAM.

Tu je yang saya tahu Tun. Yang lain saya tak tau. So, camana la nak ada semangat UMNO dalam diri. Tun boleh tolong explain dak?

Salamz.

Zainal A. Kasim said...

Salam Tun,

Saya tergolong di dalam 3 daripada 4 kategori-kategori ini. Yang mana satu, sendiri-sendiri fahamlah.

MCA, PPP, MIC dan GERAKAN bukan sahaja telah bermuhasabah diri. Mereka juga telah melancarkan gerakan untuk memperbaiki parti dan menjamin sokongan berterusan di masa depan. Betul atau tidak tindakan serta pendekatan mereka itu belakang cerita. Pokoknya ada usaha untuk memperbaiki diri.

UMNO?

Sampai sekarang belum ada apa-apa lagi, walaupun dah banyak meeting. Dah jumpa Ketua Bahagian. Dah bermesyuarat dengan Ketua Cawangan. Dah buat retreat (ada juga yang tak datang) dan sebagainya lagi.

Selepas sahaja meeting/perjumpaan ini langsung tak ada apa. Parti UMNO bukannya milik MT, Ketua Bahagian atau Ketua Cawangan. Parti UMNO adalah milik ahlinya. Sekiranya ahli tidak bernilai kepada kepimpinan, ahli juga tidak berminat dengan kepimpinan.

Rasa tidak berminat boleh jadi menyampah. Apabila sudah menyampah, tragedi 8 March 2008 akan berulang lagi sehingga kita tidak mempunyai kuasa lagi di negara ini.

http://c-bok.blogspot.com

Melayu Karam said...

Salam TUN,

Sememangnya umum telah menyedari tetapi sorang ni tak sedar diri dari tido,

Apa kata TUN tubuhkan parti baru yang boleh mencerminkan perjuangan sebenar rakyat.

Ajak bangsa lain tubuh parti baru mereka dan gabungkan dengan parti baru TUN untuk satu perikatan baru tentang BN & PR kita namakan Barisan Bebas Malaysia.

Kami dah sesak nafas dengan kerenah semua menteri dayus dan pembodek.

Tolong kami TUN

The Ceramic Designer said...

assm ayahanda,
this (repetitive?) assessment shows ur great love for your nation.. bravo tun, keep on writing.. we love you so much..

khir said...

Dulu saya TERsenarai sebagai ahli UMNO (kat kg), tak tau macam mana boleh ade nama saya pulak..pelik betul, lepas tu tiap2 bulan datang kutip yuran keahlian RM2..

pada PRU12 saya balik kg semata2 nak mengundi, kononnya boleh dapat claim la tambang bas blk kg sebab mengundi, tapi bila nak claim diaorang ckp "eh xde org pi ambik nama kat rumah ke?"... hah..wut da hell pulak pasal nak claim mengelaim ni xde orang nak pi rumah ambik nama..tapi kalau nak kutip duit keahlian, tiap2 bulan boleh sampai rumah...

Lepas kejadian tu terus saya keluarkan nama saya dari ahli UMNO (kira sblum Tun la).. sakit hati je.. UMNO byk sangat kepincangan..no more UMNO.

ainas said...

Salam hormat tu,
Saya dalam kelompok ke3.Saya dan kawan2 saya akn rosakkan undi di pru 13 nanti. Kalau tak pun tanding calon bebas macam nenek kat Trengganu tu.

Orang Dapur said...

Tun, saya sakit hati betullah dengan si kapal tu!!!!!ape dia ingat dia sorang aje yang pandai cakap ke....tolonglah tun hantar aje si kapal tu ke laut dalam ...biar jadi sampah laut

TRXpredator said...

Untuk pengetahuan Tun,saya boleh dikategorikan sebagai kumpulan yg 3..saya sudah muak dengan sikap mereka dan apa yg saya nampak,mereka rasa begitu selesa seolah mereka akan menawan semua negeri yg ada di Malaysia semula dan percaya bahawa mereka memang popular.Mereka amat yakin yg rakyat akan membuat kempen "KAMI SAYANG PAK LAH" sekali lagi dan sekali lagi juga kami tidak akan turun MENGUNDI!!!!
(HARAP TUN DAPAT TURUN PADANG UNTUK MEMBELA NASIB KAMI SEMULA)

shahrilrahman said...

tahniah Tun...
saya sokong aper yg tun dedahkan...

iamadv said...

Dearest Tun,

Betul ape kate Tun....saye turut sedih atas apa yg telah terjadi ke atas UMNO. patutnye this year saye dah boleh mengundi, which I was waiting for during your presidenship....Tp saye end up tak mengundi coz sayang saye pada UMNO da btol2 kurang n parti-parti lain...no offense but saye tak rase yang mereka mampu membawa malaysia ke arah perubahan...

Ttetapi, kalau mcm ni la UMNO till next ellection, let just say I already has in mind nuk vote parti pembangkang yg mana satu...

Take care Tun...Happy Father's Day!!!

khalifah said...

PRU12... i was here..
Kumpulan ketiga ialah mereka yang telah undi parti UMNO tetapi kecewa dendan sikap pemimpin yang tidak mahu bertanggungjawab terhadap kekalahan parti, yang menafi parti kalah, yang menyalahkan orang lain, yang tidak mahu mendengar pendapat ahli, tidak membenar ahli mengkritik, tidak benar ahli dengar pendapat orang lain, yang tidak mahu membenar pindaan kepada kuota, yang larang EGM (Extraordinary General Meeting), yang sering berkata ekonomi kukuh dan baik sedangkan rakyat menderita, yang kata inflasi hanya 5% sedangkan harga minyak naik 40%, harga ayam 100%, harga beras sekali ganda dan lain-lain lagi, yang semuanya jauh lebih mahal dari 5%. Mereka bosan dengan kenyataan-kenyataan pemimpin yang mendakwa benda yang tidak benar berkali-kali.

Mereka ini sudah tidak lagi berminat untuk menyokong UMNO dalam pilihanraya.

Pemimpin UMNO tidak dapat mengenali mereka kerana mereka tidak memperdengarkan rintihan mereka dan mereka bukan ahli Jawatankuasa Cawangan atau Bahagian yang sering mencium tangan pemimpin, yang boleh di arah oleh pemimpin.

Malah... akan menyertai group ke 4...

Uchu Keling said...

Tun,

I believe the same applies to any political parties in Malaysia.

We hope the party leaders hear the voices from the grassroot.

Rgds,
UchuKeling.com

Unknown said...

Ybhg Tun,

Ada satu lagi kumpulan iaitu kumpulan kelima, mereka ini penyokong setia UMNO tapi telah isthirar keluar UMNO bersama Tun.Ada yang telah hantar surat keluar UMNO,tapi ramai tidak hantar surat dan mereka anggap diri mereka telah keluar UMNO.Sebenarnya kumpulan inilah yang ramai dalam UMNO sekarang,rata rata mereka berpebdapat kalau Pak Lah masih lagi kekal sebagai Presiden UMNO, PRU 13 bakal mengundang malapetaka yang amat besar kepada UMNO.

Kumpulan ini amat cinta dan sayang kepada UMNO tetapi disebabkan mereka benci pada Pak Lah dan ahli ahli MKT serta Menteri Kabinet yang hanya tahu membodek serta menjadi YES MAN mereka akan buang undi mereka kepada parti pembangkang.Sama sama lah kita tunggu dan lihat UMNO di talkinkan.

cimang said...

Saya jugak golongan yang ke empat, dan selalu jugak dengar keluhan orang2 lama ( yang kebanyakannya tergolong dalam kumpulan 2 dan 3 )di kedai2 kopi yang merungut akan 'keHADHARInya' pemimpin kita sekarang ini

abe MIE 'TERJAH' said...

salam...

kenapa boleh jadi begini? saya nak tanya TUN, kalau anwar al-juburi jadi PM agaknya dia boleh selesai masalah rakyat yang semakin hari semakin rumit?? Tidak kira dia jadi ahli UMNO semula (masuk BN) atau PR tubuh kerajaan???

abe MIE pening dengan politik hari ini. dulu politik tak campur urusan kita semua tapi kini politik dah campur urusan semasa rakyat seperti kos bahan api...

pkrpasdap.blogspot.com

Suraya said...

Tak boleh ke Tun jangan buat lawak.

Rosnah Hussien said...

Asalamualaikum Tun,

Saya dan suami adalah tergulung di dalam kumpulan yang ke 1 dan 3. Kami adalah ahli Umno yang merupakan juga AJK Umno Cawangan. Kami telah berkempen untuk Dato Sharil pada PRU12. Kami amat teruja dan terpesona dengan kewibawaan dan percakapan beliau. Hampir tiap malam kami keluar berkempen.

Tapi sekarang ini, kami merasa amat menyesal dan tertipu dengan kata-kata manis beliau. Beliau bukannya pemimpin berjiwa rakyat yang kami sangkakan selama ini. Kami bukan sahaja menyesal berkempen untuk beliau, bahkan kami juga menyesal mengundi beliau.

Hati kami bertambah sakit bila melihat Dato Sharil dikaca telivision, begitu angkuh dan megah memberitahu bahawa, harga barang tidak akan naik walau pun harga minyak dinaikkan sehingga 40%. Beliau dengan angkuh menegakkan kebenaran kenaikan harga minyak dan amat berbangga dapat memberi rakyat subsidi RM625 itu.

Kami amat kesal dan keliru sekarang. Siapa yang akan kami undi pada PRU13? Yang pastinya kami tidak akan mengundi PKR yang sentiasa memperbudak-budakkan pengundi dengan janji2 kosong. Sekarang pun Anwar Ibrahim sedang berjanji akan menurunkan harga minyak jika PKR memerintah. Nak tergelak kami dibuatnya. Janji nak beri 20m3 air percuma pun, sampai sekarang, tak jadi-jadi.

Entahlah Tun, tak tahu mana satu yang nak dipilih. Yang pasti harga barang terus naik. Dato Sharil bercakap di kaca tv seperti orang yang di alam mimpi. Mungkin beliau terlalu sibuk membodek PM, jadi tak sempat nak ke pasar meninjau harga barang. Jadi terpaksalah beliau memberikan gambaran yang indah kepada PM yang tidur itu.

Atau mungkin pada PRU13 nanti, kami terpaksa merosakkan undi saja, kerana tidak mahu menyesal akan perbuatan sendiri apabila Melayu hilang kuasa di tangan sendiri. Wallahualam.

akusyazz said...

pastinye pemimpin2 UMNO sekarang adalah mereka2 yg menerima kutukan dah sumpahan rakyat setiap masa. sedarlah wahai kalian, memimpin itu adalah sgt besar tanggungjawabnye..jangan lah menjadi pemimpin yg memimpin kepada kejatuhan,sesungguhnya kamu akn mnjadi manusia terkutuk. jgn la menjadi mereka2 yg sesat lagi menyesatkan.sedar lah..

terima kasih tun.
jasamu akn ku junjung hingga akhir masa...

Unknown said...

assalamualaikum Tun M..

Honestly...saya diclassifiedkan dlm kumpulan ke-2. Byk benda yg buat saya frust dgn gov skrg so saya decide not going 4 vote in recent election.

Menyesal?? mmg iye tapi x tau nk buat apa lg...takkan saya nk create 1 lg parti?? Tapi klu nk suruh saya vote parti lain...rasanya x sanggup...even saya x daftar sbg ahli tapi UMNO tetap di hati dan jari ni la dah 2 kali vote 4 them ( dh 2 kali je baru cukup umur mengundi )

Tapi kali ni rasanya vote atau x sama jer...UMNO x salah but the leadership yg salah. Banyak sangat salah!!

Susah ke buat benda yg menyenangkan hati org lain?? tak ke 'orang2 atas' ni tau yg bkn semua org mcm diaorg?? nk hidup senang lenang?? Bg kami org2 biasa ni...it's enough if we have A house, A car, a lil' savings ( for emergency ) and a ring ( a family 2 share a live with ). That's all we need...

CELAKAlah org2 yg menyusahkan hidup org lain...doa2 org yg teraniaya ni makbul...insya Allah...

Melayu Karam said...

Ayahanda TUN,

Teruskan perjuangan walaupun keluar UMNO kerana sekarang UMNO bukan Melayu Punya tapi Pak Lena punya

Tubuhkan aje parti baru TUN rasenya berjuta orang akan join TUN

Semoga TUN sihat sentiasa

warisan melayu said...

Salam Tun,

You're absolutely right...

Im already know what happening at this moment.

Kalau Tun nak tahu, setiap kali perjumpaan pak lah dengan UMNO negeri selepas PRU 12, hampir kesemua ahli mengutuk, mencerca, menghina pak lah. Setiap soalan yang diajukan, semuanya jauh menyimpang, seperti ingin lari dari menjawabnya. Ini lah hakikatnya...

Kenapa pak lah hantar najib pergi jumpa ahli di setiap bahagian? Kenapa tidak dia sendiri yang pergi? Takut malu? Takut dicerna, dimaki, dan sebagainya..? Kenapa pak lah menyalahkan ahli UMNO atas kekalahan yang BESAR dalam PRU 12? Kenapa pak lah tak boleh berfikir tentang apa yg terjadi adalah atas kesilapan beliau sendiri serta penglibatan ahli keluarganya, terutamanya khairy jamaluddin? Kenapa? Kenapa? Kenapa?

Sy betul-betul kecewa dan hampa dengan kata dua pak lah ini...

Pak lah tak fikir ke ahli yg berada di akar umbi, bekerja keras, berkempen sampai pukul 4 pagi, meyusun strategi dan perang saraf sampai lewat pagi, tampal poster, kain rentang...Pak lah tak fikir ke pengorbanan dan kesusahan ahli-ahli yg berada di akar umbi ini? TAK FIKIR KE?

Lepas tu, disalahkan ahli kerana tidak memberi sokongan kepada UMNO. Dituduhnya ahli mensabotaj parti...Apa ni semua?

Kami penat tau Tun, berjuang berhabis-habisan untuk memastikan calon BN amnya, UMNO khususnya, menang! Semua penat lelah kami pak lah tak pernah FIKIR! Kami takde pun menagih, merayu untuk diberikan ganjaran..TIDAK PERNAH SEKALI! Hanya satu sahaja, untuk memastikan parti UMNO mempunyai KUASA untuk terus membela nasib orang melayu disamping tidak meminggirkan bangsa lain.

Tun,

Sy cadangkan beberapa cara untuk mengembalikan semula kepercayaan orang-orang melayu khususnya golongan muda:

1)pak lah MESTI dan WAJIB letak jawatan sebagai presiden UMNO dan Perdana Menteri Malaysia sebelum perhimpunan UMNO disember ini.

2)Mesti gubal undang-undang agar bila seseorang itu ada kuasa, DIHARAMKAN sama sekali untuk membawa keluarga dalam pentadbiran parti dan negara.

3)Parti UMNO khususnya, MESTI beri perhatian dan fokus terhadap golongan pemuda dan pemudi bawah usia 40 tahun.


P/S: sekadar rancangan rakyat biasa

mama said...

Kalau tak ada perubahan secara besar-besaran dalam UMNO, memang tak ada masa depan lagi bagi UMNO....

Anonymous said...

Maksud Tun, next election pilih calon yang baik tak kira parti mana pun, kan?

Orang Dapur said...

Hidup Tun,

teruskan berjuang walaupun dengan mata pena ...kami tetap menyokong Tun

Kami sayang Tun.

Fred Chong said...

Dear Tun, as I read your posts and especially understanding your analytical thoughts on current issues that our country is facing .. how you're able to break down complex-situations into laymen terms for us ...

I can't help but worry here ... you know, there's nobody out there who has the brilliant mind (or remotely close to the same league) like yours who can help us lead us out of this situation ..

And .. I also realised that leading a country as the PM requires so much work and god's gifted talent, and yet, you've have done it for more than 2 decades for us ...

dear Tun, there's really no one out there like you .. I salute you again but i'm also very worry for our country now ...

n.hisham79 said...

Salam Tun,
Kalau ikut terjemahan Tun,saya dlm golongan ke-4. Percaya atau tidak, saya rasa kami-kami yg dari golongan 4 ini lah yg akan menjadikan UMNO sebahagian drp arkib negara..selagi penipuan/korupsi terus ditunjukkan oleh UMNO, maka makin kuat lah benci kami pada UMNO..

Pada mata saya sekarang ni, tiada beza nya antara Pak Lah/Najib/Ku Li/Muhyiddin atau sesiapa pun yg jadi presiden, sebab UMNO tetap dah rosak...Pak Lah jd begini pun sebab dia dikelilingi org UMNO yg memang habit nya tau nak membodek sahaja..dan Pak Lah mmg suka kalau di bodek..dan saya yakin, Tun sendiri pun telah di bodek olah org2 yg sama yg telah membodek Pak Lah..bezanye, Tun bijak membezakan antara relaiti dan fantasi..

Selagi UMNO tidak mengubah tanggapan org ramai terhadap parti ini, percaya lah, akan sampai masanya UMNO hanya akan tingal dalam lipatan sejarah Malaysia...

BlueMoon said...

Dear Tun,

Kumpulan yang paling saya bimbangi saya ialah Kumpulan 4. Secara langsung atau tidak langsungnya, kumpulan ini terbit akibat dari polisi dan usaha UMNO sendiri. Kumpulan ini secara lantang mendesak kesamaan tanpa mengira kaum dan agama, kadang-kadang lebih lantang dari kaum lain. Ironinya mereka senyap dan lidah kelu apabila kaum-kaum lain meminta itu dan ini untuk bangsa dan agama mereka sahaja. Malah, ada ketika mereka menyokong tuntutan yang dibuat oleh pihak ini. Kebanyakan ahli kumpulan ini ada di universiti, bercakap Queens's english, makan potato dan daging menggunakan "fork and spoon", lebih senang berbicara dalam semua bahasa terkemuka kecuali Bahasa Melayu, dan sering muncul di TV dan menulis di media masa.

Adakah percaturan kerajaan amnya dan UMNO khasnya silap? Apakah UMNO relevan selagi orang melayu mundur dan ke belakang?

Minta komen Tun.

Habub said...

Tun,

mcm saya penah cakap sebelum ni.

Current government is a joke.

Current UMNO is a joke.

Every political party in Malaysia is a big joke.

A very sore joke.

Memalukan.

We need your interference Tun. You have to take action. You have the Malaysian majority. I'm not saying you need to be PM back (you need your rest)but you need to put yourself as a mentor in this field. You need to be the teacher.Malaysian citizen needs you.

Moga Tun panjang umur dan diberkati dengan kesihatan.

Hazman

Is said...

Tun,

Nanti Pak Lah kata lagu ni, "Tak Pa Lah, bekerjalah bersama saya supaya anak keluarga saya semakin kaya"

Kalau PM dulu-dulu Bapa Pembangunan Negara, PM yang hat ni, Bapa Pemusnah Negara.

Orang belah utara kata, takdak guna seduit pon dia ni. Lingkup lagik ada laaaa.

Unknown said...

Salam Tun,
Terima kasih kerana memberi komen dan analisis yang membina.

Semoga ianya memberi kesedaran kepada kita semua, bahawa Bangsa kita menuju kehancuran sekiranya sesuatu tidak dilakukan di dalam UMNO. Kita perlu pengremajaan di dalam UMNO.

Kemajuan dan kejayaan yang kita bina selama ini terutama semasa Tun memimpin Malaysia selama 22 tahun yang lalu, akanakan terkubur dalam sekelip mata.

Bersama-sama lah kita ambil iktibar daripada kejatuhan Empayar Pemerintahan yang lalu seperti kejatuhan Empaayar Uthmaniah dan Rom suatu masa dahulu.

Teruskan menulis Tun. Kami anak bangsa Melayu terlalu dahagakan tulisan dan idea-idea Tun.

Semoga Tun sihat selalu. Aminnn...

Zainal A. Kasim said...

Tun,

Nak ceriita sikit tentang kenaikan harga minyak.

Kenaikan harga minyak amat membebankan masyarakat. Bukan kerana minyak. Kita ada alternatif untuk naik bas atau keretapi kalau sudah sesak sangat.

Tetapi kesan rantaian kepada kenaikan harga minyak tersebut. Akibat kenaikan harga minyak harga barangan dan perkhidmatan turut naik. Sampaikan bayaran letak kereta (DBKL) pun naik (pada masa yang sungguh tidak kena).

Namun apakah usaha untuk mengatasi masalah ini masih belum jelas. Memotong elaun keraian yang seciput itu bukan jalan penyelesaian tetapi cubaan mempopularkan diri. Itu sebabnya bila Pak Lah potong 10%, MB Selangor (PKR) nak potong lebih. Nanti bila PKR dan BN berlawan-lawan potong elaun, datang pulak calun bebas (Ibrahim Ali) serah balik semua elaun keraian dia. Siapa yang menang?

Itu bukanlah jalan penyelesaian jangka panjang yang dikehendaki oleh rakyat. Apakah langkah penguatkuasaan peraturan sedia ada yang boleh membendung masalah kenaikan harga itu yang lebih penting. Penguakuasa kena ada di pasar-pasar melihat dan mengambil tindakan ke atas kenaikan harga.

Menteri kena jaga hal ehwal dalam kementerian dia sendiri. Sunguh tidak kena apabila Menteri KPDN-HEP beri pandangan tentang masalah tak ada bas dari rumah dia ke ERL sedangkan itu tanggungjawab Menteri Pengangkutan. Jagalah hal ehwal Kementerian sendiri.

Pokoknya sampai bila kita hendak main sipi-sipi sahaja. Tindakan yang dibuat masih dalam kotak kecil di dalam kotak yang besar. Bila nak berfikir di luar kotak?

http://c-bok.blogspot.com

Unknown said...

Dear Tun,

Saya bersetuju dengan apa yang diperkatakan. Pilihanraya yang akan datang akan memperlihatkan kekalahan besar kepada parti BN dan seterus nya UMNO. Saya amat sedih dengan apa yang sedang belaku sekarang. Pemimpin yang hanya memikirkan tentang poket sendiri tidak akan dapat bertahan lama.

PERCAYA LAH- PAK LAH Tolong jangan rosak kan masa depan bangsa mu sendiri.

Unknown said...

Tun,
Terima kasih kerana membuat penjelasan.Penyokong Paklah telah berasa kepanasan kerana dgn comment yang bertalu-talu yang nyata tidak menyokong gaya kepimpinan Paklah pembuat web(www.kpmu.net) telah mensyaratkan sesiapa yang ingin komen perlu mendaftarkan diri.Saya masih ingat lagi web(www.kpmu.net)ada menyatakan mereka ingin mendapatkan comment daripada sesiapa saja dan tidak menapis comment tersebut sampaikan mengutuk web(www.mykmu.net) sebab tidak membenarkan pengguna yang tidak mendaftar untuk comment.Sekarang senjata telah makan tuan.Mereka seakan-akan akut dengan kebangkitan rakyat

mbikejbc said...

Salam.... TK Tun kerana memudahkan pembaca meletakkan di mana kedudukan mereka sebenarnya... Seterusnya apakah tindakan yang perlu/harus diambil.. demi menyelamatkan M'sia... Salam

Pulau Sibu said...

Tun, you are old fashion. Parties representing a single race would not work any more. Let UMNO rosak and don't cry over spilt milk. It was UMNO kind of politics that retarded the development of Malaysia. as I mentioned several days ago, UMNO politics (same as MCA and MIC) is like communism. When it no longer met the need of the people, it disappeared because the people abandoned it.

Historically we were wrong by having three major parties based on races. In Sarawak, it is also parties of races. These are all wrong. Can you imagine a black party and a white party, here and there in the world?

In order to move forward, Tun has to change. What is required for a new Malaysia is very obvious. You need to adapt to new changes and listen to the voice of young Malaysians. Don't worry about UMNO. Just leave it behind. You can dance forward with other great Malaysians.

MOHD ALI said...

TUN, Harap blh jadi PM semula...

ainas said...

Assalamualaikum Tun,
Saya hari ini buat medical check up utk anak saya yang nak ke ipt (ovrsea). Saya pergilah ke POliklinik Kerajaan. Ingat murah lah sikit kalau kena bayar pun. Tetapi saya dikejutkan dengan bayaran yang lebih mahal dari hospital swasta. RM 140.00 tanpa x-ray(sebab mesin x-ray rosak tak diselenggarakan) Kena buat x-ray kat Hospital Penawar Dengan bayaran RM30.00. Jadi untuk buat medical check-up hari ini adalah RM 170.00.
Apa yang lebih mengejutkan kakitangan Hospital Penawar mengatakan hanya mengenakan charge RM60.00 saja. Alahai sedih dan terkilan sungguh sebab mengundi BN di pru yang lepas. Keputusan saya muktamad Tun. Di pru 13 saya akan rosakkan kertas undi. Saya akan koyak-koyakkan kertas undi tu. Sorry Tun. Saya sedang sakit hati

dissident said...

Is Umno going to end up like Golkar in Indonesia? Unless something drastic happens in the next couple of months, the party that fought for independence and once served the rakyat will not be relevant anymore.

Hambali ® said...

hidup Tun !

thesweetlittlecat said...

tun,
saya golongan yang ke4..

tapi Tun.... bukan ini yang kami inginkan skrg! knp hanya cerita politik!

Tun,
bongkarkan segala penyalahgunaan kuasa yang dilakukan oleh Kabinet hari ini, itu yang kami ingin tahu!

Tun,
can you plz explain a bit about all of the hot issues nowadays like Ian Ching, inflations, yang 3 isu besar yang tun tak jawab lagi... plz tun, tell us d rakyat the truth behind the stories!

Pray for u Tun.. u being a great Ayahanda to us..

mn said...

A.kum YBhg Tun,

1. Masa untuk Pemimpin Kerajaan memperbodohkan rakyat telah 'tamat'

2. Masa untuk semua pemimpin parti politik untuk memperkudakan rakyat telah 'tamat'

3. Sepatutnya negara ini diperintah oleh 'Raja Besiong' lagi bagus daripada diperintah oleh parti2 politik yang 2x5?

http://sukj.blogspot.com

palied said...

Assalamualaikum YBhg Tun,

Saya belum lagi bergelar ahli professional,namun dari apa yang Tun ceritakan, saya ialah salah seorang dari golongan ke 4 itu.Mungkin ramai lagi kawan-kawan saya yang sehaluan dengan saya.

UMNO masih relevan ketika ini? Dulu ya...
Sekarang tak tau la

eksp said...

saya adalah golongan ketiga...

rasanya mungkin dah tiba masanya untuk beralih arah?

mula terasa menyesal atas buangan undi PRU yang lepas..

dan saya rasa ramai juga yang seangkatan dengan saya selepas melihat kepimpinan yang ada sekarang semakin menggelikan hati sejak PRU

grengko said...

salam...

walaupun keluarga saya menjadi penyokong kuat UMNO, mereka masih tidak sukakan kepimpinan pak lah yang di ibaratkan mementingkan kroni sahaja... majoriti penduduk di tempat saya juga bersikap demikian... mengapa Pak Lah masih tidak sedar akan hakikat sebenar???! mmg sepatunnya die meletak jawatan daripada menjadi seorang pemimpin yang tidak peka terhadap masalah rakyat!!!! JANGAN SAMPAI APABILA NEGARA SUDAH BETUL2 HURA HARA BARU SEDAR!!!! mengapa baru sekarang hendak potong elaun MENTERI??? apa yang saya tahu Kelantan telah lama menjalankan pemotongan Elaun para wakil rakyat dan bukannya hanya 10% tetapi 45%!!!!

TERIMA KASIH TDM KERANA MASIH BERSEDIA MENYALURKAN MAKLUMAT DAN PENDAPT YANG BERNAS.....

nncckkll said...

FIXED DEPOSIT ACCOUNTS OF MAHATHIR'S WIFE AND 5 OF HIS CHILDREN
>
> AS WELL AS HIS CRONIES
>
>
>
> The information regarding the Fixed Deposit Accounts of Mahathir's wife
> and 3 of his children are as below. These accounts were opened at an
> Israeli Singapore-based bank in the neighboring country of Singapore.
> The bank is ISRAELI NATIONAL BANK.
>
> That vast amount of monies could have been derived through the
> following:
>
> i. Deposited by an agent of the Israeli Government or any other
> foreign government.
> ii. Derived by the various companies of Mahathir's cronies.
> iii. Perhaps this could be the RM1Bil missing from UMNO's account
> which Anwar Ibrahim brought up before he was dismissed from UMNO.
>
> Details of accounts are as follow:
>
>
>
> Family of Dr. Mahathir:
>
>
> 1. Name : Ms Siti Hasmah Bte Mohamed Ali
> Post : Wife of Prime Minister
> Passport No. : D 173596 (M)
> Bank : Israeli National Bank
> Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
> 3 years
> Account No : AGF-2192-2442- 722-(X)
> Amount : USD 4,000,000.00
> Date of opening account : 25/06/95
> Date of Maturity : 25/06/98
> (Maturity continued to 25/06/2001)
> (Extension interest agreed upon)
> 2. Name : Ms Siti Hasmah Bte Mohamed Ali
> Post : Wife of Prime Minister
> Passport No. : D 173596 (M)
> Bank : Israeli National Bank
> Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
> 3 years
> Account No : FA-4196-2493- 313 (A)
> Amount : USD 8,000,000.00
> Date of opening account : 09/06/97
> Date of Maturity : 09/06/00
> 3. Name : Ms Siti Hasmah Bte Mohamed Ali
> Post : Wife of Prime Minister
> Passport No. : D 173596 (M)
> Bank : Israeli National Bank
> Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
> 3 years
> Account No : DD-3919-714- 271-(A)
> Amount : USD 5,500,000.00
> Date of opening account : 06/12/95
> Date of Maturity : 06/12/98
> 4. Name : Ms Siti Hasmah Bte Mohamed Ali
> Post : Wife of Prime Minister
> Passport No. : D 173596 (M)
> Bank : Israeli National Bank
> Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
> 3 years
> Account No : FB-5614-1499- 515 (C)
> Amount : USD 9,800,000.00
> Date of opening account : 12/11/97
> Date of Maturity : 12/11/2000
> 5. Name : Ms Siti Hasmah Bte Mohamed Ali
> Post : Wife of Prime Minister
> Passport No. : D 173596 (M)
> Bank : Israeli National Bank
> Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
> 3 years
> Account No : CE-2418-7172- 492 (E)
> Amount : USD 5,000,000.00
> Date of opening account : 07/03/98
> Date of Maturity : 07/03/01
> 6. Name : Ms Siti Hasmah Bte Mohamed Ali
> Post : Wife of Prime Minister
> Passport No. : D 173596 (M)
> Bank : Israeli National Bank
> Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
> 3 years
> Account No : GB-6921-4212- 712 (F)
>
> Amount : USD 6,650,000.00
> Date of opening account : 19/03/95
> Date of Maturity : 19/03/98
> (Maturity continuity to 19/03/2001)
>
> 7. Name : Ms Marina Bte Mahathir
> Post : Malaysia AIDS Council President
> Passport No. : R 671918 (M)
> Bank : Israeli National Bank
> Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
> 3 years
> Account No : C-719-418-210 (M)
>
> Amount : USD 13,000,000.00
> Date of opening account : 17/06/96
> Date of Maturity : 17/06/99
>
> 8. Name : Ms Marina Bte Mahathir
> Post : Malaysia AIDS Council President
> Passport No. : R 671918 (M)
> Bank : Israeli National Bank
> Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
> 3 years
> Account No : F-817-200-11 (C)
> Amount : USD 12,500,000.00
> Date of opening account : 03/12/96
> Date of Maturity : 03/12/99
> 9. Name : Ms Marina Bte Mahathir
> Post : Malaysia AIDS Council President
> Passport No. : R 671918 (M)
> Bank : Israeli National Bank
> Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
> 5 years
> Account No : G-211-922-718- 2 (D)
> Amount : USD 15,000,000.00
> Date of opening account : 12/07/97
> Date of Maturity : 12/07/02
> 10. Name : Mr Mokhzani Bin Mahathir
> Post : Son of Prime Minister
> Passport No. : R 719325 (M)
> Bank : Israeli National Bank
> Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
> 1 years
> Account No : F-3532-3310- 501 (NG)
> Amount : USD 15,500,000.00
> Date of opening account : 21/09/98
> Date of Maturity : 21/09/99
> 11. Name : Mr Mokhzani Bin Mahathir
> Post : Son of Prime Minister
> Passport No. : R 719325 (M)
> Bank : Israeli National Bank
> Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
> 3 years
> Account No : DA-9159-7211- 819 (M)
> Amount : USD 4,500,000.00
> Date of opening account : 20/05/96
> Date of Maturity : 20/05/99
> 12. Name : Mr Mokhzani Bin Mahathir
> Post : Son of Prime Minister
> Passport No. : R 719325 (M)
> Bank : Israeli National Bank
> Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
> 3 years
> Account No : ME-3138-5144- 219 (A)
> Amount : USD 10,000,000.00
> Date of opening account : 08/09/97
> Date of Maturity : 08/09/00
> 13. 13. Name : Mr Mokhzani Bin Mahathir
> Post : Son of Prime Minister
> Passport No. : R 719325 (M)
> Bank : Israeli National Bank
> Type of Account : Current Account
> Account No : A-7213-4441- 223 (MB)
> Amount : USD 15,500,000.00
> Date of opening account : 11/12/97
> Withdrawal : USD 5,000,000.00 on 10/02/98
> Cheque No. F2912718
> Deposit : USD 9,500,000.00
> Last Balance : USD 19,500,000.00
> 14. Name : Mr Mokhzani Bin Mahathir
> Post : Son of Prime Minister
> Passport No. : R 719325 (M)
> Bank : Israeli National Bank
> Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
> 1 years
> Account No : F-3518-3279- 441 (ND)
> Amount : USD 10,000,000.00
> Date of opening account : 08/09/98
> Date of Maturity : 08/09/99
> 15. Name : Mr Mokhzani Bin Mahathir
> Post : Son of Prime Minister
> Passport No. : R 719325 (M)
> Bank : Israeli National Bank
> Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
> 3 years
> Account No : M-3121-3149- 512 (D)
> Amount : USD 7,000,000.00
> Date of opening account : 03/12/95
> Date of Maturity : 03/12/98
> 16. Name : Mr Mirzan Bin Mahathir
> Post : Son of Prime Minister
> Passport No. : R 914315 (M)
> Bank : Israeli National Bank
> Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
> 3 years
> Account No : LA-5716-3919- 862 (C)
> Amount : USD 15,000,000.00
> Date of opening account : 16/08/96
> Date of Maturity : 16/08/99
> 17. 17. Name : Mr Mirzan Bin Mahathir
> Post : Son of Prime Minister
> Passport No. : R 914315 (M)
> Bank : Israeli National Bank
> Type of Account : Fixed Deposit
> 2 years
> Account No : CM-6983-7419- 365 (F)
> Amount : S $ 10,000,000.00
> Date of opening account : 29/06/97
> Date of Maturity : 29/06/99
> 18. 18. Name : Mr Mirzan Bin Mahathir
> Post : Son of Prime Minister
> Passport No. : R 914315 (M)
> Bank : Israeli National Bank
> Type of Account : Fixed Deposit
> 2 years
> Account No : JE-8145-6073- 396 (L)
> Amount : S $ 5,000,000.00
> Date of opening account : 15/11/97
> Date of Maturity : 15/11/99
> 19. 19. Name : Mr Mirzan Bin Mahathir
> Post : Son of Prime Minister
> Passport No. : R 914315 (M)
> Bank : Israeli National Bank
> Type of Account : Fixed Deposit
> 3 years
> Account No : YE-3909-2616- 398 (M)
> Amount : S $ 10,000,000.00
> Date of opening account : 25/11/97
> Date of Maturity : 25/11/00
> 20. 20. Name : Mr Mirzan Bin Mahathir
> Post : Son of Prime Minister
> Passport No. : R 914315 (M)
> Bank : Israeli National Bank
> Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
> 1 years
> Account No : G-7051-3996- 521 (EC)
> Amount : USD 12,500,000.00
> Date of opening account : 26/09/98
> Date of Maturity : 26/09/99
> 21. 21. Name : Mr Mukhriz Bin Mahathir
> Post : Son of Prime Minister
> Passport No. : R 639296 (M)
> Bank : Israeli National Bank
> Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
> 2 years
> Account No : M-2074-6219- 332 (E)
> Amount : USD 8,000,000.00
> Date of opening account : 05/06/97
> Date of Maturity : 05/06/99
> 22. 22. Name : Mr Mukhriz Bin Mahathir
> Post : Son of Prime Minister
> Passport No. : R 639296 (M)
> Bank : Israeli National Bank
> Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
> 3 years
> Account No : DL-6074-3691- 7785 (E)
> Amount : USD 3,000,000.00
> Date of opening account : 26/09/97
> Date of Maturity : 26/09/00
> 23. 23. Name : Mr Mukhriz Bin Mahathir
> Post : Son of Prime Minister
> Passport No. : R 639296 (M)
> Bank : Israeli National Bank
> Type of Account : Fixed Deposit
> 3 years
> Account No : CF-3711-5681- 742 (G)
> Amount : S $ 7,000,000.00
> Date of opening account : 06/07/96
> Date of Maturity : 06/07/99
> 24. 24. Name : Ms Melinda Bte Mahathir
> Post : Daughter of Prime Minister
> Passport No. : R 697339 (M)
> Bank : Israeli National Bank
> Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
> 2 years
> Account No : EX-6965-7718- 396 (D)
> Amount : USD 15,000,000.00
> Date of opening account : 19/11/97
> Date of Maturity : 19/11/99
> 25. 25. Name : Ms Melinda Bte Mahathir
> Post : Daughter of Prime Minister
> Passport No. : R 697339 (M)
> Bank : Israeli National Bank
> Type of Account : Fixed Deposit
> 2 years
> Account No : FN-1799-6673- 983 (M)
> Amount : S $ 10,000,000.00
> Date of opening account : 21/01/98
> Date of Maturity : 21/01/00
>
>
>
> TOTAL : USD 199.45 MILLION AND S $ 42,000,000.00 IN FIXED
> DEPOSIT
>
>
>
> Ponder on the amount and think for yourself how could they have
> acquired these vast amount of wealth just being the wife and children of
> the PM of Malaysia ????
>
>
>
> CRONIES WEALTH:
>
> BROTHER-IN-LAW OF MAHATHIR
>
>
>
>
>
> 1. Name : Mr. Hashim Bin Mohamed Ali
> Post : Brother-in-law of Prime Minister
> Passport No. : C 341872 (M)
> Bank : Israeli National Bank
> Type of Account : Fixed Deposit (Foreign
> Currency)
> 2 years
> Account No : BB-1792-5126- 2197-14 (XD)
> Amount : USD 6,600,000.00
> Date of opening account : 14/12/96
> Date of Maturity : 14/12/98
>
> 2. Name : Mr. Hashim Bin Mohamed Ali
> Post : Brother-in-law of Prime Minister
> Passport No. : C 341872 (M)
> Bank : Israeli National Bank
> Type of Account : Fixed Deposit (Foreign
> Currency)
> 3 years
> Account No : MG-3014-2132- 5188-19 (NF)
> Amount : USD 11,500,000.00
> Date of opening account : 16/05/97
> Date of Maturity : 16/05/00
>
> 3. Name : Mr. Hashim Bin Mohamed Ali
> Post : Brother-in-law of Prime Minister
> Passport No. : C 341872 (M)
> Bank : Israeli National Bank
> Type of Account : Fixed Deposit (Foreign
> Currency)
> 2 years
> Account No : NE-5179-2212- 6125-42 (CE)
> Amount : USD 5,000,000.00
> Date of opening account : 18/06/98
> Date of Maturity : 18/06/00
>
> TOTAL: USD 23,100,00.00
>
>
>
> CABINET MINISTERS (TO BE CONTINUED LATER.......)
>
>
>
>
> * 1. Name : Mr. Mohammad Najib Bin Abdul Razak
> Post : Minister of Education
> Passport No. : D 371981 (M)
> Bank : American Express Bank
> Type of Account : Current Account
> Account No : E-7194-303-45- G
> Amount : USD 7,500,000.00
> Date of opening account : 22/12/95
> Withdrawal : USD 2,500,000.00 on 10/01/96
> Cheque No. F1742330
> Withdrawal : USD 1,000,000.00 on 16/03/96
> Cheque No. F1742331
> Withdrawal : USD 1,000,000.00 on 01/07/96
> Cheque No. F1742332
> Withdrawal : USD 500,000.00 on 11/06/97
> Cheque No. F1742333
> * Name : Mr. Syed Hamid Bin Syed Albar
> Post : Minister of Defence
> Passport No. : D 691245 (M)
> Bank : Citibank
> Type of Account : Fixed Deposit (Foreign
> Currency)
> 3 years
> Account No : J-321-3352-339- G
> Amount : USD 8,000,000.00
> Date of opening account : 14/07/96
> Date of Maturity : 14/07/99
> * 3. Name : Mr. Syed Hamid Bin Syed Albar
> Post : Minister of Defence
> Passport No. : D 691245 (M)
> Bank : American Express Bank
> Type of Account : Fixed Deposit (Foreign
> Currency)
> 3 years
> Account No : AC- 4192-443-54- E
> Amount : USD 5,000,000.00
> Date of opening account : 27/11/96
> Date of Maturity : 27/11/99
> * 4. Name : Ms. Rafidah Bte Aziz
> Post : Minister of International Trade And
> Industry
> Passport No. : D 391274 (M)
> Bank : Bank Of Nova Scotia
> Type of Account : Fixed Deposit (Foreign
> Currency)
> 3 years
> Account No : LA- 7211-3647-341 G
> Amount : USD 5,000,000.00
> Date of opening account : 10/06/96
> Date of Maturity : 10/06/99
> * 5. Name : Ms. Rafidah Bte Aziz
> Post : Minister of International Trade And
> Industry
> Passport No. : D 391274 (M)
> Bank : Bank Of China
> Type of Account : Fixed Deposit (Foreign
> Currency)
> 2 years
> Account No : CL 4223-6162-47 M
> Amount : USD 2,500,000.00
> Date of opening account : 21/09/96
> Date of Maturity : 21/09/96
> * 6. Name : Mr. Muhyuddin Bin Yassin
> Post : Minister of Youth and Sports
> Passport No. : D 512717 (M)
> Bank : American Express Bank
> Type of Account : Fixed Deposit (Foreign
> Currency)
> 5 years
> Account No : AF- 3712-229-33- Y
> Amount : USD 7,700,000.00
> Date of opening account : 15/06/96
> Date of Maturity : 15/06/01
> * 7. Name : Mr. Megat Junid Bin Megat Ayob
> Post : Minister of Domestic Trade and Consumer
> Affairs
> Passport No. : D 299671 (M)
> Bank : Israeli National Bank
> Type of Account : Fixed Deposit (Foreign
> Currency)
> 3 years
> Account No : F-3091-9211- 39 (O)
> Amount : USD 5,000,000.00
> Date of opening account : 19/08/96
> Date of Maturity : 19/08/99
> * 8. Name : Mr. Megat Junid Bin Megat Ayob
> Post : Minister of Domestic Trade and Consumer
> Affairs
> Passport No. : D 299671 (M)
> Bank : Israeli National Bank
> Type of Account : Fixed Deposit
> 3 years
> Account No : M-5244-6052- 69 (D)
> Amount : S $ 10,000,000.00
> Date of opening account : 07/05/97
> Date of Maturity : 07/05/00
> * 9. Name : Mr. Mohammad Bin Rahmat
> Post : Minister of Information
> Passport No. : D 423717 (M)
> Bank : Development Bank of Singapore
> Type of Account : Fixed Deposit
> 2 years
> Account No : C-2965-173-384- F
> Amount : S $ 5,000,000.00
> Date of opening account : 29/11/96
> Date of Maturity : 29/11/98
> * 10. Name : Mr. Mohammad Bin Rahmat
> Post : Minister of Information
> Passport No. : D 423717 (M)
> Bank : Development Bank of Singapore
> Type of Account : Fixed Deposit
> 2 years
> Account No : CA-3129-662- 919-G
> Amount : S $ 2,500,000.00
> Date of opening account : 06/03/97
> Date of Maturity : 06/03/99
> * 11. Name : Mr. Sabbarudin Bin Chik
> Post : Minister of Culture, Arts and Tourism
> Passport No. : D 196432 (M)
> Bank : Bank of China
> Type of Account : Fixed Deposit (Foreign
> Currency)
> 3 years
> Account No : E-699-3172-982 (B)
> Amount : USD 8,500,000.00
> Date of opening account : 02/09/96
> Date of Maturity : 02/09/99
> * 12. Name : Mr. Mustapa Bin Mohamed
> Post : Minister of Entrepreneur
> Second Finance Minister
> Passport No. : D 862411 (M)
> Bank : American Express Bank
> Type of Account : Fixed Deposit
> 3 years
> Account No : CA-5098-344- 66-D
> Amount : S $ 5,000,000.00
> Date of opening account : 12/06/96
> Date of Maturity : 12/06/99
> * 13. Name : Mr. Mustapa Bin Mohamed
> Post : Minister of Entrepreneur
> Second Finance Minister
> Passport No. : D 862411 (M)
> Bank : Citibank
> Type of Account : Fixed Deposit (Foreign
> Currency)
> 2 years
> Account No : DD-2141-7922- 549-F
> Amount : USD $ 5,000,000.00
> Date of opening account : 21/04/97
> Date of Maturity : 21/04/99
> * 14. Name : Ms. Siti Zaharah Binti Sulaiman
> Post : Deputy Minister of Health
> Passport No. : D 594071 (M)
> Bank : United Overseas Bank
> Type of Account : Fixed Deposit
> 2 years
> Account No : M-3914-7179- 212-D
> Amount : S $ 5,500,000.00
> Date of opening account : 28/05/97
> Date of Maturity : 28/05/99
> * 15. Name : Mr. Tajol Rosli Bin Mohammad Ghazali
> Post : Deputy Home Affairs Minister
> Passport No. : D 691872 (M)
> Bank : Development Bank of Singapore
> Type of Account : Fixed Deposit
> 2 years
> Account No : B 1712-341-619- C
> Amount : S $ 2,000,000.00
> Date of opening account : 29/06/97
> Date of Maturity : 29/06/99
> * 16. Name : Mr. Abdul Kadir Bin Sheikh Fadzir
> Post : Deputy Minister Human Resources
> Passport No. : D 541781 (M)
> Bank : Bank of China
> Type of Account : Fixed Deposit (Foreign
> Currency)
> 3 years
> Account No : D 319-2218-512- J
> Amount : USD 3,500,000.00
> Date of opening account : 28/02/98
> Date of Maturity : 28/02/01
> * 17. Name : Mr. Ibrahim Saad
> Post : Deputy Minister PM Department
> Passport No. : D 891741 (M)
> Bank : Citibank
> Type of Account : Fixed Deposit (Foreign
> Currency)
> 2 years
> Account No : M 374-6593-88 D
> Amount : USD 4,000,000.00
> Date of opening account : 08/06/97
> Date of Maturity : 08/06/99
> * 18. Name : Mr. Mohamed Nazri Bin Aziz
> Post : Deputy Minister PM Department
> Passport No. : D 871945 (M)
> Bank : Israeli National Bank
> Type of Account : Fixed Deposit (Foreign
> Currency)
> 2 years
> Account No : BD 5211-7925-8716- 51 MA
> Amount : USD 6,500,000.00
> Date of opening account : 08/06/97
> Date of Maturity : 08/06/99
> * 19. Name : Mr. Mohamad Isa Bin Abdul Samad
> Post : Chief Minister of Negeri Sembilan
> Passport No. : D 831569 (M)
> Bank : American Express Bank
> Type of Account : Fixed Deposit (Foreign
> Currency)
> 3 years
> Account No : E- 6654-662-719- M
> Amount : USD 5,000,000.00
> Date of opening account : 09/07/96
> Date of Maturity : 09/07/99
> * 20. Name : Mr. Mohamad Isa Bin Abdul Samad
> Post : Chief Minister of Negeri Sembilan
> Passport No. : D 831569 (M)
> Bank : American Express Bank
> Type of Account : Fixed Deposit (Foreign
> Currency)
> 3 years
> Account No : J-5152-6161- 311-D
> Amount : USD 5,000,000.00
> Date of opening account : 24/01/97
> Date of Maturity : 24/01/00
> * 21. Name : Mr. Sanusi Bin Junid
> Post : Chief Minister of Kedah
> Passport No. : D 659711 (M)
> Bank : Israel National Bank
> Type of Account : Fixed Deposit (Foreign
> Currency)
> 3 years
> Account No : FG 3469-4462-9172 (DE)
> Amount : USD 10,000,000.00
> Date of opening account : 21/09/96
> Date of Maturity : 21/09/99
> * 22. Name : Mr. Sanusi Bin Junid
> Post : Chief Minister of Kedah
> Passport No. : D 659711 (M)
> Bank : Israel National Bank
> Type of Account : Fixed Deposit
> 2 years
> Account No : H 7639-1722-5243 (MG)
> Amount : S $ 5,000,000.00
> Date of opening account : 09/06/97
> Date of Maturity : 09/06/99
> * 23. Name : Mr. Sanusi Bin Junid
> Post : Chief Minister of Kedah
> Passport No. : D 659711 (M)
> Bank : Israel National Bank
> Type of Account : Fixed Deposit
> 1 years
> Account No : DC 7943-7716-2713 33 NB
> Amount : S $ 3,500,000.00
> Date of opening account : 10/12/97
> Date of Maturity : 10/12/98
> * 24. Name : Mr. Abdul Ghani Bin Othmman
> Post : Chief Minister of Johore
> Passport No. : D 615791 (M)
> Bank : Israel National Bank
> Type of Account : Fixed Deposit
> 2 years
> Account No : GH 1299-4166-339 A
> Amount : S $ 5,000,000.00
> Date of opening account : 11/06/97
> Date of Maturity : 11/06/99
> * 25. Name : Mr. Abdul Ghani Bin Othmman
> Post : Chief Minister of Johore
> Passport No. : D 615791 (M)
> Bank : Israel National Bank
> Type of Account : Fixed Deposit
> 2 years
> Account No : D 1471-3134-22 F
> Amount : S $ 3,000,000.00
> Date of opening account : 03/04/97
> Date of Maturity : 03/04/99
> * 26. Name : Mr. Ramli Bin Ngah Talib
> Post : Chief Minister of Perak
> Passport No. : D 774511 (M)
> Bank : Citibank
> Type of Account : Fixed Deposit
> 2 years
> Account No : AB 7193-4111-331 (A)
> Amount : S $ 6,000,000.00
> Date of opening account : 20/12/96
> Date of Maturity : 20/12/98
> * 27. Name : Mr. Abu Zahar Bin Isnin
> Post : Chief Minister of Malacca
> Passport No. : R 515341 (M)
> Bank : Citibank
> Type of Account : Fixed Deposit (Foreign
> Currency
> 3 years
> Account No : FA 9132-3156-212 E
> Amount : USD 2,000,000.00
> Date of opening account : 11/04/96
> Date of Maturity : 11/04/99
> * 28. Name : Mr. Abu Hassan Bin Omar
> Post : Chief Minister of Selangor
> Passport No. : D 493718 (M)
> Bank : Citibank
> Type of Account : Fixed Deposit (Foreign
> Currency)
> 2 years
> Account No : M 819-5512-71 D
> Amount : USD 3,000,000.00
> Date of opening account : 06/05/97
> Date of Maturity : 06/05/99
> * Name : Mr. Abu Hassan Bin Omar
> Post : Chief Minister of Selangor
> Passport No. : D 493718 (M)
> Bank : Citibank
> Type of Account : Fixed Deposit (Foreign
> Currency)
> 2 years
> Account No : M 819-5512-71 D
> Amount : USD 3,000,000.00
> Date of opening account : 06/05/97
> Date of Maturity : 06/05/99
>
>
>
> SENIOR PERSONNEL AROUND MAHATHIR
>
>
>
>
> * 1. Name : Mr. Abdul Aziz Bin
> Ismail
> Post : Chief Private Secretary
> of PM
> Passport No. : R 814239 (M)
> Bank : Israeli National Bank
> Type of Account : Fixed Deposit
> 3 years
> Account No : GM 5210-6125-8862-
> 49 DG
> Amount : S $ 5,000,000.00
> Date of opening account :
> 10/04/96
> Date of Maturity : 10/04/99
> * 2. Name : Mr. Abdul Aziz Bin
> Shamsuddin
> Post : Political Secretary 1 to
> PM
> Passport No. : R 722217 (M)
> Bank : Israeli National Bank
> Type of Account : Fixed Deposit
> (Foreign Currency)
> 2 years
> Account No : HD 4179-2416-3829-
> 31AD
> Amount : USD 3,500,000.00
> Date of opening account :
> 21/12/96
> Date of Maturity : 21/12/98
> * 3. Name : Mr. Mohammad Noordin
> Bin Bachik
> Post : Private Secretary to PM
> Passport No. : E 691432 (M)
> Bank : Israeli National Bank
> Type of Account : Fixed Deposit
> (Foreign Currency)
> 2 years
> Account No : SD 3912-4942-6918-
> 72 DA
> Amount : S $ 4,000,000.00
> Date of opening account :
> 03/12/96
> Date of Maturity : 03/12/98
>
>
>
> MY DEAR FELLOW MALAYSIANS THE
> ABOVE ARE ONLY THOSE THAT WE KNOW OF.....HOW ABOUT THOSE THAT WE DO NOT
> KNOW OF?????? THINK & JUDGE FOR YOURSELF AND YOU ARE THE ONLY ONE WHO
> CAN DECIDE WHOM YOU WANT AS THE FUTURE GOVERNMENT !!!!!!
>

Unknown said...

Tun,

kalau boleh komen pasal pekeliling baru yang dikeluarkan minta kerajaan berjimat.. perolehan baru dihentikan, perjawatan di hentikan dan banyak lagi.

http://www.treasury.gov.my/index.php?ch=34&pg=119&ac=1750

Atoys said...

Dear Tun,

Saya merupakan golongan / kelompok yg ke4.. Sejak awal pemerintahan Pak Lah lg saya memang tidak yakin dengan keupayaan pak lah utk memerintah negara.Nyata apa telahan saya mmg benar.Setiap apa yg Pak Lah cuba lakukan saya tidak nampak dgn jelas hala tujunya, semuanya kabur bak kata pepatah" melepaskan batuk ditangga".Bagi saya apa yg pak lah ucapkan or sampaikan ibarat masuk telinga kiri kuar telinga kanan....

Born84 said...

salam Tun,

saya terkesan dengan cara Tun menangani isu Ian Chin. Tahniah Tun...nampaknya Tun sentiasa peka dengan serangan yang paklah bakal lakukan...hehehe

betapa tidak bijaknya paklah, dalam Utusan dia keluar kenyataan 'asyik-asyik isu ini'. waa..kono-kononnya Tun dah banyaklah merusakkan sistem keadilan negara...and dia cuba jadi mister nice guy....hehe,paklah memang the worst ever prime minister.

Moga Allah memberi pertolongan kepada Tun dan mereka yang berada dalam perjuangan kebenaran.

trima kasih Tun...

i'm mr. y2020 said...

Assalammualaikum "Sejahtera Atas Kamu"

Berbahagia Tun Dr. Mahathir Mohamad

Tun, saya ingin membuat satu penambahan dari kenyataan Tun jika diizinkan. Saya rasa Tun tertinggal satu lagi golongan iaitu golongan ke 5.

Golongan ke 5 inilah paling penting kerana sanggup berada di sini dan, terus menerus mengikuti perkembangan dari masa ke semasa untuk mengetahui lebih lanjut kenyataan dari Tun mahupun, menanti ucapan dari Tun dimana sahaja terutama, dari pihak media.

Bukan itu sahaja, golongan ke 5 ini juga sentiasa memberi sokongan kepada Tun dan berdoa agar Tun diberi kekuatan untuk terus bertahan memperjuangkan Agama, Bangsa dan Negara. Doa juga dipohon agar Tun dalam keadaan sihat sejahtera hendaknya, Amin!

Maka golongan ke 5 ini adalah golongan "Tun Dr. Mahathir Mohamad" iaitu, bukan parti samada UMNO mahupun sebaliknya.

Semoga ALLAH SWT melempahkan rahmat-NYA dan, memberi kebahagian kepada kita terutama, melindungi kita semua di dunia serta akhirat, Amin!

Salam hormat, terima kasih.

Nik Ammar Mohamed said...

Now, UMNO is totally uncontrolable.

Walau dikelompok mana pun saya berada saya merasakan malaysia kini sudah TIDAK berada didalam kalawan yang boeh dikawal. Ekonomi semasa semakin tidak dapat dijangka. Taraf hidup, infra, pelaburan, masa dpan generasi akan datang kini semakin gelap hala tuju masa depan.

Bagaimana Malaysia dapat bersaing atau searus dengan kehendak global semasa atau mendatang?

Memang saya kagum prestasi ekonomi Malaysia semasa pemerintahan Tun, cara kita menghadapi krisis ekonomi....Syabas Tun.

Tapi kini, saya merasakan prestasi Malaysia agak kurang bagus....termat kurang bagus. Bagaimana harus ditangani isu ini. Sampai bila.
Apa yang berlaku dalam pergolakan dalaman UMNO semasa harus ditangani dengan berhemah agar Malaysia tidak terheret bersama.

Saya merasakan tak kisah sekiranya sesiapa mentadbir negara asalkan Rakyat Malaysia gembira, aman dan makmur.

Memang benar tak salah potong satu kaki yang sakit demi menyelamatkan anggota badan yang lain dari dijangkiti.

Selamat maju jaya.

Durra Syenzuka said...

Assalammualaikum Tun..

Saya adalah seorang peminat Tun yg setia.Dan disini saya ingin meluahkan rasa tidak puasan hati saya terhadap keputusan pemimpin2 kita sekarang.

Dengan kenaikan harga minyak,telah menyebabkan kenaikan harga barangan keperluan.Dan disini sauya ingin meluahkan sikap tak puas hati.Dimana pihak kerajaan baru sahaja dinaikkan gaji dan akan tapi skrang kenaikan gaji itu tidaklah berbaloi kerana kos sara diri dah meningkat 10%.

Apa kenaikan gaji hari itu cumalah sebab mereka hendak naikkan harga barang?

Saya rasa kenaikkan harga minyak ini boleh menyebabkan jurang kemiskinan.Dan bila difikirkan tentang mereka-mereka yg dahulunya "kais pagi makan pagi,kais petang makan petang" .. bagaimanakah perubahan ini effect hidup mereka??

jrihan said...

tkasih Tun. manusia tu pelupa.Sebab itu manusia disebut insan..perkataan berasal dari perkataan arab,nasya, bermakna pelupa.
oleh itu kita harus beringat dan mengingati sesama sendiri..

AxedAdvisor said...

TUN,

It was correctly spell, i.e. G1 to G4.

Technically, the UMNO loss in the election was perhaps marginal compared to MCA, MIC and Gerakan. Of course it is a BN loss. Though there are too many factors, but leadership is perhaps the most obvious one.

He is remain there with no concern over 'mesra rakyat'. You had continuously demonstrated high concern over rakyat, but you have no 'power' this time. Other than Writing... Carry on...

Perhaps you want to say something on the other BN components as well

Will support you and always pray for your health.

mn said...

A.kum YBhg Tun,

1. Rakyat Malaysia Bodoh?

2. Pemimpin2 politik 2 x bodoh?

3. Lebih baik kita semua telanjang balik seperti zaman batu? Tak payah nak fikir yang susah-susah.

4. Tuhan bagi akal kepada kita untuk buat kebaikan dan kebenaran. Tetapi bukan untuk 'putar belit, kilas dan hipokrit'?

takkecekbyk said...

YABhg Tun yg dikasihi,

Saya org kumpulan 4.

PRU 13, saya akan pangkah PAS kalau pak lah masih pm.

pak lah yang memang BODOH, tapi muka pun nampak BODOH.

sebab tu dia kena tipu oleh menantunya.

Hidup Tun.

Raf said...

A'kum Tun,

Siapa yg bisa nafikan kenyataan yg Tun utarakan ini?

Saya personally mengakui bahawa saya adalah dari golongan #(4).

Evolusi perubahan berlaku setiap hari samada kita sedar atau tidak dan samada kita suka atau tidak.

Contohnya, rakyat Malaysia in general dan Bumiputra/Melayu specifically semakin hari semakin berpengetahuan dan pintar. Ini adalah sedikit sebanyak hasil dari DEB.

Tetapi, evolusi di dalam UMNO tidak segandingan dgnnya.

Contohnya, apabila golongan #(4) ini mendaftar nak masuk UMNO, pendaftaran mereka tidak di jalankan. Trafik nya adalah dari pemimpin2 Cawangan, Bahagian dan atas tidak mahukan golongan #(4) kerana golongan ini, kalau boleh saya katakan, lebih berpendidikan dan setanding dgn aliran evolusi semasa. Akibatnya, golongan #(4) ini tidak mengundi, mengindi tapi undi lain atau undi rosak, dan seterusnya tidak kesah dgn pemimpin atas.

Tidak dapat kita nafikan yang negara kita amat memerlukan perubahan dari seluruh segi.

Bagi golongan yg pandai dan terpelajar, adalah tidak tepat jika kita mengutarakan idea dan pendapat hanya untuk mengampu pihak tertentu.

Why are we spending so much money for "Corridor" if we can use it directly to purchase machinery for agriculture, purchase livestocks, and so on?

Negara kita memang tidak dapat kita dinafikan, kaya dengan hasil bumi dan tanah pertanian. Tetapi kita perlu memimpin rakyat yang di kampung dan luar bandar yg rata-ratanya Melayu/ bumiputra bagaimana untuk mengerjakannya dgn lebih effective. Zaman moden ini, machinery sudah tersedia, teknologi sudah tersedia, kelulusan tinggi terpelajar sudah dilahirkan. Apa lagi? Kita kena focus, focus, focus......

Maka apa yg Tun perjelaskan adalah tepat pd masa nya.

Selagi apa yg Tun perjelaskan relevant, maka tidak disembunyikan. Tun masih di lihat sebagai pemimpin dan pemimpin haruslah terus memimpin menuju ke arah yang benar.

Semoga Tun di berikan kekuatan dan di panjangkan umur berdua.

Sekian...

Zatil aZmi said...

Salam Ayahanda Tun....

apa yang ayahanda Tun ktkan mmg tepat...
to be honest with you saya termasuk golongan yang tidak keluar mengundi kerana protes dan saya lansung tidak menyesal kerana tidak keluar mengundi...

lihat sahajalah sekarang ini apa yang jelas lagi bersuluh yang rakyat sudah hilang kepercayaan pada UMNO dan kepimpinan Pak Lah terutamanaya...

tapi lihat sajalah PAK LAH & CO masih xsedar2 lagi...
xpayahlah dia nak bawak imej orang alim dan mcm2 lagi kalau mcm2 penyelewengan yang dilakukan dan paling jelas lagi dia memang seorang yang TIDAK TAU MENGENANG BUDI dan PENDENGKI...
dia tidak kenang budi apa yang ayahanda TUN telah lakukan malahan sanggup menghalang orang2 bawahannya yang mungkin pada mulanya ingin menyokong TUN...

dan kesannya mereka yang takut akan tertutup periuk nasik mereka pun berundur dan terus mencium tangan PAK LAH...

fikir-fikirkanlah sampai bila harus begini wahai PAK LAH & Co????

yang akan musnah akhirnya ialah ORANG-ORANG MELAYU juga...walaupun saya adalah golongan melayu muda yang sukakan perubahan tetapi bukan perubahan yang menindas bangsa dan merosakkan bangsa Melayu saya...

to TUN we always support you...
you've done a GREAT Job

subzeromy said...

assalamu'alaikum tun,

Saya tergolong di dalam kumpulan ke-4:
"14. Kumpulan keempat adalah golongan muda dan yang berpelajaran termasuk ahli professional. Kebanyakkan mereka ini bukan ahli UMNO dan bosan dengan UMNO. Mereka berpendapat samada UMNO tidak relevan atau UMNO adalah kumpulan pengampu yang hanya ingin mendapat sesuatu bagi diri mereka, justeru itu tidak ikhlas walaupun semasa cium tangan."

..to start off..
Terus terang saya katakan yang saya datang dari keluarga org susah. Apa yang telah saya usahakan selama ini di alam IPT dan di alam pekerjaan tidak akan bermakna jika gaji yang diperolehi makin kecil nilainya, macam kembali menjadi susah semula. Saya dan rakan2 lain seperti sudah terikat dengan perbelanjaan kami tiap2 bulan yang termasuk bayaran kereta, rumah, makanan, ptptn, minyak, bagi ibubapa, balik kampung jenguk ibubapa, sedikit hiburan dan lain2. Ada yang dapat gaji RM3k, lepas tolak semua, tinggal RM100 untuk pergi kerja sebulan, ada yang gaji bawah RM2k dan terpaksa menampung keluarga yang mempunyai ramai adik beradik, dan ada yang masih mencari pekerjaan dan menghadapi pelbagai rintangan perbelanjaan. Standard gaji di Malaysia rasa terlalu kecil sekali. Di tambah pula dengan kenaikan yang agak melampau kebelakangan ini. Kami boleh diibaratkan seperti hampir kelemasan tenggelam timbul di dalam arus politik negara. Adakah pemimpin2 rasa lemas seperti kami? Gaji mereka lebih rm50k sebulan, tak terasa pun, tak luak pun. Kalaulah pemimpin2 negara dapat rasekan bebanan kami ini, at least kuatkuasakan salary revision supaya kami dapat menampung beban kenaikan bermacam2 benda.

Pada pendapat saya, untuk UMNO terus relevan pada masa depan ialah untuk mereka memahami masalah rakyat. Masalahnya, adakah orang UMNO & BN memahami masalah yang dihadapi oleh rakyat sekarang terutamanya golongan muda. Kalaulah sekiranya masalah golongan muda dapat difahami dan ambil inisiatif untuk bantu kami, sudah tentu kami takkan teragak2 untuk mengundi BN.

yg benar,
subzero@bincang.net
IT professional

Anak_Bangsa said...

Salam Tun,

I am one of the government's cronies who have immensely benefited from the widely condemned NEP. I am neither rich nor arrogant but used to be an excellent student who received scholarships from the much condemned BN government. I shall forever be indebted to the government.

I have just returned to the government service hoping to repay all the good deeds and opportunities accorded to me when I needed them.

I am grateful for what the government has done to me and will always be. However, the actions and policies of the present government really sadden me. I have lost all faith in the present leadership. I have never voted for the opposition in the election including the recent GE. After the GE 2008 I pray and hope that the top leadership will repent and make amends for whatever wrongdoings they have committed.

But I am totally dismayed that instead of being humble and listen to the voices of the people, the PM and his Cabinet Ministers continue to come up with idiotic and flipped-floped policies and fail to satisfactorily address the pertinent issues raised by the people.

I am no longer a proud supporter of the government and UMNO. It saddens me more that they have resorted to dirty tricks to bad-mouth a great statesman like you.

I am a true Malaysian and unlike some 'so-pandai' bloggers and your critics, I will never think of migrating to other countries at the slightest hardship face by the country. But I can clearly see that our future is gloomy if we continue to allow the present leader to helm the government.

What else can we do Tun? I will never vote for the opposition because I don't see them as a viable alternative. Maybe I just don't vote in the next GE.

As you rightly pointed out he does not seem to understand anything out of the disastrous election results. I don't think he is that stupid but it is mind-boggling and painful to see his persistent denials and out of touch actions. The last straw was the decision to pay the salary twice a month. Has this ever been the crux of the matter?

For a lay man like me I demand that the government addresses the following issues in a transparent manner:
1) How has the government spent the savings made from the previous cuttings of oil subsidies? Two years ago the govt announced that billions saved will be spent on improving transportation system in the country but it remains as talk mostly. Who benefited and how much?
2) How is the government going to allocate the so-called savings from the current cut in oil subsidy for the FULL benefit of the people?
3) As a net oil exporter country why are we not able to enjoy low fuel price?

I don't want to hear simplistic answers from a bunch of half-past-six Ministers but a detailed account of how a single sen of the savings have been spent and the tangible benefits to the people.

As for you Tun, I salute you for your excellent leadership. You have had your fair share of bad decisions and mistakes, but in the final analysis you have brought tremendous progress and benefit to the country.

Let your detractors and critics especially antimamak, mamaktongkang, ravi, L_J etc have their say in this blog. They are just small-minded individuals (or would 'tin drum kosong' be more appropriate?) who have not even contributed a tiny fraction of your immense contributions to this beloved country of ours.

Stay healthy and keep on blogging.

Salam

pejuang melayu said...

pru12 aritu 1st time ngundi... br nk sokong kerajaan, paklah wt taik plak tukar calon last minit.. so aku pn tergolong ar dlm group 2.. igt kan aku je wt cmtuh.. rpnya my family did d same.. dptla 20hinggit umno bg...

tun!! beware ngan geng2 kj... blog anti khairy da kne hack ngan kj.. maybe blog tun kna gak pasni..

Anonymous said...

PAK LAH,

'BAPA KEHANCURAN MALAYSIA '

Ayuh Kayuh! said...

Saya dari kumpulan (3). Ramai sanak-saudara, sahabat-handai, rakan-taulan, jiran tetangga saya juga tergolong dalam kumpulan (3) ini. "Up" sikit Tun-jumlah Kumpulan (2),(3), dan (4) saya kira sudah semakin ramai. Bukan lagi 5%. Barisan Nasional dan UMNO kena berjaga-jaga dalam PRU-13.

petunjuk said...

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh Tun,

Saya adalah kumpulan yang ketiga yang menunggu tindak-balas pemimpin UMNO terhadap permintaan akar-umbi sebelum membuat keputusan yang muktamad. Wassalam.

Janos said...

Assalammualaikum w.b.t. YBhg Tun dan abang2 & kakak2 sekalian...

Saya mungkin dalam golongan keempat. Saya juga dilahirkan dalam keluarga UMNO (kalau depa tak ahli pun, cenderung ke UMNO la yang saya tau) nun di Jitra...

Ingin berkongsi sedikit pandangan:

1.Parti UMNO tidak sudah2 berjuang atau mengungkit perihal "mengenang jasa". "UMNO yang tuntut kemerdekaan" dan sebagainya... memang tak dinafikan memang jasa UMNO amat dihargai oleh saya atau mungkin generasi muda yang lahir tahun 70an, tapi kami mahukan lebih daripada sekadar "mengenang jasa". Majulah ke depan... sejarah kita jadi panduan, bukan sepanjang masa nak kenang jasa saja...

2. Parti UMNO selalu bercakap tentang "global, teknologi maklumat dan sebagainya", tetapi UMNO sendiri tidak global, tidak IT... kalau tidak, masakan baru sekarang "terhegeh-hegeh" pakat nak buat blog, sedangkan pihak lain dah lama gunapakai, sejak zaman kejatuhan DSAI lagi.

3. Cakap saja pandai UMNO ni, kalau tak 'masyukkk' lambat bertindak...

4. Sudah terhantuk baru tergadah..

harap maaf kalau silap, sila betulkan..

Janos, 1505hrs

NEIL said...

Tun, It seem to me that your blog comment is more of those bloggers who are clamoring to be the first to comment instead of giving constructive and sensible comments.may be this school kids are here to pratice their skill of how to blog or just to compete among themselves to be the first to comment.By doing so will degrade the contain of your blog and no wonder your blog reaches 1 million in no time.This silly, useless,meaningless comments MUST be THROWN OUT so as to make reading your blog easier.I came to read your blog because it doesn't contain vulgar languages but from time to time it's getting out of line with the topics.tks

Mordecai Kucai said...

Tun,

Sebagai parti yang memerintah. Sudah pasti UMNO dapat menggunakan kemahiran risikan untuk di serap dalam satu badan risikan khas UMNO supaya pihak UMNO mengetahui kedudukannya dalam suara ramai. Dapat dengan pekanya mengesan kehendak rakyat.

Oleh itu pada pilihanraya yang baru lepas sudah tentu bahagian risikan UMNO dengan cepatnya mengetahui suara rakyat dan menyediakan manifesto yang sesuai dengan kehendak rakyat pada masa itu.

Alangkah sedihnya membaca ucapan PM yang mengatakan bahawa dia sekarang telah tahu apa kehendak rakyat dari keputusan pilihanraya terbaru.

Selepas pilihanraya baru tau? Selepas nasi menjadi bubur? Apa yang jentera UMNO telah lakukan. Saluran risikan telah tersumbat?

Apakah ucapan menunjukkan? Ucapan yang bijak atau tidak?

UMNO sebagai satu badan politik yang telah matang tidak dapat mengesan perubahan suara rakyat? Apa kah yang sibuk mereka buat?

Paling penting belajar dari sejarah. Apa yang menyebabkan kejatuhan kerajaan islam di sepanyol?. Di mana pada masa itu mereka telah kaya raya. Di dapati tentera mereka pun glamour. Dengan sutra berwarna warni.

Khayal dengan keselesaan hidup.

Ular menyusur akar tidak akan hilang bisanya.

Mikester said...

Doctor,

Interesting analysis on the groups of Malays. But as the ex-PM of all Malaysia, isn't it fair that you also speak about the UMNO influence on the non Malay population? Have you forgotten the lain lain in the make up of Beautiful Malaysia?

Why so paranoid about race, shouldn't we bury this evil and work towards nation building?

Indians and Chinese and the others are not the enemies laa, chief. the people in authority today are the enemies of the people.

Don't dissect the elections, look at it holistically. You cannot deny that Malaysians are waking up to the fact that race hegemony is nothing more than a business tool. We all love our nation, we pay taxes, so why is the indian fella treated as third class?

Come of it laa, doc. But please carry on in making UMNO's destruction complete.

Do take care of your health. I held you as a great leader one time, but I woke up. And many of us have.

Rgds,

Unknown said...

saya tak tahu mana satu kumpulan, tapi yg pasti saya sangat marah dengan pemerintahan sekarang terutama presiden UMNO.
Tak tahu la nak kata, tetapi apabila disuruh tukar gaya hidup dan berjimat cermat, Presiden UMNO pergi tengok "P.Ramlee the Musical". Saya bukan anti-seni, tetapi patutkah disaat genting begini?
Begini kah cara menjimatkan duit dan berkerja lebih keras di saat genting begini?Dan tak sampaipun seminggu. (saat genting itu adalah ucapan Pak Lah semasa meminta rakyat sabar dengan kenaikan minyak, minggu lepas)

warisan melayu said...

Salam Tun,

Sebagai tambahan dari komen sy tadi...

Untuk pengetahuan umum, PRU 12, parti-parti kompenan BN tidak langsung berusaha untuk turun padang, berkempen, pasang poster sana-sini dan sebagainya...hanya mengharapkan ahli-ahli UMNO sahaja...MCA, MIC, Gerakan, PPP dan sebagainya hanya menumpang kaki dan tuah UMNO sahaja...taknak langsung berkempen dari rumah ke rumah...

Ini lah salah satu faktor yg menjerumus kekalahan besar BN.

P/S: faktor ini boleh dikira paling last la, pertama sekali pak lah...isu anwar percisan sahaja, tak bawa kesan langsung...

-tak sabar tgu anwar bertanding, GEMPUR BERHABIS-HABISAN!

Cak Kun Cak said...

YAB Tun,

Saya tak pasti saya dari kumpulan yang mana, tetapi saya adalah golongan professional yang merasakan mesti ada parti yang terus memperjuangkan nasib bangsa Melayu.

Adakah parti itu UMNO yang seperti sekarang? Jawapannya UMNO masih ada harapan jika DS Abdullah Ahmad Badawi boleh meletakkan jawatan dengan segera.

Tetapi nampaknya DS Abdullah ingin 'berdegil' di atas dasar yang tidak berpijak di bumi nyata.Maka setiap hari dia berdegil,berdetiklah 'countdown' pupusnya UMNO.

Malangnya,pada masa yang sama saya juga tidak nampak PKR, PAS ataupun Anwar Ibrahim sebagai pilihan yang baik.

Justeru saya ingin bertanya kepada YAB Tun....

Perlukah lagi UMNO di pertahankan jika begini lah sikap pemimpin tertinggi nya?

Saya nampak pilihan ialah menubuhkan parti yang baru atas dasar untuk memajukan orang Melayu, tetapi bukan dlm bentuk Anwar Ibrahim, PAS atau PKR.Tetapi dengan matlamat dan metodologi yang jelas untuk kemajuan bangsa Melayu dengan pemimpin2 yang betul ikhlas untuk memajukan bangsa.

Saya merasakan ini saja yang patut di buat. UMNO sudah di rosakkan oleh DS Abdullah, keluarganya dan pembesar2 yang lupa diri. Sudah tiada jalan lain Tun.

Apakah pandangan Tun ?

sekian.

gitu-gitu aje said...

Kepada Tun M,

Untuk makluman Tun M, generasi sekelahiran saya tidak lagi memandang BN/UMNO sebagai satu parti kerajaan yang relevan. Kami/mereka cenderung memilih pembangkang..

Tindakan terbaru, membayar gaji kakitangan kerajaan 2 kali sebulan, tidak praktikal dan menambah kos, serta membebankan kakitangan kerajaan. Oleh kerana kebanyakan kami bekerja di private sector, kami berharap majikan kami tidak bertindak sebagaimana yang diputuskan oleh kerajaan sekarang.


Salam,

Farah

closteriopsis said...

Salam Hormat Tun,

Sememangnya ya Tun,memang betul apa yang Tun katakan. Orang mengundi parti lawan bukan kerana suka dengan parti lawan tapi sebenarnya meluat dengan BN. Saya sendiri merasai situasi ini di tempat saya sendiri. Parti lawan dah pandai..letak 1 lawan 1...
Saya sendiri pun mengundi yang lain sebab tak suka dengan wakil yang diletakkan ditempat saya. Lama duduk kat situ tapi "habuk pun tak dak"...kalau sesuatu tak dilakukan..saya tak tahu la nanti PRU 13...apa nak jadik...

Salam Sayang dari saya buat Tun sekeluarga...

Unknown said...

Perjuangan manusia dalam politik sebenarnya adalah perjuangan mengejar dunia yang semakin musnah...kita sepatutnya membataskan dunia kerana kehidupan yang sebenar semakin rapat mengejar kita...UMNO,PKR,PAS semuanya akan terjunam ke lembah kehancuran...Orang yang selamat ialah mereka yang benar-benar mengikut jalan kebenarannn...

Unknown said...

tapi yang bestnya masih ramai yang tak sedar2...

UMNO tak salah tapi orang yang jadi kepala2 di UMNO yg patut disalahkan dalam hal ini...

mereka2 itu yg sepatutnya dikeluarkan (kerana mereka tak mungkin mau keluar sendiri) dari UMNO...

Soraya Azmi said...

Dear Tun,

I think your analysis is quite right. I am of the 4th group, yet I also consider myself a "penyokong UMNO" and therefore also am included in the 3rd group.

And the truth is, as you have rightly pointed out, I am (and many of my other UMNO friends) are tired of trying to be heard and yet are not. In some cases, mesej dah sampai tapi action-nya tak ada. It's as if the top brass hear and choose to ignore.

I am very sorry for this state of affairs. I hope that the leadership will finally not only listen but take real action inside out (like getting rid of quota for contesting and other steps). No more money politics, no more UMNO as a business club....all these are the trappings for Malays and UMNO to continue down a slippery slide to oblivion. Ketiadaan etika berpolitik akan menjadi salah satu penyebab kejatuhan kaum Melayu itu sendiri.

I hope you can help wake UMNO up.

Thank you for your blog.

Salam

Mohamad said...

Saya sokong pandangan Tun. Mungkin Piliharaya akan datang Umno terus memandangkan tindak-tinduk yang mereka buat sekarang. Ketidakpuasan hari rakyat makin mendalam hari demi hari. Kami rasa mereka tidak berfikir panjang sebelum membuat sesuatu tindakan atau mungkin hendak menjaga periuk nasi sendiri.

Tidak kah Tun terfikir untuk menarujui parti baru bagi membetulkan yang tak betul. Kerana apa yang Tun katakan seolah-olah masuk telinga kanan dan keluar telinga kiri...

Adakah Tun ingin melihat negara yang Tun bangunankan selama 22 tahun di hancurkan oleh mereka yang berfikran singkat....

Atah Rashid said...

yes, i agree with arifrusli.. im also an ex 'mahasiswa' who already fed up with 'all these people'...

Nostradamus said...

Tun,
Malas nak kritik banyak-banyak di sini lagi. Terlalu ramai pengampu yang hentam tak tentu pasal jika bagi pendapat bertentangan. Tak boleh ke terima kritikan dua hala? Tak kan lah blog ini juga mesti ikut sistem feudalisma.
Tun pun pernah kata sebelum pilihan raya boleh pilih pembangkang. Tak salah ke tu masa masih jadi ahli UMNO?
Ada kumpulan yang ke-5 yang tak disebutkan yaitu .........kumpulan Trojan.

Asdrei said...

Salam Tun...

saya ni taktau la dr golongan mana... saya sayangkan umno masa pimpinan Tun... tetapi, pada masa ini saya berbelah bg.... umno tetap saya syg, tapi ketuanya membuatkan saya bencikan umno...
pak lah pada saya yg membuatkan semua ni terjadi...
pada saya paklah bukan pemimpin yg berkelayakkan... hanya pandai berkata kata tanpa seberang tindakkan... membazir duit kerajaan... itu memang kelebihan yg ada pada paklah...
umno boleh kembali seperti dulu jika tidak wujud "paklah"...
itu apa yg saya nampak....

tlg la kami Tun.....

Sada said...

Tun
Di zaman Tun hati kami penoh dengan semangat untok maju. semangat Malaysia boleh.
Tapi di zaman Pak Lah hilang semua itu, lemah, leteh, lesu. Yang ada marah benci geram. Wahai Pak Lah Tolong lah belah.

RinG said...

saya dari golongan 4 memohon agar AUKU dibubar!!!

muhammad latiff said...

1st time, harap tun sht dan terus menjadi wadah perjuangan untuk kami.

kami sokong TDM

tif

Atui Dtabasan said...

Assalamualaikum wbt...
Tun DrM yang dikasihi.
Sebuah analisa yang hebat. Ana tergolong dalam kumpulan ke 2. Berdasarkan kepada analisa ini, memang ada kecenderungan untuk UMNO berkubur. Pemimpin yang lemah memang tidak akan dapat membuat penyatuan.
Lebih teruk lagi tidak akan dapat membentuk Malaysia yang cemerlang, Gemilang dan terbilang.
Rakyat juga sudah jelek, dahulu cakap tiada bayaran untuk tinggal QTS kerajaan tapi bayar juga. Cakap tiada yuran sekolah, tapi bayar juga. Tahun lepas cakap tahun ni tidak naik harga minyak, tapi naik juga dan sekarang cakap tiada lagi naik minyak tahun ini tapi.. entahlah ada enam bulan lagi untuk melihat kredibiliti cakap PM yang tercemar.
Mau bercakap dengan wartawan pun ikut stail G.Bush. Mau buat perutusan hari perayaan pun suruh bini berucap haiiiii..... tidak pernah-pernah kena buat. Islam Hadarilah mangkali sampai mau tunjuk kaki bini yang tercedera kunun. Duiiii.
Ana percaya kita masih perlu kepada pemimpin yang kuat. Bukan sahaja dapat menjaga cakapnya tetapi juga dapat mengawal perasaan rakyat walaupun sudah membeluak ke hujung rasa. Sabah rasanya sudah berada di penghujung jalan, kerana itu semua tuntutannya terpaksa cuba dipenuhi, malangnya Sarawak pulak rasa terpinggir dan mula meminta apa yang Sabah diberikan. Kalau ini berlaku secara berterusan dari negeri ke negeri, dari individu ke individu, dari minoriti ke minoriti,dapatkah semua tuntutan itu diberikan.
Sebenarnya semua boleh diberikan, kebebasan, tanpa merit, tanpa kroni atau apa saja, masalahnya kita belum bersedia ke arah tersebut. Macam kata Tun sendiri, kalau sosio-ekonomi belum setabil dan seimbang pasti bencana akan melanda. Untuk memastikan hal ini berlaku seorang pemimpin yang kuat amat diperlukan.

BULLog said...

Apa tunggu lagi Pak Bodolah berundur lah sekarang.Dengarlah rintihan rakyat ni,rakyat dah meluat dengan gelagat kau anak beranak tu.

Cucu Tok Selampit said...

Dear Ayahanda Tun,

Saya kumpulan ketiga dan terus tidak akan mengundi Barang Naik (BN) dalam PRU13. Insyaalah.

Semoga Tun sihat dan diberkati Allah sentiasa.

Wassalam.

Putera Demokrasi said...

Salam Tun,

Akibat terkesan dari undi pada PRU12, sepatutnya UMNO makin relevan dan makin meningkatkan penakatan dan kelakonan diri yang makin baik. Tapi nampaknya, rakyat masih terus di tekan. "Kenapa tak sokong aku?, Aku balas dengan Minyak". Rakyat amat terkesan dengannya.

1) Kerajaan kini makin terdesak untuk menyeksa rakyat marhainnya kerana tidak menyokong aspirasinya.

2) UMNO makin kabur dan terus tidak relevan kepada kumpulan (2)(3) mahupun (4). Sebab: kami makin menderita, orang kampung terus diasak dengan inflasi.

3) Perdana Menteri semakin syok-syok dendiri umum sana-umum sini. At the end, semua tak dapat apa-apa nikmat. Yang bergaji besar bolehlah bergaji 2 kali sebulan. Yang gaji kurang RM600 sebulan?

4) Najib mengaku dia bukan pengecut tapi pengikut aspirasi yang tinggi. Beliau sebenarnya mematikan penyokong-penyokongnya dan juga sokongan dari penyokong-penyokong Tun,

5) UMNO semakin terdesak apabila sesiapa mengkritik YABPM akan dihukum dengan Timbalan Ketua Bahagian/Cawangan akan menentang ketua-ketua mereka (Atas arahan siapa?)(Kes Jelebu mislnya, kes Muhyiddin misalnya)

6) UMNO terus benci dan dendam dengan Tun sebab buka cerita buruk mereka. Terus akhbar twist cerita Tun ugut Hakim. (APA KES???)

7) Walau apa pun, penyokong Tun, bukan dikalangan penyokong setia UMNO yang membuta tuli, penyokong Tun adalah maha bijak pandai yang dilahirkan dizaman dirgahayu Tun, termasuk saya. Dikurniakan Ijazah Kelas Pertama dan biasiswa kerana jasa dan motivasi Tun.

Demi untuk jasa Tun kepada saya, anak bangsa watan Malaysia saya, keluarga dan anak beranak keluarga saya - Saya terus menyokong fahaman Mahathirisme yang saya tekankan di IPTA (Pro Tun/Aspirasi Tun)

mfa
www.faizalfaxel.blogspot.com

neyo said...

Quote
"21. Ingatlah apabila UMNO tidak relevan lagi dan hancur berkecai, orang Melayu dahulu, sekarang dan yang akan datang akan kutuk mereka yang kerana kepentingan diri, kerana takut, kerana tamak telah menghancurkan UMNO yang mereka sayangi."
EndQuote

Salam Tun,

Saya amat percaya perenggan yg terakhir itu sedang berlaku sekarang. Namun begitu, tak nampak langsung usaha pemulihan dilakukan... diperburukkan lagi ada lah.

Semoga Tun sihat sentiasa..

Letting the time pass me by said...

Tun,

Pada pandangan saya, masa ini moral kbanyakan rakyat Malaysia sudah berada pada tahap yang rendah, kebanyakan rakyat sudah berasa hopeless...

Kebanyakan rakyat tidak nampak apa-apa sinar untuk mengembalikan keyakinan rakyat.

Dengan kenaikan 40% minyak, ia akan menyebabkan kehidupan semakin sukar, harga barangan semakin mahal dan rakyat semakin kehilangan arah.

Bayangkanlah dengan 90% sokongan Pak Lah gagal meyakinkan rakyat dan gagal membawa Malaysia kehadapan, dalam keadaan gawat, dan ekonomi tidak menentu ini, saya tak fikir Pak Lah dapat memperbaiki keadaan sekarang...

Tindakan kerajaan menaikkan harga minyak sememangnya mengecewakan rakyat, kerana tindakan ini menunjukkan kerajaan Malaysia sudah tidak mampu memperbaiki keadaan ekonomi Malaysia.

Saya tertanya-tanya juga, jika hendak menghapuskan subsidi minyak, Malaysia sekurang-kurangnya haruslah mempunyai rancangan ekonomi yang kukuh.

Norway misalnya mempunyai tabung khas hasil minyak yang kini dianggarkan berjumlah USD250b untuk memastikan negara mereka senantiasa maju kehadapan.

Brazil misalnya juga mempunyai rancangan pengurangan penggantungan kepada minyak yang cukup berkesan dan mampu mengurangkan penggantungan kepada minyak dan dapat mengurangkan impak kenaikan harga minyak.

Apakah yang terjadi pada ekonomi Malaysia sebenarnya? Apakah kerajaan Malaysia sudah tidak mempunyai wang? Adakah rizab Bank Negara sudah habis? Adakah negara akan jadi bangkrap? Apakah kerajaan dan Bank Negara tidak lagi mampu merancang strategi ekonomi negara dan bergantung kepada penasihat-penasihat asing untuk merancang ekonomi negara?

Berdasarkan pemerhatian saya, terlampau banyak persoalan yang timbul berkaitan ekonomi negara dimasa kini... Seolah-olah negara kini sudah tidak mampu merancang halatuju ekonomi dan terdedah kepada serangan dari luar.

Dalam keadaan sekarang sudah jelas, kerajaan Malaysia sudah membeli idea-idea demokrasi kapitalisma yang selalu diagung-agungkan oleh barat...

Dan kita tahu bahawa dasar kapitalisma kadangkala akan menyebabkan yang kaya bertambah kaya dan yang miskin menjadi papa kedana...

Nazri Hashim said...

GRACIASS TUN, HARAP NYE PAK DOLAH DAPAT LAH KIRE NYE MENERIMA NASIHAT DARI TUN SEADANYA.

ORANG YANG BAIK ADALAH ORANG YANG TIDAK BERDENDAM WALAUPUN DISAKITI.

ORANG YANG JAHAT ADALAH ORANG YANG AKAN MEMBALAS DENDAM JIKA DISAKITI.

SEKARANG ISU MINYAK MENJADI HANGAT, TETAPI PAK DOLAH MACAM PASIF AJE... KNP?? KERNA ADA RAMAI AHLI EKONIMI DISEKELILING PAK DOLAH KER..??

TUN, TOLONGLAH BAGI NASIHAT KAT SAYA NIH.. TIAP KALI TENGOK MUKA PAK DOLAH, MESTI SAYA SAKIT HATI... MACAMANA TU TUN... TUN KAN DOKTOR, TOLONG LAH KASIK PETUA SKET... UNTUK MAKLUMAN LANJUT, SEJAK HARGA MINYAK NAIK HARI TU, SAYA DAH POTONG TERUS DUIT MAKAN TENGAHARI....

SALAM TUN, HINGGA BERJUMPA LAGI DI LAIN CATATAN.

Anonymous said...

Assalamualaikum Tun,
daripada kita duk memikirkan kesan harga minyak naik dan duk mengutuk tindakan orang lain,
saya rasa hanya membuang masa sahaja. kerana ia berlaku di seluruh dunia,
dan sekarang semua rakyat di dunia ini sedang mengutuk kerajaan masing-masing (US,UK,Japan etc).

Harga minyak dunia tidak akan turun, malahan harga emas hitam ini akan naik lagi.

Oleh itu, kenapa semua orang tidak memikirkan cara untuk menangani benda ini dengan
menggunakan teknologi yang ada,menggunakan Hydrogen Car / Electric Car, dan bukan dengan
membuang masa mengutuk orang lain.

China,Rusia,Japan dll sudah memulakan projek kereta Hidrogen.
Sudah tiba masa untuk Malaysia berubah dengan teknologi.
kita harus fikirkan bersama kerana MALAYSIA negara kita!!

majukan Malaysia dengan membuat kerja yang ada hasil, bukan mengubah Malaysia dengan mulut.
malaysia negara kita !!

~Lady_D~ said...

Salam..
Tun,

there's a truth with what you state here.. i am the 4th group.. sick and tired with Umnos' Drama.. they are just playing a role in fornt us pretending everything is ok and under control...and the fact is trully and amazingly appear clearly inforn us!

Tun, Please do something before UMNO loose their follower..

abdrahmankamil said...

Salam Tun
analisis Tun amat tepat.analoji klu nak beli ikan saya lihat matanya.klu merah sangat ikan tsb mungkin busuk,semasa ni bagitulah UMNO.Ikan tu busuk dikepala dahulu.UMNO kalah krna bagal kenalpasti kawan&lawan ertinya lemah threat assessement.US kalah perang vietnam krn itu.apa megahnyaUMNO klu hny untuk berfoya&berkorupsi.UMNO blh bangkit.tapi mesti ada WILL&STRONG LEADERSHIP.Bak kata sprti aur dgn tebing.Saya yakin Tun bolih

anak mamak said...

Assalamualaikum...Tun...ini merupakan satu pendedahahan yang menggemparkan oleh .Kalau begini la..mmg UMNO sudah hampir2 menjadi tidak relevan, adakah sejarah kesultanan Melayu Melaka akan berulang, ilangnya empayar melaka kerana sifat acuh xacuh org melayu..dah pemimpin ketika itu..adakah sejarah akan berulang, dulu Tun selalu menasihatkan org muda,ingat sejarah..baca sejarah..pahami sejarah..adus..takutnya..kalau berulang...nampak masih belum ambil iktibar... Terima kasih kerana menjadi media alternatif kepada kami semua.

Mariapun said...

salam tun...

akhirnya ada gak bahan bacaan arini..

saya dalam kumpulan yang bukan ahli UMNO dan kompom tak sokong UMNO. Masa zaman Tun dulu memang saya sokong Tun walaupun ramai yang kutuk Tun. Tapi zaman pok lah ni, sori la nak cium tangan dia.

Saya rasa syukur dapat bertemu Tun 2 kali sebelum ni. Kedua-dua kalinya saya jumpa masa bulan Ramadhan dan saya dapat salam dan cium tangan Tun. Cuma masa saya jumpa Tun tu, Tun dah bukan PM lagi dah..

Oh ya, kumpulan 1 tu kan, kumpulan orang cacat akal. Itu sebab diaorang masih sokong pemimpin yang hisap darah rakyat. pemimpin zalim.

harap Tun dapat bongkarkan lagi kelemahan pok lah.. walaupun ada langau-langau yang dok kirim komen dalam blog Tun nie, Tun kena tahu, yang sokong Tun jauh lebih ramai. Rasa-rasanya kalau setiap rumah kat kampung-kampung ada internet dan baca blog Tun, pasti lebih ramai yang akan sokong Tun.

Hidup Tun Mahathir! Saya akan tetap sokong Tun tak kira apa juga yang akan terjadi. Pok Lah boleh blah!!!!!

rusuk adam said...

aslmkm negarawan,
melayu itu mekar,
budaya disanjung,bkn budaya bangsa,
maruah dijaja,maruah ketuanan,
kiblat berpantang budaya,
pusaka berpecah bangsa,
takkan melayu mudah lupa,
hilang didunia kerna dilema.

Shahraduan Shaari said...

Aku tak heran TUN ada duit sampai berpuluh juta pun...sebab dia pandai cari duit. otak duit dan tak susahkan RAKYAT.....BUKAN MCM PAK LAH TU...tak reti cari duit luar..hanya tau susahkan duit RAKYAT dan Bebankan Duit Rakyat Ja...

n

kancil putih said...

tun pulak kumpulan ke berape???

AO's Entertainment said...

Salam Tun... Dan semua pembaca..
Saya rasa kerajaan sekarang bukannya tidak memahami apa sebenarnya mesej yang ingin disampaikan oleh rakyat kepada mereka... Saya yakin Pak Lah dan gerombolannya sudah dapat memahami apa yang ingin disampaikan oleh rakyat... Akan tetapi desakan nafsu untuk tetap memegang tampuk pimpinan dan dorongan untuk mengekal dan memperkukuh kepentingan peribadi masing masing telah mnyebabkan mereka ini menebalkan muka untuk tetap berada di posisi sekarang... UMNO dijadikan ikon untuk menagih sokongan rakyat yang secara sulit dijadikan medium kepada pembinaan dan pengukuhan empayar yang ingin mereka bina untuk kepentingan peribadi...
Rakyat bukan bodoh... Rakyat kini sudah dapat menilai dan menjadi pemerhati yang harus diambil serius oleh kerajaan Pak Lah...
Ini bukan lagi zaman di mana rakyat boleh digula gulakan dengan janji janji yang kononnya dilihat boleh mengaburi mata rakyat...
Syabas Tun... Juga jutaan terima kasih...Kerana telah membuka mata rakyat Malaysia yang selama ini tidur... Tidur oleh alunan lunak yang didendang oleh Pak Lah dan gerombolannya... Lunaknya alunan itu... Sehingga Pak Lah pun ikut tidur sama...
Hidup Tun...

MY said...

Tun,
Govt to build 1,250 telco towers in next two years.
Ini adalah salah satu daripada beratus projek membazir duit rakyat yang sepatutnya boleh dijimatkan dan serba sedikit boleh mengekang kenaikan harga minyak secara membuta tuli....

drlie said...

Assalamualaikum Tun,

Pada pandangan saya apa yang terjadi sekarang ini ialah disebabkan oleh ketidakseimbangan org UMNO mendapat nasihat dan pandangan orang lama tetapi mengambil pandangan org2 baru yg aggresive dan tak fikir panjang. Parti seperti Pas ada penasihat tetap Tuan Guru Nik Aziz, Singapura simpan PM lama sebagai penasihat tapi UMNO buang terus Tun. Ini puncanya Umno akan musnah. Lihatlah
Mafia, lihatlah kongsi...walaupun ada pemimpin baru naik tapi org lama masih dihormati dan diperlukan
dalam membuat keputusan demi kesinambungan prinsip pertubuhan.

Masing2 menjaga keutuhan pertubuhan dan individu didlm nya...bukan mcm melayu UMNO...buka--bukak..londeh2..siapa rugi..melayu

Org muda dlm UMNO jgn terlalu gairah, hormati org tua, dapatkan nasihat dan pandangan bukanya kutukan...satu masa org muda akan tua juga..segala tersembunyi akan terbukak..yg cantik akan hodoh..yg berjaya akan lumpuh...Tuhan Maha Berkuasa

Semoga Tun Sihat..amin..Hidup Tun

setulangdaing said...

Ybhg Tun..
semuga Allah sentiasa merahmatimu dan menjadi saluran yang lebih didengari oleh kepimpinan negara.
Bloggers menjadi semakin penting tetapi cuba baca komen Najib.."The Government will take on bloggers in cyberspace and respond to wild and baseless allegations raised in blogs" maksudnya kerajaan x nak respond kepada yang benar jelas dan nyata.

Lembab sangat Najib ni, Obama berani membelanjakan USD 20juta untuk berintreaksi dengan bloggers.. Hillary.. tak sampai 2 juta pun. Umum dah tahu hasilnya.

Rakyat Malaysia telah menghantar messege jelas dalam PRU lalu dan saya termasuk dalam kumpulan yang akan terus menolak UMNO sekiranya kerajaan masih lagi kekal dalam kesombongannya.

Apa komen Tun terhadap tulisan Mahfuz baru-baru ni pasal NOC..

Unknown said...

salam tun...(maaf tun...tumpang lalu sekejap)

MSG FOR mr/ms nncckkll....
tolonglah..kalau betulpun your "findings" ..I don't think people care about this anymore because at least HE PERFORMED...and the performance was SUPERB..his thinking was never up to your catch.lagipun kalau inilah duit UMNO yang hilang RM1billion to...nasib baiklah masuk ke akaun mereka2 ni..berbaloilah compared to dapat kat ahli2 UMNO sekarang. maybe you can send your message to other spot.

okay Tun...thanks!

HAPPY FATHER'S DAY AND
MAY ALLAH BLESS YOU AND YOUR FAMILY ALWAYS!

CERPANA said...

Salam Ybhg Tun,

Lebih banyak undi berpihak kepada pembangkang dan lebih banyak undi rosak yang dicatitkan pada PRU-13 kerana banyak pihak ingin menyuarakan isi hati dari apa yang berlaku kerana banyak isu-isu utama yang yang dimainkan oleh pembangkang seperti kenaikan harga minyak,kenaikan taraf hidup,kes klip video percaturan hakim,Islam Hadhari dan isu-isu yang lain untuk meraih sokongan.Sebenarnya rakyat tiada banyak pilihan selain untuk mengundi kepada pembangkang bagi menyatakan bantahan dari apa yang berlaku walaupun dikatahui juga mereka juga bukan dilihat sebagai pihak yang layak memimpin negara jika hanya sekadar menyatakan keburukan dan masalah yang berlaku dari memberi dan bersama menyelesaikan masalah yang ada. Kepada semua pembaca dapat meluangkan masa di blog terbaru saya di http://mdrm-cerpana.blogspot.com

razli dato' alias said...

Assalamualaikum Tun,

I agree Tun, sebagai org muda, saya kecewa dgn UMNO sekarang dan saya merasakan pemimpin UMNO hanya bekerja untuk diri dan kepentingan suku sakat sendiri. Walaupun bapa saya seorang veteran UMNO yg masih berjuang di dalam Disiplin UMNO, saya tidak dapat merasakan tempias semangat UMNO daripadanya kini.

Dulu saya berbangga dan sentiasa mempanerkan sticker BN & UMNO dikenderaan saya, tetapi kini saya merasa malu jika sticker itu terpamer.

Adakah saya terlalu beremosi? Saya rasa Tun lebih memahami. Kini saya tidak mengharap apa-apa lagi dari UMNO. Bagi saya kekayaan negara hanya untuk pemimpin dan anak beranak mereka sahaja.

Gelombang Rakyat said...

Tun Dr Mahathir Mohamad, maaf ya, harap edit sedikit...

"2. Hasilnya Barisan Nasional telah kalah di lima buah negara dan satu wilayah."

Terima kasih.

Mozafar said...

Tun,

Saya KC UMNO akan bawa keluarga dan semua ahli2 cawangan saya untuk undi PAS jika Pak Tidor Lah tak undur. Begitu juga kawan2 KC UMNO yang lain. Bahkan Ketua Bahagian kami bila2 masa nak tukar perahu.

Itu jaminan saya buat pak tidor lah.

YSLim said...

I don't want to say it but after this blog of yours, you are a RACIST. You incited HATRED. You are full of REVENGE. Your acts are MALA FIDE. You are NO GOOD. You THINK you are CLEVER. Whatever your reasons stated in here, why you need to critize, all goes down the drains.

Whatever you say, shows that you thought your readers are stupid.

nwar said...

Salam Tun,
Pada pendapat saya, kupasan Tun mengenai 4 golongan pengundi UMNO tersebut dan tindak tanduk mereka sewaktu dan selepas Pilihanraya Ke-12 yang lalu amat menyeluruh dan tepat. Sungguh mengkagumkan bagaimana Tun dengan cara yang tersendiri boleh mengupas perkara yang kompleks , tidak kira perkara ekonomi, politik, agama atau apa sahaja, secara rasional dan mudah difahami. Rakyat (yang berfikir) amat senang dengan cara Tun dari dahulu hingga sekarang, walau mungkin tidak setuju, kerana tindakan atau pandangan Tun sentiasa bersandarkan logik. Amat sukar untuk menepis ramalan Tun akan kemusnahan UMNO jikalau keadaan dan pemikiran kerajaan/pemimpin berterusan seperti sekarang.

Golongan #1 mungkin yang terbesar di dalam UMNO, tetapi mereka adalah golongan minoriti dan pariah di dalam masyarakat Melayu am-nya. Mereka tidak relevan. Kemusnahan golongan ini amat di nanti oleh golongan majoriti "di luar" sana, malangnya apabila ia berlaku, ia bermakna kemusnahan UMNO itu sendiri.

Melihat dari kesombongan pemimpin teratas, sukar untuk melihat penghujung selain dari nota akhir Tun dalam blog kali ini.

Fadil said...

saya golong kumpulan ketiga yg tun maksud kan .. saya adalah ketua pemuda cawangan dan saya sangat mengagumi tun ..
saya menyokong tun

Amir said...

UMNO yg ada skrg bukan UMNO lagi, tapi dah jadi PPL (Parti Pak Lah). Itu yg menyedihkan saya.

Kerana kelemahan Pak Lah tadbir negara, Melayu makin berpecah. Ada golongan Melayu urban yg perasan kononnya mereka ni liberal habis, sanggup sokong DAP dan PKR sebab dikatanya UMNO ni parti Melayu FELDA yg jumud.

Saya sayang UMNO, saya tak sanggup tgk ia berkubur begitu sahaja sebab jasa UMNO pada Alif (agama), Ba (bangsa) dan Ta (tanah air) sangat besar.

Penbiru said...

Assalamualaikum Tun;

Selagi Kumpulan 2, 3 dan 4 belum berjumlah sekurang-kurangnya 55%, selagi itu lah Pak Lah belum berjaya dalam karier politiknya.

Ini adalah kerana, Pak Lah mahu menghancurkan UMNO & BN dan menyerahkan negara ini kepada sepupunya Anwar Israel dan seterusnya Pak Lah anak beranak akan meninggalkan negara ini tanpa UMNO lagi.

Inilah hakikatnya yang kita semua perlu sedar. Mari kita tanya semula soalan dibawah ini dan fikirkan bersama secara simple dan logik....
1) Mengapa Pak Lah tak mahu turun? Dia nak betulkan apa yang tak betul??? Apa yang tak betul? Dan apakah yang telah diperbetulkannya??
2) Mengapa Pak Lah membuatkan rakyat berbilang kaum membenci kerajaan?
Sendiri cari jawapannya.
3) Mengapa Pak Lah tak ada jawapan kepada segala tuduhan dan kelemahan beliau.
Untuk menambahkan bilangan 'pembenci' UMNO & Kerajaan!

Kesimpulan jawapannya amat mudah;
Supaya rakyat menolak UMNO & BN.
Pak Lah takan turun sehingga PR13 demi memastikan perancangan dia dan sekutunya tercapai. Sehingga waktu itu sampai, semua MT UMNO, menteri dan AP termasuk dari Sabah & Sarawak diingatkan supaya mengaut apa saja yang boleh!

Adakah logik kalau difikirkan, "siapa lawan Pak Lah takan di calonkan di PR13 akan datang!"
Mana ada logiknya, sebab dengan keadaan sekarang ini, dimana rakyat jelata membenci UMNO & BN, sudah tentu mereka tahu bahawa kebanyakan calon BN pasti akan kalah, terutama yang datang dari UMNO.
Langsung takada LOGIK nya mereka akan menang!

Mari sama-sama kita study semua yang telah terjadi keatas rakyat, kaitkan semuanya itu, fahami kesemuanya dan anda boleh melihat dengan jelas bahawa ia sebenarnya tidak lain tidak bukan selain dari satu strategi.

Apakah benar atau tidak semua tindak-tanduk yang telah berlaku ini, yang sememangnya membakar kebencian hati rakyat, adalah satu strategi untuk meruntuhkan UNMO khasnya dan BN amnya.

Ini semua adalah Strategi POLITIK Pak Lah!

Mimie said...

Salam Tun,

Emmmm...i wonder how Malaysian can open Fixed Deposit account in Israel.....? and takde pun Israeli National Bank website...DSAI must be very good in checking other people accounts...so that, they didn't bit his account....

I still wonder how can we open FD in Israel...unless someone has using their names to open an account there...by becoming the proxy of the Jews....

If someone can expose the details of someone accounts means he can get the access and he must also has an account in Israeli National Bank right!!!!Logically...hmmmm....im sure im not that stupid!!!!
So, do the other Malaysian....

Catatan Petani said...

Salam tun.
Saya group ke 3 tun.
Dalam pilihanraya yang lepas, kami bekerja untuk pastikan BN menang.
Parlimen kami menang, DUN kami kalah.
Ahli parlimen kami ok. Dia memang bekerja, jadi kami tak complain pasal dia.
Yang sedihnya ialah Komander kita sekarang.
Komander memang kena berhenti, kalau tidak lagi teruk lagi negara kita ini.
Kami memang tak ada pengalaman jadi PM seperti TUN dan Paklah, tapi kami banyak pengalaman menjadi rakyat.

Kalau dulu orang cakap tun naya anwar je, tapi paklah ni semua rakyat dia nayakan.

Jadi teruskanlah berjuang tun.
Kami sokong tun.

NFH said...

Salam Tun,

Satu laporan yang kemas, tepat, ringkas dan padat.

Saya percaya tiada seorang pun pemimpin UMNO yang mempunyai laporan bertulis tentang PRU12 sepertimana laporan Tun ini.

Saya termasuk dalam golongan ke-4. Sememangnya saya tidak pernah mengundi parti lain selain BN sejak mula walaupun saya bukan ahli UMNO.

Tetapi saya sudah bosan dengan UMNO dan pemimpinnya. Mereka terlalu taksub memperbodohkan kami.

Syarat saya satu sahaja. Sekiranya Pak Lah tidak letak jawatan dalam masa terdekat, maka PRU12 tiada lagi undi ku untuk Mu.

Terima kasih Tun kerana bersama kami rakyat Malaysia di dalam susah dan senang.

tuntuah said...

Tun Dr M yang dikasihi,

Dalam Family saya,ada ke4 golongan ini....tapi ke4 empat golongan ini boleh disatukan

jika

Tun sudi menjadi Penasihat kepada Parti Baru.

Rasionalnya.

1. Pengaruh TUN yang begitu ketara di mana-mana sahaja orang mengenang kembali kepimpinan TUN.

2. Blog TUN yang mendapat kunjungan yang Sungguh Luarbiasa.

3. Pak Lah & Co sampai sekarang tidak berani mencabar TUN agar tubuh Parti Baru kerana mereka tahu pengaruh TUN amat Luarbiasa.

4. Undian yang dibuat di laman blog drkhir menunjukkan 88% pengunjung menolak kepimpinan Pak Lah.

5. Faktor TUN sendiri yang konsistant dalam perjuangan. Yang buta hati dah mula celik.

6. Andai UMNO dah ada pembaharuan dan Peralihan kuasa, biarlah Parti baru ini tetap dengan peranannya sebagai ' Check & Balance'

Tapi kami juga faham..TUN masih ada kasih lagi pada UMNO yang TUN tubuhkan sendiri ( BARU )...Tapi juga persedian ke arah itu ( Parti Baru) kena ada kerana ada kemungkinan Pak Lah & Co akan bermati-matian menghancurkan TUN,anak-beranak dan Rakan perjuangan yang setia kepada kebenaran.

Jika DS Sanusi membaca ruangan ini...atas pengalamannya bolehlah kiranya dia menjadi penggerak kepada penubuhan Parti Baru ini.

Kami boleh bayangkan..ramai ahli-ahli UMNO akan keluar beramai-ramai kerana mereka tau kepada siapa mereka bernaung dan meletakkan masa depan Agama,Bangsa dan Negara kepada orang yang mengganggap 'Kerja Itu Ibadah'.

Amien.

Azmany said...

I think the current BN leadership has lost not 5 but 7 out of 13 states in Malaysia - include Perlis and Trengganu since the BN leader failed to install the MB of their choice. Strictly speaking then, current BN leader only control minority of states in Malaysia.

I believe your analysis of the % of people between group 1,2,3 and 4 is wrong. In the wake of events of the last 1-2 weeks, group 1 is certainly the minority now.

We don't have active independent poll gatherers like in US or UK. But it would be interesting if a non-political-affiliated group conducts poll to Malaysian citizens (not just in Klang valley but nationwide) - I bet the finding of who they will NOT vote for will be telling.

azlishukri said...

saya agak terkejut dengan pendedahan ini..

azlishukri said...

saya percaya mereka yang tidak gemar membaca pendedahan-pendedahan yang Tun lakukan ini akan percaya akhirnya juga, apabila kebenaran semakin jelas.

Unknown said...

salam wbt,

they really take care their "periuk nasi"..

can they see down below what happen to our "periuk nasi"...

we : work hard day n nite (thanks God for His bless) for a better life...

they : work hard to "earn more" .. i think so...

not all person is perfect.. except Muhammad SAW..

i think we must start it over from truly basic..."The Richness is From Him (Allah swt).." not from people efforts

as a Muslim.. i think (me & everybody) must get well prepared from now on for our next "second life"

we can't change the past... but we can change our future.

regard this inconvenience circumstances I hope u can "trigger " something better for all of us :)

maaf sekiranya posting ini menyinggung mana2 pihak....

because some said..."ipoh mali talak sombong"

warm regards
-=kecik from the 4th=-

Unknown said...

syabas TUN...saya rasa TUN adalah seorang pemimpin sejati...

Teruskan perjuangan...saya sentiasa menyokong TUN dan sekluarga...

Qistina said...

Salam Tun,

Kumpulan 4 yg paling membimbangkan. Implikasinya sudah dapat dilihat sekarang. Contoh: Biasiswa JPA. Kunci kejayaan adalah iman,amal dan usaha tetapi, bagi mereka yg 'handicapped', bantuan masih diperlukan dan bantuan inilah semakin hakis.

Nak dapatkan Bangsa Malaysia? I will only believe that if Penangites boleh ada CM selain daripada bangsa Cina dan orang Kelantan boleh menerima MB bukan Melayu.

me said...

Tun ,
Saya dah lama jadi golongan ke 4. Cubalah kita untuk berubah....tapi tidak semua org dapat mengeluarkan dirinya dari dunia fantasi UMNO... penuh dengan sandiwara , penipuan , salahguna kuasa , dan sebagainya... Tun pun tahu kan....

mata-mata pencen said...

Salam Tun

AAB aka Sleeping Beauty tak reti apa-apa, lawak terbaru yang diperkenalkannya ialah bayar gaji kakitangan dua kali sebulan mulai Ogos depan untuk jimat belanja dan atasi inflasi. Sama hebat dengan Tun tangani kegawatan ekonomi pada 1997-98 dulu kot he he he

azlishukri said...

YA ALLAH, ENGKAU MURAHKAH REZEKI, BERIKAN KEKUATAN DAN PANJANGKAN UMUR TUN MAHATHIR, AGAR BELIAU TERUS BERJUANG MENEGAKKAN KEBENARAN DAN MENYELAMATKAN MALAYSIA TERCINTA INI, AMIN!

pang5bugis said...

Ybgh Tun,
Pembesar UMNO baru bermesyuarat di Shah Alam dengan agenda pasal kekalahan dan stategi pendekatan yang perlu diambil. Namun apa yang dibincang menjadi rahsia, tiada MT yang membuat press statement.

Jesteru, dengan pendedahan analisa Tun ni, jika dibuat perbandingan, boleh jadi sama ke ?

Mereka tu macam budak degil, dah tak makan saman , begitulah kata orang kampung saya. Dah naik meluat dengan penipuan mereka.. DS Rais Yatim dan D Shahril Samad, penjelasan isu Batu putih dan harga minyak , dah tidak di percayai rakyat.......


Doa untuk Tun terus bahagia.

crower said...

to nncckkll,

You are so naive.

There's no such thing as Israeli National Bank.

Who on earth keeps money in banks with such rounded up figure ?

Hazman said...

Salam Tun,

Pada mulanya penggambaran politik amat kabur di mata saya sebagai penjawat awam.. Igtkan Kalau BN menang.. rakyat pon senang.Ekonomi pon secara tak lansung akan stabil.

Pada awal tahun ini saya telah menyertai Kursus anjuran Kerajaan di mana mereka ini telah menceritakan perjuangan Tun mengatasi zaman kemelesetan ekonomi yang akhirnya sedikit demi sedikit Tun telah berjaya memulihkan ekonomi di Malaysia cthnya dgn menstabilkan nilai wang RM/ pembelian saham di luar negara dgn menggunakan wang bumiputera(ASB) semata² untuk memulihkan ekonomi negara dan cara Tun yang mewujudkan cara Demokrasi Berparlimen dan Raja Berperlembagaan. mereka juga menyebut sedikit sebanyak mengapa Dato Anwar Ibrahim dipecat gara2 IMF. Secara tidak lansung menyelamatkan "KITA" dari parti pakatan rakyat yg ada sekarang ni
lagi² selepas pilihanraya ke 12 di mana Negeri² yang lain jatuh ke tangan Pakatan Rakyat dan secara tidak lansung wujud penentangan secara halus yg ingin mempersoalkan hak Raja Raja Di negeri2 masing2. Saya betul² rasa berbangga, Hormat dan terharu bila memikirkan perjuangan Tun.

Adakah Umno sudah lupa perjuangan Tun?? Tapi seingat saya mereka kurang menyebut perihal pak lah dan perjuangan beliau demi Negara.. seingat saya tidak ada..
Namun Tun tetap di ingati dengan Nama Bapa Pembangunan.

Persoalan saya Tun, adakah sudah ada Jalan Penyelesaian di fikiran Tun andai kata Pak Lah akan berundur nanti.?

Undurlah Pak Lah, Perjuanganmu Telah Selesai.

daniel leiberman said...

MASA DEPAN UMNO MEMANG SUDAH DISAHKAN GELAP

Selagi DSAAB menjadi pemimpin nya selagi itu lah UMNO/BN berada didalam kegelapan, semakin hari semakin pudar populariti nya. Ianya masih hidup dan dikenali disebabkan RTM, Rangkaian TV Media Prima, ASTRO, NST, Berita Harian, Utusan. Tanpa mereka DSAAB, UMNO & BN ibarat satu sejarah lampau atau sudah pasti hilang dari ingatan rakyat.

DSAAB & Menteri kabinet nya ibaratkan Hidung tak Mancung Pipi Tersorong Sorong yang tidak ubah saperti Clown Sarkas. Mereka kini hidup didalam khayalan, hipokrasi, penipuan diri kerana asyik dengan lakonan sandiwara yang diadakan oleh pengikut mereka yang hanya ingin membodek, mengampu pemimpin.

Mereka sedang mengali kubur sendiri.

daniel leiberman said...

TRUMP CARD TUN

Mereka lupa Trump Card yang dimiliki Tun, iaitu anak-anak wawasan (cat 3 & 4) Mereka semua nya berdiri dibelakang Tun, apa kata Tun mereka akan ikut. Mereka juga lupa kaum peniaga berbangsa Cina & India yang banyak berada dibelakang Tun. Mereka ini hanya berminat & mahukan aliran ekonomi yang mengalir tanpa halangan, mereka mahu melihat peningkatan pelaburan yang datang ke Malaysia. Tiada mega projek bererti tiada kontrak, tiada kontrak bererti tiada demand & tiada supply, tiada itu bermakna tiada bisnes. Itu tidak baik pada pandangan mereka. Tun mempunyai track record yang tidak dapat dinafikan oleh sesiapa. Provent Track Record.

Mereka lupa selama 22 tahun Tun memimpin negara ini, bukan mudah untuk membuang Tun kedalam bakul sampah begitu sahaja, itu bukan sifat orang Melayu. Orang Melayu tidak akan atau pernah lupa pada jasa orang (tidak kira dia berbangsa apa sekali pun).

ark said...

A'kum.. wbt...

Tun yang saya kagumi,

UMNO sudah tidak relevan lagi kepada orang melayu sesudah TUN melepaskan jawatan kepada DSAAB. Kepentingan diri,keluarga, kaum kerabat dan orang-orang yang mengampu menguasai UMNO.

Percayalah TUN, satu kejutan akan berlaku di Bahagian Bagan yang ditujukan kepada Presiden UMNO. Umum akan mengetahui bahawasanya ada ahli-ahli UMNO yang tidak akan membenarkan UMNO yang mempertahankan hak-hak orang melayu akan hancur musnah.

Salam saya buat Tun Dr. Siti Hasmah.

Unknown said...

Uishhh banyak duit bekas-bekas pemimpin nie.....tapi tak pe jugak sebanyak-banyak duit dia org tak penah nak menyusahkan manusia dibumi malaysia nie khususnya rakyat. Naikkan harga barang, Harga minyak..dan macam macam lagi benda yang nak dinaikan. Hari depa semua janji tak mau naik harga minya sampai hujung tahun nie...tapi tak tau la...pasal golongan munafikkan

rba said...

Pengundi di Kepala Batas yang patut dipersalahkan kerana membiarkan Dollah ni masih berkuasa. Kerana anda lah semua 27 juta rakyat Malaysia menjadi mangsa.

daniel leiberman said...

JIKALAU

Jikalau Tun mendaftar parti baru atau mencadangkan pengabungan parti BEBAS didalam PRU13 ini, berkemungkinan besar semua 222 kawasan Parlimen akan ditandingi oleh Parti Bebas dan kemenangan memang sudah pasti. Apa yang Tun perlu lakukan ialah hanya mengatakan – JOM PANGKAH BEBAS. Alamat kecundanglah BN. Berkuburlah UMNO selama lamanya. Tiada lagi slogan Dulu, Kini & Selamanya.

Sebab nya kerosakan didalam UMNO is beyond repair. Semua pemimpin nya KORUP dari atas sampai ke bawah, pucuk pimpinan sehingga cawangan & bahagian, majoriti nya sudah di jangkiti VIRUS KJnWang. Saya ingat Tun sebagai seorang Doktor pun sudah tidak sanggup, jikalau setakat hendak dipotong kaki nya tidak cukup, ini kena dihantar ke incinerator untuk dibakar dan terus ditanam sedalam dalam nya..

Tong Pelu said...

Assalamualaikum Tun,

As many people said UMNO dah tak relevant lagi. Saya khuatir apa sebenarnya yang diperjuangkan oleh UMNO. Saya kita tahu mereka adalah golongan yang kaya raya dan hidup mewah dengan rumah besar,kereta mewah serta kekayaan melimpah ruah. Syukur kalau itu sumbernya betul. Kita golongan yang cukup makan untuk hidup dan membayar bil-bil utiliti yang mana tidak suka ada bil tertunggak seperti sesetengah pemimpin, rasa tidak pernah dibela oleh pemimpin-pemimpin yang sombong ini. Kalau ada yang dapat imbuhan adalah mereka yang suka membontot pemimpin-peminpin ini. Kita ada tugas-tugas lain yang lebih penting untuk keluarga, agama dan bangsa. Cukuplah budaya hipokrit seperti salam cium tangan yang mana tidak ada keihklasan dalam diri. Di mana letaknya harga diri kalau kita hidup berpura-pura dan mengampu keterlaluan. Budaya siapa kalau tidak budaya......???? Orang Melayu, Islam sendiri tidak pernah mengajar sedemikian rupa.

Selamat berjuang TUN.

TONGPELU

daniel leiberman said...

HARGA BAIK PULIH UMNO SUDAH MENINGKAT TINGGI

Harga untuk membaik pulih (overhaul) UMNO kini bukan setakat DSAAB turun, tetapi ianya lebih mahal lagi. Semua kena turun, total process re-engineering didalam UMNO & Kerajaan Malaysia.

• Menangani Masaalah Kos Sara Hidup
• Penyemakan & Pembetulan Semula Masaalah Ekonomi Negara
• Operasi Pemutihan Keseluruhan Organisasi UMNO/BN
• Operasi Pemutihan Keseluruhan Jentera Kerajaan

Charlsen said...

Saya telah tdk tahan dgn UMNO skrg saya betul betul amat marah dan benci pimpinan UMNO yg korup, angkuh dan sombong tu.. Jika berterusan saya tak hirau langsung UMNO itu akan lupus ke atau pupus atau apa juanya berlaku tapi yg saya amat risau adalah kewangan ataupun ekonomi dan masa depan negara kita.. Amat yakin pimpinan UMNO skrg akan memusnahkan negara kita krn korup yg amat keterlaluan tu memang betul betul berlaku yg kepalanya terus rasuah bagaimana orang bawahnya tdk rasuah?! kalau tak boleh rasuah atau kaya raya adakah mrk meminati utk tolong bangsa dan negara? Halaukan UMNO keluar lagi cepat lagi baiklah utk rakyat!!

Betul harap ada penyelamat dtg selamatkan negara kita drpd dimusnahkan oleh pimpinan skrg!! Dan penyelamat itu mungkin adalah Tun dan kawan karib Tun pd masa lepas tu Datuk Seri Anwar bersama sama utk selamatkan negara Malaysia kita ini, utk apa? Utk keselamatan dan masa depan generasi kita yg akan dtg tu lah!!!!

Anonymous said...

betul saya sokong pndapat Tun.
saya pun x faham mcm mana k'jaan skrg operate.
kDG2 SAYA FIKIR, pemerintahan boneka ke? sebab yg tukang cakap tu mcm x well versed dgn apa yg dia sndiri smpaikan, mcm order dtg dari org lain je kan...hmmm, kesian.

Unknown said...

Yes, I am one of the people from group 4. I am sicked of the present leaders. I have been voting for BN since I was eligible to vote. But, last GE, I voted for the opposite party. I was hoping for changes...

closteriopsis said...

Tun,

Sapa nak ganti Pak Lah, kalau suma orang pun sama macam dia?..Dah memang sah PRU13 saya tak nak mengundi..buang masa jerr..

Semoga sentiasa sihat TUN...

Hawk Tan said...

Tun,
YOUR ANALYSIS : MASA DEPAN UMNO.
Result : SPOT ON 100% CORRECT

Izinkan saya berkomen, though I am Chinese and should not be too critical of UMNO, by the way I am partyless. (tiada parti). Tidak suka politik sebab takut hilang kawan dan akan berasa sungguh sedih jika mengetahui kawan kawan saya menikam dibelakang demi kepentingan diri sendiri.To me politics is for the brave and strong.
I can't help but to express my total agreement on your analysis.
I for one, do not want to see UMNO (hancur berkecai)or fade away, Sayang sekali sebab saya dan rakyat Malaysia (including kaum kaum lain) dah biasa dan menerima Kerajaan Pimpinanan BN diterajui oleh UMNO for so long.
Can't imagine other party taking over the government, entah apa pula akan terjadi?? Everybody can promise heaven but in reality bila dah berkuasa, tidak semudah yang dijangka. People change too, we are human.
Something has to be done for the sake of UMNO and the country.
I sincerely hope that UMNO leaders and Members make good the situation and gain back the trust of all Malaysian before it's too late.
Tun,
For once, is it possible you and the present leaders have a closed door meeting, with peace of mind and forgivenes and openess, trash out all issues. Bantailah cukup cukup, dah habis, jangan simpan dalam hati, lepas itu semua happy. Maybe the agreement should be : You accept 50% of their ideas, they accept 50% of your ideas.Nobody loses face.Anyway it is for the benefit of the country. Saying sorry or accept other people (especially from the wiser one) opinions is not a sign of weakness but greatness.
I believe you are very sincere in not wanting UMNO to collapse.So do I!
DO SOMETHING TUN.

Lanrj said...

Tun,
Salam Sejahtera.

Ulasan Tun berkaitan "Masa Depan Umno" amat dihargai.Bagi pandangan saya, sesiapa yang menulis disini tentunya kebanyakannya golongan 2,3& 4. Tentunya Tun dapat menganalisa mereka masuk dlm. golongan mana. Erti yang sebenarnya mereka adalah pengundi "atas pagar" termasuk saya.Saya juga akan melihat perkembangan UMNO dan sekiranya message yang disampaikan masih tidak dimengertikan atau sengaja tidak mengerti maka sudah tentu kapal "UMNO" akan mulai karam......

Anak Melaka.

Kerel Bort said...

I guess somebody manage to dig-out the 1999 polling campaign to topple Mahathir's lead government.. and I find it very nostalgic..

did u find my account too? I'm very worried with my account, hope my investment over there wont be affected.

Name :Sir Taek Boon
Post : Duke of Chesire
Passport No. : ABC 123456 (GB)
Bank : Israel's National Bank
Type of Account : Fixed Deposit
2 years
Account No : GB 1515-2222-11 XXX
Amount : US$ 300,000,000.00
Date of opening account : 03/08/07
Date of Maturity : 02/08/09


-Golongan Ke-4, Sayang Agama, Bangsa, Negara.. tapi ke mana nak di halakan 'kesayangan'.


"politics aren't dirty, the people in it just don't know where to take a bath" - anonymous

Syam said...

saya adalah golongan ke empat dan saya sememangnya sudah muak dengan pemimpin yg hanay tahu cakap pasal figure tapi kesan yang dinikmati oleh rakyat seperti saya... TAK ADA langsung.

hidup semakin susah dan sengsara.


-----------------------------------
syam @ http://aeropama.blogspot.com

Unknown said...

Tun,
Terima kasih banyak-banyak. Terasa sangat-sangat dihargai apabila ada yang benar-benar faham dengan apa yang telah dilalui rakyat.

Saya dari kelompok kedua seperti yang Tun telah nyatakan. Benar sungguh, Tun. 'Sengsara' sungguh rasanya bila 'pengorbanan' itu tidak diendahkan langsung! Walaupun masih ahli UMNO, saya nekad tidak akan mengundi untuk BN pada PRU 13 nanti, sekiranya UMNO yang sekarang ini masih terus begini. Apa nak jadi pun, jadilah!! Saya dah tak perduli lagi!!

Ridwan bin Yahaya said...

Tun
apakah tindakan terbaik yang boleh dibuat bagi memperbetulkan keadaan politik sekarang. Pelbagai desakan tidak diendahkan..apa tindakan umat selanjutnya?

maximus_guliano said...

Ish! Heran sungguh kerajaan flip-flop ni.. depa tak faham ka situation skrg ni?

Takkan lah their 'think-tanks', speech writers propaganda etc tak nasihat 'the sleeping beauty' to WAKE UP!!!

Kami faham sangat apa yg Tun cakap tu because we belong to the 4th group..

...and Tun, you are 100% accurate.

Tengoklah nanti ...PRU 13 (No. 13 ni tak 'ong')

Gelombang Rakyat said...

Hahahahahahaha!

Tun Dr Mahathir Mohamad, memang Tun seorang blogger yang hebat.

Sungguh saya tidak sangka, ya, dari aspek pos setiap kali terkini di blog ini.

Saya sudah macam bermukim pulak di sini!

Pos ini, jika ditujukan kepada pemimpin yang sebenarnya, dia sudahpun melakukan apa yang sepatutnya.

Namun tidaklah mengapa, kita berhadapan dengan si Abdullah Ahmad Badawi ini!

Hanya seorang pemimpin yang semacam ini dalam sejarah kepemimpinan UMNO dan negara, sejak merdeka.

Didoakan ke hadrat-Nya, cukuplah ini seorang dan selepas ini akan tiada lagi pemimpin yang bercirikan kepemimpinan seperti Abdullah Ahmad Badawi ini.

Saya tergelak di atas, bukannya apa, Tun Dr Mahathir Mohamad, tetapi, ini sebabnya, seorang pemimpin yang berprinsip, kita boleh jangka tepat apa yang bakal dilakukannya sebagai tindakan seterusnya.

Contohnya:

01. Tun Dr Mahathir Mohamad akan menyertai DAP esok.

02. Satu pakatan politik akan berlangsung di antara Tun Dr Mahathir Mohamad dengan Anwar Ibrahim malam ini.

03. Tun Dr Mahathir Mohamad akan menubuhkan sebuah parti baru lusa.

Tetapi, Abdullah Ahmad Badawi, ini, hahahahaha, cubalah yang berikut ini:

01. Abdullah Ahmad Badawi berjanji akan mengekalkan harga ayam, dan harga ini tidak akan naik sehingga 100%.

02. Abdullah Ahmad Badawi akan meletakkan jawatannya dan menyerahkan jawatan ini kepada Mohd Najib Abdul Razak, kelak.

03. Abdullah Ahmad Badawi merasa simpati dengan penderitaan rakyat yang terhimpit era yang getir penuh dugaan ini dengan kenaikan harga banyak barang keperluan harian di Malaysia, lalu setiap rakyat akan dibantu oleh kerajaan.

Saya bersetuju, bahawa jangka PRU 12 hingga PRU 13, relatif pendek tempohnya.

Meraka yang di dalam UMNO sekarang yang merasakan masih menang, dan masih banyak masa lagi, PRU 13 jauh lagi, lalu masih meneruskan perangai macam dulu macam biasa, budaya UMNO sekarang, maka bakal mengetahui masa depan UMNO di hari penentuan kelak, PRU 13.

Perangai Pemimpin UMNO sekarang Dalam kerajaan?

Sanusi Junid dipecat dari meneruskan tempoh sebagai Presiden Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.

Di Pulau Pinang, dan di Selangor, yakni dua, satu tokoh masing-masing, yang berwibawa dari kalangan Barisan Nasional dilantik ke kedudukan baik untuk sama-sama memajukan negeri.

Perangai Pemimpin UMNO Dalam Kerajaan?

Setelah kita menang, inilah masa dan ketikanya kita ajar semua rakyat.

Kita naikkan harga minyak petrol dan diesel supaya harga barang lain turut naik.

Dan kita tak usah naikkan sposen sposen sposen. Hantam sampai melambung tertinggi, walaupun sampai RM 2.70 sen.

Zaman subsidi sudah berlalu. Kerajaan mahu jimat berbiliyon biliyon.

Hahahahahaha!

Di Selangor, air percuma 20 kubik pertama setiap bulan, bermula 1 Julai 2008. Ini yang dikatakan mustahil dalam manifesto mereka kini sudah menjadi manifestasi yang realiti.

Purata sebenarnya, rakyat khususnya dalam UMNO merasa stabil jika Barisan Nasional memerentah negara.

Itu dulu!

Kini telah berubah. Kelak akan berubah lagi.

Dan rakyat yakin dan percaya UMNO adalah tunjang kepada kepemimpinan Barisan Nasional dan negara.

Itu dulu jugak!

Kini sudah berubah. Kelak akan berubah lagi.

Sebenarnya, seorang sahaja punca masalahnya, yakni si Abdullah Ahmad Badawi.

Ada yang bertanya, tak kanlah Y.A.B Dato Seri Abdullah Haji Ahmad Badawi seorang sahaja yang patut dipersalahkan?

Fikirlah sendiri. Saya sudah nampak...

Kepada yang belum nampak, perhatikan fenomena ini, dan fahami juga perihal orang yang mencium tangan Abdullah Ahmad Badawi ini.

Saya pada mulanya tidak perasan, tetapi jelas nampak di kaca TV, perlantikan beberapa setiausaha kerja.

Nampak kecil sahaja, cium tangan ini, namun kesannya cukup besar!

Aduhai...

Perjuangan kita belum selesai...

Jom!

Unknown said...

TUN YG DIHORMATI,

saya trmasuk golongn both yng ke3 n ke empat n sy percaya Kbykkn golongn ini terutama 4 boleh juga menjd racun n bole jg mnjd penawar kpd kerajaan..
PRU 12 merupakn elctn 1st bg sy..dgn semngtnye sy menunaikn t/jwb sy pd negara trcnta..tp ap sudh jdk...kecewa..kecewa..sgh kecewa...

mm,artikel best utk dibaca bwh ni:

Subject: Perbezaan Mahathir dengan Abdullah

Selepas dua tahun mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad mula mengkririk kerajaan pimpinan Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi dari pelbagai aspek. Kritikan tajam Mahathir mencetuskan pelbagai reaksi.

1. Semasa Jadi TPM

Mahathir
Sudah merancang apa yang akan dilakukannya apabila menjadi Perdana Menteri nanti. Ideanya banyak tetapi tidak dilakukannya semasa menjadi TPM, sebagai menghormati bosnya.

Abdullah
Disebabkan terlalu berhati-hati setelah melihat kegagalan Musa, Ghafar dan Anwar ketika mereka menjadi TPM, Pak Lah menjadi begitu low profile sehingga tidak ada apa-apa idea langsung dan menimbulkan keraguan ramai mengenai keupayaannya mengambilalih pucuk pimpinan nanti.

2. Sejurus Selepas Jadi PM

Mahathir
Terus melaksanakan idea-ideanya yang tersimpan lama itu, seperti menyeragamkan waktu bagi seluruh Malaysia, memperkenalkan kad perakam waktu, Malaysia Incorporated, Dasar Pandang Ke Timur, Kepimpinan Melalui Teladan dan sebagainya.

Abdullah
Disebabkan ketiadaan idea semasa menjadi TPM lagi maka Pak Lah tidak dapat melaksanakan apa-apa lagi, yang ada hanya slogan-slogan retorik seperti Cemerlang, Gemilang, Terbilang yang mencetuskan tafsiran-tafsiran rambang dan umum.

3. Pembangunan Islam

Mahathir
Di awal penerajuannya, Mahathir memperkenalkan 'Penerapan Nilai-Nilai Islam' yang disambut baik tanpa bangkangan dan kontroversi. Dia tidak cuba menampilkan dirinya sebagai seorang Islam waraq atau berpura-pura dengan menjadi Imam atau membaca doa. Baginya dia adalah seorang fundalmentalist. Namun Bank Islam, Universiti Islam Antarabangsa adalah merupakan cetusan ideanya yang kemudiannya diakui Anwar sebagai idea-ideanya sendiri.

Abdullah
Pak Lah tiba-tiba berani memperkenalkan Islam Hadhari' yang amat kontroversi dan itupun datang dari penasihat agamanya. Tidak cukup dengan itu, Pak Lah sering menjadi imam sembahyang berjemaah yang gambarnya dipamerkan di muka depan akhbar-akhbar utama. Potretnya yang sedang mengaminkan doa juga menghiasi dinding-dinding pejabat. (Jangan lupa Anwar juga sering menjadi imam sembahyang apabila baru-baru berpindah kementerian dan menjadi TPM!).
Potretnya yang sedang mengaminkan doa juga menghiasi dinding-dinding pejabat.

4. Menghadapi Aduan

Mahathir
Mahathir biasannya mendengar aduan dari orang-orang politik atau perniagaan yang menemuinya dengan tenang dan tanpa sebarang emosi atau komen. Biasanya juga dia akan minta bukti yang lebih lengkap. Tidak berapa lama lepas itu, pengadu dapat tahu isu atau aduan berkenaan telah diberi perhatian dan tindakan diambil oleh pihak berkenaan.

Abdullah
Pak Lah akan mendengar aduan seseorang dengan penuh teruja dan merangsang si pengadu. Beliau sering memberi komen, "Macam mana boleh jadi macam ni? Mengapa tak bagi tau Pak Lah lebih awal? Ini kita tak boleh biar" dan sebagainya. Si pengadu seronok dan merasai masalah berkenaan telah separuh selesai. Namun bila ia pulang isu tersebut jadi terperap dan tidak ada sebarang tindakan yang diambil Pak Lah. Dia hanya melaku satu political public relations. Itu sahaja.




5. Menghadapi Cadangan Perniagaan

Mahathir
Meneliti cadangan atau proposal perniagaan. Dia akan menggariskan segala fakta-fakta penting dan menandakan mukasurat?mukasurat yang berkaitan.
Dalam masa paling lewatnya seminggu kertas cadangan tersebut akan turun ke Unit Perancang Ekonomi (EPU) di JPM. Sekiranya EPU mengatakan 'Cadangan ini baik, tetapi kerajaan tidak mempunyai wang untuk melaksanakannya' ,
Mahathir mengarahkan EPU untuk 'cari wang'. Dengan itu pegawai-pegawai di EPU akan bergegas membuat perkiraan dan congak bagi mempastikan wang diperolehi dari pelbagai saluran kewangan kerajaan. Mahathir mahu cadangan itu dilaksanakan bagi menjana kegiatan ekonomi seperti yang lazim dilakukannya.

Abdullah
Ramai yang tidak tahu apa Pak Lah buat dengan cadangan-cadangan yang dihantar kepadanya. Kalaupun diturunkannya kepada EPU dan EPU jawab 'Cadangan ini baik, tetapi kerajaan tidak mempunyai wang untuk melaksanakannya' . Pak Lah akan jawab balik, 'Tak ada wang tak payah buat'.
Maka cadangan berkenaan akan mati terus di situ. Pegawai EPU tidak perlu lagi pening kepala untuk usaha mencari wang kerana PM mereka juga tidak mahu pening-pening kepala. Keputusan untuk tidak payah buat ini akan bertuah jika dibuat dalam masa sebulan atau dua bulan. Tetapi apa yang berlaku ialah ia mengambil masa berbulan-bulan malah dalam banyak keadaan kertas cadangan itu entah hilang kemana, bak kata pepatah Inggeris, Gone with the wind.

6. Pengurusan Waktu

Mahathir
Mahathir dikenali sebagai seorang yang dispilin dengan waktu. Beliau selalu tiba di pejabatnya selewat-lewatnya 7.45 pagi setiap hari. Dia tak pernah lewat menghadiri mesyuarat yang dipengerusinya. Kalau dia terlewat 10 minit pun dia akan memohon maaf. Tetamu-tetamu yang buat temujanji dengannya tidak perlu menunggu berjam-jam. Kalau janji lima belas minit, lima belas minitlah masa yang dibenarkan bertemu dengannya. Maka tetamu-tetamu kemudian tidak perlu duduk berlegar-legar di bilik tetamu atau berlepak di bilik setiausaha-setiausa hanya sementara menunggu giliran.

Abdullah
Pak Lah pula terkenal sebagai seorang yang amat tidak tahu mengurus waktunya dan amat berlawanan dengan Tun dalam hal ini. Lewat sejam atau dua jam dalam mempengerusi mesyuarat kabinet dan post kabinet bukan lagi perkara luar biasa, malah menjadi bahan rungutan dan ketawa ahli kabinet dan pegawai-pegawai kerajaan. Bukan juga luar biasa bagi orang-orang yang membuat temu janji dengannya menunggu sampai 5 hingga 6 jam di pejabatnya!
Masalah ini memberi kesan besar kepada pegawai-pegawai kanan yang mahu berjumpa Pak Lah untuk mendapat keputusannya. Disebabkan kadangkala mereka tidak dapat bertemu dengannya maka mereka terpaksa berbaris menunggunya di mesyuarat post kabinet untuk mendapat keputusan dan tandatangan beliau.
Fikirlah apa jenis keputusan yang beliau buat apabila beliau tidak sempat membaca dan meneliti kertas-kertas yang duhulurkan kepadanya secara tergesa-gesa itu.

7. Memenuhi Jemputan Majlis

Mahathir
Apabila menerima sebarang jemputan rasmi atau peribadi, Mahathir akan segera jawab boleh atau tidak boleh hadir. Kalau dia kata boleh, maka dia tetap akan hadir sebagai menunaikan janjinya. Kalau tak boleh, maka awal-awal lagi dimaklumkan pejabatnya bagi menyenangkan penganjur mencari ganti.

Abdullah
Pak Lah sebaliknya, apabila menerima jemputan akan lambat memberi jawapan sehingga menyusahkan pihak penganjur dari segi mencetak buku program, menyusun peraturan protokol dan sebagainya. Dan apabila memaklumkan tidak boleh hadir di saat-saat akhir, penganjur majlis macam nak gila kena cari penggantinya.
Dalam pada itu bukan sekali dua Pak Lah janji untuk hadir, tiba-tiba di saat-saat akhir tidak boleh dan meminta wakil dari kalangan menteri-menterinya hadir. Bayangkan persiapan yang telah dirancang berbulan-bulan bagi meraikan seorang Perdana Menteri. Harapan penganjur berkecai kerana hampa dengan seorang 'alim' yang memandang ringan dengan janji-janjinya.

8. Membuat Keputusan

Mahathir
Mahathir seperti yang diketahui ramai tegas dalam keputusannya. Sebagai seorang manusia keputusannya mungkin silap, tetapi dia terus juga buat, kerana baginya lebih baik buat keputusan yang silap dari silap kerana tak buat apa-apa keputusan. Namun sebagai seorang doktor, sebelum sebarang keputusan dibuat, beliau akan pastikan segala maklumat atau bukti telah diperolehinya agar keputusan tersebut menjadi sebaik mungkin

Abdullah
Pak Lah nampaknya tidak begitu berani buat keputusan kerana takut silap dan takut tidak popular. Apa-apa keputusan yang mahu dibuatnya dia lebih cenderung untuk mengambil hati pihak-pihak tertentu. Takut buat keputusan dan mengubah-ubah keputusan merupakan satu kelaziman Pak Lah yang diketahui seluruh negara. Contoh klasik ialah keputusan membatalkan projek Jambatan Bengkok. Mula-mula setuju. Malah selepas beberapa jam mengatakan kepada Syarikat Gerbang Perdana, projek ini Pak Lah gerenti akan laksanakan, tiba-tiba diumumkan batal!

9. Menghadapi Wawancara Media

Mahathir
Apabila Mahathir, semasa menjadi PM, diwawancara beliau merupakan favourite penonton. Isi wawancaranya bernas dan penuh maklumat. Seperti kata Inggeris he says what he means and he means what he says. Noktah.

Abdullah
Pak Lah pula bila diwawancara sering menampakkan beliau tidak cukup maklumat dan terpaksa berdolak dalik. Dalam kes ECM Libra mengambilalih Avenue Capital Resource, beliau pernah menjawab Saya tidak tahu, saya tak terlibat. Dalam kes Scomi pula yang melibatkan anaknya, beliau dengan mudah mengatakan Scomi tidak mendapat sebarang projek di dalam negara. Sedangkan ramai yang tahu jenis-jenis projek dalam negara yang diperolehi Scomi. Wawancara terakhir beliau dengan Dato Annuar Zaini boleh dikatakan menimbul lebih banyak persoalan dari jawapan.

10. Campurtangan ahli keluarga dalam pentadbiran dan politik

Mahathir
Walaupun pernah dikatakan Toh Puan Dr Siti Hasmah mempengaruhi keputusan-keputusan Mahathir, hal ini tidak ketara dan kalau ada pun dalam urusan-urusan kecil sahaja. Manakala anak menantunya boleh dikatakan tidak langsung ambil tahu mengenai hal-hal pentadbiran negara. Pernah diceritakan apabila anak-anak beliau mahu dicalonkan bertanding mana-mana jawatan parti, tidak kira rendah atau tinggi, Mahathir akan menghalangkannya. Dia tidak mahu mereka terlibat semasa dia memegang jawatan Presiden parti.

Abdullah
Campurtangan ahli keluarga Pak Lah amat jelas. Anak menantunya turut serta dalam urusan Pak Lah membuat keputusan. Walaupun letih Pak Lah menafikannya tidak sesiapa yang percaya kerana apa yang dikatakannya lain dari apa yang dialami mereka yang berkenaan. Penyingkiran Tan Sri Isa Samad dari jawatan parti dan kerajaan, jelas dikatakan hasil manipulasi Khairy.

Penutup

Kesemua di atas adalah sebahagian kecil perbandingan yang diketahui penulis mengenai Mahathir dan Pak Lah dari segi pentadbiran dan kepimpinan mereka berdua. Manakala markah diberi mengikut penilaian bebas oleh sekumpulan pemerhati.

Mahathir menunggu lebih dua tahun selepas persaraannya untuk meluahkan perasaan ketidakpuasan hatinya kerana beliau merasai dirinya telah dikhianati, amanatnya tidak diambil hirau oleh penggantinya.

Beliau menunggu dua tahun kerana beliau mahu mengutip sebanyak mungkin bukti. Mahathir tidak akan bercakap kosong. Dari dahulu lagi beliau arah orang cari bukti yang lengkap atas aduan yang mereka buat. Takkanlah beliau sendiri mengkritik kosong tanpa sebarang bukti sekarang ini.

Perbandingan ini bukan bertujuan mahu mencadang diletakkan semula Mahathir ke tempat yang telah diserahkan kepada penggantinya itu. Hanya pandai-pandailah kita menilai kepimpinan yang ada sekarang ini dan tanyalah diri mampukah kepimpinan ini membawa negara ini ke arah kecemerlangan.

p/s : so fikir-fikirknlah..
sape2 yg ade frndster tu boleh add mahathirlisme n join Dr.Mahathir's Community

Unknown said...

Manusia mati tinggal nama
Binatang mati tinggal bangkai

Wahai pemimpin2ku sekarang,
Renungilah nasihat Tun.
Demi orang Melayu dahulu,
Sekarang dan yang akan datang,
Lakukanlah apa yang wajar.

Unknown said...

Agreed with Nadzri..

Tun, could you write on the Gold Dinar? Really want to explore your idea in detailed.

Thanks!

Danial Iskandar said...

Tun,

Tolong la tubuhkan parti baru. Berjuta2 rakyat kt luar sana tgh tunggu untuk berdaftar dengan parti baru Tun.

Harapkan 'orang2 yg tak faham bahasa' berundur tak tahu bila. Entah2 sampai UMNO "rest in peace".

Pleaseeeee...Tun. We need a new party under your leadership.

TQ

A&S Erat Enterprise said...

"pantun minyak"



Ari nie tah hari berapa Pak Lah jadi PM kami
Memang dari dulu kami sokong sampai lani
Tapi hari nie, buka mata, senak perut anak bini
Tengok Pak Lah habag minyak naik lagi

Memang kami tak tau pasai ekonomi
Yang tau semua Pak Lah ngan kroni
Tapi sampai bila nak jadi lagu nie
Dapat gaji habis tak berbaki

Pak Lah habag tak boleh buat apa
Nie semua ekonomi dunia
Kalau tak naik nanti dunia kata apa
Habis tu yang rakyat dok menderita, tak pa ka

Dulu Pak Lah kata nak jaga rakyat
Kunun Pak lah nak kerja sama sama dengan rakyat
Nie dok nampak macam nak telan kederat
Dok nampak kami yang nak melarat

Pak Lah kata masalah rakyat nak ambik berat
Kunun tak mau tengok rakyat hidup melarat
Tapi kalau macam nie punya sarat
Darah rakyat pun boleh sejat

Kerajaan ada kata rakyat manja subsidi
Kunun asyik kerajaan saja dok bagi
Sapa kata kami rakyat tak pernah bagi
Tu...yang lima tahun sekali tu....sapa bagi??

Tiap kali naik harga, dok banding sini sana
Hampa tengok, kat Thailand lagi mahai dari kita
Apa jenis depa punya kira
Awat tak ikut pulak Brunai punya harga

Brunai tak leh kira
depa punya minyak berlambak tak terkira
Awat, minyak Malaysia tak dak harga ka?
kalau tidak, tak kan jual minyak kita beli minyak depa

Ada Petronas pun tak leh buat apa
Ada duit sikit, dah nak mengada
Pi buat segala menara pagoda kembaq dua
Nak tunjuk, kami la kaya

Petronas kata kami tak tau apa
Kerajaan yang buat kira bicara
Kami ikut apa depa kata
Royalti jadi ehsan pun kami tak leh kata apa

Kunun dok habag petronas hak rakyat semua
Pakailah minyak petronas, nanti untung dapat kat kita
Nie, nak tanya la....tiap tahun untung beribu juta
Rakyat dapat apa ????? kudis buta....

Hari nie petrol naik, tahan la lagi
Tengok pulak apa cerita esok pagi
Habis ikan, ayam, cabai sampai ke cili
depa pun sama tumbas naik sekali

Nanti ada la menteri tolong bercakap
Sapa naik harga dia nak pi tangkap
Sampai bila la dia nie nak ubah sikap
Ingat yang dok meniaga kat market tu heran kot dia punya cakap

Pak Lah mau renung nasib kami
Kais hari nie makan untuk kemarin pagi
Anak kecik pun dok ada lagi
Boleh hidup ka kami lagu nie

Dah tak larat nak tanggung cukai
Sini cukai, sana cukai
Dari tanah sampai ke pintu punya ada cukai
Dah sampai masa kot Pak Lah kena guna akai

Jangan dok ingat rakyat macam Pak Lah
Gaji berpuluh ribu hidup tak susah
Ada anak pulak bisnes sebelah sebelah
Dapat tender pun tak payah susah susah

Kami rakyat bukan macam tu
Malah la nie pun dah ada rebus siput babi dgan batu
Sedih sungguh ohhhh negara ku
Biar tak merdeka terus pun tak la kalau lagu tu

Dah sampai masa Pak Lah ingat
Selesai masalah rakyat cepat cepat
Nanti kot rakyat naik meluat
satu undi pun Pak Lah tak dapat

Cukup la sampai di sini
Tobat dah...aku tak mengundi BN kali nie
Parti Barang Naik pulak kot jadi depa lani
Kot ada sapa nak Barang Naik lagi undi la depa lagi...

Unknown said...

Tun.

Saya dengan ini tanpa rasa malu atau segan tetapi bangga menyatakan bahawa saya adalah tergolong dalam kumpulan keempat. Saya dah bosan,jemu dan jelak dengan segala apa yang diperkatakan dan dirancang oleh pemimpin negara yang ada sekarang. Satu hari akan tergolek jua ke dalam lubang kehinaan yang mereka sendiri sediakan.

dark z4h4r said...

Tun yang dikasihi...

Ini saya sampaikan khas untuk...

pak lah (lalok)...
PM kesayangan ku

saye ingin mengucapkan terime kasih kepade pak lah(lalok) kerane menaikkan rege minyak..
selepas ini apebile rege minyak naik.. rege barang yg lain akan naik..
saya akan merubah tabiat saye dari makan ikan kembung yg dah merah mate dan pecah perut kepade ikan kering sahaje..

saye sanggup berkorban untuk UMNO dan bn..

anak saye yg seramai 5 org itu boleh bekerje selepas waktu sekolah untuk membantu keluarga dan meneruskan tradisi menyokong UMNO dan bn

saye akan merubah bilik bilik yg ade di rumah saye untuk dijadikan tempat menternak ikan dan menanam sayur secare hidroponik
saye terpakse tanam dalam bilik kerne saya dok kat umah flat..

rebet yg diberikan kepade saye memang melebih dari keperluan saye..
apebile saye congak.. saye hanya menggunakan 20 sen aje duit minyak moto sehari.. ade untung 21 sen
saye tak pakai pon kete... sebab bile minyak naik.. saye kene jual datsun kotak mancis saya.. dapat gak duit..

anak anak saye, saye akan suroh eksesais setiap hari dengan berjalan kaki atau naik beskal ke sekolah.. sejauh 5 km
walaupon saye berpendapatan rm 1000.. ia terlebih cukup untuk keluarga saye...

buat permulaan untuk merubah kehidupan saye..
saye tidak akan menggunakan gule... tak akan menggunakan tepung untuk buat jempot-jempot
akan menggantikan beras ngan ubi... setiap hari saye dan keluarge akan berpuase (kecuali pade hari hari yg dilarang ajerk)
saye akan buat minyak masak sendiri
itu antare care saye merubah hidup..
ade banyak lagi care
semuenye kerne UMNO dan bn...

dan saye ingin meminte pak lah (lalok) supaya menaikkan lagi rege minyak yg ade..
bukan tu ajerk.. diminte menaikkan lagi rege tol kerne org sebelah rumah saye nih org pembangkang dia selalu ikut highway, bior padan ngan muke dia.
mungkin pak lah (lalok) boleh melawat saye dan bersedekah kepade saya sehelai kain pelikat dekat-dekat pilihanraye nanti..
insyaallah kain pelikat itu saye akan framekan dan gantung dirumah.. tapi jangan lupe.. pak lah (lalok) tandatangan yerk..!

jgn lupe pak lah (lalok).. naikkan lagi rege minyak..
jgn turun kan gaji menteri menteri dan tuan penasihat 25%..
saye tetap akan menyokong pak lah (lalok)...

akhir kate bior pak lah (lalok) senang, janji kami susah.. hidup UMNO, hidup bn..

sekian terime kasih..

ps/ sampaikan salam saye pade KJ dan patrik badawi.. dan tak lupe gak tuan punya syarikat scomi

pecah kace, pecah gelas,
sudah bace, harap balas.

Waris said...

Assalamualaikum Tun yang saya kasihi,

Zaman pentadbiran Tun adalah yang sangat saya banggakan. Bangga kerana Tun adalah Melayu pertama yang berani menongkah arus demi menjamin kegemilangan Melayu. Kehebatan Tun terserlah semasa menyelesaikan krisis ekonomi yang didalangi oleh soros.

Hebat, kerana itulah kali pertama sebuah dunia kecil melahirkan satu formula sendiri dalam meyelesaikan isu tersebut. Hebat juga kerana berani bersuara di pentas dunia mengenai isu masyarakat global.

Tapi zaman kehebatan Malaysia di mata dunia terkubur bersama bersaranya Tun dari jawatan Perdana Menteri. Walaupun Tun masih disanjung didunia luar, tapi Malaysia dibawah pimpinan baru memandang sepi kepada kehebatan Tun dengan mengabaikan semua nasihat, pandangan, teguran dari Tun. Bahananya 5 negeri dikuasi pembangkang.

Kabinet sekarang juga, umpama kaduk naik junjung. Hebat bersuara yang seperti sang kaduk tapi prestasi mereka entah dimana. Malaysia umpama hilang arah tuju. Matlamat Malaysia kabur. Ini semua amat menyedihkan.

Untuk pengetahuan Tun, saya sayang UMNO tapi melihat UMNO sekarang sudah tidak mementingkan perjuang Melayu lagi. Mereka dilihat seperti memperjuangkan agenda dan kepentingan diri sendiri.

Kabinet sekarang juga dilihat tidak cekap dalam menangani isu semasa seperti kenaikan harga barangan seperti beras dan bahan bakar. Saya pasti kalau di zaman Tun, sudah tentu Tun akan menyelesaikan isu ini dengan berhemah tanpa membebankan kehidupan rakyat jelata.

Kabinet sekarang, menyelesaikan isu ini dengan melekakan rakyat dengan pembayaran gaji 2 kali sebulan. Yang mana penyelesaian ini tidak sedikit pun mengurangkan beban kewangan rakyat. Syahrir pula bercakap seolah-olah kabinet sekarang hebat dalam menyelesaikan isu ini. Tetapi hakikatnya beban kepada rakyat tetap juga berlaku.

Kadang-kadang tu, terasa marah juga pada Tun yang saya kasihi kenapa memilih Pak Lah sebagai PM yang mana hakikat kepimpinannya adalah seperti sekarang.

Alangkah bagusnya kalau Tun dapat kembali memimpin Malaysia.

marakarma said...

DEAR DR M
MAY ALLAH BESS US ALL
THE TRUTH WILL PREVAIL
DOA IS UPMOST ESSENTIAL

dexs2 said...

Assalamualaikum TDM,

Saya dengan hormatnya merujuk kepada etikal TDM, ulasan PRU12,saya termasuk golongan no. 2 yang TDM maksudkan. terima kasih kerana memahami perasaan kami, bagi saya tidak sama sekali mengundi parti pembangkang... UMNO tetap dihati, tapi sekarang teramat menyakitkan hati.

Tradisi mengampu pemimpin adalah tradisi dari dulu lagi, di zaman TDM pun kita telah melihat perkara-perkara seperti ini, lihat saja macamana Pak Lah ampu TDM...sehinggakan sanggup bagi lombong emas kepadanya tampa bersusah payah. lihat sekarang apa dah jadi.... kita yang kat bawah ni yang susah. saya sempat merasai kegemilangan dizaman TDM, saya bangga dengan TDM, wawasan, kekuatan, jati diri dizaman TDM tiada siapa boleh mempertikaikan.

Sekarang kebanyakan orang melayu berapa diarah yang amat sukar, nak sokong UMNO.. terlalu banyak temberang... nak sokong parti lain, tiada perjuangan untuk Melayu. Kita telah jauh menyimpang dari perjuangan asal UMNO. kita MESTI balik kepanggal jalan, semoga ada sinar dihujung terowong, kita rujuk balik pada kitab ALLAH, dimana salah kita semua... Semoga ALLAH menunjukkan kita jalan pulang.

PERJUANGAN TIDAK AKAN SELESAI, SELAGI SIFAT ORANG KITA (MELAYU) TIDAK CUKUP ISLAM.

Unknown said...

UMNO dah tak jadi tak ketahuan.

pAk yop said...

Salam Tun,

Saya adalah golongan ke-5 yg berdiri teguh di belakang Tun.



p/s: to nncckkll,

You are so naive.
There's no such thing as Israeli National Bank.
Who on earth keeps money in banks with such rounded up figure ?

Unknown said...

Saya merayu semua ahli-ahli MT UMNO sekarang segera bertindak iaitu berpakat untuk peralihan kuasa Presiden UMNO dengan segera demi bangsa dan negara.Pak Lah ni sekarang buat apa aje to stay in power sebab dia memang jenis degil....tapi mungkin dia pun terpikir pelik juga perangai ahli2 MT aku ni.Mereka perlu cepat kerana kehilangkepercayaan RAKYAT itu akan slowly menular kepada mereka semua.Dan apabila nasi menjadi bubur, orang melayu kena start balik dari square one which is just really wasting our time....just because of current incompetent leader yang degil.

me and u said...

Betul tu Tun...eye opening

Unknown said...

Dear Tun Dr.Mahathir,

Memang bena keadaan sekarang,Abdullah Badawi banyak melakukan kesalahan politik dengan membiarkan orang Melayu musnah dan hancur kerana kepentingan diri sendiri,isu Khairy Jamaludin membeli saham ,Isu Scomi berkembang selepas era Tun,byk lagi isu yg membuatkan Melayu terus hancur di tangan Pak Lah.Anwar Ibrahim yang bertopengkan pemimpin Islam ketika era Tun ,sudah menjadi pemimpin Sekular demi menarik perhatian Hindraf,Parti DAP dan bersekongkol dengan wolfowitz.
Tun Dr Mahathir tahu bagaimana ingin meluahkan Hati orang Melayu ketika ini tetapi UMNO sekarang ialah Parti yang yang menuju kehncuran kerana gagal mentadbir Negara Malaysia yang berbilang Kaum ini.
Abdullah Badawi tahu Sabah dan Sarawak telah memberi kemenangan yang mutlak kepada Barisan Nasional sebab itu Abdullah Badawi suntik RM 1 Billion kepada Sarawak.Anwar ibrahim terus gula-gulakan Wakil Rakyat Sabah dan Sarawak sebab Anwar Ibrahim faham kehendak Rakyat Sabah dan Sarawak sebenarnya dari Abdullah Badawi yang 'pekak badak' tentang kepincangan sekarang.
Nampaknya,Nasarudin Ayub dari PAS gagal memberi tahu Menteri di RTM1 tempoh hari yang lalu tentang penderitaan Rakyat sebaliknya lebih kepada CARIGALI petronas.
Saya berharap Tun Dr Mahathir terus berjuang kerana Rakyat Malaysia sedang melihat isi hati mu dan menghukum kerajaan di atas kertas undi.

Datukpanglimahitam@gmail.com

Cucu Tok Mat Alor Sena said...

A most shocking revelation by nncckkll. Will TDM quickly comment about this because it can greatly affect your credibility which is riding on a high crest. As for your write up on the group 1,2,3 and 4, I think the majority of Malaysians are matured enough to analyse and decide what is best, not only for us now but also for our future generation. UMNO is still very much relevant to safeguard Malay rights and whatever else that is enshrined in the Constitution, and for as long as the racially chauvinistic DAP,extremistic PAS and cacar marba PKR keep on enticing the rakyat with their empty promises UMNO will continue to be very relevant for the future well being of all malaysians. There is nothing whatsoever wrong with UMNO, the only wrong is with the present federal government's top leadership. It is the weakest BN government in the history of Malaysia. The old man is so uninspiring and uncharismatic as a leader that I once threw an old newspaper when his face appeared on TV. Leaders must be inpiring, strong willed, charismatic and able to understand the current sentiments of the masses. What we have now are a bunch of stupid idiots who are running this country. I hope by PRU 13 a great malaysian leader will emerge and I hope and pray to Allah that he is an UMNO member. PKR, PAS nad DAP can all go to hell because all of you seemed so unbelievably nice to each other after last election but in actual fact you are just a bunch of hiprocrites and opportunists.

menyegar said...

Dear Tun.perjuangan kita masih belom selesai.yg pertama kita perlu selesaikan umno kerana umno bukan lagi sebuah parti yg relevan untuk bangsa melayu.kedua, kita perlu menolak pemimpin pemimpin yg hanya berkepentingan utk poket sendiri dari kebajikan rakyat.Umno perlukan reformasi.kick all of them out and let the new leader to lead the party

Gunung Semanggol said...

Dear TDM

Rata-rata orang melayu hilang kepercayaan terhadap kepimpinan yg ada. Pilihan raya umum ke 13 UMNO tetap megalami kekalahan yg paling teruk dan mungkin BN tak dapat memerintah negara. Ini akan terjadi selagi kepimpinan yg ada sekarang tidak membuat peralihan kuasa dengan seberapa segera. Sekian TDM, selamat berjuang.

Anonymous said...

Askum..Tun,
Saya dulu pernah membenci Tun kerana duduk ditampuk pemerintahan Malaysia terlalu lama,kerana kita ada banyak rakyat boleh jadi pemimpin.Tapi kini saya menyedari bahawa tak semua pemimpin layak digelar pemimpin..kerana kalau mendapat pemimpin yang salah..ni lah akibatnya,
Terima kasih Tun kerana masih berada di "Frontline"rakyat Malaysia walaupun hakikatnya Tun boleh duduk diam dan beramal.Tanpa Tun di frontline kami ni,.rasanya tungganglangang lah rakyat Malaysia tanpa tempat mengadu.Disini saya berjanji pada Tun.bahawa saya akan mempertahankan maruah negara,bangsa,agama dan Tun sendiri dari agenda agenda baru yang cuba ditimbulkan untuk menjatuhkan maruah Tun sebagai negarawan yang telah memimpin negara Malaysia kearah kemajuan lebih 20 tahun

PJ said...

IT's rather strange that Tun M continues to talk about and comment on UMNO although he is no longer a member. This incessant remarks clearly show his ingrained hatred for people who are at the helm of affairs there. When is allthis going to stop? Tun M seems to take savage pleasure in critizing people for criticizing sake! Alas! what a sad thing!
Abi

Isharuddin Ibrahim said...

i was never a fan of you Tun but i respect you for the great decisions that you have made.. totally defy the odds..

saya rasa masa Tun jadi PM ramai gak yg cium tangan Tun tapi i realise satu menda yang itu Tun cepat je tarik salam kalu org tu nak cium.. x mcm PM skarang.. lama sungguh dihulurkan tangan soh cium..

UMNO? entah la.. hard to say.. yg penting need someone (mukriz???)bring back the glory & respect like the yester years..

nway i think the readers of this blog need to realise that Tun will never be the PM again.. let others other up coming leaders lead the way & Tun being their adviser.. tapi sampai bila kan? as long as DSAI or KJ not PM im happy enought..

Kasih Ayah said...

Nenda Tun,

I wish you have more time to write. Your articles are very much addictive. I keep pressing the 'Refresh' button almost hourly.

I am sure you have an ocean to write. Time might be just your only limitation. Keep on writing Nenda, the nation needs you...

Unknown said...

Yg berbahgia Tun,

Excellent analysis!

Saya termasuk dalam kategori 3 dan sekarang ni berkira-kira untuk tidak mengundi pada PRU13 sebab telinga saya dah tak tahan mendengar DSAAB yg asyik mengatakan yg beliau masih lagi mendapat sokongan dan mandat rakyat untuk memerintah (beliau lupa org seperti saya cuma masih mahu memberi beliau peluang kedua pada PRU12). Saya yakin DUN tempat saya akan jatuh ke tangan pembangkang pada PRU13 jika saya dan yg lain2 seperti saya tidak mengundi kerana BN cuma menang kurang dari 20 undi.

Maaf Tun, nak komen tentang blogger berikut:
To nncckkll: Saya percaya anda ni mungkin tak bersekolah kot, ataupun, pergi sekolah/universiti, tapi tak belajar apa-apa (macam Pak Lah & Co jugalah). Tolonglah jangan post lagi informasi tentang akaun-akaun yg didakwa milik Yg Berbahgia Tun Mahathir & keluarga & kroni – org dah muak. Cuma org-org yg dungu dan yg tak tamat mengaji/sekolah saja yg akan percaya dengan informasi sampah tersebut – dah ”outdated” dah..Nasihat saya, carilah idea yg baru dan yg masuk akal utk diketengahkan. Jangan malukan diri anda sendiri kerana ramai ”bloggers” kat sini org-org terpelajar...yg memang ada ilmu. Tolonglah jangan merapu..cukuplah kita dah ada PM yg asyik merapu dan menipu.

As always, may Allah bless Tun & family. Kami sayangkan Tun. Terima kasih Tun!

marakarma said...

DR M DAN KAWAN KAWAN

UMNO DAH KALAH 6 NEGERI
ADAKAH UMNO RELEVEN LAGI?
KITA DAH DENGAR CAKAP PERDANA MENTERI
SUDAH TIBA MASANYA DENGAR PANDANGAN AKAR UMBI
DI JEMPUT HADIR 15 JUN AHAD INI
JAM 10 PAGI
DENGAR ULASAN TENGKU RAZALEIGH PASAL EKONOMI
DI K KLUB HULU KELANG TAMAN MELAWATI

KITA SOKONG DR M DAN KU LI
TENDANG KELUAR DOLAH BADAWI

detmahadet said...

A number of crooks keeps circulating this email and even post it on chedet.com. This is an act of a desperate group who tried to tarnish Tun's image from the eye of the public. They thought we can be easily influenced with the data, but they'd forgotten that the new generation of Malaysia is smart enough to filter which information are true and which are not. Please go to any search engine and try to find whether 'The Israeli National Bank' and 'American Express Bank' are really existed or not? You will find the answer there. Pity to the original writer. A sick person who deserved capital punishment when the time comes.

Sembah dan Salam pada Ayahanda dan Keluarga

SNS said...

Dear Tun,

By reading your blog - i can tell that u r in a sound mind in a sound body - Alhamdulillah to that. i pray to Allah that we be guided in all our actions and He has guided u on the right path -Insyallah. Tun, please do take good care of your health - though times may seem stressful for you now.

HAPPY FATHERS DAYS!

Warmest Regards, SNS

Din Investor said...

TUN can you please comment on the de fac to Pakatan Rakyat leader plan that come September they are going to topple federal government by attracting 30 or so MP's to join them. If this were to happen, I think that BN will take a long time before it could make a come back as people are being pressed hardly from rising cost of living.
The lay man are of opinion that BN which is controlled by UMNO is not doing much to cap inflation and are letting the price to rise for their own benefit. IF the change in leadership is not implemented NOW, BN would be at the edge of falling from the Malaysian politics.

En.ForexYeah said...

sedihnye dapat pemimpin mcm ni...
minyak naik..sure semua naik..

patut la pembangkang ck BN=barang naik..

http://eruwann.blogspot.com
ade renungan untuk pak lah...kalu die pun bace la..

CKGord said...

Perenggan ke-15.

Anda rasa parti pembangkang diperalatkan oleh kaum kaum tertentu?

Anda masih dalam isu perkauman.

MAKA ANDA ADA SIFAT PERKAUMAN.

Samuel Goh Kim Eng said...

What does the future hold, I wonder?
When there are still many urgent matters for me to ponder
Some being 'sensitive' issues that aren't so tender
Is there still any role left for me to render?

(C) Samuel Goh Kim Eng - 120608
http://MotivationInMotion.blogspot.com
Thur. 12th June 2008.

Hong said...

Salam sejahtera TUN dan kawan kawan

Saya orang Cina yang dilahirkan di Malaysia. Cinta saya terhadap negara ini tidak boleh dipersoalkan. Saya datang dari kumpulan (4) dan ramai kawan saya juga sama. Kami semuanya telah mengundi barisan pembangkang dan saya ingin memberitahu sebab saya.

Ayah saya selalu berkata " This country is founded by the Malays, they are the Tuan . We are not in a position to negotiate or fight for equality as they gave us this place to stay. For we , the Chinese, do not care who will become the Prime Minister as long as we can cari makan dan hidup harmony.Leave that to the Malays"

Saya amat bersetuju dengan ajaran ayah saya. Saya rasa kawan kawan saya juga sependapat saya. Zaman Tun memerintah.biarpun banyak racial issue yang dibangkitkan, saya tidak sedikit pun mempedulikannya, kerana kami orang Cina semuanya dapat cari makan, hidup senang. Tapi zaman Pak Lah, susah cari makan!

Barisan nasional, untuk menang balik undi orang Cina senang saje, you tahu apa nak buat. Ingat, kami bukannya mahu merampas negara ini, atau merebut kuasa dengan orang Melayu,kami cuma mahu cari makan.

ijai said...

Saya amat bersetuju dgn pendapat Tun memang terdapat 4 kumpulan tersebut...sudah bosan dgn pemimpin UMNO!

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 599   Newer› Newest»