Tuesday, June 10, 2008

SANUSI JUNID

1. Saya berasa amat sedih dengan tindakan untuk menamatkan khidmat Tan Sri Dato Seri Sanusi bin Junid dari menjadi Presiden Universiti Islam Antarabangsa.

2. Mungkin dia telah melakukan kesalahan yang besar yang tindakan ini perlu diambil. Tetapi secara kebetulan tindakan terhadap Presiden UIA ini diambil sejurus selepas dia keluar daripada UMNO. Apakah perbuatan beliau ini yang menyebabkan dianya disingkir?

3. Secara kebetulan juga sehari selepas dia berkempen untuk anak saya di Jerlun pejabat syarikat UIA Holdings Sdn Bhd milik UIA telah digeledah oleh Badan Pencegah Rasuah. Tidak ada apa-apa kesalahan dikesan yang dilakukan oleh Syarikat atau Tan Sri Sanusi.

4. Dua tindakan oleh Kerajaan ini menimbul tandatanya berkenaan dengan dasar yang diamalkan oleh Kerajaan / Barisan Nasional pimpinan Dato Abdullah Badawi.

5. Saya juga dengar cadangan supaya Dato Mokhzani yang telah keluar UMNO dipecat daripada menjadi Pengerusi Sepang International Circuit (SIC).

6. Ternampak seolah-olah Kerajaan Dato Seri Abdullah Badawi anggap bahawa jawatan-jawatan dalam Kerajaan dimiliki oleh partinya dan boleh diguna sebagai hadiah kepada yang menyokongnya dan menarik balik atau tidak diberi jika tidak patuh kepadanya.

7. Apakah hanya ahli UMNO sahaja yang boleh pegang jawatan dalam Kerajaan dan agensi Kerajaan? Saya faham ada orang bukan Melayu yang sudah tentu bukan ahli UMNO yang memegang jawatan dalam badan-badan Kerajaan. Jika kerana keluar daripada UMNO jawatan dalam Kerajaan akan dilucut, sepatutnya semua yang bukan ahli UMNO yang dilantik kedalam badan-badan Kerajaan patutlah dilucut juga.

8. Pemimpin Kerajaan nampak amat suka mendera siapa sahaja yang tidak kowtow kepada pihak tertentu. Ura-ura untuk mendera orang yang sabotaj Barisan Nasional dalam Pilihanraya Umum ke-12 nampaknya tidak jadi. Apakah kerana takut didera mereka akan kembali menyokong? Saya fikir tidak. Sebaliknya lebih ramai yang akan menolak kepimpinan yang suka hukum orang kerana kegagalan sendiri.

9. Saya harap sebab-sebab Tan Sri Sanusi hendak disingkirkan di jelas kepada rakyat. Jangan salahguna kuasa untuk kepentingan diri.

10. Kempimpinan Kerajaan Pusat Barisan Nasional harus ingat Barisan Nasional bukan lagi menguasai seluruh negara. Negeri-negeri dan Wilayah yang terkaya di Malaysia sekarang dikuasai oleh parti lawan. Mereka tidak bertindak melantik hanya ahli-ahli parti mereka sahaja dalam badan-badan Kerajaan. Sebaliknya mereka sanggup melantik tokoh dari parti-parti Barisan Nasional untuk mengisi jawatan badan-badan yang terletak dibawah Kerajaan-Kerajaan mereka.

11. Sikap mereka ini tentu akan menyebabkan lebih ramai ahli dan penyokong Barisan Nasional berpindah kepada parti mereka atau menyokong mereka.

12. Sikap suka balas dendam kepimpinan Barisan Nasional akan menghakis lagi sokongan kepadanya.

13. Fikirkan baik-baik wahai orang yang berkuasa. Tiap seorang tokoh mempunyai penyokong sedikit sebanyak. Mereka tentu berasa tersinggung dan akan bersimpati dengan mangsa kerajaan dan tidak menyokong Barisan Nasional lagi.

14. Fikirkanlah secara mendalam. Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak ada gunanya.

423 comments:

1 – 200 of 423   Newer›   Newest»
Unknown said...

hahahha..i'm the first??

ManBM said...

Lambat sikit.

gitu-gitu aje said...

Tun M,

Saya sangat kagum dengan kepimpinan Tun M. Celik2 mata sahaja saya kenal Tun M, dan sebhagian menteri-menteri Tun M.
Namun di sini saya ingin menasihatkan Tun M, sebagai saudara sesama Islam. Saya memohon Tun M supaya berehat lah dari politik. Tun M sudah lanjut usia, dan ajal boleh datang bila-bila masa sahaja. Berehatlah, biarlah generasi muda mengemudi negara. Saya nasihatkan Tun M supaya banyakkan Ibadat, lebihkan amal jariah. Kalau tidak pun, tinggal di Mekah sehingga hujung usia. Alangkah bagusnya jika Tun M menuju ke alam ukhrawi dengan cukup bekalan. Tidak lah saya ingin mengatakan yang Tun M tidak banyak membuat amal ibadat, sedangkan ibadat itu persoalan peribadi. Tetapi alangkan Nabi Muhammad junjungan kita tekun beribadat meskipun dia dijamin ke syurga..

Salam hormat,

Farah

Mr Zam, Emzeti IT said...

Saya ada juga terbaca (baru terbaca) dlm akhbar berkenaan hal Sanusi Junid 3-4 hari lepas.
Tak sangka sampai begitu jadinya..

MagnusCaleb said...

"I began revolution with 82 men. If I had do it again, I'd do it with 10 or 15 and absolute faith. It does not matter how small you are if you have faith and plan of action"

-fidel castro-

good onya tun :)

Unknown said...

Salam, kowtow jgn tak kowtow... Nampaknya mereka tak berani nak ambil tindakan pada ayahanda... Walaupun dah keluar UMNO...

Memang teruk UMNO sekarang...

Celsior said...

another hidden language ...

NGINAP SRENGENGE @ SRENGENGE said...

Biar dia pecat , sebelum Allah memecat orang yang patut dipecat.
Everybody has to confess infront of Allah.....tak payah nak keras kepala...the day will come.

THE TRUTH WILL REMAIN THE TRUTH.
WHAT IS FALSEHOOD REMAIN AS A SHIT.

Unknown said...

Salam Tun...

I am very sure Pak Lah and his chronies/gang are aware and reading your writings. I hope he is not using SB or police force to investigate people who are responding to your writings...Anyway I sincerely hope Pak Lah will step down as PM as soon as possible before he continues damaging this country on.

Fusion said...

Salam Tun,

Saya kagum dengan Tun sebab apa ... Tun tak pernah lompat Parti dulu kena buang UMNO, Tun duduk memerhati dari luar parti. Kini Tun sekali lagi duduk diluar tapi Tun tidak pernah menubuh Parti baru dan lompat Parti. Bukan mcm yang sorang tu, bila tak berkuasa je buat Parti baru, musuh yang dia dok ludah dulu ni lah dok jilat2 balik. Pak Lah mesti di tumbangkan UMNO kena flush dari dalam untuk bersihkan Najis anak beranak ni.

stylo-kiddo said...

hahaha..i'm the second !!!

Apakah rasional di sebalik pemecatan Datuk Sanusi Junid ? Adakah disebabkan oleh politik atau masalah disiplin atau dia tak boleh buat kerja ???

Kerajaan kena ingat, dalam keadaan sekarang, pemerintah dan pembangkang harus bekerja sama untuk membantu rakyat yang tertekan dengan kenaikan harga minyak dan ekonomi yang gawat.

Kita ni rakyat Malaysia, harus bersatu tanpa mengira agama, bangsa atau parti politik.

Saya bukanlah nak puji sangat pembangkang, tapi tindakan kerajaan Pulau Pinang pimpinan Lim Guan Eng dan kerajaan Selangor yang turut menjemput pemimpin politik dari BN untuk menyertai GLC negeri patut dipuji.Alasannya demi untuk kesejahteraan rakyat dan bukan untuk politik semata-mata..

www.cetusan-bukitsubang.blogspot.com

Richard Cranium said...

Yes, Jay, you're the first. Get a life, man, sheesh.

OrAnG KaMpUnG said...

Saya setuju Tun dengan pendapat. Saya harap kita rakyat Malaysia sama-sama melihat akan kemusnahan Pak Lah dan anak menantu dalam mentadbir negara. Semoga anak cucu kita tidak teraniaya. Sekurang-kurangnya nasib kita sudah tahu dan boleh makan minum. Anak cucu-cucu kita yang masih kecik tidak tahu lagi dimana rezeki mereka. Saya doakan anak cucu kita tidak dimusnahkan nasib mereka oleh Pak Lah.

Unknown said...

sesiapa yang kenal Pak Lah @ PM secara peribadi pasti mengetahui yang dia ni seorang pendendam. Enough said

r u d z said...

let's wait for the government's respond to this. if there's ever going to be one...

Admin MyMode Network said...

Begitulah orang ada kuasa...

Kita ada mata...

Kita ada telinga...

Kita ada tenaga.....

Nak bantah, gunalah tenaga itu...

Bangkitlah orang UMNO semua, bukan pergi sokong pembangkang sana. Depa tau apa, nak buat akujanji pada SYABAS pun tak lepas-lepas lagi...

Takut lawan bos ke?

Atau takut soru tak masuk mulut?

Salam hormat.

Mohd Naim said...

Tak Patut betul lah..adalah pengerusi syarikat2 GLC adalah ahli UMNO ? Apakah nombor keahlian Pengerusi MAS? Petronas?Maybank?Maxis?Celcom?

bukankah akedemik tidak boleh dikaitkan dengan politik ? AUKU ?

kenapa apabila sesorang itu keluar dari sesuatu parti politik, terus dipecat ?

dkputra said...

Salam Tun..

Malaysia skng nie...klu berduit pun x guna klu tiada 'cable' yg kuat..Susah ler klu mcm nie..

Chung Chui Kin said...

Tun,

Kerajaan ini tidak boleh diharap lagi, mahu orang kowtow sama dia, macam di waktu raja China dulu. Nasib bukan potong kepala.

Unknown said...

second? he he! but joke a side, Tun, I rather earn the respect from rakyat biasa then trying to do what the government doing now. Doing the fear factor. Doesnt he knows that he is not respected at all? He surely must know by now.

Peace on Earth

Zahid said...

Apa nak di kata, kuasa di tangan mereka.

limtat said...

Setuju. Mereka2 yang sedang berkuasa sekarang ini sepatutnya telah sedar. Ataupun Mereka2 ini pura2 tidak sedar....

anjelina said...

sekarang ramai yang telah sedar apa yang sebenarya terjadi.pru13 pasti bn kalah teruk.ura-ura ada yang bercerita september ini anuar akan mendapat kuasa besar.ermmm entah lah bagaikan tsunami

Tun jaga lah kesihatan kami akan berada di belakang tun memberi sokongan padu.

Unknown said...

macam2 hal...a bit shocked bila dengar Tan Sri Sanusi kena sacked...baru minggu lepas KSN bgtau Tan Sri can continue his post...harini KSN lak yg takeover tempat Tan Sri...heh

crower said...

Pak Lah telah menampakkan tindakkan "a desparate politician". Walaupun begitu, tindakan Pak Lah telah lama diduga. Mungkin Tun harus siap sedia mengemas bilik Tun selaku Penasihat di Petronas Twin Towers.

Saya juga ternanti-nanti ulasan Tun mengenai dakwaan campurtangan Kerajaan pimpinan Tun yang didedahkan oleh seorang Hakim. Berita panas hari ini Tun.

The Eugenist said...

Salam Tun..

Sebenarnya, secara sedar atau tidak sedar, perbuatan ini macam ala Komunisme. Bukan saya menuduh pihak tertentu tetapi dianya macam Komunisme.

Sepatutnya ada semangat "we agree to disagree" dan bukannya seperti sekarang.

Teringat kata-kata Voltaire,

"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it."

Ke manakah perginya kebenaran kata-kata itu?

HESMEL FAZNEE FAISAL

Level42 said...

Yg Berbahagia Tun

Prior to you having a blog, Raja Petra was my source of alternative news. However, ever since, you started blogging I have stopped reading his blog. Not because he has lost his sharpness, but I sometimes felt that he sometimes can be too lop-sided.

You had your days as a Premier and therefore you can speak with authority.

I am a product of MRSM and IIUM. Having being educated in these institution, we are thought to be critical in what is around us. Clearly, Dato Seri AAB has been ill advised time and time again.

So many calls has been made for your comeback and I for one thinks that your son, YB Dato Mukhriz can and should be in a good position to replace you...with your guidance of course. Thus the younger generation can expect a well rounded politician within next 5 years.

Just my 2 cents.

Hera said...

Salam buat Tun,

Rakyat masih merindukan zaman kegemilangan di bawah pemerintahan Tun.. Yang menganiaya, satu hari dia juga akan teraniaya dan dianiaya..

Chan said...

Dear Tun,
Is time to fight back. Never give up. Show all the weapon you have. This people have no guts. Always hit below the belt.

Level42 said...

Tun

Excellent article...

Life will be very empty without your post!

*NovaBags* said...

assalamualaikum Tun..

mgkin sudah tiba juga masanya untuk tan sri sanusi junid untuk bertindak separti tun,mengeluarkan fakta2 tentang salah guna kuasa pak lah dan konco2 nya..dengan itu mungkin tun akan mendapat sokongan lebih berbanding sebelum ini dan seterusnya dapat membetulkan keadan malaysia sekarang.

kami sebagai anak remaja malaysia menyanjung kepimpinan tun!

hidup tun!

Unknown said...

assalamualaikum tun,
nampak gaya nyer PM sengaja cari hal nak dptkan perhatian rakyat. lepas satu ke satu kan..btw, mari la kita sama2 pk kan wahai sekalian supporter tun. i'm tge biggest fan of yer.

Unknown said...

Dear Tun

Kalau dekat Tun dia orang boleh buat macam - macam, inikan pulak kat Sanusi Junid.

New concept Islam Hadari dari PAK LAHAP, "BALAS DENDAM PADA SESIAPA YANG TIDAK MENYOKONG KAMU"

NFH said...

Salam Tun,

Sedih betul dengan nasib Tan Sri Sanusi. Lepas ni Datuk Mokhzani juga bakal menerima nasib yang sama.

Root of problem here s AAB & Co.

Hish...tak sabar dah ni nak memberontak!

Unknown said...

consequence?
conspiracy?

*NovaBags* said...

assalamualaikum tun..

nampaknya pak lah sudah mula bertindak biadap,walaupun terhadap orang yang tidak bersalah!

saya yakin segala tindak-tanduknya akan mula di teliti oleh masyarakat dan dipertikaikan..

mungkin tindakan pak lah ini juga akan membantu tun untuk memdapat lebih sokongan dan bantuan terutamanya daripada ahli2 umno sekarang stgelah sanusi junid bertindak demikian..

kami sebagai anak remaja malaysia menyanjung kepimpinan tun selama2nya!

hidup tun!semoga berjaya!

Mikester said...

Dear Doctor,

I agree that it is a cruel that everything in this country is determined by politics. every UMNO member was tutored very well by you, my good doctor.

Hardly fair to reprimand them now that they have learnt their lessons so well.

Maybe you should shoulder some blame for teaching them dirty politics, rather than pretend to be a victim.

Nevertheless, battle on sir.

Mikester

am-bina said...

teruskan perjuangan...

kulaan said...

Bagus juga dulu sepak orang last2 lepas macam tu aje .
Buat project yang bukan-bukan last2 cari gajah putih kena orang lain tanggung beban

Habub said...

Btol Tun..setiap tokoh tu ada penyokong..mintak jgn lupa kerajaan sekarang..jatuhla tak lama lg kalau masih tak sedar diri..

Hazman

roy said...

assalamualaikum Tun...

saye sentiasa menyokong Tun dari dulu sampai sekarang, moga tuhan merahmati Tun.

http://silentbobroy.blogspot.com

azlishukri said...

saya juga agak kecewa, dengan tindakkan tersebut..tidak patut kita bertindak semacam itu.

Che Man said...

Mengapa terjadi begitu? Memang benar Tun...ini tindakan balas dendam. Kerana tidak menyokong UMNO maka beliau dipecat. DYMM Sultan Pahang turut dilibatkan dalam hal ini, mungkin, kerana kuasa prerogatif melantik Presiden UIA ada pada baginda. Mungkin baginda didesak oleh Dato Seri Abdullah...tapi sekurang-kurangnya, jika pemimpin utama UMNO seorang yang gentleman dan professional, biarlah Tan Sri Sanusi habiskan tempoh perkhidmatan beliau 2010, ataupun beliau sendiri yang meletak jawatan. Ini tidak, terang-terang dipecat! Apa lagi yang boleh dijelaskan selain daripada tindakan balas dendam. UIA tu harta hak mutlak UMNO kah? Ini jelas tindakan tidak professional, ini bukan minda kelas pertama!

db987 said...

salam, kami, rakyat dah muak dgn politik krjn, skrg di msia, yang kaya, makin kaya, yg susah, lebih menderita, yg muda leka dgn dunia, maksiat bersepah.... rasuah selambak.... kalau nak cerita bangsa, mungkin sumpah hang tuah sedang terlerai... fikirlah, dimana kita sekarang. bumi yg dipijak milik orng.

Apanama said...

Heard Tengku Adnan has sent an Umno membership application form to Datuk Idris Jala of MAS.

The form had a footnote : "Either sign-up or merge MAS with AirAsia because Tony has a waiver from the MUST-BE UMNO clause.

I wonder if the Flipping Flopper knows what is happening around him.

He is soooo drunk with power that he thinks GOD IS HIS SERVANT.

Sedarlah wahai Pak Lah!! Sikap berpura-pura saudara tidak mungkin bertahan lama, terutamanya bila sikap tamak haloba kian memuncak dikalangan puak kamu!

Din Investor said...

WE need change in the leadership which subdue people. Long live Tun.

zahida said...

Assalamualaikum Tun,

Semoga Tun Sihat Sejahtera..Kami Rakyat semua sudah BENCI dengan kepimpinan PAK LAH..opps sori kepimpinan Khairy yang Pak Lah Sayangi..Betul Ape kata Tun, Pak Lah tidak tahu apa2, suka menipu, sombong dan gatal (suka peluk wanita bukan muhrim)..eee tak suka 10x..

Maverick said...

Salam buat Tun dan semua pembaca blog ini.

SYABAS TUN!!!!!

Saya juga berpendapat sedemikian. Kerajaan yg ada sekarang telah dipopulasi oleh orang2 yg pendek akal, menyokong ketua yg terang2 kuku besi, "yes boss" kind of people. Semua orang2 yg menyokong tindakan Pak Lah boleh dikatahan BUTA AKAL DAN HATI. Kenapa saya katakan "orang-orang", kerana semua penyokong Pak Lah ini hanya memikirkan tentang diri mereka sendiri dan mengejar populariti serta harta benda. Tiada seorag pun yg layak digelar PEMIMPIN... apatah lagi PEMIMPIN RAKYAT. Ada seorang tu... dilantik menjadi senator pas tu dalam masa beberapa jam ja jadi menteri penuh di kementerian penting. Mana tidaknya, kerja bertahun menghina Tun dan membodek Pak Lah. Hidup la dia. Pemimpin2 lain yg terdiri dari YB2 pulak melopong tidak dapat jawatan sedangkan ramai lagi yg sesuai berbanding orang tu.

Syabas Tun. Kalau saya diarah utk keluar UMNO saya dengan besar hati dan dengan rela melepaskan keahlian saya kerana saya sudah malu dengan perjalanan "perjuangan" Umno pada hari ini. Tetapi saya bertahan kerana bukan semua Pemimpin dalam UMNO itu "melencong" daripada landasan cuma tidak dipedulikan oleh "Orang2" ini tadi. Dasar Pak Lah sekarang seperti menggalakkan komunisme dan kapitalisme dalam pemerintahan negara. Hilang sudah demokrasi. Asal kita mahukan demokrasi, ada saja pihak akan menekan kita utk keluar parti la, diambil tindakan la. Ingat Pak Lah tu apa? Dia juga manusia seperti kita dan tidak lari daripada hukum Allah. Inikan pula seorang hamba yg dinaikkan tarafnya menjadi PEMIMPIN. Jangan lupa bahawa walaupun RAKYAT tidak tahu, ALLAH sentiasa tahu. Mereka boleh menghukum sesiapa sahaja di dunia ini dengan kuasa yg mereka ada, tapi adakah mereka ingat bahawa suatu hari nanti masa akan tiba kepada mereka utk menjawab segala tindakan mereka ini di MAHKAMAH ALLAH? Kerana mereka ini bertanggung jawab atas berjuta rakyat yg mengharap dan bergantung kepada mereka.

Seperti kes Sanusi Junid, Mokhzani dan beberapa org yg lain yg mengikut jejak Tun keluar daripada Parti UMNO. Mereka ditekan kerana tindakan mereka itu bertentangan dengan Pak Lah. Siapa yg lancang mulut utk menghentam mereka, Orang2 tu la. Mungkin atas arahan, mana kita tahu. Pak Lah dengan angkuh menghadap Sultan Perlis misalnya ketika orang pilihannya tidak dilantik menjadi menteri besar. Mahu melanggar titah baginda yg memerintah negeri tersebut. Adakah Pak Lah lupa dalam perlembagaan negara ada menyebut " Kesetiaan Pada TUHAN, RAJA dan NEGARA". Adakah dalam perlembagaan Malaysia menyebut " Kesetiaan kepada Perdana Menteri, Keluarganya dan Kroninya"? TIDAK ADA BUKAN!!!! Jadi kenapa pulak KELUARGA INI HENDAK MEMBOLOT KEKAYAAN MELALUI KUASA MEREKA DALAM KERAJAAN? ADAKAH MEREKA LUPA BAHAWA NEGARA INI DIPERINTAH SELURUHNYA OLEH DULI YANG DI-PERTUAN AGONG DAN RAJA-RAJA. BUKANNYA PERDANA MENTERI, KELUARGANYA DAN KRONINYA.

Mana sudah "resam padi" dalam diri mereka? Bukannya kita kena tunduk walaupun kita tahu benda tu salah. Tapi kita kenalah menjadi seorang yg bijak serta merendah diri dalam konteks berhemah dalam segala hal. Kita sudah muak dengan perangai mereka ini dari hari ke hari bukannya semakin baik tetapi semakin menjahanamkan NEGARA DAN RAKYAT.

Kalau tidak pandai dalam mentadbir negara, belajarlah dari orang yg lebih pengalaman. Bukannya salah pun. Kalau sudah parah dala pengetahuan pentadbiran, turun je laaa... apa susah.

Pada pendapat saya, UMNO dan BN tiada salahnya. Perjuangan mereka tetap relevan. Tetapi yg bermasalah ialah orang-orang yg menerajui DALAM PARTI. Kerana kalau satu parti itu berdiri atas nama sahaja, parti itu tidak akan dapat berbuat apa-apa. Tetapi AKLI-AHLI dan PEMIMPIN-PEMINPIN DALAM PARTI ITU YG DAPAT MENCORAK PERJALANAN PARTI. Jadi yg salah ialah PEMIMPIN-PEMIMPIN YANG BERADA DALAM PARTI YG MENERAJUI PARTI DALAM LANDASAN YG SALAH.

Apa-apa pun saya berjanji pada diri saya sendiri saya akan terus menyokong perjuangan Tun dan pemimpin2 lain yg sependapat dengan Tun demi untuk Tuhan, Raja dan Negara. Parti perkara kedua. Kerana 3 perkara itu hendaklah dipertahankan dahulu barulah Parti dapat hidup.

suara hati said...

Salam TUN,
kalaulah TUN mempunyai hati yang busuk macam mereka semasa TUN menjadi PM dahulu,saya rasa lama dah,pak lah,sharil samad,ku li,musa hitam,zahid hamidi,menteri penerangan sekarang,dan ramai lagi yang melawan TUN dan tak jadi orang besar(besar kepala)(kecuali KU Li)seperti hari ini,tetapi kerana TUN baik hati memunggut mereka semua dan meletakkan mereka ditempat seeloknya....disini saya boleh menilai kesucian hati TUN berbanding dengan pemimpin hari ini...
TUN,,,,bagi mereka apalah nak dihairan sangat dengan Tan Sri Sanusi,dengan TUN pun mereka biadap....yang baik sentiasa akan diberi pertolongan yang Maha Esa.jampa lagi TUN....rindu sentuhan TUN dalam mentadbir negara.

Azlan Abdul Aziz said...

Yang Berbahagia Tun,

Would love to read on your development strategies for Malaysia.

I am IT industry, what is your plan if you continue as the PM?

KEMANAKAH KITA AKAN MEMBAWA MALAYSIA said...

huhuhu...i'm the second ....

teruskan TUN...
kami setia bersamu...

alo cik farah....
memangla ajal maut di tangan Tuhan..
awat menegur kesalahan pemimpin bukan ibadat ker...
1 lagi sejarah orang yang menentang RASULLULLAH pun seperti Abu lahab mati di kota Mekah...
jgn sempitkan fikiran anda yer...
cermin diri dahulu sebelum menegur orang...
dan fikir apa jasa anda pada negara sebelum mempertikaikan bekas pemimpin negara...
salam hormat dari saya

Pemerhati Bangsa said...

Minta approve kali ni komen saya. Yang sebelum ni tak lepas.

Saya tak faham kenapa Tun suka sangat dengan puak-puak Acheh...tak habis-habis dengan Acheh ni. Sanusi = Acheh, Sultan Pahang = Acheh, Teungku Adnan Teungku Mansor = Acheh. Kenapa Tun gemar sangat dengan Acheh ni?

Ape sebab Tun suka sangat pertahan kutu-kutu keturunan Acheh ni?

Sanusi Junid yang ternak gerila Gerakan Acheh Merdeka, Kerajaan Indonesia bantah, Tun pertahan. Tun, kat tempat saya di Klang ni, penuh dengan konco-konco Aceh ni buat kedai runcit, supply bawang, tepung, segalanya, habis orang tempatan nak meniaga apa pasar malam sume penuh dia je?

Sanusi Junid yang suruh Tanam Padi atas bumbung. Buku apa yang dia baca sampai keluar idea bernas mcm tu?

Sanusi Junid buat projek pusat penyembelihan Lembu dan Kambing di Pendang utk pasaran satu semenanjung, kayap tak sampai 3 bulan operasi.

Sanusi Junid buat projek ternak udang pon tak jadi.

Sanusi Junid, dulu bertengkar dengan Tun semasa zaman Ghafar Baba disingkir. Dato' Seri Anwar Ibrahim bertindak menyebelahi Sanusi ketika tu kerana dia anak didik Sanusi juga dalam ABIM. Lama jugak berperang Tun dengan Sanusi ye. Kenapa sekarang pertahan?

Sanusi Junid juga yang jual idea "Dasar Pandang Ke Timur" kepada Tun. Tengok la apa jadi dengan Proton, kembali partner dengan Lotus(Eropah-Barat). Jepun, rompak khazanah negara dan kita tengok saja tanpa dapat pulangan kembali yang berbaloi.

Sanusi Junid, gila sangat pertahan Jawatan Presiden UIA yang di asaskan usaha Tun Hussein di OIC. Kalau nak tau Sanusi jugak la yang biar budak2 Pembangkang bersarang dalam UIA tu.Tak pernah UMNO dan Aspirasi menang di UIA sebab Sanusi tak pernah main peranan - dilantik Sultan Pahang sendiri. saudara se Acheh la katakan.

Jasa Sanusi ni sebenarnya apa?

Sanusi pon claim dia keluar UMNO sehari sebelum Tun. Dia ke yang tarik Tun keluar?

Nampaknya, kalau Tun terus dipengaruhi Sanusi, ramai yang hilang hormat terhadap Tun.

Din Rima said...

Salam Bro Tun

memang menampakkan ke tidak profesionalnya ape yg berlaku sekarang,teruskan menegur kerajaan untuk kesejahteraan rakyat malaysia

proud to be malaysian

Anonymous said...

Salam Tun,

Nampak macam bukan Pak Lah buat beginini... Macam budak tingkat 4 je buat...

Anonymous said...

benar seperti yang dikatakan oleh Tun M.

Kalau dulu die kata "jangan kerja untuk saya, kerjalah bersama-sama saya".

Maybe kena 'refrase' sikit.

"JANGAN BUAT KERJA BERSAMA SESIAPA< KERJA UNTUK AKU SAHAJA"


hahahha...

i'm mr. y2020 said...

Assalammualaikum "Sejahtera Atas Kamu"

Berbahagia Tun Dr. Mahathir Mohamad

Tun, saya sedar perkara seperti ini berlaku namun, apakah tindakkan seterusnya harus dilakukan oleh Rakyat Malaysia melainkan meminta dengan sesungguh-sungguhnya agar 'Perletakkan Jawatan' perlu didesak.

Saya sudah cukup tertekan pada mula pemerintahannya dengan menaikkan harga barang secara mendadak ketika pengambilan kuasa beberapa tahun terutama, harga 'rokok'.

Saya adalah salah saorang perokok yang tidak dapat menolak finomena ini berdasarkan tahap kecerdasan pemikiran cenderung kearah itu. Maka, rokok memberi kekuatan bagi saya untuk meneruskan kehidupan walaupun saya sedar kesan merokok itu.

Saya juga tidak mengalakkan sesiapa untuk mengikut sikap buruk dengan cara merokok namun, sekiranya ada antara mereka terjerumus kearah itu disebabkan kecenderungan pada perkara kebaikan, tiada komen dapat saya berikan melainkan, hanya dapat berkongsi bersama-sama atas ketakutan akibat kesan dari sikap buruk ini, sudah pasti kami tidak dapat menolaknya.

Saya berharap Tun dapat bertindak sewajarnya agar Rakyat Malaysia bagun bersama-sama bagi membuktikan sokongan masih lagi berpihak kepada Tun.

Sekian, harap maklum dan, terima kasih.

Unknown said...

1) Polisi kerajaan Malaysia adalah polisi AAB dan kuncu-kuncunya. Kalau mereka boleh ubah perlembagaan, mereka akan melakukannya untuk kepentingan sendiri. Ini hendaklah SEGERA dihentikan.

2) Walaupun ada orang yang meminta Tun supaya berehat dari politik dan memperbanyakkan ibadat, saya meminta agar Tun terus 'fight' untuk rakyat kerana Tun ada kuasa dan ilmu pengetahuan. Itu juga satu ibadat, fardu kifayah namanya kalau tak salah saya.

3) I sometimes wonder, what will the moderator write about AAB in Yayasan Kepimpinan Perdana website, especially under 'Selected Quotes'. Oh! I know one.."Pakatan Rakyat adalah pakatan syok-syok saja" - Abdullah Ahmad Badawi

alang30 said...

ssalammualaikum kepada Tun yg dihormati saya sebagai rakyat malaysia tg dibesarkan dizaman era Tun merasa sgt berbangga mempunyai pemimpin yg sangat berwibawa seperti Tun.Tetapi disini saya tidak bersetuju dgn comment cik farah yg menminta Tun supaya berehat dari era politik malaysia dan meminta supaya Tun membuat amal ibadat.....Siapakah dia utk mempersoalkan ibadat seseorang itu,adakah dia itu sudah cukup ibadat utk berkata begitu....Apakah org2 yg berpolitik itu tidak membuat amal ibadat.....LU PIKIRLAH SENDIRI PAHAM......Maafkan saya Tun jika kenyataan yg saya tulis ini akan menyinggung perasaan Tun.

NOREEN said...

Salam Tun...

Saya kesal Umno jadi begini...Pak Lah jadi begitu... Tun buat laa apa yang terdaya kerana saya tahu Tun di pihak yang benar....berjuang untuk Malaysia. Saya sokong Tun....

Semoga Tun dan keluarga sihat selalu dan dalam peliharaan Allah SWT selalu. Amin.

Pemerhati Bangsa said...

Saya tak faham kenapa Tun suka sangat dengan puak-puak Acheh...tak habis-habis dengan Acheh ni. Sanusi = Acheh, Sultan Pahang = Acheh, Teungku Adnan Teungku Mansor = Acheh. Kenapa Tun gemar sangat dengan Acheh ni?

Ape sebab Tun suka sangat pertahan kutu-kutu keturunan Acheh ni?

Sanusi Junid yang ternak gerila Gerakan Acheh Merdeka, Kerajaan Indonesia bantah, Tun pertahan. Tun, kat tempat saya di Klang ni, penuh dengan konco-konco Aceh ni buat kedai runcit, supply bawang, tepung, segalanya, habis orang tempatan nak meniaga apa pasar malam sume penuh dia je?

Sanusi Junid yang suruh Tanam Padi atas bumbung. Buku apa yang dia baca sampai keluar idea bernas mcm tu?

Sanusi Junid buat projek pusat penyembelihan Lembu dan Kambing di Pendang utk pasaran satu semenanjung, kayap tak sampai 3 bulan operasi.

Sanusi Junid buat projek ternak udang pon tak jadi.

Sanusi Junid, dulu bertengkar dengan Tun semasa zaman Ghafar Baba disingkir. Dato' Seri Anwar Ibrahim bertindak menyebelahi Sanusi ketika tu kerana dia anak didik Sanusi juga dalam ABIM. Lama jugak berperang Tun dengan Sanusi ye. Kenapa sekarang pertahan?

Sanusi Junid juga yang jual idea "Dasar Pandang Ke Timur" kepada Tun. Tengok la apa jadi dengan Proton, kembali partner dengan Lotus(Eropah-Barat). Jepun, rompak khazanah negara dan kita tengok saja tanpa dapat pulangan kembali yang berbaloi.

Sanusi Junid, gila sangat pertahan Jawatan Presiden UIA yang di asaskan usaha Tun Hussein di OIC. Kalau nak tau Sanusi jugak la yang biar budak2 Pembangkang bersarang dalam UIA tu.Tak pernah UMNO dan Aspirasi menang di UIA sebab Sanusi tak pernah main peranan - dilantik Sultan Pahang sendiri. saudara se Acheh la katakan.

Jasa Sanusi ni sebenarnya apa?
Nampaknya, kalau Tun terus dipengaruhi Sanusi, ramai yang hilang hormat terhadap Tun.

Saya minta Tun jangan pertahan Sanusi sebagaimana Tun pertahan Tengku Mahaleel dulu.

Kadang-kadang kita kena mengaku juga sedikit sebanyak kita buat tak semuanya betul.

Unknown said...

Dear Tun

At the moment, I'm residing kat Califonia. Dah meluat sangat dengan PAK LAHAP, so, saya lari ke sini sejak PAK LAHAP jadi PM. Susah nak cari makan kat KL.

A few years ago, penduduk di California membuat "recall election" terhadap bekas Governor di sini. Untuk membuat "recall election", mereka memerlukan sejumlah tandatangan sokongan dari penduduk California. Mereka telah mengambil satu juta tandatangan dari penduduk California untuk membuat "recall election".

Disebabkan tersebut, Arnold Schwarzenegger telah menawarkan diri lalu terus menang dan menjadi Governor.

PAK LAHAP adalah salah seorang MP dari Penang. Tetapi Penang dikuasai pembangkang. Persoalan saya, bolehkah pengundi di kawasan PAK LAHAP membuat "recall election" seperti di California?

Saya pasti kalau dibuat sekali lagi election, PAK LAHAP akan kalah. And if he's not an MP, macam mana boleh jadi PM? so, dia kena letak jawatan.

So, bolehkah "recall election" seperti di California dijalankan di Malaysia? Kalau boleh, apakah yang perlu dilakukan oleh pihak pengundi di kawasan PAK LAHAP?

Kalau nak tunggu UMNO buat undi tak percaya pada PAK LAHAP, sampai KIAMAT pun tak kan jadi apa apa. Majoriti MT UMNO tu semuanya tak boleh pakai. Yang mana berani sikit, kena bawa kat Lembaga disiplin. UMNO sekarang patut tukar nama jadi UMNO LAHAP

Tolonglag TUN tengokkan kalau ada loophole yg membolehkan "recall election".

Kalau tak boleh, pada hemat saya, patut diadakan cadangan supaya dimasa hadapan "recall election" boleh dilakukan di Malaysia, peringkat ADUN or MP.

mohammed jack said...

Sayang TUN

TUN berjuta rakyat masih sayangkan TUN. Berjuta juga takkan dapat lupa jasa baik TUN.

Sayannya TUN saya ingat banyak yang tidak dapat membaca isu2 yang TUN dah ketengahkan dalam blog oleh kerane ada yang takde computer atau illiterate dalam kegunaan internet.
Ada orang pernah tanya saya tentang TUN kenape senyap tak dengar sebarang komen atau keterangan dalam akhbar2 utama.
Saya ceritakan isu2 dalam blogTun wow..mereka hot lah dengar.

Kenape tidak TUN adakan surat khabar sendiri "BLOGTUN" dan cetak segala isu2 yang TUN sudah ketengahkan dalam blog dan jual 50sen senashkah saya ingat macam hot cake la TUN. TUN tak payah distribute, self collection dah ok. Letak aje kat depan rumah pintu TUN beribu akan kujung rumah TUN weekly.
Kalau TUN taknak asilnya buat aje sebagai fund membantu orang2 yang kurang bernasib baik.

Doa untok TUN sekluarga semoga sihat walafiat.

haz said...

Aslmkm ayahanda tun
sy rs pelik dgn respon dr farah.
sepatutnya dia menyokong tindakan tun yg mengkritik krajaan paklah.sy paham,bkn niat tun utk memburukkan beliau tetapi di dkm dunia politik,klu xdk kritikan,mcmana nk mmperbaiki diri sndiri sbg pemimpin dan krajaan yg dipimpin.teruskan perjuangan tun krana rakyat malaysia masih memerlukan tun dalam memberi pandangan & kritikan utk memberi kesedaran kpd smua trutamanya paklah..

terus perjuangkan bangsa mlayu tun..

suara hati said...

Kepada farah,
saya setuju supaya TUN banyakkan ibadat.....dan saya rasa tindakan TUN menegur kerajaan dengan niat untuk kebaikan agama,bangsa,negara merupakan satu ibadat yang amat baik.....kerana bagi saya TUN merasakan beban penderitaan raktyat sekarang ini disebabkan kesilapan beliau yang melantik Pak lah sebagai PM,,,,disebabkan itulah TUN tidak jemu menegur untuk membetulkan kesilapan itu...niat suci TUN hanya yang Maha Esa menilainya...menegur utk kebaikan,menhalang kemukaran didepan matanya,bukankah itu sebahagian yang dituntut Islam,,,Fikirkan...takkan nak lepaskan negara kepada KJ

blink4blog said...

really unexpected. the visual of political compromise agenda has surfaced and let it be a public known conspiracy that haunt the judiciary and social responsibilities of those in position.

NFH said...

Salam Tun,

Di bawah adalah sebuah puisi yang indah hasil nukilan Mufti Perlis.

Entah macamana, saya terus teringatkan Tun apabila membacanya.

Mungkin inilah puisi yang dapat menggambarkan perasaan rakyat pada Tun.

Cuma perkataan Ibnu Taimiyyah itu perlu ditukar kepada nama Tun.

Khas buat Tun...

Enjoy!!

Suara Tajdid Kami

Suara gagah nan indah Ibnu Taimiyyah (Tun Dr Mahathir),
Segar beredar, mewarnai sejarah

Aduhai Imam pujaan zaman
Dikau mujaddid pilihan Tuhan

Kerana kebenaran engkau dipinggirkan,
Kerana amanah engkau telah difitnah
Kerana cinta mulia engkau dipenjara
Kerana Tuhan engkau pun telah ditahan

Meskipun jasadmu dikurung orang
Dirimu terus jadi sebutan

Walaupun zamanmu itu telah berlalu,
Namun keikhlasan tidak pernah berguguran

Suaramu tetap kami warisi
Penyala obor suci nur Ilahi

Dikau penyambung lisan nabi
Dikau cahaya tajdid kami

Walau generasi berlalu pergi
Namamu kan tetap terus dipuji

Jangan digusar mulut yang celupar
Penabur fitnah tidak pernah sudah

Namun kamilah suara pembela
Kejujuranmu adalah cahaya

Selagi ada hari,
Selagi ada bumi
Suara kebenaran
kan terus kedengaran

Perjuangan tidak berakhir dengan kematian
Di mana ada keikhlasan, ia berterusan.

dipetk dari:
www.drmaza.com

Mimie said...

Salam Tun,

Kepada Farah, sedangkan nabi ingat pada umatnya pada saat ajal Rasullulah ditarik dengan menyebut "Umatku, umatku"...dan kita ingat sampai kini pesanannya kerana rasa tanggungjawabnya pada seluruh umatnya di dunia ini supaya sentiasa beringat kepada amalan kita.

Apa yang Tun lakukan ini adalah antara perjuangan selagi hayat di kandung badan untuk seluruh kaum di Malaysia ini terutama untuk orang Melayu dan sebagai rakyat saya begitu terharu kerana Tun masih belum penat dan mahu terus mengingatkan kita bahawa "Perjuangan kita belum selesai" dan ingin terus pastikan takkan Melayu hilang di dunia. Perjuangan untuk bangsa itu juga satu ibadat. Perjuangan untuk terus mengingatkan itu juga satu ibadat. Bukankah begitu...

Rasanya sikap Melayu yang Farah cadangkan itu hanya untuk orang seperti Farah iaitu Melayu yang mudah lupa...

Dan kami generasi yang lagi muda daripada Farah mahu sentiasa ingat, TAKNAK JADI MACAM FARAH YANG TERUS MALAS DAN TAK BERTANGGUNGJAWAB PADA BANGSA AGAMA DAN NEGARA.

mamaktongkang said...

Tun:
Kalau sudah naik bisui
Buang sajalah...kan tun sebagai seorang doctor, takkan lah simpan bisui itu ??

Macam juga...tongkang sudah rosak tak boleh pakai, gunakan kayunya bakar jadi bahan api...jimat kan??

Kesimpulannya anak Tun dan Sanusi Junid juga patut dibuang ... kalau boleh buang Tun sekali, maka akan jimat berapa banyak duit, duit itu dibelanjakan untuk orang kampong miskin lebih baik dari simpan bisui menjadi nanah.

Memang adil untuk Rakyat. buang semua sampah yang membelanjakan wang rakyat.

Gelombang Rakyat said...

Tun Dr Mahathir Mohamad, saya ada beberapa ingatan manis sehubungan Sanusi Junid. Pertama bila dia berucap! Di antara tokoh UMNO yang berucap kelas pertama ialah Sanusi Junid. Kedua penguasaannya akan bahasa selain Bahasa ibunda. Mengkagumkan! Ketiga, koleksi bukunya. Barangkali semacam Mukhriz Mahathir, dia kuat membaca. Bijak! Banyaklah lagi kehebatan Sanusi Junid ini. Sampai sekarang saya masih minum penawar si air kelapa muda. Sememangnya bila anak Malaysia yang tokohnya begitu, Sanusi Junid yang ditempatkan di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, memang tepat dan mampu memanfaatkan warga gedung ilmu ini. Namun, Sanusi Junid, ditamatkan perkhidmatannya di Universiti ini. Tergamak sungguh mereka! Jika beginilah Abdullah Ahmad Badawi yang dia mahu melakukan perbuatan ibarat "cut parts of the body so the head will fall", maka bertambahlah satu lagi sifat penganiayaan Abdullah Ahmad Badawi kepada seorang rakyat Malaysia, tokoh pula, kepada betapa banyaknya penganiayaan yang telah, sedang dan bakal dilakukannya. Namun, ini ditambah buruk lagi bila ada pemimpin lain yang sedang membina kekuatan dalam UMNO, menggunakan kedudukan Abdullah Ahmad Badawi dan mencantas orang dan merebut tempat tersebut. "Buang dia kita bubuh orang kita", begitu! Kita saksikan lah nanti siapakah orang yang bakal dilantik memnggantikan Sanusi Junid di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia. Bila Tun Dr Mahathir Mohamad menulis pos di blog ini UMNO Yang Bukan Lagi UMNO. Mendalam itu! Saya melihat sama ada disedari atau tidak disedari oleh Abdullah Ahmad Badawi, ada sekumpulan dalaman UMNO yang sedang membina semacam empayar. Saksikanlah, mereka ini adalah di kalangan bekas Semangat 46, yang semakin berkuasa, ketika Abdullah Ahmad Badawi masih menerajui UMNO sekarang. Sanusi Junid yang menjadi tajuk pos Tun Dr Mahathir Mohamad ini, sebenarnya adalah mangsa, dan ini adalah mesej jelas, bahawa ramai lagi dan satu per satu orang yang benar-benar berjiwa UMNO, dengan perjuangan yang belum selesai, bakal dicantas juga sedikit masa lagi, supaya Abdullah Ahmad Badawi terus berkuasa, dan sehingga kelompok pengurusan tertinggi UMNO pada pemilihan Disember kelak ialah mereka yang sebijik macam Abdullah Ahmad Badawi, dan yang dua bijik macam lah mereka yang menyokong Abdullah Ahmad Badawi dengan tidak berbelah bagi, dan yang senyap akur tunduk dan patuh mengiyakan. Sebagai contoh, mana dia pahlawan UMNO yang bergegar gegak gempita di luar bila bersama media, tetapi semacam kechut dalam pemukiman di Shah Alam baru-baru ini, apa yang telah terjadi? Jika sudah tiadalah pemimpin yang berani dan mampu berhadapan Abdullah Ahmad Badawi dan konconya, maka akan ada UMNO kelas atasan dalam UMNO kelas umum bawahan. Elite! Tun Dr Mahathir Mohamad keluar UMNO, ialah contoh, Kepemimpinan Melalui Teladan. Tindakan Sanusi Junid keluar UMNO, kerana prinsipnya, dan ditambah bahawa beliau di antara orang yang bijak membaca gerak geri tindakan Tun Dr Mahathir Mohamad. Isyarat telah jelas, kenapakah seseorang itu setakat keahlian sahaja ialah UMNO, namun kelak sekadar mengiyakan Abdullah Ahmad Badawi sebagai pengikut yang tanpa maruah lagi. Salah pun diakui betul. Sila perhatikan betul-betul bila Abdullah Ahmad Badawi seterusnya berkata, "bersatu kita bersatu", sebenarnya pemecahan dan klasifikasi siapa menyokong, siapa menentang, dan siapa berdiam, sudahpun mula disenaraikan. Kepada Tun Mahathir Mohamad kesedihan mu dapat dirasakan. Kenapa Sanusi Junid, seorang pahlawan belum gugur jika lawannya sekadar melucutkan jawatannya. Salute kepada tokoh kami berdua ini. Sejarah merakamkan kini, Tun Mahathir Mohamad, dan Tan Sri Sanusi Junid, tokoh Malaysia nan unggul!!!

anak mamak said...

assalamualaikum..sy amat tertarik ngan kata puan Farah yg amat begitu prihatin ngan keadaan TUN..perlu diingat..Tun tau apa yg dia buat...n sbg seorang Muslim..Islam..kite kena la tegur menegur..sbb kiamat nanti Allah akan tanya...ada ke kite tegur kesilapan saudara seIslam kita..so..bawak2 bertenang la yek..cube hayati dan dalami je..

BuDakHutaN said...

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Adakah sebahagian daripada 'kejatuhan' dan 'kebencian' itu merupakan satu dari strategi untuk memajukan dan menguatkan lagi barisan pertahanan agar 'lawan' sukar untuk menembusi dan menawan kubu 'utama' ?
Perlu atau tidak ianya berakhir dengan 'checkmate' atau 'stealmate' ?

Sejak zaman berzaman , 'sejarah' berulang cuma dalam pendekatan berbeza. Satu satu tamadun yang megah dan agung ... jatuh tersungkur dek kerana percaturan strategi yang lemah dan nafsu yang menguasai akal. Telagah , dendam dan sabotaj merupakan 'permainan' wajib. Semuanya sama cuma cara berbeza...

Celik minda untuk bervisi agar kelak langkah diatur berhati - hati...

Perjuangan itu belum selesai...

Zashnain said...

Tun, the administration is on a witch hunt. They will continue this until everyone becomes a Yes Man.

Unknown said...

Assalammualaikum WBT,

Tun Yg Di Hormati,

Kesilapan paling besar Sanusi Junid ialah keluar dari UMNO. Sebab bila dia keluar dari UMNO segala kekebalan dari segi undang-undang tiada lagi.
Cuba lihat Tan Sri Muhammad Muhd Taib, walaupun jelas dia ditangkap di Australia kerana bawa wang RM3.8juta, tetapi dia tidak pernah didakwa di Malaysia atas tuduhan rasuah. Kerana dia ahli UMNO.
Penyingkiran anak TUN dari menerajui SIC pula jelas menunjukkan jawatan kerajaan hanyalah untuk ahli UMNO sahaja. Jelas pemimpin Politik Malaysia tidak cukup matang yang jelas menolak perbezaan pendapat.

+++EwoQue+++ said...

Salam,

Tun,

Saya juga berasa sedih dan terkejut mendengar pemecatan Tan Sri Sanusi Junid (TSSJ) sebagai Pengerusi UIAM. Bagi saya tindakan ini tidak adil kepada TSSJ memandangkan beliau telah lama dan tidak mendatangkan masalah kepada UIAM. Saya setuju pemdapat tun bhw mereka berhak menentukan pilihan mereka berdasarkan sokongan kepada PM kita hari ini. Jika tidak menyokong mereka akan buang macam sampah. Inilah dia "PENGKHIANAT BANGSA" kita sendiri.

Mereka sekarang ini seperti "MEMBALAS DENDAM" kepada sesiapa yang tidak mengikut/menyokong kerajaan yang ada pada hari ini, termasuklah kepada rakyat yang mana pada PRU12 yang lepas BN kalah teruk dengan kehilangan 6 negeri termasuk W. Persekutuan. Mereka menekan rakyat dengan kenaikan harga minyak yang tinggi walaupun saya percaya ada cara lain yang lebih baik untuk ditangani dan diatasi oleh kerajaan.

Saya percaya hari ini rakyat bertambah-tambah lagi marah dan benci kepada Pak Lah dan kerajaan amnya. Kebencian kami sudah tidak boleh dibendung lagi malah akan bersungguh-sungguh mengikuti/menyokong 'Gerakan' Tun untuk memaksa Pak Lah meletakkan jawatan dengan SEGERA. Pak Lah sudah TIDAK RELEVAN lagi bagi saya. Masa depan negara akan 'HANCUR' di tangan Pak Lah. Usah kita biarkan ini berlaku. Jika berlaku buruk padahnya. Sebelum ia berlaku eloklah kita perbetulkan dgn segera.

Kepada Tun, saya berdoa semoga Allah akan sentiasa melindungi dan memberkati usaha Tun ini. Di harap Tun dapat membongkarkan lagi kesalahan serta kezaliman mereka di blog Tun ini.

SELAMAT BERJUANG SEMUA!
SELAMATKAN MALAYSIA!
SELAMATKAN UMNO!

AZHARI MOHAMAD NOR
TMN MEDAN

mamaktongkang said...

Duit rakyat , peluh rakyat, darah rakyat.......Tak kanlah nak hisap terang terang?? Kerja apa, ajak rakyat menaman sawah atas bumbung, ajak rakyat makan arnab, tanam ulam untuk eksport..

Buang yang mana tidak manfaat kepada rakyat. Memang pun birokrasi kerajaan tidak boleh sisalah gunakan, Tak kan lah anak Tun begitu kaya pun nak makan gaji??

Pengerusi Sepang International Circuit (SIC). Buat apa ?? rakyat bukan naik main F1, naik motor pun masalah sekarang, Jadi jimatkanlah semua pembelanjaan kerajaan. satu tindakan yang waras.

Kalau lah Mokhzani dihadiahkan kepada orang miskin betapa budinya orang miskin di kampong akan sanjung dengan kopi ooo...

AxedAdvisor said...

Tun,

Terkejut, tetapi tidak menghairankan. situasi sebegini kerap berlaku, malah dalam konteks organisasi kerja sekalipun. Inikan pula politik...

Dan saya percaya ia juga berlaku ketika TUN was in-charge dulu, mungkin TUN tidak sedar atau separa sedar - ini kerja opportunist untuk menambat hati ketua mereka. Yang pasti situasi sekarang amat membimbangkan.

Jika 'HERO DALAM ORGANISASI' tidak muncul, pasti generasi akan datang akan menerima padah. Nampak gaya kena tunggu 5 tahun lagi.

No doubt that leadership change is crucial for the sake of our beloved country. It should happen by now. I am more worried as seem we have no a 'true leader'. Nampak gaya, tsunami politik saja tidak memadai.

Dr. Zainol Abdul Rani said...

Tun yg dihormati.

Didoakan semoga sihat, sejahtera dalam keimanan.

Apa yang baik dalam respon pelawat blog ini ambillah, tak kira dari siapa. Apa yang kurang manafaat, abaikan saja.

(hampir)Semua yang menulis sini inginkan kesejahteraan Tun.

zoe44 said...

Assalamualaikum Tok Det,
Semuga Tok Det sihat walafiat dan dilindungi Allah.
First of all, saya nak tegur Cik Farah kita tu, menyelamatkan negara, agama dan bangsa oleh Tok Det adalah amal jariah jugak. Ingat.... manusia mati meninggalkan hanya 3 perkara. Kalau Cik Farah nak tahu, carilah sendiri.
Tok Det yang dikasihi, pendedahan demi pendedahan telahpun dibuat, bukan rekaan Tok Det tetapi fakta. Apakah rakyat Malaysia berbilang bangsa dan agama tidak pandai untuk menilai keadaan. Saya ini kurang pandai dan nak bertanya kepada ilmuan dan para peguam, adakah boleh KDYMM Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agung memanggil mesyuarat tergempar Majlis Raja-Raja Melayu untuk bersepakat memecat PM DSAAB? Kalau la boleh perkara ini berlaku, boleh la NGO-NGO mengumpulkan tandatangan untuk menghadap KDYMM SPB Yang Dipertuan Agung untuk berbuat demikian, tapi kalau tak boleh kenalah rakyat perpindah ke kem DSAI.

skypalooza said...

Salam Ayahanda Tun,

Kenapa ini terjadi, letih betul dengan DSAAB ni...

Bila la Malaysia akan kembali seperti dulu.

Rindu masa pemerintahan Tun dulu...

The Trooper said...

Dear YAB Tun,

Tan Sri Sanusi adalah seorang pemimpin yang terkenal dengan minat membacanya. Lihatlah di Alor Setar, beliau telah covert rumahnya di Jalan Sultanah sebagai sebuah library persendirian. Jadi, beliau boleh dikategorikan sebagai seorang cendikiawan yang layak memegang jawatan di UIA.

Pemecatan seseorang haruslah berasaskan kepada sesuatu kesalahan. Dalam hal ini, tiada sebab yang diberikan!

Oleh yang demikian, besar kemungkinan ianya disebabkan tindakan beliau yang berpihak kepada YAB Tun.

Sememangnya pemecatan beliau berbaukan kospirasi!!

Mereka lupa Tun bahawa pengasas UIA adalah Tun, bukannya UMNO atau pun DSAI.

UIA diasaskan untuk kebaikan industri pengajian tinggi di Malaysia supaya diiktiraf di peringkat antarabangsa. Perlantikan jawatan di UIA bukanlah suatu lantikan politik !!

Unknown said...

alah senang aje.

saya doa pemimpin yang zalim, or in other word yang tak adil itu dijatuhkan sakit yang membawa ajal or nazak pun okay dah...

insya allah orang teranianya doanya makbul....

ineedanameforthisblog said...

Tun M,

Saya sangat kagum dengan kepimpinan Tun M. Celik2 mata sahaja saya kenal Tun M, dan sebhagian menteri-menteri Tun M.
Namun di sini saya ingin menasihatkan Tun M, sebagai saudara sesama Islam. Saya memohon Tun M supaya berehat lah dari politik. Tun M sudah lanjut usia, dan ajal boleh datang bila-bila masa sahaja. Berehatlah, biarlah generasi muda mengemudi negara. Saya nasihatkan Tun M supaya banyakkan Ibadat, lebihkan amal jariah. Kalau tidak pun, tinggal di Mekah sehingga hujung usia. Alangkah bagusnya jika Tun M menuju ke alam ukhrawi dengan cukup bekalan. Tidak lah saya ingin mengatakan yang Tun M tidak banyak membuat amal ibadat, sedangkan ibadat itu persoalan peribadi. Tetapi alangkan Nabi Muhammad junjungan kita tekun beribadat meskipun dia dijamin ke syurga..

Salam hormat,

Farah
__________________________________

Saudari Farah, jgn lupa bahawa usaha Tun untuk membela nasib 27 juta rakyat Malaysia adalah dikira ibadat juga. Saya percaya kalau boleh Tun mahu menikmati persaraannya dengan tenang, tetapi oleh kerana tidak sanggup melihat kita rakyat Malaysia terus mundur dan dihimpit kesusahan, beliau sanggup mencurahkan idea dan usaha utk membetulkan keadaan ini.

Ayuh Kayuh! said...

Pada hemah saya, Parti BN dan UMNO mula hilang kepercayaan banyak pihak (terutama ahli-ahli setianya)pada kemudian hari jika senario ini berteusan diamalkan oleh kepimpinan Pak Lah.

kedah youngster said...

Assalamualaikum TUN...

Kalau betul-betul Paklah telus, suruh Paklah arah BPR geledah sekali pejabat & rumah Khairi. Kenapa selepas PRU12, Si Khairi tidak lagi expose di media massa? sebab dia dah sedar dia bersalah dan dia tahu rakyat bencikan beliau.
Wahai Paklah... SEDAR LAH DIRI SIKIT.

Mimie said...

Salam Tun,

Macam mana mamaktongkang punya comment leh masuk ar? Nak kena baling dia nie....

kedah youngster said...

kepada FARAH yang menasihati TUN...

Anda harus sedar bahawa apa yang dilakukan oleh TUN adalah untuk melindungi dan menjaga nasib orang melayu dan ISLAM. Sedarlah wahai FARAH, tanpa suara TUN sekarang, sudah lama negara kita 'corrupt' oleh pemimpin yang tamak. TUN bukan berpolitik untuk diri sendiri, tapi untuk Agama Bangsa dan Negara.

Unknown said...

Dear Tun,

Sipolan only prefer Sipolan's MEMBERS.

Or.. Head of Sipolan hold those strong firmed evidence againt sipolan members.

or... maybe .. Sipolan member is controling Head of Sipolan in vice versa ( evidence ).

who know... what we know Sipolan may not bring benefit to MALAYSIA or RAKYAT!

cheeersss ~~~ Tun.

+++ From Tun blog, I open my eyes start to pay my attention on our government bodies. I start to realiase a thing ....

--> they all drive a big car. Not the BUATAN MALAYSIA MOST EXCECUTIVE PERDANA V6. but those... SUV from NISSAN ... KIA... or .. TOYOTA...

Some of those bodies.. I not even sure they really EXIST with FUNCTION of WHAT?

DO those Car Driver need to paid RM 4 per litre when August? or our SIPOLAN leader paid for them instead paying for us?

what a joke.... open eyes.. my friends... sahabat in blog chedet. Pay attention on road .. and realiase what Malaysia really IS.

Unknown said...

Kepada Farah,
Soal hidup dan mati adalah kuasa Allah. Tak semestinya yang muda akan hidup lebih lama dari yang tua. Semua orang islam mesti beramal sebagai bekalan di akhirat.

Kalau bukan Tun yang cakap, siapa lagi nak cakap? Awak ke nak cakap? Tapi sapa yang nak dengar....

Kepada Tun ..
teruskan menulis. Memang k'jaan sekarang ni pendendam...

Mimie said...

Salam Tun,

Yelah Tun, Kawan-kawan saya yang kerja dalam kerajaan sekarang pun ada ahli PKR dan PAS aper...Dorang tak kena halau pun....

Apasal yang dah begitu lama berkhidmat nak dipecat tanpa sebab ar? Rasanya dorang boleh saman kan? Macam ada undur "mala fide" je tu...

Kesalahan besar tu dalam pentadbiran. Pemecatan seseorang dalam kerajaan mesti mematuhi syarat apa. Sedangkan pekerja swasta pun kena bagi tunjuk sebab dan dipanggil bela diri, ni kan lagi kerajaan.

P/S: kena claim "Nemo dat Quat Non Habet" nie.

Unknown said...

Tun yg dihormati,

Saya setuju dengan pandangan Tun.

Sikap membalas dendam kerajaan Dato’ Seri AAB akan memakan diri sendiri. Beliau ni tak sedar-sedar lagi yang ramai rakyat yang mahukan beliau BERUNDUR dek kerana kerakusan beliau menyalahguna kuasa dalam banyak hal. Saya yakin beliau masih mahu terus jadi PM kerana ingin melunas TANGGUNGJAWAB bagi menghancurkan terus UMNO dan BN.

Dari pemerhatian saya beliau sekarang ni mengumpul orang-orang yang berdendam dengan Tun untuk BEKERJA BERSAMA BELIAU untuk mengerjakan/mengenakan Tun. Semoga Allah melindungi Tun dan kita semua dari menjadi mangsa dendam DSAAB.

Terima kasih Tun.

Unknown said...

Selamat Sejahtera Tun,

I just wish to remind Tun to take care of health.

I saw the date of Blog article posting. All quite packed together, please remember to take proper rest~

You always is our hero.

Neo

nurain said...

itu macam yaa..Sabarlah datuk sanusi...Allah akan bersama-sama dengan orang-orang yang teraniaya. dan mohonlah doa banyak2 kerana doa org2 teraniaya akan dimakbulkan.. insyaAllah.

Rasulullah swt tidak pernah berbuat zalim walaupun kepada musuh baginda sekalipun...So...kenapalah tidak diambil sahaja contoh sifat-sifat mulia Baginda..

dlm islam hadhari...tak ada contoh2sifat mulia seperti ini ke?..maaflah sebab tak pernah ambik tau apa itu islam hadhari sebenarnya...tak pernah baca pun..

Anyway, Tun..may Allah swt bless you always...dont worry Tun/Datuk sanusi...setiap apa perbuatan didunia ini akan dibalas dan diadili walau sebesar zarah sekali pun...Tun dan Datuk keluar UMNO pun tak per..sebab nanti munkar nakir pun tak akan tanya masa kat dalam kubur hang dari parti apa...so tak ada parti apa-apa pun tak apa...

bila la orang tuh nak turun2 ya..sakit jiwa dah tiap kali tgk dlm TV.

Tun..kalau Dato' Mustapha Mohamed (menteri pertanian) jd PM ok dak?

lepas tuh satu lagi...kalau PAS keluar PKR..rasa2 ramai org Melayu or UMNo akan sokong PAS dak..tp itulah PAS pulak pegi joint dgn DAP and keadilan pulak.. hati saya ni boleh terima kalau PAS sorang...tp tdk kalau dia org kawin dgn DAP / Keadilan...so jwbnyer nanti sekali lagi mengundi duduk rumah saja lah...jawabnya...

Onlooker said...

Kes ini sudah membuktikan bahawa Pak Lah adalah pemimpin yang kuat dan sanggup mengambil tindakan wajar jika sudah terancam! Pak Lah juga berkebolehan serupa Tun sahaja! Ingatlah Tun, ramai orang juga sudah pernah dipecat oleh Tun pada masa dahulu! Apakah kesusahannya kalau Sanusi dipecat juga kerana dia tidak berguna lagi dari segi politik? Ingatlah Tun, Abdul Ghani Othman mungkin juga sudah dipecat daripada jawatan Menteri Besar Johor pada tahun 1999 jika beliau berani cakap apa-apa yang tak menggembirakan Tun pada masa itu! Tun mungkin perlu lagi banyak rehat sekarang kerana nampaknya Tun sudah tua dan senang lupakan hal-hal penting yang sudah berlaku 10 tahun lepas!

Bangsa Cina Malaysia said...

semua menteri dan YB UMNO semua dah di suap kenyang. mana ada yang nak ikut nasihat TUN lagi.
money is the roots of all evil.
untuk sesuatu yang ajaib untuk berlaku ( abdullah undur )
memerlukan " divine intervention" insyaallah kejadian ini akan berlaku..

Anonymous said...

asalam Tun,

Saya rasa nie kerja-kerja orang yang tak dapat nak kenakan terus tapi nak kenakan juga.. not directly since cannot be done directly. Takde salah atau dosa orang melainkan berjasa.

Unknown said...

Assallammuaalaikum,
Kehadapan YABhg TUN DR.M sekeluarga dan salam sejahtera kpd rakan rakan pembaca dan penulis blog..

Amat lah benar kenyataan kenyataan apa yang dinyatakan oleh TUN dalam "SANUSI JUNID".

Memang amat menyedihkan keadaan suasana politik dan keharmonian negara yang mulai bergelora.

Saya senantiasa mengikuti perkembangan arus politik dari mulai masa Allahyarham Ayahanda Suleiman Palestine mencabar Allahyarham TUN HUSSEIN ONN dalam pemilihan UMNO tahun 1980.

Kepada 'FARAH' TAKPAYAH LAH anda untuk menasihati TUN DR.M pasal agama dan amalan agama selaku saudara sesama islam. Setahu saya TUN DR.M,ketika berumur lingkungan 30an sudah mulai mengkaji HADITH. 22tahun TUN DR.M, menjadi perdana menteri beliau tidak sibuk untuk menunjuk2 jadi imam pun. Setiap ucapan TUN DR.M,semasa menjadi PM beliau akan hanya membacakan erti dan maksud sesuatu ayat AL-QURAN mahu pun HADITH,tujuan dia agar maksud dan erti ayat ayat suci itu mudah difahami oleh setiap mereka yang mendengar ucapan beliau.

Bukan saya nak mengampu TUN DR.M, kalu ampu pun bukan TUN DR.M kenal saya dan jauh sekali TUN DR.M, boleh bagi projek kepada saya.

Tetapi saya kesian dan sedih akan suasana hari ini seorang bekas PERDANA MENTERI selama 22 tahun diperlakukan saperti ini. Bukan sahaja oleh ketua2 bahagian malah oleh para menteri2 kabinet dan perdana menteri yang berkuasa sekarang..

Renungkanlah kalau bapa kita selepas pencen diperlakukan sebagaimana TUN DR.M diperlakukan oleh menteri menteri yang ada sekarang ini.

SEMUGA ALLAH swt.SENANTIASA MEMBERKATI DAN MERESTUI PERJUANGAN DAN PENGORBANAN TUN DR.MAHATHIR MOHAMAD SERTA AHLI KELUARGA.. INSYAALLAH,..AMIN.

Cikgu Abang said...

Salam TDM yang dikagumi...Jika diteliti banyak perkara yang menimbulkan tanda tanya dalam diri saya sebelum dan semasa Pak Lah hendak dilantik sbg PM. Scomi dipaparkan di dalam akhbar seolah-olah syarikat yang memang kaya itu sebelum Pak Lah jd PM. Dah jadi PM lebih lagi ditonjolkan kekayaan dan penguasaan. Kakitangan harus mengisytiharkan harta mereka...tetapi dalam slot bersama Pak Lah dalam wawancara anak beranak dia tak perlu plak. Banyak kenyataan Pak Lah dilihat tidak tegas dan mudah goyah contoh subsidi terbaru respon kenaikan harga minyak...macam tak cukup kajian je tentang masalah yang bakal wujud bila harga minyak nak dinaikkan...jadilah macam sekarang ni. Kesimpulannya ahli UMNO merupakan tiket pegang jwtn di M'sia. Persoalannya adakah semua ahli UMNO layak memegang semua jawatan dalam kerajaan?

nurain said...

betul la derder..

jadi macam satu pemimpin dunia tu apa nama tu...K A...pemimpin negara T.. tuh pun bagus...belum mati pun dah azab...panas seluruh badan...

Unknown said...

Memang dah macam tak ada yang cantik langsung pada kerajaan Malaysia sekarang. Bagi saya sendiri, apa sahaja yang mereka katakan sekarang dah jadi macam bunyi langau. Sepatah pun saya tak paham lagi!! Diorang tak perlu cakap apa-apa lagi.

Just leave!!

antimamak said...

Hello mamaktongkang:
catatan Forbes
Mokhzani Mahathir
Net Worth $220 million
Age 46

Rank 20 of malaysia richest!!!
-- Son of Malaysia's former prime minister Mohamad Mahathir. Petroleum engineer chairs energy company Kencana, which went public in December. Distributor of Porsche in Malaysia; personally owns four. Amateur race car driver also chairs a race track.

Fkirkanlah.... kalau lah Tun nak Mokhzani ambil gaji dari SIC, itu sememangnya tidak perikemanusiaan, ini dinamakan tamak haloba!! duit rakyat patutlah dijimatkan dan di belanja kan untuk rakyat, tetapi nampak Tun masih nak hisap darah duit rakyat!

Sejauhmana waktu Tun menjadi PM, gejala rasuah, kronisma, nepotisma, rasuah. jadi kerajaan mengambil tindakan ini semata mata adalah membersihkan nama TUN.

Persoalannya, kenapa Tun tidak ingin meletak jawatan sekali gus?? kenapa nak ambil gaji dari Petronas tanpa menyelesaikan krisis kenaikan minyak?? Jimatkan duit rakyat, untuk sederkah kepada kaum miskin, pahalanya lebih bain dari membela pacat menghisap darah rakyat ..

lampu_basikal said...

Assalamualaikum Tun, tindakan pak lah telah di duga, dia atau pun kuncu kuncu nya pun serupa saja. Perbuatan pak lah memecat Tan Sri Sanusi Junid merupakan satu amaran pada sesiapa sahaja yang hendak melawan Umno Pak Lah tetapi saya rasa mereka tidak mencerminkan muka sendiri dulu sebab mereka tersalah beli cermin yang mengejek. Baik lah kalau mereka dah main kasar macam ni Tun, saya ingin mencadangkan sesiapa wakil rakyat Umno dan juga pembangkang yang menang supaya keluar parti masing masing dan jangan masuk apa apa parti pun, jadi pak lah atau pun anwar mahu pun sesiapa dari mana mana parti tidak dapat kuasa mutlak bagi membentuk kerajaan dan rakyat mulakan petisyen untuk mendesak pak lah supaya meletak jawatan serta merta. Saya fikir kalau la wakil rakyat betul 2 ikhlas memperjuangkan prinsip demi bangsa agama dan tanah air mereka akan meletak jawatan dalam parti, dan dengan itu parlimen bolih di bubarkan.
Saya bimbang kebelakangan ini sandiwara pak lah dan kuncu kuncu nya makin menjadi jadi dan mereka ingin menjadikan Tun anak beranak serta rakan sahabat Tun seperti Hang Nadim. Kalau begitu Tun buat satu parti dan saya akan mengikuti jejak ayahanda Tun. Masa sudah tiada lagi. Semakin hari semakin parah kita sebagai rakyat biasa.
semoga Allah memberkati setiap usaha Tun dan melindungi Tun serta keluarga, aminnnn.
ps untuk Farah, Tun memperjuangkan nasib rakyat semasa awak baru pandai merangkak jadi cermin la diri sendiri dahulu.
wasalam, Tun.

SangSetia said...

Salam Tun,
Saya rasa apa yg jelas regim PakLah sedang berusaha utk mengurangkan saluran Tun untuk bersuara atau mengenengahkan pandangan Tun.
Apa yg sedihnya warga UIA yg rugi sebab kehilangan seorang tokoh yg berwibawa. Tapi PakLah bukan tengok tu semua yg pentingnya tujuan tercapai. Cuma yg herannya Kalimullah dan yg lain-lain lagi yg diletakkan dalam GLC dan menjadi penasihat Khazanah yg sah tak menjadi ahli UMNO tak pun dibuang macam Sanusi Junid. Itu kena tanya pada PakLah ... eh eh ... silap ... kena tanya pada KJlah.
Wassalam.

teja said...

Assalamualaikum wm wth Tun yg dihormati,

Rakyat memandang-serong perbuatan Pak Lah menamatkan kontrak TS Sanusi dan dilihat sebagai keanak-anakkan. Apatah lagi UIAM itu adalah visi dan perlaksanaan Era Mahathir.

Pak Lah ini semata-mata menggunakan parti utk kegunaan dan kepentingan diri, menantu dan keluarga sendiri. Sayugia diingatkan kepada Pak Lah dan UMNO Cap Dollah, akar umbi UMNO sudah fed-up tahap infiniti dengan perangai dan tindak -tanduk Pak Lah, Khairy Jamaluddin serta "anjing-anjing" upahan mereka seperti Mat Taib, Zaid Ibrahim, Musa Hitam, Shahrir Samad, Shaberi Cheek, Shaziman Mansor, Azalina Othman Taib, Noraini Ahmad dan lain2 melacurkan parti utk kepentingan peribadi. Ingat kami di akar umbi dan juga orang2 Melayu (bukan ahli tetapi penyokong UMNO dan BN) sudah "mark" mana2 "politicians" (tidak layak diberi gelaran pemimpin) yg menjual maruah dan hak2 orang2 Melayu dan Ketuanan Melayu serta melanun dan melacurkan parti, BN dan negara sejak 2006 bersama2 Pak Lah dan Khairy. PRU 12 sudah ditunjukkan, tidak serikkah lagi?

Pak Lah juga tidak akan membuat peralihan kuasa. Sayugia diingatkan pada Dato' Najib.

Pak Lah adalah kaki temberang no 1 dunia! Beliau sekarang sibuk berkempen kpd ketua2 cawangan satu Malaysia. Diharap ketua2 cawangan dan bahagian tidak termakan pujuk dan apa2 gula2 yg dihulur dan diberi Pak Lah serta Mat Taib. Jika sayang parti, dan ingin terus memperjuangkan agama, bangsa dan tanahair, jangan senang di"beli".

Kepada semua cawangan dan bahagian, JANGAN SEKALI2 calonkan Pak Lah, Khairy Jamaluddin serta Mat Taib utk apa2 jawatan utk PAU 2008.

Kepada semua perwakilan, JANGAN SEKALI2 beri undi anda kepada mereka sekiranya masih dapat bertanding. Ingat undi anda adalah amanah pada Agama, Bangsa dan Tanahair.

Sudah cukuplah ahli2 Majlis Tertinggi UMNO menjadi Pagar Makan Padi dan tidak langsung berharga lagi buat perjuangan parti kerana semua sudah di"beli". Begitu juga ketua-ketua bahagian yg hanya ingin menjaga tembolok sendiri. Kita cuma mengharapkan ketua2 cawangan punya prinsip serta tulang belakang. Ingat generasi akan datang. Jangan gadaikan hak2 long-term bangsa semata2 utk short-term gains peribadi.

Pilihlah pemimpin dgn berhemah serta penuh AMANAH utk perjuangan Agama, Bangsa dan Tanahair. Ianya satu ibadah.

Untuk Pak Lah dan sekutu2nya,ingat PAU 2008 dan ingat PRU 13.

Inilah misi Pak Lah dan Khairy serta anjing2 mereka, ingin menjahanamkan UMNO serta BN supaya punah langsung di PRU 13. Bersengkongkol pula dgn Anwar Ibrahim dan PKR bagi meng"dilute"kan UMNO sebenar.

Kepada MT UMNO, sekiranya anda2 semua masih mahu UMNO dan BN punya 2/3 majoriti dan menguasai negeri2, TOLAK Pak Lah sekarang kerana beliau adalah root cause kereputan UMNO dan selepas Pak Lah ditolak dari pucuk pimpinan, barulah UMNO dan BN boleh diselamatkan utk PRU 13.

Akar umbi dan rakyat Malaysia TIDAK AKAN memberi undi kepada UMNO dan BN selagi Pak Lah dan Khairy masih di atas.

Pak Lah dilihat sebagai BADUT yg tidak langsung reti memerintah negara, manakala Khairy dilihat sebagai teramat gila kuasa dan menghalalkan apa saja cara asal dapat tampok kuasa yg diidamkan dgn menggunakan visa Pak Mertua, sementara Kamaludin nekad melanunkan segala harta-benda negara bagi mengumpulkan harta berbillion2 sementara bapanya berkuasa.

Kesemua clan Badawi serta Musa Hitam disahkan oleh rakyat Malaysia sebagai membawa agenda kuasa asing dan menjadi proksi Singapura.


Buat poster Farah,

Anda harus lebih banyak membaca dan mendalami agama dan ilmu, serta muhasabah diri sendiri.

Perjuangan utk agama, bangsa dan tanahair adalah satu IBADAH yg tidak ternilai harganya kerana ia bukan semata2 utk diri sendiri, tetapi utk kepentingan ummah dan generasi akan datang. Biar Allah menilai makhluknya dan ibadah mereka. Banyakkan membaca dan luaskan pandangan serta MINDA anda.

Wasalaam,
www.tunteja01.blogspot.com

Unknown said...

Dear Tun,

That is the whole problem with the AAB government.They tend to be bias and pick on the people who do not support them.
More reason to support the PR.At least they offer positions base on individual ability rather than political affiliation.
Can wait for SDAI to form the next government!!!

wak Dojer said...

Salam-salam kepada Tun dan pengunjung semua.

aduh, aduh, aduh. baru sehari Wak outstation tak bawa laptop sudah berbagai artikel baru keluar. Wak ter"missed" artikel "jambatan bengkok" dan "rapid kl".

tapi tak apalah, siapa hendak ambil peduli hal Wak kan?

oklah, first and foremost Wak ternampak "bayang-bayang perundangan" (yang sedang hangat dipelopori oleh cendikiawan undang-undang) kembali reda. Baguslah, lagipun kesah lapuk.

Wak memang suka dan sangat berharap isu politik semasa dibuka "hijab"nya kerana yang pasti isu tersebut sedikit-sebanyak (rasa-rasa Waklah, banyak dari sedikitnya) mempengaruhi situasi sosial & ekonomi Negara yang mana "efeknya dirasai oleh rakyat hingga menusuk kalbu".

Wak sabar menanti 2 lagi artikel yang dijanjikan oleh Tun bagi membuka "hijab" politik Negara.

p/s: jangan PR ambik kesempatan sudahlah! opportunist PR memang ramai.

p/s lagi: Wak nak ucap tahniah "in advance" pada Tun dululah, Wak rasa tak sampai tempoh 2 bulan pembukaan www.chedet.com akan mencecah 2,000,000 pengunjung. ada sesiapa berani bertaruh dengan Wak? menang belanja nasi lemak + teh tarik. antimamak? jom sahut taruhan Wak.

nasirwise said...

Salam sejahtera Tun dan keluarga,
Amalan cantas semakin menjadi kepada mereka yang tidak seaiiran dan sipolan dan gengnya.
Saya amati setiap langkah dan tindakan mereka menyebabkan perasaan saya dan mungkin ramai rakyat memakin membenci UMNO,BN khasnya PAKLAH dan geng.
Selamat berjuang.
Wisely DrNasir

Unknown said...

Kepada penyokong kerajaan sekarang, adakah anda peka untuk membaca comment orang lain atau anda mahu meluahkan perasaan shj.(i.e cakap tanpa fakta)

Pada pendapat saya bila goverment sekarang buat press statement or apa apa statement, bunyinya kabur, susah nak faham, dan bila disoal balik, jawabnya pasti benda lain. Jika paklah baca skrip pun salah! mampukah beliau menjawab persoalan rakyat yang diwakili oleh wartawan.

Politician biasanya pandai berucap. dengan ucapan, rakyat yakin 50% bila perlaksanaan lagi 50%. kalau ucapan dapat 20%, perlaksanaan dapat 10%... macam mana nak lulus, apatah lagi dapat gred A or B?

Saya suka dengar orang berucap. Tapi yang ini kalau dia MENGUCAP pun saya suka dengar....

jinsern said...

Dear Dr M,
I totally agree with your reasoning relating to the sudden sacking of sanusi junid as the president of the IIU.
As a student studying in melbourne for the past 3 years, i have been actively keeping an eye on the malaysian sociopolitics and economic system.
But, isn't it actually very normal in Malaysia that politics play a part in almost everything- ranging from the private universities which are not at all affiliated with any government organizations to even control of the media. Politics have always and will always play apart in everything in Malaysia as there is a lack of transparency and politically-free decisions.
However, I DO agree that Sanusi Jasid should not have been sacked based on the grounds that he might have shown his support for you or in other words went against the current PM by quitting UMNO.
But, UMNO did put him there in the first place and UMNO has the right to pull back his position.
In saying this, i'm trying to point out that politics has had a part in everything even from the beginning, but only the negative decisions are scrutinised. I believe that university politics should stay with the university itself and that political parties like BN or PKR or even PAS should not get involved in university decisions. Only then will there be transparency and the maintainence of the level of education in Malaysia, without politically-influenced decisions, for the better.

moneyfreedom said...

dearest Tun,

If this is the way you choose to fight, we will fight with you. Our prayers and love is with you.

anyway bloggers,

cik farah kita ni sayang kat tun, maybe kat hati kata lain.. type jadi bunyi lain..dont argue with stupid people, they will drag you down to their level and beat you up with their so called experiences.

Cik farah I think you are very shallow minded, berani tapi tak cukup pandai!

Anonymous said...

Assalamualikum Tun,

Setiap artikel yang ditulis oleh Tun memang tidak jemu saya baca.

Its really interesting and to be honest I learn to grow up and be prepared for everything that may cause by the Abdullah Ahmad Badawi's goverment.

Some of your articles give me a lot of relief & makes me to think out side the box.

Selain itu.. saya juga dapat improve saya punya BM & BI.

I support you TUN. Bila nak buat pari baru? Anak Tun kan ada. Lets take action. If not now then when?

RENTONG said...

Salam Tun

Saya pun hairan betapa tak 'civilized' nya orang-orang yang menganggap diri mereka 'civilized' sehingga mereka-reka benda yang tidak ada dalam agama, politik, ekonomi dan sosial.

Teruskan perjuanganmu Tun

Nordin said...

Salam tun.

Begitulah adat dunia, siapa yang berkuasa dialah yang menentukan. Apatah lagi budaya itu adalah hasil ciptaan tun sendiri. Apakah tun sudah lupa,masa tun berkuasa dulu tun juga bertindak serupa. Memecat presiden UIA juga semata-mata dia tak sebulu dengan tun.

Kadang kala Allah nak tunjukkan kesilapan kita dengan cara begini. Kalau tak sedar juga, nasiblah.

Anyway tun, sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tak berguna.

Zamri Pearce said...

Pak Lah harus disiasat tentang salah guna kuasa...

Kenaikan pencen telah dinaikkan ke umur 56 tahun.. TETAPI ada pegumuman pembekuan pengambilan pekerja sektor awam bg tahun ini.. apa kes??

izhamjaafar said...

asalamualaikkum TUN

Saya juga sangat kesal dengan pemecatan Tan Sri Sanusi Junid,apa boleh buat mereka sedang berkuasa.

Saya rasa TUN,UMNO menghargai ahlinya selepas mencurah bakti dan budi hanyalah dengan meletakkan nama pemimpin di bangunan dan jalanraya sahaja,itupun selepas mereka meninggal dunia.

TUN pun akan mengalami nasib yang sama juga satu hari nanti.

UMNO makin nazak, tolonglah selamatkan UMNO

Anonymous said...

Hello & Gud Evening Tun,

Despides from all those stupid things happened now, I'm proud to be Malaysian as AT LEAST we have a real bapa like Tun.

Please fight for us !!

Happy Fathers Day & Cheers !!

From Land Below The Wind.

oaklandnaw said...

Assalamualaikum Ayahanda Tun,

Alhamdulillah, semakin ramai yang mengutuk, semakin ramai pula yang berdoa atas kesejahteraan Tun. Hanya Jauhari kenal manikam...

Tindakan akhir PAK LAH macam LOKLAK - LAKLOK. Agaknya ini Islam Hadhari yang diamalkan Pak Lah. Tak hairanlah, Selangor tolak...

Tolak Pak Lah...ganti Nik Aziz atau Mustapha Mohammad walaupun tak boleh mencapai tahap TUN tapi oklah daripada menteri-menteri lain yang ada sekarang ini...semoga mendapat ketenangan/sakinah. Tapi saya ini bukanlah orang PAS dan bukan juga orang Kelante, jauh sekali lagi nak sokong PKR.

Selamat berjuang Tun dan berbahagia Dunia dan Akhirat. Anakanda memberi sokongan dengan sepenuh dengan mendidik anak Malaysia yang berjiwa dan berfikiran seperti Tun.
Tapi, anakanda tidaklah TAKSUB dengan ayahanda.

Terima kasih Ayahanda Tun, atas segalanya.

Anonymous said...

Assalamualaikum W.B.T. Tun,

Cadangan: Tak boleh ke kita ahli-ahli UMNO Biasa yang merupakan tulang belakang kepada Parti UMNO membuat satu pakatan beramai-ramai dengan jumlah yang besar (anggaran 50,000-100,000 orang ahli UMNO) untuk keluar dari Parti UMNO dan tandatangani satu pertition sebagai tanda protes terhadap kepimpinan DSAAB secara umum dan mendapat liputan meluas melalui media massa. Tetapi dengan jujur dan ikhlas, kita berpakat ramai-ramai menjadi pemerhati seperti TUN dan tidak melompat ke mana-mana parti pembangkang tetapi berpegang teguh dengan perjuangan kita yang belum selesai. Dengan cara ini, kemungkinan peristiwa ini akan menjadi satu detik bersejarah dalam Parti UMNO dan memberi tekanan hebat kepada Presiden UMNO. Jika ini berlaku dan berjaya mendesak DSAAB meletak jawatan selaku PM Malaysia dan Presiden UMNO, kita beramai-ramai kembali ke Parti UMNO dengan matlamat yang baru dan bersih demi bangsa dan negara... Sekian.


Ahli UMNO Yang Kecewa

new_Malay_United said...

Salam Sejahtera YAB TUN DR MAHATHIR,

Saya amat bersetuju dengan apa yang Tun nyatakan ini.

Saya amatlah tidak PUAS HATI apabila terdapat beberapa pihak yang BERLAGAK BESAR dan BERPENGARUH menyuruh Dato' Mokhzani dan Tun Dr M sendiri melepaskan jawatan dari SIC dan Petronas kerana keluar dari UMNO. Ini merupakan tindakan atau desakan yang amat tidak boleh diterima kerana tanggungjawab di dalam UMNO dan SIC mahupun Petronas adalah berbeza.

Tindakan seorang menteri yang kononnya akan memboikot sebarang aktiviti anjuran SIC tidak boleh diterima kerana tanggungjawab beliau sebagai Menteri perlu dilaksanakan tanpa sebarang alasan itu dan ini. Ini akan membawa malu kepada kerajaan sendiri melihat tindak tanduk menteri yang tidak memberi sokongan kepada sukan permotoran yang telah maju dan berkembang pesat sejak adanya SIC.

Tun Dr M, kenapa politik sekarang amat kotor dan tidak memperjuangkan agama atau bangsa? sebaliknya kini ia lebih kepada mempertahankan diri masing-masing dan kroni-kroni agar sama-sama tidak jatuh ke bawah. Tetapi, mereka lebih rela melihat bangsa,agama mereka jatuh!

Kini politik berada di merata-rata, agama di politikan, pendidikan di politikan dan macam macam lagi.

APA-APA PUN, SAYA TETAP BERDIRI DAN MEMPERTAHANKAN PERJUANGAN TUN DR MAHATHIR!!

L_J said...

YABhg Tun,

Maafkan sayalah Tun, tetapi secara kebetulan kelakuan regime Pak Lah sekarang ini serupa dengan kelakuan regime Tun bila Tun menguasi kerajaan (yang - pada pendapat saya - secara kebetulan lebih teruk). Kan Tun pun dah baca ucapan YA Datuk Ian Chin tentang kelakuan salahgunaan kuasa oleh Tun sendiri?

Jadi apa perbezaannya, Tun? Tidak banyak Tun, tetapi pada saya ada suatu perbezaan yg penting: saya rasa Pak Lah tidak begitu dahsyat dibanding dgn Tun.

Maaf ya Tun!

LJ

Kentoi said...

YA Bhg Tun,

Apa lah, depa tu tak tau ka kita ni keluarq UMNO bukan semestinya tak akan undi UMNO dalam pilihanraya! Yang kita tak akan sokong adalah pemimpin2 yang menyeleweng!/@#

Mordecai Kucai said...

Tun,

Dalam menguruskan negara seperti Malaysia yang telah menghala ke menjadi negara maju. Banyak perkara yang perlu di lakukan.

Masa 24 jam untuk PM dan TPM seolah olah tidak cukup.

Saya pernah membaca artikel atau soal jawab dalam akhbar suatu masa dulu di mana Tun Razak cuma tidur 4 jam sehari sahaja.

Beban tugas sebagai PM adalah berat. Tidak ada masa untuk emosional. Sentiasa berfikir dengan tenang dan tepat.

Saya teringat kes di mana Parti PBS telah belot kepada persepakatan dengan parti parti tertentu di mana BN menyokongnya. SAya pasti ini membangkitkan kemarahan tetapi Tun dengan tenang membuat komen keatas keluarnya PBS tanpa rasa emosi, tersinggung dan marah. Ini satu kualiti baik bagi seoarang pemimpin. Dapat menahan amarahnya.

Mengapakah pihak kerajaan sekarang sibuk dengan perkara remeh temeh. Banyak sangat kah masa mereka?

Tidak ada kah cara yang demokratik dalam memilih presiden universiti itu. Adakah masih ada lagi tangan tangan feudal di bawah kerajaan yang demokratik ini.

Demokrasi bukan lah satu sistem yang tepat yang pernah Tun tulis atau katakan.

Dalam hal hal tertentu kita masih lagi perlu kepada ahli atau pakar dalam sesuatu bidang supaya perancangan dalam sesuatu bidang itu lancar dan tepat. Pandangan oleh pakar misalnya dalam bidang pendidikan, pertanian perlu untuk kerajaan dapat menentukan hala tuju dengan baik dan terkini.

Misalnya dalam penentuan President Universiti. Tinggalkan kepada ahlinya atau pakarnya. Biar senat universiti dengan bebas memilih.

Kita perlu memberi ruang kepada pakar pakar dalam sesuastu bidang memberi bekas dalam hala tuju negara ini. Mendengar pendapat dan cadangan mereka dengan hati terbuka.

Ahli politik tidak boleh atau tidak ada kemampuan untuk menentukan hala tuju dalam bidang tertentu melainkan memberi kuasa yang ada dengan niat baik untuk kebaikan negara umumnya. Misalnya melantik mereka dan memberi kuasa kepada pakar pakar ini mencorakkan hala tuju dengan kawalan oleh ahli politik.

Sayang sekali pemikiran mereka ini terbuang begitu saja.

Umum tahu, amat sukar untuk mengawal gulungan bijak pandai kerana mereka akan berterus terang melalui ilmu mereka mengenai topik yang di bincang. Mereka seoalah nampaknya melawan tapi itu lah yang perlu di beri tolak ansur supaya dalam sesuatu keadaan ada juga ruang oleh pakar pakar ini untuk bersuara dengan bebasnya.

Sekiranya perkara ini berterusan. Cendiakawan dan generasi akan datang akan beku dan kaku.

Universiti akan menjadi sekolah tinggi.

Rasanya sudah bermula sekarang pun.

Anonymous said...

Tun,
Terima Kasih kepada info yang terbaru ini termasuk cerita bas-bas tersebut.
Kalau tak didedahkan begini mcamana lah org mcm kami nak tahu.
thanks again.
Kepada Farah,
saya agak awak tak paham apa konsep ibadah. tak perlu nak ulas lagi, sbb ramai dah komen ttg awak.
MasyaAllah.

Tun, tulis lagi.

ZuL said...

salam

i wonder if anwar take power on september...will YDP AGONG will accept it....??????????????in my opinion...althoguh anwar said that crossover is for the sake of rakyat it is totally evil things to do...it like u stole the elction...like tun dr mahathir say tujuan baik tidak menghalalkan jenayah...

it take more than a year for tunku abdul rahman to step down...what about pak lah.....it like curse somehow...any BN leader that got highest seat in parliment will actually the one that will suffer major setback in election....like eg..tunku abdul rahman won 1955 election by 51 out of 52 seats...suddenly he loss so many seats in 1969..same with pak lah...create history by brought BN to its landslide majority 90% in Parliment...but what happen in 2004....more worst than 1969.....

skypalooza said...

Salam Tun,

Buat parti baru Tun...

Confirm PRU13 pukul habis...

bob_kedah said...

TUN,

Inilah situasi kerajaan LAHBEDAWI iaitu Pengasas Islam Hadari : Dendam adalah pegangan UTAMA dalam konsep Islam Hadari yang diperkenalkan oleh LANBEDAWI(Bapak Kehancuran)

Hawk Tan said...

Tun,
Semakin banyak Tun mendedahkan artikel yang kurang menyenangkan di blog Tun semakin saya merasa amat tertekan, rungsing dan malu. Apakah tiada keadilan didunia ini.

Saya ingin benar mendapat jawapan dari Pak Lah. Apakah Pak Lah diam kerana merasa bersalah, sabar adalah sifat yang mulia tetapi jika ia melibat negara kita, mana boleh diam.
Buktikan kebenaran dan kalau dah salah betulkan supaya rakyat jelata merasa yakin,aman dan damai.Rakyat memerlukan keyakinan dan sebuah Kerajaan yang kukuh, amanah,menyanyangi, adil dan saksama.

Sayang sekali blog Tun hanya dapat dinikmati oleh mereka yang arif tentang komputer, saya percaya masih terdapat ramai rakyat Malaysia yang ingin mengetahui dan membaca komen komen Tun.
Tun, ada apa apa rancangan terdekat supaya maklumat maklumat diblog Tun dapat didalami bersama rakyat Malaysia yang tidak arif dan tiada kemudahan internet.

Is it possible that Tun, published your blog articles including the comments (not too drastic ones) and make it available to all Malaysian in hard copy and in Bahasa Malaysia and English version. Sell it at cost, those who cannot afford, i am sure a lot of Malaysian is willing to bear some cost to make it available to fellow Malaysian including my 68 years old ex government officer father.

Loh said...

///7. Apakah hanya ahli UMNO sahaja yang boleh pegang jawatan dalam Kerajaan dan agensi Kerajaan? Saya faham ada orang bukan Melayu yang sudah tentu bukan ahli UMNO yang memegang jawatan dalam badan-badan Kerajaan. Jika kerana keluar daripada UMNO jawatan dalam Kerajaan akan dilucut, sepatutnya semua yang bukan ahli UMNO yang dilantik kedalam badan-badan Kerajaan patutlah dilucut juga.///---TDM

The question why only UMNO members can be appointed is relevant. But the argument that non-Malays who are certainly non-UMNO members should also not be appointed should not have been said by a person who had been PM for the country for 22 years. It is racism at its worst.

Unknown said...

Assalamualaikum Tun.

Everything has been orchestrated by the sleeping boy. Now sanusi gone and mokhzani is next. Every important post will be inherited by the yes man.

http://bungapi.blogspot.com

Unknown said...

Salam, Tun

Sentiasa mengikuti blog Tun, sentiasa menyajungi buah fikiran dan idea Tun, salah seorang yg terpilih menyertai "Dasar pandang ke Timur". Saya tertarik dgn apa yg Tun katakan bahawa Kedudukan di dlm kerajaan adalah milik UMNO, dan barang siapa yg tidak menyokong UMNO tidak layak mengisi kedudukan itu. Tidak lama dulu Tun telah mengkritik orang di Utara yg telah menerima kedudukan di dalam kerajaan campuran pembangkang. Saya rasa tulisan Tun kali ini tidak konsisten. Saya tidak rasa pemecatan Tan Sri Sanusi adalah patut, tetapi ia adalah hak mereka untuk tidak memilih sesiapa yg tidak menyokong mereke.

yang mengikuti perkembangan idea Tun

Charlsen said...

Whoever support Tun now will become enemy of Umno and Bn.. This is the consequences of choosing such a fool to become PM.. Sharir kata minyak takkan naik hingga march tahun depan tapi lepas tu pak lah kata tak semesti minyak takkan naik lagi, ini menteri sharir tak de guna langsung betul betul apa guna punya menteri percaya dia boleh mati awal krn dia kata minyak akan naik pada Ogos tapi apa jadi?!! Langsung takkan percaya pada dia lagi!! memang dah sgt keterlaluan ni tak da masa jaga rakyat tapi ada masa utk bertindak kpd penyokong Tun.. Inilah PM yg bapa kejatuhan yg cukup kejam dan zalim la tu hanya jaga kepentingan khairy itu saja..

rumah kebun said...

Nostronomus

Pak Lah sudah mula menuju jalan turun.

Sejarah kegemilangan UMNO akan berakhir di tangannya dan tiada lagi wakil UMNO dan tiada lagi komen sejarah mengenai kejatuhan yang di buat beliau dan buku sejarah UMNO akan di tutup rapat tanpa coretan sejarah."Dunia politik UMNO akan sunyi sepi beberapa ketika."

Penasihat-penasihatnya sudah menyedari kesilapan. Terlajak nasihat dah tak boleh undur.Alang-alang menyeluk pekasam....teruskan saja."dah poket penuh"

Kepentingan rakyat sudah diketepikan, lebih kepada kepentinga politik peribadi."takut mengaku kesalahan"

Peringkat asalnya merasakan mudah untuk memerintah negara. Rupa-rupanya susah."baru sedar"

Mesyuarat Menteri-Menteri seolah melepas batuk di tangga. "harap glamor saja"

Cakap seolah ambil berat rakyat pendapatan rendah. Sebenarnya mereka tak pernah mendalami jiwa individu rakyat miskin dan susah.Melayu mungkin tiada lagi suara di Malaysia.Hanya suara-suara kecil.

YA Allah Ya Tuhan ku bantulah bangsa dan negaraku ini.

Semoga semua ini berakhir dengan selamat.

Semoga Tun Mahathir dapat bersabar.Insyaallah kita teruskan perjuangan yang ramai orang tak faham ini.

Wassalam

tuntuah said...

Tun Dr M,

DS Khalid Nordin sendiri terpaksa mengambil tindakan memecat DS Sanusi atas sebab-sebab yang amat jelas iaitu :- Menutup dosanya yang RASUAH semasa menjawat Timb. Menteri Kerjaraya. File dah masuk AG...Tapi bila dah buktikan dia boleh buat apa yang AAB suruh...maka dia pun terlepaslah.

Kita minta apabila org lain yang ada maruah...BERKUASA selepas regim AAB tumbang...Dakwalah TOK LID yang diam-diamnya berisi poketnya.

Atas dosa beliau itu..yang menjadi mangsa adalah DS Sanusi Junid...Kita minta DS Sanusi berdoalah setiap malam..kerana DOA orang teraniaya itu makbul.

Amien

Anonymous said...

Tun, setiap manusia ada kelemahan...begitu juga Tun semasa memerintah Malaysia. Namun, kelemahan ketika ini bukan sahaja mengikis ketuanan melayu tetapi mengikis ketuanan Malaysia itu sendiri. Pemecatan Sanusi adalah satu manifestasi betapa kritikan dalam apa jua bentuk tidak akan di terima. Saya kuatir satu masa nanati akan hilang 'malay' dari 'malaysia' dan tinggallah kita dinegara ' sia' Saya sentiasa kagum dengan corak pemerintahan Tun secara otokratik yang berjaya menyatukan rakyat dan memodenkan negara dan menjadikan Malaysia sebagai negara yang amat disegani dan dikagumi. Saya doakan Tun supaya sentiasa bersabar dan iklas di dalam menjayakan 'crusade' Tun ini yang saya saya yakin mendapat sokongan rakyat biasa seperti saya...cuma berhati hatilah dengan DSAI yang sanggup bersekongkol dengan siapa sahaja dan mengambil kesempatan di atas penulisan Tun untuk menjayakan impiannya menjadi PM Malaysia......

s.arnina s.hussein said...

Assalamualaikum Tun,

Teruskan menulis Tun, Saya tiap tiap hari check blog Tun. nak dengar apa yang Tun nak kata dan cerita. best tak macam surat khabar mainstream sekarang cerita nampak sangat menipu rakyat. dah tak ade "credibility". Sampaikan salam saya kepada Tun Dr. Siti Hasmah yer.

Terima kasih :)

zainal mokhtar said...

What do you expect from Dollah Badawi ? All knee-jerk action and no thoughts for the righteous. Don't withdraw the summary sacking if there is a big outcry now.How crass. How classless.How revealing.
Don't go around, Dollah, and beat your puny old chest and cry "I'm for democracy, transparency and unity !" You're anything but. You didn't even have the decency to give a reason to Sanusi. Don't for a moment think you're getting away with it just like that. Look up your "Islam Hadhari" book and show me where it teaches pettiness,arbitrariness and vengefullness.Shame on you.
Mohd. Ali Rustam - handsome face but unhandsome comment. Is this thoughtless posting of yours the best you can do ? And you're aiming for higher office ? Do you think a comment like yours will strengthen your future campaign ? Please look at yourself in the mirror, Ali. I know you were also involved in money politics in the last UMNO elections, only you were luckier than Isa Samad, so ask God for forgiveness and don't look down on your "older brother" Sanusi who had served UMNO longer and probably more honestly than you.

Danish said...

Tun...its so freak coz now a days...all the minister just popular among them..but not at the "rakyat" heart...as a citizen..even all of this wont effect me much...but i more pity to others...as a word...u do something..we will give full supporting to u...for the best thing to malaysia and malaysian!!!

rumah kebun said...

Kepada Pemerintah Yang Zalim.

Kita mendoakan panjangkanlah umurnya sekiranya panjang umur itu baik untuknya dan matikanlah dia sekiranya mati itu baik untuknya.

Insyaallah

Wassalam.

lisa toh said...

slm Tun..

well politik memang macam ni lah.bila ada yang U rasa boleh jadi threat pada U dari apa segi pun,U cut them dengan apa cara sekalipun.Saya percaya U also did that before to Anuar Ibrahim..many people believe that.tapi kami percaya U had ur reason.
I believe PakLah also doing the same..mungkin dia rasa Tun&Co(maaf ya) merbahaya untuk dia.Bezanya zaman dia dan zaman Tun...apa2 percaturan Paklah&Co banyak menyusahkan rakyat jelata.
I truly believe he's not really a bad leader.kalau dia tu teruk sangat..Tun takkan pilih dia kan?He was Ur man before.Cuma saya rasa faktor orang2 disekitar beliau mungkin beri kesan besar kepala,ego dan tamak skang ni.Mungkin ada yang tak setuju tapi fikir2kanlah kenapa Tun pilih Dia..
Yang kita harapkan Allah buka hati Paklah supaya melihat rakyat sebagai darah dagingnya...bukan orang luar atau orang bawahan.Tengok kesusahan kami.Bukan mudah saya rasa untuk govern rakyat dan kerajaan tapi lebih susah lagi untuk govern hati dan perasaan.fikir2 kanlah...itu lah natijahnya kalau orang disekeliling tamak haloba.
Pening kepala dengan hal politik ni..mana lagi nak fikir pasal minyak naik...barang naik...anak2 nak sekolah.
Tun,dari terus-terusan menulis macam ni, apa kata Tun buat appointment rasmi(biar semua orang tau),jumpa PakLah..slow talk..then we'll see.
Tak reti apa nak fikir lagi.
slm hormat TUn

antimamak said...

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=0607&pub=Utusan_Malaysia&sec=Politik&pg=po_02.htm

Keputusan Sanusi tidak boleh dipertikai - Khaled

SHAH ALAM 6 Jun - Tiada pihak yang boleh mempertikaikan hak Presiden, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Tan Sri Sanusi Junid untuk tidak meletak jawatannya walaupun beliau mengambil keputusan untuk keluar daripada UMNO.

Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata, sebarang keputusan memecat atau melantik Presiden UIAM terletak di bawah kuasa Ketua Perlembagaan UIAM, Sultan Pahang, Sultan Ahmad Shah.

"Apa yang Sanusi kata itu betul, hanya Ketua Perlembagaan berkuasa memberhentikan atau melantik Presiden UIAM, bukan menteri.

"Dalam Perlembagaan UAIM tidak ada menyatakan menteri atau orang tertentu sahaja boleh yang boleh dilantik sebagai Presiden. Kuasa ini terletak pada Ketua Perlembagaan," katanya ketika ditemui di akhir pemukiman Ahli Majlis Tertinggi (MT) UMNO di sini hari ini.

Semalam, Sanusi menyatakan beliau tidak akan meletak jawatan dan terus memegang jawatan Presiden UIAM sehingga tamat tempoh pada 2010, walaupun ada tekanan daripada pelbagai pihak.

Sanusi dilaporkan berkata, mengikut Perlembagaan UIAM Bahagian IV(20)(iii), Presiden boleh menulis surat kepada Ketua Perlembagaan untuk meletak jawatan atau jawatannya boleh ditamatkan oleh Ketua Perlembagaan atas nasihat Perdana Menteri.

Sanusi berkata, beliau percaya tidak akan dipecat kerana mempunyai hubungan baik dengan Sultan Pahang kecuali dinasihatkan oleh Host Member iaitu Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Kedudukan Sanusi sebagai Presiden UIAM diperkatakan ekoran keputusan beliau menyertai bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad keluar daripada UMNO.

Dalam pada itu, Mohamed Khaled yakin tidak ada pihak yang membuat desakan meminta Sanusi meletak jawatan sebaliknya bekas Menteri Besar Kedah itu sengaja mengada-adakan cerita untuk mencari publisiti.

"Tidak ada orang desak dia letak jawatan, dia sahaja buat sensasi untuk tarik perhatian orang," katanya.

Cerita apa ini?? nampaknyanya serupa roti canai hangus terbakar?? Adakah mamak yang menjual roti buat iklan di tengah jalan??

muni said...

saya banyak mendengar cerita tun.bukan di media massa,tp dr org2 tua,yang lebih matang akalnya.saya masih muda.mungkin belum matang.tp ini ape yg slalu saya fikir. kdg2 org tak tau ape yg di perlukan untuk jadi pemimpin.dari dlu smpai skrg,saye sokong tun. sbb saya tahu, untuk menggunakan jalan yg lurus dlm memimpin sebuah negara,bukan satu tindakan yg bijak.kdg2 kita terpaksa buat satu kesalahan,demi kepentingan org ramai.kalau kita terangkan sebab tindakan kita pun,bukan semua org boleh faham.malah akan lebih di hina.ape juga keputusan yang tun ambil,saya tahu ada sebab yg penting.yg sebab yg penting itu,adalah untuk negara sendiri.dalam politik,tak ada yg mudah.sebab itu name pun politik.klau tun biar sesuatu perkara yang tidak patut terjadi,tun takkan sanggup lihat rakyat yg tanggung akibatnya.jadi tun ambil tindakan,walaupun tun tahu,akibatnya,rakyat sendiri akan mencemuh.padahal,adalah untuk rakyat juga.jadi,sebagai pemimpin yg sangat saya pandang tinggi,saya harap tun akan sentiasa membuat apa juge yg terbaik,demi kepentingan negara.

Ravi said...

TDM

Sanusi had his time to serve, and now should resign to his fate. No point crying over spilt milk as if he was effective, his contributions significant, he would be retained. As for him leaving UMNO following your resignation, you can thank him for now allowing UMNO to get back to the real issues.

BTW, there was a comment from Loyal2tun on why my comments are possibly "deleted" responding to your blogs. This person's opinion is I could have been vulgar or used profanities - well I have to dissapoint any of your followers that I dont' resort to such methods. They are as much critical comments, no more/less critical like yours of the Government.

As for people not commenting on my blog dedicated to you www.expmmalaysia.blogspot.com. well could it be all those who view it, agree with my sentiments and have no further comments. Who knows.

-Ravi

PJ said...

History repeating itself! What Tun M did during his tenure of office- detaining opponents without trial, thus making them languish in jail for no rhyme or reason- appointing cronies to positions, awarding contracts to buddies, removing judges who don't the line, clipping the powers of the royalty, making decisions according to his own whims and fancies- repaet themseles now. So why complain now? Mengapa semua rungutan, sungutan dan panas baran sekarang?
Abi

Bangsa Cina Malaysia said...

satu lagi pendedahan kali ini daripada Sarawak .wayang UMNO
ini semakin menarik.
kemungkinan ini arahan Pak Helah
untuk mengelakkan segala tuduhan
yang di lemparkan terhadap nya.
TUN M, tak sabar tunggu ulasan
kamu.

Oracle said...

My father who’s the same age as you are said Pak Lah is waiting for his 5 years ‘sah jawatan’, in order to get his pension. Can it be so, Tun? My mother agreed. Well, I’m just trying to think out of the box.

With you Tun, always..

Unknown said...

TUN,

Pak lah sedang mengkucar kacir serta menghuru hara negara,semua keputusan yang dibuatnya membuat rakyat makin marah.Tak ada satu keputusan pun yang boleh dibanggakan.Pak lah sedang membawa negara ini ke kancah perang saudara.

Rakyat kena berani tampil untuk mengusir Pak lah dengan segera, lagi lambat maka akan parah negara kita.Tunggu apa lagi AYUH kita usir PAK LAH.

wailyamein said...

kepada antimamak, saya sarankan pergi masuk sekolah semula, kalau belum pandai menggunakan bahasa penulisan yang sopan ketika menulis.

Unknown said...

Tun,
Keep it up!
S.O.S...
Thank You

dabezaa646 said...

Assalamualaikum Ayahanda Tun,

Tak kan ler BPR tak leh cek siapa sebenarnya dalang disebalik tumpasnya penyeludupan minyak yang berKAPAL-KAPAL banyaknya beberapa minggu yang lepas.......

Tak kan ler org awam leh keluarkan modal yg begitu besar utk membeli minyak2 tersebut.....

Dan bagaimana lak dengan KAPAL TANGKI tu pulak...sewa khas ke ?

SIAPA PUNYA KERJA NI YE.....DAPAT UNTUNG BESAU TU KALAU LEPAS.....

Tp dah brapa byk KAPAL agaknya yg telah BOLOS ?????

Maaf ye Ayahanda......anakanda masih tak dapat menerima kenaikan harga minyak yg TERLAMPAU ini.

Bawa2LAH siasat menteri2 yg berkenaan....nape diam jer ????

REFORMASI,REFORMASI......

Unknown said...

Dearest Tun

He's Mr Nice Guy
He's Mr Clean

Saya pantang dicabar
Nak kalah, kalah le, tak ape
They luv UMNO, they will never leave UMNO
Why should I?
I have work to do (tidur?)
Work with me not for me (irony)

Obvious isn't it? Amazing the UMNO members are so pliant and submissive...

All our prayers ask for health and happiness for Tun, family and friends.

BTW your blog is so friendly to us common folks. You should try Pak Lah's blog - super unfriendly. A true reflection of the TRUTH.

Unknown said...

www.antikhairy.blogspot.com telah berjaya dimusnahkan oleh konco-konco menantu PM, oleh yang demikian, kami meneruskan perjuangan dengan menggunakan alamat baru, http://antikhairy.wordpress.com. Kepada yang terbaca notis ini, sila beritahu kepada rakan-rakan yang lain. Jika anda ada "link" kan blog Anti Khairy yang lama, sila tukarkan kepada alamat baru ini. Sekian, Anak Jati Rembau.

Unknown said...

Tun,

Pelik bin hairan bin ajaib.

Dalam perkhidmatan awam dan syarikat-syarikat kerajaan (GLC) bukan saja ramai yang bukan ahli UMNO, bahkan penyokokng pembangkang pun berlambak. Bukan setakat sokong pembangkang, mereka melalui kedudukan mereka sentiasa buat apa saja untuk membuat pelanggan/rakyat marah dan mengaitkan tindakan buruk mereka dengan kerajaan. Kenapa tak dipecat pulak ya? Pak Lah ingat semua rakyat bodoh macam dia ke? Bagi saya, Pak Lah ini kalau teru dibiarkan, UMNO dan BN akan lingkup terus dalam pilihanraya umum akan datang yg dijangka pada tahun 2012.

@farah
Kepada sdri. Farah, nasihatkanlah diri awak dahulu sebelum nak menasihati orang lain. Memang Tun sudah tua tapi awak tu semakin muda ke? Ajal dan maut tak mengenal tua atau muda, bahkan bagi yg perasan muda macam awak pun kalau Allah kata "matilah kamu", maka awak akan mati tak lewat walaupun sesaat. So, tak payah le bermegah nak nasihatkan orang2 tua beribadat sedangkan awak sendiri tu entah2 solat 5 waktu pun kantoi.

Anonymous said...

Dear Tun,

I am shocked that Datuk Seri Sanusi is sacked from his job at UIA merely for following you and leaving UMNO. UMNO has more than 1 million members and so it is difficult to comprehend why Sanusi leaving UMNO is such an issue than it warrants his removal from UIA. Politics should be kept separate from the administration of public universities. I long for the return of the good old days when Tun was leading the country and the universities, and institutions like the judiciary and mass media were truly independent and not afraid to voice your opinion, unlike now when everything is controlled by Badawi and his men.

meria said...

Salam Sejatera Tun.

Saya sangat kagum dengan gaya kepimpinan Tun tapi bukan seperti budak siFarah tu yang tidak mengenang budi dan jasa Tun kepada rakyat Malaysia keseluruhannya.
Saya mula mengenali Tun ketika tun dilantik menjadi Menteri Pelajaran pada tahun 1975. Saya berasa amat-amat berterima kasih Tun kerana ketika Tun menjadi Menteri Pelajaranlah saya dapat belajar dengan sempurna kerana bermula adanya Skim Pinjaman Buku Teks, ketika itu saya darjah 6.
Sebelum itu saya belajar tanpa ada buku teks.Saya berasal dari keluarga petani yang tidak mampu membeli semua itu. Hanya mampu beli sebuah dua saja buku.Sejak itu saya belajar bersungguh-sungguh hanya dengan bantuan pinjaman buku teks itu
Hari ini saya boleh dikatakan berjayalah dalam hidup dan mampu memberi pendidikan yang sempurna kepada anak-anak saya.Saya amat bersyukur kepada Tuhan kerana menganugerahkan Malaysia Pemimpin seperti Tun yang berpandangan jauh dan telah banyak berjasa pada rakyat Malaysia apatah lagi ketika Tun meneraju negara selama 22 tahun.
Sebagai manusia kita hanya merancang tetapi Tuhan yang menentukan segala-galanya.Kadang-kadang kita tidak dapat membaca hati manusia sebagaimana Tun tidak dapat memilih pengganti Tun yang terbaik, dan dapat mengurus negara serta dapat meneruskan perjuangan untuk kesejahteraan rakyat. Sangkaan kita dia adalah pewaris terbaik tetapi sebaliknya .Sebagai rakyat Malaysia dan berbangsa Melayu sekarang saya betul-betul pasrah dengan kepimpinan sekarang,
Akhir kata semuga Tun sihat dan dirahmati Allah.

Reza aljunaid Post said...

Assalamualaikum Tun,

aku memang tak setuju tan sri sanusi junid dipecat sekarang.

tapi aku fikir, kerajaan takut tindakan keluar umno sanusi pengaruhi pelajar uia untuk menentang kerajaan. sebab itu beliau dipecat.

aku tak setuju langsung. jika kerajaan buat salah kerana salahguna kuasa, ada bukti jelas kerajaan salahguna kuasa, bangkai gajah tak boleh ditutup dengan nyiru...

pembatalan jabatan bengkok, kes rasuah rapid kl, kes rasuah masjid kristal, monsoon cup, kes rasuah khairy 9 juta, berlaku zaman abdullah....bukan berlaku zaman tun mahathir....

abdullah mesti selesaikan kes rapid KL. berhentikan kontrak scomi.lantik kontraktor lain. yang penting, kerajaan untung. rakyat untung. bukan bazir sana. bazir sini.

aku fikir si khairy berjaya cucuk jarum dekat sultan pahang untuk pecat sanusi. mereka sama-sama dalam fam. si khairy tu memang cekap bab ni..tapi sultan pahang ni kalau berjiwa rakyat, dia boleh tolak alasan pemecatan sanusi junid tu...

aku harap sultan pahang terus berjiwa rakyat....

aku harap pelajar uia tidak dijadikan pelajar yang dungu dan penakut. takut berkata benar. takut bersuara untuk rakyat...untuk agama...bangsa...untuk negara...

itu yang aku bimbang kesan isyarat pemecatan sanusi tu...

aku dah nampak...abdullah bawa dasar maha firaun...apa firaun buat, rakyat mesti patuh..jangan lawan cakap...nanti susah...lebih baik diam...buat bodoh..tengok saja apa abdullah buat...abdullah suka jika rakyatnya ikut saja apa kehendaknya yang bodoh-bodoh...

zaman sekarang, rakyat yang beri kuasa....tunggulah kuasa rakyat...aku harap...orang melayu jatuhkan abdullah dengan cara yang licik, gunakan akal dan kebijaksanaan ...

aku tak setuju kerajaan naikkan harga minyak tergesa-gesa sampai 2.70...dia boleh kasi naik tahun depan...kenapa gelojoh..?

kalau dihitung, kerajaan tidak akan bangkrup kerana tambah subsidi minyak.ini kerana subsidi minyak akan menambahkan lagi kerancakan ekonomi negara dan rakyat...kerugian kerajaan boleh ditampung dengan keuntungan hasil jualan minyaknya...mana boleh kerajaan bankrup..? kecuali kalau kerajaan suka membazir...rasuah..kronisme...nepotisme..

pakbelalang said...

Dear Tun,

Pemimpin UMNO dah "GILA". "Gila" segala-galanya tanpa pedoman. Pemimpin UMNO dah jadi macam cerita P. Ramli malam tadi.Dah jadi kumpulan "ENAM JAHANNAM". kah, kah, kah !!

JAHANNAM LAH UMNO !!

Unknown said...

Dear All,

Me and my friend are collecting some people to discuss about wut is hapening in our country now. Maybe we can form an organisation supporting TUN to fight for us se we will stand behind Tun. Have any idea please e-mail me:farah_eisya@yahoo.com

Unknown said...

haha antimamak,

forbes did also mention the richest person in malaysia,is he a crony too?everyone who is rich in this country is a crony to you, so what is wrong with the ex prime minister son a rich man,did the ex pm award all the govt project to him like what is happening now,you think rm15000 a month is everything?,chairman of sic is about ensuring the success of hosting the F1 race which is benefitial to the country international branding.It has been very successful even singapore is duplicating us.
Of course you say somebody else can do it also, they say the same thing about PM post, look what happen to the country now, only people like you saying pak lah is good
About the petrol hike,i dont think you should divert the blame to petronas or its' advisor, no doubt there is a world price increase,but this is the situation where the wisdom of the country leadership is much needed to dampen the effect to the people, i dont think you can comprehend so far what i am saying, anyway jolting the population with the sudden surge of increase will have it repercussion , i dont think the current governmet is ready for it and the worst is yet to come and the oil issue is not the only embarassment they are creating.
Pak lah having supporter like you is sure sign the country is in doldrum, antimamak you will be the greatest tin kosong in the country
Tun is trying his best under the circumstances help but people like you will in no way be able to see the wisdom but million others do.Your tin kosong reputation will live on.

Unknown said...

Hi semua penyokong dr M,
Saya saje jer nak kongsi artikel kat bawah. Yang mana baik jadikan ikutan, yang mana tak baik tu jadikan lah teladan. Baca sampai habis ye. Buka mata dan luaskan minda. ;-)Harap2 Dr M approve post ni. jangan tak approve!


In defence of Scomi


I refer to the letter Open letter to PM on Scomi.

Recently, there were letters, such as the one above, and comments published in malaysiakini questioning Scomi Group’s success. Several allegations were made solely based on hearsay and half-truths questioning and doubting Scomi’s activities and achievements. The underlying theme to these allegations is Scomi’s association with Kamaludin Abdullah, who is the son of the current prime minister.

I am a person who has been watching the rise of this company, in the capacity of an investor, from its humble beginnings to become a major player in corporate Malaysia. I am also acquainted with some of the professionals running the entity. As such, I became very curious whether these allegations are true. This prompted me to conduct my own investigations by browsing thorough Scomi’s annual reports, financial reports, press releases, and coverage by the media.

All of these are freely available on the Internet and hence are public record. After much reading, I come to a conclusion that Scomi’s growth and success are obtained through the sheer determination, hard work and commitment of the individuals running the company. In my humble opinion, this success should be celebrated and not censured.

The letters seem to say that being associated with Kamaludin is bad business. It seems that this association changes the yardstick for gauging a company’s performance. It is further suggested that the fact that Kamaludin is the PM’s son alone has made Scomi what it is today and not the hard work, sacrifice, commitment, focus and professionalism of all the individuals running Scomi.

This is the same story all over again only that they have new actors involved while the underlying theme remains the same. The theme is that a Malaysian company cannot possibly compete globally and it is only because of it’s ‘know who’ and not it’s ‘know how’ that it becomes successful.

Coming back to my point and glancing through the latest annual reports and financial statements of Scomi and its related companies, Kamaludin effectively holds 17.21% of the shares in Scomi and has been a shareholder since 1999. The remaining shares are held by various individuals and institutional investors both local and foreign.

To name a few, they are the Employees Provident Fund Board, Amanah Raya Berhad, British Telecom Pension Fund, Morgan Stanley, JP Morgan, AXA World Funds, Fortis Obam, Credit Suisse and UBS. Scomi and its subsidiaries operate in 35 countries and 60 locations worldwide. It has operations in all of the major oilfields in the world.

It can be seen from the reports, statements and news articles that Scomi engages professionals to run its operations and contrary to the accusations made, Scomi bids for each and every contract it secures based on merit and capability. It is a well-known fact that the oil and gas industry is a capital intensive and a high-stakes business. The industry demands high standards of service and therefore the selection process for contractors is stringent.

There are normally two stages in any bidding process which are technical and commercial. A contractor would have to satisfy the technical requirements before being considered to undertake a contract commercially. Therefore, Scomi has to be both technically competent and commercially viable. These technical assessments are conducted by professional third parties.

The thirty-nine million dollar question remains - whether these contracts were secured solely based on Kamaludin’s push-factor. The answer to that I leave to the speculators as the answer will always depend on each speculator’s socio-political world view. In reality, however, these contracts were secured based on Scomi’s merit, competitiveness and capability both domestic and internationally.

It is clear that by possessing these qualities, Scomi’s range of customers include the big boys of the oil industry including Nippon Oil, Chevron, Texaco, BP, Shell, ExxonMobil, Amareda Hess, Aramco, Pemex, National Iranian Oil Company, Qatar Petroleum Company, etc. Through my interaction with some officers at Scomi, I was told that Scomi also lost several significant contracts in Malaysia to foreign competitors including to Murphy Oil and Carigali Triton Operating Co.

A big chunk of Scomi’s business is conducted outside Malaysia. For example, it has been doing business in the US for over 10 years. Based on Scomi’s latest financial statement, the group’s foreign revenue contribution is 80% compared to its Malaysian operations. This, however, is a conservative figure not taking into account of the acquisition of Scomi Marine, its energy logistics arm.

Can any reasonable person conclude that Scomi obtained all these contracts, which contributed o 80% of its revenue from its international operations, solely based on Kamaludin’s ‘push factor’ and nothing more? Wouldn’t an educated person be saying that based on the industry norms, Scomi obtained these contracts (and became what it is today) though the professionalism of the individuals running it?

Another point raised is in relation to the contract secured by Scomi in Turkmenistan. From my reading, there was a tripartite bid for the contract involving Scomi and two American service companies. The result is that Scomi was awarded the contract based on its technical know-how and competitive pricing.

Most importantly, it is only Scomi who is capable of offering an end-to-end solution. Hence again a contract was awarded to Scomi based on its merit and capability. Petronas, the operator for the Turkmenistan operations, is a professional organisation which understands its business risks and high investments thus is very stringent in its selection process without fear or favour.

Scomi’s subsidiary MTrans has been manufacturing buses not only for the local market but also for the export market and has operations in Kuala Lumpur, Manchester, Hong Kong, Macau and China. With regard to the RM120 million bus contract that Scomi secured by tender from Syarikat Prasarana Negara Berhad, MTrans was awarded 20% of the project whilst the remaining 80% was awarded to other local companies.

The transportation of coal for TNB Fuel Sdn. Bhd – of the total tender to transport 3,000,000 metric tonnes of coal for TNBF, Scomi was awarded only 16% of the job, i.e. to carry 500,000 metric tonnes of coal. Based on Scomi’s 2005 annual report, it carried approximately 29,000,000 metric tonnes of coal for foreign companies, including for the Surabaya and Jakarta listed PT Rig Tenders TBK and PT Adaro. The contract for TNBF, which is forecasted to commence in September 2006, is expected to account for only 1.8% of the total lifting capacity that Scomi carries annually.

Having acquired MTrans as a subsidiary it is good business sense that Scomi tenders for the Penang monorail project. It is documented that Scomi shall bid for the project with MRCB. MTrans is also planning an improved version of its trains (under development) compared to the ones currently in operation in Kuala Lumpur. This ‘Generation II’ trains coupled with MTrans’ proven track record and Scomi’s financial backing, should make it a good reason for them to be successful.

One cannot deny that Malaysians from all walks of life simply cannot resist a scandal. If, however, allegations are made against an individual or a group of individuals based on damaging half-truths, this clearly borders on defamation. Shooting down a group of individuals with a proven track record of success when such success was obtained by sheer determination, hard work and commitment cannot be acceptable.

Brushing aside this success simply by associating them to the higher echelons of power is just outright envy. One should look at this group of individuals and their achievements and be proud of them as Malaysians competing in the global market.

Quoted from:
http://www.malaysiakini.com/letters/55782

Beekomp said...

Salam TUN dan rakan2...

Hoii...apala korang niii....
Sultan Pahang yang buang NUSI,
await hangpo dok kutok DOLLAH ...
Korang nii cari pasai nak kena cop derhaka Sultan kot !!!

Tunggu laa.. sat lagi DOLLAH akan keluak THE SANUSI SAGA pulak; boleh korang baca!!

Heh..heh..heh
Snipppet aje ...
jangan marah ye!!

sujini said...

Salam Tun,

Tun mesti dah dengar pasal arahan baru
dalam UMNO. Ketua-Ketua Cawangan tidak
boleh membawa usul untuk membuat
penamaan calon bagi jawatan-jawatan
tertinggi UMNO. Apa dah jadi kepada
3juta mulut manusia dalam UMNO ni?
Allah SWT saja yang tahu.

Unknown said...

Assalamualaikum Tun,
yes I have been thinking about this issue of putting UMNO members at high government posts. It seems very ironic to me that as the head of a institute of higher learning has to be linked politically. Whereas, AUKU has mentioned that no politics should be brought in campus. Furthermore, civil servants are required to sign the "Letter of Undertaking" to abide to the rules of not directly and actively joining any political parties. Then, it is only justified that Tan Sri Sanusi should remain as the President since he is no longer linked with any political party and it's even better that way so that institution of higher learning will remain neutral. It's so ironic to see the people who make the rules are also the one who bent the rule.

fazley said...

Tun, saya pun agak heran sejak akhir-akhir ini dengan tindakan Pak Lah. Adakah perlu menjadi ahli UMNO serta patuh kepada Pak Lah untuk memegang jawatan kerajaan.

Sanusi Junid terkena tempias kerana keluar UMNO. Terang lagi bersuluh tindakan Pak Lah dalam pelbagai perkara menjalankan tanggungjawab dengan berat sebelah. Sepatutnya, pendidikan negara tidak dipengaruhi dengan politik. Disebabkan politik, mahasiswa menjadi mangsa keadaan.

Saya juga agak terkilan dengan Menteri Belia & Sukan yang memboikot Mokhzani selaku Pengerusi SIC ketika pelancaran Super GT. Beliau tidak hadir kerana Mokhzani bukan ahli UMNO lagi. Adakah ini tindakan yang profesional seorang menteri sukan terhadap sukan dalam negara. Malahan meminta Mokhzani melepaskan jawatan sebagai Pengerusi SIC. Di dalam surat rasmi kementerian belia dan sukan pun ada "MAJULAH SUKAN UNTUK NEGARA". Bagaiman hendak maju jika menteri sukan pun tidak profesional menjalankan tugasnya.

jayam88 said...

DR.M.
LOOKS LIKE PAK LAH GOVERNMENT DONT CARE WHAT IT COST, JUST AS LONG AS PAK LAH (OR KJ) GETS WHAT THEY WANT.
ITS SEEMS ODD THAT THEY WANT TO REMOVE SANUSI AND YOUR SON FROM THIER RESPECTIVE POSITIONS JUST BECAUSE THEY LEFT UMNO.
IF THAT IS THE CASE, THEN THEY HAVE TO ASK MANY OTHERS SUCH AS TAN SRI MUNIR MAJID MAS CHAIRMAN, TAN SRI IZZUDDIN PRASANARA CHAIRMAN,TUN AHMAD SARJI PNB CHAIRMAN AND MANY MORE TO LEAVE BECAUSE THEY ARE NOT UMNO MEMBERS!
IN TRUTH, THIS SHOWS IMMATURITY ON THE PART OF PAK LAH.
IN ANY CASE, I DOUBT PAK LAH IS REALLY THE ONE MAKING THE CALL. HE IS, AFTER ALL, NOT THAT SMART. HE IS CONSTANTLY SMSing HIS NEW WIFE EVEN DURING CABINET MEETINGS AND AT TIMES GIGGLING TO THE TEXT MESSAGES HE RECD FROM HIS WIFE.
ANY WAY THE THING IS PAK LAH AND HIS GOVERNMENT IS TAKING ALL MALAYSIANS INTO THE DARK AGES OF RECESSION.
AS MORE AND MORE MALAYSIANS BEGIN TO REALISE UMNO AND BARISAN IS NO MORE RELEVANT, IT IS SAD BECAUSE UMNO AND DR. M DONE SO MUCH FOR THE COUNTRY.
I WAS ONCE A PROUD MALAYSIAN NOW I AM NOT SO SURE!!!!!!!
AS HOPE DIMINISHED MY ONLY WEAPON IS PRAYER.
MAY ALLAH SAVE OUR COUNTRY.
SALAM.
JAMILMALIK88

ladahitam said...

Salam.

Kalau nak ambil tindakan, gunakan kebijaksanaan, bukan ikut perasaan. Patut ke Tan Sri Sanusi dipecat? Bagi Pak Lah & kroni, memang patut sangat sebab dia lawan tauke. Bagi orang yang melihat dengan hati dan simpati, tak patut, tak patut. Takkan semua kat Malaysia ini mesti UMNO baru boleh pegang jawatan.

Ramai kat GLC spt Khazanah Holding pun bukan orang UMNO tapi kroni orang tertentu aje. Dengar kata orang Singapura pun ada, jadi penasihat lagi. Senanglah dia bagi nasihat yang untungkan negara singa tu.

MasyaAllah, apa nak jadi ni Pak Lah. Dendam kesumat tebal sangat. Patut orang alim lebih sabar, timbang rasa dan bijaksana...rupa-rupanya uwah uwah uwah....

Bila lak nak pecat Mokhzani? Buat cepat Pak Lah selagi anda pegang jawatan.

Nostradamus said...

Tun,

Apakah masalahnya Tan Sri Sanusi dipecat dan jadi topik perbualan? Tak kira lah ahli apa asalkan yang ambil alih tu, orang Melayu dan beragama Islam. Bukankah itu kriteria untuk jawatan tu? Yang mana dipentingkan? Ketuanan Melayu atau Ketuanan UMNO?

PJ said...

Maha kroni.. kawan karib, pak turut TUn M ialah Sanusi Junid! dah dikurniakan dengan "Dato Seri" dan "Tan Sri." Apah nak lagi?
It's the prerogative of the government of the day to make top appointments in institutions of higher learning... sudah jadi tuah.. beri laluan kepada orang lain! Don't complain.. you had your days of glory! Give way to even better people gracefully. Don't cling to positions far too long. No one is indispensable. Accept the decision gracefully. That is the spirit expected of decent people.
Abi

Rain_Trujillo said...

"...the pain remains unchanged, the pain remains the same..."

M. Azmi said...

Assalamu'alaikum Tun,

Sebenarnya Pak Lah adalah a dsperate politician, seorang pedendam dan pemusnah bangsa. Bagi dia yang penting ialah anak dan menantunya juga tok besannya. Apakah perkahwinannya dengan Jeanne itu satu agenda Zionis yang telah diatur untuk memusnahkan Melayu. Sampaikan nama pun tak nak tukar atau tambah sedikit nama Melayu, takut nanti proses assimilasi dan kesesuaian dengan Amerika dan Yahudi menjadi sukar. Marilah kita doakan semoga negara kita dijauhkan dari agenda ini. Teruskan perjuangan Tun. Pak Lah tela lupa sejarah. Melayu sendirilah yang menjahnamkan kesultanan Melaka. Tak pelik kerana Pak Lah berasal dari negeri yang tidak beraja atau bersultan.

roberto lantoi said...

Saya amat berbangga ngan TUN semasa saya di Italy dan Germany rata rata dia orang hanya kenal 2 perkara tentang Malaysia pertama ialah TIGER OF ASIA iaitu TUN DR MAHATHIR MOHAMAD dan yang kedua ialah F1 SEPANG .Semasa tun menghentam yahudi mereka kagum dengan keberanian tun pada masa yang sama saya berasa bangga sebagai rakyat malaysia tetapi kenapa ada segelintir rakyat Malaysia masih mempertikai kewibawan tun adakah pemimpin hari ini dan akan datang mempunyi kualiti untuk menjadi pemimpin , betul kata seorang pensyarah dari U Jepun bahawa untuk 100 tahun ini Malaysia beruntung kerana mempunyi pemimpin seperti tun (masa tu tun jadi PM ). syabas tun saya tetap rasa tun adalah idola kami sekeluarga....//

amantubillah said...

Salam buat Tun serta keluarga

Tak habih-habih lagi la, pakBODOlah ni.....
Hat tak mau ikut cakap dia, semua nanti dapat habuan.
Keluak UMNO pakBODOlah, tak boleh keja dengan kerajaan pakBODOlah.
Baguih la tu.....

Pada kakitangan kerajaan pakBODOlah yang keluak UMNO atau menyokong parti pembangkang. Awas kamu.... Budak tingkat4 nak hantaq P.I siasat hampa pulak lepaih ni.

Ni lagi satu hal pulak yang dia buat.Tan Sri Sanusi Junid pulak yang kena.
Ini mesti budak tingkat4 punya keja. Cucuk pak mentua dia.

Yang betoinya dia ni kempunan 2 perkara.
1. Nak jadi Menteri Belia dan Sukan

2. Nak jadi pengurusi SIC

Pasai Menteri belia dan sukan dia tak berapa suka sangat. Tak berapa boleh buat duit sangat.

Tapi kalau Pengurusi SIC........
Macam-macam dia boleh pikiak nak buat duit. Buat duit untuk poket sendiri. Scomi and kroni's la tu...

“Semoga Tun sekeluarga sihat sejahtera dan dirahmati Allah”

DAH SAMPAI MASA UNTUK BUAT PARTI BARU…. TUN…..!!!!!!!

PERUBAHAN UNTUK NEGARA YANG AMAN, MAKMUR DAN TENTERAM

RINTIHAN HATI ANAK JATI KEDAH

Wassalam

Unknown said...

salam semua,

Saya rasa apa yang dikatakan oleh farah tu adalah benar. Tun sepatutnya berehat je lah dan banyakkan beribadat. Lagi banyak Tun berikan kritikan-kritikan dalam blog ni, lebih banyak orang akan terus membenci, mencaci, maki hamun orang dan lagi banyak Tun dapat dosa sekiranya kritikan-kritikan tersebut tak betul. Dalam Islam sendiri pun, terdapat banyak sekali hadis2 sahih dan ayat2 Al-Quran yang menyeru kita agar tidak menentang, apatah lagi mencaci maki pemimpin. Insaflah semua.

Dalam Islam, sebenarnya banyak sekali cara-cara yang diajarkan Rasullullah melalui hadis2nya yang sahih tentang bagaimana utk menasihati pemimpin sekiranya terdapat berlaku kemungkaran. Hadis-hadis tersebut boleh dirujuk dgn mudah daripada internet.

Harap Tun approve post saya ni.

Trojan Horse said...

Askum YABhg Tun. Semoga Allah sentiasa melindungi Tun dan Keluarga drpd fitnah dan hasad dengki yg datang dari manusia, JIN dan Syaitan. Belum satu bulan setengah, yr blog dah receive 1.6 million hits. CONGRATULATIONS. Should enter as a world record.

TUN, the people and the ctry needs you. We know yr enemies are hitting back and pointing to yr own 'misdeeds' during your 22 years as the PM. We don't care abt that because we understand there's no such thing as a 'perfect' leader. BUT what we care as rakyat is that you are the LEADER that can articulate our hope, our dreams, voice our misgivings. You are the leader that can explain complex matters in the language that the rakyat can understand.
I want to propose that in the possibility of a by-election (due to death/resignation etc) of any wakil rakyat (Parliment), pls Tun for you to contest in that by-election as an independent. I'm very sure the voters will vote u in. Then you can 'smack' them in Parliment. Oh wow! what a scenario will that be.

To Farrah: what Tun is doing is IBADAH, menentang kemungkaran, kebodohan, kedengkilan, kejahilan, ketidakcekapan. Ada hadith yg mengatakan sesiapa yg melihat kemungkaran hendaklah ia melawannya dgn tangan atau dgn mulut/pena atau dgn hati yg mana adalah selemah-lemah iman. So tun is doing the right thing. Pls deepen yr own religious knowledge.

mCrossings said...

A few days ago there was an article about the rumours that KJ went to Anwar's House.

In that article, Ezam explained his effort to get Anwar released through AAB via KJ.

And after successfully meeting with KJ, Anwar was released with 2-1 fed court rulings. It was reported that outside the court Anwar gave credit to Prime Minister Abdullah Badawi for not interfering with the judiciary, saying this could not have happened under Mahathir.

Now, coincidence ? Or was it the Prime Minister interference again?


Now, by what Ezam has revealed, we might want to investigate those fed judges whether AAB really interfere in their judgement. And then there is a slight chance that DSAI might go in jail again???

Sorry , off topic.

___

On Sanusi, Its more facts for the public to judge for the present government.

Biarlah si Luncai lompat dengan labu2nya.

Jani said...

Tun,
I have very high respect for you and your postings have never failed to impress me.
Sad that the current incompetent Government retorted to such "childish" act of "firing" whoever leaves UMNO.

Hello... Sarawak contributed the MOST Parliamentary seats for BN during PRU12.. Do you see any UMNO members there? Patut la org S'wak tak diberi peluang untuk pegang apa apa jawatan penting.. bukan UMNO rupanya..

Now I understand how the Government works.. pathetic..

Tun - we are behind you!

jiran_sekampung_TTG said...

Assalamualaikum..

Keep It Up TUN...

Terima kasih di atas segalanya..
Teruskanlah usaha mendedahkan segala kepincangan dlm pemerintahan pak lahAP tu, semoga rakyat yang waras akan sedar akan segalanya ini...
Segala kepincangan dan penyelewengan akan terbongkar jua akhirnya..


Semoga Allah berkati usaha TUN ini dan peliharakan kesihatan TUN..



wslm.
anak jiran sekampung ttg

SiR KinG TiGeR said...

Tun

Apa nak jadi dengan orang orang yang berkuasa sekarang? Tan Sri Sanusi ini genius, elok lah ditempatkan diUIA, walaupun kadang kadang idea Tan Sri tu nampak macam bodoh, tanam padi atas bumbung? Tapi ini pandangan 15 tahun kehadapan ! Yang hairan nya mengapa Tun tak dipecat dari Petronas dan jawatan lain? Adakah sebab Tan Sri dah tak kuasa buat bising2. Saya kenal juga Tan Sri Sanusi ni semasa bekerja diAlor Setar dulu. Dia orang yang baik, berilmu, banyak idea. kalau tidak sampai sekarang pun orang orang kampung masih menjual kelapa tua dengan harga murah, menjual kelapa muda idea Tan Sri kan mahal? Dirumah nya pun dah macam library, semua buku ada.

Tun, kita ni dah macam timun, dia orang durian, golek kemana pun terluka juga. Kita Tunggu lah bila diorang jadi tempoyak, kita timun timun akan menyapu bersih semua tempoyak. Kan gitu Tun

Apa apa pun, kepada Tan Sri Junid, atur atur lah strategi dalam diam diam kan berisi ! Saya ikut belakang.

(kita cakap Deutch sikit)
Was Machen Sie, Warum keine worte?

DatOK ZeQ
Kelana Jaya, Selangor

Anonymous said...

Assalamualaikum Tun,

Saya sedih sangat bila memikirkan tentang senario politik negara kita sekarang ni.Tapi lebih sedih bila ada komen2 'kurang ajar' daripada rakyat yang pernah berada dibawah pimpinan Tun.22 tahun Tun memimpin negara ini dengan gah nya, masih ada yang tak tahu hargai. Takpa Tun, Allah ada untuk mengadili segala jasa dan pengorbanan Tun.Saya tahu hati Tun bersih dan niat Tun memang baik.

Tentang komen Pemerhati Bangsa mengatakan Tun suka bela acheh. Entahlah saya pun tak tahu TSSJ tu orang acheh.kalau iye pun TSSJ tu pernah lawan Tun, biasalah untuk Tun bela dia sebab sifat Tun membela yang teraniaya walaupun musuh sendiri. kalau tidak masakan Tun kutip balik mereka mereka yang pernah lawan Tun untuk berada dalam kabinet masa Tun masih pegang kuasa.

Apa-apa pun boleh tak tolong sekat komen mamaktongkang....very disturbing. Pedih hati membaca.Sebab orang2 macam nilah rakyat sekarang merana. Sebab depa tak tau hargai nikmat masa Tun jadi PM lah, Tuhan turunkan bala dapat PM macam pak Lah.kami yang amat mensyukuri nikmat dapat PM macam Tun pun terpaksa berkongsi perit sama

Semoga Tun sihat selalu. Sayang sangat kat Tun

peng said...

i am a fan of yr blog the thing is my bahasa malaysia is not good so certain articles i will not be able to follow moreover yr english is soooo good

True Malaysian said...

I am very surprised that a long time politician like Tun seemed amazed that Sanusi junid was removed from position after leaving UMNO. Ever wonder that his was a political appointment? All manner of people had been rewarded in all manner of ways under present Govt. or during your own time, deserving, underserving and oftentimes beyond comprehension. Datuks, Tan Sris or Tuns of your circles. How about showing that you can do right by giving Lim Kit Siang, Karpal Singh, and the likes some titles? I am sure they had contributed more than some small kampong penghulus.

Unknown said...

Mmm... Jika kena pecat sebab tak sokong/keluar UMNO... Jadi, nak dilantik pun kena sokong/masuk UMNOlah ye...

Ish... ish... Harulah macam ni... Jawatan presiden IIUM pun dipolitikkan...

Nampaknya penyakit UMNO dah makin parah & tenat... Penyakit apa ye? Penyakit PHD? Penyakit Hasad Dengki...

malim mujahideen said...

a'kum tun..
bentuk kekerasan seperti ini sudah lama berada dalam dunia politik tanahair. namun kita harus melihat dari pelbagai perspektif yang berbeza sebelum boleh membuat sebarang kesimpulan. ini bergantung kepada tujuan dan niat utama sesuatu tindakan tersebut yang boleh saja jadi adalah demi untuk kepentingan umum yang lebih besar. namun persoalan yang timbul adalah kerajaan tidak secara sedikit pun memberi gambaran akan tujuan dari tindakan berkenaan apalagi memberi penjelasan terperinci sehingga memberi ruang kepada spekulasi yang luas. cukup mengherankan kerajaan sekarang tidak aware bahawa rakyat setiap masa menantikan jawapan yang tegas dalam semua perkara, bukan untuk dijadikan sebagai modal untuk menghentam kembali kerajaan, namun agar kami rakyat semuanya mempunyai suatu bentuk pegangan setidak-tidaknya untuk meletakkan harapan..

Avanza said...

Dear Tun,

At the age of 83, you have a mind that 'kills'..my grandma is 10 years younger than you..nak berdiri pun tak larat..Tun saya tengok steady aja..vitamin apa Tun pakai?..Anyway, i grew up in your era..you simply the bravest, smartest and the best!

Anonymous said...

Salam Tun,
Saya sokong penuh tindakan Tun dan kepada saudari Farah yang telah hantar komen kepada Tun, tak payahlah nak nasihatkan Tun supaya berundur, ajal maut Tun di tangan Farah ke??Biarlah Tun nak berjuang sampai mati pun.Baik jaga hal sendiri.Dosa dan pahala hak Allah.Amin..

hans said...

Assalammualaikum Tun…..

Ini kali ke-3 saya post kan comment saya dkt blog Tun…

Maaflah kalau post kali nih menyimpang dari tajuk asal pasal pemecatan Sanusi Junid nih sebab saya nih xberapa gemar sangat dgn dia….seperti pandangan comment sorang Blogger bekenaan PADI DITANAM DIATAS BUMBUNG tu….seperti itu jugalah saya…sebab saya rasa tindakan menanam padi diatas bumbung itu sebagai suatu yang amat bodoh…tapi mungkin beliau ada membuat jasa dan bakti pada perkara2 lain..itu wallahualam…

Apa yang saya nak komen sekarang nih berkenaan kenaikan harga minyak yang teramat melampau…saya terpaksa komen ditajuk ini sebab ini artikel yang paling latest dan saya nak orang semua faham pasal masalah yang saya dan ramai lagi orang yang senasib yang menanggung kesusahan ini…..

Saya seorang pelajar IPTA yang tidak mempunyai pembangkang didalam majlis pelajarnya(semua orang mesti tahu kan)….sekarang saya tengah bercuti semester dan saya ambil peluang ini mencari kerja sambilan…alhamdulillah saya dapat bekerja di sebuah shopping complex sebagai seorang staff disitu…gaji hanya dalam lingkungan RM400 lebih sahaja….saya ingat bila dapat gaji yang pertama dan terakhir disitu(sebab saya kerja memang sebulan jer untuk tidak mensia-siakan cuti semester), bolehlah saya gunakan duit ini untuk membeli buku dan untuk tugasan assignment kuliah saya di semester 4 nanti…tapi selepas pengumuman harga minyak yang sangat mengejutkan ini…saya tertanya-tanya apakah nasib saya selepas ini…..

Kalau dulu ingin mengisi penuh minyak motorsikal hanya RM5(ini pun dah rasa perit)…tetapi sekarang RM7 hingga RM8 baru cukup untuk satu tank penuh…Itu baru motosikal yang saya gunakan setakat untuk kerja pada cuti semester nih saja…..
Selepas nih kuliah akan bermula….dari utara ke selatan saya akan naik bas….tiket bas juga naik dengan banyak….kalau dulu RM 35-RM40 tidak mustahil sekarang nilai tiket adalah RM45-50…..Wow,murah sungguh harga tiket bas sekarang….Jadi tahun nih saya akan gunakan 4 kali perkhidmatan bas(pergi,balik raya,balik kampus kembali,dan balik rumah sewaktu cuti semester) dan dianggarkan perbelanjaan untuk ini saja sudah RM200…Jimat!Jimat!!!

Apabila perlu membuat assignment yang memerlukan saya keluar ke KL…pastilah khidmat kereta sewa diperlukan…..Harga sewa kereta pasti meningkat walaupun penyewa nya bukan naik kereta tu pun…dan yang menyewa nih plak harus keluarkan duit yang banyak untuk membayar tol dan minyak kereta….Dolah kata “Gunalah Pengangkutan Awam”. Tetapi,apabila kita membuat assignment dimana kita telah tetapkan waktu,masa dan tarikh jadi pengangkutan awam tidak praktikal sebab kita harus menepati masa…..contohnya saya mahu pergi ke Bangunan A…Jika saya naik bas…bas tidak akan berhenti ke Bangunan A….Bas akan berhenti di Bangunan B….Jika saya naik bas dari Bangunan B saya mungkin perlu naik teksi untuk kebangunan A…..jadi tidakkah kos pengangkutan itu makin bertambah?
Sebenarnya kami pelajar-pelajar nih bukannya tidak mahu bersusah payah….ialah,kejayaan bermula dari kesusah…tetapi sistem pengangkutan awam itu masih belum mampu untuk diguna pakai oleh kami pelajar-pelajar dalam menyelesaikan hal berkaitan tugasan….dalam masa yang sama merugikan…..

Dengan harga minyak yang meningkat naik….barang keperluan juga akan meningkat dan dalam masa tidak sampai seminggu ini kita sudah terdengar,terbaca atau melihat sendiri pesta naik harga yang membuat ramai terkaku,terdiam,sedih,bingung dan apa2 lagi perasaan yang ada dekat dunia nih….

Jadi semestinya harga makanan juga naik dengan mendadak….duit pinjaman PTPTN yang ada sekarang nih cukup-cukup bagi seorang pelajar(saya tidak minta ditambah sebab makin bertambah duit pinjaman semakin tinggi bunga harus dibayar…mana nak cekau duit??)…dengan nak bayar yuran pengajian,membeli buku,membuat tugasan,duit topup hp lagi,duit makan,barang2 keperluan…habis dengan kenaikan benda-benda asas kehidupan pelajar nih…apa lagi yang membuatkan pelajar mampu hidup dengan aman dan gembira? Saya sekarang selalu memikirkan dengan situasi sekarang ini adakah saya mampu mendapat kerja selepas tamat pengajian nanti? Apabila saya habis belajar,hutang sudah menunggu dikeliling pinggang….hutang itu mestilah PTPTN…dengan caj pinjaman lagi membuatkan pelajar-pelajar agak risau memikirkan nasib masing-masing…….Dolah asyik dengan pertanian……jadi nak campak mana pelajar-pelajar kejuruteraan,sains,media dan banyak lagilah……

Jangan memilih kerja?Okay!!Saya tidak memilih kerja…buktinya saya boleh bekerja dengan gembira di Pasaraya dengan gaji hanya RM400 lebih tetapi jika ditolak dengan belanja petrol,hutang PTPTN, duit makan….apalah yang tinggal….

Asal kerja pasaraya?Kerja kilang gajikan tinggi sikit….Kilang!!Dulu masa saya sekolah susah sangat saya nak nampak mat2 indon ker bangle ker atau Burma dkt Alor Star tapi sekarang saya rasa dah macam dekat Johor dengan Melaka jer Alor Star pun….Penuh dengan pendatang-pendatang nih….

Habis kalau dah kilang pun diorang sapu budak2 dekat Malaysia nih nak keja apa lagi? Pembangunan dah lah xdak……Apa yang Pak Lah tau suruh orang berjimat….nak jimat apa??Suruh makan ubi kayu la ubi menggala la…harga ubi lagi mahai dari nasi dolah bodo woi….Depa kata nak kawal harga barang…kawal apa??kawal harga dari naik ker atau kawal harga dari turun?

Tolong lah Dolah oiii….letaklah jawatan……anda sudah banyak menyusahkan rakyat dari budak-budak sampai lah orang tua….jangan mimpilah Kedah akan dapat balik pada BN sebab semua orang sangat benci dengan kepimpinan dolah n konco2 dia…..

Tolonglah letak jawatan…..saya mewakili rakyat Malaysia bukan merayu tapi memaksa anda meletak jawatan sebab anda bukan tidak layak tetapi memang tidak ada langsung kelayakan menjadi pemimpin Malaysia…..

P/S: Tun,harap-harap siarkan komen saya ini!!!!Jika Tun siarkan bererti Tun sayangkan kami pelajar2 warisan bangsa...terima kasih Tun atas semua jasa2 tun...Tanpa Tun xtahulah macam mana kami nak hidup...

Unknown said...

asalamualaikum wbth....
kepada TDM, saya mmg respect abis ngn TDM. Bab diorg buang Tan Sri Junid nih adalah agenda diorg tuk mengawal pengaruh TDM. Pada hal diorg nih xnampak apa jasa org2 TDM. apelah nak jadi ngn Malaysia LAH ni?
macam2 hal LAH kan TDM.
apa2 pun saya tetap bersama-sama TDM n menyokong TDM...
Klu perlu bukak parti lg 1? saya tetap akan sokong.....

antimamak said...

Apabila beliau mengesahkan telah menerima surat penamatan khidmatnya di universiti berkenaan.

Sanusi memaklumkan, beliau menerima surat yang ditandatangani oleh Sultan Pahang selaku Ketua Perlembagaan UIA pada hari Rabu (9 Jun 2008.........

Hanya ketua perlembagaan yang mempunyai hak untuk menamatkan president UIA.

Jadi buat apa bohong bohong?? nak fitnah orang lain?? cakap lah terus terang, perlucutan sebagai President UIA adalah dibuang kerja oleh Sultan Pahang !!!

Ini menunjukkan Tun telah memutarbelitkan fakta, supaya mendapatkan sokongan rakyat. dan kesian rakyat untuk meruntuhkan kerajaan!!

Cerita ini dapat disimpulkan sebagai roti canai hangus tanpa minyak sapi, api manyambar kaki bulu mamak terbakar.

Unknown said...

Mmm... Memang dasar kerajaan sekarang ni "KERAJAAN 40 PENYAMUN"... Semua disamunnya... Jawatan institusi pendidikan pun disapunya...

Bagaimana pula dengan jawatan2 lain? Adakah perlu diistiharkan 'UMNO'nya baru boleh pegang jawatan utama? Tidak bolehkah jika tidak dikaitkan dengan UMNO atau dipolitik?

Boleh atau tidak ayat yang berikut diguna pakai: Kerajaan itu bukanlah UMNO, dan UMNO itu bukanlah kerajaan.

Mika Angel-0 said...

Che Det Tun,

Kesian Dia
(sedih sanusi, sodeh bepori)

Ish ish ish kesiaaan,
si sanusi tu, kan Tun?

how does it sound in the
different languages - your fired!

Ish ish ish kesiaaan,
si sanusi tu, kan Tun?

Kesiaaan orang acheh
ish ish ish, kan Tun?


brapo ti ex-gratia kalau
dapek pun bertanya omak ku.


Best wishes to you, Dr Siti Hasmah and family.

Cak Kun Cak said...

YAB Tun,

Well said.

Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak ada gunanya.

Jangan berlembut hati lagi. Sudah sampai masanya Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi dan konco-konconya di beri pengajaran.

InsyaAllah rakyat bersama-sama Tun. Dato Seri Abdullah sedar kesalahan nya, tetapi dia masih cuba menegakkan benang yang basah.

Dia mungkin takkan sedar selagi Tun dan pemimpin-pemimpin lain berlembut hati lagi.

Teruskan Tun.

Unknown said...

In the end it all depends on the Rakyat...Instead of complaining against the government's misdemenours and just swallowing whatever is thrown to them, the Rakyat should stand and do something...

'im not a liberator...
liberators do not exist...
the people they liberate themselves'

che guevara
'power to the people'

Unknown said...

Kalu lagu ni kita ramai lantik Tok Guru Nik Aziz saja ganti DSAAB. Dia ni tua dah, orang Melayu pun suka dia, tak denga' pun kumpul harta dan bahagian ugama pun bagui. Saya mencadangkan ini kerana tak da sorang pun pada hemat saya pelapis yang ada kualiti leader macam Tun dalam kabinet la ni. Kita betui-betui 'in crisis'. Cukup cemas lah la ni.

labi said...

salam....

Kepada Ayahda Tun
saya menyokong penuh Tun dengan Ikhkas hati dan berikrar taat setia tak berbelah bagi....

Pak Lah undurlah sebelum kamu diundurkan....

Hidup Tun!!!!!!
Hidup Tun!!!!!!
Hidup Tun!!!!!!

Salam....

ChengHo said...

Tun M,
menegakkan kebenaran adalah satu Ibadah yang di tuntut oleh mana mana agama juga. teruskan perjuangan Tun untuk mempastikan kebenaran meraih kemenangan.

cara yang terbaik adalah meletakan orang yang sesuai dan terbaik kepada kedudukan yang sesuai. just put the right person for the right job.

Unknown said...

yeah...kroni Tun dah dibuang dari UIA...baguslah cam tue...maka bebaslah mahasiswa2 UIA daripada cengkaman politik kotor mahathir.

cukup2lah tu Tun...preparelah jiwa dan mental untuk masuk dalam penjara.

bertaubatlah sebelum terlambat.

Mimie said...

Salam,

Antimamak ni dah outdated lah...

Cubalah bayangkan kalau hang jadi anak Tun, apa yang akan hang buat?
Sedangkan saya yang jauh dari Tun pun nak berusaha berpandangan jauh seperti Tun, ni lagi anaknya yang sentiasa dalam perhatian Tun, yang sentiasa diberi amaran jangan berpolitik ketika Tun sebagai Perdana Menteri dan yang sentiasa mengharapkan perkataan "You are great!" daripada ayahandanya sendiri.

Saya sendiri dapat bayangkan bagaimana rasanya untuk jadi lebih baik daripada bapa sendiri tanpa bantuannya.

Hirman Ismail said...

Assalamualikum Tun,

Seperti Farah, saya juga kagum dengan kepimpinan Tun. Walaubagaimana pun, saya KURANG BERSETUJU dengan Farah mengenai soal ibadat. Saya akui bahawa ia merupakan soal peribadi dan seseorang yang berpandangan jauh seperti Tun sudah tentu banyak membuat persiapan sendiri. Apa yang sedang dilaksanakan oleh Tun (dengan niat yang ikhlas kerana Allah ta'ala) di dalam memastikan soal maruah bangsa, agama dan negara terjamin pada masa akan datang juga merupakan salah satu bentuk IBADAH yang tinggi nilainya. Apa gunanya kalau kita bersendirian dan melangkah jauh ke Mekah umpamanya, tetapi pada masa yang sama kita sendiri sedar bahawa nasib ummah di negara kita sendiri seperti telur di hujung tanduk? Adakah kita tidak akan berasa bersalah atau terkilan jika kita sendiri terutamanya seseorang yang mempunyai kedudukan dan reputasi seperti Tun, dapat melakukan sesuatu bagi mengingatkan bangsanya tentang implikasi yang mungkin timbul jika kita terus lalai tiada pendirian?

terima kasih

hirman

Unknown said...

Assalamualaikum wbt,

Tun M.

Tun apa khabar? Diharap sihat sejahtera. Sejak Tun menyerahkan tugas pada Dollah byk kejadian serta malapetaka yang berlaku di negara kita ini. Rakyat mengalami tekanan perasaan yang hebat, merana, sengsara, derita meratapi apa yang akan berlaku pula nanti. Jika ini berterusan saya yakin banyak kejadian2 jenayah seperti mencuri, merompak berlaku kerana kesempitan hidup. Inilah jadinya jika pemimpin lemah serta tamak haloba. Saya harap Tun dapat menggunakan kebijaksanaan utk mengembalikan kegemilangan negara kita. Sedih melihat apa yang berlaku.
wassalam

e.yu said...

Yang terhormat Tun.

Agak sukar untuk mempercayai bahawa yang memimpin kini sanggup melakukan apa sahaja demi kepentingan peribadi. Semasa pimpinan Tun, pemimpin UMNO yang tak menyokong Tun pun telah diberikan tanggungjawab yang besar oleh Tun sendiri kerana Tun percaya dia adalah orang yang paling layak untuk melakukannya. Tun selalu mengutamakan kepentingan negara dari kepentingan peribadi. Sebab itu lah saya dan rakyat sekalian amat menghormati dan menyanjunggi Tun hingga kini.

Semoga Tun dipanjangkan umur dan dalam keadaan yang sihat selalu.

Janggut Jebat said...

To pemerhati bangsa:

Kadang2 tu, sangat sukar bagi seorang idealis seperti Sanusi Junid (SJ) untuk menyampaikan ideanya kepada rakyat. Disebabkan intelektual level seseorang rakyat seperti saudara sendiri yang mungkin tidak sampai ke tahap intelektual SJ.

Contohnya seperti tanam padi atas bumbung. Tidakkah saudara terpikir, jika kita boleh tanam padi atas bumbung, adalah kawasan tanah yang boleh dibuat rumah. You get houses for petani, and you get a sawah bendang on the roof. You also save water consumption, because the concrete used for the bumbung boleh takung air for as long as its needed. Whereas sawah bendang depends on air sungai yang mengalir, terusan and hujan. We can also save cost on the use of fertilisers. On sawah bendang, most percentage of the baja will seep deep into the soil or washed away. But within a concrete box, we can maximise its use. This has a similar concept dengan cara penanaman hydrophonic lah saudara mamaktongkang.

Takkan la when he said tanam padi atas bumbung tu, beliau nak suruh you bawak kerbau naik bumbung, bajak the concrete and tanam padi dalam concrete.

Just because YOU think it can't be done, does not mean it is not possible or viable.

Come on man, be creative la sikit. Read more books, or explore the world, via internet pun dah boleh sekarang ni.

This is just like people's misconception on Vision 2020. Bukannya expect maju tahun 2020, it means when Malaysia dah dapat perfect vision tidak kira tahun bila, earlier pun boleh.

jamil said...

mereka yg bkuasa sedang bermain catur....
ubah gaya hidup..naik harga minyak kmudian bagi duit..potong berbilion2 tapi kmudian tambah pruntukkan berbillion juga untuk kenyalang dan dibwah bayu...
2 x 5 juga..pi mai pi mai, tang tu juga... dsab pun byak bjln disana...kena ambik hati la sikit takut sana pun terlpas juga..

kita melayu kaya dgn adat dan nasihat yg berlapik antaranya yang dikejar tak dapat, yg dikendong pulak berciciran..fikir2 LAH

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 423   Newer› Newest»