Tuesday, June 10, 2008

SANUSI JUNID

1. Saya berasa amat sedih dengan tindakan untuk menamatkan khidmat Tan Sri Dato Seri Sanusi bin Junid dari menjadi Presiden Universiti Islam Antarabangsa.

2. Mungkin dia telah melakukan kesalahan yang besar yang tindakan ini perlu diambil. Tetapi secara kebetulan tindakan terhadap Presiden UIA ini diambil sejurus selepas dia keluar daripada UMNO. Apakah perbuatan beliau ini yang menyebabkan dianya disingkir?

3. Secara kebetulan juga sehari selepas dia berkempen untuk anak saya di Jerlun pejabat syarikat UIA Holdings Sdn Bhd milik UIA telah digeledah oleh Badan Pencegah Rasuah. Tidak ada apa-apa kesalahan dikesan yang dilakukan oleh Syarikat atau Tan Sri Sanusi.

4. Dua tindakan oleh Kerajaan ini menimbul tandatanya berkenaan dengan dasar yang diamalkan oleh Kerajaan / Barisan Nasional pimpinan Dato Abdullah Badawi.

5. Saya juga dengar cadangan supaya Dato Mokhzani yang telah keluar UMNO dipecat daripada menjadi Pengerusi Sepang International Circuit (SIC).

6. Ternampak seolah-olah Kerajaan Dato Seri Abdullah Badawi anggap bahawa jawatan-jawatan dalam Kerajaan dimiliki oleh partinya dan boleh diguna sebagai hadiah kepada yang menyokongnya dan menarik balik atau tidak diberi jika tidak patuh kepadanya.

7. Apakah hanya ahli UMNO sahaja yang boleh pegang jawatan dalam Kerajaan dan agensi Kerajaan? Saya faham ada orang bukan Melayu yang sudah tentu bukan ahli UMNO yang memegang jawatan dalam badan-badan Kerajaan. Jika kerana keluar daripada UMNO jawatan dalam Kerajaan akan dilucut, sepatutnya semua yang bukan ahli UMNO yang dilantik kedalam badan-badan Kerajaan patutlah dilucut juga.

8. Pemimpin Kerajaan nampak amat suka mendera siapa sahaja yang tidak kowtow kepada pihak tertentu. Ura-ura untuk mendera orang yang sabotaj Barisan Nasional dalam Pilihanraya Umum ke-12 nampaknya tidak jadi. Apakah kerana takut didera mereka akan kembali menyokong? Saya fikir tidak. Sebaliknya lebih ramai yang akan menolak kepimpinan yang suka hukum orang kerana kegagalan sendiri.

9. Saya harap sebab-sebab Tan Sri Sanusi hendak disingkirkan di jelas kepada rakyat. Jangan salahguna kuasa untuk kepentingan diri.

10. Kempimpinan Kerajaan Pusat Barisan Nasional harus ingat Barisan Nasional bukan lagi menguasai seluruh negara. Negeri-negeri dan Wilayah yang terkaya di Malaysia sekarang dikuasai oleh parti lawan. Mereka tidak bertindak melantik hanya ahli-ahli parti mereka sahaja dalam badan-badan Kerajaan. Sebaliknya mereka sanggup melantik tokoh dari parti-parti Barisan Nasional untuk mengisi jawatan badan-badan yang terletak dibawah Kerajaan-Kerajaan mereka.

11. Sikap mereka ini tentu akan menyebabkan lebih ramai ahli dan penyokong Barisan Nasional berpindah kepada parti mereka atau menyokong mereka.

12. Sikap suka balas dendam kepimpinan Barisan Nasional akan menghakis lagi sokongan kepadanya.

13. Fikirkan baik-baik wahai orang yang berkuasa. Tiap seorang tokoh mempunyai penyokong sedikit sebanyak. Mereka tentu berasa tersinggung dan akan bersimpati dengan mangsa kerajaan dan tidak menyokong Barisan Nasional lagi.

14. Fikirkanlah secara mendalam. Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak ada gunanya.

423 comments:

«Oldest   ‹Older   201 – 400 of 423   Newer›   Newest»
Rosli said...

Tun,

Isu isu dalam blog Tun sungguh menginsafkan saya.Teruskan perjuangan mu Tun.Jangan lupa jaga kesihatan,

Boleh kan Tun kupaskan tentang issue air dengan Singapura pula.

majdi_hamid said...

Ayahanda Tun,

Tindakan yang tipikal bagi pemimpin yang melihat tiada sokongan diberikan kepadanya. Bukan sahaja dalam BN atau UMNO, bahkan berlaku di sebarang organisasi.

Bila seorang pemimpin itu tidak mendapat sokongan dari ahli, maka penyingkiran dari organisasi tadbirannya adalah jalan mudah menunjukkan kuasa.

Memang Sanusi tidak membuat sebarang kesalahan, tapi bila dia bersekutu dengan Ayahanda Tun, maka ia dinilai sebagai satu ancaman yang besar dalam kepimpinan PM. Pemecatan adalah jalan terbaik baginya untuk kononnya membuang virus dalam organisasi.

Memang benar akan ramai lagi keluar dari UMNO/BN selagi PM tidak berundur segera. Baginya jika dia berundur lebih baik pembangkang yang memerintah dari diserahkan kepada timbalannya. Duit dah banyak, kalau timbang kati bas-bas Rapid KL itu pun dah boleh hidup senang.

Anak menantu dah kaya raya, harapkan sajak je, konon Mr.Nice Guy.

Wassalam

rborhan said...

salam..

terima kasih tun di atas di atas keterangan dan pendapat tun.. alhamdulilah sekurang-kurangnya rakyat biasa seperti saya nie dapat pengetahuan dari sumber blog tun.. hendak mengharapkan media di negara malaysia nie emm memang jauh panggang dari api.. harapan dari saya, semoga tun tidak putus asa dan tidak jemu menyumbang idea pemikiran tun utk warganegara malaysia ini.. sedikit sebanyak rakyat blh membuat penilaian terhadap kerajaan malaysia pada hari ini..
jikalau ada rapat umum utk tun berucap di sesuatu tempat adalah di harap tun boleh muatkannya sekali, ini supaya mudah utk sy memuat turun mendengar dan melihat tun berucap.. i'allah jikalau berkesempatan..

terima kasih tun..
semoga negara kita mampu mencapai wawasan 2020
salam

borhan
galeri sri perdana

NYORK said...

Saya amat sedih dengan apa yang telah terjadi kebelakangan ini.Tindakan tidak beretika dan memalukan ini dilakukan oleh orang yang menganggap diri mereka HADHARI.Adakah ini bermakna semua orang umno yang bekerja di 5 negeri yang dimenangi pembangkang harus dipecat? wahai menteri Belia dan sukan, fikir fikirkanlahhh.....

Salam sejahtera untuk TUN.

BU Resident said...

Tun,

Kerajaan BN memang hanya bagi jawatan untuk ahli umno sahaja. Kalau dah keluar, mesti pulang balik apa apa yg ada. Betul, ada pun jawatan bagi orang bukan umno, tapi dia pun org MCA, MIC dan akan ahli kumpulan BN! Ini sudah pun jadi macam satu budi M'sia...

mustafa ht said...

salam Tun.saya amat bersetuju dgn
pandangan Tun bahawa jawatan dalam
badan atau syarikat kerajaan bukan
lah hak melayu umno saja.tapi yg
tak sedapnya Tun tak mahu mengaku
bahawa semasa Tun memerintah dulu
pun tak pernah ada melayu bukan
umno atau umno-related yg dilantik.
kerajaan sekarang hanya mengikut
apa yg Tun buat dulu.kenapa Tun
marah.lagi pun si sanusi tu semasa
dalam kerajaan dulu adalah diantara
manusia terangkuh dimalaysia.dia pun semasa jadi menteri dan menteri
besar hanya memilih melayu umno sahaja kedalam badan-badan kerajaan.kenapa dia mahu dilayan
berlainan sekarang?he is tasting
his own medicine now.semasa menteri
besar kedah dulu adun kedah pun tak
mahu dia kerana keangkuhannya.Tun
sahaja yg mempertahankan dia.atas asas apa yg beliau dilantik keUIA?

tanahmelayukita said...

oo.comDear Tun, I have agreed with you most of the time. But I can not agree with you all the time. I believe you should not have left UMNO. Had Tan Sri Sanusi and Mokhzani remain in UMNO, there would not be question of terminating their respective posts. That was the exact reason why MKT during your time sacked Anwar from the party. Without attachment to UMNO, even a once powerful person like Tun now become powerless and can be pushed around. Please come back into UMNO. The door of UMNO is always open to any Malay. What more, you have done great things for Malays and the country. Jangan merajuk, please come back. All UMNO members will welcome you.

Hamim said...

Kepada Tun,

Saya lahir di dunia ni pun dah kenal Tun sebagai PM. Dan sampai sekarang tak pernah dalam hati saya PM dah bertukar orang. Terima kasih untuk usaha selama ni.

Kepada Farah,
Terima kasih atas niat nak menegur, cuma kena cermin kan diri dulu, dan tak patut disuruh seorang pejuang bangsa dan negara yang masih berjuang hingga ke tua, habiskan sisa hidup je. It doesn't sound right, isn't it Farah?

manggis said...

Salam YABhg Tun

kehilangan buat seseorang adalah keuntungan buat orang lain.

Hello antimamak !! hidup lagi lu, gua ingat dah mamp_ _ !!!! Jangan la benci sangat kat TDM tu, nanti lu gila teruk!!!!!

Hello fara_!! oooppppsss sory, tersalah eja!!!
Hello Farah, sehat !!!!
Katakan TDM meninggal ari ni, sempat ke nak minta maaf. Dosa dengan orang apa hukuman nya??

daniel leiberman said...

APA NAK BUAT?

Orang Melayu sekarang ini sudah tenggelam punca Di Luah Mati Emak Di Telan Mati Bapa, yang mana satu, apa nak buat, macam mana, bagaimana, seribu satu soalan yang timbul.

Sayang nya kepada UMNO & BN cukup kuat, benci nya kepada DSAAB serta pucuk kepimpinan UMNO pun kuat juga, tetapi jika dipangkah nya BN bermakna DSAAB serta anak menantu serta kroni mereka akan bertambah bermaharajalela, bertambah kaya raya, bertambah ego, bertambah sombong dan bertambah bongkak.

Rakyat ditipu didepan mata, harta negara dirompak disiang hari, hidup rakyat dibiar tersepit, melarat siapa peduli, apa dia peduli.

Hendak di pangkah PR alamat mengundang bahaya saperti Mendukung Biawak Hidup. Jangan keluar mengundi? Sama lah juga saperti memangkah PR.

Jadi apa nak buat sebelum terlambat, sebelum PRU13 tiba. Jikalau hendak diharapkan ahli UMNO didalam perhimpunan UMNO nanti, jawapan nya memang sudah diketahui Harapkan Pagar, Pagar Makan Padi.

Hendak ditanam/dikuburkan nya UMNO bererti orang Melayu mengundang atau menempah maut. Siapa lagi yang akan memperjuangkan hak orang Melayu anak cucu kita, siapa akan membela nasib mereka setelah kita tiada.

Harapkan PAS & PKR bukti nyata sudah ada, mereka hanya pandai bermain isu agama, isu sensasi, tetapi bila berdepan dengan DAP, suara mereka pun hilang, semua nya jadi pak turut. Tempat bergantung orang Melayu hanya lah pada UMNO, hanya UMNO sahaja yang dapat menegakkan hak orang Melayu. MCA, MIC, Gerakan serta komponen lain didalam BN memang sudah faham apa itu hak orang Melayu.

Masaalah UMNO pula ialah kepimpinan nya yang hampir kesemua nya menjadi pak turut, tamakkan harta dunia, bertuhankan duit, berhawa nafsu iblis & syaitan, gilakan kuasa. Ini yang memeningkan serta mengusutkan fikiran orang Melayu sekarang ini.

ezani said...

Again, I must commend your decision to leave UMNO. At least we know now that you are not afraid to stand for your principles and not simply follow any political party.

daniel leiberman said...

APAKAH JALAN PENYELESAIAN KEPADA KONFLIK INI?

Takkan kita nak merusuh, mengamuk, memusnahkan harta awam. Jangan, jangan kita lakukan hal sedemikian. Jangan pula sampai di Marahkan Nyamuk Habis Kelambu Dibakarnya, hancurlah bumi bertuah yang kita cintai ini. Kita sayangkan negara ini. Kita berpegang kepada 5 Rukun Negara. Jadi kita kenalah bertindak waras.

Hanya Ada 2 Sahaja Cara Penyelesaian.

1. Barisan kepimpinan bahagian & cawangan UMNO yang masih belum korup dengan DSAAB & KJ. Jikalau mereka ini juga korup maka hilanglah kita satu peluang. Tinggallah peluang terakhir iaitu DYMM Seri Paduka Baginda Yg Di Pertuan Agong

2. Kita juga hantar 3 surat kepada

a. DYMM Seri Paduka Baginda Yang Di Pertuan Agong.
b. Majlis Raja-Raja
c. Sultan Azlan Muhibbuddin Shah

Ini trump card kita sebagai rakyat Malaysia. KITA GUNAKAN KUASA RAKYAT.

Dalam surat itu kita minta DYMM Yg Di Pertuan Agong campur tangan menggunakan kuasa nya menyiasat kredibiliti Perdana Menteri Malaysia Dato Seri Abdullah Haji Ahmad Badawi (termasuk ahli keluarga nya), Timbalan Perdana Menteri Malaysia, Menteri-Menteri Kabinet lantikan beliau, Setiausaha Sulit, Parlimen & Politik, termasuk ADUN & MP, Pengarah & Ketua Pengarah Kementerian, Jabatan, Agensi saperti Polis, BPR dan sebagainya.

Kita minta siasatan terperinci tentang dari mana datangnya harta milik mereka serta kesemua ahli keluarga termasuk mereka yang terdekat

DYMM Seri Paduka Baginda Yang Di Pertuan Agong, Majlis Raja-Raja & Sultan Azlan Muhibbuddin Shah Mereka tidak dapat bertindak jika hanya satu surat sahaja yang di hantar kepada nya, sekurang kurang beribu, baru lah Tuanku dapat bertindak.

Isu yang dibangkitkan ini melibatkan Kegagalan Didalam Pengurusan & Pentadbiran Negara. Isu ini bukan isu politik, isu ini boleh di ketengahkan dan akan diambil perhatian oleh Majlis Raja-Raja.

KITA SEMUA KENA BERSATU MENGHANTAR SURAT

Mat Dargo Sombrono said...

Yang Berbahagia Tun,

Alhamdullillah, saya sudah terbayang bahawa UMNO sedang menuju kehancuran. Saya rasa UMNO telah tersimpang jauh dari perjuangannya. Tidak boleh dinafikan lagi kekuatan UMNO bawah pimpinan Pak Lah akan hanyut dibawa arus "tsunami" tidak berapa lama lagi. Walaubagaimanapun, segala usaha Pak Lah untuk memperkukuhkan kedudukannya akan terus gagal. Mungkin beliau merasai dirinya akan kekal menjadi Presiden UMNO tapi apalah gunanya jika kepimpinannya sudah rapoh seperti itek tempang tidak tahu kemana arahnya beliau nak bawa rakyat. Segala kelakuannya untuk beria-ia berpaut kapada jawatan Perdana Menteri adalah sia-sia sahaja. Rakyat sudah tidak payah disogokkan dengan segala propoganda murahan yang tidak mendatangkan hasil seperti yang Pak Lah idamkan. Rakyat memang dah jelas melihat akan kelemahan yang begitu ketara sekali terhadap kepimpinan Pak Lah. Kalau pun Pak Lah masih menganggap bahawa beliau masih lagi dapat sokongan dari rakyat, itu adalah pandangan orang yang sedang dilamun khayalan dan bermimpi disiang hari. Beliau akan dilanda terus dalam kekecewaan dan kepahitan menempuh situasi yang begitu nyata dan jelas tapi beliau masih lagi tidak dapat menerima hakikat ini.
UMNO akan diselubungkan dengan "kain kapan buruk" dan terus dikebumikan kedalam kubur yang tak bertanda. Insya'allah. Semoga dikabulkan Allah !!

Atila Ismeth said...

Salam!
Dear TunM,

1. It isnt a surprise that our blog & us all responding to your write-ups are being monitored by UMNO. I m sure they are as good as curious too.

2. In our view, by terminating Sanusi Junid, UMNO is showing itself "Hey!! I am boss ma, i m in power, I taiko ma, you do anything stupid, you no longer member, we get rid of you".

This is the message potrayed to
20million plus rakyat Malaysia.

3. Again such action, will scare away rakyat, umno low end members and other BN components whatmore PR more to condemn UMNO.

UMNO buat sesuatu tanpa berfikir risiko buruk dan hilang keyakinan rakyat.

UMNO low end member dont vocal out their dissatisfaction, majority takut....eeerrr eeerr jadi macam Sanusi lah. So when GE, votes speaks for them, just like GE2008.

4. Now, having tamatkan Sanusi....is this part of re-invent UMNO to gear up and be relevant for the next GE?

5. If UMNO wants to pecat its existing members working/serving with PR Govt (DAP/PAS/PKR)and members who have quit UMNO, do it so thoroughly one by one, from down office boy to top posts and all.

6. How many UMNO members are working from clerks to top posts in Penang Development Corporation, PKNK, PKNS in states rule by PR?

6. Whats the rational do such to Sanusi Junid? Must be puas hati.

If tujuan nak show strigent and menakut2kan rakyat dan ahli2 UNMNO bawahan, yup memang ramai takut...terus lah unpopular UMNO.

Baru saje Tok Hisham minta maaf hal "the keris thing", ni muncul pulak one dgn Sanusi Junid.

7. To : Paklah, I believe you still have in you if not all but still a bit more "Ar-rahman" Ar-rahim".
Your duty in this world as khalifah to lead & be fair and just to everybody including the Muslims.
From such action with Sanusi Junid, can you sleep peacefully every nite?
What benefit you get in this world and world-after doing such thing?

Thank you,Wasalam.

org malaysia said...

tun M yg dihormati,kalau nak kasi P L SI BODOH tu sakit kepala,kemukakanla beberapa soalan untuk dia jawab.tapi mesti tekan kuat-kuat dia jawab.fikirkanlah ada apa soalan yg baleh si bodoh tu gatal saluruh badan...

daniel leiberman said...

BERANI BERINDAK MENGAMBIL RISIKO

Kepada barisan kepimpinan bahagian & cawangan UMNO yang masih belum korup dengan DSAAB & KJ. Bangunlah dan bertindak lah dengan berani mengambil risiko mengusul undi tidak percaya kepada pucuk pimpinan DSAAB.

Didalam hal sebegini strategi sudah tidak ada lagi. DSAAB adalah pertualang bangsa. Dia harus diturunkan segera. Kerosakan kepada negara serta kami hamba rakyat sudah membuktikan betapa niat jahatnya yang nyata.

Kami tahu kamu masih bermain dengan api, siapa kah bakal menjadi penganti DSAAB jikalau dia berjaya digulingkan. Jangan bermain dengan api, kelak ia akan membakar tangan, biar Allah swt yang menentukan. Jangan melawan arus, kelak buruk padah nya. Jangan lah sampai Diharapkan Pagar, Pagar Makan Padi.

Kamu gulingkan dahulu DSAAB, kemudian kamu adakan pemilihan pucuk pimpinan yang baru. Jikalau Sudah Tiada Rotan Akar Pun Berguna Juga.

Ini lah bukti melihat Ketuanan Melayu kamu, Berani Berindak Mengambil Risiko

hakim said...

y bhg tun

menarik sekali setiap posting tun. kami golongan marhain ni pelik dgn kelaku keluarga yg gila kuasa dan tak sedar diri ni. kalo terus berterusan macam ni,satu hari nanti anak melayu akan jadi peminta sedekah (la pun dah nampak) kat negara yg dulunya dikenali sbg tanah melayu.

apa nak jadi ni? tun pi buat parti baru biar kami ramai2 jadi ahli dan lepas tu kita lawan je dlm PRU atau mana pilihanraya kecil kalo ada. saya pasti ramai yg dok tunggu ni sb geram sgt dgn AAB dan anak menantunya. TAKKAN TAK BERANI TUN?

saya akan tlg kempen utk pakat ramai2 join parti baru tu nanti janji kita blh UNDURKAN PAK LAH. pastinya berduyun2 org ikut.Kan la ni tun dah jutawan (dlm dunia bloggers ni - pengunjung juta)

apa pun yr posting sgt2 saya tunggu and do pls keep us awake.

Parti baru no...apa nama? fikir-fikirkan bersama

Mr Naim said...

Assalamualikum Tun,
Apakah kaitan UMNO,dengan position seseorang yang memegang jawatan penting dalam menentukan golongan tertentu yang boleh memegang jawatan tertentu?seperti apa yang dialamai oleh sanusi Junid?Adakah mereka juga akan bertindak memecat Tun menjadi penasihat Petronas?Sungguh luar biasa bagi mereka yang bergelar BERKUASA..inilah yang dinamakan permainan politik sempit...

Meooo Comicore Club said...

em, sanusi junid memang bijak. org bijak diketepikan krn kepentingan pilitik. politic sucks!

Pulau Sibu said...

You created problem for some people, including your son. You should bring down Abdullah and his cronies right now, else it is going to hurt more people. You have been asking him to step down for such a long time, and yet it does not happen. We started to worry about your influence.

Andi_Husin said...

Assalamualaikum Tun M,

Sysbas kepada Tun kerana masih sanggup untuk membantu rakyat membetulkan keadaan yang kucar kacir sekarang..saya telah mengikuti perkembangan politik sejak di bangku sekolah lagi..walaupun masih muda, saya mengerti susahnye untuk membuat sesuatu keputusan. 'Seorang bapa yang merotan anak,ibarat merobek hati sendiri'.hanye kerana masa depan yang si anak tidak tahu,si bapa mesti melakukan keputusan tidak popular ini...Sekarang Tun, kami minta jasa baik Tun untuk mendidik kami kembali supaya kami kenal erti hidup...sekian,
Mazhar

Anonymous said...

Salam Tun,

Bertahan Tun. Saya menyokong Tun sejak saya lahir lagi. Saya mungkin tidak akan mengenali Tun serapat mana tetapi saya mengikuti perkembangan Tun dan saya akan terus memperjuangkan hak saya sebagai BANGSA MALAYSIA.

Sudah sampai masa untuk kita menetapkan status sebagai BANGSA MALAYSIA.

Kita kena bersaing untuk terus maju dan maju dan maju dan maju sehingga kita sedar akan kekuasaan ALLAH s.w.t.

Salam.

Zainal A. Kasim said...

Tun,

Jawatan dilucutkan apabila ada satu-satu kesalahan yang dilakukan. Tanpa kesalahan ianya adalah satu penganiayaan. Apabila orang besar dilucutkan jawatan, adalah menjadi tanggungjawab orang yang melucutkan untuk memberi penjelasan supaya tidak timbul huru hara. Walaubagaimanapun, kita sekarang ni dalam keadaan huru hara already.

http://c-bok.blogspot.com

Anonymous said...

don`t be sad!
http://muxisme.blogspot.com/

kulaan said...

a'kum pada semua...

Tun Dr Mahatahir mempertahankan Sanusi setelah Duli Yang Mulia Sultan Pahang memecatnya.Tun mungkin tahu apa sebabnya kerana semasa Tun menjadi PM segala maklumat seorang ada dalam simpanan Tun,sifat Tun yang berdolak dalih dengan kiasan juga mengelirukan seperti kes Anwar Ibrahim(saya bukan suka pon kat ketua Umum PKR ini)dimana Tun memberitahu seluruh rakyat Malaysia tentang Kes Liwat Anwar Ibrahim.
Persoalnya disini :
1.Adakah betul Anwar Ibrahim ini jenis homesex/gay.Jika betul kenapa dia suka pulak sex dengan perempuan dan tiada pun lapuran kesihatan yang jelas terutama kesan kepada diri Anwar Ibrahim atau pasangannya baik lelaki atau perempuan.
2.Kehilangan wang 1 juta dari rumah Anwar yang diperkatakan tiada apa berita.Adakah itu wang rasuah atau sebgainya
3.Jika Anwar terlibat dengan bini(zina) orang seperti diperkatakan semasa kesnya itu ,kenapa tiada kes di bawa ke Mahkamah Syariah.
4.Perhubungan Anwar Ibrahim dengan negara luar atau IMF juga tidak diperjelaskan dengan nyata.Adakah betul bahawa Anwar Ibrahim mahu menerima pakej IMF sehingga ia sanggup memajak Malysia kepada IMF

Persoal sebenar ini tidak pernah diperjelaskan dengan sebenarnya oleh Tun dan Tun tahu bahawa ramai rakyat tidak akan mempercayai jika dikatakn Anwar terlibat dengan kes sex sebab latar belakang Anwar yang mirip Islamic.Pemecatan secara mengejut oleh Tun dan Umno juga menyebab tanggapan bahawa Umno semasa itu hanya takut kepada Tun dan sekarang Tun mengatakan bahawa ahli2 Umno serta Umno takut kepada Pak Lah dan bersifat 'Yes Boss',ini memperlihatkan bahawa setiap kejadian akan berulang tetapi caranya berbeza.

Persoal terakhir disni adakah blog chedet ini ditulis oleh Tun atau dikarang oleh orang lain kerana susunan kata-kata agak berlainan dan kita tahu bahawa Tun juga sibuk .Ini kerana setiap komen atau ulasan kami tidak dijawap seperti blog lain dan disini pun akan terjadi ys bos

noris helmi nordin said...

I think KSN has a lot of other things to think and do, to take care of the whole country civil servants. Why create issues at UIA, confusions and unnecessary stress?

Redhuan D. Oon said...

Saya ingin menyentuh tentang pemikiran Yang Berbahagia Tan Sri Dato Seri Sanusi bin Junid itu sendiri.

Ada pihak yang mengkritik pemikiran beliau terutama beberapa cadangannya seperti menanam padi di atas bumbung rumah sebagai tidak lojik atau sesuai di negara kita. Malah beliau dikatakan gagal dalam beberapa segi semasa menyandang jawatan Menteri Besar Kedah sedikit masa dahulu.

Saya ingin menentuh tentang orang pintar atau genius secara umum dalam sejarah manusia. Biasanya ia adalah beberapa perkara berikut:

1) Orang pintar adalah terlalu sedikit

2) Orang pintar sentiasa dicemuh oleh masyarakat umum.

3) Orang pintar akan terbukti kepintarannya lama kemudian setelah masyarakat menyaksikan hakikat tentang perspektif sebenar dan lebih luas menerusi sejarah nanti.

4) Namun orang pintar selalu menghadapi cabaran besar atau gagal dengan banyak pada awal hidup mereka.

5) Orang pintar biasa tidak diterima oleh kampung halamannya sendiri, tetapi disanjungi oleh orang seberang laut.

Saya ingin menyentuh perkara (4) di atas sahaja. Menerusi kajian mengenai kejayaan Silicon Valley di California yang ramai pakar terpinga-pinga kenapa ia sangat berjaya sebagai satu bukti keusahawanan ICT yang tersendiri sehingga menjadi satu model ikutan dunia yang amat sukar untuk ditandingi.

Ada satu kesimpulan yang saya terbaca semasa di Cebu, Filipina membentangkan ide ADempiere saya kepada kerajaan di sana (yang diterima lebih baik di sana daripada di sini). Tuan rumah telah menghadiahkan saya dengan sebuah buku ditulis oleh orang Filipina sendiri yang bertajuk ada perkataan 'Rice' atau beras.

Dalam buku tersebut dikisahkan bagaimana Silicon Valley berjaya:

1) Ia dianjurkan oleh sebuah Universiti secara serius, kreatif dan langsung, iaitu Universiti Stanford.

Begitu juga dengan MIT yang terbilang mencetuskan Boston Route 128 (Jika tak silap angka Route nya).

2) Sistem membenarkan kegagalan berulang.

Ah, di sini saya tertangkap dengan frasa 'membenarkan kegagalan yang berulang'. Ini kerana mereka sedar genius itu akan berani mencabar status quo dan akan kena gam berkali-kali dan gagal menembus pasaran sehingga akhirnya berjaya kerana pengalaman demi pengalaman yang dihadapinya.

Di sini lah amat berbeza dengan budaya kita di sini. Kita ingin mengejar MSC, tetapi tidak ada saut Universiti yang secara langsung melahirkan sumber di MSC atau CyberJaya. Bukan Universiti Lim Kok Wing (tiada kena mengena dengan maksud saya).

Saya telah mengemukakan cadangan Universiti sedemikian dua tahun yang lepas tetapi tidak difahami konsepnya oleh para pegawai di sana.

Saya berharap Sanusi Junid akan mengambil ide saya dan pergi gagal sekali lagi bagi pihak saya!

Redhuan D/ Oon
padi-malaysia

aida said...

Salam Tun,

Keliru, keliru, keliru!!! Zaman Tun jadi PM dulu sibuk orang mengaitkan Tun dgn kronism, nepotism. Zaman Pak Lah pun dikaitkan dengan benda yang sama. Bila jadi PM memang kena terlibat dengan benda2 tu ke?

Dan Sanusi dilucutkan jawatan Pengerusi UIA tu pun sebab dia dah tak masuk kroni PM. Adatlah kot, kalau tak kroni kena 'out'. Biasalah tu, faham2 je la. Kalau siapa2 jadi PM pun buat benda yang sama. Terima je la... qada' & qadar Allah.

pang5bugis said...

Ybgh. Tun,
Dengar dah berita tu malam tadi, pun dah jangka perkara ni berlaku. Apa yang penting nya, perlucutan Tan Sri Sanusi tu perlulah dijelaskan kenapa, itulah dipanggil telus. PM Abdullah tu dikenali seorang Imam Islam Hadari, dikellilingi agamawan dan pembesar-pembesar tulus dan beragama, Najib, Muhyiddin, Ali Rustam dll, heran nya jawatan Tan Sri Sanusi yang kecik tu pun nak ganggu ke ?????

Tun bersedialah , tak lama lagi blog ni pun akan diganggu gugat hingga tiada instrument untuk mendekati rakyat. Mereka tu belajar dengan Israel / Bush.


Mendoakan kebahagiaan Tun senantiasa. Teruskan usaha Tun, menyelamatkan negara, saudara seagama dari dianiaya dan kehancuran merupakan ibadat yang tinggi martabatnya - minta Yang Mulia Mufti Perlis Dr. Asri komen.

Tkasih.

Sebelum Pulang said...

Assalamualaikum Tun,

Entahlah...sekali lagi saya mulakan comment saya dengan 'entahlah'..

Nampak sekali Malaysia pada hari ini sudah lain daripada dulu lagi...Terutamnya politics ni..So, bila politics dah down,ekonomi pun pasti mendapat kesan...Harap2 masalah yang kita hadapi ini akan dapat diselesaikan dengan cepat..

Saya amat berbangga dengan Tun...Walaupun sudah bersara, namun pengalaman dan ketajaman akal fikiran Tun tetap sy respect. Saya xsetuju dgn sesetengah orang yang mengatakan Tun masih berpolitik lagi..Ini bukan politik...Ini adalah nasihat,teguran dan pendedahan kebenaran (Wallahua'lam) yang pasti akan membuka ruang minda kita untuk berfikir. Setiap perkara tentu ada pro & con.

Setiap apa yang kita lakukan mestilah dimulakan dengan niat baik..Ikhlas kerana Allah SWT.


Mus

kulaan said...

A'kum ..

Kisah kenaikan minyak telah memberi kesan ketara kepada kehidupan sehingga kita hilang pertimbangan.Walaupun harga minyak naik tetapi kenderaan masih bergerak seperti biasa dan memecut di jalanraya seprti tiada apa yang perlu dirisaukan tentang kenaikan harga bahan api tersebut.saya lihat di Lebuhraya Utara-selatan semasa pergi kerja di Penang tetap sibuk dan kesesakan lalulintas tidak pulak merisaukan mereka.
Sebenarnya rakyat Malaysia masih mewah kerana mampu menggunakan kereta secara persendirian(kempen kongsi kereta pun tidak berjaya).Ada yang masih berupaya belanja besaq di Pasar raya atau di gedung perniagaan, walaupun ada setengah orang masih lagi dibawah kemiskinan tetapi masih lagi mendapat bantuan.

Kenapa semua orang tidak dapat mengawal diri untuk berjimat cermat,tanya pada diri kita sendiri (tepuk dada tanya Iman)walaupun ia barang keperluan tetapi hawa nafsu kita yang selalu meminta sehingga kita tewas.

Berdemonstrasi dapat menurunkan harga minyak? mungkin ia mungkin tidak.Mengapa kita tidak berdemonstrasi kepada tauke-tauke penjual barang-barang keperluaan yang sekarang ini memonopoli barang keperluan kita atau memboikot mereka sehingga menjadi paling kaya di Asia.Saya tidak pro atau kontra tetapi pilih secara positif terhadap kehidupan kita dan masa depan keluarga kita supaya subsidi ini boleh bertahan beribu-ribu tahun.

Kita tidak tahu apa akan terjadi di tahun akan datang sebab kita bukan semua akan kekal di dunia ini.Apabila kita hilang akal fikiran dan amal soleh akibat hasutan syaitan maka kehidupan kita tiada maknnya.Adakah Peminpin-peminpin yang kita pilih pada PRU12ini mengetahui apa akan terjadi dikemudian hari .....hanya Allah Yang Maha Berkuasa saja mengetahuinya.

Walaupun kenaikan ini menjejaskan kehidupan dan dalam masa sama ada barang yang kita tidak hargai telah memberi rezeki kepada orang yang tahu menghargainya seperti plastik2 kita buang di tong sampah atau diperparitan yang menyebabkan kita dilanda bencana alam.

warisan melayu said...

Salam Tun,

Sememangnya BN dibawah pak lah ingin menuding jari kepada sesiapa sahaja yg mensabotaj PRU12 tempoh hari. Padahal, dia sendiri serta "konco-konco" yg mensabotaj UMNO khususnya, BN amnya. Pak lah la puncanya mengapa ahli UMNO sabotaj PRU12. Dengan kelemahan pentadbiran, gemar dengar segala nasihat dari "keluarganya", degil, tak mahu dengar cakap polis dan sebagainya...

Tun,
Di zaman Tun dahulu, sebulan sebelum pilihanraya diadakan, Tun telah mengarahkan Menteri Besar serta Ketua Menteri agar menyelesaikan segala masalah pemilihan calon YB diselesaikan dengan cara yg berhemah. Bila semuanya sudah selesai, baru lah Tun umumkan pembubaran kabinet. Dimasa ini, pimilihan calon tiada masalah lagi. Tapi, sy sungguh pelik dan jelik dengan cara pak lah menguruskannya. Seminggu sebelum pilihanraya, masih belum selesai lagi pemilihan calon. Kalau diperhatikan, setiap MB dan KM datang jumpa pak lah, bincang tentang pemilihan calon. Tapi, yg sedihnya, disisi pak lah ialah khairi, menantunya. Menantunya inilah yg telah sediakan semua calon di semua tempat, yg mana semua calon ini adalah atas perancangan anwar ibrahim. Tengok lah, negeri perlis, selangor, pinang banyak kali turun naik putrajaya. Akibatnya, banyak calon pilihan khairi, pak lah dan anwar ibrahim kalah, menang pun tipis sahaja.

P/S: sedih dengan apa yg berlaku. selamatkan lah bangsaku, agamaku dan negaraku...

-perjuangamu belum selesai

pk said...

Dear Dr M,

Keep all these lively issues going, the number of viewers is a matter of concern to some ..... it cannot be ignored!

Kopi Suam said...

Apabila mendengar berita malam tadi saya tahu ada sesuatu yang tidak kena dengan kisah Datuk Sanusi Junid..

Himi said...

A'salam Tun dan semua, Saya bukan rakyat M'sia tapi saya selalu mengikuti perkembangaan di M'sia, saya dan beberapa kawan disini tetap ingin tau keadaan di M'sia, Kami disini tetap menyokong TUN, TUN org yang berwawasan, TUN juga org yang memberikan kepentingan rakyat M'sia, jadi tak salah kalau saya katakan TUN bukan melayu yang mudah lupa. TAK SALAH KALAU SAYA KATAKAN DISINI BAHAWA TUN AMBIL BALIK JAWATAN "PM" DARI PAK LAH DAN BIAR KITA LIHAT SIAPA YANG MENDERHAKA KEPADA RAKYAAT DAN PARTI.

J Lou said...

Salam Tun,

The thought of words, and words from deep thoughts from yourside are very much needed as a volley against the Government actions.

It would be nice if they really hear what you've been trying to remind them.

Best Regards, and be in Pink of Health.

Noor Hisham Hamid said...

Kbykan golongan professional dan academician juga dah meluat dgn Pak Lah kerana jadi demikian (hanya org UMNO / BN menerajui kepimpinan), maka ramai di kalangan mereka rasa tertindas. Kbykan org terpelajar ni sebenarnya kurang minat berpolitik tetapi hanya menjadi pemerhati dan menyokong sekiranya didapati kepimpinan individu tertentu efektif; bukan berdasarkan parti. Di Malaysia, golongan terpelajar ini di dalam dilemma krn ia dikuasai oleh mereka yang kurang terpelajar .... baru masuk politik, dgn penuh emosi membuak-buak marah org sana sini. Mereka sebenarnya di dlm dunia mereka yang tidak nyata. Itu sbb keputusan2 dibuat tidak bernas dan memahami hati majoriti rakyat. W/pun mereka tidak meyokong pembangkang, tapi kalau nak tolak mereka nak sokong siapa. PAS umpama org yang tak berpendirian, mengadu domba sana dan sini. Gunakan isu-isu dibangkitkan DAP, PKR dan tokoh2 yang keluar UMNO dan kemudian menghebah sana sini agar lebih perpecahan berlaku. Harap semua parti-parti bertunjang bangsa Melayu dan Islam duduk semeja, bermuafakat dan sebrang kesamaan dalam perjuangan harus digerakkan. Dgn DAP boleh berkompromi (walaupun mereka ckp tak....tipu aje), inikan pula org yang ada sekalimah tauhid dan serumpun pula. Ohhh..Allah kasihanilah dgn umat Islam di Malaysia di atas perpecahan demi perpecahan yang terus berlaku. Tun... I'm only respect you due to you outspoken pada kezaliman Yahudi and your leadership. Dgn lebih usaha tentang kefahaman Islam; I think most of Islamic Countries in this world will be respect you sbb ketokohan yang Tun miliki b'banding dgn pemimpin negara Islam yang lain.

Ralph Why IQ said...

Assalamualaikum Tun,

baru-baru nie Treasury keluarkan Pekeliling Perbendaharaan berkaitan
"LANGKAH UNTUK MENGURANGKAN PERBELANJAAN AWAM"

http://www.treasury.gov.my/index.php?ch=34&pg=119&ac=1750

saya rasa terkejut dan hairan kerana dah naikkan harga minyak lepas itu bisnes rakyat pula disekat. Kalau kita baca dari arahan tersebut bermaksud menghentikan pembelian barang-barang, dan lain-lain. tapi yang pelik elaun keraian menteri dan timb menteri hanya dipotong 10%, kalau setakat potong RM 1,400 baik xpayah potong.

kerajaa sepatutnya bantu rakyat tapi semakin sengsarakan rakyat, pelik kata sebelum naikkan harga minyak dah buat kajian.. tapi sekarang nie harga barang dah lambung-lambung tinggi... bila dah naik harga tak akan turun punya...

boleh tak Tun ulaskan isu ini lagi... rakyat semakin menderita..

Gelombang Rakyat said...

Tun Dr Mahathir Mohamad, benarlah Sanusi Junid telahpun ditamatkan perkhidmatannya sebagai Presiden Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.

Tidak ada penjelasan dibuat oleh pihak Kerajaan.

Cuma, pendapat Sanusi Junid shaja sebagaimana dilaporkan oleh media.

Adakah tindakan kerajaan Barisan Nasional ini satu gerakan profesional atau politik.

Barangkali ada maklumat yang belum kita ketahui dalam hal ini, kerana dari luaran nampak pihak yang berwibawa dan kolektif terlibat membuat keputusan ini.

Lantaran satu atau dua alasan/sebab boleh dikemukakan untuk mengesahkan penamatan perkhidmatan Sanusi Junid dari gedung ilmu ini.

Lantaran itu, suatu tindakan yang profesional, dan hendaklah diterima ramai.

Namun bila diimbas kembali, Sanusi Junid telah dilantik pada suatu tarikh, dan tempoh perkhidmatannya masih jauh lagi.

Di sepanjang tempoh ini, tindakan menamatkan perkhidmatan Sanusi Junid telah dilakukan.

Pos Tun Dr Mahathir Mohamad di blog ini ialah tarikhnya.

Sebelum tarikh ini, tentulah ada suatu mesyuarat berlangsung tanpa pengetahuan ramai, dan diyakini mesyuarat ini berlangsung, kerana sejurus selepas itu, beberapa Menteri Kabinet Abdullah Ahmad Badawi mengumumkan semacam gesaan beberapa nama supaya melepaskan jawatan dalam organisasi yang kita semua maklum.

Gesaan ini serentak!

Nama yang disebutpun ada kaitan dengan Tun Dr Mahathir Mohamad dan tindakan keluar UMNO.

Pemerhati boleh nampak gesaan tersebut sebagai cubaan melemahkan usaha Tun Dr Mahathir Mohamad yang keluar daripada dan kembali kepada UMNO, hanya bila Abdullah Ahmad Badawi meletakkan semua jawatan termasuk Presiden UMNO, Pengerusi Barisan Nasional, dan Perdana Menteri Malaysia.

Dengan demikian, besar kemungkinannya, penamatan khidmat Sanusi Junid, adalah satu gerakan politik.

Ya, satu gerakan politik yang terancang.

Jauh daripada dipinta, Abdullah Ahmad Badawi akan melakukan tindakan yang sama, seterusnya, terhadap individu yang sealiran dengan usaha Tun Dr Mahathir Mohamad.

Gerakan ini pula nampaknya nekad dan mereka tidak akan teragak-agak untuk "kick out" tokoh yang berjasa kepada rakyat dan negara Malaysia, dari jawatan yang disandangnya, hanya kerana mereka mahu mengekalkan Abdullah Ahmad Badawi untuk duduk di semua kerusi yang didudukinya sekarang.

Walau apapun yang bakal terjadi selepas ini, sejarah merakamkan satu daripada banyak keputusan Abdullah Ahmad Badawi dan pasukannya, menganiaya individu yang tahu akan kelemahan kepemimpinannya dan mahukan perubahan dalam kepemimpinan sebagaimana yang telah dijanjikan dalam pengumumannya yang lalu.

Sila perhatikan wawancara BERNAMA TV, semalam, di mana ada Menteri yang terlepas cakap, satu jangkaan yang Abdullah Ahmad Badawi akan kekal berkuasa untuk tempoh 5 ke 10 tahun lagi.

Sementara itu, kita Rakyat akan terus menderita bersama apa yang dirasakan oleh Sanusi Junid, dan suatu usaha sedang dirancang supaya rakyat mestilah faham apa dan kenapa kerajaan Abdullah Ahmad Badawi melakukan apa yang mereka suka melakukan di Malaysia.

Pendek kata panjang pun kata, Rakyat Malaysia mestilah dideritakan dan mestilah pula faham akan penderitaan itu.

Tontolob said...

Apa nak kata?

Tun,
Sememangnya itulah lumrahnya orang politik.. Buta akan keperluan orang lain. Apa yang ada di hadapan mata adalah kepentingan diri sendiri dan kroni..

Itulah natizahnya sekiranya dicampurajukkan antara pentadbiran dan politik. Antara fahaman politik dan kepimpinan..

Persoalannya, memberi jawatan kepada sekutu dan memecat bila da tak sehaluan itu bukan ka sebagai satu rasuah? Kalau itu ada unsur rasuah, maka kerajaan yang ada sekarang ini wajar dibawah ke pengadilan seperti yang di war-war kan oleh kerajaan agar kita hidup dalam harmoni, aman dan bebas rasuah.
Terima kasih..

Abu Abdillah said...

Bekas Peminat Tun,

Mereka yang berkuasa sekarang umumnya anak-anak didik Tun. Tidak hairanlah mereka bertindak seperti apa yang Tun buat semas memegang kuasa selama 21 tahun.

Redhuan D. Oon said...

Patutlah tidak ada tokoh lain selepas Sanusi Junid yang mengikuti langkah Mahathir keluar Umno secara bersyarat itu.

Siapa berani sekiranya periuk nasinya tergugat? Mereka beriman kepada konsep gaji tetap setiap bulan.

Jika orang besar-besar dan bertaraf Tan Sri boleh dilakukan sedemikian rupa, maka apakah yang lebih rendah sikit berani tunjuk keberanian?

Tindakan membuang Sanusi adalah sebagai isyarat amaran kepada sesiapa yang terlintas supaya jangan terlintas ide mencabar tersebut.

Pada masa yang sama, langkah pihak berkenaan itu hendaklah difaham secara positif. Sekiranya tidak dilakukan maka akan makin merebak virus semangat mencabar parti kerajaan secara viral.

Matikan virus Mahathir secepat mungkin. Kerajaan mana yang naik pun akan melakukan sedemikian. Maka hendaklah kita mengambil pengajaran dan iktibar daripadanya.

Saya tabik orang macam Sanusi Junid. Beliau berani walaupun kena 'fire' dibuang jawatan dengan begitu mudah dan pantas sekali.

Sekali lagi tabik.

Sekali lagi tabik.

Redhuan D/ Oon
padi-malaysia

redzuank said...

Assalamualaikum Tun,

Saya agak terkilan dengan komen ke-3 untuk post ini iaitu dari Farah yang menasihatkan Tun berehat dari arena politik kerana sudah lanjut usia. Secara umum pandangan ini tidak berasas.
Arena politik sepatutnya menjadi kewajipan semua rakyat untuk mengambil tahu dan adalah menjadi kewajipan yang tua menberi tunjuk ajar kepada yang muda.
Tun kini berjuang sebagai rakyat Malaysia dan kita semua tahu beliau adalah tokoh politik yang disegani di dunia. Hanya beliau yang berani menentang tekanan2 Amerika & Israel ke atas Palestin, bagaimana negara2 jiran @ Arab yang lain.
Di sini saya ingin memetik petikan komen di sebuah blog mengenai system kewangan:


“First of all we must realize that the money we used today is not money. Money supposedly to have intrinsic value by itself, can store value over time and universally accepted. However, today’s money does not have intrinsic value. A lot of people still thought that the paper money that all over the world used today is backed by gold, which means we can go to the bank and request for gold in exchange of the paper money that we keep. If that is what you think it is; then you have been outdated for more than 35 years, as way backed to 15th of August, 1971, the gold backed system that was agreed in Bretton Woods, 1945; whereby 1 ounce of gold equal to USD35 has been abandoned by the then American president Richard Nixon. A point to note here is that; America was the one introduced the exchange system between gold and USD, for all other currencies in the world to follow, and they violated their own policy, “why is that so?” there must be something very crucial that happened which cause America to take that drastic action. The answer to that is simply because America has issued too many US dollars as compared to their gold reserves, which if the world request for the gold in exchange of their US dollars, America would not be able to furnish it, which can cause America to go bankrupt. Definitely no American president will take these chances, therefore the policy to abandon the gold backed system is perfect, let the rest of the world to suffer instead. Since 1945 America has brain washed our mind in order to believe that USD is the money, and slowly pulled away gold from the circulation, so that people keeps paper money rather than gold, therefore when they finally abandon the system in 1971, the world get panicked, US dollar value nose dive in the world exchange rate market against other currencies. This is the beginning of the world exchange rate market that we practice today. The value of the currency is no longer based on gold but based on the supply and demand of the currency. The US dollar value drop vigorously because its supply is more than the demand when they broke the policy, however, since the rest of the people in the world, are keeping the US dollar as their store of wealth, because they had believed that US dollar is money, its obvious that they would not let the US dollar value to keep on dropping, because that will cause their “wealth” to diminished in its value, when in fact this is not true at all. What the world suppose to do when US abandon the gold backed system, is to also abandon the US dollar and to use a new currency that was backed by gold, but since our mind has been indoctrinated to believe that US dollar is “The Money” and in the midst of panic, the world foolishly decide to upheld the supremacy of the US dollar instead of abandoning it. This decision is one of the biggest mistakes the rest of the world made, because with this decision, US need not have to work on protecting the value of their dollar, since the rest of the world will do it for them. Whenever, the value of US dollar is falling, the rest of the world will buy the US dollar in order to create demand, so that the US dollar will not fall further but will sustain at the satisfied level. What America will do, is just to print more USD, because they just need to spend on anything they wanted, such as, war mongering and world policeman, while the value of USD is protected by the rest of the world. That is why you see today, when Malaysia do international trade with other nations such as Indonesia, India, China, Japan, and the Middle East, the currency in transaction is the USD, we never use our RM or our trading partner currency. This is because we believe in the USD more as compared to RM or our trading partner currency. Therefore US dollar keeps holding its supremacy value, because of our own unthinkable foolish act of ignorance. When the rest of the world doing trade among them which does not involved America, they thought they never help the US, but instead we actually benefited the US more because we constantly create demand for the US dollar. When the Muslims all over the world raise millions of money to help their fellow Muslims that faced calamity such as in Aceh or even in Palestine or Lebanon, we also help the US because we exchange our fund into US dollar. This is just like giving our Muslims fellows a bread to eat that is contaminated with cyanide.

The price increase of goods and services are no doubt due to the money that we used today. What actually increase? How can the price increase when there is no different in the product? The petrol in 1970 is still the same petrol in 2006, but why the price increase. It would only be logic for the price increase if the benefit that we got from the product today is more than what it is before. However the fact is not that; rice, flour, sugar, that we bought in the 70’s is still the same today in 2006, but why the price different. The answer to all these is not that the price increase but actually the value of the paper money decreases. As time passes by you need more paper money to buy the same goods because money supply increase due to exorbitant printing of paper money and rampant debt/credit activity.

Another point to be highlighted about today’s money is that, it is not a universally accepted currency; i.e. Yen, cannot be used in Malaysia, Japanese need to exchange the Yen with the RM in order for them to purchase anything here and the same face by the RM in Japan or in any part of the world. The currencies that we called money today are not universally accepted, and cause us to loose its value from the exchange rate, because the money exchanger would make some exchange profit out of our difficulties. This one phenomenon why you see rich continues to be richer while the poor remain poorer. The gap is widening between the rich and poor and poverty continues to rise.

The problems caused by the present money system is too much, we had no choice, but to abandoned it before it’s too late. This is something that we can do. The usage of the gold dinar is now revisited.”

Tun, sebagai bekas Perdana Menteri apakah pendapat Tun mengenai komen tersebut? Apakah ada pemimpin di dunia ini berani menstrukturkan semula polisi kewangan sekarang.? Apakah Tun mungkin salah seorang yang akan boleh mempengaruhinya?

Sekian , Terima Kasih.

http://redssays.blogspot.com/

sW33tdARLiNG said...

"Saya sangat kagum dengan kepimpinan Tun M. Celik2 mata sahaja saya kenal Tun M, dan sebhagian menteri-menteri Tun M.
Namun di sini saya ingin menasihatkan Tun M, sebagai saudara sesama Islam. Saya memohon Tun M supaya berehat lah dari politik. Tun M sudah lanjut usia, dan ajal boleh datang bila-bila masa sahaja. Berehatlah, biarlah generasi muda mengemudi negara. Saya nasihatkan Tun M supaya banyakkan Ibadat, lebihkan amal jariah. Kalau tidak pun, tinggal di Mekah sehingga hujung usia. Alangkah bagusnya jika Tun M menuju ke alam ukhrawi dengan cukup bekalan. Tidak lah saya ingin mengatakan yang Tun M tidak banyak membuat amal ibadat, sedangkan ibadat itu persoalan peribadi. Tetapi alangkan Nabi Muhammad junjungan kita tekun beribadat meskipun dia dijamin ke syurga.."

saya nak komen saudari farah...
agaknya saudari farah ni memang tak sayangkan negara....

bagi saya, ayahanda Mahathir adalah seorang pemimpin yang SEJATI... kalaulah kejadian ini terjadi kepada farah, apakah tindakan yang akan dibuat agaknya...

bayangkan, sebuah negara yang tercinta, yang telah berjaya saudari bangunkan dengan usaha dan kegigihan selama bertahun2, akhirnya musnah dalam sekelip mata di dalam tangan orang laen....??? apa yang saudari rasa agaknya??????

tak payah cerita pasal negara laa, gamaknya negara tu terlalu besar untuk di bandingkan dengan taraf cik farah nii....

kita bagi benda yang kecik dah laa... cik farah mempunyai satu alat permainan yang terlalu cik farah sukai, dah dimiliki oleh cik farah selama bertahun2 lamanya... kemudian dihadiahkan pula kepada adik cik farah.. tiba2 dlm sekelip mata, adik cik farah sewenang2nya meletakkan adiah tu merata2... adakah cik farah akan kutip dan pungut adiah tu dan letakkan di tempat yang sepatutnya atau cik farah akan biarkan begitu sahaja...

bagi saya ayahanda M bukanlah orang yang pentingkan diri... kalo benar selama beliau memerintah Malaysia adalah untuk kesenangan beliau semata2... saya jamin, waktu sekarang beliau hanya tutup telinga dan mata, angkat kaki dan bercuti, berseronok dan menikmati waktu2 pencen dengan sebaik2nya....

untuk apa lagi beliau nak bersusah payah tentang hal negara, duit pun dah banyak.... mahu apa lagi...??

tapi beliau tak senang hati tengok Malaysia yang tidak ada arah tujuan, hanya jalan kehancuran.... rakyat menderita sana sini... usahanya selama ini, sia2...

harap sesiapa yang meluat dengan ayahanda M kerana 'sibuk' nak campur urusan negara, silalah renungkan kata2 saya...

sesungguhnya saya rasa amat bertuah kerana Malaysia masih ada Tun Dr. Mahathir Mohamad yang masih sudi membela nasib rakyat walaupun terpaksa mengorbankan kehidupan beliau hinggan akhir nyawa... wallahualam... apa yang saya tahu, saya berdoa Allah panjangkan usia ayahanada demi untuk seluruh rakyat Malaysia...

Teruskan membela nasib kami!!!

tukang tengok dan pangkah said...

pholityxs suxs

Benedict wak said...

SALAM TDM,,

LIVING IN THIS WORLD OR MALAYSIA IS A GIFT FROM GOD WHICH WE ALL HAVE TO TAKE CARE.....WHAT HAPPEN TO US THE CITIZEN OF MALAYSIA IS THE RESULT OF OUR OWN DOING.WHY ARE WE FIGHTING FOR WHO IS RIGHT AND WHO IS WRONG????CAN'T WE SIT DOWN AND TALK ABOUT IT AND FIND WAYS TO SOLVE THE RISING PROBLEM....WE ALWAYS FORGET WE ARE ONE MALAYSIAN..BE IT PM,,MINISTERS,,YB,,, WE BARE THE SAME FAMILY TREE""MALAYSIAN"" IF MALAYSIA FAIL WE ALL FAIL....AND REST WILL LAUGH AT US....AND IF WE SUCCESS THE REST WILL SAY "LOOK WHAT MALAYSIA HAD DONE NOW""SO THE WEST WILL SAY...THINK.....
SO PLEASE WAKE UP ALL MALAYSIAN DO IT FOR MALAYSIA SIT DOWN AND TALK ABOUT IT DONT FIGHT..IF WE FIGHT IT WILL NOT SOLVE THE PROBLEM...

AS MALAYSIAN WE JUST CAN SHARE WHAT WE FELL CAN WE TALK?????


REGARDS.

GOOD LUCK TDM HAVE A NICE DAY...

REGARDS.

Redhuan D. Oon said...

Orang yang suruh Tun Mahathir supaya berhenti mengkritik kerajaan dan bersara dengan ertikata bersara sebenar-bnenarnya juga adalah tidak patut.

Apakah itu cara yang kita mahu? Apabila kezaliman berlaku dan ada orang masa mampu disuruh kita berhenti berbuat demikian? Bukankah menyuruh kebajikan itu dihentikan itu bersifat negatif dan tidak membantu?

Apakah dia itu dengki kerana CheDet menerima jutaan kunjungan dalam sebulan dan bukan blognya?

Lebih baik orang yang menyuruh Che Det bersara itu, dia sendirilah yang patut bersara (dari mengkritik secara negatif itu).

Che Det menerima kritikan. Yang membina maupun yang tidak. Ini untuk tunjuk bukti bahawa kritikan itu sediri tidak ada merit.

Allah pada Hari Pembalasan pun menyiapkan siri soalan yang tidak bersifat menyuruh orang berhenti buat baik, terutama pada usia dekat hujung itu. Lebih-lebih lagi dekat hujung, kerana untuk cover yang awal-awal mana ada yang tak terbuat.

Saya memandang rendah kritikan yang sedemikian. Saya membaca banyak lagi kritikan lain tetapi amat kurang yang mempunyai merit.

Semalam saya saksikan debat antara YB Sallehudin dengan YB Shahrir AbdusSamad, pak Menteri naik harga barang kita.

Tak bermaya perdebatan itu. Dalam ceramah seorang-orang kita berapi naik gila. Apabila berdepan pegang pedang ktia kecut. Cubalah pengkritik semua itu beraksi berdepan dengan singa rambut putih separuh botak yang juga abang Khalid AbdusSamad itu.

Kecut... cakap kena baca skrip memandang bawah tidak memandang musuh. Shahrir itu tak yah pakai kertas... pandang direct kat mata lawan. Saya buka-buka TV nampak itu sudah cukup tahu apa yang sedang dan akan berlaku.

Poin2 lawan tak bermaya dan mencabar. Seolah mendayung laju ke belakang. Shahrir senyum je.. memandang kesian lawanny yang entah mana pergi anak panahnya. Kenakan tepatlah.

Tanya Shahrir:

1) Mana pergi semangat dulu sebagai Pengerusi PAC? Hentam orang semasa di luar kabinet. Sekarang dalam kabinet jadi pak turut.

2) Mengapa Shahrir sebut minyak naik bulan Ogos? Tetapi Pak Lah potong queue. Awak ini Menteri ke ofis boy? (issh jika wa ala.. wa bangun baling kertas itu kat arah dia.. kertas lah.. lain jangan baling)

3) Mengapa RTM ajak wa mari debat dengan awak? Ajak lah Anwar. Pick someone your own size, or bigger. I small fry.. just testing circuit kampung. Big league sorilah. Still hingus.

Geram, bila tenguk pembuli membuli orang yang dibuli.

Redhuan D/ Oon
padi-malaysia

fwave said...

salam..tun
bagi pendapat saya sifat dendam yang ditunjukan oleh dolah ini akan memakan dirinya semula..pecayalah wahai dolah bahawasanya dari bandar hingga ke desa rakyat benci pada kamu...
sekian..

abualiyyah said...

dear tun,
well, it looks like the "prince" is now eliminating all the potential threats he foresees..or perhaps it would be more precise to say..KJ sees..tun, i was wondering..what drove you to hand over m'sia to him? and, u shouldn't have left your kitab "prince" in the office that now he becomes a better machiellvellian..

The One said...

Tun M,

Hakikatnya apa yang Tun cakap dan tegur ni benar dan betul, walaupun ada yang kata Tun patut beribadat sebab dan senja, hakikatnya Tun melakukan ibadat dengan berkata benar dan menenegakan yang betul. Pada saya sebagai seorang "Atuk@ tok det" Tun perlu teruskan apa yang Tun buat.

Perlu ada orang macam Atuk ni.Saya teringat sewaktu saya berumur 16 tahun sewaktu di Tabung Haji tahun 1988, ramai menteri yang hadir tapi hanya Tun sorang saja yang senyum pada saya dan kawan kawan. Kemudian pada tahun 1996 masa Tree planting Ceremony bersama Mat Tyson, 1997 semasa di UK Tun memang Sporting dan semasa di Kuantan saya boleh duduk sebelah Tun dan berborak macam orang biasa.Teruskan perjuang Wahai Atuk, sebab lepas ni tak tau laa sapa lagi yang boleh diharap. Bak kata Tun di UK tahun 1997.' It is up to you all to correct what is wrong'. Malah kawan saya berkulit hitam juga cakap "your PM is cool man sambil ketawa sampai meleleh air ata



You will continue to live in our hearts. After you are long gone.

antimamak said...

Melayu mudah ditipu !!!
Itu lah idealogi disebar luas oleh Tun:

"Apabila beliau mengesahkan telah menerima surat penamatan khidmatnya di universiti berkenaan.

Sanusi memaklumkan, beliau menerima surat yang ditandatangani oleh Sultan Pahang selaku Ketua Perlembagaan UIA pada hari Rabu (9 Jun 2008........."

Hanya ketua perlembagaan yang mempunyai hak untuk menamatkan president UIA.

Jadi buat apa bohong bohong?? nak fitnah orang lain?? cakap lah terus terang, perlucutan sebagai President UIA adalah dibuang kerja oleh Sultan Pahang !!!

Ini menunjukkan Tun telah memutarbelitkan fakta, supaya mendapatkan sokongan rakyat. daptkan kesian rakyat untuk meruntuhkan kerajaan!!

Cerita ini dapat disimpulkan sebagai roti canai hangus tanpa minyak sapi, api manyambar kaki bulu mamak terbakar.

Hormatilah Sultan Pahang !! Jangan putar belitkan fakta !! Jangan menderhaka sultan!! Tun

muskom said...

Salam Tun,

Kerajaan yang ada sekarang tidak akan bertahan lama. Rakyat dah cukup terseksa dengan cara pemerintahan mereka. Sudah pasti PRU 13 akan memperlihatkan perubahan yang amat besar.

Kita turut simpati dengan nasib Sanusi Junid, apakan daya kuasa di tangan mereka yang memerintah. Rakyat nampak dan menyedari akan muslihat mereka itu.

Kita harap Tun teruskan perjuangan ini. Sesungguhnya kami sentiasa menyokong perjuangan Tun dari dulu dan selamanya.

Semoga Allah terus memberi kesihatan yang terbaik kepada Tun sekeluarga.

Abi Qalam said...

YABhg Tun,

Sama ada Sanusi Junid atau sesiapa pun, dah jadi trend dalam BN untuk memperlakukan 'musuh politik' sedemikian.

PR tak cukup orang, bila lantik orang kuat BN akan tackle 2 masalah sekaligus, so it is a very smart political move.

But the reality is, tindakan ini dah memang jelas menghancurkan lagi kepercayaan RAKYAT terhadap UMNO. Kesemua ahli UMNO yang saya jumpa tak pernah tak ngutuk tindakan Pak Lah.. Eloklah turun Pak Lah..

ctsara said...

Salam Tun..

MAHATHIR UGUT HAKIM
'Bekas PM ancam pecat jika penghakiman tak berpihak kerajaan'

Minta Tun komen sikit..
Terima kasih.

HackerXP said...

Sekali lagi Pak Lah membuktikan kerajaan pimpinan beliau agak flip flop.

Baru sahaja beberapa hari lepas, si menteri berkaitan kata tiada tindakan akan dikenakan terhadap Sanusi, namun kini sebaliknya berlaku.

Nampak benar wujud tekanan besar ke arah penyingkiran Ybhg Dato' Sanusi Junid dari jawatan tersebut.

###
Untuk makluman Tun dan pengunjung, rank terbaru www.chedet.com sudah banyak meningkat. Kedudukan rank chedet.com sekarang ialah 35,101.

Dan chedet.com sudah masuk CLub Top 100 Malaysia sekarang ini, rank 86. tahniah untuk Tun dr. Mahathir dan para pengunjung semua.

Artikel berkaitan kedudukan rank blog Tun dan perbandingan dengan beberapa website UMNO dan kerajaan ada disiarkan di link berikut.

http://www.cybertroopers.net/modules.php?name=News&file=article&sid=273

Dalila said...

Salam Tun...

Saya berminat untuk mendengar pendapat Tun berkenaan respon dan hujah2 Datuk Shahrir sewaktu berdebat dengan Salahudin di dalam rancangan 'Bersemuka dengan media' yg dikendalikan RTM jam 9.30mlm td...jika kita perhatikan berbeza sekali cara percakapan kedua-duanya, YB Salahudin bercakap menggunakan fakta dan figures, tetapi Datuk Shahrir menjawab dengan hanya memutar-belitkan fakta dan berbau politik, malah kebanyakan soalan2 dibiarkan tergantung tanpa penjelasan secara jelas...apa komen Tun?

May Allah bless you...

Kamelia said...

Tun M,

I know personally people who works at UIA, and at one time or another has had to 'deal' with the temperaments of Sanusi Junid. Politics aside, he has single-handedly managed to mess up projects, get into other people's businesses, when it isn't his place, and simply being a bane to the institution. As a figurehead of a reputable education institution, he doesn't show much interest in education, and dabbles in way too much politics. I feel that his sacking benefits UIA, and enables it to move forward.

Kamaruddin-ftsb said...

salam Tun

Apa pandangan tun..now ada org melayu nak tukar bangsa ke bangsa Cina keran dalam apa2 tindakan semuanya menguntungkan bangsa cina...
Mohon Tun komen..
tq
Kamaruddin-ftsb

pang5bugis said...

Ini ke? Islam Hadari yang nak di bawa Pak Lah, lagi huru hara dan berkecamuk .
Kalau ia pun sabe lah dulu , focus kepada kebajikan rakyat spt Kenaikan harga barang , minyak dan peningkatan jenayah.Bgaiman mengatasi nya
Harga barang naik isteri Pak lah dan isteri TPM Najib masih bolih tersemyun... brg naik apa tuuu?, dan Harapan besar DSAI jadi PM malaysia .

Si luncai terjun dengan labu labu nya terus kan terus kan...

Mr Din said...

apa yg berlaku dlm politik malaysia amat jelas.kronisme.sy sndr terfikir pd asalnya apakah kaitan Dato Mokhzani keluar UMNO dgn jawatannya sebagai Pengerusi SIC?kepincangan yang berlaku dalam pentadbiran Abdullah Badawi terlalu jelas.Bila dicadangkan supaya letak jawatan katanya banyak keje nak buat.bila buat keje,dia tido plak.sbb tu la dpt gelaran menteri tido.

thesweetlittlecat said...

Tak sangka KSN ni sanggup wat banyak2 keje erk??? Bz nyer die ngan UIA pasni, pastu civil service ntah ke mana hala tujunye..
Takpelah Tan Sri KSN, BERKHIDMAT UNTUK NEGARA! Civel srvants kan HAMBA RAKYAT! ooopppssss, HAMBA si 'D'!

Keluarga Haji Abu Bakar Haji Ahmad said...

Assalamualaikum.
Tun, betoi ka 28 Jun ni nak mai bg ucapan kat Dewan Wawasan Jitra?
Tun,
Saya nak kesempatan disini sat noooo..... Nak habaq rasa terkilan saya kat Farah yg menasihati Tun agar pi duduk di Mekah. Tolong laa. Ibadat ni dok tang mana pun Allah terima. Semua orang kata kagum dgn kepimpinan Tun. Tanya orang PAS la ni pun, depa akan kata benda yg sama juga. Tp cadangan Farah tu agar generasi muda kemudi negara, rasanya bukan satu cadangan yg Bernas. kita masih dan amat memerlukan nasihat dan teguran dari pemimpin terdahulu.
Tentang Sanusi Junid!
Semakin ketara sekarang ini dan rakyat semakin terbeliak bijik mata atas dasar kerajaan. DENDAM!
Saya rasa semakin payah bagi pemimpin kerajaan sekarang utk menawan semula hati rakyat.
Tun, sekian.
Nak p makan roti canai Tun.

wanhelmie said...

a'kum Tun,
Skg ni terdapat usaha nak burukan nama Tun. Semoga Tun tabah dalam menghadapi dugaan ini. Saya sebagai generasi Tun, sentiasa bersama Tun..

salam syg..
Lrg Datuk Keramat, as

wanhelmie said...

a'kum Tun,
Skg ni terdapat usaha nak burukan nama Tun. Semoga Tun tabah dalam menghadapi dugaan ini. Saya sebagai generasi Tun, sentiasa bersama Tun..

salam syg..
Lrg Datuk Keramat, AS

Bijan Abijan said...

Assalamualaikum Tun,

Semalam (10/06/2008) saya ada menonton debat antara Datuk Sharil Samad dan Salahudin Ayub. Yang menarik perhatian saya dalam debat itu adalah ketika hampir kepada penutupnya.

Berdasarkan soalan salah seorang panel yang ada, Anwar Ibrahim berkata kalau hari ini dia (Anwar Ibrahim) dapat memegang kuasa, esok harga minyak akan turun. Kenapa kerajaan tidak dapat melakukannya ? Lebih kurang begitulah soalannya.

Dijawab Datuk Sharil Samad (lebih kurang bunyinya), "Pada ketika krisis kewangan 1997/1998, antara syarat IMF adalah untuk Malaysia menghapuskan subsidi minyak. Dan Datuk Seri Anwar Ibrahim adalah orang yang menyokong penghapusan subsidi pada ketika itu. Dan pada ketika itu Tun lah yang menentang penghapusan subsidi tersebut."

Jika itulah yang terjadi pada ketika itu, saya telah mempunyai 2 sebab untuk berkata bahawa Datuk Seri Anwar Ibrahim adalah seorang yang paling tidak boleh dipercayai.

Terima kasih Tun.

Kepada farah,

Biarlah Tun terus memberikan akal fikiran dia, kerana kita juga memerlukan akal fikiran dari orang lain juga. Kalau kita hanya mahu mendengar dari sebelah pihak, saya rasa kita susah untuk maju.

Bukan Tun Mahathir paksa pun kalau kita nak percaya atau tidak, tapi sekurang-kurangnya ianya membuat kita berfikir dengan menggunakan otak, bukan hanya terima dari sebelah pihak.

wak Dojer said...

Salam kepada Tun dan semua.

Pasal isu perlucutan jawatan Tan Sri Sanusi Jonid ni Wak boleh pandang sebelah mata lagi.

Tapi yang Wak tak boleh tahan hendak pandang langsung adalah pengganti Presiden IIUM pula adalah Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd Sidek Hassan.

Persoalannya, sudah lari dari konsep dan/atau amalan ke Canselor atau Presiden universiti awam dilantik dari kakitangan-kerajaan (government-officer)?

p/s: pening, pening!

ark said...

A'kum...wbt..

Tun yang saya kagumi...

Nampaknya DSAAB sedang menambah permasalahan yang semakin meruncing.. Tindakan yang sangat terburu-buru bagi menghapuskan saki baki orang-orang Tun.. Percayalah DSAAB tidak akan berjaya dan akan tumbang dalam tempoh masa yang terdekat... Orang dah meluat dengan UMNO di bawah kepimpinan DSAAB. Kita tunggu dan lihat apa akan jadi pada Perhimpunan Agung UMNO nanti.

mr.kell said...

Assalamualaikum Tun.

Lucu juga memikirkan Musa Hitam, Ku Li, dan mereka-mereka yang penah menentang Tun dahulu tidak pernah dibuang Tun dari parti. Malah Tun mengambil semula ramai dari mereka sehinggalah menjadi orang-orang besar di dalam UMNO kini. Malah mereka sendiri yang menghina Tun dengan mengatakan Tun penderhaka dan sebagainya.

However, you must admit, you have brought this upon yourself. You are hugely responsible in this flipflop leadership. YOU did chose Abdullah as your replacement. Why? Why did you choose him? What do you really expect in doing that?

You have been giving Malaysia so many great things, amazing vision. But you always flopped at choosing your Deputy. Hehe..

anas mohiddin said...

Salam TUN,

Nak heran apa TUN, ada sorang yang masih digantung keahlian UMNO tapi dia lantik sebagai menteri undang2 malaysia sebab orang tu boleh kata "aku sokong PM". Dia peduli apa orang tu masih kena gantung ka, kaki botoi ka, asal kata sokong sudah la.... padahal masa pru12 orang tu pi australia tak tolong apa pun...

pening...pening...umno dah kelam kelibut dengan presiden yang suka tidoq ini....

Yeoh said...

Tun, I have been following your blogs for some time already and I think Tun are targeting the current government, UMNO and aslo our Current PM. Due to such dissatisfaction, why not Tun start a new party to go against them? Only that, Tun will be able to reform Malaysia.

SiR KinG TiGeR said...

Kepada Dato Seri Mohd Ali Rustam

Maafkan saya. kalau nak komen buat lah sebagai seorang yang berhemah.. Kalau ini lah gaya semua orang yang berhormat, saya hilang hormat !

DatOK ZeQ
Kelana Jaya , Selangor

Pemerhati Bangsa said...

Wahai Janggut,

Penerangan kamu, umum seperti orang yang tak reti analisis dan kamu pon macam orang tak baca banyak sampai tak boleh pikir logik atau tak.Bodoh tak boleh diajar. Pengikut setia Tun mcm ni je ke?

Bumbung luasnya banyak mana? Berapa banyak tangkai padi boleh tanam? Berapa bulan boleh makan? satu periuk lepas tak? Ada orang Kedah kat Pendang zaman sanusi memerintah dulu boleh buat bumbung luasnya mcm bendang ke?

Sanusi Junid ni bukan Idealis, dia ni GILA. Pemimpin kene pragmatik. Bukan terbawa-bawa dengan buku yang dia baca tapi tak sesuai keadaan, masa dan tempat.

Saya tak pernah cakap bawak kerbau atas bumbung. Awak yang sebut. Saya ke awak yang boleh pikir mcm tu sekali?

Awak juga yang kata saya tak tau kaedah tanaman hydrofonik?

Pentingnya di sini, sekali lagi saya nak tegaskan, kadang - kadang kita kene mengaku salah kita.

Maka nasihat saya lagi sekali Tun, Jangan PERASAN sangat kita sentiasa dan masih dihargai selepas tamat perkhidmatan sebagai sapa pon kita lah.

Teringat kata-kata arwah Syed Husin al-attas. Perkataan "PERASAN", paling susah diterima oleh politician melayu.

mohammed jack said...

Sayang TUN

Dulu pada satu hari saya duduk dalam satu mesyuarat 27 orang jawatankuasa dan isu yang kita bincang sangat hot sekali.
Ada kawan rapat saya umur 45thn bertengkar dengan saorang JK 75thn umurnya.
Kawan saya bangun dengan suara yang tinggi dan keras mengeluarkan kata kepada 75thn tu "awak tu dah tua kubur kata mari, buat ibadat lebih2 lah, berhenti sudah dari JK"

Lat dua minggu aje TUN kawan saya tu meninggal dunia didepan mata saya pada bulan puasa waktu dekat nak berbuka diJohor.

Jadi saya kira ini satu pengajaran buat saya hendaklah berlaku adil terhadap orang orang yang tua dan berilmu tinggi. Ajal tak kira tua muda, sihat ke tak sihat, baik ke jahat, pandai atau bodoh, bercakap2atau berdiam aje.
Sebaliknya saya tertanya apakah sumbangan aruah kawan saya yang sebenarnya.
Tak sepatutnya orang tua aje hendak diingatkan untuk beribadat.

Tapi apa kah jaminannya kalau ibadat(solat/zikir)aje tanpa pikirkan tentang masaalah hidup kluarga, jiran tertangga, saudara mara dan umat keseluruhan mau pun dalam atau luar negara.
Orang2 Islam yang daif dan tertindas diluar sana hendak atau boleh dibantu dengan doa aje ka? atau pakai keris Melayu aje ka?

Kalau kita ada orang tua lagi berilmu dan berpengalaman tinggi masih sihat, duduk diam aje dunia pun akan berhenti bergerak lah.

TUN teruskan sumbangan kepada negara dan rakyat TUN dan saya doakan TUN panjang umur tak sabar saya nak lihat Bush/Blair/Howard dan kuncu2 ke tali gantung lah.

To you and family semoga sihat walafiat.

ontahsapo said...

Apa komen Tun berkenaan isu di 'front page' The Star hari ini..?

petunjuk said...

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh Tun,

Termination of service of an employee by the employer should be in accordance of the agreed terms and conditions of the service. Employers who exercise justice and integrity should abide to this and prevent extraneous factors from influencing administrative decision making.

Malaysians are looking forward for a better prospect in life and sincerely hope that the present government would exude all its effort in making this a reality. Leave petty things to the last for God sake and be reminded of the following verse from the Quran:
“O ye who believe! if ye fear Allah, He will grant you a criterion (to judge between right and wrong), remove from you (all) evil (that may afflict) you, and forgive you: for Allah is the Lord of grace unbounded” (Surah Al-Anfal , verse 29).

Unknown said...

Sikap suka balas dendam kepimpinan Barisan Nasional akan menghakis lagi sokongan kepadanya.

saya setuju ngan TUN...

khas buat cik farah,

cermin dlu la diri anda...siapa lagi yg berani bersuara selain drpd TUN???..awak???..jangan harap orang lain nak dengar...apa sumbangan awak jika dibandingkan dengan TUN...fikir2 kan lah sebelum menasihat org...

Lu'uk Taba said...

Assalamualaikum Tun!

Semoga sihat walafiat
"Sesuatu yang membanggakan hidup di era pentadbiran mu"

Buat cik Farah!!
Tegur dan nasihatkan dulu Tok,Pak,Mak dan sedara2 hang sebelum nak nashitkan orang lain ... rasanya itu lebih afdal

Adioss

kapt_KOBRA said...

I agreed 100% Tun. Thats a good prognosis, any angle u wanna look at it. But I was never a big fan of Tan Sri Sanusi, even when he was a minister. For me, he's just a filler, with nothing much to boost. But I stand by your analysis on this matter.
p/s: Tun, will u be joining us for this Friday gathering?

Mariapun said...

ng99@yahoo.comAssalamualaikum Tun,

Saya terpanggil untuk mengirimkan komen ini bukan kerana saya antara pengirim tetap komen untuk setiap blog yang Tun kirim, tetapi isu ini ada kaitan dengan keadaan sekeliling saya.

Pemecatan Tan Sri Sanusi Junid memang sudah dijangka seawal beliau mengumumkan keluar dari UMNO. Saya juga tidak terkejut sekiranya Tun dan Dato’ Mokhzani akan dipecat juga. Maaf la, saya tak pasti sama ada anak Tun sudah dipecat atau tidak kerana saya dah tak mendapat info lain selain dari blog yang Tun karangkan.

Dalam pentadbiran sesebuah organisasi, memang pemecatan itu dibenarkan sekiranya tindakan itu perlu diambil. Dalam kerajaan juga salah satu tindakan tatatertib (Perintah Am Bab D), pemecatan atau penamatan perkhidmatan boleh dikenakan ke atas mana-mana pegawai kerajaan yang telah dibuktikan melakukan kesilapan. Penamatan Perkhidmatan merupakan tindakan yang terakhir dan paling berat bersesuaian dengan kesalahan yang dilakukan. Dalam konteks ini, sebelum seseorang pegawai yang didakwa itu dipecat, beliau akan diberi peluang untuk memberi keterangan balas selepas pertuduhan diberikan. Pegawai-pegawai kerajaan terutama yang dah senior pasti lebih arif mengenai prosedur ini. Cuma prosedur mengenai tindakan tatatertib ini hanya untuk pegawai yang berjawatan tetap tetapi bagi pegawai kontrak, kontrak tersebut boleh ditamatkan serta merta jika terdapat salah laku yang dibuat oleh pegawai berkenaan. Dalam hal ini memang ada sedikit unsur tidak berperikemanusiaan kerana sungguh pun pegawai kontrak itu hanya dalam kontrak tetapi pegawai tersebut tetap manusia seperti kita semua. Hak Asasi Manusia juga ada menggariskan tentang hak untuk pembelaan tidak kiralah sama ada beliau ini pegawai kontak ataupun tetap asalkan beliau ini manusia.

Apa yang ingin saya ceritakan disini ialah untuk saya kongsi bersama pembaca setia blog Tun Mahathir mengenai pengalaman dan keadaan sistem pentadbiran kerajaan sekarang. Kalau zaman dahulu ramai yang ingin kerja kerajaan kerana dikatakan terjamin, bukan senang dibuang kerja. Tetapi zaman berubah, kezaliman terhadap manusia oleh pegawai yang menyalah guna kuasa makin berleluasa. Cerita yang ingin saya sampaikan ini mungkin agak kecil, tetapi inilah realitinya. KSN yang merupakan antara penyokong kuat pok lah telah menukar cara pentadbiran selari dengan cara pok lah memerintah iaitu dengan amalan mencantas mana-mana pegawai kerajaan yang dituduh membuat salah. KSN ada keluarkan arahan buang kerja bagi mana-mana pegawai yang didapati meniru ketika menduduki peperiksaan PTK. Memang la meniru tu salah tetapi takkan sampai nak buang kerja? Setakat ini belum dengar lagi cerita pegawai dibuang kerja kerana meniru tetapi realitinya memang ada segelintir pegawai kerajaan yang meniru semasa menduduki peperiksaan. Ada juga beberapa kes yang tidak dihebahkan berlaku di agensi pusat kerajaan dimana ada pegawai yang ditukarkan serta merta kerana tidak mengikut telunjuk orang atas dan ada juga pegawai kontrak yang ditamatkan serta merta tanpa diberi sebarang alasan. Apa boleh buat, memang lumrah manusia, bila ada kuasa, mula lupa diri dan sanggup guna kepentingan kuasa tanpa memikirkan nasib pegawai yang diberhentikan. Nama je pegawai kanan, tetapi buat keputusan tak guna otak, tamatkan perkhidmatan pegawai sesuka hati dia tanpa memikirkan nasib dan masa depan pegawai dan keluarga yang ditanggung. Memang rezeki itu Allah yang beri, dimana sahaja kita boleh dapat rezeki, tetapi bila elemen kemanusiaan tidak lagi diguna pakai, memang yang buat keputusan tu adalah BINATANG!

Kalau setakat TSSJ dipecat, beliau sudah kaya raya dah tak luak harta bendanya, tetapi bagi mana-mana pegawai kelas rendah yang dipecat, baru nak mula hidup, macam mana nak survive? Dah la nak dapatkan kerja sekarang ni saingan sangat tinggi, tak memikirkan apa kesan terhadap tindakan yang dikenakan. Inilah sebahagian dari realiti kehidupan sekarang. Bagi TSSJ pemecatan beliau diketahui umum kerana beliau bekas Menteri Besar dan orang yang pegang jawatan tinggi. Bagi mana-mana pegawai kerajaan yang berpangkat rendah yang telah dipecat, siapa yang dapat membela nasib mereka dan keluarga mereka? Hal ini memang tidak diketahui umum kerana ianya bukan satu kes yang berprofil tinggi.

Apa yang pasti, dasar-dasar kerajaan ini telah digubal dan direncanakan oleh bijak pandai yang menjawat jawatan ptd. KSN pun ptd, pok lah pun ptd, jadi semestinya segala dasar yang dicipta banyak memberi kebaikan-kebaikan kepada ptd, mana-mana pegawai yang bukan ptd, senang-senang sahaja mereka tindas secara sembunyi. Kerajaan pimpinan pok lah memang tak lagi relevan. Memang benar komen dari seorang pengirim yang mengatakan bahawa UMNO dan BN tidak salah, tetapi yang salah adalah pok lah. Tapi sekarang ni realitinya UMNO dan BN dah takde, yang ada UMNOLAH dan BNLAH. Secara tidak langsung ianya menyebabkan UMNO dan BN tak relevan.

Keadaan sekarang makin teruk, orang yang berkuasa menindas orang dibawah. Bukan sahaja disektor kerajaan tetapi juga sektor swasta. Memang mana-mana manusia yang jadi pemimpin mudah lupa dan suka salahguna kuasa dizraman pok lah ni kerana pemimpin no 1 Malaysia pun salahguna kuasa, yang lelain tu ikut sama la, apa yang nak dihairankan?

Bagi mana-mana pengirim komen yang menyokong tulisan Tun Dr M, memang bagus begitu juga yang mengkritik. Disini kita boleh lihat ketelusan Tun Mahathir dimana Tun tidak menyekat pengkritik yang tidak sependapat dengan beliau. Niat Farah tu memang baik tetapi cara pendekatannya agak kurang sesuai. Bagi mana-mana yang kritik Farah, beliau bukan nak tunjuk alim, cuma tak kena gaya penyampaiannya. Bagi nurain, saya memang sependapat bahawa Dato’ Mustapa Mohamed sesuai untuk jadi PM. Memang To’ Pa ni pun bekas ptd, tetapi To’ Pa ni bukan macam ptd-ptd sekarang yang banyak salahguna kuasa dan opportunist.

Apa-apa pun, semenjak Tun menulis blog, saya menjadi addicted untuk baca setiap hari blog dari Tun. Sesibuk mana kerja sekalipun, saya akan cari ruang untuk baca blog Tun. Banyak info yang boleh kita dapat dengan membaca blog dari Tun. Tun memang hebat kerana berjaya menghasilkan pelbagai artikel untuk kita baca.

Bagi pok lah dan pegawai kerajaan mahupun swasta yang berpangkat, hentikanlah salahguna kuasa. Ingatlah, setiap apa yang ada didunia ni hanya pinjaman semata-mata. Harta, pangkat, pasangan, anak, perasaan suka, duka hanya sementara. Bila-bila masa Allah boleh bagi dan bila-bila masa Allah boleh ambil semula. Jadi janganlah salahgunakan nikmat yang Allah kurniakan.

Sekian

http://sokongkanpadatun.blogspot.com

Unknown said...

Dear Good Sir,

Sanusi merely survived because he was close to you. As a leader, he's got nothing. He's not a visionary and all his campaigns were a joke.

When Sanusi terminated the contract of somebody very dear to me because of something really trivial, I was shattered and mad.

When I heard Sanusi's services were terminated, I immediately thought that sometimes, there is justice among all the injustices in this world.

The difference, Sanusi will survive without working until he dies because he has got money.

The person dear to me, he has to work, even in his old age now, because of Sanusi's decision.

Please think before you mouth off. That has always been your problem.

Regards,
Ezri KL.

Sankai said...

Salam,

Tun, i think its time you start taking responsibility on all this. You well know your influences that you have on people of Malaysia.

Ever since you've stepped down from the presidency post, people have been in a somewhat panicked condition. Again, i state, you are a very influential man.

Now, i wish that you would use this chance to unite us Malaysians and start acting like a true leader would act.

It seems that recent events has caused our country to be begetting with each other, and you as well know that this will only weaken us a whole.

Put aside your ego. Put aside your personal agendas. Prove to us that you are worthy of the throne.

You yourself know what you did during your reign. You yourself know what you have done and what you have inflicted upon the Malaysian society.

No one lives forever, Tun. There will be a time where everything changes. And there will be a time for a new beginning, and there will be a time for an ending.
I hope that you will one day come to realize that.

Do the right thing.
Only you know what this means.

Be righteous, and unite us.
Let us be Malaysians once more.

Salam.

antimamak said...

Janggut Jebat:
``This has a similar concept dengan cara penanaman hydrophonic lah saudara mamaktongkang.""

Idea curi dari negara barat, diimplikasikan sebagai kempen saluran politik?? Idea canggih tapi tak pratik buat apa, cuma memeningkan kepala otak !!

Memang pun idea creative!! tapi you have to take any consideration upamanya : Kos !! Modal! Kos untuk mengendalikan sesebuah projek, takkanlah nak jual beras dengan harga rm 100 sekilo?

Memang pun Melayu mudah ditipu!!
sepertimana Tun berkata, melayu mudah lupa!! bukan lupa , mudah ditipu!!

Itu lah sebab ramai Melayu gagal dalam perniagaan, sebab tak tahu mengira kos! Mamak lebih pandai kira kos, itulah sebab meraka dapat mengekalkan perniagaan roti canai bertahun tahun lamanya!

Anonymous said...

Yand dihormati Tun,

Saya ada terbaca artkel yang mengutuk Tun, tetapi saya rasa Tun tak dalah teruk sangat sebab Tun tau jaga hati rakyat, bukan macam Pak Dollah, negeri sendiri pun kalah..malu saya nak balik Penang.Saya rasa Pak Dollah dan Anwar buleh geng!!Betui dak Tun.

Saya sokong perjuangan Tun.

redza57 said...

Salam Tun,

Saya masih ingat lagi suatu masa dulu Tun pernah berkata bahawa tidak mustahil suatu hari nanti jawatan perdana menteri malaysia ini mungkin akan menjadi milik bangsa lain. Bila dikaji semula memang sekarang ini sedanfg menjurus kepada perkara ini. Bagi yang memahami maksud Tun ini pasti merasa kesal terhadap apa yang berlaku sekarang ini.

Saya bukanlah seorang yang mempunyai segulung ijazah cuma sekadar seorang kerani yang bekerja untuk rakyat. Saya banyak mengkaji. Saya menghormati Tun yang mempunyai pandang yang kehadapan. Bagaimana cara untuk mencorak sebuah negara yang belandaskan lakaran rakyat Malaysia sendiri. Namun apabila pembangunan terhalang semua yang dirancang pasti akan terkubur.

Bukan senang untuk merancang sesebuah negara jika tidak mempunyai "STAND" sendiri. Kalau seorang pemimpin boleh dikotak-katikan oleh orang lain, bagaimana nak membnagunkan sebuah negara.

Selepas Tun yang pasti sekarang ini Presiden Iran yang mempunyai "STAND" seperti Tun. Biar apa pun dunia nak lakukkan terhadap negaranya beliau tetap atas pendiriannya.

husni hamid said...

Salam YM Tun,

GLC atau mana-mana badan berkepentingan kerajaan selalunya diterajui oleh kalangan yang pro Kerajaan. Saya percaya pada zaman Tun sendiri perkara ini berlaku. Walaubagaimanapun, memecat seseorang penjawat jawatan tanpa alasan yang munasabah amatlah tidak professional. Mungkin Tan Sri Sanusi boleh tampil untuk beri penjelasan atau memang sebenarnya terlalu nyata sebab pemecatannya adalah kerana beliau pro Tun !

::chinozzz:: said...

salam tun,

ntah taktau sape yg betul..
but..
saya sangat2 mengagumi tun..
jahat ke baik ke..
semua manusia ade sifat tu..

yg baik ..bagus la...

yg tak baik pun..jgn la ampak sgt..
skang ni..
kerjaan paklah..nampak sgt2..
zaman tun dulu pun..ade baik buruk nye..
ntahla..
ikut jela..
yg baik ikut..yg tak baik tu..nanti dia menjawap la kat ats nanti...


p/s: apapun tun....dulu..sy yg buat RT KUBANG PASU 2001-2010..PERNAH NAK BUAT AIRPORT KAT BKT KAYU HITAM..TUN REJECT TERUS..
HAHAHAH...but..bila di kaji balik..MEMANG TAK PATUT..
;)

manggis said...

Sah!!!!!! Pak Lah duri dalam daging TDM.

Pandai betul Pak Lah, dia buat-buat baik ikut TDM, Yes man ,yes man rupa-rupanya dalam diam-diam dia ada agenda lain. Hati Pak Lah ni pun busuk juga. Sekarang terserlah niat dia. Kalau dah 46, 46 jugalah.

Orang jenis ni yang buat aku susah nak percaya orang sok alim!!!

Kepada pengkritik-pengkritik TDM, buruk-buruk TDM atleast ada juga benda baik dia dah buat dan nak dibanggakan.

Anda????? Kesian!!! TDM tinggalkan perasaan sakit hati pada anda semua!!! jangan dikutkan sangat, nanti boleh menjalar jadi sakit mental.

Kalau ini gayanya, tak mustahil sesiapa yang anti Pak Lah lepas ni kena ISA, kalau itulah kesnya, baik kita ramai-ramai ikut antimamak, bodek kuat-kuat Pak Lah untuk elakkan daripada kena ISA.

zam said...

No wonder menteri semuanya "yes sir"... takut jadik cam Sanusi ni la....

No wonder media semuanya "yes sir"... takut jadik cam Sanusi ni la...

Sejak kenaikan harga minyak, ada kita dengar kat TV tentang isu kenaikan harga barangan?

Jawapannya TAK ADA.

Kenapa?

Adakah sebab kerajaan berjaya mengawal kenaikan harga barangan? Hampeh!!! Harga barang dah naik cuma tak dihebahkan di TV. Harga daging sekilo dah cecah RM20 (semalam di pasar tani BK5).

Tahniah Pak Lah kerana berjaya mengawal media. Arahkan semuanya mengikut telunjukmu tapi kelingkinmu berkait...

REMLI ARRIFIN said...

ASALAMUALAIKUM WBT TUN. SAYA INGIN MENGEMUKAKAN PENDAPAT SAYA. TUN KENA BANYAK BERSABAR DENGAN DUGAAN INI. SAYA TAK AKAN MOHON TUN UNTUK BERHENTI MEMBERI KRITIKAN KERANA KRITIKAN ADALAH DAPAT MEMBINA SATU BANGSA . THE REASON WHY I ASKED TUN BANYAKKAN BERSABAR KERANA TUN PUN TAHU BAHAWA INI DUGAAN PERTAMA . SAYA PASTI AKAN DATANG DUGAAN-DUGAAN YANG HEBAT KEPADA TUN.BUAT CHE FARAH AWAK ORANG MUDA AWAK BELUM LAYAK UNTUK MENASIHATKAN TUN BERHENTI ...AWAK BELUM FAHAM DENGAN POLITIK.....
POLITIK INI JIKA HENDAK BETUL BETUL FAHAM AKAN MENGAMBIL MASA BERPULUH TAHUN. DAN TUN ORANG LAMA DALAM POLITIK...DIA LEBIH BANYAK PENGALAMAN DAN PENGETAHUAN DARI AWAK....KAGUM KEPIMPINAN TUN SAHAJA TIDAK LAYAK UNTUK MENASIHATKAN TUN DALAM POLITIK.. KEPADA TUN TERUSKAN PERJUANGAN TUN...TUN JUGA BERAMAL IBADAT....
cHE FARAH AWAK INSAFLAH SENDIRI
JANGAN KURANG AJAR KEPADA ORANG LEBIH TUA....
ORANG MUDA KENDALI MALAYSIA SEHINGGA DAH JADI MACAM SEKARANG HAMPIR HILANG KAWALAN KEPADA EKONOMI NAK BUAT APER....CHE FARAH INI AKAN AMBIL MASA YANG PANJANG UNTUK PULIHKAN KEMBALI EKONOMI....KEADAAN EKONOMI AKAN BERTAMBAH TERUK DALAM SIKIT MASA LAGI....

KEPADA TUN

BOS SAYA BLOG UNTUK TATAPAN SEMUA

HTTP://PAKTEH-HARIMAUUMNO.BLOGSPOT.COM

HTTP://MAJLISTINDAKANRAKYATPERLIS.BLOGSPOT.COM

HARAP SEMUA DAPAT PIE TENGUK SIAPA SAYA DAN BOS SAYA.ADER BLOG BOS SAYA JAWAP SENDIRI

Unknown said...

actually Tun,

2 X 5= 5 X 2

what you did before is what he is doing now..no point for debating over here..my point of view..let the pakatan rakyat take over the helm..give them 5 years and we see what will happen..

and for you Tun,

take good rest and pls dont behave as though you are a saint.Thanks


And all this is my personal view and nobody need to believe me or carried away with my statements.

I dont want go to ISA because im a minority..u know with my nick

pang5bugis said...

Y Bgh Tun,
Assalamualaikum. Senantiasa mendoakan Tun senantiasa dalam kebahagian.

Sekadar nak tanya, sebegitu banyak tulisan Tun di Blog ni, belum sekali saya terbaca sangahan atau komen dari para pemimpin besar negara di sini. KM Melaka pun sekadar menjenguk, kenapa tidak memberi komen? Jika apa yang Tun tuliskan tu tidak benar atau tepat, khabarkan lah apa yang benar ???
Mungkin kah Tun sendiri tidak menyiarkan komen-komen dari mereka???


Tkasih, Ybgh Tyn.

mhh said...

Tun Yg Dihormati,
Tan Sri Sanusi dan Tun sendiri anak kedah.Jadi tak hairan lah kalau nanti ramai orang kedah akan menerima nasib yang sama.Mungkin akan terjadi juga pada anak Johor dan Pahang.Who knows?
ws.

lamandau said...

Saya seru kepada pemimpin2 dalam MT umno supaya sedar dari lena dan bertindak demi masa depan orang melayu! Saya juga seru kepada TS Muhyiddin Yassin 'its noww or never!"

Scorfiacs said...

wahai cik farah jangan lah berfikiran sempit. setiap teguran ada carannya. seolah2 kamu tahu apa yg dibuat oleh tun 24 jam sehari.

zuryyana said...

Assalamualaikum Tun,
ape yang jadi pada Malaysia sekarang amatlah membinbangkan, apatah lagi pada remaja2 yang baru kehidupan sendiri. Yang baru sahaja ingin membina kerjaya dan cita2. Saya graduan yang baru sahaja menamatkan pengajian, baru sahaja ingin mebina kerjaya setelah bertungkus lumus belajar. Malangnya, dengan pentadbiran kerajaan sekarang, saya khuatir jika kita semakin melalui fasa mundur dalam kehidupan atau 'recession phrase', walhal kita sepatutnya lebih maju. Dari segi lahiriah mungkin kita maju, tapi pemikiran dan kehidupan masyarakat semakin mundur. Apakan tidak, kala ini ingin mencari sesuap nasi pun makin sukar...nampaknya kita perlu belanja sedikit untuk mengisi perut kita, selebihnya untuk keperluan lain....belanja minyak adalah lebih banyak dari belanja untuk diri kita sendiri. Saya yang hanya memakai CLK a.k.a cute little kancil pun terasa peritnya. Seminggu duit minyak saja hampir seratus...Semenjak bekerja ni, macam2 yang saya pikirkan....macam manalah student nak bayar balik pinjaman???? harga barang semua naik...gaji suam2 kuku je...apatah lagi yang bekerja di sektor swasta. Bukanlah nak kata apa, kebanyakkan yang kerja kerajaan tu ingat undin pak lah ke???rasanye tak pon...dieorg lebih rela tak mengundi. Kerana takut kene investigate...pak lah buat macam2 tok sektor kerajaan, tapi yang mati-matian buat kerja org2 swasta jugak...apa yang kami dapat??? hanya bebanan...sudahnya duit gaji abes dok bayar utang je....
Tak dapat nak bayangkan kalau pak lah menjadi pucuk pimpinan pada era ekonomi merosot, mau makan ubi je kot...
Sebagai genarasi muda saya tidak kisah kerajaan apa pun yang mentadbir...asalkan mereka mentadbir demi rakyat, memberi keamanan, kemudahan dan ketenteraman untuk rakyat...itu sudah mencukupi...cukuplah kalau ada seorang pemimpin yang punya hati seperti Tun dalam kerajaan sekarang, pasti rakyat tidak perlu bimbang mengenai keamanan negara...
Semoga Malaysia aman selalu demi generasi perintis....

Hissham Z said...

Salam buat Tun yg dikasihi,
patutlah lebih ramai intelektual berada diluar parti UMNO atau menjauhi politik Malaysia. mereka lebih senang bekerja dalam lapangan lain untuk menyumbang keringat dalam pembangunan negara. malah dlm kabinet, kementerian, kerajaan persekutuan/negeri boleh dihuni oleh mereka yang 'menyokong membawa rebah' walaupun kepintaran tidak seberapa. lebih mendukacita rekod akhlak buruk pun masih mendapat tempat asalkan boleh menjadi pendekar kepada parti/kerajaan. diluar parti pemerintah ramai intelektual dengan kehidupan mereka sendiri tanpa parti atau bersama parti pembangkang.
sebenarnya pendapat dan pendekatan yang diambil oleh seseorang atau organisasinya kemungkinan tidak sama dengan pendapat dan pendekatan orang lain. maka itulah punca perdebatan, rasa tidak puas hati dan pertengkaran. muafakat dan perbincangan terbuka adalah baik ketika ini. perkara baik patut dipuji tetapi kelemahan patut ditegur walaupun dilakukan oleh pembesar negara. jangan pandang rendah atau dihina seorang pencuci jika idea dan pendapatnya munasabah dan membina. pemimpin atau tokoh biasa tidak suka ditegur atau kritik mungkin kerana egonya. ini bukanlah pemimpin sebenar atau berjiwa rakyat. kebanyakan pemimpin hari ini apabila dilantik bertanggapan mereka patut dilayan, dihormati dan disanjung semata-mata. sebenarnya perlantikan mereka oleh majoriti pilihan rakyat adalah untuk bekerja tekun, mewakili rakyat dan mengutarakan/menyelesaikan masalah yang dihadapi rakyat.
saudari farah bercakap tanpa ilmu dan dipengaruhi emosi dendam. patut juga saudari farah nilai diri sendiri, kita kerdil disisi Allah. bila bercakap kematian, jangan dilupa bahawa usia tua/muda bukan penentu kematian. jangan menilai kritikan dan inisiatif Tun hari ini sebagai lupa akhirat. nilailah secara positif dan komen membina, artikel dan komen disini sebagai musyawarah ikhlas dalam menegur dan membimbing kepimpinan negara. hati kena ikhlas.
saya juga kecewa dengan penyingkiran Sanusi Junid jika disebabkan faktor keluar UMNO. pendekatan tidak sihat dan tidak matang ini sepatutnya sudah lama dibuang sejak negara kita merdeka lagi. ini sifat kolonial. jika gejala penyingkiran ini berterusan, maka akan kehausan mereka yang mempunyai ilmu dan layak digelar intelektual dari arena sepatutnya mereka berdiri. ini akan merugikan negara.
Moga Tun dan Tun Hasmah dikurniakan kesihatan yang baik selalu-selalunya.

zuryyana said...

Assalamualaikum Tun,
ape yang jadi pada Malaysia sekarang amatlah membinbangkan, apatah lagi pada remaja2 yang baru kehidupan sendiri. Yang baru sahaja ingin membina kerjaya dan cita2. Saya graduan yang baru sahaja menamatkan pengajian, baru sahaja ingin mebina kerjaya setelah bertungkus lumus belajar. Malangnya, dengan pentadbiran kerajaan sekarang, saya khuatir jika kita semakin melalui fasa mundur dalam kehidupan atau 'recession phrase', walhal kita sepatutnya lebih maju. Dari segi lahiriah mungkin kita maju, tapi pemikiran dan kehidupan masyarakat semakin mundur. Apakan tidak, kala ini ingin mencari sesuap nasi pun makin sukar...nampaknya kita perlu belanja sedikit untuk mengisi perut kita, selebihnya untuk keperluan lain....belanja minyak adalah lebih banyak dari belanja untuk diri kita sendiri. Saya yang hanya memakai CLK a.k.a cute little kancil pun terasa peritnya. Seminggu duit minyak saja hampir seratus...Semenjak bekerja ni, macam2 yang saya pikirkan....macam manalah student nak bayar balik pinjaman???? harga barang semua naik...gaji suam2 kuku je...apatah lagi yang bekerja di sektor swasta. Bukanlah nak kata apa, kebanyakkan yang kerja kerajaan tu ingat undin pak lah ke???rasanye tak pon...dieorg lebih rela tak mengundi. Kerana takut kene investigate...pak lah buat macam2 tok sektor kerajaan, tapi yang mati-matian buat kerja org2 swasta jugak...apa yang kami dapat??? hanya bebanan...sudahnya duit gaji abes dok bayar utang je....
Tak dapat nak bayangkan kalau pak lah menjadi pucuk pimpinan pada era ekonomi merosot, mau makan ubi je kot...
Sebagai genarasi muda saya tidak kisah kerajaan apa pun yang mentadbir...asalkan mereka mentadbir demi rakyat, memberi keamanan, kemudahan dan ketenteraman untuk rakyat...itu sudah mencukupi...cukuplah kalau ada seorang pemimpin yang punya hati seperti Tun dalam kerajaan sekarang, pasti rakyat tidak perlu bimbang mengenai keamanan negara...
Semoga Malaysia aman selalu demi generasi perintis....

Unknown said...

apa nak dikata? saban hari saya berjumpa dengan pelbagai lapisan masyarakat..
pelbagai keluh kesah mereka yg saya dengar..bukan sengaja tetapi secara kebetulan, ini disebabkan saya ringan mulut dan mudah berbual walaupun hanya kenal selama 5 minit..
sebagai rakyat malaysia, saya sedih, kecewa seperti jutaan lagi rakyat malaysia yg lain dan geli hati? melihat senario ahli politik kita yg secara terang-terangan menunjukkan sifat 'cacat akal' walaupun sempurna fizikalnya..
with position comes power,
with power comes greed,
with greed comes abuse..

zuryyana said...

Assalamualaikum Tun,
Ape yang jadi pada Malaysia sekarang amatlah membimbangkan, apatah lagi pada remaja – remaja yang baru membina kehidupan sendiri. Yang baru sahaja ingin membina kerjaya dan cita - cita. Saya graduan yang baru sahaja menamatkan pengajian, baru sahaja ingin mebina kerjaya setelah bertungkus lumus belajar.
Malangnya, dengan pentadbiran kerajaan sekarang, saya khuatir jika kita semakin melalui fasa mundur dalam kehidupan atau 'recession phrase', walhal kita sepatutnya lebih maju. Dari segi lahiriah mungkin kita maju, tapi pemikiran dan kehidupan masyarakat semakin mundur. Apakan tidak, kala ini ingin mencari sesuap nasi pun makin sukar...nampaknya kita perlu belanja sedikit untuk mengisi perut kita, selebihnya untuk keperluan lain....belanja minyak adalah lebih banyak dari belanja untuk diri kita sendiri. Saya yang hanya memakai CLK a.k.a Cute Little Kancil pun terasa peritnya. Seminggu duit minyak saja hampir seratus...Semenjak bekerja ni, macam- macam yang saya fikirkan....macam manalah student nak bayar balik pinjaman???? harga barang semua naik...gaji suam – suam kuku je...apatah lagi yang bekerja di sektor swasta. Bukanlah nak kata apa, kebanyakkan yang kerja kerajaan tu ingat undi pak lah ke???rasanye tak pon...dieorg lebih rela tak mengundi. Kerana takut kene investigate...pak lah buat macam – macam tok sektor amwam, tapi yang mati-matian buat kerja orang - orang swasta jugak...apa yang kami dapat??? hanya bebanan...sudahnya duit gaji abes dok bayar utang je....
Tak dapat nak bayangkan kalau pak lah menjadi pucuk pimpinan pada era ekonomi merosot, mau makan ubi je kot...
Sebagai genarasi muda saya tidak kisah kerajaan apa pun yang mentadbir...asalkan mereka mentadbir demi rakyat, memberi keamanan, kemudahan dan ketenteraman untuk rakyat...itu sudah mencukupi...cukuplah kalau ada seorang pemimpin yang punya hati seperti Tun dalam kerajaan sekarang, pasti rakyat tidak perlu bimbang mengenai keamanan negara...
Semoga Malaysia aman selalu demi generasi perintis....

Hairi Hashim said...

Salam,

Saya tertarik dengan kenyataan akhbar, yg mengatakan the ruling government will be able to save about rm 2 billion by slashing the ministerial perks..

Saya bknlah graduated di bidang economy atau business... im taking art & design, tp di sini saya dpt lihat ianya macam satu statement untuk membohongi rakyat yang narrow minded, adakah logik jika kita potong 10% dari elaun menteri dan kita dapat jimat rm 2 billion??

adakah terlalu banyak amaun 10% tu?? rasanya kalau seorang menteri
yang elaunnya dipotong rm 5k pun.. jika di darab dengan semua menteri.. tetap tidak akan mencapai rm 2 billion... jumlah itu terlalu banyak... let say if kita darab dgn 200 menteri.. kita baru dapat jimat lebih kurang rm 1 juta...

atau adakah terlalu tinggi elaun menteri2 tu sampai even kalau potong 10% pun dah boleh jimat rm 2 billion??

minta Tun ulas mengenai isu ini.. di sini dah nampak permainan kotor kerajaan.. jika betul.. jelaskan dengan terperinci.. sudah2lah menipu rakyat.. rakyat bukan bodoh..

Mohd Nazrin bin Mohd Yassin , Siti Hajar Abdullah said...

Tun,

Suratkhabar (NST) hari ini terutamanya milik dolah&Co telah menyerang tun....
Semoga tun bertenang & tidak melatah...
Ini tindakan terdesak kerajaan utk mengalih perhatian tentang isu kenaikkan minyak kepada isu kehakiman...

Mohd Nazrin

Gelombang Rakyat said...

Tun Dr Mahathir Mohamad, jelas sudah siapakah mendalangi penamatan perkhidmatan Sanusi Junid sebagai President Universiti Islam Antarabangsa Malaysia. Rasanya sudah diketahui pula siapa yang dilantik sebagai pengganti. Saya telah membaca, di blog "Another Brick In The Wall". Seterusnya, dua perkara ingin disentuh. Pertama ucapan perpisahan mantan Presiden Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, dilakukan melalui media. Adakah patut! Kedua, dalam kabinet Abdullah Ahmad Badawi, ada beberapa ketika seseorang Menteri berkenaan tidak dirujuk, atau adakah diberitahu? Lantaran wujud percanggahan - bila surat penamatan dikeluarkan, bila Menteri buat pengumuman, bila Sanusi Junid terima surat itu, dan bila surat perlantikan pengganti diserahkan. Bab ini, Abdullah Ahmad Badawi kelihatan cepat sungguh melakukan kerja. Namun, kerja yang dikatakannya banyak yang perlu dilakukannya, banyak lagi yang afdal belum pun dilakukannya. Pun begitu, senang dan lega juga, bila Sanusi Junid tidak bersedih sebaliknya memberi respons "kasihan". Saya cadangkan tokoh seperti Sanusi Junid, pada masa ini, molek sangat sertai kami sebagai blogger, di waktu lapangnya. Perutusan perpisahannya pendek, namun bermakna. Jadi elok sangat dilanjutkan, melalui blognya dalam masa terdekat, supaya dimanfaat oleh kami semua dan warga UIAM. Kata Sanusi Junid, "the war has begun", dalam konteks blogging, "so dear, Tan Sri Dato Sri Sanusi Junid, be gun now please".

Lee said...


Firdaus said...
yeah...kroni Tun dah dibuang dari UIA...baguslah cam tue...maka bebaslah mahasiswa2 UIA daripada cengkaman politik kotor mahathir.

cukup2lah tu Tun...preparelah jiwa dan mental untuk masuk dalam penjara.

bertaubatlah sebelum terlambat.

June 11, 2008 12:02 AM



kenapa harus ayahanda tun dipenjarakan? adakah kerana anda rasa dia telah melakukan jenayah kepada anda? anda berfikiran cetek!!

Razak Bin Ramli said...

Askum TDM...

Kalau kena pecat baru anak jantan.
kalau dah tak sealiran fikiran dengan pemerintah.Apa lagi chow lah...apa lagi mahu tunggu.

all about food said...

Tun,
i like your talk yesterday at the Bankers Club.it give me more great ideas and many points you made was eye opener to me.Tons of bussiness people, bankers and as well as the ambassadors are at your talk. sampai i heard from the management that they have to refuse many sebab its overbooked.

if BODOLAH is still in power,am not surprise that he sacked Tan Sri. the reason is he wants only the BODOLAND people to be with him. those who are good are only during your days and those people are not wanted by BODOLAH and team. mana boleh menteri lagi terror dari dia. nanti tak boleh pegang title BODOLAH lama-lama.so those that with BODOLAH is the same LIKE BODOLAH. useless PM and bukan saja BODOLAH team BODOH, but also arrogant and waste of time , waste rakyat money and selling Malaysia bits by bits.

Ann Nabila said...

Hello Cik farah...let me tell u something ah. in the religion of ISLAM, Allah never mentioned anything regarding where is the best place in the world for u to do ibadah or to pass away. so dekat situ u dah salah. and plus who are u to judge one of the greatest, if not the greatest leader in the world regarding his ibadah. that is his doing and it is between him and Allah. we have no say what so ever. and one more thing. u do not understand of his message and what he has trying to do since he left the PM post. he has developed malaysia to be one of the best delevoping country in the world and he has made malaysia such a wonderful place to live alongside all the races including MALAY, CHINESE, INDIANS and so on peacefully. why cant u appreciate that? he has been the PM for 22 years. dont u think that is long enough for him to understand what is going on in the government right now? and dont u think he has the right to critise or advice or at least give his opinion about the way this country should ruled. so for your benefit please read more about the history of this country and read also about UMNO history. Of coz you should read more about ISLAM because if do understand ISLAM clearly, you would not write anything like that because that is 'PEMIKIRAN CETEK'. So please before u say anything again next time make sure u get it right girl..alrite
take care.

p/s: apa khabar tun? i hope u are in good health. im looking forward to read more of your writing! thank you very much for what u have given us all. love u!

Nazri Hashim said...

TUN, TERANG2AN SALAH GUNA KUASA.... LEPAS NI GILIRAN ANAK TUN PULAK BARANGKALI NYE..... MAKIN PARAH DAH MALAYSIA NIH.... POLITIK KUCAR KACIR WALAUPUN DINAFIKAN OLEH PM SEDIAADA.... LEPAS NI MAKIN RAMAI RAKYAT KEMURUNGAN DISEBABKAN OLEH PAK LAH. BANYAK SUNGGUH IDEA2 KOLOT YANG DIUTARAKAN DALAM MENANGANI ISU MINYAK.

PJ said...

I view with revulsion the stupefying,stunning,bizarre and explosive disclosure of Tun M's unwarranted interference and threats against the judges who gave judgments not in favour of the government. Those who blindly support Tun M should take a serious stand against him and should have the moral courage to call a spade a spade. By his rash and rude action, he had tarnished the image and dignity of the nation and the judiciary. His actions clearly demonstrate his negative attitude towards judicial independence. In response to the call made by the Bar Council, all the judges who were privy to the interference of the Executive during the Mahathir era/administration should come out in the open and support Justice Datuk Ian Chin's revelations. It is a question of ethics- whether or not those judges affected by Tun M's threats should expose him now.
Abi

Benedict wak said...

DEAR TDM,,,

I AM VERY GLAD TO READ WHAT YOU WRITE ON UR BLOG..I AS A SARAWAKIAN AT LEAST I KNOW WHAT IS GOING ON WITHIN THE RULING PARTY.LIVING IN THIS WORLD IS ABOUT TRANSPARENT IN EVERYTHINGS..WHATEVER MALAYSIA HAVE BELONG TO EVERBODY..SO WE ALL HAVE THE RIGHT TO KNOW WHAT WE HAVE..I THINK SANUSI JUNID ALSO HAVE THE RIGHT TO SAY...BUT WHY????
LET US AS MALAYSIAN PONDER TO HIS SAGA...

REGARDS TDM.

BEN

Fiebie said...

It sadden my whole being seeing one man single handedly (maybe with some help from close knit friends, and families) destroying all those efforts made by out great politician from umno. a waste of 50 years work. UMNO and the government is not seen as redundant, inefficient, corrupt, not intelligent, inactive unless near election, sleepy leaders (who sleep during national TV), insensitive to the surroundings, incapable of maintaining law and order and everything a governing political party should not be. The oppositions are getting mileage not because they are good, but rather the ruling party is weak. They kept on playing and make issues of the things and policy of the government, and reverse the effect for their own benefit. It’s not very brave and professional, but its politic, what ever work, works.

We don’t need leaders who are weak an indecisive; we need leaders with charisma and have strong leadership quality. We need leader who leads.

Take batu putih case for example, I think we lost not because of the fact, the fact supports us in every ways, but because our leader are weak. Fact got nothing to do with that case. If the person in charge is strong, highly respected by the world community, supported by the people at all ground, our sovereignty will not be jeopardize. Batu putih is an example of loose sovereignty.

What is left is only a bunch of useless rock in the middle of the ocean.

That’s what will happen to UMNO if affirmative action is not taken. It will soon become a useless batu-batuan in the middle of the ocean that nobody cares about anymore.


Do something Tun. I am begging you.

Fiebie

p/s: I a way, I blame it all to you for choosing a very weak successor.

nwar said...

Salam Tun,
Kelemahan kepimpinan Pak Lah kian menonjol dan tidak dapat lagi dia berselindung disebalik imej ulamak/bersih itu. Jijik sungguh permainan politiknya serta kuncu2nya. Sejarah akan menghukum mereka yang tidak jujur, lebih lagi kepada pemimpin yang tidak amanah. Tunggu dan lihat.

warisan melayu said...

Salam Tun,

Lagi sekali comment sy tidak disiarkan...sy kecewa kerana sy salah seorang penyokong, peminat setia Tun...

-pasrah

A Voice said...

Ayahanda Tun

This comment meant for Pemerhati Bangsa (page 1) made on Akramsyah, son of Sanusi's blog is repeated here. I think it applies to all those desperately in need of guidance in life.


Pemerhati Bangsa suffer from making ill informed opinion.

I can lengthen the list of Tan Sri's weakness but unlike him, I see the positive side of Tan Sri far outweigh his weaknesses.

It's his/her loss opportunity to learn from a learned. It's his/her lost identity to lose his/her Malayness to not show respect for an elder.

Pity.

Unknown said...

y must a menteri said something bad, then the action will apply on it? today headline, a menteri said the public trensport wasnt good enough.. so? the public transport in msia never b good... but then, he just realise today!!

Mimie said...

Salam Tun,

Berita mengenai Justice Ian Chin. Dia nie kenapa? Dia tak sedar ke yang dia tu masih lagi hakim sampai sekarang walaupun Tun dah bersara....Takde maruah langsung lah judge nie....

hafiz kaka said...

Assalamualakum Tun, To all of Tun detractors in every department who's unsuitable for the party leadership please examine and study carefully article No.6,7 & 10. We love you Tun..

Pulau Sibu said...

I think universities should not be related to the politics. All the university presidents or chancellors or whatever, including Jeane Abdullah, should be fired right away. In boleh, we have all these political parties associated with universities, such as UTAR, United College Sarawak, dll. It is very very unhealthy

Unknown said...

Yg Berbahgia Tun,

Sila beri tunjuk-ajar/nasihat apa yg harus kami (ahli2 UMNO akar umbi) lakukan. Adakah patut kami keluar parti? Ibu saya tidak membenar saya berbuat demikian walaupun tidak setuju dgn DSAAB kerana menurut beliau biar pemimpin-pemimpin yg berbuat demikian. Beliau bimbang koncu-koncu DSAAB akan membalas dendam kepada kami yg tidak sepatutnya dihukum kerana tidak setuju dengan kepimpinan DSAAB yg lemah dan gila kuasa.

Harap Tun menulis ARTIKEL berkenaan langkah terbaik yg patut ahli2 UMNO akar umbi buat untuk memaksa DSAAB berundur.

Tun, maaf kerana nak komen tentang bloggers yg agak melampau:

To PJ: You have not answered my earlier question. I repeat, "What good have you done/contributed to Malaysia?" Nothing, right? So, please stop talking nonsense.

To Firdaus: Silalah beradab bila berbicara dengan org yg lebih tua. Saya percaya anda yg perlu bertaubat. Sila buka minda dan selidik dulu latar belakang Tun, dan barulah buat rumusan. Jangan sekadar mengikut emosi semata-mata. Elok anda ikut nasihat anda sendiri sebelum menasihati org lain, terutamanya Tun. Kalau tak hormat kepada Tun pun, hormatilah diri anda sendiri.

To Aida: Saya rasa anda tidak kenal Tun Mahathir. Beliau bukan jenis pemimpin yg sewenang-wenangnya memecat seseorang dari apa-apa jawatan tanpa sebab munasabah. Di organisasi (berkait dgn kerajaan) tempat saya bekerja, ramai yg tidak menyokong beliau semasa krisis 1997-1999, tetapi tiada apa-apa tindakan diambil ke atas mereka. Malahan ada sesetengah mereka menyokong parti pembangkang. Jadi, untuk tidak membuat org mentertawakan kedangkalan pemikiran anda, elok kiranya Cik/Puan Aida tambah dulu ilmu di dada dan banyakkan membaca. Dan bercakaplah berdasarkan fakta yg betul seperti yg Tun sedang buat.

Terima kasih Tun. Teruskan perjuangan murni Tun..

manggis said...

Salam YABhg Tun,

Banyak entry saya yang dah tak keluar, mengapa agaknya?

Oklah, mula-mula entry ni nak ditujukan kepada PEMERHATI BANGSA dan spesis yang sama dengannya.

Cuba tonton semula DISCOVERY CHANNEL atau minta tayang semula program tersebut tentang projek tanam padi atas bumbung rumah di China .Para arkitek sedang berusaha keras merangka rumah yang bumbungnya boleh ditanam padi untuk mengatasi kekurangan tanah untuk perumahan. So idea TS Sanusi mungkin gila pada sesetengah orang tetapi berguna pada orang lain.

Pak Lah Oh Pak Lah,

Yang tersurat : Bukan bekerja untuk saya tetapi bekerja berssama-sama saya .ITU YANG DIPROPAGANDAKAN

Yang tersirat : Bukan bekerja untuk saya tetapi bekerja bersama-sama saya untuk jahanamkan negara, untuk jahanamkan umno,untuk jahanamkan Mahathir dan sesiapa sahaja yang menyokongnya, untuk kumpul harta keluarga saya, untuk selamatkan KJ, untuk orang-orang yang bodek saya. ITU YANG TEPAT

Untuk TS Sanusi,
Aku tak kisah sangat kalau dia kena pecat sebab itu hak orang yang "in power" . Cakap banyak nanti kita yang kena templak. Ini personal.

Yang aku kisah, ini dah jadi isu rakyat, situasinya yang tak kena, yang boleh menimbulkan banyak fitnah, tak pasal-pasal kita semua wat dosa.

Sepatutnya bila nak pecat, buat press statemen, jelaskan sebab-sebabnya secara telus , baru nampak gentelman,baru rakyat tak marah sangat, masanya pula biarlah sesuai.

Kalau nak cerita pasal menentang kerajaan ni, cuba tanya HI!shamudin, berapa ramai cikgu (kakitangan kerajaan paling ramai dalam jawatan kerajaan) yang menentang kerajaan, bukan sahaja sokong PAS malah jadi ahli PAS dan aktif pun ramai esp yang grad.

Sehingga anak saudara aku yang di tingkatan enam selalu complain cikgu B.Melayu nya hari-hari kutuk kerajaan dan cerita pasal kebaikan PAS hingga banyak masa habis dibuang untuk cerita politik bukan mengajar. Aku dulu pernah jadi cikgu sekejap, itulah hakikatnya, majoriti guru hari ini, khasnya yang grad ni, memang ramai yang anti kerajaan. HISHAMUDIN, u BETTER CHECK THESE TEACHERS DAN I CABAR U PECAT MEREKA RAMAI-RAMAI, JIKA TIDAK NANTI PRU 13 MEREKA AKAN JADI CELL CANCER.

Rezal - apa pun alasan sdr berikan tentang SCOMI, but still arguable and questionable. Rakyat bukan lihat yang tersurat sahaja tetapi yang tersirat juga. Walau apa pun alasan rakyat akan tetap pandang serong.

l - j : Aku tak peduli sangat kalau YA Lan Chin merungut, orang tegas dan berani macam TDM ni percaya pada karisma untuk capai kejayaan. Ambil contoh LKY di Singapura, telanjang bulat dibuatnya sesiapa sahaja yang menentang kerajaan. Bukan sahaja hilang jawatan, bersih segala-galanya "dibangkrupsikan". Yang bagusnya LKY ni, orang yang ambil alih pun akan meneruskan legasinya, Tegas dan keras. Berbeza dengan Pak Lah , LEMBIK, kena tekan pembangkang sikit dah kecut dan gigil. Mujur tak terkencing.

Loh! aku tengok ada 2 perkara tentang lu ni .

1. Tersangat anti Mahathir (lantak lu lah)
2. Sangat prejudis pada orang melayu sehingga Kuat sentimen perkauman lu.

Dua sahaja permintaan gua,

Pertama : boleh tak suruh budak-budak china yang bertahun-tahun duduk dan bersekolah di malaysia kuasai bahasa malaysia dengan betul dan baik dan tahu nyanyikan lagu negara ku dengan semangat patriotik.. Jika tidak orang melayu akan sentiasa jadikan isu ini isu perkauman dan sentiasa pandang serong pada orang china. Sebab aku tengok PATI dan orang yang baru sebulan dua datang malaysia pun lebih baik bahasa malaysianya.

Kedua : boleh tak suruh pemimpin- pemimpin china cadang pada kerajaan agar hapuskan semua sekolah jenis kebangsaan china. Itu sahaja gua minta dari lu dulu!!

Sdr Zul
Bab DSAI nak kuasai kerajaan bulan September ni

Aku tak terperanjat dan tak pelik langsung benda ni boleh berlaku.

Cuba kita amati teori ini,

a) KJ dan 42 konco-konconya diberitakan akan keluar BN kalau Pak Lah dipaksa turun.

b)KJ gabung dengan DSAI (seperti yang digembar gemburkan)dan pakatan Pembangkang. Berapa kerusi pembangkang ada? dan berapa kerusi BN yang tinggal?

Tak MUstahil kan.

Akhir sekali,
Sdr awangku,

Idea anda ni dah lama aku fikirkan sebab aku sentiasa yakin dan percaya pada kuasa rakyat. Rakyat marhaen kena buat petisyen. Kita bukan benci Pak Lah tapi kita lebih sayang negara. Atau apa cara sahaja sekalipun asal jangan guna demonstrasi haram dan violanse macam perangai sipolan dan sipiolan tu.

Soalnya,

Siapa dan bagaimana nak mula?
Siapa yang nak jadi kepala?

Aku cadang yang ada otak macam sdr dan lain-lain duduk berkumpul dan bincang.

Beritahu sahaja tarikh, tempat, masa untuk kita berkumpul (tapi jangan sampai sb tahu)

MAKMURLAH NEGARA KU

Unknown said...

Salam, Tun M

Salam perkenalan buat Tun, hari pertama baca blog dan insyallah akan menjadi peminat setia blog Tun.

Semoga sentiasa dicucuri rahmat dan terus menulis yang mungkin kami sebagai akar umbi tidak nampak.

Tamin's_Family said...

KEPADA NAMA-NAMA DI BAWAH, SILA AMBIL PERHATIAN;

KEMANAKAH KITA AKAN MEMBAWA MALAYSIA, alang30,azmin, KamiMelayuBaru, anak mamak, MatPyan, Norzie, ineedanameforthisblog, kedah youngster, Izzshah, moneyfreedom, fauzifudzin, Nazrul Hilmi, meria, dan azwan shahdi

well done.!!. im very2 AGREE with you all regarding on comment from farah and pesal.

Assalamualaikum Tun,

benarkan saya untuk membela tun dari comment2 yang bagi saya amat menyakitkan hati.

Kepada Farah dan Pesal yg amat bijak, siapakah kamu untuk menegur seorang pemerintah yang pernah memerintah Malaysia selama 22 tahun? adakah sifat seorang umat islam untuk menunjuk2 bila kita beribadah kepada Allah s.w.t? lainlah AAB yang melaung2kan "ISLAM HADHARI" tetapi dirinya tidak "ISLAM HADHARI" dan corak pemerintahan juga tidak "ISLAM HADHARI". adakah Allah menyuruh kita bersifat dendam, busuk hati, mementingkan sendiri,?

kepada Farah dan Pesal, adakah kamu serumah dengan tun yang mana kamu tahu amalan ibadah tun? kalau kamu setakat lihat di TV, x perlu lah kamu comment lebih2...

Tindakan Tun yang menegur dan memberi nasihat kpd AAB juga adalah satu ibadah. cuba namakan, siapa yang berani menegur AAB ketika dia buat salah? Farah ke? or Pesal ke?... Tun sendiri menegur dan ia bukan berbentuk kekerasan.

Tun,
masih ada lagi orang - orang yang berfikiran cetek seperti farah dan pesal. kalau x kerana nasihat tun, Malaysia dah hancur lama dah.. ni pun dah separa hancur akibat AAB.

Tun,
KAMI SEKELUARGA SENTIASA BERDOA UNTUK TUN, KAMI TAHU SIAPA TUN SEBENARNYA.. KAMI SENTIASA MENYOKONG TUN....

Unknown said...

Salam, Tun M

Salam perkenalan buat Tun, hari pertama baca blog dan insyallah akan menjadi peminat setia blog Tun.

Semoga sentiasa dicucuri rahmat dan terus menulis yang mungkin kami sebagai akar umbi tidak nampak.

Unknown said...

Tun,

Adakah instruction untuk memecat Datuk Sanusi Junit datang dari Tingkat Empat atau dari menantu?

Khairul

Unknown said...

Dear Tun

It's certainly like budak kecik buat nakal naik berang.. complaint to mak, and the mak lepas geram kat anak orang lain...

Isn't a position should be filled by the best person deem fit to take up the position. What/how/which religion/parties politics/race belongs should NOT even comes into the picture.

Else like how BN ends now - they get monkey actors for the position, you get monkey work. Fact : The real monkey is doing a better job than the monkey actors.

cheers

samurai melayu said...

SALAM AYAHANDA RAKYAT,
Perhaps some secrets should be left alone. hanya untuk persoalan yang mana dahulu, manusia kah atau syaitan yang dilaknatkan ke dunia? Mohon ampun dan maaf.

Izinkan,
kepada sdri Harlina dan Sdr. Mzt, dabezaa646 and the rest of the anakanda rakyat, we believed you had this special ' loving feelings' when you called him Ayahanda, right?
The rest of the gang should try and you will love calling him Ayahanda once that 'loving feelings', strike deep in your hearts!

We love U and Bonda Always.

pakbelalang said...

Dear Tun,

What a spin made by the govt. to discredit you by exposing the so called your "wrong doing" for threathening judges. The fact remains, that the legal fratenity is so embarrassed by your exposure of the wrong doing of former judges. Now they are trying to divert the issue by telling the people you were the culprit. The Bar Council and the rest of legal fratenity are all "idiot" people with vested interest to champion their hidden agenda.Nothing more than that. They think they can influence the public. No way. They are just a bunch of stupid lawyers or maybe "clowns" of the first order.I maybe wrong but that is my perception of these people. My prerogative to say so.

azmi said...

Salam Tun,

saya bukannya seorang blogger and before this , saya jarang baca blog orang lain , untill i notice your blog a few days back . Lepas tu , setiap hari saya cuba luangkan masa tak kira sikit pon just to get a glimpse of your thoughts . Yes , you really are a true leader .
Of all 27M people in malaysia , YOU are the one .
Of all the politicians today , YOU are the one .
in fact , of all the world leaders today , i would still say , YOU are the one .
I say this because i am deeply gratitude for what you have done and and when it comes to my senses the level of your intellectual,wisdom,sincerity,and courage to the extent where even our enemies doesn't dare to retaliate at you , i will gladly stand by your side and fight with you.Jangan kata kat Malaysia ni,orang Yahudi pon tak brani buat ape2. Kepada orang2 yang kritik Tun
tu,sedarla sikit..TUN dah berjasa 22tahun kepada negara and respected all AROUND THE WORLD . So , instead of seeing or should i say.."making up" our beloved Tun's fault , think of whats best for the country and what you[by that it means you and me] can do to save us from what we are enduring now .

abdulhalimishak said...

Saya tertarik juga dengan pandangan 'daniel leiberman' supaya rakyat membuat petisyen kapada Yang Dipertuan Agong dan Raja-Raja Melayu.

Usaha mendapat tandatangan rakyat boleh dilakukan tetapi masalah paling besar yang akan dihadapi ialah mencari penyiasat-penyiasat yang berprofesional dan berkompetent. Adakah mahluk-mahluk ini dinegara kita buat ketika ini?

Lihat sajalah di Pakistan baru-baru ini setelah anak perempuan bekas Perdana Menteri Bhutto dibunuh dengan kejamnya.

Bukan sahaja rakyat Pakistan tidak mempunyai keyakinan terhadap agensi-agensi penyiasat tempatan, malahan mereka tidak mempercayai Scotland Yard yang dilantik oleh Presiden Musharaf menyiasat kes pembunuhan tersebut.

Rakyat Pakistan mahu Bangsa-Bangsa Bersatu (UN) menyiasat kes pembunuhan keatas Banazir Bhutto.

Di negara yang tercinta ini, walaupun Lingam rasa tidak perlu menjelajahi Mahkamah-Mahkamah Syariah sekali pun, memadailah pretasi yang ditunjukkan oleh salah saorang daripada hakim-hakimnya.

Jika kita hendak panggil UN, saya cadangkan supaya UN menyiasat dengan terperinchi, terlebih dahulu skandal Pak Dolah di Iraq yang Tun bangkitkan.

Rizal Abdullah said...

Tun M,

Glad to read your blog. bolehkah Tun bagi petua2 bagaimana hendak sentiasa bersemangat seperti Tun.

Abdullah said...

Ayahanda Tun,
Sebagai seorang Islam doa say 'Ya Allah aku tanggungkan keatasMu orang-orang yang mencari kekayaan dengan memecah amanah rakyat. Dan selamatkan kami daripada menjadi mangsa kesusahan hidup kerana kezaliman dan ketamakan mereka, Amin'

Kun Mali said...

Buanglah semua mereka yg bukan ahli UMNO dari agensi kerajaan... buang semua termasuk kaum lain yg sudah tentu bukan ahli UMNO!

Pak Lah ingat dia boleh hapus LEGACY Tun ni begitu saja.... we all remember... we shall remember till the end of time.... never to forget!

Himi said...

Fuyoohhh!! boleh juga kasi komen nie

Himi said...

... best juga nie ...

Redhuan D. Oon said...

A University should be a centre of meritocrcy and not some political outback for politicians.

It should put the best minds of the field that can generate inspiration to the education process.

None of our universities are in the top of the world list. Previously UM was in the list. Then when i visited there, the atmosphere was like Pesta with the banners saying that they are in the list. But there is nothing else to look at. Then they droped out of the list.

And i remember Pak Lah saying that the rating system of the world may not be correct. This is nostalgic of what happened to Malaysia during the 87 crash. Mahathir that time blame the rating system of the world.

Can we stop blaming others? Take a good soft look at ourselves. We are pathetic.

I remember Mahathir said something like this in the Sun paper few years back when no other paper wanted to publish it,

"We are capable of nothing. We produce almost nothing".

I think the most important thing to produce is the human mind and spirit. Universities are supposed to be the bastions of that. Supposed but not doing so. Supposed to have world class R&D, but mostly copycat. Originalty from our own people are shun.

We crave for designer names such as Harvard, Dell, etc. If someone like me comes out with a brand that the world recognised which i did, here they think "what lah .. this guy is only from Kuang, just hutan".

We now no longer even stress the words "Malaysia Boleh". So what is our present slogan of the day?

Redhuan D. Oon
padi-malaysia

nadem said...

syabas tun teruskan pendedahan...

apa kejadahnya semua ini
harga minyak naik
maka harga barang pun turut naik
apa pemimpin sekarang tidur ataupun saje buat-buat tak nampak,
siapakah yang harus dipersalahkan
apakah rakyat yang mengundi PRU12 ?
ataupun kerajaan yang membuat keputusan membuta tuli ...
takkan kita nak biarkan semua ini
biar negara dirosakkan oleh tikus-tikus...
membaiki labu yang semakin dibaiki semakin rosak
sambil senyap-senyap mengaut keutungan hasil titik peluh rakyat
seperti zaman jepun / komunis dahulu...

ha kau fikir lah sendiri ...
salam

Anonymous said...

Dear Tun,

Sad to see we are moving closer politically to Bangladesh, rather than to Japan or the Scandinavian countries!

Peace.

manggis said...

Saman YABhg Tun

Tak taulah berapa banyak salam dah saya ucapkan???

To ario - l feel TDM doesnt deserve to be called atuk yet. Shy!!! He doesnt look that old. Physically, mentally he's much younger than we all. Just call him che det lagi mesra ,just like they use to call DSAAB Pak Lah even though some call him as Pak Bodolah!!!!

antimamak - antara blogger yang tak ada merit (pinjam kata-kata reduan oon) so kita jangan peduli sangat spesis ni. Makin layan makin naik miang. Kalau orang yang macam ni tadbir negara aku yakin kita tak lihat apa yang kita lihat hari ini.

Palanivelan - Correction

TDM : 2 x 5 = 10
DSAAB : 2 x 5 = 20


HI!!! FARAH SAYANG ( sebab aku lelaki awak perempuan agaknya)

Orang-orang tua pernah bagitau aku, kalau lebih 40 orang sumpah kita, kita bakal dapat musibah buruk. Kalau ikutkan bilangan yang marahkan FARAH dalam blog ni mungkin lebih 40 orang dah. Jadi kalau anda muda, minta maaf sahajalah pada TDM tu, tak jatuh pun maruah sayang dan lain kali hati-hati kalau nak belasah orang SAYANG.
p/s yang kutuk TDM mngkin tak lebih 40 kot, balik-balik amti mamak, loh and few others. Bye sayang

azlina - betul ke ada such function? OOOOh l really missed the opportunity!!!!

Last

Kepada sesiapa yang masih tak percaya pada idea gila TSS sila minta ASTRO tayang semula dokumentari Discovery Channel tentang tanam padi atas bumbung di China!!! Sebenarnya idea tu boleh diguna pakai walau pun bukan di malaysia tapi tak mustahil jika ada pemimpin seberani dan se Gah TDM (antimamak tak boleh sebab awal-awal dia dah tunjuk ketidakmampuannya), kita boleh buat di Malaysia.

Redhuan D. Oon said...

Mungkin ini sudah takdir dan maka kita tidak dapat menentang takdir.

Dulu takdir kita maju, sekarang takdir kita jatuh. Batu kecil pun kalah kat pulau kecil.

Maka ini adalah tanda alamat kita mengalami kejatuhan. Takkan nak asyik nombor satu dalam dunia. Dulu KLCC tertinggi dalam dunia. Kini sudah nombor 3.. ke dah makin rendah kot?

Jadi jangan sangka nak kekal sebagai no1 boleh dengan cara mudah dan murah. Hendaklah kita berjuang. Buat masa ini kerajaan yang ada akan kekal sehingga PRU13.

Kita sokong buat sementara waktu yang ada. Masa PRU13 kita pilihlah yang kita yakin boleh waktu itu.

Tetapi kita harap September atau Disember ini ada perubahan besar dan drastik. Barulah terhibur sikit hati yang pilu.

Semalam saya isi minyak buat kali pertama selepas kenaikan harga. RM130 untuk mengisi Waja saya. Dulu RM95 lbh krg. Nasib baik saya ada elaun syarikat untuk duit minyak. Bagi kebanyakan rakyat mereka akan fikir berkali-kali kali ini. Mungkin tukar kereta ke basikal atau motosikal.

Sesiapa yang tidak puas hati dengan harga minyak di negara ini, saya sudah kira Venezuela itu harganya paling rendah akan dapat isi Waja saya sebanyak RM8 tangki penuh! Hijrahlah ke sana. Tetapi sana gaji dan pekerjaan tak ada. Pencemaran pun teruk.

Redhuan D. Oon
padi-malaysia

yusri said...

Dear SIr,

Very sad and frustrated with the 'sacking' news. High regards to Tan Sri Sanusi for risk taken. When a high profile person get out from umno, for sure those with personal interest looking for loophole. Admire your courage. Most of Malaysian still remain as 'silent supporters'.

Syed .Z said...

Pak Lah maybe thought when he become a PM he can be a better PM than u Tun, however his strategy are all wrong. He is as what u said a flip-flop PM, even if a flip flop digital circuit can be fix but he?
The problem with our country is the party is controlling the nations not the government...

AzrulShahreen said...

Assalamualaikum Yg Bbhg TUN & everyone...

We know sooner or later this thing will happen. Unexpected but it happen.

Keluar dari jadi ahli UMNO, terus dipecat dengan pelbagai alasan. Perkara yang tidak masuk di akal. Apa kaitannya?

Bila dapat kuasa saja terus lupa daratan. Tak ikut cakap je buang, keluar UMNO sesiapa pegang jawatan parti atau kerajaan, buang atau paksa letak jawatan. APA DAH JADI?!

Ada orang yang berkebolehan, letak tepi sebab orang sebegini banyak IDEA dan boleh gugatkan kedudukan orang lain. Orang yang bijak kelentong dan ampu, itu diambil pegang jawatan sebab organ yang macam ni ikut kata. Macam mana negara nak maju!!!

RAKYAT dah makin terasa kesukaran dan kepayahan semenjak harga minyak petrol naik! Yang best part... middle income and low-income effected... how about the upper income? These people will only be effected if the tax on the high imcome are change according to their high salary at a high percentage. ONLY then these people wiil understand the suffering of the RAKYAT.

Terminating Datuk Sanusi WILL NOT solve anything but shows the incompetence of the government and the real attitude of the government!!! What a load of bullS***... terminating people without proper reason!!!

I believe what TUN said is true... golongan yang memerintah terlalu ikut rasa... dah lah kalah pilihanraya baru ni... pastu nak salahkan orang lain pulak.

Pendapat TUN kali ini memang saya setuju... selalunya saya question jugak motif-motif tersirat informasi yang ada tiap kali baca blog TUN tapi yang ini memang saya tak setuju langsung... ribut tak ada kilat tak ada...tau-tau dipecat jawatan.

Sedih dan risau tengok keadaan sekarang yang makin meruncing... In the end RAKYAT is to suffer all this. Pity UIA student if they don't do anything about it.

Thank you Tun for allowing me to express my view, feeling and dissatisfaction with the ongoing situation in Malaysia.

noriyati said...

Asslmlkm Tun yg disanjungi & dhormati. Semuga sentiasa sihat walafiat & dirahmati serta dilindungi Allah swt.

Kemelut yg dialami skrg oleh rakyat M'sia khususnya orang melayu amat mmbimbangkan sy. Tun yg lebih arif. Sy amat bharap fenomena ini tidak terus mjerumus bangsa kita kpd kemusnahan. Lakukanlah sesuatu yg benar2 mulia dsisi Allah utk bangsa & agama!

Sy & pasti ramai lg akan menyokong Tun. Kalau ada parti baru pimpinan Tun, insyaAllah sy masuk jd ahli. Sbb sy sudah tk yakin dgn kepimpinan yg ada skrg ni.

truth? said...

Salam tun,
Saya nak tahu dari antimamak yg tuduh tun dan mokhzani.
mokhzani volunteer jadi pengerusi sic (tak bergaji). Betulkan.
kencana disenaraikan dibskl dan dikenali umum , kalautak silap saya ketika di awal paklah jadi PM atau paling awal masa penghujung pemerintahan tun.M. Tak dengarpun ketika tuu, kencana makan duit rakyat atau mencengkik rakyat. rakyat tak susahpun ketika tuu. boleh antimamak bagi senarai apa yang kencana dapat dr kerajaan yg menjejaskan rakyat?. lagi satu, tun cuma jadi penasihat tak berkuasa di petronas. Jadi tak dapat lah mempengaruhi petronas dan kerajaan dlm tentukan dasar-dasar. Tak bolehlah disalahkan tun. Tun cuma dapat elaun saja dari petronas berbanding jasanya yg terlalu besar untuk negara. Terlalu kecil berbanding elaun penasihat paklah ketika ini dan mungkin lebih kecil berbanding jumlah ex-gratia pada bekas hakim baru-baru ini. kelakarnya. yang berjasa besar dipijak, disisih dan dibalas sedemikian rupa. Yang baru nak berjasa atau tak berjasa langsung dapat habuan besar.sekian.fikir-fikirkanlah.

Lanrj said...

Tun,
Salam Sejahtera.

Saya tertarik komen Tun berkaitan isu Tan Sri Dato Sanusi Junid & ttg. komen Wak Dojer, tiada apa yang pelik berkaitan kes ini kerana PM selalu buat kejutan ttg. perlantikan MB, kenaikan petrol serta isu-isu lain.Hari ini KSN jadi Presiden UIA....mungkin esok lusa akan ada kejutan lagi. Siap sedialah Wak Dojer & yang lain, jangan sakit jantung dah....
Pada Farah....kalau sakit hati jangan masuk column ini. Thx

manggis said...

1. MANA LAGI TERUK

TEKAN HAKIM UNTUK KEBAIKAN RAKYAT OLEH TDM

ATAU

BODEK HAKIM YANG BERSALAH DAN KENA BUANG LALU DIBERI SAGUHATI UNTUK KEBAIKAN PAK LAH

2.MANA YANG BOLEH DI ADU KE BPR

TEKAN HAKIM

ATAU

RASUAH HAKIM DENGAN EX GRATIA

3. MANA YANG OLEH DIBAWA KEMAHKAMAH

TEKAN HAKIM

ATAU

SALAH GUNA KUASA BAYAR EX GRATIA

"ANDA JADI HAKIM"

ASHAR said...

TUN,

Salam buat TUN yang di sayangi..


Saya baru balik dari Nusantara,

Saya teringin benar berkenalan dengan :
1. Atimamak
2. Mamaktongkang
3. Suara jejaka lantang.

ini email saya:

ashar_abdullah@yahoo.com


TUN pernah berkata "BERANI KERANA BENAR'

salam perkenalan dari saya harap saudara bertiga diatas "BERANI KERANA BENAR".


Angkatan Lancang Kuning Nusantara

-ashar-3;13

Anonymous said...

hari hari depa, esok-esok hari kita pula

http://matboroi.blogspot.com/

Ms Nurul said...

salam Tun M,
Sy sebagai salah seorg penuntut UIA terkejut dgn tindakan Pak Lah ini..nmpak sgt busuk hati..UIA adalah taman ilmu dan budi..bukan gelanggang politik kotor..

HELICONIA said...

Salam Yang dihormati dan dikasihi Tun Dr Mahathir,

Tahniah atas kewujudan blog Dr M ini yang bermanfaat kepada rakyat jelata yg rata-rata tidak tahu atau kurang ambil tahu masalah dalaman negara tanah tumpah darah mereka sendiri.

Saya setuju dengan Hirman, siapakah kita untuk menilai ibadah manusia lain.

Kecintaan kepada negara juga sebahagian dari iman. Jika seorang pemimpin ( atau bekas pemimpin yang masih berpengaruh :) ) itu befikir sesaat untuk menyelesaikan masalah negara demi keadilan dan kesejahteraan rakyat, dan dari situ akan memancar sinar penyelesaian dan kedamaian, mana tahu di sisi Tuhan, berfikir sesaat itu lebih jauh nilainya dari solat sunat 1000 rakaat?

Sesungguhnya Tuhan menilai apa yang ada dalam hati, bukan yang lahirnya. Semoga niat Dr M demi akan dinilai di sisi Tuhan sebagai amal soleh, moga dosa2 Tun diampunkan Allah semuanya. Tuhan Maha Pengasih dan Maha Penyayang, sama-samalah kita doakan kebaikan kepada Tun, juga YB Pak Lah.

Sekian. Heliconia’s Weblog @ Malaysia

a.z said...

Pasal tanam padi atas bumbung tu bukan perkara baru. Di Jepun, Holland dan Germany sudah ada bangunan-bangunan yang diatasnya diletakkan taman bunga, sayuran dan rumput untuk mengurangkan suhu (ambient temperature) di bandar seterusnya mengurangkan penggunaan tenaga elektrik untuk penghawa dingin. Di samping itu penduduk bandar juga dapat mengurangkan tekanan dengan melawat taman-taman bangunan tersebut. Di Tokyo, ada sebuah bangunan dimana rumput digunakan untuk menyerap nutrien dari air buangan pejabat sebelum dialirkan ke sungai atau longkang. Tak perlu lawatan sambil belajar untuk mengetahui tentang idea-idea sebegini, rajin-rajin la tengok discovery channel atau majalah-majalah sains kerana informasi terkini ini sering diketengahkan.

manggis said...

Sdr Reduan D OOn,

Kadang-kadang aku fikr lebih baik gaji aku RM300 sebulan macam mula-mula aku kerja dulu dan harga minyak RM8.00 satu tangki.

Dulu gaji aku RM300 boleh kumpul duit untuk kahwin dan beli motor honda cub baru.

pakbelalang said...

Dear Tun,

You are a true fighter. The fight must go on until your death. You are fighting for a cause to ensure that the present weak leadership of UMNO is out of sight. They are hopeless lot who do not know how to run the government. All in a mess!! What a shame to have very poor quality of UMNO leaders after being ruled for 50 years. Menjahannamkan maruah bangsanya sendiri dan tak sedar diri. Hanya mementingkan diri sendiri. I pity UMNO members who are not willing to make drastic action to remove all these useless leaders. UMNO members are NOT pragmatic people. They are too naive.

azman said...

Assalamualaikum Tun dr,Pembongkaran demi pembongkaran telah Tun buat tapi ape tindakan susulan nya?, tiada laporan Polis atau laporan kepada BPR di buat kenapa?.Tun!! berani kerana benar.Kami rakyat mau Tun tampil membuat lapuran supaya yg bersalah di adili secepat mungkin dan kebenaran dapat di tegakan. masih teringat lagi slogan Tun masa mula mula berkuasa,BERSIH CHEKAP AMANAH. agaknya mereka ini bebal kot.

mama said...

Setuju dengan ZULKIFLI. ibadat bukan sembahyang aja, amal jariah bukan setakat sedekah duit kat masjid. Ilmu yang TDM bagi utk memerintah negara ni, itu amal jariah, cuma orang yang perlukan ilmu tu tak ambik endah!jika apa yang Tun tuliskan di sini, diambil peduli oleh "mereka" dan dapat memperbaiki negara kita, itu amal jariah yang paling besar dan sentiasa mengalir kerana ramai rakyat akan mendapat kesenangan hidup, perkara yang tak betul akan dapat diperbetulkan...dan jangan lupa di Mekah tu Abu Lahab, Abu Jahal pun pernah tinggal di sana!
Sepatutnya 'mereka' perlu belajar daripada Tun selagi Tun masih hidup kerana Tun satu-satunya wiranegara yang belum ada pengganti! Bila Tun tak ada lagi nanti mereka akan menyesal kerana tak ikut cakap Tun....(itupun kalau ada rasa menyesal!)

Divine love said...

Salam Tun Dr Mahathir.

Apa yang disampaikan oleh Tun amat berguna dan dapat menjelaskan situasi sebenar yang berlaku d dalam UMNO dan negara.

Saya sentiasa menyokong Tun semenjak saya kecil lagi dan saya akan terus menyokong Tun.

"Saya berharap sesiapa yang meminta supaya Tun berehat daripada arus politik negara atau berehat daripada mengkritik pihak lain, sedarlah bahawa apa yang dilakukan oleh Tun adalah amat perlu dan wajar demi kepentingan rakyat jelata, keharmonian masyarakat, dan kedaulatan negara".

Nampaknya Pak Lah semakin berdendam dengan Tun dan pihak yang kerap meminta beliau meletak jawatan. Sehingga apa sahaja yang melibatkan orang yang mahu menjejaskan kedudukan beliau akan dihentam habis-habisan.

Wahai Pak Lah, beginikah sikap seorang pemimpin yang mahu membela nasib kaum sendiri? Beginikah pemimpin yang mahu mendaulatkan maruah negara? Beginikah pemimpin yang mahu menegakkan kebenaran?

4 ciri yang wajar ada pada setiap pemimpin Islam:
1. Amanah
2. Bijaksana
3. Benar
4. Penyampai

Pemimpin perlu bersikap amanah di dalam melaksanakan pemerintahan. Dengan adanya sikap amanah, pentadbiran akan menjadi telus dan adil. Maka semua pihak akan berpuas hati.

Pemimpin perlulah mempunyai akal yang bijak. Seorang pemimpin yang bijak dapat menguruskan sesebuah organisasi sehingga organisasi itu dapat mencapai kejayaan. Kebijaksanaan pemimpin akan sentiasa dinilai oleh semua pihak melalui keputusan dan tindakan yang dibuat oleh pemimpin tersebut.

Pemimpin perlu bersikap benar. Pepatah mengatakan berani kerana benar, takut kerana salah. Jadi bersikap benar di dalam apa jua keadaan menunjukkan bahawa seseorang pemimpin itu berani.

Pemimpin perlulah bersikap sentiasa menyampaikan. Maksudnya, pemimpin mesti sentiasa bercakap mengenai apa sahaja perkara yang melibatkan rakyat, bangsa, agama, ekonomi, negara, dan lain-lain. Tetapi apa yang disampaikan itu mestilah berteraskan prinsip Islam, informasi yang tepat, penyampaian yang jelas dan berkesan, dan tidak gopoh.

Adakah Pak Lah mempunyai ciri-ciri tersebut?

Bagi saya, Pak Lah lansung tidak amanah, tidak bijaksana, bersikap acuh tak acuh (tidak bersikap benar), dan tidak bersikap sebagai seorang penyampai yang telus, tegas, benar, dan berani.

Jadi, saya mencadangkan agar satu perhimpunan rakyat besar-besaran diadakan untuk meminta agar Pak Lah turun daripada tampuk pemerintahan negara.

Selagi Pak lah terus berkuasa sebagai Perdana menteri, semua pihak yang menentang beliau pasti akan menerima padah. Malah rakyat yang tidak tahu menahu tentang masalah negara sekalipun bakal menerima "habuan menarik". Contoh terbaik, kenaikan harga minyak yang amat melampau dan pemecatan beberapa pemimpin di dalam organisasi tertentu.

Ingatlah wahai Pak Lah dan pemimpin yang seangkatan dengan Pak Lah bahawa azab Allah amat pedih dan jika berterusan membuat kerosakan serta membuat jahat terhadap orang lain, pasti Allah akan memberi balasan setimpal.

Allahu..
Allahu..
Allahu..
Ilahi anta maqsudi wa ridhaka mathlubi..

ija said...

Some reading article…FYI, Kuan yew is thinking of his dying days
already…no time for others but we need to know how politic works…..so good reading article.

Renungan buat BANGSA MELAYU

Saya ingin mendapatkan Malaysia bagi memajukan lagi negara Singapura sebab negara saya sudah habis sumber asli.. Saya dapati inilah masa terbaik pada Zaman Abdullah ini kerana pada zaman Mahathir dulu dia selalu sahaja dapat menghidu taktik saya. Pak Lah saya dapati dia mudah dipengaruhi. Anak didik saya LIM KIT SIANG daripada DAP yang akan melaksanakan perancangan saya.
Cara dia saya guna strategi 3 Fasa:

FASA PERTAMA

1) Menguasai secara tidak langsung melayu-islam UMNO Khairy Jamaluddin= Oleh kerana saya nampak dia begitu bercita-cita tinggi didalam UMNO saya tolong dari sudut kewangan dengan TEMASIK HOLDING dan ECM LIBRA. Saya berhabis berjuta-juta dollar pun saya tak kisah kerana habuan akan datang lebih besar dan saya pesan pada bangsa-bangsa saya di
Malaysia supaya sokong dia dari sudut kewangan. Saya perhatikan dalam UMNO siapa yang ada hubungan dengan PM boleh naik dengan begitu pantas. Cth Najib dengan Tun Razak, Hishamuddin dengan Tun Hussien Onn

2) Menguasai secara tidak langsung melayu-islam di luar UMNO Anwar Ibrahim : Saya dapati anwar ini disokong oleh 50% melayu kerana karisma dia. Saya dapati dia sangat marah ngan pada BN dan UMNO kerana pernah dipenjarakan dan hanya dia seorang tahu korupsi dalam UMNO. Ini adalah peluang saya dan saya tolong dia dengan media. Saya tahu di media
Malaysia dia disekat. Saya pesan pada bangsa saya didalam PKR supaya sokong habis-habisan Anwar. Bila dia dah takde jawatan PRESIDEN KEADILAN tu kita punya. Slogan Anwar : JGN PANGKAH BARISAN NASIONAL amat menguntungkan kita . Secara tak langsung jika ada pertandingan dalam pilihanraya 1 vs 1 rakyat akan pangkah DAP
PAS : Saya dapati parti PAS payah dikuasai dan biarkan Khairy mengapi-apikan permusuhan antara PAS ngan UMNO dan yg paling penting PAS menguasai dinegeri melayu miskin dan itu bukan sasaran utama saya.

3)Ekonomi
Naik Harga Barang : Harga barang kita naikkan habis-habisan supaya rakyat marah dengan kerajaan. Kita gunakan alasan minyak Ini mudah saja sebab ekonomi di Malaysia bangsa saya yang pegang.

4) Sosial
Kita timbulkan suasana tidak selamat di Malaysia . Kita gunakan dadah, pelacur, kongsi gelap. Bukan susah hampir 80% mereka ni bangsa saya.. Memang saya tidak suka mereka ni tapi pada saat2 ni kita mesti menggunakan mereka. Lepas kita berkuasa nanti kita hapuskanlah mereka-mereka ni

5) Menjatuhkan Cina & India & Kaum lain yang menyokong BN Kita keluarkan semua DVD lucah dan isu-isu pemimpin-peminpin mereka supaya mereka tidak percaya pada MCA & GERAKAN. Kita api-apikan India miskin supaya mereka marah ngan MIC. India-india hindu begitu fanatik kalau kita sentuh bab kuil. Takpe2 saya gunakan sentimen tu.


FASA KEDUA
Saya akan lihat keputusan pilihanraya nanti

Jika Barisan Nasional Menang
1)Kita naikkan khairy dan kita mintak Jawatan TPM.

Jika Barisan Pembangkang Menang
2)Kita naikkan Anwar dan bila dia dah takde nanti.. Kita bertanding jawatan Presiden Keadilan. Kita biarkan dulu dia bentuk kerajaan


FASA KETIGA
Bila kita dapat Malaysia ini apa tindakan kita:
1) Kita jadikan Singapura role model kita dan kita tiru mereka.

Saya ada jumpa sahabat saya ARIEL SHARON di Israel ari tu. Dia sokong saya
dan dia ramal bangsa cina akan menguasai dunia satu hari nanti. Dia kata
satu hari nanti semua bangsa Cina akan bergabung diketuai oleh Negara
China . Dia kata kebangkitan kita diramalkan didalam TAURAUT, INJIL & ALQURAN. Dalam Al-Quran kita digelar Yakjuj(Cina) Makjuj(Majusi) . Ingat saudara sebangsa saya, Cina di Malaysia dan seluruh dunia USA dan EUROPE amat gerun dengan kita sekarang. Org Islam ingat musuh diorang USA dan
diorang masih belum sedar kita akan tikam dari belakang. Dia menawarkan bantuan pada kita…..
INGAT SEMUA

PERJUANGAN MENDAULATKAN BANGSA CINA BELUM SELESAI.KITA BUAT NI BUKAN UNTUK KITA TAPI ANAK CUCU KITA..

INI STRATEGI JANGKA PANJANG KAMI.

1) KEHADIRAN MCA DALAM BN JUGA SEBENARNYA UNTUK MENJAGA KEPENTINGAN CINA

2) DI SITU KAMI BOLEH MENINTA2 DARI UMNO DAN KERAJAAN PUSAT UNTUK PELBAGAI KEPENTINGAN ANAK2CINA
3) ATAS NAMA PEMBANGUNAN, KAMI MEMINTA TANAH2 MELAYU UNTUK DIBANGUNKAN - SEBENARNYA KAMI MAHU MEMPERLUASKAN TANAH MILIK KAMI. INI UMPAMA MERMBESARKAN TERITORI PEMERINTAHAN KAMI

3) APABILA ORANG2 CINA DILETAKKAN DI LEBIH BANYAK KAWASAN, MAKA UNDI2

ORANG CINA AKAN LEBIH BANYAK DI PELBAGAI TEMPAT.

DALAM BEBERAPA DEKAD LAGI, TABURAN BANGSA KAMI, BANGSA CINA, AKAN BERADA DI MERATA2 DI MALAYSIA
4) KAMI JUGA PERJUANGKAN SEKOLAH-SEKOLAH CINA AGAR ANAK2 CINA DITERAPKAN DENGAN NILAI2 KECINAAN, UNTUK MEMBENCI MELAYU SEJAK MEREKA LAHIR LAGI.

SATU HARI NANTI KAMI AKAN MENUKAR BAHASA KEBANGSAAN - BAHASA PERTAMA, INGGERIS, BAHASA KEDUA MANDARIN, BAHASA KETIGA CANTONESE DAN BAHASA KEEMPAT HOKKEIN
BERSEDIALAH UNTUK MELIHAT PAPAN2 TANDA JALANRAYA DITUKAR BAHASANYA

5) KAMI JUGA BISA MEMPUNYAI HUBUNGAN BISNES YANG KUKUH DENGAN TANAH BESAR CHINA
6) KAMI MEYOKONG PADU TONY FERNANDES YANG MENYEDIAKAN PENERBANGAN TAMBANG MURAH KE CHINA DAN INDIA . INI MEMBOLEHKAN KAMI MENYELUDUP LEBIH RAMAI RAKYAT CHINA UNTUK MASUK KE MALAYSIA . MEREKA AKAN TERUS TINGGAL DI KAW2
SEPERTI JINJANG DAN BALAKONG. POLIS TAK AKAN KENALI SIAPA YANG OVERSTAY DI MALAYSIA INI - MAKA JUMLAH ORANG2 CINA AKAN BERTAMBAH.

APABILA KAMI TELAH TINGGAL DI SINI SECARA HARAM, KAMI AKAN MEINTA2 PULA KEPADA JABATAN IMMIGRATION AGAR MEMBERI KAMI STATUS PENDUDUK TETAP.

KALAU TAK BAGI, KAMI BUAT BISING.

JUMLAH KAMI AKAN SEMAKIN RAMAI.....YEAHH!!!!

ORANG MELAYU AKAN KAMI TINDAS SEBAB KAMI KUKUH DALAM EKONOMI.

ORANG INDIA DAN MELAYU AKAN KAMI JADIKAN HAMBA UNTUK MEMBUAT KERJA2 KOTOR KAMI.
7) KAMI DI DALAM BN INI SEBENARNYA TAK KISAH DAP MENANG - KAMI HANYA BERTUKAR2 TANGAN UNTUK MENGUASAI NEGARA INI DAN MENJAGA SERTA MEMBANGUNKAN KEPENTINGAN CHINA.

KAMI SENYUM MELIHAT ITU KOH TSU KOON DAN LIM GUAN ENG BERJABAT TANGAN - ITU TANDANYA PERSAHABATAN.

TRANSLATION UNTUK PENGETAHUAN ENGKAU SEMUA ORANG2 MELAYU -

'lu jaga kita punya olang aaa.."
8) KAMI BINA RUMAH2 YANG MAHAL SUPAYA ORANG MELAYU TAK BOLEH BELI

9) KAMI MAHU BUKA LEBIH BANYAK KANDANG BABI

10) KAMI JUGA MAHU ITU SUPERMARKET TAK ADA SEKSYEN HALAL-HARAM. SENANG MAU SHOPPING.
11) ITU MCDONALD KA BURGER KING KE... TAK PAYAH GUNA AYAM HALAL. LECEH MAHU IKUT PROSEDUR INI ORANG2 ISLAM. LAGI MAHU BAYAR ITU TANDA HALAL DARI JAKIM.
12) MEMANG KAMI SOKONG ITU ABDULLAH BODOWI - DIA LEMAH. DIA BAGI SAJA APA KAMI MAU

13) KAMI JUGA SOKONG ITU KHAIRY JAMALUDDIN. ORANG MELAYU TAK SUKA DIA SEBAB DIA LEBIH2.. JADI ORANG MELAYU AKAN BERPECAH. ITU YANG KAMI MAHU TENGOK.
UNTUK KAWAN KAMI DALAM DAP...

BILA SUDAH AMBIL KAWASAN2.. DAP AKAN LAKSANAKAN JANJI2 KAMI SEMASA KEMPEN.

BILA SUDAH 5 TAHUN, RAKYAT TENGOK ADA PEMBAHARUAN. .. NANTI NEXT ELECTION, MEREKA UNDI LAGI DAP. KEMUDIAN KAWASAN2 YANG KAMI MENANG AKAN LEBIH BANYAK.
LU JANGAN INGAT KAMI TAK ADA WANG. KAMI BANYAK SUMBER2 KEWANGAN.

BUAT MASA INI, KAMI BISING2 SAHAJA NAK BERLAKU ADIL. JADI KAMI TUNJUKKAN YANG KAMI BAGI KONTRAK2 SECARA TELUS.

BILA SAMPAI MASA, LU JANGAN HARAP KAMI NAK BAGI BISNES DEKAT ORANG MELAYU.

DALAM BEBERAPA ELECTION LAGI, KAMI AKAN MENGUASAI PARLIMEN.

BILA KAMI ADA KUASA DALAM PARLLIMEN.. MASA ITULAH KAMI AKAN CADANG TUKAR ITU PERLEMBAGAAN ORANG MELAYU.

ITU MACAM, MELAYU AKAN KAMI HAPUSKAN SEBAB KUASA DI TANGAN KAMI.

LEPAS ITU BILA KAMI BERKUASA.. KAMI LETAK BALIK ITU I-S-A TAPI TAK PANGGIL I-S-A.. PANGGIL NAMA LAIN, MACAM DI SINGAPORE , IKUT DATUK KAMI PUNYA STYLE DEKAT SINGAPURA. MASA ITU ORANG MELAYU BILA CAKAP2 RACISTS, BUAT DEMO JALANAN.. KAMI AKAN SUMBATKAN LU ORANG DALAM JAIL.


*ini just petikan saja dari emel yang saya dapat.

Naufal Aziz Al-Attas said...

assalamualaikum pada Tun & Semua pembaca..
Politik mmg main kotor..
tidak kira la rakyat pilih parti yg mana pun, Politik mmg sering main kotor.. x dapat dinafikan & sangsikan lagi. x payah la nak cover²..
Tapi masalah nya disini, pucuk pimpinan kita yg mati pucuk ni, x menggunakan otak yg tinggi, iQ yg panjang utk main kotor.. pentingkan diri sendiri 7 kuncu²nya yg bacol..
Next 4 Years, Rakyat berikrar BN x akan ada lagi dimana² kawasan.
Assalamualaikum...

azman said...

Assalamualaikum Tun dr,maaf, bukan untuk mengajar Tun untuk bertindak, tapi kami tau Tun membuat kerja selalunya teliti dan ade tindakan susulan, ape kata selepas Tun buat aduan kita buat countdown, berapa lama Polis atau BPR baru bertindak keatas laporan Tun tersebut.Saya sangat percaya kepada perinsip "Salah tetap salah" dan "kebenaran mesti ditegakan walaupon ianya amat pahit untuk ditelan.

Sankai said...

Dear tun,

I am quite surprised that you didnt publish my earlier comments.

Now i know whats your true purpose is.

May you live forever.

Salam.

Redhuan D. Oon said...

University sudah dikomersilkan. Ilmu sudah disijilkan. Kebanyakan graduan tidak lagi menjadi golongan yang kritis, mampu berfikir maupun berjiwa besar dan bersifat cerdik dalam mengangani cabaran hidup.

Mereka hanya menjadi lebih konsumeristik, menginginkan kerja bergaji tetap, yang tinggi, untuk cepat-cepat dapat memperolehi pinjaman kereta baru untuk bergaya kepada orang lain.

Mereka tidak rela meminta untuk berkhidmat dan menceduk pengalaman hidup yang jauh terbentang di depan mereka. Kepada mereka dunia ini penuh dengan iklan, dimana mereka ingin berada di dalam iklan tersebut.

Ada yang ingin tayang sijil mereka dari luar negeri seperti Oxford atau Harvard. Tetapi apabila saya interbiu mereka bidang saya sahaja cair semua. (Bidang saya takya la lawan saya)

Mereka tidak lagi boleh bertutur dalam Inggeris atau Melayu dengan fasih atau lengkap nahunya. Mereka tidak boleh menyempurnakan satu lapuran kerja tanpa bantuan.

Mereka tidak faham apa itu kerja. Ada yang masih pemikiran budak sekolah lagi, ingin hanya bersama-sama kawan dan teman semata-mata dan selama-lamanya.

Ramai juga yang hampa tidak dapat kerja, atau dapat gaji rendah sehingga tidak mampu membayara pinjaman ansuran kereta Jen2.

Ada yang memilih suasana yang glamour, tidak ingin menjadi bell boy atau petani lagi.

Masalah pendidikan bukan sahaja satu krisis dalam agenda nasional tetapi internasional. Hendaklah satu Suruhanjaya DiRaja ditubuhkan untuk menangani soal kejatuhan nilai dan tahap pencapaian rendah dikalangan modal insan Universiti kita.

Redhuan D. Oon
padi-malaysia

Liza Ramlee said...

x paham kenapa mesti sanusi jubid di pecat.. mmg sah kerajaan pak lah penuh dgn kronisme..

Azlan Abdul Aziz said...

Cik Farah,

He is doing ibadat la!

We support you Tun!

Bijan Abijan said...

Kepada pemerhati bangsa, jangan la kata tanam padi atas bumbung tuh kerja gila.

Saya tinggal di kuala lumpur, saya pernah tanam padi dalam akuarium. Dapat memang la tak banyak, tapi keluarga saya sekarang kenal la dengan pokok padi, rupa bunga padi.

Pada saya selagi kita tak cuba, kita tak tau apa yang akan kita jumpa. Tapi cuba dengan bersungguh-sungguh la, bukan cuba asal ada jer.

Macam Thomas Edison nak buat mentol, saya dipahamkan beliau telah mencuba beratus-ratus kali baru jumpa cara membuat mentol yang betul. Dan kata orang dia tidak gagal walaupun telah beratus-ratus kali tidak berjaya, dia cuma telah menjumpai beratus cara yang tidak boleh digunakan untuk membuat mentol sahaja. Kata orang la. Saya tak pernah jumpa Thomas Edison nih.

mdrose said...

Nampak nya Tun,Universiti pun dah jadi tempat politik..Pemercatan Sanusi merupakan cara Paklah yang untuk menjadikan negara terbilang,cemerlang dan gemilang..dan temmmmbeeeraaanggg

jojo51 said...

Lain kali Pak lah jangan cakap pasal keterbukaan. Cuma propaganda semata-mata. Keterbukaan tentunya bermaksud kesediaan untuk menerima teguran, kritikan, perbezaan pendapat secara positif. Nampaknya cakap tak serupa bikin.

Sanusi Junid dipecat semata-mata kerana keluar dari UMNO. Tetapi Pak Lah dalam waktu yang sama bersedia untuk mengambil kuota biasiswa bumiputra untuk diberi kepada bukan bumiputra yang sebahagiannya kemungkinan besar juga ahli keluarga dari kalangan DAP, PKR. Dari 2000 kuota biasiswa luar negara yang telah ditetapkan untuk pelajar bumiputra sejak sekian lama lebih 60% telah diserah kepada bukan bumiputra baru-baru ini.

Tak sangka Pak Lah yang berjuang untuk Islam Hadhari rupanya seorang yang pendendam, buruk pra sangka dan busuk hati sehingga sanggup membuang keluar Sanusi Junid dari UIAM tanpa memberi peluang untuk membela diri.

Juga, dimanakah keadilan jika telah memaklumkan kepada rakyat petrol tidak akan naik sehingga bulan Ogos dan kemudiannya mengumumkan kenaikan petrol berkuatkuasa serta merta. Kalau menipu seorang tidak apa tetapi apabila menipu seramai 25 juta rakyat, bala sudah pasti akan datang.

Azhar85 said...

Assalamulaikum Tun...

Kalau macam tu, semua orang yang kerja kerajaan kena pecatla sekiranya mereka tak sokong BN. Baik tak payah buat PRU macam tu, undi bukan lagi rahsia. Teruk la kerajaan sekarang punya pemikiran. Kata dunia globalisasi, masyarakat berfikiran terbuka, kerajaan harus bersikap terbuka sekiranya hendak menjadi contoh kepada masyarakat.

Sekian Tun, Wassalam..

samurai melayu said...

Salam AYAHANDA RAKYAT
Hamba Allah yang hanya mampu memohon Qudrat dari Ilahi untuk memikul beban yang makin sarat.
Izinkan,

kepada puan/sdri Farah,
Kalau kail panjang sejengkal jangan cuba memancing paus dilautan dalam.
Ayahanda Tun kenal siapa dirinya dan kerana itulah berliau kena terus berjihad walaupun telah lebih 50 tahun berjuang untuk memajukan bangsa, kedaulatan Negara dan dakwah ugama. Betapa tinggi dan dalam kah agaknya pengetahuan dan ilmu kita tentang dunia dan akhirat jika dibandingkan dengan beliau, sejauh langit dengan bumi kot?
Mohon maaf dari orang yang lebih ‘muda’ dari Ayahanda Tun, menegur penegur2 Ayahanda Rakyat.

Al fatihah, Amin.

p.s. Kepada YAB KM Melaka,

We believed your integrity and intelligence is more respectful than that of the ‘Lingampoops’ found in Parliment!You know what we meant?
Perhaps, the next time YAB Hang Tuah visit this blog, pls answer this simple question.
Adakah kerajaan perseketuan masih wajar dipanggil kerajaan BN walaupun tidak seorang pun pucuk pimpinan party komponen mewakili kaumnya dalam cabinet?

Samurai melayu vs Laksamana melayu… hehehe.

Pemerhati Bangsa said...

Apa yang nak dibuktikan lagi, dari komen-komen yang merentet dan berantai ni, memang SAH la idea Tanam Padi atas bumbung tu idea Sanusi Junid yang G.I.L.A

Kalau betul boleh pakai, kenapa UPM tak kaji lebih mendalam lagi nak tanam atas bumbung? Kenapa takda sorang pon marhaen kat mesia ni yang tanam? Bagi la bukti!

Sebab:

1) Kaedah tu tak sesuai sebab bumbung kecik2 rumah di Malaysia belaka, orang takde duit nak buat bumbung luas bendang. Baik renovate rumah jadi lagi besar.

2) Keadah tanam padi atas bumbung tak datangkan pulangan yang masuk akal. Padi nak masak tunggu 6 bulan, tapi tahun 80-an dulu tunggu 12bulan. Hasilnya kalau luas bumbung rumah orang biasa, makan seperiuk je lepas tuai. Aduhai.

3) Nak buat hydrophonik setting kat atas bumbung, kosnya lebih mahal dari buat bendang. Piping suma sapa nak tanggung? Pam air, tak masuk beli baja lagi.

Kan molek kalau mengaku je kadang-kadang kita ada buat salah. Kita cakap perkataan tak masuk akal. Kita bentang idea gila.

Tan Sri Dato' Seri Sanusi Junid. Itu sajalah legasi dan peninggalan yang setakat ni orang ingat lagi. Takde menda lain. Oleh itu, memang betul kalau kita buang orang2 macam ni. Mana tau lepas ni mcm2 idea lagi dia buat.

Sebelum telupa, Sanusi cakap ari Sabtu aritu Sultan Pahang takkan buang dia. Tapi akhirnya sebalik yang berlaku. Sultan Pahang sendiri yang sign surat tamat kontrak. Maka baliklah Sanusi jadi anti-Istana lepas ni mcm dulu.

Lagi satu, sialan sekor Sanusi ni duk beri macam2 kat Puak Acheh Gerila Gerakan Acheh Merdeka tu, saban hari makin ramai mereka berkampung kat tempat aku ni Kg. Jawa, Klang. Tak takut ke sokong gerakan yang Kerajaan Indonesia sendiri haramkan. Nak kene konfrontasi lagi?

Syarikat lain yang Sanusi ni jadi director pon patut ditekan dan kalau boleh acquisite la dan take over oleh kerajaan.

Makan YABhg. Tun, saya dah nasihatkan, jangan terbawa - bawa sangat dengan Tan Sri Sanusi Junid ni, selama ni pengalaman tak cukup mengajar Tun ke?

Jangan lupa kata Arwah Syed Husin Al-Attas. kadang-kadang mereka ni "PERASAN". Orang dah tak nak, tak hargai, tapi masih nak tunjuk pengaruh.

kellyblack said...

What can I say except what goes around comes around? I've tasted it myself albeit in a much smaller manner than what Dr M is facing.

samurai melayu said...

Salam AYAHANDA RAKYAT tauladan
generasi mendatang.

Permit Us,

'Greenlight for civil servants to moonlight'- PM(MM, June 10, page 4

Who do you think employers seeking government tenders will provide jobs to,if and when required? Unemployed graduates seeking for the jobs or the government officers with a secured monthly remunerations 'moonlighting'?

'Lingampoops' decisions.
My heart goes to adik2 menganggur. Kena terima hakikatnya 'pintu' peluang pekerjaan semakin sempit untuk adik2 sekelian!

Ayahanda,
For the young graduates to compete amongst themselves is difficult enough (to get the jobs with their qualifications). Now this! To be a labourer too is difficult coz had to compete with the million of cheap foreign labour. Its a lose-lose situation. 'Nang buti nang'

From ‘The young graduates'’ to Pak Lah (Atas9kepala) Ada Batu),
kami nyanikan lagu edisi terkini dari filem ‘Ali Baba Bujang Lapok’(ABBL…Abdullah Badawi Bebal (dan) Lembab)

Koir pemuda MCA/GERAKAN;
'Aiya Pak lolah, olang talak guna,
Akai tatak pakai,keleja tutup mata'
Uang dan lingit semua sulah sebat
skalang kontrak pun susah mau dapat

Koir pemuda MIC/PPP;
Aiyo Pak Dollah orang tarak guna juga
Otak tarak pakei, kerja mata tutup juga
Dui smua awak sudah hantam juga
Hindraf hal Samy kapla pening juga

Koir pemuda UMNO;
suruh Mukhriz gubahlah… hehehe

Alfatihah, amin

samurai melayu said...

Salam AYAHANDA TUN
Tiang TNB (Tun Never Backout)rakyat.

Izinkan,

Kepada Sdr. 'dabezaa646said'

Cara 'Ezam Reformasi' bukan caranya kita harus bertindak kerna 'menang jadi arang, kalah jadi abu' tidak menjamin keselamatan dan keamanan negara tercinta yang berlandaskan wawasan 2020 (negara maju).

Sebagai samurai2 dan ninja2 Ayahanda Tun mestilah 'cool and calculated', mesti ada 'finese' menjalankan sesuatu usaha, ikut lunas undang2 negara.

Kita bukan seperti 'orang' yang sudah hilang akal (arah). Kita masih ada lagi ruang untuk membuat pembetulan
iaitu mengadu kat DYMM Seri Paduka
Yang diPertuan Agung dan Majlis Raja2.

Mana dia ahlil2 nujum perundangan yang ada antara anakanda2 Tun yang diminta derafkan surat petition (hilang kepercayaan terhadap PM) yang sempurna untuk disembahkan kebawah duli DYMM Agung supaya rakyat jelatan boleh cetak atau salin dan ditandatangan sebelum diposkan.

Jika usaha itu juga gagal, kita tunggu keputusan Perhimpunan Agung UMNO nanti dan jika masih gagal barulah tepuk dada tanya selera!

Kalau nak tunggu PRU 13, porak peranda institusi keluarga dan negara akan kelongkang dibuat dek
Pak Long(kang) UMNO itu nanti.

Where do I begin, to tell the story(to my grandchildrn)of how great our love(our country)can be.
The sweet love story(wawasan 2020)that is older than the sea...

Tidak akan kami halalkan negara dijajah.

Alfatihah, Amin

akupunyasuka said...

salam.... Tun

Biasalar klu orang dah merasakan dirinya dah tak kuat tentulah dia mengambil tindakan yang melampaui batas. Pak lah tu dah takut kedudukan dia goyah. Tapi tak sedar2 yang dia tidak pandai untuk mentadbir negara...

Little Mike (LM) said...

Mohd Ali Rustam ni nak jadi yang pertama dalam ruangan komen ja. Tolong bagi respon sikit artikel TDM nie. Apa pula reaksi Datuk?

Aleeza Zaily said...

Errr... kerja cantas-mencantas ni bukan ke dah menjadi legasi, dulu kini dan mungkin selamanya...?? ada ke mana-mana orang yang terlibat nak buat pendedahan secara terbuka? Pada pendapat saya yang tak berapa bijak ni mmg ada pro & cons, depends u all tengok dari arah mana... orang yg mencatas tentu sekali dah mengkaji, kalau pun tidak mempunyai kepentingan peribadi. Harap-harap jangan tangan lain yang mencantas, tangan lain pula yang dibakar api... sendiri mau ingat lah!!

manggis said...

Dulu aku kuat pertahankan Islam Hadari ni dari kawan-kawan yang suka kutuk. Sanggup gaduh kerananya.

Tapi hari ini fikiran aku dah berubah 100% sebab

ISLAM HADARI DAH JADI ISLAM HAIRI

Wan Shamsudin said...

Tun yang dihurmati;

Percayalah Tun, Pemimpin pemimpin bolih buat apa saja mereka suka kerana negara ini, kepunyaan BAPAK mereka.

Mereka bolih pecat sesiapa mereka suka, nafsu mereka melonjak lonjak nak tunjuk kuasa. Saya pun hairan ilmu apa yang di pakai Pak Lah kerana semua pemimpin pemimpin UMNO diam jadi PAK TURUT. Terlupa saya, Pak Lah gunakan minyak 'senyonnyong'cap FULUS...Ahli Ahli MT pun gelap mata...dan menjadi RABUN AYAM.

Semoga kita semua berdoa agar Pak Lah dan Kuncu kuncunya dapat BALASAN yang setimpalnya, kemudian hari, atas kebodohan dan ketidak perihatinannya didalam menjalankan tugas sebagai Perdana Menteri.

Unknown said...

Sanusi, dalam pemerentahan Pak Lah apa apa pun boleh berlaku Dia lupa semasa Tan Sri bersama sama Pak Lah menghadapi Team Wawasan. Sekarang dia ada permata hitam yang akan menghancurkan bangsa Melayu.

Unknown said...

salam TDM,

mmg dh sah kepimpinan kerajaan skarang ni hanco..

tan sri sanusi junid(TSSJ) tak patut dipecat..

TSSJ banyak berjasa kepada UIA...

sepeti kata TDM.harap pihak kerajaan kemukakan hujah mengapa TSSJ dipecat...

Asmid Pest said...

Sebenarnya memang dari dulu lagi, saya dah perasan. UMNO di tubuhkan adalah untuk mengambil hati sahaja.

Tiada apa yang istimewa. Saya tak dapat apa-apa pun walaupun parti BN menang. Kalau kalah pun tak de apa yang luak. Saya tetap macam ni juga.

Tapi saya bahagia kerana boleh hidup dengan penuh selesa. Kerana saya Anak Malaysia.

gitu-gitu aje said...

Salam sejahtera bloggers semua,

Alhamdulillah, Terima kasih atas reaksi pembaca blog chedet.com terhadap post saya pada Tun. Saya sendiri pon tak sangka menerima kritikan yang sebegitu rupa. Ramai yang tidak sanggup melihat Tun ditegur sesuka hati.
Untuk pengetahuan pembaca sekalian, saya adalah peminat Tun, dan saya membesar sedari awal pemerintahan Tun sehingga sekarang,generasi sekelahiran saya diconsider sebagai Generasi Y. Saya menyanjung tinggi Tun, dan saya sering meluahkan kekhuatiran ketika Pak Lah mengambil alih post nombor satu negara ini.
Saya juga menyedari yang Tun semakin tua, namun tidak dinafikan fikiran Tun masih tajam, pendapat Tun masih bernas dan logik, cuma kerajaan sekarang sahaja yang menidakkan pendapat Tun itu.
Tidakkah kalian terfikir, yang semakin bertambah umur seseorang itu, semakin dekat panggilannya ke alam yang satu lagi. Saya sedar, saya muda, lagi lah tak cukup amal ibadat, tp sedar yang kematian itu bukanlah perkara main-main, dan boleh datang pada sesiapa sahaja, termasuk lah saya dan para bloggers sekalian.
Jesteru, saya mengambil kesempatan untuk mengingatkan Tun, disamping untuk mengingatkan diri saya sendiri, yang kematian itu adalah pasti. Dan saya sentiasa mendoakan agar Tun tenang sama ada di dunia mahupun akhirat kelak.
Untuk ketenangan di akhirat, bekalan mestilah mencukupi. Maka, perlulah persediaan untuk ke sana.
Mengenangkan Tun sudah lama di tampuk pemerintahan, 22 tahun, dan kami generasi Y menikmati pembangunan hasil cetusan idea berani Tun, saya merasakan sudah sampai masanya Tun berundur sepenuhnya. Tun mempunyai anak yang berpotensi besar, mewakili suara Tun, dan bakal pemimpin besar masa akan datang. Beliau boleh menyuarakan pendapat Tun sama ada di parlimen atau media massa. Itulah point saya, saya tidak ingin melihat Tun meninggalkan alam sementara ini dalam keadaan yang tidak sepatutnya.. itulah niat saya..
Saya tidak ingin menjawab kutukan-kutukan bernas para blogger sekalian, kalian bijak pandai dan tahu berfikir. Saya bukanlah seorang yang alim, ataupun maksum dari dosa. Tetapi saya merasakan perlu untuk ingat-mengingati antara satu sama lain. Benar saya muda, adakah umur menghalang seseorang itu mengingatkan orang yang lebih tua? Fikir-fikirkan lah..
saya tidak suka bergaduh, jesteru saya tidak lah mahu membalas kritikan blogger ini, kerana saya berpegang paa satu pepatah berbunyi " we can drag a horse to the river, but we couldnt force it to drink the water"
Cakap banyak pun tak guna..
selamat ingat mengingati antara satu sama lain..

SHAZLINA SHAZLAN said...

Salam Tun,

Semoga perjuangan Tun selesai dgn jayanya.

Alo Cik Farah,

Hang ni budak bila? Hang tau ka Tun ni siapa? Kalau hang nak tau, Tun ni tidur 2 jam aja satu malam, yang selainnya hanya amal ibadat sepanjang malam. Aku tau la pasal aku selalu lepak rumah dia. Bukan macam Pak Lah tu, time office pun dia tido sampai dapat hadiah tilam & bantal.

Generasi muda kalau tidak meneladani & menghormati pejuang bangsa jangan la berangan nak mengemudi negara. Silap haribulan negara kita boleh jatuh ketangan bangsa asing tahu!!! Sedar2 lah bangsaku!

Shazlina

luzonsavana said...

Assalamualaikum,
saya selaku pelajar UIA berasa cukup sengsara dengan apa2 tindakan pihak luar yg x menghiraukan kami sebagai pelajar.. kalau semua benda nak dikuasai politik... alamak nya pelajar=asset negara akan hancur... terima kasih pada Tun kerana benar2 nampak apa yg kami alami.. pelajar sekarang ini perlukan sokongan dan bantuan... mana lagi tempat kami ingin berteduh kalau bukan di bawah universiti sendiri..
dengan PTPTN + interest, cukuplah apa yg kami alami... harap Tun gunalah apa jua kuasa Tun untuk bantu kami para pelajar.. tq

http://luzonsavana.blogspot.com/2008/06/minyak-naik-lagi.html

Atila Ismeth said...

To : sumpittsauber,

1. Umur anda berapa tahun?

2. Kalau anda graduan university terutama sekali UIA, you ni di bawah pinjaman atau biayai sendiri?

3. Sila guna blog ini untuk beri cadangan2 yang membina, kami semua nak selamatkan Malaysai kemungkinan jatuh ke tangan IMF.

Kutuk dan memberi cadangan.

Setakat kutuk, tanpa cadangan..
elok you prepare jiwa you untuk hadapi Malaysia yang kian teruk ni.

Hari ni boleh la graduan2 Malaysia, keluar university ambik loan kereta baru pada yang bergaji tinggi. Ini lah budaya graduan Malaysia. Dengan semua kian mahal, pekerjaan susah, di mana nak letak graduan2 kita? Terutama MELAYU.

PLS GIVE CONSTRUCTIVE COMMENTS. JANGAN DOK BAWAK SIKAP MELAYU YANG PANDAI KUTUK KUTUK KATA KATA TANPA PROPOSAL BERNAS.

TQ.

Slyders said...

Kepada mek FARAH...

Hang ni tak pernah skolah agama ke? Tak penah masuk kuliah agama ke? Kau ingat ibadat tu 5 rukun islam tu aje ke... makan, belajar, tidur malah time kau nak berak pun termasuk dalam ibadat. Sian kat kau... pendek akal macam Pak Lah.

Tun ke hulu ke hilir memperjuangkan suara rakyat bawahan, memperjuangkan kebenaran... tu salah satu cabang ibadat. Dan untuk pengetahuan mek FARAH... ibadat tak tamat selepas kita bersara dari tugas duniawi. Itulah yang Tun sedang lakukan.... Mengamalkan ibadat yg utama di samping meneruskan ibadat2 lain yang juga penting terutamanya pada rakyat Malaysia macam kami ni. (Tak tau lah pulak kalau kau tu pendatang haram.)

We love U TUN!!!!

thesweetlittlecat said...

Tun,
saya amat berbangga menjadi peminat blog tun (even saya "meminati" blog2 pempimpin berpengaruh yang lain di Malaysia)..
Ada beberapa perbezaan blog tun dgn blog si polan & rakan2 nya..

1) tun membenarkan sesiapa saje memberi komen di dalam blog ni sedangkan di blog si polan hanya komen dari fanatic fan/supporters die ajer

2) bahasa yang digunakan dalam komen2 tun semua bhs yang sopan dan tak terlampau TETAPI blog si polan ni, die membenarkan org yang mengomen berbahasa KASAR, KURANG AJAR, MENCARUT, MAKI HAMUN etc etc.. saya amat kecewa kerana beliau juga kononnya memperjuangkan Islam.. sudah tentu admin blog tun ni seorg yang berbudi pekerti cuz tapisan yang dibuat sguh halus..

3) blog tun penuh dgn information dan kesedaran kepada rakyat TETAPI blog si polan penuh dgn kata2 yang masih sama digunakan dr zaman kekacauan beliau sehingga sekarang.. tak habis2 diulang2..

4) pendedahan yang dibuat oleh tun satu persatu ke atas pemerintahan Pak D mmg banyak bukti saya rasa yang Tun ada, tp blog si polan ni membuat pendedahan kerajaan yang menghentam semua ahli politik dlm UMNO tanpa berfikir tak semestinya semua ahli UMNO itu KOTOR..

5) Blog tun penuh dgn kasih sayang rakyat malaysia dan penghargaan yang dibuat berjuta rakyat msia kepada Tun tp Blog si polan penuh dgn sifat dengki, marah, sakit hati, hati busuk, kata2 kesat etc etc.. adakah si polan tiada sifat kasih sayang??

~saya akan sentiasa menyokong Tun kerana kasih sayang kepada Ayahanda & Bonda amat tebal~

p/s: belum pernah lagi former PM malaysia senang digelar ayahanda & bonda seperti Tun Dr M & Tun Siti. Semoga Tuhan merahmati Ayahanda & Bonda.. Amin

Salina.biz said...

Salam Tun dan kwn2 blogger,

Doa org2 yg teraniaya akan terus sampai kpd Allah SWT...Sama2lah kita mengingati diri kita semua.

Kpd Farah,amal ibadat itu akan diadili oleh Allah SWT bukan pd pandangan zahir di mata manusia lain...

Gelombang Rakyat said...

Tun Dr Mahathir Mohamad, barangkali ada yang masih belum tahu.

Sanusi Junid sudah ada blog sendiri.

Ini dia URL nya.

http://sanusijunid.blogspot.com/

Pada saya, semacam pucuk dicita ulam mendatang.

Saya masih mahu menyelam katanya, "The War has begun..."

KinWah.lai said...

Dearest Tun,

Good day to you.
i'm glad that the opposition party willing to hire/offer position to those who had experience and expected to carry out a good job regardless their politic party.
from what we know Penang already offered 2 of the Gerakan peoples.

i would like to know:
do you think is this a good way to hire/use suitable people on the job instead of because of their political background?

cromox said...

hish... tak sabar nak tunggu PRU ke13. Tak sabar2 nak jatuhkan Pak Lah n kroni2 nya...

KayroL Pro-M said...

YBhg Tun'

Boleh komen perkara2 berikut?

1. Baru2 ini Paklah telah memanggil mesyuarat MT UMNO, tapi yang peliknya, kenapa mesyuarat tersebut dipecahkan kepada 3 kumpulan dimana setiap satunya dipengerusikan oleh Naib2 Presiden dan 'Mike Tyson' UMNO. Macam ada sesuatu yg maha penting yg hendak disampaikan kpd mereka menjelang Pemilihan UMNO akan datang. Kenapa mesyuarat itu tidak dibuat sekaligus?
2. Selepas itu, Paklah memanggil pula pengarang2 kanan akhbar aliran utama. Apa muslihatnya pula?
Rasanya, semua ini adalah:
1. untuk memastikan legasi paklah terus bertakhta;
2. mengarahkan media supaya tidak memainkan sentimen kenaikan bahan api;
3. merencana politik paklah di Sabah yang kian goyang.
4. memprovok isu kehakiman supaya rakyat mengalihkan pandangan dari isu kenaikan bahan api;

Kenapa pula;
1. Najib Razak dan naib2 presiden umno lebih banyak mendiamkan diri tnpa komen terhadap isu2 semasa yng tengah hangat ni?
2. Hishamuddin terlalu beria-ia nak bertanding naib presiden?
Mungkin kerana;
Najib terlalu ingin duduk kerusi No 1, manakala paklah....ada kemungkinan akan meletak jawatan samada sebelum atau semasa perhimpunan UMNO disebabkan tekanan isu2 kenaikan bahan api, inflasi, ketidaksetiaan segelintir pemimpin2 umno terutamanya di Sabah, kegelojohan pemimpin2 umno untuk naik lebih tinggi lagi, isu KJ, kesilapan mengapungkan ringgit, atau mungkin agak sibuk untuk menimang cahaya mata baru?
Kadang2, politik UMNO ni senang sangat nak dibaca strateginya....

Vandetta said...

Salam buat Tun & Family..

Persetan dengan apa yang mereka nak kata.. mereka hanya tahu mengampu.. tak berani bersuara.. takut nanti hilang jawatan itu dan ini.. contoh dah pun ada.. lihat sahaja Tan Sri Sanusi Junid.. Teruskan perjuangan mu Tun.. Jangan jadi seperti mereka.. Jangan sehingga tergadai negara tercinta.. Seperti sajak mu dahulu.. "MELAYU MUDAH LUPA"

Vandetta said...

Salam buat Tun & Family..

Biar apa mereka nak kata.. Mereka tu cuma nak ampu sahaja.. tak berani untuk bersuara.. Takut nanti kena pecat jawatan itu dan ini.. Tak berani nak melawan.. Teruskan perjuangan Tun.. Vandetta..

Syareena said...

Akum..

Sy setuju dgn article Tun mengenai Tan Sri Sanusi. Walaupun sy ni tidakla berapa pandai dlm politik, tp apa yg sy lihat skrg dlm pemerintahan politik Pak Lah, Pak Lah sekrang menganggap jawatan2 tersebut hanya untuk penyokong2 nya sahaja. Bukan berdasarkan kelayakan orang tersebut. Bagi sy, kerajaan memecat Sanusi hanya kerana dendam sbb beliau keluar UMNO. Mengapa kerajaan tidak bagitahu sbb2 pemecatan? Mungkin hanya pengampu Pak Lah sahaja yg layak pegang jawatan itu ke?

Sudah lah Pak Lah.. Makin lama makin saya membenci pemerintahan Pak Lah..

mus said...

salam..
apa la ko ni farah..
ibadat tue bukan terhad kepada amal jariah cam dok tunggu mati kt tanah suci mekah...
bekerja, keluar cari rezeki, menegur dan betulkan mana yg silap tue pn ibadat mcm TUN buat skrg nie...
teruskan usaha mu TUN

Gelombang Rakyat said...

Tun Dr Mahathir Mohamad, saya telah melawat blog Sanusi Junid, membaca posnya dan meletakkan komen.

Bolehlah dikatakan, pemimpin tertinggi Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, sememangnya berkuasa menamatkan perkhidmatan Presidennya, berteraskan kuasa Sultan, dan atas nasihat Perdana Menteri.

Jika bersabitan satu kesalahan, maka Sanusi Junid, menerima padah ini, sebagai suatu tindakan profesional.

Beliau dan kita semua pun menerimanya dengan lapang dada.

Tanpa pun kita menderhaka kepada Sultan, berkenaan ini, namun bila pemimpin kerajaan ialah seorang yang lemah, maka di atas kelemahannya itu, kakitangan bertaraf Setiausaha politik mithalnya boleh membuat perancangan lalu menamatkan perkhidmatan seorang Presiden UIAM sedemikian rupa, membabitkan kerajaan Malaysia dan seorang daripada seluruh Institusi Raja-raja Melayu, maka bolehlah dikatakan Sanusi Junid, dipecat, kerana buat sementara ini beliau bukan lagi ahli UMNO, lalu tindakan ke atas Sanusi Junid, ialah mangsa suatu penganiayaan politik.

Lalu, rakyat sebahagian kami tertanya-tanya, apakah yang sedang berlaku di dalam pentadbiran kerajaan Abdullah Ahmad Badawi?

Bila ini menjadi precedent, maka apakah mungkin barangkali gamaknya, orang-orang dalam naungan Abdullah Ahmad Badawi, bakal melakukan pemecatan untuk menamatkan perkhidmatan ramai lagi tokoh, secara satu per satu?

Dengan demikian menggerunkan itulah maka, walaupun Abdullah Ahmad Badawi nampak lembut, tetapi pemimpin lain cuak untuk bersuara dan lebih-lebih lagi mengkritik kerana telah berlaku sepertimana berlakunya perbuatan keji yang ditimpakan ke atas Sanusi Junid.

Patutlah pemukiman di Shah Alam, Selangor baru-baru ini, lebih bersifat I say You follow, dan bukanlah mendengar semua pandangan yang memilih yang terbaik di antaranya.

Hairankah sesiapa, bahawa Abdullah Ahmad Badawi setelah kira-kira 90 hari selepas PRU 12, terus kekal di semua kerusi yang didudukinya.

Unknown said...

Dear Tun,
Im a fan of yours and being a Malaysian i do not fail to see or listen to all your speeches.

Now Im very sad to say that Im a Malaysian looking at the way the current goverment doing its job. Since day 1 Abdullah resume power he has increase most of the prices, as for him or his relatives they have probably had made fortune by doing this so the increase does not effect them, but how about the Malaysia public who has to struggle and to change their daily life to suit this situation. My vote and my family vote will be given to the current Barisan Govt anymore and I dont mind voting for the PKR party unless, if Tun decided to come back and teach this bastard how to run a country.

purnama halus said...

Salam Sejahtera Tun,

Saya masih lagi mencari-cari hikmah politik Di Malaysia.

Bukankah perkara ini sudah terbudaya dlm politik negara. Di zaman Tun lagi, jika kita selak lembar sejarah, 'nobody can say no', 'yes boss' merupakan satu norma yang lali. Sesiapa yang membantah, bukanlah pembantah itu dalam satu pasukan.

Mengapa sekarang perkara sebegini menjadi penting? Mengapa tidak dari dulu lagi diperbetulkan mana2 yg kurang betul.

Saya minta maaf Tun, selain kegemilangan, kepesatan pembangunan dan kemajuan yg Tun ilhamkan, perkara inilah juga warisan yg Tun tinggalkan utk kami. Cara mungkin berbeza, tetapi kesannya lebih kurang sama. Maaf jika ada keterlanjuran bahasa.

fast_rail said...

bukankah tun akan buat perkara yang sama semasa pentadbiran tun? korang pikirla sendiri.. it's the same..

Unknown said...

Yg dihormati Tun,

Teruskan perjuangan murni Tun! Berani kerana benar, takut kerana salah..

Maaf Tun, nak bagi komen sikit kepada blogger yg masih tak insaf & tak faham teguran2 terdahulu:

To Farah: Nampaknya Cik/Puan Farah ni masih tidak memahami dgn betul teguran2 yg terdahulu dari kawan2 kita yg lain. Tun M (as at this moment) pun tengah beribadah kerana berani menegur kemungkaran dan salah-laku pemimpin-pemimpin kerajaan. Kalau nak harapkan Cik/Puan Farah untuk menegur Pak Lah & Co, rasanya tak ”appropriate” sebab Cik/Puan Farah tak ada pengalaman memerintah negara. Kalau teringin juga nak beri nasihat sila layari ”www.warkahuntukpm.com” untuk beri nasihat kepada Pak Lah & Co kerana mereka ni amat perlukan nasihat bernas dari anda. Mana tahu mungkin nasihat anda didengar oleh mereka. Good luck.

Terima kasih Tun. May Allah bless Tun & family. Kami sayangkan Tun!

Abu Bakar Ali said...

Assallamuallaikum W.WBR.K

Dear Tun,

First of all,let me wish u and family well and happiness, InsyaAllah.

Being a citizen from a neighbouring country, I find it quite amusing with the way, some of your citizens and even friends are treating u after u step down in 2003.

My mother was born in Melacca and is still holding on to Malaysia citizenship. In the late 70's and early 80's when we travel to my mum's house in Melacca every school holidays, it was quite an eyesore throughout the 5 hours drive. However things have changed rapidly from mid 80's and the improvement especially the roads, buildings and other infra structure were there for everyone to see for the benefits of the Rakyat.

Those old houses along the road towards my kampung like the Malays said "sudah nak menyembam ke bumi" had been replaced by houses made of bricks and slowly we can see cars sprouting and parked outside each houses. Some even more than one.

As such my big family here could not fathom why are these people so forgetful of the hardship and are belittling u now after all the good work u hv done to Malaysia.

Yang menjijikkan lagi ialah those close friends of yours whom during your tenures fighting each other to be at the front line to kiss your hand are now considering u like a disease.

Whatever it is, to my big family, and let me assure u it is very2 big, we are all grateful to u evnthough most of us are not Malaysian citizen but we can see the good work done by u throughout your 22 years in office.

May Allah S.W.T bless u and Tun Dr Siti Hasmah with good health.

«Oldest ‹Older   201 – 400 of 423   Newer› Newest»