Thursday, June 12, 2008

MASA DEPAN UMNO

1. Pada Pilihanraya Umum 2008 sesuatu yang tidak pernah berlaku dalam Pilihanraya Umum sebelumnya telah berlaku. Sebilangan yang tidak kecil daripada ahli dan penyokong biasa UMNO telah undi parti lawan atau merosakkan undi atau tidak mengundi.

2. Hasilnya Barisan Nasional telah kalah di lima buah negeri dan satu wilayah. Di lain-lain negeri di Semenanjung kemenangan Barisan Nasional adalah tipis. Walaupun Barisan Nasional menang di peringkat pusat tetapi gagal mendapat dua pertiga daripada kerusi Dewan Rakyat seperti yang biasa dimenangi sejak merdeka oleh Perikatan dan Barisan Nasional.

3. Umum akui bahawa ada mesej yang hendak dihantar kepada Barisan Nasional dan pemimpinnya oleh pengundi. Tetapi hingga sekarang ternampak jelas bahawa pemimpin Barisan Nasional terutama Presiden UMNO dan Pengerusi Barisan Nasional, tidak dapat memahami mesej yang dihantar atau tidak tahu mentafsir mesej berkenaan.

4. Ini sudah tentu mengecewakan mereka daripada ahli UMNO terutamanya yang dengan hati yang sedih dan tangan yang menggeletar mengundi parti lawan. Tetapi kekecewaan ini tidak terhad kepada mereka sahaja. Kekalahan UMNO yang teruk telah mempengaruhi ramai orang Melayu yang lain. Dan sikap baru di kalangan orang Melayu ini akan menghakiskan lagi sokongan kepada UMNO.

5. Hari ini orang Melayu terbahagi kepada empat kelompok.

6. Yang pertama ialah mereka yang akan bersama UMNO walau apapun yang terjadi kepada UMNO atau negara. Golongan ini adalah yang terbesar dalam UMNO dan sokongan mereka menyakinkan pimpinan UMNO bahawa mereka selamat dan UMNO selamat.

7. Kumpulan kedua ialah mereka yang pada Pilihanraya Umum ke 12 telah undi parti lawan atau merosakkan undi atau tidak mengundi.

8. Kumpulan ini terkejut dengan hasil tindakan mereka. Mungkin ada yang menyesal. Tetapi lebih ramai daripada mereka yang kecewa dan semakin marah kerana “pengorbanan” mereka tidak mendatangkan hasil yang di harapkan.

9. Kumpulan ini akan berusaha menyampaikan mesej yang lebih keras. Jika tidak juga di hirau mesej mereka, sikap mereka akan diperlihatkan pada Pilihanraya Umum ke 13 dengan mengundi parti lawan terus.

10. Kumpulan ketiga ialah mereka yang telah undi parti UMNO tetapi kecewa dengan sikap pemimpin yang tidak mahu bertanggungjawab terhadap kekalahan parti, yang menafi parti kalah, yang menyalahkan orang lain, yang tidak mahu mendengar pendapat ahli, tidak membenar ahli mengkritik, tidak benar ahli dengar pendapat orang lain, yang tidak mahu membenar pindaan kepada kuota, yang larang EGM (Extraordinary General Meeting), yang sering berkata ekonomi kukuh dan baik sedangkan rakyat menderita, yang kata inflasi hanya 5% sedangkan harga minyak naik 40%, harga ayam 100%, harga beras sekali ganda dan lain-lain lagi, yang semuanya jauh lebih mahal dari 5%. Mereka bosan dengan kenyataan-kenyataan pemimpin yang mendakwa benda yang tidak benar berkali-kali.

11. Mereka ini sudah tidak lagi berminat untuk menyokong UMNO dalam pilihanraya.

12. Pemimpin UMNO tidak dapat mengenali mereka kerana mereka tidak memperdengarkan rintihan mereka dan mereka bukan ahli Jawatankuasa Cawangan atau Bahagian yang sering mencium tangan pemimpin, yang boleh di arah oleh pemimpin.

13. Seperti kumpulan yang telah undi parti lawan dalam Pilihanraya ke 12, mereka berdiam tetapi akan bertindak di Pilihanraya Umum ke 13 dengan tidak mengundi UMNO atau tidak mengundi langsung atau rosakkan undi.

14. Kumpulan keempat adalah golongan muda dan yang berpelajaran termasuk ahli professional. Kebanyakan mereka ini bukan ahli UMNO dan bosan dengan UMNO. Mereka berpendapat samada UMNO tidak relevan atau UMNO adalah kumpulan pengampu yang hanya ingin mendapat sesuatu bagi diri mereka, justeru itu tidak ikhlas walaupun semasa cium tangan.

15. Ramai mereka ini berpendapat UMNO adalah parti perkauman yang sudah tidak berguna lagi. Malaysia adalah hak semua rakyat berbilang kaum Malaysia. Justeru itu tidak mengapa jika mereka pilih parti pelbagai kaum walaupun ternampak jelas yang parti-parti ini sebenarnya diperalatkan oleh kaum tertentu.

16. Kumpulan (2), (3) dam (4) mungkin tidak sebesar kumpulan (1) jumlahnya tetapi mereka menjadi kumpulan penentu. Dalam pilihanraya kemenangan atau kekalahan di sebabkan oleh sebilangan yang kecil sahaja daripada pengundi. Jumlah pengundi mungkin besar tetapi perbezaan antara yang menang dengan yang kalah biasanya tidak sampai pun 5% daripada jumlah pengundi yang mengundi.

17. Jika jumlah kumpulan (2), (3) dan (4) hanya 5% daripada jumlah pengundi dan mereka tidak mengundi parti yang menang dahulu, parti itu akan kalah. Jika mereka memberi undi mereka kepada parti lawan, parti berkenaan tetap akan menang.

18. Dalam Pilihanraya Umum ke 12 kelebihan undi pada Barisan Nasional amat kecil peratusannya. Jika kumpulan (2), (3) dan (4) tarik keluar hanya sedikit sahaja daripada undi mereka jika mereka beri kepada parti lawan, Barisan Nasional tetap kalah.

19. Jika tidak ada usaha untuk menawan hati kumpulan (2), (3) dan (4) Barisan Nasional tetap akan kalah pada Pilihanraya Umum ke 13.

20. Pemimpin Barisan Nasional, terutama Pengerusi Barisan Nasonal, dan Presiden UMNO boleh berseronok sekarang dan bermegah-megah dengan apa yang dipercayai sebagai sokongan tidak berbelahbagi dan cium tangan ahli-ahli UMNO. Tetapi ingatlah ramalan untuk sapu bersih semua negeri dan memenangi 2/3 Parlimen Pilihanraya Umum ke 12 sebenarnya adalah khayalan, penipuan diri kerana asyik dengan sandiwara-sandiwara yang diadakan oleh mereka yang hanya ingin membodek pemimpin.

21. Ingatlah apabila UMNO tidak relevan lagi dan hancur berkecai, orang Melayu dahulu, sekarang dan yang akan datang akan kutuk mereka yang kerana kepentingan diri, kerana takut, kerana tamak telah menghancurkan UMNO yang mereka sayangi.

599 comments:

«Oldest   ‹Older   201 – 400 of 599   Newer›   Newest»
pekanrabu said...

Tun,memang betul cakap tun orang melayu sekarang hidup dalam keadaan pecah belah.Bukan macam melayu zaman tun & zaman seblumnya.Orang melayu dalam umno tidak bersatu lagi, ini adalah disebabkan pemimpin yang ada sekarang tidak mahu untuk memperbaiki keadaan yang sedia ada.Apa yang selalu kita dengar.Semuanya 'ok'.Takda apa-apa yang belaku.Tapi hakikatnya bukan begitu.Saya berpendapat seperti tun jika pemimpin yang ada sekarang tidak meletakkan jawatan, maka keadaan yang lebih buruk dan kita tidak jangkakan berlaku akan berlaku.Itulah sebenarnya yang berlaku sekarang ini.Rakyat telah menghantar masej yang jelas melalui pelihanraya yang lalu.Tapi sampai sekarang ini pemimpin masih bersikap buat tidak endah sahaja.Itulah keadaan yang berlaku sekarang.
''RAKYAT SAJA LA YANG DUK FIKIR APA NAK JADI PULAK LEPAS INI?''

SiR KinG TiGeR said...

Tun

Seloka !

Aku mencari damai dihati
Tapi UMNO pulak separuh mati
Biar lah aku buat tak reti
Nak Bagi KJ tak boleh lagi

Harta bertimbun bukan ku cari
Aku suruh saja menantu ku khairi
Marah apa, nak jaga diri
Tapi tak bawak masa aku mati

Aku percaya Islam Hadhari
Dulu Bush pun dah agree
Orang lain apa peduli
Kan aku Perdana Menteri

Aku mencari damai dihati
Mahathir dok hentam tak henti henti
Mungkin nak jadi macam Sanusi
Penasihat Petronas aku tak bagi

Biar apa orang nak keji
Janji poket aku selalu berisi
Pasal UMNO Mahathir dah kaji
Jadi PM pun dia yang bagi

Aku mesti larikan diri
Bukan nya pangkat, tapi negeri
Kepada pembangkang aku dah beri
Duduk KL lah , Happy lagi

Aku terpaksa mengundur diri
Berehat rehat bersama isteri
Madu lebah dah minum tadi
mana lah tahu dapat baby lagi

Jawab Tun, Jangan tak jawab !


DatOK ZeQ
Kelana Jaya, Selangor

NEIL said...

Tun, At first it's the potong jalan fight,then it's the umno membership fight,then it's the judiciary fight,now it's the family secret fixed deposit fight,next the Ian chin fight and so on... Tun you must exercise every day so as to keep you fit to fight this bloody long battle. WOW!You need to clear you name. What a uphill battle,Tun.We are all watching.

HayatHarmy! said...

*sigh*

Pak Lah is tOo clever till he couldn't read the msg from malaysian during the PRU12..
Terukk lahh,rakyat yg jadi mangsa dpt pemimpin corrupt..
Kesian lah kat rakyat yg kelas bawahan nie...

I wish YOU could turn younger so you could defend us,the victim...

TUN u're the legendd!~

Reza aljunaid Post said...

Assalamualaikum Tun,

Kepada Pak Lah, contohilah Tun Mahathir. Sanggup berhenti tanpa dipaksa-paksa.

Pak Lah jangan ikut cara Samy Velu. Suka tengok India berkelahi.

Anak-anak dan menantu Pak Lah sudah pun kaya raya. Cukuplah tu...

Bagi peluanglah pada pemimpin baru UMNO. Tentu ideanya lebih banyak untuk "masa depan UMNO"..

Teruskan menulis Tun dengan idea yang bertaraf dunia...bravo Tun..

Lagi lanjut usia Tun lagi kuat azam Tun untuk lihat bangsanya maju...walaupun tiada jawatan dalam UMNO...Tun berjuang dengan ikhlas hati...tanpa takut berdepan dengan musuh bangsanya...

izza farihana said...

that is so true tun..we've never been in this situation when u were the PM..when Pak Lah becomes the PM, so many things happened..BAD THINGS ok..its so obvious that rakyat dont like the way he rule..makan duit.

dgreat1975 said...

Kesilapan paling besar pak lah ialah buta - tak nampak saiapa yang naik kan dia dan tidak menjadi kan tun dr mahathir sebagai penasihat negara.tak mengenang budi. tuli - tidak mendengar pihak 2 yang penting cuma dengar kenyataan pembodek nya saja terutamanya KJ.
Bapa kehancuran negara wajar di gelar kepada pak lah .
dengan muka tak malu pembodek2 pak lah mengatakan pak lah sama seperti sultan manshur syah di zaman melaka padahal Tun Dr mahathir yang layak dia gelar sedemikian. Tiada pencapaian yang layak di iktirafkan selama pak lah memerintah. Beliau gemar menhadiri majlis hiburan saja pada awal pemerintahannya. biar ler nabi hadhari dengan islam hadari nya ke parit . satu lagi dajal mengelirukan umat islam di akhir zaman.

Unknown said...

Salam YAB Tun Dr M,

we all need you...
please,save us
please make a comeback to become PM again

may Allah bless you...
Hidup Tun Dr M!

Taurus Sitara said...

Assalamualaikum Tun,
Datuk Jazlan did write on Pemuda UMNO=UM- "No Youth"=what I think is the 4thgroup that you mentioned.Jazlan claimed to have asked PakLah to stepdown.How come no one is going after Jazlan's hide?
UMNO is divided into 3 main groups now.First (and consisting of the richest Penganggur in the World) is PakLah 's yes-men .Second is Najib and his supporters.Third is Muhyddin Yassin's group.If Muhyddin is nominated he will take on the call and that means Najib cannot just leave the President's post to be a fight between Muhyddin and PakLah.Takkan nak jadi Timbalan pada Muhyddin should Muhyddin be President!
I like to suggest to Najib and Muhyddin to challenge the President's post.In fact the both of them should have the guts to call on UMNO members to nominate them for the post.Forget about the quota.
I am now waiting for truths behind the double railway tracks fiasco.And perhaps more on PakLah's sis-in-law run-in with UN?Iraq?food-for-oil exchange?Perhaps a Royal Komisen for that?Wassalam.

zarni said...

salam untuk Tun & keluarga,
Saya ingin memabah cerita semacan cerita e. zainal a. kasim. Kisah ini sungguh mudah dan tidak memerlukan analisis & paralisis dari pakar ekonomi negara.
Saya ada memerhatikan satu keluarga sederhana yang mana terlibat secara lasung dengan kenaikan harga petrol di kala ini.

Si ayah dahulunya terpaksa berulang alik setiap hari sejauh lebih kuran 50KM di atas tuntutan kerja. Akan tetapi si ayah dengan berat hati terpaksa membuat keputusan untuk tinggal di tempat kerja untuk menjimatkan kos minyak yang di bawanya setiap hari itu. Maka dengan ini bermulalah situasi kelam kabut terhadap keluarga ini. Si ibu terpaksa menaiki bas ke tempat kerja dan si anak (darjah 3) terpaksa menaiki van ke sekolah. Pada malam harinya si ibu terpaksa berjalan kaki menghantar anaknya mengaji al Quran dan fardu ain dan bermacam lagi kesukaran yang si ibu terpaksa lalui. Saya dapat melihat kualiti kehidupan keluarga ini semakin hari semakin teruk. Si ayah hanya dapat membelai si anak dan si ibu pada hujung minggu sahaja. Penjimatan yang di impikan tidak seberapa tetapi lama kelamaan ianya tidak mendatangkan apa apa faedah kepada keluarga ini.

Inikah "changing of life style" yang digembar gemburkan oleh DSAB?

Shame on you DSAB!!! Demi tuhan, jika terjadi apa apa terhadap keluarga ini, anda sebagai pemimpin terpaksa menjawab di akhirat kelak

Tasuke said...

They think it would be like those era where "internet" is an alien word,kids playing at the fields or fishing and skinny dipping in the tali air..no computers available..only typewriters or digital typewriters..the government radio channels..and RTM1,RTM2 and TV3(now RTM3?hehehe) is the sole information resource...and people will (especially the MALAYS)forget easily the mistakes made by the country's leaders.just wait for the next election.The people will speak again.Tun tak nak asaskan parti baru untuk kami orang2 muda ke?

Unknown said...

Tun,

Betul ker ramai yang masih sayang pada UMNO .....Mungkin ramai yang sayang pada duit dalam UMno kut....banyak lagi tuh duit dalam UMNO boleh kaut....

SAPE BAPAK KAUT DUIT DALAM UMNO NI TUN?

Din Investor said...

TUN during your tenure for the past 22 years, you had succesfully built this country to be on par with the developed nations. However, you were not successful in moulding a right person to take on your job when you step down.
It is my hope that you can force a change in leadership now by writing and promoting your blog in other mainstream newspaper website so that more people can know the truth and appreciate your farsightedness . After all, Saidina Ali [ the 4th Caliph in Islam] acclaimed that the tip of pen is sharper than the edge of sword.

mr-aizuddin said...

Assalammualaikum Tun,

"Masa Depan UMNO".... kupasan yg menarik Tun.. terima kasih.. Sy ada cadangan.. Apa kata Tun ceritakan sikit ttg kesusahan pemimpin2 UMNO ketika masa belakang UMNO.. Mcm yg Tun selalu kata, melayu mudah lupa... kadang2 tu bukan lupa, tp tak tahu pun.. pemimpin2 UMNO yg baru pun entah2 dah lupa dan langsung tak tahu pasal benda ni..

Sy rasa Tun byk pengalaman pahit dan kesusahan yg dihadapi dlm mempertahankan UMNO, menyatu-padukan org2 melayu dan dalam masa yg sama menyatu-padukan BN yg mewakili pelbagai kaum lain..

Sy berminat juga nak tahu pengalaman Tun ketika Tun menjadi presiden UMNO... camne Tun kuatkan UMNO.. strategi2 Tun dlm menarik org melayu untuk setia dgn UMNO... camne Tun atasi konflik2 dalaman UMNO.. kalau Tun cerita, mesti best... Kalau tak keberatan ceritalah sikit Tun.. Boleh kami yg muda ni belajar daripada pengalaman Tun...

Semoga Tun sekeluarga sihat dan bahagia selalu... InsyaAllah.. kami sentiasa doakan..

Kerajaan Rakyat said...

Salam Tun,
Mohon laluan.

Blog sebagai wadah cetusan hati rakyat.

Kerajaan Rakyat menyediakan blog sebagai landasan luahan rasa suka, duka, geram, kecewa, derita ataupun bahagia bagi setiap insan yang ingin menyuratkan apa yang tersirat.

Sebagai memenuhi matlamat penulisan, kesemua komen akan jilidkan dan segala pandangan, cadangan dan luahan rasa oleh para pembaca yang menulis komen, insyaALLAH akan disampaikan dalam bentuk salinan bercetak kepada mana-mana wakil rakyat atau pemimpin yang berkaitan.

Segala usaha menyampaikan secara peribadi komen pembaca di blog Kerajaan Rakyat akan dilakukan mulai pertengahan July 2008.

Adalah diharapkan segala cadangan, teguran, sanjungan atau kekecewaan yang diluahkan oleh pembaca blog Kerajaan Rakyat akan dapat diterima dan dihadam dengan hati yang terbuka oleh mereka yang berkaitan.

http://kerajaanrakyat.blogspot.com/2008/06/penulis-komen-yang-beridentiti.html

Maverick said...

Salam kehadapan YAB Tun,

Sudah saya jangkakan yg lambat-laun Tun akan bercakap juga mengenai perkara ini. Sekali lagi saya ucapkan SYABAS kepada Tun kerana memahami keadaan kami di yg berjawatan sebagai AHLI sahaja dalam UMNO. Selama ini saya sangkakan bahawa Tun tidak akan membaca komen2 pembaca dalam blog Tun, namun sekarang saya faham bahawa tidak rugi utk kami menulis dan meluahkan pendangan ikhlas kami kepada Tun. Dengan itu saya ucapkan JUTAAN TERIMA KASIH kepada Tun yg sememangnya selama ini memahami perasaan RAKYAT MALAYSIA.

Saya akui saya terdiri daripada golongan ketiga seperti mana yg tertulis dalam artikel Tun ini. Sememangnya saya sudah muak, malu, bengang, bingung, marah dan bermacam-macam lagi perasaan sekiranya saya memikirkan mengenai halatuju UMNO pada hari ini. Sememangnya suara kami diperingkat ahli atau lebih sesuai AKAR UMBI tidak diperdulikan lagi oleh pemimpin2 tidak kira diperingkat cawangan sehinggalah ke peringkat paling atas. Saya ada bertanya kepada SUB di bahagian saya untuk menguju sejauh mana mereka perihatin dalam memperjuangkan UMNO dan membela nasib akar umbi. Namun jawapan yg saya terima seperti melepaskan batuk ditangga. Saya bertanyakan bagaimanakah kita hendak berhadapan dengan MASYARAKAT kalau ditanya mengenai isu2 yg ada sekarang. Jawapannya: Biarkan saja. Tidak payah jawab. Apa yg mahu dijawab kalau sememangya tidak perlu dijawab. Adakan ini jawapan daripada seseorang yg memegang jawatan dalam parti? Dimanakah fikiran mereka kepada masyarakat yg bingung dengan keputusan2 yg tidak menentu ini. Saya bertanya demekian adalah kerana pada pendapat saya mereka ini lebih dekat kepada pemimpin2 atasan dan mereka ini lebih tahu bagaimana utk menangani permasalahan2 yg timbul. Malangnya, kalau tanggungjawab kepada masyarakat pun tidak ditunai, bagaimana pula tanggungjawab kepada parti. jauh lagi kepada agama, bangsa dan negara.

Kemanakah halatuju sebenar UMNO? Mungkin cuma Pak Lah, KJ, Keluarganya dan kroni2 bliau saja yg menentukan. Kenapa? Kerana sekarang ini suara akar umbi sudah menjadi bunyi langau kepada mereka yg menggangu ketenteraman mereka. Jangan lupa, kalau LANGAU ini berlaku mutasi menjadi TEBUAN... sakit padahnya. Sekiranya begini lah perangai Pemimpin (kononnya) UMNO pada masa ini, jangan mimpi UMNO akan kekal "Dulu, Kini dan Selamanya". Mungkin susah untuk "UMNO terus mara untuk rakyat Malaysia". Kerana "Bersatu kita bersatu" bukan lagi panggilan utk akar umbi tetapi utk kroni2 supaya mempertahan KELUARGA ini. Ingaylah wahai Pemimpin2 UMNO yg tidak menjalankan tugas kamu, biarlah kamu diingat sebagai "Pejuang Bangsa" jangan diingat sebagai "Petualang Bangsa".

Bagi saya, perjuangan itu bukanlah utk Parti semata-mata. Itu cuma "cara" utk kita sampaikan perjuangan itu supaya lebih bermakna dan dikenali serta senang utk diikuti oleh rakyat. Perjuangan sebenar adalah kepada Agama, Bangsa dan Negara. Berulang kali saya nyatakan dalam komen saya sebelum ini mengenai 3 perkara ini. Saya merupakan seorang yg berkelulusan SPM sahaja pun boleh mengetahui perkara ini. Adakah pemimpin2 kita sekarang tahu dan faham mengenai perjuangan mereka? Pemimpin tanpa sokongan rakyat adalah bukan pemimpin. Pemimpin yg disokong rakyat dan menyokong rakyatnya adalah pemimpin yg dihormati dan disegani.

Banyak isu2 yg tidak dapat ditangani. Antaranya isu minyak, isu ekonomi, isu pembangunan yg tidak membantu kepada yg memerlukan, isu tanah, isu PATI dan bermacam2 lagi. Takkan masa 4 tahun tu tidak cukup utk buktikan sesuatu?

Akhir kata, saya meminta agar YAB Tun dapat memulihkan keadaan ini kerana kita sudah hilang kepercayaan dengan Pemimpin2 yg ada sekarang terutamanya mereka2 yg suka membodek serta Pemimpin2 kita yg berbangsa "YES MEN" ini (bangsa baru).


P/S: Tlong bagitau kat Zaid, mintak dia kemaskan rambut dia tu. Kusut masai mcm tak mandi pagi pulak. Awak tu Menteri, keliuar TV. Sikat la rambut tu. Kat sekolah dulu rasanya guru2 dah ajar cara2 berkemas. Awak tak belajar ke cara2 sikat rammbut tu... Kalau malas nak sikat rambut, jgn jadi menteri. Jadi saintis je mcm Ainstain tu... dia tak sikat rambut jugak... tapi dia pintar. Awak cam ner? Pintar tak? Nothing personal... cuma nak tegur jer... sori yek...

TheBlogMaster said...

terus terang tun.. saya sendiri sudah jadi orang yang di perenggan 11 :
*****
11. Mereka ini sudah tidak lagi berminat untuk menyokong UMNO dalam pilihanraya.
*****
tapi kalau Dato' Mukhriz tak jadi cabar Pemuda tapi terus cabar Presiden pada pemilihan agong nanti, saya akan pikirkan semula samada boleh minat atau tidak semula.

saya tidak berminat dengan PKR, DAP, tapi mungkin saya akan pergi kepada pas yang nampak lebih cool sekarang. Dikala orang mengutuk Tun, cuma Nik Aziz saja masih berhemah.

Selagi paklah yang menyampahkan ada dalam umno, termasuk anak beranaknya.. saya sudah tawar hati yang amat.

accer said...

Dear Tun,

I'm in group 3.As for now, we are rather clueless as which platform to use to express our opinion/anger towards the government practise. Will they ever listen to us ? Only time will tell.

Correct me if i'm wrong, base on today's statement by Najib on his stand in UMNO, I believe he is in Group 1.

Anyhow, Happy Fathers Day to u Sir, we are not blinded towards your fault as a human being but what matter most is the fact that u have provided us with a comfortable living during the 22 years of your time. Thank you once again.

NautikaTimur said...

Curahan hati kumpulan 2 , 3 dan 4

....

WHAT IS NEVER MENTIONED IN Mainstream Media like
> > NST/TheStar/Utusan/BH are
> > these facts....
> >
> > Malaysian PerCapita Income USD 5000
> > VS
> > Singaporean PerCapita Income USD 25000
> >
> > Further The Star made a comparison of prices in
> > Thailand , Singapore and
> > Indonesia .
> >
> >
> >
> >
> > For Thailand it is quoted at RM3.90/liter, however
> > are they aware that in
> > Thailand new cars are cheaper than Malaysia by
> > RM10,000? They pay only one
> > life time for their driving license? No renewal fee
> > after that? Also that
> > goes for road tax as well? And do TheStar also aware
> > that you can drive
> > all
> > the way from Hadtyai to Bangkok on a six lane
> > highway without paying any
> > Tolls ??!!
> >
> > Whereas here in Malaysia you have to pay yearly
> > renewal for road tax ,
> > driving license and TOLLS, TOLLS, TOLLS!!!
> >
> > For Singapore how can you quote RM 5.20 ? Please
> > quote in Singapore
> > Dollars
> > because they are earning in Sing Dollars. You might
> > as well say Europeans
> > are paying RM10/liter. RM5.20/liter = Sing $
> > 2.20/liter, still cheaper
> > than
> > Malaysia in view of fact that Singapore is not a
> > crude oil exporter. Are
> > you saying that you fill up petrol in Singapore by
> > paying Ringgit?
> >
> > In economy, dollar to dollar must be compared as
> > apple to apple. Not
> > comparing like durian in M'sia is much cheaper than
> > durian in Japan!! Of
> > course-lah, Japan is not durian producer!!!
> > Comparing Malaysian durian
> > with
> > Thailand durian make more sense!!
> >
> > For Indonesia we might say is cheaper there at
> > RM2.07/liter but compare
> > that to their level of income!
> >
> >
> > Now, let us compare the price with OIL PRODUCING
> > countries:
> >
> > UAE – RM1.19/litre
> > Eygpt – RM1.03/litre
> > Bahrain – RM0.87/litre
> > Qatar – RM0.68/litre
> > Kuwait – RM0.67/litre
> > Saudi Arabia – RM0.38/litre
> > Iran – RM0.35/litre
> > Nigeria – RM0.32/litre
> > Turkmenistan – RM0.25/litre
> > Venezuela – RM0.16/litre
> > MALAYSIA – RM2.70/litre
> >
> >
> > RM 2.70!!! Individual perspective:
> >
> > As of last month a Toyota Vios would 'cause a
> > damage' of about RM 89,000.
> > In the international market, a Toyota Vios is about
> > USD 19,000
> > USD 19,000 = RM 62,700 (using the indicative rates
> > of USD 1 = RM 3.30)
> > That makes Malaysian Vios owners pay an extra RM
> > 26,300.
> >
> > This RM 26,300 should be cost of operations, profit
> > and tax because the
> > transportation costs have been factored in to the
> > USD 19,000.
> >
> > RM 26,300/ RM625 petrol rebate per year translates
> > to a Vios being used
> > for
> > 42.08 years.
> >
> > I do understand that the RM 625 is a rebate given by
> > the government, but
> > it
> > also means that one has to use the Vios for 42.08
> > years just to make back
> > the amount paid in taxes for the usage of a foreign
> > car. Would anyone use
> > any kind of car for that long?
> >
> > Now with these numbers in front of us, does the
> > subsidy sound like a
> > subsidy or does it sound like a penalty? This just
> > seems to be a heavy
> > increment in our daily cost of living as we are not
> > only charged with high
> > car taxes but also with a drastic increase in fuel
> > price.
> >
> > With all the numbers listed out, I urge all
> > Malaysians to join me in
> > analyzing the situation further.
> >
> > Car taxation is government profit, fuel sales is
> > Petronas' (GLC) profit
> > which also translates into government profit. The
> > government may ridicule
> > us Malaysians by saying look at the world market and
> > fuel price world
> > wide.
> > Please, we are Malaysians, we fought of the British,
> > had a international
> > port in the early centuries (Malacca), home to a
> > racially mixed nation and
> > WE ARE NOT STUPID!!!
> >
> > We know the international rates are above the USD
> > 130/barrel. We
> > understand
> > the fact that the fuel prices are increasing
> > worldwide and we also know
> > that major scientist are still contradicting on why
> > this phenomenon is
> > happening. Some blame Bush and his plunders around
> > the world and some
> > blame
> > climate change and there are others which say
> > petroleum 'wells' are
> > getting
> > scarce.
> >
> > Again we go back to numbers to be more straight fwd
> >
> > 1 barrel = 159 liters x RM2.70/liter = RM 429 or USD
> > 134
> >
> > On 1 hand, we are paying the full cost of 1 barrel
> > of crude oil with
> > RM2.70
> > per liter but on the other hand the crude oil only
> > produces 46% of fuel.
> >
> > Msia sells crude oil per barrel at USD130 buys back
> > Fuel per barrel at
> > USD134. And not forgetting, every barrel of fuel is
> > produced with 2
> > barrels
> > of crude oil.
> >
> > 1 barrel crude oil = produce 46% fuel (or half of
> > crude oil), therefore
> > 2 barrel crude oil = approximately 1 barrel fuel
> > In other words, each time we sell 2 barrels of crude
> > oil, equivalently we
> > will buy back 1 barrel of fuel.
> >
> > Financially,
> > Malaysia sell 2 barrel crude oil @ USD 130/barrel =
> > USD 260 = RM 858
> > then, Malaysia will buy back fuel @ USD 134/barrel =
> > RM 442/barrel
> > Thus, Malaysia earn net extra USD 126 = RM 416 for
> > each 2 barrel of crude
> > sold/exported vs imported 1 barrel of fuel !!!
> > (USD 260-134 = USD 126 = RM416)
> >
> > So where this extra USD 126/barrel income is
> > channeled to by Malaysian
> > Govt?????????
> >
> > Another analysis:
> >
> > 1 barrel crude oil = 159 liters.
> > 46-47% of a barrel of crude oil = fuel that we use
> > in our vehicles.
> > 46% of 159 = 73.14 liters.
> > @ RM 2.70/liter x 73.14 liter = RM197.48 of fuel per
> > barrel of crude oil.
> > This is only 46% of the barrel, mind you. Using RM
> > 3.30 = USD 1, we get
> > that a barrel of crude oil produces USD 59.84 worth
> > of petrol fuel (46% of
> > 1barrel).
> > USD 59.84 of USD 130/barrel turns out to be 46% of a
> > barrel as well.
> >
> > Another 54% = bitumen, kerosene, and natural gases
> > and so many more.
> > And this makes a balance of USD 70.16 that has not
> > been accounted for.
> >
> > So this is where I got curious. Where is the subsidy
> > if we are paying 46%
> > of the price of a barrel of crude oil when the
> > production of petrol/barrel
> > of crude oil is still only 46%?
> >
> > In actual fact, we still pay for this as they are
> > charged in the forms of
> > fuel surcharge by airlines and road taxes for the
> > building of road
> > (because
> > they use the tar/bitumen) and many more excuse
> > charging us but let us just
> > leave all that out of our calculations.
> >
> > As far as I know, only the politicians who live in
> > Putrajaya and come for
> > their Parliament meetings in Kuala Lumpur
> > (approximately 60+ km) are the
> > ones to gain as they claim their fuel and toll
> > charges from the money of
> > the RAKYAT's TAX.
> >
> > It is so disappointing to see this happen time and
> > time again to the
> > Malaysian public, where they are deceived by the
> > propaganda held by the
> > politicians and the controls they have over the
> > press.
> >
> > Which stupid idiot economist equates rebates for
> > rich or poor with the cc
> > of the vehicles? An average office clerk may own a
> > second hand 1300cc
> > proton Iswara costing $7,000 (rebate = $625) while
> > the Datuk's children
> > can
> > own a fleet of 10 new cars of BMW, Audi and Volvo
> > all less than 2000cc
> > costing $2 millions and get a total rebate of $625 x
> > 10 = $6,250! Wow what
> > kind of economists we are keeping in
> > Malaysia...wonder which phD
> > certificate that they bought from...
> >
> > Misleading concept of Subsidy:
> >
> > The word 'subsidy' has been brandished by the BN
> > government as if it has
> > so
> > generously helped the rakyat and in doing so
> > incurred losses. This simple
> > example will help to explain the fallacy:
> >
> > Example:
> > Ahmad is a fisherman. He sells a fish to you at $10
> > which is below the
> > market value of $15. Let's assume that he caught the
> > fish from the
> > abundance of the sea at little or no cost. Ahmad
> > claims that since the
> > market value of the fish is $15 and he sold you the
> > fish for $10, he had
> > subsidised you $5 and therefore made a loss of $5.
> >
> > Question : Did Ahmad actually make a profit of $10
> > or loss of $5 which he
> > claimed is the subsidy?
> >
> > Answer:
> > Ahmad makes a profit of $10 which is the difference
> > of the selling price
> > ($10) minus the cost price ($0 since the fish was
> > caught from the
> > abundance
> > of the sea). There is no subsidy as claimed by
> > Ahmad.
> >
> >
> > The BN government claims that it is a subsidy
> > because the oil is kept and
> > treated as somebody else's property (you know who).
> > By right, the oil
> > belongs to all citizens of the country and the
> > government is a trustee for
> > the citizens. So as in the above simple example, the
> > BN government cannot
> > claim that it has subsidised the citizen!

stop updating said...

akum. sebagai golongan ke-4 yang Tun huraikan, saya memang bersetuju sangat2! biasalah. memang susah nak buat perkara yang betul dan baik. Teruskan usaha Tun. syabas

ameq said...

Assalamualaikum Tun

Teruskanlah mendedahkan apa yang rakyat sepatutnya tahu.

Hidup Tun!!!

NFH said...

Salam Tun,

Saya setuju dengan saudara nadzri (komen pertama).

Saya tahu Tun telah lama memperjuangan pengunaan Gold Dinar.
Boleh tak Tun cerita lagi tentang perkara ini.

Kepada saudara Hwa Tak,
June 12, 2008 4:57 PM

Terima kasih kerana anda prihatin kepada parti UMNO.

Berkenaan cadangan anda untuk AAB dan TDM berunding, saya rasa sudah terlambat. Nasi sudah menjadi bubur

Kepada Pak Lah (kalau terbaca artikel Tun ini), saya cadangkan Pak Lah print artikel ni dan rebus. Kemudian minum airnya 2 kali sehari. Buat hari-hari sampai LETAK JAWATAN!

Sekian.

abualiyyah said...

Salam tun
saya amat bersetuju dengan label yang tun beri kepada kelompok ke-4. dan sebagai salah seoarng dalam kelompok ini dan tambah lagi seoarng yang tidak juga punyai sentimen kepada mana2 parti, kemelut sekarang ini, dengan agenda tun keluar parti, tun kini dilihat seolah seoarng yang begitu tegas untuk memperbetulkan peninggalan sepanjang tun memerintah. bagi saya jangan lah tun gusar gelisah, saya yakin dengan pok loh buat macam ni, dengan menantunya yang gila kuasa, kelompok ini yang rata2 nya adalah generasi yang bangkit dengan melihat anak2 orang kaya kaya bermegah dengan kemewhan di universiti, berkepit dengan awek berbaju jarang, berkereta besar ke kampus...sungguh pok loh & KeraJambu lupa kami adalah kelompok majoriti yang kini telah bangkit dengan ikhtiar, iltizam dan pengorbanan keluarga...bergadai golok mak bapak kami untuk melihat kami di atas pentas...berbeza dengan mereka..anak2 politikus..kami anak2 pak tani dan pekerja kolar biru...kami anak2 majoriti...buat pok loh...hang buat kami tambah meluat tengok orang umno....hidup anak2 jelata

Anonymous said...

Asalamualaikum Tun ,

Saya adalah warga masyarakat orang asli yang berada di era Tun . Kepayahan hidup pribumi seperti kami semakin terhimpit dengan Pak Lah . Kalau dulu Tun boleh ilhamkan Desa Temuan untuk kami tapi sekarang penempatan kami diistihar setinggan . Saya memang merupakan ahli UMNO yang termasuk golongan kedua tetapi keahlian saya sebagai ahli sehingga kini masih menjadi tanda tanya . Setiap kali mesyuarat mesti nama kena tulis dengan tangan bukan dari sistem . Dah orang tak mahu saya , nak buat macam mana kan ....

Tapi sekarang , saya tak menyesal sebab idola saya dah keluar UMNO jadi tak kisah pun tentang keahlian tu . Semoga Tun sihat dan diberkati .

zackbikers said...

Saya setuju dengan pendapat Tun....
Seperti yang saya ramal, PRU akan datang akan mengalami 'tsunami' politik jika tiada perubahan berlaku.
Tun harus berbuat sesuatu atau Malaysia akan lagi kucar kacir berbanding sekarang.

roh_insan said...

salam.Tun rasa nya msh belum terlambat untuk kita MEROBOH KAN TEMBOK KERONI yang terdapat didalam BN dan umno.kpd ahli2 umno dan penyokong2 Tun terutama yang sentiasa menyokong Tun di dalam blog ini apa kata kita minta Tun mengadakan satu perhimpunan SERAKSAKSA nye,kita minta seluruh ahli2 umno mengadakan satu REVOLUSI aman bagi menghantar isyarat kpd pengampu2 BN,kita bagi mereka dua pilihan,mereka yang UNDUR atau KITA AHLI UMNO yang UNDUR.Andai 3/4 ahli umno yang sanggup melakukan nya saya yakin kepimpinan yang ada pasti memikir kan semula,kita lakukan demi menyelamat kam PETEKA EKONOMI yamng sedang MENGGILA ini.Seluruh rakyat Malaysia merasakan perit nya,kecuali para2 pembodek yang masih tidur lena.Bangun lah wahai RAKYAT Malaysia demi mencapai satu MATLAMAT n satu TUJUAN.Kita guna kan kuasa kita sbg rakyat yang ingin kan kebaikan pd seluruh rakyat,bukan kita membenci umno,tp sistem n arah tuju umno kini telah merosak kan seluruh ekonomi kita,saya juga seperti Tun n rakan2 yang lain,masih sayang kan umno,namun apalah erti nya andai setiap pengorbanan kita di balas dgn TUBA,mari lah kita bersama sama menentang kezaliman,pembaziran dan meruntuh kan KUBU KRONI yang telah di bina bagi PUAK2 TERTENTU,kita ujud kan kembali sebuah GAGASAN UMNO yang baru yang mana benar2 ingin menyelamat kan bangsa melayu n rakyat Malaysia dgn sebenar benar nya.
Jangan lagi kita berlengah sehingga NASI MENJADI BUBUR.kpd saudara2 ku yang seAgama n seNegara jgn lah diambil mudah atas segala kata2 yang dilempar kan olih DSAI,apa kan jadi andai benar2 berlaku apa yang dikata kan DSAI itu?.Bukan kah ahli2 umno akan berputih mata selepas kita berputih mata diatas BATU PUTIH?.Dan bukan kah wkt itu berlaku nya petanda yang umno ini akan TERUS BERKUBUR?.
Buat Tun tolong lah pikirkan lagi tentang bagimana untuk memasti kan pengunduran pemimpin2 yang rakus ini./ salam hormat dari saya buat Tun n keluarga.

mamaktongkang said...

Tun
Memang tidak dinafikan selepas pengharaman UMNO pada tahun 1988, dan tertumbuhnya UMNO baru ala mahathirism, Memang pun parti UMNO Baru yang adalah kepunyaan Tun..
Dalam article Tun mencetuskan beberapa fakta yang jelas:
a) Mahathir adalah Pengasas Parti UMNO Baru
b) UMNO baru tidak dapat menerima hakikat perubahan pemikiran, globalisasi
c) Semangat Mahathirism di pupuk selama 22 tahun. Membasmikan demokrasi hak rakyat.
d) Semangat Mahathirism mengujudkan lapisan UMNOputra yang menyalahgunakan kuasa untuk melakukan rasuah, kronisma, nepotisma,.
e) Menyalahgunakan kuasa dan power arrogant, khasnya mengambil 1.5 juta kaki tanggan kerajaan untuk menyokong pihak UMNO. Baru.
Ministers find wexpand their “empire” by coming up with new legislation to fund programs that “expand” services to the Rakyat or laws to regulate economic activities. Bureaucrats run programs and establish rules and regulations, which means more paperwork. Budgets are increased and staff hired to process the paperwork.
f) Rakyat semakin faham, kronism, nepotisma, penyalahgunaan kuasa, kes jenayahays to…. adlah factor yang mendorong rakyat mengundi kepada pihak pembangkang.
g) Article tun juga memainkan peranan sebagai racial sentiment, dimana Tun sengaja mengunnakan racial sentiment untuk mendapatkan sokong dari kaum melayu,
h) Article ini jelas kelihatan, semangat mastyarakat multiracial memang diterima umum, khasnya kaum Cina dan Indai memberikan sokongan PAS, ini membuktikan kaum Cina dan India menyokong agama Islam, Menaruh harapan Pas akan memerintah dengan mengikut cara Islam. Adil dan saksama kepada kaum lain. .
i) Gelagat UMNOputra yang dipelopori TUN bersifat penyamun, perompak, lanun dan penyagak ini tidak dilayan oleh orang melayu sendiri. Akibatnya UMNO terpaksa membuat perubahan mengikut trend kehendak masakini.
j) Sebelum PRU12 , Tun telah menyuruh pengundi menyokong pembangkang, serta mengkritik UMNO Baru habis habisan, jadi siapa yang salah?? Ini menunjukkan TUN masih mempunyai banyak supporter, jadi Gajah lawan gajah, pelanduk mati tengah. Pembangkang mendapat untung. Terima kasih TUN.!!

Kesimpulannya , akibat roti canai tiada dapat laku, lalu mamak tending gerai, meja dan kerusi hingga bercelabu. Lalu tunggu tongkang balik ke kelara India. Rakyat hilang citarasa roti canai yang begitu indah. .

hefni said...

Tun,

Pada pendapat saya, walaupon terdapat pelbagai kumpulan dalam komuniti orang melayu seperti yang dinyatakan oleh Tun, saya percaya tujuan kita semua adalah untuk memperkasakan UMNO. UMNO berada pada tahap sukar akibat kempimpinan yang lemah samada daripada segi menghadapai situasi semasa, sikap para pemimpin dan kroni - kroni mereka dan juga akibat daripada ketumpulan daripada segi teknologi. UMNO memerlukan anjakan daripada segi mentaliti, keupayaan, inovasi dan kreativiti untuk berdaya saing dengan parti pembangkang. Saya percaya UMNO sebagai tunjang utama Barisan Nasional pasti akan kekal relevan sekiranya anjakan - anjakan ini dipenuhi. Justeru, sebagai golongan kumpulan 1, saya berharap agar dapat melakukan perubahan kempimpinan yang berdaya saing mengantikan pemimpin konvesional sekarang menerusi pemilihan yang bakal menyusul . ~change~change~change~

Ayuh Kayuh! said...

To "nncckkll"..
Figure tu macam karut ajer..ntah2 u nie tali barut Israel kot..dasar Yahudi..
Nau'zubillah..
p/s: right? wrong? u r right!

roh_insan said...

salam.Tun rasa nya msh belum terlambat untuk kita MEROBOH KAN TEMBOK KERONI yang terdapat didalam BN dan umno.kpd ahli2 umno dan penyokong2 Tun terutama yang sentiasa menyokong Tun di dalam blog ini apa kata kita minta Tun mengadakan satu perhimpunan SERAKSAKSA nye,kita minta seluruh ahli2 umno mengadakan satu REVOLUSI KEARAH PEROBAHAN MUTLAK secara aman bagi menghantar isyarat kpd pengampu2 BN,kita bagi mereka dua pilihan,mereka yang UNDUR atau KITA AHLI UMNO yang UNDUR.Andai 3/4 ahli umno yang sanggup melakukan nya saya yakin kepimpinan yang ada pasti memikir kan semula,kita lakukan demi menyelamat kam PETEKA EKONOMI yamng sedang MENGGILA ini.Seluruh rakyat Malaysia merasakan perit nya,kecuali para2 pembodek yang masih tidur lena.Bangun lah wahai RAKYAT Malaysia demi mencapai satu MATLAMAT n satu TUJUAN.Kita guna kan kuasa kita sbg rakyat yang ingin kan kebaikan pd seluruh rakyat,bukan kita membenci umno,tp sistem n arah tuju umno kini telah merosak kan seluruh ekonomi kita,saya juga seperti Tun n rakan2 yang lain,masih sayang kan umno,namun apalah erti nya andai setiap pengorbanan kita di balas dgn TUBA,mari lah kita bersama sama menentang kezaliman,pembaziran dan meruntuh kan KUBU KRONI yang telah di bina olih PUAK2 PEMBOLOT ITU,kita ujud kan kembali sebuah GAGASAN UMNO yang baru yang mana benar2 ingin menyelamat kan bangsa melayu n rakyat Malaysia dgn sebenar benar nya.
Jangan lagi kita berlengah sehingga NASI MENJADI BUBUR.kpd saudara2 ku yang seAgama n seNegara jgn lah diambil mudah atas segala kata2 yang dilempar kan olih DSAI,apa kan jadi andai benar2 berlaku apa yang dikata kan DSAI itu?.Bukan kah ahli2 umno akan berputih mata selepas kita berputih mata diatas BATU PUTIH?.Dan bukan kah wkt itu berlaku nya petanda yang umno ini akan TERUS BERKUBUR?.
Buat Tun tolong lah pikirkan lagi tentang bagimana untuk memasti kan pengunduran pemimpin2 yang rakus ini./ salam hormat dari saya buat Tun n keluarga.

eLLe said...

How i wish (and each of every Malaysian too),that u are still the backbone, the leader, and the saviour of this country..

Life is so hard without u in Malaysia!

roh_insan said...

salam.Tun rasa nya msh belum terlambat untuk kita MEROBOH KAN TEMBOK KERONI yang terdapat didalam BN dan umno.kpd ahli2 umno dan penyokong2 Tun terutama yang sentiasa menyokong Tun di dalam blog ini apa kata kita minta Tun mengadakan satu perhimpunan SERAKSAKSA nye,kita minta seluruh ahli2 umno mengadakan satu REVOLUSI aman bagi menghantar isyarat kpd pengampu2 BN,kita bagi mereka dua pilihan,mereka yang UNDUR atau KITA AHLI UMNO yang UNDUR.Andai 3/4 ahli umno yang sanggup melakukan nya saya yakin kepimpinan yang ada pasti memikir kan semula,kita lakukan demi menyelamat kam PETEKA EKONOMI yamng sedang MENGGILA ini.Seluruh rakyat Malaysia merasakan perit nya,kecuali para2 pembodek yang masih tidur lena.Bangun lah wahai RAKYAT Malaysia demi mencapai satu MATLAMAT n satu TUJUAN.Kita guna kan kuasa kita sbg rakyat yang ingin kan kebaikan pd seluruh rakyat,bukan kita membenci umno,tp sistem n arah tuju umno kini telah merosak kan seluruh ekonomi kita,saya juga seperti Tun n rakan2 yang lain,masih sayang kan umno,namun apalah erti nya andai setiap pengorbanan kita di balas dgn TUBA,mari lah kita bersama sama menentang kezaliman,pembaziran dan meruntuh kan KUBU KRONI yang telah di bina bagi PUAK2 TERTENTU,kita ujud kan kembali sebuah GAGASAN UMNO yang baru yang mana benar2 ingin menyelamat kan bangsa melayu n rakyat Malaysia dgn sebenar benar nya.
Jangan lagi kita berlengah sehingga NASI MENJADI BUBUR.kpd saudara2 ku yang seAgama n seNegara jgn lah diambil mudah atas segala kata2 yang dilempar kan olih DSAI,apa kan jadi andai benar2 berlaku apa yang dikata kan DSAI itu?.Bukan kah ahli2 umno akan berputih mata selepas kita berputih mata diatas BATU PUTIH?.Dan bukan kah wkt itu berlaku nya petanda yang umno ini akan TERUS BERKUBUR?.
Buat Tun tolong lah pikirkan lagi tentang bagimana untuk memasti kan pengunduran pemimpin2 yang rakus ini./ salam hormat dari saya buat Tun n keluarga.

awan said...

saya termasuk golongan ke-4. saya benci pengampu dan pembodek.

NGINAP SRENGENGE @ SRENGENGE said...

Tun,

Tidak ada kerajaan yang boleh hidup lama.Sejarah dah buktikan.
Dan UMNO pun akan mati.Yang paling takut,kalau mati tak berkubur.Semangat 46 ada juga kuburnya di Gua Musang.

samurai melayu said...

Salam AYAHANDA RAKYAT

Permit us;

To'nncckkll said'
stale news deserved the below stale
reply;

Being an ex-bank officer, we wud like to provide yourgoodself some infor on banking practices

1. The utmost principle upheld by any banks in the world is SECRECY.
2. On application of any FDs, one is most likely to fill personal datas but never his/or position, either government related or next-of-kin
3. Any tracers or searches made by any banks' branches will normally be replied by a general statement: 'Good for amount requested, credit standing is good and last but not least 'No Comments'
4. Etcs...

'nncckkll', pls don't waste the colum's spaces and join the Kites Flying club and go fly kites.

dabezaa646 said...

Tertanya-tanya siapa yg dapat keuntungan dgn program percuma NST di sekolah2........

Patutpun NST dgn kadar segera menyiarkan artikel tentang apa2 yg berkemungkinan atau berkaitan atau memungkinkan peribadi Ayahanda tercalar dan dicalar ..

Boikot NST sebagaimana kita boikot produk/kepentingan Belanda.

Semoga Ayahanda sekeluarga dikurniakan kesihatan oleh Allah.

Amin.

vijayandra said...

Umno was divided into what you had said after you came into power.It was never shown but if you had studied the previous elections there were those who opposed but were brushed aside.They were insignificant but grew gradually.When you left Abdullah got the best mandate and then started the downhill.The reason being everyone had no fear of anybody.Critics sprouted everywhere and the people listened.When you suppressed the opposition, they gained
international support.The government was corrupted from top to bottom.You yourself brought to book many to prove that premise but you forgot that you yourself were corrupt.Mega projects had all the trappings of abuse of power and corruption.Umno and BN had the greatest share,Even the small Umno fry showed their might by driving around mighty cars which they could not have dreamed as they had only the driver mentality.All these minor aversions built up at the grassroot level.It seeped into the middle class and then the educated.The government led the rakyat into it.The election produced the inferno and the result was clear.UMNO was rejected.Now no matter what game Umno plays the players themselves forget that they are Umno supporters.Even if Mahathir were to return the story will be the same.The people do not want to hear the history but want to live the present.Even if you cry "Melayu lupa" they will see properly if it is genuine.You had cried but Abdullah could not cry because he had shed enough in such a short time.Nobody will listen.Those advisers are still the same.The people do not want Umno,MCA,MIC the others anymore.They want a clean face not seen before and any facial cleansers will not do the job.The opposition(alernative government) is trying but they themselves will fail.They have not come out with any commendable solutions.They will be voted out.The country needs a new slate and new people.Mahathir will not be able to see the real Malaysia wher all are treated as Malayisans and no religion is supreme.Till then the path to destruction of Umno and BN will be its own supporters.

MELAYU MUDAH LUPA said...

ada pepatah dan perumpamaan Melayu untuk mengisahkan sikap pemimpin atau orang seperti ini...

ibarat menuang air atas daun keladi..

masuk telinga kanan keluar telinga kiri..

bodoh sombong....

crazyidiot said...

If they do not take action, we just vote for opposition. As the saying goes, "The known devil is better than the unknown angel". Then they should not come and beg at our door step for our vote to be put in the ballot box in their favour. If they want to be arrogant, they will have another 4 years. And then it will be the rakyat's decision ! Kalau nak tunjuk kuasa, rakyat pun bole tunjuk kuasa. Nak tengok siapa menang.. heh!

Wallace said...

Terima kasih kepada Tun kerana Tun memang memahami hati rakyat malaysia.Alangkan bagus kalau ada pemimpin yang punyai fikiran seperti Tun yang selalu memahami rakyat Malaysia.Saya orang cina tetapi saya memang sokong Tun.

abualiyyah said...

aduhhh...apa nye nncckkll nih...tak yah la nak berpolitik lak kat sini..nak politik pi join shekh wahabbi anuat tu...bukan kat sini..free ourselves from politics that now tun is a rakyat jelata yang cuba bagi kita platform bersuara...can't u see..what ever intention he has..campak buang naluri politik..nak politik gak pi join puteri ke putra umno..bukan kat sini

Zy said...

Saya berada dalam kumpulan 4 tun, tapi saya amat berharap paklah meletakkan jawatan, umno pulih untuk menjaga agama, bangsa dan negara. Berbuat la sesuatu tun, dengan pengalaman pemerintahan tun selama 22 tahun, saya pasti tun akan terus berjuang untuk agama, bangsa dan negara.

kl leman said...

PRU12 1st time aku keluar mengundi sebagai orang awam. Aku undi BN (umNO)Sekarang aku menyesal sungguh.. Kalau umur panjang dan sempat PRU akan datang for sure aku undi PAS atau PKR asalkan selain BN. Jika keadaan camni berterusan. Aku bukan ahli umNO pun...

new_Malay_United said...

Salam Sejahtera Tun Dr Mahathir,

Kepimpinan UMNO sekarang tidak relevan dan tidak sebijak seperti dahulu. Begitu juga dengan Ketua Kerajaan sekarang yang gagal melaksanakan sesuatu dasar atau sistem yang terbaik untuk rakyat.

Paling terbaru, keputusan untuk membayar gaji kakitangan Kerajaan kepada 2 kali sebulan adalah suatu kaedah yang HANYA AKAN MENAMBAHKAN KOS sahaja. Ini akan membazirkan KOS dan BEBAN. Pembaziran kertas, pembaziran masa, pembaziran dan pembaziran sangat SINONIM dengan era kepimpinan sekarang. ITU SEMUA DUIT RAKYAT...kenapa mereka tak dapat FIKIRKAN ITU!!

Cadangan untuk menghapuskan Tol-tol oleh sesetengah pemimpin hanya sebagai agenda mahu mengangkat diri masing-masing di mata masyarakat..TETAPI semua itu tak akan menjadi. KENAPA PERLU MENGHAPUSKAN TOL sedangkan itu punca pendapatan KERAJAAN. Baik kutip TOL dari menaikkan lagi harga MINYAK.

PEMBAYARAN SUBSIDI MINYAK kepada rakyat dalam bentuk REBATe hanya menyusahkan kebanyakan pengguna, peniaga. KERAJAAN SEPATUTNYA lebih meneliti pelbagai aspek sebelum melaksanakan atau mengumumkan sesuatu perkara. SAMPAI bila hendak mengambil hati rakyat TAPI akhirnya rakyat yang MENDERITA!

KEPIMPINAN DSAAB amat lemah dan tidak pandai menangani masalah-masalah yang berlaku sekarang. beliau hanya mampu ikut telunjuk apabila didesak. Tapi beliau patut ingat, DUIT yang dibelanjakan adalah DUIT RAKYAT dan bukan senang-wenang boleh belanja sana, belanja sini, derma sana, derma sini, tambah peruntukan sana dan sini.

APA APA PUN, SAYA TETAP BERADA DI BELAKANG TUN DR MAHATHIR UNTUK MEMBELA NASIB MELAYU!!

Anak DEB said...

to nncckkll,

Grow up & get a life please! Please don't insult our intelligence. You must be a newbie who ought to go for a IQ test.

FYI, I have USD10 million kept in that bank too....hahaha

-anak deb-

Aku... CikSekut said...

"MSG FOR mr/ms nncckkll....
tolonglah..kalau betulpun your "findings" ..I don't think people care about this anymore because at least HE PERFORMED...and the performance was SUPERB..his thinking was never up to your catch.lagipun kalau inilah duit UMNO yang hilang RM1billion to...nasib baiklah masuk ke akaun mereka2 ni..berbaloilah compared to dapat kat ahli2 UMNO sekarang. maybe you can send your message to other spot.

okay Tun...thanks!

HAPPY FATHER'S DAY AND
MAY ALLAH BLESS YOU AND YOUR FAMILY ALWAYS!"

-----------------------------------

Assalamualaikum Tun.

I do read your blog but never leave any comment, till today when i saw this particular comment from this so called mr/ms ncckkll (ntah sape la ni)

And i really agree with nor aishah, i don't care if Tun kaya macam mana pun, duit byk macam mana pun... it's been 22yrs Tun bekerja, so if u have that amount of money, who cares? i think u should have more then what the statement says. sedangkan Pak lah baru sepenggal dah ada berjuta-juta... You can even have more...

Dan... lagi satu... where the hell did ncckkll ni get that particular info? org dalam that bank? or that bank sendiri yg bagi? if it is so, then Tun boleh sue that bank sebab breach the rules not to easily leak this kind of info. bank jenis apa yg tak simpan rahsia pelanggan ni? ISRAEL? Do ncckkll ni rasa org israel bodoh sgt ke nak leak this kind of info?

AND ONE MORE THING... IF TUN SALAH AND IF THAT BANK STATEMENT RIGHT, I DON'T THINK THAT TUN IS TOO STUPID TO APROVE NCCKKLL COMMENT... HE KNOWS THAT THERE'S NOTHING TO BE AFRAID OF BCOS HE'D DONE NOTHING WRONG...

ps: ni ncckkll ni ntah2 pak lah or kj hahaha bukan boleh caya ni

so tun SELAMAT MENYAMBUT HARI BAPA... saya anak ANSARA Tun... saya masih undi UMNO dlm PRU12 sb masa tu Tun masih ada, 4 tahun lagi sorrylah...

Bangsa Cina Malaysia said...

ORANG MELAYU TAK NAK SOKONG
PARTI UMNO SEBAB ORANG MELAYU
SUDAH MENYEDARI AKIBAT UMNO
YANG TERLALU MEMANJAKAN MEREKA
TELAH MENYEBABKAN ORANG MELAYU
TIDAK BERKEUPAYAAN UNTUK BERSAING
DENGAN ORANG CINA MALAYSIA.
AKIBAT POLISI UMNO ORANG CINA
MALAYSIA TELAH MENJADI LEBIH
KUAT SEMANGAT DAN MENJADIKAN
SEGALA KESULITAN YANG DI HADAPI
SEBAGAI SATU CABARAN.
"BLESSING IN DISGUISE " INI MENJADIKAN KEBANYAKAN ORANG CINA
MALAYSIA MENYESUAIKAN DIRI TANPA SEBARANG KESULITAN.
POLISI UMNO SELAMA INI TELAH
MENCACATKAN PEMIKIRAN DAN
PERTUMBUHAN ORANG MELAYU.
SAYA BERHARAP KERAJAAN YANG BARU
BAKAL MENGUBATI SEGALA KEROSAKKAN
DAN MEMPERTINGKATKAN HIDUP SEMUA
RAKYAT MALAYSIA.

HIDUP MALAYSIA.

SangSetia said...

Salam Tun,
Jelas saya dalam Kumpulan ke-3. Walaupun sebelum mengundi saya ingat nak undi DUN kepada Umno dan Parlimen kepada PKR ... tapi ... akhirnya dua-dua kepada BN kerana jauh di hati saya saya masih sayangkan UMNO dan BN walaupun calon Parlimen adalah dari MIC. Rata-rata ahli UMNO yg saya tanya bengang dgn MIC kerana gagal menangani isu Hindraf dan PakLah yg memberi muka sangat kepada org India. Bagi mereka baik undi org Melayu walaupun dari pembangkang supaya mata PakLah boleh terbuka seluas-luasnya.
Tapi sayang betul mcm kata Tun, PakLah ni bukan sahaja buta mata tapi juga hati dan perut. Bagi saya kalau PakLah masih ada lagi PRU13 ni sah saya tidak pergi mengundi sebab boring dan dah meluat tengok muka dia yg asyik kata "Saya masih banyak kerja yang perlu dibuat". Kerja apa yg tak habis diselesaikan itu ... yg banyak org kata ialah "Anak beranak saya masih tak cukup kaya lagi ... oleh itu saya perlu bekerja keras utk mengkayakan mereka". Tapi nampak macam betul pulak ... akhir2 ni banyak betul isu yg pelik2 seperti Perbadanan yg ditubuhkan utk mengambilalih tugas JAKIM mengeluarkan logo halal yg pada mulanya KJ jadi pengerusi ... dengar cerita tiada pun Kertas Cadangan disediakan oleh JAKIM bagi maksud tersebut. Kisah Maybank ambil alih bank di Indonesia dengan membeli saham bank tersebut yg dipegang oleh syarikat pelaburan Singapura dgn harga yg sangat tinggi (tak tahulah syarikat Singapura itu beli saham harga berapa dan berapa pula keuntungan yg diperolehi dengan pembelian oleh Maybank) dan kisah saham Pos Malaysia Bhd yg telah dikuasai oleh ECM Libra (itulah sebab agaknya duit rebet minyak dibayar melalui Pos Malaysia Bhd) bolehlah dapat untung dari simpanan tetap ... tak tahulah betul ke tidak saya pun takde source nak siasat ... kisah Scomi pun terus berkembang maju dlm bidang perniagaan (bukanlah dengki tapi hairan sebab senang sgt dapat projek ...) apa komen Tun tentang perkara ini.
Saya rasa kalau PakLah letak jawatan ramai ahli UMNO akan buat kenduri kesyukuran termasuklah saya tapi tak tahulah kalau antimamak nak buat kenduri kesedihan pulak.
Wassalam

biskuttawar said...

Ini adalah hakikatnya...kita perlu perubahan ( obama kata : change we can trust )

Ricky.Mai.nakit said...

hopefully all leader will place their people at the first before act.

many thanks

Unknown said...

Dearest TUN

In one go, you are educating readers in politics, economy, social science, history, law, moral values and many more ...

Your words have the power to enlighten and motivate at the same time.

Kami merasa amat bangga sekali dengan kepimpinan Tun yang masih 'relevant' walaupun hanya dilaman blog.

Terima kasih kerana sekolah diblog CheDet amat bermakna bagi kami.

Doa kami khas untuk kesihatan Tun, ahli keluarga dan teman2 setia Tun

redbox said...

salam Tun, sya merupakan golongan nombor 1. Buat pengetahuan semua saya bukanlah org yg berkepentingan dalam UMNO atau pun mana2 parti politik..saya juga telah ditawarkan menjadi ketua puteri UMNO bahagian, namun sy telah menolaknya..seperti yg saya kata saya tidak langsung berminat utk berpolitik..sy hanyalah pemerhati dan hanya akan bersuara sekiranya terlihat kepincangan yg begitu berat telah berlaku...

apa yg berlaku dlm PRU12 bukanlah mengenai kemarahan rakyat itu sendiri tetapi juga cara mereka mengendalikan kempen itu sendir.sy lihat dlm pru yg lepas wah2...x seperti di zaman Tun sekiranya berlaku pilihanraya..

Pak Lah jelas memberi arahan yg salah..arahan utk semua jentera tido....semenjak musim berkempen lagi sy sudah x senang hati..
akhirnya..dapatlah UMNO hadian sempena 50 tahun merdeka..

sy igt lepas kalah..dia akan berubah..rupa2nya hampeh..

sy terdiri dr golongan 1 bukanlah kerana apa..sy memikirkan..sekiranya sy memangkah undi parti lawan kerana marahkan uMNO..itu baru sy sorg..bayangkan lah jika 20 juta org lain lagi berfikiran yg sama??

kalau macam tu berlaku confirm pru12 hr tu kita kalah dan pasti skrg ni kita dah di tawan oleh zionis dan sekutunya amerika dibawah PM boneka anwar..

itulah yg membuatkan sy terpaksa menjadi golongan 1..

selain itu sy berfikir walaupun TUNKU DOLAH masih berada di singgahsananya..tapi ia lebih baik kerana kita sendiri sbgai ahli UMNO boleh membuat rombakkan n penurunan TUNKU DOLAH sbgai jalan penyelesaian...alaupun ianya sukar ttp ia berbaloi...

lagi lah malang sekiranya kita terus dibawah kekuasaan anwar dan sekutunya..dimasa itu sy yakin lagi susah utk kita bertindak, bersuara dan membebaskan tanah air kita ni..

oleh itu Tun, tolonglah buat sesuatu maksud saya tindakkan yg praktikal bg membolehkan TUNKU DOLAH turun sebelum september..

kami masih memerlukan Tun sebagai pemimpin kami...sila buat comeback Tun...

p/s Tun, jaga kesihatan..and happy farther's day..

salam...

ScorpionStar said...

jkxsLooking at the list below, it looks like the BN government are more determined to help themselves rather than the citizens.

And this list below is not even barely exhaustive as these are the ones uncovered – the tip of the ice-berg, if you might want to put it! What lies beneath could be much larger:-

1. The Bank Bumiputra twin scandals in the early 1980s saw US$1 billion (RM3.2 billion in 2008 ringgit)

2. The Maminco attempt to corner the world tin market in the 1980s is believed to have cost some US$500 million. (RM1.6 billion)

3. Betting in foreign exchange futures cost Bank Negara Malaysia RM30 billion in the 1990s.

4. Perwaja Steel resulted in losses of US$800 million (RM2.56 billion). Eric Chia, was charged with corruption for allegedly steering US$20 million (RM64 million) to a Hong Kong-based company

5. Use of RM10 billion public funds in the Valuecap Sdn. Bhd. operation to shore up the stock market

6. Banking scandal of RM700 million losses in Bank Islam

7. The sale of M.V. Agusta by Proton for one Euro making a loss of €75.99 million (RM 348 million)

8. Wang Ehsan from oil royalty on Terengganu RM7.4 billion from 2004 – 2007

9. For the past 10 years since Philharmonic Orchestra was established, this orchestra has swallowed a total of RM500 million

10. In Advisors Fees, Mahathir was paid RM180,000, Shahrizat Abdul Jalil (women and social development affairs) RM404,726 and Abdul Hamid Othman (religious) RM549,675 per annum

11. The government has spent a total of RM3.2 billion in teaching Maths and Science in English over the past five years. Out of the amount, the government paid a whopping RM2.21 billion for the purchase of information and computer technology (ICT) equipments which it is unable to give a breakdown.

12. The commission paid for purchase of jets and submarines to two private companies Perimeker Sdn Bhd and IMT Defence Sdn Bhd amounted to RM910 million.

13. RM300 million to compensate Gerbang Perdana for the RM1.1 billion “Crooked Scenic Half-Bridge”

14. RM1.3 billion have been wasted building the white elephant Customs, Immigration and Quarantine (CIQ) facilities on cancellation of the Malaysia-Singapore scenic bridge

15. RM 100 million on renovation of Parliament building and leaks

16. National Astronaut Programme - RM 40 million

17. National Service Training Programme - yearly an estimate of RM 500 million

18. Eye on Malaysia - RM 30 million and another RM5.7 million of free ticket

19. RM 4.63 billion, ’soft-loan’ to PKFZ

20. RM 2.4 million on indelible ink

21. Samy announced in September 2006 that the government paid compensation amounting to RM 38.5 billion to 20 highway companies. RM 380 million windfalls for 9 toll concessionaires earned solely from the toll hike in 2008 alone.

22. RM32 million timber export kickbacks involving companies connected to Sarawak Chief Minister and his family

Bailouts –
23. Two bailouts of Malaysia Airline System RM7.9 billion. At a time when MAS incurring losses every year, RM1.55 million used to buy three paintings to decorate its chairman's (Munir) office. 24. Putra transport system bailout which cost RM4.486 billion
25. STAR-LRT bailout costing RM3.256 billion
26. National Sewerage System bailout costing RM192.54 million
27. Seremban-Port Dickson Highway bailout costing RM142 million
28. Kuching Prison bailout costing RM135 million
29. Kajian Makanan dan Gunaan Orang Islam bailout costing RM8.3 million
30. Le Tour de Langkawi bailout costing RM 3.5 Million
31. Wholesale distribution of tens of millions of shares in Bursa Malaysia under guise of NEP to cronies, children and relatives of BN leaders and Ministers worth billions of ringgits.
32. APs scandal had been going on year-after-year going back for more than three decades, involving a total mind-boggling sum of tens of billions of ringgits
33. Alienation of tens of thousands of hectares of commercial lands and forestry concessions to children and relatives of BN leaders and Ministers worth tens of billions of ringgits
34. Travel around Malaysia and see for yourself how many white elephants like majestic arches, roads paved with fanciful bricks, designer lamp posts, clock towers, Municipal Council buildings that looks more like Istanas, extravagant places of worship, refurbishment of residences of VIPs, abandoned or under-utilised government sports complexes and buildings, etc! Combined they could easily amount to the hundreds of billions of ringgits!
35. Since 1997, Petronas has handed out a staggering 30 billion ringgit in natural gas subsidies to IPPs who were making huge profits. In addition, there were much wastages and forward trading of Petronas oil in the 1990s based on the low price of oil then. Since the accounts of Petronas are for the eyes of Prime Minister only, we have absolutely no idea of the amount.

Whatever amount, you bet it is COLLOSSAL! In Time Asia magazine issue on March 15 2004, South East Asian economist at Morgan Stanley in Singapore Daniel Lian, figures “that the country may have lost as much as U$$100 billion (RM320 billion) since the early 1980s to corruption.” Mind you, this is only corruption and it does not include wastages and mismanagements which could be higher!

If the above list (which represent moneys saved) is added to the nation’s coffer and together with Petronas profits, palm oil profits and profits from rubber, tin, agriculture produce, aquaculture produce, electronic and hardware exports, etc, for the past 5 decades, we can all agree on one thing - our country could be wealthier than Venezuela who has little resources except for oil. The petrol in Venezuela is RM0.16 per litre!

Angieline said...

Tun,
Apa khabar.Terima kasih kerana tun masih menulis.
Now a days,malaysians are getting more suffer then before.
Semua barang naik harga,buat susah kepada rakyat.
Tun,
there's a lot of people who suffer a lot after Abdullah became prime minister.
I am studying in Australia,but i m stil concern bout Malaysia cos my parents r there.
We need you back Tun.
Change everything back like before.Change our hard life pls.
We pray everyday, hopes God can change this all things...
There r a lot of peoples who r reali suffer and cry 4 everyday jus bcome of the very hard life dat they hav got now.

TUN, WE NEED YOU BACK. PLEASE

Unknown said...

tun,
saya sepatutnya tergolong dalam kumpulan 1, tapi, setelah saya kenal perangai pak lah yang sebenarnya, serta sedara-mara, dan kaki-kaki ampunya secara peribadi, saya dah bertukar jadi kumpulan 3, memang lama betul saya berdiri kat peti undi, namun, saya tidak sampai hati(sebab masih sayangkan UMNO) nak memangkah parti lawan yang sememangnya saya tahu tak boleh dipercayai, terutamanya Anwar Ibrahim, jadi saya pangkah jugak BN, tetapi sekarang, memang saya menyesal! Pak Lah masih tidak memahami perasaan rakyat, saya rasa Pak Lah ni tak ubah seperti Gus Dur bekas President Indonesia, kononnya ulama boleh memerintah negara dengan cemerlang gemilang dan terbilang, tapi orang seperti mereka lah yang menambahkan sengsara rakyat

nelly said...

saya dan keluarga saya dan 90% dari rakan2 saya dari kumpulan keempat. UMNO is a disgrace to the new generation Malays.

Noordin Yahaya said...

Salam sejahtera Tun M

Saya adalah dari golongan ke 4.
Tak kiralah dari golongan mana tapi apa yang saya lihat punca kekalahan BN ini bukan kerana isu-isu lokal, tetapi isu yang sebenarnya adalah isu-isu nasional yang berpunca daripada kelemahan pucuk pemimpin. Pak dol, lima tahun rasanya sudah cukup DS menunjukkan kebolehan memimpin negara ini. You fail to lead us. Its time to give others to lead this country for the sake of the party and country. We feel you can never repair the damage that you have done 'cos you don't have that leadership quality. Please buck off.

Tun please take care we really need you.

azman said...

Assalamualaikum Tun dr,Ya tulisan yg sebegini amat diperlukan oleh kami, selepas ini Tun tulis bagaimana untuk menarik kembali mereka kpd UMNO. sbb Pak Lah ni lembam sket, pemikiran nya tak setajam pemikiran Tun.
Pak Lah tak jempot Tun untuk beri pandangan bagaimana untuk mentadbir negara pon takpelah.
Hidup Tun Dr. Mahathir Mohamad.
Hidup Negarawan Malaysia.
Hidup Melayu.
Hidup UMNO.

Heical said...

Itu dulu sekarang sudah jadi lain.Nampak sangat keputusan PM macam di buat kelam kabut .Bila harga minyak naik 42 peratus Gaji bayar 2 kali sebulan.Potong Elaun Menteri dll.Ini politik lah konon kerajaan prihatin dan nak suroh rakyat ikat perut dengan gaji lama.
Harga barang dah mula naik melambung kami nak hidup macamana gaji kecik tingal pula di dalam Concrete KL.Dia orang bolihlah ada Scomi,Rapid entah apa apa lagi.
Jangan berdolak dalih , naik kan gaji kami atau berundur bagi orang lain memerintah.

Azhar85 said...

Assalamualaikum Tun...

Saya pun kurang faham kenapa kerajaan sekarang banyak membuat perubahan secara drastik. Tetapi untuk undi PKR atau PAS (Jangan disebut DAP, parti yang paling aku benci.) tidak akan sesekali. Mungkin saya akan rosakkan kertas undi sekiranya perkara yang diramalkan Tun berlaku.

Tun, pada pandangan saya, mungkin Pak Lah lebih terkena pada zaman ini kerana fenomena kenaikan harga minyak yang melambung tinggi terjadi pada zaman pemerintahan beliau dan bukan pada zaman Tun.

Tambahan pula dengan kelemahan pemerintahan beliau dan barisan kabinet yang sombong dan mementingkan diri sendiri, Pak Lah seperti "Sudah Jatuh, Ditimpa Tangga". Sebab itu, penduduk Malaysia sekarang meletakkan segala kesalahan keatas bahu beliau.

Tun, kita manusia tidak dapat mengetahui masa depan, sedangkan dengan meramal dan usaha sekalipun pun, sekiranya Allah S.W.T kata tidak, maka ramalan dan usaha pun tiada gunanya. Tetapi sekurang-kurangnya usaha dan doa itu boleh mengubah nasib seseorang sekiranya mereka mencuba.

Maka marilah kita tunggu dan lihat apa yang bakal berlaku pada Malaysia ini 4 tahun dari sekarang di bawah pemerintahan BN.

Sekian Tun, Wassalam..

dragonflyz said...

Tidak dinafikan kumpulan ke 4 boleh menjadikan kumpulan penentu yang besar terutamanya dalam PRU13 nanti memandangkan kumpulan ini merupakan golongan kumpulan yg boleh berfikir jauh lebih rasional dan teliti dalam memilih maklumat yg diterima. Sewajarnya bilangan penyokong dalam kumpulan ini patut menyamai jumlah pengunjung blog Tun. UMNO patutnya sedar majoriti golongan pengundi muda dan berpendidikan pada masa ini membesar dan berkembang dengan semangat jati diri era pemerintahan TUN. Tun bercakap pada 2008 tapi maksud sebenar memperkatakan kemungkinan apa yang akan berlaku pada 2020. Itulah yg tidak pada kebanaykan pemimpin sekarang. Saya masih ingat lagi pada tahun 1999 ketika Putrajaya mula dibuka, seorang jurutera memberi komen bahawa jalanraya yg mengelilingi bulatan Bukit Perdana mempunyai 6 lorong membazir (duit rakyat), bukannya ada orang nak lalu. Pada masa itu hanya Parcel A dan B sahaja yg baru dibuka. Cuba anda bayangkan bagaimana keadaan pada 2008 kalau jalanraya pada 1999 di Putrajaya hanya 2 lorong, memang jurutera tu akal bengap sesangat!.

Unknown said...

Salam buat Tun & rakan2 bloggers,

Saya dari kumpulan 3. Saya tidak akan mengundi BN sekiranya Pak Lolah masih menjadi PM. Tetapi saya tidak akan memangkah parti lain kerana parti lain tidak relevan pada saya. Biarlah saya duduk saja di rumah, enjoying the holiday with my family. Sekiranya Tun buat parti baru, pasti saya sekeluarga menjadi ahli. Kalau Tun masih sayangkan Umno, PULIHKAN UMNO.

TO NNCCKKLL :
APO BANGANG BONA KO NIE??? MANO ADO ISRAELI NATIONAL BANK? DAH ADO INTERNET NIE BULEH CHECK MCM2 TAU!! KITO TAK BODOH MCM KO! KITO JADI PANDAI SAL ADO PEMIMPIN MCM TUN DR MAHATHIR! ACCOUNT ANUAR IBRAHIM, PAK LOLAH, KAMALUDIN, KHAIRY TAK DO KO? TUNJUK LAH SEKALI... JGN LUPO TUNJUKKAN ACCOUNT KO SKALI.

Tun bagaikan lilin yang menerangi hidup kami yang semakin hari semakin gelap. We are with you 100%.

HAPPY FATHER'S DAY. WE LUV YOU.

rumah kebun said...

Saya diberitahu Tun berada di Langkawi hari ini. Semoga Tun sihat sejahtera.
-------------------------
Coretan Kecil

Politik Melayu = Ekonomi Melayu

Selepas ini tiada lagi cakap-cakap membincangkan perkara-perkara untuk membangunkan bangsa Melayu. Cakap hal bangsa Melayu akan menjadi isu sensitif. Inikan pula sebutan 'Ketuanan Melayu'
KENAPA?
Toleransi keterlalauan yang telah mengurangkan kuasa Melayu dalam politik Malaysia. Kepentingan diri diutamakan. Materialistik. Tidak petriotik.Tidak berani berjuang untuk bangsa.

Malaysia relevannya Melayu. Bangsa lain relevannya penduduk Malaysia.

Mungkin di abad akan datang nama Malay sia juga akan ditukar, segalanya mungkin berlaku.

Apakah penyelesaian bagi perkara di atas?

Mengapa kita perlu bimbang?

Kita sewajibnya perlu bimbang bagi mengharapkan semua buruk ini tidak berlaku. Bukan sekadar tunggu dan lihat.

-------------------------------
Semoga Allah memberi lebih ilham pada Tun menegakkan perkara yang sepatutnya.

Semoga ada pelapis yang akan meneruskan perjuangan ini.

Wassalam.
http://rumahkebunrba.blogspot.com
Langkawi

Unknown said...

Yang dihormati Tun,
Apa yang berlaku dalam keputusan PRU12 amatlah dikesali. Sehari sebelum PRU12 saya ada menulis sajak berikut (dalam Utusan Online):

Sajak: Mari Mengundi

Mari ramai-ramai pakat mengundi,
Sabtu ini sudahlah pasti.

Jangan lupa kad pengenalan,
Awal-awal ke tempat pengundian.

Mengundilah ikut undang-undang,
Supaya aman pagi ke petang.

Semuanya ada calon pilihan.
Lambang parti pun dalam ingatan.

Berhati-hatilah memilih wakil,
Supaya anak cucu tidak musykil.

Lihatlah dan renung masa hadapan,
Tentunya aman negara, kita harapkan.

Buatlah pilihan, parti yang mampu,
Fikirkan kesejahteraan hidup bersepadu.

Banyaklah "fatwa" lama dan baru,
Musim pilihan banyaklah pujuk dan rayu.

Janganlah keliru dengan tohmahan,
Pastikan yang mana betul, bukan tuduhan.

Masa kempen, disebut kejahatan lawan,
Pengundi sendirilah waraskan fikiran.

Janganlah kita merosak negara,
Cerca mencerca menjadi punca.

Pandai-pandailah menangkis dakyah,
Pendirian tetap tidaklah goyah,

Kita bermodalkan insan berkualiti,
Negara maju gemilang bestari

Pengundi sendiri bijak teliti,
Tahu yang mana betul menabur janji.

Ada manifesto, janji kebajikan membela,
Pilih yang betul bukan angan-angan sahaja.

Lihat kemajuan yang ada sudah terbukti,
Parti manakah yang boleh berbakti.

Kita ingin negara melonjak maju,
Kita rakyat muafakat bantu memacu

Kita hendak kepercayaan pelabur,
Ekonomi maju negara subur hidup makmur.

Janganlah sesekali tersilap pilihan,
Satu undi kita tentukan keputusan.

Ingatlah, pilihan kita ini amat berharga,
Jangan menyesal, biar selamat jangan derita.

Ingatlah, jangan cuba bermain api,
Nanti terbakar negara sendiri.

Jangan diroboh tembok yang kukuh,
Senang pula nanti diceroboh musuh.

Jangan, menang sorak kampung tergadai,
Padahnya, cucu-cicit kita terkapai-kapai.

Jika tersalah pilih, musnahlah tergadai,
Kemajuan negara tercinta hancurlah berkecai.

Mari ramai-ramai, mengundilah kita,
Selamat, Aman, Makmur Malaysia tercinta.

A.WAHAB TAHA
Kuala Rompin, Pahang.

Aku... CikSekut said...

to mamaktongkang:

mcm ni la senang... saya sokong Tun, saya sokong BN, Tun suruh sokong pembangkang... guna akal la dey, kalau tak setuju just say NO, sokong je la. Choose berdasarkan apa yg kita pilih bukan sebab Tun suruh ke, Bedolah suruh ke, sape suruh ke. Saya pun boleh pangkah Pas kalau saya nak hari tu tapi saya still sokong BN walaupun saya tetap sokong TUN dan saya tetap rasa dia masih yang terbaik. Itu hak saya, nak pilih sapa. Tun boleh sarankan tapi it's still up to me to choose. Jangan nak salahkan Tun kalau kapal BN senget sebelah. Saya tetap pangkah BN masa tu. It is sb masa tu saya rasa itu yang terbaik. Tapi untuk 4 tahun lagi saya rasa saya utk sokong BN lagi buka lagi YANG TERBAIK bukan sebab TUN YANG SURUH TAPI SEBAB SAYA BOLEH FIKIR SENDIRI. Tun tak bg pinjam otak dan jari dia kat saya. Itu hak saya sendiri.

JANGAN CEPAT NAK KATA KITA KALAH SB ORG SABOTAJ... KITA KALAH SB DIRI KITA, KESILAPAN KITA.

Ingat pepatah melayu ada ckp:
"satu jari menunding org lain, 4 jari menunding diri sendiri"

Ms Anne said...

Assalamualaikum Tun,
Harap Tun sihat dan tidak stress sangat dengan kacau-bilau kerajaan sekarang ni. Saya sedih melihat usaha Tun untuk memberi komen dan nasihat atau pendapat yang membina tidak diendahkan, malah dikecam oleh ramai pihak. Adakah mereka buta dan pekak atau sengaja membutakan diri memekakkan telinga sendiri or is it money that made them all become what they are now? Apapun, syukur kerana Allah memanjangkan usia Tun dan memberi kesihatan yang baik buat Tun. Semoga mereka menghargai jasa, usaha, suara dan penulisan Tun. HIDUP TUN...SELAMANYA! You have always and will always be an inspiration.

Anonymous said...

My comment has something to do with the elections. Some people should not be re-elected. I also do not think that only one person should take the blame. How do you find the bloggers, now that you are a citizen of Blogosphere ?

Today from RTM and NTV7's news came two questions.
1. Are government servants allow to work part time ?
2. Can you cut down overspending when you are paid twice a month ?

To both these questions, I will answer a big " no ".

There is no stopping to the following:
1. Loan sharks
2. Inability to pay up credit money
3. Lending money away
4. Laziness
5. Adding to what one has already
6. Narcotics
7. Overspend because of competition

If there is a desperate need to play parent and to discipline, then these workers are not worth to be in the organization. It is like the parent is trying to protect a spoiled brat. Which means that the spoiled brat will always be spoiled.

jayam88 said...

MASA DEPAN UMNO BEGINI RUPA NYA......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................ITU LAH RUPA MASA DEPAN UMNO ...KOSONG!!!!!!!!
JAMILMALIK88

kancan said...

Salam Tun
Tun adalah PM terbaik d Malaysia. Saya penyokong setia umno, begitu jua ibubapa saya. Namun saya bukan ahli umno. Setiap pu saya akan balik ke kg untuk menyokong umno dgn belanja sendiri tanpa mendapatwang imbuhan balik mengundi. Dgn tindak tanduk pemerintah sebelum pu12 hati saya dah mula berbelah bagi, namun undi pd bn tetap saya sumbangkan. Kekalahan besar bn memang cukup menyedihkan saya. Itu dulu, sekarang saya dah tak kisah. Tanpa usaha pembetulan dari umno.... pu13 selamat tinggal umno. PM sekarang tidak jujur dll.. Tahun 1985 saya pernah hadiri majlis yg Tun hadir... on time. Zaman Pm skrg saya pernah sekali hadir... berjam2 tunggu dari jadual. Y saya tahu, anak PM2, PM3, PM4 menonjol dlm umno/politik selepas pm tu bersara. PM5 bukan shj anak malah menantu pun lebih sudu dari kuah. Baru ni saya kenal KJ. PM bersungut, knapa orang sentiasa pertikai ini. Tak kan nak halang.. c/h anak LKSiang, Kapal, TG N.Aziz dll kenapa boleh aktif bersama bapa mereka. Bezanya mereka ini tidak blh mempengaruhi dasar2 pentadbiran negara.
Untuk pu13 diharap tun masih dberikan Allah kesihatan dan kekuatan. Bergabung dengan Mukhriz carilah calun2 bebas yg berkalibar. Tewas kan bn dan pr. Namun begitu diharapkan pm bangunlah, beri laluan kepada orang umno yang berkaliber, pulihkan umno untuk saya sokong semula umno. Janganlah cuba nak menyakin kan yg rakyat masih hendakkan pm terus memerintah, manakah maruah anda. Tun memang tegas dan berwawasan, pm skrg lembut berdolak dalih. Tun hanya berkrisis dgn ahli yg tak mampu berfikir, PMAAB luar dan dalam sentiasa mempertikaikan. Tun tidak hanyut dalam sokongan, tepukan dalam ucapannya, malah mengulas kembali sokongan yg ditunjukkan. PMAAB dalam ucapan seperti menantikan sokongan, tepukan mereka yg mendengar, tiada ulasan malah tersenyum lebar... maka yakinlah beliau akan boleh perolehi kemenangan besarnya dalam pu12, tetapi hampeh.
cukuplah dulu.....salam sekali lagi buat tun sekeluarga.
p/s tolong beri saya blog pmAAB jika ada untuk saya nilai pula

sheena said...

Any decent citizen knows that NO financial institution/ bank ever discloses the data of its clients to a 3rd party, rightly or wrongly.

So,even if "nncckkll" has the info, it means he is equally a CROOK with the bank officer. That makes 2 crooks. Silly fool.
Fiction it is.

Even if it's not,well, if it's Tun's hard-earned income from 22 years of sheer hard work (little sleep) to lead a nation of 25 million heterogenous persons of "macam2 perangai" that led to his near-fatal heart attack, Tun certainly deserves to earn it.

GOD Bless you, TUN.MAY ALLAH SHOWER HIS GRACE UPON YOU AND FAMILY.

antimamak said...

Umno baru kepunyaan Mahathir
Pak Lah tumpang duduk kerusi
Duduk lama bongkok berbausir
Chedet terus hentam bertubi tubi

Zaman Chedet berkuku besi
22 tahun chedet bercita tinggi
Datangnya Pak Lah berdemokrasi
Membiarkan UMNO tengah mati

Permikiran rakyat bukanlah ubi
Ditipu Chedet dengan polisi
Pandang ketimur tengok matahari
Hampir buta apa pun tak jadi

Wawasan 2020 wawasan mimpi
Kini Malaysia dilanda inflasi
Kroni kroni chedet semua mati
Akibat pak lah samurai kasi

Suara rakyat suara keramat
Kumpunlan 4 dan tingkat 4
Chedet ajak melayu jadi sesat
Curi duit rakyat poket tersumbat

Harga minyak naik mendadak
Rakyat Malaysia jadi orang minyak
Marah bermakna semakin bijak
Rakyat tak mahu Umno memijak

Umno baru akan bermati katak
Stanby memberi gulung kain putih
Malam malam jadi orang minyak
Pidato politik semuanya lebih

abangchak said...

Tun,

Bila nak cerita tentang berapa ruginya kita setelah MV Agusta di jual dalam keadan sekarang.

Teknologi MV agusta sepatutnya boleh di guna untuk mengeluarkan "kereta rakyat" sesuai dengan keadaan sekarang akibat harga minyak yang mengingkat.

Banyak yang tak nampak wawasan Tun dalam usaha ini.

kancan said...

Salam Tun
Komen saya seterusnya.
Kenapa Tun pemimpin dipinggirkan begitu sahaja. Semasa Tun umumkan persaraan ramai rakyat malaysia lihat pemimpin2 dlm umno menangis, menghalang Tun meneruskan hasrat. Selepas Tun bersara, mereka juga lah yg mempertikaikan Tun. Sikap hipokrit dan kurang ajar inilah punca kekalahan bn. Menang besar dlm pu11 terus dirasakan hasil kejayaan pentadbiran sekarang. Segala perancangan Tun dihapuskan. PU12 terus dijangkakan akan lebih berjaya, padangan Tun dipandang sinis.
Kenapa dlm M'sia sendiri orang lama DAP yang dianggap sudah boleh dipadamkan terus masih boleh menang besar... mereka ini masih lagi dihargai ahlinya. Singapura pun sama, LKYew walaupun sudah tak tadbir negaranya, masih dihormati dan menjadi rujukan. Tun pula terus dianggap pengacau. Ini lah menyebabkan mereka yg diatas pagar dan dalam umno sendiri memberikan kekalahan kepada bn/umno. Adakah mereka ini pemimpin yg baik jika seorang Negarawan terbilang, disanjung dalam negara dan dunia dianggap melukut ditepi gantang.
Jika mereka ini pemimpin yg tulus ,jujur dan berjuang untuk nusa dan bangsa semua ini tidak berlaku. Mereka inilah yg menghancurkan umno, janganlah salahkan Tun dan mereka tak menyokong umno.

Wan Aikhsan said...

Yang dihormati Tun Dr. Mahathir

Saya pun nak joint Che-Yop juga lah..masuk Golongan ke 5, yang berdiri bersama Tun. Come what may, we are your supporter, forever. Tun, we believe in you and support you.

Mohamed Son of Mohamed dah hilang ka ? Tak ada berita dalam akhbar 2-3 hari ini. Dia pi England dengan Datuk Najib kut. Apa dia nak kata kat Mat Salleh disana. Cakap orang putih pun tak tau. Buat malu Malaysia saja. Jangan kena tangkap sekali lagi sudah la..Mungkin this time dia bawak credit card. Tak macam dulu di Australia, bawa cash. 2 juta dollar. tak tau mana dia dapat duit tu. sehingga kini, siapa pun tak tau asal usul duit tersebut..anyway, kita tunggu tengok saja lah samaada dia nak buat hal lagi atau tidak.

Mohamed son of Mohamed adalah pembela Pak Lah nombor satu, sebab dia pandai bercerita. Pandai buat ramalan. Pandai sandiwara malah pandai dalam semua perkara. Apa dia kata, semua Pak Lah dengar dan setuju. Sebab tu la Pak Lah lantik dia jadi Menteri. Kalau di Penang, dia boleh dikategorikan sebagai menteri boria sajalah...cakap kosong, tak ada kemajuan. Buang masa saja.

Pak Lah amat suka orang macam Mat Taib ni...sebab di pun pandai bodek. Buat serious pun ada style. Nampak macam sungguh. Tapi berlakon saja. Di belakang rakyat, di lah hantu dan syaitan.

Ok, untuk malam ini, sudah lah. Cukuplah mengumpat setakat ini. Esok kita sambong lagi. Sorry, Tun, saya amat geram dekat AAB and the gang. Nanti I nak tulis pasal Flip Flop Minister pulak. Dia dah kena sebat dari orang Johor hari ini. Budak budak pulak tu..boleh kata menteri tak ada akal. Jatuh la maruah si menteri tu...nasib baik Dato Zam dah tak jadi menteri lagi..kalau tidak lagi teruk la Malaysia. Dia mamak, tapi nak cakap macam Indon. Nak ikut style Rais Yatim. Mana boleh. Sound tak sama. Mamak cakap macam mamak la. Bahasa percakapan Rais Yatim ada standard punya...dia makan nasi padang bukan nasi kandar kuah campur punya orang

kedah youngster said...

Tun....

Dah bermacam-macam kita buat untuk dia turun, tapi Lah Badawi ni buat pekak, buat buta, bisu dan tiada perasaan plak tu.

Sekarang satu cara lagi, kita bedah hati, telinga, mata dan mulut dia. Lepas tu kita tanam & bacakan AL-FATIHAH....!!

Tun...

Cerita Tun ini telah menakutkan kami bangsa melayu yang terus tertindas ini. Walaupun kami golongan bawahan dan "kurang bijak", tapi kami pun faham mesej yang diberikan oleh rakyat dalam PRU 12 iaitu mendesak Si Lah Badawi ni resign. Tetapi Si Lah badawi ini yang "lebih bijak" dari kami, TAK FAHAM lagi apa kehendak rakyat.

Wahai Ayahanda LAH(walaupun ku bukan menantumu), Tak payah LAH nak apa2 perancangan atau pembaikan lagi kerana RAKYAT DAH TAK SUKA KAMU LAH.

Rakyat akan menyangjungi mu LAH jika kau hanya berkata 'SAYA LETAK JAWATAN SEBAGAI PERDANA MENTERI MALAYSIA DAN PRESIDEN UMNO'. Dan lebih baik lagi jika ditambah ianya dengan 'INI SEMUA ADALAH KERJA MENANTU SAYA YANG TELAH MENJAHANAMKAN AGAMA, BANGSA, PARTI DAN NEGARA '

HIDUP TUN DR MAHATHIR!!!!

freemalay99 said...

Pak lah membawa 'Islam Hadhari' yang membawa maksud 'bertamadun' ke Umno seolah-olah Islam tanpa penambahan ‘Hadhari’ itu tidak bertamadun.

Tapi apa yang rakyat dapat ialah tamadun 'third-class mentality' yang 'Islam Hindari' bukan 'Islam Hadhari'.

Who is the Imam of 'Islam Hadhari'?

In secular America, President Bush and other senior leaders have to declare publicly their income tax returns. From such disclosures the public gets to know how much these leaders have contributed to charity. It turned out that both Bush and others had contributed generously. God bless them!

Zakat (charity) is a major pillar of Islam. Although not specifically stated in its ten major principles, I would expect that Islam Hadhari too would emphasize charity. If Abdullah could afford to vacation regularly in Turkey and Australia, as well as host a multimillion ringgit Hari Raya bash, I wonder how much this Imam has donated for his zakat this year?
Source: http://bakrimusa.blogspot.com/2007/10/his-hollowness-imam-of-islam-hadhari.html

‘Abdur Rahmân ibn Abi Bakrah (radhiallâhu anhu) narrated on the authority of his father that the Prophet (sallallâhu ‘alayhi wasallam) said, “If Allâh wants to do good to a person, he makes him comprehend the religion; and of course knowledge is attained by learning.” (Bukhâri 1/67)

iq2020 said...

Masa depan UMNO jikalau tidak diperbaiki musnahlah ia dalam lipatan sejarah... Diharap UMNO dapat menyelesaikan masalah yang dihadapi ini secepat mungkin.

Sudah sampai masanya UMNO diperbetulkan landasan is seperti mana ia ditubuhkan... harapan rakyat malaysia

iq2020
http://myiq2020.blogspot.com

sara said...

saya golongan ke-4.saya 100% setuju dgn analisa Tun.pada pilihanraya lalu saya dan rakan2 ditugaskan untuk menjaga barong di kawasan kami dan kami semua tidak mengundi pun kerana kami benci dgn calon kawasan kami iaitu bekas cikgu sekolah yg tak pernah kami anggap berkaliber walaupun sbgai guru.dia adalah menantu si polan si polan.kami semua siap2 berdoa supaya dia kalah.akhirnya dia kalah,dan sejujurnya saya agak terkejut dan sedih BN kalah teruk kerana saya hanya nak calon kaw saya kalah,bukan total.ini bermakna,kami rakyat malaysia bersependapat wpun kami xpernah bermesyuarat utk mengundi parti lain atau tidak mengundi.mungkin ada yg muak dgn kempen,ada yg tidak berminat,ada yg sengaja 'mencuba' dan ada yang tidak suka calon.wpun di hati tetap UMNO,tp calon?sapa dia ni?parti lawan pulak berkempen habis2an dgn ideologi2 yg hebat.ah,cuba jela.saje2 je.apa salahnye?tup!keputusan kami adala sama.ada calon yg menang (parti lwn) siap terkejut dn bersalaman dgn org UMNO,kerana dia tahu kenapa dia boleh menang.sy rasa kempen mcm biasa shj.xnmpak pun parti lwn akan menang besar.nak kata sbb anwar ibrahim sudah dibebaskan?tidak juga.sy rasa lg hebat election masa anwar baru2 kene tangkap.rasa mcm BN akan kalah je.tp 2/3 jugak.slps keputusan pilihanraya lps barula sy mendgr suara2.semua meluahkan benda yg sama.tol,minyak,gaji,taraf hidup.sama je topik.dan sy tau mereka bkn dr parti lawan.mereka/kami rakyat biasa yg sudah ada pengetahuan.kami xbodoh menilai.bukan kami org yg suka merungut..tolonglah jgn bg benda yg sama semasa berkempen,i.e mengutuk.sapa2 boleh kutuk.tolongla bg facts,statistics...kenapa paklah xperasan sume ni.negeri dia pn dikebas.apa cerita??

We said...

thank you Tun Dr M

Unknown said...

My dear Tun,

Your article clearly shows the love you still have for UMNO. You know how the saying goes , "If you love someone, set it free. If it comes back to you, you'll know its yours."

Only in this case its not someone, its UMNO.

Anonymous said...

As'kum TUN,

Saya ingin bertanya satu soalan di sini. Bagaimana dengan Kuasa Yang Di-pertuan Agong, adakah Agong tidak mempunyai sebarang kuasa dalam Perlembagaan Negara untuk memecat Perdana Menteri?

Sekian...

Atila Ismeth said...

Dear TunM,

"Masa Depan UMNO"...

UMNO only have "masa depan" :-

1. top cream elit members do not parrot blindly to the leadership due to personal interest(s), and

2. low members must be disseminated with correct & true information, otherwise, these level members will also be parroting blindly to the leadership, without realising giving edge and advantage to the top creme avenue to their personal interest(s).

Anonymous said...

As'kum TUN,

Saya ingin bertanya satu soalan di sini. Bagaimana dengan Kuasa Yang Di-pertuan Agong, adakah Agong tidak mempunyai sebarang kuasa dalam Perlembagaan Negara untuk memecat Perdana Menteri?

Sekian...

Dayangku Umi said...

Sememangnya saya tidak pernah mengundi parti lain selain BN sejak mula walaupun saya bukan ahli UMNO.

Tetapi saya sudah bosan dengan UMNO dan pemimpinnya teruk perbodohkan rakyat.
Syarat saya satu sahaja. Sekiranya Pak Lah tidak letak jawatan dalam masa terdekat, maka PRU13 tiada lagi undi saya untuk Barua Negara.

Terima kasih Tun kerana bersama kami rakyat Malaysia di dalam susah dan senang dgn keadaan yg terpingir oleh kerajaan.

Anonymous said...

To : eida

Your comment is exactly what i have in mind.

To : dark z4h4r

YOU ARE THE BEST !

TUN,
YOU CAN HAVE ALL THE MONEY THAT YOU WANT,AS LONG WE 'THE RAKYAT ' IS NOT SUFFERING...SAVE US AGAIN PLEASE..

Wan Aikhsan said...

Yang dihormatiTun Dr. Mahathir

Mamaktongkang tak dapat message saya itu hari ka...alamak rugi la. ada itu tongkang free dekat weld quay. Sudah mau jalan (tongkang pun boleh jalan). Itu bahasa melayu cakap la. Tongkang jalan angin tolak sama dia.

Boleh balik you punya negeri. Tak payah buat kacau sini. Malaysia punya dalam, tak ada suka, boleh balik. Tak payah buat kacau. Itu Tun Mahathir, kita punya orang, kita sokong sama dia. You mamaktongkang, tak suka boleh poh dah...

hengjovi said...

omg! in my heart, u're still my prime minister! NO ONE ELSE! salute! im not realy into politic but i can differentiate whats is right & wrong! maybe u didn't read this, but if u do! i'll b honoured for u to come my blog & leave a message at my tagboard, thanks a lot, again i salute u! salute salute salute!

http://jovi-simplicity.blogspot.com/


DR MAHATHIR RULEZ !!!



-jovi-

muhamads said...

Salam sejahtera buat Tun,

UMNO skrg hanya bertujuan untuk menambah kekayaan HARAM org tertentu.

Pada saya majoriti rakyat Melayu tidak berdaftar dgn mana mana parti politik. These ppl will only vote when certain things are given and proven by any party.

Im not registered in any party, Saya berpegang pada satu pesanan "tak suka melayu ni, undi melayu tu" itu yang postman pun bleh menang. Mmg ada skit rasa perkauman disini, tetapi itu bukan salah saya, sbb dalam angkatan beruniform skali pun penuh dgn bangsa saya sendiri. Bangsa lain nak gaji lebih jer, lagi nak propose to remove DEB.

Saya rasa menang atau kalah bergantung pada undi pos. Kalau ikutkan local vote, jgn haraplah. Im confident in this theory. I bet that certain protected ppl will enjoy this scheme. Next election dia akan menang due to this fact and ended up being a servant to the new elected government.

Saya harap UMNO skrg yg pentingkan kekayaan sendiri dihukum dan mereka sempat untuk melihat kekayaan mereka di caci, di hina dan menjadi jenaka 100 tahun sehingga darah daging mereka sendiri malu dgn perbuatan mereka.

Dan kepada AI, belilah menteri yang AI suka dgn duit gomen USD. Lembah Pantai pun tak bayar loan Petronas, maybe AI bleh suruh US gomen bayarkan. Remember to pay after u are in control of ISA. Bayar cepat sgt nanti kena check-in lagi.

Buat Tun, saya doakan jihad Tun buat bangsa dan negara menjadi. KSM : Kerja sampai mati... samalah kita.

Terima Kasih Tun

lordmusan said...

..salam Tun,
Depa skang ni bukan hanya cium tangan je Tun tapi semua benda yang kalau Pak Lah sua pun habis dicium dengan rakus sekali,baru la taat setia pada pemimpin.Lagi satu, mana punya mamat la yang letak komen pasal family Tun ada account dgn Bank di Israel..bukan ke kita takde hubungan diplomatik dgn depa..macammana pulak boleh bukak akaun FD?..mengarut betuii la..

Null said...

tun, there's an error in point 2).
u stated there that:
Barisan Nasional telah kalah di lima buah negara dan satu wilayah.
it shouldnt be "Negara" Tun, it is negeri.

Anonymous said...

Apabila saya membaca tulisan Tun, saya semakin rasa terkilan sungguh dengan apa yang berlaku.Mungkin saya tergolong dalam golongan ke-3.
Saya ingin menyentuh tentang pemberian rebet tunai melalui pejabat pos yang akan bermula pada hari sabtu ini. Saya rasa terpanggil untuk menimbul isu ini kerana adakah kajian menyeluruh telah dibuat sebelum diimplimantasikan, kerana jika dilihat dari segi CC kereta, kereta yang mempunyai CC dibawah 2000cc akan mendapat rebet tunai ini. Cuba kita bayangkan mereka yang mempunyai kereta NAZA RIA yg mempunyai 2500cc sudah tentu tidak akan dapat rebet ini. harga NAZA RIA bukan lah mahal sgt, mereka berpendapatan sederhana pon mampu memilikinya kerana kemudahan membawa anak-anak. Tetapi mereka yang mempunyai Merc C200, BMW 318 atau 320 yang mempunyai kapasiti 2000cc yang berharga hampir atau melebihi RM200,000 layak menerima rebet tunai. Di manakah rasionalnya rebet tunai ini? Kesian kawan saya yang bergaji cuma lebih kurang RM2000 lebih tetapi mempunyai 6 orang anak memiliki NAZA RIA tak dapat rebet tunai ini, tetapi jiran saya yang berkereta BMW 2000cc dapat rebet tunai ini. Jiran saya itu boleh dikategorikan berada, anak cuma dua orang dan kawan saya itu hanya cukup makan saja,sebab anak dia enam orang.
Adakah keputusan pemberian rebet tunai ini tepat? walau apa pon sesiapa yang layak beraturlah pada hari sabtu ini, kerana mungkin esok akan dibatalkan pulak...flip..flop...orang gomen skrg boleh buat part time..yang baru kemarin tak boleh. Jom buat Part Time.

sujini said...

Salam Tun,
Saya terbaca berita mengenai Presiden
Korea Selatan di surat khabar(NST,
11Jun dan hari ini 12 Jun 2008).
Ceritanya amat menarik .
Presiden dan cabinetnya menawar untuk
meletakkan jawatan kerana tidak dapat
menangani masalah mengimpot daging
lembu dari US.Satu tunjuk perasan
besar-besaran telah diadakan di Seoul
bagi menentang tindakan kerajaan
mengimpot daging lembu dari US.
Justeru itu dia telah mempelawa calon
lawan untuk menjadi Perdana Menteri
bagi membantu menyelesaikan masalah
tekanan daripada US. Rasa-rasanya akan
terjadi tak senario yang seakan-akan
sama di Malaysia? (Tapi bukanlah
masalah impot daging lembu).

Unknown said...

Masa depan UMNO biar lah orang UMNO sendiri yang tentukan. Pemimpin yang dah bersara tu biar lah kekal bersara...tak payah lah dok sibuk jaga tepi kain UMNO lagi...

Ann Nabila said...

Salam.

Kepada ayahanda Tun,

pada saya, umno memang sudah tidak relevan lagi.saya amat takut melihat perpecahan yang berlaku sekarang kerana ini adalah satu petanda yang buruk untuk kami generasi muda a.k.a kumpulan 4. Dengan itu, saya amat berharap agar ayahanda tun yang akan buat sesuatu untuk mengubah keadaan sekarang. Sesungguhnya saya tahu ayahanda Tun mampu untuk melakukan sesuatu. Selamat kan melayu dan selamat kan Malaysia.

Dan kepada nncckkll... kalau betul pun ayahanda Tun ada duit banyak macam tu, aku tak rasa rakyat malaysia kisah pun. Kejayaan kita rakyat malaysia dan apa yang kita ada kat Malaysia sekarang yang mana semuanya atas jasa ayahanda tun...tak sama pun dengan nilai yang kau tunjuk tu. poorah la nncckkll.

Kepada Tun dan isteri... semoga panjang umur , sihat selalu dan sentiasa dibawah rahmat Allah s.w.t.


Salam.

Abdullah said...

Tun, It seem to me that your blog comment is more of those bloggers who are clamoring to be the first to comment instead of giving constructive and sensible comments.may be this school kids are here to pratice their skill of how to blog or just to compete among themselves to be the first to comment.By doing so will degrade the contain of your blog and no wonder your blog reaches 1 million in no time.This silly, useless,meaningless comments MUST be THROWN OUT so as to make reading your blog easier.I came to read your blog because it doesn't contain vulgar languages but from time to time it's getting out of line with the topics.tks

Tun,
I could not agree more with the above comments.Your blog is exclusive. So please tapis all comments posted dan luluskan yang relevant sahaja.Jangan galakkan penggunaan bahasa/ayat-ayat SMS.Allow only intelligent discussions.Thank you.

Wonderful World said...

My...my...my...

There you go again....

That is how you classify the people with regards to the current situation.

If I had a time machine and set it to the 1980's, I should think the scenario will be the opposite. Just refresh your memory a bit, if you can because Melayu Mudah Lupa... (a famous quotation).

There was a die-for-UMNO members but had became extinct or probably broken to pieces because of your doings... remember???(the saga continues to what the scenario now)... or I had to refresh your memory a bit more?? So, if you could explain the phenomenon (your action) clearly then, now the air will be fresh, like a brand new day again. Everybody here will not be misled again until forever....

Admin said...

Tun,

memang benar apa yang Tun beritahu.

g-mie said...

saya golongan ke 4

saya cadang kat tun agar buat POOL fasal golongan (1), (2), (3) & )4)

wassalam

Orang Malaysia said...

I am in group 4. Umno is for kaki ampu dan orang2 yang mempunyai kepentingan diri sendiri.

amirs82 said...

Salam Tun,

Masa Tun dedahkan cerita mengenai Scomi, saya teringat satu ketika dahulu, Tun pernah diperkatakan telah mengguna Petronas untuk menyelamatkan syarikat anak Tun. Kalau tak silap saya, Tongkah namanya. Boleh tak Tun bercerita sedikit bagi menerangkan isu bawaaan mulut org dahulu.

Terima Kasih.

aMiRs82

Malaysian future said...

Tun, one simple question. When and how to make "Paklah" steps down?

As long as PM is Paklah, there is no hope to improve our country in any area.

pakbelalang said...

Dear Tun,

It has already become crystal clear that UMNO is on the brink of disaster. If the present weak leadership of Pak Lah still remains at the helm I am afraid it does not augur well for UMNO to survive any longer. I can safely say that the majority of UMNO grassroot members have already shifted their loyaty towards UMNO and its leadership. There is no denying that this situation will continue to happen at a faster rate with the current uncertainty in our economy and the high cost of living standard arising from Pak Lah's "flip flop" policies which are very detrimental indeed. It looks like Pak Lah being an UMNO President does not seem to be able to grasp the simple basic things of running the government. He is totally at a loss how to go about in moving the country forward. He has no sense of good judgment in his decision making. He has no vision. His action is always superficial and he is not focus with whatever he does. There is not even a single attribute that is positive in him to claim as a dynamic Prime Minister. By now he should realise that he is just incapable of handling a big responsibility as a Prime Minister.
UMNO members must be frank to themselves that their President is going to make the party topsy turvy if nothing is done to pressure him to resign immediately for the sake of the survival of UMNO. Make no mistake about it. Be brave enough to accept this fact that the longer Pak Lah running the show as President the more damaging UMNO will become. Lets face the reality and stop having being in a state of denial.
In any case, if the present leadership are still adamant that they feel UMNO is in good hand under the leadership of Pak Lah, may I wish them good luck!!
Allah Almighty gives us brains to think wisely so that we could exercise our brains to do all the good deeds in this world but not to destroy and make this world a place of hell!!

sarah said...

Salam tun,

UMNO adalah milik ahli bila kita boleh besuara.

UMNO akan jadi milik setengah golongan yg berkepentingan apabila ahli berdiam diri.

UMNO akan menghasilkan pemimpin berwibawa dan disegani dunia, apabila ahli umno memilih pemimpin yg berani dengan perubahan dan mempunyai prinsip dan pendirian.

Maka, UMNO akan hanya berubah disebabkan ahlinya dan bukan dari sebahagian kecil pemimpin yg sememangnya duduk pd tampuk pimpinan kerana ahlinya.

Ahli UMNO yg bijak dan sayang pd bangsanya akan membuat keputusan atas dasar keputusan dan pandangan sejagat bukan atas pandangannya secara individu.

Maka perubahan UMNO adalah dari ahlinya dan bukan pemimpinnya.

ikhlas, yg jelas dan hairan dengan sikap Melayu...saarah hj. ali bashah

Wonderful World said...

Is it true, you are a hardcore believer of 'divide and rule' concept? So now the malays are divided, so you think you can rule them again??? or somebody else will...or they are doomed???

You had divided their pocket too :- another famous phrase - "Malays are lazy, they are not worth a wage increase..." - so the saga continues - no 'major' pay increase for the past 22 years (especially the private sector)- the malays economy remain stagnant, no wonder the malays cannot achieve the 30% NEP target???

mel said...

to me.. this is not only about malay. ITS ABOUT THE WHOLE MALAYSIA.

Me myself is a chinese and i always think that malay has their unique characteristic which other races doesn't have, which is "corporation". Malay will stick together on doing an action. However, they seems to spliting... which it doesn't brings any benefit for us. Why can't everyone just do everything for the country's good instead for "personal benefit". As u guys read my comment, i hope u guys can just spend a few second to figure out, what is most important for us as citizen of our beloved country, Malaysia? Able to see how harmony all the races to stay under one roof, or finally one party wins and the other party planning for revenge which will drag to our next generation.. please figure it out... decision is in your hand.

manggis said...

Salam YABhg Tun,
Akhirnya dapat juga saya membaca kupasan yang sangat tepat berhubung sentimen dan trend pengundi dalam PRU12 yang lalu.

Saya juga telah lama terfikir akan scenario itu, tetapi jika saya dan rakan-rakan lain yang menulisnya, tentulah pandangan-pandangan tersebut tidak akan diberikan perhatian sewajarnya.

Itulah bezanya kita dengan Tun. Walaupun pandangan mungkin serupa tetapi apabila yang menulisnya Tun, maka sambutannya amat berbeza.

Berbalik kepada persoalan tentang Masa Depan UMNO, saya mempunyai pandangan yang begini.

1. Saya setuju jika ditubuhkan parti baru kerana

Daripada sentimen yang dilahirkan oleh para pengunjung blok ini, saya yakin parti baru adalah satu pilihan atau alternatif atau jalan keluar kepada masalah politik bagi golongan macam saya dan rakan-rakan pengunjung yang lainnya.

Kenapa saya katakan begitu?

jika kita amati betul-betul respon yang diberikan oleh para pengunjung, mereka adalah terdiri daripada para penyokong kerajaan, khasnya orang UMNO dan yang sama waktu dengannya, yang pro Tun, yang pro pembangkang, yang dulunya anti Tun dan yang duduk atas pagar. Tetapi satu yang in "common" ialah tentang recognition/ pengiktirafan yang diberikan kepa Tun atas jasa-jasanya kepada negara.

Jadi sudah tentulah mendapat sokongan ramai jika parti baru ditubuhkan.

Begitu juga dengan kumpulan 4, saya pasti mereka tercari-cari tempat yang sesuai untuk menyumbang kerana bagi mereka UMNO tidak menyediakan peluang itu. Dan pastilah hebat parti baru ini kelak. YA , NAMPAK HEBAT

Tapi apa akan berlaku setelah mereka ini semua mendapat kuasa?

Apakah jaminan yang mereka tidak akan mengulangi kesilapan seperti yang dilakukan oleh para algojo-algojo UMNO hari ini?

Lazimnya manusia akan berubah apabila sudah ada kuasa dan banyak wang. Kesukaran untuk melepaskan kuasa adalah sesuatu yang kita maklum.

Dengan kuasa dan wang yang ada, maka akan berlakulah jual beli kuasa. Lihat sahaja contoh KJ. Tidakkah dia ini juga kumpulan 4? Cuma bezanya dia dengan kita kerana dia mendapat platform sementara yang kita tidak.

Akhirnya akan terbalik sama juga. Saya bukan anti kaya, bukan anti mewah tetapi saya anti gila kuasa dan salah guna kuasa, itu sahaja. KJ adalah contoh tidak baik untuk kumpulan 4 ini. Begitu juga Ezam dan yang sama waktu dengannya.

Disinilah saya melihat bahawa UMNO itu masih perlu. UMNO tidak salah, tetapi yang salah adalah para pengendalinya.

Saya yakin, daripada suara hati para pengunjung, rata-rata masih sayang UMNO, masih percaya pada perjuangan UMNO. Jadi untuk UMNO kembali relevan dan dihormati adalah dengan melakukan reformasi kepimpinan. Tanggungjawab ini bukan hanya terletak pada pendokongnya sahaja, malah yang lebih penting lagi adalah ahli-ahli sama-sama memainkan peranan.

Jangan putus asa, jangan bersekongkol dengan pengkhianat parti.Dan ini perlu dilakukan dalam masa yang terdekat iaitu dalam pemilihan cawangan dan bahagian dan seterusnya pusat.

Jika ini juga tidak berhasil, maka kita tiada pilihan lain selain daripada menghadapi mereka dalam PRU13, dengan parti baru, yang perlu ditubuhkan secepat mungkin selepas pemilihan UMNO.

Kenapa parti baru? Inilah masanya dimasna parti baru perlu ditubuhkan. Macam yang saya katakan mula-mula tadi, mungkin parti baru akan jadi alternatif dan jalan keluarnya.

Jika pada mulanya tadi saya bimbang parti baru akan menjadi seperti UMNO, sekurang-kurangnya ia akan mengambil masa yang lebih lama. Ia juga akan jadi korup akhirnya, tetapi sekurang-kurangnya itulah pilihan terbaik kita untuk menyelamatkan keadaan sekarang.

Kenapa tidak pilih pembangkang yang ada sahaja?

Tembelang yang ditunjukkan oleh mereka sangat tidak meyakinkan orang seperti saya dan mungkin juga rakan-rakan lain. DSAI juga adalah produk, sama korup, sama gila dan tamak kuasa, raja buat kacau bilau

Disinilah baru baru kita lihat kebijaksanaan Tun. Jika beliau masih dalam parti, tentu kritikan terhadap UMNO tidak dapat dibuat, dan kita semua tidak akan sedar,dan jika parti baru mahu ditubuhkan, Tun sudah bersedia disana membantu. Dan jika UMNO dapat dipulihkan imejnya, Tun juga sudah bersedia disana menasihati kita semua.

Semoga Tun dipanjangkan umur untuk melihat itu semua terjadi.

Keterai Menerai said...

Assalamualaikum Tun Mahathir..

Dulu memang saya bengang ngan Tun, la ni dak dah. Pak Lah memang tak reti ekonomi, negeri dia kalah tak mau mengaku kalah. La ni, rakyat koi susah. Saya cadangkan Pak Lah naikkan harga minyak jadi RM10 seliter, pastu kita semua naik geghek (basikal).

Keterai
Video Kelas Forex

Arie said...

Tun,

Tun seorg pemimpin yg sukar dicari pengganti..
Pemimpin negara yg sedia ada skg ckp tak serupa bikin... tak releven utk menerajui negara ke arah "Wawasan 2020"... nampak mereka tidak ke arah berwawasan tinggi dlm memajukan negara juga memperjuangkan nasib rakyat Malaysia.. saya kecewa :(

foon ngok said...

Dear Tun,
There were many challenges during your time too, but we took the challenges together bravely. You lead us to a clear direction. ONLY brilliant and wisdom man can dO it.
Tun, do you like karaoke? there is a Macidian's song: "tengok Adooola, semua bangsa mesti masuk longkang. rindu Lau-Ma, hanya dia boleh jadi kita punya harapan!!!" Hopefully, we can sing together one day.
Tun, got many dogs outside, no matter how they bark, they still just a dog. ESPECIALLY that dog always barking on you, memang kurang ajar punya anjing. let it barks because dog will never become a man.
I wish my country will be leading by a wiseman like Tun Mahathir, for all nation not only UMNO. Let me tell my overseas friends prouly that "We are Malaysian and our Leader is a Super-Leader!"

koroknguh said...

Akum Tun,

Tunngu aje lah PRU 13 nanti...ko tengoklah...baru padan muka..hehehe

PJ said...

Hong:
Saya terkejut dengan posting anda. Apakah nilai murni kaum China? Hanya "cari makan"? here are higher values than that in life. Kaum China yang merupakan satu bangsa yang terdiri daripada satu tamadun lama perlu mendapat pengiktirafan yang sewajar daripada mana-mana kerajaan. In the eyes of God, no one is superior. We are not under a Hitler-like regime to be treated as inferior beings! Semua insan adalah sama rata.There is no such thing as "ketuanan." Let's get this fact firmly fixed in our minds.
Abi

jaybone said...

Tun...
Tolong Jangan Delete Komen saya ini...
Ada 13 perkara boleh dibuat untuk membaiki negara kesayangan kita ni...
1-Gulingkan Pak Lah
2-Gulingkan Pak Lah
3-Gulingkan Pak Lah
4-Gulingkan Pak Lah
5-Gulingkan Pak Lah
6-Gulingkan Pak Lah
7-Gulingkan Pak Lah
8-Gulingkan Pak Lah
9-Gulingkan Pak Lah
10-Gulingkan Pak Dol
11-Gulingkan Pak Dollah
12-Gulingkan Perdana Menteri Lah
13-Gulingkan Dato' Seri AbDOLlah Ahmad Badwi a.k.a Pak Lah...a.k.a Pak DOL lah!

Rakyat bayar Gaji untuk dia fikir masalah rakyat...bukan untuk dia bantai TIDUR!!!
Bosannya Tengok muke dia..

Ummu Zulqarnains said...

Semangat kepimpinan dan cintakan negara pada diri perlu sentiasa ditiup agar rakyat Malaysia terutamanya orang melayu lebih perihatin dan lebih terbuka dalam menerima perubahan dunia hari ini.

selamat datang ke blog saya
http://ummuzulqarnains.blogspot.com

pejal said...

hidup tun...

Rendah diri said...

Hak mengundi terletak pada rakyat. UMNO sekarang semakin tidak relevan, memang patut pun Tun keluar dari UMNO.

Hissham Z said...

Salam buat Tun dan semua pembaca,
saya antara pembaca setia artikel Tun dalam weblog ini.
saya sendiri dalam golongan 4, tindakan sy semestinya berpunca kelemahan pentadbiran negara seterusnya hilang keyakinan pada UMNO. Bukan parti itu yang kotor tetapi mereka yang berada didalamnya. tanggungjawab bila dilantik sebagai pemimpin adalah amanah besar tetapi trend mencari peluang, pangkat dan kekayaan menjadi pokok utama bila dilantik. hari ini kekotoran yang dibawa berpalit-palit antara pemimpin dalam sebuah gelanggang. yang bersih dan diam pun pasti terpalit dek nakalnya aksi segelintir rakan mereka. menjunjung amanah bukan lagi perkara utama tetapi beralih menjunjung ketua.
kehidupan ketika ini sangat sukar dan terdesak. kesan kenaikan minyak dan harga barang begitu mencengkam, sedangkan pendapatan masih ditakuk lama. andai isi rumah adalah ramai maka makin perit dirasai. kesian rakyat bawahan, mereka golongan teramai dalam negara. kesempitan seperti ini mampu mengundang peningkatan masalah sosial dan jenayah. tidak dinafi hari ini jenayah makin meningkat disebabkan kesan ekonomi yang tidak lagi kondusif seperti yang pernah dinikmati.
saya tak ingin mengulas panjang, cuma begitu tersentuh bila membaca komen rakan kita yang terlepas makan tengah hari kerana kesempitan hidup ketika ini. mungkin gurauan beliau tetapi andai benar, alangkah sedihnya bila memikirkan seorang pekerja yang mencari rezeki tanpa makan ketika orang lain kekenyangan ditengah hari. lebih sedih jika kita terlihat pemimpin dengan makanan mewah masih tersisa memenuhi meja sekadar merasa.
takkala kuasa membeli makin terhad, mungkin ada bayi yang kekurangan susu, orang tua tanpa ubat, kanak-kanak menjadi buruh selepas sesi persekolahan. namun kita masih bersyukur, kita belum senasib warga beberapa negara afrika sana.
Doaku, moga Allah kurniakan kita kudrat yang kuat, kesihatan yang sihat, akal yang panjang dan dipertingkatkan kerajinan untuk berusaha mendapat lebih rezeki. buangkan sikap iri hati, tamak, pendendam, adu domba dan suka mengambil kesempatan dikalangan kami demi bersatu merebut kembali kemakmuran ekonomi yang sewajarnya dinikmati bersama dan adil. Amin.
Moga Tun suami-isteri dikurniakan kesihatan yang baik setiap masa.

Another blog by AAJ said...

Saya kumpulan ketiga. Yang masih berpendapat bahawa UMNO perlu untuk kepentingan bangsa melayu. Perubahan yang dinamik dalam umno sangat penting ketika ini.
Paklah ini kena pegi hantar mengaji kat sekolah pondok aje dah. Satu demi satu kebodohan beliau tunjukkan setiap hari pemerintahannya.
Membuat keputusan ikut rasa hati, tak ada rasional yang bijak.
Dia ingat gaji dua kali sebulan tu boleh selesaikan masalh ke, kalau sebulan dua kali ganda gaji boleh juga buat kira-kira. Swasta dah pakai sistem tu lama dah. Remiser je yang biasanya dapat gaji style mcm tu, pasal gaji diorang lima angka. kalau gaji empat angka bahagi dua, jadi tiga angka jela jawabnye.

STUPIDLAH dia tu

eyezune said...

And so im in the 4th group i think..

Pak lolah bodo-wee da susahkn bnyk idup saya dgn naikkan hrge2 brg dgn keadaan yg bg sy agak "melampau"..harap "bodo-weeee" cepat2 turun lah..

xlupe jugak,,klu ader rezki,insyalah,klu paklah da turun nnt,,klu aku trserempak ngan KJ ( kera jenglot )..aku xkan tragak2 nak sepak "egg" die..knapelah rakyat rombau pilih dier??????so sad...ajh

manggis said...

Salam YABhg Tun

to ckgord - pembangkang diperalat olehkaum-kaum tertentu!

cam nilah!

Karpal Singh and Lim Kit Siang sokong Anuar. Perangai Anuar dalam kocek Karpal. Kalau Anuar cakap banyak Karpal bocorkan kocek dia. Anuar takut. Jadi Anuar jadi alat Karpal dan Lim Kit Siang.

PKR - Anuar jadi alat Tian Ghua, Gopalakrishnan and co. PAS jadi alat DAP untuk tumbangkan BN. DAP nampak macam parti semua kaum tapi lebih kechinaan. Siapa yang perkauman kat sini?

PAS takut pada DAP hingga gugurkan hidup bersama islam. Sapa yang suruh gugurkan? strategi makan tuan.

Anuar dan PAS sekarang, matlamat menghalalkan cara!!!!

Lu cubalah berfikir macam HONG berfikr sedikit. Kita sekarang cerita dalam kelompok UMNO ma!!! jangan busy bodylahhh!!!

Lu dan spesis-spesis yang sama dengan lu ni sikit-sikit perkauman. Cubalah hidup dibumi nyata sikit!!

YSLim - lu pun sama juga sama itu ckgord ma!! sikit-sikit racist. You tahu last night gua duduk sama chinese friends sampai kul 2 pagi macam-macam cerita, macam abang adik. Gua UMNO punya keturunan juga, tak la cerita perkauman pun!!

TO HONG

Wa Caya Lu. Kita kawan ma. Kalau ramai china serupa lu punya kepala, kita melayu pun tak banyak pening kepala. Kita melayu sudah banyak baik hati ma!! Gua memang ramai kawan China termasuk business friends. Dulu sekolah pun kawan sama China, study and tidur baring pun rumah mereka. Kami malah ada tubuh kugiran. Gua ingat lagi gua main lagu china kat fun fair. Lagu top itu jam lagu May Lan May Lan Wa aini, gua ingat sampai sekarang. Sekarang anak gua kerja dengan company China as Projek advisor, dan dia suka, tak ada masalah ma.

nncckkll - either u're stupid or being stupid or born stupid. Kita abaikan sahaja spesis oku ni.

eida - kupasan yang baik juga. aku kena puji jugalah benda-benda baik ni, takut nanti hang kecik hati. jangan sampai tak da sapa beri pehatian.

rba - yang tu tepat sekali

Sorry Tun, Saya dah jadi macam moderator pulak!!!

Salam

amantubillah said...

Salam Tun serta keluarga,

Saya, Keluarga Saya, Dan Rakan-Rakan Saya di KULIM KEDAH termasuk dalam kumpulan ke3. Maka PRU13 adalah masa untuk kami ROSAKKAN undi. Tentu..... Mesti......

Kerajaan pakBODOlah tak payahlah ingat nak ambik hati kami.

Say, Bye.....Bye......to BN. (JUAL NEGARA)

Say, No to PKR (JAHANAMKAN NEGARA)

Say, NO to DAP (PORAK-PERANDAKAN KAUM DALAM NEGARA)

Say, NO to PAS (MENGUTUK NEGARA)

Say YES to NEW PARTY........

BUAT PARTI BARU TUN!!!!!!!!!!!

KUNCI pun tak pa.....
Apa puntak pa........
Janji......BARU.

“Semoga Tun sekeluarga sihat sejahtera dan dirahmati Allah”

" RINTIHAN HATI ANAK JATI KEDAH "

Wassalam.
amantubillah

ashhassimoto said...

Salam Tun,

Roman Abramovich immediately sacked Avram Grant, the Chelsea manager when Chelsea failed to win the English Premier League Championship and recently, the European Champions League in Moscow....mind you, they are the best of friends. In another instance Thaksin, the owner of Manchester City dismissed manager Sven Erickson, for the team's poor performance for the entire season, whilst England's previous manager Steve Macqueen was sacked when England failed to qualify for the Euro 2008. My points are, BN lost 5 states, namely Kedah, Perak, Penang, Selangor and I include Federal Territory, failed to recapture Kelantan, and also failed to retain 2/3 majority in Parliament. Against this background and by English/European standard or for that matter even Thai standard, Paklah should have been sacked immediately.......

But no...he was not prepared to give up the throne and malaysians were too accomodative and allowed him to continue leading the country. After four months what happen? He and his flip-flop, hp6 and tidor cabinet, with the advices of KJ, Kalimullah, Annuar Zaini and the 4th Floor, are tearing -up the nation into pieces. The country is in a mess, the rakyat are suffering, price of essential goods are rocketing skyhigh, there is feeling of uneasiness and insecure all around, the latest bombshell of course was the increase of petrol to 2.70....cost of living has gone up by leaps and bounds whilst the quality of life has deteriorated. Question is, how much longer is the PEOPLE going to tolerate? How much longer is the rakyat going to rely on UMNO? Is UMNO to remain relevent? Or UMNO heading towards its own destruction/demise.

I may sound Japanese, but I am a malaysian, heart and soul.Tindakkan2 UMNO kebelakangan ini amat menjelikkan dan tidak meyakinkan. In the first place I don't understand why TS Sanusi Junid was sacked as the president of UIA. Surely not because he left UMNO.... at least the English Clubs soccer manager were sacked for obvious reasons i.e. based on poor performance, and by and large Paklah should also be subjected to similar action based on his below par performance key indicator. But for poor TS Sanusi Junid, I am puzzled, except that this could be a case of victimisation.

Of course the mass media had a field day too, alleging that even during your time , a lot of heads were chopped off, especially those who opposed you. Yes, only they are blind to the fact that many who opposed you were accepted back into the UMNO fold i.e. not only the Team B which included Paklah but the entire Semangat 46 too, plus of course the great Ahmad Shaberry Cheek, Menteri Penerangan .

Kepada Tun Salleh Abas, saya tertanya2 sama ada beliau mempunyai hati perut, menerima bayaran ex-gratia sedangkan beliau telah pun di beri pencen dan gratuity...tidakkah beliau terasa sebagai menipu duit rakyat, lebeh2 lagi dengan rakyat dibebankan dengan kos minyak yang melambong naik dan menderita dengan tsunami harga barang2. Apakah Tun Salleh Abas benar2 bersih? bukankah bayaran ex-gratia ini satu bentok korupsi? apa justifikasinya bayaran ini dibuat? Lupakah kita bahawa Tun Salleh Abas lah yang menjalankan pendakwaan dan mengikut telunjuk pihak tertentu, hingga Datuk Harun Idris merengkok menjalani hukum penjara semata2 kerana kes Datuk Harun telah dimanupulasikan untuk kepentingan politik pihak tertentu. Ramai yang mengatakan Datuk Harun Idris tidak bersalah, tetapi beliau menjadi mangsa kepada percaturan politik . Tun lebeh maklum tentang kes Datuk Harun ini.

Regarding Nncckkll's comments about the Fixed Deposit Account you and your family had with the Israel National Bank, I remember this was ini circulation way back 10 years ago. It waw a cheap propaganda.... cerita ini sudah
lapok dan basi. But that is the extent which your detractors are prepared to go to discredit you, by stooping so low.

And as for antimamak, I really pity him...jelas sekali beliau tidak dapat berbicang secara budiman dan berhemah, hanya menghentam tanpa ilmu dan maklumat, samalah saperti melacurkan dirinya.

Tun, next time be wary of someone who has Hawkish Nose. Bis nose , sharp nose , long nose , snub nose , whatever nose still all right......but Hawkish Nose!!! A big NO. Never trust a person with a Hawkish Nose.

Salam

Aslan_Narnia said...

Tun,
tumpang lalu.. tadi terjumpa 1 website ni..saja datang buat iklan..

http://www.petitiononline.com/PakLah
http://www.petitiononline.com/PakLah
http://www.petitiononline.com/PakLah
http://www.petitiononline.com/PakLah
http://www.petitiononline.com/PakLah
http://www.petitiononline.com/PakLah
http://www.petitiononline.com/PakLah
http://www.petitiononline.com/PakLah
http://www.petitiononline.com/PakLah
http://www.petitiononline.com/PakLah
http://www.petitiononline.com/PakLah
http://www.petitiononline.com/PakLah
http://www.petitiononline.com/PakLah
http://www.petitiononline.com/PakLah
http://www.petitiononline.com/PakLah
http://www.petitiononline.com/PakLah
http://www.petitiononline.com/PakLah
http://www.petitiononline.com/PakLah
http://www.petitiononline.com/PakLah
http://www.petitiononline.com/PakLah
http://www.petitiononline.com/PakLah

sebar-sebarkan to all Malaysian!!!

cheazmii said...

kumpulan 1 tu dah pekak habih kalau dok biar juga kumpulan 2 3 4 akan bertambah ramai - step down la ganti dgn org lain pulak

jamil said...

...zaman tun, semua org pegang bendera umno..
zaman pak lah...dia buat ramai orang kump 2 3 dan 4 berpegang teguh pada satu bendera tapi sebenarnya dlam poket ada bendera spare...hijau ada biru pun ada...

dsab pun kata semua ok...semua habuk sapu bawah 'carpet'...
........

halaman-bumihijau.blogspot.com said...

Tun,

Tubuh parti baru je,baru diorang bukak mata

iq2020 said...

Salam TDM,

Mungkin yang ramai melihat akan UMNO ini sudah terkeluar dari landasan yang sepatutnya.. Memperjuangkan Orang Melayu... Tidak terlambat untuk UMNo berbuat sesuatu memandangkan ada beberapa jenis pengundi yang TDM maksudkan... Harapan saya suapay UMNo cepatlah memperbaiki kelemahan dan memperbetulkan kembali dasar2 UMNO dan mengembalikan UMNO ke arah kegemilangan.. Harapan rakyat malaysia.. Kestabilan negara bergantung kepada beberapa kuatkah UMNO dalam BN....

iq2020
http://myiq2020.blogspot.com

collosos said...

Tun oh...Tun
You are not so naive to think, we are still living in a democracy world, are you??

It is the free market, Tun.
Freedom of speech, free enterprice and human individual rights.

Money creates out of thin air somewhere else can flow into
Malaysia's economy.

He who wield such money or capital is the real "Tuan".

Capitalism at its finest.

Here are the famous quotes from Gordon Gecko in the movie "Wall Street"

I create nothing, I own, We make the rules, pal. The news, war, peace, famine, upheaval, price of a paper clip. We pick the rabbit out of the hat....,

You are an Ultra-right winger Malay nationalist leader within UMNO that topple and usurp power from Tunku Abdul Rahman.

You could only do so if "Puak Cina Kapitalis" backs you up.

Capitalists-bankers-businessmen-property developers only want these, Tun.

More Money and Malaysia's land so that landed properties can be built on it and any labour who works there, then can be owned and be exploited to the fullest.

That is why we want trillions of ringgit from the Government pumps into infrastructure construction and property development industry, and this can be only achieved if you are backed by us to become PM of Malaysia.

Yes, all these "corridors" here and there.

We create nothing. We owned them and mosty importantly, we make the rules.

The moment you speaks out against capitalism, that will be the moment, you will bundle out and cast out of UMNO, faster than the blinking of your eyes.


Puak Cina Kapitalis who controls sand, stone, cement and other building materials deserve the first chance to get rich here in Malaysia, Tun.

Do you understand this point, Tun?

Yes, the descendants of Chinese tin-miners who now shifted their activities into construction industry.

This is a case of "Yin overshadow Yang", Tun.

In a capitalism democracy government, the rule is simple. The rich gets richer, the poor gets poorer. The powerful becomes more powerful.

Don't talk about menyusun masyarakat, your way.

Don't even talk about your way.

The social hierarchy already been decided, the moment Malaysia obtained her independence from the British. An inverted pyramid society. A dog eats dog world, Tun.

Social status is measured by how much capital or money you have.

The knowledge know-who apply here especially close-relationship with the bankers.

Bankers have been institutionalized, Tun.

Bankers controls doctors, engineers and democracy government.

A democracy government has a decentralized power.This is due to capitalism, individuals ownership of mean production.
Yes, all all those privitazitions here and there.

UMNO is just a party full of "Yin" people or manusia negatif.

The majority rules, remember this democracy ruling?

The majority always right.

The majority of Malay ultra-right wingers or UMNO politicians and supporters' livelihood deserve to be supported by capital generated from positive sources such as oil-gas, timber-palm oil, sand-stone, pepper and many other Malaysia's natural resources.

Remember this, Tun. There are always human being to be exploited and natural resources to be stripped away for the capitalists or "Yin" faction people.

UMNO is just a Ultra-right wing party who attains power through money/capital.

UMNO is still relevant and can attains power if majority of Malays
in Malaysia or "Yin" Malays who study or has education background in business,Finance,Accounting, Arts&Social science, humanities,Law,etc..support UMNO wholeheartedly.

Greed is good, Tun. Greed is indeed very good.
Money Conquers All, Tun.
That MCA for you, Tun.

manggis said...

mel - you antara china yang ada kesedaran dan rasional. aku sokong idea you, but how.

tony - kalau dah senang apa nak bising kat sini.

wonderful world - berapa umur sdr pada tahun 1980? mungkin anda terlalu kecil untuk tau perkara sebenar atau anda terlalu tua untuk faham perkara sebenar. Kalau nak cerita biar dari sudut yang betul!!

Saudara tahu tak, Si Dolah, Radzi Ku Li ,musang hitam, shahrir dan konco-konconyalah yang jahanamkan UMNO. Tapi Ku Li jadi kambing hitam si anuar. Dan banyak lagilah cerita yang mungkin kau tak tau!!!

Toyota 58

kerja kerajaan dan politik tak sama

Kerja kerajaan boleh lah bersara tapi politik mana ada bersara.

Aku rasa kau ni pun lembik macam pak bodolah kesayangan kau tu, muda-muda dah lembik.

Tun terus berjuang sebab adanya orang-orang macam kau nilah, yang masih perlu diajar tentang erti perjuangan.

Anonymous said...

Kehadapan Tun yang amat saya kasihi,

saya amat kagum dengan cara penilaian dan penjelasan yang Tun buat : tepat, mudah difahami dan jitu. Namun, untuk membaca dan memberi komen sahaja pada karangan Tun memanglah mudah; buka internet connection, cari blog Tun, baca komen2 orang, lepas tu tulis komen sendiri.

Saya bukan nak kata saya ni bijak (kalau menyebuk tu ok gak la, he3x) tapi saya tak mahu komen hanya berasaskan apa yang ditulis oleh blogger aje. Saya turun pergi berjumpa dan dapatkan komen dari orang ramai (kat tempat saya ni ramai petani aje) bertanyakan adakah mereka faham apa yang sedang berlaku dalam negara kita. Jawapannya, rata2 tak ada masalah.

Saya tanya kenapa subsidi 625 dibayar melalui pejabat pos dan bukan bank yang rata2 lebih cekap mengendalikan wang? Ala, lebih mudah kata mereka. Tapi saya tahu dan Tun tentu lebih memahami kenapa Pos Malaysia terpilih.

Bagi saya, mereka ni dah lali kerana amat yakin kepada UMNO untuk membantu / menjaga kepentingan mereka hingga mereka tak kisah siapa yang memimpinnya. Macam saya dulu lah; ala UMNO tu Kerajaan, apa nak risau. Dah sebati anggapan itu dalam darah daging kita. Tapi, saya dapat rasa kepimpinan sekarang bukan macam pejuang kebangsaan kita dulu2. Adakah generasi sekarang kenal lagi Sardon Jubir, Pak Sako, Ghazali Shafie dan lain2 lagi.

Ini ajelah dulu Tun. Komen banyak2 pun nanti bloggee (he3x : blogger / bloggee) lain nak jugak mengomen. Bagi laluan kat depa pulak no.

Sehingga ketemu lagi, saya doakan kesihatan dan kesejahteraan buat Tun seisi keluarga.

Wassalam,
wasbza

J.Sui said...

Dear Tun,

How are you?? Whatever it is, you must put your health first before all these politic issues.

Julius Sui

Unknown said...

To nncckkll:
Dimwit's like this who believe anything that monkey throws in the net is true. Find me the Israeli National Bank and I'll deposit my 1 million under his name.

Morons.

manggis said...

Jika Pak Dolah masih jadi presiden UMNO dan aku pula diberi peluang jadi calon PRU 13 atas tiket UMNO rasa-rasanya aku akan tolak. Sebab susah nak jawab tuduhan-tuduhan yang bakal dilemparkan nanti walaupun berunsur fitnah.

Pak Lah !!!!oh Pak Lahh!!!!!!!

ilmyinc said...

Kumpulan keempat adalah golongan muda dan yang berpelajaran termasuk ahli professional.

This group is growing rapidly by days.

This group will supersedes the other 3 groups.

This is the group that change the gov in the Selangor, Perak and Penang.

This group have all the information on their fingertips.

This group want Malaysia for all not for UMNO or BN!

ilmyinc.com

hbo said...

Yang Berbahagia Tun;

Ramai rakyat sedang menanti tindakan kejutan dari Tun. Saya dapat rasa perasaan Tun untuk bertindak ibarat 'Ditelan mati emak, di luah mati bapa'. Kerana sayang bangsa, agama dan negara.

Jika bukan Tun, siapa lagi yang dapat membela rakyat yang dihimpit deng an berbagai masalah.

Ingatkan anak saorang ulamak boleh terima nasihat dan teguran. Ini bodoh sombong atau nafsu jahat telah menjadi ikutan.

Pemimpin ini ingat dia banyak pengikut dan penyokong. Siapa dalam team Abdullah? Dah la tak ada, buat baik dengan 'musang berbulu ayam.

Tun dah cuba nak selamatkan DSAAB dengan menasihati dia berundur cara terhormat, tapi angkuh. Biarlah si luncai dengan labu2nya. dia akan di ratah dek musang2 ni.

Sahabat BN pun dah mulai goyang. Ini tentu lagi kacau. jika bukan kerana BN, UMNO dah tak boleh memerintah. Semua rakyat tau.

Tidak mustahil satu komponen parti akan ambil alih kuasa jika DSAAB tidak berundur.

5 negeri telah terbukti. UMNO pula terus berpecah. Apakah sabenarnya perjuangan DSAAB ni? Macam nak suruh ahli unmo sertai PKR, DAP atau PAS. Dah terbukti PU baru2 ni.

DSAAB mesti berundur atau di undurkan.

Salam sejahtera semuga Tun diRahmati.

manggis said...

Dah tambah sorang lagi orang gila yang dah masuk kelab antimamak iaitu PJ
PJ
PJ

Sakit jiwa sebab minyak naik lalu naik minyak kat Hong

einReich said...

Tun, to be frank with you, UMNO has eased me a lot especially in my education, without UMNO, i think i would not be entered into asasi sains um,and it is impossible for me to proceed to first degree with the assistance of MARA.. without those things, i think i will be a beggar around chow kit road or puduraya station. All those stuff are under NEP which is the masterpiece of our nationalist, Tun Abdul Razak n Tun Dr. Ismail.. big compliments to them..!! but now... like u said, UMNO has been totally paralyzed... im afraid dat all those stuff would be vanished, all my people would be vanished as well one day when the oppositions will take over!! save us,Tun... we r dying...

pro tun mahathir78 said...

teruskan perjuangan biar apa org nak kata apa tun lah yg layak digelar harimau malaya.. sebab tun singapore gerun ngan tun....

SiR KinG TiGeR said...

Tun

Tolong lah mula kan langkah seterusnya. Just a step forward, we will follow. Give us a clue !!
Your Blog's visitors now more than 1.6 millions. Tak cukup members lagi ke Tun ?


BERSATU KITA TEGUH , BERCERAI KITA TAK ADA JODOH ! eh.. ye ke?

DatOK ZeQ
Kelana Jaya, Selangor

Unknown said...

Salam Tun M,

Sememangnya apa yang Tun huraikan ada benarnya, namum adakah kita sanggup menambahkan beberapa negeri lagi jatuh ke tangan pembangkang pada PRU13 nanti.

Yang bererti PM yang akan datang adalah PKR. PAS tidak akan mendapat restu DAP. PM PKR akan menjadi boneka DAP. Adakah kita sanggup menghadapi keadaan ini.

Seharusnya PRU13, semua kelompok yang Tun huraikan mesti menyokong UMNO. Dengan kata lain sebelum pemilihan, perlu ada perubahan terhadap kepimpinan negara, kalau tidak pilihan kedua terpaksa dilakukan iaitu PKR menjadi PM. Daripada PKR lebih baik beri kepada PAS sebagai PM.

Kalau tak keberatan ada baiknya satu Gagasan Orang Melayu dibentuk dan bergabung dengan UMNO/PAS/NGO2 yang tidak sehaluan dengan ABB sebagai kumpulan pendesak terhadap kepincangan Pak Lah Bapa Mertua Khairy.

Perbezaan antara Tun & ABB. Rasanya macam A & Z. Kalau Tun Bapa Pemodenan, Pak Lah Bapa Mertua Khairy, Kalau Tun buang seorang untuk selamatkan berjuta, Pak Lah buang berjuta untuk selamatkan menantunya seorang. Itulah yang dikatakan nice guy sehingga hari pertama dah jadi iman sembahyang.Sekarang KJ yang jadi iman sembahyang terutama di tingkat 4.

Salam Tun, orang pantai timur dah chuak dengan KJ,. Dato Mukriz bila nak turun berjumpa dengan akar umbi, sekurang-kurang menjelaskan isu-isu semasa.

selamat malam Tun

Unknown said...

Salam Tun,

Saya bersetuju pandangan Tun, kalau ahli akar umbi terutama golongan muda atau saluran 4, kebanyakan penyokong pembangkang, dan 5 tahun lagi, saluran 1 yang menyokong umno sudah tiada. kekalahan UMNO sudah dapat dibaca melalui perkiraan tak payah tunggu PRU13,
Semua ini akan dapat diatasi sekiranya:
1. Kepimpinan baru yang mengambil alih tampuk PM yang akan menerap @ mempunyai idea baru.
2. Kemasukan Tun sebagai ahli UMNO
3.Gaya kepimpinan akan bertukar kearah yang lebih baik
4. Sokongan daripada ahli yang tersisih
5. KJ tidak dinaikkan sebagai Ketua Pemuda UMNO.

Yang mintak Tun huraikan.

Mr Final said...

Salam Tun,

jadi saya masuk kelompok no 4 laa ek. Rasenyr bkn saye sowg jer, rmi lagik kekawan pon sume same, nak2 mahasiswa

Boleh kate kalo ade laa jugak student yg gi nenong2 kat UMNo tuh sume tuh nak sumthing, bukan pon btul2 utk UMNO

sbnrnyr yg genarasi baru nih.. tgh tunggu dan lihat. Mane pemimpin yg leh bawa kite kearah yg lebih baik tuh yg disokong. x kire laa UMNO ker mane ker.. Kalo UMNO sudah bgs, mereke pilih je

azzuhry said...

under the previous BN ruling under Tun M's leadership, we sailed through the '97 economic crisis safe and sound plus we recovered tremendously well compared to our neighbouring countries. Today, just because of global oil price increase, the rakyat suffer getting basic necessity like food, fuel and other related consumptions. The way the current Government is running this country is like a big hoo haa, with media benefiting the most. till when are we willing to let these things happen? dear current UMNO, we beg u to reform your leadership n ppl running this country for the sake of the rakyat and vision2020.

rJ said...

Dear Dr.Mahathir,

Since the United States is one of the world's major power and also a huge factor in determining peace/destruction for the Middle East, May I ask your opinion on America's presidential candidates Barack Obama and John McCain?

I'm sorry if i'm off topic since our main focus is about UMNO and Barisan Nasional.

Sincerely,
Rizal

hans said...

Tun….
Dolah Bodowi tu bukan xsedar tapi buat-buat xsedar jer……
Elaun 10% dipotong…..
Itupun elaun keraian jer…..
Elaun lain yang banyak-banyak tu tetap menteri-menteri dapat dengan jumlah yang sama….
Lepas tu plak bleh plak dia cakap Menteri-Menteri pun sanggup bersusah payah bersama rakyat…
Pigi lah…..
Nak susah apa…potong 10%...elaun2 lain bercambah lagi ada….
Cuba try merasa gaji sebulan RM400(tanpa apa2 elaun)..kasi sebulan jer…dapat merasa kesusahan orang bergaji rendah….
Owh,sikit sangat gaji….
Try bagi RM5000 jer gaji?confirm xboleh tahan juga sebab dah biasa mewah….

Saya bukan apa Tun….dia asyik cakap ubah lifestyle…..
Lifestyle nih sebenarnya untuk orang-orang yang ada banyak duit macam dia dengan sesiapa yang segaji dengan dial ah…..
Orang bawah nih gaji dah rendah…tiap-tiap hari jimat nak ubah apa lagi?Nak suruh makan rumput?

Pernahkah dia lihat seorang wanita bergaji rendah…diwaktu rehat hanya memakan roti gardenia yang berharga 60sen(dulu 50sen)….selepas habis makan….dia menyeluk sakunya dan mengira duit2 syiling 10 sen, 20 sen dan 50 sen(untuk tambang bas)……sedih Tun saya lihat depan mata sendiri….

Habis,kalau dah suruh ubah lifestyle…dari roti gardenia nak suruh ubah makan apa?Jajan 30sen ker?Sugus?Choki-choki?habis tu,nak jalan kaki ker balik umah yang jauh berpuluh2 kilometer?

Tolonglah Pak Dolah n menteri2 sekalian….jangan bercakap benda yang anda tak pernah alami dan anda tidak pernah sesekali mahu alami…..

Lainlah kalau anda cuba mengalami…pastu kalau nak bercakap ubah LIFESTYLE tiap2 hari pun aku xkisah sebab korang dah alami….

Berhentilah dari merepek,merapu dan meraban sebab makin hari orang makin muak….

Tun,jangan cuba berhenti dari membongkarkan lagi keburukan diorang nih…

Jasa Tun akan kami semua kenang!!!

P/S: Tun,mak saya kimsalam dekat TUN…jaga diri baik2 jer…Kimsalam dekat Tun Hasmah sekali…

Udo Majau said...

Teruskan beri pandangan, jangan berhenti. Sekarang ni manusia semakin bijak tetapi tidak ikhlas dgn diri, lebih mengutamakan sesuatu yg tidak berharga....asalkan diri mereka senang walaupun mereka amat sedar ketua mereka seorang yg tiada apa apa keistimewaan, hanya seorang manusia yg berada di kedudukan sekarang disebabkan ehsan seseorang....

pakbelalang said...

Dear Tun,

Najib kata di London "Apakah yang ada dengan mewarisi kedudukan apabila anda kalah dalam pilihan raya. Saya tidak mahu memimpin parti untuk kalah."

Komen saya ialah itulah hakikatnya yang akan berlaku jika Najib berpendirian begitu maka memang berkemungkinan beliau tidak akan dapat mewarisi jawatan Perdana Menteri. Beliau akan memimpin UMNO yang ditinggalkan Pak Lah bukan sebagai Perdana Menteri tapi sebagai Ketua Pembangkang yang haprak dan HP6.

Percayalah, Najib akan hanya gigit jari sahaja jika Pak Lah tidak berundur sekarang. Beliau tidak akan dapat memulihkan UMNO yang dah TEMPANG bila menjelang Pilihan Raya akan datang.Begitulah scenario yang akan kita lihat dan semua menteri-menteri UMNO yang berjawatan sekarang akan MELOPONG dan TERLOPONG hingga mulut mereka dimasuki dan dikerumuni lalat.

HamzaAyu said...

Tun,

Tiada cara lainkah untuk selesaikan semua kemelut yang melanda negara kita ini. Melayu berpecah belah, rasuah & kroni tumbuh bak cendawan, rakyat biasa hidup merana. Yang terbaru, tun diserang dari pelbagai sudut, hingga kan terpaksa dipanggil ke mahkamah untuk memberi keterangan. Saya sedih teramat, kenapa terjadi kepada tun. mana perginya jasa-jasa tun, tidak dikenang langsung. Malaysia sudah muram tak lagi seceria zaman tun. harap tun dan keluarga sihat sejahtera.

samurai melayu said...

Salam AYAHANDA RAKYAT.
Tiang TNB (Tun Never Backout)Rakyat,

Izinkan kami terima hakikatnya, 'antimamak' kasi(hantam) samurai
terima,
'antimamak' kasi, Ayahanda terima,
'antimamak' kasi, brader2 bloggers terima.
Apabila lebih 44 orang terima apa yang 'antimamak’kasi, maka kita terima sajalah cakap mereka yang ‘antimamak kasi.

Nak pinjam komen 'ashhassimoto',

And as for antimamak, I really pity him...jelas sekali beliau tidak dapat berbicang secara budiman dan berhemah, hanya menghentam tanpa ilmu dan maklumat, samalah saperti melacurkan dirinya.
Confirmed!'antimamak' dah kasi, tidak boleh membiakkan baka tak sihat lagi.

Suka tontong siri' what you see is what you get.

nour said...

salam alaik..saya ingin menyarankan agar semua pihak menjadikan sejarah masa lalu sebagai pengajaran yang amat berguna...ini negara ISLAM,maka laksanakanlah pemerintahan ISLAM,saya menyokong UMNO.tapi saya menyokong UMNO yang islam,dahulu saya sangat bangga dengar Tun yang berjaya memartabatkan negara ISLAM,tapi perjuangan Tun tidak tamat pabila Tun sudah turun dari kerusi PM,perjuangan itu perlu di sambung oleh golongan muda seperti kamu dan saya,pemerintahan ISLAM tidak memberatkan perbezaan kaum sehingga menjadi satu isu perbalahan antara sesama jemaah sesebuah negara,apatah lagi isu perbezaan pandangan politik,saya sayangkan kedaulatan melayu,tapi saya lebih sayangkan kedaulatan ISLAM,andai sayangkan negara ini,sama-samalah kita menjadikan ISLAM sebagai Ad Deen (cara hidup) tiada cara yang lebih bermakna dari cara islam,dan cara islam di jamin berkesan oleh pencipta agama ini sendiri...waALLAHua'lam

ainas said...

minta paklah bayar gaji hari la bagus. barulah ubah gaya hidup. kais pagi makan pagi

ard_kedah said...

Assalamualaikum Tun,

Begitu lah nampaknya pada akhir zaman terdapat pemimpin-pemimpin yang rakus walaupun nampak baik perwatakannya tetapi terdapat kecacatan yang cuba di sembunyikan. Selepas Tun, nampaknya susah nak dapat pemimpin yang beramanah. Kita di kejutkan dengan pemimpin baru yang ibarat langit dengan bumi dengan pemimpin seperti Tun. Kalau Pak Lah kata dia warak pun, tak nampak. Dunia ni kecil sahaja. Cerita Pak Lah di Indonesia pun mana dia bolih tutup cerita. Pak Lah pemimpin yang hina lagi merosakkan rakyat bangsa sendiri. Ini lah contoh pemimpin yang rakus dan tidak beramanah.

Me said...

saya kumpulan ke-4.

saya seorang pelajar di universiti di mana tun menjadi canselor. mlgnye saya tak sempat nak mengundi pilihan raya baru2 ini pasal umur tak cukup lagi setahun nak mengundi.

but, rest assured, i will fulfill my duty as a citizen and vote in the next election. and so will my peers, people that couldn't vote in the past election because they weren't 21 yet.

and when we do vote...

lets just wait and see, shall we.

sekian.

p/s: saya doakan agar tun sihat walafiat dan dapat dtg utk convo kami kali ini. insyaAllah.

Jamuuna said...

Dearest Tun,

I have been reading your blog since your very first post. It is great hearing about this nation's past, present and future from someone who is and will remain as an inspiration.

Sadly, we are still a nation with " first class facilities, but third class mentality". Our political structure divides Malaysia into various groups.Our ruling coalition is divided into three main party representing three of our major races.

This political structure seemed relevant when Malaya was first formed.This is because the people then came from different parts of the world. They had their own fears and needs. They needed a party who could understand their ways and represent them at a national level. There was also fear suspicion among them. That is probably why not many could accept Dato Onn Bin Jaafar's idealogy of creating a single party for all.

That situation no longer exist now. My grandparent's might have called India as their home, but the only home I know is Malaysia. As someone who is still very young, I do not see the relevance in segregating our society into parts. This surely does not foster national unity. Our national unity should not just remain as a face value. It is very much undeniable that there are dissatisfaction among certain groups that the are not accepted as Malaysians. They do not feel like they belong here in this nation.

Perhaps a change in political structure might benefit Malaysia in the long run. If there is a single party whose aim is to build a nation, maybe there would be less squabbles in the entire superiority fight. There would be less suspicion and the people would ultimately work together for Malaysia and not for themselves ar their nation.

Veritaserum said...

Assalamualaikum, Tun yang dikasihi. semoga Tun dan keluarga sentiasa sihat sejahtera.


Saya tergolong dlm kumpulan yg ke-3. saya mengundi BN pd PRU lps adalah kerana UMNO dan bukan kerana Pak Lah. saya rasa ramai ahli umno yg seperti saya. kalau Pak Lah rasa ahli2 umno yg mengundi BN pd PRU lps adalah kerana beliau atau kerana muka2/calon2 BN, mimpi la Pak Lah tu.

masa Tun umum keluar umno, saya dan keluarga rasa teramat sedih. rasa nak keluar jugak dari umno. melihatkan keadaan negara skrg, nasib dan kesusahan rakyat yang datang bertimpa-timpa berbanding dengan projek2 yang dtg berganda-ganda kpd Pak Lah dan keluarga (terutama Scomi), mmg sah lah PRU-13 nnt kalau Pak Lah masih lg jd PM, saya dan keluarga akan jd kumpulan ke-2 (tak akan keluar mengundi).

Saya dan keluarga bukan nak sabotaj parti (dlm tafsiran Pak Lah kpd apa yg berlaku dlm PRU-12). Saya dan keluarga buat begini juga bukan kerana dipengaruhi oleh apa yang dikatakan oleh Tun Dr. Mahathir. kami bukan pekak telinga, buta mata seperti "orang2 yang tak paham2" akan mesej yang disampaikan oleh rakyat melalui PRU-12. Saya lahir dan membesar di sini, tak kan lah tak tau apa yang berlaku dlm kerajaan skrg!

Saya lihat di blog ini, ada bloggers yg mengajak ahli umno ramai2 keluar parti. kalau ikutkan mmg saya nk keluar. tapi Pak Lah yg tak paham2 tu @ buat2 tak paham tu, dia peduli ke kalau ramai ahli keluar parti? daripada kita keluar parti beramai2, jom kita beramai2 pergi ke perhimpunan agung umno bulan disember ni. ramai2 kumpul kat lobby pwtc untuk desak Pak Lah turun. perwakilan yg masuk dewan semua mmg akan ckp sokong Pak Lah (tau2 aje la kenapa....). kami ahli2 umno yg kat bawah ni sokong ke? kalau nak tengok kami ni sokong ke tak, kami jugak ingin mengundi untuk memilih pucuk pimpinan parti.

Pak Lah kata dia tak takut klau ada sape2 yang nk cabar dia bertanding jawatan presiden umno. bila Ku Li kata nk bertanding, tiba2 Pak Lah suruh Ku Li cermin diri tu dulu. (Apahal pulaknya ni?!)
Jangan nnt Pak Lah menang tanpa bertanding pulak! (Menang Tanpa Bertanding! APA BENDA TU? tak penah dengar pun! ape benda tu? bertanding sorang2 ke??? tak bagi org lain bertanding ke??? atau takut kalah ke??? hmmmm....apa ye?)

kepada ahli2 umno yang seramai 3 juta lebih, jom lah kita buat apa yang patut. jika bukan kita yang mengubahnya, siapa lagi? jika nk dibandingkan dengan jumlah perwakilan yg dpt masuk dewan, rasa2nye yg mana lebih ramai? saya rasa mesyuarat cawangan dan bahagian pd julai dan oktober ni tak kan memberi kesan apa2 dan tak mengubah apa2.

kepada Tun, teruskan perjuangan. saya dan keluarga sentiasa berdiri teguh dan menyokong di belakang Tun. kami sekeluarga sentiasa mendoakan kesejahteraan Tun, isteri dan keluarga. gambar Tun dan Tun Dr. Siti Hasmah masih lagi tergantung di dinding rumah saya. tak terlintas pun di fikiran kami nk gantung gambar Pak Lah.


Sampaikan salam saya dan keluarga pd Tun Dr. Siti Hasmah.

pakbelalang said...

Dear Tun,

Just a gentle reminder to you that visitors to your blog have clocked almost 1.8 million as at 13th June 2008.

Syabas, Tun !! I am very confident it will be another record breaking for this month!!

I am monitoring it. It doesn't seem to fade. It becomes more popular and more interesting!!

I suggest you offer advertising space in your blog to advertisers. All the proceeds from the advertising revenue you channel it to charity organizations.

samurai melayu said...

Salam AYAHANDA RAKYAT
Rehat dan rawat Ayahanda anakanda perihatin,
Izinkan

Yg bhg ‘ Darok Zeq’, giliran samurai menjawab;
Aku mencari damai dihati
Tapi UMNO pulak separuh mati
Tak boleh aku buat tak reti
Nanti melayu dianak tiri

Harta bertimbun bukan ku cari
Hanya nak suap anak isteri
Marah apa, nak jaga diri
Dari kebulur membawa mati

Aku percaya Islam Hadhari
Susah sikit hendak dikaji
Kata lain apa peduli
Islam asal agama hakiki

Aku mencari damai dihati
aku kena hentam tak henti henti
akulah perdana menteri rakyat tak reti
aku herik mahathir tak lari

Biar apa orang nak keji
Janji poket aku selalu berisi Mahathir dah kaji mahathir dah telek Mata aku masih tak celek

Aku mesti larikan diri
Bukan nya pangkat, tapi negeri
Menangis Mahathir, menangis sepi
Negeri sudah tiada lagi

Aku terpaksa menjadi penganti
bagi pihak Ayahanda bistari
Madu lebah dah minum tadi
Isteri muda baring menanti

Malam sunat brader!

hehehe, selamat menunaikan kewajipan, Datok!
Sadaqallah al'azim.
Amin.

Mika Angel-0 said...

Che Det Tun

Masa depan UMNO bagi ahli UMNOlah menentukannya. Takan orang yang di luar pagar yang hendak menentukannya, betul tak, Che Det?

Dr Mahathir bukan lagi ahli UMNO 001. Mukhriz anak Dr Mahathir memang ahli UMNO - YB Jerlun! Itu sahaja bezanya.

Apalah yang nak dirisaukan sangat, Che Det. Kalau Mukhriz tak tahu buat kerja, ahli UMNO akan kerjakan dia.

Eloklah Che Det kita hiraukan tentang ekonomi orang Islam. Orang Malayu ramai yang muslim, Che Det.
Yang soleh-soleh pun ada.

Orang yang nak meng-criminalise-kan peperangan tentunya handal memimpin kaum dan bangsanya. Biarlah benar bila dikatakan "Orang Malayu ini dilontar ke langit jadi bintang!" Ameen.

Maka Dr Mahathir biarkan orang UMNO menentukan UMNO. Siapa yang hendak dengar dan ikut nasihat YABhg Tun Dr Mahathir bin Mohamad eloklah. Siapa yang enggan terima sahajalah.

Adapun cerita yang seronok terbaca:

New cities rise from Saudi desert
By Crispin Thorold
BBC News, King Abdullah Economic City, Saudi Arabia

King Abdullah of Saudi Arabia has a vision which if successful could soon transform the Kingdom's economy and society.

Six major developments will be built across the Kingdom over the next 15 years, the centrepiece being King Abdullah Economic City, 100km (62 miles) north of Jeddah.

The new city is rising from the sands of the Arabian Desert and when complete it will stretch over 150 sq miles (388 sq km).

The developers say that by 2020 more than one million jobs will have been created, in a city that will be home to two million people.

"This is on a scale unheard of before in the world," said Fahd al-Rasheed the CEO of Emaar, The Economic City, which is developing the site.

"[The King Abdullah Economic City] includes one of the largest ports in the world, an education zone, a resort zone etc. It is the size of Washington DC and is being built in 15 years".

Diversification

With the price of oil showing no sign of weakening, the government of Saudi Arabia is planning for a future when the commodity will eventually run out.

"You are not just talking about the economy and getting revenues - you are talking about creating job opportunities"
Saad al-Dosari, Rabigh Refinery and Petrochemical Co

The revenues that are being generated are enormous - every day more than 11 million barrels of oil are pumped. At current market prices that is worth well over $1bn (£510m) daily.

(During the last oil boom, vast sums of money were spent by the government on projects that failed - Saudi Arabia famously tried to "make the desert bloom" with water-intensive agriculture schemes.)

Now the Kingdom is trying to invest more sensibly in the future to solve several challenges:

Diversification of the economy
A booming population (40% of Saudis are under 15)
Growing unemployment
Improving skills and education amongst Saudis
"I think it is most important for Saudi Arabia to diversify," said Saad al-Dosari, the President and CEO of the Rabigh Refinery and Petrochemical Company, near Jeddah.

Inside the desert city

"You are not just talking about the economy and getting revenues. You are talking about creating job opportunities.

"You are talking about establishing an industrial infrastructure for the future generations".

Expatriate labour

The new industries will include the production of aluminium, steel, fertilizer and petrochemicals.

An army of foreign workers, mostly from South Asia, are building the infrastructure that is needed and the accompanying residential areas. The labourers are cheap and are prepared to do jobs that Saudis refuse to do.

For decades Saudi Arabia has been dependent on skilled and unskilled expatriate labour, but in recent years the government has been trying to get more Saudis into work with employment schemes like Saudisation. They have had mixed success.

Take the water bottling plant run by the Delta Marketing Company in Jeddah.

Just 12% of the workforce on the factory floor is Saudi, including 40 women. In the whole company, a fifth of the workers are Saudi, which meets the government quota but is still low by international standards.

"Low-educated Saudis have very few choices," said the Water Division manager, Nidal Abdul Kareem, who is Jordanian.

"[They can] work in the unskilful work with low salaries and compete with the expats. Or they can stay at home without work and some of them unfortunately like to stay at home without work. Sometimes you feel strange that they don't like to work."

Foreign influence

Despite the difficulties Saudi Arabia is undoubtedly in the process of enormous change, which is being fuelled by the oil boom and globalisation.

New shopping centres are being built, like the enormous Red Sea Mall in Jeddah. Satellite television and music from the West are also having an impact on the youthful population.

There will be several universities in the new economic cities, which reforming Saudis believe could be the catalyst for social freedoms.

"This is part of a Kingdom-wide change in philosophy whereby we are improving education systems," said Mr Rasheed.

"In KAEC we will have a global education system that aspires to have students graduate at a global level in terms of their understanding of the world, how they view the world and how they want to be a part of it."

In Saudi Arabia you need to read between the lines. Most reformers quietly suggest that the cities of the future will be much freer than the rest of the country.

But will women be able to drive in the new cities? Will men and women be able to mingle freely in the developments as they do in the West or in many other Middle Eastern countries?

No one including the King seems prepared to answer those questions directly just yet.

Reform is coming but in a country with a strong religious establishment it will be a gradual and slow process. The King Abdullah Economic City seems likely to be at the forefront of the change.
Story from BBC NEWS:
http://news.bbc.co.uk/go/pr/fr/-/1/hi/world/middle_east/7446923.stm

Warmest salaams to you, Dr Siti Hasmah and family.

ps since there was no correction to the figure of MyRm3.08 to 1USDollar, at what price will the oil be that we are trading, Tun? At what interest rate is the global market trading? What about the muslims?

samurai melayu said...

Salam AYAHANDA RAKYAT.
Tiang TNB (Tun Never Backout)Rakyat,

Izinkan kami terima hakikatnya, 'antimamak' kasi(hantam) samurai
terima,
'antimamak' kasi, Ayahanda terima,
'antimamak' kasi, brader2 bloggers terima.
Apabila lebih 44 orang terima apa yang 'antimamak’kasi, maka kita terima sajalah cakap mereka yang ‘antimamak kasi.

Nak pinjam komen 'ashhassimoto',

And as for antimamak, I really pity him...jelas sekali beliau tidak dapat berbicang secara budiman dan berhemah, hanya menghentam tanpa ilmu dan maklumat, samalah saperti melacurkan dirinya.
Confirmed!'antimamak' dah kasi, tidak boleh membiakkan baka tak sihat lagi)

Suka tontong siri' what you see is what you get.

samurai melayu said...

Salam AYAHANDA RAKYAT
Rehat dan rawat Ayahanda anakanda perihatin,
Izinkan

Yg bhg ‘ Darok Zeq’, giliran samurai menjawab;
Aku mencari damai dihati
Tapi UMNO pulak separuh mati
Tak boleh aku buat tak reti
Nanti melayu dianak tiri

Harta bertimbun bukan ku cari
Hanya nak suap anak isteri
Marah apa, nak jaga diri
Dari kebulur membawa mati

Aku percaya Islam Hadhari
Susah sikit hendak dikaji
Kata lain apa peduli
Islam asal agama hakiki

Aku mencari damai dihati
aku kena hentam tak henti henti
akulah perdana menteri rakyat tak reti
aku herik mahathir tak lari

Biar apa orang nak keji
Janji poket aku selalu berisi Mahathir dah kaji mahathir dah telek Mata aku masih tak celek

Aku mesti larikan diri
Bukan nya pangkat, tapi negeri
Menangis Mahathir, menangis sepi
Negeri sudah tiada lagi

Aku terpaksa menjadi penganti
bagi pihak Ayahanda bistari
Madu lebah dah minum tadi
Isteri muda baring menanti

Malam sunat brader!

hehehe, selamat menunaikan kewajipan, Datok!
Sadaqallah…Al’azim
Amin

Unknown said...

Benar tuu..wahai pemimpin BN sedarlah atau do something untuk pulihkan kepercayaan rakyat semula..nasihat atau kritikan dari bekas PM cukup bermakna..renung2 lah

http://malaysiagemilang.blogspot.com

aniisa said...

salam tun..

Saya telah mengundi selama 5 tahun berturut2.. 4 tahun bersama umno.. tetapi tahun nie saya mengundi parti lawan di sebabkan "PAKBODOLAH" saya berbuat demikian..

sekian..

zaki_77 said...

Tun, what can we the rakyat do to oust this incompetent and window dressing government? Also what are your thoughts on PAS-UMNO allisance? I really do feel that you should work to reproach them for the sake of Malay unity and strength.

Peace.

wak Dojer said...

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Kali ni artikel Tun memang sesuai untuk Wak bercerita. Ceritanya begini: -

1) Maka Wak telah dijemput untuk hadir mesyuarat Biro Keahlian UMNO Bhg. Kuala Langat yang berlangsung di Impian Hotel, Morib jam 9 malam;

2) Maka mesyuarat telah dipengerusikan oleh Y.Bhg. Dato' Naib Ketua UMNO Bahagian dengan dipantau oleh Setiausaha UMNO Bahagian;

3) Maka kehadiran dicatatkan ialah seramai 33 ajk kecil dari 4 sayap;

4) Antara lain isu yang dibincangkan adalah mengenai soal keahlian; (1) bagaimana ingin menarik keahlian baru terutama saluran 4 & 5, (2) bagaimana ahli yang sedia ada dilihat cenderung kepada pembangkang, (3) permasalahan pendaftaran keahlian baru yang mengalami birokrasi kelulusan yang amat perlahan/lambat hingga mengambil masa bertahun, (4) lain-lain;

5) Maka bermulalah sidang cakap, usul dan bahas yang mana, pukul-rata 30 pembahas (tolak ketepi Pengerusi Dato' Naib Ketua, Setiausaha dan Naib Ketua Wanita UMNO Bahagian sebab sudah jadi amalan lazim, mesti ambil "last-turn" untuk gulung & "slammed") mengakhiri ucapan atau kata-kata mereka dengan ...kita sayang parti keramat kita UMNO dan inilah masanya untuk memperbaiki kelemahan dan memberi sokongan kepada Presiden UMNO... (kalau tak "exact words" cenderung kepada itulah bunyi-bunyinya);

5) Pada asalnya, Wak tak nak bercakap sebab asyik makan buah-buahan dengan kuih yang terhidang depan mata Wak. Tapi disebabkan tiada seorang pun yang menyebut pasal mantan Presiden UMNO (Tun Dr. Mahathir) maka Wak pun apalagi, angkat tangan...

6) "Y.Bhg. Dato' Pengerusi, kita maklum bahawa Biro Keahlian ini amat penting. Rata-rata dari rakan-rakan yang hadir memberikan cadangan dan pendapat masing-masing soal bagaimana hendak mencari atau menambahkan keahlian dan saya yakin cadangan-cadangan mereka itu baik-baik belaka. Tapi maksud ayat "Biro Keahlian" bukan semata-mata untuk menambahkan atau meramaikan lagi ahli parti, kita mesti ingat hari ini kita mesti mempertahankan keahlian yang ada supaya jangan sampai kehilangan mereka. Cuma satu sahaja yang saya hendak respon dari Y.Bhg. Dato' atau Sdr. Setiausaha Bahagian... berkaitan dengan mantan Perdana Menteri merangkap mantan Presiden parti. Isu ini walaupun kelihatan "silence" tetapi rata-rata ahli akar-umbi membincangkannya dengan begitu hangat sekali. Terutama kerana adanya "contradiction" dengan apa yang berlaku dan apa yang dinyatakan oleh mantan tersebut. Ada kegoyahan diperingkat akar umbi. Minta sedikit respon";

7) "Mengenai isu Tun Mahathir, kita perlu ingat bahawa UMNO bukan dimiliki oleh satu individu sahaja. UMNO adalah parti dan setiap ahli perlu sayang kepada parti. Saya menghormati Tun, tapi bagi saya itu merupakan keputusan peribadi beliau sendiri. Perlu diingat, pengasas UMNO sendiri pada saat beliau meninggal dunia tidak berada di dalam parti yang ditubuhkannya. Dalam politik ini semua bukan mustahil. Lagipun Tun sudah keluar dari UMNO. Kita yang sayang dan tinggal didalam kena perbaiki dan memperkasakan UMNO. Pada tahap ini jangan menuding jari menyalahkan sesiapa. Saya juga berharap suatu hari nanti Tun akan kembali kepada UMNO"... itulah respon 2 minit dari Y.Bhg. Dato pengerusi;

7) Wak diam sahaja. Iyalah, sebab mikrofon dah pusing "round-table" balik kepada pengerusi, mana ada "chance" nak cakap balik.

p/s: Sebenarnya yang Wak nak tahu ialah kenapa ada "contradiction" dengan "apa yang berlaku" dengan "apa yang Tun nyatakan (terutama dalam artikel-artikelnya)" . Setakat Tun keluar UMNO sebab keputusan peribadi Wak rasa satu dunia dah tahu.

p/s lagi: sampai hari ini Wak masih belum dengar "direct-verbal/written-explanation" dari Y.B. Datuk Seri PM, kecuali "explanation" dalam bentuk tindakan & perbuatan sahaja. Kalau ada pun cuma "Mana ada janji? Siapa yang berjanji? Mana saksi?"

p/s lagi dan lagi: Wak rasa pemimpin UMNO Bahagian tempat Wak ni tak buka internet langsung kot ataupun buat-buat tak nampak blog www.chedet.com ni

p/s akhir: teringat perjumpaan/diskusi/mesyuarat 10 minit Y.B. Datuk Seri PM dengan Y.B. Ahli-Ahli Parlimen semasa Tun isytihar keluar dari parti.

Anonymous said...

Salam Tun dan semua.

Mr.Hong. You are right and wrong. I am right and wrong too.

My late dad too used to say, "Mau hidup sepanjang masa bah...", what is it mean?

Come to think of it, saya sedar saya juga akan pupus di atas bumi ini. Oleh itu saya kena buat pilihan dalam hidup sebelum terlambat.

Bagi saya hanya Manifesto BN sahaja yang relevan. Tentang UMNO saya tak sure. Sebab saya 'Bumiputra Sabah' dan selepas ini mungkin boleh dapat status 'Bangsa Malaysia'

BN = Bahasa Nasional = Bahasa Rasmi = Bahasa Malaysia = Bangsa Malaysia

Untuk dunia dan akhirat saya akan terus berjuang. Saya mengagumi kelantangan TUN, memang layak digelar TUN.

Salam Tun dan semua.

Unknown said...

CARA-CARA TURUNKAN HARGA PETROL
Kalau betul.....why not try?.....
Tolong baca sampai habis*.buah fikiran yg sangat baik*.mari Kita
renung Dan fikir fikirkan*kemudian Kita lakukan. Idea daripada orang-orang yang kerja kat PETRONAS - price control
Idea yang sangat menarik? Tapi adakah ianya berkesan?Harga minyak telah meningkat sehingga RM2.70 se liter dan akan naik lagi tidak lama lagi. Mahu supaya harga petrol turun? Kita perlukan satu
tindakan bijak Dan bersepadu.Philip Hollsworth menawarkan idea bagus ini.Ianya LEBIH BERKESAN berbanding kempen
"jangan beli petrol pada Hari tertentu" yang dilakukan pada April atau Mei lalu. Syarikat minyak hanya akan mentertawakan sebab mereka tahu dengan tidak membeli petrol, Kita akan
menyusahkan diri sendiri. Ia lebih menyusahkan pengguna sendiri berbanding penjual.Tapi, tak kiralah dari siapa idea ini yang
mencadangkan pelan yang benar-benar berkesan.Sila teruskan membaca Dan ambillah bahagian dalam rancangan ini.Mengikut kenyataan dari negara-negara pengeluar minyak anggota OPEC harga seliter petrol adalah semurah 89 hingga 95 sen sahaja. Tetapi syarikat-syarikat pembekal minyaklah yang mengaut keuntungan besar dari situasi sekarang ini.
Kita sebagai pengguna perlukan tindakan agresif untuk 'mengajar' mereka bahawa PEMBELI juga ada kuasa untuk yang mengawal harga, bukan penjual sahaja.Dengan harga petrol yang naik begitu tinggi
sekarang ini, Kita pengguna perlu bertindak segera. Satu cara yang disarankan untuk menurunkan harga petrol ialah dengan memberikan tamparan 'market leader' industri
berkenaan, iaitu dengan tidak membeli petrol dari penjual tertentu. Ini dapat Kita lakukan tanpa menyusahkan diri Kita sendiri.

Ideanya begini :-
Untuk sepanjang tahun ini, JANGAN beli petrol dari TIGA SYARIKAT MINYAK
TERBESAR DIDUNIA iaitu
1) ESSO
2) SHELL
3) MOBIL
Tiga syarikat gergasi inilah yang sebenarnya mengawal harga runcit petrol Dan mengaut keuntungan untuk diri mereka sendiri.Jika mereka tidak merasa penjualan petrol mereka menurun secara tiba-tiba sedangkan pesaing mereka akan terus maju, mereka akan mula
menurunkan harga. Dan jika mereka berbuat demikian yang lain akan turut serta. Tetapi, untuk kaedah ini memberi kesan, Kita kena memberitahu berjuta pembeli ESSO,MOBIL dan SHELL .

Ia pasti akan membuahkan hasil.
Jika anda terima sarAnan ini, sila sebarkan email ini.
Beli petrol dari PETRONAS , Dan CALTEX sahaja ..... Jauhi diri
anda Dari stesyen petrol ESSO,MOBIL dan SHELL

---PETIKAN DARI SEBUAH BLOG----

TUN,bolehkah TUN cuba terangkan adakah kenyataan diatas ni berupaya mengurangkan harga minyak dunia??Atau apakah cara lain yg berkesan supaya harga minyak boleh turun semula??HARAP TUN JELASKAN

Anonymous said...

Percayalah Tun, jika Tun masih jadi PM makhluk-makhluk yang menyokong Tun sekarang merupakan musuh Tun nombor wahid.Jika Pak Lah (berhenti) dan bersikap gila talak seperti tun sekarang ni, makhluk jenis ini pun penyanjung pak lah, begitulah seterusnya.

Buat apa yang Tun suka, kamu orang besar,hebat, ramai pengaruh. Ingat Tun orang-orang tak sekolah tinggi dan tinggal di kampung-kampung, tak peduli pun apa adu domba yang tun bawak, khususnya orang melayu. Mereka harap negera aman damai.

Kalau Tun rasa nak musnahkan negara ini, tun akan dapat ramai pembantu yang tak setia tapi sedia bersama, silakan.Saya yakin Tun akan sangat berjaya.

deppidow said...

Salam Tun,
Saya saja tgk bil visitor blog Tun...it says 1.7 million over...so saja test tgk rate of visitors ...saya refresh tiap 15 sec dan dapati bil visitor naik 15 orang...dan saya refresh sebanyak 10 times...similar pattern persist. This means tiap 1 saat 1 org visitor bertambah. Simply record breaking blog.

Anak Malaysia said...

Tun,

Tun sudah "quit" dari UMNO pasal parti UMNO kini tak relevan lagi bagi perjuangan orang orang Melayu tapi hanya member kaki-kaki bodek yang tamak, kroni dan sombong yang tinggal saja.

Tulisan TUN memang betul dan orang orang Melayu kini pandai cakap banyak berpolitik tapi no actions mahu kerja kuat kuat memajukan sendiri. Kata pepatah Melayu sendiri " Kasi pagi makan pagi, kasi petang makan petang".

Pendatang haram dan halal dari Indonesia, Myammar, Bangladesh, Filipina dan Nepal sudah ambil banyak kerja-kerja dari orang-orang tempatan terutama orang-orang Melayu kini menganggur dan susah cari makan. Ini pasal politikus politikus UMNO langsung kurang ambil berat pasal masaalah kesusahan orang Melayu sendiri tapi banyak bising pasal "Ketuanan Melayu" untuk buat kaya-raya keluarga dan kroni-kroni sendiri tapi orang Melayu sendiri diketepikan bila sudah dapat kuasa mutlak. Padahal orang-orang India, Cina, Kadazan, Dusun dll juga jadi mangsa-mangsa politik politik UMNO yang kurang sopan yang mempermainkan isu-isu perkauman tapi orang Melayu kini bijak dan berpelajaran tinggi tidak bodoh dapat digunakan sebagai dalang dan alat alat politik mereka. Tapi banyak orang Melayu kini lebih percaya dan menyokong parti parti lawan dalam PAS, DAP dan KeAdilan serta berkerjasama tolong menolong dengan orang orang Cina, India, Dusun, Iban, Kadazan dll demi mempertahankan hak hak orang tempatan dari dikuasai oleh banyak pendatang pendatang haram /halal sekarang. Orang Melayu faham hak hak mereka dipertahankan dalam Perlembagaan Negara dan tidak pernah dituntut atau dipersoalkan oleh bangsa bangsa lain di Malaysia tapi hanya politikus UMNO yang buat bising pasal kepentingan sendiri pasal kuasa kedudukan dan kewangan mereka dalam UMNO dan BN.


Apa boleh buat pasal ketua-ketua UMNO kini banyak cakap cakap banyak naik harga harga barangan dan servis yang menyusahkan rakyat jelata. Decision maker-politikus politikus dalam UMNO kini amat kurang bijak untuk mempertahankan kewibawaan dan kemewahan semua rakyat tak kira bangsa dan agama.

TUN...apaa..namaaaa...tak payah banyak buat bising dan tak pasal tulis banyak lagi pasal UMNO lama dan baru sudah tak relevan lagi. TUN bilang UMNO kini adalah UMNO Pak Lah saja.

INSYALLAH ! Pendek kata orang-orang Melayu moden kini bilang: " UMNO Lama telah lama hilang dibumi Tanah Melayu, UMNO Baru telah pun lesap bila TUN keluar, Masa Depan UMNO semakin gelap yang akan datang" UMNO Pak Lah kini yang tinggal ! Correct, Correct, Correct.

"DEMI ALLAH KITA PERCAYA"

ANAK MELAYU, CINA, INDIA, IBAN, DUSUN, MELANAU DLL" - SEMUA ANAK-ANAK MALAYSIA

Festive Hampers said...

salam sejahtera Tun

You are spot on on your comments with regards to "Masa Depan UMNO". The same message have been told by me to an influential UMNO leader.

Currently, UMNO is looking at a micro level, worrying about domestic UMNO matters not realizing that the whole population of Malaysia can break or make UMNO.

Really sad, as UMNO members themselves do not know what is perjuangan UMNO. You may ask any UMNO members and you get variety of answers. My favorite question to them is "Why you become a member of UMNO?" Most will them will be stunned with my question. If someone has the correct 'nawaitu' the perjuangan will be much easier as the focus will be on the perjuangan. Only them (the UMNO members) can answer the question "if UMNO is still relevant?"

UMNO needs to go back to basic.

Wish Tun diberkati Allah sentiasa.

zan said...

these days, umno is not relevant because the political system in umno does not encourage people to think to excel. there is no check and balance, no positive criticism on leadership. the only things that umno is practising is to "bodek" their boss so that the boss will feel good and hopefully boss will give them some goodies. if this situation is not corrected, umno will demise sooner that you expected.

hafiz kaka said...

Assalamualaikum Tun,
I’m from group (3), I’m so concern about the next general election because there is a possibility that we the malay voters will no longer be in the group (1)
All the best Tun..

Mika Angel-0 said...

Che Det Tun,

Bigdoggy, Bigdoggy - Sit!
(that's a good boy, djinny)

What is Kid Jerlun doing this Sabtu 14hb?

Will he be in Teluk Intan?

Any video, Utube material?

Reasons for Abdullah to step down is revised
and is there a scenerio for dharurat considered?

How is his security? The camera-man and his camera unit?


Nota:

Are you a genuis or just gifted, Tun? If you are as gifted as they say you are, why are still toying around with Abdullah?

Do you think the world deserve to hear what you have to say - since you are gifted as they say you are?

I want to write about the Aidrus just being a figment of your imagination and you ours', Che Det. That would be a story, indeed.

Warmest salaams to Dr Mahathir, Dr siti Hasmah and family.

Anonymous said...

I love u tun. My mom said 'kalulah tun masih ruling lagi'. u rgreat....

puterishasha said...

Tun,
Dari analisa Tun tentang Kategori Ahli Umno...Saya adalah Umno no3...

Saya undi parti pilihan saya tetapi sedih apabila parti pilihan saya menang...Pelik kan?????

LosT PearL in bIg Oyster said...

Thank you Tun. You are a great leader. I hope God will produce Malaysia a leader like you in future.

raymond yap said...

paklah=pak pandir.
mana dia faham?pengetahuan basic ekonimi pun dia gagal,dan dia tadbir negara,saya ingat dulu punya bekas presiden indonesia,walaupun buta,tapi nampak,ini paklah mata kiri 'buta ', tak nampak kesusahan rakyat,dan mata kanan dia 'tak buta',asyik tengok wang saja!

Mika Angel-0 said...

Che Det Tun,

i. Nazri's Former Aide Charged With Corruption

IPOH, June 12 (Bernama) -- A businessman pleaded not guilty in the Sessions Court here Thursday to two counts of corruption allegedly committed when he was a special aide to Datuk Seri Mohd Nazri Aziz who was then Entrepreneur and Cooperative Development Minister.

Both charges involve Eswadi Abd Rahim, 36, receiving gratification as an inducement to assist Chin Ah Lek obtain bus permits for Syarikat Azamat Hati Sdn Bhd of No. 276, Taman Medan Bercham, Jalan Bercham, Ipoh, from the Commercial Vehicle Licensing Board.

The first offence was allegedly committed in December 2002 by inserting his father Abdul Rahim Ismail's name as a director of Syarikat Azamat.

The second count states he received a RM6,000 bribe which was deposited into his account maintained at Bumiputra Commerce Bank Jalan Sultan Idris Shah branch in Ipoh on Jan 17, 2003.

Eswadi was charged under Section 10(a)(aa) of the Anti-Corruption Act 1997. The offence is punishable under Section 16 with a jail term of between 14 days and 20 years and a fine of not less than five times the value of the gratification or RM10,000, whichever is higher.

Judge Tan Hooi Leng fixed two days from Dec 15 for trial and allowed Eswadi bail of RM10,000.

Deputy Public Prosecutor Mohd Hamzah Ismail earlier recommended the bail at RM12,000 but lawyer Tun Ammar Aziz who represented the accused asked a reduction to RM8,000.-- BERNAMA

Note-(was Nazri or his aide that was so biadap, Tun?) It is that bad? Are judges that clean?


ii. Police To Stop Protest Procession From Kg Baru Mosque To Petronas Towers

KUALA LUMPUR, June 12 (Bernama) -- Police may have to close the road leading to the Kampung Baru Mosque after the Friday Prayer tomorrow following the plan by certain groups to hold a procession from the mosque to the Petronas Twin Towers to protest the fuel price hike announced by the government last week.

Kuala Lumpur Police Chief Datuk Wira Muhammad Sabtu Osman said between 1,500 to 2,000 members of the security forces from the police, People's Volunteer Force (Rela) and Federal Reserve Unit (FRU) would be placed on alert to stop the procession.

"Personnel from the Dang Wangi District Police Station and Sentul will also maintain security in the area. We will close several roads leading to the (mosque) area if necessary," he said.

He said the organisers of the procession did not apply for a permit from the District Police Chief but instead sent a letter to inform about the procession.

Meanwhile, Parti Keadilan Rakyat (PKR) advisor Datuk Seri Anwar Ibrahim confirmed that the PKR Youth wing and members of several non-governmental organisations (NGOs) would march from the Kampung Baru Mosque to the Petronas Twin Towers after Friday Prayer tomorrow to protest against the petrol price hike.

Meanwhile in KOTA BAHARU, Kelantan Menteri Besar Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat described the federal government's moves in tackling the oil price hike as `not smart' because the approach taken had posed a big burden on the people.

He said that as an oil producing country, the government had other options to stave off the effects of the global rise in oil price without having to increase the prices of petrol and diesel.

"I understand we have oil reserves for the next 20 years and natural gas reserves for 35 years. So, why not use cheaper resources such as the natural gas for vehicles (NGV).

"Besides being cheap, (natural) gas can also reduce air pollution. Why ignore this option and take the easy way out by raising petrol price and let the people suffer," he said at a media conference at his residence in Pulau Melaka, here.

Nik Aziz, who is also the PAS spiritual leader, said the federal government must be more serious in increasing the number of petrol stations selling gas throughout the country.

The government announced an increase of 78 sen in the price of petrol to RM2.70 per litre on June 7, which was an increase of 40 per cent from the previous price of RM1.92 per litre.

In KUCHING, Sarawak Deputy Chief Minister Tan Sri Alfred Jabu said the state government would study the implementation of the oil subsidy system on users of long boats with outboard motors and generators in longhouses in the interior areas following the oil price increase.

He said that like the subsidy given to fishermen and public transport operators who were given the Fleet Card to buy subsidised oil, the suggestion to give subsidy to owners of long boats using outboard motors and generators in longhouses was also being considered by the government.

"The Prime Minister who came to Sarawak recently had agreed that the granting of subsidy to owners of outboard motors in the rural areas and users of generators in longhouses be studied in detail before implementation," said Alfred Jabu, who is also the Sarawak Rural Development Minister, at a media conference here.

In IPOH, the Perak Consumers Association (PCA) advised consumers to be more resourceful in facing the price increase of goods.

Its president, Abd Rahman Said Alli said consumers should compare prices before purchasing and to bargain for better prices from sellers.

In addition, he advised consumers to prioritise spending by buying only necessary goods and avoid impulse buying.

"Consumers can also return a product within 10 days of purchase if they changed their mind about buying it," he said.

"Don't blame the government (for the price increase), it's out of their control," he said while adding that consumers should take their own initiatives in curbing the increase by being more careful in their spending.

Commenting on the Domestic Trade and Consumer Affairs Minister Datuk Shahrir Abdul Samad's statement that the government was expecting a chain reaction to the new petrol price, Abd Rahman said that this would only encourage sellers to increase their prices.-- BERNAMA

Note-(will you be there, Tun - at the Petronas Tower?) The only comment was that NGV is not profitable?

Cucu Tok Mat Alor Sena said...

qkjSaya tertarik komen mudah Sdr/sdri Hong. Seperti orang cina kebanyakannya, anda cuma minat cari makan. Kalau Pak Lah mau orang cina sokong dia apa yang harus dia lakukan sebenarnya? Saya rasa orang malaysia undi ikut sentimen perkauman, soal cari makan tu sama untuk semua orang. Saya lebih suka orang melayu perintah negara ini. Saya dan semua orang melayu lain TAK akan boleh terima orang bukan melayu perintah negara ini. Akan huru hara malaysia, PERCAYALAH!!!!!13 Mei akan berulang setiap hari . Akan ada usaha berterusan untuk gagalkan usaha orang bukan melayu perintah Tanah Melayu ini. Orang bukan melayu hanyalah pendatang yang patut bershukur pada tuhan sebab dapat kerakyatan malaysia. Orang melayu jangan lupa diri, jangan rasuah, jangan sombong, mesti jaga amanah, perintah dengan adil seperti yang ditekankan dalam Quran, jangan menyimpang dari landasan yang betul dll lagi. Jika semua ini diikuti maka malaysia akan aman sampai hari ikiamat sebab orang islam jika memerintah mereka adalah adil kerana ikut sunnah Rasul dan perintah Allah. Tak payah nak tukar2 parti pemerintah, UMNO masih relevan sampai bila2 sebab malaysia ini unik.

sams said...

Salam Tun,
Saya seorang ahli umno yg akan menyokong parti lawan kerana kecewa dg cara Pak Lah & kroni memerintah Malaysia. Kenaikan harga minyak & barang keperluan yg kerap dan melampau membuat saya amat bencikan umno.. Harap kepimpinan umno dapat ditukar segera..

sue said...

Salam yang dikasihi untuk ayahanda Tun,

I am also in the 4th group.

Setuju dengan Tun...

Nak buat ape sekrang ni Tun, takkan kami nak baca aje blog Tun ni???..

Action xde lagi ni???,

Bila kita nak 'berperang' secara fizikal???..saya dah bersedia ni!.

May Allah S.W.T bless you.

We want to take down Paklah, KJ and Najib as well as Khir Toyo, dan org2 yg rajin cium tangan Paklah@KJ.

SUE.

abd rahman said...

UMNO akan hancur dan berkubur kalau masih lagi dengan pemimpin yang tidak mahu menerima kritikan dan komen bernas dari orang lain.
Kalau asik mementingkan diri dan keluarga nak jadi kayaraya terlungkuplah UMNO nanti sama-sama lah kita tengok.....
Jenerasi akan datang akan menyumpah mereka ini. Saya sokong Tun.

Mika Angel-0 said...

Che Det Tun,

World Bank struggles with identity crisis
By Steven R. Weisman
Tuesday, May 22, 2007

WASHINGTON: The crisis has ended over Paul Wolfowitz, with his resignation as president of the World Bank last week. But the bank's identity crisis has just begun.

The entire international economic architecture established after World War II - the World Bank, the International Monetary Fund and what is now called the World Trade Organization - is buckling under the weight of globalization, trade disputes and the ambitions of rising economic powers in Asia and elsewhere, experts and policy makers say.

The World Bank and its sister groups were established to secure the international economy in 1944 at Bretton Woods, New Hampshire.

The World Bank was supposed to rebuild Europe and reduce poverty elsewhere with grants and loans. The International Monetary Fund tried to avoid financial meltdowns by monitoring countries' economic policies. The World Trade Organization sought to ensure the smooth flow of goods and services, thus keeping the world economy growing.

The World Bank's cumulative lending to China, for example, is $40 billion for 274 projects. But China is now an export superpower, sitting on reserves worth more than $1 trillion - so wealthy that it recently announced its own $210 billion program of loans and credits to Africa. Some question whether the World Bank should be lending to China at all.

"The Bretton Woods system has become outmoded," said Robert Rubin, a former U.S. Treasury secretary who now is chairman of the executive committee at Citigroup.

Eckhardt Deutscher, a German development official who serves as the dean of the bank's board of directors, called for a re-examination of the role of all the institutions.

"The biggest challenge of the World Bank is to restore its credibility," Deutscher said.

The most immediate issue that the bank and the fund must face, experts say, is who governs them.

The recent bank crisis erupted over a narrow dispute over charges of favoritism against Wolfowitz. But it exposed a larger fissure over whether the United States could retain its role of picking the bank president at a time when U.S. contributions to the pool of grants and loans to the poorest have fallen in relation to what other countries do.

President George W. Bush's appointment of Wolfowitz, an architect of the Iraq war, was not a popular one with the Europeans in 2005, but they went along with it. Now the administration wants to retain the power to pick the bank president, and Europe wants to continue to select the head of the International Monetary Fund. But there is a growing consensus that this dual tradition is outdated.

"The Wolfowitz situation exposed what an antediluvian system the bank has," said Kenneth Rogoff, professor of public policy and economics at Harvard, referring to the way the head of the organization is chosen.

Among those with vested interests in the bank, Rogoff said, are some who do not want to acknowledge that the bank's role in lending - the total was $23 billion last year - has become less relevant to current realities.

Last year, more than $14 billion of the bank's lending went to so-called middle-income countries like China and India.

The bank borrows the money at low cost because of its peerless credit rating and then lends it at slightly above that rate. The money it makes on the loans helps pay the bank's overhead, including salaries to its 13,000 employees.

Some bank officials acknowledge that one reason for continuing loans to middle-income countries is that their repayments keep the bank staff large enough to provide technical assistance and analysis needed by donors and recipients alike.

In 2000, an advisory commission created by Congress and headed by Allan Meltzer, professor of political economy and public policy at Carnegie Mellon University, recommended stopping loans to middle-income countries and converting loans to the poorest countries into grants.

Meltzer said recently that he once had high hopes that Wolfowitz would transform the bank in this direction and was disappointed that he did not.

"The basic problem for the bank is that it's hard to see what good it has done anywhere," Meltzer said.

Wolfowitz defended the lending to middle-income countries as a necessary part of providing technical assistance to help them alleviate their poverty. That approach heartened many at the bank who argue that it cannot walk away from the poor of China and India, who outnumber the poor in sub-Saharan Africa.

But while the bank channels loans and grants to the world's poorest countries - $9.5 billion last year - the bank itself has become more marginalized as a factor in the overall global effort for the poor.

World Bank figures show, for example, that the bank's own contribution to the poorest countries amounts to only about 7 percent of the government-backed aid they get from 230 international aid agencies, including regional development banks and special funds in Europe for disease, education, maternal health and other programs. Large sums are also going to poor countries through private foundations.

But even if the bank becomes less of a factor in terms of money for the poorest, many experts say it is bound to remain important.

"The bank is often the equivalent of a strategic partner in many poor countries," said Nancy Birdsall, president of the Center for Global Development.

Like the World Bank, the International Monetary Fund is becoming more marginal. The world economy has been so successful, and so many countries are awash in cash, that the fund, which helped bail out Mexico, other Latin American countries and several Asian countries in the 1990s, is now underused. So many countries have paid off their loans that interest income is down and the fund is in a budget crunch, looking at whether to sell gold bullion to meet its expenses.

Its search for a new role has emboldened its critics, especially those who feel that its bailouts of the 1990s were ill-advised on the ground that they made countries complacent about their bad policies.

Criticism of the International Monetary Fund has also erupted from leaders in Asia and Latin America whose countries staggered under austerity programs imposed by the fund in return for the bailouts. These leaders have begun discussing plans for regional funds to compete with and undercut the fund.

But many economists say the International Monetary Fund will be needed when, inevitably, the next crisis occurs.

The World Trade Organization, established in 1995 as the successor to the General Agreement on Tariffs and Trade, which was founded at Bretton Woods, is struggling mightily to salvage the current round of trade talks that started five years ago at Doha, Qatar. Many trade experts fear that if the talks fail, it could lead to a reversal of 60 years of trends opening the trading system to more flows of goods and services.

The Doha talks are at an impasse because the United States and Europe are refusing to lower barriers on farm goods, and both are demanding that India and other exporting countries lower barriers of their own.

Anuar_83 said...

Politik Malaysia ni makin bercelaru...

iamataxpayer said...

Rupanya ramai sangat orang tidak suka dia dan tidak hormat orang tu. Mari kita sama-sama, berHENTI memanggil orang tu "PAK'. Dia tu tidak layak langsung!

Biar menantunya seorang "pak-an" dia tu.

Amylia said...

Salam Tok Det,
Saya antara golongan keempat..silent minority, bkn ahli UMNO, tapi mengikuti pekembangan semasa politik tanah air...saya percaya golongan keempat ni ramai ahlinya tampa kita sedari.
Im waiting for your article on Ian Chin...

Happy Father's Day Tok Det!!!

love u,
-Anak Jati Perak-

jrihan said...

BN -Beban Negara. Tun tlg pulihkan BN agar ianya kembali kepada Barisan Nasional dan menjadi parti yang Berjasa kepada Negara.

amsyafi said...

Tun yang dihormati,

Saya adalah tergolong dalam kumpulan 4 yang Tun jelaskan.

Keluarga saya adalah penyokong Umno tulin terutama semasa dibawah pimpinan Tun, tapi kini hanya tinggal Ayah dan Ibu yang masih setia dengan Umno (kumpulan 1). Semua 6 orang anaknya + 6 menantu sudah tidak menyokong Umno.

Semasa Tun megumumkan persaraan dan penyerahan kuasa kepada AAB, saya sudah menjangkakan kemusnahan ini akan berlaku. AAB bukan pemimpin, tingkah lakunya tidak ada bezanya dengan Anwar Ibrahim. Mereka ini mengunakan imej warak (islam) untuk kepentingan diri dan megaut kekayaan kepada ahli keluarga sahaja.

Bagi saya, punca kemusnahan Umno ini hanya satu 'RASUAH'. Proses pemilihan pemimpin dalam Umno adalah punca amalan rasuah berleluasa. Rasuah ini bermula daripada pemilihan wakil ke mesyuarat Bahagian seterusnya Bahagian ke Perhimpunan Agong.

Pada amnya kesemua wakil-wakil ke mesyarat Bahagian dan Perhimpunan Agong dipenuhi oleh orang-orang yang korup dan dengan mudah dapat dibeli oleh pemimpin yang juga korup. Dari sini lahirlah pemimpin yang hanya mementingkan diri dan kekayaan sahaja.

Bagi saya, hanya ada satu cara sahaja untuk mengatasi budaya rasuah ini. Hak pemilihan pemimpin Umno hendaklah diberikan kepada semua ahli Umno. Satu mekanisma pemilihan perlu dirangka bagi membolehkan 3 juta ahli memilih pemimpin yang dipercayai, bukan seperti yang diamalkan sekarang hanya beberapa ribu wakil sahaja berhak memilih pemimpin. Amat mudah untuk membeli undi dari beberapa ribu wakil ini kerana kejayaan mereka mejadi wakil adalah hasil memberi rasuah, jadi inilah masanya pula mereka menerima pulangan.

Mengenai AAB, dia adalah pembohong dan penipu besar yang pernah saya lihat pada seorang yang mengaku pemimpin. Terang-terangan dia megatakan di TV yang anaknya tiada business in Malaysia tapi umum mengetahui bebagai projek kerajaan dibolot Scomi milik anaknya. Seorang pembohong dan penipu tidak layak menjadi pemimpin.

Tun adalah satu-satunya pemimpin yang amat saya sanjungi. Jutaan terimakasih pada apa yang telah Tun curahkan untuk bumi bertuah ini. Persoalan yang masih meghantui saya mengapa Tun memilih AAB sebagai pengganti??? kalau saya, seorang yang ada rekod pembelot will not in the list at all.

Semoga Tun sihat sejahtera dan dapat terus menulis dan berjuang. Reading your blog is my daily activity, minimum two times a day.
Thank you.

Tamingsari said...

Dear Tun,

One person commented on the bank account that Tun's family has...what a lot of rubbish that is. I know Datin Melinda very well and she does not have that kind of funds or account.

Sangka Buana Palapes said...

happy father's day tun.. wish you always in excellent health

mrprintscancopy said...

saya dlm kategori 4. pru yg baru ni saya undi BN sebab Tun masih dlm UMNO walaupun saya teramat meragui kepimpinan yg ada.

sekarang Tun dah keluar UMNO, saya dah tau kepada siapa undi saya pada PRU 13 nanti, pastinya BUKAN UMNO.

dlm berita TV, newspaper, apa saja artikel mengenai apa yg pak lah cakap, beri ucapan saya tak tengok dan baca sebab saya DAH TAK PERCAYA!!!

Tamil Kataram said...

Hidup Tun..... We want you Back!!.Harapan kami Tun terus menulis.

sujini said...

Salam Tun,

Saya baru nak mencadangkan menjual iklan
di Weblog Tun. Saya sangat setuju dengan
cadangan pakbelalang. Hasil jualan ini
bukan saja diberi kepada pertubuhan
kebajikan tetapi untuk membiayai
persatuan ALL BLOGGERS. Bersatu kita
teguh bercerai kita roboh.

ennyuarar said...

I belong to 'Kumpulan 3'. You damn right Tun, I have lost interest in supporting BN after what is happening now in Malaysia... If nothing is done to lift the rakyat's burden, of course I won't vote for BN in PRU 13.

Tamingsari said...

Dear Tun,

The way UMNO and BN are going about implementing their programs..sooner of later they will be a second rate party. The Malaysian people are smarter now then they think...we watch, we learn, we see. Wait till the next election...if they are not careful...5 states will be 13 states..to the opposition

This is selfish of me to ask...you need you back in office Tun..even if it is for a short while. We are suffering Tun.

Teddy said...

Tun,

Could you plz write on Gold dinar and its potential? I thought the world are well off by not aligning themselves to Gold standard just like FDR did during the American depression thus ensuring booming growth through credits and bank loans..

But I'm surely would love to know your thoughts on Gold dinar.

Syah

Anazam said...

I'm from the (2) clan. And it is very true that m so surprise and afraid if this will resulting instability of the country. Regret? Never!

wak Dojer said...

p/s tertinggal: psst Y.A.B Datuk Seri Timbalan Perdana Menteri (TPM), Wak teropong gaya-gaya Y.A.B Datuk Seri Perdana Menteri (PM) kukuhkan ekonomi (kroni & nepo), rombak jawatan sana-sini, tubuhkan macam-macam suruhanjaya, pecahkan sekutu BN, buat dasar luar Negara yang baru dan sebagainya macam "tak selari" sahaja dengan "janji dia nak serahkan tugas PM Malaysia/Presiden UMNO dalam waktu terdekat" ni. Tengok gaya macam nak duduk lama ni. Paling sekejap pun 3 kali PRU ni (3 x 4 tahun = 12 tahun)! Boleh ke Y.B. TPM bertahan ni?

Anonymous said...

1. Umno sinonim dengan parti politik yang memerintah negara dan juga orang melayu sebagai tuan punya tanah.
2. Oleh itu,jika orang melayu bergaduh maka orang lain (bukan tuan tanah) akan ketawa. Sebabnya kerana orang melayu asyik gaduh pasal gila kuasa tapi dalam masa sama masih tak sedar macam mana nak tadbir tanah sendiri.
3. Ekonomi pula merosot, peluang pekerjaan dibekukan, inflasi naik, harga barang naik..amarah naik. Maka tidak hairanlah pembakang gelar "BN" tu "Barang Naik (harga barang)"!
4. Apa dah jadi dengan segelintir manusia yang hanya mementingkan diri sendiri. Kononnya khalifah tapi sebaliknya..entah tak sanggup nak sebut.
5. Tun, turun le padang. Takyah hunus keris, isi borang je & buka parti baru.

worldLORD said...

telanjangkan UMNO TUN....biar mereka kesejukan dan keras......

Salina.biz said...

Salam Tun & rakan2 bloggers,

Saya tergolong dl kumpulan keempat,maaf ye Tun.

Semlm saya & suami ke Melaka atas urusan keluarga & mlm bertolak semula ke KL.Sepjg 4jam perjlnan pergi-balik, topik perbualan kami memang dipenuhi dgn "tragedi politik" sekrg.Kami berdua berharap & juga saya yakin sebahagian besar rakyat Malaysia (dah ditoalk dgn pengikut+pengampu si Pak Hadhari+KJ & sama spesis dgn mereka) mahukan Tun jadi PM even for a while utk menyelamatkan tanah air kami yg tercinta ni...after that if Tun nak bersara terus pun kami rela.Maafkan saya krn berkata seolah2 pentingkan diri kami shj,but that's the only remedy we've...please Tun.

Semoga Allah swt memberkati apa jua ikhtiar kita semua...Amin

«Oldest ‹Older   201 – 400 of 599   Newer› Newest»