Wednesday, June 4, 2008

Snippets

Tujuan baik tidak halalkan jenayah

YB Dato Zaid Ibrahim, Menteri Undang-Undang kecewa kerana dia akan dihadapkan ke Jawatankuasa Disiplin UMNO sedangkan dia hanya mempertahankan Perdana Menteri.

Peguam ini tidak faham bahawa tujuan baik tidak menghalalkan jenayah.

Takut kerana salah?

Ahli-ahli dan pemimpin cawangan dan bahagian UMNO tidak dibenar mendengar ucapan saya.

Apakah pemimpin tertinggi UMNO takut kerana mereka punyai banyak kesalahan yang mungkin dibongkar oleh saya?

Karpal percaya Pak Lah

Karpal Singh menyatakan ia tidak percaya Dato Seri Anwar Ibrahim akan dapat memujuk Ahli Dewan Rakyat Barisan Nasional lompat masuk Parti Keadilan – {sekutu kepada parti Karpal (DAP)} supaya Anwar dapat jatuhkan Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi dan Kerajaannya.

Karpal betul-betul sayang kepada Dato Seri Abdullah dan hendak dia kekal sebagai Perdana Menteri Malaysia.

Ahli-ahli UMNO boleh berbangga kerana bukan mereka sahaja yang setia kepada Dato Seri Abdullah tetapi Karpal Singh yang dahulu musuh ketat UMNO sekarang setia kepada Dato Seri Abdullah sekaligus setia kepada UMNO.

Kemenangan UMNO dan Barisan Nasional dalam Pilihanraya Umum ke-13 lebih terjamin sekarang.

448 comments:

«Oldest   ‹Older   401 – 448 of 448
samurai melayu said...

Salam AYAHANDA RAKYAT
Tiang Seri yang menjadi sandaran dan tempat berpaut anakanda2 rakyat yang teraniaya masakini,
permit us,

To: preacher'Jeffrey said'(Jun 5 @7.50am)
My simple answer to your ‘challenge’ is that ISLAM DO NOT CONDONED LIES OR ANY SATANIC ACTS THAT WILL DESTROY MANKIND.IT IS THE DIVINE WAY OF LIFE THAT WILL LEAD ITS FOLLOWERS BACK TO THE LOVING ARMS OF THE ALMIGHTY(Heaven), THE REASON WHY 'BISMILLAH .. (if you understand) WHICH SIMPLY TRANSLATED FOR YOUR CONSUME 'ALMIGHTY ALLAH, THE MOST INTIMATE AND MERCIFUL! IS THE FIRST VERSE IN THE HOLY QURAN and ISLAM IS UNIVERSAL and not confined only to Malaysia or Islamic countries.

If a muslim leader who do not adhere to its principles, he will be condemned to Hell vis a vis a Christian or a Jewish leader who have created anarchy in the the middle east!
I believed all religions preaches goodness over evil and their followers would beg for pietyness and peace and love from their gods.

I am not 'brave' enough to take your challenge coz god have created us as weaklinks but merely to share some little knowledge I have on the perfectly sound religion of ISLAM.

MAy God bless u for being a devout christian and carry on preaching to your own kind coz the Malay/muslims are perfectly guided by th Al-Quran and the True Hadiths of the Prophet Muhammad.
And stop throwing challenges at other believers be it Islam, Judaism, Buddhist, Hindus.. ect.

Notice your avid interest on ISLAM only., My I asked, Why?

PWN Consultants, Malaysia. said...

Salam AyahTun

Mungkin AyahTun perasan banyak persoalan yang kini ditujukan berkenaan harga petrol yang naik malam tadi.

Di sini ada satu lagi persoalan:

Bolehkah agaknya wang ehsan yang disebut (di bawah) digunakan untuk menampung kenaikan harga petrol?

Kalau benar kata MB Trengganu (seperti petikan artikel AyahTun di bawah), maka kita ada dalam 6 Billion untuk menampungnya. Ini berita baik, Alhamdulillah. Diharapkan kerajaan juga sedang berusaha mempertimbangkannya dan sekaligus meringankan kembali beban rakyat di samping usaha yang telah dilakukan (Terima Kasih atas usaha).

Petikan artikel AyahTun yang bertajuk 'Royal Commissions' Selasa lalu:

"13. Now the new Menteri Besar of Terengganu says that the billions spent on the Monsoon Cup, Crystal Mosque etc did not come from “Wang Ehsan” but from Federal funds. Who decided to allocate so much Federal funds to Terengganu which already has some six billion Ringgit in oil royalties unspent."

Dear Pak Lah & the Government of Malaysia, here is some ideas:

1. Perhaps we can seriously change to bio-fuel & Solar energy. Now that the market is there (world-wide too), lets use all our land to plant sawit and any other plants that can produce good bio-fuel.

2. Lets have a 'school' to look into this business (Bio-fuel & Solar) & its R&D in every IPTA & IPTS nation-wide. We can even have quarterly conventions nation-wide to move 'all engines' towards optimizing it soonest possible.

3. Lets create a fund solely for this and get our professors to give a good target of its completion. (I came to know that USM has succeeded in building a prototype in a van with 'bio-fuel + solar' that already travelled the Peninsular).

4. Meanwhile (while waiting for the mission completion), please use the 'wang ehsan' and even part of the taxes we gained, to buffer our people's suffering, besides, or to top-up, the annual subsidy (Thank you).

BlackHat:
1. With the optimized technology of 'bio-fuel & solar', our petrol may not have a local market eventually (but this is ok since export can give more income to our nation)

2. The world may also cease to need petrol with the technology we are creating/optimizing (but this is also ok because as published some time ago, our petroleum resources is finishing in just a few more decades)

May God guide us all.

Peace / Salam
arushah

samurai melayu said...

Salam AYAHANDA RAKYAT
penjulang panji-panji bumi bertuah,
Permit us,
Nampak nya segala PEKUNG2 pemimpin2 party politik diMalaysia dah terburai.
Tidak perlu lah hendak cadang Ayahanda 'open the can of worms'
When a 'SHOGUN' whipped his sword on the 'enemies' necks, the 'enemies' will only realised that their heads will kiss the earth after walking a few steps. Thats what the Grandmaster Ayahanda is!

Flashback!

When TDM iniated TOLLS on the new highways,almost all the opposition leaders were concerned and protested angrily towards TDM and the government and to the extent Mr.Siang2 Ling Kup (Lim Kit Siang) refused to pay toll. Its mind bongling now, with the new fuel prices hike, not a single protest came from these vey highly charged opposition leaders and the likes. Perhaps they had suddenly caughtup with the dreadful disease only found in the Parliment of Malaysia ie the DUMB Syndrome!
Hello! The Karpals , the Lims, the Anuars, the Ezams(GERAK), the Tok Gurus and Ulamas and the rest of the Dumb Dumbs and Dungus at large who supported this ATAS(kepala) ADA BATU(AAB), is this
what the rakyat deserves? Stop thinking and take actions IMMEDIATELY!!Are you the wakil rakyat or wakil Abdullah Ahmad badawi?
Any wait and see attitute may result in unbearable and dreadful consequences when what's left of the Rakyat are their skins and bones. We oppose to any 'killing fields' but please DO NOT wait until anger and hunger strikes and patience failed.

WE can proudly tell the whole world
that our gas prices is amongst the lowest in world/universe, but believe me, the current income of an average citizen will not be able to sustain the minimum basic needs of a household of four(F&M + 2anak) much longer with the new hikes
and sadly in the kampungs, family planning is taboo(PAS manifestation?)

Kepada Rakyat,terutamanya umat Islam, bersabarlah dan terimalah ini sebagai Qadha & Kada' dari Allah swt yang Maha Mengetahui dan
Mengesihani.
Bersamalah kita mendoakan kebajikan rakyat terpelihara dengan
tindakan kerajaan Adullah Ahmad Badawi ( Bukan BN lagi kena teraju MCA,MIC, GERAKAN & PPP tidak lagi mewakili kaum mereka dalam Kerajaan)
Wallahu
When all had been said and nothing is done, perhaps the rakyat should
turn to the on Power there is left
to change the AAB regime ie. DYMM Yang Dipertuan Agung.(as 'Daniel Liebermen said' suggested)

Rakyat especially the muslims, you can start practising your 'Fasting'
as Ramadhan month is round the corner.

Alfatihah, Amin Yarabbal Alamin.

ZaZa said...

Assalammualaikum Tun,

Bagaimana untuk kami sebagai rakyat jelata membuat tindakan terhadap kerajaan Pak Lah hari ini. Kami bersabar tapi tiada perubahan dalam pentadbiran beliau. Mohon pandangan Tun??

HAJIMAN IBRAHIM said...

Ybgh Tun,
Mengapa PM DSAB perlukan pembela jika ada komen dari rakyat keatas dirinya ? X bijak ke beliau sendiri menjawab komen tersebut. Zaid tu saja nak bodek pasal dapat jadi menteri....... atau jadi menteri tugas nya untuk membela DSAB?

X idea baru kerajaan sekarang dalam mentadbir negara, melainkan jadi photocopy dari pentadbiran negara lain..... dari Malaya jadi Persekutuan Tanah Melayu, Jadi Malaysia, nanti jadi Malaysingasia.


Tolong la TUN.


Doa muga Tuan senantiasa di rahmati Allah.

samurai melayu said...

Salam Ayahanda RAKYAT yang masih
setia pandu kereta kebangaan
jenama'PROTON' keliling kota dan desa, walupun ada kereta jenama yang lebih hebat,

Izinkan tegur Datuk Zeq said;

Datuk,
Cadangan2 datuk berasas tapi nampaknya dah kena tempias 'sinis' Ayahanda Tun kerna saya percaya sdr tahu apa akan kesudahan tindakan2 tersebut. Kesihankan lah kami, sudah jatuh nak ditimpa tangga pula nanti. Siapa nak suap nasi kat anak bini nanti. Walau pun boleh dapat makan 'free' kami rasa sdr sendiri pun tak sanggup nak telan nasi bila teringat anak bini yang mungkin kebuluran.Pak taxi pula siapa nak tanggung kalau tak ada penumpang.

Apa kata kita cadangkan kepada semua pemandu2 pengangkutan awam dan swasta ambil cuti sakit serentak untuk seminggu, cukuplah.Towkay syarikat2 tersebut
banyak yang dah kaya raya.
Tak payah lah rakyat menyusahkan Musa Hasan, tak payah susahkan Syed Hamid (lagi seksi lak kepala dia, Azalina lak bukan boleh tengok kepala seksi, seksa dia nanti) dan macam2 lagi yang tak payah, melainkan peningkan kepala Menteri Pengangkutan ( siapa namanya? Sejak teraju MCA dah duduk liam liam,dah tak kenal menterinya)
Amacam?

From the bottom of my heart, I wish to tell you that you sure look 'jambu' in the photo on your post. As a fellow 'pembahas'my advice is don't get too close to Azalina, nanti Ismail dan Ezam cemburu tau?

Marilah beramai kita menyanyikan lagu Allahyarham P.RAmlee ' Beginilah nasib diriku yang malang, Oh Tuhan, tak boleh bersenang lenang..(lagi)

samurai melayu said...

salam AYAHANDA RAKYAT
BERANI KERANA BENAR

Permit us to provide some info to
'syahamin said' on 'DEPOSITS ACCOUNTS OF MAHATHIR'S..

Being an ex-bank officer, we wud like to provide yourgoodself some infor on banking practices

1. The utmost principle upheld by any banks in the world is SECRECY.
2. On application of any FDs, one is most likely to fill personal datas but never his/or position, either government related or next-of-kin
3. Any tracers or searches made by any banks' branches will normally be replied by a general statement: 'Good for amount requested, credit standing is good and last but not least 'No Comments'
4. Etcs...

Can the governors/presidents of Bank Negara or
Bank of England or the Federal Resrve Bank of USA or the Swiss Bank and last but not least the governor/president of Central Bank of Singapore attest or authenticate the claims?

Syahamin, is your intent, exposure?
If so, its stale news already.
Don't waste your precious time if you have nothing better to contribute.

samurai melayu said...
This comment has been removed by the author.
cek said...

Assalamualaikum Tun & Keluarga,

Tun, pemimpin yang ada sekarang kecuali seorang dua adalah pemimpin haprak sebagaimana digambarkan di dalam sajak Tun, Melayu Mudah Lupa...

cek said...

Tun, kami rakyat bumi Malaysia dah terlalu mual dengan tindak tanduk Pak Dollah serta pengampu-pemgampu sekelilingnya. Kami amat mengharapka agar sesuatu dapat dilakukan dengan segera!!! Sebelum maruah dan bumi tercinta ini tergadai disebabkan kuasa berada di tangan SiBodoh!

samurai melayu said...

Salam AYAHANDA RAKYAT yang kami sentiasa kagumi,

Izinkan,

Sdr Pejuang bangsa'daniel leiberman'
kami ingin cadangkan adalah lebih baik jika kita mendapatkan seorang lagi pejuang bangsa yang mahir dalam sususan ayat dan bahasa ‘istana’ yang sempurna untuk dipersembahkan kepada DYMM Yang diPertuan Agung dan duli duli majlis Raja2 supaya rakyat yang kurang arif tentang adat istiadat istana tidak berkelakuan 'derhaka'.
terhadap DYMM dalam persembahan surat2 mereka.
Dengan itu, rakyat sekelian bolehlah cetak karangan surat tersebut atau menyalin nya untuk dijadikan PETITION tentang hilangnya kepercayaan rakyat terhadap kerajaan dan kepimpinan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Jangan lupa tandatangan surat tersebut sebelum mengirimkan nya ke
alamat Istana Negara.

Ada sesiapa antara pembahas mempunyai alamat pejabat DYMM?
Sila post kan kepada semua blog yang ada untuk kemudahan kita bersama.
Sdr2 'postmen' yang juga tergugat dengan keadaan meleset ini, sila beri kerjasama untuk menentukan surat2 ‘petition’ tersebut sampai ke destinasi yang dituju. Anggaplah kerjasama tuan2 sebagai ‘jihad’ demi bangsa, ugama dan Negara!

Rakyat Malaysia tidak perlu GENTAR kerana dalam agama Islam ada menyebutkan 'jika sesuatu kaum itu teraniaya atau dianiayai, haruslah berjihad untuk menentang kemungkaran demi menegakkan keadilan mengikut lunas2 'sunnah wal jamaah'atau undang2 yang termaktub dalam perlembagaan Negara tercinta.
Negara tercinta bukan hak segelintir orang yang rakus dan mungkar tetapi hak seluruh rakyat yang majmuk.

Alfatihah, Amin yarobbal alamin.

dgreat1975 said...

tun ..apa kata tun tubuh kan parti baru jadi ler balik pm kami tun .minyak naik semua naik mati ler kami semua tun ..indonesia pun naik 30% malaysia 40% negara ada minyak pulak tu ...

Berita dari gunung said...

Karpal sayang Abdullah?

Orang jaga lembu lebih dari biasa bila dekat nak sembelih. Bagi makan puas-puas sementara parang diasah tajam berkilat.

samurai melayu said...

Salam AYAHANDA RAKYAT senyuman mu menenangkan hati kami,

Izinkan kami,

Sdr. Zamri Yahya said,(Jun 4, 9.15pm)

Sdr. mungkin terjerat dalam kesesakan lalulintas semalam hingga minyak petrol/disel anda naik ke kepala, bukan gitu?.
Tapi cara sdr meluahkan emosi bengang dan marah
membuatkan kami ketawa terbahak2 hingga senak perut dan berair mata kami dibuatnya.Ibaratkan seperti seorang(bukan pro athlete) yang
baru tamat lari 100 miter dalm 10 saat hingga mengalami senak perut disuruh bercakap! ha! ha! Ha!

Thank you sir, your writings have alleviate the anger in me.

Laughter is still the best medicine
especially in times like this.

Adnanlr said...

Salam Tun

1st let me stated that the current government is the WEAKEST government that Malaysian has ever seen. Probably never to be seen again in the annal of Malaysian history. We are in the lowest gutter bar none.

Secondly, Fak Lah and all other ministers are running helter skelter after their latest FU. This is something MOST malaysian will never forget. They will VOTE with their hands and feet. I can so assure you Mr Government.

3rdly, the opposition is equally incompetent for being so TAME. I would thought they have balls. It is apparent now that they are busy filling up their pockets as well. Duhh.. why am I not surprised ??
The term "Government in awaitng" is so apt. Waitng to plunder the country when their time come.

Fourth, cabinet ministers are like clowns in suit. Throwing tantrums at the mere sight of reporters. I wonder my 7 year olds has more decorum.

Fifth, our mainstream media is proponents of selective exposures. Personally I have stop buying newspaper. Thiers days are certainly numbered.

Have good day

manzaidi said...

Salam Tun.
Saya kenal rapat dengan Datuk Zaid Ibrahim ni. Beliau seorang yang kecewa. Dia marah pada Tun kerana tidak dicalonkan pada pilihan raya tahun 1999. Katanya, kerana Tun lah namanya dibuang pada saat akhir pengumuman calon. Masa tu dia nak rebut Parlimen Kota Bharu, tapi sukar untuk Datuk Ahmad Rastom lepaskan. Hinggalah dia dihantar oleh seseorang ke Tumpat. Banyak jugaklah dia habis duit labur di Tumpat kerana kononnya dia akan dicalonkan di parlimen itu. Tapi dia lupa, masa tu Datuk Kamaruddin Jaafar juga tak nak lepaskan Tumpat. Jadi, atas lobi siapa, nama Zaid 'digugurkan'. Saya tidak tahu sama ada sesuai atau tidak dikatakan 'gugur' sebab namanya pun belum tentu disenaraikan atau tidak. Dia ni pemimpin bidang terjun. Sebab itulah dia dendam pada Tun sehingga sekarang. Dia tak boleh dengar nama Tun. Panas cuping telinga. Jadi tidak hairanlah bila dia dilantik sebagai menteri di jabatan perdana menteri, dia guna habis-habisan kapasiti itu untuk jatuhkan Tun. Dia masih anggap Tun menjatuhkan dia, sebab itu dia nak menjatuhkan Tun bila dia berkuasa. Zaid tak boleh menafikan apa yang saya catatkan ini kerana saya terlibat secara langsung pada pilihan raya umum tahun 1999. Masa tu saya wartawan sambilan di akhbar Berita Harian. Dia selalu minta saya tolongnya hingga mencari tapak untuk dia duduk di Tumpat. Ketika itu nyaris2 sebuah pertubuhan bukan kerajaan hendak beli iklan mengalu-alukan kedatangannya di Tumpat, tetapi nasib baik saya beri nasib kepada pertubuhan itu agar tidak terlibat dalam politik. Maaflah Zaid.

samurai melayu said...

Salam AYAHANDA RAKYAT
Mahathir, namamu mekar segar
seperti mawar dititis embun pagi
Izinkan,
Sdr. Datok Zeq' kerja samuraimelayu menjawab pembahas2 tanpa diundang.

Pantun lagu Tan Sri SM Salim diubah suikan oleh sdr. kami rangkumkan kesemuanya dan jawab dengan satu rangkap pantun saja.
'Dua tiga kucing berlari
Manakan sama sikucing belang
Dua tiga boleh ku cari
Manakan ku cari pengganti negarawan ulung ini.

kami utarakan pula uncakapan menggunakan mula perkataan dengan abjad 'M', Baca ya?

Alphabet ‘ M ‘ (Mind (over) Matter)

Mula Mula Melayu Mundur
Makan Minum Main Mata
Mandi Manda Muka Merah
Main Motor Merayau Malam

Mamak(bendahara) Mahathir Mula Murka
Mana Maruah Mana Mukadimah
Mula Merancang Mula Mencanai
Malaysia Maju Majmuk Mewah

Melayu Megah Mula Mungkar
Makan Minum Makin Mahal
Mata Makin Menjadi Malap
Malam Mimpi Mahathir Mohamad

Mana Mungkin Melayu Mundur
Masih Murah Masih Mampu
Mahathir Merajuk, Makmum Menangis
Melayu Melaysia Mundar Mandir.

Mohon maaf ayahanda, keluar tajuk.
Waktu dan ketika ini, ada baik juga
kita berseloroh untuk mengembirakan jiwa yang duka lara.

verdamir said...

Tun saya genarasi muda memohon agar Tun dapat selamatkan Malaysia dari kucar kacir.Saya tidak tahu politik tapi saya tahu Tun boleh lakukan sesuatu agar kami tidak tergadai

wazd said...

Salam bahagia Tun..

Tun menyindir Pak Lah dengan baik sekali. Karpal tahu Pak Lah makan bodek, makin lama Pak Lah dalam UMNO maka makin kuatlah Pakatan Rakyat. Makin banyak isu boleh diguna-pakai nanti. Tun sedar hakikat ini.

Saya kagum dengan Tun, walaupun dalam sesetengah perkara saya tidak bersetuju. Bagi saya Tun tahu apa yang Tun lakukan sebagaimana lagu favourite Tun, "My Way".

Dian Edna said...

assalamualaikum wbt tun..

kalau dulu saya memang tak ambik kisah tentang negara ni.. rasa macam negara masih d bawah jagaan seseorang yang masih boleh memimpin.. dari dulu masa kecik2 suke sgt tengok tun jd pm.. saya pun nak sangat jd pm.. pastu dah makin besar.. tak jugak jadi pm.. takpe la.. saya tak kuat semangat macam tun dan ahli2 politik yang lain.. tapi memang sekarang ni keadaan dah goyah.. semuanya cakap tak serupa bikin.. takde lagi yang boleh dipercayai.. hampa pun ada semuanya ada..

terbongkar dah sana sini tentang jenayah ahli2 politik.. kadang2 buat keraguan di kalangan rakyat.. bolehkah diorang ni jadi pemimpin? wallahualam.. saya tak tau..

tapi rindu betul dengan pimpinan di bawah tun.. kalau dulu saya dok asyik tengok tulisan rakyat.. skang ni saya dok asyik2 bukak page ni..

dalam membaca tu pun.. i use ur intonation.. and it's like listening to ur speach instead of reading..

keep it up tun.. semoga Allah sentiasa menjaga tun.. amin..

9lives said...

This is my first comment on this blog. Anyway, since the price of petrol have hiked 40%, I felt like I just wanted to say something about it..hope the cabinet rot in **** for causing sufferings to all Malaysians and non Malaysians who are living in this country. And they say we need to change or way of life...duh..change yours first. No more living on allowance, use their salary to buy for flights tickets whenever they are going overseas, drive their own car and fill up the tanks using their own money. Then try say that the price increase is reasonable.

And BERNAS are claiming that they will bring down the price of rice...yeah right..I want to see that happen. As if those sending the sacks of rice to shops are not using petrol/diesel. Subsidy..what subsidy?? I don't understand this concept of subsidy. I rarely hear that when Tun Dr. Mahathir rule as the Prime Minister. Now after every price hike they'd say that the government has subsidize this material and that. But look what happens we are still bearing the cost of this.

9lives said...

Bila membaca komen2 dlm blog ni, terasa air mata mula hendak menitis..apa yang akan jadi dengan kehidupan rakyat Malaysia di masa akan datang? Bagaimana masa depan kita dan anak2 kita nanti? Hmm...hanyakah kita cuma mampu mengeluh hiba dan tak dapat berbuat apa2? Mudah-mudahan Allah tunjukkan jalan buat kita semua..Ameen...

dina said...

Assalamualaikum Tun,
saya cuma rakyat biasa yang sering merintih kestabilan negara hanya dalam doa setiap solat lima waktu. Namun semakin saya berdoa, hati semakin sakit dengan ujian. Walaupun terpaksa akur. Semenjak Tun meletakkan jawatan sebagai orang pertama negara, hati saya sering bertanya "bolehkah paklah memandu arah?" "relevankah paklah menjadi PM" namun sebagai rakyat yang hanya berhak mengundi 4tahun sekali saya perlu akur dgn jawapan pilihanraya. Hati saya tetap dalam UMNO, tetapi bila Tun sendiri sudah tidak yakin dengan UMNO, saya turut mahu mengikut jejak. Namun, siapa yang perlu saya sokong sekarang? Siapa hero Melayu yang bakal mengubah nasib Melayu? Kerana setakat ini hanya Tun sahaja yang menjadi Wira bangsa Melayu... Wassalam...

Alice said...

Salam Tun,

My heart really breaks, when you announce to leave us but I do understand that people will have to leave someday.

Malaysian knew to "Hormatilah Orang yang lebih tua dan berpengalaman" Why the current leader can't use the same concept to seek for your opinion regarding certain matter.

Experience and contribution that you have made before can be adapted to help all Malaysian.

I have read all the comments, we Malaysian ask for your help. Work with the current government to tackle the entire problem that currently we are facing.

Compare to other countries we should be stronger we have a few good "PEMIMPIN" like you. Just if the current leader can see beyond and work to help us Malaysian.

Tun,

You are one of the "Greatest Leader", your vision and mission is very outstanding. Help us to train and share your vision and mission to groom a replacement of a "Great Leader" like you.

All the best!

Koolkat said...

Dear Tun,

I am a 15-year-old student and despite my age,I am interested in our politic. It is a little bit weird,you know, suddenly UMNO's worst enemy saying that he wants Pak Lah to stay as PM. It is interesting for me to know what will happen next....

TUN AKHIR ZAMAN said...

Tun,

Masalah utama UMNO hari ini adalah pucuk pemimpin UMNO terutamanya Ketua-Ketua Bahagian yang masih hendak menongkat langit, yang masih yakin bahawa mereka boleh me-veto sokongan ahli2 UMNO dan yang masih terus-terusan memberi "semua under control" kepada Pak Lah.. sedangkan sebenarnya ahli2 akar umbi masih marah, kecewa dan semakin benci kepada pucuk pemimpin UMNO - bukan semua, tapi sebahagian besar...

The language of the UMNO top leaders and the grass root differs greatly nowdays..

So Tun, macam mana nak buat nih? Tun pun tahu, bukan senang nak topple Ketua-Ketua Bahagian esp now mereka terus-terusan dikayakan oleh Presiden parti.. Berani sahaja tidak cukup.. berani bersuara sahaja pun lagi tak cukup.. kena ada concentrated-group effort...

Akhirnya esok Tun, UMNO tinggal pemimpin sahaja.. ahli2 hilang..

Mintak tolong Tun jawab..

Terima Kasih

ihsan said...

assalamualaikum dato' seri,
saya ihsan, saya nak tanya.pada pandangan dato', kalo todak tetapkan nilai RM kepada 3.1(kurang 15 sen) and then naikkan harga minyak 20 sen je, boleh tak dibuat akt m'sia? dr. rasa wajar tak berbanding naikkan harga petrol 78 sen, diesel RM1? pleaseeee dr,comment on this, kalau boleh email kat saya pndgn dr. at nshdeen@yahoo.com atau inashdeen@gmail.com. kalau wajar, berapa kos penetapan tu dan apa kesan2 dia dr. dr. u r the best, please help m'sia before abdullah ruin it!

darul aman said...

Salam tokdet, lepas tokdet tak pegang jawatan perdana menteri dah, saya tak rasa Malaysia akan gemilang mcm dulu lagi. tgk lah apa yg jadi sekarang, harga minyak makin naik, yang kaya semakin kaya, yg miskin bertambah papa.. kalau dulu masa zaman tokdet depa kata mcm2, rasuah la apa la.. tapi saya rasa la ni lagi la rasuah berleluasa.. semua saudara2 kita di luar sana, fikir2kan.. saya tetap sokong tokdet..

neo said...

tun
tubuhkan lah parti baru Tun...bukan kita tak sayang umno,tapi kalau terus macamni kita menambah lagi virus-virus dalam umno..

kita nak tubuhkan parti baru bukan bermakna kita tolak umno...kita tubuhkan parti baru bukan bermakna kita taknak perjuang nasib anak bangsa kita,tapi kita tubuhkan
parti baru untuk meneruskan perjuangan asal umno...

biar nama kita bukan umno lagi tapi dalamannya adalah semangat perjuangan umno sebenar...

Tun,
jikalau tun tubuhkan parti baru boleh saya katakan pasti ramai yang berjuang atas nama parti baru tersebut...sekarang ramai antara kita yang dahulunya penyokong umno,terkapai-kapai, nak menyokong pembangkang pun teruk juga,umno skrg pun lagi teruk...kami semua tercari-cari hala tuju perjuangan...

Tun..harap tun tubuhkan parti baru demi bangsa kita tun!

irisofgod said...

Zaid dan Karpal tak relevant lagi dah. Tunggu next election baru dia orang tahu...

lina syazwani isa said...

askum..
go chedet go!!
we are always here to support u..
u shouldnt have resigned..
-from puteh n family

yahya aiyop said...

Assalammulaikum Tun dan pengunjung

Aku menjadi termangu, terkedu. dengan komen seorang tokoh ekonomi hari ni.
" kerajaan tidak menaikan harga minyak tetapi mengurangkan subsidi.ini yg rakyat tidak faham"kata tokoh berkenaan.

Walau apa pun keadaannya rakyat kena membayar lebih mahal dari sebelum ini untuk mendapatkan minyak.

bukan setakat harga minyak,ia akan melibatkan harga harga barang dan perkhidmatan yang lain.

rakyat akan bertambah susah.

Tun,
Boleh komen tak pengurangan subsidi minyak ini boleh menjana ekonomi disektor lain seperti pendapat orang lain yang hidupnya senang tak seperti kami orang luar bandar n )

Semoga Tun dan keuarga terus didalam perlindngan Allah.Amin.
Tak gi jemputan kenduri ke Tun hujung minggu ni

Salam sayang teramat sayang

vanila coke said...

emm aku sokong abdullah turun dari jadi pedana menteri..
kepada pembela pedana menteri aku harap meraka tidak lah telalu taksub mempetahankan pm sekadar mahu menunjukan taat setianya kepada pm...

yahya aiyop said...

salam tun dan samurai melayu

Tahniah samurai diatas komen yang bernas

Mamad @ Ah Tech said...

Salam Tun, Madam Tun & semua,

1) YB Dato' Zaid Ibrahim ada ckap dalam satu berita; short interview dengan wartawan bahawa team & konco-konco anti-Pak Lah takut kepada perubahan yg hendak dibawa oleh Pak Lah dalam kerajaan dan negara!!!

Tapi yg lawaknya, setakat ni satu-satunya perubahan BESAR yg AMAT KETARA & SIGNIFICANT ialah kekalahan teruk BN kepada PKR dan jatuhnya 4 pemerintahan kerajaan negeri baru kepada pembangkang!!!

Perubahan ni ke yang dimaksudkan oleh YB Zaid??? Kalau perubahan ni yg Pak Lah buat, sebagai anak jati UMNO wahai YB Zaid, hang tak takut ka????

Lawak, lawak.... mengalahkan politik kedai kopi! What a shame!!

2) Kpd Karpal & pembangkang, tak perlu lah nak berdabik dada atas 'kemenangan mudah' korang. Sesungguhnya, PKR MENANG BUKAN SEBAB KEKUATANNYA, TAPI SEBAB KELEMAHAN BN YG DIPIMPIN PAK LAH... simple fact

So pembangkang hang duduk diam2 satu corner. Jgn nak lebih sudu dari kuah! Kita team Tun tgh kumpul kekuatan nak bangkit balik... We'll be back!!

Salam...

lancerlot said...

assalammualaikum tun....saya ingain mengutarakan pendapat saya tentang paklah, sebenarnya paklah sendiri sedia maklum dengan perancangan anuar ibrahim untuk menjatuhkan kerajaan pimpinan paklah dan sebab itulah paklah mengambil tindakkan yang sedimikian untuk menyelamatkan kerajaan pimpinan beliau sendiri.. dengan cara mendapat sokongan orang yang selama ini membangkang beliau dan juga segala tindakkan yang di ambil kerajaan paklah..saya pun sendiri pun tak faham kenape paklah ingin menjalinkan kerjasama dengan seorang yang bercita-cita hendak menghapuskan hak istimewa orang melayu di malaysia ini...dalam keadaan terdesak ini paklah boleh buat ape saja untuk memastikan kerajaan beliau masih mendapat sokongan daripada semua rakyat...

MlLAH said...

salam Tun
Tq for all ur facts. now we feel better and we certanly apprecate your effort to englghten us on varous matter that gopng on after pr12..

Tun
be strong and alway happy to hear from someone so learned.

salam.

penanya said...

Sebenarnya apakah institusi kerajaan di bawah pimpinan pak Lah kini betul2 terjamin? adakah dengan kesetiaan Karpal Singh kepada Pak Lah sudah memadai? dari segi dasar dan hala tuju adakah sama di antara kedua-dua pihak, sudah tentu tidak atau tidak kesemuanya. bagi saya, rakyat memerlukan alasan yang konkrit dari pemerintah perihal isu2 yang sukar dan membabitkan rakyat keseluruhannya. dan alasan yg digunapakai haruslah bersesuain dengan realiti fenomena dunia masa kini. ya, saya hanya budak mentah yang sekadar mahu tahu dan memberitahu.

Lutfi said...

Salam Tun,

It is true that the ends do not justify the means.

And sometimes the saying "The enemy of my enemy is my friend" can be misleading; while one may have command over a poisonous viper, does one need to coddle it to one's bosom?

I think not.

But I think all will agree with the saying that truth is a bitter pill. Swallow we must.

It's just obvious others might want to spit it out :-P

Pejuang Kebenaran said...

TUN,
Saya bersetuju dengan kupasan tun.
Dari mula saya lihat projek yang dibawa oleh tun akan membawa manfaat yang besar kepada ekonomi negara. Saya dapat merasakan akan wujud projek pembangunan maritim di Pahang, terengganu dan Kelantan. Akan banyak peluang pekerjaan diwujudkan. Banyak peluang perniagaan dan akan wujud keseimbangan dari segi pembangunan di wilayah timur....
Tapi,
Semua harapan ini musnah, apabila Pak mengambil keputusan untuk memberhentikan projek ini....Inilah tindakan Pak Lah yang TUN terpaksa tanggung dan Ramai rakyat hilang kayakinan kepada kerajaan sekarang.
Hadiah istimewa buat TUN oleh Pak LAh.
Saya merasakan Pak Lah mempunyai persaan irihati... Mungkin dia tidak mahu menjadi PM yang melaksanakan projek PM dahulu.. sifat ego ini yang merosakan Pak LAH.. Ditambah dengan menantunya yang menajdi sitanggang. Tidak tahu adab sopan. TUN pun nak diperbudakkan oleh nya....

Moga TUN dapat bersama rakyat dalam memperjuangkan hak rakyat. Saya rasa rakyat sanggup berada dibawah pimpinan TUN jika diberi pilihan sekali lagi....

askau_zero said...

Tun...

Kenapa turun tahta awal sangat..
tengok ape dah jadi kat malaysia nih..

anak sabahan said...

salam utk semua

semalam badawi buat jahanam lagi.....
dia tak nak wujudkan jawatan lagi.........apakah jahanamnya ini semua ! ! ! ! ! ! !

aliashashimpolitikmalaysia said...

Syabas Tun! Saya memang mengkagumi Tun! Saya ada hantar surat rasmi kepada Tun sebagai Presiden Kehormat Yayasan Kepimpinan Perdana. Saya nak jemput Tun rasmi Galeri Art Malaysia, syarikat saya Dunia Seni Lukis Sdn Bhd. Tun ada terima tak surat difakskan pada 4 Jun.

Alias Hashim.

MagniNominisUmbra said...

"SERIBU" langkah penjimatan diperkenalkan oleh pihak kerajaan dan mungkin kos penjimatan ini semua boleh menyamai dengan jumlah subsidi minyak yang HARUS diberi......... semua terasa bahangnya.....

tak perlu yang "SERIBU" tu..... buat satu je...... JANGAN NAIK HARGA MINYAK.

>< "Harap TUN terus Berkarya"

cheema said...

assalamualaikum Tun,

Saya adalah antara orang yang paling sedih semasa Tun meletakkan jawatan P.M. Saya sangat teruja apabila membaca tulisan Tun, terima kasih kerana membongkar perkara yang rakyat tidak ketahui.Sebagai seorang yang bekerja di sektor industri, hanya pada zaman Tun sahaja kami mempunyai pendapatan selesa, tiba saja Pak Lah , habih sektor perindustrian lingkup, tutup. Kami menyokong penuh tindakan Tun keluar UMNO, biaq Pak Lah tension.

Saya sekeluarga dan warga kilang sentiasa doakan Tun dikurniakan kesihatan 100% dari Allah SWT.Tun ajalah harapan.

Cheema Shah Alam

Firdaus said...

Tun...kenapa Tun memperkenalkan Official Secrets Act (OSA)???...apa yg Tun takutkan??

kenapa rakyat malaysia tidak boleh tahu tentang penyata kewangan Petronas???

ahmad said...

Slmt pg che det..,

Apa sdh jadi dg pentadbiran kerajaan pak lah skrg ni? Siapakah sebenarnya yang menjadi penasihat dia?... boleh komen mengenai pembayaran gaji 2 kali sebulan? tk.

Soo Ker Lee said...

Bolehkah kereta yang menggunakan elektrik di gunakan dijalanraya di malaysia? Kenapa x ada kereta tersebut dijual di malaysia?

«Oldest ‹Older   401 – 448 of 448   Newer› Newest»