Tuesday, June 10, 2008

RAPID KL

Yang Berhormat Dato’ Bung Mokhtar Radin (Ahli Parlimen Kinabatangan) telah bertanya dalam Dewan Rakyat berkenaan 1000 lebih bas milik Rapid KL yang tersadai dan tidak diguna.

Bas-bas ini dikatakan asalnya milik Intrakota dan City Liner yang telah diambilalih oleh Rapid KL yang dipercayai adalah milik Khazanah. Bas-bas ini masih boleh diguna atau boleh diperbaiki dan dijual oleh Rapid KL. 

Tetapi Rapid KL tidak berusaha bersungguh-sungguh untuk mendapat balik sedikit pun daripada kos pembelian syarikat-syarikat ini. 

Kenapa?

Apakah Rapid KL begitu untung dan boleh tanggung rugi yang tidak kecil daripada menjadikan bas-bas yang dibeli olehnya sebagai besi buruk? 

Rapid KL terkenal dengan jumlah besar bas baru yang dimilikinya. Umum tahu yang bas-bas ini kerap kosong. Oleh kerana ia adalah GLC dan melibatkan wang rakyat sepatutnya untung-ruginya diumumkan kepada orang ramai. Tetapi kita tidak pernah melihat kira-kira untung ruginya. Untung besarkah RapidKL dan Khazanah?

Kita bangga dengan design bas-bas yang dimiliki oleh Rapid KL. Ia amat moden. Saya ingin tahu siapakah yang membekal bas-bas ini. Saya percaya pembekal bas-bas ini meraih keuntungan yang besar kerana begitu banyak bas yang jelas dibeli oleh Rapid KL. Mungkinkah pelupusan dan write-off begitu banyak bas-bas lama adalah supaya bas baru dapat dibeli daripada pembekal tertentu? Jika ya, nampaknya Rapid KL diadakan untuk menguntungkan pembekal. Apakah adanya Rapid-Penang juga tidak mempunyai tujuan yang sama?

Apakah benar pembekal bas Rapid KL dan Rapid Penang ialah M-Trans yang dimiliki 100% oleh Scomi yang dimiliki oleh sipolan-sipolan yang mempunyai talian kekeluargaan dengan pemimpin besar negara? 

Katanya pesanan untuk bas baru oleh Rapid KL adalah begitu banyak sehingga Scomi tidak dapat membinanya. Oleh itu Scomi dibenar import bas dari China. Apakah harga import dan harga jualan kepada Rapid KL? Apakah syarikat lain dibenar import bas baru dari luar negeri? Apakah duti import yang dibayar?

Disiarkan gambar-gambar Scomi Coach Sdn Bhd (dahulu dikenali sebagai M-Trans Sdn Bhd) yang berada di tempat yang sama dengan Scomi Rail Bhd (dahulu dikenali sebagai M-Trans Technology Sdn Bhd)


Penceroboh boleh ditembak
Bas-bas Rapid KL yang tersadai

Bas-bas baru Rapid KL yang sedang dibina di kilang Scomi

Kita juga dengar khabar angin bahawa Scomi juga dapat kontrak membekal unit-unit monorel untuk projek monorel di Pulau Pinang. Sekali lagi Scomi hanya akan membekal unit monorel sahaja dan tidak akan terlibat dengan pembangunan dan pengurusan sistem monorel di Pulau Pinang. Umum tahu pembangunan dan pengurusan tidak memberi keuntungan. Menjual unit monorel tetap untung terutama jika tidak ada tender atau tender di buat dengan spesifikasi yang hanya jenis unit monorel Scomi sahaja yang boleh menepatinya.

(Disiarkan dibawah gambar yang menunjuk rel untuk percubaan unit monorel yang terdapat di kilang Scomi Rail Bhd)

Rel untuk test unit. Dibelakang terlihat satu unit monorel di atas test-rail


Papan kenyataan Scomi Coach Sdn Bhd dan Scomi Rail Bhd




491 comments:

«Oldest   ‹Older   401 – 491 of 491
Unknown said...

Salam,

Tun yang dihormati, semoga diberikan oleh Allah kesihatan yang baik selalu. Mengapakah bila kita berbicara tentang pengangkutan awam, secara lazimnya kita akan membicarakan tentang kemudahan itu di KL, JB dan Penang. Bagaimana dengan bandar dan kawasan yg lain. Dengan meningkatnya kos bahan api, bahang ini terasa diseluruh ceruk rantau bukan sahaja di 3 bandar besar ini. Pengangkutan awam antara bandar juga tidak di ambil peduli. Fokus terlalu diberikan kepada bandar2 yg besar, pengundi di tempat yang lain tidak berapa merasakan pembangunan seperti yg dinikmati oleh orang2 kota.
Sentiasalah berdoa agar Malaysia di anugerahkan pemimpin yg setanding dengan Tun.

p/s PM hari ini juga mahu menjadi the happiest PM in the world- Ini mungkin Tag line org belah Penang kot

buttercity said...

Those bus are owned by Syarikat Prasarana Negara Berhad (SPNB). Rapid KL is just the operator. SPNB is the asset owner. Any deal are made between SPNB and the manufacturer not with Rapid KL. Goto this link: - http://www.prasarana.com.my/comp_bground.htm

Anonymous said...

Patut lah selama nih saya duk pelik tengok RapidKL tukar-tukar bas selalu padal customer takde lah sebanyak bas Metro (bas Metro yg sentiasa penuh tu pun jarang tukar bas baru)
Apa nak jadi dgn Me'sia kecik kita nih?

yusmiza said...

pak lah kita blh ibaratkan spt suharto... suharto dijatuhkan stlh rakyat dah jijik dgn sikap gila kuasa dan ketamakkan harta... pentingkan suku sakat... tak mustahil zaman suharto akan berulang pada zaman pemerintahan pak lah....

roggonx said...

Kasihan Malaysia.

Tun,

Itu lah tajuk comment saya pada hari ini. Iaitu Kasihan Malaysia. Kasihan Malaysia kerana setelah penat lelah dan peluh untuk membangunkan negara akhirnya bakal HANCUR pula.

Kasihan Malaysia. Kasihan Malaysia kerana setelah berusaha sedaya upaya untuk menjadi sebuah negara yang quality, bebas dari rasuah, kejahilan, dan kerugian tetapi akhirnya terlingkup juga.

Kasihan Malaysia. Kasihan pada Malaysia kerana negara kita yang penuh dengan sumber asli telah disalah guna pakai oleh kerajaannya sendiri.

Kasihan Malaysia. Disangka kan Malaysia Boleh rupa rupanya tidak boleh.

Kasihan Malaysia. Dianggapkan sebuah negara model Islam tetapi akhirnya dilabelkan oleh kebanyakkan pihak termasuk Islam sendiri sebagai sebuah negara yang penuh dengan KORUPSI- Kasihan kan??

Kasihan Malaysia. Sudah elok elok dibina dengan jalan yang tersusun dan teratur, walaupun bukan 100% tepat tetapi sedikit sebanyak berada di jalan yang betul- rupa rupanya BENGKANG BENGKOK juga.

Kasihan Malaysia. Duit yang di bayar oleh rakyat jelata telah HABIS- KAPUT- KAUT- SAPU BERSIH- KUTIP ABIS- BELANJA SAKAN: oleh golongan golongan tertentu. Kasihan Malaysia.

Kasihan Malaysia. tikam belakang, dengki, tamak haloba, dan busuk hati yang menguasi para pemimpin dan tokoh tokoh politik baik dari pembangkang mahu pun kerajaan.

Sebenarya Kasihan kepada Malaysia. Rugi sahaja duit yang telah dibelanjakan. Rugi semua projek projek yang terbengkalai. Rugi- oh rugi..mungkin kita ingat duit ni senang dapat- and kita tak appreciate langsung.

Kasihan Malaysia..Oh kasihan Malaysia. Baik dari segi kemajuan dan kemakmuran- kita tak dapat dapat jugak capai. Kasihan Malaysia..Kasihan sangat kepada Malaysia.

roggonx said...

Kenapa lah Kerajaan buat macam ini?

Kenapa rugikan duit rakyat??

Kenapa buat rakyat merana?

Kenapa tidak bangunkan Malaysia dengan cara yang betul dan faedah?

Kenapa tunduk pada kuasa asing?

Kenapa??

Tidak kah mereka kasihan??

Rugi jer duit duit untuk kos pengangkutan..rugi jer duit kita bayar cukai bulanan. Rugi- oh rugi.. takpelah lain kali jangan buat lagi itu je nasihat yang ada.

:(

husni hamid said...

YM Tun,

Nampaknya Pak Lah & family dah semakin rakus dengan rancangan memonopoli kekayaan Malaysia ! Mungkinkah imej Mr Nice Guy dijadikan topeng untuk mengabui masyarakat tentang kerakusannya?? Atau mungkin dia tak terkawal lagi ketamakan anak dan menantunya sendiri??

gestapo said...

a'kum TUN

wah nampaknya ini satu info yang menarik..jadi dimana katanya Scomi hanya terlibat dengan projek2 luar negara sahaja..dalam negara pun sapu..

saya rasa dengan info2 yang sebegini diharap dapat membuka mata rakyat yang mana dalam diam aku tertipu...sekian

Cruzeiro said...

As critical as I may be about your opinions of statecraft, I must say that this is what we the people need to hear.
Interesting post, Tun.

mhh said...

Tun,
APAKATA KALU BLOG TUN ADA CHATBOX,TENTU LEBIH MENARIK,SAMA2 ONLINE DAN KITA BOLEH BERINTERAKSI DGN LEBIH,DENGAN WAKTU2 TERTENTU TUN.
AMACAM BLOGGERS SEMUA.
RGDS.
WS

Razak Bin Ramli said...

a.kum TDM.
Kami rakyat marhean bergelut untuk hidup.Betapa susahnya cari wang.
Dengan keringat dan airmata menitis sentiasa.Bila tiba pilihanraya apakah kami mau bagi kalian senang dan kami sentiasa susah.No way...bro.

seri bulan said...

Tun yang dikasihi,

Please comeback as our PM. Please Tun. Dah tak sanggup rasanya hidup dibawah PM sekarang ni.

Kalau dia masih berdegil tak mau turun, buat je parti baru tun. We are behind you and will always support you.

Salam

We belong together said...

Tok Det,

Bongkar cerita 'Kitchen Cabinet' Najib yang diketuai oleh Datin Rosmah especially in the purchase of firearms and the submarine for Malaysian Army. Maybe u can enlighten us on this issue as it involves quite a substantial amount of tax payers money.

Thanks

Az said...

Assalamualaikum Tun,

Tabiat petani dulu2, hasil dari tanaman mereka, tak kira padi ke buah-buahan ke, sayuran ke, mereka akan asingkan hasil yang buruk (tapi boleh dimakan) dan hasil yang terbaik. Yang buruk itu mereka bahagikan kepada kaum keluarga untuk dimakan sementara yang lebihnya dan yang baik akan dijual.
Itu yang patutnya dipraktikkan oleh kerajaan tak kira hasil pertanian ke, terutama sekali hasil MINYAK (petroleum dan gas) dan BERAS.
Jelas sekali disini kerajaan hanya menitik beratkan US DOLAR (keuntungan) sahaja tanpa menghiraukan kesejahteraan rakyat. Tak kisah samada rakyat kebulur ke, duit tak cukup nak isi minyak ke (sbb harga minyak naik melambung).
Pokoknya disini, Malaysia adalah negara pengeluar minyak dan pengeksport beras, jadi secara logiknya bagi la rakyat merasa hasil minyak kita dgn harga murah dan kenyangkan perut mereka dgn hasil beras sendiri, lepas itu belen2 baru la dijual ke negara lain. Bagi rakyat merasa hasil bumi negara mereka sendiri bukan bermaksud makan free! Letakla harga kurang skit dari harga pasaran dunia, yang rakyat mampu bayar. Kerajaan pun akan untung jugak, bukan rugi pun! Lagipun ini semua bukan hasil dari kerajaan pun.HASIL NEGARA HASIL RAKYAT! Apa yang kerajaan yg diketuai oleh Pak Lah skrg buat utk rakyat adalah sesuatu yang teramat ZALIM!

azman said...

Terima kasih Tun di atas pembongkaran kes Rapid KL dan Scomi.. semoga lebih byk pembongkaran kes-kes sebegini yang dilakukan oleh rejim "bapa kejatuhan" Malaysia dan didedahkan.. Semoga Tun terus sihat dan dilindungi Allah dari mereka-mereka yang berhati busuk, tamak, gila harta dan gila kuasa..

jenn v ariela said...

Thxs. for Tun's blog.

Since AAB has become the PM in 2004 , Malaysia's goverment has become a total mess...not only in political but also has caused many harsh to public especially in mis-management of goverment funds (Public's fund).

Uncertainties of Malaysia since year 2004...Dilemma

boyer7882 said...

In my prayers i seek the blessings of Allah on you and auntie Toh Puan.....!

Speechless i am to the goings on today where i see man and women of our nation become more vocal in their expressions. So deep is the wound of our people that today it erupts like a volcano spilling its larva. The manner that these grievances are relayed come forth in many forms, the intellects more composed; the common folk - just blunt!

A media such as this so easily accessed and used to influence the minds of the populace. No more do we need to gather people in masses reaching their attention with mikes and speakers within a closed environment; today we only sit behind a screen and let the fingers do the talking. Puzzling to the fore …… everyone believes it!

Uncle Tun Sir, having know you, it does not surprise me that you too have now resorted to using this Jewish promoted technology in all its capability to inject influence unto those masses we identify as humans. Humans who are easily swayed by mind play and rhetorics of theater. Boy! If we can start ‘World War III’ with the internet why can we not split a nation …….

However I must say, Uncle Tun Sir, feeling that it is not always you managing this site of yours ….. caricature must be reflecting the composer. The writings you provide no matter how negative it is, should reflect writings that are composed by an intellect, a dignitary, a premier, a leader, a professional - researched and justified. Not those of the common folk whose past time is to blog in between the chat and porn channels they spend time over.

Uncle Tun Sir, this piece about Rapid KL and SCOMI is really far from truth. How beautiful to compose in such a manner with gaps in the statements for assumptions to be made by the reader. Yes, you don’t really tell them, you just lead them ……..

Funny isn’t it Uncle Tun that the writer did not start his/her story a tad earlier in time ……
- as was it not YOU who actually pursued and supported the company SCOMI (then MTrans) during your tenure.

- was it not YOU who actually convinced the government to implement the monorail projects and later instructed the govt banks to bail the companies over the economic downturn period.

- was it not YOU who instructed the government machinery to come up with the centralized bus system.

- was it not YOU who approved the dealing of all this undertaking with foreign companies and the likes of local magnates TS Vincent Tan, David Chew, Soh Chen Wen, wa! Can name a lot more but I’m sure you can recall…… we have a picture of you Uncle Tun Sir on the wall of our factory officiating the factory in Rawang with the old management.

- was it not YOU who provided Pak Lah the vehicle to provide for his well being as premier of the nation.

- was it not YOU who organized the certain Chinese individuals to provide for Pak Lah the means to acquire such company as SCOMI.

I am saddened by the fact that your blog is using your very own doings to fire at a man whose only guilt is his ignorance. This is definitely not the type of game that a man like Pak Lah will play or is able to play. Punches below the belt, stabbing behind the back …… Tuah and Jebat maybe, but Pak Lah is only Pak Lah.

Not ashamed I am to say that today I am an employee of SCOMI, in-fact I am more then just an employee – I am SCOMI …..the SCOMI that you Uncle Tun Sir once before structured and supported as part of your agenda.

The number of busses contracted to SCOMI is all far from truth …… the contract SCOMI has today with RapidKL is one that was executed during its MTrans days before SCOMI bought the company over. Even than it was never for 1000 busses. The government distributed its contracts amongst all the players in the industry. A beautiful picture that was posted together with this blog, but if zoomed in you will notice that this is basically a yard for busses that Rapid has no means to have repaired for reasons of exorbitant cost or irreplaceable parts. SCOMI provides the storage area at no cost to Rapid.

SCOMI’s purchase of MTrans was never at a discount as the owners in name or as nominee after having being bailed out by the government was to realize another capital appreciation with the take over. SCOMI on the other hand was required to undertake large borrowings for the cause, against which it is still paying the banks today. SCOMI saved the governments debt by transferring it over, but really what contracts did SCOMI receive in return? The governments coffers today are highly oxygenated that even Rapid or SPNB for that matter is struggling to provide for their expenditure.

Yes, we work hard and prayed for Penang Monorail, whether it involved the powers from above or not is not for me to reconcile, BUT it was to be a MALAYSIAN product. Only 3 monorail fabricators world wide and we are one of them…… and Uncle Tun Sir …… you initiated this….. today we have Malaysians who form the engineering, design and R&D team for this monorail. We charter the waters to market this Malaysian product …..

So really,..... why are you spitting back at this very same instrument of growth and prosperity that only you once initiated before? Uncle Tun Sir, if you are personal in your accusations ….. please be selective to the subject matter that you table to your audience. I work hard day and night not for one MAN, but for the good of mankind, my race, my country and Allah subhanaWatta’alla.

Uncle Tun Sir, I am saddened by this writings that are associated to you. I have served you and I have shared your visions but I never before saw this side of you …… punting with the games of the common folk.

May Allah bless you!

Unknown said...

Klau kita ni anak menantu Paklah kan baguih..
Pak mertua buat apa..anak2 cucu kita dapat hasil..Tapi kita adalah rakyat..kena tipuu oleh lebai lah..

AzrulShahreen said...

Assalamualaikum Tun and fellow Bloggers.

We can simply put it, the Government's statement saying that public transportation will be improved for the benefit of the RAKYAT is actual facts is wasting the RAKYAT's monies.

This matter was brought up in Parliement but no definate answer were given to properly explain regarding the thousand of Rapid KL buses kept in an open storage.

What the hell is the government which we choose and elect to represent the RAKYAT to help the RAKYAT is doing?!

This blog regarding RAPID KL is really an eye-opener to every Malaysian reading it. The best part... the word "SCOMI..." come into picture...

I totally in agree with fellow bloggers like Din-investor, Zanesanity and Farwiz... it is a TOTAL WASTAGE! I don't see any improvement of the public transport... in fact the bus association is demanding that the bus fares to be increase to accomodate their expenses due to the increase of petrol price.

I believe the RAKYAT is going to suffer further if this situation is continued.

THANK YOU Yg Bbhg TUN for giving us this insight. I truly hope that the RAKYAT will now understand further and not having a laid back attitude toward our PM, believing whatever he said in the tele and newspaper. MALAYSIAN will continue to suffer if not been giving information properly.

Salahubi said...

Bongkarkan lagi .. Tun

Amylia said...

Salam Ayahanda Tun..

Saya dah lama tunggu Tun dedah pasal Scomi ni. I believe this is not the one n only pembaziran Scomi...

Keep on writing Tun. Saya senantiasa di belakang Tun. Boleh cadangkan mcmana kita nak gulingkan Pak Lah?

politicsisfun said...

Our dearest Tun M apparently so intent on finding faults with AAB that he forgets his own.

"
-RapidKL is owned by Syarikat Prasarana Nasional Berhad (SPNB).
-All contracts given by them is awarded by open tender.
-In the case of supply of buses for RapidKL and Rapid Penang buses are purchased through open tender.
-In 1995, SPNB put out a tender for 1200 buses (please check who was PM then).
-Out of the 1200, Mtrans was awarded 160 buses, at that time Mahathir’s son in law was the CEO of Mtrans, and Scomi was not yet in the picture. This was in 2005.
-Scomi only bought into Mtrans in 2006 when Mtrans got into financial trouble, after this Mtrans supplied 120 busses.
-In penang, rapidpenang put out a tender for 150 buses, Scomi was only one of five companies awarded a contract to supply 70 buses. (Pls find out who the rest are).
-Why does not mahathir also reveal the role his son in law played in Mtrans as CEO of the company.
-Why did mahathir give them the monopoly of monorails in kuala lumpur and putrajaya when his son in law was CEO of the company and when mahathir was PM.
-Why did he as PM authorise a bail out to a company where his son in law was the CEO and where he knew they could not successfully carry out the monorail project.

(All facts are contained in SCOMI annual report submitted to Bursa Saham).
"

Unknown said...

aku jumpa benda ni dekat sini (http://stephendoss.blogspot.com/2008/06/rapidkl.html) bawak2 baca sikit:

RapidKL is owned by Syarikat Prasarana Nasional Berhad (SPNB).
All contracts given by them is awarded by open tender.
In the case of supply of buses for RapidKL and Rapid Penang buses are purchased through open tender.
In 1995, SPNB put out a tender for 1200 buses (please check who was PM then).
Out of the 1200, Mtrans was awarded 160 buses, at that time Mahathir’s son in law was the CEO of Mtrans, and Scomi was not yet in the picture. This was in 2005.
Scomi only bought into Mtrans in 2006 when Mtrans got into financial trouble, after this Mtrans supplied 120 busses.
In penang, rapidpenang put out a tender for 150 buses, Scomi was only one of five companies awarded a contract to supply 70 buses. (Pls find out who the rest are).
Why does not mahathir also reveal the role his son in law played in Mtrans as CEO of the company.
Why did mahathir give them the monopoly of monorails in kuala lumpur and putrajaya when his son in law was CEO of the company and when mahathir was PM.
Why did he as PM authorise a bail out to a company where his son in law was the CEO and where he knew they could not successfully carry out the monorail project.

Unknown said...

che det, did you refer to SCOMI's report first before throwing these allegations??

Scomi is but 1 of the 5 companies that is offered the tender for RapidKL and Penang. And that too, Scomi holds the smallest share among the 5.

Are you trying to hide the fact that when you were PM, your son in law was the CEO of MTrans and he had directly given the Monorail KL and Putrajaya project to him at that time thorugh direct negotiation. It is a bit funny that you do not know that from your own son in law that the company handling RapiKL (SPNB) has issued the tender for those 1200 busses? MTrans got only 285 busses and 160 was ordered by MTrans in year 2005, whereby Scomi WAS NOT THE SHAREHOLDER IN MTRANS YET. After Scomi bacame shareholders, then only they gained the 125 busses.

I dont know about the others, but when you were PM it seems to me that you were also guitly for directly giving away your projects to your own family and people thourgh cronyism by direct negotiation?

dizz said...

paklah n the gang dh jadi GUSDUR..

G- GEMBIRA
U- UNTUK
S- SAYA
D- DERITA
U- UNTUK
R- RAKYAT

MINTA YANG DI PERTUAN AGONG AMBIL TINDAKAN SEGERA...

Unknown said...

Tun M, as much as I really respect you as a very capable and respectable leader, it is things like this that makes me rethink my utmost respect for you. I dont know why but I feel that you are so into slamming other people (in this case Pak Lah) tapi tapi tapi..... Don't you realize that you are equally guilty too?? I am the sort of person who likes to double check the things in the blogs and I stumbled upon the real deal about this RapidKL bus issue. It blatantly states that you were also involved with this Rapid KL bus issu yourself too. So why are you attacking others when you are also having some faults of your own regarding this issue??

Unknown said...

Ahh.... isu RapidKL... amat menarik, tapi malangnya Tun M hanya meng-ekspose perihal yang dia nampak "cantik" untuk menghantam pemerintahan Pak Lah. Saya cuma sekadar pemerhati, ada dengar juga hal ini, jadi saya rasa geli hati juga kerana Tun M menyembunyikan fakta2 lain...

Salah satunya adalah perihal menantu Tun M sendiri adalah CEO MTrans semasa beliau sdri PM dulu, dan ketika inilah Tun M telah memberikan monorel KL dan Putrajaya projek secara direct negotiation. Saya baca juga Scomi bukanlah 100% memiliki tender tersebut. Walhal tender2 RapidKL dan RapidPenang adalah terbuka dan Scomi mempunyai bahagian terkecil, di samping ada 4 syarikat lain yang memegang tender itu.

Jadi janganlah kita mudah terpedaya dengan kata2 Tun M. Kita sebagai pembaca juga perlu peka dan buat research juga bukan sekadar mempercayai apa saja yang mereka katakan.

Fakta ini katanya dipetik dari tuan punya blog Doss dan mengambil sumber dari laporan tahunan Scomi.

Wsalam.

Patriotic soul said...

Dear Tun,
What a waste of public fund by Rapid KL. This clearly shows that Rapid KL is to help Scomi make more money. Our rakyat is suffering with escalating cost of living, yet Scomi is making more and more money. ACA must investigate. Our rakyat is losing confidence in the present government.

libra said...

oooh ! sekarang saya tahu kenapa Pak Lah mahu naikan harga petrol, rupanya dia mahu kita tukar lifestyle kita, jangan guna kereta sendiri,guna bas , jika penumpang Rapid bertambah, maka dia boleh beli lebih banyak bas dari ....., faham ?

azman said...

Dengan ini saya mengishtiharkan saya turut keluar daripada UMNO dan bersama-sama Tun.. Walaupun sebelum ini saya adalah pengikut UMNO yg sejati. Walau pun saya pernah bergaduh semata-mata untuk mempertahankan UMNO..pernah bertumbuk apabila UMNO di ejek.. tapi semua itu kini menjadi kenangan..Kami tetap bersatu teguh dibelakang Tun..

politicsisfun said...

Another side of the RapidKL story.... Please refer here to some KEY POINTS that Tun M left out on this issue...

http://stephendoss.blogspot.com/2008/06/rapidkl.html

Be smart bloggers. Don't read and write half truths.

Unknown said...

A/A to YAbhg. Tun Dr. Mahathir

Thank you for your posting which has raised some interesting issues about the relationship between Scomi and RapidKL.

I hope that this will push more people to pay attention to this issue and to the state of public transportation in Malaysia.

It is crucial that MPs continue to push forward and ask more questions about public transportation in this country.

I would also like to point out that there is a 3rd company involved in this relationship, Prasarana (Syarikat Prasarana Negara Berhad). Prasarana is 100% owned by the Finance Ministry and they are the owners of the buses which are operated by RapidKL and RapidPenang.

Unlike RapidKL, which has a fairly public face, Prasarana is a very quiet company that operates in the background.

Parliament and the public need to know more about the relationship between RapidKL, Prasarana, and Scomi Group.

I agree with your statement that RapidKL should open its accounts for auditing. Prasarana should be made to do the same. Both companies are owned by the Finance Ministry and therefore, owned by the taxpayers of Malaysia.

I believe that the best way to find a solution is to put the oversight for public transport into the hands of a Parliamentary Committee rather than a Cabinet Committee.

Please help improve the state of public transportation by making this call.

Sincerely

Moaz Yusuf Ahmad

transportkini@gmail.com

xXI-II-IXx said...

Assalamualaikum Yang Dikasihi TDM,

I’ve been visiting and reading Tun’s blog and been very pleased that we can ‘have and meet’ Tun closer, to voice out our views and of course support to Yang Dikasihi Tun. But this time, I cannot hold back myself from sending a comment!

Thank God alot of things are online now. So Yang Dikasihi Tun, and other readers, if I'm not mistaken the AAB Government has pledged quite a number of times to improve public transportation systems plus the billions of Ringgit allocated for that purposes.

Let's take a look:

http://utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2007&dt=0907&pub=Utusan_Malaysia&sec=Terkini&pg=bt_08.htm
Sekilas fakta mengenai Bajet 2008
* RM12 bilion akan dibelanjakan dalam tempoh empat tahun untuk tingkatkan pengangkutan awam di Kuala Lumpur dan Pulau Pinang.

http://www.epu.jpm.my/bajet/bmbajet2007.pdf
Ucapan Bajet Tahun 2007
Read that Paragraph 115.

http://www.utusan.com.my/utusan/special.asp?pr=bajet2007&y=2006&dt=0902&pub=bajet2007&sec=Ucapan&pg=ub_01.htm
Intipati Bajet 2007
* Syarikat Prasarana Negara Berhad melaksanakan program menambah kapasiti bas dan rel bandar serta infrastruktur lain di Lembah Klang melibatkan pelaburan RM10 bilion bagi tempoh 2006-2010.

http://www.bernama.com/bernama/v3/printable.php?id=185892
Kumpulan Wang Amanah Pengangkutan Awam Ditubuh March 15, 2006 20:23PM
KUALA LUMPUR, 15 Mac (Bernama) -- Kerajaan telah meluluskan penubuhan Kumpulan Wang Amanah Pengangkutan Awam, yang akan disediakan dengan peruntukan sebanyak RM4.4 bilion, iaitu anggaran jumlah penjimatan daripada pengurangan subsidi minyak... Berikutan kenaikan harga petrol, diesel dan LPG pada 28 Feb 2006 sebanyak 30 sen.

http://www.parlimen.gov.my/hindex/pdf/DR-15032006.pdf
Dewan Negara JAWAPAN-JAWAPAN LISAN BAGI PERTANYAAN-PERTANYAAN 15 Mac 2006 - Read page 118.

http://www.treasury.gov.my/view.php?ch=10&pg=150&ac=174&fname=attachment&dbIndex=0
Ucapan Bajet Tahun 2005 – Read Paragraph 31

http://bn2008.org.my/bm/download/bm_manifesto2008.pdf
MALAYSIA 2008: LAPORAN KEMAJUAN DAN MANIFESTO BN – Read Page 4

What have we seen so far? New buses? New contracts coming out? New millionaires? Wasted buses, instead?

Oh ya, I accidentally found this too, which is $#!@$%@@!!
Take a look:
http://pmr.penerangan.gov.my/?action=minyaktaknaik.htm
KUALA LUMPUR 25 Feb. – Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menyangkal andaian harga minyak akan dinaikkan selepas Barisan Nasional (BN) menang pada pilihan raya umum 8 Mac ini. “Tak, bukan semestinya harga minyak akan naik,’’ katanya kepada pemberita selepas majlis pelancaran Manifesto BN di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini hari ini. Pelancaran manifesto itu dilakukan oleh Perdana Menteri yang juga Pengerusi BN, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.
http://www.malaysiakini.com/news/83377
May 24, 2008 K'jaan perincikan semula subsidi minyak
‘Najib berkata perlaksanaan skim baru subsidi itu tidak akan dilakukan secara mengejut sebaliknya secara berperingkat serta mengambil kira kemampuan rakyat.’

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=0603&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_01.htm
03/06/2008 KUALA LUMPUR 2 Jun – Harga petrol dan diesel mungkin naik Ogos ini apabila Jawatankuasa Kabinet Menangani Inflasi melakukan penstrukturan semula skim subsidi bahan bakar itu, kata Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Shahrir Abdul Samad. Bagaimanapun, beliau memberi jaminan kenaikan harga petrol dan diesel tersebut tidak akan menjejaskan pengguna berpendapatan rendah yang akan terus menikmati skim subsidi baru.

I thought the AAB Government is a staunch advocate of integrity, but after a few months, they didn’t adhere accordingly to what they had promised.

Stay healthy Tun. Wassalam.

dragonfly said...

To me, Pak Lah is an....

A bsolute
B ullshiting
D ozing
U seless
L ying
L oafer
A nd
H ypocrite

Without batting an eyelid, he is..

B luffing
A ll
D ay
A ll
W eek
I diot

"Work with me, not for me"..."I feel your hardship during this difficult times"...."My son do not get favours from me"...Bullshit!!!
BN ministers and MP must be proud to have such a habitual liar for a PM.

Detguaq said...

Hantu said...

Salam,

Semua Scomi skang ni Tun.

Order Scomi Burger satuk! Hahaha

New Scomi coming soon?
1) Scomi Petrol Station(NGV?)
2) Scomi Broadband (Internet)
3) Scomi Cellular (Mobile Services)
4) Scomi Satellite TV Network
5) Scomi Bank
6) Scomi Finance
7) Scomi Auto
8) Scomi Water
9) Scomi Electric
10)Scomi Medical Centre

The list will go on and on...Aiya, look like communist la everything Scomi. Scomi mineral water anyone?
June 10, 2008 11:33 AM

Ada satu lagi bidang perniagaan yang akan dikuasai oleh scomi group dan akan difranchisekan iaitu Scomi traditional ancient massage....ha ha ha. Sapa nak join franchise ni?
Hanya untuk [b]SATIRA[/b]

Heical said...

Bas lama tu daripada dimakan anai anai besi lebih baik sedekah dekat pemilik bas sekolah yg telah uzur sekurang kurang boleh di kurangkan umur bas mereka dari 25 atau 30 kepada 10 tahun.Kalau bas umur 30 th bolfih repair dan guna semula .Taada masalah bagi bas 10-15 th. Sedekah ni sekurang kurang KERAJAAN dapat pahala.Mengenai SCOMI macam mana dia dapat kontrak ?? saya tak tahu.Saya cuma anai anai pandai sikit.

Unknown said...

Dear Tun, very enlightening note on 'RapidKL'. could you also say something on this 'economic corridor' many rakyat feels it's a waste of our money. I think you should ask them to stop even your multimedia corridor (mscee). I notice same stupid comments by the foreign invitors every year and they must have spend tons of RMs for the recent conference which is reallyx2 useless. Also, many says that the ex-minister of msc took a lot of $$ for himself too, even renovation of his office cost a few millions. today's remarks in paper on econ. corridor by nasarudin hassan makes a lot of sense.

Jafrul said...

Tun, apa kata Tun join saya naik PUTRA besok pagi.Let say, 7.30a.m. until 9.00a.m.

Then Tun ajak la Harakah fotographer ka(biasalah mainsteam paper mana mau ambik gambar Tun La ni, geng2 Tun kat newspaper ambik gambar Tun naik Putra ke KLCC. Tun kan Adviser Petronas...Waktu pagi and petang peak hours Tun naik. Kalau Tun buat benda ni time la ni ...and you buat before PAK LAH buat..you memang class...I think all of us will remember you....

Lepas tu Tun post kat Blog ni...Cantik.

I think kalau after Tun buat macam tu...Pak Lah and the geng tak sedar lagi..i think they just lupa pasal rakyat.

Whatever it is Tun...You memang class...

Farhan said...

Saya pernah lihat bas rapidkl lama tersadai di rawang, alangkah sayangnya kalau bas itu digantikan untuk kawasan kampung yang masih memerlukan bas penghawa dingin, Bas baru memang cantik, tetapi kerusinya amat sedikit bagi saya Bas Metro lebih berkualiti berbanding bas Rapidkl yang kerusinya cuma plastik biasa, Saya yakin bas itu mesti dibeli dengan harga yang murah daripada harga sebenar yang mereka beritahu

Aleeza Zaily said...

Relax laa... apa yg korang kecoh-kecoh ni, apa yg nak marah-marah... macam ni la taktik orang meniaga, mula-mula conquer semua public transport - monopolize the business. Lepas tu biarkan je tersadai, bukan ada apa nak rugi pun, lepas tu naikkan harga petrol mencanak-canak, bila rakyat marhaen dah jadi semakin miskin dan tak mampu nak guna kenderaan sendiri kita akan cari jugak public transport nih, by the time bus-bus tu semua dah dimakan tikus, ada la peluang 'orang-orang meniaga' ni beli bas baru.... just to serve the rakyat maa.....

Mr. Jan said...

Dear Tun,
Saya amat hairan dgn sikap Pak Lah yg kononnya memerangi rasuah tetapi menutup mata terhadap segala kontrak yg diberikan kepada Scomi oleh GLCs ie Petronas yg bernilai jutaan ringgit dimana anaknya mempunyai kepentingan. Adakah ini tidak rasuah? Kementerian Kewangan yg bosnya PM bagi kontrak pada syarikat anak sendiri? Hairan...

parangkontot said...

Masyaallah... ini betul-betul punya lanun nih!

kay said...

kerajan sekarang dah caca marba macam tikus baiki labu ... hancur negara dibaiki pak dolah ..rakyat yang merana.. semoga Tun dan keluarga sihat sejahtera

lordmusan said...

INI HANYA SATU DARI PENIPUAN DUIT RAKYAT YANG DIBUAT OLEH PAK LAH DAN AHLI KELUARGA DIA.SEKARANG BENDA INI SUDAH DIKETAHUI RAKYAT..MANA DIA BPR?MANA DIA SURUHANJAYA RASUAH?MANA DIA TRIBUNAL?MANA DIA REPORTER YANG PANDAI TULIS DALAM AKHBAR?MANA DIA KARAM SINGH WALIA?KENAPA BENDA INI TIDAK ADA SEORANG WAKIL DARI KERAJAAN PUN YANG BERSUARA?

INI SUDAH TERANG-TERANG PENYALAHGUNAAN KUASA UNTUK KEPENTINGAN PERIBADI DAN KELUARGA?DIRI SENDIRI DAN KELUARGA KAYA-RAYA TAPI RAKYAT YANG MENANGGUNG DERITA AKIBAT KETAMAKAN,KEBODOHAN,KEANGKUHAN PAK LAH DAN KUNCU-KUNCU DIA!!!

SAYA NAK TENGOK PERKARA INI DI FRONT PAGE SEMUA SURAT KHABAR ESOK!SAYA CABAR SEMUA WARTAWAN YANG MEMBACA BERITA INI?

INI BARU SATU...BANYAK LAGI YANG AKAN TERBONGKAR?

TERUSKAN TUN..SAYA SENTIASA DI SISI TUN!

SEKALI LAGI SAYA CABAR MANA -MANA ANAK MELAYU, ANAK CINA, ANAK INDIA ATAU PUN ANAK BANGSA APA SEKALIPUN YANG BERGELAR WARTAWAN UNTUK FRONT PAGE KAN BERITA INI....JANGAN TERUS JADI BARUA DAN BALACI KELUARGA YANG MENGHANCURKAN RAKYAT!

Mamad @ Ah Tech said...

Salam Tun, Madam Tun & all,

Knowing the fact that Scomi Group is a Public Listed Company, its not a surprise to see a lot of postings by people who claim to know the real fact & saying Tun spread a lies.

Takut saham jatuh ke??? Haha.. obviously! And I'm sure more to come especially when the effect (price drop) start to happen, they're desperate & kanchong!!

Tun knows more than most of us do. He only deliberate in details & expose the truth for the case of Tun Salleh Abbas after more than 15 yrs after it happened.

U want Tun to spread out the details to justified his case? My suggestion, Tun don't waste your time to satisfy these people. They never will.

If he really telling the lies, will he publish your posting? The so-called 'truth'?? Think!!

Another thing..."Uncle Tun Sir, I am saddened by this writings that are associated to you. I have served you and I have shared your visions but I never before saw this side of you …… punting with the games of the common folk.
May Allah bless you!"

Sorry but which 'common folk' are u refering to?? Believe it or not this 'game of the common folk' that will shake this country.

Wait & see!

Anonymous said...

menteri-mentri pasola: "kami rela elaun kami dipotong, bagilah pada "Kera Jumud" itu!!!"

whoahahahaha...

good issue Tun....

miss1008 said...

haih.. korang nih bising2, kalo x wat pape, x gune gaks...

kalo nk harapkn tun sorg, mane bleh jalan!

Unknown said...

Salam bahagia buat Tun, salam juga buat semua rakyat Malaysia
Pertama kali saya menulis dalam mana-mana blog yang saya baca, dari web shahrir, dari web Husam Musa, Umno Reform, Blog Chedet ni sendiri. Terketar-ketar menulis kerana depression. Dah banyak perbandingan dari satu blog ke satu blog sebelum saya berani meletak kata-kata buat perkongsian pendapat bersama-sama.

Sungguh bersyukur kerana internet tanpa sempadan membolehkan saya turut mengikuti perkembangan di Malaysia walaupun sekarang jauh dari tanahair. Saya cuba tapis sebaik mungkin kata-kata yang saya akan tuliskan ini.

Pertama sekali, saya bukanlah orang pandai berpolitik, ekonomi apatah lagi cendikiawan. Tapi sekadar degree geomatik, universiti tempatan yang pada masa kemasukan tahun pertama saya, AUKU baru saje diperkenalkan. AUKU diperkenalkan kerana kerajaan sangat-sangat mengerti pada kuasa SUARA PELAJAR IPT. Saya akan kembali pada AUKU selepas saya ceritakan satu dua perkara yang berkaitan dengan negara tercinta kita. Serta satu lagi intipati dalam Rukunegara, Kesetian Kepada Raja dan Negara.

Cerita pertama, November 2007, seorang kenalan yang saya temui dalam projek yang sama ketika di Dubai, Malay Singaporean, berusia belasan tahun ketika perpecahan Malaysia-Singapura, bertanya dengan soalan pertama dalam sesi pertama perbualan kami, “Apa sebenarnya yang terjadi dengan UMNO sekarang ni? Kenapa orang Melayu Malaysia biarkan negara korang makin kelam kabut?” Tekaan yang tepat bagi veteran mini-politik dari singapura ni berkenaan pilihanraya yang tak lama berlangsung selepas itu, BN jatuh. Komen pertama dia adalah, salah satu kesalahan Tun adalah ‘menjadikan’ Dolah pengganti. Kesannya sampai sekarang, teramat mengejutkan... keluarga ulama.. huh!! (rasa nak ludah pun ye..) Selebihnya orang Melayu dari dulu sampai sekarang, sekali berteriak menyokong/melawan, dia takkan berpaling walaupun masa bersorak dia sedar semuanya adalah salah belaka. Harapan kenalan saya ini, jangan biarkan UMNO hancur kerana kesannya sama seperti Singapura. UMNO tak salah, tapi pemimpin dan salah rakyat memilih. Apa kuasa kita sebagai rakyat??

Cerita kedua, sekarang saya berada di Taiwan, tapi teman sekerja berasal dari seluruh dunia, dan ada yang dari India. Bulan 7 ni saya akan pulang ke Malaysia. (Selamat berdepan dengan kesan harga minyak naik wahai diriku..) kenalan dari India ni pernah juga bekerja di Malaysia pada zaman Tun sebagai PM dulu. Seorang ex Indian Navy. Berbual perihal politik hingga saya cukup berbangga bila ayat dari mulut beliau “no one have a beautiful mind as he is, what a brilliant Mahathir” lebih-lebih lagi cerita berkisar dengan konflik matawang tahun 1997. Sepatutnya Tun lah yang lagi berbangga, tapi cukuplah saya rakyat Malaysia tumpang berbangga. Tapi bila saja dia bercakap perihal isu terkini, kenapa parti kerajaan boleh kalah teruk masa election, kenapa Malaysia makin malap, kenapa itu, kenapa ini.. akhirnya saya TERPAKSA akui, satu ayat yang keluar dari mulut dia, “last few year, Malaysia among the best but not surprise it’ll collapse because of leadership failure. It’ll happen within a blink eye. Come on man, it’s rule of spinning world”. Dia ketawa, tapi saya terpana.

Kenapa ye orang luar boleh prihatin, sedangkan kita masih lagi mebiarkan. Apa usaha kita untuk menghapuskan kemelut yang ada sekarang? Sebenarnya, sampai sekarang, takde satu umat manusia melayu pun yang bangun untuk membetulkan. Semua hanyut dengan jajahan bangsa Melayu itu sendiri. Melayu sendiri berpecah belah. (I’m not talking about BN, I’m talking about UMNO!!!) Tak usah pandang pada kewujudan PKR, DAP, PAS yang memang terang-terang memecahkan UMNO secara langsung. Kita tengok dalam UMNO itu sendiri. Kerana apa? Kerana pemimpin gagal memimpin. Kecuali memimpin duit masuk kantung sendiriiiiiii.....

Dolah akan kalah pilihan raya akan datang, itu sudah pasti, kecuali ada ‘magic’ dalam SPR. Kenapa harga minyak naik secara tiba-tiba 80sen!!!? Kerana populariti menurun dan bakal kehancuran yang dia sendiri sangat sedar (tapi masih selamba degil tak nak melepaskan jawatan) tapi berhasrat akan terus mempermainkan Malaysian sehingga election akan datang. Sementara ada lagi 4 tahun setengah (paling lama pun) ni, dia akan kaut sebanyak dan secepat yang boleh. Takkan orang yang memperjuangkan UMNO dan bangsa Malaysia akan sanggup buat keputusan terburu-buru macam ni? Dia dah pasti sedar dia akan kalah.. Selagi dia berkuasa, kenapa dia tak buat keputusan menguntungkan macam ni? Kalau saya pun... Yang kita masih lagi mengeluh minyak naik, mengeluh harga barang naik, tapi takde apa pun yang kita buat. Kenaikan harga minyak melampau dan saranan berjimat cermat ibarat “lu pikirlah sendiri labu camna nak hidup”.

Sekarang, rakyat macam kita yang kononnya hidup dalam negara demokrasi sangat kecil sebenarnya suara di mata pemimpin. Media masa di bawah kawalan, dia dan think tank dia bersoal jawap dalam tv, surat khabar yang semuanya dalam kawalan dia. Tapi rakyat Malaysia bukannya bodoh. Cuma kecut dengan ISA, Patriotik, dan omokan-omokan kerajaan andai kita bertindak, tindakan di atas akan dikenakan. Mari kita bersatu dengan pemimpin yang tuan-tuan sendiri tahu ‘bersih dan amanah’.

Satu cara yang telah dibendung sedari awal, adalah SUARA PELAJAR IPT. Kasihan pada pelajar-pelajar pengajian tinggi, yang secara langsung adalah jambatan generasi akan datang. AUKU mengongkong kepandaian pelajar berhemah, berfikir, berinteraksi dan meluahkan pendapat. AUKU hanyalah “Belajar!!! Belajar!!! Belajar!!!”. Jangan campuri urusan kerajaan. Sedangkan kerajaan sedar, lepasan universiti adalah pewaris kesinambungan generasi. Korea Selatan, Korea Utara, Indonesia, adalah contoh negara yang sedar secara sangat langsung, apa itu kuasa suara pelajar. Kerana itu AUKU terbentuk. Kemujurannya ada, bapa dan ibu mertua malah anak-anaknya (termasuklah isteri saya sendiri, cuma sekarang mula perlahan kegiatannya lepas anak dua) sangat bergiat cergas dengan UMNO. Tetapi sangat berbeza ideologi dan pembawakan berbanding yang dijalankan pemimpin tertinggi sekarang. Kerana mereka, saya yang dulu terkurung dalam AUKU, celik dan sedar, betapa besar peranan politik dan pemimpin dalam sesebuah negara. Tapi kenapa AUKU dibentuk? Kerana ia adalah ISA kepada pelajar IPT. Diharap AUKU akan terbubar!!! Atau boleh kita suarakan supaya AUKU dibubarkan?? (saya tak berniat pun menghasut pelajar-pelajar untuk tunjuk perasaan, berarak ke sana-sini seperti yang berlaku dalam sejarah – Sorry Tun.. hehe).

Itu perihal AUKU.. mari kita lihat, KESETIAAN KEPADA RAJA DAN NEGARA. Tidak ada dalam rukunegara kesetiaan pada pemimpin/perdana menteri kecuali kedaulatan undang-undang, kesopanan dan kesusilaan. Apa kata dengan kesopanan dan penuh tatasusila (daripada menengking sultan menggunakan telefon) kita mengadap YMM Seri Paduka. Kita adukan di balairung seri perihal keperitan rakyat. Ceritakan apa yang terjadi, kenapa kita rakyat Malaysia yang tahap hidup hanya sederhana di tanah air sendiri, hidupnya seperti tidak dipedulikan. Yang kaya raya, yang berjawatan tinggi, yang YB-YB, menteri-menteri nak bising pasal apa kalau kita rakyat nak jumpa raja sendiri pun tak boleh?? Kita tak membelakangkan undang-undang pun.. Ingat, kita ada kuasa sultan, kuasa raja, kuasa agong. Kerana itulah Melayu masih ada. (tapi kerana sultan juga kita nyaris hilang tanah melayu.. takpe itu sejarah dulu-dulu)

Debaran saya sudah hilang kerana berjaya menaip komen dan pendapat ini. Debaran yang tinggal, adakah komen ni diluluskan Tun Det, dan juga debaran menantikan saat nya saya berdepan realiti kemelut di negara sendiri. Malaysia oh tanahairku.

kerak.merah

ilmyinc said...

people willing to do anything as long as their full stomach can be filled.

ilmyinc.com

Ekin said...

hmm i've seen this location. dekat jln lama ke utara, hala ke batang kali. Mula2 tengok pelik.. apsal la bas buruk byk kat sini (actually tak la season sgt pun.. masih baik lagi ).. this is not just about money.. tapi tmpt nih seakan terbiar.. boleh jadi sarang dadah atau apa2 jenayah..(tak mustahil).. tmpt macam tuh tak der orang yg akan jaga 24/7..yo yo letak sign penceroboh akan ditembak.. (mcm bagus). this place is so near to primary school (AntaraGapi - dlm 1.5 km tak silap).. apa2pun bhy kayy.

dah jadi besi buruk dah bas2 tuh.. apsal dorang nih.. kaya sgt ke.. ?

Pembaziran itu sifat syaitan..

Unknown said...

Tun,
Saya memang tak puas hati dengan perkhidmatan public transport di KL dan Malaysia seluruhnya. Naik komuter tunggu sejam baru train sampai. Alasan: Technical failure. Sama juga dengan bas i.e. Rapid KL. We must do something to further improve. Ehemm...not "we", but "PM". Pak Lah has travelled overseas a lot and knew how efficient is their system especially those in the advanced countries i.e. punctuality and reliability. 1000 unused buses that Rapid KL has suffice to help the citizens who are suffering of soaring fuel prices.

Unknown said...

When it was your son, everything okay no problem. How about dragging out some of the shady deals your son did under your protection ?

nelly said...

Tun, in just a short time we all gain so much more from your blog than what we can read from the newspapers. My family and I had stopped buying newspapers. The 'news' published by our local newspapers are just reactions from your blog. So why bother. You are still a leader in many ways. Please, we want to know more! Pak LAHAP, 'bapa kejatuhan Malaysia'....one day this will be part of Malaysian darkest history! Malaysia do not deserve this moron and his family. Bersatu padu lah demi negara kita. Please let us all unite for the sake of our future!

AFK said...

scomi tu bkn ke syarikat anak Pak Lah & family ke & menantu..derang nie kan family business

Redhuan D. Oon said...

Menyediakan kemudahan awam yang terbaik adalah salah satu rukun kerajaan yang memerintah. Tidaklah jadi kesalahan sekiranya ia diswastakan, malah lebih baik diswastakan supaya lebih produktif dan customer-oriented.

Tetapi masalahnya ialah swastakan kepada siapa? Kroni atau usahawan yang berkaliber?

Dahulunya semasa zaman PM sebelum ini, ada seorang tokoh iaitu Allahyarham Tan Sri Yahya Ahmad telah cuba menyelesaikan isu pengangkutan awam tetapi sayangnya hari ini tidak kedengaran tokoh usahawan yang sedemikian.

Para usahawan yang berpontensi dan terbukti hendaklah dicungkil dan diberi peluang memikirkan dan menyelesaikan masalah pengangkutan dalam ibukota.

Perlu ada yang lebih baik daripada LRT iaitu MRT atau meneruskan lebih banyak lagi jenis LRT tetapi secara bersepadu. Ini kerana LRT yang ada sudah kira baik. Cuba bayangkan sekiranya tidak ada LRT langsung. Tentu sekali bertambah sesak dan payah pengguna jalanraya nanti.

Saya pernah pergi berjalan di Jakarta dan Manila. Cukup sesak, macet dan berhabuk. Malaysia kira amat baik keadaan secara perbandingan. Harap diperbaiki dan pertingkatkan lagi.

Redhuan D. Oon
padi-malaysia

roh_insan said...

Salam Tun.Bas bas itu berada di kaw rumah saya,sblm ni saya hairan kanapa begitu malang sekali bas bas tersebut hingga di biarkn sebegitu rupa,tp setelah Tun BONGKAR kan baru lah saya faham,n timbul rasa benci saya yang teramat sangat keatas PEMBAZIRAN INI.Tun, nasi blm menjadi bubur,saya tdk nampak apa cara lagi untuk menyelamat kn Malaysia ini dari PETAKA EKONOMI yang sg serius ini,saya cadang kan Tun buat satu perhimpunan SERAKSAKSA nya bagi di hadiri olih sekurang kurang nya 3/4 ahli ahli umno yang selama ini begitu menyokong Tun,terutama yang sentiasa menyokong Tun di dlm blog Tun ini,kita bagi mereka mereka yg begitu MEMBODEK itu dua pilihan,mereka yang undur atau kita yang undur dari umno,rakyat sudah tidak tertahan lagi dgn kenaikkan harga minyak yang begitu melampau ini.Bagi saya ketuanan melayu yang di laung laung kan itu adalah mereka mereka yang berkepentingan sahaja,tdk lebih dari itu.Mereka tdk merasa pahit getir nya dgn kenaikkan minyak ini kerena mereka mereka ini bolih buat tuntutan semula atas tiap sen yang mereka keluar kan.rebet n potongan elaun hanya umpan kpd rakyat.tolong lah Tun,selamat kan lah bumi malaysia ini daripad kerakusan PENGKHIANAT PENGKHINAT bangsa ini.Wassallam.DEMI MENCARI KEDAMAIAN YANG ABADI kunun nya....

Anonymous said...

tun, ada kwn saya cakap, tun membina empayar selama 25 tahun, pak lah baru 5 tahun....tapi pak lah lagi hebat....no need to use sampai gear 5, 1 ajer pun dah cukup lumayan....emmm....ntah lah....apa2 pun, aya sekeluarga...tetap syg tun!!!

benludin said...

err...dasyat spy Tun..boleh amik gambaq lagi tu..sapa la ye yg jadi spy tu...

Tun sendiri ke??

:)

Ziq said...

Mungkin kekayaan yang telah mereka perolehi hendak dibawa bersama-sama ke kubur kelak.

Nurfaiz Foat said...

semua nak bg suku sakat...
dah kt malaysia ni scomi je yg buat sistem monorel yg menepati "spesifikasi".Hendak dapat tidak, sure dpt nye kat diorang projek kat pulau pinang tu.

lagi satu, bas2 yg tersadai dekat antara gapi tu, rebuild la balik, bukan rosak teruk pun. overhaul enjin, touch up sana sini. Tak perlu beli bas baru. Habiskan duit rakyat je. Kalau keuntungan di agihkan untuk pembangunan rakyat takpa la, ini dapat balik dekat SC0MI.

sepatutnya kerajaan perlu telus dalam hal ini.

NOY said...

Assalamualaikum Ayahanda Tun,

Saya merupakan antara anak bangsa yang lahir semasa era pemerintahan Ayahanda..dan selama saya hidup 27tahun ini tak pernah sekali pun saya merungut tentang kepayahan hidup.walaupun saya lahir di kalangan keluarga yang berpendapatan sederhana tapi segala-galanya cukup bagi saya sekeluarga.tidak pernah kedengaran sekali pun rungutan dari ibu atau ayah saya ketika membesarkan kami 3 beradik.walau ketika itu negara dilanda zaman kegawatan ekonomi pada tahun 1997-1998,zaman inflasi pada tahun yang sama,kami sekeluarga tetap cukup makan dan pakai.alhamdullilah...pendek kata kami sekeluarga hidup bahagia dizaman era pemerintahan Ayahanda Tun.

Namun hari ini segala-galanya telah berubah..di saat Pak Lah(SLEEPING BEAUTY-Gelaran yang saya dan kawan-kawan berikan padanya akibat tabiatnya yang suka tidur dalam majlis-majlis rasmi terutama dalam Persidangan Agung UMNO)mengumumkan tentang kenaikan harga minyak dunia,saya dan suami berteka-teki tentang kemungkinan kenaikan harga minyak di Malaysia sehinggalah pada minggu lepas semasa SLEEPING BEAUTY mengumumkan kenaikan harga minyak di Malaysia,saya dan suami berpandangan antara satu sama lain.Ketika itu saya dan suami dalam perjalanan pulang ke rumah dari tempat kerja.Hanya keluhan yang kedengaran dari mulut suami saya.Saya tahu itu adalah keluhan berat yang terpaksa juga dia lepaskan.katanya walau banyak mana pun harga minyak naik,kehidupan tetap akan diteruskan..tapi malangnya dia hanyalah seorang pekerja swasta,pendapatan pun tak seberapa,tentu berat baginya untuk menaggung kehidupan kami sekeluarga..

Ayahanda..tolonglah kami semua...lakukanlah sesuatu supaya semuanya kembali seperti sediakala..jika bukan untuk saya,lakukan ia demi anak-anak MALAYSIA..

Unknown said...

Woo hooo!!! dah jelas2 dah benda ni... tu pun nanti pasti ada yang deny itu dan ini... macam biasaLAH...

Mohammad Suhaimi said...

err.. jap..jap..

Kepada semua, ttg bas rapid KL (ex Parkmay dan ex Intrakota), semasa pengambil-alihan sytk2 tersebut ada cerita disebalik

1. Prasarana ditubuhkan pada tahun kira2 2002, 2003 ambil alih Langkawi Cabel Car
2. TH Technologies jual share 10% kot share ERL ke Prasarana dlm tahun 2002/2003
3. Kemudian Park-May ada problem financial sbb sykt induk - Renong ada goyang. Park May ada bas City-Linear, Plus liner, bas Raub, dan adalah 2-3 bas ekspress dan tempatan di merata Penang, N9 dan Selangor.
4. Tansnasional (Nadi Berhad) agreed ambil-alih Parkmay tpp taknak bas Cityliner lama, cuma nak brand cityliner jerk
5. Intrakota pulak merata menjaja kesana-sini utk diambil alih (nilah akibat pancung Bas Mini dan Sri JAya melalui kuasa MCeD dan LPKP) akhirnya Prasarana ambil-alih Intrakota
6. Permit bas bandar ex-Cityliner, Prasarana Ambil alih gak
7. Rebranding Intrakota-CityLiner lama-Putra Lrt-Star-Lrt dan soon Monorel KL jadi Rapid KL

Isu pengambil alihan bas2 ni khasnya telah di bahaskan dalam Parlimen atas sbb rungutan wakil2 rakyat yg tak mahu bas lama ber "cat" baru dan "brand" baru je.

sbb tu skrg ada bas lama seperti Iveco, Man, Scania, Hino dan Merc masih bergerak bebas di jalan raya selepas mereka "meng half-cut" bas2 lain seperti korang baca dan nampak di surat khabar.

Utk pengetahuan, Intrakota dan Cityliner dah buat membuat sembelihan part2 bas ni 2-3 tahun sebelum diambil alih oleh Prasarana melalui Rapid KL.

Aku takder fakta atau bukti dalam tangan atau simpanan, tp separuh info aku dpt dari forum mbte lama http://p4.forumforfree.com/malaysianbus.html, kengkawan di Prasarana, Intrakota, ParkMay dan dulu aku bekerja di TH Technologies.

Lagipun sistem tambang rapidkl (rm1/2/4 sehari) ni aku dah lama tahu sejak 1993-1994 lagik. Driver bas, penyelia dan konduktor bas SriJaya depoh Sentul

TendongMummy said...

if Tun form satu parti baru..i'll be the first voter for u..ehee :)

Mohamad Firdaus Bin Rosli said...

Pada mulanya, saya berfikir bahawa RapidKL ini sebuah projek yang paling murni daripada kerajaan. Kita dapat pergi ke sesuatu tempat dengan kadar tambang yang murah, dan dengan menaiki bas yang selesa.

Semasa saya membaca satu laporan mengenai Scomi mendapat kontak menyelenggara landasan LRT dan membekalkan gerabak baru, saya masih tidak merasa apa-apa, kerana Scomi adalah satu-satunya syarikat tempatan yang mempunyai kepakaran dalam bidang tersebut.

Akan tetapi, apabila membaca tulisan Tun mengenai Scomi membina bas-bas baru untuk RapidKL, saya sudah mendapat gambaran negatif mengenai syarikat Scomi ini. Namun, apakan daya, saya tinggal di Putrajaya, dan hanya RapidKL yang menyediakan bas ekspres ke KL Sentral. Jadi saya terpaksa terus menaiki RapidKL.

Saya berharap Tun dapat terus mendedahkan penyelewengan yang berlaku, dan berikan perhatian kepada projek Plaza Rakyat yang terbengkalai. Rakyat yang menaiki bas menderita, sedangkan yang menaiki kapal terbang amat selesa dengan KLIA yang dibina pada zaman Tun.

Saya juga berharap bas yang tersadai dapat dipulihkan seterusnya dilelong, dijual atau diberikan kepada pihak yang memerlukan. Misalnya, syarikat bas Len Seng, HBR di Kedah, Kenderaan Bas Mara, dan Bas Selangor di KL, dan juga syarikat lain yang mempunyai bas yang berusia.

Unknown said...

RAPID KL : Rakyat Malaysia Tertipu Lagi Nampaknya

Rapid KL yang kita rakyat Malaysia banggakan rupanya adalah Rapid King Long mengambil nama Syarikat yang membuat bas tersebut berasal dari negara China. Bukanlan Rapid Kuala Lumpur yang kita selama ini jangkakan. Bas dari Negara China ini memang hebat, mematuhi piawaian antarabangsa, dapat pengiktirafan dan semestinya murah dari harga bas jenama Scania, Volvo, Mercedes dan lain-lain. Bayangkan jika ada syarikat yang bertindak sebagai alibaba atau orang tengah, berapakah peratusan komisyen yang akan dikaut?
Cuba lihat laman web Syarikat King Long ini(http://www.king-long.com.cn/en/about.asp), masuk About King Long, terus ke The company profile, cari:
1. Rujukan pada tahun 2002,di bahagian 'profesional tseting line' dan klik pada 2 gambar yang ditunjukkan, nampak macam rapid kl tapi bukan rapid kl (sekadar pinjam kata vklinggam)
2. Rujukan pada 2003, 'General assembly workshop' , gambar pertama tu pun nampak macam rapid kl, tak mungkin, tapi u pikirlah sendiri.
Kalau diperhatikan betul-betul, saling tak tumpah dengan model bus scania, itulah kepakaran China, harga pergh!!! macam langit dan bumi. Aku kalau cukup modal, nak juga hajat dihati berniaga bus ni, gila babi punya untung. Memang patut pun pihak yang tertentu abandon besi buruk kat Rawang tu, berbaloi apa! Tapi kalau modal cukup, tak ada kabel pun susah jugak, nak try kenen anak tiri si Nadia, dengarnya masih solo lagi, kira macam menantu jugaklah kalau jadi nanti!

Yang dicari-cari - AlGhazali (ghaz2008@gmail.com)

rinpu3pensiangan said...

salam buat tun

Kerajaan telah menjimatkan wang dengan memotong 10% elaun keraian Menteri kabinet. tapi saya kurang bersetujuh sepatutnya gaji mereka yang dipotong bukannya elaun keraian....dan pak lah tidak mengambil kira nasib rakyat di kawasan pendalaman....yang serba kekurangan....malah menyarankan rakyat makan ubi kayu, tapi mereka boleh pula menikmati makanan lazat di hotel2 mewah..apa kata kita minta pak lah dan isteri makan ubi kayu dulu...

Banyaklah scomi dapat duit/kontrak baru tak hairanlah banyak berita memaparkan nak tambah untuk menaik taraf perkhidmatan awam akhir2 ni.kami rakyat di kawasan yang kampung sangat nie....rasa tertipu ...

qaLha said...

PakLah oh PakLah..

Aku cari bukan harta bertimbun-timbun
untuk hidup kaya
Aku cari bukan wang berjuta-juta
untuk hidup bergaya
Aku cari bukan kawan-kawan
untuk hidup berfoya-foya

..hmm.. I'm wondering..

qaLha said...

..dan saya sokong penuh komentar Saleha, tambah2 lagi ketika zaman gawat 97-98..

PRO73 said...

Salam TUN,
Biasalah nak jaga poket. Bila rakyat cakap pasal inflasi kerajaan cakap pasal defisit. Inflasi adalah jelas. Semua orang dapat rasa kos hidup yang meningkat terutama apabila indeks harga pengguna meningkat dan indeks harga pengeluar meningkat. Umum akui bahawa defisit adalah bentuk tanggungan perbelanjaan kerajaan, tetapi apakah defisit yang dialami kerajaan sekarang ini adalah utk kebajikan rakyat yang telah memberi mandat kepadanya. Rakyat tertanya - tanya mana dia projek pembangunan yang dijanjikan kerajaan hasil daripada penjimatan kerajaan (konon nya lah) dan apakah projek pembangunan yang dilakukan itu sudah melebihi pembangunan yang dilakukan oleh Tun dahulu. Masalah defisit bukankah boleh diatasi kalau ada income daripada seribu satu macam sumber yang ada. kenapa merelakan penderitaan rakyat dengan bebanan terhadap barang keperluan.Kerajaan sekarang diterajui oleh orang bodoh (maaf) yang cuma tahu menghabisi sumber yang ada tetapi tak tahu bagaimana menambahkannya tanpa menyusahkan rakyat dengan pengumuman mendadak kenaikan harga minyak.Barangkali Inilah penggal terakhir BN dan atas sebab itu peluang yang ada digunakan sebaik mungkin utk mengisi poket dan bermewah mewah diluar negara (tempat peranginan) selepas Habis perkhidmatan (perompakan). Tun will always the best PM... long live TUN !

Anonymous said...

Salam Tun,

Kalau Tun selalu pergi ke Kuala Kubu Baru thru Rawang, mmg nampak bas² RapidKL yg dh buruk tersadai di 1 kawasan. Nampak gayanya jadi besi buruk je. Bukan ke harga besi dah mahal...kenapa tak jual je bas² buruk tu ke peraih besi? Nak sgt untung kan...Heheheheheh

pakbelalang said...

Dear Tun,

Today's NST report stated that Syarikat Prasarana Negara Bhd had purchased 285 units of buses from Scomi Engineering out 1000 units for RapidKL through tender basis. The balance of the units was purchased and supplied by 5 or seven other companies.

I wonder on what basis Syarikat Prasarana awarded the contract to these companies. At what price? What are terms and conditions? What is the financing arrangement? Which other companies being awarded the contract other than Scomi? Is Scomi's price competitive? Why award to Scomi? What is the rational? Is there any conflict of interest knowing very well that Scomi is a company own by family members of the Prime Minister? It looks like the deal was not transparent at all. Is the unit price purchased a market price or INFLATED PRICE?
What is the total value of the contract? Was it done on an open tender system or close negotiation? Who were the people within Prasarana call the shot?

hidy said...

Banyak nya bas-bas tersadai..Orang KL ni memilih sangat ke nak naik bas lawa-lawa konon selesa tanpa perjalanan yang tetap..Pergi Alor Star ka, Kulim ka, bas-bas lama masih beroperasi dan penumpang ramai..Baik guna bas-bas tersadai tu memperkasakan pengangkutan bahagian pendalaman..Bas-bas kontot bole buat penghubung antara taman dalam KL ni..

Masalah mengapa orang duduk KL ni tak nak naik pengangkutan awam sebab takde bas yang bole masuk sampai depan umah untuk bawa sampai ke Putra ke, Stesen Bas ke, Star ke..Cuba bayangkan kalau ada bas kontot yang melalui setiap jalan di dalam taman perumahan anda..Selesa bukan?? Pick the bus, the bus bring u to the Putra Station,take the train, reach the destination..what a smooth journey..

Keadaan sekarang, keluar rumah, menapak 300-600 meter, tunggu pula bas Putra datang, tak tentu ikut nasib..then naik bas baru smp Putra..Masa?? +-25 minit just to get to Putra Station..

Sakura said...

What a waste. Sedangkan negara membangun mcm UK pun pandai preserve brg. This a good post Dr. M. I think people should know about this.

Dr Chico the Great said...

It very painful to see how all contracts go to Abdullah's son (Scomi). Why can't Rapid KL be more cost concious.... instead of getting new buses, they should manage with old buses. Don't simply increase fares when you have not done enough to keep cost low.

We should be putting all the buses back on the street to help the rakyat and build a better transportation infrastructure. The government should encourage the rakyat to use the public transportation if they feel Rapid KL is very efficient. But I think that is not the case.

I vote for Abdullah Ahmad Badawi to step down and make way for new PM to take over before it is too late. I also vote for all Scomi projects to be cancelled (So Badawi and his son can feel what is it like to cancel the new Jhr - Sg Bridge).

Cheers,
Dr Chico the Great
http://drchicothegreat.blogspot.com/

Unknown said...

apakata kerajaan pakat2 bagi bas2 tu kat rakyat sorang satu. bolehlah diaorang bawak kawan2 gi mana2 free jer. cuma tong2 pakat tuang minyak. confirm jalan raya tak jem lagi.... ok tak.

kwkwanmy said...

where is this scomi "bus factory"?

Gelombang Rakyat said...

Tun Dr Mahathir Mohamad, ada rakan bertanyakan perihal blog Pak Lah.

Sememang diketahui bahawa blog begini dibina bertujuan supaya rakyat meluahkan apa yang dihati, dan Abdullah Ahmad Badawi akan menjawab sendiri luahan itu.

Sebagaimana yang diketahui, satu daripada blog begini telah digodam, dan sedang diselenggarakan.

Warkahuntukpm pula, the domain has expired.

Sementara itu Forum Wakil Rakyat Malaysia:

FOWRAM diilhamkan penubuhannya oleh YAB Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi, Perdana Menteri Malaysia selaras dengan falsafah kerjanya “bekerja bersama saya"

Terakhir dikemaskini (Thursday, 01 November 2007 )

Begitulah, bila menjelang pilihanraya, calon pun tersenyum datang cari jumpa kita, salam tunduk macam nak cium tangan kita. Kalau boleh hari-hari nak buat begitu.

Kini, masing-masing sudah menang, dalam seratus hari, berapa kalikah yang datang berjumpa kita.

Maklumlah elaun keraian sudah pun dipotong 10 peratus.

Kita pun kini sedang memikirkan pagi belum makan, tengahari korek serbuk biskut tin bulan lepas, malam ini teguk air sejuklah gamaknya, siapakah wakil rakyat yang peduli?

Abdullah Ahmad Badawi?

defuhrer said...

Dear Tun,

Scomi And Rapid KL

Here is some fact what Scomi had gain from from the administration of ABB that made public headline until today in stage of denial how ABB family indirect sourced advantage promised to help poor rakyat ease pain over recent fuel hike,the public transport system, supposed as Tun wrote who why 1000 of KL Rapid bus sleep in factory. first I like to mention the past event how Scomi advanced into a giant mega listed company controlled MTrans in last 3 years .
It was in internet everyway:
KTM had in 2005 awarded a five-year RM50 million contract to Scomi Group ‘to overhaul and maintain’ as many as 1,000 wagons.

1.Scomi Group had submited a RM120 million contract ‘to make body parts for about 400 buses for state-owned Syarikat Prasarana Negara Bhd’.
2.Scomi Engineering Bhd had acquiring a 51% stake in MTrans Transportation Systems Sdn Bhd for RM30 million to provide it a platform to be a key player in urban transportation.

Scomi Engineering had signed an agreement with Kiara Kilau Sdn Bhd, which owns 100% stake in MTrans, acquired the 51% stake. MTrans owns bus manufacturer MTRans Bus Sdn Bhd and MTRans Technology Bhd, which specialises in monorail systems and technology. This is, of course, for the Penang monorail project.

So the five-time hike in petroleum prices over the 2 year on the pretext of improving public transportation is certainly benefitting same parties - Scomi Engineering, to be specific.

What have you done to improve the public transportation in Kuala Lumpur since then? The LRT is still madly congested and the city buses are still breaking down in the middle of already congested roads.
3.Scomi Group Bhd, an oil services company, secured contract from Petronas Carigali (Turkmenistan) Sdn Bhd to provide drilling fluids and other services for exploration works in Block 1, offshore Turkmenistan.

With all these projects, and more to come under your brilliantly devised Ninth Malaysia Plan, why does ABB son have to go overseas to secure projects? Well, I know that Turkmenistan is in central Asia, but the contract was secured here in Kuala Lumpur from Petronas.Dont we know you Bohong by telling tidak tahu?

The public transportation system in city mostly controlled by few top UMNO guys,We heard taxi driver always say-10 of thousand of permit taxi are own by corporate company,and who behind that corporate are highly connected to certain politic peoples, this always a close friend to ministry,taxi fare will go up,they rent taxi from corporate daily, now sure corporate will increase the rent,and last put on rakyat pocket who use it,simple as that,a total economic of corrupt practiced pyramid parasite system.

We rakyat did less argue ABB family crony benefit from Petronas projects oversea or local KL Rapid, but with new price hike of fuel,food,transport, rakyat angered by incredibility of ABB managing country finance,with no intention of increased wages pay,rakyat will fight back and reject BN.We now want where Petronas money go,for saving ABB GIFT for reduced subsidy can collected 10Billions from rakyat blood money, instead of waiting Aug,to buy back Sabah Sarawak MPs 1 B each state with Politic Contracts to prevent they jump ship to PR,and buy all ketua bahagian votes for stay as UMNO president,isn’t it also part of our rakyat blood money?Why should we need you to stay,you will raise more fuel hike,that how you managed perjuangan rakyat Malaysia to more pain angered living cost.

Fauziah said...

Tun,
I wonder if this obvious pembaziran a credo of Pak Lah's Islam Hadhari?? How embarrassing!
http://sembangcorner.blogspot.com

Mamad @ Ah Tech said...

Salam buat Tun, Madam Tun & all.

Datuk Shahrir naik LRT??

Wah, dengar kat KL tu Datuk Shahrir dah memulakan 'gaya hidup baru' dengan naik LRT yek?? Sori la, kawan kat s'pore so tak up to date sgt la.

Hahahha... memang 'gila glamour' and nak 'publisiti murahan' betullah! Bila Datuk Shahrir tu nak naik bas Rapid KL??? Lagi bagus drive salah satu bas yg tersadai tu. Kan elaun kerajaan dah kena potong, so kena lah berjimat. Drive 1 bas Rapid KL yg dah tersadai tu, ajak kawan2 opis kat KDNHEP tu naik bas pegi opis! Mesti jimat banyak.... barulah macam rombongan Cik Kiah!!!

Skrg, harga beras 'dah dinaikkan.' (Kenaikan harga di dunia bukan satu alasan utk menaikkan harga kat m'sia jugak!!)

So mesti lepas ni Datuk Shahrir suruh kurangkan makan nasi! So nanti nampaklah kat food court or hotel2 dia melantak makan sayur & ulam2 jek... macam kambing!! hahahah.... jgn sampai tercekik sudah!!

All this may sound funny & insulting yeah?? It is! And thats what the current government try to do with the malaysian. They try to make joke at our daily life & they're insulting us!!

To me what Datuk Shahrir is trying to show us is that, what the Govt did (hike in petrol price, increase of daily goods, use public transport more frequent etc.)is the correct thing to do, it is necessary and its a manageable situation. And rakyat should accept it & do not object.

To me its just a lame action & excuse!!!

Jangan hangat-hangat 'tahi kambing' sudah (which I doubt it is)!!! Shame on you! Stop make a fool out of yourself!!


Adios!

Atila Ismeth said...

Dear TunM,

After announcing oil hike 40% in Msia, Abdullah Ahmad Badawi is actually assisting all companies/ investments involved or linked to family members thats not doing well.

To hike oil prices, its major cause and effect...impact positively to the businesses, especially transporation.
Rapid busses will be seen on roads all over Malaysia kot after this.



To : Paklah...Hotel Aberdeen dekat Kepala Batas telan berapa Petronas money atau duit mana ah?

Bila nak rasmi Hotel Aberdeen ni or hotel ini will b the next "GAJAH PUTIH" in Penang?

UMNO dah buat Menara UMNO Penang "GAJAH PUTIH" at Jalan Macalister Road dah 10tahun tau.

Buat satu Menara UMNO Penang, telan belanja sampai RM40.00 juta in 1997, satu bangunan pun UMNO Penang bodoh nak jaga, how to jaga Melayu Penang seramai 625,000 orang?

La ni sapa owns Menara UMNO Penang selepas 2003?

muhamad yaqen said...

ish ish pak lah oo pak lah

inteq7 said...

Dear Tun,

Do correct me if i m wrong... But i believe, all those bus bukan under RAPID KL... its actually under Syarikat Prasarana Berhad..

Hence, yg tidak menjual bus itu atau menggunakan sebaik mungkin bukannya RAPID KL.. tapi Prasarana Berhad..

Ruhayat X said...

Interesting affair, this RapidKL-Scomi business. From a cursory glance, the Stephen Doss list seems incomplete. Further questions that need to be answered:

1. Does RapidKL, as the operator, have a say in ordering the number of buses it requires in order to operate efficiently? If so, how much influence would its operations/projections have on SPNB?

2. In other words, what, exactly, is SPNB's roles and responsibilities over RapidKL?

3. How many buses in total did MTrans deliver to SPNB?

4. How many more buses were delivered by MTrans/Scomi after the takeover in April 2006?

5. When were the abandoned buses abandoned?

6. How many of the original buses are currently abandoned?

7. Did SPNB issue a second tender after the one in 1995? This would seem likely, given that:
a) the operational lifetime of the initial Scandinavian-made buses were said to be 10 years.
b) by 2003 (before takeover by Scomi) it was reported that the buses formerly purchased by Intrakota were already breaking down.

8. If so, when was this new tender opened? Before or after MTrans was acquired by Scomi? And how many of these new buses have been ordered?

Once I've had a more thorough read of the documents I have, perhaps there could be more questions to be raised.

Ruhayat X said...

Here's an interesting factoid: apparently Intrakota serviced 98 routes with 39 feeder services from LRT stations. Assuming a factor of 3 buses per route, that would give us about 450 buses total. From Cityline SPNB took over 347 buses.

Total: 800 buses, give or take.

Number of abandoned buses found by Malay Mail reporters: about 1,000.

But here's the clincher: they were all -- if not mainly -- of the Iveco model made by DRB-Hicom for Intrakota! (I remember well that Cityliner used different, crappier buses.)

From this, it would seem that RapidKL/SPNB had dumped all of the Intrakota fleet. To be replaced by what?

Buses made in China "newly purchased by RapidKL"! (Malay Mail, quoted by The New Paper, 23 May 2008). My, how the mind boggles.

1. So there WAS a second open tender for buses made by SPNB after all, it would seem.

2. Also, it would seem that RapidKL has some leeway in making bus purchases (unless the newspaper report has confused RapidKL and SPNB).

And let's not forget that at about the same timeframe there was also the sale of KL Monorail to SPNB. And guess who's in the business of building and supplying monorail systems?

Tuyang said...

Naikkan harga minyak..konon nak kurangkan subsidi.. subsidi kate nak buat pembangunan.. pembangunan ape? duit subsidi rakyat yang punya.. duit tak halal bagi anak makan..patut muka cepat kerepot.. kalau susah sangat nak letak jawatan..mintak rakyat doakan supaya mati cepat.. baru dosa tak banyak..

yong_azaz said...

Where our money?Singapore and brunei richer than us.. we can be like them if our leader is smart!just wait and see then..The next ellection i'll be vote the only one qualified!Rakyat sudah pandai.. wake up guys!:-)

xxx said...

pak lah hanya nk kaya kan keluarga nya ,rakyar derita.
buka lah mata rakyat2 Malaysia sekalian.
kiat ynag sengsara

absh said...

Dear Dr,

Year after year I have been hearing plan after plan by the government to improve and upgrade public transportation system.

Unfortunately, I have seen nothing happened these last few years.

I go to work taking LRT every day, so I deserve to comment about this mode of transportation. It is very convenient and its schedule is very frequent. The seats are comfortable for ordinary citizen like me. The most important thing is I do not have to worry about being caught in the traffic jam.

Fortunately, my house and office are within walking distance to the stations. With RM100 monthly pass, I get to use it without limit on Putra and STAR trains. Perhaps, it is only made possible because both are under same management, RAPID KL.

However, I wonder why KL Monorail is not part of the fare package. I know that they are under separate managements. But, don't they talk to each other to come up with some combined fare packages for commuters who need to use them?

I have bought many one day tickets or a monthly passes in other foreign countries which can get me to travel on all public transporters eventhough they are under separate management! Where is the spirit of Malaysia Boleh?

Fortunately, I also do not have to take RAPID KL buses for my onward connections. However, I have heard many negative comments from by LRT buddies about them. Not punctual, rude drivers and aircond not functioning to name a few! What is the use of buying new buses if attitude of the drivers is not right, maintenance of vehicles is not kept properly and worst of all, punctuality is always consistently inconsistent?

I have also noticed that in many LRT stations, they are not user friendly towards disabled citizens. There is no elevator and wheelchair ramp for this group of commuters. So, when the government talks about fairness to all the citizens, please look into issues first!

I must congratulate you for your bold and brave decision to built the LRT, Monorail and ERL for Kuala Lumpur. With these projects in place, ordinary citizens like me can avoid traffic jam, travel in peace and able to reach office on time!

Unfortunately, after winning big in 2004 election, your appointed successor Pak Lah did not continue to built and improve this kind of public projects anymore. He just stopped and did nothing.

LRT network and routes could have been expanded and extended to cover areas like Subang Jaya, Shah Alam, Selayang, inner part of Gombak, Kepong and Puchong. It would be much better if the routes could cut through areas populated with lower and middle income neighbourhood. We must remember these areas are Malay majority.

Only then BN government could claim to be 'mesra rakyat', 'kerajaan untuk rakyat' and 'pemimpin berjiwa rakyat'. Perhaps, this could be one of many reasons why BN lost these areas to opposition in the last election!

I have also heard that monorail project in Putrajaya has stopped half way. What actually happened? This really reflects bad image to Putrajaya as administrative capital of this nation!

And what about promises to built better public transportation system in other states like Penang, Perak and Selangor before the last election? If Pak Lah had fulfilled his promises, those states could still be under BN!

Pak Lah must wake up from his sleep and start thinking about his promises. Otherwise, he must go and let someone else does his job! We must remember if rakyat hate Pak Lah, UMNO and BN will suffer in the coming election. Then, there is no point talking about promises anymore!

To you Dr, keep on fighting for the betterment of the Malays and Malaysia.

ABSH

yong_azaz said...

Apa kata Menteri... (yang tak
merasai keperitan hidup)


“...Rakyat PERLU BELAJAR UNTUK HIDUP
TANPA SUBSIDI...
” - Y.A.B. Dato’ Seri
Abdullah Ahmad Badawi, Perdana
Menteri Malaysia.

Kenaikan ini LEBIH BAIK kerana orang ramai
dan peniaga mendapat kepastian.Ini
memudahkan mereka membuat perancangan
kewangan”
- Dato’ Seri Najib Tun Razak,
Timbalan Perdana Menteri Malaysia.

Sejak dari dahulu RAKYAT SENTIASA DIPERBODOHKAN dengan
perbandingan bahawa harga minyak di Malaysia adalah terendah jika
dibandingakan dengan Negara ASEAN yang lain kecuali Negara Brunai.
Betulkah begitu... Lihat bagaimana ANDA DIKELENTONG HIDUP-HIDUP!

Singapura
Walaupun minyak lebih mahal
dari Malaysia... tetapi...
• Gaji seorang PENCUCI
TANDAS saja RM2,000.00
lebih sebulan...
• Gaji kakitangan awam di
Malaysia?
b>Indonesia

Walaupun minyak lebih
mahal dari Malaysia...
tetapi...
• RM10.00 duit kita
boleh beli banyak
barang dapur seperti
ikan, sayur dan lain-lain
keperluan... semuanya
murah!
• RM10.00 di Malaysia
baru boleh beli ikan
kembung sekilo.
color="red">Thailand
Walaupun minyak lebih mahal
dari Malaysia... tetapi...
• Cukai jalan (roadtax) jauh
lebih murah...
• Lesen kena bayar sekali
seumur hidup.
• Tol tiada.
• Barang keperluan asas
semuanya murah....
Kesimpulannya... Jadilah RAKYAT YANG BIJAK !!

«Oldest ‹Older   401 – 491 of 491   Newer› Newest»