Tuesday, June 17, 2008

Abdullah dan Najib


1. Kita di beritahu oleh Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi bahawa dia dan Dato Seri Najib Tun Razak telah bersetuju dengan peralihan kuasa. Tetapi tidak pula disebut bila tarikh itu.

2. Najib pula berkata dia mahu kuasa (Presiden UMNO dan Perdana Menteri) diserah kepadanya diwaktu parti dan Kerajaan berada dalam keadaan sihat walafiat sepertimana yang kononnya pengganti Presiden dan Perdana Menteri dahulu semuanya menerima peralihan kuasa apabila parti dan Kerajaan sudah dipulihkan dan berada dalam keadaan sihat.

3. Sebenarnya semasa saya mengambilalih daripada Tun Hussein Onn ekonomi negara sedang merosot. Sebab itu langkah pertama yang diambil oleh saya ialah memotong gaji Menteri, Timbalan Menteri dan pegawai tinggi sebanyak 10%.

4. Saya mengambil masa hampir tiga tahun untuk pulih semula ekonomi negara.

5. Keadaan UMNO pun lebih kurang sahaja. Tidak lama selepas itu Timbalan saya letak jawatan dan mencabar saya.

6. Tunku Abdul Rahman dan Tun Razak juga mengambilalih parti dan Kerajaan semasa keadaan tidak begitu sihat; Tunku selepas Dato Onn Jaafar keluar dari UMNO dan Tun Razak setelah rusuhan kaum berlaku dan Perikatan tidak bermaya.

7. Harapan Najib dia hanya akan terima jawatan Presiden dan Perdana Menteri di atas talam perak (silver platter) adalah alasan supaya dia tidak perlu bertanding pada Disember ini untuk jawatan Presiden. Mengetahui sifat suka senang Dato Seri Najib, Dato Seri Abdullah telah janji untuk melepas kuasa pada tarikh yang tidak ditentukan. Sekaligus Dato Seri Abdullah berjaya untuk melenyapkan kemungkinan dia akan dicabar oleh Dato Seri Najib. Dia (Abdullah) akan menang tanpa bertanding Disember ini. Dengan itu dia akan dakwa bahawa seluruh UMNO menyokong kepimpinannya. Oleh itu tidak ada sebab dia patut letak jawatan.

8. Jika setelah kalah teruk di lima buah negeri dan satu wilayah dia masih dakwa dia menang, mustahil apabila menang tanpa bertanding jawatan Presiden dia akan letak jawatan. Dia akan melegakan hati UMNO dengan berjanji dia akan kerja kuat untuk pulihkan semula UMNO dan Barisan Nasional dan selepas itu dia akan serah kuasa pada Dato Seri Najib.

9. Saya percaya diwaktu ini ramai orang Dato Seri Najib sedang menentukan berapa ramai bahagian yang akan mencalonkan Dato Seri Najib. Dengan kenyataan Dato Seri Abdullah orang Dato Seri Najib akan dapati banyak bahagian-bahagian yang tidak lagi akan calon Dato Seri Najib. Tanpa mendapat 60 pencalonan Dato Seri Najib tidak akan isytihar kesanggupannya untuk bertanding. Kalau dapat pun dia tidak akan berani mencabar kepimpinan Dato Seri Abdullah selepas janji yang dibuat oleh Abdullah.

10. Bilakah kita akan tahu hasil usaha pemulihan UMNO oleh Dato Seri Abdullah? Kita akan tahu dalam Pilihanraya Umum ke-13.

11. Saya percaya kali ini UMNO dan Barisan Nasional akan hancur langsung. Dato Seri Abdullah tidak akan jadi Perdana Menteri dan dianya tidak akan dapat serahkan jawatan Perdana Menteri kepada mantan Timbalannya, Dato Seri Najib Tun Razak.

12. Saya bukan nujum dan saya tidak dapat teka apa yang akan berlaku lima tahun dari sekarang. Tetapi saya boleh ramal memandangkan prestasi buruk UMNO dan Barisan Nasional dalam Pilihanraya Umum ke-12 dibawah pimpinan UMNO Dato Seri Abdullah Badawi yang di pengaruhi oleh anak dan menantunya. Selain daripada memberi gula-gula kepada Bahagian dan Cawangan, dan berbillion Ringgit kepada Sabah dan Sarawak tidak ada usaha yang menepati kehendak dan mesej pengundi dalam Pilihanraya Umum ke-12. Hanya dengan meletak jawatan barulah Dato Seri Abdullah dapat pulih UMNO dan prestasi Kerajaan Malaysia. Tetapi ini tidak sanggup dibuat oleh Dato Seri Abdullah. Oleh itu tidak ada harapan yang UMNO akan dipulihkan dan Dato Seri Najib menjadi Perdana Menteri.

13. Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Dato Seri Rais Yatim akan terkapa-kapa tidak tahu nak buat apa. Apakah Tan Sri Muhyiddin akan bertanding Timbalan melawan Dato Seri Najib atau bertanding Presiden melawan Dato Seri Abdullah? Apakah jawatan yang hendak ditandingi oleh Dato Seri Rais?

14. Sesungguhnya dengan pengisytiharan persefahaman antara dirinya dengan Dato Seri Najib, Dato Seri Abdullah telah berjaya mematahkan segala cabaran terhadap dirinya. Disember ini Dato Seri Abdullah tetap menang tanpa bertanding.

576 comments:

«Oldest   ‹Older   401 – 576 of 576
Lipasfly MoonCraft said...

As'kum Tun,

Memang Pak Lah takkan letak jawatan coz dier pasih tak puas lagi dengan kedudukannye, kalu betul la dier nak pulihkan UMNO & BN, kenapa dier tak kaji kegagalan di Pulau Pinang? dah kenapa tak turun padang mase mengundi kat pulau pinang? orang pulau pinang memang dah makan hati, kecik ati, terasa ati dengan sikap dier, bermula selepas beliau kawen lagi. dan orang penang makin kecik ati biler dier janji tapi tak kota. sebagai contoh tentang jambatan kedua pulau pinang. kalu betul dier nak buat jambatan tu, kenapa projek tue di plan dan laksanakan oleh Jabatan Kerja Raya, bukan seperti kebiasaan iaitu buka tender untuk syarikat swasta or luar. ini salah satu petanda kerajaan pimpinan Dato Seri Abdullah aka Pak Lah dah abis duit. buat abis mase mengundi. janji gula-gula seperti mana Tun tulis dalam blog nie. saya tahu berkenaan Jambatan tu melalui sumber-sumber yang sahih..
Pak Lah komen selepas kalah dalam PRU12, katanye Tun cakap 'tak leh menang semua' dan beliau marah biler kalah 5 negeri sebab Tun cakap 'kekalahan yang teruk dan beliau mesti bertanggung jawab'.Pak Lah tak faham maksud 'tak leh menang semua'. kalau tiada parti lawan, UMNO & BN takkan nampak kelemahan sendiri coz parti lawan akan cari kelemahan UMNO & BN. Pak Lah lebih suka dengar dari kaum kerabat beliau sendiri..
tahapehape la hang Pak Lah!!
fikir pakai kepala otak, bukan kepala lutut!

Lipasfly MoonCraft said...

As'kum Tun

saya rasa pak lah ingat kita isi minyak setahun sekali ler...

boleh tak Tun desak Pak Lah agak promosikan NGV dan subsidikan pemasangan NGV pada kenderaan serta perluaskan stesyen minyak NGV?

(lipasfly@yahoo.com)

SiR KinG TiGeR said...

Tun
Beginilah. kalau kita asyik berblog saja, apa pun tak jadi. Macam cakap cakap politik kat kedai mamak, lepas kita minum kadang kadang orang lain kena bayar.

Buat decision apa yang Tun nak buat, dan beritahu kami. Masa dah singkat. kalau nak tubuh parti pun, buat lah sekarang sementara ada balance duit subsidi ni, boleh kami dermakan setakat RM50 untuk memulakan pejuangan Tun yang baru. Bloggers dah ada 2 juta X RM50.. cukup tu..Dulu dah UMNO Baru, sekarang Reformasi Maha Baru ? Sedap gak nama tu!!!

Kami ini kerdil Tun, setakat blogging boleh , dan jerit jerit dan pangkah tu boleh lah. Nak fikir fikir kami tak ada otak macam dikurniakan kepada Tun.

Kesian kan kami, tertunggu tunggu tindakan Tun seterusnya. Tengku Razaleigh dah ada bagi clue, yang lain lain diam aje.. Pejuang apa tu? KJ tak apa lah, poket dah penuh dapat duit komision Pos Malaysia - kaya lagi dia.. Saya ni nak makan pun terkebil kebil pileh lauk sebab takut mahal, maklum lah semua dah mula naik harga, takut tak cukup budget !

Dulu boleh lah makan a la buffet atau a la carte.. sekarang ala kadar aje !


DatOK ZeQ
Kelana Jaya, Selangor
www.zeqviews.blogspot.com

MalayJessyJames said...

Tun,

Izin kan saya menyiarkan serba sedikit biodata Datuk Seri Rais Yatim untuk tatapan blogger yang lain.

Nama : Rais Yatim
Gelaran: Y.B. Datuk Seri Utama Dr.
Jawatan : Menteri Luar Negeri
Kawasan : Ahli Parlimen Jelebu
-------------------------------------------------------------

Y.B. Datuk Seri Utama Dr. Rais Yatim dilahirkan di Jelebu, Negeri Sembilan pada 15 April 1942. Beliau menamatkan pengajian di Institut Bahasa Lembah Pantai pada tahun 1964 dan merupakan seorang guru pakar bahasa. Sebelum melanjutkan pengajiannya ke jurusan undang-undang pada tahun 1968, beliau pernah mengajar Bahasa Malaysia kepada American Peace Corps di University of North Illionois dan University of Hawaii, Amerika Syarikat (1964-1968).

Y.B. Datuk Seri Utama melanjutkan pengajian ke peringkat yang lebih tinggi dan dianugerahkan Ijazah Sarjana Muda Undang-Undang daripada High University of Singapore pada tahun 1973. Beliau kemudiannya diterima ke King's College, University of London dan dianugerahkan Doktor Falsafah (Ph.D) Undang-undang pada tahun 1994.

YB. Datuk Seri Utama telah berkhidmat dalam pelbagai kapasiti dengan kerajaan. Sebelum menjawat kawatan Menteri Kebudayaan, Kesenian dan Warisan, beliau pernah dilantik sebagai Setiausaha Parlimen, Kementerian Kebudayaan Belia dan Sukan (1974-1976), Timbalan Menteri Undang-Undang (1976-1977) dan Timbalan Menteri Dalam Negeri (1977-1978).

Beliau juga pernah menyandang jawatan Menteri Besar Negeri Sembilan (1978-1982), Menteri Tanah dan Pembangunan Luar Bandar, Menteri Penerangan (1984-1986) dan Menteri Luar Negeri (1986-1987). Selain itu, beliau juga pernah dilantik sebagai Menteri Di Jabatan Perdana Menteri (1999-2004).

Karier Y.B. Datuk Seri Utama sebagai ahli parlimen bermula apabila beliau memenangi kerusi Parlimen Jelebu pada tahun 1982. Beliau kemudiannya berjaya mempertahankan kemenangannya pada pilihan raya berikutnya, iaitu pada tahun 1986.

Walau bagaimanapun, beliau telah tewas kerusi Parlimen Jelebu pada tahun 1990 setelah bertanding atas tiket Semangat 46. Pada pilihan raya yang sama, beliau turut bertanding dan tewas kepada calon Barisan Nasional dalam pertandingan kerusi DUN Batu Kikir, Negeri Sembilan. Y.B. Datuk Seri Utama telah tewas sekali lagi dalam Pilihan Raya Umum 1995 di tangan calon Barisan Nasional di Parlimen Jelebu.

Pada tahun 1999, beliau kembali kepangkuan UMNO dan dipilih sebagai calon Barisan Nasional untuk bertanding di kawasan parlimen yang sama. Setelah memenangi kerusi tersebut, beliau telah dilantik sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang bertanggungjawab ke atas perundangan negara.

Y.B. Datuk Seri Utama kemudiannya berjaya mempertahankan kemenangannya pada tahun 2004 apabila menewaskan calon PAS, Rosli bin Yaakop dengan majoriti 14780 undi. Beliau memperolehi 20650 undi berbanding 5870 undi oleh lawannya itu.

Y.B. Datuk Seri Utama amat berminat dalam bidang fotografi dan turut gemar melancong. Beliau kini tinggal di Ampang bersama isterinya Datin Masnah Muhamat dan empat orang anak-anaknya.

Sarinande said...

Dearest Tun, Salamun alaikum,

Siaaan pj…
Padanlah dia marah sangat. Rupanya dia dah tercekik cili burung. The next time you feel the anger, incubate your thoughts before attacking someone, and start name calling. At least I’m brave enough to use my name instead of hiding behind some initials, _abi. Your comments have just proven that Albert Einstein was right.

I just don’t fancy passing a ‘hampas’ nation to my next generation. Tun has put the bar too high for his successors. If you hope for a tomorrow better than yesterday let Tun continue with what he is doing. Better still, you come up with some bright ideas. I doubt you can.
*******
Tun,
Was it true that you were deprived of pen and paper while in IJN? But they can’t stop you from using God’s greatest gift that differentiates man from animals.

I pray for your good health.

malaysianlover said...

Salam hormat sekali lagi Tun Det,

Forget Najib. He cannot turn things around.

Could this formula work?
PM - Ku Li
DPM - Muhyiddin
Ketua Pemuda - Mukhriz

I don't know how, but I believe you can make it happen, if you want it to happen...

Conspiracy Theorist said...

Salam Tun,

Blogger geliga said...

Assalamualaikum Tun,

Politik ini memang bidang putar belit...tapi percayalah bidang ini tidak akan berjaya di alam kubur nanti...terima kasih kerana membuka mata kami rakyat Malaysia..tetapi pendapat saya Tun yang bersalah kerana memilih dan menyerahkan jawatan PM itu kepada AAB..tidak kah Tun pikirkan keadaan ini akan terjadi apabila Tun menyerahkan jawatan PM kepada AAB sebelum ini....diharap Tun dapat memberi sedikit komen....

June 17, 2008 5:07 PM

Heheh,..apo nak dikato..(",) Tun saya tumpang space Tun nak melawak ngan Geliga tentang soalan dia pada Tun:-

Kemungkinan 1 - Tun nak lantik Najib tp lain2 president's man dh suggest amik PAK LAH atas sebab nak yakinkan rakyat(especially yg pilih PAS) bahawa PLAH baguih 'Mr.DOBI' lah katakan, anak cucu Tok Guru pulak...time tu tak silap banyak isu ugama yg kurang sedap di lemparkan pada Tun Dr.M, macam2 fitnah & tohmahan di lemparkan oleh PKR dan di sokong oleh PAS..so PLah is d best @ dat time.

Kemungkinan 2- PLah merayu kat Tun Dr.M supaya bagi jawatan itu dekat dia atas sebab maruahnya akan terjejas dan ia nya juga untuk menjaga Tun sbb Tun M tak penah kekalkan(lantik) timbalannya jd elok sgt la jawatan tu dia amik.."pls la Tun M" sambil mengesat air mata..Tun M kan org yg lemah(insani) kalo org menangis dan meratap, apa lagi dia kata la kat PLah "boleh tapi syaratnya 1 penggal aje...PLah pun terus kata "orait Tun, heheh..jadik" sambil tersengeh2..jadilah PLah PM..

Kemungkinan 3- Tun sahaja yang tahu,...heheh..apo nak dikato...(",)

SAY NO TO NWO!!

p.s. Tun Dr.Daddy M, frm my analysis on d scenario dats happening in d country rite now, i believe des a big conspiracy going on to put you to shame and annihilate ur name...knowing Bro AnWar wth his illuminati outfit dey can frame you up Tun Dr.Daddy M...jst hope you'll be on alert Tun..Plah colloborating wth AnWar now!

MalayJessyJames said...

Tun,

Dato Seri Najib, macam Tun cakap dulu la, dia ni ada masalah dia sendiri. So faham-faham jer la Tun. Dia mungkin ingin sangat post no 1 tu tapi mungkin keadaan yang tidak mengizinkan.

Tan Sri Muhyidin, ermmmm saya pon orang kampung dia gak tapi ade tak orang lebih berkaliber. Saya rasa dia sesuai untuk post no. 2. Jumpa musuh lama (no. 2 sekarang). Saya rasakan kalau dia dapat post no. 1 pon susah gak sebab Tunku Johor boleh terima ke?

Datuk Rais, dulu masa bersama dengan arwah Anak Haji, arwah pernah berkata bahawa susur galur Anak Haji sama dengan susur galur Datuk Rais. Tapi dari segi kemampuan mentadbir saya rasa Tun lebih arif. Tapi kalau di banding dengan pemimpin yang ada sekarang saya rasa Datuk Rais is the best choice.

Walaubagaimanapun dua-dua orang ni yang berani menyuarakan pendapat mereka berbanding pemimpin UMNO yang lain. syabas di ucapkan.

Kami sebagai anak buah kepada arwah Anak Haji cuma mengharapkan supaya sapa yang bakal menganti post PM/Presiden nanti dapat melakukan perubahan dan jangan pisang berbuah dua kali sebagaimana kata saudara Daniel Leiberman.

Perubahan ni amat penting dalam pencapaian Wawasan 2020. Kami sudah kesuntukan masa untuk bergerak dalam melaksanakan Wawasan 2020 ni. Perubahan drastik amat diperlukan. Re-enginered bangsa Melayu kearah yang lebih positif dan disegani perlu dilaksanakan segera.

MalayJessyJames said...

Impian Tun,

"Wawasan 2020 (The way forward)"

Kita berharap bahawa rakyat Malaysia yang dilahirkan hari ini dan pada tahun-tahun akan datang akan menjadi generasi terakhir warganegara kita yang tinggal di negara yang digelar 'membangun'. Matlamat utama yang patut kita tujui ialah Malaysia yang menjadi negara maju sepenuhnya menjelang tahun 2020.

Tuan-tuan mungkin bertanya apakah sebenarnya "negara maju sepenuhnya?" Adakah kita mahu menjadi seperti 19 negara kita Sweden, Finland, Jepun? Yang jelasnya setiap satu daripada 19 negara ini, daripada masyarakat dunia yang mempunyai lebih 160 setiap negara meniru salah satu membangun. Kita patut kita.

Malaysia tidak harus dibangunkan dalam bidang ekonomi sahaja. Ia mesti menjadi negara yang maju sepenuhnya dalam semua bidang: ekonomi, politik, sosial, kerohanian, psikologi, perpaduan nasional dan sosial, dalam erti kata ekonomi kita, dalam erti kata keadilan sosial, kestabilan politik, sistem kerajaan, mutu hidup, nilai sosial dan kerohanian, maruah bangsa dan keyakinan.
Menjelang tahun 2020, Malaysia dapat menjadi negara bersatu, dengan masyarakat Malaysia yang yakin, mempunyai nilai moral dan etika yang kukuh, hidup dalam masyarakat yang demokratik, liberal dan bertolak ansur, penyayang, adil dari segi pengagihan ekonomi, progresif dan makmur, dan mempunyai penguasaan sepenuhnya terhadap ekonomi yang bersaing, dinamik, cergas dan kental.

shaz said...

Salam Yg Bhg Tun,

Satu prognosis yang menarik tetapi menakutkan.

Takut dengan kemusnahan masa depan ugama, bangsa dan negara.

Harapan kami supaya ada hamba Allah dari Pantai Timur atau Selatan yang berani untuk menentang AAB secepat mungkin.
Tak perlulah menunggu PRU13 untuk menidakkan kerajaan AAB.
Lebih lama ditunggu lebih kehancuran pada negara dan rakyat jelata.

Kepada Dato Seri Najib,

Jangan lah tergesa gesa sangat. Rakyat perlukan seorang pemimpin yang berkaliber dan tegas.

Dato masih lagi dilindungi bayangan isteri yang tersayang. Macam kata orang Cina " kehancuran lelaki itu disebabkan tiga perkara ; perempuan, arak dan judi".

Kata-kata orang putih pula " behind every successful man, there is a woman" (must be good woman laaa)macam Yg Bhg Tun; mempunyai seorang suri yang terpelajar dan cerdik yang dapat membantu dan memberi idea idea bernas, bukan sebaliknya.

MalayJessyJames said...

WARISAN

Disini lahirnya sebuah cinta
Yang murni abadi sejati
Disini tersemai cita cita
Bercambah menjadi warisan

Andai ku terbuang tak diterima
Andai aku disingkirkan
Kemana harusku bawakan
Kemana harusku semaikan cinta ini

Betapa
Dibumi ini ku melangkah
Keutara selatan timur dan barat
Ku jejaki

Aku
Bukanlah seorang perwira
Gagah menjunjung senjata
Namun hati rela berjuang
Walau dengan cara sendiri
Demi cinta ini

Ku ingin kotakan seribu janji
Sepanjang kedewasaan ini
Ku ingin sampaikan pesanan
Aku lah penyambung warisan

Singer: Sudirman
Composer and Lyrics: Syed Haron Ahmad

MalayJessyJames said...

TANAH PUSAKA

Sungguh gemilang negeriku
Yang kupuja oh tanah Malaysia
Diseluruh dunia negaraku
Yang berdaulat negaraku

Aman makmur kaya-raya
Selama-lama hidup maju jaya
Oh tanah pusaka
Negaraku yang berdaulat dan merdeka

Tanah pusaka bertuah
Berbagai bangsa didalamnya
Hidup aman dan bersama
Bertekun kerja untuk Malaysia

Musuh melanggarku gempur
Sungguh rela kugugur kerana
Kau tanah pusaka
Biar putih tulang jangan putih mata

USAMABENLADEN said...

Assamualaikum Tun..

Saya amat teruja dengan apa jua komen dan alasan yang diberikan oleh Tun dalam apa jua masalah dan tuduhan orang kepada Tun ..

Tun akan menyalahkan semua pihak kecuali diri Tun sendiri..

Alangkah bagusnya jika Tun dapat muhasabah diri dan kembali membina negara kita dari segi menegakkan hak dan menentang kebatilan...

Tun pernah mengutus surat memohon maaf untuk Dato' harun Din... dan juga Tun sekarang sedar bahawa kiblat UMNO adalah kuasa dan paksi kekayaan...

Harapan saya agar Tun segera bertaubat dan membuat perubahan dengan menumbangkan parti korup dan sesat ini demi memberi sumbangan terbaik dari Tun pada akhir sisa-sisa hayat Tun di dunia ini .


Maaf kalau agar kasar tetapi saya belajar dari Tun untuk berterus terang..

MalayJessyJames said...

WAWASAN 2020

Bendera berkibar di angkasa
Lambang negara jaya
Rakyat sepakat sehati sejiwa
Dengan berbakti dengan megah
Hadapi cabaran masa muka
Penuh tenaga murni
Bakti dicurah sehara-sehala
Dengan wawasan yang suci

Wawasan meningkat kemajuan
Tiada lagi kepincangan
Kemewahan rasa-dirasai
Bersama kita nikmati

Wawasan 2020
Satu pandangan jauh
Bukan impian malah kenyataan
Bersama kita jayakan

Kundur's said...

selamat pagi che det,
Tiada siapa berani atau menggugat kedudukan pak lah ketika ini.. pada realitinya malaysia berada dalam keadaan kritikal pada pergerakan ekonomi semasa dan parti memerintah. Malang sekali bagi kami rakyat malaysia untuk memdapat pemimpin yang berwibawa dan kaliber untuk menerajui kerajaan. Jika pak lah masih mahu terus menegakkan benang yang basah dan akhirnya rakyat terpaksa berkorban menanggung penderitaan ekonomi dan ketidak-tentuan politik malaysia. Disini saya bukan suka-suka untuk menghemtam kerajaan mahupun umno, tetapi rakyat malaysia dan orang melayu perlu sedar pada realiti yang sebenar kerajaan malaysia pimpinan barisan nasional dan umno sangat-sangat lemah. Kesimpulannya tidak perlu peralihan kuasa atau tunggu sehingga persidangan umno pada bulan disember. Pak lah perlu melepaskan jawatannya dengan segara bagi memperbaiki perjalanan ekonomi dan masalah politik malaysia. Saya rasa ramai pemerhati politik dan rakyat sudah bosan dengan kenyataan pak lah dan kuncu-kuncunya.

MalayJessyJames said...

SEJAHTERA MALAYSIA

Puji dan syukur pada Ilahi
Anugerahnya tiada terhingga
Kedamaian kemakmuran
Malaysiaku bahagia
Dengan tekad untuk berjaya
Berbakti pada nusa dan bangsa
Kami junjung cita-cita luhur
Perpaduan seluruh negeri

Seia sekata sehati sejiwa
Menghadapi cabaran
Kami sedia kami setia
Berkorban untuk negara

Bersemarak Malaysia tercinta
Kibarkan panji kebesarannya
Kami rela menjaga namamu
Sejahtera Malaysia

shaz said...

Salam Yg Bhg Tun,

Out of topic a bit.

What say you if i say, i think Jerlun MP needed some extra strength in his speech and build up his character a bit just to buck-up and fight all his political monsters.

Just like Najib, four years ago, you can't see him screaming and giving speech so full of might. But he learnt to do so since he became the second man.

Nevertheless, it has to be natural.
Screaming and shouting only works for butt-kissers and those who dont know much.

p/s: Tun ,my thousand apology if this criticism hurts.

MalayJessyJames said...

MALAYSIA BERJAYA

Malaysia kita sudah berjaya
Aman makmur bahagia
Malaysia abadi selamanya
Berjaya dan berjaya

Berbagai kaum sudah berikrar
Menuju cita-cita
Satu bangsa satu negara
Malaysia berjaya

Dari Perlis sampailah ke Sabah
Kita sudah merdeka
Negara makmur rakyat mewah
Kita sudah berjaya

Dengan semboyan kita berjaya
Menuju di angkasa
Satu bangsa satu negara
Malaysia berjaya

Conspiracy Theorist said...

Tun Dr.M,

Blogger malaysianlover said...

Salam hormat sekali lagi Tun Det,

Forget Najib. He cannot turn things around.

Could this formula work?
PM - Ku Li
DPM - Muhyiddin
Ketua Pemuda - Mukhriz

I don't know how, but I believe you can make it happen, if you want it to happen...

June 18, 2008 3:13 AM

heheh.. i second and agree wth malaysianlover..but DS Rais(he has tacts & more friendly face, heheh) as DPM wud also b ok..PM d best i tink is still at d moment for 1 or 2 term wud b TS Ku Li..heheh.. wat can I say...heheh..(,")

SAY NO TO NWO!!

My opinions may have changed, but not the fact that I am right.
~ Ashleigh Brilliant

Arthur Pang said...

Pak Lah will be known as Membawa Kemusnahan kepada Malaysia in The History book (Malaysia Version). To tell the truth, I never thought as Tun did, to me Pak Lah always be a liar, a lie that even a primary school student can detect, Pak Lah announce that he will give his position to Najib when the time is right. But soon after that he also announce that 'akan bertanding' this December. How can Pak lah give his position to Najib if he still want 'bertanding'? I already detect there is something wrong here, but never as clear as Tun did. To me is always a lie... all lie. It is more than enough.

Anonymous said...

www.durianranau.blogspot.com

Perbesarkan Masjid...

kulaan said...

Salam....

Apakah Pakatan Rakyat dapat buat jika mereka berkuasa kerana siapa yang nak jadi PM...Anwar Ibrahim(duit banyak kat Bank OF Swiss >>> betulkan TUN sbb Tun dah tahu nilai kekayaan Anwar Ibrahim ) amat terpajak Malaysia kerana tahun ini akan akan kemeresetan ekonomi di mana banyak syarikat yang melabur mengalami masalah terutama us kerana mereka menunggu siap Boss Baru mereka yang akan mengganti Bush Dajal itu...

Siapakah yang akan jadi Menteri Dalam Negeri atau Menteri Pertahanan>>>Lim Kit Siang ke jawapnya penghinaan ISLAM akan berlaku ditambah dengan Karpal Sigh sebagai Menteri Undang-undang dan mereka membenarkan penubuhan IFC secara sah.Tidak kisahla mereka akan ubah pelembangaan Malaysia yang dirasakan tidak ketuanan rakyat seperti negara luaq dan akhirnya orang Islam/bumiputra hanya tinggal nama,Masjid,surau dan sekolah agama saja.Walaupun Pas terlibat sama apakah mereka mampu kerana bilangan mereka boleh dibooo saja.

Begitula nasib kita kerana merelakan diri dinodai iaitu "suka sama suka" maka itu bukan paksaan.Jika begitu keadaannya jangan disalahkan kemudian hari.Setengah orang melayu berpegang pepatah melayu Menyeluk Peksan Biaq Sampai Pangkal Lengan atau Alang-alang Mandi Biar Basah.Kita suka sesama kita susah asalkan orang lain senang walaupun ia memijak kepala kita atau menodaianak bini kita.Sebab ramai yang bersikap Dayus hanya pandai berkata-kata apabila dia sendiri berasa megah orang hina Agama dia masih tersengih serta bertakbir.

Anonymous said...

www.durianranau.blogspot.com

Kurangkan serangan peribadi...

Perbanyakan ushana memulihkan Malaysia...

Ingat Allah...

E Normi E Ismail said...

Apa khabar Tun Dr.M,
Abdullah Ahmad Badawi IS DISGUSTING,...making my Malaysia worsen day by day!! Pls get him out from the office!

shaz said...

antimamak,

i ingat you makan terlalu banyak roti canai la. sebab itu you banyak cakap.

kesimpulan, orang macam antimamak adalah seorang penyokong sarkas badut pak lah, najib dan anuar.tidak lupa juga kawan baik dia karpal pecah dan lim sikit siang.

Razim Faris said...

siapa bekas penyokong kuat umno yang kecewa dgn apa yg telah berlaku, yang nyata pada saya ialah najib tidak layak menjadi perdana menteri lagi kerana sikapnya yang pada saya passive dan takut. saya seorang yang open minded dan modern - saya boleh tutup sebelah mata atas tuduhan/gossip mengenai sikap dan akhlak - tetapi apa yg saya mahu dari pemimpin yg akan berada di depan saya adalah semangat yang kental, berani menghadapi apa jua, aggresive utk mendapatkan haknya, kerana pemimpin ini yg akan mempertahankan hak saya sebagai rakyat. najib tidak layak. cukuplah satu pemimpin lemah.

lad said...

saya tak nampak kewibawaan pada pemimpin UMNO sekarang ini. Kemungkinan UMNO akan hancur memang sudah nampak tanda-tandanya. Dan yang akan menghancurkannya adalah orang UMNO sendiri! Sudah tiba masanya kita beralih kepada sebuah parti yang mampu membela nasib semua rakyat.

Dr Sunny Lim said...

http://www.youtube.com/watch?v=0YTKkIahNOg&feature=related

Pak Tuo said...

Salam Dan Selamat Pagi Dr.

Ini kisah benar Dr.,berlaku sewaktu saya menunaikan ibadat haji 2001.
Kami 20 orang sebilik.Seperti biasa macam-macam kerenah lah para jemaah haji kita.
Saya masih bertenaga waktu itu sekitar baru mencecah 40 tetapi roomates saya semuanya sudah menjangkau 50'an keatas.

Sekitar tahun 1999-2000'an polimik politik negara begitu teruji.

Apa yang berlaku sewaktu megerjakan ibadat haji dan sebilik dengan roomates saya,terdapat dua kelompok yang nyata suatu kompok TMM (Dato Sri selaku itu) dan Dato Nik Aziz.

Masyallah,dicelah-celah,saya yang tidak tahu menahu tentang politik.

'I remain a partisan and am still a partisan'

Saban hari,mereka-mereka ini berdebat politik antara camp.Masing-masing dengan hujah perdebatan dan issue yang diutarakan.
Saya pun tidak pasti akan kesahihan issue yang diutarakan.

Akhirnya satu pertengkaran kecil berlaku antara 2 group in akan kesetiaan masing terhadap ketua-ketua yang diwacanakan oleh mereka.

Saya didalam bilik mu'asassah hanya mendengar akan pertelingkahan dan issue yang diutarakan.Al'maklumlah saya bolehlah dianggap terjunior diantara kolompok tersebut.'bercakap salah tak cakap salah' takut-takut nanti diherdikkan oleh pak chik jemaah "...kau apa tahu..kau budak lagi'

Pertengkaran semakin hangat dan daripada senses saya ianya akan mengakibatkan kekerohan dan merosakkan ibadat yang akan dikerjakan.
Akhirnya saya terpaksa bersuara kepada kedua-dua pihak akan issue pertelingkan mereka.

Begini jawapan yang tidak seberapa yang saya berikan dan masih segar dalam ingatan saya.

'..tuan-tuan,sekiranya tuan-tuan tidak menghormati Dato Sri sebagai Perdana Menteri,tak apalah,tapi hormatlah dia sebagai seorang yang bertauliah dalam bidang Doktor Perubatan.
Dan Tuan-tuan sekiranya tuan-tuan tidak menghormati Dato Nik Aziz sebagai politician tak apalah,tapi hormatilah ia sebagai seorang terpelajar dan ariff akan selok-belok agama.'

Semenjak hari tersebut seterusnya keArafah dan Mudzallifah untuk melontar tidak ada apa-apa pertengkaran berlaku berkisar dengan issue politik.
Alhamdullilah.

Kami bukannya politician Dr.tapi persengkatan tidak membuahkan hasil yang munaffaat Tuan Dr.
Kami hanyalah sebahagian saperti mentimun 'digelek terhuris,tergolek dihiris'

Rakyat sudah bersuara,
'when its time to go its 'good-bye and thank you.'

Wassalam Dr.moga Allah Melindungi Tuan dan keluarga

Aman Malaysia.

15M4 said...

Salam Yg Bhg Tun,

Semoga Allah terus memberikan kesihatan yang baik untuk Tun dan Isteri ya..

Bila Tun Masuk UMNO semula tolong buat pengumuman ye.. saya akan ikut sama.. InsyaAllah

Long Live Tun Dr Mahathir

M.A.R.A.M.I.E.A

SiR KinG TiGeR said...

Malaysian lover

Aku rasa formula macam ini OK sikit

Presiden/PM - Muhyiddin (kena lawan)

Timbalan Presiden/ DPM - Najib

Naib Presiden - Rais Yatim, Ali Rustam, Tengku Razaleigh

Ketua Wanita - Noraini

Ketua Pemuda - Mukhriz


Ketua komission subsidi - KJ ????

Ketua Mat Rempit - Azeez

DatOK ZeQ
Kelana Jaya, Selangor

KinWah.lai said...

i believe it is time that all of us have to face the reality and admit that Malaysia is for Malaysian and not only for 1 single ethnic.

Fusion said...

Assalamualaikum

Saya amat tertarik dengan keyataan Dollah yang telah bersedia untuk melakukan peralihan kuasa kepada Najib. Tapi bila? ini satu permainan teka teki sekali lagi oleh Dollah. (dia ingat rakyat dan ahli UMNO bodoh!)

Dia kata nak serah kuasa tapi yang bestnye pada pemilihan agong UMNO akan datang dia tetap akan bertanding? Ini lagi satu perkara pelik, kata dah ada kata sepakat nak serah kuasa tapi tetap nak bertanding. Pelik tak? tentu pelik kan.

Apa yang cuba Dollah ni buat?

Dia sebenarnye telah merasai gelombang kebangkitan Rakyat dan Ahli Umno yang sudah tidak berkenan dengan cara pentadbiran Dollah. Jika dibuat satu kaji selidik antara setuju atau tidak Dollah letak jawatan saya jamin lebi dari 70% rakyat malaysia ingin sangat DOLLAH ni letak jawatan. Demi untuk mengekalkan Beliau pada kedudukan No 1 negara ini lah caranya! Gula2kan Ahli UMNO dan Rakyat dengan buat kenyataan dia akan membuat peralihan kuasa sebab nak redakan kemarahan orang ramai supaya orang akan lihat Dollah ni jujur. Beliau rasa beliau akan dapat meredakan seketika kemarahan rakyat dan cuba untuk memperbaiki Labu yang di dah rosakkan ni.

Memang betul kata TUN ... DOLLAH tak akan letak jawatan! dan tindakan TUN meninggalkan UMNO seolah2 TUN akan nampak perkara ini akan terjadi iaitu! DOLLAH TAK AKAN LETAK JAWATAN! Melainkan MUKHRIZ bersama MUHIDIN YASIN menentang DOLLAH (jika NAJIB still memperbodohkan diri) Mukhriz je harapan terakhir UMNO sekarang.

Joyce Chen said...

Thanks for sharing, Tun... keep on going!

NEIL said...

Tun, The scramble to be the first few to comment on your blog has indeed down grade the quality of the comments.These guys just scribble useless,meaningless words.No wonder you blog got such numbers.Go for quality not quantity.

MELAYU NUSANTARA said...

TUN,


""“Untuk kenaikan harga minyak kali ini. Penstrukturan subsidi yg dibayar menggunakan wang pos. Tahukah anda, Pos Malaysia adalah milik ECM-LIBRA, dan ECM-Libra adalah milik Khairi Jamaluddin menantu Pak Lah. Perancang strategik Pak Lah dari tingkat 4.

Bayangkan duit yg masuk ke dalam poket Khairy, setiap RM10 yg dibayar sbg subsidi.. 10 sen akan masuk ke poket sebagai komisen wang pos. Maknanya ada 6 juta kenderaan di malaysia dan setiap kenderaan akan dapat subsidi Rm 620, iaitu RM 6.20 komisen kepada Khairi. Untuk setiap kenderaan RM 6.20 X 6 Juta kenderaan = RM 37 200 000 setiap tahun.

Itu tidak termasuk bayaran setiap bulan terhadap VESEL dan Nelayan, juga menggunakan wang pos.""


Apakah rakyat cuba diTIPU lagi..?


salam dari perantau


M.Amirul

Angkatan Lancang Kuning Nusantara

marakarma said...

RAMALAN CALON BARISAN BARU

PRESIDEN YBM TENGKU RAZALEIGH HAMZAH
TIMBALAN MUHYIDDIN YASIN
NAIB RAIS YATIM, KHIR TOYO
KETUA PEMUDA MUKRIZ
KETUA WANITA ROSNAH MAJID
KETUA PUTERI (ANAK DATO RADZI MANAN PERAK)

MT
GHAPUR SALLEH SABAH
OSU SUKAM SABAH
DATO RADZI SHEIKH AHMAD PERLIS
ZAINAL ABIDIN ZIN PERAK
MAZLAN DATO HARUN SELANGOR
TAMRIN GHAFFAR MELAKA
DR AFFIFUDIN KEDAH
MAHADZIR KHIR KEDAH
ADAM HAMID KULAI JOHOR
PUAD ZAKARSHI BATU PAHAT JOHOR
KADAR SHAH SULAIMAN NINAM SHAH MUAR JOHOR
TAJUDDIN PAHANG
MUSTAFA YASIN PAHANG
RADZI PERAK
TENGKU PUTERA TRENGGANU
IBRAHIM ALI KELANTAN
SYED ALI CHERAS WP
DRS SULAIMAN TITIWANGSA WP
ISA SAMAD NS

TAMBAH LAGI YANG NAK LOMPAT
SELAMAT BERJAYA

NEIL said...

Tun, The problem now is there is no potential and creditable successors in malaysia.Here no successor are groom to take over the pm post.the pm of the day are only looking after their own ass rather than to groom heirs.I say for the next 15 years we will never have a well groomed heir.Look at s'pore were from day 1 heir are groom and everyone knows who the potential successor is.

ZAQISYA said...

litiSalam Tun,
:)
Walaupun saya x arif politik, tapi serba sikit tahu jugala...dengan situasi semasa politik negara....terutamanya selepas PRu 12...kenapa ?....kerana saya dapati pemimpin2 yang ade skrg ni.....ishhh xleh pakai......daripada cerita Tun....saya setuju sgt senario yang bakal berlaku....kkdg dh boleh agak utk cerita yg seterusnya......wassalam

Terongpipit said...

Assalamua'alaikum Tun,


Kpd mereka yg bernickname 'antimamak' & PJ... sebenarnya anda berdua yang kali bodek dan pengampu malah munkin kaki bodek berlesen (yg diupah dgn wang) oleh golongan yg memang anti Tun. Anda berdua memang se-tongkong...hehehe

Aku tak malu menyatakan bahawa aku menyokong Tun kerana Tun mempunyai wawasan tetapi buat apa aku nak bodek atau mengampu Tun. Apa faedah yang aku dapat sebab aku saja yang kenal Tun tetapi Tun tak kenal aku pun!!!

Aku menyokong Tun kerana Tun telah berjasa kepada kebanyakan rakyat Malaysia dan dengan polisi yang dijalankan semasa pemerintahannya aku dari golongan miskin dapat belajar hingga kemenara gading tanpa meminta rekomen dari seorang pun ahli politik. Aku berbangga kerana berjaya dengan titik peluh sendiri disebabkan pemerintahan Tun memberi pentas kepada kami golongan untuk membaiki taraf hidup. Inilah rasa berterimakasih aku kepada Tun.

Aku taku bahawa anda berdua adalah parasites yang hanya tau mengambil kesempatan keatas orang lain... dan sebenar kamu berdua adalah pemalas dan tidak layak menjadi rakyat Malaysia.

I rest my case!!

enriquetheblack said...

hampir 51 tahun merdeka, umno makin kebelakang secara tidak langsung turut sama mengheret sebahagian besar orang melayu kearah kemunduran. maruah negara diperkosa oleh negara luar sehingga kehilangan wilayah. pemimpin lemah dan rakyat berpecah-belah. orang politik khayal dengan kerusi empuk dan wang berjuta sedangkan rakyat merana. taksub dengan bahasa/budaya penjajah sedangkan ilmunya tidak diambil kira. kemana hala kita? apa perancangan tun untuk memulihkan bangsa/negara kita?

yang ikhlas,

zulmzaid@gmail.com

yoshz said...

Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Dato Seri Rais Yatim akan terkapa-kapa tidak tahu nak buat apa

Kelakar la ayat ni

Dayangku Umi said...

saya masih sayangkan umno tapi bagaimana saya hendak meyokong selagi jembalang tu ada dalam umno,
sayang sekali tun undur dlm umno

Alia said...

salam tun, saya bersetuju dengan pendapat tun yang no. 11

Dayangku Umi said...

Salam.TUN
saya tetap meyokong tun

Pojie 82 said...

insya Allah kejahatan akan terserlah jua di sebalik Ijazah Sarjana Muda Pengajian Islam-nya.

melayumalu said...

Tun, lupakan Najib. Biarlah dia setia dan lena bersama-sama Pak Lah. Lagipun Najib memiliki 10 orang KJ, lebih kurang Pak Lah. ( 1 RM = 10 KJ )

Apa kata Tun, mempengerusikan pakatan Tengku Razaleigh, Muhyiddin dan Rais Yatim, khusus untuk memulihkan UMNO dan Malaysia.

hernyhusaini said...

Assalamualaikum Tun,

i've been one of your biggest blog fan and it's a must for me to read your blog everyday. in fact i've bought a book Tun Dr Mahathir - selected letters to world leader and what i can say...brilliant!!
BTW, i've cited this article from KOSMO today. what do you think of Iran President's quote?


HARGA MINYAK MENIPU
ISFAHAN - Presiden Iran, Mahmoud Ahmadinejad semalam menyatakan bahawa harga palsu berlaku di pasaran minyak kerana dunia sebenarnya mempunyai bekalan yang mencukupi.

"Peningkatan penggunaan adalah rendah berbanding peningkatan pengeluaran," kata Mahmoud kepada mesyuarat Pertubuhan Negara-Negara Pengeksport Minyak (OPEC) di Isfahan, Iran.

"Pasaran dibekalkan dengan minyak yang mencukupi tetapi harga meningkat dan keadaan itu adalah sesuatu kepalsuan dan dilakukan oleh kuasa-kuasa dunia," tambahnya.

Iran merupakan anggota OPEC kedua yang paling banyak mengeluarkan minyak selepas Arab Saudi.

"Beberapa tangan, untuk tujuan politik dan ekonomi, sedang mengawal harga dalam satu bentuk perlakuan palsu," kata Mahmoud.

Menurutnya, tujuan kenaikan harga itu adalah untuk membiayai kos perang dan pendudukan serta meneroka sumber baru tenaga di dalam lautan di kutub termasuk di tempat lain.

Beliau juga kembali mencadangkan supaya satu mata wang baru boleh digunakan oleh anggota-anggota OPEC bagi menggantikan dolar AS.

"Simpanan mata wang anggota-anggota OPEC terjejas dengan teruk berikutan kejatuhan dolar AS," katanya.

"Saya sekali lagi menyuarakan cadangan yang saya lakukan enam bulan lalu dalam sidang kemuncak OPEC di Riyadh supaya sekumpulan mata wang berwibawa diwujudkan untuk perdagangan minyak," jelas beliau.

"Atau pilihan lain, OPEC mewujudkan satu mata wang baru untuk perdagangan," katanya.

Kelmarin, minyak mentah terus mencatatkan rekod dengan harga hampir mencecah hampir AS$140 (RM458) setong semalam walaupun Arab Saudi mengumumkan sedia meningkatkan pengeluaran.

Namun, harga itu menurun semalam apabila harga minyak mentah light sweet untuk Julai didagangkan pada harga AS$134.41 (RM436). - Agensi

dgreat1975 said...

kami rakyat malaysia berharap sangat jika tun menjadi pm kembali. Namun di fikir kan kembali jika Tun kembali risikonya:
1) Tun akan di salahkan jika gagal memulihkan UMNO dan PRU 13 BN kalah.
2)Faktor usia juga saya rasa mungkin TUN tidak mahu lagi menyandang jawatan PM.
3) Faktor berkecil hati terhadap ahli UMNO juga memainkan peranan penting dalam bab nie.
Saya faham perasaan Tun setelah bertungkus lumus menaikkan UMNO namun selepas beberapa tahun saja TUN meletak jawatan,TUN di layan seperti paria oleh ahli2 UMNO. Saya malu dengan ahli2 UMNO.
Sekarang saya faham memang sukar mencari pengganti TUN untuk jawatan PM malaysia. Ini kerana menjadi sifat kelemahan orang melayu yang mudah lupa,sukar menerima idea baru untuk maju,tidak menghormati GURU mereka sendiri.Sepatutnya Pak Lah mengambil Tun sebagai GURU nya untuk belajar. Sayang sekali sifat BODOH SOMBONG nya memakan diri nya.
ANWAR IBRAHIM lebih bersifat pandai cakap tapi cakap tak serupa bikin. He will destroy malaysia. Kata2 nya penuh semangat namun sayang sekali di salah gunakan untuk kegilaannya sendiri terhadap jawatan PM. Matlamat dan wawasan nya kabur. lebih terhadap pro AMERIKA.
Najib terkenal dengan skandal perempuan suatu ketika dahulu. Agak sukar bagi sesetengah orang melayu menerimanya.

Saya minta maaf di sini TUN jika tersalah bahasa dan anggapan saya. Namun bolehkah TUN berhadapan kemusnahan Malaysia selepas 22 tahun menbinanya?
Jika rakyat tersepit dengan ekonomi jurang perbezaan antara kaum akan jauh. Ketegangan kaum akan berlaku dalam masa beberapa tahun.
Hanya 4 tahun saja masa yang di ambil oleh Pak lah untuk memusnahkan negara.

Saya dapat rasakan dalam masa terdekat tahun nie akan berlaku lagi beberapa kejutan.

Terima kasih TUN kerana dengan usaha mu selama 22 tahun kami dapat nikmat yang sukar di gambarkan.

Saya berdoa agar TUN dan keluarga di lindungi ALLAH dari sebarang malapetaka

musato said...
This comment has been removed by the author.
Cak Kun Cak said...

YAB Tun,

Kita boleh melihat keadaan UMNO ini sebagai satu hikmah - dimana kepimpinan dan ketegasan DS Najib sedang di uji.

Apakah beliau akan lulus ujian ini? Beliau masih belum terlewat, tetapi kenyataan2 belum kebelakangan ini semakin menunjukkan beliau juga tidak tegas.

Pemimpin Malaysia yang tercinta ini mestilah seorang yang berani bertindak apabila jelas tindakannya terbaik untuk kesejahteraan rakyat.

Tak mungkin dalam keadaan sekarang dan setelah keputusan PRU yg lepas DS Najib masih merasakan Pak Lah layak untuk terus kekal?

DS Najib harus lebih bijak.

Its me said...

Dato'Najib boleh ke?
playsafe saja.

kenapa tak Tun beri sedikit galakan kepada Tan Sri Muhyiddin utk lakukan gerakan?

Semoga Malaysia selamat.

SOP said...

Which party do you think will form the next government of Malaysia ?

Express yourself at votingmalaysia.blogspot.com

king daus said...

salam Tun......
sy bkn penyokong umno, tp sy merupakn seorg pnykg Tun krn sifat kepimpinan Tun (bkn krn akhlak)...sy merasakan DSAI adalah calon yg lbh lyk memimpn Malaysia berbanding Najib.....apakah pndpt Tun....(maaf, mgkn ssnn ayt tdk menarik)

semoga Tun dirahmati Allah ats jasa Tun keatas Malaysia.......

siapalah @ku said...

knp begitu teruk politik kita skrg?

adakah salah tun juga krn lantik pak lah jd pM kita ms tun ltk jawatan dulu??

adakah ms tu pak lah dah pun bg gula-gula pada tun??

kini siapa hrs disalahkan???

dulu bila org kutuk umno sy msh boleh berkata2 utk membangkang tp skrg sy hanya mampu berdiam.....dah xtahu mcm mn nak pertahankannya lagi....

LawrenceT said...

there's not much saving from the 10% salary cut of minister's salaries nowadays. can't imagine if we can cut their entertainment allowances and cap their claims to rm1000 per month!.
its time for them to give back and contribute to society!!

TuangMD said...

Maafkan saya Tun kerana off track sikit.
Apa yang saya nak sampaikan disini adalah satu bukti yang kerajaan BN yang ditadbir oleh Pak Lah and the geng bukanlah selemah dan sebodoh yang disangka.
Betulkan fakta yang akan saya paparkan disini jika tersilap.

Semua tahu harga minyak dinaikkan 40% kerana didakwa peningkatan harga minyak global meningkat dari USD90.00 per barrel kepada USD126.00 per barrel. N ampak macam betul je….

Tapi apa yang diputarbelitkan hanyalah untuk meyakin kan rakyat yang kerajaan tidak bermaksud untuk membebankan mereka.

Semasa harga minyak dunia USD90.00 per barrel, nilai matawang Amerika itu berada pada tahap USD1.00 = RM3.65. Ini bermakna harga minyak ketika itu adalah RM328.50 per barrel (90 x 3.65).

Dan ketika harga minyak mencecah USD126.00 per barrel, nilai matawang USD1.00 = RM3.25. Ini bermakna harga minyak adalah RM409.50 per barrel (126 x 3.25).

Peningkatan sebenar hanyalah 24.6% sahaja. Bukanlah 40% seperti yang digembar gemburkan oleh media.

Dengan mengenakan peningkatan 40% terhadap rakyat bermakna kita rakyat Malaysia telah menganggung kos kenaikkan minyak dan kejatuhan dollar Amerika sekali gus.
Adakah kita membeli harga petrol di stesen minyak menggunakan USD???
Kenapa kita harus menganggung kos kejatuhan nilai USD??

Strategi Pak Lah sekarang sama dengan Presiden Bush dimana Bush melaungkan Iraq mempunyai WMD untuk menakutkan dunia supaya menghalalkan serangan keata Iraq dan Pak Lah menggunakan kenaikkan harga minyak dunia untuk menakutkan rakyat sendiri.

Sekarang saya yang lemah dan bodoh?? Takkan orang bodoh boleh tipu orang cerdik pandai???

Sapa yang berani mencabar Pak Lah untuk justify kenaikkan minyak sekarang??

Tak payah lah nak demo atau merusuh tak tentu hala. Baik kita cabar keputusan Pak Lah menaikkan harga minyak kat mahkamah. Gunakan saluran yang betul. Ingatlah, jika benda betul tapi dilakukan pada jalan salah, ia tetap salah.

Dan kepada rakyat yang telah memberi mandate pada Pak Lah tu, fikirlah sendiri.

Sekian…… Wassalam

Unknown said...

Klu dah tektik Pak Lah macm tu, apakata suruh Najib je step down. Bagi yg lain jadi Timbalan Presiden, kemudian force Pak Lah to step down. Mana ada free ride kat sini. Klu kita nakkan sesuatu, kena la usaha.

Dulu saya ingatkan Najib ni boleh la perbetulkan keadaan. Tun dah sokong dia pun masih malu malu nak lawan bos. Sekarang ni bila Pak Lah dah kata nak serah kuasa, Najib masih dok tersengih2 menantikan ulasan susulan Pak Lah. Takut nanti talam perak dah jadi tikar mengkuang bila UMNO dah kalah dan tak ada kuasa lagi.

zoe44 said...

YABhg Tok Det & semua pembaca
Assalamualaikum, semuga Allah merahmati kalian didunia dan akhirat.
Saya nak utarakan dilema seorang pembayar cukai seperti saya. Saya mula mambayar cukai sejak 1993 dan pada ketika itu saya dikenakan cukai bulanan (PCB) sebanyak RM80 sahaja. Sudah tentu saya tidak terasa apa-apa. Tetapi saban tahun cukai saya meningkat sehinggalah sekarang potongan cukai bulanan (PCB) saya telah mencecah RM1200++ sebulan. Bayangkan hujung tahun lepas saya kena bayar keseluruhan cukai sebanyak RM18,000++ termasuk cukai keatas bonus tahunan yang dipotong terus sebanyak RM4000. Adakah kalian rasa ini adil untuk saya membazirkan sebahagian pendapatan saya kepada pembelanjaan pembaziran negara??? Anak saya ada 3 dan semuanya masih kecil dan alangkah baiknya jika semua duit cukai saya itu disalurkan kepada pendidikan dan masa depan anak-anak saya. Apa yang saya perolehi dari sumbangan saya yang hampir RM20,000 setahun kepada kerajaan itu??? Dan jawapannya adalah KETIDAKSTABILAN POLITIK NEGARA, KRISIS KEPIMPINAN NEGARA, KRISIS HARGA MINYAK, KRISIS KENAIKAN HARGA BARANGAN UTAMA, DAN PEMIMPIN-PEMIMPIN YANG TAK BERKEMPAMPUAN UNTUK MENJANA EKONOMI NEGARA. Orang selalu berkata, "jangan tanya apa negara boleh lakukan kepada anda tapi tanya diri anda apa yang anda telah sumbangkan kepada negara". Ini sudah tidak relevan lagi sekarang terutama di zaman pemerintahan PakLah & Najib.
Saya pakai kenderaan 3000cc dan tak layak untuk subsidi KENAPA? Duit cukai saya juga termasuk didalam dana simpanan kerajaan, saya juga rakyat Malaysia, isi minyak tak pernah kurang RM180 sekali isi, entahlah........kerajaan semakin terdesak dengan agenda sendiri. Kenapa menteri-menteri dan timbalan2nya masih begitu mewah? Secara peribadinya saya tetap tidak akan menghalalkan dunia & akhirat duit saya yang telah dan akan dirompak oleh kerajaan melalui cukai pendapatan. Katakan saya mati hari ini, adakah kerajaan akan membela anak2 dan isteri saya??

Idealis Malaysia said...

Salam Perjuangan,

Permainan selamat yang di tunjukkan oleh Najib bukanlah sesuatu yg memeranjatkan. kalau dilihat semasa krisis 1999 Anwar vs Mahathir pun najib dilihat membuat pendekatan selamat untuk kebaikan diri nya.

walhal waktu itu beliau rapat dan satu"wawasan" dengan Anwar. Namun hasil nasihat penasihatnya dan waktu itu yg memperlihatkan kekuatan sokongan kepada Mahathir Najib pun main selamat.

Dan zaman PLah ni najib berjaya mengekalkan sikap itu kerana yakin dan berdasarkan pengalaman lalu tiada yg melawan bos akan selamat... hanya dengan bermain selamat akan dapat mendaki satu tangga ke satu tangga hingga akhirnya menduduki tangga tertinggi. Penasihatnya selalu berkata sabar-sabar jib satu tangga lagi... satu shj sabar jgn melawan kalau tersilap langkah merana jiwa...

renung-renungkans selamat beramal

pakbelalang said...

Dear Tun,

I want to divert from your main topic just to highlight on the latest issue of salary increase by 100% to TNB CEO. My question is whether he is really performing and deserves the merit of getting such a huge jump in salary by 100%.
I don't see any logic for him to get that much. How can you measure his real performance when the business that he is running is 100% a monopoly type of organization and being spoon fed by the government in terms of higher tariff being imposed to the consumers.Is there any value creation at all achieved by TNB when its share value is way below RM10.00 per share.

anakjatipilah said...

Salam..Tun,

U are d best among d best PM in d world!..syabas..i really adore u..

~ziey~ said...

Dearest Tun & all,

Bilalah agaknya perubahan dan pembetulan boleh dibuat? Lama juga episod drama yang ditayangkan pada waktu puncak disemua media elektronik negara kita ni... tapi drama swata nih takde klimaks laa...mendatar je plot ceritanya.
Episod malam tadi memperlihatkan masyarakt di FELCRA dapat pembelaan... agaknya masyarakat di FELDA plak bagaimana yer?
Dengar-dengar episod yang sudah-sudah nampak 'pewaris' Bapa Pembangunan Negara - Tun Abdul Razak sudah berbaik-baik dengan 'pemimpin' yang di singgahsana...
Doa-doa dapatlah dipanjangkan dan diperjuangkan nasib masyarakat di FELDA pula yer.....
Sama-sama pakcik & makcik tanam kelapa sawit...tapi kenapa yang di FELCRA shj yang di bela?
Ye laa.... bukan apa.... cuma kepingin jugalah nak tahu apalah pula nasib mereka.....al-maklumlah....'pemimpin' kita dengarnya sangat 'baik' dan 'bela' nasib rakyat..... ;-) baguslah kalau begitu...jangan menanam tebu di pinggir bibir sudahlah....
cuma kadang-kadang tertifir juga....
kalaulah polisi dan keputusan yang diambil lebih matang, global & lebih relevan....pasti tak banyak rumitnya yang perlu ditanggung...
Tak begitu?????

dohing said...

Malaysia is in a limbo now.PM's statements are full of generalites without specific steps to solve problems faced by our nations now.Tun you must find ways to take over now.Come back to UMNO. Challenge the president and lead Malaysia again. You are the only one able to do so now.Please! Please! Please!

I am pleading in tears now. don't you see that all that you have strived to build are being torn down right in front of your eyes now?

Please come back. I will support Tun. I will work to get people to support Tun. Tun must somehow find ways to come back to power.

tengku said...

Ayahanda....

Abdullah ingat dia blh cover semua perkara..... Abdullah memang pandai berlakon..... pretend depan rakyat....bila bercakap depan rakyat pun mcm org bodoh aje....

aPish said...

slm...
ermmm....
skali lg nk bg pendapat...
huhu...xkesah la nk kekal kn jawatan tu...yg penting kebajikan rakyat tak terabai...kekal kn la jawatan tu kalau yakin dapat menjaga kebajikan rakyat...jgn fikir kepentingan "DIRI SENDIRI, ANAK DAN MENANTU"...perkara terpenting bg seseorang pemimpin ialah dapat menjaga kebajikan org yang dipimpim nya (rakyat)...kalau tidak...maka sia2 lah rakyat undi...macam xde makna je...laksana kan segala manifesto yang dijanji kan...jangan tabur janji baru selagi janji lama tak dikotakan...

-rakyat Malaysia prihatin-
MOHD AL HAFIS BIN MOHAMAD SALLEH

NAJIHA NAHBEE said...

Tun,

Kalau Pak Lah dn Najib dah sekongkol....LUPAKAN NAJIB..!!


KU LI dan Mahyudin Yasin

Atau


KU LI dan Rais Yatim


Apa boleh dipakai..?


salam buat tun

-isteri marah-

Nor Safiq said...

Salam Tun,

Pade pendapat Tun, saipakah antara yang layak menjadi PM Malaysia?
Apa pandangan Tun terhadap Dato Seri Hishammuddin Tun Hussein?

Unknown said...

by: Tun
Mengetahui sifat suka senang Dato Seri Najib, Dato Seri Abdullah telah janji untuk melepas kuasa pada tarikh yang tidak ditentukan. Sekaligus Dato Seri Abdullah
berjaya untuk melenyapkan kemungkinan dia akan dicabar oleh Dato Seri Najib. Dia (Abdullah) akan menang tanpa bertanding Disember ini.

-------------------------------------
Salam alaik Tun,
Sure!! Pak Lah really trying to cut down every single threat to his hegemony!!! Both Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Dato Seri Rais Yatim cant even do anything for both Pak Lah and Najib tag-team!!! They react like its a democracy but they dont give any chances to anybody in internal election of UMNO party to decide or vote who is UMNO president. Wut a damned dictator is that!!! Tun, even you are a half-dictator, its not a big deal as long as you develop the country. They said a lot bout "KEKURANGAN MAKANAN", but isnt that under you before, we already had a Lembah Biotech at Dengkil??? Pak Lah dont even use it for research facilities to increase the production of our "MAKANAN" but instead, this unknowledgable governz keep increase their own stupid "masuk poket income". AAARRRGGHHH!!! Suck our country dry!!!!
-----------------------------------
Signature: Salam from Universiti Malaya Supporters of Tun, not UMNO!!!

p/s: Admin, just dont approve a stupid or any comment that only want to become the first "poster" in the blog article, or just "sembang-sembang kosong". These school children bloggers dont even understand wut does it means by "The Blog" and make other people hard to read your blog in scientific or practical manners. Sekian, salam alaik...

fariszigon said...

tun..
i still remember when i 1st meet u..klu xsilap time ur openhouse kt a.star..then i meet u again kt alamanda..

btw..u like my granny..i'm so sorry..when i 1st meet u..sy xcium pn tgn tun..bkn sbb terkurang ajar,,tpi prasaan segan tu..stupid me

but..the 2nd time..sy cium tgn tun siap dpt ambik gambaq skali..happy sgt..puas hati rasa dpt khador yg dlu..

tun..u r great leader
if u had something nk wat party baru kn..yes i'm on it!!!
then tat party will on as umno again as DAAB step down..

*sayang gambaq tu hilang...huhuhu

NAJIHA NAHBEE said...

TUN,


Apa langkah seterusnya, kita sudah kesuntukan masa.

Tak mungkin tunggu PRu13, punah negara ini. Mereka dah kaya boleh lari ke luar negara...ini akan berlaku buat pertama kali di Malaysia, seperti Presiden Ferdinan Marcos dulu.

Buat abgku(antimamak), jangan asik mengutuk aja kat sini, kat rumah roti canai pun dah tak mampu nak beli gara minyak naik.

ISTERI ANTIMAMAK.

pakbelalang said...

Dear Tun,

How I wish if you would declare openly your support for Tengku Razaleigh to challenge Pak Lah for UMNO President. I think this is the best bet for UMNO to move forward and to rectify all the shitts in UMNO . This time around I think you won't be making mistake by backing Tengku Razaleigh.He is the right person to take over the helm. If he wins then I think you can sit back and relax and enjoy doing other things to contribute to society. I would prefer you to focus all your effort untuk memperkasakan pelajaran anak bangsa Melayu.

Mahyuddin must be made as Deputy President and as TR running mate to challenge Najib. I think both of them can make a great partner to revitalise UMNO. As for Tengku Razaleigh if he wins, I am sure he will be able to create value to the economy of our country.

Najib seems to be at a lost and I can detect his leadership quality is now questionable. He won't be an effective President of UMNO and Prime Minister of Malaysia. If you support Najib then your choice will be another second failure after seeing Pak Lah's misearble performance.

I think my suggestion is the most practical, logical and pragmatic after weighing all the pros and cons without bias.

orangkampung said...

Tun yang di hormati,

Amerika Syarikat telah merdeka lebih 200 tahun. Malaysia mendapat kemerdekaan 50 tahun yang lalu.

Di Amerika Syarikat, parti Demokrat bertanding sesama ahli mendapatkan calon presiden untuk pilihanraya akan datang. Mereka telah mendapat calon yang berkaliber dan mampu menandingi calon presiden dari parti Repulikan.

Di Malaysia, parti UMNO tiada pertandingan jawatan presiden untuk menhadapi cabaran akan datang.

Mampukah UMNO dalam PRU 13.

Sekian, terima kasih.

Unknown said...

Dear Tun,

I think, even if Pak Lah were to hand over to Najib in the near future which I think will not happen.(just a show put up by Pak Lah to deceive the rakyat), Najib is not a suitable candidate.

We need sombody with a back bone and has no personal issues to be a PM.

Only then will Malaysia be respected again in the eyes of the world.

NAJIHA NAHBEE said...

TUN,


Nampaknya semua orang yang mengampu TUN dulu, dah mula buat Taik. D. Samy Vellu menunding jari kepada TUN pula masalah orang India di negara ini.


Ayyo yo Mr Samy, sekarang MIC kalah kenapa TUN juga yang dikaitkan...aya ayo yooo

Apa lu Mr Samy sudah lupa ka...?

Apa lu sudah buat sama lu punya India parti..MIC.? Kenapa TUN pula salah...isu HINDAF lu kata itu masalah MIC punya hal, MIC bole kasi tangan isu masalah...orang lain jangan masuuuk campur. Tapi apa sekarang lu cakap..?

Ayo yooo Mr Samy...Ini dalam Malaysia kalau salah semua TUN ka..?


Kalau dalam Malaysia, nasib kaum India di pantau oleh MIC dalam BN. Apa you sudah buat...?
Kalau lu kalah jangan cerita orang laaa. Sendiri mau fikirlah...apa projek lu tarak dapat..kalau busuk kalo kasi sama TUN ka..?


Cakap saja lu mahu pegang itu MIC lagi 4 tahu, sudah lah jangan cari itu publisity murah lah dato...

Saya ingat kalau MIC lu pegang lagi...MIC pun boleh hancur lah...

abg antimamak tak ingat nak balik rumah ker, asyik kat cc aja. kambing belum masuk kandang lagi abg.

salam

isteri antimamak

Unknown said...

dAResT aYAhanda Tun,

1)Tq TUN kerana makan tgh hari & hadir di rumah saya di T.Intan semasa ceramah 14 Jun(Sat) di T.Intn.Sbrg kkurangan mhon maaf ye.

2) Dear Bloggers, JOM BERTINDAK.
peranan kita penting utk mengubah mindset grassroot umno di kg yg masih byk lagi pro Pak Lah coz dia org ni nanti yg akan jadi wakil2 ke Pemilihan UMNO. So kita kena byk buat filed work instead of blogging je.

3) Dear Cons.Theorist,Msia lover & Marakarma,

Wat say u of this formula;

PM - Ku Li
why?-1st Malay FInance Min.(76-84)
-ED Bank Bumi(65-70)
-CEO/Chairman PETRONAS(74-76)
-Trade & Industry Min. (84-87)
-N.Presiden UMNO (73-81)
ie. a corporate & economic background figure. Tun Razak, Tun Hussein & old grasshort of UMNO all believe in him.

*Presiden UMNO & DPM - Rais Yatim
*T.Presiden UMNO - Muhyiddin
*N.Presiden - Najib
*Ketua Pemuda - Mukhriz

sucagwale said...

tun punya pemikiran mmg luar biasa..i like!!

Mr E.Man said...

hmmmm ....DUMB AND DUMBER (Malaysian Version)

Anfarri said...

Tergelak saya mendengar bahawa DSAAB hendak melakukan peralihan kuasa apabila parti UMNO berada dalam keadaan sihat walafiat.
Adakah dia fikir boleh jadikan UMNO pulih? As long as dia di situ, UMNO sekarang makin rosak dgn kepimpinan kotor yang beliau dan konco2nya. Maknanya parti will never pulih n he will make it last forever.

PJ said...

Tigkah laku Sari nande, Terong dan Pakbelalang boleh disifatkan sebagai biadab,kurang matang serta keji. Mereka merupakan sampah masyarakat. Mereka tidak layak untuk memberi komen tentang orang lain. Dalam sesebuah masyarakat bercorak demokratik setiap insan mempunyai hak serta kebebasan untuk memberi pandangannys mengenai isu yang melibatkan/berkaitan perpaduan dan kestabilan negara tanpa sebarang hambatan dan halangan daripda mana-mana pihak.
Saya berterima kasih kerana Tun M memberi peluang kepada semua blogger untuk memberi pendapat mereka terhadap isu-isu yang dibangkitkannya. He is real gentleman in this respect.
Antimamak dan saya akan meneruskan perbuatan kita "without fear or favour." Let these cronies and loonies take note of our resolve.
Jangan jadi "mouthpiece" (lidah)orang lain.
Abi

Tune Talk Tone Excel said...

bayangkan pasal Islam Hadhari? komen dibawah bolih difikir dan dikaji semula..


" nawaitu said...
TDM

Sepekara lagi yang saya nak comment pasal Datuk Seri Abdullah ni pasal Islam Hadari. Saya khuatir 10 atau 20 tahun lagi anak cucu kita salah faham pasal Agama Islam. Ia janganlah ditokok tambah dengan Hadari. Takut nanti jadi bidaah seperti Islam Ahmadiyah dan lain-lain lagi. Bimbang nanti menambah kekeliruan dan menjadikan umat Islam lebih berpecah belah.

Fikir-fikirkanlah.

Wassalam

June 17, 2008 4:16 PM

Betullah apa yang dipaparkan ini jenerasi kita akan datang menjadi keliru apakah perbezaan antara Islam Hadhari yang dikenalkan oleh pak Lah dengan Islam yang di bawa oleh Rasullulah saw. Akhirnya akan timbul rumusan dan keputusan dari jenerasi cucu cicit kita memfatwakan atok dan nenek mereka sesat dan munafik.. masyaAllah mohon dijauhkan.. eloklah Pak Lah bubarkan saja Islam Hadhari dan kembali keasal Islam yg berpandukan sunnah dan AlQuran yg dibawa nabi saw.

Kitty's Bloggie said...

how dare nst call dr m a racist this week!?? let alone the westerners name-calling you, now some sick Malaysians are against you, too! some people really need to have their vocab checked coz talking about malay's economic rights doesn't equal to racist sentiment!
has anyone logged on to warkahuntukpm.com.my??
p/s: congratz for the over 2million hits!!

geekhan lata bayu said...

ASSALAMUALAIKUM TUN.
MOGA PANJANG UMUR.

Saya mewakili anak melayu muda hari ini berasa amat gelisah melihat perkembangan politik semasa hari ini.Saya merasakan kepimpinan hari ini bagaikan tidak cukup kuat untuk menempuh cabaran-cabaran mendatang. seperti kata Tun, saya berharap agar peralihan kuasa dapat dilakukan secepat mungkin bagi melihat melayu menjadi kuat seperti dahulu. sanggup berjuang sampai ke titisan darah yang terakhir.Bukan tidak menyokong kepimpinan hari ini, tetapi saya merasakan bagaikan ada sesuatu yang tidak kena dengan kepimpinan hari ini.takut untuk menyuarakan kebenaran.
Gelisah dan sedih melihat orang-orang melayu bercakaran dan berdendam hanya kerana kepentingan individu mereka tidak terlaksana.TERKINJA-KINJA merebut hal-hal duniawi sahaja.Insaflah dan bangunlah. bersatulah melayu .Jangan kerana KEPENTINGAN, mereka sanggup melihat melayu itu hancur dan tinggal nama sahaja.

amat mengharapkan kepimpinan dari tenaga muda seperti YB Dato' Seri Hishamuddin Tun Husseindan rakan seangkatannya.
keranamu TUN, MALAYSIA DKENALI..
TERIMA KASIH TUN.jasamu dikenang

anak muda BALING

ark said...

A'kum wbt...

Tun yang saya kagumi,

Cemerlang, Gemilang dan Terbilang jadi Petualang, Hilang dan Malang.

Petualang harus disingkirkan dan dinyahkan dari menerajui UMNO. Petualang ini akan menyebabkan UMNO tidak akan relevan lagi kepada Bangsa Melayu.

Hilang kuasa orang melayu dan UMNO utk memerintah negara yang telah dan sudah diterajui 1/2 abad tanpa menghadapi krisis yang begitu meruncing pada masa kini. Bangsa Melayu dan UMNO akan hilang segala-galanya jika tidak bertindak awal
dalam menangani permasalahan ini. Hilang 5 negeri dan 1 wilayah telah terbukti dan akan hilang kesemuanya pada PRU 13 yang akan datang. Peratus Ahli UMNO dan Rakyat yang dahulunya amat setia bersama UMNO semakin hari semakin susut.

Malang sungguh bangsa melayu dan UMNO dibawah kepimpinan DSAAB. Malang selalunya tidak berbau tetapi malang ini berbau dan dapat dihidu oleh segenap lapisan masyarakat terutamanya bangsa melayu dan UMNOamnya. Apa yang masih ditunggu oleh Dato Seri Najib, jangan sampai malang yang berbau ini menimpa Dato Seri. Selamatkanlah UMNO Dato Seri Najib, bantulah bangsamu dan jangan tunggu sehingga Petualang merosakkan UMNO dan Dato Seri Najib akan hilang segala-galanya serta malang akan menimpa bangsamu.

Sekian wasalam.

Unknown said...

assalammualaikum,

tun telah menunjukkan jalan kepada kita (sebut:rakyat) supaya kita bertindak, rasa-rasa kita masih muda dan berdaya tak perlulah meminta tun untuk menubuhkan sesuatu atau apa apa pun. Bagilah tun berehat dan tun mengeluarkan pendapat sahaja, bila dicampurkan idea-idea bernas dari tun berserta dengan usaha gigih kita semua, terhasillah sesuatu yang dapat dibanggakan.

*pendapat dari manusia kerdil

Terongpipit said...

Assamualaikum Tun,

Bolehkah kita katakan blogger matpyan telah didiskriminasikan kerana beliau rajin berusaha dan taraf hidupnya tinggi sedikit dari mereka yang kurang bernasib baik.
Adakah beliau bersalah berusaha lebih keras dan mendapat kesenangan, bahkan beliau membayar income tax lebih tinggi dan zakat yang mana itu memang hak orang miskin tetapi beliau tetap juga'didiskriminasikan'.
Adil ke atau pengurusan zakat tidak mengikut syiar2 Islam yang sebenar?
Kalau camtu tak payah kerja ler.... gomen kasi dole macam kat negeri2 kaya tu... boleh enjoy sokmo...hehehe

hafiz said...

hahaha besstla tun artikelni... santai2 je nampaknye tapi kite same2 tengok ape jadik.... pandai jugak tun meramal-ramal yek. haha tahniah tun! doalan saya sihat aman dan makmur!

hafiz said...

Salam tun...neither paklah nor najib...anwar is our next PM! hope it is better then paklah!

nazim said...

Tun, teruskan perjuanganmu untuk agama, bangsa dan negara yg tercinta ini.saya tabik pada Tun!!!

Azian, Phd (University of Bath, UK) said...

Judging from what had happened some 15 years ago I don't think Najib has the ball. At that time every politicians said they were not going to fight against Ghabar (deceased).

But then when Anwar said he wanted to fight with Ghafar, almost everyone joined in to support Anwar. Najib was one of them. The rest was history, I wonder ...

Unknown said...

assalamualaikum TUN,

Kami di sini amat merindui akan kepimpinan TUN yang tegas dan berkesan...kita tahu walaupun ramai yg tak suka pada TUN masa TUN memerintah tetapi rakyat tidak di abaikan oleh TUN....

Kami amat terasa sangat kehilangan seorang pemimpin yg berjiwa tulus dan ikhlas bagi membantu kaumnya sendiri.....

Tetapi pemimpin yg ada sekarang seolah-olah ingin melepaskan diri sendiri aje...

saya rasa pemimpin kita sekarang asyik masyuk sejak dia berkahwin baru dan dapat bini baru....

Mungkin itu dia lupa nak memerintah negara asyik dok teringat nak balik rumah tengok bini baru je...padahal dah jadi Jean lusuh pun..bukan benda baru pun...

Rakyat menderita sekarang nie.........

Unknown said...

kita dok kecoh2 dalam blog tapi the impak & the significance of our writings may not be transparent to the warga emas kat kampung.

kita kena balik kampung dan cerita pengetahuan kita kat sedara mara dan org2 masjid tentang ancaman2 Pak Lah, Khairy, Anwar.

kita jugak kena bg penerangan kat org2 kg. sapa yg layak dan sesuai utk mentadbir negara.

kalau sygkan negara.action mesti sleari dgn blogging.JOM BERTINDAK!

Unknown said...

Dear Tun

I tak faham mengapa Najib menyatakan bahawa dia besetuju dengan peralihan kuasa dari AAB, dengan harapan semasa peralihan kuasa tersebut, UMNO masih dalan keadaan 'sihat'.

Frankly speaking, my thot on these, Najib obviously cannot takes up the challenge, and least of all trying to revive UMNO or revive the economic.

If UMNO is still 'sihat' AAB would have never thot of transfering the power and Najib can wait another XX years b'4he even or might not even get a chance for the premiership. Gosh looks like we got ourselves another weak & lazy person sucession.

Pardon me, but I like to comment on the remark made by PJ, abt Tun taking credit of 10% paycut.

Firstly, irregardless whose or where does the paycut methods comes about, if it's a good idea and proven - YES I say Tun can take credit of implementing it. Tun gots the foresight of what would & what if happen when he undertake this step.

Secondly, any management would understand, decision has to be made accordingly, base on that current situation & demands. Making sharp & improvise decision never comes easy especially when it's involve a country.

Thirdly, if Tun have not implemented the 10% paycut, worst situation would have comes off to our economic situation. The 10% fund saves had been re-generated back to Malaysia development. W/o on-going develop generating economic movement in the market, we would have submitted to IMF. At least during that period almost all employment goes for paycut. Compared to AAB.. he only took away one of his many trips.

Fourthly, its' a question actually : AAB taking 10% entertainment cut & limited overseas paid holiday trip for minister. If someone says this cost cutting - I would have been totally dumb founded.

I can't even afford to take my family for a local holiday, yet our minister takes overseas pay holiday out of tax payer monies.

Taking away luxurius benefit is NOT cost cutting.

They (ministers) got taken away their goodies and the rakyat got burden by higher cost of living.

Cheers..

InBliss said...

saya setuju dgn baby shower soap..

Alif + Mim + Nun + Wau = UMNO = SARKIS...

begitu la senario nya kini...

chedin said...

Assalamualaikum Tun dan Tun Siti Hasmah. - Bapa dan Ibu kepada 20juta rakyat Malaysia untuk sekian lama.

Saya suka dengan pandangan dan buah fikiran Tun. maklumlah saya hidup dlm kerangka kehidupan rakyat yg direka dan dilaksanakan oleh Tun.

Belajar di sekoah asrama penuh walaupun berasal dr sekolah kampung sebab dasar pelajaran Tun yg mementingkan kaum Bumiputra dan rakyat malaysia yg ketinggalan dr luar bandar - juga polisi dr Arwah Tun Razak. Sampai universiti kerajaan tanggung sbb bapa saya guru sekolah agama rakyat x mampu.

Maaf sebab semasa Tun memerintah adakalanya x bersetuju dgn rancangan Tun sbb x faham natijah jangka panjang. Allah Maha Mengetahui telah menitipkan ilham dlm fikiran Tun. Alhamdulillah.

Berniaga bidang teknologi tinggi sebab Tun sediakan pentas utk Bumiputra berjaya. Terima kasih yg tidak terbalas jasa Tun.

Sekarang Tun di caci kerana MANUSIA MELAYU selalu LUPA DIRI (termasuk saya) apabila digula2. Insyaallah setiap pengorbanan Tun akan jadi alas kehidupan Tun di ALAM YG KEKAL. Kalau tidak kerana pilihan dr DIA yg Maha Kuasa masakan Tun dijemput hadir di dalam Rumah NYA berkali2 sejak dari belum jadi PM lagi. Masyaallah setiap pilihan NYA tepat walaupun pilihan Tun selalu tidak tepat. Apakan daya, kita manusia biasa Tun, menilai manusia dari perilaku dan kata2. Hanya dia yang menilai kita dari HATI.

Tun doakanlah kami rakyat Malaysia agar mempunyai kekuatan utk melalui zaman gelap ini. Insyaallah akan ada terangnya dihujung jalan walaupun mungkin Tun tidak bersama kami lagi. Doa dari Pejuang yang Ikhlas demi rakyatnya yang telah menjadi Ahli Baitullah akan menyejukkan keadaan.

Terima kasih buat Tun berdua yang sentiasa nampak ceria dan "loving couple" dimana saja berada.
AMIN

@ayesha said...

Pemimpin Menurut Islam

Tidak Meragukan dan Memata-matai Rakyat.
Rasulullah bersabda,” Jika seorang pemimpin menyebarkan keraguan dalam masyarakat, ia akan merusak mereka.” (Riwayat Imam Ahmad, Abu Dawud, dan Al-hakim).

http://4ayesha.blogspot.com/

piezo said...

Akum Tun, sy memg kecewa dgn pemerintahan pak lah skrg ni, mereka lebih byk bercakap drp bekerja.Mungkin benarlah agenda mereka sebenarnya untk menjatuhkan BN, kerana dikala PAKATAN dihentam dengan kegagalan mengotakan janji manis oleh rakyat, Pak Lah seolah2 melarikan isu dengan kenaikan harga minyak, mungkin kebetulan dan mungkin dirancang.

Namun bgtu Tun, kenapa tiada pelapis pemimpin yang dididik bersuara lantang dan berjiwa rakyat serta berwawasan negara. tidak seperti PAKATAN dengan lakona kononnya berjiwa rakyat, tetapi sebaliknya.

Moga Allah menunjukakan kebenaran yang nyata, insyallah.

ReNo said...

Tun Yg Dihormati,

...Semua sudah diterangkan, jelas dah nampak apa di hadapan tanpa perlu bersuluh..nah, sekarang kesudahannya untuk bumiputera dan melayu yang sentiasa merasakan ketuanannya kebal dan kekal abadi... Akan masih kekalkah kita kita berkuasa? Siapakah yang benar2akan memperjuangkan nasib anak cucu kita? Siapa...

Saya doakan agar Tun sihat dan panjang umur untuk terus memberi pandangan dan memerhati...

wak Dojer said...

Salam kepada semua.

Saya berterima kasih kerana Tun M memberi peluang kepada semua blogger untuk memberi pendapat mereka terhadap isu-isu yang dibangkitkannya.
(PJ @ June 18, 2008 11.51 AM)


p/s: Wak macam tak percaya sahaja PJ boleh bagi "some credits" kepada Tun kerana "Openness" yang Tun tunjukkan. Hairan pun ada juga sebab dalam artikel "Openness" oleh Tun sebelum ini, nada komen PJ berbeza dari yang ditunjukkannya di atas.

P/s lagi: Wak senyum kambing.

suhainin suhaibol said...

Assalamualaikum Tun,

Tun mengajak kami menoleh ke belakang dan apa yang jelas terlihat oleh saya ialah "Apa yang sedang berlaku sekarang ini adalah rentetan daripada sesuatu yang Tun telah semaikan semenjak pemerintahan Tun dahulu".....Apa yang Najib bimbangkan ialah dia tidak ingin menjadi Anwar Ibrahim part 2.Saya tidak pernah memburukkan Anwar sebagai bidalan tetapi apa yang jelas terlihat ialah DSAI sedikit gelojoh,namun dia mempunyai karisma yang jarang dimiliki mana-mana pemimpin pun.Sayang,seribu kali sayang....hanya itu yang dapat saya katakan tentangnya...Namun biasanya di hujung terowong ada cahaya....Saya bukan penyokong DSAI tetapi saya sering melihat perkembangannya...

Kini Rakyat melihat semuanya Tun...dan saya bukan janis kaki kipas atau kaki bodek...dan kami tahu sikap sebegitu memang telah bercambah seawal pemerintahan Tun dahulu....Suatu yang dapat saya rasakan ialah Tun cuba memutarkan kembali jam,dengan harapan untuk
mengubah atau memperbaiki kembali segala kesilapan Tun sewaktu memerintah dahulu.

Kami mengerti Tun....Bahawa Tun cuba mengakui segala kesilapan masa lampau Tun dengan cara Tun yang tersendiri.....sebenarnya Tun sedang "Menepuk air di dulang" memang benar Tun....Adakalanya puji-pujian akan menjadikan kita buta dan lupa rumput tempat kita berpijak,ketika melihat bintang di angkasa.

Tun....sihat walafiat hendaknya.Bukan niat saya untuk menasihati Tun....siapalah saya
untuk itu....hanya sekadar ingat-mengingatkan...Tun,berada di luar
arena, menjadikan kita melihat segala yang tidak dapat kita lihat sebelum ini....serta mempunyai sedikit kebebasan untuk menyuarakannya.....yang dahulunya sulit untuk kita utarakan kerana masih berada di dalamnya....

Sekian Tun....salam hormat...

Mohamad Hisham said...

Salam Tun,saya merupakan seorg yg amat risau tentang masa depan kaum Melayu khasnya.Tidak adakah wira melayu lagi selepas Tun.Suara Melayu kian sayup mungkin akan hilang tidak lama lagi jika Melayu tidak ada 'hero' yg akan memimpin Melayu,UMNO dan Malaysia?Tun terima kasih atas segala yg tun usahakan untuk membangunkan melayu dan seterusnya Malaysia.Jika dulu kita jarang dgn suara lantang kaum lain tapi kini suara2 berkenaan bertambah kuat kita dengari.Masa depan melayu begitu kabur dengan konfik dalaman yang begitu serius.Tun harapan saya ialah Tun berikan satu formula untuk melayu kuat semula dan di segani di negara kita khasnya.terima kasih Tun atas segala jasa mu.

Orang - Kampung said...

Salam TUN..

ni kali pertama sy memberi komen d blog Tun ini..ini kerana yg terpanggil...

sy lahir 81 dwaktu Tun mnjd PM dan 90% hidup sy membesar d bawah pemerintahan Tun..yg sy lihat spnjg sy membesar ckp banyak shgg sy x mampu catitkan dsini idea n keje yg telah Tun buat utk rakyat n Malaysia yg tercinta..wlu Tun ada kekurangan n kepincangan tapi tak menjejaskan khdpn rakyat..

brp banyak anugerah yg Malaysia terima dari negara luar berdasarkan prestasi Malaysia yg aman damai wlu berbilang bangsa..pesat membangun wlu baru 50 tahun merdeka..shgg sy berbangga bila sy belajar d luar negara atas kemampuan negara kita melangkah kedepan berbanding negara2 lain yang merangkak untuk keluar dr keperitan perang n ekonomi..

sy bukan taksub pada pemimpin..sy memuja pemimpin berdasarkan kredit yg telah d sumbangkan..dan antara najib n abdullah..sy rasa turunya Tun dr PM telah menamatkan kegemilangan n kesinambungan dr kecemerlangan pemimpin dahulu..sy x nampak apa yg tlh AAB buat spnjg jd pm wlu sy rasa x adil utk dia buktikan dlm wkt yg sgkt akan ttp dia telah mengepalai negara kpd kesengsaraan..

buat antimamak...kami bukan memuja Tun tanpa fakta..dan senangnya Malaysia ini telah engko rasai..kami tetap dgn pemimpin selagi pemimpin itu bekerja utk rakyat..dan kami bekerja berhempas pulas utk anak isteri n kuarga utk hidup!!!....

Smg Tun D berkati..jaga diri n solat..wslm

roggonx said...

Tun and Commentators,

Saya rasa Najib hanya mahu bersikap
toleransi seperti yang selalu di laung-laungkan oleh Pak Abdullah Badawi. Sebab itu Najib "play safe"
kerana jika Najib tidak "Play Safe"
nanti kena tendang jadi senator biasa pula.

Pada pendapat saya Abdullah dan para kroni "think-tank"nye itu amat bijak dalam permainan politik. Abdullah tahu bahawa dia cuma ada satu term sahaja sebagai PM. Oleh itu, Abdullah telah menyusun langkah langkah bagi menyekat Najib untuk menjadi PM.

1) Antara salah satu caranya ialah dgn membongkarkan cara pembelian JET JET PEJUANG, dan KAPAL SELAM.

2) Menyerlahkan tingkah salah laku- seorang daripada penasihat politik Najib iaitu- RAZAK BAGINDA.

3) Menyerlahkan tingkah laku DATIN ROSMAH yang tidak disukai ramai oleh para wanita UMNO.

Orang - Kampung said...

Tun amik AAB jd PM sbb dia je yg bersih utk jwtn tu dari yang lain..so Tun leh jadi tutor or mentor utk AAB jika ada mslh dlm pemerintahan..lagi 1 Tun mau amik responsibility..sbb kemenangan BN tahun dalam GE 1999 ketika tu terjejas banyak..wlupun beundur..Tun telah sediakan perancangan n guidline utk AAB yg nampak lurus bendul je ni..jd sekurangnya Malaysia berjalan spt biasa wlu Tun x jd PM g..alih-alih pas menang 2004..yg mula2 AAB buat adalah tukar g nama pelik..

1. dari kementerian PENDIDIKAN yg begitu cantik dah g kementerian Pelajaran...dari kementerian pertanian g kementerian asas-asas Tani..nak balik ke zaman 70an ke???

buat antimamak n yg sekutu dgnya yg ada beberapa orang tu..sahla kata sebahagian yg lain yg nampak betul..yg korang ni parasit yg 'berlesan' n berbayar...PASTI!!!

Orang - Kampung said...

salam Tun..

lupa nak kata satu lagi..sblm sy nak off blog ni skjp..

1. Bersyukur lahir menjadi Melayu (walau hidup susah n tinggal d pedalaman..mampu ada pendidikan n kehidupan yg terjamin)
2. Bersyukur menjadi Warganegara Malaysia (menjadi contoh Dunia dalam segala aspek kehidupan)
3. Bersyukur hidup dalam kepimpinan PM Dr Mahathir..(lahir 1981)

JASAMU DI KENANG..teringat kenangan manis zaman Malaysia dulu-dulu..1981-2003 uhuhuhu

abualiyyah said...

well tun...i belive u know who najib is..dengan tun pun dia kena tarik...dengan wak dol pun dia kena cucuk hidung...serba salah dia tu...kesian kat dia...jangan la marah2 dia sangat

lin said...

Salam Tun dan Semua,

Saya suka baca artikel yang telah ditulis disini.semuanya idea2 yang kadang2 boleh diterima..cuma saya nak nasihatkan kita orang islam tak boleh melampaui batas bila berkata-kata. Cara memaki hamun dan mengeluarkan kata-kata kesat bagi saya melambangkan kita tidak beriman...tidak sabar...ingat ALLAH tak suka pada orang yang melampaui batas. SABAR, SABAR ITU KAN SEPARUH DARI IMAN.ALLAH LEBIH MENGETAHUI APA YANG BERLAKU..TQ...

tehoais said...

Assalamualaikum Tun...

Dari dulu lagi.....saya sememangnya amat berbangga menjadi rakyat malaysia semenjak lahir hinggalah tamat zaman kepimpinan Tun. Itulah semangat dan motivasi yang dididik dan ditanam oleh arwah bapa saya. Pernah suatu ketika saya melancong ke Beijing bersama rakan2 dan pensyarah fakulti hasil tajaan beberapa syarikat......kebanyakan rakyat di sana tarlalu taksub dengan nama Tun Dr. Mahathir dan saya sebagai salah seorang rakyat Malaysia amat berbangga mengenainya apabila kita berpijak di bumi orang.Situasi sekarang membuatkan saya rasa berputus asa untuk mempercayai kerajaan kerana dimana2 sahaja dapat dilihat semuanya serba-serbi 'kroni' baik dari segi pekerjaan, segala projek negara dan sebagainya. Kemerosotan ekonomi pada masa kegentingan taraf hidup rakyat juga seolah-olah diambil ringan sedangkan rakyat semakin menanggung beban dan keperitan hidup. Saya merupakan salah seorang daripadanya. Semua orang atasan kerajaan mahupun swasta tidak terlalu menanggung kesakitan ini kerana sumber kewangan mereka besar dan rasanya tidak telalu melampau jika saya katakan lebih daripada cukup.Saya tidak berapa arif tentang politik tetapi saya minta maaf jika ayat yang berikutnya dilihat kurang sopan dan terasa hati. 'Tun telah memilih pengganti jawatan Perdana Menteri yang salah dan amat mementingkan diri sendiri dan kroni-kroninya.Tun juga secara tidak langsung bertanggunjawab dengan segala masalah yang berlaku.'Tun Dr. Mahathir, selamatkanlah negara kita ini....Saya sentiasa menyokong Tun.....Rakyat Malaysia bergantung harap pada Tun......Malaysia ketandusan pemimpin setaraf Tun....

suffian ng said...

YABhg Tun Ayah Det,

Your comments on the transition must have been a nightmare to the premier as he would never have expected such detrimental facts from you. Should what you have commented is true, then habis-lah negara Malaysia. There would be nothing to look forward to cos the political turmoil will be so BAD that it will affect the economy of the country and at the end of the day, ALL CITIZENS OF MALAYSIA will suffer under the selfishness and conceitedness of one person and his family. With the rising cost of living, there is definitely no more confidence in the present government due to the ineffectiveness in governing the country. It creates more hatred among the citizens and the government will be ousted in due time. The government should be pacifying the citizens instead loading additional cost by increasing the price for everything. Price of petrol is the main cause of spiralling prices for the rest of the necessities. don't the government have brains to think??? Where are all our funds being channelled to??

Take care and may Allah bless you and mama and family....Suffian NG

unicorn said...

my comment on this issue is.... when Pak Lah hands over d power to Najib, by then the country is in a..... state!!! God knows.... let us pray for the best....

Pak Lah, DONT JUST SAY ... DO IT NOW...

YSLim said...

Mengapakah semestinya N bertanding menentang AAB? Mengapakah jawatan PM itu mesti pergi kepada N pada pandangan M? Mengapakah begitu.

Selepas PRU 12, soalannya bukannya AAB. Tetapi formula kolot yang masih digunakan oleh pihak pemerintah. Formula ini juga digunakan oleh M pada masa yang material, dimana ia berguna. Tetapi sekarang - tidak lagi.

Jadi mengapakan AAB dijadikan serangan M sedangkan polisi-polisi basi yang harus dikritik. Mengapakah tidak dikritik dasar-dasar kerajaan PulauPinang, Kedah, Perak, Kelantan dan Selangor oleh M. Adakah ini bermakna M mengkagumi pemerintahan mereka sekarang. Jika ya, jawap ya. Jika tidak maka tidaklah ia.

Situasi telah berubah. Masyarakat Malaysia harus sedar sekarang bahawa negara 50 tahun. Adakah kamu kagum dengannya, atau pada tahap sekarang masih berdepan dengan isu-isu 30 tahun lepas. Bayangkan jika sejak 1970an, hasil jualan minyak dapat digunakan untuk kepentingan kamu semua sehingga ank cucu cicit, dari segi pendidikan, kerohanian, kesejahteraan, sebagai manusia yang berwibawa. Adalah ini berlaku? Lihat sekeliling kamu. Dapatkan kamu sekelian menlihat mentaliti setiap insan? Adakah mentaliti ini 70an? Adalah kita kaya dari segi pendidikan, kerohanian, kesejahteraan, kewibawaan?

Jangan kalian kata "bolehlah....cukup sahaja". Tidak. Kita jauh ketinggalan. Bayangkan 30tahun hasil minyak itu dapat mengasah anak bangsa yang lebih berwibawa - mempunyai otak yang genius. Ini tidak. Kita tidak mempunyai inovasi sendiri. Kita adalah penguna bersih (the end user) Negara lain yang tidak mempunyai hasil bahan mentah tetapi dapat menguasai segala kehidupan kita.

Handphone - Nokia - terbilang. Satelit Astro - bukan bikin beli punya. Minyak Petronas - ini adalah teknologi pihak SHELL - Holand. Banyak lagi.....Apa yang difikirkan kalian adalah.... gaji saya kurang, harga barang naik...., kontrak kerajaan baru boleh cari makan....., kerja kerajaan gaji tetap tak payah usaha... bagi idea baru pada bos, takut bos marah, takut bos takut, tak payahlah..lepas tangan.

Kita masih dalam mentaliti itu. Bangun dan sedar. Baca blog ini dengan segelintir garam.... buka mata, buka telinga, buka MINDA. Jika harga barang naik, jika kamu adalah pemilik barang tersebut, kamu telah kaya. Setiap positif ada negatifnya. Setiap negatif ada positifnya. Buka minda/otak kamu.

Baca blog ini kalian salam cium tangan M. Tabik sama dia. Tapi baca blog ini dengan fikiran. Jangan ingat asyik nak cium tangan. Buat apa? Buat kritikan berguna....

Zaraznor Ayman said...

salam tun,
semoga pisang tidak berbuah dua kali & sejarah tidak berulang...
:-P

lin said...

salam tun,
semoga tun sihat disamping isteri tercinta...

tun terima kasih kerana masih sayang kat UMNO...

saya adalah penyokong tun dari sekolah menengah lagi...

perletakan jawatan tun sebgai PM merupakan satu kehilangan besar buat sy...

apa pun suatu hari sy ingin berjumpa dengan tun, itu adalah my golden dream...insyaallah...

sy nk dengar tun comment psl anwar ni la, sibuk nak cabar psl pemecatan dia dulu...bg tau ckit tun...

sy ni dari dulu anti-anwar and the geng...

Gelombang Rakyat said...

Tun Dr Mahathir Mohamad, siapakah yang mengamalkan, "makan sebelum lapar, berhenti sebelum kenyang"?

Bila orang lapar, mereka nampak macam-macam, seperti yang Syed Hamid Albar sedang nampak.

Dan seperti Tengku Razaleigh Hamzah telah nampak, bahawa:

Bila ekonomi naik, jenayah turun. Jika ekonomi turun, jenayah naik.

Bila orang kenyang dia mudah tidor. Pemimpin di sebelah terpaksalah tunggu.

Soalnya, adakah Abdullah dan Najib, ada strategi memenangi pilihanraya sebagaimana PRU 12?

Menurut pengalaman Sanusi Junid, ada indikator di kalangan jentera pilihanraya yang memaklumatkan dan memaklumkan kepada pemimpin akan sentimen pengundi dan kecenderungan mereka memilih.

Serta ada cara memaklumkan Sultan perihal bakal Menteri Besar.

Jika Abdullah dan Najib tidak ada strategi pilihanraya, apakah mereka dapat tangani atau memenangi seandainya dalam tempoh terdekat pilihanraya kecil mithalnya akan diadakan?

Dengan itu, mungkin perkhidmatan lori angkut akan naik harga, dari mana ke PutraJaya, dan dari PutraJaya ke mana, menjelang September 2008 ini.

Perpindahan raksaksa!

Mungkin tidak...

I_LOVE_MALAYSIA said...

Abdullah dan Najib

Apakah beza antara mereka berdua??? Bila Najib menjadi PM, keluarga dan kuncu2nya yang akan mendapat manfaat, habis cerita!!! munkin anak2 Tun akan juga mendapat manfaat kalau dibandingkan dengan sekarang i.e. cuma beberatus APs dibagikan untuk anak2 Tun, nampak macam pengemis dibanding dengan masa emas bila Tun masih jadi PM. Kan baik kalau Tun tak turun dari taktah!!!

Unknown said...

Bila la agaknya masa peralihan kuasa tun???

tok kadok said...

Assalamualaikom wtw
Tun Yang Dikasihi
Tanpa berniat untuk menafikan banyak ramalan yang mengatakan Najib tidak akan melawan Pak Lah dalam pemilihan Disember ini, saya berkeyakinan yang Najib akan melawan Pak Lah dengan syarat cukup pencalunan. Apa yang saya harap ialah perwakilan UMNO Bahagian-Bahagian yang akan bermesyuarat pada bulan Oktober ini akan menterjemahkannya dalam bentuk pengundian kepada Najib dan bukan pada Pak Lah. Soal Najib senyap dan berdiam diri dan menafikan tidak akan melawan Pak Lah tidak timbul. Jangan tanya Najib mahu atau tak mahu tetapi tanyalah perwakilan mereka mahukan Najib atau tidak. InsyaAllah Najib akan melawan.

Jijie said...

oggerAssalamualaikum yang berbahagia Tun.saya teramat sedih dengan situasi yang berlaku kepada negara pada masa kini. Sejak Tun meninggalkan tampuk pemerintahan segala - galanya berubah. Saya tidak pernah menyetujui AAB menjadi Pm sejak beliau mula dilantik hinggalah sekarang. Mungkin ada yang mengatakan saya fanatik kepada Tun. Fanatik saya ada bersebab. Tun menjadi PM sejak saya mengenal alam persekolahan hinggalah bekerja. Saya sentiasa menyanjung jasa baik Tun memajukan ekonomi negara dan rakyat. Pada saya setiap keputusan yang Tun lakukan pasti bersebab dan sebab utamanya ialah kepentingan negara dan rakyat.Saya kagum dengan pandangan jauh Tun. Teringat kembali kenangan semasa saya menyambung pengajian di negara Jerman. Walaupun Jerman merupakan negara maju tetapi tidak ramai yang mengetahui mengenai Malaysia. Semasa mengadakan majlis perpisahan saya menghadiahkan rantai kunci kepada dua orang rakan berbangsa Jerman. Betapa terharunya saya apabila perkataan pertama yang diucapkan oleh mereka iaitu "Petronas Twin Tower" apabila melihat gambar pada rantai kunci tersebut.

Ahmad Rais Johari said...

Saya rasa apa yang Tun ceritakan ni akan menjadi realiti.

nizamyob said...

assalamualaikum Tun,
Diminta Tun berada dalam keadaan sihat seadanya.
Baru2 nie company saya ada menerima kunjungan dari delegasi dari Iran. Saya ada berbual2 salah seorang daripadanya sampai masuk bab politik. Dia pernah tinggal di malaysia selama 2 tahun semasa kepimpinan Tun. Dia kata Tun PM the best. Dia sanggup menukar presiden Ahmedinejad dengan Tun.
Lihat Tun sampai orang luar mengakui kepimpinan Tun.
Satu lagi cerita, saya pernah belajar di Jepun. Apabila saya memperkenalkan diri dan datang dari Malaysia, semua orang sebut pasal Mahathir. Sebut malaysia, mahathir akan keluar dari mulut diorang.
Betapa kuatnya pengaruh Tun dimata antarabangsa.

sRiKanDi^NeGaRa said...

Pabila tiada lg keikhlasan dlm memperjuangkan nasib rakyat, inilah jadinya...

Yg dh sedia kaya nk bertambah kaya.

Yg punya kuasa nk pegang selamanya.

Yg pikul tanggunjawab dibuat2 lupa.

Yg jd mangsa?????

RAKYAT MALAYSIA....

~Wallahualam~

PJ said...

For those of you who are not aware of the events that led to the removal of Tun Salleh Abas as the
Lord President, here is the "unvarnished" true story.....
Pass this on......

MAY DAY FOR JUSTICE

The background behind Tun Salleh's Book 'The Removal of Tun Salleh Abbas'

Mahathir was continually upset with the Judiciary because the verdicts in a number of cases went against the Government. According to then Deputy PM, Datuk Musa Hitam, one of his favourite slogans was 'Hang the Lawyers! Hang the Judges!' From 1987, he intensified his verbal attacks against the Judiciary in the news media, making damaging statements which clearly demonstrated that he did not understand the role of the Judiciary as being independent from the Executive and Legislative arms of Government. That the Judiciary exists as a check-and-balance against the excesses of the Executive appeared to have been a concept he never fully grasped. Instead, he accused judges of the sort of political interference that would result in confusion and loss of public confidence in the Government. Hence, to curtail the powers of the Judiciary and subsume it beneath the Executive became one of his cherished dreams.

In April 1987, after an UMNO leadership contest in which Mahathir very nearly lost to Finance Minister Tengku Razaleigh Hamzah, there were allegations that several delegates who had voted were drawn from branches not properly registered under the Societies Act 1966. An appeal was filed by eleven UMNO delegates to have the elections declared null and void. This was a very serious matter for Mahathir because if the appeal succeeded, fresh elections would have to be held and he might lose. The matter finally came before Justice Harun Hashim of KL High Court who ruled that under the existing law, he had no choice but to declare not just the elections invalid, but the whole of UMNO an unlawful society as well. The country and, more particularly, UMNO, went into a state of shock.

In most modern democracies, a political catastrophe of this magnitude would have result in the immediate resignation of the party's President and Prime Minister. But Mahathir did not resign. He informed the country that the Government would continue running the country. Opposition Leader Lim Kit Siang and Tunku Abdul Rahman called for a vote in Parliament to establish Mahathir's legitimacy but those calls were ignored. Mahathir then set in motion the machinery to form a new surrogate party called UMNO Baru. His opponents, however, wanted the old party revived. The eleven UMNO delegates then launched an appeal in the Supreme Court to have the 1987 elections alone declared illegal and the party not an unlawful society.

Mahathir fully understood the danger to him of this pending appeal. He had to act quickly. In October 1987, he launched the notorious Operation Lalang in which at least 106 people were arrested and detained without trial under the ISA, including three very articulate critics, the Opposition Leader Lim Kit Siang, political scientist Dr. Chandra Muzaffar and leading lawyer Karpal Singh. The official reason for the arrests was that a highly dangerous security situation had arisen but this has been strongly disputed as nothing more than a shameless fabrication. The broad sweep included even environmentalists and Consumer Association spokesmen. Four of the most outspoken newspapers -The Star, The Sunday Star, Watan and Sin Chew Jit Poh - had their publishing licences suspended. When, after five months, the papers were free to publish again, they were no longer the same.


Mahathir's next move was to push through Parliament far-reaching amendments to the Constitution so that the Executive gained in power enormously at the expense of the Judiciary. There was general indignation at this rude behaviour which shocked a good many people. The indecent haste and the fact that the amendments were made at a time when the Government's main critics were in detention, including the Opposition Leader and six vocal MPs and outspoken newspapers demoralized added further to the appalling injustice of the situation. Tunku Abdul Rahman, Malaysia 's beloved first Prime Minister, put it succinctly: 'It was legal, but was it just?' Others noted angrily that the Constitution had been raped once again. In a speech, the outgoing President of the Bar Council, Param Cumaraswamy, said,

'The Prime Minister's vile and contemptuous allegations, and the accusations leveled at the Judiciary and our judges left many shocked beyond belief. His speech which was full of venom, hate and spite with no substance whatsoever, illustrated his complete and total ignorance of the role of the Judiciary and the judicial process itself. He has indeed defiled and defaced the Constitution. It is surprising that those 142 MPs who voted in favour, after taking the oath that they would preserve, protect and defend the Constitution, had no compunction about destroying one of its basic structures.'

One visiting parliamentarian was astonished at the lack of public debate. In his own country, he said, such amendments would have taken years.

Next, after having curbed the independence of the Judiciary, Mahathir set about destroying its integrity. This was the removal of Tun Salleh Abas as Lord President in 1988, a move which Tunku Abdul Rahman described as 'the most shocking story in modern legal and judicial history,'


Tun Salleh Abas was a man of humble origins - his father was a sailor and small village trader - who rose to become Lord President, the highest judge in the land and head of the Judiciary while remaining a deeply religious man.


By March 1988, Mahathir's scandalous and violent public attacks on the Judiciary had so provoked the judges that Tun Salleh was obliged to call a conference. Twenty judges met in the Supreme Court one week after the debilitating and shameful Constitutional amendments were made. By unanimous agreement, a letter was drafted to the King (also the Sultan of Johore) and copied to all Sultans, expressing disquiet over various comments made by the Prime Minister. The letter was delivered on 25 March and Tun Salleh left soon after for medical treatment in the United States followed by a pilgrimage to Mecca . He had a most important duty to perform upon his return: He fixed the hearing of the crucial UMNO Eleven appeal for June and, because of its overwhelming significance, decided that a full quorum of nine Supreme Court judges should hear this. Three days later, Tun Salleh was suspended from his official capacity by the King on recommendation of the Prime Minister. In the same hour that he received the suspension letter, the Acting Lord President, Tan Sri Abdul Hamid took the UMNO Eleven case out of the calendar so that the link between the two was difficult to deny.

Tun Salleh's suspension came after he refused to bow to Mahathir's pressure to either resign or retire, even though financial inducements were offered, including mention of a lucrative job in the International Development Bank in Jeddah. The initial reason given for the suspension was that the King had taken great displeasure over the letter Tun Salleh had written on behalf of all judges. According to official records prepared by the Attorney General, the King had requested Tun Salleh's removal in an audience with the Prime Minister on the 'Wednesday morning of 1 May 1988' after the weekly Cabinet Meeting.

There are serious doubts as to whether this audience actually took place. The first of May 1988 fell on a Sunday, not Wednesday as the Attorney General recorded. Even if the day of week were corrected, there can be no Cabinet meeting on a Sunday. That the King expressed great displeasure only on 1 May, when he had in fact received the letter on 25 March cast further doubt over this assertion. It is difficult to believe that the King wanted Tun Salleh removed purely because he had protested about the public insults directed against the entire Judiciary by the head of the Executive. In any event, royal displeasure would not be a constitutionally valid ground for dismissal. Indeed, Mahathir advised the King as much in a letter written four days after this probably fictitious audience; however, the Prime Minister went further in the same letter to say that he would investigate Tun Salleh for any evidence of misbehaviour. In any event, the King did not clear up the mystery and, in an audience with Tun Salleh, actually asked the latter to step down without giving reasons although the Conference of Rulers had already asked for his reinstatement. Amazingly, Tun Salleh was suspended and a Tribunal set up to determine his fate before any formal charges were laid.

The Constitution does not provide for the removal of a Lord President. While the Tribunal need not be an inappropriate means, its composition was to say the least, disgraceful. It was composed of six acting and retired judges, although the Constitution required an odd number to prevent deadlock. Of these - four from Malaysia , one from Sri Lanka and one from Singapore - only the Sri Lankan enjoyed a rank comparable to Tun Salleh's. This was contrary to the very reasonable dictum that one should be tried by one's peers rather than one's juniors. The fact that two retired Lord Presidents of Malaysia were available but not invited was glaring. There were grave conflicts of interest with three of the Malaysian judges that should have disqualified them from sitting: Tan Sri Abdul Hamid who was next in line to succeed as Lord President and who had also participated in the conference of 20 judges which resulted in the letter to the King; Tan Sri Zahir who, being also the Speaker of the Lower House, was beholden to Mahathir, the principal complainant in the matter at hand; and Tan Sri Abdul Aziz who, although a former judge, was then a practising lawyer and, more incredibly, had two suits pending against him at that time. But Tun Salleh's objections were ignored and when the Bar Council issued a statement calling for the Tribunal to be re-constituted, both the New Straits Times and The Star refused to publish it. Further, it was decided that the Tribunal would sit in closed sessions although Tun Salleh had requested a public hearing.

The charges, when finally published, were manifestly absurd. Running over 12 sheets of paper, it was clear that quantity had been substituted where quality was lacking, and some of them actually related to Tun Salleh's behaviour after suspension. Many of them related to his speeches and press interviews, whereby sinister meanings were imputed to various innocuous comments that he had made. To cite an instance, in a speech at the University of Malaya , he had said: 'The role of the courts is very important to bring about public order. If there is no public order there will be chaos in this country and if there is chaos, no one can feel safe' On this basis, Tun Salleh was charged with making statements criticizing the Government which displayed prejudice and bias against the latter. Another statement of his, 'In a democratic system, the courts play a prominent role as agent of stability but they can perform this function only if judges are trusted,' resulted in the charge that he had ridiculed the Government by imputing that it did not trust the judges. These charges were doubly ludicrous in the light of Mahathir's many poisonous attacks against the Judiciary.

It is not surprising that Tun Salleh, after reading this catalogue of fantasy crimes, refused to appear before what was so evidently a kangaroo court. The Tribunal, after refusing representations made by Raja Aziz, Tun Salleh's leading counsel, that it had no constitutional validity to sit, chose instead to proceed so hastily that it wound up deliberations, including the examination of witnesses with just four hours work. As it prepared to issue its Report, Tun Salleh's lawyers sought an urgent stay of proceedings in the High Court. This would normally be granted immediately at the least possibility that an injustice may be about to be done but, here, events turned into utter farce.

Instead of immediately reaching a decision as expected, the presiding judge, Datuk Ajaib Singh, after the court had been in languorous session the whole day that Friday, adjourned hearings for 9.30 am the next day. On Saturday however, the judge emerged in court only at 11.50 am and, even then, postponed hearings again for the Monday! In desperation, Tun Salleh's lawyers, knowing that the Tribunal could easily release its Report before then, sought the assistance of Supreme Court judge, Tan Sri Wan Suleiman, in his Chambers. The latter agreed to hear them in open court in half an hour's time and called a quorum of all remaining Supreme Court, one of whom, Tan Sri Hashim Yeop, refused to sit. The soap opera reached an apogee of ridiculousness when Tan Sri Abdul Hamid, head of the Tribunal and Acting Lord President, gave orders for the doors of Supreme Court to be locked and for the seal of the Supreme Court to be secreted away!

Undeterred, the five Supreme Court judges ordered the policeman on duty to open the door forthwith. After less than half an hour, the Court ordered the Tribunal not to submit any recommendation, report or advice to the King. Tun Salleh's lawyers were typing the Order to serve personally to the Tribunal at Parliament House when news arrived that the gates of Parliament House had been locked! At this point, Justice Wan Suleiman rose to the occasion and, calling the office of the Inspector General of Police, told a senior officer that any impediment to serving the Order would constitute contempt of court. The gates of Parliament swung open and, at 4 pm, Raja Aziz and his team served the Order to the Tribunal members who were found to be still hard at work on a word-processor that Saturday afternoon. All six members accepted service without complaint.

It would appear that justice had at last prevailed but, four days later; all five Supreme Court judges were suspended. Almost every rule that was broken to suspend Tun Salleh was broken again to suspend them. The prohibition order they had made were revoked within days. A second Tribunal eventually reinstated three of the judge: Tan Sri Azmi Kamaruddin, Tan Sri Eusoff Abdoolcader and Tan Sri Wan Hamzah but Tan Sri Wan Suleiman and Datuk George Edward Seah were removed from office.

The UMNO Eleven case was quickly dismissed. The removal of Tun Salleh also saw the resignation of Deputy PM Datuk Musa Hitam who, according to popular wisdom, could no longer stomach Mahathir's ways.

This version of the Tun Salleh Abas Saga, as Mahathir calls it, demolishes and calls into question the version given by the ex-PM on his weblog.
Abi





Please forward this as far as possible. Forward this to refresh the memories and to give an insight to the younger generation, so that they can see for themselves what a manipulative creature we had for almost three decades to destroy our country single-handedly. The Malays sold their souls to Mamak, for a meagre benefit. Now, many have awakened! Only those selfish and brainless stay behind them. This destructive culture has to go before it's too late.



Anyone who can deny his roots can't be trusted. That's TDM.



Lest we forget: The dark, dark days of Malaysian history! Yet, the evil master is still standing strong and barking loudly and proudly! The winds of change must blow stronger!

bukit said...

salam buat Tun......... teruskan perjuangan untuk melayu........

me said...

umur saya 23 tahun..tp buat masa skrg ni..saya tak tau mahu mengundi parti mana..pd saya semuannya tdk spt diharapkan oleh rakyat...sebgaia golongan dan pelapis genarasi akan dtg..kami rse takot dgn pemerintahan yg ada skrg ni...trus terng sy katakan saya xyakin dgn kerajaan atau mane2 parti..semuannya hanya berebut sama sendiri untuk berada di atas..sedangkan rakyat?spt yg sy lihat..skrg ini byk perubhn yg dibuat..utk kepentngan org2 yg berada..bagaimana pula dengan golong yg tdk berkemampuan...janji hanya tggl janji...sy sgt keciwa..dan saya benar2 harap agar Tun boleh kembali semula meneraju negara malaysia..Cukuplah kalau saya dikurniakan separuh saja kepintaran Tun..thnk you very much...i luv u Tun

N'da said...

I reckon both Abdullah Badawi and Najib Razak do not suit at all to be Msian Prime Minister.
Najib tu byk scandal dr dulu sampai la ni. He doesnt come clean. Not a true fighter for malay community. dtg dr keluarga senang...sekolah kat UK dr kecik. sapa la yg layak to be crowned out next PM. If anuar ibrahim jd PM...sorry to say Tun, my family and I will "bungkus" our bag and migrate to some other country.z

Mat Cincang said...

Malaysia oh Malaysia, di manakah nama mu di mata dunia sekarang?? Sejak Pak Lah menerajui kerajaan, hingga sekarang, tak ada satu apa pun yang membanggakan. Takut kat Sngapore lagi ada. Sekarang ni, asyik-asyik koridor, koridor, koridor. Hingga seluruh negara jadi koridor. Belanja pelancaran berjuta ringgit, kesan langsung tak nampak. Zaman Tun dulu, suara Malaysia tersebar alam sejagat.

Azizan said...

KAMI PERLUKAN TUN BALI. TOLONG KAMI TUN.. MALAYSIA DAH TAK MACAM DULU.... TOLONG TUN..

Unknown said...

Salam Tun,

Saya ingin berkongsi satu kisah di sini untuk renungan semua pengunjung blok Tun, semoga boleh jadi bahan renungan:

Di suatu hutan hiduplah sekelompok monyet. Pada suatu hari ketika mereka sedang bermain, mereka nampak sebuah balang kaca berleher panjang dan sempit bahagian mulutnya manakala bahagian bawahnya tertanam dalam tanah. Di dalam balang itu ada kacang yang sudah digaul dengan bauan yang disukai monyet.

Rupa-rupanya balang itu adalah perangkap yang diletakkan di sana oleh seorang pemburu. Salah seekor monyet muda mendekati dan memasukkan tangannya ke dalam balang itu untuk mengambil kacang-kacang tersebut. Tetapi tangannya yang menggenggam kacang tidak dapat dikeluarkan dari balang kerana kepalan tangannya lebih besar berbanding ukuran leher balang itu.

Si monyet muda meronta-ronta untuk mengeluarkan tangannya namun tetap gagal. Seekor monyet tua menasihati monyet muda itu: "Lepaskanlah genggamanmu ke atas kacang-kacang itu! Engkau akan bebas dengan mudah!" Tapi monyet muda itu tidak mengendahkan nasihat itu, tetap berkeras menggenggam kacang yang jadi punca masalah.

Tidak berapa lama setelah itu, datanglah seorang pemburu. Si monyet tua memberikan nasihat sekali lagi: "Lepaskanlah genggamanmu sekarang juga supaya engkau selamat!" Walau dalam ketakutan si monyet muda itu tetap tamakkan kacang. Akhirnya ia ditangkap oleh pemburu.

Kadang kita asyik mengenggam dan tidak melepaskan hal-hal yang sepatutnya kita lepaskan. Ini berkaitan dengan semua hal negatif seperti kuasa, kemarahan, kebencian, iri hati, tamak dan sebagainya. Dalam pada kita asyik menggenggam dan tidak melepaskan, maka kematian datang 'menangkap' kita. Di kala itu semuanya sudah terlambat. Bukankah lebih mudah jika kita melepaskan setiap masalah yang ada dan mencorakkan hari esok dengan lebih bijaksana? Bukankah dunia akan menjadi lebih indah jika kita melepaskan genggaman kita dan berkongsi kebahagiaan dengan orang lain?

http://www.megasutra.com

amar auzirulanuar said...

u r the only savior tun. i believe in u

amar auzirulanuar said...

our government needs reformation 4 the betterment of all

Muss said...

dah agak dah...kan dah ada undi tak percaya pada pak lah...

Unknown said...

Tun..

Izinkan saya meluahkan sepatah dua kata,

Semenjak minyak naik 30 sen yang dulu, saya tak tido malam semata nak tambah pendapatan, skarang naik lagi 70 sen, menambahkan beban saya tun. Skrg nie Tun, saya belajar Forex utk menambah pendapatan. Hasilnya setiap malam USD 30 hingga USD50, sekitar RM90 ke RM150. Siang saya kerja buat marketing untuk company dgn minyak+tol+parking. Hujung bulan semua gaji di bayar anak 2 org +susu+ taska+ rumah+kereta+segala bil= balance RM130, cukup ker RM130 utk makan sebulan Tun. Syukur laa sambil baca celoteh Tun & celoteh blogger sambil buat duit dgn FOREX. Duit nie laa yg menampung kehidupan saya tiap2 hari Tun. SAmbil2 dgn blog2 saya yg ada Google Adsense. Nie lah yg menolong saya menambah pendapatan dgn internet. Tanpa membuang masa sambil membaca blog.
Tun...
Nie adalah luahan salah seorang dari 24 juta rakyat Malaysia. Tapi bagaimana yg lain2 TUn??
Sori Tun.. nie dah terlebih sepatah dua nie... OK Tun... Malam nie dapat USD35 TUn...OK Tun... Chow dulu... TQ TUn..

Unknown said...

Tun,

Biarpun tun berkerja keras selama ini untuk membina keutuhan UMNO Baru, harapnya Tun tak menyimpan harapan terlalu tinggi untuk UMNO. Saya khuatir Tun boleh kena serangan jantung dan kali ini mungkin tak bernasib baik. Tun bersungguh untuk menyelamatkan BN dari kerakusan Dollah, akhirnya hampa dan tergadai nyawa.

Minta Mukhris keluar UMNO dan terajui parti baru (UMNO lagi baru) tapi seboleh-bolehnya tukar guna bahasa melayu lah namanya.

Saya yakin hayat Tun boleh dipanjangkan. Dok ikut perkembangan UMNO sekarang orang sihat pun boleh sakit.

Unknown said...

Pak Lah perlu sedar bahawa beliau adalah seorang pemimpin yang biasa sahaja. Beliau bukan seorang pemimpin yang istimewa.

Jauh sekali lah kalau nak dibandingkan dengan Tun. Masakan boleh dibanding pasir dengan permata. Tun ibarat permata tu. Tun adalah pemimpin yang ulung. Tak mungkin ada pemimpin berwawasan seperti Tun untuk seratus tahun lagi.

Pemimpin yang macam Pak Lah boleh didapati dimana mana sahaja. Diwarong kopi pun banyak. Bukan mengutuk, tetapi hakikat. Pak Lah bukan seorang pemimpin yang istimewa. Pak Lah cuma seorang pemimpin yang biasa sahaja.

Cara pengikut pengikut Pak Lah mengagung agungkan Pak Lah dan cuba menampirkan nya sebagai seorang pemimpin yang canggih agak meloyakan sebab umum tahu Pak Lah tu pemimpin yang biasa sahaja.

Pasir tetap pasir. Permata tetap permata. Tunggu seratus tahun lagi, pasir tetap pasir.

pakbelalang said...

Dear Tun,

Bernama News quoted that Shahrir said: Pak Lah has been able to meet up with grassroots leaders and has been holding up very well for someone who seems and appears to be under attack from everywhere.

Well,well, well, Sdra Shahrir, can you be brave enough to tell your boss that the writing is on the wall fo him to step down gracefully. The damage is going to be very expensive for UMNO. Make no mistake about it. Pak Lah is making a wrong assumption to stay on. HE IS A LOSER.

It is time to confront him to make his move to resign. Vote of no confidence on the way, you know!

Unknown said...

akum tun,
saya sbernarnya dh mati akal nk pikir keburukan paklah..dia mmg bkn seorang pemimpin !!! skrang ni sape2 je sebut nama "paklah", semua org ckp2 pasal keburukan dia. xde pon kebaikan(dh mmg xde benda yg dia buat kt negara mlaysia,nk puji buat apa.cakap nk umum benda tu benda ni,satu pon x jalan.apa benda la yg dia buat.tido ke???). UndurLah. dh cukup untuk dia duduk berehAT kt kerusi Perdana Menteri MALAYSIA.Ekonomi pon hancur dia pegang. Malaysia ni sebuah negara,bukannya sebuah syarikat milik dia!!!! cubaLAH paham keadaan dan perasaan rakyat.
Tun,i respect u . Teruskan perjuangan kita

ruslan said...

Beloved Tun,

I don't write, normally. I felt called for, to scribble something. I am just an ordinary man who benefited from the your era of Administration. Went oversea and graduated with an MBA and now managing 2 little companies. This is somethhing that I could not even have dreamt of achieving and doing, coming from a kampong in Kelantan....

With that I become a better Malaysian.

People have been saying that you are a 'dictator' and calling you a 'racist'. You took the blows and soldier-on despite this name-calling. Believe me Tun, they do not understand and for some....they do not want to.

At your age, if not for the love of the Nation, its People and UMNO (in that order), you would already have stopped working and writing and just go into quiet retirement. I am very sure of this and so are many others out there. We believe in your very sincere objectives of doing what you are now doing.

During your time of administration, you pushed the Nation to the limit and cause its people to become who we are today - able to walk tall with our heads high. We were challenged by you to be the best and excel in the world and to be number 1 because no one remembers number 2.

You are still challenging us today...but some understand less of your real motives. For them, they only have temselves to blame.

You had sacrificed for your Race, your People and your Country by taking thousands of decisions with the risks that came with them.

You did what you had to do to achieve the objectives that were set then and were correct at the material time. I believe, they should be held still. You made the decisions that matters despite the risks. You took responsibilities over them then and even more today. That, to me, is true Leadership.

The Nation must move forward...but no! It likes to go backward and picked on the decisions of the past and forget what it must do now to have a better tomorrow. It picked on a right decision then, try to prove it wrong today and started going around reaching nowhere.....

I do not know now, when we can walk tall with our heads high again.

Tun, we are at lost as a Race, People and Nation (in that order).............


To the present leaders...they know what they must do to save the Nation, the People and UMNO (in any order)

umaq_eiman said...

kemasukan Ezam menjamin lagi kekuatan sokongampu Umno kepada Pak Lah.

Satu sahaja harapan yang bakal jadi Jebat dalam UMNO iaitu raja Gua Musang, tetapi masalahnya kelantan sudah jadi kubu PAS, kalau PRU 13 sudah 13 tahun PAS berkubu di situ. kalau buat tembok besar china dah lama siap.

Apakah Pak Lah sengaja menyekat Najib untuk memberi laluan pada pelompat pelompat untuk jatuhkan UMNO. Kita tunggu Ezam bukan sengaja perjudikan kredibilitinya sebagai anti-Umno dahulu. Berkali kali dia bersumpah akan menentang UMNO.

DI BAWAH LEMBAYUNG ILAHI said...

Tun...tolonglah kami...keadaan kini amat-amat menyempitkan hidup kami...pastinya jika Tun masih memimpin kami,ada saja idea bernas lagi praktikal yg bakal menyegarkan semangat kami yang pudar ini...

aniez said...

Teck Lee tamak – PM
PUTRAJAYA 18 Jun – Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata, tindakan terbaru Presiden Parti Maju Sabah (SAPP), Datuk Yong Teck Lee adalah disebabkan “saya tidak dapat memenuhi ketamakan dirinya.”

Abdullah tidak mengulas lanjut. Bagaimanapun, pembantunya memberitahu Bernama bahawa Perdana Menteri akan membuat huraian kemudian.

Yong mengisytiharkan di Kota Kinabalu hari ini bahawa SAPP telah hilang kepercayaan terhadap Abdullah.

Sejak kebelakangan ini, bekas Ketua Menteri Sabah itu sering mengkritik keputusan politik Abdullah mengenai Sabah termasuk langkah menaikkan harga bahan bakar.

– Bernama

P/S : Hope tun dapat menulis tentang SAPP yg dah declare hilang percaya pd PM. Akan adakah parti komponen lain ikut SAPP?

pakbelalang said...

Dear Tun,

Vote of no confidence is on the way and Pak Lah is still in a state of denial and feeling good.
It seems to me that UMNO leaders are so naive and gullible for not making drastic move to ask Pak Lah to step down. There is a total lack of political will and maturity among UMNO leaders. They still feel that they are in the "COMFORT ZONE" enjoying their newly possesed haprak and HP6position and power. But they still never want to believe that their status would soon be just gone to the drain and everything will be destroyed. It is a matter of time if they still continue to feel good like their boss Pak Lah. They seem wanting to tack along very tightly with Pak Lah and sama-sama MASUK LONGKANG and be drowned!
What dah "BODOH STUPID" they are !!!

cucu chedet said...

Tun
Salam tun,NAjib ialah pemimpin yang lemah yang mempunyai banyak skleton in the closet.Tapi sekarang kita tiada pilihan dan berdoa agar Paklah segera turun dan Najib apabila dan jika menjadi PM akan sayangkan rakyatnya sebgaimana Tun sayang kan kami.
Kami dah letih lah dengan PAkLAh.TAk habis habis menyusahkan kami..

Moderactor 87 said...

Salam Tun,

Saya yakin Tun lebih arif dengan kata2 tun. Saya tahu kenapa Tun mengeluarkan statement sedemikian.

Tun sebenarnya mahu memberikan tekanan pada Pak Lah. Tun sebenarnya memberikan die jalan dan panduan untuk mencari jalan keluar ikut cara Tun sendirikan??

Benarkan sangkaan saya? Saya tak termakan dengan Statement yang tun lakukan. Kerana saya paham cara Tun. Tun tidak mahu Barisan pembangkang menang dan menjatuhkan umno.

Maka tun bertindak dengan mengeluarkan statement sebegini agar semua rakyat mengencam kerajaan dan Pak Lah sendiri akan bertindak untuk mencari jalan keluar apabila rakyat tidak puas hati. Tun mahu Pak Lah sentiasa bangun dari tempat duduknya bukan?

Tun, mahu musuh dalam selimut keluar dari UMNO, Tun mahu org yang bermuke dengan Pak Lah berani mengencam Pak Lah. Tun sebenarnya berhajat menguji dan memberikan halatuju kepada Pak Lah.

Saya tahu, andai Pak Lah seorang pemimpin yang bagus. Die akan paham ape yang Tun lakukan. Bukankah itu sebenarnya yang Tun mahu lakukan? Manusia hanya akan berjaya apabila ia berkerja atau melakukan sesuatu dengan penuh tekanan. Tun mahu Paklah keluar dari kelopak keselesaan yang telah Tun bina dan Tun mahu dia membina kelopak keselesaan die sendiri.

Tun memang hebat dan berani lakukan sedemikian. Saya akan sentiasa menunggu gerakan Tun yang seterusnya untuk membantu UMNO.

Semoga Tun akan Sihat2 Sejahtera

(hafiz_montoya2004@yahoo.com)

Gelombang Rakyat said...

Tun Dr Mahathir Mohamad, tentulah Tun tahu karektor Abdullah dan Najib sebagai pemimpin, dan kepemimpinan mereka.

Saya pernah dengar Daim Zainudin menyatakan beberapa negeri di Malaysia, dalam keadaan "bahaya" jatuh ke tangan parti bukan Barisan Nasional.

Ketika itu, adakah Abdullah Ahmad Badawi, peduli? Mohd Najib Abdul Razak, kita pun maklum sudah, tiadakan berkata berbeza dengan bos nya.

Kemudian Tengku Razaleigh Hamzah menyatakan, ada parti yang akan meninggalkan Barisan Nasional sebelum berakhir bulan Jun ini.

Ketika itu, adakah Abdullah Ahmad Badawi, peduli? Mohd Najib Abdul Razak, kita pun maklum sudah, tiadakan berkata berbeza dengan bos nya.

Dicelah-celah waktu itu, Tun Dr Mahathir Mohamad sendiri menghantar "alert" berkaitan kemaraan Anwar Ibrahim menuju kerusi idamannya.

Ketika itu, adakah Abdullah Ahmad Badawi, peduli? Mohd Najib Abdul Razak, kita pun maklum sudah, tiadakan berkata berbeza dengan bos nya.

Sekarang ini, adakah Abdullah Ahmad Badawi sudah tidak boleh mendengar? Atau dia memang degil tidak mahu mendengar?

Mohd Najib Abdul Razak, kita sudah tahu, bahawa tarikh, ya tarikh sepenting itupun dalam peralihan kepemimpinan dan perpindahan kuasa, dia tidak dapat dengar dari Abdullah Ahmad Badawi, dia tidak akan berani bersuara lain dari bosnya.

Saya pernah alami sendiri, Abdullah Ahmad Badawi, bila disampaikan cerita baik, dia senyum dan ketawa, tiba-tiba marah bila mendengar fakta yang dia tidak suka mendengarnya.

Jadi, biarlah Mohd Najib Abdul Razak itu, namun macamana Abdullah Ahmad Badawi boleh berkata dia tidak tahu ada parti komponen akan keluar Barisan Nasional?

Tengku Razaleigh Hamzah, yang dapat tahu, dan tahu perihal ini.

Apa macam?

Sebab Abdullah Ahmad Badawi belum bertemu parti komponen Barisan Nasional secara formal dan berkesan selepas PRU 12.

Sedangkan individu yang bercita-cita menjadi Perdana Menteri telah pergi ke bawah, di kalangan masyarakat untuk mengetahui apa yang saya sebutkan sebagai "The Sabah Frustrations".

Barangkali Abdullah Ahmad Badawi ke Sabah, sekadar untuk berbulan madu sahaja.

Orang Sabah yang sememangnya kecewa, bertambah marah, dan some of them cannot take it anymore!

Abdullah Ahmad Badawi, telah kehilangan sentuhan kepada nadi hampir seluruh masyarakat Malaysia.

Abdullah Ahmad Badawi, semacam dia tidak tahu apa yang sepatutnya dia tahu. Dia tidak tahu pun apa yang dia tidak tahu. Apatah lagi dia tidak tahu apa yang dia tahu.

Hancur!

Nak sangat terus jadi Perdana Menteri, Pengerusi Barisan Nasional, dan Presiden UMNO, maka teruskanlah apa yang hendak diteruskan, naikkanlah lagi harga barang atau apa barang yang Abdullah Ahmad Badawi nak naikkan, namun ada yang mula menterjemahkan tidak percaya kepada Abdullah Ahmad Badawi sebagai pemimpin, di Sanglang.

"Sanglang Story", diharap Tun Dr Mahathir Mohamad, memberi isyarat, perihal Sanglang, tahulah kami apa yang perlu dilakukan di sana bermula sekarang.

Terima kasih Tun Dr Mahathir Mohamad.

Salute!

adin said...

kami menanti tun mahadir jenerasi baru muncul agar terus membela malaysia

nazri nor said...

Salam Tun,

Inilah sandiwara politik masa kini, penuh dgn lakonan dan penipuan.

May Allah help us...

krazl said...

Tun,

Just give us one name who should be PM now. No one is it except....

krazl
www.krazl.com

nan said...

fafwsalam sejahtera Tun,

Saya minta maaf, saya ni pada satu ketika dahulu tak suka dengan cara pemerintahan Tun, waktu tu banyak cerita2 kronisme dan penyelewengan dimana projek2 mega diberikan kepada syarikat2 milik kroni Tun... dan waktu itu memang saya dan mungkin ramai lagi yang sebaya saya (waktu tu umur dalam 30an) yang termakan dengan dakyah tersebut.Kini selepas Tun bukan lagi PM , baru saya sedar dan nampak kebaikan usaha2 Tun telah buat untuk rakyat Malaysia, dan pada waktu itu rakyat tak susah macam sekarang ....
Saya sedih sebab masa Tun memerintah Tun dikelilingi oleh penyamun2 dan pengampu2 yang sentiasa menyogok atau beri informasi yang salah pada Tun demi untuk kepentingan politik dan kepentingan wang ringgit mereka... dan kini bila Tun dan bersara mereka2 yang sama ini jugalah yang mencaci dan menghina Tun, dan kini beralih mengampu Pak Lah ..mereka2 inilah sebenarnya masallah dalam UMNO dan membuatkan ahli2 macam saya beralih mengundi pembangkang, ini bukan soal menderhaka pada parti tapi sejak Pak Lah memerintah.. tepung tak cukup, gula tak cukup dan yang pelik tu minyak sawit pun pernah tak cukup.. harga barang naik , semua naik! Pak Lah dok bela perniaga2 lebih dari bela rakyat ...Pak Lah harus ingat , duit yang dok bagi family dia makan,duit untuk bayar gaji kat menteri2 tu duit rakyat..duit kami!mereka semua tu servant pada rakyat, tapi macam mana dia boleh biarkan menteri dia berkata kepada rakyat suruh makan ubi atau tukar makan benda2 lain sebab harga beras naik.. sekarang ni harga minyak pulak naik. Pak Lah minta rakyat bersabar dan suruh rakyat ubah cara hidup , tapi Pak Lah tak pulak ubah cara memerintah , yang akan susah bukan bukan menteri2 kabinet tapi kami sebagai rakyat biasa , ... betul kata Tun.. sekali lagi pilihanraya UMNO/BN akan hancur dan yang sedihnya pemimpin2 UMNO masih leka masih tidak mahu sedar walau dah kalah teruk pada pilihanraya yang lepas. Hanya dalam zaman pemerintahan Pak Lah orang2 melayu Pulau Pinang tergamak untuk mengundi parti DAP, sebagai tanda protes kepada Pak Lah dan Khairi J .. dan rakyat akan menghukum UMNO dengan lebih teruk lagi pada pilihanraya yg akan datang. kita tunggu dan lihat

Gelombang Rakyat said...

Tun Dr Mahathir Mohamad, izinkan kita bersama melihat apa yang berlaku di belakang sana, sebab di sebelah depan, telah pun terserlah keburukan.

Abdullah Ahmad Badawi, ada juga cerdiknya. Sedikit.

Persetujuan dan permaufakatan di antara Abdullah Ahmad Badawi dengan Mohd Najib Abdul Razak, di hadapan telah pun berlangsung dan ternyata, kecuali tarikh.

Masihkah kita ingat, sepanjang Abdullah Ahmad Badawi duduk di kerusi Perdana Menteri, bilakah nama Mohd Najib Abdul Razak disebut sebagai penggantinya?

Berapa kali dia sebut?

Diharap Mohd Najib Abdul Razak tidak berkecil hati ya, kerana, dicadangkan supaya dia menyedari, pengganti di hati Abdullah Ahmad Badawi, tidak pernah Mohd Najib Abdul Razak. Tetapi orang lain.

Tokoh yang menyebut nama Mohd Najib Abdul Razak, sebagai pengganti Abdullah Ahmad Badawi, ialah Tun Dr Mahathir Mohamad.

Ikhlas.

Tun Dr Mahathir Mohamad menyebut nama Mohd Najib Abdul Razak, banyak kali. Sebagai pengganti. Lebih banyak daripada yang disebutkan oleh Abdullah Ahmad Badawi.

Bila bukan Mohd Najib Abdul Razak, siapakah pengganti sebenar, orang yang diidami, oleh Abdullah Ahmad Badawi?

Pengganti ini ada persamaan dengan, Abdullah Ahmad Badawi. Of course with a few exceptions of differences. Tetapi banyak persamaannya.

Kenapa susah sangat Abdullah Ahmad Badawi nak sebut tarikh.

Orang bodoh tara mana pun boleh sebut, contohnya, "Saya akan serahkan kuasa ini kepada Najib pada tarikh 23 Oktober 2015".

Okay ler tu!

Jika demikian, mungkin sesiapa pun boleh tidak bersetuju, tetapi pengumuman Abdullah Ahmad Badawi, lengkap.

Siap ada tarikh!

Kenapa Abdullah Ahmad Badawi tidak dapat menyebut tarikh perpindahan kepemimpinan dan peralihan kuasa kepada Mohd Najib Abdul Razak?

Sebab, pada Abdullah Ahmad Badawi, pengganti sebenarnya bukan Mohd Najib Abdul Razak!

Angkat tangan, sesiapa yang percaya Abdullah Ahmad Badawi kata, "pengganti saya ialah Mohd Najib Abdul Razak".

Jadi siapa sebenarnya?

Kita dapat kesan dari permainan politik ini.

Wahai Mohd Najib Abdul Razak, perhatikan betul-betul ya.

Sebab "musuh" politik anda bukanlah pandai sangat. In terms of leadership you are always better, but, yang Tun Dr Mahathir Mohamad sebut itulah. Tahu kan?

Mari kita tengok...

01. Abdullah Ahmad Badawi tidak dapat menyatakan tarikh.

Kenapa?

Sebabnya:

02. Anwar Ibrahim tidak dapat congak tarikh sebenar, dia akan menjadi Perdana Menteri, lalu membolehkan Abdullah Ahmad Badawi akan melakukan peralihan kepemimpinan dan perpindahan kuasa dari partinya kepada parti penasihatannya Anwar Ibrahim.

Sebab itu kita lihat Anwar Ibrahim memberi beberapa tarikh. Sekejap ini, kemudian ini pulak lagi, tukar pula.

Pada wartawan ini teka-teki.

Anwar Ibrahim pun tak pasti, namun dalam pakatan ini, dia pemberi tarikhnya.

Abdullah Ahmad Badawi bukannya reti baca itu semua.

Namun, bila Anwar Ibrahim tetapkan tarikh tepat, tetap, dan jelas, senanglah pula Abdullah Ahmad Badawi beritahu Mohd Najib Abdul Razak.

Kita pun dapat tahu sama, kan?

Terdahulu, saya cadangkan kepada Lim Kit Siang, nama, Bulatan Alternatif atau Bulatan Rakyat.

Tidak, Anwar Ibrahim tetapkan, Pakatan Rakyat.

Lantas, Tun Dr Mahathir Mohamad, menyebut bahawa "pakatan" ialah "conspiracy".

Pada saya, mendalam itu!

Sebab Abdullah Ahmad Badawi tidak ada sebarang usahapun untuk menangani kemaraan Anwar Ibrahim Ke PutraJaya.

Ada?

Nak usaha apa, fail pertukaran sudah boleh disiapkan dengan segera. "Hang mai je lah ke PutraJaya..."

Jadi, ada atau tidak pakatan di antara Abdullah Ahmad Badawi dengan Anwar Ibrahim?

Ramai pemimpin Barisan Nasional, akan berkata, "taraklah!!!"

Tetapi tarikh sudah dinyatakan, yakni 16 September 2008.

Abdullah Ahmad Badawi sudah pun tahu tarikh itu dan bila pula tarikh fail akan disediakan.

Tetapi, dibuatnya Anwar Ibrahim tukar tarikh, macam mana?

Ini Yong Teck Lee, pun satu hal, boleh buat rosak program mereka.

Bila 16 September 2008 menjadi kenyataan, saya jangka, Abdullah Ahmad Badawi bakal berkata, "Nak buat macam mana, dia dah menang pilihanraya kecil. Dia ikut prosedur yang betul. Kita pun, ikutlah prosedur yang betul itu".

Baik, semua orang tidak akan percaya ada pakatan ini. Saya pun berharap tiada.

Tetapi, dalam semua senario ini, Khairy Jamaluddin yang masih muda, dialah yang boleh buat spoil sekiranya ada pakatan ini.

Jika tidak, 110 pegawai boleh hantar passport ke rumah Anwar Ibrahim. Kenapa Khairy Jamaluddin pulak?

Faham dak?

Spoilernya begini:

"Khairy Cabar Anwar Letak Jawatan Jika 17 Sept Ini BN masih Berkuasa!!!"

Kuang Kuang Kuang!

http://pinkturtle2.wordpress.com/2008/06/17/khairy-cabar-anwar-letak-jawatan-jika-17-sept-ini-bn-masih-berkuasa/

Itu sebab saya kata, Khairy Jamaluddin ini sekadar Loud Speaker sahaja.

Bukan tandingan Che Det. Jauh lagi...

Itu tadi cabaran Khairy Jamaluddin kepada Anwar Ibrahim, satu Malaysia dengar, ialah cakap politik!

Jikalau saya yang cakap "kampungish cityness" ini, saya faham begini:

"Bang Anwar, berilah tarikh spesifik. Confirmkanlah. Kesian Pak Lah. Jenuh didesak tarikh, sejak di Kelantan lagi. Kang, kami tukar plan B, baru Bang Anwar tahu! Jangan main-main, ikut plan asal..."

Jadi, sudahlah kita tahu, kes Anwar Ibrahim sudahpun masuk ke mahkamah, untuk membolehkan dia bertanding, dot dot dot, prosesnya dan semakinlah hampir dia ke PutraJaya.

Abdullah Ahmad Badawi ini, saya nak tanya pemimpin UMNO dan Barisan Nasional, ada tidak strategi untuk menentang kemaraan Anwar Ibrahim ini.

Kelak-kelak, balik-balik, tidak ada, depa pun mengharapkan Tun Dr Mahathir Mohamad jugak yang sorang-sorang menentang kemaraan Anwar Ibrahim ini.

Sama-samalah kita renungkan ya. Nampak jelas atau tidak pakatan ini.

Abdul Hayee said...

Assalamualaikum Tun,

Betul kata Tun bahawa Dato Seri Najib telah dipermain oleh bossnya.

Dato Seri Najib tentu tahu dan sedar akan perkara ini tapi beliau tak berani nak buat apa-apa.

Kalau kita nak setia pun biarlah betul pada tempatnya iaitu setia pada pemimpin yang jujur, yang ikhlas, yang tidak berbohong dan yang menepati janji bila berjanji.Malangnya sifat2 ini tidak ada pada PM. Apakah masih hendak setia kepadanya?

Dato fikirlah sendiri. Sekiranya Dato dah buat keputusan untuk terus setia pada PM, maka Dato kenalah terima dan redhalah dengan ketentuan ILAHI bahawa Dato tidak akan menjadi PM Malaysia. Semoga ALLAH memberi petunjuk dan hidayahNya kepada Dato untuk membuat keputusan yang bijak.AMIN!

acongfx said...

Camna pun KENA kat rakyat jugak. semua betui kat DEPA. P mai P mai Tang Tu

Anonymous said...

kita tunggu masanya nanti...

www.zulfa21.blogspot.com

apa lagi said...

senda dan sandiwara sentiasa berlaku dalam UMNO.tak tau le..Rakyat makin tersempit dulu anak dapat minum susu tepung sekarang terpaksa bancuh susu krimer.Kami menderita ni sampai bila..kita dah jadi macam kehidupan rakyat indon di indonesia

MISS CHANELA said...

Dear Tun,

What do we have to do in order to convince pak lah to step down?? Can this be done?? Please... malaysia is dying to have such a weak prime minister.... we need him to step down!!!!!

Pluboy2 said...

To me, Pak LAH pandai atur his strategy to jaga his own kepentingan, but tak pandai atur strategy to jaga 27 million Malaysia. He has failed us LAH.

Najib.. Too soft to cabar Pak LAH.. He also does not want to be PM at this moment because of all the shit Pak LAH caused. He wants Pak LAH to clean up his shit first before handing over. Smart choice.

But still, I have doubts the days will even come true. Come Sept 16, BN will crumble. We dont have to wait till 2012 or 2013. Its too long. By that time, probably hundreds of thousands of Malaysians will have left the country for better living elsewhere - me included. I have my Rancangan Sendiri Ke-X too ok. Staying on in Malaysia means only you will go bankcrupt. The BN is robbing you, slowly. Out from your pocket in to their pocket. Easy. Out from right, in to left. Increase petrol, cut toll. Increase food prices, some states gets goodie bags.

Sama macam masuk telinga kanan, keluar telinga kiri. Macam Pak LAH LAH.

Husaini Seman said...

"There is no prima donnas in government. What we must have are people who are efficient, skilled, willingness to put self behind party and nation and readiness to put duty and country above all else."

Dr. M - November 4, 1993 at UNMO General Assembly

Honest citizen said...

Good day to you Tun,

Wishing you & your family good health & God's blessing upon you.

Your are a great leader, always put the "People in priority".

I wish to say, I want to live in a peaceful, harmony, stable country.
I have been enjoying this during Tun's administration. Can't the current administration do the same thing???

Sad to say, current administrator does not bother the People's Priority. Show something to the "People" which can bring the benefit to our daily life. Don't sit & sleep...Learn from our Tun...

Anonymous said...

Tun=inspiration to Malaysian...

Yusni Khan said...

Assalamualaikum Tun!


You are the best of the best Tun. Memang tiada siapa pun boleh menandingi Tun walaupun President Bush, Clinton atau sesiapa pun di dunia ini.

I really hope and had always prayed to Allah that you will return to politics and save the sinking Malaysia. Betul Tun, there is no better leader than you. Why not Tun saja yang mencabar Pak Lah supaya dia belah forever.

I would really appreciate if you would respond to my comment.

sepet said...

ape yg tun dok canang tu mmg betui.. org mcm tu mmg xckup ja senang yg tuhan dok bg, nk ja tmbah2, syukur xdk lngsung.. suma ni lakonan semata, hrap2 jgn la smpai suma org prcaya bulat2.. masa tun dulu pn, msing2 brlakon, dh tun xdk, msing2 pakat kutuk hg aku.. apa2 pn msih ada individu dblkg tun.. tun always the best..

kimi said...

teringat sajak Tun.. "melayu mudah lupa"

usect08 said...

apa yg Tun perjuangan telah Tun buktikan sebelum ini.walaupun depa dok lupa gak.saya sokong Tun!

usect08 said...

Mintak tolong Tun 'fire' Pak Lah selagi dia tak letak jawatan..minyak naik sampai 7 kupang apa cerita..niat nak tolong rakyat tapi rakyat yang merana..selama Pak Lah tadbir negara tak nampak apa itu pembangunan..saya sabagai kaum muda harap Pak Lah 'rehat' laaa..mintak naa Tun jangan behenti kritik..Hidup Tun Mahathir Mohamad.

Qrious said...

Assalamualaikum Tun,

Nasihat yang bernas berdasarkan pengalaman.

Persoalan, siapakah yang sebenarnya layak? semua dikritik semua ada kelemahan masing2 - samada yang pertama, yang kedua, yang ketiga mahupun yang ke empat... adakah semua pemimpin yang akan datang bagi negara ini tidak cukup matang menongkah arus permainan politik negara?

Kenapa mereka bermain politik kalau hanya layak dipermainkan oleh politik?
Siapa yang terlibat - fikir2kan...sebab secara tidak langsung, kami semua terlibat menerima akibat.

Balthazar said...

Ayahanda TUN,

2 hari kblkgan ini kita melihat akhbar2 tempatan masih lg menyokong & melobi pak lah..

sampai bila?... sy rs masih ramai lg yg tak amk peduli tntg senario politik di malaysia skrg. yg sbnrnya smkin truk & akn jhnam krn kpimpinan Pak Lah..
knpa tak kita dedahkan sja pd umum dgn lbih hebat lg tntg hal2 ini krna media di malaysia bkn lg media yang telus...semuanya mdia PakLah....

sbg contoh, di srwak & sabah, kwsan2 pedalaman tidak terdedah kpd perkara2 sperti ini...tak termasuk lg yang ada di smnanjung.. sy rasa kita perlu rakyat yang peka dgn keadaan semasa....
sy percaya TUN punyai idea yang lebih hebat.. waht yuo think ???

Unknown said...

bagi saya..buat masa sekarang kita hendaklah bersatu-padu menyokong perintah abdullah demi keamanaan negara...tidak dinafikan manusia memang ada kekurangan...(tidak manusia yg perfect dalam semua bidang) ..oleh itu, sbagai PM haruslah tahu menggunakan kepakaran masing2 dalam menyelesaikan masalah..dan masa juga diperlukan untuk menunjukan (result) seseorg pemimpin...

bagi masyarakat malaysia...there is no choice...kenal support BN..kalau tidak ..bila kerajaan runtu...hak melayu juga akan hilang..dan malaysia akan mjadi huru-hara..masa itu..bukan lagi dipanggil malaysia, mungkin panggil indiasia atau cinasia..

janji2 manis oleh parti pembangkang langsung tak boleh percaya...

siapa tak pandai cakap...saya juga boleh cakap...saya boleh jadi PM..setiap bulan boleh bagi subsidi rm500 kpd rakyat...

bila buat nanti..lain pula saya cakap...

dari www.8u2c.com

Unknown said...

Dearest Tun,

I'm glad that my dearest former PM still here with us.

Sangat merindui seorang PM yang berwibawa dan mempunyai penuh ilmu yang boleh dibanggakan oleh rakyat Malaysia. Hati saya akan lega apabila melihat Tun meluahkan pendapat atau bercakap di kaca televisyen. Not just saying..No comment..:)

Saya akan tetap bersama-sama Tun! Hidup Tun! You are the best! May God Bless you!

Unknown said...

Dearest Tun,

I'm glad that my dearest former PM still here with us.

Sangat merindui seorang PM yang berwibawa dan mempunyai penuh ilmu yang boleh dibanggakan oleh rakyat Malaysia. Hati saya akan lega apabila melihat Tun meluahkan pendapat atau bercakap di kaca televisyen. Not like the other one,just saying..No comment..:)

Saya akan tetap bersama-sama Tun! Hidup Tun! You are the best! May God Bless you!

rams609 said...

HOW I WISHED PAKLAH, NAJIB AND THEIR CABINET MINISTERS ARE JAPANESE....

BECAUSE BY NOW THEY HAVE DONE THE HARAKIRI....

AND MALAYSIA WILL BE PROSPEROUS AND PEACEFUL. AGAIN!!!!

AND WE'LL ALL LIVE HAPPILY EVER AFTER.....

straighthead said...

assalamualaikum.

semoga tun berada didalam keadaan yang sihat.Saya adalah merupakan ahli jawatan kuasa UMNO bahagian bagan datoh di bawah kepimpinan Yg Berhormat Dato Sri Ahmad Zahid Hamidi.Saya merupakan anak didik politik Tun yang saya ceburi selama ini,Tun merupakan guru politik saya.
ketika baru-baru ini UMNO bahagian saya mengadakan mesyuarat ahli jawatankuasanya bersama dengan ketua bahagian.
Apa yang ingin saya katakan kepada Tun yang ketua bahagian saya ini seolah-olah menyekat penawaran diri untuk bertanding jawatan yang terpenting di peringkat bahagian,atas rasa tanggungjawab saya sebagai ahli UMNO saya ingin mendapat pandangan dan komen untuk saya menawarkan diri jawatan Naib Ketua Umno Bahagian pada tahun ini.apa komen Tun dalam perkara ini?

fairuzstone said...

Iyalah betul juga, selama ini saya memang mengharap Datok Najib buka jurus sikit. Tapi lama kelamaan, melihat trend yang dok ada sekarang di MT UMNO, saya pun sudah mula tawar hati hendak menyokong Datok Najib.
Kerana saya sangkakan Datok Najib yang berdarah Bugis Makasar akan sanggup bersingsing tangan mengaruk mengharung demi mengembalikan martabat bangsa kita ini.

Unknown said...

YM Tun..Mohon Tun masuk kembali kabinet or anak2 didik Tun mengubah politik Malaysia. Kalau tidak saya dari pihak rakyat akan terus tertindas oleh golongan minoriti di pejabat2 bank kami. Mereka ini diberi jawatan tinggi dan menaikkan kaumnya saje. Sila beri komen Tun.

She^KenZo said...

Pak Lah will never admit his weaknesses in "leading" a nation like Malaysia.Sad but true.

I'm not surprised with the fact that he's considering to contest this coming UMNO presidential post. Hah? (again, i made myself ternganga).I just laughed out to the fact that he'll be handing over his post to Najib.

Pak Lah might be a good UMNO's follower to some, but he IS NOT a good leader.

Sorry, no offense Pak Lah.The nation needs a strong leader..a leader that we can always depend on.

God bless you, Tun.

truthmind said...

salam Tun,

saya amat bersetuju dengan Tun.. Apa yang Tun katakan di dalam blog memang ada kebenarannya.

Sehingga kan ada teori yang mengatakan bahawa ini adalah juga pakatan Pak Lah, KJ dan Anwar Ibrahim. Politik, tiada yang mustahil. Bak kata aruah Ayah saya,"abang! nak baca politik kena tengok yang tersurat. Politik bukanlah apa yang kita nampak depan mata, tapi kita kena tengok dua tiga lapis di belakang apa yang kita nampak".

patch7878 said...

hi Tun,

Someone told me Dato Badawi will resign at this August 08. i think he just need to tidy up some handover task to Najib.

Thanks,

Patch

Unknown said...

Assalamualaikum Tun.

Saya masih ingat dengan apa yang Tun perkatakan tentang "pakatan rakyat." Saya ada membacanya didalam akhbar The Star, dan saya menyimpannya sebagai petunjuk "bala politik" yang diakibatkan oleh Abdullah Ahmad Badawi di masa seterusnya.

Tentang peralihan kuasa, kuasa PM kepada TPM akan berlaku dan tetap berlaku.Akan ada kemungkinan apabila TPM menjadi PM, Umno/BN sudah menjadi parti yang lemah dan tidak mampu menandingi gelombang tsunami politik.

Abdullah Ahmad Badawi sudah selesa. Begitu juga dengan kaum kerabatnya, setiap projek-projek mega kerajaan dibolat dengan rakus. Sepengamatan saya sebagai pelajar, blogger politik, pemerhati dll, Abdullah Ahmad Badawi jelas mengamalkan nepotisme dan kronisme sebagaimana yang berlaku pada PRU-12 lalu.

Najib begitu setia kepada pucuk pimpinan. Tetapi malang, kesetiaannya tidak membawa apa-apa makna dan sia-sia kerana Abdullah Ahmad Badawi seorang pemimpin yang "kowtows before pressure applied."

Saya akan menyiapkan artikel tentang "rekonstruksi semula UMNO" untuk dimuatkan didalam blog saya.

http://bluechip-arena.blogspot.com/

«Oldest ‹Older   401 – 576 of 576   Newer› Newest»