Tuesday, May 27, 2008

Pemimpin Pemusnah

Apabila musuh menyokong ketua pasukan lawannya, kita boleh ramal ada sesuatu yang tidak kena berkenaan dengan ketua tersebut.

Inilah yang kita sedang lihat berkenaan dengan Presiden UMNO sekarang. Secara langsung dan tidak langsung kita lihat ketua-ketua parti lawan menyokong pengekalan Dato Seri Abdullah Badawi sebagai ketua atau Presiden UMNO dan Perdana Menteri.

Demikian Karpal Singh, musuh ketat UMNO menasihatkan saya supaya bersara dan tidak campurtangan dalam urusan kepimpinan Dato Seri Abdullah Badawi.

Dato Seri Anwar Ibrahim pula menyata secara terbuka kepada The Straits Times (Singapura), jika Abdullah teruskan (kepimpinannya) “it is also good for us because he is weak” (Jika Abdullah terus (memimpin) ia adalah baik bagi kita (parti lawan) kerana dia lemah).

Pemimpin-pemimpin PAS secara peribadi membuat kenyataan yang sama.

Mungkin ini adalah strategi parti lawan untuk menjatuhkan Dato Seri Abdullah. Tetapi mereka tidak pernah berkata demikian berkenaan Presiden-Presiden UMNO yang terdahulu atau berkenaan pemimpin Perikatan, Barisan Nasional dan parti-parti komponen yang lain.

Mereka juga tidak pernah berkata demikian terhadap Dato Seri Abdullah sebelum dia memimpin Barisan Nasional dan UMNO dalam kekalahan yang teruk pada 2008.

Walaupun demikian pemimpin-pemimpin parti-parti lawan ini tidak pernah betul-betul serang Dato Seri Abdullah sejak dia mengambil alih teraju Barisan Nasional dan UMNO pada 2003 hingga 2008 sepertimana mereka mengecam dan mencerca pemimpin-pemimpin Perikatan, Barisan Nasional dan UMNO sepanjang masa dahulu. Kenapa?

Kemungkinan besar mereka sedar bagaimana ahli dan penyokong setia Barisan Nasional telah hilang kepercayaan dan benci kepada Dato Seri Abdullah. Mungkin mereka berharap kebencian ini akan berterusan dan mengurangkan sokongan mereka kepada Barisan Nasional. Ini sahaja boleh memberi kemenangan kepada parti lawan di kawasan-kawasan tertentu dalam Pilihanraya Umum ke 13. Mungkin juga terlintas di hati mereka bahawa penyokong Barisan Nasional dan ahli-ahli parti Barisan Nasional akan kekal dengan pendirian mereka dan mengundi parti lawan.

Keputusan Pilihanraya 2008 menunjuk dengan jelas yang penyokong Barisan Nasional dan ahli parti Barisan Nasional telah sabotaj (mengikut pendapat Dato Seri Abdullah sendiri) Barisan Nasional, telah undi parti lawan, telah menyebabkan calon-calon Barisan Nasional kalah di kawasan-kawasan tradisional mereka. Sesiapa sahaja yang dicalonkan oleh parti lawan, -- posmen, penjaja, penyanyi karaoke – menang melawan Barisan Nasional.

Walau apapun alasan yang diberi oleh Dato Seri Abdullah dan konco-konconya, parti-parti lawan sedar bahawa kemenangan mereka yang besar di sebabkan oleh Dato Seri Abdullah, cara pentadbirannya dan tindaklakunya. Barisan Nasional telah kalah di lima negeri dan satu wilayah dan tidak dapat 2/3 daripada kerusi Dewan Rakyat.

Jika kepimpinan Dato Seri Abdullah diteruskan, sokongan kepada Barisan Nasional tetap akan terus merosot lagi sehingga kalah diperingkat pusat. Kemungkinan ini menjadi lebih besar jika parti-parti pembangkang dapat dirikan pemerintahan yang baik di negeri-negeri dimana mereka berkuasa. Penyokong Barisan Nasional yang berpaling tadah mungkin akan kekal dengan pendirian mereka kerana ini. Dengan itu tak mungkin lagi Barisan Nasional menawan semula negeri-negeri yang telah ditawan oleh parti lawan.

Dan yang buruk sekali ialah kemungkinan Barisan Nasional kalah diperingkat Pusat. Apabila hilang kuasa diperingkat pusat, kehilangan kuasa ke atas kewangan negara, ke atas dasar-dasar negara, pentadbiran negara dan lain-lain kekuatan yang datang bersama dengan pemerintahan peringkat pusat, Barisan Nasional dan UMNO tidak mungkin lagi memperolehi kuasa di negara tercinta ini.

Inilah musibah yang dijanjikan oleh pengekalan kepimpinan Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi. Segala keistimewaan Bumiputra dan Melayu akan terancam dan mungkin hilang terus, walau apa pun janji oleh pihak lain.

Mereka yang hari ini mempertahankan pemerintahan Abdullah Ahmad Badawi harus fikir dengan mendalam. Mungkin mereka akan perolehi nikmat untuk diri sendiri untuk menjadi Menteri, Timbalan Menteri; untuk dapat kontrak atau jawatan tertentu dalam parti di waktu ini.

Tetapi apabila kuasa sudah tidak ada pada Barisan Nasional nikmat tidak akan diperolehi lagi. Lebih dari itu anak cucu pun tidak akan mendapat nikmat lagi.

Ingatlah keuntungan hari ini boleh membawa kecelakaan pada hari kemudian.

Pemimpin yang disokong oleh parti lawan bukan pemimpin sebenarnya. Pemimpin yang disokong oleh parti lawan akan memusnahkan kita.

Oleh itu bertindaklah sekarang sebelum terlalu lewat. Kita tidak punyai masa. Jika Dato Seri Abdullah tidak letak jawatan sekarang masa untuk memulih semula UMNO dan Barisan Nasional akan jadi terlalu singkat sebelum Pilihanraya ke 13.

448 comments:

1 – 200 of 448   Newer›   Newest»
Beyta said...

betul tu Tun... Pemimpin-pemimpin pembangkang sememangnya bersuka ria dan dapat melangkah dengan mudah seandainya Datuk Seri Abdullah bin Hj Ahmad terus mengetuai UMNO dan mengetuai Barisan Nasional... Mereka mahu melihat UMNO terus hilang untuk melayu...

darkLord
http://xbeyta.blogspot.com

myspacerb said...

posmen, penjaja, penyanyi karaoke... huhu

betul tuh tun, kat perak, kalo ler nizar x der, alamatnya posmen lah jadi mb perak dan akan ada 'member2' pakatan rakyat akan ambek kesempatan... pelik betul posmen boleh jadi wakil rakyat, betulla tuh sebagai tanda protest. bnyk yg sayang bn nih lagik...

Muhd Anas said...

Saya sangat sangat bersetuju dengan pendapat Tun itu. Yang saya heran, orang-orang yang sabotaj pilihanraya hari tu sanggup pangkah parti lain atau rosakkan undi dan naikkan parti lawan tapi tak nak keluar UMNO untuk nak pulihkan parti sendiri.

Unknown said...

Salam TDM,
Sgt2 bersetuju dgn coretan TDM.
Harapnya ramai pemimpin UMNO akan celik mata lepas ni!!!

Meooo Comicore Club said...

Assamulaikum. Karpal merupakan pemimpin yang bersifat radikal di malaysia. Beliau agak merbahaya dan sering mempersoalkan perlembagaan malysia. Justeru, ia akan mengalakan ketegangan kaum dan permusuhan.

Kita perlu pertahankan perlembagaan drpd pemimpim2 radikal seperti ini.

Unknown said...

Salam Tun,

Saya percaya seperti biasa Pak Lah advisors will spin the story seolah-olah Tun adalah sore loser yang cakap mengarut demi kepentingan mereka....Saya sentiasa percaya Tun adalah pre-forward bukan reactive thinker demi Malay survival and the integrity of the country. Juga saya percaya Tun kini telah mencapai peringkat tertinggi dalam Maslow hierachy of need which I doubt that our current PM has....Perjuangan yang bermaruah adalah jasa yang tak ternilai kepada bangsa untuk selama-lamanya.

blogmelayu said...

Salam sejahtera buat Tun..

Terus terang saya katakan saya bersetuju jika YAB DSAAB meletakkan jawatan dalam menerajui kepimpinan negara. Tetapi yang menjadi persoalan kepada saya ialah.. siapa yang akan mengambil alih? Saya tidak nampak tokoh yang sesuai untuk memegang kedudukan yang penting ini. Apa yang saya lihat yang tinggal hanya pemimpin yang kemungkinan besarnya akan menyambung idologi dan cara kepimpinan YAB DSAAB atau mungkin lebih buruk lagi. Ini akan membuatkan kerajaan yang diterajui oleh UMNO-BN akan jadi lebih rapuh kerana rakyat sekarang ini sudah kenal siapa sebenarnya 'pemimpin' mereka ini... Ingat lah Tun, ada rakyat yang masih mahukan Tun kembali...


Nazri

bongeng said...

TDM,

Orang-orang UMNO yang berkepentingan (pembodek) menganggap pujian-pujian terhadap Pak Lah dan hentaman terhadap Tun oleh musuh-musuh UMNO merupakan bukti bahawa Pak Lah berada dalam landasan yang betul.

Pembodek-pembodek inilah yang merupakan duri-duri yang akan menjatuhkan UMNO.

Jika Karpal secara terangan menyerang Tun tanpa apa-apa halangan dari Pak Lah, maka Pak Lah juga bersengkongkol dengan pembangkang.

Pak Lah rela apa-apa saja pembangkang buat untuk memburukkan pemimpin UMNO, asalkan saja tidak kena mengena dengan beliau.

Walau bagaimana pun, selamat kembali ke tanahair kepada Tun.

Anonymous said...

Saya setuju dengan apa yang Tun katakan. Nampaknya sekarang yang hebat menyerang Pak Lah adalah ahli UMNO dan sedikit dari PAS sahaja.PKR dan DAP langsung tidak menyerang malah mempertahankan beliau. Ini adalah sesuatu yang pelik dalam politik. Seseorang musuh itu tidak akan mempertahankan musuhnya sekiranya tidak ada agenda yang tersembunyi. Ahli UMNO perlu membuat tindakan yang bijak demi survival parti dan agenda parti (Bangsa Melayu)

RinG said...

Tun, selamat kembali ke Malaysia. Dah lama saya tunggu post terbaru dari Tun.

Fungsi utama pembangkang adalah untuk menegur kerajaan dalam pentadbiran kerajaan itu sendiri. apa-apa yang dilakukan oleh kerajaan pasti akan ditegur oleh pembangkang kerana itu sememangnya fungsi pembangkang dalam sistem demokrasi. tiada siapa yang memimpin dengan kuasa mutlak.

jadi, apabila sesuatu pemimpin kerajaan itu disokong sendiri oleh pembangkang, maka sistem demokrasi yang diamalkan sudah tidak relevan. kerajaan yang tidak boleh dikritik sememangnya suau kesalahan dalam sistem demokrasi. dengan ini, kerajaan sudah tidak relevan. seseorang atau sesuatu harus melakukan sesuatu. sekian

Heical said...

Yang bijak akan cari peluang dari yg lemah supaya senang utk dikerjakan.Tengok singa di Serengati selalu cari Kerbau lemah untuk dijadikan habuan.Jangan berhenti Tun Terus curahkan kebijaksanaan ,berikan idea idea bagi kebaikan JENERASI akan datang.
Tembak dengan nano cip ,biar terburai niat tak baik.

penang said...

kepimpinan yang lemah akan bawa kepada kehancuran, kenapa.....saya amat bersetuju dgn Tun!

pakbelalang said...

Dear Tun M,
Semakin hari kita lihat semakin rapuhnya kedudukan parti UMNO sekarang ini. UMNO seolah-olah dah jadi parti "SENKEK" dan "GOBLOK". Jelas Presidennya masih lagi meraba-raba dan terpinga-pinga macam sudah dilanda penyakit "angau" tidak tahu kearah mana dia nak bawa UMNO.
Kalau diteliti dengan secara halus memang tidak boleh dinafikan dari kacamata rakyat jelata bahawa pemimpin-pemimpin UMNO seolah-olah masih lagi tidak dapat mencari formula ubat serangga yang berkesan untuk memusnahkan "makhluk perosak" ini atau belum lagi rela untuk memusnahkannya. Mungkin juga alasan mereka ialah terlalu sentimental untuk dihapuskan sama sekali atau mungkin juga mereka pun sama juga "makhluk perosak". Mereka sebenarnya tidak sedar atau sengaja tidak mahu sedar bahawa perbuatan mereka ini lama kelamaan akan menghakiskan hingga rapuh "tiang-tiang" perjuangan UMNO yang selama ini telah dibina kukuh oleh pemimpin UMNO yang terdahulu.Selagi tiang-tiang ini tidak tumbang, bolehlah dianggap mereka belum lagi puas hati dan tidak sedar diri. Begitulah yang boleh diibaratkan keadaan UMNO sekarang. Akhir apa akan terjadi? In naa lillah hiwainna illa hira jiuun!

azlishukri said...

Salam, saya setuju Pak Lah mempunyai struktur pemimpin yang gagal. Berhenti merupakan pilihan terbaik yang beliau ada sekarang.

Unknown said...

Tun,

Kami sayang Tun dan akan terus menyokong Tun.

Pemimpin sekarang tidak tahu membangunkan negara, dan hanya asyik mengumpul harta dan pujian untuk diri sendiri, tanpa peduli yang mereka menggadaikan negara.

azlishukri said...

Saya percaya jika diperhatikan semua pemimpin BN mahu pun PKR yang menyokong kepimpinan Pak Lah, semuanya mempunyai rekod yang tidak baik dan bermasalah. Jika orang yang menyokong kita itu lemah dan mempunyai rekod seorang pemimpin yang gagal, maka segala struktur kepimpinan akan turut musnah, saya pelik apakah ahli-ahli UMNO masih buta tentang semua ini?

Ace Zudhen said...

Pertama skali,slamat pulang ke Malaysia,Tun.


Saya sgt berstuju dgn apa yg cuba disampaikan oleh Tun.
Memang fenomena pelik ini mempunyai maksud tersirat tg tersendiri.


UMNO akn trs hanyut dan pupus jika Abdullah trs kekal sebagai pucuk pimpinan parti.


Moga2 alhi UMNO sdr bahawa ini adalah satu strategi untk menjatuhkn parti ini dlm diam.

Hidup TUN!

azlishukri said...

Hakikatnya, semua orang bimbang melihat cara dan gaya Pak Lah menguruskan ekonomi negara. Tanyalah hati kita masing-masing tiada keyakinan terhadap dasar-dasar ekonomi yang telah diperkenalkan oleh beliau selama menjadi PM. Saya tak tahulah sama ada menteri-menteri yang menyokong Pak Lah sedar akan hal tersebut? Tun Musa Hitam, Datuk Shahrir, Datuk Seri Nazri Aziz atau seangkatan dengan mereka, semuanya mempunyai struktur kepimpinan yang gagal- maksudnya tiada ciri seorang pemimpin yang mempunyai keintelektualan dan idea yang jauh ke hadapan. Mereka sekadar menjadi pemimpin atas nama jawatan semata-mata.

Karisma, Idealisme, Pandangan yang Tajam, Misi Masa Hadapan dan Visi Besar Negara terlalu kerdil dalam jiwa mereka. Inilah paten pemimpin-pemimpin UMNO yang sedang sibuk menghunus keris kepada Tun Mahatir. Hendak menikam takut, hendak bertarung bimbang, akhirnya keris sahaja yang dihunus dan mulut telopong. Untuk menentang Tun Mahathir bukan dengan keris, tetapi tajamnya fikiran! Lagi banyak kita melalak, lagi jelas kelemahan dan kebodohan kita. Inilah masalah kita, selepas Tun Mahathir bersara, tiada pemimpin Melayu yang besar jiwanya, tiada pemimpin Melayu yang berani bercakap benar. Sampai bila? Bangsa Cina dan India sudah berganda usahanya dalam perniagaan bagi menghadapi krisis ekonomi yang mereka sudah jangkakan akan berlaku 4 tahun yang akan datang, tetapi kita pula sibuk mempertahankan seorang pemimpin UMNO yang lemah, semata-mata takut dan menjaga hati!

Maaf jika kritikan ini pedas dan kurang enak didengar, tetapi apa lagi yang tinggal untuk generasi seperti saya ini? Apa anak cucu kami nak makan 5 tahun dari sekarang? Nasi atau ubi? Apa kenderaan yang anak cucu kami gunakan 5 tahun dari sekarang? Basikal atau motokar? Jangan salahkah bangsa Cina atau India jika mereka menuntut yang bukan-bukan daripada kita. Salah pemimpin kita sendiri, yang lemah dan tiada misi yang jelas! Semua yang menentang Tun Mahathir perlu sedar bahawa mereka berada dalam struktur golongan orang-orang yang gagal. Dan mereka hanya menanti masa untuk gagal!

Bobob IMC said...

pada waktu ini...orang yang menentang kerajjan..pasti gembira dan yakin akan masa depan yang akn menjanjikan kerajaan yang ada sekrang diambil alih oleh pembangkang yang kini sedang asyik melihat kerajaan sarkis sedang embebuat persembahan. Kerajaan sarkis ini dikepalai oleh si badut yang bodoh , pekak dan tak tahu malu.
orang sekeliling sudah pasti akan melayan aje persembahan lawak ini dan yakin mereka akan berjaya menjatuhkan kepala badut tersebut...

Bobob IMC said...

orang melayu semakin nyanyuk & mudah lupa... http://www.youtube.com/watch?v=30UImcDUjKk

Nazirul Hazim A Khalim said...

Great to have you back, Sir!

it's been a long three days without something from u.

Allah lanjutkan usia Tun Dr Mahathir.

NGINAP SRENGENGE @ SRENGENGE said...

Tun,

To sin by silence when they should protest makes cowards of men .....qoute : Abraham Lincoln

zorro said...

Tun, sememangnya saya amat risau dgn keadaan politik Malaysia sekarang...saya sependapat dengan Tun yang Pak Lah adalah pemimpin yang paling lemah Malaysia pernah ada...Kuatkan semangat Tun dalam mencelikkan mata semua ahli ahli Umno yang buta...

majdi_hamid said...

Ayahanda Tun,

Kepimpinan Tun saya kagumi sejak kecil lagi. Masih ingat lagi, 20 tahun dulu di tangga Muzium Negara, saya dan rakan-rakan menyanyikan lagu ketika Tun dan isteri tiba untuk merasmikan majlis. Lambaian dan senyuman Tun masih saya ingat lagi.

Kepimpinan Tun amat saya kagumi dan kini masih tiada lagi pengganti yang layak untuk memimpin negara. Tun telah meletakkan satu tahap kepimpinan yang tinggi dan mungkin sukar untuk dicapai oleh orang lain.

Dalam kepimpinan perlu ada ketegasan, pendirian yang teguh dan mampu membuat keputusan tanpa pengaruh orang lain. Walaupun mendengar pendapat ramai, pemimpin utama negara perlu membuat keputusan sendiri. Kelemahan dalam membuat keputusan yang bijak adalah ciri yang ditonjolkan oleh pemimpin negara sekarang.

Terlalu banyak suruhanjaya yang kadangkala dipersoalkan kewujudannya. Kebebasan bersuara yang tidak terkawal mengundang keresahan dalam isu perkauman. Identiti orang Melayu mula dipertikai oleh mereka yang buta sejarah. Institusi Raja mula dipersoal dan dipermainkan.

Memang benar kata Tun. Pembangkang kini tersenyum melihat kelemahan UMNO. Hanya menunggu untuk menjatuhkan BN di PRU13. Rasa gentar dalam hati, siapakah yang mampu mempertahankan orang Melayu selain UMNO? Kesombongan dan rasa takut kehilangan kekayaan lebih menebal dalam sesetengah pemimpin UMNO dari memperjuangkan kepentingan orang Melayu. Wassalam.

faizal said...

Tun,
tak perlulah tun layan karpal singah, tun dah buktikan 20 tahun lebih memegang malaysia dengan jaya nya,saya orang pas, tapi jasa tun pada malaysia saya tak lupa.

anak kedah said...

Salam Tun,

Saya teruja untuk memberi komen terawal pada komen Tun kali ini.

Sememangnya memang diketahui Pak Lah memang seorang pemimpin yang lemah. Sewaktu beliau diambang takhta dahulu, memang kami terfikir akan kebolehan beliau dan memang saya sendiri ingat Tun ada memberi komen supaya rakyat memberi beliau masa dan beliau akan dapat menunjukkan kebolehan beliau apabila tiba masanya nanti.

Ternyata harapan kami dan kepercayaan Tun kepada Pak Lah tidak berbaloi. Dengan kemenangan besar PRU11, keperibadian belia tercalar dengan isu2 Ting 4, WPI, gambar2 parti dikediaman beliau, dan kebolehan beliau untuk tidor nyenyak dimajlis-majlis rasmi.

Lebih dari itu, keprihatinan kerajaan kepimpinan beliau dalam menangani krisis-krisis rakyat sebelum PRU lepas amatlah dikesali. Rakyat dibiarkan berhadapan dengan krisis harga yang besar apabila hrga barang2 naik hampir setiap 2 minggu. Tiada langkah-langkah kerajaan diambil sampaikan kenyataaan menteri bahawa semuanya dibawah kawalan sudak tidak memberi sebarang erti kepada rakyat. JIka kita ke kedai, pekedai apabila ditanya tentang kenapa harga naik pun pasti menjawab lepas ni lepas PRU 12 lagi naik kepada para pelanggan. Ini memberi kesan dan impak yang besar pada psikologi rakyat.

Pada zaman Tun, rakyat tidak merasa terpinggir sepertimana zaman Pak Lah. Penyokong kerajaan mahupon lawan saling merasai nikmat pembangunan dan kepimpinan Tun. Keberanian dan ketokohan Tun adalah satu yang amat dikagumi rakyat dan mereka yakin pada kebolehan kerajaan Tun. Kerajaan Pak Lah hanya bijak menabur janji tanpa sebarang bukti. Ini menjadikan segala2 gula yang diumpan Pak Lah spt rancangan pembangunan koridor tidak menghairahkan rakyat untuk terus mengundi BN.

Bagi saya dan ramai lagi yang berada di dalam UMNo dan diluar UMNO, kami dahagakan zaman Tun semula. Ramai dikalangan kami merasa kecewa dan merasakan bahawa masa depan kita agak kabur. Mahupon begitu, kami sedar kami tiada pilihan kerana kerajaan PR pon tidak menawarkan apa2 kecuali kepada penyokong fanatik mereka.

Kerajaan pimpinan Pak Lah perlu diubah. Jelas rakyat memilih lebih ramai perwakilan pembangkang kedalam parlimen kerana tidak dapat mempercayai kerajaan sekarang 100%. Ramai beranggapan dengan kemasukan pembangkang dan menafikan majoriti 2/3 BN dapat memberi mereka pilihan yang lebih baik kerana ada kuasa pengimbang dalam parlimen. Malangnya, ia tidak berlaku kerana jelas skrg kita berhadapan pula dgn perebutan kuasa.

Yang untung sekarang bukanlah rakyat tetapi MP. Ini kerana pada pendapat saya saham mereka lebih tinggi dan mereka dapat tawar menawar utk diri mereka sendiri.

Tun telah memberi mesej yang baik dan kami faham sebab-sebab Tun meninggalkan UMNO. Kami tidak menyalahkan Tun tetapi reaksi pemimpin2 utama kerajaan skrg lebih meyakinkan rakyat dakwaan Tun pada kerajaan bodek Pak Lah adalah benar.

Bagi masa depan Msia, kami memerlukan kerajaan yang kuat dan tidak mudah tunduk pada anasir luar dan dalam negara. Usaha pihaktertentu untuk menyangkal hak2 sesuatu kaum lain amat tidak disenangi dan agak tidak sihat bagi masa depan kita.

Akhir kata, terima kasih Tun atas segala usaha yang Tun buat bagi kami. Tun masih lagi bersemangat dan semangat tUn pasti tersemat pada jiwa anak2 muda yang Tun lahirkan dibumi tercinta ini.


Wassalam

aida said...

Salam Tun,

Pandangan Tun mungkin benar. Cara pembangkang macam 'ada udang di sebalik batu'. Pak Lah tak sedar ke perkara ini atau Pak Lah ada agenda tertentu dengan pembangkang!

mie said...

salam Tun,

selamat pulang. harap Tun berada dalam keadaan yang sihat hendaknya.

saya sokong dengan kenyataan tun, Pak Lah haruslah berhenti sebelum terjadi perkara yang kita semua tidak ingini.

Pak Lah mempunyai sesuatu... hmmm

ibrahim yahaya said...

YABhg TUN,

Jika kita mahu menjadi pemimpin politik yang dihormati, salah satu kebolehan utama kita ialah membaca strategi musuh. Ini kerana pengikut kita banyak bergantung kepada strategi yang disusun untuk menewaskan musuh. Jika tiada strategi, ditambah pula tidak boleh membaca strategi musuh, maka pemimpin politik itu akan cepat dikalahkan oleh musuh. Yakinlah.

Ada pihak yang berpendapat pemimpin politik perlu bersikap "kejam" apabila menghadapi musuhnya. Kejam itu membawa maksud seperti seekor harimau yang sudah membunuh lawannya akan pergi ke gua untuk mencari anak-anak lawannya untuk dibunuh agar ia menang mutlak dalam ertikata sebenarnya.

( http://www.duniatiger.blogspot.com )

antimamak said...

Tun :
Tun menyatakan penyokong memberikan sokongan kepada Pak Lah,. ini menunjuukan Paklah mempunyai kelebihan tersendir, Kemungkinan waktu pemerontahan Tun, serba kekurangan sambutan dari pihak pembangkang, apatah lagi Under Mahathir No Opposition, memang pun teori UMNO adalah sedemikian rupa.

Bukan sahaja Karpal singh menyaran Tun jangan campur dalam hal politik negara, bersara terus... ramai penyokong Paklah juga sedemikian rupa. Ini lah hasil yang tun brain washing dari dahulu. Apakah Nak salah siapa???

Karpal pernah masuk ISA bertahun tahun adalah hasil dari mainan Tun sendiri , Hari ni beliau berani mengutuk Tun niatnya adalah membalas dendam terhadap Tun, dan penyokongnya mengharapkan Tun berpanjang umur serta melihat sendiri keruntuhan UMNO Baru yang dipelopori oleh Tun.

Syabas Tun.... penyeksaan mental adalh tidah terhiru .

NFH said...

Salam Tun,

Di sini saya mencadangkan agar kita adakan perhimpunan aman atau rapat umum di Putrajaya bagi mendesak Abdullah Badawi meletak jawatan.

Sekian

Concerned Malaysian said...

Thank you sir for taking note of my comment. This new posting of your is constructive and to the point without bringing race into the picture.

This is what most Malaysian expect from you. It is also the only way not to alienate your Bangsa Malaysian supporters.

azlishukri said...

Generasi muda perlu segera bertindak, ahli-ahli UMNO khususnya yang muda, perlu bangkit, negara sudah semakin berada dalam keadaan tenat.

ainas said...

Asalamualaikum Tun,
Itulah namanya sokong membawa rebah. Ternyata jika diteliti orang dulu lebih bijak dari orang kita pada hari ini sehingga peribahasa, bidalan dan simpulan bahasa nya sangat relevan dengan keadaan hari ini. Pada pendapat saya memang benar pembangkang suka pl terus jadi pm sebab mudah mereka nak tunggang.saya tak tahulah apa yg pl nak buktikan. beliau seolah-olah punya banyak agenda tapi malangnya pelaksanaanya sangat kabur. berita malam tadi menyatakan warga jiran tak boleh beli minyak tapi bagaimana pelaksanaannya. semuanya serba serba tak kena. Kalau dah degil sangat kita tunggu dan lihat sajalah Tun.
Biar si luncai terjn dgn labu-labunya. Namun begitu kami di Johor tidak akan membiarkan ia berlaku.Sekian Tun jumpa lagi. Semoga Tun sihat selalu

Nazirul Hazim A Khalim said...

Saudara-saudara sekalian,

Apa kata kita sokong Tun Dr Mahathir sebagai Perdana Menteri kita sekali lagi?

Apa kata kalian?

Unknown said...

Em saya pun setuju sangat dengan kata-kata TUN.Pembangkang ambil kesempatan terhadap kelemahan Pak Lah.Sepatutnya Pak LAh seharusnya menjadikan TUN sebagai rujukan.TUN lebih berpengalaman.Mungkin ego atau terlalu ghairah untuk jadi PM menyebabkan terjadi keadaan skrg.Marilah kita sama2 mendoakan,semoga Tuhan memelihara negara kita daripada berlakunya perkara2 yg tidak diingini.BERSATULAH SEMUA KAUM DI MALAYSIA UNTUK NEGARA TERCINTA.Adakah kita mahu kembali pada zaman negara kita berada dalam kesusahan.Berfikirlah sebelum melakukan sesuatu.I and My family always stand behind u,TUN.

-LEMAN-
ALOR SETAR,KEDAH

SATRIA GTI said...

selamat malam tun...

betul kata Tun, pelik bin ajaib bila musuh2 sekeliling kita menyokong ketua musuh mereka.

(kepada orang BN/UMNO...)
wahai orang2 BN/UMNO tak sedar ke, tidur ke, mimpi ke, tolonglah bangun dan gerakkan ketua BN/UMNO korang tu, hari dah tinggi. Bangun dan bangkit buat kerja sikit.

Bila ex-ketua BN/UMNO korang cakap benda yang betul korang tak nak dengar. Nak jugak dengar ketua BN/UMNO korang yang lemah tu...

antimamak said...

Tun :
Apa dia kebebasan bersuara..
Tun juga menikmati kebebasan bersuara di blog dan mengutuk pimpinan Pak Lah. jadi apa salahnya pihak pembangkang menyokong Pak lah dab mngkritik Tun??

Saya percaya sekiranya waktu Tun jadi pemerintah mempenyai internet dan blog, kebebasan bersuara serupa hari ini, saya percaya Tun juga akan ditolak oleh Pak Lah.
Bergantung kepada zaman ...

abang uda said...

Yang berbahagia Tun,

saya sememangnya bersetuju dengan pandangan Tun itu. Sejak dulu lagi, saya berasa kagum dengan Tun kerana dikurniakan Allah s.w.t kelebihan membaca taktik lawan. Ini telah dibuktikan apabila Tun bertindak memecat DSAI daripada parti dan Kabinet. Begitu juga semasa krisis kewangan pada 1997. Walaupun tindakan Tun telah mengundang kritikan dan tohmahan daripada pelbagai penjuru, akhirnya pengkritik itu terpaksa menelan semula segala kritikan mereka.

Syabas Tun, saya percaya kali ini Tun juga sudah dapat membaca agenda tersembunyi oleh pemimpin peringkat atasan. Ibarat kata `mereka baru mencapai dayung, Tun sudah sampai ke seberang.' Masalahnya sekarang kebanyakan pemimpin di atas masih asyik dibayangi budaya `takut menegur'.

secara peribadi, saya berpendapat jika Ezam benar-benar diterima masuk semula ke dalam Umno, ini bermakna salah satu agenda tersembunyi pihak atasan parti, telah berjaya. harap-harap Tun akan terus `mendedahkan' segala `bayangan'yang hanya menunggu masa untuk menjadi nyata. HIDUP TUN.

azlishukri said...

Baru-baru ini saya ada bertanya kepada Tun Daim, beliau pun bimbang terhadap corak ekonomi yang Pak Lah lakukan..

Azmany said...

In UK, the General Election is looming and indicators are pointing towards defeat for the incumbent Labour Govt after many years in power. Already there are calls for the Prime Minister, Gordon Brown to resign. He just took over as PM and his leadership is considered weak and unpopular.

I think it's most likely that the labour chief will do the honorable thing and step down to make way for other candidate.

This is unlike here in BN where the PM cares more for his ego and pride rather than the party and the people. On the night after BN lost 5 states, he can still be seen smiling like an %^!ot and raised his hands in jubilation for victory and still maintain the same now.

Notice also that nobody there in the mature society that commented the call for UK PM to resign as 'tak baik'....

jenn v ariela said...

Selamat kembali ke tanah air Tun dan selamat berjuang...

Our country our responsiblity.

Our future our responsibility.

Our PM our responsibility.

Our generation our responsibility.

Our obstacles our responsibility.

It is all regarding about our responsibilities...but sad to say that many others still likes to pointing fingers to others for their failures but not rather taking up as their own responsibilities instead of living in a comfort zone and acting as an audience and complaints.

Activist are people who do not sit around and complaints...and they are people who makes things and dream happens. Just like Tun.

Long live Tun!

Unknown said...

welcome back Tun

PKR needs team you to stop making comment sighting reason that you are no longer the PM, doesn't it sound silly. PKR is also not in governing yet they also make comments/crtitisme about the current BN leadership.

In another word, if we the rakyat also can't make comment !!! HAH...

So long as Abdullah still the Premier, PKR got' lots of reason to say / to comment/ to make the current BN looks stupid/inefficient and ineffective.

If Abdullah were to step down now, PKR will looses that biggest reason for a change to the government, so chance of BN reving the rakyat or UMNO members confidence is better.

Abd is not only toy for the PKR but sad to say puppet to the UMNO, his own party.

Cheers Tun

Bardzone said...

betul apa yg dikatakan oleh Tun..tapi bagaimanakah langkah2 yg perlu kita ambil bagi menyelamatkan Negara tercinta dari diporak-perandakan oleh Paklah dan kunco-kunconya?? jika Paklah sendiri tidak kan meletakkan jawatan sebagai PM??

lans said...

Assallamualikum Tun !

Selamat Kembali ke tanahair. Smoga Tun berada dalam keadaan sihat dan dapat terus menulis. Idea Tun dari dulu hingga sekarang banyak mencelik minda kami dalam mengharungi kehidupan yang semakin mencabar di bumi bertuah Malaysia ini.

BudakJB said...

Assalamualaikum Tun,

Masalah kita sekarang, kita (UMNO) ada musuh dalam selimut, dan musuh kita itu berada paling rapat dengan pemimpin tertinggi parti kita. Dan Musuh kita itu masih menyimpan rasa idolanya terhadap Anwar Ibrahim (dan rasa geramnya terhadap Tun), dan saya teramat yakin musuh kita itu sedang berusaha untuk samaada membawa AI masuk ke dalam UMNO atau menobatkan beliau sebagai PM selepas ini, dan worst beliau sendiri hendak menjadi PM yang termuda dalam sejarah.

Kita dapat melihat segala tindak tanduk PM kita adalah menjerus kearah kehancuran UMNO dan BN, dan sememangnya kita tahu yang segala tindak-tanduk itu adalah atas nasihat musuh dalam selimut, mahupun penasihat-penasihat tingkat 4 (yang mendapat perintah dari musuh dalam selimut itu).

So, Tun, dari pandangan Tun, bolehkan kita menjatuhkan PM kita, selagi musuh dalam selimut itu bermaharajalela di Sri Perdana, dan selagi musuh dalam selimut itu dapat intercept semua infomasi samada rahsia rasmi mahupun rahsia teramat sulit?

Akhir kata, saya doakan Tun agar diberi kesihatan dan kekuatan demi agama, bangsa, dan negara Malaysia.

Juraimi Zainal said...

Saya memang setuju dgn pandangan Tun, tapi pada firasat saya juga Pak Lah confirm takkan letak jawatan, sbbnya:

1) Tun tak tau ker kan Paklah tu percaya pada no 13 ni. Or course lah dia nak tunggu hingga sehingga PRU 13. (Ingat tak bubar Parlimen 13hb Feb, plat no kereta 13). PRU 13 mesti dibubar pada 2013... Masa tu tak tau lah bubur dah basi ker belum..

2) Siapa yg berani sekarang bagi tekanan pd Pak Lah, harap Mukhriz sorang, tak termampu dia. Harap KuLi pulak, gerenti tak dpt kuota pencalonan..Menang tanpa bertandinglah.. Tgklah Muhyidin bersuara sikit, kene belasah jugak..
Rafidah ckp orang lain hipokrit, 2x5 jer lah..

3) Nak harap Najib, buat habis beras jer.. Stlye Najib plak seolah-olah macam suruh orang belasah Pak Lah cukup2 n senyap2, so ada can aku naik...

4) Entah apa baikpulih akar umbi yg dah dibuat sekarang... PI mai PI mai tang tu gak..

5) Harapkan bekas peminpin UMNO jerlah.. Pemimpin2 UMNO sekarang sumer Pak angguk2.

Saya juga berpendapat, BN kene kalah secara total (pusat) barulah mereka2 ni akan insaf.. Sebenarnya semua pemimpin UMNO yg ada sekarang 80% kene di 'kick out' dan diganti yg baru (i.e golongan profesional/ilmuan) baru boleh pulih.. kalau tak tak kan berubah..

Born84 said...

Salam Tun,
Welcome home my great leader...

Saya amat bersyukur kepada Allah kerana kesihatan yang dikurniakanNya kepada Tun dan pejuang Melayu yang lain.

Hakikat sebuah perjuangan amat sulit untuk difahami oleh mereka yang tidak jujur atas nama bangsa,agama dan negara.

'Yang menjadi musuh kepada Melayu itu adalah Melayu itu sendiri'

Tidak keterlaluan kalau saya katakan bahwa pemimpin yang mementingkan diri sendiri adalah 'pengkhianat' dan 'penderhaka' kepada bangsa.

Abdullah bakal membawa petaka besar kepada survival Melayu jika dia terus kekal dalam UMNO.

Keengganan dia melepaskan jawatannya dan memaksa rakyat untuk terus menerima pemerintahannya akan hanya memusnahkan segala impian bangsa dan negara.

Bangsa Melayu hari ini telah pun tergugat maruah mereka dan agama mereka di bawah kepimpinan Abdullah.

Percayalah, keberadaan Abdullah dalam UMNO akan membawa 'petaka' besar kepada bangsa Melayu dan agama Islam.

Moga Allah melindungi Tun, Melayu dan agama Islam...

Terima kasih Tun..

Unknown said...

Benar. Mana mungkin UMNO bakal menang selesa seperti yang berlaku dulu. Dulu, setiap kali pilihanraya, rakyat merasa yakin & tak perlu menduga siapa yang bakal memerintah Malaysia. Tapi sekarang masa depan dah jadi kelam. Walaupun ramai yang menyatakan penyesalan mengundi pembangkang / tidak keluar mengundi / membuang undi rosak, sehingga memberikan kemenangan kepada pihak pembangkang, namun kemenangan untuk UMNO pada PRU-13 masih samar-samar.

Saya amat berasa marah kerana 'pengorbanan' saya (dan yang lain)sebagai pengundi BN sejak mula layak mengundi dulu (saya telah membuang undi rosak pada PRU-12 kerana tak sanggup mengundi pembangkang) tidak diperdulikan DSAAB dan yang lain. Sedangkan, ia bukanlah sesuatu yang mudah untuk dilaksanakan kerana kita semua sedar akan implikasinya!

Kita perlu bertindak dari sekarang bukan menunggu waktu kempen lagi 4-5 tahun lagi untuk cuba merubah masa depan yang tak menentu. UMNO yang ada sekarang ini terlalu egois, angkuh, sombong dan bodoh sombong. Tak mungkin ini akan membuahkan sesuatu yang positif pada masa yang akan datang.

izaan said...

Tun,

Saya sbg sorg pljr,wlpn dilarang bgiat dlm bidang ni..tp sy tetap mgikuti pkembangn demi mmbuka pmikirn sy krna bg sy lgpn ini negara demokrasi,fikirn anak muda lg bguna drpd org berumur..

Sy sbg pljr,amat merasa derita dgn kdaan skrg..apa hendak di fokus soal kehakimn tu?? adakah dia mmberi impak kepada kami..pd sy ia hnya untuk mnjga kpentingn org tertentu shja..adaka harga dan kos brg di ambl peduli?? kerajaan mengatakn kdaan inflasi terkwal tp sy bljr ekonomi,kdaan skrg melampau,apatah kmi ni lg hnya pelajar yg mgharap bantuan biasiswa

anwar berjanji mmberi sabah 20% royalty,itu mmbuatkn anwar smakin disokong ttpi PM dtg ke sabah skdr tgn kosong,tnpa jaminan apa2..mgapa kmi dipinggirkan?? walhal kkayaan jua dtg dri sabah??
pljr smnjg mghina kami mgatakn kami tinggal di gua,pakai cawat,dan sbgnya..apa mlysia ni hnya smnjg ka?? mana perginya Borneo??

kalau TUN rsa ingin mmperjuangkn dan menjga MALAYSIA,jgn lupakn nasib org BORNEO. Kami pun dlm Malaysia jua.. Tentang PM dan kerajaan skrg,baik berundurlah, biar pembangkang yg mmerintah.. kerana apa sy berkata bgtu?? pemimpin lembap,ahli2 hnya tau bdiam diri,penakut demi kpentign periuk nasi sendiri..wakil rakyat?? lebih baik gelar wakil diri atau wakil keluarga shja. Hnya pmbangkang sbenarnya myuarakn tntg rakyat,mmbwa mslh rkyat,tp krjaan?? bckp tntg kpentingn sndri..

tntg ekonomi..apa mkna pertumbuhn ekonomi?? eko mlysia trus btumbuh,tp thap kmiskinan pun mningkat?? adakah kerajaan bt lawak?? wpi?? untuk apa bljna bbilion2?? kn bgs blnjakn duit tersebut ke arah naik taraf hidup rakyat..

saya rsa,mesti byk lg mslh kerjaan ttpi disembunyikn..utk apa krjaan mcm ni?? bgs berundur shjalah.. Tun tolonglah kami..kami mmerlukn pertolongn tun..teruskn usha Tun mgkritik mereka2 yg penakut dan selfish ini..

HIDUP TUN DR MAHATHIR!!!

antimamak said...

Tun :
Waktu pemerintahan Tun Demokrasi Tun adalah demokrasi ala Mahathir, zaman pemerintahaan Adullah Badawi mempunyai demokrasi ala Paklah... masing masing mempunyai kekejaman dan kelebihannya tersndiri. Memang tidak menafikan sejak PRU12, nampaknya Tun semakin hari semakin naik ganas, asyik menghentam kiri kanan, kritikan Tun membawa perpechaan kaum Melayu, Tun sendiri melemparkan cat perkauman dan menanam semangat anti pembangkang.
adakah ini cara ahli politick yang berjuang untuk negara???

Apa yang mengkagumkansaya, Tun sudi keluar dari UMNO, tetapi kenapa tidak sudi keluar jawatan dari Petronas, Proton... banyak lagi jawatan.... kesemua ini duit rakyat. kalaulah saya jadi tun , saya rasa dosa terhadap bangsa dan negara.

Blissfully Confused said...

I fail to see how you trying so hard to make sure Pak Lah retires coincides with your comments that you would not be a another Lee Kuan Yew. I thought this blog was to discuss issues such as rising prices and education. Instead almost all I see is your spite for him because you are not having things your way

tunelife said...

Assalamualaikum Tun..

Ramai rakyat Malaysia yang berkongsi kerisauan seperti yang Tun telah fikirkan...

Jika pemimpin skrg masih juga tidak malakukan sesuatu, sekurang-kurangnya pabila apa yang Tun perkatakan benar-benar telah terjadi, blog ini akan menjadi saksi bahawa suatu ketika Tun telah cuba memberikan peringatan...

Namun ketika itu kesemuanya hanya tinggal sejarah..

p/s: di sini saya juga memohon jasa baik Tun menceritakan tentang dasar pengajaran dalam B.I. jika Tun berkelapangan. Desas desus dasar ini akan diubah telah ada...dan ini mgkin akan menyebabkan apa yang telah dilakukan sebelum ini menjadi sia-sia..

Saya juga ingin menarik perhatian Tun kepada hujah yang dikemukakan oleh para pejuang bahasa Melayu seperti di blog Puan Ainon di http://universitipts.com

Terdapat beberapa hujah yang saya rasakan berbentuk ilmiah dan fakta yang dikemukakan oleh beberapa ahli akademik..

Oleh itu, diharapkan Tun bolehla menerangkan serba sedikit tentang perkara ini.Berilah penjelasan kepada insan-insan seperti saya yang masih mentah dan masih memerlukan bimbingan dari tokoh2 seperti Tun.

Semoga Tun sentiasa dalam keadaan sihat sejahtera. Saya sayang Tun :)

Unknown said...

Pandangan Tun memang tepat sekali.Sokongan kepada DSAAB ibarat anai2 yang makan dari dalam. Di luar nampak biasa tetapi dalam semakin rapuh. Bila sampai masanya nanti akan ranap habis.

Cuba bayangkan DSAAB menjadi Ketua Pembangkang dalam Parlemen Malaysia pada PRU akan datang. Mungkinkah masa itu baru orang Melayu nak sedar?

Bagi yang takut tiada pemimpin pengganti-- jangan bimbang. Patah Tumbuh Hilang Berganti -- Pemimpin boleh silih berganti.

Fikirlah masak2-- Pokok yang tak dapat menyedut nutrient dan air dari semua akarnya akhirnya akan lemah,layu,longlai dan berkecai.

Sudah sampai masanya Bangsa Melayu membuat perubahan drastik demi survival Agama, Bangsa dan Negara.

Unknown said...

Salam, Tun.
Saya masih lg "setahun jagung".
Baru 1st time mengundi 2008.

The bottomline is, saya setuju
dengan saranan Tun itu.

Mohd Khairul Adli bin Mohd Zin
ali_war86@yahoo.com
htttp://www.flickr.com/deli27/

Anonymous said...

Dear Che Det,

Or is it the possibility that their support for Pak Lah is only to weaken and widen the gap between the members and leaders of UMNO?

Anyway, people have gotten smarter and dynamic these days and the statement, 'if you cannot beat it, then join it' becomes more practical.

The opposition will continue to gain ground as long as the National Front continue to give empty promises to the people.

Our nation's growth is already this slow for the tenure of the National Front, how much slower can it be now if a new party controls the government? After being down for so long, I guess the chances of going up is much higher now that we have the next candidate to run the country!

azimal said...

welcome back Tun
Sudah pastinya nama Pak lah akan terpahat di dalam sejarah sebagai PM dan Presiden UMNO yang telah gagal,Apa salahnya mengakui kesilapan diri jika bangsa agama dan negara menjadi pertaruhan,bukannya Tun bencikan Pak lah tetapi hanya menegur apa yang silap.Ular menyusur akar tidak hilang bisanya,

joeamir70 said...

Assalamua'alaikum Tun,
Tiada yang akan kekal di atas muka bumi ini. Sejarah telah membuktikannya.Saya tidak menafikan bahawa kuasa BN di zaman Tun lebih kukuh berbanding sekarang,namun realitinya, bibit kebencian dan kebosanan rakyat bermula pada zaman Tun.Kesilapan Pak Lah ialah kerana dia tidak mampu bersikap diktator seperti Tun atau tidak sekeras dan lebih zalim dari Tun.Realitinya, walau Pak Lah berundur sekali pun, belum tentu sokongan rakyat terhadap BN akan pulih, malah mungkin bertambah merosot.Ini kerana ketiadaan pemimpin yang dapat mengembalikan kepercayaan rakyat kepada.Apakah D.S.Najib mampu mengembalikan keyakinan rakyat?Skandal yang dikaitkan dengannya sudah cukup membimbangkan rakyat.Realitinya, Umno kini sudah ketandusan pemimpin yang berwibawa dan berkualiti, dan ini semua adalah hasil daripada budaya cantas-mencantas yang diamalkan sejak di zaman Tun lagi.Tun mungkin melihat dari sudut yang berlainan, tetapi saya melihat dari bawah sebagai rakyat dan pengundi biasa. Namun saya percaya Tun lebih tahu daripada saya dan segala tindakan Tun, Tun saja yang tahu apa yang tersirat, orang ramai hanya mampu membuat tafsiran samada Tun benar-benar ikhlas atau hanya marahkan Pak Lah kerana gagal melindungi kepentingan Tun.

yiemega said...

Ayanda Tun,

Sememangnya anaknda bersetuju dengan pandangan ayahnda memang itu tidak dinafikan lagi....DS Abdullah adalah jalan terbaik bagi Pakatan yang bermaksud jahat mengikut dalam kamus ini membuat rampasan kuasa.

Sekian daripada anaknda mu dakan berjuang selagi hidup, "AGi Idup Agi Ngelaban'

Pok Kam said...

Assalamualikum Tun,

Welcome home. Not the type of man who waste his precious time now do you?

May I ask something? I mean forgive me, say AAB is ousted, whom do you now see is the rightful choice of candidate to replace him and reform UMNO and thereafter lead us to greater height?

Salam.

bwh said...

Kalau Paklah turun Tun sudah pasti hendakkan pembodek kesayangan Tun, Najib, bukan? Lagi jahanam negara ni. Apa tidaknya najib seorang PENZINA, PEMBUNUH, PERASUAH dan BAPAK PEMBOHONG, 2 x 5 dengan Tun. Percayalah Tun, najib takkan jadi PM dan Tun jangganlah jadi macam matjenin.

Jadi saya memang setuju dengan pembangkang, biar Paklah kekal buat sementara dan apabila tiba waktunya Anwar akan ambik alih sebagai PM.

Percayalah Tun walaupun pahit terimalah orang yang Tun pernah nak bunuh secara "cool blooded" akan naik memandu negara ini kearah kegemilangan, kecermelangan dan terbilang.

Harapan saya hendaknya semasa hal ini berlaku , Tun masih sihat supaya dapat menyaksikan sejarah ini berlaku dan diadili mengikut lunas undang2 yang lebih telus di bawah pimpinan baru nanti.

yan said...

salam Tun

selamat pulang ke tanah air



ape yang tun nyatakan memang ada benarnya..saya bimbang dengan keadaan politik skang yang saya kira tidak lagi terkawal spt dulu... umno plak semakin goyah...

saya harap tun akan terus mncurahkan pandngan2 dan teguran kepada kepimpinan sekarang demi bangsa dan generasi mendatang..

saya inginkan tun kembali...

ALLAH peliharalah kesihatan Tun

Mohamad said...

Asalam wtw Tun,

Dia lembik sangat utk memimpin.We need a better MAN.

Unknown said...

Welcome home SIR,

Abdullah akan tercatat dalam sejarah sebagai PM Malaysia yang memperlekehkan kehendak dan pilihan rakyat menerusi peti undi. Mat Taib kata Abdullah tak boleh undur pasal seperti permainan bola, the game is still on, katanya. Satu yang mat Taib lupa, rakyat/refree dah kasi Abdullah KAD MERAH menerusi PRU12.

Abdullah adalah "pemimpin pemusnah" dan Mat Taib adalah jenis "sokong bawa rebah".

I am with you SIR!

As said...

Tun,

Saya setuju dengan kata kata Tun yang ini-->

"Mereka yang hari ini mempertahankan pemerintahan Abdullah Ahmad Badawi harus fikir dengan mendalam. Mungkin mereka akan perolehi nikmat untuk diri sendiri untuk menjadi Menteri, Timbalan Menteri; untuk dapat kontrak atau jawatan tertentu dalam parti di waktu ini."

Pada pendapat saya, mungkin, sekarang, mereka takut akan kehilangan apa yang mereka ada dan nikmati sekarang, jadi ikut saja lah. Agaknya, bila mereka ni dah tak ada apa apa lagi (andainya BN hilang kuasa) barulah mereka ni mula nak bertindak & berfikiran rasional. Dan pada masa itu, dah tak boleh buat apa apa lagi.

Sebagai rakyat biasa, saya rasa helpless sangat lihat keadaan macam ni.

Unknown said...

Salam sejahtera TDM,

Walaupun Tun dan kepimpinan Tun tetap saya kagumi, tapi kali ini saya terasa seolah olah sukar untuk memaafkan Tun kerana telah memilih DSAAB sebagai pengganti Tun...

Semoga Allah mengampuni kita semua.

izaan said...

assalamualaikum tun..

PM enggan berundur kerana dia di sokong kuat oleh MT UMNO,Menteri, dan Comrade2 beliau..tapi ramaikah mereka berbanding rakyat2 malaysia?? suara siapa yg hendak di dengar,pemimpin atau rakyat?? Tolong PM kita ni TUN,ada masalah duit agaknya hingga tidak mahu mlepas jwtn demi periuk nasi mereka..sanggup menggadai rakyat demi pentingkn diri..

roberto lantoi said...

Lebih baik tun kembali semula tamatkanlah persaraan tun jika mahu melihat UMNO berada dilandasan yang betul , kami akan menyokong 100% .Bagi pemimpin yang bacul tu buang aje dari negara ini ha kalau nak senang letak je dia orang kat middle rock.

whackthembugger said...

Tun

I totally agree with all Tun has said, I have expressed many of them many times too except that Tun said them more precise and nobly articulated.

The grassroots will have to decide the fate of the party UMNO and BN; otherwise the Silent Majority will make the deadly decision comes the next general election.

Without fear and favor, the people of Malaysia must be reminded repeatedly of the numerous internal and external dangers confronting the country due to the incompetency of the present weak leadership shrouded with poor governance.

yusri said...

Dear Sir,

For those with a vision, they should have their own direction. Following the direction, they might loose family, friends and non-believers. Some people will gain and some will be cursing all the way. Do we have to please everybody? No.Please don't. Navigate our direction towards our vision.

Pity to us Malaysian nowadays. We have a leader with a vision and direction but the direction keep on changing and getting far from the vision. Some people cry, change direction. Some people argue, change direction. Too generous to outsiders. Give them the batu putih. We still got the 'magic' island. Now you see, now you don't.

aniisa said...

Salam tun.. apa yang tun coretkan memang sependapat dengan saya. DS abdullah memang lemah dalam pentadbiran. Saya rasa banyak org melayu sudah terpesong semasa mengundi tempoh hari kepada mengundi parti lawan walaupun mereka selama ini mengikut parti barisan. Selama 5 tahun barisan memerintah tak nampak apa2 perubahan kecuali islam hadari dan songket yang di promote promote sesangat. Bonus untuk orang2 kerajaan pun tak ada. Harga beras pulak ( barang kawalan ler konon ) terus naik mendadak. Tapi yang mengherankan semua parlimen kebanyakkan org bangsa asing ( cina dan india ). Kemana perginya bangsa melayu? Mungkinkan negara ini akan di jajah semula oleh bangsa asing? Renung renung lah sendiri....Jangan sampai melelh air liur bila suatu masa esok malasia as singapore..

Sekian..

muhamads said...

Salam sejahtera buat TUN,

Mmg benar kata Tun, itulah politik sekarang.

Currently, rakyat semua tengah pening macam mana nak tukar beras dengan ubi. Dan macam mana nak increase productiviti without staff reduction.

Sampai sekarang semua nyer fire fighting takde langsung prevention...apatah lagi fire drill. Rakyat dah separuh hangus dah nie. Negara lain semua stock up black gold due to cheap USD. Kita nyer RM macam kat situ jer.

Yearly increment pun tak dapat nak cover inflation. Salary getting big but belian makin kurang.

Rakyat amat perlukan bantuan segera.

Salam

rJ said...

Assalamualaikum,

Perkara yang membuat saya begitu sedih dan kecewa adalah pembatalan jambatan bengkok kita yang sepatutnya menggantikan pusat kastam kita di Johor-Woodlands. Bagaimana Perdana Menteri dan kabinet kita boleh tunduk kepada tuntutan Singapura untuk membatalkan projek ini? Kita sepatutnya boleh buat apa saja di tanah milik Malaysia.

Is Malaysia a sovereign country? If so, we should be able to do whatever we deem necessary in the interest of our nation. The state of our current customs building is horrible and that it is why we need a new one. We've never had a good relationship with Singapore especially with the current situation of Pulau Batu Puteh. We Malaysians are too laid back. Never take things for granted. Our plight will not be solved in days and that is why we cannot afford to have someone who has the mentality of 'takpe lah, lebih 50% majority bagus aper..' or 'macam mana eh? mari kita tanya menantu aku dan budak tingkat 4'

Hak keistimewaan bumiputera dan melayu seharusnya di jaga. Kita juga harus menjaga hak-hak orang bukan melayu. Dalam masyarakat majmuk Malaysia, kerajaan perlu memastikan bahawa semua kaum boleh maju dan berjaya dalam apa keadaan sekali pun selagi orang itu mahu mencuba.

Che Det, I would like to express my gratitude on your commitment to convey your thoughts and feelings through this blog. I know you might not even have the time to read this comment but please know that there a lot of people out there who share the same view as you do.


Sincerely,
Rizal

MalayJessyJames said...

Berani Bertindak & Berani Mengambil Risiko

Tun,

Betul lah ape yang Tun cakap tu. DSAAB ni bukan berfikiran strategik orangnya (orang yang tak banyak baca buku kot). Dulu masa dia batalkan jambatan bengkok dulu (saya dapat berita dari Berita Radio RTM Radio 1 Jam 6 petang), masa tu saya dalam perjalanan pulang dari pejabat,

Selepas berita pembatalan jambatan bengkok keudara, dalam hati saya berkata " Apa benda la DSAAB ni... dia ni bodoh ke ape? Dia ni tahu ke tidak tujuan sebenar Tun buat Jambatan Bengkok tu? Tujuan utama Jambatan tu dibina bukan untuk mengkayakan Syed Mohktar. Misi Tun lebih kepada misi nasional untuk mengajar Singapura siapa sebenarnya Malaysia (Malaysia is a sleeping dragon or maybe as US said Malaysia is a sleeping giant). Saya yang orang biasa pon boleh faham tujuan sebenar jambatan itu dibina.

Bukan nak kutuk dia tapi tu lah hakikatnya. Berbuku jer hati ni memikirkan pasal dia. Tak reti-reti. Sakit hati. Orang bodoh kalau mengaku bodoh, senang sikit kita nak ajar. Ni tidak, dah lah bodoh bodoh sombong pulak tu. Tu yang payah tu.

Samalah dengan orang-orang disekelilingnya. Mementingkan tembolok dia orang jer. Batu Putih terlepas kat orang pon. "Tak pa la.. nak buat macam mane dah lagu tu". Buat la ape yang patut...bedah siasat ke.. silap siapa.. apa tindakan selanjutnya. Dia buat bodoh je...

Unknown said...

Yg Berbahgia Tun,
Saya 100% setuju dengan Tun. Amat pelik kerana pemimpim-pemimpin pembangkang mahu Dato' Seri AAB kekal sebagai ketua UMNO dan BN. Yg lebih pelik ialah serangan-serangan pembangkang dihalakan kepada Tun. Lagi satu, amat pelik juga yang pemimpin-pemimpin UMNO terutamanya tidak sedar akan strateji ini..Memang pelik. Pembangkang memang suka DSAAB kekal sebab beliau mudah untuk dikalahkan. Bukan seperti Tun yang ternyata lawan yg hebat bagi pembangkang. Terima kasih Tun.

Habub said...

why cant any one see this,
saya heran kenapa orang sanggup tak amek peduli semata-mata nak menegakkan ego diri sendiri..
kenapa sanggup biarkan semata-mata nak jaga harta sendiri yang dah lebih dari cukup..
betol ada saudara yang komen wakil rakyat tak layak digelar wakil rakyat, layak digelar wakil nafsu diri sendiri..
semakin teruk keadaan negara..
tapi kenapa tak ada orang lagi nak bertindak..
"Sudah Terhantuk Baru Terngadah, Sudah Terpelus Baru Melantai"..pepatah ni da tak ble pakai..
sekarang ni patut " sudah terhantuk pun tak terngadah"

semuanya hanya ahli politik selain hanya 4 PM dulu yang layak digelar pemimpin..

salam,
Pelajar Luar Negara
Hazman

ccdev said...

Tun,

why did you allow a legacy where the top man cannot be challenged, where one man controls everything? Now they are all so corrupt, more corrupt than even daim n gang but only this time, you not around to control. Tun, why you never give power to ACA last time, now they also cannot do anything. Why you never sack any corrupt BN people even tho you complain about money politics? Surely zakaria cannot buy his mansion with only govt servant pay. So how lah Tun, you leave us this legacy of a corrupt and decaying malaysia??? Matilah, now everyone is either lazy, stupid or corrupt. Island also kena stolen by Singapore because hard to win case when the judge is not in our pocket, y'know? BN also so fragmented already. We have no choice, the only hope is Anwar, the prodigal son.

Reza aljunaid Post said...

Salam Tun,

Saya yakin, Tun bukan benci kepada Datuk Seri Abdullah atau dengki.

Dari pengamatan saya, Tun punya hati dan jiwa yang besar. Dulu, musuh Tun dari pembangkang kata macam-macam pada Tun. Tapi semua musuh Tun akhirnya tumbang seperti Karpal Singh, haji Hadi, Lim Kit Siang,Anwar Ibrahim...

Pelik...zaman Abdullah dari 2004 semua musuh politik UMNO itu jadi hero ...

Apakah tanda-tanda itu masih tidak boleh dibaca oleh Abdullah sebagai presiden UMNO..??

Mengapa rakyat memilih Karpal, Kit Siang, Anwar, Haji hadi,...??? kerana ... faktor Abdullah Ahmad Badawi, presiden UMNO dan pengerusi BN.

Rakyat bukan komunis suka sabotaj sana sini. Rakyat sekarang lebih-lebih lagi golongan muda..tahu menilai...mereka nampak dan menilai Abdullah dari semua aspek...

Ya memang benar...zaman Abdullah..Abdullah suka tabur wang..contohnya naikkan gaji, tambah elaun sana sini,..bagi free yuran sekolah kononnya ...memanglah bagus...

Tapi apa hasilnya kepada UMNO dan BN dalam pilihan raya umum ke 12 lalu?

Strategi Abdullah menabur wang tak menjadi...??

Jadi apa yang rakyat mahukan..?

Rakyat mahukan jambatan bengkok, rakyat mahukan bekas pemimpin negara yang besar jasa dihormati ..rakyat mahukan perdana menteri yang cekap, cepat bertindak,pro aktif ... banyak ideanya ...boleh buat kerja untuk negara bukan untuk peribadi.. tidak gunakan jawatan untuk kepentingan anak menantu..itu yang penting ...

Dan paling penting juga bab ekonomi paling tidak pun tahu gunakan wang tidak secara membazir.

Cuba kita tanya Datuk Seri Abdullah..satu hari berapa buah buku ekonomi dia sudah baca...?? Paling tidak...cubalah cabar beliau buat satu tulisan berbentuk pendapat berupa idea ... berani tak dia buat sendiri...??? kalau tak berani memanglah IQ dia tu lemah...

Ha...dia ni pandai tak guna komputer...???

Kemudian...paling penting pandai tak dia berhujah.

Perdana Menteri kena pandai berhujah. Tapi saya lihat Abdullah sangat lemah dari segi beri hujah. Agaknya kurang membaca kot...

Kemudian...Perdana menteri mesti tahu menghentam..kalau tidak kita akan dihentam...menghentam dengan hujah yang mantap..ada tak kualiti itu pada Abdullah selama ini..?

Rakyat lihat semua itu pada Abdullah dari tahun 2004 lagi...dalam suratkhabar, televesyen,....rakyat menilai..bermula dari Jambatan bengkok, isu AP,isu layanan ke atas bekas pemimpin negara, isu Khairy,..isu Saham Singapura, isu NST Kalimullah agen Singapura....isu harga minyak yang naik..isu harga barang..isu honorarium ...isu perkauman..isu agama Islam...isu murtad....

Semua isu itu gagal ditangani oleh Abdullah dengan baik....

Pada hal beliau sudah diberi tempoh yang agak lama ... lagipun beliau dalam kerajaan sudah lama..tentulah banyak pengalaman...beliau sudah jadi menteri pelajaran,menteri luar,....banyak pengalaman tu...

Tapi segala tindakannya macam orang tiada pengalaman langsung. Macam baru masuk sekolah....

Apa yang saya nampak, Datuk Seri Abdullah tidak sesuai menjadi Perdana Menteri dan Presiden UMNO.

Beliau sesuai jika diletakkan sebagai Menteri Hiburan dan Pelancongan kerana watak beliau yang tak apa-apa. hanya tahu seronok.

Dah hilang lima negeri masih nak berseronok....apa pelan pemulihan UMNO masih belum nampak lagi dari mulut dan idea Abdullah sendiri...

Sedangkan PRU13 tak lama lagi...

Justeru, saya amat menyokong komen Tun Dr.Mahathir, supaya datuk Seri Abdullah segera melepaskan jawatannya untuk kebaikan dan masa depan UMNO dan BN.

Datuk Seri Abdullah boleh memilih penggantinya samada Datuk najib, Tan sri Muhyidin, Datuk dr.Rais yatim.

Dalam politik, pertukaran pemimpin adalah satu strategi atau percaturan maha penting untuk survival bangsa atau sesebuah parti.

Ayuh UMNO...jangan sampai terlewat..!!!

Semoga Allah panjangkan dan beri kesihatan yang baik kepada Tun ....Wassalam.

crazyidiot said...

Jika kesilapan pemimpin untuk melihat kesalahan yang berlaku, maka tidak boleh menyalahkan parti lawan yang mengambil kesempatan. Lebih baik parti lawan menang dari penjajah british menang. Anyhow, BN will still be on the loosing side... for the efforts that has been put in place by previous administrations to be fully utilized by the opposition party, not unless they change and be humble and really take action in the interest of the rakyat. Hearing is not enough! Big ears is not enough if the nerves sending signal to the brain is not working properly!

MalayJessyJames said...

Tun,

Sekarang ni kita yang berdepan keadaan bahaya. Bahaya dari segu untuk mempertahankan maruah Malaysia itu sendiri daripada tergadai. Pemerintah walaupon secara kulitnya sanggup mempertahankan maruh Malaysia tapi amat diragui. Manakala pihak pembangkang yang diketuai oleh DSAI kejujurannya sememangnya diragui. Pandai merayu undi pada orang yang tidak faham status dirinya. Allah swt maha mengetahui segala-segalanya.

Maruah Malaysia? Peristiwa kehilangan Batu Putih adalah melibatkan maruah Malaysia sebenarnya. Perkara yang berlaku ada baik dan buruknya. Saya sebagai anak Johor amat sedih bila kita terlepas Batu Putih dengan hanya disebabkan oleh sekeping surat, yang mana walaupun atas peta Batu Putih adalah hak kita sebenarnya. Sama la kes dengan tuntutan penjagaan anak yang diserahkan pada orang lain untuk menjaganya. Anak itu sendiri pun tak nak tinggal bersama ibu bapa sebenarnya. Apa puncanya? Ibu bapa sudah tidak mahu menjalankan amanah Allah yang diberikan kepadanya... oleh itu terima la balasan dari Allah.

Walau sedih dengan kes Batu Putih, kita perlu mengambilnya sebagai teladan dan anggaplah ianya adalah warning dari Allah SWT untuk rakyat Malaysia amnya dan orang Melayu khususnya. Ni Allah baru tarik hak kita terhadap Batu Putih. Dalam kes dalaman Malaysia sekarang ni pulak, kalau kita menjalankan tanggungjawab kita pada kali ni, agak-agak kita apa hak kita yang akan kita hilang?

Hangpa jangan ingat Yahudi tu zalim. Memang dia menzalimi rakyat Palestin. Dulu orang-orang Arab yang kaya yang ada banyak tanah, jual pada Yahudi. Yahudi beli secara yang sah tanah-tanah orang Arab untuk buat rumah. Dia panggil Yahudi serata dunia supaya menetap di Isreal. Adakah Yahudi menzalimi bangsa dia sendiri tak?

Tapi mungkin Melayu sanggup menzalimi bangsa dia sendiri demi tamakkan kuasa. Kalau tak percaya... kita tengok la keadaan sekeliling kita. So sapa yang paling jahat, Yahudi ke Melayu??? Fikir la sendiri. Kalau kita tidak bertindak sekarang, terima sumpah seranah anak cucu cicit kita nanti.

To all Malaysian ....take action now!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Untuk keterangan lebih terperinci layari lah www.worxout.com

Redhuan D. Oon said...

Tun,
Ada yang menganggap keputusan PRU12 yang lepas telah disebabkan oleh seruan Tun sendiri supaya bersikap lebih kritikal terhadap BN. Dengan Tun masih menyeru tanpa henti di sini akan membayangkan penentuan sekali lagi iaitu dalam PRU13 nanti BN akan kalah pada peringkat negara.

Ramai sini pun tidak ingin mengkritik BN. Agak hilang semangat. Selepas kehilangan pulau terkecil yang tidak berbaloi terfikir oleh dunia, dan tercampak kembali pula beberapa ketul batu yang lebih kecil iaitu Middle Rocks menimbulkan tanda-tanya tentang konsep kita sebagai sebuah negara yang dahulunya terjaga-jaga oleh kuasa-kuasa besar.

Kini kuasa besar pun tidak perlu membuli kita. Biarkan tanpa lawan pun kita boleh kalah. Ini tidak berlaku semasa British cuba elak memgembalikan Hong Kong kepada Cina kerana Cina kuasa besar yang bersatu jitu.

Singapura tidak perlu bangkang tentang rancangan kita ingin membina Jambatan Bengkok kerana kita akan bantu menyerah terlebih dahulu.

Mungkin kita sudah kembali kepada budaya semasa Tanah Melayu di bawah penjajah dulu. Ada baik dan buruknya. Yang baik ialah Melayu itu tidak mencabar pihak lain dan pihak lain pun tidak rasa terancam dan dengan itu negeri aman walaupun dijajah. Yang buruk ialah Melayu lebih rela berbalah sesama sendiri daripada memikirkan kemajuan sebenarnya. Ini adalah geraf yang ada dalam kepala saya selama ini sebelum mengenal Dr. Mahathir.

Dengan itu piawaian Melayu itu tidaklah setinggi mana yang dilaung-laungkan selama ini. Cuma Tun saja yang pandai-pandai letak tinggi-tinggi. Cukuplah Tun. Melayu tak akan capai. Zaman Tun merupakan titik tertinggi pernah pada skala kegemilangan Melayu.

Adalah ajaib bagi Tun menunjukkan jiwa perjuangan yang masih bertahan sekian lama padahal status quo BN sendiri malas memikirkan. Banggalah Tun dengan pencapaian setakat ini. Ramai akan senantiasa ingat bahawa Dr. Mahathir sudah mencapai semua itu.

Redhuan D. Oon
padi-malaysia

rJ said...

Che Det,

I just realized that you have been very careful on publishing comments written by others on your blog. This is the typical Dr.M that I know and this is why you have my utmost respect. The government knows it can try and shut you down if people say something that is not true (fitnah) or that instills racial hatred on your blog.

Sincerely,
Rizal

Howard Low said...

Tun Dr M, I have a question regarding the current rising price of fuel and everything. It has been said that the government heavily subsidize our groceries and fuel and somehow I'm feeling very skeptical on the fact that the price of everything has been on the rise after the election. Kindly enlighten me on this issue with your point of view, thanks a lot.

Joey said...

Sekiranya Datuk Seri Abdullah berundur, siapakah pemimpin yang mampu menerajui dan memimpin UMNO keluar dari kemelut ini? Apakah kita bakal melihat satu lagi episod perpecahan UMNO?

Alangkah moleknya, sekiranya Tun boleh menerangkan inisiatif yang boleh dilaksanakan agar UMNO boleh terus berkuasa. Sekurang-kurangnya rakyat boleh membuat penilaian terhadap hala tuju UMNO di bawah pimpinan Datuk Seri Abdullah. Sekian

Unknown said...

What else are we waiting for? None are so blind as those who will not see.

We are a democratic nation. The PRU12 has shown democracy in action. The people will judge the accomplishments of the new state governments. If they are capable retain them if not replace them.

Likewise look at the PM. If he is capable retain him if not replace him. We must not be afraid of change because change is a constant in life.

Wake up UMNO. You are a democratic institution. Discuss at grassroot levels what changes you want to have. If you don't change others will change you.

Time and Tide waits for no one. The longer you procrastinate the worse the society is going to be.

The most difficult thing to do is to make the first step. The rest is easy.

The first thing that you must do is to make a decision to change the leadership. You now have the power to cause changes to the leadership. If you don't do it others outside UMNO will do it. So JUST DO IT.

Fortress

Pemuda Pelapis said...

Assalamualaikum Tun,

Selamat kembali ke tanahair daripada Tokyo. Benar apa kata Tun tentang perkara ini tapi malangnya masih juga lagi pemimpin di dalam Kabibet terus bersikap mengampu Presiden sedangkan rakyat di luar dan dari bawah nampak jelas apa yang akan terjadi kepada Umno dan BN jika tidak bertindak dengan segera.

Pada pagi Ahad, 25 Mei 2008, saya turut menasihati kepimpinan melalui artikel penulisan saya yang tidak seberapa bertajuk:

Letakkan Pemikiran Di Tahap Kualiti "Gred A"

...jika sekiranya tidak mahu menanggung kerugian sampai bila-bila. Ia membawa maksud "SESAL DAHULU PENDAPATAN, SESAL KEMUDIAN TIADA GUNANYA". Akibat sikap tamak haloba dan mementingkan diri sendiri dengan mengampu dan menyokong hanya seorang individu (Presiden - Abdullah), maka semua sekali akan karam. Tetapi jika kita berani mengorbankan individu yang seorang itu dengan kata sepakat maka Umno dan BN akan terus gagah mengekalkan kuasanya di peringkat persekutuan di samping sekaligus mengembalikan keyakinan rakyat.

Saya teramat kesal jika perkara sebegitu mudah untuk difahami, pun tidak mampu mereka fahami dengan sebaik-baiknya. Mereka semua tidak berkeupayaan untuk berpemikiran melangkaui jangkaan masa depan dengan berkesan. Begitu dangkal ilmu serta pemikiran para pemimpin hari ini. Andaikata tidak juga diendahkan maka satu musibah besar dipercayai bakal menimpa kita dan generasi kita akan datang.

Insaflah! PRU12 yang lalu jelas satu tsunami, amaran rakyat kepada pucuk pimpinan DS Abdullah yang terlalu lemah. Bilamana ketua-ketua parti lawan menyokong bermakna sudah tentu ada sesuatu yang tidak kena dan seharusnya Presiden Umno/PM sedar kenapa dan mengapa? Tapi di sebaliknya sokongan daripada pihak lawan itu diterima baik oleh PM "Flip Flop" sedangkan dia lupa muslihat besar di sebalik sokongan tersebut.

Benar kata Tun, tempoh 4-5 tahun bukannya lama untuk sampai kepada PRU13 akan datang. Jika terus berdegil mengekalkan kuasa untuk kepentingan peribadi maka kita semua akan dibawa hanyut dan karam oleh DS Abdullah. Apakah beliau ini sejenis manusia terencat akal yang tidak mahu memahami perjuangan yang sebenarnya? Fahamkah DS Abdullah tentang prinsip berpolitik dan perlembagaan? Amat ketara lemahnya akal dan kepimpinan beliau.

Oleh yang demikian, Tun harus melakukan sesuatu demi menyelamatkan keadaan yang kian parah sebenarnya. Kami semua bersedia di belakang Tun untuk memberi sokongan yang tidak berbelah bagi. Yakinlah, majoriti rakyat lebih memihak kepada Tun. Saya sentiasa tidak putus mendoakan apa sahaja tindakan terbaik daripada Tun selagi Tun masih ada.

Fikir-fikirkanlah!

Wassalam!

PEMUDA PELAPIS

kancan said...

Salam Tun. Diusia begini Tun sepatutnya dapat bersara dlm kerajaan dgn tenang tetapi sebaliknya. Tiada manusia yg sempurna. Tetapi Tun adalah PM terbaik dan unggul sekali. Betul Tun, ramai pemimpin umno yg menangis atas perletakan jawatan Tun dlm kerajaan, mereka ini juga yg menghentam Tun. Itulah keburukan mereka.Tun pejuang tulin bukan untuk keluarga. Hampir 20 thn yg lampau saya pernah membaca kenyataan anak2 Tun yg Tun melarang penglibatan mereka dlm politik selagi Tun berkuasa. Tetapi pm sekarang barulah saya kenal menantunya dan ketokohan serta kehebatan nya yg digambarkan. Setiap majlis bersama pm penuh dgn kerabatnya. Jika dlm ucapan Tun, sokongan dan tepukan yg dizahirkan pada ketika itu Tun tidak berbangga malah menegur & menasihati semula mereka. Tapi pm sekarang tersenyum lebar dengan bangganya jika hadirin menunjukan sokongan sebegitu. Tahun 1985 saya pernah hadiri majlis yg Tun hadir di Air Tawar Johor dan bersalaman dgn Tun. Tun hadir tepat masanya. Tahun 2005 atau 2006 (lupa) saya hadir ke majlis yg dirasmikan oleh pm skrg. Berjam jam menunggu,alasan diberi orang masjid sana dan sini panggil...apa ni. Komen pm atas gagalnya bn dlm pu12 thd kritikan Tun. Menang banyak salah, kalah terukpun salah. Betul ... menang banyak akan riak, kalah banyak akan dilanyak. Saya bukan ahli umno, tetapi orang yg setia menyokong umno dari mula berakal hingga pu12. Masa s46 lawan bn saya pulang ke kg halaman dengan teksi semata-mata untuk umno & bn. Pu baru2 ni saya tetap pulang tetapi berbelah bagi untuk umno/bn. Walaupun tetap undi bn/umno tetapi penuh dgn penyesalan. Rekod sbg pengundi dari perantauan tak pernah dpt bantuan wang tetapi itu tak penting.PM pertikaikan kebencian thd KJ, perbandingan dibuat antara lim, karpal dll yg ada anak dlm politik. Itu silap, mereka ini tidak berkuasa. Sebagai orang yg berkuasa, PM sepatutnya KJ perlu jauh kerana boleh timbulnya fitnah dll walaupun sehebat mana atau sejujur manapun kaum kerabat mereka ini.Lihat PM ke2, DSNTR aktif selepas THAR tiada, PM ke3, HTHO juga menonjol selepas THO bersara, Mukhriz juga selepas Tun bersara tetapi seperti hendak dicantas. Tetapi PM ke5, KJ timbul serentak dgn PM. Kemenangan besar pu11 digambarkan hasil kejayaan pm sekarang, kekalahan lebih besar dalam pu12 yang dinafikan kekalahannya adalah atas sabotaj phak lain. Tun dahulu dibenci segelintir rakan dalam parti, digeruni musuh diluar parti. PM skrg dipuji segelintir ahli parti tetapi dilekehkan musuh diluar parti.Tun tegas mempertahankan kebenaran, tidak lembut membenarkan kelemahan. Lihat Sngapura, LKY tetap dihormati pemerentah terkini. Tun diketepikan begitu sahaja. Hanya laungan sahaja bagi memperakui kejayaan Tun, tetapi dasar2 Tun secara praktiknya diketepi. Saya sayangkan umno dan bangsa kita, tetapi jika tiada perubahan dan kesedaran yang jitu kita akan musnah. Tapi siapa dia PM yg mampu memacu perubahan ini. Maaf Tun jika komen saya merapu, tetapi ini lahir dari jiwa saya yg sedih atas nasib negara & bangsa kita. Saya pernah cuba untuk memberi komen kpd PM pada hari kekalahan bn yg lalu. Tetapi siapalah saya ini. Sedangkan orang yg pernah disanjung (Tun) pun tidak diendahkan. PM tidak nampak ini semua, masih yakin akan kemenangan dan kuasa yang ada padanya. Banyak lagi yg terbuku dihati tetapi cukup disini shj. Saya doakan Tun dan isteri sentiasa sihat dan dirahmati Allah setiap masa.

djhchew said...

Salam Tun,

What you said is sooo true. People are trying to tell the present government that we do not want Pak Lah as our leader anymore. The rakyat will go as far as to elect anybody on the street just to tell Pak Lah that we do not need him and his direct or indirect family members.

But, this guy just won't listen to us at all. Let's look at the Tambak Johor for instance.. When our great leading newspapers wrote that Pak Lah is following the views of the rakyat, which is to discontinue on the new bridge, I almost puked. Almost everyone I know here in JB wants that new bridge. We know by allowing the sea water to flow, will be a real boost to the ecological system in the straits. It will be a great tourist attraction too as the water there won't be infested with e-coli. And furthermore, as an avid angler, we do not need to go out to the sea from Kong Kong or Pontian to get a decent catch. Till today, I just don't know which rakyat in Johore did he listen telling him to stop building that bridge. Could be the rakyat in Rembau.. but, Rembau is not in Johor. But I am sure, the "real" people of Rembau will deffinitely want this bridge too.

Just a week ago, every morning, I can hear fighter jets flying above my house. And my house is in Bukit Indah and not in Singapore. First I thought ok.. our Malaysian fighter jets are doing their training. Then I thought back.. we actually do not have any air force base here. Just to confirm to what I was thinking, I called my army friend and he said yes, it is Singapore's fighter jets. The problem here is, are we now sharing our air space with Singapore?

When Singapore got Batu Putih, Lee Hsien Loong said lets not hold any grudges between both countries and lets forward to bigger opportunities such as the Iskandar Region where Singapore and Malaysia can work together.

The problem here again is, I can see we are being sold in broad daylight and nobody is doing anything about it. As I can see that our Menteris too are WEAK to stand up against this PM of ours. They are more interested to keep their jobs or their interests. Sooner or later, imagine our government agencies having to pay rental to Singaporeans or any other individuals who are not Malaysians.

Tun, we support you in making sure that this "Pemimpin Pemusnah" resigns ASAP. As we are in a dire need of a proper leader.

Halim Chew

fazley said...

Tun Dr Mahathir..

Memang ada kebenrannya jika kita lihat dari segi pertumbuhan ekonomi sejak Pak Lah jd PM. Saya merasakan ekonomi Malaysia semakin goyah disebabkan pentadbiran negara yang tidak cekap. JIka ingin dibandingkan dengan Tun, walaupun Tun berlatarbelakangkan dari Doktor, tapi Tun bijak menangani masalah ekonomi dunia yang tidak stabil. Maka, Pak Lah tidak boleh menjadikan harga minyak dunia yang tidak menentu untuk menaikan harga minyak. Ini kerana harga minyak akan memberi kesan yang teruk terhadap ekonomi negara secara tidak langsung khususnya harga diesel.

Bagaimanapn, saya berasa agak bimbang dengan keadaan politik yang kucar-kacir. Banyak perkara yang tidak logik dipersoalkan. Hak keistimewaan orang melayu, kedaulatan raja-raja melayu dan lain-lain. Adakah mereka sudah lupa tentang sejarah kemerdekaan? Bagaimana persetujuan kaum lain ketika itu untuk menjadi warganegara? Jika mereka tidak berpuas hati, sepatutnya orang dahulu dipersalahkan kerana bersetuju. Tetapi sejarah tidak akan berubah. Sejarah akan terus kekal.

Tentang perletakkan jawatan Pak Lah, saya tidak pasti calon yang paling sesuai untuk menjadi PM ketika ini. Walaubagaimapun, rakyat tidak dapat menentukan siapa yang berhak menjadi PM.

Di Selangor, banyak manifesto janji PR tidak dapat dilaksakan kerana PR hanya pandai berjanji tapi sukar untuk mengotakan janji. MB Selangor hanya tahu mencari kesalahan Khir Toyo sahajia. Sepatutnya MB Selangor menyelesaikan masalah yang dihadapi rakyat dan mengotakan janji-janjinya bukan mencari kesalahan orang lain untuk menutup kesalahan sendiri.

boymungkal said...

Dear Tun,
Please allow me to indulge in recoprocating to comments from antimamak.
Saudara Antimamak,obviously you had taken the liberty to expose yourself as a champion of what Mr Karpal Singh stands for; as it seems to give you endless pleasure in suggesting that TDM is paying for his sins? I guess there is no point in beating a dead horse, you are hellbent on advocating anything anti-Mahathir, even if it is the breath of Lucifer himself. To everyman, his own, i guess.There, got it off my chest.
As far as the current leadership is concerned, i had made a previous entry saying that yes, there has been very little criticism from the opposition throughout his tenure. Please,please, do not see this as a strength.On the contrary,it actually stengthens the point of the stewardship being weak.Yes, a weak leader is popular,only to his enemies.

siamangagap said...

hari ini kerajaan beraja di nepal akan terhapus. dihapuskan atas nama demokrasi. perlembagaan negara dipinda. tidak mustahil ini boleh berlaku di malaysia. tanda-tanda sudah dilihat. raja-raja dipersenda oleh orang melayu dan bukan melayu. kerajaan pusat yang ada sudah hilang 2/3 majoriti. tidak dapat dibayangkan apa akan berlaku dalam pilihanraya umum ke 13?

Anfarri said...

Salam Tun,
Kalau pak lah waras dan memikirkan situasi yang sebenarnya, sudah tentulah dia akan meletakkan jawatan sejak dari keputusan PR12 diumumkan lagi.
Nampaknya dia semakin ghairah untuk mendapatkan sokongan, bukan sahaja dari ahli-ahli UMNO bahkan juga dari PEMBANGKANG. Dia tidak lagi peduli sekalipun dari mana sokongan itu datang, yang penting bagi dirinya ketika ini adalah menampakkan kepada orang ramai yang dirinya diterima. Saya fikir, jika dia tidak berundur dari sekarang, maka habislah kita kerana kerajaan mungkin akan tumbang pada pilihan raya akan datang. Apabila sudah kalah, mereka ini semua akan lari dari tanggungjawabnya dan berbuat tidak tahu bahawa mereka ini lah yang punca kepada kekalahan kerajaan. Mereka juga tidak mahu bercakap tentang sindiran dan teguran Tun kerana mereka semua muka tidak tahu malu.

Unknown said...

ASSALAMUAIKUM.

TUN DAN FORUMER SEKALAIN...

SAYA PUN NAK TUMPANG SETUJU DENGAN PENDAPAT TUN NIH ....

TAPI PADA PENDAPAT SAYALAH CUKUPLAH KITA SEMUA HAMBA RAKYAT SEMUA DOK BERCAKAP PASAL ORANG YANG LEMAH INI KERANA DAH SATU MALAYSIA DAN SATU DUNIA DAH TAHU BETAPA LEMAHNYA ORANG INI....LEBIH BAIK KITA SEMUA BERCAKAP PULA PASAL ORANG YANG LAYAK UNTUK GANTIKAN ORANG YANG LEMAH INI....MASIH ADAKAH LAGI ORANG YANG LAYAK DALAM UMNO UNTUK GANTIKAN ORANG YANG LEMAH INI...

PADA PANDANGAN SAYA HANYA SEORANG SAHAJA YANG LAYAK UNTUK GANTIKAN TEMPAT ORANG INI DALAM UMNO SEKARANG INI....JIKALAU ORANG YANG LEMAH ITU TIDAK DITENTANG OLEH ORANG DISEKELILINGNYA BERMAKNA ORANG YANG DISEKELILINGNYA LEBIH LEMAH DARI BELIAU....DSN LEMAH...TSM LEMAH...TR DAH SENJA

APA PANDANGAN TUN JIKALAU DATO MUKRIZ TUN MAHATHIR DIANGKAT JADIK PERDANA MENTERI MALAYSIA...

hafizal78 said...

assalamualaikum Tun,
selamat pulang semoga sihat hendaknya. Benar apa yang tun bicarakan... saya takut apabila melihat berita sekarang ini nampak jelas kelonggaran kepimpinan Pak Lah ,ekonomi sedang digenggam,kuasa semakin lemah ,hal dalaman semakin dilondeh mana pembela? mana pelindung? .Yahudi semakin berani menyentuh tanah islam milik melayu setelah puas tanah arab digodam .'Barua' nya DSAI makin tak dapat dihalang .Kepada Tun tolonglah kami umat Melayu yang tertekan ini dan untuk Pak lah 'jika tidak mampu membina tolong jangan jadi orang yang meruntuhkan' berundurlah sebelum jalan ini menjadi semakin berliku..... .

ceefoo said...

i see through your guile tun.. even tho its very cleverly disguised

you, who have been implicated of gross criminal acts against your own countrymen... by your corrupt practises and trying to(nay.. succeeding in) controlling the judiciary illegally, are now trying to unite the people by creating a common enemy in abdullah ahmad badawi.

What is he guilty off? Are you an angel?

Unknown said...

If Pak Lah doesn't want to step down now, the only way to bring him down is hoping that perwakilan perwakilan UMNO will vote wisely..

1. Don't fall into the "cai cai"
which I foresee it will be distributed during the UMNO election baik Pencalonan dan Pemilihan di peringkat Bahagian & Pusat.

2. Don't listen to your Ketua Bahagian and Timbalan (maybe some of them are buyers), listen to yourself and what the grassroot want.

3. 'IF' I repeat IF money politic is involved, take the money and whack the bugger(calon) involved.

P/S: Wahai Bakal Bakal Perwakilan kalaulah terdapat Politik Wang dalam pencalonan dan pemilihan UMNO baik diperingkat Bahagian dan Pusat, berapa sangatla yang kamu semua akan dapat. Bolehkan ia mengubah cara hidup anda, tetapi ia akan menjatuhkan maruah anda sendiri dan UMNO.

INGAT!!
To the bakal perwakilan remember vote wisely for the sake of UMNO because you are there representing the grassroot.

Bring those two clowns down, Pak Lah & Khairi they are the 'Pemimpin Pemusnah' for the sake of Bangsa, Agama & Negara. The rest of the MKT's, they are followers or MR. YES men to the Leader. If there will be new a Leader, dont worry about the MKT's they will still follow the new one.

(Dissatisfied & Dissapointed UMNO Member)

sweetheart89 said...

Tun

Even as an undergraduate student,You'll always be in my heart.You're tremendous & reliable to the country.I'm hoping that you'll come back as the PM of to our society.

sweetheart.graffity@yahoo.com

SiR KinG TiGeR said...

Y.Bhg Tun

Selamat kembali. Tengok tadi sambutan untuk Tun tak bebeza dari Pak Lah, jadi Tun masih relevan. Jangan lupa kalau tubuh parti baru saya member nombor 5 selapas Dato Mohzani. Tun genius, fikir fikirkan lah macamana sebab saya kerdil, tak sehebat Tun. Buka kan jalan kami ikut dibelakang.Saya tak dapat pangkat, kontrak pun tak apa asal kan anak cucu saya nanti tidak lah macam melukut tepi gantang digantang sendiri.

Orang Dapur said...

Sangat bersetuju dengan pendapat Tun. Kenapalah barisan pemimpin kita masih lagi tak nampak dan masih lagi nak menyalahkan Tun!!. Saya rasa mereka ni bukannya tak nampak tapi buat-buat tak nampak. Semoga Allah panjangkan umur Tun dan diberikan kesihatan yang baik. Amin.

NFH said...

Salam Tun,

Abdullah Badawi adalah:

1. Pengkhianat

2. Pembohong

3. Penakut

4. Pelakon

5. Pemusnah

Yoptanjung said...

Assalamualaikum, Tun mai sat kita dengaq lagu ni..... lama dah kita tak dengaqnya.

Yoptanjung
Play Video
http://www.youtube.com/watch?v=F72QFRfJNTA

Orang Dapur said...

Sokong Tun, kebanyakan pemimpin yang ada sekarang,semuanya kaki bodek dan pentingkan poket sendiri, nasib rakyat tolak tepi...Hidup Tun, moga Allah panjangkan umur dan sihat sejahtera. Amin.

Unknown said...

Tun,

totally 100% agree with you. Just like u said Tun, UMNO sekarang nie dah lumpuh ...

samurai melayu said...

AYAHANDA RAKYAT yang dimuliakan
Pulang mu ku tunggu
Selamat pulang Ayahanda.

Izinkan kami beri perisian akal kapada
bwh(barua wakil hantu)

Maaf panggil barua kerna dari tulisan kau(cow) menonjolkan sikap sedemikian.
1. biadab kat orang yang lebih baya(tua) dan jika kau seorang seangkatan dengan Tun sudah tentu faham apa dia budi dan bahasa orang melayu.(melainkan kau berlainan kiblat)
2. Jika gaya kau berbahasa diibaratkan
seorang pemain bola sepak, kami katakan ' main serupa lembu'( bahasa mudah 'tak guna otak')

Ayahanda Tun kita, jika dia adalah antara pahlawan2 dalam Imperial Army Jepun, pangkatnya adalah 'SHOGUN'. dan orang macam kau,hanya mampu jadi lembu sembelihan samurai2 saja.

Nak berbahas lebih2 dengan orang berotak 'lembu' akan hanya membuangkan masa saja.
Samuraimelayu ingin beri kata dua untuk makanan otak 'lembu'katakan,

'BN tumpas, Anwar Ibrahim jadi PM.
Katakan dia boleh kawal Kambing berjanggut dan Siang2, Lim kup, tiba2 tidak diduga dia 'collapsed', apa agaknya akan terjadi pada kuasa melayu dalam tanah tok moyang mereka nanti, kalau otak lembu hang boleh pikiak sampai tahap itu, PIKIAK LAH Sendiri

Bodoh tak boleh diajar,..

Alfatihah, Amin

Anak Malaysia said...

Salam Tun,

Semua rakyat Malaysia amat marah dan terkejut mendengar MP BN, Dr Abdul Latiff yang menjatuhkan maruah semua doktor-doktor dalam bidang perubatan di Malaysia telah dikaitkan dengar sandiwara wayang "JAMES BOND".

DEPUTY Health Minister Datuk Dr Abdul Latiff left some MP members in the Parliament House, including doctors, huffing and puffing when he declared doctors have a "licence to heal and licence to kill".

Selama 22 tahun sebagai PM,Tun Dr M mempunyai "licence to heal" dalam proses pembangunan dan menyelamat ekonomi Malaysia semasa krisis kewangan. Akan tetapi MP BN Mersing, Dr Abdul Latiff cakap ada "licence to kill" pulak bagi semua doktor-doktor di Malaysia. Sungguh pelik dan tak masuk akal bagi beliau bercakap sedemikian rupa macam Dr Samseng di Dewan Rakyat ini. Memang malu bagi Timbalan Menteri Kesihatan Malaysia menyuarakan perkataan kurang sopan (kurang ajar)terhadap doktor doktor yang murni ada niat "licence to kill" yang secara langsung tidak baik didengar oleh rakyat kita dan masyarakat dunia.

Oleh yang demikian, TUN Dr keluar UMNO serta meminta Pak Lah letak jawatan sebagai PM Malaysia boleh disalah anggap oleh rakyat jelata bahawa Dr M juga ada niat "licence to kill" terhadap politik UMNO dan kedudukan Pak Lah sebagai PM. Rakyat harap Tun Dr M dapat bersara dengan senyap, bagus dan masih dihormati semua rakyat.

Oleh itu, semua rakyat jelata termasuk parti-parti Pakatan Rakyat berniat baik (bukan jahat) sanggup mahu Pak Lah berkuasa dan memimpim negara Malaysia agar beliau dapat menghapuskan sistem KKN ( Korupsi, Kroni dan Nepotism ) dan politik wang dalam parti UMNO dan kompenen-kompenen BN selama lamanya. Rakyat bilang Pak Lah mempunyai niat baik dand kekuatan jiwa untuk berkhidmat untuk rakyat jelata. Pak Lah jugak ada kelemahan manusia macam TUN Dr M dulu. Semoga Pak Lah dapat menolong semua rakyat tidak kira kaum kaum, agama dan kefahaman politik mereka.

Rakyat bilang arena politikus Malaysia memang ada "Licence to heal atau licence to kill" tapi tidak dalam bidang kedoktoran yang murni ini.

"Hidup Doktor-doktor"

Sekian,
Dr Anak Bangsa Malaysia

Anak Tok Kun said...

Askum Tun,
"Pemimpin Pemusnah"Sungguh sedih Tun,,, UMNO adalah Melayu & Melayu Adalah Umno. musnahnya Umno maka musnah lah Melayu. apakah sejarah Singapura akan berulang untuk di tinggalkan kepada anak2 bangsa kita nanti. Jangan.... Jangan....
Jangan biarkan ia berlaku, fikirlah yang terbaik demi Agama Bangsa Dan Negara.

Unknown said...

Salam TDM...alhamdulillah telah selamat kembali di tanah air...pemimpin-pemimpin Umno yang diketuai Pak Lah adalah pemusnah yang akan menhancurkan UMNO.
Maka Melayu akan merempatlah di "Tanah Melayu".UMNO hilang kuasa bererti melayu akan terpinggir...Ya Allah bukakan hati orang-orang UMNO yang masih buta...

218 United said...

Salam kepada Tun..berkenaandgn hak istimewa dan nikmat untuk anak cucu,saya tidak faham kenapa perlu ada hak istimewa utk bumiputera? Bagi saya, semua manusia adalah sama dan patut diberikan hak sama? Adakah ini adil dan saksama jika wujud hak-hak tertentu untuk kaum tertentu?

Unknown said...

TDM...salam hormat dari saya sekeluarga...alhamdulillah TDM selamat tiba di tanah air.

Harap TDM terus memberikan pandangan dan kritikan yang mungkin mampu membuka hati orang-orang umno yang masih terpedaya dengan ketuanya itu.

Kami berdiri teguh di belakang TDM..dah lama pun keluar dari menjadi ahli UMNO cuma tak istihar je.

Unknown said...

well said tun,

Ingin sy menambah...sy bukan economist...tp..sila tunjuk ajar jika sy silap

dahulunya, under u Tun, Msia menekankan peralihan pertumbuhan ekonomi kepada sumber2 baharu (New Sources of Growth):

eg. 1) Services sector (edu tourism, health tourism, private edu & health,financial services, logistics & transportation).

2)Biotech (mainly export of products & services

3)Traditional & commodity based (new agriculture, food production, downstream activities)

Malangnya, setelah 5 tahun, hanya item 3) & sometimes item 2) shj yg diberi penekanan. Tetapi item tersebut hanya meningkat perbelanjaan kerajaan.

item 1)especially tourism based & services sector yg sepatutnya menjana kekayaan kpd Negara & menghasil pendapatan kpd Kerajaan kurang ditekankan

kesannya ari ni kerajaan merungut pasal subsidi minyak berjumlah RM 50 billion.

kalau Pak lah x stop the jambatan bengkok n ikot polisi ekonomi yg asal...agaknya kerajaan dah kaya dan x perlu harga minyak naik 3-4 kali.

Pak Lah dan Penasihat Ekonomi pls step down!!!!

Chung said...

Tun Dr Mahathir,

You have bring Malaysia abroad and you are really success selling our country. When I introduced myself as Malaysian, spontaneously the name of Mahathir will come out from their mouth. Overall, your deeds have placed Malaysia in the world map and that is how we see Malaysia today.

For those who do not remember Malaysian history, the following are the title given to our Prime Minister :-

1st Prime Minister
- Tunku Abdul Rahman -
Bapa Kemerdekaan (Father of Independence),

2nd Prime Minister
- Tun Abdul Razak -
Bapa Pembangunan (Father of Development),

3rd Prime Minister
- Tun Hussein Onn -
Bapa Perpaduan (Father of Unity),

4th Prime Minister
- Tun Dr Mahathir Mohamad -
Bapa Pemodenanan (Father of Modernisation),

5th Prime Minister
- Dato' Seri Abdullah Hj Ahmad Badawi –
Bapa Mertua Khairi (Father in Law to Khairi)

The 5th Prime Minister will be a legend as a “TERMINATOR” to the independence, development, unity, modernisation brought up by the previous leader.Hmmm...what a pity country.

Chung,
From abroad.

Unknown said...

Assalamualaikum Yg Amat Bahagia Tun Dr M yang kami amat sayangi...

Saya menyokong sepenuhnya apa yg Tun fikir sepatutnya.

Tidak hairan jika kita tak nampak sebarang ada kemajuan dalam negara sejak pentadbiran DSAAB selama 4 tahun.. Mana perginya projek sebelum ini? Buktinya kepimpinan DSAAB dah gagal.

Kita berharap kita tidak terperangkap dalam dunia fantasi macam cerita V for Ventdeta di mana pemerintahan diktator di British pada masa depan. Nampaknya DSAAB dan konco2 telah mengeluarkan arahan menyekat kebebasan hak bersuara baru2 ini. Jika demikian, tindakan tegas akan dinantikan untuk kita. Pandai2lah mereka jaga periuk nasi. Saya tak takut berdepan jika Tun masih ada. Apalagi kita telah hilang kepercayaan terhadap DSAAB dan kepimpanan BN. Satu hari parti Melayu UMNO dan BN akan tumpas.

Macam mana kita hendak terus pertahankan ketuanan Melayu daripada lenyap dalam peta dunia jika gagal menyelamatkan kaum Melayu yang satu2 waris di tanah Melayu? Tun, hiduplah M!! Hiduplah M..

jiwakacau said...

Hidup TDM!! Hidup UMNO!! Hidup Melayu!!!

malayrulze said...

Assalamualaikum,

bayangkan melayu sekarang boleh dipermainkan..... takut masa depan bangsa melayu kelak.....

Saya memang meyokong Tun, bukan saya fanatik pada Tun ,tapi apa yang Tun cakap Tun lakukan itulah kelainan Tun lihat sahaja, Proton,KLIA,KLCC,keluar dari kegawatan ekonomi pada tahun 1988 dan 1997,Bahasa Inggeris dalam sains dan matematik,Putrajaya,Cyberjaya,Kuala Lumpur, kalau nak disenaraikan terlampau banyak jasa dan sumbangan Tun terhadap negara.

Tun bukan cakap tin kosong tapi banyak isinya,bukan seperti ahli politik sekarang yang hanya tahu cakap apapun tiada....

Kepada Tun,teruskan perjuangan anda!!, kepada masyarakat terutama melayu!! anda boleh berfikir tiada apa yang ingin dikejar oleh manusia bernama TUN DR MAHATHIR ini dikala umur mengira detik menjangkau 90 tahun... Hanya satu yang dapat saya rasakan TUN tidak mahu negara yang bernama Malaysia ini 'rosak',terutama untuk bangsa melayu yang masih leka lagi.RENUNGKANLAH...

Semoga apa yang dilakukan oleh TUN diredhai oleh Allah.... masih harap jika diberi peluang Tun tolonglah bantu keadaan negara sekarang.... :)

Mantot said...

tun dr mahathir,
walaupun kejam tindakan anda satu masa dahulu,tapi tak boleh dinafikan,anda seorang pemimpin yang memang boleh memimpin.

tak ramai orang boleh memimpin dan anda dianugerahkan kebolehan itu.

mungkin bila dah keluar umno ni,saya harap,Tun dapat tebus balik silap lama dulu,jadilah suara kpd rakyat.

kalau masuk PAS pun ok jugak.Tok Hadi Awang pun dah bagi green light.

Terima kasih.

wak Dojer said...

Salam kepada Tun dan semua pembaca.

Datuk Seri PM memberi amaran supaya tidak sewenang-wenangnya menggunakan "kebebasan bersuara/freedom of speech" sebagaimana yang disiarkan dalam The Sun, 28/05/2008.

Adakah ini bermakna Wak akan ditangkap atau disaman kerana bersetuju dengan Tun supaya Datuk Seri PM melepaskan jawatannya?

Sejujur-jujurnya Wak tak faham makna "label" atau "slander" dalam prinsip "kebebasan bersuara/freedom of speech".

PRU-12 agaknya tidak boleh diterima-pakai sebagai keterangan (evidence). Maka, tangkap atau samanlah Wak.

Wak redha.

azmi bangi said...

Saya masih tertanya-tanya...apa lah yang membuatkan Pak Lah begitu berat sangat untuk berjumpa dan berbincang dengan Tun dari hati kehati...kalau pun bukan lagi sebagai ketua kerajaan , apalah salah nye mengenang sikit budi orang yang telah banyak membantu menaikkan Paklah hingga merasa menjadi pemimpin tinggi kerajaan. Padahal waktu itu ramai lagi muka-muka yang juga senior dalam UMNO.
Adakah kerana Paklah yang kini sebagai PM tidak layak untuk berjumpa dengan orang yang sekarang ini tiada pangkat dalam UMNO ??? Paklah ...tolong la sebagai bangsa melayu kita belajar mengenang jasa..
Perkara ini sebenarnya tidak ada kena mengena dengan orang lain...cuma kebelakangan ini nampaknye ada segelintir pemimpin UMNO yang ambil kesempatan nak menjadi jaguh atau ayam sabung dalam UMNO...mengkritik bekas pemimpin semahunya...seolah tiada langsung jasa yang pernah diterima dari Tun....ayam jantan kampung ini sebenarnya lupa yang bangsa melayu masih tidak lupa tahi yang terpalit diekornya dan masih dibawanya kehulu kehilir sejak dulu..baunya sampai sekarang tak hilang lagi...
Tapi biasalah...orang melayu tak heran kerana ayam sabung kampung species ini lah yang banyak dalam UMNO sekarang.
Kebelakangan ni dah nampak ramai sangat yang nak mengambil peluang dengan kelemahan pentadbiran kabinet Paklah . Yang terbaru Nur Misuari yang baru keluar penjara tu pun dah berani nak ugut Malaysia untuk mengambil sabah....belum lagi yang nak mintak tambah kerusi dalam kabinet, hilang Pulau Batu Putih ....sedar atau tidak yang sebenarnya kita ni dalam haru biru...lemah...Ini semua angkara kalau "Melayu Mudah Lupa"

Azmi Jetfox

collosos said...

Come on, you fellas on this blog.

Be realistic. This is the way, capitalism democracy works.

Yin overshadow Yang.

Bankers, businessmen, property developers and their associates are all at the top of human food chain.

The next rung will be the politicians, Governors, Senators, Congressmen, lawyers, media executives, editors, journalists, entertainers, etc.

Water-Wood government = capitalism democracy.

Everything and everyone can be bought nowadays even PhDs too.

The children generation of the "Merchants and Traders" or the capitalists in Malaysia shall be sponsored to study overseas through various scholarship schemes and then be brought back to occupy important key positions within the Malaysia's social hierarchy.

They are the next generation in line to become the intellectual elites of this country.

The stratagem "Replace the beams and pillars with rotten timber" apply here.

The rule of this game is very simple.

The rich becomes richer and the poor becomes poorer.
The powerful becomes more powerful.

The survival of the fittest.

The fittest human beings are defined as those who are rich and cunning.

The knowledge know who apply here, not the knowledge know how.

Money Conquers All (MCA).

The eternal class struggle between capitalists and workers.

The "Yang" faction, the teachers, doctors and engineers are all nothing but employees-workers-hirelings-slaves.

UMNO-BN Capitalists-Ultra right wing
vs
Pakatan Rakyat Islamic Socialists- Left Wing

Unknown said...

ONLY FOOLS REJECT WISE COUNSEL ! Sadly, Tun, there are many fools in UMNO today. They not only rejected your wisdom but instead accused you of being "duri dalam daging". But these morons never ever try to "cermin muka mereka dulu". At one time. they were the biggest and sharpest thorns during Tun's administration. But being compassionate (and that's the right word to describe your good-self), you forgave them. But that didn't teach them to be humble but on the contrary "lupa darat" (that,s the term our elders use).

I am but a humble citizen but I can think rationally. BN lost considerably because AAB, NTR and his bandwagon were so stupid not to realze that what is nearest to the heart of the rakyat (especially the lower income group), considering the spiral in food prices, is how to put decent meals on the table for their children and families. Not big projects that have not relevence to the everyday survival. They plunged BN into the general elections with much arrogance without realizing that they were "treading where angles fear to tread", i.e., the wrath of the under-previledged rakyat who happened to form the bulk of the country's voters.

Having lost badly in the last elections, they have now become "jumuds" (that's the term PAS use towards their enemies).
Take for example, the rising price of our staple food, rice. Instead of trying to find ways and means of arresting this problem they blamed rakyat "membazir". They asked the rakyat to change their life-style,etc,etc. Can the lower income group with their meagre income, afford a certain life-style like the PM and his minsiters ? If the lower income group can only afford to have basic necessities, can you call that "life-style". If they can only afford to have two meals a day, then, do you expect them to change they "life-style" by only having one meal a day or only eat roti canai instead of rice? For that matter, even the price of roti canai has gone up!

Beware the next election in 2012 ! As you have warned them, Tun, BN will lose ground further if there is no immediate change in UMNO. I pray to Allah (SWT) that wise leaders like you, Tun, will live longer to save the nation of ours from catastrophy. I'm happy you are back again. May allah (SWT) bless you and your family.

My children, all grown-up teens and are UMNO members (out of my effort, being a member myself) said to me yesterday "Abah let's leave UMNO !" Well, I may agree .... if there's no change for the better in the party. Wassalam, Tun.

yeongch said...

Saya sebagai rakyat Malaysia bangsa Cina berasa bahawa tidak perlu TUN 'berperang' dengan Datuk Seri Abdullah kerana beliau tidak mungkin meletak jawatan dengan desakan TUN. Sekiranya beliau rela meletak jawatan, beliau sudah lama berbuat demikian dan tidak perlu menunggu sampai didesak TUN. Namun begitu, tindakan TUN yang seolah 'berperang' dengan Abdullah memang sudah mengakibatkan bangsa melayu dan UMNO menjadi gelakkan seluruh dunia.
Pada saya, perkara ini bukan sahaja tidak membuahkan hasil kepada negara, malah menjatuhkan imej negara. Tetapi saya ingin menegaskan bahawa saya tidak memihak kepada sesiapa kerana pada saya apa yang penting ialah rakyat dan negara. Pemimpin hanya wakil rakyat yang dipilih oleh 'RAKYAT' untuk menguruskan hal ehwal negara. Namun selepas Pilihanraya Umum yang lepas, banyak masa telah dibazirkan dalam meneliti dan menganalisa keputusan itu sehinnga kita telah lupa kepada isu isu yang lebih penting iaitu kenaikkan harga barang-barang dan perkambangan negara. Saya ingin menyeru kepada semua rakyat Malaysia supaya jangan membuang masa dengan hal-hal politik kerana kemelesetan ekonomi mampu melumpuhkan sesebuah negara, kita harus berusaha untuk mempertingkatkan daya saing kita untuk menangani masalah kenaikkan harga. Kerajaan mempunyai batasan untuk mengawal kerana isu kenaikkan harga seperti petrol bukan sekadar masalah kita, trend ini telah melanda seluruh dunia. Kita harus menjadi rakyat yang bijak supaya tidak terpengaruh dengan isu-isu politik dan parti supaya memilih sesiapa yang mampu berusaha untuk rakyat dan negara. Sekiranya seseorang wakil yang dipilih rakyat tidak melaksanakan tugasnya dengan baik, kita juga harus mengambil tindakan untuk memilih orang lain sebagai pengganti tidak kira partinya atau bangsa, hanya orang yang berkemampuan.

vijayandra said...

You always paint a negative picture.The country can be ruled by any party.Umno does not represent the Malays anymore.Those Malays who had benefitted from Umno can say goodbye.We are forgetting about race.We are living in a globalised world where we can work from our kampongs.We do not care who rules as long as they are fair to everyone.The past is in history and the present will not be history because it is common and will not die.Mahathir can harp for the Malays but it will not do good because the government will go bankrupt by helping the Malays.We need everybody to help out and live peacefully.All trouble makers should be weeded out immediately including Mahathir.

edayz said...

MENGAPA UMNO PERLU LEMAH : KEMASUKAN KEMBALI DSAI DALAM UMNO

A'kum Tun,

Isu ini seperti ada sesuatu perkara yang tersembunyi. Apabila DSAI menjadsi TPM dahulu, mmg tidak dinafikan dia sudah pasti akan menjadi PM. Dan semua orang tahu, DSAI hanya mempunyai satu cita-cita, iaitu menjadi PM. Secara congak politik, untuk menjadi PM dengan bertunjangkan kuasa Melayu, DSAI hanya bole menjadi PM yang berkuasa terutama dengan sokongan melayu dengan masuk melalui UMNO @ penyokong UMNO lompat parti menyokong PKR.

Dalam situasi ini, yang menjadi keraguan saya, mengapa AAB seolah-olah tidak merasa malu dalam kekalutan UMNO sekarang. Beliau sedikit pun tidak mengendahkan bahawa mmg org melayu telah menolak beliau tidak kira dari dalam parti UMNO sendiri @ yang tidak berparti.

Disini, saya meletakkan 2 perkara yang bole didebatkan. 1) Adakah mmg dalam diri AAB untuk melihat UMNO hancur dan seterusnya satu parti melayu baru timbul dimana DSAI akan memerintah (dalam masa yg sama KJ akan merealisasikan cita2 untuk menjadi PM pada usia 4o tahun); 2) jika kekalutan ini berterusan dalam UMNO, DSAI akan menjadi wira dan dipanggil semula menjadi penyelamat dan seterusnya dilantik Presiden UMNO dan kemudiannya PM.

Kedua-dua teori ini ada kait rapatnya dengan cita-cita menantunya menjadi PM dalam usia 40 tahun. Ini kerana cita-cita KJ menjadi PM tidak akan menjdai kenyataan jika Najib menjadi PM. Jika Najib menjadi PM, sudah pasti hampir 15 tahun beliau menjadi PM dan seterusnya Hisham akan mengganti dan mungkin akan mengambil masa hingga 20 tahun menjadi PM. Tolak campur, cita-cita KJ menjadi PM akan terkubur. Ini mmg akan sebenarnya memusnahkan satu perancangan manusia gelojoh dalam politik ini untuk berjaya.

Oleh itu, untuk menjadi PM, hanya seorang manusia dapat membantu iaitu DSAI. Umur DSAI yang semakin lanjut, akan seungguhnya menghadkan tempoh beliau sebagai PM. Jika beliau menjadi PM, sudah pasti NAJIB dan HISHAM akan diketepikan dan KJ akan menjadi orang paling berpengaruh. Dalam masa 10-15 tahun, KJ akan berjaya.

Antara usaha-usaha yang dilakukan KJ untuk mengukuhkan kehadiran DSAI dalam UMNO ialah: 1) membawa masuk EZAM dn CEKGUBAD kemabali dalam UMNO (kalau boleh bawa masuk semua orang PKR berbangsa melayu kerana mereka semua adalah orang UMNO tapi bertaat setia kepada DSAI); 2)membiarkan AAB lemah dan dalam keadaan UMNO yang takut menjatuhkan AAB, UMNO akan lemah dan penyelamat yang palaing berani akan diterima masuk untuk bertanding menentang AAB pada Disember ini iaitu DSAI.

Sekiranya, kedua-dua perkara tersebut direalisasikan, UMNO akan kembali dipenuhi oleh pemimpin-peminpin durhaka ini yang akan menghancurkan segala pengaruh NAJIB dan HISHAM dan dalam masa yang sama semua level dalam UMNO akan dipelopori oleh orang2 KJ.

Teori ini seperti tidak munasabah cuma satu yang perlu kita fikirkan. DSAI hanya dilahirkan untuk menjadi PM. Even ada pemimpin yang lompat keluar BN, jumlah itu cukup tapi tiada kekuatan kuat orang melayu. Tanpa kekuatan pemimpin melayu, DSAI akan tidak berkuasa ditekan DAP dan PKR yang bukan berbangsa melayu. DSAI tidak ada masa untuk itu. Beliau sangat tamak dan untuk ketamakan kuasa, beliau perlu solid vote org melayu. Jalan yang ada hanyalah melalui pintu UMNO. yang bole membawa masuk beliau ke UMNO ialah KJ. Dan satu perkara penting yang perlu diingati, DSAI dipecat tidak sampai 10 tahun yang lepas dan kebanyakan pemimpin UMNO yang ada sekarang merupakan orang-orang beliau juga semasa menghancurkan Tun Ghafar Baba dahulu. Berwaspadala wahai rakan-rakan semua. Ini akan terjadi

Wassalam

Jeff said...

Dear Tun, i know you have inside information.

I wd like to know if Datuk Azahar Mansur has become Christian and migrated to Australia? The rumours has that he seen the vision of Jesus Christ when he was sailing around the world.

Is that why the newspaper have not spoken about him since then??

You know, in the middle east where christian missionaries are not allowed to preach to the muslims, most muslims are converting to christianity because they see Jesus in their dreams or vision.

Jesus Christ is moving in this last days. He is coming back soon to judge the world. I hope you will read the bible yourself and judge for yourself.

Please reply to my question. Thank you very much.

Unknown said...

Salam TUN.

Setuju dengan pendapat Tun. Memang terlalu sukar untuk menerima apa yang berlaku sekarang dalam UMNO. Terlalu sayangkan Presiden lebih dari parti, ok lah kalau pemimpin yang sanggup berkorban apa saja demi rakyat dan negara, tapi...kalau pemimpin yang asyik tidur saja yang terus disokong, alamatnya pati akan berkubur.
Saya rasa agak pelik bila baca komen/saranan dari mereka2 yang berjawatan tinggi dalam parti mahupun kerajaan Pak Lah ni...level komen/saranan yang mereka bagi lebih kurang sama dengan level pelajar sekolah rendah. Contohnya macam Nazri, dan yang lainnya. Mungkin jugak mereka2 ni sesuai dengan coretan Tun yang bertajuk "Pemimpin Pemusnah"!

Harap Tun akan terus sihat dan terus berjuang demi agama, bangsa dan negara!

Salam dari perantauan

anak pak pin panjang said...

Salam Tun,

Orang Melayu secara kolektifnya, hanya berani bercakap di belakang tabir, dan bukannya bila berdepan susana cabarab sebenar. Ada juga yang melawan, tetapi bilangannya sedikit.
Kebanyakannya menunggu ketua, kawan ataupun orang lain yang membuat langkah mula, kemudian baru berani mengikut. Daripada pemimpin atasan sehingga ahli UMNO biasa.

Cuba Tun berutahu mereka ini, secara ringkas dan mungkin dalam bentuk satu persatu apa yang mereka perlu lakukan.

Mereka ini mahu lakukan sesuatu tetapi bukan semua sebijak Tun dan memahami apa yang Tun cadangkan.
Permudahkan lagi kepada mereka. Dala ertikata lain, sila Tun beritahu satu persati apa yang perlu di lakukan, macam ajar anak jalan dulu-dulu. Bukankah Tun sudah biasa dengan bangsa Tun ini?

Walaupun perkara yang Tun mahukan itu nampak mudah, tapi bukan semua orang Melayu mampu mencernakan apa yang ada dalam fikiran dalam bentuk tindakan. Itu yang bila mereka dah terlalu geram dan hilang pertimbangan, amuk berlaku.

Tolong Tun,
Satu persatu. Contohnya, Langkah pertama. Call cawangan tanya bila mensyuarat. Buat nota dan ajak kawan2 ambil cuti untuk hadir dan bersedia untuk mencabar kepimpina. ataupun apa lagi yang Tun rasa sesuai.

Cakap saya siapa yang dengar.
Tapi kalau Tun ajar, saya rasa berdondon akan ikut.
Salam Tun.
Dalam tindakan kita ini, jangan lupa berdoa Ke hadrat Allah SWT. Jangan kita lupa, kita hanyalah hamba. Tapi, pohonlah daripada yanag maha kuasa. Jangan kita jadi bodoh sombong.
fikir fikirkanlah

Salam untuk semua

Zulazri Kamarul said...

Raja Adil Raja Disembah
Raja Zalim Raja Disanggah

Rahman said...

Tun, saya pun sama2 tercengang apabila Karpal condemn Tun sebab Tun condemn pemimpin UMNO yg lemah. Masa tu saya pun rasa memang ada sesuatu tak kena.. something fishy is going on. Sebagai rakyat biasa yang berada di luar UMNO, apa yg boleh kami buat utk mengembalikan kekuatan UMNO Tun?

A KADIR JASIN said...

Dear Tun,

Malaysian politics is very partisan. Opposition parties hardly support the government.

The only time I believe they supported the government was during the Indonesian confrontation.

But if they are now supporting the government of the PM Abdullah Ahmad Badawi, that's because it is a useful thing to do.

In lest than 5 years that Abdullah leads the BN government, the opposition benefited tremendously as seen in the March 8 polls. It is to their advantage to continue to support PM Abdullah than to see a stronger person taking over Umno and the government.

On the other hand, the opposition will attack and discredit whoever attacks or criticises the PM.

Certainly we know who is the marters strategies behind the opposition's "support" for PM Abdullah... no other than "Brother" Anwar.

gelagat niaga said...

Yang Amat Berbahagia Tun,

Pada hemat saya akhir-akhir ini ada sebilangan para-pemimpin UMNO & BN sudahpun menjadi jenis 'jaga kedudukan' dan memilih untuk 'bermain selamat' dalam permainan ‘survival’ politik mereka. Pada saya, amat jelas bahawa mereka yang sebegitu adalah bukannya jenis pejuang (politik) yang sebenar dan sejati.

Tekad & pegangan 'Berani Kerana Benar' adalah tidak termaktub dalam ‘kamus politik’ mereka. Malah untuk bertindak dalam menegakkan yang 'Hak Melawan Batil' tidak samasekali tersemat dijiwa dan sanubari mereka. Itulah sebilangan jenis pemimpin UMNO & BN yang kini ‘terhidang’ kepada rakyat. Kebanyakan dari mereka juga tidak mempunyai idea yang bernas dan tersendiri atau berwawasan jauh apabila mendapat tempat sebagai wakil rakyat ataupun mendapat jawatan dalam kerajaan.

Malahan tidak kurang juga yang mudah 'complacent' atau senang-diri apabila melaksanakan tugas sebagai wakil rakyat mahupun dalam kerajaan. Akan tetapi, kemahiran mereka dalam mengampu, ‘menjaga boss’ dan mengwujudkan rangkaian politik mereka dalam parti (iaitu lebih daripada mengwujudkan rangkaian mereka untuk mendekati rakyat-jelata dan para-pengundi), merupakan suatu ‘kemampuan politik’ mereka yang sangat mengkagumkan.

Namun tidak semua mereka bersifat sebegitu. Ada juga sebilangan pemimpin UMNO/BN yang ikhlas, bermoral dan berprinsip mulia. Akan tetapi tidak kurang pula dikalangan para-pemimpin UMNO dan BN yang sebegitu sifat mereka, sehinggakan kini dapatlah kita nampak 'belang' mereka yang sebenarnya dan juga gelagat politik mereka, terutamanya selepas Y.A.Bhg Tun bersara sebagai Perdana Menteri Malaysia pada tahun 2003.

Kini, berani saya katakan bahawa pada masa ini kepimpinan Pak Lah sebagai Presiden UMNO, Pengerusi BN dan juga sebagai Perdana Menteri Malaysia bukan sahaja sudah jadi begitu lemah-longlai, malahan sudah menjadi suatu beban atau ‘liability’ pula kepada parti, rakyat dan juga negara!

Nescaya, pastinya pihak pakatan parti lawan akan mengalu-alukan pucuk pimpinan UMNO/BN yang seolah sebegitu rapuh kemampuan dan kepimpinannya, sebagaimana yang kini dipaparkan oleh Pak Lah!

Tidak pernah dalam sejarah negara kita dimana didalam Dewan Rakyat terdapat bilangan ahli-ahli parlimen dari parti lawan yang menentang ahli-ahli parlimen dari parti Kerajaan (Perikatan atau Barisan Nasional) yang sebegitu ramai, yang lantang dan riuh-rendah lantaran menggamat dan mampu tenggelamkan suara ahli-ahli Dewan Rakyat dari parti kerajaan yang memerintah! Itulah hasil dan akibatnya dari strategi dan kepimpinan Pak Lah semasa Pilihanraya Umum yang ke-12, baru-baru ini!

Namun, kini Pak Lah masih tidak mahu insaf dan mengakui akan kelemahan beliau. Juga, masih terdapat dikalangan para-pemimpin UMNO & BN yang terus ‘bermain selamat’ dan ‘menjaga kedudukan’ masing-masing, demi ‘survival’ kerjaya politik mereka lantaran tidak berani untuk bersuara akan kelemahan pucuk pimpinan mereka!

Nescaya, itulah yang diharap-harapkan dan dinanti-nantikan oleh parti lawan. Lantaran mereka (parti lawan) akan terus ‘menyokong’ kepimpinan Pak Lah ibarat menunggu ‘kelapa tua yang pasti akan jatuh-gugur, malah satu tandan sekaligus’! Itulah nasib UMNO dan BN sekiranya Pak Lah dibiarkan terus memimpin parti dan negara.

Bukan setakat itu sahaja, namun pihak kuasa-kuasa Barat-keparat (iaitu Neo-Cons, NWO & Globalists) juga turut menunggu scenario yang sama - iaitu akan kejatuhannya & runtuhnya penguasaan & pengaruh UMNO (Melayu/Islam), atau setidak-tidaknya supaya kepimpinan UMNO akan dapat ‘dikawal’ oleh mereka demi penaklukkan serta melebarkan pengaruh ‘globalisasi’ mereka terhadap sebuah lagi negara dunia ke-3 (terutamanya negara-negara Islam).

Kita perlu ingat dan menyingkap kembali serta mengambil iktibar pada masa yang lampau sehinggalah kini bahawa sangat ketara perkara sebegitu sudahpun diusahakan dan lakukan oleh kuasa-kuasa Barat-keparat setelah mereka berjaya ‘menjinak’, ‘menawan’ dan ‘mempengaruhi’ seorang ahli-politik tempatan yang berpengaruh seperti Anwar Ibrahim! Perlu juga kita ingati bahawa – Pemimpin yang dipengaruhi oleh kuasa-kuasa asing bukanlah pemimpin kita yang sebenarnya!

Kini pula dengan timbulnya isu ‘ugutan’ dari kuasa-kuasa Barat terhadap Pak Lah tentang soal ‘Oil-for-Food’ dan juga soal ‘Aluminium Centrifuge’, maka pastinya Pak Lah akan menjadi suatu ‘liability’ yang sangat besar pula buat kita (tetapi menjadi suatu ‘asset’ pula buat mereka), oleh sebab beliau kini adalah Perdana Menteri negara! Tekanan, ugutan dan cengkaman dari kuasa luar terhadap seorang pemimpin tertinggi negara pastinya boleh mempunahkan sesebuah negara itu! Apakah ini mungkin terjadi kepada negara kita Malaysia? Na’uzubillahi’minzaliq !!!

Maka, apakah para-pemimpin UMNO khasnya akan masih terus berdiam diri apabila berhadapan dengan keadaan yang boleh mencemaskan kita kelak? Selagi ahli-ahli dan para-pemimpin UMNO serta rakyat biasa yang prihatin terhadap politik tanah-air, tetapi tidak berani pula bersuara dan melakukan sesuatu terhadap seorang pemimpin yang jelas lemah dan juga dilihat menjadi suatu ‘liability’ kepada rakyat dan negara, maka padanlah buat kita semua sekiranya kita menerima padahnya kelak.

Maka kalau padahnya akan menjadi sesuatu yang buruk kelak, maka sudah terlalu lewat pula untuk para-pemimpin parti UMNO untuk ‘jaga kedudukkan’ masing-masing atau untuk ‘bermain selamat’ pula. Tiada tempat lagi buat mereka yang ‘bermain selamat’ dan ‘menjaga kedudukan’. Suara dan tindakan perlulah kita lakukan sekarang sebelum ianya terlewat!

Ada pepatah Inggeris yang menyebut bahawa - ‘You deserve the leader that you get’! Sekiranya kita tidak mahukan Pak Lah itu sebagai pemimpin negara kita, maka padanlah bagi kita apabila mendapat seorang pemimpin sedemikian, kalau kita tidak cuba & berusaha berbuat sesuatu.

Setidak-tidaknya Y.A.Bhg Tun Dr. Mahathir telahpun dan sedang berbuat sesuatu. Apakah kita akan turut menyusuli?

Wassalam.

redbox said...

salam Tun,
alhamdulillah Tun dah balik dgn selamatnya..

mmg betul tu Tun. Ada ka org yg benci kita nak penggal kepala kita..boleh sokong..kalau cam ni mesti ada kes lain kan..

harap2 "yamtuan tengku dolah" tu akan bangun dr tido..dah asyik dok telan pil tido je..payah lah..

jangan sampai dah kalah nanti baru nak menyesal..tak guna dah time tu..

Unknown said...

Salam Tun Pak Det,

Apa la buta mata hati orang UMENO nih, agaknya sebab byk makan sgt duit rakyat cara haram sampai hati keras , gila kuasa , gila harta , gila pangkat hatta nak jadi khalifah Hadhari konon. Apa faedah tambah Hadhari, Ustaz2 UMENO pun kaki bodek sakan sampai hal asas pun boleh seleweng.

Kalau betui la Hadhari ni tak kan George Bush boleh PUJI. Sapa dia si Bush ni nak komen hal ISLAM apalagi Hadhari....mesti ada yg tak kena. Atau mmg dia yg minta Bodowi pelopori konsep karut nih.

Pembangkang mmg sah ambik kesempatan , dah tau si PM tu boleh kena main sekupang dgn budak tkt 4.

Lastly , in my humble opinion Bodowi looks like giving way to Pak Sheikh DSAI sooner or later. He & SIL play puppets to DSAI ???

Camna PKR nak bela rakyat ISLAM kalau pakai konsep terbuka. Nanti ni yg haram pun jadi halal sebab duit/ bisnes konco2 etc mcm S'pore. Apa beza PKR dgn DAP wahai umat ku.

ilmyinc said...

if there is no change, we will be static.

if there is a change , we found not satisfy,

after all, no pain no gain.

the choice is yours!

ilmyinc.com

Unknown said...

Salam Tun...
Saya amat bersetuju dengan apa yang Tun kata, UMNO sebenarnya sedang menuju kehancuran. Pemimpin yang lemah dan tiada wawasan seperti abdullah hanya akan merugikan negara dan bangsa terutamanya orang Melayu dan kesempatan ini telah digunakan sepenuhnya untuk melemahkan kuasa orang-orang Melayu. Orang Melayu sebenarnya memerlukan sebuah parti baru bagi memperjuangkan hak-hak yang semakin terhakis. Bangunlah bangsa ku.. bukankan mata dan lihat sekeliling mu.. sedarlah bangsa ku....

Gelombang Rakyat said...

Tun Dr Mahathir Mohamad, setinggi-tinggi terima kasih kerana pos tentang Abdullah Ahmad Badawi, Pemimpin Pemusnah ini. Saya berpendapat yang sama. pemimpin pemusnah mesti ditentang. Kini seluruh rakyat boleh memilih untuk tumpu sepenuhnya kepada Abdullah Ahmad Badawi sebagai pemimpin dan kelemahan kepemimpinannya. Tumpuan dikaitkan dengan apa yang sepatutnya dilakukannya tetapi tidak dilakukannya; serta apa yang tidak sepatutnya dilakukannya, tetapi sedang dilakukannya juga. Pemimpin lain memilih tidak, atau tidak terpilih menyertai kabinet, namun memberi tumpuan penuh kepada parti, sepertimana Koh Tsu Khoon untuk Parti Gerakan, Ong Ka Ting untuk MCA, dan lain-lain parti. Hampir 3 bulan berlalu sejak PRU12, apakah yang dilakukan Abdullah Ahmad Badawi terhadap UMNO dan Barisan Nasional. Tidak jelaskah kepada Abdullah Ahmad Badawi, bahawa Razaleigh Hamzah menyatakan kesediaan bertanding jawatan Presiden UMNO. Apa yang sedang berlaku adalah mesej yang jelas. Diharapkan Abdullah Ahmad Badawi sendiri sedar akan hakikat ini. Cabarannya supaya rakyat menyatakan pendirian melalui pilihanraya, sekiranya tidak berpuashati, lalu melalui PRU 12, rakyat telahpun menghantar mesej yang jelas terang dan nyata kepada Abdullah Ahmad Badawi. Jika Abdullah Ahmad Badawi sedar lalu membuat keputusan sekarang untuk meletakkan semua jawatan - Presiden UMNO, Pengerusi Barisan Nasional, dan Perdana Menteri Malaysia, sekarang juga, demi kepentingan rakyat dan negara, maka barangkali dalam sejarah kepemimpinan Malaysia, dia dipandang sebagai tidak kalah total. Sekiranya sebaliknya, dia sangka dan mentafsir bahawa dia menang, dan ini satu kesilapannya, ya dengan dia terus kekal duduk di semua kerusi berkenaan, kononnya memimpin, maka kekalahan dirinya ini akan merebak dan meliputi kemusnahan banyak pihak atau kemusnahan kesemuanya Rakyat dan Negara ini. Lihatlah Abdullah Ahmad Badawi, adakah dia merasa seronok bila dia mengetahui bahawa pihak pembangkang pun suka sekiranya Abdullah Ahmad Badawi terus kekal memimpin di semua kerusinya jika boleh sampai sehingga PRU 13. Sedangkan pada masa yang sama, dia melihat Tun Dr Mahathir Mohamad pula sebagai lawan utamanya. Adakah Abdullah Ahmad Badawi tidak terfikir kenapa Tun Dr Mahathir Mohamad melakukan tindakan demi tindakan menentangnya. Adakah Abdullah Ahmad Badawi mahu berjumpa dan bertanya sendiri kepada Tun Dr Mahathir Mohamad..? Tidak, malah sebaliknya. Dari ucapan dan tulisan Tun Dr Mahathir Mohamad, termasuk sekembalinya Tun Dr Mahathir Mohamad dari Tokyo, Jepun, dapatlah diketahui bahawa Abdullah Ahmad Badawi telahpun pinggirkan Tun Dr Mahathir Mohamad dengan tidak memberi layanan sewajarnya dan sepatutnya sebagai orang yang telah dan masih berjasa terhadap rakyat dan negara ini. Rugi apakah sekiranya khidmat dan sumbangan Tun Dr Mahathir Mohamad dimanfaatkan oleh Abdullah Ahmad Badawi, bersama lain-lain tokoh veteran UMNO yang masih mahu memberi sumbangan tetapi merekapun juga dipinggirkan. Mungkinkah tidak sampai Abdullah Ahmad Badawi dalam memahami kiasan-kiasan beberapa pemimpin lain, akan dirinya sebagai faktor utama kekalahan dan kemerosotan dalam pilihanraya yang lalu. Pun begitu, belum cukup lantangkah Mukhriz Mahathir dengan gesaannya supaya Abdullah Ahmad Badawi meletak semua jawatan, sekarang, supaya kepemimpin baru boleh mulakan gerakan pemulihan UMNO dan menyatupadukan Barisan Nasional demi seluruh rakyat dan negara Malaysia. Adakah tajam selaman Abdullah Ahmad Badawi terhadap orang di sekelilingnya, akan kenapa mereka ini mempertahan dirinya, sedangkan dialah sendiri yang molek melakukannya. Dalam hal ini Abdullah Ahmad Badawi sepatutnya di depan, bukan bersembunyi di belakang muka-muka yang kelihatan bermuka-muka. Janggal sudah jadinya. Abdullah Ahmad Badawi telah kalah, dan memungkinkan dia akan terus kalah selagi dia terus kekal memimpin Malaysia. Jelas, dia tidak mampu. Jangkaan boleh disaksikan akan peluang Barisan Nasional di PRU13. InsyaAllah kekalahan yang lebih besar, sekiranya Abdullah Ahmad Badawi tidak meletak jawatan sekarang. Abdullah Ahmad Badawi akan terus menjadi faktor utama kekalahan dan mungkin kemusnahan seandainya tiba masa PRU13 kelak. Semoga Tun Dr Mahathir Mohamad teruskan misi ini, demi menyelamatkan rakyat dan negara dari pemimpin pemusnah ini. Ya, Abdullah Ahmad Badawi.

Unknown said...

Dear Tun,

Tentu tidak dapat kita bayangkan kesukaran yang mungkin kita hadapi kalau setiap negeri di dalam Malaysia merupakan Negara-negara yang merdeka dengan pemerintahan sendiri.

Kesukaran yang amat ketara ialah kita kena berhenti disetiap sempadan negeri untuk proses memeriksa dan mencop passport kita setiap kali kita keluar masuk antara satu negeri ke negeri yang lain. Dan mungkin kita perlukan memohon visa jika ingin tinggal lebih lama di negeri lain.

Beratur panjang untuk membayar tol lebuh raya pun kita sudah berasa rimas apatah lagi terpaksa beratur untuk berdepan dengan kerenah imegresyen dan kastam.

Katakan kita tinggal di Johor, dan kita ada urusan atau ingin melancung dengan menaiki kereta ke Pulau pinang, ini bermakna kita terpaksa berhenti untuk pemeriksaan imegresyen di enam sempadan negeri iaitu di sempadan Negeri Melaka, di sempadan Negeri Sembilan, di sempadan Negeri Selangor, di sempadan Negeri Perak, di sempadan Negeri Kedah dan akhir sekali di sempadan Negeri Pulau Pinang.

Mungkin lebih mudah kita menggunakan pengangkutan udara tetapi kosnya mungkin lebih mahal dan kita jadi ‘patah kaki’ kerana tidak dapat membawa kenderaan sendiri.

Tetapi syukurlah keadaan seperti di atas tidak berlaku dan saya percaya semua kita tidak mahu perkara seperti itu berlaku pada masa akan datang dan sampai bila-bila pun. Walaupun kita asalnya orang Negeri Sembilan tapi kita bebas bergerak, bekerja dan tinggal di mana-mana sahaja di dalam Malaysia yang kita suka.

Hanya kita rakyat Malaysia sahaja yang dapat merasakan bagaimana nikmatnya dan selesanya kita bebas bergerak ke semua negeri-negeri dalam Malaysia ini. Sekalipun kalau diberi pilihan setiap negeri untuk berpisah dan memerintah sendiri pasti tidak ramai rakyat yang berminat dengan pilihan itu.

Dan saya percaya kalau rakyat Singapura diberikan keistimewaan bergerak bebas untuk keluar masuk ke Malaysia, tanpa perlu kepada pemeriksaan passport dan kastam, mereka bebas untuk tinggal dan bekerja di mana-mana saja mereka suka di Malaysia tanpa permit dan visa seperti rakyat Malaysia lainnya tentulah mereka tidak akan menolak keistimewaan yang diberikan kepada mereka itu.

e.yu said...

Tun yang terhormat,

Saya adalah penyokong kuat BN selama ini. Saya amat terkejut bila ramai pemimpin pemimpin BN yang berkaliber kalah kepada calon calon yang mentah. Sememangnya, pemimpin pemimpin BN tersebut kalah disebabkan undi protest dari rakyat terhadap pemimpin BN. Saya juga sependapat dengan Tun yang Pak Lah perlu segera mengundurkan diri untuk menyelamatken BN. Saya risau juga semada BN berupaya memperolehi kemenangan pada pilihan raya yang akan datang. Ini disebabkan parti pembangkang telah bersungguh sungguh cuba membawa kebaikan kepada rakyak. Sekiranya pemimpin pembangkang dapat membuktikan yang mereka lebih berhati rakyat dan tulus menjalankan tanggungjawab berbanding dengan pemimpin BN, maka tiada sebab untuk pengundi pengundi protest itu mengundi pada pihak BN pada pilihanraya yang akan datang.

Selamat kembali ke tanah air Tun. Semoga Tun dan sekeluarga sihat sihat selalu.

The Trooper said...

Dear Tun,

Pati-parti pembangkang, terutama sekali opportunist seperti Karpal dan Anwar sedang menikmati kesan-kesan kelemahan kepimpinan Dato Sri Abdullah.

Memang pembangkang 'tidak suka' kepada mana-mana pemimpin BN, tetapi jelas sekali mereka lebih cenderung dan meminati kelemahan Pak Lah di mana dilihat oleh mereka sebagai sesuatu yang boleh dieksploitkan. They would rather have Pak Lah there rather than some one like Tun.

Kita perlu ingat bahawa kekuatan pembangkang terletak dalam kepakaran mereka mencari salah orang lain (walaupun tidak benar) dan menggunakan kelemahan orang melayu yang mudah percaya kepada khamar angin (melalui sms dan email) untuk mendapat sokongan.

Adalah jelas bahawa pembangkang memang 'berpesta' membuat isu-isu kelemahan Pak Lah & Co hingga dapat menawan 5 negeri dalam pilihanraya yang lalu.

Saya berpendapat bahawa Pak Lah is a good civil servant but not as a leader.

manggis said...

Salam YBhg Tun,

Penubuhan Suruhanjaya Diraja!

Untuk apa sebenarnya?

MEMUASKAN NAFSU MAJLIS PEGUAM?

MEMUASKAN NAFSU SEGELINTIR KAUM YANG TELAH LAMA MENYIMPAN DENDAM?

MEMBALAS DENDAM?

MENGHAKIS KUASA MELAYU SECARA PERLAHAN-LAHAN?

AGENDA TERSEMBUNYI BARAT MELALUI PENGKHIANAT NEGARA?

MENELANJANGKAN KELEMAHAN PEMIMPIN?

MEMPERBODOHKAN PAK LAH YANG BO...?

MELEMAHKAN ORANG MELAYU SEPERTI YANG PARTI KOMUNIS PERNAH BUAT DAHULU?

YANG PASTI SURUHANJAYA DIRAJA BAIK UNTUK PAK LAH DAN PEMBANGKANG TETAPI TIDAK BAIK UNTUK ORANG MELAYU.

thesweetlittlecat said...

wahai encik -bwh-..
kalo u tak nak DS Najib jadi PM, tp lagi teruk kalo DSAI jadi PM..
habis tergadai maruah negara, semua die jual pada negara luar.. tergadai BANGSA Melayu! dah lah DSAI ni konco ***, boleh tgk dari sejarah dan perbuatan die ketika jadi TPM dan ketika bertugas di IMF..
tersenarai dlm 100org berpengaruh dunia konon, sebab ape?? sebab seorg ISRAEL bernama Paul Wolforitz yg juga SAHABAT DSAI yang menyenaraikan beliau! tu pun tak nampak lagi??
Ingatlah wahai -bwh-, anda hidup sehingga kini di negara yg bertuah lagi cemerlang ini kerana anugerah yang Tuhan beri kepada Dr M dan Tun bijak menggunakan anugerah itu untuk menjayakan NEGARA Malaysia yang berbilang bangsa ini!
Dan ingatlah wahai -bwh- NAJIB tu anak bekas PM (Tun Razak), die lebih awal mengenal politik berbanding DSAI, ketika berumur 10thn ayahanda beliau telah mendedahkan beliau kepada politik!

Ape2pun, saya amat berterima kasih kepada Tun, dengan jasa-jasa yang Tun telah berikan kepada MALAYSIA, maka jadilah MALAYSIA hari ini, tiada pemimpin ulung di Malaysia yang boleh menggantikan Tun!

I fully SUPPORT you Tun!

May Allah bless you & Tun Siti..

Cyrano said...

Assalamualaikum Tun,

Untuk menyelamatkan Malaysia dan Melayu khasnya, saya rasa Tun patut bertanding Presiden UMNO semula dan menjadi PM semula. Sekurang-kurangnya untuk membetulkan keadaan yg semakin parah sekarang ini.
Dan bagi Pakatan Rakyat, jangan takbur sangat sebab dlm PRU12 org melayu hanya protes dan bukan menyokong perjuangan kamu. Melayu tetap bersama UMNO!

Unknown said...

walaupun tun sudah keluar dari umno, namun ada pula yang kembali kepada umno iaitu ezam. saya tidak tahu sama ada beliau benar-benar ikhlas memasuki umno atau sebaliknya. adakah ini tun lihat baik kepada umno atau sebaliknya?

antimamak said...

Perjuangan Tun adalah bermotifkan perjuangan diri sendiri, sehingga kini nampaknya Tun dankeluarga juaga mengautkan duit khazanah negara. Kerana kepentingan diri, tun sanggup memechabelahkan masyarakat kaum Melayu dan mencetuskan semangat perkauman.

Padahal Tun adalah Melayu ciplak atau melayu celup. baiklah memperjuangan untuk kaum mamak, Memamng tidak dinafikan bekelakangan ni memang nampak betapa Tun berghairah dan berusaha menjatuhkan Pak Lah, selagi Pak Lah membawa kes VK Lingam , mencetuskan Tun naik kepala angin !!!!

Pemimpin yang baik adalah pemimpin yang menghormati rakyat. bukannya rakyat menghormati pemimpin, dimana
ditactorship bukanlah mudah terima oleh rakyat buat zaman kini. Dulu lain sekarang lain . Tun!!!

Kami boleh hidup bodoh, sengsara selama 22 tahun, malah kami juga mengharapkan Tun melihat sendiri bagaimana kemusnahan dan runtuhnya UMNO yang dirancangkan oleh Tun. tetap kami mempunyai kesabaran yang kuat... syabas Tun.

Banyak terima kasih tun, harap Tun berusha dan giat memusnahkan UMNO dengan secepat mungkin.

AloQStaQ said...

Tun,

Pembangkang memang suka sangat kat Dolah ni sebab dia ni lembab dan lemah, tak macam pemimpin sebelum Dolah!

Bukan nak puji Tun beradap (depan-depan) atau nak jek Tun,tapi saya secara ikhlas, ingin menggambarkan apa yang saya (sebagai akar umbi) rasa terhadap 5 tahun kepimpinan Paklah adalah kosong! zero! dan tidak ada kehebatan yang buleh rakyat banggakan, dan kalau nak dibandingkan dengan kepimpinan sebelum Dolah ni, orang Kedah kata "besaq taik kuku pun tak dak nampak jasa dia!" ...

Saya patut kata lagu ni sebab ni dah masuk lebih dari 4 tahun dia pegang jawatan PM ... adalah tidak adil bagi saya dan akar umbi yang lain jika membandingkan hasil kerja Dolah jika dia masih baru 6 bulan atau 1 tahun memimpin negara... tapi saya rasa patut dibuat perbandingan terhadapnya kerana dia dah banyak tahun memimpin ... Dolah GAGAL!

Sayangnya dia tak mau sedaq diri dan tak mau bagi jawatan dia skrg pada orang lain ... dia angkuh dan riak kerana MT kebanyakan menyebelahinya ... ini tidak bagus untuk masa depan UMNO ... survival UMNO akan hancur dan mungkin akan ditempatkan di arkib dan muzium sahaja untuk tatapan generasi akan datang ... Dolah perlu TURUN SEGERA dan beri peluang pemimpin baru penggantinya memperkasakan semula kekuatan UMNO seperti zaman errr,sapa nama dia tu? errr, sapa yer nama pahlawan negara tu? errr... HAAA! Dr.Mahathir bin Mohamed !!!! I love you TUN!

AloQStaQ

Joane said...

Assalamualaikum Tun,

Why is DSAAB not listening to the rakyat? Dia tak dengar ke atau tak nak dengar?

I agree with Nazirul Hazim, why don't you reinstate your position as PM and re-align the government to make it a better one.

People make mistakes, this is one big one (letting DSAAB become PM).

I voted in the last election and my vote was for BN eventhough I was not happy with the government.

Looking at the way it's going, I have to change my vote if the opposition shows that they can do better.

boyanis sos cili said...

mungkin betul juga yb tun..namun kebanyakannya seperti dato sahrir mereka memperjuangkan kebenaran..jadi siapa sahaja yang membawa kebenaran dan manfaat kepada rakyat kita sokong,..tengokje pas terengganu..sokong menteri besar soal royalti..sebab demi rakyat yb tun.. terimakasih hidmat tun terhadap rakyat malaysia ..kita tak lupa tun..

The Eugenist said...

salam...

Selamat pulang Tun..Maaf kerana tak dapat sambut Tun di airport..

walau bagaimanapun, syukur kerana Tun selamat pulang.

Tun, dewasa ini kita melihat banyak sungguh pemimpin UMNO yang menyokong Pak Lah. Malah pembangkang pun tidak kurang juga!

Namun, sayang sekali semua ini hanyalah sokongan yang membawa rebah.

Tun, sejauh mana perkara ini akan berterusan, hanya masyarakat yang akan menentukan. Terumata sekali mereka yang berada di dalam circle of confusion (baca penyokong UMNO fanatik sekarang!)

Tuhan tak akan merubah nasib kita, melainkan kita sendiri yang merubahnya.

Hesmel Faznee Faisal

~cWa~ said...

Akum Tun,
saya amat tertarik dengan penulisan Tun kali ini. Kata-kata yang telah Tun coretkan amat menyedihkan kerana sekarang kita dapat lihat...mereka yang di atas sana(berpangkat menteri)masih membutakan mata tidak melihat ke masa hadapan dan hanya mementingkan diri sendiri tnapa memikirkan nasib rakyat. Jika keadaan terus begini, tidak mustahil apa yang diramalkan oleh Tun akan menjadi realiti.

Gold Aces said...

Tun,
Saya dah lama mengikuti tulisan Tun. Saya mengambil kesempatan ini untuk bersama-sama dengan yang lain menyokong Tun untuk membuka mata mereka yang berpeluk tubuh dan melihat kejatuhan UMNO.
Apa yang saya lihat adalah pemimpin dan penyokong UMNO mengikut prinsip 'The boss is always right'. If you don't agree, then out you go.' Tidak ada sesiapapun akan bangun dan bersuara kerana bimbang akan kehilangan kerusi, jawatan dan kuasa. YB yang tidak ada kuasa dan jawatan ... can you imagine. Itu yang berlaku pada beberapa pemimpin UMNO yang menang kerusi tetapi tidak memegang jawatan dan ada yang tidak menang tetapi diberi jawatan. Ada yang kena heart attack pun ada.
Sesungguhnya UMNO adalah seperti siri realiti-show "Survivor" dimana mereka dikehendaki outplay other people. Ini termasuk pakatan jahat, dendam, dengki, hasutan dan sokongan. Mereka yang licik, pandai memutarbelitkan keadaan akan menang.
Inilah yang dapat saya simpulkan dari pengamatan saya. Baik dari zaman Tun lagi. Jelas, bila Tun hendak letak jawatan, ramai yang menangis, memujuk Tun menarik kembali niat Tun. Saya percaya Tun sedar mereka hanya bermain wayang kulit, bersandiwara untuk menunjuk sokongan kapda Tun. Begitulah juga sokongan yang diberi kepada PM sekarang ini. Once he gets down, people will criticize him even worst and I am sure he will not stay in this country because he is too ashamed of what he has done. masa itu, ramailah kununnya penyelamat bangsa dan agama akan timbul memperjuangkan hak anak-anak melayu and will claim that you are right.
I am waiting for that moment because I know you are a great leader, Tun. May God bless you and your family. We love you.

Gold Aces

~cWa~ said...

Akum Tun,
saya amat tertarik dengan penulisan Tun kali ini. Kata-kata yang telah Tun coretkan amat menyedihkan kerana sekarang kita dapat lihat...mereka yang di atas sana(berpangkat menteri)masih membutakan mata tidak melihat ke masa hadapan dan hanya mementingkan diri sendiri tnapa memikirkan nasib rakyat. Jika keadaan terus begini, tidak mustahil apa yang diramalkan oleh Tun akan menjadi realiti.

nwar said...

Salam Tun,

Tidak perlu mencari yang tersirat "membaca" strategi pihak BR yang bersungguh-sungguh memberi pandangan memujuk rakyat mengekalkan Pak Lah sebagai PM. Malangnya, mungkin buta kerana sibuk menjaga kepentingan peribadi atau kemungkinan juga "dungu", ahli majlis tertinggi serta presiden UMNO, gagal sama sekali memahami mesej tersurat dan tersirat mengenai (1)keputusan pilihanraya (2) kenyataan pemimpin pemimpin BR (3)tindakan Tun sendiri.

Terbayang kisah labu labi versi 2008. Si labu labi terjun dan lemas, yang lain bersorak "biarkan... biarkan".

Idealis Malaysia said...

Salam Perjuangan...

Kepada tokoh yg amat sya kagumi Semoga TDM sentiasa dianugerahkan kesihatan baik dan limpahan rahmat Allah SWT.

Boleh saya katakan tanda-tanda akhir zaman telah mulai muncul... kepimpinan dan kuasa bukan lagi dianggap amanah Allah SWT namun adalah sebagai tiket mengumpul kekayaan dan harta kesenangan buat keluarga dan kroni tanpa mengira kesan akibat tindakan pemimpin itu... pemimpin itu layak digelar PEMIMPIN PEMUSNAH!!! cth terdekat PAK tidoLAH...

Setiap malam sebelum tidur saya cuba2 membayangkan apa akan jadi pada masa depan andai berlaku perubahan kerajaan PR(Anwar@sekutu CIA dan Karpal @K.Harbi serta A.Hadi@Ulama-ular dalam semak)...

Apa akan jadi kpd masa depan anak2 saya? pekerjaan saya? kehidupan saya? Apakah hak keistimewaan sya sebagai Melayu akan terhakis? apa kesudahannya kalau segalanya sudah liberal dan kita tergolong sebagai org Melayu ini dapatkan bersaing dgn bangsa lain tanpa bantuan kerajaan yg pastinya mahukan kesamarataan kaum... walhal kita masih ketinggalan... dan bakal terus ketinggalan... TUAN TANAH YG MENJADI HAMBA DI TANAH SENDIRI

Kita harus sedar dalam UMNO, BN dan kerajaan serta mungkin di peringakat negara dan antarabangsa ada satu usaha terancang mungkin pakatan sulit yg teratur bagi men jatuhkan kerajaan BN dan mahukan kerajaan ditukar kepada sebuah kerajaan yang berkiblatkan AS... kita harus menghalang gerakan ini... mungkin ada yg tidak bersetuju tetapi PR adalah antara kuda tunggangan yg diperalatankan bagi mencapai tujuan itu...

PAK tidurLAH adalah satu aset yg berharga pada PR jika dia terus kekal sebagai PM dan ini termasuk dalam "MASTER PLAN" mereka bagi menjatuhkan kerajaan kerana kelemahan, kebaculan dan kebodohan dari segenap segi diri beliau bakal membolehkan penasihatnya memberikan nasihat yg salah seterusnya menambahkan lagi kemarahan rakyat keseluruhannya. Ditambahkan gerakan dan psi-war teratur PR kemuncaknya BN KALAH teruk pada PRU ke 13 dan KERAJAAN BONEKA PR BOLEH DITUBUHKAN... selepas itu bayangkan apa akan jadi pada negara dan masa depan kita terutamanya org melayu... apakah anak2 kita nanti terbela nasibnya???

sekarang inipun wakil rakyat BN dah ramai xpuas hati pada PAK tidoLAH... masa dan keadaan kian genting mungkin bila2 masa mereka istihar keluar parti dan form parti baru seterusnya bergabung dgn PR... atas kecenderungan apa??? tidak puas hati dengan PAK tidoLAH.. tu antara TDM serius dan bersungguh2 mahu PAK tidoLAH berundur...

kita harus menghalangnya... satu saja caranya... KITA MESTI TUKAR PM... PAK tidoLAH mesti berundur.. inilah caranya dan cara yg TDM setelah habis berfikir adalah yg terbaik...

SAYA ADA CADANGAN... kalau TDM BOLEH buat dan ketuai demonstarasi aman... cadangan tempat PUTRAJAYA PASTI...beratus ribu org akan turun sure kalah perhimpunan ORG KUNING... mendesak PAK tidoLAH berundur... insyaAllah kita berdoa PAK tidoLAH lembut hati untuk berundur... berundur demi menjamin survival dan perpaduan melayu serta keutuhan BN demi mesa depan negara dan generasi kita dimasa hadapan...

renung-renungkan selamat berjuang

Unknown said...

Salam Tun,

Memang saya sokong semua fakta-fakta Tun kerana ianya tepat dan jelas. Apa yang saya hairan dengan ahli-ahli Umno sekarang ni ialah bila Pak Lah kata ahli Umno yang sabotaj parti pada pilihanraya lepas semua ahli Umno buat tak tau jer. Memang SAH diorang ni dah tak boleh fikir(macam tak der otak).Pemimpin macam ni ker yang kita hendak wahai ahli Umno. Fikirlah demi Bangsa, agama dan negara. Kita sekarang ni macam nak tunggu nazak jer, takkanlah dah nazak baru nak sedar. Sejak Pak lah berkuasa banyak sangat perkara-perkara yang menjejaskan rakyat dan negara telah dia lakukan.Bertindaklah sekarang.

petunjuk said...

Dear Tun,

I have strong reasons to believe that the present UMNO has deviated from its original objectives of the UMNO that I have joined when I was young and I stand to be corrected. The current UMNO is not the UMNO that champion the aspirations of the Malays who are Muslims but rather submit itself to the pressures of the opposition and the non-Muslims. This action clearly undermines UMNO’s strength as a Malay-based political party. UMNO is being “navigated” towards destruction. I sincerely hope that the UMNO leaders would ponder on the words from the Quran, Surah An-Nahl verse 92 “And be not like a woman who breaks into untwisted strands the yarn she has spun after it has become strong. Nor take your oaths to practise deception between yourselves, lest one party should be more numerous than another: for Allah will test you by this; and on the Day of Judgment He will certainly make clear to you (the truth of) that wherein ye disagree”.

redzuank said...

Assalamualaikum Tun,

Good to see U come back.
Memang seperti yang dijangkakan. Tindak-tanduk Tun bukan sebarangan. Jiwa Tun Tun tetap mencintai UMNO. Tun keluar untuk menyelamatkan UMNO dan menyedarkan kempimpinan UMNO.
Semoga mereka dapat membaca dan menilai blog penulisan Tun ini.
Apa yang mungkin menjadi ancaman adalah kita dikejutkan dengan Polis yang akan mewujudkan peguatkuasaan terhadap Bloggers di bawah Sediction Act baru2 ini. Saya kira UMNO di bawah kepimpinan DSAAB adalah "imcompetence" sehingga cuba mencabul hak kebebasan bersuara.
Tun teruskan dengan info2 yang mendidik kami rakyat Malaysia untuk terus memperjuangkan hak kami.

Terima Kasih Tun.

Mohamad Firdaus Bin Rosli said...

Pandangan terbaru dari Tun telah sedikit sebanyak menjawab persoalan yang telah saya ajukan dahulu. Terima kasih atas jawapan dari Tun. Namun, bagi saya memang benar, terdapat sesetengah wakil pembangkang yang gemar mempertikaikan sesuatu perkara dari segi undang-undang. Mereka tidak memperkecilkan kuasa raja-raja Melayu kita, tetapi hanya ingin mengetahui kewajaran sesuatu perkara yang dilakukan oleh raja-raja kita dari segi undang-undang.

Kita juga harus ingat, bahawa pihak yang kononnya ingin mempertahankan institusi raja Melayu ini juga pernah mengatakan tindakan Yang Dipertuan Agong sebagai tidak mengikut perlembagaan. Mereka tidak menghormati institusi raja yang berhak melantik Menteri Besar dengan mengutuk tindakan raja Melayu sewenang-wenangnya.

Saya kini tidak pasti sama ada pihak yang membantah keputusan raja sebagai tidak mengikut perlembagaan, dan mengutuk raja Melayu dengan kata-kata kesat, boleh diharapkan untuk menjaga institusi raja Melayu kita. Jelas sekali, mereka hanya mementingkan diri sendiri, bukan lagi kepentingan bangsa seperti yang diucapkan oleh mereka kerap kali.

Saya berharap, Tun dapat memainkan peranan dengan memberikan hujah menentang sebarang tindakan yang mempertikaikan kuasa raja-raja Melayu ini, tidak kira dari pihak kerajaan mahupun pembangkang walaupun pentadbiran bertukar suatu hari nanti.

Tun tidak perlu risau tentang barisan calon Pakatan Rakyat, mereka datang daripada kalangan yang berkelayakan dari segi akademik, mahupun hubungan sosial dengan masyarakat. Mungkin Tun boleh membandingkan latar belakang antara wakil PR dengan wakil BN.

Wakil-wakil PR ini tidak duduk diam dan membiarkan sahaja AAB bertindak bersendirian. Malah mereka terus memberikan kritikan sepatutnya kepada pentadbiran yang diterajui AAB yang semakin banyak melakukan kesilapan.

Minda Muda said...

Assalammualaikum dan Salam sejahtera..

saya tidak mahu komen panjang,cuma saya kesal dengan tindakan rakyat kita yang memilih pemimpin secara melulu.Walaupun niat hendak beri penajaran kepada Pak Lah,tapi lakukan secara teratur.

Saya berkesempatana menonton siaran langsung Dewan rakyat.Apa yang mengejutkan,salah seorang ahli perlimen pembangkang(PKR-Kelana Jaya),berchatting menggunakan Yahoo Messenger ketika bersidang ..Inikah wakil yang sesuai ??

renung-renungkan..
Semoga BN dan UMNO kembali relevan..

wassalam

apex said...

Jangan kompromi - UMNO digesa tidak terus tunduk pada tuntutan jejas kuasa, hak Melayu

JOHOR BAHRU 3 Mei – Apa jua usaha memulihkan kembali Barisan Nasional (BN) yang ditunjangi UMNO hendaklah dilakukan tanpa kompromi terhadap kuasa dan hak Melayu. Beberapa peserta Kongres Permuafakatan Melayu yang ditemui berpendapat UMNO tidak perlu terus tunduk kepada permintaan rakan komponen BN yang lain kerana tuntutan-tuntutan itu tidak akan berakhir. Setiausaha Satu, Gabungan Penulis Nasional (Gapena), Prof. Madya Datuk Zainal Abidin Borhan berkata, situasi selepas Pilihan Raya Umum Ke-12 sedang menyaksikan politik toleransi mengambil tempat dalam BN. “UMNO dalam BN akan tawar-menawar (dengan komponen lain).

Semasa UMNO kuat, ia mampu pertahan semua milik Melayu, tetapi banyak perkara berlaku dalam masa UMNO tidak kuat. “MIC dan MCA secara terbuka meminta pelbagai perkara dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) bukan Melayu pun cuba mengambil kesempatan” , katanya kepada Mingguan Malaysia ketika ditemui di Kongres Permuafakatan Melayu, di sini hari ini. Menurut beliau lagi, sesetengah orang melihat usaha memulihkan kembali BN pada masa ini mungkin boleh dilakukan dengan mendengar tuntutan kaum Cina dan India. Bagaimanapun katanya, sebahagian besar tuntutan itu mungkin bertentangan dengan hak dan keistimewaan orang Melayu. “Tuntutan akan terus berlaku atas kepentingan kaum,” katanya. Beliau berkata, tindakan memohon maaf oleh Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein mengenai isu keris Panca Warisan baru-baru ini juga secara tidak langsung memperlihatkan hak Melayu terhakis akibat tekanan dan permintaan daripada kaum lain. “Ini semua berlaku (permohonan maaf) di kala tuntutan semakin kuat dan kita terperangkap dalam tuntutan-tuntutan itu,” katanya. Bekas

Ketua Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Datuk A. Aziz Deraman pula berkata, apabila ada kompromi dalam perkara-perkara pokok hak Melayu, maka lama-kelamaan hal-hal kecil pun akan dituntut. “Ini hanya meletakkan orang Melayu dalam keadaan tidak selesa dan menjadikan mereka tidak penting lagi walaupun orang Melayu adalah kaum asal di negara ini. “Malaysia bukan negara imigran seperti Amerika Syarikat. Maka hak penduduk asal tidak boleh dipersoalkan,” katanya. Naib Presiden Persatuan Anak- anak Melayu Johor, Wilayah Persekutuan dan Selangor, Datuk Syed Hussein Al Habshee berpendapat, perlu ada usaha untuk mendidik generasi muda pelbagai kaum di negara ini mengenai pengertian sebenar kontrak sosial. “Pendidikan kita tidak menekankan hal-hal berkaitan kontrak sosial dan ini perlu diajar supaya mereka mengetahuinya,” katanya. Katanya, apabila kaum bukan Melayu memahami kontrak sosial berkenaan, maka tidak akan wujud permintaan-permintaan yang luar biasa dalam apa-apa keadaan sekalipun.

Sumber: Mingguan Malaysia: 04/05/08


Ulasan:

Apa yang jelas dari Kongres Permuafakatan Melayu baru-baru ini adalah banyak pihak merasa bimbang dengan ‘terhakisnya’ kekuatan bangsa Melayu di persada Negara. Kongres ini merupakan manifestasi semangat ‘keMelayuan’ yang mahukan ‘ketuanan’ Melayu dipertahankan dan sebarang gugatan ke atas status ini dihancurkan. Nampaknya, bangsa Melayu masih tidak dapat melihat permasalahan yang timbul ini dengan pandangan yang mendalam dan menyeluruh. Sesungguhnya, wahai saudara seagamaku, Allah tidak pernah memberikan kepada kita sebarang pilihan dalam kelahiran kita, samada kita memilih untuk menjadi orang Melayu atau bukan Melayu. Allah menjadikan kita berbangsa-bangsa bukannya untuk membangga diri menjadi bangsa Melayu atau bangsa orang putih atau lainnya. Allah menjadikan kita berbangsa-bangsa agar kita berkenalan dan bersatu di bawah payung Islam. Meskipun elemen Islam ada disebutkan dalam Kongress tersebut, kita perlulah berhati-hati dalam menentukan asas perjuangan kita. Peserta-peserta yang hadir nampaknya masih cenderung “berkokok” dengan laungan assabiyyah bangsa Melayu.

Marilah kita sama-sama meninjau kembali hakikat kelahiran kita di dunia ini sebagai seorang yang beragama Islam dan berbangsa Melayu. Apakah ada jaminan dari Allah yang telah menciptakan kita sebagai bangsa Melayu ini, meletakkan kemuliaan kepada bangsa ini? - Yang menjadikan bangsa Melayu ini mempunyai hak istimewanya yang tidak boleh digugat oleh sesiapa? Berfikirlah wahai saudaraku!! Hakikatnya, seruan ‘keMelayuan’ inilah yang menjadi intipati kemunduran pemikiran yang masih lagi melekat di kalangan kita yang keMelayuannya lebih pekat dari keIslamannya. Bukankah kedatangan Islam itu adalah untuk membuang sisa-sia amalan dan seruan jahiliyyah? Salah satu darinya adalah perasaan assabiyyah itu sendiri. Ingatlah wahai saudara seagamaku yang berbangsa Melayu bahawa apa yang kalian serukan itu sebenarnya adalah sesuatu yang bertentangan dengan Islam. Sesungguhnya yang menjadikan bangsa Melayu ini istimewa bukanlah kerana ‘keMelayuannya’ tetapi adalah kerana keIslamannya.

Perjuangan untuk menghidupkan assabiyyah Melayu ini adalah sesuatu yang bertentangan dengan apa yang dibawa oleh Nabi yang kalian berselawat ke atasnya setiap hari. Apakah kalian akan mencari perlindungan di hari akhirat kelak di bawah naungan ‘Melayu’ atau Islam? Jika assabiyyah Melayu yang kalian serukan, maka sudah pastilah Nabi yang berbangsa Arab ini tidak akan mengenal kalian sebagai umatnya. Namun, jika kalian membawa akidah Islam dan berjuang dengan seruan Islam semata, insyaAllah Nabi akan bersama kalian.

Renungilah firman Allah SWT: ‘Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kalian dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kalian berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kalian berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kalian di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya di antara kalian (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kalian). [TMQ al-Hujuraat(49):13].

Apakah hujah yang akan kalian bawa di hadapan Allah SWT kelak jika secara jelas di dalam ayat di atas kemuliaan seseorang itu, mahupun bagi suatu bangsa itu, ukurannya adalah ketaqwaan kepada Allah SWT bukannya kerana ke’bangsa’ annya?

Renungilah juga firman Allah SWT: “Dan berpegang teguhlah kalian semuanya kepada tali (agama) Allah, dan janganlah kalian bercerai berai, dan ingatlah akan nikmat Allah kepada kalian ketika kalian dahulu [masa Jahiliyyah] bermusuh-musuhan, maka Allah mempersatukan hati kalian, lalu jadilah kalian kerana nikmat Allah orang-orang yang bersaudara; dan kalian telah berada di tepi jurang neraka, lalu Allah menyelamatkan kalian daripadanya. Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayat-Nya kepada kalian agar kalian mendapat petunjuk” [TMQ áli Imran (3):103]

Wahai saudara-saudaraku! Apakah kalian masih mahu berpegang kepada seruan Hang Tuah “ takkan Melayu hilang di dunia” yang menjadi mitos Melayu saat ini ataupun kalian akan tunduk kepada sabda Rasulullah SAW yang bermaksud… "Bukan dari kalangan kami, orang yang menyeru kepada assabiyyah dan bukan dari kalangan kami orang yang berjuang di atas jalan assabiyyah dan bukan dari kalangan kami orang yang mati di atas dasar assabiyyah"? [Sunan Abi Daud].

Yakinlah saudara-saudaraku yang masih berpegang kepada semangat ‘keMelayuan’ - sesungguhnya, Islam menyediakan buat kalian penyelesaian bagi masalah yang kalian perbincangkan. Kalian hanya perlu memalingkan wajah-wajah kalian kepada Deen yang mulia ini untuk mendapatkan penyelesaian tersebut. Sesungguhnya, ketuanan Islam sahajalah, di bawah entiti politik Imamah/Khilafah Islam, yang barang pasti akan menjamin kesejahteraan, keadilan dan kerahmatan – buat hanya buat bangsa Melayu, bahkan untuk seluruh umat manusia!!!!

Fiez said...

Dr.M,

Di dalam era pemerintahan Pak Lah telah menampakkan pelbagai kelemahan kepimpinannya sehingga kebanyakkan rakyat sudah muak dan hilang kepercayaan kepada UMNO dan juga BN. Kenaikan pelbagai barang dan yang utama iaitu minyak membuatkan rakyat menderita menanggungnya. Semuanya berlaku pada zaman agung Pak Lah. Rakyat pada hari ini ingin perubahan dan tertarik pada janji pihak PR yang menjanjikan pelbagai penurunan harga terutama harga minyak. Rakyat inginkan hidup yang bahagia dan senang di bumi bertuah yang kaya ini..

hakim laa said...

salam tun...
harap tun n keluarga sihat...

sy setuju dgn tun... mmmg ada x btl apabila pembangkang menyokong musuh mereka...

pihak pembangkang seperti menyediakan kayu api... sebelah tgn hulur kayu api sebelah lg memegang mancis... mereka tidak perlu berpeluh kerana sedar separuh kerja sudah siap...

tun pula spt membawa baldi air utk membasah kan kayu2 itu.. ttp ada jgk anasir2 yg halang niat baik tun.. mereka menyarankan agar tun tidak campur tgn dan berhenti terus dr politik...

sy yakin n percaya ape yg tun lakukan adalah utk kebaikan parti...

adakah UMNO masih UMNO?

Achilles said...

Assalamualaikum Tun,

Saya amat bersetuju dengar analisa dan pendapat Tun. Seperti biasa pemikiran Tun yg sangat kedepan sepatutnya dipergunakan oleh orang Melayu dan UMNO khususnya.

Tidak guna pemimpim UMNO menipu diri dengan menyokong DSAAB demi kepentingan sementara dan lalai memastikan kepentingan abadi dijamin untuk agama dan bangsa. Ini adalah pengkhianatan semata-mata.

Oleh itu, warga Melayu dan UMNO khususnya seharusnya membuka mata dan merancang untuk menentang kepimpinan sedia ada yang teramat lemah ini demi memastikan hak-hak agama dan bangsa terjamin seakhir zaman.

Sekian,

On another note, i like to know the remedy you would prescribe to re-generate our economy if you have a say? Appreciate your thoughts on this. Thanks.

Wasalam,

dan kajang said...

Y.A.Bhg. Tun,
Saya amat bersetuju dengan pandangan Tun.Sekirannya terjadi kemusnahan dan kepupusan Umno(dan besar kemungkinan akan terjadi) maka orang yang bertanggungjawab ialah selain Pak Lah yang merupakan main player,adalah kunco-konconya iaitu Menteri2 dan Ketua2 Bahagian Umno yang penting diri.Anak cucu kita akan menyumpah mereka hingga akhir hayat.

thesweetlittlecat said...

Tun,

welcome back..

all of your posts are 100% true and i will always support you...

biaq pi doang nak 'yes boss' skrg, bila BN/UMNO tak lagi berkuasa baru doang rasa 'pi rah boss'..

-salam buat tun dr siti-

razli dato' alias said...

Assalamualaikum Tun,

Selamat kembali ke tanah air. Benar kata Tun, sememangnya pihak pembangkang mahu Pak Lah terus menjadi PM kerana itu mereka akan menjadi lebih kuat.

Macam DAP pada masa zaman Tun. Faktor Lim Kit Siang sebagai ketua DAP akan sentiasa melemahkan parti itu tetapi UMNO tidak mahu DAP mati atau Lim Kit Siang berundur. Sesungguhnya strategi Tun sungguh bijak.

Tetapi kini UMNO telah diperlakukan begitu. Saya sendiri sebagai ahli biasa UMNO merasa malu dengan keadaan ini dan saya dapat rasakan betapa malunya Tun dengan keadaan UMNO sekarang. Bagus lah Tun keluar dari UMNO kerana saya rasakan UMNO sekarang tidak lagi dapat mempertahankan maruah Melayu.

Mungkin kini ada ahli UMNO yang telah berfikir mungkin apa salahnya memberikan peluang kepada PAS atau PKR untuk memperjuangkan nasib orang Melayu.

Saya percaya jika keadaan ini berterusan UMNO pasti akan menjadi parti minoriti dimana parti pambangkang akan terus memastikan Pak Lah terus berkuasa dan nampak berkuasa keatas parti minoriti ini. Masyaallah!

Redhuan D. Oon said...

People can forgive Pak Lah for not been a fiery orator like Anwar Ibrahim. Malaysians are not speechie people mostly and they like the isi durian and not bothered at all with its spiky thorns.

People are worried about his policies and decisions and most of all his advisors. Lim Keng Yaik, while leaving his office said 'His advisors lah! Is the cause! Change his advisors. Cause no more'

Now looking for the right advisors are very dificult. Even during your time Tun Mahathir, you have to fire so many advisors and deputies. In the end you make your own judgement.

I have the right fright of my life in 1997. Not that i have shares or property, but i fear that we are really going down the tube. All the analysts and rumours said so. People were committing suicide and neighbouring countries has riots and turmoil.

Only Allah knows best how you took us from the brink and almost singlehandedly. The problem is you then hand over also singlehandedly to the cleanest deputy you could find trough the 22 year riddled history.

You have done it and history is your witness. Enough. We got the message. You rest. Let us take over.

Redhuan D. Oon
padi-malaysia

Unknown said...

Asalamulaikum khas buat YAB Tun Dr.M dan semua pembaca setia CheDet.com,

Apa yg saya perhatikan sekarang, rakyat Malaysia tidak kira yg muda ataupun yg vateren telah matang dalam melaksanakan tanggungjawab mereka kepada negara. Masing2 ada pendapat mereka sendiri dana ada yg bernas dan ada jga yg kurang. Setidak-tidaknya kita sudah menjadi masyarakat yang pentingkan keselamatan negara dan berusaha untuk membantu pemimpin2 yg ada sekarang utk bersama-sama memajukan negara.

Tapi apa yg menyedihkan saya ialah Kebanyakan pemimpin2 (walaupun bukan majoriti)kita sekarang sepeti tidak mahu menerima perubahan mental masyarakat sekarang dan seperti juga mahu menyekat masyarakat daripada menyuarakan pendapat mereka. Pemimpin2 yg dimaksudkan ialah pemimpin2 yg mengejar kepentingan mereka menggunakan kedudukan mereka di dalam Parti mahupun dalam kerajaan. Sekiranya perkara ini berterusan, terpaksalah kita mengenal Barisan Nasional di dalam buku2 sejarah negara di masa akan datang kerana ada kemungkinan yg BN akan menjadi salah satu daripada lipatan sejarah (sekiranya kalah dan tidak lagi relevan utk menjadi kerajaan)negara kita.

Kalau masyarakat dapat menerima perubahan ini, mengapa pula para pemimpin negara pula tidak mahu menerima perubahan mentaliti rakyat sekarang? Tidakkah ini merupakan satu peningkatan yg positif kerana rakyat sudah pandai menilai tahap satu2 kepimpinan itu. Adakah mereka suka bercakap kosong sahaja tanpa memikirkan apa suara rakyat yg sebenarnya? Adakah mereka masi beranggapan bahawa apa sahaja yg keluar daripada mulut mereka itu akan diikut oleh rakyat 100%?

Kita bukan lagi masyarakat yg boleh diumpamakan "seperti kerbau dicucuk hidung". Masyarakat sekarang sudah pandai menilai apa yg baik dan tidak baik bagi mereka. Buka la fikiran dan terimalah bahawa masyarakat sekarang bukan lagi masyarakat yg menyokong membabi buta.

Kita bersyukur kerana selama 22 tahun Tun Mahathir menjadi PM, kita suda menjadi satu bangsa yg matang, berani dan bijak. Walaupun pada masa Tun menjadi PM, ada juga suara2 yg sumbang mengkritik keputusan2 yg Tun buat. Namun apabila perkara2 itu diteliti, mereka dengan sendirinya akan bersetuju tanpa Tun membuat kenyataan utk menerangkan rancangan Tun itu. Syabas... Tun telah melaksana tugas dengan Cemerlang selama 22 tahun Tun berkhidmat kepada Agama, Bangsa dan Negara. In Fact, u have set a new standard for Malaysian Prime Minister. I only hope that who ever gonna be our PM should know their job and to understand their responsibilities. Kebanyakan pemimpin sekarang lupa akan tanggungjawab dan tidak faham dengan tugas mereka. Kita juga berasa sedih dgn kejadian ini.

Anyway Tun, Kita amat berbangga kerana Malaysia telah ada 1 org pemimpin yg boleh membawa negara ini maju menyamai negara2 maju yg lain.

SYABAS TUN...

iqrame said...

Tun,
Ada khabar angin mengatakan ramai ahli UMNO KL dah keluar parti, termasuklah pemuda..... Betul ke? Depa keluar UMNO pas tu join PKR.....

Apa yg Tun katakan memang betul... Pakatan pembangkang akan menang sebab lawan ngan org LEMAH.... salah satu strategy utk menang secara mudah.....

p/s JGN MUDAH LUPA.....

MY said...

Selamat Kembali Tun,

Saya menjadi semakin bimbang tentang penggunaan manipulasi perkata "SUBSIDI" apabila berlaku kenaikan harga minyak di pasaran. Apakah keistimewaan kita sebagai negara pengeluar minyak terbesar di rantau ini. Rata-rata pemimpin dan rakyat telah dibutakan oleh pemimpin dengan perkataan "subsidi" (yang hanya layak digunakan untuk subsidi baja dan seumpamanya). Apa saja menyentuh soal kenaikan minyak perkataan "subsidi"lah yang menjadi senjata kepada pemimpin dan juga penulis sebagai alasan untuk memaksa rakyat membayar lebih, kononnya bagi menjana dana untuk pembangunan yang pada kebiasaan akan mengarah kepada pembaziran dana tersebut melalui projek-projek yang mempunyai kepentingan keluarga menteri, tetapi rakyatlah yang sebenarnya penyumbang kepada dana tersebut melalui kenaikan harga minyak. Betapa pada zaman Tun untuk menaikkan harga 1 sen pun, Tun berfikir berpuluh kali. Pada hakikatnya walau semahal manapun minyak di pasaran, kita tidak perlu gundah gelana kerana sebagai pengeluar kita akan mendapat manafaat secara terus iaitu wang yang dijanakan melalui penjualan minyak kita boleh digunakan balik untuk membeli semula minyak untuk kegunaan rakyat. Sebab itulah perkataan "subsidi" adalah tidak langsung relevan dalam hal ini, malahan ianya perlu ditukarkan kepada "keistimewaan" untuk dinikmati oleh rakyat di negara pengeluar minyak.

Wan Shamsudin said...

Tun yang dihurmati;

Kita mesti renong sewarasnya, kenapa parti parti pembangkang memuji akan cara kepimpimpinan Pak Lah? Tengok MB Perak pun memuji, Karpal pun turut serta. Yang mengejutkan Ketua GERAK pun turut serta, bukan kah dulu dia asyik kutuk dan mengatakan ada banyak bukti tentang rasuah rasuah yang berlaku didalam kerajaan pimpimpinan Pak Lah. Kini beliau memohon memasuki UMNO dan di sokong penuh olih pemimpin UMNO.Beliau melompat kerana tempat beliau menghirup udara sudah tidak bersih lagi dan melompat ke tempat yang diyakini beliau ada udara BERSIH. BERSIH dalam ertikata saya KESENANGAN.

Kita yakin POLITIK dalam ertikata politik dalam sanskrit dan latin adalah mencari akan KEKUASAAN. Ini benar benar di praktiskan olih parti parti pembangkang kerana mencari kekuasaan degan menunjuk simpati dan menyokong Pak Lah. Beliau bolih berbangga dengan mengatakan, 'Lihatlah parti pembangkang pun sokong saya atau kita'. Percayalah pembangkang tetap pembangkang dan tentunya mereka punyai niat yang tidak baik.

Kita tengok cara orang orang yang berjawatan dalam UMNO mengutuk Tun. Mereka ini juga mencari kekuasaan dengan menunjukan sokongan yang tidak berbelah bagi kepada Pak Lah, padahal mereka ini juga patut disalahkan kerana memberi nasihat nasihat yang SALAH kepada Pak Lah.Daripada 'slogan dan Manifesto' pilihan raya yang berunsur samseng hingga nasihat pemilihan Menteri Menteri Besar di dua Negeri dan cara menyelesaikan masaalah bangsa dan negara.

Kenapa terjadi demikian? Semua ini adalah kerana 'kebendaan dan keduniaan'.

Kita bercakap tentang Islam Hadhari dan Dr Khir Toyo menghentam Kerajaan Negeri Selangor kerana membuang konsep Islam Hadhari. Apakah konsep ini sebenarnya. Adakah ianya di pratis dan dilaksanakan semasa beliau mentadbir Negeri Selangor dulu.Adakah konsep Islam Hadhari dilaksanakan olih Pak Lah sebelum PRU 12??? Konsep ini mestinya disematkan olih pemimpin pemimpin dahulu barulah dilaksanakan kepada rakyat jelata yang merangkumi semua bangsa.Ataupun konsep ini hanya untuk rakyat? Cara hidup pemimpin pemimpin pula bagaimana?

Cara pemilihan menteri menteri pula bagaimana? Sampai ada ketidak puasan didalam UMNO sendiri. Kebanyakan yang dipilih kurang 'charisma dan kaliber'. Yang menang dalam pilihan raya tidak dilantik, yang kalah dilantik penasihat, yang tidak bertanding dilantik menteri dan ada juga yang bertanding kerusi Ahli Dewan Undangan Negeri di lantik Timbalan Menteri. Adakah pemilihan ini berdasarkan konsep Islam Hadhari yang dilaungkan olih pemimpin pemimpin UMNO?

Kelemahan kelemahan yang kita nampak amat ketara sekali di dalam UMNO. Bukannya UMNO lemah, tapi orang orang yang berjawatan dalam parti dan pemimimpinnya begitu lemah sekali, dan saya yakin tentunya ada yang didalam UMNO hanya menunggu masa yang sesuai untuk mengambil alih kuasa yang ada sekarang.Semoga yang baik lagi jujur dan berani, tampillah kehadapan demi Bangsa dan Negara kita ini.

Unknown said...

http://www.solar-aid.org/

Zaid Ibrahim Contradicts Royal Commission of Inquiry-Lingam Tape
Posted by Super Admin

Wednesday, 28 May 2008
1. I refer to the Star news report dated 23rd May 2008 with the heading ‘’Zaid: Bill on JAC to be tabled soon’’.

2. Zaid Ibrahim, the Minister in the prime minister’s department is reported to have said ‘’The Government is committed towards accountability and will not accept absolute power enjoyed under the term prerogative. Previously, a Prime Minister could say that he was not required to inform the Rakyat about his decision as he had the prerogative to make his decisions and need not explain anything’’.

3. Zaid Ibrahim has knowledge and confirms that it is not wrong in law for a prime minister to enjoy prerogative powers when exercising his duties and functions in making decisions when administering the government. However in reality the prime minister does not have absolute power as the prerogative is exercised reasonably and sensibly by the prime minister in the interest of the government and the Rakyat in important or essential matters. It is the norm for a prime minister when exercising this prerogative not to give reasons for his decisions to the Rakyat as there is a matter of ‘’confidentiality’’. If the prime minister is required to explain anything to the Rakyat on the exercise of his prerogative in the making of decisions then there would inevitably be a breach of confidentiality and it will not only act to the detriment of the interested party but also have serious repercussions to the prime minister and the government. If an explanation is required for good reasons to be given to the Rakyat by the prime minister, the proper platform would therefore be to the Dewan Rakyat in Parliament. The prime minister has always acted with accountability to parliament on similar lines with the Westminster-Parliamentary system.

4. Zaid Ibrahim is further reported to have said that ‘’the judicial reform was carried out to restore confidence in the judiciary and was not an effort to smear the name of former Prime Minister Tun Dr. Mahathir Mohamad’’. However, Zaid Ibrahim’s statement is absolutely contradictory and inconsistent with the findings of the Royal Commission of Inquiry-Lingam. The members of the commission, obviously have knowledge that the prime minister has the prerogative to make decisions but has deliberately decided to ignore this and instead stretched their minds and their hands to the very limits to drag Tun Dr. Mahathir in and throw the ‘’book ‘’ at him for alleged offences under various laws of the country. The so-called judicial reform to be carried out by Abdullah Badawi and Zaid Ibrahim as well as the setting-up of the Royal Commission to restore confidence in the judiciary is certainly politically motivated (and this is confirmed by Loh Gwo Burne, Kelana Jaya Member of Parliament, The Star, 17/5/2008) to disrepute and smear the former prime minister, Tun Dr. Mahathir Mohamad. Therefore for Zaid Ibrahim to say that ‘’………was not an effort to smear the name of former Prime Minister Tun Dr. Mahathir Mohamad’’, cannot be accepted as to the truth of the matter.

Non-partisan lawyer
Mohd Yacob Karim

Unknown said...

职业无分卑贱... pekerjaan tidak diterbahagikan mahupunnya "mean and low "...

rakyat tidak ambilkira pekerjaan seseorang wakil, dia posmen ke, penjaja ke , atau penyanyi karaoke... rakyat percaya dia, dia melaksanakan tugasnya.. sure dia menang...

胜者为王,败者为寇 ,winner b winner, loser b loser...yang menang biarlah mereka jadi pemenag.. Tetapi bagi yang kalah, alasan tetap ada... sabotaj?? orang yang tidak jujur akan bagi alasan tu...

知己知彼,百战不殆... if u know ur enermy n ur team, u'll win them always... mereka yang menuduh ahli sendiri sabotaj tidaklah layak untuk menjadi wakil rakyat... mereka yang mahukan rakyat undi mereka supaya pihak lawan tidak menang patutlah disingkir...
excuse only for loser...

its hard to do that, i think.. thats y problem always come out...
after this(PM-A), who b the next??

pang5bugis said...

Saya senada dengan pemikiran TUN Setakatni. Kenyataan yang di buat oleh Naziri dan Musa hitam atas TUn amat tidak wajar kenyattan mereka spt Parti pemangkang . mereka kemungkinan ada ajenda tersembunyi , mereka pemimpin pemusnah .
saya berdoa Tun sentiasa mendahului pemikiran permusnah mereka .

Cak Kun Cak said...

YAB Tun,

Sebagai ahli biasa UMNO, pendapat saya berkenaan keupayaan Dato Seri Abdullah adalah serupa dengan pandangan YAB Tun.

Namun persoalan yang masih belum padam di dalam pemikiran saya ialah, mengapakah pemimpin-pemimpin UMNO khususnya terus membiarkan keadaan ini, sehinggakan sindrom 'in denial' mereka seolah-olah tidak berasas langsung ?

Saya risau demi masa depan anak cucu saya seperti ramalan Tun, tetapi apakah daya untuk mengubah lagi sekiranya pemimpin-pemimpin UMNO yang saya dan rakyat harapkan untuk membela generasi saya ini seperti yang ada sekarang?

Saya terlalu ingin tahu kenapakah pemimpin2 UMNO ini bertindak dengan begitu 'poor form' ?
Padahal analisis situasi selepas dan sebelum PRU 12 pada hemat saya yang hanya ahli biasa ini, terlalu jelas. Mungkinkah mereka ini buta atau terlalu pentingkan diri sendiri sehingga ke tahap ini?

Saya bersyukur Tun masih ingin bersuara.

all about food said...

Saya sokong sepenuhnya pendapat dan pendirian Tun.

me said...

Tun,

Mengapa Tun bersikap 'partisan' sangat nih? Sekiranya parti-parti politik boleh mencapai keputusan secara "bipartisan" demi kepentingan negara, apa salahnya?

Tun terlalu mementingkan pemisahan antara parti secara mutlak dan menganggap semua tindakan yang sejajar dengan tuntutan parti lawan adalah salah, tanpa menilai keberkesanan tuntutan parti lawan itu sama ada bermanfaat kepada rakyat atau tidak.

Negara in besar daripada parti politik.

Al Walidz Pikir said...

UMNO terkenal dengan tradisi peralihan yang teratur, tetapi itu adalah sejarah tradisi umno, apabila ada penghancur dalaman umno, mengapa perlu ikut pada tradisi, itu bukan undang2 , pemimpin umno terlalu taksub pada sejarah kot hingga kes batu puteh terlepas pada singapura, bandingkanlah, org skg pakai fakta, tetapi umno masih lagi berhujah pada sejarah, mcm keadaan kucar kacir ni. kita perlu ubah dengan sedikit lantang, keras, bukan dengan dondang sayang, dan sikit2 berbalik kepada tradisi, tolongla pandukan pada fakta orang taknak UMNO sebab Paklah lemah.bukan pada perjuangan dasar umno. kalau dapat ubah fikiran puak-puak umno ni bahawa sejarah dapat diubah. tidak perlu iktu sangat pada tradisi yang membawa kehancuran.. semoga Malaysia lebih maju ... amin

POLKA POLKIE said...

Saya sokong Tun. Negara kita kini mempunyai dua handikap utama. 1: kepimpinan yang kurang tegas, tidak berpandangan jauh, dan lembab. 2: sistem raja yang kurang jelas akan fungsi nya...dan yg kurang relevan dalam zaman kini. Negara kita yg kecil ini tidak lagi mampu untuk menanggung 10 raja dan kerabat2 mereka.

HambaMaya said...

andai pak lah terus berkuasa, saya yakin yang UMNO akan hilang pengaruhnya.. pendekatan yang dilakukan oleh pak lah dan konco-konconya sekarang macam budak-budak dan kekampungan.. keputusan-keputusan yang dilaksanakan bagai menikam diri sendiri.. sepatutnya yang dihadapkan dulu ialah kepentingan rakyat..

rennylesa said...

peace to you Tun...

Saya adalah warga malaysia yang dilahirkan pada zaman pemerintahan Tun. Saya juga melihat sendiri pembangunan yang Tun lakukan bersama-sama dengan orang-orang di bawah Tun. Saya akui kehebatan Tun berbicara di pentas dunia, ketegasan Tun menghadapi kuasa-kuasa besar bahkan kepintaran Tun yang diiktiraf oleh semua pemimpin terkemuka. And I know you are among those who are born to be a leader.

From our belief, saya percaya pemilihan pemimpin adalah di bawah kuasa Tuhan. Begitu juga dengan jatuh bangun seseorang pemimpin itu. Justeru itu, kegemilangan pemerintahan Tun dan BN itu sudah menjadi sejarah.. Pada ketika Tun menyerahkan tampuk kepimpinan kepada Pak Lah, saya percaya itu juga bukan satu kebetulan melainkan kehendak Tuhan. Pada mulanya berasa bimbang adakah Pak Lah dapat menjalankan tanggungjawabnya, tapi sebagai warga Malaysia dan juga according to our belief(Christianity), taat pada pemimpin itu adalah penting.

Setiap pemimpin ada kelebihan dan kelemahannya sendiri. Tidak semua perfect, saya percaya Tun pun sependapat dengan saya.

Persoalan saya Tun, adakah dengan keluar dari UMNO akan memulihkan keadaan? Adakah dengan menggesa Pak Lah letak jawatan akan mengubah semuanya?

Pada saya apa yang berlaku pada hari ini adalah hasil keputusan yang diambil satu ketika dulu. Kita semua belajar sejarah dan kita tau keputusan atau tindakan yang kita ambil pada hari ini akan menentukan keadaan generasi pada masa akan datang.

"bersatu kita teguh, bercerai kita akan roboh"
Renung-renungkan lah........

Unknown said...

Abdullah Badawi nak pegang lagi jawatan perdana menteri sebab katanya dia masih menang dan boleh pulihkan UMNO sendiri. Orang UMNO nak kekalkan abdullah badawi sebab nak tunjukkan taat setia. Musuh pun nak kekalkan abdullah badawi sebab dia lemah. Tun Mahathir pula nak Abdullah Badawi letak jawatan, pasal apa ? Demi kebaikan agama dan negaralah, yang timbul daripada rasa sayang dan prihatin. Saya bersyukur ada pemimpin seperti Tun. Oleh itu, saya perlu berasa syukur dengan setiap detik ini walaupun Tun bukan perdana menteri lagi.

faizmokhtar said...

1. lawan yg layak untuk Kapal Singh hanyalah pemikiran TDM. Kepimpinan sekrg menjadikan pakatan rakyat hidup selesa dlm menyebarkan ideologi pengkhianatan mereka.

2. kerajaan tlh memulakan langkah untuk bataskan kebebasan kita (bloggers).

3. harap batasan ini tidak lemahkan semgt kita untuk terus mengukuhkan peranan UMNO spy lebih telus. Teruskan penulisan Tun, terus membuktikan kita Melayu masih memiliki tokoh kepimpinan!!

pemikir said...

Abdullah Badawi is terminator. Dia nak terminate UMNO keseluruhannya. Siow betul le dia ni

aisyah said...

Dearest Tun,
Good to hear that you arrive back safely.

I think this country is just going to destroyed by Pak Lah and his konco2.Tun, when you resigned as our PM, i cried as I knew that no one is better than you.Pak Lah has just been sleeping and tak abis2 harga petrol dan brg naik.

I heard in the news this morning that petrol price will be up again this 1st June.Apa ni Pak Lah?Semua harga brg naik tapi gaji rakyat tetap tak naik.Off course they will not feel it as their salary is big enough.We are going to be like Indonesia soon, believe me.

Tun, you have to do something drastic in order for Pak Lah to step down and to safe this country with all those hipocrits who are PM's konco2.We dont have much time and do not want to see more damages.

I respect and love you very much for still giving your comments and trying to save UMNO.

GOD BLESS YOU AND FMLY,TUN

Aishah.

zam said...

Selamat pulang Tun, semoga sihat hendaknya.

Saya sependapat dengan Tun dalam hal ini. Tapi apakan daya pendapat kita diakar umbi dipandang sinis oleh pemimpin atasan yang lebih menjaga kerusi empuk mereka daripada menegakkan kebenaran. Lihat saja pandangan pandangan yang dikeluarkan oleh pemimpin atasan yang menyatakan sokongan tak berbelah bagi kepada DSAAB sedangkan pandangan tersebut tidak merangkumi pandangan ahli UMNO khususnya dan rakyat jelata pada amnya.

Bagi saya pemimpin yang sebegini tidak layak untuk menggantikan pemimpin yang ada. Mereka ini tidak mempunyai pendirian dan lebih mementingkan diri sendiri dari perjuangan parti. Mereka sanggup bermuka muka semata mata untuk kekal dalam jawatan. Sanggup menghina pemimpin terdahulu yang telah terbukti berjasa membangunkan negara dan dipandang tinggi dimata dunia. Apakah ini sifat pemimpin yang perlu kita angkat untuk menggantikan pemimpin yang tersohor seperti Tun???

Siapakah yang layak untuk dilantik menggantikan DSAAB?

MD said...

PR support for Badawi is just play acting. PR preferred a weaker opponent in BN. Dr M see this threat but did UMNO members see it too ?

Malaysi Digest

Anonymous said...

Dear Tun,

My sentiment exactly. Wrote a similar piece in my blogsite about a month ago. The PM is indeed the worst we've got!

Dengan izin,

http://jebatmustdie.wordpress.com/2008/04/14/karpal-and-pak-lah-sitting-on-a-tree-kissing/

Thank you Tun! For everything!

SangSetia said...

Salam Tun,
Apa yg Tun kata 100% betul, kedudukan pembangkang sekarang ini adalah akibat PLah dan mereka amat berterimakasih kepada nikmat yang PLah berikan kepada mereka. Pembangkang tahu kemenangan mereka bukanlah tulin dan sebenarnya merupakan protes rakyat kepada kepimipinan PLah. Mereka juga tahu sekiranya PLah meletakkan jawatan sejarah Terengganu akan berulang kembali. Maka mereka perlu menyokong PLah sehinggalah pemerintahan pusat jatuh ke tangan mereka dan selepas itu mereka bolehlah menjalankan rancangan utk menjadikan orang Melayu sebagai masyarakat kelas kedua sepertimana berlaku di Singapura.
Masa itu PLah anak beranak dah pun senang lenang dengan harta kekayaan yg diperolehi semasa pemerintahan PLah dan yang merananya orang Melayu dan anak cucu kita. Pada masa itu barulah balaci-balaci PLah sekarang ini sedar akibat dari menyokong Plah secara membuta tuli tapi sudah terlambat. Sekarang ini tak nampak lagi kerana seperti kata Tun "buta mata buta perut dan buta hati" sama seperti PLah.
Wassalam.

azmil said...

Salam Tun,
Buah cempedak di luaq pagaq,
ambil galah tolong Joloqkan,
Saya budak baru belajaq,
Kalau salah tolong lah Tun tunjukkan.

Saya sangat teruja dengan cara Tun menulis dan mengkritik cara dan corak kepimpinan Pak Lah yang semakin hari semakin merisaukan dan secara dasarnya jugak menyentuh kredibiliti UMNO buat masa ini. Pak Lah bukanlah sebab utama kejatuhan UMNO la nie, dia mungkin me "Yes kan" tugasannya saja ,tapi yang membentangkan dan mencadangkan tugasan ni lah yang patut di "kick out " atau "di Red card" dari parti yang kita sayangi nie. Tapi bila Boss kencing berdiri, anak2 buah.. Nasib orang Melayu pun tak terbela sangat la nie sebab yang tinggal dan berjuang dalam UMNO sekarang nie ialah mereka yang berlagak Posmen,penjaja dan si penyanyi karaoke la. akan datang, suruh depa masuk akademi "Fantasia " ..sapa boley dapat undi tertinggi, Untung sabut timbul ..
Saya rasa isu Bangsa melayu tak sedar dan "mudah lupa" dengan sejarah dan perjuangan bangsa sendiri , macam maner tok nenek kita berjuang bermati matian dahulu2 untuk kita, demi orang Melayu , demi masa depan anak2 dan cucu2 kita... akan habis camtu saja la
Kat dalam UMNO la nie pulak ,banyak sangat Mat Jenin korporat, modalnya seringgit tapi untung nak sampai ke langit , Mat lalang yang berayun ikut angin tak kisah la angin keluaq ikut lubang maner, Mat chipsmore, kejap ader kejap takder, dan yang famous sekali tu Mat Rempit..semuanya redah je tak pedulik aper rakyat kata.
Jadi kat maner kita nak bergantung harapan Tun? Di tangan nyer ker atau dikaki nyer? Kan senang kalau ader "Jin" ..boleh mintak aper2 jer macam Paklahdin sorry alladin..
Saya setuju ngan Tun, masih belum terlambat untuk kita berjuang ...tapi berjuang nyer dengan sapa Tun?? UMNO ker ? Atau kepalanya ker?? Atau manifesto nyer ? atau macam2 ader..semua boley balun jer..
Akhir kata Tun, maafkan saya kalau aper yang coretkan nie menyentuh hati Tun .. saya tak berniat begitu. Saya sangat sayangkan UMNO dan mereka yang pernah dan masih tulus memperjuangkan nyer tapi la nie Tun, UMNO sayang ke kat kita nie..Saya harap Tun masih boleh membawa satu arus yang bakal merubah segalanya ...Akhir kata ..politik nie mmg la permainan yg kotoq , tapi kotoq lagi mereka yang mempermainkan politik.
bye bye Tun harap Tun sentiasa sihat sejahtere bersamer keluarger..Salam

Unknown said...

iiAssalamualaikum Tun,

Saya sebagai hamba Allah S.W.T amat rasa sedih dengan apa yang berlaku di tanahair kita kala ini. Dulu sesama orang Islam di Timur Tengah berperang sesama sendiri. Di negara kita pula sesama Islam hanya berbeza parti politik berperang dalam arena politik negara. Sekarang ini, SESAMA ISLAM SATU NEGARA DALAM SATU PARTI POLITIK BERPERANG!. Sudah lah Tun biar lah Pak Lah buat apa yang dia nak buat yang penting nya Tun berhenti buat dosa mengata, mengumpat,mencaci selama ini pada Pak Lah. Dia tak jawab balik pasal dia tau itu adalah salah satu dosa besar. Pak Lah nak kumpul dosa dia selagi memerintah negara terpulang lah pada dia. Saya rasa hari dah semakin dekat dengan akhir zaman. Kita tumpukan pada akhirat banyak kan berilmu untuk di bawa kelak. Berpolitik hanya sementara saja di dunia yang penuh dengan dosa. Yang nak berkuasa, yang nak jadi kaya, yang nak nikmat dunia dan lain lain biar lah pada mereka ini yang akhir nya akan kaya dengan DOSA.
Pada rakyat yang beragama Islam sama juga lah hentikan perkara yang tak elok ini.

Tak payah lah saya panjang lebar menyatakan perkara tersebut saya amat faham yang Tun dan rakyat Malaysia yang beragama Islam tau akan sebenar nya.

Sekian, Wassalam..

ballack said...

Sad when a disciplinary action is actively pursued to an UMNO member asking for the resignation of the President.
In the meanwhile, the person who goes against UMNO ISA policy goes unperturbed.

Anonymous said...

TUn,

Benar apa jual yg tun suarakan, oleh itu saya rasa mulai sekarang pentingnya ahli-ahli UMNO berjuang membersih pemusnah UMNo dari terus memegang jawatan dalam UMNO..marilah kita kukuhkan kembali zaman kegemilangan UMNO dahulu.

(Panglima_Malaysia ahli forum Mykmu.net)

emencer said...

Tun,

sila tunjukkan kepada kami siapa yang selayaknya menggantikan Pak Lah?:)

ASHAR said...

TUN,

"Pemimpim Pemusnah" itu ibarat "Pemimpin Perosak"


DAlam tulisan saya "Kesalahan PM dalam mentadbirkan Negara yanag merugikan Negara" salah satunya...Jambatan bengkok dan Wilayah Iskandar.

Sekarang kita dah mula merasakannya..:

{ When Singapore got Batu Putih, Lee Hsien Loong said lets not hold any grudges between both countries and lets forward to bigger opportunities such as the Iskandar Region where Singapore and Malaysia can work together. }


Wilayah Iskandar pula akan di jajah dan lebih teruknya ialah penglibatan YAHUDI bersama SINGAPORE dalam merentap sacara senyap Wilayah Iskandar ini....


Kalau masalah ini tak di tangani dengan segera...dengan KEPIMPINAN PAK LAH DAN PENASIHATNYA KHAIRI JAMALUIDIN bermacam lagi masalah dan maruah negara akan tercemar....

MARUAH NEGARA ....??

MARUAH NEGARA....

MARUAH NEGARA...

KEDAULATAN NEGARA....

KEDAULATAN NEGARA....


R O S A K

oleh PEMIMPIN PEROSAK...!!!



Salam perantau

Angkatan Lancang Kuning
ashar.-11;36
ashar_abdullah@yahoo.com

Mika Angel-0 said...

Che Det,

Changing Times
(with the royals' gold still there)

What do you think will happen when UMNO is no more relevant? Do you think it will happen in general all over the nation?

Do you think that the Pakatan Rakyat will set and harden into another BN?

Do you think that the nation will be divided politically into the a poor, troublesome state of very corrupted politicians and government servants Sabah;
a very properous Sarawak with strong economic ties with Brunei and Kalimantan;
a PAS dominated Terengganu, Kelantan, Kedah, and Perlis;
a coalition lead Penang, Perak, Selangor, and Federal Territory;
and the UMNO dominated Pahang, Negeri Sembilan, Melaka, and Johore;
with a federal Government a coalition of willing political parties? So how would your version of Ketuanan Melayu be compromised?

Another statement of fact: YB Azizah's hubby and YB Izzat's dad will never be Perdana Menteri; but maybe a minister. And so will be Najib.

It is good that you are out of UMNO, Tun Dr Mahahthir and you know it. Alhamdulillah.

Wassalaam and to YABhg Tun Dr Siti Hasmah, too

MrReeks said...

Memang sah Tun ni orang yang sangat Intelligent!! Saya sangat setuju dgn apa yg Tun katakan ini. Kalau Tun tak cakap mengenai perkara ini, maka Pak Lah akan terus membutakan mata dan pekakkan telinga rakyat Malaysia ini.

Mana mungkin musuh akan melindungi musuh sendiri. Pak Lah ingat dia di sokong, tapi dia tak sedar yg dia akan ditikam dari belakang dan akhirnya smua yg dibina sejak merdeka akan hancur.

Singapore pun dia takut, mcm mana nak jadi terbilang, gemilang, cemerlang seperti yg dia slalu laungkan???

WoW said...

Betul Tun. Negara kita perlu pemimpin-pemimpin yang bercaliber, bertanggungjawab dan sentiasa menjaga kepentingan rakyat kita semua demi kemajuan, kestabilan dan kemakmuran negara kita.

ALPHA LIPID LIFELINE SDII NEW IMAGES said...

salam tun...
sememang ape yg tun ckp adalah benar. kita sekarang terhimpit dengan kepimpinan yg lemah. malah dengan senang telah digugat oleh pihak2 yg cube mengambil kesempatan.
ape2 pun, sama2lah kita berdoa dan berharap agar tanah air tercinta ini tidak terjual dek pemimpin yang tidur ini...

norzin75 said...

Selamat pagi Tun

Saya setuju dengan pendapat Nazirul bahawa Tun sekali lagi menjadi pemimpin Barisan National.

manns'gor said...

Tun,

Sy Bersependapat dengan Tun..sy melihat pemerintah sekarang tidak ambil pusing terhadap perkara yang berlaku...harga barangan terus terusan naik umpama harga minyak di pasaran dunia...apa yang pemerintah sekarang dapat lakukan...melagakan bibir atas dan bawah itu aje..

Alasan diberi hanya melepas batuk ditangga...sedarlah wahai pemerintah bahawasanya rakyat sekarang bukan seperti dahulu...ini bukan zaman dapat kain pelikat terus sokong...ini zaman teknologi..

Tun, sy amat berharap agar Tun terus-terusan berusaha bersama dalam membina kembali kehidupan kesejahteraan rakyat seperti dulu...untuk pemenrintah kalau tidak berkemampuan berikan kepada orang yang lain...untuk yang lain jangan hipokrit...

Thanks

Unknown said...

Dear Tun Dr M,
Semoga kita semua selamat dunia dan akhirat.
Dan, semoga negara kita yg aman lagi makmur ini, tidak tergadai oleh kebodohan dan kedangkalan kita semua sendiri.
Bangunlah rakyat Malaysia...
Selamatkan negara kita....
Untuk anak bangsa kita sendiri...
Fikirkan masa depan anak2 kita.
Tun Dr M seorang pemimpin yg telah terbukti kemampuannya...wawasannya tinggi dan x terjangkau dek pemikiran kita..
Percayalah... dia sudah nampak masa depan negara kita di tangan UMNO yg ada sekarang...
Fikirkan..

MELAYU NUSANTARA said...

TUN,

Selamat pulang ke tanahair tercinta MALAYSIA>

Zaman TUN;
Bersih Cekap Amanah

Bersihkan pentadbiran dengan rasuah.
Cekap mengendalikan masalah pentadbiran dan masyarakat
Amanah menjalankan tanggungjawab

Zaman Pak Lah:
Cemerlang, Gemilang dan Terbilang

Cemerlang untuk "mencuri" projek-projek( Khairy Jamalludin and konco konco)

Gemilang dengan Harta dan kemewahan, ( Untuk pemimpin UMNO sekarang ni)

Terbilang MARUAH DAN KEDAULATAN NEGARA DI ROSAKKAN

PEMIMPIM PEMUSNAH atau dalam kata lain PEMIMPIM PEROSAK

PAK LAH: Sudah terlambat untuk mncari formula untuk membetulkan….bak kat anai-anai dah mereputkan tiang …..solusinya, buangkan anai-anai perosak ini CEPAT dan di betulkan tiangnya cepat sebelum patah......Kalua anai-anai perosak ini tak pernah tahu yang kehadirannya itu merosakkan tiang, tahunya hanya membesarkan rumahnya sahaja.


Demi untuk agama bangsa dan negara...Pak Lah, berundurlah sebagai satu pengorbanan. Jangan jadi perosak kepada agama bangsa dan negara.

salam perantau

Angkatan Lancang Kuning
M.Amirul 12;08

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 448   Newer› Newest»