Thursday, May 15, 2008

Kepimpinan UMNO masih "in denial"

Saya ucapkan terimakasih kepada pelawat chedet.com terutama pembahas-pembahas yang telah memberikan pandangan serta komentar mereka terhadap penulisan saya.

Saya telah siarkan hampir semua komentar yang dihantar. Saya ingin mengingatkan sekali lagi kepada semua pelawat yang saya terima semua komentar dan akan siarkan kesemuanya kecuali yang mengandungi bahasa kesat. Marilah kita sama-sama menjaga tatatertib di dalam blog ini.

Saya juga akan memberi maklum balas kepada isu-isu yang saya rasakan perlu dan meminta maaf kerana tidak mungkin akan dapat memberi jawapan kepada semua soalan yang ditujukan pada satu posting.

Berkenaan dengan penulisan saya yang sebelumnya, saya kurang faham akan teguran Alex Yap mengapa saya tidak sebut Tan Cheng Lock, pemimpin MCA dan pemimpin-pemimpin lain yang telah berjuang untuk kemerdekaan.

Saya bukan bincang berkenaan dengan perjuangan untuk kemerdekaan. Saya juga bukan bincang berkenaan dengan MCA ataupun Perikatan dan Barisan Nasional.

Saya bincang berkenaan UMNO dan pemimpinnya di waktu tertentu. Di waktu melawan Malayan Union, pemimpin tertinggi UMNO ialah Dato Onn Jaafar. Tan Cheng Lock, Tan Siew Sin, V.T. Sambanthan bukan pemimpin UMNO.

Semasa perjuangan untuk kemerdekaan pemimpin UMNO ialah Tunku Abdul Rahman. Tun Tan Siew Sin dan Tun V.T. Sambanthan bukan pemimpin UMNO. Demikian pembangunan Malaysia yang pesat berlaku semasa kepimpinan UMNO melibatkan tiga orang Presiden UMNO.

Jika saya bincang berkenaan Perikatan dan Barisan Nasional saya perlu sebut pemimpin-pemimpin Perikatan dan Barisan Nasional. Tetapi tumpuan saya terhad kepada UMNO dan pemimpinnya.

Demikian prestasi buruk UMNO pada 2008 perlu dipertanggungjawabkan ke atas pemimpin UMNO. Ia tidak boleh dipersalahkan kepada pemimpin MCA, MIC, Gerakan dan lain-lain parti komponen Barisan Nasional. Jika saya bincang berkenaan prestasi buruk Barisan Nasional dalam Pilihanraya Umum 2008 maka barulah saya perlu sebut nama pemimpin-pemimpin parti komponen Barisan Nasional.

Ada pendapat di kalangan pemimpin dan sebahagian ahli UMNO bahawa apa yang perlu dibuat sekarang ialah bersatu padu dan memberi sokongan tak berbelah bahagi kepada Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Masalahnya kekalahan UMNO disebabkan oleh Dato Seri Abdullah sendiri. Dia mendapat sokongan padu UMNO pada 2004. Sepatutnya sokongan ini ditunjuk dalam Pilihanraya Umum 2008. Tetapi dalam jangka masa 2004-2008, orang ramai dan ahli-ahli UMNO sendiri melihat keburukan Kerajaan pimpinan Dato Seri Abdullah seperti yang disebut di dalam blog saya dan mereka mahu Dato Seri Abdullah berhenti daripada menjadi Perdana Menteri.

Sekarang ini ramai yang secara terbuka menyatakan hasrat mereka untuk Dato Seri Abdullah meletak jawatan.

Bagaimanakah boleh ada pendapat bahawa Dato Seri Abdullah patut diperkuatkan melalui sokongan padu kepadanya sedangkan hasrat dan tujuan sebahagian ahli UMNO mengundi parti lawan ialah untuk menentukan Dato Seri Abdullah letak jawatan.

Ahli dan penyokong UMNO dan Barisan Nasional yang telah mengundi parti lawan hanya akan kembali kepada UMNO dan BN jika hasrat mereka tercapai – iaitu Dato Seri Abdullah tidak lagi menjadi Perdana Menteri dan Presiden UMNO. Jika hasrat mereka tidak tercapai besar kemungkinan mereka kekal sebagai penyokong parti lawan. Dengan itu penyokong dan ahli UMNO akan terus berkurangan dan UMNO serta Barisan Nasional akan terus lemah.

Inilah mesej sebenar dari Pilihanraya Umum ke-12. Jika kepimpinan UMNO masih tidak faham, masih “in denial” pemulihan UMNO dan BN tidak akan dapat dilaksanakan dan UMNO serta BN akan kalah lebih teruk dalam Pilihanraya Umum ke-13. Akan tamatlah riwayat UMNO.

Kata Hang Tuah “Takkan Melayu hilang di dunia”. Tetapi apakah jenis Melayu yang tak hilang ini? Apakah yang tinggal ini Melayu yang dihina dan diperhambakan, Melayu yang meminta-minta daripada orang lain, Melayu yang tidak berkuasa di negara sendiri?

Sama-samalah kita renungkan.

233 comments:

1 – 200 of 233   Newer›   Newest»
lordmusan said...

Kata Hang Tuah “Takkan Melayu hilang di dunia”. Tetapi apakah jenis Melayu yang tak hilang ini? Apakah yang tinggal ini Melayu yang dihina dan diperhambakan, Melayu yang meminta-minta daripada orang lain, Melayu yang tidak berkuasa di negara sendiri?-Chedet

I totally agree with your statement above.Tidak ada gunanya jika masih ada melayu di dunia tetapi menjadi satu bangsa yang amat lemah, hina dan tidak bermaruah. Maksud tidak akan hilang melayu di dunia adalah bangsa melayu akan sentiasa menjadi satu bangsa yang semakin hari disegani oleh semua masyarakat termasuk di dunia seperti mana pernah satu ketika dahulu bangsa melayu dihormati dan ditauladani oleh masyarakat dunia semasa dibawah kepimpinan Tun.Kita tidak mahu adanya bangsa melayu yang hanya tahu bercakap tentang membela nasib bangsa sendiri tetapi pada hakikatnya menghancurkan maruah bangsa itu sendiri.
Saya tidak mahu menjadi bangsa melayu yang tidak akan hilang di dunia dengan menjadi bangsa yang tidak ada harga diri dan maruah.Saya lebih rela mati dari menjadi melayu sebegitu tetapi sebelum mati kita semua harus mengundurkan ketua-ketua bnagsa melayu yang menghancurkan bangsa sendiri.

Saya jemput Tun ke laman blog saya untuk membaca pendapat yang saya ada sekarang.

lord musan

http://lordmusan.blogspot.com/

Smart Xs® said...

Dear Tun, Assalamualaikum,
Saya terharu dengan Tun punya realistic views atas kegagalan UMNO pada recent Elections 2008.

In My Views the Following also would be appropriate :-

*A " Medical" Perspective on Why the BN Lost in the Recent Elections*

With the thrashing that they got in the 12th.GE, the BN is now in ICU and they are doing a post mortem to find out what happened.

To help BN with this task, the following medical report has been prepared to identify the diseases / illnesses that have been plaguing it and how these ailments have caused this sickening organization to become so sick that major surgery is now being considered.

*Diagnosis*

*Overeating *- gorged themselves giving projects to non - appropraite peoples.

*Heart failure* - did not have a heart to really care about what are real rakyat's problems such as Poverty.

*Diabetes*- fondness for sweet things, i.e. saying sweet things but doing opposite most of the time.

*Stroke *- stroked too much of their own ego and became too arrogant and over confident.

*Overworking *- too busy running here and there cutting deals.

*Alzheimer's *- forgot to play the proper role of an elected representative

*Obsessive-compulsive neurosis*- obsession with cleaning, especially
sweeping things under the carpet

*Liver problems*- failure to de-Liver on promises

*VD*- Very Deaf. Did not listen to the grievances of the rakyat and did not heed the healthy advice and feedback from bloggers.

This sickness seen among few BN leaders those are infected.

*Cure and Advice*- Seek for advice from our veteran politicians Such as Tun Mahathir and avoid overwhelming.

(The above was prepared By Political doctor) SZorry No Hard feelings yeah ...

myspacerb said...

UMNO REFORM!!!

profit said...

Salam Bahagia Tun,
memang betul kepimpinan UMNO masih in denial.Apa dah jadi dgn negara tercinta kita skrg?Masihkah kah ketuanan Melayu menjadi releven dalam abad ini?Kalau pemimpin UMNO masih duduk ditakuk lama dgn mementingkan diri sendiri atau berkecimpung dalam politik untuk meraih kekayaan,alamatnya UMNO will be a piece of artifact in the National Museum with the coming of the next election.

Sy0h said...

Asalamualaikum/Hello to Tun Dr. M and the rest of the blogger community!

I have to agree that reformation should start within UMNO itself before anything else. Pak Lah must step-down in a good manner to give way to potential leaders. Pak Lah, I don't take you as a power-crazy guy, but it seems your current actions state otherwise. Please step down for the betterment of Malaysia. Malaysians will remember you as a true hero which put aside personal interest and place Malaysia's interest as number one. Like our prophet Muhammad said, "Perang yang paling sukar adalah perang mengatasi nafsu". I'm sure you will make the correct choice.

Unknown said...

Tun,
Pada pendapat saya, adalah menjadi darah daging kita bahawa sifat "egois" itu tak mungkin akan luput. Dalam kes ini, saya berpendapat, sifat ego yang terlalu tinggi ada dalam diri Dato Seri AAB.

Saya ingin bertanya pendapat Tun, bagaimanakah sifat egois ini dapat dibuang dari Dato Seri AAB dan juga pemimpin-pemimpin yang lain? Kalau suara rakyat seperti saya tidak dapat membantu, adakah lagi jalan lain?


-Effie Amri-
-Sultan Abdul Hamid Old Collegian, Class of '97-

Chee Seng said...

Tun - saya rasa rejuvenasi politik tidaklah terhad kepada UMNO sahaja, jikalau kepentingan bangsa Malaysia menjadi taruhan kita. Sebagai seorang pemimpin agung, saya rasa pendapat and visi Tun amat dihargai, kerana sekiranya tersilap langkah, maka padahlah Malaysia yang pada masa kini sudah terpinggir jauh dari landasan. Sedihnya, pemimpin kini masih enak-enak dibuai mimpi. Kenyataan saya adalah berdasarkan pengalaman kerja saya dengan agensi kerajaan (sudah berhenti)semenjak diajak pulang dari Singapura.

Anonymous said...

Tun M, you are absolutely right. We see how PM react to things instead of take control of things. Dato Najib just waiting at the corner and hope one day to become PM. RAHMAN Legend is right that there will be no PM comes from UMNO after "N". When UMNO weaks up it will be too late. All they need to do is to invite DAP to merge with Gerakan and join BN. In this way, Dato Anwar's cross over plan will back fire. But, we see no one has this vision from UMNO. The leaders have been in power for too long and take many things for granted.

kaisu said...

tun,
hurm..
pandangan saya plak saya rasa selagi umno tidak membuat tindakan pandang ke timur seperti iran..
selagi itula umno xkan dpt aper yg cuba dikatakan dgn nasionalisme..
pe pandangan tun?

The Eugenist said...

Salam, Tun...

Saya pernah pergi ke rumah Tun bersama dengan Pak Kassim dan pernah 2 kali mengunjungi Tun di pejabat Tun di Putrajaya dan di KLCC.

Berhubung dengan UMNO dan kepimpinannya.

Ramai yang berpendapat UMNO sekarang adalah UMNO yang dibentuk sepanjang 22 tahun Tun menjadi Presiden merangkap Perdana Menteri. Serta ada yang berpendapat, semangat UMNO telah mati, sebaik sahaja UMNO diharamkan pada tahun 88..Saya berumur 10 tahun pada waktu itu.

Tetapi, persoalannya..

Sepanjang 22 tahun Tun menjadi P.M dan menjadi Presiden UMNO, saya selaku rakyat Malaysia yang dibesarkan dan mendewasakan diri sepanjang 22 tahun itu merasa amat berbangga sebagai anak Malaysia (baca; anak Melayu).

Tetapi sekarang, ingin mengakui sebagai rakyat Malaysia, ataupun penyokong UMNO pun saya merasa serba salah dan jelek. Kita yang satu masa dahulu digelar Singa Asia telah menjadi tikus mondok..

Salah siapakah perkara ini berlaku?

Apakah kepimpinan sekarang mahupun UMNO masih boleh diselamatkan, seandainya Pak Lah meletakkan jawatan? Atau mungkinkan keadaan menjadi lebih parah? Ini kerana apabila parti tersebut telah di”keluargakan” oleh Pak Lah, ianya menjadi amat sukar untuk membuat Pak Lah berundur.

Tun,

Pada masa sekarang, tidak dinafikan Melayu menjadi tenggelam punca. Secara sedar ataupun tidak, Melayu menjadi keliru..Antara idealisme kepimpinan dan juga kejelikan seorang pemimpin. Mereka serba salah. Seandainya perkara ini hendak diselamatkan, persoalan tentang Pak Lah disingkirkan dari jawatan Perdana Menteri tidak timbul. Apa yang timbul ialah bagaimana kita hendak memberikan gambaran tentang nasib orang Melayu seandainya mereka masih di dalam keadaan “in denial”.

Tun,

Saya masih teringat tentang kata-kata Tun semasa saya di rumah Tun. Pada masa itu, Tun memperkatakan tentang nasib orang Melayu seandainya IDR itu menjadi kenyataan. Apa nasib orang Melayu pada masa itu. Saya masih ingat apa yang Tun katakan pada masa itu,“Hesmel, kalau saya mati, orang kencing atas kubur saya sebab saya tak buat apa-apa untuk orang Melayu”.

Masalahnya sekarang, Tun dah buat macam-macam untuk orang Melayu. Hanya tinggal orang-orang ini sahajalah yang menganalisis, membaca dan melihat apa yang telah Tun lakukan untuk memberikan semangat baru kepada orang Melayu ini.

Kini mereka "in denial" tentang tragedi yang berlaku ke atas mereka.

Bukankah Tun pernah berkata; “Melayu mudah lupa?”

Adakah mereka lupa atau lalai?

HESMEL FAZNEE FAISAL

shamanis said...

Dear Tun,

You are the one who could always see the whole big picture.

You have particularly, always mentioned about learning the history and all the lessons learnt.

For me the most mind boggling thing after the massive defeat of BN in the last GE was all the political analysts, all the pundits when asked for their 2-sen, said the reasons for this defeat were due to Hindraf issues, high fuel price, early election date, Anwar factor, PAS promises, DAP meritocartic chanting etc ...

It is not worth their credentials at all, these so called experts. The reason simply we have a very weak and incompetent PM. He was not in control, he is still not in control. This plus his failed spin doctor SIL.

yoshz said...

Salam tun,

Saya bersetuju bahawa Abdullah Badawi adalah sebab utama kekalahan umno. Tetapi, bagi saya tidak ada jaminan bahawa Najib atau sesiapa yg menggantikan beliau akan mengembalikan kekuasaan umno.ini kerana pengundi umumnya menolak parti umno, bukan pemimpinnya sahaja.Kita perlu restructure the whole party, bukan hanya kepimpinan sahaja. Adakah perjuangan umno kini relevan? sekiranya pakatan rakyat perform dgn baik, maka ianya sudah terlambat.

steelbos said...

Salam Tun,
Sangat setuju apa yg diperkatakan tapi....ana masih merasakan bukankah lebih baik AAB menerajui kerajaan sementara 'membaikpulih' perspektif rakyat & sedikit2 menyerahkan kuasa kpd yg berhak dari meletak jawatan tiba2?Sanggupkah AAB dikenang sbg PM BN terakhir & yg menguburkan BN?dan dibaca sejarah beliau oleh generasi2 akan datang?

bangsamalaysia said...

Tun Dr Mahathir

Saya ingin bertanya, sejak bila pulak orang Melayu dihina and diperhambakan? Sila bagi contoh.

Sejak bila pulak Melayu meminta-minta daripada orang lain? Bukankah kita nampak orang Melayu yang berjaya? Tengok dekat Allahyarham Tan Sri SM Nasimuddin SM Amin, bukankah ini satu contoh yang orang melayu berjaya didunia perniagaan?

Sejak bila pulak Melayu tidak berkuasa di negara sendiri? Bukankah jumlah MP kaum melayu masih yang terbanyak di parlimen?

IZZO said...

Jelas menunjukkan Tun tidak menyukai kepada kepimpinan seseorang yang ada paka ketika ini dalam mentadbir, mengurus dan seterusnya memimpin Malaysia.

Pengurus dan pemimpin adalah 2 pekara yang berbeza dan ini merujuk kepada istilah asal perkataan berkenaan.

Mungkin Tun ada calon seterusnya.

chewchew said...

tun,
apa jd pd ahli MT skg?
mreka masih dok atas pagar ke?

perwira said...

Kebanyakan pemimpin2 Umno ketika ini adalah kaki2 bodek sahaja. Mereka2 ini tahu yang kerjaan 3 beranak, Abdullah Badawi, Kamaluddin dan Khairi adalah menjadi punca mengapa ahli2 Umno mengundi pembangkang di PRU12. Kalau Abdullah Badawi masih dikekalkan menjadi PM, lebih ramai ahli2 Umno akan keluar pati dan Umno akan hilang segala2nya pada PTU13 nanti.

Saya Ahli Umno
tapi undi pembangkang !

NFH said...

Salam Tun,

Setelah puas saya memikirkan tentang tragedi PRU12 ini, baru sekarang saya mendapat puncanya.

Pada mulanya, saya rasa tiada apa salahnya bagi Pak Lah meletak jawatan. Pak Lah tidak mungkin takut untuk hilang kuasa PM. Lagipun beliau maklum dan sedar tentang kelemahan beliau sebagai PM.

Pun begitu, beliau masih lagi tidak berganjak. Selain itu pihak pembangkang pula begitu lembut terhadapnya. Disusuli pula dengan sikap beliau yang begitu prihatin terhadap tuntutan pihak pembangkang sehingga sudi di'blackmail' dalam kes video Lingam.

Oleh itu, tidak syak lagi bahawa Abdullah Hj Ahmad mempunyai agenda lain.

Setelah diteliti maka saya membuat kesimpulah bahawa:

1. Pak Lah sebenarnya adalah orang yang telah 'SABOTAGE' UMNO.
Satu-satunya punya mengapa rakyat tolak BN adalah kerana disabotage oleh presiden UMNO dan PM Malaysia.
Segala yang dilakulaku olehnya bertentangan dengan aspiasi UMNO.
Ini membuktikan dendamnya pada UMNO masih lagi belum terhakis.

2. Pak Lah juga adalah PENGKHIANAT negara. Ini terbukti dengan sikap meng 'Abdullah & Co' kan harta negara dan memperbodohkan rakyat secara terang-terangan.

Dengan ini saya mengusulkan agar Pak Lah disingkirkan dari jawatan Presiden UMNO pada Disember ini.
Parasit UMNO harus dilemahkan kalau tidak boleh dimatikan.

Sekian. Terima Kasih.

Kerajaan Rakyat said...

Apakah ada kemungkinan Datok Seri Abdullah Badawi berencana untuk sengaja melemahkan UMNO sebagai menyediakan laluan mudah kepada Dato' Seri Anwar Ibrahim mengambilalih pentadbiran?

Dalam politik apa yang tersembunyi selalunya lebih berjaya daripada yang dinyatakan.

http://kerajaanrakyat.blogspot.com/

RinG said...

adakah kita mempunyai pemimpin yang betol2 layak menggantikan Pak Lah jika beliau bersara? lihat betapa ramai pemimpin besar parti kalah teruk pada pilihan raya lepas. Adakah kerajaan sekarang masih relevan kepada rakyat? Adakah menukar kepimpinan sekarang dapat merubah persepsi rakyat bahawa kerajaan di bawah pemerintahan baru ini adalah berbeza berbanding sebelumnya? Bolehkah masalah kebanjiran pekrja asing(sah atau tidak sama sahaja) dapat diatasi? Adakah kebebasan bersuara dijamin? Bolehkah kerajaan di bawah pentadbiran baru ini menunjukkan imej yang elok? Bolehkah masalah kronisme ini dibanteras? Jikalau sama sahaja, lebih baik kita teruskan apa yang ada saja. Sebab ia sama sahaja. Tidak membawa apa-apa maksud. Cuma yang berbeza yang lawan kepada Pak Lah akan menang dan yang bersama beliau akan turut kecundang. Jikalau perubahan hendak juka dilakukan, tukarlah pentadbiran(baca kerajaan) terus. Mungkin kerajaan yang baru nanti boleh menjamin apa yang belum terjamin.

ps/ tahniah sebab ada blog!

mr_abs said...

salam tun..

apa pendapat anda, jika saya katakan, jika tiba sampai ke hujung tahun klak, waktu pemilihan UMNO, demam pilihanraya akan reda, sentimen sudah reda?

resam rakyat malaysia memang begitu, mudah lupa.

pelbagai isu sekarang, e.g harga barang, harga makan, serba serbi divert attention orang terhadap perkara sebenar sekarang. dan jika rakyat lupa perkara tersebut, pak lah akan tetap berkuasa sepenggal lagi sampai habis?


nauzubillah..

mr_abs said...

oh ya, tentang ego..tiada salahnya pak lah pegi jumpa veteran2 umno, pejuang umno seperti tun sendiri, sanusi junid,ku li,tok mat dan sebagainya. tapi adakah beliau ada minta pandangan mereka? rasanya tidak.

ni tidak, lebih suka dgr nasihat orang 'lain'. saya fikir pak lah telah diberi nasihat yang salah. he was given the wrong advices. salah dia juga sebab jalan itu.

sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tiada gunanya

amanina2 said...

Tun, sebagai generasi muda pada hari ini saya sungguh sedih melihat nasib yang menimpa UMNO.

Dikala para pemimpin UMNO masih berpegang dengan sindrom "in denial" seorang wakil rakyat dari parti komponen di tempat saya telah menyatakan dalam satu majlis umum bahawa salah satu punca utama UMNO dan BN ditolak rakyat pada Pru 12 adalah kerana saluran untuk rakyat menyalurkan keluhkesah mereka telah disekat sehingga rakyat memberontak untuk memberi peringatan kepada parti pemerintah.

saya amat berkeyakinan bahawa apa yang dinyatakan oleh wakil rakyat tersebut adalah bersumberkan daripada analisis yang dibuat oleh partinya.

Voices Of Taiping said...

Wait, I thought UMNO is formed not long ago after changing its name from UMNO BARU?

sakurasa 2 said...

Salam dari sakura

Anonymous said...

Kemajuan syiar Islam di negara kita tidak dapat dipisahkan dari perjuangan kebangsaan dan nasionalisme. Sabda Nabi salallahu'alaihi wasaalam "Hubbul watan minal iman", iaitu "cintakan tanah air merupakan sebahagian dari iman". Maksud hadis ini dengan jelasnya memperlihatkan kepada kita pentingnya Islam diperjuangkan di dalam konteks nasionalisme sesebuah negara. Perjuangan mempertingkatkan syiar Islam dalam konteks universal, tanpa penyesuaian dengan perjuangan dalam sesuatu keadaan, mungkin akan melemahkan perjuangan itu sendiri dalam jangka panjang.

Dr. Mahathir Bin Mohamad
Kota Bahru, Kelantan, 16 April 1983

Manakala lemah kita mendirikan sesuatu hukum syarak seperti rejamkan zani muhsan dan takut fitnah yang memudaratkan Muslimin yang tiada kuasa kita atas menolakkan nescaya gugur daripada kita wajib mendirikannya pada ketika itu, dan wajib atas sekalian Muslimin bersungguh-sungguh mencari jalan dengan tadbir siasat, belajar dan mengajar anak-anak kita akan segala wasilah bagi mendirikan segala hukum syarak daripada segala ilmu siasat dan ilmu syarak hingga dapat mendirikan dia seperti barang yang nyatanya.”

Sheikh Ahmad b Muhd Zain alFathani
Kitab Fatawal Fathaniyah

Sesiapa yang berjuang dengan nama Allah dan niat baik sentiasa dalam keredaan Allah, tetapi sesiapa yang lupakan niat, khianat dan tamak akan dimurkai Allah, akhirnya menjadi hina. Kalau orang Melayu (yang) beragama Islam mengkhianati bangsa, negara dan agama, Allah akan gantikan (dengan) bangsa lain yang beragama Islam (bagi) menjaga tanah air kita.

“Sheikh Abdullah Fahim Penentu
Tarikh Kemerdekaan Negara 31 Ogos ‘57” oleh Mokhtar Petah, Pustaka Antara 1997

Colin said...

Saya merupakan seorang peminat Tun tetapi tidak pernah melihat Tun secara live sebelum.Tun saya masih tidak faham kenapa
kita perlu ada parti politik berunsurkan kaum padahal semuanya
adalah rakyat malaysia. bukankan
lebih baik sekiranya semua pihak
bersatu untuk kemajuan bangsa malaysia.apakah komen Tun. cnaw

Nick Chong said...

Dear Tun

I do hope UMNO will not recover from tsunami and this will be a lesson for BN to lean and respect RAKYAT wish and is not that i being selfish. They must lean the hard way in politic and to respect RAKYAT wish.

Mat Dargo Sombrono said...

Pak Lah masih lagi terus berfikir yang dia masih lagi relevant sedangkan popularitinya telah hancur lebur. Surat khabar kumpulan NST nampaknya telah mencuba untuk menonjolkan imej Pak Lah dengan bermacam-macam cara untuk menaggih simpati dari rakyat, kononnya Pak Lah masih lagi ada pengaruh untuk membuat sesuatu. Kapada akhbar-akhbar tersebut cukuplah nak membodek Pak Lah. Rakyat sekarang bukan bodoh lagi untuk menilai kelemahan Pak Lah. Rakyat tahu Pak Lah sebagai Presiden dan Perdana Menteri telah tidak dapat memberikan khidmat yang cemerlang. Pak Lah bukannya Perdana Menteri yang mempunyai kemampuan yang hebat dan boleh dibanggakan. Pak Lah dah jadi Perdana Menteri "ITIK TEMPANG". Apa dia cakap rakyat dah bosan mendengarnya kerana dia tidak mempunyai wawasan untuk memertabatkan rakyat. Dia gagal dan harus berundur dengan segera. Tak payahlah mengharapkan akhbar untuk menaikan popularitinya. Segalanya dah terlambat. 5 tahun cukuplah tu bagi peluang untuk Pak Lah. AFTER ALL, HE IS JUST A PRIME MINISTER BY DEFAULT!

The most sensible thing for Pak Lah to do is to innitiate his early exit as UMNO President and Prime Minister soonest possible within 100 days, to give a bit of face saving. Beyond that UMNO members must act firmly to kick him out. No two way about it, if UMNO is going to survive. We simply don’t have time to accommodate a leader who is found to be ineffective. Sincerely, he has not proven to be the ideal Prime Minister for the simple reason his intellectual capacity is not up to the high benchmark set by the rakyat. He does not have the capacity to create good ideas of his own to generate any worthwhile physical development of the country to boost fast economic growth for the well being of the rakyat. All his plans are all "main wayang" with no substance, just superficial.Actually,he is not a leader who can lead but suited only to be just a follower or a “gurkha of UMNO resembles the like of “UMNO Mike Tyson”. He has not being able to create strong impact to make the rakyat appreciate whatever plans he had introduced because he is unable to disseminate his plans with confidence. Furthurmore he is very "indecisive" in his actions when confronted with serious crisis. So his leadership quality is being questioned most of the time. Come on Pak Lah, what more you want to listen from the rakyat. All being said LOUD AND CLEAR !!

hamdan said...

Salam Tun.

Saya sendiri yg berjuang untuk paklah dan umno sejak dulu lagi sesakli tidak akan menerima slogan untuk bersatu selagi paklah memegang kuasa. Saya tak kira sapa pengganti paklah..saya akan bantu umno semula tetapi tidak sesekali paklah.

Paklah sepatutnya meletak jawatan bagi memulakan pembetulan di dalam umno. Bukannya ke hulu-kehilir menagih sokongan sehingga nampak terlalu sayangkan pangkat..bukannya bangsa.

Sepatutnya selepas kalah, paklah ke negeri2 umno kalah untuk berdepan sendiri dgn penyokong umno tetapi sebaliknya diserahkan kpd Najib. Mana keberanian slogan bertanggungjawab atau niat memulihkan umno?

Azuan wan said...

Assalamualaikum..
Yang mulia TUN,semoga Senantiasa dirahmati oleh Allah yang maha kuasa.

Selepas Pru-12 Paklah telah menjadi tikus yang membaiki labu.Apa yang beliau buat bukannya untuk memulihkan UMNO tetapi hanya untuk membalas dendam terutama kepada TUN.
Beliau membayar xgratia hanya untuk menunjukan kepincangan sistem kehakiman era TUN.
Adakah sebab kerajaan tak bayar xgratia ini UMNO kalah dalam PRU13?
Apakah Agong pada masa itu hanya menerima nasihat sahaja daripada perdana menteri tanpa mengira nasib negara dan rakyat?
Berapa banyak kah duit cukai kami yan dia gunakan untuk membayar kepada Tun salleh Abas?
Sedangkan kami terpaksa lagi menangung beban hutang pelajaran,beban kenaikan harga barang,tol,petrol dll.

Paklah juga menubuhkan suruhanjaya sistem kehakiman.
Adakah sebab ini,dia terpaksa di tambah mejoriti dengan undi POS?
Adakah sebab ini,beliau kalah negeri sendiri?

Paklah juga menubuhkan suruhanya anti rasuah.
Adakah sebab ini org cina,org india tidak undi Barisan Nasional?
Kalau betul nak cegah rasuah mengapa politik wang tak di ubah kepada rasuah dan di letak kan dibawah siasatan suruhanjaya anti rasuah.Sedangkan dosa nya sama disisi Allah S.W.T.Maksud nya pon sama.tujuan nya pun sama.

Boleh kita lihat menteri permit teksi kena tangkap.Jangan jadi ketam mengajar anak jalan lurus.

dcdav said...

Greetings to TUN.

Since i didn't have the chance to meet you in public or otherwise during your illustious 22 year tenure as PM, i would like to take this opportunity to thank you from the bottom of my heart for your service to this great nation & the rakyat.

Saying that, i would like to know why our present PM since he serves as your Deputy for a number of years, couldn't even solve or emulate your style of simple but on the spot solutions for the present economic debacle we are facing at the moment. Didn't he also go through the same good & bad times during your tenure as PM & learned how you faced & solved the '97 economic meltdown on hand (get to the root of the problem)? Or is he not aware that the rakyat is struggling to make ends meet in the present economic downturn? Or he is aware but couldm't care less but instead let the open market or some crony decides the increase of fuel & food prices without any control & the rakyat damn to hell if they can afford them or not?

I'm really stunned & astounded that TUN, as the father of modernisation of Malaysia, experienced statesman & with an astute mind, who is available & has not been asked for advice. Is the present PM that ARROGANT that he thought he could sweep the problems under the carpet rather than seek advice from TUN & the rakyat wouldn't complain?

As a rakyat, at this moment i don't care who took over as PM but as long as he could relief the present burden off the people, he is good enough. I know that is desperate but desperate times needs desperate measures. I really hope that this happens ASAP.

Thank you.

Cak Kun Cak said...

YAB Tun,

Penilaian bahawa kerajaan Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi masih lagi 'in denial' sememangnya diakui secara majoriti.

Jika ini hanya andaian yang tak berasas masakan UMNO dan BN tewas di Selangor dan Perak. Ini jelas bagi yang mahukan analisis dan jawapan yang jujur.

Namun persoalannya ialah selama manakah ahli UMNO akan membiarkan 'denial' ini berterusan?

Saya juga berasa amat hairan kenapa hampir kesemua pemimpin-pemimpin UMNO begitu pasif dan seolah-olah tak berdaya untuk bangkit?

Apakah yang di takutkan?

Jika beginilah sikap pemimpin2 Melayu UMNO ini, pada pendapat Tun patutkah UMNO ini di pertahankan lagi ?

Banyak contoh didalam sejarah dimana kumpulan pejuang 'pupus' di sebabkan oleh tindakan dan sikap pemimpin kumpulan itu sendiri.

Dari perspektif pengamatan saya sendiri, saya melihat ramai golongan Melayu di peringkat bawahan merasakan tiada makna lagi kekuatan politik Melayu di perbincangkan kerana hasilnya sama saja pada mereka.

Golongan Melayu pertengahan pula melihat perjuangan atas nama Melayu itu seperti sudah ketinggalan zaman.

Manakala golongan Melayu atasan pula seolah-olah hanya mengikut arus asalkan kekayaan dan status mereka tidak di gugat dan akan terus kekal.

Apakah mungkin UMNO di pandang tidak relevan dalam masa yang begitu singkat ? Saya juga berasa hairan bagaimana UMNO boleh membiarkan pengaruh ahli keluarga seperti Khairy Jamaluddin begitu 'rampant' malah menjolok mata. Apakah sebab kepada sikap membiarkan ini Tun?

Dato Seri Abdullah telah gagal walaupun beliau telah di berikan landasan yang kukuh semasa penyerahan kuasa oleh Tun dan ini adalah hakikat yang sebenarnya.

Tidak susah untuk di terima hakikat ini jika pemimpin2 UMNO ikhlas dan jelas dalam perjuangan mereka.

Tidak menyokong Dato Seri Abdullah tidak mungkin bermakna merosakkan UMNO tetapi menyokong tanpa penilaian yang jelas sudah pasti akan merosakkan UMNO.

sarah said...

Salam tun,

Isu ketuanan, apa yg dijadikan isu sgt. bangsa lain-lah ramai yg jadi billionaire dan millionaire, kena hormat sikitlah org melayu, apalagi mereka nak, kita tak bisingpun macam mereka bising, jadi kita hormat mereka dan merekapun kena hormat kita, baca sikit rukunegara, mana letaknya Kesetiaan kepada raja dan negara dan Kesopanan dan kesusilaan, asyik tahu buat duit dan kawal ekonomi pun tak boleh juga.

Senarai billionaire dan millionaire Malaysia

The list was published in Forbes Asia for the Malaysia's Wealthiest in 2007. [1]

Rank Name Worth (US $)

Robert Kuok 7.6 billion
Ananda Krishnan 7.4 billion
Lim Goh Tong 4.3 billion
Lee Shin Cheng 3.9 billion
Teh Hong Piow 3.5 billion
Quek Leng Chan 3.0 billion
Syed Mokhtar Al-Bukhary 2.0 billion
Francis Yeoh 1.8 billion
Tiong Hiew King 1.2 billion
William Cheng 0.65 million

APA LAGI NAK DIBUKTIKAN ORANG MELAYU HATI BAIK, TAPI SEKARANG PEMIMPIN KENA BETUL NANTI HILANG MELAYU, KERANA PEMIMPIN LEKA DAN TERLUPA, SEPERTI LEE KUAN YEW AMBIL SINGAPURA TANPA SETITIK DARAH PERJUANGAN DITANAH SINGAPURA BEGITU MUDAH SEKALI, ADAKAH PEMIMPIN YANG ADA LUPA.
ikhlas rakyat biasa, saarah hj ali bashah.

Odee said...

Tun,
pada hemat saya, keengganan Dato' Seri AAB untuk mengakui kesilapan yang berlaku dan terus bersikap "in denial" mungkin disebabkan oleh perasaan gusar sekiranya rakyat membandingkan prestasi beliau sebagai perdana menteri dengan prestasi semasa Tun menjawat jawatan tersebut. Ini mungkin dapat dilihat dengan tindakan menaikkan anak menantu yang usianya sama dengan generasi yang membesar semasa zaman di bawah kepimpinan Tun iaitu termasuklah saya. Mungkin harapannya supaya dengan 'kharisma' yang ada pada anak menantunya akan dapat mengalih pandangan generasi berkenaan dari terus membanding-bandingkan dirinya.

Satu kesilapan yang saya rasa besar telah dilakukan oleh Dato' Seri ABB ialah membiarkan menteri, individu dan media memburukan Tun secara terbuka kerana tindakan yang sedemikian akan meningkatkan kebencian dan kemarahan generasi ini terhadap kepimpinannya dan seterusnya menyebabkan perpecahan di dalam UMNO itu sendiri. Setelah melihat keadaan buruk itu dibiarkan dan seterusnya melihat setiap dasar yang dilaksanakannya tidak menampakkan satu objektif dan pelaksanaan yang berkesan, akhirnya, generasi ini akhirnya membuat 'judgement' melalui penolakan dengan menggunakan kuasa undi semasa pilihanraya yang lalu...

Joshua Cheah said...

Tun,

If Dato Seri Abdullah really steps down soon, or in the near future. Who is the candidate that you would support to take up the leadership of UMNO or BN?

Looks like Tan Sri Muhyiddin Yassin is in the spotlight recently. I just want to know what do you think of him, seeing that you have worked with him before previously.

Thanks Tun. Your reply is greatly appreciated.

rahsia said...

Saya tak takut Melayu hilang di dunia. Tapi takut Malaysia hilang kedudukan di dunia disebabkan pemimpin Melayu yang lemah, tidak beretika & menurut ajaran Islam.

TAKUT!!!

ASHAR said...

Assalamuaikium Tun,

Saya rasa message Tun, dan message rakyat dalam pilihan raya 12 kelmarin amat jelas dan kuat didengar kecuali mereka yang TIDUR..!!!

Kemenangan besar dalam PR11 telah melalaikan dan melupakan 'MELAYU YNG SUKA TIDUR' hingga tak sedar message rakyat pada PR12 kelmarin.

Apabila Tun mencurahkan rasa hati dan fikiran Tun akan kekalahan pada PR12 "MELAYU YNG SUKA TIDUR" tidak mahu mengaku kesilapannya. Memang benar kata Tun mereka ini masih enggan mengaku kesilapan mereka.Adakan mereka TIDAK MALU pada rakyat.!!!!.

tidak heranlah kalau Melayu yang tinggal seperi Tun kata. Melayu yang meminta-minta. Sudah jelas terbukti jawatan Menteri pun ada yang memintaminta..tersengeh-sengeh membodek dari zaman Tun dan sampai ke Pak Lah...baru berhasil..!!!

Akhir kata saya bersetuju dengan pendapat Tun 110%..

Semuga Tun dapat memberikan didikan yang tepat pada D Mukriz..meneruskan perjuangan Tun.

Salam dari perantauan.

Faizal R said...

walaupun saya bukan penyokong tun, ttp sy suka cara tun berhujah, terang dan jelas, mudah difahami, mmg byk kebenarannya. terpulanglah kpd org2 umno utk menntukannya, sama ada nk buat style lama (menafikan/ignore) atau membuat sedikit inisiatif utk berfikir.

Anonymous said...

Assalamualaikum Tun,

Somehow, Pak Lah has lost the ability to see through the smokescreen and really 'feel' the intipati kehendak ahli umno sendiri.

I find that very disappointing. When a leader is out of touch with his own party members and at the same time, in a denial mode. This makes him look pathetic. When a leader looks pathetic, he lost any form of respect.

Without respect, any initiatives or ideas he wants to promote, will be done half heartedly by the people. Malaysia is losing its respect among the world community because its leader doesn't stand out to fight for the global poor and the repressed nations.

Instead, Malaysia had become reclusive and ignorant in the current happenings. Umno bersih, kerajaan bersih. Kerajaan bersih, Rakyat Tak Akan Tersisih.. :p

Thank you.

SNap Turtle SKy said...

Dear Tun,

Since you have started blogging, I believe many young people are taking a sudden interest in politics (I believe that your stat counter shows this, 400,000 hits since two weeks ago translates to about over 28,000 per day). This bridge was non-existant 10 years ago. Young people have no means of obtaining the leaders point of view except by reading newspaper and watching the news. Kudos again for the effort to start blogging.

Anyways, I have been meaning to ask you Tun, about what are you trying to achieve here? Is it just for the sake of correcting what you see wrong happening in Malaysia? Or is it one small struggle that you hope the Malaysians will take upon themselves to act onto?

We at the bottom know all too well what have been happening in Malaysia. Corruption, ineptness, hidden agendas etc... But what powers do we have? Do you really think that we can make a change? There are always people who can be bought by money. The electoral commission's integrity itself can be questioned since it is under the PM Dept. The PM has the authority to put anyone deemed 'dangerous' to the nation in ISA and not to mention about the 'power' certain individuals hold over the media(s) that can be used for achieving their objectives. Forgive me Mr. PM if you are offended to this statement. It is just a point of view I have and not meant to be seditious/libelous whatever word that you can use to justify holding me guilty of certain Act(s).

The MPs that we have today I believe are not suited to the task. They are not ‘wakil rakyat’. In fact they are the ‘wakil of the lobbyist’ that supported them in terms of financing their campaign. How many of the MPs go to work in KL using the public transport? Do they have to pay the tolls? Do they need to pay for their own bills? How can they say that they are returning to the grassroots when they don’t even understand how the people live day by day?

Anyhow, Dr. M, what I wish now is that a revamped UMNO based on the original intent and objectives set out when it was formed. I’m a Malay and certainly, I hold the view that what Hang Tuah meant is hopefully not that Malay are not recognized for their laziness, wanting to get rich quickly, giving up all too soon, hoping for everything for them is laid out on a red carpet and most importantly, bringing down their own race. If this happens, “Melayu memang tak akan hilang dari dunia”. People would always remember “ahh.. this was the people who hoped that everything will be spoon fed to them”.

UMNO must reinvent themselves based on these objectives. Start with a small step and then only think about what is next. BN has to recapture the hearts of the voters. First on the list is certainly for (PM Badawi + his gang) to step down admitting their fault. It is never a bad thing to just admit that you are wrong. Be a leader who acknowledges this. Who knows the ‘rakyat’ looks at this as a sincere effort and PM Badawi will be voted back by the ‘rakyat’?

The next step for UMNO to restabilise itself within the party and the alliance.
UMNO has to then take the role to lead the component parties.
Once seen as the leader of the alliance, BN needs to obtain a consensus for the strategy or way forward for recouping the lost seats.

The whole problem is simple yet difficult. We cannot give everything that the ‘rakyat’ wants. But we can certainly focus on the ones that are needed most. The solution must be holistic covering all angles i.e. at the present and also the future. PR realizes this and took it to their advantage by giving out promise. Take a good look at what they promised and learn from it what the ‘rakyat’ really wants. UMNO can never be arrogant and think that there is no point to learn from them.

Tun, hopefully you do respond by writing a blog outlining what you intend to see happen, your hopes, objectives of publishing your writings. Simply put it, some people are lost and they need a clear voice to follow. Wisdom is one attribute you have among others and people still listens.

Thank you Tun.

Best of health,
FMO

► madi ◄ said...

UMNO merupakan pertubuhan Melayu yang akan memastikan Melayu takkan hilang di dunia..
Jadi perubahan dalam UMNO haruslah dilaksanakan dengan penuh semangat keMelayuan seperti sewaktu penubuhannya dahulu...

HIDUP UMNO !!!
HIDUP MELAYU !!!

crazyEllysee said...

Tun, blog ini selain menjadi tempat tun meluahkan pendapat tun terhadap masyarakat dan isu isu malaysia sekarang...
blog in telah membantu saya meningkatkan kadar bahasa melayu saya.
Tadi saya dapat menulis sebuah karangan yang baik yang mengenai tentang teknologi moden...
terima kasih tun.
cerpen cerpen dan artikel tun disini telah membantu saya dalam bahasa melayu dan ingerris..dan juga idea/menambah kefahaman saya tentang dunia politik and perkembangan malaysia

terima kasih tun

Unknown said...

Dear Tun,
As a Malaysian, I love to see a country that without differentiate whether you are Malay, Chinese or Indian. Can't we work hand in hand without the care of the races?
I admire Tun since my secondary school and until now. I can see the true leadership in you for building the country stronger and stronger. The problem is that, I unable to find any good quality of leadership in our current PM, even "incoming" PM. It give me no vision or hope in our country.
I always proud to be a Malaysian and do hope that each of everyone of us can be real Malaysian, because, KITA ANAK MALAYSIA.

Beekomp said...

Salam Bahagia Tun,

Terima kasih kerana memberi laluan kepada orang kerdil seperti saya ini meluahkan perasaan di laman blog yang mulia ini;

1. Saya agak 'frustrated' dengan gaya dan sikap pemimpin kita yang masih tidak tahu menilai diri sendiri; bahkan pandangan negarawan spt TDR didak diambil peduli. Sepatutnya TDM dijadikan sebagai 'bapa' untuk dirujuk. Ini nampak macam mereka ini lebih pandai, lebih arif; sedangkan baru memegang tugas setahun jagung! Atau pun mereka ini sebenarnya terlalu angkuh dengan 'ego' yang percaya bahawa masih ada banyak orang sokong kononnya!
TAKKANLAH NAK TUNGGU SEHINGGA MENDAPAT UNDI KOSONG KOT!

2. Isu kalau DSAI akan jadi PM tu bukan takut kat dia orang, tapi sayangkan UMNO yang akan berkubur nanti! Pakat-pakatlah kita cuba hidupkan ia supaya terus dapat memegang tampuk pemerintahan negara. Jadi, kalau boleh, janganlah dibiarkan kumpulan yang bukan UMNO ini merampas hak tersebut.
LIHAT APA KARPAL BUAT, TU BELUM BERKUASA PENUH!

3. Pada hemat saya, suasana perlompatan parti ahli parlimen ini sukar dibendung sekarang. Umpannya terlalu manis, janjinya terlalu lojik dan iramanya terlalu menawan! Kenalilah orang-orang seberang sana, layanlah mereka macam kita juga, kot-kot mereka kesian kat kita.
JANGANLAH TUNGGANG MEREKA MACAM KERBAU!

4. Kalulah berlaku penghijrahan parti keluar dari BN, apa akan jadi huh? Kalaulah BN hilang majoriti di dalam parlimen, apa seterusnya? DSAI akan jadi PM? Tak mungkin, dia belum YB yang dipilih! Mejoriti mereka pun agaknya tipis sahaja! Besar kemungkinan: PR13 akan menyusul.
BERSEDIAKAH UMNO? BERSEDIAKAH BN?

5. Antara kegagalan Tun semasa memegang tampuk pemerintahan; pada hemat saya; ialah menyediakan barisan pelapis yang ideal. DSAAB nampaknya gagal; DSN nampaknya tidak mampu; DSM pun lembab siapa lagi? Ingat kena bagi kat Sayed Hamid Albar sajalah! ha..ha...
Buat masa ini, ditelinga saya berkumandang alunan The Beatles: LET IT BE ... LET IT BE.....

SEMOGA TUHAN PANJANGKAN USIA TUN DAN DALAM KEADAAN SIHAT WAL-AFIAT

Terima kasih.

Unknown said...

Tun,

Apakah perletakan jawatan Abdullah Ahmad Badawi sebagai Perdana Menteri dan Presiden UMNO satu-satunya langkah yang ada yang perlu diambil untuk mengatasi masalah negara dan UMNO?

Adakah terdapat langkah-langkah jangka pendek dan jangka panjang yang lain yang boleh diambil kira?

straycat's strut said...

"...sedangkan hasrat dan tujuan sebahagian ahli UMNO mengundi parti lawan ialah untuk menentukan Dato Seri Abdullah letak jawatan."

Tun, again, that's an accurate assessment. We were actually amazed at the extent of the anger and dissatisfaction and unfortunately, PKR (esp Anwar and DAP) saw it as a support to them. Not really. Its just protest votes for Badawi.

The longer he is there in power, the higher the probability that Anwar will be PM. Right? I dont think AAB is too stupid to realize that unless it is his intent to see Anwar as PM in the first place.

mCrossings said...

Tun,

My worry is Pak Lah is buying time for Anwar with this constant denial...

UMNO has to respond fast and do drastic measure.
Just like you did during the 97 98 crisis.

If Anwar swings the Sabahan MP, a new election to be called for fresh mandate.
By this time, Pak LAh should be replaced.
And this has to be done asap to revive BN with new outlook. Najib will not be appropriate for this task.

This election is critical coz it will either proof recent election result was protest vote from BN supporters, OR
PR truly had a strong following and majority already rejected BN.

If the results suggest the former, It could be serious political blow to Anwar.

The latter will be a very sad day for some of us.

KEMANAKAH KITA AKAN MEMBAWA MALAYSIA said...

AYAHANDA TUN...
teruskan usaha mu...

khalifah said...

Ahli dan penyokong UMNO dan Barisan Nasional yang telah mengundi parti lawan hanya akan kembali kepada UMNO dan BN jika hasrat mereka tercapai – iaitu Dato Seri Abdullah tidak lagi menjadi Perdana Menteri dan Presiden UMNO. Jika hasrat mereka tidak tercapai besar kemungkinan mereka kekal sebagai penyokong parti lawan. Dengan itu penyokong dan ahli UMNO akan terus berkurangan dan UMNO serta Barisan Nasional akan terus lemah. -Chedet

Pernyataan di atas sememangnya tepat... semasa PRU 12, saya sendiri berada dalam keadaan atas pagar samada ingin menyokong parti lawan atau BN... saya pasti majoriti rakyat Malaysia juga begitu.. kecuali..mereka yang mempunyai kepentingan. Sekiranya diadakan PRU sekali lagi pasti lebih ramai yang akan menyokong parti lawan... calon bebas..

Carilah jalan untuk meningkatkan kuasa beli rakyat agar pendapatan isirumah meningkat.. bukan menurunkan nilai matawang dengan memberi peratus keuntungan tanpa modal dan penggunaan tenaga yang minima...

Rakyat yang berpendapatan rendah pasti akan bersyukur sekiranya tidak perlu meminta-minta untuk menjalani kehidupan.

Peniaga pasti gembira bila mempunyai ramai pelanggan.

Pengilang akan lebih produktif bila mendapat banyak tempahan. Mampu berkongsi lebihan untung bersama organisasi.

Pekerja akan lebih produktif dan mampu sama-sama menjana ekonomi negara.

F@ll@wMyBeaT said...

Tun,

pe yg Tun maksud kan memang btoi..
pada masa yang sama saya ingin tahu,

Kenapa Tun memilih Dato' Seri Abdullah sebagai penganti?

Beliau dipilih disebabkan "No choice"?

ScorpionStar said...

Keluhan Tun tidak relevan. Rakyat sudah mual dengan keangkuhan pemimpin-pemimpin UMNO yang membelakangkan kepentingan rakyat dan negara.

Seperti kata Lim Keng Yaik, parti-parti komponen BN diperlekehkan bak pengemis. Saya setuju dengan pendapatnya.

Bagi saya kemusnahan UMNO adalah hari kemerdekaan Malaysia yang sebenarnya!

MUSNAHLAH UMNO! BINASALAH UMNO!

AxedAdvisor said...

Salam Tun,

Masalah sebenar telah dikenalpasti. Pelbagai pihak telah menyatakan pandangan dan kritikan yang tidak boleh disanggah oleh mana-mana pihak. Namun tiada tindakan SEGERA untuk menguruskan krisis tersebut dengan baik.

Situasi 'denial' yang Tun sebutkan nampak gaya akan berterusan. Rakyat secara umum masih berada dalam 'kekeliruan'. Pun begitu, mesej rakyat adalah jelas.

KINI, masa untuk AHLI PARTI untuk membuat penilaian dan PARTI membuat tindakan. Alangkah baiknya kemelut ini diselesaikan secara dalaman dalam parti. Itu adalah yang terbaik untuk kepentingan negara dan bangsa.

Rakyat yang menanti PRU 13. Menarikkan No 13 ni TUN?

M. Fairuz Sariz said...

Assalamualaikum w.b.k YABTun,

Sebagai ganerasi pasca merdeka yang lahir selepas YABTun menjadi PM pada 2 dekad yang lepas, saye mengakui bhw kebanyakan dari kami yang tidak mempunyai pertalian sejarah secara langsung dengan apa yang telah dilalui oleh pejuang-pejuang terdahulu termasuklah yang telah menginggalkan kita terlalu mudah unutk melatah dan mempercayai permainan politik arus semasa ini. Sejarah-sejarah pemimpin lamalah yg banyak menjadi bacaan dan panduan, tetapi salah satu prinsip yang amat menarik minat saya adalah prinsip Tun Abdul Razak semasa menjadi Tim. PM kepada Tunku Abdul Rahman. Beliau berkata - Selagi kita menjadi orang nombor dua, janganlah sesekali kita melangkaui yang nombor satu. Sedikit sebanyak ia amat mengajar saya tantang apa itu erti kesetiaan kepada parti dan tanggungjawab untuk mentaati ketua. Didalam konteks situasi yang berlaku sekarang, saya memohon pendapat Tun untuk "menasihati" dan memberi panduan kepada kami barisan pemuda untuk berfikir dan bertindak, dimana kami berharap agar situasi sekarang tidak akan merugikan dan membinasakan kami pula di masa hadapan.

Terima Kasih,

M. Fairuz Sariz
http://mfsariz.blogspot.com/

Pok Kam said...

Assalamualaikum Tun,

Nice article and very straightforward like always.

According to the Merriam-Webster dictionary — in denial : refusing to admit the truth or reality of something unpleasant.

I guessed some people just don't know when it is time to let go or do the honourable thing.

anaifaNIM said...

Assalamualaikum Tun yg sgt dihormati..

Saya begitu mengikuti blog Tun ini.. terasa hilang rindu pada Tun kerana dapat membaca pendapat2 Tun yg sentiasa dan semestinya berisi.. bukan sprti pemimpin skrg yg apabila ditanya tada jawapan.. kenapa.. kerana ilmu tak penuh di dada...

Tun, kenapa tidak disiarkan komen saya? tapi tak apalah, saya tetap akan menulis... saya setuju dgn pendapat Tun berkenaan pendapat Alex Yap dan inilah yg telah saya tulis dlm pos terdahulu.. dia sepatutnya faham bahawa isu yg diperbincangkan adalah berkenaan UMNO, bukanlah berkenaan parti BN+MCA+MIC...peranan cina dan india tak pernah dinafikan..yg penting skrg, kita cintakan negara kita..

Tun, saya amat sedih dgn apa yg terjadi skrg.. kalau dulu saya begitu bangga dgn UMNO, tetapi kini.. rasa sebak hati.. pada hari Tun mengundur diri, kami sekeluarga menangis.. pertama kerana sedih dengan pengunduran Tun dan yg kedua, kami tertanya-tanya adakah kepimpinan yg baru berjaya meneruskan tanggungjawab yg diberi dgn jayanya.. kami cuba sedapkan hati mungkin lain org lain caranya.. tetapi ternyata kerisauan kami adalah benar..

Tun, mesti Tun merasa sedih kerana apa yg telah Tun dan kepimpinan yg terdahulu perjuangkan telah semakin uzur, dan yg sedihnya tidak mahu belajar dari kesilapan...tiada apa hendak dibanggakan kini kerana ungkapan tinggal ungkapan, slogan tinggal slogan..

harapan saya moga UMNO terus kekal tetapi hendaklah berubah.. apa yg terjadi ke atas UMNO amat memalukan..

kepada kaum2 lain.. marilah kita sama2 berdoa agar Malaysia aman sentosa selamanya.. marilah kita bersatu padu.. jgnlah dilupakan asal usul kita, tetapi when it comes to our Malaysia, we must protect it n love our country for dis is the land where we'r bornd, raised and grew up.. love our country..

i miss u Tun..

al-razi959 said...

Kata Hang Tuah “Takkan Melayu hilang di dunia”. Tetapi apakah jenis Melayu yang tak hilang ini? Apakah yang tinggal ini Melayu yang dihina dan diperhambakan, Melayu yang meminta-minta daripada orang lain, Melayu yang tidak berkuasa di negara sendiri? - Tun Dr Mahathir, 15 Mei 2008

Unquote: Persoalan yang menarik yang seharusnya difikirkan terutamanya Melayu yang tanah tumpah darahnya Malaysia.

Sudah beberapa hari saya membaca blog karangan Tun dan komen-komen yang diterima. Secara lumrahnya, tidak semua apa yang kita fikir sama seperti yang orang lain fikirkan.

Sebagaimana orang lain menghormati dan mengagumi Tun, saya juga. Namun, terfikir oleh saya, terdapat banyak komen yang meminta Tun terus bersuara. Apakah tiada lagi Melayu lain yang mampu? Apakah Melayu yang lain masih me-layu untuk berusaha dan meletakkan beban di bahu Tun? Cukuplah, Tun dah berusaha bertahun-tahun. Kalau DSAI boleh berusaha mereformasi di luar UMNO, kenapa tidak generasi muda Melayu yang saya pasti gagah, punya kepakaran masing-masing dan sayangkan UMNO berusaha daripada dalam UMNO sendiri.

Biarlah Tun berehat dan jaga kesihatannya. Sekali sekala nak beri pandangan tiadalah salahnya, tetapi biarlah yang beban perjuangan dan tanggungjawab nak ditanggung oleh kita yang muda ni..

p/s: agaknya jika tiba masa Tun dipanggilNya, apakah Melayu terus hilang arah? Hormati Tun, tetapi jangan sampai jatuh taksub..(pesanan ni untuk bukan untuk Tun, tetapi bagi yang terlalu mengharap kepada Tun)

Ravi said...

TDM

what about debating PM Abdullah on a number of governance issues on what is important for Malaysia. If your team and Pak Lah's team agree on the topics (and I am sure, it will be the ones you feel strongly about), then the country would benefit getting the direct facts on how you see things and how PM sees the same issues.
I think it's about time the people are able to judge directly on your opinions and views against the PM's than just read your comments and not receive the PM's retort nor his views.
Would you consider it?
TDM supporters, if you agree this is a good democratic way of hearing our past and present leaders view of managing Malaysia, then voice your agreement by responding to this BLOG update.

If you disagreed, then state why - of course I'd expect some rejection to the idea, but I think it's time TDM sets the record straight of his views constructively, and PM can respond appropriately.

I am sure the debate segment will be eagerly watched by most Malaysians who can make better judgement as to whether if it is you OR PM makes most sense.

-Ravi

ilmyinc said...

"in denial"

The act of fear of fact. If you cant face the fact then what worth of living. As the fact of living is always painful.

Fear to Allah , not to human.

you can choose to live in denial, but the please be aware that silent majority has awaken. Act now or lost forever.

ilmyinc.com

lamandau said...

YABhg Tun, saya terdengar bahawa perjumpaan Pak Lah dengan beberapa Bahagian UMNO Kedah pada 10 Mei 2008 dari jam 3.30ptg hingg hampir jam7mlm, agak panas. Ramai dikalangan hadirin telah mempersoalkan perbuatan menghina Tun olih Pak Lah dan kuncu2nya. Saya amat terharu apabila salah seorang hadirin meyatakan bahawa Kedah itu Mahathir dan Mahathir itu Kedah. Amat setias sekali orang Umno terhada YABhg Tun!!! Setelah di serang bertubi2 olih para hadirin (oghang Kedah no) saya terdengar juga bahawa perjumpaan dengan lebih kurang 8 lagi Bahagian Umno Kedah telah di batalkan! Dan seterusnya program untuk berjumpa baki lagi bahagian2 Umno diseluruh negara JUGA TELAH DIBATALKAN!!

Ini lah buktinya bahawa pemimpin UMNO sekarang ini sentiasa berada dalam keadaan penafian (in the state of denaial) Pak Lah tak mau dengar perkara2 yang negatif berhubung dengan beliau dan keluarga termasuk Jean!! Semua menteri kabinetnya dalam apajua majlis menyayi lagu yang sama termasuklah ketika melaporkan dalam mesyuarat ajk bahagian!! Kalau lah begini keadaannya, sampai bila Pak Lah nak sedar!! Saya ingat beliau hanya menunggu kejutan 'elektrik' baru tersedar, walaupon terlambat.

Salam takzim TUN dan bonda YABhg Tun Hashmah.hs

jamil said...

kenapa umno sekarang masih malu takut untuk membaca blog tun ni, atau mendapat larangan dari atas. Bacalah wahai ahli tertinggi umno untuk mendapat sedikit petunjuk.

Another blog by AAJ said...

Assalamualaikum Tun,

Pemimpin umno "in denial" bahawa mereka "in denail" tentang kegagalan Umno dalam pilihanraya 12. Itulah sifatpemimpin melayu yang sememangnya susah untuk mengaku kekurangan diri dan susah untuk muhasabah diri.

Ramai dari pemimpin umno yang ada sekarang ini bersifat "Yes Sir". Saya yakin kalau saya katakan bahawa paklah takkan baca blog tun ini. Kerana paklah ini bukanlah orang yang rajin membaca. Lebih mengharapkan maklumat lisan. Paling malas mencatat maklumat, semuanya harapkan orang-orang di menyogok maklumat kepada beliau. Susahlah nak memimpin negara kalau begini. jauh sekali berbeza dengan Tun yang suka tulis pada buku kecil.

Jadi bila mendapat maklumat bersifat sekunder ini, maka hasilnya pasti juga bersifat sekunder. Begiutlah juga tanggapan paklah kepada hasil pilihanraya, facts and figures seharusnya menjadi rujukan kepada beliau untuk menilai keputusan pilihanraya. Mungkin beliau kurang berminat kepada angka-angka, ataupun kurang faham. Seingat saya sewaktu saya belajar dan mengajar di Universiti Malaya, pemprosesan maklumat adalah subjek wajib universiti. Mungkin paklah belajar korikulum lama agaknya.

Oleh kerana sifat ini, beliau akan selalu bertanya kepada tuan-tuan penasihat. Sudah tentu penasihat-penasihat ini akan kata bahawa paklah masih popular, keputusan paklah pastinya sentiasa betul. Kalau ada pun, seorang dua je pemimpin tertinggi umno yang berani bersuara. Yang lain, gerenti angguk punnya.

DS Adnan Yaakob yang mcm "bad boy" tu mungkin berani kritik secara dalaman. Tapi paklah nak dengar ke cakap dia. TS Muhyiddin yang berani bersuara, tetapi hanya 4 bahagian umno sahaja yang buat EGM. Bahagian lain mana? Belum berani manyatakan keberanian untuk mengokong TS Muhyiddin?

Kalau ada yang berpendapat bahawa umno perlu mengukuhkan parti sekarang dengan menyokong penuh pada paklah, amatlah tidak bijak mereka itu. Pasca awal pilihanraya inilah masanya untuk membetulkan apa yang silap. Membuang apa yang kotor, pilih yang betul dan tegap je, yang lembik buang. Setelah selesai proses pertukaran, barulah boleh nak kayuh laju-laju. Menangi hati rakyat, dengan wajah baru, pucuk pimpinan baru.

irfandina said...

Salam Tun,

Saya rasa majoriti rakyat bersetuju dengan pendapat tun...tapi masalahnya siapa yg patut menggantikan pak lah???fyi tun rakyat diperingkat grassroot juga agak keberatan untuk menerima najib sebagai calon pm kerana pada ketika ini terlalu banyak skandal serta cerita yg tidak baik mengenai najib ditimbulkan...mungkin ada yg beranggapan bahawa kita tidak perlu melayan semua itu kerana ia hanyalah khabar2 yg tidak mempunyai bukti kukuh...tetapi pada saya apabila sesuatu cerita buruk itu selalu ditimbulkan maka ia akan mebuatkan rakyat membuat tanggapan yg tersendiri dan tentunya mereka semua akan mempunyai persepsi yg tidak baik...mungkin ada juga yg akan berkata ia hanyalah persepsi...tapi perlu diingat didalam politik persepsi itu memainkan peranan yg amat penting..so tun..saya selain najib siapa yg benar2 berkaliber untuk mengemudi umno seterusnya mengambil alih tampuk kepimpinan tertinggi negara...saya amat berharap tun dapat menulis berkenaan bab ini didalam tulisan yg akan datang...

Danielle_Corleone said...

Salam Tun,

Saya amat berharap Tun dapat memberikan penjelasan kepada pertanyaan penting saya ini. Mengapa Kaedah pensejarahan di Malaysia sering dilihat dijadikan hak eksklusif oleh pertubuhan-pertubuhan tertentu, misalnya UMNO. Kita sering disogok dengan pelbagai kenyataan seolah-olah UMNO itu pejuang Tulen kemerdekaan Malaysia! dan tanpa UMNO kita tak akan maju dan merdeka. Mengapa hal begini terjadi, dan mengapa ada pihak yang seolah-olah cuba menafikan perjuangan pertubuhan lain yang juga mahu merdeka dan menuntut kemerdekaan! Mohon jasa baik Tun untuk memberikan penjelasan mengenai isu ini!

daniel leiberman said...

Kata Hang Tuah “Takkan Melayu hilang di dunia”. Tetapi apakah jenis Melayu yang tak hilang ini? Apakah yang tinggal ini Melayu yang dihina dan diperhambakan, Melayu yang meminta-minta daripada orang lain, Melayu yang tidak berkuasa di negara sendiri?

Pada hemat saya masaalah melayu ni ialah sikap nya, bukan perangai nya. Melayu ni kita kena bimbing lagi, mungkin generasi akan datang akan berubah sikap mereka. Kerana sikap melayu ni pelik, tak ada di dalam kaum atau bangsa lain. Sebab nya mungkin darah melayu ni ada 4. Arab, Jawa, India & Cina.

Orang yang nak membimbing melayu ni kenalah seorang yang iklas, amanah & jujur serta bertanggungjawab. 4 Perdana Menteri kita terdiri daripada golongan tersebut.

UMNO diberi peluang selama 62 tahun untuk membimbing melayu, sedih ada suka pun ada. Kejayaan UMNO mengubah sikap orang melayu tidak kesampaian 100%. Ada banyak sebab yang menyebabkan kegagalan mengubah sikap melayu ketika itu sehinggalah hari ini. 62 tahun belum cukup untuk mengubah sikap orang melayu. Silap yang paling ketara ialah ruang & peluang untuk mengubah sikap melayu itu cukup tipis, ini disebabkan peningkatan penyebaran maklumat melalui internet. Fitnah berleluasa, kebetulan sikap orang melayu ni suka percaya.

Mari saya cerita satu kisah Sir Frank Athelstane Swettenham dalam buku nya The Real Malay. Di ceritakan satu kisah dimana dia melawat satu daerah yang diserang cholera. Bila dia sampai penduduk kawasan tersebut macam tidak takut akan wabak cholera ini, dia bertanya penduduk setempat, mereka menjawab ada satu pawang ni telah memberikan mereka tangkal yang akan menghalang cholera dari menyerang mereka dengan kadar bayaran satu dollar. Itu melayu, mudah percaya, samalah sekarang. Macam kata Tun memang betul melayu mudah lupa dan saya tambah. melayu mudah lupa & mudah percaya.

Percaya atau tidak, di zaman IT ni masih ada melayu yang percaya dengan skim cepat kaya. Melayu ni suka percaya tanpa usul periksa. Tak percaya tepuk dada tanya selera. Pelik tapi benar.

Kalau nak berjaya dalam membimbing melayu di zaman ini, UMNO perlukan reformasi. Reformasi pemikiran, pemimpin, ahli, Keikhlasan, perjuangan dan lain-lain. Setiap bantuan kena wujudkan sistem pemantauan, tak kira besar atau kecil. Kita kena ajar melayu ni dengan pemantauan yang ketat supaya tiada penyelewengan dan penyalahgunaan kuasa dan lain-lain.

Kita lihat melayu Kelantan, survivability nya tinggi, kenapa? Sejarah telah membuktikan penindihan didalam kehidupan mereka sejak zaman siam, perang dunia Kedua sehingga lah negeri mereka di anaktirikan sekarang ini, tapi mereka survive. Yang survive ialah kaum hawa nya yang lelaki nya saya no komen. kalau tanya saya melayu jenis apa yang tak hilang, saya akan kata melayu Kelantan.

Kaum Cina, tanya mereka, perkara apa yang mereka paling takut. Kemiskinan, itu yang dia paling takut, sebab tu di bekerja kuat mencari duit.

Melayu ni dia rileks, tak ada apa yang dia takut. Dia kata Malaysia ni dia punya takut apa, Sultan orang melayu, ada DEB, Ketuanan Melayu ada Bumiputra. Dia lupa yang tinggal hanya askar melayu dan Keretapi tanah melayu (itu pun dah di panggil KTM)

Tetapi bila dia terhimpit disebabkan kos sara hidup yang tinggi dia mula cari dengar dan percaya cerita itu ini. Ikut arahan dari email, percaya dan percaya. Sehingga tiada noktah.

Dia mula percaya dakyah pembangkang. DAP PKR PAS masuk daun mengunakan internet menyebarkan isu-isu cerita-cerita palsu. Ada sekelompok melayu ni excited sebarkan dakyah pembangkang. Memang ada cerita yg disebarkan itu betul tetapi jangan lah sampai marahkan nyamuk kelambu dibakarnya.

Pemimpin dan ahli UMNO pun lupa akan perangkap musuh-musuh UMNO. Perangkap tak pernah lupakan pelanduk, pelanduk yang suka lupakan perangkap. Sekarang apa dah jadi melayu. Nasib melayu ibarat telur dihujung tanduk.

Pemimpin & ahli UNMO yang diamanahkan menjaga nasib orang melayu leka, mabuk dengan kekayaan wang ringgit yang ada, melancung sana sini, majlis sana sini, semua rasa invincible & untouchable.

Kedegilan & ego pemimpin UMNO sekarang ini akan menjadikan UMNO bahan sejarah selepas PRU13 nanti. UMNO akan selamat dikebumikan selepas PRU13.

PKR akan memerintah negara ini. Majoriti orang tak perasan lambang parti keadilan. Lambang nya saperti mata. Kalau nak tahu itu lah lambang yg menyerupai kumpulan illuminati atau The New World Order. Tengok duit US 1 dollar ada lambang piramid dan lambang mata ini. Ada kah mereka ini sekongkol dengan mereka-mereka ini? Na’uzubillah

DAP = PAP Singapura, adik beradik tu. Israel tersenyum simpul. Yang akan menghancurkan Malaysia ialah orang melayu sendiri. Akan habis lah segala harta kekayaan anugerah tuhan berikan. Anak cucu kamu akan menjadi peminta sedekah, kuli, orang gaji, kerja buruh, merempat di bumi sendiri. Orang melayu yang kaya, ahli politik yang kaya akan berhijrah ke Australia, Canada, UK dan lain-lain. Tinggal lah kita rakyat yang tidak ada apa-apa kecuali ketuanan melayu. Apa ada pada nama? Kalau sikap nya tidak mahu berubah.

Syabas ahli politik Malaysia, kamu sudah berjaya menghancurkan bumi bertuah ini. Mati nanti jawab lah kamu dengan Allah swt. Tidak takutkah kamu bila berjumpa Allah swt nanti dan jika sabit kesalahan yang mana disana tak ada lawyer yang dapat mewakili kamu, kamu akan dibakar hidup-hidup didalam api neraka selama berpuluh ribu tahun dan minuman sajian harian ialah koktel air nanah yang mengelegak.

Ingat Allah swt mengaturkan kamu menjadi wakil rakyat negara ini. Itu amanah yang Allah swt berikan. Apa yang kamu lakukan? Makan harta anak yatim, rasuah, penipuan. Kamu boleh mengelak dari di tangkap dibumi ini. Ada 2 hukuman nanti, di dunia dan akhirat. Di dunia anak cucu kamu akan menerima nya, di akhirat kamu yang akan diadil. Cuba ambil tangan kamu dan pangang lah selama 1 minit untuk memastikan yang kamu kebal.

Kalau kamu tidak mahu melayu hilang didunia bertaubat lah.

QUICK REMEDY, WASTE NO TIME

Presiden & Timbalan nya perlu berkorban untuk UMNO & Melayu dengan meletak jawatan. DSAAB akan melantik TRH & DSRY sebagai Presiden & Timbalan yang baru. TRH & DSRY akan melantik TDMM sebagai penasihat UMNO. TRH & DSRY akan melantik TDMM sebagai penasihat kerajaan Malaysia. TRH & DSRY kena benarkan TDMM buat ucapan langsung di TV sekurang kurang nya 1 jam bagi mendapatkan balik kepercayaan rakyat. TRH & DSRY kena berjanji akan meneruskan program Wawasan 2020. TRH & DSRY akan jadi The Enforcer, sebab semua plan ekonomi sudah siap ada sejak zaman TDMM, ikut sahaja. Kalau nak incorporate boleh tak salah, tapi jangan delete sebab setiap plan pembangunan yg TDMM buat ia ada interconnection & interrelation yang bukan semua orang tahu. TRH & DSRY akan mengumumkan satu plan tindakan dalam masa 1 bulan dari tarikh perlantikan, iaitu menyelesaikan masaalah yang berbangkit, contoh nya, isu makanan, petrol & tol. TRH & DSRY kena prioritized semua isu. Mana-mana projek atau program yang tidak memberi manafaat mereka kena delete atau removed. TRH & DSRY akan membubarkan parlimen untuk mengadakan PRU13 secepat mungkin. Setiap wakil rakyat diwajibkan buka website kawasan nya dan blog untuk rakyat menyuarakan ketidakpuasan hati mereka. Ni dah tak ada win-win situation, just do or die.

Demi negara tercinta sama-sama kita berdoa pada ya Allah ya Rabbi ya Tuhan ku. Dengan nama Allah, yang maha pemurah, lagi maha mengasihani. Segala puji tertentu bagi Allah, tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam. Yang maha pemurah, lagi maha mengasihani. Yang menguasai pemerintahan hari pembalasan. Engkaulah sahaja ya Allah yang kami sembah dan kepada engkaulah sahaja kami memohon pertolongan dan perlindungan. Sesungguhnya kami ini hamba mu yang lemah, daif, hina dan bodoh. Kami bermohon pada mu ya Allah ya Rabbi ya Tuhan ku perlihara lah bumi Malaysia yang bertuah ini mohon di perkenankanlah, kau redhailah permohonan kami untuk menyelamatkan bumi Malaysia ini serta rakyat nya. Jadikan lah ya Allah ya Rabbi ya Tuhan ku. Makbul lah permintaan kami ya Allah ya Rabbi ya Tuhan kami.

Farhan said...

assalamualaikaum Dr.TUn Mahathir, saya ingin bertanyakan pendapatan tu isu pulau batu putih tinggal sebulan sahaja, bagaimana jika pulau batu putih milik Singapore, Adakah ini bakal tanda-tanda kelemahan kerajaan pusat sekarang?

antimamak said...

Tun:
Saya rasa pihak pembangkang telah dapat latihan dari ajaran TUN, dimana kebanyakan ahli pembangkang yang dipenjarakan mengikut ISA, tetapi masa kini inner strange batin mereka lebih kuat dari kalangan ahli UMNO, dimana penjara telah mengjar mereka apa ertinya perjuangan, lihatlah Lim Kiat Siang, Karpal Singh,,,, dan ramai lagi.

Memang tidak dinafikan kalangan Umno dapat kemudahan yang begitu banyak, agak mereka tidak denail, apatah lagi DEB dijadikan senjata untuk mengautkan kekayaan, tidaklah patut salahkan AAB sahaja, patut salahkan akar yang ditanam, benih yang disemai oleh TUN sendiri, kenapa pulak nak menyalahkan UMNO?

Setujukah Tun, dimana sesetengah ahli pihak UMNO yang menyalahi undang patut juga dipenjarakan?? dan diperkenakan ISA ?

joojust said...

Dear Tun, Appreciate if can post yr blog in english as well. Thanks

Berita dari gunung said...

Selama 22 tahun Tun menjadi Perdana Menteri Malaysia. Ramai yang membesar dalam era Tun. Ramai yang menyokong dan menjadikan Tun idola.

Sesiapa juga yang mengganti Tun akan berdepan dengan kerumitan. Rumit untuk untuk teruskan agenda dan kerangka yang ada dengan tekanan untuk membina kerangka baru.

Politik malangnya berdiri atas sokongan. Maka berderetlah manusia menyokong dan menagih janji. Entiti bisnes pun begitu. Negara dekat dan jauh pun begitu. Umum berkejar untuk sedikit strategic advantage.

Kecenderungan Pak Lah dengan Singapura dari satu sudut boleh dimaafkan. Masa Malaysia cenderung dengan Jepun pun ada juga yang belum hilang serik dengan pedang, ubikayu dan sengsara. Tetapi Tun mengingatkan tentang etika kerja, nilai murni dan teknologi yang boleh diterapkan.

Ramai yang serik dengan Singapura. Yang terlibat dengan rundingan demi rundingan amat memahami. Orang Johor lebih memahami, tetapi peniaga di Johor Baru tersengih melihat kereta plet Singapura. Yang ramai berniaga bukan orang Melayu walaupun Shahrir pernah buka kedai dobi(tapi bukan di JB).
Dalam gawat dan krisis 90'an dulu, Singapura menahan lukah di Selat Tebrau. Ikan dan Wang dikaut.

Jepun ada budaya kerja, Singapura juga ada. Jepun ada sejarah hitam, Singapura pun ada. Kita benci tapi kita mampu suka.

Malangnya, Singapura bukan beribu batu macam Jepun. Singapura hanya seberang Tambak. Sedekat Parit Raja dengan Parit Botak. Sehampir Parking Lot MAS dan AirAsia di KLIA. Kita boleh lemas dan disedut bersih.

Tetapi rakyat umum melihat Perdana Menteri melalui media perdana, TV dan akhbar. Malang sekali, dengan era "terbuka", Pak Lah dilihat lemah dan tidak mempu mengawal keadaan. Sengketa dibiar berlanjutan tanpa langkah berdamai dan penyelesaian. Sekali sekala Pak Lah melompat dengan isu-isu sensitif.

Dalam tempuh itu, rakyat diajak berdepan dengan kehidupan yang sedikit sukar. Kuasa membeli turun mendadak. Kerajaan dilihat tidak sensitif. Kenyataan setengah menteri dan orang politik langsung tersasar. Keyakinan rakyat luntur.

Era Pak Lah adalah era malang. Era ini era "terbuka" tapi pemimpin-pemimpin tidak bijak menggunakannya. Terbuka hanya sekadar membuka dada dan melondeh orang. Yang muka tebal akan mencuri peluang.

Rakyat umum melihat dan memangkah apa yang mereka suka dengan hati yang berat.

Loh said...

///Kata Hang Tuah “Takkan Melayu hilang di dunia”. Tetapi apakah jenis Melayu yang tak hilang ini? Apakah yang tinggal ini Melayu yang dihina dan diperhambakan, Melayu yang meminta-minta daripada orang lain, Melayu yang tidak berkuasa di negara sendiri?///---TDM

Hang Tuah was worried that the small number of Malays might be lost in the world. But there are now tens of millions of Malays and they will not be lost. In a democracy anybody can be prime minister, and when a non-Malay became a prime minister, it does not mean that Malays then in the country become those “ yang dihina dan diperhambakan”. The persons who are in control of the government hold the power for serving the citizens of the country. They do not hold power for the sake of glorifying their family or the race. This mindset is important for those who are yet to gain power as elected officials. It is sad if TDM considers his position as PM was to serve the interest of his family and his race, and hence his religion.

Confucius said that a phrase, meaning the motive here, could sink a nation. In holding power for the sake of the race, then it becomes natural that other races should be weak compared to that the PM belongs. That might be the reason why TDM said that AAB had not done enough for Malays because AAB said that he wanted to be the PM for all Malaysians. Even though PM AAB might not have measured up to the demand as a PM, he did at least have the correct concept to be the PM of a multiracial country. Though he was not fully capable to keep to his promise, he was willing.

‘Melayu yang meminta-minta daripada orang lain’ was not the normal characteristic of Malays in pre-NEP days. For example, APs system was part of the implementation of NEP. It was said to help Malays in the business of trading cars. Car salesmen in pre APs days of the 1970s might be earning a salary and commission of RM 2,000 a month, equivalent to the pay of a junior Superscale officer. Salesmen were expected to conclude sale of a few cars a month. One AP in the 1970s was said to be worth RM 20,000. The earning from utilizing one AP was then equivalent to almost 10 months’ pay. APs system over-compensated the efforts of those who had the means to obtaining APs. That started the minta-minta culture.

Politics based on race have landed Malaysia in a dire state. The people have accepted each other as citizens of the country but politicians are dividing them into races for their continuity as political masters. The sooner raced based political parties are outlawed, the better it would be for the country.

Anonymous said...

Assalamualaikum Tun,

First of all i would like to wish you a very warm welcome to the bloggers world..
I think this is one of the best way for Tun to connect with the people and at the same time share with us your intellectual opinions and views..

I like the title of your newly post blog about the leaders of UMNO are still in denial..
and i totally agree..
they are so SELF ABSORBED or 'syok sendiri' without taking account for the welfare of the people..
During the PRU 12 fever, i myself observed the effort of UMNO leaders..
They seem to be TOO OVERCONFIDENT and have the perception that they are going to win, again.
My friend was on duty for two weeks and she said that the oppositions were making LOADS OF EFFORTS by having talks and going to one house to another to get votes..
UMNO leaders on the other hand kept 'canceling' their talk sessions (i came once n sad to say the candidate wasn't punctual.. AT ALL)..
So effortless..
Who would vote for an effortless party..
Hanging and putting up countless banners, flags and manifestos are not enough..
They need to get down and personally meet and greet the people whom are suppose to vote for them..
When my friend was on duty, she said the candidate didn't even came to take a peek (not even once) at them who were working days and night at the bilik gerakan..

Tun,
In my opinion also, leaders should always remind themselves of their true purpose towards the country..
True leaders lead their people..
They must remember the power vested in them must be used wisely..
The reason they have the power in the first place was because of the people who BELIEVED in them..
Mis usage of power may also be one of the factor of why people didnt support them..

The world is getting critical..
First the crude oil price..
Second, food shortage..
And the recent China's tragedy might badly effect our economy as well..
Maybe Tun can share with us on your views and opinions about our country's economy..
It would be greatly appreciated..

I pray for your health and safety Tun and may Allah always be by your side to protect you, your family, Malaysians and Malaysia. I apologize for any weaknesses in my writings as i'm still a student n still in the learning process.

Best Regards,
Izzaty

Unknown said...

Tun,

I wish you are still our PM...

Anonymous said...

Tun, mungkinkah kita patut memberi peluang kedua kepada dato seri abdullah? mungkin beliau akan belajar dari kesilapan lampau? apa komen Tun?

mOEha Aziz said...

salam tun,

tersenyum sekali lagi saya. kali ini agak lebar jaraknya, jawapan tun mengenai komen alex yap sangat tepat lagi jitu. tun masih lagi seorang penulis yang hebat!

sangat bersetuju dengan hujah terakhir tun, melayu macam mana yang tak akan hilang di dunia?

sejak soal ketuanan ini digembar gemburkan, macam macam tindakbalas timbul. ramai yang marah dan melenting. melayu kah itu?

melayu sepatutnya tenang dan berhemah walau sedang marah. melayu walau macam mana pun semestinya berkait rapat dengan islam. jadi bukankah marah itu sifat sifat yang keji di sisiNya?

melayu? apa itu melayu? melayu yang makan dengan sudu dan garfu? bertutur dengan slanga orang inggeris (menekankan sebutan 't' dan 'd'? melayu yang bersalut mata dan rambut dengan aneka warna? melayu yang asyik memaki hamun dan marah marah? melayu yang mana ni? jika melayu itu sendiri sudah pupus, jadi apa itu ketuanan melayu?

wallahu'alam.

tuntuah said...

Tun yang dikasihi,

Firasat tuntuah berat mengatakan ada pakatan antara DSAI dan KJ.
DSAI rosakkan UMNO dari Luar
KJ rosakkan UMNO dari dalam.
Bagaimana lemah sekalipun pentadbiran AAB - Anwar tak guna isu itu untuk melemahkan kerajaan. Malah bagai restu pula kepincangan demi kepincangan yang dibawa AAB.
Dulu KJ tackle anak DSAI...Bila DSAI tak "menjadi" dia sengaja langgar kereta NORI semata-mata untuk pikat dan dia berjaya. Bagai Filem Cereka.
Orang pertama yang rai pembebasan DSAI ialah KJ...Sandivara apa ni?
Tak mustahil DSAI akan diterima masuk UMNO September ini...tentunya DSAI akan bertanding TPM dgn restu AAB.
Walaupun DS Najib kuat dan berkuasa tetapi kelemahannya dicanang dari segenap sudut oleh DSAI...lama-lama tidak mustahil orang akan percaya.
Masa itu barulah peralihan kuasa yang di war-warkan oleh AAB akan berjalan. Bukan kepada DS N tapi kepada DSAI.
AAB pula tak akan kisah apa akan terjadi pada Negara. Dia ada rumah di Australia, siap dengan kapal layar lagi. Perniagaan Tantalium anaknya sudah cukup menghasilkan berbilion dollar untuk "Enjoy" sepanjang hidup.
Tun yang dikasihi,
Mau tak mau regu terbaik yang kita ada pada masa ini adalah seperti berikut:-
1. PM - TS Muhyidin Yassin
2. TPM - DS Zahid Hamidi
3. KP - D Mukhriz

Sejahtera buat TUN dari anakdidik tuan.

Felicia F. Ramzi said...

Tun, my about to be comment has nothing to do with your post. I'm no politician nor am i with any parties, just another ordinary citizen..who happens to adore you and appreciates all the hardwork you've done all those years of successful leadership. sihat sihat selalu ya Tun..(",)

Anonymous said...

Tun Dr Mahathir,
bagaimanakah cara yang tun fikir wajar kita menyedarkan rakyat bahawa apabila mereka sebenarnya memilih anwar untuk perdana menteri malaysia yang kononnya boleh memberi harapan kepada negara dengan menurunkan harga petrol sebenarnya rakyat akan menjadi bahan orang barat kerana saya yakin anwar adalah orang yang pro barat, or ini semuanya tunduk kepada barat, terutama amerika. dia juga tidakkutuk pencerobohan as terhadap iraq. terus terang dahulu semasa manifesto pilihanraya anwar di pulau pinang. saya tertarik dengan cara dia berfikir untuk selamatkan malaysia dan kutukan terhadap pemerintahan datuk seri abdullah badawi tetapi setelah saya meniliti sendiri bagaimana pemimpin ini sebenarnya tiada kredibiliti hanya pandai bercakap saya rasa memang dia seorang pengkhianat bukan bangsa melayu tetapi bangsa malaysia. tun saya juga kagum dengan pembanunan dan daya wawasan tun menjadi perdana menteri dahulu. tu la tun berhenti awal sangat jadilah malaysia macam sekarang yang teruk dibawah pimpinan pak lah. takut lepas ni umno lagi bahaya la tun.

joojust said...

Dear Tun,

Appreciate if u could also give us a translation in english. Thanks

Trojan Horse said...

Askum YABhg Tun. Firstly, i'd to raise a technical issue. Since yr blog have recd overwhelming comments in the hundreds for each postings (over 1K for the ist), those at the end find they have to roll down thru the whole list of comments before reaching the last comment when they then can leave their own comment. This take sometime n boring. Can yr blog have a faster way of reaching the last comment. Pressing the pg down key does not work.
Back to the issue of UMNO. As a member of UMNO of 25 yrs standing and still holding posts at branch and divisional level, I take great interest in the future of UMNO. At this moment, I agree with you that the roots of the problem rises from extreme weak, directionless and inconsistent (flip-flop) leadership. This is a already known fact.
However, my question to you, sir is that the tie-up of the estab. of UMNO to the formation and independence of Malaysia is both the strength and the Achilles heel of UMNO. It is its strength because the people acknowledges that role played by UMNO over the past 50 yrs. However, its success lead UMNO to be 'usurp' by people with their own agenda, not the UMNO agenda. You had an experience with someone who want to bring Islam to UMNO i.e. to Islamise UMNO. Now UMNO has an Islam Hadhari leader who is also rejected by the voters. Rejecting UMNO means rejecting the raison d'etre for the formation of M'sia which is something terrible. DAP wants a S'pore style Malaysian M'sia; PKR wants a similar Peoples Msi'a while PAS wants an Islamic state. All of these concepts are against the core reasons for the formation of Msia. Yet because of the peoples aversion to the present UMNO leaders, they have no choice but to 'reject' the history of the country. Will this lead to a call for a referendum on the country's future make-up?

Mohd Nazar Saad said...

SALAM HORMAT TUN DAN SEMUA BLOGGER,
SEMASA DIBAWAH KEPIMPINAN TUN,SAYA SERTA KELUARGA AMAT SELASA SEKALI DAN MELETAKKAN 100% KEPERCAYAAN DIBAWAH PENTADBIRAN TUN DAN AMBIL MUDAH TENTANG POLITIK NEGARA INI.AKAN TETAPI "HARAPKAN PANAS SAMPAI KEPETANG HUJAN DITENGAH HARI"APABILA BERTUKAR PENTADBIRAN KAMI SEKELUARGA MENJADI CEMAS KERANA APAKAH PENGHUJUNG PERJALANAN INI.
KENAPA DAN MENGAPA ORANG MELAYU TIDAK DAPAT BERSATU DEMI BANGSA DAN AGAMA?ADAKAH KERANA PANGKAT DAN STATUS YANG MENJADI UKURAN SESEORANG SETIDAK-TIDAKNYA ORANG MELAYU BERKEKALAN DALAM SEJARAH.TUN PERNAH BERKATA MELAYU MUDAH LUPA ADAKAH INI YANG DIMAKSUDKAN.
TUN,SAYA AMATLAH BERHARAP KIRANYA TUN MENJADI MENTERI MENTOR SEPERTI SINGAPURA SUATU HARI NANTI.
DOA SAYA PADA TUN,JAGALAH DIRI SEBAIK MUNKIN KERNA "APABILA MUSUH DATANG DARI BELAKANG KITA RAPATKAN BARISAN"
SAYA RASA TIDAK ADA ORANG MELAYU YANG BERJAYA DAN BERJASA MELAINKAN TUN DR MAHATHIR MOHAMAD.

Mika Angel-0 said...

YABhg Che Det,

Yusuf - I Remember Thee
(for the saaileens)

meminta maaf kerana tidak mungkin akan dapat memberi jawapan kepada semua soalan yang ditujukan pada satu posting.
- Che Det

Makanya, adapun saya ahli UMNO seumur hidup terpegun membaca karangan anda. Subhanallah.

Mestinya terlalu banyak jawaban yang menunggu walaupun semestinya syabas kerana menjawab satu pertanyaan, Che Det.

Kepimpinan UMNO masih 'in denial'...
the doctor postulating
his findings. Even a fool
will admit that a fool and
his money will soon part.

My question to you will not be who will you propose to be the president of UMNO and the other office bearers, Che Det. Rather, impressed by the little picture, I wonder who chosed the it?

Kepimpinan UMNO masih 'in denial'...sekiranya majoriti ahli UMNO pilih Pak Lah maka adakah kepimpinan UMNO masih 'in denial'?

Sekiranya, kepimpinan baru -dan siapa agaknya mereka itu, Che Det- terjadi tetapi keadaan masih tidak berubah -adakah negara dan rakyat akan lebih susah?- adakah kepimpinan baru UMNO akan 'in denial'?

Where are we heading and where should we be, Che Det?

If I tell you Abdullah bin Hajjah Kailan will die in office, Che Det, will it change anything? Well, alhamdulillah.

Kepimpinan UMNO masih 'in denial'
- prescribe me a better cure, doctor, please.

Salaams

Unknown said...

Betul kata Tun. Saya berpendapat orang melayu bukan benci pada UMNO dan bukan sayang pada PR. Hakikatnya kita benci pada kepimpinan UMNO yang ada sekarang. Sikap angkuh pemimpin UMNO seperti Khairy, Mat Taib dan Shabery chik membuat kami membenci ke tahap meluat. Saya hanya akan kembali pada UMNO jika Abdullah dan Najib tidak lagi menerajui UMNO lagi walaupun jika ianya mengambil masa 10 tahun lagi. Dan saya rasa ramai orang melayu berpikiran begitu.

Anonymous said...

"Kata Hang Tuah “Takkan Melayu hilang di dunia”. Tetapi apakah jenis Melayu yang tak hilang ini? Apakah yang tinggal ini Melayu yang dihina dan diperhambakan, Melayu yang meminta-minta daripada orang lain, Melayu yang tidak berkuasa di negara sendiri?"
-Chedet

Looking at the current situation now, how much more powerful do you think the Malay can still go? It is because they have been too powerful that they have abused the power given to UMNO for the past 50 years that we have arrived at todays conclusion.

I am still disappointed that instead of talking about the issue of malaysians losing their own citizen rights in Malaysia, you are still down right down to Malay rights rather than the latter.

I have a feeling that I might have been too aggressive in forming my own conclusion from your quoted context but I hope my expression is understood.

It is little things like this that is adding a delay of a few more decades to the dream of a complete ASEAN Union akin to that of European Union.

I do not think UMNO's issue of dominance is anymore important to the future development of Malaysia than that of giving a comparative competition towards the opposition.

Lastly, dignity is earned, not given. That is when one can have the right to it without being given. Its high time UMNO learn to work for it just like any other single one of Malaysian is and has been doing.

We should begin by looking at ourselves before pointing at others.

hakim said...

assalamualaikum Tun. im using my dad's account because I don't have one. its an honoured for me to write a comment to the person I really adore and I will be more honoured if you spend a little bit of your time by reading this, and i really really appericiate if you can reply this. ive been following ur blog since it was first diterbitkan. i really admire you. i really really do. and today i read through you article in TheSun as I was doing my work. when I was reading it, I was really impress with the things you said. it might due to Ive been living since the day I was born under your era, until the year 2003 which you said you want to stepped down. as you were concerned, mostly all Malaysians were very shocked with your decision. including my parents and even me, myself. I was also shocked. although at that time I was only 10years old, but I can still feel your presence in our pemerintahan and i wonder what will Malaysia be without you. until now ive been following Malaysia's politic and I can see that not to mention Umno and BN are performing not so well as been stated by you in TheSun today. I do agree with your statements. and I am very proud to have you as one of our prime minister. Malaysia were doing very well throughout your tanure. just so you know, how I wish. that you are still the Malaysia's Prime Minister. and i know, deep down of mostly average Malaysian, you are still their Prime Minister. and, your are still the Prime Minister in my heart and always be. thank you Tun. for bringing the glory to Malaysia. although I am only 15 years old girl, I am really proud to be known as 'Malaysian'. before I end up my comment. You are my idol and I really look up to you, Tun. =)

nur syakirah abdul hakim
kl.

Unknown said...

Dear Tun,

After more than 50 years of independence, Malaysians are still bogged down with race and religion while most of the world has progressed beyond those issues.

It is quite obvious in this blog and with the responses received, most Malaysians still have a narrow minded view of the issues and with it comes poor self esteem and doubts about their position in this world.

It has always bewildered me why many application forms in M'sia still ask for the person's race and religion as if applications will be approved or rejected based on one's race or religion. If that is not racism, I do not know what is.

If M'sians do not change their mindset on these issues by 2020, I am afraid we will all be left behind in this world. I am still awaiting a great leader in M'sia (irrespective of his or her race or religion)that can see beyond these issues and concentrate on building a dynamic nation and society.

Is that so much to ask for, Tun?

Regards
Chris

Unknown said...

Tun, macam mana kita nak sedar kan paklah yang dia memang tak di sukai ramai lagi? Macam mana dan kenapa beliau masih yakin yang beliau masih di sabotaj sedangkan memang orang dah tak suka kat dia dan menantu nya yang macam bagus tu...........saya tak sanggup lihat UMNO hancur di tangan paklah..lagipun memang dia tak de aura memimpin... percakapan pun tak meyakinkan dan suka tidor di majlis besar-besaran dan juga majlis di oversea..dia memang tak tahu masalah rakyat dan sememangnya tak boleh memimpin.. so what's the solution for this..?
Macam mana nak sedarkan dirinya yang tak tau malu tu.. takkan nak tulis dalam suratkhabar mintak dia letak jawatan? Saya dah bosan dengan keadaan sekarang ni, dia langsung tak dapat control perlantikan MB Terengganu dan Perlis..SO memang dia dah di lekehkan oleh raja dan sultan...

Charlsen said...

Tun Mahathir,

Amat gembira bila tengok blog kamu masih ativated tak serupa orang BN punya blog semua tak ada jaga dan tengok hanya buat pattern sahaja..

Tak akan mereka dapat dengar suara rakyat walaupun mereka kata mereka telah dengar suara rakyat konon..

Perangai dan sifat dan macam tu macam mana nak ubah?

Semoga Tun akan sering kali update blog ini, jangan macam orang BN sekarang tu..

Sihat sejahtera selalu..

Divine love said...

Assalamualaikum.

Salam berbahagia kepada Tun Dr Mahathir dan keluarga.

Semoga Tun Dr Mahathir dipanjangkan umur dan diberi kekuatan oleh Allah.

Tidak dapat dinafikan lagi apa yang disebut oleh Tun bahawa Pak Lah mesti meletak jawatan Perdana Menteri agar kekuatan UMNO dan BN dapat dipulihkan dan seterusnya memberi laluan untuk fasa pembaharuan.

Saya berpendapat bahawa Pak Lah bukanlah seorang pemimpin. Sebaliknya, beliau hanya boleh dipimpin.

Pak Lah begitu bongkak dengan apa yang dilakukan olehnya dalam masa pemerintahan beliau sebelum ini. Beliau berasa amat yakin akan sokongan penuh terhadapnya daripada setiap penjuru alam.

Kini sudah terpampang bahawa beliau bukannlah orang yang benar-benar layak memimpin. Malah sokongan terhadap kepimpinannya makin rapuh.

Pada pandangan saya, Malaysia hanya menunggu masa untuk punah dan terumbang-ambing dek kepimpinan Pak Lah.

Jikalau tidak ada suara ramai yang meminta Pak Lah turun, mungkin BN dan UMNO akan pupus tidak lama lagi.

Unknown said...

Tun, macam mana kita nak sedar kan paklah yang dia memang tak di sukai ramai lagi? Macam mana dan kenapa beliau masih yakin yang beliau masih di sabotaj sedangkan memang orang dah tak suka kat dia dan menantu nya yang macam bagus tu...........saya tak sanggup lihat UMNO hancur di tangan paklah..lagipun memang dia tak de aura memimpin... percakapan pun tak meyakinkan dan suka tidor di majlis besar-besaran dan juga majlis di oversea..dia memang tak tahu masalah rakyat dan sememangnya tak boleh memimpin.. so what's the solution for this..?
Macam mana nak sedarkan dirinya yang tak tau malu tu.. takkan nak tulis dalam suratkhabar mintak dia letak jawatan? Saya dah bosan dengan keadaan sekarang ni, dia langsung tak dapat control perlantikan MB Terengganu dan Perlis..SO memang dia dah di lekehkan oleh raja dan sultan...

simsimsim said...

Dearest Tun / Chedet.
In the “blog “ world , no need to take too concern or particular about some people’s comments… sometime, they don’t even know what they are writing or what message you wanted to pass !! they just talk “ rot “ in cyber world… and some time dreaming of some other thing,,, is OK , you will get along with all this nonsense eventually …
I would like to quote below in what we call “state of denial “
/// quote ///
Everyone is in denial about something; just try denying it and watch friends make a list. For Freud, denial was a defense against external realities that threaten the ego, and many psychologists today would argue that it can be a protective defense in the face of unbearable news, like a cancer diagnosis.
In the modern vernacular, to say someone is “in denial” is to deliver a savage combination punch: one shot to the belly for the cheating or drinking or bad behavior, and another slap to the head for the cowardly self-deception of pretending it’s not a problem.
Yet recent studies from fields as diverse as psychology and anthropology suggest that the ability to look the other way, while potentially destructive, is also critically important to forming and nourishing close relationships. The psychological tricks that people use to ignore a festering problem in their own households are the same ones that they need to live with everyday human dishonesty and betrayal, their own and others’. And it is these highly evolved abilities, research suggests, that provide the foundation for that most disarming of all human invitations, forgiveness.
In this emerging view, social scientists see denial on a broader spectrum — from benign inattention to passive acknowledgment to full-blown, willful blindness — on the part of couples, social groups and organizations, as well as individuals. Seeing denial in this way, some scientists argue, helps clarify when it is wise to manage a difficult person or personal situation, and when it threatens to become a kind of infectious silent trance that can make hypocrites of otherwise forthright people.
In a series of recent studies, a team of researchers led by Peter H. Kim of the University of Southern California and Donald L. Ferrin of the University of Buffalo, now at Singapore Management University, had groups of business students rate the trustworthiness of a job applicant after learning that the person had committed an infraction at a previous job. Participants watched a film of a job interview in which the applicant was confronted with the problem and either denied or apologized for it.
If the infraction was described as a mistake and the applicant apologized, viewers gave him the benefit of the doubt and said they would trust him with job responsibilities. But if the infraction was described as fraud and the person apologized, viewers’ trust evaporated — and even having evidence that he had been cleared of misconduct did not entirely restore that trust.
“We concluded there is this skewed incentive system,” Dr. Kim said. “If you are guilty of an integrity-based violation and you apologize, that hurts you more than if you are dishonest and deny it.”
The system is skewed precisely because the people we rely on and value are imperfect, like everyone else, and not nearly as moral or trustworthy as they expect others to be. If evidence of this weren’t abundant enough in everyday life, it came through sharply in a recent study led by Dan Ariely, a behavioral economist at the Massachusetts Institute of Technology.
/// unquote ///

I like the latest book by Dr Dan Ariely : Predictable Irrational – The Hidden Forces that shape our decision . May be all current UMNO leader need to read this to understand why the lost in previous GE so bad and perform in such dismal way , yet they still in the stage of “denial “ …I especially like chapter 11 : Why we are dishonest and what we can do about it …..

Unknown said...

Dear Tun,

I respect and hold you in high regard, though I have one question to ask :-

WHY, DESPITE WARNINGS AND ADVICE FROM YOUR ADVISORS DID YOU APPOINT PAH LAH?

Abu Aleena

mn said...

A.kum Tun,

1. Sebenarnya kuasa itu bukan dari rakyat atau dari ahli UMNO tetapi dari Tuhan.

2. Melayu jaga Islam atau Islam jaga Melayu?

3. Biar Melayu hilang didunia, asalkan Islam kekal didunia. Sebab Melayu dah tak jaga Islam.

http://www.penyokong-kj.blogspot.com

orang kampong said...

Tun,
Saya telah memberi komen saya mengenai Alex Yap. Saya juga tidak dapat memahami mengapa Alex Yap seperti terasa Tun tidak menghormati pemimpin dari kaum lain sedangkan disini Tun membicarakan tentang Umno dan pemimpinnya.Saya juga telah nyatakan fakta sejarah,penentangan terhadap Malayan Union serta perjuangan Kemerdekaan bahawa sebelum British memberi petunjuk untuk "BERSETUJU" perjuangan tersebut TIDAK disertai oleh kaum lain di Tanah Melayu ketika itu. Hakikat sejarahnya,tidak ada MERDEKA pada kaum bukan Melayu yang datang ke Tanah Melayu ketika itu.Dalam masa yang sama tidak dinafikan sekarang ramai bukan Melayu yang mencintai Malaysia sebagai tanah air mereka.

Dato' Seri Abdullah nampaknya semakin mementing kedudukan beliau sebagai PM.Rakyat semakin jelas melihat kegagalan demi kegagalan Dato' Seri Abdullah menangani isu isu semasa ekonomi dan politik.

Isu terbaru mengenai laporan dalam blog mengenai penglibatan keluarga Abdullah lagi dalam Hub Halal melalui Tamadam. Saya tidak pasti sejauh mana kebenaran isu ini tetapi itulah berita yang dibaca,keluarga Abdullah juga yang diberi sesuatu seperti hak menerajui perniagaan berteras PENGESAHAN Halal yang dilaporkan sebagai mengambil alih peranan Jakim.

Saya juga merasakan pemimpin politik dari BN sendiri terutama Sabah semakin hari semakin lantang menekan parti sendiri. Terbaru berita mengenai perletakkan jawatan Speaker Dewan Rakyat sebagai Ketua Umno Bahagian.Sebagai orang biasa yang tidak mengetahui selok belok politik,saya berpendapat agak ganjil dan luar biasa bagi seorang Speaker yang dilantik oleh PM menjawat jawatan Speaker kerana kedudukan politiknya ( Ketua Bahagian ) kemudiannya ingin mengasingkan pula diri dari jawatan politik dengan melepaskan jawatan Ketua Bahagian berkenaan.Rakyat ingin mendengar komen Tun terhadap perkembangan ini.Apa kesan terhadap kepemimpinan PM dan kemungkinan yang boleh berlaku bila seseorang seperti Speaker mengambil tidakan seperti itu.

Perkembangan di Sabah seolah olah memperlihatkan ujud krisis keyakinan terhadap Kerajaan Pusat pimpinan PM Abdullah Badawi.
Pemimpin politik Sabah dalam perjumpaan bersama PM tidak berapa dahulu telah menuntut supaya Kerajaan Pusat memberi tiga perkara kepada Sabah, Peruntukkan Kewangan melalui Kerajaan Negeri Sabah, Penyertaan Kabinet dan GLC yang lebih dari kalangan pemimpin atau rakyat Sabah dan Kebebasan Sabah untuk melantik Hakim ( tolong betulkan jika saya salah). Nampaknya tuntutan Sabah ini merangkumi tiga struktur utama dalam pemerintahan dan pentadbiran negara iaitu Kuasa Eksekutif,Legislatif dan Judisiari. Apakah pada pandangan Tun tuntutan ini boleh membawa kepada kebebasan yang memberikan KUASA AUTONOMI kepada Sabah dan menurut pandangan saya orang kampong yang tinggal di kampong ini Sabah sebenarnya menuntut autonomi dari Kerajaan BN Pusat. Ini berlaku kerana Sabah melihat Kerajaan Abdullah lemah dan inilah ketikanya yang mungkin berpihak kepada Sabah.Mohon pandangan Tun,terima kasih.

Orange Armada Inc. said...

Tun Mahathir is da bomb,he's da pillar of Malaysia's advancement in all cylinders.keep it up Tun and i respect Tun's braveness in voicing out whats wrong and whats not.kudos!=)

eYe said...

Rakyat umpama akar, pemimpin umpama pohon. Jika tiada akar, pohon takkan dapat berdiri. Pohon tak berguna akan ditebang. Kepada Pak Lah..jangan sampai terjadi RAKYAT BERDEMOSTRASI MEMAKSA PM MELETAK JAWATAN, seperti terjadi di Thailand, dan Indonesia. Berundurlah dengan cara terhormat.Kepercayaan kepada kepimpinan mu telah terhakis...berkorbanlah, berundurlah demi bangsa mu, agama mu dan tanah air mu..

Unknown said...

Dear Tun,
From my perspective, UMNO's future rests on its members. When the call for UMNO to return to its original path, it is a call for its members to go back to its roots which is to serve the people and not to expect anything in return except for the well being of the people they serve.
Unless the culture of expecting "something in return" in the worldly form and not for the Hereafter is not eradicated, then it will be very hard to reinvent UMNO which has contributed greatly to the current Malaysia.
ART

amen said...

pesan > awrah Pak Ibrahim, telok gong, Klang > Ingat, jgn sekali kau lupa budi tanah dan air ini, jangan sekali kau lupa akan budi darah dan peluh yg terserap dalamnya, jgn sekali kau lupa pegorbanan yg tersirap.INGAT kau dan meningatkan...dan pesan kamu pada kalian dihari pangilan..........Tanam Padi lalang ikut sama....tanam lalang, padi tak ikut sama..

sikenit said...

salam tun and all readers.
masalah umno sekarang ialah kerana pemimpin umno masih menggunakan ide lama untuk zaman yang baru dan yang sudah berubah. Rata-rata pemimpin umno fikir pemikiran rakyat masih ditakuk lama, iaitu semasa sebelum merdeka. Pemimpin umno fikir rakyat tak tahu mengkritik, sentiasa mahu kemajuan fizikal, tak tahu bagaimana tatacara agihan harta patut dibuat, tak berani melawan pemimpin. Nyata sekali pemimpin umno silap. dan kesilapan berlaku bukan saja diperingkat tertinggi pemimpin umno, tetapi kesilapan juga berlaku diperingkat cawangan umno. Pemimpin umno mesti sedar, seperti orang yang sedang tidur dikejutkan dengan simbahan sebaldi air. Rakyat sekarang dah pandai melawan. Rakyat sekarang dah pandai mengkritik. Rakyat sekarang tahu apa sedang berlaku, bagaimana sesuatu itu berlaku dan siapa yang melakukannya.
Rakyat sekarang juga bukan mahu kemajuan fizikal semata-mata, keran akemajuan fizikal sudah ada. Telah selesai dilakukan dengan baik semasa era tun. Sekarang ini, rakyat mahu kepada ketelusan tindakan, keprihatinan, pengorbanan perasaan demi mereka yang lemah dan tertinggal dari arus perdana. Malangnya, pemimpin umno, dari peringkat tertinggi hingga peringkat akar umbi, masih dilihat KALUT dengan saudara mara sendiri sehingga kerakusan itu menimbulkan rasa meluat di hati rakyat.
Pemimpin UMNO tidak ada kemajuan JIWA. Itu masalahnya, sehingga rakyat merasa, its time to teach them a lesson.
Tun, dan rakan pembaca blog,
Kemajuan jiwa akan tercapai jika kita ambil contoh yang ditunjukkan oleh baginda RAsulullah s.a.w. LIhatlah bagaimana baginda menunjukkan keprihatinan, sanggup mengenepikan permintaan anak sendiri (saidatina Fatimah r.a.) yang meminta seorang khadam, itupun saiditina fatimah bukanlah seorang yang kaya, hidupnya amat daif. Tetapi bila beliau dengan penuh rasa malu meminta khadam untuk membantunya, baginda Rasulullah s.a.w memberi yang lebih baik, iaitu Subhanallah 33x, Alhamdulillah 33x, Allahu Akbar 33x dibaca sebelum tidur. Baginda beri amalan yang membawa kepada kekayaan iman dan kebahagiaan berkekalan. Adakah ini yang dihayati oleh pemimpin kita?
Selagi pemimpin UMNO, dari peringkat atasan hingga cawangan tidak berusaha menghidupkan kembali rumah-rumah ALLAH, mengamalkan kembali sunnah-sunnah Baginda Rasulullah s.a.w, selagi itulah UMNO akan terus mundur dan semakin hilang kepercayaan rakyat.
Ahli-ahli UMNO rata-rata adalah orang ISlam, tetapi amalan ISlam tidak nyata dalam perjuangan. Sembahyang, bacaan al-quran, zikir, ikran sesama muslim, pengorbanan perasaan, harta dan diri- semuanya di letak di belakang. Maka hairankah kita jika Allah s.w.t memberi pengajaran ini kepada pemimpin UMNO yang di mulut kata ISLAM, tetapi di hati, tiada ALLAH?
Kerana akhirnya, jatuh bangun setiap sesuatu terletak mutlak di tangan ALLAH. Jika dibaca al-quran, adalah ayat-ayat yang bermaksud, "dan Allah subhanahu wa taala mengangkat darjat sesiapa saja yang dikehendakiNya, dan diturunkan darjat sesiapa yang dikehendakiNya". AMBILLAH IKTIBAR.
Salam hormat buat Tun dan isteri. JAga diri, dan jagalah solat tun. Semoga tun bahagia dunia akhirat.

herlina said...

Salam Tun
Alex Yap tu bukan apa dia tak faham apa yg Tun cuba katakan.

Nasib baik Tun bijak menjawapnya. Kita semua kan berbincang tentang kepimpinan UMNO jika UMNO kuat maka parti2 komponen lain pun akan kuat jika UMNO lemah seperti sekarang ini maka parti2 komponen lain pun ikut lemah.

Ini yg saya respect pada Tun kerana bijak memberikan jawapan pada rakyat sebagai seorang pemimpin, tidak seperti pemimpin sekarang konon2 dengan mendiamkan diri rakyat akan tahu dengan sendirinya atau mungkin dia memang tak tahu nak menjawap apa2 persoalan. Kalau begitu kan lebih baik beri pada pemimpin lain yg layak untuk memerintah negara. Atau buat2 tak mahu ambil tahu.

Kita rakyat akan lebih berasa bangga dan berbesar hati jika kepimpinan negara ini diserahkan dengan cara terhormat pada yg layak untuk menguruskan negara tercinta ini dari ianya terjadi dengan cara terpaksa ini amat memalukan negara.

"Biar sejarah dijadikan kenangan jangan sejarah dijadikan renungan".

Salam buat Tun yg banyak memberi kenangan2 manis untuk negara tercinta ini. W'salam

mustafa ht said...

salam Tun.Memang tidak dinafikan di
zaman Tun lah malaysia gah di mata dunia dan kepetahan serta kebijak-
sanaan Tun menangani berbagai isu
samaada domestik atau global amat membanggakan rakyat malaysia.Malah di luar negara apabila disebut kami
datang dari malaysia mereka akan terus menyebut,"oh,Mahathir."Begitu
lah dunia,terutama dunia ketiga,
mengagongkan Malaysia.Tapi pada
saya Tun tidak berjaya memertabat-
kan bangsa melayu.Dalam keghairahan
Tun membawa melayu maju dalam
bidang ekonomi(itu pun tidak
kemana juga sesungguhnya)Tun kom-
promikan kekukuhan politik orang
melayu.Lihat contoh di indonesia.
Ekonominya dikuasai rakyat keturu-
nan cina tapi kuasa politik mantap
dipegang kaum pribumi.Mereka ber-
pegang kpd prinsip kuasa politik
akan mengawal kuasa ekonomi.Tidak
ada sekolah cina di indonesia.Nama
yang penuh cina pun jarang didengar
sedangkan kita tahu salim group itu
cina,rudy hartono cina.Semua orang
berinteraksi dalam bahasa indonesia.Begitu juga di thailand.
Tidak ada nama cina.Semua orang cakap thai.Thaksin itu cina,tapi
sudah 'disiamkan'.Tapi sayang
dizaman Tun yang agong dengan kuasa
majoriti dua pertiga; di mana Tun letak kuasa melayu?apakah faedah-
faedah majoriti dua pertiga yang
Umno ,di zaman Tun bekalkan untuk
memertabatkan bangsa melayu?sebalik
nya pulak di zaman Tun lah darjat
bahasa melayu menurun.Anak-anak
india dan cina dipermudahkan masuk
ke sekolah mereka.Pribumi lah yang
masuk sekolah kebangsaan.Dari lahir
sehingga umur 13tahun apabila
masuk ke sekolah menengah baru lah
anak-anak ini mula nak bercampur.
Agak lambat Tun untuk menggalakkan
perpaduan.Bukan saja perpaduan ter-
rencat.Khazanah negara juga rugi kerana terpaksa menyediakan banyak sekolah dan ramai guru.Kenapa tidak
dikekalkan sekolah kebangsaan untuk
semua dan diwajibkan ajaran 'pupil
own language?' Sebab Tun hormat
sangat kat MIC dan MCA dan takut
pula kpd politik DAP.Tun megah dgn
majoriti dua pertiga masa itu. Tapi
apakah faedah yg orang melayu dapat
drp kuasa ini?Sesungguhnya Tun dgn
segala manipulasi telah mengikis kuasa Raja.Dan lihat apa yang berlaku sekarang?Institusi raja
yang amat dekat dengan maruah
melayu diperkecilkan orang.Kalau orang melayu mengatakan melayu
bodoh kita boleh ketawa(begitu lah
yang berlaku di setiap mesyuarat
agong Umno.)Tapi kalau bangsa lain
yang berkata demikian kita marah Tun.Tak tau lah.Kut Tun boleh terima kerana Tun fikir melayu
tak penting tapi malaysia penting.
Dalam senario sekarang saya tak
nampak Tun menemplak mereka yg memperkecilkan kuasa raja.Bolehkah
Tun tolong tanya si karpal tu,
beliau tu betul ke rakyat malaysia.
Berapa kali kah dalam hidupnya dah dia nyanyikan lagu Negara Ku.saya
rasa nak sebut 'rahmat bahgia' pun dia tak reti.Rakyat malaysia apa
kalau tak reti cakap bahasa malay-
sia.Kalau ditanya apa rukun negara,
tak lulus dia.Ini semuanya angkara
Umno di zaman gemilang dgn dua per-
tiga nya tak reti guna kuasa.Dah
hilang dua pertiga baru sibuk nakkan balik.Tun,akui lah sebenar
nya Umno tak teruk sangat hilang
kuasanya.Yg teruk Gerakan,MIC dan
MCA.Kenapa Tun marahkan Umno?
Kenapa tidak dihentam tiga komponen
ni?sebabnya spt saya kata di atas
kita berani dgn org kita.Dgn org lain kita hormat dan toleran.Kita
mau menjatuhkan org kita.Org lain
tak apa.Melayu tak kan hilang didunia Tun.Hanya hilang kuasa di
negerinya sendiri.Ada melayu di sri
lanka,di afrika selatan,di england
dan di merata dunia.Tak akan hilang
insyaAllah.Cuma tak ada kuasa saja.
Masa ada kuasa dulu tak pandai guna.Nak kejar kebendaan dulu.Yg ada di lepaskan yg dikejar tak juga
dapat.Itu lah melayu.Yang menjatuh
kan melayu dari zaman kerajaan
melaka lagi ialah bukan melayu.Tapi
budaya mlayu,jangan marah org lain
marah kita sendiri.Sebenarnya itu
satu keperibadian yg baik.Tidak menyalahi org lain.Tapi kalau dah
jelas sangat bodohlah kita kalau tak mau mengakui
bahawa kekalahan Barisan adalah di
sebabkan komponen yg tiga tu.Berapa
Gerakan menang?berapa MIC dan MCA?
Kalau digabung tidakkah menjadi
dua pertiga.Seorang yg mempunyai
daya pemikiran dan kebijaksanaan spt Tun tidak kah boleh Tun guna kurnia Allah ini memanggil dengan
senyap semua pihak berbincang dalam
harmoni bagaimana mengekalkan
kekuatan politik org melayu.Lupakan
sengketa dan ego.Jangan kita melayu
bincang kepincangan kita secara
terbuka.Tun,Tun sayangkan melayu
atau bencikan PakLah?Tun sendiri yang boleh jawab.semoga Tun di berkati Allah sentiasa.Wassalam.

dcwm said...

Sir

Reading your recents posts on UMNO and the leadership has really been exposing lots of the heritage once famous in Malaysia. That a unanimous body leading the country into excellence.

Now it is clear this body is weakening by the day. There has to be at least someway to stop this before we see something unwanted in the Malaysian gov and the people.

My concern is that we may not last with the reign of the opposition and the changes that the people demand now might be more than they have asked for.

Tun, isnt there anything left UMNO or the BN or Pak Lah OR the people can do to ensure this nation is saved.

"Takkan MALAYSIA hilang di dunia".

Thank you for your time Sir

With regards
Darren

Naren said...

Dear Tun,

Firstly, declarations are in order. I am non-Malay Malaysian, but I feel that in the spirit of openness and dialogue as espoused by your blog, I would like to share my 2 cents worth on the subject.
I note that a major theme of your criticisms relates to how the UMNO party leadership has failed to uphold the party’s struggles. (“bangsa, agama dan negara”)

What does this mean? What is the party struggle? What is the struggle of Islam? What is the struggle of the Malay people? What is the struggle of Malaysia? Are they at best congruent or at worst divergent? Article 3 of the UMNO Constitution does shed some light especially sub clauses 3.1 to 3.6 which in summary states that UMNO is committed to
3.1 Defend the sovereignty of Malaysia
3.2 Uphold the Federal Constitution, State Constitution and system of Constitutional Monarchy
3.3 One part is about protecting the status of Islam, I am not too sure about the part that deals with “kebangsaan beragama” ( perhaps it refers to kebebasan beragama?”)
3.4 Advancing the economic power of the citizens in general and the Malay people in particular
3.5 Advance the use of Bahasa Melayu and promote a national culture based on the Malay culture
3.6 Foster cooperation amongst the races and envisage the formation of a united Malaysian race based on human rights and the special rights of Malays and the Bumiputera

I guess in order to critique your criticisms against the UMNO leadership, we have to examine to what extent has UMNO President YAB Dato’ Seri Abdullah Badawi and the rest of the top UMNO leadership negated the struggles as espoused in Article 3.

Article 3.1 Defending the Sovereignty of Malaysia
“The Crooked Bridge” ,“WPI” , Proton’s asset disposal and “Maybank buying an Indonesian bank for RM 3.8 billion from Temasik”. There is a significant portion of the society who believe that the interests of Singapore is superceding the long term interests of Malaysia because of the actions of certain young politicians, who do not hold any public office and yet wield enormous influence over the Government. Btw, Temasik is bleeding cash due to its investments in the US banks, and is in asset disposal mode, yet Maybank made an offer almost 30% higher than the competing offer..Proton sold Gevi SpA 1 Euro. Buy high,sell low, prosper thy neighbout!

Point to TDM.

Article 3.2 Upholding the Federal, State and system of constitutional Monarchy
With a 2/3 majority in Parliament, the constitution was amended to suit the desire of the executive of the day, even during your administration.

Draw

Article 3.3 Protecting the Status of Islam

As a non-Muslim, I respectfully decline to comment.

Article 3.4 Advancing the economic power of the citizens in general and the Malay people in particular.



Terengganu. RM 7.36 billion spent and yet, Terengganu, which overwhelmingly Malay in composition, has the 2nd highest rate of poverty amongst its population.

Article 3.5 Advance the use of Bahasa Melayu and promote a national culture based on the Malay culture

There are growing calls by the UMNO leadership, to revert the teaching of Science and Mathematics to Bahasa Melayu. I Googled and was glad to find out that your son disagreed with the Son-In-Law, who is taking the populist approach.

I am an engineer, I had the great fortune of studying in Singapore where Science and Mathematics is taught in English (thanks LKY, you rock! Btw, my school was next to SIL’s school, United World College. The PKR cameraman was also my senior ).
This is important because the best technical literature available is in English, with more and more of it being freely available on the Internet, so reverting to Bahasa Melayu deprives youths of the chance to actually profit from this. Imagine this, for many years, you have been strongly critical of the lack of technology transfer, yet when the Internet allows for this to take place free of charge, UMNO leaders do not have the courage to see through the implementation of the absolute, essential, prerequisite: being able to master technical concepts in English.

Citing Japan, Germany and Korea is plain stupid: in the case of the former two, the countries industrialized by the turn of the century, whereas Korea makes up by placing an extremely high demand on technical mastery as well as unreal work ethics. Carl Fredriech Gauss was German, Einstein started out in Germany, though not “Germanputra.”

In this regard, if the Government (Son-In-Law) does succeed in reverting Science and English to Bahase Melayu, are they upholding UMNO’s struggle as articulated in Article 3.5?

Article 3.6 Foster cooperation amongst the races and envisage the formation of a united Malaysian race based on human rights and the special rights of Malays and the Bumiputera

If you look at Article 3.6 from today’s context, it does seem to be espousing 2 conflicting goals – fostering cooperation and preserving special rights, or Ketuanan Melayu as it likes to be called now. However, Ketuanan Melayu as espoused by the NEP did create a significant Malay middle class and so in that regard, one can argue that the NEP was an example of Article 3.6, as there has not been any major national level racial riot since its introduction.

I am not for or against the special rights @ “Ketuanan Melayu.” It has been used and abused; Malays and non-Malays have benefited (economic advancement and stability respectively), Malays and non-Malays have suffered loss because (reduced competitiveness and loss of opportunity, respectively).

I think Tun would be best to comment on this one. I pass.

Anonymous said...

Salam Tun,

Saya melihat kepimpinan UMNO bukan "in denial" bahawa Paklah adalah faktor tunggal utama penyebab pretasi buruk UMNO dan BN dalam PRU lepas. Mereka tahu. Tapi mereka pura-pura tak tahu.

Saya percya Paklah sendiri pun tahu bahawa dia tidak popular di kalangan rakyat sehingga menyebabkan BN kehilangan banyak sokongan. Tapi dia juga pura-pura atau buat-buat tak tahu.

Skullsplitter said...

Assalamualaikum Tun,

Moga pertanyaan saya dapat dihuraikan oleh Tun kerana perasaan ingin tahu terlalu tinggi memberontak dalam diri saya, beberapa pandangan telah didengari dari beberapa kenalan, kini saya hanya inginkan sedikit pendapat dari Tun sendiri tentang kenyataan Anwar Ibrahim tentang pengambilan kuasa sebelum 19 September 08 akan datang. Harap Tun dapat memberi sedikit pandangan.

Anak Malaysia said...

SALAM TUN,

KUASA UMNO bukan di denial atau pupus selama lama asalkan kata pepatah Hang Tuah : "TAKKAN Melayu hilang di dunia". Ini memang benar sebab Melayu tulin dalam UMNO dikotorkan oleh pemimpin pemimpin Melayu sendiri yang buat Rakyat serta ahli ahli UMNO marah dan benci mereka.

UMNO zaman TUANKU ABD RAHMAN, TUN RAZAK, TUN HUSSEIN dan TUN M di sanjung tinggi oleh semua kaum-kaum di Malaysia. Tapi UMNO kebelakangan ini amat sombong dan kurang prihatian kepada rakyat jelata yang memainkan api-api perkauman dan kurang sopan terhadap Raja-raja Melayu. UMNO kini bilang Karpal Singh salah tapi tradegi tradegi di Perlis and Terengganu amat memalukan rakyat Melayu sendiri.

Ya Tuhan-ku dan Daulat Tuanku, apa dah jadi dalam Parti UMNO kini kucar kaci di buat nya.

Orang orang kuat UMNO dengar dan lihat perbahasan Amirsham mengenai NEP secara live di Parliament. Dato' pun dengar conversation budak budak BN kena "cili padi" kuat dari pihak Pakatan Rakyat dalam perbahasan NEP di TV. Tapi yang amat malu bila TUK dengar cerita perbahasan antara ex-peon bankers dengan Pak Haji di Starbuck kopitiam pagi ini. Harap TUN jugak setuju dengar pandangan mereka seperti berikut:-

A retired ex-MBB peon said: ” SHIT… AMIR buat Maybank amat MALU aje sebab dia itu experienced banker for many decades leading a Tiger bank to be played out by an unemployed budak Oxford”

Ex-BNM peon replied : ex-CEO Amir itu damn inexperienced in political debate was indeed shameful and disgusting to present his NEP speech by just reading word-for-word the “planted” answer to KJ’s “planted” supplementary question, as if afraid that he might miss out some words or phrases painstakingly prepared for him beforehand!

ORANG TUA MELAYU menyapuk : “Amir itu sudah uzur and mudah lupa sebab itu dia kena baca teks jawapan KJ’s kasi semalam sebelum dia kena soal-jawap. MANYAK BODOH & BUAT MALU Si-Amir ini…jadi boneka yesman KJ ke ?”.

Ex-peons agreed: Betul bilang Pak Haji..Si-Amir itu never do his homework bahawa NEP is a Never Ending Policy was technically defunct, replaced in 1990 by the newer National Development Policy (NDP)…..apa dah jadi Si-Amir ini boleh jadi Chief EPU Malaysia.

Pak Haji:Adoi hai…apadah jadi kalau Si-Amir itu not competent in Economic Planning tapi pandai kasih pinjam LOAN macam “AH LONG” loh.

Peons sibuk replied: Yaloh !! KJ is smart to memalukan Si-Amir macam stupid ex-banker di-hadapan live bagi Rakyat see and listen.

Pak Haji: Kelakuan ini amat ‘unscrupulous’ bagi BN punya budak budak baru di Parliament amat embrassing to the government…kan Pak Lah tak malu kah lantik Si-Amir jadi “TUKANG BACA” aje pasal NEP atau NDP atau ….apa namaa…...EPU...? .

PEONs ajak Pak Haji: JOM TUKAR ” New Government ” dalam next 13th GE and lantik EPU Chief baru ganti Harimau Tak Bergigi ini.

PAK HAJI: INSYA ALLAH….semoga KETUANAN RAKYAT jadi governor Malaysia BOLEH!

Yes….Peons and Pak Haji eeee haaaa JOM TUKAR.
///////////////////////////
Sekian, Hidup TUN
Selamat NEGARA MALAYSIA
Yang Berkidmat
Anak anak Malaysia

isaKRU said...

reformasi! reformasi! reformasi!

Bung Karno said...

YABhg Tun,

Saya minta izin laluan untuk tulisan ini, walaupun ringan-ringan je tapi harapan dapat renungan.

WALAUPUN BANYAK penafian, berita Ahli Parlimen berpaling tadah menyertai PR yang diketuai
'PM-in-waiting' DS Anwar Ibrahim tidak akan reda sehingga benar-benar berlaku. Jika yang melompat adalah ikhlas, tanpa tekanan, tanpa sogokan, untuk perjuangan, maka PR akan masih bersih suci.

Tetapi jika melompat kerana tawaran jawatan dan sogokan wang maka PR akan menerima sekutu-sekutu yang terpalit dengan imej mata duitan dan mudah dibeli dan kesucian PR ternoda. PR seolah macam Pak Haji membela pelacur. Bak kata Husain Lampoyang ' berniaga orang lebih untung dari berniaga unta.'

Jika lompat melompat ini melibatkan sogokan wang, bererti pemberi sogokan juga pengamal budaya yang sama.

Apapun, jika 'PM-in-dreaming' masih lalok lagi anggaplah lompat melompat ini akan berlaku dan kita kena bersedia dengan senario yang amat menarik.

1. DSAI tak dapat jadi PM sebelum September sebab tempoh pantang larang diadakan pilihan raya kecil tak habis sehingga 8 September 2008. Takcaya tanya Rashid kat SPR tu.

2. Oleh sebab bulan puasa dan raya dimana kempen yang ada kutuk megutuk ditegah, (kecuali jika Nik Aziz dan Haji Hadi memfatwakan o.k) DSAI hanya ada harapan selepas Oktober.

3. Jika tak ada AP dpd PKR yang memberi laluan untuk by-election pada DSAI, beliau kena tunggu AP UMNO beri laluan, samada dengan sogokan wang atau tunggu siapa yang mati.
Kalau yang mati dpd MCA atau MIC, DSAI juga melepas sebab calon DAP akan bertanding.
Biasalah sebab politik kita masih lagi berasas kaum.

4. Kalau bertanding dekat kawasan ramai Melayu, Jawa dan Bugis peluang DSAI adalah tipis.
Kalau di kawasan ramai India ada harapan. Permatang Pauh atau Klana Jaya paling selamat.

5. Sementara menunggu DSAI, isteri dia jadi PM sekejap, kalau yang melompat tadi dah jadi 40 + 82 AP PR sedia ada. (Majoriti mudah 112 shj) Itu pun kalau Nik Aziz dan Hj Hadi boleh terima arahan dpd wanita sebagai khalifah.

6. Yang melompat tadi pun tak senang jugak sebab, manalah tau, disebabkan terlalu takbur, DSAI kalah by-election. Itu pasal dia kena cari tempat selamat.

7. Bila dah jadi PM, DSAI kena lantik 5 jawatan Timbalan PM : Hj Hadi untuk jaga umat Islam, Lim Kit Siang untuk jaga kaum Cina, Gobalakrishnan untuk jaga kaumIndia, (seperti cara pembahagian harta di Pulau Pinaang) DatukAnifah untuk Sabah, dan seorang wakil dpd Sarawak untuk Saerawak (sebagai upah melompat parti).

8. Karpal Singh dilantik speaker Dewan Rakyat.

9. Sebagai PM, DSAI kena turut arahan DAP dan parti-parti bukan Islam sebab bilangan
mereka 67 (DAP 28 + PKR 12 + Parti-parti Sabah 12 + parti-parti Sarawak 16) berbanding
bilangan AP Islam hanya 55 (PAS 23 + PKR 19 + Datuk Anipah + kawan UMNO 12 )

10. Sebab bukan Islam lebih ramai Karpal akan paksa Nik Aziz umum Malaysia bukan negara Islam

11. Semua jawatan penting di khas untuk DAP dan bukan Islam, macam di Pulau Pinang, Selangor dan Perak. Menteri Kewangan dan segala jawatan berkait ekonomi pergi pada DAP.
(Macam sebelum tahun 1970an dimana Bendahari persatuan dan hal-hal beniaga diberi pada Cina sebab Melayu tak pandaikira-kira dan beniaga. Lagipun Melayu tak boleh tengok duit, nanti rasuah dan songlap. Cina takpe sebab dia orang bukan hantu duit)

12. PAS diberi jawatan Menteri Agama Islam dan Menteri Sumber Asli (hasil balak je).

13. PKR dapat jawatan PM, cukuplah. Itu yang diidamkan. Hanya Azmin Ali saja dapat jawatan, sebagai Menteri Perhubungan Awam (Kementerian baru)

14. Sabah dan Sarawak ? Dah lupa semula.

15. Setiap hari akan diadakan demonstrasi jalanan sebab ini perjuangan PR yang dipelopori oleh DSAI sejak zaman penuntut lagi. Bagaimanapun yang ada dijalanan ini hanya pengikut-pengikut Melayu dan India sahaja. Pengikut Cina seperti TianChua tak main dijalanan sebab dah jadi Menteri Dalam Negeri. Selama ni memang kaum Cina kurang demo di jalanan tetapi lebih di coffee house.

Banyak lagi senario yang menarik yang akan meyusul kemudian.


Posted by Bung Karno at 12:05 AM

Pemuda Pelapis said...

Salam sejahtera buat Tun suami-isteri dan seisi keluarga,

Alhamdulillah banyak pandangan Tun yang dapat dikongsikan bersama rakyat yang masih rindu dan sayangkan perjuangan Tun selagi hayat dikandung badan. Saya seisi keluarga terus mendoakan kesihatan Tun suami-isteri agar dipanjangkan usia dan diberkati Allah swt. Saya amat terharu apabila Tun tampil dengan blog peribadi untuk menyatakan pandangan dan meminta pandangan ramai dengan begitu rendah diri.

Idea-idea bernas serta pandangan peribadi Tun di dalam memacu kemajuan, kemakmuran dan kestabilan negara amatlah dihargai dan masih diperlukan oleh majoriti rakyat Malaysia di dalam menyelamatkan situasi semasa. Budi dan jasa Tun selama 22 tahun menerajui negara banyak yang perlu diteladani. Malangnya kepimpinan hari ini telah menolak segala saranan baik dan bermanfaat yang cuba Tun berikan.

Hakikat sebenarnya, kepimpinan yang ada pada hari ini takut dengan bayang-bayang sendiri. Takut yang terlalu banyak sebab-musabab sebagaimana kata-kata anakanda Tun sendiri (Datuk Mukhriz Mahathir). Ketakutan pucuk pimpinan yang ada sekarang menghantui diri mereka sehingga ketakutan itu juga menguasai diri mereka tanpa dapat berfikir dengan penuh kewarasan ke arah soal-soal kebaikan serta kebajikan sejagat.

Mereka masih mahu mempertahankan sokongan yang hanya bakal membawa rebah dan kehancuran yang lebih teruk. Tiada keinsafan di dalam diri dan jiwa mereka terhadap apa yang telah terjadi baru-baru ini (PRU12). Anggapan pucuk pimpinan bahawa sokongan yang kurang daripada 2/3 hari ini kononnya masih kuat dan begitu teguh. Mereka masih terus dilamun khayalan yang enak-enak seolah-olah tiada apa yang berlaku di sekeliling. Inilah situasi yang amat merbahayakan dan membimbangkan kita sebagai penyokong Umno dan BN di peringkat bawahan.

Jelas dan nyata bahawa Umno dan BN telah dikhianati tanpa rasa segan dan silu oleh kekuasaan yang ada pada mereka. Teguran bermanfaat bagi keberuntungan semua pihak, hanya dianggap tidak berguna buat mereka yang masih gilakan kuasa dan memperlekehkan segala teguran yang baik-baik oleh Tun sebagai orang lama yang lebih berpengalaman. Apatah lagi mahu mengambilkira teguran-teguran rakyat dan ahli-ahli di akar umbi. Mereka semua menjangkakan konon mereka lebih hebat daripada Tun, tetapi di sebaliknya beginilah sahaja kehebatan yang mampu mereka pertontonkan kepada rakyat dan seluruh dunia yang melihat dari luar.

Kemeruduman prestasi Umno dan BN langsung tidak diambil peduli malahan masih angkuh dan sombong mempertahankan kuasa demi kepentingan peribadi mereka. Saya teramat kesal dengan apa yang telah berlaku, di samping keadaan ini hanya mendorong kesempatan untuk diambil oleh pihak pembangkang. Keampuhan Umno dan BN pada hari ini, seolah-olah tiada kesedaran oleh pucuk pimpinan dan seperti tidak mahu mengakui kekhilafan diri serta kelihatan tidak bertanggungjawab. Tiada guna jika hanya mulut mengatakan bertanggungjawab sedangkan tindakan masih tetap dilihat sebagai tidak bertanggungjawab.

Oleh yang demikian, saya tegas dengan pendirian saya untuk menyatakan bahawa pucuk pimpinan kita adalah pengkhianat kepada parti dan negara kerana tidak mahu akur kepada kehendak rakyat yang majoriti agar peralihan kuasa dilakukan segera bagi mencari jalan penyelesaian terbaik ke arah pemulihan Umno dan BN secara total.

Hanya dengan pengunduran Pak Lah di samping membarisi kepimpinan muda sahaja yang dilihat mampu mengembalikan kekuatan Umno dan BN. Tiada lagi kaedah yang lebih baik daripada itu selain hanya reformasi secara besar-besaran yang patut disegerakan tanpa kompromi jika tidak mahu melihat Umno dan BN terus tersungkur dan hancur di samping memberi laluan mudah kepada gagasan PR yang tidak bertanggungjawab untuk menunjangi pentadbiran negara.

Sindrom penafian yang terlalu kuat yang ada pada pucuk pimpinan sekarang sudah boleh dianggap berada pada tahap yang amat kronik, maka sebagai barisan pelapis, saya amat mengalu-alukan Tun mengetuai satu angkatan pemulihan Umno dan BN supaya resolusi ini mampu dicapai dengan jaya andaikata pucuk pimpinan kita masih terus berdegil untuk mengikut kepala sendiri yang hanya bakal merugikan semua pihak sepertimana kata Tun. Satu langkah yang lebih drastik perlu diformulasikan untuk menangani keliatan pucuk pimpinan dan percayalah bahawa majoriti rakyat akan tetap terus menyokong usaha murni Tun di dalam menyelamatkan keadaan yang kian meruncing ini.

Sekian pandangan saya. Wassalam!

PEMUDA PELAPIS - PEWARIS PERJUANGAN BANGSA

Nota: Andaikata jika sekiranya Tun kelapangan masa, saya berharapan untuk mendapatkan sedikit ulasan peribadi Tun terhadap isu yang dibangkitkan di blog saya bagi dikongsikan kepada umum yang bertajuk Wahai Pemimpin, "Celik Mata, Celik Hati Maka Berfungsilah Otak"

QaiYuM.NeT said...

Assalamualaikum Tun, semoga dalam keadaan sihat² selalu.

Saya sebagai rakyat jelata pastinya dapat melihat dan merasai tekanan yang dihadapi oleh kepimpinan UMNO hari ini. Tetapi saya agak khuatir samada perjuangan untuk memulihkan kembali UMNO oleh kepimpinan hari ini adalah perjuangan yang benar² ikhlas.

Saya sebagai rakyat jelata ini semestinya tidak ingin melihat pemulihan ini hanya bermotifkan politik semata², tetapi lebih demi perjuangan untuk nasib bangsa dan anak Melayu sendiri yang masih merintih.

Oleh yang demikian diharapkan Tun sebagai antara mereka yang berpengaruh dapat turut membantu UMNO dalam proses pemulihan ini.

Wassalam..

manggis said...

Assalamualaikum Tun,

Memenag benar apa yang dikatakan bahawa pemimpin UMNO masih in denial

Dalam satu perjumpaan saya dengan Ketua Bahagian cum wakil rakyat ditempat saya, isu yang diutarakan oleh ahli adalah pemimpin UMNO dikatakan arogant, sombong, bongkak, tunjuk kekayaan, tak berhidmat dengan baik.

Anda tahu apa jawab KB cum WR, betul kah pemimpin UMNO begitu? punyalah bangang KB/WR ni. Orang dah sindir masih tak sedar diri. Ini adalah contoh dan bukti yang pemimpin-pemimpin UMNO ni masih in denial. Termasuklah yang di atas DSAAB.

Mungkin kita melihat dalam konteks UMNO sahaja. Tetapi kita harus juga melihat sumbangan parti MIC dalam kekalahan BN dalam PRU yang lalu. Antara masalah yang timbul adalah kebencian rakyat terhadap pemimpin MIC yang satu ni, "SV".

Punyalah sombong, tak boleh tegur langsung. Hari ini dia saran nak tukar lambang dan lagu parti. Yang nak kena tukar bukan itu tapi "SV" itu sendiri. Ini satu lagi contoh pemimpin tak sedar diri, nak tongkat langit. Bukan sahaja pemimpin UMNO in denial, MIC pun sama. Dulu cakap bukan main angkuh "sapa besar, dia menteri ka saya menteri?" sekarang saya mahu tanya balik " siapa besar, "SV" besar ka rakyat besar?. Percayalah "SV" orang lain pun boleh jadi ketua la! U pun sama macam AAB, pencen jelah agar imej BN pulih.

Maka teringatlah saya pada satu lelucon diantara berpuluh-puluh lelucon menjelang pilihanraya tempohari. Antara lelucon yang menarik dan hampir menepati maksudnya adalah

" Samy kata - kalau kambing naik orang India susah"
" Ong kata - kalau babi naik orang cina susah"
" Abdlh kata - kalau lembu naik orang Melayu susah"

MAKA MENYAMPUKLAH SI KARPAL SINGH INI

" katanya - hei u tiga orang mahu ingat tau, kalau saya naik, u tiga orang susah tau

LELUCON DAH JADI NIGHTMARE

Dari itu , kalau mereka semua ni masih tak sedar juga, mari kita suruh karpal Singh warning sekali lagi.

samurai melayu said...

AYAHANDA RAKYAT
Rimbun pelindung untuk semua

This morning after visiting my No.1
blog, I visited the only other blog The Scribe.
Did come across a complainant disappointed that his comments were totally censored by the so-called blockers to your blog.
As usual, Samurai will address the subject.'Hard to believe, mungkin ada yang tersirat yang kita tak tahu'
In your article, UMNO leaders "in denial", cleared the doubts.

Ayahanda,
Up to today, there's too much talk and little deeds. Enough is enough.
Ayahanda,
There's a group of disgruntled Melayu out there who are very concerned over the current developments in the political scenario of this gifted nation especially the topsy-turvy situation in UMNO.

Currently, there's about 5000 supporters who are willing to sell their tanah pusaka and if not sufficient, willing to pawn their beloved wifes' jewelleries for the cause to uphold the sovereignty of 'Bangsa, Negara dan Ugama' if threatened.

Beg to differ to the norm, in my preference of Perjuangan kerna,
Jika Melayu hilang didunia
Tanah Melayu pun hilanglah
Bila keduanya hilang didunia,Ugama suci ISLAM tetap kekal dari awal hingga kiamatnya dunia fana' ini.

Ayahanda,
Anakanda diminta memikul tanggung jawab yang berat, untuk mencari pemimpin2 melayu yang mempunyai darah,daging, tulang dan urat saraf, tegak berdiri dan menjulang panji-panji bumi bertuah,
dan yang akan menjunjung falsafah perjuangan bangsa nya, melayu. Selagi ianya bergelar, MELAYU.

In simple words, your clones, Ayahanda.

Jika ditakdirkan anakanda bergerak diatas landasan baru bukanlah ianya hendak mencabar UMNO, PAS dan PKR atau apa jua party politik yang majoriti ahlinya berkiblat ke Kaabah, tetapi sebagai PEMANGKU, jika kuasa melayu yang ada sekarang lumpuh. Hanya, jika tidak dapat dielakkan, menapis mereka yang berkiblat pada gambar dikertas bernilai(wang), dari menjadi ahli.

I have told anakanda Mukhriz and a few others and they said UMNO is still relevant if they can help it.

If Anuar is said to be PM in waiting, so is
PARTY MELAYU NUSANTARA (PEMANGKU) as UMNO 3(Umno mati dihidupkan kembali, sesuci bayi yang baru lahir)

Insyaallah.

I beg to seek your wisdom, AYAHANDA

MELAYU TAK HILANG DIDUNIA BUKAN DENDANGAN TETAPI LANDASAN PERJUANGAN!

Al fatihah, Amin.

Note: UMNO 1 (UMNO asal)
UMNO 2 (UMNO Baru)

Aizat Faiz said...

Salam Tun...

Tun,saya melihat UMNO hari ini tidak layak untuk mengatakan mereka pejuang sebenar bangsa Melayu. Saya malu melihat pemimpin politik 'Melayu' hari ini,bangga mengatakan mereka memperjuangkan melayu, tp pada masa sama disebabkan perbezaan fahaman politik, 'Melayu' tu sendiri yang menafikan hak rakyat berbangsa Melayu yang tidak mengundi mereka. Itu baru satu contoh..

Satu lagi contoh, kes MB Perlis dan Terengganu. Mana pejuang 'Melayu' yang selama ni kononnya memperjuangkan kedaulatan bangsa Melayu? Kenapa membisu? Tapi bila tiba kes MB Perak dgn Sultan, segala isi surat istana didedahkan. Ini ke cara MELAYU berpolitik?

Saya sebagai seorang mahasiswa IPTA melihat terlalu banyak perkara hari ini yang berlaku, yang akan merosakkan bangsa Melayu dilakukan oleh orang2 UMNO sendiri. Kenapa saya kata begitu, nilai sendiri. Kalu nak disenaraikan disini, mungkin akan ada yang menjatuhkanmaruah seseorang.Tepuk dada tanya hati.

Sekadar memberi pendapat.Wassalam.

Reformation said...

Dr. Mahathir,
As a former student of SAHC, a graduate of UTP whereby you are a the chancellor and an a Kedahan, I am proud to be associated with you. It is a honour for me to proudly speak about your efforts in the past in developing the country to such a level which was the envy of many developing countries.
However, as the saying goes, " A coin has 2 sides". You have physically built up the infrastructure of the country. This is akin to providing a good environment,food and shelter to a growing kid. It is sad to say, as the company grows and attains the shape, the sheer greediness has led to the erosion of morality. This is akin to an ill and bad hearted kid.
It is really unfortunate for me to say, the height of corruption was during your time in power. This is really evident in the late 90's. Dr. Mahathir, in your effort of empowering Malays, which is a noble act indeed, it bred such stinking attitude of a state of denial in cultivating good values. Entrepreneurs like Halim Saad, Tajuddin Ramli, Daim Zainuddin, utilised the scarce opportunity to enrich themselves. Their aim, is to create a record that a Malay led a conglomerate.
As a trained Chartered Accountant of Malay origin, I beg to differ on such irresponsible acts by these individuals. Firstly, on an overall perspective, these individuals failed to increase the net retained earnings sizeably during the period. They stifled creativity and endorsed poor distribution of contracts. Contracts were not accorded in a fair and transparent manner which could have saved the country millions of ringgit. By awarding to close associates, everyone stands to make money, but in reality, the erosion of competitiveness has taken place.
Dr. Mahathir, within the framework of good corporate governance, transparency and accountability, the rights of the Malays could be preserved. I remember recalling that you were an avid writer in your SAHC days. You worked hard and you managed to get a seat in Malaya University. It was totally awesome. By encouraging Malays, to practice good values right from the beginning, it would breed a quality and just society. Dr. Mahathir, I don't agree with your policies of discriminating various races. During your period, some of your policies are deemed to be equivalent to apartheid. While the Federal Constitution deemed the status of Malays and the special rights, your goodself have redefined the definition of special status. Some of your policies are so dicriminative in nature that the Country has lost many investment bankers, doctors, economists, and other professionals. I am well aware that you know that. You failed to understand, that a cosmopolitan country is a pillar of strength to the country. You keep harping on the provision of citizenship to the Non-Malays. You failed to understand, that at present, anyone can obtain the citizenship of another country. It is not too hard. One could obtain the citizenship of Australia, New Zealand, Canada, and even America and Britain. Dr. Mahathir, these countries have better standard of living and has better opportunities than Malaysia. Furthermore, the concentration of Malays, would not take us any further. You and I know that. In fact, you are a better person than most Malays, partly due to your mix blood of Indian and Malay, which sets you apart.
Dr. Mahathir, during your time, too many UMNO leaders developed into arrogant, insensitive and racist fools. Ali Rustam is a classic example of an arrogant fool who speaks too fast than his mind could think. Some are opportunist, who used Malays rights to fight for their own interest. This is what I akin to pocket warlords just like the Taliban in Afghanistan. They want political power, but they failed to represent the people. The recent election has shown us the evidence.
I am currently residing in London, but my heart is always behind Malaysia. Dr. Mahathir, use your wisdom in a constructive manner. Your jibes has been akin to shooting one's on feet.
I hope my opinion is not deleted because of my stance, but this is my opinion. I know you are a reformist, a nationalist and a pragmatist. However your vision is sometimes not shared by the people who you led before.

YY Ong LTR! said...

Tun,

Like most people say in this blog, You are still our very PM.

Your have the charisma that will never fade away.

I wish when I reach your age, I can still be as energetic as you.

Keep your effort up. You have done a great job.

Your truly
YYing

faroki said...

Assalamualaikum wrm wbt.
Tun Mahathir..
1) Pada pandangan saya, pada peringkat ini Tun lupakanlah soal politik & ekonomi ...marilah kita selaku umat islam berfikir bagaimana “menyatukan “umat islam sejagat, kerana pengalaman Tun Mahathir sangat dihormati oleh seluruh Negara Islam, mahupun pihak Barat sehingga suatu ketika Paderi Roman Katholik Vatican, Pope John Paul II mengundang Tun Mahathir ke sana. Pope John Paul II mengetahui rahsia ugama Islam mahu dilihatnya adakah Tun figure yang dimaksudkan di dalam kitab mereka. Maka dipanggil Tun untuk dilihat secara berhadapan. Barangkali Tun tidak menyedari tujuan sebenar maksud mereka pada ketika itu.
Dalam kitab(injil,) mereka menunggu kedatangan Bani Timur/Masyrik dan Kerajaan Allah.
petikan Injil- pencarian orang Kristian
Yesaya 43:5 Janganlah engkau takut, karena Aku adalah sertamu; dari pada Masyrik akan Ku datangkan anak cucumu dan dari pada Maghrib akan Kuhimpunkan dikau.
Matius 6:33 Tetapi carilah dahulu kerajaan Allah serta kebenaran-Nya, maka sekaliannya itu juga akan ditambahkan kepadamu.
Yesaya 9:6 Sebab seorang anak telah lahir untuk kita,seorang putera telah diberikan untuk kita,lambang pemerintahan ada di atas bahunya dan namanya disebutkan orang,Penasihat Ajaib,Bapa yang Kekal,Raja Damai.
2) Semasa pemerintahan,Tun pernah mempelopori “pandang ke Timur(Masyrik)” sehingga Negara ini membangun begitu pesat dan dikagumi seluruh dunia. Pada pandangan saya “Timur” yang dimaksudkan Tun bukan Negara Jepun tetapi “Timur” yang sebenarnya adalah seperti yang diceritakan di dalam Al-quran.
Diceritakan oleh orang tua bahawa Tun Mahathir pernah mencari figure “orang tua berjanggut “yang dikenali sebagai “Raja Timur”. Adakah perkara ini benar? Adakah Tun masih berusaha mencari NYA?
Dari Al-Quran 73 :9
The Lord of the East and the West,La ilaha iLLa Huwa(none has the right to be worshipped but He). So take Him Alone as Wakeel(disposer of your affairs)
3) Begitu juga Pak Lah dalam sajaknya “damai abadi” mencari “Wali “yang mampu membongkar rahsia kitab Suci (AlQuran) 2:115 & 2 :142 – dari segi “asasnya” Wali Allah itu juga Timur/Masyrik yang menunjukkan jalan yang lurus
Bukankah semacam ada persamaan antara Tun Mahathir & Paklah dari segi pencarian iaitu satu figure “Timur/Masyrik” ??. Marilah berpegang kembali kepada Al-Quran & Sunnah.
Tun Mahathir pernah berucap supaya mencari ulamak zuriat Baginda Nabi Muhammad saw. Hanya zuriat Nabi Muhammad saw yang ‘sejati’ mengetahui Sunnah Nabi yang sebenarnya dan mampu membongkar rahsia kitab suci. Rahsia kitab Al-quran melampau agama lain.
Orang Islam yang sebenar sepatutnya mampu membongkar rahsia ugama kristian,hindu,Buddha sehingga mereka kembali kepada kebenaran Islam. Kerajaan Islam itu bukanlah Kerajaan Pas, Kerajaan Islam yang sebenar jika berpandukan Al-quran adalah “Kerajaan Allah Taala-(Al-Mulk)”
5-68. Katakanlah: "Hai Ahli Kitab, kamu tidak dipandang beragama sedikitpun hingga kamu menegakkan ajaran-ajaran Taurat, Injil, dan Al Quran yang diturunkan kepadamu dari Tuhanmu." Sesungguhnya apa yang diturunkan kepadamu (Muhammad) dari Tuhanmu akan menambah kedurhakaan dan kekafiran kepada kebanyakan dari mereka; maka janganlah kamu bersedih hati terhadap orang-orang yang kafir itu.
2-62. Sesungguhnya orang-orang mukmin, orang-orang Yahudi, orang-orang Nasrani dan orang-orang Shabiin[56], siapa saja diantara mereka yang benar-benar beriman kepada Allah, hari kemudian dan beramal saleh[58], mereka akan menerima pahala dari Tuhan mereka, tidak ada kekhawatiran kepada mereka, dan tidak (pula) mereka bersedih hati.

4) Dunia Islam semakin tenggelam dari Tanah Arab, Tanah Jawa & Tanah Melayu. Kini tinggal Malaysia yang paling nampak penonjolannya berbanding Negara islam yang lain.
Tun Mahathir lakukanlah sesuatu untuk ugama Islam dan umat manusia kerana seluruh agama mencari Tuhan Yang Satu.
3-64. Katakanlah: "Hai Ahli Kitab, marilah (berpegang) kepada suatu kalimat (ketetapan) yang tidak ada perselisihan antara kami dan kamu, bahwa tidak kita sembah kecuali Allah dan tidak kita persekutukan Dia dengan sesuatupun dan tidak (pula) sebagian kita menjadikan sebagian yang lain sebagai tuhan selain Allah." Jika mereka berpaling maka katakanlah kepada mereka: "Saksikanlah, bahwa kami adalah orang-orang yang berserah diri (kepada Allah)."

Hilang 9 Wali di Tanah Jawa,muncul 9 Sultan/Raja di Tanah Melayu. Semua agama menunggu Raja di akhir zaman sebagai Sang Penyelamat.
Akhir kalam, lupakanlah politik hijrahlah kepada kebenaran agama untuk umat Islam dan umat sejagat . Tun “Boleh” melakukannya, kumpulkan pendeta setiap ugama untuk mencari satu kalimat kebenaran

ainas said...

Assalamualaikum Tun,
Memang benar seperi kata Tun. Kepimpinan UMNO masih tetap menafikan
punca kekalahan PRU yang lepas. Mereka mengadakan post-mortem. Mereka mendengar kami ulasan kami. Tapi selepas itu mereka buat pekak pulak. Tak sanggup nsk terima kenyataan yang
mereka sebenarnya telah gagal menginterpretasikan body language pengundi. Di Johor selalunya slogan kami adalah nak menang dengan bergaya tapi PRU yang lepas kami menang dengan bahaya. Undi rosak terlalu banyak tapi sayang mereka masih boleh tidur dengan nyenyak. Laman blog dipersalah, sabotaj pula rumusan Pak Lah tapi satu pun tak menyelesai masalah. Pengunduran beliau sangat perlu sebab rakyat dah muak dan jemu. Dah tak nak lagi makan laksa Penang. Nak makan laksa Johor pulak.

paklah83 said...

Salam...

Jika kita tengok pada sudut yang berbeza, melayu yang berada dinegara maju semuanya berjaya, sebab mereka berusaha dan mempunyai fikiran yang positif.Tapi mengapa melayu kat Malaysia ni banyak yang miskin. semuanya nak tunjuk samseng, kaya sikit berlagak yang lebih. suka menerima daripada memberi...suka makan gaji daripada berniaga atau jadi usahawan...sebabnya perkara ini telah lama tertanam kat hati melayu, ini malaysia melayu punya...tapi tak pernah fikir macam mana nanti kalau malaysia ni jadi macam palestin,menjadi pelarian ditanah sendiri, Israil laknatullah habis menakluki tanah israel..mula2 jadi pendatang lepas tu terus buat negara sendiri...bak kata orang-orang tua "mula-mula ajak duduk kat tangan, lepas tu dia naik kat beranda, pastu nak pulak naik atas rumah, dah bagi naik atas rumah nak masuk bilik tidur kita pulak"...

so...TQ

malaysianlover said...

Salam hormat Tun,
Most of us agree with you that the root of the problem is AAB who need to step down.
I know you have made every effort to send this message to him, publicly.
But, AAB just like any human, has pride, and it is only natural that he put on his defense and fights back.
Perhaps, Tun, if you (and only you), as his predecessor, could confide with him personally and privately, for an honourable exit, as well as finding the right successor.

We the nation need this one more, if not the last, service from you, to put us back on track, please...

May Allah bless you, Tun.

Unknown said...

A leader must take responsibility. If you see a bus accident on the highway, who's to blame? The passengers, or the driver?

AAB should put aside his ego and let go of his post for the better good of the party and the country.

Unknown said...

sekiranya paklah tidak lagi menjadi perdana menteri...

siapakah yang akan memegang jawatan tersebut?
adakah pengundi UMNO yg undi opposition akan balik ke pangkuan UMNO?
sekiranya tidak... apakah sebab nya? masa itu... apa penjelasan tun?

UMNO terlampao mengamalkan sikap ethnocentrism...
ubah-lah sebelum terlambat...

Unknown said...

UMNO memperjuangkan hak orang melayu???
apa hak orang melayu?
tidak-kah seperti yang diperkatakan dalam constitution?
apa lagi yg nak diperjuangkan?

tiada guna nya sekiranya tidak tahu apa yg nak diperjuangkan...
tiada guna nya sekiranya tidak perpaduan...

ini disebabkan mereka tidak tahu berubah dimana berubah menjadi lebih baik dari semasa ke semasa... apa yang dapat dilihat ialah strategik yang tradisional dalam election 2008. memalukan sahaja.

sedarlah orang melayu... adakah anda masih selesa seperti keadaan colonial time? sedarlah...

Mat Dargo Sombrono said...

Dear Tun,

Seriously, I am just wondering how you manage your time to read all the hundreds of postings in your blog. I suggest you should just take half an hour of your time a day to read them and the balance keep for next day. I think it is rather too taxing for you to read them all in one go.
Just concern for your health !!

MalayJessyJames said...

Tun,

"ONLY YOU TUN and OTHERS WHO KNOWS THE GAME can protect the country. He never listen to late"ANAK HAJI" advice.As you know ANAK HAJI has work and give advice for the sake of the country without asking for any single penny"

Saya setuju benar dengan pendapat En Azman K.
...Arwah work till his last day.... i was there for your info... we all miss him...

Anak Haji ada menceritakan kisah Panglima Hang Tuah...

Tak Melayu Hilang Di Dunia.

Kata-kata Eyang Tun Tuah (Hang To Ah) kepada
Sultan Mahmud sebelum meninggalkan Negeri Melaka
buat selama-lamanya.

Paduka Tuanku,
Tiada apa hak hamba patik
Taming Sari galangan negeri
Meruja setia hamba serah kembali
Takkan Melayu Hilang di Dunia
Tak juga Melayu hidup merana
Tidak pula Melayu hidup melata
Sesak dada api durhaka
Raja adil raja hamba patik sembah
Raja zalim raja hamba patik sanggah
Pasak gugur hamba rakyat derita
Negeri malang bencana menimpa

Pesan hamba
Nenek moyang kita adalah pelaut
Lautan gelora diterjah bunggah
Sengketa hati mencarik rubah
Adat jadi pertaruhan
Resam hambar diperjuang juga
Sumpah hamba patik janji setia
Petaka bakal menimpa
Biar halilintar meluruh
Tidak bakal hamba patik pijak kembali bumi Melaka
Tidak hamba patik jejaki bumi sengketa
Air mata duka mengalir sudah
Percaya yang indah redup pada mata
Petualangan juga ketawa ria
Pedih nian kita rasa
Jika dipertuan tiada sekata
Allahurabi yang maha esa
Berundur hamba patik buat selamanya.

Wala Citra.
Kuala Lumpur

p/s :
Kenapa dia membawa diri selama-lamanya dari Melaka?
Adakah dia merajuk?
Kenapa dia merajuk?
Adakah disebabkan pemerintah masa itu dah tidak mendengar nasihat Dato Panglima Hang Tuah?
Adakah pertualang negeri telah menguasai Istana?
Adakah sama pada zaman sekarang seperti yang sedang berlaku di Malaysia?

Sedangkan perkembangan Islam di zaman khalifah... tentera biasa ada kuasa untuk mengarahkan Ketua Panglima untuk memerangi musuh di atas sebab-sebab tertentu.

Pada zaman Khalifah tidak ada beza antara pakaian Khalifah dengan pakaian tentera biasa. Semuanya seragam, berdisplin, sekata sampaikan perisik tentera musuh Islam tidak mengenali di antara Khalifah, Ketua Panglima Tentera, Panglima mahupun tentera biasa.

Apakah yang membuatkannya berlaku sedemikian? Pada mereka tidak ada maknanya pada kemewahan harta benda jikalau diri tidak berserah diri dan bertauhid & bertakwa pada Allah SWT.

Pejuang Islam dahulu mencari samada kemenangan peperangan ataupun mati syahid. Kedua-duanya dicari oleh pejuang Islam terdahulu. Mampukah kita untuk menuruti jejak mereka? Menang atau mati syahid? Do or die?

Itu lah ciri-ciri bangsa Melayu yang diperlukan dimasa-masa akan datang. Iaitu bertauhid, bertakwa dan semangat perjuangan yang kental demi kebangkitan Tamaddun Melayu Islam di akhir zaman.

Moga-moga Allah SWT merahmati perjuangan kita TUN.. Amin....

ajiman said...

TUN,
melayu yang akan hilang di dunia adalah melayu yang tidak bersatu! melayu yang hanya pentingkan diri sendiri daripada yang lain....

btw TUN , why did you write something about 13th may, walaupun dah lepas. i would like to read from your point of view. Alhamdulillah pada hari tersebut , saya dengar rakan dari bangsa/agama lain duduk semeja and bersyukur yang kita sekarang aman, hopefully this will last long...insyaallah

MalayJessyJames said...

To All Malaysian...

A NOTE FOR MERDEKA.

Scores of years ago, my forefather, once ruled the South East Asia. Seven Malay Kingdom, from Sabang Acheh to Marauke of Irian Jaya to Tranate of Maluku, and to Bataan of Luzon. From Bataan back to Sabang.

A sanctuary of peace and harmony. A heavenly tranquility.

Today, 450 years later, we looked up with pride in pacing our own destiny. 450 years under colonization, then, each part became independent. A term mentioned and practiced by the west. We were never been colonized. It was a word to change the ruthless words of robbing and killing the innocence. The word "colony or colonization" been used by the British, the Spaniards, the Portuguese, and the Dutch to mellow down anger.

Hundreds years of killing, hundreds years of raping, hundreds years of robbing and stealing, hundreds years of looting, hundreds years of forcing to accept cultures that do not belongs to us, hundreds years of extortion and black mailing in the name of modernization by the western world. Do they achieve their target? I doubt so.

Our forefather fought an endless war.

It is funny that today some individuals are so adapted to these western cultures even to defending it either openly or in silence.

Until to date, the word colony never have been in my dictionary. I never keyed it in. If you asked me why, then, there is no answer to it. Only deep inside my heart, the beat calling and echoing back to strike and strive back. What will be the answer, then?

THE MASS accepted it, and so do my father. We accepted with open arms the words independent or "Merdeka." August 31, 1957. My personal feeling, "Merdeka" means so much for us the descendents of the Great Nine Saints of the South East Asia or as been called by my forefather, the Great Nusantara. For us, it is not only getting our pride back, but at the same time taking back what they have taken from us. Every single sen of the lootings.

Remember then, at times, we do have to look back, down the history lane, to understand the whole scenario of our forefather. It is not for us to be proud of, but to remind ourselves not to repeat the same mistake.

Amen, Alhamdullillah that today our nation stand tall with pride that we can never buy with money.

48 years ago I was born in this country, Malaysia. Here is where I belong to. My heart and soul. The process of divide and rule, in a way, was born. The large big nation was subdivided into smaller countries. A helpless country, but manage to survive all the hardship.

Walking down those memory lanes give us the impetus to move forward even stronger then ever. After 50 years, I am proud to be Malaysian, a multiracial and multilingual nation.

Can you say, "thank you!" for those who gave their life for this nation? May Allah Almighty blessed all their souls for freeing us. Amen.

So, where do you stand? A question for you to answer as Malaysian.

Thank you Lord, Allah Almighty for giving us the grace to our beautiful nation. Allah Almighty bless Malaysia and ASEAN for showing us your path.

Love You all Malaysian.

From :
Wala Citra.
Kuala Lumpur.

Azhar85 said...

Assalamualaikum..

Dear Tun,

I just want to ask for Tun opinion. Is it a good idea for BN to invite DAP into Gerakan and MCA?

But the true question is whether DAP want to join Gerakan and MCA if they were invited?

More question is whether MCA or Gerakan really want to invite DAP to join them?

IMO Tun, before answering the first question, better to answer the two question below.

Anyway Tun, for me, it doesn't matter if DAP want to join Gerakan or MCA as long as they don't have any intention to destroy the party from inside.

But this only my 50/100 opinion because when see people like Lim Kit Siang, Karpal Singh, Teresa Kok and Tony Pua inside DAP, I think chances to invite them into BN is exactly Sub-Zero.

Sekian Tun, Wassalam...

IBU Recipe said...

Salam sejahtera untuk TUN Pemimpin yang sangat saya sanjung dan kagum.Saya sentiasa mendoakan TUN sehat dan panjang umur supaya dapat terus berjuang menegakkan kebenaran demi bangsa dan negara.Malaysia negara yang begitu gemilang dan terbilang dizaman pemerintahan TUN kini jelas bertukar wajah dan suasana.Kalau dulu rakyat dibekalkan dengan semangat Malaysia boleh kerana pemimpinnya yang boleh membawa kemajuan,berkarisma cekap amanah dan berani tetapi hari ini Malaysia menjadi negara yang layu yang penuh dengan masalah yang tidak dapat diatasi oleh pemimpin yang sangat lemah.Berjuanglah TUN selagi hayat dikandung badan demi negara dan bangsa.

Azhar85 said...

Assalamualaikum...

Dear Tun,

I'm sure our current President DSAAB will resign and give his title to DSNTR in this UMNO election 2008.

Maybe he will resign before the election.

For Malaysian outhere, give DSAAB some time to proceed with his resignation.

All people need to redeem his or her offence after what he or she had done in the past.

Let his decide,or Tun himself can give a one or two words for him to let go the title.

If not, let the election determine if DSAAB is still eligible to be a PM or not.

Sekian Tun, Wassalam...

Unknown said...

Seriously speaking Tun, my father is a big fan of you and so am I.

Seriously speaking, you should just retire and just keep politics away from you as your age is catching up.

The more you come out and speak the more i couldn't agree more with you.

Part of the reason why UMNO is what they are today is also of your own wrong doings. Please do not deny the fact. It's the true fact which i hope you don't deny.

And for those who are asking for reformation in UMNO, do you think it is possible?

Realistically it will never happen.
How do you expect a complete change from UMNO overnight? They are so used to easy life without much thinking or hassle, and now you are asking them to do the hard work and start to think for the betterment of UMNO? Gosh... It's like asking my 1 year old son to go school by himself.

So to Tun, please take care of your health. I am not stating that you couldn't share your view as it is your right as a normal citizen but i would rather have you resting at home and taking care of your health rather then being involved in politics as your time in politics is basically almost over. Take care my friend!

AURA JIHAD said...

KUALA LUMPUR: Ahli Umno perlu bermuhasabah dalam diri bagi memastikan kuasa politik yang dimiliki orang Melayu tidak terhakis, kata Ahli Majlis Tertinggi (MT) Umno, Datuk Seri Syed Hamid Albar.

"Politik kita bersandarkan amalan demokrasi berparlimen. Jika kita (orang Melayu dan ahli Umno) sendiri menyebabkan kuasa kita terhakis, maka kita kena lihat mengapa orang Melayu tidak beri sokongan kepada kita.

"Kita juga perlu mengkaji untuk menentukan bahawa kedudukan kita sebagai tonggak Barisan Nasional (BN), dapat dipertahankan," katanya kepada pemberita selepas mengadakan lawatan kerja pertamanya ke Ibu Pejabat Polis Diraja Malaysia (PDRM) di Bukit Aman di sini, semalam.

Beliau diminta mengulas kenyataan Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah bahawa Umno perlu menerima hakikat bahawa orang Melayu sebenarnya sudah hilang kuasa dan hanya mengharapkan bantuan Sabah dan Sarawak untuk terus kekal memimpin negara.

Beliau dalam kenyataan dalam sebuah akhbar dilaporkan berkata parti itu perlu melakukan sesuatu kerana rakyat Semenanjung sudah mula hilang kepercayaan terhadap parti itu.

Syed Hamid berkata, rakyat sama ada Melayu atau bukan Melayu tidak boleh dipersalahkan atas keadaan yang berlaku kerana sistem negara ini memberi peluang rakyat membuat pilihan mereka sendiri melalui proses pilihan raya.

"Dalam soal demokrasi, sesiapapun pun boleh terhakis kuasanya jika mereka tidak mendapat penerimaan daripada rakyat.

"Pada saya, apa juga yang Umno dan parti Melayu kita mahu katakan, akhirnya kita kena bermuhasabah dari dalam untuk melihat bagaimana kita menentukan kekuatan politik kita tidak terhakis," katanya.

Sumber: Utusan Malaysia 01/04/08

Ulasan:

Ya memang benar UMNO perlu muhasabah diri. Tetapi bukannya muhasabah untuk terus berkuasa dan menerapkan sistem kufur sekular. UMNO wajib muhasabah diri melihat dosa-dosa besar yang mereka lakukan selama ini di sepanjang 50 tahun kemerdekaan Malaysia. UMNO terkenal dengan orang-orang yang gila kuasa, menyalahgunakan kuasa, rasuah, rakus merompak kekayaan negara, sombong, angkuh, menyekat perjuangan untuk menegakkan agama Islam secara kaffah dan banyak lagi dosa-dosa besar yang mereka lakukan.

UMNO sebagai parti pemerintah terbesar di Malaysia tidak pernah menerapkan sistem pemerintahan Islam di sepanjang kekuasaan mereka. Mereka menerapkan hukum kufur warisan dari British, mereka menerapkan hukum kufur yang mereka cipta dengan tangan-tangan mereka dan mereka berkompromi dengan orang-orang kafir di dalam menerapkan hukum kufur. Mereka sanggup menggadai hukum-hukum Allah atas nama masyarakat majmuk, mereka menolak Islam dengan mengambil demokrasi sebagai sistem pemerintahan. Mereka langsung tidak berusaha, malah menentang sistem pemerintahan Khilafah, satu-satunya sistem pemerintahan Islam yang wajib bagi seluruh umat Islam.

UMNO berdiri atas dasar assabiyyah (perkauman), menyeru kepada assabiyyah, berjuang atas dasar assabiyah serta menghunus keris di jalan assabiyyah yang kesemuanya diharamkan oleh Islam. Sabda Rasulullah saw,

“Bukanlah dari kami orang-orang yang menyeru kepada assabiyyah, berperang atas dasar assabiyyah dan mati kerana (mempertahankan) assabiyyah” [HR Abu Daud].

UMNO menerapkan undang-undang kufur yang mereka cipta di Parlimen dan Dewan Undang Negeri melalui undi majoriti. UMNO menerapkan sistem kufur demokrasi yang diambil dari Barat dan UMNO tidak berhukum dengan apa yang Allah turunkan. Firman Allah SWT,

“...dan barangsiapa yang tidak berhukum dengan apa yang diturunkan Allah, maka mereka itu adalah orang-orang yang kafir” [TMQ al-Ma’idah (5):44].

“...dan barangsiapa yang tidak berhukum dengan apa yang diturunkan Allah, maka mereka itu adalah orang-orang yang zalim” [TMQ al-Ma’idah (5):45].

“...dan barangsiapa yang tidak berhukum dengan apa yang diturunkan Allah, maka mereka itu adalah orang-orang yang fasik” [TMQ al-Ma’idah (5):47].

Justeru, sudah lama UMNO sewajibnya memuhasabah diri atas dosa-dosa mereka. Muhasabah yang diperlukan UMNO adalah muhasabah diri kepada Islam, bukan muhasabah diri hanya untuk mengekalkan kekuasaan yang ada dengan terus menerapkan hukum kufur sekular. Mereka perlu ingat bahawa hidup mereka tidak lama dan mereka hanya menumpang di bumi Allah sementara menunggu hari pertemuan denganNya. UMNO perlu sedar sementara nyawa masih di badan, Allah memerintahkan manusia untuk hidup keranaNya, beribadat kepadaNya, menerapkan hukumNya, mematuhi perintahNya dan meninggalkan laranganNya kerana sesungguhnya manusia akan kembali kepadaNya...

Ibnu Ismail_77 said...

Tun,
Sebagai rakyat bawahan yang jauh dari dunia politik, ada kebimbangan dalam diri saya mengenai halatuju Malaysia dan melayu. Saya x nampak lagi tokoh2 melayu yang berwibawa dan menonjol untuk memimpin dan membawa Malaysia untuk terus gagah dan dihormati. Pelbagai keburukkan dan skandal yang tersebar di internet perihal pemimpin yang sedia ada membuatkan saya merasakan sudah tiba masanya Malaysia bakal bertukar peneraju...bukan milik melayu lagi?

AURA JIHAD said...

Naib Presiden UMNO, Tan Sri Muhyiddin Yassin berharap perhimpunan besar-besaran badan bukan kerajaan (NGO) Melayu kebangsaan di Johor Bahru pada 2 Mei ini, turut mencadangkan formula untuk menarik kembali orang Melayu
kepada parti itu.

Ini kerana, katanya, UMNO adalah sebuah parti yang masih relevan kepada orang Melayu kerana tidak ada badan lain yang dapat memperjuang dan mempertahankan hak bangsa Melayu, agama dan mempertahankan institusi Raja-Raja Melayu seperti UMNO.

Beliau menyifatkan inisiatif Gabungan Penulis Nasional (Gapena) menganjurkan perhimpunan itu sebagai amat murni.

“Kalau mereka kata UMNO tidak boleh kerana mereka tidak yakin dengan kepimpinannya atau dalam situasi sekarang tidak begitu ghairah memperjuangkan nasib orang Melayu, saya fikir mereka boleh jadikan perhimpunan itu sebagai langkah memperbaiki kelemahan UMNO.

“Kalau mereka dapati terdapat kelemahan dalam perjuangan UMNO atau parti itu sudah menyimpang daripada perjuangan asalnya, mereka boleh tegur dan kita (pemimpin) harus menerima teguran itu dengan hati terbuka,” kata Muhyiddin yang juga Ketua UMNO Bahagian Pagoh selepas merasmikan satu majlis di kawasan Parlimen itu semalam.

Muhyiddin yang juga Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri berkata, perhimpunan itu juga boleh mengemukakan cadangan kepada UMNO terhadap perkara yang mereka tidak berpuas hati berkenaan dasar parti tentang bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan, pendidikan atau perjuangan UMNO tentang ekonomi orang Melayu.

“Kalau semua pertubuhan Melayu berjuang atas landasan yang sama dengan UMNO, eloklah cari satu titik pertemuan untuk menggabungkan usaha mereka dengan apa yang dilakukan oleh UMNO,” katanya.

Muhyiddin menarik perhatian bagaimana Perhimpunan Melayu Johor berjaya mengembalikan orang Melayu bersatu dalam parti ekoran perpecahan UMNO pada tahun 1988 kerana resolusi badan bukan kerajaan yang mewakili orang Melayu Johor sepakat bahawa orang Melayu tiada pilihan kecuali kembali bernaung di bawah payung UMNO.
– Bernama

Sumber: Utusan Malaysia 28/04/08

Ulasan:

Dari dulu, kini dan entah sampai bila lagi UMNO akan hidup atas dasar perjuangan kemelayuannya. Entah sampai bila lagi UMNO akan sedar yang perjuangan assabiyyah ini bertentangan dengan Islam dan tidak akan membawa pejuangnya ke mana, kecuali ke jalan yang dimurkai Allah. Perjuangan melayu tidak akan membangkitkan Islam, malah akan membuatkan Melayu terus Melayu dan menjunam. Walaupun pejuang Melayu selalu melagukan dongengnya bahawa Melayu sinonim dengan Islam, hakikatnya Melayu dan Islam tetap berbeza sampai kiamat. Tambahan lagi, formula yang dicari oleh Melayu terutama UMNO tidak pula berpaksikan kepada formula Islam, melainkan formula ‘bangsa Melayu’ semata-mata. Mereka sebenarnya semakin jauh dari Islam.

Memperjuangkan Melayu ternyata memperjuangkan pemisahan Islam dari kehidupan. Kita bukan hidup untuk mempertahan atau memperjuangkan bangsa, tapi kita hidup untuk memperjuangkan Islam. Bumi Malaysia bukan hak Melayu, bumi Arab Saudi bukan hak orang Arab, bumi Turki dan Iraq bukan hak orang Turki dan Iraq dan begitulah seterusnya. Semua bumi ini adalah bumi yang Allah wariskan kepada orang Islam tanpa mengira bangsa. Ia adalah hak kita. Bumi Mekah adalah hak umat Islam, begitu juga dengan bumi Madinah, bumi Palestin, bumi Irak, bumi Mesir, bumi Indonesia mahupun bumi Malaysia. Ia semuanya hak kaum Muslimin, tanpa mengira bangsa, ras mahupun warna kulit.

Agama Islam telah diturunkan oleh Allah SWT kepada Nabi Muhammad SAW sebagai sebuah cara hidup (ideologi) yang telah berjaya membawa kegemilangan umat manusia (tanpa mengira bangsa) berbelas abad lamanya. Islam meletakkan formula penyatuan umat dengan menyatukan fikrah (pemikiran), perasaan (masya'ir) serta peraturan (nizham) yang kesemuanya datang dari ‘Islam’, bukan dari ‘bangsa’. Formula inilah yang telah berjaya menyatukan umat manusia di 2/3 daratan bumi.

Di sini jelas kepada kita satu kesimpulan bahawa UMNO dan agenda kemelayuannya hanya merupakan pemikiran kuno yang masih ada dalam benak pejuang bangsa ini, yang bertentangan dengan Islam dan kehendak kebangkitan hakiki. Melayu semakin terhimpit, mundur dan tidak bermaya kerana tidak berpegang kepada Islam. Apa bangsa pun, jika mereka berpegang kepada formula penyatuan berdasarkan akidah Islam, akan bangkit, maju dan mulia dan akan tetap terus berdiri megah, digeruni dan dihormati oleh orang-orang kafir dan akan menguasai dunia seluruhnya.

AURA JIHAD said...

Jangan kompromi - UMNO digesa tidak terus tunduk pada tuntutan jejas kuasa, hak Melayu

Apa jua usaha memulihkan kembali Barisan Nasional (BN) yang ditunjangi UMNO hendaklah dilakukan tanpa kompromi terhadap kuasa dan hak Melayu. Beberapa peserta Kongres Permuafakatan Melayu yang ditemui berpendapat UMNO tidak perlu terus tunduk kepada permintaan rakan komponen BN yang lain kerana tuntutan-tuntutan itu tidak akan berakhir. Setiausaha Satu, Gabungan Penulis Nasional (Gapena), Prof. Madya Datuk Zainal Abidin Borhan berkata, situasi selepas Pilihan Raya Umum Ke-12 sedang menyaksikan politik toleransi mengambil tempat dalam BN. “UMNO dalam BN akan tawar-menawar (dengan komponen lain).

Semasa UMNO kuat, ia mampu pertahan semua milik Melayu, tetapi banyak perkara berlaku dalam masa UMNO tidak kuat. “MIC dan MCA secara terbuka meminta pelbagai perkara dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) bukan Melayu pun cuba mengambil kesempatan” , katanya kepada Mingguan Malaysia ketika ditemui di Kongres Permuafakatan Melayu, di sini hari ini. Menurut beliau lagi, sesetengah orang melihat usaha memulihkan kembali BN pada masa ini mungkin boleh dilakukan dengan mendengar tuntutan kaum Cina dan India. Bagaimanapun katanya, sebahagian besar tuntutan itu mungkin bertentangan dengan hak dan keistimewaan orang Melayu. “Tuntutan akan terus berlaku atas kepentingan kaum,” katanya. Beliau berkata, tindakan memohon maaf oleh Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein mengenai isu keris Panca Warisan baru-baru ini juga secara tidak langsung memperlihatkan hak Melayu terhakis akibat tekanan dan permintaan daripada kaum lain. “Ini semua berlaku (permohonan maaf) di kala tuntutan semakin kuat dan kita terperangkap dalam tuntutan-tuntutan itu,” katanya. Bekas

Ketua Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Datuk A. Aziz Deraman pula berkata, apabila ada kompromi dalam perkara-perkara pokok hak Melayu, maka lama-kelamaan hal-hal kecil pun akan dituntut. “Ini hanya meletakkan orang Melayu dalam keadaan tidak selesa dan menjadikan mereka tidak penting lagi walaupun orang Melayu adalah kaum asal di negara ini. “Malaysia bukan negara imigran seperti Amerika Syarikat. Maka hak penduduk asal tidak boleh dipersoalkan,” katanya. Naib Presiden Persatuan Anak- anak Melayu Johor, Wilayah Persekutuan dan Selangor, Datuk Syed Hussein Al Habshee berpendapat, perlu ada usaha untuk mendidik generasi muda pelbagai kaum di negara ini mengenai pengertian sebenar kontrak sosial. “Pendidikan kita tidak menekankan hal-hal berkaitan kontrak sosial dan ini perlu diajar supaya mereka mengetahuinya,” katanya. Katanya, apabila kaum bukan Melayu memahami kontrak sosial berkenaan, maka tidak akan wujud permintaan-permintaan yang luar biasa dalam apa-apa keadaan sekalipun.

Sumber: Mingguan Malaysia: 04/05/08


Ulasan:

Apa yang jelas dari Kongres Permuafakatan Melayu baru-baru ini adalah banyak pihak merasa bimbang dengan ‘terhakisnya’ kekuatan bangsa Melayu di persada Negara. Kongres ini merupakan manifestasi semangat ‘keMelayuan’ yang mahukan ‘ketuanan’ Melayu dipertahankan dan sebarang gugatan ke atas status ini dihancurkan. Nampaknya, bangsa Melayu masih tidak dapat melihat permasalahan yang timbul ini dengan pandangan yang mendalam dan menyeluruh. Sesungguhnya, wahai saudara seagamaku, Allah tidak pernah memberikan kepada kita sebarang pilihan dalam kelahiran kita, samada kita memilih untuk menjadi orang Melayu atau bukan Melayu. Allah menjadikan kita berbangsa-bangsa bukannya untuk membangga diri menjadi bangsa Melayu atau bangsa orang putih atau lainnya. Allah menjadikan kita berbangsa-bangsa agar kita berkenalan dan bersatu di bawah payung Islam. Meskipun elemen Islam ada disebutkan dalam Kongress tersebut, kita perlulah berhati-hati dalam menentukan asas perjuangan kita. Peserta-peserta yang hadir nampaknya masih cenderung “berkokok” dengan laungan assabiyyah bangsa Melayu.

Marilah kita sama-sama meninjau kembali hakikat kelahiran kita di dunia ini sebagai seorang yang beragama Islam dan berbangsa Melayu. Apakah ada jaminan dari Allah yang telah menciptakan kita sebagai bangsa Melayu ini, meletakkan kemuliaan kepada bangsa ini? - Yang menjadikan bangsa Melayu ini mempunyai hak istimewanya yang tidak boleh digugat oleh sesiapa? Berfikirlah wahai saudaraku!! Hakikatnya, seruan ‘keMelayuan’ inilah yang menjadi intipati kemunduran pemikiran yang masih lagi melekat di kalangan kita yang keMelayuannya lebih pekat dari keIslamannya. Bukankah kedatangan Islam itu adalah untuk membuang sisa-sia amalan dan seruan jahiliyyah? Salah satu darinya adalah perasaan assabiyyah itu sendiri. Ingatlah wahai saudara seagamaku yang berbangsa Melayu bahawa apa yang kalian serukan itu sebenarnya adalah sesuatu yang bertentangan dengan Islam. Sesungguhnya yang menjadikan bangsa Melayu ini istimewa bukanlah kerana ‘keMelayuannya’ tetapi adalah kerana keIslamannya.

Perjuangan untuk menghidupkan assabiyyah Melayu ini adalah sesuatu yang bertentangan dengan apa yang dibawa oleh Nabi yang kalian berselawat ke atasnya setiap hari. Apakah kalian akan mencari perlindungan di hari akhirat kelak di bawah naungan ‘Melayu’ atau Islam? Jika assabiyyah Melayu yang kalian serukan, maka sudah pastilah Nabi yang berbangsa Arab ini tidak akan mengenal kalian sebagai umatnya. Namun, jika kalian membawa akidah Islam dan berjuang dengan seruan Islam semata, insyaAllah Nabi akan bersama kalian.

Renungilah firman Allah SWT: ‘Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kalian dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kalian berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kalian berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kalian di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya di antara kalian (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kalian). [TMQ al-Hujuraat(49):13].

Apakah hujah yang akan kalian bawa di hadapan Allah SWT kelak jika secara jelas di dalam ayat di atas kemuliaan seseorang itu, mahupun bagi suatu bangsa itu, ukurannya adalah ketaqwaan kepada Allah SWT bukannya kerana ke’bangsa’ annya?

Renungilah juga firman Allah SWT: “Dan berpegang teguhlah kalian semuanya kepada tali (agama) Allah, dan janganlah kalian bercerai berai, dan ingatlah akan nikmat Allah kepada kalian ketika kalian dahulu [masa Jahiliyyah] bermusuh-musuhan, maka Allah mempersatukan hati kalian, lalu jadilah kalian kerana nikmat Allah orang-orang yang bersaudara; dan kalian telah berada di tepi jurang neraka, lalu Allah menyelamatkan kalian daripadanya. Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayat-Nya kepada kalian agar kalian mendapat petunjuk” [TMQ áli Imran (3):103]

Wahai saudara-saudaraku! Apakah kalian masih mahu berpegang kepada seruan Hang Tuah “ takkan Melayu hilang di dunia” yang menjadi mitos Melayu saat ini ataupun kalian akan tunduk kepada sabda Rasulullah SAW yang bermaksud… "Bukan dari kalangan kami, orang yang menyeru kepada assabiyyah dan bukan dari kalangan kami orang yang berjuang di atas jalan assabiyyah dan bukan dari kalangan kami orang yang mati di atas dasar assabiyyah"? [Sunan Abi Daud].

Yakinlah saudara-saudaraku yang masih berpegang kepada semangat ‘keMelayuan’ - sesungguhnya, Islam menyediakan buat kalian penyelesaian bagi masalah yang kalian perbincangkan. Kalian hanya perlu memalingkan wajah-wajah kalian kepada Deen yang mulia ini untuk mendapatkan penyelesaian tersebut. Sesungguhnya, ketuanan Islam sahajalah, di bawah entiti politik Imamah/Khilafah Islam, yang barang pasti akan menjamin kesejahteraan, keadilan dan kerahmatan – bukan hanya buat bangsa Melayu, bahkan untuk seluruh umat manusia!!!!

rainbow said...

Dear Honourable Tun,
I have copied/paste the speech prepared by YB Tony Pua to be read in Parliament but sadly he was given only 5 minutes.

I wonder whether there is another YB especially from BN who wrote in this manner. Since it is posted in his blog I take the opportunity to present it to you and maybe it will help you to help us – this nation to see better.

Hopefully there is a system to hear speech not just depending on the Speaker on who to call… Sadly our BN leaders are still in DENIAL… is this Malaysia Bolih too? When will our leaders learn to see things as they truly are? How can you help Honorable Tun?
I hope you will reflect on YB Tony Pua’s speech… as what he has written is for all Malaysians not DAP. How can BN and PR work together as a team. Do they really have to fight?
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
…When I was finally given my turn to speak, I had only 5 minutes to do so. Jeff who sat next to me, gave up altogether 'cos by the time it reached him, it was 2 minutes. It's really frustrating, because to be called to speak, you have to keep standing whenever someone else completes his speech and hope that the Speaker will call your constituency. And I certainly found DAP MPs, on a general basis, to have received less opportunities to speak compared to the other opposition MPs.

I've been standing and sitting for practically 4-5 days. I can understand the fact that senior backbenchers and party leaders are often given preference, but it's really frustrating because, you will find MPs (both sides) who aren't in the Dewan very often, who didn't prepare their speech, gets called upon much earlier (when the time frame to speak was 15-20 minutes), when they happen to be in the Dewan.

Oh well, to get recorded into the Hansard, I just picked 3 sections from my speech below to read (literally) and it certainly wasn't pretty 'cos I was probably reading at Rocket speed. Hopefully, I'd get better luck and opportunity during the supplementary budget debate which is coming up in about a week's time.

Anyway, my original speech which I had intended to deliver is below for those interested, and the sections I squeezed into 5 minutes were on Manufacturing, Toll & Other Concession as well as Open Tenders.
Ekonomi

Mengikut statistik kerajaan, ekonomi Malaysia berkembang sebanyak 6.3% pada tahun yang lalu. Sepatutnya, perkembangan 6.3% amat membanggakan.Akan tetapi ekonomi Malaysia mempunyai ciri-ciri istimewa, adakah perkembangan sebanyak 6.3% memberi gambaran yang benar mengenai ekonomi Malaysia?

Kini, ekonomi Malaysia amat bergantung kepada pendapatan yang dibawa oleh industri gas dan minyak mentah dan juga lain-lain komoditi seperti minyak kelapa sawit, getah dan lain-lain tanaman komersil. Oleh kerana harga minyak mentah dan juga komoditi ekspot Malaysia telah meningkat dengan dahsyat sekali pada tahun-tahun yang lalu, ianya telah mengakibatkan kenaikan hasil dan menjadi punca terutama perkembangan ekonomi.

Misalnya, industri gas dan minyak mentah membawa sebanyak 37% pendapatan kerajaan pada tahun lalu berbanding dengan hanya lebih kurang 25% pada tahun 2004. Hasil petroleum adalah macam keuntungan daripada belian nombor ekor 4D, dan kerajaan tidak boleh bergantung kepadanya kerana ianya akan kehabisan satu hari.

Apabila faktor kenaikan harga minyak mentah, komoditi ekspot dan juga produk industri berkaitan dikecualikan dari pengiraan perkembangan ekonomi, saya yakin perkembangan ekonomi tidak melebihi 3 atau 4%. Ini bermaksud, kebanyakan rakyat Malaysia yang bekerja di sektor-sektor lain yang lebih “labor-intensif”, tidak dapat menerima manfaat daripada perkembangan ekonomi pada masa ini.

Manufacturing Industry

Pada tahun 2006, industri pembuatan berkembang sebanyak 7.3%. Akan tetapi tahun lalu, ianya hanya berkembang 3.1%. Dalam belanjawan negara 2008, Perdana Menteri mengumumkan bahawa sektor pembuatan akan dijangka berkembang 3.8% tahun ini. Akan tetapi, gabenor Bank Negara baru sahaja mengumumkan bahawa sektor yang amat penting ini, hanya akan berkembang sebanyak 1.8%.

Ini adalah perkembangan yang amat merisaukan kerana sektor pembuatan adalah sektor yang sangat penting bagi Malaysia. Bukan sahaja sektor pembuatan menyumbangkan sekurang-kurangnya 31% kepada GDP negara kita, ia merupakan sektor yang membawa pekerjaan kepada 30% pekerja Malaysia. Jikalau ianya tidak berkembang, pandangan ekonomi masa depan kita memang kurang cerah./Mundur

Berbanding dengan Malaysia, walaupun Singapura kekurangan tanah dan sumber semulajadi, kos yang jauh lebih tinggi, sektor pembuatan berkembang sebanyak 7.3% pada tahun lalu, dan 13.2% pada penggal pertama tahun ini.

Walaupun kedua-dua negara menimpa keadaan ekonomi global yang kurang memuaskan, terutamanya disebabkan oleh dengan izin, liquidity cruch caused by subprime loan crisis, Singapura dapat terus maju dengan lancar, di mana Malaysia nampaknya ketinggalan.

Oleh sebab itu, kerajaan mestilah memberi tumpuan yang sepenuhnya untuk memulihkan kembali industri pembuatan di Malaysia. Antara langkah-langkah yang diperlukan termasuk memberikan insentif cukai yang lebih menarik kepada industri kecil dan serdehana (SMI) berbanding dengan negara-negara jiran seperti Hong Kong dan Singapura di mana cukai syarikat tidak melebihi 18%.

Selain daripada kerajaan menumpukan perhatian ke perlaksanaan koridor-koridor yang baru, yang sebenarnya merupakan projek hartanah, kerajaan perlu menumpukan perhatian ke aspek menarik pihak usahawan dalam dan luar negeri yang dapat membawa kilang yang membuat produk-produk berteknologi tinggi, yang kini tidak mencukupi di Malaysia. Jika Malaysia terus bergantung kepada industri pembuatan di mana “value-add” rendah, industri pembuatan kita tidak akan maju, dan perkembangan akan terus merosot.

Inflation

Kerajaan juga selalu menitikberatkan bahawa kadar inflasi pada tahun lalu hanya 2% sahaja. Kami dapat memahami kekecewaan rakyat jelata kerana angka 2% tersebut tidak mencerminkan keadaan sebenar. Kadar tol melonjak sebanyak 60% pada tahun lalu, dan sebanyak 50% tahun ini. Harga petrol dan barangan berkaitan pun telah naik sebanyak 20 sehingga 30%. Mengikut siasatan media, harga makanan dan barangan kegunaan biasa telahpun meningkat sebanyak 15 sehingga 25%.

Yang paling utama, kerajaan perlu merombak pengiraan kadar inflasi yang tidak lagi selaras dengan keadaan sebenar, dan tidak mengambil kira kesengsaraan rakyat jelata. Perangkaan kadar inflasi masih mengambil kera harga barangan yang dikawal walaupun itanya tidak lagi dapat diperolehi di pasar awam. Pengiraan perlu mencerminkan keadaan sebenar supaya langkah-langkah yang tertentu dapat direkacipta dan dilaksanakan untuk mengurangkan beban masyarakat.

Kerajaan dialu-alukan supaya mengambil tingkah membebaskan pasaran, meningkatkan taraf persaingan supaya harga barangan dapat diturunkan serendah mungkin. Misalnya, kuasa mengimpot beras bagi konsumer dan kuasa mengimpot simen bagi pihak kontraktor hanya dipegang oleh 2-3 syarikat sahaja, dan dapatlah mereka menguasai harga pasaran di Malaysia.

Toll & Other Concessions

Apa lagi kerajaan memberi konsesi tol dan konsesi IPP kepada syarikat-syarikat kroni secara rundingan terus telah meyebabkan keuntungan yang tersangat lumayan kepada syarikat konsesi. Yang dibebankan adalah pembayar hasil kepada kerajaan dan sekali lagi, rakyat Malaysia jelata.

Apa lagi baru-baru ini, kita diberitahu bahawa konsesi yang ditawarkan kepada syarikat KLIA Express oleh kerajaan, memberi kuasa untuk syarikat tersebut mengutip “cukai” daripada setiap pelanggan penerbangan di KLIA, tidak kira sama ada pelanggan tersebut menggunakan perkhidmatan Express. Ini adalah perkembangan yang amat membimbangkan.

Dulu sekurang-kurangnya, hanya pengguna tol yang dikenakan “tax”, walaupun “tax” tersebut tidak saksama, kini, kita mendapati kerajaan memberi kuasa kepada syarikat untuk “tax” rakyat yang langsung tidak menggunakan perkhidmatan? Adakah polis akan menyiasat kes ini sebagai kes rompakan “daylight robbery”?

Saya harap dengan sesungguhnya, kerajaan akan mengambil kira beban yang ditanggung rakyat kita dan berunding semula kontrak-kontrak yang berat sebelah ini, dan jikalau syarikat berkaitan kurang ikhlas dalam rundingan tersebut, kerajaan perlu mempertimbangkan cadangan membeli konsesi tersebut mengikut kos pembinaan lebuhraya dan plan tenaga.

Subsidy

Saya berasa lega bahawa Menteri Dalam Negeri dan Hal-Ehwal Pengguna menyatakan Yang Berhormat akan merombak semula sistem kawalan harga dan juga sistem subsidi sekarang yang kurang memberikan manfaat kepada rakyat yang kurang keupayaan dari segi kewangan.

Akan tetapi, sebelum subsidi dikurangkan, kerajaan perlu mengambil 3 langkah yang penting sekali:

Pertama, seperti yang diulaskan, kerajaan perlu mengubahsuai kontrak-kontrak jenis “daylight robbery” supaya harga tol, elektrik dan lain-lain dapat direndahkan.

Kedua, sebelum harga petrol dinaiki, sistem pengangkutan awam perlulah dinaiktarafkan supaya bagi rakyat, terutamanya rakyat dikawasan bandar, ada cara perjalanan alternatif seperti sistem bas yang “reliable” dan sistem LRT yang berleluasa.

Ketiga, kesemua subsidi yang dijimatkan melalui potongan subsidi akan disalurkan secara terus kepada golongan masyarakat yang memerlukan wang tersebut. Cara yang boleh digunakan termasuklah melalui peruntukan ke akaun EPF bagi pekerja-pekerja bergaji rendah, yang akan pada masa yang sama mendekati hasrat MTUC untuk mendapatkan “fair wage”, ataupun gaji yang berpatutan.

Adalah dialu-alukan supaya kerajaan mempertimbangkan cadangan DAP untuk memperuntukkan grant sebanyak RM3,000 kepada individu yang layak dari segi pendapatan, apabila subsidi dikurangkan kerajaan untuk mengurangkan beban rakyat Malaysia.

Negara Singapura dan Hong Kong, dua-dua negara yang langsung tidak ada sumber semulajadi seperti minyak, gas, balak, tanah untuk tanaman komersil seperti minyak sawit, dapat mengendalikan polisi grant tunai kepada rakyat mereka yang kurang berupaya dari segi kewangan. Malaysia sebagai antara sebuah negara yang terkaya dengan sumber minyak di seluruh dunia, patut mengikut teladan yang baik dimana nasib rakyat diutamakan, apatah lagi minyak yang digali Petronas adalah minyak kepunyaan semua rakyat Malaysia.

Open Tenders

Pada masa awal pentadbiran Perdana Menteri, Yang Amat Berhormat berjanji dihadapan pihak peniaga bahawa “open tender” ataupun tender terbuka akan menjadi sistem perolehan terutama dalam pentadbiran Yang Amat Berhormat. Pada masa itu, tahun 2003-2004, saya amat menyokong Yang Amat Berhormat.

Akan tetapi, dan amat dikesali, perutusan Yang Amat Berhormat tidak dilaksanakan, malah, trend tender semakin tertutup dan rundingan terus menjadi sistem terutama.
Misalnya, Jambatan Pulau Pinang Kedua yang telahpun ditawarkan kepada syarikat UEM tanpa sebarang tender. Bukan sahaja kontrak membina jambatan diberi secara terus, kontrak ditawarkan sebelum harga pembinaan ditentukan!

Adakah seorang makcik yang membeli sayur di pasar membeli sayur sebelum tawar-menawar harga? Tidak! Adakah Yang Berhormat semua akan membeli sebuah kereta jika harga kereta tersebut naik serta-merta selepas tempahan diberikan? Bolehjadi makcik-makcik dapat memberikan kursus dan taklimat kepada pihak kerajaan mengenai cara rundingan harga yang berkesan.

Akan tetapi, nampaknya cara perolehan kerajaan menunjukkan ciri-ciri “Malaysia Boleh”. Semasa kontrak ditawarkan kepada syarikat UEM pada tahun 2005, YAB Perdana Menteri mengumumkan bahawa kos membina jambatan dianggarkan RM2.5 bilion. Akan tetapi, pada akhir tahun 2006, rakyat diberitahu kos pembinaan telah naik ke RM3.5 bilion.

Tapi sekarang, sebelum projek dimulakan, rakyat diberitahu bahawa kos telah naik sekali lagi ke RM4.3 bilion, ataupun 72% daripada harga asal. Akan tetapi, lagi – pihak media telahpun mendapat angin bahawa UEM sekarang meminta kos dinaikkan setinggi RM4.8 billion! Sampai Bila nak henti?

Jikalau UEM tidak lagi memulakan pekerjaan, ataupun meminta kenaikan harga yang melampau, kita harap kerajaan akan membubarkan kontrak pembinaan tersebut, dan membuka semula pilihan pembinaan jambatan dengan secara terbuka, kompetitif dan juga transparen.

Hanya dengan cara ini, rakyat Malaysia boleh menikmati kos pembinaan yang berpatutan, tol penggunaan jambatan yang rendah dan pada masa yang sama, pihak pembina dan pembangun dapat meningkatkan taraf persaingan mereka dan tidak lagi bergantung kepada “handout” kerajaan.

Higher Education

Jika mengambil kira jangka masa yang panjang, ekonomi Malaysia tidak akan maju tanpa mutu pendidikan, terutamanya pengajian tinggi dipertingkatkan secara dengan izin “quantum leap”.

Walaupun di Malaysia, nisbah jumlah universiti berbanding dengan bilangan penduduk, jika dibandingkan dengan pulau yang kecil di selatan Selat Johor adalah lebih daripada dua kali ganda, mutu institusi pengajian tinggi amat mengecewakan.

40 lebih universiti, tiada satu dapat memasuki kedudukan “Top 200”. Ini perkara yang amat memalukan. Singapura hanya ada 3 buah universiti tempatan, akan tetapi ia mempunayai 2 buah universiti dalam 50 buah universiti yang terunggul. Kenapa?

Sebabnya ternyata kepada semua orang, kecuali kerajaan nampaknya. Tanpa pihak akademik ataupun pensyarah yang bertaraf dunia, kita tidak akan mencapai matlamat mempertingkatkan mutu universiti. Apa gunanya kerajaan tidak melaksanakan sistem yang lebih kompetitif, sebaliknya melindungi akademik yang kurang berkualiti, jikalau yang rugi besar sekali adalah penuntut-penuntut di institusi pengajian kita.

Bila kualiti akademik rendah, mutu pendidikan pun kurang sempurna, dan tentulah siswazah setelah habis pengajian, kurang berupaya mendapatkan pekerjaan, siapa yang salah?

Apa lagi, sistem IPTA yang sedia ada sekarang, untuk mencapai matlamat DEB memang bertujuan meningkatkan taraf pendidikan kaum bumiputera. Saya sokong. Akan tetapi, apabila, sistem masuk universiti tidak kompetitif, tambah lagi mutu akademik yang tidak mencukup, yang rugi ialah kaum yang kerajaan ingin menolong.

Oleh itu, saya bercadang dengan iklas, supaya universiti-universiti di Malaysia diberikan kebebasan untuk melantik naib-canselor yang bertaraf dunia tidak kira bangsa, agama dan juga kewarganegaraan.

Sekarang zaman globalisasi, kalaulah, kita dapat belajar dengan “sifu” ataupun guru yang berarif, patutlah kita berbuat demikian demi masa hadapan belia Malaysia. Bagilah peluang kepada naib-canselor ini untuk merombak semula sistem pentadbiran and pengajaran di universiti kita demi mencegah qualiti universiti terus merosot.

Lower Education

Pada masa yang sama, kalau pelajar yang dilatih oleh sistem pendidikan kebangsaan tidak mempunyai kualiti yang mencukupi. Kementerian telahpun membuat pengajian lebih kurang tiap-tiap penggal parlimen dan membuat cadangan-cadangan merombak semula sukatan pelajaran dan sistem peperiksaan.

Akan tetapi, kerajaan boleh merombak semula sukatan pelajaran dan melaksanakan jenis-jenis sistem peperiksaan, kalaulah kualiti pendidik dan guru-guru tidak mencukupi, apa sistem pendidikan ataupun peperiksaan juga tidak akan berkesan menaik taraf kualiti pelajar di sekolah-sekolah menengah dan rendah di Malaysia.

Saya berpendirian bahawa pendapatan guru-guru di Malaysia terlalu rendah, dan langsung tidak menarik bagi bakal-bakal guru yang berkualiti. Di Singapura, seorang siswazah berperingkat “Honours”, gaji permulaan adalah sebanyak S$2,822, akan tetapi, bagi peringkat yang sama di Malaysia tidak melebihi RM1,500.

Saya bercadang supaya kerajaan mengaji semula skala gaji perguruan di Malaysia, dan mengadakan kelas dan skala gaji yang ekslusif bagi bidang pekerjaan pendidikan kerajaan. Pendidikan adalah satu sector yang amat penting untuk mengekalkan masa depan belia dan membina “human capital”, dengan izin, yang akan menjadi enjin pembangunan negara yang terutama sekali. Oleh itu, kelas yang ekslusif ini adalah amat diperlukan dan berpatutan untuk menarik bakal perguruan yang terunggul di Malaysia.

Crime

Ramai Yang Berhormat telahpun membahas menenai kes jenayah sekian meningkat dan amat serius. Selepas memenangi pilihanraya kawasan PJU, lebih kurang 40% aduan kepada saya adalah mengenai kes jenayah di kawasan saya dan juga di sekeliling.

Sewaktu rakyat Malaysia menunggu lebih ramai lagi rekrut polis baru dilatih untuk melawan jenayah, kita semua berharap Kementerian Dalam Negeri dan juga pihak Polis Diraja Malaysia akan serta-merta mengubahsuai struktur tanggungjawab anggota-anggota polis supaya lebih ramai lagi diberi tanggungjawab melawan jenayah, dan bukan membuat kerja pentadbiran (administrative) ataupun kerja bahagian khas.

Saya harap dengan sesungguhnya, kritik-kritik yang dibawa ke dewan yang mulia ini dan juga cadangan-cadangan yang diumumkan dapat diberikan pertimbangan yang sepenuhnya oleh kerajaan, selepas mengalami tsunami politik pilihanraya besar ke-12.

Sekian, terima kasih.
Posted by Tony P at 10:58 AM

Anonymous said...

YABhg. Tun,

Saya terpanggil sekali lagi menulis komen dalam weblog Tun ini.Sesungguhnya saya, seperti juga orang Malaysia lain, mulai rindu dengan zaman Kegemilangan Malaysia dizaman Tun.Zaman itulah orang Malaysia, terutama berketurunan Melayu mulai menjelajah dunia, zaman itulah, Ekonomi Malaysia pesat membangun dan membuat kita disegani dalam dunia Islam,membina Bangunan tertinggi Petronas, Putrajaya dan KLIA. Ini semua memberi impak dimata dunia lantas memberi satu perasaan confidence dikalangan Kaum Melayu dan rakyat Malaysia, dan telah mampu meletak Negara ke tahap yang jauh lebih tinggi di mata dunia dan umat Islam.

Dulu kita tidak perlu mengheboh2 soal lama seperti Ketuanan Melayu, Hak Hak Melayu kerana ia tetap dijaga oleh UMNO.Dengan UMNO yang lemah sekarang, pihak lain yang mulai mengambil insiatif seperti Kongres permuakatan Melayu untuk Melayu, HINDRAF untuk kaum India dan mungkin satu lagi ujud untuk Kaum Cina. Ini adalah satu perkembangan yang tidak sihat dan akan mengundang polarisasi kaum. Ini perkembangan yang regressif mengembalikan Malaysia ke takok lama.

Tetapi keadaan ini ujud mungkin juga kerana terdapat beberapa kelemahan di zaman pemerintahan Tun dulu, iaitu kegagalan membendung korupsi dan juga kurang perhatian pada kaum India.Kaum India itu kecil tapi penting dalam kontek BN untuk memenangi kursi2 pilihanraya.Mungkin mereka kurang assertive dikala itu, tidak macam kaum Cina.Kini Kongres Permuafakatan Melayu pula gesa Kerajaan jangan berkompromi.Apa ini? Saya rasa gesaan semacam ini hanya mengundang polsrisasi kaum dan kehancuran BN dan UMNO.

Maka Umno perlu kukuh kembali. YABhg Tun, dengan segala perasaan rendah diri, saya sarankan Tun mengambil langkah ini, tetapi tidak semestinya dengan cara membelasah PAK hari hari, kerana ini menimbulkan risiko akan memecahbelahkan parti dan mungkin mengundang pergolakan dikalangan parti komponen pula.Tapi, Tun, ini rasa saya, sukar bagi saya nampak kini yang mana betul dan yang mana salah.

Untuk artikel lanjut analysis statistik pentingnya undi Kaum India sila rujuk DAH Ikhwan Weblog dialamat http://dahalmi.wordpress.com

Regard.
Wassalamualaikum.

DAH Ikhwan

Val Aziz said...

THURSDAY, MAY 15, 2008
Talking about equal rights



I’m a Malaysian who lived most of my life in Malaysia, I sworn to think that we women have the same equal rights as the Malaysian men.. till i gave birth to my two wonderful kids. When one gives life to another, you will expect that the children you bear are yours in every way. But not in my case and i’m sure in many others who share the same plight.
What I ‘m racketing about here is my kids citizenship. They’re born in Dubai, U.A.E from a Swedish & Malaysian parentage. Having said that, me being proud of my msian heritage, was turned down by the Msian Consulate in Dubai in the application for my children’s Msian passport / citizenship.
Here’s the icing of the cake, because my children’s father is not Msian, thus, they cannot grant them the Msian citizenship. I was pretty much dismayed by the statement...come on!! where do we msian women/ mother stand! I’m pure msian, my ancestors are pure msian, lived half of my life in msia, obviously half of my blood is running through my kids system, I carried them in my belly for 18 mths (2x9mths).. and for them to tell me that they cannot grant my flesh & blood the citizenship is like telling me these kids do not belong to me!!
On top of that, I was told that if the father is msian and mom a foreigner they can immediately grant the kids msian citizenship without a due. How fair is that?!! I was at the consulate for about an hour arguing over this issue with the secretary to the general consular of msia. How can the msian law not acknowledge that my kids are after all half msian.
Let me recap that.. if a msian mom gave birth to kids fathered by a foreigner outside of msia, they are not msian. However, if the child’s mom is a foreigner and having a msian father borned outside of msia they are 100% msian. So, how can i say that the law is fair in this matter? Does that mean, once a msian woman married a foreigner they’re no longer a msian?
Right now, both my kids are carrying Swedish passport, hence, whenever i go home... i will have to queue at the foreigner’s line for our passport to be stamped, because the kids are having foreign passports. What is more frustrating is that, the kids can only stay in msia for 3mths.

What provokes me more is that, the government of msia is introducing the Malaysia My Second Home Programme. Which is a programme that allows foreigners to stay in Malaysia for as long as possible on a multiple-entry social visit pass. This is so contradicting to my predicament as a msian who happens to live outside of msia & married to a foreigner. I know there is a way to go around it. I.e: I did register my 1st born at the registrar office, fill up the borang W if i recall at the KK Dang Bandang registrar office. She was 10mths old then. I was told it will take me 1yr to get a reply or result from the lembaga kewarganegaraan. Now my daughter is already 4 yrs old.. nothing is heard from the lembaga till today.
If the msian govt is so eager to promote msia by having such programme as msia my 2nd home.. why can’t the govt produce similar programmes to the foreign husbands of the msian women? Or, grant passport/citizenship to my children and those who are in the same state as I am. Why the msian women have no equal rights to the men? Why ? Why? Why?
Posted by Gail M Aziz at 5:01 PM

Dear Tun Dr. M, I'm posting this on behalf of my sister..if you can advise us or better yet give a voice to her plight..thank you for your kind attention.

Nick Chong said...

Pak Lah lagi biadap...dalam isu perlantikan MB Terengganu tak lama dahulu....

Sorotan peristiwa:

Appointment as Menteri Besar

Following the ruling party UMNO's return to power over Terengganu after winning 24 out of 32 seats in the 2008 general elections, Prime Minister (PM) Abdullah Ahmad Badawi put forth the reappointment of Datuk Seri Idris Jusoh to began the second term as Menteri Besar. In what political analysts describe as a possible constitutional crisis, trouble began to precipitate after the Sultan of Terengganu, Tuanku Mizan Zainal Abidin, who is also current Yang di-Pertuan Agong (King) of Malaysia refused to re-appoint and swear in Idris as Menteri Besar.[1] Similar problems occurred in the state of Perlis where the PM's choice was also rejected, in which the latter eventually gave in to its sultan.[2]

Terengganu's sultan appointed Ahmad Said instead for the job, with the Regency Advisory Council handing him the letter of appointment. The PM claimed that the appointment of Ahmad Said was unconstitutional as it went against the wishes of the assemblymen and the Prime Minister's office who have supported Idris Jusoh candidacy for Menteri Besar.[3] In spite of threats to strip Ahmad Said of his party membership "for disobeying the leadership", he went to the office in Wisma Darul Iman to begin the first day of his new appointment on 25 March 2008. The party announced earlier that they made good on their promise to remove his membership, which technically disqualifes him to be appointed as Menteri Besar in the first place.[4] The ruling also planned to vote down the sultan's choice through a motion of no-confidence by 22 UMNO state assemblymen. The opposition party Parti Islam SeMalaysia in the meantime promised that its assemblymen would support Ahmad Said as Menteri Besar.......<<<<

Dlm peristiwa tersebut , penyokong UMNO juga telah melakukan DEMONSTRASI JALANAN, antara lainnya telah membawa kain rentang yang berbunti : 'KAMI NAK IDRIS...NATANG! (BINATANG)' siapa yang dipanggil binatang? tepuk dada tanya selera.....Pak Lah dan pemimpin UMNO pula tak membuat sebarang kenyataan mengutuk tindakan tersebut- bererti 'approve' lah tindakan tersebut...

tiada akta hasutan digunakan......


MANA PERGINYA KEADILAN DAN KETELUSAN DI NEGARA YANG DITAKBIR BN ini?

Loh said...

to Reformation

You have spoken well, for me as well. I am proud of SAHC.

Old Fart said...

But Tun, you are also just as much in denial.

Let me challenge you Tun.

I have written on my blog "UMNO's Raison de tre" (http://oldfart50.blogspot.com).

Obviously it suggests various assumptions. Based on those assumptions I have postulated my position. It is diametrically opposed to yours.

I welcome your response. I posted that article almost a month ago. Since then not just your statements and position but also that of other UMNO members, only reinforces the points I make.

Unfortunately for you, you just tend to deal with your positions and make statements that to you seem final. You only seem to respond to Badawi, if at all. There are so many other bloggers and commentators who have posted questions that you just don't deal with. About time you stop ignoring these questions before we begin to ignore you sir.

Azhar85 said...

Assalamualaikum...

Kepada Tuan Aura Jihad...

Saya faham maksud Tuan yang menyatakan bahawa kerajaan kita pada hari ini perlu berpandukan kepada dasar "Ketuanan Islam" dan bukannya pada dasar "Ketuanan Melayu" semata-mata.

Tetapi Tuan, Masalahnya adakah kaum lain masih dapat menerima dasar tersebut walaupun telah ditukar ganti daripada dasar "Ketuanan Melayu" sendiri.

Memang saya faham dasar "Ketuanan Islam" adalah lebih baik daripada kita menggunakan dasar "Ketuanan Melayu" di negara kita.

Tetapi Tuan, sekiranya kaum lain masih tidak dapat menerima pendekatan tersebut, saya risau keadaan akan menjadi bertambah buruk daripada sekarang.

Sebagai contoh Tuan, sekiranya kita menggunakan perkataan "Ketuanan Islam" semasa kita menyampaikan teks kepada rakyat, kemungkinan besar kaum-kaum bukan Islam akan menyalahkan agama Islam itu sendiri dan bukannya kaum sekiranya terjadi masalah-masalah yang di luar jangkaan kita.

Ini akan menjadi lebih teruk sekiranya pendekatan tersebut dapat dipermainkan oleh media-media barat terutamanya Israel dan Amerika Syarikat bagi menjatuhkan nama baik agama Islam di dunia ini.

Tetapi Tuan, saya amat menyokong baik sekiranya dasar "Ketuanan Islam" itu dapat disimpan dan disemai di dalam diri kita Umat Islam terutama sekali kepada para pemimpin Malaysia pada hari ini dan akan datang.

Saya meminta maaf sekiranya komen saya ini agak bercanggah dengan apa yang Tuan ingin sampaikan. Ini cuma pandangan saya sebagai salah seorang pemuda di negara ini.

Saya harap sekiranya saya salah dalam menafsirkan pandangan Tuan, Sila nyatakannya di dalam komen Tuan di masa akan datang. Sekian, Wassalam...

manggis said...

Assalamualaikum Tun,
Izinkan saya gunakan ruangan ini untuk merungkai beberapa perkara.

Kepada sdr Aura Jihad.

Melayu itu Islam ,tetapi Islam itu tak mesti Melayu (macam Lena Joy yg dah murtad)

Sdr Aura Jihad,

Adakah saya perlu tukar bangsa Melayu saya ?

Bolehkah saya harapkan Lim Kit Siang atau Karpal Singh untuk pertahankan agama saya?

Mampukah TG Nik Aziz martabatkan Agama Islam macam yang dah UMNO buat jika Karpal Singh jadi PM?

Bolehkah kita harap sangat DSAI tu?

Oleh itu Sdr Aura Jihad,

Mari kita seru semua bangsa Melayu (Jawa, Bugis, Banjar, Mendailing, Minang dll ) buang istilah bangsa Melayu dan jadi bangsa MALAYSIA. Dengan itu Cina, India, saki baki portugis,Siam, Melayu yang tak mengaku Melayu dan tah sapa-sapa lagilah, akan puas hati. Barulah orang Melayu tak segan mengaku bangsanya.

Lepas itu kita buang slogan MELAYU ITU ISLAM ISLAM ITU MELAYU diganti dengan MELAYU ITU MALAYSIA, MALAYSIA ITU ISLAM, BUDDHA, KRISTIAN, HINDU DLL AGAMA.

Kita ujudkan pula hak istimewa orang Malaysia. Siapa-siapa boleh jadi Raja janji dia bangsa Malaysia ( contoh; Sultan Lim, Raja Karpal , Tuanku Alex, Tengku Anuar)

Tercapailah "Malaysian Malaysia".

Semoga selepas itu kita semua boleh tidur lena macam PL.

Unknown said...

Assalamualikum Tun,

Disini saya ingin berkongsi dengan pembaca blog terutamanya penyokong kuat Pak Lah untuk perkara ini dijadikan renungan.

Ini mengenai Ibu saya Fatimah, beliau seorang ahli UMNO yang sangat vocal dan dinamik. Pernah memegang jawatan Ketua wanita UMNO Cawangan. Orang kampung semua kenal Ibu saya sebagai seorang wanita yang tegas dan garang. Pada waktu berkempen, beliau akan pergi dari rumah ke rumah dan menyatakan pendapat beliau mengenai politik dan kepimpinan. Setakat ini cakap beliau dihormati dan disegani.

Pada perlantikan awal Pak Lah Ibu saya menepis semua bantahan dengan berkata bagilah dia peluang untuk membuktikan kewibawaannya sebagai PM. Ini berlaku pada 2004, 2005 dan 2006.

Pada 2008, Ibu saya masih pencinta UMNO dan seorang pejuang sehingga kini, tetapi apabila sebut nama Pak Lah sahaja, kita boleh lihat kebencian dimatanya. Setiap kali muka Pak Lah ditayangkan di TV beliau akan berpaling dan berkata kenapa dia ni tak faham-faham ke. Turunlah, orang dan benci. Memang tak Malu, perosak bangsa dan agama.

Inilah yang berlaku sebenarnya diperingkat akar umbi UMNO. Orang yang tua yang tidak faham apa itu projek Mega, apa itu jambatan bengkok, tapi mereka faham bila pemimpin itu patut diberhentikan. Benci kepada Pemimpin secara tidak langsung akan menyebabkan benci kepada Partinya.

Perjuangan tidak semestinya kemedan perang dengan senjata canggih, perjuangan adalah sepanjang masa bagi mengekalkan keagungan bangsa dan agama. Perjuangan yang ikhlas juga adalah mulia disisi Allah.

Insyaallah.

Awang Maya said...

PERHATIAN!

RAMAI YANG POST KOMEN MENASIHATI SUPAYA TUN BERHENTI MENULIS, BEREHAT DAN MENJAGA KESIHATAN DIRI.

PERCAYALAH SEMUA,
MEREKA INI ADALAH GOLONGAN KONCO-KONCO AAB, KJ DAN THE GANG YANG MENGGUNAKAN TAKTIK "BERLEMBUT" UNTUK TUN TIDAK LAGI MENULIS. SEBAB MEREKA TAHU JIKA MEREKA MENGMABIL PENDEKATAN MELAWAN BALIK, AKIBATNYA SEMAKIN RAMAI YANG AKAN MELAWAN MEREKA SEMULA DAN MEMBELA TUN. SEBAB ITU MEREKA MENGGUNAKAN PENDEKATAN HALUS DENGAN MEMUJUK TDM SUPAYA BERHENTI MENULIS DAN BEREHAT.

INI KERANA MEREKA SEDAR BAHAWA TULISAN TDM AKAN MEMBERI IMPAK YANG AMAT BESAR KEPADA SEMUA ORANG. TERUTAMA KEPADA RAKYAT BIASA (MARHAIN)DAN ORANG KAMPUNG YANG AWANG SENTIASA PERJUANGKAN.

OLEH ITU KEPADA TUN DR MAHATHIR,
TERUSKAN MENULIS..MALAH TUN TIDAK PERLU LAGI MEMBER CERAMAH KERANA PERCAYALAH TULISAN TUN DI MEDAN BLOG INI SUDAH CUKUP MEMBERIKANSESUATU KEPADA RAKYAT. INI ADALAH JASA TERBESAR TUN KEPADA RAKYAT DI SAAT PENGHUNJUNG PENGHIDUPAN TUN. AWANG DAN RAKYAT MARHAIN/ORANG KAMPUNG AKAN SENTIASA MENDOAKAN KESEJAHTERAAN TUN. TERUSKAN MENULIS TUN..KAMI SENTIASA DAHAGAKAN BAHAN PENULISAN TUN.

TERUSKAN TUN..JANGAN PEDULIKAN MEREKA YANG MEMUJUK TUN SUPAYA BERHENTI MENULIS...

KAMI RAKYAT SENTIASA DI BELAKANG TUN

ALLAH BLESS MAHATHIR MOHAMAD

-AWANG MAYA-

filterz said...

Khas untuk pengetahuan Tun,

Asssalamualaikum,
saya lan dr ipoh 29 thn,sememang sy frust dgn apa dah jd dgn perak..bukan sbb bn kalah tp kecewa dgn pemimpin perak adun/parlimen yang tidak perform.Comfort zone sgt..ex MB pon kami nampak tak bersungguh2 kali ni..
PM skrg apa yg sy nampak..kurang berkeyakinan,lemah dalam public speaking,unable to deliver correct answer..gagal untuk menyakinkan rakyat melalui ucapan(PM mesti ada kekuatan ucapan)..tapi sy taknak la org yg pernah masuk penjara jd PM.Skrg rakyat tgk Pak lah lemah..itu masalahnya..kita taknak tengok pak lah/PM menganguk kepala walaupun orang lain buat keputusan untuk dia..lagi satu,kenapa la PM kita dari awal asyik nak puaskan hati semua orang???mcm mana nak memerintah kalau semua hal pak lah pikir....bukan semua masalah pak lah kena dengar...bahagi-bahagikan lah kerja..contohnya pada thn 2006 paklah ada datang ipoh dan menginap kat Hotel casurina,sampai pukul 1 pagi melayan orang datang ke bilik...Tun dulu datang(hotel sama)takda la macam tu...Pak lah,lagi rapat paklah dengan masyarakat...lagi ramai orang paklah boleh kecewakan(paklah kena ada gap dengan rakyat)itu pendapat saya...Sebagai rakyat biasa macam saya,saya perlukan pemimpin yang mampu melindungi kami...jadi..tunjukkan la kuasa anda untuk jaga hati rakyat.

Rakyat tidak menolak UMNO,rakyat tolak pemimpin(Itu saya pasti)

Kenapa nak mula dgn parti/pakatan yg baru sedangkan perjuangan UMNO adalah jelas dan terbukti berkesan dan berjaya.

Kenapa kita perjudikan nasib anak cucu kita kepada tangan lain???
jangan sampai anak cucu kita salahkan kita nnt.

Kepada orang perak,Tahniahla...kepada orang islam yang memangkah DAP...exco kerajaan negeri cina 8..melayu 2...Padan muka..memang langkah paling bodoh melayu islam perak pernah buat dalam sejarah politik.

Tahniah!!

Kepada yang lemah semangat tu(UMNO undi pas/pkr/dap)

pikir la..jangan perjudikan anak cucu kita ke tangan bangsa lain.Mungkin satu hari negeri kalian jadi macam perak darul ridzuan itu sudah terlambat.

assalamualaikum.

mednaha said...

Assalamualaikum Tun,

Jelas ahli-ahli UMNO sendiri enggan menyokong dan bekerja dengan beliau lagi.

Kalau Pah Lah benar-benar ikhlas kepada bangsa, agama dan negara, segerakanlah peralihan kuasa / perletakan jawatan. Kalau setakat jadi PM je terus batal sana batal sini, senyum sana sengih sini memanjang, ramai lagi yang lain pun boleh.

Tukarlaaah, masih ramai lagi yang outstanding apa..

rakyat biasa sahaja

Atui Dtabasan said...

SEORANG TUA SEBATANG PENA
(Khas Buat Tun Dr.M yg dikasihi)

Penanya setajam sembilu menyiat ngilu hati
Pernah dulu menjulangnya ke puncak mahligai
Telah banyak menikam prajurit kota penjajah

Membunuh segala nilai lapuk ketimuran
Penanya tinta surat perjanjian makmur
Mencungkil bara semangat kepuncak berapi
Menjadi obor menerangi runtuhan Kota Melaka
Agar kita membina semula Kota yang Merdeka

Banyak hati merindui tarian pena ini
Sebagai wakil jutaan jiwa yang mendidih dalam sekam
Yang selama ini merendah diri di bawah sinaran obor kelam
Betapa pena itu telah mengusir rasa itu selamanya

Penanya tidak akan pernah berhenti rehat
Tidak mengenal suram senja yang menyapa
Biarpun semakin usang dengan baki kudrat tua
Gegarnya masih mampu mengoncang dunia

Jutaan doa juga berterbangan ke langit ke tujuh
Menitip pesan agar pena itu terus bernafas
Mereka tahu pena itu suatu masa akan berhenti menari juga
Gemalai seorang tua yang jiwanya adalah pena sebatang itu.


Atui Dtabasan®

manggis said...

Assalamualaikum YBhg Tun,

Saya mohon ampun dan maaf Tun untuk menyatakan bahawa Saya sudah tidak percaya lagi pada perjuangan Hang Tuah dan slogan "Melayu Tak Kan Hilang Di Dunia".

Lihat sahajalah, Hang Tuah sanggup menculik tunang orang , sanggup daki gunung, malah rela dibunuh kerana perintah tuannya. Begitu teruknya sifat Hang Tuah yang setia tak bertempat.

Lihat apa jadi pada orang Melayu hari ini, kerana percaya dangat dengan Hang Tuah, bangsanya jadi celaru dan huru hara. Hari ini ramai lahir pahlawan Hang Tuah dikalangan pemimpin UMNO dan ahli-ahlinya. Yang hanya jadi pak turut, sokong membabi buta, pengampu dan pengecut.

Cuma beza Hang Tuah dulu dengan Hang Tuah sekarang, Hang Tuah dulu setia pada tuannya kerana taatkan pemerintah, tetapi Hang Tuah sekarang sifatnya pengampu. Setia hanya pada duitnya sahaja.

Sesungguhnya, pahlawan Melayu sebenar adalah Hang Jebat. Yang berani menegakkan keadilan, menentang kezaliman, tidak bersifat pengampu , kurang ajar bertempat dan berani berkata benar.

Biarlah beribu kongress dianjurkan, selagi cendikiawan Melayu dan ahli-ahli UMNO masih mahu berkiass-kias, berselindung disebalik sifat kemelayuannya atas alasan menjaga tatasusila, selagi itulah kebenaran tidak dapat ditegakkan.

Apalah ertinya susila, apalah pentingnya budibahasa kalau Melayu diambang kehancuran. Kita bukan mahu bersifat kurang ajar, kita tidak mahu orang Melayu banyak bercakap , kita mahu orang Melayu korbankan ketakutan dan kepentingan peribadi. Kita mahu orang Melayu jadi kumpulan pendesak bukan perosak. Kita mahu suara rakyat didengar.

Kita tidak mahu jadi HIDHAMUDIN yang kerisnya terhunus tapi tumpul melihat musuh. Kita tidak mahu jadi KJ yang ilmunya tinggi tapi mengkhianati bangsanya.

Ayuh! MENJELMALAH SI JEBAT. SELAMATKANLAH BANGSAMU AGAR MELAYU BENAR-BENAR TIDAK HILANG.

BuRnLeiCesTeR said...

askum Tun,

Terima kasih kerana keluarkan artikel ini sebagai penjelasan kepada ALEX YAP. Saya memang dah perasan dah ketidak jelasan yang dihadapi olehnya ketika beliau memberi komen pada artikel sebelum ini (UMNO-62 Tahun).
Saya harap, Tun akan teruskan usaha untuk membuka fikiran org melayu lebih-lebih lagi pada waktu kritikal pimpinan Pak Lah ni. Semoga Pak Lah cepat BERUNDUR.

S@Y@NGH@SNI said...

Salam Tun,
Semasa mula2 Tun umumkan Pak Lah akan gantikan Tun, semua orang ingat Pak Lah akan "menenggelamkan pas" kerana keturunan ulamaknye. tapi apa yang saya nampak Pak Lah sama je cam orang bawah parti itu, cerita pasal islam berdegak-degak tapi lupa family dia tak menggambarkan keperibadian ulamak pun. Lepas tu wujud ISLAM HADHARI yang seolah-olah islam BOLEH diperlekehkan. Pak Lah lupa isu agama tidak boleh dipermainkan, diperkecilkan. Sebab tu rakyat nampak Pak Lah merapu ngan islam hadharinye itu. Selepas pru11 rakyat semakin sedar Pak Lah bukan pemimpin nombor satu yang diharapkan dapat menggantikan Tun. Dia lembab sangat. Lihat saja apa dah jadi dengan projek mega di Johor. Kenapa projek di Johor dibatalkan, tup-tup sibuk pulak nak buat jambatan kedua Pulau Pinang? Pak Lah ni jenis orang sombong dalam diam. Semua yang orang tegur dia betah. Kalau tak sudi dengar pendapat rakyat tak payah jadi PM. Saya nak juga tanya Tun tentang NAJIB BIN RAZAK ni. blog-blog lain sedang hangat memperkatakan tentang dia. Tapi Tun hanya ungkit hal Pak Lah. selepas Pak Lah saya tak nampak Najib sebagai pengganti yang sesuai. Atau mungkin Tun ada ramalan yang sesuai untuk dikongsi bersama?

AyamLaga said...

Salam Tun,

Semoga sentiasa dilindungi ALLAH SWT.

Dalam hal begini "Kepimpinan UMNO masih "in denial"". Saya rasa sukar juga bagi Tun untuk menanganinya seorang diri... So, bagi saya jika para pelawat atu pengkritik bebas dapat sama2 membantu ini akan lebih meringankan beban Tun. Cuma apa yg kami perlukan ialah sedit input dari Tun atau apa yg diperlukan utuk meyakinkan pihak akar umbi UMNO mengenai isu sebenar...

Pencinta UMNO

sekian

Wassallam...

Kiasi Malaysian said...

This is the first time I am replying at your blog.

When you retired, I wrote a "sajak" titled "Angin Yang Berlalu" when I was working in a well-known private school in Bukit Damansara and Cheras. Hope it do comes to your hand. In it, I wrote that it is time for you to take a rest after 20 plus years of continuing sacrifices for the sake of Malaysia, but it seems like, now I hope you wouldn't take a rest from Malaysia political scene so soon.

UMNO leaders have to realize that the shameful defeat in five states are of their owndoings. For th past 50 years, the non-Malays have always respect the leadership of BN, lead by UMNO, as we believe BN can lead Malaysia to a higher degree of development. This is so true especially under Tun's leadership.

But the question now is: why the majority of non-Malays change their usual choice?

Another question is: why is there a swing of vote in the Malay community?

As a true Malaysian, I have always believe all Malaysians love peace and we are still living in harmony despite the racial sentiments raised by certain irresponsible parties (we all know who) who politicize such sentiment. But one thing for sure, the 2008 election has clearly shown that we, the responsible Malaysians, are now not afraid to change.

Of course, the recent UMNO leaders may still deny this fact that they should own up the defeat, and it is still true that the component parties leaders may also contribute towards the defeat.

But if UMNO still want to be the leader for all Malaysians, then they have to start thinking for all Malaysians.

They must understand that nowadays Malaysians are all well-educated and the mindset of the society has changed.

Please wake up UMNO. The legacy must be continued.

http://kiasimalaysian.blogspot.com

manggis said...

Salam YBhg Tun

Ganti kempimpinan dengan orang muda YES tapi bukan orang macam KJ dan yang sama spesis dengannya

Ahli-ahli UMNO Bersatu
YES tapi bukan untuk daulatkan Pak Lah dan Kuncu-kuncunya

Martabatkan UMNO
YES sebab dah terbukti banyak jasanya

Melayu itu Islam dan Islam itu Melayu
YES jika tidak lagi teruk Melayu tergelincir

Pertahankan DEB
YES sebab DEB tak rompak hak orang lain.

Ketuanan Melayu
YES sebab namanya pun kepulauan nusantara

BN
YES sebab lebih 50 tahun BN dapat satukan semangat nusantara.

Mat/Sains dlm BI
YES agar Melayu tak tercicir dalam pasaran kerja

Hang Jebat
YES sangat dialu-alukan sebab si Tuah dah lembik.

TS Mahyudin dan D Mukhriz
YES Hang Jebat dalam jadian

TDM
YES sebab sejarah dah buktikannya

HIDUP TUN

Nama Anda said...

Assalamualaikum Tun, Sebenarnya saya sedang menulis artikel dengan tajuk 'takkan melayu hilang di dunia'. Saya sangat rasa sedih dan takut dengan kepimpinan yang ada sekarang untuk bangsa melayu pada masa kini dan masa akan datang. Kepimpinan melayu sekarang perlu mengubah cara mereka yang menyebabkan BN kehilangan banyak kerusi DUN dan Parlimen.
Perjuangan orang melayu sekarang tak sama dengan perjuangan orang melayu dahulu. Ianya sangat berbeza dari sudut pandangan jati diri bangsa melayu. Sepatutnya pemimpin melayu ada beberapa ciri antaranya ketegasan dan berfikiran jauh kehadapan dan memikirkan nasib orang melayu pada masa akan datang.
Kita tidak mahu jadi orang melayu yang di nafikan hak ketuanan seperti yang berlaku di Singapura. Sepatutnya kita telah sedar akan perkara ini sejak dari dahulu lagi kerana sejarah banyak mengajar kita. Jangan salahkan orang lain mahu pun pengundi. Kerana rakyat sekarang yang jadi pengundi berbeza cara pemikiran mereka dan merasai keperitan yang dilalui kini.
Kepimpinan melayu jangan terlalu rakus, tamak dan mementingkan diri sendiri sahaja. Saya harap melayu sedar dan dapat meniru sikap serta cara Tun sewaktu menerajui kepimpinan melayu dalam parti UMNO dan negara demi untuk bangsa melayu yang di cintai. -Jai GOKU

musyahir said...

Tun M,

Tak guna kita memburuk2kan Pak lah di blog ni selagi dia berdegil untuk tidak meletakkan jawatan sebaliknya blog ini akan melemahkan lagi UMNO dan memesongkan lagi tanggapan rakyat terhadap UMNO seterusnya akan mengundang kegagalan UMNO pada PRU13. Mengutuk Pak lah melalui blog ini amat tidak berkesan dan berfaedah langsung sebaliknya hanya membuka pekung di dada. Sebaiknya ia diluahkan di dalam surat sulit yg ditujukan kepada ahli2 MT UMNO saja. Kalau x berkesan baru dibahaskan di persidangan UMNO. Apa yg saya lihat, kebanyakan pelawat2 yg dok menghentam kerajaan ni adalah penyokong pembangkang dan segeintir ahli UMNo tulin. Bukankah ini memburukkan lagi keadaan yang telah parah. Keyakinan rakyat pasti akan merudum. Berfikirlah utk mencari alternatif lain...agar UMNO tidak terus parah akibat kegagalan berfikir Tun sendiri... Apa salahnya, kalau Tun gunakan blog ini utk membelasah Pakatan Rakyat dan Anwar Ibrahim juga!

bangsamalaysia said...

YBhg Tun

Untuk ungkapan berikut, saya ingin bertanya

===
Kata Hang Tuah “Takkan Melayu hilang di dunia”. Tetapi apakah jenis Melayu yang tak hilang ini? Apakah yang tinggal ini Melayu yang dihina dan diperhambakan, Melayu yang meminta-minta daripada orang lain, Melayu yang tidak berkuasa di negara sendiri?-Chedet
===

1. Siapa, melayu yang dihina dan di perhambakan? Sila bagi contoh?

2. Adakah melayu meminta-minta daripada orang lain. Bukankah kita nampak banyak pengusaha-pengusaha melayu yang berjaya? Biar saya bagi contoh, Allahyarham Tan Sri SM Nasimuddin SM Amin adalah satu contoh yang amat bagus/ketara. Tun juga merupakan satu contoh yang amat berjaya, bukan. Tun jadi PM selama 22 TAHUN.

3. Melayu tidak berkuasa di negara sendiri. How come? Kalau dibandingkan kepada tahun 2004, jumlah MP kaum melayu (kalau saya tak silap) ialah 120. Untuk tahun 2008, jumlah MP kaum melayu adalah 121. Secara mudahnya, logiknya kita sedia nampak ada peningkatan 1 MP. Itu menunjukkan satu perningkatan kuasa. Jadi dimananya sah kenyataan Tun dalam mengatakan "Melayu Hilang Kuasa". Sila bagi penjelasan.

Kiasi Malaysian said...

I have wrote a "sajak" titled "Angin Yang Berlalu" when I was working in a private school in Bukit Damansara and Cheras, and we passed to you when you retired. In it, I wrote that it is time for you to take a rest after 20 plus years of timeless and continuous sacrifice for the sake of Malaysia.

But it seems like, NOW, I hope that you didn't take a rest from Malaysia political scene so soon. I miss you, and I believe most Malaysians miss you too.

UMNO leaders now have to realize the fact that one major reason towards the shameful defeat in 5 states is the arrogance and ignorant attitude of the current UMNO leaders towards the pleads and questions from all races in Malaysia.

The question now is: why do the non-Malays change their usual choice?

Another question is: why is there a swing of vote in the Malay community itself?

For the past 50 years, the non-Malays have always trust the BN (led by UMNO) to lead Malaysia towards a higher degree of development. And this is proven true under the leadership of our ex-prime ministers, especially under Tun's leadership. All issues happened then are easily solved as all Malaysians witnessed themselves the drastic growth and development under Tun's leadership.

But where are we heading now?

There are a group of irresponsible leaders (we know who) who politicize the racial sentiments when the Malaysians are still enjoying coffee and "teh tarik" with friends of different races.

The call to end all forms of corruption went into twilight zone.

In the midst of development, Malaysians have become more educated and more aware of their rights as citizens of Malaysia. The mindset and expectations have changed, and so do all Malaysian leaders, and so do all the people who want to become leaders.

The question now:

WHERE ARE WE GOING FROM HERE?

WHERE ARE WE HEADING TO FROM HERE?

WHERE ARE THE CHANGES?

Awang Maya said...

Awang Maya's school of thot

The following are the example of the most charismatic leader that Malaysia ever had

1. Tun Dr Mahathir Mohamad – Outstanding / until now, beyond comparison
2. Datuk Sri Anwar Ibrahim – In negative side
3. Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat – In spiritual capacity
4. Lim Kheng Yaik – In small capacity
5. Dr Koh Su Khoon – In his style / professionalism

And the following is the worst ever Leader that Malaysia had

1. Datuk Sri Abdullah Ahmad Badawi – In all aspect / shameful
2. Datuk Sri Nazri Aziz – The most disrespectful man
3. Datuk Shabery Cheek – Nothing but “Pembodek”
4. Datuk Zahid Hamidi – Nothing but “Pembodek”.
5. Muhammad Taib - Nothing but “Pembodek”.

And the most ever dangerous/betrayer man that currently Malaysians to worry about is none other than…………………..

KHAIRY JAMALUDDIN – Rakyat should get rid of him from Malaysia political/business scenario.

-Awang Maya -

anaifaNIM said...

Assalamualaikum Tun yg amat dihormati...

To Pededoh King: Nice to read ur comment.. very informative.. but u must know & realize tt UMNO has been established before Merdeka to seek independnc 4 Tanah Melayu from British.. n at that time, the Malays were not like today, they were not united.. have u heard of Malay Federated n non malay federated states?? so UMNO at that time was a body established for the purpose of uniting all the malays in Tanah Melayu to stand together n protect our land from the British.. n alhamdulillah UMNO berjaya menyatukan melayu.. but, the Malay never forget the chinese n the indians at tt time.. TCL n S together with UMNO stand together to fight against British.. n alhamdulillah we'r free but with condition.. tt the Malay privillege r to be protected because this is Tanah Melayu.. but realizing tt Chines n Indian also in Tanah Melayu n have done their role to protect Tanah Melayu, so the name of Tanah Melayu is now Malaysia... jadi hormatilah kami sepertimana kami menghormati kaum2 lain dan agama2 lain di Malaysia..

Whatever Petetoh King.. it's nice to see a very informative post from u..

Tun, sekarang ini melayu sudah banyak berpecah.. sia2 perjuangan Dato' On menyatukan org melayu,sia2 kerjasama ikhlas diantara TCL & S pada waktu itu kerana saya lihat sekarang semakin kuat perasaan perkauman.. x mcm dulu..dan yg sedihnya tolonglah yg menghancurkan keharmonian antara kita rakyat malaysia adalah sesetangah pemimpin kita sendiri dan ini termasuklah peranan pembangkang2..

org melayu ke, cina ke, india ke, lain2 ke yg mana lahirnya di Malaysia.. cintailah Malaysia..

Tun, i'm proud wh u.. for u is not to be a popular leader, but a respectful and knowleagable leader.. but today leader, he wants to be popular but look wat happen now.. yes, he's popular but not in a gud way..

Unknown said...

Yg Berbahgia Tun,
Saya setuju dgn Tun.

Dato' Seri AAB kena menerima hakikat yg beliau sudah tidak relevan untuk menjadi pemimpin tertinggi UMNO dan BN. Harap beliau sedar akan hal ini sebelum terlambat.

Terima kasih Tun.

Azhar85 said...

"Jangan kompromi - UMNO digesa tidak terus tunduk pada tuntutan jejas kuasa, hak Melayu

Apa jua usaha memulihkan kembali Barisan Nasional (BN) yang ditunjangi UMNO hendaklah dilakukan tanpa kompromi terhadap kuasa dan hak Melayu. Beberapa peserta Kongres Permuafakatan Melayu yang ditemui berpendapat UMNO tidak perlu terus tunduk kepada permintaan rakan komponen BN yang lain kerana tuntutan-tuntutan itu tidak akan berakhir. Setiausaha Satu, Gabungan Penulis Nasional (Gapena), Prof. Madya Datuk Zainal Abidin Borhan berkata, situasi selepas Pilihan Raya Umum Ke-12 sedang menyaksikan politik toleransi mengambil tempat dalam BN. “UMNO dalam BN akan tawar-menawar (dengan komponen lain).

Semasa UMNO kuat, ia mampu pertahan semua milik Melayu, tetapi banyak perkara berlaku dalam masa UMNO tidak kuat. “MIC dan MCA secara terbuka meminta pelbagai perkara dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) bukan Melayu pun cuba mengambil kesempatan” , katanya kepada Mingguan Malaysia ketika ditemui di Kongres Permuafakatan Melayu, di sini hari ini. Menurut beliau lagi, sesetengah orang melihat usaha memulihkan kembali BN pada masa ini mungkin boleh dilakukan dengan mendengar tuntutan kaum Cina dan India. Bagaimanapun katanya, sebahagian besar tuntutan itu mungkin bertentangan dengan hak dan keistimewaan orang Melayu. “Tuntutan akan terus berlaku atas kepentingan kaum,” katanya. Beliau berkata, tindakan memohon maaf oleh Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein mengenai isu keris Panca Warisan baru-baru ini juga secara tidak langsung memperlihatkan hak Melayu terhakis akibat tekanan dan permintaan daripada kaum lain. “Ini semua berlaku (permohonan maaf) di kala tuntutan semakin kuat dan kita terperangkap dalam tuntutan-tuntutan itu,” katanya. Bekas

Ketua Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Datuk A. Aziz Deraman pula berkata, apabila ada kompromi dalam perkara-perkara pokok hak Melayu, maka lama-kelamaan hal-hal kecil pun akan dituntut. “Ini hanya meletakkan orang Melayu dalam keadaan tidak selesa dan menjadikan mereka tidak penting lagi walaupun orang Melayu adalah kaum asal di negara ini. “Malaysia bukan negara imigran seperti Amerika Syarikat. Maka hak penduduk asal tidak boleh dipersoalkan,” katanya. Naib Presiden Persatuan Anak- anak Melayu Johor, Wilayah Persekutuan dan Selangor, Datuk Syed Hussein Al Habshee berpendapat, perlu ada usaha untuk mendidik generasi muda pelbagai kaum di negara ini mengenai pengertian sebenar kontrak sosial. “Pendidikan kita tidak menekankan hal-hal berkaitan kontrak sosial dan ini perlu diajar supaya mereka mengetahuinya,” katanya. Katanya, apabila kaum bukan Melayu memahami kontrak sosial berkenaan, maka tidak akan wujud permintaan-permintaan yang luar biasa dalam apa-apa keadaan sekalipun.

Sumber: Mingguan Malaysia: 04/05/08"

I said :

I'm agree with them with all the statement above. I'll just want to add one or four thing besides that.

We all the same. We works everyday to make our lives better.

Goverment cannot please all the citizen in this country.

To my beloved Malays citizen, please unite back in the next GE after UMNO has been fix by our goverment.

Forget about the word RAHMAN that some people said will determine who's our next PM will be. That's all a "Khurafat" thinking.

Lastly, to non-Malays that always seek equality in all terms and want something that goverment
cannot do it for you...

Please understand and admit, this country is still an Islamic country although we have a multi-racial ethnic in this Malaysian country.

Eventhough our PM will change or keep changing in the future.The Islamic teaching will never loose in their heart and our Islamic teaching had a condition that must be fullfilled by our PM.

That why not all demand can be give to the citizen especially to the non-Malays people such as Islamic converting issues, pork issues,and etc.

I hope we all Malaysian citizen can understand the situation in our country Malaysia and can compromise with each other for our better future in this small, peacefully country.

Thank You for listen.

anaifaNIM said...

Assalamualaikum Tun,

maaf Tun, saya cuma nak berkata bahawa saya setuju dengan Azhar85 berkenaan pandangan daripada Tuan Aura Jihad.. kita kena ingat bahawa kita kini tinggal di negara berbilang kaum yg mana mereka itu selalu mempersoalkan mengenai Islam, iya benarm mereka tidak tahu apakah itu Islam sebenarnya, tapi untuk kita memahamkan mereka mengambil masa yg lama.. sedangkan kita yg memangd ah islam sering lupa ajaran islam kadang2 dan hinggakan mereka menganggap org islam x baik sdgkan hakikatnya yg x baik itu org melayu sendiri kadang2..

bagi saya penggunaan perkataan islam ataupun tidak tiada beza kerana yg penting adalah kita tau kita ini orang islam.. cukup2lah kita bertengkar ttntg isu x islam atau tidak.. saya percaya kaum lain sendiri sebenarnya menghormati agama kita, tetapi terpulang pada diri kita sendiri untuk mendapatkan rasa hormat tersebut sebelum kita boleh mengimplementasikan sepenuhnya pemerintahan secara Islam.. bukan bermegah diri bila tau sedikit ttg ilmu agama.. sdgkan NABI MUHAMMAD SAW mengambil masa yg lama untuk mendapatkan kepercayaan dan kehormatan dalam menyebarkan agama islam pada mereka yg tidak percaya.. apatah lagi kita ini hambaNYA yg lemah ini ditambah hidup dalam dunia yg moden ini..

saya percaya Allah Maha Mengetahui.. lihatlah betapa rezeki yg ALLAH turunkan kepada kita.. yg penting keikhlasan terhadap rakyat..

Maaf Tun kerana banyak kali mencelah dalam pos..

The said...

IN DENIAL.

Well said - now apply it to yourself. Doctor, heal thyself.

Unknown said...

udwBetul kata TUN, saya amat bersetuju.

Pemimpin UMNO yang ada sekarang ni memang ramai yang mabuk todi tak sedar diri, di tegur melatah, diusik marah, diri tak nakberubah pas tu salahkan rakyat...macam mana nasib UMNO kita pada PRU akan datang..

TUN, tak boleh ke aktif balik?...bukan apa..nak suruh perbaik.

Berdiri teguh bersama UMNO, harap dapat buat perubahan besar masa pemilihan dis nanti. MOhon TUN juga doakan sebab ni parti kita bukan sekadar tempat suka-suka macam parti depa. Ini parti harapan Bangsa..HIDUP UMNO..tapi kena reform la no..........

Redhuan D. Oon said...

Tun,
Saya walaupun bukan Melayu tetapi tetap rasa apa yang berlaku dengan parti UMNO ini akan mendatangkan tempias besar kepada saya.

Saya berdoa UMNO itu mengaku kelemahannya dan memperbaiki dirinya selaras dengan kehendak agama dan negara sejagat.

Saya memahami perjuangan Tun dahulu yang mementingkan pembangunan ekonomi sehingga rakyat semua mendapat tempiasnya yang lumayan.

Kini kerajaan melalui cabarannya yang terbesar dimana semua merasakan keadaan tidak menentu ekonomi yang dikuasai pihak asing.

Tun perlu terus mengulangi nasihat yang bernas bagi kebaikan semua, bukan untuk UMNO sahaja.

Terima kasih, wasalam!

Redhuan D. Oon
padi-malaysia

Milshah said...

Mahathir welcomes Muhyiddin’s willingness to speak out

“At the moment, he is the only one who has dared to voice his opinion,” said the former prime minister, adding that many Umno leaders were “afraid to speak their mind”.

“People should be free to voice their opinions. Nowadays, I talk to a lot of Umno leaders, and certainly the rank and file, and they have very definite views.

“But when I ask them to tell the leaders (their views), they say Oh no’. You don't say anything the leaders don't want to hear,” he said to reporters after a forum organised by the Alumni Look East Policy Society.

-quote from the Star newspaper

Assalamualaikum Tun,

Sebenarnya saya ingin komen mengenai komen Tun di atas yang saya baca di akhbar the Star.

Pada pendapat sayalah ramai sudah ahli-ahli UMNO yang berpendapat perluanya dipercepatkan proses pertukaran kepimpinan parti.

Ini dapat dilihat dari perjumpaan ahli UMNO di Kedah dan juga di Perak.

Begitu juga kita dapat lihat juga komen-komen dari pemimpin-pemimpin UMNO seperti Tan Sri Muhyiddin, Ku Li, Dato Seri Khir Toyo, Dato Mukhriz yang merasakan perlunya ada perubahan dalam kepimpinan parti.

Jadi sebenarnya sudah ramai yang menyuarakan pendapat cuma nak dengar atau tak aja.

Saya rasa komen Tun yang mengatakan mereka ahli UMNO takut menyuarakan pendapat adalah kurang tepat. Semasa perjumpaan di Kedah antara ahli UMNO dan pemimpin UMNO dengar khabarnya mereka begitu kuat mempertahankan Tun.

Sebenarnya sekarang perlu ada adalah seorang atau beberapa pempimpin yang menjadi focal person bagi menyampaikan hasrat ahli-ahli UMNO ini kepada peringkat tertinggi UMNO.

Terpulang kepada kepimpinan parti sama ada nak dengar atau tak keluhan ahli-ahli UMNO ini.

Wassalam

Bidayuh said...

Y. Bhg Tun,

Thanks be to God, The Almighty to have brought you into this world. Thanks to you for the prosperity, the peace and what not to Malaysia during your 22 years of reign till this very moment I wrote this piece of my mind and hopefully for tomorrow and many days to come. You have always been the only icon I looked up to and your ideas are my inspiration in my pursuit to become a better Malaysian and a better man. Good Gracious God, I prayed that Tun will always be in good health and delivered from evil.

Y. Bhg Tun,

UMNO/BN/AAB & Co. seharusnya sedar dari mimpi indah yang selama ini membuai mereka dan mula memastikan dimana kaki mereka berpijak sebelum mereka terjatuh ke dalam pasir jerlus yang akan menelan mereka hidup-hidup. Jika mereka tidak mula bertindak, mereka akan hanyut to the point of no return, which I see that is where they are heading to.

Y. Bhg Tun,

Saya tidak menolak parti politik berasaskan kaum. Through these racial based parties we fight for ourselves to fight for the good of the whole. Iron by itself is not as tough, so is carbon, phosphorus, sulphur, silicon in their base structure. Combined in the optimal ratio they produce a much better steel alloy with strength, looks and an added value- this new metal combination is oxidation resistant. That, is how I see political parties in Malaysia should head to. To ensure a better future Malaysia for our descendants to inherit.

Renungkanlah dan muhasabah diri…

Jamal D'Maz said...

Salam Tun

Saya berharap agar kepimpinan UMNO @ Melayu sekarang ini ditukar secepat mungkin. Akan tetapi, penukaran perlu dibuat kpd pengganti yang benar2 boleh memimpin. Kebiasaannya, pengganti adalah dari kalangan pemimpin pelapis dan seterusnya dari kalangan pemimpin Pemuda UMNO.

Pada pandangan peribadi saya, masih tiada nampak tanda2 pemimpin yang baik diantara kalangan pemimpin pelapis mahupun Pemuda UMNO. Mungkin ada tapi tidak cukup untuk mendapatkan sekurang2nya 2/3 dari ahli UMNO sendiri.

Dan pemimpin2 yang menjadi pengganti juga perlu menjadi pemimpin negara, sekaligu mendapat sokongan padu dari parti komponen & ultimately, rakyat semua.

Adakah masih ada ahli politik sekarang yang mempunyai sifat2 pemimpin yang baik, seperti yang dituntut oleh rakyat & agama.

Minta Tun beri pendapat...

PS: Kalau susah sangat cari calon pengganti, saya dgn bangga ingin mencalonkan Tun sebagai 'interim leader' sehingga Tun dapat mendidik pemimpin yg disokong semua orang. Kerana pada saya, tiada yang sempurna, yang ada hanya yang terbaik diantara ramai2 pemimpin. Dan Tun yang terbaik.

Amin.

babas said...

saya cuma asakan abdullah adalah pempmin yang lemah sebagai PM. ini boleh dilihat dari gaya beliau bercakap, membahas sesuatu perkara dan menjelaskan isu-isu semasa.pada pendapat saya, beliau hanya layak memegang jawatan-jawatan yang lebih kecil seperti ketua menteri ataupun menteri kabinet sahaja bukan sebagai perdana menteri kerana di bawah pimpinan beliau, kerajaan akan menjadi lemah. seterusnya, kerajaan akan diambil alih oleh pihak pembangkang. sangat menyedihkan jika perkara ini berlaku...

sikenit said...

bangsamalaysia,
bila anda bertanya-tanya "dimana melayu yang meminta-minta? dan dimana melayu yang diperhambakan?"
tak payah tun jawab, saya yang kenit ni pun boleh tolong jawab. Sekarang tak jelas nampak di mana melayu yang meminta-minta dan di mana melayu yang diperhamba; TETAPI
jika keadaan sekarang tidak diperbaiki, maka SATU HARI NANTI, bangsamalaysia akan nampak dengan sangat jelas melayu merempat dan hina dimerata-rata pelusuk tanah MELAYU.
Jika bercakap sekarang UNTUK MENGELAK DARIPADA BERLAKU KEADAAN ITU. HAAA..... tudia.
Kata orang tua-tua kita; SUDAH TERHANTUK BARU TERNGADAH, NASI SUDAH MENJADI BUBUR, TERLAJAK PERAHU BOLEH DITARIK, TERLAJAK KATA BURUK PADAHNYA, tetapi agak ketara bahawa bangsamalaysia kurang keupayaan menilai dan melihat isu dari perspektif luas dan bangsamalaysia juga berada dalam situasi tak dapat melihat jauh ke depan, agak rabun sebab dikaburkan oleh orang-orang yang menabur janji manis sehingga bangsamalaysia termakan janji manis.
Berhati-hatilah dalam mempercayai orang yang syarahannya berbunyi hebat!!!

Fakir said...

Salam TDM

Saya tidak nampak kualiti, integriti dan credibility yang ada pada pemimpin2 dan ahli 2 Umno sekarang yang boleh menerajui Malaysia secara ’adil dan bijaksana menuju kearah kecermalangan kalau mereka2 tidak melengkapkan diri mereka dengan ilmu pengetahuan dunia dan akhirat. Malah mereka telah jauh tercicir dan menyimpang kepada kehancuran dengan terus mengamalkan moral2 yang negative . Ini lah yang patut di bahaskan secara terperinci oleh satu badan yang bebas dari segala penyelewengan dan salah guna kuasa untuk menyungkil a potential good leader.

A great leader to be copied non other than Caliph Umar Bin Abdul Aziz, beside Caliph Syedina Abu Bakar Siddiq RHA, Caliph Syedina Omar Al Kattab RHA, Caliph Syedina Othman ‘Affan RHA & Caliph Syedina ‘Ali Ibn Talib.

Caliph Umar Bin Abdul Aziz was a capable administrator well versed in his duties towards this world and the Hereafter. He was extremely hardworking and when people urged him to take rest, he never heeded them. He had set before himself Caliph Umar's administration as a model to be copied. According to the well-known Imam Sufian Thauri, there are five pious Caliphs namely Abu Bakr, Umar Farooq, Uthman, Ali and Umar Bin Abdul Aziz. The outstanding feature of his Caliphate was that he revived Islam's democratic spirit which had been suppressed after the accession of Yazid. In a letter addressed to the Prefect of Kufa, he exhorted his governors to abolish all unjust ordinances.

The pious Caliph disbanded 600 bodyguards, meant for guarding the person of the Caliph. He received lesser salary than this subordinates. He attracted around him a galaxy of talented men who counseled him on State matters.

That Umar Bin Abdul Aziz was very kind and just towards non-Muslims has been acknowledged by the "Encyclopaedia of Islam". As a devout Muslim, he was not only graciously tolerant to the members of other creeds but also solicitous towards them. Christians, Jews and Fire-worshippers were allowed to retain their churches, synagogues and temples. In Damascus, Al-Waleed had taken down the `basilika' of John the Baptist, and incorporated the site in the mosque of Ummayads. When Umar became Caliph, the Christians complained to him that the church had been taken from them, whereupon he ordered the Governor to return to the Christians what belonged to them. While he endeavoured to protect his Muslim subjects from being abused, he was also anxious that his Christian subjects should not be crushed by oppressive taxation. In Aila and in Cyprus the incretribute settled by treaty was reduced by him to the original amount.

Umar Bin Abdul Aziz did not lay much stress on military glory. He paid greater attention to internal administration, economic development and consolidation of his State. The siege of Constantinople was raised. In Spain, the Muslim armies crossed the Pyrennes and penetrated as far as Toulouse in central France.

His short reign was like a merciful rain which brought universal blessings. One of its special features was that almost all Berbers in Northern Africa as well as the nobility of Sind embraced Islam of their own accord.

Caliph Umar Bin Abdul Aziz was a unique ruler from every point of view. The high standard of administration set by him could only be rivaled by the first four Caliphs of Islam. "The reign of Umar II," writes Ameer Ali "forms the most attractive period of the Umayyads domination." The historians dwell with satisfaction on the work and aspirations of a ruler who made the welfare of his people the sole object of his ambition. His short but glorious reign has no match thence after.

simsimsim said...

Dear Chedet et al,
Yes , I think KJ is the most dangerous guy in M'sia 's politic , he influence a lot on PM and many ideas / policy were actualy came from HIM , this will poste real risk to government.....
Hi Chedet... congrat , your blog 's visitor wil soon surpase 0.5 MIL , at the rate it is going , soon u will been Marina M ,,, he he :)

from Changi Airport SIN.

Azhar85 said...

Dear Tun,

I'm very scared when i read Rainbow article about Tony Pua idealisme in developing Malaysia.

That why i hate about DAP. Believe me Tun, if goverment accept all the condition by Tony Pua, then we Malays have nothing to do in our country.

Not only we lost our right in our country but we must compete with them in terms of everything. That the same as equality concept that some of the non-Malays want it the most.

I hope, our goverment will never accept Tony Pua terms. If not,then we Malays will lost everything and like Tun said to be a slave in our own build nation.

Rainbow if you read this, i'll strongly disagree with Tony Pua statement. We not a Singapore and Malaysia can developed well in it's own way.

Sekian Tun, Wassalam..

abgbest said...

Salam Tun,
Dalam membicarakan senario politik UMNO sekarang mari kita tumpukan sejauh pemimpin UMNO semasa mendidik generasi muda UMNO untuk menerajui tampuk pimpinan kelak dan juga memenuhi kehendak2 mereka.

Generasi muda ini dari pelbagai bidang dan juga mempunyai pelbagai Ilmu dan juga kepakaran. Berlainan semasa dahulu pucuk pimpinan UMNO berlingkar dari golongan profesional peguam, doktor dan juga pendidik sahaja. Tetapi sekarang berbagai profession yg ada begitu jugak kehendak dah juga agenda mereka dalam politik UMNO.

Pemimpin UMNO sedia ada harus mendidik pelapis2 ini dari sejarah perjuangan UMNO hingga kegermilangan Malaysia. Kita harus mendidik mereka2 ini akan usaha2 murni pemimpin2 UMNO lama. Jangan membiarkan pemimpin2 pelapis ini menggunakan UMNO cuma sebagai memenuhi nafsu kebendaan.

Mari kita sama2 bertanya kenapa ada pemimpin golongan2 cerdik pandai melayu ada di golongan pembangkang , apakah ketidak kepuasan mereka hingga menjadi pembangkang . Ada kah pemimpin UMNO sekarang membuat penilaian akan ketidak puasaan mereka ini dan bagaimana hendak mengatasi nya. Kerana mereka2 ini ada lah pemimpin yg muda juga mempunyai sebab untuk meraih undi dari pengundi2 dari golongan muda yang sama2 mempunyai ketidak puasaan. Ini lah yg berlaku di PRU yg lepas.

Sama2 lah pemimpin UMNO semasa mendidik generasi UMNO baru memelihara UMNO hingga ke akhir zaman.

Hidup UMNO untuk MELAYU.

Unknown said...

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM,

Salam Sejahtera semua,

Surah As Saff, ayat 2 dan 3 bermaksud, "Hai orang-orang yang beriman, mengapa kamu mengatakan apa yang tidak kamu perbuat? AMAT BESAR KEBENCIAN disisi Allah jika kamu mengatakan apa-apa yang tidak kamu lakukan."

Ayat-ayat ni direct Allah bagitau kat kita cakap kena serupa bikin. Kalau rasa dah tak mampu buat sesuatu, diam aje udah le...ni tidak, canang seantero negara nak buat itu dan ini,Islam pun ada had dan hari... last-last HAMPEHHH!!!kan dah kena bala Allah, satu negara kena tempiasnya...samada kita sedar atau tidak, ataupun buat-buat tak tahu pada yang tahu dan ada ilmu, tunggulah balasan kebencian dari Allah. nak lari mana beb...kita ni duduk atas bumi Allah yang satu ni je.

Setuju sangat saya dengan kata-kata, takkan Melayu hilang didunia. For me, Melayu yang akan terpelihara adalah Melayu yang berpegang teguh kepada AlQuran dan sunnah. Sebagaimana maksud hadis Rasulullah s.a.w yang bermaksud, "Kutinggalkan untuk kamu, dua perkara (pusaka), taklah kamu tersesat selama-lamanya selagi kamu berpegang kepada keduanya, iaitu Al Quran dan sunah rasulNya." Guarantee dari Rasulullah s.a.w takkan tersesat,terhina,terjajah,tertipu dan sebagainya DULU,KINI dan SELAMANYA kalau kita betul-betul faham dan amal apa yang termaktub dalam Al Quran dan sunah, tak kira lah samada kita Mamat ke, Acong ke, Ramu ke, John ke, selagi berpegang teguh dengan kedua-duanya pasti berjaya forever and ever...

Itu pendapat dari saya yang tidak berapa bijak ini, kalau tersilap kata maaf dipinta.

SEJAHTERA UNTUK SEMUA...AMIN.

suka hati said...

Assalamualaikum Tun.

Menyatakan langkah penyelesaian untuk menguatkan UMNO dan Barisan Nasional ialah dengan perletakan jawatan Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi adalah betul. Tapi mengambarkan kepimpinan Dato' Seri Abdullah sebagai punca utama kekalahan adalah kurang tepat bagi saya.

Pendapat saya, punca sebenar kekalahan UMNO dan BN ialah paradigma rakyat terhadap UMNO itu sendiri. UMNO seharusnya perlu menjadi satu parti yang dekat pada rakyat dan membela hak-hak serta keperluan rakyat. Kemudian, barulah datang peranan sebagai satu parti untuk menjalankan pembangunan dan kemajuan negara.

Pertukaran pemimpin tertinggi UMNO tidak akan menjamin kekuatan dan kemandirian UMNO dan BN melainkan pemimpin tertinggi itu mempunyai kebolehan, kepintaran dan karisma luar biasa dan kuat dalam pimpinan. Dengan kata lain, keyakinan rakyat itu untuk menyokong UMNO adalah bersandarkan kepada pemimpin itu sendiri.

Saya jelaskan berdasarkan pemerhatian saya pada generasi saya yang menunjukkan terlalu kurang faktor UMNO itu menjadi sebab kenapa mereka memilih UMNO tapi lebih kepada keyakinan mereka terhadap kepimpinan dan pemikiran Tun pada zaman kepimpinan Tun. Maka jika didedah dengan perjuangan dan jasa UMNO, ia akan nampak seperti faktor UMNO yang mengambil tempat pada satu masa dulu. Tetapi, pada masa itu juga, pendekatan dan keperibadian calon-calon UMNO menyamai keadaan sekarang. Yang berubah hanyalah kepimpinan tertingi.

Apabila berlaku pertukaran kepimpinan, dalam jangka masa yang cukup untuk mengenal kebolehan Dato Seri Abdullah, generasi ini yang baru pertama kali mengundi menolak UMNO dan tidak lagi melihat kepada perjuangan dan jasa UMNO. Mengikut logik akal, generasi ini sepatutnya masih berkeyakinan untuk melihat UMNO sebagai parti membela rakyat tapi tidak kali ini. Maka saya merasakan persoalan ini tidak wajar dilihat dengan skop jawapan yang lebih kecil dengan hanya menumpu terhadap kepimpinan tertinggi.

Sebab itu saya berpendapat, paradigma rakyat terhadap UMNO itu sebagai punca utama kekalahan. Dan kepimpinan Dato Seri Abdullah itu wujud sebagai antara punca kekalahan UMNO.

Tidak adil untuk menyalahkan Dato Seri Abdullah semata-mata kerana seluruh jentera UMNO sepatutnya harus dipersalahkan. Pakatan pembangkang berjaya mononjolkan pendekatan mereka sebagai satu pakatan yang dekat dengan rakyat melalui cara pendekatan mereka, keperibadian mereka dan protokol calon-calon mereka yang sangat mudah. Di pihak UMNO pula, pendekatan mereka adalah bersifat eksklusif dan tidak memenuhi aspirasi generasi muda. Ditambah lagi dengan penyebaran cara hidup pemimpin UMNO oleh pakatan pembagkang yang langsung berbeza dan terlalu eksklusif berbanding dengan calon pakatan pembangkang, ini akan mendatangkan pertimbangan berdasarkan emosi.

Jadi saya berpendapat, jalan penyelesaian yang menyeluruh adalah pendekatan sosial dan imej UMNO itu perlu diubah kepada lebih kerakyatan. Dan langkah pertama yang perlu dilakukan adalah pengunduran Dato Seri Abdullah untuk mengembalikan imej UMNO.

Melainkan Tun telah menyedari perkara ini awal-awal lagi, dan tulisan-tulisan ini hanya cenderung untuk memperjuangkan langkah penyelesaian, maka saya tidak ada masalah dengan tulisan Tun. Atau juga, cenderung sebagai tulisan politik semata-mata, maka saya tiada masalah juga. Cuma ingin saya pertekankan kepada Tun, kebanyakan orang-orang muda di sekeliling saya menjadikan tulisan Tun sebagai satu aspirasi dan panduan untuk mereka memikirkan dan merencana hal politik Malaysia.

Dan bagi saya, saya merasakan wajar bagi Tun untuk menyatakan secara keseluruhan masalah seperti kebiasaan tulisan-tulisan Tun dalam buku-buku Tun sebelum pergi kepada langkah penyelesaian. Ini untuk memberi gambaran dan aspirasi sebenar kepada generasi muda supaya mendapat gambaran lebih jelas dengan kemelut sekarang.

Dan dengan tulisan yang didahulukan dengan gambaran secara menyeluruh dahulu, kemudian baru disusuli langkah penyelesain, saya berpendapat perkara itu mampu untuk memangkin generasi muda untuk berpegang kepada politik wawasan dari politik popular yang berlandaskan emosi. Hanya satu pandangan kerdil dari saya.

Namun, jika objektif tulisan-tulisan Tun sememangnya berpendapat bahawa Dato' Seri Abdullah adalah punca utama kekalahan, maka saya kurang bersetuju dengan Tun seperti yang saya nyatakan awal-awal tadi. Melainkan jika pengganti bagi Dato' Seri Abdullah ialah seorang seperti Tun, maka perkara itu boleh menjadi relevan.

Jadi saya berpendapat bahawa punca kemelut yang berlaku adalah paradigma rakyat itu yang melihat nilai-nilai yang ada kepada UMNO dan struktur UMNO berbanding faktor Dato' Seri Abdullah.

Sekian.

YSLim said...

Blog meter DrM menunjukkan "hits" yang memberangsang, adakah blog ini popular? Tidak! Kerana ini tidak boleh diinterpretasikan sebagai popular memandangkan ia juga berlandaskan komen-komen yang diberikan, juga menjadi salah satu indeks populariti.

He...he.. he indeks komen dalam blog ini, dari 1,000 menjunam ke 100... teruk...nya. Mengapa?

Tiada isu-isu yang bernas. "Doktor Spin" yang digajikan DrM tidak dapat putar alam ...he ..he... Balik-balik dengan "Tun yang tersayang" ... "hentam AAB".... "itu KJ ini KJ....." cerita Hang Tuah.... dari pembaca-pembaca seperti Saarah , Sakuraku, itu Prima doyo...

Saya suarakan pendapat saya, dengan izin. Sebagai ex-PM, DrM mempunyai pengalaman dari segala segi kerana sebagai orang biasa, tidak mempunyai peluang mendapatkan pengalaman sedemikian. Sebagai seorang ex-PM, apakah kelemahan negara yang perlu dikomen dari segi pentadbirannya, bukan "orang yang mentadbirkan". Bezakan isi dengan kuku. Jadi apakah prioriti pentadbiran yang perlu diberikan perhatian? Pelajaran - DrM boleh adakah seminar ataupun buat ceramah dikampung-kampung/luarbandar/kawasan urban (tak payah ada kerusi/poster/air-cond dll) boleh buat kat mall, luar 7-11 bersebelahan dengan Ramli Burger, kedai kopi, kantin sekolah) dimana adanya anak-anak muda sebagai permulaannya kerana setahu saya merekalah yang memerlukannya. Saya bukannya menjadi racist/bersifat egoistik. Ini bermaknanya turun padang mengajar. Bukannya ceramahan buatan Doktor Spin. Ceramah betul-betul. Dari segala segi - soal kebersihan tandas, cara mengunakan tandas, kesusilaan jalanraya, kepentingan menguasai bahasa - bukan saja English, bahkan jepun, korea, sanksrits, latin apa-apa saja. Mengapa dulu panggilan emergensi 999 ditukar kepada 991, 992, 993 dan kemudiannya balik kepada 999, beritahulah pengalaman "first hand" - ceritalah satu cerita -cerita yang mempunyai makna - tell a story. Anak-anak muda akan menghargainya.
Beritahu budak-budak kampung/luarbandar/urban dari sudut pandangan DrM yang telah menjelajah seluruh dunia. (Atau saya mungkin salah jika tiada pengalaman yang dialami oleh DrM). Jadi apakah prioriti kebaikan manusia sejagat perlu diperhatikan.

Inilah masanya. Guna blog ini untuk itu. Sudahlah jangan ungkit-ungkitkan soal UMNO, AAB, DSAI, KJ, kerana ia sudah basi. Rakyat golongan blog adalah cerdik/bijakpandai/luas pandangan/jimatmasa/menimba ilmu/ melalui internet -

Rakyat golongan blog sekarang mampu membahaskan apakah "estimative indeks by Diana Walstad" - apakah itu Sphaerichthys osphromenoides yang dimiliki bumi Malaysia - apakah itu "WPG - watt per gallon" dan banyak lagi. Sudahlah.....Semua manusia sekarang berlumba-lumba mendapatkan pengetahuan, mengharungi lembah ilmu dari internet- dari berwawasan dengan pihak yang mempunyai inspirasi ilmu yang sama. Sudahlah....... Trend sekarang adalah pandangan globalisasi - dunia tanpa sempadan - dunia tanpa ketua - dunia kemasyrakatan - dunia katak dibawah tempurung dapat menghayati tempurung katak yang lain.

Sudahlah...jangan ungkit lagi cerita Hang Tuah. Semua orang akan tahu ceritanya dengan Google "Hang Tuah" press search button.

Terimalah saranan saya. "You have the potential to influence the young mind from your travels' experiences, your opinion of the leaders of the world, the new innovative technology you have came across. Just tell us a story. It will all be wasted and buried if not documented. Or if you feel that some issues in Malaysia need to be raised, by all means do it. What had happened previously in the premises, good/bad/everything, it is the time now. Don't wait until it happened or too late and only started toblog about it. Sudahlah......

Anonymous said...

assalamualaikum ayahanda tun.. try ayahanda tun guna wordpress rasanya wordpress lagi bagus themenya dari blogspot yang agak skima.
selain dari isi wajah blog juga membuatkan kita tertarik untuk membaca dan melekat lama2

semoga terus suksess sentiasa dan dalam perlindunganNya sentiasa

Nick Chong said...

Dear Tun
I have 1 question, and sincerely hope you can answer to it.
Is this true Malaysia will not be what it today if not because of other race to support or contribution? We will be like Indonesia or Filipine standard ?

Mat Dargo Sombrono said...

Dear Tun,

What does "political prostitution" mean? What is really the definition?
Can we apply to some of the MPs in the govt. who are considering to cross over to opposition party as "political prostitutes"? Do you condone to such act?

Nick Chong said...

I sometime do not understand why the muslim like to take it so defensive about their status? When will the muslim grow up - dont act like a child. All are fighting for their interest and their pocket. Is that teach in Islam? I soon foresee Umno are collepsing then again what will happen to the Muslim....begging for rice....omg

Unknown said...

Di sini saya cuba melihat dimanakah silapnya PM kita pada hari ini sehigga mendapat tentangan daripada Tun sendiri dan rakyat secara umumnya. Saya menyuarakan pandangan ini dengan rasa rendah diri dan secara neutral.

Dari pandangan saya, dikalangan rakyat, ramai yang membuat berbezaan diantara kepimpinan Tun dan kepimpinan DSAB. Ini adalah satu kesilapan yang dimana, dengan membezakan perwatakan tersebut, kita akan dapat melihat kelemahan oleh DSAB. Adakah kelemahan itu adalah satu perkara yang nyata ataupun kita membuat perbezaan ini dengan mengguna pakai perkiraan yang salah? Itu bagi saya, masih lagi merupakan persoalan yang belum terjawap.

Jika kita membezakan dari segi 'apple to apple', sudah tentu perwatakan Tun akan menjadi lebih menonjol dan 'superior' berbanding dengan perwatakan DSAB. Tun selama 22 tahun sebagai Perdan Menteri, merupakan perdana menteri yang mempunyai perwatakan yang dominan. Pemikiran Tun adalah berbeza kerana Tun telah mempunyai pandangan holistic terhadap apa yang direncanakan untuk Malaysia. Kepimpinan Tun adalah untuk mencapai impian tersebut. Tun menjadi tunjang utama kepada impian itu dan kerajaan merealisasikan dengan sebuah sistem yang bergerak secara automatik untuk menjana impian tersebut untuk menjadi kenyataan. Itu adalah karekteristik Tun, ‘do it first, I explain later’. Kepimpinan ini adalah kepimpinan yang menjadi kebiasaan rakyat. Rakyat selesa dan berasa selamat kerana mereka tahu yang malaysia telah mempunyai satu 'Implementation plan' dan seorang 'Implementator' yang diyakini.

Saya tidak menolak yang DSAB mempunyai prisip yang sama, tetapi ideolginya mungkin berbeza. Untuk menerajui jawatan Perdana Menteri, beliau mesti memilih strategi yang dianggap sesuai dengan perwatakan beliau. Adalah tidak tepat untuk DSAB menerajui kepimpinan itu dengan cara Tun, kerana kekuatan DSAB bukan disitu. Itu bagi saya bukanlah kelemahan tetapi kenyataan yang harus difahami dan diteliti. Di atas sebab itu pendekatan DSAB adalah berbeza. Beliau mengagihkan kepimpinan kerajaan kepada menteri menteri yang dipertanggugjawapkan. Tun juga berbuat demikian tetapi cara DSAB adalah lebih jelas.

Kekalahan Barisan Nasional juga disebabkan cara kepimpinan ini. Rata-rata rakyat masih belum dapat menerima cara kepimpinan DSAB lantas menganggap ini adalah satu kepimpinan dan pentadbiran yang lemah.

Tetapi cara ini bukanlah cara yang baru, di serata dunia kepimpinan ini adalah cara yang boleh dianggap ideal tetapi di negara kita ini adalah satu perkara yang baru dan penerimaannya memerlukan jangka masa yang lebih panjang untuk dapat melihat keberkesanannya.

Tun adalah pemimpin luar biasa. Tidak banyak pemimpin dunia yang mempunyai karisma sekuat Tun. Untuk pemimpin-pemimpin selepas Tun, adalah mustahil untuk mereka bersaing dengan cara Tun. Saya melihat Tun sebagai pemimpin yang memang susah untuk dicari penggantinya. Untuk mengharapkan seorang PM sekuat Tun adalah satu harapan yang akan membuatkan saya kecewa.
Jadi seharusnya saya berfikir secara rasional. Jika adalah mustahil untuk mendapat kepimpinan seperti 22 tahun semasa kepimpinan Tun, jika dengan cara Tun memimpin ianya menunjukkan terwujudnya kerajaan yang kuat. Adakah tanpa Tun, kita hanya akan menjunam kepada kemunduran dan pemerintahan yang lemah.

Tun telah melakukan yang terbaik selama di dalam pemerintahan, sampai bila kita ingin mengharapkan Tun untuk berkhidmat kepada kita. Sudah sampai masanya kita berfikir untuk mencari jalan terbaik dalam menyelesaikan kemelut ini.


Kepimpinan akan datang seharusnya mempunyai satu sistem kepimpinan yang boleh diguna pakai oleh semua calon pemimpin. Dengan cara itu kekuatan kerajaan tidak dinilai semata mata kerana seorang Perdana Menteri tetapi semua yang berada di dalam organisasi tersebut. Dengan cara itu kerajaan akan akan menjadi sebuah kerajaan yang akan tetap menjadi kuat dan berpotensi untuk berdiri diatas kaki sendiri pada setiap masa tidak kira siapa yang menerajui kepimpinannya. Perdana Menteri berkhidmat untuk Kerajaan dan bukan Kerajaan berkhidmat untuk Perdana Menteri. Saya percaya ini adalah yang ingin dipertengahkan oleh kepimpinan pada hari ini.

Nick Chong said...

Below messase from RPK

In fact, many Muslims themselves do not understand Islam and to them Islam is merely the five rukun or rituals that all Muslims must perform to get ‘confirmed’ as a Muslim.

Rituals, however, are just that, rituals. These are what Muslims would call fardu ain. You acknowledge in your heart and on your lips that there is no God but God and that Muhammad is the Messenger of God, you pray five times a day, you pay your tithes (zakat and fitrah), you fast 29-30 days in a year during the month of Ramadhan, and you go Mekah at least once in your lifetime to perform your pilgrimage or Haj if you are able to (health-wise, finance-wise, and if it poses no danger to your safety and security and you are not barred from leaving your home).

Doing these five things would make you a Muslim but only as far as performing the rituals are concerned. Whether you are truly a Muslim at heart or just a ‘show’ Muslim would be subject to whether you really have faith or akidah. And akidah can never be in the rituals you perform. It has to be something that rests in your head and lies in your heart. Which means you have no control over akidah. Either you have it or you don’t. You can’t ‘perform’ akidah like you can your prayers, fasting, Haj, and so on.

The akidah part is where most Muslims fail. They could be doing more than just fast 29-30 days a year but be fasting on the optional days as well. They could be praying more than just five times a day but be performing the optional prayers as well. They could be going to Mekah every year with the ‘small Haj’ or Umrah thrown in between that. And they could be paying more than just the 2.5% tithe but be giving sedekah (donations) to all forms of charity and causes. But if they don’t have akidah then they are not Muslims. And many Muslims are merely ‘show’ Muslims but not really Muslims at heart.

Anonymous said...

Salam Tun...

Bagi saya pemimpin dahulu dan sekarang sama sahaja. Semuanya pentingkan diri. Pemerintahan sekarang adalah kesinambungan daripada pemerintahan dahulu. Kalau teruk sekarang, dahulu pun dah teruk, cuma tidak kritikal dan menonjol macam sekarang.

Saya akui semasa pemerintahan Tun dahulu banyak kebaikan yang dibuat oleh Tun semasa memerintah pada masa itu, namun ada beberapa perkara yang saya tidak berapa setuju dan inginkan penjelasan daripada Tun. Salah satunya pada zaman Tun, Tun pernah memberi pandangan dan bersetuju meluluskan pembelajaran mata pelajaran sains dan matematik dalam Bahasa Inggeris, kononnya untuk meningkatkan penguasaan Bahasa Inggeris pelajar.

Selepas beberapa tahun sistem tersebut diperkenalkan, adakah langkah tersebut berjaya? Kalau berjaya, kenapa pula sekarang ini ada pula ura-ura yang inginkan pembelajaran matematik dan sains dalam Bahasa Malaysia.

Saya amat tidak setuju pada ketika itu kerana dalam masa yang sama juga pihak kerajaan menjalankan Kempen Cintailah Bahasa Kita iaitu Bahasa Malaysia. Saya tahu, mungkin bagi Tun baik untuk penguasaan Bahasa Inggeris pelajar. Tapi bagi saya menyerapkan dan mengagungkan bahasa penjajah tersebut ke dalam institusi pendidikan kita adalah tidak kena gaya dan tempat, cukuplah satu mata pelajaran Bahasa Inggeris. Menganggap Bahasa Inggeris lebih agung dari bahasa ibunda iaitu Bahasa Malaysia adalah satu penghinaan kepada bangsa dan negara.

Memang diakui Bahasa Inggeris itu bahasa antarabangsa. Namun begitu, di dalam negara Malaysia yang Bahasa Rasminya Bahasa Malaysia, perlukah penggunaan Bahasa Inggeris sebagai keutamaan, perlukan sebagai syarat utama dalam pekerjaan. Apakah pekerjaan di Malaysia ini semuanya berurusan dengan Mat-mat dan minah-minah salleh? ( berurusan dengan dengan melayu yang tak sedar diri nak jadi mat salleh ada la).

Kalau sebelum dan awal merdeka dahulu tidak menjadi masalah untuk menggunakan Bahasa Inggeris kerana masih terdapat lagi saki baki penjajah. Namun kenapa selepas termaktub dalam perlembagaan bahawa Bahasa Malaysia sebagai bahasa rasmi, kita masih memandang sepi dan masih menganggap Bahasa Inggeris sangat penting.

Tun dan pemimpin-pemimpin sebelum Tun, sebagai perdana menteri sepatutnya lebih maklum tentang perkara ini. Tun juga mempunyai kuasa pada masa itu untuk memperkasakan Bahasa Kebangsaan, tapi apa yang Tun buat? Pembelajaran mata pelajaran sains dan matematik dalam bahasa Inggeris.

Macamana nak memperkasakan bahasa ibunda, Kerajaan Malaysia sendiri lebih senang menggunankan Bahasa Penjajah. Pelik dan ajaib bila wartawan malaysia daripada televisyen malaysia tanya soalan kepada menteri malaysia(melayu) tetapi kedua-duanya menggunankan bahasa Inggeris. Ramai sangatkah orang putih yang duduk kt malaysia, tengok berita jam 8.

Apakah alasan untuk tidak menggunakan Bahasa Kebangsaan? menteri dan wartawan tak tahu bahasa Malaysia? atau takut pendengar dan rakyat khususnya kaum Cina dan India tidak faham bahasa Malaysia? Kalau begitu gamaknya bahasa Malaysia sebagai hiasan sahaja dan kerajaan dahulu dan sekarang telah gagal menjadikan bahasa Malaysia(bahasa rasmi) untuk pertuturan semua kaum.

kamarul-lui-zainal said...

Totally agree with u. Our family vote for the opposition in last PRU simply to ask Pak Lah to step down.And so did the other family too. That is the only venue that we have. As simple as that. So, why Pak Lah make things complicated? Just resign lah....

Mercy said...

Dear Tun M,

I trust you are keeping well.

I have read your blog with interest and would like to share a thought with you.

When you were talking about the government, you initially mentioned Barisan Nasional. Then, UMNO cos (I think)it is the main component party. I'm not well-versed with the political scene and structure but I'm gathering you are talking about UMNO cos only the president of UMNO can be the PM, hence leading the government. Oh..., and of course you were the former president. :o)

Why is it that when you speak of the government, it will eventually lead you to speak about UMNO, which is only one of the component parties of BN, and only about the Malays. Won't that give an impression that the Malaysian government is derived mostly from the Malays to care mainly about the Malays ?

I have accepted Malaysia to be what it is, a country that gives opportunities to all citizens, to all races. Malaysia does not give EQUAL opportunities to its citizens. The key word here is EQUAL. The sooner we accept this fact and carry on, the better it would be for everyone.

Unfortunately, it is the issue of equality that remains the biggest stumbling block in obtaining racial harmony. No matter what the government do, unless something is done to ensure equality in Malaysia, striving for racial harmony remains a constant ongoing battle.

I'm often accused of being a dreamer. Maybe rightly so. But here's my dream:

That the political parties in Malaysia are based on different idealogies or school-of-thought but not along the racial lines. That we are able to dispute issues according to the difference of opinion and varies way of resolving an issue and NOT have to give thought to how the other races might react.

Sigh....., I honestly don't see this happening during my lifetime. Yes, I'm holding on to my dream.

Kee Thariq said...

habar Tun,

I think that the politics of our country has evolved into such a state that the same party that brought about our independence and development has turned into a burdensome monster that chokes the everyday man. The party is now irrelevant as it no longer represents the voice of the Malay people. Instead they act for their own selfish interests. Thoreau said that the best government is the government that governs least. Perhaps we're better off with a government that does not involve itself in the economics of the country but just looks after the welfare of its rakyat. If we take the money away from them then there can be no greed. Maybe then we can get somewhere. Or maybe i'm just deluded. Anyway thats my two cents.
Here's to the world going to hell in a handbasket... cheers!

ainas said...

saya setuju sangat dengan jaim

yindanyan said...

Yang Berbahagia Tun Dr Mahathir,
As Salaamu'alaykum.
Semoga dikurniakan Allah kepada Tun keadaan sihat sejahtera selalu. Amin.

Yang Berbahagia Tun,

UMNO DAN TUN?

Ingin saya tarik perhatian Tun dan semua kepada pos oleh Red1, seorang bukan melayu (muslim berbangsa cina) yang perihatin tentang UMNO tapi inginkan supaya

"Tun perlu terus mengulangi nasihat yang bernas bagi kebaikan semua, bukan untuk UMNO sahaja..." Red1.

Perkara besar di sini ialah Tun bukan hanya 'aset' orang melayu tetapi aset untuk orang malaysia, orang islam malahan aset dunia!

Maknanya jika Tun hanya bercakap dalam kerangka UMNO kerapkali Tun juga terperangkap dalam hujah-hujah kepartian sempit yang lazimnya dipergunakan oleh 'musuh-musuh' yang akal mereka terkotak seperti mana kotak parti politik yang masing-masing cuba besar-besarkan.

Akal politik berkotak undi ini amat sempit. Malahan akal sebegini akan menghalalkan Islam supaya dikotakundikan. Akhirnya Islam pun terdemokrasi!

Seringkali apabila Tun bercakap di luar kotak politik maka sedunia akan terpegun hinggakan IMF dan Bank Dunia pun Tun kalahkan.

Apabila Tun buang masa melayan kerenah dalam kotak parti seperti PAS atau PKR dan juga UMNO maka Tun sering terperangkap hinggakan kadang-kadang berhujah seperti akal sempit orang berparti juga.
Memang sistem kotak itu menyempitkan akal. Tak hairanlah Nik Aziz pun atas nama parti (yang menjadi lebih besar dari islam)pun merepek seperti dalam isu mencarut dalam Islam .


Saranan Red1 itu saya percaya juga mewakili orang lain sedunia yang nyata lebih ramai dari orang UMNO. Orang di luar UMNO mahu melihat Tun yang bercakap tanpa dibatasi oleh politik UMNO.Mereka juga ingin meminjam Tun.Tetapi Tun terperangkap dengan cuba membetulkan UMNO yang mungkin tidak boleh dibetulkan lagi.

Tun juga pernah sebut sistem seperti sosialisme/komunisme malahan kapitalisme itu sendiri sudah berubah dan menjadi tidak relevan. Mungkin UMNO juga tidak relevan apatah lagi apabila ramai anak, cucu-cicit orang UMNO sendiri yang kelihatan menolak UMNO. Mungkin bukan kerana tak suka kepada UMNO tetapi memang anak cucu-cicit kita dah tak dapat 'identify themselves' dengan UMNO.Mereka tak berkongsi pengalaman orang UMNO awalan bagaimana mungkin mereka hendak perjuangkan UMNO? Dalam keluarga Tun pun, Mukhriz mungkin nampak jelas menurut jejak Tun tetapi Marina kelihatan orangnya berbeza pendirian 'politik'nya.

Tun adalah orang yang global dan segala pandang hormat kepada Tun adalah lebih kerana sumbangan kerja dan idea Tun yang tidak terikat dengan parti, bangsa mahupun sempadan negara. Lihat sahaja bagaimana Tun berseorangan 'melawan' IMF dan Bank Dunia. Itu suatu perjuangan besar kerana Allah dan RasulNya s.a.w pun telah iystiharkan perang ke atas Riba dan itulah yang Tun lakukan juga. Perjuangan tersebut, orang UMNO pun tak faham dan tak tahu apa nak buat. Semoga Allah beri balasan baik untuk Tun atas usaha Tun selamatkan Malaysia malah menunjukkan kepada dunia betapa badan-badan riba itu boleh dikalahkan.

Apabila Tun bercakap atas pentas luas yang tidak terkotak dan terjangkau akal fikiran orang lain maka kita lihat 'musuh-musuh' politik Tun pun turut sokong Tun seperti mana Nik Aziz menyokong projek Dinar Emas Tun.

Semoga Tun dapat renungkan betapa Red1 dan jutaan orang di luar UMNO ingin meminjam Tun dan mengharapkan Tun tidak terpenjara dalam isu UMNO sahaja.

wassalam
Yin & Yan

NFH said...

NAKBAH 60 TAHUN

Salam Tun dan pembaca semua,

15 May 2008 merupakan genap 60 tahun penjajahan Israel di bumi Palestin. Biasanya pada masa inilah akan berkumandang suara Tun diseluruh dunia menegaskan keburukan Zionist dan pederitaan rakyat Palestin.

Tetapi sekarang bagaikan hidup segan mati tak mahu saja lagaknya Pak Lah memperjuangkan nasib rakyat Palestin.

"Pak Lah hanya berharap agar wujud negara Palestin yang merdeka." Petikan dari Utusan Online hari ini.

Tidak ada tekanan. Tidak ada ketegasan. Tidak berulang-ulang dikatakan. Hanya seperti permintaan biasa yang tidak langsung meninggalkan echo pada para pemimpin dunia Islam yang lain.


Wahai Tun, inilah saat yang kami rindu pada Tun. Dasar luar kita pada zaman Tun begitu hebat. Tun begitu tegas memperkatakan nasib rakyat Palestin.

Terima kasih Tun. Jasamu dikenang

Maaf kerana lari dari topik. Terima kasih kerana memberi laluan

SPdotCom said...

Assalamualaikum,

Tun,

Saya setuju dgn kenyataan Tun,"Kepimpinan UMNO masih "in denial"" 100%. Tanpa ragu-ragu.

Saya ingin mencoretkan secebis kisah untuk renungan pemimpin UMNO yg masih dibuai mimpi "indah" dan masih beranggapan mendapat sokongan "padu" untuk memerintah serta kekal sebagai No."1".

Wan (Arwah)(Di Kedah @ utara Datuk dipanggil "WAN")saya merupakan salah seorang ahli UMNO masa mula-mula UMNO ditubuhkan dan kekal sebagai ahli UMNO hingga keakhir hayat.Beliau meninggal dunia pada usia melebihi 80 tahun(Syukur Allah kurniakan usia yang panjang pada Wan). Ibu dan ayah saya juga merupakan ahli UMNO dan penyokong setia UMNO.Sampai lah keperingkat saya, sebagai anak dan cucu juga merupakan ahli UMNO. Malah telah ada cicit Wan saya yang menjadi ahli UMNO. Wan memiliki 10 orang anak,melebihi 50 orang cucu, melebihi 50 cicit dan tidak kurang 20 orang piut. Semua mereka adalah ahli UMNO dan penyokong UMNO. Pendek kata ahli keluarga saya yang agak besar ini kalau mereka bukan ahli UMNO sekalipun, sokongan mereka adalah pada UMNO dan BN. Setiap kali pilihanraya kami tidak pernah melupakan UMNO dan BN.


"Tapi" pada PRU 12, pandangan saya berubah menyebabkan undi saya juga berubah. Pandangan ahli keluarga saya juga berubah.Kenapa? Kenapa? Kenapa?

Ada 2 faktor yang mengubah pandangan saya serta ahli keluarga saya dan seterusnya mempengaruhi sokongan kami kepada UMNO da BN:-
1)AAB
2)KJ (titik)

Terima kasih.

Assalamualaikum.

Nota : Saya adalah ahli UMNO bahagian SUNGAI PETANI, KEDAH. Mengundi untuk Parlimen SUNGAI PETANI dan DUN PANTAI MERDEKA.

Azhar85 said...

"Azmin akui hubungan baik Anwar - Wolfowitz

KUALA LUMPUR 15 Mei - Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Mohamed Azmin Ali hari ini tidak menafikan dakwaan Ahli Parlimen Jerlun, Datuk Mukhriz Mahathir bahawa Penasihat parti itu mempunyai hubungan baik dengan perancang utama pencerobohan Amerika Syarikat (AS) ke atas Iraq, Paul Wolfowitz.

Beliau berkata, namun persahabatan Datuk Seri Anwar Ibrahim dengan Wolfowitz yang juga seorang Yahudi itu digunakan bagi menegaskan mengenai soal keadilan dan kebenaran.

''Kita desak supaya tentera AS diundurkan dari bumi Iraq, kita desak pengagihan bantuan tsunami di Acheh dilakukan dengan adil dan kita desak nama ulama tersohor, Dr. Yusof Qardhawi dibersihkan daripada disenaraihitamkan.

''Saya nak tanya pemimpin UMNO mana yang berani mendesak Presiden George Bush bersihkan nama Qardhawi.

''Malah kerajaan sanggup tidak menerima kehadiran Menteri Luar Palestin dari Hamas kerana desakan AS. Jadi UMNO dan Barisan Nasional (BN) yang sebenarnya tunduk kepada AS dan Yahudi, bukan Anwar," katanya di lobi Parlimen di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Mukhriz yang dibuat sewaktu perbahasan menjunjung kasih titah ucapan Yang di-Pertuan Agong yang mengaitkan Anwar sebagai agen Yahudi berikutan hubungan baiknya dengan Wolfowitz.

Mukhriz dalam ucapannya Isnin lalu mendedahkan hubungan akrab Anwar dengan bekas Timbalan Setiausaha Pertahanan AS itu hingga Anwar dilantik menjadi Pengerusi sebuah yayasan yang diterajui Wolfowitz yang juga dikatakan penganut fahaman neo-konservatif.

Menurut Azmin, kenyataan Mukhriz itu secara jelas boleh dilihat sebagai mewakili apa yang hendak disampaikan oleh bapanya, Tun Dr. Mahathir Mohamad.

''Itu bukan ucapan dia (Mukhriz), tetapi ucapan bapa dia kerana bapa dia tak dapat masuk Parlimen dia gunakan anak dia untuk lempar tuduhan ini,'' katanya.

Petikan Utusan Melayu 16 Mei 08"

Assalamulaikum Tun..

Tun, adakah benar apa yang diperkatakan oleh Naib Presiden PKR itu.

Walaupun benar, saya tetap tidak mempercayai kepimpinan DSAI walaupun Naib Presiden PKR berkata begitu kerana mengapa DSAI perlu menjadi Pengerusi Yayasan yang dianjurkan oleh perancang utama serangan AS keatas Iraq?

Mengapa perancang tersebut terlalu baik sangat dengan DSAI sehinggakan boleh mendengar nasihat dari DSAI serta mengambilnya menjadi pengerusi?

Sebelum ini pun AS bukannya suka sangat dengan ahli politik dari Malaysia.Mengapa kepimpinan DSAI yang dipilihnya?

Sekiranya PKR menyatakan bahawa parti BN lah yang menjadi pak turut kepada AS dan Yahudi (Israel), mengapa AS tidak awal-awal lagi mengiktiraf kepimpinan BN yang diterajui oleh Tun atau DSAAB? Mengapa perlu DSAI dan partinya?

Mengapa Naib Presiden PKR itu naik angin apabila dia dilemparkan dengan tuduhan sebegitu? Sekiranya dia rasa dia benar, dia perlu tenang semasa menjawab soalan daripada anak Tun, Dato Mukhriz.

Tetapi bukannya membuat tuduhan yang tidak berasas menyatakan soalan yang dilemparkan kepadanya itu datang daripada Tun sendiri.

Sekiranya soalan itu datang daripada Tun sendiri pun, apa salahnya kalau dijawab secara professional dan terbuka tanpa melibatkan ahli politik yang telah bersara dari arena politiknya.

Bagi saya Tun, semua ini adalah cara terbaik PKR bagi melindungi hak dan rahsia parti mereka daripada diketahui umum.

Sekiranya benar sekalipun dakwaan naib presiden PKR itu mengenai kepimpinan BN yang tidak menerima kedatangan Menteri Luar Palestin dari Hamas kerana desakan AS.Semua ini dibuat adalah demi kebaikan Malaysia sendiri supaya tidak ditindas oleh negara yang tidak berhati perut itu.

Memang saya faham kita tidak menyokong tindakan AS menyokong Israel untuk menindas Palestin, tetapi adakah kita juga sanggup melihat negara kita ditindas oleh mereka sekiranya kita memberi sokongan penuh kepada Palestin.

Sejauh manakah sistem ekonomi dan pertahanan kita dapat bertahan sekiranya kita diserang oleh kedua-dua kuasa besar tersebut? Adakah kita yakin negara-negara Asia atau Komanwel yang lain akan dapat membantu kita apabila kita diserang?

Itulah yang bermain di fikiran ahli politik kita demi menjaga keamanan di negara ini.

Bagi saya AS dan sekutunya tidak akan berbaik dengan ahli politik Malaysia terutamanya orang Islam selagi tiada keuntungan yang dapat diperolehi olehnya.

Permainan politik DSAI dengan AS mesti ada udang di sebalik mee diantara mereka berdua.

Bagi saya perjuangan PKR adalah untuk membalas dendam terhadap UMNO semata-mata dan tidak lebih dari itu.

DAP pula menggunakan PKR dan PAS sebagai batu loncatan mereka bagi meraih undi kaum bukan Melayu dengan terpecahnya kaum Melayu kepada tiga parti.

Mungkin Tun dapat huraikan isu-isu seperti ini di dalam blog Tun yang akan datang. Sekian, Wassalam..

Cak Kun Cak said...

YAB Tun,

Saya ingin bertanya.Baru2 ini satu projek yang memupuk perpaduan 'Malaysian Artiste for Unity' telah di lancarkan.

Saya cuma ingin mendapat pandangan Tun apakah perlu satu usaha seperti yang di atas dimana perpaduan di paparkan dgn pendekatan 'pemasaran media' seolah-olah tiada perpaduan di Malaysia ?

Di harap YAB Tun dapat memberi komen.

ahmadalbab said...

assalamualaikum TUN.

Bukan niat saya nak cari popular. Cuma saya risaukan perpecahan dalam UMNO ni kian teruk. Tak sanggup saya lihat UMNO musnah.

ada soalan ingin saya minta pendapat Tun.

sanggupkah TUN jikalau majoriti ahli UMNO seluruh Malaysia mahukan kepimpinan Tun untuk menerajui UMNO kembali? bukan kami nak susahkan Tun tapi sekadar mahu Tun menjadi ikon untuk melayu UMNO kembali bersatu. tak payah lama 2-3 thn sahaja.

bagi jawatan perdana menteri pula, tak payahlah kita semua susahkan Tun. siapa yang berkaliber kita lantik kejawatan tu dengan persetujuan Dewan Rakyat.

PreMerdeka said...

Tun,
Masaalah yang UMNO hadapi sekarang ialah;
1. President yang lemah
2. Penasihat2 President yang cerdik, pentingkan diri sendiri dan tidak jujur
3. Ahli2 MT terus mengampu pemimpin untuk kepentingan diri.
4. Ahli2 yang telah muak dengan gelagat2 diatas.

Sama2 lah kita berdoa agar muncul pemimpin2 baru yang akan memperjuangkan kepentingan Bangsa dan Agama. Buat masa ini DAAB harus berundur secara sukarela dan saya cadangkan supaya Tengku R diberi mandat untuk memulihkan UMNO.

Bukan senang hendak mendapat seorang "leader" yang baik dan ia adalah pemberian Tuhan.

AbnormalSuam said...

Rasa-rasanya puak yang duk memerintah dan mentadbir sekarang, baca dak apa yang disuarakan oleh orang yang tak pegang apa-apa jawatan pemerintahan nih?

99.99999% adalah tidak...

Sebab depa cuma baca apa yang depa suka... dan kebanyakan daripada depa, cuma suka bercakap tapi tak suka membaca...

begitu jugalah dengan kebanyakan daripada orang kita yang kita namakan diri kita sebagai Melayu... buku, kitab dan bahan bertulisan, susah sungguh kita nak pegang dan nak tatap..

maka jadilah kita seperti yang duk ada la ni walaupun suatu ketika dulu, perdana menteri ketika itu kaki membaca...

Ravi said...

TDM - recently you commented
“That’s what happens when the Government is weak. The people don’t respect you anymore.”

with regards to
DAP chairman Karpal Singh not budging from his position on the Sultan of Perak ordering the reinstatement of the state religious head who had been removed by the Mentri Besar, he said:

Sir, can I reiterate that this is in no way reflecting how weak or strong the Govt is - what you're saying is the Govt can suppress people/rakyat's comments or views. The current Govt within reason whishes for Rakyat to state their displeasure or views. I commend PM Pak Lah for allowing such freedom of views and speech!

Grow up and please don't politicise this sir!

mohd fauzi repan said...

saya setuju sgt dgn pendapat tun itu. tanggungjawab ini perlu dipikul oleh pak lah. mana mungkin orang boleh mengundi BN jika daalam hati mersa sgt sakit. pak lah membawa imej warak, tetapi menikam hati rakyat dgn cara yg paling halus. campur tangan khairi dlm pentadbiran cuba ditepis tetapi rakyat bukan bodoh. saya menjemput tun ke blog saya dan sila beri komen

http/fauzirepan.blogspot.com

Ravi said...

TDM

this is an addendum to my earlier comment about airing views (re. Karpal's views of Perak Sultan's involvement in State appointments). You recent complimented TS Muhyidin on making his views heard and said people should air their views. However, you've also lambasted Govt by stating it's a weak one for letting Karpal/opposition air it's views. What is your stand sir on public airing their opinion on affairs of the state. Are you approving OR disapproving of such freedom of expressing views. Are you not hypocritical if you said Govt should censure certain views yet allow people to speak freely?
-Ravi

Unknown said...

Dear Tun

I really agreee what your have written here. So Mr. Alex Yap please take note on what Tun so. At the moment we are discussing about what had happen in UMNO. Not about BN yet. Of coz Tun will mention those name if he talk about other party's perjuangan. You wanna advice Tun. Please he is more genius in everybody in Malaysia and also you can say among other leaders in the world. What he think is always beyond our thinking.Also few steps forward than us.What he do there must be a very good reason that we might not think same level as him. All of the people in the world Tun is always right. He is genius.....Mr. Yap compare to your level thinking.pls think 1st before u talk against Tun.

jumbeaux said...

Salam Tun,

Saya rasa ahli2 UMNO ada beberapa pilihan sekarang ini :

1) Setia dalam UMNO, insaf dan kembali menjadi pemimpin bangsa tanpa memikirkan habuan untuk diri sendiri

2) Setia dalam UMNO, tapi sikap seperti dulu lagi. Berharap akan kembali berkuasa 5 tahun lagi dimana penyalahgunaan kuasa dahulu akan kembali.

3) Keluar UMNO dan sokong PKR (atau mana2 parti yang berkuasa ketika ini) dengan harapan mendapat habuan untuk diri sendiri.

4) Keluar UMNO dan tidak berpolitik lagi.

Dari penilaian saya, kebanyakannya memilih nombor 3). Entahlah, sedih ada, gelihati pun ada bila saya dengar rakan2 yang dulunya 'berdegag2' berkempen untuk UMNO tapi sekarang dah tukar tune.

Wallahua'lam.

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 233   Newer› Newest»