Thursday, May 22, 2008

"Duri dalam daging"

Saya telah ikuti laporan berkenaan keputusan saya keluar dari UMNO yang disiarkan RTM 1, 8 malam, 19 hb Mei. Komen oleh dua pemimpin UMNO amat menggelikan hati saya.

Tun Musa Hitam dakwa saya adalah ‘duri dalam daging yang sekarang sudah dikeluarkan.’

Tun, apakah Tun lupa Tun jadi duri dalam daging UMNO tahun 1986 - 87 dahulu? Semasa Tun jadi Timbalan Perdana Menteri [di lantik oleh saya]. Tun telah letak jawatan Timbalan Perdana Menteri dan Timbalan Presiden UMNO kerana hendak saya berhenti daripada jadi Perdana Menteri dan diganti oleh Tun. Atas rayuan ahli Majlis Tertinggi, Tun kembali sebagai Timbalan Presiden UMNO. Rupa-rupanya Tun masih punyai niat untuk jatuhkan saya.

Oleh itu Tun menghasut Tengku Razaleigh yang menjadi musuh ketat Tun supaya lawan saya. Demikianlah bencinya Tun kepada saya sehingga sanggup terima musuh ketat Tun bertanding Presiden, dan Tun jadi Timbalannya; Tun sebelum itu rayu supaya saya sokong Tun untuk rebut jawatan Timbalan Presiden dalam pertandingan lawan Tengku Razaleigh.

Akhirnya pecahlah UMNO dan muncullah parti serpihan Semangat 46. Tetapi dengan bijaknya Tun tidak menyertainya. Tun selamat dan dilantik oleh saya sebagai perutusan bertaraf Menteri ke Bangsa-Bangsa Bersatu. Tengku Razaleigh terkeluar daripada UMNO Baru dan menjadi mangsa perancangan Tun. Syabas Tun. Saya tak tahu sekarang Tun ahli UMNO atau tidak.

Satu lagi pemimpin UMNO ialah Shahrir Samad yang lupa bagaimana dia keluar UMNO, jadi calon bebas dan lawan dengan UMNO, dalam Pilihanraya Kecil dengan simbol kunci.

Siapakah kamu yang nak kritik tindakan saya? Jika tidak kerana kakak Tun Musa sebagai Ketua Wanita Johor Bahru datang pagi-pagi ke rumah saya untuk merayu supaya Dato dibenar kembali ke pangkuan UMNO, Dato akan jadi duri dalam daging UMNO lebih lama. Walaupun Dato maki hamun saya semasa pilihanraya kecil saya bersetuju Dato masuk balik UMNO.

Saya ucap tahniah kerana Dato dapat sekali lagi jadi Menteri. Jagalah harga barang baik-baik. Tak usahlah komen tentang diri saya.

Tepuk dulang paku serpih.
Katakan orang awak yang lebih.

831 comments:

«Oldest   ‹Older   601 – 800 of 831   Newer›   Newest»
lynn said...

SAYA AMAT TERHARU MEMBACA SETIAP MADAH DAN TULISAN YANG DIHANTAR KE LAMAN BLOG TMM. ADAKALA SAYA MENITISKAN AIRMATA KERANA SETIAP MADAH YANG DILAHIRKAN RATA-RATA MENYOKONG KEPADA SETIAP APA YANG DIBUAT TMM UNTUK MENJATUHKAN PAK LAH. SEHINGGA TMM TERPAKSA MENGISTIHARKAN DIRI KELUAR PARTI UMNO DAN FED BACKNYA TMM DIKATAKAN SEPERTI DURI DALAM DAGING. NAMUN PAK LAH DAN EMPAYARNYA TETAP KUKUH ANGKUH DAN SOMBONG. WAHAI PENULIS-PENULIS YANG ADA DI BLOG TMM INI, MAHU KAH ANDA SEMUA DAN SELURUH RAKYAT MALAYSIA YANG MENYAYANGI TMM DAN BENAR-BENAR IKLAS MENYOKONG TMM SEPERTI YANG DITULIS DILAMAN BLOG TMM. KITA BERSATU UNTUK MENJATUHKAN EMPAYAR PAH LAH DAN KRONI-KRONINYA. CARANYA AMAT MUDAH SELURUH AHLI UMNO DIPERINGKAT CAWANGAN DISELURUH NEGERI MEMBUAT UNDI TIDAK PERCAYA KEPADA PAK LAH SEMASA MESYUARAT AGUNG UMNO DICAWAGAN. TAK KAN PAK LAH NAK GANTUNG CAWANGAN UMNO SATU MALAYSIA? ITU PUN KALAU KITA SAYANG KEPADA UMNO DAN ORANG MELAYU KHUSUSNYA DAN KITA MENGHARGAI APA YANG TMM LAKUKAN SEKARANG INI. SETAKAT KITA BERCAKAP KITA BERADA DIBELAKANG TMM DAN MENYOKONG APA YANG TMM BUAT TIDAK MENCUKUPI SEKIRANYA KITA TIDAK BERSATU UNTUK MEMBANTU TMM DIDALAM USAHANYA UNTUK MENGEMBALIKAN KEHARMONIAN DAN KEPERCAYAAN ORANG-ORANG MELAYU DAN PARTI UMNO. INSYAALAH SEKIRANYA KITA IKLAS TERHADAP APA YANG DIBUAT TUHAN AKAN MERESTUINYA. KITA TIDAK PERLU WUJUDKAN PERISTIWA13 MEI. CUKUP KITA MEMBUAT UNDI TIDAK PERCAYA KEPADA PAK LAH. INI BARU DIKATAKAN MALAYSIA MENGAMALKAN DEMOKRASI PERPELEMBAGAAN. MENURUNKAN SESEORANG DENGAN CARA YANG TERHORMAT TANPA ADA RUSUHAN SEPERTI DITHAILAND.

Kerp (Ph.D) said...

Tun my man,

dont worry about the 2 goons. they can shoot their mouth as much they want to. and this musa hitam fella, borrowing your own words, 'siapa dia musa hitam ni?'.

we're all with you my dear Tun. those who are never politically-inclined, these are the people who can see the tremendous development that you've contributed to our beloved nation. our utmost appreciation is the only way we could repay you. i'm forever with you, sir!

anak kubang pasu said...

Shahrir is 'idealistic politician' who never deliver anything to UMNO as well as the nation. He can only talk! And I dont understand why do we need a person like him to be our leader.

Hko said...

chinese said manusia mati tinggalkan nama, harimau mati tinggalkan kulit.selama 22 thn menjadi PM, TDM berjaya menunjukkan kpd rakyat project besar yg dikagumi rakyat malaysia seperti Kilang kereta nasional,Jambatan Pulau Pinang, menara berkembar petronas, lebuhraya utara-selatan, multimedia kloridor, lima langkawi dan juga jambatan johor-s'pore yg dicadangkan ttp dibatalkan oleh PM(pak lah).

Manakala PM sekarang, walau pun sudah satu penggal menjadi PM masih belum nampak projek Mega yg ditonjolkan sehingga ini, manakala isu seperti rasuah, jenayah rompakan dan bunuh, pendatang tanpa izin,isu perkauman ,kenaikan harga kormoditi yg yg ketara shg membebankan rakyat miskin, pandai menggunakan kuasa ISA menangkap rakyat sendiri yg tidak bersalah sering menjadi-jadi.lebih teruk lagi kalah 5 negeri dimana rakyat tidak percaya dgn kepimpinan beliau yg tidak nampakkan pembangunan ekonomi.

Mat said...

Tun,

Dalam keadaan sekarang saya sangat percaya lebih daripada separuh daripada rakyat Malaysia menyokong Tun. Hanya kami tidak dapat menyuarakan secara terang kerana kami bukan ahli politik. Hanya sebahagian kecil yang berkuasa sekarang sahaja yang tidak menyokong Tun atas sebab-sebab peribadi dan ada juga atas sebab menjaga kedudukkan dan 'periuk nasi' masing-masing.

Bagaimanapun mereka ini akan tersungkur tidak lama lagi jika masih menyokong Pak Lah...percayalah jika mereka masih kekalkan Pak Lah mereka akan kecundang dalam pilihanraya ke 13 nanti.

Tun Musa bukanlah sesiapa pun, saya tidak tahu jika ada orang yang menghormati beliau. Sejak dulu beliau hanya melukut ditepi gantang. Jika beliau tidak berbuat begitu beliau is nobody.

Teruskan usaha murni Tun,kerana hanya tindakan kita yang mencerminkan keikhlasan serta kejujuran kita bukannya percakapan....terutamanya percakapan ahli politik yang sedang memegang kuasa dan sayangkan kuasanya.....

Ahmad Suhazli said...

Assalamualaikum tun.

Diharap tun sihat selalu.Tun telah menjadi pemimpin saya sejak saya lahir lagi (1981).Walaupun sebagai generasi muda namun saya tidak lupa akan sejarah perjuangan tun seperti peristiwa surat kepada Tunku Abdul Rahman,the malay dilemma,pengambil alihan guthrie & sime darby dr British (Malaysian dawn raid),1997 financial crisis dll.

Saya menyokong penuh tindakan tun kerana saya geram dan kecewa atas sifat pemimpin umno sekarang..indecisive,mcm2 lagi. walaupun mereka cuba memburukkan nama tun dalam kes lingam, namun insyAllah kebenaran akan terbukti jua.Umno sekarang bukan lagi pertubuhan yang dikenali sebagai PERKEMBAR. jangan sia-siakan usaha
Zabaa menambah perkataan kebangsaan
dalam umno dengan menyokong pemimpin yang lemah.Hidup Melayu

Teruskan perjuangan Tun!!

SetanSelatan said...

A'kum Det, It's wise of you to backfire them with those statement.

Would you elaborate more on the wrong doings of these people up until they are being ousted from the government. I.E Musa Hitam, Anwar Ibrahim, Shahrir Samad.

I know that Malays is accepting Anwar Ibrahim is a hero but most of them know nothing about his wrong doings.

I know that what has been revealed is just a pinch of salt.

As a youth that grew under your leadership, It's sad for me to see that the current politic situation has derail the Malays from its agenda. Malaysian is sleeping again and they hoping for miracle to shine on them.

anak_radin said...

Salam Tun,

Saya tabik komen and pendedahan Tun terhadap dua mahluk ini (Tun Musa & Dato Sharil Samad) malangnya kedua-dua orang ini adalah orang negeri saya Johor, tapi tak kisah la, yang x betul tetap x betul.

Saya juga sedih melihat keadaan politik Pak Lah kebelakangan ini yang lebih mengUNTUNGkan kaki ampun termasuklah 'Mohamad Taib'.

Sedih bila melihat semakin ramai org melayu dlm UMNO berpecah, jadi saya nasihatkan Tun teruskan komen Tun terhadap Pak Lah sebab pemimpin yg LEMAH boleh menghancurkan negara.

Kelemahan ketara Pak Lah ialah agenda Ekonomi ini menyebabkan orang tertentu dalam UMNO suka ambil kesempatan.

Oleh itu, Tun, I salute you Sir, teruskan perjuangan mu,,tabik tuan...!

Isma2007 said...

Assalamualaikum Tun.
Saya ini orang kampung tak tahu sangat tentang politik tetapi memandangkan keadaan sekarang ini yang semakin teruk perpecahan orang melayu maka terpanggillah untuk saya melontarkan sedikit pendapat,saya teliti komen-komen yang diutarakan hanya menyatakan sokongan kepada pihak A dan juga kepad pihak B tanpa mengeluarkan pandangan bagaimana harus kita boleh bersatu agar kita ini akan menjadi lebih kuat,pada saya setiap kita ini ada kelemahannya dan sepatutnya kita haruslah nasihat-menasihati diantara satu dengan yang lain.maaf atas idea saya yang kekampungan ini.sekali lagi kepada Tun kami rakyat Malaysia seluruhnya mendoakan kepada kesejahteraan dan kesihatan Tun.Assalamualaikum.

Unknown said...

Tun,
Bukanlah "duri dalam daging" tetapi adalah "duri(umno) dalam negara" setuju tak tun?

helmie affandi chew said...

Assalammualaikum Tun,

saya mmg menyokong segala tindakan TUN,saya percaya rakyat Malaysia setiasa berdiri di belakang Tun.

Saya dah tak tahan meluat tgk muka pak lah tu!klu berucap x ubah mcm kambing mkn rumput!lg satu budak hingus Khairi Jamaludin tu..tgk muka pun dah tau hati mmg tak baik!

saya sokong TUN!HIDUP TUN!

beupdate said...

Bila Shahrir kata fakta yg Tun tulis dalam blog tak berapa betul, terkejut beruk saya dibuatnya. Entah siapa yang dia nak tipu? Dia kata dia tak pernah keluar UMNO, dan fakata itu kalau betul baguslah, tapi yang pelik dia lawan UMNO dalam pilihanraya kecil.

So tak keluar UMNO tapi lawan UMNO. Ini ketara sangat yang Shahrir ini bukan duri dalam daging tapi gunting dalam lipatan. Musang berbulu ayam!

Kalau tahu perangai dia yang sebenarnya dari dulu, patut sembelih saja. Bukan setakat tak bagi dia masuk UMNO Baru.

Anonymous said...

Tun,

Saya nak komen tulisan saudara CooR,amat jelas bahawa saudara CooR menilai erti persaraan sebagai duduk diam-diam dan berserah diri. Saudara CooR boleh menggunakan pengerti saudara yang cetek ini untuk diri saudara. Apabila sampai umur saudara 55 tahun, tak perlu tunggu 82 tahun, duduk diam-diam dan berserah. Tak usah menggunakan pengertian saudara yang cetek pada orang lain. Gunakan pada diri sendiri.

sacmfisher said...

Assalamuakum ayah Tun,

Sesungguhnya ayah Tun yang saya sanjung sehingga usia saya ini mencapai 45 tahun, tidak pernah luntur walaupun ayah Tun melepaskan jawatan sebagai PM dahulu. Tekaaan saya kini betul bahawa satu bala besar akan berlaku dalam arena politik akan berlaku semasa ketiadaan ayah Tun dalam kerajaan.

Ayah Tun, bantu lah kami yang berpendapatan rendah ini. Kami sudah tak larat lagi unutk menanggung kos sara hidup yang tinggi.

Ya Allah, peliharalah ayah Tun

melayusulu said...

Assalam..wbt Tun....
" SAYA SOKONG TUN "

Mohd Safuan said...

harap tun bersabar

DRVN CRS said...

saya setuju 100% dengan pendapat Tun.A person with an experience as vast as yours TUN would definately know better.

Saya Anak Malaysia said...

Syabas Tun!!

Saya menyokong penuh keputusan Tun.
Saya tahu pemikiran Tun jauh kehadapan. dan tak dapat diterima oleh budak2 Pak Lah.. apa yg depa tau...semua benda depa tak tau apa yg depa buat...

Hidup Tun...

Heical said...

Bagus ada blog sendiri , baru tau apa sebenar berlaku . Jawapan Tun macam penampar Arab kepada kedua mereka ni. Manusia hipokrit.Saya dah tak percaya pada mereka yg saya anggap baik & right man. Musa Hitam nasib baik tak jadi PM tidak mundurlah kita.Shahril pula mungkin kena toksid kedai dobi kut , cakap tak pikir. Jaga baik baik kenaikan harga atau bagi balik jawatan kepada Afdal.

ayampiru said...

Mereka manusia x mengenang jasa!

ASHAR said...

TUN,

Kepimpinan Pak Lah banyak menyimpan pemimpin " duri dalam daging rakyat" sekarang.

Mat Taib---Bekas MB Selangor yang penuh sensasi---Buka kembali kes kes tanah dalam zaman beliau...!!!!
kalau tak beliau ini "duri dalam daging rakyat".

Bagaimana tanah kerajaan negeri Selangor yang habis "tergadai" kepada kroninya. Dan bagaiman bodoh pula kerajaan negeri membeli balik tanah "tergadai" untuk prokjek kerajaan negeri.

Rakyat tahu dan tidak lupa....apa yang berlaku wahai pemimpin-pemimpin UMNO yang pentingkan perut dan jamban mereka....

Sabar lah....semua akan kami persoalkan kembali...


salam perantau

_ashar_
angkatan lancang kuning nusantara

roberto lantoi said...

syabas tun , kami akan belasah pada yang mulut mulut celupar dan yang lupa diri

ASHAR said...

TUN,

Kepimpinan Pak Lah banyak menyimpan pemimpin " duri dalam daging rakyat" sekarang.

Mat Taib---Bekas MB Selangor yang penuh sensasi---Buka kembali kes kes tanah dalam zaman beliau...!!!!
kalau tak beliau ini "duri dalam daging rakyat".

Bagaimana tanah kerajaan negeri Selangor yang habis "tergadai" kepada kroninya. Dan bagaiman bodoh pula kerajaan negeri membeli balik tanah "tergadai" untuk prokjek kerajaan negeri.

Rakyat tahu dan tidak lupa....apa yang berlaku wahai pemimpin-pemimpin UMNO yang pentingkan perut dan jamban mereka....

Sabar lah....semua akan kami persoalkan kembali...


salam perantau

_ashar_
angkatan lancang kuning nusantara

Unknown said...

hik hik..

now that is something that we need to hear from both side :D

medalien_amir said...

Assalamulaikum..

YBG TUN,

Saya dilahirkan pada tahun 1981, tahun yang sama Tun jd PM. Jiwa, prinsip hidup, pegangan, nilai,moral, semangat keMelayuan dan KeIslaman, keusahawanan, pendidikan, jati diri dan kejayaan saya dibentuk serta telah sebati dengan zaman Tun. Saya "membesar" dan "dibesarkan" dizaman pemerintahan Tun.

Alhamdullillah.. saya sekarang telah menjadi seorang anak Melayu yang berjaya sebagai eksekutif serta usahawan yang berjaya. Ini semua hasil kepimpinan Tun selama 22 tahun. Terima kasih dan syukur pada ALLAH kerana Malaysia telah dikurniakan pemimpin seperti Tun.

Semasa Tun umum untuk letak jawatan, saya menangis didepan keluarga yang menonton tv ketika itu. Saya seorang yang keras hati hinggakan agak susah menitis air, namun bila berkaitan Tun, saya menangis. Saya terlalu sayangkan Tun, hinggakan saya semua surat khabar hari tu saya beli dan simpan dalam album kerana bagi saya itu saat yang paling menyedihkan negara.

Masa disekolah dan di universiti saya sanggup ponteng kelas/kuliah semata-mata nak lihat Tun berucap, kebanyakan majlis Tun lawati di Kedah berhampiran Alor Star dan Kubang Pasu akan saya turuti. Seingat saya agak banyak kali juga saya dapat bersalaman dengan Tun. Tun memang pemimpin yang paling menghormati tetamu dan penyokong tidak mengira pangkat, masa dan ketika.

Saya teramatlah marah hinggakan saya MENGUNDI PEMBANGKANG pada PRU lepas kerana pemimpin UMNO sekarang yang tidak menghormati Tun. Dahulu salam cium tangan, sekarang teramatlah biadap.

Betul kata Tun.."Melayu Mudah Lupa"..saya ada membeli buku nukilan Tun tentang tajuk ini. Saya ingin warkan pada pembaca lain, kita lihat negara-negara maju dan membangun(mentaliti pun maju) seperti Jepun, Korea, Amerika, China, Singapura, Jerman dan Rusia yang menghormati bekas pemimpin. Contohnya Singapura yang melantik Lee Kuan Yew sebagai Menteri Mentor. Saya hairan kenapa pemimpin sekarang khususnya UMNO yang biadap dan tidak menghormati Tun. Terlalu banyak pengalaman dan pemikiran Tun yang boleh diteladani mereka, namun tidak sesekali bahkan di tukar dengan kata-kata cacian. Saya paling tak puas hati bila pemimpin UMNO "blok" Tun hadiri majlis UMNO baik diperingkat pusat mahupun di negeri. Allah Maha Kaya, inilah harga yang perlu dibayar oleh Mahadir Khalid bila tewas pada PRU lepas selepas puas menjadi tali barut Pak Lah. Mungkin inilah ujian ALLAH kepada mereka bila berada diatas.

Moga Tun teruskan perjuangan. Selagi orang seperti pak lah, musa hitam, shahril samad, nazri aziz, mahadir khalid, johari baharom dan lain yang "haprak", saya takkan mengundi UMNO.

P.S: SAYA LUAHKAN SEMUA INI UNTUK MEMBUKTIKAN PADA KRONI "HAPRAK PAK LAH" YANG AKAR UMBI TERAMATLAH MENYAYANGI DAN MENYOKONG TUN...PENGARUH TUN CUKUP BESAR...

TUN TOLONG JAGA KESIHATAN, SAYA SEKELUARGA MENDOAKAN KEBAHAGIAAN DAN MENYOKONG PENUH USAHA TUN.

Idolamu,
medalien_amir

kdin said...

Salam Tun.
Sokong sangat2 tindakan Tun. Moga perjuangan success.
Anak watan Pahang.

Heical said...

Dulu tukang bodek ,tukang ampu bila dah taada gula mula paling tadah , jadi tukang tikam pula .
Apa nak buat itulah gelagat orang politik hipokrit.
Musa Hitam hang jaga NGO suruh buat banyak kerja amal yg betul.
Sharil hang jaga harga barang jangan sibuk nak cari publisiti murah.

saudagar-online said...

Tun Dr M,

Saya berpendapat komen yang dikeluarkan hanyalah bersifat 'bodekan-bodekan' yang dikeluarkan oleh ahli-ahli pembodek Pak Lah..Kalo dah kena bodek apalagi, semakin kembang hidunglah wahai orang yang kena bodek!

UMNO sekarang pada pengamatan saya seakan akan sudah hilang taringnya,
Kalau dulu, boleh dikatakan UMNO memang memperjuangkan hak orang Melayu, tetapi tidak sekarang. Hak orang Melayu saban hari semakin tergadai..Rusuhan pun dah banyak, sensitiviti orang Melayu kerapkali diperkecilkan..Seolah-olah terasa asing di bumi sendiri...

hakim said...

y bhg tun

noticed that you were supported well by the nos of comments that kept coming in.

so,keepus inform. TQ

victory said...

TUN,

I WILL SUPPORT U ALL THE WAY, YOUR COURAGE AND DETERMINATION MAKE ME MOTIVATE EACH , I AM PROUD TO BE MALAYSIAN, YOU ARE MY HERO AND MENTOR

bronco2 said...

Syabas Tun,

Tun adalah negarawan tulin. Tun berada dalam kelas tersendiri dalam membela nasib orang Melayu. Tidak seperti sebahagian menteri yang memberi komen dalam situasi politik negara sekarang seperti "komen periuk nasi"

medalien_amir said...

Assalamulaikum..

YBG TUN,

Saya dilahirkan pada tahun 1981, tahun yang sama Tun jd PM. Jiwa, prinsip hidup, pegangan, nilai,moral, semangat keMelayuan dan KeIslaman, keusahawanan, pendidikan, jati diri dan kejayaan saya dibentuk serta telah sebati dengan zaman Tun. Saya "membesar" dan "dibesarkan" dizaman pemerintahan Tun.

Alhamdullillah.. saya sekarang telah menjadi seorang anak Melayu yang berjaya sebagai eksekutif serta usahawan yang berjaya. Ini semua hasil kepimpinan Tun selama 22 tahun. Terima kasih dan syukur pada ALLAH kerana Malaysia telah dikurniakan pemimpin seperti Tun.

Semasa Tun umum untuk letak jawatan, saya menangis didepan keluarga yang menonton tv ketika itu. Saya seorang yang keras hati hinggakan agak susah menitis air, namun bila berkaitan Tun, saya menangis. Saya terlalu sayangkan Tun, hinggakan saya semua surat khabar hari tu saya beli dan simpan dalam album kerana bagi saya itu saat yang paling menyedihkan negara.

Masa disekolah dan di universiti saya sanggup ponteng kelas/kuliah semata-mata nak lihat Tun berucap, kebanyakan majlis Tun lawati di Kedah berhampiran Alor Star dan Kubang Pasu akan saya turuti. Seingat saya agak banyak kali juga saya dapat bersalaman dengan Tun. Tun memang pemimpin yang paling menghormati tetamu dan penyokong tidak mengira pangkat, masa dan ketika.

Saya teramatlah marah hinggakan saya MENGUNDI PEMBANGKANG pada PRU lepas kerana pemimpin UMNO sekarang yang tidak menghormati Tun. Dahulu salam cium tangan, sekarang teramatlah biadap.

Betul kata Tun.."Melayu Mudah Lupa"..saya ada membeli buku nukilan Tun tentang tajuk ini. Saya ingin warkan pada pembaca lain, kita lihat negara-negara maju dan membangun(mentaliti pun maju) seperti Jepun, Korea, Amerika, China, Singapura, Jerman dan Rusia yang menghormati bekas pemimpin. Contohnya Singapura yang melantik Lee Kuan Yew sebagai Menteri Mentor. Saya hairan kenapa pemimpin sekarang khususnya UMNO yang biadap dan tidak menghormati Tun. Terlalu banyak pengalaman dan pemikiran Tun yang boleh diteladani mereka, namun tidak sesekali bahkan di tukar dengan kata-kata cacian. Saya paling tak puas hati bila pemimpin UMNO "blok" Tun hadiri majlis UMNO baik diperingkat pusat mahupun di negeri. Allah Maha Kaya, inilah harga yang perlu dibayar oleh Mahadir Khalid bila tewas pada PRU lepas selepas puas menjadi tali barut Pak Lah. Mungkin inilah ujian ALLAH kepada mereka bila berada diatas.

Moga Tun teruskan perjuangan. Selagi orang seperti pak lah, musa hitam, shahril samad, nazri aziz, mahadir khalid, johari baharom dan lain yang "haprak", saya takkan mengundi UMNO.

P.S: SAYA LUAHKAN SEMUA INI UNTUK MEMBUKTIKAN PADA KRONI "HAPRAK PAK LAH" YANG AKAR UMBI TERAMATLAH MENYAYANGI DAN MENYOKONG TUN...PENGARUH TUN CUKUP BESAR...

TUN TOLONG JAGA KESIHATAN, SAYA SEKELUARGA MENDOAKAN KEBAHAGIAAN DAN MENYOKONG PENUH USAHA TUN.

Hko said...

chinese said manusia mati tinggalkan nama, harimau mati tinggalkan kulit.selama 22 thn menjadi PM, TDM berjaya menunjukkan kpd rakyat project besar yg dikagumi rakyat malaysia seperti Kilang kereta nasional,Jambatan Pulau Pinang, menara berkembar petronas, lebuhraya utara-selatan, multimedia kloridor, lima langkawi dan juga jambatan johor-s'pore yg dicadangkan ttp dibatalkan oleh PM(pak lah).

Manakala PM sekarang, walau pun sudah satu penggal menjadi PM masih belum nampak projek Mega yg ditonjolkan sehingga ini, manakala isu seperti rasuah, jenayah rompakan dan bunuh, pendatang tanpa izin,isu perkauman ,kenaikan harga kormoditi yg yg ketara shg membebankan rakyat miskin, pandai menggunakan kuasa ISA menangkap rakyat sendiri yg tidak bersalah sering menjadi-jadi.lebih teruk lagi kalah 5 negeri dimana rakyat tidak percaya dgn kepimpinan beliau yg tidak nampakkan pembangunan ekonomi.

fuad said...

Tun,

Wise men said "The truth shall prevail". We have to believe in our actions and our faith. Why bother about critics if we know we are doing the right thing.

I think Pak Lah had his chance for the last 4 years. But what to do, he perform extremely well in the 2004 election, so he dont have to do much since he passed with flying colors, later he lost his late wife(valid reason for his lack of performance), then remarried and delegate everything to his team/cabinets to do whatever best and go for honeymoon. Its common knowledge which rakyat can see thru observation.

Now only he is trying to perform. But its too late now. He has to bite the bullets and apologize to all rakyat before everything collapse and other races laugh at the Malays/UMNO.

han2 said...

i'll always support U...tq tun

acai said...

salam tun..
semoga perjuangan tun mendedahkan segala kepincangan dlm umno berterusan..agama,bangsa dan negara lebih penting drp segalanya..

weight loss and get easy slim said...

Tun ,Kami berdiri dibelakang Tun atas apa saja yang Tun perjuangkan....kami pun pelik apa yang mereka katakan pada Tun ,duri dalam daging....sebenarnya mereka lah yang menjadi duri dalam daging dalam kehidupan orang orang melayu. Tun dont worried...we support Tun 100%. Tun a are really a HERO.Hidup Tun....

Ayuh Kayuh! said...

Menjenguk ke kolam nampak kelam,
Kereta di parkir di sebelah sana,
Aduhai Musa nampak hitamnya,
Aduhai Shahrir pun naya juga alkisahnya...

Tun, depa memang suka buat haru la, syabas Tun, baru kami tau no depa punyer cerita di sebalik tabir..

daeng said...

Assalamualaikum Tun,

Saya dibesarkan di bawah pengaruh & aspirasi Tun....seluruh keluarga saya merupakan penyokong kuat UMNO. Namun saya pasti arwah datuk saya yag merupakan antara pioneer UMNO pasti menitiskan airmata dengan senario politik kita sekarang.

Pengumuman Tun memang menghibakan tapi tidak mengejutkan. Sebenarnya saya kasihan dengan Pak Lah yang mati-mati menyangka beliau mendapat sokongan penuh rakyat...begitu naif pemikiran seorang bergelar PM!! Tak terfikirkah Pak Lah, apakah perasaan penyokong UMNO (seperti saya) yang terpaksa bernaung di bawah negeri yang dikuasai Pakatan Rakyat??

Hari ini, saya sedih membaca berita orang-orang kuat UMNO mula mensasarkan serangan merea terhadap darah daging Tun pula. Dulu kata dimaafkan...kenapa sekarang dihukum pula?

Teruskan perjuangan Tun...tenaga anak muda Melayu ini sentiasa menyokong Tun. Amin....

Mrs Amar7674 said...

Salam...Tun yg dihormati..

saya bersependapat dengan Tun dalam hal ni.. saya lihat kini UMNO cuma tinggl nama tnpa apa2 lg jika terus diterajui oleh mereka2 yg cukup pandai berpura2.. berjuang bukan untuk bangsa tp untuk kepentingan diri sendiri..

Tindakan Tun untuk keluar dari UMNO memang wajar dan saya percaya Tun mempunyai alasan2 dan sebab2 yg kuat dan kukuh untuk berbuat demikian..terus terang saya beritahu saya memang mengarapkan agar Tun kembali menjadi PM supaya Malaysia kembali bersinar gemilang..semoga doa saya dan penyokong2 Tun yg lain akan dimakbulkan...Ameen..

bagi saya, Tun merupakan seorang insan yg cukup luar biasa dari segala segi dan saya sngat mengagumi Tun..

u are a true worrior Tun..

semoga Tun sentiasa diberkati, dilindungi Allah SWT selalu..

Anak Look East Policy said...

Tun,

Teruskan.......demi Agama, Bangsa dan Negara.

cakapsiang said...

Tun, we are always by your side. Me, my family and almost all my friends... Long life Tun!

hans said...

Assalammualaikum...
Kepada Ayahanda Tun yang tercinta....
Saya nih boleh dikatakan masih mentah dalam hal-hal politik nih....
Tetapi secara jujur saya amat mengagumi Tun sewaktu saya kanak-kanak lagi sehingga remaja seperti sekarang....
Saya mula mengagumi Tun sewaktu Tun berani menyuarakan pendapat dan pandangan Tun hingga Amerika pun takut dengan Tun.....

Jadi,sewaktu saya membelek surat khabar UTUSAN baru-baru ini....
Satu title akhbar yang menyebut Dato sebagai DURI DALAM DAGING UMNO amat memeranjatkan saya....

Dan orang itu ialah MUSA HITAM?

Musa Hitam?Siapa orang ini?
Saya langsung tidak kenal....dan lepas saya membaca blog Tun baru saya tahu siapa dia.....

Siapa dia nak berkata Tun sampai begitu sekali???

Layakkah dia??Apa sumbangan dia hingga dia boleh berkata Tun sampai begitu?Saya sangat sakit hati dengan statement dia yang langsung tidak menghormati Tun....

Sedangkan saya yang muda ini yang kurang bijak ini tahu menghormati orang yang tua takkan Musa Hitam yang kononnya bijak bestari tu xtahu macam mana nak hormat pada orang yang lebih tua dan banyak berjasa pada dia dan generasi serta keturunan dia??

Nauzubillah dengan orang2 macam nih....

Selepas tu saya tgok pula dkt TV3 malam tadi...buletin utam TV3....

Shahrir Samad kata dia xpercaya Tun yang tulis semua nih...
Dia kata orang lain yang tulis blog nih.....
Apa yang saya pelikkan...kenapa dia tidak percaya??
Tun kan seorang yang berpandangan hadapan.....
Setakat tulis dekat blog nih bukan susah....
Dia ingat Tun nih bodoh ker??
Saya benci Shahrir....sangat hipokrit....

Tun.....
Saya sangat bangga dengan cara Tun dan kalau boleh saya nak tanya macam mana nak terlibat dalam politik??
Kalau boleh saya nak bekerja dengan anak Tun..dato Mukhriz....
tambah2 plak saya pun orang kedah juga...
Aloq Staq mari....

Saya mula minat nak masuk politik semenjak saya takut semakin ramai pendatang haram dkt bumi Malaysia nih....kalau dulu dekat Aloq Staq susah betui nak jumpa muka-muka Bangladesh tapi sekarang dah berlambak dah dekat sini....rasa macam bukan dekat bumi sendiri...

Apa-apapun kepimpinan Tun selama 22 tahun tidak dapat dilawan oleh AAB dan pembodek2 dia...



p/s:harap2 dato sudi balas comment saya dekat email saya yer...assalammualaikum...

Open Financial Planning said...

TUN, please continue with your great spirit for the PARTI UMNO and for us RAKYAT. We will support you and be with you. We are not blind; RAKYAT know your good intention; you are fighting for us and as our GREAT MODERN HANG TUAH…our HERO.

Malaysia Boleh! Mahathir Boleh!

Warm regards, Rwee

Cheng Ho said...

Salamualaikum Tun & Datuk Mukriz

Kami penyokong setia Tun daripada kami lahir hinggalah sekarang, kami orang sabah sokong Tun

kadir said...

Che Det,

Tunku keluar UMNO pasal U, Tun Hussin keluar UMNO pun pasal U, Now U keluar UMNO, pasal U jugak..
Kenapa U pilih Pak Lah ??

hana_ziaa said...

A'kum Tun,

Komen yang Tun rasa menggelikan hati itu sebenarnya amatlah menyakitkan hati kami sekeluarga...

Pengkhianat bangsa dan agama amatlah bersesuaian dengan musa hitam dan shahril samad tu. mereka inilah yang sebenarnya merupakan duri dalam daging yang amat dibenci oleh rakyat malaysia. mereka tidak sedar agaknya yang majoriti rakyat malaysia menyampah dan meluat dengan mereka ini.
Amat tidak disangka kebaikan Tun pada mereka ini langsung tidak dikenang. Tapi saya amat respect cara Tun yang tidak pernah menyimpan dendam terhadap mereka yang pernah menentang Tun sebelum ini. Semoga Allah melindungi Tun dari penyangat-penyangat Dollah badawi ini. Mereka ingat mereka ni hidup selama-lamanya didunia ni. Sedarlah wahai musa hitam dan shahrir samad serta pembelot-pembelot Dollah badawi, rumah kata pergi kubur kata mari, jadi faham-fahamlah sendiri.

Walau apa pun, saya dan keluarga dari dulu hingga kini menyokong segala tindakan Tun yang kami tahu adalah untuk kebaikan bangsa dan negara.

Diharap Tun dapat bagi komen tentang TUKANG KARUT DOLLAH BADAWI yang seterusnya iaitu Nazri Aziz dan Annuar musa yang lantang sangat mengutuk Tun dari awal hingga kini. Siapa mereka ini yang hendak mengutuk Tun....mereka ni hanya tukang karut Dollah Badawi.

Diakhir kata, semoga Tun sentiasa dirahmati Allah dan dikurniakan kesihatan yang amat baik tak kira dimana Tun berada. Semoga Tun selamat kembali ke tanahair. Kami amat rindukan Tun.

Ikhlas dari Hana & Keluarga.

Madie said...

Assalammualaikum Tun...

Saya sangat menyanjungi keperibadian Tun.. Sepanjang pemerintahan Tun, Tun begitu tegas dan lantang bersuara... Pemikiran Tun jauh ke hadapan...
Alhamdulilah, ayah saya yang juga menyanjung Tun memeberikan nama keramat kepada saya... Mahadir Bin Milaham... Saya yakin Tun seorang negarawan yang sebenar... Syabas Tun Dr. Mahathir Mohammad.. Jasamu tetap ku kenang...

prodigy X said...

Assalamualaikum w.b.t.
Tun Dr. Mahathir yang dihormati, saya harap Tun dapat terus-terusan menulis mengenai pengalaman Tun, sejak dari zaman persekolahan di Sultan Abdul Hamid College, menentang Malayan Union, sehingga sekarang.

Sesungguhnya pengalaman hidup Tun merupakan sesuatu yang amat bernilai yang sangatlah saya harap dapat Tun tulis dalam biografi Tun.

Orang politik, kebanyakannya memang tak tahu mengenang jasa, tak mengapa Tun, kami rakyat Malaysia tak seperti mereka yang cetek akalnya yang hanya tahu mencerca Tun.

We love you Tun.

huruhara said...

Salam Tun

When I came back from overseas way back in 1987, after completing my studies, I was one of those many many young graduates looking for a job in a country gripped in recession. We were already forewarned what was waiting for us back home then from the many ministers who had visited us in London lecturing us about the "austerity drive", look east policy, buy British last, all of which Tun had implemented back then. Frankly Tun, many of us were no fans of yours.

Your popularity further worsen when the issue about the Lord President came up and being a young lawyer, with full of ideals in our minds, you were definitely not in my fan book !. However as the years passed and reality started to settle in, I can see the wisdom and rationale behind many of your "unpopular" or some might called it "dictatorial" style of decisions and policies. These were further supported whenever I went overseas to other Asean countries like Singapore, Thailand, Philippines and Indonesia for courses or conferences sent by the multinational company I was working then. My counterparts in these countries were singing praises of the development and growth Malaysia has achieved under your leadership and most of the ethnics there were even envious how the government had taken good care of the malays in this country. I did not realise how much the government had done to people like me because I had taken a lot of things for granted all this while. For people like me whose parents were just mere teachers, being able to study overseas and having a good job in a big multi national is unheard of in their countries especially if you belong to an ethnic group.

Indeed your decision to leave UMNO (I am not an UMNO member) have surprised many of us but I believed, like in the past, there is wisdom behind this move. I hope you will continue to voice your views about this government. I don't belong to any political party but I do share your views on the current weaknesses plaguing the present leadership which, if not checked, will have adverse impact to the fate of the malays, chinese and indians and also foreign investors' confidence in this country.

I pray your wisdom in leaving UMNO will achieve the desired results at the end of the day.

Salam

jenn v ariela said...

Dear Tun,

looking at the situation now, the big heads in UMNO is never ending blood sucking among it's nation.

Kesian pada rakyat Melayu yang mempunyai pemimpin yang sebegini bermuka dua. Demi untuk kedudukan kuasa, kekayaan dan kenamaan mereka sendiri. Sanggup mereka menghianati dang menghakis Tun yang telah lama memperjuangkan demi negara kita. Bukannya sekadar Melayu Mudah Lupa tetapi juga Melayu Tidak Mengenangi Jasa demi Kekayaan.

Sedih.

Tun mesti menjaga kesihatan selalu ya!

They don't appreciate Tun never mind but we do.

One fine day their own Boomerang will strike them back.

beck 23 said...

tak tau la pe nak jadi dgn politik melayu nie..
sesama bangsa kutuk antara satu sama lain..dah la tu..
buka keburukkan orang lain..erm harap2 UMNO dan BN dapat mengembalikan keyakinan rakyat..
apa2 pun saya tetap sokong TUN dan UMNO..

Det Cargo & Trading Services said...

Tun;

Bukan nak bodek tapi the reality is who do you think got the grade to replace you. I dont think another malay leader of your calibre is forthcoming in the near future. Not in my lifetime for sure.

You are one of a kind.

Note: Just look at Google Ads dalam blog ni. News about Tun keluar UMNO is everywhere in the WORLD i.e. India, USA, Japan etc. If Tun has not make a mark in this WORLD, the WORLD will not give a damn whether Tun resign from UMNO or not.

Tun,

I think this is what happen. My 2sen worth. Actually, Pak Lah wanted to be like Tun. Tun single handedly run the administration. Tun know where to put who at which ministry. Tun knew some of them are not 'clean' but the fact they know Tun knew, Tun can control them not to be lebih-lebih. I think this is an open secret.

Pak Lah wanted to do the same tapi tak pandai main catur jadi bermaharaja lela lah mereka2 ni. Bila mereka2 ni dah nampak kelemahan Pak Lah, they take full advantage. Buat keputusan ikut kepala sendiri (masalah nyer mereka2 ni bukan cerdik sangat). Since there is no vision, no focus point and no direction jadi between the ministry pun tak sejajar polisi dan implementation nyer. So berkecamuk lah administration. Antara ministry pun bole bergaduh openly. And yet Pak Lah tak boleh control. Jadi rakyat jelata macam saya ni nampak, what the hell is he doing. Mengabih kan boreh jer (patut le beras harga naik) benda2 macam ni pun tak boleh control. At the same time, mereka2 ni ambil kesempatan since no direction jadi buat polisi untuk mengenyangkan perut je lah. After all bukan Pak Lah bole buat aper pun. Diam jer (mungkin terlelap jadi tak dengar cerita la) Bila dah nampak jalan, apa lagi bermaharaja lela lah mereka2 ni. Jadi mesti lah sokong Pak Lah supaya bole continue bermaharaja lela. Inilah teori 2 sen saya. Nevertheless, it is a sad story.

Pak Lah has no idea how to run his administration. No vision, no mission, all reaction. Hindraf bising sikit declare cuti thaipusam for kl, lawyer bising pasal vk lingam, umum commission to elect judiciary appointment. These are all reactions. No proactive actions at all. Please somebody tell me one example if any. Kalau macam ni, I will make a better PM, anytime.

This type of skill set is highly sought after as Line Supervisor atau orang melayu kata mandur.

Bila mandur jadi ketua eksekutif maka mundur lah negara.

Sama2 kita renungi.

Tun,

Teruskan perjuangan yang belum selesai. The truth will prevail.

manggis said...

Salam YBhg Tun,

Izin saya kongsi sedikit pengalaman tentang Shahrir dan Musa ni.

Kita perlu lihat latar belakang politik Musa Hitam dan Shahrir. Mereka adalah guru dengan murid. Jadi mereka punya perangai yang serupa. Spesis yang sama, sama tak kenang budi, sama tak sedar diri.

Saya teringat cerita seorang rakan tentang Shahrir jumpa Tun. Lebih kurang begini dialognya ; Dok, sekarang saya dah jadi penganggur, cuma berniaga dobi je. Jawapan Tun, Padan Muka.

Kalau boleh saya ingatkan kembali apa yang shahrir dan pengikut - pengikutnya ejek dan pelekeh Tun semasa pilihanraya kecil JB antara Kunci dengan Dacing , malu saya dibuatnya. Sebagai orang Melayu, hilang norma , hilang budaya, hilang agama, hilang segala-galanya. Semuanya halal, habis ditelanjang bulatkan Tun, sehingga seolah-olah Tun sehabis-habis hina manusia. Harap Tun maafkan mereka semua, sebab dosa mereka pada Tun hanya Tun sahaja yang dapat maafkan. Bagi diri saya , saya mohon dimaafkan Tun dari hujung rambut hingga hujung kaki selagi hayat masih ada ini. Itulah Tun yang mulia hatinya, walaupun bertan - tan maki hamun, caci cerca diterima, namun Tun masih sanggup mengambil semula orang-orang macam shahrir ni. Anda nilai sendirilah siapa Shahrir ni. Lupa daratan, pengampu, tak ada adat menghormati orang tua.

Tentang Musa Hitam ni.

Dialah punca saya terpengaruh sehingga membuat dosa mencaci cerca Tun pada masa itu. Maklumlah jiwa muda, apatah lagi Musa ni pemimpin dari Johor, negeri asal saya. Apa sahaja cakap dia saya percaya, malah saya turut mengepalai sekumpulan rakan-rakan membenci Tun.

Rupa-rupanya Musa Hitam ni tak ada karisma macam Tun, melarikan diri apabila ada masalah, meninggalkan rakan-rakan tanpa haluan, tiada tanggung jawab pada pengikut, pandai bercakap sahaja tapi tak tahu nak menyelesaikan masalah.

Tahun 1991 saya mulai sedar kelemahan - kelemahan Musa Hitam sebagai pemimpin lalu meninggalkan ideologi kosong beliau. Sejak itu saya langsung tak respek Musa Hitam. Apatah lagi setelah saya diberitahu oleh rakan-rakan tentang moral siMusa ni, kaki B , kaki P. Sejak itu Phooooorah!!!!!

Musa Hitam terus menikmati hidup yang selesa atas ikhsan TDM, rakan-rakan seperjuangannya terus merana, yang menoreh getah terus menoreh getah, yang menganggur terus menganggur, yang makan gaji terus makan gaji , yang masuk politik terus jadi ahli marhaen (adalah sorang dua yang dapat nikmat).

Saya tak nampak apa pun jasa, apa sumbangan, apa kebaikan yang Musa Hitam dah buat untuk negara selama ini, untuk saya hormati, banggakan dan kenang. Hari ini tiba-tiba beliau muncul dari gua lalu mahu jadi juara. Maaf Tun , kalau dia dihadapan saya ketika dia cakap, tak mustahil saya akan ludah muka dia. Ingatlah!! siapa anda sebelum ini, siapa anda sebenarnya, anda tidak bersih , anda kotor. Politik anda juga kotor.Kalau tak kerana Tun, siapa si Musa ni!!! Baik SHUT YOUR MOUTH TIGHTLY" Jika tidak kami akan bongkar segala skandal moral dan perangai sebenar Musa Hitam. Paku karat dalam daging.

Adakah ini jenis pemimpin-pemimpin yang harus kita ikut dan hormati. Sendiri fikirlah.

Penegak@Pembela said...

Assalamualaikum Tun, i am, 22 years old saya baru menamatkan pengajian ijazah saya dan baru berniat nak isi borang masuk UMNO, tapi sekarang saya dah ubah fikiran, saya takkan masuk UMNO selagi Pak Lah still PM. Saya pasti ramai golongan muda bersama-sama TUN. U are my idol. anda ialah inspirasi kaum muda. teruskan perjuangan, "Berani kerana Benar". Mari kita bersihkan UMNO dari orang-orang seperti Nazri, KJ dan Pak Lah.. supaya UMNO kembali kepada matlamat asal.

Saya sayang TUN, dan saya tetap bokong TUN.

Pecinta Negara said...

Assalamualaikum Tun, kita 100% setuju dengan tun berdasarkan rekod tun selama 22 tahun memerintah, tapi macam mana Tun boleh terlepas pandang dalm hal pemilihan pengganti Tun? sedangkan pembangunan negara merupakan suatu yang berterusan, kestabilan ekonomi dimiliki oleh 'anak beranak sahaja', jauh lagi masyarakat umum melayu.Ketika itu Tun boleh bersikap 'in order to be good,you have to be cruel!, for the sake of the country'.Kadang2 Singpura ada baiknya, dapat dijadikan contoh, setiap hujung minggu, bapa Singapura Lee Kuan yew bercakap kepada 'audien mudanya'tetapi Tun telah terlepas peluang ini. Semoga doa ke hadrat ilahi sahaja menyelamatkan negara tercinta ini.

Penegak@Pembela said...

saya juga cadangkan wujudkan petisyen mengumpul tandatangan semua rakyat Malaysia yang menyokong pengunduran Pak Lah secara terhormat, dan dihormati. saya juga berpegang kepada prinsip anti khawarij yang menyakitkan dan menghina pemimpin Islam. biarlah dia undur secara terhormat dan dihormati.

parit11 said...

Tun..
Teruskan perjuangan Tun mendesak PakLah meletak jawatan..kami menyokong penuh atas tindakan Tun.

...pemuda UMNO
mail,rosli,nik,zack ss/8

hans said...

Harap Tun jawab comment saya sebelum nih pada blog saya okay!!
Terima kasih Tun!!
Saya sekeluarga sentiasa menyokong Tun!!
Hidup orang Kedah!!

Permatang said...

a.kum
banyal-banyak kan bersabar tun..nak menuju jalan kebenaran memerlukan kesabaran dan ketabahan hati yang kuat..

siamangagap said...

tun musa adalah seorang yang paling kecewa dalam politik. ingin hendak peluk gunung tapi apakan daya tangan tak sampai. berlagak pandai tapi sombong diri. mengajar melayu menjadi kurang ajar. berdendam dengan tun mahathir sampai ke hari ini. ada peluang tun mahathir jadi sasarannya..!

MalayJessyJames said...

tun,

Tentu ramai lagi yang macam depa ni. Cakap tak serupa bikin punya orang.

Boleh Tun hapak sapa depa-depa ni. Kami orang bawah nak gak tahu secara detail.

Tq

BuRnLeiCesTeR said...

Askum...Tun,sy sgt rindu zaman pemerintahan Tun dulu...Tun, saya sgt bangga menjadi rakyat Malaysia salah satu sebabnya ialah Malaysia ade Tun Dr Mahathir...Tun, teruskan laa perjuangan!!!!
Semoga Allah sentiasa merahmati Tun...Amin..

Pak Usu said...

KENANGLAH JASA ORANG YANG MEMBERI..............


KEPALA BATAS 31 Okt. - “Kerjalah baik-baik, jangan selalu berbangga diri dan lupakan orang bawah,” itulah pesan Datuk Kailan Hassan kepada anak sulungnya, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi yang dilantik sebagai Perdana Menteri kelima.

Sambil mengucapkan syukur dan terima kasih kepada Tun Dr. Mahathir Mohamad kerana memilih anaknya sebagai pengganti, wanita berusia 80 tahun itu berkata, itulah harapan seorang ibu yang sentiasa mendoakan kesejahteraan anaknya.

Beliau yang tidak terlintas sama sekali Abdullah, 64, akan menjadi pemimpin nombor satu negara bagaimanapun bersyukur kerana anaknya menerima jawatan itu melalui peralihan kuasa yang tenang dan aman.

al naning said...

Assalamualaikum Tun,
Saya penyokong pemikiran Tun,
1. Tun Buat Jambatan Pulau Pinang, depa kata gila ka PM ni, feri ada, duit habis, last last depa pakai sampai sesak, kena buat jambatan lain.
2. Tun buat highway, depa kata tun dok perabih duit, ambik tanah org melayu, pebaik jalan dok ada dah la. Tapi depa pakai sampai tak peduli tol naik pun.
3. Tun buat kereta proton,depa kata chokea, lauya, low standard, tapi bila jual depa yang kalut nak beli.
4. Tun bina Putrajaya, depa kata perabih duit jugak, jauh dari KL susah, Pejabat yang ada dah ok, apa nak ambik tanah ulu banat tu, tapi bila dah siap depa yang kalut buat rombongan lawatan ke Putrajaya.
5. Yang paling mengkagumkan Tun mampu menghadapi krisis kewangan 97 tu saya cukup (wow). IMF pun tunduk dgn Tun. Nasib baik tak ikut penasihat PKR tu...
... Tun seorang yang berfikiran jauh, orang susah nak faham tindakan Tun sebab mereka pendek akal. Pandangan mereka dekat.Saya percaya dengan apa yang Tun lakukan sekarang walaupun saya masih belum memahami sepenuhnya. Apa yang saya tahu UMNO sekarang dah bukan UMNO sebenarnya. orang (bukan orang kita) dah tak takut, sebab tu hindraf yang tah hapa hapa boleh berpesta dan bersukaria mengeksploitasi kanak kanak kat lobi Parlimen..
Syabas Tun, Tun ada mutiara dalam daging, bukan duri..

Cheang said...

TUN,

Salah seorang yang kata TUN "duri dalam daging" memang seorang pengecut. Dia kata tak perlu layan apa yang TUN komen ttg dia. Dah terbukti sekarang apa yang TUN kata tu tepat sebab itu dia sudah rasa sakit kerana kena duri sendiri.Dah tak sempat nak sembunyi tangan selepas baling batu. Buat apa dia tu meludah ke langit !? Nampak saja cerdik tapi ....

Fauzi Shaffie said...

Sambil menerawang dalam alam maya mencari berita dan cerita saya baca blog ni, katanya "Malaysia's defining moment .. NEA.." Berita mengenainya berkata "he spoke to overflow audience...".

Tetapi pelawat ke laman webnya tidaklah sebegitu ramai macam yang dihebahkan. Setakat hari ni, setelah dua hari, cuma 21 orang yang tinggalkan komen. Berbanding ngan chedet.com, untuk hari ini sahaja komen sudah hampir 659.

Dalam masa 22 hari, pelawat chedet.com sudah cecah 721540 hits.

Jika nak dibandingkan dengan populariti, dalam hal blog ni, nampaknya, TDM jauh lebih popular.

Lepas tu, saya jengok dekat TIME yang senaraikan Anwar sebagai orang nombor 93 paling berpengaruh dalam dunia, seperti ditulis oleh Wolfowitz (http://www.time.com/time/specials/2007/article/0,28804,1733748_1733757_1735709,00.html), Nama TDM tak masuk dalam senaraipun dalam 200 orang tu. Tapi antara yang lebih maju ialah Rain, Tyra Banks,... tak tahulah siapa yang ngundi tu..

Just comparing.
Abezi

CKGord said...

TDM,

Sekarang, Presiden UMNO patut dilantik dengan penilaian dari muka. Saya rasa, kalau dari Laki, siapa yang lebih handsome, kalau dari pompuan..mmm.. macam takde calon.

OK lar Tun, Khairy Jamaluddin tetap akan menang, sebab dia handsome.

Tuntutlah anda kepada ke'handsome'an dia.

samurai melayu said...

Salam AYAHANDA RAKYAT yang kami banggakan kerna kami megah menjadi pemegang Pasport Malaysia.

Masa diEropah suatu ketika dulu, apabila nak 'chop' pasport masuk, pegawai imigresen yang cantik (mata biru) tersenyum sambil membelek muka surat pasport dan bila dipulangkan, dia berkata'Malaysia? 'Beautiful country and great PM'
Lazimnya kaum wanita eropah teruja dengan kecantikan atau lelaki tampan.
Ayahanda, you must be really 'macho' in the eyes of european ladies. Cemburu juga anakanda.

Seriously, whichever country I visited, these two liitle words have made me proud to be a Malaysian.
MALAYSIA? MAHATHIR!

Once in Dubai, for a golfing holiday. the remarks were even more touching.
MALAYSIA? DR. MAHATHER!
How we wish he is an arab leader.
The Arab countries will be strong and powerful if he is our leader.
People do not just say their praises if they are not mesmerised by his aura.

May your aura shine on us always
and may the 'force' be with your Always.

DeanKL said...

Yang Mulia Tun, Semua rakyat M'sia tahu bahawa Tun Musa sangat bencikan Tun. Tun Musa akan mengambil apa jua kesempatan untuk merosakkan nama baik Tun.
Saya terpanggil untuk mengingatkan umat Islam betapa kejamnya Tun Musa yang bertanggongjawab keatas kematian Ibrahim Libya dan orang-orangnya akhibat dari niat jahatnya Musa anak Hitam.
Peristiwa 19 Nov 1985 - Memali.
Sebagai seorang Muslim kita sama-sama solat hajat mohon petunjuk Alah siapa yang patut dipersalahkan .Dan Allah memberi petunjuk dimana 'sipembunuh' panas dan meletak jawatan tepat 100 hari selepas trajedi yang menjadi sejarah hitam kepada Musa bin Hitam,dan rakyat M'sia. Anak si Hitam ini bentang White Paper di Parlimen pada 25 Feb dan letak jawatan pada 26 Feb 1986.
12 hari (19/11/ - 30/11/85
31 hari (Disember 1985)
31 hari (Januari 1986)
26 hari (01/02 - 26/02/86)
100 HARI.
BALASAN ALLAH DI DUNIA
11/01/1993 - Highland Tower Runtuh
Juruhebah TV semasa lintas langsung mengumumkan "turut terkorban ialah " mendiang Carlos Musa dan isteri". Tersasur mulut juruhebah mengatakan 'mendiang'. Ayat sepatutnya ialah 'Allahyarham'
Semua itu adalah kehendak ALLAH.Kepada Tun anak si Hitam, betaubatlah.
Kepada Tun Dr Mahathir kami menyokong penuh tindakan pemimpin Islam yang dirahmati ALLAH.
Kisah DSAI, kami tiap-tiap minggu bersolat hajat, yang semakin melarat penyakit bukannya Tun Dr Mahathir.
Saya berdoa' semoga Allah pelihara Tun sekeluarga dan dimohon juga panjang usia Tun dan Siti Asmah. Amin.
DeanKL

MalayJessyJames said...

Tun,

Shahir Samad nak memperkenalkan cukai baru. "wind tax". Apa benda cukai tu Tun.?

Unknown said...

In the Name Allah, The Most Gracious, Most Merciful,

Dear Tun,im not ur fan but i believe in Islam & truth.

X payah layan diaorg tu...way out of your league.

Yg penting, strategi & analysis Tun serta children of DEB utk menangani gelombang paksi barat perlu disegerakan.

Perlu analysis terperinci semua peranan & halatuju the core players of paksi Barat:

i.e; Tun Musa,DSAI, The Bapak Mertua n Menantu,Kit Siang & Karpal. Coz diaorg ni the Kings, the Queens, the Bishops & the Castles for their TUAN

& also be aware the movements of their pawns!!! Kita sedang diserang dari setiap penjuru.

Minda Muda said...

assalammualaikum..
mungkin Tun akan membaca komen saya ini,atau mungkin tidak.Ini adalah kali pertama saya akan melontarkan buah fikiran saya di sini dan Insya Allah,mungkin saya akan mengikuti perjalanan blog ini.Bukan tidak tertarik pada blog politik yang lain,tetapi cara penyampaian Tun dalam blog ini amat menarik hati saya.

Saya adalah salah seorang generasi muda yang lahir dan dibesarkan di bawah pemerintahan Tun.Walaupun ahli keluarga saya tidak pernah mengundi ataupun mendaftar sebagai pemilih,sokongan tetap diberikan kepada UMNO.Pesan kedua2 arwah ibu dan bapa saya,ingatlah pada kerajaan yang telah beri peluang untuk kami belajar.

Baiklah,berkenaan kedua-dua insan yang telah memberikan komentar pedas kepada Tun,anggaplah mereka seperti suara2 yang tidak akan membawa apa2 makna.Sya percaya,segala tindakan dan percakapan mereka hanyalah semata2 untuk mengampu dan menyelamatkan diri mereka sahaja.Konon2 mereka ingim membela kerajaan.Percayalah,andaikata pembangkang,atau lebih tepat lagi Anwar menjadi PM,tidak mustahil mereka ini akan berpihak pada Anwar pula.Ketika ini barulah Pak Lah kenal dab tahu,siapa yang benar,siapa yang salah.

Mungkin saya masih muda dan perlu banyak belajar untuk menceburi dunia politik.Dan bagi saya cukuplah kalau saya dapat jadi ahli biasa dan dapat menyumbang dari menjadi pemimpin tapi hanya tahu bercakap sahaja.

Saya terkejut dengan pengumuman Tun tapi saya percaya,hanya seseorang yang betul2 cintakan negara sahaja sanggup berbuat demikian.

Akhir sekali,andai kata coretan ini terlintas di mata Tun,ucapan terima kasih ingin saya hulurkan.Sehingga kini,hanya sekali sahaja saya pernah melihat Tun iaitu ketika Tun datang ke kampus UPSI,kalau tidak salah saya pada 2003/2004.Maaf andai tulisan ini tidak menggunakan bahasa inggeris.Bukan saya tidak tahu,tetapi moleklah kiranya saya menggunakan bahasa kita.kalau bukan kita yang gunakan,siapa lagi.

Sehingga bertemu lagi..
Wassalam..

Adi Ikmal said...

Setiap yang berlaku ada hikmahnya.
semoga tun terus tabah dalam menghadapi hari2 yang akan datang.

http://suarabarisan.blogspot.com

Emilie Chong Ling Ling said...

My Honourable Tun Dr.Mahathir,

I know how hurts when people simply throw words to you. Hang in there, we Malaysian know the truth!!!
Let the time decide who is the right one. We always support you. I wish everything can be normal soon. Too many unfortunate things happening nowadays. Natural disasters, political crisis...
Oh God, please give us strength to overcome it! Tun, let's work together.

Love,
Malaysian

r. haniff said...

Salam Tun

it's truly undeniable that u truly are a man of highly visionary without making any silly judgments like 'those' people..haha

May Allah blessing shall always be upon Tun

kawaii_desu said...

t.org.myTun,

U r rite after all,
MELAYU MEMANG MUDAH LUPA...

Mohd Nazar Saad said...

TDM
SAYA SENANTIASA DIBELAKANG ANDA KERNA ANDALAH YANG TERBAIK ANTARA YANG TERBAIK.TERUSKAN PERJUANGANMU SEHINGGA SELAMA LAMANYA.a

samurai melayu said...

Salam AYAHANDA SHOGUN,

If the Shogun was to invite his political 'enemies' to join his Imperial Army, their ranking will possibly look like this;
The Samurais;
Musa Hitam, Anuar Ibrahim, Ku Li,
Awang Hadi, Nik Aziz, Karpal and Kit Siang and perhaps Dollah Badawi( on the condition he does't sleep on the job)

The Ninjas;
Khairy, Zaid, Zahid, Guan Eng,
Tin Chua, Azmin and perhaps Rafidah
and Teresa Kock ( if the ninja code can be relaxed to accomodate a lady ninja)

I am afraid, people like Nazri and Shahril don't fit the criteria of a ninja let only a samurai.
To be fair, they could be trained as balls carrier.

Last but not least, Hishamuddin since he had withdrew his keris and resigned as a warrior, perhaps he cud be trained to be a doorman.

Any other detractors(politicians only) would like to be considered?

rborhan said...

salam.. selamat pagi tun.. saya rasa terpanggil utk melihat laman blog tun dan perkembangan terkini arena politik tanah air.. berbeza zaman anuar ibrahim saya masih mentah menurut kata orang.. kini saya mula berfikir apa sebenarnya yg berlaku dalam dalam barisan tertinggi umno.. mengapa tun terlalu marah sangat pada mereka? benar kata ibu saya kl kita sayangkan pada negara kita mesti berkorban daripada sekarang.. sebagai pemuda@warganegara malaysia yg sygkan pada negara dan bangsanya apakah yg perlu saya lakukan untuk mengikut jejak langkah tun? adakah saya sebagai ahli biasa umpama ikan bilis yg tidak mempunyai sumbangan yg besar dalam parti umno, perlu juga menurut langkah tun? adakah ianya memberi kesan pada MT umno?

Unknown said...

Assalamualaikum Tun yang amat saya kagumi..

whatever happened recently, or at future I always give my continuosly support to you..

saya setuju dgn segala pandangan Tun.. Pak Lah patut berundur.. dgn adanya Pak LAh sebagai Perdana Mnteri, maka lebih berkuasalah KJ dan yang seangkatan dengannye.. coz they already know, Pak Lah ni lembut hati sangat..
KJ yang baru mula berjalan terus dicalonkan bertanding untuk PArlimen untuk pertama kalinya.
as i known, KJ kalah during the election.. tup2 xlama lepas tu menangla pulak.. xlogik kan..
Then tgk sajalah barisan kabinet yg baru ni.. ahli parlimen yang baru 2-3 bertanding dah jadi menteri penuh sedangkan yang dah lama bertanding masih lagi diberi jawatan sebagai timbalan menteri..
Musa hitam... xtau nak cakap apa lagi about him.. selalu saja nak cantas apa yg Tun usulkan.. dengkila tu..

oklah Tun.. nanti saya pi komen lagi kat blog Tun ni.. saya betul2 sayang, kagum sangat pada Tun.. alangkah baiknya kalau Tun masih lagi Perdana Menteri..

viruze-ping said...

tajuk ni khas utk tun,..
http://viruze-ping.blogspot.com/2008/05/melayu-mudah-lupa-by-tun-mm.html

haidaan said...

Dear Tun
I really cried when hearing that you resigning from Umno.I called my father in Jb and said 'abislah Melayu'coz i know u the only one who really stand up for the Malays.(thou some of them said you are not pure malays.)but you are better than the pure malays.

Anyway those who were your friends when you were PM were the one who are 'duri dalam daging'who only think of themselves and families,and the new breeds KJ and Friends.

Now what i am worry so much is the SJER where the land of the bumis there will be sold to the Singaporeans,and where do the johorians there be moved?to the low cost house or flats and let the sporean , who are small to accomodate their increasing population in Spore,live there?As johorian i also love to see your proposal bridge there.It is sickening to travel everyday to spore and Jb with the never ending jam.I also can see many Sporean Companies mushrooming in Malaysia,compared to you last time many countries all over the world came to invest in Malaysia.

I just hope ALLAH will blessed you with good health so that you can be more outspoken and give a 'wake up call'to Umno yg tak sedar-sedar dari tidur.(untuk memperjuangkan orang melayu dan bukan untuk memperkayakan keluarga dan saudara mara.

Until now i still wonder how come a person who had a bad reputation when he was a menteri besar and supposed to be retired can be become a menteri?

Anyway i rather vote Pas than Umno.

Long Live my Beloved TDM.

ah fat said...

Selamat pagi, Tuan.
Saya telah menerbit isu anada keluar dari Umno di blogspot saya.

http://www.laiahfat.blogspot.com/

Apa saya hairan di sini ialah mengapa semua semua ahli politik tidak boleh duduk bersama-sama dan berbincang bersama-sama atas masalah yang muncul?Sebaliknya, media massa telah menjadi pihak tengah dalam petempuran air liur ahli ahli politik.
Dan saya merasa petempuran ini akan menjatuh maruah negara kita. Paksaan tun terhadap Pak lah mungkin bukan masa nya.Ini pendapat saya semata-matanya.
Sekiranya pak lah telah jatuh pada saat ini, kita akan susah.
Pemilihan memilih perdana menteri baru akan menyebabkan negara kita menghdadapi masalah kewangan.

Saya ialah murid yang baru berusia 18 tahun sahaja.
pendapat saya tidak sematang blogger lain.
Ia semata-mata pendapat saya sendiri terhadap isu ini!
Dan apa yang saya mahu ialah seorang pemimpin yang betul betul berkhidmat dan berjasa untuk negara.

http://www.laiahfat.blogspot.com/

Harap-harap Tun tidak mengisah/berasa marah terhadap gambar terakhir saya di blogspot saya.Kerana gambar inilah dapat menonjolkan apa yang saya mahu terhadap ahli politik malaysia kini!

Harap harap tun dapat membetulkan pandangan saya dalam blogspot saya.
Mungkin pandangan saya terhadap pasal ini tidak betul semuanya, melihat saya terlalu naif dalam hal macam ini.

boymungkal said...

kepada penulis CooR,
memang anda berhak menyuarakan pendapat anda, malangnya ia memperlihatkan betapa bankrupnya minda anda.apa nak buat,dalam blog bebas macam ni kadang-kadang terpaksa lah kami membaca satu dua sampah sampah yang tak memberi sebarang faedah.oh ya,saya memang pernah melihat sendiri Tun musa hitam mabuk di satu majlis di kelab malam, masa zaman-zaman saya jahiliah dulu, tahun 1986/87.tapi yang mengerikan saya masa tu ialah Tun musa ialah DPM negara ni,bakal PM! nasib baik tak naik pangkat lepas tu.ini lah orangnya yang cakap pasal orang lain.tun m, teruskan perjuangan.kalau CooR nak rehat bila dia dah pencen, takde siapa nak larang.

manggis said...

Salam YBhg Tun,

Pertama kali saya jumpa blog Tun, saya sangsi akan keupayaan Tun terus kekal menulis,

Pertama : kerana tak banyak yang nak dibincang

Kedua : umur Tun yang semakin lanjut yang perlu lebih rehat

Ketiga : tentu Tun bimbang akan di "belasah" kiri kanan.

Oleh itu saya beranggapan bahawa Tulisan Tun akan terhenti setakat itu. Namun sangkaan saya meleset. Tun Terus menulis dengan pelbagai isu sama ada defensive , ofensif atau explainatory.

Inilah Tun yang sebenar, energetic, full of breath, courageous, never say die. Agi Idup Agi Ngelaban. Memang layaklah Tun digelar pemimpin terulung. Insan istimewa, satu dalam berjuta-juta insan. A gift from God.

Saya cuba layari blog DS Khir, tapi tak dapat sambutan, tak ada yang baru, saya cuba layari blog DS Ali Rustam tapi tidak gentleman, one way, tak beri peluang, ini boleh dianggap blog si coward.

Itulah yang membezakan Tun dengan pemimpin-pemimpin lain. Tun sentiasa dapat sambutan , sama ada dari penyokong atau penentang. Tun berani membuka ruang untuk orang lain komen walaupun ada kalanya kami rasa sakit hati atas kejahilan, kedangkalan dan iri hati sesetengah blogers

Teruskan menulis Tun, buktikan di usia 80an Tun masih bertenaga, masih ada killing power, masih ada aura, masih ada ketajaman fikiran dan buktikan yang Tun bukanlah nyanyuk seperti sesetengah anggapan.

Teruskan berkarya agar orang yang lebih muda berasa malu dengan keupayaan Tun, dan diharap ini sebagai salah satu lagi pembakar semangat slogan Malaysia Boleh Tun.

Bangkit UMNO, bangkit rakyat Malaysia.

Anonymous said...

Salam buat Tun sekeluarga dan para pembaca,

Setelah membaca nukilan-nukilan dari para pembaca saya sebagai penyokong Tun amat berbangga dengan mereka kerana kita tidak bertindak ganas seperti zaman DSAI. Kita bertindak bijak dengan membalas kata-kata keji dan nista terhadap Tun yang telah sekian lama berjasa kepada negara dengan meluahkan perasaan di laman blog ini. Tiada tindakan ganas terhadap penyokong2 lebai malang anak keluarganya dan tiada sebarang tunjuk perasaan. Ini menunjukan kita lebih bijak dari penyokong lebai malang ini.

Saya lebih kesian kepada mereka kerana mereka lebih mempercayai kepada lebai malang yang baru setahun jagung memimpin negara dengan keadaan kucar kacir daripada Tun yang lebih lama memimpin dan telah memimpin negara dengan jayanya. Ketika Tun memimpin negara, sebarang masalah Tun akan bingkas menyelesaikannya. Lebai malang... entah lah... tak tau la bila boleh selesai.

Ini menunjukkan bahawa pemimpin-pemimpin (jika layak digelar pemimpin) UMNO sekarang menyokong membabi buta tanpa sebarang pandangan untuk menjernihkan suasana malahan menghina Tun sebegitu rupa. Inikah pemimpin melayu yang perlu kita hormati? Habis madu sepah dibuang... Dan sudah tentu mereka mempunyai agenda sendiri sementelah lebai malang ini sangat lemah dan hanya pandai bersalam. Mungkin jika lebai malang meletakkan jawatan, dia pula akan disepak terajang pula oleh manusia-manusia ini dan dihantar ke rumah orang-orang tua.

Kita rakyat Malaysia perlu bersatu menyokong Tun dalam apa keadaan sekalipun demi melihat negara kita menikmati benih-benih kesuburan yang telah ditanam oleh Tun. Jangan sesekali kita biarkan benih-benih ini diracun oleh lebai malang dan kuncu-kuncunya. Ini kerana motto lebai malang pada saat ini adalah Cemerlang, Gemilang, Terbilang, Temberang.

Anonymous said...

Salam Tun, sekali lagi saya nak sambung sikit...

Jangan main api, nanti terbakar diri,
Jangan main duri, nanti tercucuk.

hehehe padan muka korang...

Anonymous said...

Wahai bangsa Melayu bangsaku,

Kekuatan orang Melayu bukan pada bangsa dan bukan pada semangat kebangsaan Melayu. Perjuangan ini telah kita lalui terutama sejak merdeka semangat Melayulah yang kita laungkan selalu. Hasilnya juga telah kita tahu.

Begitu lama perjuangan kita atas nama Melayu semakin layu, ekonomi sahaja pun belum selesai lagi hingga kini. Padahal keistimewaan-keistimewaan telah diberi kepada orang Melayu lebih dari perlu hingga bangsa lain iri hati. Namun ekonomi masih terkebelakang lagi, kecuali sesetengah individu Melayu.

Di segi pendidikan dan pelajaran kita bangga di satu segi iaitu selepas merdeka ramai orang Melayu yang pandai dan cerdik, ramai yang ada degri tapi orang Melayu yang pandai tidak mampu berdikari kecuali makan gaji. Ramai yang berilmu tidak ramai yang tawadhuk dan merendah diri. Orang pandai sikap hidup nafsi-nafsi, fikir diri, yang miskin disuruh kerajaan membela sedangkan orang-orang pandai berdiam diri, tidak peduli.

Di segi politik pula semakin ke hujung semakin tidak stabil, politik wang dan jatuh-menjatuhkan menjadi budaya dan menjadi-jadi. Di sudut perpaduan jauh daripada yang dikehendaki. Bukan sahaja perpaduan bangsa belum terjadi perpaduan di dalam parti pun belum terjadi lagi.Hakikat ini kita terpaksa akui.

Ada satu aspek yang ini memang kita berpuas hati iaitu kemajuan di bidang pembangunan amat pesat yang ini kita berpuas hati. Di bidang ini dunia memang akui bahkan iri hati tapi side effect yang negatifnya hasil pembangunan sangat menakutkan. Orang Melayulah yang ramai terlibat dengan gejala yang negatif itu. Dadah orang Melayulah yang ramai terlibat, rasuah orang Melayu yang ramai, budaya lepak anak-anak Melayulah yang banyak.Gangsterisme di sekolah anak Melayu jugalah yang ramai terjebak, sumbang muhram, buang bayi, orang Melayulah yang banyak. Terjebak dengan skin head, black metal, dan budaya liar anak Melayu yang ramai.
Belum lagi kita perkatakan jenayah ragut, ugut, rokok Melayulah yang ramai. Jenayah berat seperti rogol, bunuh, pergaduhan, murtad anak Melayu juga yang ramai. Kes-kes rumahtangga, cerai-berai, tidak bertanggungjawab terhadap keluarga orang Melayu nombor one.

Setelah kita paparkan gejala yang tidak sihat di kalangan orang Melayu bolehkah kita tolak?

Sudah tentu kita terpaksa menerima dengan penuh malu dan dukacitanya dan ini adalah hasil perjuangan orang Melayu dengan semangat kebangsaannya bukan! Sebenarnya kekuatan orang Melayu bukan pada semangat Melayunya. Orang Melayu ada Tuhan, ada Islam di sinilah kekuatan Melayu seperti orang Arab di zaman Rasul menjadi empayar mereka tidak memperjuangkan bangsa Arab.Tetapi mereka memperjuangkan Tuhan dan Islam akhirnya bangsa Arab terbela. Bangsa Turki menjadi empayar bukan mereka memperjuangkan bangsa Turki mereka memperjuangkan Tuhan dan Islam akhirnya bangsa Turki terbela.

Mengapa orang Melayu tidak belajar dengan sejarah ini?!Orang Melayu ada Tuhan, ada Islam. Mengapa orang Melayu tidak perjuangkan Tuhan dan Islam? Kalau orang Melayu memperjuangkan Tuhan dan Islam, orang Melayu dengan sendiri terbela. Formulanya, perjuangkan Tuhan dan Islam dalam hidup, insyaAllah, Melayu akan terbela.

Tun4life said...

We the people demand public apology from those two!!!
lets subit a petition.

shaz said...

Salam Yg Bhg Tun,

Politics are very amusing indeed.
When one is at helm, he will enjoy all the supports, sincere or otherwise.

Unfortunately for people like you, you were once surrounded by unappreciative opportunist such as Musa Hitam (the sour grapes),S. Samad (the talam dua muka) and little paper tigers such as Nazri and Hishamuddin.

Money and status will bring one happiness but I wonder where ever are their conscience right now in upholding what can become the most crucial time of Malaysian politics particularly UMNO.

Perhaps, the current leader is aware that your supporters are standing firm behind you, more than he could imagine. In return, he felt threatened and allow all this backstabbing comments and joining the kowtow crowds in insulting you. As a Muslim, with his Islam Hadhari, a leader and an old man; why can’t he just not allow this backstabbing and insulting to stop. For the sake of “saling menghormati”.

To me he isn’t a leader but much of a follower. I wonder the statement “I still got work” meant;
1) still haven’t dig enough for his son and in laws
2) haven’t finished “paying” Mr Lim for his generous gifts
3) simply don’t give a shit about Malaysia and let this chaos goes on until it ruin UMNO and the Malays

A lot of Malaysian and I do not trust anybody else to lead this country Tun. Not even the DPM due to his extravagant profile especially when it relates to the opposite gender. Not because I am raised as a child during your era but because we travel, because we watch and see and because we learnt. We enjoyed other nationalities appreciation towards our progress, economy and political stability.

So, Tun, you tell us who else can be trusted. Which other person that you know of who does not have much tarnished image?

If you ask us to choose, we would choose you because you have led this country out of the financial crisis and because we are going to face one more soon again. We trust your judgments. We trust there must be valid reason for everything that you do.

Please save Malaysia from all this opportunistic creatures.

Unknown said...

Salam Tun,

before this saya tak penah pun amik tau pasal politik ni, satu saya pasti u my fav. PM till now, i really wanna support you, but the problem is,im not sure if this blog is really your blog or someone else blog? if all this word comes from you, then i surely support you 101%. but, if it comes from other pepel. i am afraid if the information is not correct that might affect you later. please do confirm this.

Arul said...

A'kum Tun

saya bersetuju ngan tindakan tun keluar dari parti..at least...rakyat sedar sumthing wrong in country's admin..dibawah pentadbiran DSAB.. walaubagaimanapun..saye doakan yang terbaik utk negare kite...=)

PeTi AiS bUrUk said...

Assalamualaikum TUN,

Semoga sihat selalu. Sekarang semua orang telah diugut oleh KJ. Semua takut hilang periuk nasi. Tapi itu semua tidak akan memadamkan sejarah dan jasa-jasa yang telah TUN sumbangkan negara. Hidup TUN, Undur Pak Lah ( dan keluarganya sekali)

izzkee said...

Salam hormat buat Tun M

Komen2 Musa dan Sahrir tu semua sebenarnya sebab nak ampu Pak Lah. Sebab apa kena ampu Pak Lah??? Tentulah sebab periuk nasi sendiri.Ramai lagi dlm Umno tu yang dari spesis yang sama sebab semua tahu kelemahan Pak Lah. Dia tu hidup setiap hari untuk dibuai oleh kaki2 ampu ini dan tup2 dia perasan semua rakyat Malaysia sayangkan dia dan masih perlukan dia. PERASAN SUNGGUH!!! Tak sedar2 lagi yang rakyat dah fed-up dan tak respect dia lagi. Sedar2lah sikit yang hidup awak tu sendiri dikongkong oleh anak menantu ....macamanalah nak bebas keluar memimpin rakyat??

Macamanapun Tun M jangan berundur dari langkah bijakmu ini. Pastikan Pak Lah turun, Anwar terus mimpi di siang hari dan konco2 Pak Lah menyesal seumur hidup dengan tindakan melampau mereka terhadap Tun M.

Moga ALLAH sentiasa memberi kesihatan yang baik buat Tun M yang kami kasihi. Teruskan perjuangan mu dan yakinlah pengikutmu masih berjuta di luar sana. Pengaruh Pak Lah langsung tidak dapat dibandingkan dengan pengaruh Tun M yang tersohor seantaro dunia.

HIDUP TUN M...HIDUP MUKHRIZ....

Unknown said...

Salam Tun..

Saya merupakan rakyat malaysia yang telah dibesarkan melalui kemajuan yang diterajui oleh pimpinan Tun. Terima kasih Tun. Saya sangat dukacita atas apa yang berlaku dalam UMNO masa ini. Saya menyokong tindakan Tun kerana sesuatu yang dilakukan oleh Tun mesti ada sebab musabab yang tersendiri. Tetapi, saya amat terkilan dan sakit hati atas kata-kata dan perbuatan Dato Seri Nazri Aziz tentang Tun. Boleh Tun terangkan siapa Nazri Aziz yang nampak gayanya seperti memusuhi Tun dengan jelas. Terima kasih Tun.

LJ said...

Semua orang Umno buta tak nampak TUN...tetapi mereka nampak duit sama kuasa...kalau tidak support pak lah macam mana mereka cari makan........
tapi rakyat malaysia nampak TUN
kalau tak ada TUN macam mana orang cina sama orang india cari makan.

Dulu Tun pemimpin malaysia ...semua orang kaya sama happy sekarang tak happy kerana kita dapati ada duri yang sebenar(paklah)

we always Support TUN.

anaifaNIM said...

Assalamualaikum Tun,

Tun, inilah dia politik.. tapi bila mereka kata Tun 'duri dalam daging'.. saya memang tak setuju.. kerana tak boleh dinafikan jasa Tun pada negara dan UMNO.. saya heran apabila perkataan ini keluar daripada mulut mereka yang x pernah berjasa pada negara..

Tun, don't worry, we'l always love u..

Putera Demokrasi said...

Selamat pagi,

Sesungguhnya komen-komen Tun membuka mata banyak pihak. Terutama anak-anak kelahiran di bawah pemerintahan Tun. Barulah kami tahu siapa oportunis yg sebenar. Memang dah lama agak Shahril dan Tun Musa tue kaki bodek dan pengkhianat bangsa yg lebih hina. Macam Mendaliar semasa pemerintahan Melaka dulu. Hidup Tun!

Anak Johor said...

Dari sini kita boleh buat satu rumusan :

Bila berhadapan dengan satu Senario:

TUN akan pilih dan ambil "Apa yang BETUL sahaja"

Pembangkang akan pilih dan ambil "Apa yang TAK BETUL sahaja"

Pak Lah akan "GUNA KEDUA DUA NYA"
Rakan2 nya akan "Mengiakan KEDUA DUA NYA"

Rakyat akan "TANGGUNG SEGALA AKIBAT NYA"

Sokongan saya pada TUN......

sis.nanna said...

Assalammualaikum..

Tun,

Semasa Tun membuat pengumuman ingin melepaskan jawatan PM saya rasa amat kecewa dan sedih, namun saya pujuk hati saya ‘berilah Tun rehat, lagipun Tun tak sihat..’

Perjuangan dalam puteri umno saya teruskan walaupun sesekali terasa ada yang tidak kena dalam percaturan politik negara selepas perletakkan jawatan Tun sebagai PM.

Hari bertukar bulan, bulan berganti tahun, makin terasa kepelikkan di dalam kepimpinan umno dari cawangan hinggalah keperingkat parlimen. Saya terus memujuk hati, ‘takpelah berilah peluang kepada kepimpinan baru negara..’

Tapi,

Hingga hari ini keadaan makin menjadi-jadi teruknya, terus terang saya katakan saya berasa takut.

Hari tu bila saya membaca akhbar Tun telah keluar dari keahlian umno, tanpa berfikir panjang saya telahpun menaip surat perletakkan jawatan ketua puteri umno dan akan keluar dari keahlian umno.

Kerana bagi saya jawatan tidak penting, yang penting adalah berparti demi negara yang dicintai.

Parti umno yang saya lihat hari ini adalah demi seorang yang sedang menggunakan jawatan seseorang yang terpenting di dalam umno dan negara. Tapi yang peliknya orang yang memegang jawatan itu adakah dia tidak perasan sedang digunakan atau dia memang rela kerana kepentingan sendiri?

Tun,

Saya menjadi penyokong setia Tun kerana saya suka sikap Tun yang boleh membuat keputusan sendiri untuk Malaysia. Tanpa perlu ada orang lain mencucuk hidung.

Jika ikutkan hati saya, saya mahu meminta Tun kembali sebagai PM. Agar Malaysia kembali stabil dari segi ekonomi, politik dan sosial.

Tapi, saya tak mampu buat begitu.

Jaga diri Tun, saya sentiasa menyokong Tun, kerana saya yakin segala tindakan Tun adalah untuk kesejahteraan Malaysia..

Doa saya moga Allah merahmati segala tujuan Tun. Ya Allah lindungilah dr.M ku, berilah dia kesihatan yang baik, jauhilah dari segala malapertaka..Amin..

akupunyasuka said...

Salam Tun,

Syabas Tun, atas maklumbalas yang Tun berikan kepada meraka yang dah lupa siapa mereka sebenarnya. Saya menyokong tindakan yang Tun ambil untuk keluar parti selagi Pak Lah tidak meletakkan jawatan. Sebenarnya duri dalam daging skg adalah mereka yang terus menyokong Pak Lah. Kerana mereka hanya mementingkan kepentingan diri dari parti.

zalired_devil said...

Assalamualaikum Tun,

Saya amat marah melihat pemimpin-pemimpin UMNO sekarang yang begitu celupar apabila memperkatakan tentang tindakan TUN keluar dari UMNO. Tidak salah memberikan komen tetapi apa yang segelintir mereka lakukan sungguh biadap, Musa dan Shahrir adalah diantaranya. 'Lebih sudu dari kuah', cermin diri sebelum memperkatakan tentang orang lain terutamanya diri TUN.

TUN patut dedahkan latar belakang dan kisah-kisah disebalik manusia-manusia jenis ini. Seorang lagi manusia Melayu yang cukup biadap ialah Nazri Aziz, cukup biadap dan kurang ajar! Bercakap seolah-olah lupa diri, lembu yang dicucuk hidung, manusia pengampu. TUN patut dedahkan tentang beliau.

Take care TUN.

Slyders said...

Sekali balaci2 pak lah memperlekehkan Tun, rasa marah saya terhadap Pak Lah dan kroninya amat membuak2. Nampak sangat UMNO sekarang semakin buta dengan kebenaran. Saya... kami semua tetap sayangkan Tun. Bagi kami Tun adalah simbol tunggal kepada kehebatan bangsa Melayu.
Saya akan tetap menyokong Tun dan apa jua tindakan Tun. Saya juga telah mengistiharkan pada ketua saya, saya juga keluar dari UMNO... selagi org tua leLAH tu tak step down!

Kelana said...

Tok Det yang always my Idol,
Tidak ada duri dalam daging. Yang ada tulang dalam daging. Saya umpamakan Tok Det seperti tulang yang membolehkan daging berpaut dan membentuk satu objek. Sekiranya tulang sudah terkeluar, di mana lagi daging nak berpaut. Maka, untuk Tun Musa yang anaknya bernama Carlos (nama Melayu sejati...)sedarlah yang hanya ada TULANG dalam daging ,bukan DURI. Duri ada di pokok-pokok yang mana duri dengki orang lain nak pegang pokok. Duri ini nak "jaga" pokok kononnya agar pokok boleh jaga dia. Oleh itu, Musa Hitam, jagalah Sime Darby agar Sime Darby boleh jaga Melayu..kerana Tok Det dah penat jaga Melayu termasuk Musa Hitam ini..

dcdav said...

Dear TUN

When i read your 'a thorn in the flesh' article in The Star today, i couldn't help but laugh at your quick witted dagger deep replies to both of their comments about your leaving UMNO...lol

To both of my anak Johor, please don't embarassed Johoreanlah in the media. Think before you open your mouth. IMO... even if both of you combined, you can't even garner a fraction of respect as most of the rakyat would give to our dear TUN.

Thanks TUN for the laughs:)

lilyzali said...

Assalamualaikum..
Saya dah penat membalas pandangan org yg kritik tun sejak tun kuar UMNO.. yg boleh saya nyatakan di sini, mereka yang menyatakan tun sebagai duri dlm daging tu sebenarnya tak faham maksud. Umum tahu sape sebenarnya duri yang menyebabkan segala perpecahan dan kerosakan yang berlaku. Rakyat tak bodoh, boleh menilai. yang membuat kenyataan pula, mcm dah pandai sangat, mcm dah menabur banyak sangat jasa sedangkan mereka sendiri tu takkan berada di tempat mereka tanpa wujud tun, usaha dan budi tun.
Sekian

beair said...

Tun,
I too have left UMNO until Abdullah is no more the president and PM of my wonderful Malaysia.
Things have being well plan and build by you and your team.
My family and me are enjoying it,eventhough we are not rich but live is beautiful by your genius development.
All the support that Pak Lah is getting are from those with their personal interest. Mereka ini takut
akan tertandusnya pendapatan mereka seolah olah rezeki datang dari Pak Lah.
Di kumpulkan seluruh ahli parlimen yang ada sekarang ini dan di timbangkan jasa jasa mereka untuk rakyat jelata ......... rasanya hanya seberat poket belakang seluar Tun Dr Mahathir sahaja.
Tun carry on. We are with nyou.

Anonymous said...

"Saya sebenarnya tidak pernah meninggalkan Umno, tetapi cuma tidak dibenarkan menyertai semula Umno Baru ketika ia ditubuhkan pada 1988. Mungkin saya (menjadi duri dalam daging) kerana saya tidak dapat menyertai semula parti.

"Kerana itu, saya meletak jawatan sebagai Ahli Parlimen Johor Bahru dan pada pilihan raya kecil berikutnya, saya menang atas tiket Bebas mengalahkan calon Umno. Kemenangan itu akhirnya menjadi asas untuk Umno membuka keahlian kepada semua orang Melayu dan saya akhirnya menjadi ahli Umno setahun kemudian.


BERIKUT SAYA AMBIL PETIKAN DARI BLOG DATO SHAHRIR SAMAD..MINTA PENJELASAN TUN MAHATHIR..

حكيمه خانئ said...

sum ppl are so mean apesal eh ? they're aware of wht they're doing is totally wrong, but still. hmph ths really annoys me lah. pls la ppl ur so sad lah isy. igt sket akhirat boleh tk. sigh*

anyways, all the best TDM.
i noe ur strong enuff to handle all of these aite. :DD
assalamualaikum

ruffey said...

salam hormat dari saya.

saya sedih sgt dgn situasi politik Malaysia sekarang...

kadang fikir nak tukar warganegara je... tapi saya masih sayangkan Malaysia

atau lain kali, saya pangkah Karpal Singh saje...

hari tuh saya sengaja tak mengundi, sbb kecewa dgn UMNO. nak undi pembangkang, tak sanggup.

shazzura4eva said...

saya akan tetap bersama tun!
tanpa tun, kami rakyat Malaysia pasti tidak dapat hidup senang dan pasti malu utk bergelar rakyat Malaysia.

tetapi dengan pembangunan yang tun bawa, kami kini boleh mendabik dada mengatakan kami Rakyat MALAYSIA

rams609 said...

SURUH AJA BUDAK SHARIR ITU BALIK KE JB SEKALI LAGI KITA UNDI....TENGOK APA ORANG JOHOR AKAN PILIH DIA.

BEGITU JUGA MUSA HITAM SURUH DIA BALIK SEGAMAT, APA ORANG JOHOR AKAN PILIH DIA SEKARANG...

KACANG LUPAKAN KULIT...
SILUNCAI DENGAN LABU-LABUNYA....
DAPAT APA KAMU MENJILAT SIDOLLAH TU....


HIDUP JOHORE!

sopfly said...

Good day our honourable Tun Dr. Mahathir,

Last year, during the month of our Malaysia Independence Day in August 2007. All general hospitals setting up an exhibitions about the history of Malaysia. They put up photographs of those day and today showing how Malaysia have changed drastically.

One of the exhibition board posted all the Malaysia Prime Ministers Profile. As I was reading it, I wonder how could this happen. In short, this is how the profile reads :

1. Tunku Abdul Rahman (1957 - 1970)
- "father of Independence"
- 1947 - Barrister-at-Law, Inner Temple, London
- LAWYER

2. Tun Abdul Razak (1970-1976)
- 1949 - Barrister-at-Law, Lincoln's Inn, London & Cambridge University, UK
- LAWYER

3. Tun Hussein Onn (1976-1981)
- 1953 - Barrister-at-Law, Lincoln's Inn, UK
- LAWYER

4. Tun Dr. Mahathir Mohamad (1981-2003)
- King Edward VII College of Medicine, University Malaya, Singapore.
- DOCTOR

5. Abdullah Badawi (2003-current)
- 1964 - Bachelor of Islamic Study (HONS) University Malaya
- PEGAWAI PENTADBIRAN????????

At that moment of time after reading it. I start to realised why our country in such a mess today....

Tun Dr. Mahathir, how I wish you could be the PM Forever!

IronMan said...

Salam Sejahtera Tun,

Apa-apa pun perjuangan harus diteruskan.
Kata-kata " Tak kan Melayu Hilang Di Dunia" akan lenyap sekiranya UMNO masih 'kolot' dalam sandiwara politik ini.
Rakyat kenal SIAPA mereka yang sebenarnya 'Duri Dalam Daging, Talam Dua Muka' di dalam arena politik negara ini. Rakyat sekarang bijak MENILAI kredibiliti seseorang ahli politik sama ada dia jadi pemimpin atau sekadar untuk 'poket sendiri'. Rakyat dah jemu, mual, muak, loya dengan 'Kuda Tua' atau 'Keldai Tua' yang menjawat jawatan tinggi dalam Kerajaan bertahun-tahun TANPA sebarang perubahan kepada rakyat. Hakikatnya, RAKYAT mahukan HAK mereka...Itu yang perlu diberikan perhatian.
I respect your decision and I really proud of your determination.

shazzura4eva said...

A'kum Tun!

adat la tu Tun...menjadi manusia hipokrit...
sebenarnya, dah terang lagi bersuluh tentang kelemahan diri...

masalahnya dek kerana pangkat n darjat yang diberikan utk bergelar "Menteri" sekali lagi, terpaksala dok angguk dan tolong jadi "burung kakak tua" yang sentiasa mengangguk dan mengulang-ngulang apa org lain cakap...

patutla barang la ni dok naik ja, Shahrir dok ngangguk tak buat keja!
cerminla diri dan buatla keje untuk rakyat. Rakyat menderita skrg. Takkan nak makan kentang gantikan beras kot....kentang lagi mahal dari beras....sekilo beras 4 hari makan...sekilo kentang 1 hari makan...aduhhhhh, bukan itu cara penyelesaiannya

Really Miss Your Leadership Tun!!!

athirah said...

pengampu2 tu le semua jarum2 beracun yang tengah merosakkan umno sekarang ni ....pak lah & kaum keluarganya pula dalah virus aids dalam tubuh umno sendiri

coffeeholic said...

Dear Tun,
like u once said "melayu mudah lupa" and these ppl proven u're right! :)

neracakeadilan said...

ASALAMUALAIKUM TUN...

1. SEBAGAIMANA YANG LAIN, SAYA MENGHARAPKAN AGAR TUN AKAN KEKAL SIHAT UNTUK TERUS MEMBIMBING KAMI DALAM MEMPERJUANGKAN NASIB ANAK BANGSA DAN NEGARA MAJMUK INI...

2. SAYA INGIN MENUNTUT SATU SAHAJA LAGI PERKARA DARIPADA TUN (AFTER ALL THAT YOU HAVE GIVEN US...WHICH WE THANK YOU SO MUCH FOR THAT), SAYA HARAP TUN BOLEH TUNJUKKAN KEPADA KAMI CARA BAGAIMANA LAGI UNTUK KAMI JATUHKAN PAKLAH...APPARENTLY, HE IS SO BEBAL, PEKAK BADAK PUNYA PEMIMPIN...SAME GOES TO OTHER UMNO LEADERS....

KAMI DI PANEH.BLOGSPOT.COM CUBA SEDAYA UPAYA KAMI MEMBERI MAKLUMAT, FAKTA DAN ANALISIS SUPAYA KEADAAN DAPAT DIPERBETULKAN...WALAUPUN SAYA SECARA PERIBADI MENGHARAPKAN KAMI DAPAT MELAKUKAN SESUATU YANG LEBIH BAIK...MASALAHNYA KAMI TAK TAHU APA LAGI NAK BUAT...BUNTU TUN...KALAU BOLEH DI AJAR KAMI APA YANG HARUS DILAKUKAN...

azri said...

Ybhg Tun,
saya amat kesal dengan kenyataan Tun Musa, dia ingat dia sapa ? dia ingat orang tak tau cerita gila kuasa dia.anyway saya rasa lepaih ni Tun tak payah nak layan cakap dia ..lagipun dia memang sekutu AAB dari dulu .syabas Tun teruskan mengingatkan orang2 ni lebih lebih lagi rafidah yang bermuka-muka.

Unknown said...

Assalammualaikum Tun Dr Mahathir yg dikasihi. Semoga suasana diJepun membuat Tun lebih lantang menentang pemimpin-pemimpin Melayu apabila pulang ketanah air. Kebanyakkan pemimpin-pemimpin Melayu waktu ini saperti harapkan pagar, pagar memakan padi. Mereka cumalah pemimpin yang asyik memenuhi tembolok sendiri.
Saya masih ingat semasa kegawatan ekonomi 1997, saya mencari rezeki di Singapura. Dikala ini Tun telah membuktikan kehebatan kepimpinan Tun, walaupun kebanyakan warga asing ingin melihat Malaysia tersungkur dan dengan berserta tikaman dari belakang oleh Timbalan Tun sendiri TETAPI Allah SWT amat menyayangi Malaysia. Tun telah diberi pertunjuk oleh ilahi bagaimana cara untuk menyelamatkan Malaysia. Alhamdulillah, Tun berjaya kerana keiklasan memperjuangkan untuk rakyat Malaysia yang berbilang kaum. Kami masih ingat betapa ringgit dinodai oleh penyangak2 mata wang TETAPI dalan usaha Tun melawan penyangak2 tersebut Tun sedikit pun tidak menyusahkan rakyat Malaysia. Sebaliknya perbuatan yang dilakukan oleh Timbalan Tun iaitu mengikut rentak Bank Dunia dan IMF yang menyusahkan rakyat Malaysia. Kami tahu, tujuan DSAI cumalah satu iaitu sama dengan niat Tun Musa Hitam.... nak jadi PM of Malaysia.
Kebanyakkan rakyat Malaysia terkilan apabila Tun memilih Pak Lah menjadi PM of Malaysia tetapi kerana Tun, rakyat Malaysia rela memberi undi Tsunami kepada Pak Lah pada tahun PRU11 pada 2004.
Ku sangka hujan hingga kepetang tetapi hujan ditengah hari... Alas! Jangkauan pemikiran Pak Lah tidak se'advance' pemikiran Tun, sebab itu injin Pak Lah meragam ditengah jalan. Kebanyakan polisi Pak Lah menyusahkan rakyat, naiknya harga minyak dan barangan harian amat memeritkan rakyat Malaysia. Pak Lah tak dapat merasa betapa peritnya perasaan rakyat apabila suami/isteri tidak dapat memberi secukup makan/pakai kepada anak-anak mereka. Mereka terasa diri mereka diabaikan oleh pemimpin dan PM of Malaysia.
Maka ianya semua sejarah apabila undi tsunami telah kembali pada PRU12.

p/s - Tangan Tun Musa Hitam berlumuran darah kerana peristiwa Memali... tetapi kenapa beliau masih boleh bergumbira hingga sekarang? Dato Shahril dah tak melepak kat ex-Hotel Holiday in lagi ler selepas jadi menteri... bila nak turun padang tengak barangan di wet market...pikiaq susah payah rakyat sama... masa jadi Pengerusi PAC bercakap bagai nak rak? La ni apa dah jadi.. harga barang pun tak reti nak jaga ke?

Unknown said...

DEAR TUN,

All the politicians are opportunists but sometimes they talk too much which not suppose to.

May be they can get something from Current PM which I think is not Halal.I think Tun taken responsible step to avoid another
crises worse than 8-March.

But How this opportunists in UMNO will play their game in order to save themselves or Umno/BN(which no longer priority now).

The only hope is Dec-2008 UMNO Elections whereby who will dare to challenge Pak lah is it Nasjib*Muhyiddin*Ku Li.....Only Fate Decides!!!!!!!!!!

Anonymous said...

Tun,

Satu ulasan retorik daripada saya, Tun:

Argumen atau hujah Tun bahawa Tun Musa juga boleh dianggap 'duri dalam daging' tidak kukuh, kerana ianya tidak membela Tun. Malah respon Tun lebih berbentuk satu justifikasi.

Sebagai contoh, andaikan Adolf Hitler masih hidup dan beliau menuduh George Bush sebagai seorang pembunuh. Sekiranya George Bush membalas bahawa Hitler juga dulunya seorang pembunuh, ini langsung tidak menyangkal hakikat bahawa George Bush itu tetap seorang pembunuh juga.

Ini cuma pandangan saya. Terima kasih.

Anonymous said...

Umno dh tak relevan lagi zaman ini. Pemimpin tertinggi cuma tau bermimpi dan hanya bertindak bila kepentingan peribadi terancam. Apa yg rakyat Malaysia dapat sejak TDM undur. Keadaan tersepit, harga naik. Pembangunan??? Hampir tiada.Umno masih lg nk kata pertahan hak orang melayu..ya betul la tu. Sekarang ni orang melayu sendiri nk beli beras dh tak mampu...mana Umno....pakat dok tido ramai2, kahwin baru.....

Siti Khadijah said...

Tun,

Brilliant! It has been a long long time since we had such wittiness. Miss your sharp and witty comments. Melayu mudah lupa dan tidak setia.....

www.geocities.com/airpool84 said...

tun

saya mahu tun jadi PM semula
kami rindu kepimpinan tun

Melayu said...

A'kum Tun DMM,

Saya bersetuju dengan najiebjr. Saya juga kecewa dengan sikap NAZRI yang memberi komen terhadap Tun, di TV. Bukan nak melaga-lagakan tapi bolehlah kiranya Tun ulas dan memberi komen Tun mengenai NAZRI di dalm blog ini. We are the silence Rakyat yang menyokong perjuangan Tun. Semoga sihat selalu.

Siti Khadijah said...

Tun,

You are the wittiest and the best Prime Minister ever.
Despite your age your mind is sharp and why does it stay sharp?Because you keep on using it. Some prefer to sleep!

shenala said...

SALAM,
Tun yg sy hormati dan sy sanjungi..
sy selalu mengikuti perkembangan Tun dr dulu hingga sekarang..Tun saya sygkn UMNO seperti mana Tun sygkn UMNO juga,tp melihat pd perkembangan politik sekarang menampakkan UMNO tidak sekuat dulu dan senua ahli UMNO takut untuk bersuara...Tun,UMNO tidak bole hancur dan sy hrpkn kepimpinan sekarang sedar dan percepatkanlah peralihan kuasa agar UMNO dpt di pulihkn dan kepercayaan rakyat dpt dikembalikan dan berhrp agar Tun dalam keadaan sihat sejahtera..

badass said...

Assalamualaikum Tun,

"Musuh Orang Melayu adalah Orang Melayu itu sendiri. Yang menjadi "Musuh dalam selimut atau Duri Dalam Daging itu juga adalah orang Melayu. Yang penting selagi kita hidup betulkan apa yang salah/silap samada dilakukan oleh orang seblum kita atau kita sendiri."People make mistake but it takes courage for ones to admit their mistakes". Kini perbetulkan apa yang silap tanpa ragu2. Tuhan tidak akan mengubah nasib sesuatu bangsa itu kecuali bangsa itu berusaha untuk mengubah nasib mereka sendiri. Tun, suarakan kepada orang Melayu terutama UMNO "Bangunlah dan fikirkanlah".

joohean said...

Tun, don't worry about the "thorn in the flesh" comments. Perhaps, the thorn may even prick the speaker's conscience one day.

lee said...

G'day Tun,

Baru tadi kami ada Professor jemputan dari Korea & sy bangga nama Tun dikenali di Korea selatan atas kepimpinan Tun. terus terang saya katakan saya bergitu admire dgn kepimpinan Tun. Saya betul2 kecewa dgn orang2 UMNO sendiri yg menghantam Tun. Dulu time Tun PM, semua puji Tun. Macam2 pujian, bila Tun tak jadi PM, ini menghantam saja.

Saya respect dgn pemikiran Tun yg futuristik (sy kira itu pun dulu org banyak hinglight tp bila Tun tak jadi PM tiada org sebut da. Sama juga dgn Wawasan 2020, nampak semakin kabur). sesungguhnya pemimpin negara perlu ada bg harapan dgn rakyatnya ke mana hala tuju kita krn people's with no hope will tend to destroy everythings. Apa mrk ada, daripada dengki kejayaan org, mrk akan musnahkan semua.

Kemelut UMNO menjejaskan semua parti komponen BN lain. Sy sudah banyak dengar peminpin parti komponen BN lain yg menyatakan kalay UMNO tidak sedar dan berubah sekarang, ia hanya akan membawa parti komponen BN lain ke arah "jalan mati" dan saya amat setuju. PM selaku presiden UMNO sebenarnya bukan ketua parti UMNO sahaja, tetapi ketua kepada BN, jangan ignore parti2 komponen BN lain.

seorg pemimpin perlu tunjukkan kepimpinannya dan tunaikan apa yg diperkatakan. Sy tertanya2 (susulan kemelut masalah kekurangan padi di Malaysia baru2 ini), time Pak Lah ambilalih sebagai PM, dia kata dia akan tumpukan pada pertanian (risau juga krn ICT mungkah diabaikan). Lebih daripada satu penggal dah, ambil 5 tahun sahaja, saya tertanya2 di manakah hasilnya? kenapa padi masih tidak mencukupi. Sektor pertanian apa yg ditekankan.

Apa yg saya nampak sekarang politik Malaysia telah mewujudkan "doubt era", suatu keadaan di mana rakyat berasa bercelaru, sekejab risau apakah kerajaan akan berubah (ambil alaih oleh pembangkang), sekejab risau apakah ekonomi negara terus kukuh (berapa ramai yg terseksa bila berlaku krisis ekonomi 1997), susah! Dulu kalau Tun, boleh nampak semua ikut Tun, sama2 berjalan seiring sejalan, kini macam banyak dalam itu sendiri juga yg 'lawan tauke', beri gambaran seolah-olah ketua itu tidak mampu mengawal orang2 dia. susahlah.

apa2 pun, saya berharap Tun usaha rasa kecewa dgn komen2 negatif terhadap Tun. RAKYAT bersama2 Tun. Kalau komen drp barisan kabinet, da jelas dia org siapa (bias dah), kalau komen drp seorg yg buat tindakan sama lagi awal drp Tun, apa guna. Kenapa tiada yg mahu duduk memikirkan rasional kritikan Tun. Sy sebenarnya lebih suka melihat kepimpina sekarang bekerjasama dgn kepimpinan dulu sebagai suatu kesinambungan. Bukan kepimpinan sekarang pergi cari kes ingin menjatuhkan kredibiliti pemimpin dahulu. Apa yg mereka ada hari ini hasil kepimpinan dulu.

regards,
lee

Unknown said...

Tun jgn mdh putus asa dan saya yakin tun tidak pernah putus asa....kegigihan tun seperti air sungai yang mengalir tak pernah berhenti...
tun ada sokongan dari generasi baru...seperti saya...
walaupun sokongan saya tidak membantu tun dalam perjuangan tun, doa saya untuk tun takkan di lupa...
semoga tun sihat dan di panjangkan umur...

Tzargalahad said...

My Beloved Tun Dr. Mahathir,

I grew up most of my life under your presidency.. You have raised me indirectly to become what I am today.. civilised, educated, bright, logical and steadfast. You are my national hero..my pride of being a Malaysian and I am honoured and blessed having to live and grow within your era and lifetime, to be able to see and have met the greatest leader of our time. A legacy and history that one day I shall tale my grandchildren.

No doubt you are not perfect. None of us as a matter of fact. That is why God has said that Muhammad s.a.w is our last prohet. Many names been thrown at you.. but I believe you did what you had to do and as the Premier of a growing nation ( with infancy level of a society being a developed civilisation, high ethics and moral values and conscience); you had to make things move. At times developing someone or something we love do have its negative effects thru our nonindulgent and indulgent ways.

Whatever they say about you my beloved Tun, you are the brightest, remarkable and visionary leader we ever had and probably will not have for a next decade. You are one in a million of Malays. The creme del a creme. You transcend the brightest of our Malay race.

I am with you my great leader. No matter what others say as I never forget the fruits you have brought to those who are grateful. I am not rich.. neither I am poor but I am self sufficient as a Malay man who stands on his two feet who lives and rise thru merit, honesty and diligence.

We need a par excellence and intelligent leader! That is what our country needs and will always need. Someone who if not be like you but better and never a sub-standard. Tun Dr Mahathir should be our future Malay generation. A benchmark of wise, intelligent and successful Malay man and leader.

I am saddened by the amount of people who do forgets your service to Malaysia.. where you have elevated this country to the eyes of the globe. I am appalled and dismayed to find other countries hail you, praise you with greatest commendation wishing their country to have a leader like my Tun Dr. Mahathir but we, Malaysians take you for granted.

As an intelligent man you had known.. "Melayu Mudah Lupa"

Be damned to malaise, stupid and mediocre. Hail the intelligent, smart, prehensile and sophisticated!

Kudos my beloved Premier.. before, always.

Unknown said...

Tun, you will always be my hero..

Unknown said...

Assalamualaikum Tun...saya agak terharu dengan apa yang telah ditulis oleh Tun. Saya memang bersetuju yang Tun katakan bahawa duri dalam daging adalah Musa Hitam..dan saya berasa kecewa diatas kegagalan pihak kerajaan berkenaan dengan Jambatan Bengkok untuk menggantikan Tambak Johor. Sekian.

Tzargalahad said...

My Beloved Tun Dr. Mahathir,

I grew up most of my life under your presidency.. You have raised me indirectly to become what I am today.. civilised, educated, bright, logical and steadfast. You are my national hero..my pride of being a Malaysian and I am honoured and blessed having to live and grow within your era and lifetime, to be able to see and have met the greatest leader of our time. A legacy and history that one day I shall tale my grandchildren.

No doubt you are not perfect. None of us as a matter of fact. That is why God has said that Muhammad s.a.w is our last prohet. Many names been thrown at you.. but I believe you did what you had to do and as the Premier of a growing nation ( with infancy level of a society being a developed civilisation, high ethics and moral values and conscience); you had to make things move. At times developing someone or something we love do have its negative effects thru our nonindulgent and indulgent ways.

Whatever they say about you my beloved Tun, you are the brightest, remarkable and visionary leader we ever had and probably will not have for a next decade. You are one in a million of Malays. The creme del a creme. You transcend the brightest of our Malay race.

I am with you my great leader. No matter what others say as I never forget the fruits you have brought to those who are grateful. I am not rich.. neither I am poor but I am self sufficient as a Malay man who stands on his two feet who lives and rise thru merit, honesty and diligence.

We need a par excellence and intelligent leader! That is what our country needs and will always need. Someone who if not be like you but better and never a sub-standard. Tun Dr Mahathir should be our future Malay generation. A benchmark of wise, intelligent and successful Malay man and leader.

I am saddened by the amount of people who do forgets your service to Malaysia.. where you have elevated this country to the eyes of the globe. I am appalled and dismayed to find other countries hail you, praise you with greatest commendation wishing their country has a leader like my Tun Dr. Mahathir but we, Malaysians take you for granted.

As an intelligent man you had known.. "Melayu Mudah Lupa"

Be damned to malaise, stupid and mediocre. Hail the intelligent, smart, prehensile and sophisticated!

Kudos my beloved Premier.. before, always.

Wan Rani Ahmad said...

Salam Tun....
Tun ceritalah lagi....
Tun punyai banyak cerita yang selama ini Tun tak ceritakan dan simpan kerana nak jaga maruah dan air muka orang. Mereka perompak dan penyamun, tak reti nak mengenang jasa orang.
Kami anak-anak Merdeka dan sayangkan Malaysia. Kami sayang Tun.Semoga Allah sentiasa memelihara kesihatan dan kesejahteraan Tun dan keluarga.
Perjuangan Belum Selesai.....

pengantin said...

Tun,

saya tetap sokong Tun. Sekarang ini Malaysia umpama negara tanpa tujuan. Pak Lah & konco-konco syok sendiri. yang merana rakyat.

翔雲 said...

saya menyokong tun,kerajaan bn sekarang memang teruk sekali,pemimpin bn diminta mencerminkan diri sendiri untuk kebaikan rakyat jelata.

ml said...

Kepada en azlan, tak kan le orang melayu nak harapkan subsidi dari kerajaan semanjang. Bangsa asing tiada dapat subsidi pon boleh maju. Islam tidak suka tangan yang meminta2.

SOKONG BARISAN NASIONAL said...

Semasa Dr. M, kita tak dapat tonton sidang parlimen secara lintas langsung (live). Semasa kepimpinan Dr. M selama 22 tahun, dia telah menangkap dan memenjarakan ramai ketua parti pembangkang seperti Lim Kit Siang, Karpal Singh, Anwar Ibrahim dan lain-lain lagi. Adakah Pak Lah pernah berbuat demikian? Mahathir dan Mukhriz yang merupakan duri dalam daging kerana cuba mensabotaj reputasi Pak Lah! Kasi chance lah sama Pak Lah! Mahathir sudah 22 tahun jadi PM, tak puas ka?

awatcheq said...

Assalamulaikum wb ....
Ayahanda Tun,
Saya telah 3 kali menghantar komen ke blog Tun tetapi tidak disiarkan. Tidak mengapa asalkan Tun sudi membacanya. Saya amat menyanjungi Tun dari dahulu, kini dan selamanya. You are one brave man that no Malaysians (especially the current so called "LEADERS")would be able to be at par with you.
In my previous post, I have requested that you reveal what you know about these ungrateful bunch who are now in the UMNO. The same goes with the MCA, GERAKAN & MIC. Now that you are no longer the No. 1 man, to make sure their seats are safe under the current weak leadership, they loudly declare their nonsensical support! Well, I strongly support your continuous effort to reveal the truth! You should no longer keep them in X-Files!! Not just the backstabbers and ungrateful lot such as Shahrir and that black Musang,reveal others..beginning with Badawi,najib, Rafidah and that street samseng Nazri. The silent majority supporters of yours will now roar with you.

Teruskan perjuanganmu Tun...kerana perjuangan ini belum selesai...Jangan gentar dan takut kerana Allah berjanji untuk bersama-sama orang yang benar...
Berkata benarlah walaupun ianya pahit...Go on..continue to reveal more..all Malaysians need to know who the real thorns in the flesh are!!We love this country too much to let the current rascals destroy our beloved country..

Love u now & forever...

Salam kasihsayang & salam hormat,
Orang Edgecumbe Road.
(P/S Overseas grad under your leadership and will always be indebted and grateful to you..Thank you for everything and thank you for being you...)

batigola said...

ASSALAMUALIKUM' TUN, APAKHABAR TUN? SYABAS TUN!! SAYA BERDOA AGAR ALLAH SWT PANJANGKAN UMUR TUN, MEMBERI KESIHATAN YG BAIK DAN MEMBERKATI SEGALA USAHA TUN DEMI KESEJAHTERAAN RAKYAT MALAYSIA..KAMI ORANG PENANG SENENTIASA AKAN MENYOKONG TUN DAN TIDAK SEKALI2 AKAN LUPA JASA TUN TERHADAP NEGARA..

Sutera Timur said...

Selamat malam Tun,

Apa khabar?Harap Tun sentiasa sihat untuk terus memberi pendapat dalam dunia politik tanah air ini yg nampak gayanya dah semakin cokang cemakin atau tak tentu hala.

Tun kenapa kebanyakan Menteri dan ahli MT MASIH TIDAK NAMPAK ketidak RASIONALAN Pak Lah untuk terus menjadi PM.Saya rasa kebijaksanaan
pemimpin atasan memainkan peranan penting dalam halatuju sesuatu negara.Agaknya kalau pemimpin kurg cerdek ,maka org bawahannya seolaholah dah jadi dungu tak tahu nak berfikir secara lojik dan waras menentukan yg mana betul yg mana salah hentam jelah.Saya rasa mereka ini apabila mempunyai sifat dendam kesumat yg tebal mula hilg pertimbgn yg wajar dan sifat kewarasan intelektual mereka.

din63 said...

Dear Tun,
I am not a politician but would like to say "thank you".I just came back from business trip to Saudi,qatar and pakistan.Where ever I go and people found out that I am from Malaysia,they will ask about you.Alhamdulilah I manage to secure some of the job and I must thank you for all your ground work.Even in Custom check point when they saw Malaysian Passport they will say Mahadhir Mohamed.Maybe people in Malaysia did not realise it but you have done a great job Tun.The job that I manage to secure,the complements should go to you.I do not need much effort as Malaysia is known for the Quality as you Tun,has built the brand MALAYSIA.But now I had to work harder to ensure my job is delivered with highest Quality.This is not to bodek you but honestly and sincerely from me.Thank you

Chua said...

salam sejahtera Tun, Tun adalah pemimpin idola saya sejak kecil sampai sekarang dan tiada orang boleh menyangkal jasa Tun kepada negara kita Malaysia..Pada hemat saya, beberapa pemimpin negara pada masa sekarang tidak layak dijadikan pemimpin kerana sikap mereka yang mengikut telunjuk dan tukang angguk sahaja. Tidak Kurang juga yang tidak menghormati bekas pemimpin negara seperti cara mereka melayan Tun. Semasa zaman Tun, mereka ini juga dalam kabinet Tun, Nazri Aziz, Rafidah Aziz, Zahid Hamidi dan ramai lagi..Saya cukup meluat dengan sikap mereka yang saya kira banyak mengampu daripada memberi idea yang membina kepada pembangunan negara...Sekarang ini, Dato Hishamuddin pula yang membuatkan saya meluat, beliau sanggup nak menghadapkan Dato Mukhriz yang begitu menyong beliau kepada JP parti, jenis apakah pemimpin ini? Kalau tak berani sokong, dok senyap pun orang tak benci. ini tidak, dah lah pengecut nak menjatuhkan kawan pula...selepas isu keris dahulu, beliau sudah tidak disukai oleh kaum cina..saya rasa kenyataan-kenyataan yang dikeluarkamn oleh beliau kurang intelektual dan beliau tidak layak digelar pemimpin. saya amat bersetuju sekiranya Dato mukhriz bertanding saja jawatan melawan dato Hishamuddin walau apapun jawatan yang ditanding kerana cukup meluat dengan sikap beliau yang pengecut dan mengikut telunjuk..Dato Mukhriz mempunyai ciri-ciri pemimpin, teruskan perjuangan ini dan jangan bermain isu perkauman..nescaya beliau akan menjadi pemimpin negara pada masa hadapan menyambung kesinambungan yang ditinggalkan Tun..

Mahadzira said...

Tun yang saya kasihi dan sanjungi,

Teruskan perjuangan Tun sehingga ke titisan darah yang terakhir. UMNO mesti diselamatkan dari terus hanyut tanpa hala tuju yang betul dan benar.

Jangan biarkan kita orang melayu diperkotak-katikkan dan dihancurkan oleh geng2 duri dalam daging ni...mereka2 ini adalah golongan yang tidak sedarkan diri...sanggup menggadaikan maruah negara kepada pihak asing.

Terukan perjuanganmu wahai pahlawan melayu..Tun Dr Mahathir...perjuanganmu sebenarnya masih belum selesai...kami semua bersamamu Tun...

Salam hormat,

Nurcahaya

dzimba said...

Tun musa hitam..hee hee
tak layak dipanggil TUN, panggil Musa je la. musa ni bukan tahu sangat tadbir negara, cuma dpt jadi TPM sepenggal dah berlagak pandai. jadi penasihat Dollah patut lah Malaysia hancur.

Shahrir samad pun sama..pendendam yg tak tahu mana betoi dan salah. Org melayu tak bodoh beb...

Melaka-Boy Vision 2020... said...

YBHG TUN,

makin hari semakin hangat...pada pemerhatian saya PKR telah mula mengorak langkah...dengan seorang drpd anggotanya telah masuk ke parti UMNO...bagi saya ini adalah langkah strategi permulaan untuk mendapatkan rahsia dalam pimpinan UMNO..apa pendapat TUN...teruskan perjuangan TUN saya sentiasa menyokong setiap tindakan TUN..

snow white said...

Dear Tun,

Today my heart bleeds for the country again because we lost the territorial rights over pulau batu puteh. This is yet another weakness of Pak Lah's governance...our case was just not strong enough. You would have saved the situation if you had remained in charge! Wassalam.

BAMBOO said...

salam TUN,

semoga tun berada dalam keadaan sihat sejahtera dan diberkati Allah selalu..diharap tun bersabar dengan dugaan dari Allah ini..orang2 yang berjaya adalah org yg banyak bersabar ..-dari roslan b.YUSOFF B. IBRAHIM (X-BODYGUARD TUN)

nib said...

Biasalah Yg Bgh Tun, kawan semasa kita berada je... bila kuasa dah tak ada semua cabut. Moga tabah hadapi permainan hidup ini

weight loss and get easy slim said...

SAYA SENTIASA DI BELAKANG TUN. TERUSKAN PERJUANGAN TUN.PASTIKAN ABDULLAH TURUN TAKHTA.
HIDUP TUN.

weight loss and get easy slim said...

Saya sentiasa dibelakang Tun.Pastikan Dollah turun takhta....
Hidup Tun...!

yanbesaq said...

Asalamualaikum Tun semoga ALLAH memanjangkan usia Tun dan dianugerahkannya kesihatan yang baik la ni ramai yang menghentam Tun manusia-manusia yang tidak tahu diuntung .Cuba Tun tembak sikit sinazri dalam blog ni saya pun nak tau juga cerita dia ni cakap bukan main hebat sangat yang sihisamudin dari jolobu tu perasaan pure melayu sangat kata kat Tun macam orang yang tak berakal cuba la hang check salasilah dulu tak reti nak hormat Tun yang mungkin sama atau lebih tua dari mak bapak dia dahlah macam outdated punya hippies lari tak cukup tanah masa nak kena tangkap. orang ni suka buat kacau lepas tu rakyat biasa yang menanggung akibat .Apa yang hang bangga sangat dengan kemelayuan hang tu kalau apapun tak menyumbang berapa lama kat oversea tah kahwin orang putih apa .Apabila datang yang hak yang batil seumpama cahaya bulan disiang hari semoga ALLAH merahmati Tun sekeluarga

midi said...

slamat pagi tun,saya dan rakan-rakan pemuda dari johor bersetuju dengan semua tindakan yang tun buat ,ini semua demi menjaga dan menyelamatkan anak bangsa melayu dan parti....bagi kami tun lah yang sebenarnya pejuang bangsa yang sejati yang amat kami kagumi,kami sokong tun 100%

gelagat niaga said...

Tun,

Tak usah layan sangat 'Musang' Hitam dan 'Surreal' Samad tu.

Orang Melayu macam ni memang jenis mudah lupa dan haprak punya! Mereka tu juga jenis 'Api Dalam Sekam' yang dah lama tunggu nak balas dendam kesumat mereka terhadap Tun. Biarkanlah mereka berdendam kesumat!

Yang sorang tu rumah tangga dia dulu pun tonggang-langgang - jenis macam tu nak memimpin rakyat? Tak payah lah!

Yang sorang lagi pulak tu kenalah sekarang ni berdepan & berdebat dengan adik dia sendiri (ahli Parti PAS - parlimen Shah Alam) dalam Dewan Rakyat! Bukankah saling tonggang-langgang dua-beradik ni dalam fahaman & perjuangan politik mereka? Bak kata Melayu - Tak 'sejuk' lah perut ibu mereka kalau mereka saling berbalah & berbeda dalam fahaman hidup mereka, kan?

Maka, tak usahlah Tun terlalu tersinggung dengan dua makhluk politik tu! Memang ramai jenis makhluk politik macam ni yang kononnya mereka ‘berfikiran terbuka’ tetapi hati mereka sentiasa tertutup atau tidak terbuka!

Apa gunanya mereka kalau fikiran terbuka tetapi hati tidak terbuka. Masa mereka kelak juga akan sampai.

Wassalam.

Unknown said...

Assalamualaikum Tun Dr. Mahathir Mohamed.

Diharap Tun sihat disamping keluarga. Alhamdullilah saya beryukur kerana Allah masih memanjangkan umur Tun untuk menyaksikan sendiri apa pemimpin selepas Tun laksanakan selepas diberi kepercayaan untuk mentadbir sebuah negara.

Saya merupakan generasi yang lahir pada era Tun. Dulu saya tidak dapat mentafsir setiap keputusan yang Tun buat. Kini, alhamdullilah faham benar saya bahawa setiap tindakan yang diambil oleh Tun bersebab.

Oleh itu keluarnya Tun dari UMNO sudah pasti bersebab. Amat menyedihkan keputusan itu dijadikan bahan oleh Tun Musa dan Datuk Shahrir untuk melampiaskan pandangan nafsu bukanya akal.

Izinkan saya Tun untuk mengulas sedikit tentang komen saudara Azman dari KL. Katanya selama 22 tahun Tun mentadbir negara tetapi hanya lahir seorang peniaga Melayu di dalam gedung gah seperti Pavillion.

Ingin saya berkongsi sedikit informasi ini. Tun Dr. Mahathir telah berusaha untuk mengangkat seramai mungkin orang Melayu menjadi jutawan. Bukan beliau tidak menolong. Malah tidak keterlaluan jika dikatakan seluruh masanya menjadi Perdana Menteri adalah untuk membantu Melayu. Akhirnya, Melayu tetap juga mengatakan Tun tidak berbuat apa-apa. Sedangkan banyak perkara yang telah Tun laksanakan.

Baik kita tanya pada diri kita sendiri. Apa sumbangan yang pernah kita berikan pada negara untuk membantu sesama bangsa dan agama. Tun Dr. Mahathir terlalu banyak menggunakan pemikirannya untuk membela Melayu. Sampai bila? Kenapa hanya Tun? Bila masa kita bela nasib sendiri?


ikhlas,
Ratinawati Rasidi

pink_black said...

kami sayang tun... u're the best...

sutera_agung said...

selamat pagi tun,

siapa sebenar "duri dalam daging"..?
Tun sendiri atau Tun Musa Hitam..??

Peristiwa 1987 tetap dikenang sampai bila-bila dan menjadi bukti segalanya.

Melayu sudah lupa..

HIDUP MAHADHIR...

alkulimi said...

Salam. Saya cadangkan TDM bertanya kepada kepada diri sendiri bila agaknya malaikat maut nak datang.Dah bersediakah TDM untuk menghadapi sakaratul maut?. Buat "Soul searching" apakah TDM pernah menginaya orang lain. Adakah apa yang berlaku lanie kepada Tun akibat daripada hati busuk Tun pada orang lain dan sekarang Tun terima kifaratnya?

^SpRInG^ said...

hey, don't be a coward, and post my comment.
I think Mahathir is nothing but, a coward and a traitor.

Penakut, dan pembelot!

jerul said...

ass'kum tun dan selamat pagi.

saya sangat bersetuju dgn tindakan tun untuk keluar dari UMNO . Bagi saya ini adalah tindakan berani untuk memprotes sekiranya tak puas hati .

seperti yang kita dengar tun musa hitam ada berkata 'DURI DLM DAGING ' dah terkeluar dari UMNO , sebenarnya sapa yang duri dlm daging tu . setahu saya dia lah duri dalam daging , semasa pemerintahn tun .. musa hitam hanya duduk diam tak bercakap apa , tapi bila tun dah keluar dia pulak sibuk nak bagi komen tentang tun .

mana dia orang yg dulunya menyokong tun!! majoriti menteri-menteri dan pemimpin yang ade sekarang sibuk cari glamour .bila mereka di ajukan soalan dari pihak media ( tv )dan memberikan komen tentang tun matathir masing -masing 99% memberikan komen negatif dan lagi 1% tu macam nak jaga persahabatan.
jasa-jasa tun sebelum ni pun tidak dikenang oleh mereka . bagi saya kehidupan mereka yang lepas bersama tun hanya berpura-pura , sebab nak jaga bontot sendiri mereka dahulunya hanya menyokong dan cakap-cakap belakang aje. bila sekarang tun dah bersara macam-macam mereka kata .asal tun bagi pendapat dan komen ada aje segelintir dari mereka yang tak puas hati. sepatutnya setiap komen-komen tun tu mereka selidik dan periksa atau menilainya tapi apa yang saya lihat mereka lebih kepada tak nak dengar pendapat tun mungkin sebab tun dah bersara dan dalam otak mereka berkata( kenapa sibuk-sibuk duduk diam aje lah ) dan mereka cuba tak nak paham komen bekas perdana menteri kita . mereka tu nama aje pemimpin, gaji besar tapi otak kecik . mereka lupa ke TUN MAHATHIR tu siapa ????.
saya bukan tak respect pak lahh .. tapi bagi saya pak lah tu tak bijak buat keputusan tak sesetengah perkara tak boleh nak selesaikan .

Tun jangan risau lepas ni tun bukannya takde penyokong mungkin wujudnya blogger ni tun akan jadi popular macam blogger terkenal tu " RAJA PETRA "

tun ... saya hanya beri pendapat saya aje , mungkin pendapat sama tak sama mcm org lain . mintak maaf kalau tersalah kata dan terguris hati . HIDUP " TUN "

WanShila said...

Tun, semoga berada dalam lindungan Allah selalu..

Saya bukanlah penyokong UMNO dari dulu, kini dan mungkin selamanya..selagi UMNO tidak meletakkan ISLAM sebagai keutamaan..

Walaupun sy bukan lah org UMNO, saya sangat marah dan terkilan apabila ada pemimpin2 tertentu yang mencemuh dan menghentam TUN apabila Tun tidak lagi menjadi PM..

Saya kagum dengan ketegasan Tun dalam menyelesaikan isu2 yang berkaitan dengan kebajikan rakyat.

Apa salahnya Pak Lah menerima teguran Tun sebagai sesuatu yang positif. Tak perlu nak rasa tercabar..tapi adatlah manusia..bila ada kuasa, TUHAN pun sanggup disanggah..inikan pula manusia macam TUN. Sedangkan Dato Nik Aziz dan pemimpin2 dunia yang lain mengagumi dan mengiktiraf Tun..Pak Lah tidak reti untuk berterima kasih dan menghormati orang yang lebih berjasa padanya.

Akan tiba waktunya apabila rakyat bangkit memperjuangkan sendiri hak mereka...masa itu akan tiba...

Walaupun sy bukan ahli mana2 parti, saya sentiasa mengikuti perkembangan politik tanahair..terutama apa yang berlaku sekarang.

sobri said...

Yang Tersayang TDM,

As a 80 yr old plus former Prime Minister who has no agenda other than to try to salvage UMNO from 'terkubur ', I never doubt your sincere intention of doing what you are doing now.

For more than 22 years you gave Malaysia the leadership. We achieved so much during your glorious reign.You took ownership of the amanah entrusted on you to lead this country.You fought hard for the betterment of the Malaysian. I am among the beneficiery in a small way. I thank you from the bottom of my heart.

I recall a statement from Mathias Chang who said that he take offence and will spit on the face of any Malays who dare to critise what Mahathir has done to the Malays. Since it came from your officer who is a non Malay and since he is probably the only one who do not benefit from serving you I never doubt his statement. I don't think he likes what you were doing for the Malays but he respect and admire your sincerity, courage and absolute devotion towards the betterment of the Malays. I do not think you paid him to say that.

Sadly to see that it is the Malays that you have devoted your life for is not able to see or try to understand what you are trying to do now.

May Allah bless you with the best of health so that you can continue bring the Malays to their sense.

Along_putera/Along Pak Ago go said...

saya suka semangat tun..rasernyer..tun seorng yang bersemangat waja berhati kental..

gelagat niaga said...

YBhg Tun,

Izinkan saya menjawab dan respon kepada komen si 'Alkulimi'.

Sdr/Sdri. Alkulimi,

Janganlah anda terlalu bongkak dan sombong dalam menegur orang lain lantaran bertanya bilakah malaikat maut dia itu akan datang!

Walaupun anda seorang yang muda remaja ataupun yang sudahpun berumur, nescaya hanya Allah SWT sahaja yang tahu saat dan ketika nyawa anda akan dicabut dari tubuh-badan anda.

Adakah anda sendiri sudah bersedia kedatangan malaikat maut? Anda sendiri juga boleh dicabut nyawa pada bila-bila ketika melalui suatu tsabit kemalangan jalanraya ataupun atas sesuatu tsabit penyakit yang parah. Mana tahu, anda sendiri juga boleh kena penyakit demam denggi dan mati kekejangan, kan?

Maka janganlah anda terlalu dengki & busuk hati terhadap YBhg. Tun Dr. Mahathir. Dengan kehendak & izin Allah SWT, maka Tun Dr. Mahathir telah dilanjutkan usia beliau - supaya beliau dapat menyedarkan kita semua akan kepincangan terhadap Agama, Bangsa & Negara yang sedang melanda kita.

Apakah anda tidak faham dan sedar akan kesemua yang berlaku itu ada hikmah disebaliknya? Sekali lagi saya ingatkan anda supaya jangan terlalu bongkak, sombong & busuk hati. Itu semua adalah tanda-tanda bahawa anda 'berpenyakit rohani'!

Wassalam.


Tambahan: Muhasabbahlah diri anda sendiri dan fikirkan tentang ajal anda sendiri dan janganlah anda nak menghitung diri dan ajal orang lain!

Juga, kalaupun YBhg Tun Dr. Mahathir sedang menerima kifaratnya di dunia ini, maka sangat beruntunglah beliau daripada menerima balasan yang lebih perit di akhirat kelak!

Amir said...

Salam Tun.
Sama-samalah kita menolak pemimpin Melayu munafik seperti ini. Semoga Allah swt memelihara umat Melayu dan negara Malaysia daripada dipimpin oleh golongan ini. Semoga Allah swt memelihara Tun dan dijauhi dari sifat-sifat yang tercela ini. Teruskan usaha Tun untuk menasihati dan membetulkan umat Melayu. Kami sokong kebenaran dan semoga kita diberi petunjuk oleh ALLAH swt. Amin

liehakim01 said...

assalamualaikum Tun.!

saya menilai komen menteri @ orang yang berkenaan terhadap tindakan Tun sebagai mereka ini memperlihatkan kebodohan dan kedangkalan pemikiran mereka sendiri kepada orang ramai.!

sedih saya rasakan yang rakyat dipimpin oleh orang yang sedemikian.!

ridzuan said...

assalamualaikum tun,
ada hikmah tun keluar dari umno.sekarang tun boleh lihat dgn jelas siapakah duri dalam daging semasa pemerintahan tun dulu.saya geram dgn rafidah yg menuduh tun hanya pandai bercakap tetapi tidak tahu menunaikan tanggungjawab.

adym said...

merdeka..merdeka..merdeka!! Siapa merdeka? The world is watching you....
Tiada kebebasan untuk bersuara dan bertindak.Malaysian mentality jauh kebelakang dari tahun 2008.Kalau nak kata suka bodek atau tukang ampu, koruption, duri dalam daging, tikam dr belakang, dll, worlwide.Yang penting, how to make country growth.Majority party doesnt means right path but to keep country in strong position, we leaders and followers need to work together hand in hand and except comments and sugestions from others and choose the best out of it.Dont think too narrow.By stopping being a follower doesnt means you stop from participating it but its one of a way of showing your interest.Malaysian should open their heart and clear their mind in catching up the world growth in economy and politic.To all malaysian,Stand on ur decission and keep your action!!!

salam perantauan, Germany

Nik Amir. said...

As'kum Tun,
Musa Hitam tentu sekali riang Tun keluar UMNO.Kan Musa anak Pak Hitam ni Mentor pada Pak Lah.
sebenarnya kelemahan pak Lah berpunca daripada nasihat Musa.Cuba nak jadi hero.tapi tak kesampaian.saya setuju "duri dalam jantung UMNO'sebenarnya Musa Hitam.Tak minum ketagih,air liur meleleh...

nba said...

Tun Musa letak jawatan sebab nak jadi Perdana Menteri. Itu terang-terang untuk kepentingan diri. Tapi Tun letak jawatan baru-baru ini sebab sayangkan UMNO..

You did the right thing Tun. But if you can tell the world what actually Pak Lah has done wrong, with facts & figures & what will be the consequences to us & Malaysia in general & in future, I think Malaysian will understand more..

What do you think Tun?

ELYZZMODE said...

YBHG Tun,
Tun dianggap sebagai duri dalam daging, hanya dirasai oleh Musa Hitam dan beberapa yang lain sahaja,bagi orang UMNO, Orang Melayudan rakyat Malaysia Tun adalah seorang wira dan Perdana Menteri Malaysia yang telah membawa Malaysia ke era cemerlang, gemilang dan terbilang.
Yang menganggap Tun sebagai duri termasuk Musaa Hitam bukannya orang yang tau mengenang budi dan jasa. Kalau tidak Tun mengangkatnya sebagai TPM sesiapa pun tak kenal Musa Hitam. Siapa dia yang layak komen Tun seorang negarawan yang diiktiraf oleh Masyarakat antarabangsa.
Apa sumbangan Musa samaada sebagai TPM ataupun sebagai seorang ahli politik selain daripada mengajar orang Melayu dan orang UMNO sepaya menjadi kurang ajar.

Unknown said...

fwasalam tun..

untuk ayat "Duri Dalam Daging" seperti yg dilemparkan pada tun adalah pembohongan semata-mata untuk menjaga kedudukan dan "periuk nasi" mereka(menteri yg berkata demikian)..

dlm pandangan saya..merekalah sebenarnya duri dalam daging yang semakin menusuk jauh ke dalam kalbu..kerana itulah ianya semakin bernanah dan menjadi semakin busuk..

semoga apa yg mereka katakan itu akan dibalas juga suatu hari nanti..

sekian..HIDUP TDM!!!

MSAR said...

nice.

anyway, if you stay on the right path tun, there should be no worries.

we will win.

MSAR said...

nice

anyway, if you stay on the right path tun, there should be no worries.

we will win.

RajaChulan said...

Dear Tun,

If only Pak Lah uses his own brain, he will be Okay.

The problem started when he begun relying on other blokes such as Pak Hitam, Pak Sharir, Pak Radzhi(Perlis), Pak Lee Kuan Yew etc. etc.. on how to be a PM for Malaysia. All these people have axes to grind.

In my own analysis, Pak Hitam especially has been the major contributing cause of Pak Lah's wrong political moves. I sense Pak Hitam seems to be the "Tok Guru" for Pak Lah the moment he was made the PM. Pak Hitam has his own personal agenda. As I know,he is intellectually and politically an egoistic person. Dia selalu pikir dia tu pandaiii sangat!! I believe he still regrets his resignation ploy that back fired and wrong political moves against TDM masa dulu. Selama (lama juga!) TDM jadi PM, Pak Hitam takda chan lagi nak tunjuk temberang. Tunggu punya tunggu, fras habis. Orang macam ini mana boleh bagi nasihat yang waras dan berguna kepada Pak Lah? Come on lah Pak Lah, use common senselah!!

What Pak Lah did and is still doing doesn't make sense at all. You are already a PM use your own brainlah!! Hang pi dengar orang orang ni buat apa?... sengaja cari pasal dengan TDM.

Pak Lah, Oh Pak Lah !!

RajaChulan

ELYZZMODE said...

YBHG Tun, walaupun Zaid Ibrahim menfikan rancangan burukan nama Dr. M apabila kerajaan melaksanakan pembaharuan dalam system kehakiman, namun rakyat dapat membaca apa yang tersirat, jangan berlindung disebalik lalang sehelai. Majoriti rakyat tak pernah pedulik dan tidak ingin tahu siapapun yang menjadi hakim, dan bagaimana mereka dilantik, ianya bukan isu kepada rakyat hinggalah apabila pimpinan yang ada sekarang menjadikannya sebagai isu besar.

Bagi majoriti rakyat yang lebih penting adalah system perundangan kita mesti mampu menegakkan kebenaran dan keadilan, diputuskan dengan cekap, tepat dan cepat. Yang teaniaya dan tidak bersalah dapat pembelaan sewajarnyadan yang zalim dan bersalah menerima hukuman setimpal. Tidak ada guna cara perlantikan hakim dibuat pembaharuan, tetapi keadilan dan kebenaran tidak dapat ditegak dan dipertahankan.

Keyakinan rakyat kepada system perundangan bukan terletak kepada aturcara perlantikan hakim tetapi, bagaimana hakim dapat melaksanakan tegasnya untuk memastikan keadilandan kebenaran dapat dirasakan oleh sekluruh rakyat.

Oleh itu, apa yang disebut sebagai pembaharuan dalam system kehakiman bukan isu yang dekat di hati rakyat, ianya dijadikan isu untuk memburuk-burukkan Tun.

farhanah said...

...Manusia mudah lupa....siapa yang sebenarnya duri dalam daging..nak dirikan benang yang basah??...rakyat tak buta dan tak bodoh...sama ada tak kisah lah atau peduli apa mereka ( rakyat )...siapa yang undi pemimpin..??? rakyat...kenapa rakyat dah tak yakin dgn umno...tanya diri sendiri atau...sendiri mau ingatlah encikkk...

arkinding said...

Salam YBhg Tun

Sungguh kelakar betul bila Tun Musa menuduh Tun sebagai duri dalam daging yang dah keluar. Memanglah Tun Musa ni mudah lupa, sampai kehausan dan kerana terlalu banyak sangat minum air sampai lupa membezakan diri sendiri dgn orang lain.

Tun Musa yang sebenarnya duri dalam daging yang busuk. Daging yang busuk dan yang bernanah tak sembuh-sembuh hingga sekarang kerana dendam kusumat yang tak pernah padam terhadap Tun. Bagi membalas kekecewaan beliau kerana gagal menjatuhkan Tun dulu, maka hari inilah peluang beliau untuk membuat fitnah terhadap Tun. Kami semua tahu agenda Tun Musa hanyalah semata-mata membalas dendam atas kekecewaan beliau yang lalu. Tun Musa tak ikhlas dalam memperjuangkan UMNO dan nasib bangsa Melayu dan negara Malaysia tercinta ini.Sebenarnya Tun Musa adalah perosak bangsa, lihat sajalah tindak tanduknya, mana ada kemelayuan.

pandangan saya kepada paklah pula kiranya paklah tu daging, maka KJ tulah durinya. Tindak tanduknya memualkan bila KJ bercaskap nak muntah dibuatnya. Seolah-olah dialah yang hebat sangat tapi sebenarnya dia tu dunggu kerana hanya tahu bercakap tapi lansung tak tahu buat kerja. Harapkan konco-konconya saje yang buat kerja, apa lagi kalau nak selamat dia orang bagilah lapuran yang baik je OK, tapi sebenarnya KO. Kalau dibiarkan si KJ ni, habislah negara ni nanti dibuatnya macam AS pula, bebas sebebas bebasnya.

Tun, teruskanlah bersuara menyelamatkan negara ini dari terus musnah. Kembalikan kegemilangan UMNO. Hidup Tun Mahatdir.

Mat Dargo Sombrono said...

Dear Tun,

Tun Musa dah mula bersuara dari "elegant silence mode" ke "elegant LANTANG mode". Dia dah mula nak jadi "Pak Sibuk" pulak.
Saya dengar dia cakap "beria-ia" dalam TV3 seolah-olah macam dia tu Perdana Menteri beri pandangannya tentang kemelut UMNO sekarang.Dah terbalik nampaknya. Sepatutnya Pak Lah yang patut bersuara tapi "TOK GURU" atau the invincible hands Pak Lah yang selalu dibelakang tabir dah jadi "KONDAKTOR BORIA" untuk melegakan kepala BOSSnya yang dah jadi itik tempang.

arkinding said...

Salam YBhg Tun

kini terzahirlah sudah akan peri dan tingkah laku sebenarnya ahli-ahli UMNO ynag suatu masa dulu amatlah hormat pada Tun. Agaknya masa tu kalau Tun minta depa tu jilat taik ayam candu, pasti depa jilat tapi hari ni semua dah terbalik, mereka-mereka semua dah lupa, mudah sangat lupa. Macam kacang lupa kulit. Siapa yang menjadikan mereka pemimpin UMNO pada hari ini. Semua dah berlalu...

Mereka memanggil Tun sebagai MANTAN Perdana Menteri, heran juga kerana dalam masa yang sama apa saja yang disuarakan/diluahkan oleh Tun lansung tak diambil peduli oleh mereka. Apatah lagi kalau orang seperti kami ni nak bersuara pasti lebih teruk lagi kami dicap sebagai pengkhianat UMNO. Sebenarnya mereka-mereka yang tak berani bersuara kerana menjaga kepentingan diri dan peribadi lebih dari kepentingan parti UMNO. Bagi mereka agenda perjuangan UMNo adalah no.2 dan keutamaan mereka masuk UMNo untuk mencari KEKAYAAN dan KEMEWAHAN. Langsung tidak IKHLAS.

Hnya segelintir saja para pemimpin UMNO yang sanggup berjuang menegakkan kebenaran iaitu mengakui UMNO sedang menuju kemusnahan kerana dipimpin oleh paklah yang lansung tak tahu memimpin dan mentadbir negara. Yang lain-lain tu hampeh belaka. Lihat saja paklah tu, cakap berdentum-dentum tapi untuk budak-budak sekolah rendah dengar bolehlah. Semuanya temberang jer. Nak membenteras rasuah konon, tapi tengoklah apa yang jadi.

Zaid ibrahim tu duri dalam daging juga tu, nak tunjuk hero konon. Macam kadok naik junjung, dapat jawatan melilau nak tunjuk belang. Silap hari bulan siapa yang malu, paklah juga yang malu. Seperti yang Tun kata dakwalah Tun, tapi sampai la ni mereka tak dakwa, kenapa Tun. Tentu ada sebabnya kan...Tentu mereka ada egenda, maklumlah nak tunjuk kerja mereka ni bagus kat bos.

Ada seorang lagi pemimpin negeri, lansung tak bersuara. Nama jer pemimpin tapi takut bersuara menegak kebenaran. Semua ni kerana takut kehilangan kuasa dan kehilangan lubuk duit. Dulu masa nak dapat tempat sebagai menteri, sanggup merangkak macam ketam. Tapi kini lansung tak mengenang budi. Konon hebat sangatlah, tapi sebenarnya penyamun tarbus, Mr. 10 percent, semua projek hanya kroni dia saja yang dapat. Tak nampak kah oleh paklah, atau saja dibiarkan. Ni semua ini duri dalam daginglah ni kerana orang yang macam ni bila memerintah agendanya hanya MENGKAYAKAN DIRI DAN KRONI MEREKA saja. Sepatutnya Jadi YB Yang Berkhidmat tetapi sebalik tujuan mereka jadi YB Yang Berkepentingan (nak kumpul harta dan kekayaan).

Mereka-mereka inilah pengkhianat bangsa, kerana nampak je baik, muka poyo jer tapi sebenarnya lanun dan penyanggak kekayaan negara.Kalau boleh semua projek negara bagi kat depa je lah. Apa punya manusia mereka ni. Ini lah dia duri dalam daging yang sebenar benarnya. Sedarlah Paklah... Bangunlah Paklah dari mimpi, jangan asyik dibuai mimpi-mimpi indah jer yang sebenarnya ianya adalah mimpi ngeri buat paklah.

Wahai ahli-ahli UMNO sekalian, marilah kita sama-sama memberi sokongan padu kepada TDM memperjuangkan hak kita sebagai ahli UMNO.

Hidup Tun Mahathir! Pejuang UMNO Sejati. Hidup UMNO.

Haffiz said...

Salam Ayahda Tun.
Saya terasa amat sedih dengan UMNO sekarang.Kenapa mereka-mereka ini jadi begini.Tiada semangat untuk bangkitkan dan majukan orang melayu sendiri.Adakan UMNO tidak dimokrasi lagi.Pendapat oang yang banyak membuat jasa pun tidak diterima lagi..Wahai menteri-menteri kerajaan (paklah),kenalkah kamu dengan Tun Mahathir...Tahu kah kamu siapa Tun Mahathir...Meraka sekarang tidak kenal lgi dgn Tun Mahathir hanya rakyat-rakyat biasa yang kenal Tun Mahathir.Mereka-mereka ini hanya kenal dengan wang paklah dan kroninya sahaja.Tidak tahu buat kerja masing-masing..Dato S....ir S...d tak tahu buat kerja ka??? hang pi la jaga barang kat luaq tu...dah melambung tinggi pun dia buat tak tau lagi..hang nak jadi apa...yang hang duk kritik orang yang banyak buat jasa buat apa...hang ada jasa baguih sangat ka dalam Malaysia ni...M--a H---m pun sama...hang nak jaga kedudukan hang dalam UMNO hang cakap macam tu la kat Tun Mahathir.Hang nak jaga hati paklah la tu...PEMBODEK...Satu hari nanti hang jatuh hang tau la M--a H---m oiii...nanti hang pula orang bantai cukup-cukup...N--ri pun sama.Cakap saja besar...suara kuat macam speker dewan kenduri...otak kecik macam burung unta...tunggu hang jatuh pulak...tau la Tun Mahathir nak buat pa..Saya rindu sangat dengan pemerintahan TUN dahulu.Aman, makmur,selamat dan tiada pecah belah.Kejayaan TUN banyak membantu rakyat Malaysia @ Melayu untuk membangun..Kerajaan sekarang mana mau dengar suara rakyat.Dengar suara anak menantu adala...Saya sekarng sudah tidak berminat dengan kerajaan sekarang.Saya pun nak ikut jejak TUN.Kami semua sayangkan TUN dan UMNO dahulu..TUN ajarlah paklah cukup-cukup macam mana nak jaga hati orang MELAYU dan Malaysia...saya benci sangat pada dia sekarang..macam mana lah dia pikir di baguih sangat..negeri dia sendiri pun kalah banyak..tambah pulak nak jaga Tanah Melayu@ Malaysia...apa raa..tak dak akai ka...

TUN jaga diri bebaik..Kami sayang TUN dan menyokong penuh semangat TUN....DULU,KINI dan SELAMANYA BERSAMA TUN MAHATHIR dan KELUARGA.

-Orang Perlis-

anak jati Kubang Pasu said...

Betul cakap Tun...
yang nak komen tindakan Tun pun...mangkuk2 hayun yang sebelum ni DURI DALAM DAGING MELAYU sebenarnya...
MUSA HITAM...PENGKIANAT BANGSA MELAYU SEBENARNYA....apa yg dia dah buat pada pemuda/i zaman saya masa zaman sekolah...dia hapuskan bahasa/tulisan jawi...habis kebanyakan anak2 melayu lahir n sekolah zaman tu BUTA JAWI...itu baru bab tu...banyak lagi yg dia telah rosakkan melayu...tapi sekarang nak kata Tun pengkianat Melayu...GO tO HELL la MUSA HITAM...(bagi saya, tiada hormat langsung untuk panggil gelaran TUN buat hang MUSA HITAM)...sedar la diri...

Buat Shahrir Samad..muhasabah la diri kamu tu sebelum menutur kata, tambah2 lagi nak kritik Ayahanda TUN M...kamu xlayak langsung...jangan buat lagak BODOH tapi SOMBONG nak tunjuk PANDAI...

Teruskan niat Tun untuk memartabatkan MELAYU...jangan biarkan nakhoda yg memimpin negara sekarang adalah nakhoda yang luarnya sikap lain..tapi dalamannya mempunyai nafsu2 besar untuk dikautkan untuk kaum kerabat, anak menantu serta koncu2nya,..sehingga maruah negara terus tergadai dan rakyat yang bergantung harap terus ditipu dan dianiaya secara terang2...

Unknown said...

Salam Ayahda Tun.
Saya terasa amat sedih dengan UMNO sekarang.Kenapa mereka-mereka ini jadi begini.Tiada semangat untuk bangkitkan dan majukan orang melayu sendiri.Adakan UMNO tidak dimokrasi lagi.Pendapat oang yang banyak membuat jasa pun tidak diterima lagi..Wahai menteri-menteri kerajaan (paklah),kenalkah kamu dengan Tun Mahathir...Tahu kah kamu siapa Tun Mahathir...Meraka sekarang tidak kenal lgi dgn Tun Mahathir hanya rakyat-rakyat biasa yang kenal Tun Mahathir.Mereka-mereka ini hanya kenal dengan wang paklah dan kroninya sahaja.Tidak tahu buat kerja masing-masing..Dato S....ir S...d tak tahu buat kerja ka??? hang pi la jaga barang kat luaq tu...dah melambung tinggi pun dia buat tak tau lagi..hang nak jadi apa...yang hang duk kritik orang yang banyak buat jasa buat apa...hang ada jasa baguih sangat ka dalam Malaysia ni...M--a H---m pun sama...hang nak jaga kedudukan hang dalam UMNO hang cakap macam tu la kat Tun Mahathir.Hang nak jaga hati paklah la tu...PEMBODEK...Satu hari nanti hang jatuh hang tau la M--a H---m oiii...nanti hang pula orang bantai cukup-cukup...N--ri pun sama.Cakap saja besar...suara kuat macam speker dewan kenduri...otak kecik macam burung unta...tunggu hang jatuh pulak...tau la Tun Mahathir nak buat pa..Saya rindu sangat dengan pemerintahan TUN dahulu.Aman, makmur,selamat dan tiada pecah belah.Kejayaan TUN banyak membantu rakyat Malaysia @ Melayu untuk membangun..Kerajaan sekarang mana mau dengar suara rakyat.Dengar suara anak menantu adala...Saya sekarng sudah tidak berminat dengan kerajaan sekarang.Saya pun nak ikut jejak TUN.Kami semua sayangkan TUN dan UMNO dahulu..TUN ajarlah paklah cukup-cukup macam mana nak jaga hati orang MELAYU dan Malaysia...saya benci sangat pada dia sekarang..macam mana lah dia pikir di baguih sangat..negeri dia sendiri pun kalah banyak..tambah pulak nak jaga Tanah Melayu@ Malaysia...apa raa..tak dak akai ka...

TUN jaga diri bebaik..Kami sayang TUN dan menyokong penuh semangat TUN....DULU,KINI dan SELAMANYA BERSAMA TUN MAHATHIR dan KELUARGA.

-Orang Perlis-

PAK TUAN said...

Saya cukup tak faham dengan pendirian pemimpin2 yang Tun didik dan lantik sebelum ini. Sedar ke bahawa yang dituduh 'duri' inilah yang telah memacu Malaysia menjadi Negara moden dan dilandasan yang betul. Kenapa le bangang sangat Tun Musa tu? Tragedi Memali adalah jasa Tun Musa masa jadi Timbalan Menteri Dalam Negeri dulu, dah lupa ke?

PAK TUAN said...

Siapa sebenarnya 'Duri Dalam Daging"?
Tun Musa Hitam meninggalkan sejarah yang amat 'hitam' suatu waktu dulu dalam 'tragedi Memali'... ramai orang kampun yang miskin mati dibunuh! Inilah duri dalam daging UMNO! bila Tun Musa 'diberhentikan' dari TPM, baru TDM berpeluang memulihkan imej UMNO... Heran ya, cepat benar lupa sejarah!

modalinsan said...

Salam Kasih Sayang
Kita, manusia yang tidak sempurna.
Hari-hari terbuat kesalahan.
Dulu bergelumang dalam lumpur. Sama2 buat lumpur dan dapat lumpur.
Bila keluar dari lumpur, baru nampak selama ni berlumpuran.
Dah keluar dari lumpur, ada sedikit bersih.
Baru terasa, hidup dalam bersih itulah perlu dikejar....nikmatnya sungguh luar biasa....itu baru sedikit.
Pabila bersih, cubalah nak bersihkan mereka yg masih seronok dalam lumpur semacam kita juga sewaktu dulu.....sungguh sukar.
Sekurang-kurangnya sudah mencuba.
Yang duri dalam daging tu bukanlah sesiapapun.....bukan Tun, bkn Tun Musa, bukan Paklah, bukan dikalangan kita.....
Duri dalam daging sebenarnya adalah SISTEM DEMOKRASI.
SISTEM DEMOKRASILAH DURI DALAM DAGING. BUKAN HANYA DURI,MALAH RACUN SEKALI.
Sistem nilah yang membawa kita ke medan lumpur untuk berperang sesama sendiri...sesama keluarga...sesama bangsa...sesama jiran...sesama melayu....sesama islam....sesama rakyat...sesama pemimpin....sesama tempat kerja...sesama sekolah....sesama rakan niaga...hinggakan sesiapa di depan mata, semua kita perang.
DEMOKRASI MENDIDIK KITA BERKEHENDAK, KETUANAN(BOSSY), BERNAFSU, EGO, TERAMAT MEMENTINGKAN DIRI SENDIRI....semua amat bercanggah dengan sifat KESUFIAN.
RASA HEBAT, RASA BIJAK, RASA KAYA, RASA AGONG, RASA BERKUASA...semua ini sifat suci hanya milik ALLAH TAALA. Betapa derhakanya kita sampai sanggup merampas hak ALLAH TAALA.

Memang patut kita menanggung kepedihan dari gejala, malapetaka, jenayah, rempit, rogol, tak sudah-sudah malah makin menjadi2....
Hati bagaikan dihiris-hiris.
sampai bila..........?

TIDAKKAH KECEWA SEORANG BAPA PABILA ANAK BERMAHALELA DALAM RUMAHNYA.

Sudah tiba masanya untuk membersihkan diri dari lumpur. rasanya dah penat dah muak.

Kembalilah ke KEPEMIMPINAN RASULULLAH. Kan kita ada ramai inteligen?. pasti kita CEMERLANG, GEMILANG, TERBILANG.

...insan berharap.

Watan Marhaen said...

Senyum sinis saya baca komen Tun, itupun kalau benar ia ditulis Tun sendiri..

Never once I've heard anyone criticised you during your tenure and everyone seemed to be very afraid of you except maybe a few who were not allowed to enter the cabinet later. Served them right...maybe

I am not a fan of Pak Lah, just like you but thanks to Allah now we are able to voice out our dissatisfactions about him which again as I said never been heard during your time.

Masing - masing sebenarnya ada hak untuk bersuara dan kini Allah telah izinkan rakyat untuk mengkritik pemimpin yang korup dan you youself should not take offence since again nobody dared to critise you during your time....adapun pembangkang dan they have the luxury to become your guests at Kamunting...we'll never forget about operasi Lallang

Sebenarnya kata -kata Tun memang bertepatan dengan keadaan sekarang ...Kata dulang paku serpih kata orang awaklah yang lebih

Maaf kiranya bahasa ini terlalu kasar untuk 'Negarawan' seperti Tun...but fact is fact, renungi diri

Wassalam

Mama RY said...

Tun, saya setuju dengan pendapat Tun. Saya juga telah keluar dari UMNO dan akan kembali semula bila Pak Lah meletakkan jawatan. Semua usaha Tun selama ini telah musnah kerana dia.

Tun, saya adalah penyokong Tun dari dulu hingga sekarang.
Semoga Tun beroleh kesejahteraan selalu.

[JiEy] said...

A'kum TDM,

kerana sayangkan nama, Melayu terkorban.

Pemikiran Tun melangkaui pemimpin sezaman, tiada kata dapat membidas itu.

Moga Tun sentiasa sihat dan berada dalam lindungan Allah S.W.T

-Jehan

PAK TUAN said...

Apa la punya mangkuk Pak Lah jenis tak paham bahasa!

vintageBabylicious said...

WOW TUN! This case was in 1987,i was born at that time...
MMM..tapi hairannya saya hanya mengenali Tun Mahathir yg sememangnya terkenal dari dulu..tapi siapa "tun musa hitam" & " shahrir samad " ini..tidak dikenali pun..
Mereka pernah kah memajukan Malaysia sampai ke antarabangsa mcm yang Tun buat tue...
eh eh eh beraninya mengkritik Tun Mahathir " duri dalam daging"..
sendiri buat nak tuduh org pulak...
sabar la Tun.. "duri dalam daging tue diorang"..
Tun lamb chop daging black paper sause hehe..
mmg komen menggelikan hati..
you're the man Tun Mahathir!!

pakbelalang said...

Yang Berbahagia Tun,

Nampaknya sudah dua malam berturut-turut telah menjelma seorong "tokoh tersohor" diberi exposure dalam berita perdana TV3 untuk mensuarakan pandangannya tentang keadaan politik masa kini. Setahu saya tokoh negarawan "TENGELAM TIMBUL" ini biasanya mengamalkan prinsip "elegant silence" tetapi kini dilihat beria-ia sangat berucap seolah-olah macam Perdana Menteri. Saya tersenyum simpul memandangkan gelagat peminpin ini yang bernama Tun Musa bin Hitam. Expressi ucapannya berlagak semacamlah beliau hendak mempertahankan kewibawaan sahabat karipnya yang telah jadi itek tempang yang dah lemah longlai dan tidak bermaya lagi. Dalam pengamatan saya beliau ini memang hendak cuba menonjolkan dirinya untuk menyelamatkan kedudukan sahabatnya.Ialah, mungkin dah termakan budi kapada sahabatnya. Maklum sahajalah dah diberi pegang jawatan Pengerusi sana sini. Apalah salahnya membantu sahabat yang "nyawa politiknya" dah jadi macam nyawa ikan yang baru keluar dari tebing sungei !! You scratch my back, I scratch your back. Adakah tokoh "negarawan" ini boleh ditakrif sebagai seorang yang opportunist, impressionist, hypnotist,lobbyist , loyalist dan bermacam-macam "ist" lagi. Kesimpulanya hanya beliau sahaja yang tahu apa motifnya yang sebenar hinggakan dapat ruang utama di berita TV3 beturut-turut. Keep on spinning, Mr TV3, Mr NST !!!

straighthead said...

salam!...

sebenarnya banyak lg pengampu2 yang merupakan duri dalam daging sebenar dalam kepimpinan UMNO,sehinggakan sumbangan besar pertubuhan melayu itu dalam memperjuangan kemerdekaan tanah melayu&hak melayu dikaburi oleh perbuatan buruk mereka yang konon nya hero bagi orang melayu...

salah satunya seperti yg pernah Tun katakan dulu,kebanyakan POLITICIAN sekarang berpolitik dengan tujuan
semata2 nak buat duit@nk kumpul harta,
tapi ianya berbeza dengan pendirian Tun,kumpul duit@kumpul harta baru masuk politik...

diorang memperjudikn malaysia semata2nk memenuhkan poket&perut diorang dengan MELAYU dijadikan barang pertaruhan...

syabas Tun!
walaupun saya bukan ahli UMNO dan bukan juga ahli mana2 parti politik,namun UMNO tetap di hati...

melayu mudah lupa...
muslim mudah lupa...
harap Tun pun tak lupa...
insya'Allah...

faizal said...

Assalamulaikum Tun
Saya tahu apa yang Tun lakukan adalah demi untuk kepentingan bangsa Melayu dimasa hadapan kerana jika UMNO maka bangsa Melayu akan hancur. Pemimpin UMNO sekarang mendahulukan kepentingan peribadi dari perjuangan untuk mengukuh kedudukan org melayu di bumi sendiri. Ingat lagu "WARISAN"

saihoong said...

Dearest Tun,
I would like to say that I am sadden by how the other UMNO members treat you. I will never forget when you anounce you were steping down as president of UMNO, all the balls carriers came runing towards you persuing you not to step down, crying. The most noticable was Rafidah Aziz. She was a real hiprociate, crying , persuing you not to step down and all the words. Now that you are no more the PM, she and the rest of the people be it from UMNO, MCA, MIC, Gerakan and others BN component parties start critising you and saying all sort of things. When your in power, they would prase you saying your the best PM in the whole world BUT when your no more the PM, they will start saying all sort of bad things about you, how about THEM. Its ok Tun, GOD has eyes and they will receive their duel punishment.
What ever they may say, Tun you'r the BEST. Keep up with what you feel is right to be said and do what is best of Malaysia.
You will always have our backing ALWAYS!!!
May All Mighty GOD bless you , Tun Siti and your family always.

Ahn Yona said...

Salam sejahtera Tun,
It seems that whatever happens in 'there' now, are more interesting than TV soap operas.
I have to admit that I'm not a big fan of Pak Lah's leadership, plus his infamous son-in-law KJ.
I did find some clips in www.youtube.com about the people I've mentioned just now.
Sad to say that, not only the political arena here in Malaysia is comparable to TV series, but it has become a lot funnier than any circus show on Earth; very entertaining.

«Oldest ‹Older   601 – 800 of 831   Newer› Newest»