Thursday, May 22, 2008

"Duri dalam daging"

Saya telah ikuti laporan berkenaan keputusan saya keluar dari UMNO yang disiarkan RTM 1, 8 malam, 19 hb Mei. Komen oleh dua pemimpin UMNO amat menggelikan hati saya.

Tun Musa Hitam dakwa saya adalah ‘duri dalam daging yang sekarang sudah dikeluarkan.’

Tun, apakah Tun lupa Tun jadi duri dalam daging UMNO tahun 1986 - 87 dahulu? Semasa Tun jadi Timbalan Perdana Menteri [di lantik oleh saya]. Tun telah letak jawatan Timbalan Perdana Menteri dan Timbalan Presiden UMNO kerana hendak saya berhenti daripada jadi Perdana Menteri dan diganti oleh Tun. Atas rayuan ahli Majlis Tertinggi, Tun kembali sebagai Timbalan Presiden UMNO. Rupa-rupanya Tun masih punyai niat untuk jatuhkan saya.

Oleh itu Tun menghasut Tengku Razaleigh yang menjadi musuh ketat Tun supaya lawan saya. Demikianlah bencinya Tun kepada saya sehingga sanggup terima musuh ketat Tun bertanding Presiden, dan Tun jadi Timbalannya; Tun sebelum itu rayu supaya saya sokong Tun untuk rebut jawatan Timbalan Presiden dalam pertandingan lawan Tengku Razaleigh.

Akhirnya pecahlah UMNO dan muncullah parti serpihan Semangat 46. Tetapi dengan bijaknya Tun tidak menyertainya. Tun selamat dan dilantik oleh saya sebagai perutusan bertaraf Menteri ke Bangsa-Bangsa Bersatu. Tengku Razaleigh terkeluar daripada UMNO Baru dan menjadi mangsa perancangan Tun. Syabas Tun. Saya tak tahu sekarang Tun ahli UMNO atau tidak.

Satu lagi pemimpin UMNO ialah Shahrir Samad yang lupa bagaimana dia keluar UMNO, jadi calon bebas dan lawan dengan UMNO, dalam Pilihanraya Kecil dengan simbol kunci.

Siapakah kamu yang nak kritik tindakan saya? Jika tidak kerana kakak Tun Musa sebagai Ketua Wanita Johor Bahru datang pagi-pagi ke rumah saya untuk merayu supaya Dato dibenar kembali ke pangkuan UMNO, Dato akan jadi duri dalam daging UMNO lebih lama. Walaupun Dato maki hamun saya semasa pilihanraya kecil saya bersetuju Dato masuk balik UMNO.

Saya ucap tahniah kerana Dato dapat sekali lagi jadi Menteri. Jagalah harga barang baik-baik. Tak usahlah komen tentang diri saya.

Tepuk dulang paku serpih.
Katakan orang awak yang lebih.

831 comments:

«Oldest   ‹Older   401 – 600 of 831   Newer›   Newest»
embunpagi said...

selamanya akan menyokong Tun krn idea&pemikiran yg sentiasa maju ke hdpn.

JEBATarai said...

Melayu kena berani bertindak selepas berani berbincang melayu kena berani bertindak selepas berani melihat melayu kena berani bertindak selepas berani bersuara. TETAP BERSAMA MU TUN!!! Kau korbankan diri mu demi Melayu...

Admin. said...

Assalamualaikum Tun,

Walau apapun orang nak kata pasal Tun.

You Always Be My Lagend and my big Idol.

Ikhlas dari norhan.info

nikdublin said...

Tun,
I am very sad with the news that you have left UMNO, somehow I also believed that is the best thing to do. We grew up with you as our leader. And now we lose our icon. The leaders of UMNO are teaching us to be ungrateful. Wait and see when this happen to them. History will remember them as a bunch of ungrateful people. I knew now where their daughters and sons that I know here got that attitude from. I think the only hope that Tun have now is from the rakyat as the leaders that we have elected are so scared and blinded with power and money. I hated them especially those leaders that actually cried on the day you resigned. People like Musa Hitam, Nazri, Rafidah and Hishamudin are bunch of useless people that forgot that these are the quality that the younger generations will have, following their footsteps. Melayu memang tak kenang budi dan cepat ikut kata orang walau pun berpelajaran tinggi tanpa ingin nak lihat dari sudut lain. Tak semua Melayu tapi kebanyakan. Saya Melayu tapi hari ini ingin saya katakan saya malu jadi orang Melayu. UMNO disini pun takut. Mungkin kerana takut biasiswa ditarik balik. Syukur kerana saya bukan siswa2 UMNO Paklala. Hanya Harakah yang selalu saya baca untuk mendapat cerita sebenar ekoran Tun berhenti kerana media lain semuanya kata tak da beza pada UMNO. Kita lihat lah 5 tahun lagi.

salam hormat!

Azuan wan said...

Akm...Yang mulia ayahanda Tun,doa saya moga Allah swt senantiasa menyebelahi TUN dalam melawan syaitan yang bertopengkan manusia.
TUN...
Saya senatiasa bersama TUN,memberi sokongan tidak berbelah bahagi...
TUN..
Teruskan korek-korek cerita mereka ini supaya kami sebagai generasi baru dapat mengetahui sejarah2 pemimpin yg mengkhianati TUN..bagi saya kalau menghina TUN umpama menghina org melayu..

anak kedah said...

Salam kasih Tun,

Terpangil saya untuk memberikan sedikit pendapat disini.

Kenyataan yang diberikan oleh pemimpin UMNO masa kini terhadap Tun sudah cukup membuatkan kami jelak dengan mereka. Tiada keikhlasan dalam perjuangan dan seolah-olah cuba mempermainkan rakyat.

Dimana kami boleh berteduh apabila payung yang kami harapkan tidak memayungi kami. Agak jelas sekarang apabila negara kita dilanda krisis, suasana kelam kabut tanpa arah tujuan yang jelas amat dirasai. Berbeza di zaman Tun yang mana walau bagaimanapun, kami yakin dengan tindak tanduk Tun akan dapat menyelamatkan keadaaan.

Pada masa ini, pemimpin2 UMNO yang lari pada zaman Tun kini telah kembali. Jelas mereka ada wadah perjuangan lain dan tidak mempunyai semangat seperti Tun.

Pada zaman PRU lepas mahupon saya masih setia dengan BN dan UMNO tetapi mengakui tangan agak berat untuk memangkah BN. Digagahi juga kerana semangat bangsa yanga da pada saya.


Pada batinnya, terasa ia satu tindakan yang tidak kena. Bila lihat pemimpin yang dipilih, agak jelas tidak mempamerkan kualiti kepimpinan yang diharapkan. Agak jelas terpangpang dari mata kasar si polan hanya mementingkan perut sahaja. Itu persepsi saya dengan calon BN di K.Kedah.

Kalau diperingkat negeri pula, kepimpinan Mahadzir Khalid tidak mengundang undi bagi pendapat saya. Tiada arah tuju dan objektif yang saya rasa teruja. Hidup tanpa tujuan adalah penyiksaan. Kami perlukan sebuat kepimpinan yang dinamik dan cekap.

Rakyat tak kira bangsa amat menantikan perubahan yang diharapkan. Malangnya ia tak kunjung tiba.

Sebenarnya, kami sedar kami tiada pilihan. Pakatan Rakyat tidak menjanjikan apa2. Malangnya kualiti BN selepas zaman Tun telah jatuh dan mungkin pada masa sekarang tiada bezanya lagi BN atau PR. Yang ada cuma semangat parti. Dari segi pembaharuan negara, saya rasa kedua-dua pihak skrg tidak mampu membawa apa2 kecuali kekayaan kepada org masing2.

Sebab tu kami mengidamkan perubahan dan saya sokong tindakan Tun. Benar, Pak Lah perlu turun!! Demi bangsa, agama dan negara.

bzz said...

Dear Tun,

Semenjak Tun turun dari jawatan Presiden. Saya dan keluarga tidak lagi pergi Perhimpunan Agung UMNO. Rasa 'kurang nilai'.

Semenjak DS Abdullah, mula menunjukkan 'taringnya' saya dan keluarga semakin menyampah utk mendengar ucapan pembesar UMNO. Tak kira sedap mana pun ceritanya, rasa macam tak seronok. Lebih kuah dari nasinya.

Hari ini, saya dan keluarga saya bukan lagi ahli UMNO. Sehinggalah UMNO benar-benar dipulihkan seperti dulu. Bukan lagi jadi Parti Satu Orang. Masa itu barulah saya dan keluarga akan kata semula... "UMNO dulu kini dan selamanya."

Kami akan sentiasa di belakang Tun...

Unknown said...

Tun !
Saya simpati dengan komen-komen ahli politik terhadap Tun.
Siapalah mereka yang perasan hebat ! Rakyat dapat menilai mana permata mana kaca! yang mana pejuang bangsa yang mana petualang bangsa !
Sekarang makin terserlahlah keperibadian mereka.Semakin banyak cakap semakin banyak nampak tembelang mereka.
pada saya mereka kebanyakannya hanyalah politician jalanan yang mementingkan diri sendiri, perut gendutnya, kerabatnya, kroninya.
Jangan risau Tun ! Rakyat tau ! Rakyat sekarang tengah menilai siapa yang benar siapa yang salah !
Tetapi jangan sampai gajah sama gajah berlaga pelanduk mati di tengah ! SELAMATKAN BANGSA ! Tun

Jimmy Chin said...

Tun,

Well said. Now we know who is the real "duri dalam daging".

Take care Tun & God bless.

DatoSeri said...

Hi TDM,

Understand how disrespectful those so called leaders are in UMNO.

The moment you relinquesh power, they go aginst you, criticise you, not listening to you, and even bad mouth about you. All these just to please their current boss(es) so they can safely cling to the power/position they are enjoying.

Many of them were coached, trained, promoted, and helped by you, but they all turned against you.

I thought UMNO always touting the members are "budi bahasa dan tidak lupa kulit?" Look what happened, now you fully understand their true color after treating them so well during your time.

I may not be agreeing with you in all the issues, but I feel sorry for you...seeing how these people treating you.

Nasirudin Anjud said...

TDM yang dikasihi,

TDM dianggap sebagai 'duri' yang terkeluar sendirinya dari kulit UMNO.

Perkara 'duri' ini sebaik ingatan saya, sudah lama menjadi bualan dan tulisan negara barat.

Dalam era reformasi dulu ada juga pihak yang menggelar 'duri' ini sebagai 'tahi', 'p***mak', mahafiraun dan sebagainya.Labeling semacam inilah yang mungkin menggelikan TDM dalam tulisannya ini.


Malahan, kumpulan-kumpulan barat dan yahudi (dengan izin) dengan media arus global mereka, pun pernah menggelar TDM sebagai 'Thorn' dari dunia ke-3 sebagai tindakbalas terhadap ucapan2 berani TDM mengkritik mereka.

Oleh yang demikian, tidak hairanlah kalau media arus perdana malaysia juga secara tidak langsung menjadi extension kepada media arus global dengan kerap kali menggelarkan TDM sebagai 'Thorn in the flesh' atas kritikan TDM terhadap kerajaan Pak Lah.

Amatlah malang apabila usaha yang sepatutnya untuk meng'global'kan 'duri' ini telah terbalik sudah di mana 'duri' peringkat antarabangsa itu telah di'lokal'kan pula.

Bagi saya, selagi ada hayat dikandung badan TDM mesti terus berani menjadi 'Duri' ini agar menjadi teladan kepada 'Duri-duri' muda yang lain.

I believe that is what God intended when he create this 'Duri'.

Terima kasih.

Amadeo said...

Smart and Simple...

Yet effective and deadly...

That is all that i can say, Tun.

hakim said...

dear tun

i have commented on the kurang ajar of the 2 leaders recently but it was not published by you. But i'm grateful that u shared the same view. These 2 kacang lupakan kulit and perasan to be the good leader memang tak sedar diri. Hats off for yr xplaination.

don't worry, ramai yg di blkg tun and support will always be there for you

-zaza:o:binxz- said...

Tepuk dulang paku serpih.
Katakan orang awak yang lebih.


indeed.

When i first knew Tun sudah start blogging, saya sangat-sangat happy. saya dan suami everyday bukak blog ni untuk mengikuti perkembangan terkini dari Tun.

Kerana selama ini kami [sbagai rakyat biasa... muda pulak tu] sangat susah untuk dapat 'insight view' dan kadang-kadang terpinga-pinga apakah yang etrjadi agaknya disebalik tabir politik.

Saya setuju dengan salah satu komentar sebelum ini, saya rasa memang seharusnya berita-berita arus perdana 'dikurangkan tahap penapisannya' supaya kami hamba rakyat mengetahui senario sebenarnya politik negara. kami tahu ada perkara yg tidak seharusnya disiarkan untuk menjaga keamanan, tetapi pada pendapat saya, bila sudah terlalu suntuk begini pekung terbuka, kami boleh 'meletup' mendengar perkara-perkara sebenar ini.

saya sangat gembira dengan keputusan Tun untuk membukak blog ini agar kami dapat selami minda Tun. saya harap pergolakkan ini akan berakhir dengan sesuatu yang baik untuk kami... saya masih menyanjungi Tun like i've posted in my blog quite a while ago.... 'I'd rather dream a thousand of your dreams, knowing that it'll become a reality one day...'

-Zaza @ Putrajaya yang direalisasikan oleh Tun-

Anonymous said...

Tun Mahathir yg disayangi, Pejuang negara terbilang,diharapkan Tun tidak dipengaruhi oleh pengila kuasa oleh segilintir ahli UMNO untuk mengkritik Tun, kerana pengolakan UMNO masih belum selesai sedangkan negara menghadapi masalah kenaikan harga beras,masalah rakyat belum selesai, perlukah pemimpin UMNO fokus kpd pembangunan negara lebih daripada parti. negara akan huru-hara jika pergolakan UMNO berterusan..terimalah kekalahan pilihan raya lepas, baiki kelemahan yang ada, Pembangkang walaupun tewas dlm semua pilihanraya tetapi semangat berjuang tinggi berjaya mencapai kejayaan hari ini. Terima kasih Tun Mahathir atas jasamu, Hidup Rakyat Malaysia..

Unknown said...

Hi Tun, i have read with deep interests what you have wrote and i agree. I have observed how ungrateful they have been. You have helped them out so much but today they kick you out just like that...im utterly disgusted with their attitude. If you still hold the PM's position till today am sure they would remain loyal to you with an agenda. Looks like we all know who the real traitors are.

Regards,
Prem

Jeff Johari said...

Salam,

Tun...

Since you already have a blog.
Why not create a youtube page so that All Malaysian around the world can hear your words of wisdom for the best of ALL Malaysian. I believe by using youtube, nobody can ever interrupt what you want to say and people will believe your words better!! You can reach millions of people in an instance! Make it as informal as you can. Malaysian should never believe the mainstream media on political issues anymore!

gwkolonel said...

Nama pun musa HITAM

HITAM la hatinya penuh dengan dendam kesumat.



Shahril Samad

Lagak seperti burung tiung emas
yang hanya tahu bercakap bersiul tak putus putus mengikut cakap tuannya

Umat Melayu said...

Senang jer.. nak settle kan masalah ni...Semua Ahli Umno Bersatu untuk desak Pak lah undur... Masalah sekarang ada org UMNO sendiri asyik jaga kekayaan mereka sahaja... bukan UMNO... org mcm ni PRU-13 nanti akan kalah punyer... rakyat makin menyampah dgn mereka semua ni... SEDAR LAH AHLI UMNO KALO SAYANG UMNO DAN ORG MELAYU...IKUT LAH CARA TUN... CONFIRM BERJAYA... SEMOGA BERJAYA TUN

ajiman said...

Tun

ini yang dikatakan kacang lupakan kulit..depa ni semua...lupa jasa yang telah Tun buat kat depa... awat la depa ni macam ni...

teringat sewaktu Tun mengumumkan hendak letak jawatan waktu mesyuarat agung UMNO...punyala ramai menangis jerit jerit sedih....kalahkan filem hindi drama depa...

but now..the same voice yg menangis n konon sedih , dok hentam TUN ...

"meraka mudah lupa" :D

Zu Ismail said...

Tun yang saya sayangi..
Tun merupakan idola saya selama-lamanya. sebelum ini saya adalah silent reader kepada rantngsbymm, dan dimana-mana sahaja yang menceritakan ttg perkembangan Tun.. Saya ikuti kisah Tun, dirawat di IJN ..dsb..
Cukup.. memang saya sedih tersangat kepada mereka yang menghina Tun, seolah-olah scene dimana saat Tun mengumumkan melepaskan jawatan dulu sambil ditangisi oleh beberapa org pemimpin UMNO adalah palsu belaka..
Saya adalah penyokong pembangkang, tetapi saya tetap dengan prinsip saya yang setia meng'idolai' tun. Saya mohon Tuhan sentiasa memberkati kehidupan Tun..

RIANA67 said...

Assalamualaikum wwkt buat Tun....saya mulai membaca dan mengikuti kehidupan Tun sewaktu saya baru berusia 12 tahun...pada masa itu..Tun adalah TPM dan pada masa Tun menjadi PM saya berusia 15 tahun...saya kagum dgn Tun...saya menikmati semua kemakmuran negara semasa pemerintahan Tun..apa pun yang Tun lakukan bagi saya amat mengagumkan..saya bangga menjadi rakyat Malaysia...sejak Tun melancarkan blog ini..setiap hari saya mengikuti dan membaca blog ini tetapi saya x pernah bagi komen kerana saya memang suka menjadi penonton dalam bidang ini...tetapi bila org menganggap Tun adalah duri dalam daging..saya sgt terkilan dan sakit hati...betulkan kata Tun..siapa mereka yang mempersoalkan keputusan yang Tun ambil...saya melihat Tun membuat keputusan berdasarkan pendangan jauh kehadapan...saya memang melihat Tun seorang yang berpandangan jauh..kebijaksanaan yang Tun miliki tidak dapat di gredkan dan di lebelkan seperti yang mereka kata....benarlah kata Tun...mereka duri dalam daging sebenarnya...malah ramai lagi yang duri dalam daging dalam UMNO..teruskan perjuangan Tun..saya sebagai warganegara memang menghormati Tun dalam semua segi...Tun adalah idolah saya...malah Idolah ramai manusia yang mengimpikan untuk menjadi seperti Tun...bukan sahaja dalam Malaysia..malah luar Malaysia...kalau tidak...xkan dunia luar sana kagum dgn Tun...apa pun...Tun kena jaga kesihatan jg...kerana bagi saya, saya mendoakan agar Tun di panjangkan usia...biar kita sama-sama melihat perkembangan politik negara kita....Syabas Tun.

Future_yb said...

Assalamualaiku Tun,
saya setuju sngt2 dgn keputusan tun untk keluar dari AMNO(Anak Menantu Nation Organisation). Smua yg ada dlm umno skrg pembodek2 n pelakon2 yg terhebat. Demi menjaga pangkat n kedudukan mereka, mereka snggup menafikn apa yg btul. Mereka smua xdak prinsip. Sy begitu bangga dgn umno masa pemerintahan tun. Tun telah berjaya membuka mata org2 melayu n membawa org2 melayu ke mercu kejayaan. Tun tlah membuat Malaysia begitu besar d mata dunia. Sy btul2 bangga dgn tun sbgai anak malaysia n org melayu. Truskan perjuangan Tun... "Perjuangan Blom Selesai". Hapuskan "anak menantu" dari UMNO yg suci...

Ipoh Marley said...

tun,saya sbg generasi muda amat berbangga dengan jasa dan pengorbanan tun selama ini.walau apa pun orang berkata percayalah bahawa apa yang tun perjuangkan sehingga kini amat kami hargai.HIDUP TUN MAHATHIR

generasi81 said...

salam TDM

akar umbi UMNO sememangnya sudah meluat dengan telatah menteri2 dan orang atasan yang suka membodek dan mengiyakan sahaja apa yang pucuk pimpinan lakukan. persoalanya adakah tun tidak sedar akan peragai mereka ini semasa tun masih PM ? Atau tun sendiri hanyut dengan pujian2 dan bodekan mereka ? jelas sekali sekarang kita boleh lihat rafidah, musa hitam malah nik aziz sekali pun memang talam 2 muka. Najib pulak main safe side (supaya orang nampak dia bukan penentang tun). Pada tun adakah niat najib untuk berjumpa tun akan memberi kesan kepada tun?

Hilmi Khairi said...

dah 317 comments?

saya rasa dah terlambat untuk saya beri komen nih, dan rasanya Tun takkan sempat baca komen saya di sini...

cukuplah dengan saya katakan, ramai orang yang masih menyokong Tun, percayalah... oleh itu Tun jangan risau dari segi sokongan

Pemuda BB said...

Assalamualaikum Tun,
Saya sokong Tun tindakan Tun, syabas

Bobob IMC said...

VIDEO INI KHAS UNTUK SEMUA DURI DALAM DAGING:
MANUSIA YG DA LUPA... http://www.youtube.com/watch?v=30UImcDUjKk

rams609 said...

HANG TUAH IS STILL ALIVE!!!

The spirit of HangTuah is still well and alive.

" Tak kan Melayu hilang di dunia"

Look at the UMNO bunch who are all blinded by their well-placed positions. Deafened by what's really going on around them!

Tun Dr.Mahathir whom they used to look up to,(some even professed 'He's like a father to me'to get closely aquainted), those who raced to be in front of the queue trying to flaunt their 'sincerely broad' smiles, bent down knee-low to kiss the old man's hand etc.; all of a sudden is singing a 'I don't want to be seen or associated with him' anthem. Some even went on to discredit the hands that fed them once upon a time!

Such hypocrites we all are, aren't we? And am proud of that at that!

Now, these so-called leaders (sigh!), are all standing behind their President and Prime Minister(it's theirs, definitely not mine), screaming song of praises to the smiling one.Yup, the one with the batik shirt. He who can do no wrong, they looked to have said.

For the really blind and the deaf, we can't help but to forgive them.

But those with a real heart and people who moves with time, we can only stroke our hairy chests and sigh..."Kasian Melayu....
Bila nak maju...Dah terang-terang banayak kekurangan pun masih mau dibela...peluang sudah diberi...seolah-olah mengaku diantara ramai Melayu, tiada seorang pun yang sanggup dan boleh memimpin negeri tercinta ini"!!

THIS IS 2008 MY MALAY BROTHERS
(and sisters),nanti marah siPUTRI pula), Malays need not blindly play follow the leader game.

Sudah bukan zamannya Melayu jadi 'Pak Turut'.

Ask, and reflect yourselves in front of a huge mirror; what has he done to uplift this beloved country and her people during the term after PRU 11?

Ample time given to move forward, to work hard but oh no, being a true Melayu, we must support and stand behind the leader.

Malays will be Malays. Tak kan maju Melayu yang berjiwa Hang Tuah. "Asal Bapak senang", seperti kata saudara-saudara kita di Indonesia. And of course " Semua bisa diatur!"

We need to move on with time. We need to walk and stand tall with communities of the world.

Time waits for no man.

We need leaders who read history, are well informed and understand current issues, and able to see and strategize the future.

And seperti amanah yang telah diikrakan di depan Al quran, amanah untuk rakyat!

Only then Melayu akan maju.

Only then Malaysia will move forward.

Jiwa Jebat Tun saya sanjung.

The more this type of Malays are converted and realized, the faster this race, and country will succeed.

(BY THE WAY, I WAS IN UMNO, I AM A MALAY; AND I WAS ONCE PROUD OF MY PRIME MINISTER, AND I WAS ONCE PROUD OF MY COUNTRY MALAYSIA!)

norbak said...

Salam Tun,

Saya harap Tun bersabar menghadapi dugaan ini.Biasa lah 2 tua kutuk tak sedar diri tu biarkan dia dgn labu-labunya.Betul kata Tun dulu cium tangan sampai naik asap jgn lupa sorang lagi tua kutuk si Nazri Aziz tu..

Saya juga berkuatkuasa hari ini sama seperti Tun dah hantar surat keluar dari UMNO,walaupun saya ahli biasa je dan tak penting.Tun teruskan perjuangan mu untuk menyedarkan bangsa melayu ini.

Anonymous said...

Assamualaikum Tun,

Saya membuat kesimpulan bahawa mereka yang mengkritik Tun dengan kasar sebenarnya pemikiran mereka yang tidak mencapai pemikiran Tun. Namun mereka tidak sanggup untuk mengaku, jalan mudah adalah menuduh Tun bermacam-macam seperti nyanyuk, duri dalam daging dan macam-macam lagi.

p/s Semasa mereka menuduh Tun nyanyuk, saya pergi ke Program Global Peace untuk mendengar Tun berucap. Saya masih ingat lagi seorang hadirin bertanya lima soalan. Tun menjawap kelima-lima soalan satu persatu sedangkan saya dapat rasakan orang disekeliling saya dah lupa apa aturan lima soalan tersebut termasuk saya.

nottingham's curry said...

Selamat Pagi Tun,

Bukan setakat Musa Hitam mahupun Tengku Razaleigh, ada ramai lagi yang dahulunya penggerak semangat 46 yang sekarang sudah menjadi menteri. Tidak keterlaluan saya katakan merekalah antara penyebab berpecahnya UMNO kepada 2 pasukan iaitu 'TEAM A' dan 'Team B'. Pada waktu itu juga ramai diantara menteri yang menyokong Tun sudah lagi tidak bersama berada dibelakang Tun pada hari ini. Apakah harta, pangkat dan kuasa yang mereka kejarkan. Kepentingan agama dan bangsa dilupakan. Bertopengkan perjuangan membela orang melayu dan Islam kononnya.

'Ingatlah perjuangan yang berlandaskan kebendaan tidak akan kekal selamanya'

To Mukhriz, your father might be old but he is strong. He is one of your good example. Remember, a country that blooms perfectly lies on the hand of those who are strong on their leadership and decision making.

Tzargalahad said...

My Beloved Tun Dr. Mahathir,

I grew up most of my life under your presidency.. You have raised me indirectly to become what I am today.. civilised, educated, bright, logical and steadfast. You are my national hero..my pride of being a Malaysian and I am honoured and blessed having to live and grow within your era and lifetime, to be able to see and have met the greatest leader of our time. A legacy and history that one day I shall tale my grandchildren.

No doubt you are not perfect. None of us as a matter of fact. That is why God has said that Muhammad s.a.w is our last prohet. Many names been thrown at you.. Dictator, shrewed, evil, "father of modern corruption", but I believe you did what you had to do and as the Premier of a growing nation ( with infancy level of a society being a developed civilisation, high ethics and moral values, conscience); you had to make things move. At times developing someone or something we love do have its negative effects thru nonindulgent and indulgent ways.

Whatever they say about you my beloved Tun, you are the brightest, remarkable and visionary leader we ever had and probably will not have for a next decade. You are one in a million of Malays. The creme del a creme.

I am with you my great leader. No matter what others say as I never forget the fruits you have brought to those who are grateful. I am not rich.. neither I am poor but I am self sufficient as a Malay man who stands on his two feet who lives and rise thru merit, honesty and diligence.

We need a par excellence and intelligent leader! That is what our country needs and will always need. Someone who if not be like you but better and never a sub-standard. Tun Dr Mahathir should be our future Malay generation. A benchmark of wise, intelligent and successful Malay man and leader.

I am saddened by the amount of people who do forgets your service to Malaysia.. where you have elevated this country to the eyes of the globe. I am appalled and dismayed to find other countries hail you, praise you with greatest commendation wishing their country has a leader like my Tun Dr. Mahathir but we, Malaysians take you for granted.

As an intelligent man you had known.. "Melayu Mudah Lupa"

Be damned to malaise, stupid and mediocre. Hail the intelligent, smart, prehensile and sophisticated!

Kudos my beloved Premier.. before, always.

Ezad said...

Assalammualaikum Tun,
Bila Tun keluar dari parti, keluar lah juga duri dalam daging, beliau bercakap bila Tun dah keluar dari parti,ini orang yang diberi peluang untuk bercakap dan menggunakan nama dan pangkat untuk mempengaruhi rakyat melalui media untuk membenci Tun.Kalau dia boleh kata Tun duri dalam daging..habis tu dia tu ape..kacang lupakan kulit la ye..rakyat dapat menilai kalau bukan hati budi Tun mungkin dengan pembagunan dan kenikmatan hidup atas apa yang telah Tun lakukan di nagara ini.Ade lebih baik Tun juga menggunakan media untuk membongkar kemelut dalam parti umno itu..bukannya nak bukak tembelang..bukannya pengkhianat atau duri dalam daging...tetapi supaya pemimpin2 tidak lupa tujuan parti.Pada pendapat saya walaupun Tun tidak lagi menjadi perdana menteri,apa lebih penting pada saya buah fikiran dan pendapat Tun masih diperlukan.Ade banyak jenis teguran...teguran yang membina ..atau teguran untuk menjatuhkan...so..kepada pemimpin2 umno sekarang pikir2 kan lah..

Fara said...

Tun,

Saya amat sakit hati apabila melihat dan mendengar semua komen dari mereka2 (yang rasa diri mereka bagus) berkaitan keputusan Tun untuk keluar dari UMNO...terutama sekali Musa Hitam,Nazri Aziz dan Rafidah Aziz...apa mereka lupa disebabkan Tun dulu mereka boleh berada pada tahap sekarang..semua tak tahu mengenang budi...tak reti bersyukur..sebenarnya merekalah duri dalam daging..benarlah kata Tun MELAYU MUDAH LUPA...

francischan said...

Dear TUN,

People forget easily; if not for you would we have such affluence? Owning two or three cars in each household; good infractures to go about? what has this govt of the day done to date except talk and promise (only)?
Do wht you think is right and we are behind you!! Forget the detractors who called you names; they are not worth it!

francischan

Khairulazd said...

Salam Tun,

Untuk pengetahuan Tun dan bloger-bloger semua, Tun Musa Hitam dah dapat nick name baru di kalangan golongan 'muda' Tun 3D dan ada yang menggelar Tun DDD (short for Duri Dalam Daging)

amoker said...

TDM,

I wonder what is your pesanan to Rafidah Aziz?

Unknown said...

Saya sokong Tun. Hidup Tun Dr Mahathir Mohammad.

HangNadim2020 said...

TDM,

I am not surprised if MusaHitam berstongkol with PakLah. If i remember correctly, Musahitam was the person yg Paklah (the slow-mo PM) follow masa dulu. He was with Musahitam and KuLi camp. Of course la dia nak defend anak didik dia tuh...

Tun -- keep on writing.... you are our idol....

http://hangnadim.wordpress.com/

bujang senang said...

Yg bhg TDM,

Saya menyokong penuh tindakan Tun, mereka tidak faham atau masih pura2 tidak faham bahawa duri yg sebenarnya dlm UMNO ialah KJ serta suku sakatnya. Kami setia dgn Tun.

mednaha said...

Assalamualaikum Tun,

Dato Shahrir ni orangnya pelik sikit la pada saya - pelik kalau cerdik takpa tapai dia ni pelik tapi tak cerdik dan tah hapa2..

Beberapa tahun dulu (semasa Tun PM), selepasa kekalahan BN dalam satu pilihanraya kecil (negeri mana tak ingat) dia menyalahkan poster/gambar Tun yang ditampal dalam kempen sebagai penyebab kekalahan..

Adeke gambar PM dalam kempen sebuah pilihanraya dipersalahkan???

Kelakar dan tak make sense langsung seorang pemimpin parti boleh membuat kesimpulan yang sebodoh itu...

Sekarang barulah kita tahu rupa2nya dia dan Tun Musa ni ada personal vendeta terhadap Tun...Terima kasih Tun kerana mendedahkan kepada kami rakyat biasa siapa sebenarnya pemimpin yang semacam ini supaya boleh kami menilai...

lempar najis kat orang lain terkena muka sendiri...kesian...

tambangbadak said...

A'kum Tun,

You are bringing a very positive Outside-In concept into UMNO. Yes, it is hard to make it work as the regime is still in the Inside-Out mode. The top are not listening to what outside people want and thus they can't deliver - resulting to lost of 5 states. In order to ensure UMNO really listen, the managemnt team needs to change their mindset. This is a bitter pill for them to swallow. It will take time for them to realise. By the time, it will be too late. Anwar will prevail, too bad then.

Thus, you're that 'good duri' that would heal UMNO.

It is good to be 'duri dalam daging'.

Duri inilah yang patut digunakan untuk menyedarkan and memperbetulkan permasaalahan.

Instead of normal duri you are the 'Duri KPI'. You are like a walking and audible KPI (Key Performance Indicator).

UMNO are too complacent and ignorant. They dont want you to show them the right way or even alert them.


Wasallam

anti-u said...

Who are these two people? Do this father and son own this country and all the citizens who are living in this country? Who is Dr Mahathir Mohamad to ask the prime minister of Malaysia to resign? Worse, who is Mukhriz to ask the PM to resign? Enough is enough.

Mahathir must be having sleepless night with cold sweat since the recent report by the Lingam Tape royal commission. He must be daydreaming thinking that we Malaysians are fools to listen to him and condone his dirty tactics.

Twenty-two years of his rule was enough to bring about major political changes in Malaysia after the present leadership couldn't undo Mahathir's damage fast and effectively. The present government paid the price on March 8.

It might take many more years before Mahathir's damage can be undone as so many things need to change from the people’s perception to their mindsets.

The son is worse than the father, an ungrateful self-centered politician who wants to backstab a friend who gave him the opportunity to become an MP (if Pak Lah had said no to his nomination as rep, today he won’t be an MP).

These jokers must be thinking that they can con the Malaysians and escape from the sins and the abuse of power by Mahathir during his regime as stated in the Lingam Tape royal commission report.

I am not an Umno member but these people are talking about the prime minister of this country and I - as a citizen - have all the right to say my piece of mind to those who attack the PM in bad faith and only for personal interests.

For their personal interests, we, the citizens, might end up paying economically and suffer a terrible economic turmoil like how he (Mahathir) ‘successfully’ made this nation suffer in the ’90s.

Remember the Soros affair? Now his good friend. How come Mahathir could befriend a person, some one who harmed our nation economically and made millions of people suffer and which literally took our country back 20 years? Well that is Mahathir not to mention his loyal student Mukhriz. Beware.

Twenty-two years of damage is enough. Whatever the damage is being slowly undone by the present leadership. Mahathir worries that the damages he caused might become public and he is worried about his image.

The government of Malaysia should follow through with the recommendations of the Lingam Tape royal commission and investigate and charge these people without fear or favor. This will definitely benefit this country and bring a new dawn to this lovely Malaysia.

This will also ensure that the present and future leaders of this nation will be more responsible for their actions. This action alone by the government will undo half of the damage Mahathir has done to this country.

There are some general feelings that say Mahathir should not be charged as he had contributed much to the nation, yes, right, but he was not forced to be one. Thus he has the moral obligation to be a responsible, reliable and capable person to lead the country and not be scandalous and a disastrous leader.

Mahathir is responsible for his acts and he should be investigated and charged accordingly. Let us not sacrifice this beautiful country for the sake of two ‘terribles’. Like my kampung friends say ‘abang buat, abang tanggung’. Tanggunglah wahai Mahathir, tanggunglah akibat perbuatan mu.’

Wake up, my nation let us stay united with the system and not to give in to this political bullies. Let us put some sense into this kind of opportunists and stop them so that this nation will fly to greater heights and we can stand proud as her citizens. Hidup Malaysia! Hidup rakyat Malaysia!

aimyrashid said...

Salam, Tun :)

I know you have received the Life is an Open Secret book given by me as a gift through Kak Marina. I wish to point out something, the illustrator unconsciously drew caricatures that resemble you and your wife and we put them up in the book (I highlighted the pages in the book). One thing I can say is, your presence in our lives as rakyat Malaysia is overwhelming that we 'include' you in our lives secara sedar atau tak sedar...a reason why 'your' pictures are in the book...

We are coming up with the second book, and I wish to see whose face the caricatures will resemble after drawn by our illustrator. By the way, he tak realised pun he drew you ;)

About the latest tidal wave in the politics in the country, what can I say? If my late grandmother respected you when she was alive (though she disagreed when you moved the clock hands forward cos that means, her cucu (me) will be waiting for the bus in the dark), I trust my Nenek's judgment (god bless her soul). You do what you think is best for you and the rest of us, with God behind you, insya allah, things will go well. Bak kata Bon Jovi, keep the faith...

:)

Hairi Hashim said...

Salam,
Biasalah Tun, disini dah nampak umno mmg korup! Dulu banyak yg membodek Tun, menangis2 minta Tun jgn letak jawatan, katanya 'Malaysia akan hilang permata berharga'.

Tapi la ni, bila paklah diatas, depa bodek pak lah pula, sokong walaupun paklah semakin menghancurkan bangsa sendiri. Untuk apa? Untuk kepentingan peribadi yg depa dok kejaq la ni yang masih belum tertunai.

PADA SAYA, KEPENTINGAN RAKYAT LAGI PENTING DARI KEPENTINGAN PARTI! Sebab mandat dari rakyat, dan kenyataan pemimpin2 umno sekarang yang tak habih2 dok kata parti penting, kena setia, sangat2 memualkan..!!

Tolonglah sedar pemimpin dan ahli umno... Jgn gadaikan maruah bangsa kita yang semakin hampir setaraf untuk berada di kaki bangsa lain..

Semoga usaha Tun memulihkan martabat bangsa tercapai, InsyaAllah..

Unknown said...

They have forgotten their roots. Tun, I believe your schedule is very tight . Please take good care of your health. We still need you for as long as you can.

p/s: I live in Japan but I live too far away from Tokyo. It's such a shame that I can't meet you in person. It has always been my dream to do that.

mini said...

Assalamualaikum Tun,

Terimakasih sepanjang karier Tun sebagai PM Malaysia, kejayaan dan keharmonian ekonomi dan politik.

Saya tetap menyanjungi Tun, mengasihi Tun sebagai pemimpin..Terima Kasih Tun...

boymungkal said...

Dear Tun M,
Many reasons probably come to mind as to why TMH did not make it as PM after a short spell as DPM.Of the many, allow me to name just 2.
1.LOFT; Lack Of Freakin(u may use other words beginning with F)Talent2.The man is a party animal

I guess LOFT is quite obvious. Party animal? Well, back in 86/87, my friends and I witnessed TMH in a disco, complete with all neccessary paraphenalia associated with such establishment, beverages of choice and all.I uttered to myself then,a hard partying DPM eh? How inappropriate and indeed an embarrassment,but I guess many people knew that already.That night is forever etched in my memory bank.Duri Dalam Daging obviously had been well practiced by THM,some 20 odd years ago!
Dear Tun,keep going for as long as you are able to.

sincerely yours.. said...

Salam Tun,
Apa yang perlu kita lakukan sebenarnya? Kelihatan orang Melayu tidak sehaluan dan saya bimbang ianya merugikan kita semua. Kawan dah jadi lawan. Ke mana kami akan menuju..Atau saya masih kabur dengan isu semasa?
Salam takzim.

Unknown said...

Salam Tun. Memang tepat tindakan Tun keluar dari UMNO selagi Pak Lah ada kat situ. Tapi komen kedua2 org terbabit menyakitkan hati. Tun Musa dari dulu lagi memang mencari peluang, dia baik sikit je dari Anwar. Agaknya mmg adat dlm UMNO, sokong membuta tuli tanpa mengenang budi. Apa2 hal, saya tetap sokong Tun (bkn membuta tuli) kerana Tun jujur, kalau salah mengaku, kalau benar sentiasa pertahan. Sikit komen psl Jambatan Kedua: warga johor mmg perlukan jambatan baru menggantikan tambak yg sesak tak kira masa.

crazyidiot said...

UMNO : UNDER MAHATHIR NO OBJECTION

But when Mahathir leave UMNO, everybody objection..

sincerely yours.. said...

Tun, Salam hormat,
Seikhlasnnyasaya berharap kesemua kemelut ini akan berakhir dengan segera..saya membesar di bawah zaman Tun dan masa yang sama saya diajar menghormati pemimpin. Inilah yang menggusarkan saya.Semoga Allah membantu kita dan musuh tidak bertepuk tangan melihat drama ini.

najit said...

Tun,

We love Tun.

wailyamein said...

Sebenarnya musa hitam dan shahrir samad adalah talam dua muka. Mereka hendaklah selslu cermin muka sendiri.

Tulang Besi said...

Check out my latest report on Life in "Taleban Country pt 1" at
(www.malaysiawaves.com/2008/05/life-in-taliban-country-pt-1.ht

blackdin said...

do you all know MUSA HITAM's family? Dia punya family is not like malaysian at all. Bukan kata islam...melayu pun bukan dan malaysian pun bukan. how can he be a TUN? he doesn't deserved it. Dulu2 masa dia bunuh orang2 kampung hambali pun dia dah lupa. tuhan dah balas dia dengan kehilangan keluar dia jugak. orang macam ni memang patut mati...tapi orang jahat selalu mati lambat. YOU ARE THE GREATEST AND THE SMARTEST. perdana mentri dulu dan sekarang pun tak boleh tanding. Dari tengku abdul rahman sampaiiii sekarang.

Biqque said...

Assalamualaikum Tun,

Benar kata Tun, terlalu geli hati bila melihatkan apa yang sedang berlaku di dalam kekalutan politik negara kerana saya pernah membesar dengan kehebatan Tun menerajui Malaysia dan saya teramat bangga dan hormat pada Tun kerana bijak dalam pelbagai aspek khususnya politik dan kemajuan negara.

Terlalu mudah untuk mereka memusingkan bahasa yang teramat jauh bezanya dengan bahasa Tun. Itulah bezanya Tun dengan mereka; politikus-politikus berminda rendah dan sempit, hingga tidak ketahuan untuk memburukkan orang lain malah menjatuhkan orang yang dahulunya mereka sanjung setinggi langit dengan menjanjikan kesetiaan dan memperakui kehebatan Tun menerajui negara.

Biarkan mereka, pedulikan mereka...mereka mahu Tun diam, mereka mahu Tun bersuara, mereka mahu Tun pergi, mereka mahu Tun kembali, mereka mahu Tun salah, mereka mahu Tun benar...semuanya ada pada Tun dan hanya Tunlah yang boleh mengubah segalanya sepertimana Tun mendirikan kemajuan yang kita lihat dan nikmati sekarang.

Melayu mudah lupa? Tapi saya selaku anak melayu Malaysia tidak pernah sekali-kali lupa akan jasa Tun dan Tun akan sentiasa menjadi PERDANA MENTERI yang terbaik buat saya.

Semoga Allah panjangkan umur Tun untuk mengharungi isu yang sekelumit kuman ini.

Maju Che Det untuk negara.

-Saya anak Malaysia-
Marina Binti Ibrahim

crazyidiot said...

Parti itu bukan parti kosong. Parti itu ada orang dalamnya. Kalau orang dalamnya tidak tahu hala tuju maka parti itu pun tidak akan berhala tuju.

czackPY said...

TDM

Mungkinkah kini pemikiran Tun seperti orang nyanyuk bersesuaian dengan kesan dari doa dan sembahyang hajat oleh orang yang dianiaya oleh TDM semasa memerintah dulu?

joohean said...

Tun, I feel that most of the Malaysian do not understand why you insist on some of the projects which were scrapped like the crooked bridge which you claimed, if I am not mistaken, was the last straw that precipitated your patience with the existing leadership. I can well understand the strategic value of the project but many Malaysian who do not understand it may be taken in by others who claim that Tun is protecting Tun's pet project because of Tun's monetary interest in it. Perhaps Tun can explain more thoroughly in Tun's blog so that Tun's intention is not misunderstood.

Anonymous said...

Selamat Ptg Tun,

Saya bangga dapat beri komen dlm blog Tun. Bila lagi Tun nak masuk PAS. Sedarlah Tun, UMNO bukan wadah yg relevan lagi utk perjuangan Melayu.

samurai melayu said...

AYAHANDA yang disanjungi,

Izinkan Anakanda sekelian menghiburkan
Hati yang duka ara


Alphabet ‘ M ‘ (Mind over Matter)

Mula Mula Melayu Mundur
Makan Minum Main Mata
Mandi Manda Muka Merah
Main Motor Merayau Malam

Mamak(bendahara) Mahathir Mula Murka
Mana Maruah Mana Mukadimah
Mula Merancang Mula Mencanai
Malaysia Maju Majmuk Mewah

Melayu Megah Mula Mungkar
Makan Minum Makin Mahal
Mata Makin Menjadi Malap
Malam Mimpi Mahathir Mohamad

Mana Mungkin Melayu Mundur
Masih Murah Masih Mampu
Mahathir Merajuk, Makmum Menangis
Mari Melayu,!

Kita sambut Hari Jadi ke 62, UMNO Malaysia!

Al fatihah, Amin

Biqque said...

Assalamualaikum Tun,

Kalaulah wujudnya Tun FC seperti pelajar-pelajar Akademi Fantasia, saya yakin, jutaan rakyat akan menjadi penyokong Tun.

Sekadar buat senyuman :)

-Saya anak Tun-
Marina Binti Ibrahim

jibreelku said...

TUN,

Sekali lg saya bersetuju dgn pendapatTUN bahawa komen yg dinyata kan oleh TUN MUSA & DATO SHARIL cukup mengelikan hati krn seolah2 mereka berdua lupa apa yg mereka cuba lakukan sebelum ini terutama sekali DATO Sharil.Pada saya DATO Sharil nie hanya tahu bercakap tapi tak tahu berkata ibaratkan seperti ayam yg tahu memagut jagung tp tak tahu ape yg dipagutkan sampai masa sedia untuk dijadikan hidangan.

Salam....

crazyidiot said...

Parti itu tidak akan maju kedepan tanpa pemimpin yang berwibawa. Pemimpin pemimpin zaman sekarang sudah hilang ilmu kepimpinan dan tidak lagi berjuang untuk rakyat bersama. Mereka hanya berjuang untuk mendapat kuasa dan kuasa itu tidak tahu dia bagaimana hendak digunakan dalam cara yang betul. Maka tidak relevan lah parti itu untuk rakyat jelata.

idris said...

1,000,000 kali syabas pada Tun! Memangnya bagus Tun hentam Musa dan Shahril. Mereka berdua ini tidak sedar diri, kacang lupakan kulit dan tidak layak menjadi pemimpin politik bangsa MELAYU. Tiada kredibiliti langsung. Isi kosong bunyi sahaja bising.

Shahril tu ketika menang pilihanraya pernah berkata, cukuplah sebagai ahli parlimen, boleh tumpukan pada rakyat Johor Bharu. Tapi bila Pak Lah tawarkan jawatan menteri, terus mengelitek, inilah sifat buaya.

Sama jugalah Musa Hitam, bila macam-macam jawatan diperolehi dalam pentadbiran Pak Lah dia pun pentingkan peribadi sendiri.

Begitu juga, majoriti kabinet Pak Lah adalah tidak berkaliber. Burung balam semuanya. Apa nak jadi pada kononnya pemimpin-pemimpin Melayu ini?

Saya sokong TUN. Bagaimana cara nak keluar dari UMNO?

Cadangan: Bolehkah Tun siapkan borang senarai untuk ahli UMNO mendaftar keluar UMNO didalam website chedet.com. Paparkan senarai ini untuk tuntunan rakyat Malaysia, khasnya Sultan Abdullah sekeluarga dan geng UMNO setianya.

Sama-sama jatuhkan Sultan Abdullah sekeluarga dan kuncu-kuncu menteri baginda.

Unknown said...

trAssalamualaikum Tun,

Missi UMNO yang memperjuangkan nasib orang Melayu sudah tidak wujud lagi. Pemimpin UMNO sekarang sudah lemah dan sanggup tunduk kepada tekanan hanya untuk survival. Pemimpin UMNO sekarang lebih mementingkan jawatan yang mereka pegang agar terus "berkuasa" dari melihat Bangsa Melayu kukuh. Polisi yang dikeluarkan tidak "sustainable" dan hanya mampu untuk manjaga kekdudukan mereka. Orang Melayu di kampong masih terkapa-kapa mencari areh tuju dalam kelibut ekonomi sekarang, tetapi apa yang dilakukan oleh pemimpin UMNO sekarang? UMNO hari ini telah KUNO sehingga kita mendapat seorang pemimpin baru yang paham masalah akar umbi....

Kejayaan saya sekarang adalah hasil UMNO LAMA dan saya berharap pertukaran pucuk pimpinan dilakukan sebelum terlambat. Bangsa Melayu perlu diselamatkan dan Bangsa Melayu mengatasi segala kedudukan pemimping UMNO sekarang.

BERUNDURLAH PAK LAH. Sudah cukup kekayaan yang diperlolehi dengan bantuan menantu.... Berilah peluang kepada Bangsa Melayu yang tinggal dikampong merasai nikmat kekayaan juga....

OgheKelate said...

Tun,

apabila saya membaca komen salah seorang yang mengimbau bagaimana Tun menyelamatkan Malaysia daripada krisis kewangan 97, dan kita selamat daripada berhutang dengan IMF, mengalir air mata saya. Kalau tidak, pasti meranalah seluruh rakyat Malaysia hingga kini yang terpaksa membayar hutang yang tak berkesudahan.

Walaupun saya mungkin bukan ahli UMNO atau PAS, tapi yang pasti, saya sayang Malaysia.

Apakah rakyat tidak sedar semua ini?

Faisal Admar said...

Saya sebagai pemuda Malaysia tertanya-tanya, apa akan jadi pada Malaysia?

Bila Malaysia boleh bersatu padu. Majukan negara tanpa menjaga kepentingan sendiri.

Parlimen dan tak bicang lagi pasal rakyat tetapi saling berbalah untuk menuding siapa salah siapa betul dan siapa lebih hebat.

Musnahlah bangsa.

Orix Concepts said...

Tun, if you are out of UMNO to be with PEOPLE, then it was very much better if you did it as soon as you left office. But then, better late than never.

Loh said...

TDM reveals how he has appointed Musa Hitam as Ambassador to the United Nations. The implication was TDM helped Musa, and not that Musa was the best candidate for the position. Musa should therefore be very grateful to TDM, and he should not have commented that TDM was the thorn in the flesh, of UMNO.

If that was basis of how TDM filled vacancies, all persons appointed by TDM should be grateful to TDM because they were not the best persons in their various positions. It follows that the Chief Justice has to decide cases in TDM’s favour, the Attorney General should prosecute whoever TDM wanted out, and of course the Police Chief should punch TDM’s adversary, like the IGP giving DSAI the black eyes. They served TDM’s interests as TDM intended. Accordingly, there should be no separation of power among the three different branches of government. TDM were therefore a dictator, and TDM considered while in power that he owned the country and everybody else in Malaysia lives at his pleasure.

TDM knew not the concept that he was serving the country as the people’s representative. TDM made use of the democratic system of UMNO, until it was changed under to UMNO Bahru, to clinch power, and once there, the system was to work for his interests, rather than for the country.

TDM used the weakness of human greed to incite Malays to ask for more from government. TDM condemned Tunku for not having done enough for Malays when the results of the 1969 May election showed that people demanded equality after having been treated like second class citizens. Tunku, a prince he was, should not have allowed article 153 in the constitution which was later used against him, because he lived up to the true spirit of the social contract. Tunku did not extract a pound of flesh in implementing that article. Unfortunately, ambitious persons made and continue to make use of Article 153 to argue that different races are not equal.

It would be understandable if pure blue Malays, like the royal households were to think that Malays should have a special position above all others, because they represent the race. But for a person whose racial qualification is suspect to fight for Malay race, there must be some hidden motives. History shows that UMNO provided benefits to TDM rather than the other way around. UMNO 46 was declared illegal, and the whole country is changing history by saying that UMNO has continuity for 62 years. To TDM, UMNO was a vehicle, useful to him for legally clinging on to government and political power. UMNO served TDM best by adopting extremist racist policies. Those policies kill the sense of fair play among UMNO politicians and allowed ordinary Malays to live in sheltered environment of easy lives, when the oil last. The racist policies made the nation an island, and the privileged citizens would not be able to compete in the real world. UMNO politicians are too rich to be bothered with competing.

TDM has used the racist policies to prevent any criticism against his administration. All government policies and activities without fail offered unfair advantage to Malay beneficiaries, and criticism against them are diverted to become racial issues, at pain of ISA charges. The people chose to leave rather than to work for the improvement of the country.

PM AAB paid lip services to becoming Prime Minister for all Malaysians. That fresh breeze attracted criticism that AAB had not done enough for Malays.

The recent statement, made by TDM in Johore, warning against Malaysia becoming Singapore, and particularly in regards to population ratio of non-Malays showed conclusively that he was unhappy with the multiracial population in the country. It implied that he had succeeded in reducing the percentage of non-Malays in the country. That was through the policies which pushed non-Malays to emigration, and project M in Sabah attracting Muslims outside the country as instant Malays. This confirms what Hindraf claimed that Malaysia practiced ethnic cleansing, albeit through non-violent means.

It is not known whether Malays preferred to have immigrants to boast their voting power. They should have preferred “less man more share”. If political power only makes one family enjoy absolute emperor, why should they suffer “more man less share”? He who enjoyed was not even a true blue Malay, much less the Royalty.

The country has attained independence for 50 years now. The pursuance for 50 years of Ketuanan Melayu has made some people very rich, like Daim said to own banks around the world. There are tens of thousands of professionals, who would have made it to their position even without the NEP. They would have held their heads high had they not been tainted with suspicions as dubious products of NEP. But without insisting that the successful Malays are where there are because of NEP, the claims by TDM that Malayu muda rupa, would sound hollow. How else can NEP bind Malays to vote for UMNO, and allowed UMNOputras to become filthy rich? NEP made 60,000 unemployed graduates face serious dilemma in life. They were clearly streamed into academic field not of interest to them. They were not even allowed to choose their own agenda in life. They have the exhortation that they should not be drivers especially for non-Malays, and had been led into taking up programmes of UMNO politicians so that the champions of the race could claim their relevance.

TDM is too smart not to realize the elementary views above. But he pursues only his permanent interests. To him, he is the centre of universe, not just of Malaysia.

Dissapointed citizen said...

Actually Tun, many "Datoks" are like Lalang..they will follow their current rulers like what Tun said..YES MAN. IN short They are DIGI MAN..i will follow u. Not only Musa or shahir. there are more hypocrites that should be thrown out of their position. Most of tmen are CORRUPTED. they only take their position to make more money as in politics game..especially the high profilir game as BANK ROLL OVER. makes millions and Billions of USD.

putramelayu said...

a,kum Tun yg dikasihi...

saya tabik 100x kepada Tun diatas "fireback" yg Tun berikan kepada Tun Musa Hitam & Datuk Shahril Samat tu, saya rasa kalau mereka baca "fireback" ni mesti mereka sorokkan muka mereka macam burung unta kerana tersangatlaa malunya...ludah kelangit last last kena balik muka sendiri ...syabas Tun, Tun adalah Idola saya..walaupun Tun dah berumur tapi pemikiran Tun sgt tajam, saya akan belajar lagi untuk berfikir macam Tun, semoga Tun dikurniakan kesihatan yg baik... salam.

Unknown said...

Assalamualaikum Tun,

Missi UMNO yang memperjuangkan nasib orang Melayu sudah tidak wujud lagi. Pemimpin UMNO sekarang sudah lemah dan sanggup tunduk kepada tekanan hanya untuk survival. Pemimpin UMNO sekarang lebih mementingkan jawatan yang mereka pegang agar terus "berkuasa" dari melihat Bangsa Melayu kukuh. Polisi yang dikeluarkan tidak "sustainable" dan hanya mampu untuk manjaga kekdudukan mereka. Orang Melayu di kampong masih terkapa-kapa mencari areh tuju dalam kelibut ekonomi sekarang, tetapi apa yang dilakukan oleh pemimpin UMNO sekarang? UMNO hari ini telah KUNO sehingga kita mendapat seorang pemimpin baru yang paham masalah akar umbi....

Kejayaan saya sekarang adalah hasil UMNO LAMA dan saya berharap pertukaran pucuk pimpinan dilakukan sebelum terlambat. Bangsa Melayu perlu diselamatkan dan Bangsa Melayu mengatasi segala kedudukan pemimping UMNO sekarang.

BERUNDURLAH PAK LAH. Sudah cukup kekayaan yang diperlolehi dengan bantuan menantu.... Berilah peluang kepada Bangsa Melayu yang tinggal dikampong merasai nikmat kekayaan juga....

H Liam said...

Assalamualaikum Ayahanda Tun,

Memang tepat jatuh atas batang hidung depa 2 orang tu sebagaimana bait-bait puisi Ayahanda Tun iaitu 'Melayu Mudah Lupa'. Mungkin juga mereka 1/2 Melayu kot sebab itu berkelakuan sedemikian.

jiGOMorrison said...

Assalamualaikum,

Teruslah berjuang, Tun! Anak-anak Malaysia yang tidak buta hati akan terus menyokong Tun untuk menghapuskan kleptokrat-kleptokrat ini.

sol-jah.blogspot.com

greenland said...

kepada Tun yang saya hormati,

Sesiapa yang ada hati mesti tahu Tun telah membawa nama negara Malaysia kepada seluruh dunia. Benar ada org tanya saya mana M'sia, tetapi sekarang bila org dari luar negara tanya saya darimana saya datang I kata M'sia, meraka terus kata "oh, the twins tower was so nice". Nak tahu siapa yang buatkan M'sia jadi terkenal.
Harap orang malaysia sayang lah orang yang betul betul tolong kita.
Buka mata besar besar tengok siapa yang betul dan salah.

Kalau tiada Tun, kita boleh hidup dengan damai dan aman begitu lama. tetapi sejak Tun resinged sumannya sudah berubah....

Orang Malaysia jaga jadi mudah lupa jasa baik seseorang.

Tun tidak akan jadi keseorangan, sebab masih ada orang yang ingat jasa baik Tun.

Our whole family LOVE n SUPPORT you forever.

Warmest regards,
Anak Malaysia

Trojan Horse said...

Askum YABhg Tun & Tun Dr Siti Hasmah. Smoga sentiasa dlm keredhaan Allah SWT. Pada saya dan ramai lagi, you r the "JEWEL IN THE CROWN", " SATU2NYA PERWIRA NEGARA YG TIDAK ADA TOLOK BANDINGNYA", " A MAN OF DISTINCTION AND A MAN OF HONOUR", " ONE OF THE MOST ARTICULATE WORLD LEADER", " PEJUANG ISLAM SEJATI", " A MOST SKILLED INTELLECTUAL FIGHTER"; Yang lain tu PARIAH je.

Please teruskan perjuangan. Jangan mati sebelum mati.

AHMAD SYAMSUL MARANTINO BIN AMRAN, C.A. (M) said...

Askm Tun.

Syabas diucapkan kerana bertindak berani keluar daripada UMNO yang seperti tongkang karam sejak akhir-akhir ini. UMNO sebenarnya memang sudah tidak relevan dengan kehendak masyarakat kini yang sentiasa mencari kebenaran dalam kehidupan dan membenci kepada pemerintahan yang korup, pentingkan kroni, membolot hasil cukai rakyat secara tidak sah, menipu rakyat, tidak melaksanakan Islam yang sebenarnya dan sebagainya. Mereka fikir, masyarakat Malaysia ni bodoh agaknya. Setakat tipu orang kampung, boleh la.

Saya berharap Tun teruskan usaha menyedarkan rakyat bahawa kepimpinan lemah Pak Lah harus ditolak. Malaysia kini seperti hilang kekuatan selepas Tun bersara. Taring yang wujud di zaman Tun telah tumpul, dek kerana selalu diasah oleh kroni-kroni Pak Lah melalui penyelewengan wang rakyat dan projek-projek yang tiada manfaat pada masyarakat umum.

Ayuh berusaha bersihkan Malaysia daripada amalan-amalan yang buruk dan kembalilah kepada Islam yang sebenar. Kembalikan kegemilangan Malaysia seperti zaman Tun jadi PM dulu. Saya sedar, Tun pun banyak buat silap semasa pemerintahan dulu, tapi harapan saya agar Tun bertaubat dan sedar akan kesilapan dulu. Inilah masanya untuk Tun menyucikan diri dan membersihkan politik Malaysia daripada segala macam kerosakan.

Syabas sekali lagi Tun. Agar usaha Tun menolak kepimpinan Pak Lah berjaya. Saya mendoakan agar kesihatan Tun sentiasa baik agar idea-idea genius Tun dapat dikongsi dengan masyarakat awam.

Hidup Tun!

malaysianlover said...

Tun, izinkan saya perbetulkan statement Tun. Depa bukan duri2 dalam daging. Depa adalah cancer cells dalam daging...

Amir said...

Tun mmg hebat kalo nak menyangkal kata2 orang lain. Mak saya cakap, "Mahathir ni pandai jawab, Pak Lah tak pandai, dia dok suruh orang lain tolong jawabkan utk dia".

Love you Tun, kami akan terus sokong perjuanganmu.

Rosbira said...

Tun,
Bagi saya, duri dalam daging dalam UMNO ni adalah terlalu banyak. Takkan Tun tak tahu kot, masing-masing punyai kepentingan sendiri...

Hilmy said...

Salam Tun,

Harap Tun sihat2 selalu..Biasa la Tun, bila kita dah keluar dari satu-satu group, kawan pun dah tak kenal, kawan pun jadi lawan, nak tunjuk hero, padahal orang tu pun pernah jadi "duri dalam daging". Melayu cepat lupa..tapi yang mengikuti perkembangan politik faham apa yang Tun cakapkan..

Kebijaksanaan dan kepimpinan Tun sukar ditandingi.."You are in a different league all together". Saya tetap menyanjung tinggi perjuangan Tun membina bangsa dan negara selama ini..Mendengar Tun berucap dalam apa2 majlis amat memberangsangkan minda..and I cannot say the same with the current leaders...sorry..

Teruskan coretan2 bernas Tun di blog ini...I'll always be your fan..

anak jitra said...

Salam utk YBhg Tun

Ramai lagi menteri2 umno yg kuat mengampu yg begitu biadap sekali mengkritik tun. Yang paling biadap sekali, si nazri aziz!!! lupakah nazri yg tun telah selamatkan dia semasa kes permit teksi ketika nazri jadi menteri pembangunan usahawan....?

Pak Malau said...

YABhg Tun,
Kutukan dan hinaan yang dibuat keatas Tun adalah rahmat yang tidak tersembunyi lagi. Jika mereka mendiamkan diri atau memujuk Tun, mereka akan kelihatan bagus, dan Tun akan kelihatan tidak baik. Sebaliknya response HP6 mereka akan meningkatkan populariti Tun terutama pada generasi muda, yang mengenang jasa dan tidak menggigit tangan yang menyuap mereka.

Saya tidak risau jika pemimpin "saya sokong" membaca apa yang saya tulis ini dan bertindak sebaliknya seterusnya berhenti menghentam Tun, kerana seperti kata Tun, Tuan mereka pun tak mampu faham apa-apa, apatah lagi peliharaannya.

Semoga Tun dapat teruskan menulis, pendek pun tak apa kalau Tun sibuk. Isi tulisan Tun padat dan peluru Tun tepat mengena sasaran.

Untuk makluman, ramai deligasi Malaysia yang merasa malu apabila paklah memberi ucaptama pada WCIT 2008 baru-baru ini. Berbeza dengan Ucaptama Tun semasa IFTDO 2006 lalu yang mana saya turut hadir. Intan dan kaca, manakan sama.

Open Minded said...

Assalammualaikum TUN,
Saya adalah seorang penyokong kuat UMNO, kalau ditakdirkan saya mati dan hidup semula, saya masih sokong UMNO. Semua ini adalah kerana TUN. Saya faham akan tujuan hakiki TUN Keluar dari UMNO. Saya dan keluarga saya amat bersetuju akan tindakan TUN. Oleh kerana itu, saya dan keluarga saya pun mengambil tindakan yang sama untuk keluar dari parti keramat orang melayu ni. Parti UMNO sudah menjadi Parti keluarga Paklah yang Bebal, yang sudah tidak tau malu, yang sudah hilang semangat melayu sejati. Saya tidak mau bersubahat dengan orang jenis ini yang mana pastinya akan dilaknat ALLAH.

banja5 said...

asalamualaikum tun
saya sangat bersetuju dengan tun bahawa umno sekarang ni dipenuhi oleh kaki-kaki bodek
saya sendiri tak jadi nak masuk umno sehingga tun masuk balik
selamat tun

Adibah_M said...

Semua pun sama.....semua duri dalam daging...sepatutnya UMNO dah kalah masa dulu lagi.....heee...heee

radzi said...

Assalamaualaikum Tun.
Cekalkan semangat!Kami dari Batu Pahat ramai yang tak suka paklah.
Semoga Tun dan keluarga sentiasa sihat sejahtera.
Kami sokong Tun all the way!!!

Gambareeee Tun!!!

antimamak said...

Tun:
Pada awalnya saya memang anti TUN, tetapi megikut penjelasan Tun dalam blog ini, saya amat kesal atas tindakan diri saya. Mohon Maaf

Tun. adalah blogger yang paling tua diantara Malaysia, selagi Tun sanggup menulis dan melepaskan ketidakpuasan dalam hati, maka saya memberi sokongan berjuta kali.

tulisan Tun agak mengemparkan dunia, lihatlah penyokong penyokong masih setia terhadap Tun. Selagi Tun panggil menganjak, nescaya UMNO akan lumpuh, sia sia lah Pak Lah mengajak Melayu bersepadu demi kepentingan diri dan keluarga.

Tun, harap blog ini dapat merelakan perasaan tun, semoga Tun dapat menceriakan Malaysia dengan prinsip demokrasi yang disanjungi.

Bolehkah Tun membongkarkan Rahsia dimana tipu helah sesetengah ahli politik Umno? Khasnya keluarga Pak Lah yang mengorek khazanah negara hingga kering kontang??

Terima kasih Tun, harap Tun sihat sihart belaka.

vijeyan said...

Dear sir,

How come you can remember incidences happened in the 1980s but not anything pertaing to Lingam video happened in 1990s. You are anexcellent actor

Kent Moo said...

YAB TUN DR M,

I felt sad to hear peoples like Tun Musa, Rafidah, Nazri, Shahir...and many more backstabbing you. People like Tun Dr Mahathir whom contributed a lot to the nation should be respected with no doubt. Be strong. We will always support you. To some you maybe a betrayer. But to us, your are a national saviour.
HIDUP TUN DR MAHATHIR!HIDUP TUN DR MAHATHIR! HIDUP TUN DR MAHATHIR!

SA Rahman ESQ said...

I realized all politicians are comedians. When you and Tun Musa were at the realm of Malaysian Politics in the 80s, we thought all went well along. However, we realized that you chose the wrong deputy. The late Tun Ghafar was in and with grassroot support, he too was not too right you likened he "over stayed the welcome"; a notion in favour of Sdr Anwar. Anwar survived longer than TDMH and TGB but you "proved" him as your wrong choice (I said it three times.. ).

It was evident that you in actual fact cannot choose the right deputy!

Fauziah Abdul Latif said...

Yang Amat Berbahagia Tun,
Kalau tidak kerana suara Tun yang mendedahkan kelemahan dan kepincangan Kerajaan dan PM, maka rakyat tidak akan mendengar sepatah pun bahawa silent majority mempunyai banyak perasaan tidak puas hati tentang Pak Lah yang tidak bijak langsung mentadbirkan negara dan bangsa. Dia berbangga dengan WICT 08, UIAM, projek itu projek ini yang telah sedia terbina, tetapi sedarkan dia kalau tidak kerana Tun yang membangunkannya, siapa lagi yang akan membuatnya? Dia hanya terima warisan, tetapi berbangga. Dia sepatutnya bersyukur dan berterimaksih kepada Tun, tetapi sebaliknya dia berusaha menconteng arang ke muka Tun dengan pertolongan kuncu1nya, sedangkan Tun tidak bersalah. TV3, RTM, NST, The Star dan semua media di bawah pengaruhnya sentiasa memberikan gambaran negatif tentang Tun. Pak Lah dia pura2 menjadi orang baik, beragama, lembut dan sebagainya, tetapi disebaliknya dia amat buruk perangainya, dia mengambil orang2 yang menjadi Pak Turut menjadi Menteri, lantik depa jadi senator, sedangkan orang2 lain yang bermati2an bertanding dalam pilihan raya tidak diberikan apa2 ganjaran pun, akhirnya orang yang duduk senang lenang di jadikan senator dan dilantik sebagai Menteri. Inilah orangnya yang masih di sokong oleh kalangan yang berkepentingan. Kita amat berharap eranya akan segera berakhir. Syabas Tun, tanpa Tun tidak akan kedengaran sebarang sungutan dan bangkangan dari orang Melayu sekarang ini, suara mereka tidak akan mendapat tempat di dalam media, cetak atau pun letronik, Suara Tun sikit2 saja disiarkan, itu pun dengan komen yang amat sinikal, terutamanya NST. Tak tau kemana hala tuju perjuangan orang Melayu sekarang. Insha'Allah Tun terus sihat dan terus menyuarakan apa yang baik untuk negara dan rakyat, khususnya orang Melayu yang sekarang ini hampir2 akan lari masuk hutan kembali.

TRXpredator said...

Salam sejahtera Tun Dr.Mahathir,

Tun,banyak lagi nama menteri mahupun 'X'menteri yg Tun terlupa sebut..Bagaimana tentang Hishamudin Husien,Rafidah Aziz,Nazri Aziz,Mat Taib yg secara terang menhina dan mencemuh Tun? mungkin Tun merasakan itu mengelikan hati tetapi kami(penyokong Tun) merasa begitu amat marah dan tersinggung dgn kenyataan mereka di dada akhbar!!
for your information,saya dan seluruh keluarga telah mengikut jejak Tun(meninggalkan UMNO) tetapi kami berasa sangsi kerana adakah ahli UMNO yg lain terutama mereka yg telah mempunyai kepentingan dlm parti akan membuat langkah yg sama? kami amat berharap tindakan yg kami ambil ini berjaya mencapai objektif seperti yg Tun rancangkan..

Insurance & Takaful said...

Assalamualaikum Tun Mahathir,

Saya setuju dengan apa yang Tun katakan. Melayu mudah lupa... Mereka selalu lupa...

Duri dalam daging adalah mereka sendiri... Sekarang ni saya tengok terlamapu banyak kaki ampu... semuanya yang mengampu tu ada kepentingan peribadi... bukannya untuk kepentingan rakyat... Pemimpin UMNO sekarang ramai yang pengampu dan ramai juga yang pengecut...

Tersuskan mengkritik... Kami akan sentiasa menyokong TUN MAHATHIR...

vijayandra said...

Dear Tun,That is your fight with Tun Musa.Why do you want to drag Abdullah into the fight unless you have something to reveal about Abdullah.I still wish you leave Abdullah to rule till the end of his term and then you start the fight.Of course you are aging but still your children can continue where you had left.

hj.zul said...

Assalamualaikum Tun,
saya amat setuju apabila Tun kata Musa Hitam dan Sharir merupakan duri dalam daging rupanya mereka yang mudah lupa,kokok bukan main tapi tahi berderai di ekor.
Ini Ezam masuk lepas tu Saifudin dan ramai lagi,Tun keluar Umno,supaya dia orang ni masuk semula ramai2 dan baru lah Umno akan kukuh.Rupanya Tun jadi lilin lagi untuk sedarkan orang melayu yang sudah lupa,yang hanya tahu bodek dan jaga periuk nasi sendiri, supaya kekal jadi menteri dan sebagai macam Nazri tu.HIDUP TUN MAHATHIR.

abdrahim kassim said...

Tun,

Soal benci secara berlebihan seperti sikap Tun Musa itu, teringat saya pesan Almarhum En. Aziz Ishak, bekas Menteri Pertanian zaman Tunku dahulu.

Suatu hari semasa saya mengunjungi beliau di rumahnya, beliau menasihati saya supaya jangan membenci sesuatu itu secara berlebihan.

Saya bertanya kenapa?

Beliau berkata, "tengok saya ni kerana terlalu benci sangat pada "orang putih", akhirnya tuhan bagi kat saya semua menantu saya "orang putih".

Masa saya datang ke rumahnya, beliau tinggal berdua dengan isterinya yang juga telah uzur. Anak cucunya semuanya berada di luar negeri. Beliau mengakhiri masa tuanya penuh kesunyiaan.

Jadi Tun Musa Hitam, cukuplah sekali jadi "duri dalam daging".Dah tua-tua ni buanglah rasa benci kat Tun Mahathir tu.

Bukan apa, takut nanti bila Pak Lah dan tak ada, Tun Mahathir masuk semula UMNO tapi Tun Musa pula yang jadi duri.

abd rahim kassim

Unknown said...

askum tun.
mung mmg kemas.
sack dollah n kj from umno,baru aku pngkah umno semula.
long live tun

©Ã’Ó® said...

Orang yang sudah bersara masih nak buat hal? Tun apa ini? Tolong diam diam kat rumah..bersara dengan isteri sampai meninggalkan dunia ini. Jangan buat hal.

HaNiEaZ said...

assamualaikum TUN,

saya sokong atas apa sj tindakan, dan segala komen yg tun berikan ke atas UMNO & pak lah adalah benar belaka. kerana paklah lah yg akan membuatkan malaysia jatuh, dan rakyatnya terutama kaum melayu akan menjadi lemah dan tumbang di bawah kepimpinan org bkn melayu. segalanya amat menyedihkan saya.

saya amat berharap TUN akan terus berjuang demi kebaikan bangsa dan negara Malaysia yg tercinta.

Unknown said...

Tun,

Tiada kata seindah bahasa yang mampu saya ucapkan untuk menyatakan terima kasih saya terhadap pengorbanan Tun sekeluarga untuk Agama, Bangsa dan Negara.

Semoga dikurniakan Allah SWT segala kekuatan zahir dan batin untuk meneruskan perjuangan.

crazyidiot said...

When Rafidah was under scrutiny of AP's nobody wanted to help her out of the situation except you.I could still remember how she poured crocodile tears on the tv news. Now she is badmouthing you and backstabbing you.

Orang lama tahu semua ni...Mahathir, we know who is up there for show business and who means real business!

Francis Lui said...

Dear Tun,

Too many shoes polisher in UMNO politics and the is the true fact. A lot of them drink water but do not even know where is the source of the water.

I think Tun should look beyond it and do whatever within your strength to reshape the country within your limit. Please look after your health as well.

Abam Faiz said...

Salam Tun,
saya di sini untuk menanyakan satu soalan. Adakah, sampai sekarang SRJK @SMJK masih lagi relevan?? Maksud saya, bukan ke penubuhan SRJK untuk orang Cina dan India ini tidak lagi bertepatan dengan keadaan negara kita yang multi racial. Ini semua, pada pandangan saya hanyalah untuk menambahkan lagi jurang perkauman.

adija said...

Salam Tun,
Semoga Allah memberi kesihatan yang baik buat Tun.Duri dalam hati Musa lah yang menjadikan hatinya hitam begitu juga shahrir, sebelum ada jawatan menteri, selalu kedengaran kokokan mereka ini, tetapi apabila Pak Dolah memberi jawatan terus kokokan menjadi berbeza..Inilah dunia.

Unknown said...

Salam Tun,
I think some one have to make the first move.
NOW YOU KNOW WHO IS YOUR FRIENDS.

Take Care Tun.

Anonymous said...

A'kum wbt,

Tun DM yang di hormati,
Saya jurufoto bebas yang sering merakam foto-foto Tun dan menteri2 sejak awal 90an sehingga kini.

Saya rasa Tun pasti tahu adakalanya percakapan2 menteri sesama mereka kami (jurufoto2 bebas/press) dengari. Perbualan sebegini dianggap 'Off Record' by these ministers.

I remember how DS Rafidah cried and pujuk bilamana Tun announced utk resign dari PM post during UMNO Assembly.

Ni yang apa depa kata 'pelakon' watita terbaik dalam 'kabinet'.

I've heard CLEARLY how DS Rafidah kutuk Tun dari mula dia sampai ke bilik VIP prior launching of a factory together with 1 VVIP which now dah jadi menteri. Sampai dah berjalan keluar VIP room pun dok kutuk Tun tak sudah2. (Date/Time/Location tak perlu expose. Footage ada simpan - RAW Footage)

Ni 1 example bila SUKA mengampu untuk kedudukan dan kuasa. Dari dulu time Tun jadi PM, saya jelas nampak dan dengar kiri kanan Tun pujian melimpah hadapan Tun.

Apa pun saya dok ingat Tun berkata 'berhenti makan sebelum kenyang'. Tun telah buktikan dengan perbuatan dan saya bangga waktu Tun resigned jadi PM, Malaysia termasyhur seluruh dunia.

Lebih mulia dari ditolak rakyat dalam pilihanraya. Tak selamat hipokrit seperti DS Rafidah. Dah terbukti pun.

Saya percaya kalau Tun hurai lebih lanjut pasti ramai existing 'Duri Dalam Daging' dalam kabinet sekarang. Cuma Tun tak mau mention sebab yakin rakyat boleh fikir.

Dont worry Tun, in the end rakyat pasti nampak kebenaran KETEGASAN Tun dari dulu, kini dan selamanya tidak berubah. Tunduk kepada kuasa besar bererti tergadailah Melayu, Cina, India dan lain-lain bangsa MALAYSIA.

Semoga Allah SWT berkati perjuangan Tun.

chezai said...

Dear Tun......


Will always stand 4 u no matter what it takes.....

Unknown said...

heheheh,

Tahniah Tun...."buku kecil" amat berguna bila diperlukan ...semoga banyak lagi duri duri yang tersimpan dalam daging akan dikeluarkan melalui buku kecil Tun.

Unknown said...

"Dr Mahathir Pemimpin Nadir"

MM : Nov 1999

munshi abdullah said...

MAHATHIR MEMPERKASAKAN PAK LAH.

Tindakan Tun Dr.Mahathir keluar dari UMNO nampak seperti
reaksi spontan terhadap cabaran yang dibuat oleh seorang
bekas calun Pas dalam suatu perhimpunan di Kedah,tetapi
mengetahui Dr.Mahathir sebagai seorang strategis dan
tactician,maka tidak mungkin beliau bertindak tanpa
berfikir lebih dahulu.

Sebagai seorang bekas Presiden UMNO dan juga bekas
Perdana Menteri Malaysia beliau tahu apa yang pernah
dilakukannya untuk memperkukuhkan kedudukannya dalam
keadaan tercabar.Beliau memahami sikap dan hatinadi
orang UMNO dan nilai kesetiaan orang UMNO maka itu beliau
telah dapat meramalkan bahawa Pak Lah akan menang tanpa
bertanding atau menang bertanding dalam perhimpunan Agung
UMNO December depan.

Dengan kataduanya akan kembali ke UMNO dengan syarat
Pak Lah tidak lagi menjadi Presiden UMNO dan Pedana Menteri
,beliau seolah olah memberikan mesej “pilih saya atau Pak Lah”
dan ini juga dilihat sebagai tindakan bijak beliau untuk
mendorongkan ahli UMNO mengambil langkah segera untuk
meletakan Najib sebagai Perdana Menteri dengan apa cara
sekalipun.

Bagaimanapun sejarah UMNO sendiri yang lebih difahami dan
dilalui oleh Mahathir sendiri adalah sejarah”kesetiaan”
yang berasaskan kepada wang dan kedudukan.Suatu masa ketika
penggunaan wang berleluasa dalam parti ketika Anwar hendak
mencabar Ghafar Baba. Tun Daim rakanrapat Mahathir telah
menjusfikasikan perbuatan itu dengan katanya “mereka ada
duit mereka belanjalah ”.

Ini adalah hakikat politik dalam masa Pak Lah atau Mahathir.
Jika Mahathir menapikan kewujudan nilai ini di zamannya
maka beliau benar benar ignorance terhadap apa yang dilakukan
oleh orang dibawahnya.

Maka jika Tun Mahathir mengharapkan tindakan keluarnya
dari UMNO itu akan dituruti oleh ketua ketua UMNO diperingkat
bahagian atau cawangan maka harapan itu tidak akan berlaku
oleh kerana UMNO mempunyai budaya metrialisma yang cukup
tinggi berbanding dengan Pas yang terbentuk dengan budaya
spiritualisma atau ideology.Ideology UMNO adalah pragtisma
yang bersandarkan pada wang dan kedudukan.

Tindakan Mahathir itu mungkin kelak akan mengecewakan dan
menyeksa perasaannya sendiri.Sejarah telah membuktikan
keperkasaan pemimpin pemimpin terdahulu adalah oleh kerana
kemenangan mereka menghadapi satu demi satu cabaran dari
dalam dan luar parti.Mahathir menjdi icon kerana kejayaan
kejayaan besarnya merobah wajah negara dan melumpuhkan lawan
lawan politiknya.

Apabila Pak Lah tidak kecundang dengan berbagai bagai
serangan Mahathir maka akhirnya Pak Lah juga akan dilihat
kebal,menjadi semakin kuat dan semakin dihormati dan ditakuti
dan Mahathir semakin sakit hati..

Pemimpin yang tidak teruji,tidak akan menjadi pemimpin
yang luar biasa.Pak Lah telah pun melepasi beberapa ujian
dari bekas seorang perdana menteri yang hebat.Jika beliau
terus menghadapi “final push” Dr.Mahathir maka Pak Lah akan
dilihat lebih hebat.

Beliau telah lepas dari ujian Mahathir memalukannya dengan
pendedahan” Pak Lah bukan pilihan utama saya” ,”Pak Lah hanya
perdana Menteri untuk selama 5 tahun sahaja” dan sekarang”
pilih saya atau Pak Lah”

Jika dengan cabaran ini juga Pak Lah tetap tak berganak,
mantap berkuku sebagai batu maka sumbanagan Mahathir yang
terbesar dengan berada di luar UMNO ialah memperkasakan
kepimpinan Datuk Sri Abdullah Badawi.



MUNSYI ABDULLAH..

azif said...

TDM,

Rakyat Johor akan bersama Tun. Kalau buat undi sokong TDM untuk keluar UMNO sementara,dan kembali semula sesudah AAB letak jawatan memang ramai dan akan jejar Cabinet sekarang.TDM pun tahu apa yang patut berlaku di johor semasa AAB berkuasa hinggalah sekarang? MB patut ditukar ganti,Dato sharil pengkhianat melayu.T. Musa adlah daging dalam duri yang sebenarnya dalam UMNO dan pengecut.AAB masih rasa dia akan buat sesuatu kebaikan untuk UMNO tetapi Johor akan menjadi sama saperti Penang, Kedah, Perak & Selangor selagi AAB tidak letak jawatan sekarang.

munshi abdullah said...

pendedahan tun mengenai tun musa mempergunakan tg. razali untuk mencabar tun sebagai presiden UMNO telah menjelaskan cakap-cakap yang selama ini didengar mengatakan tun mahathir lebih percaya kepada tg. razali daripada musa. terima kasih kerana tun telah mengesahkan keraguan orang ramai selama ini.

sitisolehahismail said...

'salam..'
smg tun berada dlm keadaan sht.. smg Allah pjg kn umur Tun.. u r my family idola.. jgn mdh kalah ye Tun.. walau rmai pemimpin(yg x sdr dri) yg kutuk Tun tp ibgt ye.. rakyat biasa seperti kmi msh menyokong Tun.. sya jamin xder pemimpin yg dpt tanding kebijaksanaan Tun.. x p'nh t'lintas Tun akan tingalkan UMNO tp sya tau mesti Tun ada alasan sndr.. wlau sdh dgn kept tu tp sya tau Tun ttp akn bela melayu... but we hope u akn kembali dlm UMNO.. hopefully mukhiz can be our PM 1 day, bijak & lantang b'suara seperti TUN.. love u so much.. kau tiada ganti.. From (ct; sik kdh)

AJAKMETRO said...

assalamuaalaikum,

whatever it is, Tun is still our No 1 hero. A true leader of all times.....

Unknown said...

Tun...tindakan orang yang tau buat kerja sendiri berbeza maksud dan tujuan tindakannya as compared to orang yang tau suruh orang lain buat kerja dia....yg penting saya pernah terima ucapan terima kasih personally from Tun (both of you) hanya untuk ucapan happy birthday dari saya sekeluarga pada July tahun lepas...alamak...keluar berita pulaklah isi blog ni...

Unknown said...

Assalamualaikum Tun,

Saya harap Tun dalam keadaan yang tenang, sihat walafiat..Begitulah sandiwara politik, sukar untuk kita duga siapa yang setiakawan dan siapa yang tidak. Apabila kita tiada kuasa dan pengaruh, budak yang masa kecilnya kita beri makan tiba-tiba ingin menikam kita dari belakang. Saya harap Tun dapat bersabar dalam hal ini. Permainan politik sungguh keji hinggakan ibu saya tidak merestui saya jika saya menjadi ahli politik (hingga sekarang saya tidak terlibat dalam mana-mana parti). Ada benar katanya ketika saya lihat keadaan sekarang di mana rakan-rakan Tun dahulu, tiba-tiba menyerang Tun bertalu-talu tanpa rasa hormat. Mereka lupa, kita hidup di dunia, dan semua ini adalah pinjaman. Mereka juga akan bersara dan hilang kuasa, pada ketika itu mereka akan kembali bermuka-muka menyebelahi siapa yang kuat. Orang-orang semacam inilah yang akan bersama-sama dajal nanti. Maafkan kekasaran bahasa oleh saya, namun amat sukar mencari ahli politik yang berjuang untuk rakyat.

Terima Kasih Tun.

thelaughinggas said...

tun m yg disayangi,

saya sebagai rakyat yang membesar semasa zaman pemerintahan tun amat berasa sedih dengan sikap 'orang-orang bodoh' yang tidak tahu mengenang jasa dan menghargai usaha2 tun semasa menjadi PM dahulu.

lupa ke dorang ni semua? siapa yang membangunkan malaysia? siapa yang memodenkan malaysia? siapa yang memperkayakan ekonomi malaysia? sejak zaman siapa taraf kehidupan rakyat malaysia jauhhhhhh lebih baik? depa ni semua dah dpt penyakit amnesia kot.

saya benci dan meluat dengan pucuk pimpinan pak lah. apa jasa pak lah setakat ni saya pun tak tau. tak ada apa yang dpt dibanggakan sebagai seorang PM. kalau nak dibandingkan dgn tun, terlalu jauh bezanya. pak lah bukan tandingan tun langsung.

tun musa..duduk diam-diam je la kat rumah tu. jangan la buat huru-hara lagi. bising je.

pak lah & dato shahrir..buat la keja elok-elok, baru boleh komen pasal orang lain. harga beras pun tak reti nak kawal, ni nak sebok komen pasal orang lain.

tun m, we love you so much. please take care of your health. your words of wisdom and your guidance are still needed by us. pls do not stop writing!

have a pleasant trip in japan!

J u l i a 。.゜✿ said...

Assalamualaikum Tun..

tunn.. shahrir kata blog ni bukan ditulis sendiri oleh tun. itu tidak benar bukan ??

tun tetap di hati kami !!!

Unknown said...

what a lousy idiot of Musa Hitam & Sharir Samad. well,its shows how stupid all Pak Lah minister. oh! wait see more stupid comment from idiotic Shahrir in TV3 now...

and i salute TV3 for helping and showing these idiotic faces on their channel..*sarcam^^

apisfires said...

slmt mlm tun
sy amat setuju dgn tindakan tun keluar umno ini..
kerana semua pemimpin umno adalah yesman dolah
saya setuju tindakan tun membuka pekung yang mereka simpan selama ni

musa hitam itu seHITAM namanya..
kurang ajar...
dia mcm anjing yg suka gigit tuan dia yg memberikan dia makanan


Shahrir Samad itu ckp mcm tin kosong...
habuk tarak....
tu sbb mknn dlm tin semua naik harga...
tin kosong....
so shahrir ni la TIN(manusia) yg plg murah yg ada kat pasaran...
terhangat di pasaran katakan...

ilmyinc said...

we as the people who knows nothing about the truth feel so bad when such comments goes to you, but then to you that knows everything and nothing but the truth can laugh with such comments.

Again, good job Tun Dr Mahathir...
keep on fighting, whatever they said , you have put yourself in our heart since the day we know you. Nothing can beat that.

ilmyinc.com

Anonymous said...

Assalamualaikum Tun,

First of all Tun, i must say that i really miss you being the leader to our country. Even though i haven't reach the age of 21 yet, somehow i can see clearly what is going on now. I've been your "penyokong setia" since i'm only 6 (following my ayah and mummy to elections,screaming "Barisan Nasional" all the way, I never change my "pendirian" since then.)
Here are opinion about our situation now.


Tidak salah lagi bahawanya Badawi is a weak leader to uphold the sovereignty of UMNO. He is a gentlemanly political leader as someone says. I know that Tun made a mistake by choosing him at the very first place. Badawi's 4 years political tenure demonstrated his weaknesses.(Siapa Khairy? :) )

After the general election, UMNO is shaken and stirred by him.
(I was crying after the results) For the sake of sovereignty that Melayu UMNO is trusted to hold, "Dengan penuh harapan dan keinsafan", we must put our minds together,gather our resources and unite to protect and uphold our Melayu rights of our Tanah Melayu and constitution.

Let Badawi be the gentlemanly politician and sleep away.
Let us pray hard for him to step down gracefully soon.We stay put and united. We must replanting our Melayu souls.

Sir, you are definately not "duri dalam daging". You are the greatest leader ever. I'm always behind you.
May ALLAH S.W.T bless us all.
Assalamualaikum.

Amy Ghafar

Harvest PDTSPT paintball club said...

Assalamualaikum Tun,

Walau apapun orang nak kata pasal Tun.

You Always Be My Lagend and my big Idol.


Anwar Abu
KeAdilan Pulau Pinang

Anonymous said...

Assalamualaikum Tun,

First of all Tun, i must say that i really miss you being the leader to our country. Even though i haven't reach the age of 21 yet, somehow i can see clearly what is going on now. I've been your "penyokong setia" since i'm only 6 (following my ayah and mummy to elections,screaming "Barisan Nasional" all the way, I never change my "pendirian" since then.)
Here are opinion about our situation now.


Tidak salah lagi bahawanya Badawi is a weak leader to uphold the sovereignty of UMNO. He is a gentlemanly political leader as someone says. I know that Tun made a mistake by choosing him at the very first place. Badawi's 4 years political tenure demonstrated his weaknesses.(Siapa Khairy? :) )

After the general election, UMNO is shaken and stirred by him.
(I was crying after the results) For the sake of sovereignty that Melayu UMNO is trusted to hold, "Dengan penuh harapan dan keinsafan", we must put our minds together,gather our resources and unite to protect and uphold our Melayu rights of our Tanah Melayu and constitution.

Let Badawi be the gentlemanly politician and sleep away.
Let us pray hard for him to step down gracefully soon.We stay put and united. We must replanting our Melayu souls.

Sir, you are definately not "duri dalam daging". You are the greatest leader ever. I'm always behind you.
May ALLAH S.W.T bless us all.
Assalamualaikum.

Amy Ghafar

Anonymous said...

Assalamualaikum Tun,

First of all Tun, i must say that i really miss you being the leader to our country. Even though i haven't reach the age of 21 yet, somehow i can see clearly what is going on now. I've been your "penyokong setia" since i'm only 6 (following my ayah and mummy to elections,screaming "Barisan Nasional" all the way, I never change my "pendirian" since then.)
Here are opinion about our situation now.


Tidak salah lagi bahawanya Badawi is a weak leader to uphold the sovereignty of UMNO. He is a gentlemanly political leader as someone says. I know that Tun made a mistake by choosing him at the very first place. Badawi's 4 years political tenure demonstrated his weaknesses.(Siapa Khairy? :) )

After the general election, UMNO is shaken and stirred by him.
(I was crying after the results) For the sake of sovereignty that Melayu UMNO is trusted to hold, "Dengan penuh harapan dan keinsafan", we must put our minds together,gather our resources and unite to protect and uphold our Melayu rights of our Tanah Melayu and constitution.

Let Badawi be the gentlemanly politician and sleep away.
Let us pray hard for him to step down gracefully soon.We stay put and united. We must replanting our Melayu souls.

Sir, you are definately not "duri dalam daging". You are the greatest leader ever. I'm always behind you.
May ALLAH S.W.T bless us all.
Assalamualaikum.

Amy Ghafar

Ulul Albab said...

Salam Hormat Buat Ayahnda Tun & Seluruh Rakyat Malaysia,

1. Kami mendapat maklum dari sumber yang boleh dipercayai mengatakan bahawa Imam Hadhari (Pak Lah)sembahyang subuh pun sekali sekala aja. Nak tak percaya susah tapi apabila tengok pada zahir keluarganya dan kawan-kawan rapatnya termasuk Patrick Lim 'kata-kata orang itu seperti boleh dipercayai'.

2. Boleh tak sesiapa yang rapat dengan dia tolong intai dan ceritakan perkara sebenarnya dengan ikhlas. Kami harap jawapannya 'TIDAK' tapi kalau betul maka
DOA - 'Ya Allah ya tuhan ku, tuhan yang maha mengetahui dan lagi berkuasa. Kau tunjukan lah Pak Lah jalan yang sebenar-benarnya demi agama, bangsa dan negara kami. Sekiranya perbuatannya amat merbahaya dan telah jauh bertentangan dengan kehendakmu Ya Allah maka kau cabutlah kuasanya dengan apa cara sekali pun walaupun perlu mencabut nyawanya daripada badan yang masih sihat itu'. Amin Ya Rabbil Aalamain

3. Selamat BERJUANG Tun. Dan ingat, perjuangan terakhir Tun ini diharapkan berpandukan sepenuhnya kepada prinsip-prinsip JIHAD yang ditetapkan oleh Islam. Semoga dunia kekal abadi mu di akhirat nanti bersama-sama orang-orang yang beriman dan beramal soleh

crazyEllysee said...

Tun:

Duri dalam daging? Saya berasa orang yang mengucapkan tun.d mahathir itu pula adalah DURI. Mereka itu memang tidak pandai mengenang budi tun. Saya berasa sangat kecewa. Saya sokong keputusan tun itu. Pada petang tadi, saya telah membaca beberapa berita akhbar yang bertentangan dengan topik ini dan juga 2 orang anak tun itu.
saya berasa jikalau malaysia diwakili oleh "government multi-racial" malaysia akan lebih baik; maksud saya PM itu merupakan orang yang berbakat dan dipilih oleh pembesar-pembesar yang berkenaan. Tetapi sekarang, kita boleh nampak ada bilangan besar ahli atau pembesar kerajaan yang hanya mementingkan diri sendiri. Itu merupakan sesuatu yang negatif terhadap masa depan malaysia.Saya tidak mampu dan sanggup melihat Negara kita jatuh dan tidak mempunyai perkembangan dan juga pembangunan yang positif.
Nampak-nya kebanyakan orang pada zaman ini semakin mementingkan diri sendiri dan hanya tahu menggunakan otak mereka yang licik itu untuk mencari wang dengan "cara muda" iaitu rasuah dan sifat bercamah mata.

DImanakah lagi kemanusiaan mereka?
dimana pergi semangat dan darah panas pemuda-pemudi untuk membangunkan negara?

saya disini berdoa dan agar masalah politik di negara kita dapat mempunyai satu koma/penutup yang baik. Pak lah hendaklah membuat sesuatu/menujukkan reaksi terhadap masalah ini kerana ada setengah percent masalah ini ditimbul olehnya. Orang lain termasuk ahli UMNO, MCA , PKR dan semua pihak yang berkenaan hendaklah sedar bahawa jika malaysia tidak mempunyai Tun.d mahathir, malaysia mungkin tidak mempunyai hari ini. tiadalah petronas towers, KLCC, Universiti dan sebagainya. ekonomik negara juga akan tidak begitu bagus.

SEDAR-lah para makhluk tuhan yang hilang dan berada dalam keadaan/zaman gelap dan penuh dengan sifat mementingkan diri+cemburu ini.


tun, saya tetap sokong tun walaupun apa apa terjadi.

You are my supersunshine
you are my forever idol:)

tun jangan lupa juga menjaga kesihatan sendiri:)

toro125 said...

Asslammualaikum Tun..pada pandangan saya..Tun seorang yg berkata di mulai dgn Nur terdahulu kemudian kata..maka apa yg di kata adalah benar..moga Tun sentiasa d rahmati Allah..tk

Mata Hati Jiwa said...

Assalamualaikum, Tun..

Setelah diamati dan diteliti, gaya penulisan Tun sangat berbeza degan Tun yang sebenar.. Hairan mengapa ya..
Adakah selama ini semua komen memang dari nukilan Tun sendiri...
bak kata pepatah..hanya jauhari mengenal manikam...
apa kata rakan blogger yang lain..tak rasa pelik ke baca tulisan Tun seolah2 tidak profesional..cuba rakan2 menganalisa tulisan2 Tun sebelum ini..
Maaf ye..
hanya untuk kepastian..
tolong siarkan.k

JKM554 said...

Assalamualaikum Tun Dr Mahathir Mohamad.
Tun saya sangat terharu bila saya terdengar tun Dr m. keluar Umno. saya juga turut berbuat demikian dan akan terus berjuang untuk tun. mereka. sekarang tun musa baru terkena kalau dulu asik suka berkata tanpa berfikir. apa pun yang penting kesihatan tun perlu terus dijaga supaya dapat mendidik saya dan rakan rakan yang lain ke jalan yang benar.

wslm

Anonymous said...

Tun..
Kat kg saya ni semua duk kutuk tun..pelik sungguh..tapi x pela..janji tun terus buat perkara yg betul!

Fireroll said...

Salam Tun,
Saya menghormati dan menyokong keputusan Tun dalam hal ini. Saya hairan mengapa ramai mengutuk tindakan Tun padahal kita sedia maklum perkara buruk yang berlaku dalam UMNO sekarang. Mungkin kerana Tun seorang negarawan yang banyak berbakti kepada negara.
Walaubagaimanapun, Tun abaikan lah kutukan pemimpin UMNO yang boleh dikatakan tidak memahami keadaan mereka sendiri pada ketika ini.

adija said...

hidup Tun!!!!

Unknown said...

Salam Dr M,

Sesungguhnya Melayu kini sudah tidak ada lagi pertimbangan yang waras. Mengapa ia terjadi? Pada hemah saya, Melayu kini mahu bergantung hidup dengan jalan mudah dan mereka akan hilang pertimbangan waras apabila inginkan KUASA,WANG dan WANITA. Saya berkerja di sektor swasta dalam bidang kejuruteraan telekomunikasi (syarikat kafir).Golongan kafir pada masa ini lebih bermaruah dan berkerja kuat dan bermoral. Tetapi sebaliknya berlaku dengan bangsa Melayu. Melayu kini sungguh tamak, dengki, penting diri sendiri dan kurangnya akhlak. Jadi saya ingin komen disini, perilaku pemimpin UMNO(dibawah paklah) kini telah membuktikan yang melayu bukan lah lagi satu bangsa yang bermaruah tetapi satu bangsa yang hanya gemar hidup dengan cara mudah, pembodek dan tamak. Ini yang telah berlaku didalam UMNO. Virus yang semakin parah. Disini saya ingin menyebutkan boleh dikatakan hampir kesemua pemimpin-pemimpin tertinggi UMNO contohnya seperti Musa Hitam(bekas), Sharir Samad(cakap kosong syok sendiri), Tengku Adnan, Nazri Aziz(menteri takde etika=samseng), Zaid Ibrahim(konon pengamal undang-undang), Zahid Hamidi (MP kampung saya-TAMAK). Nama-nama ini bagi saya adalah penjilat terbesar didalam UMNO. Niat mereka didalam UMNO hanya untuk KUASA,WANG dan WANITA. Jarang sekali kita dengar usaha-usaha dari mereka dalam bentuk oral atau penulisan membincangkan permasalahan atau pembangunan bangsa melayu. Selain itu, ada juga kalangan mereka yang sanggup berpura-pura alim demi untuk kepentingan diri mereka. Fikir-fikirkan lah. Nauzubillah.

Ikhlas,
NOH

From BD with love.

Sukatikaulah said...

Harap Jangan lupa juga apa yang dah di lakukan pada arwah ibrahim libya dalam kes memali.Allahuakbar.

Mr Hafiz said...

Salam Tun

Saya akan sentiasa menyokong Tun.

HIDUP TUN!

HIDUP TUN!

HIDUP TUN!

Nama Tun tidak akan hilang dalam dunia melayu...HIDUP TUN!

adija said...

Tun is always the best. You are numero uno. We love you Tun....

Zamri Pearce said...

Musa hitam cakap tak serupa bikin.. buat malu sendiri...

Janet W. Dhaliwal said...

Yes Dr. M, I agree with Weng Cheong, We never voted for opposition when YOU were the leader.

Despite of the differences we still had trust in you and the undeniable fact is that you are a capable leader and always knew how to handle a situation and no one shall be able to replace you as the Good Leader of Malaysia.

When I read the comment made about you "Duri Dalam Daging" I got so furious. Look who's talking. They are all out to ruin this country.

Keep it up Tun. You always had been my "mentor"

Janet Sharma

Anonymous said...

Tun Rock!

Salmah said...

Tun,

Syabas kerana meletakkan luahan,pandangan,dan segala-galanya pada satu laman web.Senang kami silent majority menimbang dan mendapat reaksi dari sumber.Kalau nak harap web media,mana-mana pun baik kerajaan mahupun pembangkang mesti ada bias.Kami nak juga tahu apa yang berlaku sepanjang pemerintahan Tun dulu.

nimir said...

Assalamualaikum wbrt;

TUN MAHATHIR yang dikasihi.

Sememangnya adat di dunia ini, manusia cepat lupa diri.

Mereka yang mencaci dan memaki Tun adalah mereka yang tidak sedar diri bahawa apa yang dikecapi Malaysia hari ini adalah hasil dari kepimpinan TUN sebagai teraju negara, sehingga Malaysia nampak di mata dunia. Tanpa TUN yang membawa Malaysia ke mata dunia, entah di manalah Malaysia ketika ini.
Sesungguhnya jasa dan bakti TUN terhadap negara tercinta Malaysia ini tidak ternilai harganya bagi seluruh rakyat Malaysia.

Mereka yang mencaci dan memaki TUN adalah mereka yang biadap dan tidak mengenang budi. Sesungguhnya saya yakin, TUN tidak pernah meminta supaya mereka ini membalas budi kerana apa yang TUN lakukan adalah kerana cintakan negara dan bangsa yang mendalam.

Sebagai seorang yang pernah memegang teraju negara saya yakin TUN lebih maklum serta arif dengan segala tindakan yang TUN ambil.

Apapun yang dilakukan dan diperkatakan oleh mereka yang biadap itu kepada TUN, percayalah masih berjuta orang yang bersama dan kasih kepada TUN.

Akhir kata dari saya, saya sentiasa menyokong TUN, dan saya sayang TUN selamanya. Terimakasih yang tidak terhingga atas kepimpinan TUN sehingga membawa Malaysia hari ini.

SAYA SAYANG TUN MAHATHIR!

Ravi said...

Tun...even now you can't accept criticism against you? What makes you think it's ok for you to criticise others but not when it's targetted at you. Instead of getting defensive, isn't it time for you to pick the phone and have your heart to heart chat with the PM you installed? Face it, your time at helm is over...it's to the next generation to move on!
-Ravi

bayumurni said...

Wahai rakyat-rakyat Malaysia tidak kira dari suku-kaum mana pun,mari lah kita bersatu di-belakang TUN,berganding bahu dan rapat-kan barisan kita sebagai benteng kepada Umno yang akan menyerang Tun,walaupun kita tahu Umno akan membuat tipu daya kepada Tun,tetapi mereka lupa yang rakyat Malaysia masih ada di-belakang Tun yang masih setia,HIDUP MAHATHIR HIDUP MALAYSIA,,!!!

tekedu said...

Assalamualaikum TUN,

Akhlak terpuji pasti tiada bersangka buruk sesama insan. Pemimpin besar seperti Tun Musa berkehendakkan reformasi minda ke arah pembentukan akhlak yang mulia. Inikan faktor paling utama menjadi pemimpin. Menyimpan erat-erat keburukan sesorang adalah lebih baik dari menabur fitnah di sana sini. RENUNGKAN BERSAMA

Mr Final said...

TDM,

saya suka post Tun kali, lembut tapi berbisa.. ringkas tapi jelas...


Tun laporan Buletin Utama tv3, hari ini kata, post ini tidak ditulis oleh Tun sendiri atau saya yang tidak mendengar betul2.

Ape2 pun Tun, ICT yang Tun bawa ke bumi Malaysia dulu sudah menjadi salah satu senjata Tun dengan cara Tun berblog ini :D

Semoga Tun ters kuat dan menikmati suasana di Jepun sambil mendapat idea yang baru

Admin MyMode Network said...

TDM,
hope you can tell more about others in UMNO...

MyMode Network

photo.profesional said...

salam Tun..saya pernah dgr org kata...Tu pernah berkata..'tgk lah nanti..kalau pak lah ambil alih..ada berok akan buat kacau umno...'

Gelombang Rakyat said...

Itulah yang saya seronok sangat bila Tun Dr Mahathir Mohamad boleh pos di blognya sendiri. Menarik sekali ialah bila sayapun jadi tahu apa yang telah terjadi dahulu, perihal banyak perkara, termasuklah Musa Hitam dan Shahrir Samad. Tidak mengapalah kenyataan mereka itu mengenai Tun Dr Mahathir Mohamad, menjadi suntikan jenaka yang boleh menghiburkan Tun sendiri. Kadang-kala hairan kita melihat orang yang diberikan kebaikan terdahulu kemudian dibalasnya dengan kata yang sedemikian murah. Ibarat kacang lupakan kulit. Diharapkan banyak lagi pendedahan dari Tun Dr Mahathir Mohamad di blog ini supaya Rakyat khususnya pembaca blog ini faham tindakan Tun Mahathir Mohamad sewaktu menduduki kerusi Perdana Menteri dahulu. Jikalau pun ada orang yang semacam tidak mahu mengenang dan menghargai jasa Tun Dr Mahathir, namun masih ramai yang menyatakan penghargaan. Saya sendiri telahpun mencalonkan blog Tun Dr Mahathir Mohamad, ke dalam senarai The Top 10 Emerging Influential Blog In 2008. Perincian di sini: http://atotalblog.wordpress.com/2008/05/22/janette-toral-2/
Semoga usul sekecil ini, dari saya memberi erti yang besar kepada Tun Dr. Mahathir Mohamad yang begitu banyak berjasa kepada Rakyat dan Negara Malaysia.

Unknown said...

Steady Tun...nmpknya Tun dh bls blk..ada ms kita kat ats ada kita kat bwh..so rasala Tun..pa y Tun dh wat kat org bwh Tun dl..terima la...

dinkoi said...

Assalamualaikum TDMM,

Semoga Tun sentiada di rahmatiNya.
Saya dari dulu lagi memang meminati apa saja yang Tun lakukan dan buatkan,
Tapi entah kenapa saya dari dulu lagi memang benci sangat dengan 2 orang ni, paklah dan musa gelap.
sekarang hampir 20 tahun baru saya tahu kenapa saya benci sangat dengan 2 orang ni,
salam dari saya,untuk Tun dan Dr peribadi Tun,
wassalam.

testing said...

Kawan-kawan commentators sekalian,
Ayahanda Tun Dr Mahathir dengan beraninya menentang arus demi mempertahankan kita dan keturunan kita. Ayuh sertai ayahanda untuk membela nasib kita sendiri!
Sudah cukuplah kata-kata sokongan "Kami/Saya sokong tindakan Tun" setakat ini. Mari kita sama-sama zahirkan sokongan ini! Usah lihat dan beretorik sahaja! Cakap banyak tak guna.

Ayahanda Tun, kami minta ayahanda pandu kami agar kita sama-sama dapat merempuh pengkhianat bangsa dan duri dalam daging yang sedang beradu disinggahsana & tingkat 4.

Mimsy Miu said...

Good day Tun Dr Mahathir,

We hope that Tun Dr Mahathir and Tun Dr Hasmah are well and in a good condition. Stay strong always and know that what doesn't kill you only makes you stronger.You're truly an inspiration to all of us MALAYSIANS :)

We support you always for we believe you are like a candle guiding us Malaysians in the dark (in the midst of political instability now where nothing seems concrete,political parties barking at each other non stop daily,making a mockery of one another, with each party trying to gain as much as they could)and we would like to thank you for having the strength to lead the way & standing on your grounds for being righteous in term of a strong principle.

The political situation in Malaysia is turning into such a circus.It's such a shame and disappointing that all these 'kiddies' minister are blasting you non stop in the media now when it was you who helped them to be where they are today for they fear of losing their position (are they working for the Malaysian people or for their own gain?) and not for the fear of losing the diminishing hope of us Malaysians in our country's sour economy.

Maybe they fear what they cannot comprehend nor understand.Or maybe they do not understand the meaning of 'patriotism'.Patriotism which simply means being patriotic, in other words being a Proud Malaysian who will defend his/her motherland at any cost.Day after day,it saddens me that our country that was once strongly defended against invaders are being invaded at such an alarming rate.

Our lands and properties are being sold without any supervisions freely to mostly singaporeans and other invaders, businesses in the main prime areas of KL owned by singaporeans,indonesians and other invaders when it should be owned by us Malaysians.How can our economy grow when most of the money earned by these invaders are being sent outside Malaysia to their respective countries therefore making our economy weaker by the day :(


There is still time to save Malaysia....Please hear our cries for we only want to save Malaysia :) Its our only homeland that we have...Please protect Malaysia always......


ps/We love you Tun and we are behind you in every way. Know that your voice is heard all over Malaysia :)


Yours truly,

Sadistic Soul Sisters
Taman Tun Dr Ismail

Kun Mali said...

Tun Musa Hitam? That Black Moses dude?

Well, as black as his heart though hehehe...

Nampak sangatlah Tun Mahathir dan Ku Li dilaga2-kan pada tahun 1987 dulu dek kerana seorg sekular yg nak berkuasa. Mujur la hati kedua2 org nationalist tulen itu akhirnya bertaut kembali utk berjuang menegakkan kedaulatan bangsa, agama dan negara.

Shahrir Samad? Who the heck? Just shut the hell up!

galang said...

Assalamua'laikum AyahTun,

Semoga ALLAH memberkati segala tindakan AyahTun. Kami sentiasa mendoakan kesihatan AyahTun.

You are the best. No one can replace you.

sulaiman daud said...

salam sejahtera tun dan semoga tun serta keluarga dilindungi allah swt hendaknya.saya sekeluarga tetap menyokong apa jua tindakan yg tun akan buat demi untuk memulihkan umno dan menyedarkan orang melayu masa kini.kepada musa hitam,sharir samad,nazri aziz,zahid haimidi serta lain2 pemimpin umno yg sombong,bongkak, ego dan lupa diri ingatlah apa yg telah kamu lakukan terdahulu.jng kamu fikir kamu tahu semua dan semua orang tak tahu.bawa2lah muhasabah diri.
pada tun teruskan usha untuk pulih kan umno.untuk sedarkan orang melayu yg dah lupa dan leka umno dan negara ini dlm perjalanan kehancuran.saya percaya dan yakin tun mampu melakukanya.
pada paklah cukauplah.turunlah cara terhormatlah.jng sampai ahli umno bencilah,
tun.....ingat lagu my way.

La Belleza Coleccion said...

3 hari lepas.saya bertugas di perpustakaan sekolah tempat saya bekerja.saya melihat sebuah buku bertajuk 1000 WAJAH DR MAHATHIR.semasa membeleknya saya terharu,sebak dan hiba melihat wajah2 dan telatah gaya TUN dalm gambar2 buku tersebut.pada ketika itu saya berharap agar TUN masih PM negara yang saya sayangi ini.dalam gambar tersebut terdapat juga wajah MUSA ITAM.pada ketika itu saya sudah dapat merasakan KEBIJAKSANAANNYA.BIJAK SEBAGAI MANIPULATOR.selepas sehari saya melihat buku itu.ya!terbukti.MUSA memang dasar manipulator.BAGAI MENOLONG ANJING TERSEPIT,DAH TERLEPAS DIGIGITNYA PULA.

kepada TUN..
truskan BERSUARA!
SUARA TUN,BAGAI EMAS KEPADA KAMI!
ANAK MELAYU TAKKAN TAKUT KALAU HENDAK KELUARKAN SENJATANYA!INIKAN PULA SUARA!

mOEha Aziz said...

salam tun,

kali ni saya tertawa. tun menulis dengan nada yang sangat menarik.

apa pun, Tun Musa dan Dato' Shahrir hanyalah menangguk di air keroh... peluang dah ada depan mata, baik diambil dulu takut nanti terlepas...

kejarlah dunia ni... moga moga dapat tolong kita di akhirat kelak.

Unknown said...

Assalamualaikum Tun

Saya sekeluarga ingin mengucapkan tahniah di atas keberanian Tun dalam memberi komen terhadap pemimpin sekarang. Tanpa kata-kata pun kita dapat menilai apa yang berlaku dalam negara lebih-lebih lagi terhadap bangsa melayu.

Terlalu ketara prinsip dan perjuangan pemimpin sekarang lebih menjurus kepada bersikap menjaga periuk nasi sendiri dari menjaga kepentingan dan kebajikan rakyat. Betapa sedih bila melihat di berita setiap hari pemimpin berlumba-lumba memberi komen tentang hal-hal yang remeh sedangkan penumpuan sepatutnya harus difokuskan pada hal-hal yang lebih penting seperti pengawasan harga barang dan lain-lain lagi.

Saya rasa itulah hasrat setiap rakyat yang mahu disampaikan pada pemimpin sekarang. Malangnya pemimpin sekarang buta hati, buta mata, buta tuli dan buta segala. Tun, teruskan perjuanganmu kerana takan melayu hilang di dunia. Selamat Berjaya.....

BlueMoon said...

Dear Tun,

Apabila membaca dan menghalusi tulisan Tun, maka rumusan kedua saya agak berbeza. Saya berpedapat tidak wujud perumpamaan "duri dalam daging" bagi ahli politik. Yang biasa didengari ialah "esok kawan lusa lawan".

Umpamanya DS Mohamed Nazri Aziz yang sekarang sedang mengkritik Tun begitu hebat, akan sekali lagi mencium tangan Tun keesokan harinya seandainya Tun pilih kembali menjadi PM.

Komen Tun?

Rashid Saharudin said...

Tun,

Saya baru baca satu persatu comment pembaca blog Che Det ini. Sungguh terkilan dan terharu untuk melihat ramai sungguh silent majority yang sentiasa menyokong tindakan Tun.

Moga-moga Tun sihat selalu dan dapat memberi atau share idea-idea bernas Tun dengan kami untuk kepentingan bangsa dan negara.

We love you Tun!

Anonymous said...

Tun, it is best to allow your successor to implement the changes he has said he will do after BN's debacle in the recent elections. The PM is right in introducing the changes he's doing now. These changes, if he sees them through, will strengthen the governing and judicial institutions in the country.

You must admit that under your administration the judiciary was compromised, the quality of the civil service deteriorated and our educational system went down the drain. The University of Malaya used to be a proud institution, ranking among the best in Asia. Today, it has fallen off the radar screen of all international rankings of universities. You may have had good intentions but you were a poor judge of character and you appointed many who served their own ends and destroyed the fabrics of our governance, judicial and educational systems.

Let them bring you to court over the Lingam and other cases and let the truths then be told. Let an independent judiciary rule of the matter. We are after all concerned for the nation and the welfare of its people, not individuals and their own ends.

So, Tun, with due respect, let the PM do what he has said he will to reform and strengthen the institutions of governance and law.

Above all, stop playing the race card. It will do no one any good in the long run. We must accept the reality that we are one nation of different colours and creeds. God didn't create a world of one colour. God created diversity. If we think only of Ketuanan Melayu, we are running against what God's created order of diversity.

Be a statesman, Tun. Speak for the nation, not for self or for one ethnic group, unless you wish to go against the Creator's diversity. Be a statesman, face an independent judiciary when, not if, you are brought before it and let the truth go forth. The truth will set us all free.

ooooooooo said...

saya memang kecewa dengan apa yang berlaku dlm msyrkt kita hari ini...dan setuju dgn pndpt tun...
saudara2 boleh lihat ke blog saya www.baikiminda.blogspot.com

jamil said...

tdm, saya tak dapat bayangkan kalau tiada blog ini, banyak kebenaran yang tak sampai kepada kami yang dibawah ini. Rasionalnya, mereka yang ada sekarang ini adalah dari semangat 46... dan dendam kesumatmasih ada dihati mereka, jadi sedar atau tidak merekalah duru dalam daging.

SITI said...

Salam Tun,

Comel nyer entri kali ini. Hehe. Suka betul saya.

Jaga kesihatan diri, Tun. Jangan terlalu fikirkan masalah yang remeh-temeh.

buatduit said...

saya etuju dgn pendapat tun..
------------
http://jutawanprepaid.net/

MerongMahawangsa@Durbar-Durbar said...

Tun,
Dari komen para menteri yg tersiar di dada akhbar, kita boleh 'scan' tahap ke 'bangangan' mereka. Walau saya tak bijak dalam politik, tapi alhamdulillah saya yakin Tun adalah pemimpin negara Islam terbaik pernah saya kenali. Tun memang bijak. Buatlah apa yang Tun rasakan perlu. Saya tetap menyokong Tun. Bukan kerana emosi, Bukan kerana inginkan Projek, tapi kerana Tun adalah yang terbaik.

Anonymous said...

Tun,
Walaupun saya masih di bawah umur dan masih tidak layak untuk mengundi, tetapi saya tetap akan sokong Tun tidak kira apa pun. Keluarga saya adalah penyokong UMNO sejak zaman nenek saya lagi. Saya harap Tun akan kuat semangat,bersabar dan meneruskan perjuangan Tun.

Kitty's Bloggie said...

salam tun. kenyataan shahrir yg beliau xpercaya tun yg tulis blog chedet.com malam ni memanglah tersangat entah apa2..semua sedia al maklum yg edit dan moderate blog ini mestilah org lain tetapi segala artikel adalah dari hasil nukilan tun.
setakat ini, rakan2 dan keluarga kerabat sekeliling menyokong tun dgn sepenuh hati dan cara media perdana mewar2kan betapa hebatnya sokongan terhadap pak lah oleh umno dan 'rakyat'(mandat besar? pure bullock!) sungguh menjelikkan!
sekian, wassalam tun.
p/s: penyokong anda sebenarnya lebih ramai drpd pak lah, persetankan cakap2 kurang ajar drpd nazri, musa hitam dan sesapa yg perasan+syok sendiri diri lagi hebat dari tun

ameedeen said...

my dear minister is suppose to take care of the price hike instead of doing his job he got the guards to comment about TUN.please ignore this people and do whatyou think is right TUN

Add said...

Dear TUN,

Sape yg Tun rase yg paaaaaaaaaaaaling layak to be the next PM if AAB quit???(SOON???!!)

What do u think of Najib???Is he the man of your choice??or do u have a better choice in mind??could it be MUHYIDDIN??Or....susah la skang nk pilih...tak nmpk ape2 mase depan.....

Kabinet terlalu rapuh...Kesian tgk all those MP from BN kene belasah dgn opposition dlm parlimen..Muke semua "seposen"...

Pls TUN, let us know....

Take care and have a safe flight back...

HANIM

absh said...

Dear Dr,

Lately, there have been so many comments made by those politicians who are already without 'taring' and irrelevant in the current political scenario. Latest in the list are Musa Hitam and Shahrir Samad. I agree with you Dr that these people do not deserve to criticise you, what more to deny your right to criticise Pak Lah who has done nothing great for this beloved country.

To compare yr contribution to this great nation with Pak Lah's is like 'langit and bumi'. To compare yours with Musa's and Shahrir's...forget it, they did nothing at all.

I believe Pah Lah must resign right after the recent general election. First, he must take the responsibility for the UMNO worst defeat in history. Second, he has become liability to UMNO now. The longer he stays in power, there is bigger chance UMNO will lose more seats in the coming general election. Third, he thinks he can rebuild UMNO, the problem is UMNO members do not think so. Only Musa and Shahrir think otherwise.

Everybody says leaders come and go..so does Pak Lah. He must go so UMNO will be stronger again. There are actually more reasons for Pak Lah to go than to stay.

To you Dr, keep on fighting for the betterment of the Malays and Malaysia.

wong said...

Tun, i'm a lower 6 student...i dont very clearly know about what happened before this...but i really admire your ability while facing the 97 economy crisis! i'm studying economy and i start to understand the way u used....
i'm very interested in politics and i even plan to take part in politics after graduate...but from what i see for these few years,i grow dissppointed with all the "leaders"....
the people vote for them because they have faith in those 'leaders' in carrying out duties well....
but,are they doing what they should do? ya,it's really a disaster for BN after the 2008 general election...they are supposed to find a way to solve problems but not creating problems....... Politics are really dirty....when Tun was the PM, those people always support what you decided and MENGAMPU...but now....how many people still support what u say? most of them support the current PM although what he does are wrong....why? because they are afraid to lose their power,status in the party...cabinet....
they are not the good role model....

renee said...

Askum Tun,

Semoga Allah sentiasa bersama Tun dan keluarga. Saya sentiasa menyokong Tun dan dapat menyatukan kita sebagai bangsa Melayu.

nikdublin said...

Tun...
I just put down the phone with my dad. He is with the big UMNO people from Terengganu but not from the ex MB's camp. They offered me a job in Kemaman, may be because of my dad. Well, to cut things short, I grabbed that opportunity to asked one of them about their view of leaving UMNO. I was hitted hard with the statement, 'biar la dia resigned...asal dia bahagia...dia dah tua...sapa nak lepas post yang diaorang pegang sekarang'. So, I guess you and me can gauge now what are the mentality of these people. May Allah bless you Tun as again let me stressed here that your 'perjuangan' can only be seen by the rakyat but not their leaders.

Salam hormat.

MerongMahawangsa@Durbar-Durbar said...

Tun,
Apa yang sudah, sedang & akan terjadi memang sudah tertulis.Alhamdulillah
Namun Tun tetap berusaha mencapai cita cita Tun yg dirasakan terbaik. Sebagai manusia, kita wajib ikhtiar.Jika dibandingkan yg lain, cita cita Tun memang Excellent. Namun, dalam meneruskan cita-cita Tun, confirm seperti tidak kesampaian memandangkan pengganti Tun tidak sampai akalnya. Cetek pemikirannya. Mungkin disebabkan termakan dek hasutan sekeliling. Atau Shocking culture. Penyakit tradisi org melayu. Namun mungkin silapnya Tun adalah kerana Tun terlupa untuk mencari satu mekanisme yg sesuai untuk mengenalpasti kemampuan pengganti Tun dalam menyambung misi yang belum selesai.

Anakanda said...

Tun,

Saya memahami tindakan Tun keluar dari UMNO. BUKAN KERANA MARAHKAH
UMNO. Umpama lari keluar dari rumah sendiri bukan kerana takutkan api yang sedang membakar rumah, tetapi kerana ingin memadam kebakaran dan mengelak dari diri terbakar. Apabila api telah padam tiada sebab untuk tidak naik semula ke rumah dan jika rumah masih tegak.

Bohonglah jika sesiapa mampu memadam kebakaran rumah jika diri sendiri sedang terbakar. Yang sedang lena dibuai mimpi indah pastinya tidak sedar dan akan rentung terbakar.

Alhamdulillah bertuah rasanya kerana sempat menyusuri sepanjang pemerintahan Tun selama 22 tahun. Pada masa itu jelas rasa bangga sebagai seorang Melayu di tanah bertuah ini. Kini rasa itu mula pudar oleh rasa malu dengan watak-watak AP (Apple Polishers)yang berkeliaran mencari peluang untuk perut sendiri semata-mata.

Marilah kita semua berDoa agar Tun terus diberikan Allah kesihatan dan kemampuan bagi membantu memulihkan UMNO demi kepentingan Melayu dan Keselamatan Negara. Hancur Melayu bererti hancurlah negara.

Unknown said...

Salam Tun..

Daging tu kalau masak kari kaa...power tu tak pun kita masak kicap....hulamak...Tun boleh makan daging tak? Nanti saya masakkan..

Anonymous said...

kami anak-anak kubang pasu serta ahli keluarga mendoakan Tun serta Isteri dan keluarga umuq panjang untuk memperjuangkan nasib kami rakyat yang ditindas....

bukan setakat Tun Musang Hitam dan Shahrir Samad saja, Johari Baharom si jongang pun kacang lupakan kulit. naik jd menteri pun atas dasar pijak hang pijak aku dan rasuah.

dulu bekelahi dengan Saad Man lani ni baik pulak. orang UMNO lani semua muka tembok........tak tau malu..muka tempek kulit apa pun tak tau......

baai said...

Ayahanda Tun,
Ayahanda orang yang dimuliakan oleh rakyat Malaysia. Jangan pedulikan mereka berdua yang macam musang berbulu ayamm dan macam umang-umang yang masuk kedalam bangkai siput. Ingat masa ayahanda dibuang oleh UMNO dulu, orang Rawang yang terima ayahanda masuk UMNO. Kami dari dulu hingga sekarang tidak henti-henti sayangkan ayahanda dan sentiasa menyokong ayahanda. Genggam bara biar jadi abu, yang akan jadi abu itu ialah mereka berdua tu serta sekutu-sekutu mereka. Hidup Ayahanda TUN!

Qel's Recluse said...

Terima kasih atas penjelasan yang Tun berikan. Barulah saya dapat gambaran yang sebenar atas apa yang saya syak selama ni tentang pemimpin-pemimpin Melayu kita. Masing-masing pandai bermuka-muka untuk menjaga kepentingan peribadi. Bagi saya hanya Tun seorang saja pemimpin sebenar yang ikhlas membela nasib orang Melayu di negara ini.

Melalui komen Tun, apa yang saya syak sebenarnya nyata. Dengan ini tindakan saya tidak keluar mengundi pada PRU12 yang lepas saya anggap WAJAR!

Yang Ikhlas,
Shaharuddin Mohd Isa
Kulim

Reza aljunaid Post said...

Salam Tun,

SIAPA DURI DALAM DAGING..? ISU BEST NI...

Apa yang dibincang dalam Mesyuarat Tergempar Majlis Tertinggi UMNO, pasal Tun Mahathir keluar UMNO, sehingga khabarnya lamanya lebih empat jam?

Harap Tun Musa, Dato Shahrir, Dato Nazri, keluarlah dari UMNO...

Sokonglah perjuangan Tun Mahathir. Beliau adalah Mujaddid Islam UMNO abad ke 21.

Perjuangan beliau sebaris dengan perjuangan Sheikh Muhammad Abduh, Sheikh Jamaludin al Afghani, Sheikh Tahir Jamaludin, HAMKA,Muhammad ali Jinnah.

Beliau mempunyai idea, karya, buku dan tulisan-tulisan seperti "The Malay Dilemma", dan sebagainya.

Sumbangan, idea Dr.Mahathir terhadap Islam agar umat Islam tidak menjadi hamba kepada musuh umat Islam.

Yang sebenarnya, duri dalam daging umat Islam ialah kejahilan,kebodohan, malas, kefakiran, kemiskinan, kejumudan, tidak berani berkata benar, rasuah, maksiat, golongan hipokrit, munafik,penjilat, pengampu, suka main betina, bersekongkol dengan musuh umat Islam ....

Musa oh Musa ... jangan dengki ye..mai sokong Tun Mahathir untuk menghapuskan "Duri Dalam Daging Umat Islam" khususnya dalam UMNO ni ... mai la...busyuukkk..

zman said...

Tun, saya keluar dari UMNO apabila Tun menyerah kuasa kepada dolah badawi. Maaf dari dulu lagi saya tak suka kepada dolah badawi. Bagi saya Tun seorang yang sukar dicari ganti, apa boleh buat keputusan sudah dibuat, rakyat menderita akibat dolah badawi. Ahli UMNO sekarang ini lebihkan kekayaan dari menbantu orang melayu mahupun rakyat malaysia! Selama kuasa yang dipegang oleh AAB ini hanyalah manis ditepi bibir saja, janji demi janji dan banyak lagi pekara yang tidak dapat diterima oleh rakyat! AAB hanya patung bernyawa dan hanya percaya pada tkt 4 dan kroni ini satu kesilapan yang besar. Apabila rakyat diabaikan? Kenapa AAB begitu bodoh sekali! Bagimana hendak membuang yang keroh, dan ambil yang jernih????

yywoon said...

Tun decision to quit from UMNO, I believe won't create any impact to the UMNO.

Because 'comfort zone' better than take the risk which UMNO members mindset at current situation.

Our current prime minister really let us down. Your advice and voice of malaysian people still cannot wake him up.

New Goverment, New Leader, New Malaysia? When...?

baai said...

Ayahanda Tun,
Ayahanda orang yang dimuliakan oleh rakyat Malaysia. Jangan pedulikan mereka berdua yang macam musang berbulu ayamm dan macam umang-umang yang masuk kedalam bangkai siput. Ingat masa ayahanda dibuang oleh UMNO dulu, orang Rawang yang terima ayahanda masuk UMNO. Kami dari dulu hingga sekarang tidak henti-henti sayangkan ayahanda dan sentiasa menyokong ayahanda. Genggam bara biar jadi abu, yang akan jadi abu itu ialah mereka berdua tu serta sekutu-sekutu mereka. Hidup Ayahanda TUN!

azman said...

Assalamualaikum Tun dr,duri dalam daging.Kalau duri itu berbisa daging boleh rosak dan bernanah, kalau tak dirawat dgn segera boleh kena potong dan di buang oleh dr yg merawat.Tun rasa Tun sebagai duri atau daging?.Yang terjadi dah terjadi.Tun tepuk dada tanyalah selera.Semuga Tun berbahagia dunia dan akhirat, itu doa saya kpd Tun.Jasa Tun semuga Allah meredhoi nya.Amin yarabbalalamin.

Kazuma said...

Assalamualaikum... YABhg. Tun Dr. Mahathir yang amat saya hormati...

Selagi orang melayu yang seperti mereka berada dalam UMNO, rosaklah UMNO seperti apa yang berlaku sekarang. Pemimpin-pemimpin tertentu UMNO janganlah terus bercakap besar, mengutuk orang lain berlagak seperti tauke tidak sebagai pejuang rakyat, seolah-olah mereka sajalah yang betul. Orang lain tidak diberi peluang untuk membalas cakap-cakap mereka. Ahli akar umbi akan bertambah marah dan benci jikalau melihat gelagat pemimpin UMNO yang sebegini. Bila dah ada kuasa mereka cepat alpa, berlagak dan gelap mata.

Syabas Tun, saya tetap menyokong perjuangan Tun untuk oarang melayu. Semoga Tun beroleh kesihatan yang berpanjangan...

mob1900 said...

Pembodeks exists everywhere, even in blogosphere. Here we have so many commentators who idolize you and vow to throw support for you. But when it comes to your call on mass resignations, only a so few are willing to heed your call.

Mungkin semua dah ade projek kot?

Tun, we are fallible and flawed but if you're calling on BN members to throw away their 'comfort zone', most will be shouting 'Aku Sokong!' infront of you and your blog but buat tak tahu the next day.

For the new generation, we would like to see meritocracy, transperancy and helping the poor base on needs and not on 'who-you-know', colour of the skin, ethinicity or religion. Is this wrong?

You have been using the racial card everytime you want to garner attention from a different races. Why do you do this? Doesn't the results of G.E.12 tells you anything?

We can critisize those who did wrong without playing up racial sentiments. We bloggers have been doing that for years, it serves as check & balances for us. If we can do it, so can you, Tun.

Stop alienating the rakyat with Hate speech and pitting Malaysians against Malaysians and just maybe you will get some real support.

I am a 3rd-generation of 'Pendatang' as you indoctrined so many of us. Do you think I have a choice to be born here? Yes, I have even heard it from your UMNO Minister telling us to get out of this country 'if we don't like it'. Worst, some of you even tell us to blame our forefathers for being stupid to sign the 'social contract', do they have any choice? Choices are for the rich and privileged, for the rest of us who're apolitical, we have nothing but our bare hands to work on.

Merdeka for 50 years, you told us to free ourselves from Penjajah mentality but it seems like it doesn't apply to all Malaysians. Your motive was probably political and serves to motivate but when young boy was brought up to think you are infallible then awaken to find himslef surrounded by wrongs and lies, he will be your strongest critique, just like wrath against you-know-who.

G.E.12 are results of an informed rakyat, voting with informed choices. All we want is a Gov that serves its people, not politicians who thinks they deserves it. Not from any handpicked successor nor a former leader.

azman said...

Assalamualaikum Tun dr,jangan terlalu gairah untuk membuka pekung yg selama ini Tun sendiri bertekad untuk menyembunyikan nya, kerana syaitan suka makan benda yg busuk dan kotor, jadi janganlah kita terpedaya dengan ajakan syaitan, yang akan sentiasa menyesatkan umat nabi adam ini hingga hari akhirat.Syaitan ada dimana mana,hanya kita harus waspada.

Unknown said...

Yes Tun!!!

I believe your other supporters are feeling as angry as I am, every time they did anything like this to you!

Tun, tell them back what they should see of themselves when they look into the mirror everyday. Because obviously, they did not notice the bad ugly moles on their faces when they talk bad about you!!!

I'll surely missed this blog while I'm away from it for the whole week!!!

Good Luck, my dearest Tun Dr.M!

Halem said...

As'kum YBhg Tun,

Tahniah kerana lancarkan blog sbb kita dah lama tunggu2.

This 'duri dalam daging' business, expose them all and give them hell !!

Now we know who these people really are. Tun Musa and Dato Shahril actually 'Talam Dua Muka'. I never like them in the first place.

If Pak Lah, Mr Nice Clean Guy, want transparency, soo be it. Expose all!!.

Fr Halem Hamed
Bunga Tanjung
Sbg Perak

fazley said...

Tun Dr Mahathir yang dihormati.

Saya begitu kesal dengan komen Menteri-menteri kabinet UMNO yg hanya menjaga kepentingan peribadi sahaja. Mereka ini bersikap kurang ajar terhadap Tun. Kebanyakkan menteri-menteri kabinet ini hanya kaki pembodek. Kononnya bila kutuk Tun lebih pedas membuatkan Pak Lah lebih menyanyangi kaki pembodek ini. Mereka secara terang-terang menyokong Pak Lah kerana Pak Lah boss mereka. Bahasa mudah.."Yes Boss.".

Saya percaya selepas Pak Lah turun takhta, Pak Lah akan dikutuk oleh pembodek-pembodek ini lagi. Wahai para Menteri Kabinet UMNO janganlah berbangga sangat dengan pangkat yang ada kerana adanya anda kerana rakyat,lucutnya anda juga kerana rakyat. Janganlah menghina Tun secara terang di media untuk mendapat perhatian umum. Sekarang, rakyat ada pelbagai cara untuk mendapatkan segala informasi yang sebenar.

Saya akan terus menyokong dan mengagumi Tun Dr Mahathir sebagai pemimpin Malaysia yang bijaksana menyelesaikan masalah.

luxen said...

All things replies said in haste to a reporter's question does not really speak of the person's intention in the heart. News reports never show the whole picture.

Not everyone is out to get you Tun, we still love you.

samurai melayu said...

Ayahanda Rakyat yang dikasihi,

Wawasan 2020 bukan titik penyudah
bagi generasi mendatang ia bermula.

Kepada adik2 anak Wawasan,
Bangun, tegak berdiri dibelakang
Ayahanda Rakyat kita,

Dialah yang telah mengangkat maruah dan mertabat adik2 semua
Dialah rimbun pelindung kita semua
Dialah yang menyediakan landasan bagi adik2 semua untuk meneruskan perjuangan yang belum selesai.

Kerana tidak tergamak melihat segala usahanya untuk menjadikan Malaysia negara maju pada 2020,dan setelah melihat dan menilai situasi
terkini, maka jalan akhirnya untuk menyedarkan ahli2 UMNO akan penyelewengan yang sedang berlaku, Ayahanda dengan pilu hati meninggalkan rumah keramat beliau.

Kita semua ada akal danfikiran.

Apakah seorang ayah dipenghujung senja hayatnya sanggup bangun berjuang kembali untuk anak bangsanya walaupun jasad dan keringatnya tidak segagah dahulu?

Apakah dia sanggup melihat anak watannya mati dahaga didalam air?
Apakah dia sanggup membiarkan wawasan bagi generasi mendatang di musnahkan oleh segelintir 'pelesit'(pinjam cakap pak sanusi)
yang hanya mementingkan agenda mereka sendiri.?
Apakah dia sanggup membiarkan landasan wawasan nya melencong dari
matlamatnya?

Jika PRU 12 dijadikan ukuran, (everybody saw it coming except the few decision makers), bukan hanya party UMNO akan ditimpa malapetaka tetapi negara yang tercinta ini mungkin akan dijajah semula.

PERCAYA LAH ANAK WATAN BUMI BERTUAH INI,
jika pemimpin2 yang ada masih terus
memerintah dan hanya mementingkan kedudukan mereka tanpa mengambil langkah2 dan usaha2 segera untuk menurunkan segala keperluan asas untuk 'survival'(bukan luxuries) rakyat, Negara ini akan ditimpa musibah dan huru hara.

Ketika ini, priority rakyat bukan
tertumpu kepada issue reformasi kehakiman, atau penganiaan atau perlatikan hakim2 (Tun Salleh still
cud afford to enjoy his meals at posh places and Tun M is not getting any younger to make roadshows to speak out against the government actions. Unlike DSAI, he was still 'young' then,)

What matters is, 'what the hell are the relevant authorities doing to curb the spirally cost of food and gas.'

Hello! ahli gang 'Little Rascals' Shahril, please stop being 'biadab' and do your JOB! Still have your kedai Dhobi? or coz now that you boleh buka mulut 'Makan besar'you lost interst in that kacang putih income business.

You didnt lose(win) as 'lambang kunci' not because you were great, but your friends had helped your cause, 'from a distance.!
Sedarlah sikit diri tu.

Al fatihah, Amin

K.Raikkonenz said...

Asskum Tun yg disayangi

Komen Tun mengenai Dato Shahrir amat sy setuju sekali.Shahrir dgn lantang sekali mengkritik Tun krn keluar UMNO tapi dia dah lupa yg dia pernah keluar dan lawan UMNO.Sharir,Shahrir cerminlah diri sendiri.Jgn dok sebok hal org lain jagalah hal hal harga beras naik ke atau yg berkaitan dgn tugas menteri.Jgn megkritik krn benci.Org Johor sentiasa menyayangi TUN dan mendoakan TUN sentiasa dipanjangkn umur.Shahrir Bukan mewakili org Johor keseluruhan krn ckpnya tak serupa bikin.
Hidup Tun.
Hidup Tun.

Keng said...

Syabas Tun!
Untuk makluman Tun dan semua pembaca, Rakyat Malaysia bukan dok lena macam Pak Lah, bukan Rakyat Malaysia sahaja yang kagum dengan Tun, dunia pun mengiktiraf Tun. malah Tuan Guru Nik Aziz sendiri mengiktiraf dan menyanjungi Tun. Kalau TMH melabelkan Tun sebagai "duri dalam daging", saya pula ingin labelkan TMH sebagai " duri tambun taik". Orang Kedah kata kalu kena duri tambun taik, alamatnya tempah batu nisan laa..
Seperkara lagi, Tun tak pernah pun menyuruh dan tak mahu namanya diabadikan di mana-mana tmpat, jlan, sekolah mahupun dewan bukan macam Pak Lah. Baru beberapa hari jadi pemimpin merata tempat ada nama anak, bini, menantu, mak, bapak diabadikan di tempat-tempat berikut. Ini menunjukkan Tun merupakan seorang pejuang dan pemimpin yang betul2 ikhlas dalam perjuangannya untuk membela agama , bangsa dan tanah air.
Sekian, semoga Tun dipelihara dan dilindungi Allah hendaknya.
"KAMI SENTIASA DI KIRI, KANAN, DEPAN, BELAKANG TUN"

«Oldest ‹Older   401 – 600 of 831   Newer› Newest»