Monday, May 19, 2008

Pengumuman Keluar Dari UMNO

Hari ini, Mei 19, 2008 saya mengumumkan keputusan saya untuk keluar daripada UMNO. Isteri saya turut bersama.

Keputusan ini dibuat kerana UMNO yang ada sekarang bukan lagi UMNO yang ditubuh 62 tahun dahulu yang berjuang untuk bangsa Melayu, Agama Islam dan Negara Malaysia (Malaya); UMNO yang menggagalkan Malayan Union, memperjuangkan kemerdekaan Malaya dan Malaysia dan membangunkan Malaysia sehingga menjadi Negara yang termaju di antara Negara membangun di dunia.

UMNO yang ada sekarang hanya wujud untuk menyokong Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi, keluarganya dan tindakan serta dasar yang tidak secocok dengan kepentingan bangsa, agama dan negara.


Kepimpinan Dato Seri Abdullah jelas membawa kekalahan dan bencana kepada Barisan Nasional, UMNO, MCA, MIC, Gerakan dan PPP. Kemenangan UMNO di Sabah dan BN di Sarawak bukan kerana kepimpinan Dato Seri Abdullah.

Saya akan jelas satu persatu dasar-dasar dan tindakan Dato Seri Abdullah yang menjadikan Kerajaan pimpinannya dan parti BN dibenci oleh ahli-ahli parti komponen sendiri.

Walaupun sebelum perisytiharan ini saya adalah ahli UMNO tetapi sebenarnya selepas saya letak jawatan sebagai Perdana Menteri saya tidak dilayan sebagai ahli UMNO.

Saya tidak dibenarkan berjumpa ahli UMNO dan ahli UMNO tidak dibenarkan hadir apa-apa perhimpunan di mana saya dijemput sebagai jurucakap atau penyampai ucapan.

Menteri-Menteri yang dahulu berada dalam Kabinet saya tidak dibenarkan atau tidak berani atau tidak mahu jumpa saya lagi.

Jemputan oleh UMNO dan bukan UMNO kepada saya diarah ditarik balik oleh Mneteri Besar dan Polis.

Ramai pemimpin UMNO melepaskan kata-kata kesat kepada saya dan ada yang menyuruh saya keluar daripada UMNO walaupun mereka baru sahaja masuk UMNO. Tidak ada pemimpin UMNO yang pertahankan saya secara terbuka.

Wakil ke Perhimpunan Agong tidak dibenarkan menyuara pendapat mereka. Mulut semua orang ditutup.

Yang didengar hanyalah media arus perdana yang memuji Dato Seri Abdullah sehingga dia percaya dia begitu popular dan akan sapu bersih parti lawan dalam pilihanraya umum ke-12.

Hasilnya ialah kekalahan yang teruk bagi Barisan Nasional. Malangnya mesej yang hendak disampaikan oleh pengundi dan penyokong BN tidak dapat difahami oleh Dato Seri Abdullah.

Dia masih berkata dia menang. Ini sukar diterima oleh orang Kedah, orang Pulau Pinang, orang Perak, Selangor dan Wilayah Persekutuan.

Oleh kerana Dato Seri Abdullah buta mata dan pekak telinga dan tidak faham mesej ahli BN, oleh kerana ahli UMNO pun turut bersama, oleh kerana proses demokrasi tidak berjalan, oleh kerana UMNO yang ada sekarang bukan lagi UMNO yang ditubuhkan 62 tahun dahulu, saya berpendapat penyertaan saya sebagai ahli UMNO tidak bermakna dan tidak berguna lagi.

Justeru itu saya ingin umumkan bahawa saya sudah keluar daripada UMNO.

Saya ingin tegaskan bahawa saya bebas dan tidak menyokong mana-mana parti lawan.

Saya akan pohon untuk masuk UMNO apabila Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi sudah berhenti daripada menjadi Presiden UMNO, Pengerusi BN dan Perdana Menteri Malaysia.

Dr Mahathir bin Mohamad (bekas ahli UMNO No 1)
Dr Siti Hasmah binti Mohd Ali (bekas ahli UMNO No 2)

1,356 comments:

«Oldest   ‹Older   1201 – 1356 of 1356
Albakr Allatifi said...

Tun,
Indeed your action did created a shockwave all over. I am no politician, not even a member to any political party in Malaysia. However, I considered myself lucky to phase this life since the early day or your premiership era. Your hardstand policy ensuring the malay pursue the best of education and to venture within the private sector- which where I am now, Alhamdullilah, us you normally remind all us - sheer hardwork and preseverance will ensure the survival and dominance of muslim. Especially the malays in this country.
Further to you quiting umno, I am very dissapointed with all the uncall for comments from your former party members.
Kadangkala saya terfikir juga siapalah mereka ini jika dibandingkan dengan Tun.
However, I pray for you the best of health, everlasting wisdom of a real negarawan,your frankness so with the lion heart in you.
http://state9express.blogspot.com

KasehTunSangat said...

jika bukan sayangkan umno..
saya sokong Tun tubuh parti baru..
semoga Tun & keluarga sentiasa di bawah lindungan Allah s.w.t!Amin.

krexg2 -aka Zuren said...

Tun..keputusan yg dibuat adalah sangat2 bermakna dan diharap agar ianya beroleh pembaharuan di arena politik negara kita khususnya UMNO. Kepimpinan Tun selama 22tahun amat bernilai jika dibandingkan dgn hanya 5 tahun oleh Pak Lah..memang pemimpin datang dan pergi tetapi yg datang tak kan sama dgn yg pergi..Apa pun terjadi but U STILL NO 1.

Blind Surfer said...

There are more pressing problems we have to face and our politicians are bickering over small matters (relative to the coming of global energy crisis, food crisis and potential global financial collapse).

Walkima - Future Energy

Unknown said...

TUN,
im nt so shock that u will leaving frm UMNO...
juz the right time and the right decision u have made...

eventhough i only 20 yrs old..
im vry praise at u since i was a kid..
vry intelligent, smart n beyond the expected thinking...
furthermore, lots of ppl will support u frm behind...

they juz afraid that u r leaving frm UMNO...bcoz they feel dt they r powerful bcoz had u b4..
n they think they r good enough to hv u...

wutever decision u hv made..im gurantee that u hv think it more than twice n u noe whats the benefit and costs regarding ur decision..
n im hoping that one day u will do something to make a change and improve back our politic system and others.

n im hoping that all minister open their eyes n mind y this thing can happen..this is juz a lesson for everyone 2 have it..

Pixy said...

Dear Tun,

Don't you think that you made this decision is quite a hasty decision ? ... As you know this decision you made, create a huge 'shockwave' towards our country? Especially the economy ...

Anyways, I do understand you have a reason doing this ...

krexg2 -aka Zuren said...

Apa kita rasa jika segala jasa kita tidak dihargai? Begitu juga dgn TUN..selama 22tahun pemerintahan tapi jasanya dilupakan hanya sekelip mata oleh mereka2 yg tamak dan gila kuasa..MEREKA2 YG MENJADI MELAYU MUDAH LUPA....So..keputusan drastik oleh Tun amat bertepatan bagi memberi pengajaran kepada mereka2 yg telah lupa, bongkak, takbur,..Ayuh.TUN..teruskan perjuangan anda bagi memartabatkan bangsa MELAYU agar tidak menjadi MELAYU MUDAH LUPA...

mioraz said...

Hidup Tun!

Bagus.... Tun memang hebat dari dulu sampai sekarang.

Tak boleh lawan kehebatan Tun...

Tahniah lagi... demi bangsa dan negara

jenkazama said...

SALAM TUN....

IF U HAVE TIMES, U MAY VISIT
www.virtualfriends.net

TOPIC: UMNO DAHULU DAN SKG

Rakyat Biasa said...

Yg Bahagia Tun

Kami menghormati keputusan anda, tetapi MP, Ketua Bahagian, Menteri masing2 ada kepentingan sendiri, susah ingin menjejak langkah Tun.

Nasihat orang2 sekiranya betul2 ingin menyelamatkan UMNO perlu dapat sokongan dari 3 pihak, media, ahli2 UMNO dan kerajaan/parti2 BN. Yang penting tindakan DPM seterusnya.

Kata peribahasa tak nampak keranda maka tak takut mati.. orang tak nampak sejauh mana seriusnya masalah UMNO dan penungguan masa PKR mengambil alih kerajaan..

Kita kena buat satu krisis sudah akan menjelang..seperti hari kiamat setidak2nya wujudkan kesedaran nasib melayu di pinggiran...

Lastly, sejiranya DPM tidak bertindak, tidak ada apa2 yg akan berlaku... Perletakan Tun akan sia2sahaja...

Maafkan saya sekiranya tersilap kata atau menyinggung perasaan sesiapa, cuma pandangan peribadi

terima kasih

Zaimee said...

Assalamualaikum,
Che Det. Che det merupakan Idola saya yang pertama. Che Det adalah pemimpin kelas pertama bertaraf dunia yang amat saya hormati. Kesalahan pertama PAK LAH selepas memegang tampuk pemerintahan adalah:

1) Membebaskan Anwar Ibrahim dalam tahanan ISA. Anwar adalah virus bagi UMNO.
2) Mewujudkan KJ yang tiba2 melebihi ketua Pemuda.
3) Harga minyak naik mendadak Rm1.72 kepada RM1.92..sekali gus..Masa kempen PAS..banyak depa duk kempen pasal nih.

Unknown said...

Ini komen terbaru Penyangak Pak Lah, Mat Taib dalam Malaysiakini 21 May 2008 "He described the Malay-based party as an “ark” that had sailed the seas in face of numerous tempests and typhoons."
Ini lah masalahnya PL and semua those dalam list PL, tak faham2 lagi kami dah tak larat nak sokong. Hampa jadikan UMNO "ark" (bahtera)dan kami orang biasa ni tukang kayuh bahtera hampa... duk dalam perut bahtera, buat kerja teruk dalam suasana yang sempit dan rimas, hampa semua duk atas bahtera elok-elok haram tak pernah jengok kat bawah orang duk merungut letih dan panas. Kerja hampa duk atas bahtera duk pastikan kerusi makin empuk, udara makin segar dan makanan bertambah sedap (tu yang Halal Hub nak ambik alih Halal Jakim). Lepas tu suruh orang bawah kayuh laju2 lagi konon demi bahtera. Padahal semua habuan yang sepatutnya sampai pada orang bawah yang teruk bekerja dah dicantas oleh orang di atas bahtera (maklumla laluan ke bawah ada satu tangga saja)... maka dapatlah tukang kayuh saki baki dan sisa. Sori la... kami bukan sebodoh itu.
Dengan lafaz Bismillahirrahmanirrahim saya undur diri dari UMNO selagi PL memimpin dan Pemimpin mementingkan kocek sendiri. Terima kasih Tun kerana menyedarkan saya bahawa saya perlu bertindak walaupun seorang diri. Kerana riak air yang besar datangnya dari seketul batu yang kecil.

joe johor said...

Saya ikut jejak Tun berundur dan kembali jika jambatan bengkok johor disiapkan.Secara amnya kerugian terlalu besar dari segi pampasan gantirugi (duit rakyat)dan kerugian jangka panjang dari sudut ekonomi dimana gagal menjana berbilion ringgit di sektor perlancungan dan perkapalan serta peluang pekerjaan.Disegi logistic route untuk ferry pelancongan dari Tanah merah , harbour front singapore ke Indonesia ,Desaru , Stulang ,Melaka ,Danga bay jb adalah paling strategik begitu juga laluan perkapalan (feedering service) ke PTP,Asia pacific .Lebih ringkas Pak Lah tidak pernah membuat keputusan yang berwawasan dan pandangan luas...Saya pun dah penat melihat kerenah politik mereka. Semoga Tun sihat selalu..

saudagar-online said...

Dear Tun Dr M,

Saya amat menyokong tindakan DRASTIK yang telah dibuat oleh Tun..Mesej kepada 'mereka' yang masih lagi Tidor!!

Mat Dargo Sombrono said...

Dear Tun,

After analysing the current political turmoil with regard to UMNO leadership, I think without the slightest shodow of doubt the best person to take over the new leadership of UMNO is Tengku Razaleigh. I think Tengku Razaleigh has all the ingredients to turnaround the present haprak and HP6 UMNO under the leadership of a lame duck President.How I love if you could work out something productive with Tengku Razaleigh to make this changing of the leadership to materialise. I am very confident that Tengku Razaleigh will get the support from UMNO grassroots. He will also definitely get the respect from other BN component parties. This is the only best alternative for the revival of UMNO. I am sure Tengku Razaleigh will win the contest provided you give him full blessing. Najib and Mahyuddin can contest the Deputy President position. When everything is stabilised Tengku Razaleigh could hand over the president's post to anyone of them.
The idea of having Presidential Council mooted by you is indeed an excellent idea.Tengku Razaleigh and few other respectable senior members of UMNO including yourself should be in the Council. The Council should be just acting as an advisory capacity to ensure that UMNO's policies are in line with the aspirations and spirit of UMNO party. This Council should act as check and balance so that the running of the party does not deviate from its objectives. Ini hanya satu cadangan sahaja, mengikut kemampuan fikiran saya as a concerned citizen.Frankly, I am not an UMNO member nor a member of other parties but just a layman who is keen to make comments. After all I am already a First Citizen or Warga Utama. I don't like to be called a senior citizen.

Unknown said...

Brave move,difficult to find leaders of your caliber.BN would not have suffered loss if you had led the way

thanks

Mat said...

Tun,

Sudah menjadi lumrah berpolitik,masa memegang kuasa ramai yang menyokong dan memuji...bila dah bersara ramai yang lari....ini yang berlaku pada Pak Lah sekarang,ramai yang menyokong dan memuji beliau pada masa beliau berkuasa sekarang, cuma masalahnya Pak Lah lupa diri dan khayal dalam pujian....beliau berubah dengan ketara bila menang besar dlm pilihanraya 2004...sejak itu beliau melawan 'tokey'....beliau lupa rakyat memberi sokongan kepadanya ketika itu kerana rakyat nampak seolah -olah beliau akan meneruskan kesinambungan kepimpinan era Tun dengan baik....tetapi semuanya silap...semuanya berubah secara tiba-tiba....

Apa yang berlaku pada Tun sekarang tidak semestinya tidak berlaku pada Pak Lah bila beliau bersara nanti....percayalah orang yang menyokong beliau sekarang boleh menjadi antara orang yang paling kuat menentang beliau nanti....terlalu jelas semua mempunyai kepentingan dan ingin menjaga 'periuk nasi' jmasing-masing juga.... saya berpendapat bahawa Pak Lah menyedarinya...beliau sangat faham jika beliau melepaskan jawatan tidak akan ada ramai lagi yang akan bersama beliau,apalagi dalam keadaan beliau yang tidak popular sekarang...sedangkan Tun masa bersara, berada dalam puncak politik yang hebat boleh dilupakan begitu sahaja sekarang oleh mereka-mereka ini, tentulah lebih buruk jika Pak Lah bersara sekarang....sudah tentulah beliau mungkin terus dilupakan. Apa yang lebih parah dan menjadi lebih buruk apabila para pengampunya yang juga mungkin lebih mementingkan diri sendiri dan 'periuk nasi' turut mempertahankan beliau....

Sebahagian besar rakyat negara ini masih sangat-sangat merasakan kehilangan Tun,terutama didalam keadaan kepimpinan negara sekarang...nampaknya kepimpinan sekarang dan kebanyakkan menteri kabinet tidak berwibawa...bercakap pun tidak 'cerdik' tetapi ada hati mahu memberi komen dan ulasan tentang tindakan Tun,tapi percayalah sebahgian besar yang mendengar komen YB tentang diri Tun hanya di pandang sebelah mata sahaja oleh sebahgian besar rakyat....bukan hendak menghina tetapi baiklah mereka berdiam diri dari bercakap sesuatu yang boleh mendedahkan kekurangan mereka...kepada YB yang membuat komen terhadap Tun...cerminlah diri sendiri..siapalah kepada kami untuk mereka yang mengkritik atau membuat kenyataan berbentuk komen terhadap Tun....buat malu sahaja....kadang-kadang kami tak kenal pun siapa mereka itu????....kenapa komen dari mereka yang diambil dan dipetik...

saya harap kepada rakyat yang sayangkan negara dengarlah pendapat Tun...Tun selalu berfikiran jauh kehadapan dan kita akan mempercayai pandangan dan pendapat Tun hanya setelah 10 tahun kemudian....jadi jika pendapat Tun sekarang menyatakan Pak Lah mesti digantikan saya sangat setuju...10 tahun dari sekarang kita akan dapati apa yang beliau katakan ini adalah betul...tapi haruskah kita menunggu? haruskah kita menanggung risiko sehingga tempoh 10 tahun dan kemudiannya menyesal kerana tidak mengikuti pandangan dan teguran Tun ini....

tepuk dada tanya akal.....

Silencer Racing Force said...

Assalamualaikum Tun.

Tindakan Tun keluar dari UMNO adalah sgt wajar ini dapat memberi cabaran kepada UMNO apabila Tun sudah keluar dari UMNO.

UMNO sekarang sudah tidak seperti UMNO 62 tahun dahulu. Ahli-ahli UMNO sekarang mementingkan diri mereka sendiri. Setelah Tun bersara dari menjadi PM, mereka sudah seperti kacang melupakan kulit. Malah mereka mengkritik Tun sendiri. Mereka tidak tahu betapa sengsaranya Tun semasa berjuang demi negara semasa pemerintahan Tun 22 tahun lepas. Saya juga sudah tidak berapa menaruh harapan lagi kepada UMNO sekarang.

Kami akan sentiasa sokong Tun sampai bila-bila. Hidup Tun Dr Mahathir!!! Semoga Allah S.W.T akan sentiasa merahmati Tun. Terima kasih kepada Tun atas sumbangan Tun kepada kami selama ini. You're the man!!!

Unknown said...

Tun,
Melayu memang mudah lupa...begitu juga dengan orang2 atasan yang nampak sangat "pembodek", sedangkan bukan itu yang diinginkan oleh rakyat. For me, memang itulah penyebab UMNO tewas sedikit demi sedikit... rakyat bukan lupa atau menentang UMNO, cuma sedih dan kecewa melihat apa yang berlaku pada UMNO sekarang... saya tak tahu samada tindakan Tun betul atau tidak, tapi saya menyokong Tun, kerana mengenang jasa dan idea Tun selama ini..

faisal said...

saya mohd faisal bin mazlan anak kepada Tan Sri Mazlan Nordin setuju dengan Tun Dr Mahathir 100%. lagi pun TUN DR M sudah banyak berjasa kepada negara dan rakyat. keputusan yg TUN DR M keluar pada parti UMNO amatlah bijak. kerana kepimpinan UMNO yg dahulu tidak sama lagi seperi sekarang. cara PAK LAH memimpin negara sekarang tidak sama macam TUN DR M dahulu. saya harap rakyat sokonglah Tun Dr Mahathir. kami rakyat malaysia akan sentiasa sokong TUN.

Mell said...

Dear my-most-respected Tun Dr M, Ever since I "used" you in my oral examination in 1982 as the "person I admire most" ..., I have often dreamed of the day when I can actually write to you, meet you and best of all, talk to you. You can imagine how elated I am to be able to at least write you a short note which I hope you will find the time to read. Frankly, I sometimes feel so much respect and love for you as my idol-PM.I wish you nothing but the best of health and a peaceful,restful retirement.It saddens me greatly each time I read in the news about your comments and continuous presence in the country's political arena. I am in no position to comment on that but I truly truly wish you well. You never cease to amaze me with your fortitude,strength,intelligence and eloquency. But Tun, PLEASE enjoy your retirement. Maybe this adrenalin rush is what you thrive on,maybe you love the country too much to let go ... and perhaps this is one way you keep yourself active and not waste away thru inactivity. I admire you lots for having courage and persistence but if I may say so, at what price ? To me, quality family life in your retirement years is invaluable and irreplaceable. Regardless,deep inside my heart, I wish you well and I will always support you. I may be nobody to you but I sincerely hope that you will take well-deserved time for your family and good health. People like the current PM and politicians and the whole political debacle is just not worth sacrificing your life, reputation, sleep and health for.You have left a legacy - no one can take that away from you. Thank you for reading my most sincere humble comments. All the best - may you live life to its fullest,in happiness and in health.Take care,regards to Tun Dr Siti Hasmah and Marina :)

ayunimadarina said...

sy kagum dgn kebijaksaan n kberanian tun dlm mempertahankn hak2 orang melayu khususnya..
moga2 smua ni ade penyelesaian..

Unknown said...

Salam Tun,

well said and done.....but still depa pekak badak....dengan publisiti yang mengarah kepada ketua yang buat-buat tak faham dan pembodek yang buat statement nak kipas sebab takut hilang jawatan...muak kami tengok dan dengar....

All the best to you..jangan berenti kat sini saja...."gepaq"kan lagi depa tu....kami dah tak tahan dengan perangai depa yang tak reti bahasa tu....

Assalamualaikum warahmatullahhibarakatuh.

herlina said...

Salam Tun
Apa jua tindakan Tun saya sokong demi untuk maruah agama bangsa dan negara. Saya tahu keputusaan Tun untuk keluar parti hanyalah untuk memprotes kepimpinanan Pak Lah bukan kerana Tun bencikan UMNO.
Pak Lah akan dan pasti letak jawatan jikalau tidak pilihan raya ke13 pasti negara akan di perintah oleh pembangkang baru Pak Lah sedar dan malu dihalau keluar dari menjadi PM.
Syabas Tun teruskan perjuangan demi negara.

Anonymous said...

I'm agree Tun about your decision resign from UMNO members.For me time to change Malaysia.I think one day pembangkang will take over Malaysia Goverment. What happen on Kedah, orang Pulau Pinang, orang Perak, Selangor dan Wilayah Persekutuan.Maybe one day Sabah and Sarawak also follow not agree of BN government.

me
http://cystic-mesothelioma.blogspot.com

SharulRohaizad said...

As'kum TUN MAHATHIR

Leadership On this Century..... is Only you TUN...

Kami rakyat Malaysia amat memerlukan TUN MAHATHIR , Kembalilah TUN, Jika TUN sayangkan Malaysia..... Demi rakyat berbilang bangsa dan agama.

(Tiada Pengganti yg setanding denganmu 'TUN MAHATHIR'di Abad ini)

Rosli Alpha Lipid & Alpha Lipid SDII/SD2 said...

berat mata memandang.. berat lagi bahu yang memikul..

benci sekali melihat merak ayng mengambil kesempatan dlm kes ini utk ampu "the sleeping PM"..

Ingatlah.. bila beliau dijatuhkan.. anda akan berada bersamanya juga di bawah sana..terutama En. Shahir dr JB...

U will always be my idol Che Det..

ASHAR said...

TUN,

Kami amat bangga dengan cara TUN menjelaskan pendirian dan kebenaran :

http://www.youtube.com/user/Mfundamentalist

Dr Mahadir mempertahan kan orang melayu ,orang islam dan demokrasi
Ini lah contoh Leadership yang kita mahu, tak lembik macam Pak Lah……


PENDEDAHAN TERBARU BULAN INI>>>>>>>> P A N A S……!!!!!!!!!!!!!
SEMUA RAKYAT HARUS SEDAR APA YANG BERLAKU KINI MENJURUS KE>>>>
SEORANG PENGKHIANAT AGAMA BANGSA DAN NEGARA>>>>
http://www.youtube.com/watch?v=JEYnh9Yvtew&feature=related

Saya TABIK...ini mungkin tindakan Perisikan Malaysia. Syabas .

Salam perantau

_ashar 3;38_
Angkatan Lancang Kuning Nusantara
Kepulauan Melayu Riau
Email: ashar_abdullah@yahoo.com

Datuk Dr. Hamzah Bin Amir said...

Datuk Dr. Hamzah Bin Amir (Sabah)


Tun seorang pemimpin yang berani membuat keputusan yang keluar dari UMNO dengan alasan yang kuat

berdasarkan penjelasan Tun dalam blog, seorang pemimpin perlu bertindak bila sudah tiba masanya,

saya bersetuju dengan pandangan Tun bahawa, UMNO sudah kehilangan haluannya.

kebanyakan pemimpin-pemimpin UMNO sekarang bukan berjuang untuk bagsa dan negara tetapi, perjuangan untuk peribadi semata-mata,tidak seperti pejuang-pejuang dahulu (angkatan lama).

oleh itu, saya juga telah keluar daripada ahli UMNO (Sabah) lebih awal daripada Tun kerana saya hilang kepercayaan dengan UMNO,

sebab saya rasa pemimpin-pemimpin UMNO Sabah tidak jauh bezanya dengan pemimpin - pemimpin UMNO di negeri lain , saya amat terkilan.

Dalam pilihan raya ke-12 di Sabah, penonjolan pemimpin dalam pilihan raya baru-baru ini terdiri daripada pesonaliti yang tidak berwibawa dan pendidikan akademik yang amat rendah (hanya lepasan SPM) itu pun tidak lulus.

bagaimanakah perkara ini boleh terjadi?....sedangkan negara ini menghala ke arah negara maju, masih ada lagi wakil rakyat seperti ini (lemah), baik dari segi pendidikan mahupun pengalaman, boleh dikatakan "hopeless".

persoalannya bagaimankah ahli-ahli berhormat tersebut dapat menghasilkan perdebatan yang baik (Sound Debating Skills) dalam dewan undangan negeri dan parlimen?.

Pujangga said...

Tun,
Saya terasa kesal mengapa Pak Lah tak dapat menilai yang Tun hanya bertindak untuk menyelamatkan UMNO supaya terus relevan selaku parti yang akan memperjuangkan nasib orang Melayu. Sepatutnya Pak Lah berterima kasih & terhutang budi kepada Tun yang telah memberi kuasa PM kepada nya 'on a silver platter'! Tok Guru Nik Aziz pun lebih pandai & lebih tajam fikiran nya, kalau nak di perbandingkan, dari Pak Lah. Beliau yang duduk di barisan pembangkang pun dapat menilai jasa Tun mempertabatkan Negara di mata dunia. Dulu Negara2 'third world' datang ke negara kita untuk belajar & mencontohi pentadbiran negara kita, tapi sekarang kita pula yang jadi kucar kacir. Saya dan beberapa orang rakan akan mengikuti jejak Tun dan keluar dari UMNO. Tiada makna berada dalam parti, seperti kata Tun jua, yang hanya memperjuangkan nasib keluarga Pak Lah dan bukan lagi memperjuangkan nasib UGAMA, BANGSA & NEGARA.
Saya do'akan Tun berdua di lindungi Allah & sihat wal'afiat. Wassalam.

Sakura said...

When I read this, I'm just thinking whats going to happen in next 5 years.

Uncle G said...

Dear esteemed leader,
I consider your prowess as a leader to be in the same league as those of Churchill's and Roosevelt's. At the height of your days, it's my opinion that no other country in the WORLD had a better leader than your goodself.Having said, so its my deepest concern and wish that your reasons for quitting UMNO does not backfire and come to fruition.

praying for your health and peace (as well as for the the day when i can finally meet and have a chat with you)
Dr G

Redhuan D. Oon said...

Cukup mengharukan apabila mengunjungi sekali lagi CheDet dan terlihat komen sehingga mencecah ribuan angka, tentu sekali satu rekod di rantau ini.

Tun,
Saya pernah terjumpa anak Tun sebaik sahaja selepas PRU12 dan mnyatakan pandangan kepada beliau bahawa nilai seorang pemimpin adalah untuk melakukan yang betul, samada berani menegur pemimpin yang kalah itu letak jawatan untuk beri laluan atau kita sendiri letak jawatan. Rupa-rupanya Tun yang melakukan yang betul.

Dahulunya pun Tun sanggup letak jawatan padahal Tun sedar begitu banyak perkara yang Tun belum selesaikan dan banyak fail yang orang sanggup selongkarkan termasuk kes Lingam atau kes-kes kaedah pentadbiran Tun yang 'deliver the goods no matter what'.

Sekarang, the donkeys are smashing the vases as well as blaming the shepherd who has left the farm.

What a shame and sham of malaysian politics.

You merely reminded Pak Lah for having forgotten the true projects of the rakyat and his personalisation of his seat, thus a diastrous PRU12 - things which you managed well before. You did handed over to him in great shape. But now you are made the culprit!

Di satu sudut terdapat kuasa-kuasa besar di luar yang menunggu menjamah balik tubuh badan kita. Di satu sudut lagi ada satu berhala yang tidak tahu berganjak maupun bergerak. It can be a stalemate but one where inaction brings disaster.

Negara ini merupakan sebuah kapal yang amat besar. Nakhodanya terbukti hilang kepercayaan orang macam saya. Tetapi apa saya boleh buat? Berdiam diri turut subahat seolah-olah bersetuju dengan keadaan.

Kena bertindak sebagai seorang insan bermaruah. Dengan itu saya menyatakan di sini sokongan supaya Pak Lah letak jawatan dan Tun masuk kembali mengambil alih pucuk pimpinan seterusnya memimpin balik kapal ini.

Saya mencadangkan Tun mengajak PakLah dan Anwar berdebat 3 corner. Biar rakyat saksikan siapa yang lebih berwibawa memimpin.

Kali ini Tun boleh memperbaiki keadaan. Kuatkan balik institusi pendidikan, penyiaran dan kehakiman dengan memberikan mereka lebih bajet dan kebebasan yang akan melahirkan tokoh-tokoh yang terbaik dan berhikmah.

Tun boleh menyaksikan di sini dalam blog Tun sendiri. Kebebasan bersuara tidak bererti suara celupar seumur. Ramai yang bijak menilai dan sanggup membahas dengan tenang dan siuman. Sesiapa yang tidak akan hilang perhatian.

Redhuan D. Oon
padi-malaysia

ASHAR said...

Terima kasih,

AKuHang said...
Ini komen terbaru Penyangak Pak Lah, Mat Taib dalam Malaysiakini 21 May 2008 "He described the Malay-based party as an “ark” that had sailed the seas in face of numerous tempests and typhoons."

Orang macam Mat Taib pun Pak Lah pi kutip, ...dah tak ada orang lain ka....Ingat tak zaman dia jadi MB selangor dulu...?
Paling banyak kes tanah tergadai pada orang tertentu secara tidak adil..!!!! Aduh...Pak Lah memang tak ada sensitiviti betui lah....

Mat Taib ini pada zaman di MB dulu....kes JKK dan PD ...wow banyak betulll.... contoh;projek longkang JKK, projek Jalan JKK macam macam....longkang tak nampak pun ....tapi pembayaran keluar...saguhati lah kot kat ketua atau perwakilan cawangan....Orang ini yang ka yang Pak Lah suruh nak jaga kementerian luar bandar sekarang....tak ada kredibility.

Nampak nya memang Pak Lah ini..lemah dalam banyak hal....!!!


Sorry of topik saja menyampuk cerita bloger akuhang tadi

salam perantauan

_ankatan lancang kuning_
7;07

sincerely yours.. said...

Tun,
Saya sedih dan keliru, doakan yang terbaik untuk melayu semua.

azam said...

Saya berpendapat tindakan Tun untuk keluar UMNO adalah satu tindakan yang selari dengan cara Tun. Sememangnya mengejutkan tetapi ramai juga yang tersenyum. Saya tidak mahu menjangkakan kenapa orang lain tersenyum tetapi saya tersenyum kerana seperti saya nyatakan, itu adalah memang cara Tun. Saya tahu Tun suka mengambil risiko dan saya pasti Tun amat faham kesan dari tindakan yang Tun ambil. Dari sini boleh kita lihat siapa kawan, lawan Tun dalam politik. Kesan secara langsung, media dapat cerita sensasi, ahli-ahli politik akan membuat kenyataan menyokong atau membantah, rakyat akan membuat spekulasi sendiri. Saya tertarik dengan kenyatan Dato' Nik Aziz tentang nikmat yang Tun perolehi dari Allah dan seluruh rakyat Malaysia pun tahu. Kalau tidak Tun tidak akan jadi PM selama 21 tahun. Mari kita lihat kesan yang seterusnya.

Mohamad Zafrul Ikram Bin Mustapa said...

Tun,

Saya betul-betul kagum and tabik spring buat Tun. Keputusan Tun adalah keputusan yang terbaik. Ahli2 UMNO yang lain sepatutnya telah lama sedar akan masalah yang timbul didalam UMNO akan tetapi kerana kepentingan politik peribadi mengatasi segala-galanya maka mereka hanya ambil jalan tunggu dan lihat. Sebenarnya ahli2 UMNO kebanyakannya adalah buta hati dan pentingkan poket masing-masing. Tahniah Tun, kami di belakang Tun.

RinnAzrinah said...

Salam TUN...

Saya sayangkan nasib MELAYU..
Saya tidak mahu berlaku perpecahan dalam kelompok MELAYU...
Bagi saya, selama ini... MELAYU ditunjangi oleh UMNO... Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu... itulah UMNO... tapi, sekiranya otak-otak LIBERAL dibenarkan memegang takhta tertinggi dalam UMNO... tidak mustahil UMNO itu sendiri yang akan menjatuhkan MELAYU.... Keluarnya TUN drpd UMNO, sudah pasti ada pihak di dalam UMNO itu sendiri yang melompat keriangan.... agaknya TUN sendiri sudah maklum siapa yang saya maksudkan....

Benar seperti kata TUN... MELAYU MUDAH LUPA....

SATU LAGI, ORANG MELAYU KITA TURUT TERLUPA BAHAWA PERLEMBAGAAN MALAYSIA PERKARA 153 BOLEH DIUBAH/DIPINDA OLEH KERAJAAN YANG MEMERINTAH DENGAN MENDAPAT SOKONGAN MAJORITI 2/3.. SEANDAINYA DAP OR PKR(YG SEBAHAGIANNYA BUKAN ORG MELAYU) DPT MENUBUHKAN KERAJAAN.... MAKA KETIKA ITU,RANAPLAH KEAMPUHAN MELAYU YANG KITA PERTAHANKAN SELAMA INI.....

datuk^rock said...

salam tun.
saya bangga sangat dengan tun,
sebagai anak jati kedah yang sangup bejuang demi kepetingan bangsa,agama dan negara,....
saya pernah dengar cerita pasal tun, arwah tok wan dan tok saya tentang tun yang sangat baik.
depa cerita pasal tun.saya saya sangat teharu dan bangga sangat.
cerita mengenai tun membuka klinik di alor star suatu masa dulu...
utunk pengetahuan tun...arwah sangat sayang kan tun..depa kata tun doctor yang boleh mengubat pelbagai penyakit..bukan sahaja kepada manusia malah kepada negara..
saya telah meneliti cara tun megatasi masalah semacam dengan prinsp kedotoran...
saya dan keluarga sangan sedih bila tun mengumumkan untuk meletak jawatan sebagai pedana menteri dan presiden umno masatu kami menangis sangat sebab sayangkan tun...
dan semasa hari terakhir tun memegang jawatan itu. saya tekejut bila dengar berita tun keluar dari umno..saya tetap menyokong tun walau apa nak jadi pun..walaupn keluarga saya ahli umno..saya bukan ahli umno kerana taka boleh masuk dalam politik kerana masih menuntut di ipta..saya sayangkan umno pada masa tun dulu..tapi bukan sekarang...kalau boleh mahasiswa masuk dalam politik saya sanggup bejuang besama tun..
kalau di kedah saya rasa tun tidak bejuang besaorangan kerana orang kedah semua menyokong tun...kami menolak pak lah..
saya paham maksuk tun yang menyatakan pak lah telah merugikan negara kerana saya belajar dalam jurusan ekonomy..
oleh itu saya menyeru seluruh pelajar mahasiswa dan mahasiswi menolak pak lah dan mendesaknya supaya meletakkan jawatan demi kepetingan agama,bangsa dan negara.
walau apa juga cara sekalipn..
kaalau boleh saya nak tun jadi balik PM malaysia dan presiden umno.
saya tetap bediri teguh di belakang tun..
semoga allah merahmati pejuangan tun dr, mahathir yang saya sayang.
saya masih igt kata-kata tun
"pejuangan masih belum selesai"
hidup tun dr.mahathir

anak katak said...

tahniah tun!!

Unknown said...

Dear Tun,

Saya tidak fikir pemimpin-pemimpin munafik dalam UMNO akan berani berbuat tindakan serupa dengan Tun kerana mereka sayangkan pangkat dan dunia daripada sayangkan parti. Kualiti yang tinggal dalam perjuangan UMNO hanyalah kepakaran berlakon, bermuka-muka dan mengampu.

Saya juga tidak fikir akan berlakunya perubahan pucuk pimpinan pada akhir tahun ini. Jika ini tidak terjadi saya merasakan sudah sampai masanya teks talkin untuk UMNO disediakan bagi dibacakan tahun depan.

Yang sanggup dan berani keluar UMNO hanyalah golongan grass root bukan pemimpin. saya merasakan perlunya protes besar besaran keluar dari UMNO bermula daripada golongan Pemuda dan Puteri UMNO dahulu.

chomel said...

Salam Tun,

Cek adore tun sejak saya kenal huruf dan sampai la ni, (cek dari Changloon)...
Bila tun stepped down PM, cek loose interest in UMNO especially BN.
Sat-sat tun depart UMNO... cek pun keluar sama.

Anyway, harap decision ni firm dan tak mau sejarah berulang lagi..

viopipe said...

yupp....you are brave Tun...I like your and your thinking....

invisible said...

MELAYU berpecah disebabkan perbezaan fahaman politik sahaja... tidak sepintar pemimpin dahulu yg mnjadikan rundingan sebagai penyelesaian masalah!! tp skarang... saling jatuh menjatuhi dan hentam menghentam....

-suara generasi baru yg kecewa & bimbang nasib MELAYU di masa akn datang...

puja said...

salam Tun..
saya adalah peminat setia Tun sejak dari pemerintahan Tun dulu. tapi saya confius kenapa byk tindakan Tun seperti mahu meraih simpati dari rakyat? bukankah tun patut menyokong kerajaan/paklah yang Tun sendiri pilih dlu? benarkah paklah tidak menghormati tun? saya bukanlah penyokong paklah yang setia tetapi saya menyokong UMNO dan sayangkan melayu serta sayangkan negara ini. saya tidak sanggup melihat pembangkang menjadi pentadbir urus negara. yang mana akan lebih menyebabkan huru hara malaysia saja. adakah paklah terlalu lembut? saya sendiri x pasti..yang pasti Tun perlu memberikan nasihat kepada UMNO ketika bersama UMNO tetapi sudah terlambat untuk itu semua. semoga Tun sihat dan di berkati AllAH. sekian terima kasih

aniwa said...

TUN!!!!!!!

I love you like I love my father, I hope ALLAH will give you and your wife good health and long life ,WE NEED YOU!!!

I hope what you have done will be for the good of Malaysia!! I hope Abdullah will listen and resign before it is too late!!!

My whole family will be behind you and give you all the support. If you ever make a new party I know for sure PKR will lose!!!!, InsyaALLAH but I doubt that will be a good solution.

May ALLAH save this country before it goes to the wring hand!!!!

MUAH...MUAH ...MUAH...LOVE YOU AYAHANDA:)

JAii said...

Assalamualaikum W.B.R.T.H.

Tun jika nak kira ahli umNO dalam pandaftaran ahli umNO memang ramai, tetapi saya rasa ramai ahli umNO sebenarnya telah keluar dari umNO terutama pada masa PRU. Pada masa sekarang jikalau diberi ruang bebas bersuara, saya rasa ramai akan berkata " sebenarnya aku masih ahli umNO tetapi nama ajalah" ramai telah membuat keputusan, hanya pemimpin atasan yang 'belagak' konon-kononnya menganggap ahli-ahli UMno masih bersama mereka, yang ada cuma yang masih berkepentingan dan merasa umNO boleh memberi keuntungan bagi diri mereka.
Perjuangan yang terbaik adalah bagi mereka yang berjuang atas dasar Parti dan tidak menganggap duit perkara utama malah hak mereka juga di beri. Pemimpin sekarang ini apabila dilantik ke jawatan di dalam Parti pasti akan bertukar ke status 'orang senang' dengan kereta besar, rumah besar segala-galanya besar. Perkara sedemikian telah menjadi "trend" bagi pemimpin umNO manakan tidak jikalau pemimpin atasan yang antara sedar atau tidak menggunakan konsep ini secara proaktif. Ini adalah salah satu kriteria yang perlu di ambil kira sekiranya TUN kembali ke umNO.

Unknown said...

Adakah Tun terfikir utk menubuhkan parti lain jika Pak Lah masih mengekalkan jawatan sebagai perdana Menteri dan Presiden UMNO?

ina nasrom said...

tun...
u r the one n only..
plz save our country..

ina nasrom said...

tun...
u r the one n only..
plz save our country..

blackdin said...

Tunku abdul rahman; take rahman as malaysia prime minister R = tun razak H = Hussien onn M = Tun Mahathir A = Abdulah Ahmad whatever N = NAJIB TUN RAZAK (Oh my GOD, GOD SAVE US) another 5 years of terror.

Unknown said...

Tun,
we will always by your side. Without you, Malaysia will not be as advance as today

photo.profesional said...

Tun..mai la lawat web saya nie..ANAK KEDAH...

http://picprofesional.blogspot.com

saya sebagai anak kedah...berdoa Tun sihat selalu..jaga kesihatan sket naa..kami sayang Tun..

musuhitam said...

ASSALAMUALAIKUM WR WBT

Jangan heran dan jangan marah pada Musa Hitam cakap begitu. Apa yang dia cakap itulah keadaan dia sebenarnya. Musa ni bukan ke orang yg diberi tugas oleh Pak Lah untuk uruskan Iskandar Malaysia.
Asal namanya Wilayah Pembangunan Iskandar - WPI. Bila Lee Kuan Yew syaratkan supaya Dasar Ekonomi Baru yang memberi hak istimewa kpd orang Melayu mesti ditarik balik, Musa pun ikut dan gesa agar DEB ditamatkan. Dan Tun Dr. M adalah orang yg lantang menentang projek itu. Musa pening dengan desakan Singapura yg takutkan Tun.
Jadi bila Tun keluar UMNO, secara otomatik terpancut dari mulut celuparnya, "Duri dalam daging dah keluar". BACA LAGI kat blog MUSUHITAM

shahyein said...

sokong chedet,
kuar umno

shahyein said...

saya adalah ahli UMNO
UMNO tidak relevan lagi..

san25 said...

"Falsafah adalah perkara yang mengembirakan hati anda walaupun anda dalam keadaan papa kedana"

Unknown said...

vuluTun,

Sebelum Tun Keluar UMNO, Saya terlebih dahulu keluar dari Puteri Umno, Stiker2 UMNO dikereta saya sudah lama saya tanggallan. memualkan. Tun... cuba Tun Bayangkan , kalah macam ni teruk pun mereka semua masih nak menghemtam tun dengan teruk,,,, saya tak dapat bayangkan seandainya PRU 12 menang....

Antara kenapa saya benci dengan Paklah :

1) Tidak mahu memberi kesinambungan perjuangan Tun terutama jambatan Bengkok.
2) Menjadikan Si Hitam sebagai Mentor.
3) Cuba tengok Utusan 19/5/2008, page 2, Seperti mengambil alih kerja2 Tuanku.
4) Melabur dalam projek2 pertanian yang agak besar. Beras sekarang tak cukup gak.!!!
5) Suka buat statement yang bercelaru. Banyak pihak terpaksa clearkan semula statement.
6) Meminta Si zaid bersihkan sistem kehakiman konon.. !!! Pak Lah saya nak cabar Pak Lah minta si zaid memudahkan urusan perceraian terhadap ibu2 Tunggal pulak ye… jangan bersihkan di situ je. Kes jenayah yang mana terpaksa menunggu bertahun2 untuk dibicarakan dan sebagainya. Tak ada maknanya diaorang nak buat semua tu.. kami paham semua tu Tun.. tapi kan si zaid tu kan mcm terlebih sudu dari kuahlah… kalau bertanding menang kira okey gak……. Ini percuma je lantik….. kesian orang yang menang bertanding, jadi macai je…Sabah sabar ye…. Tun kan dah turunkan petua…
7) Menyampah dengan menantu dia, tapi dah senyap dah sekarang.
8) Sifat Pak Lah yang suka buka pekung …. Ketelusaan yang memakan diri….Thats why PRU 12 kalah.
9) Malas nak menyelesaikan sesuatu isu……
10) Mempromosi Islam hadari yang melampau…… ..membuatkan orang bukan islam cuak… .
11) Perasan menjadi pemimpin yang bagus. Siap bagi hari berkempen yang panjang.
12) Nak melawan dengan Tun . Tun ada Langkawi dia nak Pulau Duyung, Tun buat formula 1, dia nak…. ape menatang tu …Ohhh monsun cup. Tun buat Putrajaya dia nak buat WPI, Tun buat KLCC, ohh dia pun nak buat jugak nunnn jauh di Pinang… tapi ape dah jadi ntah….
13) ahhhh banyak lagilah….

Loh said...

At his age, TDM make it to be PM again. UMNO members have been trained well by him to minta pada yang ada. When he can't be PM, apa dia ada?

Even his son Murkriz won't join him out of UMNO. Some others who are dead certain that they will have no future in UMNO,and have no hope of getting anywhere might join TDM for the fun of it.

The interest on TDM's resignation will fade sooner than he thought.

Unknown said...

Tun,
saya kagum dengan ketegasan Tun dalam segala tindakan. Tun tidak hipokrit dalam segala tindakan yang Tun lakukan. Berani bersuara dan berpendirian tetap. Sebagai rakyat negara ini (walaupun saya bukan melayu) tetapi saya menyokong Tun dan sokongan saya tidak berbelah bagi terhadap Tun. Banyak jasa dan pencapaian Tun yang rakyat tidak akan lupa sampai bila-bila. Saya harap politik negara akan kembali stabil seperti semasa kepimpinan Tun.

Anonymous said...

TUN Dr Mahathir.. saya sangat bangga mendengar nama itu... seumur 22 tahun hidup saya... sekali sahaja saya bejabat tangan dengan Tun sebab tiada peluang selalu macam orang lain...

Apa yang pasti... saya faham perasaan tun atas tindakan yang telah dinyatakan... macam mana kita hidup... macam mana kita bina sesebuah tamadun dan sebuah masyarakat.. tetapi orang lain tak dapat nak pertahankan...

walaupun saya masih muda.. tapi saya telah dididik dengan cara tun mentadbir negara suatu masa dahulu... saya amat bangga membesar dalam suasana itu...

namun kini negara kita kucar kacir sikit (itu yang rakyat nampak), tapi tun sedikit sebanyak membuka mata masyarakat yang keadaan kita amatlah goyah..

saya takut suatu hari nanti apabila terbuka peluang walaupun sedikit... kita akan dijajah kembali... sekarnag inipun anasir luar telah cuba untuk menjajah...

Jadi kesimpulannya... sya berharap tun ada cara yang tersendiri dalam menangani masalah masalah negara... saya dan keluarga senantiasa menyokong apa yang terbaik... sebab kami tau tun boleh!!

pantun saya untuk yang masih kurang memahami...

"pinggan tak retak, nasi tak dingin,
orang tak hendak, buat apa kita nak teringin"

P/s: minta maaf terkasar bahasa atau menyentuh perkara perkara yang tidak rasional... World Peace...

Anonymous said...

TUN Dr Mahathir.. saya sangat bangga mendengar nama itu... seumur 22 tahun hidup saya... sekali sahaja saya bejabat tangan dengan Tun sebab tiada peluang selalu macam orang lain...

Apa yang pasti... saya faham perasaan tun atas tindakan yang telah dinyatakan... macam mana kita hidup... macam mana kita bina sesebuah tamadun dan sebuah masyarakat.. tetapi orang lain tak dapat nak pertahankan...

walaupun saya masih muda.. tapi saya telah dididik dengan cara tun mentadbir negara suatu masa dahulu... saya amat bangga membesar dalam suasana itu...

namun kini negara kita kucar kacir sikit (itu yang rakyat nampak), tapi tun sedikit sebanyak membuka mata masyarakat yang keadaan kita amatlah goyah..

saya takut suatu hari nanti apabila terbuka peluang walaupun sedikit... kita akan dijajah kembali... sekarnag inipun anasir luar telah cuba untuk menjajah...

Jadi kesimpulannya... sya berharap tun ada cara yang tersendiri dalam menangani masalah masalah negara... saya dan keluarga senantiasa menyokong apa yang terbaik... sebab kami tau tun boleh!!

pantun saya untuk yang masih kurang memahami...

"pinggan tak retak, nasi tak dingin,
orang tak hendak, buat apa kita nak teringin"

P/s: minta maaf terkasar bahasa atau menyentuh perkara perkara yang tidak rasional... World Peace...

Unknown said...

Tun,
Saya menyokong semua yang Sorina kata tu. Pak Lah memang tidak menyelesaikan sebarang isu yang timbul. Hampir semua isu yang dibangkitkan oleh pembangkang tidak diselesaikan dengan cepat, tepat dan bijak. Tindakan Pak Lah tidak menyelesaikan isu menyebabkan kemarahan rakyat terhadap Pak Lah, sehinggakan rakyat bertindak tidak mengundi BN. Sebenarnya, kemenangan BN di Sabah bukan sebab rakyat undi Pak Lah, tapi sebab rakyat sayangkan BN, keluarga saya sendiri telah bersepakat untuk undi PKR, hanya selepas saya pengaruhi mereka bertukar fikiran. Saya kagum dengan Tun sebab Tun yang sepatutnya berehat pada masa ini, terpaksa bangkit semula untuk memperjuangkan negara dari terus dibelengu Pak Lah. Saya doakan semoga Allah sedarkan Pak Lah sedar dari tidur lena dan biarkan pemimpin yang lebih layak menerajui negara ini. Pak Lah tidak perlu malu untuk turun jawatan, saya yakin rakyat akan lebih menghormati beliau sekiranya beliau meletakkan jawatan.

Heical said...

Saya pun nak keluar UMNO macam Tun tapi masalahnya saya tak pernah jadi ahli UMNO.Tapi setiap kali saya undi BN sebab ada Tun M .Sekarang tak tau nak undi siapa ..PAS tak mungkin,PKR jauh sekali,DAP mustahil.Aduh susahnya ..Wahai Pak Lah Undurlah bawa menantu sekali bagi peluang pada Najib ka ,Mahyudin ka.
Bukan apa bagi saya undi BN lagi.

Mohd Fuad said...

Assalamualaikum Tun Dr Mahathir,

Saya amat bersetuju dengan tindakan Tun keluar dari Umno yang sedang diterajui oleh seorang yang masih tak sedar diri apa sebenarnya yang berlaku dalam Umno sekarang. Paklah memang tak sayangkan bangsa Melayu, agama Islam dan kedaulatan pemerintahan beraja. Paklah hanya berpura-pura alim di depan orang ramai, sedangkan beliau bukanlah se alim mana seperti yang digembar gembur kan oleh media.

Saya amat berharap supaya semua orang melayu tak kira dia ahli Umno atau tidak supaya bersatu menyokong Tun, dalam apa jua yang Tun lakukan sekarang untuk menyelamatkan Malaysia yang pada masa pemerintahan Tun dahulu aman dan damai. Kenaikan harga minyak, harga beras, kenaikan harga barang-barang lain dah mencerminkan kebodohan Paklah menjadi menteri kewangan untuk rakyat. Paklah menjadi menteri kewangan untuk anak-anak, menantu dan kaum kerabatnya sahaja.

Bodohnya Paklah kerana tak meneruskan Wawasan 2020 yang Tun asaskan dulu. Pengecutnya Paklah tunduk dengan Singapura kerana tak meneruskan pembinaan jambatan kedua. Pengecutnya Paklah kerana tunduk pada tuntutan HINDRAF.

Tun, terima kasih kerana masih memikirkan tentang nasib bangsa melayu walaupun Tun sudah tidak berkuasa. Saya amat yakin ramai ahli Umno akan mengikut jejak Tun keluar Umno tak lama lagi. Saya juga yakin sudah ramai ahli Umno yang keluar parti sekarang ni, cuma tak didedahkan oleh media.

Saya amat yakin apa yang Tun lakukan sekarang sudah Tun perincikan terlebih dulu. Saya kenal Tun masa saya masih sekolah rendah lagi, itu sebabnya saya yakin dengan apa yang Tun lakukan sekarang ini adalah kebaikan untuk negara. Terutamanya nasib bangsa Melayu yang sentiasa lupa dan tak sedar diri yang kita sedang ditindas oleh bangsa lain.

Teruskan Tun, selamatkanlah bangsa melayu kita. InsyaAllah usaha yang murni ini akan berjaya dengan izinNYA.

Semoga Tun panjang umur dan diberikan kesihatan yang baik sehingga adanya pengganti seperti TUN.

chemaj01 said...

Salam Tun,

My praying will be always with you and your wife for good health and having blessing from Allah. No such words can express my thankful for being our PM . You'd successful transformed our country at very indeed high reputation and being respected by other races and countries.

I admire you since my childhood time. My respect to you was never faded but it was completely strong at your difficult time.

It was very hard time and I feel so sad that you ought to quit from UMNO. I believe in your decision and confident that you have been thinking it wisely to save this nation. I'm fully support towards your decision. May Allah open the Malay eyes together sacrifice with you to re-engineering UMNO in order to save us living at this country with pride. God Bless you Ayahda and family.

(To all Malay …don’t allow the bad dreams come true to wake you up that Malay has lost in Malaysian map….that’s too late even we were not even reach “Tak Akan Melayu Hilang Di Dunia .. It has been lost first in their nenek moyang land)

--Visionary Malay...

Anonymous said...

My Learned friend, Tun Mahathir well thanks for your decision for quitting UMNO and “again” be the headline of the newspaper? Well, since you have achieved your “Plan” so I think that I suppose to congratulation to you for fooling the people again and again. You really is a man, despite I don’t like you at all. But this decision is such a great plan; first I thought that you really want the Supreme council to give the pressure and with the root member of UMNO. But later I realise that it is not your plan. Your actual Plan is to confuse the people so we can be “lost” and forget about the VK Lingan scandal. So maybe we can find someday and have a coffee or tea so that I can learnt if with you, like what we always said “Sharing is caring”. And have a nice day.

“Without Prejudice”

Unknown said...

Kepada Yg Berbahagia Tun Dr. Mahathir

Asm., keputusan Tun keluar dari UMNO secara bersyarat (dari apa yang dibaca melalui media)merupakan tamparan akhir ke atas kepimpinan sekarang dan negara secara amnya.
Saya melihat scenario politik Malaysia menuju ke arah yang tak menentu atas sebab sebab tertentu.
Tun mempunyai karisma yang cukup hebat dan sukar ditandingi oleh rakan atau musuh politik negara. Mungkin ianya tumbuh dari sekitaran kehidupan Tun yang dikelilingi oleh berbagai corak kehidupan atau sosial masyarakat Malaysia. Tun mempunyai daya saing yang cukup tinggi dan ianya mampu dicapai bila Tun menjadi Perdana Menteri Malaysia.
Saya amat faham akan berbagai masalah dalam pengurusan kerajaan, rakyat, keluarga dan rakan rakan sekeliling. Memang sukar dan perlu kepada seseorang yang amat cekal sahaja yang dapat bertahan...
Keluar dari UMNO atau masih dalam UMNO atau masuk parti lain, pada saya sudah tiada erti lagi buat Tun. Saya melihat ketokohan yang ada pada Tun bukan kerana Tun dalam UMNO...ianya lebih dari itu..ianya menjangkaui zaman..ianya lebih kepada karisma dan semangat untuk membela rakyat secara keseluruhannya. UMNO hanyalah satu platform sahaja.
Saya tahu perasaan Tun yang amat bersedih melihat akan masalah rakyat yang susah..lebih lebih lagi dengan keadaan globalisasi yang amat meruncing...Tun amat peka tentang perkara demikian..itu saya tahu di mana Tun tidak mahu mendengar rakyat marah..contohnya harga petrol...pada zaman Tun harga petrol naik dan turun..tapi dikawal kenaikan supaya rakyat tak marah..itu cukup baik..memang hebat.
Tun turut hebat dalam membuat marketing utk negara...ini semua perlukan kepada kepimpinan yang berkarisma dan berani. Tun pernah memberi kata dua kepada kerajaan Britain dulu...pemimpin begini yang rakyat perlu. Jika pemimpin itu sentiasa ingat akan rakyatnya maka secara sendiri ia akan mendapat sokongan tanpa kita meminta.
Saya harap semua rakyat Malaysia faham akan tindakan Tun sebelum ini.
Tun, kepimpinan yang ada sekarang adalah pilihan Tun..dan sepatutnya Tun telah menimbang semasak masaknya sebelum membuat keputusan atau keputusan yang telah dibuat dipengaruhi oleh faktor faktor sekitaran? Tun saja yang tahu.
Pada saya, cara penyelesaian terbaik adalah berkomunikasi dengan bijaksana.
Jika masalah begini berpanjangan..ianya akan mendorong kepada ketidakstabilan dan kehancuran masyarakat Malaysia bukan UMNO. Kita semua nak menjadi negara MAJU dan DIHORMATI.

Saya mohon maaf jika ada maksud saya yang mungkin agak terlanjur.

sekian.

MiSzEniGmA said...

assalamualaikum...

Tun..

Terima kasih kerana membuka minda saya terhadap situasi politik malaysia. Saya berharap ramai lagi ahli politik yang lain, membuat keputusan yang sewajarnya demi kebaikan, agama, bangsa & negara.

pEyUs rAmLaN said...

A'kum Tun..

Semoga sihat selalu..
Saya berpendapat kerajaan sekarang terlalu control media, untuk kepentingan Dato Seri Abdullah. Tapi tidak berjaya..

Unknown said...

asalamualaikum wbth... TDM...

1st off all. Alhamdulillah dapat jugak nak berckp ngn TDM wlu pun dlm blogg.
Untuk pengetahuan TDM, I'm still young (27) tapi skrg nih saya dpt melihat dan menilai kemana hala tuju perjuangan UMNO yang digembur2kan memperjuangkan ORG MELAYU.Hari ni? Memperjuangkan anak2 dan jugak kroni2 jek.hehehe..Syabas saya ucapkan kepada TDM kerana mengambil keputusan yang tepat iaitu keluar dr UMNO. Saya bukanlah ahli politik samada pembangkang atau pun kerajaan, tetapi apa yang penting bagi saya ialah hala tuju kerajaan yang dibentuk. samada dia nak keyangkan perut rakyat atau nak keyangkan perut anak2 beranak dia jek.
Kepada TDM saya begitu kecewa dengan tindakan kerajaan hari ni yang byk berbeza semasa zaman pemerintahan TDM. Dulu kita ada dasar pandang ke Timur, sbb TDM nak majukan ORG MELAYU. Saya mmg tabik abisla masa zaman pemerintahan TDM. Barang pun jarang2 baru naik. Hari ni?macam2 hal..
Bila cakap jek nak kene org sorak..BENTILAH JE LAH PAK LAH. Orang yang pandang kehdapan suma dh nampak apa dh jd dengan tatacara pemerintahan pak lah.
Kaki bodek pun ramai...sumanya macam lalang. Bila duduk masa zaman TUN dulu bukan main cakap setia lagi. Tapi arini?depa nih tibai TUN balik. Betula TUN ckp, Melayu mmg cepat lupa daratan. Duri dalam daging pun banyak. Ckp kat org, tapi terkena terpalit kt batang hidung sendiri. Skrg pun kita dh dpt tgk kt dlm Buletin Utama. Nazri cakap bukan main langsi lagi. Dia xingat ka masa dia nak jd menteri dulu?sapa yang angkat dia?mmg lupa daratan.
But honestly TDM, I'm very proud and respect with you. Dulu Cina ngn India pun goyang bila nak slow talk ngn TDM. Skrg?PM kita kene pijak kepala. Apa sudah jadi ngn Malaysia?Apa nak Jadi Ngn nasib ORG MELAYU? Bukan melayu ke yang nak kene ubah nasib org Melayu itu sendiri. Skrg ni TDM nak ubah nasib kita org MELAYU la ni.
Kepada pembaca2 comment sy ni klu terasa ngn apa yang sy ckpkan nih mintak maafla. Tapi sy mmg geram ngn pemerintahan LAH ni.So klu xleh terima kritikan dan xprofessional? jangan lah jd menteri, janganlah nak war-warkan nak memperjuangkan bangsa MELAYU klu xde improvement dr segi ekonomi.xpayah nak ckp banyak kat dlm berita tapi habuk pun tarak. ckp jek banyak kerja xdak.
Apa2 pun sy tetap berada di belakang TDM dan menyokong TDM selagi nyawa dikandung badan. Bukan nya bodek tapi nak tgk perubahan keatas pemerintahan LAH ni. Maafla TDM bahasa sy nih mmg makan dalam kepada sesapa yang terasa je lah. tapi bukan ke suara rakyat 2 memang berpengaruh? kita pun dh nampak. 5 negeri pembangkang tawan kan.?
lagi 5 tahun?
abisla malaysia kene tawan ngn pembangkang.

Apa2 pun kepada TDM, teruskan usaha kami penyokong TDM akan sentiasa memberi sokongan kepada TDM...
wasalam...
sasz_48

League said...

Salam sejahtera semua,

Once upon a time, I've hear the quote “Bloggers are LIAR”…anyway, it is from one of your “muscle” Tun.

If people “studied” from bloggers, I think they will know what is up next. The life circle pattern of Malaysian ex-leader is quite the same, but in a big difference objective and fate. It is on Tun now and will be Pak Lah’s fate too, later.

The difference is, how many “rakyat” followers the leader will have to support the leader when the leader is an ex-leader. In your case, Tun, your have 22++ years of your new born rakyat child to support you including me.

Let all the Pak Lah’s pelobi makes Pak Lah thinks that he’ll be in his “wonderland” forever and then he’ll be shock to know how far the “rabbit holes will go”…soon

ChiaLL said...

Dear Tun,
Firstly, I felt so glad coz having a great leader like u..TUN>> Only having a briliant brain like u cn make the problems been solved in our country..But, once i heard that u want to leave from UMNO, i felt so sad.During that time, I wonder "What next?" n "What things will be happen later?"From here, v cn see TUN having a big influence for us as a citizen of this country.Anyway, hope TUN make a right choice through this decision.B4 leaving, *Cn v just imagine what will occur next?* Here,hope MALAYSIA STILL CAN SURVIVE PROUDLY.

ChiaLL

Unidentified said...

Tun, you are my idol! And Tun i really miss the time when you are still the Prime minsiter of Malaysia. I will always support you and good luck Tun!~

cikgu aziz said...

Asalammualaikum Tun ,

Saya dan keluarga memang terkejut dengan tindakan Tun keluar daripada UMNO. Tetapi adalah wajar kerana semua yang ada di dalam MT semuanya BONEKA termasuk orang kanan Tun sesuatu ketika dulu yang juga jadi pengecut.
Apa pun ramai ahli UMNO yang tidak menyukai dasar kepimpinan Pak Lah telah pun menunjukan kuasa mereka pada pilihanraya yang ke 12 lepas.

dyra1989 said...

Tun,
we're students from KLMU Univesity KL would like to congratulate u for the wise decision u made.We are looking forward for tun to come back in the party.As as know,all students especially in local university are giving our full support to tun.Glad to have u in M'sia.

faizal(ampang) said...

ASSALAMU ALAIKUM TUN
YOU ARE A MAN OF YOUR WORDS AND YOU HAVE MADE A BRAVE DECISION AND YOU ALWAYS DO WHAT IS RIGHT .I WILL ALWAYS SUPPORT YOUR DECISION AND TUN PLEASE ALSO TAKE CARE OF YOUR HEALTH

Mat Krom said...

Tun, selamat berjaya!!

Loh said...

///Oleh kerana Dato Seri Abdullah buta mata dan pekak telinga dan tidak faham mesej ahli BN, oleh kerana ahli UMNO pun turut bersama, oleh kerana proses demokrasi tidak berjalan, oleh kerana UMNO yang ada sekarang bukan lagi UMNO yang ditubuhkan 62 tahun dahulu, saya berpendapat penyertaan saya sebagai ahli UMNO tidak bermakna dan tidak berguna lagi.///---TDM

TDM listed a lot more about how he was badly treated after he left as PM, so he has personal reasons to resign from UMNO, and is free to do so.

But the reasons he gave regarding the running of UMNO deserves examination. They are:

1. “Oleh kerana Dato Seri Abdullah buta mata dan pekak telinga dan tidak faham mesej ahli BN”

If he does not respect the President and he thinks that he is better, TDM should stand against AAB for Presidency in December. Only defeatist runs away from a battle which he as member has the right to contest.

2. “oleh kerana ahli UMNO pun turut bersama, oleh kerana proses demokrasi tidak berjalan”

UMNO is as democratic or not democratic as when TDM was the President of UMNO. AAB has not changed any rule in UMNO. Only TDM massages UMNO rules to his advantage. So TDM deserves the fruits of his labour in changing UMNO rules.

3. “UMNO yang ada sekarang bukan lagi UMNO yang ditubuhkan 62 tahun dahulu”

UMNO of 1946 was declared illegal, and UMNO now is different since 1989. It has been a different organization for the past 19 years. The justification is not tenable.

4. “saya berpendapat penyertaan saya sebagai ahli UMNO tidak bermakna dan tidak berguna lagi”

That might be a more accurate statement. UMNO to TDM was a vehicle for political adventure. The structure created by Tunku allowed the President to be the PM of the country. After Tunku, the PM position has been utilized since 1980s to reward the incumbent as he chose to interpret. The supposed struggle of UMNO was meant to ensure that vote banks return the PM to power. The use of ballot boxes was continued because there was no need to change the system. That system of parliamentary democracy would have been changed if TDM considered it necessary. Obviously TDM is more creative than AAB; but his creativity serves the interests of his families, rather than the nation which was the third item of his concern for lip services.

Unknown said...

salam tun.

tindakan drastik tun amat mengejutkan..
saya menyokong apa yg dilakukan tun..
setelah membaca dan menonton berita tentang pengumuman tun keluar dari UMNO..saya memikirkan itu adalah tindakan yang betul dan harus disokong bukannya ditentang..
tun keluar bersebab dan sebab itu adalah munasabah bagi mengembalikan hak dan keistimewaan kita sebagai ahli UMNO bukan semata² untuk menyokong kepimpinan keluarga paklah yang semakin dikatakan berkuasa skrg..
sekian.

mohad said...

pilih lah yang terbaik...seandainya pilihan itu membuatkan kita merasa bahagia

afiqmania said...

nak cakap ckitlh pasal isu jambatan yg tun nak sangat bina 2..bile pikir balik tak payah buat pon x per sebab satu hari nanti akan dibina juga sebab jambatan 2 pon xkan bertahan lama nanti bile dah runtuh baru padan muka ngan singapore 2 berlagak sangat x nak bagi buat.....x buat pon xper dari x dapat sokongan singapura lagi baik bagi kos buat jambatan 2 bgi kat orang miskin tegar nie lagi beribadah....salam

Ali Alia said...

Assalamualaikum
semoga Allah merahmati perjalanan hidupmu
Tunjukkan haluan utk MELAYU kini
kerana Melayu2 itu sudah LUPA
asyik dok kejar KEKAYAAN lupa
bangsa kian merempat
Jarak umur TUN dan anak ini memang jauh
Jelak dok tengok aksi MELAYU HAPRAK yang dok gah pada hari ini
Telinga dah disumbat janji manis
dok dengar telunjuk KAFIR
Mulut asyik berkata2 tapi HAMPAS
tak berguna nak diberi pada bangsa nya
SEGERAKAN USAHAmu
ANAK MELAYU ini menanti
hari2 dok doa pada Allah
agar bangsa MELAYU cepat berubah
pasal yang lain pakat tengok
Melayu2 semua bertelagah
depa pakat dok tepuk tangan dahh
AKAL BIJAK TUN gunakanlahhh
agar MELAYU tidak terus REBAH

Kaki & Tangan said...

A'kum..

Saya sungguh terkilan kerana TUN keluar daripada UMNO. Walau bagaimana pun, SYABAS dan TAHNIAH kerana perjuangan TUN sehingga sanggup meletakkan keahlian UMNO agar si "TAK SEDAR DIRI" tu meletakkan jawatan.

Saya dan ahli-ahli cawangan saya juga akan menjalankan mesyuarat dalam masa yang terdekat ini untuk membubarkan cawangan kami dan seterusnya mengikut jejak TUN untuk meletakkan keahlian UMNO kami sehingga TUN kembali ke pangkuan UMNO.

TAHNIAHHHHH....

Wassalam

aaronymously said...

buona fortuna signore Tun

Al-Mufakkir Hamidi said...

~ ape yg kite sangka itu buruk, sebenarnya ade baiknya disisi Allah. Hanya Allah yg tau ape yg terbaik utk Hamba-Nya. MOga TUN melakukan yg terbaik utk agama, bangsa dan negara. Believe in urself and do what you whink is right. and never take care what the world want to say about you. ~

lvbala said...

Salam sejahtera Tun,
Don't you ever think you are alone...
We Malaysians are well educated enough to under stand your view.
We are here beside you to support your fight againt Pak Lah. We understant it not UMNO that you hate but PM. I am as an indian knows how we are treated in this country even i am a truly Malaysian. What are the mateers that Indians never contribute to this country that others did???????

Teruskan perjuangan Tun demi Malaysia. Kerana kalau UMNO stabil maka BN akan stabil dan kerajaan akan makmur.

krexg2 -aka Zuren said...

Salam buat TUN..

Sedih dan pilu bila mendengar dan melihat keadaan TUN selepas menyerahkan kuasa eksekutif pentadbiran kepada Pah Lah.Habis Madu Sepah Dibuang...begitulah yg terjadi kepada Tun sekarang..Orang2 UMNO terutamanya di barisan kabinet sekarang n i boleh diibaratkan "Bagai Beruk DI atas Pokok" Rasionalnya, sudah menjadi tabiat beruk yg sukakan pokok yg berbuah lebat untuk mendapatkan makanannya..sesudah pokok tersebut tiada lagi buahnya, maka beruk-beruk tersebut akan melompat ke pokok lain. Bukan itu saja, dahan2 pokok yg tiada buahnya lagi pun dipatah-patahkan nya...begitulah sikap orang-orang UMNO sekarang dan kita boleh melihat apa yg terjadi kepada TUN sekarang.. Maka tindakan TUN keluar dari UMNO yg sudah tidak lagi RELEVEN dlm memperjuangkan bangsa Melayu adalah bertepatan. UMNO sekarang hanya RELEVEN kepada mereka2 yg berkepentingan shj..nak jaga periuk nasi mereka dan suku-sakat mereka..TAHNIAH TUN...

Shamsul said...

Tun, With all due respect and yes i have always respected your leadership, I must say that your timing is rather poor as most of those who disagreed are pointing out, but who knows what may lay ahead.
Who would you choose to replace Pak Lah?
The DPM? Is he the right man?
Make way for Anwar? Is he the right man?
Or how about yourself? Up for it?
How about giving Pak lah a little more time to learn the ropes and be his mentor. The man has hardly time to know who is who in his group.
How about helping to make it easy for the nation instead of flexing your aging muscles so that the whole country is further shaken into discord.
I am not disapointed much less angry at your decision but simply just ambivalent.
I still remain your humble servant.
Humind

may said...

DEAR DR MAHATHIR,
PLEASE STOP HURT THE ECONOMIC OF OUR COUNTRY BY YOUR BASELESS IDEA. PLEASE REMEMBER THIS IS MALAYSIA NOT UMNO COUNTRY. PLEASE REMEMBER MALAY SHOULD NOT CAKAP SESUKA HATI FOR THE SAKE OF COUNTRY. PLEASE HELP TO REBUILD THE COUNTRY.

Rasyadan Ruzil said...

Tun,

I afraid that your decision will never budge any difference for the weakening current Prime Minister.

But it is all for our nation's best.
It is about time to show Pak Lah that he is way out of trail now.

Credits for you,Che Det.



P/S : why don't you join PAS as your next big move? ^^

Farahiah Huda Husain said...

saya mendoakan yang terbaik buat tun

farazonan

amen said...

TUN, the more people say about you, the more people know about you...you are malay.......malay is you....you are malaysia......malaysia is you.... TUN TOLONG JADI PM BALIK!! we in thousand will support your self if you indicate soo!!

Shahrizan > apa kolot sangat soalan tu..........tanyalah soalan quality sikit!!!

farhanah said...

....teruskan perjuangan Tun,..kami akan sentiasa menyokong tun...

Syaheema Hamidon said...

tahniah TUN...

saya bersetuju dengan TUN, cuma yang saya ingin nyatakan di sini, saya rasa bukan PAK LAH yg tidak ingin bersemuka dengan TUN tetapi sesetengah org yang tidak ingin saya sebutkan namanya di sini. cukuplah saya nyatakan, yang dia adalah ahli keluarga pak lah yang masih mentah dalam membuat keputusan...

sekali kali, saya ingin mengucapkan syabas kepada TUN dan saya sentiasa menyokong perjuangan TUN!

sekian, terima kasih...

uraniumwise said...

Assalamualaikum Dr. M,

I really appreciate what you have done to make Malaysia a nice place to live in, if you minus the political havoc going on right now...

You have always been my favourite PM, and will always be!

I hope to become a doctor someday. (and who knows, maybe a PM like you too??)

Oh yeah, thank you for the idea of setting up an MRSM in Langkawi.. I am a proud Maresmawian!!!(ex-student of MRSM Langkawi)

Kevin Loh said...

We appreciate Dr.M's contribution to the country over the past 20 years. But unfortunately, he left his job without a successor.

Mohamad Fazli Ramli said...

Dear Sir,

Teruskan perjuangan ....I will be the 1st to join your new party i you decide to do so.....

an said...

assalammualaikum TUN
kami menyokong penuh tindakan TUN
kami dah meluat dengan pimpinan pak lah dan menteri kabinetnya.
salam dari kami warga jerlun kedah

matahari said...

Assalammualaikum Tun,
Saya hanya orang kecil yang tak memahami politik. Hanya tahu keamanan... malangnya sekarang saya ketakutan... Ketakutan yang amat sangat.. terutama sekali bila terpandang wajah anak2 kecil...
bagaimana ya?

Mohamad Fazli Ramli said...

Dear Sir,

I left UMNO 1 day after you did.UMNO is not important....what's important is to uphold the belief that Malaysia is for Malaysian. I get a lot of that feeling when you were PM.

Will join you in anew party the day you decide to do so.

Thank You Sir.

Anonymous said...

TUN,

PAK LAH DEGIL LAGI TUE. TUN WAT LA PLAN SETERUSNYA,
SYABAS TUN,
SAYANG TUN DUNIA AKHIRAT

samsuria said...

SALAM TUN MAHATHIR...
SAYA TERLALU MENTAH DAN KADANG22 TIDAK MEMAHAMI POLITIK. TAPI SAYA JUGA TETAP MENYOKONG SEGALA TINDAKAN TUN KERANA BAGI SAYA TUN SEBATI DENGAN PERJUANGAN DALAM UMNO. TAK PERLU TUNGGU KALAU MEMERITKAN HATI.BANYAKKAN BEREHAT DAN TENANGKAN HATI.TUN TETAP JUA AKAN DI SANJUNG. BIARKAN TIKUS TERJUN DENGAN LABUNYA

modalinsan said...

Salam
Kita, manusia yang tidak sempurna.
Hari-hari terbuat kesalahan.
Dulu bergelumang dalam lumpur. Sama2 buat lumpur dan dapat lumpur.
Bila keluar dari lumpur, baru nampak selama ni berlumpuran.
Dah keluar dari lumpur, ada sedikit bersih.
Baru terasa, hidup dalam bersih itulah perlu dikejar....nikmatnya sungguh luar biasa....itu baru sedikit.
Pabila bersih, cubalah nak bersihkan mereka yg masih seronok dalam lumpur semacam kita juga sewaktu dulu.....sungguh sukar.
Sekurang-kurangnya sudah mencuba.
Yang duri dalam daging tu bukanlah sesiapapun.....bukan Tun, bkn Tun Musa, bukan Paklah, bukan dikalangan kita.....
Duri dalam daging sebenarnya adalah SISTEM DEMOKRASI.
SISTEM DEMOKRASILAH DURI DALAM DAGING. BUKAN HANYA DURI,MALAH RACUN SEKALI.
Sistem nilah yang membawa kita ke medan lumpur untuk berperang sesama sendiri...sesama keluarga...sesama bangsa...sesama jiran...sesama melayu....sesama islam....sesama rakyat...sesama pemimpin....sesama tempat kerja...sesama sekolah....sesama rakan niaga...hinggakan sesiapa di depan mata, semua kita perang.
DEMOKRASI MENDIDIK KITA BERKEHENDAK, KETUANAN(BOSSY), BERNAFSU, EGO, TERAMAT MEMENTINGKAN DIRI SENDIRI....semua amat bercanggah dengan sifat KESUFIAN.
RASA HEBAT, RASA BIJAK, RASA KAYA, RASA AGONG, RASA BERKUASA...semua ini sifat suci hanya milik ALLAH TAALA. Betapa derhakanya kita sampai sanggup merampas hak ALLAH TAALA.

Memang patut kita menanggung kepedihan dari gejala, malapetaka, jenayah, rempit, rogol, tak sudah-sudah malah makin menjadi2....
Hati bagaikan dihiris-hiris.
sampai bila..........?

TIDAKKAH KECEWA SEORANG BAPA PABILA ANAK BERMAHALELA DALAM RUMAHNYA.

Sudah tiba masanya untuk membersihkan diri dari lumpur. rasanya dah penat dah muak.

Kembalilah ke KEPEMIMPINAN RASULULLAH. Kan kita ada ramai inteligen?. pasti kita CEMERLANG, GEMILANG, TERBILANG.

...insan berharap.

Unknown said...

Tun,
Saya Ketua Pemuda Caw. Taman Permata juga akan keluar UMNO sebagai menunjukkan sokongan terhadap perjuangan Tun dan juga sebagai protes terhadap pemerintahan bodoh lagi membodohkan Pak Lah dan musibat2nya.

Teruskan perjuanganmu Tun. Untuk Pak Lah, teruskan membisu dan buat2 bodoh.. Next PRU korang tahu la cemana..

us said...

salam TUN,
sy bukan politician tp seorg m'sia yg diciptakan oleh Allah utk mengajak Tun& Isteri utk sama2 tegakkan ISLAM di Muka Bumi ni...perjuangan Tun utk politik dah berakhir, so saya menyeru Tun & Isteri sama2 menangkan ISlam yg sedang di lanyak oleh agama lain.
Tun lebih byk membaca Al-Quran yg kebyakan nya bicara SISTEM & KEMENANGAN ISLAM...dimana semua itu?
ok Tun...take care
Saifullah..

Mohamad Fazli Ramli said...

Dear Sir,

The media is crazy. They are now saying that you quit UMNO.

Not everyone "Mudah Lupa"... you don't just "quit"... you "quit conditionally" and so am I.

I guess that's why pembesar UMNO are so angry. Your condition hurt their "KING".

They can say that 1,000 or 2,000 "doesn't mean anything" but surely losing 5 states to PR in the recent election means "something".

It's a bit sad though, I supported
UMNO since 1997 when I became a member. Stick with UMNO during 1998 - 1999 crisis. I even supported UMNO during the last election even though I was not happy with the way "pembesar" and UMNO "King" treated you.

As it is, I'm now happy to be "doesn't mean anything" or "insignificant". It makes me proud as I'm no longer a part of this highly arrogant organization called UMNO.

djowenna said...

Jangan undur kebelakang. Apa yang Tun buat bukan meruntuhkan UMNO tapi mengukuhkan. Cerita lama ada lah kekuatan yang ada pada diri Tun. Kekuatan itulah yang kami mahu pada pemimpin. Syabass Tun. Saya akan terus menyokong Tun.

Djowenna

kErViN said...

Tun, you have always been a role model for me. You once came to my school (Victoria Institution) for a session (Bicara Tokoh) and I was the one who reported the event for the school magazine. I still remember the important messages that you said that day in your speech.

I seriously think you're an extremely brave man and I'm very proud of your no-nonsense attitude. Not many people have the guts to do what you're doing now.

I wish you all the best in your pursuit to correct the wrongs in our country. I pray that you will always have the strength to withstand the onslaught of disrespect that is hurled at you nowadays.

Take care.

armysn said...

Salam Tun,

I am not one of your die hard fans but the current situations make me realize apart from all the -ve view I have about you, I can still stand up and say Tun Mahathir was Malaysian Prime Minister who have bring Malaysia to a level that makes us Malaysian proud. Neither do I a fan of Pak Lah.

But then, comparing the both of you, I'd rather have you as the Prime Minister and make Malaysia prosper and to correct all the -ve things you practice, than having Pak Lah who do and did nothing other than contributing to the bad economic situation. Sorry Pak Lah, but this time around, me too want you to step down.

One question for you Tun, who do you personally think can become a good PM to replace Pak Lah?

Thank you Tun. Salam.

Ramadhan Amizudin said...

Dengan keberanian yang Tun ada Insyaallah Pemulihan dalam UMNO akan belaku tidak lama lagi,
Sekian,
RamadhanZ.Tk - Admin

RamadhanZ-Blog.blogspot.com

ahmad said...

Good decision. I am behind you all the way. Have read the book on May 13 and read what Tunku said about you and how you reacted.

It sounds something like this " When you are the leader, you must be responsible for whatever happens. It all lays on the hands of the leader to make choices"

Khaizarien said...

salam tun
pada mulanya saya terkejut dengan pengumuman tun
tapi bila saya fikir di tempat tun memang saya pun akan buat ke[utusan sedemikian..
saya tetap menyokong tun dari belakang.
moga UMNO akan terbuka mindanya dan memperjuangkan balik bangsa melayu di malaysia ni.

阿虎 said...

Action always beats inaction.

Unknown said...

We LOVE TUN M!!! :)

We LOVE UMNO!!! :)

STEP DOWN PAK LAH!!!




We LOVE TUN M!!! :)

We LOVE UMNO!!! :)

STEP DOWN PAK LAH!!!


TERIMA KASIH TUN M atas segala jasamu!

Unknown said...

Apa khabar Tun,
Saya menyokong 100% segala tindakan yang telah atau akan Tun laksanakan. Ini kerana Umno seolah-olah telah lupa keperitan serta pengorbanan yang telah Tun tumpahkan kepada UMNO, BN dan Malaysia.Mereka Lupa yang Tun sebenarnya adalah orang yang amat disanjung bukan sahaja di malaysia malah diserata dunia. Ketajaman akal fikiran serta ucapan yang bernas dari Tun sukar untuk dicari ganti.Kami akan sentiasa menyokong Tun.

Unknown said...

Tun,
Apa yg ada pada Umno sekarang seolah-olah macam Dinasti Pak Lah.Semuanya untuk kepentingan keluarga serta peribadi beliau. Saya amat-amat kecewa dengan segala tindakan Pak Lah.Kita semua berharap agar selepas Tun bersara segala projek serta pembangunan negara akan diteruskan oleh Pak Lah.Tetapi apa yang Pak Lah lakukan adalah sebaliknya. Byk projek tergendala dan dihentikan dengan alasan yang lemah.Pak Lah mewujudkan projek baru dengan harapan agar dapat menaikkan namanya.Sedangkan urusan pentadbirannya pun lemah bagaimana hendak laksanakan projek mega yang diangankan tu. Sepatutnya dia melantik Tun untuk menjadi Menteri Mentor atau Menteri penasihat atas pemikiran tajam, pengalaman serta pengorbanan Tun.Memang Pak Lah adalah Melayu mudah LUPA.Kami Sayangkan Tun sebagaimana Kami Sayangkan Malaysia.Semoga Allah Kuatkan semangat serta azam Tun Demi Melayu dan Malaysia.kami akan sentiasa dibelakang TUN.

Unknown said...

Salam Tun,

Sesungguhnya banyak perkara serta cabaran tugas serta kehidupan dalam hidup saya dapat saya tempuhi dengan semangat dan cara berfikir yang Tun tanamkan. Bagi saya Tun adalah seorang pemimpin yang hebat kerana pemimpin yang hebat adalah pemimpin yang berupaya membawa perubahan pada orang yang dipimpin. Bagi saya itulah Tun yang telah berjaya membawa perubahan dan keyakinan yang tinggi kepada rakyat Malaysia samada disedari atau tanpa disedari, samada disukai atau tidak namun perubahan berlaku sepanjang zaman Tun mentadbir. Sekarang.. semuanya pudar, bungkam, saya ibaratkan macam tayar kereta tak cukup angin. Please Tun, do something!

mr amir said...

Tun
You really a real leader.Hope tht pimpinan melayu will move forward.The changes in malaysia previously made people believe in u.Now wake up malaysian people..

war said...

Tun
buka penyertaan ahli yang ingin serta keluar umno supaya tahu keberkesananya, saya salah seorang yang ingin turut serta, stk dari sabah

ciqky said...

Disini lahirnya sebuah cinta
Yang murni abadi sejati
Disini tersemai cita cita
Bercambah menjadi warisan

( korus )
Andai ku terbuang tak diterima
Andai aku disingkirkan
Kemana harusku bawakan
Kemana harusku semaikan cinta ini

Betapa
Dibumi ini ku melangkah
Keutara selatan timur dan barat
Ku jejaki

Aku
Bukanlah seorang perwira
Gagah menjunjung senjata
Namun hati rela berjuang
Walau dengan cara sendiri
Demi cinta ini

( ulang korus )

Ku ingin kotakan seribu janji
Sepanjang kedewasaan ini
Ku ingin sampaikan pesanan
Aku lah penyambung warisan


SEMOGA TUN TABAH HATI KERANA SEBAGAI MANUSIA BIASA KITA TIDAK AKAN LEPAS DARI UJIAN DAN DUGAAN...mungkin selepas tun bukan lagi duduk di atas, sekaranglah masanya tun rasa bagaimana menjadi org2 bawahan...

beezeebowdy said...

Salam, Tun berdua.

betullah Tun..apa rasionalnya
jadi ahli kalau parti hanya bangga uar-uarkan bilangan ahli yg berjuta2 tu.

kalau dulu saya bangga. tapi sekarang lagi bangga untuk keluar.

so, macammana ye step & proses nak keluar dr. UMNO ni?

please help. TQ

Take care Tun berdua.

Arriffin Mansor said...

Salam Tun,
You had accepted your mistake in appointing Dato Sri Abdullah to the PM post and hence you are now attempting to rectify it.
By that you have demonstrated your consistency and accoutability.
Best wishes

Arriffin Mansor said...

Salam Tun,
Kalau dah hentam begitu hebat mereka masih tidak berganjak lebih elok Tun keluar dari UMNO.

Namun demikian, saya tabik Tun kerana Tun berani berhadapan dengan risiko dibuang menjadi penasihat Petronas.
Tindakan tidak terkonkong oleh kepentingan peribadi.

Syabas.

Mika Angel-0 said...

Che Det,
Salaams

Since DrM has quit UMNO for good it would not be of any harm to ask YABhg why does he think that Mohd Najib Bin Abdul Razak is a good choice to be a Prime Minister of Malaysia?

What is the good aptitude that Najb has that rationalize your choice in him? What are his weaknesses if any?

How are the other ranked-by-merit candidates that DrM has in mind besides him? (And it should not be only personalities from UMNO if not a personage such as the YABhg himself)

If one may ask DrM since he is out of UMNO for good. Not that this is a wish or a prayer; but you may call it a prediction or a statement of fact, Che Det.

Unknown said...

Orang melayu sebenarnya memerlukan sebuah parti baru untuk memperjuangkan kepentingan orang Melayu. Kita tidak lagi boleh berharap hanya kepada UMNO yang jelas hanya untuk kepentingan orang tertentu yang memegang kuasa. UMNO yang ada kini hanyalah untuk abdullah dan kj serta pengampu2 mereka. Harap Tun dapat memulakannya dan saya yakim ramai yang akan menyokong.

ahmads said...

Sebenarnya ramai bangsa kita masih lalai yang bangsa lain sedang mengambil kesempatan untuk mengambil teraju kalau kita gagal menerajuinya dengan baik.

aydzeef said...

Assalamualaikum Tun

Pertama sekali syabas kepada Tun yang selama ini tak penat2 untuk memajukan negara kita.Dari kecil cita2 saya nak menjadi Pemimpin akan tetapi itu hanyalah cita2.Walaupun saya terlalu muda untuk memasuki bidang politik tetapi saya sangat meminati dan mengambil berat tentang politik di negara ini.

Saya telah membaca keseluruhan komen2 yang diberi dan ada yang tak munasabah dan tak masuk akal.Jangan la beri komen yang menyakiti hati dan terutama yang boleh membuat pembaca terasa orang itu macam tak berakal.

Saya tahu tujuan Tun keluar dari Umno hanya la untuk memberi kesedaran pada PM supaya tidak bersikap lembut dan berdiri sebagai Perdana Menteri sebanar bukanlah sebagai patung.

Contohnya Selangor yang ada sekarang sebelum pemerintahan PKR.Apa dah jadi?kenapa tanah bumiputra banyak dijual kepada bukan bumiputra?contohnya hampir kesemua projek Pemaju selangor, kenapa dibeli oleh bukan bumiputra?kenapa kita tak boleh simpan tanah untuk bumiputra?apa akan jadi kelak kalau Selangor bukan tempat bumiputra lagi?mana perginya bangsa melayu kita?takkan nak duduk di luar bandar?Buat penat sahaja Pemaju Selangor buat kawasan perumahan bumiputra di kota damansara dan sebagainya.Tiba2 sahaja smua telah dibeli oleh bukan bumiputra.Kerja sapa nih?

Orang atasan mmg buat duit tapi apa pulak nasib seprti orang bawahan?Beras naik,minyak naik,tol naik dan sebagainya.Tapi gaji tak naik.Yang kita macam nak mati berkerja tetapi orang atasan goyang kaki sahaja.Bila dah kalah mula cari alasan yang cakap org ni tak buat kerja dan sebagainya.Memamg dah agak kalah teruk sebab masa pilihanraya asik nak mencari pengundi melayu tetapi lupa akan bangsa lain.Ini terjadi di kelana jaya.Besok nak undi,hari ni baru nak cari pengundi bukan melayu.Buat apa dah terlambat.Sibuk sangat dangan duit sana sini.Tengok PKR etc,takdanya buat kempen macam umno buat.Duit semata2.Pembangkang senang je,bagi ucapan dan komen tentang kerajaan sekarang kemudian buat janji manis.Jadi orang yang dengar pun mula la berubah hati nak cuba benda baru.Takkan nak cuba benda lama sedangkan tiada peningkatan.Dah la tuh macam2 tax pulak dikeluarkan.Parking mana2 pun kene bayar kalau tak bayar kene saman dan sana sini tax.Kalau betul,kerajaan Malaysia bukan tak kaya.Setahun petronas sahaja buat profit 80billion.Tapi mane pergi duit tu?oh lupa takkan orang atasan tak dapat apa2 kan :).kenapa kita masih berhutang dengan negara luar?Ni la politik kan?takda politik takda la perniagaan.

Kenapa kita nak gunakan system tol beratur?tak bole ke gunakan touch and go sahaja.Ini boleh menjimatkan masa dan memberi wang pendahuluan kepada Negara.contohnya kita kene isi duit dahulu baru boleh guna touch and go.Jadi bukan kah kerajaan akan mendapat ‘advance’ dari menunggu pengguna beratur?bukan kah dengan cara ini kita bole menjimat kan wang dan masa?kenapa tak boleh berikan secara percuma smart tag dari membeli?poket mana yang masuk tuk duit smart tag ini?kalau tak boleh pun jual la dengan harga yang berpatutan.Bukan semua orang mampu membeli.

Orang muda sekarang dah lain.Kita nak pembaharuan bukan nak ikut kerajaan yang membebankan.Lagi tak membeban lagi la rakyat suka.Pembangkang bagi ayat manis nak buat macam2.tunggu dan lihat je la kerja mereka.Kalau janji kosong ,nanti bertukar la kerajaan lagi.Jadi BN apa lagi,tingkatkan usaha anda dengan bukan membeli rakyat dengan duit semata2 tetapi beri kemudahan dan kepercayaan kepada rakyat.Jangan sibut nak buat profit poket sendiri sahaja.

Memang tidak memeranjatkan saya Tun keluar dari umno kerana saya sendiri sudah terasa yang umno pada ketika ini bukan untuk bersatu seperti dulu tapi sibuk mencari wang dan pangkat semata2.Sebenarnya,apa yang terlintas di pikiran saya,Tun penat dengan kerajaan sekrang kerana Tun telah membina mahligai akan tetapi mahligai itu tidak menunjukkan peningkatan tetapi makin merundum.Buat penat je Tun bina mahligai tetapi disalahgunakan.sebab itu la Tun bersuara.Bukannya pasal Tun sibuk nak mengejar harta ataupun takut kes2 lain.Tun dah cukup apa yang ada.Tun pun dah berumur.Kalau Tun orang yang tidak bertanggung jawab,Tun dah menikmati sisa2 hidup Tun tanpa memikirkan negara.Sebab Tun orang yang bertanggungjawab la Tun masih memikirkan tentang negara.Nak cakap kes lingam?apa yang nak ditakutkan.ini lah dipanggilkan lobby.Terpulang la kepada ketua dan komuniti nak pilih sapa yang layak.Ini terjadi disemua negara.Contoh seperti Bola.Kalau pengurus baru dalam pasukan itu,takkan dia nak berkerja dengan “staff” lama yang bukan dikenali atau dipercayai.Mestilah beliau akan membawa ‘staff’ yang dipercayai?kalau betul Tun tu ada niat jahat,takkan la masa pemerintahan beliau kerajaan masa itu kukuh dan kemas.Takkan la negara lain bole kenal melaysia kalau bukan pasal Tun.Cuba fikir.Sampai orang LUAR pun cakap kita beruntung dapat Tun.jadi pikir2 la.Jangan la kita nak memburukkan orang atau mengkeji orang.Semua orang tak lari membuat kesilapan dan bukan semua orang boleh bertahta di hati kita.Sebenarnya benda ini boleh diperbaiki.Jadi terpulang la kepada mereka2 yang terlibat untuk membetulkan keadaan.PM sekarang pun apa kurangnya.Bijak dan sebagainya.Cuma perlu mempertingkatkan usaha dan tegas untuk masa depan rakyat dan Negara .Harus la mengawal kemasukan warga asing dari menetap disini.Kita berkembang bukan mengecut.Kalau dah kanan kiri asik pekerja asing je,berkurangan la peluang untuk rakyat kita.Kita kena sedar bahawa yang bukan bumiputra sudah bersuara kenapa mereka tidak boleh bertanding menjadi PM..Kemasukan warga asing kebanyakkan bukannya melayu.Takut juga lama2 kita pulak di perintah oleh bukan bangsa kita.Biasa la zaman dah moden.

Kalau takda politik dan pembangkang,kita takkan sedar.Sebab itu la wujudnya pembangkang.Ini lah dipanggil ‘COMPETITION’.Sapa berani dan jujur akan menang.
Jika saya membuat anda terasa mintak maaf dari hujung kaki ke hujung rambut.Kita berhak bersuara dan mendapat jawapan.Saya tak berpihak kepada mana2 pihak.Yang penting,Malaysia Maju dan takkan hilang melayu di tanah air.

Sekian

LanMatrix said...

Syabas, Hebat ayahda Tun, ni baru betui, saya pun heran jugak, pasai apa Pak Lah ni dok tak paham lagi... orang ramai dah tak mau dia, tak dak apa lagi yang boleh dia buat..kita tak mau pemimpin lemah lembut... kurang idea.. kurang semangat... kurang tiduq... Saya ni dari bangku sekolah lagi dah tau... ayahda Tun ni somebody, whom can turn around anything he wish. Isyaallah, kalau kita benar, akan ada laluannya. Kalau Ayahda ni..nak jadi PM lagi pun ramai yang sokong... sebab otak ayahda ni masih geliga.. insyaalah kalau masin mulut chek no...

zackrie said...

haha
sejarah berulang
tetapi pada masa berbeza

saya rasa baik juga tun berundur,
orang tak tahu kerugian kehilangan tun dalam UMNO
bila tiba masa nanti tahulah mereka
sepatutnya dalam islam kita seharusnya bermuafakat....
jgn sampai kita diceroboh anasir luar sudah, p.pinang suatu ari nanti akan jadi macam singapore.
kita melayu akan jadi macam palestin
konsep yg sama bangsa yg binasa
bangkitlah bangsaku!!!!!!!!!!!
jgn sakit hatiku!!!!!!!!

NEW VILLAGE ....SMILE said...

Secara profesional, saya setuju dengan kelantangan tun dlm mengkritik Pak lah. Sepanjang 4 tahun yg lalu terlalu banyak kelemahan yang ketara ditunjukkan oelh pak lah.Tapi hingga saat ini ahli tetap mengampu pak lah tanpa melihat realiti kehidupan rakyat yang semakin terjerat dengan sandiwara politik pak lah dan menantunya( Yoyol khairi).rakyat semakin merana dan tiada pembelaan.Sampai bila ahli umno menjadi kaki bodek dan ampu?????...melayu tiada pemimpin yang mampu ....selepas TUN...we akui u are great PM

Zack said...

Dr,
You have created a country I am proud to live in. Indeed you payed more attention to the Malay but on the same time you made the non-malay comfortable. This is the Malaysia you made and I am proud of it. Every Malaysian is.
But you legacy was never followed with you toughts and touch. More over it was done on an extreem node.
Now we have a unstable Malaysia in which not only me, but all my fellow Malaysian is sad to see.

Please, do one more last miracle. Create a MALAYSIA wt no race line.

Xrule said...

Sometimes you just have to let this people learn it the hard way..
Tun, saya sokong.
Perjuangan ini masih belum selesai.
I believe whatever reason Tun keluar dari UMNO is worth fighting for.
Keep on fighting.
KERANAMU MALAYSIA!

aufawafa said...

salam tun,
selama ni tun tak tahu ke perangai ahli umno... pemimpin ada kuasa,ada pangkat,ada duit...yang tulah dia jolok sangat.
tengok la ni..tun apa ada? dah tua,sapa nak ikut?
mujur la tun cepat sedaq..

Edwin T said...

Dr. M,

You are my lifetime idol in your outstanding leadership and charismatic personality.

Support you in everything you do!

Your selfless contributions to our nation for the past 22 years was unmeasurable.

Pray that you are always in the pink of health!

Mimi said...

TUN..U are still my WIRA!
Please ALLAH PANJANGKAN UMUR TUN dan rahmati perjuangannya.
Saya amat berharap agar kemelut ini terlerai segera sebelum pihak lain menangguk diair keruh.
Alangkah bersyukurnya jika doa saya termakbul..agar Tun mampu berjumpa dan bincang dengan Pak Lah dan mengetepikan ego demi MELAYU.
Allah, berkati perjuangan TUN!

airy said...

Kepada Tun yang dikasihi..

Saya sebagai seorang rakyat malaysia yang amat mengagumi tun akan terus menyokong tun walaupun ahli umno sendiri tidak menyokong tun. Percayalah majoriti rakyat menilai pandangan tun dengan berhemah dan rasional tindakan tun telah kami selami. Semoga nasib bangsa dapat dibela dan semoga paklah sedar yang kepimpinanya tidak digemari sebilangan besar rakyat.

Akhir kata semoga tun sihat walafiat supaya pendapat dan pandangan tun akan terus didengari oleh seluruh rakyat malaysia

hidup tun, hidup malaysia

OrderCovers said...

salam..

Tun. saya berasa bangga dengan Tun. Tiada peminpin melayu yang berfikiran macam Tun. Saya harap Tun dapat memikirkan cara untuk menaikkan semula martabat orang melayu... saya x pikir pak lah boleh..(dia tu LOSER).. kami memerlukan Tun..

Ridz
www.ordercovers.com

joey said...

dear Tun,
i respect ur decision n always on ur side... chaiyo!!!!!!!sampai bila-bila u always my IDOL.
so to pak lah faham-faham je lah tak guna dpt support dari menteri je paling penting rakyat.massage dah disampaikan harap tolong respond.

Alan Pali said...

Mujur saya belum masuk PEKEMBAR lagi. Kalau sudah,saya pun KELUAR BERSAMA!

roy said...

salam...semoga tun sihat..melayu dah nak lupa dah skrang ni..harap tun dapat kejutkan mereka semua yang perjuangan belum selesai..kalau boleh tun bg tuisyen kat sapa yg nak jadi pemimpin...sebab pemimpin skrang ni,macam dah kena pimpin je..0195929436/0175817536

Habub said...

Che Det,

Hanya 4 perdana menteri dahulu yang layak digelar pemimpin,
yang selebihnya hanyalah sekadar ahli politik.

Saya akan turut jejak Tun.

Pelajar luar negara,
Hazman

amantubillah said...

Salam buat Tun sekeluarga

Tun,

Saya sokong apa juga tindakan Tun.
Kami tetap dibelakang Tun.

"MELAYU MUDAH LUPA" kita tak lupa tapi.......

"PAKLAH SUDAH LUPA"

BERdiriLAH said...

salam..
saya amat kagum dengan segala tindakan dan pandangan tun...
Perjuangan Belum Selesai...

Gelombang Rakyat said...

Tun Dr Mahathir Mohamad, a slideshow of loyalists welcoming you and spouse, safely home, at Subang Airport 27 th Of May 2008. Enjoy!
http://atotalblog.wordpress.com/2008/05/28/welcoming-mahathir/
Thank you...

abJUDGE said...

@#$&!!!......
A CLEVER MOVED.. FROM A CLEVER MAN. YOU ARE ROCK STEADY. WE R WIT U TUN.

flowerymae said...

We sport your decision Tun. I hope it's for the better.

Miss X said...

Salam hormat buat Tun

Maaf, saya lambat respon pada artikel ini.

Keputusan meninggalkan UMNO adalah keputusan yang bijak. Benar lah sabda Nabi, perjuangan yg dilakukan atas dasar bangsa tidak akan ke mana.

Entah kenapa, di saat rakyat jelata menyanjungi Tun kerana keberanian dalam mengkritik politk Dato Seri Abdullah, saya masih melihat Tun sebagai manusia biasa.

Tun masih ingat Tragedi Memali 1985? Harap Tun tak lupa. Kerana anak-anak memali masih menuntut pembelaan.

Tun seorang yang berani. Akhirnya Tun mengaku bahawa kes Anwar 1998 berpunca dari Tun sendiri.

Maka kenapa tidak, Tun tampil ke depan untuk mengubati luka Memali ini? Kata kan lah, biar ia pahit.

Allah panjangkan usia Tun. Dan sepanjang usia itu, ramai yg mati, ramai anak menjadi yatim, isteri kehilangan tempat bergantung. Ramai yang menangis. Semuanya hilang dibawah kekuasaan Tun.

Masya Allah. Hebatnya Allah 'memperkasakan' Tun pada waktu itu.

Saya doakan sepanjang perjalanan Tun ini, diakhiri dengan khusnul khatimah, kesudahan yang baik. Baik untuk Tun, jua untuk seluruh rakyat.

Moga Allah limpahkan rahmah, hidayah dan taufik buat kita semua. Walau apa pun politik Tun, kita masih merendah diri dbawah payung yg sama, syahadah.

Salam hormat, wassalam.

Chot Sg.Udang,Melaka said...

Tun,

you are spectacular and are really Malay up to the bone.May Allah bless your doing and only he knows your true intention to salvage Malay from being 'menjadi hamba diNegara sendiri'

lynn lynda said...

Tun,

Saya peminat Tun sedari dulu,betapa sedih dan deraian airmata saya tak dapat di tahan ketika Tun meletakkan jawatan.apa yg terfikir oleh saya ketika itu..apa akan jadi pada Malaysia tanpa Tun..

Kerinduan saya Pada Tun dan Tun Siti Asmah serasa tak terbendung,kerana orang yg saya sayang dari kejauhan jarang kelihatan di kaca tv skarang ini.

Saya sebagai orang yg sentiasa kasih dan sayang pada Tun suami istri akan sentiasa mendoakan semoga allah panjangkan usia Tun berdua dan andainya allah mengizinkan semula saya nakkk sangat Tun menjadi perdana menteri semula.

saya akan sokong tun,dan sebagai wakil dari keluarga dan rakan-rakan saya yang lain,kami rakyat jelata akan sokong tun sepenuhnya.kami akan berdiri berpegangan tangan utk sama-sama berpadu demi TUN..

HIDUPPPP TUNNNN !!!!!

Pulau Sibu said...

I did not have a chance to make a comment earlier because I haven't had an account yet.

Abdullah does not have guts. If he had, he would have expelled you from UMNO instead of accepting your letter to quit UMNO. You mentioned that you will rejoin UMNO when Abdullah ceased to be the prime minister. I was wondering what happen would if he decided to expell you, because the door to rejoin would be closed to you once being expelled.

karl heinz HUSS said...

Tun

saya amat setuju dengan langkah yang tun ambil ini. bagi saya ini satu jalan bagi menyedarkan mereka yang selama ini berkata kita ada saluran yang betul untuk bercakap. dulu tun didalam bercakap adakah mereka mendengarnya dan bagaimana pula diluar. anak tun pula cuba bercakap dari dalam adakah mereka mendengarnya. ini semua cakap-cakap kosong dari mereka.

bravo tun

Angieline said...

Tun,
that is not a good decision tho.Once you leave,you cant control what they wanna do after.
Mereka tidak lagi memperjuangkan untuk bangsa-bangsa.Ini adalah salah satu perkara yang menyedihkan rakyat.
Tun,
Apakah lagi yang kami boleh buat?
Bukan polis yang rasuah sahaja,tetapi kerajaan juga.Mereka buat rasuah.
Tun boleh find out in the you tube.

Angieline said...

tun,
i like the way u doing tho. But,dont Malaysia is mention as a multicultural country?
In malaysia there r many different of religions and cultures and races. What for if just focus on Malays onli? Sorry if i m rude.
We all r humans,don hav 2 separate in groups,we all allah's kids.
There's nothing different. Should we just bcos of races,then treating others bad ways?

Gelombang Rakyat said...

Tun Dr Mahathir Mohamad, sudahpun diteliti, ucapan Abdullah Ahmad Badawi di Kelantan, semalam, sehubungan dengan dia meletakkan jawatannya dan menyerahkan kuasa kepada penggantinya, Mohd Najib Abdul Razak.

Didapati kenyataan ini menyamai, tidak berubah, dan tidak ada yang baru, hanya ulang tayang, permainan kata-kata sahaja, kurang dan lebih serupa dengan kenyataan Abdullah Ahmad Badawi yang berkaitan, sebelum ini di Johor.

Desakan yang kedengaran selama ini ialah supaya Abdullah Ahmad Badawi meletakkan jawatan - Presiden UMNO, Pengerusi Barisan Nasional, dan Perdana Menteri Malaysia, ialah sekarang.

Sekarang yang dimaksudkan ialah 9hb Mac 2008.

Kini telah berlanjutan sehingga ke saat ini.

Apakah motif si Abdullah Ahmad Badawi ini?

Jelas sekali Abdullah Ahmad Badawi tidak faham, tidak peka, tidak sedar, dan tidak tahu membaca keseluruhannya di antara:

01. Meletakkan semua jawatan berkenaan sekarang, 9 Mac 2008.

dengan

02. Meletekkan semua jawatan berkenaan pada masa terbaik yang telah dipersetujui oleh mereka berdua.

Jikalaulah Mohd Najib Abdul Razak, sedikit berani, tentulah Abdullah Ahmad Badawi akan faham dan mengerti akibatnya bila Abdullah Ahmad Badawi terus kekal di semua kerusinya.

Pun begitu, usaha akan berterusan juga sehingga Abdullah Ahmad Badawi segera meletakkan jawatannya.

Sebab Abdullah Ahmad Badawi sebagai pemimpin, dan kepemimpinannya yang menjadi punca kepada yang berlaku sekarang di kalangan rakyat dan negara, bukan lagi membabitkan Abdullah Ahmad Badawi dan Mohd Najib Abdul Razak berdua sahaja.

Bukan dua, malahan ramai, jika pun tidak seluruh rakyat dan negara.

Ini tidak difahami oleh Abdullah Ahmad Badawi!

Jika telah pun berlangsung perbincangan ataupun rundingan, seolah-olah Abdullah Ahmad Badawi 51 Mohd Najib Abdul Razak 49.

Jika disenaraikan keputusan PRU 12, Mohd Najib Abdul Razak jelas 60, dan Abdullah Ahmad Badawi 40. (Ini anggaran kasihanlah ya).

Mohd Najib Abdul Razak perlu melihat perpindahan kuasa ini dengan motif yang lebih besar daripada dirinya.

Jika tidak, persepsi bloggosphere diperhatikan, mungkin bukan Mohd Najib Abdul Razak kot.

Jika pun sememangnya Mohd Najib Abdul Razak, (R.A.H.M.A.N.) jenuhlah juga kelak, dulu Abdullah Ahmad Badawi, kini Mohd Najib Abdul Razak pulak.

Letih!

Pun, usaha diteruskan...

Apa yang Abdullah Ahmad Badawi katakan sebagai masa terbaik itu, hanya memihak kepada dirinya terutamanya, dan barangkali beberapa orang lagi.

Masa terbaik itu kelihatan tidak baik kepada Mohd Najib Abdul Razak sendiri, dan tentunya tidak baik kepada rakyat dan negara.

Persetujuan yang telah dicapai sekali lagi menunjukkan kelemahan Abdullah Ahmad Badawi sebagai pemimpin.

Aduhai, Mohd Najib Abdul Razak pun, dot dot dot. (Masih ada sayang lagi ...)

Bila itu, maksudnya ialah tarikh!

Contohnya: "Saya Abdullah Ahmad Badawi dan Mohd Najib Abdul Razak, bersetuju tarikh perpindahan kuasa, ialah pada 9hb Mac 2008"

Tak mengapa dah, bila tarikh itu telah disebut, yang lain tak perlu sebut lagi. Tidak penting dan tidak relevan.

Semua pihak tidak perlu lagi membuat spekulasi, kata Abdullah Ahmad Badawi.

Sat lagi, satu spekulasi InsyaAllah akan dibuat.

Sebab tarikh tidak disebut dan telahpun berlanjutan berlarutan sehingga kepada rakyat di hari ini nak makan pagi pun terkial-kial. Tengahari dan malam nanti, macam mana lagi.

Perkara ini tidak perlulah dibangkitkan lagi, kata Abdullah Ahmad Badawi.

Macam mana tidak dibangkitkan, tarikh tidak mereka sebutkan.

Pada masa ini, jika diharapkan para pemimpin UMNO dan Barisan Nasional yang lain, entahlah.

Mujurlah parti lain menang banyak juga, nampak jugalah ada tekanan, walaupun caranya tidak baik, tetapi dapat lah juga menghantar mesej jelas dan tepat kepada Abdullah Ahmad Badawi, bahawa rakyat tidak puas hati banyak hal, semua hal, dan kenaikan harga minyak dan petrol baru-baru ini adalah amat membebankan.

Sebutan tarikh itu, yang dikehendaki sebenarnya.

Tiada yang hendak berbalah, memang hilang semangat jika asyik berbalah, sebab Abdullah Ahmad Badawi tidak menyebutkan tarikh, bila itu, maka muncullah perbalahan.

Apa ertinya pemaufakatan dan persetujuan mereka berdua ini, jika tarikh tidak disebutkan.

Apakah pekerjaan yang dikatakan sentiasa untuk kemajuan negara serta memperkuatkan parti? Sebagaimana yang disebutkan si Abdullah Ahmad Badawi ini?

UMNO sekarang bukan lagi seperti UMNO yang asal.

Kemajuan apa yang boleh dirasakan dialami sekarang bila contohnya rakyat dengan FRU sudah semakin kerap muncul di kaca televisyen dapat pula ditonton di dalam dan di luar negara?

Lainlah jikalau kerajaan Abdullah Ahmad Badawi hanya sekadar mahu mengurus wang negara yang sedia ada, berjimat kononnya, dan bertahan sehingga generasi masa depan.

Generasi sekarang, tekan sampai leper kah?

Bukan perkara ini tidak payah ditimbulkan, tetapi kerana sudah dalam keadaan payahlah, ianya ditumbulkan.

Ini, tarikh ini, yang patut ditimbulkan kerana Abdullah Ahmad Badawi tidak mengumumkannya. Mohd Najib Abdul Razak, sudahpun difahami sekarang.

Jamuan tengah hari bersama pemimpin masyarakat sempena lawatan kerja sehari Abdullah Ahmad Badawi ke Kelantan, ya?

Berapa perbelanjaan itu semua?

Di saat ini, ada rakyat yang sedari pagi tadi belum makan lagi...

Gelombang Rakyat said...

Tun Dr Mahathir Mohamad kenal siapa Abdullah Ahmad Badawi, dan kenal siapa Mohd Najib Abdul Razak.

Rakyat macam saya, hanya dapat tahu apa yang dipaparkan dalam bentuk maklumat melalui media.

Apakah pemaufakatan dan persetujuan yang telah dicapai oleh Abdullah Ahmad Badawi dan Mohd Najib Abdul Razak, sebagaimana yang diumumkannya di Kelantan semalam?

Pengumuman itu Abdullah Ahmad Badawi kata, tidak perlu timbul lagi spekulasi.

Namun pengumuman itu telah pun menimbul spekulasi lebih dari satu.

Seperti berikut:

A: You ni tanya banyak kali. I fed up. You mai sat kita bincang dan tentukan.

N: Bukan I, orang lain desak.

A: You tak usah dok dengaq depa tu. You mai laa ni, kita tentukan.

N: Okay

...

A: You tak sabaq dah ka?

N: I okay, bila-bila pun you suka, I terima.

A: I ni bukannya nak jadi PM selama-lamanya. Bukan 22 tahun. I lain.

N: I faham…

A: Tak kan lah I bodoh sampai tara tu.

N: Baiklah, bila?

A: 2 PRU lagi…

N: (tercengang!)

A: Awat, you tak suka ka?

N: Bukan, err, boleh diskaun tak?

A: You cadang bila?

N: Sebelum Disember 2008?

A: Mana boleh, walaupun I pimpin dan tak dapat 2 per 3 majoriti pun I masih menang, semua orang masih sayangkan I. Apa I buat, rakyat suka.

N: Itu betul.

A: Kalau betul, you tunggulah, bila I sebut tarikhnya, I bersara, you naiklah jadi PM pulak.

N: Bila?

A: Nanti I umumlah.

N: Baiklah…

A: Jadi boleh I kata, I telah mencapai persetujuan, dan permaufakatan di antara you dengan I.

N: Boleh, I tak akan lawan you. You kekallah PM selama yang you suka.

A: Okay, kita akad noo…

N: Baiklah.

«Oldest ‹Older   1201 – 1356 of 1356   Newer› Newest»