Monday, May 19, 2008

Pengumuman Keluar Dari UMNO

Hari ini, Mei 19, 2008 saya mengumumkan keputusan saya untuk keluar daripada UMNO. Isteri saya turut bersama.

Keputusan ini dibuat kerana UMNO yang ada sekarang bukan lagi UMNO yang ditubuh 62 tahun dahulu yang berjuang untuk bangsa Melayu, Agama Islam dan Negara Malaysia (Malaya); UMNO yang menggagalkan Malayan Union, memperjuangkan kemerdekaan Malaya dan Malaysia dan membangunkan Malaysia sehingga menjadi Negara yang termaju di antara Negara membangun di dunia.

UMNO yang ada sekarang hanya wujud untuk menyokong Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi, keluarganya dan tindakan serta dasar yang tidak secocok dengan kepentingan bangsa, agama dan negara.


Kepimpinan Dato Seri Abdullah jelas membawa kekalahan dan bencana kepada Barisan Nasional, UMNO, MCA, MIC, Gerakan dan PPP. Kemenangan UMNO di Sabah dan BN di Sarawak bukan kerana kepimpinan Dato Seri Abdullah.

Saya akan jelas satu persatu dasar-dasar dan tindakan Dato Seri Abdullah yang menjadikan Kerajaan pimpinannya dan parti BN dibenci oleh ahli-ahli parti komponen sendiri.

Walaupun sebelum perisytiharan ini saya adalah ahli UMNO tetapi sebenarnya selepas saya letak jawatan sebagai Perdana Menteri saya tidak dilayan sebagai ahli UMNO.

Saya tidak dibenarkan berjumpa ahli UMNO dan ahli UMNO tidak dibenarkan hadir apa-apa perhimpunan di mana saya dijemput sebagai jurucakap atau penyampai ucapan.

Menteri-Menteri yang dahulu berada dalam Kabinet saya tidak dibenarkan atau tidak berani atau tidak mahu jumpa saya lagi.

Jemputan oleh UMNO dan bukan UMNO kepada saya diarah ditarik balik oleh Mneteri Besar dan Polis.

Ramai pemimpin UMNO melepaskan kata-kata kesat kepada saya dan ada yang menyuruh saya keluar daripada UMNO walaupun mereka baru sahaja masuk UMNO. Tidak ada pemimpin UMNO yang pertahankan saya secara terbuka.

Wakil ke Perhimpunan Agong tidak dibenarkan menyuara pendapat mereka. Mulut semua orang ditutup.

Yang didengar hanyalah media arus perdana yang memuji Dato Seri Abdullah sehingga dia percaya dia begitu popular dan akan sapu bersih parti lawan dalam pilihanraya umum ke-12.

Hasilnya ialah kekalahan yang teruk bagi Barisan Nasional. Malangnya mesej yang hendak disampaikan oleh pengundi dan penyokong BN tidak dapat difahami oleh Dato Seri Abdullah.

Dia masih berkata dia menang. Ini sukar diterima oleh orang Kedah, orang Pulau Pinang, orang Perak, Selangor dan Wilayah Persekutuan.

Oleh kerana Dato Seri Abdullah buta mata dan pekak telinga dan tidak faham mesej ahli BN, oleh kerana ahli UMNO pun turut bersama, oleh kerana proses demokrasi tidak berjalan, oleh kerana UMNO yang ada sekarang bukan lagi UMNO yang ditubuhkan 62 tahun dahulu, saya berpendapat penyertaan saya sebagai ahli UMNO tidak bermakna dan tidak berguna lagi.

Justeru itu saya ingin umumkan bahawa saya sudah keluar daripada UMNO.

Saya ingin tegaskan bahawa saya bebas dan tidak menyokong mana-mana parti lawan.

Saya akan pohon untuk masuk UMNO apabila Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi sudah berhenti daripada menjadi Presiden UMNO, Pengerusi BN dan Perdana Menteri Malaysia.

Dr Mahathir bin Mohamad (bekas ahli UMNO No 1)
Dr Siti Hasmah binti Mohd Ali (bekas ahli UMNO No 2)

1,356 comments:

«Oldest   ‹Older   1001 – 1200 of 1356   Newer›   Newest»
openmind said...

Saya nak bawa 100 rakan rakan saya untuk menjadi ahli UMNO. Dulu masa zaman sebelum Pak Lah, kami duduk atas pagar sebab kalau bersuara saja kena pecat. Kalau bantah saja kena tuduh sodomylah dan sebagainya..berapa TPM yang kena pecat dulu? Semuga UMNO relevant dengan kepimpinan Pak Lah.

kapfla said...

Tun M,
Bravo. Action speaks louder than words. Depa pandai cakap tapi tak reti buat. Unlike Pak Sleepy, you are a visionary. I hope and pray to Allah SWT that your action will lead to a better UMNO and another true leader like you will emerge to lead. Not from the present batch of top ones, I know, but I hope this person will come in my lifetime. UMNO is in dire straits, someone need to save it. Do it Tun! Many still trust you better.

Sleepy's men, if you are reading, take this advice, if you cannot live up to the amanah of Malaysians and Malays, leave now. Make your exit graceful if you need to but leave.

Odette said...

Dear Tun,

It would appear that the main reason why you are doing this is to force our current PM to resign.

I have some questions:

1) What alternative do you have planned for UMNO's succession?
2) Will removing the current PM improve the state that UMNO is on now? - ie. Will money politics and corruption cease?
3) Will an independent judiciary be restored?

Or is this a hidden agenda behind this?

Just one question : Who would you like to see as the new leader of Malaysia and please justify why? If this person can correct items 2 and 3 above, then maybe you are doing the right thing - if it is to be more of the same thing, Malaysia is doomed.

leo said...

Dear Tun, saya amat terkejut dan kecewa dengan tindakan Tun yang mengambil keputusan untuk keluar dari UMNO dan BN. BN dan UMNO yang diibaratkan sebagai anak ketika ini sedang memerlukan pimpinan seorang bapa seperti Tun. Akan tetapi, pimpinan ketika ini yang tidak memahami hasrat murni Tun melepaskan Tun tanpa penghormatan. Saya sebagai anak Malaysia yang mengikuti perkembangan Tun sejak tahun 1969 amat kecewa dengan keadaan politik negara sekarang. Demi kepentingan Malaysia dan masa depan yang dimimpikan oleh Tun (Wawasan 2020) perlulah diselamatkan daripada penyangak politik yang sedang memimpin negara. Kembalilah Tun. Jangan meninggalkan kami sebagai anak yatim piatu dalam gempabumi politik ini.

Hartini O said...

salam tun,

I grew up with you as my leader,when you leave I just couldn't accept it because not sure of the successor..tsunami,atlantuya and macam2..scary..tak tau mana yang betul..and we as rakyat..tertanya2..apa jadi ni..

I just pray my beloved country where I grew up will be at peace for my children grandchildren and all our generation..

May Allah bless you,you belong to Umno and deep in your heart im sure you feel it too..everytime I see you and tun siti..my eyes just couldn't stop crying..you are my hero..and Im sure a lot of people feels the same way too..

take care..may your decision opens heart to many and may Allah guides us..and all our leaders to come to Al Quran and sunnah Rasulullah..because that is the biggest mukjizat..salam kasih sayang anakanda mu.

leo said...

Dear Tun, saya amat terkejut dan kecewa dengan tindakan Tun yang mengambil keputusan untuk keluar dari UMNO dan BN. BN dan UMNO yang diibaratkan sebagai anak ketika ini sedang memerlukan pimpinan seorang bapa seperti Tun. Akan tetapi, pimpinan ketika ini yang tidak memahami hasrat murni Tun melepaskan Tun tanpa penghormatan. Saya sebagai anak Malaysia yang mengikuti perkembangan Tun sejak tahun 1969 amat kecewa dengan keadaan politik negara sekarang. Demi kepentingan Malaysia dan masa depan yang dimimpikan oleh Tun (Wawasan 2020) perlulah diselamatkan daripada penyangak politik yang sedang memimpin negara. Kembalilah Tun. Jangan meninggalkan kami sebagai anak yatim piatu dalam gempabumi politik ini.

azman said...

Assalamualaikum Tun dr,Tun sendiri ada menyebut pemimpin datang dan pergi, tapi mengapa tidak boleh terima kenyataan masa Tun telah berakhir.Semoga Tun membuat keputusan untuk muhasabah diri.Wassallam.

Sabariah Faridah Jamaluddin said...

Assalamu'alaikum Tun Dr. Mahathir yang dikasihi,

Tun merupakan seorang pemimpin yang kuat, yang telah berjasa membawa mertabat Malaysia dan Melayu Islam ke tempat yang tinggi. Saya benar-benar menikmati hasil jasa Tun kerana saya pernah tinggal di Bangladesh, Indonesia, dan di Saudi Arabia, dan saya dihormati oleh kaum dan rakyat negara-negara ini berkat hormatnya kepada Malaysia dan Tun. Sekarang saya tinggal di Saudi Arabia dan masih menikmati sanjungan orang Arab terhadap Malaysia dan Tun. Di negara asing, Tun masih di anggap perwira Islam, jaguh Islam dalam menentang Zionis. Saya seikhlas hati mengucapkan Jazakallahukhairan kepada Tun.

Tun adalah seorang pemimpin yang kuat, tetapi tidak semestinya baik. Sememangnya Tun banyak berbuat kesalahan demi menjaga kekuatan ini, sedangkan kekuatan ini merupakan Rahmat dari Allah untuk rakyat Malaysia. Lihatlah betapa rakyat Indonesia menyedari kehilangan putera bangsa (Pak Suharto). Oleh kerana Tun banyak juga buat silap, dan oleh kerana Allah masih sayang pada Tun, maka Tun di panjangkan umur untuk melihat dan merasa sendiri akibat perbuatan Tun yang dahulu (termasuklah dosa melantik seorang yang lemah untuk menjadi pengganti Tun). Rakyat akan segera memaafkan Tun dan memang sudah sedia menyayangi Tun bila Tun meletakkan ego ke dalam poket. Ego yang sekelian lama terkumpul dan dikipas-kipas oleh penyokong-penyokong Tun yang "ikhlas" tidak ada nilai apa-apapun untuk di bawa bertemu Allah, kerana Allah SWT Pemilik EGO Yang Maha Agung, Dia amat marah sekali kalau hamba-hambaNya kembali kepadaNya dengan ego yang besar.

Permohonan maaf Tun kepada Dato' Seri Anwar hanya akan menyebabkan Rahmat Allah datang mencurah-curah dalam kehidupan Tun dan Malaysia. Saya merasa suatu keajaiban yang Tun dan Dato Fadhil Noor bersalaman di atas pentas tak sampai sehari sebelum Dato Fadhil Noor pengsan dan meninggal dunia. Itu satu petanda kesudahan yang baik untuk Tun.

Saya akan ke Masjidil Haram, dan InshaAllah akan buat doa khas untuk Tun -- Doa semoga Tun sejahtera dunia dan akhirat, dan supaya Allah ampunkan Tun, dan selamat dari tipudaya dunia. Saya juga doakan agar Allah masukkan ke dalam hati sekelian rakyat rasa sayang dan rahmat pada Tun. Keinginan saya yang paling dalam ialah agar pahala Tun melebihi dosa Tun sehingga Allah redha pada Tun dan masukkan Tun ke dalam syurga tanpa perlu melalui neraka. Aameen.

Saya juga mohon maaf pada Tun kerana terkadang terlibat dalam sesi ngumpat politik. Lebih indah lagi kalau Tun sendiri buat kenyataan memaafkan sekelian rakyat Malaysia yang rajin mengutuk Tun, seperti mana seorang ayah yang setiap hari memaafkan anaknya yang kurang ajar hanya kerana takutkan anaknya itu di bala oleh Allah. Maafkan kami Tun!

Wassalam
Ben Nuruddin

Anonymous said...

Dalam ajaran Islam, syarat-syarat dan ciri-ciri kepimpinan adalah amat ketat. Bukan sebarang orang yang boleh dengan mudah mengaku mampu menjadi pemimpin. Lebih-lebih lagi Islam amat menolak orang yang hanya semata-mata mahu menjadi pemimpin.

Dalam soal kepimpinan, bukan soal siapa mahu, tetapi ialah siapa yang mampu. Sedangkan yang mampu itu sudah menjadi sunnatullah amat sedikit jumlahnya. Kerana pada asasnya pemimpin sejati yang ada jaminan selamat dan menyelamatkan ialah mereka yang dipimpin oleh Tuhan. Mereka adalah para nabi dan rasul serta pemimpin pilihan Tuhan yang berwatak nabi dan berwatak rasul.

Antara kedua-dua pemimpin ini, yakni yang berwatak rasul saja yang layak memimpin seluruh kehidupan manusia, walaupun tidak salah untuk manusia mengikutinya. Ini kerana para nabi dan pemimpin berwatak nabi hanya memimpin di bidang ibadah dan akhlak sahaja.

Tugas dan peranan para pemimpin banyak memberi tunjuk ajar kepada manusia. Maka yang lebih utama didahulukan ialah memberi tunjuk ajar kepada diri sendiri. Mesti mampu mendidik mampu menundukkan nafsu sendiri, mampu berakhlak sempurna dan mampu menjadi model dalam segala hal khususnya ilmu dan minda, ibadah, akhlak, kepimpinan dan rumahtangga.



Manusia terjamin selamat di bawah naungan pemimpin super model ini. Pemimpin pilihan yang bertaqwa ini sentiasa dinaungi oleh Tuhan. Rezekinya Tuhan yang tanggung. Masalahnya Tuhan yang selesaikan. Ilmu dan mindanya Tuhan yang ajarkan dalam bentuk ilham atau firasat. Strateginya tepat kerana ilham dari Tuhan. Dia adalah sumber kekuatan, kekayaan, kebijaksanaan, keupayaan, kepintaran dan kemampuan. Musuhnya Tuhan yang tewaskan. Dengan kerananya maka orang lain dibantu.

Kehadiran pemimpin pilihan Tuhan ini, bumi menjadi dingin kerana turunnya rahmat Tuhan. Kepalsuan menjadi reda. Kejahatan merosot. Ketegangan menjadi kendur. Hati menjadi lembut dan lunak serta mudah menerima kebenaran dan kebaikan. Hati yang degil menjadi luntur. Maksiat dan kemungkaran menurun kerana hati-hati manusia turut terproses dengan sendiri, yang mereka merasa gementar dan gerun. Musuh-musuh mengakui kebenaran tetapi hasad dengki mengongkong mereka lanfas menolak kebenaran yang dibawa dan diperjuangkan oleh, pemimpin bertaqwa.

Sepanjang sejarah, Tuhan telah buktikan bahawa pemimpin inilah akhirnya yang beroleh kemenangan, kerana Tuhan kehendaki mereka menang. Tiada kuasa yang berupaya menembusi kuasa Tuhan. Musuh-musuhnya Tuhanlah yang menumpaskannya kerana Tuhan kehendaki yang batil dan pemimpin zalim itu tumpas.

Pemimpin zalim di zaman mana pun, sejarah telah membuktikan yang dengan bukti sejarah itu wajar dijadikan iktibar, bahawa akhirnya mereka kecundang. Betapa gagahnya Firaun, Qarun, Hammad, Namrud, Abu Lahab, Abu Jahal, Al Walid bin Mughirah, kuasa empayar Rom dan Farsi, keutuhan Kota Konstantinopal, semuanya kecundang di tangan pemimpin kebenaran. Sejarah pasti berulang. Tunggulah masanya untuk menentukan siapa lagi selepas ini yang bakal menerima nasib yang sama, ia pasti berulang.



Watak zaman kebangkitan Islam kali kedua ini sama saja dengan watak zaman kebangkitan Islam kali yang pertama, terutamanya Tuhan benar-benar campurtangan dalam memenangkan pemimpin kebenaran hingga menuju ke zaman ummah. Manakala Tuhan juga benar-benar campurtangan dalam melenyapkan pemimpin palsu yang membawa kebatilan dan kezaliman. Inilah zamannya yang mana sejarah itu akan berulang dan sedang berlaku. The history is in the making.

nick said...

Ke hadapan Tun Dr. Mahathir yang saya kasihi dan saya sanjungi. Pertamanya....saya menyokong penuh keputusan Tun untuk keluar UMNO.
Tapi yang peliknya, semua hulubalang-hulubalang PM kalut memberi respon. Apakah rasionalnya mereka memberi komen?
Selama ini pu,segala teguran dan nasihat yang Tun berikan, dipandang sinis oleh mereka.

Tun yang disayangi,
Untuk pengetahuan Tun, saya berasal dari sebuah keluarga yang merupakan penyokog kuat PAS. Segala tindakan Tun pada suatu masa dahulu senantiasa mendapat bangkangan dan tentangan dari keluarga saya.
Tetapi, setelah diteliti dan diamati segala tindakan Tun, ibu saya yang dahulunya seorang penyokong fanatik PAS, telah berubah dengan sendirinya dengan menyokong UMNO. Tindakan ibu saya ini dilakukan dengan rela hati tanpa kempen dari sesiapa. Ibu saya memberitahu, bahawa Tun adalah seorang pejuang yang betul-betul inginkan agama Islam, bangsa Melayu dan negara Malaysia menjadi kuat.

Tun yang saya kasihi,
Tindakan Tun keluar dari UMNO sememangnya TEPAT di ketika PM dan hulubalang-hulubalangnya masih leka dengan sokongan palsu yang diterima.

Insyaallah, mereka ini akan sedar ketika masanya telah terlambat.

pok nik - kelate

Cucu Cicit Wan Mat Saman said...

Assalamualaikum Tun..Saya dr keluarga keturunan Wan (Kedah), menyokong penuh 100% tindakan Tun demi agama, bangsa dan negara Malaysia yg tercinta.Umno bukan lagi tempat berteduh di bawah pimpinan hari ini.Allah sentiasa berada di sisi orang yg sabar dan benar. Saya tetap menyokong Tun walau apa pun yg terjadi.Wassalam.

Unknown said...

Tahniah Tun. Saya amat menyokong usaha Tun untuk menyedar dan menyelamatkan bangsa melayu. Saya doakan usaha murni Tun. Teruskan perjuangan yang belum selesai.

Hazira Jamal said...

Dear Tun that I respect most,

i'm only 13 years old and I dont understand much about politics..
But,i know everything that you do you'll use your brain... :)
i'll always support you..
i'm only 13...I also cannot vote for parties,but i really like the way you express yourself..
You're my idol,Tun..
Someday,i hope i'll be just like you.. :)
i'll always support u in whatever u do... :)
Before,After,And Always.....
Even i'm not qualify to vote for Pilihan Raya..

Until now my dearest Tun,
Nur Hazira Jamal
13 Years Old
SMK(P) Sultan ABu Bakar,Muar Johor

Unknown said...

Tun,
Moga dipanjangkan umur dan memberikan idea-idea bernas & mantap untuk membangunkan anak-anak Melayu yang masih dalam kekeliruan oleh wabak-wabak yang melanda POKET-POKET BESAR...di dalam UMNO..

Insyaallah semuanya akan berakhir dengan baik...

Heical said...

Naik angin , Tun kali ni .Tapi nampak macam betul TUN.Dah gagal berenti sajalah bagi orang lain peluang, apa tu " saya ada tugas hendak dilaksanakan" Dah bagi dia buat tapi gagal,bagi lah orang lain buat.Jangan hendak bolot seumur hidup.
Lihat sekarang Tun mana kawan mana makan kawan , mana yg bermuka tembuk mana muka longkang .kalau wang,darjat,pangkat,kuasa jadi tuhan maka lihatlah muka muka jadi macam bangkai.Apa jenis manusia mereka ini yaa.Tak tahu bersyukur apa yg dah dapat.
Satu sen pun tak pernah saya rasa duit Mahathir ni, tapi saya sokong Tun.Sokong majukan negara.Saya suka cara Tun . Teruskan bagi kemakmuran kepada jenerasi akan datang.

Nur Amalia Syakirah said...

Tun,
i felt very regret with your dicision,

=(
but i feel happy if u be prime minister again
=D

Unknown said...

Dear Tun,

I practically grew up during your leadership and have always been proud to be a Malaysian with all the progress we made and making it big in the world's stage. Once you handed over the reigns, I somewhat had no confidence in the new leadership and it has proven true all these years. You have made a right decision to quit UMNO because you do not believe in Pak Lah and it finally show's that you walk the talk. Just as how most of us voted against BN because of lost in confidence, you have done a similar vote of no confidence by quitting UMNO. However tho, I do not think that anyone in UMNO would be brave enough to follow suit and quit. As you say, they are all "yes men" and self interest is above country or party. What UMNO/BN needs to do is to change leadership and relook at the policies. Malaysians are a matured lot compared to 50 years ago, just has how civilizations evolve. In tandem, social orders and policies have to evolve too.

All the best Tun. Remain steadfast in your beliefs.

Nur Amalia Syakirah said...

Tun,
i felt very regret with your dicision,

=(
but i feel happy if u be prime minister again
=D

La Belleza Coleccion said...

DR MAHATRHIR MOHAMAD..
idola ku yang unique.
rasionalnya ialah kerajaan peneraju skrang tak fikir ttg rakyat.so bile tekanan yang che det wat neh arap drang bkak mata.jgn bongkak ngan rakyat.tanpa kite,drang tak duk atas.che det wat tuk kpentingan UMNO gak.die tak ckp nak bpaling tadah pun.tak de die ckp nak g join BA pun.die nak UMNO kembali cam dulu..
salute YOU CHE DET!!!!
kkdang jatuh tertiarap buat kite ley bangun dan brada lebi htinggi dari sebelumnya.
toi tak CHE DET!
WORK FOR MALAYSIA!NOT FOR OWN SAKE!

Unknown said...

Dear Tun,
Is this a diversion from the Lingam issue?

Chris

Unknown said...

assalammualaikum... tun sy beterima kasih kepa tun kerana membuat keputusan ini.. sy berharap dengan tindakkan tun ini mata masyarakat malaysia lebih terbuka, terutama org melayu.jika dilihat senario politik sekarang terlalu banyak penyelewengan. skrg ni kroni2 je yg diutamakan.. amalkan politik bersih..
BERSIH UNTUK SEMUA..

Unknown said...

JAJAH JIWA-JIWA MELAYU

Dulu dijajah bangsa-bangsa luar
Kini dijajah bukan bangsa,tapi DUIT

Mata terbuka luas tapi masih buta
Mata tertutup rapat tapi masih alpa

Janji tinggal janji
Merana dari PERLIS hingga SABAH
Buta DUIT untuk Poket-Poket Besar
Bangsa menjadi bangsat di tanahair
Sultan tidak lagi dihormat
Siapa Kamu POKET-POKET BESAR
Aku malu pada kamu semua...

Aku tidak pilih kasih..
Kau mungkin pilih kasih..
Ada dia atas POKET-POKET BESAR
Masih BUTA ..PEKAKKAN TELINGA
Apa sudah jadi...
Jangan Jadi BISU...
BISU POKET-POKET BESAR
...
AKU MALU POKET-POKET BESAR..
CARI ALAM SENDIRI DI TANAH SENDIRI..

leo said...

Dear Tun, saya amat terkejut dan kecewa dengan tindakan Tun yang mengambil keputusan untuk keluar dari UMNO dan BN. BN dan UMNO yang diibaratkan sebagai anak ketika ini sedang memerlukan pimpinan seorang bapa seperti Tun. Akan tetapi, pimpinan ketika ini yang tidak memahami hasrat murni Tun melepaskan Tun tanpa penghormatan. Saya sebagai anak Malaysia yang mengikuti perkembangan Tun sejak tahun 1969 amat kecewa dengan keadaan politik negara sekarang. Demi kepentingan Malaysia dan masa depan yang dimimpikan oleh Tun (Wawasan 2020) perlulah diselamatkan daripada penyangak politik yang sedang memimpin negara. Kembalilah Tun. Jangan meninggalkan kami sebagai anak yatim piatu dalam gempabumi politik ini.

elved said...

sy sedih dgn nasib bangsa melayu kini.. siapakah sbnrnya pmimpin mlayu yg dpt menyelamatkn kaum mlayu di tnh air sndiri..tindakan Tun sepatutnya dpt d fikir secara positif oleh org mlayu/ UMNO sendiri.

saya mnyokong TUN dan mngharapkan yang terbaik utk Tun. smoga Tuhan mmberkati Tun.....I REALLY ADORE YOU.

pooh72 said...

Salam Tun,
i grew up in your era of administration during which many good policies are put in place.i truly admire your strong character and your unorthodox ways of thinking. however, i do not think that your decision to quit umno is appropriate as the party needs you in regaining the malays' confidence after the pru12. whatever it is, i hope that you have done the right thing for the good of the race,religion and our nation.

lisa said...
This comment has been removed by the author.
Atila Ismeth said...

Dear TunM,
Headlines in the Star newspaper Northern Penang today (20May2008) "Dr M quits UMNNO".

This is much awaited from many who shares the same views & ultimate frustration with UMNO.

When one cares to observe the quality of UMNO from year to year with rational & principles, the results from the recent GE2008 with great clarity and in particular how UMNO handled Malays
in Penang for the past 24 years, and taking into considerations many aspects of the current PM, I hereby understand your decision to quit from UMNO.

Nevertheless, being a Malay Penangite, I support your decision and will continuously support you with whatever means it takes for the country to propel better with its current state of economy.

UMNO is a stagnated party, not just arrogrant but has taught the values of "materialistic" down to its roots. Cultures of "wealthy living", "posh living" within top cream Malays must be eradicated in
order for UMNO to be relevant for
the next GE.

I expected a "nationalist" to emerge within UMNO to correct itself so to function a better organization.

I expected UMNO to restructure its levels of posts in accordance to the needs of Malays.

I expected so much more from UMNO moreso from UMNO Penang.

But about 72days after GE2008,
UMNO has dont nothing convincingly
within rakyats expectation. Its
again, "do things for UNMO's expectation". Havent they learnt the massive mistakes they made in recent GE. A lesson not learnt.

The longer UMNO delays its restructuring, more Malays in reality cannot wait but to source an alternative to UMNO.

Thus, in your case TunM, i thank you for your bold and brave move to quit UMNO.

Kyle C said...

Sebenarnya UMNO 62 tahun dulu itu tidak lagi wujud selepas pembubarannya pd tahun 1988. UMNO kini hanya berumur 20 tahun dan merupakan hasil usaha Dr. M.

Tak kira secara langsung atau tidak langsung, UMNO sebenarnya telah berubah dan diubah selepas 1988, di mana sesetengah Melayu yang bermata duitan dan ingin mengaut faedah mula mengeksploit UMNO sebagai jentera menjana kekayaan. Semua ini bukanlah rahsia.

Sekarang dengan keluarnya Dr. M dari UMNO baru, maka UMNO pun akan kehilangan identitinya sekali lagi. Jika UMNO tidak lagi mempunyai org yang berinspirasi untuk mengubahnya, maka saya lebih rela ianya jatuh supaya memberi peluang kepada org-org lain untuk mengubah nasib negara. Sekarang bukan saja nasib Melayu yg penting, tanah ini juganya yang penting! Tak kan Malaysia lesap di dunia ini!

Chin said...

Well, good luck to you, Tun.

You are the true Malay politician, even though I am not a bumiputra, I wish to thank you for the Twin Towers, Sepang F1 and KLIA.

These things makes me a proud Malaysian. The other things will probably improve, now that you are gone.

Anum Food Trading said...

Ala...jgn lah keluar parti. Tapi kalau depa semua buat dek jer nnt as if tk ada apa-apa tindakan Tun ni, macam mana? Kalau tak ada Tun, habislah semua nnt.Tegadailah negara, matilah bangsa. Haihhh.

Unknown said...

Cayalah Tun..syabas saya ucapkan atas keluar dari UMNO yg berada dl dlm jajahan Pak Lah...
percayalah Tun..masih ramai yang menyokong Tun dari belakang..jgn risau tentang itu..dan saya percaya ramai yg mahu keluar dari UMNO..bkn atas desakan Tun..tp mereka takut kalau nikmat mereka pada hari ini di tarik blk oleh Pak Lah..hehee
terfikir balik tentang temuramah2 yg di jln kat media kpd menteri2 di parlimen..heh nk gelak pon ader..psl mereka ckp Tun marahkan sekor nyanuk..tp 1 kelabu di bakar nyer..haha sper laa nyamuk itu agak nya..hahaa menteri pun dah pening sekarang..psl mereka x phm..apa itu perjuangan..PAk Lah blh kata dier menang sedag kan Pulau Pinang jatuh ke tangan DAP...hahaaa

Anonymous said...

Dear Tun Dr Mahathir Mohamad,
Salam !
The component parties of Barisan Nasional have got their own conflicts. A tsunami wave does not happen without a source of strength building up in the ocean or sea floor. Then when it reaches its' maximum strength, it will just roll over and destoy everything on its' path. But it does not end there. Somehow no matter how shaken people are, they will still go back to that place and start to rebuild. Time heals all anger and bitterness. While the tsunami strikes only a certain part of the world, the rest of the world does not know what this tsunami is like.

Even though you have left UMNO, your heart still cry for your people. Many of your people have their own visions. Some small visions. Some big visions. Your twin has yet to show himself. Whenever there is an election, you will still be voting for Barisan Nasional. Therefore you are not really out of the spotlight. You cannot be out of the spotlight because your political life is a real colourful one as compared to the previous Prime Ministers and may be the rest of the Prime Ministers to come.

Just me,
Anonymous

hana_ziaa said...

A'kum Tun,

Saya mewakili seluruh ahli keluarga seramai 8 orang sentiasa berdiri teguh di belakang Tun dan menyokong penuh tindakan Tun. dan disini kami semua telah keluar dari UMNO berkuatkuasa hari ini.

Benar seperti kata Tun, DOLLAH BADAWI seorang yang buta mata dan pekak telinga kerana masih mempertahankan bahawa dia masih mendapat sokongan rakyat malaysia sedangkan hakikatnya rakyat malaysia meluat dengan kepimpinannya. Apa kerja lah yang hendak dibuatnya, apa yang saya tau kerja DOLLAH BADAWI hanya tido dan menghabiskan harta negara dan wang rakyat.

Malaysia bukan seperti malaysia dizaman Tun dahulu. Saya amat bimbang Malaysia akan menjadi seperti negara Indonesia kerana pemerintahan yang lemah.

Apa2 pun Tun tetap dihati kami. Sejak kecil saya membesar dengan hanya mengenali Tun sebagai PM. Apabila Tun mengumumkan untuk bersara, sejak dari tarikh pengumuman, saya pada ketika itu sentiasa menghitung hari, kalau boleh saya tidak mahu masa terus berlalu kerana saya tidak mahu melihat Tun bersara...penggantii Tun DOllah badawi telah membawa kehancuran kepada rakyat malaysia dan juga menjadikan pemimpin UMNO yang kelaparan pangkat menjadi BIADAP SEBIADAPNYA terutama Nazri Aziz. hishamudin yang kononnya sedih dan menangis apabila Tun umum untuk bersara kini juga biadap kata-katanya terhadap Tun. Hanya Dato Seri Rais Yatim sahaja yang tau mengenang budi dan menjaga kata2nya. Teringat pula hanya beliau sahaja mengunjungi kediaman tun pada hari raya ketika bermulanya kritikan Tun terhadap DOLLAH BADAWI sedangkan yang lain kebanyakannya semuanya pengecut.

Diakhir kata diharap tun akan dilindungi dan diberi kesihatan yang baik olehNYA supaya dapat membela rakyat Malaysia dari menjadi mangsa lahap DOLLAH BADAWI dan kuncu-kuncunya.

Ikhlas dari HANA & KELUARGA

Uncle Did said...

Assalamualaikum Tun ,

Saya berasa amat sedih di atas keputusan Tun untuk menarik diri daripada menjadi ahli UMNO. Tetapi saya percaya Tun akan kembali semula ke UMNO setelah kepimpinan UMNO diganti.

“Mahathrism” sebagai ideologi politik dan sosial, cara-cara perjuangannya, sifat-sifat kepimpinannya yang tegas dan berkesan dan matlamatnya, akan terus kekal di masyarakat Malaysia baik di kalangan orang-orang Melayu mahupun bukan Melayu dan generasi-generasi akan datang. “Mahathrism” juga mencerminkan segala ilmu dan keberanian yang ada pada namanya. You have Sir, the necessary knowledge and courage to lead the country and its people as you had amply demonstrated in your 22 years of leadership.

Musa Hitam tidak ada apa-apa pun yang hendak di tinggalkan. Kalau ada pun, “Musaism”, yang nilai sejarahnya pun tidak wujud. So don’t worry Tun about his criticism “Duri dalam Daging”.

As an ordinary man in the street I dare say, Musa is a politician who dare to speak while you were the Prime Minister, but behind the curtain, and speaks in front of the curtain when Pak Lah become the Prime Minister and you are no more in government. That’s why I said “Musaism” has got no value, not even historical.

Saya berdoa agar Tun dipanjangkan umur dan sentiasa sihat walafiat.

kitkat said...

Tun,

I take my hat to you..You are sure loyal UMNO member. I grow up under your leadership. I admire your leadership in shaping the economy and transforming Malaysia to become of the Asia Tiger. Now i'm not sure we are still "Tiger of Asia" or "Tootless tiger"

As 19th May 08 is the Wesak day (Buddha enlightenment day), I wish that Tun will get the enlightenment as Buddha himself belief that to strive to get better for human kind.

All the best TUN!!!

orgkampung said...

Salam,

Yang Berbahagia Tun,
Selamat berbahagia diucapkan kepada Tun,apa boleh buat itu pilihan Tun sendiri keluar dari UMNO.Saya rasa lepas ini tak ada kecoh lagi dalam UMNO Tun dah keluar.

Ayuh Kayuh! said...

Salam Buat Tun,
Saya amat kagumi keberanian tindakan Tun keluar UMNO, saya dengan ini (dan seluruh anggota keluarga jua-dari Johor) akan mengikut jejak langkah Tun untuk keluar dari UMNO kerana bagi kami UMNO masakini memang kurang relevan dan memandang enteng "isyarat rakyat" pada PRU-12 lalu..
Pimpinan Pak Lah terlalu lembik dan kurang keyakinan yang "ketuanan" Melayu semakin dipinggirkan.
Syabas Tun! Saya tetap akan menjadi tulang belakang segala tindak tanduk Tun dulu, kini dan selamanya...

azli_idah said...

ASSALAMUALAIKUM TUN....
SAYA DAN KELUARGA MENYOKONG PENUH TINDAKAN TUN DAN MENGAMBIL KEPUTUSAN MENGIKUT JEJAK TUN UNTUK KELUAR DARI UMNO.

BAGI SAYA, TUN TIDAK PERLUKAN SOKONGAN DARIPADA AHLI2 PARLIMEN BN KERANA MEREKA AKAN SENTIASA PATUH KEPADA BOS MEREKA. SOKONGAN DARIPADA AHLI2 UMNO SUDAH MENCUKUPI SEPERTI YANG BERLAKU SEMASA PRU12 LALU.

PAK LAH MASIH X NAMPAK LAGI KESAN2 PRU12. RAKYAT SUDAH MUAK DENGAN PAKLAH DAN SEKIRANYA PAK LAH MASIH MENUNGGU SEHINGGA PRU 13, RASANYA PERUBAHAN KERAJAAN AKAN BERLAKU. KETIKA ITU SEMUANYA SUDAH TERLEWAT.

NAZRI AZIZ SEMAKIN BIADAP DAN KURANG AJAR. MUNGKIN NASIBNYA BAIK KERANA MASIH MENJADI MP. MUNGKIN INI YANG TERAKHIR BAGINYA. BEGITU JUGA DENGAN BEBERAPA SENIOR MP YANG SEDAR DIRI.

RAKYAT MAKIN SENGSARA. INGATLAH DOA ORANG YANG TERANIAYA SENTIASA DIMAKBULKAN ALLAH.

KAMI SAYANGKAN TUN DAN AKAN SENTIASA BERDIRI DI SAMPING TUN. SEMOGA ANAKANDA TUN AKAN BERJAYA DAN MEWARISI KEPIMPINAN TUN....

Nurul Ashikin Zainal said...

Dear Tun,

i am honestly support the decision that you have made. it is such a shame that umno nowadays is doing such a little thing to stand up for malays like what you have done. it is true that 'melayu mudah lupa'. i understand that as rakyat, i have to support the prime minister, it is not that i did not support the government now, but since you've stepped down, i've noticed a lot of negative issues going around our country.

even though my family is a big supporter of the opposition, but because i have received a lot from the government, ever since i was in my secondary school until now, especially in my education, i am very proud to say that i support the government. but, because of the political issues in our country right now seems to be irrelevant, i think something need to be done by the one who experienced the ups and down in developing the country as well as opening the platform from our country to others, you have done the right decision.

it is really pathetic to see in the mass media people especially your previous minister who were very loud saying that they supported you, turns their back on you. nobody seems interested in taking your advise. i guess our rivals out there especially singapore and lee kuan yew is very happy right now.

for Tun's information, there were few singaporean students that i met during Model ASEAN 2007 last year, criticizing and comparing you with pak lah. looks like they were very happy to realize that pak lah is not like what they thought before.

dear Tun,
whatever happens, you're still the best in the whole wide world. the oppositions also admits that.

May Allah Bless You and your Family.

tengkuemir said...

"MELAYU MUDAH LUPA"

betullah kata Tun pada suatu masa dahulu dan terbukti atas tindakan Tun..relevankah jika sayangkan UMNO harus keluar UMNO??

Asrul Muzaffar Mohammed said...

I wouldn't argue with the one who has written a masterpiece such as 'The Malay Dilemma'. Tun, always and will be, you are my inspiration!

azli_idah said...

ASSALAMUALAIKUM TUN....
SAYA DAN KELUARGA MENYOKONG PENUH TINDAKAN TUN DAN MENGAMBIL KEPUTUSAN MENGIKUT JEJAK TUN UNTUK KELUAR DARI UMNO.

BAGI SAYA, TUN TIDAK PERLUKAN SOKONGAN DARIPADA AHLI2 PARLIMEN BN KERANA MEREKA AKAN SENTIASA PATUH KEPADA BOS MEREKA. SOKONGAN DARIPADA AHLI2 UMNO SUDAH MENCUKUPI SEPERTI YANG BERLAKU SEMASA PRU12 LALU.

PAK LAH MASIH X NAMPAK LAGI KESAN2 PRU12. RAKYAT SUDAH MUAK DENGAN PAKLAH DAN SEKIRANYA PAK LAH MASIH MENUNGGU SEHINGGA PRU 13, RASANYA PERUBAHAN KERAJAAN AKAN BERLAKU. KETIKA ITU SEMUANYA SUDAH TERLEWAT.

NAZRI AZIZ SEMAKIN BIADAP DAN KURANG AJAR. MUNGKIN NASIBNYA BAIK KERANA MASIH MENJADI MP. MUNGKIN INI YANG TERAKHIR BAGINYA. BEGITU JUGA DENGAN BEBERAPA SENIOR MP YANG SEDAR DIRI.

RAKYAT MAKIN SENGSARA. INGATLAH DOA ORANG YANG TERANIAYA SENTIASA DIMAKBULKAN ALLAH.

KAMI SAYANGKAN TUN DAN AKAN SENTIASA BERDIRI DI SAMPING TUN. SEMOGA ANAKANDA TUN AKAN BERJAYA DAN MEWARISI KEPIMPINAN TUN....

Andimazlan® said...

Assalamualaikum Tun dan keluarga.

Keputusan Tun untuk meninggalkan UMNO adalah keputusan yang mengejutkan. Hanya Tun yang merasai dan memahami naluri Tun untuk mengambil keputusan yang seberat ini. Sungguhpun demikian, keputusan yang Tun ambil ini bukan hanya memberi kesan kepada Tun ataupun karier politik Tun sendiri tetapi memberi kesan besar juga kepada seluruh masyarakat Malaysia, khususnya orang-orang Melayu

Apa yang ingin saya ajukan kepada Tun ialah, kasihani kami, iaitu golongan muda yang ingin sama memelihara martabat MELAYU. Tunjukkan bukti Tun mengatakan kepimpinan UMNO sekarang hanya untuk memperjuangkan Dato' Seri Abdullah?

Tun, tunjukkan apa rasionalnya Tun meninggalkan UMNO? Tunjukkan apa yang Tun katakan kepincangan UMNO masa kini?

Semoga tindakan Tun ada kebenarannya. Semoga Negara Malaysia kekal aman dan makmur tidak kira apapun bangsa, sentiasa bekerja-sama.

Kami sentiasa menyokong Tun, Pak Lah dan Umno. Tapi berita pengunduran Tun dari UMNO menyebabkan kami hilang arah tuju.

Kini, kami golongan muda tertanya-tanya,
SIAPA HARUS KAMI SOKONG? PAK LAH ATAU DR.M?

APA YANG HARUS KAMI KATAKAN KEPADA PEMBANGKANG YANG MENEMPELAK KAMI?

ADAKAH MELAYU AKAN TERBAHAGI KEPADA BEBERAPA MAZHAB? MAZHAB DR. MAHATHIR, MAZHAB PAK LAH DAN MAZHAB ANWAR IBRAHIM??

Tolong perjelaskan kepada kami, Tun.

Themaxgamer said...

Assalamualaikum!

Salam Tahniah buat Tun Dr. M!

Keluar dari UMNO tidak bererti
keluar dari Malaysia.

Keluar dari UMNO tidak bererti
keluar dari Melayu.

Keluar dari UMNO tidak bererti
tidak patriotik.

Keluar dari UMNO tidak bererti
tergadaikan maruah bangsaku.

Keluar dari UMNO tidak bererti
membiarkan Melayu terkulai layu.


Tidak terdaya Tun seorang memperjuangkan kemana hala tuju negara Malaysia. Negara kita pelbagai bangsa dan agama, malah berpuak pula. Jika tidak kita menyokong dan membantu, sekurang-kurangnya biarlah kita redha dan berdoa, bukan menyalah dan memusnah.

Tidak kita tahu berapa usia dan masa yang diberi Maha Esa. Jikalau ini perjuangan terakhir dari beliau sekalipun, ingatlah bahawa perjuangan ini bukan tentang harta dan pangkat semata. Sanjunglah perjuangan beliau yang mahu melihat anak cucu cicit tidak ditindas di tanah tumpah darah mereka. Ditindas terang-terangan oleh anak bangsa sendiri yang kabur mata tamakkan harta, gelap hati oleh khazanah duniawi.

Tidaklah mahu berbangga mengagung agar bangsa kita jadi terulung, cukuplah agar bangsa kita tidak lagi meraung dan digulung.

Mungkin ini adalah jalan dan cara terakhir beliau tetapi harapnya ini bukan perjuangan terakhir beliau untuk menyelamat dan memulih bangsa sendiri.

Yakinlah bahawa tindakan beliau adalah untuk bangsa Melayu yang kian layu. Ramai diluar sana perlu dipimpin, mulailah dengan barisan para pemimpin rakyat. Rakyat perlukan barisan pemimpin yang terpimpin.

Tun,

Biarlah mulut celupar mencanang Tun gilakan kuasa yang telah hilang, kerana kelak di akhirat Tun seorang yang terpaksa menjawab kemana kuasa dan masa yang harus Tun gunakan sebagai pemimpin terbilang.

Biarlah Tun tahu, ramai lagi pejuang bangsa yang sama ideologi, sekarang ini memilih untuk memencil diri, tetapi bukan kecut hati.

Tun lakukanlah yang terbaik,
jangan lakukan yang terbalik.

Jangan sisihkan keberanian dan keazaman kami.
Jangan sisihkan pandangan dan rintihan kami.

Tun banyak berbudi menabur bakti.
Usah ditolak harapan dari kami.
Usah ditolak balasan dari kami.

Biarpun kami mudah lupa,
tetapi kami tidak cepat melatah, harap Tun begitu juga.

Kasihanilah kami yang sedih dan pilu terlihat Tun dilibatkan dengan pelbagai keadaan yang tidak diingini. Jika benar Tun ingin memartabatkan maruah bangsa, kali ini biarlah kita berjuang bersama-sama.

Tidaklah ingin saya memboikot apatah menjatuhkan UMNO, tetapi sudah terlalu ramai pelingkup bangsa dan negara yang berkuasa.

Kami rela berjuang bersama Tun mempertahankan maruah bangsa dan agama. Apa guna kepimpinan dan ideologi Tun selama ini.

Masih ada masa untuk Tun jadikan "Melayu terus maju untuk rakyat Malaysia". Bukan "UMNO terus maju untuk rakyat Malaysia"!

Pelingkup bangsa dan negara tak takutkan kami walaupun kami berani mati. Pelingkup bangsa dan negara takut dan gentar dengan Tun. Sudah masanya kita lanyak pelingkup-pelingkup tak sedar diri!

Tun bangkitlah, muncullah semula melalui saluran yang baru. Jangan Tun risau tentang siapa yang akan datang berganding bahu. Jangan Tun terkejut melihat ramai yang datang membantu!


Kita lihat, siapa lingkupkan siapa nanti!


-The Best Is Yet To Come-

che tat said...

Salam TDM,
Syabas berani bertindak keluar UMNO
kerana UMNO sekarang adalah milik AAB berserta keluarga dan konco2nya.

Walau pun sedih dengan apa yang terjadi, saya faham perasaan TDM yang amat cintakan UMNO dan bangsa Melayu memaksa TDM bertindak sedemikian.

Saya juga ahli UMNO bahagian utara dari Kedah. Sekarang bekerja di AS Kedah, bawah PAS.Kalau PAS boleh buktikan parti lebih relevan pada orang Melayu berbanding UMNO saya yakin P/raya akan datang PAS kekal di Kedah dan mungkin menjalar ke Perlis.

AAB perasan yang dia masih disokong ramai ahli UMNO.Biarlah luncai terjun dengan labunya.Si super biadap Nazri pula bukan main mengampu AAB, kot2 dapat jadi PM@TPM kelak!

Sebenarnya mereka ini jadi takut dan cuak bila TDM keluar UMNO kerana ramai akan ikut serta dan kalau pun tidak ikut serta akan terus sokong tindakan TDM dan secara senyap2 mahu AAB turun dari takhta yang sepatutnya diserahkan kepada Najib.

AAB ingat pasukan keselamatan polis dan tentera juga kuat menyokongnya? Dia salah! Kenapa harus adakan Suruhan jaya membaikki perkhidmatan polis kononnya? Tak perlu sbb ini akan menguntungkan pembangkang!

Kenapa AAB nak adakan Suruhan jaya siasatan klip video VK Lingam? Jawapnya selain dari menjatuhkan orang2 tertentu, juga untuk cemarkan nama TDM.Kenapa perlu ada satu badan untuk tujuan perlantikan Hakim. Tidakkah AAB sedar ini juga akan merugikan orang Melayu kerana Hakim dari kalangan Melayu akan berkurangan dengan banyaknya dimasa akan datang.

Tak tau apa nak jadi dengan negara kita dan di mana kedudukan orang Melayu masa depan ini.Kita bukan benci dan tidak taat pada UMNO tetapi meluat dengan gaya pemerintahan AAB.

Masalah perlantikan MB Perlisdan Trengganu pun tak boleh selesai! Apa punya pemimpin no 1 negara takut berdepan dengan kebenaran.Apa jadi dengan Shahidan yang banyak berjasa pada negeri Perlis di campak macam tu saja. Surat watikah AAB nak lantik Shahidan macam tak laku dan dicampak dalam tong sampah saja.

Apa yang AAB buat? Diam membisu.Ini bukan ciri2 seorang pemimpin yang berwibawa.

Kalau nak cerita tentang AAB ni memang banyak lagi. Apa yang boleh disimpulkan ialah AAB ini ibarat kaduk naik junjung, dah tak mau lepas jawatan PM sebab dah syok dengan kuasa yang ada dan banyak lagi projek untuk dirinya serta KJ, KAAB serta konco2nya.

Walau apa pun saya harapTDM akan terus berjuang demi bangsa Melayu, demi Islam dan negara tercinta yang telah TDM bangunkan sepanjang pentadbiran TDM. Saya sekeluarga tetap menyokong TDM dan berdoa agar TDM sentiasa sihat sajahtera, tak payah main golf amcam AAB. Buang masa sahaja.

Hidup TDM pembela bangsa Melayu sebenar

Unknown said...

Dear Tun,

Hope the unexpected announcement been made after given a full thought, rather than spontaneous.

Frankly I feel sad, sad to our country and leaderships at this point of time.

Hope u know what u r doing, after all, a visionary person like u, always make people difficult to understand or see what u tryin' to show them.

All de best to u Tun and families.

Nanohikari said...

Saya agak terkejut dengan berita Tun keluar UMNO semalam. Walaupun ada sesetengah pendapat yg menyatakan keputusan Tun keluar UMNO bukanlah penyelesaian kpd masalah UMNO, saya amat kagum dengan keputusan Tun. Bukan sahaja saya, malah kebanyakan sahabat saya komuniti rakyat Malaysia yang berada di Jepun sungguh kagum dengan keputusan Tun. Saya percaya rakyat Jepun yang sungguh hormat kepada Tun juga kagum dengan keputusan Tun dan isteri. Keputusan Tun membuktikan kepada kami semua bahawa Tun mempunyai pegangan yang jelas. Sebagai rakyat Malaysia yang berada di luar negara, saya sangat setuju dengan Tun bahawa Abdullah bin Ahmad telah gagal mengepalai UMNO dan Malaysia. Ekonomi Malaysia sekarang bukan lagi kompetitif seperti zaman Tun. Dilihat secara kasar, Abdullah bukanlah orang yang berfikir 10-30 tahun ke hadapan. Setakat ini, tidak ada satupun projek inovatif kerajaan yang dilihat oleh orang asing (terutama kami di Jepun) yang boleh memperbaiki taraf hidup rakyat Malaysia dan menarik pelabur ke Malaysia sejak Abdullah mengetuai kerajaan. Seminar-seminar ekonomi yang dibuat oleh syarikat kewangan/securities di Jepun juga meletakkan Vietnam, Thailand dan Indonesia sebagai negara utk ditambah pelaburan (bukak kilang, etc) di Asia Tenggara. Kebanyakan mereka tidak berminat lagi dengan Malaysia, thanks to Mr Abdullah, our failed PM. Akhir kata, semoga Tun sentiasa dalam keadaan sihat sentiasa. Tak kisahlah apa yg segelintir pembesar UMNO nak buat kat Tun, tapi saya dan semua rakyat Malaysia di seluruh dunia sayang kepada Tun. Syabas!

ajamel08 said...

Tun,
Hari ini budaya pemimpin2 UMNO amat teruk dan jijik sekali. Ada yang demi untuk mempertahankan kedudukan mereka sanggup mencaci ayahanda dan nenekanda mereka sendiri.

Saya amat terkejut apabila komen ini dibuat di media arus perdana malam tadi. Jadi tidak hairanlah apabila Tun sendiri pun dicaci sebegitu rupa olih pemimpin2 UMNO hari ini yang hampir kesemuanya maa duitan dan nak jaga perut dan poket masing2 sanggup menjual maruah, bangsa, agama, negara.

Tapi, what goes around will come around one day...kita tunngu dan lihat...harap2 martabt orang melayu masih ada lagi pada ketika itu...

Tapi saya percaya ahli biasa UMNO telah dikhianati olih pemimpin2 mereka dicawangan dan bahgian masing. dan mereka2 inilah yang akan menyelamatkan UMNO dan akan keluar dari Parti kesayangan mereka mengikuti jejak langkah Tun - demi untuk kebaikan UMNO dan orang Melayu agar pemimpin yang bermimpi enak dikejutkan dari tidor mereka!

che tat said...

Salam buat TDM

You had done the right thing.
Myself and family will always support you forever.

Kalau dah orang tak sudi menerima nasihat dan pandangan kita malah mencaci dan menghina pula lebih baik berundur dan terus berjuang dari luar UMNO.

Long live Mahathir. Down to AAB

taufan2520 said...

Saya tidak terperanjat dgn tindakan Tun. Semua orang ada hak untuk menyatakan pendirian masing-masing, begitu juga Tun. Begitu juga dgn Abdullah Ahmad Badawi, PM sekarang.

Memandangkan Pak Lah tidak akan tunduk kepada sebarang tekanan (termasuk daripada Tun), tindakan Tun keluar drpd UMNO pada saya hanya sekadar bermakna Tun keluar UMNO, wpun kesannya is yet to be seen lah. Jasa Tun tetap akan dikenang sampai bila-bila. Di hati saya, Tun tetap seorang negarawan yang ulung dan sukar dicari ganti. (I wish any Malaysian PM would be as good as you..)

Saya tak begitu jelas apa yg salah sangat utk Pak Lah terus memimpin negara ini?

Kalau PRU12 per se yang menjadi ukuran, I personally think that kekalahan tsbt was not that bad considering negara sedang dilanda arus perubahan politik ke arah yang lebih demokratik, i.e. sistem 2 parti seperti yang diamalkan di UK dan US. Nasib Pak Lah lah sbb perubahan tersebut berlaku pada zaman beliau menjadi PM, that's all.

Kalau atas sbb UMNO dah jadi parti Abdullah & keluarganya serta rakan2 pula, saya no comment lah. 1st, sbb saya bukan dlm parti UMNO utk menilainya. I am sure Tun lebih arif sbb Tun pernah memimpin UMNO. Sebagai org luar drpd UMNO, saya hanya dpt katakan "dah jadi resam orang politik & berparti; cronisme, nepotisme, etc." Kalau tak silap, zaman Saidina Othman r.a. sbg khalifah dulu pun nepotisme ni dah berlaku. Suffice to say..benda tu dah jadi adat politik dah. Saya melihat sendiri di kawasan saya, org-org tertentu yg berkepentingan cuba menumbangkan rakan-rakan sesama parti untuk berada lebih dekat dengan org politik yg berkenaan, dan mcm kenal dgn rakan-rakan dlm parti (seolah-olah tidak ada apa-apa yang pernah berlaku di antara sesama mereka) semasa election je.

Mungkin ada byk sbb lagi yg boleh org lain perkatakan, tapi biarlah Mahkamah yang menentukan kesahan dakwaan-dakwaan tersebut (Mcm kes Anwar Ibrahim dulu lah..) Kalau benar dan ada bukti, buat lah laporan polis; biar polis siasat dan AG tentukan sama ada nak dakwa atau tidak (tak cukup bukti ler tu).

Berbalik kepada isu asal, saya rasa mana-mana PM/Menteri boleh meletak jawatan akibat skandal yang dpt didedahkan..spt yang telah berlaku kpd Chua Soi Lek. Apakah pulak jenis skandal Pak Lah? Adakah 2 perkara yg saya sebut tadi tu boleh dianggap sebagai skandal?

Anyway, saya tidak percaya keadan sekarang akan sampai ke tahap sperti kes Stephen Kalong Ningkan di Sarawak pada tahun 60-an i.e. dipecat oleh TYT susulan undi tidak percaya oleh Ahli Dewan.

Apa-apa pun, harapan saya untuk negara yang tercinta ini, jangan lah sampai dalam perbalahan politik ini nanti, yang menang akan jadi arang; yang kalah pula jadi abu.

Anonymous said...

Assalamualaikum dan salam hormat buat Tun dan semua pembaca..

Saya tak faham kenapa ada yang suruh Tun duk diam-diam sebab dah bersara (retired).

Sefaham saya, Tun cuma bersara dari memegang jawatan dalam kerajaan. Tindakan dan teguran Tun saya kira adalah dari seorang NEGARAWAN. Tidak ada sesiapa yang boleh menyuruh seorang negarawan untuk bersara.

As long as we are Malaysian, nobody can't ask us to shut-up. This is our country,people! Kepimpinan dipilih oleh rakyat, setiap keputusan adalah untuk rakyat, atas kehendak rakyat.

Kita boleh keluar dari parti jika orang yang mewakili suara kita tidak bercakap untuk kita. UMNO sepatutnya menjadi wadah bagi orang Melayu tapi apakah keputusan yang telah diambil dalam 5 tahun kebelakangan ini yang menguntungkan Melayu?

AIN
ain14324n7@yahoo.com

PENEMBAK TEPAT said...

asalamualaikum Tun,
firstly, saya hormati keputusan hak individu Tun sebagai seorang rakyat malaysia dan bekas pemimpin no 1 negara.
pada pandangan saya, keputusan yang dibuat oleh Tun akan memberi impak yang amat besar kepada perjalanan arah tuju politik masa kini..terutamanya pihak kerjaan dan pihak parti pembangkang.
masalah yang wujud bukanlah masalah UMNO tetapi adalah masalah peribadi dikalangan golongan profesinal yang melibatkan hala tuju pentadbiran negara.
saya sebagai rakyat malaysia berpandangan secara jauh berkenaan dasar yang dibawa oleh PKR sekiranya memimpin negara ini.sebab apa? parti ini adalah tidak releven dengan perjuangan nasib orang-orang melayu..ini kerana ia wujud atas kuasa balas dendam yang terpendam dan bukan membela nasib rakyat secara khusus..saya berpandangan disini parti UMNO adalh parti yang releven dulu,kini dan selamanya asalkan masih berjalan pada landasan dan dasar matlamat penubuhan parti..pada pandangan saya UMNO tidak berhak dimiliki oleh sesetengah individu..kerana UMNO adalah milik kepada sesiapa yang BENAR-BENAR INGIN BERJUANG MENEGAKKAN DASAR DAN MATLAMAT ASAL PENUBUHAN SELARAS DENGAN SENARIO POLOTIK DAN ISU MASA KINI...walau apa terjadi sekalipun tenang seketika KEMBALI KEPADA SEJARAH insyaAllah ALLAH bangun semula dalam satu barisan yang kukuh..
saya berharap Tun akan dapat memberikan sekali lagi sumbangan dalam membuat pemikiran keputusan yang bernas yang tidak melibatkan perpecahan melayu menjadi semakin besar untuk menyelamatkan bangsa dan negara yang terncinta ini..kita tidak ingin lihat bangsa dan negara kuasa-kuasa besar dari luar negara masuk kedalam negara ini untuk ambil kesempatan dengan apa yang terjadi kini..JANGAN BIARKAN KITA DIJAJAH SECARA ZAHIRIAH SEKALI LAGI...dan jangan jadi seperti negara iraq...presiden yang dikehendaki habis masayarakat kena bom atom...
apa-apa pun saya hormati Tun sebagai tokoh politik no 1 negara...wasalam.

PENEMBAK TEPAT said...

asalamualaikum Tun,
firstly, saya hormati keputusan hak individu Tun sebagai seorang rakyat malaysia dan bekas pemimpin no 1 negara.
pada pandangan saya, keputusan yang dibuat oleh Tun akan memberi impak yang amat besar kepada perjalanan arah tuju politik masa kini..terutamanya pihak kerjaan dan pihak parti pembangkang.
masalah yang wujud bukanlah masalah UMNO tetapi adalah masalah peribadi dikalangan golongan profesinal yang melibatkan hala tuju pentadbiran negara.
saya sebagai rakyat malaysia berpandangan secara jauh berkenaan dasar yang dibawa oleh PKR sekiranya memimpin negara ini.sebab apa? parti ini adalah tidak releven dengan perjuangan nasib orang-orang melayu..ini kerana ia wujud atas kuasa balas dendam yang terpendam dan bukan membela nasib rakyat secara khusus..saya berpandangan disini parti UMNO adalh parti yang releven dulu,kini dan selamanya asalkan masih berjalan pada landasan dan dasar matlamat penubuhan parti..pada pandangan saya UMNO tidak berhak dimiliki oleh sesetengah individu..kerana UMNO adalah milik kepada sesiapa yang BENAR-BENAR INGIN BERJUANG MENEGAKKAN DASAR DAN MATLAMAT ASAL PENUBUHAN SELARAS DENGAN SENARIO POLOTIK DAN ISU MASA KINI...walau apa terjadi sekalipun tenang seketika KEMBALI KEPADA SEJARAH insyaAllah ALLAH bangun semula dalam satu barisan yang kukuh..
saya berharap Tun akan dapat memberikan sekali lagi sumbangan dalam membuat pemikiran keputusan yang bernas yang tidak melibatkan perpecahan melayu menjadi semakin besar untuk menyelamatkan bangsa dan negara yang terncinta ini..kita tidak ingin lihat bangsa dan negara kuasa-kuasa besar dari luar negara masuk kedalam negara ini untuk ambil kesempatan dengan apa yang terjadi kini..JANGAN BIARKAN KITA DIJAJAH SECARA ZAHIRIAH SEKALI LAGI...dan jangan jadi seperti negara iraq...presiden yang dikehendaki habis masayarakat kena bom atom...
apa-apa pun saya hormati Tun sebagai tokoh politik no 1 negara...wasalam.

anuwa said...

Dear Tun,

now that u leave UMNO, would you consider joining the opposition? or perhaps Tun going to found a new party?

and i definitely believe that its a wise move to take, seeing that umno in the present is longer totally in PAK LAH clutch.. with his nonsensical vision..

and one big thing i would really worry about; how about our vision 2020? can it still be erected with Pak Lah leading the nation?

Zia said...

Dearest Tun,

My allegiance is with you Tun. You have never been the type to stand back and just do nothing. Your conviction and belief in our nation has brought us to where we are today.You taught me to never be afraid to say the truth no matter how small we are. Fight for what is right. WE HAVE A SAY!

I too no longer have faith in UMNO. I've been a supporter throughtout my life time. more so during your term as my Prime Minister. We are no longer aggresive , pro-active in our stand. We are a yes-man nation.Taking the moto"ignorance is a bliss" at heart. The Govt has let so many disturbing issues passed-by. Keeping one eye close. Slow to react/ ratify problems at hand. Even when the opposition disrespect our Sultan,we just let it go.

Initiative taken after the election is merely a round trip to no where as it is not the eradication of the core tribulation.

I hope that UMNO one day can stand tall again so proud with our head held high with our hearts stand true to our religion, race and nation.

Lastly i pray may ALLAH S.W.T panjangkan umur Tun dan diberi kesihatan yang sempurna InsyaALLAH. AMIN

ank_mlayu said...

MELAYU MUDAH LUPA...
lupa adanya seorang pemimpin terbaik dikalangan bangsanya
MELAYU MUDAH LUPA...
lupa jasa dan pergorbanan beliau memperjuangkan nasib bangsanya
MELAYU MUDAH LUPA...
lupa bertapa ikhlasnya airmata yang dititiskan beliau untuk bangsa tercipta
MELAYU MUDAH LUPA..
lupa siapa dia MAHATHIR MOHAMAD..

SEMOGA ALLAH MERAHMATI PERJUANGAN BELIAU..

Ohm said...

Well like the song goes " tanah tumpah nya darah ku "

saya di lahirkan di Malaysia, dan kini bermastautin di Dubai UAE,...terasa reramat sedih apa yang berlaku di negara tercinta kita..."TAMAK, HALOBA, RAKUS , HARTA, NAPSU MEMBABI BUTA, TAK AKAN PUAS HINGGA SEMUA MENDERITA!!!"
Saya teramat mendahagakan...Malaysia yang lama...
Kepada Tun yang teramat saya kasihi..akhirnya..semua ini ..Negara ISLAM kita...akan di pelihara ALLAH SWT....Saya percahaya semuanya terletak...di sanubari Hati...Di HATI setiap Rakyat...Rakyat Malaysia..dengan..kematangan Rakyat kita....Inshallah...Allah maha mengatahui...inshallah Negara kita akan terpelihara...
wasalam...dari..princejaafar@yahoo.com

PENEMBAK TEPAT said...

asalamualaikum Tun,
firstly, saya hormati keputusan hak individu Tun sebagai seorang rakyat malaysia dan bekas pemimpin no 1 negara.
pada pandangan saya, keputusan yang dibuat oleh Tun akan memberi impak yang amat besar kepada perjalanan arah tuju politik masa kini..terutamanya pihak kerjaan dan pihak parti pembangkang.
masalah yang wujud bukanlah masalah UMNO tetapi adalah masalah peribadi dikalangan golongan profesinal yang melibatkan hala tuju pentadbiran negara.
saya sebagai rakyat malaysia berpandangan secara jauh berkenaan dasar yang dibawa oleh PKR sekiranya memimpin negara ini.sebab apa? parti ini adalah tidak releven dengan perjuangan nasib orang-orang melayu..ini kerana ia wujud atas kuasa balas dendam yang terpendam dan bukan membela nasib rakyat secara khusus..saya berpandangan disini parti UMNO adalh parti yang releven dulu,kini dan selamanya asalkan masih berjalan pada landasan dan dasar matlamat penubuhan parti..pada pandangan saya UMNO tidak berhak dimiliki oleh sesetengah individu..kerana UMNO adalah milik kepada sesiapa yang BENAR-BENAR INGIN BERJUANG MENEGAKKAN DASAR DAN MATLAMAT ASAL PENUBUHAN SELARAS DENGAN SENARIO POLOTIK DAN ISU MASA KINI...walau apa terjadi sekalipun tenang seketika KEMBALI KEPADA SEJARAH insyaAllah ALLAH bangun semula dalam satu barisan yang kukuh..
saya berharap Tun akan dapat memberikan sekali lagi sumbangan dalam membuat pemikiran keputusan yang bernas yang tidak melibatkan perpecahan melayu menjadi semakin besar untuk menyelamatkan bangsa dan negara yang terncinta ini..kita tidak ingin lihat bangsa dan negara kuasa-kuasa besar dari luar negara masuk kedalam negara ini untuk ambil kesempatan dengan apa yang terjadi kini..JANGAN BIARKAN KITA DIJAJAH SECARA ZAHIRIAH SEKALI LAGI...dan jangan jadi seperti negara iraq...presiden yang dikehendaki habis masayarakat kena bom atom...
apa-apa pun saya hormati Tun sebagai tokoh politik no 1 negara...wasalam.

Tadika Naluri Bestari said...

Ayahnda Tun yang dihormati,

Semoga Allah merahmati Tun sekeluarga...

Saya akan sentiasa menyokong Tun, seorang yang mempunyai fikiran tajam, bijak, berwibawa dan berpendirian tegas seperti Tun pasti akan sentiasa dalam rahmatNya. Tiada ucapan yang lebih sempurna selain SYABAS !!

- Semoga Allah menunjukkan jalan yang benar kepada "muka-muka" mereka yang KAKI BODEK, PAK TURUT, BERMUKA-MUKA dan yang mempunyai KEPENTINGAN PERIBADI dalam kerajaan...

Setelah Tun mengumumkan keluar parti... banyak "MUKA-MUKA" diatas dilihat terpacar dikalangan ahli UMNO.

KINI KUTAHU SIAPA PEMBELA MELAYU DAN SIAPA PENGHANCUR MELAYU !!

- PEMBANGKANG AMAT MENANTI KEJATUHAN UMNO DAN PAK LAH ADALAH HERO PEMBANGKANG KERANA MEMBERIKAN MEREKA BANYAK KEMENANGAN DALAM PRU LALU. NAMUN PRESIDENT UMNO ITU MASIH LAGI DILAMUN DALAM ZON SELESA. INGAT LAH WAHAI PAKLAH.. DENGAN KEJATUHAN KETUANAN MELAYU INI, KAMU AKAN DICEMUH SEUMUR HIDUP KAMU !!! KAMU DAN KELUARGA KAMU LAH PENYEBABNYA (KHAIRY KOT...) anyway sapa dua tuh...!!

AtHrUn ZaLa said...

TUN

i respect your decision to move out from party to force Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi resign.i hope your decision will make other party member realize that Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi is not relevant anymore as president.

straighthead said...

assalamualaikum!

walaupun keputusan yang telah pun Tun buat dilihat sedikit sebanyak mendatangkan kesan terhadap pertubuhan umno itu sendiri,namun bagi saya,Tun sebagai salah seorang bekas perdana menteri malaysia juga bekas pemimpin tertinggi umno yang telah banyak berjasa dalam memacu malaysia sampai ketahap di mana malaysia dihormati dan disegani di mata
dunia seperti yang rakyat malaysia kecapi sekarang.

saya juga percaya sebagai bekas orang no.1 malaysia,Tun juga tidak menginginkan UMNO menuju kearah kehancuran.

walaubagaimanapun keputusan Tun perlu dihormati,bukan sahaja saya malah mereka2 yang prihatin.

'hanya jauhari mengenal manikam'.

Hidup UMNO!.
Hidup! MELAYU!.
hidup! TUN!.

insya'Allah.

am-bina said...

ASSALAMUALAIKUM... SALAM KASIH DARI HAMBA RAKYAT INI... WALAUPUN PEMIMPIN BERTUKAR GANTI ..UNTUK HAMBA TUN SENTIASA PM TERBAIK YANG PERNAH WUJUD DALAM SISTEM PENTADBIRAN NEGARA INI BAHKAN MUNGKIN DUNIA PADA MASA INI.... SAYANG SEKALI TUN MELEPASKAN JAWATAN KERANA TUN SEBENARNYA TERLALU HEBAT UNTUK MEMIMPIN MASYARAKAT MELAYU HIMGGAKAN MEREKA HILANG RASA HORMAT DAN TERLUPA AKAN JASA SERTA KEBAKTIAN YANG TUN CURAHKAN PADA MEREKA... PADA KAD RAYA YANG SAYA UTUSKAN PADA TUN PADA RAYA PERTAMA SELEPAS PERLETAKKAN JAWATAN TUN..SAYA TELAH MELUAHKAN SAA SANGAT KECEWA DENGAN TUN KERANA TUNTERGAMAK MELEPASKAN JAWATAN HANYA KERANA UMMAT MELAYU MUDAH LUPA PADA KEBAIKAN PEMERINTAHAN TUN...

HARI INI SELEPAS MELEPASKAN KEAHLIAN UMNO PASTI TUN AKAN MAMPU MELIHAT SIAPA YANG SAYANGKAN KEBENARAN DAN SIAPA PULA YANG SAYANGKAN KESENANGAN HIDUP MEREKA YANG PASTINYA HANYA AKAN SEMENTARA KERANA EKONOMI NEGARA AKAN LUMPUH JIKA PIMPINAN HARI INI TIDAK BERUBAH..JADI EMAS YANG MEREKA KUMPUL AKAN MENJADI PASIR.... TUN SYG SEKALI MUKRIZ SENDIR TIDAK DRASTIK UNTUK MENINGGALKAN UMNO BUAT SEMENTARA DAN INILAH YANG AKAN MENJADI ALASAN BAGI PUAK YANG TIDAK MAHU SERIBU ALASAN DARI TERUS MENGIKUT JEJAK TUN...KESAN TUN KELUAR UMNO AKAN TETAP DIRASAKAN DAN AKAN TERPAHAT DIDALAM SEJARAH ORANG YANG DIBERI AMANAH OLEH TUN TELAH MENGKHIANATI TUN... TUN,AMBILLAH ALQURAN DAN ASSUNNAH SEBAGAI PETUNJUK BAGI PENYELESAIAN SEGALA PERMASALAHAN.. TUN TETAP DIHATI KAMI...

Anonymous said...

Tun,

You're a wonderful leader. But I just want to get things straight; Did UMNO really kick Malayan Union out? Cause from what I read in Malaysia Today, the cause (M.U) wasn't that serious and the brits were pulling out anyway due to their unwillingness to govern a country like the then malaya.

Keep up the good work. I pray for your lasting peace and health.

zuhar said...

Tun,

Tun tidak keseorangan, saya orang UMNO tapi saya sokong sepenuhnya tindakan Tun. Untuk seribu tahun lagi belum tentu Negara akan dapat pemimpin sebijak dan sehebat Tun. Saya akan tanam rasa bangga ini sehingga ke akhir hayat. Pak Lah benar2 telah merosakkan UMNO kerana ramai orang diakar umbi benci dan meluat tetapi tidak dapat menyampaikan perasaan mereka. Mereka menyokong Tun dalam diam termasuk saya. Menteri2 yang mengkritik Tun bukan pemimpin sejati tetapi pemimpin yang semata-mata nak cari makan dan tak berani menyampaikan kebenaran kepada Pak Lah. Saya bukan prejudis dan menyokong Tun membabi buta tetapi berasaskan rekod kegemilangan Tun selama 22 tahun. Pengkritik2 Tun kalau diberi peluang hidup untuk seribu tahun lagi belum tentu dapat menandingi kehebatan Tun. Saya cukup menyampah dengan mereka. Cuma satu permintaan jangan sekali2 membenarkan Dato Mukriz keluar dari UMNO kerana dia pemimpin masa depan yang ramai yakini kemampuannya untuk kembali mengemilangkan bangsa, agama dan negara. kasih sayang saya dan keluarga terhadap Tun dan keluarga tak akan pudar untk selamanya. Bila Pak Lah berhenti nanti, saya harap Tun akan masuk semula kedalam UMNO. Saya menantikan saat bahagia itu. Terima kasih atas segalanya, Tun.

raC*LiH said...

kali pertama saya melihat blog Tun. walau pun saya tidak berada di malaysia, namun saya sentiasa 'keep up to date' dengan berita politik dalam negara.
Hopefully things will turn for the better for our beloved malaysia. =)

AKU said...

Nampaknya stratregi Tun telah menjadi tragedi. Pak Lah tidak mengendahkannya dan MP-MP UMNO termasuk anak Tun sendiri tidak ikut dan sokong Tun.

Kalau dalam kontek budaya Melayu anak Tun sendiri telah menderhakai Tun.

Anak tidak menyokong Bapa dalam perjuangan Bapa yang murni menunjukkan kepentingan diri anak lebih utama dari Bapa. Sedangkan Bapa itulah yang bertungkus lumus berjuang untuk memenangkan anak dalam PRU12 lalu.

Sedangkan saat ini seorang Bapa sedang ditekan demikian rupa oleh Pemerintah gila.

Pada saya biar apa pun alasan Mukhriz saya tidak dapat terima. Kerana keputusan beliau yang demikian telah dipergunakan sebaiknya oleh Pecacai-pecacai Pak Lah guna untuk men'discredit' Tun.

Mukhriz-lah disini yang menggagalkan rancangan Tun.

Memang benarlah tindakan Tun itu. Tiada gunanya Tun bersama dengan Parti yang Pemimpinnya sudah gila dan mabuk kuasa.

Tun, begitulah kehidupan dunia yang fana dan kotor ini. Begitu keji tindakan Pimpinan UMNO yang membelasah Tun hanya kerana tujuan murni Tun. Walhal mereka yang samalah, yang Tun sendiri letakkan mereka ditempat mereka sekarang, mengutuk, menghina Tun sedemikian rupa, dulunya mengipas Tun, mencium tangan Tun.

Dulu Tun adalah seorang yang hebat pada mereka, hari ini Tun hanya sampah dan duri yang tidak berharga. Sungguh keji perbuatan mereka. Inilah sifat buruk orang Melayu sejak berzaman, yang akan terus memundurkan bangsa Melayu ini.

Benarlah Dunia ini hanya hiasan dan ilusi. Usahlah Tun risau dan sebenarnya tidak sedikit pun merugikan Tun. Mereka juga akan sampai kepada apa yang Tun alami sekarang ini.

Biarlah mereka Tun dan Tun pun telah membuat keputusan.

Suatu hari nanti mereka akan sedar dan akan berkata bahwa Tun adalah benar dan tatkala itu semuanya telah terlambat dan mereka akan menyesal tidak berkesudahan.

Walaubagaimanapun kami lah hamba rakyat yang tidak punya apa kepentingan kecuali untuk tumpang hidup dengan sedikit selesa senantiasa bersama dengan Tun.

Biarlah kami Rakyat Melayu Negara yang tersayang ini mengajar mereka
dalam PRU13 atau Pemilihan UMNO nanti.

Berehatlah Tun dengan aman dan sejahtera. Tun telah melakukan apa yang terdaya dan ingatlah Tun bahwa kita semua adalah hak Allah jua. Kehidupan yang nyata adalah di Akhirat sana. Tun tumpulah sedikit ruang masa yang masih ada kepada Allah swt. Memohon keampunanNya dan rahmatNya, mudah-mudahan Tun akan berbahgia ditempat yang kekal abadi untuk selama-lamnya.

am-bina said...

TUN...KAMI SAYANGKAN TUN...TERUSKAN BERJUANG SELAGI TUN BERASA IANYA PERKARA YANG HAK.... TERUSKAN BERJUANG.... PERJUANGAN TUN SENTIASA MEMBUATKAN KAMI BANGGA ...TUN WIRA AGAMA DAN NEGARA... SAYA SENTIASA KAGUM DENGAN KEBERANIAN TUN MENGKEJI PEMIMPIN KEJI DARI DUNIA BARAT....TUN WIRA KAMI....

am-bina said...

ORANG UMNO HARI INI MAKAN KENYANG HASIL KEBIJAKSANAAN TUN..MEREKA TERLALU KENYANG DAN HANYA MAHU TIDUR DAN BERHIBUR DENGAN BEKALAN HARTA YANG TUN TINGGALKAN BUAT MEREKA... DAN KELAK UMNO AKAN MENGEMIS UNTUK MAKAN....JIKA TIDAK BERUBAH DARI HARI INI UMNO PASTI SENGSARA ..UMNO PASTI HANCUR... TERIMA KASIH TUN....

yattie nopiah said...

Tun,
Sy kagum dan hormat dgn kelantangan suara Tun.

Ini la yg dinamakan pejuang Bangsa Melayu yg sebenar.

Sy bukan saja kagum dengan keberanian Tun Dr Mahathir, malah keberanian anak Tun iaitu Mukhriz juga terserlah.

Semoga perjuangan Tun diberkati Allah S.W.T

Nicole Sitler said...

Who are they (the UMNO and the Cabinet) to judge/criticise your decision of leaving the party which has alienated and tried to keep you in silence?! So much for a democratic leader/party/nation!

All the 'efforts' they have put into attempting to control you and your speeches, shouldn't they be putting their focus on more important and pragmatic things? Logic is simple as this: If they have done their jobs well, there will be less opportunity for people to criticise them.

The people who are accusing Dr. M of using the resignation from UMNO as means of stirring up negative sentiments among the UMNO party, the Malays and the nation, should just shut their mouth and start facing the facts that all the problems have been right in front of their eyes all these while.

They should realise by now, that all the problems did not come from you or any others, but THEMSELVES and their failures in carrying out their vows and promises of servicing the nation and its people! So for once, stop whinning and pointing fingers at others in complete denial and utterly foolish ignorance. They should check themselves before picking at others.

The PM, the Coalition party and the Cabinet alongside its puppets can try to muzzle, deafen and blind themselves, but we the public and the Malaysian citizens, as well as people from all over the world, are not and will refuse to be as 'disabled' as these self-deceiving fools!

It is serious time, when more and more of the Malays are not supporting UMNO, the party which has been established to fight for and to protect the Malays, Islam and Malaysia (Malaya). Similarly to the BN as a whole.

If Dr. M's presence, membership, comments and criticisms are not welcomed or appreciated in UMNO, what do they care if you resign from the party?

Why did they think you should remain in UMNO 'until the dust of the GE aftermath settled'? What good could a mentor bring if the student is resentful to all the teachings? What more can these cows learn when they think they already know about everything and the rest knows nothing and thus has no right to comment?

Besides, if the PM, UMNO and BN thinks they have been doing a great job (which is what they have been reiterating over the media each time they encounter interviews challenging issues happening in Malaysia), then I am sure they would do just fine without you in the party... It is a golden opportunity for them to prove themselves and to regain the trust and support of the people.

I thought Bush is a foolish hypocritic American leader whose sweet, moving speeches sounded nothing more than a nicely choreographed speech prepared by his PR, our Malaysian leaders are by far, worse than him. Our leaders are foolish, self-deceiving, denying, hypocritical peasants who only exploit the power and glamour that come with the leadership status...

The nation moans the foolishness and the impotency of our leaders, that are hurting the nation's spirit regardless of the ethnic groups and religious beliefs, leading the nation to its deterioration and if continues, the doom of our once glorious homeland...

When the Rakyat voted for them, it was with a different future promised to us. As the citizens, we would stand by our nation and our leaders, fighting through hard times together, but it should be a mutual effort and a common vision.
But not when they have strayed from the path;
Not when they are not only not doing their job well, but they have done terrible things at the nation's expense;
Not when they deny the facts and too proud to listen;
Not when they do not appreciate us;
NOT WHEN THEY NO LONGER CARE FOR THE WELLBEING OF THE NATION AS A WHOLE.


N.S.

azmanmdsah said...

assalamualaikum...
Yang berbahagia TUN

perjuangan masih belum selesai...

http://www.azmanmdsah.blogspot.com/

Unknown said...

Tun.....
kenapa Tun....
kenapa Tun sanggup mengambil langkah sedemikian rupa....
Tun sudah tak sayang UMNO ka....
Jgn Tun.....
Tarik balik Tun.......
saya sgt sedih....

Anonymous said...

TUN,
Chinese having a word that 'OLD ENOUGH IF NOT DYING IS A THIEF'. I prefer u better look after ur health well than keep digging the 'shit' that already stink. I would like to see the crazy dog keep barking but not the Prime Miniter I use to respect before. Keep silent and stay put in good health for several years, look back the whole picture may make u laugh of what u did is a stupid way.

Travel Kaki said...

Dear Tun

I am a bit stumped with your rationale for leaving UMNO. However knowing you (wise, strategic and fearless) if this is the last resort to make drastic changes to the leadership of this country then so be it ...you have my support !!! Hope you are not making a mistake in selecting Najib ...the rumours about him and his wife makes a lot of folks wonder if he is the best man for the job as PM.

Gaik

Unknown said...

Dear Tun,
Langkah yg berani dan tepat!

Ramai ahli akar umbi yg menyokong tindakan Tun...semoga Tun berjaya dan sentiasa dilindungi Allah SWT.

Jika Pak Lah masih berdegil, mungkin di PRU13 nasib tidak akan menyebelahi beliau kerana saya sendiri sudah hilang kepercayaan terhadap beliau. Saya sakit hati sebab beliau selalu mengatakan yg rakyat masih mahukan beliau menjadi PM. Saya mengundi BN/UMNO, bukan beliau..jika beliau masih lagi ada harga diri, tolonglah letak jawatan.

longyeh said...

Sir, I have always respect and fully supported you since I first met you in 1974. You had been consistent and committed towards the advancement of d Malays and Malaysian as a whole.
Though ur action seems extreme but I fully supported your acton Tun for I am sure thats the best you could act given the present situation.
May Allah s.w.t be the guiding light.

Ir Aziz said...

Dear Tun,
I have always be your supporter even when I was a student many many years ago and very proud of it. I have always read your books and listen to your speeches. I cried when you resigned from PM post.
I always believe visionary leadership is the reason why we are where we are today. Current leadership do not seem to have what it takes to bring up malaysia to another level.
I hope UMNO members will move away from self interest to interest of the nation. I think too much self interest and disregard for the future of others may be too widespread that cannot be cured by a simple panadol.
I hope your action will make the key people in UMNO to listen and start being honest again.
I have a feeling that more people are fed up with current leadership that they are willing to vote in opposition just to make sure the message got across loud.
Take care of your health.
I wish you success in your mission.
Bye

cmchung said...

Dear Tun,
"Therefore do not worry about tomorrow, For tomorrow will worry about it own things.Sufficint for the day is its own trouble.
Repent always for the Merciful God will heal you.
Amen

warzgunz said...

saya pon ingin mengundur diri dari umno.sokong Tun..the perfect person!!jomdoit.com

Unknown said...

attA'kum,
Tun,
Saya membesar di bawah era pemerintahan Tun, dapat saya rasakan perbezaan kepimpinan dulu dan sekarang. Ringkasnya pemerintahan dahulu lebih meyakinkan dan saya bangga mempunyai Perdana Menteri yang "sharp".

Sejarah menunjukkan pemimpin teragong di mana mana empayar besar sukar berlaku adil sepanjang pemerintahannya.

Jadi sbg seorg anak meminta kpd ayahandanya, gunakan masa dan kesempatan yang ada utk diri Tun sendiri dan memohon ampun atas kesalahan lalu semoga Tun berbahagia dan cemerlang di dunia dan akhir nanti.

Perjuangan TUN biarlah generasi kami yang teruskan.

ayby said...

dengan rasa hormat, saya juga mengikut jejak langkah che det undur menarik diri daripada menjadi ahli UMNO. Saya malu mendapat seorang pemimpin yang yang tidak pernah ambil tahu mengenai masalah bangsa melayu masakini dan keluh resah rakyat.

Bekas Ahli UMNO
AYBY

zuhar said...

Tun,

Tun tidak keseorangan, saya orang UMNO tapi saya sokong sepenuhnya tindakan Tun. Untuk seribu tahun lagi belum tentu Negara akan dapat pemimpin sebijak dan sehebat Tun. Saya akan tanam rasa bangga ini sehingga ke akhir hayat. Pak Lah benar2 telah merosakkan UMNO kerana ramai orang diakar umbi benci dan meluat tetapi tidak dapat menyampaikan perasaan mereka. Mereka menyokong Tun dalam diam termasuk saya. Menteri2 yang mengkritik Tun bukan pemimpin sejati tetapi pemimpin yang semata-mata nak cari makan dan tak berani menyampaikan kebenaran kepada Pak Lah. Saya bukan prejudis dan menyokong Tun membabi buta tetapi berasaskan rekod kegemilangan Tun selama 22 tahun. Pengkritik2 Tun kalau diberi peluang hidup untuk seribu tahun lagi belum tentu dapat menandingi kehebatan Tun. Saya cukup menyampah dengan mereka. Cuma satu permintaan jangan sekali2 membenarkan Dato Mukriz keluar dari UMNO kerana dia pemimpin masa depan yang ramai yakini kemampuannya untuk kembali mengemilangkan bangsa, agama dan negara. kasih sayang saya dan keluarga terhadap Tun dan keluarga tak akan pudar untk selamanya. Bila Pak Lah berhenti nanti, saya harap Tun akan masuk semula kedalam UMNO. Saya menantikan saat bahagia itu. Terima kasih atas segalanya, Tun.

Unknown said...

Masa hadapan saya terletak di dalam tangan saya sendiri. Begitu juga masa hadapan orang melayu terletak di dalam tangan orang melayu sendiri. Mahu maju atau mundur. Tepuk dada tanya selera...

vintageBabylicious said...

I believe in TUN MAHATHIR,
He is one of the best WORLD CLASS LEADER,
keputusan tun adalah bukan salah satu kejutan tetapi KEBENARAN , RASIONAL malah TEPAT....

Mat Dargo Sombrono said...

Yes, Tun, you are making the right move to quit UMNO. It is a worthless party. Parti yang dah boleh dianggap sudah tempang dan tidak ada harapan untuk bangkit lagi.It is high time for you to disassociate yourself with haprak and HP6 leaders of UMNO. You stand above all others, Tun. They are still dreaming and in a state of denial. Soon UMNO will be in the twilight zone. Make no mistake about it. What a pity to have UMNO leaders who are still having "mental block" and do not foresee where the party is going go.They are "deaf,blind and dumb". Not all of them of course, but most of them !!

Violetblush said...

Setelah Tun mengumumkan keluar daripada UMNO, ramai pula pemimpin-pemimpin UMNO menyarankan agar ahli-ahli UMNO terus setia bersama parti dan tidak mencontohi Tun demi kesetiaan kepada parti.

My question is this-adakah dengan terus bersama parti yang jelas telah terkeluar dari landasannya boleh kita katakan sebagai suatu kesetiaan? Bukankah itu suatu pengkhianatan kepada bangsa?

BuRnLeiCesTeR said...

Askum TUN..
Saye betol2 bangge dgn TUN....
TUN, saya sentiasa sokong TUN... Semoga Allah sentiasa merahmati Tun Dr Mahathir....HIDUP TDM!!!!

amar auzirulanuar said...

you are not alone Tun. all of us,who are truly malaysians are totally against corruptions,and against those who love to misuse their powers 4 their own sake. and believe me. we'll always support you.we believe in you.hidup tun!

yusri said...

Dear Sir,

Big decision. Will carry weight? or just another bubble in the boiling water. 'hydro-seeding'?

Izal said...

Salam Y.A.Bhg Tun,

If people questioned you on this, just ask them " sapa jumpa/kenai UMNO dulu, saya ka hangpa???"

May ALLAH S.W.T. lead us to glory

caknerganu said...

Salam Tun.

Keluar UMNO ??? Bagus .. apa ada pada UMNO .. hanya sejarah dulu, kini & selamanya. Lagi yang ada Wang Politik & Politik Wang .. Berjuang untuk Agama (Islam), Bnagsa (Melayu) & Negara (Malaysia)?? Itu setahun sekali semasa perhimpunan .. tunjuk keris .. tanda berjuang lepas duduk minum dengan Kapitan .. Orang Melayu mampus pee .. Tengok Terengganu lebih 95% Melayu .. royalti jadi wang ehsan .. bina masjid & Taman-tema Tamadun Islam .. kontraktor Islam-Melayu tak tahu buat jadi bagi ke bukan melayu .. dalam perhimpunan .. berbueh mulut kata tolong melayu .. Yang kayakan kapitan-kapitan yang ada nama seperti TAN, PENG, Ling, Tong, krisnan dan sekarang LIN .. siapa?? kalau bukan orang yang gelar diri mereka pemimpin yang berjuang orang Melayu .. Sekarang sibuk dengan ketuanan melayu .. siapa yang serahkan ketuanan kepada kapitan .. orang gelar diri mereka pemimpin melayu yang berjuang untuk melayu .. apa dah jadi dengan Bahasa Malaysia (Melayu) jabatan kerajaan sekarang ini banyak dah suka tulis surat rasmi dalam BI .. siapa yang menjadikan BI bahasa rasmi secara tak rasmi dan bahasa melayu yang rasmi jadi tak rasmi pemimpin yang kata berjuang untuk Melayu juga ..

Selamat Keluar UMNO .. kerana UMNO dah tak boleh dipulihkan lagi kerana pemimpin yang ada sekarang adalah generasi ke 2 atau ke 3 yang dibesarkan dengan duit dari saham syarikat JUDI dan Wang Politik (rasuah sebenarnya) .. darah daging dah kotor macam mana nak lakukan perjuangan suci untuk ISLAM, MELAYU & MALAYSIA..

UMNO Selamat Bungkus .. Melayu Parti Baru dengan darah perjungan baru yang suci.

Unknown said...

Assalamualaikum TUN,

Syabas kerana berani sekali lagi memperjuangkan perjuangan yang sebenar. Saya sokong tindakan TUN. Memang sudah terlalu banyak luka dalaman dan juga komplot yang terjadi. Dahulu ramai yang sokong TUN , cakap macam-macam tapi sekarang hampeh...cakap tak serupa bikin. Masing-masing hanyut dalam mimpi indah mereka biarpun dah terhantuk masa PRU yang lepas.

TUN dulu pernah dipecat keangotaan atas sebab buku TUN "The MALAY DILEMMA". tapi TUN bangkit semula malah dapat sokongan daripada orang ramai. apa yang telah TUN tulis dalam buku tersebut memang ade berulang lagi pada masa kini , cuma situasi saja yang berubah.

Tahniah sekali lagi saya ucapkan buat TUN.

Unknown said...

UMNO dulu ke sekarang ke same je! saya yg mudani dh bosan dgn UMNO. baik TUN presiden ke, pak lah ke semua sme je. TUN keluar pn tak effek kt Malaysia. u Nothing TUN!

Julian Kok said...

Selamat sejahtera, Tun.
Apa yang anda katakan memang 100% betul dan Walau bagaimanapun, saya tetap menyokong tindakan Tun yang berani ini. Cheers~

vintageBabylicious said...

saya sebagai anak malaysia(1987) menyesal dengan UMNO kini...

saya sebagai anak malaysia merasakan bersyukur jika di lahirkan zaman kepimpinan TUN dan akan setia dalam UMNO,BN di bawa kemahsyuran TUN MAHATHIR...

saya masih anak malaysia tetapi anak malaysia yang di banggakan jikalau pemimpinnya TUN MAHATHIR itu sendiri....

saya mahu menjadi pengundi bijak jika pemimpinnya selayak TUN MAHATHIR..

saya sebagai salah satu anak malaysia MALU,KECEWA,KESAL,MARAH kerana bekas perdana menteri MALAYSIA tidak di layan sebagai ahli UMNO...tidak di benarkan berjumpa dengan ahli UMNO...AHLI UMNO tidak di benarkan hadir ke perhimpunan berasas bijaksana TUN MAHATHIR...JEMPUTAN DITARIK BALIK...AHLI BARU MASUK UMNO MENGHINA TUN MAHATHIR...

INI KAH BALASAN BAGI BEKAS PEMIMPIN YANG TELAH MEMAJUKAN NEGARA KITA? Dimana akal & fikiran mereka,saya malu , kecewa, kesal, marah kerana TUN MAHATHIR TERPAKSA MELALUINYA..

saya juga rela keluar jika in kesudahannya...

ALLAH akan buktikan kebenaran TUN MAHATHIR....

vintageBabylicious said...

saya sebagai anak malaysia(1987) menyesal dengan UMNO kini...

saya sebagai anak malaysia merasakan bersyukur jika di lahirkan zaman kepimpinan TUN dan akan setia dalam UMNO,BN di bawa kemahsyuran TUN MAHATHIR...

saya masih anak malaysia tetapi anak malaysia yang di banggakan jikalau pemimpinnya TUN MAHATHIR itu sendiri....

saya mahu menjadi pengundi bijak jika pemimpinnya selayak TUN MAHATHIR..

saya sebagai salah satu anak malaysia MALU,KECEWA,KESAL,MARAH kerana bekas perdana menteri MALAYSIA tidak di layan sebagai ahli UMNO...tidak di benarkan berjumpa dengan ahli UMNO...AHLI UMNO tidak di benarkan hadir ke perhimpunan berasas bijaksana TUN MAHATHIR...JEMPUTAN DITARIK BALIK...AHLI BARU MASUK UMNO MENGHINA TUN MAHATHIR...

INI KAH BALASAN BAGI BEKAS PEMIMPIN YANG TELAH MEMAJUKAN NEGARA KITA? Dimana akal & fikiran mereka,saya malu , kecewa, kesal, marah kerana TUN MAHATHIR TERPAKSA MELALUINYA..

saya juga rela keluar jika in kesudahannya...

ALLAH akan buktikan kebenaran TUN MAHATHIR....

samurai melayu said...

AYAHANDA RAKYAT YANG KAMI KASIHI
RIMBUN PELINDUNG UNTUK SEMUA,

Ayahanda,
Terlebih dahulu anakanda mohon ribuan maaf atas posting yang terdahulu dimana anakanda terlajak masuk ke 'Forbidden City' kerna terlalu ikutkan emosi, kesal terhadap sikap 'penakut' pemimpin2 dan ahli UMNO yang masih terima kepimpinan yang telah terbukti sahih menjadi penyebab utama kehakisan sokongan rakyat pada PRU 12!

Ayahanda,

Zahid Hamidi ini mudah lupa,
Dahulu ketika depa KP, atas arahan DSAI dikeluarkan 'list' konon nya kroni2 ayahanda dan pernah mengaku ayahanda save his 'water face'(dari mulutnya) dengan melantik depa sebagai pengerusi of Syarikat Perumahan Negara.
Now he said you are not being fair to Pak Lah.
Ibarat lalang, sepatutnya disabit dan diberikan kat lembu makan je.

Ayahanda,
Apabila ayahanda mengorak langkah dan mengatur cara agar bangsa mu boleh mengangkat muka dan tiada lagi ejekan kata hina,
Maka ramai pengritik dan musuh ayahanda dalam dan diluar negara membuat pelbagai andaian. Antaranya,
1. Ayahanda dan kuncu-konco mendapat 'windfall' atas pembangunan projek2 Mega yang ayahanda pelupori.
2. Pemerintahan kuku besi dan mahafiraun yang mengaut untung diatas harta negara, dll lagi 'superlatives' yang mengaibkan.

Dalil akal orang kerdil macam anakanda muskil menanya ,

Kalau betul Mahathir bin Mohamad yang disifat orang (yang cemburukan kecekalan dan kewibawaan nya) sebagai seorang yang maha gilakan kuasa dan maha rakuskan harta dan wang ringgit dan dinobatkan PM yang paling kaya didunia mengapa beliau masih mampu dihormati oleh dunia Islam khasnya liga arab, dan dunia luas amnya?

KENAPA AGAKNYA BELIAU KELUAR DARIPADA ZAMAN REHAT DAN RAWAT NYA
MELAKUKAN KAN PERKARA YANG MUNGKIN
AKAN MENJEJAS R & R NYA?
ADA ANTARA KITA MENGATAKAN BELIAU TAKUT DISABITKAN DENGAN KES LINGAM DAN KES2 YANG KONON NYA KESALAHAN2 BESAR KETIKA 22 TAHUN MEMERINTAH HINGGAKAN DUNIA MEMANDANG TINGGI TERHADAP PENCAPAIAN MALAYSIA DAN BILLIONAIRES MACAM BILL GATES MENGHORMATI NYA DAN SOROS TABIK AKAN TINDAKAN BELIAU YANG PADA MULANYA SOROS KATAKAN AKAN GAGAL, (MELESET AKHIRNYA JANGKAAN NYA) DAN AKHIRNYA DATANG SENDIRI MENGUCAPKAN TAHNIAH.!

maka ingin ditegaskan disini, issue lingam adalah 'non issue'jika kita berfikiran waras dapat memahami pemikiran dan perwatakan Mahathir!

Wonder why a man said to the richest PM in the world and who cud own a personal jet or a luxurious yacht and a big mansion on a private island and rub shoulder on who's who on the Forbes List and who would be welcomed to any nation he choose to adopt, wud sacrifice all these luxuries and comfort at his ripe old age just to hurt his himself because of a weakening political party? Since most of the current UMNO leaders have stated; 'Leaders come and go but UMNO is here to stay. Unless Ayahanda gone bonkers(senile). Then the nearly 400k visitors to Chedet.com must be insane! Thus, leaving Pak lah and his merry men as the perfectly sane people to run the party and nation.

May Allah swt bless us all.

Alfatihah, Amin

flyer168 said...

Assalamualaikum Tun,

I truly respect your noble & wise decision.

For as long as PM & his “Ketetuanan Melayu” UMNOputras are in self denial , still on their BLIND self destruct trajectory… then it is definitely the Final Curtain & check-mate for BN !

The reduced strength of the remnant UMNO, MCA, MIC, Gerakan, etc including the good BN members, cannot champion their party’s cause to the rayaat. They are intimidated to sing the same BN tune which is all rhetorics ! Talk is Cheap, anyone can do it !

The Honest & Dedicated will need to break away & Resign from BN (UMNO,MCA, MIC, Gerakan, etc) to allow Honest & Dedicated representatives to be re-elected to convince the rayaat & sincerely “Walk their Talk”.

You had achieved much for Malaysia as "Bapa Pembangunan" - syabas & thank you.

May Allah bless you & Tun Siti Hasmah with good health & wisdom.

Wassalam.

Lokman Sardon

Anonymous said...

Salam Tun,

Tahniah kerana keputusan berani Tun, itulah ciri-ciri seorang pemimpin, sentiasa berani... Tetapi kenapa kita ada orang yang penakut? inikah ciri-ciri seorang pemimpin? baru kena ugut dah gelabah, macam mana nak control malaysia yang mempunyai berjuta-juta manusia. Saya pun tak tahu Tun, Tun buat kereta dia buat tahi mata, Tun kutuk yahudi, dia nak bawak masuk yahudi, Orang nak sambut kebebasan dari British, menantu pulak nak bawak team bola nak lawan Malaysia, (dah tentu kalah punya) dari sana masa tu, nasib baik la cancel, kalau tak buat malu je... Tun suruh tengok ke depan, dia tengok ke belakang, nak korek cerita lama je, yang depan tak jalan-jalan jugak... mungkin nanti kita sampai zaman Portugis pulak lepas ni... hehehe

Tun buat projek dia cancel projek.. lepas cancel nak buat balik.. ada yang cancel terus... Tun lawan Singapura dia sujud kat sana, Tun buat sajak, dia pun ada sajak... saya pun ada, khas untuk Tun sekeluarga serta rakyat Malaysia yang menyanjungi Tun. Saya bukanlah penyajak, tapi sajak ni dari hati yang terluka...

Aku cari bukan harta bertimbun-timbun,
Anak dan menantu aku yang carikan,
Untuk hidup kaya,
Aku cari bukan wang berjuta-juta,
Tapi kami cari wang berbillion,
Untuk hidup bergaya,
Aku cari bukan kawan-kawan,
Cukuplah aku, anak dan menantu,
Untuk hidup sekadar berfoya-foya,
Aku cari mana dia Al-Ghazali,
Aku cari mana dia Al-Shafie,
Tapi aku jumpa Jeanne Abdullah,
Kita bongkar rahsia kitab suci,
Cari pedoman,
Kita bongkar rahsia Mahathir,
Kenakan dia,
Kita bongkar rahsia sunnah nabi,
Cari panduan,
Kita bongkar fail Mahathir,
Malukan dia,
Aku hidup kerana Dia Rabbi,
Dialah teman,
Dialah wali,
Dia mencukupi,
Aku hidup bererti,
Sekadar dalam mimpi-mimpi siangku,
Menikmati damai abadi.

Terimalah seadanya...

Terima kasih Tun, kerana memberikan saya sekeluarga peluang untuk menikmati kemakmuran negara... Semoga Tun sentiasa dipanjangkan umur dimurahkan rezeki...

JanLing said...

it was a very brave decision by Tun..Salute Tun..but somehow will it make any changes to the party or to the government??does this decision worth for you Tun??

Mohd Asri said...

tun saya tak berapa paham ape tindakan tun sebenarnya,... tap saya tetap sokong tun,...

Rider And Sentai Prod. Ltd said...

I am somewhat happy to see that you are leaving UMNO, Dr M. For us here in Sarawak ,we are actually losing confidence in the current government and this saddens us. May God Bless You, Dr. M. We Sarawakians are always behind you!!!

呉 和豪 said...

Good Morning sir

May all the joys and blessings

With you always

May you live long

To guard the people against evil

To champion for the cause of third world

To promote peace and harmony

To glorify the name of our country and our king

From GOHHOEHOE and his Students

Anonymous said...

Tun yg dikasihi,

I think you have made the right decision. Senang sikit Tun nak lemparkan kritikan kepada org2 yg masih buta tuli ni kan....anyway, all the best Tun.

dwanrani said...

Tun,
kita menghormati Tun sebagai seorang pemimpin dan negarawan yang agong.
dan tindakan Tun keluar dari UMNO adalah satu tindakan yang sungguh berani..
apa yang kita nampak,tindakan Tun ini adalah suatu protes dan desakan untuk menyingkirkan Abdullah Badawi dan keluarga..
tapi sejauh mana kah,Tun yakin dgn tindakan sebegini akan berpihak pada Tun?

sokongan kita adalah pada Tun.semoga Tun berjaya dan bahagia dgn tindakan Tun ini.

Auronthas said...

Tun,

It's so sad that you have take this move to pull him down.

I hope your dream will come true. We, Malaysian need a good, calibre leader to bring our country to a developed country, to bring our Vision 2020 into reality.

bayumurni said...

Memang patut la Tun keluar dari Umno dan mengajar kepada pemimpin Umno yamg masih tak sedar-kan diri,sedangkan Tun telah memberi sumbangan dan banyak ber-jasa kepada mereka,tetapi apakah sumbangan pemimpin Umno kepada Tun? boleh di katakan seluruh umno mengherdik dan mencaci pada Tun dan paling teruk sekali berpaling-tadah pada Tun,tingkah-laku mereka yang Hipokrit itu telah menunjukkan kepada rakyat dengan jelas sikap tidak setia kawan kepada Tun, Mereka khusus nya (ahli-ahli Umno)telah lupa orang kuat di-belakang Tun adalah dari kalangan Rakyat melaysia,samada yang miskin ataupun yang kaya,mereka(umno) telah lupa seluruh rakyat Malaysia masih setia kepada pemimpin no 1 di-Malaysia iaitu Tun Dr Mahathir hingga ke-Akhir hayat beliau,Hidup Mahathir Hidup Seribu Tahun,!!!

James said...

Dr. M,

Please stop all this shit and just enjoy your retirement life. Malaysian have had enough of you since your ruling back in 1981.

Please do some good deed for Malaysian from shutting your bloody mouth up.

I wonder if you believe in Allah??? Can u imagine one day u r going to face HIM as well no matter how great u were on earth b4?

I wondor when u will get your 3 third heart operation and many many times again. You are such a jerk and keep on playing the race card (since you joined umno back in 1950s) will eventually burn u down to the HELL. I ll pray for that! every single day.

ade said...

Assalamaualikum Tun,
Syabas di atas pendirian Tun. Saya dan isteri juga bertindak ambil keputusan untuk keluar dari UMNO sebab UMNO is 'U Mean Nothing To Me" now!!!
TUN...PERJUANGAN BANGS AMELAYU MASIH BELUM SELESAI....BANYAK RANJAU DAN DURI DI DEPAN SANA.

mizh said...

Tun.
Syabas!
kami akan selalu menyokong Tun biar apa pun keputusan Tun.

jenkazama said...

What a brave action!

We should save our nation from
“Ali Baba and His 40 thieves!”

wariz said...

"bapa borek anak rintik"
apa yang Tun ajar pada ahli UMNO itulah hasilnya sekarang...tahniah...UMNO sudah tidak releven lagi...

Unknown said...

Salam Tun

Semasa Tun berhenti sebagai PM, Kami tidak setuju namun saya menghormati dengan pendirian Tun. Kini Tun keluar dari UMNO, kami sedih kerana kita akan kehilangan seorang Tokoh yang berwawasan. Tun pernah berkata perjuangan ini belum selesai (agama, bangsa & Tanah Air)! Siapakah yang akan meneruskan perjuangan ini nanti?

Kami bersama Tun.

kuyu said...

Salam Tun,

sepanjang penglibatan Tun di dalam kancah politik, Tun selalu salah memilih orang.bermula dengan Musa Hitam(pembunuh ibrahim libya),Annuar Ibrahim(tali barut CIA hingga sekarang) dan Abdullah Badawi (pengkhianat negara).

semua pemimpin-pemimpin hanya mempunyai agenda mereka sendiri tanpa memikirkan kebajikan rakyat dan nasib orang melayu.

bak kata pepatah Hang Tuah "takan melayu hilang di dunia, tapi hidup papa kedana".

namun jasa Tun selama ini takan dilupakan.budi dan pengorbanan Tun selama 23 tahun tidak dapat saya balas.saya masih ingin lagi salah satu text ucapan Tun "we won't bow to anybody"

seri bulan said...

Salam Tun yg dihormati,

Apapun keputusan Tun, saya akan sentiasa menyokong. Banyak sungguh jasa Tun kepada negara, anak bangsa dan agama Islam yang mulia. Saya tahu Tun amat sayangkan UMNO dan negara ini dan begitu juga saya. Tapi malangnya akhir2 ini semakin banyak kemelut didlm negara ini yang tidak dapat ditangani dengan betul, tepat dan serius oleh pucuk kepimpinan sekarang. Rakyat kecil seperti saya uga sedih seperti Tun dan berharap keadaan akan berubah kepada yang lebih baik dengan tindakan Tun... Insyaallah

tehoais1 here! said...

TUN,
Saya amat bersetuju TUN keluar dr UMNO.
But, saya agak tertanya-tanya, knpa TUN tidak menubuhkan parti baru?
Ini kerana semua org tahu bhwa umno adalah sebuah parti yg mana:
1. telah korup dgn politik wang.
2. tidak berasaskan perjuangan yg sebenar. lebih kpd utk mendapat kepentingan diri sendiri & saya amat yakin (amat jelas actually) majoriti pemimpin umno yg ada pada hari ini pun tidak memahami perjuangan politik org melayu yg sebenarnya.
3. sistem umno kini telah gagal melahirkan pemimpin yg berwibawa selepas TUN. Yg ada hanya "penurut perintah" or "pentadbir rendah", sama seperti pegawai kerajaan.
4. sistem dalaman umno telah rosak dgn politik wang, pemusatan kuasa oleh pucuk pimpinan, taksub dgn jawatan & ketua.
5. sesungguhnya jika sesebuah sistem organisasi itu telah rosak, maka, ia akan melahirkan pemimpin2 yg rosak juga. Sistem yg rosak tidak dpt direpair dgn hanya menukar ssuatu komponen atau seseorang, tetapi, perlukan di "overhaul" or "formatted" keseluruhannya.
6. Jadi, saya seperti anak muda melayu yg lain merasakan perjuangan umno yg ada hari ini tidak jujur, ikhlas dan relevan lagi. ianya hanya sebuah lubuk untuk mencapai "glamor", sebagai punca "pendapatan lumayan", sebagai lesen utk mendapatkn "kontrak" & tempat utk menjadi "tuan & kuasa" dan juga pengekalan "warisan keluarga" bagi golongan bangsawan.
7.Kesimpulannya, inilah sebab kami anak muda melayu cuba melarikan diri dr umno & ramai yg bersorak gembira apbila umno tewas (*utk memberi pengajaran) tetapi sedih apbila DAP dpt berkuasa (pas takpa la..).
8. Jadi, pada pendapat saya, sebuah parti melayu yg baru amat relevan utk ditubuhkan. Pemuda melayu kini telah hilang arah tuju, ttapi tahu mereka perlu berjuang utk survival kaum mereka dibumi Malaysia ini. Jadi, sebuah platform (parti)yg baru amat perlu utk mereka. ini krn kami menolak PKR krn ia bkn parti melayu & ia tidak memperjuangkan hak org melayu, DAP is always not our choice, PAS is too good for us, since we r not that highly religiously competent. but, we will always support them also. tapi sayang, hakikatnya amat sukar utk pas menubuhkan krajaan psekutuan. so, the answer is we need a new party for malay.

Unknown said...

Dear Tun,
Absolute power corrupts absolutely. The wisest decision u had made so far.Well done!!Rakyats are with you.

Unknown said...

Dear Tun,
Absolute power corrupts absolutely. This is the wisest decision that you had made so far.Well done Tun.The Rakyats are with you.

Semua juai said...

Tun, You got Balls, and for that I owe you my respect.

Aishah Md Isa said...

Poor me hope everything will be allright soon..

Azroy said...

Syabas Tok Det,apapapun yang Tun buat saya bersetuju dan inilah cara menginsafkan Pemimpin sekarang yang lupa seperti kata Tun,'MELAYU MUDAH LUPA'.
Saya menyokong dan mengikut keputusan Tun dan apa yang menyedihkan orang lama yang menyokong Tun dahulu telah menjadi Lalang dan membantai Tun pada
waktu kini,biarlah mereka..mereka sudah lupa yang ,Makkal Sakthi' akan mengajar mereka lagi.

Auronthas said...

It's so sad to that you have to take this move to pull him down because you love your party.

Wish your dream come true. We, Malaysian would like see a good, cabibre leader to bring our nation to a developed country with prosperity, harmony and peace.

Gelombang Rakyat said...

Sejak Tun Dr. Mahathir Mohamad mengumumkan keluar dari UMNO, ramai yang berminat untuk melihat akan kesan pengumuman ini. Sedang kehangatan bahangnya masih membara kini, ada juga di kalangan kita yang ingin mengetahui apakah tindakan Mukhriz Mahathir..? Ada semacam terasa bahawa beliau beberapa kali berada di kedudukan yang bidalan Melayunya ialah mabuk buah kepayang - ditelan pahit dibuang sayang. Tetapi, sangkaan ini meleset sebenarnya, bila diketahui dalam beberapa detik dirinya diuji, beliau seorang pemimpin yang mula mendapat penghormatan. Syabas! Jelas bahawa, terdapat perkongsian pendirian yang sama di antara Tun Dr. Mahathir Mohamad dan Mukhriz Mahathir. Namun, faham akan keperibadian bapanya, Mukhriz Mahathir kecapi kebebasan tersendiri untuk berbeza dalam isu tertentu. Inilah yang menariknya. Sehubungan dengan Tun Dr. Mahathir Mohamad memutuskan keluar dari UMNO, dapat dilihat dari sidang akhbarnya, Mukhriz Mahathir telahpun bertindak dalam gerakan yang bistari. Lanjutan: http://atotalblog.wordpress.com/2008/05/21/the-chair-57/
Jelas bahawa didikan ayahanda dan bonda, serta keperibadian Mukhriz Mahathir sendiri, laluannya ke puncak untuk menduduki kerusi tertinggi negara adalah cerah. Terutama, Mukhriz Mahathir telah beberapa kali membaca dengan tepat kelemahan Abdullah Ahmad Badawi sebagai pemimpin. Lebih-lebih lagi kesedarannya untuk mewarisi kepemimpinan terbaik sebagaimana telah dicapai oleh Tun Dr Mahathir Mohamad. Syabas!

Mat Dargo Sombrono said...

Tun,

Kejutan untuk keluar dari UMNO adalah sebagai "a test case" untuk kita lihat bagaimana pemimpin-pimimpin UMNO bertindak terhadap sesuatu keadaan yang runcing untuk menyelesaikannya. Jelas kita lihat mereka cuba menafikan seolah-olah dengan tindakan Tun keluar dari parti tidak menjejaskan sokongan padu dari kalangan mereka terhadap Pak Lah. Sebabnya adalah senang untuk dibaca, kerana mereka dalam keadaan dilemma takutkan kedudukan mereka akan tergugat jika mereka tidak bersuara dengan padu menyokong Pak Lah. Maka berterusanlah Pak Lah dengan "feel goodnya", wal hal keadaan dari akar umbi menunjukkan suasana berlainan yang ketara sekali.Kenyataan demi kenyataan yang dikeluarkan oleh pemimpin UMNO sungguh melucukan. Mereka masih lagi in a "state of denial" hanya untuk menyedapkan hati mereka sahaja. Tetapi tidak mengapa Tun, kita lihat bagaimana taraf kebijaksannan setengah pemimpin UMNO yang haprak dan HP6 melakukan tindakan dan biarkan ahli-ahli UMNO dari akar umbi membuat penilaian. Pada diri saya, I look at some of these UMNO leaders as "a bunch of clowns" who don't deserve to be leaders at all. Their thinking is rather too shallow to face the challenges of the future. I wonder how these leaders are going to lead this country to greater height.It is just a dream !!Very sad, indeed!!
Musa Hitam kata Tun bagaikan duri dalam daging. Well, we know who Musa Hitam is. A shrewd but coward person who doesn't deserve to be called a leader at all. He is an opportunist and an impressionist of the first order behaving like as if he is an intellectual of intenational standard. No, he is not, period. He and his "elegant silence" mentality and is fond of striking others below the belt at the right time and occasion.

joekhannaz363 said...

Tun,

U'll always be my idol

Mr E.Man said...

Assalamualaikum Tun,
Pada pandangan saya, pemimpin-pemimpin pengampu dan berfikiran kelas ketiga yang ada dalam UMNO seperti Pak Lah, Shahril Samad, Mahdzir Khalid, Khalid Nordin, Nazri Aziz, KJ, Hishamuddin Hussein, Rashid Abdullah (Penang), Shaziman Mansor, Zahid Hamidi, Ir Md Zin, Shabery Chik, Ismail Sabri dan konco-konco mereka bakal memusnahkan UMNO sedikit masa lagi. UMNO amat perlukan perubahan!

Iron Duke said...

Tun,

you have finally moved the Queen. Few steps more to check mate. We are with you ....take good care of yourself.

Jinghong Jimmy Low said...

To Tun M,

I will support any of your decision. I really hope a big changes will come in the future time.

God bless you

HANISAMIRUL said...

My dear ayahanda Tun Dr M,

I have always been your admirer ever since small. The only leader I ever looked up to (other than my own father, of course!) is YOU. During my student days, there was a time when I managed to get my little book autographed by you, I proudly showed the book to anyone and everyone i know. Meeting you in person and shooked your hand was one of the highlights of my life. When I started working there was a time when I attended an international conference , the participants from other countries openly praised and admired you for your leadership and wisdom. Words cannot describe how I felt then, so proud that I (then) had YOU as our PM, so proud that I was able to 'show off' to those foreigners my Prime Minister!
I would like you to know my dear Tun, that whatever you say or do, you will always have my prayer and support. I pray that you and wife will be in good health, I pray for your safety and I pray that your aim to change the current leadership of this country will soon materialise. Insyallah.

Unknown said...

Tun...

Terlalu Agung cintamu pada agamamu,
Terlalu Agung cintamu pada bangsamu,
Terlalu Agung cintamu pada negaramu,

Hanya para bijaksana yang tulus ikhlas mencintai sepertimu yang dapat mengerti erti pengorbananmu Tun...

Senyumlah wahai Tun...
Senyumlah...
Kerana...
Kami ada bersamamu...
Kami, para bijaksana melayu yang tulus ikhlas mencintai agama, bangsa dan negara kami sepertimu, ada bersamamu...
Kami berdiri teguh dibelakangmu, menyokongmu di dalam setiap langkah, mendoakan kesejahteraanmu unutk selamanya dan mengasihimu sepenuhnya.

Terima kasih di atas segala pengorbananmu selama ini... Tun.

Anonymous said...

Dr Mahathir,

engkau lah bapa ku, bapa kepada seluruh rakyat malaysia.

zahrin_ms said...

tindakan yg TUN amik mmg bijak....
itu shj cara utk aja org yg x reti haormat dgn org yg sdh banyak berjasa kpd negara....
semoga dorang sedar ape yg dah dorang lakukan....

Azhan said...

Dear Tun,

From my understanding, you would only join UMNO again if Pak Lah resigns. When Pak Lah resigns, the new person will take ove the PM position.

My question is, what if the new PM (after Pak Lah) also does things that you wouldn't agree with? Will you quit UMNO again?

Would you do this quitting thingy over and over again?

I think I understand the rational of you leaving UMNO, but I seriously cannot see when will all this ends.

Might as well you stay in the government and be like Lee Kuan Yew if you still want to steer the direction. But I guess, that would be just too late.

Don't get me wrong. I still love you. And will always do!

Masri@ayob@chori said...

Dear TUN,
Sejak dari awal saya mengenali TUN, saya amat kagum dengan cara kepimpinan yang diamalkan dalam kerajaan. Satu perkara yang paling membuat saya teruja ialah pada zaman Soros, penyangak mata wang yang cuba memporakperandakan ekonomi Asia dan langkah yang TUN ambil amat bijak dan seterusnya mengelakkan Malaysia (tanah air kita yang tercinta) bangkrap.
Cara TUN turut diperakui oleh serata dunia sebagai tindakan yang baik.
Berbalik kepada pengumuman TUN untuk keluar dari UMNO, telah dijangkakan awal lagi oleh saya. Saya amat percaya bahawa langkah ini adalah amat tepat dengan situasi politik yang bergolak sekarang ini.
UMNO sedang parah dan dalam proses perpecahan.PRU12 telah membuktikan penolakan rakyat terhadap sistem YES MAN dan nepotisme dalam pentadbiran kerajaan TETAPI mesej yang disampaikan oleh rakyat JELAS tidah difahami (buat2 tak paham kot) oleh pentdabiran PAK LAH.
Ini yang membuatkan rakyat muak dan jelak dengan mereka. KJ (Khairy Jamaludin) merupakan satu lagi faktor yang memberi kesan ketara kepada bilangan undi. Siapa dia????...orang yang berkelulusan Oxford..setahun jagung dlam perjuangan UMNO..mendapat rezeki berkahwin dengan satu2nya anak perempuan PakLah..cuba menunjuk belang dalam PEMUDA UMNO..??...Bagaimana dengan orang yang sudah lama berjuang, yang benar2 berjuang untuk kepentingan UMNO??..Inilah faktor yang saya rasa faktor utama TUN keluar dari UMNO..
Dont Worry TUN,
I believe majority of Malaysian stand behind you to see PAKLAH STEPDOWN..

zukeri said...

Salam Tun,
Saya bahkan semua rakyat Malaysia begitu bangga dan menghargai jasa-jasa TUN sebelum ini kerana menjadikan Malaysia seperti sekarang. Tapi pengumuman TUN keluar dari UMNO pun saya dan mejoriti rakyat Malaysia berasa bangga juga. Berehatlah TUN. Jangan jatuhkan nama TUN hanya kerana dendam kesumat.

Sekian

Zatil aZmi said...

Tun

i'm so proud of what you've done
i'll always support you
it is true what you've said about UMNO
i can see that a lot of things has change since Pak Lah lead UMNO and i beleive a lot of UMNO supporters out there can noticed those changes as well

Melayu ToDay said...

Jangan Gajah sama Gajah bergadun, Pelanduk mati di tengah-tengah sudah le..........

@nuar said...

Betul apa kata Tun, Kerajaan sekarang semuanya untuk keluarga Pak lah... Apa sudah jadi... Cuba kita balik kepada kepimpinan Islam sebenarnya.. InsyaAllah dilindungi dunia akhirat..

Nasionalist said...

TUN,

Im very sorry to hear that you're leaving UMNO. Im also very sad and dissappointed of what is happening now. Im not involve in any political party or activities. I know Im not in the position to say many things, but from the national media info, harakah daily, malaysia-today, keadilan news..etc. I can sum up by saying- Malaysia is in big trouble, the current govt is poor in handling internal matters, and it must be cure as soon as possible. That is all i can say. I love Malaysia very much, the race, and my religion. I do pray that things will get well soon. Im very much thankful that you were once a great leader. Sorry my english is not good..but I hope you understand my message TUN. In my personal opinion- so far we (malaysian) has yet to produce someone who is capable like you.

IQBAL ABDUL SHUKUR EDALLAH said...

Feel so sad about TUN decision to leave UMNO ... But still adore u and whatever decision TUN make 1'll always support TUN.Speaks what TUN think right for the sake and pride of our country MALAYSIA

kakimerepek said...

saya menyokong penuh tindakan Tun,bagi saya itu adalah keputusan yang berani.

IQBAL ABDUL SHUKUR EDALLAH said...

Feel so sad about TUN decision to leave UMNO ... But still adore u and whatever decision TUN make 1'll always support TUN.Speaks what TUN think right for the sake and pride of our country MALAYSIA

basikal.tua said...

good day Tun,
Im not saying that i agree/not with your decision but whatever u trying to do, i'll support u from behind. and YES i don't like PAK LAH since he became our PM.

kalau tuhan mengizinkan, saya nak la Tun jadi PM semula. No body can replace u.

all about food said...

tun,
my support then, now and future always will be with you and your leadership as well as you rfamily.
it is totally sad that malaysia has never be the same as we used to be. the country is now is running by the most stupid man pak lah and khairy. i have leave umno too when you have resign from PM as i belive we do not have any strong leaders in malaysia.

hope everyone out there will listen to you. one door close, more doors will open for you.

we have enough of the corruption and cronism in malaysia. time to put and end.

Unknown said...

Tun,
i am very glad that u have start blogging since the papers have been controlled.

i am surprised 2 learned about what u did but it was very brave n i think other umno members should quit 2.. i was disappointed with other ministers. they pledged their loyalties 2 u when u were a PM but where's that loyalties now? i have always admired ur leadership s a PM but there's nothing much 2 admire about our present PM.

Malaysia's PM
1- Dato Onn
2-Tungku Abd Rahman
3- Tun Husin Onn
4-Tun Dr M

teja said...

Salaam buat Yg Amat Dikasehi dan dihormati Ayahanda Tun Dr Mahathir,

First of all, a much belated WELCOME to the blogging world. We have been waiting for your blog for so long! :)))

Secondly, THANK YOU for still leading us IN THIS WAR to save UMNO, the Malays, BN, Malaysians and our beloved nation from Pak Lah et al after they have shown their true colors as a band of lanuns and conspirators to foreign agenda.

Thirdly, on the issue of your resignation from UMNO, I totally support your decision.

We MUST SMOKE the house to get the mosquitoes to leave..when all else fail. It seems the nyamuk Pak Lah and family are still adamant and recalcitrant against the request of UMNO akar umbi and the Malays in general and still wanting to make UMNO their personal vehicle for looting the country's coffers and setting up their own family and dynasty agenda even at the expense of destroying UMNO and BN and the country.

Abdullah has made his ears deaf and shut his eyes blind and closed his mind to the rakyat's voice of kicking him and his Son-In-Law out at PRU 12 (that we had to risk and sacrify 6 states to the Opposition) for the sake of his own family agenda.

So while we fumigate the house, we need to leave it for a short while and come back when all the bugs and parasites are SMOKED OUT.

Here's our view (UMNO's akar umbi) on your "Pengumuman Keluar dari UMNO":

Assalamualaikum wm wth,

Buat Ayahanda Mahathir yang bijak bistari, negarawan ulung pejuang agama, bangsa dan tanahair yang amat kami kasehi serta hormati:

Kami MENYOKONG tindakan Ayahanda untuk meninggalkan UMNO selagi Abdullah Ahmad Badawi masih menerajui UMNO yg kita sayangi. UMNO telah dijadikan harta dan parti keluarga Abdullah Ahmad Badawi dan tidak lagi memperjuangkan agenda Ketuanan Melayu dan hak2 agama, bangsa dan tanahair, sebaliknya Abdullah Ahmad Badawi telah TANPA MALU DAN SEGAN melacurkannya bagi menjalankan agenda asing serta mempergunakan UMNO utk mencapai cita-cita politik, membina Dinasti Badawi dan alat bagi pengumpulan harta berbillion-billion bagi keluarga Badawi semata-mata.

Walaupun ahli-ahli Majlis Tertinggi UMNO BERPURA-PURA seolah2 tidak memahami kenapa Ayahanda bertindak keluar dari UMNO dgn bersyarat (yakni sehingga Abdullah Ahmad meletakkan jawatan Presiden atau dikeluarkan dari kerusi itu, kami di akar umbi dan rata2 umat Islam Melayu dan rakyat Malaysia AMAT MEMAHAMI maksud tersirat dan tersurat Ayahanda itu. Nyata ahli2 akar umbi dan org2 Melayu dan rakyat Malaysia BIJAK MENAFSIR dan FAHAM maksud Ayahanda, tidak seperti para barisan menteri-menteri Melayu dari kalangan ahli2 politik UMNO yang telah menunjukkan reaksi BODOH mereka melalui kenyataan-kenyataan BODOH mereka, seperti Syed Hamid Albar, Rafidah Aziz, Hishamuddin Hussein, Noraini Ahmad serta ramai lagi. Sedangkan menteri-menteri parti komponen dan parti-parti pembangkang pun "faham" kenapa Ayahanda berbuat demikian, tak kan menteri-menteri Melayu UMNO tidak faham?

Tidak mungkin mereka tidak faham kenapa Ayahanda berbuat demikian.
Tetapi mereka BERPURA-PURA tidak memahaminya supaya dapat menggunakannya untuk "menghentam" Ayahanda di mata ahli-ahli akar umbi atau "menaikkan" taraf diri mereka di mata Abdullah Ahmad. Nescaya akar umbi UMNO dan orang-orang Melayu yang sayangkan UMNO tidak sebodoh yang disangkakan mereka.

Kita tahu lanun-lanun pengkhianat bangsa seperti Abdullah Ahmad Badawi, Musa Hitam, Shahrir Samad, Khalid Nordin, Khairy Jamaluddin dan Kali akan menari dan bersorak gembira MEMUTAR-BELITKAN isu ini untuk menghentam Ayahanda dan akan mengambil kesempatan menikam Datuk Mukhriz di waktu ini. Kita telah jangkakan apa yg Musa Hitam, Shahrir Samad dan Muhammad Taib akan salakkan di media-media perdana sebagai suara mewakili Abdullah Ahmad Badawi dan Khairy Jamaluddin serta Dinasti Badawi.

Kita juga dapat menjangkakan reaksi lalang-lalang haprak seperti Zahid Hamidi serta Nazri Aziz dengan SALAKAN-SALAKAN mereka.

Orang-orang Melayu dan ahli-ahli akar umbi SUDAH MASAK dengan perangai ahli-ahli politik UMNO setelah Ayahanda meninggalkan teraju kepimpinan negara. Kita telah lebih mendalami dan memahami maksud peribahasa "seperti melepas anjing tersepit", "harapkan pagar, pagar makan padi", "tiada rotan akar pun berguna", serta mula mengenal secara mendalam spesis-spesis binatang yang diharamkan oleh Islam seperti babi dan anjing serta varieti mereka, yakni antara babi hutan dan babi moden, antara anjing gila dan bermacam-macam jenis anjing.

Diharapkan Datuk Mukhriz tenang berdiri teguh di dalam UMNO untuk menjalankan tanggungjawab beliau yang diperlukan di dalam PAU 2008 untuk menidakkan pengkhianat agama, bangsa dan tanahair serta agen Singapura, merangkap menantu Presiden UMNO dan Perdana Menteri, Khairy Jamaluddin. Kami akan berdiri teguh bersama-sama Datuk Mukhriz dan tidak akan membiarkan beliau keseorangan.

Ahli2 Majlis Tertinggi serta barisan pemimpin UMNO SAH DAN NYATA ibarat pagar makan padi, mereka yg diharapkan tidak langsung menjaga UMNO dan membawa suara akar umbi, sebaliknya sibuk melobi Abdullah Ahmad dan berlumba-lumba menjadi anjing-anjing belaan Abdullah Ahmad serta keluarganya. Kita lihat siapa yang akan menjadi korban akhirnya, ahli-ahli politik dan ketua-ketua bahagian pengkhianat dan pelacur bangsa yang senang dibeli dan digula-gulakan? atau ahli-ahli akar umbi yang mereka tindas ini?

Kita tunggu dan lihat.

Ini telah dibuktikan di PRU 12, di mana suara dan kehendak akar umbi tidak boleh dipermainkan dan diperkotak-katikkan sewenang-wenangnya.

Kami akan sentiasa bersama-sama Ayahanda di dalam perjuangan agama, bangsa dan tanahair. Kami boleh menilai di antara berlian dgn kaca dan antara pemimpin yang ikhlas berjuang dgn mereka yg taksub untuk popular tanpa "susbstance".

Kami bersama-sama MENOLAK Abdullah Ahmad Badawi dan Khairy Jamaluddin yang telah MEMBINASAKAN UMNO, MENGHANCURKAN BN dan MELACURKAN Malaysia serta MENGHURU-HARAKAN keamanan dan MENGUSUTKAN persefahaman antara kaum berbilang bangsa dan agama di negara tercinta. Mereka juga telah gagal dengan jayanya mentadbir negara, serta tidak tahu langsung menangani masaalah ekonomi.

Kami juga akan menidakkan mana-mana ahli-ahli politik (istilah
"pemimpin" tidak lagi boleh digunakan ke atas mereka kerana tidak layak) yang telah bersama-sama membiarkan dan bersengkongkol bersama Abdullah Ahmad Badawi dengan menjadikan parti UMNO yang kita sayangi sebagai parti Abdullah Ahmad Badawi Sdn Bhd dan mengelincirkan perjuangan parti jauh dari landasan perjuangan agama, bangsa dan tanahair.

Hanya Ayahanda yang BERANI berdiri kerana BENAR.

Hanya Ayahanda yang layak digelar pemimpin Agama, Bangsa dan Tanahair samaada di dalam atau di luar UMNO kerana perjuangan Ayahanda adalah untuk Agama, Bangsa dan Tanahair.

Perjuangan Ayahanda IKHLAS dan rakyat di akar umbi tidak kira bangsa dan agama mengetahui dan memahaminya.

Apa jua tindakan Ayahanda adalah semata-mata sebagai UBAT bagi merawati UMNO dan orang-orang Melayu.

Surah 103 Al-Asr, verse 1-3

Demi Masa!
Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian
Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal salih, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar.

By (the Token of) Time (through the ages),
Verily Man is in loss,
Except such as have Faith, and do righteous deeds, and (join together) in the mutual teaching of Truth, and of Patience and Constancy.

Berani kerana Benar dan Allah menyebelahi orang-orang yang Sabar.

Salam hormat dari,
Anakanda Teja

www.tunteja01.blogspot.com

suara hati said...

Assalaimulaikum TUN,

Berita mengenai TUN keluar dari UMNO membuat ramai orang terkejut,tetapi bagi saya merasakan sedemikian kerana saya sudah melihat dan merasakan terlalu ramai ahli UMNO dan rakyat yang bukan ahli tetapi menyokong UMNO telah keluar UMNO secara senyap sejak tiga tahun lepas lagi.

Saya berkata begitu,sebab saya mendengar perbualan rakyat yang saya bercampur di tempat-tempat awam.....tiga tahun lepas kebanyakan orang melayu mula menyampah dengam PM dan juga menantunya KJ...saya sendiri rasa meluat,menyampah,benci,dengam pemimpin umno hari ini terutama yang biadap dengan TUN..entah kenapa perasaan ini ada dalam SUARA HATI saya sedanhkan saya merupakan penyokong kuat UMNO semasa era TUN...kerana saya yakin dengan TUN dan tidak dengan pemimpin UMNO sekarang...

TUN,sebenarnya sudah ramai yang keluar UMNO sebelum TUN lagi..buktinya PRU12 kita kehilangan undi yang banyak disemua tempat kecuali PEKAN sahaja undi meningkat..kita juga kehilangan Kedah,Perak,Penang,Selangor,Wilayah persekutuan dan Pas Kelantan mengukuhkan kedudukakan,,ini semua bukti rakyat dan ahli UMNO tidak memberi sokongan kepada PM..tetapi PM masih dalam mimpi bagitahu rakyat yang beliau masih lagi mendap sokongan...memang betul PM masih mendapat sokongan tetapi sokongan yang membawa rebah dari pemimpin yang berkepentingan....

TUN,
Saya sendiri sudah tak sokong UMNO sekarang,sama juga macam TUN selagi PM,KJ kekaldan juga beberapa pemimpin lain seperti Khalid Nordin,nazri aziz,musa hitam,mahdzir khalid,muhd taib,anuar musa,ramai lagi yang saya rasa agak mengampu dan biadap dengan TUN... jumpa lagi..bisikansuarahati.blogspot.com

pesal said...

syabas tun...saya sentiasa menyokong tun sbg pemimpin yg berfikiran jauh ke hadapan.

La Chaine de L'Espoir said...

Tun, saya menyeru Tun untuk lebih memperjuangkan Islam, memperkatakan tentang indahnya Islam sama ada di bumi Malaysia khususnya dan seluruh dunia amnya. Laungkanlah kata-kata membela umat Islam, bangunkan minda orang Islam...moga-moga dengan usaha sedikit ini mendapat penghargaan dari Allah SWT kelak. Manfaatkanlah baki usia mu...

DZHARIIF ILHAM (JM0514263-K) said...

Yang Berbahagia Tun,
Satu langkah bijak ke arah memulihkan UMNO.
Kekuatan sesebuah parti sepatutnya ditunjangkan oleh seorang pemimpin yang berwibawa bukan sahaja untuk menduduki tampuk tertinggi pemerintahan, tetapi juga mempunyai perancangan tersusun ke arah memacu kejayaan dimasa depan.
Namun, persoalan yang bermain diminda rakyat Malaysia kini, adakah Tok Najib benar2 mempunyai wibawa tersebut kerana dimata Tun sendiri, dia bukanlah pilihan utama untuk menggantikan Tun satu masa dulu??
Anyway, syabas for the brave move!!!

abbyRahim said...

salam Tun,

wat ever u did there's a reason n wat reason is dat, im sure it's for a good thing....sy sokong Tun....

semoga Tun panjang umur n sihat walafiat...u are the best!!!...

Slip Lover said...

If you disagree with the policies and the actions of the current leadership in UMNO, and you want to leave, just leave. What's the point of calling a press conference and making a big hoohah out of it?

Come on, I hate to say this to an 80 year old man, but... grow up!

Freddie Tan said...

Mr. Badawi should step down lar..
so far..see no progress in Malaysia economic..
improvement in agriculture????
sad..

suis2 said...

Assalamualaikum Tun dan Sahabat2 Pembaca Sekelian..

Renungkanlah rintihan hati ini dan mungkin juga rintihan kebanyakan rakyat marhain.

PERKARA BESAR YANG DILAKUKAN OLEH ORANG KECIL UNTUK ORANG BESAR AKAN DIANGGAP KECIL OLEH ORANG BESAR!!!

AKAN TETAPI

PERKARA KECIL YANG DILAKUKAN OLEH ORANG BESAR UNTUK ORANG KECIL AKAN DIANGGAP BESAR OLEH ORANG KECIL!!!

anak2 akan merana apabila ibu dan bapa bergaduh didepan mereka. janganlah kiranya kita menjadi ibu atau bapa itu ataupun menjadi anak yang menghasut kepada salah seorang daripadanya supaya bergaduh.

Eny said...

salam tun,
setuju dgn danny. nazri pasti org laing gembira dgn keputusan tun.
apapun, sy tetap menyokong keputusan tun. semoga mukhriz akan menang nanti & do something & meneruskan legacy tun.
tak ada satu pun pembaharuan yg dibuat oleh pemerintah skrg. cuma upgrade apa yg tun dah buat. tp ckp sana sini mcm bagus aje.
kami sekeluarga sentiasa mendoakan kesejahteraan & kesihatan tun.
now, dah nmpak the true color semua org yg dulunya ala2 menyokong tun. sedih dgn keputusan tun ni, tp its better juga sbb dah tak sanggup tgk diorg trus trusan menghentam tun. sedih sgt sbb diorg dah lupa diri.
but what will happen next? to us? trus trang ckp...sy takut bila pemimpin semua kucar kacir mcm ni...nnti senang2 anasir2 luar spt america & israel & anwar interframe & hancurkan kita semua....
masyaAllah....
semoga Allah lindungi kita semua

Taminsari said...

Dear Tun,

Congratulations on leaving UMNO!!!

You have always been a man of principle. UMNO dah hilang daratan.

UMNO should change – get out of BN (it is the other component parties in Semenanjung which lost the PRU12), become an opposition party but should focus on the Malays! UMNO must focus on its core business – helping the Malays and in the process help the others like what you have done so successfully for 22 years. I think that you should lead the dissendent UMNO members or form your own political party! I and a lot of others will be the first to sign on!!!

I fear for the day when DSAI take over the government. His moronic (by the way he got an F9 for maths in MCE/SC) and simplistic solutions to complex economic problems (like the Financial crisis) and his popular manifesto (who do not want money!!!) which was appealing (or is it adored!) to most simple minded Malaysians. Maybe we simple minded Malaysians deserve to have simple minded PMs. As I commented on your blog on the appointment of judges, you should have sacked DSAI for stupidity rather than for his sybaritic lifestyle.

By the way DSAI does not “sumpah” in the name of Allah that he did not commit those acts. Believe me, Tun, when I said that sacking him was the best thing that you could have done for this country.

Hj Jamil

Anonymous said...

Assalamualaikum Tun ..semoga sihat walafiat sekeluarga..

Saya amat bersetuju dengan tindakan Tun tu..semuanya benar belaka..oleh kerana 'orang ' No 1 & 2 dah keluar UMNO ...saya pun tak tahu saya ni 'orang'keberapa :) saya pun mengistiharkan untuk keluar UMNO juga ... ye..umno sekarang bukan macam umno dulu lagi...dah terpesong dari landasannya...apa pun walau kita tak dalam umno..perjuangan untuk bangsa kita belum selesai Tun...Hidup Melayu !

Wassalam

Fakhrurrazi said...

Assalamualaikum Tun

Kalau Sejarah pernah berlaku bila org dalaman sendiri pernah menyingkirkan Bendahara Tun Mutakhir...

Hari ini sebelum UMNO menyingkirkan Tun Mahathir biar kali ni. Tun Mahathir menyingkirkan UMNO..

UMNO_Lah punca orang melayu berpecah belah dan tak berterima kasih.

Sebelum kita mengulang sejarah dan susulan daripada sejarah itu Kepulauan Melayu menjadi berpecah belah.. adalah lebih rasionalnya Tun menyatukan Melayu dengan membawa melayu bersatu. Kritikan Tun sebagai NGO dan org luar Parti moga moga menyedarkan kita bangsa melayu yg sebenarnya perjuangan melayu utk bangsa, agama dan tanah air bukannya utk kepentingan individu

Saya doakan Tun dilindungi kesejahteraan dan kesihatan yg baik utk berjuang membawa Melayu ke bumi nyata(kerana melayu masih dalam dilema) kerana Melayu hari ini sudah lupa sejarah bagaimanana melayu pernah ditumpaskan.

pepatah takkan melayu hilang didunia (adakah satu kata atau "takkan? melayu hilang didunia).

Sokong Tun Keluar UMNO....

Bai's Space said...

Salam Tun. I am always proud of you. And I know that you are not just an ordinary leader that took things at your own phased. You have proven to the whole world that you are the leader that known of the credibility and stand on your principle for the interest of Malaysia.

For those yang asking Tun to enjoy his retirement and pipe down - WAKE UP! Tak kan lah you all tak kenal who is Tun Dr. Mahathir? He is not an irresponsible person. He sees that something is wrong and he act! Unlike some of you that just want to go with the flow he feels responsible towards his country. He is a Malaysian. A true Malaysian that love his country.

I support Tun with all my heart. I am Mahathirian.

I grew up with Tun's leadership and will remain to adore and respect him.

Ahmad Busu said...

Assalamualikum..

Kembali la kita semua kepada ISLAM sebenar-benarnya....
Al-Quran dan Al-Hadist
InsyaAllah segala permasalahan yang kita hadapi sekarang ini dapat diuraikan... InsyaAllah

jibreelku said...

TUN,
Satu keputusan yg mengejutkan tp saya bangga dgn TUN dgn membuat keputusan yg berani ini. Moga dgn ini dpt membuka mata serta minda bg mereka agar dpt melihat apa yg telah terjadi dgn UMNO skrg yg semakin lemah disbbkan cara pemimpin yg kurang baik.
Semoga apa yg TUN cuba sampaikan ini dpt memberi kesan yg positif pd parti walau tidak kata mereka yg masih buta & tuli.
Apapun saya ttpkan menyokong TUN & semoga TUN berjaya. SALAM...

Jibreelku...

Ahmad Busu said...

Melayu hanyalah suatu bangsa....

Yang kita perlu fikirkan adalah masalah ISLAM yang diberikan Allah S.W.T kepada Melayu tetapi tidak dijaga dengan baik.. maksiat dan mungkar tidak ditegah.. nanti Allah tarik nikmat ISLAM baru lah kita ternganga.. kehidupan manusia didunia semuanya ada proses tetapi untuk Allah cukup sekadar "Kun Fayya Kun" maka tidak mustahil jika Allah nak beri hidayat kepada Karpal, Lim G E dan Kit Siang untuk menjadi muslim yang akan menegakkan Islam kerana kegagalan Melayu menjaga agama Allah... Fikirkan yee...

Melur Kristal said...

Tun Yang Dihormati,

Saya mewakili anak Kedah yang menyokong penuh pendirian Tun. Pendirian Tun sama dengan pendirian bapa saya.

Bapa saya adalah penentang Malayan Union dan merupakan antara mereka yang terawal didalam UMNO.

Dengan rasa ketidakpuasan hati, pada PRU12 lalu bapa saya telah mengundi rosak, kerana memprotes dasar dasar yang dibawa oleh AAB dan saya serta kawan kawan lain langsung tidak pergi mengundi .

Bagi saya semua petualang bangsa ada didalam UMNO hanyalah untuk mencari duit poket mereka untuk membina dinasti mereka. Sesiapapun akan berusaha kuat melaungkan mereka sayangkan parti, tetapi sebenarnya didalam kepala hanya terbayang berapa banyak duit yang masuk.

Kami orang kampung, hidup dalam kedhaifan, tidak mengharapkan bantuan kerajaan. Apatah disaat kami susah ketika banjir, wang yang sepatutnya diperuntukkan kepada kami langsung tidak nampak. Di dalam TV dan suratkhabar melaungkan mereka memberi bantuan, tetapi pada kami habuk pun tarak...Kami tahu siapa yang songlap duit kami.
Apapun kami bukanlah bangsa yang nak mengharap bantuan, musibah kami terima.
Kami Melayu dan Siam di pedalaman tidak mahu meminta, apa yang kami usahakan itu yang kami dapat.
Kekalutan dalam UMNO sebenarnya lahir dari hati yang tidak bersih, yang sentiasa tamakkan projek. Segala mega projek mereka sapu. Kalau kami kontraktor kecil, jawabnya terpaksa makan anak udang ditepi alor, sebab yang besar besar disapu mereka.
Kontrak besar, mereka catukan kepada beberapa syarikat yang berlainan, tetapi sebenarnya adalah milik orang yang sama. Mereka guna nama sepupu, isteri, nenek, bapa saudara dan jelaslah seperti piramid. Hang dapat aku punya, dia dapat pun aku punya..

Apapun Tun, saya menyokong apa yang Tun lakukan. AAB sepatutnya sedar diri. Khairy Jamaludin, siapa dia? Saya mengenali dia pun kerana gossip beliau dengan artis. Bukan kerana dia pemimpin barisan PEMUDA.

Tun, saya dan ramai di Kedah mencari satu parti yang benar benar menjaga MELAYU. Saya bukan mencari parti Anwar yang nak memecahbelahkan umat Islam. Kami ingin satukan semua Melayu. Kami nak semua Melayu dari PAS, UMNO dan Keadilan bersatu.

Kami tidak mahu MELAYU jatuh seperti Zaman Kesultanan Melaka. MELAYU seharusnya sedar dengan agenda bangsa lain.

Tun,
Terima kasih kerana menyedarkan kami...

charles said...

hello Tun, leave the gentleman PM alone. The same one you approved of and then fell out of favour of when he put on hold some of your policies such as Proton's sale of MV Agusta, the AP's and the scrapping of plans to build a new bridge linking M'sia & S'pore.

Let him clean up the mess that has been done by others, in his own way. Give him time, he's doing well.

The dismall showing by the BN at the last G. Elections showed the the people have finally got wiser and had enough of the issues that occured during your tenure as PM. The people voted against BN, not Abdullah.

We should all be looking towards equal rights for all MALAYSIANS and call on the Govt. and judiciary to uphold the supremacy of the Federal Constitution and not keep harping on malay supremacy.

Think and recollect what you have done with regards to approval of permits for the construction of churches and temples in the country. We have the land and the resourses and permits are not approved.

You should sit back and enjoy your retirement and not create any more problems like you have already done during your tenure as PM.

Melurkristal72 said...

Tun Yang Dihormati,

Saya mewakili anak Kedah yang menyokong penuh pendirian Tun. Pendirian Tun sama dengan pendirian bapa saya.

Bapa saya adalah penentang Malayan Union dan merupakan antara mereka yang terawal didalam UMNO.

Dengan rasa ketidakpuasan hati, pada PRU12 lalu bapa saya telah mengundi rosak, kerana memprotes dasar dasar yang dibawa oleh AAB dan saya serta kawan kawan lain langsung tidak pergi mengundi .

Bagi saya semua petualang bangsa ada didalam UMNO hanyalah untuk mencari duit poket mereka untuk membina dinasti mereka. Sesiapapun akan berusaha kuat melaungkan mereka sayangkan parti, tetapi sebenarnya didalam kepala hanya terbayang berapa banyak duit yang masuk.

Kami orang kampung, hidup dalam kedhaifan, tidak mengharapkan bantuan kerajaan. Apatah disaat kami susah ketika banjir, wang yang sepatutnya diperuntukkan kepada kami langsung tidak nampak. Di dalam TV dan suratkhabar melaungkan mereka memberi bantuan, tetapi pada kami habuk pun tarak...Kami tahu siapa yang songlap duit kami.
Apapun kami bukanlah bangsa yang nak mengharap bantuan, musibah kami terima.
Kami Melayu dan Siam di pedalaman tidak mahu meminta, apa yang kami usahakan itu yang kami dapat.
Kekalutan dalam UMNO sebenarnya lahir dari hati yang tidak bersih, yang sentiasa tamakkan projek. Segala mega projek mereka sapu. Kalau kami kontraktor kecil, jawabnya terpaksa makan anak udang ditepi alor, sebab yang besar besar disapu mereka.
Kontrak besar, mereka catukan kepada beberapa syarikat yang berlainan, tetapi sebenarnya adalah milik orang yang sama. Mereka guna nama sepupu, isteri, nenek, bapa saudara dan jelaslah seperti piramid. Hang dapat aku punya, dia dapat pun aku punya..

Apapun Tun, saya menyokong apa yang Tun lakukan. AAB sepatutnya sedar diri. Khairy Jamaludin, siapa dia? Saya mengenali dia pun kerana gossip beliau dengan artis. Bukan kerana dia pemimpin barisan PEMUDA atau segala bakti beliau dalam UMNO.

Tun, saya dan ramai di Kedah mencari satu parti yang benar benar menjaga MELAYU. Saya bukan mencari parti Anwar yang nak memecahbelahkan umat Islam. Kami ingin satukan semua Melayu. Kami nak semua Melayu dari PAS, UMNO dan Keadilan bersatu.

Kami tidak mahu MELAYU jatuh seperti Zaman Kesultanan Melaka. MELAYU seharusnya sedar dengan agenda bangsa lain.

Tun,
Terima kasih kerana menyedarkan kami...

shikinluv said...

TUN,
Kami sekeluarga menyokong penuh tindakan TUN dan mendoakan agar TUN berjaya dunia dan akhirat.AMIN

Anonymous said...

Tun,

kami support tindakan Tun,
supaya pak lah letak jawatan kerana tindakan2 yang menyebabkan kerugian kepada orang melayu dan melemahkan negara pada akhirnya.
kerajaan pak lah banyak retorik.cakap xserupa bikin.!!!
selepas pilihan raya ke-12 tak ade org merasa kesal membuat undi protes terhadap kerajaan pak lah
bahkan pada pilihan raya akan datang kami merasakan lebih ramai akan menunjukkan rasa tidak puas hati terhadap pak lah kerana tidak mahu bertanggungjawab dan menerima hakikat bahawa rakyat tidak mahu kepadanya menjadi PM.!!
setelah kalah begitu banyak masih tidak meletak jawatan untuk bertanggungjawab dan menyatakan masih kemenangan selesa nak tunggu kalah kepada pembangkang baru nk letak jawatan???....
syabas Tun..
teruskan mendesak untuk agama,bangsa dan negara...



penyokong Tun dari kelantan.

charles said...

hello Tun, leave the gentleman PM alone. The same one you approved of and then fell out of favour of when he put on hold some of your policies such as Proton's sale of MV Agusta, the AP's and the scrapping of plans to build a new bridge linking M'sia & S'pore.

Let him clean up the mess that has been done by others, in his own way. Give him time, he's doing well.

The dismall showing by the BN at the last G. Elections showed the the people have finally got wiser and had enough of the issues that occured during your tenure as PM. The people voted against BN, not Abdullah.

We should all be looking towards equal rights for all MALAYSIANS and call on the Govt. and judiciary to uphold the supremacy of the Federal Constitution and not keep harping on malay supremacy.

Think and recollect what you have done with regards to approval of permits for the construction of churches and temples in the country. We have the land and the resourses and permits are not approved.

You should sit back and enjoy your retirement and not create any more problems like you have already done during your tenure as PM.

anak kelantan said...

Tun,

assalamualaikum..
syabas atas tindakan Tun untuk menyedarkan PM yang terlalu sayang kepada jawatan tanpa mengira kepentingan parti bangsa,agama dan negara..
sy berharap tindakan Tun ini akan menyedarkan pak lah yg masih lena dgn
jawatan yg disandang...

penyokong Tun..

anak kelantan said...

Tun,

kami support tindakan Tun,
supaya pak lah letak jawatan keranatindakan2 yang menyebabkan kerugian kepada orang melayu dan melemahkan negara pada akhirnya.

penyokong Tun dari kelantan.

Fiez said...

Salam DR M,

Sy menyokong tindakan Tun yang berani. Semoga keadaan akan berubah demi masa demi Malaysia.

Unknown said...

Tun

Tindakan Tun keluar daripada Umno adalah satu tindakan yang tepat, padat, dan bermaruah.

Umno sekarang sudah menyimpang jauh daripada aspirasi perjungannya. Kebanyakan pemimpin-pemimpin yang ada dalam Umno lebih memihak kepada Abdullah Ahmad Badawi demi "menang sorak."

Sekiranya saya salah seorang ahli Umno, saya akan ikut jejak langkah Tun keluar daripada Umno

http://bluechip-arena.blogspot.com/

Unknown said...

Assalammualaikum ayahanda Tun yang amat saya dan keluarga kasihi,

Wahai pemimpin UMNO sekalian,

Satu-satunya sebab saya masih mengundi BN pada pilihanraya yang lepas adalah kerana Tun turut berkempen meminta rakyat menyokong BN.

Kini, tiada ertinya memberi sokongan terhadap parti yang tidak lagi memperjuangkan agama, bangsa dan negara di landasan yang benar.

Jujurlah dengan amanah yang telah diberikan kepada kalian wahai pemimpin Umno. Jadilah lelaki dan wanita yang BERMARUAH!!!

Tun, kami amat mengasihimu...
Kami akan terus menyokongmu...
dan mendoakan kesejahteraanmu...

Terima kasih yang tak terhingga kepadamu Tun...

Ahmad Busu said...

Ada udang dalam mee meggi kut yang Tun dan Datok Mukhris beria2 nih... selalunya dah jadi mantan tue bole le duk kat masjid purta jaya bantu siak dan sesekali jadi bilal.. petang2 and lepas solat subuh gi le jogging suami isteri... hal dunia nih kalu tun nak jaga tak habih2... dulu orang lain kumpul harta la nih bagi le peluang org lain lak... bak kata Abdul Wahub " Dah padan muka.. bapak disana tu penyamun, abang2 disini penyagak .. elok le penyamun jual penyagak...
Yang penting Tun, ialah kita tidak sesekali menjual ISLAM

Kadir said...

Salam Tun. I am taken to much sadness to see how you are being treated today. No single person have done so much good for the country as you have Tun. For that we are perpetually grateful. We are always with you Tun. Insyallah everything will be better soon.

Clarence said...

Tun, saya rasa tindakan tun bukanlah satu tindakan yang bijak. Tun seharusnya faham bahawa Dato seri Abdullah sudah pun membincangkan tentang peralihan kuasa yang akan berlaku tidak lama lagi. Pada masa sekarang ini, adalah tidak wajar untuk Perdana Menteri meletakkan jawatannya dengan serta merta. Biarla peralihan kuasa berlaku dalam keadaan politik yang stabil. Tun seharusnya melihat situasi ini dengan lebih terbuka. Walaubagaimanapun,saya menghormati keputusan tun.

waksedan said...

Salam... TUN!

saya sungguh berharap langkah pengunduran ini adalah satu lagi 'good move'... kerana saya selalu anggap TUN as a grandmaster. Keep it up! Kami selalu dibelakang TUN!

Sonic said...

Untuk Kebaikan malaysia, saya sokong Tun Decision.

Mardihah said...

luarbiasa ...

nur_abdul said...

Assalamualaikum Ayahanda Tun,

Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan terima kasih diatas semua pengorbanan yang telah Tun lakukan demi agama, bangsa dan negara. Dengan izin Allah s.w.t., pengorbanan, idea dan kerja keras ayahanda telah banyak membuahkan hasil.

Saya telah keluar negara untuk melanjutkan pelajaran setahun setelah ayahanda Tun menjadi PM. Apabila balik ke Malaysia semula, saya merasa amat terkejut dan bangga dengan Malaysia yang telah berubah infrastrukturnya dan bertambah canggih segalanya. Dan dengan idea dan keberanian ayahanda Tun dipersada antarabangsa
telah memartabatkan agama Islam, bangsa Melayu dan rakyat Malaysia di mata dunia.
Saya baru kehilangan ayahanda yg dikasihi pd tahun lepas, tidak lama
selepas ayahanda Tun keluar dr IJN.
Rasa rindu kdgkala terubat bila melihat Tun kerna arwah amat hormat
dan suka mendengar idea ayahanda Tun.
Saya juga merasa amat sedih melihat
kebiadaban 'mereka2' terhadap ayahanda Tun. Saya sentiasa berdoa semoga ayahanda dan bonda Tun bersabar dan semoga Allah swt sentiasa melindungi dan memberkati anda berdua. Saya percaya 'anak-anak' ayahanda Tun yang berjuta lagi juga sentiasa mendoakan yang sama. Amin Ya Rabbal Alamin.

like the super sports car that it is, the gt-r is heavy with presence and purpose said...

TUN

Hope you will fight for the Malay rights. Insya Allah, Allah will be with you.

gloria said...

Tun ,

You were one of the best Prime Minister and done lot of great achievement for Malaysia ....

I admire you that you dare to say anything and subsequently admit what you are saying ...You are a great leader and we are all supporting you .......

Gloria

yiemega said...

Ayahnda Tun,

Anaknda setuju dengan tindakan ayahnda Tun tetapi anaknda merasakan peralihan kuasa tersebut hendaklah dilakukan secara demokrasi bukanya daripada satu tangan kepada satu tangan yang lain kerana ini mungkin akan menimbulkan rasa tidak puas hati di kalangan orang yang terlebih dahulu mengumumkan ingin bertanding melawan Abdullah Haji Ahmad yang kini giat berkempen.

Anaknda mencadangkan pemilihan agung UMNO hendaklah di awalkan dan sistem kouta hendaklah dihapuskan bagi mewujudkan pertandingan yang sihat.

http://suaragenerasimuda.blogspot.com

Atan said...

Saya Menyokong keputusan Tun untuk keluar UMNO. UMNO sekarang adalah Parti Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi dan keluarga.

aniwa said...
This comment has been removed by the author.
samurai melayu said...

AYAHANDA RAKYAT yang kami kagumi
rimbun pelindung untuk semua

Sepertimana yang anakanda pernah nyatakan suatu ketika dahulu pabila Ayahanda Tun diserang dari hampir semua sudut, antaranya,
10,000 ulama dan Ahli PAS yang menunaikan solat sunat hajat memohon agar Mahafiraun ni ditumbangkan dari tahta kerajaan,
Al Gore tetamu negara yang biadab, mengecam dan mengutuk Ayahanda digelarkan Diktator dan melaungkan perusuh jalanan (Reformasi)sebagai m'sian heroes,
Crisis matawang angkara penyangak matawang, George Soros
dan ketika itu juga kena menentukan
kejayaan Sukan Commonwealth,

Telah ditentukan oleh Allah Subhanahu wataala, dangan Zat Sempurna Nya, dilimpahNya kejayaan
dan kemenangan terhadap usaha murni
Ayahanda.
Manakala, seteru2 ayahanda semuanya menerima musibah terutamanya Al Gore yang tumpas dalam perubutan
presidensi Amerika Syarikat!

Biar depa pikiak, siapa ini manusia
namanya MAHATHIR MOHAMAD.

Hanya mereka yang mengenali
suratan ILMU Allah yang sanggup berkorban apa saja demi Ugama, bangsa dan negara.

Insyaalah Ayahanda,
kejayaan dan kemenangan akan berpihak kepada Ayahanda dengan Kehendak NYA.

Bantuan yang mampu, kami hamba yang lemah ini hulurkan, hanyalah bahu kanan dan kiri serta kedua belah tangan yang mahu menjulang panji panji bumi bertuah dan menjunjung falsafah perjuangan bangsa mu, Melayu,
SELAGI IANYA BERGELAR, MELAYU!

Ya Allah, kami memohon kehadrat MU, limpahi lah Zat Sempurna juga Zat Kasih dan Sayang Mu keatas Ayahanda Tun sekeluarga dan sekelian umat Muhamad, Rasulullah s.a.w dimana sahaja kami berada,

Alfatihah, Amin.

gustiputri said...

tun..
saya harap pemimpin umno yang lain berani bangun dan tak lagi jadi pak turut pada kemahuan pak lah dan konco2nye.kalau mereka tak ambil langkah yang sama dgn tun,memang mereka sebenarnya takut hilang kedudukan,advantages,dan sumber kewangan yang mereka ada walhal mereka tentu lebih faham camne lemahnya kepimimpinan pak lah sebab mereka lebih dekat dengan pak lah!!

Chivas Lau said...

Tun, I don't think Pak Lah will leave UMNO anyway.
Who will not love powers?
I'm as a Malaysian were sad that our country ruin by selfishness of our leaders today.

zulhma said...

Salam Hormat Tun,

Kerjaya saya bermula semasa era pemerintahan Tun, sekarang alhamdulillah saya telah berjaya bersama arus kejayaan yang telah diperjuangkan oleh Tun. Semasa pilihanraya yang lepas pertama kali dalam sejarah hidup saya berkempen membantu seorang menteri penuh bagi merebut kerusi parlimen. Baru saya sedar betapa sombongnya pemimpin-pemimpin Umno yang bertanding untuk kerusi DUN dan parlimen bergaya dengan kereta mewah dan pengawal peribadi berkempen menjanjikan air liur.

Saya amat menghormati kepimpinan Tun, semuga Allah sahaja yang akan membalas jasamurni Tun untuk bangsa, agama dan negara. Tiada manusia yang 100% sempurna selepas wafatnya Rasullullah s.a.w, saya percaya sekiranya ada kesilapan yang berlaku semasa pemerintahan Tun tetapi berniat murni untuk bangsa, agama dan negara jasabaik Tun akan terus saya pohonkan keredaan dari Allah.

Unknown said...

YAM Tun,

They called you all kinds of things. Tun Musa said you are a thorn in the flesh. They treat you worse than a servant. Oh, by the way, that's Kuli. Not surprising that they treat you like a Kuli, it's because they are Tuan as they call this Ketuanan Melayu or better known as Ketuanan UMNO. They are Tuan, you are Kuli. Therefore Tuan can do what they like to you, Kuli. The only question that keeps going through my mind is why do you allow them to treat you like this. No decent human being would want to be treated like they way they treat you. Why don't you do something more drastic, something more dramatic? It seems like all your friends have abandoned you. Don't you have any friends left who is willing to sacrifice for your honour and for your sake? Where are your friends now? Can they help you? It is sick to see what they do to you after what you have done for them. Why is Mukriz more interested in position? Why doesn't he heed your call to resign and be an independent MP? If he does not follow you, it is going to be difficult for others to follow you, Tun. Can't you get him to resign from UMNO? Can't you get at least some MPs to resign? You have a great plan to force AAB to resign but no one is helping you, not even Mukriz. I wish you would be successful but I am sad that it does not look like it is going to happen. Soon, you will be seen as a sore loser and as an outcast. So sad for a great leader like you who put Malaysia on the world map.

Shin Chan Comel said...

Btul apa yg yg tun katakn nie..
nmpak smua ahli umno jd pak turut skrg..xde yg brani nk kritik pemimpin yg lemah..smuanya krn takut kedudukan masing2 terjejas.
sy rasa, UMNO akan kmbali stabil setelah pak lah turun dar takhta..

Shin Chan Comel said...

Btul apa yg yg tun katakn nie..
nmpak smua ahli umno jd pak turut skrg..xde yg brani nk kritik pemimpin yg lemah..smuanya krn takut kedudukan masing2 terjejas.
sy rasa, UMNO akan kmbali stabil setelah pak lah turun dar takhta..

eE said...

Dear TUN,
It was indeed a shocking news to hear that u leave UMNO...
I am here because of your policies..I admire your leadership skills and there will be no one suitable to replace you...I am very sad watching the unstable political movement in our country..
I pray that your movement of wisdom may as well change the critical situation..InsyaAllah..

aino said...

Dr. M,
kami sekeluarga di belakang Tun!!

ARIFFX said...

bru hang tau!
ini la yg pembangkang nk btul kan dlm krajaan malaysia!!!!
20 thn hang berkuasa, ini la yg hang ajar generasi bru um-NO

ARIFFX said...

Your comment has been saved and will be visible after blog owner approval.

post kan aje la wahai sape2 yg tukang jage blog ni... bg telus dan adil ckit..
biar terang dimata, terbukak di hati...

Mr.Shadow said...

assalammualaikum...

Tun Dr Mahathir...
dulu sy pernah menangis krn TUN nk berhenti jadi PM... tp skrg baru sy tahu kenape...
saye sentiase sokong TUN...
dlm hidup saye,saye penah bersalam dgn TUN sebyk 3 kali je...
harap dpt jmpe TUN lg...
saye harap Dato'Mukhriz dpt melangkah lebih jauh utk memperbetulkan keadaan...
saye pasti,setiap ape yg TUN lakukan mesti ade sebab yg kukuh...
HIDUP TUN DR MAHATHIR!!!!
hai...(mengeluh)
kalaulah TUN jd PM semula...


pelajar
faizi

M_Fazli_M said...

A'kum TUN,
Saya tidak pernah menjadi mana2 ahli parti. Tetapi sepanjang TUN mentadbir Malaysia, saya menyokong TUN 100%. Tidakan TUN keluar parti mungkin membawa perubahan kepada politik di Malaysia. Tidak semestinya kita perlu berada dlm parti utk berjuang. Yg penting adalah niat dan semangat kita.
Saya sokong TUN 100%.

Ayuh Kayuh! said...

Syabas Kepada Mukhriz!
Saya kagumi juga cara anda 'gentlemen' keluar UMNO untuk menjejak langkah Tun.
Ayuh, bersamalah kita perjuangkan ketuanan Bangsa Melayu ke arah bangsa yang dihormati dan tidak dinafikan segala haknya.

P/S: Sekadar cadangan, kita tubuhkan satu parti baru Bangsa Melayu di bawah jentera Tun @ Mukhriz.

Ayasu Kuro-Obi said...

Untuk bapa tersayang,

Terima kasih atas segala pemodenan dan pembaharuan yang saya nikmati kini. Takkan ada Twin Tower tanpa Tun!!

Benarlah kata TUN, melayu mudah lupa.. orang yang dulu menangis2 kerana TUN nak letak jawatan, orang yang dulu lantang menjawab jika ada kritikan pada TUN kinisudah memalingkan muka, semata-mata kerana pangkat dan harta.... kesian dia.. lupa jasa kerana dunia..

apa-apapun, saya doakan semoga Allah sentiasa bersama kita.

Salam

«Oldest ‹Older   1001 – 1200 of 1356   Newer› Newest»