Friday, May 23, 2008

Kesetiaan kepada UMNO

1. Saya kurang faham dakwaan pemimpin-pemimpin tertentu UMNO bahawa mengkritik atau mendesak Presiden UMNO berhenti bermakna tidak setia kepada UMNO.

2. Tun Razak dan beberapa pemimpin UMNO yang lain telah tidak bersetuju dengan yang di Pertua UMNO Dato Onn Jaafar berkenaan dengan cadangannya untuk buka UMNO kepada semua kaum sehingga Dato Onn terpaksa undur.

3. Apakah sikap dan perbuatan Tun Razak dan rakan-rakannya ketika itu bermakna mereka tidak sayang dan tidak setia kepada UMNO?

4 Pada 1969-71 Tun Razak dan lain-lain pemimpin UMNO secara tidak langsung tidak bersetuju dengan kepimpinan Tunku Abdul Rahman dan Tunku telah undur diri.

5. Apakah Tun Razak kerana menolak kepimpinan Tunku, iaitu tidak setia kepada Tunku sebagai Presiden UMNO maka dianya tidak setia kepada parti?

6. Pada tahun-tahun 1986-7 [Tun] Musa Hitam, Tengku Razaleigh dan DATO SERI ABDULLAH AHMAD BADAWI bertindak untuk menjatuhkan saya sebagai Presiden UMNO. Mereka jelas tidak setia kepada saya.


7. Apakah saya tuduh mereka tidak setia kepada parti? Apakah mereka dilarang berjumpa ahli-ahli UMNO? Apakah mereka ditegah berkempen untuk memburukkan nama saya, tidak undi saya? Apakah tentangan terhadap saya dianggap oleh saya dan oleh mereka sebagai tidak setia ada parti?

8. Sepatutnya setelah Dato Seri Abdullah kalah dia tidak diterima masuk UMNO Baru kerana tidak setia kepada saya.

9. Tetapi dia diterima masuk dan dibenar bertanding jawatan ahli Majlis Tertinggi dan kemudian Naib Presiden.


10. Jika saya pegang kepada tafsiran sesiapa yang tidak setia kepada saya tidak setia kepada parti, apakah akan saya lantik sekali lagi Dato Seri Abdullah sebagai Menteri dan kemudian sebagai Timbalan Perdana Menteri, dan seterusnya.

11. Saya tak suruh ahli UMNO sokong apa yang saya lakukan.

12. Tetapi fikirkanlah akan kewajaran dakwaan sesiapa yang tidak setia kepada Dato Seri Abdullah adalah tidak setia kepada parti UMNO.

13. Apakah UMNO adalah Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi dan Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi adalah UMNO?

14. Jika Abdullah Ahmad Badawi dengan UMNO adalah sama dan satu, maka parti ini bukan lagi UMNO. Apa perlunya saya jadi ahli dalam parti Abdullah Ahmad Badawi?

15. Hanya mereka yang berkepentingan sahaja yang menyebar dan mendokong konsep UMNO adalah Dato Seri Abdullah dan tanpa kesetiaan kepada Dato Seri Abdullah maka ahli tidak setia kepada UMNO.

760 comments:

«Oldest   ‹Older   601 – 760 of 760
nurain said...

Assalamualaikum Tun,

Ingin saya nyatakan disini, komen2 buruk drpd "mereka2" didada akhbar pada masa ini terhadap Tun (juga tempiasnya kpd Mukhriz)amat menyakitkan hati saya. Siapakah mereka untuk berkata demikian, kalau ingin dibandingkan dengan Tun, cuba nyatakan apakah jasa-jasa dan kehebatan mereka sehingga boleh berkata demikian. Tp tidak mengapa Ayahanda Tun, kami bukan buta hati, bukan pekak telinga, bukan nya bodoh.

Kalau dulu-dulu pihak pembangkang yg memburukkan Tun, saya tidak heran sangat kerana mereka adlh pembangkang, itu adlh kerja mereka.

Walaupun begitu, saya percaya Tun tidak sedikit pun tergugat dgn komen2 tersebut kerana Tun adalah seorang yg mempunyai"Mental Strenght" yg tinggi.

Tetapi, ingin saya nyatakan disini kepada "mereka2" yg mengeluarkan perkataan yg biadap serta tidak menghormati Tun, itu hanya akan membuatkan rakyat benci kerana dihati kami TUN DR MAHATHIR MOHAMAD adalah seorang yang kami rakyat jelata hormati dan sayangi.

Ingin juga saya nyatakan disini Tun, salah satu sebab selain drpd kos kehidupan yg makin tinggi ekoran harga minyak & brg2 naik, mengapa rakyat berpaling kpd pembangkang pd pilihanraya lepas adalah kerana rakyat benci dgn cara Tun dilayan serta tidak dihormati.

Dan sekiranya Tun masih dilayan dengan cara yg biadap, masih berterusan tidak dihormati serta dihentam dengan berbagai2 tohmahan, dan mereka2 yg rakyat gesa untuk meletakkan jawatan masih tidak melepaskan nya sebelum pilihanraya akan datang,,,,percayalah rakyat malaysia yg berbilang bangsa ini tidak akan teragak2 untuk menunjukkan kuasanya di kertas undi SEKALI LAGI DAN MUNGKIN KEPUTUSAN PILIHANRAYA AKN DTG HEBAT LAGI. 4 tahun adalah jangka waktu masa yg singkat tidak terlalu lama lagi...

Rakyat tidak suka kepada pembangkang Tun, tapi kiranya ini yg kami perlu lakukan...terpaksalah kami lakukan...selama ini drpd saat sy mengundi sy adalah penyokong kuat Tun serta BN..tetapi...apabila sy melihat apa yg berlaku pada masa ini..saya merasa amat kecewa...

mungkin pada pilihanraya akan datang sy mungkin akan consider/PERTIMBANGKAN utk memilih Tok Guru yg zuhud di Kelantan sana utk menjadi PM (kerana pendapat saya, org yg beragama dan mempunyai iman didada tak mungkin akan menjatuhkan agamanya, bangsanya dan negaranya..akn berjuang bukan utk kepentingan peribadi tetapi utk agama, bangsa dan negara)...but definitely not CHOOSE seseorg yg pernah lebam matanya!

Jadi kepada sesiapa2 yang berkenaan yg masih ingin berlaku biadap kpd Tun serta masih sayangkan TAHTA sehingga tdk mau turun2...FIKIR-FIKIRKANLAH!

Kepada Mukhriz,,selamat berjuang..stay in PARTY to make the CHANGES please...Hope one those day U will become Prime Minister...InsyaAllah...sekiranya niat kamu betul dan ikhlas berjuang..Allah swt akan membantu...Kerana Dia yang Satu lebih maha mengetahui...wallahuallam..

Anonymous said...

Tun,

It's high time you teach them a lesson on showing respect to those who have done so much for the country!

What have they done so far since you stepped down as PM?

You are the person to bring some senses back to our country.

Take care Tun!

ZAZ PHOTOGRAPHY said...

Assalammualaikum Tun,

Saya menyokong tindakan Tun, perjuangan UMNO sekarang ni semakin tak relevan.

Unknown said...

To the Non Malay Blogger,

Surely, many of the non malay is thinking that Tun is a racist.

1.Sebenarnya prinsip perjuangan yg dibawa Pakatan Rakyat adalah hampir sama dgn prinsip yg dijuangkan Tun....i.e. PEMBANGUNAN UNTUK SEMUA...DGN ISLAM DAN MELAYU SEBAGAI TUAN (KETUA)SERTA SIMBOL PERPADUAN.

2. Dgn Cina or India sbg Tuan kpd tanah Melayu...kaum Melayu akan mudah memberontak..kerana negeri ini bertunjangkan melayu...

3. melayu lah yg mampu menyatukan semua bangsa.....cuma Ketua Melayu yg ada skrg termasuk pemimpin2 kanannya tidak lg berupaya menyatupadukan rakyat pelbagai bangsa ...apatah lg menambah kekayaan.

3. saya masih ingat semasa dlm mesyuarat bersama YAB Tun semasa Tun Masih lg PM.

4. Dlm mesyuarat itu..prinsip utama YAbhg Tun (& byk kali tun ulangi) ialah mewujudkan kekayaan bagi negara Msia supaya Melayu, Cina dan India boleh berkongsi kekayaan tersebut.

5.Hari ini PM skrg gagal mencapai prinsip itu & konco2nya masih x sedar yg Cina & India tidak yakin pada UMNO.

6.So senang citer...belah la apa lagi yg nak tunggu.

inilah mesej mudah TUn Mahathir: meningkatkan kekayaan malaysia supaya semua dapat menikmatinya.

Amir said...

Salam Tun,
Saya berharap orang Melayu Islam akan berlapang dada dengan pandangan Tun.
Saya doakan semoga ALLAH swt sentiasa memelihara Tun dan keluarga. Semoga Tun dikurniakan kesihatan dan pemikiran yang tajam demi untuk membela nasib Islam dan Umat Melayu. Ya Allah limpahkan taufiq dan hidayahMu kepada Tun dan semoga Tun sentiasa berada dijalan yang lurus lagi benar. Amin ya robal alamin.

Pakcik said...

Assalammualaikum Tun,

yo U M ust N ot O bey !

Is your "Pemikiran Tun Dr Mahathir"
still part of UiTM syllabus ?

Rosli said...

Assalaamualaikum Tun
Salam sejahtera buat Tun sekeluarga

Sekarang kita tahu bahawa kita telah kehilangan Pulau Batu Putih.
Soalan saya, mahu dan tergamak kah kita kihilangan sebahagian Johor.

Di sini demi kedaulatan negara saya sangat sangat merasakan
Jembatan Bengkok mesti di bina,soal penjualan air mesti di seleasaikan secepat mungkin agar kedaulata negara tidak di cemar

Terima Kasih Tun.Bantu Lah Rakyat mu Tun
Jangan lupa jaga kesihatan mu.

samurai melayu said...

Salam AYAHANDA RAKYAT,
pergimu ku nanti
pulangmu ku tunggu

Izinkan,

Ribuan anak2 m'sia memang berhasrat menyambut kepulangan Ayahanda Rakyat dari luar negeri.

Boleh ke pihak penganjur mendapatkan permit polis untuk berhimpun kat KLIA, mega projek yang pernah dikutuk tu?

Kalau nak minta ehsan Musa Hasan,susah sikit walau pun dia antara peminat Tun yang sejati. Dia akan suruh tanya kat Syed Hamid.
Syed Hamid masalah nya dia asyik berkhayal. (VS kata, if a man is bald on the front, he is a thinker,
and if its at the top, he is sexy) So in Syed Hamid case, pikiaklah sendiri.
Syed Johor ni, dia full time ahli politik part time Menteri, kerna dia akan kata,'I have to refer to the PM, first'( Itu namanya menteri part time)By that time, Ayahanda dah tiba dirumah dok browse thru blog Chedet.com
Begitu lah cara pentadbiran negara ketika ini, nak dapat permit sambut
Ayahanda yang mereka pernah satu beratur ditarmac menunggu kepulanganya hanya hendak mencium tangan beliau.

Hanya Abdullah Badawi, Menteri berkuasa penuh, yang lain kuasa sementara(part-time) sahaja.

Kata semangat Hang Tuah
MELAYU TAK KAN HILANG DIDUNIA
Kata semangat Hang Dollah
Ah?Ehh?Emm?Ohh?zzz..maaf tertidoq

Alfatihah, Amin

boymungkal said...

to blogger mr right, you are indeed pathetic! i thought you were pulling our leg, but you are serious about your blog.went there out of curiosity, you are really a funny loser, ha!ha!ha!
anyway, to serious business now.
with loyalty comes a certain amount of faith, a believe in something that is not always tangible.i am a loyal supporter of umno.your departure from umno is purely tactical.only someone with your clout can influence other ketua bahagian or higher ranking umno members,who can really make a difference for now, to temporarily vacate their seats.even then, only those who have the courage to risk losing that position, for now.as an ordinary member,i do not feel leaving umno would make any difference.when the time comes, i vote for my chosen candidate.(clue:his name does not start with the letter A)
pm aab seems like a nice enough guy, but as they say, nice guys finish last.easily manipulated by people around him,not much of criticism has come his way from the opposition.what is there to criticise when your speeches are suitable for funeral,launching of new products,political gathering etc,etc.it really sounds the same to me, i think that is what is putting him to sleep, his own speeches.anyway dear tun m,enough has been said about your natural talent.i look forward to your next entry.take care

aida said...

assalamualaikum tun,
saya berharap lebih byk kritikan tun akan dapat menjernihkan senario yang ada. jangan sampai kita semua percaya di sebelah pihak.

Suryaloka said...

Assalamualaikum Tun MM,

Welcome to the bloggers virtual world! It is a good thing having you blogging especially on the current issues. We, as the 'rakyat biasa' get the chance to view our politics, economics and other things happen in our beloved country in a different angle with a comprehensive point of view of yours.

Suryaloka said...

Assalamualaikum Tun MM,
Reading your postings create a 3D view of our country's scenario. I really enjoy readings your POVs, where they open up my mind. Anyway, welcome to the bloggers world!

NFH said...

Salam Tun dan pembaca semua,
Saya dah banyak baca komen dan hampir semua menyokong Tun. Tapi saya masih tak puas hati kerana di dalam media arus perdana masih tebal lagi 'in denial syndrome' ini. Ini dah lebih.
Contohnya sekarang ini di sana sini pemimpin Umno menyelar Mukhriz dan memintanya jangan tekan Pak Lah.
Ahli-hli Umno yang kata nak keluar parti tak ada pun. Dalam paper hari-hari cerita tak ada orang keluar parti ikut Tun.
Jadi macamana? Nak salahkan siapa?
Kita tidak boleh lagi bercakap aje. Kita mesti bertindak. Tun dah keluar parti. Kenapa kita masih beretorik lagi. Jomla keluar sampai Pak Lah berhenti.
Lagi satu, tak cukup dengan keluar parti. Kita kena buat perhimpunan aman dekat sri perdana mintak Pak Lah turun.
Pulau Batu Putih dah tergadai. Anak cucu kita akan kencing atas kubr kita tentang Pulau Batu Putih ini walau apa pun alasan kita. Hanya dengan melihat peta, generasai kita akan datang akan mengetahui 'kebodohan' kita sampai tergadai segala harta benda.
Anak kecil main api...
Tolonglah, saya dah tak tahan lagi dengan perangai Pak Lah.

Unknown said...

ramainye pembodek! ahah! sorry Doctor.. im not a person with respect.. sume jage their words in front of you it seems. saya tak pandai and i dont intend to change my attitude...

as for your blog here... i'd say this is the typical perangai orang melayu.. sume orang melayu perangai camnih.. dengki satu same lain.. u're as a doctor shud've known better.. malays dont like changes.. they think it is a hassle dan kite nih bangse pemalas..

in a group.. kalau ade sorang start to object... then he is the enemy.. thats what happened to politics.. kan? but we used the word "TO OBJECT" yet we dont even know the real meaning of the word "OBJECT".. sesapa yang bace nih mesti faham what this word means.. bbuuuttt... everyone chose to ignores it..
kan? kan?

oh.. and i'm a malay too.. i know i am too

oi orang2 melayu.. brenti laa bodek2 nih! ekau bodek manusia dapat ape? baik bodek Tuhan.. stop being typical Malays and start being a good Muslim

i wonder kalau ade sape2 bace comment ni.. heheh! sorry again..

awanza said...

Salam untuk Tun,
Belasah Tun, jangan tak belasah.....

Pedagang Jalanan said...

Saya adalah seorang Pedagang Jalanan, lebih 32 tahun saya menjadi pedagang jalanan dengan tidak mengharapkan apa-apa bantuan dan sebarang tongkat dari sesiapa pun. Banyak negara di dunia yang saya kelilingi.
Saya amat menghargai jasa-jasa Tun M. kerana jasa Tun M.lah membuatkan dunia kenal Malaysia. Pemimpin yang lain bukan tidak ada jasa,tetapi jika di bandingkan dengan jasa Tun,sekuku hitam pun jasa-jasa pemimpin lain belum dapat lihat di malaysia.
Melayu tidak boleh berharap kepada kerajaan
Melayu harus mandiri suara rakyat harus diambil kira ,bukan hanya 3 juta suara umno,banyak lagi orang melayu yang tidak menyertai Umno
Pak Lah haruslah sedar diri diatas kekalahan teruk BN yang mencatat sejarah, termasuk memilih anak menantunya sebagai MP Rembau dan ahli - ahli pemuda UMNO malaysia yang seperti kerbau dicucuk hidung, yang memberi menantunya menjadi naib ketua pemuda UMNO,yang mana anak menantunya yang baru setahun jagung. Ini pincang kerana Pak Lah adalah PM. Orang yang paling berkuasa di dalam Malaysia jika di bandingkan dengan yang lain. Contohnya seperti Lim Kik Siang dan anaknya ,juga Anuar dan anaknya, mereka tiada kuasa.Itulah pincangnya Pak Lah.
Apa pun tindakan yang baik dari Tun M.Saya sokong.
Selaku rakyat Malaysia yang tidak ada kepentingan politik ,jawatan, kedudukan saya dan kaum kerabat saya yang besar merupakan keluarga besar, yang dapat menilai yang baik dan mana yang buruk.
Hidup Tun Mahathir!

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Assalamualaikum wbt Tun,

Saya rasa antara suara lantang berbaur marah akan situasi politik kita sekarang, sebenarnya tersimpan rasa yang amat sebak menyaksikan kemelut negara dan bangsa kita hari ini....

Saya seorang pelajar tajaan kerajaan, dan kembali ketanah air lewat 80'an. Sejak itu tidak pernah sekali saya terlepas menjalankan tanggungjawab setiap pilihanraya, tidak pernah sekali leka dari merakamkan sokongan kepada suatu masa depan yang kita sama-sama harapkan.....

Tapi pada 8 Mac 2008 saya tidak keluar mengundi - pertama kali dalam sejarah hidup saya.

Kerana saya tidak sayangkan negara?

Tidak Tun. Saya terlalu cintakan negara ini untuk terus melihat ianya dihancurkan oleh kepimpinan sedia ada. Juga terlalu kasih akan tanah air ini untuk menyerahkannya 'on a silver platter' kepada pihak yang menangguk di air keruh.

Anak saya berumur 11 tahun dan semasa saya menghantarnya kesekolah beberapa hari yang lalu mengatakan 'i'm worried about this country and our future'...

Mungkin dalam pengamatan kanak-kanak yang begitu simplistik dan tidak faham akan pucuk pangkalnya juga dapat merasakan sesuatu yang amat tidak menyenangkan...

Yang tinggal adalah doa, semangat dan usaha yang tidak putus-putus...

illin

halimah said...

Saya fikir lepas kejutan Tun meninggalkan parti yang disayangi atas pendirian teguh dan benar(seperti Onn Jaafar, Hussein Onn dan Tengku Abdul Rahman), biarkan sahaja ahli ahli parti untuk menyelesaikan kemelut kepimpinan UMNO.

Kemelut kepimpinan BN dan kerajaan harus difikirkan masak masak dengan parti komponen BN yang lain sebelum parti pembangkang membentuk strategi yang berjaya!

Saya rasa pengorbanan yang Tun buat dan mesej yang ingin disampaikan amat jelas. Pendirian Tun ini ialah yang sekeras keras dan seberat berat yang mampu dipikul oleh mantan Presiden UMNO dan PM! Langkah langkah lain akan membebankan Tun saja!

Malah, ramai yang melihat pendirian Tun menentang Pak Lah sebagai sesuatu yang melampaui batas Tun sebagai "elder statesman" yang sepatunya memberi nasihat yang lebih membina.

Apa jua lagi yang Tun lakukan selepas ini hanya akan menyatukan ahli ahli UMNO untuk menyokong dan memihak kepada kepimpinan Pak Lah.
Langkah langkah selanjutnya mungkin tidak akan berkesan dan hanya akan "backfire"!

Pada saya, sekarang Pak Lah harus diberi peluang untuk memulihkan kembali air muka dan membela maruah dirinya sebelum berundur.

Tun sendiri mungkin bersetuju bahawa sejak keputusan pilihan raya, Pak Lah telah dihentam bertubi tubi dengan bermacam macam "salvo". Tak kan lah tebal sangat kulitnya hingga tak mau mengaku bahawa kepimpinannya tidak lagi memanfaatkan bangsa dan negara!

Arwah bapa saya dulu berundur selepas diberitahu oleh Tengku Abdul Rahman bahawa Negeri Sembilan memerlukan Menteri Besar yang lebih disukai oleh ahli UMNO dari suku Minangkabau Kuala Pilah, dan Yang diPertuan Besar NS, juga waris diRaja Kuala Pilah.

Dr Said, dari Linggi, menolak jawatan Menteri Kesihatan yang ditawar oleh TAR kerana lebih senang membela negeri dan rakyat sendiri!

Padanya (selepas 10 tahun 1959-69 berkorban untuk bangsa, negeri dan negara dan setia kepada pemimpin UMNO seperti TAR, Tun Razak dan Tun Ismail yang amat dihormatinya) tak payah lah dia berebut rebut jawatan besar dan rumah besar di Kuala Lumpur.

Pada Dr Said, pondok kayunya Teratak JASA lebih bermakna sebab dibeli dengan titik peluh dan kudrat sendiri dan dibina mengikut warisan nenek moyangnya!

Itu pun atas tanah lombong bijih timah yang terbiar - Gedong Lalang!

Itu pemimpin UMNO dulu ya Tun. Pemimpin UMNO sekarang lain!

Salam hormat!

Ulul Albab said...

Tahniah Tun,

Demi agama, bangsa dan negara tamatkan lah drama ini dengan segera. Jangan hingga nasi jadi bubur dan jangan hingga semua orang melayu benci kepada semua pemimpin melayu termasuk ayahnda Tun.
Kami sanjung Tun dan akan berterusan berdoa semoga apa yang dilakukan adalah mengikut kehendak Allah swt.

joohean said...

Tun, now that you have left UMNO, you should not be too concerned about whether you are loyal or not to the party. Tun should be more concerned about how to spend Tun's leisure time. I don't know whether Tun is still keen on horse riding but I suggest Tun take up the game of golf. You see, Tun, golf requires a lot of concentration and patience. You have to hit the ball on the sweet spot all the time. If you hit it too high (when you look up) you top the ball and the ball will roll down the fairway and you lose distance but if you hit too low (i.e. you dig too low), the ball goes way up high into the air and you will lose distance as well. So, when you focus on the ball, you practically forget all the daily problems and you will be able to achieve peace of the mind. However, that is not the reason I enjoy the game. Tun, I like to challenge my kaki to a game for a fine dinner--the loser having to buy the fine dinner which may cost more than RM1,000.00 but a word of caution to Tun, if Tun is so minded to try this game, don't raise the bet to high--I heard someone lost a bridge project over a game of golf, that is also after only the fifth hole!!!

Heical said...

Karpal dah melampau , dari dulu lagi kondem Tun ,Dah duduk kerusi roda pun masih sama .Pencenlah nikmati kehidupan detik masa.
Tak payah cari glamour politik.Nimati prasrana yg Tun buat. Belajar Hargai kesenagan.

CpXVI said...

Assalamualikum TUN,

Izinkan saya,

Sebagai orang Melayu saya mahukan UMNO bukan UMNO Pak Lah.
Sebagai orang Islam saya mahukan ISLAM, bukan Hadari Bukan Moderate.
Sebagai rakyat Malaysia saya mahukan BN, bukan Pakatan.
Sebagai Manusia saya mahu Keamanan.

Mari kita lihat perbezaannya.

UNMO=Perjuangan untuk Melayu dan agama Islam.
UMNO Pak Lah=Korupsi, Lemah, Tiada pembaharuan, Tunduk kepada pembangkang, Islam Hadari, KJ dan orang orang yang sewaktu dengannya.
ISLAM=Agama Allah mengikut Alquran dan Hadis, Sunnah Waljamaah.
ISLAM Hadari= Tajaan Pak Lah
ISLAM Moderate=Tajaan yahudi dan Amerika.
BN=UMNO,MIC,MCA,Gerakan,PPP,PPBB,SUPP,SAPP,PBS,LDP,PBRS,UPKMO,SPDP
Pakatan=DAP,PAS,PKR (Amerika & Yahudi maybe?)

P/s
Untuk mereka yang tidak memahami isu perbincangan UMNO- UMNO adalah parti melayu, perbincangan mengenainya adalah lebih kepada Bangsa Melayu.

Sorong Papan Tarik Papan,
Buah Keranji diatas Sampan,
Sayangkan Parti Tinggal-tinggalkan.
Sayangkan Janji Ingat ingatkan.

~ Pantun lebih kurang.

Unknown said...

assalamualaikum TUN,

Bg saya,90% rakyat malaysia terutamanya melayu sebenarnya tahu apa yg dilakukan oleh Pak Lah dan pembodek-pembodeknya..mereka tu semuanya lalang..jaga projek pelobi-pelobi..ohh sambil tu diorang jaga jugak bisnes2 keluarga..banyak tempat saya pegi bkenaan EGM di kebanyakkan kawasan KL,semuanya masih setia pada TUN..mereka masih setia pada Tun cuma mereka takut untuk menyuarakannya..rakyat nampak apa yg mereka buat..Zahid Hamidi(geng anwar ibrahim),Nazri Aziz(bisnes,kes anak dia),Sharir Samad(kedai Golf bawah pejabat dia) dan ramai lagi..Zaid Ibrahim tu nampak sangat kurang ajar dia..
Rata-ratanya,kebanyakkan semua anggota kabinet Pak Lah semuanya org yg memang membenci Tun dari dulu lagi..Yg bekas penyanggak parti UMNO pun ada dalam kabinet..saya pun secara oficialnya telah lama keluar dari UMNO bila Pak Lah cancel jambatan kat Johor tu..katanya membazir tapi buat jambatan kat Penang tak membazir plak..kami tahu banyak lagi kebodohan yg dilakukan Pak Lah..kalau Pak Lah tak Step-Down jugak nampaknya kami terpaksa memangkah parti pembangkang.
pasal Tun Musa tu tak payah cerita lah,rakyat tau dia orang terencat akal..secara dasarnya memang meraka kata tak ada ahli UMNO keluar Parti..Tapi mereka tak faham,hati ahli UMNO sebenarnya secara unofficialnya dah keluar dari UMNO..apapun,kami tetap menyokong perjuangan Tun dan Dato Mukhriz..
HIDUP TUN!!!!HIDUP MUKHRIZ..

Unknown said...

Tun,

Keluarnya Tun dari UMNO hanya akan membawa kebaikan kepada pihak pembangkang.

Kalau sehingga PRU akan datang Pak Lah masih pegang kuasa, maka saya nampak Malaysia kelak akan diperintah oleh pihak pembangkang.

Saya tidak nampak sebesar zarah pun reputasi UMNO akan pulih sehingga PRU akan datang melainkan nasib baik semata-mata.

Selamat tinggal UMNO..

New M&M's Importer said...

Dear Tun,

I wish you had use some of your 22 years being our PM to build a better public transport system, at least in KL/PJ. Fact: A good public transport system attracts valuable talents around the world. But then again, such a system requires an efficient govt. Sadly, you did not have time for the small guy.

YY Ong LTR! said...

Pelupa memang sifat manusia.

Tapi, yang pentingnya,seseorang itu janganlah alpa dalam mengkritik orang lain sehigga lupa yang sendirinya juga pernah berbuat demikian.

Tun, memang wajar Tun mengungkit kemari memori-memori lama untuk mengingati sesiapa yang pelupa ini.

yusri said...

Dear Sir,

Leaders in Umno have their own interpretation of the word 'setia'. Some said they are 'setia'because they follow & support the party leader (right or wrong). Some said they are 'setia' because the follow the party direction (right or wrong). But few are willing and able to correct any wrong doing or wrong direction of the party leader and party itself. Another group of 'setia' people??. Yes, the best group but they just cannot say it because they are outnumbered by the other 2 groups. what a pity.

Unknown said...

whoah..azli 63 ...you gotta be kidding...right??

wat do you mean by this comment below??
==================
It is their time and ball games and let them make their decisions the way they know best. I always believe if they are really and totally wrong, they will suffer the consequences, one way or the other. As for you, Tun may sound, warn, caution or blame them as much as you like, but not to the extend to forcing your opinions on other people. Enough is enough.
=========================

azli63..they have their ball and time..and they also had made the decision...and i dont think i want to wait for more ball rolling from them...waiting for more suffering with the price rising..and i absolutely dont want my country to be sold to another country like what happend with wilayah iskandariah...
i dunno abt you..maybe you like to have the singaporean be the master in the Johor land..

and whose forcing who..this is a free country..we are allowed to talk as what we want..

shaz said...

Salam Yg Bhg Tun,

I hope you are doing well.

Due to my hatred and disappointment towards the current leader and his band-boys, i need to share the following sans waiting for your next post;

1)It is getting very disappointing every day to watch and hear news on our political scenario.

2)It is more disappointing to watch and hear how the Parliament has becoming more of a circus nowadays.

3)This is just the start of a bigger disappointment due to very weak government and a leader who doesn't have invisible cane.

I cannot imagine what will happen to us the rakyat, the normal folks with hope of better Malaysia if this keeps on going.

Will we the rakyat suffers when the guys up there chasing powers.
Will the Parliament becomes a boxing ring for the kangaroos.

Please tell us on the possibilities of all these...

Ramadhan Amizudin said...

Jika Tun melakukan pekara yang betul Insyaallah Allah akan menyebelahi Tun !!
Sekian,
RamadhanZ.Tk - Admin

Madam Casper said...

Assalamualaikum

Tun..

Biasalah Pak Lah kan suka tidur..so dia dok percaya kroni2 dia yg buat kerja padahal masing2 nak jaga buntut sendiri..bodek jer lebeyy depa tu

qiewla said...

assalamualaikum tun dr mahadir,
walaupun sy hanya bdk skolah mnengah tp sy fhm keadaan malaysia sudah agak tidak stabil.. sy amat berharap agar tun terus kan perjuangan menyelamatkan malaysia... sy akn terus mendoakan kejayaan dan kesihatan tun dan sy juga akn terus mendoakan kesejahteraan malaysia.. tiada siapa yg salah...cuma manusia selalu buat kesilapan..sy pasti ramai rakyat malaysia di luar sana bimbang akn masa depan malaysia...harap malaysia akn selamat dan cemerlang dengan usaha2 spt tun dan mereka2 yg masih sygkn UMNO dan MALAYSIA..insya Allah malaysia terus maju jaya..

pak ya said...

assalamualaikum Tun,
Pengunduran Tun dari UMNO ni bukanlah bermaksud tidak setia kepada UMNO..saya faham bahawa Tun bukanlah orang yang melakukan tindakan sebarangan. sepanjang 22 tahun pemerintahan Tun telah melonjakkan Malaysia seiring dengan negara maju yang lain. saya tahu pemikiran Tun jenis yang menjangkau bukan hanya 1 tahun tetapi berpuluh tahun mendatang.
ape2 pun saya bangga menjadi rakyat Malaysia yang membesar di bawah era pemerintahan Tun yang menampakkan pembangunan yang drastik berbanding masa dahulu.

Aduka@Iskandar said...

Askm Tun,

Jelas hari ini ramai anak2 bangsa yang telah berpendidikan tinggi , hasil dari dasar2 kerajaan sewaktu pemerintahan Tun dan pemimpin peminpin lain sebelumnya.

Apa yang saya kesalkan ialah pihak media dan ahli politik(UMNO)yang masih cuba memperbodohkan kami dgn menidakkan kebenaran. Apakan kami ini terlalu bodoh dan buta untuk melihat dan menilai sesuatu situasi? sampai bila kami harus terus ditipu?

Setiap hari saya berdoa agar pemimpin melayu akan lebih jujur dan amanah dalam menjalankan tanggungjawab yang diamanahkan.

Ayah saya selalu berpesan.. " Kita boleh tipu beribu-ribu orang dalam satu masa,tapi kita tidak akan dapat menipu orang yang sama setiap masa, suatu masa orang akan tahu juga." semoga kita orang melayu tidak terlewat untuk memperbaiki keadaan.

Ingat!!! Kepala tidak akan jadi kepala kalau tiada ekor..

Ingat!!! Mereka berada diatas kerana kita yang naikkan..

Ingat!!! Bukan adat melayu durhaka(Kurang Ajar) kepada orang yang lebih tua.. lagi pulak yang telah banyak berjasa kepada kita..

Apa ditunjukkan oleh orang2 UMNO pada hari ini terhadap Tun jangan diikut. Ini kurang ajar!!

Tun.. semoga allah akan memelihara Tun dan keluarga. Jasamu tetap dikenang..


W'salam..

Anonymous said...

Assalamualaikum Tun,

Mungkin UMNO memerlukan pucuk pimpinan baru. Jangan sampai bangsa Melayu tersungkur di bumi sendiri.

essdee.
www.zulfa21.blogspot.com

shun2u said...

gila dan bodoh punya org baru cakap macam tu. xlogik langsung..ckp harus melalui otak dulu baru boleh terkeluar dari mulut..walau pe pun tun, i tetap sokong tun!

hasm said...

Barisan peguam antarabangsa yang mewakili Malaysia pula terdiri daripada Sir Elihu Lauterpacht, James Crawford, Nicolaas Jan Schrijver, Marcelo G. Kohen, dan Penelope Nevill. Lauterpacht bagaimanapun tidak hadir hari ini.

Singapura pula diwakili antara lain oleh Timbalan Perdana Menteri, S. Jayakumar; Ketua Hakim, Chan Sek Keong; Duta Kembara, Tommy Koh; dan Duta Anil Kumar Nayar.

– Utusan

ღ NinieJane ღ said...

Good afternoon Tun,

Terlalu ramai pemimpin sekarang yang hipokrit dan hanya mementingkan kuasa dan nama semata-mata.

I really wish a leader like Tun will lead Malaysia to a better place and fair to all nations.

Wish u all the best and peace to our country, Malaysia.

I really wish someone like Tun will become the leader in next 5 years..

Love and support

Jane, Sabah

Earl Philanthro Wayne said...

I DEFINITELY AGREED AND APPROVED UR ATTACKS TOWARDS...

" MENTERI2 YANG SEDANG BERADA DALAM KHAYALAN "!!!!!


TAKE CARE TUN....=_^

Smart said...

Bg yg x buta mati n hati, terlalu mudah nak lihat pelakon air mata dan hebat.
Imbas kembali semasa Tun declare nak resign jd PM dan Presiden dulu. dengan serta merta pelakon2 air mata yg hebat (antara yg saya ingat, RAFIDAH AZIZ dan HISHAMMUDDIN) antara mereka yg laju dan pertama merapati dan memeluk Tun. berlakon minta Tun jgn resign....
sekarang bila Tun isytihar keluar UMNO, mana pegi pelakon2 tu semua? terang dan nyata, msg2 hanya berlakon demi menjaga perut sendiri...sampai sanggup mengata TUN mcm2. Lupa TUN adalah diorg punya EX boss yg pernah diorg bodek dlu. Piiiii raaahhh... dah muak sgt dgn perangai mereka2 ni.

ttg MUSA HITAM pulak, dlu masa dekat PRU12, beliau pun timbul dan berkempen nak sokong dan bodek AAB. termasuk si NALLA KARUPPAN. after PRU12, BN tewas teruk (walau pun mereka masih angkuh kata masih kuat), terus si MUSA HITAM dan NALLA karupan ghaib, mungkin malu sebab rakyat pun x suka kat diorg. sekarang, bila TUN kuar UMNO, mula timbul semula konon2 nak bakcup AAB... Piiii Raahhhh.. muaaakkkkk..

Anyway TDM, saya really harap Tun akan terus buat langkah terbaik bagi menyedarkan diorg ni yang x sedar2 dari KEBODEKAN diorg dgn menafikan segala kebenaran..akhirnya kita sungkurkan mereka2 ni yg tiada prinsip dalam hidup.....

GOOD LUCK TDM

adija said...

Salam Tun,
Teruslah mengatakan yang benar walaupun kebenaran itu menyakitkan..Semoga Tun dilindungi dari sang pengampu yang memang menyusahkan orang.Kami tetap dibelakang Tun dan Mukhriz.

Rasyadan Ruzil said...

Tun,

They were all talking craps..
Just ignore their foolish statements..
As long as you know that you're a good and used to be a loyal member,once and forever.

Cheer up,Tun~

king_harrys said...

ASSALAMUALAIKUM TUN

SAYA SETUJU 100% DENGAN PENDAPAT DAN KEPUTUSAN TUN KELUAR DARIPADA UMNO. HARAPAN SAYA SEBAGAI ORANG MELAYU HANYALAH SATU KEDAULATAN RAJA MELAYU & ORANG MELAYU HENDAKLAH DIJAGA DENGAN BAIK. JANGAN BIRKAN BANGSA LAIN MEMPERGUNAKAN ORANG MELAYU DEK KERANA KELAMAHAN ORANG MELAYU SENDIRI YANG TIDAK MAHU BERSATU.

BERSATU KITA TEGUH!!!

DARIPADA TENGKU HARRYS

awatcheq said...

Dear Goh Hoe Hoe..

I must say I am very proud of you that you clarified things with that jeffrey. Obviously he has not internalised the true faith of Christianity. In any religion, one does not condemn the other. Obviously Jeffrey is not Christian enough to make that statement about YAB Tun Mahathir. We are against the Jewish for what they are doing to other human being. Like You have said Mr Goh, please do not equate Christian with Westerners because they are many Westerners do not have any religion.

To Jeffery, learn to respect yourself and your religion first before you learn to respect others. Even the late Pope John Paul (Vetican) has never passed awful and outrageous remarks like you. Learn the Christianity in depth before you make such statement.

To Mr Goh Hoe Hoe,
Thank you for being a true Malaysian by respecting ohers and their religion. I'm so proud to see a Christian(I think you are)who defended a Muslim. This is a true practitioner of a religion.

To Ayahanda Tun,
Be strong, I'm sure you are good at ignoring simple minded people like Jeffrey...

Peace to us all..

Orang Edgecumbe Road,
Penang

Satria Asia said...

YB Tun, Are you going to use the Batu Putih decision by the ICJ as additional ammo against Pak Lah?

anak mamak said...

Assalamualaikum TDM...i am very sad coz we had lost one of our land...apa komen Tun..teramat sgt2 sedih

hjab said...

It is just so unsual, out 600++, 99.99% are in support of you. Where's the critics? While many still and will always see you as a hero, many are also quite critical of you, within and especially outside of UMNO. You know it very well. But where are those people?

It is just illogical to think that anti-Mahathir bloggers and commentators just simply shunning your blog. In fact these people would relish on the opportunity to make their point across to you personally. Ask Ali Rustam, ask Khir Toyo, how they were criticised , sometimes rather mercilessly, by some of their blogs visitors. While I do no agree with them on some issues, but credit to them, all the views were given a fair treatment.
But I don't see the same practice here. What's the point of having the blog when you are only interested in hearing the good things about you, and worse giving the false impression to unsuspicious minds out there, that 99.99% of the masses are in support of you?

ASHAR said...

TUN,

Ketua Pemuda Perak: Zainol Fadzri Paha rudin

Ketua Pemuda N. Sembilan: Jamlus Aziz.

adalah didikan KHAIRY JAMALUDIN..


ITU DAH DI KETAHUI UMUM..

NOW mereka kutuk Mukhriz sekuatnya di akhbar....!!!

Semoga KALIAN SEDAR nanti.....
Amien.

salam perantau

-ashar-8;05
alkn

Unknown said...

Assallamualaikum Tun,

sebagai anak melayu kedah yg selama ini tidak sangat berminat didalam hal2 politik, saya kini sedar betapa pentingnya seorang leader yg betul2 berwibawa untuk memimpin parti dan juga negara.
Semenjak Tun decided to step down as our PM and also as the party President, it has never been the same. However, my interest in UMNO and politics has increased tremendously due to the current situation.
Whatever they say about you, to me, you're the best leader that Malaysia can have & will ever have. And as anak kedah yg kini berjaya sebagai usahawan ICT, saya menyokong pendapat & tindakan Tun, kerana segala perbuatan dan tindakan Tun bukannya untuk kepentingan sendiri tetapi adalah untuk kepentingan rakyat Melayu.

Saya berharap didalam website/blog Tun, dapat menyatakan tarikh & masa perjumpaan bersama Tun jika ada pada masa akan dtg (itu pun jika boleh). Bagi saya, Tun masih lagi pemimpin Malaysia, bangsa Melayu dan juga UMNO.

Salam anak Kedah.
Zamri

Richie said...

saya amat bersetuju dengan tun.
wlaupun saya masih muda lg..
tetapi saya boleh berfikir secara rasional dan dapat merasakan bahawa keadaan org melayu skarang mmg mghadapi masalah besar.
harap2 smuanya selesai dgn cepat..

taipingmali said...

Yang Berbahgia Tun,

Saya masih merindui suara-suara Tun seperti dahulu. padat berisi, pedas dan tajam,

Dahulu saya selalu mengikuti program bersama rakyat di tv. dalam program Pemimpin bersama rakyat.(MESRA) YB Dato Muhammad Rahmat juga merupakan gandingan yg mantap ketika itu.

Rakyat mendapat maklumat 1st hand dari pemimpin. hari ini semua itu sudah tiada lagi,

BTN juga seolah olah sudah tidak bertaring lagi, lemah dan tidah bersemangat.

sekian dulu,

Unknown said...

Assalammualaikun Tun,

Kami sokong Tun!!!

Jangan risau, kami faham sangat erti kesetiaan Tun kepada bangsa, agama dan negara.

Tun la pejuang agama, bangsa dan negara yang terAGUNG :)

Terima kasih yang tidak terhingga wahai Tun... Negarawan terulung.

amen said...

KATAKANLAH KEBENARAN ITU WALAUPUN IANYA PAHIT.......

mata telinga said...

Assalamulaikum TUN,

Didoakan Tun sihat hendaknya.

"Kesetiaan kepada UMNO"

Pemimpin-pemimpin yang ada jawatan dalamm kerajaan akan mempersoalkan kesetiaan setiap ahlinya jika memberikan pendapat/pandangan yang bercanggah dengan pucuk pimpinan.

Ahli UMNO diakar umbi akan diugut dengan ketidaksetiaanya atas kritikan yang diberikan.

Ahli UMNO diakar umbi juga akan diugut akan dikenakan tindakan/dirujuk kepada Lembaga displin atas kritikanya..

Persoalan saya...

Adakah ahli UMNO yang bertanya tentang kekalahan BN pada PRU12 yang menafikan kononya UMNO masih menang dan kuat meminta penjelasan pucuk pimpinan dan satu rombakan besar-besaran kepada pucuk pimpinan UMNO, MT, Ketua Bahagian dan Cawangan turut disangkal kesetiaanya kepada UMNO.

Sedangkan kita tahu bahawa 1.3 juta undi rosak pada PRU 12 merupakan satu massg yang jelas dan petunjuk kepada ketidak percayaan rakyat dan ahli kepada pucuk pimpinan.

MEMINJAM KATA-KATA HIKMAH UMNO
BERSATU, BERSETIA, BERKHIDMAT

Pertanyaan yang dilontarkan dan perubahan/rombakan yang diharapkan ini menunjukkan ahli UMNO di akar umbi masih BERSATU, BERSETIA DAN INGIN TERUS BERKHIDMAT pada UMNO.

JANGAN DI PERSOALKAN KESETIAAN...
JIKA AHLI sekadar BERTANYA DAN INGINKAN SATU PERUBAHAN DAN TINDAKAN YANG DRASTIK pada UMNO

wassalam.

suara hati said...

Assalaimulaikum TUN,

Para pembodek Pak lah dan KJ,tak payahlah kamu mempersoalkan kesetiaan TUN pada UMNO kerana suarahati saya dapat merasakan kesetiaan dan SAYANGNYA TUN pada UMNO....

Suara hati aku juga dapat menilai kesetiaan pemimpin seperti musa hitam,sharil samad,nazri aziz,KJ,Pak Lah,norza,reazal marican,ketua pemuda perak dan N9,hishamuddin,rafidah aziz,anuar musa pada UMNO dan aku juga rasakan orang lain juga boleh menilai kesetian mereka pada UMNO....Mereka sendiri juga tahu kesetiaan mereka berada di tahap mana pada UMNO....Hanya ALLAH YANG MAHA BESAR dan mereka sendiri sahaja tahu kesetiaan mereka pada UMNO>>>>>SUARA HATI aku mengatakan kesetiaan TUN pada UMNO tiada tolok bandingnya,,,

Orang yang dalam hatinya tahu bahawa dialah punca kekakalahan BN pada PRU12 tetapi masih lagi berdiam diri dan buat-buat tak faham dan mencari salah orang lain adalah manusia yang paling tidak setia pada UMNO,,dalam hal ini suara hati aku rasa,rakyat pun tahu siapa yang menyebabkan UMNO hilang sokongan pada PRU12 yang lepas...(lama tak dengar komen KJ).....Kesetiaan TUN jangan dipertikaikan dan MT/ahli umno harus mempersoalkan kesetiaan para pemimpin UMNO sekarang yang baru masuk UMNO tak sampai 5 tahun terus dijulang pemimpin,,serta pemimpin yang naik kerana ada talian hayat keluarga,kawan,dan projek perut...SIAPAKAH yang melobi pemuda UMNO supaya mengangkat KJ jadi org no 2 dalam pemuda....aku rasa Hissammudin yang beria-ia nak KJ jadi timbalannya....dan aku rasa ini lah punca kesetiaan aku hilang pada UMNO,tapi aku masih sayang pada UMNO cuma rasa meluat dan menyampah sangat sekarang ini...pemimpin UMNO sekarang tak pandai menilai jasa dan Sumbangan sesaorang sebelum diangkat jadi pemimpin....kalaulah bapa aku PM sekarang,,sekurang-kurangnya aku dah jadi ketua pemuda...betul tak? JUmpa lagi TUN....saya tetap setia menyokong perjuangan TUN....

bisikansuarahati,blogspot.com

Azhar85 said...

Assalamualaikum Tun..

" Kesetiaan seseorang tidak boleh diukur hanya dengan kata-kata".

Tunjukkan hasil yang diberikan kepada rakyat dan parti dahulu sebelum menyatakan perkataan setia itu. Apakah semua ahli UMNO yang ada sekarang adalah setia kepada parti dan rakyat.

Jikalau setia, mengapa masih ramai rakyat Malaysia menolak pentadbiran BN dan UMNO pada PRU 12baru-baru ini. Tentu ada masalah yang berlaku di situ.

Jika masuk parti UMNO hanya untuk setia kepada presiden dan ahli parti tertinggi serta diri sendiri tetapi tidak setia menunaikan tanggungjawab kepada rakyat, apa gunanya.

Tujuan parti dibuat pun adalah untuk mendapat sokongan rakyat. Tetapi jika rakyat menolaknya, pasti parti tersebut tidak akan berguna lagi.

Oleh itu, saya harap ahli UMNO semua dapat memahami apa yang ingin disampaikan oleh saya ini.

Hormati keputusan Tun kerana ukuran kesetian seseorang itu datang dari hasil kesetiaannya dan bukan pada ucapan semata-mata.

Sekian Tun, Wassalam..

AZMAN said...

saya rasa makin lama BN yg diterajui Umno memerintah makin jahanam bumi Msia ni... dah tak relevan walau siapa pun yg mentadbir Umno

Divine love said...

Salam Tun Dr Mahathir.

Saya setuju dengan pandangan Tun.

Saya hanya sokong UMNO.

Saya bukan penyokong Parti Abdullah Ahmad Badawi.

Pak Lah sedang menjadikan UMNO sebagai parti beliau.

Saya tidak akan sokong parti UMNO selagi Pak Lah tidak letak jawatan.

Ramai rakyat faham keadaan Tun.

Hampir kebanyakan rakyat mahukan kepimpinan Tun.

Jika PRU diadakan dalam masa terdekat, UMNO akan berkubur sebagai parti UMNOLah, tiada lagi kuasa politik Melayiu yang tulen dan asli.

Pak Lah sedang menggadaikan kuasa politik UMNO dan berkemungkinan Malaysia bakal menjadi seperti Pulau Batu Puteh sedikit masa lagi.

Smart said...

nk tambah lg utk lepas bengang kat pembodek2 AAB..

1. kita ucap tahniah pd Muhd Mad Taib. setelah lama membodek dan pendam rasa, akhirnya berjaya menawan hati AAB dan dpt di lantik jd menteri. walau pun menteri yg x glamour pun. yg penting pd si mad taib, dpt status menteri semula.

2. pd KJ plak, kenapa dh lma senyap sejak BN tewas teruk? insaf ke? utk penyedaran KJ, b4 AAB jd PM, rsanya majoriti rakyat malaysia x kenal siapa itu KJ. jd, blaja2 la pandang blkg yer.

3. pd TDM, rsanya TDM dh cukup lama
menangani mcm2 mslh dlm UMNO dan negara. kalau x silap, dh 22 tahun. itu 1 yg begitu ,mengagumkan. syabas TUN. jd, rsanya Tun x rsa apa2 pd mereka yg bru setahun jagung berada di atas, belum terbukti kewibawaan, dh berani lantang dan hilang hormat pd seorg Tun yg lbh matang. cuba bayangkn semasa krisis kewangan 97 dlu. klu laa msa tu AAB yg jd PM, rsanya dh tergadai parti dan negara.skrg ni isu kandang babi pun nak kecoh hnya kerana yg merancang adalah kerajaan bru selangor. sdgkn itu suatu perancangan yg lbh tersusun.si NAKHAIE (yg bergelar ustaz)pulak tiba2 timbul kt tv digunakan utk hentam kerajaan selangor. saya nak jgak bertanya pd si NAKHAIE, kenapa x suruh AAB ttup kilang arak yg kat sebelah federal highway tu? dan mcmmana plak dgn kedai MAGNUM, TOTO dan PAN MALAYSIAN POOL. jd, pd si NAKHAIE tu, ustaz buat cra ustaz lah yerr...

cukup laa dlu buat msa ni lps geram. rsanya byk lg isu2 yg nak d ckp utk sedarkan pembodek2 AAB yg x sedar tu... dan saya yakin TDM laaa satu2nya org yg layak utk membetulkn keadaan. kerana TDM seorg yg berprinsip dan terbukti kewibawaan selama 22 tahun...
carry on TDM...

peanutbutter said...

Assalamualaikum Tun,

Saya telah dilahirkan & melalui kehidupan di zaman kegemilangan UMNO ketika Tun sebagai PM. Selama hayat saya sehingga ke hari ini, saya dpt menyaksikan kejayaan yg dikecapi negara Malaysia yg kebanyakannya diilhamkan oleh TUn sendiri- kelahiran kereta nasional Proton Saga, kemunculan Wawasan 2020, Malaysia sebagai tuanrumah Sukan Komanwel 1998, kebangkitan negara dari krisis ekonomi 1997/98, tersergamnya Menara Berkembar Petronas sebagai bangunan tertinggi di dunia, dan begitu banyak lagi hasil dari idea bernas dan kepimpinan Tun yg berwawasan. Utk itu saya amat mengagumi Tun sehingga ke hari ini atas kebijaksanaan dan kelantangan Tun utk bersuara.

Dari penilaian saya mengenai senario politik di Malaysia khususnya kemelut yg melanda UMNO,saya ingin meminta pendapat Tun tentang strategi terbaik utk melahirkan generasi pelapis pucuk pimpinan yg berkualiti, tidak mementingkan diri sendiri tetapi mengutamakan parti, tegas dengan pendiriannya, prihatin kepada suara rakyat, dan proaktif serta berani mengambil tindakan. Pendek kata jika tidak mempunyai semua ciri2 kepimpinan yg Tun miliki, sebahagian pun sudah mencukupi. Apakah tiada seorangpun di dalam UMNO yg layak serta mampu bangkit dan mencabar pemerintahan parti yang dianggap lemah dan kurang efektif skrg ini? Apakah terdapat satu vakum atau kekosongan yg perlu segera diisi dlm UMNO? Pada saya, konsep perjuangan UMNO masih lagi relevan dlm msyrkt Malaysia kini namun pengendalian ataupun penyampaian idea ("the execution of the ideas") itu tidak sampai secara efektif kepada sebilangan besar msyrkt, khususnya orang Melayu.

Paling kecewa apabila saya melihat pucuk pimpinan skrg kebiasaannya lambat mengambil tindakan mengenai isu2 yg sy rasa perlu diberi keutamaan segera, cthnya kekalahan teruk BN dlm pilihanraya umum yg lps, kemaraaan pihak pembangkang yang perlu disekat,dan isu2 sosio-ekonomi scr amnya. Ketika plhnraya yg lalu rata2 ramai yg mengikuti arena politik negara scr aktif telah menjangkakan kejatuhan BN. Ini membuktikan DAAB langsung tidak peka akan peralihan kepercayaan rakyat yg berpunca drp kelemahan pemerintahan beliau sendiri. Bg saya, antara faktor kegagalan BN ialah kesilapan DAAB mengumumkan waktu plhnraya tidak sesuai, walhal dia masih blh menunggu 1.5 thn lagi. Ketika itu begitu bnyk isu yg ditimbulkan oleh media cthnya kenaikan hrg brg&minyak, krisis kehakiman negara, isu2 perkauman spt HINDRAF dan nampaknya DAAB tidak dpt menyelesaikan isu2 tersebut secara berkesan sblm mengumumkan tarikh plhnraya. Begitu juga ketika pertikaian jawatan Menteri Besar di beberapa buah negeri di mana DAAB sepatutnya mendpt persetujuan Raja2 tentang calon pilihan terlebih dahulu utk mengelakkan konflik.

Begitulah rata2 komen saya tentang kerajaan BN kini di bawah pimpinan DAAB yang nampaknya begitu rapuh sekali. Diminta Tun terus lantang menyuarakan pendapat yang konstruktif & strategis dengan tujuan menyedarkan pucuk pimpinan sekaligus mengembalikan kepercayaan rakyat memberi mandat penuh kepada BN di masa akan datang. Sesungguhnya Tun seorang tokoh yang berpandangan jauh, acapkali pandangan Tun gagal difahami orang kebanyakan yang tidak dapat melihat "the light at the end of the tunnel".

Tun akan sentiasa dikenang dan disayangi rakyat Malaysia sebagai negarawan yang berani memperjuangkan hak bangsa dan negara.

Mat Dargo Sombrono said...

Dear Tun,
There is a saying that "A LEOPARD WILL NEVER CHANGE ITS SPOTS".In this context of "Kesetiaan Kapada UMNO" a haprak person is always haprak and an HP6 person is always HP6.This is particularly true to some people within UMNO top leaders from the Supreme Council members to Divisional and Branch levels.They have no moral and self-respect. They are just like clowns,indeed. Unfortunately, these are the people who will ensure that they hold tight to their position no matter what it takes, even to the extent of sacrificing their principles.These are the people who will continue to rule the country WITHOUT SHAME at all !!

The.B.crewz said...

Assalamualaikum Tun.....
Saya rasa bangga mempunyai seorang negarawan sepeti T D M..Sanggup brjuang secara bersendirian demi UMNO.. Keikhlasan Tun dlm memperbaiki imej parti amat mengesankan...perkara sepeti ini kalau di biarkan berterusan tanpa ada jalan penyelesaian akan memburukan lagi kemelut yang melanda umno.. Kesabaran Tun menongkah arus membetulkan kepincangan amat-amat dihargai.. sekian wasalam.

zainra said...

tun,

1) pernah tak tun terfikir apa yg telah terjadi ini merupakan kaffarah terhadap ketidakadilan dan kezaliman tun kpd rakyat jelata sewaktu berada di puncak kuasa?

2) pd hakikatnya umno tidak relevan lagi, itu sendiri tlh tun buktikan melalui penarikan dari umno. saya setuju.

3) walaupun tun tak akan ke "sebelah sana" a.k.a pakatan rakyat, lihatlah umno dan bn, masih bercakaran hinggakan harga beras yg membebankan rakyat le ni bukan lagi satu prioriti utk diselesaikan. rakyat teramai akan beralih ke pr juga akhirnya.

kubangpasu said...

siap sedialah wahai golongan yang tak sayangkan parti banyak lagi pendedahan yang akan dibuat oleh tun...

Genius Women at Gila Gila Cari Duit said...

Salam Tun
Doa saya semoga Tun sihat selalu demi meneruskan perjuangan yang belum selesai ini.

Betul kata Tun. Hanya orang yang TAK BERFIKIR & BUTA HATI sahaja menganggap Tun tak setia pada parti. Parti tetap parti. Yang menjadikan parti Berdiri teguh mahupun jahanam adalah orang-orang nya. Menuntut ABDULLAH AHMAD BADAWI (maaf....sejak dia ambil alih jawatan PM, saya tak rasa pun saya ada seorang PM, jauh sangat2 nak melekat kat kepala saya yang dia tu PM...)berundur bukan bermakna tak sayang kan parti.Bak kata pepatah "Demi kerana SAYANG,aku sanggup berkorban".

Semoga pemimpin? UMNO yang sekarang ni dibukakan pintu hati dan minda serta berfikir dengan waras.

Salam hormat.

pakbelalang said...

Dear Tun,

It is very essential in order to revive UMNO and to maintain its credibility there must be no curbing of party members from standing for election in any party position. The culture of trying to prevent party members to stand for party election is undemocratic and will lead the party becoming a haprak and HP6 party with no credible leaders to be respected. This is really a reflection of the current UMNO leaders having the habit of trying to stop others from contesting. Why? A simple deduction is that they are all "DAH KETAGIH" with the perks that they are enjoying now. They are not thinking of contributing towards championing their bangsa but more so for their own benefits and self interest. It will be disastrous for ordinary members of UMNO not to rebel and check against this cancerous disease inflicting on UMNO party. I wonder whether this disease could be cured at all. It is already in stage 4 and a matter of time UMNO to be declared DEAD. Make no mistake about it. It is a MIRACLE if UMNO could be rehabilitated to its original objectives. I consider some of UMNO top leaders are already suffering from this serious disease and now have become "vegetables". They have actually become "deaf,blind and dumb" mentally. What a pity !!
Sum mun buk mun um yun fahum laa yar jiuun! ayat 18 surah al-baqarah !!

affandi said...

samada pak lah yg lemah atau tun sendiri yg ada agenda di seblik semua ini,yg pastinya bg saya umno tidak mampu lg menjadi sebuah parti yg mampu untuk memperkasakn agama islam dan bangsa melayu..

pakbelalang said...

Dear Tun,

Since you are no more an UMNO member, I think you are now as free as a bird. I just cannot imagine the amount of damage that might happen in the next election if ever you propose the rakyat not to vote BN but instead to vote for PAS. I think that will be the end of UMNO. The Malays will rally in drove to vote PAS. The Malays will listen more to you than the present haprak and HP6 leaders. How I wish it would become a reality. Enough of UMNO for the past 62 years. Its leaders have grown to be complacent and tak sedar diri. Rightfully, they should be more wiser but they are perceived to be the most corrupted party of all time! Pas leaders are now more polished and have strong principles.PKR is just as hopeless as UMNO !! They have no character. Safely to say that PKR is a party with "DOUBLE FACE".

azlishukri said...

salam, tindakan Tun keluar UMNO hanyalah untuk sementara, ini merupakan "semangat" yang ingin Tun serapkan ke dalam jiwa generasi muda, agar kita menjadi lebih berani bercakap perkara yang sebenar.

Mrs Who? said...

TUN,
NI BETUL2 TUN KE?? BUT CARA PEMIKIRANNYA MIRIP MCM TUN.. APA2 PUN.. KAMI SANGJUNG TUN.. KAMI SATU FAMILY.. TGK TUN DIMANA2 MESTI BERLINANG AIR MATA.. KAMI DI WWW.MYKMU.NET JUGA AMAT2 MENYANYANGI TUN. TANPA TUN, SIAPALAH MALAYSIA.

mat_terab said...

TUN BUKAN TAK SETIA PADA UMNO TAPI TAK SETIA PADA PAK LAH...SEBALIKNYA PEMIMPIN UMNO YG TAK SETIA PADA UMNO DAN HANYA SETIA PADA PAK LAH....

wayne azraai said...

Dear Tun,

We need a solution to reunite the Malays under one banner it may not be UMNO. The Malays are split to the extent that there are three houses of worship Allah for PAS Allah for Keadilan and Allah for UMNO. I wonder when Malays are going to worship Allah for DAP. We have been lead astray.

muhammad azhar said...

Saya ingin Pak Lah meletak jawatan sebagai Presiden UMNO secepat mungkin jikalau tidak mahu UMNO terus lenyap. Pak Lah seperti yang diketahui hanya mementingkan dirinya serta menantunya( KJ ) dan juga keluarganya.Setiap projek yang dijanji akan diteruskan selepas Tun DR.Mahathir meletak jawatan tidak diteruskan.Yang paling penting ialah projek pembinaan Jambatan Bengkok.Pak Lah dengan begitu mudah menyerah kalah terhadap Singapura(musuh nyata Malaysia) atas alasan yang tidak munasabah iaitu kononya Singapura mahu menempatkan jet-jet pejuang di kawasan udara Malaysia.Kami rakyat Malaysia tidak lagsung bersetuju dengan tindakan pengecut ini.Tidak dapat dinafikan juga tentang kekalahan teruk Barisan Nasional di Pilihan Raya Umum yang lepas menunjukkan kelemahan Pak Lah sebagai Presiden Barisan Nasional, Presiden UMNO dan juga Perdana Menteri Malaysia.Kenapa Pak Lah tidak mahu meletak jawatan atau berundur walaupun dengan terangnya Rakyat Malaysia tidak lagi yakin dengan kepimpinannya?Inilah sikap pemimpin yang tamak dan tidak sedar diri.Saya bersetuju penuh dengan tindakan berani dan cinta kepada UMNO Tun DR.Mahathir yang keluar dari UMNO sehingga Pak Lah meletakkan jawatannya sebagai Presiden UMNO.Saya berseru kepada ahli-ahli UMNO supaya keluar dari UMNO sehingga Pak Lah meletak jawatan.Kita hanya perlu setia dengan parti UMNO,bukannya setia kepada pemimpin UMNO yang tidak mahu mengikut suara raai ahlinya.Mari sama-sama kita sampaikan satu mesej kepada Pak Lah agar meletak jawatan sebagai Presiden UMNO agar UMNO dapat dipulihkan kembali.

Yvonne Tee said...

you have my 100% support

Lee & Lee said...

in response to Ms T's comment about the the corrupt situation in PM Abdullah's administration, i believe that the situation was much more worse during Dr. M administration with many suspicious government projetcs given to cronies.

No offence Dr M. I think you are a great leader and good with people. You once had a vision that was "right" and " just". Vision 2020 was the step in the right direction. But somehow along the way, that vision gave way to mismanagement.The reason could be greed or pressure. I will not dwell on the reasons.

I wish Malaysia will be home of all races, Malay, Chinese and Indians

vintageBabylicious said...

Thank you again Tun for the elaboration.. You gave them a world class KNOCK OUT...Everybody got to listen to DR.MAHATHIR...Im proudly with superMahathir!!

straighthead said...

assalamualaikum!

semoga Tun dalam berada di dalam keadaan sihat...

salute!

P.permainan

O.orang

L.lebih

I.ilmu

T.tetapi

I.ianya

K.kotor

satria_biru said...

assalamualaikum Tun

Tun buat apalah yang patut untuk selamat kan umno dan melayu.

dari segi ekonomi memang rasa tertekan sejak pemerintahan negara diambil alih oleh pak lah.

saya penyokong setia Tun mahathir sejak kecil macam tak percaya tapi percayalah.

saya sedih mereka semua lupa jasa Tun.

Tun kami orang bawah amat tertekan dengan waktu sekarang dengan gaji yang kecil tak mampu nak menampung hidup.

Dimasa zaman Tun Tak macam ni.

Tun saya sayang Tun bersyukur Allah S.W.T kurniakan Tun Lahir di malaysia.

Tun percayalah Tun masih ramai penyokong senyap

MM said...

To Izr,

What's your problem?
If most bloggers choose to say good things in Tun Mahathir's blog to express their free thoughts, why should you brand that as membodek?
You have a choice to hentam Tun Dr M in his blog, so what's stopping you?
Come on man, get serious. Go get all your friends to write in and wack Tun. I don't believe the moderator will block your negative comments.

R YeaR said...

Salam Abah.

sy sbg org JOHOR amat memerlukan UMNO tapi masalahnya PAK LAH DAN KHAIRY.tiada org lain selain dari rakyat malaysia sendiri boleh jatuhkan dua beranak nie tapi kami perlukan seorang cikgu.dan abahlah cikgu kami.kami tau setiap tindakan abah adalah terbaik untuk kami dan sya akan terus menyokong abah sebab abah adalah salah satu sebab sy boleh berbangga jadi orang melayu dan berdiri sama tinggi n bangsa lain yg lebih maju.

KESIMPULANNYA TOLONG GUIDE KAMI ORANG MUDA NIE TUK SELAMATKAN UMNO DARI PARTI ABDULLAH AHMAD BADAWI!!

R YeaR said...

Salam..

abah rase ada ke tidak peluang untuk membatalkan projek WPI.saya sebagai org Johor X nampak halatuju projek tue jangkamasa panjang.ia seperti mengancam kedudukan kami RAKYAT JOHOR KHUSUSNYA JOHOR BAHRU.Harap abah ade cara untuk membatalkan projek WPI DAN SELAMATKAN JOHOR DARI TERGADAI.

samurai melayu said...

Salam AYAHANDA RAKYAT
ICON rakyat bukan UMNO,

KLUANG 24 Mei,Rakyat dan kebanyakan ahli UMNO sudah bosan dengan desakan
dan tuduhan oleh bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad terhadap PM,...
Malah, katanya,pihak pembangkang juga
meluahkan perasaan yang sama mengenai perkara tersebut.
Desakan2 yang dilakukan tidak membantu process peralihan yang mereka mahukan, katanya.

This YB Sembrong( or rather Sebleng to most malay/javanese) is qualified only to represent himself and as the coward he is, would have other 'CHICKENS' who flocked with him to support his claims.May we add a new list of 'ahli'party PAHAB(meaning Pak Lahab lah, LAHABAB) to his claims.
If the oppossition supported his claims, we cud not blamed them coz they are like wolfs waiting to pounce on the big fat chickens.(These leaders, championing for Malaysian Malaysia are PAK LAHAB of a different kind)

Ayahanda, were you the one who appointed him Minister of Education? If so, we feel sorry. If otherwise, we ain't suprised.
Alih bahasa,

Gikgu cikgu kami dahulu pernah mengajar kata 2 perumpamaan seperti,
bapak borek anaknya rintik,
Ketam mengajar anaknya berjalan betul, Kera kena belacan,Selagi 'chicken' makan gandum(dedak), kacang lupakan kulit dan sebagainya.

Bagi kami ada perumpaan baru yang tepat untuk YB 'ronorene' yang tak tentu arah ini iaitu,
Terlajak perahu boleh di undur, terhunus keris berani digunakan!
Itu baru dikatakan 'pendekar' kalau tidak kita akan tunduk sebagai dayus atau pengecut
Prof Firdaus Abdullah, PhD, sila catit.
Alih guna bahasa jawa pula,
Wira sebleng,murid gendeng
(pemimpin gilak,pengikut pun gilak, lebih kurang maksudnya)

Kami yakin cikgu2 yang kami hormati dan hargai peranannya sebagai pendidik anak bangsa bukan tergulung dari mereka yang sebleng dan gendeng, Insyaallah, berpandukan sifat2 Rasulullah dan suratan Ilmu Allah, para ilmuwan dan ilmiawan dapat menjunjung falsafah perjuangan bangsa menujukan ke Wawasan 2020.

PERJUANGAN KITA BELUM SELESAI.

Al fatihah, Amin

panjang said...

Salaaam Tun,

Saya rasa jelas dan terang berkenaan kesetiaan nih. Pemimpin sekarang jangan cerita pasal kesetiaan kalu tidak faham pasal kesetiaan.

Orang Melayu dah lama dilagukan dgn cerita kesetiaan Hang Tuah dan derhaka Hang Jebat. Satu lagi yg cukup sinonim ialah ISLAM-MELAYU, MELAYU -ISLAM. inilah ungkapan orang yg cintakan bangsa Melayu. memuliakan bangsa Melayu spertimana mulianya Agama Islam.dan dikiaskan pula konsep khalifah, mursyid dsbnya. seolah olah pemimpin mereka diberi wahyu dan tidak boleh di sanggah. Walhal, pemimpin, raja -raja dahulu ada penasihat dikalangan tok-tok guru (sebagai last bullet, sekiranya tak makan di teguur oleh orang lain)

Dan itu lah yg terjadi pada UMNO.Sapa- sapa yg dok diatas dianggap macam Nabi, tak dak dosa, semua yg dia buat betul belaka. Dan cuba pulak nak jadikan UMNO ini sebagai harta yg dikawal oleh " regim regim" tertentu.

Wassalammm..

pengantin said...

Assalamualaikum Tun,

Maaf saya kurang arif tentang proses pemilihan UMNO, tapi saya tertanya2 kenapa Tun tidak bertanding semula jawatan presiden UMNO? kalau bertanding mesti Tun mendapat banyak sokongan akar umbi.

Dr. N said...

Askm,

Dear Tun,

Semoga Tun diberikan kekuatan untuk menempuhi saat-saat yang getir dan meruncing ini. Saya turut bersedih untuk meninggalkan UMNO, tetapi malangnya tiada alternatif lain untuk cuba sedarkan Pak Lah bahawa selagi dia berada sebagai Presiden, selagi itulah UMNO tidak akan pulih. Yang lebih menyedihkan melihat pembesar=pembesar UMNO lain terus diam membisu. That surely must be the greater betrayal.
Kasihan kepada pemimpin-pemimpin kecil lain yang sedang mencuba menongkah arah, termasuk jugalah Dato' Mukhriz..
We are all behind you, and in doing so, solidly behind UMNO. Please show us the way to reinvent BN as well despite calls to now come out of the shadows of May 13th 1969...I fear a greater disaster will srike then!

Take care Tun.

Unknown said...

Assalamualaikum..
To Loyal2Tun,

ahah! i was sure that no one wud read that.. but.. tq fer reading anyway..

yep.. i have proposed to my frens to do as wut u had said but they think its a complete waste of time.. i too think that way. if we do start, i dont think the comments would have 700 counts, it'd be more than 10,000 comments in here. haha. but once in a while. i'd like 'to remind' some of the true 'pembodek' of how they shud view their expressed emotions.. maybe not you Loyal2Tun as one of them.. well, i see lots of them, and see this.. they dont even read what i've wrote in here. while this is a good place to remind people, is it not?
dont worry.. what i said was just a reminder to all Malays. even PKR n PAS voters are Malays. right?!

another thing i'd say. the Doctor is a fine leader towards Malaysians [my frens and I really think that] but some things are not included in it. i may be wrong. but thats the way i see it. n like i said. maybe i'm wrong. something is missing in his leadership. we are grateful for his leadership but its not enough. [not in a matter of physical benefits, that is]. we say this is a Muslim country, believe me.. this is not a Muslim country. and Malays now adays shudnt be bluntly addressed as Muslims.

someone tell PakLah..
Please stop with Islam Had-Hari.. we want Islam Hari Hari. i feel sorry for my relatives that supports him

with Assalamualaikum we shud start and Assalamualaikum should we end it. sorry if i really ticked someone off. i really tried to soften my words tho.

have a good day ahead to u Doc and to u Loyal2Tun,
Izr

jefri said...

Salam Ybhg Tun,

Melalui pemerhatian saya tentang dunia politik sekarang terutama UMNO dan pemimpin2 yang ada sekarang, jelaslah bahawa sebahagian besar daripada mereka adalah "hypocrite".. Masih segar di ingatan saya, semasa Ybhg Tun mengumumkan untuk meletakan jawatan dahulu.... berebut-rebut menteri-menteri kabinet datang kat Ybhg Tun, termasuklah Hishamuddin dan Rafidah Aziz... mereka menangis, dan memujuk Ybhg Tun untuk tidak meletak jawatan...

Tapi hari ini kita melihat bagaimana mereka melayan Ybhg Tun... Seperti komen2 dari Hishamuddin dan Rafidah, yang langsung tidak menghormati Ybhg Tun sebagai orang yang paling banyak berjasa kepada mereka dan negara... Mereka semua lupa diri..

Mereka tidak ingat sebenarnya mereka semua wujud dan berada di kedudukan tersebut, adalah kerana rakyat... rakyat yang melantik mereka , bukan Pak Lah... Pak Lah, negeri sendiri pun jatuh ke tangan pembangang... macam mana nak memerintah negara??

Walau bagaimanapun, saya harap orang melayu akan berfikiran lebih terbuka dan luas dalam menilai sesuatu dan semoga kedaulatan dan kekukuhan UMNO akan dapat di kembalikan... Ybhg TUN, kepakaran dan kehabatan Ybhg Tun dalam mentadbir negara dan UMNO masih di perlukan...

Semoga tindakan Ybhg Tun ini akan merintis jalan baru ke arah pemulihan UMNO sebenar... Amin...

Wasalam..

boyanis sos cili said...

terimakasih jasa antum sama rakyat malaysia,.. teruskan menulis dan jelaskan keadaan sebenar..kami rakyat kecil sudi mendengar

samurai melayu said...

Salam Ayahanda Rakyat yang dikasihi

Masih ramai juga rakyat yang bebal, tak pandai nak gunakan akal fikiran.( orang pendek akal kerna malas membaca dan menimba ilmu}
Ada kemungkinan mereka tak tahu/faham bahasa kot?.

Bila kami memberi sokongan atau mencurah kasih sayang kepada Ayahanda Rakyat bukan bererti kami nak membodek beliau.
Kalau beliau masih berkuasa dalam kerajaan atau party tu berbaloi
juga lah, barulah cakap 'BODEK tuan2 itu kena pada tempatnya!
Jangan kata bodek dengan kata2dan tulisan saja, his 'behind' pun, kami sanggup cium macam contoh yang ada sekarang!

Kami percaya, jika tuan2 masih berjumpa guru/cikgu Agama dan sekolah, tuan2 masih bersikap hormat kat depa, 1} Status cikgu yang pernah mengajar tuan2 2}Mereka lebih baya(umur dan pengalaman) ..sekurang2nya.
Bagi kami memberi semangat untuk teruskan perjuangan, curahkan perasaan kasih sayang dan jadi pengikutnya bukan membodek namanya
hanya sebagai anak watan yang sedih melihat Ayahanda yang 'dah kering dek panas dan lapuk dihunjan' masih mahu memikul beban yang makin sarat ini.
Maka insaflah tuan2 yang banyak PHD{Penghianat, Hasat,Dengki) bawalah berastafar banyak2, dan kalau tidak sunggup nak memuji Mahathir Mohamad, sekurang2nya bersyukurlah yang pada era pemerintahan beliau, kita kenal diri kita siapa dan dunia mengenal malaysia siapa!.

Al fatihah, Amin

samurai melayu said...

Salam AYAHANDA RAKYAT
ICON rakyat bukan UMNO,

KLUANG 24 Mei,Rakyat dan kebanyakan ahli UMNO sudah bosan dengan desakan
dan tuduhan oleh bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad terhadap PM,...
Malah, katanya,pihak pembangkang juga
meluahkan perasaan yang sama mengenai perkara tersebut.
Desakan2 yang dilakukan tidak membantu process peralihan yang mereka mahukan, katanya.

This YB Sembrong( or rather Sebleng to most malay/javanese) is qualified only to represent himself and as the coward he is, would have other 'CHICKENS' who flocked with him to support his claims.May we add a new list of 'ahli'party PAHAB(meaning Pak Lahab lah, LAHABAB) to his claims.
If the oppossition supported his claims, we cud not blamed them coz they are like wolfs waiting to pounce on the big fat chickens.(These leaders, championing for Malaysian Malaysia are PAK LAHAB of a different kind)

Ayahanda, were you the one who appointed him Minister of Education? If so, we feel sorry. If otherwise, we ain't suprised.
Alih bahasa,

Gikgu cikgu kami dahulu pernah mengajar kata 2 perumpamaan seperti,
bapak borek anaknya rintik,
Ketam mengajar anaknya berjalan betul, Kera kena belacan,Selagi 'chicken' makan gandum(dedak), kacang lupakan kulit dan sebagainya.

Bagi kami ada perumpaan baru yang tepat untuk YB 'ronorene' yang tak tentu arah ini iaitu,
Terlajak perahu boleh di undur, terhunus keris berani digunakan!
Itu baru dikatakan 'pendekar' kalau tidak kita akan tunduk sebagai dayus atau pengecut
Prof Firdaus Abdullah, PhD, sila catit.
Alih guna bahasa jawa pula,
Wiro sebleng,murid gendeng
(pemimpin gilak,pengikut pun gilak, lebih kurang gitu maksudnya)

Kami yakin cikgu2 yang kami hormati dan hargai peranannya sebagai pendidik anak bangsa bukan tergulung dari mereka yang sebleng dan gendeng, Insyaallah, berpandukan sifat2 Rasulullah dan suratan Ilmu Allah, para ilmuwan dan ilmiawan dapat menjunjung falsafah perjuangan bangsa menuju Wawasan 2020.

PERJUANGAN YANG BELUM SELESAI.

Al fatihah, Amin

AyamLaga said...

Salam Tun

Sama2 lah kita(yg beragama Islam) buat solat hajat dan baca Yassin agar ALLAH SWT membuka pintu hati mereka2 yang tersesat jalan... ataupun melaknati mereka2 yang menpunyai niat jahat utk hancurkan ISLAM dan bangsa MELAYU... Juga agar ALLAH memelihara kesihatan TUN dan juga pemimpin2 yg mempunyai hati yang murni...

Wassallam...

Yusuf Hakeemi said...

Mukhriz: Umno disciplinary board cannot sack me


ALOR STAR: The Umno disciplinary board cannot sack him for asking party president Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi to step down, said Jerlun MP Datuk Mukhriz Mahathir.

He added that it was not in the party constitution nor was it ethical conduct for a member who “criticised” the party president to be sacked or have disciplinary action taken against him.

“When my father (Tun Dr Mahathir Mohamad) was in power, many people had asked him to step down.

“But my father never asked disciplinary action to be taken against those people. He did not also sack them from the party,” Mukhriz said in response to calls for disciplinary action to be taken against him for continuously pressuring Abdullah to quit.

Even the Jerlun Umno division passed a resolution calling on Mukhriz to stop pressuring Abdullah.

Mukhriz said he respected the decision of the division committee members.

“We can have differences in opinion. But what is important is our right to speak out. We must agree to disagree. This will strengthen the party.

“If voicing opinions is not allowed, this will open the way for the Opposition to woo Umno members,” he said.

Jerlun Umno chief Datuk Abdul Rahman Ariffin said the call for Mukhriz to stop pressuring the leadership was among a three-point resolution made during a special division committee meeting on Thursday night.

linda borhan said...

Salam Tun,

That day, saya ada terbaca dlm paper arus perdana yg menyatakan hanya anak Tun, Mokhzani yg menghantar surat keluar dr UMNO. If I'm not mistaken, UMNO Kedah yg ckp macam tu. Konon2 tak sampai sepuluh orang lah yg pakat kaluar UMNO. Geli sesangat hati saya ni Tun, sebab hanya org yg lurus bendul je percaya bulat-bulat berita tu.

Senang cerita lah, manalah ada ahli-ahli biasa macam saya ni nak tulis surat camtu. Our life is so simple. Hakikat yg parti UMNO harus terima ialah ramai ahlinya dah keluar sbb dah menyampah dgn pemimpin UMNO sedia ada. Keluar UMNO tak bermaksud masuk barisan pembangkang, cuma sudah tidak bersuara. Contoh terbaik, PRU12. Ramai ahli UMNO yg sengaja merosakkan kertas undi & tak mau mengundi.

Kenapalah susah sgt nak terima kenyataan. Dan yg terbaru, yg membuatkan kami satu office (previously penyokong kuat UMNO dari turun temurun)bengang sgt dgn UMNO ialah apabila Pemuda UMNO Perak mendesak Mukhriz untuk keluar UMNO. Hanya sebab beliau banyak tak setuju dgn dasar presiden.(Correct me if I'm wrong).
Geram & sedihnya kami, Allah aje yg tahu.

Marilah kita sama-sama mendoakan agar Malaysia Bumi Bertuah ni, mendapat pemimpin yg bijak, adil dan berpandangan jauh. Amin.

Mr. Dewa said...

Assalamualaikum, Tun.

Mungkin Tun tidak mengenali saya, tetapi Tun pasti mengenali datuk saya iaitu Allahyarham Penghulu Haji Mustafa (Penghulu Pa) Mukim Bukit Tinggi, Kedah.

Memang benar apa yang telah diperkatakan ayah saya iaitu Haji Hashim mengenai diri Tun, sejak dari mula lagi arwah datuk saya (Penhulu Pa) hanya Tunlah orangnya yang paling layak dipilih untuk memperjuangkan nasib dan martabat orang-orang Melayu. Saya telah meneliti dan senantiasa berfikir dan merenung apa yang telah Tun perkatakan mahupun apa yang Tun lakukan. Ini kerana Tun bukan seorang yang begitu mudah untuk diramalkan. Ianya perlulah diteliti dan dikaji sebelum sesuatu itu dapat difahami. Tun berfikir jauh kehadapan hinggakan sukar bagi bangsa yang baru setahun jagung meningkat maju untuk memahami apa yang Tun lakukan atau perkatakan. Tahniah Tun.

Walaupun saya masih lagi mentah, tetapi saya tahu membezakan yang mana baik dan yang mana buruk. Saya tetap berdiri teguh dengan Tun.

Terima Kasih Tun kerana tetap sayangkan agama, bangsa dan negara ini walaupun Tun telahpun meletakkan jawatan sebagai orang No.1 di negara ini.

Wassalam...

linda borhan said...

Wahai Izr,
Buat apelah nak bodek2 nih.. bukannya kami dapat apa... bukannya Tun kenal kami semua.. Kalau nak tau, inilah cara yg paling telus especially for those yg enggan dikenali tp ingin bersuara. Jgn berlagak sombong & jgn berlagak pandai. Kami tak mengelabah pun psl komen mcm tu. Your comment membuatkan kami semua disini tersenyum sinis. Ada gak bloggers cam ni ye..hehehe..

Gelombang Rakyat said...

Tun Dr Mahathir Mohamad, terima kasih di atas pos ini, dan terima kasih juga kepada ASHAR yang memberikan link ke You Tube, maka dapat saya lihat pertama kali Mukhriz Mahathir menyampaikan mesejnya di Parlimen. Beliau telahpun melonjak semakin hebat. Seandainya ini berterusan, sememangnya Malaysia sudah ada pemimpin pelapis yang cukup hebat. InsyaAllah.

jojet said...

Salam sejahtera TUN.
Semoga ALLah kuatkan semangat TUN.

Ungkapan Umno ku dengar sejak dari kecil lagi.Nama UMNO begitu gah dipelosok kampung.Berduyun anak-anak muda dan tua hadir ke mesyuarat UMNO bagi membincangkan masalah dan menyumbang tenaga untuk persediaan pilihan raya.Namun kini apa sudah jadi UMNO masa kini.Penyakit hentam-menghentam pemimpin terdahulu dan komen2 yang agak kerterlaluan dari pemimpin-pemimpin UMNO bagaikan pak turut tanpa berfikir apa yang diungkapkan.Benar apa yang TUN katakan " MELAYU MUDAH LUPA" lupa diri bila diangkat >lupa diri bila ada kemewahan > lupa diri bila masa hidup dengan kemewahan >> tetapi mereka lupa mana datangnya semua ini...Siapakah mereka ini yang ingin memberi komen bersifat kurang ajar terhahap TUN..Inilah saki baki pemimpin yang sering alpa apakah tunjang perjuangan orang melayu.
Tak salah saya katakan kalau mereka ingin memberi komen tetapi lihat siapakah mereka untuk menghentam TUN yang memang dinobatkan sebagai NEGARAWAN BANGSA.
Saya amat tidak percaya TUN mengundur diri kerana tidak percayakan pemimpin kini.Tetapi dari sudut yang lain saya melihat TUN berkehendakan PEMIMPIN UMNO yang BERANI dan LANTANG mungkin sehebat TUN untuk menentukan KUASA orang melayu masih utuh dan kekal selamanya.
Cuma sekarang, dalam situasi UMNO yang bagaikan telur dihujung tanduk, mereka patut melakukan PERUBAHAN agar UMNO dapat kembali ke landasan perjuangan yang betul.
DEMI perpaduan orang melayu .
Saya merayu pada TUN kembali lah kepada UMNO yang TUN bina ketika dulu.
TUN...nama mu tetap terpahat dihati kami wlaupun langkah makin jauh meninggalkan kami.
Jangan kerana seorang PEMIMPIN kini TUN melupakan JUTAAN ahli UMNO yang masih setia untuk meneruskan perjuangan.
Wahai PEMIMPIN MASA kini insaflah apa yang kamu lakukan terhadap TUN DR.SERI MAHATHIR MUHAMMAD.
Kerana MULUT kamu,kami hilang keyakinan terhadap kamu semua.
Untuk PAK LAH berdamailah DEMI bangsa MELAYU yang masih jauh ketinggalan lagi dari semua sudut.
Saya sayangkan UMNO,sayangkan kedaulatan Melayu..


AMIN

tedlive said...

I agreed Tun. UMNO/BN now abusing powers. It's obvious in the last 4 years.

Tun, hope you take care of your health and don't get stress out by idiots accusations. They are out trying to make a name for themselves in the politic arena. No one can compare with your achievements, not even an inch.

beezeebowdy said...

Salam, Tun berdua.

Saya rasa depa-depa ni da jadi
ibarat kerbau/lembu dicocok hidung kot... sapa makan cili dia rasa pedas..tapi selalunya kalau rasa pedas tu, da memang sah la dia makan cili!

tapi yg paling ketara sekali, walaupun ditanya pada org2 yg tak bijak pandai, tak tinggi ilmu... depa-depa ni semua macam dah kena UGUT, UGUT, UGUT... macam la macam... tapi saya rasa bukan saya sorang saja yg rasa macam tu...kan????

Take care Tun berdua.

呉 和豪 said...

To TUN DR.MAHATIR

To Izr and other bloggers

We are not flattering nor bodek nor opportunistic, remember he is no longer in the government . We do not have any intention to overthrow the government as this is detrimental to our country and people , we are wise to think .
We want our true voice to be noticed
What we want from the present government is to learnt good things from Doctor Mahatir who is far sighted, Macro minded and outspoken.

His wise decision to move from commodity based economy to industrialised based economy have created millions of job and business opportunities for Malaysian.His outspoken speech and his determination to send our Malaysian to space has open hope for third world countries. May joy and bleesing with Dr.Mahatir, may he live long to glorify the name of
our country and our kings.

I have to stop for sometime to discuss in this blog because I need to contrate on normal jobs from nows on.

Thank you to my fellow conuntryman for willing to listen to me.

Thankyou and Best Regard

GOHHOEHOE

Mika Angel-0 said...

Che Det,
Salaam

Mahathir Quits UMNO

Silalah bagi 'list' itu, YABhg Tun Dr Mahathir. Ia boleh membantu saya
fikir dalam-dalam hujah-hujah yang mustahak mengenai hal ini.

Anonymous said...

A'kum Tun,
Saya sebagai rakyat Malaysia bersetuju dengan tindakan Tun keluar dari UMNO...
Kerana pemimpin UMNO yang ada sekarang banyak terlibat dengan rasuah dan sebagainya, duit rakyat di curi dengan sewenang-wenangnya dan di masukkan ke akaun persendirian di negara yang tidak dibenarkan oleh kerajaan Malaysia iaitu ISRAEL untuk menipu semua rakyat Malaysia....
Akhir kata hidup Tun Dr Haji Mahathir....

SpartanMind said...

Dear Tun

The fall of UMNO is none other to be blamed than the manner of which how its leader had ill-managed the country. For decades the rakyat had to succumb to silence and accept with bitterness on how some marginalised groups were treated. The rise of internet, more freedom to express, access to "true" information were the key to this 'realization" that UMNO thus BN had done many wrong things, made bad decisions on the pretext of "development", on the pretext of "for racial harmony", whilst only the top guns know how the real game plan were played. The famous quote,"the rich became richer, the poor became poorer", are very visible throughout Malaysia - but only can be seen for those who wants to see. UMNO will face a very downhill task to regain its glory (if it had any at all in the first place). Without any sincere effort from its current leader nor your towering past influence, UMNO will soon say farewell to the legacy its once hold so honorably high!! This is not a guess.. this will become reality!

BY Tun's move in quitting UMNO hope, it will be a benchmark for the weakening of this long-overdue authoritarian administration. Loyalty to UMNO is now in question as it had lost the very fundamental of good governance due to its excessive and obvious corruption at many many different levels (mind you Tun, incase you were not aware, even an office clerk in any Majlis is corrupted). If as the then PM, you were not aware of this, then why would any sober-minded rakyat continue to be "setia" to UMNO. And I supposed if that "ignorant" or "UMNO-corrupted Culture" is carried on, its not surprising, if an ordinary Majlis office clerk can be driving a Toyota Landcruiser compared to a hardworking simple honest person who works with a private sector who's only driving a proton wira!!!

Tun, something is extremely sick and wrong in how Malaysia had been managed and will continue to be ill-managed as long as UMNO remained with its nonsensical kesetiaan UMNO.

jimizul said...

Assalamualaikum Tun,

They (Umno leaders cum ball-carriers) can say whatever they like about you. Be strong Tun, the rakyat is behind you becoz the rakyat can be deceived no longer. The rakyat is not stupid unlike those fools in Umno. History will prove that you are the greatest leader we Malaysians have ever had. To Pak Lah, fret not. You too will be in the history book, but for a wrong reason- the most weakest PM the rakyat has ever seen. May Allah Bless you Tun.

gen.baru said...

A'kum Tun.
setiap hari saya akan melayari blog Tun dan saya amat berpuashati dgn setiap isu yg dibawa.saya sedar dan faham akan setiap isu yg dibawa tun ada kebenarannya.jauh disudut hati amat terkilan sekali dgn dakwaan serta komen yg diberikan oleh mereka yg blh juga kita gelarkan sebagai YES MAN PAK LAH.saya harap tun dpt terus membawakan isu-isu yg hangat dan seterusnya kita kan mendengar statement dari YES MAN tersebut x pyh mention sapa depa tu.sejak kebelakangan ini isu kenaikan harga brg menjadi satu isu hangat yg dibincangkan baik dimedia ataupun didewan rakyat.bila dibincangkan isu ini sudah tentunya
perkara subsidi akan timbul dan saya sebagai rakyat amat sedih bila mana soal subsidi ini dibangkitkan kerana seolah-olah kami sebagai rakyat seakan tidak boleh berdiri sendiri.pada hemat saya sebagai seorg ketua keluaraga itulah tanggungjawab saya kpd anak saya utk menyediakan sebrg bentuk keperluan agar mereka dpt meneruskan hidup begitu juga dgn kerajaan.jadi x wajar ianya acap kali diungkitkan.saya hrp Tun dpt menjelaskan bagaimana susidi ini diuruskan oleh kerajaan adakah semua golongan mendpt faedahnya terutama golongan yg berpendapatan rendah.memandangkan kebanjiran wargaasing tdk kira yg halal ataupun haram semakin ramai dibumi malaysia ini.haraga brg yg disubsidikan oleh kerajaan dpt juga dirasai oleh mereka ini.saya rasa perkara ini amat x wajar.tiada bezanya kami yg memiliki mykad dan warga asing tersebut kerana mereka juga mendpt faedah subsidi secara x langsung bilamana mereka berbelanja.jadi saya rasakan tiada keitimewaannya kami sebagai warga malaysia.harapan saya agar tun dpt memberi sedikit penerangan akan isu ini.adakah masih wajar subsidi itu diagihkan menerusi brg keperluan?dan adakah sikaya masih layak dibantu?

Mohamad Firdaus Bin Rosli said...

Assalamualaikum.
Saya memahami betapa sayangnya Tun terhadap parti UMNO, memandangkan Tun telah menjadi ahlinya sejak sekian lama, dan Tun telah menjaga UMNO dengan amat baik pada zaman pentadbiran Tun. Saya juga mengetahui bahawa Tun keluar dari UMNO, kerana tidak mahu UMNO ditadbir oleh pihak yang tidak berkelayakan.

Saya ingin menanyakan pendapat Tun, Bagaimana jika pentadbiran negara berubah selepas ini kepada pihak pembangkang? Adakah perubahan ini akan membawa kebaikan atau keburukan? Saya berharap Tun dapat memberikan sebab-musabab kepada jawapan Tun supaya saya dapat memperoleh gambaran yang lebih jelas.

Bagaimanakah pula jika UMNO terus ditadbir oleh pihak-pihak berkepentingan, walaupun setelah Tun berusaha mengubah keadaan di dalam UMNO? Adakah rakyat perlu mengubah pilihan kepada parti pembangkang? Saya juga ingin mengetahui pendirian Tun tentang persoalan ini.


Walau apa yang berlaku, saya tetap mengagumi personaliti Tun, walaupun kita mungkin tidak sehaluan dari segi fahaman politik.

jeffwar said...

I love you che det. DULU, KINI DAN SELAMANYA!

malaysianlover said...

Tun's actions and intentions are already very clear. Most ordinary folks also understand and support Tun. Paklah buat2 tak faham is understandable. But what is ironic, is why the UMNO people still don't get it?

I can understand why Mukhriz wants to stay on. Someone need to stay back and fight from within too.

But for the rest of UMNO people, if they are very "pengecut", perhaps they are not worth to be saved. Remember al-kisah Nabi Noh (Noah's Ark)? Let the "non-believers" drown! Tun and his "believers" can always form another "New UMNO" like he did before.

Atila Ismeth said...

Dear TunM,
"Kesetiaan kepada UMNO" a good write up as it is reality happening to the society.

Take for example: Employees of an organization are to set loyalty and faith to the organization's visions & objectives.

When a leader in an organization failed to achieve/deliver targets, the leader is disposed off and a new leader is replaced to ensure he/she is capable to bring changes, competetiveness & profits. This is how private sector works, and this is being practised to ensure organization competitiveness and survival into globalization.

In UMNO, when a leader failed to lead into victorious general election, the leader stays on.
UMNO by precedence practises a culture of harmonises that encourages such quality leader to stay on. If private sectors organzations were to have this culture, companies are long bankrupt.

Harmonizing culture in UMNO leads to many silent unsatisfactory minds amongst its members right down to the grassroots.

Unsatisfactory minds amongst members are being expressed in many ways, by the votes in general election to begin with then individuals leaving the party to support others of individuals quitting the party.

These are reactions of unsatisfactory to the leadership but UMNO by its original core visions & objectives are being supported still.

Thus, one may leave a party to support others or one may quit a party to support others/not support others does not indicate one is no longer loyal to the original party.

Thus, its critical UMNO top leaders must be able to understand its members and not just wanting to listen to what they ONLY want to listen which is music to their ears.

zul_88 said...

salam...
semoga tun sihat
walafiat hendaknya
dan terus mengkritik
kepimpinan pak lah yang
cetek akalnya!! really miss d old
days when you are our pm..

SiR KinG TiGeR said...

Tun

Jangan lah marah kan nyamuk kelambu dibakar ! Apa muslihat Tun?
Saya tahu Tun perpandangan terlalu jauh tak terikut olih Melayu sekarang tapi bagi lah kami clue sikit. Kami ternanti nanti "warplan" Tun. Semuga berjaya. Kalau tubuh parti baru, saya nak nombor 5 selepas Dato Mohzani dan Dato Mukriz.Ini hajat saya.

SiR KinG TiGeR said...

BATU PUTIH Patut dterjemahkan Putih Mata. Kita kurang bersedia dan akan datang makin banyak lagi pulau pulau kita yang terlepas. Saya rasa Pulau Putih banyak gas dan petroleum tapi pihak berkuasa tak mau umumkan takut rakyat lagi patah hati. Apa yang ditakut? Belajarlah dari kesilapan, saya terlalu kerdil untuk bersuara.

Unknown said...

Assalamualaikum Tun..

saya ikut jejak Tun...sayang kan parti..saya akan masuk semula UMNO selepas Pak Lah berundur..saya percaya dengan Tun..

Anonymous said...

stuju dengan tun!

kumaran said...

Saya rasa tindakan Tun untuk keluar parti merupakan satu tindakan yang betul dan tepat pada masanya.Hal ini kerana jika sesuatu parti itu mempunyai percanggahan pendapat antara pemimpinnya maka salah satu pemimpin itu perlu undur diri. Saya harap Tun dapat memberikan pendapat yang berbentuk "constructive criticism" kepada ekonomi dan kepimpinan negara.

Unknown said...

Assalamualaikum Tun

Memang terdapat ramai yang tak
faham perjuangan PARTI UMNO.

Kalau mereka tak faham , maka sukarlah bagi mereke memahami serta menghayati motto perjuangan UMNO.

Bersatu,Bersetia dan Berkhidmat hanya untuk Parti bukan kepada individu. Kalau dah bingung macam mana nak jadi anggota yang baik dan menyumbang pada Parti. UMNO yang ada sekarang bukan lagi UMNO yang dulu iaitu UNITED MALAYS NATIONAL ORGANIZATION TP SUDAH BERUBAH KEPADA (UNTUK MEMUASKAN NAFSU ORANG)@ UMNO

Saya harap ada blogger termasuk YBG Tun sudi ke weblog berikut :

http://rintihanbochakcilik.blogspot.com/

Saya berdoa Tun sekeluarga selalu berada dalam sihat sejahtera dan di lindungi
Allah swt

rosli said...

asalamualaikum....

Tun, dalam keadaan politik skarang,saya antara org paling gembira bila mendapat tahu yang Tun keluar dari parti yang dipimpin oleh Datuk Seri Abdullah. Saya melihat para pemimpin dalam parti UMNO sekarang (yang menyokong kepimpinan Datuk Seri Abdullah) hanyalah tukang angguk dan mungkin mempunyai kepentingan peribadi, apa yang dilakukan oleh ketua adalah betul walaupun mereka sedar ianya adalah jelas salah.para pemimpin yang bersikap sebegini tidak harus ujud dalam apa jua parti mahupun pertubuhan dan mereka tak perlu digelar pemipin kerana tiada tokoh kepimpinan. Apa akan jadi kepada rakyat jika keadaan begini terus berlaku dan orang-orang ini masih menjadi pemimpin yang kononnya berjuang untuk rakyat, pejuang bangsa dan negara. Hari ini saya melihat kebanyakan dari pemimpin kita hanyalah memperjuangkan harta untuk kekayaan sendiri dan bukannya untuk rakyat mahupun negara.Ianya jauh berbeza semasa pemerintahan Tun dulu..

Anonymous said...

Akum...

Semoga Tun dirahmati Allah,suko saye Tun,bile Tun kuar parti mat badawi, mana ada Umno skare,hok ada parti mat badawi....Berat dieore ning Tun, komen sikit tak boleh, bagi nasihat tokse dengar.nye kata derhaka selalu.
Apa apapun ambo harap Tun teruh ke pejuange walaupun lone ranger.. saya ni rakyat biasa,kat saya sapa lah nak dengar,ore bisa macam Tun bila kecek,ramai hok bagi perhatian.Syabas Tun..moga terus sihat dlm perjuange..

Unknown said...

Assalamulaikum Tun.

1) Keadaan makin panik ketika ni. Jika dilihat, 'kekalahan' BN baru2 ni makin buatkan dollah terduduk, tapi dia tak sedar.

2) Sabah & Sarawak sekarang macam mengugut, minta macam2 dan for sure si dollah akan turutkan sebab takut depa lompat parti.

3) MIC pulak baru sibuk nak tolong bangsa dia, walhal sebelum ni sibuk tolong 'perut' dia. Asyik minta duit je dan for sure, si dollah akan kasi takut undi india lari.

4) Pulau Batu Puteh dah 'lari' ke S'pore. Memang diaorang bijak tak macam pemimpin kita yang asyik pikir nak tidur aje.

5)Perjuangan orang UMNO sekarang semua berlandaskan wang dan projek, Tun. Jika dibukakan Allah agar kita dapat lihat pemikiran mereka, seorang pun tak ada yang ikhlas berjuang pasal rakyat, walhal mereka dah diberi gaji untuk laksanakan tugas.

6) Bagi mereka, kuasa bermakna duit lebih akan masuk.

7) Yang menakutkan, bala Allah akan kena pada satu negara bila kemungkaran terus berleluasa, tak kira orang tu baik atau tidak.

8) Pembaziran berleluasa dalam pendedahan MB Selangor. Kerajaan Khir Toyo menghabiskan duit betul. Balkis beli batik beratus ribu untuk wakil rakyat, tapi rakyat nak beli baju 'bundle' pun berkira, Tun. Tuhan yang membalasnya, itu janji Tuhan.

9) Tak kira apa berlaku, Tun, jika Dollah, Khairy dll masih ada dalam kerajaan, BN insyaallah akan habis dalam next election.

Semoga Tun terus menulis. Sampai la ni saya masih bawa anak-anak saya jalan-jalan Putrajaya, main kat dataran depan pejabat PM, hasil buah fikiran Tun.

Rugi rasanya Tun berhenti dan rugi rasanya sebab Tun salah pilih pengganti.

Sekian.

Unknown said...

Dear Tun,

UMNO Future

By recent insider new UMNO election will likely lift the quota system open potiential president seat like Ku Li and Muyhidin for contest.Question is what if ABB pressing hard on Najip team under him?For not allow those Ketua Bahagian to open freedom of vote by silent them with projects
?By seeing likely Najib not contesting for president remain as No 2,it will lead UMNO into 3 group,ABB,Muhyidin,Ku Li,this could be worse as Muhyidin might not get Najip team support,ABB likely be president again.Tun,it seem ABB had to be taken down before UMNO election,not after that.Only Najib together with Tun can did that,So question is how Tun going to draw UMNO from out side effective enough if Najib not agreed?Tun,the possible other way,Najib team can do it by vote of no confident to ABB as PM,new election is call, Najib took over to lead UMNO and BN.The future of UMNO is blurr in stage of chaos denial,see what Tun next move.

^SpRInG^ said...

tindakan Tun bukan sahaja menunjukkan ketidak-setiaan Tun, tetapi juga ketidak-matangan Tun dalam bidang politik dan juga falsafah kehidupan.

Saya amat malu jika ditanya oleh kawan-kawan saya yang berada di luar negeri, kenapa bekas Perdana Menteri Malaysia meletak jawatan dari parti.

Sungguh memalukan!

samurai melayu said...

AYAHANDA RAKYAT yang kami sayangi,

Izinkan,

Wahai anakanda2 M'sia yang sayangkan
Ayahanda Tun Dr. Mahathir,
Apakata kita sambut harijadi Ayahanda Tun yang ke83 secara besar2an pada 20hb December nanti di serata pelusuk negara yang tercinta ini dan yang diperantauan.

The least we cud do to show our appreciation to him beyond compare.

Malaysia were acknowleged the best organizers of The Commonwealth Games ever staged amidst the many crisis Ayahanda was facing then.,
Now, let uss show the world that we can also organise the best ever birthday gatherings never dreamed before for a Statesman, we all love and admire.

Looking for the sponsors and event organizers. Perhaps billionaires, Syed Mokhtar Albukhari, Tan Sri Vincent Tan and Tan Sri Ananda Krishnan cud chip in? Volunteers not a problem!

To my good IGP, therei s no political motive but a sincere and hearthfelt intention by us, anak2 watan bangsa yang sayang sangat kat AYAHANDA RAKYAT. And as appreciation for making us proud Malaysians on this planet.

All malaysians shall be invited including BN and BR leaders and followers
Perhaps under the present uncertainties some common senses will prevail,ie
GOOD over EVIL.
LOVE over HATRED
UNITY over DISUNITY

MAY ALLAH swt BLESS upon us the unity, peace and love we all longed for of late.

Long Live M.M.! (Mahathir, Malaysians)

Al fatihah, amin.

ArtMart said...

Tun,
Kalau beginilah sikap pemimpin2 UMNO, melayu akan hilang di dunia. Batu Putih yg secara fizikalnya milik negara telah hilang ke tangan S'pura tanpa rasa bersalah pemimpin yg sepatutnya mempertahankannya.

Seharusnya negara memerlukan seorg pemimpin yg boleh menarik benang dlm tepung. Saya kagum dgn sikap Tun yg sanggup berjuang utk negara tapi PM skrg lebih ghairah utk menemani isteri menerima 'Dr' yg entah apa perjuangannya...

Tubuh parti baru dan lawan mereka Tun.....

abdullah said...

boleh blahlah korang sume,....
kaki bodek !!!
kaki ampu tak habis-habis...

eleh, Mahadir dulu lagi teruk, jatuhkan Anuar...
sendiri buat jahat tak nampak,
nak cari kesalahan orang lain pulak !!

Wan Ipoh Booster said...

Salam Tun,

Saya setuju dgn tindakan Tun keluar parti...

Ini kerana seruan rakyat tidak diperdengar oleh pihak atasan....

Dengan tindakan ini, saya berharap pihak atasan dapat mengkaji atau setidak tidak dapat mendengar rintihan rakyat selama ini...

TQ..

Mimie said...

Salam Tun,

Di dalam senario politik di negara ini, saya sedikit terancam dan "Panas" apabila timbulnya tuntutan mengenai hak samada untuk bersuara atau sebagainya.

Saya berasa "amat marah" dengan senario politik negara hari ini dan AMAT JELAS INGIN SAYA NYATAKAN BAHAWA SAYA AMAT MARAH SECARA PERIBADI TERHADAP PERDANA MENTERI MALAYSIA HARI INI.

Kenyataan ini adalah jelas daripada hati dan sanubari saya walaupun saya baru berusia 29 tahun, namun, adalah tidak layak bagi seorang Melayu yang masih mahu menjadi pemimpin sedangkan negerinya dibela oleh kerajaan lain.

Saya baca satu kenyataan Akhbar di mana seorang Menteri Luar di Kanada telah melepaskan jawatan hanya kerana rasa tanggungjawabnya meletakkan dokumen sulit kerajaannya di tempat yang tidak selamat. Oleh kerana rasa tanggungjawab bahawa beliau tidak menjaga kepentingan rakyat di tahap paling selamat, beliau meletakkan jawatan.

Tapi, di negara kita, Perdana Menteri kita telah menyebabkan kerajaan kehilangan 4 negeri yang besar kepentingannya kepada kerajaan, NAMUN MASIH BUAT TAK TAHU BAHAWA RAKYAT DAH TAK SUKA PADANYA.

Saya seorang perempuan dan bekas pelajar dalam jurusan sains politik percaya mesej itu jelas dan kali ini saya tidak mahu berdiam diri lagi walaupun saya mungkin akan di penjarakan. Itu tidak menjadi hal untuk saya terus mengutuk Abdullah Badawi.

Saya marah kerana saya tidak mahu jika satu hari anak saya ke luar negara dan dia dikutuk kerana datang dari negara yang ada pemimpin seperti Abdullah Badawi.

Dan sebagai orang yang berdarah Melayu sangat-sangat malu kerana Abdullah Badawi ini berbangsa Melayu. Dan hari ini, kerana Abdullah Badawi MELAYU DAN INSTITUSI DIRAJA DIKUTUK OLEH GOLONGAN MINORITI SEPERTI KARPAL SINGH.

Saya pasti blog ini akan di siasat dan di ambil tindakan undang-undang. Dan, saya percaya apabila itu berlaku, maka serangan secara terbuka terhadap Abdullah Badawi akan dilakukan termasuk dari luar negara dan saya yang mahukan UMNO yang sebenar terus kukuh dan kuat menyingkirkan pemimpin yang takde MALU ni (Abdullah Badawi).

Anfarri said...

Saya sangat setuju dgn tun. Makin hari saya makin meluat melihat pak lah dan juga mereka yang sering mengampunya. Namun demikian, saya faham bahawa rakyat sedar akan hakikat di mana tiada keikhlasan dalam perjuangan UMNO pada masa ini. Oleh sebab itu, kerajaan pada masa ini sudah kehilangan sebahagian besar sokongan rakyat yang rata2 ingin memprotes segala tindakan kerajaan. Lagipun saya tidak nampak apa yang perlu dibanggakan dalam kepimpinan paklah seperti yang disokong2 oleh mereka yang menyokongnya. Rakyat semakin hidup dengan melarat dengan kenaikan harga itu dan ini. Pembangunan negara ini kurang ketara jika dibandingkan pada era tun dahulu. Saya rasa laporan media massa memang diputar belit bagi mengaburi mata rakyat.

Aris said...

Saya pun turut keluar UMNO dan sekarang confirmed dengan keluarnya Tun dari UMNO. Saya akan masuk balik jika UMNO jadi bersih dari rasuah, sifat dengki, dan pembohongan. Saya masih ingat ada pemimpin UMNO menipu kami rakyat Bandar Tun Razak.

pakbelalang said...

Semakin hari kita lihat semakin rapuhnya kedudukan parti UMNO sekarang ini. UMNO seolah-olah dah jadi parti "SENKEK" dan "GOBLOK". Jelas Presidennya masih lagi meraba-raba dan terpinga-pinga macam sudah dilanda penyakit "angau" tidak tahu kearah mana dia nak bawa UMNO.
Kalau diteliti dengan secara halus memang tidak boleh dinafikan dari kacamata rakyat jelata bahawa pemimpin-pemimpin UMNO seolah-olah masih lagi tidak dapat mencari formula ubat serangga yang berkesan untuk memusnahkan "makhluk perosak" ini atau belum lagi rela untuk memusnahkannya. Mungkin juga alasan mereka ialah terlalu sentimental untuk dihapuskan sama sekali atau mungkin juga mereka pun sama juga "makhluk perosak". Mereka sebenarnya tidak sedar atau sengaja tidak mahu sedar bahawa perbuatan mereka ini akan lama kelamaan akan menghakiskan hingga rapuh "tiang-tiang" perjuangan UMNO yang selama ini telah dibina kukuh oleh pemimpin UMNO yang terdahulu.Selagi tiang-tiang ini tidak tumbang, bolehlah dianggap mereka belum lagi puas hati dan tidak sedar diri. Begitulah yang boleh diibaratkan keadaan UMNO sekarang. Akhir apa akan terjadi? In naa lillah hiwainna illa hira jiuun!

MM said...

Dear Izr,
Assalamualaikum to you.
It was a pleasant surprise to see you responding to my comments directed at you. It was just to stress a point that those who show respect to Tun Dr M have nothing to gain 'membodek' him on his blog. He is only a former PM with no authority, not like the current PM who can give benefits to those who bodek him.
Anyway, let's also not waste time playing the numbers game here (how many support Tun Dr M, how very much more will criticise if they were to write in, above 10,000 as you say). If it pleases you and your friends, I will just agree you are right.
Judging from the way you write, seems like you are still a young person, so please allow yourself some time to grow up and mature. Your views about various things in life will change over time, so don't make judgements too quickly.

Unknown said...

There will always be a Chinatown all over the world.little India in few countries.

N there is no such thing is a Malaysian race. Only a united Malaysian citizen .

A Non Bumi person like Goh Hoe Hoe who really understand the meaning/idea of sharing the prosperity & harmony in Malaysia is what this country needed most.

This is your Vision Tun!!!

samurai melayu said...

Salam AYAHANDA RAKYAT

Kami mohon laluan,

To ‘Jeffrey said’,
May I put you back where your belong!

Its enshrined in the Federal Constitution that ISLAM is the official religion of this country and the Malays and bumiputeras are the indigenous people.
So, if you are a chinese/indian or any other 'non-malay and non muslim, pls understand and respect that your great grandfather/grand father and/or father took the oath as citizen of the great malay/islamic nation.knowing that FACT.

Its citizens like you which make it more necessary for us the Muslim/Malay to be cautious of your race intentions to be masters in this country where your forefathers were once ‘illegal’ migrants . Remember too that you were not born a Christian but embraced it. Unlike us Malays, we were born and bred Muslims.and as a muslim, I dare you to an open forum on the righteousness in both Islam and christianity.

In search of the Truth, I even wandered into the world of christianity and buddhism during my younger days and found the Truth and nothing but the Truth in Islam in search of the Divine path.

May Allah blessed all mankind.

p.s. If ‘Jeffrey’ have the balls to act, you are very much welcome to denounce citizenship of this beautiful nation and we would provide you all the assistance to find peace and prosperity elsewhere.
If I am a betting man, I would place my bets that your encestors homeland would not accept you. So be thankful that the muslim masters of this country have accepted you amongst us. Don’t rock the beehive if you not ready to be STUNG!

Raf said...

Assalammualaikum Tun,

Masyarakat sekarang terutamanya golongan generasi muda lebih berpengatahuan dan up to date dengan teknologi terkini terutamanya IT.

UMNO yang dijunjung oleh Melayu adalah rata-ratanya ketinggalan.

Daripada Ketua Cawangan hinggalah ke Ketua Bahagian, masih lagi dipelopuri oleh golongan yang tidak celik. Ini jelas berdanding dangan penjunjung parti-parti lain.

Pemipmin itu bukan UMNO dan UMNO itu bukan Pemimpin adalah amat tepat.

Apa yang diutarakan oleh Tun adalah sememangnya untuk kebaikan kepada negara dan pemipmin sekarang hendaklah sedar bahawa genarasi muda yang bakal meneruskan meneraju negara perlukan guiden yang jelas dan baik.

Mat Dargo Sombrono said...

Dear Tun,

Janganlah kita bincangkan lagi tentang Ketuanan Melayu. Sungguh memalukan. Dah tak ada substance lagi untuk ditonjolkan sebagai satu keistimewaan bangsa Melayu. Ianya sudah jadi haprak dan HP6 yang telah dipunahkan oleh pemimpin Melayu dibawah naungan UMNO pimpinan Pak Lah yang sudah sampai kepenghujung terowong tapi masih lagi dalam keadaan kegelapan dan terombang ambing.

Kita seharusnya memikirkan semula status Ketuanan Melayu ini dan buat satu pembaharuan yang drastik dengan "rebranding" konsep Ketuanan Melayu ini kapada yang lebeh "global lagi" dan dipanggil sebagai "KETUANAN UMMAH", iaitu ciri-ciri dan perisian konsepnya berlandaskan kapada
kekuatan intellectual bangsa melayu yang mempunyai global outlook, berserta dengan kekuatan iman yang jitu tanpa was-was untuk menegakkan satu bangsa yang dihormati diseluruh dunia.

Untuk tujuan ini, pemimpin yang ada sekarang tidak mempunyai kemampuan intellectual untuk melahir konsep "Ketuanan Ummah" ini. Perubahan pimpinan Melayu terutamanya dikalangan UMNO termasuk Presidennya harus berundur dan diberi laluan kapada yang boleh memertabatkan konsep Ketuanan Ummah ini.

dsabrna said...

Assalamualaikum Tun,

Saya rasa senario politik negara sekarang ni bagai hilang arah..tiada hala tuju. Tak habis2 dgn isu dalaman parti sehinggakan apa yang berlaku pada rakyat disekeliling menjadi agenda ke2! Saya dan ramai lagi rakyat diluar sana sudah muak dan bosan dgn semua ini. Yg ada cuma tahu memekak aje...hampeh!

Tun, masih adakah sinaran bagi negara tercinta Malaysia dan rakyat khususnya bagi mengharungi cabaran global yg semakin demanding ini...sebagaimana Tun berjaya guided Malaysia ke mercu kejayaan sehingga Tun stepped down? Bagi saya, tiada satu pun pemimpin sekarang ini yg berkelayakan dan berwawasan enough spt Tun untuk menerajui ranjau serta onak ini.

Saya percaya apa yang Tun lakukan adalah untuk kebaikan rakyat dan kesejahteraan parti UMNO itu sendiri. May Allah bless u always.

yan siregar said...

diharap Tun sentiasa berada dalam keadaan sihat sejahtera,

saya percaya mereka yang menyandang jawatan menteri menteri mempunyai tahap pemikiran luas dan senantiasa mempunyai ikhtiar sekiranya berhadapan dengan masalah(kerana itu mereka dilantik),dan saya percaya mereka juga terdiri dari golongan yang bijak pandai(malaupon tidak pernah jejak universiti paling unggul didunia)tetapi apabila isu seperti ini timbul bukan sahaja kami sebagai belia terkesima kerana kami yang tidak lansung terlibat dalam politik boleh menganalisa mengenai yang mana mempunyai komen yang berasas dan yang mana sebaliknya,ada pula dikalangan pemimpin yang seperti lalang...masih saya ingat lagi sewaktu Tun mengumumkan ingin bersara...berlumba lumba mereka lari mendapatkan Tun (agar dapat dilihat pengikut yang setia)tetapi dimanakah pengikut setia ini sekarang? andai saja boleh dimainkan kembali rakaman tersebut apakah perasaan mereka? bak kata pepatah yang tua dihormati yang muda dikasihi...hormatlah pada mereka yang telah berjasa selagi mereka masih ada, kepada mereka yang senantiasa mendongak ke langit apala salahnya sekiranya kita melihat kebumi ,kerana disitula kita berasal dan disitu jugalah kita akan kembali..negara kita tak akan pupus dalam mencari pemangkin negara tetapi untuk mencari pemangkin yang benar benar ingin membangunkan bangsa,negara, agama,satu dalam sejuta, mungkin sudah ada yang merasai tsunami politik ini...bahananya akan terus merebak dan hanya akan reda sekiranya kita balik pada prinsip asal pemimpin kita bukan berjuang untuk kumpul harta,bukan bertahan untuk nama, bukan berpaling tanda lupa, apapun juga helah yang digunakan,kami rakyat bukan lagi rakyat era 60 an 70an 80an 90an..kami tahu membezaka apa yang dikatakan sumpah taat setia,kepada Tun jasamu mungkin tidakkan terlupakan,dan akan menjadi simbol kekuatan orang melayu dalam mentadbir kelak kepada pak Lah, tidak salah untuk berhenti sejenak dan renungla dan tanyala pada iri sendiri kenapa semakin meningkat penyokong parti pembangkang?sehingga orang kuat UMNO itu sendiri hilang kepercayaan...kami masih lagi ada ruang untuk mu tetapi bimbang peluang yang ada ini akan hilang,lakukanla sesuatu yang boleh dibanggakan dan mengembalikan kepercayaan kami.

Unknown said...

well said brother samurai on the christianity vs islam issue...110% behind ya.

Unknown said...

KAMI DAH MELUAT KAT UMNO..
HAMPA PI TANAM PADI PULAK LA..
BAGI ORAG LAIN PULAK JDI PEMIMPIN..

Datuk Naim Mohamad said...

UMNO bukan Abdullah Badawi dan Abdullah Badawi bukan UMNO. Kalau Abdullah Badawi sayangkan UMNO, dia dah berhenti lama dah. UMNO kalah lima negeri kerana pengundi protes kepada pimpinan. Majority UMNO merosot dimerata rata kerana pengundi nak sampaikan mesej agar UMNO tukar pucuk pimpinan nya. Saya ahli UMNO lama dan juga ahli UMNO baru dan akan terus jadi ahli UMNO untuk menjaga kepentingan perjuangan Melayu. Saya harap TUN jangan lama sangat tinggalkan UMNO, kerana pada saat ini, UMNO sahaja lah wadah perjuangan MELAYU.

hcneoh said...

Tun,

Selama 22 tahun pemerintahan Tun, negara kita membangun dan rakyat nampak pencapaiannya! Akan tetapi sejak Tun menyerahkan kuasa pemerintahan, apa yang kita nampak ialah semuanya naik, cuma ekonomi tak naik! Kehidupan rakyat bertambah sensara, lebih-lebih lagi kekalahan dalam pilihan raya kali ini. Usaha Tun untuk selamatkan Malaysia memang disanjung tinggi! Rakyat masih memerlukan pimpinan Tun yang berpandangan jauh! Semoga Tuhan lanjutkan umur Tun! Tun adalah seorang "PENJUANG SERTA PEMIMPIN YANG MULIA"!

NEOH H C

Anonymous said...

Saya cukup bangga dengan Tun, Tun merupakan pejuang agama, Tun berpegang teguh di atas prinsip kebenaran, malangnya manusia berkepentingan sentiasa mengampu, membodek dan mengiakan sahaja, sedangkan mereka mengetahui dan memahami mereka telah menyimpang daripada tuntutan agama. Saya doakan Tun dan keluarga sentiasa berada di atas jalan kebenaran, walaupun pahit tetapi ubat yang paling mujarab bagi menyedarkan masyarakat. Saya berdoa agar Tun sentiasa mendapat kesenangan di dunia dan juga di akhirat. amin.. amin... amin..

JASRI BIN ABDULLAH said...

Saya cukup bangga dengan Tun. Tun merupakan salah seorang pejuang agama. Tun berpegang teguh di atas prinsip kebenaran. Malangnya manusia berkepentingan suka membodek, mengampu dan mengiakan sahaja, sedangkan mereka juga mengetahui dan memahami bahawa mereka telah menyimpang daripada kebenaran. Sesungguhnya apa sahaja yang dilakukan oleh Tun walaupun pahit tetapi ia adalah ubat yang paling mujarab untuk menyedarkan masyarakat. Saya doakan Tun dan keluarga sentiasa berada di atas jalan kebenaran. Saya juga berdoa agar Tun mendapat kebahagian di dunia dan kebahagian yang abadi di akhirat. amin... amin... amin...

hampz said...

Salam Tun,
Bagi saya tak ada apa gunanya mencurah air ke daun keladi. Pak Lah ni bukannya faham pun. Syabas kerana keluar UMNO . You are the man with principles bukannya macam yang lain macam kerbau cucuk hidung.

But dont worry you've done great to the country from the first day you jadi bukan nya macam Pak Lah dah 4 tahun masih nak tengok dan tunggu . Mungkin gear dia dah rosak kot.

samilsuh said...

It's impossible to vote for umno during the PR 12 since AAB has been oozing all the way without him rejuvenating after 4 years of flip-flopping. Tun keep on writing, your well-chiselled words are being looked upon. Keep it up

handira said...

Hi Y.A.B Tun M,

This is happy responding on your " kesetiaan kepada UMNO" blog.



I totally agree that the current PM A.A.B should step down.

Since he would not do so... he so adamantly want to be in his position...

Does that mean,

He is not prioritising Umno but only prioritise himself and his current position, which would soon be in ashes. Why i say this is because in december there would be another election and i... all of us would not be sure what the outcome would be.

Well, his decision is unfair and selfish.

He is not a strong enough leader to keep hindraf quiet.

He is so busy making community better and fixing the citizens morale rather than focusing on stepping down.

Is it not in his ability and humility to step down for the greater good and for the sounds of joy from all citizens from all races?

May be if he would, we would all unite and create a multiracial malaysia happily.

rgds
happy

Mika Angel-0 said...

Che Det,

"What Is UMNO Stays In UMNO"

Banyak sangatkah pemberian dari Petronas dan Proton kepada Dr M anda?

Adakah cara lain yang Dr M boleh berbakti? Yayasan Kepimpinan Perdana itu adakah duit untuk berbelanja untuk kerja-kerja amal Dr M memandangkan yayasan terbabit dengan nama-nama yang gah-gah? Eloklah kita bertanya board of trustees yayasan, bukan begitu, Che Det?

Inilah padahnya bila kita ada Perdana Menteri yang bodoh dan lembek tetapi kaya-raya, kan Che Det?

Eloklah buat amal atau secara suka-rela dan tanpa kita makan gaji itu sesen pun malah bersedekah. (Saya syorkan kepada Yayasan Kepimpinan Perdana, Che Det)

Emak saya kata berhenti akan sebelum terlalu kenyang - adakah itu satu ajaran yang baik, Che Det?

RAFAEL said...

hidup sibijaksana TUN.

RAFAEL said...

Hidup si bijaksana TUN...semoga panjang umur

nikmat said...

Assalamualaikum tun,
keep it up!

LANN said...

Tun, anda tak perlu ikut orang lain apabila ia sedang menuju kegagalan.

I am wif you Tun.

cheers, azlan

Alexander Adam said...

Assalammualaikum Tun congratulation on your moved out of UMNO. I do not support Pak Lah as a efficient leader, he should be removed immediately. Total damaged have been done by his leadership such as backing off causeway bridge, early realeased of Anwar Ibrahim(GAY), introducing so call Islam Hadari. As Malaysia is an Islamic Country so let be it. Don't need to be reintroduced, just keep as it is. If Islam is kept being introduced it irretate the non Muslim.Stop emphasising Bumiputra right it will irritate the non bumiputra. Just keep it to themselves of the progress & interest motivation. If everything are kept in proper low profile agendas then the non Bumi will not be disturbed. I really hoped all the Malays will wake up & easily forgotten the past. Thank you Tun I'm always by your side.

overview said...

i dont want say this for TUn but for all the media and PAk LAh croni or whoever gonna read this,,,Nowadays saya melihat kita tidak boleh menegur,,, mempersoal,,memburukkan mahupun mencadangkan yang terbaik,,memberi pandangan yang bernas terhadap tampuk pemerintahan kita..Dia seakan kebal or else kita akan jadi cemuhan media,,lawan kepada kerajaan, musuh dalam selimut bak kata sesetengah tu.(kalau terasa maaf lah yer)...dan semua harus jadi pak angguk and pak sokong,,, kalau kau tak sokong nanti macam2 cara u akan dijatuhkan...so where r we as malaysian too...Negara kita tanggungjawab kita tapi kalau kita dihalang bersuara,kalau bersuara ada tapisannya,,yang baik akan diterima,,, puji lagi yag atas wow,, dapat perhatian media,, kalau tak u akan dapat perhatian media jugak but yang terburuk or else maybe lepas ni kena tahan ISA.so for the all people of malaysia,,fikir2kanlah,, maybe kiter ni patut jadi pak angguk jer ker pak turut ker kroni ker,, isme ker,,but kita ada hak..dan hak itu harap tidak disalahguna dan tidak juga disalaherti dan tidak dimanipulasi and to media hope u org tidak berat sebelah...

musyahir said...

Tun,

Sebenarnya apa yg dikatakan Tun adalah benar dan kami bersetuju TETAPI CARA TUN YG TAK KENA! Tun tak boleh menghentam Pak Lah SECARA TERBUKA. Ia hanya mengundang perpecahan, hilang keyakinan rakyat terhadap UMNO serta membuka peluang seluas-luasnya kepada musuh untuk menghancurkan UMNO. Apakah Tun fikir, apabila Pak lah meletak jawatan, kepercayaan rakyat terhadap UMNO akan pulih????? mungkin waktu itu, UMNo akan pupus ditelan zaman !? Hanya tinggal Tun seorang yang merintih-rintih mengenang nostalgia sambl bercakap sorang-sorang dengan pakaian yg compang camping akibat dosa-dosa lampau yang tidak terampun

mysara_sfw said...

salam Tun,
u had inspired me long enough n i believe in watever choices that u'd made...

Gelombang Rakyat said...

Tun Dr Mahathir Mohamad, terima kasih kerana pada 31 Mei lalu, menyentuh perihal kemasukan semula Ezam Mohd Noor ke dalam UMNO, dan perkaitan kemasukan ini dengan Anwar Ibrahim ke arah menjadi Perdana Menteri. Pengalaman Tun Dr Mahathir selaku pemimpin sebenar, dapat melihat dan memperlihatkan kepada ramai, apa yang Abdullah Ahmad Badawi tidak dapat lihat khususnya hakikat sebenar Ezam Mohd Noor kini berada dalam UMNO. Sesiapa yang mengikuti perkembangan Ezam Mohd Noor, dengan mendengar apa orang lain kata, dan apa yang Ezam Mohd Noor sendiri jelaskan, ternyata dia bersedia awal dan dia cukup bagus bertutur kata. Tetapi, dalam banyak perkataan itulah, dan secara spontan pula, ada yang dapat menghidu taktik Ezam Mohd Noor, maka benarlah seruan Tun Dr Mahathir Mohamad supaya berhati-hati perihal Ezam Mohd Noor di dalam UMNO sekarang. Setakat ini 3 perkara menyerlah. 01. Pentakrifan Reformasi. Ezam Mohd Noor berkata, Abdullah Ahmad Badawi sekarang membawa agenda reformasi sehubungan kehakiman, dan pencegah rasuah. Abdullah Ahmad Badawi terperangkap, kerana sebagai orang yang masih memimpin UMNO, dia boleh menggunakan perkataan transformasi atau agenda transformasi. Dengan perkataan reformasi digunakan, yang dikatakan bukan eksklusif, ini menghantar isyarat kepada Anwar Ibrahim yang mesra dengan perkataan dan reformasi. 02. Ketika sudah dalam UMNO, Ezam Mohd Noor meminta orang lain dalam UMNO supaya adillah kepadanya. Adil. Sekali lagi memanglah adil bukan perkataan eksklusif, tetapi perkaitannya dengan Parti KeADILan Rakyat cukup jelas, kerana penasihat PKR ialah Anwar Ibrahim. Sekali lagi Abdullah Ahmad Badawi terperangkap. 03. Bila ditanya kenapa Ezam Mohd Noor menyertai semula UMNO, katanya dia bukannya menyertai semula, kerana dia tidak pernah keluar UMNO, sebaliknya dia dipecat. Penerusannya dalam UMNO kini, ialah kerana prinsipnya yang tidak berubah sehubungan melakukan perubahan di dalam UMNO dan juga negara. Jadi, bukanlah kerana UMNO, dan bukanlah kerana Abdullah Ahmad Badawi itu yang penting, tetapi kerana prinsipnya yang terus kekal diperjuangkan. Orang yang berprinsip dan berpegang kepada prinsip adalah baik. Tetapi bagaimana dengan prinsip Ezam Mohd Noor terjadinya kelak, sekiranya Abdullah Ahmad Badawi bertukar kepada agenda lain, atau fokus agenda UMNO berubah, atau ada pemimpin lain contohnya Anwar Ibrahim di luar UMNO yang membawa ideal baru yang secocok dengan Ezam Mohd Noor, dan berbeza sudah daripada Abdullah Ahmad Badawi. Adakah Ezam Mohd Noor terus mengekalkan prinsipnya, lalu beralih keluar daripada UMNO yang kemungkinan sudah tidak sesuai lagi ketika itu dengan prinsip yang dipegangnya itu. Seperkara lagi, Ezam Mohd Noor berkata, dia tidak dijanjikan layanan istimewa, dan dia di dalam UMNO kini bukan untuk merebut jawatan. Sama-sama kita saksikan, kebarangkalian liciknya dia bakal bergerak, dan tutur bicara yang boleh buat beberapa pemimpin lain ternganga, bila mana dia bertanding jawatan khususnya Ketua Pemuda UMNO Disember 2008 kelak. Lantaran, tidak hairan nanti Anwar Ibrahim di luar UMNO, namun semacam ada satu lagi "Anwar Ibrahim" dalam UMNO, yang diwakili oleh Ezam Mohd Noor. Lagipun perjuangan Ezam Mohd Noor dan Anwar Ibrahim banyak persamaan, jika berbezapun hanya kepada beberapa hal kecil sahaja. Diharapkan walaupun seorang, Muhyiddin Yassin berani bersuara terus, hal ini, yakni perihal penyerahan borang keahlian Ezam Mohd Noor di dalam UMNO perlu difikirkan semasak-masaknya, dan kenapa tergesa-gesa, dalam suasana Abdullah Ahmad Badawi telahpun terlajak tindakan, dan sokongan lebih daripada seorang kalangan lain-lain pemimpin UMNO akan menyebelahi Ezam Mohd Noor. Sama-sama kita kaitkanlah semua ini dengan Kesetiaan kepada UMNO.

Roy NLH said...

syabas

gen.baru said...

akum.syabas tun
teruskan lagi usaha murni tun.

Unknown said...

Mungkin ini agenda pemimpin tu hendak musnahkan umno kerana dia dulu dari puak mana. Cara dia bukan nak menolong tetapi lebih kepada nak memusnahkan.

mungkin

mungkin

mungkin

Gelombang Rakyat said...

Tun Dr. Mahathir Mohamad, I am now at a point, understanding your wisdom in relations to loyalty.

Especially the kind of loyalty leaders in UMNO and Barisan National are devoting to Abdullah Ahmad Badawi.

Surely Abdullah Ahmad Badawi, and these leaders are assuming that together they are strong.

However, after the Malaysian 12th General Election, this "strong" is actually "weak", and a sum of total weakness.

Surely each leader knows and can senses the general feelings of the masses.

How can each ignore this, even when, say, these feelings is a minority.

Yet, each is denying the voices of these masses.

Thus, in sum, they are condoning what Abdullah Ahmad Badawi is doing, and when so, Malaysians shall continue living a life in pain and hurt accumulating and escallating.

I am now expecting miracle and magic.

Should you know what, a step forward, please share with us, at least one, we and I too can hold on, such as holdng with the commitment to our Vision 2020.

Thank you...

«Oldest ‹Older   601 – 760 of 760   Newer› Newest»