Friday, May 23, 2008

Kesetiaan kepada UMNO

1. Saya kurang faham dakwaan pemimpin-pemimpin tertentu UMNO bahawa mengkritik atau mendesak Presiden UMNO berhenti bermakna tidak setia kepada UMNO.

2. Tun Razak dan beberapa pemimpin UMNO yang lain telah tidak bersetuju dengan yang di Pertua UMNO Dato Onn Jaafar berkenaan dengan cadangannya untuk buka UMNO kepada semua kaum sehingga Dato Onn terpaksa undur.

3. Apakah sikap dan perbuatan Tun Razak dan rakan-rakannya ketika itu bermakna mereka tidak sayang dan tidak setia kepada UMNO?

4 Pada 1969-71 Tun Razak dan lain-lain pemimpin UMNO secara tidak langsung tidak bersetuju dengan kepimpinan Tunku Abdul Rahman dan Tunku telah undur diri.

5. Apakah Tun Razak kerana menolak kepimpinan Tunku, iaitu tidak setia kepada Tunku sebagai Presiden UMNO maka dianya tidak setia kepada parti?

6. Pada tahun-tahun 1986-7 [Tun] Musa Hitam, Tengku Razaleigh dan DATO SERI ABDULLAH AHMAD BADAWI bertindak untuk menjatuhkan saya sebagai Presiden UMNO. Mereka jelas tidak setia kepada saya.


7. Apakah saya tuduh mereka tidak setia kepada parti? Apakah mereka dilarang berjumpa ahli-ahli UMNO? Apakah mereka ditegah berkempen untuk memburukkan nama saya, tidak undi saya? Apakah tentangan terhadap saya dianggap oleh saya dan oleh mereka sebagai tidak setia ada parti?

8. Sepatutnya setelah Dato Seri Abdullah kalah dia tidak diterima masuk UMNO Baru kerana tidak setia kepada saya.

9. Tetapi dia diterima masuk dan dibenar bertanding jawatan ahli Majlis Tertinggi dan kemudian Naib Presiden.


10. Jika saya pegang kepada tafsiran sesiapa yang tidak setia kepada saya tidak setia kepada parti, apakah akan saya lantik sekali lagi Dato Seri Abdullah sebagai Menteri dan kemudian sebagai Timbalan Perdana Menteri, dan seterusnya.

11. Saya tak suruh ahli UMNO sokong apa yang saya lakukan.

12. Tetapi fikirkanlah akan kewajaran dakwaan sesiapa yang tidak setia kepada Dato Seri Abdullah adalah tidak setia kepada parti UMNO.

13. Apakah UMNO adalah Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi dan Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi adalah UMNO?

14. Jika Abdullah Ahmad Badawi dengan UMNO adalah sama dan satu, maka parti ini bukan lagi UMNO. Apa perlunya saya jadi ahli dalam parti Abdullah Ahmad Badawi?

15. Hanya mereka yang berkepentingan sahaja yang menyebar dan mendokong konsep UMNO adalah Dato Seri Abdullah dan tanpa kesetiaan kepada Dato Seri Abdullah maka ahli tidak setia kepada UMNO.

760 comments:

«Oldest   ‹Older   401 – 600 of 760   Newer›   Newest»
hans said...

Assalammualaikum...
Kehadapan Ayahanda Tun...
Saya sangat bersetuju dengan Tun berkenaan Kesetiaan kepada UMNO nih..

Pelik juga....
Apa kena mengena Presiden dgn Parti kan.....
Bagi saya semua pembodek2 AAB tu nak jaga perut masing2 jer....

Paling saya menyampah dengan komen2 Nazri yang kerek tu dengan Hishamuddin....

Saya sangat kesian dgn Mukhriz skrg....saya harap Dato bleh bagitahu dia kami muda mudi Malaysia menyokong sepenuhnya perjuangan dia....

Jangan undur dari desakan pembodek2 yang xhormatkan orang tua seperti TUN nih...

Apa-apapun moga TUN dipanjangkan umur dan sentiasa sihat...

Sebab saya sentiasa dahagakan tulisan2 TUN dekat blog nih....

Thanks Tun sebab anda seorang yang sangat berani.....
Saya nak jati Aloq Staq bangga dengan Tun....

mohad said...

fikiran bergantung pada pengetahuan tapi..kalau pengetahuan kita terbatas...fikiran turut terbatas..jadi jangan lah terikut dengan fikiran sahaja..

pg said...

Assalamualaikum Tun,

Saya amat setuju dengan kata-kata Tun. Kesetiaan pada parti dan pada pemimpin parti adalah dua perkara yang amat berbeza.

Kita harus setia pada parti apabila kita menyokong prinsip asas perjuangan parti. Dalam hal ini prinsip UMNO ialah memperjuangkan dan mempertahankan hak melayu serta institusi Kesultanan Melayu.

Pemimpin UMNO dipilih untuk melaksanakan prinsip asas ini sebaik yang mungkin.Sewaktu Tun membuat peralihan kuasa, saya percaya Tun yakin Pak Lah akan meneruskan perjuangan ini.

Namun apa yang dapat dilihat pada hari ini ialah PAk Lah telah gagal meneruskan perjuangan UMNO.

Tdak salah menggesa Pak Lah mengundurkan diri kerana jelas rakyat tidak lagi menyokongnya dengan kuat.

Siapa penggantinya, terpulang pada ahli UMNO untuk menentukan. Apa yang penting penggantinya harus mepunyai formula dan mesti bekerja keras untuk mengembalikan kreadibiliti UMNO.

Perjuangan Tun saya akan sokong.

Siti Khadijah said...

Tun,

You had always been sincere in your struggle to change the mindset of the Malays. Masih ramai Melayu yang tidak lupa. Loyalty is doing what is right for the survival of the COUNTRY.

Unknown said...

Dear Tun

I miss this in my earlier comment. I read the STAR this morning & I nearly choke when I read MMT comment that out of 3.3m membership only 1000 resign from UMNO, 'IT NOTHING'. Again try to look brilliant with statistic but in this situation statistic does not play a role at all.

EXCUSE ME, when you have a lame leader, you got stupid MBs.

1000 resignation means out there is 1000 people not happy with UMNO. Those could be thousands more who could be considering or waiting for the time.

For those yang belum made up their decision yet, interpret what MMT comment... Out there kita ada 100o orang membership yang tak dihargai oleh UMNO, so fikirlah adakah keahlian dan sokongan sekalian dihargai oleh Abd.

Be clear about this, you are always dihargai by UNMO but sadly not by the current leadership.

If you are the YESMAN, tak payah cakap lah, dia orang ni ikut again, orang yang tak ber tulang belakang.

cheers Tun.

ctsara said...

Assalamualaikum Tun!

Sy menyokong penuh kata-kata Tun. Mereka bagaikan Melayu yg Mudah Lupa.. Keluar dr UMNO tak bererti tidak setia pada parti. Apa yg sy nampak sekarang,mereka bukan mempertahankan UMNO, tetapi Pak Lah itu sendiri. Geram rasanya dengan kata-kata Tun Musa Hitam.. Apapun kami disini sentiasa mendoakan kemenangan di pihak yg benar.. Terima kasih Tun!!

surirumah said...

Salam Tun
Saya amat bersetuju dan bangga dgn segala tindakan dan usaha Tun memajukan dan memertabatkan bangsa Melayu....
"BERILMU TAK BERADAT" "BERADAT TAK BERDAULAT"ini hanya pandangan saya sebagai suri rumah terhadap senario sekarang.Minta Tun komen dan beri pendapat.

Tina said...

Salam sejahtera Tun.

Ada yang ibaratkan Tun keluar UMNO seolah-olah marahkan nyamuk, kelambu dibakar. Bagi saya Tun tidak membakar kelambu, tapi hanya keluar dari kelambu. Yang perlu difikirkan oleh ahli-ahli UMNO ialah apa nak dibuat dengan nyamuk ini.

nikdublin said...

Tun,
They, as for the leaders of UMNO are just plain missing the point. They are in-denial. If only you make a chaos, like take it to the street then only they will realised that how wrong they are. Then again, I'm sure they will put you in jail. What they are longing to do. I hope Mukhriz will be safe in UMNO. Loyalty to the party is totally different from loyalty to the presiden of the party but as for UMNO, above all is loyalty to the comfort zone that they have now. Regardless of anything.

Salam hormat.

Unknown said...

assalamualaikum...
ntahla Tun...
kadang2 niat baik kita....selalu disalah ertikan...
tapi ape yang penting kesetiaan org melayu sendiri membela nasib org melayu....
sepanjang saya membesar dibawah pengurusan Tun....
saya dapat rasakan pembangunan boleh dikatakan pesat hasil dari pengurusan
seorang pemimpin seperti Tun...
dan saya rasa tanpa Tun mungkin org melayu tak tahu apa itu internet dan hubungan global...

apapun...Terima Kasih Tun...

aireenshareena said...

assalamualaikum tun...
saya percaya tindakan tun keluar dr umno merupakan pilihan terbaik tun...saya dr golongan pelajar menyokong penuh tun sampai bila2....

lyd said...

salam Tun..
saya amat bersetuju dengan pandangan Tun..
apa2 pun semoga Tun sentiasa tabah dan cekal menghadapi segala cacian oleh orang2 yang membenci Tun kini..may Allah bless us..

suara _hati said...

Askum yang berbahgia TUN.

saya sedih bila Tun keluar drp UMNO.Perjuangan dan Jasa Tun tak ternilai besarnya kepada Negara.bukan saja malaysia malah negara dunia mengagumi perjuangan Tun dalam semua segi lebih lebih lagi dari segi Ekonomi.semasa era TUN memerentah negara negara malaysia tidak seteruk pimpinan paklah.dari era paklah ekonomi negara tidak setabil.rakyat merana.banyak usahawan usahawan melayu teersungkur.kelantangan tun dalam mempeertikaikan kepimpinan paklah amat baik sekali kerana setakat ini tidak ada pemimpin yang berani menegur kepimpinan Paklah.kami rakyat malaysia berharap TUN menjadi jurucakap kami dalam memperbaiki kelemahan UMNO.

Unknown said...

paku dulang... paku serpih... kata orang.. dia yang lebih... TDM pon sama gak masa pegang tampuk pemerintahan...

beza pak lah ngan TDM.. TDM bijak... pak lah errrr... ntah la... bodoh perkataan paling sesuai kot...

salam...

fareed said...

Assalamualaikum Tun,

Banyak yang ingin saya luahkan namun memadai lah dengan saya lafazkan berikut:

SYABAS TUN, SYABAS BUAT KELUARGA TUN KERANA BERANI ATAS NAMA KEBENARAN....jangan jadi penakut macam mereka yang taksub kepada pemimpin yang terpesong dari perjuangan sebenar.

KEBERANIAN ADALAH LAMBANG KEPAHLAWANAN MELAYU.

Semoga Allah memberikan kekuatan kepada Tun sekeluarga untuk terus berjuang demi bangsa dan agama.

Ikhlas,

Sukut sakat Hang Tuah

MafiaPG said...

For info visit http://mafiapg.blogspot.com

Mohd Nazri Bin Yusuf said...

Sy bangga dgn Tun kerana berani pertahankan prinsip Tun wlupun terpaksa berdepan tomahan oleh Pak Lah dan konco2nye. Bile BN kalah,Pak Lah kata: inilah bukti demokrasi yg subur. Bagaimana demokrasi dalam UMNO itu sendiri? adakah subur?

Satu lagi sy confuse,UTUSAN MALAYSIA, TV3 ni sapa punya? kerajaan ke atau UMNO? klu nak kata bebas tu x mungkin laa...geram saya dgn artikel2 mereka, one sided sgt.

Klu nak tipu orang2 tua kt kampung tu boleh laa..tp utk org muda mcm saya yang cukup pancaindera ni sori laa...

Dulu sy sokong umno, la ni x lg, sy happy gak bile Paklah kata nk hapuskan rasuah. Tapi sy rasa bila Tun bersara, rasuah lagi menjadi-jadi dlm UMNO. balik mgundi pun ble dapat duit, hish..hish..hish.

Anyway, keep moving Tun, ur the best. Thank you kerna membangunkan Malaysia. Jasa mu dikenang..

Unknown said...

Assalamualaikum wbh kpd yang dikasihi Tun Dr Mahathir Mohamed yang terlalu banyak berjasa,

Sebagai rakyat kerdil dan ahli biasa UMNO yang tidak dapat kemana, saya ingin menyatakan kerisauan saya "Gajah berlaga, peladuk mati ditengah-tengah".

Saya tidak menyokong Pak Lah yang nyata dan terbukti lemah Saya marah dengan keangkuhan MP dan ADUN UMNO, tetapi saya runsing percakaran pihak atasan menegakan keangkuhan masing-masing bakal meruntuhkan bukan sahaja UMNO tetapi Melayu dan negara.

Pihak lawan melaga-lagakan dan bertepuk tangan, kita bersilat tak tentu haluan, hancurlah Melayu dan Malaysia hanya kerana menegakkan keegoan.

Fikir-fikirkan.

Zari,
Anak Penoreh Getah Tua,
Rambai Baris, Jelebu,
Negeri Sembilan.

Unknown said...

SAYA RASA TUN TIDAK PROFESSIONAL KERANA HANYA MEMILIH KOMEN YANG PUJI2 @ MEMUJA TUN SAHAJA!!

Unknown said...

Dear Good Sir,

1. Tun Razak tak pernah keluar UMNO walaupun tak bersetuju dengan TAR.

2. Tun dulu tak setuju dengan TAR, tapi Tun keluar bila dihalau sahaja. Pokok persoalan, adakah Tun akan keluar dari UMNO back in the early 70s kalau TAR tak buang Tun dulu?

3. Rata-rata rakan2 UMNO saya tak pernah meng-equate-kan UMNO dengan Abdullah Badawi. Mereka masih di dalam UMNO kerana mereka terlalu sayangkan parti mereka. Bukankah Pak Lah dah cakap dia akan letak tarikh dia akan lepaskan jawatan PM? Ini macam Tun dah tak sabar-sabar dah. Macam bila Tun kata DSAI tak sabar-sabar nak jadi PM dah.

What goes around, comes around, good sir.

Mohd Nazri Bin Yusuf said...

Salam Tun,
Tun rasa Pak Lah ada blog camni ke. Klu ada sy nak bagi komen kow2 (konpem x kuar nye). Saya tahu Tun quit UMNO cz nk bg petunjuk kt Pak Lah. Tapi masa Tun nak serah kitab kt Paklah tu, Tun ada nmpak x potensi PakLah utk menghancurkan UMNO. Dari segi character pemimpin of course Tun & Anwar world class. No doubt about it.

Sy hampir tertidur bila dgr PakLah bercakap, macam berbisik ngn awek pun ada.

Tun ada pikir ke nak wat U-Turn, i mean jd PM? sayang klu orang yg berani mcm Tun tidak berkhidmat utk rakyat lagi. Klu x nak jd PM. Jadi penasihat khas kerajaan ke. your critical thinking is needed.

mh-j said...

Dear YAB Tun Dr. Mahathir,
Having worked in the airline industry I've travelled the world, and in the 80's when asked where I'm from it was always very annoying that I had to always,always tell people Malaysia is between Thailand and Singapore, just to get some acknowledgement that they know "roughly" where I'm from.
From the 90's onwards mention Malaysia and the first remark is "Dr. Mahathir...he's a brilliant man, your country is lucky to have a man like him"!!
Its a wishful thinking to say that we wished you had never stepped down or at least had appointed yourself Senior Minister/Special Advisor to the country. The present political turmoil here is embarassing to say the least cos' I for one had always trumpeted the harmonious and peaceful living we are afforded in Malaysia.
PM AAB had mislead the nation with his superficial personality. We triumphed over his "take-over" from you thinking that Malaysia is in good hands of a balanced personality. And that the foundation you had laid for Malaysia over the 22 years is very solid....only to crumble within a few years.
Many of us are sore at the "misjudgement" you made in appointing him as your successor but like us, we are sure you too were mislead by his superficial demeanour. What with his "Islam hadhari" lah.
His sidekick Nazri Aziz is very "biadap", he is definitely no. 1 on the list of "Melayu mudah lupa"! PM AAB should 'straighten' him like a father would of a badly mannered child! Nothing good about you can come out of this fella's mouth.
May you and Tun Dr. Siti Hasmah be blessed with good health always and please know that there are many grateful Malaysians rallying support for you.
God Bless!

thesweetlittlecat said...

Berita Harian Updates 5.08pm

Karpal buat laporan polis kenyataan Dr M mengenai hakim lobi jawatan


PULAU PINANG: Pengerusi DAP Karpal Singh hari ini membuat laporan polis berhubung kenyataan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad mengenai ada hakim yang melobi kepadanya untuk pelbagai jawatan kerana perbuatan itu melanggar undang-undang.

"Tun sendiri boleh dikenakan tindakan undang-undang menurut Seksyen 17 Akta Pencegahan Rasuah 1997 kerana tidak membuat laporan polis atas tindakan hakim yang melobi beliau untuk jawatan,” katanya kepada pemberita selepas membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Pulau Pinang di sini.

Pada 17 Mei lalu, Dr Mahathir dilaporkan berkata bahawa semasa menerajui kerajaan, memang ada hakim yang melobi untuk pelbagai jawatan, namun beliau tidak dipengaruhi oleh sesiapa dalam pelantikan hakim itu. - Bernama

TUN, is he insane?? i hate KS so much.. is that true DAP is a piece of communistsm?? KS alwaya hates MALAYS but WHY malays dont realize it YET?? why MALAYS want to support anti-malay party??

Tun, i pray to Allah you will always be in a good condition and i know millions of MALAYSIAN love you so much.. we will protect u TUN.. May Allah bless you there..

Reza aljunaid Post said...

Salam Tun,

Pihak-pihak yang mempersoalkan kesetiaan Tun Mahathir kepada UMNO seperti Abdullah, Musa, Nazri, Shahrir, Hishamuddin, patut sedar dan insaf, zaman sekarang ni, ahli UMNO bukan tidak berpelajaran dan beragama.

Mereka tahu menilai yang mana intan, yang mana kaca.

DS Abdullah sendiri tidak setia kepada UMNO kerana beliau menjadikan UMNO dan Barisan Nasional sejak 2004 sehingga kini lemah dan tidak bermaya.

Zaman Abdullah UMNO jadi barua Singapura, barua Amerika, sanggup membiarkan para menteri UMNOnya bersikap kurang ajar kepada Tun Mahathir.

Abdullah dan para menterinya kini bersubahat dengan Singapura, Zionis dan Amerika untuk menghina Tun Dr.mahathir.

Tun dahulu amat lantang mengkritik kezaliman zionis, Yahudi, Amerika dan sekutunya ke atas umat Islam di Iraq, Palestin, Afghanistan...

Amerika melalui proksinya Goerge Soros orang yahudi cuba melemahkan Mujaddid Islam UMNO itu pada tahun 1998 dengan cara serangan matawang.
harapan mereka agar Mahathir akan jatuh dan digantikan dengan Anwar Ibrahim...

Impian mereka gagal dan Anwar gagal dalam percubaannya untuk jadi roksi Amerika.

Kini, Abdullah badawi turut sama, malah gagal mengawal para menterinya daripada menghina Tun Mahathir.

Kegagalan Abdullah mengawal para menterinya menyebabkan para menterinya naik tocang, sehingga sanggup hina kata Tun adalah "duri dalam daging"...

Sebagai Presiden UMNO, Abdullah hendaklah memberi nasihat kepada para menterinya supaya jaga adab sopan dengan bekas pemimpin besar dan Mujaddid UMNO abad ke 21 itu.

Tapi lihatlah Abdullah...semua menteri UMNO yang dilantiknya adalah kurang ajar dengan Tun mahathir.

Sebagai Presiden, kenapa beliau tidak ambil tindakan terhadap menteri UMNO yang kurang ajar ini terhadap Tun Mahathir?

Saya yakin, jika beliau pandai guna kuasa tentu penghinaan ke atas Tun Mahathir tidak berlaku.

Jadi jangan pertikaikan kesetiaan Tun Dr. mahathir!!!

Jika Tun Mahathir tidak setia kepada UMNO,.. sudah lama UMNO ini diserahkan kepada Anwar Ibrahim ...

Pak Lah kena ingat tu ... tapi dah terlewat ... Pak Lah wajib turun dari takhta presiden UMNO sebelum disember ini ...

Ini kerana UMNO kini sudah parah ...

Ezad said...

Assalammualaikum Tun...
Kesetiaan pada perti umno bukanlah diukur pada berapa lama perkhidmatan seseorang itu dalam parti,atau taat mengikuti segala kehendak dan keputusan ketua semata - mata, tetapi sepatutnya kesetiaan itu adalah, pemimpin masih saling merberi pendapat,pandangan dan segala teguran - teguran untuk memastikan supaya perti lebih mantap untuk menjamin kesejahteraan rakyat.

Umno adalah umno, umno bukanya pak lah..dan pak lah bukan lah umno,beliau hanya memimpin supaya hala tuju parti kelandasan yang betul seperti mengikut janji2 dalam umno.Oleh itu segala tindak tanduk pemimpin itu sendiri akan mempengaruhi parti dan rakyat.Berpolitik seperti memperjudikan nasib,jika salah tindakannya, maka hancurlah orang2 melayu.Pemerintahan bukanlah medan percubaan untuk seseorang itu memerintah negara, kerana satu keputusan yang dibuat akan memberi kesan samada baik atau sebaliknya.Saya tetap menyokong Tun walaupun tidak lagi menjadi perdana menteri.Tun...jika sekarang ini tun memerintah negara, dengan keadaan sekarang ini,apakah tindakan Tun untuk mengembalikan 4 negeri ke tangan Barisan Nasional semula ?

Fauzul Amir Musa said...

Assalamualaikum...
Semoga Tun sihat dan tenang..
Banyakkan sabar dan jgn mudah melatah..Ada waktu bila timbul peluang, Tun counter Kroni Pak Lah balik..MALAYSIAN ALWAYS WITH YOU..
CHEERS!!

fareed said...

YABhg Tun,

Terlalu banyak yang ingin saya luahkan tetapi memadailah dengan lafaz ini sebagai tanda sokongan saya kepada Tun:

SYABAS TUN, SYABAS TUN SEKELUARGA ATAS KEBERANIAN KALIAN...TUNJUKKAN KEPAHLAWANAN MELAYU YANG SEBENAR. KEBERANIAN MELAYU BUKAN SEKADAR MENGHUNUS KERIS KE LANGIT DAN MENYIMPANNYA DENGAN KETAKUTAN SETELAH DICABAR (paham-paham aje la)KEBERANIAN MELAYU ADALAH BERANI BERTINDAK DAN BERJUANG ATAS NAMA KEBENARAN DEMI MARUAH BANGSA DAN AGAMA..

Saya juga berdoa ke hadarat Allah swt agar Tun Sekeluarga diberi kekuatan untuk terus berjuang. Saya sekeluarga akan terus bersama berjuang di samping Tun yang tersayang.

Ikhlas,

Suku Sakat Hang Tuah

Unknown said...

Assalamualaikum Tun ,

Saya amat bersetuju dengan Tun.
sekarang ini Malaysia diperintah oleh Kerajaan Tiga Beranak Dan Rakan-Rakan.

Umno telah dijadikan kuda tunggangan mereka dalam mencapai cita-cita mereka.

Adalah diharapkan Tun dapat terus bersuara kerana tidak ada orang lain lagi diMalaysia ini yang akan bersuara kerana mereka yang patut bersuara telah dikunci mulutnya dan disumbat poketnya dengan wang yang banyak.

Terima Kasih Tun dan harap Tun jaga kesihatan Tun.

Mohd Nazri Bin Yusuf said...

geli hati saya dgn kata-kata "sebab sekor nyamuk habis kelambu dibakar". Masalah nye bukan sekor nyamuk tu. Ada berpuluh-puluh ekor n mungkin ratus. Yang sekor tu raja nyamuk. You made the right choice utk keluar dari kelambu tu. Klu x, mmg kering la darah ditelan oleh nyamuk2 tuh. Nyamuk2 la ni bukan takat hisap darah jee, cari wang pun pandai gak.

arkinding said...

Yang Berbahagia Tun

Saya sependapat dgn apa yang Tun suarakan bahawa pemimpin-pemimpin UMNO kini tak tahu menilai erti kesetiaan kepada parti. Mereka hanya setia kepada pemimpin yang membolehkan mereka hidup senang lenang dilimpahi duit dan kemewahan. Kalau tak setia kepada paklah..alamat tak merasalah semua itu. Pendapat saya pemimpin UMNO hari ini 90% lebih kearah setia dan patuh kepada pemimpin (paklah)agar mereka dilantik menjadi menteri pengampu dan pembodek semata-mata mengejar dan mengumpul duit untuk kemewahan hidup mereka.
Mereka ini tak kisah apa yang berlaku kepada parti UMNO, Umno nak hancur ke, nak runtuh ke, nak punah ke, nak berkubur ke apa mereka peduli. Mereka ini menggunakan hanya sebagai batu loncatan untuk mengejar kemewahan hidup. Sanggup mengampu, membodek dan menipu bagi mencapai maksud mereka. Mereka hanya akan mempertahankan pangkat dan jawatan mereka saja, dan sebenarnya apa yang berlaku pada UMNO hari ini MUNGKIN sebahagian pemimpin UMNO tak FAHAM. Sedarlah UMNO sedang menuju kehancuran.

Bagi saya parti dan pemimpin adalah sangat-sangat berasingan. Jadi apabila YBhg Tun meminta ahli UMNO peringkat tertinggi mencabar paklah supaya berundur, maka banyak yang bersuara mencaci dan melemparkan kata-kata kurang sopan kepada YBhg Tun. Mereka semua sudah tidak meghormati YBhg Tun sebagai MANTAN Perdana Menteri. Sebenarnya mereka-mereka ini fikirannya cetek,singkat dan dangkal; kata orang pendek akal. Tidak memahami perbezaan antara parti dan pemimpin. Kalau ditegur atau dikritik maka kita akan dilabelkan sebagai pengkhianat bangsa. Dalam UMNO tak ada demokrasi lagi, kalau bersuara untuk mengutarakan pendapat akan terimalah akibatnya. Kenapa kita nak jadi yes men, pak hangguk dan pak turut jer. Kalau yang memimpin UMNO tu teruk, macam mana kita nak bagi sokongan. Itulah yang berlaku dalam PRU12 yang lalu, kami ahli-ahli UMNO rasa tertipu kerana calon-calon UMNO yang dipilih kebanyakannya pembohong, penipu, pembodek, pengampu, kaki putar alam dan macam-macam lagi kejelekannya telah dipilih sebagai calon PRU12. Maka sebagai pengundi sudah tentu kami tolak 1000% calon UMNO ini, tak kan kita nak bersekongkol menaikkan kaki kelentong dan kaki putar alam sebagai wakil rakyat..sorilah....

Berbalik kepada masalah kepimpinan yang dihadapi oleh UMNO saya berpendapat selagi paklah tak berundur, UMNO akan musnah. Ahli-ahli UMNO peringkat akar umbi telah hilang kepercayaan mereka kepada parti UMNO kerana dibawah paklah UMNO semakin lemah dan hilang serinya. Seperti kata YBhg Tun parti UMNO hari ini dan jadi parti keluarga paklah.Itu memang benar, tidak dapat dinafikan lagi. Paklah sepatutnya berundur, UNDUR SERTA MERTA tanpa apa-apa syarat lagi.

Y Bhg Tun, perjuangan dan usaha murni Tun ini perlu di perhebatkan lagi bagi memastikan UMNO terus mendapat tempat dalam hati dan sanubari bangsa melayu. UMNO berjuang untuk bangsa dan negara.

Kepada para perwakilan dan pemimpin tertinggi UMNO saya menyeru janganlah menolak mentah-mentah dengan apa yang disuarakan oleh YBhg Tun, sama-samalah kita menolak kepimpinan paklah, jangan tunggu dan menangguh lagi. Jangan biarkan UMNO hancur. Siapa lagi yang patut dipersalahkan nanti, tentu saja tuan-tuan yang bertanggungjawab membiarkan UMNO hancur,kerana tuan-tuan adalah perwakilan UMNO yang ada hak untuk bertindak. Kalau paklah tak juga nak lepas jawatan....tutunkan paklah secara paksa, UNDI TAK PERCAYA.

Paklah turun, KJ pun ikut turun sama. Tuan penasihat konon..rupa-rupanya penyamun tarbus. Sana-sini semua komisen.....Yang menyokong KJ ni pun satu, bangang dan pembodek buta. Ramai lagi pewakilan pemuda yang senior, berilmu layak, kenapa tak pilih. Pilih Kj dapat projek...tak IKHLAS lansung ...tak ikhlas..

Semoga Allah SWT memanjangkan usia YBhg Tun, diberikan keberkatan dan kesihatan yang baik. Amin.

mednaha said...

Assalamualaikum Tun,

Tindakan Tun nampak tak setia tetapi hati Tun setia...

Tindakan mereka nampak setia di mata tapi sebenarnya TIDAK di hati mereka kerana mereka sanggup membiarkan parti menjadi lemah dipimpin oleh pemimpin yang tidak berupaya...

mereka tahu tapi mereka berpura2...hipokrit...

samurai melayu said...

AYAHANDA RAKYAT yang merendah diri,

Ayahanda bukan sahaja memperhambakan diri kepada Yang Maha Mengasihi dan Maha Mengesihani tetapi sanggup memperhambakan diri kapada kami anak watan bangsa memperjuangkan maruah dan mertabat bangsa dibumi bertuah ini.

Kami sangat malu ayahanda., walaupun jasad dan keringat kami 1000> tiang talipon lebih tegap dan bertenaga daripada ayahanda namun tidak mampu
berjuang ikut rentak ayahanda. Tidak kami terfikir manakah datangnya Qudrat dan Ilmu Ayahanda ini.? Kalau lah kami sebaya dengan ayahanda dan tentu masuk IJN.

Bila teringat kembali cerita kawan kami iaitu salah seorang pegawai k'jaan( m'sian chinese) yang mengikuti rombangan ayahanda keNYork satu ketika dahulu.

Katanya:
Quote;I think our PM is an alien lah. You know why, I only saw him sleep
during the flight lah.
Bugger, reached NY, he already started meeting people, from morning habis nearly midnight.
We brought along mcm2 files but he never refer once pun lah! Bugger, itu orang putih hantam sama dia left, right and centre pasal Anuar’s case but he answered all questions off the cuffs lah,
Today, we all took leave but he is already at his desk working.
Ayo! I am 45(yrs) and he's already 70 +(yrs). Kita malu lah sama dia.
Unquote (ada edit bahasa sikit)





Bayangkan lah,
betapa sayangnya Ayahanda Rakyat kita terhadap rumah keramat nya , bangsa dan negara.
Renungkan lah,
didalam usia dimana ramai kita dah berkupiah dan menunggu masa dipanggil pulang, Ayahanda dengan jasad dan keringat nya
yang telah usang(kering) dek panas dan lapuk dek hujan masih mahu memikul beban yang makin sarat.
Masih setia dan bertahan menjunjung falsafah perjuangan nya walaupun perit, pedih, rintihan dan walaupun menitis airmata.

AYUH, ANAK BANGSA MALAYSIA, MARI KITA SEMUANYA BERDIRI TEGUH BERSAMA AYAHANDA RAKYAT, MENJULANG PANJI-PANJI BUMI BERTUAH INI!
mari, mari, kita tunjuk pada mereka
yang angkuh dan tidak mengenang budi dan jasa, siapa dia penentu kuasa.

HIDUP MALAYSIA ‘BOLEH’

Al fatihah, Amin

Islam Hebat said...

betul kje ni yg tulis tunjoswcm

faizmokhtar said...

kepimpinan yg tegas dan berwawasan shj yg mampu menghidupkan dan meneruskan kecemerlangan Melayu spt yg dipimpin Tun dahulu...

teruskan menggesa dr luar (Tun) dan mendesak dr dlm (Mukhriz) parti UMNO utk kerajaan yg lebih tampak gah di mata dunia!!

Admin MyMode Network said...

Askm Tun,
Setuju sangat2 dengan artikel Tun kalii ni...tergelak sorang2 saya baca betapa bebalnya sesetengah orang kita dan juga betapa mudahnya orang kita melupakan kisah-kisah dulu..
Tun,
Malay sekarang dalam Dilema lagi nampaknya, tapi sekali ni cuma Malay yang bebal je dalam Dilema hehehe

Syabas Tun! Teruskan menulis lebih banyak lagi...fikiranmu berkali-kali lebih tajam dari pena editor akhbar arus perdana

srihero said...

Apakah UMNO adalah Mahathir dan Mahathir adalah UMNO?

Mr Final said...

Sedih..

Tun kita dah hilang kedaulatan Pulau Batu putih, harap Tun menulis sesuatu tentang hal ini

apisfires said...

salam sejahtera tun..
lawan tun, lawan!!!
mcm ni la pemimpin sejati...
bile rakyat bising2 tun pun ke depan...
pemimpin lain budak yes boss....
jika mcm tu saya pun leh juga terjun kat pilihan raya ye....
tak payah popular2...
takat tempek2 muka kat poster aje..
jika nasib baik menang juga....
banyak blogger yang menyokong tun
walau mereka tu mmg ada yg tak betul tapi mesti ada betul punya..
jika ada masa tu, lawat-lawatlah encik husin lempoyang penjual unta tu... suka sayadengan ayat klise dia...
hohohoho
tapi saya ada pi blogger penyokong dollah seperi ali ketam, mike 'prestation' tyson, dan lain2...
bile kene hentam teruk2 mereka delete comment..
mereka tu tak ikhlas jadi blogger..
jika tun kene hentam tun cool aje siar...
tu pasal saya ni bangga ada pemimpin macam tun yang boleh jadi idola saya...
hidup tun dr mahathir...
lawan!! jangan tak lawan!!
agi idup agi ngelaban!!!
pinjam ayat orang sarawak sat...

Admin MyMode Network said...

Tun,
ramai pemimpin dalam UMNO sekarang ni dah "panas punggung" dengan tindakan dan juga tulisan demi tulisan yang Tun lakukan...Syabas Tun! Kita bukan buka pekung, mereka sebenarnya yang bukak pekung sendiri...Kalau Tun yang bukak pekung, dah tentu ada obatnya..Tun kan Dr!! Padan dengan muka dorang ni!

ASHAR said...

Tun,

Lihatlah...

dengan izin ALLAH

Insyallah lahir satu lagi,

pejuang negara yang berani..!!!

liaht:
http://www.youtube.com/watch?v=akqJC-OY9vU&feature=related

salam perantau
-ashar-6;00
angkatan lancang kuning nusantara

hamdan said...

Tun...kita hilang Batu putih....sedihnya..tak mcm tun dulu kita menang sipadan...

ASHAR said...

Tun,

Lihatlah...

dengan izin ALLAH

Insyallah lahir satu lagi,

pejuang negara yang berani..!!!

liaht:
http://www.youtube.com/watch?v=akqJC-OY9vU&feature=related

salam perantau
-ashar-6;02
angkatan lancang kuning nusantara

Reds said...

@gamil.comParti / Pertubuhan / Persatuan / Perikatan atau apa-apa lagi yang semakna dengannya adalah sesuatu yang ditubuhkan oleh manusia. Peraturan-peraturan di dalamnya yang juga disebut sebagai “Perlembagaan” juga adalah dicipta dan digubal oleh manusia. Pentadbirannya juga adalah dilaksanakan oleh manusia. Oleh kerana Parti / Pertubuhan / Persatuan / Perikatan atau apa-apa lagi yg semakna dengannya itu dicipta oleh manusia, perlembagaannya juga digubal oleh manusia & ianya ditadbir juga oleh manusia, bukannya Jin atau Malaikat, maka dasar-dasar Parti / Pertubuhan / Persatuan / Perikatan atau apa-apa lagi yg semakna dengannya sama ada yg baik, buruk, adil atau zalim juga adalah diputuskan oleh manusia dan ianya adalah tidak tetap dan bila-bila masa sahaja boleh diubah bergantung kepada manusia yang mempunyai kuasa untuk merubahnya.

Oleh itu, tidak ada mana-mana Parti yang boleh mendabik dada bahawa parti mereka sahajalah yang lebih membela “Ketuanan Melayu”, bahwa Parti merekalah yang lebih “Islam”, bahawa parti merekalah yang lebih boleh memberi “Keadilan”.

Oleh kerana dasar sesuatu Parti itu boleh sahaja dirubah oleh mereka yg mempunyai kuasa keatasnya, iatulah para pemimpinnya dan secara tidak langsung ahli-ahli Parti yang melantik para pemimpin yang berkuasa itu, maka sesuatu parti itu, boleh sahaja bertukar daripada sebuah parti yang membela “Ketuanan Melayu” kepada parti yang membela ketuanan “Tauke-Tauke”. Boleh juga bertukar daripada dasar “Bangsa” kepada dasar “Islam”, daripada dasar “Keadilan Kepada Semua” kepada dasar “Keadilan Hanya Untuk Yahudi”, bahkan boleh sahaja bertukar daripada sebuah parti yang memperjuangkan “Islam”, kepada sebuah parti yang Islam diluar tetapi “Sekular” di dalamnya yang sanggup menggadai prinsip demi keindahan “Kerusi”.

Begitulah ianya mengikut apa yang telah terjadi, yang sedang terjadi dan yang akan terjadi. Sesuatu Parti / Pertubuhan / Persatuan / Perikatan atau apa-apa lagi yg semakna dengannya akan menjadi kuat dan kukuh apabila ianya dipenuhi oleh orang-orang yang hebat perjuangannya, yang ikhlas dan murni jiwa raganya. Oleh itu, di atas Parti manapun seseorang itu berada, jika ahlinya ikhlas dalam perjuangan dan berusaha merubah kerosakan dan berjuang ke arah kebaikan dan sanggup bersuara membetulkan kepincangan pemimpinnya, maka sebuah parti yang “Hitam Legam” pun akan boleh bertukar menjadi “Putih Bersih”, sebuah parti yang hampir karam pun boleh kembali meredah lautan yang luas. Jika kita semuanya mempunyai prinsip sebegini, InsyaAllah, perpaduan yang dicari itu, akhirnya akan menjelma!

http://tuanbatu.blogspot.com

saudara kg Pesagi said...

Syabas Tun, argument and reasoning yang adil.

Mr. Right said...

Tun,
Seperti ramai diantara pengomen disini, saya pun tidak berminat nak komen apa yang Tun tulis. Saya hanya ingin mempromosikan blog saya. Saya tidak pun membuang masa saya membaca tulisan Tun, saya hanya terus click perkataan 'Post a Comment' dan tinggalkan komen. Dengan harapan akan ada orang terbaca komen saya yang panjang dan unik ini. Seterusnya dia akan click nickname saya dan terus pergi ke blog saya. Saya desperately memerlukan visitor untuk blog saya yang sememangnya tidak popular. Saya percaya paling kurang beberapa puluh reader akan terpanggil untuk melawat blog saya. Beberapa puluh visitor itu pun sudah memadai.

Tun/Orang yang jaga blog Tun,
Tolong approve komen saya ini. Saya juga berharap moderator tidak akan mambaca komen ini dan simply approved.

Tun,
Lepas ini saya akan pergi ke blog Dr.Khir, Ali Rustam, Mat2Taib dan meninggalkan komen yang hampir serupa.

Terima kasih.

fazley said...

Assalamuaikum Tun Dr Mahathir.

Setiap hari saya akan membuka blog Tun kerana ingin mengetahui luahan terkini dari Tun. Apa yang Tun luahkankan memang ada kebenarannya. Menteri UMNO ini hanya menjaga Pak Lah kerana Pak Lah adalah PM. Saya berasa geli hati dan sakit hati mendengar kritikan Menteri UMNO yang mengikut sahaja Pak Lah tanpa membetulkan perkara sebenar di dalam hati. Memang hati manusia sukar untuk diduga.

Dalam laporan BERITA HARIAN 23 Mei 2008, saya berasa pelik membaca komen Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Shahrir Abdul Samad yang mengatakan Tun tiada hak mengkritik UMNO kerana sudah keluar parti. Yang paling mengelikan hati ialah beliau berkata mungkin Tun tidak suka caranya bekerja, tetapi digemari rakyat. Tersenyum saya membacanya kerana cara Shahrir menyelesaikan masalah harga barang naik langsung tidak digemari rakyat. Bagi saya, saya lebih suka cara Shafie Afadal mengawal masalah harga barang lebih "afdal" dari Shahrir. Shahrir kurang profesional menyelesaikan masalah kenaikan harga barang.

Tun, saya mencadangkan agar Tun tidak mendesak Mukhriz agar keluar UMNO. Bagi saya, Mukhriz bakal mewarisi gaya kepimpinan Tun kerana mempunyai sifat berani kerana benar, takut kerana salah.

crazyidiot said...

Parti itu ditubuh bagi menjaga kepentingan rakyat. Jika parti itu digunakan untuk menjaga kepentingan diri lebih dari kepentingan rakyat maka tidak betul lah cara kuasa itu digunakan.

Unknown said...

Yang sebenarnya mereka maksudkan bukanlah kesetiaan kepada UMNO. Tapi kesetiaan kepada Pak Lah. Mungkin mereka 'segan' nak cakap secara direct! :)

Berisi Cafe and Cookies said...

Tun... Pulau Batu Putih jatuh ke tangan Singapura Darul Lahanat..

Harap Tun Sabar.. Saya tau Tun mesti benggang gila..

Apa2 pun, kami rakyat Malaysia tunggu komen Tun mengenai hal ini.

Komen Pak Lah tak leh pakai... huhu

Anak melayu harapan masa depan said...

Salam Tun,

Seharusnya Tun menerangkan kepada ahli UMNO semua bahawa sekiranya sapa yang menyokong Pak Lah, menunjukkan ia juga menyokong Khairi Jamaluddin.

Kerana disebabkan kelemahan Pak lah yang mudah dipengaruhi khairi la menyebabkan UMNO telah kalah dan sekiranya ini tidak diterangkan secara berkesan kepada ahli UMNO, maka sudah tentu UMNO takkan bertahan lama. Percaya la dan saya yakin bahawa Tun juga amat menyedari hal ini. Dan sekiranya Pak lah lebih lama berkuasa, terutama sekiranya pak lah berkuasa sehingga pilahanraya seterusnya. Sudah tentu ahli parlimen yang berjuang dalam erti kata sebenar akan digugurkan dan diganti dengan calon yg menyokong Pak lah dan khairi.

Maka akhirannya, UMNO akan jadi milik Pak lah and Family Forever.
saya sebagai anak muda yang tidak berupaya bersuara secara berkesan benar benar berharap kepada Tun agar jangan sesekali mengikut telunjuk supaya berhenti mengkeritik dan mendesak perletakan jawatan Pak lah. Tun seharusnya berterusan menegakkan kebenaran.

Please Tun, untuk masa depan anak2 melayu pada masa hadapan.

Anak Melayu said...

Buat Pemimpin Melayu:

Kata bidalan:
"Kalau kami tedung, TUANLAH BISANYA;
kalau kami harimau, TUANLAH TARINGNYA!
kalau kami berlian, TUANLAH SILAUNYA,
kalau kami guruh, TUANLAH KILATNYA".

Kepada para pemimpin pelbagai lapisan masyarakat, fikir-fikirkan bidalan ini:
Pemimpin umpama pohon yang rendang Tempat rakyat tumpang berteduh! Harta pemimpin banyak tidak terkira Makin pemimpin beri, makin bertambah Makin pemimpin agihkan, makin bertimbun, Makin pemimpin tarah, makin menggunung, Makin pemimpin cangkul makin tinggi . Manakan pemimpin tidak pemurah, Belum diminta, pemimpin sudah beri ,Belum ditadah, pemimpin sudah isi, Belum disebut, pemimpin sudah faham isi hati .

Adakalanya:Orang datang selangkah, pemimpin undur dua langkah. Apabila diminta satu, pemimpin beri dua . Kalau ada yang minta tiga, pemimpin terus hidup injin kereta! Hehehehe... Kalau pemimmpin turun ke laut, ikan-ikan kenyang.Kalau pemimpin turun ke padang, belalang-belalang kenyang. Kalau pemimpin ke udara, burung-burung kenyang. Kalau pemimpin turun ke tanah, cacing-cacing kenyang. Kalau pemimpin memanjat pokok , monyet-monyet kenyang ( Bukan monyet yang tut .. hehehe ).
Tapi, jangan lekas lupa, kalau pemimpin masuk ke hutan, silap-silap harimau yang kenyang!. Sebab ada yang MUDAH LUPA.

Ingat lah

Fei Goo said...

Dear Tun,

I support your decision to leave UMNO, that really doesnt mean you are not "Setia" to UMNO, we really need some much capable person to run the government.
When you are interrupted by Anna or ppl who critic you for leaving umno,
Just welcome a break from the nonsense.

We support you forever Tun.!

Anna Pp.Lee

Anonymous said...

Dear Tun,

There are many uncertainties looms BN and the malays today due to Pak Lah inability to administer the way you do. In this Information Age, having a transparent government is good however, having to many "Yes Man" as seen in the present government is bad for the people especially when you don't have a strong leader which could mold these "YES MAN" for the good of the Nation. You have good sense of judgement since your contributions had made what malaysia is today. We will support you and your criticism to make Malaysia move further forward along with first class thinking of Malaysian.

IZZ said...

A'kum TUN..Sy jg seperti yg lain kagum atas prinsip TUN dan jg sentiasa mengenang jasa TUN terhadap tanah melayu ni,Tetapi sekarang sejak TUN mula mengundur diri sy dapat rasakan org yg mengantikan TUN adalah yg paling pentingkan diri,terus terang sy katakan kami anak muda melayu terasa tersisih dan nampak seakan negara malaysia sendiri bakal menjadi seperti negara jiran kita indonesia yg penuh rasuah oleh org atasan,yang kaya akan terus kaya dan menambah kekayaan dgn apa cara sekali pun,manakala yg miskin akan terus miskin dan dihina seperti zaman pemerintahan sekarang. Lihat sahaja kebodohan pemimpin yg xdpt mengawal harga makanan dan hanya cuba menjaga kepentingan diri,jujur sy katakan semakin mereka cuba menutup kesalahan mereka dgn mencari kesalahan org lain semakin itu juga lah kesalahan mereka ALLAH nampakkan. Semua org nampak dan tidak ada yg buta,Kami sebagai pemuda bangsa melayu menyatakan kami semakin hari semakin merasas tinggal dinegara asing walaupun yg nyata kami tinggal di negara sendiri. Sy seru kepada semua pemimpin jgn lah sampai ajal mereka nanti kami pemuda bangsa mengeji dan membuang najis diatas kuburan mereka atas sikap mereka kepada bangsa melayu!! Sy sokong tindakan TUN!!

Kotaras Century said...

Tun engkau adalah anugerah Tuhan yang tidak terhingga untuk menjadi pemimpin Malaysia yang tiada galang ganti...

jebat_angguk8281 said...

tun...
sihat?
untuk tun sebenarnyer saya keluar umno lagi awal dr tun.. lepas tun bersara dan bg kat paklah saya rasa teruja sangat...biasa la dengar sajak die..tgok die jadi imam.. tapi tun bila makin hari hilang terus percaya saya pada UMNO.. dan untuk tun saya takkan pergi dan datang pada umno lagi dan sukar utk nk percaya lagi tun.. saya minta tun jaga diri baik-baik dan jaga kesihatan.. tun jom kita masuk pas??..

tun..
bileh tk saya nk jumpa tun nk borak-borak... tp tknk ramai-ramai... boleh tun?

Faisal Admar said...

nak tergelak pulak saya bila tengok tv semalam. "blog tu bukan hasil pennulisan tun". hmm bijaknya dia. dah jadi pakar IT ke? kenapa tidak check je ip address dan sebagainya untuk bukti kesahihan? setakat cakap saja kot :)

sekarang ni media massa banyak yg dah focus pada blog tun untuk mendapatkan berita panas dan sulit :)

syabas tun... seronok baca buku tun "malay dilemma" :)

Adralaila Adi Nasri said...

Assalamualaikum Tun Dr yang saya sayangi,

Pendapat saya, semua ahli UMNO tergolong dalam golong Istidraj...golongan yang hanyut dalam dugaan Allah...

Istidraj itu luar biasa.

Luar biasa bukan untuk mengangkat penerimanya.

Ia adalah suatu keluarbiasaan yang membinasakan golongan yang menjamahnya.

Keluarbiasaan yang menambah keburukan, kehinaan dan kebinasaan atas mereka yang menjamah keluarbiasaan itu, hingga sampai masa Allah binasakan mereka, ia berlaku dalam keadaan mereka lupa.

Bukan sahaja mereka lupa dan tidak sedar, malah tatkala Allah menghukum mereka, tiada manusia yang membantahnya lantaran lengkapnya segala syarat untuk Allah membinasakan mereka. Tiada lagi ragu-ragu atas kejahatan mereka.

Itulah penangan istidraj.



Dan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami, Kami akan menarik menarik mereka sedikit demi sedikit (ke jurang kebinasaan), menurut cara yang mereka tidak mengetahuinya. [Al-A'raaf : 182]

Istidraj datang beransur-ansur. Rupanya luar biasa. Tujuannya adalah binasa. Kebinasaan buat manusia yang menerimanya. Lantaran kejahatan dan kezaliman mendustakan ayat-ayat-Nya.

Sekumpulan manusia tidak pernah serik dengan kezaliman, penipuan dan kejelikan yang bertimpa-timpa. Kejahatan demi kejahatan, penyelewengan demi penyelewengan, salah laku yang sudah dianggap biasa… namun semakin buruk prestasi kumpulan itu, sokongan yang diterima semakin padu.

Sokongan yang luar biasa.

Kepatuhan yang tiada duanya.

Biar ditipu entah kali yang ke berapa.

Sokong terus sokong… tidak berganjak biar sehasta.

Sungguh luar biasa.

Namun bagi kumpulan zalim yang mendapat nikmat dari kedunguan sokongan yang dinikmatinya itu, segala ‘kemanisan’ itu mungkin sekadar ISTIDRAJ dari Allah untuk menyempurnakan kezaliman mereka.

Agar bila sampai masa Allah menghukum dan mengazab mereka… tiada manusia yang akan membantah, kerana telah sempurna syarat-syaratnya.



Daripada Nabi sallaLlahu ‘alayhi wa sallam bersabda, “Jika kamu melihat Allah memberi kepada seorang hamba habuan dunia atas maksiat yang dilakukannya dari apa yang disukainya, maka sesungguhnya itulah ISTIDRAJ”.

Lalu Rasulullah sallaLlahu ‘alayhi wa sallam membaca (surah al-An’aam ayat 44):

Kemudian apabila mereka melupakan apa yang telah diperingatkan mereka dengannya, Kami bukakan kepada mereka pintu-pintu segala kemewahan dan kesenangan, sehingga apabila mereka bergembira dan bersukaria dengan segala nikmat yang diberikan kepada mereka, Kami timpakan mereka secara mengejut (dengan bala bencana yang membinasakan), maka mereka pun berputus asa (dari mendapat sebarang pertolongan). [Hadith riwayat Ahmad]

Mereka sangat zalim, tetapi mereka terus mewah dengan kemewahan yang luar biasa.

Mereka sangat menindas, tetapi mereka terus gembira dengan kegembiraan yang luar biasa.

Mereka sangat berdusta, tetapi mereka terus diangkat dan disokong dengan sokongan yang luar biasa.

Mereka sangat sombong, tetapi mereka terus dikasihi dengan sepenuh hati dengan kasih yang luar biasa.

Kezaliman, penindasan, pendustaan dan kesombongan mereka mendungukan manusia.

Marhaen jadi dungu, ilmuan jadi dungu, sarjana jadi dungu, manhaji jadi dungu. Sesiapa sahaja yang menyentuhnya beransur dungu. Kezaliman yang luar biasa, mencetuskan kedunguan yang luar biasa. Kezaliman yang dibalas istidraj oleh Dia.

Redhuan D. Oon said...

Kami baru kehilangan Pulau Batu Putih. Bukan sedih, tetapi sayu termenung.

Saya teringat semasa kes Jambatan Bengkok, kata-kata Tun,
"to kowtow to Singapore, that i cannot take".

Sama juga di sini. Walaupun saya lahir sana dan emak saya Cina sana, kami sudah jadi rakyat sini dan pertahankan sini.

Saya berharap untuk melihat Jambatan Bengkok itu dan amat hairan kita melepaskan hak itu tanpa rujuk pun ke ICJ.

Lawan kena tetap lawan. Tetapi apabila maruah kita, kita lepaskan saja, strange-strange this our people.

Redhuan D. Oon
padi-malaysia

ima77 said...

Salam Tun,

Semoga sihat selalu...Hari ini adalah hari sedih utk Malaysia.. Tanah kita tergadai ke tgn org.. Kita telah hilang Pulau Batu Puteh ke tgn lain... Bumi dipijak milik org....

ReforMan said...

Askum, Ybgh Tun
Sekadar cadangan je:
Buat satu perhimpunan AMAN (dgn Tun mengepalainya) & jemput semua bekas ahli UMNO dan rakyat yg x suka dgn PakLah. Gunakan internet atau SMS utk smpaikan info TEMPAT & MASA perhimpunan itu akn berlngsung & Pakai baju yg sama WARNA bagi menunjukkan keseragaman jiwa

GeNeRaL SpAwN said...

http://www.youtube.com/watch?v=kHUzSNMUSew
http://www.youtube.com/watch?v=kHUzSNMUSew

Must Watch For All Malaysian..Not to Be Missed..All I Can Say About This Is Sedey Bodowwww!!! :P

Anonymous said...

Tun,

Berita yang menyatakan bahawa Tun boleh ditahan di bawah ISA kerana ucapan Tun di Johor baru-baru ini yang mengungkitkan perasaan benci antara kaum:

malaysiakini.com/news/83336

Gelombang Rakyat said...

Tun Dr Mahathir Mohamad, ingat atau tidak kisah Pendekar Bujang Lapok. Adalah satu adegan, watak Ahmad Nesfu datang dengan pasukannya, ke gelanggang silat Watak Mustarjo di Jalan Pinang Sebatang, bila mereka mula beredar, watak Aziz Sattar nak tunjuk act sedikit, diapun jerit, lalu seorang dari pasukan watak Ahmad Nesfu, baling batu lalu kena kepala watak Aziz Sattar. "Kenapa kau tak elak?", tanya watak Mustarjo. Demikianlah, perihal orang di sekeliling Abdullah Ahmad Badawi, mengeluarkan "jeritan" perihal kesetiaan ini. Saya faham begini, Tun Dr Mahathir keluar UMNO. Akan kembalikah Tun Dr Mahathir Mohamad ke dalam UMNO semula? Ya! Tun Dr Mahathir Mohamad akan kembali. Keluar dengan sayang dan kembali pun dengan sayang. Sayangkan UMNO. Tetapi, sebabnya keluar dan sebabnya kembali, satu sahaja. Yakni, Abdullah Ahmad Badawi. Ketikapun orang di sekeliling Abdullah Ahmad Badawi, mengecam Tun Dr Mahathir sebagai tidak setia kepada UMNO, mereka mempamerkan kesetiaan kepada Abdullah Ahmad Badawi, yang dikelirukan dengan kesetiaan kepada UMNO. Berbeza itu sebenarnya. Jauh bezanya. Unjuran jolokan seperti itulah sekian kalinya, mungkin barangkali gamaknya, Abdullah Ahmad Badawi nampak akan dirinya hebat. Jika mereka berprinsip dan bermaruah, mereka akan ya kan yang ya, tidak kan yang tidak. Jika pun mereka sedang melawak berjenaka, sebenarnya merekalah kini pelawaknya yang menjadi jenaka di pandangan masyarakat yang memerhati gelagat mereka itu. Sedangkan orang yang mereka kelilingi itu, kita pun tahu, tidak gitu Tun Dr Mahathir Mohamad..? TST ya.

chef.imran said...

Assalamualaikum Tun...

Dah lama saya mengikuti perkembangan UMNO. Dahulu saya tak pernah terfikir saya akan menolak UMNO apatah lagi keluar dari UMNO.

Tapi semenjak AAB mengambil alih tampok pemerintahan UMNO dan kerajaan. Saya menjadi semakin tawar dan langsung hilang keyakinan pada parti. Seolah-olah semakin lenyap kepentingan orang melayu. Langsung tiada apa yang boleh diperjuangkan dan tiada langsung halatuju.

Saya sangat kecewa dengan AAB.
Harap Tun dapat membuat sesuatu. Jutaan maaf pada Tun sebab masih terpaksa bekerja keras dimasa-masa sekarang.

Hidup Tun....

herlina said...

Dulu saya bangga jadi org melayu kerana penuh dengan idea dan pembangunan seluruh negara sebut2 nama Malaysia sekarang saya malu jadi org melayu kerana penuh dengan kebodohan.
Teruskan perjuangan, selama Tun jadi PM, Tun telah memertabatkan org melayu dimata dunia.SYABAS TUN.........

SOKONG BARISAN NASIONAL said...

Y.T.M Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj 13 tahun jadi PM, Tun Abdul Razak bin Haji Dato' Hussein 6 tahun PM, Tun Hussein bin Dato' Onn 5 tahun PM, Tun Dr. Mahathir Mohamad 22 tahun PM. Mahathir yang gila kuasa nak jadi perdana menteri selama 22 tahun! Apa salahnya kalau Mahathir bagi peluang kepada orang lain untuk jadi perdana menteri selama 10 tahun! Enadei?

Bora Bora said...

Assalamualaikum Tun,

Pemimpin UMNO dulu kata...'Hidup UMNO..Hidup Melayu...Perjuangkan hak & nasib org kita'...

Pemimpin UMNO sekarang kata...'Hidup Menantu...Hidup Hantu...Sokonglah saya & keluarga...Perjuangkan hak & periuk nasi sendiri...

Respect saya pada TUN, memang Tun pejuang Melayu sejati...saya berbangga...Insyallah perjuangan Tun berbalas juga nanti Insyallah!

awatcheq said...

Assalamualaikum wb..
Ayahanda Tun...
I'm sure those ungrateful bunch in UMNO now are reading your statement here. But they just couldn't be bothered because their greed & self-interests are above all. Go on...reveal everything because now that they are in power they think they can cheat us all. They just don't learn from their lesson in the recent PRU. In no time, UMNO will collapse! Go on reveal to us all...we know how to exercise our rights. We support u strongly Tun. In my solat, I pray that Allah will grant u the very best of health...

You know we love you and will always be indebted to u for what we have today we owe them to u...

Perjuangan ini belum selesai..Allah will always be with you and guide us all..InsyaAllah..

Orang Edgecumbe Road,
Penang.

syed syahrul zarizi b syed abdullah said...

Saya sebagai orang johor sungguh sedih. Saya tunggu apa kata musa hitam, shahrir, syed albar, hishammudin dan lain-lain pembesar dalam hal ini. Masih reda bertuankan pemimpin yang lemah dan 'tak'kisah?

Syed
Sireh Dan Cengkeh

tuntuah said...

Tun M yang dikasihi,

AURA Tun tetap sama dari dulu Hingga Kini. Membacanya sudah tahu ianya hasil tulisan Tun.

Hanya orang yang buta hati sahaja yang boleh kata ianya bukan hasil tulisan TUN.

Tidak ada seorang Penulis( Termasuk Anwar ) yang boleh menarik perhatian sehingga dalam masa yang singkat sahaja telah mencapai KUNJUNGAN MELEBIHI 700,000 PELAWAT.
Dato Shahrir punya kepentingan diri untuk menidakkan kebenaran ini.
Kebenaran juga yang kita lihat sekarang - Dato Shahrir tidak mampu langsung mentadbir kementeriannya. Tiada langsung pada peringkat cadangan sekalipun hasil ideanya yang boleh diterima pakai untuk mengurangkan bebanan RAKYAT dalam kemelut Harga Barangan yang makin meruncing.

RAKYAT juga yang akan Merana.

Dari: Anakdidik Tun Dr M.

Unknown said...

Tun,

Pls save our country from the corrupted government.

Unknown said...

Tun, Please save our country

Aku Pening said...

Saya bersetuju dengan pendapat Tun.

Saya juga akan mengikut jejak Tun dan akan mengembalikan keahlian UMNO saya kerana UMNO bukan lagi parti untuk membela orang Melayu, malah ia telah menjadi parti hanya untuk membela periuk nasi keluarga Pak Lah.

Sebagai seorang yang bakal meninggalkan parti UMNO, saya tidak sekali pun kesal dengan tindakan saya kerana UMNO bukan lagi parti yang dipimpin oleh seorang pemimpin tetapi sebaliknya dipimpin oleh seorang yang buta dan pekak dengan masalah yang wujud sekarang.

Kama Irahsa said...

assaamualaikum Tun,

apa nak hairan pemimpin UMNO sekarang setia kepada PM Abdullah Badawi?hampir semua pemimpin dalam UMNO sudah terpalit dengan skandal2 yang boleh memakan diri jika membuat penentangan terhadap PM Abdullah.

apa yang boleh diharapkan lagi kepimpinan sekarang?

+++EwoQue+++ said...

Tun,

Salam.

Pedulikan apa yang mereka katakan tentang kesetiaan kepada UMNO. Apkah mereka benar2 setia dan sayangkan UMNO? Jawapannya semua org akan berkata "Ya". "Ya" yg bagaimana? adakah demi agama, bangsa dan negara? ataupun demi kepentingan diri semata-mata? semuanya da dlm diri masing2.
Saya percaya tindakan Tun keluar dr UMNO bukannya sudah tidak setia kepada part lagi tetapi ingin menunjukkan protes tun dah lain2 ahli UMNO sebagai signal untuk PAKLAH dah ahli2 akar umbi UMNO. Isu Tun keluar dari UMNO mampu menarik perhatian orang ramai kepada isu yang sebenarnya iaitu "KEKALAHAN BURUK BN" pada PRU12 yang lepas DAN Kelemahan pentadbiran PAKLAH. Saya yakin inilah mesej TUN kepada semua ahli akar umbi UMNO. Saya percaya ramai akan tertanya2 tentang perkembangan ini dan akan mengikuti perkembangan dan tindakan TUN selanjutnya selepas ini. Kebijaksanan dan keberanian Tun amat saya sanjungi. Inilah perjuangan dan kesetiaan yang sebenar-benarnya bagi saya untuk parti. dan bukannya ketaksuban dan ketakutan pada seseorang pemimpin ataupun Perdana Menteri. Kepada Ahli-ahli UMNO di peringkat tertinggi, bangunlah dan insaf segala kemungkaran yang telah berlaku. Selamatkanlah UMNO sebelum UMNO dimusnahkan oleh mereka2 yang berkepentingan. Sekian.

AZHARI MOHAMAD NOR
TAMAN MEDAN

gapo said...

Tun,
Adalah wajar Tun lantang bercakap keadaan sekrg mcm zaman Tun jadi PM. Tengok apa jadi hari nie. Pulau Batu Puteh dah jatuh ke Singapura. Itu baru sebesar padang bola. Belum lagi projek Iskandar tu kalau tak dipantau.

othman said...

Ybhg.Tun,

1. Saya sangat bersetuju dengan pandangan Tun.Parti adalah kepunyan ahli2 nya.Presiden atau AJK adalah pilehan ahli. Tentangan keatas pemimpin parti untuk kebaikan tidak bermakna ahli tidak taat keatas parti.

2. Pemimpin yang lemah akan menggunakan ahli2 yang lemah untuk mempertahan kepentingan peribadi pemimpin.

Salam untuk Tun dan dilindungi ALLAH dari marabahaya.

awatcheq said...

Ayahanda Tun,
1.Saya mohon Ayahanda Tun beri komen tentang Hishamuddin yang tidak mengenang budi tu. Dia lupa yang ayah dan datuknya juga telah keluar dari UMNO sebagai tanda protes. Apakah mereka juga tidak setia?
2. Seperkara lagi, tindakannya memohon maaf kerana telah menghunus keris pada Majlis Perhimpunan UMNO satu tindakan bacul! Kenapa pula perlu meminta maaf. Itu adat istiadat orang Melayu! Malah Raja dan Sultan semasa ditabalkan pun menghunus keris lalu menciumnya. Kenapa pula tiada orang bukan Melayu yang mempertikaikannya? hanya kerana inin memenangi hati orang bukan Melayu Hishamudin perlu minta maaf? Saya malu membaca di akhbar tindakannya memohon maaf. Saya tidak nampak relevannya permohonan maaf tersebut. Itu majlis Orang Melayu, kenapa nak minta maaf? Janganlah kerana nak menang undi sanggup gadaikan maruah sendiri? Fikir-fikirkan Hisham...malulah anda adalah anak dan cucu kepada pejuang bangsa yang sering menghunus keris untuk mempertahankan agama, bangsa dan negara. Anda hanya menghunus keris sebagai simbolik perasmian. Belajarlah dari kesilapan PRU kali ini. Jangan terus-terusan menjadi hamba kepada penjajahan pemikiran anda sendiri...

Fahamilah erti kata SETIA yang sebenarnya..

Orang Edgecumbe Road.

omarqmohan said...

TDM,

out of curiousity, how do u intend to fight it out from the outside?

when even during ur time this culture of patronage and corruption had sown its seeds of destruction ?

cheers

Unknown said...

To my Honourable Tun Dr. M

I'm your sincere supporter in Kubang Pasu where we supported you for so many years. Although I'm not Malay but since UMNO is going to effect the whole country stability.. we do concerned too.

There is no doubt that a country need a GIANT...Strong Man (like Tun, Like Previoused 3 PM before Tun) to lead the country.. obviously current PM is not the right person...he is not strong enough..he just doesn't had the leadership cell you see.

Tun... I hope you could bring some changes to UMNO for good. When the majority party BARISAN stand strong, When the Right n Strong Leader in place.. I'm sure that there will be another Malaysia Cermelang Malaysia Boleh like what Tun created before.

Finally, All the Best..Good Health to Tun Dr. Mahathir Mohammad.

Lee

p/s: Tun / Author please reply to my gmail n let me know when Tun going to visit Kubang Pasu again so I hope i could join to welcome Tun's next trips to Kubang Pasu again...--Pls delete this p/s before publish. Thanks

awatcheq said...

Kartini..

You are right about marahkan nyamuk, kelambu dibakar! Tun hanya keluar kelambu, tapi nyamuk2 yang masih dalam kelambu tu lah yang perlu dibakar bermula dengan Presiden Nyamuk yang selalu lena tu..

Milshah said...

Assalamualaikum Tun,

Saya telah pergi ke website forum dan bertemu dengan ramai rakan-rakan dan saudara-mara dan sehingga hari ini saya masih BELUM jumpa seorang pun yang menyokong Pak Lah.

Intipati apa yang mereka katakan adalah apa yang Tun suarakan sekarang.

Mereka setuju dengan pendapat Tun terhadap kepimpinan sekarang.

Pemimpin-pemimpin UMNO sepatutnya menjadi SUARA bagi hasrat yang tersirat dalam hati ahli-ahli UMNO biasa di akar umbi untuk diketengahkan kepada kepimpinan tertinggi UMNO.

Nampaknya mereka masih belum mahu 'mendengar'.

Dikesempatan ini saya ingin ucapkan banyak-banyak terima kasih kepada Tun atas jasa Tun kepada agama, bangsa dan negara selama ini.

Saya dan rakan-rakan dari generasi muda amat menghargai jasa Tun.

Hanya Allah jualah yang dapat balas jasa Tun.

Jaga kesihatan baik-baik.

Wassalam

NOREEN said...

Salam Tun....

Saya sokong Tun 110%. Tak payah saya menulis panjang.....saya sependapat dgn kawan2 lain yang pak Lah takde buat apa pun....sepanjang yang saya ingat...perkara yang paling gempak pak Lah buat ialah kawen lagi. Itu jek....

NOREEN said...

Salam Tun....

Saya sokong Tun 110%. Tak payah saya menulis panjang.....saya sependapat dgn kawan2 lain yang pak Lah takde buat apa pun....sepanjang yang saya ingat...perkara yang paling gempak pak Lah buat ialah kawen lagi. Itu jek....

azli63 said...

Salam buat Tun,

Pertamanya, syabas di atas bermulanya blog Tun. Namun, saya tidak melihat satu pun komen against your opinion di sini. Adakah ini satu kebetulan atau semua yg berbeza pendapat dgn Tun, komen itu tidak disiarkan disini. Saya amat berharap ianya tidak begitu.

True to my openings, I beg to differ with u and all your supporters. However, before I continue, I will not deny those contributions that you had brought to Malaysia, sepanjang pemerintahan Tun sebagai PM.

Be that as it may, masa Tun telah berakhir. Setelah sukarela menyerahkan kuasa ke tangan Pak Lah (I suppose so unless if you tell me otherwise), tibalah masanya Tun membenarkan Pak Lah menjalankan kerja2 PM dan Presiden UMNO tanpa diganggu.

Seingat saya, kritikan2 Tun terhadap Pak Lah, bermula seawal bulan kedua beliau menjadi PM iaitu apabila Pak Lah membatalkan projek jambatan ke Singapura. Saya ingin bertanya dgn Tun, mengapa?

Kritikan2 Tun seterusnya were history, until this latest issue about BN defeat in the 5 states in the recent PRU. Tun nampaknya mengambil peluang dgn kekalahan itu utk menggulingkan Pak Lah.

Sebenarnya, saya tidak nampak jika motif Tun itu sebenarnya utk menyelamatkan UMNO. Saya lebih berat mengatakan bahawa ianya lebih kepada ketidakpuasan hati Tun di atas keputusan2 Pak Lah yg bertentangan dgn keputusan2 yg telah Tun buat dulu.

UMNO at the highest level, Pak Lah bersetuju membincangkan tentang peralihan kuasa dgn Najib jika itulah kemahuan ahli2 UMNO dan akan membantu menguatkan UMNO. So, what is the problem then? But, you want it to be fast tracked sehingga sanggup mengambil keputusan keluar dari UMNO. Tindak tanduk Tun lebih menampakkan kebudak2an yg mana sekiranya apa yg Tun mau, tidak diperolehi skrg juga, maka harus lah membentak2 dan merajuk utk mendapatkannya juga.

Saya melihat perkembangan ini suatu yg amat malang bagi UMNO. Tun mengecap bahawa semua pimpinan UMNO yg di atas itu sebagai the "yes-man". Mungkin, Tun lupa bahawa di zaman Tun dulu, semua pemimpin UMNO dipaksa menjadi "yes-man". It is a known fact. Setidak2nya, di zaman Pak Lah ini, kalau pun mereka itu benar2 a "yes-man" (which I doubt they are), it is at their own will and accord.

Finally, saya ingin menutup komen saya dgn bertanya Tun, apakah Pak Lah dan pemimpin2 UMNO yg lain melakukan satu kesalahan apabila sesuatu keputusan yg mereka buat itu berbeza dgn keputusan Tun dulu ataupun dgn pendapat2 Tun?

It is their time and ball games and let them make their decisions the way they know best. I always believe if they are really and totally wrong, they will suffer the consequences, one way or the other. As for you, Tun may sound, warn, caution or blame them as much as you like, but not to the extend to forcing your opinions on other people. Enough is enough.

Salam.

CeO said...

UMNO sekarang, tidak lagi relevan. Ketandusan tokoh berkaliber dari segi ilmu, akhlak dan agama. Jadi bagaimana parti Melayu ini hendak maju??

UMNO sebuah parti politik atau memperjuangkan hak org Melayu? Saya lebih nampah UMNO adalah alat utk mendapatkan kekayaan, kuasa dan tidak membela nasib org Melayu. Kita lihat, realitinya org Melayu jauh ketinggalan.

Saya sebagai org muda, tidak nampak arah tuju UMNO sekarang. Minta maaf la, sebab ini adalah kenyataan. Sy xminat politik, politik adalah golongan hipokritis. Politik menyumbang lebih banyak dosa dr pahala. Semua sama sahaja, nak dapat kuasa "bodek" tak dapat "sindir" plak.

Hidup org Melayu!!

manceo.blogspot.com

Abdullah said...

Assalamualaikum Tun,

Saya setuju dgn pendapat Tun. Teruslah menulis semoga terbuka minda-minda yg. selamanya tertutup.

Unknown said...

Dear Tun,

Just to let you know that I have already started my part to support your action by contribute your views to friends and enemies..

I always believe that any action with a pure intention for Agama, Bangsa dan Negara will always be rewarded.. Insyaallah..

come on friends and enemies... we might have different view between the issue.. but I am sure that most of us agreed that Pak Lah will vanish all 'our' glories bit by bit... the longer we let he be the number one... the more disaster will happen to us...

Kita akan kehilangan kuasa kepada bangsa luar... Singapore hanya menunggu peluang yang dah di persembahkan satu per satu oleh Pak Lah dan sekutu-sekutunya..

mulailah gerakan para sahabat wahai saudara saudari.. negara ini perlu diselamatkan dari terlepas kuasanya ketangan bangsa asing...

Zulazri Kamarul said...

"Raja Adil Raja Disembah,
Raja Zalim Raja Disanggah"

M Azmi said...

Salam dan hormat Tun,
Rata-rata semua rakyat malaysia tahu UMNO lemah kerana Pak lah lemah dan takut atau tak tahu untuk bertindak tegas dan bijak.
Tak heranlah pemimpin yang dibawah Pak Lah terdiri daripada mereka yang lebih penakut lagi kecuali mukriz.
Tak tau apa yang ditakutkan

arkinding said...

YBhg Tun.

Hari ini ramai ahli MT UMNO yang hipokrit. Dulu mereka naik bersama Tun. Tun buka peluang untuk mereka mendapat tempat. Tapi bila Tun berundur, mereka ini bagai kacang lupa kulit, tak berterima kasih lansung tetapi terlalu BIADAP kepada Tun.

Kelemahan UMNO hari ini berpunca dari kepimpinan yang tidak berwibawa, tidak cekap dan tidak prihatin. UMNO boleh ahncur dan musnah sekiranya masalah ini tidak dibendung. Sedarlah ahli MT UMNO, jangan jadi pengampu dan pembodek kerana kepenting diri. Kalau pemimpin lemah, lembik dan tidak punya visi, tak berupaya menjawap soalan bermakna tak layak menjadi peneraju. UMNO dibawah paklah semakin nazak dan menunggu maut. Lemah dan tak berupaya bersaing dengan parti parti lain.

Wahai ahli MT UMNO kenapa susah sangat untuk bersuara. Butakah mata ahli MT. Adakah ahli MT tidak tahu membezakan antara paklah dengan parti UMNO? Atau kerana sikap pengampu dan pembodek membuatkan ahli MT takut kehilangan janji kemewahan? Takut kantung dan tombolok mereka tak berisi. Kalau inilah tujuan perjuangan mereka dalam UMNO, tak payah tunggu PRU13...pasti UMNO akan berkubur. Cakap tak serupa bikin. Pandai menabur janji tapi sendiri yang buat tak betul.

Kalau sayangkan UMNO, bertindaklah sekarang. Tarik nafas panjang panjang, tenang.... dan fikirkan secara mendalam apa yang telah disuarakan oleh Tun. bertindak segera minta paklah turun secara baik, kalau tak nak.. buat UNDI TAK PERCAYA. Hanya ornag yang berani, jujur dan ikhlas saja yang akan menyahut seruan ini. Kalau sibotak nazri, zahid hamidi, sirambut putih dan mahadzir khalid tu tak payah lah kita dah tahu dah mereka ni pengampu dan pembodek no satu, mereka nilah penjahanam UMNO.

Semoga Allah SWT memanjangkan usia Tun dan isteri, diberikan kesihatan yang baik diberkati dan dirahmati Allah sentiasa, agar Tun terus dapat bersuara demi bangsa, agama dan negara.Amin.

kinding, mka.

Unknown said...

Salam, Tun Dr M,
yang kamu cakap itu, betul, ada logik, saya sokong dengan seratus peratus%.
Tetapi, saya mesti menegaskan, kita tak boleh cakap tentang issue yang menakibatkan salah faham perkauman. Kita mesti fikir malaysian, sebagai bangsa malaysia, bukan nya, melayu, cina, india. kita semua bangsa malaysia, itu saja, kita sudah graduate, bukan lagi primary school, kita sudah ada feeling bangsa malaysia, itu yang DEB NEP dulu boleh pakai, tetapi kini,
kita melayu ada maruah, kita mesti raise above our self, graduate, dan ada maruah maksud nya, kita tidak akan ambil sempatan kerana kita bangsa Malayu.
kita ada maruah, ada integrity, kita mesti tolong orang yang sungguh perlu pertolongan, kita mesti raise above the skin color,
agama, bangsa, negara,
universal agama, bangsa malaysia, negara melaysia.

kita ada maruah, sila wake up.
we no longer melayu yang backward thinking, we must raise our std.
dont hind behind the curtain of DEB. yang setia kepada malaysia,
saya bangsa Malaysia.

yang ada maruah dan integrity
MM

Unknown said...

Salam Tun,

I nak suggest kita, sebagai Blog yang terkenal di tanah air ini. Kita mesti tidak pakai censorship, kita bagi post saja. yang tidak bagus itu, kita hide them, sebagai yang di buat oleh MalaysiaToday, consider low ly rated lah. ini macam kita tahu, kamu tak ada censor, itu baru blog yang canggih.
kamu sporting juga, ada Blog,
i salute you.

move on Tun,
Salam

samurai melayu said...

Salam Ayahanda Doctor General,

Izinkan anakanda 'tegur' pembahas 'Sandy'

Sandy pun satu hal pula,
Yang hang dok tulis dalam bahasa 'English'pasar tu buat apa? kita cakap melayu kat depa pun tak faham2 lagi, inikan pula bahasa asing.
Mereka pun bukan pandai sangat 'mathematics'. IQ pun tinggi sikit dari orang utan (distant cousin, maaf,..sedara bau2 bacang mereka)
Yang depa tahu 1000 dari jumlah 3.3 juta, tarak apa2 lah, % kecil saja.
Yang depa tak pandai pikiak ialah jika 1000 ahli ini 'apply' konsep multi level marketing(MLM) pergi ‘campaign’ keliling bandar dan desa dan juga buka websites dan jual cakap ‘ pemimpin UMNO yang ada kini, jual produk(labu) tiruan pada harga mahal’, baru lah mereka nampak 'the mushrumming effects' ( cakap melayu, cendawan tumbuh).
Doktor Genaral punya istilah ‘ penyakit berjangkit’.

Bayangkan mulai June '08 hingga 2012(sebagai contoh);
Berapa ramai agaknya rakyat jelata akan tukar produk dan pabila ahli2
yang masih manaruh harapan, mulai kena 'food poisoning' kerna makan labu tiruan( barang tiruan selalunya tinggi bahan toxik nya) akan bergegaslah jumpa 'Doktor' kerna cirit birit Baru pandan muka
mereka.

Ingat ya!, lain kali Sally(ies) mahu bahas, guna bahasa melayu 'pasar'lebih baik, mungkin mereka lebih faham.

Amaran 'Tahap Orange’ telah dikeluarkan oleh 'Doctor General' kpd semua doktor pakar bedah perut!

Al fatihah, Amin

p.s.
Kedaulatan kita telah sumbing dek pulau Batu Putih!
Singa pura janji tidak akan meraikan kemenangan tetapi ‘Yamseng tetap Yamseng’

Apa lata kita cadangkan semua masjid2 dan rumah ibadah bukan Islam seluruh Negara buat kenduri tahlil ikut amalan masing2, berkabung dan turunkan bendera
Jalur Gemilang setengah tiang.

PMA said...

Kemungkinan besar ahli-ahli UMNO sekarang mungkin tidak akan mengikuti jejak TUN keluar parti. Tetapi yang pasti generasi baru yang hendak memasuki UMNO akan mengikuti langkah TUN , menunggu Pak Lah letak jawatanyya, sebelum mendaftar diri. Bagi saya jika Pak Lah tidak undur tidak undur dengan pantas , kepercayaan saya terhadap UMNO akan kian pudar.

Tetapi yang saya kurang senang dengan UMNO adalah kerana masih ada kesan tempias sejarah penjajahan.

1. Nama Parti UMNO bukan berbahasa melayu. United Malay National Organisation. Di manakah kemelayuannya ??? Sedangkan perjuangan Melayu yang dihebahkan tidak bermula dari namanya sendiri.

2. Raja2 Melayu sekarang yang berkuasa(pemimpin2 Melayu kini) bertelagah sesama sendiri seperti dalam sejarah dan yang sedih seperti dalam sejarah , Melayu mengharap pertolongan dari bangsa asing. UMNO bersama MCA dan MIC nya , manakala PKR dan PAS bersama DAP.

Saya hanya akan mula rasa hormat kepada UMNO jika sekurang-kuranya pemimpin sekarang ,Paklah, ditukar.
Selain itu saya berharap UMNO keluar dari Barisan Nasional kerana saya percaya Melayu boleh berdikari.

manggis said...

Salam YBhg Tun,

Saya rasa ramai pengikut dan penyokong Tun sama ada terang atau senyap. Saya teramat ingin berjumpa YBhg Tun IN PERSON. Dapat salam pun jadilah.

Jadi saya ingin cadangkan

Apa kata YBhg Tun buat satu gathering atau perjumpaan khas BERSAMA PEMINAT DAN BLOGGERS setia YBhg Tun.

Beritau bila dan dimana , pasti kami datang walau kena keluar duit saku sendiri. Saya percaya ramai yang ingin bertemu YBhg Tun in person.

KAMI TUNGGU HARI TERSEBUT.

AYUH SEMUA PEMINAT DAN PENYOKONG YBHG TUN. TUNJUKKAN SOKONGAN ANDA DENGAN PERBUATAN PULA.

manggis said...

SAYA INGIN MENCADANGKAN AGAR YBHG TUN DAPAT BUAT SATU GATHERING UNTUK MENGHIMPUNKAN SEMUA BLOGGERS SETIA TUN AGAR DAPAT MENGENALI TUN LEBIH DEKAT. DAPAT SALAM PUN JADILAH.

KAMI MAHU JUMPA TUN IN PERSON

BERITAHU KAMI DIMANA DAN BILA

WE ARE THE SILENT MAJORITY

KITA TUBUHKAN FAN CLUB TUN

AYUH TUNJUKKAN SOKONGAN KITA DENGAN PERBUATAN PULA

rumah kebun said...

Saya seolah dapat merasakan maksud tersirat Tun dengan keluar UMNO.

Bukan sekadar sebagai merangsang desakan supaya Pak Lah turun ,Tun juga sebenarnya telah bersedia membantu semula UMNO sekiranya ramalan kehancuran UMNO di pilihanraya akan datang benar-benar belaku.

Syabas TUN! Pemikiran Tun sentiasa 10 tapak kehadapan!

James said...

Bangsa Melayu kena bangun sendiri.Sudah tiba MASANYA untuk bangun!!Kerajaan sudah lakukan yang terbaik bagi kaum Melayu.Tongkat haruslah dilepaskan.Tun,saya memang kagum dengan cara awak mentadbir negara.Meritokrasi haruslah dijalankan.Tidak dapat dinafikan,kerajaan yang mengamalkan konsep meritokrasi jauh lebih maju.Tun,saya tidak berpihak kepada mana mana kaum.Saya berpihak kepada sesiapa yang layak mendapat sesuatu.

AnakDEB said...

Salam TDM,
UMNO perlu segera merombak organisasinya supaya "parti keramat" kita ini terus relevan buat agama/bangsa/negara!
"Kesetian Kepada UMNO"
- Saya setuju dengan TUN!

NIK YUSOFF TUAN KADIR said...

Ada pepatah Melayu mengatakan 'harapkan junjung, junjung membawa rebah'...inilah yang sedang kita hadapi..saya amat berterima kasih kerana berani menegur dan kita sebenarnya yang setia kepada parti kita bukannya juak-jauk kaki ampu itu..

Unknown said...

Dear Tun,

It became reality UMNO party now became " Project party " as in end Mar,after bad performance by BN,grassroots start fire up for AB to step down,voice for Najib and Muyhidin transition of power,but AB had 1 final *Magic Key" to stay in power.The Umno top figure today is not fighting for Umno party,their voice went total silent in end April by reaasured their support back for AB,Why?How could a weak PM
couldnt even managed it own ministry can shut up regain the entire party figures to stay put till Dec president post that fast?Why those who fire at him now re-kiss his hand?Najib also fall pale in face long 5 mins???Because he still hold one key in his ministry - MOF the "Magic Key" to put him back in power.In April,he revised all projects in 9th MP allocated which for Najib crony and ketua bahagian whom are the culprit plan to remove him.MOF put a " Hold" in this ketua bahagian related project enable him to bargain back a safe ticket for president in Dec.Simple is that what now Umno today are a place where top fiqure can had millions cut in project lobby by ketua bahagian,is fact,they do not had real spirit for UMNO party now as during Tun time.By Sept,AB master mind like KJ guys will start " Nego" ketua bahagian tickets for AB plus KJ himself as ketua pemuda,and none for other,KuLi or other will get only 1 tickets ,the strenght of AB are measured in projects play under his hand,nothing other then that.Tun,that could be true reason why they not leaving Umno with you.they put their voice with you but stay Yes man to AB.Sadly,UMNO today politic for Projects,not Ketuanan Melayu! Mohjanne

kelley said...

Dear Tun I used to admire you beyond words but you appear like now you have forgotten your roots. You have conviniently forgotton that your father is an Indian(kerala)which means you are by right an Indian Muslim yourself so you are also a pendatang but the way you seem to speak about the other races in this country like you are anak melayu tulen is really shameful. You must remember this is country belongs to all malaysian and we malaysian must have same rights and love for the country as one. You have divided us all just because you wish to prove you are a real malay.Which you will never be. You are and Indian who mudah lupa.

Unknown said...

satu soalan....Adakah lagu "warisan" telah diubah untuk menjadi lagu Kerajaan sekarang? Memang ramai yang mudah lupa dan akan cuba sedaya upaya untuk buat everybody else happy sampaikan hampir tergadai hak2 sendiri. It's very sad...kekadang terasa bagaikan kita merempat di negara sendiri....

Anonymous said...

Assalamualaikum Ayahanda Tun,

Harap Tun sihat walafiat. Hari tu sebelum pru13, saya ada kirim nota pada Tun melalui anak Tun, Datuk Mukriz yang saya jumpa masa satu colloquium. Saya harap Tun dapat nota tu.

Masa tulis nota tu, saya rindu sangat dekat Tun bila fikirkan betapa Tun sangat mengambil berat tentang rakyat berbanding Pak Lah.Terasa benar tak selamat berada di negara sendiri. Dulu masa Tun ada, Tun selalu hentam negara barat.Tun 'speaks Tun's mind'.Dalam keadaan macam tu pun, kami masih rasa strong dan selamat. Tun jaga kami dengan baik.Bila Tun lepas jawatan, Pak Lah macam tak ambil peduli langsung hal rakyat. Dia macam confident saja everything was ok.Golongan guru2 termasuk saya ni memang sangat tak puas hati dan ramai yang bercadang nak undi barisan alternatif. Tak kiralah sapa pun asalkan lepas geram.Cikgu2 memang benci sangat dengan Hishamuddin dan Noh Omar.Dah tak buat kerja, asyik komen kami saja.Semua memang dah tension sangat.Pak Lah macam biasa, masalah guru tolak tepi, bila dah kalah baru nak fikir.Jumlah guru bukannya sikit. Saya memang dah agak akan kalah teruk kali ni.Bayangkan NurulIzzah yang masih hingusan tu pun boleh menang.
Skrg bila Tun keluar UMNO, banyak pulak mulut yang bagi komen termasuk menteri tak buat kerja hishamuddin. Nazri tu memang dari dulu saya sakit hati dengan mulut dia yang celupar bila komen pasal Tun.Saya memang sedar dia ni tak cerdik lepas dia komen pasal hukuman bunuh terhadap orang yang membunuh. Ada ke patut dia kata, semua orang tiada hak untuk ambik nyawa sesiapa pun walau pun untuk menghukum. Habis tu yang pembunuh tu bukan ambik nyawa orang lain, tak pa ka? Dia cakap macam orang tak ada agama dan tak baca hukum yang Allah Taala tetapkan. Hukum dia lagi bagus kononnya. Lepas tu saya memang set dia ni ' hampeh'.Lepas kata2 ' kurang ajar ' yang beberapa kali dia keluarkan pada Tun memang saya benci betul kat dia.Saya rasa sangat pedih bila ada orang kata pada Tun macam-macam dan lupa jasa Tun tak terbalas oleh kami.Apa-apa pun Tun jangan risau, kami tetap berada di belakang Tun menyokong tanpa berbelah bahagi. Menteri2 yang banyak kritik Tun tu sebab depa ada kepentingan nak jaga periuk nasi, bukan nak jaga kepentingan negara. Ramai sangat yang tak ikhlas dan sorang sorang Allah tunjukkan 'colours' depa ni.

Saya doakan Tun kuat dan sihat untuk membidas golongan ini.Sekali lagi jasa Tun tak mungkin dapat kami balas.Tun pernah hadapi dugaan dan cabaran yang lebih hebat masa kes Anwar dulu. Saya percaya Tun boleh hadapi keadaan ini...demi kami.

Oh ya....students saya yang masih kecik (form 1,2) masih jadikan Tun sebagai idola. Walau susah untuk difahami tapi saya tidak terkejut.Tun memang pemimpin hebat.Budak kecik pun boleh beza dari yang tua bangka.

Sayang Tun teramat2
Take care

manggis said...

MAKLUMAN : PENDAFTARAN SYARIKAT
BARU

NAMA SYARIKAT : UMNO SDN BERHAD

CEO : ABDULLAH HJ AHMAD BADAWI
( PEMEGANG SAHAM TERBESAR)

CHAIRMAN : KHAIRY JAMALUDIN

BOARD OF DIRECTOR :
NAJIB TUN RAZAK
NAZRI AZIZ
ZAHID IBRAHIM
SHAHRIR ABD SAMAD
RAFIDAH AZIZ
MUHAMAD MUHD TAIB
(YANG LAIN ANDA BOLEH TOLONG CALONKAN)

ADVISOR : MUSA HITAM

MINORITY SHARE HOLDER : MENTERI
-MENTERI UMNO

SHARE HOLDER (SAHAM KOSONG) : AHLI-AHLI UMNO YANG SOKONG PAK LAH MEMBABI BUTA

AHLI-AHLI UMNO BIASA ADALAH PEMEGANG SAHAM TERBESAR DALAM PRU13

raja nizam said...

Assalamualaikum Wa Rahhmatullahi Wa Barakatuh,

Tun Yang Dikasihi & para pembaca sekalian,

Setia kepada agama, menjaga Syahadah sampai ke akhir hayat, setia kepada Pemerintah (Yang Adil & Saksama), dituntut sehingga kiamat, setia kepada isteri/suami,.."aku cinta kepadamu, setia kepada parti (UMNO), hipokritnya sampai ke hari ni....

Setialah yang memusnahkan perjuangan yang tulus ikhlas menegakkan kebenaran Hang Jebat dalam menghapuskan fitnah dan hipokrasi pembesar-pembesar di dalam kerajaan Melayu Melaka.

Hari ni, ramai yang hendak menjadi Hang Tuah, berikrar taat setia kepada kerajaan yang tak ubah seperti "retak menanti belah".

Saban hari, semua media arus perdana menyiarkan sumpah taat setia kepada kerajaan BN khasnya, ataupun parti UMNO, amnya, tapi pada hakikatnya, kesetiaan yang diucapkan hanyalah semata-mata bagi menjaga punggung masing-masing, takut nanti disumbat cili padi oleh pihak-pihak tertentu jikalau terlebih bersuara...WaAllahu A'lam.

Akhirnya..., yang merana adalah Bangsa Melayu.

Kepada semua pemimpin-pemimpin UMNO, janganlah terlampau ghairah dan mudah mengucap taat setia kepada pemimpin yang membawa kepada kehancuran.

Jikalau lama memendam rasa, boleh jadi gila akhirnya. Luahkanlah wardah perjuangan dengan berani, dan jangan takut bersuara....Perjuangan yang ikhlas akan membuahkan hasil yang baik.

Kita mestilah ingat, Perjuangan Masih Belum Selesai!

Wassalam.

Halem said...

As'kum YBhg Tun,

First hand Sumbangan bahan dan fakta sejarah.

Boleh di bukukan..

Fr Halem Hamed
Kilang Ais
Sbg Perak

Jeff said...

Mahathir,

pls show some respect to the West (Christian nations). When they condemn Myanmar junta, they are right to do so. The junta has stopped aids from the West to help the victims. I believe the USA is still the biggest helper to the victims. Should we just sit silent and see injustice being done? Being silent is just as guilty as the ones carrying out injustice. We must speak against injustices, just as you are doing to Pak Lah.

Stop hating the West. The Christian nations have bought many goods to this world such as Democracy. Is democracy existing in Islam?? NO! Also, it's the christian nations that promote monogamy - one man, one woman, true love. But in Islam, one man, many woman is allowed. This is terrible.

So look at yourself in the mirror before putting judgments on the West. The West is not perfect, but the basis of their foundation is better than Malaysia's!

I love my country, I m studying to be a doctor too and I want to serve my country. But please do NOT think of yourself or ideology as better than the West.

Thank you. Until then, you have no respect from me..and i ll just call u mahathir. After all, without your post as the PM, you are just another human being.

But Jesus loves you, whether you know Him or not.

Yang Aci Bisap said...

Assalamualaikom Y.Bhg Tun
I couldn't agree more with you for quitting UMNO. I wouldn't hasitate to join you. But fortunately i had never been an UMNO member although as far as i can remember i have always stood by you and your principals.Together with my sisters we've been supporting and voting BN all of our live just because we are still holding on to people like you who is still around to protect us, dengan izin Allah. So... it wasn't such a bad idea that we (me and my sisters and most of us are professionals)never join UMNO! But one thing for sure... we will always support you. I trust you with all my heart that you know what you are doing because you know 'em better than any of us do... Syabas Tun .... see how long depa boleh bertahan!

ASHAR said...

TUN,

Kami amat bangga dengan cara TUN menjelaskan pendirian dan kebenaran, Lihat saja kesetian TUN disini:

http://www.youtube.com/user/Mfundamentalist

Dr Mahadir mempertahan kan orang melayu ,orang islam dan demokrasi
Ini lah contoh Leadership yang kita mahu, tak lembik macam Pak Lah……


PENDEDAHAN TERBARU BULAN INI>>>>>>>> P A N A S……!!!!!!!!!!!!!
SEMUA RAKYAT HARUS SEDAR APA YANG BERLAKU KINI MENJURUS KE>>>>
1) SEORANG PENGKHIANAT AGAMA BANGSA DAN NEGARA>>>>
http://www.youtube.com/watch?v=JEYnh9Yvtew&feature=related

2) SKANDAL PAK LAH DAN MENANTU  BANTU YAHUDI
http://www.youtube.com/watch?v=VryTOcei2pI&feature=related


Saya TABIK...ini mungkin tindakan Perisikan Malaysia. Syabas .

Salam perantau

_ashar 10:32_
Angkatan Lancang Kuning Nusantara
Kepulauan Melayu

呉 和豪 said...

Yang amat berhormat dan yang berbahagia TUN DOCTOR MAHATIR


1)Mengritik tidak salah kalau ia adalah yang membina dan baik untuk Negara dan Dunia, misal nya
Kritikan awak terhardap imperialisma yang DIAMALKAN oleh AMERIKA SYARIKAT ada lah sesuatu yang dialualu-alukan oleh DUNIA KETIGA.

2) Saya berpendapat bahawa Pemimpin sesuatu parti mesti mendapat sokongan dari ahli nya untuk terus meminpin parti itu, pilihanraya parti adalah satu cara untuk menentukan siapa yang sebenar nya mendapat sokongan.

3)Saya juga puji kebijksanaan dan kebesaran hati (generosity) awak yang membolehkan awak menerima dan mentingkan orang yang pernah menentang awak. Itu adalah satu ciri yang tersangat penting bagi sesorang Peminpin . Perpatah TIONGHUA berkata Perut PERDANA MENTERI BOLEH MENGANDUNG SEEKOR GAJAH.(宰相肚里能容象)

4)Adalah penting bagi peminpin sesebuah Negara berpandangan juah , BERFIKIR secara macro supaya negara dapat berkembang berterusan.Sumbangan awak adalah sangat besar kerana
mampu menukarkan Malaysia dari sebuah Negara yang ekonomi nya berasakan tananam commoditi kepada sebuah Negara yang sangat Berjaya dalam perkembangan Industi.nya.Perkembangan ekonomi inilah yang mengujudkan peluang PEKERJAAN ,PERNIAGAAN DAN
PELABURAN bagi orang Malaysia.DANMENJADIKAN MALAYSIA LAGI 
AMAN DAN DAMAI
5)Diharap peminpin sekarang dan bakal peminpin Malaysia dapat mengikut langkah awak.

Yang ikhlas 

GOH HOE HOE

bloggers said...

Tun...masuk Pas sahaja...
perjuangkan Islam pulak..
masih ada kesempatan untuk perjuangkan Islam

burn/2008 said...

Salam buat Tun dan Keluarga agar sihat walafiat.

Tun, menteri menteri yang ada dalam kabinet Pak Lah rata rata kaki ampu.

Teruskan dengan perjuangan Tun.
Memang tepat kata Tun dahulu; "Orang Melayu mudah Lupa"

Sekian. Terima kasih

Bakar
Kuching/Sarawak

Unknown said...

Kelemahan yang Umno ada sekarang..
sudah menjadi peluang besar kepada parti lain untuk mencari tempat di mata pengundi mahupun menghasut ahli Umno untuk lompat parti.

Satu-satunya cara memulihkan semuanya ini hanyalah menyedarkan pemimpin itu supaya memikirkan kesan-kesan setiap tindakan yang telah dilakukan ibarat pemikiran seorang pemain catur yang selalu memikirkan 3 pergerakan kehadapan. (Berfikiran jauh).

mugilesvar said...

Dr.M tetap menjadi pujaan ramai, walaupun Mereka yang pernah pura - pura mengangkat Tun sepanjang Dr.M menerajui Malaysia kini mengatakan Tun tak setia, Tun merupakan 'Duri dalam Daging' dan sebagainya.
We live in harmony and peace for past years, also enjoying this developments just because You TUN DR. Mahathir.

Thanks,
Mughiel
Your sincere Fan

Sarinande said...

Tun, salamun alaikum,

Arwah Bapak saya selalu kata, 'Bila orang masih nak tegur, itu tandanya orang tu masih sayang.'

Kata saya, 'Tapi, Bah, takkanla nak bukak pekung orang tu pulak.'

Kata Abah, 'Kalau dah tau ada pekung, janganlah banyak cakap!'

bloggers said...

Tun...saya tak setuju la TUn kata melayu mudah lupa...

Saya ingat tun pun mudah lupa juga bila depa tanya pasal Linggam...

joi said...

tun,

saya dapati kebanyakan pemimpin/bekas pemimpin berfahaman bahawa isu yang tun bawa adalah masalah antara tun dengan DSAAB.
Bagaimana tun nak tukar fahaman mereka ini?

samurai melayu said...

AYAHANDA RAKYAT,
namamu, manis dikata
seperti mawar dititis embun pagi
pergimu ku nanti
pulang mu ku tunggu,

Untuk mengelak kekeliruan antara kesetian kepada party UMNO dan kesetian kepada Presiden Pak Lah,
kami cadangkan kepada pemimpin2 dan ahli2 yang setia pada pak lah, tubuhkan party baru yang telah dicadangkan seorang pembahas Chedet.com iaitu PAHAB (Party Abdullah Hj. Ahmad Badawi.)
Kami kurang setuju bab yang membabitkan nama Allahyarham yang dihormati.

Nama PAHAB itu masih boleh didaftarkan bagi ungkapan
'PAK LAHAB',
Lebih tepat dan padat.

Barulah senang kita bezakan yang mana ahli UMNO dan yang mana ahli
PAHAB.

Ada cadangan lain?

Kami,yang berdarah melayu pakek(pekat) dah sedia jadi PEMANGKU( Party Melayu Nusantara) kalau UMNO terhumban kedalam 'bottomless pit')
Kami takkan benarkan panji-panji bumi bertuah ini terhumban sama!
Dengan izin, Ayahanda?

Al fatihah, Amin

TDM's #1 Fan said...

Assalamualaikum Tun,

Ini adalah pertama kali saya memberi komen disini.

Memang benar sekali apa yg di perkatakan Tun kali ini. Saya memang dah naik meluat dan menyampah dgn Pak Lah ni. Dah la lembik, muka pun tak semenggah. Makin naik minyak la plak bila smua mengampu dia.....hampeh betoi.

Untuk pengetahuan Tun, PRU12 yg lepas saya adalah salah seorang yg merosakkan undi bagi Parlimen & DUN di Kelana Jaya. Pada mulanya memang nak pangkah BN, sebab sejak cukup umur memang tak pernah pangkah yg lain pun. Tapi sejak Pak Lah mula2 jadi lagi saya dah memang tak berapa gemor dgn dia ni. Apatah lagi dengan segala macam masaalah sejak dia PM.

So pada hari mengundi tu saya tiba ke pusat pengundian di SS6 Kelana Jaya (belakang kuarters Polis tu), turun jer dari kereta, memang ada yg saya nampak memang ada 2 khemah, BN & PR. Yg sukarela PR ni sebok nak memayungkan saya & isteri utk buat semakan tapi saya menolak sbb niat di hati memang nak pangkah BN so terus la ke khemah BN.

Tapi bila sampai jer, sukarela BN ni dok sebok bergambar dah la haram nak payungkan kami panas2 terik tu. Saya dan isteri dok menunggu sampai dia org habis bergambar baru la kami dapat buat semakan dan dpt no saluran......punya la sakit hati dgn perangai dia org tu......dah la naik menyampah dgn promosi Pak Lah kat TV.

Jadi saya dengan sengaja nya menanda "right" instead of pangkah pada kedua-dua calon Parlimen & DUN BN......ahhhh ambek korangggggg. Saya perasan la pemeriksa yg jaga pegang ruler kat kotak undi yg transparent tu dok pandang kertas undi yg saya lipat tak berapa kemas tu nampak tanda "right" pada kertas undi saya......hmmmm padan muka BN & Pak Lah kali ni dlm hati saya kata.

Pak Lah dan semua yg menyokong dia ni semua ni memang tak sedor diri dah, hampehhhhhh!!!!, tamak, berlagak, sombong.....semua lahhhhhhh.

Paling menyampah si Nazri tu....elok hantuk jer kepala dia, cakap ikot sedap mulut dia jer, bila kena interview jer nampak sangat sombong dia tu. Yg si Musa Hitam.....cool tak kena tempat!!!

Tun.....terus jer belasah Pak Lah dan segenap konco2nya yang nampak nya semua dah BUTA MATA HATI dia org tu.

Saya dan kami semua tetap sokong Tun yang amat hormati dan kasihi. Semoga Tun di berikan kan kesihatan dan di panjangkan umur oleh Allah SWT.

Sekian.

sorensen said...

Assalamualaikum TDM,

Pada pendapat Tun la kan, seandainya ditakdirkan AAB benar2 meletak jawatannya pada masa terdekat, siapakah dalam kalangan ahli UMNO pada masa ini yang boleh diharapkan untuk menggantikan tempatnya?

Masih adakah golongan itu?

Unknown said...

tun,

i wish u can continue to be the prime minister again. i find that msia economy is getting worse and i'm getting worried for my future living in msia. i don't understand why people think that being loyal to UMNO means staying in the party and being loyal to the pres as well. i think being loyal to the party means loving it to the extent that the people should quit the party to force abdullah to step down in order to save the party.

anyway, i really respect your critics. i like how you are speaking your mind out and be bold with it. i admire you.

wanwanwan said...

WELL DONE TUN, GET HIM INTO HELL. INCLUDING MOHAMED SON OF MOHAMED.

ASHAR said...

TUN,

Kesetian TUN memang sudah tidak dapat diragui dan persoalkan.

INI ADALAH PENDAPAT DARI KESIMPULAN SAYA:

Adakah TUN sengaja mengganggu pentadbiran Pak Lah sebelum ini?
Jawabnya, TIDAK

Kenapa baru kini TUN bersuara lantang?
Jawabnya, Keadaan sudah parah dan tidak ada yang berani dan boleh menegur Pak Lah, KHAIRY JAMALUDIN dan KONCO tingkat 4 sudah menguasai MENTERI--dan menteri semua takut bersuara jaga periuk nasi. Selepas teguran TUN barulah keadaan reda sebentar.

SIAPA KHAIRY JAMALUDIN SEBELUM INI PRU12..?

Yang begitu berkuasa sekali dan di geruni oleh Menteri kabinet dan Menteri Besar Menteri Besar...?


Banyak yang telah dilakukannya yang merugikan Negara.!!!!

Pak Lah membiarkannya....lambat bertindak sehinggalah keputusan PRU12 mengejutkan Pak Lah.

"Pak Lah" dalam tulisan-tulisan saya yang lepas mengatakan Pak Lah tidak ada sensiviti...!!!
Beliau tidak bau apa yang berlaku sekelingnya.

Kes HINDRAF, dapat diselesaikan dengan baik jika Pak Lah ada sensiviti dan bijak bertindak. Tapi dibiarkan isu itu terapong-apong saja.--kenapa MIC kalah.

Banyak lagi perkara yang di anggap masalah penting , di buat remeh oleh Pak Lah.

Jadi disebabkan itu kekalahan BN adalah dari cara kelemahan kepimpinan Pak Lah yang meneraju BN dan UMNO.

Untuk TUN betulkan BN..? Siapa TUN?

Tapi,sebagai orang kuat UMNO TUN sekali lagi terpanggil untuk membetulkan kepimpinan UMNO iaitu PAK LAH dan tak secara langsung membetulkan kepimpinan BN.


Kekalahan yang berlaku ,adalah dari kelemahan Pak Lah.

kata Rafidah Aziz, ketua wanita, di kelantan hari ini, bahawa ahli UMNO hipokrit, tidak mengatakan hasrat hati sebenar (depan kata lain belakang kata lain ) antara kenapa Pak Lah susah nak buat keputusan.----nak ketawa rasanya komen Ketua Wanita UMNO ini.

KEBENARANNYA bukan ahli yang hipokrit...Pak Lah ASYIK mendengar cakap MENANTU (KHAIRY) dan tidak menghiraukan ahli yang di bawah. Ini di lemparkan dalam keputusan PRU12 yang lepas.

MALANGNYA SAMPAI SAAT INI SEMUA MENTERI YANG MEMBODAK PAK LAH, MEMUTAR BELITKAN FAKTA KEKALAHAN BN DENGAN ALASAN LAIN YANG MERAPU-RAPU.

Kalau TUN tidak setia pada UMNO dan MALAYSIA , TUN tidak akan membebankan dirinya dalam isu panas ini.

SEMUANYA KERANA
kelemahan Pak Lah sebagai pemimpin UMNO,
yang juga tunggak kepada BN
yang juga PM kepada Negara Malaysia.

LAMBAT MENANGANI ISU PAK LAH LETAK JAWATAN, MAKA MERBAHAYA KEPADA NEGARA MALAYSIA SEBENARNYA.


Salam perantauan

-ashar-11;33
Angkatan Lancang Kuning Nusantara

kumars said...

dearest TUN,

I believe all your questions will be answered if you can answer this question "ARE YOU BELIEVE ON A)GOD or B)ISLAM .

It is a very simple question,try to answer it.

Webmaster said...

A'kum Tun, Rata-rata orang yang saya kenal berpendapat Ahmad Badawi harus berundur dari jawatannya. Seperti biasa saya akan bertanya kembali, Jika tidak beliau siapa yang layak menurut pikiran anda? - Soalan ini cukup menjadikan seorang pengkritik terkelu dan terkunci lidahnya.

Kewajaran Tun tidak menyukai Pak Lah memang kena pada tempatnya, tapi.. Saya harap dapatlah kiranya Tun menberikan jawapan siapakah layak mengantikan beliau (menurut fikiran Tun) agar kami dapat memberi sokongan kepadanya kelak.

Mat Dargo Sombrono said...

Yang Berbahagia Tun,
How do we define "kesetiaan"?
To me Kesetiaan kita yang utama ialah hanya kapada Allah.DIA lah yang mengaturkan segalanya untuk manusia didunia ini. Yang baik dan yang buruk adalah ketentuan Allah. Kita manusia hanya boleh merancang sahaja dan akhirnya apa yang dirancangkan oleh kita yang akan menentukan kehaluan mana kita hendak pergi.Semuanya ini berlandaskan kapada kekuatan iman kita.

Keduanya, kesetian kita kapada ibu dan bapa kita. Yang lain kesetiaan adalah "secondary" atau sampingan sahaja..

Kesetiaan kapada Ketua bergantung kapada kewibawaannya. Kalau seorang ketua itu boleh mendatangkan kemudharatan kapada kita dalam mengendalikan kewajipan yang diamanahkan maka kita harus menolaknya supaya dia tidak mengheret kita menuju kelembah kehinaan dan kebinasaan.

Begitulah seterusnya tentang kesetiaan kapada parti politik. Apa harus kita berpaut untuk selamanya dan menaruh harapan yang tinggi kapada parti yang kita anuti, jika akhirnya parti itu telah memusnahkan kehidupan kita untuk berlingdung dan mengadu nasib?
Adalah wajib kita tinggalkan sahaja parti itu. Apa gunanya kita bernaung kapada parti yang tidak menjalankan kewajipannya dengan bertanggong jawab dan keikhlasannya diragui.
Fikir-fikirkan lah !! Allah berikan kita akal yang sempurna untuk kita menilai sesuatu yang baik dan buruk, bukan sahaja untuk diri kita tetapi untuk kepentingan ummah seluruhnya dan bertindak dengan bijak mengikut kemampuan akal kita yang dianugerah oleh ALLAH!!

ASHAR said...

TUN,

DRAMA MINGGU INI:

UMNO <----> PKR

AGEN US dan Yahudi


PAK LAH + KHAIRY

US + Yahudi + Singapore

ANUAR + EZAM


SIAPA ANUAR DAN KHAIRY sebenarnya???



Salam Perantau

-ashar-11;44
angkatan lancang kuning nusantara
kepulauan melayu

SungaiPadi said...

Askm Tun,

Teramat benar dan setuju 100%.

Kenapa susah sangat pemimpin UMNO dibawah kepimpinan DSAAB merujuk kepada Tun seawal Tun buka mulut dan bercakap mengenai DSAAB, famili dan UMNO.? Sebagai seorang yang telah dipimpin oleh Tun,bermula dari perpecahan UMNO dahulu,kemudian dilantik oleh Tun menjadi Menteri, TPM dan seterusnya PM sekarang, dan sebagai orang Melayu (yang sopan dan beradab)dan berugama Islam, salahkah sekiranya dari awal lagi, berjumpa dengan Tun bermuzakarah, berbincang dengan semua ahli MT, cari jalan penyelesaian.? Kenapa harus berdegil dan bersikap ego.? Kenapa mudah sangat bersifat riak dan takabbur.? Kenapa PakLah cepat sangat lupa.?

chewchew said...

salam tun.
kalu bole, tun buat selingan lagu sikit dlm blog ni.

kalu dpt tgok buat lawak jenaka kt tv
kan bagus. kalu cara direct/keras tidak mjadi, mgkin cara lawak jenaka sinis bole bg kesedaran kt penyokong2 paklah.

edayu said...

Salam Tun:

Pandangan saya mengenai kemelut UMNO sekarang ini amat mudah dan jelas. Orang yang gagal membawa kemenangan BN dalam negerinya sendiri mana mungkin dapat membawa kemakmuran kepada negara seluruhnya. Dan orang yang terus menerus mendokong pemimpin yang gagal adalah orang yang tak ada pendirian. Mereka sebenarnya menjaga periuk nasi sendiri.

bmpower said...

Assalammualaikum Tun,

..saya suka dgn point ke-13 Tun,
"Apakah UMNO adalah Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi dan Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi adalah UMNO?"

Ada yang mengatakan bangsa Melayu akan berpecah belah dengan pengunduran Tun, namun bg saya kepimpinan UMNO sekarang yg akan memecah belahkan bangsa Melayu kita. Dengan egonya, seorang pemimpin yg tidak boleh ditegur. Semua perkataan yang keluar dari mulutnya semua betul.. manusia Tun, tak lari dari melakukan kesilapan. Mungkin juga ada warga2 UMNO sekarang ni lebih selesa disebabkan kelayuan Pak Lah sendiri. Minta saja, semua dapat.

Wallahu'alam

Unknown said...

Salam YBgh TDM.
Tun u are the best PM in world. U have brought Malaysia to the peak and well known to the world. What u have done to the country can never be forgotten. It takes you 22 yrs to achieve it. But u have done the greatest mistake in your life by appointing a fool as your successor and it takes him one term to destroy it. I just wish that u are the PM for the rest of your life and rule the country wisely. U have done alot for Malaysia. Nobody can denied that, even the US envy u. A young chico has spoilt the country, do something for the sake of Malaysia Tun, cost of living in Malaysia has gone heywire, PM must step down before DSAI takes over. We support u TDM.

fazley said...

Tun, hari ini Malaysia kehilangan Pulau Batu Putih disebabkan hujah-hujah dari Malaysia tidak dapat menawan hati para hakim makhamah ICJ. Saya sebagai rakyat berasa sedih dengan khabar berita ini. Tun berilah pandangan terhadap isu ini. Pandangan Tun sentiasa dinantikan.

ASHAR said...

TUN,

KOTA BHARU 23 Mei – Ketua Wanita UMNO, Datuk Seri Rafidah Aziz hari ini menyelar ahli-ahli yang bersikap hipokrit sehingga menyebabkan parti itu berterusan dilanda pelbagai kemelut.
``Tidak patutlah kalau nak salahkan presiden semata-mata sehingga suruh dia letak jawatan. Ahli UMNO ni ramai yang hipokrit, sebab itulah nakhoda tidak tahu mana nak pergi, dia ingat semua nak pergi satu tempat kerana di depan mereka kata ya, tak pernah ditegur, tapi belakang pula kata lain.


Aduh-aduhai Kak Rafidah……

Nakhoda harus tahu kemana arah tuju:
Pertama; Keselesaan dan kerharmonian rakyat yang berbilang kaum.
Kedua: Mensejahterakan umat Malaysia

Banyak lagi,

TAPI kalau 2 di atas sudah tidak jelas arah tuju Nakhoda ….
Sedangkan sebelum belayar dijanjikan dengan manifesto yang mengiurkan.

NAKHODA ini tak layak menjadi NAKHODA.


Salam perantauan

-ashar-12;23
A.Lancang Kuning Nusantara

mata-mata pencen said...

Salam ayahanda Tun

Semua usaha telah dilakukan untuk menyingkirkan Mr.President yang kuat lena itu. Tun sanggup keluar UMNO. If that is not enough to break the camel's back. Then what could? The answer is simple, just wait for PRU13. By then all UMNO leaders would be no longer relevant in Malaysian politic.
Kalau mampu bertahan pun akan jadi macam kera sumbang lah dalam dewan. Lihatlah apa yang terjadi kepada seorang bekas MB di sebuah negeri yang maju di Malaysia tu. Masa berkuasa dia seronok mendengar cerita yang enak didengar sahaja. Maka penuhlah para penglipurlara di sekelilingnya. Sanggup ubah ketrampilan wajah. Kini walaupun kokoknya agak nyaring tetapi apakan daya paruh sudah patah.

Donna said...

Tun, My Idola Selama Ini.. U makes the UMNO worst. Tak cukup dengan itu memberi peluang pada Anwar Untuk naik selepas ini

CoFF33MilK said...

eventhough i'm not an umno member, but i agree with this

13. Apakah UMNO adalah Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi dan Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi adalah UMNO?

14. Jika Abdullah Ahmad Badawi dengan UMNO adalah sama dan satu, maka parti ini bukan lagi UMNO. Apa perlunya saya jadi ahli dalam parti Abdullah Ahmad Badawi?

sometimes people only will keep obeying what the chief said without understanding what the society for. In their mind, chief always right.

i'm glad you can stand out and help us. i bet there's no one dare to do this except you. please, you must not give up.. we will support you till the end!

jimizul said...

A'kum Tun,
Tindakan Tun adalah amat wajar, betul, berani dan sungguh bermaruah demi menyelamatkan bangsa Melayu dari seorang pemimpin yang hanya akan menjerumuskan bangsanya sendiri kelembah kehancuran..

Unknown said...

Dearest Tun n bloggers,

Bapak sy seorg veteran UMNO dan telah berusia 75 tahun.

Almost a Ketua Bahagian n a wakil rakyat...almost.Pemimpin UMNO bahagian dan cwgnlah yg menolak beliau.

My father was unsuccesful in politics because....modal air liur je...HE GOT NO MONEY TO SUPPORT THE LINTAH DARAT UMNO MEMBERS..ini berlaku pada 1980-early 90s.

Wat im tryin 2 say is that...org UMNO ni dah lama korup even before zaman Y.Bhg Tun jadi PM lg.

A retired cikgu n now a successful property & housing developer. Bapak sy Jadi housing developer dgn usaha sendiri tanpa melobi tender Kerajaan..x payah undertable money...x perlu mintak balak semua

Inilah perjuangan Melayu dan UMNO yg sebenar. This is what the existing member in UMNO is lacking. Authenticy of UMNO spirit. Berpegang pada Prinsip!

Cerita dia mengenai Tun Razak & a few ahli desak Dato Onn dan Tunku supaya step down..sama seperti cerita TUN...

Infact my father said that the Malay those day lost faith in both Tunku and Khair Johari(KJ kebetulan)....cuma bezanya Tunku lebih sayangkan Melayu dari jadi presiden UMNO & willing to step down...berbanding presiden yg ada skrg.

Take care Tun

vijeyan said...

Dear Sir,

Malaysia seems to be a funny country. Even after you practiced much unetical and politically uncivilised practiceses during your term in office still there are many supporting you. I feel very sorry for them.

Ted Torrence said...

I have no doubt you are an UMNO loyalist, but I do have a question: Is Honesty a part of loyalty?

Here is a related article “Righteous Dishonesty?” [http://thexstories.blogspot.com/2008/05/righteous-dishonesty.html ]

the girl said...

this is a big time in our country that would change the political landscape of malaysia for years to come. umno needs to be cleaned up of the mess and filth created by people who worshipped power and money above anything else. they dun love this country.

and we need you, at your age, to stand up for the rest of us.

ordinary that i am, i am with you, tun.

PMA said...

Kemungkinan besar ahli-ahli UMNO sekarang mungkin tidak akan mengikuti jejak TUN keluar parti. Tetapi yang pasti generasi baru yang hendak memasuki UMNO akan mengikuti langkah TUN , menunggu Pak Lah letak jawatanyya, sebelum mendaftar diri. Bagi saya jika Pak Lah tidak undur tidak undur dengan pantas , kepercayaan saya terhadap UMNO akan kian pudar.

Tetapi yang saya kurang senang dengan UMNO adalah kerana masih ada kesan tempias sejarah penjajahan.

1. Nama Parti UMNO bukan berbahasa melayu. United Malay National Organisation. Di manakah kemelayuannya ??? Sedangkan perjuangan Melayu yang dihebahkan tidak bermula dari namanya sendiri.

2. Raja2 Melayu sekarang yang berkuasa(pemimpin2 Melayu kini) bertelagah sesama sendiri seperti dalam sejarah dan yang sedih seperti dalam sejarah , Melayu mengharap pertolongan dari bangsa asing. UMNO bersama MCA dan MIC nya , manakala PKR dan PAS bersama DAP.

Saya hanya akan mula rasa hormat kepada UMNO jika sekurang-kuranya pemimpin sekarang ,Paklah, ditukar.
Selain itu saya berharap UMNO keluar dari Barisan Nasional kerana saya percaya Melayu boleh berdikari.

Atui Dtabasan said...

Tun Dr.M yang dikasihi,
Ana harap tindakan Tun keluar UMNO bukanlah tindakan yang terakhir dan kalaupun benar yang terakhir, ana harap ianya akan mendatangkan kesan. Tun jarang gagal sebelum ini, dan ana risau kalau tindakan ini yang nampak seperti terdesak (mungkin telah tiada jalan lain lagi)dan lepas ini gagal juga, maka tiada lagi jalan lain. Ana harap Tun masih menyimpan bom untuk digugurkan selepas ini.

Kaki & Tangan said...

A'kum...

TUN adalah idola KAMI.
Kami, guru-guru amat tergelak dengan komen yang diberikan oleh Menteri Pendidikan.

Sebelum bagi komen cermin2 diri dulu. Masalah pendidikan banyak yang tak selesai pandai plak komen TUN.

1. Isu YURAN SEKOLAH, menyusahkan kami.
2. Isu Mata pelajaran Sains dan Matematik membunuh bangsa sendiri. Mana kedaulatan Bahasa Melayu???

Wassalam

chewchew said...

salam laksamana dr che det,

u shud see these (anwar latest videos-SIAPA ANWAR PART 1-6):
http://anotherbrickinwall.blogspot.com/2008/05/salehuddin-pkr-should-answer-these-you.html

good study & evidence of anwar's communication with american especially the jews
-good job by bloggers of our side.

teruk...anwar pun ada hantar ejen
dlm parti PAS-beliau bekas ABIM!

MUSLIM MODERATE...inilah cita2 anwar ibrahim.

full version:
http://www.anwaribrahimdotcom.blogspot.com/

terima kasih...22 thn mmg tk puas lg rasa jasa dr che det.

saya doakan dr che det bertahan smpai 2020 atau lebih.
mcm bateri energizer.
insyaAllah

Unknown said...

After what you have done for Rafidah Aziz, she called you disloyal to UMNO. Doesn't she knows that because of your loyalty that you are doing this? The question I have for you is why did you support her so much in the past? Why did you not let her be charged for all the corrupt practices?

OCH said...

Asalamualaikum Tun,

Saya amat terkilan apabila Tun istihar keluar UMNO tempohari. Saya bimbang keadaan yang sedia teruk ni akan lebih buruk lagi. Walaubagaimana pun saya hormati keputusan Tun dan saya rasa Tun mempunyai alasan tersendiri. Saya sayangkan UMNO yang boleh menjaga Melayu/Islam. Saya harap Tun dan Pak Lah boleh duduk semeja berbincang demi kepentingan bangsa kita. Saya doakan semuga Tun dan kita semua sentiasa dirahmati dan diberi petunjuk oleh Allah s.w.t.

Amin.

kamyarif said...

A`kum

Kepada semua sekalian,sokongan kita kepada Tun tidak cukup didalam ini sahaja, kita perlu sama sama bertindak seperti mana Tun bertindak sekarang!

Kita tiada masa lagi dah!Negara kita parti UMNO kita hari demi hari semakin hancur di aniaya oleh k'jaan dollah dan keluarga dan orang orang kanannya!

Oleh yang demikian kita sama sama lah sambut Tun puland dari Jepun selasa ni beramai ramai tanda sokongan penuh kepada Tun dan tanda sokongan yang amat padu dari akar umbi Umno!

malaysianlover said...

Dear Tun,
I envy you. I really do. How can you be so brilliant? I disagree with many comments that say "Tun is one in a million". Since Malaysia has 26 mil population, does that mean there are currently 26 TDM? THERE IS ONE AND ONLY ONE TUN DR MAHATHIR!! PERIOD!

Tun, what is most brilliant about you is that you make "simple and clear" explanations. Orang yang tak pernah pergi sekolah, sampailah orang yang ada 10 Phd, semua boleh faham penulisan dan pecakapan Tun. Sama ada mereka setuju atau tidak itu hal lain. Setiap kali Tun tulis, beratus (malah ada yang beribu) responded. All the other blogs put together pun tak boleh tandingi blog Tun.

Alhamdulillah, lebih ramai yang mempunyai pendapat "the glass is half full". Merekalah orang2 yang bersyukur dan berfikiran positive. Sememangnya ada yang berpendapat "the glass is half empty". Mereka ini tidak pernah bersyukur dan berfikiran suntuk.

Thank you for your guidance. Tun, banyakkan bersabar, Allah bersama orang2 yang benar.

THE TRUTH SHALL PREVAIL.

M.Fahmi said...

Assalamualaikum Tun,
saya anak kedah dan amat mengkagumi Tun.Tun adalah idola saya.Disini saya ingin memaklumkan kepada Tun,Umno kedah telah mengarahkan umno bahagian membenteras ahli daripada terpengaruh dengan Tun.Namun kami bukannya bodoh dan pekak seperti mereka yang terlalu menghamba diri pada paklah.kami sudah muak dengan permain politik paklah dan kuncu-kuncunya di kedah.kami akan sentiasa menyokong Tun dan kini menunggu masa untuk mengumumkan besar-besaran keluar dari umno.mahadzir khalid yang gagal di kedah cuba menunjuk lagak yang mana dia belum sedar bahawa rakyat sudak muak dengan pemerintahannya.kedah negeri Tun..rakyat kedah akan memastikan Tun berjaya.yakinlah Tun..prinsip Tun,prinsip bersama rakyat malaysia.Kedah Darulaman tempat lahirnya pemimpin hebat dan tiada gantinya iaitu Tun Mahathir Mohamad.Kami rakyat kedah bangga denganmu Tun.

M.Fahmi said...

salam perjuangan Tun,

teruskan perjuanganmu Tun..yakinlah rakyat malaysia sentiasa menyokongmu.

langkah damai said...

Tun,

Semoga Tun & Keluarga sihat ,

apa pendapat Tun tentang keputusan tuntutan batu putih dan saya kira mungkin tun boleh berkongsi implikasi keputusan ini dari kaca mata Tun.

SHAM_AB said...

ASSALAMUALAIKUM TUN & OTHER BLOGGERS.

KELIHATANNYA KEPIMPINAN UMNO SEKARANG MASIH DIBUAI MIMPI DAN DOGMA , MASIH MELAUNGKAN SLOGAN-SLOGAN KOSONG YNAG SUKAR DIFAHAMI KAMI RAKYAT DI AKAR UMBI...

"SETIA" YANG MEMBABI BUTA...AKAN MEMBAWA KEPADA KEMUSNAHAN....

DI WAWANCARA BARU-BARU INI (DI jEPUN) TUN MENYEBUT..."PRINSIP" SEBAGAI ASAS PERJUANGAN BUKAN KESETIAN ATAU KEMAHUAN INDIVIDU.

"PRINSIP" ADALAH SESUATU YANG TELAH HILANG DARI KEPIMPINAN UMNO SEKARANG...ORANG - ORANG SEPERTI NAZRI, ZAHID, RAFIDAH, MOHD. TAIB, HISHAMUDDIN DAN BANYAK LAGI DENGAN JELAS DAN NYATA MENONJOLKAN APA YANG DIKATAKAN "KESETIAN" PADA TANGAN YANG MENYUAP...

ADA JUGA PEMIMPIN YANG ..TERLALU MEMENTINGKAN PROTOKOL DAN SOFT POLITICS....INI MEMBUANG MASA DAN MEMBOSANKAN ...

DAN YANG LAIN....BERPENDIRIAN "TUNGGU DAN LIHAT" - DIMANA ARAH ANGIN BERTIUP...

DIMASA YANG SAMA KITA LIHAT "PAKATAN PEMBANGKANG" SELEPAS "KEJAYAAN BESAR" MEREKA DI PRU12..MASIH SIBUK MENDEKATI AKAR UMBI (RAKYAT)...DI MANA BN?????? ATAU UMNO???

BN & UMNO MASIH TERCARI - CARI ARAH TUJU...."TIADA KEPIMPINAN"..

MASIH MAHU MENUNGGU DAN MENUNGGU...MASA BERLALU...CUMA KITA LIHAT DIMEDIA PEMIMPIN SIBUK MELANCARKAN ITU DAN INI....MASIH LEKA DAN TIDAK PEDULIKAN SENTIMENT RAKYAT YANG MAHU "TINDAKAN YANG SEGERA DAN AFFIRMATIVE' DALAM MENYELESAIKAN MASALAH KEPIMPINAN.

UMNO MASIH DIBUAI...MIMPI INDAH - YANG DISEBUT "PAK LAH MENDAPAT MANDAT" ????? - YANG KURANG DARI DULU TAK DISEBUT, "MANDAT YANG HILANG" TAK DISEBUT..

KITA CABAR ORANG-ORANG UMNO SUPAYA MENONJOLKAN "KESETIAN" KEPADA BANGSA DAN PRINSIP PERJUANGAN .... DENGAN MENGAKU YANG "KELEMAHAN" ITU WUJUD DAN MESTI DI PERBAIKI DENGAN SERTA MERTA...

aidilcsr said...

A'kum TUN,

Tun dah mintak maaf kepada anggota keluarga mangsa2 Memali?

Cuba Tun jelaskan,..adakah Tun atau Tun Musa Hitam atau sape dia yg menyuruh As Syahid Ustaz Ibrahim Libya dan pengikut2nya dibunuh sekejam itu...

Rosli Alpha Lipid & Alpha Lipid SDII/SD2 said...

Assalamualikum Tun..

Siapakah yang layak memegang tampok pemerintahan jika DSAAB diturunkan?

Saya tidak mahu pisang berbuah dua kali..

Saya amat berharap agar Tun menjadi PM sekali lagi .. tetapi itu adalah pendapat yang sangat selfish.... Tapi.. itulah kenyataannya..Malaysia memerlukan seseorang seperti Tun untuk berjaya..

Semoga Tun sekeluarga dilimpahkan rahmat dari Allah.. Amin..

P's : Sedih kelemahan DSAAB menyebabkab Batu Putih terlepas ..samalah seperti Jambatan Bengkok yang di idamkan rakyat Malaysia & Johor khususnya...

SHAM_AB said...

Sekali lagi kepimpinan UMNO menunjukkan KEANGKUHAN mereka ...dalam media dipetik berkata...MT tidak gusar dengan keluarnya kurang lebih 1000 ahli selepas TUN keluar dari UMNO.

Dengan SOMBONG mereka berkata..1000 dari 3.3 juta tidak "significant"

KITA CABAR AHLI-AHLI UMNO YANG LAIN SUPAYA MENUNJUKKAN YANG PENTING ADALAH SETIAP SEORANG INDIVIDU DALAM PARTI...JANGAN BERDIAM DIRI JIKA PEMIMPIN UMNO MENGANGGAP AHLI-AHLINYA SEKADAR "STATISTIK" ATAU "ANGKA" SAHAJA....

"KUASA DI TANGAN ANDA"...YOU HAVE DONE IT IN PRU12..YOU CAN DO IT AGAIN....

ASHAR said...

TUN,

Kesetian TUN memang sudah tidak dapat diragui dan persoalkan.

INI ADALAH PENDAPAT DARI KESIMPULAN SAYA:

Adakah TUN sengaja mengganggu pentadbiran Pak Lah sebelum ini?
Jawabnya, TIDAK

Kenapa baru kini TUN bersuara lantang?
Jawabnya, Keadaan sudah parah dan tidak ada yang berani dan boleh menegur Pak Lah, KHAIRY JAMALUDIN dan KONCO tingkat 4 sudah menguasai MENTERI--dan menteri semua takut bersuara jaga periuk nasi. Selepas teguran TUN barulah keadaan reda sebentar.

SIAPA KHAIRY JAMALUDIN SEBELUM INI PRU12..?

Yang begitu berkuasa sekali dan di geruni oleh Menteri kabinet dan Menteri Besar Menteri Besar...?


Banyak yang telah dilakukannya yang merugikan Negara.!!!!

Pak Lah membiarkannya....lambat bertindak sehinggalah keputusan PRU12 mengejutkan Pak Lah.

"Pak Lah" dalam tulisan-tulisan saya yang lepas mengatakan Pak Lah tidak ada sensiviti...!!!
Beliau tidak bau apa yang berlaku sekelingnya.

Kes HINDRAF, dapat diselesaikan dengan baik jika Pak Lah ada sensiviti dan bijak bertindak. Tapi dibiarkan isu itu terapong-apong saja.--kenapa MIC kalah.

Banyak lagi perkara yang di anggap masalah penting , di buat remeh oleh Pak Lah.

Jadi disebabkan itu kekalahan BN adalah dari cara kelemahan kepimpinan Pak Lah yang meneraju BN dan UMNO.

Untuk TUN betulkan BN..? Siapa TUN?

Tapi,sebagai orang kuat UMNO TUN sekali lagi terpanggil untuk membetulkan kepimpinan UMNO iaitu PAK LAH dan tak secara langsung membetulkan kepimpinan BN.


Kekalahan yang berlaku ,adalah dari kelemahan Pak Lah.

kata Rafidah Aziz, ketua wanita, di kelantan hari ini, bahawa ahli UMNO hipokrit, tidak mengatakan hasrat hati sebenar (depan kata lain belakang kata lain ) antara kenapa Pak Lah susah nak buat keputusan.----nak ketawa rasanya komen Ketua Wanita UMNO ini.

KEBENARANNYA bukan ahli yang hipokrit...Pak Lah ASYIK mendengar cakap dan nasihat MENANTU (KHAIRY) dan tidak menghiraukan ahli yang di bawah. Ini di lemparkan dalam keputusan PRU12 yang lepas.

MALANGNYA SAMPAI SAAT INI SEMUA MENTERI YANG MEMBODEK PAK LAH, MEMUTAR BELITKAN FAKTA KEKALAHAN BN DENGAN ALASAN LAIN YANG MERAPU-RAPU.

Kalau TUN tidak setia pada UMNO dan MALAYSIA , TUN tidak akan membebankan dirinya dalam isu panas ini.

SEMUANYA KERANA
kelemahan Pak Lah sebagai pemimpin UMNO,
yang juga tunggak kepada BN
yang juga PM kepada Negara Malaysia.

LAMBAT MENANGANI ISU PAK LAH LETAK JAWATAN, MAKA MERBAHAYA KEPADA NEGARA MALAYSIA SEBENARNYA.


PAK LAH 2004-2008...???
1.ECM LIBRA-mengenai isu MOF(kementerian keuwangan) dibawah Pak Lah.-Penjualan saham Pantai Hospital-POS Malaysia dan beberapa kepentingan kerajaan.( http://www.mykmu.net/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=107 )
2.Jambatan Bengkok-isu air/ pasir / sempadan dgn Singapore
3.Isu AP, PROTON, MV AUGUSTA-penjualan saham/dan perlantikan yng merugikan.
4.NSTP-penglibatan dgn kerajaan
5.Pemilihan UMNO Kubang Pasu-menjatuhkan TDM
6.HINDRAF-lambat menangani isu semasa-mencetuskan kemarahan kaum.
7.Islam Hadari-tidak jelas.
8.Kekalahan 5 negari ke pembangkang.
9.Isu perlantikan 2 MB yang sensai.
10.Penglibatan pengaruh YAHUDI dalam aset negara-Bandar Iskandariah Johor.
11. Banyak lagi---> kelemahan kepimpinan Pak Lah.

SIAPA KHAIRY...? Mastermind ..?
SIAPA KHAIRY...? T.Ketua Pemuda..?
SIAPA KHAIRY...? AP JELEBU...?

LULUSAN OXFORD KATANYA...tapi tak pandai pun ...semua perjalan perselingkuhannya ada meninggalkan bukti....tapi tak ada penjelasan.

SIAPA KHAIRY..???

KHAIRY IKUT PAK LAH or
PAK LAH IKUT KHAIRY..?

SIAPA KHAIRY ..?????
Sehingga Pak Lah tidorrrr...

Salam perantauan

-ashar-2:22
Angkatan Lancang-Kuning Nusantara
Kepulauan Melayu

Anonymous said...

i understand your concern Tun.

>just to make a shoutout: "now we already lost the island.and we also have lost the bridge.its seem that we have lost our pride and dignity to them"."my only hope that we as malaysian can be united once again to fix things together now and not later when we are really desperate".

thank you Tun for your vision and your guidance

BeaTy AnD uGY said...

Assalamualaikum,
Sy harap Tun berada di dlm keadaan sihat walafiat.Saya amat mengagumi Tun sehinggakan sampai ke saat ini,bagi saya Tun masih lagi PM Malaysia.

Saya lahir pada 1982.Menempuhi liku-liku kehidupan dalam era Tun,melihat Proton,KLCC,Nik Aziz dan senario2 lain membuatkan saya begitu senang dengan Tun.


Zaman berubah dan masa berlalu,umur juga meningkat dan kematangan kita dalam menilai sesuatu banyak dipengaruhi dengan pengalaman hidup.

Pejuangan Tun tidak akan berakhir...
Semoga Allah Memberkati,Merahmati,Melindungi dan Memanjangkan umur Tun dan Isteri.

Be strong as you are.

absh said...

Dear Dr,

I sometimes wonder why our current UMNO ministers, MPs, MTs and divisional leaders can't differentiate between loyalty to UMNO and loyalty to Pak Lah.

UMNO exists for a good cause, to represent the Malays, to protect our rights and to ensure that we exist and survive now and forever in this land of ours called Malaysia.

UMNO demands our loyalty and for UMNO we surrender ourselves so long as its objectives remain true to its original reasons for which it was founded.

As for its leaders, they come and they go. As long as the leaders remain committed to fight for what UMNO has fought for since its inception, they too deserve strong support from the members. Once the leadership deviates from its true and fundamental objectives, they deserve nothing more.

Pak Lah for his weaknesses has proven his inability to remain committed to the party's paramount objectives, hence losing significant support from the Malays during recent general election. He is seen to be fighting for his own personal agenda. He is seen to be enriching his family member. He is seen to be empowering his in-law.

As a supreme leader of UMNO, he has deviated so much from what we is supposed to do. Do we need a leader like this in UMNO? No.

Today, we see Malay farmers, fishermen, rubber tappers having tough time to make a living for themselves and their family, does he care? No.

Today, we still see Malay children not going to the school because their parents cannot afford to. Does he care? No. We still see Malay students unable to continue their study to higher learning institutions. Does he care? No. We still see more and more Malay graduates becoming unemployed. Does he care? No.

For all above, does he deserve loyalty from UMNO members? No.

To you Dr, keep on fighting for the betterment of the Malays and Malaysia.

ABSH

msharifmarikan said...

Tun

Saya bukan ahli Umno. Saya tidak pernah jadi ahli mana-mana parti politik.

Saya khuatir ahli-ahli Umno kini dalam keadaan dilema. Saya perhatikan di Kedah, khususnya, Umno menghadapi masalah besar untuk memulihkan keyakinan rakyat.

Saya dapat merasakan bahawa pengundi Melayu Kedah telah beralih hati terhadap parti Pas dan PKR.

Langkah-langkah tidak popular oleh kerajaan negeri Kedah sebelum pru ke-12 seperti menaikkan cukai tanah menimbulkan ketidakpuasan hati pengundi.

Rata-rata pemimpin-pemimpin Umno dianggap lebih mementingkan diri sendiri dan mengetepikan perjuangan parti. Idealisme telah luntur.

Pemimpin-pemimpin Umno tidak mendampingi rakyat. Kebanyakan mereka tidak ke masjid atau surau. Barangkali mereka berlegar di kalangan mereka saja.

Tuan-tuan guru yang mengajar di masjid dan surau menyampaikan risalah agama Allah. Inti pati ajaran mereka amat mudah difahami rakyat: Kita semua hamba Allah. Oleh sebab itu kita mesti taat kepada Allah dan Rasulullah. Kita mesti mengerjakan perintah Allah dan meninggalkan larangan-Nya. Hatta, apabila memilih pemimpin, kita mesti memilih pemimpin yang memperjuangkan agama Allah.

Saya rasa Umno gagal menaksir kecenderungan orang Melayu untuk kembali kepada ajaran Islam yang asas itu. Oleh sebab itu ia gagal mengadaptasi dirinya dengan kehendak majoriti orang Melayu sekarang.

redbox said...

salam Tun,
saya setuju dengan apa yang Tun kata. mmm..saya memang dari hari tu fikir..ape pasal lah "tengku yamtuan abdullah badawi" ni degil sesangat nak terus berkuasa..saya rasa dia bukan tak tau majoriti rakyat tak suka dengan cara dia.dia memang lemah..dulu saya igt lepasa pru12..dia akan sadar dia nya kelemahan dan akan memperbaiki diri...tapi rupa2 nya tak pon...tunjuk perangai pandai dia...

yang paling saya rasa dia ni tak fikir ke...kalau rakyat terus marah...nanti takut2 pru13 ramai pakat undi pembangkang...

wah..ni yg paling bahaya..sebab diorg ni kan sanggup buat apa saja..pak lah pulak..apa lah dlm otak dia...tak fikir demi bangsa melayu n parti ke...

saya lagi suka kalau dia mentafsirkan bahawa kalau dia letak jawatan maka tu lah kesetiaan terhadap parti yg sebenarnya...

kenapa saya kata begitu?? dia tahu dia lemah dlm pentadbiran dan dia tak boleh mengawalnya..jadi drp pembangkang ambil kesempatan..alangkah baiknya kalau dia turun takhta...

sekiranya dia turun takhta maka org yg bakal mengisi jawatan beliau pastilah org yg memang berkaliber, cerdas dan tegas...maka segala permasalahan pasti hampir dapat ditangani dengan jayanya...termasuklah kemaraan pembangkang..

pak lah patut bangga dengan tindakkan yg sebegitu kerana jika pak lah turun takhta maka itulah titik permulaan utk menyelamatkan bangsa melayu dan malaysia..maka dia lah penyumbang utama kepada kedaulatan org melayu tu sendiri...

pak lah..pak lah...fikir lah dalam2...

pasal menteri2 yg lain pulak..sy mmg tak blh terima dgn kenyataan2 diorg utk Tun..ceh2..berlumba2 utk kritik Tun habis-habisan..nampak sgt kaki bodek!!

mungkin diorg nak jaga periuk nasik diorg...katalah pak lah tak turun takhta..maka ramailah org marah n pangkah pembangkang (ramai yg ikut perasaan marah)...katalah BN kalah..jadik..dgn kaki2 bodek tu semua lah hilang jawatan...tak ke sebenarnya diorg sendiri yg bubuh pasir dlm periuk nasi diorg sendiri...???

pak menteri2 bodek..fikirlah dgn akal yg tajam dan mendalam...berkatalah benar utk menyelamatkan bangsa kita..dan igt dengan berkata benar anda juga menjaga periuk nasi sendiri...

menteri2 pembodek..hampa nak kena ajaq cara nak pikiaq secara kreatif ka??...

nyemah mulya

Unknown said...

Wahai rakyat Malaysia dan ahli UMNO..apakah pencapaian paklah selama ini? melainkan dua situasi berbeza pilhanraya yg dilaluinya..itupun from hero to zero..dari pemandu teksi hinggalah pengunjung kedai kopi..ada tak siapa2 yg memuji Paklah hari ini? Orang atasan UMNO hari ini sememangnya hidup dalam dunia sendiri dan langsung asing dari rakyat jelata melalui keputusan2 dan tindakan yang bukan-Umno dan bukan-Malaysia..saya malu dgn pemimpin hari ini..negara luar mentertawakan kita..

Unknown said...

asalamualaikum ayahnda tun...mereka yg mengatakan ayahnda tun tak setia pada umno tu bebal....tak semestinya kita di luar umno tak setia pada umno...anaknda yg belajar takat srp pun senang je faham...memang apa yg ayahnda kata kan tu benar belaka... cuma mereka itu terlalu nak mengampu pak dol tu...hingga membenarkan yg batil...membelakangkan yg benar... sehingga berjumpa lagi jaga kesihatan ok...asalamualaikum....

wak Dojer said...

Salam kepada Tun dan sekalian pembaca.

Tun,

Seperti pagi-pagi kelaziman Tun, kurang dari 3 jam lagi Tun akan mula mengarang sesuatu yang terbuku di dalam hati & kotak pemikiran Tun dan kami di luar pula tidak sabar-sabar untuk membaca dan seterusnya menghayati isi kandungan karangan Tun tersebut.

Namun andaikata kami "orang biasa" diberi ruang untuk bertanyakan satu soalan bagi Tun menjawabnya, tolonglah serba sedikit terangkan kepada kami "orang biasa" untuk memahaminya.Soalannya berbunyi begini:-

"Selain dari amalan lazim menyerahkan jawatan secara hairaki, yakni dari Ketua kepada Timbalannya, apakah sebab-musabab lain Tun memilih Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi sebagai pengganti Tun sama ada di dalam Kerajaan mahupun di dalam Parti?".

Moga-moga dengan penerangan dari Tun ini dapatlah kami satu rumusan bahawa tidak salah Tun memilih tetapi salah "penerima" membawa "tanggungjawabnya".

Mudah-mudahan, amin.

flyer168 said...

Dear Tun,

I personally respect your decision & congratulate you on your Wisdom.

God gave us all intelligence & we all have a choice not to be party to commit more injustices to this nation & its rayaat.

You have sincerely & magnificiently justified your stand on the wise decision.

For as long as PM & his “Ketetuanan Melayu” UMNOputras are in self denial , still on their BLIND self destruct trajectory… then it is definitely the Final Curtain & check-mate for BN !

The reduced strength of the remnant UMNO, MCA, MIC, Gerakan, etc including the good BN members, cannot champion their party’s cause to the rayaat. They are intimidated to sing the same BN tune which is all rhetorics ! Talk is Cheap, anyone can do it !

The Honest & Dedicated will need to break away & Resign from BN (UMNO,MCA, MIC, Gerakan, etc) to allow an Honest & Dedicated representative to be re-elected to convince the rayaat & sincerely “Walk their Talk”.

What more is there to say or advise !

Just sit back & watch more action with the great BN Domino Tsunami.

My best wishes to you & family. May you continue to be blessed with good health & great wisdom.

ark said...

a'kum wbt...

Tun,

Saya senantiasa mengikuti perkembangan terkini yang akan di sensasikan oleh TUN. Apa saja tindakan yang TUN lakukan tidak dapat di baca oleh orang yang membenci TUN. Saya yakin dan percaya di sebabkan TUN adalah seorang yang senantiasa membuat kejutan demi kejutan akantetapi ini bukanlah kejutan yang akan mengecewakan bangsa yang masih TUN sayangi. (Melayu mudah lupa).

Disebalik tabir yang mempunyai pelbagai makna yang tersirat yang mana TUN telah mengambil keputusan keluar daripda UMNO dan berjanji tidak akan menyertai mana-mana parti, itu pun masih tidak dapat di ambil iktibar oleh pengampu-pengampu dalam barisan kepimpinan yang sedia ada. Fahamilah semua menteri-menteri melayu bahawasanya utk mengelak bangsa melayu dan ahli UMNO benci kepada pemimpin dan Ahli Majlis Tertinggi, TUN telah mengambil jalan pintas utk mengelakkan perpecahan besar yang akan berlaku kepada bangsa melayu.

Pemikiran TUN adalah jauh kehadapan dan berpandangan jauh yang sudah tentunya mempunyai niat yang ikhlas utk bangsanya. Percayalah TUN tidak pernah menghampakan bangsanya dan senantiasa menjaja bangsa melayu sebagai bangsa yang perlu dihormati oleh masyarakat dunia.

Akan senantiasa bersama-sama TUN

Sekian wasalam.

Unknown said...

Salam tun
Saya sudah lama membaca blog tun dan saya sesungguhnya menyokong kewajaran Tun menegur kepimpinan UMNO sekarang.Jujur saya sendiri berasa begitu kecewa melihat kepimpinan sekarang seolah-olah tidak memedulikan kehendak rakyat dan hanya mementingkan komentar2 yang sedap untuk didengar sahaja.

Saya amat menyanjung kelantangan dan keberanian Tun. Saya berharap agar Tun dapat memberi pandangan tentang sikap 'beku' Malaysia sekarang ini yang seperti tidak serius lagi memperjuangkan isu dan hak Palestin. Hal ini cukup berbeza semasa pentadbiran Tun yang jelas menyokong dan mempertahankan hak perjuangan Palestin
Salam daripada saya sekeluarga

Zharif,18
(Pewaris kepimpinan Dr.Mahathir)

cakapsiang said...

Salam Tun, semoga dilindungi Allah daripada segala bahaya.

Sekarang UMNO dah jadi parti syok sendiri. Pembesar2 UMNO ramai mengatakan akar umbi masih setia menyokong pucuk pimpinan. Mereka mengatakan akar umbi tidak berkongsi pendapat TUN. Nampaknya satu hari nanti keahlian UMNO hanya akan tinggal ahli-ahli majlis tertinggi dan wakil-wakil rakyatnya!

Biarkan-biarkan...!

呉 和豪 said...

Dear Jeffrey
You have a misconception , we are not against christian but agains imperialism.Do not equates christian with

western , because a lot of westerner are in fact not christian.It is not wise for you to make comment that "


But in Islam, one man, many woman is allowed. This is terrible."If TUN MAHATIR ant-ichristian he wouldn't have been accompanied by minister of christian faith from Sarawak to meet pope.We are against imperialism but not christian, just see what had the imperialism done to seperate GERMANY into east and west , KOREA into north and south -----------what they are doing to encourage people to boycott Olympic-------------the attack and occupation on iraq that contribute largely to rise in the oil price and indirectly to the food shortage problem, like Fiedel Castrol ,Doctor MAHATIR IS A THIRD world country hero champion for the cause of poor country , may he live long ,may joy and blessing with him always.

HOHO

Phantom said...

Saya adalah pelajar Malaysia yang mendapat biasiswa untuk belajar di negara Singapura.Setelah melihat gelagat menteri pendidikan negara kita, saya tidak dapat melihatkan apa-apa masa depan terus tinggal di negara ini.

Banyak yang telah menjadi buruk setelah PM Abdullah mengambil alih. Ketidakadilan antara kaum dan discriminasi. Mengapakah negara Malaysia tidak dapat mengamalkan sistem meritocrasi di mana individu-individu yang lebih cemerlang akan memperolehi peluang untuk terus berjaya, contohnya peluang pendidikkan, peluang pekerjaan di jabatan kerajaan, peluang perniagaan dan sebagainya.

Namum, apa yang paling mengecewakan adalah kedegillan PM Abdullah untuk tidak berundur setelah rakyat jelata menyuarakan ketidakpuasan mereka. Jikalau enggan berundur maka adalah wajar untuk memperbaiki dengan segera kekurangan yang dihadapi.

Melihat isu perletakan jawatan ini dari perspektif lain pula, siapakah yang bakal menerajui pemimpinan negara setelah PM Abdullah meletakkan jawatan. Apakah adanya calon yang lebih berkaliber dan mampu menjaga hak-hak rakyat dengan sama rata, menjana ekonomi negara dan seterusnya menjadikan negara Malaysia sebuah negara yang ternama di persada dunia?

Negara Malaysia kini memerlukan pucuk kepimpinan yang teguh! Perlaksanaan yang drastik perlu di lakukan dengan serta merta. Semuanya diasaskan atas pemimpin negara ini yang telah diberikan kepercayaan daripada rakyat.

"Durinya belum keluar dari daging", revolusi adalah satu-satunya jalan untuk memperbaiki sistem negara yang telah lama luntur.

"The good olden days of Tun Mahathir had long since gone..."

Khalil said...

YAB Tun,

Walaupun isu pulau batu putih (PBP) belum diulas oleh Tun, tapi saya berasa amat bangga kerana jika tidak disebabkan oleh inisiaif Tun untuk mempersoalkan kedudukan kedaulatan PBP, dah tentu kesemau pulau termasuk middle rock dan south ledge akan jadi milik singapura. SYABAS TUN!!! (walaupun saya berasa sedih kita kalah untuk PBP)...kat sini saya attachkan komen Singaporean untuk tatapan Tun...

richardpang
Default Yesterday, 09:43 PM
dustmask [post 3]

“This ruling is not favourable to S'pore. We have been exercising state sovereignty over Pedra Branca (PB) and treated the Middle Rocks & South Ledge as part of PB for more than 150 years and now Middle Rocks will go to Malaysia and the status of South Ledge is still in question.”

I agree with your statement above. Singapore has won [only] a partial victory. Pedra Branca is now incontrovertibly the possession of Singapore.

However, the International Court of Justice’s verdict awarding Middle Rocks and leaving the status of South Ledge undetermined would create more problems for the Singapore and Malaysia.

Yes, Malaysia has also won a partial – but important - victory in gaining possession of Middle Rocks. One implication of the ICJ judgement is – I believe - that the water territory between Pedra Branca and Middle Rocks [consisting of two clusters of rocks] would have to be equally divided between their owners [ie., the sea boundary of Pedra Branca is now only 0.5 km to the south because Middle Rocks lie 1 km [0.6 nautical miles] south. [Incidentally, Middle Rocks are located 8 nautical miles from the Malaysian coast and 7 nautical miles from the Indonesian coast]

Another implication of the ICJ judgement is that Singapore might lose control over South Ledge because that group of rocks [roughly South-West of Middle Rock] is closer to Middle Rocks than Pedra Branca. It is 2.1 nautical mile from Pedra Branca. [South Ledge is located 7.8 nautical miles from the Malaysian coast but only 5.5 nautical miles from the Indonesian coast.]

Mahathir had vowed in 1998 to take back "our territory bit by bit”. In a way, he has won!!

Unknown said...

Salam Tun,

Tun, I hope Pak Lah is reading all the comments and I hope he understands what the rakyat think of him. Ni la masalah orang yang bebal, tak tahu malu, tak faham bahasa, nak publisiti murah and not forgetting the UMNO's MKT same thing pakai air-con 100 horse power sampai dalam mesyuarat semua naik beku tak boleh nak bersuara.

I apologize for my comment but I cannot tahan anymore!

Yours truly,
Fyzaal
(Dissatisfied and dissapointed UMNO member)

Sharizan Borhan said...

Tun

I have always looked up to you like a father to me from a far.(Lost my father to cancer when I was only 6 yrs old in '81) Thank you for what you have done for me personally and for our country.

I guess politics is and will always be the dirtiest game on earth where fear of god and conscience is at the bottom of the list.

Looking at how things have developed ever since you stepped down....we the rakyat are made to look like fools I believe....dont they realize that leaders are here to serve the country the people and not themselves...?

Agree to your decision.

All the best and I too are behind you.

呉 和豪 said...

Good Morning TUN DR.MAHATIR

This is my response to
" SOKONG BARISAN NASIONAL"

Our country leaders must proove to people they are sincere . Be more closer to the people ,

to the farmer,libatkan diri dalam gotong royong , turun padang , turun sawah juga untuk

memahami masaalah rakyat ,kehendak rakyat , visit the rural area more often. In

conjunction with this I also urge the relevant authority to take immediate action improve the irrigation system and

other facilities in kawasan Sungai Muda padi plantation area so that the padi planter there will be on the same par with padi planter in SEKINCANG.

Best Regard
HOHO

palala said...

PAKlah dan kuncu2nya telah sampai ke penghunjung. Berilah laluan ini kepada mereka yang dapat memimpim dan diterima oleh seluruh rakyat Malaysia. Pada era Paklah macam2 isu telah berlaku - harga barang naik, tol naik, barang2 asas susah diperolehi, melayu dipelekeh, kedaulatan raja raja dihina, negara dihina oleh negara jiran, kedaulatan negara tergadai dll. Mengapa ini berlaku? Kerana pemimpimnya yg lemah, kerana pentingkan suku sakat, tidak mempunyai wawasan yang menguntungkan rakyat dll. Diharap Wilayah Iskandar jgn tergadai lagi. Jika ini berlaku Paklah & Musang Hitam orang yang bertanggung jawap terhadap perkara ini. Kamu akan dikutuk olih anak cucu rakyat Malaysia. Sepertimana berlakunya pulau batu putih. Kita rakyat Malaysia berputih mata.

antimamak said...

Tun:
Saya cadangkan Tun Upload ucapan Tun ke atas youtube, segala ucapan, pendapat dan pendekatan adalah lebih effectivekalau bandingkan dengan tulisan semata mata.

Begitu ramai dan penyokong Tun ingin melihat wajah tun dan berdoa untuk Tun,
Dengan itu saya mengesyorkan Tun dapat Upload ke Youtube , memudahkan kami untuk menulis comment.

Sekian

S.B.Jaafar Al-Hajj Al-Muari Al-Bukitjelutongi said...

Dear Tun,
While waiting for a tardy colleague for a meeting the other day, the inevitable topic of you leaving Umno arose.

Interestingly, there were a mere eight of us there, all them malays, we could not reach a consensus on the relevance of your action.

Can this be the reflection of the state of the malay people today? There is a group who support Pak Lah, another that support Dato' Seri Anwar and another that support you.

I am not a fan of Pak Lah. Right from the moment he became PM and said "work with me not for me" which to me is a reflection of a mind with little knowledge (for a PM) filled with cliches.

Nor have I ever been a supporter of Anwar. Though, I must admit I feel pity for the way he was treated when you sacked him as DPM, but at the same time I think his impatience to become PM was a sign of his shortsightedness and obsession to be in the limelight...

I am, however, am a great fan of yours. And so is my wife, who is very angry at you for stepping down as PM and handing over the reigns to Pak Lah. But, I too (as were you perhaps) thought that Pak Lah was the best choice, at that time. I mean seriously, even to this day who in our cabinet now is big enough to fill your shoes...

So, I am very concerned that even if Pak Lah steps down (which I think he will before the Umno elections), his successor will be just another him, or worst another Anwar Ibrahim (if not he himself).

Where is all this leading us to?

Anonymous said...

Assalamualaikom Tun,
Keberanian ,ketegasan dan keikhlasan Tun dalam berbagai isu mengenai negara,dasar kerajaan dan perjuangan parti khususnya UMNO amat2 saya sanju ngi.Saya hidup dalam zaman 5 perdana menteri dan setakat ini apa yg saya lalui dan nampak belum ada PM Malaysia yg sehebat dan setanding Tun saya kagumi kebolehan yang ada pada Tun alangkah bertuahnya Malaysia kalau Tun masih muda.Ok berbalik kepada topik blog Tun yg sedang hangat di perkatakan saya setuju dgn Tun kesetiaan pada UMNO bukan bermakna ahli tidak boleh bersuara,mengkritik atau memileh sesiapa yang merika suka menjadi pemimpin.Yang nak setia ialah pada parti bukan taksub pada sesaorang yg belum jelas kepimpinan nya.Dalam scenario sekarang dalam UMNO apa yg saya lihat ramai pemimpin2 terutama pemimpin muda bukannya merika tak boleh baca kepimpinan Pak lah tu tetapi merika takut nak bersuara sb takut hilang tempat,kedudukan dan status masing2 maka budaya bodek dan mengampu pun berlaku sehingga yg tak betul pun kalau presiden kata betul merika tetap menganguk aje.Saya teringat dulu Tun pernah mengatakan "melayu mudah lupa"dalam persidangan UMNO satu masa dahulu dan apa yg berlaku skg ni memang betul dan jadi kenyataan sebab ramai pemimpin2 yg ada skg ni yg jadi menteri dan pemimpin kanan dlm parti adalah atas kepercayaan dan keikhlasan Tun memileh merika walaupun ada yg pernah tewas dalam sesuatu pemilehan ketika itu dan apa yg menjadi kesedihan ialah segala jasa dan kepercayaan Tun pada merika selama ini telah terhapus sama sekali bahkan ada yg berani menentang Tun secara terbuka sedangkan merika lupa siapa yang telah menaikkan merika sehingga ketahap sekarang.Memang betul apa kata Tun melayu mudah lupa....semasa Tun masih berkuasa semua menyanjung,mencium bertalu talu tangan Tun (konon2nya sayang bebenor dg TUN)dan ada pulak yg sanggup menangis bila Tun umum dulu nk bersara ...tapi bila Tun sudah bersara dan tidak berkuasa lagi apa yg saya nampak ramai pemimpin2 sekarang ni sudah tidak menghormati dan memperlekehkan Tun dan tidak sedar siapakah merika sabelum ini kalau tak kerana Tun yang melantik atau memileh merika siapalah merika itu sekarang??.Bagi saya, Tun adalah ibarat bapa kepada semua rakyat Malaysia dan kalau tak setuju dgn Tun pun jgn lah nak mengaibkan Tun dgn kata2 yg boleh menjatuhkan air muka sebagai seorang negarawan hormatilah jasa2 Tun selama ini pada negara ,bangsa dan parti.Selamat berjuang Tun dan semuga sihatwaalfiat dan disayangi allah selalu.

Unofficial Centre For Foundation Studies said...

tahniah tun.semoga allah selamatkan malaysia daripada cengkaman pak lah badawi

ASHAR said...

TUN,

DRAMA HARI INI:

UMNO <----> PKR

AGEN US dan Yahudi

KELMARIN:
PAK LAH + KHAIRY(AP UMNO Rembau)

{ US + Yahudi + Singapore }

ANUAR + EZAM +BADRUL HISHAM(Calon AP PKR Rembau)

SEKARANG:
PAK LAH + KHAIRY + EZAM + BADRUL

APA RENCANA MEREKA..?

SIAPA ANUAR DAN KHAIRY sebenarnya???



Salam Perantau

-ashar-10;56
angkatan lancang kuning nusantara
kepulauan melayu

Wonderful World said...

Nukilan sesuatu subjek berasal dari hati juga melambangkan perwatakan individu tersebut. Dalam konteks ini, sejak dari mengenali peribadi TDM dari dulu, bolehlah dikatakan ialah perangai 'suka cari pasal'. Masa ada kuasa bolehlah, tapi lama-lama, cakap tak serupa bikin. 22 years, we still cannot meet 30% NEP target. What an achievement??? So, let's the new 'power' carry out the task which you had failed, instead, all the wealth had gone to the wrong hand. The saga continues...

Fakarudin Farok said...

Salam Tun,

Saya ingin menyatakan kepada Tun bahawa saya tetap bersama sama Tun walau apapun tindakan Tun.Saya percaya dan yakin , Tun merupakan seorang pemimpin negara yang sukar dicari ganti pada masa hadapan . Saya juga berdoa setiap hari agar ALLAH SWT memberi kesihatan yang baik kepada Tun dan Tun Dr Siti Hasmah . Sekiranya saya boleh memberikan sedikit umur saya untuk kembalikan Tun muda lagi 20 tahun , saya takkan teragak agak untuk memberi.Saya harap Tun akan sentiasa bersuara dan bercakap demi kebaikan orang orang Melayu dan negara Malaysia . Walaupun Tun Musa Hitam mendakwa Tun merupakan duri dalam daging , kita semua rakyat Malaysia tahu siapa sebenarnya duri dalam daging Tak payah kita nak tutup kesalahan lampau kita dengan menuduh orang lain . Rakyat Malaysia dan orang2 Melayu bukan bodoh untuk menilai TDM sendiri . Pengorbanan dan jasa Tun akan kami kenang sampai bila2.Tun merupakan seorang lagenda terhebat yang pernah lahir di bumi bertuah ini . Apapun terjadi , saya bersama keluarga dan sahabat2 saya akan bersama Tun .Sekian wassalam

Mohamad Fakarudin Bin Md Farok
Jelutong , Pulau Pinang

p/s:saya mewakili kedua ibu bapa saya berbesar hati ingin menjemput Tun bersama Tun Dr Siti Hasmah untuk ke majlis perkahwinan 2 orang adik saya pada 14/6/08 bertempat di Dewan Masyarakat Penyayang , Pulau Pinang dari jam 1.00tghari hingga 5.00petang.Kad jemputan perkahwinan , saya dah pass kat YB Dato Mukhriz .Untuk makluman Tun , adik saya ni peminat fanatik Tun dari kecil lagi sehingga sekarang.Collection gambar n speech Tun pun dia simpan

Dazi said...

Assalamualaikum Tun,

Syabas kerana tindakan berani Tun. Memang tak guna kalau kita terus berada di bawah pimpinan Pak Lah aka Pak Tido yang semakin kronik tu. Siapa sangka dia yang dulunya dianggap Mr Clean, rupanya telah menjadi duri dalam daging yang mencucuk dan melukakan hati rakyat Msia terutamanya orang Melayu.

Pak Lah sebagai PM memang nampak sangat busuk hati. Langsung tak nak bagi credit pada Tun when it's due. Dulu saya pernah berbual dengan seseorang yang terlibat directly dalam satu acara di Rusia berkenaan dengan program Angkasawan. Beliau mengatakan betapa terseksanya beliau tak dapat menyebut nama dan jasa Tun dalam program tersebut sebab Pak Tido tu tak bagi, he wanted all the limelights, dia langsung tak nak bagi credit dekat Tun. Begitulah jijik dan busuk hatinya Pak Tido tu.

Saya sentiasa dan selalu sayang UMNO dan mahu susah dan senang bersama2 UMNO, tapi kalau inilah cara pemerintahan kerajaan sekarang, yang bodoh sombong dan perasan, berbaloike kalau saya bersama2 UMNO lagi?

Lagi satu, saya tak tahulah apa yang Pak Tido tu sebokkan sangat. Dia tak pernah kisah untuk melawat pelajar2 di IPT, baik dalam mahupun di luar negara. Yang dia tau adalah untuk memastikan dirinya dibodek dan dikipas2.

Macam mana Pak Tido ni boleh tidur lena tiap2 malam setelah mengkhianati bangsa dan amanah yang Allah bagi?

Pak Lah aka Pak Tido, please step down before more damage is done.

Terima kasih.

A.A. Karim said...

Assalamualaikum Tun,

Saya ingin mengucapkan syabas di atas keberanian dan kelantangan Tun mengkritik apa yang dirasakan tidak betul. Tidak ramai yang berani berpegang kepada pendirian kerana masing-masing mempunyai kepentingan untuk menjaga periuk nasi sendiri. Walau bagaimanapun, bagi kami yang jahil selok belok politik, saya tidak pasti sama ada Tun mengambil langkah yang tepat apabila keluar dari UMNO. Apapun, saya berharap ada hikmah disebalik semua ini dan berharap sesuatu yang positif akan berlaku. Pada masa yang sama, saya rasa sedih membaca komen-komen tajam daripada menteri-menteri yang pernah menumpang rahmat semasa Tun berkuasa seperti Zahid dan Nazri. Mereka ini memang kacang lupakan kulit dan Melayu yang tak berbahasa.

AKA

Anonymous said...

Dear Tun Dr Mahathir Mohamad,
Salam.
It is not easy to change one's loyalty to any party, especially if one means business. It is obvious your heart will always be with the party and with your people. But one or two questions remain. If you know that there is the scenario of today, what would you have done yesterday when you are still in power ? From the news reports, there are a few prominent figures whom you have or had association with.

Dato Seri Anwar Ibrahim
Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi
Dato' Sri Mohd. Najib Tun Razak
Tan Sri Muhyiddin Yassin

What are your movements in this chess game ?

I am watching the whole scenario from a common person point of view.

Just me,
Anonymous

Bangsa Cina Malaysia said...

the country need you to put
things back in order. cepat balik
dan sihat selalu. TDM pm untuk
rakyat malaysia.

yiemega said...

Tersebutlah lah kisah di sebuah negara yang namanya Malaysia tanah tempat tinggal seorang Presiden Parti Abdullah Haji Ahmad yang bernama Ayah Lah. Hendak dijadikan cerita Ayah Lah ada membela beberapa ekor anjing yang pada dasarnya menurut perintah beliau dan akan melakukan apa sahaja bagi mempertahankan tuanya termasuklah menyalak dengan nyaring sekali.

Anjing Belaan Ayah Lah yang pertama ini pelik sikit kerana anjing ini menjadi tuan kepada Ayah Lah dan membantu Ayah Lah menguruskan partinya (kononya lah) padahal dia lebih menolong tuanya untuk meneroka kekayaan negara untuk diisi kepada poket tuanya dan dia sendiri. Anjing Pertama ini bernama Khairy anjing ini sentiasa menyalak kepada sesiapa sahaja yang mengkritik tuanya. Anjing ini Ayah Lah menghantarnya ke luar negara untuk diberi latihan di Universiti Oxford dan ini menjadikan Anjing Ayah Lah ini adalah anjing profesional dan tahu segala-gala tentang pengurusan.

Anjing Belaan Ayah Lah yang Kedua bernama Nazri, anjing ini dipertangungjawap sebagai penghulu sebuah dewan. Anjing ini adalah antara anjing yang paling kuat menyalak, salakkan dia melebihi ngauman harimau untuk mempertahankan tuanya. Boleh menggunakan pelbagai cara untuk menghadapi musuh tuannya walaupun kedudukan sendiri sudah tergugat. Inilah anjing Panglima Ayah Lah yang akan menyalak sesiapa sahaja yang mengkritik tuanya tidak kira pengkritik itu di luar Parti Abdullah Haji Ahmad atau pun di dalam Parti Abdullah Haji Ahmad janji tuan yang sering memberikanya makanan dipertahankan.

Anjing Belaan Ayah lah yang ketiga bernama Norza, anjing ini lain lah juga sedikit kerana anjing ini mampu bertindak di dalam senyap atau dengan kata lain ini adalah anjing pengintip, dan akan bertindak kepada sesiapa sahaja dan merupakan anjing yang mempunyai strategi tersendiri untuk mempertahankan kekuasaan Ayah Lah di dalam Parti Abdullah Haji Ahmad dan akan menerkam sesiapa sahaja yang ingin melawan tuanya dengan mencipta isu-isu terhadap orang yang ingin melawan tuanya yakni Ayah Lah.

Anjing Belaan Ayah Lah yang keempat bernama Zaid, anjing ini ada ilmu undang-undang, segalanya tahu tentang undang-undang sampaikan boleh menyaman kerajaan Kelantan dan Terengganu kerana ingin melaksanakan undang-undang Islam. Kini anjing ini boleh dikatakan cuba pula menjadi hero dengan membuat reformasi badan kehakiman (Kononya je lah) sebaliknya anjing ini mampu bertindak untuk menghapuskan musuh-musuh tuanya yang sering memberikanya makanan dengan menggunakan tindakan undang-undang dan mengungkit perkara lama. Sebenarnya pada mulanya anjing ini telah dibebaskan oleh Ayah Lah dengan isu politik wang , tetapi akhirnya Ayah Lah memerlukan kembali anjing ini untuk menghadapi musuhnya bagi menjaga kekuasaan Ayah Lah.

Anjing belaan Ayah Lah yang kelima bernama Mat Taib, anjing ini katanya ingin mengejutkan gergasi yang tidur, mungkin anjing ni lupa kot yang Ayah Lah sendiri pun kuat tidur. Anjing ini juga bertindak sebagai anjing perisai Ayah Lah dan menyalak sesiapa sahaja yang mengkritik tuannya. Anjin ini pula tidak tahu berbahasa inggeris sehinggakan prestasi di sebut Prestation di dalam Bahasa Inggeris.

Anjing belaan Ayah Lah yang keenam bernama Annuar, anjing ini 'special sikit' kerana anjing ini mampu menabalkan raja di bawah Pohon Tere (Gajus/Ketereh) dan sanggup menyerang sesiapa sahaja yang cuba mengugat kuasa bosnya demi menjaga kuasanya sendiri. Anjing ini memang petah bercakap, jadi anjing ini dikategorikan sebagai Anjing Pendebat Ayah Lah.

Ayah Lah cuba menambahkan anjingnya lagi bagi mengekalkan kekuasaan beliau, beliau sudah mengintai anjing bernama Ezam untuk dijadikan panglima perang untuk menghadapi pertandingan tuanya di dalam jawatan Presiden Parti Abdullah Haji Ahmad. Anjing ini adalah anjing berbisa dan sekiranya Ayah Lah berjaya mendapatkan anjing ini maka jawatan Presiden Parti Abdullah Haji Ahmad akan terus kekal di tanganya.

http://suaragenerasimuda.blogspot.com

Unknown said...

Tun u r the best leader in M'sia.
Malaysia need you...

ASHAR said...

TUN,


Kekalahan BN adalah dari kelemahan kepimpinan Pak Lah yang meneraju BN dan UMNO. ITU FAKTA..!!!-rentetan PRU12.


Untuk TUN betulkan BN, MIC, MCA GERAKAN atau Kerajaan..?

Siapa TUN?


Tapi,sebagai ahli seumur hidup dan pemimpin UMNO, TUN sekali lagi terpanggil untuk membetulkan kepimpinan UMNO iaitu PAK LAH.

Pada pendapat saya,
Ini isu antara 2(dua) ahli pemimpin tertinggi UMNO yang tak secara langsung merupakan pemimpin Malaysia.


TUN tak keluar UMNO terus....
TUN keluar UMNO bersyarat....
Dia masih ada hak untuk perjuangan UMNO..!!!

Ahli UMNO berhak membuat keputusan atau bantahan.

Disinilah "KESETIAN PADA UMNO" di terjemahkan oleh ahli itu sendiri.
Nak ikut Pak Lah atau TUN atau atas pagar.


LAMBAT MENANGANI ISU PAK LAH LETAK JAWATAN PEMIMPIN UMNO, MAKA MEROSAK KEPADA UMNO dan KEPENTINGAN MELAYU.


TO MR KARPAL SING: Ini isu dalaman UMNO dan orang Melayu, who are you in these matter....!!!! Tunggu TUN cakap pasal Malaysia then ok.!!!

salam perantau
-asar-11;45
Angkatan Lancang-Kuning Nusantara

Unknown said...

Dear Tun,
Whatever is coming out from the mouths of our ministers now is pure rubbish. They know they are not speaking the truth but they do it to please one person, and in that process, save their positions. Please continue to do the best to rid the country of rubbish like them.

Sir Setompok Jambul said...

Aslmkm Tun.

Totally agree with U and I think many more does too.

It is not that they UMNO leaders stupid to understand at what you want to say. They just dont have any balls to take action or to tell the truth. May be they just want to wait at the right time to make a move. Hope that the right time is not already too late ...

Please write more .....

MM said...

Assalamualaikum Tun,

Kadaan negara nampaknya dah bertambah parah dibawah Pak Lah. Sejak dia jadi PM saya dan keluarga dah hilang kepercayaan kepada UMNO. Memang sudah terbukti Pak Lah tak ada quality langsung memimpin UMNO dan Malaysia, tapi degil dan bodoh sombong nak juga pegang kuasa. Belum cukup tidur dan belum cukup kaya lagi kut?
Kami terima pengakuan Tun tersilap pilih Pak Lah, kerana Tun pun manusia juga. Tun 'gentleman' berani mengaku buat kesilapan.
Rakyat Malaysia memerlukan kebijaksanaan dan kepimpinan Tun sekali lagi untuk memperbetulkan keadaan yang kecamuk ini.
Kami doakan Tun diberi kesihatan dan kekuatan untuk meneruskan perjuangan.
Teruskan Tun, we will watch out for your next strategic move. We are all behind you 100%.

mahyuddin said...

depa nie kena la differenciate sikit UMNO party, Malaysia the country n Melayu orangnya. tok sah la campok adok, kalau orang tu bukan UMNO tok sah la kata dia tak loyal kpd negaranya dan jangan assume orang Melayu tu mesti jadi ahli UMNO. bukan macam tu?

being loyal/setia membabi buta sampai tak kena tempat, buat apa?!

pepatah melayu pun ada kata (i dah lupa la) but kena mengena dgn loyalty.

macam Tun punya decision masa Tun jadi PM, ada juga yg saya tak setuju, tapi Tun buat jugak but saya kena kata disini la, Tun is still one of the best PM tat Malaysia have seen, well tats my opinion la bukan orang lain. orang lain biak pi depa kata la. but ur decision to quit UMNO now is the best decision tat u have ever made and let this be an example to the young generation not to just follow blindly n be firm on it.

mnasir21 said...

nasir,saya memang sangat setuju dgn Tun,sya adalah salah seorang ahli keluarga jauh pak lah dan sya pernah dengar dailog yang keluar dari mulut pak lah sendiri yang berbunyi dlm loghat utara seprti ini"Tok long ada!,masa ni la kalau hang pa nak jadi kaya".itula ssalah satu dailog yg pernah saya dgr.sya dgr ini dlm hari raya haji tahun lalu,itu adala salah satu sbb sya tak mengundi tahun ini,sya dan isterisaya tak undi parti lawan tapi sya tetap sokong umno dan bn tapi sya tak nak bagi undi kepada bn tahun ini.maafla Tun.saya terpaksa tak mengundi.

Juraimi Zainal said...

Macam mana nak setia lagi....

Pulau Batu Putih,

Bukan saja kecewa, tapi KALAH TERUK.. 12-4 (Macam pasukan bolasepak S'pore-12 dan M'sia-4). Yg menang tu 15-1. (Mawi - 15juta Undi, Taufik Batisha-1Juta Undi, AF-Msia/Spore).

MENANG SORAK KAMPUNG TERGADAI, perumpamaan yg paling sesuai.

Inilah perjuangan pemimpin2 UMNO selama 62 tahun. Dulu bagi Temasik.. Baru-baru ni bagi 5+1.. Esok WPI lak..

Mana lawyer2 pendekar dan sejarawan negara, lulusan Oxford ker..

«Oldest ‹Older   401 – 600 of 760   Newer› Newest»