Monday, May 19, 2008

Pengumuman Keluar Dari UMNO

Hari ini, Mei 19, 2008 saya mengumumkan keputusan saya untuk keluar daripada UMNO. Isteri saya turut bersama.

Keputusan ini dibuat kerana UMNO yang ada sekarang bukan lagi UMNO yang ditubuh 62 tahun dahulu yang berjuang untuk bangsa Melayu, Agama Islam dan Negara Malaysia (Malaya); UMNO yang menggagalkan Malayan Union, memperjuangkan kemerdekaan Malaya dan Malaysia dan membangunkan Malaysia sehingga menjadi Negara yang termaju di antara Negara membangun di dunia.

UMNO yang ada sekarang hanya wujud untuk menyokong Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi, keluarganya dan tindakan serta dasar yang tidak secocok dengan kepentingan bangsa, agama dan negara.


Kepimpinan Dato Seri Abdullah jelas membawa kekalahan dan bencana kepada Barisan Nasional, UMNO, MCA, MIC, Gerakan dan PPP. Kemenangan UMNO di Sabah dan BN di Sarawak bukan kerana kepimpinan Dato Seri Abdullah.

Saya akan jelas satu persatu dasar-dasar dan tindakan Dato Seri Abdullah yang menjadikan Kerajaan pimpinannya dan parti BN dibenci oleh ahli-ahli parti komponen sendiri.

Walaupun sebelum perisytiharan ini saya adalah ahli UMNO tetapi sebenarnya selepas saya letak jawatan sebagai Perdana Menteri saya tidak dilayan sebagai ahli UMNO.

Saya tidak dibenarkan berjumpa ahli UMNO dan ahli UMNO tidak dibenarkan hadir apa-apa perhimpunan di mana saya dijemput sebagai jurucakap atau penyampai ucapan.

Menteri-Menteri yang dahulu berada dalam Kabinet saya tidak dibenarkan atau tidak berani atau tidak mahu jumpa saya lagi.

Jemputan oleh UMNO dan bukan UMNO kepada saya diarah ditarik balik oleh Mneteri Besar dan Polis.

Ramai pemimpin UMNO melepaskan kata-kata kesat kepada saya dan ada yang menyuruh saya keluar daripada UMNO walaupun mereka baru sahaja masuk UMNO. Tidak ada pemimpin UMNO yang pertahankan saya secara terbuka.

Wakil ke Perhimpunan Agong tidak dibenarkan menyuara pendapat mereka. Mulut semua orang ditutup.

Yang didengar hanyalah media arus perdana yang memuji Dato Seri Abdullah sehingga dia percaya dia begitu popular dan akan sapu bersih parti lawan dalam pilihanraya umum ke-12.

Hasilnya ialah kekalahan yang teruk bagi Barisan Nasional. Malangnya mesej yang hendak disampaikan oleh pengundi dan penyokong BN tidak dapat difahami oleh Dato Seri Abdullah.

Dia masih berkata dia menang. Ini sukar diterima oleh orang Kedah, orang Pulau Pinang, orang Perak, Selangor dan Wilayah Persekutuan.

Oleh kerana Dato Seri Abdullah buta mata dan pekak telinga dan tidak faham mesej ahli BN, oleh kerana ahli UMNO pun turut bersama, oleh kerana proses demokrasi tidak berjalan, oleh kerana UMNO yang ada sekarang bukan lagi UMNO yang ditubuhkan 62 tahun dahulu, saya berpendapat penyertaan saya sebagai ahli UMNO tidak bermakna dan tidak berguna lagi.

Justeru itu saya ingin umumkan bahawa saya sudah keluar daripada UMNO.

Saya ingin tegaskan bahawa saya bebas dan tidak menyokong mana-mana parti lawan.

Saya akan pohon untuk masuk UMNO apabila Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi sudah berhenti daripada menjadi Presiden UMNO, Pengerusi BN dan Perdana Menteri Malaysia.

Dr Mahathir bin Mohamad (bekas ahli UMNO No 1)
Dr Siti Hasmah binti Mohd Ali (bekas ahli UMNO No 2)

1,356 comments:

1 – 200 of 1356   Newer›   Newest»
ajiman said...

TUN
you are brave by doin that decision

we are with u TUN ....
insyaallah everything will be better soon

shahrizan.salian said...

Tun, apa rasional Tun keluar Umno

shahrizan.salian said...

Apa rasional Tun untuk kelujar dari Umno

jf said...

Dr M,

I pray your wisdom will guide you well

Anonymous said...

Semoga tindakan yang Tun ambil membawa perubahan kepada tampuk pemerintahan politik di Malaysia, InsyaAllah

The said...

The best move you have made so far.

Chim said...

Salam. Saya amat terkejut mendengar pengumuman tun untuk keluar dari UMNO hari ini. Saya berharap Tun akan memikirkan semula keputusan ini, kerana ia tak memberi kebaikan kepada parti. pasti ada cara lain untuk menukar pucuk pimpinan dari cara yg drastik ini. Apapun, saya tetap menyokong tun, dan diharapkan tun sihat2 selalu.

Diwang said...

SYABAS TUN!

blink4blog said...

Tun,

I think your decision is right! Just as the right timing. Now you will see more and clearer. The democracy system is now put on a test.

Take care!

CpXVI said...

UMNO telah kehilangan seorang pejuang. Malaysia telah kehilangan seorang negarawan. Bangsa telah kehilangan seorang kawan. Pembangkang kehilangan seorang lawan.

Mahathir adalah lebih MELAYU dari seluruh Pemimpin Tertinggi UMNO.

May Allah help us all.

hikayat-penuh-ranjau said...

Bravo Tun!
I was there at your speech this morning and it was overwhelming to se e you for the first time. I'm not an Umno member, but I've been following up the politics ever since I was a student 10 years ago. As we all could see, the ministers are still in the denial syndrome. Power and money are deep in their hearts rather than the nation building. Ironic...

Anonymous said...

I like what you are doing... I also like BN to crumble. I am fed up of everyone in UMNO who, instead of running the country they run down the country. It's the over politicking endlessly that got everyone on their nerves. This time without BN we'll see what Anwar can offer. He is never my cup of tea nevertheless he sound like he's everyone's saviour, as for now...

YY Ong LTR! said...

Tun,

Do what you think that's right.
Take care.

YuYing

leman said...

Sangat sedih mendengarnya dari orang yang paling saya kagumi. Kebenaran akan tiba, hanya masa akan menentukan segalanya. Tindakan Tun diharap dapat membuat satu perubahan kepada pimpinan UMNO sekarang. Sistem pemerintahan yang baik hanya berfungsi dengan baik apabila diperintah oleh orang yang betul. Hanya menunggu masa dan ketika.

Unknown said...

Dear Tun Dr M, it is indeed a bold move which most of us hope will shake the current leadership as well as the other 'followers' in UMNO. 19th May will be in the History books of Malaysian politics, hopefully it will be a defining moment for the better of the Rakyat.

Unknown said...

Bye bye... masa dah tiba untuk bersara sepenuhnya.

rahsia said...

Saya gembira kerana Tun berani. Mana lagi si berani yang lain?

fazilah aziz said...

langkah yg bijak TUN.

saya akan selalu menyokong tun dan setiap tindak tanduk tun.
keputusan ini adalah amat tepat utk menunjukkan tun sekeras2nya tidak meyokong pimpinan pak lah dan dalam masa yang sama tidak menyertai mana2 parti lain.

saya sangat merindui keadaan dimana tun dahulunya masih lagi menjadi presiden umno.
terima kasih tun atas jasa2 yg telah tun berikan selama 22tahun memerintah.

Unknown said...

wah, saya terperanjat... kerana saya ke sini dan belum ada komen!

bl tay said...

TDM, You are making a big mistake with this decision. Poor decision for all parties, all races, all concerned. But whatever happens, our beloved country, Malaysia, will survive.

Dr Seikhlas said...

Salam,
Telah terbukti perjuangan asobiyah tidak akan kemana!
1- Dato Onn
2-Tungku Abd Rahman
3- Tun Husin Onn
4-Tun DrM

Danial Qayyum said...

saya sokong chedet keluar umno.pilihanraya ke12 sy x buat undi protes.cukup dgn tidak keluar mengundi.alasan:biar paklah tau rakyat protes.tp dia x sedar diri lg.hari2 keluar berita dia launch itu launch ini sampai x cukup tdo.rakyat pon benci.sy malu dgn rakyat negara luar dgn corak kepimpinan malaysia hari ini.menteri2 yg ada pon sekadar YES BOSS bkn memperjuangkan manifesto yg termaktub sblm dlm kerajaan.asalkan tender kementeriannya sukses sudah cukup.portfolio yg ada bila menteri lain naik,lain pulak caranya lepas tu.contoh:jimat dan senang kira.menteri sblm tu ialah shafie afdal.semakin rugi ada lah sy.media pon main peranan asyik kata paklah IS GREAT.rakyat x bole bersuara.sy bosan.kos hidup makin tinggi.sekolah anak pon sy akan hantar sekolah antarabangsa.sebab sy sungguh bosan

nynea said...

apa akan jadi pada umno nanti?

simsimsim said...

Dear Tun ,
Very sad to know that ,,,, but I think u made a very good and important decision / choice , though some may not agree !! but again I think current “ weak “ UMNO do not deserve to be there …. 101 % support

Grannits said...

Salam Tun,
I'm where I am bcoz of your policies. Alhamdulillah. Even though I disagrees with some of your actions during your tail end in power, I still admire your courage to speak up. Today, is one classic example of Che Det's 'take no prisoners' attitude. Ikut cakap budak2 skrg - Gua tabik spring! Dulu, kini & selama2nya....

jani said...

Dearest Tun,
I am in shock and totally devastated to read the news on your departure from UMNO.No words can ever describe my feelings today.Totally shattered and all my believe in UMNO goes down the drain.Tun we need you to guide us in the right path.UMNO has been derailed on the day you tender your resignation as PM.Sayua terasa seperti Malaysia kini tidak bermaya segala yang Tun usahakan untuk mengangkat mertabat bangsa kini hancur musnah dalam sekelip mata.Tun saya berharap keluarnya Tun daripada UMNO merupakan strategi Tun untuk mengembalikan maruah bangsa.Percayalah kami perlukan Tun kerana jika bukan Tun siapa lagi?

Salam perjuangan
jani

youknowtheyouknow said...

Good move your latest decision, sir. I think the lack of leadership is costing the country dearly. But if I may make a request - can u write more in English to cater to the international audience and foreigners like me who love to read your insights?

All the best Dr,

Hiangwhai

Unknown said...

Assalamualaikum Ayahanda Tun Dr M,

Saya merupakan anak Malaysia yg amat berbangga menjadi sebahagian dari rakyat Malaysia semasa pimpinan Tun dulu. Hingga sekarang masih mengikuti perkembangan Tun dari masa ke semasa. Langkah Tun keluar dari Umno ini amat sukar dimengertikan tambahan pula dengan keaadaan sekarng dimana rakyat masih lagi melihat Tun sebagai sumber inspirasi. Walaubagaimanapun saya percaya apapun jua tindakan Tun sudah tentulah mengambil kira faktor dari semua sudut.

Saya hanya mampu berdoa dan berharap tindakan Tun ini akan mendatangkan effect seperti mana yang Tun harap-harapkan. Semuga Tun dan keluarga sihat sentiasa dan dirahmati Allah S.W.T. Terima kasih atas segala yang Tun lakukan dan usahakan untuk agama, bangsa dan tanah-air. Saya masih ingat lagi kata2 keramat Tun iaitu tiada perjuangan yang lebih mulia dari berjuang untuk agama bangsa dan tanahair.

sabar said...

Saya rasa terkejut dan sedih tetapi mungkinkan ini sesatunya cara untuk mempertahankan prinsip Tun.

Talhah said...

Assalaamualikum TUN,

Semoga TUN 'kembali" dengan segera.

apo said...

Assalamu'alaikum,
Kepada Tun dan sekeluarga, moga keputusan yang dibuat adalah keputusan yang dilakukan ikhlas untuk kebaikan negara,bangsa terutama agama. Selagimana Tun meletakkan agama sebagai dasar perjuangan utama dalam memartabatkan bangsa dan negara tanpa mendiskriminasi mana-mana ras mahupun agama, saya tetap akan bersama-sama Tun walau apa jua keadaan sekalipun.Wslm

Proud to be Malaysian...

Melorina said...

UMNO sepatutnya mengambil iktibar daripada keputusan pilihanraya 2008. Tetapi UMNO masih lagi dibuai mimpi. Diharapkan UMNO dapat berubah supaya UMNO kekal relevan di masa akan datang dalam memperjuangkan bangsa Melayu.

Saya bukanlah penyokong mana-mana parti. Tetapi layanan ahli UMNO terhadap Tun menampakkan personaliti sebenar pucuk pimpinan UMNO. Mungkin UMNO sudah lupakan Tun. Tetapi rakyat Malaysia yang lain menghargai usaha dan penat lelah Tun. Saya adalah salah seorang rakyat Malaysia yang telah menikmati hasil usaha Tun dalam membangunkan ekonomi Malaysia.

Terima Kasih.

Dan teruskan perjuangan Tun. Saya juga akan berjuang untuk berbakti kepada Malaysia sebaik yang mungkin.

beck 23 said...

saya merupakan peminat no1 tun dan penyokong BN...
walaupun tun sudah keluar daripada umno..saya harap tun tetap setia bersama UMNO dan sentiasa menyuarakan pandangan..
saya khuatir pembangkang akan menjadi lebih kuat selepas pengumunan tun ini...saya berharap datuk mukhriz akan memenangi jawatan ketua pemuda UMNO...

Unknown said...

Tun,

Saya menyokong tindakan Tun untuk keluar atas pendirian peribadi Tun, tindakan keluar UMNO Tun akan mengubah persepsi masyarakat terutama golongan muda terhadap pimpinan sekarang.

Wallahualam...

Unknown said...

tun,
why do u have to resort to this? U obviously are not thinking clearly when u're doing this. Obviously, you're still bitter that nobody stopped you from letting go of your PM job. When u have been used to being worshipped, like what u are accusing Pak Lah of now, u must feel like a loser for not being wanted anymore. Just let it go. Ur time is over.

Ur obsession with toppling Pak Lah has turned u into a sloppy person. U used to be sharp, the only Malay politician who can counter Lim Kit Siang and Karpal Singh. And now, u made mistakes left and right, which Lim Kit Siang and Karpal Singh picked on. Like the case with the judiciary. U let it slip that u know a lot of secrets. Karpal immediately highlighted that if u know something, then, u should immediately inform. He stopped short of saying that if u don't, then, u'll be considered obstructing justice, which, might as well be translated as saying u're an accomplice which makes u guilty too

Unknown said...

Salam,
hanya jiwa yg benar2 patriotik shj yg menyokong dan memahami tindakan Tun. Allah SWT akan sentiasa berada di pihak yg benar. Yg dok gelabah la ni, hangpa tau la hangpa tu sapa....

Chan said...

Dear Tun,
I respect your decision. This is how the democracy system works! A good leader will lead by good example. Keep up your good work. Shame to this "Yes Man syndrome" including MCA & MIC.

Unknown said...

i will always support u....

u r our Hero...

i dun want Abdulla to become our SLEEPING PM....Shit...

i will always support u....Tun..

Unknown said...

Salam Tun,

If I were you, I will also do the same think.

Walaupun pemimpin-pemimpin UMNO tidak berpihak pada Tun, tapi majoriti orang Melayu dan kaum-kaum yang lain berpihak pada Tun.

Bukti?
Belum pernah dalam banyak pilihan raya sebelum ini majoriti orang-orang Melayu mudah menerima hasutan pembangkang. Tapi saya percaya pada pilihanraya kali ini orang Melayu juga tidak mudah menerima hasutan pembangkang, tetapi mereka dengar kata-kata Tun agar undi secara bijak. Kalau mereka mendengar kata-kata pembangkang, sudah tentu sejak dari dulu lagi mereka menerima mengundi pembangkang.

Saya harap Tun bersabar dan saya percaya kebenaran berada di pihak Tun.

sabar said...

Saya terkejut dan sedih kerana Tun telah mengambil tindakan drastik untuk keluar daripada UMNO. Walaupun begitu saya memahami perasaan Tun kerana sebagai seorang negarawan yang telah banyak menyumbang kepada agama,bangsa dan negara.

mn said...

A.kum YBhg Tun,

1. Sebagai seorang anak Kedah, saya proud kerana Tun buat keputusan tersebut di Kedah.

2. Dari Kedah Tun bermula dan di Kedah juga Tun berakhir.

3. Saya harap Tun bukan keluar UMNO tetapi 'bersara' terus dari politik.

http://www.penyokong-kj.blogspot.com

dawndamnit said...

idris said...
Tun Doktor.. I salute you for that..if I were u I would do the same..org kata..hidung tak mancung pipi tersorong2..buat apa tunggu2 lagi..

AnakPerak said...

ASSALAMUALAIKUM TUN YANG SAYA SANJUNGI LAGI SAYA SAYANGI.SAYA BERASA SUNGGUH SEDIH APABILA TUN YANG SAYA ANGGAP SEPERTI BAPA MELETAK JAWATAN DULU....KINI SEKALI LAGI SAYA BERSEDIH KERANA TUN TELAH MENINGGALKAN UMNO YANG KITA SAYANGI.APAPUN....SUATU PERJUANGAN DAN KEMENANGAN MEMERLUKAN PENGORBANAN.MAKA SAYA DENGAN INI INGIN JUGA MENGUMUMKAN BAHAWA SAYA JUGA MENINGGALKAN UMNO UNTUK TURUT SERTA BERSAMA PERJUANGAN TUN.SAYA AKAM BERDIRI TEGUH DIDEPAN TUN.SEMOGA KATA-JATA KERAMAT TUN..PERJUANGAN KITA BELUM SELESAI DAPAT MENYELESAIKAN KEMELUT POLITIK MELAYU DAN MALAYSIA....ALLAH BERSAMA DENGAN ORANG YANG BENAR..INSYA ALLAH TUN..KITA PASTI AKAN MENCAPAI KEMENANGAN.

Unknown said...

Assalamualaikum Tun,
Pertama sekali saya menyanjung Tun kerana Tun adalah orang yang berprinsip. Saya tidak tahu adakah ini betul atau tidak, hanya Allah yang Maha mengetahui. Sayab adalah generasi dibawah 40thn.Kami dibesarkan dengan cara dan ideologi Tun tetapi hari ini saya dan generasi ini telah hilang haluan dan halatuju.
Kami tidak memahami kenapa perbezaan pendapat boleh mencapai hingga ke tahap ini dan kami didalam kelemasan yang tiada kesudahan. Sebelum nasi menjadi bubur sesuatu perlu dimulakan dan dilakukan. Wassalam. adizafri.

Anonymous said...

All the best!

A map tiempo, buena cara

suffian ng said...

i am with you and i know deep imside that the whole country and it's rakyat are with you as well. You made a very bold move together with mama. Hope that pak lah's cronies will not close yr blog down as to what they have done to rpk. Long live yab tun ayah det and mama...best wishes from suffian ng

BlueMoon said...

Syabas Tun! Sekali lagi Tun menunjukkan kepada semua rakyat Malaysia khasnya ahli UMNO bahawa siapa itu "Dr. Mahathir Mohamad". Sememangnya Tun merupakan seorang elitist dan strategist dalam arena politik. Buat sesuatu yang tidak disangkakan, dariada pengharaman UMNO pada tahun 1988 sehinggalah keluar menjadi ahli UMNO pada tanggal 19 Mei 2008 - begitu lah prinsip Tun.

Saya pasti tiada ahli politik dinegara ini, terutamanya, yang berjawatan sanggup melakukan apa yang Tun telah lakukan. Seperti orang di barat selalu katakan - the balls are now in PM's court.

Saya bersama-sama dengan berjuta-juta rakyat Malaysia menanti perkembangan selanjutnya.

ojibala said...

wow... Tun, you just made a right decision. cheers!!

Anonymous said...

Sour grape..you are never the PM in my place. You neglected my people. After 45 years of independence, we are still living in the poorest state that produce the nation top petroleum and oil oilpalm produce. Say what you all want to say, this fact remains that the gloomiest period in our history was when you are the PM. You boast the Nation becoming a develop Nation in your time, heck. Our rating on the poor rise to the top of the nation. Now you spend your time barking at Pak Lah like you never had nobody else to look at. The pot calling the Kettle black

bahiyah said...

tun yang dihormati, awat nak suruh pak lah letak jawatancepat sangat... tun takut fasal kes lingham ke?

Unknown said...

Tun,

Abdullah's days are numbered and yet he speaks like he is least worried about this development. This demonstrate his arrogance and he believe he is the popular elected PM of Malaysia, whereas everybody hates him except for his kaki ampu menteri2 and those people who gain from him.
I pray for his downfall. May Allah guide you.

wailyamein said...

Saya sentiasa percaya tindakan dan keputusan Tun adalah untuk kebaikan. Sejarah akan mencatat segalanya.

Donotregretsinlife said...

I thinks u have made a wise decisions,its should be happening earlier,,,,but never too late also...thanks for modenization and brought Malaysia known throughout the world. "God Bless You" take care.

Unknown said...

Tun,macam mana? ada penyelesaian tak dengan AAB? Sekiranya tun keluar dari UMNO, apakah yang tun akan perjuangkan? Saya memang simpati dengan tun sebab layanan yang tun dapat dari AAB and konco2nya... dari manakah mereka belajar semua ini? Bukankah zaman tun berkuasa dahulu pun memang begitu?
tiada sesiapa pun yang berani atau boleh menegur tun, sekiranya ditegur, tun akan buruk-burukan diorang jugak...so memang dari zaman tun dah jadi begini..masing-masing ada kepentingan dan mahu menjaga kedudukan masing2...memang itu tujuan diorang masuk politik.. bukannya nak perjuangkan nasib bangsa melayu.. sabaliknya menindas bangsa melayu itu sendiri..DEB..apa keberkesanannya pada rakyat? Hanya orang2 tertentu yang dapat habuan dari DEB..yang selebihnya pokai.. kalau tak takkan ada rancangan bersamamu di TV3 tu.. yang melayu di bwah paras kemiskinan sebenarnya masih ramai.. apa gunanya kutip zakat, adakah bantuan sampai kepada golongan ini..
Sebenarnya.. tun balik yang kena sepertimana yang tun buat pada anwar ibrahim..AAB akan cuba nak menghapuskan terus kepopularitian tun..dia kalau boleh nak lawan tun dengan mega projeknya.. konon dialah lagi power daripada tun,ini manusia memang tak boleh pakai...
dia akan tahu nasibnya pada PRU akan datang sekiranya dia tidak berundur..
Apa-apa pun saya ucapkan Selamat maju jaya pada tun, semoga dengan tindakan tun ini akan dapat menyedarkan AAB yang telah buta hati, mata, telinga dan kepekaannya terhadap kehendak rakyat.. semoga tun terus berjuang untuk bangsa melayu dan agama islam .

faz said...

Tun Mahathir. I hope this will be your last masterstroke in building the nation, building UMNO. However, I am afraid things have changed in the last 10 years. The hearts and mind of the people are left in the back bonnet of the S-class Merc next to the swimming pool. Its a fight to be in power, whatever it takes. I support you in this, but maybe UMNO is already too corrupt, to rusted, too brain dead to be revived again. Its certainly needs a brain and more importantly, a heart transplant...

Loh said...

TDM should have registered Parti Semangat Empat Enam (PSEE) so that those who leave UMNO can become PSEE members. Tengku Razaleigh should be the President, since TDM cannot be expected to become PM again. Now, there is no political party to absorb ex-UMNO members, all future actions depend on PM AAB. If PM AAB just sits tight and does nothing, professional, or occupational politicians who consider leaving UMNO would not know how long they will have to sit on their behinds to await gravy trains.

PSEE will not get approval from Registrar of society. Are ex-UMNO members and MPs going to join PKR and to form government sooner than expected? Would UMNO members be interested in politics if the party is not the government? Maybe PM AAB's elegant inactivity might end up with everything done in his favour!

Unknown said...

Tun,

Do what you have to do! Perjuangan ada di mana2. Pak Lah will be remembered for all his failings. Leaving umno may be a personal decision by you. But you still have to find a way to finish what you have started, that is, get us a new and effective PM.

Radzi Sapiee said...

Tun, perhaps it's time to change tack. Saya percaya sebagai seorang pemimpin yang berwawasan besar dan dapat membaca suasa sosio-politik global secara menyeluruh, keputusan Tun untuk keluar daripada Umno itu bukan sekadar kerana tidak suka dengan keadaan politik nasional tetapi juga kaitan akan segala yang berlaku dengan suasana politik dunia yang nampaknya semakin membawa kepada penubuhan satu kerajaan besar New World Order yang sangat diidamkan puak Yahudi Zionis.
Saya percaya Tun sangat sedar akan usaha penjajahan dunia yang sedang berlaku sekarang di sebalik kata-kata muluk keadilan dan hak asasi manusia dan sebagainya. Tentunya Tun tahu bahawa proksi besar serta pengkalan usaha jahat Zionis di bumi sebelah sini terletak nun di selatan sana dan mereka sedang berusaha berhempas-pulas untuk meluaskan "jajahan" melalui projek pembangunan wilayah Iskandar pula!
Rasanya Tun juga ada melihat segala yang berlaku sejak beberapa abad kebelakangan, lagi-lagi dalam dekad terkini dari segi propechy iaitu ramalan-ramalan pelbagai pihak serta agama tentang keadaan akhir zaman yang bakal mendatang termasuk berdasarkan Hadis-hadis Nabi.
Tun, saya seorang bekas wartawan akhbar The New Straits Times yang sempat bertemu dengan Tun dalam beberapa function besar. Cuma cara saya yang kurang menurut protokol kurang disenangi sesetengah pihak tetapi saya lihat Tun dapat menerimanya walaupun ada masanya saya datang ke Press Conference dengan memakai seluar cerut dan t-shirt lalu duduk bersila di hadapan dan terus menegur Tun.
Di sini saya menjenguk Tun agar menjenguk ke blogspot saya yang tidak seberapa... Ada 3, satu dalam bahasa Melayu, satu bahasa Inggeris dan satu dwi-bahasa...
Ini alamat-alamatnya...

http://www.merahsilu.blogspot.com/

http://artmelayu.blogspot.com/

http://berpetualangkeaceh.blogspot.com/

Tun, saya asalnya adalah seorang graduan matematik tulen daripada University College of London tetapi berubah arah langsung dari segi pemikiran yang dahulu amat mengagung-agungkan sains apabila melihat dunia daripada satu segi lain.
Seperti saya sebut awal tadi, perhaps it's time to change tack? Maybe for you too at least at this juncture? Tinggalkan sebentar dunia politik dan lihat segalanya dari sudut metafizik pula... Sudilah melihat apa yang saya maksudkan melalui penulisan dan paparan di blogspots saya itu... Ia tentang menghadapi cabaran akhir zaman, bukan melalui sistem demokrasi yang sebenarnya dipelopori pihak Yahudi Zionis tetapi melalui kekuatan spiritual yang Insyaallah satu hari nanti akan melihat kebangkitan sebenar Islam daripada Timur nanti.
Sekian, wassalam!

RafQin said...

Assalamualaikum Tun..Sy berumur 29 tahun.Sejak berumur 22 tahun sy telah tertarik dgn segala ucapan Tun yg disiarkan melalui media.Kata2 Tun yg bernas,senang di fahami dan kadang kala saya rasakan saya mempelajari sesuatu yg tidak terduga dgn setiap ucapan Tun.Betapa bangga dan gembira nya saya ketika dapat bersalaman dgn Tun ketika Tun datang ke Melaka.Tun..saya begitu sedih sekali atas apa yang telah ahli2 BN dan UMNO perlakukan terhadap seorang yg begitu berjasa kepada negara dan rakyat Malaysia.Tun tidak pernah menyusahkan rakyat sebagaimana yg telah di perlakukan oleh DSAAB dan kuncu2nya.Mereka bukan sahaja tidak mengenang jasa seorang pemimpin yang telah berjasa kepada negara dan rakyat..Malah mereka menunjukkan sikap kurang ajar kepada Tun..Saya amat sedih ini semua berlaku kepada Tun pemimpin yg amat saya sayangi.Tun..semoga Allah sentiasa merahmati Tun dan di lindungi dari sesuatu yg buruk.Entah bila lg saya akan dapat merasai kepemimpinan seperti Tun pada zaman akan datang..Terima kasih kerana menjadi pemimpin kami Tun.Allah sahaja yg mampu membalas segala jasa2 Tun.Akhir kata dari saya kami rakyat Malaysia terlalu menyayangi Tun..Dan tindakan Tun keluar dari UMNO waktu ini adalah tepat..

Anonymous said...

Dear Che Det,

I must say that I was looking forward to a more transparent and competitive government but not an unstable government.

Nevertheless, I must remind you again you are facing the same situation as when you were the Prime Minister of Malaysia.

Of course, no one will ever find out your real objective for doing so, in which I believe could be for power solidarity, as like you said that it would be more convenient to pass resolutions in the Parliament with a one third majority in hand.

Just a two cent comment from those who were sacrificed during your tenure.

God bless you and your family.

dK said...

tun, i think you're getting too emotional in politics.

i und you've been in power before, but i think you're taking this too personal - and bringing down many others with you.

to me, i see this as quite an irresponsible action.

Donotregretsinlife said...

You should leave Umno at early stages,but now never too late,thanks for Malaysian's modenization-advancements -known to eye the world."You are father of modenization" in history.

Chap said...

Dear Tun,
Bravo ... We Malaysian will always be with U ... U R dead right of our Sultan Abdullah ... He's a Man without Pride ... Cakap satu, buat satu !!!

SungaiPadi said...

Salam Tun,

Dari awal lagi saya menjangkakan bahawa suatu hari Tun akan melakukan ini. Kenapa susah sangat kepimpinan UMNO sekarang untuk menjemput Tun, bersemuka muzakarah, berbincang dan mengambil pandangan semua pihak akan nasib parti UMNO setelah kekalahan teruk didalam PMU12.Adakah mereka tidak boleh berfikir bahawa apa yang Tun laung2kan dan hendak dilakukan adalah untuk kebaikan parti UMNO dan negara.?

arifeffendi said...

Dear Tun, this is as close as I can get to you but alas, your move may see the last for all of us in waiting for the closest, nearest saviour of our plight and future.

Malaysian future said...

Great move, Tun. We want to see a better Malaysia for our next generation.

Anonymous said...

Wish u all the best

"A mal tiempo, buena cara"

hakim said...

geramnya rasa hati bila dengar komen pak lah tadi tp siapakah yang benar skrg ini? tun mahathirkah yg benar atau AAB yg benar?

keliru kami yg kecil ini dan risau akan bahana yg akan ditanggung oleh rakyat malaysia.

siapakah yang benar?

sama-samalah kita fikirkan

lanaibeach said...

Dear Tun Dr M

The old UMNO died in 1987
With it the ideals of the past
You sat up UMNO baru then
Quickly took over the assets

UMNO celebrated 62 years anniversary
To me it should be 20 years only
The old UMNO had died long time gone
The new one is just barely reaching its potential
Full of experiments; can’t understand the past ideals
This is the problem besieging the present leadership

Gentlemen you wish they are
Sadly they don’t see it your way
They see you as a meddling doctor
They want you to go and retire happily

Yet I see you can’t
The nationalistic ideals in you won’t rest
You wanted them to see the way you want it to be
Those leaders in UMNO(baru) they don’t care about you

Now you resign from the party you founded
Leaving it with sadness in your eyes
Wishing that you could do to right the wrong
But dear Tun you aren’t in the game any more

UMNO has many cracks
Years of arrogant living got its tolls
In the 21st century perception is different
Now you understand
You have to let go

You leave the stage with heavy heart
You have supporters aging along with you
They should remember what you did
The good, the bad and the worst in your premiership
So take your easy life
Write it in your bog
Share with us
And thank you for making the world
Know where Malaysia is!

mia0613 said...

Dearest Tun,

Keep up the good work as I believe you know what you are doing. You have and always will be the only one I look up to when it comes to politics. I believe whatever your actions are, there must be a good cause behind it. Anyway, keep healthy always.

Asal Bahagia said...

Saya sentiasa bersama Tun. Jika orang seperti Tun membuat keputusan besar seperti itu, tentu ada pertimbangan akal sewajarnya. Selari dengan sokongan terhadap Tun yang tak berbelah bahagi, saya dengan ini juga ingin mengumumkan keluar UMNO (keluar UMNO no.3)....

Hidup Tun Mahathir....Semoga Allah merahmati Tun..

Amar.k.s said...

Salam Tun,

Selamat sejahtera kepada Tun dan keluarga.

Saya amat-amat terkejut bila mendapat tahu yang Tun telah mengambil keputusan untuk keluar dari Parti UMNO.

Saya faham kenapa Tun berbuat demikian. Tun sedar UMNO sekarang sudah tidak dapat berfungsi sebagai sebuah parti yang memperjuangkan hak orang Melayu lagi. Sejak Pak Lah mengambil tampok pemerintahan, pemimpin-pemimpin Melayu seperti lupa diri. Lebih banyak mementingkan diri sendiri dari memajukan bangsanya. Kekayan yang diperolehi hanya untuk dikongsi dengan ahli keluarga dan rakan-rakan terdekat. Rintihan pengundi tidak diindahkan.

Tadi, bila saya melihat Tun hampir menangis bila menyatakan kekesalan Tun tentang apa yang Pak Lah buat dengan jambatan bengkok tu, saya juga dapat rasakan kekecewaan Tun.

Sebenarnya memang ramai warga Johor kesal dengan pembatalan pembinaan jambatan tersebut. Kepentingannya telah diketepikan bulat-bulat oleh Pak Lah tanpa mengambil kira pendangan warga Johor secara menyeluruh.

Mungkin kerana nak ambil hati pengundi-pengundinya di Pulau Pinang, Pak Lah membina jambatan kedua di sana dengan menjadikan kami warga Johor sebagai mangsa percaturan politiknya. Tapi apa yang jadi. Pulau Pinang jatuh ketangan pembangkang juga.

Mungkin itulah balasannya kepada pemimpin tidak mahu mendengar rintihan rakyat.

Saya berharap, agar Tun akan terus berusaha untuk membetulkan keadaan dalam UMNO sekarang ini walaupun dari luar parti.

Memang perjuang UMNO sekarang sudah jauh tersasar. Hanya yang berani sahaja yang dapat merubah kepincangan-kepincangan yang belaku sekarang ini.

Selamat berjaya dan salam hormat dari saya dan keluarga.

acap said...

Salam tun,
Saya Memahami kesakitan yang Tun alami apabila rejim Badawi memerintah..Cuma saya berharap Tun Dapt menghuraikan rasional Tun Keluar UMNO secara terbuka lagi untuk pengetahuan orang kampung yang tidak memahaminya.saya Berharap akan ada ramai lagi orang yg ikut jejak tun dan seterusnya mengegarkan katil Abdullah yang sedang lena tidur di buai mimpi.Hidup Tun!

Jeff said...

Salam Tun
I'm always on your side 100%.Whatever your decision I respect 100%
Please take care of your health Tun. My best regards to your family also.
Salam
Jeff

PdgSakti said...

Tahniah Tun kerana berani mengambil keputusan ini. Percayalah, apa yang Tun perjuangkan akan menjadi kenyataan. Jika PAk Lah tak nampak sekarang, kami, ahli-ahli UMNO akan pastikan Pak Lah menghuni barisan pembangkang nanti dalam PRU-13. Biar menjadi satu mesej yang nyata pada beliau.

Maria Liza Latiff said...

Assalamualaikum Tun,
It's really sad to know that you're already out of UMNO. The UMNO today doesn't exist if not because of you. Anyway, I think you've made the right decision. i always admire your forthrightness and now, the way you send your message to Pak Lah and other UMNO members. May Allah Bless you always Tun...

SungaiPadi said...

Dear Tun
I dunno wats gonna happen next.The fate of UMNO, the fate of the Malays, the fate of Malaysia. Nothing much can be done, it seems. Just pray, doa and leave it up to Allah almighty.!

Take good care of ur health Tun.
May Allah Bless you and ur family.

mazirin said...

saya merasakan tindakan ini merupakan satu tindakan yang betul.
teruskan perjuangan Tun untuk mengundukn Paklah.......

arieraziq said...

Tahniah Tun Dr.
Pasti ramai akan tinggalkan UMNO selepas ini.
Yang pasti sokongan kami dari golongan generasi Tun tetap dibelakang Tun.

Hidup pahlawan Malayu terulung

En.Lanun said...

PAk Lah perlu meletakkan jawatan....jika tidak pasti ramai dikalangan pimpinan dan juga ahli ahli Umno akan mengikut jejak Tun Mahathir. Kerajaan BN akan tergantung tanpa pengikut.

edayz said...

A'kum Tun,

Semangat rasanya bila orang no 1 dalam pendaftaran UMNO letak jawatan. Hingga Nik Aziz pun berasa gembira. Kalau AAB masih x faham, apa bole buat. Sekarang semua terletak pada lebih 3 juta ahli UMNO samada nak terus sokong UMNO atau sokong AAB. Jangan hanya kerana perut, anak bangsa digadai. Teruskan tekanan, Tun. Kami anak muda Melayu akan terus menyokong kerana masa depan anak Melayu di Malaysia ini sudah semakin kelam akibat ketamakan manusia yang bertungjangkan kuasa.

jabbar said...

wow! what can i say? mixed feelings, hope you will be doing well after this, coz they gonna catch u and hit u hard after this, take care my fellow doctor!

mazirin said...

saya rasakan tidakan ini memang betul.........
teruskn perjuangn utk mengundurkn Paklah..........

lan said...

Can you get ur son to follow suit you? thx

abe MIE 'TERJAH' said...

MAHATHIR BUAT 'FILEM' TERBAHARU

Kenapa Tun Dr. Mahathir (TDM) keluar UMNO dengan tergesa-gesa? dan kenapa TDM tidak berminat hendak menyertai PAS, PKR atau DAP? atau TDM menubuhkan parti bebas?

TDM lebih berminat mahu menubuhkan 'parti diri bebas' iaitu bebas daripada kutukan, kritikan, pembicaraan ataupun dia sebenarnya mempunyai skandal lain yang menyebabkan dia keluar UMNO untuk 'sementara waktu'?

Ada 6 sebab kenana TDM berbuat sedemikian.

1. TDM adalah PAKAR PELAKON DAN PAKAR PENGARAH POLITIK. TDM seorang genuis dan bijak serta benar-benar berbakat berlakon terutamanya dalam telemovie 'POLITIK AIR MATA' atau 'POLITIK BELASAH ORANG'.

Dulu sebelum Pak Lah jadi PM, dia selalu menangis sebab sudah mahu letak jawatan semasa persidangan UMNO. Orang suruh dia tarik, tapi dia tarik balik dan jadi PM serta Presiden UMNO.

Masa jadi PM, 22 tahun lamanya, dia pernah membunuh musuh politiknya, antaranya TUN MUSA HITAM, TENGKU RAZALEIGH, GHAFAR BABA, dan ANWAR IBRAHIM.

Kita sebagai rakyat Malaysia berjuta-juta nyawa hanya mampu mwnunjukkaan kemarahan sahaja. Tapi apabila TDM seorang marah, tidak semena-mena kita beranggapan dia mewakili jutaan nyawa? BIARLAH si luncai (TDM) dengan labu-labunya.

2. SURUH PAK LAH TARIK BALIK ATAU TIDAK MENERUSKAN 'PEMBERSIHAN' penyalahgunaan kuasa, politik wang dan penindasan ke atas TDM.

TDM dikenali sebagai BAPA MUKHRIZ yang sah, digelar bapa pembangunan Malaysia, dipanggil Bapa kezaliman, dituduh Bapa Penipuan, Bapa Politik Lawyar Buruk, Bapa ketidakadilan, Bapa Bangsa Mamat dan bapa UMNO. Tetapi dia seorang bapa yang suka minum todi dan arak sehingga mabuk. memukul mama- layak digelar 'papajahat'. Jadi apa gunanya gelaran bapa diberikan hanya sekadar untuk dirinya sahaja.

Andaikata TUN MUSA HITAM, TENGKU RAZALEIGH dan GHAFAR BABA menewaskan TDM, sudah tentu masalah rasuah, penyelewengan dan salahguna kuasa berjaya diatasi ataupun dikurangkan ke tahap minimum.

3. TDM HENDAK MENGUJI POPULARITI. Macam artis, sekejap timbul sekejap sembunyi. Bila ada masalah, dia menghilangkan diri dan timbul pula beberapa tahun kemudian sebagai hero berpengalaman. Misalnya, kejadian tidak baik berlaku kepada Ning Baizura, Mamat Exist, Jamal Abdillah, Amy Search, Saleem iklim dan ramai lagi. Artis berkenaan berdiam diri tetapi dalam jangkamasa tertentu mereka kembali ke arena hiburan kita.

Kalau tidak percaya lihat lah sekarang bagaimana orang UMNO memujuknya supaya kembali ke UMNO.

4. TDM adalah MELAYU MUDAH LUPA. Dia lupa dengan kata-katanya 'parti diutamakan berbanding individu dan perjuangan parti mengatasi perjuangan individu.

Dia pernah menggelarkan orang Melayu sebagai bangsa PEMALAS. Tidak pula menggelarkan India sebagai pembelit dan penipu, dan Cina sebagai pengecut dan penipu!!! Dia juga tidak pernah membela nasib pekerja kerajaan bawahan selama menerajui Malaysia.

5. TDM SEORANG PENDENDAM dan akan melakukan apa sahaja untuk dirinya. Pada pilihanraya lepas (2008), TDM bukan main mengutuk Pak Lah dan apabila dia berjaya- dia kutuk lagi Pak Lah. TDM mahukan semua orang 'ikut' telunjuk bawah ketiaknya. Dia mahu Pak Lah letak jawatan dan gantikan dengan Najib, itu semua mainan politiknya untuk menjaga kepentingan kronisnya sahaja.

6. TDM MEMANG PERLU LETAK JAWATAN dan buat apa ditangiskan. Dia perlu berehat dan berdiam diri. Sepatutnya dah lama TDM berbuat sedemikian. Ramai orang dalam UMNO sudahpun berbuat sedemikian, meletak jawatan kerana tidak bersefahaman dengan pucuk pimpinan dan tidak mematuhi kehendak perlembagaan parti. TDM dah berbuat apa yang perlu dia lakukan.

Yang abe MIE hairan, apabila TDM meletak jawatan, kenapa parti pembangkang beria-ria sangat? Kan mereka sudah lama mahukan TDM berbuat sedemikian.

Kena ingat, TDM bukannya Nabi atau Rasulullah atau Jesus atau Gautama Buddha atau dewa Krtisnan yang mana mereka semua ini adalah penyelamat agama dan bangsa masing-masing. TDM adalah pemimpin negara seperti PM yang terdahulunya. Kita mengenali mereka kerana sumbangan dan jasa-jasa serta pengorbanan mereka.

Abe Mie rasakan, kiranya TDM dari dahulu lagi berdiam diri dan menyerahkan kepimpinan negara pada Pak Lah dan orang lain, sudah tentu BN tidak perlu menerima 'se-kalah' ini.

Dia boleh menikmati masa pencen dengan tenang atau menjadi penasihat kepada Petronas, Proton dan sebagainya tanpa diganggu oleh orang politik dan diserang kiri-kanan.

http://pkrpasdap.blogspot.comwhqofb

suayri said...

Tun,
We Malaysians want to non racist politician and your leaving UMNO is good for the Malays and all other Malaysians except the UMNOPUTRAS that manipulate and use the racial card so that they can keep robbing the country. Just imagine your 22 years, how much of wastage? Look at the strength of the Ringgit and Lee Kuan Yu's Singapore dollars!!!

Abu Abdullah Anas Al Banji said...

Assalamu alaikum Tun Dr Mahathir Mohamad

Sesungguhnya langkah yang Tun ambil ini mungkin drastik jika dilihat ramai, namun bagi mereka yang mengkaji riwayat hidup Tun, langkah keluar daripada UMNO yang Tun lakukan ini tidaklah memeranjatkan (sekurang-kurangnya bagi saya).

Cuma yang saya ingin ulas ialah UMNO yang Tun tinggalkan ini bukanlah 'legacy' 62 tahun lampau, tetapi merupakan binaan Tun sendiri. UMNO yang menggagalkan Malayan Union itu telah berkubur apabila pendaftarannya dibatalkan lebih 20 tahun lalu.

Maka apa yang Tun tinggalkan merupakan 'legacy' Tun - yang baik DAN YANG BURUK.

Jika Tun berbicara tentang "...UMNO yang ada sekarang hanya wujud untuk menyokong Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi, keluarganya dan tindakan serta dasar yang tidak secocok dengan kepentingan bangsa, agama dan negara...", maka saya tidak nampak apa bezanya dengan tempoh kepemimpinan Tun. Malah ada yang berpendapat Tun lebih licik menekan di dalam soal kebebasan bersuara!

Mengikut pemerhatian saya, ahli UMNO yang ada sekarang ini masih berpegang teguh kepada cogan kata UMNO, iaitu "BERSATU - BERSETIA - BERKHIDMAT" terutamanya setelah diingatkan oleh rakyat pada 8 Mac 2008.

Walau apapun, saya berharap setelah Tun keluar daripada UMNO, Tun dapat menggembleng usaha menyatukan umat Islam, terutamanya Melayu Muslim Malaysia.

Terima kasih dan Wassalam.

Apanama said...

Sir! We, the silent majority of Malaysians, are and will be you in your struggle.
Sememangnya PERJUANGAN Yang BELUM SELESAI!
Tun, saya percaya PERJUANGAN yang sebenar ketika ini ialah untuk membuka mata-hati org Melayu and ahli-Umno yang se-akan buta-tuli seperti presiden Umno masakini.

p/s Tun, if possible try creating some kind of a registry in yr blog for those leaving Umno to register (membership no) and state their reasons.

Rosli said...

Assalaamualaikum Tun,
Teruskan perjuangan mu Tun,Saya sangat percaya Tun tahu apa yang Tun lakukan,Hanya masa yang menentukan bila Pak Lah akan lepaskan jawatan.Doa ku untuk mu Tun yang di sayangi.Memang betul agak nya melayu ni tak mengenang jasa.

ppperdana said...

Salam Tun Dr M,
Pemimpin datang dan pergi tetapi apa yang paling penting ialah perjuangan memartabatkan negara,bangsa dan kebenaran. Ini ialah Jihad yang sebenar, kami anak-anak Malaysia yang lahir pada zaman kegemilanganMu menyokong penuh tindakan Ayahanda Tun. Sesungguhnya begitu banyak Perjuangan Yang Belum Diselesaikan dan benarlah kata Tun, Melayu Mudah Lupa..

Thepeoplechoice said...

salam tun, sebagai pemimpin berkaliber, pendapat sy adalah silap tun buat mcm ni, sy pun takderla sokong mana sgt umno ni... tp tindakan tun boleh mencetuskan huru hara dikalangan org bawah. terutama rakyat. dan perssepsi antarabangsa. sedih gak rasa bila keadaan melayu kita jadik pecah belah... sbg orang bawah sy sendiri rasa, blank, terpinga2 dan sedih dgn tindakan seorang pemimpin yang berjiwa besar spt tun. maafla mungkin tun lebih mengetahui kesannya... sy sbg org kecil hanya ingin menyatakan perasaan jek... ok sekurang2nya release. tq and good luck.Allah knows better what will happpen.

Filo_404 said...

Salam..Tun sy bangga ngn Tun kerana berani keluar UMNO..sy tgk UMNO dah xde hala tuju sekarang..UMNO akn hancur..sy xmenyokong Pak Lah wlpn sy jgk bernama ABDULLAH TAHIR..

Banana said...

Tun,AAB sudah layan sangat baik kepada Tun, Kalau ahli-ahli UMNO lain atau org lain macam Tun mengkritiknya, dah lama sudah hilang di dunia.

Miro Rose said...

TUN

jangan lupa kembali apabila sampai masanya ye tun....saya berjalan dibelakang tun..

fuad said...

True. The main objective of UMNO is to defend the Malay and their rights. The weakening of the leadership will definitely make UMNO irrelevant. If the leaders keeps on agreeing with what the other races demand or questioned, then we might as well just have BN without UMNO. At the end of the day, who has better arguments will win. In BN, if the non-Malays has better points of argument, then they will win and eventually lead BN. So it goes back to the lack of strong leadership in Malay/UMNO.

Isn't it a fact that Great Leaders are the one who can make others do the things they don't want to do and like it. Of course non-Malays always have arguments but it is the duty of the leaders to rationalize and make them understand the reason behind it. And he has to do this by actions, find out where the weak points that causes people to ask that question and not take things for granted.

Soo Sun Keong said...

Tun,

Right decision. Go ahead.

suayri said...

You only know to play the archaic racial card so that UMNOPUTRAS can keep robbing the country, Malaysian of all races will not fall to this any more, your racial statements recently in Johor were seditious and irresposible for an ex-pm to make.

I hope and pray that the government will thoroughly investigate you and your family's assets.

Admin said...

Keputusan yang Tun buat ini telah meletakkan DAP dan PAS dalam keadaan yg sangat tidak selesa..berkemungkinan DAP dan PAS akan ditipu oleh PKR..Anwar pasti menunggu masa utk memasuki UMNO bersama sama pengikutnya kerana hanya UMNO yg boleh menjadikan dia seorang PM..

angie said...

Tun,
Its indeed a sad day for us Malaysians to hear of your decision to leave UMNO. With you around the party giving critics would really keep them on their toes!I think UMNO members have forgotten what you have strived to do, the development that you have brought to this beloved home of ours, Malaysia and your gutsy answers to the westeners to position us, Malaysians, as 1st class citizens to their eyes.
However TUN, I respect your decision for the reasons stated in your blog.
God Bless!

Unknown said...

Asalamulaikum Yang Berbahagia Tun,

Saya merupaka seorang Pemuda UMNO dari negeri Sabah. Saya benar2 terkejut dgn kptusan YAB Tun untuk keluar daripada parti. Walaupun tindakan itu dipandang sebagai menadak, tapi saya faham dengan peribadi YAB Tun. Selama ini saya bersimpati dgn nasib yg menimpa Tun. Saya tidak dapat membela Tun yg saya anggap sebagai idola saya apabila Tun dihentam oleh org2 dalam UMNO sendiri... yg boleh dianggap saudara sendiri.

Saya benar2 pelik dgn perangai mereka yang tidak puas utk menghentam Tun selama 4 tahun ini. Seolah-olah tidak ada perkara lebih baik utk d lakukan melainkan melakukan perkara2 itu.

Apa akana jadi dgn UMNO sekarang? Adakah mereka tidak lagi memikirkan tentang rakyat? Memang benar kata2 Tun yg UMNO sekarang bukan seperti 62 tahun dahulu... UMNO sekarang lebih kepada "Yes Boss", "All right Boss", "No problem Boss"... sedangkan mereka sendiri tidak turun padang utk melihat keadaan sebenar.

Saya amat menyanjung tinggi prinsip Tun dan saya hormati dgn keputusan Tun walaupun saya rasa kurang setuju. Tapi saya tahu setiap tindakan Tun itu sememangnya telah Tun fikir dgn sebaik-baiknya. Saya berharap agar UMNO dapat diselamatkan kerana sekiranya masalah ini berlarutan.. negara dan bangsa akan tergadai.

Saya ingin mengucapkan Terima Kasih kepada YAB Tun selama 22 tahun membawa MALAYSIA ke satu tahap yg sungguh membanggakan.


TERIMA KASIH TUN Dr. MAHATHIR MOHAMMAD

othman said...

Ybhg.Tun,

1. Syabas atas tindakan Tun.Tidak ada gunanya kita bertuankan pemimpin yang terlalu lemah dan kosong jiwanya.Pemimpin yang mementingkan diri sendiri,keluarga dan sanak saudara dari kepentingan rakyat dan negara.

2. Pemimpin yang lemah memimpin pengikut yang lemah dan tidak cerdik seperti Shahril Samad,seperti tong kosong, dengan lagak dan cakap besar tetapi hampas.Atau Khaled Nordin menteri kanan yang sepandai pegawai kerani sahaja.Mereka ini jangan diharap akan megikut jejak Tun.

3. Kita sama2 lihat apa akan terjadi kepada UMNO dan orang Melayu khasnya.Silap haribulan Melayu hanya tinggal pada nama dan negara pun tergadai.

Kami doakan Tun berdua bertambah sehat dan dipanjangkan umur.

Ulul Albab said...

Salam Tun,
Alhamdulillah doa semua umat islam termasuk harapan orang2 bukan islam telah dimakbulkan. Buat la apa pun tapi hendaklah kerana Allah swt. Saya tabik dan berharap apa yang Tun telah & bakal buat bakal diterima sebagai JIHAD oleh Allah swt. Ingatlah dunia ini hanya sementara & akhirat lah tempat kita selama-lamanya. Salam

Anonymous said...

YA.Bhg Tun,

Saya sungguh terperanjat dengan tindakan Tun keluar UMNO. Tindakan ini terlalu drastik dan boleh mengundang pergolakan dalam BN jika ia menyebabkan perpecahan yang berlanjutan dalam UMNO.

Diharap Tun memikirkannya semula dan menarik balik keputusan ini.

Walaubagaimanapun, saya masih sanjung tinggi Tun, semoga sihat dan panjang umur.

happyday said...

Tun,

We don’t blame you. It maybe the additional proof that as many suspect for quite sometime you, may have lost your senses. What else can one rationalise for the hundreds of misjudgements and the misuse of trust placed upon you by the nation. However we think UMNO is also to be blamed for not being courageous enough to subtly spare you of your worsening condition, and to gracefully retire you some 12 years back.

Anyway, your family has made the right move for you now. So please take care of your health. Let UMNO sort out its own problem. Good luck.

Unknown said...

We are with you Tun!

Unknown said...

Tun,

I am very sure I know just what to say to you about your announcement this noon, until I read your post...I'm lost of words.

The thing is, today is the saddest day for any UMNO member like me without you in the party. But besides that, you actually makes me proud of you even more. Once again, you got my eyes filled with tears.

Sir,
I believe, you know what you are doing and that you believe in your own decisions. Carry on, Sir. You know, Malaysians loves you dearly and that we always be with you.

Salam for Tun Dr Siti Hasmah..

P/S: Semoga Allah sentiasa meletakkan Tun sekeluarga dalam lingkungan perlindungan dan kasih sayang-Nya. Amin, Ya Rabbal 'alamin...

Tabik Tun Dr.Mahathir!!!

RinG said...

Tun, btol tu, mmg btol.. Islam Hadhari ni xperlu ada.. Tp dengan keluarnya Tun dari UMNO ni, saya rasa kurang selesa la. Bayangkan berapa ramai ahli UMNO dan BN yang lain akan turut serta. Apa akan jadi waktu tu? Confirm pilihan raya akan berlaku lagi sekali dan dengan kedudukan kerajaan yang ketika itu kekurangan ahli yang berbakat, confirm Tun, confirm kerajaan sekarang akan tumbang. Apa Tun sanggup lihat kerajaan yang Tun pimpin selama 22 tahun tumbang begitu saja?

Ada cara lain Tun, ada lagi, insya Allah.

Trojan Horse said...

Askum YABhg Tun. I'm saddened by yr decision to quit UMNO. Nevertheless, I do understand yr feelingS and reasons for action. UMNO leaders are intellectually bankrupt and void of ideas in dealing with the issues raised by you. It is a 'yes YAB/YB" party and that has been the UMNO political culture for sometime.

pitta said...

A man should stand by his principles... I believe Tun is doing just that...

Unknown said...

Saya kagum dan terharu dengan komen yang diberikan oleh Nik Aziz apabila ditanya tentang pengumuman Tun keluar dari UMNO tetapi saya merasa hairan dan tak faham dengan komen dan jawapan yang diberikan oleh Pak Lah berkenaan isu yang sama. Pertama kali terdetik dihati saya untuk menyokong Nik Aziz (jika PAS tak bersekongkol dengan DAP). Ingatlah wahai Melayu,PKR bukan parti Melayu. PKR sama seperti DAP dan Melayu tak boleh terima DAP.Anda boleh sokong PAS atau UMNO tetapi tidak PKR. Dah tiba masanya PAS dan UMNO duduk semeja membincangkan agenda utama mereka iaitu MELAYU.

Unknown said...

Salam Tun,Tun selama memimpin telah memastikan kesejahteraan,menyediakan satu organisasi sosial yang didalamnya orang berasa selamat dan telah menwujudkan satu set kepercayaan atau nilai yakin diri untuk memastikan negara,bangsa dan agama terus berada dalam tangan pemimpin yang Tun pilih sendiri.Mungkin kaedah berlainan tetapi halatuju sama.Yang ketara cepat dengan lambat dalam menangani sesuatu perkara.Tun seperti yang diketahui kerap mendahului masa,yang lain ikut masa.Apa pun darah Tun darah UMNO mana mungkin ia akan pudar selagi nyawa dikandung badan,lagi pun Tun berjanji akan menyertai semula UMNO pada masa yang sesuai pada Tun.

Divine love said...

Assalamualaikum.

Tahniah Tun.

Sy sokong Tun.

Sy akan ikut jejak Tun.

Selagi Pak Lah jadi Perdana Menteri, saya tidak akan sokong UMNO.

Saya harap Pak Lah akan sedar tindakan Tun.

Ramai lagi yang akan menyusul mengikut jejak langkah Tun agar kepimpinan negara bertukar kepada pemimpin yang bijak dan benar.

Saya harap Tun dapat mem[erbetulkan keadaan.

أبو عمار said...

harap tun kembali kepada fitrah Islam..

Unknown said...

Assalamalaikum Tun
Satu langkah drastik.
memang sukar dipercayai..but that u.
All the best.
memang ubat itu pahit...dan pak lah kena telan ubat tu

Anonymous said...

Tun,

Tindakan yang wajar sebab UMNO sudah tidak relevan lagi. Mereka dok bertelagah nak kuasa. "ambiklah" katakan kepada mereka dan konco-konconya.

Baliklah kepada yang satu yakni ISLAM. Dengan balik kpd ISLAM sahaja bumi Malaysia akan aman sampai ke hari Qiamat, insyaAllah. Bersatu kita dengan agama ALLAH yang satu. TiADA yang lain selain dari ISLAM.

Bung Karno said...

YABhg Tun,

Saya percaya pengunduran Tun Mahathir sebagai ahli UMNO bukan bertujuan untuk menubuhkan parti baru. Ia juga tidak bererti ramai yang akan meninggalkan UMNO.

Tun M berhenti jadi ahli UMNO kerana UMNO kini diketuai oleh seorang Presiden yang tidak dihormati oleh lawan dan kawan. Presiden UMNO hari ini tidak ada wawasan dan tidak ada agenda untuk menjadikan UMNO sebagai parti yang unggul seperti sebelum PU12. Presiden UMNO hari ini adalah seorang yang populist dan 'self-centered' dan mudah diumpan dan diremehkan oleh pembangkang dan lawan parti.

Lebih dari itu, Presiden UMNO hari ini tidak mengendahkan pandangan akar umbi dan gagal menyuntik semangat dan membina kekuatan ahli parti dan rakan-rakan komponen BN untuk menghadapi pembangkang yang semakin berani dan lantang. Presiden UMNO yang juga Perdana Menteri tidak ada ketegasan dalam menghadapi cabaran dan lambat, tidak konsisten dan 'ad-hoc' dalam membuat sesuatu keputusan.

Tun M berhenti kerana malu untuk menjadi ahli parti yang diketuai oleh pemimpin yang lemah dan tidak peka kehendak ahli dan rakan BN. Bagaimanapun beliau tidak akan menyertai parti politik lain kerana akan kembali ke UMNO setelah pertukaran penjawat Presiden.

Seperti biasa DS Abdullah Ahmad Badawi sebagai Presiden Parti akan memandang ringan
perkembangan ini. Begitu juga dengan para ahli Majlis Tertinggi, tentunya akan menyatakan sokongan tak terhingga kepada Presiden parti.

Memang kita berharap tidak ada pemimpin-pemimpin tertinggi seperti DS Najib, TS Muhyidin dan Tengku Razali Hamzah tidak meninggalkan parti kerana mereka adalah harapan untuk membawa perubahan pucuk pimpinan dalam pemilihan Disember ini. Sekiranya tanpa mereka adakah kita mengharapkan DS Ali Rustam, Datuk Nazri Aziz atau TS Mohamad Taib menentang DS AAB sebagai Presiden?

Ketua-ketua Bahagian dan bakal-bakal perwakilan ke persidangan Disember ini juga harus terus
kekal dalam parti supaya dapat menetukan hak memilih Presiden. Tebalkan muka untuk terus berada dalam parti sehingga tempoh penetuan ini.

Sambil itu, biarlah Tun M mengkritik DS AAB sebagai pengkritik bebas, tetapi bukan untuk membantu pembangkang. Hanya kemungkinan Tun M menjadi penasihat kepada AP bebas, Datuk Ibrahim Ali, yang akan menubuhkan parti baru.

Posted by Bung Karno at 7:48 AM

guna005 said...

Kami menyokong Tun Dr Mahathir dari dahulu sampai sekarang. Tun adalah perdana menteri Malaysia yang terbaik. Tanpa Tun, dunia tidak akan kenal Malaysia. Pengumuman ini adalah satu pengumuman yang berani dan yang terbaik dilakukan oleh Tun. Semoga Tun dan isteri berada dalam keadaan sihat sentiasa. Komuniti kaum India sentiasa menyokong Tun dalam apa jua keputusan yang dibuat.

Bekas Wartawan Thootan,
MS Guna
016-2543577

aga said...

Dear Sir(Tun),
I was shocked to hear you had resigned from umno. I agreed and support your decision and I always admire a leader who has "Heart". There will difficult in 100 years to come to find a good leader like you....May God Bless You and Ibu Hasmah(my regards to her) and take care.

CAD For Quantity Surveyor said...

syabas tun, lagi molek kalau tun letak jawatan sebagai penasihat petronas

Unknown said...

Tun,
you have made a very strategic move. Since you are not happy with the leadership you quit the scene. It is most admirable.
You are loyal and do not join any other political party. You just wait for Pak Lah to resign then you rejoin UMNO.
Many people are not happy with the 'Naked Emperor' syndrome that exist in the country's leadership today but are either reluctant to voice out or are restricted from doing so. The few who dare are the brave.
I pray that Allah will spare Malaysia from further catastrophy.

d'artagnan said...

Dear Tun,

As expected, you'll make such magnitude decision and it came on 190508. DO NOT COMPROMISE...just like the saying goes..."A great fortune in the hands of a fool is a great misfortune".

Salut to my ultimate warrior TUN Dr.M.

ONE 4 ALL, AND ALL 4 ONE.

amirs82 said...

TDM,

Hope your current move can lead to your good objective, saving UMNO, for the betterment of Malaysia and Melayu. I will always support any effort that can bring back the glory of UMNO and BN. I am also always admiring you as Malaysia's best leader ever.

This is because of UMNO has been exist for generations and it's the party that bring the MERDEKA and Malaysia going to be a developed country. As younger generation of Malaysia, I didn't experience the Merdeka, but born during your leadership, I seen your progressive policies to develop our own Malaysia. Down bottom of my heart, I hope the next leader after you can, at least continue your progressive policies. But the current one shown us that they couldn't. I am supporting for leadership changes in UMNO and BN. Please save UMNO and BN, the party that have been doing so much for Malaysia. Don't make the current weak leader, jeoperdise the name of UMNO.

amirs82

Wahido said...

TunM adalah seorang perjuang sebenar Melayu yang PANDAI dan berPRINSIP. Sanggup pilih yg tak popular demi perjuangan Agama, Bangsa & Malaysia. Teruskan dan saya sentiasa menyokong tindakkan TunM. Hidup Melayu & TunM is the best!!

freemalay99 said...

UMNO under Pak Lah is a time-bomb. Even Anwar Ibrahim mentioned that PR is the new government in waiting.

No point for any UMNO/BN members to support a losing side under Pak Lah as he was given a chance to lead UMNO/BN. He has failed and must be made responsible. He takes no advise from his predecessors.

How many UMNO/BN MPs needed to leave their respective parties to threaten Pak Lah's leadership? Less than 30?

Only if Pak Lah gives up PM post, then rebuilding and strengthening UMNO efforts can be done immediately.

On the contrary, once all your supporters have left UMNO, Pak Lah may allow Anwar Ibrahim/PKR to rejoin UMNO to strengthen Pak Lah and KJ positions.

If this scenario happens, then it will be clear that Pak Lah has been cooperating with Anwar Ibrahim all this while.

Their "Freemason" agenda now is to destroy all Nationalistic movements such as UMNO, MCA, MIC, etc in the country before freemasons takes over the country.

Good luck.. May Allah protect us all!

Unknown said...

Dear Tun M,

Please do not live in delusion. You are not the Saviour of the nation and country. Take life easy, walk out of your house to breath fresh air, feel the ground beneath your bare feet, and embrace the sunshine.

Just let go and put the fight behind you. Looking back, everything is just as it is.

Penegak@Pembela said...

Assalamualaikum Tun, apa kata kalau kita tubuh parti melayu baru seperti Parti Melayu Bersatu (PMB) yang akan digunakan untuk membetulkan UMNO secara sistem demokrasi pilihanraya. Namun PMB ini akan kembali bergabung dengan UMNO apabila UMNO benar-benar pulih (Pak Lah letak jawatan).. saya sanggup ikut berjuang bersama-sama Tun, lagipun nama UMNO sering dijadikan hujah PAS yang mengatakan kita mengekalkan nama inggeris (United Malay Nation Organization). Ini masanya juga kita menukarkan namanya kepada bahasa ibunda kita.

Mahendrarajah said...

Tun,

While we truly respect your decision, your contributions/actions towards a better Malaysia must continue

The change is still taking shape and we need 'the energy' to stablize it and make best of it.

Ikemen said...

assalamualaikum TUN, to be honest I have a very high respect upon you TUN. most of my friends (FYI , we`re in IPTA) agreed that the cabinet is full with yes men and MALAYSIA is not continuing the development. He (PAK LAH) introduce the Islam Hadhari yet so many entertainment programmes held against the Islam Hadhari, he shows no charismatic, just bluffing with all sort of integrities and behaviour yet the corruption and cronisme are obvious in front of us Malaysian. You have the rational to do this (keluar dari UMNO) regardless what other MT UMNO said about you. ironic isnt it? once you ruling, they follow you, after retired, they went against you. May Allah grant you patience and happiness..please dont forget to smile :).. Assalamualaikum

bayutravel said...

syabas TUN kerana tindak berani nie..moga2 pak lah & UMNO akan sedar. ~MELAYU MUDAH LUPA~

LKO said...

TDM,

I believe many in the UMNO today looks only at money and their pocket first, following their President's values. I wonder how many will fight for a fair principle.

Reza aljunaid Post said...

Assalamualaikum Tun DM dan salam sejahtera,

BAB 1

Tun Mahathir keluar UMNO??? Ya Tun sudah keluar UMNO. UMNO bukan lagi tempat untuk pemimpin yang sarat berjasa kini. Kini UMNO hanyalah untuk mereka yang sepertimana Rasulullah S.A.W katakan bilangan kamu ramai bagaikan buih tapi tiada kualiti lagi sebagai umat Islam yang berani berkata benar. Cintakan dunia melebihi akhirat...

BAB 2

Ahli UMNO berasa amat dukacita dengan tindakan Tun Dr. Mahathir keluar dari UMNO. Namun demikian, ahli UMNO amat memahami sebab utama beliau bertindak keluar dari UMNO. Ahli UMNO faham bukanlah mudah orang seperti Dr.Mahathir membuat keputusan seperti itu jika tidak ada sebab kukuh.

BAB 3

Saya merasakan adalah wajar beliau bertindak keluar dari UMNO. Ini kerana pemimpin UMNO sendiri memang mahukan beliau keluar dari UMNO. Walaupun tidak dinyatakan secara terang oleh pemimpin UMNO, dari segi tindakan dan kata-kata, ahli UMNO dapat rasakan ada sesuatu yang tidak kena dalam kepimpinan UMNO sekarang.

BAB 4

Saya secara peribadi tidak lagi nampak roh UMNO dalam UMNO. Ada seperti roh asing dalam UMNO. UMNO seperti sudah hilang jati dirinya. UMNO bagaikan layang-layang yang terputus talinya. Hanya ahli UMNO yang mempunyai jati diri tulen UMNO sahaja yang tidak tergamak memalitkan arang ke muka sendiri.

BAB 5

Jika ahli UMNO masih ingat, belum pernah terjadi dalam mana-mana sejarah pemimpin UMNO, bekas pemimpin UMNO dipalitkan arang oleh pemimpin UMNO sendiri.

BAB 6

Oleh itu, tindakan Dr.Mahathir keluar dari UMNO adalah tepat kerana pemimpin UMNO sendiri hanya mementingkan diri sendiri bukannya kepentingan untuk UMNO.

BAB 7

Dato Abdullah hendaklah menjawab di hadapan Allah kelak kenapa umat Islam di Malaysia semakin lemah, lembik,berpecah belah ....

BAB 8

Dato Abdullah hendaklah menjawab kenapa Islam had hari mengutamakan menantu dan anak pinak dalam kerajaan Islam Malaysia ini. Kenapa merendahkan agama Islam..? Kenapa jadi orang munafik yang bercakap Islam tapi segala tindakan kamu bagaikan bertentangan dengan ajaran Islam??

BAB 9

Dalam solat berjamaah wajib makmum membetulkan bacaan imam yang salah. Dan imam wajib membetulkannya. Bandingannya dalam UMNO ialah kamu Dato seri abdullah tidak cuba membetulkannya sebaliknya kamu membaca terus yang tidak betul itu..maka wajiblah makmum berniat mufarakah/berpisah dari imam Abdullah..

BAB 10

Oleh kerana Tun adalah Mujaddid Islam abad ke 21 ini maka saya dan pengikut-pengikut saya juga akan berniat mufarakah juga dari UMNO kerana Allah Taala...Kami tidak mahu berimamkan orang jahil, jumud, fasik, ujub, riak dan munafik macam Dato Abdullah.

BAB 11

Habih tu kalau dah keluaq nak pi mana kita ni...buat masa ni kita ikut Mujaddid Islam kita ni Tun Mahathir sebagai imamlah...generasi muda UMNO hang pa semua adalah bakal pengganti mujaddid Islam abad ke 21 kita ni...hangpa semualah yang akan boleh menjatuhkan Imam Yang Dah sesatkan ahli UMNO ni...

Abdullah hai Abdullah..dah tua masih nak jadi imam sesat ka??

CLF said...

Salam Tun M,

I hope those UMNO members, especially the infamous sleeper will wake up from their slumber dream, and embrace the REALITY.

Even though he merely won the GE, now we all see he's having kinda tough time to deal with the states under opposition control. He can't keep up his own party, and yet he wanna campur tangan other people's business.

I hope politicians not just from UMNO, but other component parties as well will ikut jejak Tun's decision.


PhantomCLF.net

Muna Naim said...

My dear Tun,

I trust that my comment here comes at your best of health.

By your great wisdom, I am very sure that you have thought of this decision very carefully. The same I believe with your gracious wife's decision.

My family and I are with you. Though I have been away from the country, from the same time you became the Prime Minister and came home for good after you retired, honestly, I've seen a lot of accomplishments that you have made me become very proud to be a Malaysian.

Tun Gambate!

Unknown said...

assalamualaikum
mengejutkan...tapi itulah TUN
action speaks louder than words...malangnya org kita ramai yg ikut tido cam ketuanya.Nyatalah kita sebagai Tuan rumah, masterbedroom dah banyak kali diselongkar,barang diusik...kita masih kata 'Biarkan,,biarkan' Sindrom Siluncai makin ketara sejak akhir2 ini.Adakah kita sudah sedia dengan metokrasi dalam semua hal..?Jawapan ditangan anda semua..

Hidup penuh warna...walaupun ada warna tu kita tak gemar,kekadang kita masih kena pakai dan melihat.

Unknown said...

Assalammualaikum WBT

Tun,

Tahniah diatas keberanian Tun untuk memastikan Pak Lah turun dari takhtanya.

Ahli UMNO perlu lah bijak memilih sama ada sayangkan Pak Lah ataupun negara.

Semoga perjuangan Tun berjaya.

Metal said...

Hope Pak Lah can make a decision to step down in order for a new PM to restructure a strong Barisan National. There are so much pressure from UMNO members and Tun to Pak Lah. Barisan National parties no more united to each other.

meehakka said...

We need a better system in electing politician as leaders of party and later as leaders of the nation, especially the cabinet and the prime minister

A true leader is by the people, from the people and for the people

While we need stonger and more dicisive leadere now, we also desperately need to have a good governance system to minimise the window of opportunities for any abuse of powers by future leaders

Tun, you could do more than just getting rid of PM, plant the seed of better governance for the generations to come

PM, porah.....

Unknown said...

Ybhg Tun,

Say what ever they want.....You are still the 'BEST'.

Semoga dipanjangkan umur untuk melihat perubahan (jika ada)di dalam UMNO.

Semoga orang-orang yang 'tak faham bahasa' ini akan ditolak oleh ahli-ahli diPerwakilan UMNO yang akan datang.

Francis Lui said...

Dear Dr. Mahathir,

I personally think this is the right move to save our country from deteriorating further. The country is spinning to no direction with Badawi's leadership. Best of luck.

Muna Naim said...

My dear Tun,

I trust that my comment here comes at your best of health.

By your great wisdom, I am very sure that you have thought of this decision very carefully. The same I believe with your gracious wife's decision.

My family and I are with you. Though I have been away from the country, from the same time you became the Prime Minister and came home for good after you retired, honestly, I've seen a lot of accomplishments that you have made me become very proud to be a Malaysian.

Tun Gambate!

Suhana Sidik said...

Tun,
I respect whatever decision you have made, and will make in the future. And i always believe that you think things through before making them.
Making a different to the world means big sacrifice. Well done!

Aku said...

He he he. Kenapa Che det oi!. Janganlah merajuk. Mukhriz tak ikut serta ke? Mukhriz pasti penyokong kuat Pak Lah.

Jahanara Abu Bakar said...

Salutations to our Hero Tun Dr Mahathir,

You are a man of charisma and one who makes substantial statements. I grew up during your era and if not for you I would not be the bold and brave person I am today. Because that's how you brought us up and we will forever lay our unprecedented support in all that you do. Perhaps there are other Malaysians who are 'kacang lupakan kulit' breeds. But as for us, we know where we stand. In the eyes of the world with YOU!

saiful said...

Tun, tahniah atas keputusan ini. Saya percaya apa yang tun buat ini adalah untuk kebaikan rakyat dan negara seluruhnya. Saya harap keputusan tun keluar dari UMNO akan membuka mata pemimpin-pemimpin sekarang terutama Pak Lah yang saya lihat gagal membela nasib rakyat. Mereka gagal memartabatkan agama Islam. Semoga Allah sentiasa melindungi tun sekeluarga.

Jahanara Abu Bakar said...

Salutations to our Hero Tun Dr Mahathir,

You are a man of charisma and one who makes statement. I grew up during your era and if not for you I would not be the bold and brave person I am today. Because that's how you brought us up and we will forever lay our unprecedented support in all that you do. Perhaps there are other Malaysians who are 'kacang lupakan kulit' breeds. But as for us, we know where we stand. In the eyes of the world with YOU!

Che Ani said...

Syabas Tun,

Sebagai ahli UMNO saya berharap tindakan Tun dapat mengingatkan pemimpin atasan dapat bercakap benar bukannya berselindung. Ahli gelisah sehingga kini tiada tindakan atas kekalah PRU-12. Perjumpaan antara pemimpin cawangan dan pusat yang kononnya untuk sebagai post-mortem PRU-12lebih kepada kempen untuk Mesyuarat Agung Disember ni...mereka dah lupa.. atau buat-buat lupa...

Saya berharap malaysia akan berubah hasil dari pengumuman Tun ini, walaupun berlaku sedikit ketidaktentuan adalah lebih baik dari UMNO hilang kuasa, dan terima kasih Tun kerana selama 22 tahun mendidik dan membesarkan kami. Semoga Tun sihat selalu.

Zani

ASHAR said...

ASSALAMUALAIKUM TUN,

APAPUN....SUATU PERJUANGAN DAN KEMENANGAN MEMERLUKAN PENGORBANAN.

MAKA

SAYA DENGAN INI INGIN JUGA MENGUMUMKAN BAHAWA SAYA DAN ISTERI JUGA MENINGGALKAN UMNO.

INSYA ALLAH TUN..KITA PASTI AKAN MENCAPAI KEMENANGAN.

SALAM PERANTAUAN

_ASHAR.11:50_

che fari said...

Yang Berbahagia Tun,
Kami sekeluarga amat menyanjungi, menyayangi dan menghormati Tun berdua. Didoakan semoga Ybg. Tun berdua akan sentiasa dibawah rahmat dan lindungan Allah swt. Syabas di atas tindakan Tun, semoga tindakan ini akan menjadi Tsunami kedua selepas PRU12. Kepada Pak Lah, sudah-sudah lah membuat onar kepada bangsa, agama dan negara, BERUNDURLAH!!!

Charlsen said...

Memang jelas sekali UMNO skrg dah tak boleh pakai dan dacing dia telah uzur malah rosak!!! Hanya tahu timbang berat sebelah aje..

Saya tak pernah sangka Tun akan keluar dari UMNO, tapi langkah Tun ini memang bagus sekali utk Pak Lah tengok betapa teruknya pimpinan dia sebagai ketua UMNO..

Jgn sokong UMNO dibawah pimpinan pemimpin yg korup dan menyalahgunakan kuasa!!

Tun jika mahu mengasaskan parti lain utk bertentangan dgn parti yg korup itu saya juga akan sokong sepenuh..

Harap Tun akan mempertimbang utk menubuhkan satu parti yg bersih utk memimpin negara kita ini!!!

Hiduplah Tun Mahathir!!!

AD said...

Tun,
bukankah UMNO yang ada pada masa dahulu wujud untuk menyokong Tun juga, tapi ada baik sikit la...sebab tak melibatkan KELUARGA.

Anonymous said...

Tun,

Apa kata SELAMAT, AMAN & MAKMUR sebagi HARAPAN BARU kita?

ZSGR

ilmyinc said...

A daring action can only be taken by those who have the guts and dignity.

Right or wrong is upon individual judgment.

The point here is;
"say what you mean , mean what you say"

ilmyinc.com

y2y said...

I'm 18, i know i might not know that well.

But what i can say from my view is...tomorrow NST will hit you hard. But it will backfire them. Tun, you have tones of supporters (even Nik Aziz loves you) who hate to see you being hit lyk that. Don't kalimullah realise that the more they hit you, the more anger he sparks out of the rakyat, especially your supporters? oh well...lets just see tomorrow's NST and the rest of the media. I bet tons of BN leaders will condemn. But that will only make our faith in them worse.

BTW. I have always wondered. If Pak Lah steps down, who is capable of successing him? That day u said, it may not be dato seri najib. then would it be t. muhyiddin yassin (bcz after all, he was the only menteri brave enuf to ask pak lah to step down)?

Mohamad Hafiz Zolkipli said...

dear tun,

comments from people who read your blog telling you that you should just stop getting involved in politics are laughable.

by virtue of who you are, anything you say will definitely have some political impact.

if they don't like you giving your opinions (which is what they really are -- not edicts or policies), they should just stop reading what you write.

i, on the other hand, thoroughly enjoy what you have to say in this blog, whether i agree to some of the points or not.

as the person with the most experience running this country, knowing all that you know of how this country is run, you deserve your audience.

what you have to say has more weight than anybody else's opinion in this country. right or wrong, controversial or safe, majority of the malaysian people really do care about what you say.

in the grand scheme of things, it is a big deal that you've decided to leave UMNO. but so what... i'd leave if my fellow party members treat me like a piece of antiquated junk.

and sebenarnya, officially tun pun dah takde obligation kat parti tu lagi -- you've done more than any of those jokers have in all your time there -- that is a fact without a shadow of a doubt.

all the best, tun -- take it easy as you've got your health to look after first, but keep on writing! i may not agree to some or all of what you say, but you are still relevant and i enjoy your writing.

Anonymous said...

TUN

Syabas kerana melakukan perkara yang patut dilakukan..

semoga Pak Lah tersentak dari tidurnya...

he + she said...

Tun M,

If UMNO doesn't appreciate you anymore, we Malaysian youths appreciate and support you.

I may not agree that we(youths) are 100% Tun M's product but you have created our beautiful minds!

oren said...

Assalamualaikum..

Hmmm saya amat terkejut dgn keputusan TUN.Apapun saya percaya dan yakin dgn tindakan TUN.Hope akan ada perubahan dalam pucuk pimpinan UMNO.InsyaAllah Allah bless u and Malaysia will be better soon.I'm always proud with u TUN.A lots of hope...

season in d sun said...

Dear Tun,

i'm much obliged with ur decision to quit UMNO, which is not relevance anymore as accorded to its fundamental birth..i understand ur rationale..being the most political maestro to date..i envy ur composition n genuineness of a true statesman..go tun...go..the mass is waiting 4 the next step..show ur magic...may Allah be with u...i pray...
Dear Tun....ur my hero...

Pewaris Melayu said...

Assalamualaikum..

Tun, tindakan Tun meninggalkan parti ada bagus ada tidak.

saya cerita yang tidak bagus dahulu:

1- tun sebagai idol umno, tun jadi simbolik kepada umno. tanpa tun, tiada umno.

2- jasa tun yang dibuat, akan dikenang sebagai pahlawan negara, negarawan dan warganegara yang sangat berbudi kepada bangsa, agama dan negara.

3- lepas ni tun baik kurangkan menyertai apa2 aktiviti berkaitan politik negara. tidak lagi komen dan ulasan yang menghentam mana-mana pihak yang boleh mencetuskan apa apa kontroversi lagi dan mereka tidak akan berkata apa-apa lagi pada tun..Rilex sahaja..

Sekarang, saya cerita yang bagus:

1- sekarang, siapa siapa tak ganggu tun dah, dalam politik tun dah senyap, boleh tun pergi buat umrah atau haji. lagi diberkati Allah. Tun seorang yang banyak jasa. semoga Allah sajalah yang dapat membalas segala jasa tun.

2- tun dapat berehat dirumah. tak payah dah nak join mana-mana aktiviti berasaskan politik. jaga kesihatan tun. kami semua doakan kesejahteraan tun..

sekian, wasslam!

Redhuan D. Oon said...

Tun,
Ramai tidak sedar bahawa harga untuk menjadi seorang pemimpin adalah terlalu mahal.

Perjuangannya bukanlah untuk diri sendiri tetapi menjurus kepada satu matlamat yang lebih besar yang sering dipenuhi dengan ranjau dan tohmahan musuh.

Tun telah terbukti dalam sejarah menentang IMF dan kuasa Barat tanpa memikirkan keselamatan, risiko kekalahan dan keselesaan diri sendiri.

Ramai orang lain bersifat pengecut dan berlindung dengan ombak populis dan tidak berani menentang arus yang memperalatkan retorik tidak kira retorik Islamis atau retorik sosialis.

Hanya mereka yang menganalisa sejarah secara tepat dan bervisi saja yang boleh nampak tingkah laku Tun yang menyelamatkan negara dari kehancuran dan tergadai maruah diri.

Tun pada saki baki usia yang muat dengan sejarah gemilang dan penuh kenangan tidak mempunyai apa-apa keseganan atau kemalasan untuk terus bertindak secara serius dan jitu terhadap apa yang Tun percaya dan hasratkan untuk negara.

Saya tidak boleh bayangkan atau ada rujukan daripada mana-mana ahli politik lain yang mampu melakukan apa yang Tun lakukan untuk parti dan negara tahun demi tahun tanpa henti.

Ucapan Tun semasa menjadi Presiden Umno dalam setiap perhimpunan agung tidak kenal muak dalam memberi teguran kepada bangsa Melayu itu sendiri supaya membuka minda dan meyedari paradigma mereka yang masih mundur dan tidak selesai perjuangan mereka untuk maju dan berdikari tanpa terkena tipu helah musuh luar.

Ada juga yang memandang rendah perjuangan Tun dan kadangkala Tun keseorangan walaupun pada kemuncak tampuk kerajaan satu ketika dulu.

Dengan Tun tidak lagi memegang jawatan tertinggi malah menuruti prinsip dan contoh seorang pemimpin mithali yang sanggup melepaskan jawatan padahal Tun dan negara sudah kuat waktu itu menampakkan musuh-musuh makin terbuka menunjukkan kebencian dan kegagalan mereka memahami perjuangan Tun.

Mereka tidak sedar yang Tun tidak meminta pun untuk disanjung atas hasil pentadbiran Tun dahulu. Tun hanya mahu rakyat berfikir lebih besar dan jauh.

Jika negara maju, mereka berdiam diri. Apabila krisis melanda mereka mudah menyalahkan Tun lebih daripada orang lain.

Saya tidak pasti mengapa mereka begitu. Mungkin kerana dengki atau cemburu terhadap seorang yang berterus terang sangat dalam peribadinya.

Ada yang beritahu saya Keadilan dan Reformasi diperlukan dalam negara kita. Saya menjawab bahawa mereka tidak sanggup memberikan keadilan sebenar kepada kaum lain macam saya tetapi hanya bersifat reaktif dan main retorik istilah sahaja.

Takkanlah kerana seorang Tun itu mereka sanggup mengajak kita orang Cina dengan perkataan 'keadilan'. They cannot be serious - giving equal rights to us? That will be the day.

Status quo yang Tun tinggalkan semasa letak jawatan sebagai PM dulu adalah yang terbaik boleh dibayangkan oleh negara kita atau negara lain. Semua tokoh dari negara lain menyatakan begitu.

Saya rasa status quo tersebut tidak mungkin dicapai lagi selepas ini. Itulah yang saya katakan, nilai seorang pemimpin yang baik adalah terlalu tinggi. Harga untuk mendapatkan seorang lagi pemimpin yang sama dengan Tun payah dibeli. Itupun kalau boleh jumpa.

Tadi Nik Abdul Aziz sendiri pun mengaku yang orang macam Tun merupakan aset yang mahal bagi PAS.

Bukan sahaja PAS, saya percayta semua parti lain dan juga negara lain ingin sangat pinjam Tun untuk mengubah nasib mereka.

Saya berharap pada akhir epsiod ini, rakyat tidak menghukum anu ni menang dan anu itu kalah. Tetapi mereka menilai dan mengubah sikap diri dengan apa yang Tun sendiri sudah mengajar secara kepimpinan selama ini.

Sekali lagi terima kasih dan wasalam kepada Tun dan Toh Puan sekeluarga.

Redhuan D. Oon
padi-malaysia

Kitty's Bloggie said...

did you see how Pak Lah stuttered his words of 'SHOCK'?? and how musa hitam and shahrir reacted?? umno is a mess unless some airheads step down..
waited for the post about Pak Lah for a long time and now, here's the time. Our full support for you, Tun!! Ignore those bubbleheads!!
p/s: hate how the tv edited your speech, possibly it couldn't be that short?? what's to hide??

Jebat said...

TUN

Saya percaya tindakan TUN mempunyai impak tersendiri untuk memperkasakan melayu. Orang UMNO yang ikhlas kepada perjuangan akan memahami tindakan ini akan menjadi satu titik sejarah kepada memperkasakan kuasa melayu, walaupun mungkin ianya akan dinafikan oleh media arus perdana.

Anonymous said...

Hi Dr. Mahathir,
I am proud of you. You have done a 'great' job. So SIT BACK, RELAX and ENJOY your life.

May God Bless You!

myspacerb said...

Kluar UMNO sebagai protes x per. Yg penting kita BERJIWA UMNO...

Anonymous said...

Sir. I pray that yur decision to quit is final. I also hope you never rejoin UMNO. At least the 1st and 3rd PMs had the dignity not to join UMNO BARU under you. Likewise you should learn from them. Kepimpinan Melalui Teladan.

jabbar said...

kami penduduk di melaka, baru sahaja merasa gegaran gempa bumi yg menyebabkan rumah kami bergoyang goyang, kami semua berkumpul, sambil berkata, "wow, hebat betul gegaran berita Tun Dr. M nak kuar UMNO!, sampai gegar rumah2 kami", tetapi rupa rupanya bila check internet, rupa2nya ade gempa bumi 5.1 scala ritcher di sumatera, harap2 penduduk di sumatera semua selamat, apa2 pun, semoga Tun berjaya selepas ini dgn matlamat Tun!

Imran Yusuf said...

Assalamu'alaikum

Yang Berbahagia Tun,

Semoga Tun dan Toh Puan dikurniai Allah kesejahteraan dalam meneruskan perjuangan yang belum selesai.

Wak Jupree said...

Tun,

Walau apa pun keputusan yang diambil oleh Tun, pastinya Tun telah memikirkanya semasak-masaknya.

Harapan saya ialah supaya mereka2 yang berakal itu dapat membaca apa yang tersirat.

Walaupun saya sedih dengan perkembangan terbaru ini, saya tetap yakin dengan Tun dan sentiasa menyokong keputusan Tun.

Salam.

-zaza:o:binxz- said...

Salams Tun.

Hope this will be a good turning point for d sake of d people!

Goodtoknow said...

Tun,

When i in school, u r my idol in politician. Now u r the poison in the politician malaysia. Before u pointed "Pak Lah" as Perdana Menteri", have u think before ? Don't critic before u look on your self. U supposedly support "Pak lah" and guide him to right thing, nothing is easy but i believe that u can do it. Have u do i ? You should act as mentor not an enemy. Then UMNO and BN will stand up.

No matter how, i still wish Tun all the best.

Penternak Kecil said...

SaLam..
Tun merupakan sumber inspirasi setiap pejuang UMNO..walaupun sy nie masih diKaLAngan pemuda UMNO..tapi saya masih berbangga dengan kemajuan teknologi di zaman pemerintahan tun...sekarang semua mahu bertani, jadi sukar larr bagi kami graduan2 ict mencari kerja2 yang sesuai...kami merindui zaman teknologi yang dibawa oleh tun...terima kasih tun..teruskan perjuangan..UMNO parti keramat, takkan terkubur disebabkan pemergian TUN...UMNO, DULu kini dan SeLamanya...Seomga tun dan isteri sihat dan bahagia..Amin...
SaLam...

ASHAR said...

TUN,

Saya dan isteri pun akan keluar dari UMNO dibawah pimpinam Pak Lah. Kami akan terus lantang kepada Pemimpin Tertinggi UMNO yang kurang ajar dan biadap terhadap TUN...

salam perantauan

_ashar 12:14_

Shahraduan Shaari said...

Alahai....Hancur Lebur lah UMNO pasni..

Unknown said...

Congratulation Tun.
Tadi dalam TV3 Pak Lah komen lebih kurang mcm ni," Tun kalau dia nak buat apa, dia terus buat saja, dia dah tak kira apa dah".
Saya tak berapa setujulah dgn komen Pak Lah lagu tu. Saya rasa Tun dah buat kira2 lama dah sebelum dia buat pengisytiharan keluag parti.
Pak Lah terlupa kut yang Tun makan garam dulu dari dia, dan Tun jugalah yang didik dia sampai dia jadi PM.
Go SAHOCA Go.
"Once a collegian, always a Collegian"
Walaupun dah tak UMNO, Tun is still a GREAT Collegian.

IZZO said...

Salam Tun,

Satu tamparan yang sangat hebat kepada UMNO di bawah pimpinan Presiden kini. Saya amat percaya Tun sudah memikirkan segala-galanya terhadap kepentingan negara dari segala-galanya diatas keputusan yang telah dibuat.

Namun, tidak dapat dinafikan pengaruh Tun amat kuat dan cukup berpengaruh. Sebarang kritikan dan pandangan oleh Tun boleh merubah suasana politik, ekonomi dan persekitaran Malaysia secara amnya secara signifikan.

Saya turut berharap agar Malaysia akan terus aman dan makmur serta tidak bergolak di samping mengekalkan perpaduan nasional.

Anak Malaysia said...

Salam Tun,

TUN Dr M sudah insaf dan sedar diri sempena menyambut perayaan Hari Vesak ini. TUN memilih keluar dari parti UMNO amat tepat pada waktu-nya dalam hari yang mulia dan suci ini yang di sambut oleh semua rakyat Malaysia. Pak Lah juga menyambut perayaan Hari Vesak di tokong besar BUDDHA hari ini. Hari Vesak adalah hari besar untuk semua penganut penganut BUDDHA di seluruh dunia. Maka tindakan TUN yang mulai di hari suci ini amat tetap sekali untuk beliau membersihkan segala dosa-dosa kalau ada semasa pemerintahan TUN selama 22 tahun di Malaysia.

Tindakan rasional TUN amat dipuji oleh rakyat jelata supaya TUN dapat bersara dan pencen dengan selamatnya and tidak lagi berucap dan main politik perkauman yang kotor dan bahaya (play racial cards issue) yang kebelakangan ini yang amat merisaukan semua rakyat Malaysia yang suka hidup dalam aman damai.

TUN telah mengikut langkah-langkah bijak macam TUANKU ABDUL RAHMAN dan TUN HUSSEIN ONN keluar dari UMNO selepas mereka bersara. Rasional ketiga-tiga bekas pemimpin-pemimpin negara sudah faham bahawa UMNO kini tidak relevan lagi untuk membela hak-hak kaum Bumiputra dan menjaga kepentingan hak-hak semua kaum kaum lain dalam. Perlembagaan Negara.

Semoga TUN boleh berehat-lah selama lamanya dengan peaceful mind dan dapat bantu menjaga anak anak serta cucu-cucu di kampong Kubang Pasu, Kedah. TUN boleh menulis buku-buku sandiwara politik menarik atau menjadi active ahli blogger macam Raja Petra yang sangat popular dikalangan semua kaum kaum di Malaysia. TUN pun dapat keuntungan suci bebas dari korupsi dari blog popular Che Det.com yang dapat sambutan hangat rakyat.

InsyaAllah, TUN - Selamat Bersara dari POLITIK selama lamanya. Rakyat amat bergembira mendengar berita baik dari TUN keluar dari UMNOlama ini. Maka peryembahan BUDDHA hari ini dari semua rakyat Malaysia dapat ditunai agar Malaysia makmur, harmoni dan aman damai selama lamanya.

We pray BUDDHA, ALLAH and GODs will bless TUN for your good wisdom, forgive your bad deeds and your wise action to resign today.

TUN.."APA NAMAA"...jadilah
anak baru "Bangsa Malaysia" dan jauhilah segala nafsu perkauman di hati anda demi ALLAH s.w.

Sekian...................
Anak Bangsa Malaysia Jati

gozienz said...

Dr Nahathir,

You have done a lot of good deeds for the county and history will tell you whether you will be remembered as the Father of Modernisation/Industrialisation or a Man full of bitternes/hatred an with an axe to grind.

Your hatred over AAB is so strong and ingrained that it is much stronger than the UMNO you love.

To me of late your actions have given me the impression that you are a sour grape and a gutter politician. With globalisation we are now talking about the citizens of the world and yet you are still harping on Malay supremacy. Shouldn't we talk about White Supremacy, Japanese Supremacy, Chinese Supremacy, Nazi or Jews Supremacy? When is the race card going to end. this is a dangerous route to take.

Your comments are unsettling a multi-racial Malaysia. Of late your speeches have been playing on the race card and you are taking a very dangerous road!

Please tone down the rhetoric and enjoy your retirement years in peace and harmony!

Regards,

W Goh

Muslim Voter said...

Tun,
If UMNO is no good for you, then its no good for me too.
I will never vote for UMNO again as long as Badawi leads it.

afif said...

sebelum tun umum nk kuar umno,saya da fikir bnda yg sama...kuar umno tp tak sokong pmbangkang...

Tun d Best Genius in politician..

mr perfect said...

Semoga Tun dan keluarga sejahtera selalu. Tun telah buktikan semasa pemerintahan apa yang dimaksudkan dengan cintakan tanahair. Saya adalah salah seorang yang bertuah kerana berpeluang melanjutkan pelajaran semasa pemerintahan Tun. Tun telah buktikan dengan tindakan dan tanpa ragu-ragu. Bagi saya, amatlah penting kita sentiasa mengenang budi dan menghormati yang lebih tua. Sekali lagi, saya doakan yang terbaik untuk Tun dan keluarga.

Unknown said...

TUN,
To say I'm surprised, yes but upset, I'm not sure. I used to admire your leadership a lot but, nowadays, it just appears that your actions have been done at the expense of moving the country forward. Admittedly, Pak Lah is not perfect. But, I feel he has realized his mistakes and now, trying to make the best out of the current circumstance to propel the country forward. There's no doubt that times have changed - the youth now think differently and want a more liberal, progressive and open government. I hope that you would also think about the country as all these news is not particularly healthy especially in our already politically unstable environment.

----Siau Hen---- said...

Thanks for your contribution to this nation. Do what you think is right, and I wish you well in your life and health

Jennifer said...

Dear Tun,

Just wan to say am always proud and feel blessed that we had an outstanding leader like you who made Malaysia what it is today.. Irregardless of what others may say.. i think I can understand what a tough move it was for you to leave UMNO..you must be really dejected and disappointed to make such a drastic move.. It saddens me to see that someone who has done so much for the country is not only under-appreciated but so misunderstood by your own race whom you loved so deeply and has painstaking tried to lift up as you had great hopes for them. Much like a parent who always believed their child can do so much and will not settle for less. Will always support you but hope that you take good care of yourself too. The truth will always shine through and there are many ppl who look up to you.
You have every right to speak for a nation you help to build.

Cheers

Fareenz said...

assalammualaikum Tun,

saya seorang pelajar dan saya amat mengagumi Tun, dalam semua aspek, percakapan dan perbuatan.

semasa pemerintahan Tun, ramai yang benci, mengutuk dan sebagainya. tapi ramai juga yang menyokong. Tun dikatakan pemerintah kuku besi.

but not for me. i like the way you managed Malaysia. you brought Malaysia to the top of the world.i am so proud to be Malaysian.i felt secured.

but not now. nak keluar rumah pun rasa tak selamat.sifat perkauman yang digembar-gemburkan menakutkan saya.

saya pasti ramai yang menyesal kerana tidak menyokong Tun dahulu.
just to let you know, saya sentiasa menyokong Tun, dan Malaysia always need you Tun.

Please help us.

PuteraBugis said...

Assalamualaikum TDM,

Apapun keputusan Tun ambil sudah mesti nya bersebab dan saya hormati.

Semenjak Tun memerintah dulu hingga sekarang, Segala usaha Tun selama ini menjadikan Malaysia terkenal dimata dunia akan kami kenang hingga ke anak cucu kami..

Kami hanya boleh berdoa semoga keputusan ini adalah jalan terbaik dan semoga Tun dan Keluarga sihat dilindunggi Allah sentiasa. Amin..

Fareenz said...

assalammualaikum Tun,

saya seorang pelajar dan saya amat mengagumi Tun, dalam semua aspek, percakapan dan perbuatan.

semasa pemerintahan Tun, ramai yang benci, mengutuk dan sebagainya. tapi ramai juga yang menyokong. Tun dikatakan pemerintah kuku besi.

but not for me. i like the way you managed Malaysia. you brought Malaysia to the top of the world.i am so proud to be Malaysian.i felt secured.

but not now. nak keluar rumah pun rasa tak selamat.sifat perkauman yang digembar-gemburkan menakutkan saya.

saya pasti ramai yang menyesal kerana tidak menyokong Tun dahulu.
just to let you know, saya sentiasa menyokong Tun, dan Malaysia always need you Tun.

Please help us.

Mat keluang said...

Dear Tun.

Kenapa Tun merajok.Tun jangan lah cakap merapu.UMNO yang berada sekarang belum lagi sampai umor 62 tahun.Ia nya baru di tubohkan pada tahun 1988.UMNO lama telah pun di matikan oleh TUN sendiri.

Kalau nak lawan Pak Lah bukan ini caranya.Pak Lah dan Team B akan gembira sekali.Liha apa komen yang di buat oleh Musa Hitam dan Shahril.Malangnya orang2 Team A hanya lah tinggal Sanusi sahaja.Anwar,Daim dan Rafidah sudah tidak lagi membela TUN.

You are fighting battle.Saya ingat banyak orang UMNO akan syempati dengan Tun tapi tidak ada yang akan menurut Tun.Saya ingat jikalau Mukriz turut meletak jawatan ada lah sadikit kredibility atas tindakan Tun.Tapi mukriz pula nak bertanding ketua Pemuda.Bagaimana ya.Pening la kepala kami ahli2 UMNO ini.

AZLAN said...

Salam TUN..
saya adalah salah seorang yg berada dlm dewan ketika TUN mengistihar perkara tersebut.Kalau kami sebagai bekas ahli UMNO merasa terkilan apatah lagi TUN ,orang yang telah menubuhkan semula UMNO selepas pengharaman pada 1987.ketika pak lah join s46...
tak banyak pemimpin UMNO Kedah yg berani rasanya..Masuk UMNO untuk Kepentingan diri saja..
apa-apapun saya mengikut keputusan TUN untuk keluar UMNO..
Bye-bye UMNO,if pak lah still a president..

Izham Miyake said...

Assalamualaikum Tun,

Sebelum Tun membuat pengumuman ini, saya rasa telah ramai ahli UMNO yang telah pun keluar parti, secara rasmi atau pun tidak rasmi.

Walaupun pada dasarnya, saya agak kurang senang dengan tindakan Tun yang agak drastik ini, saya rasakan Tun sudah pasti mempunyai alasan2 sendiri yang tertentu, yang baik untuk semua pihak yang terlibat secara langsung maupun tidak langsung.

Ini adalah kerana saya masih ingat suatu waktu dahulu, Tun pernah menyatakan tidak akan keluar dari UMNO walaupun apa pun terjadi.

Akan tetapi, sekiranya tindakan keluar UMNO boleh menyebabkan Abdullah Ahmad Badawi keluar dari UMNO, saya ingin turut menyeru kepada semua ahli-ahli UMNO yang ada sekarang agar turut keluar atau menyatakan ketidak-sokongan terhadap UMNO skrg.

Jelas, UMNO skrg, bukan lagi UMNO yang saya sanjung sejak umur saya sudah boleh membaca. Semua orang berkepentingan di dalam UMNO skrg.

Borang masuk UMNO saya telah direject beberapa kali sehinggalah saya menyertai cawangan UMNO yang dikepalai oleh kenalan rapat saya sendiri.

Semuanya gara-gara kelantangan saya bersuara yang sentiasa bertentangan dengan arus pemikiran pemimpin peringkat cawangan yang saya rasakan agak keterbelakang.

Walaubagaimanapun, di dalam mesyuarat cawangan, pendapat saya berkenaan pucuk pimpinan tertinggi masih ditolak mentah-mentah oleh kepimpinan cawangan.

Tidak cukup dengan itu, saya telah diugut untuk dilucut keahlian sekiranya saya terus bersuara mengkritik Abdullah Ahmad Badawi. Ini adalah kerana, walaupun saya ahli UMNO Setiawangsa, saya menetap di Johor Bahru.

Sudah tentu pembatalan projek jambatan bengkok sangat melukakan hati saya. Oleh sebab itu, isu tersebut sentiasa bermain di bibir saya setiap kali saya menghadiri mesyuarat cawangan tersebut.

Tidak cukup dengan itu, saya bertanyakan setiap pemimpin UMNO peringkat akar umbi yang saya temui di Perak. Mereka lebih menjengkelkan lagi dengan memberi jawapan bahawa Abdullah Ahmad Badawi sudah tentu lebih tahu sebab dia PM.

Oleh sebab itu, saya juga sebenarnya sudah lama jauh hati dengan UMNO. Sejak dahulu lagi, saya sudah mengkritik banyak perkara yang dilakukan oleh kerajaan terutamanya berkenaan ekonomi, yang saya rasakan tidak betul sama sekali melalui blog saya.

Saya juga sudah lama tidak menghadiri mesyuarat cawangan itu. Saya pun sudah tidak dijemput lagi. Dan saya yang menyokong UMNO sejak kecil, mula merasakan bahawa menjadi ahli UMNO sudah tidak relevan lagi.

Skrg, Tun pun sudah menyertai kem kami, kem di mana orang-orang UMNO yang tersisih menjauhkan diri kerana tidak lagi mampu merubah UMNO.

Sebenarnya, saya berharapkan agar Tun tidak menyertai kami, kerana suara kami tiada siapa yang dengar. Sekurang-kurang suara Tun masih didengari, walaupun sentiasa diberi kecaman dan ancaman keras? Kami, bukan setakat nak kecam, nak dengar pun belum tentu!

Adakah harapan saya untuk melihat UMNO kembali relevan akan tertunai?

Entahlah, walaupun jauh di sudur hati saya, saya masih sangat berharap!

Adam Johari said...

To Yusuh:

Just so you know, Tun's mind is way sharper than yours even at his current age. He can still write eloquent, straight to the point articles that the simplest people can understand.

You on the other hand, are an ingrate for not recognizing all the contributions that Tun has given to our beloved country. There is a loser here, you Mr Yusuh. A person who can barely write comments properly, trying to bash online a great man who has done so much.

You're an ass Yusuh. Ignorant people like you don't get far.

mohsein shariff said...

Salam TUN,

seperti mana yang saya nukilkan di weblog Datuk AKJ, ingin juga saya katakan di sini. Apapun 'kejutan' yang Tun lakukan ini biarlah adalah satu tindakan 'calculated risk' demi memartabatkan kembali maruah bangsa yang sedikit tercalar.

Saya percaya sebelum ini sudah puas Tun mencuba dengan cara berlembut ibarat 'tarik rambut di dalam tepung'.. Sayang, pembesar negara cukup liat untuk menerima teguran2 Tun. Mungkin itulah yang dikatakan 'dugaan nikmat' yang Tuhan berikan.. Bukan semua pemimpin spt Tun, sanggup turun kuasa ketika masih popular.

Apa jua persengketaan antara Tun dan PM, janganlah tempelaknya itu terkena tempias kepada rakyat. Saya akan lebih sedih apabila keadaan itu berlaku.. lebih sedih dari pengunduran Tun ini dan lebih lagi sedih dari kekalahan UMNO pada PRU yg lepas. Saya pohon ada hikmah dari pengunduran Tun ini demi perpaduan melayu seluruhnya.

UMNO mungkin akan menjadi seperti GOLKAR di Indonesia, Congress di India mahupun koumintang di Taiwan. Peralihan kuasa dan pemulihan pendekatan merupakan cara terbaik utk menyelamatkan UMNO. Saya kira ini adalah pengorbanan Tun utk UMNO 1946 dan juga UMNO baru 88. Yang pasti menarik perhatian saya.. setiap 10 tahun masa berlalu UMNO pasti akan bergolak.. adakah 2008 akan menjadi titik penyudahan UMNO? atau UMNO mampu untuk terus bertahan hingga ke 2018?

denz said...

Saya sokong kalau TUN jadi PM balik!!!

skrg Tun bole bersuara dgn lebih lantang dan keras lagi ....

Saya fikir Nazri Aziz org paling gembira bila Tun keluar UMNO.

Abir Abhar said...

Tun,
Saya tidak terkejut dengan pengumuman Tun.
Saya sudah lama menjangkakannya.
Saya mungkin masih muda, baru 18 tahun, tapi saya memahami senario yang berlaku sekarang.
Tun,
Saya amat menyokong tindakan Tun.
Kepimpinan Tun sebelum ini memang tiada taranya.
Semoga kepimpinan sekarang buka mata atas apa yang terjadi.
Saya sayang Malaysia..

Anonymous said...

Tun, your decision ws truly wise in a way but i dont believe it stir shocked among people in parties. We need to be real and not fake. We all stand behind your back.

mohsein shariff said...

Salam TUN,

seperti mana yang saya nukilkan di weblog Datuk AKJ, ingin juga saya katakan di sini. Apapun 'kejutan' yang Tun lakukan ini biarlah adalah satu tindakan 'calculated risk' demi memartabatkan kembali maruah bangsa yang sedikit tercalar.

Saya percaya sebelum ini sudah puas Tun mencuba dengan cara berlembut ibarat 'tarik rambut di dalam tepung'.. Sayang, pembesar negara cukup liat untuk menerima teguran2 Tun. Mungkin itulah yang dikatakan 'dugaan nikmat' yang Tuhan berikan.. Bukan semua pemimpin spt Tun, sanggup turun kuasa ketika masih popular.

Apa jua persengketaan antara Tun dan PM, janganlah tempelaknya itu terkena tempias kepada rakyat. Saya akan lebih sedih apabila keadaan itu berlaku.. lebih sedih dari pengunduran Tun ini dan lebih lagi sedih dari kekalahan UMNO pada PRU yg lepas. Saya pohon ada hikmah dari pengunduran Tun ini demi perpaduan melayu seluruhnya.

UMNO mungkin akan menjadi seperti GOLKAR di Indonesia, Congress di India mahupun koumintang di Taiwan. Peralihan kuasa dan pemulihan pendekatan merupakan cara terbaik utk menyelamatkan UMNO. Saya kira ini adalah pengorbanan Tun utk UMNO 1946 dan juga UMNO baru 88. Yang pasti menarik perhatian saya.. setiap 10 tahun masa berlalu UMNO pasti akan bergolak.. adakah 2008 akan menjadi titik penyudahan UMNO? atau UMNO mampu untuk terus bertahan hingga ke 2018?

teddy said...

Tun you are brave man!

AbnormalSuam said...

Terima kasih kerana sekali lagi dan tanpa mengenal jemu cuba mengajar bangsa Melayu tentang nilai sebenar sebiji otak yang lebih mahal seandainya digunakan untuk berfikir, bukannya disimpan atau menurut secara membuta tuli...

Salah satu sumpahan yang terus melekat kepada bangsa Melayu ialah, otak mereka cukup mahal, bukan disebabkan mahal kerana kerap digunakan, tetapi kerana kerap sangat tidak digunakan...

sAzUwI said...

Salam..
walaupun kesal Tun telah meninggalkan UMNO tapi sayer yakin Tun telah membuat keputusan yg bijak dan tidak berat sebelah..

aniisa said...

Saya juga berpendapat seperti tun juga. Umno tidak seperti dulu. Hidup tun. saya sentisa menyokong tun dari belakang

Fried Potato said...

TUN!

Sy sokong TUN kali ini! Syabas!
Semoga TUN selamat dunia akhirat..
AMIN

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 1356   Newer› Newest»