Friday, May 16, 2008

Ketuanan Melayu

Saya terkejut kerana ada yang berkata saya tidak pun tahu adanya http://www.chedet.com/. Saya tahu walaupun website itu disediakan oleh orang yang cekap dalam usaha ini, tetapi mereka membuat atas arahan saya.

Saya tulis sendiri segala yang terdapat di dalam blog ini. Saya juga tulis sendiri semua ucapan dan rencana yang saya sampaikan. Saya tak dapat baca semua komen terhadap blog saya. Tetapi saya cuba.

Saya realist yang pegang kepada kenyataan. Memang Melayu menjadi Tuan dalam Tanah Melayu dahulu.

Tetapi kerana Melayu tidak berusaha melawan penjajah maka di zaman Tanah Melayu dijajah yang jadi “Tuan” dan yang dipanggil “Tuan” oleh orang Melayu sendiri ialah penjajah terutama British.

Kita boleh panggil diri kita “Tuan” tetapi jika kita terpaksa bergantung kepada orang lain dan kita menjadi kuli kepada mereka, memanggil diri kita Tuan tidak bermakna.

Dalam 50 tahun kita merdeka, kuasa politik ada pada kita. Ini membolehkan kita panggil diri kita “Tuan”. Tetapi kita tidak Tuan sepenuhnya.Kita boleh jadi Tuan dengan ertikata yang bermakna jika orang Melayu berkebolehan dan berjaya dalam bidang ekonomi dan sosial juga. Ini boleh dihasilkan jika kita sanggup tuntut ilmu dan segala kemahiran dizaman teknologi tinggi. Tetapi kita amat kurang berusaha kearah ini. Kita lebih suka cari jalan mudah. Biar sahaja orang bekal segala-galanya kepada kita.

Hari ini kuasa politik pun sudah terlepas dari tangan orang Melayu. Dan orang bukan Melayu tidak lagi menghormati orang Melayu dan institusi-institusi Melayu. Segala-gala yang dianggap sebagai hak istimewa orang Melayu disoal dan dicabar. Dan orang Melayu tidak membuat apa-apa untuk menangkis semua ini dan mengukuhkan kedudukan mereka.

Sebaliknya mereka meminta-minta orang tertentu mempertahankan kedudukan orang Melayu. Tetapi ini adalah usaha “passing the buck” kata Mat Salleh, termasuk alasan bahawa semua ini adalah kerana Dr Mahathir yang memerintah 22 tahun dan pilih Dato’ Seri Abdullah sebagai penggantinya.

Nasib orang Melayu ada ditangan orang Melayu. Kita tidak jadi “Tuan” dengan mengungkit sejarah semata-mata. Kita boleh jadi “Tuan” jika kita berani bertindak, kita sanggup menghadapi risiko, kita berusaha untuk menguasai semua ilmu dan kecekapan sehingga tidak perlu bergantung kepada sesiapa.

Penafian hakikat yang nyata dan benar tidak akan menghasilkan apa-apa. Hanya dengan mengakui kita mempunyai masalah yang besar dan kita bertindak untuk mengatasi masalah itu barulah dapat kita tebus balik maruah kita.

Ketika itu tanpa memanggil diri kita “Tuan” dunia akan iktiraf kita sebagai Tuan yang sebenar.

479 comments:

«Oldest   ‹Older   201 – 400 of 479   Newer›   Newest»
resident.wangsamaju said...

First of all the term 'Tuan Melayu' should be dropped because it has links deeply entrenched in racism- that's what the non Malays think.

What's the point of being a Tuan Melayu when Malaysia is not economically doing well. We should not be preoccupied about fighting for race rights and that's what we are doing- waste of time, waste of resources. The Malay politicans should point their people in the right direction and that is to cultivate the Malay minds to drop that Tuan Melayu thing and start thinking about Tuan Dunia, building up the country's economy- that's the real perjuangan. If we keep on berjuang for racial power and rights Malaysia will still be running on the same spot 50 years from now. The Malay population is trending upwards in terms of composition- in future who nows it'll be near 90- plus percent. When this happens what's so special about being Tuan if the standard of living is stagnant or deteriorated, bitten by inflation; vast majority being unemployed; high crime rate and so on. Even now, being the majority race, what is there to berjuang? Why can't Malays berjuang economically, competing against the world instead of internal bickering and racism.

'Tuan Melayu' is no longer applicable in the context that it's being sold to the public. We should drop it- it incites hatred and racism. Sad to say, it's also quite an uphill task for the good Malay brothers who try hard to reinvent and salvage the term 'Tuan Melayu' for the better. Uphill task because of the term was propagated and capitalized the wrong way by unfit politicians; blemished with racism and some bloodshed.

Malays need to think internationally, think outside the racial box- berjuang not against other races but berjuang to upgrade job skill sets, berjuang to improve technologies. They also need to start thinking about perjuangan WITH all other races in Malaysia.

Yes, sure, this is some kind of wake up call by TDM, but using 'Tuan Melayu' drowns his intended message. The term 'Tuan Melayu' is racist.

Siapa aku? said...

Assalamualaikum Tun Mahathir & ahli keluarga.

Saya merasakan kekecewaan tuan.

Ramai disini mempunyai pandangan masing2 terhadap topik Ketuanan Melayu ini. Pelbagai comment yang sudah kita baca.

Tetapi malangnya, ramai yang tidak faham apakah itu 'Melayu'.. Malah anak Melayu sendiri tidak tahu akan asal usul sejarah ke'melayu'annya.

Benar, kita adalah rakyat Malaysia yang pelbagai kaum dan bangsa.

Tetapi, kerakyatan dan kaum/bangsa adalah dua perkara yang berbeza. Sesuatu yang tidak akan pernah boleh bersatu. Bolehkah kita menghapuskan Hari-hari Perayaan Melayu, Cina, India dan cipta satu perayaan baru untuk semua kaum/bangsa?

So, don't confuse yourselves here.

"We are Malaysian!!" Itu bahasa Inggeris!!

Kalau benar kita 'Malaysian' kenapa tak guna bahasa kebangsaan Malaysia?? Kita sendiri tidak pernah menghormati bahasa itu.

Fikirkan! Sebagai contoh, bila kita berpindah (migrate) ke atau belajar di Australia. Dalam tempoh yang sekejap kita akan mahir menguasai bahasa Inggeris dengan slang Australian (Gudday mate..). Sedangkan kita yang mengaku lahir dan dibesarkan bertahun-tahun di Malaysia sendiri tidak boleh berbahasa Malaysia dengan baik. Buka TV anda sekarang dan lihat atau pergi kemana-mana kedai kopi sekarang dan berbuallah dalam Bahasa Malaysia. Apakah kamu masih berani to call yourself a Malaysian?

Buka akhbar ruangan jawatan kosong. Apakah 'Mandarin/Cantonese preferred' itu Malaysian? Apakah peluang pekerjaan itu hanya untuk bangsa Cina sahaja? Siapa yang racist disini?

Jadi janganlah kita mempertikaikan siapa yang racist disini kerana pastinya kita akan malu sendiri nanti. Jujurlah pada diri sendiri!

Persoalan permasalahan UMNO itu adalah permasalahan Melayu. Jangan dicampuri dalam urusan Melayu kerana Melayu tidak pernah mencampuri urusan bangsa lain.

Belajarlah menghormati kaum lain jika kita mahu kaum lain itu menghormati kita.

Melayu adalah satu bangsa yang unik. Lebih banyak beralah dalam banyak hal. Tiada banyak bangsa lain yang sebegitu. Jika tidak, Malaysia tidak akan pernah aman seperti hari ini. Kenapa begitu?

Melayu dari kecil diajar untuk hormat pada orang lain. Tua, muda, apa bangsa atau agama sekali pun. Kenapa begitu?

Makanya, bagi yang mengaku sebagai anak Melayu, kajilah asal usul bangsa kamu sendiri. Tidak akan ada satu bangsa pun yang akan boleh menghapuskan bangsa Melayu ini kecuali bangsa Melayu itu sendiri.

Itu apa yang berlaku sekarang. Melayu dikhianati Melayu. Sama ada kita sedar atau tidak, itulah kenyataannya. Kerana kuasa dan kekayaan!!

Sejarah telah banyak kali membuktikan. Kenapa Melaka jatuh ditangan Portugis? Siapakah dalangnya? Kenapa kesultanan Melayu Melaka lama hapus? Siapakah dalangnya? Kenapa banyak tanah-tanah rezab melayu tergadai? Apakah mustahil anak Melayu generasi akan datang akan merempat ditanah sendiri? Perhatikanlah sekeliling kita sekarang. Dimana Melayu? Itu yang harus difikirkan.

Memang benar kata Hang Tuah. "Tak kan hilang Melayu di dunia.." Tapi, merempat ditanah sendiri!! Salah siapa dikala itu? Jangan biarkan sejarah berulang. Kasihani lah anak bangsa generasi kita akan datang!!

Salam

Charlsen said...

Perhatian semua orang pada komen qualm.choke

Dia register pd bulan mei akaun ini utk semata mata membuat komen kat sini utk mengapikan harmonian antara kaum Melayu Cina!!

Saya yakin apa yg dia kata tu semua mengarut!

Ha.. Inilah cara mrk tu la.. Jgn kena pedaya!!!

Izinkan saya kata god damn u kpd dia krn balasan dan dosa sedang menanti dia krn kelakuan dia memecah belahkan kaum dan ini amat serious kerana mungkin akan mengakibatkan kematian beribu ribu nyawa jika berlaku rusuhan kaum..

qiyu's said...

Assalamualaikum Tun,

Apa pendapat Tun tentang pilihanraya US? Antara Senator Barack Obama, Senator Hillary Clinton dan Senator John Mc Cain, apakah kesan kepada negara kita,negara lain dan dunia Islam khususnya apabila salah seorang dari mereka menang pilihan raya? Dan apakah pendapat Tun secara peribadi tentang ketiga-tiga individu ini.

Salam

Unknown said...

It is suprising that after all that has happened you decide to play the race card against not the PM but all Malaysians.

I am Malaysian, I hold a passport and an IC, just because I am not Malay I am not any less Malaysian. I would not allow anyone to tell me otherwise.

For the sake of the nation you claim you love so much, do not thread the racial line and behave like a statesman, not a vindictive person who will use any and every attempt to get what he wants.

It is sad indeed, after 50 years we still prostitue race as an issue. You of all people should know that!!!

To all the other race-mongers who are titillating at what has been said,grow up, the non-Malays are here to stay and our loyalty to the Yang Dipertuan Agong and the Constitution is no less than yours.

malaysia.suarademokrasi said...

Assalamualaikum,
saya ingin mendapatkan kepastian dari Tun sendiri,
Benarkah video yg tersebar di Youtube.com yang mengatakan 'Tun mengaku menzalimi Anwar' adalah benar??...
Video ini tersebar sejak sebelum PRU lagi...saya memang akui ramai membuat sangkaan sendiri berdasarkan video yang tersebar itu...
jelas ini menjadi antara faktor kekalahan BN di banyak negeri, antaranya di K.L.
Pihak pembangkang banyak mempergunakan taktik sebaran seperti sms, e-mail, blog dan sebagainya.
saya juga ada mendengar bahawa Datuk Shahrizat menawarkan 1 juta untuk Nurul Izzah manarik diri pada PRU lepas melalui sms...
Adakah semua ini benar??
Jika tidak, pemimpin BN tidak boleh memandang ringan perkara ini...
Para remaja dan golongan mudalah yang banyak dilihat mengguna khidmat pesanan ringkas dan internet.Dalam usaha UMNO ingin menarik ahli dari golongan muda, mereka seharusnya mengambilkira perkara ini...
Akhir sekali,...saya harap Tun dapat sahkan bahawa video clip rakaman yang menyaksikan "Tun mengaku menzalimi Anwar" adalah benar atau tidak?!
Jika tidak...mungkin Tun boleh buat pembetulan di blog ini juga atau melalui media.

qualm.choke said...

Anakmalaysia8u,

saya rasa saya pernah cakap yang orang Cina Indonesia yang tahu berbahasa Cina pun kalau mereka berasal dari Kepulauan Sumatera (medan,etc), kalau mereka dari kepulauan Jawa (jakarta,bandung,surabaya,etc) boleh saya katakan yang semuanya tak tahu berbahasa Cina.

Saya sudah begitu lama bertahun-tahun tinggal di sini (Indonesia). Saya masih tinggal di sini. Di kepulauan Jawa.

Saya pernah mempersoalakan kepada teman-teman Cina Indonesia saya kenapa ada segelintir dari mereka yang tahu berbahasa Cina, kenapa ada yang tak tahu. Mereka menerangkan pada saya yang penghapusan bahasa Cina itu dilakukan lama dahulu oleh pemerintah untuk mewujudkan Indonesia for Indonesians dan menanamkan sikap patriotik kepada negara.

Malah, nama orang di Indonesia juga sama, tak kira mereka Islam, Buddha atau Hindu, Cina, India, Jawa, Melayu. Tiada nama keluarga pada pangkal nama mereka. Semua nama orang Bangsa Indonesia. Semua ini dilakukan untuk membentuk bangsa Indonesia yang sama rata hendaknya.

Sebab itulah kata teman Cina Indonesia saya, kebanyakan mereka tak tahu langsung berbahasa Cina. Namun, bagi mereka yang tahu, boleh lah dikatakan semuanya berasal dari Kepulauan Sumatera seperti Medan. Kerana jarak kepulauan ini yang begitu jauh dgn Kepulauan Jawa di mana beradanya pusat pemerintahan negara, jadi mungkin sukar untuk memantau perlaksanaan dasar yang dibuat ketika itu. Kerana itulah, masih ada yang boleh berbahasa Cina.

Wahai kawan ku, saya tidak membuat pengamatan berdasarkan percutian beberapa hari di Indonesia. Tak macam segelintir pihak. Baru pergi seminggu dua, sudah berbicara seperti semua dia yang tahu.Namun soalan saya masih belum dijawabnya. Saya tinggal di sini. Mendapat kerakyatan sementara di sini. Namun apa yang pasti, saya tetap akan pulang ke Malaysia kerana saya menyayanginya.

Saya rasa kalau mahukan Malaysia for Malaysians, langkah pertama ialah dengan menghapuskan sekolah-sekolah jenis kebangsaan. Biarlah semua anak-anak tak kira kaum belajar bersama-sama dengan bahasa kebangsaan sebagai bahasa pengantar. Mungkin boleh disediakan kelas-kelas bahasa seperti bahasa India dan Cina di sekolah, tetapi tetap bahasa pengantar adalah bahasa kebangsaan. Biarlah anak-anak kita dari kecil sudah diajar kesamarataan, tak berpuak-puak. Dengan bergaul dari kecil di sekolah, semua kaum pun dapat mempelajari budaya masing-masing dan akhirnya lebih menghormati antara satu sama lain.

So ada berani tak?

Mohamad Adeli @ Auw said...

Salam Tun..

Saya ingin tahu apa perkembangan atau isu yang telah dicapai hasil pertemuan Tun & DSN tempoh hari dimana pertemuan itu telah dilarang oleh AAB. Diharap agar Tun dapat menjawab soalan ini kerana saya amat memerlukan isu2 yang boleh membawa keyakinan kepada diri saya semula kepada UMNO. Utk makluman Tun saya dari UMNO Bahagian Rembau dan saya juga adalah salah seorang yg tidak pernah menyokong KJ & pernah mencalonkan naik Ketua Pemuda Bahagian Rembau yang bukan pilihannya.

Salam..

FishBob Corner said...

salam...

Ini pandangan ilmiah dan bukan atas dasar politik. Tun tak boleh berenti berfikir. Ada sorang pakcik alim pernah bagitau, org macam tun tak boleh duduk diam dan mesti sentiasa berhadapan dan menyelesaikan atau mungkin 'create' masaalah supaya otak sentiasa berjalan. Itu juga antara cara untuk awet muda dan sihat badan. ..:)

Anakmalaysia8u said...

Apa kita sebagai manusia ciptaan Tuhan berprilaku melebihi Tuhan?
Kalau percaya dengan Tuhan yg menciptakan bumi beserta isinya, kenapa kita menggolong-golongkan manusia (hasil ciptaan Tuhan) berdasarkan bangsa, bahasa, agama, ras, etnis, suku, kelas/golongan, gender?
BUKANNYA SEMUA MANUSIA ADALAH SAMA DI SISI TUHAN?
Menjolok matalah saya bila lihat perkataan "Ketuanan Melayu". Tak malukah kita melaung-laungkan "Ketuanan Melayu" sedangkan mengamalkan agama Islam yang suci dan indah. Kita adalah khalifah di dunia ini.Kita kena adil dan saksama. Keturunan Adam semua adalah pendatang ke seluruh pelusuk bumi. Tanyalah diri sendiri, orang asli di Malaysia itu tuan atau Melayu itu tuan ? Yang saya tahu "Servival of fitness" di mana siapa yang berkuasa/merampas kuasa/berhijrah " Tahuke apa usul perkataan Singapura ? Tahukah Kerajaan Melaka adalah susulan selepas perkataan Singapura ? Semua adalah pendatang...dan semua akan mati dan pergi dengan terang tang-tang. Jangan pula asyik cakap Ketuanan, berilah lebih masa untuk anak masing-masing, jengoklah mereka, mungkin anak kamu salah satu Mat Rempit ??? yang akan mati ditengah jalan/tengah malam ...Berilah lebih untuk menjaga keamanan negara, kurangkan jenayah/rasuah, itu semua sebenarnya "harta" /pahalal yang anda akan tunjukan kepada Tuhan selepas mati tang-tang.

BUKANNYA TUHAN TIDAK PERNAH MEMBEDAKAN/MENGGOLONGKAN CIPTAANNYA?

mengapa kita berani sekali membeda-bedakankan sesama umat manusia sedangkan Tuhan tidak?

Adam Johari said...

My my, don't we have a handful of problems in Malaysia.

1. Malays need to work harder. I know a bunch of Malays who are smart, hardworking, and are well respected. But as a majority, I guess we're viewed differently.

2. UMNO is weak today because it lacks charismatic leadership.

3. All this racial hatred should stop. Imagine you in a different position and try to understand how other people think.

4. Police need to find a way to stop the increasing crime rates. I fear for our younger generation if our current crime rate numbers are to continue.

5. Work hard, earn your bread and try to think of ways on how you can help your community/ country instead of bitching about things left and right.

csl said...

Saya rasa ramai sudah keliru dengan makna/concept Ketuanan Melayu dan ada juga yang terikut.

Saya rasa ianya adalah amat positive untuk meningkatkan semangat berusaha kaum Melayu. Saya hanya harap, jangan ada orang yang salah faham dengan conceptnya dan menjadikannya satu halangan kepada pembangunan dan perpaduan negara.

Kepada orang yang telah side tracked tajuk ini kepada issue politic dalam sesebuah parti politik, saya nak kamu tahu, cakap memang senang, tapi buat susah. Ucapan dari ahli-ahli politik tidak semestinya boleh dipercahayai. Kita perlu menimbang sebelum membuat keputusan untuk sakongkannya atau tidak. Jangan biar emosi yang memerintah kita.

Asas concept Ketuanan Melayu ini asalnya baik. Tetapi ada orang yang menyalah-gunakannya dengan hati yang tidak iklas dan ada juga yang cuba memusingkan conceptnya menjadi concept yang berniat jahat dalam sesuatu ucapan untuk mencapai tujuan politik.

Akhirnya, saya harap orang2 bukan Melayu boleh faham, concept Ketuanan Melayu ini bukan untuk menjatuhkan sesiapa tetapi hanya untuk guide orang2 Melayu supaya berjaya dalam hidup. Jangan terlalu sensitive atas wording.

Tun4life said...

Dear Tun,
I dont understand how the opposition and the media are able to manipulate the Lingam's case. The appointment of judges is at the prime minister's discretion, and that is how the system is but how are you to say that it was planed by the prime minister when it is at his discretion?? you are being fooled by your own race, poor malays...Keadilan rakyat atau keadilan untuk diri sendiri...hmm i wonder

Anonymous said...

Yang Amat Bhg. Tun,

Di saat soal ketuanan Melayu di gembar gemburkan, pada mulanya saya rasa confused samaada ia memberi apa2 faedah kepada kaum Melayu dan rakyat Malaysia, sehinggalah saya meniliti tulisan YAB Tun dalam artikel ini.Apa yang Tun cakap, bagi saya, adalah begitu jelas dan sepatutnya di terima dalam masyarakt majmuk di Malaysia ini.Saya yakin dengan kata2 dan pemikiran Tun yang sentiasa bernas dan berpandangan begitu jauh, jauh lebih bermakna daripada retorik2 racist yang keluar daripada mulut mulut Professor(orang bijak pandai Melayu?)dalam Majlis Permuafakatan Melayu.Saya nampak pemikiran Tun mampu menyuntik semangat jihad kearah kecemerlangan Melayu bukan sahaja di Malaysia tetapi juga di peringkat global, tanpa mengapi2 sentimen perkauman.

Sungguhpun demikian hampir semua komen2 daripada bukan Melayu saya nampak tidak menyenangi pemikiran Tun-mereka masih rasa yang Tun masih memiliki pemikiran yang menjurus kepada racist tendency.Bagi saya pemikiran YAB Tun lah yang terbaik dalam soal ini dan harus diterap oleh seluruh anak anak Melayu. Kaum bukan Bumiputera tidak harus marah, kita bukan paksa mereka panggil kita tuan, kita tidak berniat menjejaskan kedudukan mereka, kita hanya menyuntik semangat dan berusaha untuk kaum kita.Bila kita sudah mencapai kecemerlangan sebagai suatu kaum, we don't mind if others recognize us as Tuan. Up to them.

Inilah hakikat alam. Manusia di jadikan Allah berpuak-puak.Terpulanglah kepada puak2 itu. Jika mereka bodoh mereka akan sentiasa bersengketa dan berperangan, seperti di Lebanon, Afghanistan, Pakistan Sri Langka, Yugoslavia, dsb. Jika mereka bijak mereka akan jadi maju dan Makmur seperti Switzerland, Belgium, Singapura ........dan, of course, Malaysia. Tidak banyak dalam kategori yang Bijak....Alhamdulillah setakat ini berkat dasar diamalkan UMNO dan kepimpinan dan pemikiran YAB Tun, selama ini negara kita di rahmati Allah.

Semoga UMNO sentiasa mengamalkan polisi dan kempen yang berhemah.

Pakatan Rakyat tidak memiliki landas perjuangan sekukuh UMNO.Ia hanya berlandaskan perjuangan peribadi Anwar, sehingga sanggup menumpang landas perjuangan Malaysia Malaysia yang dimulakan oleh Lee Kuan Yew dizaman lampau dan sentiasa di amalkan oleh DAP dan.... Karpat Singh, seorang tokoh anti Melayu yang tidak asing lagi. Kaum lain, dihatisanubari mereka memang suka Malaysian Malaysia atas sebab kepentingan kaum mereka sendiri(lihatlah komen2 mereka dalam ruangan ini). Tetapi majority mereka sanggup berkompromi menerima dasar Keajaan atas sebab realiti politik di Malaysia.

Saya akan membuat analisis keputusan Pilianraya sedikit masa nanti, untuk mengenalpasti berapa ramai Melayu mengundi PKR dan kaum mana sebenarnya mengundi PKR.

Sekian
Wassalamualaikum

DAH Ikhwan
http://dahalmi.wordpress.com

Thinking Malaysian said...

Tun, saya amat kecewa setelah membaca artikel Tun ini.

Tun langsung tidak peduli apa kehendak bangsa Cina, India dan lain-lain. Dalam artikel tersebut Tun langsung tidak menyebut tentang nasib bangsa bukan Melayu. Sebab itulah dalam banyak-banyak komen itu ada ramai yang bukan Melayu kecewa dengan apa yang Tun tuliskan.

Malaysia telah kehilangan ramai cendekiawan bukan Melayu kerana mereka semua berhijrah ke negara2 seperti Australia dan Amerika Syarikat. Semuanya disebabkan dasar racist Tun dahulu.

Saya juga orang Melayu. Tetapi saya juga orang Malaysia. Tun tidak sepatutnya membantu orang Melayu sahaja, kerana ramai orang Cina, India dll yang hidup susah. Tun sepatutnya memperkenalkan dasar Ekonomi yang menyeluruh yang membantu KESEMUA rakyat Malaysia yang miskin, TANPA mengira kaum. Dengan ini yang akan manfaatnya orang Melayu juga , kerana yang paling ramai miskin ialah orang Melayu. TETAPI yang miskin dikalangan bukan Melayu akan dapat manfaat dan pembelaan yang adil juga.

Betul tak Tun ? Buat apa nak mengejar Ketuanan ni. Allah pun kata manusia ni semua sama disisinya - yang penting ialah TAQWA.

Azhar85 said...

Charlsen said :

"Perhatian semua orang pada komen qualm.choke

Dia register pd bulan mei akaun ini utk semata mata membuat komen kat sini utk mengapikan harmonian antara kaum Melayu Cina!!

Saya yakin apa yg dia kata tu semua mengarut!

Ha.. Inilah cara mrk tu la.. Jgn kena pedaya!!!

Izinkan saya kata god damn u kpd dia krn balasan dan dosa sedang menanti dia krn kelakuan dia memecah belahkan kaum dan ini amat serious kerana mungkin akan mengakibatkan kematian beribu ribu nyawa jika berlaku rusuhan kaum.."

Aku berkata :

Charlsen, kenapa komen qualm.choke itu nak mengapi-apikan kaum pulak. Betul la apa dia kata.

Kalau nak buat Malaysian for Malaysia, buatla sekolah sekolah satu aliran sahaja.

Betul la kata-kata dia pasal pekerjaan. Kenapa perlu fasih bahasa mandarin sahaja kalau nak bekerja kat Malaysia? Kenapa tidak fasih Bahasa Melayu dan Inggeris saja.

Ini bukan negara China atau India nak perlu fasih bahasa-bahasa tertentu. Ini Malaysia, Bahasa kebangsaan kita adalah Bahasa Malaysia, bukan bahasa Mandarin atau India.

Kalau nak berlaku rusuhan kaum sekali pun, bukannya orang-orang macam aku atau pun qualm.choke nak mulakan dulu, tapi orang-orang macam kau lah yang nak perkara ni berlaku.

Pasal Hindraf, kenapa tidak melakukan perhimpunan aman tetapi melakukan demonstrasi haram dengan merosakkan harta benda awam di Malaysia ini. Ingat mak bapak diorang punya harta ke main hentam macam tu je.

Ingat barang-barang tu harga RM1 ke RM2 ke. Kerugian tu ditanggung kerajaan berjuta ringgit tau. Ingat diorang boleh bayar balik ke kerugian yang ditanggung kerajaan.

Polis juga bersusah payah tau nak meleraikan mereka. Ingat itu tak susah ke. Cuba kau sorang-sorang disuruh meleraikan Hindraf tu,dengan kau sekali kena hentam dengan mereka.

Charlsen, kau ingat dengan menggunakan kata kesat kau pada seseorang bermakna semua orang akan sokong kau.

Kalau kau guna perkataan "God Damn" itu pada seseorang, Itu membuktikan kau bukan sahaja menghina pandangan orang lain, malah kau sebenarnya yang berunsur perkauman, kau lah yang menanggung dosanya, dan akhir sekali kau lah yang akan mendapat pembalasan berkali ganda daripada orang yang kau kutuk itu.

Maafkan aku jika kau terasa kerana aku seorang yang Realist terhadap hakikat sebenar.

itsme said...

Oh Tun, I am really saddened by what you said. Is this your last desperate attempt to gain some grounds? Our "enemies" are the Chinese and Indians from China and India, not the Indians and Chinese in this country. The world is fast becoming flattened and we need to think how to survive in the next 10, 20 years. I am the 3rd generation Chinese of this country and when Chine played Msia recently in the Thomas Cup, do you think I sided the Chinese? No ..I am telling you that 99% of Chinese support our Msian fellows. I am real sad for you utter such racist line. You ought to retire as a great stateman but still, you are living in the cocoon.

Aishah Adnan said...

Tun!!!! Go ahead and fix malaysia!!! no matter what it takes!!! we're going down the drain if we let those idiots on top lead this nation. please tun. keep voicing out!!

back2future said...

until yesterday u still my idol tun , but today , its stop when u u mention racial issue , is not malay losing power here but umno , forever malay will be the pm in this country , im very sad

ASHAR said...

Salam hormat buat Tun dan semua blogers di sini.

Saya hairan dengan setengah komen-komen di dalam blog ini.

TAK FAHAM SOALAN.
Bila Tun cerita UMNO mereka cerita BN,MIC,MCA,DAP dan lain lagi.
Bila Tun cerita Melayu, mereka cerita yanag sebaliknya.
Fahamilah apa yang di komentarkan oleh Tun dulu.

Baca berulang kali seperti mana membaca soalan exam essay.

Jangan salah faham, banyak jawapan yang salah dan banyak juga yang emotional tak tentu arah terutama yang nak menghentam Tun sesuka hati.

Hormatilah blog ini sebaiknya. Saya rasa Tun buat ini untuk mencari dan mendangar komen-komen yang bernas dari kita semua untuk di kongsi bersama demi agama , bangsa dan negara.

Terima kasih Tun.

Salam dari perantauan
_ashar 10;00_

Unknown said...

Dear Tun,

Enough is enough. Stop the nonsense. I am a Malaysian. Its very cruel of you to come up with such articles saying I don't deserve to be equal among my other malay friends. Therefore, I should bow and walk behind my malay friends?? Without politics, we leave so happily, but politics is one evil game that destroys everything! I love Malaysia, I die for Malaysia. And I dont give a crap of what you say!

Daulat Tuanku! Daulat Tuanku! Daulat Tuanku!

Only the kings and sultans are the real TUAN's of this country!

Tai said...

kepada Mr/Mrs. Voice, sebelum berkata sesuatu, sila rujuk pada sejarah Malaysia dari mula sampai akhir.

Harus diingat, sebelum Malaysia, negara ini dikenali dengan tanah melayu. Tak salah kalau mereka memperjuangkan ketuanan melayu asalkan kaum lain diberi hak.

Azhar85 said...

Assalamualaikum Tun..

Tun..saya merayu kepada ahli-ahli politik kita agar terus mempertahankan hak dan keistimewaan orang-orang Melayu di Malaysia ini.

Walaupun mereka kata suatu hari nanti kaum Melayu sendiri yang akan menghapuskan hak istimewa
kaum mereka dan bukannya kaum Cina atau India.

Tetapi persoalannya, kaum Melayu yang macam manakah itu. Adakah kaum Melayu yang sudah berjaya diatas hasil pertolongan kaum-kaum lain atau kaum Melayu yang hidup hanya dengan mengampu kaum-kaum lain demi untuk kepentingan diri mereka sendiri.

Bagi saya Tun, permainan isu perkauman ini tidak akan tamat sehingga bumi kita ini menghembuskan nafasnya yang terakhir.

Fokus saya bukan hanya tertumpu di Malaysia sahaja, bahkan kalau diseluruh dunia sekali pun,
isu perkauman ini akan terus kedengaran selagi tuntutan yang di buat oleh kerajaan negara
mereka masih tidak dipenuhi kepada tuntutan kaum masing-masing.

Oleh itu, pada pendapat saya,selagi perkara ini berterusan, sebaiknya kerajaan kita pada masa ini atau akan datang akan sentiasa mengekalkan hak dan keistimewaan orang-orang Melayu yang termaktub didalam perlembagaan di Malaysia ini termasuk kouta pekerjaan,kouta pengajian tinggi,biasiswa,pinjaman,syarat-syarat perlantikan Naib Canselor dan sebagainya.

Biarlah suara-suara sumbang sesetengah ahli politik berkumandang didalam parlimen diatas alasan memperjuangkan hak asasi rakyat Malaysia dan bukannya berteraskan kaum semata-mata.

Tetapi pada dasarnya saya tahu kesannya terhadap kaum-kaum di Malaysia ini dan apakah faedah
yang diperolehi oleh kaum mereka sekiranya dasar-dasar tersebut dilaksanakan.(Ditujukan khas
kepada dasar-dasar Tony Pua semasa sidang parlimen yang lepas).

Sekali lagi saya merayu kepada ahli-ahli politik kita supaya tidak akan tunduk kepada dasar-dasar ini dan akan sentiasa mencari alternatif lain dalam membangunkan Malaysia yang tercinta ini.

Biar lambat asalkan selamat. Itulah pandangan saya dalam corak yang perlu kita gunakan dalam
konteks menjadikan Malaysia ini sebuah negara yang maju dan bagi menjaga semua sensitiviti perkauman di negara ini.

Sekian Tun, Wassalam...

dheep said...

Apa akan jadi dengan Malaysia. Saya kecewa. Sudah 50 tahun, kami (Cina dan India) tak ubah bagai 2nd class citizen...

Apa pandangan Tun mengenai kenyataan ramai yang mengatakan Tun 'Desperate' sehingga terpaksa mengguna pakai 'race card' untuk menyelamatkan diri?

Dheepan,
Malacca

jenn v ariela said...

Dear Tun,

sad to hear that this racist issue still continues, why? why? why?

Malaysia today bukan diancam oleh rakyat berbagai bangsa sendiri....

Malaysia akan diancam oleh negara-negara asing sekiranya issue racist masih berikutan! Muka dunia sekarang sedang mencari masa peluang untuk melemahkan Malaysia sekiranya semangat perpaduan kita tidak dapat dicapai!

Mengapa Tun masih menafikannya? Takan Tun tidak tahu bahawa penyumbang blog Tun adanya dari golongan India dan Cina?? Kami ini semuanya masih menyokong dan menghargai Tun, tetapi tajuk ini amat mengecewakan kami.........

Sila pertimbangkan perasaan golongan kami, adakah Tun ingin mengabaikan usaha dar golongan kami yang ingin mengeratan perpaduan negara yang kita sayangi????

Yang History sudah berlalu, kami bukannya tinggal di zaman dahulu, alangan kami hadapi sekarang pun bukannya dimasa dahulu.

Halangan yang sebenarnya yang kami hadapan sekarang adalah pada masa terkini dan ke arah yang akan berlaku didepan bukannya dibelakang.

Let go what ever is past! It is already over. No point tinggal dan berhenti di zaman dahulu. We want to face forward with new challenges and that is our Vision for 2020. Adakah Tun sudah lupa pada Vision 2020 Tun sendiri???

Di harap Tun jangan mengecewakan kaim. Hati kami sekarang sudah amat sakit dicedera oleh kerana tidak perubahan demi kebaikan politik negara.

Amat sakit. Very hurt feelings.

Unknown said...

Tun,

I must congratulate you for being strong. If there is a Malaysian that can show the world the strength of Malaysians, you would always be the Number One choice.
Keep going, Tun, you have more than half the rakyat rooting for you.

Regards.

dragonfly said...

In my opinion and many man-on-the-streets, this is how we understand about ketuanan melayu

- Pak Lah “unconstitutional statement” on Trengganu MB appointment – must be ok since Malays’ deafening silence
- Karpal statement on Perak reinstatement issue – seditious and incurred ire of Malays as played up by Umno

- Millionaire Malays getting 10% less on million-dollar property
- Non-Bumi must pay higher property price so that undeserving bumi get the 10%

- Petronas / Government contractors must be bumi
- Non-bumi have to go thru bumi even bumi don’t have expertise

- Birth right when bumi get study scholarship even with average result
- Nothing wrong when non-bumi with 11A1 don’t get scholarship (ask begger MIC Minister)

- Serving beef during public function where Buddhist/Hindus are present on the same table with Muslims ( I had been to one such dining experience)
- Non-bumi must be sensitive and serving only halal food when inviting non-muslims and muslims guests

- It’s okay when Umno make seditious statement…not true????
- Balless-MCA was told to “shut up” by u-know-who regarding Islamic country declaration (by the way MCA didn’t get permission to represent all Chinese)

Need I go on?

The war is outside Malaysia – globalization, competitiveness, FDI. What can ketuanan melayu do when the country keep losing out to Vietnam, Thailand, Indonesia. Drop the “bumi /non-bumi” thing and work as Malaysians. Everyone is more concern what will become of Malaysia if we do not keep up with the rest of the world.
Get the best brains, no matter who, to move Malaysia forward. We don't need self-serving politicians who only care about one particularly race. What is there to share when Malaysia becomes rotten.

K_rAm said...

Desperate Dr M plays the race card


JOHOR BARU, May 17 ─ Desperate times call for desperate measures. So Tun Dr Mahathir Mohamad today played the race card ─ something the former prime minister has not done since he was a young, upstart Umno politician in the 1960s.

He warned the Malays that they stood to lose much in the new political environment where the non-Malays were unafraid to make demands.

“If we don’t speak up, if we choose to keep quiet, we will lose our rights and the other races will take over,” he told some 1,000 people at a gathering in Johor Baru.

The words carried extra sting, escaping from the lips of the man who coined the phrase Bangsa Malaysia and promoted the idea of a Malaysian race, where race and religion would play second fiddle to

love of country.

During his time as prime minister, Dr Mahathir went to great lengths to blunt his early image as a Malay ultra, often talking about how everyone who called Malaysia home had a stake in it and encouraging the development of vernacular schools.

But today was different. Keen to mine some anxiety in the community and Umno over the rise of Pakatan Rakyat and aware that his last option of forcing Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi out of office now rests largely with mobilising the Malay ground, he played on the fears of the Malays.

Dr Mahathir asked the audience whether anyone of them had read the memorandum forwarded by the Hindu Rights Action Force (Hindraf) to the government. “What does it say? Malaysia for Malaysians! This is the reality of the present situation. If we do not speak up, if we choose to keep quiet, we will lose our rights and the other races will take over. When that happens, it will be like Singapore. Do you think we will still have control?” he pondered.

He also offered his take on how the Malays ended up being marginalised in Singapore, noting that when the island was sold to the British it was only inhabited by a few Malay fishermen. But the British brought in foreigners and now only 15 per cent of the population is Malay.

“The country is dominated by other races,” he said.

There is no love lost between Singaporeans and Malaysians, especially those from Johor. Johor folk say that Singaporeans are condescending and blame their purchasing power for the rising cost of living in the state. Dr Mahathir understands this sentiment better.

His main point at the gathering today was that Umno can only regain its rightful position when Abdullah is removed. Otherwise, the Malays will stay away from the party because they are tired of the PM, his family members and advisers.

In his blog, Dr Mahathir also talked about the diminishing political power of the Malays and its consequences.

“Today, the Malays have lost their political power and the non-Malays no longer respect the Malays and the Malay institutions. All the special rights of the Malays are being challenged and questioned. And the Malays cannot do anything to strengthen their position,” he wrote.

Datuk Seri Anwar Ibrahim and Parti Islam SeMalaysia (PAS) leaders challenge the notion that Malays have lost their political power, arguing that there are more Malays MPs in Parliament today than there were in 2004. They say that this campaign to raise the political consciousness among the Malays is orchestrated by some Umno politicians.

That may be so but Anwar’s promise of a new dawn for Malaysia seems some way off. Race still appears to be the defining factor in this country, going by the discourse in Johor today.



(Tun,I am totally disappointed with you)



THIS ARTICLE IS QUOTED FRROM THE MALAYSIAN INSIDER

Pure Raver said...

I'd say a lot of people has written comments either positive nor negative. I know not if this is to be read by you, but I'll share my thoughts.

We should be living in a free country, yet so many oppression is actually going on. I feel sad for that. And I believe that the specialty, is so much being wrongly used in this country. A sad state of affairs I must say.

All in all, as a Malay also, I hope others see it in their heart to fight for the right call, success in the world and the hereafter. If you are reading this Sir, I thank you for being our Prime Minister before for your efforts and hope you live many more years to share your insight with us.

BuRnLeiCesTeR said...

This article is not racism. Tun Dr Mahathir keluarkan artikel ini utk sedarkan org melayu yg belum sedar-sedar lagi. Tu jerk. Bukan sebab nak mengenepikan kaum bukan Melayu. HIDUP TDM!!!

Anonymous said...

In case you haven't realized, civilized society shun the notion of racial supremacy. Any form of racial supremacy is just plain racism. Period. Yet, you keep reiterating "Malay Supremacy" as if it was something to be proud of.

You, and many others who commented here, apparently are suffering from inferiority complex. Otherwise, you would not be harping on "Malay Supremacy" day in and day out. Only the weak (or those who think they are) will go all out to assure and reassure themselves that they are strong/supreme.

You and a huge majority of those you brain-washed are suffering from cultural cringe. As much as you like to say otherwise, the reality is that you think that your culture/race is inferior to that of others. Hence, the need for you to keep telling yourself and all the other ethnic groups that you are indeed superior. You have no confidence in your own ability and feel that you won't be able to win in a level playing field.

Don't you see? You have already brain-washed a whole generation into thinking that they need all the help that they can get in order not to lose their rights. Well, let me tell you this, first of all, no one is out there to get you. Other people look down on you exactly because you keep telling everyone that you need help in order to succeed. Even if you do succeed on your own merits, chances are, other people won't believe that you have the ability to do so.

We cannot afford to go on like this. In order to stand tall again, you need to prove to the rest of us that you can succeed even without any help. You need to prove to the rest of the world that you are no weaklings.

Have confidence in your own abilities and start believing that you can succeed. Stop thinking about losing. If you are truly able, you will stand up now and walk tall without relying on crutches.

Come on now, it's time to prove your worth.

shessh said...

It is important that everyone, *especially* the Malays understand that everyone is born of equal rights. The NEP culture is a creation of politicians to project a fantasy realm where an ethnic hegemony (ketuanan melayu) exists. People, please, instead of being suspicious of each other, we should cooperate in the era of globalization. We should compete globally instead of locally (bumiputra/non-bumiputra). NEP is bad simply because it affects our GDP; it manifests bad tradition like non-competition. It's a well known fact that our GDP topped South Korea in the 60s but today we're way way behind. Progress does not mean giving $$$ to UMNO beneficiaries or having so-called homegrown products like Proton (yeah, after all these years, still courting for partners). Progress mean we compete on merit, we build businesses without quota hindrances, we are rewarded for our IQ, we create technologies instead of consuming them, and the likes.


To recap, we're all born of *equal* rights. Only governments/institutions/parties sow the sed of conquer and divide and hence discrimination. A good example is the phrase "bumiputra/non-bumiputra".

ASHAR said...

“KETUANAN MELAYU”

Sesuatu yang harus difikirkan bersama.

“Tidak akan merubah sesuatu kaum kecuali mereka sendiri mengubahnya“

Dalam kontek Ketuanan Melayu ini, saya rasa Tun dan kerajaan sebelumnya sudah berusaha sekerasnya agar orang melayu jangan menyalahkan pemimpin melayu, lebih jelas pemimpin negara yang di terajui BN dari tunggak UMNO, 10 atau 100 tahun akan datang.

Kita bukan bersikap perkauman disini. Ini adalah tentang kesedaran, martabat dan diri orang melayu itu sendiri sebagai domain tanah melayu sebelum Malaysia.

Berbagai keistimewaan yang telah di berikan kepada rakyat malaysia dari kaum melayu ini. Keistimewaan ini makin hari akan hilang. Kenapa ini terjadi? Jangan tanya pada kaum lain, tanyalah pada Orang Melayu itu sendiri.



”Nasib orang Melayu ada ditangan orang Melayu. Kita tidak jadi “Tuan” dengan mengungkit sejarah semata-mata. Kita boleh jadi “Tuan” jika kita berani bertindak, kita sanggup menghadapi risiko, kita berusaha untuk menguasai semua ilmu dan kecekapan sehingga tidak perlu bergantung kepada sesiapa.”

Penafian hakikat yang nyata dan benar tidak akan menghasilkan apa-apa. Hanya dengan mengakui kita mempunyai masalah yang besar dan kita bertindak untuk mengatasi masalah itu barulah dapat kita tebus balik maruah kita.” Dari chedet.com POSTED BY DR. MAHATHIR MOHAMAD AT 8:22 PM


BENAR SEKALI TUN, KITA MEMPUNYAI MASALAH YANG AMAT BESAR.

Pertama:
Nasib orang Melayu di tangan orang melayu
Sedarlah wahai kaum bangsaku, tanamkanlah semaikanlah benih yang berquality dalam pada anak-anak kita. Kerja keras dan bersaianglah dengan baik dan sentiasa lakukan yang terbaik semampunya insyallah maruah bangsaku akan kembali di tebus. Kita sudah kesuntukan masa.....renungkanlah wahai bangsaku.!!!

Kedua:
Peranan Pemimpin Melayu dalam membuat acuan yang tepat kepada orang Melayu untuk terus berjaya baik dalam ekonomi dan sosial.
Bangunlah dari tidurmu, sedarlah dari angan-anganmu. Nasi dan jadi bubur baru nak mengelabah..!!! Dimana penasihatmu? apa yang telah di nasihatkan padamu? Apa yang telah kamu putuskan DSAAB..? BANGSAKU memerlukan Pemimpin yang lebih bagus dari kamu DSAAB, kamu kurang bagus..!!!!!


Ketiga:
Musuh-musuh yang mahu menghancurkan ketuan melayu.
Ini yang paling parah. Musuh kita banyak sekali terutama Yahudi dan penyokong kuat Yahudi.....? US dan Singapore paling jelas.
Ini bertambah buruk jika talibarutnya Orang Melayu.-samaada sedar atau tanpa di sedari mereka ini dari pemimpin tertinggi Orang Melayu juga.

Contoh:

DSAI( Pak Anuar Ibrahim )- hubungan teramat baik dangan washington(...CIA..SSOD ect. ), IMF dan Gorge Soros ( Yahudi penyangak mata wang dunia) – bacalah sejarah muda Anuar ini dari internet..!!!! TAK BOLEH NAK PERCAYA MELAYU MACAM INI UJUD!!!!


KJ( Khairy Jamalludin)- menantu Pak Lah kita. Baru setahun jagung masuk UMNO dia dari cawangan mana? tahun berapa masuk UMNO cuba di Tanya? Baru menantu PM dan lagak kuasa PM..!!!!! Sebelum jadi menantu Pak Lah cuba nak jadi menantu DSAI(Anuar).-MANUSIA BERKEPENTINGAN DIRI SENDIRI..!!!Kuasa PM dia salah gunakan untuk kepentingan diri – apa dah jadi ? Projek-projek dan tanah Malaysia di Jual ke Singapore( tungak Yahudi dan US).,TAK BOLEH PERCAYA ADA MELAYU MUDA SEKARANG MACAM NI..!!


PENYELESAIANNYA:

Bagaimana maruah bangsa akan kembali di tebus?

1. MUHASABAH DIRI: Apa yang telah kita lakukan selama ini.? Apakah kesalahan kita? Apa sumbangan kita untuk Melayu Maju dan Berjaya dari ekonomi , social dan agama,? Kita sebagai individu Melayu harus mengaku permasalahan yang ada dan bekerja keras untuk mendapatkannya.Insyallah kita akan berjaya dunia dan akhirat.
2. MENCARI PEMIMPIN YANG SESUAI: Pemimpim yang ada sekarang ternyata tak mampu tak ada hala tuju yang jelas dan senang di gula-gulakan terutama oleh PENGARAH TERHORMAT KJ ( menantu sendiri)
3. MENYEDARKAN DAN MEMATIKAN LANGKAH MUSUH ITU SENDIRI:.....Kami bangsa Melayu ini, tahu kamulah musuh kami sebenarnya kamulah Musang Berjangut itu..!!!!!!, . .Langkah sumbang kamu itu sudah jelas kelihatan DSAI dan KJ....berhentilah merosakkan bangsa kamu sendiri …!!!!! sebelum kamu di berhentikan....!!!!


Salam dari perantauan

_ashar12:45_ 18 mei 2008

Azhar85 said...

Azam Mukhriz jika dipilih Ketua Pemuda"

JOHOR BAHRU 17 Mei - Exco Pergerakan Pemuda UMNO, Datuk Mukhriz Tun Mahathir berazam menggerakkan usaha menawan semula lima negeri yang diperintah oleh parti pembangkang pada pilihan raya akan datang jika diberi kepercayaan untuk memimpin sayap parti itu pada pemilihan Disember ini.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Jerlun berkata, tanggungjawab untuk merampas semula negeri-negeri yang jatuh ke tangan parti pembangkang itu merupakan cabaran terbesar pemimpin UMNO dan Barisan Nasional (BN) pada Pilihan Raya Umum Ke-13.

"Oleh itu, sesiapa juga yang menawarkan diri untuk bertanding jawatan ini harus bersedia untuk memikul tanggungjawab dan cabaran besar ini," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap sebagai ahli panel pada Forum UMNO Pasca Pilihan Raya: Suara Hati Rakyat di Hotel M. Suites di sini hari ini.

Pada Pilihan Raya Umum Ke-12, 8 Mac lalu, pakatan pembangkang terdiri daripada Pas, DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) berjaya menawan Kedah, Pulau Pinang, Perak dan Selangor.

BN juga tewas di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur selain gagal merampas kembali Kelantan daripada Pas.

Mukhriz berkata, negeri yang ditawan parti pembangkang itu boleh ditawan semula sekiranya semua ahli UMNO bersatu padu dan bersama-sama memperjuangkan matlamat parti bagi menebus semula maruah agama, bangsa dan negara.

"Ini semua mampu kita laksanakan jika kepentingan rakyat menjadi keutamaan dan bukan kepentingan peribadi, keluarga, saudara mara mahupun rakan-rakan.

"Untuk menebus semula maruah bangsa, kita tidak harus mengamalkan sifat takut atau tidak berterus terang kerana itu semua tidak memberi kebaikan kepada parti," katanya.

Mukhriz berkata, bagi memastikan UMNO sentiasa relevan, pemimpin harus bijak menyelesaikan masalah rakyat dan meyakinkan mereka dengan dasar-dasar yang diterapkan.

Selain beliau, beberapa individu termasuk bekas Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Dr. Mohd. Khir Toyo juga menyatakan kesediaan bertanding merebut jawatan Ketua Pemuda UMNO yang dikosongkan Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein setelah memimpin sayap itu sejak sedekad lalu.

Selain itu, dua lagi calon yang disebut-sebut ialah Naib Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin dan Menteri Tenaga, Air dan Komunikasi, Datuk Shaziman Abu Mansor "

Petikan Utusan Melayu 18 Mei 08

Saya berkata :

Tun, saya sentiasa akan menyokong tindakan Dato' Mukhriz dalam menawan kembali 5 negeri yang telah jatuh ke tangan pembangkang.

Mudah-mudahan Dato' Mukhriz dapat memenangi jawatan ketua pemuda UMNO yang akan dipertandingkan pada akhir tahun nanti. Insyallah..

TRULY MALAYSIAN said...

Tun,

Our country really need a politician that really not racist to lead this country again. We know that the reason is you bring out the issues of Ketauan Melayu just want to motivate Malay to work harder.

Other countries like Thialand and Indonsia has been picking up very fast until the all the FDI has been going to these counties. But we here malaysian still have not wake up and fighting among ourseleves. If foreign investments keep decreasing, our people includes Malay,Chinese and Indian will suffer. At the end who suffers? Ketuanan Melayu only works if rakyat have peaceful and
propeperous life in their own country.

What say you Tun?

Azuan wan said...

AKM..TUN moga senantiasa sihat hendaknya.Terkejut juga bila dengar TUN akan di dakwa,Tapi TUN dengan Gagah semangat Hang Tuah Menjawab Sedia di dakwa saya bersemangat balik,saya bersedia memberi sokongan kepada TUN.Insyaallah

KETUANAN MELAYU..
Kalau nak merasai atau nak lebih memahami erti KETUANAN MELAYU boleh lah pergi ke selatan THAI,atau pergi duduk di masjid krisek,maka dapat lah dihayati,diselami,didalami erti KETUANAN MELAYU.
Tidak ada erti atau guna nya menjadi TUAN,kalau kita menjadi perkakas yang di perkakaskan atau pun menjadi alat yang diperalatkan.
cth kita menjadi menteri besar tapi keputusan kita tak boleh nak buat.Adakah berguna KETUANAN KITA.
Kita juga haruslah mengusai bidang ilmu seperti yg di kata oleh TUN.
kita tak mahu,kita sebagai TUAN dan menggunakan kuasa TUAN kita,kita mendapat banyak kelebihan dan kelebihan itu kita salah gunakan.cth DEB memberi kita pelbagai kelebihan dan kebaikan dalam memperkasakan KETUANAN KITA,tapi tidak bermakna DEB itu bila kita menjadi kontraktor kita tiada ilmu kontraktor itu,bila buat sekolah komputer runtuh atap nya,bila buat jambatan retak jambatan itu,bila buat longkang air nya tidak boleh mengalir,apakah itu bermakna KITA MENJADI TUAN YANG SEBENAR.

Simyian said...

Tun,
Thanks for creating this blog. It is not the creator of the website which counts but the writer and its content.

Till today after 50 years of independent, i cannot see why Malay is not successful. Nasib orang Melayu memang di tangan Melayu. Malah, boleh dikatakan nasib bangsa lain negara ini terletak juga di tangan melayu.

I see many knowledgeable comments around this blog. You are a successful malay if you do not fear the other races. It is not malay who should be afraid. It should be the other way round. Grow all my friend, you do not know how lucky you've been living these years.

Believe me, other races struggle. We work very hard. Things are not always so simple.

Tun Mahathir is a true malay. It is usually Malay who do not see how much he wants malay to improve. Critics does not always mean bad. A person who takes a critic into improving themselves brings only good but no harm at all.

BMahendran said...

Dear Tun, I have never respected you as a politician. But as a leader and a statesman, I have my utmost respect to you. You have managed to bring the nation to its height and let the world look up on it.

And as a statesman, or at least being called as one, your racist view is one that is not needed by the country nor its people. You still wish to clinge on the race card that we are trying to throw off.

saya seorang bukan melayu, tetapi tidak sekali pon saya rasa negara ini di ambang bahaya ketidakstabilan ataupon huru hara. Tidak wajar sama sekali untuk terus melontar pandangan bahawa orang melayu akan hilang kuasa mereka. itu tidak mungkin berlaku sama sekali. Orang melayu merupakan penduduk majoriti Malaysia, dan kedudukan istimewa mereka dilindungi oleh Perlembagaan. Maka tidak mungkin semudah itu untuk rakan-rakan Melayu 'kehilangan' kuasa politik.

Saya rasa ape yang sebenarnya berlaku ialah, UMNO yang kehilangan kuasa politik, BUkan melayu. Melayu di PAS dan PKR tetap berkuasa. Hanya kerana parti kehilangan kuasa dan pengaruh, tidak semestinya seluruh kaumnya kehilangan kuasa.

we should stop provoking the same racial card everytime the ruling party seems it fit.

Tun n readers, sorry for my words, if it hurts you or the readers. But we are asked to speak out rite?

Moha said...

Kepada semua rakan rakan yang menyumbang buah fikiran dalam blog ini,

Saya berpendapat ramai yang tidak memahami maksud ketuanan Melayu dalam erti kata yang sebenar.

Pada pendapat saya, ketuanan Melayu hanya bermaksud supaya bangsa Melayu tidak ketinggalan didalam negara sendiri. Ia nya bukan untuk meminggir, menindas, atau menjadi tuan kepada mana mana kaum lain. Kita telah lihat dinegara maju saperti America, afrika selatan dan Australia, kaum asal kulit hitam, aboriginie dan red indian telah dijajah dan dipinggirkan oleh pendatang kulit putih dari eropah dan britain. Kita tidak mahu nasib orang melayu menjadi saperti ini. Kita boleh lihat walaupun berbilang kaum itu boleh hidup berpuluh tanun bersama saperti di Malaysia ini, tetapi apabila sesuatu kaum itu mula mengesuai ilmu atau ekonomi atau apa pun yang boleh di guna untuk "bargaining power" supaya kedudukan nya tinggi berbanding kaum lain, tercetus lah perbalahan sesama kaum di negara tersebut. Contoh nya saperti di Yugoslavia yang berpecah kepada Bosnia, Croatia dan Serbia, mungkin Kesovo pula. Setiap kaum mula menuntut kemerdekaan untuk kaum sendiri.

Di Malaysia, ini boleh berlaku dimana kaum melayu mengesuai utara , cina di selatan, kadazan di Sabah dan iban di Sarawak. Tambah lagi kita juga berlainan ugama yang sedikit sebanyak menghindar integrasi bersama kerana orang melayu perlu mengikut hukum halal dan haram dalam islam.

Jadi, saya rasa maksud Dr Mahathir bukan lah kepada racism saperti di komen oleh rakan muda kita tetapi tidak mahu melihat bangsa melayu jadi second class citizen di negara sendiri saperti kulit hitam di afrika selatan, red indian di Amerika dan aboriginie di Australia.

Mika Angel-0 said...

YABhg Che Det,

The Straw That Broke The Camel's Back
(a charmed fool and his office)

With the latest snafu of the Royal Commission on the Lingam Tape, fortune is now on your side.

A Prime Minister from UMNO who has not the good and full control or has lost that control of the power of revered and honorable office PM of the Federation of Tanah Melayu Sabah and Sarawak is detrimental to UMNO and the country.

If you still want the tenure of Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi as President of UMNO to end make good use of this rare oppourtunity: remove him at all cost. This is the of top most priority. As a Malay, Abdullah is a Pengkhianat Bangsa.

Selamat Berjuang, YABhg Tun Dr Mahathir Mohamad.

Kun Mali said...

Tun... saya salah seorg dari berjuta anak muda Melayu-Islam yg akan mempertahankan apa yg HAK seperti yg ditakrif dlm Islam.... HAK MELAYU di tanah air sendiri adalah selari dgn prinsip Islam.

Menjaga HAK adalah suatu amanah yg dianjurkan Islam.

freemalay99 said...

Salam Tun,

To some people, "Ketuanan Melayu" is a racist belief that the Malay people are the "tuan" (masters) of Malaysia. I don't think that the literal interpretation is correct in the light of the Constitution of Malaysia.

As such, I hope that "Ketuanan Melayu" deserves an accurate interpretation.

But before I go into the meaning of "Ketuanan Melayu", the interpretation of "Melayu" or "Malay" deserve a second look.

To many people, Malay is considered a race in Malaysia. This is somewhat inaccurate. Our Sultans are descendands of the Holy Prophets, Alexandra the Great, etc. If so, none of them are "Malay". Even your late father was from Kerala, India. The Malay genes have come from various places such as China, India, Philipines and Indonesia, etc. But some of these people are not categorized as "Melayu" or "Malays".

Therefore, a "Melayu" or a "Malay" in the Malaysian context should be defined as a group of people that constitute various ethnic groups who are aligned to the Malaysian nation and to their Sultans.

Consequently, the concept of "Malaysian Malaysia" or "Ketuanan Rakyat" is considered unpatriotic and cannot hold. A "Malaysian" people does not exist. A people is defined as a group that shares common practices, customs, cuisines, etc. It must be said that the Malays can share everything with other communities except their religion.

In my opinion, why the concept of "Ketuanan Melayu" is so often referenced by UMNO and your goodself.. it is not because the Malays want to make themselves "Masters" and non-Malays as "slaves" but because the Malays are aligned to the Malaysian nation and to their Sultans since the founding of Malaysia. Non-malays may have this difficulty to understand.

Y-ling said...

Apa Melayu tak Melayu. Kita semua warga Malaysia. Tak tonton percintaan Tan Hong Ming ke?

Odette said...

Berdasarkan komen komen yang telah diwartakan, biar saya wartakan fikiran saya dalam Bahasa Melayu walaupun saya bukan dari kaum Melayu. Isu sekarang bukanlah isu ketuanan Melayu ataupun ketuanan kaum kaum yang lain. Isu yang kita sebagai rakyat Malaysia yang bijak sepatutnya pertikaikan ialah isu kerajaan yang bermaruah.
Allow me now to pen my thoughts in English (a result of colonialism no doubt, something I am not proud of but ironically at the same time has permitted me to hold my own successfully in the world where English is the main medium at work and internationally). Is it not more advantageouss to be masters of more than one language?
I am saddened by the state of affairs of our country and especially our government. It is frustrating that our leaders both past and present are not accountable for their actions. Is no one brave enough to be accountable, to admit and own up to past misdeeds and clear the rot that exists today? The fact that our judiciary is tainted, the fact that corruption is rife from the top levels of the government (past and present) right through to the bottom levels. All the mud slinging we hear about in the press is a sad attempt to hide those very skeletons that exists in the closets of all the powers that be.

I know and openly admit that I am an idealistic person. The way things are going right now, I do not see potential in any of the leaders that are currently in the line-up for UMNO. Why? You may ask? The rot is already too entrenched - each one is only in it for his own gain and to protect his own interests. Until and unless a true leader emerges who is strong and has enough integrity to clean up the house, we will never have a government that I can respect.

I am also a tax payer and I would like to know that the money that I pay is managed wisely. The very people we have entrusted to ensure that this happens are the ones who do not pay their taxes, or their dues (eg. simple thing like quit rent). I used to have a great deal of respect for you Tun and I have shake hands with you once after you stepped down and I was so proud of the fact. Please I urge you not to disappoint me. All I want is a transparent government which takes care of the rakyat and the rakyat's money, where we can be assured of justice in the courts, where murderers do not get let off free, where I know that the rights of the people are not sold for millions of ringgit.

Unknown said...

Dear Dr. Mahathir,

I refer to the following statement.
"Saya realist yang pegang kepada kenyataan. Memang Melayu menjadi Tuan dalam Tanah Melayu dahulu."

If you consider yourself a realist then surely you must know by now that the non-Malays have contributed so much to the development of Malaysia for all Malaysians including Malays to enjoy the benefits not only through their commercial astuteness but also from income taxes. Without the brilliance and diligence of the non-Malays where do you think Malaysia and Malays would be. So please forget this "Tuan dalam Tanah Melayu" attitude.

Apart from the above you have recently been fostering racial animosity between Malays and non-Malays by saying that the Malays ware loosing their rights by the fact that the non-Malays have become very demanding. The fact is that the non-Malays have been exploited unfairly for far too long.

In your desperation to see Badawi being removed from the office of PM you have lost sight of your statemenship and dignity to make statements that are both silly and out of date. We are all Malaysians and share the same love for our country. The rights to Malaysia belongs to all Malaysians not just the Malays. If you seriously think that Malays will loose their rights then you should champion for the government to pack all non-Malays and send them back to China and India including the Indonesians and then see what happens to Malaysia with Malays. If this happens I am afraid that you may have to be sent to India (kerala)as well. By the way malay is a language and not a race.

So please be mindful of what you say in this era of a seamless and globalised world. And please do not demonstrate your inferiority complex by always choosing to hate the America. When you make statements like the one on Haliburton you prove to the rest of the world that you are a "loose canon". You have been an excelent Malaysian and a a great former PM - please keep it that way.

Paneer

Unknown said...

Tun we will always support Tun foreva. Dont listen to those who are not supporting you. If they said that u r racist they are AFRAID OF THEIR WON SHADOW.
Yes most of the Malays has mixed blood but our ancestors came to Malaysia before British occupation to Tanah Melayu. Not like non-bumi now thier ancestor came after Birtish came to Tanah Melayu. Please read sejarah Malaysia and fight with Tun.
Not all Bumis are Muslim, they are also christian from sabah sarawak and also serani. they are bumis as well. so blame ur ancestor why come to Malaysia after the British occupation. huhu. If dun like Malaysia please go back to your own country which I dont think u guys want to...
Tun we will always love you. We are not racist just talking about Nasib Melayu. Why you guys afraid of your won shadow. we have no problem living with other races. We have a better live compare to Arab same religion but fighting all the time like what had happen in Lebanon now between Hezbollah and government. Its much more complicated than here that we call it multipolar disorder. Tun if you have time please write about this issue as well. So this narrow minded people have a better and wide picture....

Ir. Dr. K.C. Ng said...

What Chinese??!! What Indians??!! I am not Chinese, I am Malaysian. I can't even speak Mandarin and I can only write in Malay and English. I eat everything Malaysians eat. I am born in a public hospital (with all the Malays), go to a Malay public school and now I am a slave? OMG is this how I will always be treated in Malaysia? I don't even consider myself Chinese. I get along better with my Malay friends overseas than with Chinese people from China. I would like to suggest we change the Ketuanan Melayu to Ketuanan Orang Malaysia.

ASHAR said...

Salam semua,

股迷 said... emailnya :ctianfa@gmail.com
Posted May 17,2008 12:16 PM

Anda 股迷 ,

Tajuk di sini Ketuanan Melayu.
Dan Tun menasihatkan kepada Orang Melayu.
Ini nasihat Tun kepada Orang Melayu, bukan pada kaum lain.
Agar anda FAHAM.

Lihat saja blog kamu,
Semuanya 99% dalam BAHASA CHINA....Inilah contoh terbaik akan terjadi diMalaysia Jika Orang Melayu tidak menjaga Ketuanan Melayu itu sendiri.

Anda 股迷 mengatakan,
"korang tidak dihormati krn terlalu bergantung kpd kerajann,DEB...dan banyak lagi.

sekarang bukan zaman parameswara,no more hak keistimewaan, semua orang adalah sama taraf,tak kira bangsa,agama dan especially jantina!

change ur minds!”

Please with respect.....!!

Salam dari perantauan
_ashar_3:17 18 may2008

buatduit said...

hidup tun

GForceTeam said...

Asalam TUN,

Semoga TUN berjaya dalam memperjuang apa yang TUN rasa betul buat bangsa melayu.

Ainol Pemuda Ampang

artakus said...

To all non-malays;

I feel responsible to write as I can see a lot of comments/critics by you guys actually misleading and baseless.

Ketuanan Melayu does not mean Malay is the Tuan in this country. The malays only hope they will be given a fair oppurtunity to compete with others. Since majority malays are still poor, we still need supports from government to help in certain aspects.

Please let your eyes wide open, the malays never marginalize other races and we will never. We always look at Singapore as an classic example what will happen when the Malays loss the power. Once considered a Malay land, now only national anthem still in malay languange, other than that it is very difficult to find Malay traces even in the cabinet.

We never rob or steal others, we only asking for our right as bumiputera..

Unknown said...

Saya berasa kecewa sekali dengan komen Tun M. Sesungguhnya kuasa negara ini terletak pada tangan rakyat. Kalau Pakatan Rakyat gagal membela nasib rakyat Malaysia, termasuk orang Melayu, maka mereka pula yang akan dipecat di PRU Ke-13. Sebagai seorang rakyat Malaysia, saya rasa, lebih penting seseorang wakil rakyat bertanggung-jawab menjaga kepentingan rakyat daripada menjerit-jerit slogan kosong. Soal latar-belakang politik atau kaum tidak penting bagi saya, asalkan beliau ikhlas dan bijak berkhimat. Negara Malaysia ini adalah tanahair, tanah bertuah yang dimiliki oleh rakyat yang menyayanginya, dan bukannya oleh mana-mana parti. Di keluarga pun kita ada pendapat yang berbeza, masakan di dalam negara? Tetapi yang penting semua orang ini berniat baik untuk memajukan negara.

Unknown said...

Tun,
Jangan bimbang too much lah, DSAI tu melayu 100%, jadi..dianya akan tahu apa nak buat. Dia kata semua kaum yang miskin dia akan kasi jaga...tak macamlah Si-si BN. Tun, tak mengapalah, biar next generasi yang menentukan futurelah,...atau Tun ada udang sebalik batu ke?

Richiee said...

Honestly sir, I think you should shed your racist point of view on Malay supremacy. That is what got the west into trouble at the beginning. Unless you are blind or choose to be ignorant about this fact which of course you have every right to be ignorant, your racist comments and views will fall on deaf ear of the majority Malaysians.

You can continue to deny it but the election results spoke for itself. Majority of the voters voted not based on racial politics but rather on issues. These goes to show that Malaysian voters including the Malay voters are intelligent and matured enough to think for themselves and vote based on issues not racial issues.

You claim that the west are colonial masters but you yourself did not fare any better during your time as the premier, perpetuating the divide and rule strategy.

The state of Malaysia today is the result of your divide and rule policies. You can continue to deny that is not the case but public opinions are the ones that count. You can continue to twist and turn your words and policy to deny responsibility and defend yourself but ultimately you know deep down in your conscience that the sorry state of Malaysia today is the result of your policies. No doubt you have done good for Malaysia but unfortunately every good that you have done is negated by the racist and biased policies that you have implemented during your premiership.

Malaysians today are not interested in "ketuan Melayu". The concept of "ketuan Melayu" is nothing more than rebranded nepotism!

Just retire with grace and style. Leave the remaining years of your life enjoying the fruits of your 22 years labour. If you have any conscience left, maybe start to undo some of the wrongs. If the majority thinks that you are wrong, obviously you are wrong, unless you are saying the majority are wrong, which of is unlikely to be the case.

David said...

i've just deleted my entire comment but leaving only this, i'm a malaysian, i'm a chinese BUT, in this country where i am, benefits are ONLY given to muslims and it's NOT FAIR considering us chinese DO pay our taxes yet not having the same entitlement. Eg. buying a property, loans and such.

Without us chinese in M'sia, this country economically will gradually go down.

No offence or whatsoever though, just my thoughts of being a malaysian living in a country with racism.

The world doesn't evolve this way! Sooner or later, anger will be a big issue between races.

aniwa said...

TUN,

A lot of people criticised and not happy when you mentioned Ketuanan Melayu, this shows as if Malays themselves do not have any right to even say this is a Malay Land. Chinese has China Land same as Indian has India Land but why are they questioning Malays when Malays trying to say that they have Malaysia?
Everybody must belong somewhere dont they?

Unknown said...

Questions for the Royal Commission of Inquiry- Lingam Video Clip

1. I refer to the news reports in the New Straits Times and The Star yesterday (17/5/08) and today (18/5/08) pertaining to the findings in the report of the Royal Commission particularly against the former Prime Minister, Tun Dr. Mahathir Mohamad.
2. I was astounded and amazed by the findings of the members of the Royal Commission ’’ that prominent government, corporate and judicial figures including former Prime Minister Tun Dr. Mahathir may have been involved in a conspiracy to manipulate the appointment of judges.’’ (New Straits Times headlines dated 17/5/2008) .This finding is absolutely speculative in that the members have stretched their minds and their hands out to the very limits to drag Tun Dr. Mahathir in as a person to be responsible in its findings on the appointment of judges particularly on the appointment of the Chief Judge of Malaya and the President of the Court of Appeal at the material time. Tun Dr. Mahathir as I understand it has in his evidence to the members of the Royal Commission clearly stated that ‘’ In giving my consent, I listened to what people said. Although I did not ask for views, in my conversations and social meetings, there were people who talked and I took note but the final decision was my own decision.’’ (The Star 18/1/08). Tun Dr. Mahathir’s functions and duties as the prime minister at the material time should have been accepted as a fact that in any appointment of such a position the final decision rests with him and he has the right to put forward any other name he deems fit for reasons best known to him which as prime minister he is not entitled to disclose with anyone else or the Chief Justice who may have recommended a name. If the prime minister cannot make that final decision who else can-the Chief Justice?
3. I refer to the statement by Loh Gwo Burne the man responsible for the making of the video clip who said that ‘’ the move to make public the Royal commission report is politically motivated’’….and ‘’disagreed that investigations should include former prime minister Tun Dr. Mahathir because he was victimised by the people who surrounded him and tried to influence his decisions.’’ (The Star dated 17/5/2008). It is therefore very clear that the dragging in of Tun Dr. Mahathir and the throwing of ‘’books’’ for various alleged offences by the members of the commission is to disrepute and smear his name as the former prime minister of Malaysia merely on the basis that he knew the parties in the video clip.
4. Last but not least, Tan Sri Zaki Tun Azmi was parachuted in sometime last year as the President of the Court of Appeal and who all things being equal in October would most probably take the seat of the Chief Justice of Malaysia. (I have no doubts about the ability and capability of Tan Sri Zaki being elevated to the bench), but to go straight as President of the Court of Appeal. Isn’t there a form of lobbying or brokering of his appointment with Abdullah Badawi as prime minister of Malaysia? Didn’t Abdullah Badawi have the right or to make a final decision on the appointment of Tan Sri Zaki Tun Azmi? By analogy of the findings of the Royal Commission, shouldn’t Abdullah Badawi similarly be probed for offences in parachuting the appointment of Tan Sri Zaki straight as the President of the Court of Appeal of Malaysia notwithstanding there is no video clip in play?

Non-partisan lawyer
Mohd Yacob Karim

Anand said...

Many years ago...to be exact, 60 years ago, on the other side of the world, another race of people was also very interested in showing their "ketuanan"...this finally ended in the world being plunged into a war that lasted for almost a decade. This Hitler-esque propaganda of Dr. M is clearly a publicity stunt. No one pays attention to him and he needs some kind of platform to make some noise. While I respects some elements of his rule in the past years, he is no longer fit to speak in public. Perhaps, its old age but your once sharp observations and critical review is now replaced by ramblings of a senile old man. This statement is an example of this. A lucid mind would know that by saying something so explosive it could lead to a second May 13th incident. The question in Malaysia is not about race anymore. This whole "hak istimewa" for Malays only benefit a small number of rich politicians and their buddies. People like Dr. M has made millions on this policy alone. Ask the regular Malay person in the street and I can guarantee you that a majority of them would have never seen the benefits. The new malaysia needs to be competitive in the world. We are a resourceful and clever population and can make it, if only people will realize that there is much we can learn from each other. We are not in competition, the Malays and Non-Malays. We are in this together.

On a more personal note, Dr. M, as i said earlier, I am truly an admirer of your caliber as a politician in the last decades but i think its time that you take a seat and retire. We, the young generation, don't need you anymore. We have learnt everything we can from you and now have no more use for you. Please fade away.

regards
-anand-

malayamuda said...

Tun,

Would you like to be respected or feared ?

I think you shud realise by now that many feared you during your time.

I dont think anyone respected you, including those in UMNO. If they did respect you, they would not have dragged you in dirt like this ....... and wouldnt have asked you to leave UMNO if your were a " true jantan "

whats your take on this ? Respect or feared ?

Kazi Mahmood said...

Salaam

Tun Mahathir has to re-align his opposition to the current government on issues that are more pressing in the country, such as the possible crossover of Barisan National (BN) Parliamentarians to the opposition, the rise in opposition to Malay-Muslim rule in Malaysia and the growing challenges against the rights of the Malays. One speech is not enough and it will not suffice to prevent the inevitable.
His entire campaign against the ruling clique should focus on the three elements above and only then will he succeed to rally the Malays back under his leadership and force a change in the Umno. The constant opposition to everything that is Abdullah Badawi only contributes to fuel the possible overthrow of Malay-Muslim political power in Malaysia.
The questions that Tun Mahathir should ask is whether his forceful opposition to Abdullah and his desire to see Paklah fall immediately is the right strategy in the current circumstances. In actual fact, it is true to say that Tun Mahathir had a large share in the fall of the BN in several states. His criticism of the PM was relayed by the opposition to their supporters and to that of the government with such tremendous success that the BN is today at its weakest.
In this weak position, the BN is now facing the possibility of falling into the opposition with a disparate coalition of Islamists, Chinese Nationalists and Muslim liberals looking forward to join forces with BN defectors, also known as ‘renegades’ in a democratic Parliamentary system. This is not the best scenario for a country like Malaysia as it will come with serious consequences.

Mahathir said the Malays will lose their rights to other races, hinting that they will be dominated and bullied once they lose their political power. It is this political power that is now at stake in Malaysia while the loose opposition is after BN’s political power. The Pakatan Rakyat (PR), formed after the incredible political gains in March this year by the various opposition parties, is probably not aware of the possible break down of Malay-Muslim political power in the country hence their insistence that Malay power is still there and will stay if they take control of the government.
The point of view of the PR can be questioned since the PR, already made up of a political party the Democratic Action Party (DAP) which is staunchly against the institution of Islam as a political force in the country, is also against Malay rule or Ketuanan Melayu. The ‘cross-over’ MP’s are surely not interested in Malay rule since as ‘renegades’ they will have to follow the ‘deal’ that will make with the PR, deal that will be necessary for their crossover’s into the opposition to form the new government.
How will these MP’s from the BN maintain their beliefs in ‘Ketuanan Melayu’ since they will be known as ‘traitors’ to their original political faith? All those who have betrayed their struggle by joining forces – politically or militarily – ended up in the dustbins of history and this is well documented worldwide.
Le transfugism (as the political cross-over called in French) is a sin in politics as it dethrones a regime if large numbers of ruling members rallies to the opposition and overthrows the ‘vox populi, vox dei’. The situation is made more crucial for the Malays-Muslim political power since such a cross over, however immoral it is, will destroy this political power almost automatically.

The reality on the ground is that there are forces – in the opposition and in the government – that are against the established Malay-Muslim rule and they will do anything to bring down the Malay political power. The aim is to gain such power to rule the country in what they claim will be in much better ways than the Malays have done so far. It is doubtful that Mahathir is not aware of this too.
As a former PM and being a statesman, he should use his right to criticize in the right way, that is to advise the current leaders not to balkanize Malay rights and to refuse to compromise on Malay-Muslim political power. The truth is if this power saps from the hands of the Malays, there will be a massive power vacuum in the country and this may create anarchy in the end.

wslm

Loh said...

///Dr Mahathir asked the audience whether anyone of them had read the memorandum forwarded by the Hindu Rights Action Force (Hindraf) to the government. “What does it say? Malaysia for Malaysians! This is the reality of the present situation. If we do not speak up, if we choose to keep quiet, we will lose our rights and the other races will take over. When that happens, it will be like Singapore. Do you think we will still have control?” he pondered.///

///He also offered his take on how the Malays ended up being marginalized in Singapore, noting that when the island was sold to the British it was only inhabited by a few Malay fishermen. But the British brought in foreigners and now only 15 per cent of the population is Malay.///He also offered his take on how the Malays ended up being marginalized in Singapore, noting that when the island was sold to the British it was only inhabited by a few Malay fishermen. But the British brought in foreigners and now only 15 per cent of the population is Malay.///http://www.malaysia-today.net/2008/content/view/7587/84/

TDM assumes that Malays do not want the country to be like Singapore. He should have conducted a referendum while he could to ask whether Malaysians prefer to have the income level of Singapore, the efficiency of Singaporean police in crime prevention, the perfectionism of Singaporean government services, and their other institutions. Would Malays in the country prefer to have the low standard of living, the lawlessness of government institutions and the lack of public security where private residents in houses now have to engage on their own security guards to ensure they could feel safer to get in and out of the houses? All these are to be at the expense of retaining the proportion of the difference races in the country when British allowed independence to Malaysia, and Singapore.

There is no love loss between Singapore and Malaysia because of the separation in 1965. TDM has to brainwash Malaysians into hating Singapore because without Singapore giving the stark example of how a non-corrupted government could make economic development and improve the way of lives of its people, TDM could have claimed and fooled a lot more people that his administration was exemplary. For personal reason TDM has tried his best to beggar Malaysia's neighbor. The ban on the sale of sand to prevent Singapore to grow, the limit to non-security risk use of airspace, and the crooked bridge intended not only to spite Singapore, but to lay the foundation for confrontation between the two countries.

The purpose of TDM doing what he did has become clearer when he said that Malaysia did not want to be Singapore with Malays in the minority. It implies not only that he was not willing to accept the racial mix in the country when British granted independence to Malaya. it was his intention to influence the composition of racial mix in the country, to increase the percentage of Malays. It was this racist intention that he utilized the results of May 1969 election to discredit Tunku, just like he is doing to PM AAB after 2008 Election.

So, TDM’s hatred for other races began even before he took power in 1981. It was his long term objective of ethnic cleansing which saw the perverted implementation of racist policies in the name of NEP. Under the aegis of NEP, Bolehland has become rule by law, where immoral business dealings have been made legal, government tenders usually based on competitive basis became negotiated and not subject to review, and government services became UMNO bureaucracy to serve party interest. The end results were some two million Malaysians mainly non-Malays emigrated, and they are replaced by instant new bumiputras wannables from Project M through Sabah. The increase in the percentage of Malays is confirmed by population census. But it is the statement by TDM that proves conclusively that he had the intention of ethnic cleansing. Hindraf should have explained their statement so that PM AAB would understand better the meaning in Hindraf’s letter.

Anonymous said...

It is the fact that Tun failed to change the Malays with all your effort. If i can change the Malays, do you accept me as your leader?

Gunung Semanggol said...

Dear TDM

Beberapa bulan sebelum Pilihan raya barisan kipimpinan malaysia tak pernah menyebut tentang melayu dan Pak Lah sendiri tak pernah menyebut pasal ketuanan malayu yang dia tahu Aku, Menantu aku, dan Isteri aku, sekarang apabila UMNO (BN) tak dapat 2/3 kerusi barulah nak ingat melayu dan ketuanan melayu. Itu lah yg berlaku kepada kepimpinan melayu. Tak sama seperti zaman TDM dulu orang melayu tak kata apa, kaum lain pun tak kata apa sebab semuanya dapat sama rata. Sekarang semua tak dapat apa. Yang dapat kepentingan hanya orang melayu yang menjadi 'Mr Yes Man'. Semuanya dalam kabinet tak berani nak bersuara tentang kelemahan pucuk pimpinan takut tak di ambil jadi menteri. Saya berpendapat Datuk Mukriz dapat mengikut jejak TDM untuk mengambalikan ketuanan melayu di masa akan datang insyaalah.
Selamat berjuang untuk Malaysia

ZUL

idiopathic idiot said...

Salam Tun dan para pembaca...

1998, riot di Indonesia.Temanya reformasi menjatuhkan pemerintahan pak harto yang korup.tapi antara isi utamanya adalah menghancurkan,merosakkan fasiliti perniagaan orang cina dan membunuh orang cina.tempatnya jakarta dan seluruh kota besar di indonesia.kenapa? org cina yg cuma tak sampai 15% menguasai hampir 80% lebih ekonomi indonesia.mereka adalah tuan dia bumi indonesia.begitulah akan jadi kepada malaysia kalau DEB tiada..

Tanpa ketuanan melayu, DEB, Tun Mahathir..malaysia akan jadi negara yang lebih racist dari skarang..terima kasih Tun..

Unknown said...

Tun, we respect u very much.
we just want to make this country, our one love...one home.
http://www.youtube.com/watch?v=TKFb2fRQyjM

Zamri Pearce said...

Tun,

Apakah yg harus org melayu lakukan? kami sedaya upaya ingin melihat UMNO kuat. Kami bukannya tidak menyokong UMNO tapi kami tidak menyokong DSAAB. Persoalannya bilakah beliau akan meletak jawatan? dan siapakah yg lebih baik drpd DSAAB?

Org melayu juga tidak dilayan sama rata dalam sektor ekonomi dan pekerjaan swasta. Tanah melayu warisan nenek moyang kini dijajah semula... non-bumi juga tidak mahu berkongsi peluang bersama bumiputra dalam pelbagai bidang tetapi sering menuntut hak sama rata... lama2 org melayu merempat di tepi jalan...

apa-apa hal pun, kami berdiri teguh menyokong Tun Dr Mahathir....

Anonymous said...

asyik asyik nak jadi tuan ini, tuan itu.

Why don't you spend the remaining time of your life to travel around the world? Not as VIP, but a regular traveller.

It might help broaden your horizons and discard your outdated feudal, ethnocentric mentality.

D. Ratti said...

Dear Tun,

I am very dissappointed that you still use words like 'ketuanan' and 'penjajah'. We are all Malaysians, regardless of religion, class or race. Why do you keep harping on the priveledges of one small group of people and fail to realize that it's all our land. I know many many moons ago, it was Malay land and my great-great grandparents were foreigners, but after being a 5th generation malaysian, am i still considered an outsider. I am very dissappointed that some people still consider the race angle and try to use it to their own political gain. How do you expect me to feel patriotic about a country that keeps reminding me one way or another that I am a second class citizen. I am all for affirmative action for the Malays, let not one group of people fall at the expense of another. But I feel the social experiment you started many-many years ago has proven a failure and now must be addressed. We have to come up with better ways to help, ways that ensure equality for all while still improving the lives of the groups that need help the most. An old proverb once said, 'Give a man a fish and he'll live for a day, teach him how to fish and he'll live forever'.

Also, I would like to say, I am very impressed by you setting up this blog to voice your opinions and listen to what the people have to say.

Keep up the good work.

Thinking Malaysian said...

Kepda saudara Mohd. Reduan dan sahabat2 Melayu yang lain,

Cuba saudara2 kalian berdiri pada kaca mata orang bukan Melayu.

Saya juga orang Melayu. Tetapi saya tidak bersetuju dengan Hak Bumiputera.

Malaysia tidak perlukan Hak bumiputera. Malaysia perlu membasmi kemiskinan dan membantu kesemua rakyatnya yang miskin TANPA MENGIRA KAUM. Jadi yang akan memnerima manfaat ialah Bumiputera juga, kerana merekalah yang paling ramai miskin. Tetapi pada masa yang sama kaum lain yang susah dan memerlukan juga dibantu dan mendapat hak sama rata.

Mengapa kalian semua bersikap racist kepada bukan Melayu ? Bukan Melayu semakin benci kepada Islam disebabkan sikap kita. Yang mencemarkan imej Islam ialah Melayu sendiri kerana tidak memikirkan nasib bangsa lain.

tuntuah said...

Tun yang dikasihi,
Ketuanan Melayu @ Melayu adalah tuan dalam erti kata sebenarnya.
Tuankah kita jika:-
1.Khazanah Nasinal(Khazanah Bangsa) di tadbir oleh Orang Melayu Berfahaman 'Asing'
2. Tambak Johor punya misteri sehingga gagal disentuh sedikitpun.Tak Mustahil ada terowong dibawahnya yang menghubungkan Kem Tentera Asing dengan Dam yang supply air kepada Rakyat Asing juga.
3. Dasar luar yang berlembut dengan Orang Asing walaupun menyentuh kedaulatan Negara.
4.Menjual Padi dengan Harga Sekilo RM0.60 tapi terpaksa membeli beras dengan harga RM3.80.
5.Sumber yang banyak tapi dimonopoli asing sehingga Inflasi menjadi-jadi.
6. Pegang kuasa yang sikit...bolot untuk yang sikit..takut pula pada yang sikit...hingga abai pula pada yang ramai.
7. Sang juara Hudup pula..terus diam..bila kafirun tlg sokong undi.

Tuankah lagi kita...boleh dijadikan ayat permulaan bagi sesiapa sahaja untuk menyambungnya bagi menunjukkan betapa tidak Tuannya kita di bumi sendiri.
Wallahhua'lam.

bitterzone said...

Dr M.

Enough of the racial crap!

Malaysians want the following:

1) Meritocracy-in business and education.

2) Polis that fight crime and criminals, not waste time arresting bloggers and interviewing lawyers.

3) Transparency - in business and government.

The people have rejected racisim in the last election. Learn from it!

malayamuda said...

Its suprising Tun about this whole Ketuanan Melayu delusion.....

In America where the whites are dominant, do we hear of " White Dominance " ? Why in Malaysia we have to coin the term " Ketuanan Melayu ". Are we Malays suffering from inferiority complex ?

In England do we hear of the term " The Queen of the English " like Raja Raja Melayu in Malaysia . Shouldnt it be Raja Raja Malaysia.... the Malaysian Kings rather than the Malay King ?

In your 22 years in power you could have made this country a better place to live in, but you chose not to.

Your time is up Tun, please retire gracefully........Malaysia can do without your racist agendas and advice.

Just answer God when your time on earth is up

Ghouse said...

Tun

You are now talking about Ketuanan Melayu after a long time. You started it first before you came into the Government. But during your days as PM, you never did any substantive work to change the economic imbalance prevailing in the country (which is Malays remain poor while the non-Malays got super rich). You even kept yourself surrounded by many non-malay billionaires and they even made some key decisions for you which can be illustrated by the Lingamgate Scandal (though how much you try to deny it, it is so clear that it existed then). Some of the billionaire list of non-malays supported by you includes Ananda Krishnan, Vincent Tan, Lim Goh Tong, Francis Tan and many others. And most know that all these billionaires earned easy bucks from Malaysia through monopolies granted to them and they are now stashing their cash in overseas safe havens.

And now you are out of the Government, you are crying foul!.

You should have done more for the malays and muslims in this country Tun when you were in Power! Dont just use us whenever you are in trouble.

Don't be a hypocrite. Repent before you meet Almighty Allah S.W.T!!!

Unknown said...

Assalamualaikum Tun, pembaca dan pemberi komen sekelian.

Saya merasakan soal hak istimewa orang-orang Melayu, soal ketuanan Melayu dan kontrak sosial tidak wajar dinafikan oleh sesiapa saja terutamanya oleh orang bukan bumiputera... kerana kelak memakan diri sendiri. Kenapa saya katakan memakan diri? Mari kita lihat apa yang terkandung di dalam kontrak sosial itu sendiri.

Kontrak Sosial diwujudkan antara orang Melayu (bumiputera) dan bukan bumiputera sebagai SYARAT memberikan hak kerakyatan kepada kaum mendatang iaitu Cina dan India.

SYARAT bagi membolehkan KAUM CINA dan INDIA menjadi warganegara Malaysia adalah mengakui, menerima dan mematuhi bahawa:
1. Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan.
2. Agama Islam merupakan agama rasmi persekutuan.
3. Kedudukan Raja-Raja Melayu sebagai ketua negeri dan ketua agama Islam.
4. Kedudukan hak istimewa orang-orang melayu termasuk ketuanan Melayu (kuasa politik orang Melayu), tanah rizab untuk bumiputera, kuota dalam perkhidmatan awam, biasiswa dan pendidikan awam, kuota untuk lesen perniagaan dan kebenaran untuk memonopoli industri tertentu jika kerajaan membenarkan.

Jadi apa akan berlaku sekiranya orang-orang BUKAN BUMIPUTERA mempertikaikan sebarang perkara yang telah dipersetujui sejak dari awal lagi yang terkandung didalam kontrak sosial atau meminta agar kontrak sosial dimansuhkan? Bukankah permintaan mereka itu juga membawa maksud mereka MEMINTA untuk MELUCUTKAN KERAKYATAN / KEWARGANEGARAAN MEREKA sendiri? Bukankah HAK KERAKYATAN orang bukan bumiputera telah TERIKAT kepada SYARAT berkenaan? APAKAH ITU YANG MEREKA MAHUKAN? Jadi jangan bermain api.. kelak membakar diri.

Jadi Tun, pembaca dan pemberi komen sekian... kaum bukan bumiputera tidak sepatutnya mempertikaikan perkara-perkara yang terkandung di dalam kontrak sosial, takut nanti memakan diri.

Saya tidak nampak orang-orang bukan bumiputera hidup melarat, tidak mendapat pendidikan yang secukupnya dan segala nikmat yang lain di Malaysia. Kerajaan telah banyak berlaku adil kepada semua kaum di Malaysia ini.

Orang-orang Melayu dan bumiputera yang lain sudah terlalu baik dengan orang-orang bukan Bumiputera. Sedikit demi sedikit hak bumiputera telah terlepas ke tangan bukan bumiputera. Dari hak kewarganegaraan hinggalah kepada ekonomi negara, semuanya telah sedikit demi sedikit terlepas ke tangan orang-orang bukan bumiputera terutamanya kaum Cina. Pernahkah mereka ini berterima kasih? Mereka cuma rasa sentiasa tidak cukup sehinggalah kesemuanya sekali menjadi milik mereka dan orang Melayu masih lagi bersikap lemah lembut dan bermurah hati dengan mereka.

Bagi pendapat saya walaupun dalam banyak perkara kita terlalu bermurah hati dan berlembut dengan kaum bukan bumiputera, tetapi dalam soal KONTRAK SOSIAL, KETUANAN MELAYU dan lain-lain perkara yang terkandung di dalam kontrak tersebut, ORANG MELAYU dan BUMIPUTERA yang lain TIDAK BOLEH BERLEMBUT dengan orang BUKAN BUMIPUTERA kalau orang MELAYU dan BUMIPUTERA tidak ingin menjadi pengemis dan pelarian di tanah warisan nenek moyang sendiri. Apakah kita mahu suatu hari nanti anak cucu kita akan mengutuk kita sebagai PENGKHIANAT BANGSA??

Azhar85 said...

Assalamualaikum Tun..

Saya sedih Tun kerana melihat kebanyakan kaum bukan Melayu di negara ini masih tidak faham dan menafikan erti "Ketuanan Melayu" di negara ini.

Saya percaya Tun, kebanyakan daripada mereka (non-Malays) yang memberi komen di dalam blog Tun ini adalah terdiri daripada mereka-mereka yang masih cauvanis dan memperjuangkan nasib kaum mereka sendiri.

Kalau diikutkan saya, Jangan dilayan mereka semua ini. Buang masa saja. Kalau diorang rasa diorang hamba hidup kat Malaysia ini, diorang punya suka.Kita (Malays) dan rakan-rakan kita yang memahami(non-Malays)tidak pernah mengiktiraf mereka sebagai hamba.

Tetapi perlembagaan Malaysia tidak akan berubah untuk selamanya. Hak dan Keistimewaan kami (Malays) akan sentiasa dijaga dan dipelihara.

Segala permintaan yang luar biasa yang diminta oleh kaum lain (non-Malays) yang kami rasa akan mengugugat kedudukan kami sebagai penduduk asal di negara ini pastinya tidak akan dilayan.

Oleh itu sedarlah wahai pengikut-pengikut Pakatan Rakyat terutamanya pengikut-pengikut setia DAP yang masih belum mencapai matlamat anda dalam menguasai Malaysia ini.

Kami UMNO akan sentiasa menjaga dan memperjuangkan hak dan keistimewaan kami sebagai bangsa Melayu dan penduduk beragama Islam dinegara ini.

Segala tindakan kamu yang ingin menggugat kedudukan kami akan dapat kami lihat walaupun telah diperhalusi dengan dasar ingin memajukan Malaysia tetapi pada asasnya adalah untuk memusnahkan hak dan keistimewaan kami (Malays)secara diam dan agama Islam seadanya. Wallahualam...

Ingatlah wahai bangsaku (Malays), PKR dan PAS hanya akan digunakan DAP sebagai batu loncatan kepada mereka sekiranya kita tidak bersatu dalam menentukan masa depan dan hala tuju kita.

Mereka berkata musuh-musuh kita bukan mereka yang berada dalam Malaysia ini tetapi musuh kita adalah negara luar. Tetapi itu hanya pada zahir semata-mata.

Pada rohaninya, musuh yang paling bahaya adalah mereka yang paling dekat dengan kita seperti kata pepatah "Musuh Dalam Selimut" atau "Gunting Dalam Lipatan".

Mereka ini akan sentiasa mencari kesempatan untuk menyerang dikala waktu kita sedang tidur atau leka.Begitu juga di waktu kita lemah dan tidak bersatu.

Jadi ingatlah wahai bangsaku, kita perlu bersatu kembali disaat genting pada masa ini kerana pada waktu ini mungkin kita telah kehilangan majoriti undi kaum bukan Melayu.

Sekiranya kita masih tidak sedar akan keadaan ini, kata-kata Tun dalam bukunya yang menyatakan "Hanya Kaum Melayu Yang Dapat Memusnahkan Kaum Melayu" akan menjadi kenyataan.

Saya tahu, Tun lebih memahaminya daripada saya. Oleh itu sekali lagi saya merayu kepada bangsa kita supaya dapat bersatu kerana selagi kita bersatu, selagi itu matlamat mereka-mereka yang tidak mengenang budi ini tidak akan tercapai.

Sekian Tun, Wassalam..

Mika Angel-0 said...

YABhg Che Det,

Apakah Israel berhak untuk wujud?

Apakah Palestin berhak untuk wujud?

Apakah Iran berhak untuk memiliki senjata nuklear?

Inilah soalan saya kepada YABhg kali ini.

Apakah Dr Mahathir Mohamad berhak membersihkan namanya yang teruk tercemar sekiranya tiada dakwaan dibuat di mahkamah selepas dituduh bersubahat dengan konspiracy membeli hakim?

opcharlie said...

Tun Dr Mahathir,

Saya berasa malu terutamanya dengan orang Melayu muda professional yang rasa diri mereka lengkap untuk bersaing dengan bangsa2 lain, namun mereka lupa bahawa mereka hanya golongan kecil Melayu. Mereka tidak tahu sejarah dan hanya mendapat kematangan politik dari laman web atau blog. Mereka perlu turun padang and lihat dengan mata sendiri apa yang sedang berlaku "on the ground".

Unknown said...

Maruah bangsa Melayu or maruah bangsa Malaysia? How would one differentiate this? Is the difference really that important?

In English the difference between the two phrases are more apparent i.e. Racial pride and National pride. Of this two I would be more inclined to believe in the latter in this age of globalisation.

The title "tuan" I feel should not belong to any particular race but rather to unique individuals that can uphold our NATIONAL INTEREST rather than NATIONAL PRIDE.

Born84 said...

Salam Tun,

Kadang-kadang bingung saya dengan orang Melayu ni.
Dah banyak perkara baik kita bagi,yang buruk gak depa duk heboh.
Cubalah senarai sumbangan baik Tun,Anwar dan Abdullah...

Cakap ikut sedap mulut ja orang kita ni..
sudahlah 'tak pandai'suka plak memandai-mandai...Anwar,apalah sangat...retorik jalebih,kakiputar belit fakta,Melayu kita meleleh tengok dia berucap...
Kalau Allah tarik kebolehan bersuara dia baru tau...

Bagi saya Anwar hanyalah alat Freemason dan zionisme untuk meruntuhkan ketuanan dan survival Melayu,Abdullah plak kaki tidur,yahudi tak pandang sangat,tak menepati spesifikasi mereka...
Freemason jelas menunjangi PKR dan DAP...
Memang susah nak dibuktikan,sebab kelebihan Freemason adalah seperti'sesumpah'...hehe
Tapi lambat laun mereka ini akan terperangkapjuga...

Terima kasih Tun....

Awatiff Aznan said...

I'll hold to a true malay legacy. adat dan beradab..besides dignity,truth and 'amanah' makes a leadership rises...i have to state here i'm still holding to a mission phrases by TDM 'PERJUANGAN BELUM SELESAI'...yes!there's many untuk diperjuangkan..selalu kata org dari 'akar umbi'..'akar' pon dah terlalu corrupted dan makin2 MEMBUAHKAN pelbagai drama2 politik..i'm here stand and living as a Malay teenager dapat merasakan 'opportunity' makin tidak demokrasi. Ahli keluarga kami yang tidak ade 'connection' kuat tidak dpt 'proceed' dengan cita2 business yang besar kerana terlalu byk campur tgn oleh 'caretaker' pucuk pimpinan kini. TQ..mari berjuang demi melayu!

Lutfi Lokman a.k.a kamitaken said...

salam tun,
saya dah hantar email pada tun,
harap bebenor tun baca dan reply..
terima kasih.

jamil said...

assalmualaikum tun, walaupun tun sudah termasuk dalam golongan melayu berjaya tapi tun masih mempertahankan bangsa melayu, kita makin terhakis dan akibatnya lebih dasyat lagi dari segala bencana kerana apa yang tergadai hari ini terpaksa dilalui oleh anak cicit kita. Wahai melayu, nak beli durian sedap pun kena cari bukan melayu jual. Tapi asal durian yang dijual dari kebun bukit melayu. tapi seperti kata tun, melayu mudah lupa.

kuthe2 said...

Salams to All...

And I salute and salams to TDM sbb adakan blog ini.
Cek mintak lalu...

Ni.. Cina, India and bangsa lain.. Tolong respek Melayu naaa... Hampa ni tak baca sejarah ka.? Ada yang Daulat Tuanku, Ada yang Raja2 Melayu... Hampa terima semua ni... kata respek.. Oooi Daulat Tuanku and Raja2 Melayu tu bukan Melayu ka..?

Ni nak habag skit... Try la gugat privilage Melayu.. Ni negara kami... Hampa memang tumpang saja.. Ni semua Melayu.. Hampa nak negara kita jadi Palestin ka..? Bagi org tumpang lepaih tu kena halau.. Hahahaha... Melayu memang dah tak sedag diri..

Kaum lain dok atog stategi nak mansuh kita oooii.. Komunis mana bole percaya kat depa. yang jumpa tut* kena tibai depa dulu walaupun terserempak dengan ulag..

Bila Malaysia dah liberal then apa..? Semua jadi sama laa... Baguih2... Ni semua salah org yang memimpin.

To non m... dah laa terimalah yang hampa mai menumpang...
Pak Lah ni memang syok sendiri.. Dok ingat dia hebat.. kaum lain kata apapun takpa, Hina raja pun takpa.. Hai berbulu aku...

Ingat.!!! kami tak akan biag hampa cair kan Melayu di Tanah Melayu naa...
Isu keris pun hampa buat bagi besag2.. Tunggu laaa... Keris dok perasap dah... Hampa tau tak ekonomi malaysia control oleh bukan melayu..? Melayu yang adapun dan nak tepeleout (play Out) hahahah... Org ada kuasa dok pi bagi projek kat depa.. Org melayu kena tunggu sbb takdak duit.. Tu laaa masa ada kuasa 2/3 hampa patut make sure Perkasakan Melayu.. Laaa dah susah.. pasai hampa kira nak pekasa akaun hampa saja...

Lepas ni semua depa control... Jadi remote control.. Ni menyampah kat hampa semua..
DSAI tu memang proxy Amerika..
DSAAB tu dok kena pusing and putag...tak sedag
TDM nampak semua nii... tapi maaf TDM I tau you pun ada agenda.. Tapi I support you... nanti mesyuarat UMNO caw... Jangan la dok tak pi... Pi..! bagi support kat muka baru.. Barulah UMNO boleh DIUBAH.. Ni tak, dok2 muka tu jugak... Mampuih laaa....

JOM UBAH MASA DEPAN KITA..

to non malays- no offence but this does not concern you.. We welcome you to our country dulu when you all were slaves to the british.. La dah ekk pulak.. MELAYU dah jangan ikut and takmau ikut Paklah tidog..

Kami dah nak bangun.. Allahu Akhbar..!

/// masih bersama TDM n akan terus menyokong.
/// ni bukan yang pekan nooo.. Ni asai kampung Melayu mai..

Hidup Melayu.. Hidup MALAYsia..
Ada bran.. Masuklaa... masuk....

Unknown said...

Assalamualaikum Tun, may God protect you always.

For all things said and done, you have not swayed from your one and only purpose - seeing your race achieve excellence, given due respect and stand tall among mankind.

You deplored seeing your race being shunned to "kaki lima" while others run businesses from well litted premises. You hated seeing your race being degraded for their lack of knowledge, and ridiculed for their low standing in society. You have given many Malays hope and courage.

I agree with you Tun on two issues here - ketuanan Melayu and a weak leader the cause of current turmoil. I am not racist. In fact I have many non-Malay friends who I admire and respect. Some I loath for being racists themselves and fail to see the strength in other including the Malays.

But present scenario has reached an alarming level. I admit there are "lacks" in the Malays. But that does not mean others have the right to insult the Malays.

Ketuanan Melayu does not mean we rob others of prosperity and richness. If such was true, the non-Malays will not gobble 55 per cent of the country's economic pie.

If figthing for your race and religion is deemed as racist, many of us are guilty - be it the Malays, Chinese, Indians, irrespective from Umno, MCA, MIC, etc.

The truth is, we all love Malaysia. This is our country, irrespective of race and religion. But liberalism does not give right for someone to degrade others.

Today the Malays have to apologise for kissing the "kris", demanded to drop the word "ketuanan" and shed its beliefs.

In the last 50 years, can anyone tell me how many people had died at the end of the "Kris". Why the other races are so afraid of some cultural "relic"? Or they themselves at the pretense of equality, live, feed and advance their cause on the same racial narrow-mindedness?

The Malays are asked to be sensitive towards others...and we have been for years, but what about the feelings of the Malays.

To some extend, the weakness in the present leadership has opened up a fissure for others to question the "rights" of the Malays, the Sultan, the official religion, etc.

Will it get any worst, maybe. Will it come to a point that I have to tell my son he can't use the "Kris" as part of his wedding attire to "jaga hati" the other races? I really hope not.

If it does come to that, can a liberal and modern thinking Malaysian questions practices like "dishing" out food for hungry ghosts as outdated and irrelevant to modern time. Or can he say the tradition of piercing one's body to cleanse one's sins as barbaric. In the west, such would be the case.

In Malaysia, we do not as it is part of our cultural richness, something we respect since the country was formed.

Many accuse Tun of being a racist. I ask them to look at their demands, and see if they fare any better.

I look forward for an "equal Malaysia" for all, irrespective of race. But more important, I am hoping my 4-year-old son can don the "Kris" on his wedding day and my non-malay friends will be there to celebrate the day with me.

Mesin Taip Baru

Odette said...

This is my second post to this blog : When all is said and done, I appreciate that there exists a channel for us to share and express our thoughts openly - reading through many of the comments posted, I realise that playing the race card remains a dangerous and irresponsible option. This is something that we cannot take lightly. Instead of playing the racial card or even coining such a term as "Ketuanan Melayu" - which could be so often be misinterpreted, wouldn't it be wiser to promote affirmative action instead? Let's choose to be progressive and wise. Remember, we do not choose to be born one race or another - we make the most of what we have been given by God. Let every man/ woman work hard and earn their own right to be respected, regardless of race. Let us be judged on our own merits. Give us all equal opportunities hence we can be truly proud of our efforts and our successes.
Is it not better to teach a man to be strong and to fend for himself to succeed in a competitive world than to provide him with a silver spoon which will not build his character or earn him respect?
And is that not what affirmative action is all about?

Once again, let's not use race to smokescreen the larger issues that we have to face today. Malaysians, be wise - there are more pressing issues that need to be addressed.

1) Restore an independent judiciary
2) Weed out corruption that exists in our government. Is it possible that a charity society for State assemblymen's wives can amass RM9.9m? Bocor affair - please examine the root cause? This is a real embarassment and the very perpetrators/ criminals are vying for key UNMO positions? Come on Malaysians, let's not be stupid - WISE UP!

Let our country be run by intelligent, progressive individuals - where the rights of the people will be taken care of, regardless of race, religion or creed.

WE are not competing amongst ourselves so much as with the rest of the world and if we do not rise to the challenge, we will all be sadly left behind.

Please think about it, be wise and fair........

edayz said...

A'kum Tun,

Selepas hampir 3 bulan pilihanraya 2008 berlansung, seluruh rakyat Malaysia telah menerima bahawa BN hampir tewas. Namun, tanpa kita sedari bahawa saban hari suara orang melayu semakin tenggelam. Kita masih sibuk menyalahkan satu sama lain tanpa ada usaha yang betul-betul mampu menjadi halatuju baru dalam memperkukuhkan bangsa "Tuan" ini.

Saya serba salah apabila anak muda melayu sudah mula berani mempertikaikan parti yang selama ini berusaha menaikkan martabat satu bangsa yang dianggap sebagai hamba di buminya sendiri diwaktu dijajah dahulu. Apakah erti kuasa jika tidak diterjemah kepada pertahanan yang terbaik untuk bangsanya?

Dalam memenuhi satu perjuangan dinamakan kemerdekaan, bangsa kita telah banyak berkorban. Terlalu banyak sehingga ada kalanya kita seharusnya berfikir, adakah pengorbanan kita itu dapat menjamin masa depan kita sepertimana "Tuan" yang kita banggakan?

Siapa sebenarnya mampu menjadi suara pertahanan bangsa Melayu? Di dalam kita mempersalahkan keadaan ini, UMNO sudah semakin lemah bukan kerana UMNO itu, tapi kerana manusia yang berkuasa di dalamnya. Walau apa pun terjadi, semua orang melayu harus sedar, hanya UMNO mampu mempertahankan bangsa bernama Melayu ini. Kalau tidak ada UMNO, parti politik lain hanya PAS. Tetapi PAS sama sekali tidak boleh berkuasa walaupun sebanyak mana kerusi yang mereka menang dalam pilihanraya. Secara logik dan kiraan matematiknya, jika pembangkang menang pilihanraya dan menjadi kerajaan, PAS akan menjadi pemerintah tetapi tetap terikat dengan kuasa parti lain yang dipelopori bangsa yang lain. Oleh itu, jelas PAS masih lagi bukan harapan untuk memastikan ketuanan Melayu.

Seterusnya, suka tak suka, yang pasti hanya UMNO. Namun, UMNO sudah semakin hanyut dengan kelekaan akibat dari ketamakan yang berpunca dari lamanya berkuasa sehingga yang rendah pendidikannya dianggap bijaksana. Golongan pertengahan, dianggap pengacau sehingga dipinggirkan. Orang melayu yang dilahirkan sebagai Islam, tidak dilentur mengikut ajaran islam hingga orang melayu hanyut dan Islam setiap hari dipersoal keagungannya. UMNO harus sedar bahawa mereka telah menidakkan satu tanggungjawab yang paling utama dimana ISLAM adalah yang paling penting diperkukuhkan. Kerana bukan sahaja kita dilahirkan sebagai orang Melayu tetapi secara langsung kita adalah beragama ISLAM. Lebih jelas UMNO mesti ISLAM (walaupun kita terbuka di Sabah). Bukan sahaja di dalam Surat Beranak tetapi juga di dalam Perlembagaan Persekutuan kita.

Bukan ingin menuduh, namun jika kita sedar, golongan orang melayu mewah di Malaysia ini adalah orang melayu yang sememangnya memperoleh kemewahan mereka hasil usaha UMNO. Jika ada yang mempertikaikan, saya akan menidaknya. Tetapi itu bukan isu utama. Isu utama adalah adakah kekayaan mereka itu digunakan kembali untuk kekuatan Melayu seterusnya Islam? Jawapan lebih tidak kepada ya. Ini adalah kerana mereka hanya tahu menyapu tetapi tidak berasa bertanggungjawab untuk menabur. Bukan setakat itu sahaja, kebanyakan anak2 mereka memenuhi ruangan kemaksiatan seperti disko, karaoke, pusat-pusat hiburan mewah dimana golongan melayu yang berpendapatan sederhana dan rendah akan semestinya tidak mampu mengunjunginya. Kekayaan hasil pertolongan UMNO ini dihabiskan untuk generasi mereka bukan untuk menguatkan parti. Kerana itu, orang melayu sudah jelik dan muak kepada UMNO kerana bagi mereka tidak salah membantu orang melayu untuk berjaya tetapu mesti memastikan yang berjaya akan terus membantu yang lain untuk sama-sama berjaya. Dengan itu, jurang perbezaan diantara yang kaya dan miskin orang Melayu dapat dikurangkan.

Dalam perkara ini, tiada niat di hati saya untuk menyalahkan Tun. Apa yang telah Tun lakukan sepanjang berjuang sebagai ahli UMNO, hanya Allah s.w.t dapat membalasnya. Apa yang berlaku adalah kerana orang Melayu yang selama ini berkuasa, lupa bahawa mereka mempunyai tanggunjawab terhadap bangsanya, bukan hanya membesarkan perut mereka sahaja. Tanggungjawab kepada agama juga diremehkan hingga Allah s.w.t telah menunjukkan kekecewaan dalam pilihanraya 2008 yang lepas.

Oleh itu, tiada jalan lain bagi memastikan Ketuanan Melayu ini dipertahankan. Tiada salah dalam memperjuangkan Ketuanan Melayu ini kerana sama sekali apabila Melayu kuat, Islam semakin kukuh. Islam di dunia semakin lemah bukan kerana Islam lemah, tetapi manusia yang membawa roh Islam itu lemah. Kita tidak mahu begitu kerana orang melayu telah Tun persembahkan keseantaro dunia sebagai bangsa yang kuat mempertahankan agamanya.

Hanya satu harapan saya, UMNO dapat bertahan selamanya. Itu bukan sahaja harapan orang Melayu, tetapi agama Islam kerana kuatnya Melayu di bumi Malaysia ini, kukuhnya Islam dimuka bumi ini. Biar apa orang nak kata, tanggungjawab perlu diutamakan. Dengan pemilihan UMNO yang semakin hampir, saya berharap satu perubahan yang besar dan bermakna akan berlaku.

Penutup kesemuanya, saya hanya ingin mengingatkan agar ada mereka yang benar-benar berani tampil dalam membuat perubahan dalam UMNO ini. Kembalikan orang yang berpengetahuan ke dalam UMNO dan tarik kembali golongan muda pertengahan ke dalam parti. Yang paling utama, saya berharap perubahan paling besar berlaku di dalam PEMUDA UMNO. Selain mereka yang berakal, perlunya mereka yang bersemangat dan bermatian untuk UMNO di dalamnya bagi memastikan suara orang melayu tidak ditenggelami dalam kekusutan parti BN akibat keputusan Pilihanraya 2008 yang lalu. Jika suara atasan UMNO sukar membuat keputusan akibat terikat dengan persefahaman partyi komponen, PEMUDA UMNO perlu memainkan peranan agar hak orang Melayu tidak sama sekali dipertikaikan. Jika orang yang berakal dan bersemangat hanya untuk bangsanya, apa yang diperjuangkannya sudah tentu akan difahami oleh bangsa yang lain dan mereka tidak sama sekali akan mempersoalkan suara itu. Orang yang berjuang untuk kesejahteraan kaumnya, akan sentiasa dilindungi Allah s.w.t kerana kukuhnya UMNO, kuatnya Islam. Wassalam.

manggis said...

Salam YBhg Tun.

Topik yang paling banyak pro dan kontranya.

Seperti dijangka jika masalah ketuanan ini dibincangkan, pasti ramai China dan India dan segelintir Melayu Lembik dan "biadab" akan melenting. Mengapa?

Mereka merasa seolah-olah orang Melayu telah dan akan merompak hak mereka! Mereka adalah juara hak kesamarataan

Saya percaya maksud YBhg Tun itu baik, baik kepada Melayu dan baik kepada bukan Melayu. Ia bukan ancaman tetapi sekadar mengingatkan supaya jangan tidur dan lalai.

Jangan kita pertikaikan asal usul YBhg Tun, apa guna jadi Melayu tulen kalau tak faham perjuangan bangsanya sendiri.

"TUAN"

Semua benda mesti ada tuannya. Benda yang tak bertuan adalah benda yang sudah tidak diperlukan lagi. Sebab itu kita biasa mendengar istilah Tuan pada benda seperti Tuan Tanah, Tuan punya kedai, Tuan punya jam, Tuan punya rumah Tuan punya kereta, Tuan punya itu Tuan punya ini dan macam-macam tuan lah.Kerana setiap benda pasti ada tuannya.

Alkisahnya cerita TUAN

Chong tinggal dalam sebuah rumah. Maka Chong adalah tuannya. Chong bertanggungjawab menjaga rumah itu dari segi kebersihannya, keselamatannya, penyelenggaraannya, sehinggalah kepada penghuni-penghuninya. Itu tanggungjawab Chong. Apabila Chong mati, tanggungjawab menjaga , mengurus rumah diambil alih oleh isterinya. Maka isterinya adalah tuan kepada rumah itu sekarang. Kerana cemburu maka suatu hari datang adik beradik Chong menuntut hak ke atas rumah itu. Alasan mereka Chong adalah saudara mereka dan mereka juga ada hak keatasnya.

Maka berlakulah siri pertengkaran dan perbalahan yang berpanjangan kerana menuntut hak masing-masing. Soalannya siapakah TUAN rumah ini? Masa pun berlalu lebih 60 tahun. Maka datanglah lagi saudara mara menuntut hak sekali lagi dengan alasan, itu 60 tahun dahulu, chong sudah lama mati, sekarang kami pun ada hak yang sama? Maka bertanyalah siisteri yang keliru, SIAPA TUAN RUMAH INI SEBENARNYA?

Terpulanglah anda memikirkannya. SENDIRI MAU FIKIR LAAAA!!!!!!

Unknown said...

Dears bloggers,

Masalah ketuanan Melayu itu masalah bangsa melayu. Untuk menjadi tuan, semua bangsa bukan hanya bangsa Melayu sahaja harus sentiasa berfikiran positif dan berkerjakuat untuk membuangkan yang negatif.

Tapi sekarang ni, Malaysia mengadapi masalah yang lebih besar lagi. Terdapat bangsa Melayu yang mahu menjahanamkan bukan setakat bangsanya sendiri malahan mahu menghancurkan negara yang tercinta ni. Kita harus faham keadaan yang sedang berlaku di Malaysia.

Kalau lah benar PKR/DSAI tu jujur sangat nak menjaga Malaysia dan bangsanya, kenapa harus kita risau. Tapi betul ke dia jujur dan nak menjaga Malaysia seikhlas hatinya?

Kalau betul kenapa lah pulak Tun Dr M benar-benar cuba menghalangnya dari memerintah? Baiklah Tun duduk relax-relax kat rumah. Betul tak Tun?

Dia orang semuanya ade objektif. Objektif ni, tak semua orang. Cuba tanye ahli-ahli parlimen PKR. Cube tanye Menteri Besar Selangor tu. Semua dia orang tu orang-orang suruhan DSAI jer untuk pikat hati rakyat untuk pancing undi.

So apa sebenarnya objektif mereka?

- Kuasa? Dia pernah berkuasa sebagai orang no. 2. Pernah pegang MOF.
- Ape ada pada MOF? Duit? Duit Malaysia banyak mana ler sangat? Tapi Malaysia ada khazanah.
- Khazanah? Khazanah Nasional / khazanah Holding / Khazanah Permata atau pun bermacam-macam khazanah negara yang kita tidak tahu tapi hanya orang-orang tertentu jer yang tahu?

Nak tahu? Jom layari

http://worxout.blogspot.com

DSAI is New World Order Guy

http://www.anwaribrahimdotcom.blogspot.com/

Mari-mari…. Habak kat kawan-kawan semua…. Bior padan muka depa…

Hahahaha…. Kau orang jangan lah buat yang bukan-bukan kat Malaysia ni. Kalau kau orang berniat jahat kat Malaysia tercinta ni, kau orang akan tergolek... moga Allah SWT pelihara negaraku yang tercinta ni... Amin2

Jeff said...

I agree with sin. If Malaysia were to be fair and square to all races, Chinese or Indians will be prime minister because they have the zeal and calibre.

And Chinese and Indians will lead the economy, politics and educational fields. (Just look at Singapore)

Majority of the Malays will be servants. Now they want ketuanan by force..

Therefore, Malaysia will never be totally free like the United States of America. God bless the USA!

And I also agree, why do the malay women pop out children so easily?? Dont they have family planning?? Tell me, who is going to take care of those children?? Before you know it, they are all involved in terrorism!

Zheng Yang said...

Hello there.
Imma Singaporean and I don't agree with you when you said that Malays in S'pore are being marginallised.S'poreans work for reward and are rewarded for work, at least this is what I learn in school.We are not given special rights or priviledges according to our races, skin, language and religion.It is unfair to say this of Singapore.We do everything we can to maintain the racial-harmonious situation in Singapore and yet you are saying all these things that are utterly untrue.
What a whole load of crap and propaganda which is aimed to incur the wrath and hatred of the Malays in Singapore.
Nice try, but it will not work.

the indie story said...

dizaman pak lah, negarawan berjasa kitamasukan kedalam tong sampah.


terima kasih tun. terima kasih banyak2 kerana usaha mu membangunkan Malaysia tercinta selama ini.

kami akan kutip kembali jasa2 Tun walaupun telah dicampakkan kedalam tong sampah!

Jemput masuk blog saya.

manggis said...

Salam YBhg Tun

Racist!

Apabila orang Melayu bercakap tentang ketuanan orang China dan India kata Melayu racist!

Apabila orang China dan India mempertahankan sekolah China dan Indianya, maka Melayu kata China dan India racist!

Apabila orang Putih menganiaya orang kulit hitam itu juga dipanggil racist!

Orang Serbia membunuh orang Bosnia beramai-ramai, itu pun racist!

Itu bermaksud racist wujud di mana-mana dan ia tidak akan hilang.

Tukarlah bangsa Melayu jadi Malaysian , China jadi Malaysian , India jadi Malaysian, tetapi hakikatnya racist tetap wujud. Kecurigaan tetap ada.

Sekalipun orang Melayu berikan haknya 100% kepada bukan Melayu tidak ada jaminan yang mengatakan orang China atau India akan hilang sifat racistnya ( boleh jadi lagi teruk)

Walaupun DAP itu parti untuk semua kaum, memperjuangkan Malaysian Malaysia ,tetapi mengapa sehingga hari ini ia dilihat sebagai parti China dilihat lebih banyak memperjuangkan hak dan kepentingan kaum China sahaja. Adakah ini tidak racist.

Negara seperti Malaysia ini menuntut satu tahap pemahaman toleransi yang amat tinggi. Ada yang memberi dan ada yang menerima. Saya yakin majoriti telah menerima konsep hidup cara Malaysia sejak dulu.

Cuma yang menjadi malang adalah apabila ada segelintir ahli politik yang menghasut dan menyalakan api perkauman semata-mata mahu menjadi "Champion". Diikuti dengan siri kegagalan pemimpin yang diberi hak dan tanggungjawab menjaganya.

Rindu melihat si baba dan nyonya makan sambal belachan diiringi tarian dondang sasyang

Rindu pada kaum chetti bercerita "pokok tarak, daun ta rak, bunga juga ada.

Sekian! jumpa lagi

kuthe2 said...

Salams to All...

And I salute and salams to TDM sbb adakan blog ini.
Cek mintak lalu...

Ni.. Cina, India and bangsa lain.. Tolong respek Melayu naaa... Hampa ni tak baca sejarah ka.? Ada yang Daulat Tuanku, Ada yang Raja2 Melayu... Hampa terima semua ni... kata respek.. Oooi Daulat Tuanku and Raja2 Melayu tu bukan Melayu ka..?

Ni nak habag skit... Try la gugat privilage Melayu.. Ni negara kami... Hampa memang tumpang saja.. Ni semua Melayu.. Hampa nak negara kita jadi Palestin ka..? Bagi org tumpang lepaih tu kena halau.. Hahahaha... Melayu memang dah tak sedag diri..

Kaum lain dok atog stategi nak mansuh kita oooii.. Komunis mana bole percaya kat depa. yang jumpa tut* kena tibai depa dulu walaupun terserempak dengan ulag..

Bila Malaysia dah liberal then apa..? Semua jadi sama laa... Baguih2... Ni semua salah org yang memimpin.

To non m... dah laa terimalah yang hampa mai menumpang...
Pak Lah ni memang syok sendiri.. Dok ingat dia hebat.. kaum lain kata apapun takpa, Hina raja pun takpa.. Hai berbulu aku...

Ingat.!!! kami tak akan biag hampa cair kan Melayu di Tanah Melayu naa...
Isu keris pun hampa buat bagi besag2.. Tunggu laaa... Keris dok perasap dah... Hampa tau tak ekonomi malaysia control oleh bukan melayu..? Melayu yang adapun dan nak tepeleout (play Out) hahahah... Org ada kuasa dok pi bagi projek kat depa.. Org melayu kena tunggu sbb takdak duit.. Tu laaa masa ada kuasa 2/3 hampa patut make sure Perkasakan Melayu.. Laaa dah susah.. pasai hampa kira nak pekasa akaun hampa saja...

Lepas ni semua depa control... Jadi remote control.. Ni menyampah kat hampa semua..
DSAI tu memang proxy Amerika..
DSAAB tu dok kena pusing and putag...tak sedag
TDM nampak semua nii... tapi maaf TDM I tau you pun ada agenda.. Tapi I support you... nanti mesyuarat UMNO caw... Jangan la dok tak pi... Pi..! bagi support kat muka baru.. Barulah UMNO boleh DIUBAH.. Ni tak, dok2 muka tu jugak... Mampuih laaa....

JOM UBAH MASA DEPAN KITA..

to non malays- no offence but this does not concern you.. We welcome you to our country dulu when you all were slaves to the british.. La dah ekk pulak.. MELAYU dah jangan ikut and takmau ikut Paklah tidog..

Kami dah nak bangun.. Allahu Akhbar..!

/// masih bersama TDM n akan terus menyokong.
/// ni bukan yang pekan nooo.. Ni asai kampung Melayu mai..

Hidup Melayu.. Hidup MALAYsia..
Ada bran.. Masuklaa... masuk....

kuthe2 said...

Dear Tun,

Salams and tumpang lalu

menyampah betui laaaa....

adaka pulak support singapore... Chet... amat buruk apa yang anda lakukan.. Mana sama Malaysia dgn Singapore..???

Depa tu negara yang hancuq.. Tau dak.. bukan Melayu syok laa kalau jadi mcm tu... SEDIH OOI jadi mcm singaporah... Melayu kat sana nak angkat muka pun takut daa... Parameswara bukak tempat tu... La dah jadi kwan yew punya... Alamak rosak2.. Melayu Kitooo...

Support TDM...
Support UMNO baru MUKA baru..
Support Suara ahli UMNO

kalau tak hancuq UMNO..
Hancuq Melayu..

Salams///

umnobktampg said...

TDM,
Ketuanan Melayu seharusnya tidak dipersoalkan.Kita harus mempertahankan jika tidak apa lagi selepas ini tukar perlembagaan plak kepada negara rakyat bukan negara islam.Soal ini bukan boleh diperkotak-katikkan.Kalau nak kata racist memang pun kerana perkataan MALAYSIA pun ada melayu MALAY sia jangan lupa tuh.

MalayJessyJames said...

Kawan-kawan…

Apa yang saya nampak selepas PRU12 hari tu, sama seperti pada tahu 1969. Kerajaan berjaya menubuhkan tetapi dengan kelebihan undi yang kurang. Keadaan ini telah digunakan sepenuhnya oleh pihak-pihak tertentu untuk tujuan-tujuan politik mereka.

Pada padangan saya, walaupun ianya merupakan kelemahan yang nyata lagi berat pada kerajaan sedia ada, sebaliknya merupakan kelebihan kepada rakyat.

Ianya merupakan kelebihan untuk rakyat dari sudut untuk mencorakkan semula sistem pentadbiran agar lebih kuat dan jitu.

Tapi untuk mengunakan kelebihan ini, ianya memerlukan pengelibatan semua pihak terutamanya di peringkat akar umbi. Masyarakat Melayu yang mewakili 55% dari keseluruhan perlu memainkan peranan yang besar.

Sebagaimana orang Melayu menentang Malayan Union dahulu. Masyarakat Melayu bersendirian bertindak atas dasar meyayangi institusi Melayu Beraja.

Semangat itu lah yang perlu kita bangkitkan sekarang sekiranya kita sayangkan negara kita.

Kita semua perlu bertindak sekarang bagi menjamin kesejahteraan negara tercinta ini.

Orang lain hanya akan mengakui kita sebagai Tuan Di dalam Negara Kita Sendiri setelah kita berjaya menyelesaikan masalah kita.

Betul tak Tun?

Poh said...

Dear Tun,

AT the beginning of your PMship, you had stress that the Malays must work hard, gain knowledge and be innovative and take risks to progress so that people of other races and countries would not look down upon the Malays. After 22 years of governing the country, with all the authority you had, you are admitting that nothing much has changed. I honestly thought you were the only PM who could bring about this change, but I am disappointed. True, you did quite alot to the country; the high-ways, the economy to name a few. But you did not change the psyche of the Malays which was more important.

Tun, let us put the Country ahead of race. From the days of Malay Delima you seem to put Malay ahead of the Country. The Citizens make up the country.

Poh Syee Wha

freemalay99 said...

To those who like to compare Malaysia against Singapore better get the facts right.

Singapore is a failing Republic. The emigration rate, is one of the highest in the world on a per capita basis. They are people who abandoned their citizenship for a foreign one, mostly in Australia, the United States and Canada. The emigrants, mostly professionals, don’t leave Singapore out of poverty but to seek a better, less pressurised life.

http://www.littlespeck.com/content/people/CTrendsPeople-080224.htm

Consider this: every year, 6,000 to 7,000 Singaporeans leave to settle down overseas, including many professionals. This is 15% of today's annual births, probably the highest proportion in the world.

One website survey, which is unverified, has put Singapore's average outflow at 26.11 migrants per 1,000 citizens, the second highest in the world - next only to East Timor (51.07).

Fortunately, the loss is replaced by the influx of foreigners, numerically speaking. For every one who leaves, three or four outsiders flock in to take his place.

http://www.littlespeck.com/content/people/CTrendsPeople-050130.htm

Supposed that Singaporean Malays are marginalised, but those who leave Singapore are mostly non-Malays. This mean that, even Singapore has a non-Malay leader, the non-Malays cannot align themselves to Singapore nation.

As long as non-Malays align themselves to the Malaysian nation to their Sultan accepting "Ketuanan Melayu", they can have a better life.

Don't forget since the existence of "Ketuanan Melayu", it has brought riches to "Towkays" and making them "Tuans".

Do you know there are chinese in Sabah who is also considered as Bumiputra?

Do you know that it is difficult for foreigners to get Malaysia citizenship or even PR..but you can pay USD 2 million to get Singapore Citizenship in 60 days?

Anonymous said...

Dr,

Ketuanan Melayu adalah konsep yang menjadi modal Umno semenjak mula ditubuhkan.

Akan tetapi, orang-orang Melayu tidak pernah menjadi tuan semenjak awal lagi, yang menjadi tuan ialah pemimpin-pemimpin Umno.

50 tahun telah berlalu dan rakyat menjadi semakin bijak. Mereka tidak lagi mudah untuk diperbodohkan.

Lihat seperti Dato Onn, beliau sedar, masa depan Malaysia ialah Bangsa Malaysia. Walaupun beliau diterajang dari Umno selepas itu, beliau tetap meneruskan perjuangan untuk memartabatkan Bangsa Malaysia!

LIN LIANI said...

Tun main api perkauman. Tak patut sebagai seorang bekas pemimpin negara yang disayangi ramai sanggup membangkitkan sentimen perkauman.Patutlah sepanjang zaman kepimpinan Tun selama 22 tahun, perpaduan antara kaum di Malaysia tidak pernah dipertingkatkan.

Unknown said...

Pembaca semua - assalamu`alaikum

Saya tidak nampak kenapa orang melayu mesti rasa bersalah atau malu untuk mengatakan mereka adalah Tuan di Tanah Melayu. Semasa penjajahan British, British sendiri mengiktiraf kedudukan Sultan-Sultan sebagai Tuan dinegeri masing-masing. Kedudukan ini tidak berubah dengan kemerdekaan, bezanya Sultan2 mempunyai kedudukan dalam perlembagaan negeri dan persekutuan. Perlembagaan sendiri mengikitiraf kedudukan YDPA sebagai orang nombor 1 dalam Persekutuan. Perlembagaan sendiri mengiktiraf kedudukan orang-orang melayu sebagai istimewa - atas tanah, agama Islam mereka sebagai agama rasmi, dan agama Islam dipertahankankan dalam Artikel 11 Perlembagaan. Saya tidak mahu berceloteh panjang tetapi pergilah baca Perlembagaan Persekutuan dan lihat kenapa orang-orang melayu mendapat keistimewaan yang lebih? Tentulah sebab dia Tuan. Buat apa jadi Tuan kalau tiada keistimewaan. Buat apa jadi Sultan atau PM jika tidak ada keitimewaan. Buat apa jadi Tuan Rumah jika orang gaji lebih keistimewaan. Buat apa jadi pemilik kereta jika pemandu yang diupah pandu dan guna ikut suka dia. Punbegitu, ketuanan bererti tanggungjawab. keistimewaan bererti menunaikan tanggunjawab. Itulah yang dimaksudkan, bila menjadi Tuan biarlah bertanggungjawab, berintelek, berdaya maju - barulah ketuanan itu bermakna. Ketuanan Melayu tidak bermakna bangsa lain ditindas, tetapi memimpin bangsa melayu dan bukan Melayu sama-sama menuju kejayaan.
Ada orang melayu dan bukan melayu memang mencanangkan Melayu bodoh, malas dan sebagainya. Dalam hal ini, saya cadangkan mereka membaca sejaraj Sri Wijaya di Sumatera, Kesultanan Melaka (walaupun tempohnya pendek). Apakah sesuatu bangsa yang mengawal selat Melaka atau Selat laluan kapal sejak abad ke 6 (enam)diantara China (kuasa besar)dan India (kuasa besar)sebuah bangsa penakut dan bodoh atau bangsa berani dan cerdik? Sebab bahasa melayu itu sendiri dipertuturkan seluruh Nusantara juga perlu difahami. Sememangnya orang melayu baru mendapat merdeka (1957) tapi perlu ingat kalau dulu mereka gagah, mereka juga mampu bangkit semula - persoalannya adakah ini akan disukai oleh bangsa-bangsa lain? Adakah mereka ini suka lihat bangsa Melayu lebih dynamic dan bersifat progressif? Menolak ketuanan samalah menolak tanggungjawab kepimpinan - orang melayu tiada pilihan sebenarnya.

Prof Madya Dr Abdul Rani Kamarudin
Pensyarah Fakulti Undang2 IIUM

Milshah said...

Dear fellow bloggers,

I have read most of your comments and I feel that I need to clarify something here.

Some of you may think Tun's statements are racial and and a step backward. That is what what I think is missing the point.

Tun's comments are more of a wake up call to the malays to be successful, knowledgeable, progressive and able to stand on its on two feet.

Actually Tun's comment is very well planned and strategic if you further analyze it and not take at face value. Believe it or not his comments is actually to help both the malays and the non-malays if it achieve its purpose.

Now on one hand there is the malays, who many fail to understand, is the majority race in Malaysia, about 62% of the total population.

Now this 62% is a lot. When people talk about equality just go back to Tunku's era. There was no DEB back then. Everybody was equal. Yes, the non-malays were happy with no DEB back then. Base on their hard work they became rich and most lived in big cities. The nation's economy was run by them. But what happen to the malays? They were poor, uneducated and live in villages. Can you imagine if 62% of the population is poor, uneducated and live in villages and most of the nation's wealth is owned by a select few?

Now ideally, we would want equal treatment and a balanced share of wealth for all the races.

But what if equal treatment actually causes an unbalanced share of wealth?

The key here is to for the malays be knowledgeable, progressive and able to stand on its on two feet without help from anyone.

When the the malays are successful, knowledgeable, progressive and able to stand on its on two feet actually helps the non-malays achieve their equal treatment and so forth.

And this what I believe is what Tun's statement for. To wake up the malays to rise to the challenge to be progressive and successful which will also benefit the non-malays.

Well, that's my opinion.

Gelombang Rakyat said...

Banyak sungguh yang telah dilakukan oleh Tun Dr. Mahathir Mohamad semasa menjadi pemimpin di Malaysia. Khususnya sebagai Perdana Menteri Malaysia. Sehingga kini, usahanya berterusan. Satu yang saya hargai ialah niatnya sejak dahulu, dan niatnya itu diterjemahkan dalam perlakuan yang murni. Perihal titisan airmatanya di Langkawi, bukanlah rahsia yang eksklusif. Lebih dari 7 orang mengetahui isi hatinya ketika tangisan itu berlangsung. Semoga para pemimpin selepas Abdullah Ahmad Badawi, terus mempunyai niat yang suci dalam memimpin bangsa dan negara Malaysia. Seringkali sebagai pribumi, anak negeri, anak watan, dan seumpamanya, ada yang suka sangat membuat syarat dalam ruanglingkup Ketuanan Melayu, dan syarat itu pula menjerat diri sendiri, dan memundurkan orang yang melayu keseluruhannya. Satu yang ketara ialah Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan. Lihatlah apakah niatnya yang termaktub dalam syarat ini? Kemudian kita lihat apa yang telah terjadi. Perhatikan, benarkah dalam Dewan Bahasa dan Pustaka pun ada kalangan Melayu berbahasa ala Indonesia, Melayu berbahasa ala keInggerisan, dan Melayu berbahasa dalam campuran ala moden. Bagaimana pula halnya dengan orang Melayu di kalangan orang ramai yang berbahasa Melayu? Sehingga ada yang dalam penulisan rasmi pun hanya mampu menulis ala-SMS sahaja. Dalam keadaan berbahasa ibunda pun lintang pukang, jauh sungguh dirinya dalam penguasaan bahasa Inggeris, pun jauh lagi penguasaannya dalam lelain bahasa seperti Arab, Mandarin, Tamil, Spanish, Jerman, dan Peranchis. Dalam hal bahasa sebagai laluan komunikasi, orang Melayu rata-rata jauh ketinggalan. Dek dasarnya Bahasa Kebangsaan, itulah. Selain Melayu, di kalangan penduduk dan Rakyat Melaysia, kelihatan, semakin ramai yang menguasai bahasa Melayu dengan baik, malahan fasih pula dalam bahasa Inggeris dan Mandarin, umpamanya. Apa yang perlu kini dan di masa depan ialah perjuangan supaya setiap Rakyat menguasai bahasa ibunda, dan fasih berbahasa lain yang menjadi bahasa tuturan di seluruh dunia. Renungkanlah. Agar niat kita selari dengan kecapan nikmat bila membuat apa juga syarat, termasuklah perihal Ketuanan Melayu.

Anonymous said...

I think we need a new PM, not Pak Lah not Najib, they can't benefit the Malays, they are just enrich their inner circle. Only me can upgrade all Malays and all Muslim.

bl tay said...

TDM, ask yourself this question. Do you really think and act for the good of all "Malaysians" for the past 20 years? How come we are still divided and not trusting each others.........

Ruzt said...

Orang tua suka berkata telajak perahu boleh diundur, terlajak kata buruk padahnya.

Satu persatu tindakan kerajaan BN membuka tembelang mereka sendiri. Dalam usaha mengembalikan keyakinan rakyat, mereka masih tdiak berakal setiap kali membuat keputusan. Buat dulu baru fikir, mungkin itu slogan terbaik untuk kerajaan BN sekarang. Bila tersalah langkah maka lantas pihak lain dipersalahkan tidak pernah diakui kesilapan yang dilakukan, memohon maaf dan cuba memperbaiki kelemahan. Pemimpin yang berideolegi 'menolak' ini sebenarnya adalah parasit dalam kerajaan. Bagaimana seorang PM boleh melantik parasit-parasit ini ke dalam kabinet? Parasit yang suka membuat keputusan sebelum berfikir dan akhirnya bukan memulihkan keyakinan rakyat terhadap kerajaan tetapi memperjelaskan lagi bahawa kerajaan BN tidak ikhlas, bersifat berat sebelah, tidak bijak dan diwakili oleh menteri-menteri berfikiran singkat.

Apa yang saya katakan ini adalah berdasarkan fakta daripada banyak kes yang berlaku hari ini. Terbaru adalah pembatalan pasport Pengerusi Barisan Bertindak Hak Hindu (Hindraf), P Waythamoorthy. Bukan saya menyokong Hidraf tetapi sebagai rakyat Malaysia saya kesal dengan tindakan Menteri yang bermuka-muka, bukan kes ini sahaja banyak kes lain, kes babi di Selangor contohnya... sekali lagi saya jelaskan disini bahawa RAKYAT SUDAH JELAK, MUAK dan MELUAT dengan pemimpin-pemimpin sebegini. Asyik menuding jari, tak mengaku kesilapan, cakap berbelit-belit, suka menuduh tanpa usul periksa, membuat keputusan tapi tidak mengaku kemudiannya dan pelbagai karenah yang membosankan. Ingatlah UMNO dan BN, mesej jelas telah disampaikan pada PRU12 tapi sayangnya UMNO masih tak sedar diri. Jika orang-orang sebegini masih lagi memikirkan poket sendiri melebihi kepentingan dan perjuangan untuk rakyat, Selamat Tinggal saya ucapkan. Rakyat yang melantik anda untuk mewakili rakyat bukan untuk mengumpul harta dan tamakkan darjat dunia. Tolonglah... insaflah, takkan kita nak lihat satu persatu pemimpin UMNO tersungkur, ditelanjangkan tembelangnya baru nak sedarkan diri.

Bagaimana mungkin Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hamid Albar menyatakan pasport P Waythamoorthy tidak dibatalkan? Sedangkan Imigresen di Britain menyatakan kerajaan Malaysia telah membatalkan pasport tersebut. Waythamoorthy dibenarkan masuk dan tinggal di United Kingdom selama enam bulan pada 2 April 2008 selepas kepulangannya dari India. Menurutnya, tidak ada mana-mana negara yang akan membenarkan orang asing masuk ke wilayah mereka sekiranya tempoh tamat passport mereka kurang daripada enam bulan.

Jadi bagaimana seorang Menteri senior boleh memberikan alasan pasport tersebut MUNGKIN tamat tempoh? Jika tak tahu rujuk dahulu jangan sesekali menggunakan perkataan MUNGKIN kerana impaknya besar. Bukan sahaja kepada kredibiliti beliau sendiri, beliau bercakap mewakili kementeriannya, mewakili kerajaan BN dan mewakili negara. Jadi dimanakah letaknya kelayakan beliau yang membolehkan beliau dilantik menjadi Menteri?

Itulah yang saya katakan dari awal tadi dan di dalam posting yang lepas-lepas. UMNO dan BN masih tidak sedar. Bangkitlah atau kita akan sama-sama meraikan kejatuhan kerajaan UMNO, kenapa UMNO bukan BN? Sebab UMNO yang menerajui kerajaan, PMnya orang UMNO, parti komponen hanya boneka! Yang dipergunakan untuk merialisasikan impian UMNO membentuk kerajaan.

KES Ke 2 : DAKWAT KEKAL LAGI...

Tepat seperti yang disangkakan. Pembatalan penggunaan dakwat kekal semasa PRU12 adalah satu agenda yang dirancang. Kalau tak faham sila baca posting saya yang lepas-lepas. Beberapa hari sebelum 8 Mac 2008, SPR membatalkan penggunaan dakwat kekal tersebut dan polis memberikan alasan keselamatan. Dipercayai ada pihak cuba mensabotaj (saya percaya pihak tersebut adalah pihak yang berkepentingan, dan tak mahu taktik kotor mereka untuk menang PRU12 terbongkar), ada tangkapan polis dibuat tapi sehingga 2 bulan kemudian apa jadi dengan penjenayah yang kononnya ditangkap itu?

Dan minggu lepas, Pengerusi SPR menyatakan pula ianya arahan kabinet dan beliau telah diberi amaran (atau saya kira ugutan) jika dakwat tersebut terus digunakan maka SPR harus bertanggungjawab atas segala masalah yang mungkin timbul. Beranikah pengerusi SPR meneruskan penggunaannya jika ugutan tersebut datang daripada kerajaan memerintah? SPR bukankah sebahagian daripada kerajaan itu sendiri dan siapa yang membayar gaji Pengerusi SPR tersebut? Penyelesaian... SPR perlu ditarik keluar dari kerajaan, ia perlu independent!!!

DAN PERLU DIINGAT, JUTAAN RM YANG DIBELANJAKAN UNTUK MEMBELI DAKWAT ITU DUIT SIAPA? DUIT KERAJAAN ATAU DUIT RAKYAT? KITA MEMBAYAR CUKAI PENDAPATAN TETAPI DUIT RAKYAT INI DIBAZIRKAN SEWENANG-WENANGNYA OLEH KERAJAAN. IMPAKNYA? NAMA BURUK UNTUK KERAJAAN.

Malangnya kerajaan itu masih tidak sedar-sedarkan diri bahawa kehilangan sokongan rakyat bukan tanpa sebab, tetapi atas kedangkalan otak orang-orang di dalam kerajaan itu sendiri. Jangan sesekali rakyat dipersalahkan!!!

Susulan daripada itu, Pak Lah pula menafikannya dengan berkata kabinet sekadar mencadangkan sahaja. Siapakah kabinet itu selepas kabinet dibubarkan? Adakah kabinet itu merujuk kepada Pak Lah sendiri atau menteri tertentu? Bukankah kabinet itu terdiri daripada sekumpulan manusia yang diberi kuasa untuk menerajui kerajaan? Tapi wujudkah kabinet itu pada tarikh tersebut?

Jika tadi saya mempersoalkan kredibiti seorang Menteri Senior yang membuat keputusan tanpa akal, maka ini pula apa? Kepala kepada kesemua menteri-menteri di Malasyia. Senarionya sama sahaja ketika kes DSAI dibicarakan dulu, kenyataan saksi tak konsisten, seorang kata A, seorang kata B, angkut tilam masuk mahkamah, akhirnya.... tak didapati bersalah!

Takkan MELAYU UMNO tak belajar daripada sejarah? Tun Dr Mahathir dalam blognya, ada menyatakan bahawa kita boleh belajar dari sejarah, dan kita belajar lebih cepat daripada pengajaran melalui kesilapan pemimpin lepas lakukan dengan melihat kembali kepada sejarah. Malangnya memang MELAYU UMNO mudah lupa...

Sebagai orang Melayu, rakyat Malaysia, saya kecewa dengan kredibiliti dan tindak-tanduk pemimpin UMNO hari ini, mereka bertindak tanpa berfikir, mereka merosakkan sendiri kepercayaan rakyat kepada kerajaan, dan mereka masih hanyut kerana minda masih tak di kejutkan.

Tahukah anda... Parti pemerintah di Sabah dan Sarawak tidak rugi apa-apa jika bukan BN/UMNO yang memerintah? Mereka hanya parti komponen, mereka tiada ideologi UMNO yang perlu mereka pertahankan. Mereka tidak risau jika kerajaan berpindah tangan. Siapa kata? Bukan saya! Tapi inilah yang keluar daripada mulut seorang ahli Kabinet yang berada didalam barisan kabinet Pak Lah hari ini. Jadi buat orang UMNO yang masih lena dan leka, berfikirlah, sedarlah dan insaflah.

Mungkin ada yang berpendapat saya menyokong Pakatan Rakyat kerana banyak mengutarakan kepincangan kerajaan BN dalam posting saya. Tapi fikirkan lah, jika saya mahukan kerajaan baru, untuk apa saya kongsikan semua ini, untuk apa saya seru pemimpin UMNO untuk bangun dan sedarkan diri. Jika saya mahukan kerajaan baru Pakatan Rakyat lebih baik saya berdiam diri. Biarkan sahaja orang UMNO terjun bersama labu-labinya.

Saya tegaskan di sini, tulisan saya adalah untuk kepentingan negara tidak kira siapa yang memerintah sama ada BN mahupun PR. Jika ditakdirkan PR berjaya membentuk kerajaan kelak, saya akan terus menulis dan mengutarakan pandangan saya, pandangan teman-teman dan pandangan rakyat. Yang salah wajib ditegur demi kemajuan bangsa, agama dan negara.

Insya Allah.

www.ikhlasmalaysia.blogspot.com

Anakmalaysia8u said...

Tun,
Salam Tun, Tun nampak sihat dan bertenaga selepas operation. Selalu tertanya-tanya di sanubari rakyat kenapa Tun tak buat sesuatu masa 20 tahun pemerintahan Tun. Adalah 20 tahun itu tak cukup masa untuk Tun mengaunt "keuntungan" ? dan tiba-tiba saja bising selepas tampuk pemerintahan dilepas kepada AAB. Macam-macam pandangan negatitive terhadap Tun seperti berikut:
(1) Tun bising sebab kontrak besar yang sepatutnya terus dinikmati konco-konco Tun diputar belit atau disapu pula oleh AAB & KJ
(2) Tun bising sebab clony Tun tak dapat kontrak dan mengadu kepada Tun.
(3) Tun bising sebab anak Tun tidak dapat tempat di UMNO seperti yang dijanjikan oleh AAB kepada Tun

Bolehkah Tun menperjelaskan keadaan sebenar ? Adakah ini benar ? atau fitnah sahaja ?
Seperkara lagi, kenapa Tun selalu ungkitkan perkara yang sensitive di masyarakat majmuk yang berbilang kaum terutamanya Ketuanan Melayu yang sudah expired dan terlepas kepda British.SSuka tak suka semua rakyat Malaysia terpaksa panggil British sebagai Tuan masa pemerintahn mereka. Dan Ketuanan itu dilepaskan kepada SIAPA ? selepas merdeka ? Melayu ? atau rakyat Malaysia ?. Pada andangan rakyat, ini Ketuanan UMNO yang hanya menguntung kunco-kunco UMNO shja. Kami rakyat Malaysia minta hidup aman dan damai. Orang Melayu sebenarnya dapat berdikari. Bagilah peluang untuk AAB, zaman Tun sudah lalu, 20 tahun dikira panjang dan Tun sudah gagal. Gagal Tun tak bermakna gagalnya AAB. Bagilah peluang untuk AAB hidupkan Malaysia. Kalau AAD gagal, mesti ada yang lebih baik mengambil alih. Kupu-kupu tak akan terbang tinggi dengan penuh bergaya kalau asyik ada saja 'ORANG" mengupas kepaknya. Berilah peluang untuk generasi baru Malaysia, jangan main isu perkauaman yang usang di masa globalisasi. Dosa amat sangat di dunia akhirat...

daniel leiberman said...

KETUANAN MELAYU ADALAH MOTIVASI UNTUK ORANG MELAYU

Sebenarnya kita mesti berani bertindak, kita sanggup menghadapi risiko, kita berusaha untuk menguasai semua ilmu dan kecekapan sehingga tidak perlu bergantung kepada sesiapa. Kita tuntulah ilmu walaupun ke negeri China,

Kita mesti berani menceburi berjaya menguasai semua bidang. Kita berjuang mempertahankan kedaulatan bangsa. Jangan terikut-ikut budaya lain, tumpu kepada budaya kita dan setia membela nasib bangsa kita, berjuang menjadi satu bangsa yang disegani di seluruh dunia

Jangan takut melanggar pantang, jika pantang menghalang kemajuan, jangan segan menentang larangan, jika yakin kepada kebenaran, jangan malu mengucapkan keyakinan, jika percaya kepada kebenaran.

Kita tidak perlukan ketuanan, kita biarkan ketuanan itu datang mencari kita.

Kaum lain (cina & india dan lain-lain tidak perlu risau bukan racial yg di maksudkan disini.)

daniel leiberman said...

DIBAWAH IALAH KETUANAN MAT SALLEH (Wikipedia)

Dibawah ialah ketuanan mat salleh yang pada hemat saya tidak sama dengan ketuanan melayu. Kita bukan RACIST.

Quote (WIKIPEDIA)
White supremacy is a racist ideology based on the assertion that white people are superior to other racial groups. The term is sometimes used specifically to describe a political ideology that advocates social and political dominance for whites.

White supremacy, as with racial supremacism in general, is rooted in ethnocentrism and a desire for hegemony. It is associated with varying degrees of racism and xenophobia as well as a desire for racial separation. White supremacy has often resulted in anti-black racism and antisemitism, although it has also involved prejudice and discrimination against a wide variety of "non-white" groups.

Different forms of white supremacy have different definitions of 'white', and not all white supremacist organizations agree on which group is the greatest enemy. White supremacists frequently consider Jews to be the gravest threat to their cause, because they can assimilate much easier than other ethnic groups.
Unquote

daniel leiberman said...

NOTHING SPECIAL TENTANG KETUANAN INI

Kita akan hanya membuang masa membahaskan perihal ketuanan kalau kita tidak faham apa itu ketuanan. Kita boleh melihat dari banyak sudut tentang ketuanan ini, dibawah ada beberapa sudut yang kita boleh lihat, ada banyak lagi sudut so jangan focus hanya pada satu sudut. Ibarat nya macam ni la.

Kita duduk di meja 4 segi. Ditengah meja tersebut ada sebuah peti TV. Yang duduk di depan dia nampak muka TV, yang belakang nampak belakang TV yang di kiri nampak kiri TV dan yang di kanan nampak kanan TV. Pada mereka, mereka nampak sebuah peti TV, cuma view atau angle sahaja yang berbeza. Macam tu lah tentang ketuanan, dari arah sudut manakah kita melihat nya.

SUDUT POSITIF – kita mesti berani bertindak, kita sanggup menghadapi risiko, kita berusaha untuk menguasai semua ilmu dan kecekapan sehingga tidak perlu bergantung kepada sesiapa. Kita tuntulah ilmu walaupun ke negeri China, Kita mesti berani menceburi berjaya menguasai semua bidang. Kita berjuang mempertahankan kedaulatan bangsa. Jangan terikut ikut budaya lain, tumpu kepada budaya kita dan setia membela nasib bangsa kita, berjuang menjadi satu bangsa yang disegani di seluruh dunia

SUDUT NEGATIF – Jadi NAZI German diera Hitler. Arian dia anggap bangsa yang terpilih. Bangsa lain semua 2nd class. Maka berperang lah dia, sebab dia rasa dia tuan.

SUDUT POLITIK – Pemimpin UMNO mahukan kita jangan lalai, berjuang mempertahankan kedaulatan bangsa dan berjaya didalam semua bidang. Jangan terikut ikut budaya lain, tumpu kepada budaya kita dan setia membela nasib bangsa kita.

SUDUT EKONOMI – Jenis ini akan masuk membeli barang keperluan dan makan di kedai bangsa nya sahaja. Mahu duduk & hidup bersama bangsa nya sahaja. Sebab nya bila terlalu mementingkan sifat ketuanan ini, maka ini lah hasil nya. Ada sesetengah & segelintir masyarakat melakukan ini.

SUDUT BANGSA – Akan jadi saperti zaman Hitler, hanya pentingkan bangsa arian, yang lain semuanya bodoh. Maka perang lah dia.

Ada banyak lagi sudut tentang ketuanan ini jika kita renungi secara mendalam

Ringkasanya untuk ketuanan ini ialah untuk MOTIVATE kita bangsa melayu berjuang menjadikan kita bangsa yang dihormati berjaya dalam semua bidang dan dikenali seluruh dunia. Itu yang UMNO mahukan. Bukan RACIAL.

daniel leiberman said...

JANGAN SALAH ANGGAP TENTANG KETUANAN INI

Jangan kita salah tafsir dan pengertian ketuanan ini. Nanti susah lah kaum Cina & India, kesian mereka, mereka pun makhlok Allah swt, Cuma beragama & berbangsa lain sikit daripada kita. Jangan lah kita menakut nakutkan mereka atau kita over exicted tentang ketuanan melayu ni.

Its political tak ada apa yang hilang, bukan kaum Cina atau India yang nak merampas hak orang melayu. Yang nak merampas hak & harta orang melayu ialah orang melayu sendiri iaitu si DSAI, KJ, DSAAB serta pemimpin & ahli UMNO yang masih menafikan kita sebagai orang melayu & rakyat Malaysia. Habis harta dilarikan nanti, maka miskin lah negara kita. Jadilah kita macam Filipina, semua dilarikan Marcos. Sama juga Indonesia. Mereka diatas ini lah pertualang yang sebenar

Si DAP tu hanya tumpang semangkuk, manangguk di air keruh, bila dia tengok kita orang melayu dah tidak sepakat maka dia ambil lah kesempatan. Itu trick lama KS cari publisiti murah, sebab orang dah lupa tentang dia, sesekali buat la headline bukan dia tak tahu perlembagaan disaja usik nak cheap publisiti pastu buat muka welfare tak ingat apa dia kata bila dia kata.

Jangan kita melatah dengan mangkuk ayun ni. Bila orang buat tak tahu dia malu sendiri, masa tu dia dah tahu dia dah tak ada commercial value, dia sebenarnya cemburu dgn Tun, gang lama satu dewan, tapi Tun dapat headline, publisiti, sampai blog Tun ni silap-silap haribulan masuk Guinness World of Records & Ripley. Strange but true.

daniel leiberman said...

INGAT BUKAN SEMUA KAUM CINA KAYA DAN BUKAN SEMUA MELAYU MISKIN. SAMA LAH JUGA BUKAN SEMUA KAUM INDIA MISKIN.

Ingat negara china sejarah nya sudah 5,000 tahun juga India dah beribu tahun, baru-baru ini sahaja dia naik membangun. Kita melayu baru berumur 50 tahun sahaja, tetapi sudah maju berjaya (on the way) mengalahkan negara lain.

So tak banggakah kamu sebagai melayu. Tak payah ada ketuanan. Prasarana sudah di sediakan dalam semua bentuk untuk kamu. Tepuk dada tanya selera. Nasi ada depan mata, nak makan pun tak kan nak kena suap. GO FOR IT.

Mana-mana melayu yang berani mengambil RISIKO, berani BERTINDAK merebut peluang, belajar menimba ILMU dalam apa bidang yang rasakan sesuai untuk nya. GO FOR IT

Tidak ada sesiapa yang akan menghalang kamu, melayu untuk berjaya. Yang masaalah nya melayu ini ialah sikap nya yang suka BERDENGKI dengan kejayaan melayu lain. Hentikan, buang sikap itu.

Banyak lagi yang diperlukan untuk menjadi melayu satu bangsa yang kagumi, so jangan membazir mempertikaikan tentang ketuanan ini, sebalik nya kita menambah-baikkan, memulihkan dari semua sudut pembangunan minda, jati diri, serta keluarga kita yang berbangsa melayu

daniel leiberman said...

CINA & INDIA RESERVED TERHADAP MELAYU

Yang menyebabkan mereka (cina & india) reserved dan berkecil hati dengan orang melayu ialah kerana ada segelintir bangsa kita ni yang suka over excited. Semua nak kena suap. Dah kena supa eksen pulak tu.

Bising kerana isu BUMPUTRA, KETUANAN dan lain-lain yang sudah tidak relevan dizaman sekarang.

Zaman ini ialah zaman WHO DARES TAKE THE CHALLENGE WIN.

Macam saya kata dulu MELAYU SUKA PERCAYA, MUDAH TERPEDAYA & MUDAH LUPA.

Jangan terperdaya. Tun nak test u all je. Kalau u melompat makna nya you all masih mentah tidak faham trick Tun. Cuba kamu hayati & baca tulisan Tun. Baca line by line fahami apa mesagge Tun. Ada 2 -3 mesagge nya di situ ada yang tersirat & yang tersurat.

So my Chinese & Indian brothers, no offence kita bukan nak sembelih you, tak adalah kita hanya bergurau sahaja. Tak faham ka? Tu lah kena lah belajar bahasa. Bahasa itu jiwa bangsa. Jangan asyik dok cakap orang putih saja. Saya kesian tengok bloggers cina & India ni, tak tahu hujung pangkal apa kita dok bersembang, dia terejun mai kata racial itu ini, bukan apa dia tak faham bahasa melayu yg Tun tulis, sikit-sikit dia reti la. So minta brother bloggers lain kita cakap elok-elok dgn depa ni kesian la, kita kan orang melayu, berhati budi tinggi budi pekerti nya.

daniel leiberman said...

KALAU NAK BERJAYA

Nak berjaya bukan susah kena lah ada determination, positive, focus, analytical, observant, calculative dan sebagai nya. Jangan lah sikit susah dah komplain, masaalah sikit komplain semua komplain.

Kalau kerajaan nak sangat berjuang tentang ketuanan ini, kerajaan kena lah start revised balik syllabus sekolah rendah & menengah, propaganda di TV, radio, papan iklan. Hari-hari budak-budak sekolah menyanyi lagu yg berideology ketuanan ini, sebelum masuk kelas, masa masuk kelas, sebelum balik sekolah semua menyanyi lagu berideology semangat untuk ketuanan ini. Tapi kali ini tentang ketuanan Malaysia bukan melayu lagi. Whatever lah fikirlah sendiri.

Sejarah dipentingkan dipertingkatkan supaya pelajar tahu siapa orang melayu (sea fearers). Bagi tahu yang panglima awang ialah pelayar pertama yang mengelilingi dunia (peduli apa kata mat salleh, ni pasal nak ketuanan) Ilmu diajar bukan cara menghafal tetapi secara logik, biar semua budak sekolah di asuh berfikir, menilai, mengkaji.

Perumahan rakyat, jangan lah di asingkan melayu satu tempat, cina satu tempat & India satu tempat. Mixedkan mereka supaya mereka berjiran, dgn ini baru mereka faham apa DO & DONT’S

Sekolah cina, india & kebangsaan kena di satukan, buang sekolah cina & india jadikan semua sekolah kebangsaan. Kalau nak belajar tulisan & pertuturan mereka boleh ada satu kelas khas. Ada satu blogger yang menyuarakan isu ini, saya setuju dgn beliau.

Pada hemat saya ketuanan ni tak relevan di dalam masyarakat berbilang kaum di Malaysia, kalau kita nak upgrade standard orang melayu kita kena ubah mindset melayu ni cara lain yg berbeza bermula dari zaman persekolahan. Lebih kepada perubahan sikap iaitu saperti pemikiran yang dapat menilai sesuatu. Kejayaan kita terletak kepada daya nilai pemikiran. Tak dapat nilai yang mana hitam putih, baik buruk maka terbit lah mat rempit, bohsia, dadah, malas dan lain-lain.

Yang memalukan masih ada graduate melayu yang percaya skim cepat kaya, ini lah mentality melayu. Mudah Terpedaya, Mudah Lupa & Mudah Percaya.

Wallahualam.

daniel leiberman said...

BERANI BERTINDAK & BERANI MENGAMBIL RISIKO

Dari apa yang saya amati tentang isu ketuanan yang di suarakan oleh Tun di blog nya adalah saperti berikut. Mari kita hayati bersama.

Jangan lah kita lalai & cuai lagi. Cukup lah sekali sahaja. kita mesti berani bertindak, kita sanggup menghadapi risiko, kita berusaha untuk menguasai semua ilmu dan kecekapan sehingga tidak perlu bergantung kepada sesiapa. Kita tuntulah ilmu walaupun ke negeri China, Kita mesti berani menceburi berjaya menguasai semua bidang. Kita berjuang mempertahankan kedaulatan bangsa. Jangan terikut ikut budaya lain, tumpu kepada budaya kita dan setia membela nasib bangsa kita, berjuang menjadi satu bangsa yang disegani di seluruh dunia

Jangan takut melanggar pantang, jika pantang menghalang kemajuan, jangan segan menentang larangan, jika yakin kepada kebenaran, jangan malu mengucapkan keyakinan, jika percaya kepada kebenaran.

Kita tidak perlukan ketuanan, kita biarkan ketuanan itu datang mencari kita.

Wahai pemimpin & ahli UMNO yang mempunyai kuasa untuk menurunkan DSAAB, jikalau kamu bersatu buat undi tidak percaya atau apa sahaja yang boleh menurunkan DSAAB secara sebulat suara. Buat lah. Kami rakyat sudah bertindak di dalam PRU12. Tumbang nya 5 negeri, sekarang giliran para pemimpin & ahli UMNO pula mengambil tindakan.

Yang ringan sama dijinjing yang berat sama kita pikul. Kita akan pastikan PRU13 untuk UMNO jika kamu pemimpin & ahli UMNO berani menggambil risiko bersama kami hamba rakyat.

shaz said...

Dear Jeffry,

You punya mulut banyak busuk ahhh...macam itu tong sampah DBKL. Pergi cuci itu mulut, baru la masuk ini blog and kasi komen yang bernas okay.

You punya cakap serupa orang bodoh laa...itu mata sepet kalu bukak sikit, boleh luas pandangan.

We don't need someone who cannot contribute bright ideas here.

Adios Amigos.

Azhar85 said...

To Jeffrey :

We know your feeling is hurt...but sad...the fact cannot be changed....Your words is so pathetic....Long Live Malaysia...

GUNA'S CORNER said...

Tun
Saya agak kecewa sejak akhir akhir ini dengan komen komen TUN.Kenyataan dan komen Tun tak ada halatuju atau mengambarkan pemikiran waras yang ditunjukan sebelum ini. Kadangkala macam budak budak komen Tun dan kadangkala macam orang politik peringkat kelas rendah.Apa jadi dengan pemikiran yang melampaui batasan kaum,agama dan negara, apa jadi dengan pemerikaran berwawasan yang Tun tunjukan dan ajar rakyat Malaysia?
Tun, saya rasa lebih baik Tun jangan lagi melibatkan diri dengan cakap cakap politik kerana Tun dah ketingalan Zaman.

pencak_silat said...

Masakini, don't be so rude....Dear Tun, I was born in the year 1972..when I was in Standard 3, you become the Prime Minister of Malaysia..I love the way you turn this country from agriculture based to industrial based..in 1996, I came across Spanish people who praised you for what you have done to Malaysia..I pray to Allah that you have a longer life and thank you for tjis country Tun..I even said that to you at a function in Singgahsana Hotel a few weeks back..you are a stateman Tun

Sincerely, visit us at http://paneh.blogspot.com

Unknown said...

As a non-bumi, I respect the Sultan and Raja-raja and abide by the Rukun Negara. I fully support the aspirations of the Malays to excel in all fields and to become a highly dignified race and thus win respects from all. if that is what "Ketuanan Melayu" is all about. It means "Kedaulatan" but not "Supremacy" which carries an air of arrogance. It is about time to clearly define this term, as it is rather ambiguous and it can mean different things to different people who interpret them. I am just not sure the ambiguity is allowed to exist on purpose; as irresponsible politicians can use it as a "shifting goal post" to make their never-ending political gains.

mafiapg said...

Good evening,

Saya adalah anak melayu pulau pinang. Di pulau pinang terdapat pelbagai kaum yang tinggal bersama . Kami anak melayu tinggal bersama anak cina dan anak india disini.

Untuk pengetahuan bloggers yang tinggal di luar pulau pinang , saya cadangkan untuk ke sini dan tinggal disini beberapa hari untuk anda semua faham dengan apa yang pentingnya 'Ketuanan Melayu' itu dipulihkan segera.

Kalau setakat tinggal jiran kita juga bangsa melayu , kedai2 berhampiran rumah kita juga kedai melayu kita tak akan faham dengan ketuanan melayu.

Bila kita berurusan dengan bangsa lain sifat tolak ansur amatlah perlu diutamakan supaya wujud toleransi kaum. Tetapi semasa zaman datuk nenek kita , kita dapat dengar cerita bagaimana hormatnya bangsa lain kepada bangsa melayu kerana melayu dahulu adalah jujur dan baik hati. Datuk nenek kita dah beri peluang kepada bangsa lain untuk cari makan di negara ini. Sebab itu datuk nenek cina dan india juga faham tentang adab antara kaum. Itu kisah orang dahulu.

Sekarang anak2 cina dan india zaman baru ini semakin nakal dan kurang kefahaman tentang sejarah dan kisah 2 dahulu. Bila mereka ini telah berjaya dalam profession yg mereka ceburi mereka cuba pulak persoal hak orang melayu yang selama ini banyak memberi ruang dan tolak ansur kepada datuk nenek mereka. Mereka biadap ! ! !

Cuba bloggers fikir? Bagaimana Tun dapat menyatupadukan semua bangsa semasa 22 thn pemerintahan beliau?
INI SEMUA BERLAKU KERANA PADA MASA ITU TUN SENDIRI TAHU BELIAU ADALAH NAKHODA KAPAL, JADI ANAK2 KAPAL HARUS IKUT ARAHAN BELIAU DAN AMARAN BELIAU HARUS DIGERUNI DEMI MEMBAWA KAPAL TERSEBUT KE DESTINASINYA.

Jadi disini , apa yang hak adalah hak , tak perlu dibincangkan lagi. Hak MELAYU tetap hak MELAYU. Cuba bangsa lain faham. Untuk memajukan MALAYSIA tiada masalah selagi tidak menafikan hak MELAYU. Fahamilah wahai bloggers sekalian.

You dont dare challenge Malay rights because your grandfather understands better.Terima kasih TUN MAHATHIR.

MAFIA PG.

Nothing is alone said...

apakah benar khabar yang mengatakan TUN sudah keluar dari UMNO?

Kenny K said...

Tun Dr Mahathir,

This is the first time I come into your blog but certainly not the first time I wanted to say my share of opinion about you.

You might have been great to Malaysia in your 22 years 'managing' her but you have your fair share of flaws too in putting her in today's irony! And now, you are advocating Tuan here and Tuan there to your own race - sounding racial indeed.

Let me ask as a loyal Malaysian,

1. WHY TODAY'S MALAYSIA IS NOT WHAT SHE SUPPOSED TO BE AFTER 50 YEARS OF INDEPENDENCE?
2. WHY MALAYSIANS CAN'T IDENTIFIED THEMSELVES AS BANGSA MALAYSIA?
3. WHY MALAYSIAN MUST BE CATEGORIZED AS MALAY, CHINESE, INDIAN, DAN LAIN LAIN?
4. WHY MALAYS WANT TO BE ACKNOWLEDGED AS TUAN?
5. WHY CAN'T UMNO LEAD MALAYSIA FOR MALAYSIANS REGARDLESS OF COLORS OR RACIAL IDENTITY? ISN'T IT BETTER THIS WAY?
6. WHY CAN'T UMNO POLITICIANS SAY 'KETUANAN MALAYSIA' INSTEAD? IF WE NEED TO DOMINATE, LET'S GO FOR THE WORLD STAGE!
7. WHY CAN'T YOU USE YOU INFLUENCE TO 'SELL' MALAYSIA WHERE YOU ARE STILL ABLE? LEE KUAN YEW AND GOH CHOK TONG HAVE BEEN DOING SO EVEN THOUGH THEY DON'T SEE EYE TO EYE IN MANY ISSUES PAST AND PRESENT.
8. WHY CAN'T YOU OFFER YOUR ADVICE OPENLY OR CRITICIZING CONSTRUCTIVELY?

During difficult times, we need a constructive and passionate leader to bring us up. Just look at what Premier Wen has gained in this difficult times in China? RESPECT. He has brought his heart to lend support and "save" his dying citizens in the earthquake disaster.

Tun Dr Mahathir, I pleaded with you to do what you are still capable of. Malaysia needed your pillar of strength as you needed her when your were unwell.

In our own backyard, we don't need to be Tuan nor Ketuanan Melayu but KETUANAN MALAYSIA BECAUSE WE ARE ALL PROUD TO BE MALAYSIANS. If we want to exert supremacy, conquer the world!!!

Tunku Abdul Rahman, we missed you!

Unknown said...

Dr M quits Umno (updated)


ALOR STAR: Former Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad announced Monday at 12.35pm that he is quitting Umno.

He said this during a talk here on Monday.

He has been critical of his appointed successor Prime Minister Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, blaming the current Umno president for the party's disappointing performance in the 12th general election.

The ruling Barisan Nasional coalition, of which Umno is the largest component party, won the March 8 election with a simple majority, and saw four more states join Kelantan under Opposition rule.

Dr Mahathir urged other party members to quit too, as a way of pressuring Abdullah into vacating his post.

However, he advised those who do quit not to join any opposition party.

Abdullah has so far refused all calls for him to step down, and said he would defend his presidency in the party polls in December.

Dr Mahathir joined Umno at its inception in 1946.

He became a Member of Parliament in 1964 when he won the Kota Setar Selatan seat.

He lost the seat in the following general election in 1969.

Following the May 13, 1969, riots Dr Mahathir was sacked from the Umno Supreme Council on July 12 because of the widespread distribution of his letter to first Prime Minister Tunku Abdul Rahman criticising Tunku’s manner of handling the country’s administration.

Dr Mahathir rejoined Umno on March 7, 1972 and was appointed Senator in 1973. He relinquished the senatorship post a year later to contest the Kubang Pasu seat in the general elections. He was returned unopposed and was appointed Minister of Education.

In 1975, Dr Mahathir became one of the three vice-presidents of Umno.

Tun Hussein Onn appointed Dr Mahathir Deputy Prime Minister on Sept 15, 1978.

Dr Mahathir was Prime Minister of Malaysia from July 16, 1981, until Oct 31, 2003.

Umno information chief Tan Sri Muhammad Muhammad Taib said he was surprised at the decision, but added that it was Dr Mahathir's right to do so.

"Every member has the right to join or leave the party," he said.

Asked if Umno would convene an emergency meeting, the former Umno vice-president and Selangor Mentri Besar said that "we will wait and see."

The next Umno Supreme Council meeting is scheduled to be held within the next two or three weeks.

Azhar85 said...

To vroom-!:

Why you so upset when we Malaysian said Malays in Singapore has been marginallised?

Let me tell you this vroom-!, You don't need to tell us about we try to make you and the Singapore Malays to hate each other.

The fact is most of the Malays here and Singapore are already hate you and and the Singapore politics from the start.

That why we kick you Singapore from our country from the start.

I wonder why you didn't realised that from the start instead of blame us Malaysian to make
you and Singapore Malays to hate each other.

Please accept the fact.

Anakmalaysia8u said...

Tun,
Saya ucapkan tahniah kepada Tun kerana blog Tun amat berjaya sekali dan mampu mengumpan pendapat yang berbelah bagi. Tapi janganlah guna ISA terhadap mereka, okay ? Walaupun tiada pemenang tetapi sekurang-kurang jadi tempat orang lepaskan segala "gian" dan kepuasan mereka.
Jaim
Kaulah salah satu segelintir Melayu Lembik dan "biadab" akan melenting, yang masih hidup dengan racist thinking. Kalau begitu, mintalah anda jangan jumpa doctor bukan Melayu, pilih doctor Melayu selama-lamanya.
Malaysia tak akan aman selagi ada Melayu yang lembek seperti anda. Kitakan serupa, buka mulut minta nasi kalau lapar. Tiba masa hendak kahwin kalau sudah "matang". Dua pasang mata dan telinga. Kecualilah anda lahir dengan tongkah. Malulah saya jika anda Melayu sejati.
Ini bumi Allah! DIAlah Tuan segala-galanya. Bukan bumi atau tanah Melayu. Berlaku adillah anda sebagai khalifah di di dunia ini!
Terpulanglah anda memikirkannya. SENDIRI MAU FIKIR LAAAA!!!!!!kalau masih amalkan agama Islam yang suci dan bersih...
Pendapat yang pondan dari anda: Orang China jelas negeri asalnya China, Orang India jelas negeri asalnya India, Nusantara jelas negeri asal keturunan Melayu. Maka tidak timbul soal Melayu datang sini baru 700 tahun ke? 1000 Tahun Ke?
Kan Tuhan yang yang wujudkan manausia dan kita keturunan Adam seperti mana yang diajar oleh Islam.
Kucing hitamke, putihke, Melayuke, Chinake, Indiake, kalau tak dapat tangkap tikus dan minta kucing lain tangkap tikus untuknya, bermakna kucing itu lembik kerana did kucing hitam bertongkat...atau nama lain KKU (Kucing kurang upaya).
Saya akan pergi jumpa doctor yang berkebolehan tanpa kira Melayu, India atau China, yang penting dia pandai dan bagus..Jaim, anda macam mana ?
Qualm.choke
Terus tinggal selama-lamanya di Indonesia. Malaysia tak perlukan anda kerana fahaman anda terlalu bahaya, cukuplah pengalaman 1969..Tuhan yang akan mengadili segala-galanya.

Aquarius said...

Selamat Datang Tun,

You are the best...

Azhar85 said...

Assalamualaikum Tun...

Tun, saya begitu terkejut mendengar pengakuan Tun untuk keluar dari UMNO pada hari ini.

Tun, kalau diizinkan, Tun boleh tak memberitahu kami semua mengapa Tun perlu keluar dari UMNO diwaktu UMNO sedang sakit dan masih memerlukan nasihat Tun dari masa ke semasa.

Adakah Tun amat sakit hati kepada kepimpinan Pak Lah sehingga Tun berbuat demikian? atau adakah ada sebab-sebab lain seperti Tun sudah letih berpolitik dan sebagainya?

Saya harap Tun akan dapat memberi penjelasan yang lebih mendalam terhadap pengunduran Tun di dalam blog Tun ini agar kami semua dapat memahami situasi sebenar pengunduran Tun dari UMNO.

Sekian Tun, Wassalam...

Suraya said...

Dear Tun,

Your agendas are not in the best interest of malaysia as a whole. You should realise that greed and power will destroy even the most respectable and well groomed leaders.

You should realise that what you are doing, is personal and not for the country's interest at all. Please step aside and let the true leaders who care for this country to lead. Your rule of 22 years is more than enough.

If you asked me... i would gladly tell you that many would fully agree with Ungku Aziz on his public statement he made during your meetings last 2 weeks.

After all he is a professor and you are a politician.

Politicians are the least trusted people on earth...and that's a fact and not a made up statement.

Unless you mudah lupa...i sincerely hope you understand that the country comes first...and neither you or any other should stand in the betterment of Malaysia.

Salam.

Reza aljunaid Post said...

Salam sejahtera Tun dan para bloggers,

BAB 10

Bolehkah keluar dari Parti UMNO jika seseorang ahli UMNO itu tidak bersetuju dengan cara Presiden UMNO mentadbir UMNO dan Kerajaan ?

Ya...jawabnya boleh dan dikira wajib jika dengan cara keluar itu dapat mencegah kemungkaran dalam UMNO.

Maka dikira berdosa besar jika ahli UMNO bersekongkol dengan pemimpin UMNO yang lemah kerana Allah S.W.T tidak suka kepada pemimpin yang lemah.

Hari ini kepimpinan Islam UMNO sedang ditertawakan oleh bukan Melayu kerana kepimpinan Islam Hadahari UMNO menutup kes rasuah menantunya yang dapat pinjaman RM9 juta tapi tak disiasat dari mana dia dapat rasuah wang sebanyak itu.

Maka adalah berdosa besar seluruh umat Melayu dan Islam ahli UMNO khas jika terus sokong pemimpin had hari yang muka tebal...

Cepat anak-anak muda Islam yang cintakan Islam dan Melayu, sebelum luka UMNO bertambah parah..sebelum hukuman Allah S.W.T menimpa UMNO...kerana agamanya dipersenda oleh hadhari...

Bala akan menimpa negara kita tidak lama lagi...Islam hanya satu...tiada hadhari....kerana Islam itu syumul...tetapi kerana ajaran sesat hadhari...bala telah pun kita dapat..sedarlah...

DSAAB pembawa ajaran hadhari hendaklah insaf dan segera bertaubat...kemurkaan Allah akan menimpa anda tidak lama lagi...

Berhentilah dari menjadi sebagai perdana menteri dan presiden uMNO. Islam hadhari ajaran baru tuan tidak diredhai Allah.

Islam dan Melayu Supremecy sedang rosak akibat perbuatan kamu..

Saya akan turut keluar UMNO...kerana saya takut berdosa membiarkan kemungkaran dalam UMNO yang kini dikuasai oleh pemimpin umat Islam yang lemah iman, ilmunya....

BAB 11

Be a man...tomorrow never die.. Allahu akbar!!

Moga Allah pelihara Tun Dr.Mahathir.

syim said...

tahniah Tun Dr M kerana keluar dari UMNO.kami menyokong Dr M demi utk negara tercinta.perjuangan UMNO telah lari dr landasan.keputusan yg terbaik telah Dr M lakukan.

Unknown said...

@masakini:
Sama ada awak terbalik 180-degree atau awak memang jahil. It's Mahathir who has been at Pak Lah's gate, not the other way around like what you think of.

George said...

mengapa Kisah Hang Tuah, Hang Jebat tidak dalam sejarah selepas 1998? Boleh Tun beritau semua penduduk in Malaysia and seluruh dunia?

落花先生 said...

PADA MASA INI TUN MASIH BINCANG TENTANG ISU "KETUANNA MALAYU" ?

WHERE IS "KETUANAN MALAYSIAN" ?

George said...

ada apa bukti yang DNA Melayu lain dari DNA orang lain? Macam mana bukti yang dia orang melayu dari scientific point of view? Apa beza orang Melayu Kacukan india, Pakistan atau dengan bangsa lain? Kalau orang Melayu X Cina, dia boleh kira orang Melayu Ke? Mengapa orang India X Melayu dia masih dikenali sebagai orang Melayu? very confusinglah TUn!

HeroTamil said...

Untuk jawapan bagi soalan -uniMAP-,

http://www.youtube.com/watch?v=OC-JxW2Dp8g

dan

http://www.youtube.com/watch?v=AbIkGWjVUfI
ada 10 bahagian, versi-versi yang tidak di edit.

Herotamil,mykmu.net

George said...

Dalam masa zaman ini selapas UMNO kalah teruk ini, Tun masih bangkitkan Isu Ketuanan Melayu, apa motif sebenar Tun? Isu bangsa and ugama sudah lapok dek zaman lah! Harap bukan sudah nyanyok

Fauzi Shaffie said...

TDM,
Saya terkejut bila mendapat tahu Tun tiba-tiba mengumumkan keluar daripada UMNO.

Tindakan ini, kiranya berterusan, memang banyak implikasinya kepada perjuangan Melayu dan Islam di Malaysia.

Saya menjangka pelbagai reaksi akan diberi oleh pelbagai bangsa, dalam dan luar negeri. Akan ada yang bersedih, dan akan ada yang bersorak gembira.

Namun, saya amat berharap Tun akan tetap menjadi Tun. Temubual terkini dengan BBC hardtalk adalah penonjolan antara ciri kepemimpinan, ketegasan dan kecekapan yang tidak mudah dibina pada mana-mana insan.

Percayalah, mereka yang mengutuk Tun suatu ketika akan menyebut penyesalan dari rekahan bibir mereka. Kesalahan dan kesilapan banyak ketikanya merupakan pilihan yang wajib dibuat oleh seseorang pemimpin bila menentukan nasib agama bangsa dan negara.

Allah jua yang mengetahui, dan Dia Maha Pengampun.

Abezzi
2.54pm 190508

Lim Kian Tee said...

Dear Sir,
I am surprised to read this post which is clearly advocating communal "ism".

It is not too late for you to correct what you have just done. For the love of your country and for the continued prosperity and harmony for all Malaysians (your children, grand children and even great grand children, if you have any...) after you are gone... please undo what you have just done.

hakim said...

apa dah jadi ni tun? kalau 2- 3 hari lalu anak saya menulis komennya dilaman ini menyatakan betapa tinggi beliau memandang beliau sbg idolanya, hari ini ketika saya sibuk membantu isteri di dapur saya dikejutkan olehnya dgn berita bahawa Tun tlh umumkan keluar dr umno dan akan berada diluar selagi pak lahmenjadi presidennya. Apakah ini menunjukkan bahawa Tun begitu kecewa dan kesalkrn memilihnya sbg pengganti?

apa pun hakikatnya saya merasakan bahawa ini bukan cara yg terbaik. Sepatutnya Tun berusaha utk memulihkan parti yg satu ketika dulu diketuai oleh Tun dan bukan meninggalkannya begitu sahaja. Pasti bukan sya shj yg terkejut,passtinya seluruh warga Malaysia dan penyokong setia Tun akan lbh terkejut lg. Apakah rasionalnya Tun berbuat demikian.

half of my life has been under yr leadership and it is very dosturbing to learn about this bombshell. But for whatever reasons, Malaysian still needed you. May Allah gives you the best of health in order for youto keep on giving your constuctive ideas to the development of the country that we loved much.

salam fr my youngest daughter and my family. Hoping to hear your xplaination soon.

Unknown said...

Salam Tun,

Many have never question your moves and today, when you have decided to leave UMNO, it is without doubt that many will support your move.

Many too will never understand why you have taken all those controversial moves which you did in our lifetime, nevertheless, you will always be their Tun. Forever.

Salam Tun, take a good care of your health, please.

Let me sign off as one of those!

khalana said...

Tun,
Saya amat terkejut dengan pengumuman Tun keluar UMNO selagi Pak Lah masih jadi Presiden dan akan masuk balik jika dia letak jawtn. Syabas Tun, saya yakin tindakan Tun itu kerana Tun sayangkan UMNO, begitu juga saya dan ramai lagi. Saya yakin ramai akan ikut jejak Tun. Tapi apa yang pasti bangsa lain sedang ketawa melihat kita dan juga Pak Lah yang tidak buta tapi tak mau melihat & tidak pekak tapi tak mau mendengar.

Salam hormat.

Unknown said...

the american basketball team almost exclusively consists of african americans(blacks).
Yet they play the game for america!

Get the cue, Mahathir?????

Azhar85 said...

Assalamualaikum Tun..

Tun, memang saya dah agak dah mengapa Tun sanggup keluar dari UMNO.

Saya tahu Tun tidak akan keluar parti semata-mata kalau tanpa sebab.

Tun, saya tidak tahu apa yang perlu saya fikirkan lagi, tapi apa yang pasti sekiranya DSAAB masih tidak dapat lagi mesej yang Tun berikan, tak tahu lah saya apa yang akan terjadi pada UMNO suatu masa nanti.

Tun, terus terang saya cakap saya sayang UMNO. Keluarga saya kesemuanya mengundi UMNO pada PRU12yang lepas dan PRU-PRU sebelum ini yang diterajui oleh Tun. Walaupun saya tinggal di negeri pembangkang sekarang (P.Pinang),tapi hati kami tetap untuk UMNO untuk selama-lamanya.

Walaupun kami tahu pentadbiran Pak Lah agak lemah, tapi kami tak sanggup untuk mengundi parti-parti lain selain UMNO kerana kami tahu parti-parti lain itu lagi menyesatkan daripada parti UMNO yang sedia ada ini.

Tapi setelah membaca banyak komen tentang kelemahan pentadbiran DSAAB daripada rakyat Malaysia ini,terutamanya dari kalangan ahli UMNO sendiri, baru saya faham masih ramai yang tidak dapat menerima terus kepimpinan Malaysia dari beliau.

Saya harap selepas mendengar pengakuan daripada Tun, DSAAB akan dapat melepaskan jawatannya demi kebaikan parti dan rakyatnya.

Sekian Tun, Wassalam...

Charlsen said...

To anak malaysia,

Saya amat terharu dgn kata kata kamu itu krn memang benar..

1000% benar..

Kita tdk mendapat kebaikan sepertimana kawan baik kita tapi yg penting kesetiaan kita pd negara kita ini tdk kurang sekurang kurang saya tahu ini rumah saya dan ini negara saya!!

Tapi masa kini oleh kerana kebanyakan orang dlm kerajaan korup dan menyalahkan kuasa, tapi saya percaya ada satu hari kita akan mencapai sebuah negara yg betul demokratik dihati dan bukan mulut..

Unknown said...

Tun,

Apa sudah jadik? Awat hang berenti? Dulu saya tak setuju dengan banyak pendapat Tun, tapi saya sangat respek Tun.

Sekarang, saya punya respek sudah lenyap. Sudah hilang.

Hai, Tun. Sudah desperate bebenar nampak ni.

Gelombang Rakyat said...

Sememangnya, orang Melayu bercakap mengenai kemajuan dan memajukan orang Melayu, tiadalah apa salahnya. Begitu juga dengan orang lain. Memasing punyai hak untuk maju. Tetapi, seorang pemimpin yang menduduki kerusi tertinggi dalam kerajaan hendaklah tidak memajukan suatu kaum sahaja, sehingga orang lain yang lahir dan juga berjiwa Malaysia jadi terpinggir. Lebih teruk lagi apabila pemimpin tertinggi Melayu, bukan sahaja meminggirkan ramai, namun termasuk meminggirkan orang Melayu sendiri. Sebab itulah keputusan PRU12 jadi begitu. Mereka yang tidak puas hati di kalangan Rakyat, tiada cara lain melainkan menghantar mesej melalui peti undi. Harap pemimpin faham hal ini. Dalam kita sedang bercakap pasal kesedaran pemimpin dan kepemimpinan, timbul pula, "Dia buat dah..." Perhatikanlah jika sesuatu projek pembangunan yang dilaksanakan itu bertujuan memanfaatkan rakyat keseluruhannya, tetapi jelas sekali yang untung ialah pemimpin dan beberapa orang yang mendapat habuan terbanyak dari pelaksanaan projek itu. Jikalau beberapa tahun dahulu begitu banyak contohnya, namun yang terkini, saksikan video terkini akan rasa tak puas hati nelayan di Melaka. Dapatkan kesahihan sendiri: http://www.youtube.com/watch?v=H0I75JvUacU.
Hal yang sebegini dan berapa banyak lagi sejak 2004, adalah dorongan peribadi Tun Dr. Mahathir Mohamad lalu mendesak pemimpin sekarang berundur. Ramai yang setuju, perbuatan seumpama sudah tidak sesuai untuk kemajuan rakyat dan pemodenan Malaysia. Kita tidak mahu dengar pekerja swasta menangis kerana gaji bulanan minimanya ialah RM 700, sedangkan ada yang menangis kerana dapat projek hanya RM 7 juta sahaja, umpamanya. Tidak begitu, Tun Dr. Mahathir Mohamad..?

sayadahbosan ULTRA said...

Assalamualikum Tun,

Saya harap Tun berada di dalam lindunganNya sentiasa.

Sudah dapat berita mengenai keputusan Tun untuk keluar dari UMNO.

Saya menghormati keputusan Tun.

A leader leads. I'm not a leader so I will follow you come what may.

I too will quit the party.

Muhamad Ali Aman said...

Assalamualaikum Tun,

Saya amat prihatin terhadap perkembangan yang berlaku Tun, saya merenung jauh dengan penuh hiba jika Melayu hilang kuasa sepertimana yang berlaku dalam sejarah 'Kesultanan Melayu Singapura'.

'Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tiada gunanya', itulah ungkapan yang saya ambil sebagai iktibar dimana Melayu hilang negeri malahan kewujudan sejarah Melayu dihakis sama sekali di negeri Temasek dahulunya.

Saya berbangga dengan kepimpinan Tun selama ini kerana kemajuan negara Malaysia adalah kebanggaan masyarakat Melayu sedunia dan kami menganggap Tun sebagai Wira Melayu. Institusi Melayu yang sedia ada harus dijaga dan dipelihara supaya ianya tidak menjadi lemah sama seperti bawang yang dikupas kulitnya satu demi satu boleh membawa titisan airmata. Pemimpin seperti Tun harus didukung dan pengorbanan perlu dilakukan bagi melindungi Tun demi mempertahankan kedaulatan Negara dan meneruskan kesinambungan perjuangan Melayu untuk agama, bangsa dan tanahair.

Harapan saya adalah supaya kewibawaan bangsa melayu dapat dikekalkan ditahap semasa kepimpinan Tun yang dihormati dan disegani dimata dunia sebagai bangsa yang progresif lagi dinamik.

Ikhlas dari

Anak melayu seberang

Gelombang Rakyat said...

Tun Dr. Mahathir Mohamad, diakui ramai sebagai pemimpin yang hebat di Malaysia mahupun di dunia. Sehingga kinipun pendapatnya mahu didengar oleh negara lain sepertimana di sebuah universiti di Indonesia baru-baru ini. Jikalau pemimpin yang berucap banyak ayat kurang bernas, ibarat sepinggan laun yang dagingnya sikit kuahnya banyak melambak, maka siapakah dan negara manakah yang bakal mahu mengundangnya untuk berucap. Jelas sekali Tun Dr Mahathir Mohamad memuncak kerana keperibadian murninya. Benarlah, hanya Tun Dr. Mahathir Mohamad sendiri yang tahu dan berhak bercakap mengenai dirinya, ahli keluarganya, dan rakannya. Namun, sebagai rakyat yang prihatin kepada pemimpin yang prihatin, seseorang itu ada informasi mengenai pemimpinnya. 1987, satu temuduga penyampai berita di sebuah stesyen penyiaran kita. Seorang wanita comel ditegur, "untunglah you, you ahli keluarga Dr Mahathir". Kemudian diapun bercerita, dan akhirnya sedarlah kami, jika dia mendapat kemewahan, hanya kerana dia ahli keluarga Tun Dr. Mahathir Mohamad, tentulah dia tidak ingin hadir temuduga itu sekadar nak dapat RM 50 sekali sampai berita. Tambahan lagi, semasa kepemimpinannya, tidak kedengaran desas-desus ahli keluarganya mengaut itu dan ini. Walau disyakki pun, pendedahan di suatu perhimpunan UMNO, perihal siapa yang dapat habuan, jelas sekali ramai yang terlondeh dibuatnya. Ada pula kedengaran ini Orang Mahathir, itu bukan Orang Mahathir. Di perayaan tertentu, barangkali kita pernah menyaksikan adegan disuap makanan ke mulutnya, macam begitu mesra sekali, namun pendedahannya di You Tube, berbeza sekali mengenai orang yang menyuapkan makanan itu. Natijahnya, jikalah benar Kepemimpinan Melalui Teladan, Tun Dr. Mahathir Mohamad ialah Teladan itu pada yang mahu menjadi pemimpin rakyat dan negara Malaysia. Pada masa kini, adakah kita nampak seseorang yang setara dengannya?

zarch said...

Assalamualaikum, izinkan saya memberi sedikit pandangan, kerana pada saya, ketuanan Melayu terutama dizaman ini adalah juga didalam mempertahankan dan memertabatkan kemuliaan Islam, yang mana mampu melepasi segala sempadan perbezaan suku, kaum, bahasa, mentaliti sesuatu daerah dan seterusnya hingga kepada perkara mentarbiah jiwa kaum Melayu itu sendiri.
Sebaliknya, tanpa perjuangan mempertahankan aqidah serta memertabatkan Islam, makna "ketuanan" ini hanyalah dari penafsiran dikamus-kamus biasa, yang mana maknanya akan berubah sentiasa mengikut masa dan keadaan.
Sedang didalam Islam, setiap individu itu diamanahkan sebagai Khalifah (yang meletakkan taraf ketuanan yang sebenar) dalam mana bila ia memikul amanah Allah.
Tuan yang mulia sendiri disanjungi diseluruh dunia Islam malah diseluruh penjuru dunia kerana jelas perjuangan Tuan yang Mulia dalam memertabatkan Islam serta pandangan-pandangan Tuan yang Mulia untuk membantu negara-negara Islam yang lain seperti cadangan penggunaan Dinar dll.
Sedang didalam negara sendiri, banyaknya jasa Tuan yang Mulia kepada Islam, dalam mana juga meningkatkan penghormatan kaum lain kepada Melayu. Dan doa-doa dari para solehan tidak putus-putus ditujukan untuk Tuan yang Mulia.
Hanya Allah sahajalah yang mampu membalas jasa-jasa Tuan yang Mulia.

Wasalam.

dyanadaisy said...

Tun, Saya sokong TUN!!!!! :)

kurikendi said...

hahahhahha, ketuanan melayu atas nama sahaja...salah siapa?sepatutnya subsidi yg diberikan kpd melayu harus dihapuskan sedikit demi sedikit mengikut peredaran semasa krn tdk relevan lagi dan hanya menunjukkan bangsa melayu lemah dan DEB harus diperbaharui dgn dikaji konsep asal kesaksamaan kaum dinegara ini...walaupun DEB pada ats dasarnya mempunyai konsep yang cantik tetapi didalamnya bias terhadap kaum bukan melayu.ini tdk adil dan sedikit demi sedikit DEB menjadi punca kaum bukan melayu mencari alternatif utk maju dalam ekonomi dan sosial dengan bantuan yang minima dari kerajaan.mereka bantu sesama sendiri keana mereka tahu kerajaan meng anak tirikan mereka.

sekarang satu formula baru harus diwujudkan bagi membetulkan keadaan yg sudah terlalu parah dan bernanah bagi memulihkan maruah org melayu,dan nasib org melayu hanya ada pada tangan org melayu.

Superolein said...

All The Ketuananand TDM included,Melayu, Non Melayu, all Malaysia we are living in a planet called Earth and Malaysia is just a small dot of this Earth. Why are we fighting in this small dot when we we have the Earth at our disposal and we have the resources to do it. At the rate we are going in the past and even now and even TDM which I thought have seen the world enough to realise that Ketuanan Melayu is but a kampung politic that will get Malaysia nowhere in the long run. The situation in Malaysia to day in not beacuse of the last few years under Pak Lah, no, how can it be? More or less the same government machinery is still, even the people who runs it. TDM if you have left behind a more credible, better and cleaner government mechinery than whoever succeeded you can't go wrong so bad so quickly - if what is happening now in Malaysia is so bad like what you have described. I dnot think so, the country foundamental are all still the same, the only different is that now Malaysia have more credible opposition that can challenge UMNO and thus give a better check and balance on BN arrogance, you have now more educated and more forward looking Malay who can think, reason and relate Malaysia with the world and I think this is progess and real progress if we allow this to continue in a healthy way instead of trying to get UMNO back to its old habit and UMNO being the dominance party muct take the blame for the weaken BN. Nothing to do with Ketuanan Melayu as BN (UMONO) still rule the country, Malay still rules in Perak, Selangor and Kedah and Penang by Chinese and all the Sultan are still there but the only thing I see is that now the Sultan are also playing their part and able to give UMNO a good and necessary check and balance. So with more check and balance thing can only be better in the future as UMNO must realised that their past excesses are the crux of the problems. So that move forward as Malaysia, as a nation and not as Melayu because we have to live with this Earth (world) and the world is a multi ethnic and multi cultural earth not Melayu world. Malaysia Boleh, memang boleh TDM

Dr Chico the Great said...

Dear friends who really thinks that the non malays have misinterpreted "Ketuanan Melayu". You can say whatever...that Melayu means UMNO, MCA, MIC and other component parties, we just don't buy it. Why talk about tanah melayu, when it is now called Malaysia? Isn't Malaysia the name we agreed in 1963?

Why do UMNO need to come up with the word "Ketuanan Melayu" in the first place? They should at least do a survey and see if hurts the non malays with that kind of tagline. Can't a more tolerant tagline be used for e.g. Satu UMNO, Satu Impian, Satu Harapan. That can also unite malays... Why must UMNO use one which sparks racial harmony?

Some of the comments in here really shows some backward thinking. Is it a disadvantage learning extra languages like mandarin or tamil? Don't this kind of languages give us the advantages to do business with India and China? Does it take a brilliant person to figure that out? with malay language who can we deal with?...Indonesia? somemore? Even sign language is better....

We would be a net importer of oil in a few years time (this is a good head start given by TDM). If we do not focus our effort on overcoming that problem,we will surely be like thailand.... (who once a upon a time used to be a great power house) which now focus on agriculture and prostitution (tourism). Who will benefit? Those who are corrupted today...will benefit. Not you and me.

Thailand have reached their Ketuanan in bed. They are in fact famous and recognised for it everywhere in the world. Is that the Ketuanan you want? Let us ponder....

hz9 said...

salam tun,

Saya setuju sangat dengan kata-kata Tun. Orang Melayu hari ini sudah tiada tempat di dalam negara sendiri.

Fikirkan, cuba anda pergi ke China atau India, anda boleh lihat ke orang Melayu dilayan dan diberi hak seperti mana orang Cina dan orang India di Malaysia? Mereka dilayan dengan baik oleh kita, namun adat manusia, 'diberi betis, mahukan peha.'

Andaikata kita hilang hak kita, cuba fikirakan, lepas ni orang Melayu nak migrate ke mana? Antartika?

Orang Melayu perlu kuat berusaha dalam menuntut ilmu dan jangan terlalu bergantung kepada subsidi. Let show them that we're not weak. Jihad yang paling besar adalah menetang hawa nafsu.

Allahuakbar!!!!

Ydiana said...

Dear Tun

It saddened me and my spouse (and his friends) that you leave Umno. However I do believe that you have something up on your sleeve.

I am not politivally active, nor am I a member, but if I am, I will follow your footsteps.

May Allah help us all.

The Company said...

Dear Tun,
I am a malaysian Indian, but i would be prefered to be called bangsa malaysia. Anyways i have the utmost respect for you altough i do not agree with some of your racist stands,

I have three questions for you

1. What is your expected outcome from resigning from UMNO?

2. Where would you like all non-malays to be moved to ?

3. I respect and admire you why do you hate us non - malays so much?

siva

abdrahim kassim said...

Tun,

Saya mahu bertanya kepada Tun. Apakah alasan kukuh yang menyebabkan Tun membuat keputusan keluar dari UMNO?

Takkan pasal Anwar Ibrahim nak masuk UMNO balik kut?

amir abd rahim

Adam said...

Sallam Tun,

Terdengan berita Tun umumkan keluar parti di Alor Star pagi tadi. Terkejut dan terkelu buat lidah berkata-kata. Tapi apa lagi yang boleh dibuat. Apa yang Tun lakukan adalah satu tindakan peribadi yang saya lihat amat drastik dan impaknya bakal mengundang pelbagai reaksi mahupun dari kami rakyat jelata mahupun Pemimpin. Ada yang bakal melihat ianya satu titik perubahan dan tidak kurang juga yang melihatnya sebagai satu ancaman kepada parti. Ada yang menanyakan saya, Tun ini sayangkan rakyat& negara atau parti. Saya menjawab Tun sayangkan negara yang dia bina selaa ini. Dia sayangkan rakyat Malaysia ini yang tinggal di negara Malaysia ini dan kemudian dia sayangkan partinya pula. Sebab itu dinasihatkan bila keluar parti jangan masuk parti lain.

Saya ingin menarik perhatian semua apabila Menteri Kewangan II kita berkata Ringgit menjadi kukuh beberapa ketika dulu. Maka gembiralah seluruh rakyat Malaysia yang saya bilang 'Buta ekonomi'. Sebenarnya yang berlaku adalah USD yang 'getting weaker' dan bukannya Ringgit menjadi kukuh. Lihat sahaja sekarang USD naik semula.

Beras naik mendadak hari demi hari. Kerajaan berkata bekalan beras kurang. Pada amnya bekalan beras kurang kerana bahan mentahnya PADI kurang. Sepatutnya padi pun akan naik harga barulah beras naik. Ini TIDAK, hanya beras yang naik dan padi begitu sahaja. Petani kita yang rata ratanya melayu masih seperti itu juga.

Kita diajar makan roti tetapi tidak diajar tanam gandum. Kita diajar bertani itu hina maka anak anak melayu kita ramai yang tidak mahu bertani. Lihat saja anak anak cina di cameron, semuanya bertani dan mengaut keuntungan berlipat kali ganda. Ada juga melayu yang tanam sayur tapi kayakah mereka seperti Cina di Cameron Hilands.

Kita ternak ayam besar besaran dan diberi makan jagung. Tapi kita tidak diajar tanam jagung. MENGAPA?? Ada pepatah berbunyi, bila papa kedana, balik kampung tanam jagung. Oleh kerana itu kita Melayu tidak tanam jagung. Sekarang Melayu yang sama mahu berternak ayam secara komersial, maka kita import jagung dan yang kayanya bangsa asing.

Begitu juga banyak lagi perkara yang berkaitan ternakan dan bertani...semuanya ditanam diminda kita sebagai satu yang hina dan jijik, tetapi di luar sana perternak dan petani adalah yang terkaya dan hidup mewah. Ini semuanya adalah ajaran bangsa penjajah dan pendatang. Maka kita orang Melayu di Tanah Melayu tahan sendiri diajar menjadi TUAN sejak dului kala. Bila diajar menjadi TUAN maka kita menjadi angkuh dan perkara diatas tadi iaitu bertani dan ternak menjadi hina.

Yang mengajar kita menjadi TUAN tadi berusaha untuk bertani dan berternak dan mengaut keuntungan daripada TUAN - TUAN Melayu tadi....

Tun,

Mengapa ini semua berlaku. Mengapa kita dilekakan sedemikian. Mengapa apabila Tun mengejutkan kami, hanya segelintir sahaja yang terjaga dan berusaha.

Tun,

Peringatan mu akan saya turuti dan diwarisi kepada anak cucu saya sehingga qiamat.

Wasallam

SHAM_AB said...

In earlier comment - I said that the issue on KETUANAN MELAYU should not be repeated again and again it is becoming rather ....stale.

We should discuss about how to "memertabatkan melayu"...economically , socially , intelectually , sprititually etc......If we MELAYU ber mertabat and superior in this areas ...it is NOT the question of chicken or egg first....MERTABATKAN DULU....then KETUANAN or whatever they want to call it...will come naturally.

The NON-MALAYS - eg. particularly chinese has the opinion that issue on KETUANAN MELAYU is somewhat "racist".....believe me MALAYSIAN has long live within "racial divide"...our fore father had chosen "integration" instead of "assimilation" as practice by INDONESIA, THAILAND , PHILLIPINE....where different races are NO LONGER indentifiable...by name , language , perhaps also culture...we in MALAYSIA for 50 years are doing our best to integrate the differences among us...I think we are doing OK...

We do talk, politicise and act...in somewhat within racial divide...but we understand the norm and accepted them within context.

Today we have some opposition leaders and other called for ...UMNO not to harp on KETUANAN MELAYU...etc AND BUILT BANGSA MALAYSIA...

MY BIG QUESTION????

TO START WITH...BEST WILL BE EDUCATION SYSTEM COZ THERE IS WHERE THE NEXT GENERATION BEING NURTURED.....

WILL THE CHINESE AND INDIAN WILLING TO FOREGO THE "CHINESE & INDIAN" SCHOOL...AND EVERY CHILD WILL THEN GO TO 'MALAYSIAN SCHOOL' WHERE SUBJECT WILL BE THOUGH IN "BAHASA MALAYSIA"....SYTEM AND CURRICULUM WILL BE BASED ON WHAT BEST TO "BANGSA MALAYSIA' AS A WHOLE....

IF THE OPPOSITION OR WHOEVER CONCERN...REALLY FELL STRONGLY ABOUT BANGSA MALAYSIA....EDUCATION IS WHERE IT SHOULD START...I DID NOT HEAR THIS (OR MAY BE I MISSED IT....) ISSUES BEING MENTIONED BY OPPOSITION IN PRU 12....

ANOTHER SUGGESTION...SCRAP THE WORD OPPOSITION...VERY NEGATIVE TONE..SO THEY ONLY OPPOSE...

MAY USE "GOVERNING PARTY" & "NON GOVERNING PARTY FOR INSTANCE IN MEDIA TO DESCRIBE THESE BLOKES....

WASSALAM.....

CpXVI said...

Assalamualaikum Tun,
Izikan saya.......

Untuk Saudara ErChan
Maruah bangsa Melayu or maruah bangsa Malaysia. The Difference.

Malaysia adalah sebuah negara yang Bersultan berpelembagaan. (tatarakyat darjah 5)
Maruah Bangsa melayu terletak pada kedaulatan Sultan dan Raja Melayu.
Sultan-sultan dan raja Raja melayu memegang kedaulatan Negara, Bangsa dan Agamanya.
Maruah bangsa malaysia terletak pada ekonomi dan kestabilan Negara.
Kerjasama antara kaum memberikan kestabilan serta kemahiran kaum kaum memberikan ekonomi.
Kedua dua ini perlu bergandingan untuk menyeimbangkan dan memberi kestabilan dan juga kedaulatan negara.
Sultan-sultan dan Raja-raja masih lagi menanggung menegakkan kedaulatan bangsanya dan agamanya.

Istilah ketuanan melayu telah diperbesar-besarkan oleh mereka yang beragendakan politik.
Istilah tuan bukan untuk kami melayu yang "PERNAH" dianggap pemalas dan bodoh oleh penjajah.
Tetapi untuk sultan sultan serta Raja-Raja yang dahulunya datang dan mengujudkan suatu penempatan di tanah MELAYU.
Merekalah "Tuan" yang dimaksudkan dan secara tidak sengaja mereka adalah "MELAYU".

Marilah kita sama-sama menstabilkan ekonomi negara dan serta kedaulatan nya. Bagi perkara yang dua lagi itu
Sultan-sultan dan Raja-raja akan uruskan.

Sultan Happy, Perlembagaan Happy, Rakyat Happy, You Happy, I lagi Happy.

Jangan gadoh gadoh tak baik untuk Bangsa malaysia.

Wassalam

SHAM_AB said...

JUST POSTED COMMENTS...AFTER THAT
I READ QUALM.CHOKE COMMENTS, I FOUND OUT THAT I SAID THE SAME THING...

GOOD TO KNOW THAT THERE ARE OTHERS FEEL THE SAME WAY...PERHAPS THERE IS SIMILARITIES BETWEEN ME AND QUALM.CHOKE , HE LIVE IN INDONESIA WHILE MY WORK TOOK ME TO COUNTRIES LIKE INDONESIA , THAILAND AND PHILLIPHINE ETC AND DO SPEND TIME WITH THE LOCALS THERE....SO WE SEE THESE THING.

TO PROVE HONESTY ON CREATING BANGSA MALAYSIA...SCRAP "CHINESE OR INDIAN SCHOOL.." ONLY STAY WITH ONE SYSTEM....

THIS IS OUR CHALLENGE TO CREATE "BANGSA MALAYSIA"....

jai said...

tun,

tindakan tun keluar parti umno sangat berani..saya doakan tun sentiasa dlm keadaan kesihatan yang baik saya setuju perjuangan UMNO sekrang ini tak macam dulu...cium keris kena cakap sori, macam macam lagi..macam dah takde ir muka...

selamat tun...jasa mu ku kenang selamanya

Anzac said...

adik afif
ini specific jawapan utk cik afif yg cakap dia org muda dan nak hak samarata bagi pada orang cina dan india.
ni , abang nak cakap, kalau dah muda tu, dengar dulu, tengok dulu, tanya dulu , baca dulu. kenape , mengape kita perjuang hak bumiputra ni. saya nak tanya afif, kalau tanah rumah u besar dari jiran u sebelah, u sanggup ke nak belah sikit bagi kat jiran u tu atas dasar biar adil. dah tentu u tak sanggup sebab walau tanah u lebih besar dari jiran u tu, tanah u tetap tanah u. dah tentu jawapan u adalah tanah tu adalah hak kamu, kenape pulak kamu nak bagi kepada jiran kamu tanpa apa apa sebab yg munasabah. see, ring a bell.
tambah pulak kalau tanah tu bukan hak milik u seorg, ianya atas nama ramai ahli keluarga u, so lagilah u tak de hak nak memandai mandai nak serah kepada sesiapa. again, ring a bell.
thank you

SHAM_AB said...

DEAR BLOGGERS,

SUGGESTION....
WITH ALL DUE RESPECT ....IT WILL BE BETTER IF THIS BLOG IS USED A FORUM FOR US TO EXCHANGE IDEAS AND THOT ON HOW TO MOVE OUR BELOVED OCUNTRY FORWARD...REGARDLESS OF RACES ETC..

AS FOR TUN, WE CANNOT DENY THE FACT THAT TDM HAD DONE GREAT FOR MALAYSIA AND MALAYSIAN (PERHAPS GLOBALLY..) ...FLAWS PERHAPS THERE ARE...BUT WHO DID NOT ERR....

TO DISCUSS ON TDM THIS AND THAT...AND HIS PAST TOTALLY IRRELEVANT ...

MOVE FORWARD..LEARN FROM THE PAST..DO NOT DWELL ON IT.."JANGAN JADI MELAYU YANG NOSTALGIA"..."MELAYU HARUS JADI VISIONARIES"..AND "JANGAN BERDENDAM"...

WASSALAM...

Kulupbana said...

YBhg Tun,
Jika Tun keluar UMNO, saya ikut.

Admin MyMode Network said...

azhar85....UMNO tak sakit...yang sakit tu...tu...kepala tu sakit...

Anzac said...

dear jeffrey,

i think u are one example why that we Malay need to maintain our Ketuanan. you chinese just like snakes with two heads, one side u talk about becoming Malaysian, on the other side, u are fighting for ur chinese school eg sjkc, ur persatuan persatuan perniagaan china who control most of the national foods and other necessity distribution chain and other business too in the country. u have had it all, and now u want our bumiputra parts of the economy too, u have got it what, by bribe your way through, u have done succesfuly , using malays leaders as the frontman to get all the job u wanted esp during this Pak Lah time easier to do.
maybe, the cow that u are all using is nomore that stupid anymore, those frontman that lobbied the job for u all chinese is now asking for more percentage, i think, thats why, u all, chinese, is not really happy now. u got what u want, but still stabbing us , the malay at anytime whenever the opportunity arised. u mr. jefrey and the chinese community that u are representing is actually, an opportunies. in everything, there will be an ups and downs. for the malays, this our lowest . we are working on it. we will get it fix. then, we will go to get u. just be patience. we will fix u too. thanks you

Kotan said...

Pada tahun 1969, Saya berumur 20 tahun. Tidak tahu apa-apa pasal poltik. Namun saya terpanggil menyertai demonstrasi hampir saban pagi.

Issunya :
PM ketika tu, Tunku, kena lepas jawatan.

Saya mula mengenali erti perjuangan. Alhamdullilah, 1970 Tunku melepaskan jawatan. Sangka saya tulah episod terakhir dalam hidup ini. Takperlu lagi berdemonstrasi.

Rupanya tidak!

2008, nampaknya kena turun balik. Ayuh rakan taulan, mungkin ini ditakdirkan untuk kita, Membakar diri demi menerangi semua!

Salam perjuangan.

Kotan, MAY intake 1969.

Lee said...

betul ke ayahanda tun telah keluar dari barisan?

anakairbatu said...

Dearest Dr Mahathir,

I am a 20 year old Malaysian. Once upon a time many many years ago, my dad took me to your house for a Hari Raya Open House. I must have been about 9 or 10 then. I was just so proud that I had shaken your hand as you were a leader I had great respect for and I would often boast about this to my friends. I was so proud to be Malaysian.

10 years have past by. After seeing the countless discriminations against the Non Malays from housing, education, scholarships, interest free loans and job opportunities, my love for my country has been diminished bit my bit as the days go by. Attending National Service made me realise that racism was still at a peak in this country and we were just tolerating one another rather than actually having respect for one another. Gone are the days when my Dad used to tell me how he would get along with the Malays and non Malays like they were his own brothers back in the 1960s. 50 Years of Merdeka and I think racial tension is much worse now then what it was 50 years ago. The Malays, Chinese & Indians can live harmoniously with each other I believe as I have many Malay and Non Malay friends also and we get along very well. It is the people running the country that have screwed things up big time and that includes you as you were at the helm for 20 plus years. So stop behaving like a saint!!!

Failing to get a government scholarship despite my mum being a teacher in the government and me getting 10 A1s in my SPM further crushed my confidence in Malaysia even further. Here I am slogging it out in a private university in Malaysia currently with my parents saving every penny just so that I can pursue my dreams when my fellow priviliged Bumiputra friends who got 7 As (not all A1s mind you)are having the time of their lives studying medicine in the finest universities in UK, government sponsored of course. Some of them were even guaranteed Petronas Scholarships even before they sat for SPM. Is this what u call Ketuanan Melayu? It's blatant discrimination. Why are we discriminated against? please tell me why!!! Just because our ancestors were from India and China? My great grandparents were born in Tanah Melayu. They went through all the same hardships faced by everyone when the British and Japanese were here. They were here before Merdeka. They loved Malaysia just as much. They had a chance to return to their homeland when things got really rough here but they chose to slog it out because of their love for the country hoping for a better future for all Malaysians. If only they could see how "Ketuanan Melayu" is being applied.

Non Muslims are allowed to convert to Muslim whereas Muslims are not allowed to convert? We learnt in Form 4 Sejarah that when Nabi Muhamad was fighting for Islam, he struck a deal with his enemies (I can't remember what u call them anymore).It was when he was in Madinah. He told his enemies that any Muslim can renounce Islam and he will not be prosecuted against. And any Non Muslim who wants to convert to Islam has to first seek the approval of his enemies first.That was how much faith he had in the strength of Islam. You guys have done the exact opposite. I shall not elaborate further just in case you still have some power and decide to abuse it through ISA in the name of "Ketuanan Melayu".

The population of the non Muslims in the country has dwindled since Merdeka. The Ministry says that this is due to them emigrating out and Non Muslims deciding not to have many children How are we supposed to have more children when we have to self aponsor all of them ? A Muslim can afford to have 5 children or more because they know that a JPA or MARA scholarship is awaiting them down the road along with all the other benefits the Bumiputras enjoy. I am not saying don't give them special priviliges. All I am saying is give it to the ones that truly deserve it rather than those who just slack knowing the government is going to take care of them no matter what.I have been to New Zealand. The Maoris there are the natives and rightly so they are given special priviliges but at the same time the Whites are not oppressed or discriminated against. Why can't Malaysia be like that?

You keep criticising Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi for everything but I think you should look at your own record first. Granted you had amazing foresight, was a brave leader and came up with many beneficial projects but you stumbled when it came to uniting Malaysians and wiping out corruption. In the end, you did more harm than good. You were a dictator ever since you became Prime Minister, demolishing everything that came in your way through ISA or some other means. Badawi is just facing the after effects of your tyrant like rule over Malaysia driving Malaysians or rather the Non Malays into an outburst after being oppressed for so long. You could already see the signs in the 1999 election. Instead of taking the blame, you go around lambasting the current leaders one after the other like a headless chicken. At least Abdullah Badawi despite not being as decisive and clinical in making decisions like you were is still trying his best to be fair to all and being transparent. He may not be "Mr Clean" but lets face it neither were you. Najib who till recently you were showering with praises is no better if not worse. I am glad that the Malays themselves have turned their backs on you after you went out of power despite all you did for them. A good slap in your face but you still are in denial by the looks of it.

I just read today that you have quit UMNO. What a coward!! Such a cry baby you are. You decide to boycott the whole thing when things don't go your way. I watched an interview where you said "I am a doctor. If I notice a patient's leg is gangrenous, I must amputate it." What a joke!!! A doctor is supposed to cure the ill, u seem to be poisoning everything that comes in your path. Hippocrates would have been embarrassed if he knew that you were one of those who swore by the Hippocratic Oath he wrote for the benifit of mankind.

Please grow up Dr Mahathir. Please try to redeem yourself using whatever few years of your life you may have left. Please repent. The damage you have done cannot be reversed but it certainly helps if you don't aggravate it with your comments like "Ketuanan Melayu" Although I have totally lost the respect I once had for you, many of my colleagues, Malay & Non Malay still think the world of you. Please don't let them down like you have let me down. What goes around comes around.

The only 2 leaders I had or have any respect for is Tunku Abdul Rahman & Dato Onn bin Jaafar. Great Malaysian leaders the both of them. Leaders who would scream "Malaysia Boleh" instead of "Ketuanan Melayu" if they were still around. They must be twisting in their graves after seeing what has happened to their beloved country. Nowadays we have fools like Nazri Aziz, Bung Mokhtar & Khairy Jamaluddin behaving like gangsters and monkeys in Parliament.

I love Malaysia, I will always love Malaysia. Despite being discriminated against, I want to come back and serve my country when i am a Doctor some day. But how am I supposed to continue loving Malaysia when Malaysia does not love me. I am only 20 and I am already so frustrated with my country.I have not even started working or standing on my own 2 feet yet. I can't imagine how my parents and people from their generation must feel like to be treated like trash in their own country. I am really hurt Dr Mahathir and you are the main culprit. Enough is Enough!!

PS: I hope you actually have the guts to post this up without deleting parts of it or editing it first in any way. I have resisted the temptation to use any obscenities or profanities like you requested. And since you have now quit UMNO, I'm sure you have enough free time to respond to this. And please don't bore me to death with your philosophies or start blowing your trumpet about how great you are. Talk facts!!


~Heartbroken Anak Malaysia~

Husin Lempoyang said...

Husin harap janganlah Dr Mahathir itu dibiarkan sorang! sorang! macam mana peristiwa Dol Said tewas dalam Perang Naning ke II.

rassdey said...

Pemimpin sekarang terlalu lemah, saya khuatir ketuanan melayu akan terhakis dinegara ini. Kaum minoriti mengambil kesempatan kelemahan pemimpin melayu sekarang.Harapan kami ialah Tun supaya terus memberi tekanan kapada PM dan TPM meletakan jawatan demi menyelamat bangsa melayu dinegara ini. Melayu akan kembali pada UMNO sekira UMNO mempunyai pemimpin yang tegas dan berani.
Salam

ROSDY ABD RAZAK

nwar said...

Unrelated comment but the only way of communicating my sad but fervent support to your action today for leaving umno. Hope Tun's seeming last gasp attempt will finally wake up the present 'powers that be' in umno from the sickening slumber.

Anonymous said...

semakin gawat dan gamat keadaan.please give ur comment about this blog about MELAYU TAK SEDAR DIRI
http://hatirakyat.wordpress.com

IZZO said...

Sekali lagi saya percaya kepada kata-kata berikut;

Bersatu kita teguh, bercerai kita roboh.
Bulat air kerana pembentung, bulat manusia kerana maufakat.

Unknown said...

Tun,
Tindakan Tun keluar parti pada saya merupakan satu tindakan yang amat berani dan mempamerkan Tun seorang yang "Cakap Serupa Bikin". Puas sudah Tun mengkritik PM dan barisan kepimpinan UMNO, pengakhirannya adalah Tun keluar parti. Ini menunjukkan bahawa UMNO sekarang menjadi semakin tidak relevan sehinggakan orang veteran seperti Tun pun keluar parti. Syabas Tun Dr Mahathir!!

Rozlan Mohamed Noor (RMN) said...

Tun Dr. M bukan org pertama. Tun Hussein, Onn Jafaar, tun razak juga demikian. Agaknya nnti Pak Lah juga akan keluar parti selepas bersara daripada PM. I believe.

Unknown said...

tahniah kerana berani bersuara!

CAO- Chef Azura othman said...

Dear Tun,
We all had just heard the news and my family was literally in tears, For you to leave the party would be a loss to them and to us.I just want you to know that you had done a lot for us 'orang melayu' and you practiced what you had preached.I respect you a lot and you are loved by Malaysian.Whatever your decisions are, we are with you.
Thank you for raising the pension years ago , it helped my widowed mother to raised us up ,I am here today because I was inspired by you.
Regards,
Azura

Is said...

Tun,

I'm not shocked to see you leave UMNO as I'll do the same. To me, UMNO is no longer relevant and your successor has failed to carry out his duties. You could probably could have hurried into the decision by choosing the wrong person and thumbs down to Pak Lah as well for being a nice/clean man. LOL

Unknown said...

Dear Tun,

i've been a silent reader at your blog but today i made an effort to write to you for the first time ever.

you gave me one heck of shock by leaving UMNO.i trust your judgement all these years, and i trust you now for the reason and decision you had made.

Tun, i'm really worry for this country future.

JoeHarry said...

YBhg Tun, saya pun hari ini relieved myself from UMNO.. selagi AAB menjadi Presiden, UMNO is not the party for me nor should it be for the patriotic Malay either

Unknown said...

Sir,

I wish I was an Umno member so I can also quit!

verdamir said...

Tun Mahathir.

Saya masih baru dalam perkembangan politik Malaysia.Saya akan terus menyokong sebarang keputusan Tun demi kebaikan bangsa melayu.Saya tabik kepada Tun kerana cukup berani dan lantang bersuara dalam membela nasib orang melayu

fazley said...

ASSALAMUAIKUM TUN DR MAHATHIR yang disayangi...

Semenjak Tun meletakkan jawatan sebagai Perdana Menteri Malaysia keempat,begitu banyak cabaran getir yang telah Tun lalui. Saya begitu kesal dengan pemimpin Melayu khususnya UMNO tidak menghiraukan teguran Tun.

Tun adalah pemimpin Malaysia yang paling saya kagumi, berwibawa, mempunyai pemikiran yang bergeliga. Mengapa mereka seolah-olah mengabaikan pemimpin seperti Tun.

Tun, saya sebagai rakyat Malaysia akan terus meyokong Tun kerana Tun telah banyak berjasa kepada negara. Saya juga sangat berharap agar pemimpin Melayu agar bersatu padu dalam membangunkan Malaysia tanpa sengketa.

Cara Anwar Ibrahim yang memperjuangkan "Malaysian Malaysia" dalam ucapannya saya tidak bersetuju. Beliau hanya inginkan memdapatkan sokongan untuk mendapatkan kemenangan dalam politik. Saya begitu risau jika perkara ini benar-benar berlaku, orang Melayu akan hilang segala-galanya seperti hak keistimewaan orang Melayu, agama Islam sebagai agama rasmi, kedudukan Raja-raja Melayu akan semakin terancam. Seperti kata peribahasa "Malang Pak Kaduk, ayamnya menang kampung tergadai".

Salam.

hakim said...

nbbkbapa dah jadi ni tun? kalau 2- 3 hari lalu anak saya menulis komennya dilaman ini menyatakan betapa tinggi beliau memandang tun sbg idolanya, hari ini ketika saya sibuk membantu isteri di dapur saya dikejutkan olehnya dgn berita bahawa Tun tlh umumkan keluar dr umno dan akan berada diluar selagi pak lah menjadi presidennya. Apakah ini menunjukkan bahawa Tun begitu kecewa dan kesal krn memilihnya sbg pengganti?

apa pun hakikatnya saya merasakan bahawa ini bukan cara yg terbaik. Sepatutnya Tun berusaha utk memulihkan parti yg satu ketika dulu diketuai oleh Tun dan bukan meninggalkannya begitu sahaja. Pasti bukan saya shj yg terkejut,pastinya seluruh warga Malaysia dan penyokong setia Tun akan lbh terkejut lg. Apakah rasionalnya Tun berbuat demikian.

half of my life has been under yr leadership and it is very disturbing to learn about this bombshell. But for whatever reasons, Malaysian still needed you. May Allah gives you the best of health in order for you to keep on giving your constuctive ideas to the development of the country that we loved much.

kesal saya dgn komen musa hitam sorg yg pernah diangkat dan dipulihkan maruahnya oleh Tun satu ketika dulu blh mengatakan ianya sesuatu yg baik baik krn tlh tiada duri dalam daging da ini akan membuatkan proses pemulihan partimenjadi lbh senang. Sama2 kita lihat nanti.

salam fr my youngest daughter and my family. Hoping to hear your xplaination soon.

Mengenai kami: said...

Tun,

Disini saya ingin menyatakan kepada Tun bahawa cukuplah dan berhentilah dari mengkritik kerajaan sekarang. Dan berilah peluang kepada kerajaan sekarang untuk mempebetulkan keadaan (sebelum PM sekarang letak jawatan). Ini kerana, adalah tidak manis bagi seseorang PM meninggalkan parti kelam kabut itu. Tun pun kenalah sedar bahawa semuanya ini berlaku dari Tun sendiri. Tun hentam kerajaan sana sini. Apa semuanya ini. Apa yang saya dapat tahu, masalah UMNO ni dah berlaku sebelum Tun letak jawatan (bersara dari kerajaan). Kenapa Tun tidak selesaikan masalah UMNO ni sebelum Tun letak jawatan sbg PM?? Kenapa biarkan PM sekarang kena tanggung masalah ini?? Saya harap Tun fikir-fikirlah sendiri.

Salam.

Dari Insan yang kecewa dengan Tun yg selama ini menyanjungi Tun sebagai seorang negarawan tapi sekarang hanya tahu mengkritik dan menyalahkan orang lain sahaja. (Fikir-fikirlah sendiri)

OS said...

Tun,
Heard you leaving UMNO.
if Abdullah and family still leads this party single handledly he may be bringing UMNO to its downfall.
this party was started by our forefathers such as Onn Jaafar and then Tunku Abdul Rahman..they never have failed during their administration.
Tunku only cried once after the Mei 13 incident.
But Tunku and Onn Jaafar wont be resting in peace if they know what Abdullah has done to UMNO....
our founding fathers must be crying in their graves now..
to sum up this whole thing, Abdullah not only dissapoint you, but also our founding fathers..

Unknown said...

Greetings Tun,

I just like to ask HOW DOES THE WAY YOU THINK?

GM3 said...

Salam Tun,

Saya lahir tahun 1974. Sudah berumahtangga dan alhamdulillah ada 2 orang cahaya mata, kedua-duanya putera. Sepanjang 30 tahun saya hidup di bumi Malaysia saya membesar, mendapat pelajaran serta bekerja di bawah Perdana Menteri bernama Y.B. Dato' Seri Dr. Mahathir Mohamad. Alhamdulillah, hidup saya tidaklah mewah, tetapi kehidupan saya aman damai tenteram dan cukup makan minum pakai segala. Saya cuma hendak ucapkan terima kasih pada Tun. You are my truly 'father', I thank you and may Allah swt bless you.

Hasbullah Pit said...

Oh Wait

rakyat nak Che Det Letak jawatan Penasihat PETRONAS, bukan keahlian UMNO.

Mohd Nazar Saad said...

Tun,
hari ini 19 hb may tun menggemparkan malaysia diatas tindakan meletakkan jawatan sebagai ahli umno.persoalan saya,adakah tindakan tun itu di diatas dasar tun yang bercanggah dgn aab,desakan pihak tertentu,kepentingan sendiri atau demi rakyat malaysia.
walau bagaimana jawapan tun saya berada 100% dibelakang ANDA,kerna tun lebih arif dalam persoalan ini.
trima kasih kerana suatu ketika dahulu tun berjaya membawa MALAYSIA
sebuah negara yang disegani.digeruni dan berjaya.salam kami sekeluarga dr seremban2

Tuyang said...

Isu ketuanan Melayu janganlah diperbesar-besarkan. Ketahuilah bahawa setiap kaum akan berusaha mempertahankan hak masing-masing dan tiada mana-mana kaum di muka bumi ini yang berhak mengatakan mereka adalah tuan tanah..Isu Tanah Melayu hak orang Melayu dipolitikkan,dan masyarakat Pribumi Sabah dan Sarawak diletakkan bumiputera kelas kedua.. Wahai pemimpin UMNO,berhati-hatilah selalu,jika masyarakat pribumi Sabah dan Sarawak memperjuangkan isu yang sama, bumi Malaysia akan lenyap. Sekarang, rakyat Malaysia menolak parti perkauman dan hanya keadilan dan kesaksamaan dapat menyatukan rakyat Malaysia.

sarah said...

Salam tun,

Pilihan saya, sekiranya diberi peluang, senarai kepimpinan baru adalah seperti yang berikut :

a. presiden umno - muhyidin yasin
b. tim. presiden - mukhriz mahathir
c. naib presiden -anifah aman, sharir samad, hishamuddin
d. ketua pemuda - khir toyo

Pilihan saya bukan disebabkan tidak setuju dengan kepimpinan yg ada , sebagai org melayu yg tiada agenda dan mahu bangsanya bangkit, saya sendiri mahukan perubahan, itu shj. Saya penuh percaya, ahli umno yg matang dan berfikiran positif mereka akan bertindak mengikut kepentingan semua bukan individu.

Saya penuh percaya akan ada pertandingan samada tun bertindak keluar dari umno, kerana saya sendiri inginkan perubahan kalau diberi peluang.

Saya amat berharap, sekiranya tun dapat pertimbangkan semula utk keluar dari umno, yg mencabar tun, adalah sebenarnya org yg tidak matang kerana melayu sudah lupa, siapa tun sebenarnya.....

MAKAN POLITIK, TIDUR POLITIK, HIDUP DAN MATI PUN POLITIK ITULAH TUN DR MAHATHIR.

SATU LAGI LANGKAH TUN DALAM KEMATANGAN DALAM POLITIK
-( UNTUK DIGANTIKAN DENGAN - SATU LAGI PROJEK BARISAN NASIONAL).

saarah hj ali bashah

blink4blog said...

I wishes all our beloved Malay friends of countrymen understand what TDM trying to convey the messages. Do not fall into the trap of some politicians that "misuse" the word "Ketuanan Melayu" as their political agenda to gain personal interest favorism in the government, especially before election.

Everyday I meet different races of fellow countrymen, I can see the unity and friendship on their faces because we smile to each other, there are no intense of racist issue as been sung by those "politicians".

Anyhow, I truly wish all our fellow countrymen, especially Malays friends who still does not pickup the message should think deeper. How many person in this country will shout publicly to remind us about raising your values in this competitive world? We shall thank TDM for doing this.

Let's not defeat his Sir will as TDM is a real countrymen.

My greatest wish is to see all races of people in the country became their own "Ketuanan" and moving towards success with the country, not only limited to one race.

Together We Move Forward!

fuad said...

Tun,

I agree with your last para. The title "Tuan" has to be earned by the Malays. Just like leadership, you have to earned it. Your actions will speak by themselves. The louder your action, the greater the recognition to your title.

So, all Malays must not sit back and take things for granted. They have to excel in whatever they are doing.

So for us to maintain the leadership in the multiracial country, the Malays must perform especially the leaders. Start thinking out of the box, be accountable and be professional.

Anonymous said...

Tun,

Wujudkah satu bangsa yg dominan di bumi Allah ini? Tidak.

Di afrika, majoriti mereka berkulit hitam. Adakah mereka bersatu? Tidak.

Mat Salleh di Eropah, US juga tidak bersatu.

Jadi untuk satukan melayu dan jadikan melayu bangsa yg terbaik di bumi Allah ini hanya balik kepada yang satu. Yakni bersatu atas nama ISLAM.

Cara itu sahaja, Allah akan memelihara keturunan Melayu di bumi Allah Yang Tercinta ini. Balik kepasa HAQ, yakni kepada ALLAH Subhana Wataalla.

Anonymous said...

Dear Tun Dr Mahathir Mohamad,
Salam !
My interpretation of your " Tuan " will be akin to " Sir ". Malaysia's independence from Britain is that she does not want to be a subject anymore. It took all the races in the country to agree to be independent. But it looks like there is colonialism of another form.

When you became Prime Minister and did such great works, many people said that you are a very good leader. In your time, we saw some big development explosions. Many religious people think that it is God who put you in that leadership position. God, through you makes Malaysia stand in the eyes of the world. How these religious people pray for you that you continue to be a good leader.

These days, the British people will tell you to call them by their names. One very simple rationale is this is another way of saying we are the same and on par with one another.

Just me,
Anonymous

«Oldest ‹Older   201 – 400 of 479   Newer› Newest»