Friday, May 23, 2008

Kesetiaan kepada UMNO

1. Saya kurang faham dakwaan pemimpin-pemimpin tertentu UMNO bahawa mengkritik atau mendesak Presiden UMNO berhenti bermakna tidak setia kepada UMNO.

2. Tun Razak dan beberapa pemimpin UMNO yang lain telah tidak bersetuju dengan yang di Pertua UMNO Dato Onn Jaafar berkenaan dengan cadangannya untuk buka UMNO kepada semua kaum sehingga Dato Onn terpaksa undur.

3. Apakah sikap dan perbuatan Tun Razak dan rakan-rakannya ketika itu bermakna mereka tidak sayang dan tidak setia kepada UMNO?

4 Pada 1969-71 Tun Razak dan lain-lain pemimpin UMNO secara tidak langsung tidak bersetuju dengan kepimpinan Tunku Abdul Rahman dan Tunku telah undur diri.

5. Apakah Tun Razak kerana menolak kepimpinan Tunku, iaitu tidak setia kepada Tunku sebagai Presiden UMNO maka dianya tidak setia kepada parti?

6. Pada tahun-tahun 1986-7 [Tun] Musa Hitam, Tengku Razaleigh dan DATO SERI ABDULLAH AHMAD BADAWI bertindak untuk menjatuhkan saya sebagai Presiden UMNO. Mereka jelas tidak setia kepada saya.


7. Apakah saya tuduh mereka tidak setia kepada parti? Apakah mereka dilarang berjumpa ahli-ahli UMNO? Apakah mereka ditegah berkempen untuk memburukkan nama saya, tidak undi saya? Apakah tentangan terhadap saya dianggap oleh saya dan oleh mereka sebagai tidak setia ada parti?

8. Sepatutnya setelah Dato Seri Abdullah kalah dia tidak diterima masuk UMNO Baru kerana tidak setia kepada saya.

9. Tetapi dia diterima masuk dan dibenar bertanding jawatan ahli Majlis Tertinggi dan kemudian Naib Presiden.


10. Jika saya pegang kepada tafsiran sesiapa yang tidak setia kepada saya tidak setia kepada parti, apakah akan saya lantik sekali lagi Dato Seri Abdullah sebagai Menteri dan kemudian sebagai Timbalan Perdana Menteri, dan seterusnya.

11. Saya tak suruh ahli UMNO sokong apa yang saya lakukan.

12. Tetapi fikirkanlah akan kewajaran dakwaan sesiapa yang tidak setia kepada Dato Seri Abdullah adalah tidak setia kepada parti UMNO.

13. Apakah UMNO adalah Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi dan Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi adalah UMNO?

14. Jika Abdullah Ahmad Badawi dengan UMNO adalah sama dan satu, maka parti ini bukan lagi UMNO. Apa perlunya saya jadi ahli dalam parti Abdullah Ahmad Badawi?

15. Hanya mereka yang berkepentingan sahaja yang menyebar dan mendokong konsep UMNO adalah Dato Seri Abdullah dan tanpa kesetiaan kepada Dato Seri Abdullah maka ahli tidak setia kepada UMNO.

760 comments:

1 – 200 of 760   Newer›   Newest»
Zulazri Kamarul said...

our political scene sure in chaos now..
hope u made a right choice tun..
=)

Nazirul Hazim A Khalim said...

Assalamualaikum Tun,

Setuju Tun!

TWT said...

Askm Tun,
Kini arus media cuba mengalih fokus menyalahkan Tun diatas kelemahan UMNO sekarang, yang sedihnya kelemahan UMNO sebenar adalah di sebabkan Pak Lah.

Saya gembira Tun kini lebih kerap menulis menjelaskan perkara sebenar, kerana dengan cara berblogging ini Tun telah dapat menyampaikannya dengan lebih meluas kepada ahli-ahli UMNO yang sebelum ini tidak dapat hadir ke ceramah atau ucapan Tun, terutama pada mereka yang jauh. Saya yakin ramai orang UMNO akan mula bersuara tidak lama lagi. Penjelasan Tun akan memberi mereka kekuatan dan keyakinan. Insylh.

Minda Muda said...

assalammualaikum dan selamat pagi..
bagaimana dengan keadaan Tun pagi ini..
hari yang indah untuk memulakan kerja..

Sepanjang malam sambil bekerja saya membaca apa2 berkaitan tentang hal ini.
Bagi saya,ketidak setiaan pada pucuk pimpinan tidak semestinya tidak setia pada parti..Pemimpin akan bertukar ganti,tetapi parti akan kekal berdiri dengan syarat,relevankannya dengan arus semasa.Hentikan amalan2 yang boleh menyebabkan rakyat muak dan jelak dengan parti.Disebabkan kepimpinan bermasalah,imej UMNO juga turut terjejas.
Berhubung tindakan Tun membelakangkan UMNO,saya rasa bangsa Melayu tidak pernah menolak perbuatan tersebut.Masakan tidak boleh timbul " Raja adil raja disembah,Raja zalim raja disanggah".

Selama mana pihak2 yang kononnya memperjuangkan kedaulatan Melayu ini ingin terus bersandiwara di sebalik kemelut ekonomi,politik dan sosial yang semakin meruncing kini.Sebagai seorang rakyat kerdil yang sayangkan bangsa dan negara,saya harapkan ada sinar di hujung kegelapan ini nanti.Saya sayangkan UMNO,sayangkan kedaulatan Melayu..

Sekian..wassalam

Nazirul Hazim A Khalim said...

Tun,

Tun harus teruskan usaha melepaskan UMNO daripada DS Abdullah. Kebencian ramai kepadanya menjadi punca tindakan-tindakan pendek akal oleh orang-orang Melayu.
Jangan lupa juga sekat kemaraan pembangkang. Tercapainya sasaran mereka, maka hancurlah tapak binaan Malaysia, Malaya dan Tanah Melayu. Akan terdirilah tapak negara kita yang mencontohi Singapura yang berasaskan fascism senyap dan berkiblatkan kuasa ekonomi menghalakan segalanya atas nama meritokrasi.

bongeng said...

TDM,

Logik orang yang bebal ialah kesetiaan kepada presiden parti adalah sama dengan kesetiaan kepada parti dan kesetiaan kepada parti mestilah juga sama dengan kesetiaan kepada presiden parti.

Dan pembodek-pembodek yang bebal akan menggunakan media perdana untuk mengiakan logik mereka.

Pada pendapat saya, TDM keluar UMNO bukan kerana tidak sayangkan UMNO. Saya juga bersetuju bahawa tindakan Mukhriz untuk masih berjuang untuk UMNO dari dalam pula bukti beliau masih sayangkan UMNO.

Jika Mukhriz keluar parti UMNO, Khairy dan konco-konconya akan menggunakan peluang secukupnya untuk menguasai UMNO, dengan disambut oleh pembodek-pembodek Pak Lah.

Tun4life said...

Dear Tun,
Saya setuju dengan pendapat Tun, kembalikanlah kegemilangan Barisan Nasional dan Malaysia sebelum ia lenyap sepenuhnya. Tidak Melayu hilang di dunia!

alifstyle said...

Tun,
Ini umpama sayangkan anak, tangan-tangankan. Sayangkan UMNO, tinggal-tinggalkan.

Kadang kala kita perlu radikal untuk mendapat sesuatu yang baik untuk kita.

yang kacak,
Alif
http://cartoonrama.blogspot.com/

Muzamir Hj Ismail said...

Tun, Kami Pemuda percaya yang abdullah ahmad badawi tidak akan membuat peralihan kuasa dan hanya memperbodohkan ahli ahli umno pada pemilihan agung yang akan datang.

mula mula dia kata nak buat peralihan kuasa esok bila dah jadi president balik pada Pemilihan agung umno, balaci balaci yang lain akan angkat dia cakap masih memerlukan khidmat abdullah ahmad badawi dan dapat sokongan majoriti.

Tun tolong bagi buah fikiran atau bayangan sapa yang haru mengantikan tempat presiden.

Tokku Paloh said...

Assalamualaikum TDM,

Semoga Tun dipanjangkan usia untuk terus bersuara hingga berlakunya perubahan yang besar dan positif dalam UMNO.

Saya adalah salah seorang yang telah menjadikan Tun sebagai idola sejak dulu dan masih lagi menyimpan keratan muka depan Majalah TIMES yang ada wajah Tun dan telah di'laminate'kan dengan baik oleh saya.

Sepanjang menyanjungi Tun, hati saya agak terguris apabila Tun agak keterlaluan dalam isu penyingkiran Anwar Ibrahim, namun tetap tidak saya nafikan jasa-jasa Tun yang begitu banyak terhadap pembangunan dan kemajuan bangsa, agama dan negara.

Pendirian Tun dalam mempertahankan ketuanan melayu begitu terserlah apabila dalam suasana gelombang reformasi dulunya Tun menolak tuntutan SUQIU dan saya benar-benar kagum dengan tindakan Tun.

Ketika itu saya terfikir, Tun lakukan semua ini bukannya kerana tamakkan kuasa tetapi atas satu prinsip yang jelas.

Saya seperti juga ramai rakyat kerdil yang lain percaya bahawa Tun menyuarakan semua ini kerana atas prinsip yang sama yang Tun perjuangkan sejak dulu. Saya yakin Pak Lah tetap akan gugur sama ada beliau meletak jawatan, tewas dalam Pemilihan Agong UMNO atau diturunkan dari takhta oleh rakyat dalam PRU13 nanti.

Saya tidak nampak pemimpin-pemimpin UMNO yang ada sekarang CUKUP BERANI untuk menyahut seruan Tun agar keluar daripada parti. Mereka telah ditanam dengan budaya ketakutan ini sejak dulu dan sedikit sebanyak Tun juga terpaksa akui bahawa budaya ini telahpun wujud sejak zaman Tun lagi. Cuma sekarang, dalam situasi UMNO dan BN yang bagaikan telur dihujung tanduk, mereka patut melakukan PERUBAHAN agar UMNO dapat kembali ke landasan perjuangan yang betul.

Semoga seruan Tun bersambut.

MALAYPOWER said...

Salam Tun, saya hampir setiap hari ikuti perkembangan tun dalam media2 mainstream dan di blog tun, dan pagi neh saya ada terbaca tentang komen syed albar tentang ketidakwajaran tun menyuruh ahli2 umno yg lain ikut jejak tun, bagi pendapat saya sebagai rakyat biasa mereka2 ini semua tidak faham antara cadangan dengan gesaan Tun, lagipun Tun ada hak untuk untuk suarakan pandangan yang Tun yakini, barulah boleh dikatakan sebagai seorang pejuang, walaupun saya lihat hampir semua ahli2 MT tidak berpihak kepada Tun tapi percayalah Tun rakyat2 biasa macam kami dan UMNO peringkat akar umbi tidaklah buta dan pekak, kami melihat dengan pandangan matahati kami, depa nak main wayang dengan Tun sekarang ini tapi mereka lupa dengan siapa mereka main wayang, apa2 pun kami tetap akan menyokong Tun, fight till the end Tun! Salam

Drudark said...

You Say it Right TUN

Redhuan D. Oon said...

Tun,
I finished my subuh prayers with my family here at home in Kuang and find your latest awaited post.

To my chinese, in ancient times anyone who dissent against the leader shall have his head lob off.

Here Umno been the backbone of the country has been rather open as i could follow the times those fought against you, via the main media, Harakah and independently available sorties in bookstores.

Amusingly many in Umno fought against it through the ballot box very quietly. But not openly. One must admire this tsunami quality in Umno. It is both good and bad.

Today happens to be an important date and i have marked my calendar for 4pm live telecast of that island down there below Johor away from Singapore. Cannot remember its name in full but i can remember its importance. It is a national pride to win against another country who just occupy our island without ceremony. Kiasu first class i might say *sniggers*.

Tun,
Leadership is not about been rebellious or not. It is about been right and doing the right thing. You have done enough right things that you should roll over and await your last day. However you pick up the yoke again and we ordinary Malaysians who are not blind to history nor principles must draw the line and make a stand. No matter what.

We know that by making such a stand we jeopardize our lifelihood. All our lifelihoods are in jeopardy already anyway with the rising costs. But in Allah we trust. Without His Blessings we shall get bala and hell.

You have shown greatest example of resolve, principle, tirelessness, resourcefulness, hardiness, stubbornness - all as a great local symbol and example for all most Malaysians to follow.

May Allah Bless you and your wife and Sanusi Junid and all your families for this trying moment at the furthest points of your lives.

Redhuan D. Oon
Padi-Malaysia

Unknown said...

Salam Tun,

Di pagi Jumaat yang mulia ini saya doakan kepada ALLAH supaya Tun di panjangkan umur dan dikurnia kesihatan yang cemerlang untuk terus menyedarkan ahli-ahli UMNO supaya mereka dapat menilai yang terbaik untuk parti.

Azuan said...

Tun, semoga perubahan dapat dicapai demi kesejahteraan UMNO, BN, Melayu dan Malaysia.

Whatever it is, i hope we never fall to the 'other side' a.k.a Pakatan.

Helang Rimba said...

YABhg Tun,
saya rasa apa yang Tun cakapkan memang benar.....MT Umno ni dah tak faham tujuan atau perjuangan Umno sebenarnya mereka terlupa erti perjuangan sebenar kerana mereka ingat Pak Lah tu lah UMno...mungkin dah lama hidup senang lupa akan sejarah perjuangan sebenar Umno...saya cadangkan mereka ini diberi kursus khas dan belajar balik sejarah dan perjuangan sebenar UMno...agar tidak sesat dengan Pak Lah yang dah tak sedar diri dengan hadharinya......Salam pada Tun dan Keluarga...

Chebie said...

Assalaamu'alaikum wbt
Selamat Pagi Tun,

Ini kali kedua saya buka laman web Tun dan terus berniat untuk berkomunikasi secara terus dengan Tun.

Berkenaan "kesetiaan kepada UMNO", pada pendapat saya masing-masing ada definisi tersendiri. Tetapi saya kagum dengan definisi Tun dan tindakan realistik Tun dalam menghadapi isu ni sejak dulu.

Sebab saya rasa Tun berani dengan cabaran manakala yang tidak berani hanya menurut kata. Takutlah nanti periuk nasi mereka terjejas.

Sepatutnya mereka kena sentiasa sedar dengan 'ketentuan'. Baik atau setia macamanapun dengan UMNO, mereka tak akan ke mana sekiranya tujuan asal mereka menyertai UMNO sudah jauh menyimpang.

MASIH TERNGIANG-NGIANG KARANGAN TUN BERTAJUK "PERJUANGAN BELUM SELESAI".

Masih kuatkah lagi semangat perjuangan itu? Atau UMNO menjadi tempat mencari sesuap nasi diri dan keluarga semata-mata.

Eijas Eizzat said...

Tun,

Saya cukup kagum dengan cara Tun yang bijak mengolah idea dan informasi bagi mengingati sesetengah daripada kita yang tidak mampu untuk melihat 'The Elephant In The Room' yang memang telah jelas dan nyata menjadi punca mengapa UMNO telah kalah teruk, amat teruk, semasa pilihanraya baru baru ini. Saya berharap Tun akan teruskan usaha Tun untuk mengingati 'negarawan lupa diri' ini, sehingga beliau mampu untuk mengaku kesilapan beliau, dan meminta maaf kepada semua warga UMNO.

Anonymous said...

salam ayahanda tun

I agree with u for this article ayahanda tun, rasanya UMNO sekarang bukan lagi UMNO yang membela rakyat, harga barang naik melambung2 tidak di ambil kisah, rakyat menderita dibawah pentadbiran keluarga Badwi yang perkayakan orang2 yang tertentu..

dengar2 cerita sekarang ini si KJ sibuk di Putrajaya dekat jabatan isu halal haram, semua nak dihalalkan ..

ayahanda tun berjuanglah sampai titisan darah terakhir saya akan tetap menyokong setiap keputusan ayahanda bagi pihak yang benar kalau salah sepastinya akan ditegur

semalam bila mendengar berita tv3 tentang blog ayahanda tun dia orang cuma buat kupasan tentang tulisan ayahanda saja tidak tentang komen2 para bloggers mereka ini tutup mata masih lagi dengan meeting untuk tunjukkan kesetiaan kepada Pak Lah kerana pangkat dan kedudukan tetapi tidak menyelesaikan masalah rakyat.

bayangkan semalam harga beras naik lagi yang dahulu harga 10 kilo dalam rm20 sekarang sudah menjangkau rm32 bayangkan... berapa peratus naik tapi apa menteri buat? sibuk mengkritik ayahanda tun

dasat2 sungguh menteri2 kita sekarang ini dan paling melucukan komen si mulut lebar ( Menteri pelajaran kita itu ) seperti nak ketawa saya mendengarnya macam bukan seorang yang berpangkat menteri membuat komen lebih bagus diambil komen2 ditepi jalan.

saya pasti orang2 diatas masih lagi dengan angan2 mereka masih tidak mahu menjejak bumi dan berdiri dengan realiti kenyataan bahawa mereka sudah tidak disukai rakyat lagi sebanyak mana mereka menabur duit.

Anonymous said...

Yg Bhg Tun

Sewaktu Haji Sulaiman Palestin mencabar (Tun) Hussein Onn untuk jawatan Presiden UMNO, rata-rata, baik media, orang Melayu dan bahkan ahli UMNO sekalipun tidak secara am menganggap tindakan Sulaiman sebagai satu perbuatan yang boleh ditakrifkan sebagai tidak setia kepada UMNO. Begitu juga kemelut perebutan tahun 1987 yang Tun sendiri alami.
Namun, ada ketikanya, terutama dalam kerangka politik Melayu, evolusi budaya boleh berlaku dalam masa yang singkat. Hari ini, kefahaman asas bahawa perbuatan mahukan seseorang pemimpin diturunkan bukan bermakna tidak setia kepada parti tidak lagi digunapakai.
Barangkali keadaan ini adalah sebagai akibat penghujung kepada indoktrinasi selama 62 tahun oleh UMNO sehingga, bagi segolongan manusia, parti itu kian dianggap sebagai sebuah agama di mana Presidennya perlu ibaratkan sebagai seorang Nabi.
Tun sendiri tentu lebih arif betapa politik penuh dengan 1001 macam kemungkinan.

Violetblush said...

Salam Tun,

Apa yang Tun cakap memang betul. Saya sayangkan parti dan bangsa namun saya tak rela UMNO dipunah ranah begini. Tambahan pula apabila budaya menyokong apa sahaja pucuk pimpinan lakukan walaupun diri sendiri masing-masing tahu ianya tidak betul.Rakyat tiada kepentingan jawatan macam MPs maka itulah rakyat terjemahkan undi PRU12 sebegitu.

Saya dan ramai lagi rakan-rakan saya yang dibesarkan di bawah DEB amat kecewa dengan UMNO. Kami yang lahir pada 1968, 1971 onwards berasa hilang arah tuju.

Susah mencari makan di negara sendiri. Kajian saya mendapati ramai diantara kami -the young Malays- telah berhijrah ke luar negara untuk mencari makan.

Kami setia pada UMNO selama ini. But it is getting harder to stick by UMNO. UMNO di bawah pimpinan beliau gagal membela nasib kami.UMNO dah jadi seperti suatu "group" atau "kelab" bagi mereka yang berkepentingan sahaja.

Terus terang saya katakan- bagi kami yang tidak bekerja dengan kerajaan- amat susah untuk cari makan.

Saya percaya Tun di pihak yang benar. Ramai pun tahu. Kami bukan buta atau bodoh.

Take care Tun.

HackerXP said...

Tun,

Saya yakin dan setia kepada UMNO malah tetap menyokong UMNO namun tidaklah pulak mampu untuk taat setia membuta tuli terhadap Presiden UMNO sekarang.

Ramai kalangan rakan saya, ahli keluarga dan sanak saudara merupakan ahli UMNO malah ramai lagi yg hanya menjadi penyokong sahaja tanpa keahlian UMNO lebih bersetuju dengan teguran dan kritikan Tun terhadap Pak Lah yang bukan sahaja lemah sebagai Presiden UMNO dan pengerusi BN juga terlampau lemah dalam soal pentadbiran negara.

Bagaimana mungkin untuk rakyat bawahan, ahli dan penyokong UMNO menumpahkan taat setia kepada Presiden bilamana anak menantu diutamakan dan apabila kepentingan Singapura jadi prioriti melebihi parti dan negara?

Demikian halnya bilamana Pak Lah gagal mengawal kebiadapan golongan-golongan oppoturnis dari pembangkang dan Hindraf misalnya menyebabkan wujudnya suasana kurang harmoni dikalangan kaum.

Bila pembangkang ataupun Hindraf membuat tuntutan atau menimbulkan isu-isu remeh temeh, laju pula Pak Lah meluluskannya permintaan mereka, namun bila hak orang Melayu dan maruah UMNO diejek dan dipijak oleh harbi, lambat betul menanti tindakbalas konkrit dari Pak Lah dan segelintir pemimpin UMNO.

UMNO bukannya untuk Pak Lah sekeluarga, setia kami untuk UMNO yakni parti yang asas juangnya untuk Orang Melayu dan Bumiputera serta dimasa sama mengakui hak-hak non-bumi mengikut perlembagaan dan social contract.

Setia kami bukan untuk Pak Lah semata-mata apatah lagi bila Pak Lah tidak mampu memimpin UMNO, BN dan Negara dengan baik.

Perjuangan Kita Belum Selesai
HackerXP
Webmaster www.cybertroopers.net

Fauzi HBP 89 said...

UMNO dalam keadaan atau dalam alam teori dan praktikal. Bagaimana nak yakin kepada rakyat untuk pilih UMNO jika pemimpin masih dok buat tuduhan itu dan ini dan dok kelahi antara satu sama lain

fauzi
Lihat koleksi aktiviti ahli parlimen

Akun said...

Assalamualaikum Tun.
Saya amat bersetuju dengan Tun dalam hal ini.
Kebanyakan akhbar sudah terpesong jauh dengan mengatakan kesetiaan pada Dato' Seri Abdullah adalah kesetiaan pada UMNO.
Saya juga tidak setuju dengan konsep itu, dan sesekali tidak akan setuju dengan Dato' Seri Abdullah.
wassalam.

CaesarX2 said...

DI HARAP SEMUA RAKYAT MALAYSIA DPT MELIHAT KLIP VIDEO INI YG BAGI SAYA AMAT MENARIK :
http://www.youtube.com/watch?v=kHUzSNMUSew

No matter how much we like him or hate TDM, we tend to listen to his voice and we are influenced by him,I have been hearing about the champs in blogging and how the world of IT have triumph to change the mind of Malaysian..how young people rejected the goverment due the sudden realization of the truth..Its far from the fact, why Malaysian voted the opposition?why all of a sudden Malaysian who dont care who leads them suddenly wake up from their slumber and voted against 50 over years of history, for the first time rejecting BN and UMNO, no one could make this happen, not blogs or the cyber world..its YABHG TUN DR.M..though some ppl hate him..he has this carisma about him that ppl will follow him eventhough they spit hate through their mouths..unbelievable, the influence of one great man can defy a whole nation..in 1998 where Malaysians chooses Mahathir over Anwar, was there no bloggers around? was there no alternative source of information..there is and always been there..but Malaysian still chooses Mahathir over Anwar..what a smart nation..Im proud of u ppl..Being a big fan of yours, I dont think I should leave a comment about this particular topic since i will always agree upon what u say..When I open this page, It was 0 comments..wonder if I am the first one to view it..I love U Dr.M!!I have cried for U!

Michelle Anthony said...

Selamat pagi Dr M,

Tahniah dan syabas!

Dr M memmang tidak menghampakan saya. Apabila saya membaca tentang huru hara arena politik dalam tanah air tercinta saya dari internet, saya berharap akan adanya pemimpin yang akan berdiri tegap dan mencabar status quo demi kepentingan rakyat. Dr M bukan sahaja bertindak sedemikian malah meletakkan diri dalam situasi yang hanya akan membawa kritik kepada diri dan menjejaskan populariti sendiri. Pada pandangan saya, kalau itu bukan bukti Dr M memang setia kepada UMNO, saya tidak tahu apa erti setia lagi.

Teruskan perjuangan kamu, Dr M. Kami rakyat bukannya bodoh. Kami pandai menilai keadaan dan bukan mudah untuk dimanipulasikan. Cuma, sekarang kami perlukan pemimpin- pemimpin yang lain sedar dan jangan terlalu tamak dalam memperolehi keuntungan diri.

Saya sentiasa mendoakan kesihatan Dr M. You are my idol and always will be.

CaesarX2 said...

DI HARAP SEMUA RAKYAT MALAYSIA DPT MELIHAT KLIP VIDEO INI YG BAGI SAYA AMAT MENARIK :
http://www.youtube.com/watch?v=kHUzSNMUSew

No matter how much we like him or hate TDM, we tend to listen to his voice and we are influenced by him,I have been hearing about the champs in blogging and how the world of IT have triumph to change the mind of Malaysian..how young people rejected the goverment due the sudden realization of the truth..Its far from the fact, why Malaysian voted the opposition?why all of a sudden Malaysian who dont care who leads them suddenly wake up from their slumber and voted against 50 over years of history, for the first time rejecting BN and UMNO, no one could make this happen, not blogs or the cyber world..its YABHG TUN DR.M..though some ppl hate him..he has this carisma about him that ppl will follow him eventhough they spit hate through their mouths..unbelievable, the influence of one great man can defy a whole nation..in 1998 where Malaysians chooses Mahathir over Anwar, was there no bloggers around? was there no alternative source of information..there is and always been there..but Malaysian still chooses Mahathir over Anwar..what a smart nation..Im proud of u ppl..Being a big fan of yours, I dont think I should leave a comment about this particular topic since i will always agree upon what u say..When I open this page, It was 0 comments..wonder if I am the first one to view it..I love U Dr.M!!I have cried for U!

Fadhli Rahim said...

They have no balls.

They do not want to accept the truth.

The are in deep-denial mode.

The longer his running as PM the worse this country is gonna be.

Apa lagi orang UMNO, keluar beramai2 dari parti. Kasi message pada Abdullah Badawi. Jangan takut2.

Hidup mesti ada pendirian. Jangan hidup berdolak dalik. Orang Malaysia kena berani. Tunjukkan mesej bahawa Abdullah Badawi tak boleh buat sesuka hati dia.

Farhan said...

Taniah Tun, Kalaulah ada sesuatu pertubuh baru dapat membantu membuka mata kesedaran rakyat.
Saya ada juga dengar khabar berita ada ura-ura ingin menjatuhkan Dato N dan menggantikan Dato M sebagai Timbalan Dato Abdullah. Wallahualam

Sejak sebelum pilihan raya banyak perkara yang tidak logik oleh umno untuk mengambil hati rakyat. Misalnya yuran sekolah, Pada pendapat saya yuran sekolah wajar dimansuhkan kepada golongan tersangat miskin sehingakan tidak mempu membawa anak sekolah.

Oh ya Siapa Khairy sebenarnya ? Adakah dia mastermind kepada pentadbiran Paklah yang sedang bercelaru.

Ada juga pemandu teksi cina, Dia juga berkata Tiada Dr Mahathir Mohamad tiada Malaysia.
Saya berdoa agar suatu hari pemimpin baru yang berkebolehan seperti TUN sehingga mampu membawa Malaysia persada dunia.
- Ada orang didunia tidak tahu peta Malaysia dimana letaknya

kiyai said...

UMNO doesnt belong to anyone nor to AAB..tp apa yg ditunjukkan sekarang dalam pucuk kepimpinan yang sedia ada,ketidak setiaan kepada AAB seumpama mengkhianati parti UMNO itu sendiri..

wakil rakyat bukan lagi wakil yang dipilih rakyat,sewajarnya dieja dan disebut wakil 'pihak atasan'..

Anwar Ibrahim,berbekalkan modal 'Malay Studies',saban hari berfikir yang beliau yg seharusnya menjadi perdana menteri berbanding AAB yang berkelulusan 'Islamic Studies' degree..[ijazah 'studies' mcmni mampukah utk mentadbir negara??kenalkah mereka kalkulator??]

GOD save negara MALAYSIA..

BuRnLeiCesTeR said...

askum Tun Dr Mahathir yg disayangi...
Betul tu Tun, diorg ni dah igt UMNO=pak lah...Tun, kita mesti teruskan perjuangan demi agama, bangsa dan negara. Saya pasti, Tun akan berjaya krn kebenaran di pihak Tun...Semoga Allah sentiasa merahmati Tun...
p/s : Tun, plzz take care of yourself. We really need you.

WIRA RANJANG said...

Slt pagi Tun,
Apa Tun tak dengar apa kata D.sharir semalam dlm Buletin Utama. Katanya dia dihalang masuk UMNO baru, jadi tak timbul soal dia keluar UMNO. Dan lagi dakwaannya sejarah tidak benar itu menguatkan lagi andaiannya blog ini bukan Tun tulis sendiri. Apa komen Tun?

xdelagi said...

dari sehari ke sehari saya menyemak blog tun untuk tunggu bila agaknye tun nak hentam anwar pulak...tentu enlightening!!!

shaz said...

Salam sejahtera Yg Bhg Tun,

Kononnya adat Melayu “ menghormati yang tua ”, jadi jika sesiapun mengkritik mereka yang tua serta berkuasa seperti Presiden UMNO , ia adalah satu dosa yang membolehkan orang yang mengkritik itu di maki hamun walaupun orang itu sebelum ini mereka ampu dan tatang bagai minyak yang penuh, agar poket mereka juga boleh penuh.

Jadi bagi pendapat saya parti UMNO sekarang adalah Parti Abdullah Ahmad Badawi. Acrnym ;PAAB. Atau mungkin dalam ertikata lain Parti Cium Bontot Pak Lah.

Tunku dan Dato’ Onn Jaafar tidak boleh dibandingkan dengan kepimpinan zaman sekarang kerana pemimpin dulu masih menpunyai harga diri serta yang penting bagi umat Muhammad sifat kenal diri sendiri.

Ramai dikalangan pemimpin sekarang tidak ada dan tidak tahu ujudnya makna harga diri serta tidak mengenal diri sendiri.

Semoga Tun dikurniakan Allah swt segala kekuatan dan kebenaran.

Unknown said...

assalamualaikum Tun,
Semoga Allah memberikan Tun kesihatan yang baik utk terus berjuang dan memberikan sumbangan terhadap dunia Islam.

Kami sentiasa menyokong Tun!!!
I hate Khairy so veryyyy verry muchhh!!!!!!

CaesarX2 said...

http://www.youtube.com/watch?v=kHUzSNMUSew
http://www.youtube.com/watch?v=kHUzSNMUSew
http://www.youtube.com/watch?v=kHUzSNMUSew
http://www.youtube.com/watch?v=kHUzSNMUSew
http://www.youtube.com/watch?v=kHUzSNMUSew
http://www.youtube.com/watch?v=kHUzSNMUSew

WATCH PLEASE!

geek245 said...

Assalamualaikum Tun,

I just want to wish you good luck in whatever you are going to do next. Please take care. (^_^)

seriantanalamdiatna said...

salam tun,
malu sungguh ada pemimpin dari Johor seperti mereka-mereka itu

Chong Zhemin said...

Well said, Parti UMNO is not Parti Abdullah Ahmad Badawi. But wasn't Pari UMNO once also Parti Dr Mahathir Mohamad?

ahib0205 said...

hm... ukuran sebenar 'setia' bg sesetgh org lain. masing2 punya pndpt sendiri

Din said...

Salam Tun

Pada pandangan saya, adalah tidak adil untuk menyalahkan pak lah sahaja dlm hal pilihraya umum lalu. Saya seorang yang amat mengagumi tun dari dulu lagi. Semua yang lahir pada 80'an hanya mengenali tun sebagai pemimpin malaysia.
Jika pak lah dilihat tidak mampu lagi untuk memimpin malaysia, saya pasti peralihan kuasa akan berlaku dalam umno dan seterusnya malaysia. Ahli umno sendiri sudah ramai yang sedar tentang perkara ini dan rasanya proses peralihan kuasa ke Najib sudahpun berlaku walaupun perlahan.
Namun kiranya pak lah masih tidak sedar perkara ini, saya pasti pilihanraya adalah satu-satunya jalan untuk rakyat malaysia menumbangkannya secara adil.

Yang sayangkan Malaysia

Muhammad Edwan Shaharir said...

dear tun;

your logic is flawless.

orang kedah said...

TUN,
You are absolutely correct. Budaya apakah ini yang melanda UMNO sekarang ini. Pemimpin tidak boleh ditegur lansong. khalifah Abu Bakar pun mahu dia di tegur dan rakyat mesti menilai prestasinya.Tapi UMNO tidak boleh ditegur..kerana lembaga disiplin sedang menunggu mereka yg menegur kepimpinan UMNO skrg ini..apa ini.kita dah meluat dgn gaya kepimpinan mereka kenapa mereka tidak faham2..

Najah Farahin said...

Lawan Tetap Lawan

aida said...

Salam Tun,

Saya keliru, zaman era Tun jadi PM saya mendengar orang bercerita tentang ketakutan orang kepada Tun sampaikan orang bercakap 'jaga2 kalau bercakap, pandang kiri kanan, hati2 dinding dan siling pun boleh bercakap tau!' Begitulah 'powerful'nya Tun.

Benda yang sama jugak di ceritakan zaman Pak Lah jadi PM. Tapi bezanya orang takutkan KJ dan kuncu2nya lebih.

Wbp apa pun orang cakap pasal Tun, Tun telah buktikan yang Tun telah membawa kemajuan yang hebat kepada Malaysia sedangkan Pak Lah takdak apa pun.

Itulah bezanya Tun dengan Pak Lah.. Semoga Allah selamatkan negara kita yang tercinta ini. Amin.

Pemuda Pelapis said...

Salam Tun,

They are all INSANE dan sama sekali TAK WARAS kerana berfikir tak nak guna otak dan akal yang mulia. Mereka berfikir guna KEPALA LUTUT dan KEPALA ANU depa.

Apa yang penting sekarang kita GONCANGKAN NEGARA DENGAN CARA KITA yang lebih drastik serta lebih proaktif. Semoga ALLAH SWT memberkati usaha murni perjuangan kita untuk menegakkan kebenaran. Banyak-banyaklah kita berdoa memohon petunjuk dan juga mohon diberkati usaha perjuangan kita.

Harap Tun suami-isteri bertenang, banyak-banyak bersabar serta jagailah kesihatan diri sepanjang masa.

Wassalam!

PEMUDA PELAPIS

Zainal A. Kasim said...

Tun,

Mungkin ada "dendam" dihati mereka. Mungkin juga ada "benci".

http://c-bok.blogspot.com

KEMANAKAH KITA AKAN MEMBAWA MALAYSIA said...

teruskan usahamu TUN

Unknown said...

Assalamualaikum,
Betul tu Tun, Yang tinggal sekarang hanyalah parti persendirian. Bukan parti yang menyokong orang melayu...
Kalau boleh apa salahnya Tun buat satu lagi parti atau UMNO baru.
Ini bukan benda baru. Contohnya Semangat 46 dulu.

Unknown said...

Salam TDM,

Syabas kepada Tun kerana berani menegakkan perjuangan sebenar UMNO yang kini telah banyak terpesong.

Melayu Muda
myd610

ska said...

Morning Tun,
Tun..what if...u become the PM back. I really hope that thing lah bcs u and Pak Lah is totally different. Why? Because u may distinguish between personal and business. He doesnt.

Amar.k.s said...

Assalamualaikum dan selamat pagi TUN.

Lagi banyak TUN berbicara, akan lagi banyak kami faham tetnang perjalanan politik UMNO ini.

Saya pasti, selepas ini ramai lagi yang mula menilai semula pendirian mereka terhadap kepimpinan UMNO ketika ini.

Salam untuk TUN.

Its me said...

Masalah sekarang Tun, pemimpin sekarang ni kaki ampu, semua nak jaga kawah nasik masing2..

Harap Tun lebih keras mengkritik Pak Lah..

Saya juga nak nyatakan, saya juga berpendirian seperti Tun.

Terima kasih Tun,

NAzmi

Unknown said...

Morning TDM,

Well spoken again, I admire your leadership during your time and regretted that you resigned earlier than expected as you are one in a million leader that Malaysia ever seen before.

Show them what does it mean to be leader and the responsibility a leader should have and not like our current PM which even read the wrong speech as I've attended one of the speech he given during one of the international conference, he can even manage to read it wrongly and everyone of us is blur with the speech he had given.

I support you all the way TDM and god bless us all and hope this will end soon.

Take care of your health and god speed.

samseng said...

memang paklah dan juak2nya tu tak sadar diri tak kenal dek untung.

tuhan akan balas perbuatan2 munafik jahat mereka di dunia dan di akhirat.

sabarlah wahai tun yg mulia. tuhanmu bersama kamu yg benar dan sabar.

Unknown said...

Assalamu'alaikum Tun,
Terlebih dahulu saya mengucapkan terima kasih kerana blog Tun ini boleh saya baca melalui PDA kerana tiada gambar dan cepat muat turun.

Berhubung dengan nukilan Tun ini saya amat bersetuju dengan pendapat Tun dan faham intipati yang dimaksudkan.

Masalah sekarang ialah ramai ahli politik tidak dapat membezakan ketaatan kepada parti dan ketaatan kepada pemimpin. Apa yang berlaku sekarang ialah ramai yang taat kepada pemimpin hingga tidak dapat membezakan pemimpin dan parti.

Lihat sahaja semasa Tun hendak mengundur diri semasa menjadi PM. Ramai menteri yang tidak setuju pengunduran Tun sehingga berbagai cara ingin mereka tunjukkan kesetiaan mereka kepada pemimpin. Namun Tun kata, yang penting itu ialah parti dan bukan pemimpinnya. Pemimpin seharusnya menguatkan parti dan jika ahli tidak mengendahkan nasihat pemimpin untuk mengukuhkan parti, maka seeloknya pemimpin tersebut mengundur diri secara terhormat dan tanpa dipaksa sekiranya mengetahui bahawa kepimpinannya dipersoalkan dan ramai ahli yang tidak sependapat dengannya kecuali yang ada berkepentingan.

Kita mahu ahli parti dapat membezakan antara menegur dan menentang. Perbuatan Tun adalah menegur kerana cara demikian adalah cara yang terhormat sebagai ahli dalam parti. Masalahnya ialah ahli parti lain melihat ini sebagai perbuatan menentang. Sebab itu ahli parti menganggap Tun menentang kepimpinan. Dan begitulah apa yang terjadi sekarang.

Maka nukilan Tun wajar mendapat renungan ahli parti supaya dapat membezakan antara menegur dan menentang.

Lavender said...

saya setuju Tun, apa pun perjuangan parti lebih penting, bukan individu, tak kira siapa di atas, asalkan nasib ahli dan orang Melayu terbela, kita akan sokong.

Semoga Allah panjangkan usia Tun,amin..

I am Zaili said...

Tun,

Setelah saya teliti, memang ada rasionalnya apa yang Tun katakan.

Saya sangat tidak setuju apabila Tun dikaitkan sebagai "Duri Dalam Daging" dan juga Tidak Setia Dengan Parti. Apakah mereka sedar akan realitinya? Siapakan yang tidak setia?...

Tun, malam tadi ada berita di TV3 mengupas isu artikel "Duri dalam daging" yang telah Tun muatkan didalam Blog Tun. Ada pihak yang menyatakan fakta sejarah yang terkandung dalam artikel ini tidak tepat. Malah di kritik hebat oleh beberapa pihak.

Adakah mereka ingin menyembunyikan fakta? Atau mahu melindungi seseorang?

noris helmi nordin said...

Salam Tun yang dihormati,
Kesetiaan kini perlu dilihat pada tempatnya. Kesetiaan membabi buta adalah tidak sihat sekiranya kemunkaran berlaku didepan mata dan skrin komputer(blog). Berdasarkan anugerah akal untuk berfikir bukan menjadi hamba kepada nafsu untuk kesetiaan tak berbelah bagi.
Perjalanan UMNO itu sendiri dengan ketua-ketua yang angkuh, berkepentingan peribada mengatasi segalanya dan tidak ikhlas untuk bangsa menyebabkan ramai yang kecundang tahap kesetiaannya. Akar umbi yang tiada berimbuhan hanya ikhlas berbakti akan merasakan ketidakperlunya mereka untuk terus setia 100% sebaliknya 20% atau kurang. Jangan bangga dengan keahlian yang berjuta sekiranya tiada yang setia akibat kecuaian kepimpinan sendiri.
UMNO itu sendiri perlu berubah dari menjadi parti politik yang melahirkan broker-broker semata-mata kepada pejuang bangsa yang tulin. Maaf Tun sekiranya keterlaluan. Please come back to us , the akar umbi needs you a lot not the top leaders who are protecting their self vested interest of any kind.

ShaqZ-DragonFreeze said...

Salam, Kia Ora,
Saya setuju dgn Tun,
Saya amat sedih dgn perkembangan politik Malaysia.
Kebanyakan ahli UMNO sekarang hanya takut kehilangan kuasa dan tidak lagi memperjuangkan pembangunan bangsa, negara, dan agama.
Pada pendapat saya, pucuk pimpinan UMNO sekarang terlalu rapuh dan penakut.
Mereka hanya tahu bersuara lantang tetapi tiada usaha.
Saya berharap mereka dapat melihat dan faham sebab Tun meninggalkan parti dan cuba untuk berubah.

Dimanakah harapan bagi orang2 Melayu?
Siapa yang akan terus memperjuangkan hak2 mereka?

Keep up the good work.
Salam

Unknown said...

Terima kasih Tun atas kesediaan untuk sendiri menyangkal dakyah yang UMNO pada zaman Tun kononnya tidak terbuka. Ternyata lemahnya UMNO sekarang hasil larangan bersuara pada semua peringkat parti selain suara Pak Lah, Kaum K, Tingkat 4 dan yang bersekutu denganya.

Tanpa dibenarkan teguran dari dalam parti, ia bukan sahaja membuang sumber pantauan kesalahan pemimpin dari kawan dan teman, tetapi semakin hilanglah ketajaman hujah membidas pembangkang kerana tiada latihan mahupun penerangan jitu serta malap budaya berdebat yang merupakan darah-daging parti politik dalam UMNO.

Pak Lah bagaikan barah yang harus dibuang untuk mengubati parti dari kelemahan-kelemahan ini.

Unknown said...

salam Tun,

Syabas Tun menjelaskan hal-hal yang banyak tidak difahami oleh ahli Umno atau mereka saja- saja buat tak faham.rakyat lebih bijak menilai siapa yang sebenarnya layak sebagai pemimpin,syabas Tun kerana telah banyak membangunkan negara dari segi fizikal dan mental rakyat malaysia terutamanya

antimamak said...

Tun:
selamat sejahtera, Saya amat sokong pendapat Tun tentang keluar Umno tidak bermakna tidak sayang Umno, cinta kepada Umno.
Begitu juga Pas, PKR dan DAP khasnya parti pembangkang yang selalu menegur Umno, khasnya pihak pentadbiran ini juga tidak bermakna tidak sayang kepada Malaysia , tidak cintakan negara.
Ini cuma perbezaan dalam cara pendekataan sahaja, persepsi dan cima pendapat yang berlaiann, tidak bermakna kesemua pendapat berlianan adalah salah.
Cuma saya tegaskan, tindakan Tun amatlah positif dan tindakan ( action ) adalah tepat sekali, mengutarakan semangat cintaan Umno.
Begitu juga bukan semua orang suka makan roti canai, minum teh tarik utuk mengubati kelaparan, boleh juga minum teh tarik atau makan nasi kandar sekalipun.

heidirtamimi36@gmail.com said...

assalamualaikum Tun.
wah... nampaknya shahril samad mahu tunjuk diri sebagai jago nampaknya. Tun, apa yang berlaku sekarang telah menunjukkan siapa yang hipokrit yang dahulunya mencium tangan Tun. Saya hairan mengapa sesetengah pemimpin yang membuat ulasan ditelevisyen seperti tak membaca keseluruhan apa yang Tun tulis. main hentam keromo saja. beri ulasan semacam membodek, takut-takut dan seakan memihak.

Badrul said...

Salam Tun,

benar apa kata Tun, juak-juak yg kaki pengampu nie akan keluarkan apa saja takrifan dan tafsiran untuk menidakkan fakta-fakta yg telah Tun kemukakan. Hanya pada mereka, cukup sekadar setia pada yg sedang berkuasa sebab org itu akan menentukan hala tuju periuk nasi mereka...ungkapan bahawa kesetian mereka kepada UMNO dan memperjuangkan hak-hak org melayu adalah retorik semata-mata!!! semuanya pembohong..jika benar permasalahan yg dihadapi oleh UMNO ketika ini boleh diselesaikan diperingkat dalaman parti sepertimana kata mereka, kenapa sampai sekarang masih tidak nampak apa2 perubahan yg berlaku dan masih lagi rakyat dan org Melayu khasnya keliru tentang apa tindakan kerajaan untuk memulihkan maruah UMNO dan krisis kepimpinan dalam UMNO sendiri? bukankah UMNO itu cermin kepada bangsa Melayu?? yang ada saban hari adalah sepanduk-sepanduk untuk memuliakan PM dan Presiden UMNO supaya pada mata rakyat Tun adalah salah dan kritikan Tun adalah palsu.

Saya masih igt kata-kata seorng menteri yg menjaga pintu dan lampu-lampu Parlimen dan pernah juga jaga pemandu teksi ketika dlm lawatan berjumpa pelajar di luar negara apabila saya bertanyakan kepada beliau tentang isu pembatalan Jambatan Bengkok dan pengajian sains & matematik dalam bahasa Inggeris..dengan mudah dan angkuh beliau menyalahkan Tun sbb membuat keputusan sendiri-sendiri tanpa membawa berbincang dengan ahli kabinet! Dan beliau juga dengan jelas menyatakan bahawa tindakan Tun memecat Anwar Ibrahim adalah silap!

Persoalan saya, ketika Tun berkuasa, setiap apa juga keputusan yg Tun buat, semua menteri-menteri bersetuju dan menyatakan keputusan tersebut adalah tepat, tetapi kenapa apabila Tun bersara, mereka pula bersuara dan menyalahkan akan semua keputusan yg Tun buat dahulu padahal mereka menyokong pada awalnya? bukankah ini hipokrit Tun???

Wassalam.

Badrul Yahaya

Unknown said...

Saya sangat setuju dengan Tun Dr. M.

Ahli-ahli sebuah persatuan memang sepatutnya boleh berfikir dan mencari pemimpin yang paling bagus untuk menerajui persatuan mereka.

Dan ahli-ahli persatuan juga boleh mengkritik pemimpin mereka dan menasihatkan ketua mereka meletakkan jawatan jika prestasi pemimpin tersebut tidak mencapai objektif dan wawasan persatuan.

Saya teringat bahawa D.S. Abdullah Ahmad Badawi ingin mengembangkan industri pertanian di Malaysia. Saya sangat gembira jika beliau dapat betul-betul memberi fokus kepada industri tersebut kerana ini dapat membantu menaikkan hasil pertanian negara seterusnya menurunkan harga barangan hasil pertanian.

Secara tidak langsung ini akan dapat menaikkan sumber ekonomi rakyat dan kebergantungan kepada hasil pertanian import. So, tak perlulah beri subsidi berbilion ringgit untuk menurunkan harga barang keperluan.

Saya dapat lihat banyak tanah di kampung-kampung yang tidak diusahakan kerana ramai warga muda yang lebih suka bekerja di bandar. Oleh itu, usaha dan insentif kerajaan sangat diperlukan supaya tanah tersebut dapat dimajukan untuk kepentingan ekonomi masyarakat dan negara.

Cuma pendapat saya.

NORIZAN

Bagong Perkasa said...

TUN...

UMNO bukan hak Pak Lah. Amuno hak ahli UMNO. Kami di akar umbi berjani akan mengembalikan UMNO kepada ahli UMNO.

www.mykmujohor.com

MoFaz said...

Selamat pagi, Tun. Awal-awal subuh lagi dah post blog ni, saya cuma hairan bin ajaib kenapa DSAB tak komen panjang tentang setiap tindakan yang Tun laksanakan. Tetapi kuncu-kuncunya pula yang melebih-lebih nak tegakkan benang yang basah. Seolah-olah dia dah sama dengan raja Melaka, orang yang mengkritik dan tak suka apa yang dia buat terus dicap sebagai orang tak setia iaitu PENGKHIANAT. Sebagai seorang pemimpin no 1 UMNO, beliau patutnya dengar nasihat Tun. Banyak sangat pengalaman Tun yang boleh dijadikan teladan dan panduan, sekurang-kurangnya jadikan Tun sebagai penasihat negara rasanya tak rugi sesen pun. Saya sebagai seorang daripada berjuta-juta rakyat Malaysia ni kesal dengan layanan yang diberikan kepada Tun. Harapnya Allah berikan hidayah dan petunjuk supaya mereka yang berkenaan akan sedar dan insaf betapa suci niat Tun dalam memartabatkan kembali negara umumnya dan UMNO khususnya.

Hail to the greatest Malaysian leader of all time, TDM.

Ahmad Faiz Mustapha Kamal said...

Dear Tun,

I support you on this matter 100%. May God Bless you. TQ so much for all that you have done. You may not be perfect as a leader, but i can safely say, your closest to it.

Warm Regards,
Ahmad Faiz

Adam Johari said...

Hello Tun, hope you're in good health.

Pak Lah is not a charismatic leader. He's made plenty of bad decisions; as we can see the current condition of Malaysia has deteriorated abruptly. The crime rates have increased, racial hatred has increased as well, projects that could benefit the country have been canceled and etc.

Its a hard situation to swallow, from probably the greatest leader ever Dr. M.... to Pak Lah... I knew he wouldn't be able to fill in your shoes. Nor do I think other people in UMNO can as well.

I guess the biggest problem I have is looking at KJ with his greasy hair playing within UMNO beyond his jurisdiction. I'd have a problem if a new person like him, who promotes mat rempitism (dumbest move ever), dictate plenty of the decisions within UMNO.

UMNO seems like a gone case. And that's unfortunate and sad. If only people could step up to the plate, give us rakyat back the confidence that we once had in our leadership.

I hope that one day my generation (mid twenties), could do something about Malaysia's current condition. But the journey is still far ahead...

Anak Tok Kun said...

askum Tun, Kesetiaan kepada UMNO bukan bererti kesetiaan kepada seseorang pemimpin. kita akan setia kpd pemimpin yang berkelayakan sebagai pemimpin dan UMNO bukan lah hak seorang pemimpin.

Bangun lah Bangsaku....

thesweetlittlecat said...

Tun,

I'm loyal to UMNO but that doesnt mean i support the recent Presiden..

I know why u r so 'angry' and why u r doing these... I believe in you.. i will support the right person at the right place!

i hope UMNO members will open their eyes and choose the right person to lead them!

kc293 said...

Jika mengkritik atau mendesak Presiden UMNO berhenti bermakna tidak setia kepada UMNO, maknanya tiada lagi demokrasi dan kebebasan untuk bersuara. Kesetiaan kepada UMNO dan kesetiaan kepada Presiden adalah dua perkara yang berlainan.

Yusuf Hakeemi said...

YBhg Tun..

Dato' Seri Abdullah Badawi (DSAB) adalah seorang yang seperti "Kacang Lupakan Kulit". Sewaktu beliau bertanding Naib Presiden beregu dengan Tan Sri Sanusi Junit (T2J) saya membantu beliau untuk berkempen. Saya masih ingat waktu itu rumah DSAB di Bangsar. Kami menunggu keputusan dirumahnya bersama2 arwah Chegu Ali (suami kepada Datin Laila Ali) dan beliau DSAB menang. T2J juga menang. Pada sebelum pilihanraya lalu saya berjumpa dengan beliau tetapi beliau tidak mengenali saya. Saya dengan nama Allah SWT berdoa kepadaNya supaya DSAB ni dilaknati Allah jua.

Satu lagi YABhg Tun saya mohon bantuan Tun meminta pembantu2 Tun menyemak (research) satu perkara iaitu:- Engine-engine bot/kapal peronda pasukan/agensi keselamatan/penguatkuasaan Malaysia menggunakan engine MTU. Siapakah pemegang "sole agent" engine ini di Malaysia.

Atas bantuan Tun saya ucapkan ribuan terima kasih.

Wassallam.

Badrul said...

Salam Tun,

benar apa kata Tun, juak-juak yg kaki pengampu nie akan keluarkan apa saja takrifan dan tafsiran untuk menidakkan fakta-fakta yg telah Tun kemukakan. Hanya pada mereka, cukup sekadar setia pada yg sedang berkuasa sebab org itu akan menentukan hala tuju periuk nasi mereka...ungkapan bahawa kesetian mereka kepada UMNO dan memperjuangkan hak-hak org melayu adalah retorik semata-mata!!! semuanya pembohong..jika benar permasalahan yg dihadapi oleh UMNO ketika ini boleh diselesaikan diperingkat dalaman parti, kenapa sampai sekarang masih tidak nampak apa2 perubahan yg berlaku dan masih lagi rakyat dan org Melayu khasnya keliru tentang apa tindakan kerajaan untuk memulihkan maruah UMNO dan krisis kepimpinan dalam UMNO sendiri? yang ada saban hari adalah propaganda untuk memuliakan PM dan Presiden UMNO supaya pada mata rakyat Tun adalah salah dan kritikan Tun adalah palsu.

Saya masih igt kata-kata seorng menteri yg menjaga pintu dan lampu-lampu Parlimen dan pernah juga jaga pemandu teksi ketika dlm lawatan berjumpa pelajar di luar negara apabila saya bertanyakan kepada beliau tentang isu pembatalan Jambatan Bengkok dan pengajian sains & matematik dalam bahasa Inggeris..dengan mudah dan angkuh beliau menyalahkan Tun sbb membuat keputusan sendiri-sendiri tanpa membawa berbincang dengan ahli kabinet! Dan beliau juga dengan jelas menyatakan bahawa tindakan Tun memecat Anwar Ibrahim adalah silap!

Persoalan saya, ketika Tun berkuasa, setiap apa juga keputusan yg Tun buat, semua menteri-menteri bersetuju dan menytakan keputusan tersebut adalah tepat, tetapi kenapa apabila Tun bersara, mereka pula bersuara dan menyalahkan akan semua keputusan yg Tun buat dahulu padahal mereka menyokong pada awalnya? bukankah ini hipokrit Tun???

Wassalam.

Badrul Yahaya

nazzman ibrahim said...

selamat pagi Tun
semoga Tun sihat hari ni...

saya rasa pemimpin2 UMNO yang cakap mcm tu buta sejarah UMNO dan hanya menjadi pengampu Pak Lah.

biaq la depa tenggelam ngan labu depa.

tiz said...

salam Tun, saya amat bersetuju dengan Tun UMNO adalah UMNO dan bukan Dato Abdullah Badawi....teruskan usaha Tun. Kami semua menyokong Tun.

Elene Manshor said...

Selamat pagi TDM..
Saya merasakan pada ketika ini mereka harus menunjukkan semangat perpaduan. Tetapi mereka silap jika terus menyokong kepada yang tidak patut disokong.

Harap yang terbaik untuk UMNO dan Melayu.

Apanama said...

Good Morning, Sir!

A spade is a spade by any other name.

I wonder what else could be done if Umno leaders, excluding 'the guy who thinks he is the leader', and members alike are still blur about the current crisis in the party?

Obviously each and every BN component party leader is aware of the FACT that ABDULLAH Ahmad Badawi is the THORN in BN but they can't / won't lift a finger until Umno acts against its 'lame duck' guy who thinks he is the president.

What is your advice to BN component parties Sir ?

How could they ensure that the ruling coalition is not 'killed', even before the next General Elections?

Thank You, Sir.

Unknown said...

Ya betul Tun...

Saya pon pelik dengan maksud "Kesetian Kepada PArti" tu??? setia kepada parti atau setia kepada Dato Seri Abdullah???

Sbb kalau diikutkan maksudnya, setia kepada parti ni ialah, apa2 tindakan kita adalah kerana PARTI dan bukan kerana Individu...

dengan kata lain...
Saya setuju dengan kenyataan no 15 tersebut..

JAga kesihatan Tun, Saya sayang Tun.

Unknown said...

Selamat pagi Tun,

Saya menyokong tindakan dan kata-kata Tun. Harap Tun selalu sihat.

ade said...

TUN... SEBAB KITA SAYANG DAN SETIA DENGAN UMNO LAH KITA BERUNDUR- DAN MENJAUHKAN DIRI SEBAB UMNO DIPENUHI DENGAN MANUSIA PENAKUT DAN MEMENTINGKAN TEMBOLOK SENDIRI
DAN KRONI MASING-MASING. MANUSIA YANG MENYEBABKAN PERJUANGAN DAN KETUANAN MELAYU TERHAKIS.

ADEPUTRA.

jjueco said...

Dear Tun,

You are so right...

Regards,
Ju

Null said...

kesetiaan tak semestinya di tunjukkan dengan patuh dan akur dengan ketua.

kadang2 kesetiaan boleh berlaku apabila kita memenentang ketua kerana yakin dengan cara kita..


http://nocturnal86.blogspot.com

leading said...

Tun,

No doubt, you love UMNO.

mr. q-za's said...

a'kum tun... jika begitu yang berlaku saya setuju jika dikatakan umno sekarang bukan lagi umno yang dulu. Semua rakyat maklum tentang hal dato' onn yang keluar dari parti kerana perbezaan pendapat tentang mahu membuka keahlian kepada bukan melayu.Mengkritik dan meminta presiden berundur bukan bermaksud tidak setia kepada parti. Istilah kesetiaan itu perlu difahami semua. Wassalam..

weyzali said...

Assalamualaikum,,,,Tun
Apa apa u r the best.u r so great everthing u do are always right.Jauh api dengan panggang kalu nak di bandingkan dengan Pok lah Badawi tu...Dok rok cetong..kalu orang terengganu cakap.
Jadi teruskan Tun dgn misi bagi menyedarkan rakyat malaysia yg still s**p**d dlm politik ini.TQ

The Eugenist said...

Salam..

Nampaknya, dalam kesibukan Tun menghadiri seminar di Jepun, Tun masih punyai masa untuk "update" blog ini..

Tahniah..

Walau bagaimanapun, apa yang pasti perbuatan demonizing di dalam UMNO ini kian menjadi-jadi..

Tun,

Kebenaran itu pasti akan terserlah, walaupun perit.

Salam hormat,
HESMEL FAZNEE FAISAL.

Unknown said...

Salam Tun.
Saya amat2 setuju dengan pendapat Tun dan saya rasakan ramai diluar sana yang juga setuju dengan pendapat Tun ini. Tapi masalahnya sekarang, dari apa yang saya lihat adalah semuanya tak berani atau dengan perkataan lain takut untuk menyatakan yang benar. Semuanya sanggup berbohong hanya untuk dapat jawatan. Kalau komen sikit bertentangan dengan pendapat Presiden parti dah hilang jawatan. Jadi, mereka2 ni bukan tahu sejarah, bukan tahu perjuangan, yang mereka tahu hanya wang! Itulah sebabnya bila Presiden dok tidur pun mereka kata bagus! Kalau tidur macam orang Jepun tidur dalam keretapi ok juga. Terima kasih Tun atas segala info yang telah Tun berikan kerana ianya sangat berguna bagi semua dalam menentukan pilihan masing2.

Salam dari perantauan

izzkee said...

SALAM BUAT TUN M YANG DISYANGI,

SAYA AMAT BERSETUJU DENGAN TUN BAHAWA SETA PADA UMNO DAN SETIA PADA PAK LAH ADALAH DUA PERKARA YANG BERBEZA.

SAYA PASTI TUN M AMAT KASIH PADA UMNO DAN AKAN TERUS SETIA PADA UMNO SEKIRANYA UMNO KEKAL BERJUANG UNTUK KEPENTINGAN MELAYU DAN RAKYAT UMUMNYA. TAPI APA YANG BERLAKU SEKRANG SUDAH MELAMPAUI BATAS. DENGAN JELAS RAKYAT NAMPAK BAHAWA UMNO ITU PARTI PAK LAH SEKELUARGA DAN PERJUANGAN UMNO ADALAH UNTUK MENGAUT SEBANYAK MUNGKIN KEUNTUNGAN BAGI MINGISI POKET2 KONCO2 PAK LAH DAN PENASIHAT PERIBADINYA IE MENANTU HANTUNYA ITU. JADI.....USAHLAH SESIAPAPUN MEMPERTIKAIKAN KESETIAAN TUN M PADA UMNO KERA BAGI SAYA TUN M ADALAH SEBIJAK2 MANUSIA YANG TIDAK MUNGKIN KELUAR UMNO UNTUK LEBIH MEROSAKKAN PARTI ITU SEBALIKNYA TUN M ADALAH HARAPAN BARU KITA UNTUK MEMPERBAIKI UMNO SEKARANG YANG TERLALU PENUH DENGAN KAKI AMPU PAK LAH DAN TIADA SORANGPUN YANG BENAR2IKHLAS LAGI.

TUN M, PERJUANGANMU MASIH BELUM SELESAI....HANYA TUN M LAH HERO KAMI DI MALAYSIA DAN SAYA PERCAYA DENGAN IZIN ALLAH...TUN M AKAN DILIMPAHKAN KESIHATAN YANG BAIK UNTUK MEMBANTU KAMI YANG KEHILANGAN ARAH TUJU SEJAK PAK LAH BERKUASA. TIDAK NAMPAK KEWIBAWAANNYA DALAM MEMIMPIN NEGARA. SELAMATKANLAH KAMI TUN M DAN KAMI BERSAMAMU SENTIASA.

HIDUP TUN M...HIDUP MUKHRIZ...RAKYAT HORMAT TINDAKANMU DAN TERUSKAN SEMANGAT UNTUK MEMASTIKAN PAK LAH BERUNDUR DAN ANWAR TERUS BERMIMPI KOSONG KE AKHIR HAYAT.NYA....AMIN.

Uncle Don said...

Nicely said Dr.M , you're still the leader in our hearts

Unknown said...

Saya sokong Tun

Unknown said...

Salam Tun,

Saya setuju dengan pandangan Tun. Pemimpin negara yang mempunyai agenda peribadi menggunakan UMNO sebagai platform utk mengaut keuntungan sendiri.

Pemimpin & ahli UMNO yg ingin melindungi periuk nasi & masa hadapan sendiri yg masih belum tentu, mengikut dengan buta tuli pemimpin yg entah ke mana.

Tiada lagi pemimpin yang 'berani kerana benar'. Pemimpin2 kelihatan membuat keputusan secara berkumpulan tanpa memikir panjang kesan keputusan mereka itu dan tiada pemimpin yang menonjol diantara mereka.

Kesetiaan mereka kepada UMNO hanya dilihat sebagai mengikut UMNO dan bukan merubah masa depan UMNO. Soalan kepada pemimpin tertinggi:

What will you sacrifice to make UMNO better?

Syabas Tun, well written on this matter.

rizalaris said...

Tun..
Pemikiran Tun yang jauh kehadapan sangat sukar untuk ditafsir oleh mereka2 ini. Namun setelah 10 tahun barulah mereka2 ini nampak dan faham apakah mesej yang disampaikan oleh Tun. Segelintir yang nampak dan faham adalah golongan pemikir yang tiada tempat dan kepentingan dalam politik dan tiada pengaruh. Segelintir daripadanya juga tidak mampu untuk mempertahankan kata2 Tun ini kerana apa yang lebih penting adalah menjaga tanggungjawab terhadap keluarga (periuk nasi) sendiri berbanding tanggungjawab kepada parti,negara, agama dan rakyat.
Soalnya, siapakah yang harus dipersalahkan kalau bukan pemimpin atau rakyat jelata itu sendiri kerana mandat yang telah diberikan?

desire | inspire | aspire said...

Assalamualaikum Tun,

Jawapan inilah yd ditunggu2. Ahli2 tertinggi UMNO masih tido/buat2 tido.

Saya masih setia pada UMNO, tapi bukan UMNO baru ni. Setia pada Perjuangan UMNO yang asal.

DSAAB, lebih baik berundur sekarang, berundur secara terhormat.

pibg skkp said...

Betul tu Tun. Mana boleh umno jadi uaab. Memang haprak betul MT yg dok setia lagi pada aab. Tun mintalah agar Mukriz buat usul undi tak percaya kpd aab dalam parlimen sebelum dswa usulkan benda tu. Sure ramai yang sokong kecuali mereka dan keluarga mereka..

Kalau batu putih jatuh ke tangan singapura petang ni, aab akan dipertanggungjawabkan sepenuhnya kerana kelembekkannya mempertahankan bumi johor yang berdaulat. Kalau Tun sure tegas dlm perkara kedaulatan seperti ini. Apalah malang dapat PM di alaf baru lagu ni.. Pak Lah ooii, bila hang nak rasa malu nii??

Aspirasi said...

Assalamualaikun TUN dan selamat pagi.

Saya percaya TUN seorang yang amat setia pada parti ini terbukti apa yang TUN cuba lakukan selama ini.

Cuma saya rasakan apakah yang lebih baik untuk orang Melayu dan UMNO pada masa kini.

Itulah yang patut menjadi keutamaan.

AMY said...

Dear Tun,

Saya sokong semua tindakan serta keputusan Tun..Yang menjadi kerisauan saya ialah apa yang akan terjadi kepada bangsa melayu jikalau pemimpin-pemimpin yang berbangsa melayu saling bercakaran dan tindak puas hati sesama sendiri?? Bagaimana nasib rakyat kelak?? Adakah negara Malaysia bakal menjadi sebuah negara yang bergolak seperti di Indonesia??

Unknown said...

Now...that's what we call solid argument!! Right on Tun. Wonder what those people will say in response to this new entry from you because im pretty sure puak-puak tu takkan berdiam diri...especially now that Tun is no longer in their party and regarded as an outsider. So much for their gratitude and appreciation of what you have done to the nation. You've got nothing to loose Tun...so just say your hearts out. Saya sokong penuh Tun dan meluat tengok puak yang bermuka2 dan bekepentingan peribadi ni.

wailyamein said...

Siapa makan cili dia mesti rasa pedas. Kalau lidah tu dah tak boleh nak merasa lagi,.... maknanya 'DAH SAMPAI WAKTU' lah tu......

hakim said...

itu semua adalah amalan politik org yg tak ada pegangan tun. Pedulikan mereka semua. Yg penting teruskan perjuangan dan rakyat akan tetap menyokong dan menanti setiap update dan komen dari tun

keep up the good work and take care

Norazam said...

agaknya meraka tidak faham ape yang Tun katakan tentang setia kepada UMNO.Tidak semestinya setia pada UMNO harus setia kepada Paklah.Fikir la sendiri.Diorang tu bukan tak faham tapi buat2 tak faham jer.masing2 ade jaga kepentingan sendiri.Paklah pon buat2 tak nampak ape yang menimpa dia.

Kiasi Malaysian said...

Tun,

Eventually, this is one of things that UMNO now has failed to address or rather should I say change. MCA and MIC have totally revamped and now understand how important it is to keep the voters happy, whether it is through development or constant innovation that keeps our country competitive and stable.

it is total denial.

Why can't people just accept critics with open arms and learn from the mistake and defeat? Is it so important to defend their beliefs that go nowhere in the same route of the people in Malaysia? Is it so important to save their "air muka", their ego or whatever we name it?

Whatever they are doing and saying, the moe they do it, the more they will lead themselves to brink of doom. Maybe this is their agenda?

Unknown said...

Tun,
I think the present government is scared that the opposition looks imminent in taking over. They are forgetting already about the rising price of rice, petrols etc. They just make an issue out of you. They are scared of so many things. You are right they are not strong to lead this country.

e.yu said...

Saya bersetuju dengan Tun. Pada pendapat saya, pemimpin-pemimpin UMNO skrg lebih pentingkan Pak Lah dari parti UMNO. Pemimpin UMNO sedar kekurangan sokongan dari umum dalam PRU yang baru ini adalah berpunca dari ketidak yakinan rakyat pada pimpinan Pak Lah. Sekiranya Pak Lah telah mengundur diri sebelum PRU, saya percaya BN akan menang besar.

Apa yang merisaukan ialah sekiranya pemimpin pemimpin UMNO tetap tidak berani menyuarakan pendapat mereka dan bermati mati mempertahankan Pak Lah dan bukan UMNO, maka pada PRU yang akan datang, kemungkinan besar kerajaan baru akan dibentuk oleh parti pembangkang yang kurang berpengalaman.

Tun Mahathir adalah seorang wira negara yang sepatutnya disegani dan dihormati. Tun masih dianggap sebagai seorang bapa kepada semua rakyat Malaysia sungguhpun sudah lama bersara. Perangai pemimpin pemimpin UMNO yang suka mengkritik dan mencecar Tun boleh diibaratkan seperti seorang anak memaki hamun ayahnya sendiri. Perkara ini sungguh memalukan kerana ini bukanlah budaya orang Melayu. Setelah apa yang dikorbankan oleh Tun untuk menaikan martabat dan maruah orang Melayu dan memimpin Malaysia ke masa kini, Tun patut disegani dan dihormati. Sekiranya pemimpin pemimpin UMNO tidak bersetuju dgn pendapat Tun, memadai dengan berkata "no comment" di kaca tv. Ini dipanggil "respect" sebab rakyat tidak suka bila seorang yang dihormati seperti Tun di kritik dan dicaci.
Semoga Tun dan sekeluarga di dalam keadaan yang sihat selalu.
Salam....

ultrojo said...

Tun,
"Sayang bini ditingggal-tinggalkan.." itulah agaknya situasi Tun sekarang..

Unknown said...

Spot on!

Kiasi Malaysian said...

Tun,

Eventually, this is one of things that UMNO now has failed to address or rather should I say change. MCA and MIC have totally revamped and now understand how important it is to keep the voters happy, whether it is through development or constant innovation that keeps our country competitive and stable.

it is total denial.

Why can't people just accept critics with open arms and learn from the mistake and defeat? Is it so important to defend their beliefs that go nowhere in the same route of the people in Malaysia? Is it so important to save their "air muka", their ego ro whatever we name it?
Whatever they are doing and saying, the moe they do it, the more they will lead themselves to brink of doom. Maybe this is their agenda?

Unknown said...

Tun,

Being a BN supporter for so long, I am sad to admit that I voted for the oppositions last PRU. And paling sedih sekali that was my first time exercising my rights as a Malaysian citizen.

Why I voted the oppositions? Menyampah tengok iklan BN and the past government sudah eksyen.

In Tun We Trust!

rborhan said...

salam berbahagia tun di pagi jumaat yang mulia ini..
terima kasih tun.. alhmadulilah di pagi ini saya baca kronologi sejarah secara ringkas dari tun.. saya sedikit sebanyak memahami apa itu erti setia.. memang benar tun tidak pernah menyimpan dendam semata mata kepentingan peribadi.. saya hanya mampu mencurahkan khidmat saya ini sebagai seorang juruteknik di galeri sri perdana, bukit persekutuan kediaman rasmi tun sewaktu menjadi PM
tun.. dimanakah lagi saya boleh mendapatkan berita yg lebih telus dari media yg di kawal oleh kerajaan? ini adalah masalah yg di hadapi oleh warganegara malaysia.. itu kesilapan yg tun lakukan pada zaman pemerintahan tun telah di guna pakai oleh pemimpin sekarang utk kepentingan peribadinya.. saya masih tertanya2 latar belakang menantu pemimpin baru kita.. mengapa ianya terlalu berpengaruh sehingga boleh mengurangkan kuasa bersuara anak tun sendiri.. dimanakah sumber yang dipercayai yang boleh saya dapat utk menilai kuasa menantu PM kita..

The Trooper said...

Tun,

Saya berpendapat bahawa keputusan Tun untuk meninggalkan UMNO tidak boleh dilihat sebagai derhara kepada parti.

Jika seseorang itu meninggalkan UMNO, tidak bermakna dia telah derhaka kepada kaum Melayu.

Yang diperjuangkan ialah nasib kaum melayu, bukan UMNO.

If UMNO is no longer seen to champion the malay cause, why stay. Do we all choose to stay in an organization if the leaders are stupid?

All these while I see UMNO as the principal party to fight for and lead the malays. After losing 5 states to the opposition, we must accept the fact that the malays do not see UMNO as the only guardian of the malay cause. Why? people, especially the malays, do not see the current UMNO leaders as capable of representing them.

Therefore, for a malay, I see championing the malay rights is far more important than championing UMNO.

terulung said...

betul tu.. saya join pu3 sb tun. so, saya quit pu3 pun sb tun..boleh kan??
hidup tun!!

Phil said...

Well said, Tun. Only a weak leader cannot accept the criticism of his own people. We cannot tolerate this type of 'duri' inside BN. Those hypocrites should step down, Tun.

Letting the time pass me by said...

Assalamualaikum Tun,

Saya juga keliru dengan cara perjuangan UMNO kini, berbanding dengan perjuangan asal UMNO. Terlampau banyak persoalan serta kemusykilan terutamanya apabila melihat trend-trend masuk UMNO untuk meraih keuntungan perniagaan. Apa yang saya nampak kini, kesetiaan dalam UMNO lebih kepada kesetiaan kepada pangkat, wang ringgit, pengaruh serta kemewahan duniawi sahaja... Tiada lagi nampaknya kesetiaan kepada perjuangan UMNO yang sebenarnya...

Apakah orang UMNO akan terus menyokong UMNO jika UMNO ditakdirkan hilang kuasa memerintah Kerajaan satu hari nanti? Apakah masih ade anak-anak Melayu yang sudi menghabiskan wang ringgit serta mengeluarkan peluh dan keringat untuk berjuang didalam UMNO jika UMNO sudah tidak mampu menawarkan kontrak-kontrak kerajaan kepada mereka?

AbnormalSuam said...

Salam Yang Berbahagia Tun,

Akibat terdesak, seseorang itu akan menggunakan kekreativitiannya untuk mencipta alasan mahupun usaha mengalihkan perhatian.

Itulah yang sedang dilakukan. Dan kebetulan pula, yang sangat terdesak adalah orang yang berada di tahap tertinggi pemerintahan dan dikelilingi oleh juak-juak yang 'mencari makan', maka pelbagai alasan dan dalih boleh mereka berikan untuk mengalih perhatian daripada isu sebenar.

cuma satu sajalah, disebabkan terlalu gopoh memberi dalih, mereka mencatatkan sejarah sebagai pemimpin-pemimpin zombie yang hanya tahu makan daging manusia...

semoga sejarah ini akan tercatat kemas dalam buku teks untuk rujukan dan pengajian generasi akan datang agar kesilapan serupa tidak berulang, atau paling tidak pun dapat dielakkan...

hasrizal said...

Jom pakat2 keluar UMNO supaya Pak Lah undur diri, baru kita pakat2 masuk balik UMNO, Pak Lah undur baru UMNO jadi UMNO yang sebenar, UMNO yang tidak berkepentingan pada pemimpin tapi penting kepada ahlinya, agamanya, bangsanya dan negaranya....

呉 和豪 said...

Good Morning TUN DR.

Leaders can come and go but the country and the party should remain intact.
What is more important to us now is political stabilty , so that people can concentrate on their jobs and the investors have confidence to invest,to generate income for our country , for stability and propsperity.
Sincerely HOHO

warisan melayu said...

Salam Tun,

Sy merupakan anak bangsa melayu yg baru sahaja menjangkau usia 23 tahun pada ogos ini.

Pada hari ini, sy begitu 'sedih' dengan pemimpin-pemimpin UMNO sekarang yg tidak habis-habis memuja DSAAB. Apa kelebihan DSAAB? Islam hadhari? kerana dialah, ahli UMNO seperti sy, tidak menghormati, tidak menyanjungi kepimpinannya, kerana, DSAAB terlalu lemah dalam setiap tindakan, tidak tegas dalam membuat keputusan, lemah dalam pemerintahan, tak habis-habis tubuhkan suruhanjaya, apa faedahnya? apa rasionalnya? apa untungnya?

UMNO sekarang lebih kepada semangat perjuangkan ahli keluarganya, bukan lagi perjuangkan Bangsa, Agama dan Tanah Air yg tercinta ini...

Sy menyokong penuh segala tindak tanduk Tun, kerana sy percaya apa yg Tun lakukan, apa yg Tun rancangkan, apa yg Tun fikirkan, adalah untuk Bangsaku, Melayu!

Hidup Tun...

Unknown said...

Salam Tun,

Sememangnya UMNO sekarang sudah menjadi parti persendirian. Disebabkan oleh polisi-polisi semasa pemerintahan Tun lah saya dapat hidup di dalam keadaan yg lebih baik dari bapa serta datuk saya. Polisi yg ada sekarang dapat dilihat hanya menambahkan jumlah duit di dalam akaun individu tertentu. UMNO sudah dianggap tidak lagi relevan di dalam membantu orang melayu, begitu juga dengan parti-parti komponen BN yang mewakili bangsa-bangsa yang lain, yang suatu masa dahulu, dilihat sebagai satu kuasa yang tidak mungkin dapat digoyah, apalagi ditumbangkan. Perubahan yang dicadangkan oleh Tun perlu dilaksanakan segera.

Kami menunggu dengan penuh debar perkembangan selanjutnya, serta ingin melihat siapakah MP yg berani menyahut cabaran Tun.

Semoga Tun sentiasa berada di dalam keadaan sihat sejahtera.

Salam

~MataHatiJohor~ said...

Assalamualaikum YAB Tun,

Budaya Mengampu begitu subur diera kepimpinan Abdullah Badawi kerana semua orang sudah tahu kelemahan Perdana Menteri yang suka dipuji.

Sesiapa yang mengampu dan paling banyak memberikan pujian sering pula diberikan keutamaan dan tempat oleh Perdana Menteri menyebabkan semua yang ingin mendapatkan keutamaan dan tempat berlumba-lumba untuk memberikan pujian dan ampuan kepada Perdana Menteri.

Kelemahan Perdana Menteri ini digunakan sepenuhnya oleh semua yang berada disekelilingnya termasuk keluarga dan menantunya. Oleh kerana sudah biasa dan keseronokan bila diampu dan dipuji, kini sesiapa yang menentang pandangannya akan diugut dengan surat dan tindakan disiplin dengan dakwaan tidak setia kepada parti. Kesetiaan kepadanya disamakan dengan kesetiaan kepada parti.

Kepimpinan sebegini sangat bahaya kepada negara kerana ianya akan membantutkan keupayaan berfikir rakyat dan pemimpin. Pemimpin terutamanya hanya berfikir bagaimana untuk mengembirakan Perdana Menteri walaupun rakyat kebanyakannya tidak akan merasa gembira seperti yang telah ditunjukkan di dalam PRU12 yang lalu.

Kepimpinan sebegini juga bahaya kepada negara kerana mereka yang tidak berkelayakan dan pernah melakukan jenayah pun boleh dilantik menjadi Menteri hanya kerana mereka ini telah berjaya menjadi kaki ampu yang paling hebat sekali seperti Menteri yang menjaga rakyat di luar bandar sekarang ini.

Negara tidak akan bertambah maju malah akan jauh ketinggalan, amalan rasuah dan nepotisme & usahawan palsu akan meningkat kerana urusan pentadbiran negara akan dikuasai oleh pengampu-pengampu yang sangat berkuasa didalam menentukan siapa, mendapat apa, bila dan bagaimana.

Kesetiaan kepada parti dan negara akan diukur dari sejauh mana ahli parti dan pemimpin dapat mengampu dan memuji Perdana Menteri dan bukannya dari kesetiaan kepada perjuangan untuk membela agama, bangsa dan tanahair.

Pengampu dan pembodek ini pula dijadikan seperti 'kaki pukul' yang akan 'membelasah' sesiapa sahaja yang cuba mengkritik Perdana Menteri. Perdana Menteri tidak perlu menjawab terhadap kritikan kerana pengampu sudah sedia dikelilingi media untuk segera mempertahankan Perdana Menteri dan menyerang kembali pengkritik dengan mendedahkan keburukan pengkritik tanpa menjawab setiap kritikan yang telah dilemparkan.

Dengan ini, saya Bekas Ketua Penaja, Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Pengerang, hilang keyakinan dan tidak berminat lagi untuk menjadi ahli kepada kepada sebuah Parti yang sudah dipesongkan matlamat dan perjuangan sebenarnya oleh Abdullah Ahmad Badawi. Saya akan memohon semula menjadi Ahli UMNO apabila UMNO dapat dikembalikan semula seperti perjuangan asalnya.

Terima kasih.

www.sayangbangsa.blogspot.com

izardy amiruddin said...

Saya sokong apa yang Tun huraikan,pemimpin2 sekarang memang kuat bodek nak jaga periuk nasi masing2. Tak nampak ketokohan langsung, yang peliknya kenapa diaorang ni rasa rakyat sokong sangat. Semalam tengok berita komen datuk nazri, naik menyampah pula, konon nak jadi "pendekar" mempertahankan..haizzz bila laa si "pendekar" ni nak sedar diri, teringin sangat nak tengok kejatuhan datuk nazri ni, lepas tu kita semua tepuk tangan ramai2. Semoga Tun sentiasa sihat, saya tak pernah bersalam dgn Tun lagi dan amat2 berharap dapat tengok Tun secara live. Masa saya di Sudan dulu, orang sana really praise u and i'm proud of it

-jai-

Noona said...

Assalamualaikum Tun,

Bagaimana pula sekiranya ahli akar umbi Unmo mendesak untuk Presiden mengudurkan diri dari jawatan Presiden? Apakah ahli akar umbi Umno boleh berbuat demikian?

terulung said...

tun lebih arif dlm hal ni..biarkan je pak lah tu..sampai bila leh btahan

m.fairuz said...

Tun,
Ini dipanggil membodek, selagi boleh bodek Pak Lah selagi tu lah tak henti2 Tun menjadi mangsa kritikan. Sapa paling lantang bersuara lagi tinggi la martabat mereka. Apa dah jadi dengan UMNO ni?

NGINAP SRENGENGE @ SRENGENGE said...

Dear Tun,

Obsolutely correct . Kekadangnya kerana sayang pada pangkat dan duit , depa buat2 sayang pada umno.Kalau tak dapat kedua2 tu ,mampueh tak sokong umno.Grapes are sour.

We are behind you Tun.

Unknown said...

Assalamualaikum Tun,

Harap Tun dapat bersabar atas segala2nya. Semoga Datuk Mukhriz menjadi penyambung legasi Tun yg bersuara lantang.

Unknown said...

Salam Ayah Tun.. moga sehat sejahtera seisi keluarga. Sebenarnya mereka yg berdegar-degar menyatakan mereka lah yang paling setia itu hanya lah sekadar mainan di bibir sahaja. Mereka sendiri tidak mengerti akan maksud kesetiaan itu. Kesetiaan itu adalah letaknya di hati dan jika ianya ikhlas maka akan tercerna pada zahir dan perbuatan. Kesetiaan pada mereka ialah hanya pada yang boleh memberikan kekayaan wang ringgit serta kemewahan hidup. dalam erti kata lain kesetian kepada harta benda dan kuasa itu yg mereka utamakan. Semoga ayah Tun akan terus menjadi sumber inspirasi kepada kami semua bangsa melayu untuk terus maju hingga ke akhir zaman. InsyaAllah.

Unknown said...

Salam Ayah Tun.. moga sehat sejahtera seisi keluarga. Sebenarnya mereka yg berdegar-degar menyatakan mereka lah yang paling setia itu hanya lah sekadar mainan di bibir sahaja. Mereka sendiri tidak mengerti akan maksud kesetiaan itu. Kesetiaan itu adalah letaknya di hati dan jika ianya ikhlas maka akan tercerna pada zahir dan perbuatan. Kesetiaan pada mereka ialah hanya pada yang boleh memberikan kekayaan wang ringgit serta kemewahan hidup. dalam erti kata lain kesetian kepada harta benda dan kuasa itu yg mereka utamakan. Semoga ayah Tun akan terus menjadi sumber inspirasi kepada kami semua bangsa melayu untuk terus maju hingga ke akhir zaman. InsyaAllah.

ayampiru said...

kesetiaan...
yg telah punah ditelan ayam piru...

kesetiaan...
yg tinggal hanyalah bau bangkai2 ikan...

kesetiaan...
kini hanyalah utk berkepentingan kenyang perut sebelah hilang perut sebelah...

kesetiaan...
diparut-parut menjadi kesetiapunyaansiapa...

kesetiaan...
kalau dikira akan pemimpin ini hari...
umpama ulat merobek cebis-cebis daging dicelah rambut...

PeTi AiS bUrUk said...

Salam TUN,

Saya sendiri sudah hilang minat terhadap UMNO@Paklah. Dasar kepimpinan Laisez-Fairre yang diamalkan pimpinan UMNO hari ini adalah umpama tidak kerja gaji mahu. Sesiapa pun boleh jadi perdana menteri jika hanya setakat berkata "takpalah","biarlah", "takdalah". Budak tadika pun boleh

antimamak said...

Tun:
Golongan pelampau Umno, sperti Nazri aziz, Pak Hitam, Sharir... amatlah derhaka kepada Tun.

Golongan iniberhasrat memadamkan jasa jasa Tun tehadap Malaysia, mereka ingin menukar sejarah Malaysia dan menghitamkan nama baik dalam sejarah Malaysia. selepas pemergian Tun dari dunia ini maka gakan datang akan menganggap Tunlah penderhaka Malaysia, Pak Lah lah PM yang cemerlang.
Memang tidak dinafikan Tun mengejar masa untuk memperjuangkan untuk Malaysia, tetapi mereka mengejar masa untuk memperjuangkan kekayaan diri. khasnya golongan Khairy dan sekeluarga.

Tun jasa jasa mu tetap dikenang, eloklah Tun membongkarkan rahsia Umno dengan tipu helah, putar belit mengautkan keuntungan diri, dan harap Tun memberikan penjelas yang wajar supaya Kaum Melayu bangkit dari mimpi ngeri selam lamanya.
Hidup Tun. Perwira bangsa dan negara.

Unknown said...

assalamualaikum Tun,

saya mengagumi Tun sebagai seorang pemimpin yg berpandangan jauh dan berfikiran tajam.apa juga tindakan yg Tun ambil, harap dapat memberikan kebaikan kepada rakyat Malaysia dan Melayu khususnya.semoga Tun dapat mengembalikan kemakmuran Malaysia seperti zaman Tun dahulu.
saya dan keluarga sentiasa menyokong Tun dari dulu, kini dan selamanya...

salam.

akumangkok said...

Dear Tun,
In my books, u are a great leader. Of course u are not perfect and have made mistakes in your time.But overall, U have my respect.

Bai's Space said...

Assalammualaikum Tun.

Penjelasan Tun is very powerful. I've been waiting all these while for someone to voice this matter out to Public and to Pak Lah. I did wrote to him in www "Warkah untuk Pak Lah" but of course it was just a website.

I can't thank you enough for writing this. It is so true that pemimpin yang ada sekarang ni live in denial. Mereka cuma nak jaga periuk nasi mereka but not to the interest of Malaysia.

Thank you Tun. Thank you very much. I will always support you. And I know you are still very strongly placed in the heart of Malaysian.

Fadzly said...

Salam.. Tun,

Sememangnya mereka berasa sekiranya sudah berada di atas, kuasa adalah segalanya. Memang benar jika dilihat dari kaca mata jawatan yang disandang mereka, namun sebaliknya hukuman sudah dijatuhkan oleh masyarakat supaya mereka berundur.

Masyarakat Malaysia sudah bijak dan mampu untuk menilai kepimpinan yang ada. Perjuangan yang dilaungkan sememangnya nadi perjuangan parti namun begitu, kita kena terima bahawa negara ini bukanlah milik kita lagi. Mereka datang dan menjajah. Mereka pergi dan tinggalkan penjajah yang lain. Kalau dulu kita bersama-sama dijajah dengan bangsa-bangsa ini selama ratusan tahun, namun kemerdekaan negara yang Ke 50 tahun ini menunjukkan era baru penjajahan kepada bangsa Melayu mula menunjukkan taringnya.

Sudahlah beratus tahun, kemerdekaan 50 tahun Malaysia hari ini dijadikan ukuran kepada mereka yang merasa diri didiskriminasi sedangkan masa lampau mereka hidup senang-lenang dibuai mimpi indah. Apa sudah jadi? Di mana silapnya kita menjadi orang melayu di negara ini?

Baru sahaja hidup di sini 50 tahun sudah sengsara. diskriminasi, birokasi, dan ketidakadilan bermain dibibir. Apakah usaha yang ditunjukkan oleh kaum yang lain untuk membantu orang Melayu????? Kami hilang kuasa, hilang sumber pencarian, hilang segalanya di tanah air kami angkara kulit putih yang durjana.

Hari ini Melayu baru bangun tidor.Baru sedar tuntutan dunia masa kini. Sabarlah...
Bukan semua melayu adalah begitu. Usaha melahirkan lebih ramai Mahathir sentiasa hadir dalam diri melayu sejati. Dunia ini adil. Tatkala Melayu lupa, jangan sangka mereka mampu untuk membuat ape sahaja. Kerana Melayu ini dijamin hidupnya dengan pengertian Islam di dada.

Apa yang paling penting, janganlah kita menyimpan perasaan dendam dan membalasnya untuk memuaskan diri sendiri. Negara ini milik semua bukan milik peribadi. Kerana kami pemuda harapan bangsa akan tetap menyalahkan orang terdahulu sekiranya masa hadapan negara ini tidak dibela untuk menjaga hak-hak kami. Kami akan hina dan keji pemimpin yang sebegini kerana hendak memuaskan diri maruah dan harga diri kami dijudikan..
sekadar renungan..

Kalau ini dikatan sentimen, sememangnya benar. Sentimen yang perlu ada pada setiap masyarakat Melayu sebagaimana yang ada pada masyarakat yang lain terhadap orang Melayu.. kita hilang sentimen ini kerana sifat Melayu yang terlalu baik hati lama-lama memakan hatidan diri sendiri.

Unknown said...

sejarah tidak pernah BOHONG!!!!Those who cannot remember the past are condemned to repeat it(George Santayana (1905) Life of Reason vol. I, ch. XII Charles Scribner's Sons)

ibh1 said...

Tak payah layan la Tun. Tu cakap budak-budak, kalau layan budak-budak, nanti kita pun jadi budak-budak.

Joshua K said...

Barisan did not lose the election, nor did the opposition win. Instead, it is the people's power that won this time, something that Tun may struggle to understand. Everywhere around the world, change is happening. Look at Australia, US and Britain. The truth is, we Malaysians are sick and tired of empty promises by the government, escalating living costs and blatant corruption displayed by government ministers and employees. Perhaps Tun felt that Abdullah was indirectly responsible for this but what transpired was something inevitable due to increased political awareness amongst the people. Even if Tun stayed on as PM, Barisan will still have faced a minority win. This represents a step towards better unity and democracy in Malaysia, not the other way around. It's time for the old ways of politics to pass on. If Tun truly loves Malaysia, you'd understand that what the people really want is a real Nation, not components. Onn Jaafar was right but his timing was wrong. He was a man of vision beyond his time. Maybe one day, the time will come where all races can proudly call themselves "Malaysian".

IZZO said...

Salam,

Kenyataan Tun mungkin bercanggah dengan kenyataan berikut,

"Rule no 1,
Boss always right

Rule no 2,
If boss is wrong, see rule no 1"

Mungkin juga ini yang diamalkan oleh UMNO kini..

Anak Malaysia said...

My Dearest Tun,

Saya merasa tidak senang dengan apa yang berlaku dalam persada politik Malaysia ketika ini. Walaupun saya bukan ahli UMNO tetapi saya tetap menyokong UMNO setiap kali pilihanraya.

Dengan sikap kepimpinan UMNO sekarang yang bongkak, suka mengampu, takbur dengan kuasa dan tidak perihatin dengan kehendak rakyat telah membuatkan saya menjauhkan diri dari UMNO.

Saya ingin melihat orang2 Melayu bangkit semula seperti mana semasa kepimpinan TUN. Semoga Tun diberi kesihatan & kekuatan untuk menyedarkan mereka2 yang lalai.

Najmi
Penang

redzuank said...

Assalamualaikum Tun,

Kini sudah menjadi kewajipan saya atas rasa tanggungjawab dan ingin tahu untuk mengikuti perkembangan blog ini setiap hari.
Saya dan mungkin ramai pihak bersetuju dengan pendapat Tun. Rata-rata kami golongan muda bukan menolak UMNO tetapi UMNO yang ditunjukkan sekarang adalah UMNO yang seolah-olah dijadikan syarikat sendirian berhad. Kami sayangkan UMNO yang dulu. Dengan kata lain kami sayangkan parti ini tetapi bukan pemimpin yang lemah yang perlu dipaparkan di media arus perdana bahawa sokongan tidak berbelah bagi kononnya. Ini sudah tidak betul. Saya tidak lihat mereka menyokong perjuangan parti, tetapi lebih kepada AAB itu sendiri. Sangat medukacitakan. Kemana pergi semangat perjuangan parti?

anaifaNIM said...

Assalamualaikum Tun,

Pada pandangan saya, ini bukan soal kesetiaan Tun. Saya tak rasa sifat kesetiaan ada lagi pada org2 UMNO, apa yang penting sekarang bagi mereka adalah menjaga kepentingan mereka sendiri dalam politik..

Jay Wahab said...

What defines a true leader is he, who is humble enough to admit his mistakes in the past, and to take remedial and counter actions to make the change(s) for the betterment of the future, his family, the society, nation, human race, other living being and to the environment that we live in.

Budak Jelai said...

Sedih bila melihat Tun Keluar UMNO, tapi yang pastinya saya percaya Presiden UMNO itu sendiri bukannya tiket atas individu. Ianya adalah INSTITUSI. Sebarang perlakuan dan tindakan Presiden merupakan lambang kepada arus sebenar sesebuah parti.
Namun begitu, kedudukan yang besar datang bersama tanggungjawab yang berat.
Permasalahan ini boleh diselesaikan anda berdua boleh duduk berbincang. Tiada siapa pun yang tahu apa sebenar punca tingkah ini tetapi yang pastinya ianya memberi impak yang besar kepada MELAYU.
Seperkara lagi saya sekeras-kerasnya menolak kebebasan media yang terang-terangan mengeruhkan susana.
Apa pun saya yakin dan percaya YBhg Tun punya alasan dan idea yang tersendiri.

Unknown said...

Assalam tun.....

Moga2 TUN dan keluarga dlm keadaan sihat dan sejahtera.

saya selaku guru...
amat bersetuju dgn tindakan yg dilakukan oleh tun demi kebaikan negara sendiri......kerana saya sendiri sebagai rakyat ....merasakan Pak Lah sekrang sudah terpesong jauh daripada janji2 yg diberikan sewaktu awal menjadi PM, sehingga saya merasakn serba-salah untuk mengundi BN pada PRU-12, walaupun saya penyokong setia UMNO,disebabkan pemimpin UMNO sekarang.

- Pemerintahan yg diamalkan sekarang oleh Pak Lah jelas menunjukkan seperti 'pemerintahan berkeluarga' seperti kehadiran menantunya dalam arus politik yang diberikan status lebih tinggi dlm masa yg singkat..

-Segala tindakan TUN demi kebaikan negara amatlah disetujui oleh saya, lebih-lebih dalam isu ini, kerana sebetulnya UMNO KINI seumpama benteng pertahanan PAk Lah daripada segala ancaman, juga dibentengi oleh 'Mr. Yes Men' sepanjang masa.
MPs yg sedia ada tidak memahami perjuangan yg cuba disampaikan oleh TUN oleh kerana mereka berada di atas 'kerusi empuk' masing2, dan tidak menyedari hakikat sebenar negara.

Saya merasakan Pak Lah seolah2 berada di dalam 'kabinet rapuh' memandangkan situasi politik yang bila-bila boleh memenangkan pihak pembangkang
moga-moga Pak Lah sedar mesej rakyat dalam PRU-12 yg memintanya turun dari 3 kerusi penting
negara..kehadiran Pak Lah seolah-olah 'batu loncatan' bagi pihak pembangkang

Saya berharap TUN dapat meneruskan perjuangan membela nasib bangsa, agama, dan UMNO terutamanya supaya nasib kita sebagai bumiputera tidak tergadai dibumi sendiri. Teruskan mengkritik utk kebaikan Malaysia secara amnya.

Sekian, assalamualaikum
hafiz malek

Anonymous said...

Salam Tun,

Though I am currently studying in Adelaide, I am pretty keen to find out what is currently happening in Malaysia.
And Tun's blog is really helping me to explore the truth, and make me think. Somehow, it just made me all angry inside to be knowing all these people treating you the way they are right now. It isn't FAIR!

I've always looked up to you, Tun. And will always look up to you. Keep doing what you are doing. I will always support you. Always!

You posted this entry really early in the morning. Don't forget to rest, Tun.
We love you~

Anonymous said...

Salam Tun....

Saya setuju dengan Tun, apa yang berlaku hari ini adalah hasil daripada tafsiran salah berkaitan kesetiaan seseorang kepada Parti. Golongan "YESMAN" sudah terlalu bebal untuk menerima hakikat bahawa perubahan perlu dilakukan bukan kerana UMNO tetapi kepada kesetiaan kepada pemimpin secara membuta tuli.

UMNO perlu diselamatkan bukan pemimpin yang lemah hendak dijunjung.

Pemimpin UMNO sekarang terlalu takut untuk membuat perubahan kerana nasionalismanay terlalu cetek.

Berbagai pengajaran dan peristiwa telah berlaku beberapa bulan kebelakangan ini..namun masih tak dpat dibaca dan dimengerti.

Tun Teja said...

Assalamualaikum Tun,
Moga Tun berada dlm keadaan sihat & sejahtera selalu hendaknya. Apa yg tertitip dlm setiap kata Tun adalah benar..benar tentang segalanya. Mereka diluar sana amatlah tidak bijak(bahasa sopannya) apabila dgn muka tidak bersalahnya berdolak dalik dlm kehidupan ini semata-mata kerana nama dan kuasa. Mereka itu melayu yang tetap 'melayu'... Hanya Tun MELEYU sebenar,yg tiada dua.
Jutaan rakyat m'sia dah terlalu muak dgn sandiwara semasa manusia berkuasa diluar sana. Moga akan ada sinar kegemilangan dan kebangkitan melayu sebenar suatu hari nanti..dan pasti ada. Semestinya dari anak-anak eramu Tun. Anak-anak yg lahir dari tahun 1981 adalah anak Mahathir..semangat kami, jati diri kami, kebijaksanaan kami, ketangkasan kami dlm memahami segalanya pasti akan menjadi teras kehidupan kami..kerana kami mewarisi bara semangatmu..auramu Tun. Hati kami tidak pernah berhenti dari mewarisi apa itu melayu sebenar. Setiap derap langkahmu diekori jutaan kami yg meyayangimu..namun ia amat senyap..kerana kami bukan menjadi langkahmu yg berderap tetapi kami adalah bayang-bayangmu yg akan menjadi teman setia & melindungimu dlm apa jua keadaan. Jaga dirimu baik2 negarawanku!

firdaus said...

Yang Amat Berbahagia Tun,

Saya merupakan antara generasi yang lahir selepas Tun menjadi PM, generasi yang dibesarkan melalui kepimpinan melalui teladan, bersih cekap n amanah, dasar pandang ke timur, generasi malaysia boleh yg banyak mempengaruhi pendidikan generasi kami dari kecil hinggalah kini sehingga kami menjadi peneraju didalam pentadbiran dan pembangunan negara.Oleh itu, saya ingin ucapkan terima kasih kepada Tun atas segala yg Tun telah sumbangkan kepada negara. walaupun ramai di kalangan ahli n pemimpin UMNO mencemuh Tun dan ketika ini pujian n terima kasih kpd Tun sudah tidak kedengaran hanya cemuhan n makian saja yang diterima oleh Tun tetapi kami masih menyayangi Tun.
Saya merupakan antara yang hadir ketika Tun memberi ceramah di alor star 19 mei dan Tun telah mengumumkan keluar dari UMNO. Saya ingin bertanya beberapa soalan untuk Tun ketika itu tetapi tidak sempat.Antara soalan saya:
1) Apa yg perlu UMNO lakukan untuk memulihkan semula UMNo terutamanya untuk menarik semula pengundi2 muda yg telah pergi kpd pembangkang terutamanya PKR selepas peralihan kuasa dilakukan nanti?
2)Sejauh manakah kesan kes VK Lingam kpd Sistem Kehakiman Negara kerana hakim2 yang disebut didalam kes ini merupakan hakim yg mengadili kes2 seperti Lina Joy dll yg mencabar kesucian agama Islam di negara kita?
Terima Kasih Tun atas segala-segalanya.

Unknown said...

tun,

apa guna untuk kita tumpahkan kesetiaan kepada parti jika pemimpin yang ada menyalahgunakan kesetiaan kita untuk menggadai maruah agama, bangsa dan negara demi 'menjaga' hati pihak lain dan kelompok mereka sahaja dan dalam masa yang sama telah menghiris hati kaum sendiri.

Reb@k said...

AMAT SETUJU!!! Dulu kami risau memikirkan nasib yg akan menimpa kami bila Tun tak jadi pemimpin lagi, sekarang ne terbukti, kerisauan tu mmg perlu, Kepimpinan sekarang gagal memberikan keyakinan kepada rakyat untuk terus bergantung, bila tiada keyakinan, maka politik di Malaysia tak stabil, dan kemgknan akan merencatkan wawasan 2020 yg Tun harapkan...Wallahualam

Kamal said...

Assalamualaikum YAB Tun...my first time here...but I have been reading..nampak tak dak orang comment lagi, saya cuba jadi nombor walid!...

You are definitely right! We must be open and keep our ear, eyes, and 'heart' open..don't ever let a veil cover all those...if such happened..you warn them or you warn them not, it is the same to them!

Marilah kita bermuafakat untuk kebaikan SEMUA!

Wallahu 'alam.

Pete said...

I'm not an UMNO member (I'm an Iban from Sarawak), but I do understand the concept of loyalty. It means being loyal to the things you earnestly believe in. For all the good and bad things they say about you, Dr.M, I know one thing for sure.. when you believe in something, no one can make you say or do otherwise. I find it very disappointing that certain politicians change their tune depending on who the PM is, oblivious to the fact that these same people practically cried tears of blood when you left. I will, however, still support the BN in Sarawak. Thanks for everything, Tun.

Unknown said...

Tun,

1)Ape yang Tun cakap memang betul dan tak ada cacat cela

2)Pak Lah cuba mengumpul sokongan majoriti supaya dia tidak hilang kerusi sebagai Presiden UMNO dan Perdana Menteri

3)Dengan sikap 'tak bole kritik' kepada kepala parti, nampak jelas sekali Pak Lah sendiri tak yakin dengan kewibawaan beliau

4) Bukan macam zaman Tun dulu, Tun tak takut orang menentang Tun, Tun tak takut orang kritik dan maki hamun Tun, sebab Tun ada alasan munasabah dan pendirian teguh, tak ada sesiapa yang bole racun fikiran Tun.

5) Dengan ini kami sendiri nampak, siapa yang paling berwibawa untuk meneraju kerajaan Malaysia

6) Semua orang tau akan kisah kisah lampau beberapa pemimpin UMNO yang menentang, menolak dan cuba menjatuhkan Tun, tapi tak ada pun Tun kenakan tindakan disiplin ker, buang parti ke, malahan Tun mnlantik mereka semula dan membolehkan mereka meneruskan karier politik mereka. Sebahagiannya adalah seperti yang Tun cakapkan diatas

6) Ahli dan pemimpin UMNO hari ini bukan lagi seperti dulu, Pak Lah dari mulanya sudah mengamalkan procedure 'tak boleh lawan tauke' sebab takut akan kewibawaan beliau tercabar dan mungkin beliau akan hilan kuasa atau di rampas oleh orang yang lebih bagus.

7) Dengan ini, selain menanamkan idea dan sikap 'Yes Sir' Pak Lah jugak membawa masuk konco konconya, dan jugak ahli keluarga dia. Dengan ini dia tahu, dia mempunyai ramai yang menyokong beliau, dengan itu tak senang sesiapa cuba untuk menjatuhkan beliau.

8) Saya harap banyak lagi pendekatan dan action yang Tun boleh ambil untuk membuka mata rakyat Malaysia dengan membongkar niat Pak Lah sebenar. Dia boleh terus jadi PM kalau dia nak berubah dan kembalikan sistem yang Tun tanamkan dulu, tapi kalau dia tak nak jugak, dia harus berundur sebelum kejadian lebih teruk menimpa.

Salam,
Alex DeRoca

anna said...

assalamualaikum TUN.

Saya sokong TUN !! :-)

Hidayah Surea said...

Moral of the story:
Kesetiaan mestilah relevan. Bukan untuk kepentingan diri semata. Am I right?

Bagong Perkasa said...

Assalamualaikum Tun.

UMNO adalah hak ahli UMNO. UMNO bukan Pak Lah punya. Saya pegang dan yakin kata-kata itu. Ahli akar UMBI akar berjuang bagi mengembalikan UMNO yang telah 'dirompak' oleh Pak Lah dan kuncu-kuncu kepada ahlinya.

Tun terus kan bersuara demi melawan dominasi media arus perdana yang melalaikan.

Generasi Prihatin UMNO Johor
www.mukmujohor.com

Unknown said...

I'm Sarawakian and no UMNO member but politic caught my attention eversince Tun was PM. From then on Tun till now is my inspiration.

What Tun clarified now on Malaysian political scene is good for all Malaysian. Now i gained more knowledge the history of UMNO by actual facts.

Syabas Tun.

Shahabudeen Jalil said...

setuju TUN.. tapi pada zaman Tun dulu orang-orang Tun sebarkan maklumat mcm ini juga. Mereka dakwa orang yang tak setia pada Tun adalah orang yang tak setia pada UMNO, menurut mereka, Presiden UMNO itu bukan individu tetapi satu institusi.

Saya setuju Presiden UMNO ini satu institusi jika calon Presiden itu dipilih oleh perwakilan secara telus.

Seperti yang Tun pernah lalui dulu.

Apapun, saya harap dan doakan Pak Lah sedar dan letak jawatan dengan terhormat.

asmihan said...

assalammualaikum Tun Dr Mahathir..

Sy harap Tun jaga kesihatan. Malaysian masih m'perlukan Tun untuk memimpin Malaysia dan Tun jangan risau, ramai di antara rakyat Malaysia yang bijak dan celik. Kami tetap menyokong Tun dan bukan hanya menutup sebelah mata...MOGA TUN DIRAHMATI ALLAH..

Unknown said...

Tun,

Saya pun sudah keluar dari UMNO ikut jejak Tun.

Bukan tidak setia kepada UMNO tetapi UMNO sudah tiada apa-apa lagi, UMNO hanya untuk Pak Lah dan kaum kerabatnya sahaja.

Saya meluat dengan komen para menteri, nampak macam kebudak-budakkan.

mOnk dOlat said...

Assalamualaikum Tun,

Saya sendiri orang Singapura dan saya amat mengagumi Tun.

Biar berani kerana benar. Saya pun berharap PM Abdullah akan melepaskan jawatannya demi kebaikan orang Melayu di sana.

Walau apapun, siapakah yang menjadi pengganti sekiranya ia benar-benar terjadi? Timbalan PM sekarang masih diselubut kontreversi Altunya.

Saya malu kerana kerajaan sekarang tiada tuju arah. Kerana saya malu dengan tanggapan negatif dengan orang Melayu. Melayu malas, Melayu mudah lupa, Melayu ni, Melayu tu.

Saya harap orang Melayu di sana maju. Tunjukkan dunia dan jiran-jiran kamu bagaimana menjadi orang Melayu yang mampu menjadi juara. Peha kanan dicubit, peha kiri pun terasa sakitnyer juga.

Di sini, kami kaum minoriti dan walaupun di tolak tepi dengan terang, kami tetap meneruskan perjuangan kami secara rasional dan sabar. Kaum Melayu di sini akan menunjukkan kita mampu maju juga. Sama- samalah kita menaikkan martabat orang Melayu.

Maaf jika mana-mana pihak tersinggung.

nabeman said...

Tun Mahathir, cukuplah setakat ni saja. Sikap kamu dgn mentaliti kolonialisme sudah tidak serasi lagi dgn era ini. Sikap jahat kamu ni hanya akan menghancurkan Malaysia. Bahkan, ia akan mengugat keharmonian rakyat pelbagai kaum. Kami dah meluat mendengar segala tohmahan palsu kamu.

hana_ziaa said...

A'kum dan selamat pagi Tun,

Saya bersetuju dengan Tun. Memang tak salah untuk kita setia pada parti tapi sekiranya presiden partii tersebut telah memecah belahkan orang melayu, lembik dalam pentadbiran, dan boleh menggadaikan negara, kenapa kita harus menyokong presiden ini? Agaknya pada pemikiran kaki bodek-kaki bodek ni untuk setia pada parti harus setia pada presiden? kalau presiden tu lompat macam katak so semua pembodek tu akan turut sama melompat seperti katak? ihsihshsihis.......hairan bin ajaib betul....

Tun, minta Tun komen sikit tentang kenyataan Shahrir Samad semalam, katanya apa yang Tun tulis tu tak betul, dan bukannya Tun yang menulis dalam blog ni.

Semogo Allah melindungi Tun dari segala rintangan dalam memperjuangkan kebenaran.

Ikhlas dari Hana & Keluarga

Anonymous said...

Assalamualaikum Tun,

Saya sokong ap ayang diperkatakan itu. Musa dan Shahrir adalah pengkhianat UMNO dan orang melayu yang sebenarnya..

Shahrir menang dalam pilihanraya bebas di Johor Bahru pada 1988 dulu pun adalah atas sokongan parti DAP, ini semua bukan rahsia lagi...kemudiannya Shahrir tidak mahu angkat sumpah di depan Allahyarham Tun Zahir Ismail kerana arwah adalah antara ahli tribunal yang memecat Salleh Abas, ini semua menunjukkan wajah sebenar Shahrir Samad yang bersifat kebudak-budakkan..

kita tahu sifat Tun yang tidak berdendam, Kuli dan ahli lain S46 yang mengutuk dan menghentam Tun sepanjang 1988-1996 pun diterima semula menyertai UMNO, demi UMNO, demi parti dan orang melayu, bukan demi Mahathir..

Saya bersetuju bahawa semua yang dilakukan oleh Yang Berbahagia Tun adalah demi kepentingan parti, negara dan rakyat, tidak ada langsung yang bersifat individu..

jemuan kabuten said...

Tun,
Pemimpin sekarang bukan tak setia. Setia Tun. Depa setia dengan temolok, depa setia dengan periuk nasi dan depa setia dengan kepentingan diri sendiri. Kesetiaan inilah menjadikan depa bacul. Kesetiaan bukan kepada parti. Tapi kesetiaan kepada perjuangan parti. Jika umno tidak lagi memperjuangkan kepentingan agama, bangsa dan tanahair..Apakah kesetiaan itu masih bermakna? Tak kan pemimpin lain dalam umno tidak nampak ke arah mana umno melunsur sekarang ? Mereka nampak...Tapi depa ikut juga..Adakah depa juga subahat ? Atau bacul bertindak takut kepentingan diri terjejas..?

mednaha said...

Assalamualaikum Tun,

Tindakan Tun nampak tak setia tetapi hati Tun setia...

Tindakan mereka nampak setia di mata tapi sebenarnya TIDAK di hati mereka kerana mereka sanggup membiarkan parti menjadi lemah dipimpin oleh pemimpin yang tidak berupaya...

MEREKA TAHU TAPI MEREKA BERPURAAA2...HIPOKRIT...

A_Fikri said...

Assalamualaikum TDM,

Saya sokong 100% Tun.
Pak Lah harus paham message dari akar umbi bukan berbagga dengan sokongan dari pembesar UMNO yang hanya mejaga kepentingan diri semata-mata.

cohong gym said...

Kesetiaan itu kita tunjukkan dengan memastikan UMNO di tadbir dengan baik. Mengkritik tidak bermakna tidak setia. Pada pendapat saya kritikan Tun adalah satu nasihat yang amat berguna kepada UMNO dan Negara.

Tapi malangnya, mereka yang berkepentingan dan tidak sedar diri menggunakan kritikan tersebut sebagai satu isu untuk menghentam Tun. Sebenarnya, mereka itulah yang tidak setia kepada UMNO.

ibrahim yahaya said...

YABhg Tun,

Pagi ini, ada orang menyebut tindakan TUN berhubung krisis Perlembagaan satu masa lalu. Dalam perbualan itu, ada pihak yang menganggap TUN "menderhaka" seperti juga beberapa kerat rakyat Malaysia sekarang. Namun, bagi saya tindakan TUN itu telah menyebabkan rakyat negara ini tidak kira bangsa lebih menghormati Raja-Raja Melayu sekarang berbanding sedikit masa dulu. Kini, kita tidak mendengar lagi cerita-cerita mengenai ada orang kena tempeleng di tepi jalan atau diketuk kepala. Kita banyak mendengar Raja-Raja Melayu memberi ucapan dan pandangan yang baik dan bernas. Mereka amat dihormati dan disayangi.

Semoga Allah memelihara kesihatan TUN sekeluarga.

( http://www.duniatiger.blogspot.com )

Anonymous said...

Salam Tun,

Selepas Tun mengumumkan keluar dari UMNO nampaknya serangan terhadap Tun meningkat begitu drastik. Mereka bukan menjawab semua persoalan yang Tun lontarkan, tetapi menuduh Tun dulu melakukan perkara yang kononnya jauh lebih buruk. Mereka kata dan menggambarkan Tun sebagai autokratik, menutup mulut semua orang, mengawal media, menggunakan ISA, tidak telus, rasuah, berkroni dan sebagainya. Kepada mereka yang mampu melihat sesuatu dengan objektif, tuduhan-tuduhan mereka ini jelas dangkal dan simplistik. Kalau benar Tun memiliki sifat-sifat yang digambarkan, apakah Tun akan meletak jawatan dan masih boleh bergerak bebas sebagaimana sekarang. Mereka lupa bahawa majoriti rakyat negara ini masih menghargai apa yang Tun telah lakukan sepanjang 22 tahun sebagai PM. Malah apa yang menjadi kebanggaan kerajaan dan rakyat ketika ini pun masih lagi hasil dari usaha Tun. Sifat dan sikap mereka sebenarnya amat memalukan bangsa dan agama kita. Orang Cina (yang bukan penyokong DAP atau racist) yang saya kenal pun ramai yang hairan dan pelik dengan sikap mereka. Mereka bertanya kenapa teruk sangat pemimpin melayu sekarang mengutuk Tun, langsung tidak sopan dan menghargai Tun yang telah banyak berjasa kepada negara. Dan mereka juga cakap mengapa kerajaan Paklah ni takut sangat dengan Singapore?

Ruslizal Jamaludin said...

Saya amat bersetuju dengan apa yang Tun katakan. Rata-rata ahli UMNO tidak berani untuk bersuara. Pendek kata "pengecut"lah. Perjuangan mereka adalah untuk kepentingan diri mereka sendiri tanpa ada perasaan bahawa mereka sebenarnya adalah wakil kepada rakyat atau ahli umno diperingkat bawah. Suara mereka adalah sepatutnya suara rakyat yang diwakili. Untuk mendapatkan suara rakyat atau ahli-ahli umno keseluruhannya yang diwakili maka perlulah ada EGM bagi mendapatkan pungutan suara. UMNO sekarang sudah hilang demokrasi. Sayangilah UMNO, Sayangilah Orang Melayu. Jangan sampai Melayu dijajah lagi... Semoga Tun terus sihat dan gagah untuk terus memperjuangkan dan membela nasib orang Melayu di tanahair yang tercinta

Zu Ismail said...

Wahai Ayah,

Teruskan Tun .. berikan kebenaran dan buka minda mereka kerana kini dilihat seolah-olah ahli-ahli dan pemimpin tertinggi umno telah terkeliru dengan fahaman kesetiaan mereka.

Memang betul, dapat dilihat sekarang ini, mereka lebih bertuankan Abdullah Badawi berbanding setia kepada UMNO..

Ayahku,
Jangan gentar dengan mereka. Mereka merasakan dunia dan kuasa mereka luas, padahal kuasa rakyat yang memerhati lagi luas...

Putera Demokrasi said...

Selamat Pagi Tun & Semua,

Benar kata-kata Tun, UMNO telah disatukan dengan AAB. Akibatnya, siapa menantang AAB seolah-oleh menentang UMNO. Sedangkan mereka inilah "Pengkhianat" kepada UMNO iaitu penyokong-penyokong yang membawa rebahnya UMNO. Mereka-mereka inilah sebenarnya Duri dalam daging dan petualang kekalahan UMNO.

Rakyat tidak marah kepada Tun, tetapi marah kepada kelakonan AAB meng"BADAWI"kan UMNO. UMNO dijadikan parti keluarga AAB dan barang siapa menentang perancangan mereka, mereka akan tersingkir. Sepatutnya, mereka inlah disingkirkan dari UMNO. Rakyat mengundi menolak AAB bukannya UMNO. Tsunami Politik sebenarnya Tsunami Badawi.

Semoga Tuhan menghuru-harakan AAB dan konco-konconya. Selamatkanlah UMNO dan Bangsa Melayu. Tuan, bantulah golongan muda seperti kami menentang AAB. Kamilah pewaris legasi Tun 22 tahun di bawah pentadbiran Tun. UMNO, dulu, Kini (tak relevan), Selamanya (kalau relevan).

mfa

neodysis said...

Salam,

Memang benar hanya mereka yang berkepentingan dan menggunakan kedudukan yang diamanahkan oleh rakyat akan mengatakan bahawa mendesak Pak Lah melepaskan jawatan sebagai perdana menteri bermakna tidak setia kepada UMNO dan ini disebabkan oleh ketidakfahaman.

Orang melayu akan sentiasa setia kepada UMNO yang banyak berjasa dan kekuatan atau rebahnya UMNO bergantung sepenuhnya pada ahli-ahlinya serta bagaimana UMNO boleh membantu orang melayu dalam semua aspek.

Rasa hormat ahli-ahli UMNO kepada para pemimpin UMNO akan luntur apabila berlaku ketidaksefahaman dan kepentingan peribadi menguasai kepercayaan yang diamanahkan.

Keutuhan UMNO akan hilang apabila keyakinan rakyat tidak sekuat sebelum pak lah dilantik menjadi perdana menteri dan peranan yang dimainkan oleh ahli keluarganya dalam mentadbir negara menyebabkan sebilangan besar rakyat tidak bersetuju dan membenci pak lah dan UMNO

Taurus Sitara said...

Assalamualaikum Tun Dr Mahathir Mohd,
As in my earlier comment,this move of yours (withdrawing from UMNO) is the best trump card so far.The after-shocks came in the many forms so unexpected or I must say have been expected by you Tun.The "Melayu mudah lupa" hypothesis stated by Tun not-so many years ago is now showing its truth,isn't it?Just watch Tun Musa,Dato Shahrir,Rafidah,Hishamuddin and the list goes on..Tun just recited fairytales of Tun Musa and Dato Shahrir Samad.Perhaps Tun should write more of Tun's experiences with all these "lobby-masters" like Datuk Nazri (the most rude person to you and the best Melayu-Mudah Lupa Member so far?),Datuk Seri Rafidah Aziz AP Queen,Datuk Shafie Afdal,Dato Zaid the" suka-suka makemy own Law and use taxpayers' money to belanja Judges/Bar Council "Minister,...I mean it's best if Tun discloses whatever is not against OSA in which these leaders have lobbied when Tun was in power?D
Don't these people realised that Tun is trying to cure UMNO?So my dear Tun,please tell-all coz we are hungry for the moment for UMNO and BN to be respected as the Party for uniting Malaysians.Wassalam.

WPY said...

Tun,

I'm very saddened by all these mess in our political system.

Hope that you can save us from any political 'doomsday'!

Wishing you the best of health to fight on.....we're with you all the way.

ilusb said...

Salam Tun,

Kalau Tun masih kuat dan tak keberatan, saya harap Tun boleh kembali sebagai PM walaupun buat seketika. We miss your sharpness and vision and we sure could use them right now

Unknown said...

mereka mengatakan tentang kesetiaan pada parti...tapi seperti yg Tun jelaskan ianya lebih kepada setia pada pemimpin...jika saya diberi pilihan utk setia pada pemimpin,saya mahu setia pada Tun sebagai pemimpin...

**sejak Tun buka blog ini,kami rasakan yg Tun seperti hampir/dekat pada rakyat...syabas Tun....

neNekz said...

Assalamualaikum Tun,

Semoga hidup Tun diberkati Allah dan semoga Allah panjangkan usia dan kurniakan kesehatan dengan berokah hari Jumaat yang mulia ini. Insya Allah.

Tun, kata-kata Tun adalah mutiara bagi kami dan kejayaan Tun adalah inspirasi bagi kejayaan anak-anak kami.

Salam Hormat dari kami sekeluarga.

iqrame said...

kenapa depa masih lagi tak faham2 dgn apa yang dimaksudkan oleh TUN? TUN dan ramai lagi sayang kan UMNO tapi org yg dlm UMNO yg menyebabkan umno LEMAH.... dah lemah tu, faham2 je lah.....
hidup TUN & UMNO..... semoga MELAYU terus maju dan MELAYU tak akan mudah lupa.....

p/s saya product DEB

Unknown said...

good day tun,
do u notice more n more blog come out after some issue?
those blog even advers in Tv...
what do they want?
led malaysia to be a blog world?

RIANA67 said...

Tun yg budiman lagi bijaksana....assalamualaikum w.b.t..benar apa yg tun katakan...kesetian pada UMNO bukan bermakna setia pada pucuk pimpinan kerana pucuk pimpinan itu boleh berganti...tetapi setia pada UMNO atau parti adalah memperjuangkan misi dan visi parti(UMNO)bukan membodek pucuk pimpinan...teruskan menulis Tun...kami sbagai rakyat kerdil..menyokong tindakan Tun selagi tidak merugikan mana-mana pihak...tetapi sejarah telah membuktikan bahawa Tun selalu di pihak benar walau pn kadangkala Tun ada jg tergelincir dari membuat keputusan tetapi bagi saya..manusia mana yang tidak membuat kesilapan dan bumi mana yang tidak di timpa hujan...salam perpaduan dari saya di sabah buat Tun dan keluarga dan smoga Tun sehat sejahtera selamanya...amin

kingmaker65 said...

Salam Pak Tun,
Doa dari saya sekeluarga buat Pak Tun & keluarga juga.

Ini yang menjadi masalah apabila kita dapat pemimpin seperti Pak Lah yang konon-kononnya cucu ulama tapi dalam hati beliau sememngnya MUKA TAK TAHU MALU. Lihat saja le bagaiman dia melindungi selagi ada anak, menantu, sedara mara mengikis hasil kekayaan negara sebagai "pencuri halal"

Malu itu merupakan ibadah kerana kita mengaku melakukan kesilapan dan memohon maaf. MUKA TAK TAHU MALU ni perangai mcm setan. Setan-setan serta iblis pun tak nak berkawan dengan orang yang seperti Pak Lah ni. Mana taknya, iblis tak pernah memungkiri janjinya kepada Tuhan untuk memesongkan manusia. Tidak buat Pak Lah@munafik boleh berbohong kepada rakyat dan membuat rakyat macam orang bodoh.
Ini le permainan politik ala zionis, apa yang mereka lakukan betul belaka.

Demi Agama, Bangsa & Negara saya sentiasa dibelakang Pak Tun menentang Pak Lah@munafik sekeluarga dan keluarga sepupunya Bro Anwar Bin Ibrahim@B.A.B.I.
Demi ALLAH ini adalah janji anak bangsa yang merdeka. Moga perjuangan kita dapat keberkatan dari ALLAH swt.

wassalam Pak Tun.

Unknown said...

Salam Tun Dr.M yang dikasihi,

Saya tidak sama sekali merasakan yang Tun tidak setia kepada UMNO, setelah 22 tahun menjadi President kepada parti tentunya Tun sayangkan UMNO. Tuduhan bahawa Tun tidak setia kerana berhenti menjadi ahli UMNO hanyalah alasan sesetengah pihak yang kononnya mahu memperbetulkan masalah didalam UMNO.

Saya sebagai rakyat Malaysia berasa hairan kenapa pemimpin tertinggi UMNO berdiam diri dan sanggup membiarkan keadaan dimana Tun dilarang berjumpa ahli-ahli UMNO. Adakah kita hanya boleh dengar pada satu pihak sahaja dan menolak pandangan orang lain? Saya kira pemikiran sebegini tidak sihat.

Tun,

Biarlah apa mereka nak kata yang nyata Tun Dr.M tidak pernah menubuhkan mana-mana parti untuk menentang UMNO sekalipun pernah dibuang parti oleh Tunku Abdul Rahman. Tidak seperti mereka yang mengaku sayangkan serta setia kepada UMNO tetapi sanggup keluar UMNO dan tubuhkan parti lain untuk menentang UMNO, memburukkan pemimpin UMNO, dan kemudian masuk UMNO balik. Mungkin mereka sudah lupa. Tapi mereka harus ingat bahawa masih ada yang tidak lupa.

Tun,

Terima kasih atas jasa yang Tun curahkan kepada bangsa Melayu, Agama Islam dan Negara Malaysia.

Wassalam.

neodysis said...

LIHATLAH VIDEO KLIP YANG MENYAJIKAN SAJAK YANG DIDEKLAMINASIKAN OLEH TUN


http://www.youtube.com/watch?v=BCsVEMxRAVE

Cyrano said...

Assalamualaikum Tun,

Sedih bila lihat apa yang sedang berlaku sekarang. PRU 12 telah membuktikan kelemahan BN/UMNO yang ketara sehingga menyebabkan 4 negeri "tergadai". Itupun mereka masih tidak nampak. Kami yang kerdil ini hanya boleh melihat tetapi Tun lebih arif dan lebih berupaya untuk bertindak. Teruskan perjuangan Tun, kami tetap dibelakang Tun.

p/s: Mari kita sama-sama renungkan balik bait-bait lagu "Anak Kecil Main Api".

Sekian, Wassalam.

SangSetia said...

Salam Tun,
MT UMNO sekarang ini bagi saya adalah sebenarnya "EMPTY" dgn semangat juang sebenar UMNO krn telah diganti dgn semangat juang menjaga periuk nasi masing2. Oleh itu tidak hairanlah banyak yang lebih mempertahankan PakLah dari kepentingan parti UMNO sendiri. Mungkin juga krn takut hilang jawatan atau takut disabotaj oleh KJ dan konconya2. Hanya Tun sekeluarga pejuang UMNO yg sebenarnya.
May Allah bless Tun always.
Wassalam

Tamin's_Family said...

assalamualaikum Tun,

U have our support from the beginning

wassalam....

kuyu said...

Salam Tun,

Sekarang nie sesiapa tak sokong Pak Lah tak setia pada parti. Perjuangan UMNO sekarang bukan untuk kepentingan orang Melayu tetapi untuk kepentingan individu tertentu.

Terus kan perjuangan Tun, saya senantiasa memberi sokongan.

Saya doakan agar Dato Muhkriz terpilih unutk jawatan Ketua Pemuda UMNO.

LohSH said...

Tidak ada se orang yang betul betul mengetahui kekukuhan atau kelemahan kedudukan Pak Lah di UMNO.

Pembahasan dan pergadohan mengenai kedudukan Pak Lah dan keperluan beliau meletakkan jawatan tidak akan berakhiri jika prinsip kemokrasi tidak diikuti.

Biarkan wakil UMNO memutuskan kedudukan dan nasib Pak Lah di UMNO, bukannya seseorang ahli yang tertentu, atau pun segolongan ahli.

Pak Lah berhak untuk kekal sebagai Presiden UMNO sehingga pilihan UMNO yang akan datang, dan sesiapa yang inggin mencabar Pak Lah perlu menghadapi pilihan UMNO.

Ini demokrasi.

ina said...

moga tun terus tabah... mengkritik bukan bermakna membenci tetapi sebagai satu pandangan kepada pemimpin supaya mereka sedar kekurangan yg mereka tidak nampak dari sudut kite sebagai rakyat yang merasai sendiri...

Anonymous said...

syabas Tun!!!!! hidup Tun Dr.Mahathir!!!!

wan hamidi said...

Assalamu'alaikum Tun,

saya rasa kita perlu membezakan perjuangan bangsa dgn perjuangan untuk peribadi tertentu.Apa yg Tun dah buat memang benar sama seperti Tun Razak mengkritik dato onn dulu. Umum sudah ketahui, kepimpinan Pak Lah adalah lemah. A weak leader cannot lead the nation, apatah lagi nak lead Malaysia.

http://wanhamidi.blogspot.con

sazarul said...

Salam Tun!,
Apa Sahaja yang dikata atau pandangan Tun akan menjadi perhatian buat penyokong dan penentang Tun.Demi orang melayu dan khasnya umat Islam Malaysia, saya harap Tun takkan berputus asa dan semakin bersemangat.Apa Nak Jadi UMNO......Pejuang Bangsa atau berjuang untuk kedudukan diri sendiri. Melayu Mudah LUPA..............

Unknown said...

Tun,

Saya setu dengan TUN.

Apa yang dikatakan oleh Tun adalah benar. Kebenaran inilah yang menakutkan mereka.

Ketakutan mereka terhadap Pak Lah dan kuasa yang ada ditangan mereka mengatasi kebenaran yang ada.

Unknown said...

Tun yang dikasihi,

Saya agak kecewa dengan sikap ahli-ahli UMNO yang sehingga kini masih tidak berani menasihatkan PM kita untuk meletakkan jawatannya. Tiada seorang pun yang berani menyokong kata-kata Tun.Adakah "membodek" PM akan memgukuhkan UMNO? Jawapannya "TIDAK", sebaliknya akan menjatuhkan UMNO dan Malaysia.

Sepertimana yang Tun perkatakan dalam blog Tun ini, kesemua pemimpin UMNO sebelum ini sentiasa berani menyuarakan pendapat mereka walaupun terhadap PM pada masa itu.
Tetapi dimanakah pemimpin-pemimpin yang berani sekarang ini?

Semenjak kecil lagi, saya amat mengkagumi Tun dan amat berbangga manjadi anak Malaysia. Dalam 22 tahun ini, Tun telah membangunkan Malaysia dengan pesatnya. Jasa-jasa Tun memang tidak perlu diperkatakan lagi.

Apabila Tun meletak jawatan dan memberikan jawatan PM kepada Datuk Seri Abdullah, saya juga amat menyokong DS Abdullah. Sebabnya amat mudah, kerana saya adalah anak Malaysia.

Sehinngalah ke hari ini, peluang itu sudah diberikan kepada DS Abdullah tetapi apakah jasanya terhadap Malaysia semenjak beliau menjadi PM? Bukan itu saja, sekarang ini, Rasuah dan Jenayah semakin berleluasa dan hampir tidak terkawal. Adakah kita perlu lagi membazirkan masa kita terhadap DS Abdullah? Adakah kita perlu tunggu sehinnga Rasuah dan Jenayah menjadi tidak terkawal, Pakatan Rakyat menjadi kuasa majoriti, ataupun seluruh BN menjadi hancur?

Mengapakah tidak diberikan peluang ini kepada orang lain yang lebih sesuai? Adakah mahu menjadi Samyvellu yang kedua?

Saya amat berharap ahli-ahli UMNO menyokong pendapat Tun. Ini bukan mengkhianati UMNO dan PM tetapi sebaliknya adalah untuk kebaikan negara kita, Malaysia.

Ms T said...

Salam to Tun whom I truly respect and honor.

It angers me everytime I think about our ignorant and shallow leaders we have currently in the government. I am not sure what are their agendas and goals. And not forgetting, bunch of them are unintelligent too - with zero analytical skills!! Words that they say in press clearly indicate that they never use their brains before they open their mouths. We have waaaay bigger and important issues to deal with in our country and here they are - talking crap (pardon me for my language) about Tun. I feel like smacking each of their heads with my mom's blackest frying pan. Well, I am THAT mad.

Stay true and stay firm, Sir Tun. Me and my entire big family and my friends and people from my office are all behind you. We are totally disgusted with people running the government currently. We are all working so hard to earn a living in this country - and it's a struggle as living maintenance is getting higher and higher - and we have those corrupt leaders misusing our money!!

aizzul said...

salam Tun M,

Saya doakan semoga Tun M sihat hendaknya.

Memang benar apa yang Tun M nyatakan, ternyata kebanyakan pemimpin2 UMNO sekarang lebih mementingkan kepentingan peribadi daripada kepentingan rakyat dan tujuan parti itu sendiri.

Tun M, pemikiran dan pendirian mereka terbukti jauh menyimpang dari apa yang sepatutnya, parti UMNO adalam untuk rakyat dan orang2melayu!!

Tun, mereka2 ini memang layak untuk ditegur, jangan sampai mereka lalai dan lupa diri... Tun, sememangnya, "Melayu Mudah Lupa".

AHMAD SYAMSUL MARANTINO BIN AMRAN, C.A. (M) said...

Assalamualaikum Tun.

UMNO skarang dah lemah n banyak tindakan merugikan rakyat. Tak salah untuk ahli meninggalkan parti untuk joint parti yg lebih baik @ tubuh parti yg lebih baru @ penjenamaan semula dengan carta organisasi yg baru. Umpama jenama barang yang tidak diminati, buat bagus macamane pun, orang pasti tak suka & tak berminat(kecuali segelintir) kerana memikirkan hal2 yg tak bagus dulu.

Kesetiaan kepada UMNO tak perlu pada saat ini kerana org dah muak dengan segala salah laku pemimpin dan kelemahan-kelemahan nyata dalam kepimpinan. Maka saranan untuk setia ini hanya sebagai untuk menjaga tembolok makanan mereka sendiri & menjaga kepentingan mereka semata-mata, bukan kerana bangsa Melayu!

Hanya pandangan peribadi daripada saya.

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 760   Newer› Newest»