Tuesday, May 13, 2008

UMNO – 62 Tahun


Pada 11hb Mei 2008, UMNO mencecah usia 62 tahun. Ditubuhkan sebagai parti yang demokratik UMNO telah mencapai kejayaan demi kejayaan.

UMNO dibawah pimpinan Dato Onn Jaafar telah menewas rancangan Malayan Union, British.

UMNO di bawah pimpinan Tunku Abdul Rahman Putra telah berjaya merebut kemerdekaan daripada British.

UMNO dibawah tiga Perdana Menteri yang berikut telah berjaya menstabilkan negara dan membangunkannya sehingga menjadi negara contoh kepada negara=negara membangun yang lain.

Kepimpinan parti campuran (Perikatan dan Barisan Nasional) oleh UMNO memperolehi kemenangan dua-pertiga tiap pilihanraya Parlimen melainkan pada 1969. Kerajaan Malaysia yang didirikan semuanya kuat dan dihormati di dalam dan di luar negeri.

Tetapi dalam pilihanraya 2008 Barisan Nasional di bawah pimpinan UMNO kalah di lima buah negeri, satu Wilayah Persekutuan dan tidak mendapat dua-pertiga kerusi di Dewan Rakyat.

Pada ulangtahun ke-62 UMNO dilahirkan ahli-ahli dan pemimpin bawahan UMNO perlu memikirkan tentang keadaan parti pada hari ini. Bolehkah mereka gembira dengan prestasi UMNO sekarang? Bolehkah mereka percaya mereka masih kuat dan relevan seperti dahulu?

Pengasas UMNO memilih sistem demokrasi untuk parti kerana mereka percaya jika pemimpin UMNO menyeleweng, ahli boleh dengan hanya mengundi menukar pemimpin dan memulihkan keadaan.

Malangnya undi perwakilan UMNO boleh dibeli, justeru itu ia tidak dapat menjamin kepimpinan yang dipilih adalah cekap dan baik.

Percubaan dibuat supaya sistem pemilihan tidak mudah disalahguna. Dengan adanya sistem kuota, calon perlu mendapat pencalonan yang besar sebelum dapat bertanding. Sogokan kepada jumlah yang besar dipercayai sukar dilakukan.

Hari ini sistem kuota ini disalahgunakan dengan cara lain. Kali ini yang menyalahgunakannya ialah pemimpin besar UMNO sendiri. Kerana kuasa yang ada padanya, pemimpin besar dapat menghalang ahli melalui pelbagai cara supaya tidak mungkin mencalon selain darinya dengan cukup bilang untuk bertanding.

Ini boleh dilakukan kerana perwakilan ke Mesyuarat Agong UMNO termasuk pemimpin bahagian lebih mengutamakan kepentingan diri mereka daripada perjuangan parti, perjuangan agama, bangsa dan negara.

Hari ini yang sanggup disogok akan mendapat sesuatu bagi diri mereka. Jika cara ini berterusan dua perkara boleh berlaku;

1) Wakil Rakyat dan Kerajaan akan dimiliki oleh orang yang sogok mereka. Mereka akan bekerja untuk orang ini dan bukan untuk UMNO dan perjuangannya.

2) Pengundi biasa dalam Pilihanraya akan menolak calon dari parti UMNO dan BN dan dengan itu parti lawan akan mengganti BN sebagai Kerajaan. Pada masa itu ahli biasa, pemimpin kecil dan besar, bahkan yang bakal menjadi Perdana Menteri pun tidak lagi akan mendapat apa-apa bagi diri mereka. UMNO akan menjadi tidak relevan dan akan hancur bersama parti-parti sekutunya. Contohnya dapat kita lihat sekarang. Gerakan, MIC ditolak oleh rakyat.

Sejarah akan kutuk orang yang menghancurkan UMNO. Mereka akan dianggap sebagai pengkhianat kepadanya, pengkhianat kepada bangsa, agama dan negara. Sudah tentu orang Melayu yang akan kembali menjadi bangsa yang dihina dan dijajah dengan duit akan kutuk orang yang menyebabkan kecelakaan menimpa kaum bangsa mereka.

Pemimpin UMNO, terutama yang tertinggi yang memimpin parti ke arah kecelakaan ini akan dianggap pengkhianat yang terkutuk. Mereka yang turut sama kerana ingin mendapat sesuatu bagi diri sendiri juga akan dikutuk.

Inilah hasilnya apabila pemimpin dan ahli UMNO sudah lupa akan tanggungjawab mereka terhadap parti, terhadap bangsa, agama dan tanahair, tetapi sebaliknya menjadi tamak untuk mengisi temolok diri sendiri sahaja. Na'uzubillah

220 comments:

1 – 200 of 220   Newer›   Newest»
ZuL said...

jgn singkirkan BN...SINGKIRKAN PAK LAH DAN SEKUTUNYA SAHAJA....bagaimana??...dgn kuasa rakyat di jalanan

rahsia said...

Apakah orang Melayu hari ini dihina?

Kalau UMNO ni parti untuk Melayu, bagaimana sahutan bahawa UMNO juga menjaga kaum lain?

Apakah perjuangan orang Melayu tidak sehaluan dengan perjuangan negara Malaysia?

Apakah orang Melayu di Indonesia dan Brunei setanding dengan orang Melayu di Malaysia?

Bagaimana Malaysia boleh menjadi lebih mantap?

Charlsen said...

Tun yang dirhormati,

Apa yang selama ini UMNO beri rakyat? Kenapa semua orang dalamnya begitu kaya raya? harta bukan berjuta juta tapi beratus puluh juta, adakah seorang rakyat yang biasa dapat simpan duit sebanyak sejuta itu dalam sepanjang hayat mereka? memang jelas orang dalam umno menyalah guna kuasa dan korup!

Apa yg mrk laku skrg jika tdk kalah teruk adakah mrk akan buat? belang mrk lama lamanya juga akan tunjuk hanya skrg mrk terpaksa simpan..

Tun, sekarang pada masa ini ada beberapa orang yg demi negara dan bangsa menyertai parti BN ataupun UMNO? skrg ramai yg menyertai BN kerana kepentingan sendiri, walaupun memang ada banyak lagi yg betul betul ingin berjuang tapi mrk semua itu tdk mempunyai kuasa ataupun pangkat.. orang yg mempunyai hati semua itu tdk tahu bodek macam mana mrk dapat cakap dan pangkat?

Ini bukan hanya berlaku pada UMNO saje tapi MCA, Gerakan, dan MIC juga..

Memang salah bukan parti tapi orang orang yg beratus ribu itu yang menyalah kuasa, korup dan zalim terhadap rakyat!!!

Rakyat hanya minta utk hidup dlm kerajaan yg bersih, maju dan selamat utk dihuni oleh keluarga dan rakan..

Dan yg penting ialah kaum antara satu sama lain dapat hidup bersama sama dgn baik...

Saya sgt benci kenapa ada banyak orang ingin memecah belahkan harmonian perkauman!!

Menipu kata kaum mrk akan musnah jika apa apa, kata kaum itu semua kaya yg mrk susah!!

seorang ingin berjaya mesti membuat sesuatu dg rajin dan berusaha dan bukannya duduk kat situ harap kerajaan beri mrk suap!!

Dalam sejarah yg betul dan bukan sejarah yg telah diperbetulkan oleh kerajaan, menyatakan bahawa orang Cina dan India telah lama iaitu sebanyak beratus tahun telah sampai di Malaysia utk tinggal dan pada masa itu isu sentiment perkauman tdklah hangat macam skrg ini!!!

Oleh itu kenapa tdk boleh hidup berbaik baik? kalau berterusan dalam kerajaan yg pandai mainkan isu perkauman sampai 1000 tahun kita pun tidak dapat harmoni yg betul betul!!!

Anonymous said...

Salam Tun,

Saya melihat dalam keadaan yang ada sekarang ini, amat sukar sekali untuk melihat UMNO pulih dan menjadi parti yang mampu melindungi bangsa, agama dan negaranya sebagaimana dahulu.

Memang menyedihkan apa yang sedang berlaku, tetapi apakan daya kita tidak mampu berbuat apa-apa. Entah kenapa UMNO boleh menjadi begitu lemah dengan tiba-tiba, dan para pemimpinnya menjadi manusia yang hanya tahu mementingkan diri sendiri.

usaha said...

sebagai seorang rakyat malaysia yang belajar di jepun atas biasiswa jpa sukar untuk saya menjangkakan bahawa malaysia akan menjadi negara maju menjelang 2020..bagi saya untuk menjadi negara maju yang paling utama adalah pemikiran kelas pertama dan juga sistem perhubungan..kedua dia itu masih rendah tahapnya di malaysia.sukar untuk melihat rakyat yang tidak membuang sampah merata rata,tidak menjaga tandas awam dan sebagainya..sistem perhubungan di malaysia sangat teruk sehinggakan rakan saya seorang bangsa jepun sukar untuk mencari sesuatu tempat yang ingin ditujui semasa melancong di malaysia..apakah rangkaian keretapi yang sangat bagus di jepun tidak boleh dipraktikkan di malaysia.bukan saya meminta kerajaan menggunakan bullet train atau sistem canggih lain,cuma keratapi biasa seperti sekarang cuma perlu menghubungkan semua kawasan di malaysia..kami pelajar di jepun hanya menggunakan keretapi lama di japan yang tambangnya sangat murah tetapi dapat menghubungkan semua tempat di sini..jika kedua dua dia atas dapat diperbaiki insyaAllah malaysia akan maju 10 tapak ke hadapan

shook_gunn said...

Tun,

Obviously bukan Tun seorang shj yang aware and kecewa dengan keadaan ini. Hampir seluruh ahli UMNO mempunyai rasa yang sama dan tlh menterjemahkannya melalui undi protes mereka.

Nak kata terpulang kpd pimpinan sekarang utk memahami mesej yang disampaikan, ternyata mereka buat2 pekak atau sememangnya bebal malah cuba mengalihkan tumpuan ahli kepada perkara lain terutama isu yang mampu menaikkan sentimen keagamaan/kebangsaan (satu appoach yang teramat old schol dan basi).

Kita tidak akan terkejut jika melihat nama UMNO hanya terpahat dlm buku sejarah shj pd masa depan. Nauzubillah..

Azni said...

:teringat masa Tun bAcA sajak "MELAYU MUDAH LUPA"....

daniel leiberman said...

PERSIMPANGAN

Bangsa Melayu, UMNO, Barisan Nasional & Malaysia kini di persimpangan. Satu di antara dua ini yang akan kekal. Adakah kita akan MAJU atau MATI. Mati berkubur seperti MELAKA? Kalau mati bererti kita akan kembali ke zaman kegelapan semula. Penindasan & penghinaan selama-lama nya. Anak cucu kita akan menanggung segala nya hasil perbuatan tangan kita yang keji hari ini.

Ini semua angkara sifat TIDAK BERSIH, TIDAK CEKAP & TIDAK AMANAH pemimpin & ahli politik serta kakitangan kerajaan diperingkat Persekutuan mahu pun Negeri dan Daerah yang gagal didalam melaksanakan tanggungjawab yang diamanahkan. Gagal kerana sifat tamak, pentingkan diri sendiri, mata duitan, dan yang lebih sedih ialah sanggup menggunakan ugama untuk kepentingan diri, memecah belahkan umat islam dan menjual masa depan anak cucu bangsa kita dengan harga beberapa ringgit sahaja.

Amat menyedihkan kita orang Melayu yang berugama Islam yang sepatutnya BERSIH & AMANAH. Tetapi kita tidak lah bersih dan amanah saperti yang di tuntut. Tidak cekap boleh dimaafkan dan boleh di perbaiki, tetapi yang tidak dapat kita maafkan ialah sebagai seorang islam kita tidak BERSIH & AMANAH. Sia-sia sahaja kita mengaku diri kita sebagai seorang islam sembahyang lima waktu sehari, jumaat tidak pernah tinggal, puasa genap 30 hari, pergi haji, bayar zakat sedangkan kita tidak amanah, makan duit haram dan sanggup hidup dengan hakikat ini? Apa kita ingat Allah swt tidak tahu atau tidak nampak? Bertaubatlah bangsaku.

mnj said...

dear tun m,
good article.pak lah and gangs must be blamed.
mnj.

shook_gunn said...

Tun,

Obviously bukan Tun seorang shj yang aware and kecewa dengan keadaan ini. Hampir seluruh ahli UMNO mempunyai rasa yang sama dan tlh menterjemahkannya melalui undi protes mereka.

Nak kata terpulang kpd pimpinan sekarang utk memahami mesej yang disampaikan, ternyata mereka buat2 pekak atau sememangnya bebal malah cuba mengalihkan tumpuan ahli kepada perkara lain terutama isu yang mampu menaikkan sentimen keagamaan/kebangsaan (satu appoach yang teramat old schol dan basi).

Kita tidak akan terkejut jika melihat nama UMNO hanya terpahat dlm buku sejarah shj pd masa depan. Nauzubillah..

Alex Yap said...

Dr Mahathir, dalam artikel anda

"UMNO dibawah pimpinan Dato Onn Jaafar telah menewas rancangan Malayan Union, British."

--> apakah segala perjuangan daripada pemimpin-pemimpin komponen parti lain tidak di-kira dan hanya UMNO sahaja yang BERJASA?

"UMNO di bawah pimpinan Tunku Abdul Rahman Putra telah berjaya merebut kemerdekaan daripada British."

--> apakah cuma Tunku Abdul Rahman Putra sahaja pergi berbincang dan memperjuangkan kemerdekaan untuk Malaya. Ke mana perginya tokoh-tokoh seperti Tun Tan Cheng Lock, Tun VT Sambanthan dan yang lain-lain. Kalau anda lupa, boleh lawat web dekat http://en.wikipedia.org/wiki/Tan_Cheng_Lock or http://en.wikipedia.org/wiki/V.T._Sambanthan

"UMNO dibawah tiga Perdana Menteri yang berikut telah berjaya menstabilkan negara dan membangunkannya sehingga menjadi negara contoh kepada negara=negara membangun yang lain."

--> apakah cuma PM-PM dari UMNO yang berjaya menstabilkan negara. Apakah komponen-komponen parti lain tidak menyumbang kepada kesejahteraan negara. Sabah dan Sarawak begitu setia kepada kerajaan BN selama ini.

"Tetapi dalam pilihanraya 2008 Barisan Nasional di bawah pimpinan UMNO kalah di lima buah negeri, satu Wilayah Persekutuan dan tidak mendapat dua-pertiga kerusi di Dewan Rakyat."

--> Kenapa pulak, di-bawah pimpinan UMNO. Bukankah komponen parti lain patut diletakkan sama taraf dengan UMNO. Kalau UMNO cakap power-sharing, apasal pulak UMNO yang mendahului parti-parti lain. Parti-parti lain bukan-nye pengemis. Tanpa komponen-komponen parti lain, mampukah UMNO menjadi kerajaan. Come on, biar adil sikit. Hormat orang lain jugak.

Azuan wan said...

akm..ayahanda tun doa dan harapan saya semoga ayanhanda TUN akan senantiasa sihat dan dilindungi oleh tuhan yang maha kuasa dari ganguan syaitan yang bertopengkan manusia

Saya amat menyajung tinggi jasa TUN dan perjuangan Tun dalam memertabatkan Bangsa melayu dibumi malaysia ini.Dengan ikhlas hati saya nak mengucapakan Terima Kasih,doa dan harapan saya moga Tuhan akan membalas segala kebaikan ini.

Saya amat berminat dgn ucapan dan penulisan TUN.Terus terang saya kata kan saya amat rindu akan ucapan TUN dipentas UMNO di PWTC.Saya perhatikan hanya TUN sahaja yang menangis bila menyampaikan sajak,mengenangkan bangsa melayu.Tapi hari ini banyak pemimpim melayu menangis kerana TAK DAPAT PROJEK DAN JAWATAN.

UMNO DULU KINI DAN SELAMANYA.
Saya bukan ahli parti tapi saya adalah pengundi.Baru-baru ini saya telah di ajak untuk menyertai parti UMNO kerana kelantangan saya mengkritik pemimpim UMNO di tempat saya.Saya katakan boleh kah saya memberi pendapat untuk membetulkan UMNO sedangkan TUN yang 22 tahun jadi presiden pon tak boleh memberi pendapat atau membetulkan UMNO.

UMNO 62 tahun
Saya terfikir sejenak wawancara Mingguan Malaysia dengan datuk seri Abdullah Hj.Ahmad beliau mengatakan
UMNO tidak lemah kerana org melayu masih sokong UMNO.Saya sebagai org muda yg lahir semasa pemerintahan TUN merasa kan pandangan PAKLAH amat silap.Ini kerana mejoriti org muda tak suka Paklah dan KJ.
Dan jika paklah sebagai pemimpim masih tidak sedar dalam pru-13 nanti Ahli-ahli UMNO tidak lagi akan menyambut pemimpim mereka di PWTC atau di parlimen,mereka akan menyambut pemimpin mereka di MUZIUM
NEGARA kerana disitulah UMNO akan ditempatkan.

TUN
adalah amat sedih kerana melayu ini ramai pemimpin tapi sering berhasad
dengki dan berpolitik sehingga tidak menguntungkan bangsa dan kesempatan politik diambil oleh bangsa lain,
Jasa pemimpin dahulu sudah tidak dikenang lagi sejarah sudah dilupakan.

TUN
1.Sudahkah Bangsa Melayu bersedia untuk bersaing dengan bangsa lain tanpa DEB
2.Sudahkah bangsa melayu bersedia untuk dilepaskan tanpa bantuan dan perhatian kerajaan.

saya amat berharap agar TUN dapat memberi sedikit ulasan.

anak kedah said...

SAlam Tun,

Suka saya panjangkan bahawa pada tahun 1946 kita semua telahteruk diasak British untuk menerima Malayan Union.
Walaubagaimanapun, berkat keikhlasan perjuangan kita, maka Malayan Union dapat dipatahkan. Kemahuan kerajaan sebuat empire yang besar mampu kita tundukkan.
Kita masih booleh berjaya memperbetulkan keadaan. Jika melalui sistem sediada sukar dan mustahil, mungkin kita boleh menimbang cara Dato Onn pada 1946 lalu.
Insyaallah UMNO akan dapat dibetulkan semula. Org lari dari UMNO pasca PRU11 (2004). Kita boleh membetulkan keadaan.

methylred70 said...

sape kata umno kalah?..yg kalah teruk ialah komponen..mca..mic..tak mustahil ada pakatan sulit yg umno taktahu...
melayu semakin pecah..kaum lain makin bersatu tanpa fahaman politik..bila melayu bleh buat mcm tu?melayu tetap 'tidak apa' dan tak sedar...malaysia dah nak kena jual...

melayu semakin luntur jati diri..kaum lain makin tebal racist..

apa ada pada melayu? dulu ada la kuasa politik sket..tp skang dah nk kena jual dah..

melayu akan merempat di tanah air sendiri..bumi dipijak milik org....

hafiz omar said...

Tun Yang Dihormati

Manusia sifatnya selalu melupakan sejarah, selalu menganggap sejarah adalah catatan masa lepas yang tidak akan terjadi kepada mereka. Sebenarnya sejarah boleh dijadikan panduan untuk kita meneruskan hidup di masa depan.

UMNO sudah mempunyai sejarah lebih 50 tahun. Tetapi pimpinan kini amat malang apabila terlalu angkuh untuk meneliti sejarah lampau, belajar tentang apa dan bagaimana pemimpin UMNO lepas termasuk TUN sendiri usahakan untuk terus memajukan umat Melayu agar kita terus mendapat hak terbaik di bumi merdeka ini.

Rakyat terasa seperti dikhianati apabila segala keperitan hidup seharian dengan segala macam kesempitan hanya dipandang enteng oleh pemimpin yang diangkat oleh mereka. Maka melalui pilihanraya rakyat menzahirkan rasa kecewa dengan mengundi pihak lain.

Saya percaya ramai yang masih sayangkan UMNO dan menghargai jasa UMNO selama ini. Malangnya pemimpin angkuh yang ada kini amatlah mengecewakan rakyat sekalian. Apalagi bila pemimpin yang di atas mendaki tangga tertinggi dengan tipu helah wang berjuta demi pangkat dan kuasa.

Adalah penting mengangkat kembali pemimpin yang bukan sahaja berkemampuan, malah setulus hati ingin membantu memartabatkan umat Melayu dan rakyat Malaysia.

UMNO AKAN TERUS RELEVAN APABILA PEMIMPINNYA RELEVAN UNTUK KEPENTINGAN RAKAT KESELURUHAN.

malayamuda said...

wah,

di blog lain ramai yang bantah Tun. Tapi di blog Tun hanye msg yang puji saje ader........

mmg bagus Editor blog Tun ye........

wadister said...

Sistem yang digunapakai menjurus ke arah kepentingan diri. Dalam sistem ekonomi yang berprinsipkan "self-interest" dan "profit maximization" perjuangan untuk mengayakan diri pasti akan berlaku samada dalam parti yang memerintah, birokrat dan sesiapa sahaja.
Kita harus melakukan anjakan paradigma dan berubah ke arah sistem ekonomi yang dianjurkan oleh agama Islam yang mengutarakan kejayaan di dunia dan di akhirat, kekayaan material berserta spiritual, dan keutamaan diri serta ummah. (Sistem ekonomi islam yang sebenar tiada menjuruskan kepada mana-mana parti politik)

MFY said...

Pemimpin UMNO sekarang ini hanya melihat kepada kepentingan peribadi dan tidak lagi mendokong inspirasi UMNO yang sebenarnya. Mengapa pada masa kini semua pengikut-pengikut UMNO tidak berani untuk menyuarakan pendapat sebenar mereka. Saya tahu memang ada penyokong setia UMNO seperti generasi ibubapa saya yang tidak sanggup untuk memperjudikan maruah UMNO demi untuk menegak keadilan tetapi saya rasa perasaan tersebut sekarang perlu dilihat kembali kerana UMNO sekarang dipenuhi oleh golongan-golongan yang tidak memikirkan kepentingan melayu atau kaki bodek. Ini adalah jelas dengan kehadiran orang -orang seperti KJ, Nazri yang sesungguhnya mempunyai agenda lain selain untuk memartabatkan bangsa melayu.
Dizaman pemerintahan Tun seingat saya parti pembangkang tidak berani untuk menyuarakan pendapat mereka mengenai ketuan melayu dan isu 'sosial kontrak' yang sudah lama wujud. Tetapi mengapa sekarang mereka cukup lantang membincangkan isu tersebut?
UMNO sekarang berada di dalam satu dugaan yang paling besar.
Masaalah di dalam UMNO kini adalah kita kekurangan generasi-generasi yang berada di dalam UMNO yang sanggup untuk berjuang. Ini kerana pada pendapat saya bagi mereka-mereka yang di dalam usia awal 30an (kecuali KJ)sedang giat untuk mencari sumber kewangan bagi mengukuhkan kehidupan. Kehidupan kini yang kian mencabar membuatkan golongan muda yang sanggup untuk berjuang demi memartabatkan bangsa dan negara terpaksa melupakan semangat tersebut. Untuk menceburi bidang politik pada masa kini saya berpendapat seseorang itu perlu sudah mencapai satu tahap kehidupan yang dimana wang tidak menjadi sebarang isu.
Akhir kata untuk memastikan UMNO akan senantiasa relevan maka satu perubahan yang drastik perlu di ambil. Siapa yang perlu undur undurlah diri sebelum kegagalan untuk undur itu akan merosakan masa depan bangsa melayu. Dan bagi mereka yang sedang mengumpul kekayaan melalui politik ketahuilah mereka-mereka yang diluar ini sesungguhnya tidak buta. Kami semua merupakan golongan-golongan terpelajar yang terhasil daripada zaman TUN, ANDA SEMUA PASTI AKAN DIHUKUM DI DALAM PRU13 NANTI.
sekian
MFY

MPVGB said...

dear charlsen
"Dalam sejarah yg betul dan bukan sejarah yg telah diperbetulkan oleh kerajaan, menyatakan bahawa orang Cina dan India telah lama iaitu sebanyak beratus tahun telah sampai di Malaysia utk tinggal dan pada masa itu isu sentiment perkauman tdklah hangat macam skrg ini!!!"

dalam sejarah kepulauan melayu..memang org cina n india dah lama tinggal di negara ini, tetapi golongan ini yang kebanyakkannya dtg untuk berdagang telah mengasimilasikan diri mereka dengan budaya setempat..cthnya golongan baba dan nyonya..glongan ini MENGGUNAKAN BAHASA MELAYU...malah cara idup pun macam org melayu..yg membezakan mereka dengan org melayu hanyalah agama shj..ttp golongan pendatang yg dibawa masuk org british (mereka ini tinggal di negara ini tak sampai beratus tahun lagi!) lain skit...nak guna bahasa ibunda..nak sekolah jenis kebangsaan n etc..so yg menjadikan isu perkauman kuat..bukan sebab umno..umno cuma nak mempertahankan org melayu...sama la seperti parti lain macam MCA, MIC n DAP..semua nak jaga kaum masing2...jadi klau timbul isu perkauman..jgn salahkan umno saja...umno adalah wadah untuk memperjuangkan nasib org melayu

The Ceramic Designer said...

i felt very proud to be a malaysian because of you, Tun.. now with ungrateful leaders bashing and belittling you on a daily basis, i feel very sad and disgusted being a malaysian..

semoga Tun sihat dan panjang umur untuk mengubati situasi ini..

jumbeaux said...

Salam Tun,

Sejak dari sebelum pilihanraya lagi kita dapat lihat yang UMNO tidak relevan lagi untuk orang Melayu.

UMNO sekarang lebih bergantung pada orang Melayu dari sebaliknya. Kenapa hingga jadi begini?, saya rasa tidak perlu saya bincang disini.

Tetapi resam orang Melayu sentiasa pemaaf. Ini juga dituntut oleh Islam. Masih ada peluang untuk kembali ke pangkal jalan. Oleh itu saya amat berharap ahli2 UMNO insaf segera. Perlu cepat bangun dan bergerak untuk memperbaharui parti. Saya rasa orang Melayu akan kembali kepada UMNO jika kita lihat ada keihlasan dan ketulusan di dalam UMNO untuk berubah.

Namun, dukacita saya kerana sehingga sekarang belum nampak perubahan di dalam UMNO. Mungkin mereka ini perlukan kepimpinan - seperti kata Tun satu ketika dulu - "with strong hands and clear mind".

MIC Kedah Darulaman said...

Dear TDM,

Perhaps the cross over of the Mp's to PR will see some changes that you may well agree....

ard_kedah said...

Beza BN pimpinan UMNO dan Pakatan Rakyat ialah dalam BN, UMNO atau orang Melayu yang memimpin. Dalam PR, PAS cuba di kedepankan atau pun PKR tetapi mereka ini di cucuk hidungnya. Menteri besar Perak nak tunjuk gentleman tetapi pada siapa? Pada DAP dan PKR yang keliling dia, bukan nak sokong sangat tetapi nak make sure dia bercakap bagi pihak mereka juga. Dia pun cakap berlapik dan cuba nak jaga hati mereka juga, DAP dan PKR. Malah PAS sanggup membela DAP yang mengutuk ultan dan raja. Melayu di ambang sore, kalau tak UMNO yang bela, nampaknya akan hanyut. Tapi kerajaan Pak Lah pulak lemah, tak bermaya. Cakap Pak Lah tak ada substance, kita sendiri bolih menilai. Tiada gemilang, cemerlang jauh sekali terbilang. Pak Lah patut sedar yang dia tak berkemampuan, hatta pemimpin UMNO lain dan orang Melayu sedar yang Pak Lah bukan orangnya yang dapat membela mereka. Mengapa Pak Lah masih berdegil dan masih tetap mahu pegang kerusinya. Apakah dia tidak pedulikan rayuan bangsanya atau dia masih berkeyakinan dapat meninggikan martabat UMNO dan Melayu? Sejauh mana kah beliau dapat melakukannya? Kalau di lihat dari luar, bukan Pak Lah dapat memperbaiki labu, malah terus merosakkan labu. Kalau Pak Lah masih berdegil, saya tidak menolak kemungkinan, Pak Lah lah bakal pencetus 13 Mei kali kedua. dan kala itu Pak Lah akan katakan rakyat yang mencetus 13 Mei, bukan dia. Dan kenapa saya katakan ini? kerana hidayah atau ilham yang saya dapat ialah kalau Pak Lah silap, akan berlaku 13 Mei sekali lagi.

Unknown said...

it is possible to make UMNO a multiracial party???

Unknown said...

the main reason of the lost of BN is actually the people wanted to give a lesson to BN by voting the opposition.=) let the opposition leaders give the BN a hard wip. =) hello BN (UMNO - MCA - MIC )! wake up! u are not longer to sit comfortably in your office... =)

Azmany said...

Tun,

Thank you for this post. This is the truth and is a fact, albeit a sad fact.

Twenty years ago, I was introduced to the heart-wrenching 'Warisan' song during one of the orientation courses. I am also honoured to get the chance to get to know the writer of that song and his comrade (PBUH) who are true nationalists at heart (that's what they were labelelled during their days) when we studied at the same university in UK.

Never would I thought that the vision of that song would come so close to reality in so short a time.

UMNO certainly has been tainted. Integrity is not something anybody would attribute to UMNO today.

Plan B: get one now friends.

Unknown said...

Untuk mengelakkan daripada 2 perkara tersebut daripada berlaku, saya cadangkan supaya 2 perkara berikut di ambil kira:

1) Tukar pimpinan yang disogok oleh penyogok yang sedang membuncitkan perut mereka dengan merompak hak rakyat dengan pimpinan yang berpelajaran, berpengalaman dan komited untuk mengangkat darjat agama, bangsa dan negara. Ini mesti dilakukan dengan kadar segera dan demokratik.

2) Setelah selesai perkara (1) di atas, tubuhkan satu Suruhanjaya Bebas yang benar-benar bebas untuk memantau tingkah laku dan tindak tanduk pimpinan. Setiap tahun, hendaklah di audit mereka semua (bukan oleh Jabatan Audit Negara seboleh-bolehnya).

Dengan ini, pimpinan yang mudah lupa, akan sentiasa diingatkan bahawa kedudukan mereka sebagai pemimpin, bukanlah untuk 'syok-syok' sahaja.

P/S: Kalau perlu, yang mengaudit juga hendaklah diaudit. Trust nobody, love everybody :)

Cash said...

Umno...UMno...Umno, if not for the hard working Chinese and indians there would not have been a developed malaysia today. Lets me honest chinese were good in business whereas indians had plenty of lawyers, engineers and doctors that did good for the country. The malays were merely farmers.

So Mr M try to get it you can be the best General in the history of Malaysia but without the support and intelligences of the above 2 races you would not have been able to accomplish anything.

So its time you stopped crying about Umno and focussed on more important issues. For one start thinking as a Malaysian rather then UMNO, MCA or MIC. Everyone that was born, worked and helped this country is a first class citizen and a proud Malaysian.

profit said...

Salam hormat bagi Tun yg dikasihi,

Selagi pemimpin yg sedia ada di dalam UMNO berkuasa,susah untuk reengineer UMNO.We have to get rid all the Hang Tuah in UMNO.Bagi saya TUN hendak lah aktif semula dalam UMNO demi Ugama Bangsa dan Negara.In the mean time plse take care of ur health,WE STILL NEED U TO OVERSEE THE POLITICAL SITUATION AT THE MOMENT.

Unknown said...

Assalammualaikum WBT

Tun,

Semasa sambutan 62 tahun ulangtahun UMNO tu, cuma 2000 hinggga 3000 sahaja hadir ini amat berbeza dengan sambutan yang diberikan kepada Pakatan Rakyat yang jauh berpuluh kali ganda lebih ramai.

Kalau UMNO tak celik-celik lagi tak tahu la.

dragonfly said...

Dear Tun,
I always defended Tun when you were PM among my foreign associates despite their critical opinions which I do agree to some of them. But how am I to defend sleeping Pak Lah caught on Youtube.
Again if Umno hotheads keep harping on ketuanan issue like everyone owe them a living, don't blame BN components parties and rakyat getting pissed off. Refer to link http://www.malaysia-today.net/2008/content/view/7344/84/

Gunung Semanggol said...

Dear TDM

Selama usia 62th sepatutnya (UMNO) BN makin matang, tapi nampaknya makin berserabut maklumlah masing-masing nak jadi Mr yes man dan langsung tak berani nak betulkan Kepimpinan, nak bersuara takut hilang jawatan inilah amalan dan kalau ini berterusan habislah negaraku,bangsaku.

sekian

zul

NFH said...

Salam Tun,

Terima kasih Tun kerana mengalu-alukan kami yang sebahagian besarnya rakyat biasa dalam perbincangan isu semasa secara kritikal bersama Tun.

Mungkin Tun rasa biasa sahaja ataupun tidak rasa apa-apa pun tetapi Tun tidak tahu apa yang kami rasa.

Sesungguhnya kami rasa sangat dihargai apabila Tun semakin aktif menulis dan mengajak kami memberi pendapat selain dari pendapat Tun sendiri. Rupa-rupanya pandangan kami rakyat biasa ini dipandang serius oleh Tun.

Terima kasih Tun kerana membuka minda rakyat Malaysia. Mudah-mudahan bangsa Malaysia akan semakin kuat dan matang dan tidak mudah lupa lagi. Amin..

Itu sahaja buat masa ini.

Bangkitlah bangsa ku...

jebat radzuan said...

A Message To UMNO Leaders:

"HAMPA BERANI"............

help_linemy said...

ASSALAMMULAIKUM TUN YANG AMAT SAYA HORMATI DAN KAGUMI,

SAYA DI BESARKAN PADA ZAMAN TUN MENJADI PERDANA MENTERI DAN SAYA AMAT MENKAGUMI TUN DAHULU DAN SEKARANG.

BUAT PENGETAHUAN TUN,SAYA DULU SANGGUP UNTUK BERJUANG DEMI UMNO DAN BN TAPI SEKARANG....AMAT SUSAH SEKALI KERANA KERAJAAN BN YANG SEKARANG TERLAMPAU MELAMPAU DALAM PENTAKBIRAN MEREKA,

MEREKA TIDAK ATAU SENGAJA TIDAK MAHU MENGAMBIL TAHU KEADAAN RAKYAT BIASA YANG PENDAPATAN KECIL SEPERTI SAYA.

YA, SAYA TAHU,SEKARANG KRISIS MINYAK MENYEBABKAN HARGA BARANG MAKIN NAIK,TAPI APAKAH GUNANYA PEMIMPIN??MEREKA SEPATUTNYA MENJAGA RAKYAT SUPAYA RAKYAT TIDAK DIBEBANI DENGAN KENAIKAN HARGA SEMASA.
SEBAGAI SEORANG BAPA KEPADA 2 ORANG ANAK, SAYA TIDAK AKAN MEMBERITAHU ATAU MENYUSAHAKAN ANAK SAYA SEKIRANYA SAYA TIDAK BERDUIT,SAYA AKAN MENCARI JALAN BAGAIMANA UNTUK MENYELESAIAKAN MASALAH INI.BEGINI YANG SAYA HARAPKAN DARI PEMIMPIN UMNO DAN BN SEKARANG.MEREKA SEPATUTNYA MEMIKIRKAN MASALAH INI KERANA KAMI TELAH MEMBERI KEPERCAYAAN KEPADA MEREKA UNTUK MENTAKBIR KERAJAAN,JANGAN MEMBEBAN KAMI.

BUKAN SETELAH RAKYAT MEMBUAT TINDAKAN MEMBELAKANGKAN BN BARU MEREKA MENGAMBIL TINDAKAN.
MEREKA SEPATUTNYA BERPELAJARAN TINGGI,MELIHAT JAUH KEDEPAN SEBELUM
TERJADI NYA KRISIS BEGINI TERHADAP UMNO DAN BN.
APAKAH MEREKA TIDAK MEMPUNYAI AKAL ATAU WANG TELAH MENUTUPI AKAL MEREKA?

SAYA AMAT MERINDUI ZAMAN TUN MENJADI PERDANA MENTERI,ZAMAN DIMANA MASALAH SEKARANG HANYA PERLUKAN SEBULAN DUA UNTUK DISELESAIKAN.

DAN SAYA SEBAGAI SEORANG ISLAM MELAYU MENYOKONG APA SAJA TINDAKAN YANG DAPAT MENGEMBALI ZAMAN KEGEMILANGAN UMNO.

DARI IBRAHIM.MELAKA

jebat radzuan said...

Dear Tun,

I'm worried over your age and health condition. Don't focus too much on the country issues. Yes, i agreed that country issues is more important, but please take it lightly ok!.

Believe me, all your supporters will assist you in bringing back our beloved country to the right track.

Wasalam.

DeZemBer said...

Tun,

From what you mentioned, it sounded like the beginning of the era like what happened to USA. A clear mockery of democracy controlled by the Jews behind the scene. They funded the Presidency campaign and high chances that they have much say in the Senate.

It's all just sound too familar with UMNO, the BN and the Government now...

CH.

Sudin said...

saya lihat singapura melantik lee kuan yew kerana beliau lebih berpengalaman di sana. Kaum cina begitu menghormati bekas pemimpin mereka di sana. saya orang melayu malaysia malu dengan orang cina.

abdulhalimishak said...

UMNO have been blowing loud that they are championing and upholding democracy in this nation since independence. They have placed on record that UMNO-in-power have rolled out 12 general elections in Malaysia for the whole world to see and envy. UMNO is the big brother in the power house, in which other members are expected to emulate.

But UMNO itself is becoming undemocratic. UMNO leaders are building barricades(quotas)so that they can become authoritarian rulers, wanting to control and influence other people's thoughts and actions.

After barricading themselves, the big brothers would want to become war lords.Winning in the general election under the UMNO ticket doesn't guarantee for a ministership.

It's the big warlord whose pleasure shall decide his ministerships, for one who even lost in the election or one who was even barred from the election.

Election is only to score democratic points....

Mohd nizam Mohd Noah said...

Apa yang berlaku hari ini adalah gerakan yang terancang oleh anasir luar dan kerjasama dalaman untuk melemahkan bangsa melayu dan agama islam khasnya. Salah satu faktor yang boleh kita sama2 fikirkan adalah berkenaan berkahwinan berlainan bangsa. Bukan satu kesalahan dalam perkahwinan campur ini ada kebaikan dan keburukan namun apabila berkahwin berlainan bangsa sedikit sebanyak melunturkan semangat kemelayuan dari genarasi kedua mereka. Bukan satu kesalahan tetapi perlu difikirkan jalan keluar untuk mengukuhkan semangat mendalam terhadap generasi kedua ini dari perkahwinan campur. Kita dapat lihat contoh ABB,Anwar Ibrahim, Raja Petra dan ramai lagi. Maka ada generasi kedua mereka berjaya diserapkan semangat kemelayuan ada antaranya pula tidak. Di sini lah pula peranan agama lebih utama dari bangsa itu, maka sama2lah kita fikirkan untuk kecermerlangan agama,bangsa,negara untuk generasi akan datang. Semoga ada gerakan dari UMNO untuk memikirkan arus perubahan mengikut zaman. Terima Kasih Tun atas sumbangan mu selama ini. Hanya Allah Yang Lebih Mengetahui.

Ydiana said...

Asalamualaikum Tun

Soalnya sekarang, ramai pemimpin-pemimpin Umno, selain dari tamakkan harta dan kuasa seperti yang Tun ucapkan, mereka juga mempunyai banyak 'skeleton in the closet'. Ini menyebabkan mereka takut akan tergugat kedudukan dan martabat diri. Ini yang sedihnya.

Tapi jika iyu yang dirisaukan oleh pemimpin-pemimpin ini, demi menjaga kedudukkan mereka, haruslah sedar jika rakyat memilih barisan alternatif, mereka akan hilang segala-galanya.

Dalam keadaan ini, mereka mestilah berkorban untuk bangsa, ugama dan negara, seperti yang diamanahkan untuk parti Umno itu sendiri.

dazzed said...

HI HI C.h.e.dat!

Howdy.... long time no catch up...

Welcome to the cyberworld. You must be the grand master and god father of ICT with the MSC Malaysia creation. I guess that’s one of your "babies".

i see you are a "dot com". not a "dot my", "dot org" or "dot net"

In the world of internet, ".com" is the mother of all dots(extensions).

Imagine a boy from No18 in Kedah.

Now makes the world come to Malaysia! Nice one :)

hahah.. I guess them ppl did not see that coming...

WICT08 to be held in Malaysia.

I am proud to be a Malaysian!

You built Malaysia for the world.

Now I understand why all the huge and sophisticated venues, airports and infra.

It’s for the world to come to this once sleepy town!

Oh I miss the morning breeze in NO18 and the roti JALA at your market there wow! Nasi Tomato was another paling "best" as well.

I am doing fine.. here... attending all the self improvement seminar out there and understanding another dimension to the 21st century world of business.

This is something that my dad could not teach me due to lack of funds to do the business and expose me to them.

Anyways thanks to Malaysia and all its agency and ministry. like MDEC, MEcd, Pns, Mfa and many more to come

Capability Development program and its Technoprenuer Fund from Mdec are a noble cause for all Malaysians regardless of race and religion!

Now that Malaysia and its multi cultured citizens can enjoy all its benefits.

Today we should have a mindset and put all differences aside and work together to safeguard our ever growing rice bowl here in beautiful bountiful Malaysia.

I will be attending all your "lecture series". Thanks for sharing all that you have learnt and your contacts with us Malaysians during your course as Pm in Govt.

In Chinese there is a saying, "what you harvest in this soil, you sow in back in again!"

Anyways... I will always remember your teachings and all the things that I have learnt form your "lecture series", I will in return give it back to the more unfortunate ones or ppl that did not have a chance to learn from you.

I know I should be sticking to the "topic at hand".

You mention in your blog that you will not reply.. only when there is a need...

Well thanks for replying in actions and "lectures" for me. Its means more that just "words" from you.

Actually, you have something special in at The Loaf...

I just don’t know how to "express my feeling of gratitude" to your team there.

They are a special team indeed.

Given time your brand will be able to penetrate markets that are dominated by brands of the developed world.

To be frank your taste seems too good and special to be able to duplicate.

If you can duplicate it and if a chef with only basic knowledge can just follow the formula set by Chef M and Chef I and the results are identical taste. Then you have a winnner....

Anyways, hope the flour price in Japan is not escalating, like what’s just happen to Malaysia.

All I can say is that, most of your products from Jam to Husk to Uu Hu Hu to hard bread to everything else have got a "good" taste to it.

The trick is that to create most of your products to the best and most acceptable taste. Hence each and every one of your products will have fans for it.

I.e. If I am jam lover, I will be a loyal customer of yours.

If I am a savory lover, I will also come to you.

If I am a hard roll or soft roll, I will also come to you.

If I am cookie lover I will come.

If I am a cheesecake lover I will also think of "The Loaf".

Oh yes I finally manage to meet up with Sin Sieh Suzuki. he looks larger than life.

So muscular, like incredible Hulk!

Wow... what a long comment... I don’t know weather I should be here in your public comment section.

If I don’t belong here, well you can just copy this to you personal folder or you can read it and delete it or you can publish it.

Its ok, recognition is not as important as I know deep in my heart you know what I mean! :)

On a personal note, so strange, my nanny used to be named CHE UMM!!!!

She took care of me when I was born till when I went to Singapore. Its was during that time that was the best, happiest and most peaceful for me when she was around.

She is about 90 plus now going to 100...

B.T.W. what this I read about you on the papers on bankruptcy and going to jail?

Hope all is well with your lawsuit.

In Chinese we simply believe.

Good people will have good endings and bad people will have bad endings!

tan kong huat, johnathan A.K.A j.a.r.tee! 13-5-08 6.54pm! Cheras!

Fingers of God said...

massalammualaikum Tun,

dari kecil hingga dewasa saya tidak pernah miss untuk duduk di depan tv melihat Tun membuat ucapan pada perasmian dan penutupan perhimpunan Agung UMNO.umur belum pun setahun jagung tapi saya amat mengagumi Tun.saya dibuai keasyikan melihat Tun memberi ucapan.ucapan Tun pada tiap2 perhimpunan Agung UMNO sangat berhantu.manakan tidak saya melopong dan menitiskan air mata apabila Tun pada satu perhimpunan Agung UMNO dulu membuat pengumuman mengejutkan untuk mengundurkan diri.
apa yang berlaku pada parti yang terbesar di Malaysia ketika ini begitu kritikal sekali.luka sudah menjadi nanah.lalat mula mendekati luka itu.satu demi satu bahagian ditusuk keris keramat yang dijulang megah oleh sekalian orang2 besar.keris keramat menjadi pengkhianat kepada empunya badan akibat tidak mengenang budi pada keris itu.lupa diri.memang wajar.usahlah UMNO sekarang teruja dan takbur akan kemenangan sambil lewa mereka.jelas PRU11 yang lalu kepala negara dibuai mimpi asyik,begitu selesa sekali.saya mulai sejak keputusan PRU12 yang lepas,saya belajar untuk tidak terkejut pada PRU13 yang akan datang.tidak mustahil UMNO akan tumbang menjilat bumi gara-gara kepala negara dan orang2 besarnya tempang kaki.pelik tapi benar jika segerombolan besar Pakatan rakyat mengepalai dewan rakyat dan Persekutuan.sesuatu yang akan menjadi realiti jika kepala negara dan orang2 besarnya tidak datang menyembah dan berlutut kepada UMNO2 bahagian.sungguh bahaya itu jika tidak dilakukan sekarang atau masih lagi lupa diri.
memang patut dan wajar orang melayu melakukan undi protes masa PRU12 yang lalu.orang melayu sekali lagi akan berkata tidak pada UMNO untuk PRU13..Say No to UMNO.Sudah sampai masanya kepala negara dan orang2 besarnya memikirkan nasib ala Do Re Mi untuk PRU13.

Fakir said...

Salam TDM

Singkirkan Pak Lah tidak boleh meneyelesaikan masaalah BN Umno
Virus keangkuhan, bongkak, rebut dan gila kuasa, menyalah gunakan kuasa, rasuah, mengumpul harta dan lain2 telah menjangkit dan menular kepada ahli2 Umno, judiciary system, pegawai2 PDRM, pegawai2 kerajaan. Kepercayaan rakyat terhadap BN Umno telah luput sama sekali.

Sekarang rakyat hidup dalam kesempitan, kais pagi makan pagi, kais petang makan petang, yang ada tak cukup makan. Yang hidup senang lenang adalah kaum Umno putras dengan ampu sana ampu sini untuk dapatkan projek.

Pemimpin2 dan ahlinya boleh makan apa sahaja mereka ingin manakala rakyat menggigit jari, hidup merempat. Jenayah kian meningkat di sana sini, raKyat di tangkap tampa usul periksa, sedition adalh senjata yang ungula menjadi kebanggaan yang di gunakan oleh Judiciary system bagi melemahkan semangat rakyat untuk menegakkan keadilan. Malaysia sudah hampir menjejaki taraf pemerintahn kerajaan Israel cuma di sini askar2 tidak terlibat dan tiada roket di gunakan, tetapi cara tindak tandok yang di gunakan PDRM samalah dengan tentera Israel.

Macam mana boleh jadi begini? negara yang di perintah orang Melayu yang beragama Islam tetapi tidak ada peri kemanusiaan. Kemanakah humility nilai2 ajar an jalan Islam yang patut mereka contohi terhadap rakyat?

Punca2 kejatuhan Umno

Memutar belitkan ajar an Islam, membelakangkan ajar an Islam, memandai2 keluarkan fatwa untuk kepenting diri mereka. Dengan demikian lahirlah sifat2 yang keji seperti, angkuh, bonngkak, makan rasuah, tamak haloba yang mana telah menghancurkan diri mereka, economic negara, keharmonian dan juga ketenteraman negara dan rakyat.

Humility is equivalent to submission to Allah. We should abandon all selfishness and pride in our human power, and stand humbled, meek, and submissive as servants of Allah above all else.

Indeed, the sin of Iblis (Satan) was his arrogant refusal to humble himself to the will of Allah. He believed himself of elevated status - better than any other creation - and he continues to whisper to us, encouraging our pride, arrogance, love of wealth and status.

We must always remember that we are nothing - we have nothing - except what Allah blesses us with. We can do nothing of our own power.

In English, the word "humility" comes from the Latin root word which means "ground." Humility, or being humble, means that one is modest, submissive and respectful, not proud and arrogant.

You lower yourself to the ground, not elevate yourself above others. In prayer, Muslims prostrate themselves to the ground, acknowledging human beings' lowliness and humility before the Lord of the worlds.

Do serious through soul searching, one will be able to see the light

Fauzi Shaffie said...

TDM,
Saya percaya, pada tahap sikap dan objektif pemimpin-pemimpin UMNO pelbagai peringkat kini, UMNO lebih mirip untuk melesapkan diri (into oblivion) dari kancah politik dan pemerintahan tanah air. Hanya masa yang akan menentukan. Itu yang saya dapat rasakan "on the ground"

Dengan minda yang dipersepsikan masyarakat kini, UMNO atau BN susah untuk mendapat mandat besar rakyat semula, malah, semakin ramai akan menaruh kepercayaan kepada PR jika mereka mampu membuktikan mereka lebih cekap, telus, dan ikut kehendak rakyat. Tidak semestinya mereka mesti berjaya laksanakan semua atau sebahagian besar janji pilihanraya mereka. Kes Lebuhraya Grand Saga boleh memberi kemenangan moral kepada kerajaan PR Selangor cuma dengan memberi simpati kepada pemduduk setempat, sebagaimana masalah kuil Hindu di Shah Alam.

Saya yakin, apa yang perlu berubah ialah minda dan sikap pemimpin. Atau jika ada pemimpin baru (kalau berlaku perubahan Disember 08) yang muncul dengan minda dan sikap baru yang boleh diterima rakyat.

Perubahan pendekatan tidak akan cukup untuk membantu UMNO. Malah perubahan pendekatan akan membina rasa selamat yang boleh "menipu diri sendiri" dengan memberi kepercayaan "UMNO sudah berubah". UMNO perlu berubah dan nampak dilihat berlaku perubahan tersebut. Dan UMNO tidak akan berubah jika ahli-ahlinya tidak berubah. Dan perubahan dikalangan ahli tidak memberi makna jika tiada perubahan pada pemimpin.

Tetapi, jika dakwaan DSAI itu benar berlaku pada atau sebelum 16 sept 08, perubahan itu sudah tidak berguna lagi, sekurang-kurangnya untuk masa terdekat.

AZLAN said...

UMNO menuju kehancuran sekiranya masih mempertahankan ego pemimpin.Rombakan perlu dibuat dengan kadar segera..Ayuh TUN selamatkan UMNO,demi bangsa bernama MELAYU!!...

Tai said...

macammana kita nak sedarkan pak Lah dan geng dia? Kalau tak boleh sedar jugak, macammana nak singkirkan depa?

Sepatutnya, Umno kena buat satu undang-undang. Sapa-sapa ada jawatan kat Umno ni, tak boleh dok bawak saudara-mara, anak cucu-cicit atau sepupu-sepapat depa. Kalau buat lagu ni, taklah depa ni rasuah.

Dari segi pengagihan kontrak jugak sama. Kalau undang-undang tak digubal la ni, habeh semua.

Ahli Umno la ni, kena berani dah. Tak boleh dok yes boss 24 jam. Hat tak betoi, perlu bagi betoi.

Saya naik seriau tengok PR baru dapat kuasa lima negeri, dah naik tocang. lepaih tu, bila Dato Sri Anwar kata dapat bentuk kerajaan, orang ataih BN buat tak serius pulak.

BN dah tak dapat mejoriti dua pertiga, kenalah ambik berat. Awat jadi lagu ni?

taz said...

Salam YAB Tun,

Firstly, I am proud to be Malaysian and also proud to be a Malay. There's no denying that I was brought up in mostly your era as PM.

I am truly grateful for that. I have gone to government school, university and worked from bottom to the top.

These were opportunities created by you and those before you. I thank you for that.

I look up to you as someone who had vision for a better Malaysia and Malaysians, regardless of race and creed.

Thank you, Tun.

Aizat Faiz said...

Salam...

"Takkan Melayu Hilang Didunia".....
Bukannya "Takkan UMNO Hilang Didunia"..... Kalu UMNO yang jadi tunjang BN (Teringat saya sesi Parlimen semalam, 'B*** Negara') mengabaikan ape yg komponen di Sabah suarakan, silap2 BN jd pembangkang xlama lg...

Wassalam....

Banana said...

......Sejarah akan kutuk orang yang menghancurkan UMNO. Mereka akan dianggap sebagai pengkhianat kepadanya, pengkhianat kepada bangsa, agama dan negara. Sudah tentu orang Melayu yang akan kembali menjadi bangsa yang dihina dan dijajah dengan duit akan kutuk orang yang menyebabkan kecelakaan menimpa kaum bangsa mereka......

Sejarah akan mengkutuk orang yg hancur UMNO shj, dan bukan sebagai pengkhianat kpd bangsa, agama dan negara KERANA JIKALAU tukar kerajaan, BANGSA MASIH ADA, AGAMA MASIH ADA DAN NEGARA MALAYSIA MASIH WUJUB! yang hancur hanya UMNO sahaja!

jejeng said...

Kuatnya semangat kebangsaan...apa dibanggakan sangat dengan bangsa...xda manusia yang paling mulia melainkan yang takut pada ALLAH...fikir-fikirkanlah..hanya orang yang berakal yang memahami

AxedAdvisor said...

Salam Tun,

Saya amat setuju dengan pandangan Tun berhubung pemimipin 'YA TUAN'.
Mereka ini jika diberi tempat akan membawa lebih banyak kemudaratan kepada parti dan ahli parti.

Pengikut sebegini (tidak wajar dianggap pemimipin) sentiasa ada satu dua dalam mana-mana organisasi, termasuk organisasi bukan politik, bahkan jabatan kerajaan.

Jika bilangan mereka bertambah maka bersedialah kearah bencana yang lebih besar pada jangka masa panjang.

Apakah Malaysia hendak melahirkan pemimpin sejati atau pemimipin ikut-ikutan?.

Renung-renungkan masa depan Malaysia.

jamil said...

tun susah hati tapi terus menulis. tapi umno sekarang masih tak susah hati atau mereka masih lena sebab temolok dah penuh. terus kan tun, sekurangnya hasrat kami yang cintakan umno masih ada wakil seperti tun.

Anonymous said...

UMNO pada dahulunya relevan dengan perjuangan rakyat tetapi apa yang saya dapat lihat hari ini, perjuangan UMNO tidak berobjektif disebabkan terlalu banyak permainan politik dan pemimpin seperti Pak Lah dan konco2nya yang tidak berkaliber.

Jangan ditanya apa yang UMNO sekarang perjuangkan kerana apa yang bakal kita dengar hanyalah kata2 dan janji2 kosong.

Saya berasa letih dengan perjuangan UMNO skg yang sudah tidak lagi relevan.
Kalaulah UMNO dapat menghilangkan perasan BONGKAK mereka dengan mendengar kata Tun, sudah pasti perjuangan UMNO adalah perjuangan yang relevan.

zainal abidin awang kechik said...

3 S = SABAH +SERAWAK+ SINGAPORE = SINGAPORE'S
KITA TANYA ANWAR IBRAHIM ..SOALAN INI...

Zainal Ariffin Ashari said...

Tun,
Semalam isteri saya berkata sesuatu yang saya percaya ada betulnya. Orang melayu selalu menggangap 'keistimewaan' yang diberikan mestilah kekal menjadi hak mereka selama-lamanya. Apabila 'previlage' ini di tarik, melayu akan marah, merungut dan apa-apa lagi yang negatif. Atas sikap demekianlah, ramai melayu menganggap hanya UMNO saja yang boleh memerintah dan bukan yang lain2. Malangnya bagi pengundi biasa seperti saya, parti alternatif selain BN sama2 hampeh.

Buat pembesar BN, jika benarlah seperti apa yang TUN katakan tentang tuan/puan maka hentikanlah perbuatan itu. Shame on you!

Salam

Reza aljunaid Post said...

Assalamualaikum Tun Mahathir,

Tulisan Tun tentang 62 tahun UMNO memang patut direnungi oleh anak-anak Melayu.

Kenapa Tun lebih yakin dengan perjuangan UMNO ialah saya berfikir kerana UMNO ditubuhkan bukan untuk perjuangan peribadi atau politik sempit.

Seperti Tun cakap, UMNO bermula daripada perjuangan Melayu merobohkan Malayan Union. Tanpa UMNO Malayan Union akan bermaharajalela merosakkan ketuanan Melayu dan raja-rajanya.

UMNO itu bermaksud pertubuhan kebangsaan melayu bersatu. Ia terdiri dari semua peringkat Melayu dari setiap negeri-negeri Melayu.

Sebab itu nama Onn Jaafar, Tunku Abdul Rahman, Tun Razak, Tun Husein dan Tun Mahathir begitu besar kepada UMNO. Mereka ini pahlawan Melayu UMNO yang hebat dan tangkas.

Setiap langkah mereka memastikan UMNO terus menang.

Apabila Abdullah Ahmad Badawi ambil alih dengan cara mudah UMNO, langkahnya sumbang. Gerak silatnya bagaikan puppet yang digerakkan.

AAB memberi ruang yang lebih luas kepada Pakatan Rakyat untuk menembak dan menikam UMNO. Kononnya nak lebih telus dan lebih islamik. Tapi apa yang UMNO dapat? Cacian dan makian dari rakyat...!!!

Kuasa yang ada tidak diguna sepenuhnya oleh AAB untuk memperkasakan UMNO.

AAB tidak pandai gunakan kuasa untuk kelangsungan UMNO dan BN.

Adakah Islam Hadhari itu satu kuasa politik yang bagus untuk UMNO?? Tidak bagus sebenarnya. IH hanya akan menikam UMNO sendiri balik.

Apa kurangnya Dasar Penerapan Nilai-Nilai Islam?? Bukan Melayu boleh terima DPNI kerana dasar ini jelas. IH hanya menakutkan bukan Melayu. AAB tidak bijak memanipulasikan DPNI. Hanya sebab DPNI diperkenalkan oleh Tun.

Masalah besar AAB ialah dengki dengan kejayaan Tun tapi AAB kurang bijak. Ia tidak sedarkah sebenarnya apabila ia ambil alih UMNO bererti rentak kemenangan UMNO perlu dikekalkan.

Kini UMNO dan BN diambang kalah. Ada kemungkinan BN akan jadi pembangkang. Pakatan Rakyat akan jadi kerajaan baru.

Sebabnya RAKYAT TIDAK SUKA LAGI AAB.

Harap AAB jadilah orang yang gentlemen.

Kalau dalam bolasepak, jurulatih adalah orang penting menentukan kemenangan pasukan.

AAB adalah jurulatih UMNO. Rentak kemenangan UMNO dan BN kian pudar.

Wajarkah AAB terus melatih UMNO dan BN??

Tak tahulah jika peminat UMNO memang nak tengok UMNO kalah teruk.

Pasanglah kain rentang di seluruh negara. Beritahu jurulatih..kami tidak perlukan kamu lagi..kami nak jurulatih baru..kami nak memang..kami tak mahu kalah..

Orang Melayu perlu pandai memilih jurulatih. Gunakan kuasa tekanan pada AAB. Pasti lambat laun AAB panas punggung.

Wassalam Tun idola ku.

Semoga Tun DMM terus berjihad untuk agama, bangsa dan negara.

Allahu Akbar..Hidup UMNO...

Ibnu Ismail_77 said...

Harap2 pada ulang tahun ke 100 UMNO, para pemimpin utama UMNO akan memandang kebelakang dan berkata "terima kasih PRU ke 12"
bak kata perpatah 'rumah terbakar tikus semua lari'.

anak mami said...

anak mami said...

Perlukah UMNO untuk membantu Melayu? Melayu perlu fikir wadah lain untuk meneruskan perjuangan kerana UMNO sudah berpenyakit.
Melayu dan politik tidak dapat dipisahkan. Mungkinkan UMNO akan ada penggantinya??

Nicole said...

go go Mahathir!! You're my hero!!!

Dr. N said...

To Cash 5.40pm;

Kalau diharapkan bangsa Cina atau India untuk menuntut kemerdekaan, sudah tentu kita masih di jajah oleh British.

Janganlah Saudara/i bongkak mengatakan Melayu bergantung kepada bangsa lain untuk hidup di tanah sendiri, tetapi ingatlah dulu asal-usul kaum pendatang ini dan tanyalah siapa yang perlu siapa.

crazyEllysee said...

Dear tun;
Tun, last several weeks i have wrote a composition about what I want to achieve in my future. I would like to share with you my article on that topic.
http://crazyellysee.blogspot.com/2008/05/what-i-want-to-achieve.html#links

If you are free, I hope and welcoming you to have a look on my writing :)

Thank you tun:)
I love you always as my leader and a person whom i really really respect on:)

Charlsen said...

dear dari tokai,

Thanks for ur komen but this really deep in my heart, I really hope that there will no isu sentiment anymore cause nowadays we all can see BN keep using races tactis to win ppl heart..

there are alot of ppl being ifluence by this issue

Azhar85 said...

Assalamualaikum Tun,

Bagi saya Tun, Parti UMNO dan BN masih relevan untuk orang Melayu dan seluruh rakyat Malaysia.

Jika hendak dibandingkan BN dengan parti-parti Pakatan Rakyat yang lain seperti PKR, PAS dan DAP. Rasional lagi parti BN berbanding parti-parti itu.

Fikir-fikir kan. Sekiranya saya mengundi DAP, saya terutamanya kaum Melayu akan hilang hak keistimewaan saya berbanding dengan kaum-kaum yang lain. Lagipun, statistik menunjukkan ramai kaum Melayu hanya kerja memakan gaji dan bukannya berniaga. Kalau berniaga pun, cuma secara kecil-kecilan dan sebagai petani. Sekiranya saya memberikan mandat pada DAP, bukannya saja saya menjual maruah saya malah akan menyebabkan kaum saya hilang segala-galanya.Bagi saya kalau saya undi DAP, samalah sperti saya mengundi Malayan Union yang ditentang orang-orang Melayu yang terdahulu.

Bagi PKR pula, saya tidak yakin dengan kepimpinan DSAI. Adakah kita yakin DSAI tidak akan mengulangi kesilapan yang telah dilakukannya dahulu sekiranya Malaysia ditimpa masalah ekonomi pada masa akan datang?Jawapannya ada pada DSAI sendiri.

Bagi PAS, mungkin saya setuju sekiranya mereka masih meneruskan perjuangan mereka bagi menjadikan Malaysia ini sebuah negara Islam sepenuhnya dengan berpandukan Hukum Hudhud dan Al-Sunnah. Tetapi perjuangan parti PAS sekarang telah banyak menyimpang dan tidak semua kaum di Malaysia dapat menerima perjuangan yang dilakukan olehnya. Selain itu, adakah kita yakin PAS boleh membawa kemajuan kepada Malaysia ini.Jawapannya ada pada pemimpin PAS sendiri.

Oleh itu, bagi saya parti BN lah yang paling rasional diantara semua. Walaupun BN dikatakan kroni, parti perkauman, parti korup dan sebagainya tetapi parti inilah bagi saya yang dapat mewakili semua kaum di Malaysia. Seperti kata Tun, kerajaan tidak boleh menyenangkan hati semua rakyat. Jadi pilihlah yang paling rasional diantara mereka.

Cuma BN dibawah pemerintahan Pak Lah yang sekarang ini kurang mendapat tempat di hati rakyat. Tetapi Tun, saya yakin sekiranya Pak Lah berbaik dengan Tun, atau memberi jawatannya kepada pemimpin UMNO yang lebih layak, pastinya BN serta UMNO akan menjana kekuatannya kembali dan menjadi parti yang lebih relevan kepada kita semua rakyat Malaysia.

Sekian Tun, Wassalam...

kumanddie said...

Tun ,

Hari ini adalah hari peristiwa hitam yang berlaku di negara kita. 13 Mei mengingatkan kita kepada peristiwa rusuhan kaum yang pernah berlaku di negara kita.

Apa yang menyedihkan , apa sahaja program dilakukan untuk membantu orang Melayu, semuanya berakhir dengan kegagalan. Saya rasa, adalah lebih baik kita muhasabah diri.

Satu jari kita menyalahkan orang lain, lagi 3 jari tunjuk ke arah kita. Sebenarnya, kekusutan yang berlaku adalah hasil daripada amalan buruk umat Islam sendiri. Sekiranya, umat Islam bersembahyang 5 waktu di masjid dan di surau, nescaya ALLAH akan beri peluang untuk umat Islam untuk mengawal ekonomi.

Umat Islam sekarang tidak lagi berusaha untuk bercerita tentang kebesaran ALLAH di pejabat, di rumah dan di mana-mana. Ini menyebabkab umat Islam terus-menerus ditindas. Bukan sahaja orang Cina tidak mengenal ALLAH, bahkan orang Melayu sendiri semakin jauh daripada ALLAH SWT.

Sudahlah Tun.

Tak usah dirunsingkan mengenai Abdullah dan Anwar. Marilah kita sama-sam keluar bertabligh untuk baiki diri, iman dan amal. Moga-moga sisa-sisa hidup kita dapat menyelamatkan kita daripada kedahsyatan di Hari Akhirat. Hari yang mana terdapat 12 matahari tegak di atas kepala kita. Hari tersebut kita terpaksa mendiami selama 50,000 tahun. Sehari di sana bersamaan 1000 tahun di dunia kita. Yang mana setahun di sana terdapat 360 hari. Tiada lagi makanan dan minuman selama berada di sana.

Marilah sama-sama kita insafi diri sendiri. Saya istighfar untuk diri saya. Tun istighfar untuk diri Tun. Mari kita keluar bertabligh 3 hari. Lupakan politik Tun selama 3 hari. Ingat Hari Akhirat pulak.

independentman said...

Dear Tun,

I suggest that you write a memoir that is history oriented, especially that were related to independence, formation of umno etc. You were already an adolescent when umno was born whilst most of us were not born yet.

We do not want other people with their own agenda spinning stories that suit their purposes.

Do not make it expensive, yo.

ryn said...

salam Tun,

Melihat keadaan sekarang kerajaan seperti tidak memahami apa yang berlaku pada pilihan raya yang lepas.pak lah sepatutnya mencari sebab @ punca kekalahan dan bukannya menuding jari dgn menyalahkan orang lain.

saya rasa sangat risau dengan keadaan kerajaan sekarang.pelik bagaimana pak lah dan menteri-menterinya dengan selamba mengaggap kekalahan yang berlaku adalah sesuatu yang biasa.

dah tu cakap pengundi lak yang sabotaj.cubalah pikir apa yang telah menyebabkan sabotaj itu berlaku?

pada masa yang sama bersyukur juga apabila selepas kekalahan BN sudah ada suara-suara yang setuju dengan pandangan Tun.tiba-tiba Tun muncul kembali.ia seperti mengubat rindu kpd ucapan Tun seperti dahulu.

Sebagai generasi yang wujud semasa zaman pemerintahan Tun yg tiap2 tahun mendengar setiap ucapan Tun samaada dlm perhimpunan agung umno,belanjawan & membaca setiap tindakan berani yg Tun lakukan di surat khabar merasakan bahawa keadaan sekarang amat berbeza

saya,keluarga dan sahabat2 melihat keadaan sekarang amat membosankan.
tiada ucapan yang tegas,jawapan yg tergagap-gagap,berita yang remeh,kadang-kadang senyap.terpikir p mana pm aku nie.rimas dengar ucapan meleret pak lah.maklum sajalah kan...menteri pun leh tidoq.

pembangkang pun seperti tidak heran dengan pak lah.kini,mereka berani memperkatakan perkara yang boleh mencubit hati org melayu.pak lah & menterinya lak setakat boleh cakap jer lah.

tercalar budaya melayu bila pemimpin sendiri tidak dihormati.meluat gan nazri.prasan bagus dari Tun.apa yang die bt entah lah..

Tun merupakan negarawan yang amat aku sanjungi.wahai bangsa ku jgn lah menjadi seperti memteri-menteri yang lupa diri..

daniel leiberman said...

Kemungkinan menurut legenda, nagara ini diterajui pemimpin yang mempunyai nama-nama yang berkaitan dengan R A H M A N. Dan sekarang ini diperintah oleh yang bernama bersamaan dengan A. Adakah N menandakan Najib? atau tiadanya 'succession' dari golongan UMNO? Atau adakan N menandakan N seperti singkatannya dalam ringkasan sms yang menandakan END? Adakah ini the END untuk UMNO? BN? Malaysia?

Mat Dargo Sombrono said...

May Day! May Day! May Day! UMNO is falling down, falling down in 100 days time, like Humpty Dumpty had a great fall !!

UMNO leaders are still dreaming.
They are suffering from cultural shock "macam si kodong dapat cincin". That is why some of them are behaving as if the world is under their control. The problem with UMNO leaders is that most of them are lacking in intellectual thinking. As a result, they become haprak and HP6 in whatever they do.

Pak Lah must not be confident that his position can last for 100days. Anwar Ibrahim would become Prime Minister by September. It is no joke !! I hope he should seriously consider resigning before it materializes and save the embarrassment of him becoming Opposition leader.. I just cannot imagine how embarrassing the situation would be to Pak Lah and UMNO !! Nothing is impossible in politics. Anwar is threathening his weak position and UMNO !! Make no mistake about it !!
In order to save UMNO, the creation of the overlords, the barons at state levels of Umno must be dismantled, so that Umno members should not have to serve too many bosses when it comes to election .

Kini kita lihat Pak Lah masih tak tahu nak komen apa-apa pun melainkan hanya untuk melayan parti pembangkang. Apa parti pembangkang cadang dia pun "enggeh je" . Kononnya nak ambil hati and wanting to be Mr Clean and popular again. Time is running fast Pak Lah. You have to say bye-bye to all of us. The soonest the better or else you will just act foolish all the time that could damage UMNO forever.The opposition parties are puting a lot of "booby traps" just "to cripple your both legs" and become a lame duck Prime Minister with poor judgment!!
Lagi lama Pak Lah bertahta lagi baik untuk Pakatan Rakyat. Mereka tahu UMNO akan ikut sama Pak Lah jadi " ITIK TEMPANG" sampai pilihan raya akan datang. Presidennya ITIK TEMPANG, parti UMNO pun ITIK TEMPANG juga !!
Lately Pak Lah had asked Menteris Besar and Chief Ministers in states governed by the Barisan Nasional to ensure development projects carried out benefited the people. Just imagine after 5 years of becoming Prime Minister why only now he reminded them. Maybe all those years Pak Lah did nothing at all like a leader who is “deaf,blind and mute”. He must be “feeling good” all day long for 5 years and suddenly he got the shock of his life when 5+1 states were taken away for a 5-year holiday trip in a “ROCKET” to the “MOON”.

The difference between you, Tun and Pak Lah is that when you speak, the audience TERCOPONG (mesmerize) but when Pak Lah speaks the audience MELOPONG (blur). So we can gauge the quality of both of you. It reflects how low the intellectual capacity of Pak Lah the so-called Prime Minister of Malaysia.
Yes, it is appropriate to call Pak Lah “FLIP-FLOP Prime Minister” a man very unpopular trying to do something 'right'. Serious damage had been done by Pak Lah for being feeling good all the time and I don't think he could recover his dented image by doing the right things now. His incompetency in managing the country is too glaring and there is no chance for him to reverse the situation no matter how hard he tries to make use of the media under his control to spin and spin and spin. JUST DO IT, Mr Prime Minister !! RESIGN !!

mn said...

A.kum YBhg Tun,

1. Saya nak tanya sikit, blog ini Tun sendiri yang tulis atau orang lain yang tukang tulis?

2. Saya risau Tun sendiri pun tak tahu yang blog chedet ini ujud. Lepas itu semua orang datang sini dok bagi salam kat Tun tak henti-henti.

3. Jangan jadi filem Hindustan pulak. Saya tak mahu 'ternganga' bila lihat Salman Khan menyanyi? sebenarnya bukan dia yang menyanyi tapi yang menyanyi Kumar Sanu atau Udit Narayan. Salman buka mulut ja.

4. Padan lah orang Melayu asyik kena tipu jer!

5. Jika bukan Tun yang tulis, minta tolong webmaster lay out sikit siapa nama penulis-penulis blog ini yang sebenarnya. Kata orang tak kenal tak cinta.

6. Bukan apa takut nanti lama kelamaan tak ada orang nak datang sini lagi. Berkatalah benar walaupun pahit.

7. Jangan ambil hati yer Tun. Hanya saya saja yang boleh kritik dan tegur Tun sebab saya sayang Tun dan kita sama negeri.

http://www.penyokong-kj.blogspot.com

Unknown said...

jaramoza said...

tun susah hati tapi terus menulis. tapi umno sekarang masih tak susah hati atau mereka masih lena sebab temolok dah penuh. terus kan tun, sekurangnya hasrat kami yang cintakan umno masih ada wakil seperti tun.


heheheehe,

PERLUKAH UMNO DI SELAMATKAN? TAK PERLU DI SELAMATKAN DAHH...BIARKAN JER TINGGAL SEJARAH .....

UMNO YANG LAMA KULI TEBANG....TUN SEMAI BENIH UMNO BARU TABUR BAJA,SIRAM HINGGA SUBUR DAN MENDAPAT HASIL ...TAPI SIAPA YANG BERTUAH MENDAPAT HASIL ITU ...AHLI UMNO KA? TUN DAN KELUARGANYA KA? SELURUH RAKYAT MALAYSIA KA?.....SETIAP ORANG ADA JAWAPAN MASING MASING.....

KALAU DAH UMNO YANG TUN TANAM NIH DAH TAK NAK BERBUAH ATAU TERLALU BANYAK BUAHNYA TETAPI HANYA DAPAT DIPETIK OLEH PENJAGA BARU DAN AHLI KERABATNYA SAHAJA SEHINGGAKAN PENANAM ASAL SENDIRI PUN TERPAKSA BELI BILA DATANG KEINGINAN UNTUK MENIKMATI BUAH HASIL SEMAIANNYA....

ELOKLAH DITEBANG DAN DIRACUNKAN SAJA.......

SEMAILAH BENIH BENIH BARU UNTUK SEPOHON POKOK YANG BERNAMA UMNO ....TANGAN SIAPAKAH? AKAN MENABUR BENIH BENIH INI ....TAKKAN TUN LAGI KUT.....

independentman said...

Diantara masalah negara yang sebenar adalah disebabkan oleh laknat yang diturunkan oleh Allah swt terhadap pemerintahan aab. Laknat ini turun disebabkan keinginan untuk kegemilangan. Do not ever compete with the Almighty.

Lagi satu masalah ialah pakej aab. Sejak dia kahwin jean abdullah masalah turun mencurah-curah. Kenapa ye aab tak mahu letak jawatan? Adakah sesiapa yang memegang telur aab?

HANTARAN PERKAHWINAN said...

Assalamualaikum Tun,


Insan yang lahir pada 26 Okt 1979.


Saya amat berbangga bila boleh berinteraksi dengan Tun walaupun secara "virtual", saya anak jati malaysia, tidak salah saya katakan saya lahir di zaman Kegemilangan Malaysia dibawah pemerintahan Tun, saya amat kagum dengan keterampilan dan kewibawaan Tun, tidak saya nafikan walaupun saya paham ada perkara perkara yang Tun ambil seolah tidak adil tapi itu hanyalah 1 per 1000.. di zaman remaja saya, banyak yang saya kagum dengan Tun, walaupun ada beberapa perkara yang Tun timbulkan berkenaan issue janggut nabi misalnya, tapi saya akui bila Tun berucap tak kiralah dimana pun, acara apapun, saya akan mendengar dengan tekun dan bersemangat. Tak salah kalau saya kata Tun ada aura bila bercakap, saya pasti bukan saya sorang je berpandangan demikian...

Saya amat bangga bila Tun menyuarakan hasyrat untuk membina Kereta national, membina KLCC, membina Lapangan terbang KLIA, Litar F1, Monorel dan lain lain...

Saya masih ingat macam mana Tun gunakan kuasa "aura" untuk menghentam Pihak Barat, Proksi yahudi, memang mengagumkan....

PakLah berucap??? huh... no point.. dok ulang benda yang sama... aaa..emmm...aaa... bila menjawap pertanyaan media.... bila berucap... cam tak prepare.. nampak sangat suruh orang prepare...


Semua tu dizaman saya hinggalah bila Tun mengundur diri... saya amat terkejut... masa tu saya hormati tindakan Tun kerana tujuan Tun untuk menyelamatkan Parti kerana masa tu Tun telah dihentam secara peribadi oleh pihak pembangkang, itu tidak baik untuk parti sebab tu Tun berhenti... sewaktu Tun mengundurkan diri dan mengumumkan PakLah sebagai pengganti saya amat lega dan pasti waktu itu adalah orang yang paling tepat berbanding dengan pemimpin yang lain.... masa tu apa yang saya kenal, PakLah adalah seorang yang lembut, tidak ada scandal, tiada isu panas...


Sekarang...

Paklah selepas Tun...

ketara tersasar tanggapan saya terhadap Pak Lah, KJ..huh... memalukan, bila tindakan paklah memasukkan KJ kedalam parti dan bagaimana KJ berkuasa dan AMAT ketara seperti mendapat bantuan Pak Lah... malas nak cerita pasal Pak Lah, tiada yang menarik... banyak sangat yang tak elok... saya tak nak sentuhlah pasal Pak Lah ni. Boring.



Tun...

Tolong selamat kan Malaysia...

Paklah sudah hampir menjayakan cita cita pihak barat untuk memecah belahkan negara malaysia... Tolonglah...singkirkan paklah, kami sudah mencuba dengan keputusan piliahraya 2008 tapi Pak Lah buta, pekak dan tuli...


daripada:

Kern, alangkern.


tq

tunku said...

semalam merupakan hari yg amat bersejarah bagi umno tetapi saya amat bersedih sekali kerana melihat hala tuju umno pada masa sekarang.umno pada hari ini amatlah berlainan sekali jika dibandingkan dengan umno terdahulu.
saya amat berharap kita semua ahli umno dapat mengembalikan umno di persada supaya umno terus relevan dan berjuangan demi agama,bangsa dan tanah air,insyaallah.
sebagai permulaan kita perlu menukarkan kepimpinan umno yang amat lemah pada masa sekarang.umno sekarang dijadikan bahan ejekan,bahan ketawa,bahan sepak terajang kerana mempunyai pemimpin yang tidak cekap serta berwibawa.

herlina said...

MELAYU MUDAH LUPA, MELAYU MUDAH LUPA.

Salam Tun,
Apakah kita org melayu sudah lupa apa yg telah diperjuangkan oleh pemimpin dahulu sehingga Melayu menjadi bangsa yg bermaruah.

Apakah kita lupa tentang perjuangan pemimpin2 kita yg telah memberi kita sebagai org melayu untuk mentakbirkan negara tercinta ini.
Apakah kita mahu apa yg pernah kita kecapi dan berjaya ini semua hilang dengan sekelip mata. Marilah sebelum Umno jatuh ketangan org lain mari kita semua bersatu bersama dengan Tun untuk menguatkan balik Umno tercinta yg telah diperjuangkan oleh pemimpin2 dahulu.
Pemimpin sekarang semakin lemah sehingga kan apa jua tuntutan bangsa sendiri tidak diambil kira kerana takut akan ditanya oleh bangsa lain. Walau bagaimana pun bangsa melayu tak buat banyak tuntutan tapi malangnya bangsa lain cuba mengambil balik hak yg telah lama diberikan pada org melayu itu pun pemimpin kita skg beri banyak keistimewaan pada bangsa lain kita faham perjuangan Umno untuk semua bangsa. Tapi Umno bukan untuk pemimpin yg lemah seperti sekarang ini.
Kita lihat apa yg terjadi di p.pinang org gerakan kerana kalah dalam pilihanraya sanggup keluar parti untuk berkerja dengan pembangkang. Apa yg Tun kata kan sebenarnya dah terjadi mereka semua bukan berjuang untuk negara dan bangsa tapi untuk tembolok sendiri. Ini baru satu kalau ditunggu lagi lama memang nampak Umno akan terkubur.
Kalau kita lihat sejarah Tun lah org yg tak pernah keluar parti dalam apa hal dan keadaan sekali pun Datok Seri Anwar sendiri bertindak keluar parti. Tun lah org yg berjiwa Umno dan berjiwa pejuang. W'salam untuk Pejuang Bangsa dan Negara syabas.

Ban said...

Tun yang dihormati,

Although I'm young and may not have sufficient knowledge of the political issues in Malaysia but in my eyes I've always known and respect Tun for your kindness and equality towards every races in this country.

As a Chinese myself, I believe all these ongoing RACIST issue was cause of the wealthiness among the polictian within BN and most of us citizen are not happy because the richer is getting richer and the poorer is getting poorer.

I have no problem with "Ketuanan Melayu" because I believe there's no chance of making an impact to change it at least in near future but I respect that advantage every Malay has.

It's just doesn't make any sense because when you were the PM, there are no complains of bia-ness in terms of wealth within the country but when Pak Lah took over, the country has gone downhill all the way.

Do you know that there are alot of young men and women in their 20s are planning to defect to another country? It's because of this financial difficulty among our community that we are facing now.

I know that Tun has retired and I believe apart of voicing your concerns, there aren't a hell lot you could do anymore to change the country.

Thank you for your wonderful years of up bringing this wonderful country but it's sad that the one who took over from you has tainted it. Long live Tun Dr Mahathir Mohd.

jenn v ariela said...

Dear Tun,

UMNO hari ini dah menyeleweng dan tidak serupanya pada masa dahulu. (This is the Truth)
I think the only way to change and reborn of the new image of UMNO, perhaps menjadi UMO (United Malaysian Organisation : yang mempunyai unity of bangsa-bangsa Malaysia tak kira warna kulit dan saperatekan issue agama masing masing kepada pertubuhan yang lain)
Tujuan pertama meunitykan perpaduan rakyat Malaysia untuk mengatasi segala cabaran dan masaalah negara. The true enemy is not within the country instead di dunia luar seperti A.S.
Pasal agama ia mesti diasingkan dalam arena politik negara untuk memupuk semangat rakyat Malaysia.
Kebanyakan kekecohan berlaku dalam dunia hari ini adalah kebanyakannya dari punca keagamaan.

Anak Malaysia said...

Salam Tun,

Tak payah little Napolean UMNO putra dan puteri kini cuba mengutuk dan memaki hamun TUN selama-lama ini. Tidak Baik ! bilang ibu bapa and masyarakat Melayu tua-tua yang faham perjuangan UMNO untuk semua rakyat Malaysia tak kira bangsa, agama dan tradisi.

Nasihat kata-kata TUN amat baik sekali yand perlu diperlajari oleh semua rakyat Melayu.

"Inilah hasilnya apabila pemimpin dan ahli UMNO sudah lupa akan tanggungjawab mereka terhadap parti, terhadap bangsa, agama dan tanahair, tetapi sebaliknya menjadi tamak untuk mengisi temolok diri sendiri sahaja. Na'uzubillah".....kata-kata akhir TUN amat jelas sekali.

Kekuatan UMNO selepas 62 tahun memerintah negara Malaysia dari pemimpin-pemimpin veteran UMNO telah semakin pupus, lemah dan uzur disebabkan kalangan pemuda pemudi UMNO kini tiada niat jaga image parti demi kebaikan negara Malaysia. Mereka mempermainkan isu isu perkauman, korupsi, nepotism dan kroni untuk ketamakan di kalangan politikus dalam UMNO kini.
Wabak wabak UMNO kini juga disebabkan oleh TUN yang selalu memberi "Tongkat Ali" percuma seperti saham saham, kontrak kontrak, pinjaman senang dll yang merancunkan orang orang Melayu supaya tidak perlu kerja keras, malas dan bergantung kepada subsidi subsidi kerajaan semata mata selama lama nya.

Oleh itu, UMNO kini kurang membela hak hak Melayu miskin dan lemah tetapi demi kepentingan diri semata mata dengan alasan perlu perjuangan Ketuanan Melayu sebagai alat politik survival mereka. Malahan golongan muda, professional dan intelek Melayu tidak bodoh and senang di tipu oleh ahli politikus UMNO yang memainkan api-api perkauman serta kurang sopan terhadap Raja raja Melayu di negeri negeri Terengganu dan Perlis.

Kaum kaum lain tidak berani menegur UMNO selama lama ini disebabkan mereka saling hormat menghormati antara semua kaum demi keselamatan, harmoni and kemakmuran negara. Padahal tokoh tokoh UMNO muda mudi ini lupa tradisi perjuangan Bapa Bapa veteran UMNO dulu dimana mereka sangat arrogant, sombong, biadab, kurang sopan dan tidak dengar nasihat nasihat veteran UMNO dulu. Oleh itu, ahli ahli UMNO kini sudah patah hati terpaksa menyokong pihak DAP, PAS dan PKR sebagai sahabat karib baru supaya semua masyarakat Melayu, Cina, India, Kadazan, Dusun, Melanau dll dapat dibela oleh parti parti lawan dah jadi parti parti kawan di lima negeri negeri jajahan mereka.

Pakatan Rakyat kini diberi perhatian sebagai pembela rakyat Malaysia dan juga menjaga hak hak Melayu dan Raja raja Melayu serta hak hak kaum kaum lain dalam Perlembagaan Negara.

Harijadi UMNO kini 62 tahun sudah jadi irrelevant bagi golongan Melayu Moden kini.

Apakah dah jadi orang UMNO hari ini? Seperti juga orang orang MCA, MIC, PPP dan Gerakan akan pupus tak lama lagi dimata rakyat Malaysia moden kini.

PERCAYA LAH KATA KATA ORANG ORANG TUA ! -

"KURANG BAIK MAIN MAIN API API KECIK INI NANTI KENA BAKAR SENDIRI BARU TAHU KESAKITANNYA"

Sekian,

HIDUP TUN ,
HIDUP ANAK ANAK MALAYSIA

Mat Dargo Sombrono said...

Pak Lah's government is really in a weak position. What a shame to note that practically everyday we hear that some of the BN MPs especially from Sabah are threathening to cross over and holding their own government to ransom. I don't see any logic for these MPs to behave in such disgusting attitude.It is rather irresponsible and unbecoming for acting in such unprofessional behaviour. It reflects how immature our politicians are.Sadly to say that it is a reflection of how weak Pak Lah is now. Being more or less push right to the wall. What a shame to have a lame duck Prime Minister from UMNO being bullied by his own MPs within component parties who do not have the slightest loyalty at all.!! Now we can see the true colours of these MPs. Hypocrisy of the first order. I can simply draw into conlusion that the future political situation in this country is really at stake. Hopeless and messy and does not augur well to the well being of the rakyat. The threat of political conflict is about to spark in a matter of time if not properly addressed. It is really frightening indeed. I can feel it !! This country is going into the drain soon. Make no mistake about it.

Alhaj said...

Tun,

Saya ingat apa yang dikatakan oleh Ibn Khaldun sedang menimpa UMNO. UMNO menuju menjadi dinosaur.

UMNO masih bercakap tentang ketuanan Melayu tetapi keadaan sudah sangat jauh berubah. PRU 12 menunjukkan UMNO tidak lagi menjadi benchmark kepada kekuatan dan perpaduan Melayu.

UMNO sudah mula menumpang kekuatan BN Sabah dan Sarawak yang tidak semuanya Melayu.

Sebagaimana yang dikata oleh Tun dan saya kata dalam bahasa saya: warga komponen barisan nasional lain, Cina dan India benci-takut dengan UMNO. Mereka marah pimpinan mereka tidak menegur kesemboronoan UMNO apa yang mereka tidak puas hati lalu mereka sendiri menterjemahkannya dalam peti undi.

Saya lihat di dalam Parlimen MP UMNO nampaknya penting kemenangan bercakap tetapi kurang prihatin mempertahan image bangsa Melayu yang dikenal dengan bersopan.

Kita tidak harus lupa diri bahawa penentu kemenangan ialah pengundi.Pengundi sekarang bukan pengundi dulu, baik yang tua aapatah lagi yang muda. Mereka menilai apa yang Ahli Parlimen buat di Parlimen, bukan hendak melihat mereka berlagak.

Terima kasih.

SHAM_AB said...

ASSALAMUALIKUM TUN,

Your presence in the blog spot has inspire me to participate too...

Going thru'you blog spot..there are both positive and negative comments on you as a person and what you had done...

Nonetheless, for me there is nothing but admiration for what you have done for MALAYSIA and MALAYSIAN

As my work took me to some under develop / developing countries ..there are time when my acquaintance and colleague over dinner conversation can help saying that..."we wish we have Dr. MAHATHIR as our leader..." , in admiration of what you have achieved and done...

As for UMNO...the dilemma here is the lack of leadership...and GUTS among member or leadership to swallow the reality and act to put UMNO together to it glory...what we here statements by so call leaders in the news and media..but one wonder whether they meant what they say...or there is so much back stabbing and politicking...Personally, in my mind the poor performance in PRU12..was due to the factors I mentioned before..4 years it NOT a long time...and as usual we see "them" dragging their feet..

TILL NEXT TIME...I WISH YOU THE VERY BEST AND MAY ALLAH BLESS YOU WITH HEALTH ...AND THANK YOU.

Unknown said...

"Musuh orang Melayu adalah orang Melayu itu sendiri" (thank you Sir for this). Kesimpulannya, musuh UMNO adalah UMNO sendiri. Bukan Anwar Ibrahim, bukan Pakatan Rakyat, bukan saya dan bukan rakyat Malaysia berbilang kaum. Kalau ahli-ahli UMNO tidak mengubah diri mereka, maka tidak akan ada sesiapa pun yang akan mengubah mereka. Maka, mereka akan tetap berada di dalam kegelapan dan mereka akan tetap melakukan kesilapan.

"Demi masa, sesungguhnya manusia itu berada di dalam kerugian. Kecuali mereka yang beriman dan beramal soleh. Mereka berpesan-pesan dengan kesabaran dan mereka berpesan-pesan dengan kebenaran" - Al Quran

tkchenry said...

UMNO tidak mewakili Malysia. Rakyat Malysia yang mewakili Malaysia. Kita nak yang terbaik untuk rakyat Malaysia bukan yang terbaik bagi UMNO.

Tan Ka Chuan

Skullsplitter said...

Dear Tun,

Really appreciate if you can explain about the statement from Anwar Ibrahim regarding to takeover Goverment before 19 Sep 08. Hope you can spend time to write about this.. I really want to know.. Thanks Tun.

tok yem said...

cukup lah tu.

Anonymous said...

Dear Chedet,
I kept forgetting this most important point whenever I comment on your article.
Before the 2008 Malaysian election, there was never a conglomerate of opposition big enough to take on the Barison Nasional. Back then, PAS, PKR and DAP are all on their own individual party. Other than the Barison Nasional, the Gerakan’s administration is even more multi-racial than any other party at that time.
Even I at that time, rationally thought that voting for the Barison Nasional is a better choice compared to individual parties of DAP, PKR or PAS. Even if DAP wins, without the joint support of other party, it will just be another divide-and-conquer for the Barison Nasional government. At least the status quo is still being maintained and other races that benefited little from the New Economic Policy can at least corrupt their way to livelihood.
As much as we have already gotten use to it, federal level government project rarely gets implemented for areas under opposition rule even though DAP statesman have been requesting for public utilities upgrade for so many years because their voices are so faint in the Parliament.
Having lived in Cheras area for so long, the main road from Cheras leading to the heart of Kuala Lumpur was never developed until Pak Lah took over as the Prime Minister of Malaysia. I have been using the two to three-lane roads since I was young to go to school until I was old enough to have a girlfriend to spend time shopping in the city through the dreadful stretch of Jalan Loke Yew. This is what I sincerely felt.
However, I believe the real reason for that is because both Lim Guan Eng and Anwar Ibrahim are still in jail. So that gives them plenty of time to plan things out as they continue to write and communicate among themselves while the nation continues to wait and hope for change in the Barison Nasional that never came when Pak Lah had the chance.
All his words to fight corruption has turned on deaf ears as crime rates rises, inflationary pressure (so the proverb, a hungry man is an angry man), subsidy on petrol that was never needed for Petronas as well as uncontrolled competition from imports of goods made in China (and then resold back to government at a many fold that price) affecting the local manufacturing industries badly (this further reduces the capabilities of manufacturing goods for our own government use). Perhaps Pak Lah had only begun to realize that the problems in realizing his visions for the nations lies in the people that help him to run the show, as they are not used to being efficient when it comes to making things work as they continue to ‘receive’ no matter how grand his vision is. Things are easier said than done but I could be wrong as far as accuracy is concern.
All this while, the Barison Nasional is just a ticking time bomb. Corruption was so rampant and has already become a culture in the government. Like I have mentioned before, you did modernized Malaysia, but you also failed to control corruption and maintain transparency while you try to strengthen your political power by embracing crony-ism through the lack of control in the distribution of wealth in the New Economic Policy which was highly abused. The only transparency I know of at that time is who gets the hundredth million ringgit in profit off the hardworking tax-payers money from the mega projects.
This crony-ism has brought about the lazy people in Malaysia today. It also explains why most of the nations educated are never proud of the slogan you made (Malaysia Boleh and more widely accepted as Malaysia Bodoh. Even our astronaut has become a joke by being unofficially called a ‘can-or-can-naut’), simply because everything is given by the government. Even if you put a Malaysian in Mars, it will never raise the morale of our people because we never made it there on our own. We bought our way in, in which the money could have been used to send more children who can study to school and get us to Mars through our own effort. Why work when government can support? This is the mindset which the inefficient NEP has put and poisoned into the mind of those who benefited from it.
The NEP in essence is a great policy but is old and outdated in a way that it does not recognize pure hard work and equality, especially when three major ethnics are in concern instead of one. There were many occasions that many hand-outs in-kind to provide advances to the agriculture sector that ends up being in the black market due to poor implementations of system that manages the distribution system. Nevertheless, no matter how good the system is, a culture that does not recognize equality only places corrupt officers on the top.
Do not forget that things do not happen in just one election. I guess you know it best because then, UMNO is still UMNO because you are still around to hold it together with your own political strength (as a Prime Minister and President of UMNO) that in a way too, eroded most of what is left of the UMNO constitution that brought about the protection of the Malay rights as only the selected few gained. Without what is true of the UMNO constitution, UMNO ideology is already rotting inside out even before you leave the Presidency of UMNO. Similarly, you may have been reading too much good news in the newspaper then.
So, when Pak Lah promised us to walk the line of equality with a more transparent government before the election and Barisan Nasional’s huge lost after the election, some of UMNO’s members whom previously joined for the purpose of monetary gain during your tenure, simply lost their purpose for joining anymore, opting for a stronger coalition, since that is mainly the apparent purpose of them being a member of UMNO rather than for the idea behind the party but I could be wrong. It is only my own assumption.
Similarly, the Barison Nasional have been winning the elections simply because the voters think they have not yet found a leader or a party that is strong enough to take on the inefficient Barison Nasional government yet, until now. Again, similarly, you too had Barisan Nasional for 22 years under your reign but you never took the chance you had to turn Barisan Nasional into a more transparent and efficient government to face the day when PKR, PAS and DAP joint hands like today. I guess you never expected it to happen so fast.
I cannot blame you because even I was taken aback when the plausibility for the opposition to form a government is now possible.
Please forgive me if I said anything wrong as I fly through my keyboard as I had also reviewed it ten times before posting it to remove any unhealthy comments. They are only merely my own opinion of the things around me.

MalayJessyJames said...

Tun,

Saya amat sayangkan bangsa saya (Melayu). Tapi saya sedih bila memikirkan bangsa yang ketinggalan. Yang hanya tinggal hanya kuasa politik yang tidak kekal lama. Bagaikan telur dihujung tanduk... mari kita imbas kembali sejarah UMNO....

p/s : kalau salah tolong perbetulkan... sebab saya anak lepas Melayu selepas merdeka....

Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (biasa dikenali sebagai UMNO) adalah parti politik terbesar di Malaysia dan merupakan pengasas dan tulang belakang pakatan Barisan Nasional yang telah memerintah Malaysia tanpa terganggu sejak merdeka lagi. Ia dikenali sebagai penjaga nasionalisme Melayu atau ketuanan Melayu dan ideologi Islam tulen, yang memperjuangkan bahawa orang Melayu dan orang-orang Muslim lain merupakan orang peribumi di Malaysia, oleh itu berhak menerima keistimewaan sebagai hak semenjak lahir.
Satu perhimpunan besar-besaran yang dikenali sebagai Kongres Melayu Se-Malaya pertama telah diatur oleh Persatuan Melayu Selangor di Kelab Sultan Sulaiman, Kampung Baharu, Kuala Lumpur pada 1 Mac hingga 4 Mac 1946 dan seramai 41 Pertubuhan-pertubuhan Melayu telah menghantar wakil masing-masing.
Dato Onn bin Jaafar daripada Persatuan Melayu Johor telah dipilih sebagai Pengerusi Kongres. Hampir semua wakil pertubuhan telah berucap termasuk dua orang wakil kanak-kanak.
Tiga usul telah dululuskan oleh Kongres seperti berikut:
1. Menubuhkan Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu;
2. Membantah pertubuhan Malayan Union; dan
3. Mengadakan Derma Pelajaran Kebangsaan Melayu sahaja.
Satu jawatankuasa yang terdiri dari Dato Onn Jaafar, Dato Panglima Bukit Gantang, Dato Nik Ahmad Kamil, Dato Hamzah Abdullah dan Encik Zainal Abidin Ahmad (Zaaba) telah dipilih untuk menyediakan draf piagam atau Perlembagaan UMNO untuk dibentangkan dan diterima oleh Kongres Melayu Se-Malaya kelak.
Walaupun ada bantahan yang hebat daripada kaum Melayu, Kerajaan British tetap meneruskan rancangan mereka dan pada 1 April 1946 menubuhkan Malayan Union. Orang-orang Melayu dan pertubuhan-pertubuhan Melayu terus membangkang dan tidak memberi sebarang sokongan terhadap Malayan Union. Pada 11 Mei 1946, Kongres Melayu Se-Malaya ketiga dan perhimpunan agung pertama Pertubuhan Melayu Kebangsaan Melayu Bersatu atau PEKEMBAR (UMNO) berlangsung di Istana Besar Johor Bahru dan Perlembagaan UMNO telah diterima dan diluluskan oleh para peserta. UMNO pun lahirlah secara rasmi.

MalayJessyJames said...

Ayah Tun,

Jangan sampai lagu UMNO pun dah tak relevan.....

Mari kita hayati dan renungkan bersama-sama...

Bersatu, Bersetia, Berkhidmat
Bersatu Kita Bersatu (Melayu sekarang bersatu ke?)

Dengan Setia Berganding Bahu (Melayu setia orangnya.... Berganding bahu? Ye ker….)

Jiwa Teguh Berpadu (Orang Melayu dulu mmg berpadu… kalau tidak masakan Melaka itu kuat dan mahsyur... sekarang?)

Kita Rumpun Melayu (Melayu mmg banyak rumpun.. takkan Melayu hilang didunia mampukah Melayu mengalas tanggungjawab Kebangkitan Tamaddun Melayu Islam sekali lagi?)

Bersama Kita Bersama (Bila pilihanraya barulah “bersama kita bersama”.. baru la nampak batang hidung… konon-kononya dapatkan New People Mandate…!!!!)

Mendukung Hasrat Semua (Mendukung hasrat rakyat ke hasrat individu?)

Berjasa Pada Bangsa Agama Dan Negara (Dulu mmg berjasa.. sekarang? Hanya untuk poket sendiri....???)

Lambang Kita Yang Gagah Dipandang Mulia Dan Indah (Lambang mmg gagah… lambang Taming Sari dijaga oleh Si Guntur.... tapi dimanakah Taming Sari sekarang? Siapakah yang berhak menjaganya?)

"Bersatu, Bersetia, Berkhidmat"
Cogan Katanya (Cogan kata ini masihkah releven? Jangan sampi bangsa kita dihina di caci kerana pemimpin gagal menunaikan cogan katanya.....)

UMNO Terus Mara Untuk Rakyat Malaysia (Satukan bangsa Melayu dahulu.... Melayu itu setia orangnya... tapi jangan dikhianati setianya... kerana Melayu marah dalam diam..... sekarang terimalah akibatnya..... kalau tidak diperbetulkan...... bukan setakat Melayu sahaja yang akan melarat.... mungkin juga Malaysia akan hancur....)

Renung-renungkan lah bangsaku....

MalayJessyJames said...

Tun,
Melayu itu orang yang bijaksana
Nakalnya bersulam jenaka
Budi bahasanya tidak terkira
Kurang ajarnya tetap santun
Jika menipu pun masih bersopan
Bila mengampu bijak beralas tangan.

Melayu itu berani jika bersalah
Kecut takut kerana benar,
Janji simpan di perut
Selalu pecah di mulut,
Biar mati adat
Jangan mati anak.

Melayu di tanah Semenanjung luas maknanya:
Jawa itu Melayu, Bugis itu Melayu
Banjar juga disebut Melayu,
Minangkabau memang Melayu,
Keturunan Acheh adalah Melayu,
Jakun dan Sakai asli Melayu,
Arab dan Pakistani, semua Melayu
Mamak dan Malbari serap ke Melayu
Malah mua'alaf bertakrif Melayu
(Setelah disunat anunya itu)

Dalam sejarahnya
Melayu itu pengembara lautan
Melorongkan jalur sejarah zaman
Begitu luas daerah sempadan
Sayangnya kini segala kehilangan

Melayu itu kaya falsafahnya
Kias kata bidal pusaka
Akar budi bersulamkan daya
Gedung akal laut bicara
Malangnya Melayu itu kuat bersorak
Terlalu ghairah pesta temasya
Sedangkan kampung telah tergadai
Sawah sejalur tinggal sejengkal
tanah sebidang mudah terjual
Meski telah memiliki telaga
Tangan masih memegang tali
Sedang orang mencapai timba.

Berbuahlah pisang tiga kali
Melayu itu masih bermimpi
Walaupun sudah mengenal universiti
Masih berdagang di rumah sendiri.
Berkelahi cara Melayu
Menikam dengan pantun
Menyanggah dengan senyum
Marahnya dengan diam
Merendah bukan menyembah
Meninggi bukan melonjak.

Watak Melayu menolak permusuhan
Setia dan sabar tiada sempadan
Tapi jika marah tak nampak telinga
Musuh dicari ke lubang cacing
Tak dapat tanduk telinga dijinjing
Maruah dan agama dihina jangan
Hebat amuknya tak kenal lawan
Berdamai cara Melayu indah sekali
Silaturrahim hati yang murni
Maaf diungkap senantiasa bersahut
Tangan diulur sentiasa bersambut
Luka pun tidak lagi berparut
Baiknya hati Melayu itu tak terbandingkan
Selaga yang ada sanggup diberikan
Sehingga tercipta sebuah kiasan:
"Dagang lalu nasi ditanakkan
Suami pulang lapar tak makan
Kera di hutan disusu-susukan
Anak di pangkuan mati kebuluran"
Bagaimanakah Melayu abad dua puluh satu

Masihkan tunduk tersipu-sipu?
Jangan takut melanggar pantang
Jika pantang menghalang kemajuan;
Jangan segan menentang larangan
Jika yakin kepada kebenaran;
Jangan malu mengucapkan keyakinan
Jika percaya kepada keadilan.
Jadilah bangsa yang bijaksana
Memegang tali memegang timba
Memiliki ekonomi mencipta budaya
Menjadi tuan di negara Merdeka

SMAN AWANG

mOEha Aziz said...

salam tun,

tersenyum sendiri bila membaca entry yang menarik ini. namun makin lebar senyum ini bila membaca komen komen mereka di sini.

satu soalan bagi mereka yang menitip komen; anda meninggalkan komen dari minda untuk tanahair kita atau dari emosi untuk mengagungkan orang dan juga apa dari amarah semata mata menampakkan kesalahan orang lain?

satu artikel yang menarik dan ringkas. saya faham penggunaan contoh yang dekat dengan tun bagi menyatakan kebimbangan dan kerisauan.

politik yang indah akan sentiasa dicemari dengan pelbagai kotoran yang dari jauh akan tampak menarik. apa yang perlu bagi UMNO kini adalah mengembalikan sokongan rakyat. secara peribadi, UMNO kini perlu lebih telus dan melibatkan rakyat sepenuhnya dalam apa apa keputusan atau tindakan.

mungkin soal soal seperti mengungkit sejarah perundangan bagi mendapatkan sokongan perlu diketepikan dahulu. tangani dahulu rintihan rakyat.

jika masalah yang dihadapi bersifat global, beri penerangan secukupnya. bukan sekadar pak pak mantri menyindir dan berseloroh. rakyat semakin bijak. jangan anggap rakyat seperti anak anak kecil. hormati rakyat agar UMNO dihormati. pak pak mantri juga harus lebih sensitif. jangan bagi komen yang akan menambah minyak petrol dalam api.

tun,
bukan saya berlagak pandai. sekadar berkongsi idea dengan harapan akan ada ramai lagi yang memperbaikkannya agar tanah ini akan terus relevan buat semua.

Rendah diri said...

Adakah BN boleh berubah menjadi baik? Saya kureng percaya.

Sekarang saya tengok PR semakin melipatgandakan usaha mendekati rakyat untuk cuba menambah lagi kemenangan mereka pada PRU akan datang.

afiq said...

Orang melayu,
dasar kalau lah......
Kalaulah tun tak pencen tak akan UMNO jadi begini...,
kalaulah tun tak buang anwar takan jadi macam nie....,
kalaulah tun nampak yang mana pembodek tun semasa memerintah dah lama depa kena buang.....,
Kenapa Melayu masih ada berkalau...kalaulah dapat dibuang sifat kalau tue mesti melayu....akan berjaya.....

"kalaulah masa sebelum pencen tun dah ada blog macam ini....mesti tun dapat input information macam mana tun ambil dari Informer tun seperti special branch polis dulu,dan buat pengahtahuan tun saya dah nampak perkara macam nie akan terjadi sejak tahun 2000 masa tue baru tingkatan 2 dah rasa masa depan saya yang akan gagal disebabkan sikap kalau-lah dan malaysia pun akan mundur kalau bukan tun yang perintah malaysia......kemajuan itu tun tidak seiring pendidikan moral agama dari sudut aspek yang lebih dalam ....kalaulah tun boleh undur masa............! mungkin tun buat sesuatu sekarang nie pun cuba......kalaulah tun nie lemah ....jahanamlah malaysia

nasihat untuk diri saya sendiri bagi pengahtahuan tun...jika saya mahu jadi pemimpin yang baik mesti ada gaya hidup rakyat bukan gaya hidup koprat....makan makanan yang rakyat makan ....tidur ditampat rakyat tidur macam mana nak buat....? sifat tawaduk la pa lagi

al amin ahmad said...

Hang Tuah -"Melayu takkan hilang di dunia"

CHEDET -"Melayu mudah lupa"

Saya -"Melayu tegha tu dah"

Pak Lah -Melayu ada dalam islam ada Had Hari dia atau ISLAM HADHARI-mana pi perjuangan untuk Melayu?

Gelombang Rakyat said...

Pekembar, jika itu disebut maka ramai yang tidak tahu. Dalam satu mesyuarat penubuhan cawangan baru seksyen 9 Shah Alam, yang veteran pun tidak mengetahuinya. Sebutan UMNO, ternyata popular. Kemudian, ada kertas kerja yang kami tulis merakamkan bagaimana pasukan dalam kumpulan UMNO negeri, membolot segala macam yang boleh diboloti, menyebabkan orang lain yang walaupun profesional namun tersepit dan terhimpit dek kerakusan orang UMNO ketika itu. Lantaran kami telahpun sampaikan kepada Tun Dr Mahathir Mohamad sewaktu satu majlis di Melaka, telahpun nampak hasil yang baik. Di kesempatan ini, bagi pihak rakan yang bertahun terpinggir di Selangor, terima kasih Tun Dr Mahathir Mohamad, jasamu kami kenang. UMNO telahpun berusia 62 tahun, dan kita sama-samalah kenang jasa setiap tokoh yang menjadikan platform ini sebagai perjuangan untuk negara. Ada pemimpin sekarang ini bercakap perihal UMNO, semacam UMNO itu seperti asalnya, tanpa menyedari UMNO kini tidak sama dengan UMNO di waktu terdahulu. UMNO sekarang terdiri daripada - ada UMNO yang jatinya UMNO; ada UMNO yang masih PAS; ada UMNO yang masih Semangat 46; ada UMNO yang mirip Parti KeAdilan; ada UMNO yang korporat; dan lain-lain kepelbagaian KeUMNOannya. Orang menyertai UMNO dan sanggup memimpin UMNO adalah dari kalangan orang yang mahu berjasa melalui khidmat murni. Namun, semakin ramai yang hilang punca lalu menyertai UMNO untuk mendapat habuan tertentu. Mana tidaknya, jika seseorang itu semacam orang lain hidup dalam keadaan biasa, tetapi kemudian setelah menjadi pemimpin, secara mendadak kehidupan berubah mewah. Orang lain melihat ini peluang, maka wujudlah perebutan jawatan dan sanggup pula memberi dan menerima sampul yang barangkali berisi wang, dan bermacam lagi helah dan muslihat keji. Selepas Tun Dr. Mahathir Mohamad, pemimpin tertinggi UMNO, mempamerkan ciri kepemimpinan yang lemah, lalu mesej jelas yang ditujukan kepadanya telahpun dinyatakan melalui PRU12. Memang, ramai yang sayangkan UMNO. Namun, dari aspek relevan, sama seperti parti yang berpaksikan ras, tidak akan mampu kekal di Malaysia. Sememangnya dahulu ialah zaman anak watan, anak jati, pribumi, yang hidup di kalangan orang lain yang datang dari negara lain. Zaman ini, telah dipupuk perpaduan, dijalinkan integrasi, maka kanak-kanak di sekolah walau apapun warna kulitnya, adalah kelahiran di bumi ini, lalu parti yang bakal menambat hati mereka ialah sebuah parti yang bukan berteraskan sesuatu kaum, melainkan satu bangsa Malaysia. Ini baru dan pembaharuan. Jikalau barangkali mungkin gamaknya UMNO dari titik 62 menuju 100 tahun, maka bermula sekarang perlulah merenung akan pembaharuan ini. Ya, renungan ini boleh dilakukan oleh yang jaga, dan bukan yang tidor.

Unknown said...

Hello brother Alex. See he topic la its about UMNO 62 TAHUN. So the story is about UMNO. Tentang perjuangan orang lain of coz we know but out of the topic at the moment. Wait until che det come out with that topic. Please respect TUN. Because here we want to eliminate the UMNO and BN President.

®SHIDA Online said...

salan Tun..

saya amat menyokong Tun hingga ke ahir hayat. Semoga Tun sihat dan dilindungi Allah hendaknya.

Tun, memang melayu mudah lupa, lihat saje PakLah setelah dilantik menjadi PM. Apa yang telah beliau buat utk rakyat dan negara kita yang tercinta ini.Tak habis² dgn Islam Hadharinya.

Tun, lagi satu saya amat tidak berkenan dengan manusia² yang suka mengutuk Tun. Kenapa diaorg semua tidak menghormati Tun sebagai Bekas Perdana Menteri Malaysia. Tun yang berjaya membuka mata semua org di serata dunia nie.

Sekurang-kurangnya mereka haruslah menghargai Tun, Tun saya harap Tun jaga kesihatan Tun. Saya sayang Tun Dr. Mahathir Mohamad..

Azhar85 said...

Ban said:

'I have no problem with "Ketuanan Melayu" because I believe there's no chance of making an impact to change it at least in near future..'

What is the meaning of your word? Hang Tuah always said "Takkan Melayu Hilang Di Dunia". And we Malays will always hold to that word until we die.

Thanks for your opinon about Malays and Malaysia.

AyamLaga said...

Assalamualaikum Tun,

Lakukanlah sesuatu sebelum UMNO tersungkur. Sanggupkah Tun dan ahli UMNO melihat UMNO hilang..???? Tun masih berpengaruh dan masih mempunyai ramai pengikut setia(rakyat biasa, kakitangan kerajaan mahupun pemimpin UMNO sendiri).
Oleh itu gunakanlah apa2 saja peluang yang ada untuk memaksa pemimpin tertinggi UMNO melakukan sesuatu sebelum terlambat.

Dato' Mukhriz sendiri boleh menggunakan saluran ANSARA @ bekas2pelajar MRSMKB (especially batch 83~87) untuk menggerakan / menyedarkan pemimpin UMNO samada di peringkat cawangan @ bahagian utk sama2 melakukan yang terbaik bagi menyelamatkan UMNO yang telah banyak berjasa kepada orang2 MELAYU.

Akhir sekali semoga ALLAH SWT mengurniakan kesihatan yg sebaik2nya kepada Tun bagi meneruskan perjuangan yg masih belum menanpakan hasil...

Wassallam...

Ruzt said...

Tun,

Saya ingin mencadangkan agar Tun dapat berkongsi tentang perjanjian semasa pemberian taraf warganegara kepada bukan Melayu khusus masyarakat pendatang Cina.

Kongsikan juga asal-usul Bumiputera kerana anak muda hari ini tidak tahu tentang sejarah tersebut yang tidak ada dalam buku teks sekolah.

Saya kira adalah penting untuk seluruh rakyat Malaysia untuk tahu tentang sejarah istilah dan keistimewaan Bumiputera dan perjanjian pemberian taraf warganegara kepada bukan Melayu.

Saya sendiri tidak berapa jelas tentang hal ini kerana saya dilahirkan pada tahun 1970an iaitu selepas merdeka dan selepas peristiwa 13 Mei 1969.

Ini juga berkaitan dengan anak-anak Cina yang merasakan perlu ada hak samarata dalam segala hal sedangkan mereka tidak tahu dan sengaja tidak diberitahu oleh orang tua mereka tentang perjanjian semasa pemberian taraf warganegara kepada nenek moyang mereka.

Terima kasih.

www.ikhlasmalaysia.blogspot.com

Ban said...

To azhar 85,

In case that you haven't noticed, "Ketuanan Melayu" play a big part in all these on going anti-BN, anti-UMNO issues.

What do you think that Chinese and Indians defects and vote for the Opposition in 8th of March? We kept our displeasure of this privilege Malay has all these while because we know that it was written in the Constitution, we can't question about "Ketuanan Melayu" or we will be charged.

So, the way to show our displeasure was vote for the Opposition.

Hang Tuah said "Takkan Melayu Hilang di Dunia" but it's a fact that Chinese,Indians and other races won't vanish from Malaysia as well and we will always look forward for equality.

In the end of the day, in my opinion power and "maruah" does not matter, it's all about money. Whatever they do in politic world doesn't really matter to us, citizens. All we care about is making money and support our family.

If I offended anyone with this comment, I'm sorry. Just giving my 2 cents and to clarify it again, I have no problem with Malay to have these privileges but I'm voicing out for fellow non-Malays.

MALAYSIA CCTV 017-2715793 / EMAIL AT malaysiacctv@gmail.com said...

anak raja memikul kayu,
mari dibuat batang titian,
malang nasib anak melayu,
pemimpin banyak berdengki-dengkian

a.k.a said...

Dear Tun,

Setelah 62 tahun, mungkin telah tiba masanya UMNO mengubah tradisinya. Pada pendapat saya, tradisi "race-oriented" UMNO perlu dikikiskan. UMNO perlu menonjolkan lebih kepada Islam. UMNO tidak perlu ikut trdisi PAS tetapi "kesederhanaan". Islam bukan untuk kaum Melayu semata-mata tetapi untuk semua rakyat Malaysia. Untuk memenangi kembali hati rakyat tak kira agama dan bangsa, cara pemerintahan Islam yang lebih ideal, pada pendapat saya. Al-Andalus telah berjaya membuktikan bahawa semangat "co-existence" boleh bertahan untuk beratus tahun sebelum dijajah oleh Kristian.

Sekian, terima kasih.

boymungkal said...

i went to the polling station for the 1st time.not to vote pkr or spoil my vote to protest against the govt,but i was trying to ensure that the bn would be able to avert loss as clearly indicated during the run up to the election day.despite my attempt,plus the support of other apathetic bn supporters, i am now in an opposition state.
umno is still relevant, of course. this ship needs a new captain.this ship is simply cruising aimlessly, oblivious to the iceberg it is heading towards.there are many intelligent umno members out there,but they are miserably frustrated being treated like idiots by the crop of people at the rostrum.the sophistication and suaveness that umno was developing is slowly being eroded.frankly, i am at wits end as to what i can do to help the situation.i am constantly preaching to many in my circle not to abandon ship;umno belongs to all of us and not to the ELECTED few.stay the course and god willing,things will turn around and hopefully, all will be well.i, for one, shall remain loyal and faithful.

Addious said...

Askum Tun, we feel really angered with Pak Lah .he seems done nothing.He never listen to people advice.only listen to his son in law.The world is control by Jews and you know the game.the rise in oil prices been plan by them.The government should look how to cushion it.ONLY YOU TUN and others who knows the game can protect the country.Pak Lah should learn how to "KENAL ALLAH"Not to preach people just to cover his weaknesses about islam.He never listen to late"ANAK HAJI" advice.As you know ANAK HAJI has work and give advice for the sake of the country without asking for any single penny.We are die hard support for UMNO.We trust U TUN.MAY ALLAH BLESS U.AMIN.AzmanK

yindanyan said...

"CUCU-CICIT UMNO"

Yin: Dah 62 tahun UMNO!

Yan: Kalau lahir masa mula UMNO, kahwin umur 20, kemudian terus dapat anak, pun kahwin umur 20, sekarang tentu bercucu dan umurnya dah 22 tahun -tentu dah mengundi baru-baru ni.

Yin: DR M dah lebih 80 tahun. Maknanya orang yang sebaya atau lebih dengan beliau entah-entah cicit pun turut mengundi.

Yan: Maknanya juga ramai cucu-cicit orang UMNOlah yang mengundi tempoh hari? Sapa yang depa undi? Parti tok nenek ke parti pak dia? Atau parti depa sendiri? Atau tak pi mengundi langsung!Atau langsung tak mau daftar? Atau cemuih tengok orang berparti!

Yin: Betullah aku agak. Ini mungkin bukan kes suka UMNO atau tidak... cucu cicit orang UMNO sendiri yang reject UMNO?

Yan: Reject UMNO ke reject parents and grandparents?

Yin: Dah, dah aku dah agak geng-generasi KFC, McDonald ni memang susah nak ubat..tak makan saman..Semua anak Sazali ke?

Unknown said...

Khas untuk rahsia,

Apakah orang melayu hari ini dihina?

Cuba bayangkan bila anda ingin bermain badminton dengan kawan dan anda perlu meminta 'handicap' sebelum anda berani main dengannya. Pada mulanya mungkin anda tidak malu berbuat demikian. Bayangkan setelah bertahun-tahun anda berlatih anda masih lagi meminta 'handicap' bila ingin bermain. Malu atau tidak anda jawab sendiri. Akan dihina atau tidak sendiri yang tahu. Cuba bayangkan kalau dalam Thomas Cup kita minta 'handicap' kalau tidak kita tidak berani bertanding dengan China ataupun Indonesia. Malu tak? Dihina tak?

Setelah 50 tahun merdeka masih perlu dilindingi kerajaan, masih perlu ketuanan melayu. Dipandang rendah atau tidak, tanyalah sendiri.

Cak Kun Cak said...

YAB TUn Dr Mahathir,

Saya amat terharu melihat Tun yang sudah bersara tetapi terpaksa bersuara sebegini.Ini jelas menggambarkan betapa merosotnya kewibawaan pemimpin-pemimpin yang ada sekarang khususnya di kalangan orang Melayu UMNO.

Tindakan Tun sememangnya tepat.Walaupun terdapat kumpulan yang mengkritik tindakan Tun ini, namun rata-rata saya melihat begitu ramai yang berasa lega dengan kritikan Tun ini.

Mereka merasakan yang selama ini suara rakyat seolah-olah di bisukan tanpa rela,dan akhirnya ada juga pemimpin yang sanggup bersuara walaupun cuba di diamkan.

Golongan yang mengkritik Tun pula saya melihat masih menyalahkan Tun dengan alasan para pemimpin yang ada sekarang pun adalah dari era pimpinan Tun sendiri.Ramai juga dari golongan ini cuma menilai dari bentuk luaran pemimpin dan bukan menilai secara jujur.Secara peribadi saya merasakan golongan ini tidak objektif dan tidak melihat kepada realiti yang terjadi pada hari ni.

Amat jelas daripada keputusan PRU yang lepas bahawa UMNO telah gagal dan sememangnya terdapat masalah di dalam UMNO.Ini pada hemat saya sesiapa pun tidak patut menyangkal sekiranya mereka secara jujur melihat faktor 'track record' dan sejarah UMNO sendiri sejak kemerdekaan negara.

Amat ketara juga perkara-perkara yang Tun bangkitkan tidak ditangani dan dijawab dengan jelas.
YAB Tun telah menyatakan dengan satu persatu dan tindakan pemimpin besar sekarang untuk sekadar menidakkan kritikan Tun hanya menunjukkan bahawa perkara tersebut sememangnya berlaku.

Rakyat sedar dan boleh melihat pada masa yang sama pihak media cuba untuk menghakis kepercayaan rakyat kepada Tun dengan membangkitkan isu-isu pada masa YAB Tun menjadi PM Malaysia.

Ini sekali lagi menunjukkan bahawa pihak kerajaan memang jelas hendak menutup pandangan rakyat and oleh yang demikian kerajaan yang sebegini tak mungkin akan mendapat sokongan yang padu daripada rakyat.

Ramai beranggapan YAB PM Malaysia sekarang ialah seorang yang tak berpijak di bumi nyata dan degil.Rata-rata saya mendengar bahawa pertukaran kerajaan daripada BN kepada alternatif yang lain adalah perlu untuk menyedarkan beliau dan UMNO khususnya.

Saya adalah orang Melayu dan saya amat sayang kepada bangsa saya.UMNO pernah menjadi tulang belakang bangsa saya pada satu ketika dahulu tetapi nampaknya tidak lagi sekarang.

Sekarang UMNO seolah-olah satu gudang harta karun di mana pemimpin-pemimpinnya bertelagah sesama sendiri untuk mendapatkan habuan masing-masing.Malangnya di dalam kerakusan ini mereka sanggup sampai ke tahap menutup mata dan mulut rakyat, biadap kepada pemimpin dan merasa diri mereka kebal dengan kuasa politik yang rakyat berikan kepada mereka.

Apakah lagi dolak dalih yang hendak di berikan?Persoalan-persoalan Tun begitu jelas pun tidak dapat di jawab.

Isu jambatan bengkok, ECM Libra, keluarga menghadiri mesyuarat kabinet...apakah semua ini perkara biasa sebelum ini?

Saya terharu dengan keadaan ini dan terharu dengan semangat Tun yang masih berusaha walaupun Tun sudah bersara dan berumur. Saya doakan Tun panjang umur dan terus dapat berjuang untuk bangsa, agama dan negara selama yang termampu.

Sy juga berdoa ahli-ahli UMNO bangkit dan bertindak secara total untuk menolak mana-mana pemimpin yang tidak relevan, tidak sedar diri dan tamak daripada terus merosakkan UMNO dan negara Malaysia kita ini.

Jika ahli-ahli UMNO terus tidak bertindak maka ulangtahun UMNO yang ke62 ini mungkin menjadi permulaan kepada berakhirnya perjuangan UMNO.

Rakyat akan lebih pasti pada pilihan raya yang akan datang dan kepastian itu akan menyatakan bahawa rakyat tidak perlu lagi UMNO dengan pemimpin-pemimpin yang sebegini.

Anonymous said...

Kenape perlu bangsa lain mempersoalkan hak Umno memperjuangkan bangsa melayu? tidak pernah rasanya ornag melayu mempersoalkan hak DAP, MCA, MIC bagi meningakat kan taraf hidup kaum mereka?
Diatas atas dasar apa orang melayu tidak boleh bersuara tentang hak mereka? Kenapa bila melayu berkata2 mengenai hak, kaum yang lain-lain begitu mudah untuk menghina orang melayu, mengutuk dan mecaci.. Betulkah tiada sumbangan langsung dari orang melayu terhadap pembangunan Malaysia?
Kenapa bila bangsa lain mengatakan bahawa hanya bangsa mereka yang membangunankan Malaysia, orang melayu diam... betulakah orang melayu hanya layak mejadi petani (seperti kata seorang pemblog "farmer")
Wujudnya UMNO adalah bagi memperjaungkan hak melayu, memperjuangkan Kemerdekaan bagi semua. Kenapa perlu dipersoalkan tentang perjuangan parti ini. Sebagai negara berbilang kaum ,kita punya pelbagai parti yang menegakkan hak masing2. Jika ada ketidakpuashatian, rujuklah kepada parti masing2. Bukannya mengata orang melayu, bukannya memperlekehkan UMNO.. Kalau parti masing2 tidak bertindak, salahkan lah parti itu...Bukannya UMNO...
Kalau inginkan kesamarataan, perlulah mengamalkan kesamarataan.. bukannya berpihak kepada kaum sendiri..gunalah bahasa kebangsaan.. belaku adil kepada pekerja berbangsa lain, menghormati agama lain..hormat bangsa lain...
To Gain respect you have to earn it, not demand it..
Kalau tidak mahu berbudi, janganlah berbahasa..
jangan lah lupa kan jasa orang melayu kepada pembangunan MAlaysia ini.. Sejarah telah menyatakan betapa hebat perjuangan orang melayu memperjuangkan tanah melayu hinggalah penubuhan Malaysia, dari zaman hang Tuah hinggalah ke zaman Tun Mahathir.
Memang betul bangsa2 lain banyak menyumbang kepada pembangunan Malaysia, tapi bukan juga sikit jasa orang melayu dalam negara ini.. Tolonglah jangan dipersoalkan hak UMNO memperjuangkan Melayu, dan jangan lah juga dipersoalkan hak orang melayu mempertahankan bangsa sendiri, seperti mana orang melayu tidak pernah mempersoalkan hak bangsa lain memperjuangkan nasib masing2..

Terima Kasih Tun atas kasih sayng Tun terhadap kami.

nasri muarat said...

Assalamualaikum,

Saya bersetuju dengan pendirian berkenaan kekisisan demokrasi dalam umno seperti dakwaan Tun.

Sedikit masa yang ada Tun kena lakukan sesuatu untuk rakyat dan negara. Tun Mahathir kena cepat bertindak kerana masa kejatuhan Melaka adalah pada masa Tun Mutakhir.

saya mengusulkan Tun memecat Pemimpin UMNO yang ada pada hari dengan kuasa rakyat.Tun boleh mencontohi Hang Jebat. Tun turun ke kampung-kampung, daerah-daerah di seluruh Malaysia dengan satu agenda
humban pemimpin UMNO yang menyelewang ke laut cina selatan dan selat melaka.

Word is weapons. said...

Well this is takdir......nothing we can do,just only can hope and to pray for it.

nasri muarat said...

Tahniah kepada Tun....saya akan komen tun selpas percubaa

nasri muarat said...

Assalamualaikum

Saya bersetuju dengan pendirian Tun tentang kekisan demokrasi dalam UMNO. UMNO sukar dipulih kerana rakyat bawahan tiada kepercayaan lagi kepada pemimpin-pemimpin korup ini

Saya mencadangkan Tun menjadi Hang Jebat memecat pemimpin korup ini dengan kuasa rakyat

Tun boleh turun ke kampung-kampung...daerah-daerah membawa agenda lucutkan pemimpin UMNO yang perasuah untuk mengembalikan maruah agama, bangsa dan negara

donny osman said...

Jangan Cerca Tan Sri.
Perlu diingatkan bahawa, rezeki di tangan Tuhan, bukan di tangan orang yang mencela dan meminta-minta. Tuhan tidak mengubah nasib sesebuah bangasa kalau bangsa itu sendiri tidak mengubah nasibnya. Para Menteri Malaysia semua mengubah nasib mereka dari anak penoreh getah menjadi jutawan.

Kenapa harus kita berdengki padahalwalnya kita hanya tahu mengkeji apa yang jutawan ini sudah usahakan untuk kita. Kita sebagai rakyat muda harus meneruskan usaha kerajaan ini. Bukan membangkang. Kita masih dinegara membangun, bukan seperti Jepun dan AS walaupun cara kita jauh lebih baik.

Kita perlukan orang2 seperti anda semua yang muda2 ini untuk menjadikan Malaysia seperti Jepun dan AS yang kita "sangat bangga2kan" lebih dari kita banggakan Negara Malaysia. Kalau mahu orang lain bangunkan malaysia (bukan orang Muda Malaysia), baik kita tinggal di Jepun sahaja. Na'udzbillah.

Tolonglah berfikir "out of the box" atau dari arah atau "angel" yang berbeza. Letak diri anda di tapak kasut orang lain atau orang-orang lain dan banding dengan tapak kasut diri sendiri. Jangan sampai orang lain memberitahu anda cara untuk berfikir dengan lebih baik.


Jangan ingat ini nokhtar terakhir Malaysia, kita PENYAMBUNGNYA, jangan suruh BN buat pada kita tapi tanya apa sudah kita buat pada LRT MURAHAN di Malaysia? BANGUNLAH DAN MAJUKAN LRT MURAHAN KITA, itu sahaja yang saya minta dari tukang komen di sini! Jangan harap orang lain sahaja. MENTERI2 KITA JUGA PERGI KE SEKOLAH MACAM KITA, MALAH, IBUBAPA MEREKA PENOREH GETAH, IBU BAPA KITA PERNAH NAIK LRT DAN LEBIH MEWAH DARI IBU BAPA MENTERI??? Siapa yang lebih berupaya membina LRT murahan, anak yang ibubapanya yang tidak pernah melihat LRT atau anak kepada ibubapanya yang pernah berulang2 pergi kenduri dan kuil dengan kereta buatan Perdana Menteri kita.

Anda berhak melakukan perubahan, jangan hanya komen sahaja.

Kita semua mahu benda yang sama kenapa kita tidak melakukan benda yang sama (mungkin di parti yang sama???). Bodohnya emosi dan akal fikiran kita! PKR untuk Anwar, PAS untuk Islam Semenanjung sahaja (bukan global) dan UMNO untuk Tan Sri kah walhal Tan Sri sudah tidak di UMNO lagi??????????? Apa ini? Yenade? Kita di mana? Apa yang kita MAHU SANGAT INI? sampai tidak tahu menghormati orang yang berjasa pada kita? UMNO untuk semua bangsa walaupun bertuankan Melayu.

Kita harus menanggungjawabkan masa hadapan Malaysia di tangan muda-mudi yang tidak tahu menghormati orang-orang tua, orang-orang tua yang jutawan ini. Bila mereka pula menjadi jutawan, ada pula muda-mudi di zaman mereka pula membangkang dengan teknologi bom yang di buat di Jepun dan AS, yang lebih canggih dari 2008 (di tahun 2064) di kampung halaman mereka, iyakah? Mahukah begitu, hormatilah orang yang lebih tua agar orang lain menghormati kita. Na'udzubillah. Senario saya di 2064 bukan budaya Malaysia tetapi melihatkan kekecohan yang anak-anak muda komen di sini nampak macam boleh terjadi. Tidak pernah terjadi terdahulu, sekarang terjadi.

Yassharee said...

Assalamualaikum to my beloved ex senior in KSAH, TDM,

Tun,

Marilah kita sama-sama cuba menyedarkan orang melayu bahawa kita semakin hari semakin ditindas dan hak-hak kita sebagai melayu semakin lantang dipersoalkan oleh orang lain. It seems like Pak Lah is ok with that, and he just smile and smile and smile. Tolonglah.. Pak Lah nie, cakap pun kurang isinya daripada omong kosongnya..

Hope we can open a Topic about Hak-hak orang melayu ni, and i hope Tun boleh highlightkan apa2 yg patut sebab as a veteran, Tun lebih mengetahui daripada kami yang setahun jagung nie...

And hope that Tun sudi meluangkan masa tinggalkan satu dua komen in my blog.. thx Tun DM..

www.hidupanakmalaysia.blogspot.com

Rashid Saharudin said...

Dear Tun,

I've just came across one article(Malaysiakini) regarding the alleged letter that you wrote to Ehud Barak.

http://sloone.wordpress.com/2008/05/14/this-cannot-be-mahathir/

This article is being circulated in the net. I feel it must be something fishy or due to some irresponsible people's work.

Could Tun clarify the matter once and for all so it clear up the air.

Thank you Tun.

mzo said...

Salam Tun yang saya sanjungi.

UMNO genap 62 tahun. Kalau dibandingkan dengan umur manusia, secara amnya, seseorang yang berumur 62 tahun tu tentunya seorang yang telah matang dalam kehidupannya, telah melalui sekurang-kurangnya 3 zaman iaitu zaman kanak-kanak, remaja dan dewasa. Kebanyakannya telah bersara dan hanya menghabiskan sisa-sisa hidupnya menanti saat-saat kematiannya. Apa lagi mereka-mereka yang berpenyakit, mungkin lebih awal lagi "pemergiannya". Another words, zaman kegemilangan sudah berakhir...

My point is nothing is kekal di alam yang fana ini.
Pada saya, saya tidak pernah mengharapkan UMNO atau mana-mana parti pun akan terus kekal hingga 100 tahun.
Apalah gunanya UMNO 100 tahun kalau sudah tidak berguna lagi. Umpama orang tua yang sudah uzur.
Sekiranya ada Parti lain yang sanggup memperjuangkan nasib rakyat, apalah salahnya kita memilihnya.
Rakyat sekarang sudah matang dan tahu menilai. Dalam UMNO, semua orang berebut jawatan. Tak payah ahli MT, jadi Ketua Bahagian pun berebut. Untuk apa? Membela nasib rakyat? Berkhidmat untuk rakyat? Yang kaya nak lagi bertambah kaya...

Saya menghargai jasa-jasa UMNO kepada bangsa Melayu sejak zaman Allahyarham Dato Onn hinggalah ke zaman Tun di mana di zaman Tunlah saya membesar. Setiap pemimpin UMNO mempunyai visi dan misi masing-masing. Tapi saya tak nampak arah tujuan UMNO sekarang di bawah Pak Lah!

Saya membesar di Pulau Pinang dan berani mengatakan yang UMNO Pulau Pinanglah yang paling teruk sekali. Banyak kampung-kampung orang Melayu di bandar Georgetown sudah tidak wujud lagi atau hampir pupus. Kampung Makam, Kebun Lama, Kg Sungai Pinang, Dhoby Ghaut,Kg Batu Uban, just to name a few. Jemputlah ke Pulau Pinang dan saksikanlah sendiri.Kebanyakan kampung-kampung ini terhapus atas nama pembangunan. Tapi apakah yang dilakukan oleh UMNO Pulau Pinang? Timbalan Ketua Menteri (dari UMNO)semasa pemerintahan Gerakan dulu sekadar memanaskan kerusi saja.

Sekiranya UMNO mahu terus relevan, perubahan yang cukup besar perlu dilakukan and fast! Pandangan Tun dan jugak bekas-bekas pemimpin UMNO yang lalu amat diperlukan.

IZZO said...

Matlamat perjuangan UMNO era selepas merdeka adalah dinamik dan mengalami revolusi mengikut rentak semasa. Begitu juga dengan mana-mana parti politik dominan di setiap negara di dunia ini.

Apa yang jelas, UMNO kini perlu memantapkan dan menghidupkan kembali semangat perjuangannya yang selari dengan keadaan semasa. Bak kata TPM, "Rapatkan Barisan dan kembali kepada matlamat perjuangan asal UMNO"

Bersatu kita teguh, Bercerai kita roboh.
Bulat air kerana pembentung, Bulat manusia kerana maufakat.

Wonderful World said...

After what you had done in the past, even you cannot be a HERO now. 22 years a damn long time time to wait and a hell of 'destruction' to be mended. You cannot hide behind 'lalang'.

Unknown said...

Of coz this blog was written by Tun but somebody else maintain the blog coz I dun thin Tun has time to do it. He just write in the peace of paper and somebody type for him. An he will read the comment as well. Tul tak TUN?
Coz if we know TUN well he loves reading and writing. Thats what I know and the best thin bout TUN. Not like Pak Lah berucap pun tak reti.Speech and surat mesti la org lain buat or silap2 KJ coz Pak lah tak dak masa.Coz he like to sleep a lot. Coming late to function and office. I've been waiting about 1 hour till Pak Lah come last time for dinner at PWTC. Even certain function King arrive 1st then only Pak Lah came. Time management out totally.
Pls read DR MAHATHIR SELECTED LETTERS TO THE WORLD LEADERS.I like the book. So many impact that TUN give to the whole world. How he send letter to Clinton and push him for NATO to do something and to help Bosnian.Then Clinton push NATO to bomb Serb. If not nowadays non of the Bosnian live. What a great job that TUN did to save the Muslim people all over the world. Read the book RM49.90. If buy at Kinokuniya got 20% discount....

Unknown said...

Kepada Tun yang amat saya hormati dan kagum,

Sebagai seorang rakyat Malaysia yang dilahirkan di tanahair sendiri saya tidak faham mengapa saya berasa yang saya tidak diperlukan di negara saya sendiri? Adakah perasaan ini disebabkan cara saya diperbesarkan ataupun dasar kerajaan yang agak menyebelahi kaum yang tertentu?

Benarkan saya menceritakan sedikit hal hidup saya. Dalam peperiksaan STPM saya berjaya mendapat 5 principle (tetapi bukan keputusan yang baik), namun jika dibandingkan secara keseluruhan keputusan STPM tahun itu, keputusan saya bukanlah teruk sangat. Yang berjaya dapat 5 principle cuma 4000 lebih calun, yang 4 principle ada lebih kurang 5000, jumlah 4 dan 5 principle tak sampai 10,000 orang. Jumlah tempat dalam universiti tempatan pada masa itu ada 12,000. Dalam hati saya, saya berasa peluang untuk masuk universiti tempatan agak cerah kalau ditolak banyak yang akan melanjutkan pelajaraan keluar negera. Ada siapa yang boleh faami perasaan saya bila ketahui permohonan saya tidak berjaya padahal kawan dari kaum yang lain berjaya ke universiti walaupun cuma mendapat 2 principle. Adakah kita menjatuhkan standard supaya boleh memenuhi system kuota yang sedia ada? Adakah pihak universiti akan juga jatuhkan standard mereka supaya pelajar yang diterima ini akan lulus?

Pertanyaan saya ini terjawab beberapa tahun kemudian setelah saya mula bekerja. Saya telah dipertanggungjawabkan untuk memulangkan beberapa buah buku yang dipinjam dari perpustakaan USM. Kali pertama saya menjejak kaki kedalam sebuah universiti terpaksa saya meminta panduan arah ke perpustakaan. Saya mendekati sekumpulan pelajar dan meminta panduan arah dalam bahasa Inggeris yang mudah “Can any of you please show me the way to the library?”. Saya tidak mendapat sebarang jawapan, saya mengulangi pertanyaan saya tetapi masih tidak mendapat sebarang reaksi. Sebagai percubaan yang terakhir saya bertanya dalam bahasa Malaysia, “Boleh tolong tunjuk arah ke library?”. Dengan serta merta semua orang menunjuk ke bangunan yang ada di sebelah kanan. Adakah pelajar-pelajar tersebut tidak faham bahasa Inggeris yang mudah?

Dalam situasi yang kedua, sekumpulan pelajar tahun akhir universiti telah dating melawat kilang empat saya bekerja. Salah seorang telah menunjuk kearah sebuah tangki dan menanya ‘Apakah yang di simpan dalam tangki itu?’ Pengurus saya menjawab dengan singkat ‘LPG’, soalan seterus yang ditujukan ialah ‘Apa itu LPG?’. Sekali lagi pengurus saya menjawab dengan singkat ‘Liquified Petroleum Gas’, saya beredar dari situ bila soalan yang seterus ditujukan, ‘Apa itu liquefied petroleum gas?. Didalam hati saya tertanya, benarkah kumpulan itu pelajar tahun akhir dari universiti? Apakah yang sudah terjadi kepada system pelajaran kita sehingga melahirkan pelajar yang begitu lemah pengetahuan am mereka. Bolehkah melahirkan pemimpin yang baik dengan system ini? Nasib Malaysia agak baik kerana pemimpin yang sedia ada semuanya mempunyai kelulusan dari luar negara.

Setelah 50 tahun merdeka, perlukah system kuota, ketuanan melayu ini diteruskan? Adakah ini akan membawa kemajuaan kepada negara dan rakyat secara keseluruhan atau cuma segelintir yang tertentu sahaja?

Apakah pandangan Tun terhadap statement ini “’Know who’ is more important than ‘Know how’ if you want to be successful in Malaysia”.

Fakir said...

Salam TDM

Orang Melayu bukan mudah lupa
Tetapi orang Melayu masih bingong,otak tumpul
Apa pasal otak mereka tumpul?
Tanya lah diri mereka sendiri, tengok lah muka mereka kat cermin
Tengoklah hati mereka, kalau mereka boleh nampak

Musuh yang paling jahat sekali ada lah diri mereka sendiri

Yang menjatuhkan Umno adalah Umnoputras yang yang angkuh dan tamak haloba
Yang menjatuhkan image Islam adalah Umno putras yang angkuh dan tamak haloba

Orang Melayu masih bingong, mereka masih mengagung agungkan Umnoputras yang angkuh dan tamak haloba

Yang senang siapa? Umnoputras yang angkuh dan tamak haloba
Yang susah siapa? Orang Melayu yang masih bingong
Yang menyusahkan orang Melayu siapa? Umnopoutras yang angkuh dan tamak haloba
Yang membodoh bodohkan oranag Melayu siapa? Umnoputras yang angkuh dan tamak haloba

Umnoputras melaung2kan untuk memperjuangkan "Ketuanan Melayu"
Orang2 Melayu menyokong 100%
Yang untung, Umnoputras, mereka beroleh kuasa, simapanan wang yang banyak di dalam bank, jadi ketua koprat, dudk dalam rumah bungalow, memiliki kereta2 besar, harta di luar negeri

Yang rugi, orang Melayu yang masih bingong apa yang mereka dapat?
Kebanggaan yang orang Melayu yang masih bingong adalah Malaysia di perintah oleh Umnoputras yang angkuh dan tamak haloba
Orang Melayu masih ketinggalan jauh di belakang dan banyak lagi yang hidup dalam kemiskinan dan kurang ilmu pengetahuan dari segi dunia dan akhirat

Kalau orang Melayu mempertabatkan Islam, hidup secara Islam Way Of Life, mereka akan aman dan tidak mengharapkan Umnoputras membela mereka dengan janji2 kosong

Orang mukmin yang beriman kepada Allah tidak mengharapkan belas kasihan drpd sesiapa melainkan kepada Allah

Mereka yang beriman akan berusaha lebih giat lagi dengan titik peluh mereka sendiri dan terus menambah kan Ilmu dunia dan akhirat untuk kesejahteraan diri, keluarga, masharakat dna negara secara keseluruhan tidak kira apa bangsa.

Allah akan masukkan syurga sesiapa sahaja yang dia suka iaitu mereka2 yang beriman kepada nya tidak kira apa bangsa (Arab, orang putih, Cina, Melayu, India, orang22 Eropah, Hispanic dan lain2 lagi).

Hanya mereka2 yang takut akan Allah dan beriman kepada Allah shaja yang beroleh kemenangan dunia dna akhirat.

Buangkan lah ideology yang sudah lapok ketuanan melayu dari otak yang tumpul yang di laung2kan oleh Umnoputras

Kuasa dan kekayaan yang di beri kepada kita oleh Allah boleh di tarik balik bila2 masa sahaja, jika kita tidak melaksanakan secara 'adil.

Banyakkan membaca Al Quran hadith, dan sejarah2 Islam supaya kita dapat mempelajari cara2 kehidupan harian dan juga cara2 pemerintah berhubung dengan rakyat dengan mengutamakan humility, keadilan dna kesejahteraan negara.

Memperjuangkan Islam, dengan memberi contoh tauladan nilai2 tinggi dan murni ajaran Islam dalam kehidupan harian kita Islam Way Of Life itulah yang sebaik2nya.

Tiada siapa yang boleh mempertahankan Umno terus memerintah di negara ini melainakan Allah

Tiada siapa yang boleh mengelakkan Tsunami drpd melanda P Pinang dan Kedah pada tahun 2004 jika Allah murka.

Banyakkan lah murakabah supaya kita dapat petunjuk drpd Allah dan juga kita dapat membezakan antara yang baik dan yang buruk.

Wallahu 'alam

orang kampong said...

Asm TuN,
Saya ingin tujukan komen saya kepada salah seorang komentar di bawah; Alex Yap.Pertikaian sdr mengenai peranan pemimpin kaum lain menarik perhatian. Saya rasa tidak ada siapa pun menidakkan peranan pemimpin kaum lain dalam usaha Tunku mencapai kemerdekaan. Di sini Tun membicarakan soal UMNO.

Saya ingin tegaskan kepada Sdr Alex Yap, perjuangan KEMERDEKAAN TANAH MELAYU dari British bermula lebih lama sebelum Tunku dan rakan rakan dari kaum lain memulakan rundingan mereka dengan British.

Sewaktu Dato' Onn dan kaumnya ( MElayu )bangun menentang British terhadap gagasan Malayan Union, kaum bukan Melayu terutama China dan India telah mengambil sikap berkecuali,tidak ingin masuk campur. Mereka mengganggap itu semua urusan kaum Melayu. Sikap ini diambil oleh kaum bukan Melayu ketika itu kerana soal Malayan Union tidak penting atau tidak menjejaskan mereka.Pada mereka mungkin sama sahaja untuk berada dibawah British Military Administration atau pun dibawah British Colony.

Ketua ketua kaum bukan Melayu pada ketika itu hanya mula menunjuk minat untuk terlibat dengan Kemerdekaan apabila British telah memberi petunjuk awal bahawa British akan memerdekakan Tanah Melayu dan Tanah Melayu akan diperintah sendiri oleh rakyatnya.

Orang orang bukan Melayu pada ketika itu yakin bahawa mereka tentu terpaksa pulang ke negara asal apabila British melepaskan kuasa kepada orang Melayu dan ini bermakna keselesaan ekonomi ( tujuan kedatangan mereka ke Tanah Melayu pun atas sebab ekonomi) yang mereka kecapi disini akan hilang. Justeru orang orang bukan Melayu ketika itu terpaksa melibatkan dalam usaha kemerdekaan oleh Tunku dan Umno demi kepentingan ekonomi mereka dan bukan kerana Tanah Air. Tanah Air atau tempat kelahiran mereka bukan Tanah Melayu.

Atas kepentingan ekonomi inilah mereka telah sanggup untuk bersetuju memberi hak keistimewaan kepada orang Melayu semata mata ingin terus tinggal dan mengecapi keselesaan ekonomi tanpa memikirkan bahawa anak cucu mereka kemudianya akan merasai keistimewaan terhadap orang Melayu ini sebagai tidak adil. Walau apa pun itu lah pengorbanan terbesar orang orang Melayu ketika itu, membenar dan menerima orang yang datang dari negara luar menjadi rakyat Tanah Melayu.
Oleh itu Sdr Alex Yap...jangan lah mempersoalkan kenapa kaum lain tidak disebut sebut oleh sesiapa pun dalam soal kemerdekaan.

Mereka tidak melibatkan diri dalam perjuangan kemerdekan dari awal. Mereka masuk campur setelah British bersetuju untuk memberi kemerdekaan kepada Tanah Melayu.

Unknown said...

Dear Tun

hmmm...

who is actually playing & poking the sentimen perkaumn. Read, see & listen carefully. It's an easy guess.

UMNO says we care & respect other race (that all... well said but poorly showed). Current leaderships and his 'YES-MAN' gots personal agenda, which leads to their own downfall in no time.

Orang Melayu tak akan dihina, tetapi 'mereka' (sedihnya mereka orang Melayu) yang sentiasa melaung-laungkan akan menjaga kesejahteraan kaum Melayu mempunyai kepentingan tersendiri sehinggakan rakyat Melayu yang sepatutnya ditolong & dipimpin diketepikan.

Bukankan sudah sampai masanya atau adakah the current UMNO leadership sedar apa yang hendak or perlu dibuat. Atau Dia masih dalam kepimpinan khayalannya.

cheers

anaifaNIM said...

salam Tun yg disayangi..

this komen is for mr. alex yap.. saya x rasa itu yg Tun maksudkan.. tiada sapa deny penglibatan kaum2 lain dalam memerdekakan Malaysia.. tetapi sekarang Tun sdg memperkatakan ttg UMNO itu sendiri.. apa yg telah dicapai oleh UMNO pada masa2 sebelum ini..

sejarah sendiri ada menyatakan penglibatan kaum cina & india.. cuma skrg Tu bercerita tntg UMNO.. plizla.. tiada isu adil atau x dlm artikel Tun ini..

Nazri Hashim said...

kekalkan UMNO.. singkirkan PEMIMPIN yang tak bijak memimpin. kecewa jika sejarah mengutuk era PL sebagai era kejatuhan UMNO. REFORMASI harus dilaksanakan dalam UMNO jika tidak mahu anak cucu kita hidup dlm era "pra sejarah". alangkah sayangnya, malaysia yang dibina dengan asas dan keperluan yang kukuh akan jatuh tersungkur begitu saja. bukan senang nak mencapai kejayaan dan bukak susah hendak menghancurkannya.

anaifaNIM said...

Salam Tun..

to Ban, don't say like that.. this privillege shul be maintained.. imagine u in our shoes.. it's not a matter of we hate chinese or indian.. but have u heard of social contract.. u know what, sumtimes equality does not mean justice..

Tun, sejak Tun tiada, semakin kedengaran suara2 sumbang begini.. saya faham perasaan awak Ban.. tapi dgn malunya saya katakan, some Malay rili nid this privillege.. but d prob is, most of them do not appreciate this privillege given to them..

love u always Tun.. no matter wat AAB said, or nazri said, or other pathetic UMNO bodekkers.. we'l alwes love u...

manggis said...

Assalamualaikum Tun,

Banyak dah komen yang saya baca dan perlu ada jalan keluarnya.

Pada pendapat saya BN masih mampu terus memerintah jika beberapa perkara dapat diselesaikan.

Pertama selesaikan dahulu masalah UMNO.UMNO ibarat bumbung rumah yang bocor, yang perlu diganti ialah bumbungnya yang bocor bukan seluruh rumah diganti, kerana kosnya pasti mahal, begitu juga dengan UMNO.

Caranya : Pastikan dalam pemilihan parti yang akan datang ,tak kira apa peringkat,semua ahli mesti gunakan kuasa yang mereka ada, sama seperti dalam PRU yang lalu, tanpa rasa takut. Tolak semua pemimpin yang sakit tak kira peringkat, cawangan, bahagian mahupun MT.Jika semua pemimpin yang sakit dapat disingkirkan barulah kita boleh mengorak langkah seterusnya. soalnya siapa yang akan pimpin uMNO pada ketika itu. Saya nampak 4 orang yang boleh dibincangkan;
1. DS Najib
2. DS Anwar
3. Tengku Razali Hamzah
4. S Mukhriz
5. TS Mahyudin

1.DS Najib dikatakan layak kerana kedudukannya dalam parti, pengalaman, serta latar belakang keluarga. Tetapi beliau dilihat sebagai mempunyai banyak masalah berkaitan moral.Isteri beliau dilihat sebagai terlalu banyak campur tangan dalam banyak hal. Ini menyulitkan parti sebaliknya lebih memberi keuntungan kepada parti lawan. Jawapannya - tidak layak.

2. DSAI - Dilihat berwibawa tetapi pada kulit. Banyak sangat bercakap dan menghasut. Dilihat mengutamakn kepentingan diri melebihi bangsa dan agama. Banyak slogan dan suka buat kacau. Dianggap pengkhianat sebab sanggup gadai prinsip demi dendam. Banyak cakap tak serupa bikin. Jawapan - TAK LAYAK

3. D Mukhriz. Pemimpin muda yang mula mendapat tempat. Dilihat berani, dikatakan mewarisi bakat ayahanda beliau. Tetapi terlalu awal dan muda. Layak jadi Ketua Pemuda.

4. TRH. Orang yang tidak pernah jemu, banyak juga jasanya pada Negara, tetapi beliau dikatakan orang luar dan selalu dikhianati oleh rakan-rakan. Datang dari negeri yang diperintah oleh pembangkang. Dikatakan gagal untuk menjaga negeri, inikan pula negara. Tetapi calon ini tidak boleh diketepikan begitu sahaja.

5. TS Mahyudin. Dilihat sebagai tidak pernah gagal menjalankan tanggung jawab dalam apa juga kementerian. Kaya dengan idea yang bernas, petah berhujah, dikatakan mampu menandingi kemampuan DM mengurus negara. Kurang isu moral. Inilah calon yang paling layak.
Tetapi TS Mahyudin dikabarkan hanya mahu menduduki kerusi no 2 sahaja. Jika itulah kedaannya, disinilah TRH amat diperlukan.

Langkah seterusnya , uwar-uwarkn pesanan ini keseluruh pelusuk dan negeri, kerana ramai orang melayu malas nak cari maklumat.Elakkan politik wang. Bersihkan UMNO dari orang-orang yang telah mengkhianati amanah ahli-ahli. "AHLI POWER"

ha ha ha said...

Kepada Tun yang dihormati dan disayangi,

1. Mungkin masing-masing merasa yakin dan selamat apabila berdasarkan kepada keputusan PRU 12 tanpa memikirkan bahawa sejarah telah membuktikan yang segalanya berkemungkinan. Bila rasa sebegitu, apa yang mereka fikir adalah laba yang ujud selepasnya. Atau lebih memikirkan peluang pada pemilihan UMNO yang dijangka selepas PRU 13 tersebut. "ahhh, BN mesti menang punya..", itu antara kata-kata yang di dengari beberapa ketika sebelum 8 hb. Mac yang lalu. Saya harap untuk memperteguhkan UMNO & BN kembali masih tidak terlambat....

2. Tahap minda juga memainkan peranan atas apa yang telah berlaku, seperti:
a. "aku kena ikut macam orang lain.."
b. "Dont see the bigger picture"
c. Tidak tahu mana yang betul, pembohongan, janji karut atau " kalau dia yang cakap mestilah betul sebab dia tu jurutera, ustaz, bekas pensyarah ...." dan sebagainya.... tapi bila ada orang lain cakap sebaliknya, dia akan cakap "betul juga". Jadi parti mana yang terakhir bercakap atau menemuinya, dialah yang mendapat undi.
d. Berfikiran jangka pendek. "OK juga ... kalau aku/kita undi begini atau buat begitu, dia/mereka kata aku/kita akan mendapat itu atau ini.."

Kalau difikirkan, mana ada parti macam UMNO di dunia ni. Ia merupa hadiah untuk bangsa Melayu yang paling berharga yang pernah orang melayu dapat. Mungkin ramai yang tidak menyedari betapa ramai orang politik tempatan dan luar negara cemburui UMNO. Amat jarang kita melihat parti politik di dunia yang selalu dapat undi 2/3....

Ben said...

Salam kepada tun yang dihormati

Ye Umno Kini sudah 62 tahun.Semoga bangsa melayu masih lagi seperti melayu yang memntingkan budi bahasa.

Back2Basic said...

1. UMNO asalnya terbentuk dari rasa keinsafan dan semangat mendalam dalam memperjuangkan dan membela nasib melayu dan rakyat . Ahli-ahlinya terdiri dari golongan nasionalis. Iaitu golongan yang mencintai bangsa dan tanahairnya. Kini, Umno baru dikuasai golongan oportunis. Iaitu golongan yang mengguna kesempatan untuk meraih kepentingan diri. Untuk mendapat dan kekal berkuasa,yang banyak wang sanggup membayar dan yang kurang wang sanggup menjual undi mereka. Dengan kuasa yang ada, sudah tentu lebih banyak wang boleh dijana.Dan dengan wang itu juga akan memastikan mereka boleh terus berkuasa. “Kitaran politik wang” ini akan berterusan sehinggalah rakyat dapat menjatuhkan parti tersebut. Ringkasnya. UMNO telah terkeluar dari landasan perjuangannya yang sebenar. Yang menghancurkan UMNO ialah bukan musuh2 UMNO, tetapi ahli-ahli dan pemimpin2nya sendiri.

2.Pak Lah kata Dia faham kehendak rakyat. Adakah beliau faham bahawa rakyat sudah menolak beliau dan UMNO? Hakikatnya UMNO/BN sudah kalah dalam PR12 yang lalu ,kalau bukan kerana Sabah dan Sarawak.Ini bererti Paklah/UMNO sudah hilang pengaruh dan sokongan di Semenanjung. Jika MP Sabah dan Sarawak berputar angin ,bye-bye lah BN. Situasi sekarang ialah BN/UMNO sedang tenat; dimana MP Sabah /Sarawak adalah “ life support” kepada mereka. Tak heranlah MP Sabah dah berani kata itu dan ini dan bersuara seperti pembankang. Negeri dibawah bayu ini terbukti memiliki sejarah pemimpin2 dan kerajaan seperti angin.Untuk mengekalkan “life support machine”ini kepada BN/Umno, Pak Lah kenalah bayar kos yang tinggi. Maka JPPS sudah dibubar dan diganti dengan SDO.Ada yang mahu royalty minyak dapat naik 20%. Dengan wang yang banyak, belum pasti paras kemiskinan rakyat Sabah dapat dikurangkan.

Anonymous said...

Malay Dilemma Tri-visited:

1. RAHMAN Legend, there will be no more PM comes from UMNO after "N". Solution can be found by talking with Jason Wong, glokaltower@yahoo.com

2. Comfort zone, The Malays need a comfort zone to operate optimaly, this can be overcome utilizing Chinese Five Elemnents Technique.

3. Additional new member, A Chinese which believe in Islam and value the Traditional Value of Malay and can upgrade the standard of all Malays should be treated as a member of Malays.

Mat Dargo Sombrono said...

Dear Tun,

I think after 50 years of independence our country's name, Malaysia is no more suitable. Dah tak serasi lagi. The majority of the rakyat is still divided among racial line. So the best alternative is to seek the Raja-raja Melayu to revert our country's name to Persekutuan Tanah Melayu It can be done. JUST DO IT !! UMNO can do it! Maybe with the old Persekutuan Tanah Melayu will bring better political stability to this country. We should go back to our root, period. Then only the rakyat would appreciate where their actual roots come from.

labulabi said...

Salam TDM,

Tidak kira berapa pun umur UMNO, faktor yang selalu di ambil kira oleh rakyat seperti saya ialah faktor semasa dan faktor akan datang.
Kita berbangga dengan sejarah UMNO, kerana UMNOlah Malaysia merdeka, kerana UMNOlah Malaysia semakin maju. Tapi kini.....
Masa sentiasa berubah, yang muda menjadi tua, yang baru jadi lama. Yang hebat dulu kini mungkin ketinggalan. Apa-apa pun yang pasti tidak akan ada sesuatu pun yang kekal di bumi Allah ini.
Untuk memastikan UMNO sentiasa releven semua ahli terutama Presiden, Timb. Presiden, Naib2 Presiden dan ahli Majlis Tertinggi perlu mula mengubah sikap mereka. Saya setuju dengan beberapa orang blogger, mungkin bukan semua di atas korup, tetapi kerana mereka telah terlalu lama di sana mungkin mereka telah pun merasa begitu selesa dengan jawatan di dalam parti atau kerajaan. Adakah mereka lupa, kerajaan yang mereka wakili kini adalah satu amanah rakyat Malaysia. Jadi jika mereka tidak mahu berubah sikap, percayalah parti UMNO akan menjadi parti serpihan pada PRU akan datang.

ketemu lagi.

m.fairuz said...

mungkin UMNO patut mengkaji Kejatuhan Melaka

Pemerintahan Sultan Mahmud Shah dipenuhi dengan rancangan jahat dan pilih kasih. Beliau bukan seorang raja yang cekap, akan tetapi beliau juga seorang mangsa keadaan. Portugal pada awal abad ke-16 sedang mengasaskan sebuah empayar luar negeri.

Pada tahun 1509, Diego Lopez de Sequiera dengan 18 buah kapal dari Angkatan diRaja Portugal tiba di Melaka. Mereka merupakan orang Eropah pertama yang tiba di Asia Tenggara dan digelar "Benggali Putih" oleh orang tempatan. Oleh kerana orang-orang Portugis membuat kacau di Melaka seperti mengusik gadis-gadis dan mencuri, disamping perselisihan faham, Sultan Mahmud Shah kemudiannya mengarahkan supaya orang-orang Portugis dihalau dari Melaka. Angkatan Portugis diserang dan 20 anak kapalnya ditahan.

Pada 1510, Sultan Mahmud Shah menyerahkan kuasa sementara pada putera sulungnya, Sultan Ahmad Shah. Selepas mengambil balik kuasa, baginda membunuh Tun Mutahir sekeluarga kerana termakan fitnah yang Tun Mutahir cuba merampas kuasa.

Pada 10 Ogos 1511, sebuah armada laut Portugis yang besar dari India diketuai oleh Alfonso de Albuquerque kembali ke Melaka. Albuquerque membuat beberapa permintaan membina markas Portugis di Melaka tetapi permintaannya ditolak oleh Sultan Mahmud Shah. Selepas 10 hari mengepung, pihak Portugis berjaya menawan Kota Melaka pada 24 Ogos. Sultan Mahmud Shah terpaksa melarikan diri ke Bertam, Batu Hampar, Pagoh and seterusnya ke Pahang di pantai timur di mana beliau gagal dalam percubaannya mendapat pertolongan daripada negera China.

yindanyan said...

CUCU-CICIT UMNO (TOLAK UMNO)
& DILEMA JAGUH UMNO

Yin: Sapa lagi kalau bukan cucu-cicit UMNO yang tolak UMNO!

Yan: Itu betul. Tapi kalau jadi jaguh UMNO lama-lama pun problem juga. Nanti jaguh jadi tongkat.

Yin: Maknanya UMNO dan DR M selama ini jadi tongkat malaysia?

Yan: Ya, bila DR M minta buang tongkat, akhirnya bukan sahaja cucu-cicit UMNO buang UMNO tapi DR M pun kena 'buang' sama. Agaknya kita dah terlebih ajar atau memang zaman ini zaman kurang ajar?

Yin: Masalah juga kalau dah jadi jaguh. Patutlah Saidina Umar r.a dulu pernah suruh Khalid AlWalid berhenti jadi ketua perang dan balik ke rumah sebab menang perang banyak sangat. Takut nanti orang kata kalau Khalid ada tentu menang perang. Bertauhid kepada Khalid pula jadinya!


Yan: Memang kita respect DR M, tapi kalau semuanya nak bertongkat kepada DR M nanti sampai bila-bila pun kita dok bertongkat juga.

Yin: Memang problem jadi jaguh. Problem pertama ialah dia takkan jumpa orang yang akan dia puas hati -yang boleh mengganti dia -sebab dia memang jaguh. Problem kedua orang nak terus bertongkat dengan dia dan akhirnya jadi macam Khalid AlWalid -orang mula bertauhid kepada dia.

Yan: Dah berapa orang jadi timbalan PM jaguh kita ni dan sekarang mungkin ramai lagi yang akan jadi mantan PM sebab tak dak yang boleh jadi jaguh macam DR M.

Yin: Tapi yang jadi PM lepas DR M
pun mungkin salah juga sebab dia nak tunjuk jaguh pula.

ilmyinc said...

Year 2008 - 2009 = Something extraordinary need to happen in UMNO.

otherwise,Year 2010 = UMNO will be history.

Amadeo said...

Salam,

My Dear TUN,

Although I am not as old and do not have the experience as you do but my perspective deffer from your point of view. All I can see UMNO today are much stronger the same when you were in charge. Though there are some miss conception along the way, but still, Malay are eager to claim what was theirs. They, the Malay, do not have to be in the same political party to say and claim they rights.

From where I stand, as the ear's and the eye's for the Government (as it was for the PEMUDA Motto), i can see no changes in UMNO communities. Since you were in charge, people in UMNO leadership was the same. They who are rich and with power stay to be rich and powerful. The other followers of UMNO leadership stay as followers.

But the different are only in the point of the Youth now a days. Their perception toward the Government have change a lot and in dramatic ways. These changes can be seen through two different General election.

During 2004, the Youth wanted to see changes made by the newly appointed PM. In the changing of Leadership from you sir, to the current PM, they eagerly wanted to see what will happen next, what do they as the future generation would get from these changes. They wanted new things, new vibes, new view from the new PM.

But sadly, that new things did not come true. They only saw the richer and powerful people get even more then they had. They saw a nightmare when the new PM was selective within his Kronisme.

For those who are still in University, they saw no opportunity in the future after they graduated. The changes made them miserable. For example, when they entered U, they took the course that you would like to see and have been vision for the future, example Multimedia, Information Technology and so on. But during the changes, the current PM wanted those Graduates to work as a farmer. How could these be possible for them?

Then later in the year of the new PM, they the young generations have no job and no fixed income. Still the new PM increased the price in the market, oil, tol rates and so on. These things made the Youth of today grew an even more hatred towards the political Leaders, UMNO especially including the non-Malays.

My question toward these different would be, what was the new PM been Thinking? What was his vision for tomorrow? How could the Youth of tomorrow survive in this climate? How can he let those who he knew and only close to him get the benefits of these increase? These is the different between you and our currently new PM.

He seems to be ignoring what happen to us, the people. What he cares about was his Islam Hadhari and everything about Khary. This sort of things made the young people fueled with rage, anger and hate toward UMNO that we love.

I would strongly like to suggest, if i may, that the Leader of UMNO, Pemuda, Wanita and Puteri (Including your son) go down and see for themselves what is needed. Hear what the people have to say, and not considering what political party they come from. They need to listen by themselves these problems. They do not have to wait until the next election. They have to do it NOW!!!

manGGirie said...

salam Tun..
with your greatest idea..kenapa Tun tidak menyarankan supaya semua Melayu bersatu..apa yang saya tahu PAS+PKR+S46 sumanya berasal dari parti UMNO..Tun mempunyai 'kuasa' yang boleh menyatukan Melayu..selepas 62 tahun UMNO hidup..relevan lagi kah ia?? baru 62 tahun ..sudah ada 3 pecahan parti daripada UMNO sendiri..kalau 100 tahun?? .. saya amat menyanjungi Tun..tetapi saya lebih sayangkan bangsa Melayu,Malaysia dan Islam.. apa kata Tun beri cadangan penyatuan berperingkat Melayu..
a p o l o g i e s of k h a i r i l

Det Cargo & Trading Services said...

Enough has been said. For academic purposes, please vote your candidate for PM of Malaysia if you have the choice to do so.

http://pmreferendum.blogspot.com/

Ozz said...

UMNO cleansing starts now! Pak Lah dan those cowards behind him must go!

hamdan said...

Salam Tun.

Saya anak generasi 70an dan kini saya berumur 30an. Saya lihat semua yg Tun lakukan. Apapun orang kata , saya tetap sentisa mendoakan Tun selamat dunia akhirat. Saya sewaktu kerja di bank sekitar 1998 boleh nampak bagaimana rakyat terutama peniaga akan faham bagaimana cantiknya kaedah rawatan ekonomi yg tun lakukan sewaktu krisis ekonomi 1998 dulu.

Nak bagi tahu..PUM 12 yg lalu saya mengundi pembangkang. Tak pernah saya nak pangkah pembangkang tetapi saya terpaksa berbuat demikian kerana itu sajalah cara yg ada. Hampir semua rakan2 dan keluarga berbuat demikian (perak dan N. sembilan). Selepas keputusan keluar..kami berasa sedih tetapi kami berpuashati dgn pilihan kami.

Nasihat kami kepada paklah..berundurlah..biar orang lain bertanggungjawab memulihkan umno. Jika anda tak layak memimpin umno bagaimana pula ingin memulihkan umno.

Masalah paklah adalah sebab kepimpinan. Kalau pemimpin yg dipimpin maka beliau bukan pemimipin.

Itulah sebab tahun 1999 walaupun melayu menolak Tun (atas sebab anwar bukannya soal kepimpinan) tetapi rakyat berbangsa lain tetap menokong tun. Lihat bagaimana karpal sing, kit siang dan pembangkang non bumi jatuh di tangan BN.

Tapi tidak dalam kes paklah yg mana hampir semua bangsa bersatu menjatuhkan beliau.

myenvelope said...

Dear Tun,

I think you should make a response to this. http://sloone.wordpress.com/2008/05/14/this-cannot-be-mahathir/

BENGAH @ SERLING said...

Pada usia 62 tahun ...pemimpin sebagai pemimpin bukan dipaluti masalah macam dihadapi leh UMNO sekarang ini.

umno selaku satu organisasi politik tertua di negara kita yang masih BERNAFAS....jangan sampai BERNYAWA IKAN baru nak masukkan balik air beroksigen...sudah terlambat !

kenapakah berat benar...presiden UMNO sekarang MENGAKUI dan PEKA tetapi sebaliknya macam LEKA pulak

Penasihat berkepentingan @ PUNAHSIHAT sentiasa menyakinkan bahawa Presiden USAHGUSAR... biarkan berlaku dengan masa

Inilah yang dikatakan...sokong membawa rebah !

"madu" yang dinikmati presiden sekarang tidak bertahan lama dan berganti "pahit" pula

Kalau PRU 12 bawa TSUNAMI POLITIK pukul UMNO / BN...adakah kita boleh halang atau terfikir akan LETUPAN TSUNAMI DALAMAN...

Kalau sudah terangtuk baru tengadah!

Bersedialah menerima padah !

Di mana relevan CEMERLANG, GEMILANG , TERBILANG !

borhan said...

saya ingin membetulkan rekod. UMNO yang 62 tahun itu tidak ada ada lagi. dia sudah mati dibunuh dalam perebutan kuasa antara mamak bendahara dan datuk paduka raja. yang ada sekarang ialah UMNO Baru yang ditaja oleh mamak bendahara.Usianya belum lagi 62.UMNO yang dah mati tu kalau masih hidup 62 lah usianya.janganlah bernostolgia pulak yang mati itu akan hidup semula. kalau masih ada pun hantunya saja la...

gondarz said...

assalamualaikum,
saya ternanti-nanti tulisan Tun dalam
blog ini kerana ingin mendalami cara Tun berfikir tentang sesuatu. syabas dan teruskan usaha tun.

Mika Angel-0 said...

YABhg Che Det

Donor Tissue Rejection
(soul transplant&GMB complication)

Mungkin UMNO mencecah usia 62 tahun
namun semasa ia menjelma jasad
bak UMNO yang Baru sementara itu
adakah tertinggal, terlupa
atau terhilang sesuatu?

Mungkinkah baharu sekarang
ditangan yang pembawaannya tersoal
menjelma semangat menolak jasad
atau jasad hilang semangat

syndrome apakah itu, tuan doktor?
mahu di panggil
si-dukun?
si-bomoh?
si-pawang?
si-imam?
atau si-wali?
atau dibacakan yaa-siiin

mencecah usia hanya fatamorgana

(bilamana pergi tuannya,
tiada lagi ruhnya juga
tiada lama lagi nyawa
hilanglah yang baru ini -
almost a cadaver surrealism
dressed in clinical sterility -
it was just a clone...)

yindanyan said...

SIAPA TAKUT ANWAR?

Yin: Siapa takut Anwar?

Yan: Kenapa perlu takut? Dia kat luar rumah dah kena 'tight grip' dalam rumah pun kena 'tight grip'.

Yin: Kat luar tu aku pernah dengar tapi kat dalam rumah aku tak faham.

Yan: OK sebelum tu tengok kalau PR boleh pegang Malaysia, Anwar atau Azizah yang akan jadi PM?

Yin: Entah.

Yan: Kalau Azizah jadi PM, aku dah dengar orang kata boleh jadi ada urusan/arahan kerajaan nanti datang dari Anwar dan bukan dari Azizah (bedroom decision!).
Kalau Anwar pula orang kata arahan datang dari Azizah (pun bedroom decision juga).

Yin: Yang awal saya faham le tapi yang kedua mana mungkin pula?


Yan: Bukankah Azizah serba tahu tentang Anwar? Hang ingat Azizah tak dak trump card? Kalau dia cerita habis nanti tak lingkup Anwar?

Yin: Maknanya Anwar kena dengar kata Azizah lah. Patutlah Anwar tak pasti dia jadi PM atau tak. Antara Azizah dengan Anwar mungkin kita lebih percaya Azizah. Azizah tentu boleh JAGA Anwar.Betullah tight grip!

Ban said...

To anaifanim,

I did not say anything about Malay hate Chinese or Non-malay hate Malay. That is surely not the case especially in Kuala Lumpur. We all know everyone live together peacefully, if we do hate each other, we would have PERANG SAUDARA going on already.

I am absolutely aware of some Malay really need this privilege, but in my whole life time, I rarely or maybe never seen any Malay beggars. Most beggars are Indian.

So you see, instead of Malay having the privileges why not SHARE instead of giving us the privilege? Why can't we all have the privilege? Heck, even some Indonesian immigrant could have a piece of the privilege when their son or daughter who were borned in Malaysia grow up in the future.

I do look from Malay point of view, in fact I was raised and thought by a Malay family since I was 5 till 12 years old.

We always hear "Perjuangan Melayu" or something like that. Why not PERJUANGAN MALAYSIA? Why not fight for all the races?

I know deep down my heart "Ketuanan Melayu" will go on forever. Even if UMNO falter, BN falls.

I've already made up my mind with my fellow friends (Chinese and Indian) to leave the country to seek better life in near future. It's not we do not love this country, in fact, I'm giving out these comments because I love this country so much even though I know someone will come in and bombard me but WE FEEL NOT NEEDED in this country anymore. If we fight for Malaysia, it's just like fighting only for Malays which in your position think this is what we suppose to do but that is not the case for us. We would like to have abit of reward but instead we were rewarded with expensive Toll charges, expensive Petrol and even want to cut off our Chinese cuisine most important food, pork.

We deserve this don't you think? Yes, we do because we live in Malaysia. Thank you

TakdeOrangPeduli said...

ermm kuasa rakyat di jalanan?
cukup2 la tu kot... penat la tgk
orang berarak dijalanan nakkan
sesuatu yang mampu dilakukan
dengan cara lain.

kalau la perhimpunan2 dijalanan
terus terus berlaku.. dan katalah
memberikan hasil yang diimpikan..
maka pengkhianat2 yang menggunakan
cara yang sama akan mendabik dada..
tersenyum lebar.. menjejer air liur
nya menghebahkan kisahnya yang
berjaya mendapatkan sesuatu melalui kuasa rakyat jalanan..

cukuplah sudah ada melayu sebegitu
diindonesia... kita lahirkanlah
melayu yang bijak dan mampu untuk
mengatasi sesuatu keadaan dengan
perbincangan dan susun atur strategi yang licik dibumi malaysia ini...

Sepertinya Tun... yang selama ini
berjaya mengatasi segala dugaan dan
perangai manusia2 yang punya kepentingan sendiri dengan cara
yang bijak dan licik... walaupun...
ada sesetengahnya mmg sukar untuk
diterima oleh aku sendiri...

tapi takpelah.. atleast ada satu
contoh yang boleh diikut... walaupun tidak sesempurna yang diinginkan oleh mereka2 yang lain...

bijak la merancang...
bijak la menyusun...
bijak la melangkah...
ia tidak mudah...
namun biarlah setapak melangkah...
2 langkah fikiran kita dihadapan...

salam

Unknown said...

Dear Tun, U r' the BEST - Malaysia Ever Have. I salute Tun :)

Another blog by AAJ said...

UMNO seharusnya sentiasa releven dengan Malaysia dan Melayu. Tetapi pemimpin-peminpin dalam UMNO semakin tidak releven. Internal reform, atau pembersihan bijak harus dilakukan dari peringkat akar umbi.
Politik wang yang sangat merbahaya semakin diamalkan baik dari peringkat cawangan mahupun perwakilan bahagian hinggalah kepada perhimpunan agong.
Kesedaran dan muhasabah diri setiap peringkat pemimpin wajib dan perlu untuk menstabilkan umno. Cuci umno dari kepala sampai hujung jari kaki.
Kalau dah bersih dan cun umur 82 pun nampak segak ini pulak yang umur 62. Hati mau bersih, anak mau beriman, menantu mau taubat.

simsimsim said...

Salam Tun,
UMNO itu bukanlah sesuatu yang boleh ckap atau nafas , kerelavanan UMNO itu terletak pada orang-orang yang “ Meminpin dan Menerajuiany “ ,,,, Kualiti pemimpin dikalanga UMNO itlah yang lebih “Relevan “ dan akan menentukan kejayaan sesebuah parti….
Tidak kira itu UMNO atau NOUM , kalau ada “ captain “ dan crew yang baik,,,, ia mesti dapat cari jalan kea rah kejayaan … UMNO sekarang sudah kilang “ direction in an uncharted world “ . If we wanted to change people’s perception or framing towards this “ weak UMNO “ to strong UMNO , some re-branding will be required . One of the best solution is to have radical revolution and give more “autonomy” to it’s member and not just “authority “ to certain people and give more “ motivation “ to it members not just keep “monitoring “ them !!! thank god , UMNO will be reborn soon ….

Unknown said...

Kepimpinan BN sekarang mesti dikemas-kini-kan demi masa depan negara... untuk capai Wawasan 2020. - Untuk Semua Rakyat Malaysia

Anonymous said...

Tun yang dihormati,

Saya amat mengagumi kejayaan Tun sepanjang 22 tahun memimpin negara, terutamanya dalam hal-hal ekonomi dan pembangunan fizikal. Adalah silap bagi seseorang pemimpin UMNO itu untuk menidakkan dan menafikan kritikan-kritikan yang Tun lemparkan terhadap mereka sejak kebelakangan ini. Saya melihat Tun ikhlas dalam memulihkan UMNO dan bagi saya, keseluruhan kepimpinan tinggi UMNO itu mestilah meletak jawatan atau dipaksa meletak jawatan melalui undi ahli-ahli UMNO keseluruhannya sekiranya ingin melihat UMNO kembali relevan. Ini kerana saya tidak nampak ada pemimpin UMNO yang benar-benar bersih melainkan Tan Sri Muhyiddin Yassin dan sebilangan kecil yang lain. Dan lebih malang lagi, saya tidak nampak ada pemimpin UMNO pada hari ini yang mampu melawan Dato' Seri Anwar Ibrahim dari segi personaliti dan kredibiliti dalam menarik sokongan pengundi.

Walaubagaimanapun, teruskan dengan kritikan dan teguran Tun itu sehingga impian untuk melihat UMNO kembali stabil akan tercapai.

PreMerdeka said...

Tun,
Bangsa Melayu masih memerlukan satu parti Melayu yang kuat dan berupaya menerajui kerajaan Melaysia demi kepentingan Agama dan bangsa. Setakat ini UMNO masih lagi satu parti yang terbesar diMalysia.

Oleh itu adalah menjadi tanggung jawab pemimpin2 UMNO memulihkan kepercayaan orang2 Melayu dan rakyat amnya. UMNO kenalah melakukan perubahan2 yang di kehendaki oleh rakyat, antaranya:
1. DAAB mistilah berundur secepat mungkin, sebaik2 nya sebelum atau semasa persidangan agung UMNO.
2. Setiap pemimpin UMNO mistilah mendahului kepentingan rakyat daripada kepentingan peribadi/keluarga.
3. Hadkan jangka masa sesaorang menjadi President kepada dua penggal sahaja.
4. Anak/menantu President tidak boleh memegang jawatan tinggi didalam parti.

Sekiranya pemimpin2 UMNO tidak berupaya memulihkan kepercayaan orang Melayu, maka bubarkan sajalah UMNO dan kenalah semua ahli2 UMNO masuk parti Melayu yang kedua terbesar.

irfandina said...

Tun,

Saya amat bersetuju sekali dengan komen yg dibuat oleh tun...sememangnya dalam sejarah penubuhan umno inilah saat dan ketika umno berada dalam keadaan yg begitu lemah...

tetapi saya juga beranggapan tun juga bertanggungjawab diatas apa yg telah berlaku pada hari ini...e.g kuota didalam pemilihan umno...ia diujudkan semasa zaman pemerintahan tun and the worst part is tunlah orgnya yg telah memilih pak lah as your successor...saya rasa tun pasti lebih mengenali paklah dari segi kebolehannya semasa hendak melantik pak lah as your successor..and now what happen???

oleh itu saya menyeru kepada tun supaya melipatgandakan usaha untuk kembali bersama-sama memulihkan umno dan mengembalikan perpaduan diantara org melayu...saya yakin dan percaya yg tun mampu untuk melakukannya...

NGINAP SRENGENGE @ SRENGENGE said...

Cintakan dunia dan cintakan pangkat.Asyik dok sembang pasai babi......dalam parlimen pun masih childish.....berwibawalah sikit.

MZR said...

Tentang ex gratia kpd bekas hakim.
Pemberian ex gratia adalah tidak relevan kerana mereka telah dibuktikan bersalah oleh tribunal.
Jika diteruskan juga maka kerajaan harus dicabar untuk turut memberi ex gratia kepada mana-mana kakitangan awam yang telah dipecat kerana tindakan tatratertib yang telah diputuskan oleh Lembaga tatatertib perkhidmatan awam sejak merdeka hingga kini.
KENAPA TIDAK, KESNYA SAMA SEPERTI BEKAS BEKAS HAKIM INI. Apa dah jadi ni,,,orang bersalah patut dihukum tetapi sebalik,,,diberi duit.

MZR said...

Umno -62 Tahun

Peristiwa bekas Perdana Menteri menegur Perdana Menteri sedia ada bukan perkara baru dalam sejarah negara kita,, tetapi cara dan bagaimana Perdana Menteri sedia ada menghadapi teguran itu..
Yang baru dalam sejarah ialah cara Perdana Menteri sekarang menghadapi teguran daripada bekas Perdana Menteri yang telah berjasa menaikannyn satu masa dulu dengan cara yang melampau dan menghina dan memberukkan ex bos. Pemimpin sebegini dan kuncu-kuncunya adalah kurang bermoral dan akibatnya Umno dan BN ditolak rakyat.
ADAKAH BERMORAL JIKA KITA MELEMPARKAN TAHI KEPADA ORANG YANG PERNAH MEMBERI KITA NASI SUATU MASA DAHULU????

queenie said...

sebagai orang cina, bukan saya nak memihak sesiapa kaum, saya rasa kerajaan tidak patut memberi hak keistimewaan yang keterlalun kepada orang melayu hingga menjadikan sikap mereka yang kurang rajin, ini semua ada bukti, contohnya, pelajar yang menpadat 11A's dalam spm tidak dapat melanjut plajaran di Universiti Melaya, sebaliknya kebanyakan orang yang tidak mendapat keputusan yang cemerlang diterima. jadi, ini juga menbimbangkan saya terhadap kerajaan kerana saya rasa menjadi pegawai kerajaan, tidak memerlukan kewibawaan atau kebijakkan, kerana rasuah semakin serius, ini patut menyalahkan rakyatkah atau pegawai kerajaan??

bukan orang melayu sahaja, parti parti yang lain juga tidak menjuang dengan hati yangikhlas demi rakyat, mereka sahaja 'melakon' sebelum pengundi supaya rakat mengundi mereka.

malaysia sepatut menjadi sebuah negara yang aman dan maju kerana kaya dengan sumber bumi dan kuam yang berbeza, tetapi keadaan sekarang semakin teruk, kes jenayah semakin banyak, and something very funny is, apabila kes ragut berlaku, perempuan diseru jangan membawa beg tangan untuk mengelakkan ragutan, tetapi mengapa mereka tidak menangkap peragut sebaliknya rakyet perlu takut pada peragut. kalau macam ini, kami tidak perlu balik rumah jika rumah diceroboh oleh pencuri?? manakah polis apabila rakyat dalam keadaan yang bahaya??

Milshah said...

Assalamualaikum Tun,

Selamat datang ke komuniti bloggers. Dengan adanya blog ini, dari semasa ke semasa, dapatlah rakyat seperti saya ni dapat tahu pendapat Tun mengenai isu-isu semasa.

Saya tahu Tun sudah bersara. Tapi adalah menjadi harapan saya,dan saya percaya sebahagian besar rakyat juga, kalau boleh, jika Tun dapat membantu menyelesaikan pelbagai masalah yang sedang menimpa negara ini.

Saya percaya Tun tidak akan membiarkan negara terus menerus ditimpa masalah.

Saya ucapkan terima kasih banyak-banyak atas jasa Tun kepada agama, bangsa dan negara selama ini.

Wassalam.

sarah said...

Salam tun,

Sebenarnya Melayu dah lemah tetapi dalam ingatannya mereka kuat dan gagah ditanahair sendiri,kalau tak mengaku lemah untuk diperbaiki kita tidak akan maju dan terus melayu, kesian anak bangsa kita, apa akan jadi pada generasi melayu akan datang, carilah pemimpin yang benar benar boleh memimpin dan berani dan mengakui kelemahan bangsa untuk diperbaiki.
saarah hj ali bashah

CpXVI said...

Assalamualaikum Tun.

Malam tak boleh nak tidur, banyak sangat kerja nak disiapkan sambil tu menanti nanti tulisan tun yang baru. Bukan nak mengeluh, bayangkan kalau tak da kerja lagi susah.

Teringat akan kata kata ayah saya dulu besyukur sentiasa dan ucapkan terimah kasih atas semua yang kita perolehi.

Syukur kepada Allah dan terima Kasih kepada tun kerana membantu saya secara tidak langsung mengujudkan peluang peluang perkerjaan lebih lebih lagi dalam bidang ICT. Bukannya mudah untuk mencapai kejayaan tanpa usaha dan melayu tak sepatutnya lupa dengan apa yang kita dah boleh capai kini.

Politik negara sekarang bagaikan apa yang selalu saya lihat didalam TV tapi begitulah realitinya. Keburukan seseorang dikenang sampai bila bila,di caci dan dibenci. Kebaikan yang telah ditaburkan tidak selalunya di kenang. Itu juga satu reality. Cuma apa yang saya boleh lakukan adalah berdoa agar ramai orang yang mempunyai ayah seperti saya.

Wassalam

Wonderful World said...

When a thing is done, advice comes too late.

Vision without action is a daydream. Action without vision is a nightmare.

I'm still wondering, all the hardcores who were against you, they created their own party to show strength, but you, still clinging to UMNO but worst of all trying to inseminate hatred, or rather 'seperti tikus membaiki labu??'

Why don't you set-up a new party, and fight gentlemanly??

呉 和豪 said...

Salam Tun,

Sesuatu sistem yang siap bentuk harus disempurnakan lagi supaya ia boleh terus berfungsi
大成若缺、其用不敝。
Sesuatu pepejal yang nampak penuh isinya masih ada luang jadi kegunaannya masih diperkembangkan
大盈若冲、其用不穷 ,
Benda yang lurus masih ada bahagian yang bengkang
大直若屈,
Tukang yang mahir masih ingat dia tak cukup mahir.
大巧若拙,
Yang pandai berpidator masih ingat dia tak cukup fasik
大辩若讷,
Ketenangan mengatasi kegelisahan
静胜躁,寒胜热,
Negara berada pada landasan yang Betul apabila keadaan adan lah aman dan makmur
清净为天下正”
Yang benar GOHOHO

eYe said...

ketua pemuda, ketua puteri, ketua wanita, ketua cawangan, ketua bahagian adalah pemimpin akar umbi UMNO. Mereka PERWAKILAN/PENENTU pemilihan pemimpin-pemimpin UMNO peringkat "atasan". Tahun ini pemilihan pemimpin peringkat cawangan dan bahagian. Ahli-ahli UMNO cawangan dan bahagian seluruh negara, PILIHLAH PEMIMPIN YANG MENGUTAMAKAN PERJUANGAN PARTI. Singkirkan pemimpin yang memegang jawatan terlalu lama, yang penuhkan kocek kumpulkan harta, yang mudah dibeli dan disogok. Pilih pemimpin baru, muda, kuat sasa rohani dan jasmani, berilmu dunia dan akhirat, mengutamakan perjuangan dari kepentingan peribadi. Yang berani lantang bersuara. WHY MAN bukan YES MAN. Pemimpin akar umbi adalah BENIH. Elok benih, pokok dan buah tumbuh subur. Lentur buluh dari rebung..fikirkan rebung..Mereka akan menentukan kepimpinan atasan..SEKARANG, SEKARANG LAKUKAN..SELAMATKAN PARTI UMNO, PARTI MELAYU, PARTI ISLAM. MASA AMAT SUNTUK, BIMBANG MELAYU AKAN HILANG....BANGUNLAH AHLI-AHLI UMNO CAWANGAN DAN BAHAGIAN..

Ricardo said...

Maybe someday we will understand you.

azman said...

Assalamualaikum Tun dr,UMNO 62 tahun. kalau di campurkan 6+2=8.dan angka 8 dalam kepercayaan bangsa cina membawa tuah,bermakna pada tahun ini akan ade tuah yg akan mendatang.Tuah yg mendatang setelah mengharungi segala kesusahan dan kepayahan adalah amat manis untuk kita nikmati.Diharap Tun.Dr. mendoakan akan datang hari yg bahagia itu untuk kita dan anak cucu kita mengecapinya..Aminnnn

Leong said...

i realize that whenever our country has a situation or issue that needs immediate attention, all Pak Lah has to say is he will set up a committee or call some experts to analyse n look into the matter. He has no knowledge of economics about Malaysia, Asia nor the world. He is tiringly lame and misleading. We, Malaysians is in dire need of a profound leader like Dr. Mahathir

Unknown said...

memandangkan performance UMNO pada hari ini-- memang tiada maknanya.

anyway, people keep saying wanna support UMNO this.. UMNO that.. but do the people really know that UMNO stands for United Malays National Organization? ? ?

BN = UMNO?
if so... MCA N MIC is leading by UMNO.
if so... UMNO = bad.
means... MCA N MIC = Worse.

BN ? = WORST.

BAD LEADER WILL EVENTUALLY LEAD THE REST TO THE DEADTH. T.T

Azhar85 said...

Ban said :

"To azhar 85,

In case that you haven't noticed, "Ketuanan Melayu" play a big part in all these on going
anti-BN, anti-UMNO issues.

What do you think that Chinese and Indians defects and vote for the Opposition in 8th of March? We kept our displeasure of this privilege Malay has all these while because we know that it was written in the Constitution, we can't question about "Ketuanan Melayu" or we will be charged.

So, the way to show our displeasure was vote for the Opposition.

Hang Tuah said "Takkan Melayu Hilang di Dunia" but it's a fact that Chinese,Indians and other
races won't vanish from Malaysia as well and we will always look forward for equality.

In the end of the day, in my opinion power and "maruah" does not matter, it's all about money. Whatever they do in politic world doesn't really matter to us, citizens. All we care about is making money and support our family.

If I offended anyone with this comment, I'm sorry. Just giving my 2 cents and to clarify it
again, I have no problem with Malay to have these privileges but I'm voicing out for fellow non-Malays."

I said :

See the comment above my beloved Malays ethnic. All non-Malays now are brave enough to seek equality from us Malays although they know who's races are majority in this Malaysia country.

Ban, you talk about money. Didn't you know Malays also don't get much money to support our family.

Eventhough our federal goverment talk about DEB, our specialty in our own country, "Ketuanan Melayu" and etc, but the truth is Malays also must work hard like all of you non-Malays if they want to succeed in life.

The word "Ketuanan Melayu" is just a word to make Malays never forget their origin and the origin of Malaysia itself. Tell me Ban, which country in this world didn't have their history? Do you learn Malaysian history well? or just pretending not to understand it for your own purposes.

The purpose of the word "Ketuanan Melayu" is to make all the Malays to remember back the history of Malaysia (Including the history of Malaya and Melaka before Malaysia been made) especially to our next generation people.

"Ketuanan Melayu" didn't mean that we Malays get anything that we want so easily, and think that non-Malays is our slave or etc.

"Ketuanan Melayu" mean that we Malays must proves ourself to be a great and develope ethnic in our own country although the majority races in Malaysia is our races, Malays.

Ban, if you want to talk about equality, then what else that we get after we gives our equality to the non-Malays.

You can see most of the shop in Malaysia today is belong to the non Malays although we Malays have our specialty in our country.Non-Malays has hold most of the economy in Malaysia today.

And majority of us just work "makan gaji". If we give you non-Malays equality in all terms,then what will we get in the future. You can talk about equality, money and all that because your races is not a majority races in this country.

Let said your races had start to build this country from a scratch,i'm sure you will thinking like us Malays been thinking now.

Ban, see Singapore. Why Malaysian kick Singapore out of Malaysia. Because Lee Kuan Yew idealisme of 'Malaysia for Malaysian'. From the start, we Malays hate that slogan because this is our country. Malays majority country. It's a fact.

Why we Malays don't accept Malayan Union. Because it's concept also same as the Lee Kuan Yew slogan above.

Ban, i know you lie to me to said BN lose in this 12th GE is because non-Malays don't accept our system anymore and seek for equality. I don't believe your words from the start. Not all non-Malays are thinking like you.

You know Ban, we Malays don't care if you didn't want to vote for us,or etc because GE history proof
that without fully support from non-Malays, BN has make a record to win 2/3 majority in the past election.

But in this 12th GE, we can see the factor of defeat is not concern about non-Malays only, but our Malays people also.

That why i said you lying. Ban remember this word or just write in your diary in case you forget about it.

If we Malays are unite as one, and still hold the federal goverment, It is impossible for you to seek the equality in our country.

I hope you understand it.Thank you for listen.

One Peace ^^V said...

Salam sejahtera YAB Tun Seri,

Entah mengapa saya berasa sangat seronok bila mendapat tahu bahawa kerajaan pusat akan disilih ganti oleh parti pembangkang- Pakatan Rakyat. Walaupun ia masih ura-ura dan tidak menjadi kenyataan, tetapi saya dapat merasakan kedatangan hari tersebut!

Ada beberapa sebab yang menjadikan saya mulai benci pada kerajaan BN padahal pada dahulu saya merupakan fanatik yang paling setia. Ia mungkin kerana arus masa telah mematangkan pemikiran dan mengejutkan saya dari tidur lena akibat "dibuai-buai" oleh kerajaan! Alangkah betapa naifnya saya mempertaruhkan semua kepercayaan saya pada kerajaan BN yang diingatkan membela nasib rakyat. Rupa-rupanya wakil rakyat yang diidolakan selama ini hanya mengutamakan kepentingan diri sendiri. Sebelum jadi wakil rakyat janji nak tegakkan keadilan dan hapuskan rasuah, lepas tu....dia yang pulak menjadi kepala RASUAH!! Jangan ingat kami RAKYAT tidak tahu-menahu pasal apa yang sedang berlaku. Projek besar nak bagi kat siapa?? Siapa lagi? Menantu aku la... Hah... Nobody will know, this is my secret. Ingat apa??! Kami rakyat stupid ka? Tak perlu saya jelaskan siapa orang itu. Siapa yang termakan cili akan terasa pedas! Nah...! Ambik kau (BN)! Padan muka kerana mimpi untuk menakluk semula kerusi di parlimen sebanyak 2/3 tidak kesampaian malah hampir-hampir kalah!

Memang tidak dapat dinafikan korupsi/rasuah akan berlaku dimana-mana sahaja, sesiapa saja dan demi apa saja tujuannya. Malah mungkin juga berlaku dalam Pakatan Rakyat, tetapi apa yang saya nak tekan sangat kat sini, jangan keterlaluan! Kalau nak dibandingkan antara buat bisnes sendiri atau menyertai politik, saya rasa politik lah karier yang akan dapat mengaut keuntungan yang berlipat ganda lebih banyak berbanding bisnes dan ia tidak memerlukan titik peluh dan usaha yang gigih. Kenapa begitu? Senang je... Baca usul dan proposal dan terus luluskan kontrak tersebut! Hah...tak sampai 5 minit pun, dah berjuta-juta boleh masuk poket! Yala...saya tahu habuan itu penting, tapi pernahkah terfikir bahawa wang habuan itu datang dari mana? Ia titik peluh golongan yang bersusah payah mendirikan bisnes dan terpaksa pula bayar cukai yang tinggi kepada kerajaan. Sepatutnya wang tersebut digunakan untuk tujuan pembangunan dan bantuan kebajikan kepada golongan fakir miskin yang amat memerlukan, bukan untuk disumbat kedalam perut boroi yang telah sarat dengan makanan (wang lah!). Kalau orang yang kurang cerdik (BODOH) pun pandai kira-kira juga. Macam mana gaji bulanan yang tak sampai 3o ribu sebulan mampu beli rumah berjuta-juta dan jet persendirian dan lain-lain harta? Sedangkan ahli perniagaan yang pendapatan mencapai seratus ribu sebulan pun tidak dapat buat demikian. Wahai wakil-wakil rakyat yang "cerdik", kami RAKYAT bukannya "buuuuOOoh"! Itu satu pasal. Saya nak cerita pasal isu pengagihan kuasa ekonomi dan politik pula.

Aaaiii.... Sakit hati apabila selalu terdengar isu yang sengaja dimain-mainkan untuk memporak-perandakan kedamaian dan hubungan silaturahim pelbagai kaum di negara ini khususnya Melayu-Cina-India. Kenapa selalu diungkitkan bahawa orang Cina kaya tapi orang Melayu miskin? Tapi tak pernah pula kedengaran bangsa India mengeluh mereka miskin dan mereka berdengki dengan bangsa Cina? Saya tidak berhajat untuk mengapi-apikan isu ini tetapi hakikatnya orang Cina kaya bukan kerana disuap oleh orang lain, juga bukan disebabkan harta pusaka turun temurun yang diwasiatkan kepada generasi baru, tetapi atas usaha gigih mereka sendiri! Wahai orang-orang yang selalu mengeluh dan berasakan mereka miskin, sedarlah! Jangan buat tomahan yang tidak berasas kepada kaum Cina bahawanya mereka tidak memberi peluang kepada bumiputera. Lihat sahaja apa yang telah sedia ada, HAK-HAK ISTIMEWA yang telah diperuntukkan dalam perlembagaan MALAYSIA, tidak cukup??? Sistem kuota, sistem hak milik tanah rezab, pertubuhan MARA, dan subsidi khas untuk bumiputera yang disediakan.... Tetapi isu ini tidak pernah dimain-mainkan oleh bangsa Cina mahupun India dan lain-lain? Nak jadi kaya usahalah....jangan asyik merungut saja! OK, jangan lihat jauh sangat, tengok saja apa yang berlaku di negara jiran kita-SINGAPURA. Adakah kaum MElayu di sana merungut miskin? Kenapa kaum Melayu di sana masih boleh berdiri tegak dan tidak pun mempunyai apa-apa perlindungan dan hak istimewa yang diperuntukkan? Kalau tak percaya pi la sana lihat betapa majunya mereka berbanding Melayu disini. (Saya tidak berniat untuk mencaci atau menghina mana-mana individu atau kaum. Saya hanya cakap apa yang menjadi hakikatnya) Rasanya apa yang difikirkan oleh bangsa Melayu disana? Saya rasa apa yang difikirkan mereka adalah sama seperti apa yang difikirkan oleh saya: "bertuahnya kaum Melayu di Malaysia, makan disuap, minum dijaga" Apa lagi yang dimahukan? Mereka pasti pandang hina pada rakyat kita!

Apa tujuan utama BN ditubuhkan? Kenapa perlu menyekutukan UMNO, MCA, MIC, Gerakan dan sekutunya? Tujuannya tidak lain, untuk kesejahteraan rakyat pelbagai kaum dinegara ini. Indah dan mulia betul tujuan tersebut. Tapi...kenapa wujud pula "Pak tunjuk" dan "Pak turut" yang peranannya berlainan sama sekali dan tidak seperti yang telah dipersetujui semasa pembentukkan pakatan BN? Kenapa hanya UNO saja yang dapat mengemukakan idea dan seterusnya dilaksanakan padahal tidak memberi peluang kepada sekutu yang lain untuk mengemukakan cadangan? Kenapa apa-apa isu pun hanya akan dibincangkan di dalam mesyuarat ahli-ahli UNO dan keputusan dibuat tanpa menghiraukan sekutunya? Rupa-rupanya tujuan sebenar pakatan BN hanyalah untuk mewujudkan watak "Pak tunjuk" dan "Pak Turut". Kesian apabila saya lihat "Pak turut" hanya dapat membisu saja tanpa dapat berbuat apa-apa. Kalau "Pak turut" Ee...Haemmm... sekali saja pun dah kecut perut dah... Jangan kata nak minta apa-apa yang lebih! Ini adilkah??? Tak ada gunalah pakatan macam ini. Lebih baik MCA dan MIC dibubarkan dan kau orang (MCA, MIC) join pakatan rakyat. Mana tau nasib berubah jadi baik, tak perlu main peranan dalam watak "pak turut" lagi.

Lagi, saya amat benci lihat perangai dan sikap keegoan beberapa muka dalam UNO yang ingat hanya dia orang saja yang wujud dalam dunia ini. Hei...kalau nak orang respect pada U, respestla orang lain. Jangan selalu buat kenyataan yang berunsurkan perkauman atau sentimen yang sensitif seperti agama dan bangsa. Isu "ketuanan Melayu" memang telah terjamin dalam perlembagaan, janganlah selalu ungkitkan lagi. Tak pernah ada sesiapa pun yang mencabar hak keistimewaan ini, kenapa nak dimain-mainkan dalam politik? Ini bukan saja menyebabkan keutuhan hubungan pelbagai kaum tergugat, malah menyebabkan orang Melayu sendiri hanyut dibuai seolah-olah sedang berada dalam mimpi. Waaa...buat seperti dalam cerita bollywood ke? nak jadi hero, nak pertahankan orang Melayu? Sedarlah! Ini Abad keberapa dah? Ingat seperti zaman Hang Tuah ke? Zaman ini zaman realistik dan apa-apa pun berdasarkan materialistik! Siapa kaya dialah tuannya! Boh la wei! Cukup! Jangan mempolitikan isu ini lagi. Kami nak hidup aman dan damai. Orang Melayu nak jadi adik beradik dengan bangsa Cina, India dan lain-lain. Tak mahu jadi musuh. Musuh kita bukan sesama sendiri, tapi musuh kita berada di luar sana! Kalau berani sangat cabarlah mat saleh yang berkali-kali lebih kuat dan kaya! Jangan bermusuhan sesama sendiri! Kalau kita lemah siapa yang dapat untung? Mat saleh la! Ambil iktibar dari apa yang telah berlaku kepada Iraq, Afghanistan dan Bosnia! Kenapa mereka dijajah? Kenapa mereka tidak berdaya melawan? Tanyalah sendiri!

Dalam agama Islam sendiri pun ada tersebut, jangan menganggap kaum lain sebagai musuh melainkan mereka memusuhkan anda. Walaupun saya bukan beragama islam, namun saya masih memahami konsep tersebut kerana dalam agama buddha pun selalu menekankan kesederhanaan, berdamai-damai, dan keharmonian walaupun pihak lain bukan seagama dengan kita. Jadi, berhentilah menjadikan isu kaum dan agama sebagai senjata dalam permainan politik! Tuhan pasti murka sekiranya agamanya digunakan untuk tujuan dan kepentingan manusia sendiri!

Saya menganggap kesemua pembaca blog adalah cukup matang dari segi permikiran kerana ini zaman siber, zaman cerdik pandai. Jadi saya harap apa-apa yang telah disuarakan oleh saya di sini adalah bertujuan untuk ke arah lebih baik, bukan untuk menyakiti hati mana-mana pihak mahupun mana-mana bangsa. Sekiranya terdapat silap bahasa atau penggunaan perkataan yang mengguris hati, sila maafkanlah. Akhir kata, Majulah negara ini untuk kesejahteraan BERSAMA !!! MAJU NEGARA UNTUK RAKYAT!!! Sekian

daniel leiberman said...

KAMU YANG DIBERI AMANAH GAGAL MELAKSANAKAN TANGGUNG JAWAB YANG DIBERIKAN

Kamu para pemimpin & ahli-ahli politik dari BN, PAS, DAP, ADIL serta Keseluruhan kakitangan kerajaan di semua peringkat Persekutuan, Negeri & Daerah adalah orang-orang yang bertanggung jawab sepenuhnya jika berlaku sesuatu keatas negara ini Malaysia & rakyat nya.

Keangkuhan, ego, tamak, dendam, hasad dengki, berniat jahat, bodoh dan biul kamu telah berjaya mengheret Malaysia & rakyat nya ke persimpangan MAJU atau MATI

Punca nya ialah kamu tidak peka dengan isu-isu berkaitan dan kamu sengaja tidak mahu ambil tahu tentang isu-isu yang dibawah

1. Isu makanan saperti Ayam, Daging Lembu, Daging Kerbau, Telor, Ikan Basah & Kering, Susu Bayi, Gula, Minyak Masak, Sayur, dan lain-lain.
2. Isu Pengangkutan, Petrol, Tol.
3. Isu Utiliti, Gas LPG, Letrik, Air, Telekomunikasi.
4. Isu Pendidikan, Yuran Persekolahan, Pakaian Sekolah, Bas Sekolah, Tuisyen, Biasiswa, Pemilihan & Kemasukan Pelajar ke IPTA.
5. Isu Tabungan, KWSP, Amanah Saham.
6. Isu Perumahan Rakyat, Kos Rendah & Kos Sederhana.
7. Isu Perniagaan, Pembangunan Projek Pembahagian Kontrak, Tapak, Ruang & Peluang Perniagaan.
8. Isu Kesihatan, Kos Rawatan, Penyakit Kronik, Kesilapan & Kecuaian Kakitangan Pusat Perubatan, Kualiti & Mutu Pembinaan Hospital.
9. Isu Pertahanan, Pembelian Kelengkapan Perang yg berteknologi lama, Kegagalan dalam penyelegaraan peralatan, Kemalangan, Rasuah & Penipuan yang Nyata.
10. Isu Perpaduan, Bumiputra & Bukan Bumiputra, Rukun Tertangga
11. Isu Rakyat Terbiar, Ibu Tunggal, Kemiskinan.
12. Isu Sosial, Dadah, Mat Rempit, Bohsia, Pelacuran, Kelab Malam
13. Isu Penipuan Nyata, Pemindahan Hak Milik Tanah, Intellectual Property, Projek, Royalti Minyak Terengganu
14. Isu Penswastaan Syarikat Utiliti saperti TNB, Kabatan Bekalan Air, Jabatan Pembentungan, Telekom.
15. Isu GLC, Proton, MAS, Petronas, PUNB, PNB, Maybank, CIMB
16. Isu MSC, Cyberjaya, MDec,
17. Isu Singapura, Jabatan Bengkok, Air, Jet Pejuang RSAF.
18. Isu Pak Lah, Pak Lah Tidur di siarkan dalam You Tube, Isu Pak Lah Pegang Tangan Rafidah (Gambar), Isu Pak Lah Pegang Bahu Michelle Yeo (Gambar), Monsoon Cup, Islam Hadhari, Masjid Kristal, Scomi, WPI, NCER, ECER, SCORE.
19. Isu Keluarga Pak Lah, Menantu nya Khairy, Anak Lelaki nya, Budak-budak Tingkat Empat.
20. Isu Tsunami, Pembahagian Rumah, Bot & Kelengkapan Menangkap Ikan
21. Isu Keselamatan Dalam Negeri, Pendatang Haram, Rogol, Rusuhan Kaum, Hindraf, Polis, Kemalangan Bas, Pembeli Besi Buruk, Kecurian
22. Isu Ternakan Babi
23. Isu Rasuah di semua Kementerian dari peringkat bawah sehinggalah ke peringkat tertinggi, Persekutuan mahupun Negeri termasuk lah Bank Negara & JPM semuanya ada TOL

Kamu tidak mahu bertolak ansur untuk duduk berunding secara baik menyebabkan isu-isu ini menjadi tenat dan parah hari demi hari. Yang kamu pentingkan mengumpul seberapa banyak wang & harta kekayaan untuk diri kamu, mencari publisiti murahan, mahu disanjung, di sembah, dihormati dengan pujian syaitan.

Apakah fungsi serta skop kerja kamu sebagai wakil rakyat. Sebagai wakil rakyat kamu kena menjaga kepentingan rakyat saperti jalanraya nya, parit, sampah, keselamatan kawasan, gejala sosial, taman-taman, rumah, hal-hal kebajikan, ibu tunggal, kemiskinan dan lain-lain. Malu la TV3 masih lagi berjaya menjejaki rakyat miskin didalam program BERSAMAMU. Mana wakil rakyat nya, Kenapa tak turun padang berjumpa dengan JKKK?

Kamu lupa tugas & tanggung jawab sebagai seorang wakil rakyat ialah menjadi hamba rakyat. Mewakili rakyat, bersuara memperjuangkan hak rakyat, menyampaikan hasrat rakyat. Dimanakah etika kerja kamu sebagai wakil rakyat? Dimanakah sumpah, ikrar taat setia kamu untuk memikul tanggung jawab ini semasa kamu di beri mandat?

1. Tahukah kamu berapa ramai rakyat Malaysia hari ini mampu makan nasi hanya 15 hari sahaja dalam sebulan?
2. Tahukah kamu berapa ramai ibu menyusukan anak nya dengan susu pekat manis?
3. Tahukah kamu berapa ramai ibu-ibu menggunakan kain batik mengantikan lampin wanita?
4. Tahukah kamu berapa ramai yang mampu makan daging dalam sebulan?
5. Tahukah kamu berapa ramai bapa-bapa membeli beras hancur untuk keluarga mereka?
6. Tahukah kamu kenapa ramai orang berkunjung ke shopping mall setiap hari cuti?
7. Tahukah kamu kenapa begitu ramai orang ke shopping mall tetapi yang hanya membeli hanya lah segelintir, perhatikan berapa ramai yang membawa shopping bag?
8. Tahukah kamu kenapa kedai bundle maju & laris?
9. Tahukah kamu sardine adalah makanan luxury?
10. Tahukah kamu mee segera amat laris di Malaysia?
11. Tahukah kamu kenapa megasale diadakan setiap 4 bulan?
12. Tahukah kamu berapa ramai perokok menukar ke tembakau jawa?
13. Tahukah kamu berapa ramai kanak-kanak ke sekolah tanpa bersarapan?
14. Tahukah kamu berapa ramai kanak-kanak ke sekolah meminta rakan mereka makanan?
15. Tahukah kamu kenapa jalan akan sesak jikalau hujan disebelah pagi?
16. Tahukah kamu kenapa begitu banyak kes kecurian dewasa ini?
17. Tahukah kamu kenapa ramai penduduk Selangor mengundi PKR?
18. Tahukah kamu berapa ramai wanita Malaysia, siang bekerja malam jadi call girl?
19. Tahukah kamu berapa ramai rakyat Malaysia yang buat kerja sampingan disebelah malam dan hari minggu?

Semua yang diatas ini tidak mungkin berlaku jikalau kamu yang diamanahkan melaksanakan tugas dengan penuh rasa tanggungjawab, jujur, iklas, dedikasi, bersih, cekap dan amanah.

Keadaan sekarang ibaratkan telan mati mak luah mati bapa, marahkan nyamuk habis kelambu dibakarnya. Silap haribulan kita akan jadi macam Filipina atau nasib tak baik Iraq? Na’uzubillah.

Cuba kita renungi warning-warning daripada Allah swt. Kenapa berlaku Tsunami dulu? Sebab pembunuhan di Acheh, Isu Tamil Elam di Sri Lanka. Kita tengok Myanmar dengan taufan Nargis sebab nya, junta nya. Allah swt dah bagi kita 1st warning dia tunjuk BN kalah 5 negeri. Silap haribulan kita balik zaman Melaka 1511. belajar dari sejarah, prof UM kita tu selalu cakap. Tun pun suka kata Melayu mudah lupa. Jadi sekarang kita ambil iktibar dan fikir secara bijak. Jangan sampai kita marah kita melompat katak, ramai musuh-mush kita akan tersenyum.

Pada hemat saya, saya tidak nampak ada jalan penyelesaian nya. Kalau tak ada rotan akar pun boleh dipakai, tapi siapa? Pokok nya siapa? Saya nampak ada dua orang. Tengku Razaleigh atau Dato Rais. Tak percaya cuba buat istikarah, tanya Allah swt. ok ka?

Keadaan sekarang bukan ada win-win situation, tapi ianya do or die situation. Saya amatlah berharap YAB Dato Seri Abdullah Hj Ahmad Badawi dapat berundur dengan rela hati (by end of the month?) boleh? Saya yakin kami rakyat Malaysia dapat memaafkan apa yang berlaku, buang yang keruh kita ambil yang jernih. DSAAB akan disanjungi, insyallah. Yang ni Melayu tak mudah lupa. Memang adat Melayu sifat memaafkan.

DSN & DMY kena la berkorban. bagi DSAAB lantik Kedua dua nya. Pastu depa kena la umum PRU13 dalam masa seminggu sahaja Selepas perlantikan. Tapi sebelum umum PRU13 depa kena lah berjanji pada seluruh rakyat Malaysia yang depa akan tunaikan janji yg diatas tadi dan Tun pun kena la tunai tanggungjawab Tun yang diamanahkan tu. Kita disini memang dah standby siap bagi 100% support.

Demi negara tercinta sama-sama kita berdoa pada ya Allah ya Rabbi ya Tuhan ku. Dengan nama Allah, yang maha pemurah, lagi maha mengasihani. Segala puji tertentu bagi Allah, tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam. Yang maha pemurah, lagi maha mengasihani. Yang menguasai pemerintahan hari pembalasan. Engkaulah sahaja ya Allah yang kami sembah dan kepada engkaulah sahaja kami memohon pertolongan dan perlindungan. Sesungguhnya kami ini hamba mu yang lemah, daif, hina dan bodoh. Kami bermohon pada mu ya Allah ya Rabbi ya Tuhan ku perlihara lah bumi Malaysia yang bertuah ini mohon di perkenankanlah, kau redhailah permohonan kami untuk menyelamatkan bumi Malaysia ini serta rakyat nya. Jadikan lah ya Allah ya Rabbi ya Tuhan ku. Makbul lah permintaan kami ya Allah ya Rabbi ya Tuhan kami.

Bourne said...

Mr Billy said>

Khas untuk rahsia,

Apakah orang melayu hari ini dihina?

Cuba bayangkan bila anda ingin bermain badminton dengan kawan dan anda perlu meminta 'handicap' sebelum anda berani main dengannya. Pada mulanya mungkin anda tidak malu berbuat demikian. Bayangkan setelah bertahun-tahun anda berlatih anda masih lagi meminta 'handicap' bila ingin bermain. Malu atau tidak anda jawab sendiri. Akan dihina atau tidak sendiri yang tahu. Cuba bayangkan kalau dalam Thomas Cup kita minta 'handicap' kalau tidak kita tidak berani bertanding dengan China ataupun Indonesia. Malu tak? Dihina tak?

Setelah 50 tahun merdeka masih perlu dilindingi kerajaan, masih perlu ketuanan melayu. Dipandang rendah atau tidak, tanyalah sendiri.


AMBOI AMBOI ENAK MULUT BERBICARA YA......

mintak handicap konon. tak ingat ke sape nak mintak handicap kat sape. hang faham ke handicap dlm konteks ini untuk apa. keharmonian laaa chek ooiii...

orang melayu atau bumiputra masuk tender supply barang kat gomen... dapat kontrak siapa yang akhirnya supply.....CINA jugak. India ada jugak laa.. tapi dik kerana India byk kerja ladang, lawyer, doktor jadi takleh la nak supply dlm kontrak.

CINA dok meniaga brg dari sekecil sampai besar kerana keutuhan berniaga secara terbuka. tapi dapat jugak rasa kontrak kerajaan kan.?????

tu handicap kaaa...... ni kalu aku maki ni saja ja TDM tak publish.

yang dok dapat kontrak berjuta supply brg kat kerajaan tu BUMIPUTRA tapi last skali hangpa jugak supply kat BUMIPUTRA utk memenuhi kontrak.

MALAYU dapat kontrak hangpa pun bodek pasal nak supply brg hangpa ...kena baik dgn Melayu...bwk pi sana sini main golf main apa apa saja... pegi karaok .. pegi mana mana sama sama bole rasa....KAN?

dlm pada tu kan menolong menjana ekonomi jugak sama sama boleh rasa efek ekonomi yang dijana dimasa hadapan disamping mengujudkan keakraban bangsa MALAYSIA.

HANDICAP LAGI KA.....????

KETUANAN MELAYU

hangpa mula mula mai lagi dah masa Hang Tuah dengan Hang LI PO dulu nu tak ka hangpa sembah raja melayu CINA oooiiiii...

MELAYU pi CINA pun sembah Raja hangpa. Tu nama nya menghormati sesama ADAT .... dah duduk dalam Perlembagaan Beradat dan Bertatasusila hurmat la sikit.

RUKUN NEGARA HANG TAU TAK..... tu la suruh mengaji sekolah kebangsaan nak jugak mengaji sekolah cina. dah rukun negara pun tak ingat kot.

busuk punya orang.


SORRY TUN ...cakap lebeh sikit aaaa......

SALAM

dinleter said...

jasa UMNO dihakis oleh kebongkakan pemimpinya sendiri, UMNO tidak bersalah, yang bersalah orang yang mengemudi UMNO

Unknown said...

Assalamualaikum Tun,
Syukur kehadrat Ilahi kerana limpah rahmatnya memanjangkan umur Tun dan menjaga kesihatan Tun. Terima kasih kpd Tun yg tak jemu-jemu meneruskan perjuangan agama, bangsa dan tanahair.

Saya nak minta tolong supaya Tun ataupun staf Tun dapat mematahkan surat drpd Jab. Perdana Menteri bertarikh 16/8/99.

http://www.marhaen.org/v1/mar_a_pelbagai710.html

Surat ini banyak berkeliaran di laman-laman web dan digunakan oleh peminat-peminat pemimpin Al-Jub (maaf-kasar sikit). Jika tidak benar tolong nafikan, dan jika benar pun, tentu ada kisah disebaliknya. Tolonglah patahkan propaganda mereka.

Selamat berjuang. Tun sentiasa dlm doa saya. Terima kasih

Azhar85 said...

Ban said :

"I've already made up my mind with my fellow friends (Chinese and Indian) to leave the country to seek better life in near future."

Oh..Ban...i'm glad to hear that from you and your friends.Why must wait to the near future.Why not now. Please send my regards to your friend and tell them, Malaysian will always developed to a better country although you and your friends leave this country.

I'm sure you get a wonderful and peaceful life with your friends in the foreign world after you leave this country.

All the best to you Ban, good luck.

orang kampong said...

Tun Yg Di Kasihi;
Sekali lagi "orang kampong" ingin memberi maklumbals terhadap komentar "sandy".
Komen Sandy : "who is actually playing & poking the sentimen perkauman,see & listen carefully. Its an easy guess"
Nobody is playing & poking here Sandy. Neither TUN nor Orang Kampong trying to play & poking here.We are all talking about historical facts and Tun was talking about UMNO & the Malays here.
It appears like there are certain lot of people who do not want the Malays to talk and discuss about their own race and comment others.Similarly just like Alex Yap(the commentator above) said : Tanpa komponen komponen lain mampukah Umno jadi kerajaan.Come on,hormat orang lain jugak"
Ini bukan soal hormat orang lain atau tidak. Tun semasa menjadi PM selama 22 tahun seringkali memuji serta menyanjung tinggi malh berterima kasih atas sumbangan dan peranan orang lain terutama China dan India. Tanpa mereka,Malaysia pun tidak akan maju seperti hari ini. Mengapa Alex Yap hanya tahu meminta Tun menghormati orang lain juga tetapi tidak pun menyeru orang lain (seperti beberapa orang pemimpin politik lain )selain dari Tun untuk hormati orang lain.

Alex Yap said...

Berbanyak terima kasih kepada Tun Dr Mahathir.

Maafkan saya kerana sebelum ini saya tidak menggunakan gelaran Tun dalam komen saya sebelum ini. Sebenarnya, saya ingin tengok jika Tun akan mempamerkan komen saya atau tidak. Kepada pembaca-pembaca yang lain, saya ingin memohon maaf jika komen saya menyinggung perasaan anda semua, tetapi itu cuma pandangan saya. Ia tidak berniat untuk menidakkan atau menundukkan kewibawaan Tun Dr Mahathir.

To be honest, tidak semua tindakan atau polisi yang Tun buat dulu yang saya tidak setuju. Ada juga yang saya tabik.

Bagi saya, politik berkait rapat dengan rasuah. Ini tidak bermakna saya menuduh Tun juga mengambil rasuah. Untuk ini, bukan hak saya untuk menuduh atau menuding jari kepada Tun. Ini Tun sendiri tahu. Saya memang tak kisah sangat dengan rasuah ini, jika hanya dengan jika, rakyat sendiri menikmati pembangunan yang pesat dan bukan sekadar negara terbaik di asia tenggara. Yang saya nak, ialah kita mampu bersaing dengan negara maju "first world country".

Kalau bukan Tun, mana lar kita nak dapat KLIA, Sepang, KLCC dan sebagainya.

Beralih pula ke Badawi, langsung tak berkemampuan nak jadi PM. Saya setuju dengan Tun yang Badawi tak layak jadi PM. Lemah, tidak tegas, tidak berpendirian dan yang paling teruknya tidak berpengetahuan. Saya ada baca artikel yang bukan Tun nak pilih Badawi, tetapi UMNO sendiri yang pilih. Tapi, sebagai presiden UMNO ketika itu, Tun sepatutnya bantah dah menasihati ahli-ahli UMNO ketika itu. Tapi apa nak buat, nasi sudah menjadi bubur.

RPK pernah berkata, UMNO kata - nak mempertahankan hak orang melayu, MCA kata nak mempertahankan hak orang cina, MIC kata nak mempertahankan hak orang india dan sebagainya. Ini satu permikiran yang sempit. Apakah kita hendak menyemaikan rasa tidak puas hati terhadap kaum lain. Apakah kita hendak memberitahu generasi akan datang bahawa kaum yang satu lagi itu MUSUH kamu????

Saya setuju dengan komen dari saudara/saudari "rahsia".

---
Kalau UMNO ni parti untuk Melayu, bagaimana sahutan bahawa UMNO juga menjaga kaum lain?
---

Sekali lagi, saya ingin memohon maaf, jika komen saya yang sebelum ini menyinggung perasaan anda ataupun tidak relevan kepada tajuk perbincangan ini.

S@Y@NGH@SNI said...

Salam Tun,
Kalau dulu Tun menangis bila baca sajak 'MELAYU MUDAH LUPA', hari ini Tun juga patut menangis pada 'UMNO KINI PELUPA'.Siapa yang dapat perbetulkan kerajaan kita kini? Dengan kekalahan dalam PRU12,tiada seorang pun pemimpin UMNO yang insaf. Malah mereka menyalahkan rakyat kerana menunjukkan kuasa. UMNO lupa diri semasa berkempen, UMNO lupa dalam malaysia ada bangsa lain selain melayu. UMNO lupa diri bila kutuk melayu bukan UMNO. UMNO lupa melayu bukan UMNO ITU ORANG ISLAM. Selepas PRU12 UMNO LUPA DAN BUTA menilai rakyat. Rakyat hanya mahu BARISAN NASIONAL sedar dan insaf. Sedar dan insaf bahawa rakyat ingin kerajaan yang pentingkan rakyat, mengkayakan rakyat, menyenangkan rakyat, memudahkan rakyat dan segala-galanye kerana rakyat. Rakyat tak suka menantu PM nak jadi PM, rakyat tak suka tengok PM tidur dalam majlis, rakyat tak suka PM habiskan DUIT RAKYAT UNTUK KRONI PM, rakyat tak suka TPM DAN BINI TPM YANG SOMBONG. Rakyat tak suka pemimpin yang pandai cakap kasar, tunjuk tanda lucah, menghina, memfitnah orang lain dan sebagainye yang kini dapat ditonton secara terang-terangan di saluran internet. Sedarlah UMNO, bangkitlah UMNO. KEMBALIKAN PERJUANGAN PEMIMPIN YANG MENUNTUT KEMERDEKAAN DULU. MEREKA BERJUANG UNTUK RAKYAT BUKAN UNTUK PEMIMPIN SEKARANG MENYUMBAT TEMOLOK MEREKA SENDIRI.

crazyEllysee said...

http://youtube.com/watch?v=eJwCPQ-5gVY

Tun, the link above is a video which I found in youtube just now. The video is about your history, a biography video i guess..
It is really touched and I tears with impressed regarding your contribution to Malaysia.
I will sit for my Malay O level examination paper later. I think the video develops and give me some ideas for my paper1 later.

Wish you all the best.
Tun memang pewira legenda!
Malaysia boleh!
Tun boleh!
:)take care:)

nncckkll said...

what a shame to malaysia politic, all the ex-PM have done their work well except the current PM. I thing is time for change and hope to see the change for the better of malaysian people.

Unknown said...

Firstly, UMNO cannot take care of Bangsa Lain, if it cannot even take care of Bangsa Melayu. What most people fail to realise (Tun included), is that UMNO lost because of Bangsa Melayu and not because of UMNO members. So let us get that done first.
UMNO members will always vote for UMNO, but orang melayu have been disappointed with UMNO for too long. So to blame UMNO members for losing the election is merely a smoke screen to blame each other for all of our total failings.

Unknown said...

Talking about racist please see what happen in middle east nowadays everyday fightinh among them even same religion as a muslim. you know why this case happen. for one example We know wut oready happen in palestine. so all this palestian out from their country and stay somewhere around their country like jordan. the jordanian dont like palestian at all bcoz they are more successful then the local people.of coz this palestian is working hard bcoz they know that they are not staying in their own country.so do same like chinese they are working hard and successfull then local people.they grandparents might be just migrate to malaysia less then 100 years ago maybe their granparents ic is still red nor the PR here.so if we abolish the bumiputra privillege we will have the same fate as what happening in middle east crisis which is one of the issue as well.Tun please what is ur opinion about bumiputra privellege. pls come out with something.what is the wrong with that privillege voz i think non malays here is staying here peacefully and have the same opportunity with other. what is that you guys dun like about bumiputra privillege. wut u guys still can compete with us. tell everybody we wanna know wut it that not up to uy satisfaction.with all this privilleges non-bumi stil can survive.

Unknown said...

Assalamualaikum Tun.

Saya berasa sedih dengan keadaan UMNO pada usia 62 tahun ni. UMNO sedang nazak. Umur umat Nabi Muhammad secara puratanya adalah 63 tahun. Jika UMNO tidak dipulihkan segera, ditakuti pada usia 63 tahun nanti UMNO akan dikuburkan dan yang hanya tinggal hanyalah batu nisan UMNO jika Pakatan Rakyat berjaya mendapatkan sokongan 30 ahli BN untuk lompat parti.

mazlan said...

saya setuju dengan cadangan bahawa singkirkan pak lah..sebelum ini.. beliau menyatakan bahawa bn umpama sebuah satu pasukan bole sepak.. pada penuls.. beliau (Pak Lah) adalah jurulatih dalam BN.. Pak Lah perlu mencontohi bekas juru latih Bola sepak Malaysia yang kalah teruk dalam kejuaraan bola sepak Malaysia... di mana juru latih kita itu meletak jawatann serta-merta untuk mencari juru latih baru...kekalahan 5-0 adalah memalukan.. begitu juga kejatuhan 5 negeri ke tanga pembangkang..juru latih (Pak Lah) kia yang sekarang ini..perlu letak jawatan..begitu jua dengan kegagalan juru latih England yang gagal melayakkan ENGLAND KE LIGA JUARA EROOPAH..TELAH DI PECAT DAN MENGAKUI KELEMAHNNYA...


SEKARANG.. LETAK LAH JAWATAN ITU..DEAN BEKERJA LAH DENGAN MEREKA PULA..

Nick Chong said...

Hi Tun

Umno in power for 62 years and glory for 62 years, every kingdom have their glory days and the days will come to end very soon. Umno have created their name in malaysia politic, this will soon change. If you look at the world politic - no party can hold on for so long unless is dirty goverment like the Marcos or Suharto time. Under the current goverment the RAKYAT do not realy benefit anything from Goverment even during your era.
If not cos of the word Melayu, i thing it has lost decade ago. I give the credit to you for this as you are very clever on this game and is proven in past 20 years. There is nothing you can prevent this tsunami and my suggestion to you - sit back and enjoy the ride.

MalayJessyJames said...

Mari kita sama-sama berdoa untuk kesejehteraan umat Islam dan Rakyat malaysia...

Demi negara tercinta sama-sama kita berdoa pada ya Allah ya Rabbi ya Tuhan ku.

Dengan nama Allah, yang maha pemurah, lagi maha mengasihani. Segala puji tertentu bagi Allah, tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam. Yang maha pemurah, lagi maha mengasihani. Yang menguasai pemerintahan hari pembalasan. Engkaulah sahaja ya Allah yang kami sembah dan kepada engkaulah sahaja kami memohon pertolongan dan perlindungan. Sesungguhnya kami ini hamba mu yang lemah, daif, hina dan bodoh. Kami bermohon pada mu ya Allah ya Rabbi ya Tuhan ku perlihara lah bumi Malaysia yang bertuah ini mohon di perkenankanlah, kau redhailah permohonan kami untuk menyelamatkan bumi Malaysia ini serta rakyat nya. Jadikan lah ya Allah ya Rabbi ya Tuhan ku. Makbul lah permintaan kami ya Allah ya Rabbi ya Tuhan kami. Amin

Nick Chong said...

I very interested to hear to comment on Ketuanan Melayu ? Why dont you write this on your next topic.

zainal mokhtar said...

First, let me say,Tun, that I applaud what you are doing. The fact is you have no choice. You dishonour yourself if you watch your beloved party spiral into oblivion, and you just stand there with crossed arms.
I have made my comments,under my real name, on your postings through the other blogs on the mykmu website. I thought I ought to summarise a few points that I've made, and put them here.I can't afford to let this pass.The 62nd anniversary might be the last one for UMNO as we know it.
It would appear that you, Tun, an octogenarian,is the only man left standing with the guts to openly demand a stop be put to the rot that is destroying the party from inside. The early fervour has evaporated,and the early cries for change silenced.Ku Li is being shunned. Najib, Muhyiddin and the rest are biting their tongues.Dolah Badawi and his spinners are having a field day pulling wool over everybody's eyes, including their own.Black is white, a spade isn't a spade.It's all what Dolah & gang want you to believe.If you're a fool, then believe. If not,break your heart and simply count the days to doom. Lay a wreath on UMNO's tomb, when the end comes. Write the epithet "here lies UMNO, struck down by its own stupidity ".

Azhar85 said...

To Ban :

Ban...your hope is worthless..if you seek equality..please find it somewhere else...but not Malaysia.

And about "Ketuanan Melayu", please read more about Malaysian history or today newspaper before you start with your own speculation.

We Malays already boring with people like you, always talk about equality and all that even you know we all the same. I'll also must work hard to support my family members. Not just waiting for our goverment to help us all the time.

Ban, if you really want to go to the foreign country, then it's up to you. Nobody will stop you but just remember one thing. Malaysia will still developed into a better country although without you and your friends. That's for sure.

Rush Murad said...

Tun & readers,

Mengenai UMNO, rasanya tidak adil sekiranya saya kerap menanyakan persoalan 'apa sumbangan UMNO kepada Bangsa Melayu, Malaysia dan saya khususnya', tetapi saya lebih suka menanyakan kepada diri saya 'apakah sumbangan saya kepada UMNO, bangsa Melayu dan Malaysia'.... saya tanamkan falsafah ini sejak saya di bangku sekolah lagi. Terlalu banyak sumbangan UMNO-BN kepada bangsa Melayu dan agamanya. Memandangkan saya bukan dari keluarga berada, segala perbelanjaan persekolah saya dan adik2 ditanggung oleh kerajaan BN-UMNO, permohonan ke universiti kami disokong oleh UMNO, belajar pun di UiTM khas untuk orang Melayu, biasiswa dari MARA... bayangkan sekiranya tiada bantuan dari UMNO-Kerajaan BN? saya yakin saya tidak akan berada di tempat saya sekarang ini.... sekarang ialah masanya untuk saya pula 'menyumbang' kepada UMNO-BN.

Unknown said...

A.kum YBhg Tun,

Ini jawapan saya utk SU-KJ dgn komennya yang lalu (14 Mei 0010hr):

1. Saya nak tanya sikit, blog ini Tun sendiri yang tulis atau orang lain yang tukang tulis?
Even if bukan Tun sendiri tulis, mesti dia proof-read semua artikel sebelum publish. Is this an issue anyway?

2. Saya risau Tun sendiri pun tak tahu yang blog chedet ini ujud. Lepas itu semua orang datang sini dok bagi salam kat Tun tak henti-henti.
Awak ingat Tun ni makan-tidur macam bapak mertua bos awak tu ke... apa pun tak tahu?

3. Jangan jadi filem Hindustan pulak. Saya tak mahu 'ternganga' bila lihat Salman Khan menyanyi? sebenarnya bukan dia yang menyanyi tapi yang menyanyi Kumar Sanu atau Udit Narayan. Salman buka mulut ja.
Bukan semua penonton filem Hidustan tu bodoh macam awak sampai ingatkan Salman Khan betul2 menyanyi.

4. Padan lah orang Melayu asyik kena tipu jer!
Ya, PENIPU besar itu ialah bos awak, bapak mertua dia, mentor dia, dan kuncu-kuncunya! Yang asyik kena tipu tapi tak sedar kena tipu tu ialah PENJILAT macam awak.

5.Jika bukan Tun yang tulis, minta tolong webmaster lay out sikit siapa nama penulis-penulis blog ini yang sebenarnya. Kata orang tak kenal tak cinta.
Hai, sibuk benar nak tahu? Yang laman blog awak tu takde pun orang sibuk nak tahu siapa tulis.

6. Bukan apa takut nanti lama kelamaan tak ada orang nak datang sini lagi. Berkatalah benar walaupun pahit.
Ye ke? Yang saya tengok ”lama-kelamaan” makin popular pulak blog Tun ni. Saya takut blog awak tu yg dah tak laku tak payah tunggu ”lama-kelamaan”...

7. Jangan ambil hati yer Tun. Hanya saya saja yang boleh kritik dan tegur Tun sebab saya sayang Tun dan kita sama negeri.
Inilah statement yang paling PERASAN pernah saya baca. Siapa2 pun boleh kritik dan tegur Tun, tapi hakikatnya tak ada sesiapa pun yg boleh kritik bos awak & BAPAK MERTUA dia walaupun teguran mereka tu benar belaka!

p/s macam ni aje kualiti penyokong KJ?!

SHAM_AB said...

ASSALAMUALIKUM TUN,

Personally I am rather tired of the phrase "KETUANAN MELAYU" being repeated again and again and again especially lately...

Kalau nak jadi "TUAN", kenalah act macam tuan - ada kekuatan, leadership, resilience and vision.

However, what we see bila "melayu" is challenged ...the are quick in looking for protection....not able to act or move as fast as others...

Contohnya baru suruh belajar matematik & sains dalam bahasa inggeris dah gelabah....takut tercicir. Kalau sendiri yang tak reti belari...tercicir salah siapa?

We malays must stop providing excuses in each and every situation put before us....

Kenalah muafakat....coordinate resources....jangan dok bagi statement di media saja....dan ajukan slogan demi slogan yang tak membawa makna...

Boleh kah UMNO lead the country? At the moment , I personally has doubt....then again the alternative before us also NOT good...silap haribulan boleh tergadai semuanya...ke other political DYNASTY/FAMILY....

PERSOALAN???

DOES MINISTERS HAVE TO BE APPOINTED AMONGST POLITICIAN??? CAN WE PONDER ON THAT ....HOW DO WE MAKE SURE THAT THE COUNTRY IS MANAGE BY THE BEST AMONG US.....WHICH NOT NECESSARILY BE "POLITICIAN"...WHAT WILL IT TAKE TO HAVE SUCH SYTEM FOR OUR COUNTRY...DO YOU THINK IT IS POSSIBLE , TUN...YOU THOUGHT ON THIS...

POLITICIAN ARE LEFT IN THE LEGISLATIVE BODY , WHILE THE EXECUTIVES ARE "PROFESSIONALS"...IS THIS POSSIBLE...

Unknown said...

Wow. The allegorical birds sure have come back to roost, then.

Good Sir, I've heard these accusations even during your stay as the party's president.

Now that you're more connected to the people at the grassroots, you should ask around the honest guys - not just the normal average yes-men.

Regards,
Ezri KL.

Ban said...

azhar85,

I knew that my hope is worthless that is why from early on I've already stated it won't change but we do not know about it in the future.

And before before Pak Lah took over as PM, questions about "Ketuanan Melayu" almost non-existence. More or less it's because of Pak Lah's failure to satisfy every other races.

When it was Tun reign as PM, even though we suffered economy downfall for some period but still we have no complains because everyone has a fair share of everything. Unlike now, for example, non-Malay contractors found themselves harder to get job from the government compared to the time when Tun was the PM.

Why all these races related remarks appear one after another? In the end, we can actually point the finger at Pak Lah.

You said I was lying, and I can tell you that I'm not because I said why would the non-malay vote for the Oppo because we're disatisfied. It's just one of the reasons why we go against BN. You may say otherwise, you have always been. :)

Yes, we are looking for a better life. Why not now? It is because we came from poor family background, we need to earn enough money to get away from here. Yes, this country will be a great country, I totally agree but it's not a good country to invest in to be honest. My dad has an expatriate friend who just moved in Malaysia from Dubai to invest, mind you he bought a bungalow in Bukit Tunku worth millions of ringgit. But after a few months here he found this country is so hard to invest in because of the on-going Government related issues such as the oh-so-famous bribery.

We believe if we could move to the other country, save enough money and come back here to open our own business. There are alot of Chinese has done this. You actually think that we all could open these business and become boss by just makan gaji here in Malaysia? I'd say 50/50. In fact, our parent and relatives always encourage us to leave this country, go to US or UK or even Singapore.

If we stay here and makan gaji, how much we could get? A degree holder for a graphic designer could only earn about RM1,800 per month, that is far from enough to support a family of 4. It's sad but we know if we work hard enough we could make a living. Even with the privilege Bumi has, some of them just like you said, can't make a living because they live within the comfort zone for too long.

Thanks for your wishes and hopefully when the time we come back to our home, Malaysia will be a better place for EVERYONE

motro said...

the only thing that contant is CHANGE.
thing that stuck progress is NOSTALGIC.

CHANGE: paling ditakuti melayu
NOSTALGIC:makanan dan mimpi indah melayu

Melaka-Boy Vision 2020... said...

Tun yang dihormati,

saya bukanlah ahli parti..tetapi nenek saya adalah bekas ketua wanita umno melaka suatu masa dahulu...apa yang hendak saya perkatakan dan pandangan saya mengenai sekarang serta harapan saya agar datuk najib adalah orang yang layak untuk menjadi PM seterusnya bagi menggantikan pemimpin sekarang...pendapat saya dia mampu untuk memulihkan keadaan yang semakin bercelaru...

sekian sahaja untuk kali ini terima kasih...

MalayJessyJames said...

Assalamualaikum Tun Dr. M,

Selepas membaca blog Tun UMNO 62 Tahun, dan selepas pulang dari berkerja selepas solat Isyak saya memohon kepada Allah SWT apa yang sebenarnya berlaku kepada UMNO/BN sebenarnya. Lalu saya membuka Al Quran dan ALLAH SWT yang Maha berkuasa, Maha Mengetahui telah menunjukkan kepada saya ayat Al Quran Seperti di bawah ni :

23 - Al Muminun yg bermaksud :

Ayat 75. Dan sekiranya Kami menaruh belas kasihan kepada mereka serta Kami hapuskan kesusahan yang menimpa mereka, nescaya mereka akan tetap terus meraba-raba dalam kesesatan mereka yang melampaui batas itu.

Ayat 76. Dan sesungguhnya Kami telah menimpakan mereka dengan azab (di dunia), maka mereka tidak juga tunduk patuh kepada Tuhan mereka dan tidak pula berdoa kepadaNya dengan merendah diri (serta insaf dan bertaubat).

So kesimpulan yang saya dapat ialah kekalahan kepada UMNO/BN ada sebagai pengajaran agar mereka sedar dari kesesatan (spt rasuh, tamak, gila kuasa dsb). Dan sekarang dapat la kita perhatikan azab yang Allah SWT turun seperti harga barang meningkat, taufan di Mynmar, gempa di China... so kalau lah pemimpin Malaysia tidak rujuk kepada ALLAH SWT semula dengan terus sombong dengan kuasa yang semakin merusut.... azab akan datang...

AURA JIHAD said...

Pade doh! Sudah 50 tahun UMNO perintah Malaysia dengan sistem kufur - saatnya umat Islam kembali kepada sistem pemerintahan KHALIFAH ISLAMIYYAH!!

Pade Doh! slogan Pemuda tawan Kelantan

KUALA LUMPUR 13 Feb. – Pergerakan Pemuda Barisan Nasional (BN) akan menggunakan slogan ‘Pade Doh!’ bermaksud ‘Cukuplah’ sepanjang kempen pilihan raya umum ke-12 bagi negeri Kelantan.

Timbalan Pengerusinya, Khairy Jamaluddin berkata, slogan dalam loghat Kelantan itu bertujuan menarik generasi muda negeri itu untuk menolak kepimpinan Pas yang telah memerintah selama 18 tahun.

Beliau berkata, slogan tersebut yang disertakan logo bulatan dan palang pada angka 18, turut dijadikan identiti Pemuda BN bagi mewujudkan gelombang perubahan besar di negeri itu.

“Saya dapat maklum balas daripada rakan-rakan bahawa mood di Kelantan memang mahukan perubahan. Jadi jangan ada keraguan lagi.

“Kali ini pangkah sahaja BN, cuba buat perubahan sekali. Tengok lima tahun apa yang kita boleh buat di Kelantan dan banding selepas ini.

“Jangan 18 tahun pilih orang yang sama, pemimpin sama, Menteri Besar pun sama,” katanya pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Pemuda BN di Menara Datuk Onn Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini hari ini.

Turut hadir ialah Pengerusi Pemuda BN Kelantan, Dali Hussin.

Khairy berkata, pihaknya juga akan melancarkan satu lagi slogan iaitu ‘Pakat Kelik Ngundi’ (Pakat Balik Mengundi) bagi menggalakkan lebih 50,000 anak Kelantan di luar negeri itu untuk balik mengundi.

Beliau berkata, pelancaran rasmi slogan berkenaan akan diadakan di Kelantan tidak lama lagi dengan diikuti pengedaran poster serta kemeja-T oleh Pemuda BN negeri di peringkat bahagian dan cawangan.

Menurut beliau, Pemuda BN juga akan mengadakan satu pertemuan dengan anak-anak Kelantan di ibu negara bagi memastikan bukan mereka sahaja yang balik mengundi malah diikuti rakan-rakan dan keluarga.

“Ini penting kerana banyak kerusi yang dimenangi Pas di negeri ini pada pilihan raya umum 2004 adalah dengan majoriti yang kecil dan sekiranya pengundi luar diberi tumpuan saya percaya Kelantan boleh ditawan tahun ini,” ujarnya.

Khairy berkata, Bilik Gerakan Pemuda BN juga akan menyediakan khidmat rujukan mengenai lokasi pusat pembuangan undi serta kemudahan pengangkutan dan cuti bagi pengundi untuk pulang mengundi di Kelantan.

Beliau berkata, bilik gerakan di PWTC itu boleh dihubungi semua pihak menerusi talian 03-40439517, 017-7527775 dan 017- 2631455.

Sumber: Utusan Malaysia 14/02/08

Ulasan:

Kalau Khairy sibuk berkempen ‘pade doh’, dengan menggunakan loghat Kelantan yang bermakna ‘cukuplah’ dengan pemerintahan PAS selama 18 tahun di Kelantan, dan inginkan perubahan, maka lebih pastinya afdhal kerajaan Barisan Nasional yang memerintah lebih 50 tahun ini digulingkan kerana telah selama 50 tahun mereka menerapkan undang-undang sekular.

Pade doh (cukuplah) sistem pemerintahan demokrasi yang diamalkan oleh BN selama ini yang mana mereka telah mengambil kuasa Allah untuk membuat undang-undang. Pade doh (cukuplah) umat Islam hidup menderita dengan sistem ekonomi Kapitalis (aka Sistem Ekonomi Campuran) yang diterapkan selama ini yang mana semua kekayaan negara dan umat telah dirampas oleh golongan yang berkuasa!

Pade Doh kita menderita selama 84 tahun tanpa sistem Khilafah yang menaungi kita, jadi kita 'pakat-pakat kelik wat Khilafah' sebab Hadis Nabi menerangkan,

“Siapa saja yang mati, sementara di atas tengkuknya tidak ada bai’at (kepada seorang Khalifah), maka dia mati dalam keadaan mati Jahiliah” [HR Muslim]

Pade Doh tu UMNO/BN, beghetilah wat doso, meghetoh denge agama suku politik suku tu ajaghe sose. (Cukuplah tu UMNO/BN, berhentilah dari melakukan dosa, memerintah dengan memisahkan agama dan politik itu adalah ajaran songsang).

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 220   Newer› Newest»