Monday, May 19, 2008

Pengumuman Keluar Dari UMNO

Hari ini, Mei 19, 2008 saya mengumumkan keputusan saya untuk keluar daripada UMNO. Isteri saya turut bersama.

Keputusan ini dibuat kerana UMNO yang ada sekarang bukan lagi UMNO yang ditubuh 62 tahun dahulu yang berjuang untuk bangsa Melayu, Agama Islam dan Negara Malaysia (Malaya); UMNO yang menggagalkan Malayan Union, memperjuangkan kemerdekaan Malaya dan Malaysia dan membangunkan Malaysia sehingga menjadi Negara yang termaju di antara Negara membangun di dunia.

UMNO yang ada sekarang hanya wujud untuk menyokong Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi, keluarganya dan tindakan serta dasar yang tidak secocok dengan kepentingan bangsa, agama dan negara.


Kepimpinan Dato Seri Abdullah jelas membawa kekalahan dan bencana kepada Barisan Nasional, UMNO, MCA, MIC, Gerakan dan PPP. Kemenangan UMNO di Sabah dan BN di Sarawak bukan kerana kepimpinan Dato Seri Abdullah.

Saya akan jelas satu persatu dasar-dasar dan tindakan Dato Seri Abdullah yang menjadikan Kerajaan pimpinannya dan parti BN dibenci oleh ahli-ahli parti komponen sendiri.

Walaupun sebelum perisytiharan ini saya adalah ahli UMNO tetapi sebenarnya selepas saya letak jawatan sebagai Perdana Menteri saya tidak dilayan sebagai ahli UMNO.

Saya tidak dibenarkan berjumpa ahli UMNO dan ahli UMNO tidak dibenarkan hadir apa-apa perhimpunan di mana saya dijemput sebagai jurucakap atau penyampai ucapan.

Menteri-Menteri yang dahulu berada dalam Kabinet saya tidak dibenarkan atau tidak berani atau tidak mahu jumpa saya lagi.

Jemputan oleh UMNO dan bukan UMNO kepada saya diarah ditarik balik oleh Mneteri Besar dan Polis.

Ramai pemimpin UMNO melepaskan kata-kata kesat kepada saya dan ada yang menyuruh saya keluar daripada UMNO walaupun mereka baru sahaja masuk UMNO. Tidak ada pemimpin UMNO yang pertahankan saya secara terbuka.

Wakil ke Perhimpunan Agong tidak dibenarkan menyuara pendapat mereka. Mulut semua orang ditutup.

Yang didengar hanyalah media arus perdana yang memuji Dato Seri Abdullah sehingga dia percaya dia begitu popular dan akan sapu bersih parti lawan dalam pilihanraya umum ke-12.

Hasilnya ialah kekalahan yang teruk bagi Barisan Nasional. Malangnya mesej yang hendak disampaikan oleh pengundi dan penyokong BN tidak dapat difahami oleh Dato Seri Abdullah.

Dia masih berkata dia menang. Ini sukar diterima oleh orang Kedah, orang Pulau Pinang, orang Perak, Selangor dan Wilayah Persekutuan.

Oleh kerana Dato Seri Abdullah buta mata dan pekak telinga dan tidak faham mesej ahli BN, oleh kerana ahli UMNO pun turut bersama, oleh kerana proses demokrasi tidak berjalan, oleh kerana UMNO yang ada sekarang bukan lagi UMNO yang ditubuhkan 62 tahun dahulu, saya berpendapat penyertaan saya sebagai ahli UMNO tidak bermakna dan tidak berguna lagi.

Justeru itu saya ingin umumkan bahawa saya sudah keluar daripada UMNO.

Saya ingin tegaskan bahawa saya bebas dan tidak menyokong mana-mana parti lawan.

Saya akan pohon untuk masuk UMNO apabila Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi sudah berhenti daripada menjadi Presiden UMNO, Pengerusi BN dan Perdana Menteri Malaysia.

Dr Mahathir bin Mohamad (bekas ahli UMNO No 1)
Dr Siti Hasmah binti Mohd Ali (bekas ahli UMNO No 2)

1,356 comments:

«Oldest   ‹Older   401 – 600 of 1356   Newer›   Newest»
MFY said...

Saya berada di dalam acara yang di adakan semalam (19/5/2008). Saya sesungguhnya amat berbangga untuk menyaksikan seorang ahli politik yang benar-benar berjuang kerana parti membuat keputusan yang amat berat tetapi menjadi harus kerana apa yang sedang berlaku pada masa kini.Saya amat hormati keputusan Tun tersebut dan akan senantiasa berada dibelakang Tun.
Saya sesungguhnya setelah membaca akhbar Utusan Malaysia pada hari ini (20/5/2008)saya ingin mengutuk sekeras-kerasnya kenyataan yang dibuat oleh Musa Hitam yang mengatakan bahawa Tun merupakan duri dalam daging. Kamu (Musa) siapa untuk mengatakan sedemikian rupa kepada Tun?. Apa jasa kamu sepanjang tempoh masa kamu (musa) memegang jawatan sebagai Timbalan satu masa dahulu?.
Justeru itu saya juga menyeru semua ahli-ahli bloggers yang mempunyai pendapat yang sama dengan saya mengecam tindakan Musa ini dan seterusnya mengecam semua Menteri-menteri atau seangkatan dengan nya yang akan cuba untuk mengecam Tun.
Saya juga menyeru semua ahli UMNO untuk mendapatkan amanah Tun yang lengkap dan bukan yang telah disunting di dalam Media Massa. Sekiranya ada kemuskilan terus bertanyakan kepada Tun posisi yang sebenarnya kerana saya dapati ada beberapa pihak yang cuba untuk memutarbelitkan fakta.
Sekian
Mohd Fadhly bin Yaacob
(Bekas Ahli UMNO)

Bhaiya said...

saranan saya kepada kita penyokong biasa jangan tergesa gesa mengikut jejak langkah Tun untuk keluar UMNO biar Tun dan orang kuat nya keluar tapi kita ahli biasa sepatutnya terus menyokong dan memastikan Mukhriz menang dalam dalam pemilihan parti pada december ini...

ezrazlin™ said...

adakah Tun turun dari UMNO semata mata nak melawan badawi dan bagi laluan kat DSAI memegang jawatan president?

amit said...

Tun,
Baguslah tu, kubur kata mari rumah kata pergi....

scinomore said...

Congratulation and Bravo Tok Det.. we will always be with you...

Cucu Kedah

darkangel said...

Dear Che Det,

I hope all your good deeds shall be remembered by all & shall inspired others...
This is one of the biggest move you made in the efforts of rejuvenating the weakening party..
I'm hoping that you will always guide us..the Pathfinders...
Thanks.

Unknown said...

Salam Tun dan Keluarga,
Saya bukan ahli mana2 parti politik tapi saya Sedih bila Tun ambil tindakan keluar parti UMNO (Baru). Walaubagaimanapun, Tun lebih tau apa yang Tun lakukan. Dalam saya mencari rezeki di dalam dan luar negara, banyak komen2 yang di ucapkan kepada saya tentang Tun.
1. Riau zaman Gus Dur - komen bapak Suryadi dan Ah Cheng - Sumatera ini kalau mau maju, pinjamkan pak Mahathir, jangan diganggu gugat dia. Pasti makmur sumatera ini.
2. batam selepas era reformasi - org indon cuba expor reformasi ke malaysia. Tapi malaysia masih utuh di bawah bapak Mahathir, Indon masih haru biru.
Sarawak - drebar taxi di Miri - Itu Mahadir manyak pandai. Lia punya pikit manyak lepan. Olang tak mule ikut, manyak jauh lia pikit. Itu olang tua kita mintak lia tak mau mati la (TG Nik Aziz). Takla MB muleh lawan sama lia. Manyak Bagut punya olang.
jadi Tun, ramai yang mengagumi Tun. kami akan support Tun.

M>Nasir

Money4U said...

Tun, you're a captain of a boat with a map(plan) and a compass(direction). Indeed you're a good captain. Now we see another captain with just a boat and a map in hand. Indeed we sail, but aimlessly. The sailor start to fight among themselves and the boat started to sink. Great captain made great history. That is how we see Malaysia today. A history of great past captain made what we are today and you've have made us proud being a strong Malaysian. I believed in your strong vision and decision to save our next generation to come. Agi idup, agi ngelaban! Syabas!

Anonymous said...

Tun,

Saya menyokong tindakan yang Tun lakukan ini. Ianya menyedarkan ramai orang yang Tun benar-benar serius mahukan Pak Lah berundur. Tetapi masih ramai yang tak sedar atau tak mahu sedar terutamanya orang di dalam UMNO. Mereka hanya terkejut dan tidak mahu berfikir apa yang harus mereka lakukan. Harap akan berhasil sesuatu kebaikan dari tindakan Tun ini .. InsyaAllah..

Syabas Tun..

Idealis Malaysia said...

Salam Perjuangan,

Seumur hidup saya tidak pernah saya terfikir atau bermimpi disebalik kemelut yang begitu menekan dan mencabar bangsa Melayu dan Islam masa kini pemimpin idola dan tokoh yang berada dekat dihati saya, rakan-rakan, ahli-ahli UMNO (marhaen) seterusnya rakyat Malaysia akan mengambil keputusan yang begitu mengejutkan...

Walaupun begitu saya dan rakan-rakan berpegang teguh dan meletakkan sepenuh kepercayaan pada TDM yg saya pasti telah mempertimbangkan sebaiknya tindakan ini yg saya percaya adalah demi kepentingan dan membela Melayu, Islam dan Negara. Kepada rakyat Malaysia yang PATRIOTIK dan CINTAKAN Malaysia marilah kita berdiri teguh dan mendokan TDM semoga maksud dan tujuan disebalik usaha ini akan tercapai.

Mungkin sesetangah perkara tidak kita fahami namun kita harus meletakkan kepercayaan kita kerana sejarah telah membuktikan seperti tindakan yg dikatakan "TIDAK WARAS" TDM seperti projek kereta nasional dan pendekatan menyelamatkan matawang negara 1999 dulu... yg tidak kita setuju atau fahami yang akhirnya terbukti benar dan menyelamatkan negara.

Saya percaya tindakan ini dipengaruhi oleh pendirian MP Sabah dan Sarawak yang menurut maklumat berada ditahap akhir perbincangan untuk keluar BN dan UMNO akibat layanan "Doulbe Standard" dan sikap tidak menghargai PeeeMMM pd mereka walhal wakil dari sabah dan sarawak lah yg menyelamatkan BN dari tewas. Mereka di Sabah Dan Sarawak mahukan perubahan pucuk pimpinan dan byk komponen BN juga berpendirian begitu... Itu sebabnya Pak Lah selepas PRU 12 sudah hampir 6 kali ke sabah dan sarawak untuk melakukan pertemuan demi pertemuan dan perbincangan untuk mengekalkan mereka bersama BN.

Dijangka MP sabah dan sarawak tidak akan menyertai pembangkan sebaliknya akan keluar UMNO dan BN seterusnya menubuhkan parti baru. Mereka seterusnya akan menyertai Pakatan Rakyat untuk membuat undi tidak percaya kepada PM dan kerajaan (hilang kelebihan majoriti) yg akhirnya dijangkan sebuah kerajaan baru campuran akan tertubuh dengan simple majoriti. Harus di ingat Pakatan Rakyat hanya memerlukan 30 MP untuk keluar BN bagi meruntuhkan kerajaan sedia ada sekarang... yg mana dengarnya hampir 18 MP sudah berat untuk keluar BN... yang kalau kita kaji punca dan sebab mereka mahu keluar tidak lain dan tidak bukan mahukan Pak turutLAH @ PM meletak jawatan. Buktinya cuba kita perhatikan perbahasan di Dewan Rakyat tutur kata dan jawapan wakil sabah dan sarawak secara terbuka mengkritik dan meluahkan ketidak puasan hati kepada Kerajaaan.

Ada MP yg berkata org sabah dan sarawak lebih suka duduk di rumah Bungalow (BN) yang selesa daripada di rumah teres rakyat (Pakatan Rakyat). Lantas MP dari sabah (kalau xsilap) bangun berkata "Buat apa duduk di Bungalow kalau semuanya masih tidak lengkap dan tidak mendapat apa-apa lebih baik duduk di rumah teres rakyat yang boleh mendapat macam-macam" Nah!!! dari perbahasan tersebut terbukti kecenderungan meninggalkan rumah Bungalow (BN) itu jelas ada dan begitu kuat kerana berani dibincangkan terbuka....

Fikirkanlah apa akan jadi jika Pakatan rakyat + Parti Sabah dan Sarawak memerintah... adakah kaum melayu dan Islam menjadi majoriti dalam pakatan ini??? pastinya tidak... jadi bagaimana nanti nak mempertahankan dan mendaulatkan Melayu dan Islam... apatah agi nak mempertahankanya???

Ambil contoh di Selangor dan Perak apa sudah jadi???? lihat saja tindakan dan keputuan mereka.... adakah lebih kepada membela bangsa melayu dan Islam??? atau secara terbuka mahu hak elayu dan Islam dicabar????....rupa-rupanya MB sahaja melayu tapi "Master Puppet"nya adalah DAP atau kaum cina yang taksub (kafir Harbi) yang terbukti telah sewenang-wenangnya mencabar Melayu dan Islam melalui tindakan serta perkataan... bayangkan mereka ini yg memerintah Malaysia... masyaAllah...

Kalau Pak Lah atau sekutunya terbaca komen saya yg panjang lebar ni saya mewakili rakan-rakan, ahli UMNO dan rakyat Malaysia yg PATRIOTIK memohon Pak Lah berfikirlah demi Bangsa Melayu, Agama Islam dan Negara Malaysia... berundurlah... keadaan sudah amat getir sekarang dan menuntut Pak Lah berkorban...

Jgnlah mementing keluarga dan kroni lagi fikirkan lah negara ini... apakah Pak Lah mahu dikenang dalam sejarah sebagai insan yang menyebabkan kehancuran dan porak peranda negara yg akhirnya mewariskan kepada generasi akan datang negara yg tidak stabil dan lemah serta nasib bangsa melayu yg tidak menjadi tuan dibumi sendiri... Insaf lah...
Ya Allah selamatkan Bangsaku, Islam dan Negara ku ini...

ezrazlin™ said...

Salam..
I'm selling this lovely cupcakes for RM2.50 a piece, it's home-baked, if you're intrested and planning a small farewell gathering for a friend at your office, a birthday party or even a wedding, I do take big orders and if you want more information, u can call me at my number 012-2987347.
Check out my blog at..
http://ezrazlin.blogspot.com/2008/05/cupcakes-theme-happy.html
hope you'll support me a little bit..tQ!

kamal latiff said...

dear TUN
baguih, memang this is mahathir. you said it all, you said all that's in our mind, you bring intelligence to malaysians as they speak, while we live in a country hollow of substance - look at our newspapers and tv. and our clever 15As students spoonfed to universities, will they think and express themselves later?

songloy said...

What you did to Tunku is nearly,slowly and surely happening to you.Allah Ta'ala is Great.

HambaMaya said...

Undur diri bukan bermaksud kalah..

pizzy said...

TUN,

orang kata "hanya keberanian dan kegilaan yang mengubah dunia"..

Tapi....
Dulu..Tun adalah pemimpin yang menggalakkan pemikiran lateral Edward de Bono dipraktikkan oleh orang-orang Malaysia..Masalahnya,sekarang adakah Tun mempraktikkan CAF (Consider All Factor)yang dipelopori beliau?

Dulu...Tun cakap 'sedikit'bekas presiden UMNO yang mati dalam UMNO..

Dulu..Tun hentam orang-orang Melayu/bekas-bekas UMNO yang kritik kerajaan.Cakap orang-orang itu tak patriotik...

Dulu..Tun mati-mati bangunkan semula UMNO yang rosak oleh golongan2 opurtunis dalam UMNO..ya,UMNO BARU itu milik Tun...

Tapi itu duluuuuu...dulu-duluuuuuuu..

Talent Observer - WMF said...

will see what are the actions next?

songloy said...

Comments are moderated. But why? Are we scared of free speech? Only applicable comments are posted? Tun, you are a parellel to Robert Mugabe. I am always for UMNO whoevers the leaders might be because I am a Malay.

nasri muarat said...

Tahniah, kerana Tun mengekalkan kebijaksanaan Tun dalam meneruskan perjuangan membela bangsa agama dan negara. saya yakin tun kan berjaya dalam pertempuran ini.....teruskan Tun..Hidup TUN!...

al kerrango said...

Tahniah!! Akhirnya kamu menggunakan akal yg masih ada itu utk perkara yg betul juga.Nampaknya kita sudah serupa. Kamu keluar amno marahkan Dolah.Aku sudah lama keluar amno marahkan kamu.Ha ha haa kita serupa.

ApOgEE said...

Sedangkan Tun sendiri telah menyatakan bahawa tiada lagi UMNO sebenar... Siapalah saya untuk mengatakan Tun tidak benar.

Namun, adakah dengan tindakan Tun ini, 'mereka' boleh sedar dari lamunan? Kita tunggu dan lihat sahaja reaksi 'mereka'.

Either it's getting worst or better?

Nick Hafidz said...

Tun sangat berani dari dulu sampai sekarang.UMNO telah kehilangan orang yang paling berjaya dalam sejarah parti tersebut. Kami akan merindui Tun

Gelombang Rakyat said...

Tun Dr Mahathir Mohamad, syabas kerana sekali lagi melakukan tindakan yang bijak. Keluar UMNO dan tidak menjadi ahli apapun parti, adalah langkah paling tepat. Pengumuman Tun Dr Mahathir Mohamad di Kedah, adalah kena pada tempatnya, dan kena pula pada ketika dan suasananya. Apalah yang lebih manis daripada isteri tercinta Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali, turut serta, dengan sokongan yang padu. Kejutan melalui tindakan Tun Dr Mahathir Mohamad dan isteri, ini adalah satu mesej yang besar kepada Abdullah Ahmad Badawi dan kepemimpinannya. Sehingga kini, media di negara ini dan di peringkat antarabangsa memberi liputan yang cukup luas, khususnya dalam membuka hati dan minda masyarakat untuk memahami kepemimpinan Tun Dr Mahathir Mohamad masih menyengat. Di waktu ini Tun Dr Mahathir Mohamad bebas. Dalam kebebasan inilah beberapa hasil boleh dicapai. Di antaranya, lebih banyak pihak yang mahu mendengar dan kali ini dengan lebih serius pendirian Tun Dr Mahathir Mohamad terhadap taraf dan tahap kepemimpinan Abdullah Ahmad Badawi. Dengan tidak lagi secara rasmi tertakluk kepada apa yang termaktub dalam UMNO, Tun Dr Mahathir Mohamad dapat kini bersuara lebih lantang dan dengan luahan pendedahan yang lebih memberi kesan. Setelah keluar dari UMNO, tindakan Tun Dr Mahathir Mohamad ini membolehkan lebih dari tiga orang dapat mengukur dengan sebenarnya kekuatan UMNO sebagai parti yang menerajui pemerentahan negara, khususnya berkaitan dengan kepemimpinan Abdullah Ahmad Badawi, dan kesedarannya mengenai hakikat yang sebenarnya. Sebaik sahaja pengumuman telah pun Tun Dr Mahathir Mohamad lakukan, kita juga dapat membaca lain-lain pemimpin lapisan dalam Barisan Nasional dan juga pemimpin Bulatan Alternatif, khususnya akan pemihakan mereka dalam hal ini dan sehubungan kepemimpinan Abdullah Ahmad Badawi. Tindakan Tun Dr Mahathir Mohamad ini juga telahpun membuka ruang kepada pemimpin yang lebih baik supaya muncul untuk mengorak langkah bertanggungjawab ketika kewibawaan Abdullah Ahmad Badawi sebagai pemimpin sudahpun mula bertambah terjejas. Isyarat yang jelas ini, bakal semakin terang lagi nyata apabila ramai yang tersedar untuk kembali kepada asas perjuangan UMNO di landasan yang kukuh seperti mana sewaktu penyerahan pucuk pimpinan berlaku dahulu dari Tun Dr Mahathir Mohamad kepada Abdullah Ahmad Badawi. Jadi, apa yang sepatutnya berlaku telahpun berlaku dan Tun Dr Mahathir Mohamad telahpun dengan berani melakukannya. Kini, sama-samalah kita lihat kemampuan Abdullah Ahmad Badawi menangani hal ini ketika laluannya untuk kekal di puncak menjadi semakin sempit dan serabut. Sejarah sekali lagi bakal merakamkan tindakan Tun Dr Mahathir Mohamad ini, yang di luar dugaan ramai, sebagai usaha murni yang dapat meletakkan kembali negara Malaysia dan seluruh rakyatnya di kedudukan sebagaimana yang pernah kita citakan bersama, lagi masih segar dalam Wawasan 2020.

Shahril CS said...

That' cool Tun .. i never think about that ..

1- Dato Onn
2-Tungku Abd Rahman
3- Tun Husin Onn
4-Tun DrM
5- Tun Jebat

haidanish said...

Tun,
semoga dengan kebijaksanaan Tun akan membawa satu perubahan.

Bai's Space said...

Tun, I am one of those Malaysian that grew up under your leadership. Obviously, ever since you retire, I am still longing for the real fatherly leadership. I am very upset how the current leaders treat you due to their political and personal interest. To the current leaders of Umno, we Malays - can read between the lines!

My whole family (Member of 5) definitely behind Tun Dr.Mahathir!! And very proudly to stand either behind or besides you.

Hopefully now Pak Lah will realize... "Menang Besar" means you get to conquer at least 80% of the country not that you even loss your state to the opposition...

haidanish said...

Tun,
semoga dengan kebijaksanaan Tun akan membawa perubahan

皇马将军 said...

TUN Dr M
u r my idol...
i support u!!!!!!

haidanish said...

Tun, semoga kebijaksanaan Tun akan membawa perubahan

Anonymous said...

Sayapun menurut langkah YAB Tun keluar dari UMNO. Parti yang saya sertai semasa enbloc penyertaan PMS46 ke UMNO pada tahun 1996

JAMES said...

Tun,
Well done!The Umno is rotting!
Everyone knows AB's is a'lembut, lembit and lembab'type.
Not as outgoing, enterprising and adventurous like you.
Who is AB's mentor?(???..4th Floor)
Can he sing the song ' I did it my way...'


Malaysia cannot progress with this type of leadership.
Compare to your team with the current Umnos, they are hooligans and they took advantage of his weakness!!
Demostrations,Family business,Cronie$-building....
Nobody respect him anymore!!
They won't get my vote if the snap poll comes.

I think they want to expose your naked body....to see whether there are scars of corruption, cronyism and commission you are carrying.
They called this transparency.....

4D KTM said...

Tun,

saya rs tindakkah tindakan tun ni akan menjatuhkan lagi kerajaan pusat yg kita tahu semakin tempang...perlukah Tun keluar Umno!!msti ada cara lain utk menyuruh Pak Lah step down...bygkan kalau kerajaan ini akan diambil alih oleh PR...Hancurlah melayu di bumi malaysia ini...

Victor Ben-King said...

Hi Tun
I am tremendously sad of your decision(quiting UMNO). It is really a bold move and not long after you will discover who will be with you and who are not. May God Bless You.

Aki said...

Tindakan yang berani. Kalau berada dlm parti seperti tiada dlm parti buat apa terhegeh hegeh lagi? saya sokong tindakan Tun! Semoga manusia2 yang membuat tehana terhadap Tun akan jatuh tersungkur.

malayamuda said...

Tun,

Your decision is indeed a brave one but i'm sorry to say that not many UMNO members will follow suit.

And do you want to know why ?

Thats bcos most UMNO members are parasites. They are there not for the " Agama, Bangsa dan Negara " that seems to be the slogan in every speech of UMNO leaders.

UMNO members are leeches, who are there to suck the blood of the nation and its people using religion and nationalism as excuses.

The sitting Members of Parliament will also not ditch UMNO now that there is talk that there may be a snap election if they do that. They will not risk losing their YB status just for the country [ or for the principles which you have highlighted ]

Thats bcos there are all parasites and leeches who are there for the goodies who will be handed out if they are loyal to the leadership.

The country, race and religion comes only secondary [ or No 2 ] for these UMNO members.

Hence your resignation, no doubt will cause shock waves in UMNO, will not cause members to resign.

Besides even if UMNO members who despise AAB resign, it will be better for him as there wont be anyone to vote against him come December 2008.

When Onn Jaafar, the founding father left UMNO, not many followed suit.

When Tun Hussein left, no impact either. Why when dear old Tunku Abdul Rahman resigned from UMNO, UMNO still stood strong.

Tun Razak would have left UMNO too, had he not died in office.

Dr. Mahathir, sorry to say, your resignation will not cause any impact either. Thats bcos UMNO members have become so greedy, they do not stand for any priciples, not even if its from Dr Mahathir - the man resposible for uplifting the Malays

stvkoay said...

Dear Tun, it was a right move !!!
Please insist your stand !
If Pak Lah and Najib does not steps down, please don't get back to UMNO.
The present leadership has betrayed what the initial leaders aimed for.

In fact Pak Lah should have steps down 2 months ago
As per what I was told by a blogger www.stevenkoay@blog.com that a survey was done by mykmu.net (which was established by UMNO members itself)on "what should Pak Lah does now", 95% urged Pak Lah to quit !

Therefore your move is pretty encouraging in putting pressure to Pak Lah & Najib to quit !

Personally,I'm supporting your move !!!

lanunlawak said...

Dear Tun Dr M .. are u making the right decision ? Adakah tindakan ini betul sebagaimana Tun membenarkan AAB sebagai pengganti Tun ? Apa pun, i should respect your decision. Semoga Allah melindungi Tanah Melayu

panjang said...

assalamualaikum Tun,

Segala yang kekal itu Allah swt jua, dan kita sebagai makhluk pastinya tidak kekal..

Anonymous said...

Salam,

Tun, walaupun saya sedih membaca berita ini. Namun dalam masa yang sama saya tidak boleh mempertikaikan tindakan Tun. Bg saya, kerajaan Barisan Nasional tidak menghargai Tun dengan sewajarnya. Tetapi, brapa banyak lagi ujian yang perlu diharungi oleh Malaysia? "Tsunami" demi "Tsunami" yang melanda ditakuti akan menyebabkan pembangkang yang akan memparahkan lagi negara.. berkuasa. Semoga tindakan Tun ini akan memberi kejutan yang betul2 membangunkan UMNO.

Saya adalh ahli baru Pemuda UMNO Melaka dan berharap UMNO terus survive dalam proses pemulihan yang rumit ini.

Wassalam

KHAIRUL NAZRI said...

Tun,

Samada Tun berada di dalam mahupun di luar UMNO, TDM terus memperjuangkan nasib orang Melayu. Saya pasti tindakan TDM keluar dari UMNO ini adalah betul dari segi prinsip dan perjuang TDM selama ini.

Saya senantiasa melihat tindakan TDM yang di lihat songsang oleh orang lain tetapi menghasilkan penyelesaian yang menakjubkan.

Sejahtera buat TDM

ketam said...

Di sini saya ingin highlight kan beberapa perkara yang di bangkitkan oleh beberapa org bloggers yg saya rasa tak faham kot tentang beberapa perkara.

1. Kes V.K LINGAM - Kenapa org nak mempertikaikan keputusan TDM melantik HAKIM?? Dalam perlembagaan ITU ADALAH DALAM KUASA PERDANA MENTERI. Jadi biar pun sesiapa pun yang melobi atau membodek tetapi akhirnya PERDANA MENTERI yang buat keputusan.Ini berlaku kepada semua individu termasuk PEMIMPIN PEMBANGKANG!! Jadi kepada blogers yang kata TDM takut di siasat memang jahil undang-undang. Kerana walau apa pun tindakan yang TDM ambil dalam melantik HAKIM adalah dalam bidang kuasa dia. Yang lain yang mengaku boleh mempengaruhi TDM memang cakap kosong kerana mungkin mereka ada agenda tersendiri. Contoh yg lain kepada blogers,semua MB dan KM,dan menteri-menteri turut melobi TDM untuk jawatan tersebut tetapi buat-buat terkejut bila dapat jawatan tersebut. Ini berlaku dari zaman PM-PM yang laku termasuk zaman TDM.

2. Pendapat saya TDM keluar UMNO supaya senang untuk Pak Lah kerana Pak LAh memang nak tarik keahlian TDM tapi tak berani kerana tak ada alasan yang kukuh,jadi tindakan TDM adalah hadiah untuk Pak Lah. Dan dengan ini senang untuk Pak Lah pakai Akta Hasutan untuk tahan TDM. Dan senang nak dakwa TDM yang konon nya salahgunakuasa dalam perlantikan HAKIM. dan lagi satu dengan tidak menjadi ahli UMNO dan penasihat lagi maka senanglah TDM untuk berehat kerana kalau jadi ahli UMNO tanggungjawab menjadi ahli UMNO akan membebankan TDM kerana adalah menjadi satu TANGGUNGJAWAB memperbetulkan salah silap KETUA nya.

3. Tindakan TDM ini supaya juga senang untuk semua PEMIMPIN yang ada sekarang MENGUTUK DAN BERSIKAP KURANG AJAR kepada beliau yang selama ini ada yang menahan daripada turut serta untuk mengutuk TDM.(biasa la lah melepaskankan anjing tersepit,dah di lepaskan akan mengigit kita balik,memang diorang ni anjing). Khasnya kepada NAZRI AZIZ dan MUSA HITAM,mereka ini lah contoh orang yg paling lupa diri dari mana mereka dikutip dan mereka ini memang anjing peliharaan UMNO untuk menyalak,jadi TDM jgn kecil hati itu memang tugas mereka.


Untuk TDM you are the BEST may ALLAH bless you.

Unknown said...

Tun, selalunya tindakan tun tak akan difahami hingga suatu masa dihadapan. Ini keranan pandangan Tun sangat jauh kehadapan. Contohnya, Lebuhraya Utara Selatan, Jambatan Pulau Pinang dll. Kali ni pun saya tak dapat nak faham. Tapi sebab saya tak pernah mengenali perdana menteri lain selain dari Tun dan Pak Lah, saya akan ikut dan sokong Tun.

Unknown said...

My dearest Tun,

during the last election,i purposely did not went for voting (Kulai,Johor).

Reason being..nak undi pembangkang,baik undi BN. Tapi bile time nak undi BN,haprak pun takdak..baik tak payah mengundi..

Sy celaru,keliru,sedih pun ada dgn pemerintahan "yes boss" dan kaki ampu skrg,tak tau nak ckp apa. Depa dok kata depa Islam,tp dok mkn rasuah,dok mengampu org tak bertempat,tak peduli rakyat dan macam2 lagi lah!

Tun,
Saya amat rindu dengan Tun. Sy doakan moga Allah bersama Tun dan semua rakyat Malaysia untuk memacu negara ke arah kemajuan. Jangan dok risau lah Tun,kami suma menyokong Tun tanpa berbelah bagi.

Tun adalah contoh yang baik. Saya langsung tak malu bile Tun jadi PM dulu,malah bangga saya bertingkat².

Setiap kali saya membaca blog Tun,tiap² kali saya menitik air mata,tak tau pasai apa. Mungkin aura semangat patriotik Tun masih berkobar² gamaknya. Biaq pi org nak kata saya mengada² nak menangih mcm budak kecik.

A wise & brave decision che'det! Of course there will be an arrogant and blind people who will against you. But I think,its gonna be minor as deep in the heart of majority Malaysian who was brougt/grew up under your ideology/era will always stand beside you,insya-Allah.


Syabas dr kami warga org asli di seluruh malaysia.

Bahari
goliath_2012@yahoo.co.uk

Tai said...

TDM, orang kata, biar buta mata, tapi terang mata hati. Bagi Pak Lah, dia dah buta habeh.

Harap Tun dapat cari jalan seterusnya untuk singkirkan beliau ini. Mungkin boleh buat road show.

Teruskan usaha anda.

Sekian dari Sedingin salju seorang oku penglihatan.

Azhar85 said...

Assalamualaikum Tun...

Tun, walaupun Tun dah keluar dari parti UMNO, saya tetap menyanjungi Tun dan kepimpinan Tun hingga ke akhir hayat saya.

Tun, walaupun Pak Lah tetap bertegas untuk tidak meletak jawatan sebagai presiden walaupun Tun telah memberi mesej kepadanya, saya yakin Pak Lah akan meletak jawatannya juga pada akhir tahun ini.

Saya yakin kalau Pak Lah masih berdegil, kemungkinan besar rakyat Malaysia akan menolak terus kepimpinan dari beliau dan akan menyokong parti lawan demi untuk memprotes kepimpinan beliau.

Tun,Saya harap apabila Pak Lah sudah melepaskan jawatannya nanti, Tun dapat masuk semula UMNO dan dapat memberi sokongan dan nasihat Tun kepada seluruh ahli UMNO seperti sedia kala.

Buat masa ini, saya akan mendoakan kesihatan Tun dari masa ke semasa supaya sihat dan diberkati Allah S.W.T.

Saya tahu, ramai ahli dan penyokong parti pembangkang sudah bersorak gembira diatas pengakuan Tun untuk keluar dari UMNO semalam.

Mereka merasakan semangat UMNO akan luntur terhadap pengakuan Tun ini dan akan dapat meraih lebih undi pada masa akan datang.

Tetapi, mereka kena ingat kegembiraan itu hanya sementara. Mungkin pada hari ini mereka boleh menang besar, tetapi pada hari yang akan datang, mungkin mereka pula yang akan meratap kekalahan yang teruk hasil daripada pentadbiran mereka yang tidak seimbang di negeri masing-masing. (Ditujukan khas kepada pentadbiran di 5 negeri yang ditawan pembangkang.)

Tun, sekali lagi saya menyokong tindakan berani Tun untuk keluar dari parti UMNO bagi ingin menyampaikan protes kepada kepimpinan Pak Lah dan Co. yang Tun rasakan akan selamatkan parti UMNO dan BN sekiranya mereka semua meletak jawatan.

Kata-kata Hang Jebat yang diambil daripada Hang Tuah yang bermaksud "Berani Kerana Benar, Takut Kerana Salah" telah berjaya Tun praktikkan bagi menyelamatkan UMNO,BN, serta rakyat Malaysia keseluruhannya. Bravo Tun..

Sekian,Wassalam...

anaifaNIM said...

Assalamualaikum Tun,

Tun, saya faham tindakan Tun menarik diri daripada UMNO, tp saya amat bersedih dgn tindakan Tun.. iye, mmg benar UMNO sekarang bukan lagi UMNO yg dulu tapi.. entahla, sukar untuk saya ucapkan kerana bagi saya nama Tun sudah sinonim dgn UMNO n Malaysia..

walau apapun, saya tetap mendoakan yg terbaik untuk Tun.. moga pilihan yg Tun pilih ini lebih membawa kepada kebaikan.. moga tindakan Tun berbaloi.. namun, saya tetap sayangkan Tun dan isteri Tun..

AyamLaga said...

Assalamualaikum Tun.

Semoga sentiasa dilindungi dan dirahmati ALLAH SWT. Saya amat2 terkejut bila mendengar berita pengistiharan Tun keluar dari Umno... Sedih terharu bangga dan seribu satu macam perasaan timbul... APA PUN SAYA PERCAYA INI ADALAH KEPUTUSAN YANG PALING PAHIT UNTUK TUN BUAT(lebih sukar dari membuat keputusan untuk melepaskan jawatan Perdana Menteri).
Apapun amat jelas ketegasan yang Tun berikan. Terpulang kepada ahli2 Umno dan juga ahli2 MT Umno untuk menilai keputusan ini... Bagi saya mesejnya amat jelas(bagi mereka2 yang beraqal). Harap selepas ini Tun akan terus memberi tekanan kepada PM agar segera berundur malah lebih hebat lagi.. Saya akan sentiasa bersama Tun dan pengikut2 Tun.. Sama2 kita teruskan p[erjuangan yang masih belum selesai dan semoga ALLAH SWT sentiasa bersama orang2 yang ikhlas dan benar...

Wassalam...

ASHAR said...

Asalamualaikum Tun.

Syabas dengan keputusan Tun,
memang Tun seorang berprinsip tegas.!!!

Secara logikanya, memang patut Tun keluar dari UMNO kalau lah begitu buruk sekali layanan Pak LAh pada Tun selama ini. Memang PAK LAH TAK TAHU MENGENANG JASA TUN,!!! iNI SEMUA GARA MENANTU DAN KONCO KONCO NYA>>>>D.NADRI SEKALI LAH TU!!!

Percayalah.kami sayangkan UMNO, tapi demi umno biarlah kami keluar UMNO bersama TUN dan kembaliselepas PAk LAh...

Teruskan perjuanagn yang belum selesai...

Salam perantauan
_ashar9:29_

Unknown said...

Salam.. TUN,

You r my idol & my 'Big Dad'.. I and all malaysian citizen will always be with you..

We are hope this is a great and brave decision u have ever made for the country..

May ALLAH S.W.T bless u TUN..amin

May the force be with you..

Cheapskate said...

Dear Tun,

Congratulations sir! You made the right choice.As a non patrician outside observer,I have this much to say.The power that is,namely the UMNO is out to destroy your legacy.Therefore those within the UMNO watches silently and are therefore are privy to the very deed.There is no politics here.Everything that ensues became personal.Neither the UMNO nor the people are benefiting out of your destruction.

Hence,with due respect to you I urge you to become the statesman that befits your legacy and your profile too.You could form a new party or an organization that reflects the aspiration of ordinary people.Not so much as to play politics but to counter the very politicians who are destroying nations.

History often repeats itself.And I do believe the time is ripe for repeating.Because the ideals and visions of UMNO founders no longer exists among UMNO politicians.It is also a global curse.Politicians had became an organized crimesters all over the world.People all over the world are crying to take back their birth rights.To be governed for their benefits and not for the benefits of politicians.

Americans flock to hear out what Obama has to say.Because he represents a change.People all over the world wants a change for the better .You ,kind sir could bring about such a change in Malaysia.Only you have the political will,the courage and the clout to do the needful.I saw you in action during the last Asian Financial crisis.You went against all the conventional wisdom and won.You have credibility.

Thus the change you initiate in Malaysia hopefully will bring about a change in SEA and ASEAN too.This region is desperate for a change-for the better.

I beseech you to do something that puts the power back where it belongs-in the hands of people.

Thank you.

Khairi Mohd said...

UMNO hari ini dengan UMNO yg dulu pada dasarnya tak pernah berubah, Tun sebenarnya yg sudah berubah disebabkan Tun telah disisihkan oleh rakan-rakan sendiri. Penyisihan ini menyebabkan Tun boleh melihat UMNO yg sebenar dari sudut yg betul. Tahniah!

Kami sudah lama melihatnya. Sebab itu kami akan membangkang apa saja dasar UMNO yg kebanyakannya utk kepentingan golongan tertentu, bukan untuk rakyat.

UMNO is never relevent, Tun just opened a new window to see it. Hope all of you can see it too.

debikdebuk said...

Masalahnya sekarang, hanya Tun yang berani. Yang lain takut periuk nasik terjejas.

Amok said...

No one denies your massive contribution to Malaysia during your time in power Tun, my generation grew up proud to call you our PM.

However, your comments and your actions of late are casting doubts about your loyalty to country as a whole.

"Umno berjuang untuk bangsa Melayu, Agama Islam dan Negara Malaysia (Malaya)"

That's what you said Umno is for. Race first, Religion second and Country third.

Where does this leave all the rest of us who do not share the first two with you? Very obvious then that we are third class citizens in your eyes.

This has always been the case, there's no point denying it really so at least you're being honest.

However, you're risking ruin to the country to protect the so called "rights" of your race with your latest move.

All we can hope for is that it will be a blessing in disguise, maybe the man you tried so hard to destroy will finally get a chance to be PM after all, thanks to you.

MawarQaseh said...

Tun, taniah keluar dari UMNO, tapi tanya sikit..kecewa dengan pucuk pimpinan atau kecewa banyak perancangan tun tak dilaksanakan......

Unknown said...

SYABAS, very brave move forward...JANGAN PANDANG BELAKANG LAGI

Unknown said...

SYABAS...very brave move forward....JANGAN PANDANG BELAKANG LAGI

Syazzy (012-3336851) said...

Tun,
Bukan semua orang mempunyai semangat dan jiwa yang kental seperti Tun. Sebagai generasi muda,saya amat berbangga dengan Tun.

Ha68 said...

Dear Tun,
sometimes now, I have a second opinion towards Anwar..I would rather seeing him as the PM then Abdullah.

Eventhough I totally disgusted with Anwar, but the hatred towards Abdullah even more.

I sometimes have the feeling to agree with the idea of lompat party by the Sabah MP to PR as offered by Anwar..just to see Abdullah no longer become our PM..

Agaknya dah jadi macam ni baru pemimpin UMNO nak sedar..

Note to all : macamana nak keluar UMNO ni, nak isi borang apa?

Unknown said...

We will always love you TUN

Unknown said...

I never like politics. I only believe in good management. Politics is a total waste of resources and time, but you have been a good manager of this country during your time.

Ever since I read you "Malay Dilemma" book, I've always admired you management style and decision making. Now that you are out of the rotting political party, I hope you will be more able to find peace in all your endeavours.

Thanking you for all your contributions and wishing you all the best. My only advice is that perhaps you could now improve your duties towards Allah (and nothing to do with politics).

Salam.

Another blog by AAJ said...

Tahniah Tun,

Biarkan Paklah menjadi juragan yang hanyut. Terlalu angkuh untuk menerima bahawa beliau seorang yang gagal.

Pasti ramai lagi akan umumkan keluar parti.

Congrats again Sir!

Anonymous said...

Tun,

Patutnya dah lama dah Tun cabut. Saya tau mesti Tun sudah masak2 fikir pasal benda ni kan.

You single-handedly saved our family masa krisis ekonomi dahulu, so I trust your decision in this. Whatever means necessary, eh?

Still, tak tau pulak saya yang UMNO baru ni sudah 62 tahun :) but I digress.

A man, true to his words, his actions, we salute you.

yusri said...

Dear Sir,

Will it make any impact?? or just another bubble in the boiling water. Let just see whether it's going to rain with the 'cloud seeding'.

dieninie said...

Tun, perjuangan Tun menegakkan perkara yang benar amat dihargai. walaupun saya bukan pengundi UMNO, saya sebenarnya amat mengkagumi perjuangan Tun dan kehebatan Tun semasa Tun menjadi PM dahulu. Berbeza dengan PM skrg, saya langsung tidak mempunyai perasaan kagum mahu pun hormat terhadap beliau. Beliau langsung tidak boleh menandingi Tun.
Saya yakin Tun keluar dari UMNO kerana Tun mempunyai niat yang baik. Bukan spt kata Pak Lah, those who love party will not leave. It's not the party, but it's the leadership. I hope Pak Lah will wake up (God knows when)and realize that he's after all the one to be blamed.
Di bawah pimpinan Tun, saya mempunyai satu perasaan yang amat secure kerana saya tahu, Malaysia mempunyai seorang pemimpin yang berani, amat bijak dan cukup lantang bersuara untuk menegakkan prinsipnya. Kini, saya sudah tidak mempunyai perasaan itu lagi.
Tun, diharap orang UMNO yang lain akan bangkit dari tindakan Tun ini. Diharap mereka semua akan sedar, dan berani untuk tidak menjadi yes-men lagi.
Jasa mu amat ku kenang. Semoga Tun sentiasa dalam rahmat Allah,dan saya amat berharap agar saya akan dapat bertemu Tun satu hari nanti.

Wan Rani Ahmad said...

Saya percaya tindakan Tun ada hikmah tersembunyi. Kita tunggu dan berdoa semuga cahaya kegemilangan akan menyinar nanti.
Saya berdoa semuga Tun akan diberikan kesihatan dan sentiasa cergas untuk meneruskan "perjuangan yang belum selesai". Kita berdoa, semuga Melayu Tidak Mudah Lupa....

Mercy said...

Dear Tun M,

I trust you are keeping well.

True to the characteristics you have shown for the last 20-over years, your latest action is not surprising.

But I must point out that it was you who have reminded everyone to use the election to voice your discontent and disapproval. Protests and resigning enmasse is not the Malaysian way, so you have said.

So, why not wait for the UMNO election in December ? Is it because you are of the opinion that most UMNO members will surely support the current PM that you justify your actions ?

Well, what about the protests that was held during your time as PM ? Others could have felt the same way too.

Ladybezz said...

Salam Tun,

I sokong tindakan Tun keluar dari Umno. Moga2 pemimpin sekarang sedar akan kehendak rakyat. Janganlah mementingkan diri sendiri dan membelakangkan kebajikan rakyat. Betul kata blogger "anggun". I pun x keluar mengundi sebab protes! I juga bosan dengan apa yang terpaksa ditanggung sekarang! Bosan!!!

Semoga Tun sihat sejahtera bersama keluarga.

pmasjid said...

Saya amat sedih di atas perkembangan kini. Sepatutnya kita patut memberi penghormatan kepada TDM sebagaimana contoh Mantan PM Singapura Lee Kuan Yew dapat layanan daripada pemimpin mereka sekarang. Mereka tidak lupa diri!
Kalau nak dibandingkan jasa yang telah dihasilkan oleh TDM dalam penggal pertama pimpinannya, amat berbeza, jika dibandingkan dgn DSAAB.
Saya harap TDM dapat mengimbas kembali kejayaan yang telah dicapai oleh TDM untuk amnya rakyat Malaysia dan khas kepada UMNO dan B Melayu.
Sepatut nya kita sebagai orang Melayu, yang penuh dengan adab budi pekerti yang tinggi, kenangkanlah jasa2 yang telah ditaburkan nya untuk kita rakyat Malaysia.
TDM jasa mu tetap dikenang!!!

Mehmad Khairul said...

salam tun..
saya turut ikut jejak langkah tun

Hidup Malaya!!!!!!

Eshamudin said...

PAK LAH TU MEMANG PATUT BERUNDUR.ADE KE PATUT KENE GERTAK DGN PRESIDEN CUEPEC PUN TUNDUK AJE.PERDANA MENTERI APE MCM TU..
TAKDE KETEGASAN LANGSUNG..

USUL TERBARU YANG BAKAL DIBAWA CUEPEC DAN BAKAL PAK LAH LULUSKAN IALAH GJ KAKITANGAN AWAM SEKURANG-KURANGNYA BERMULA DENGAN RM1000.LOGIK KER UNTUK KAKITANGAN RENDAH AWAM YANG GUNA SIJIL PMR DAPAT PERMULAAN GJ MINIMUM RM1000.KALAU MCM TU TAK PAYAH BELAJAR TINGGI2 LAH.SEKARANG PUN BUDAK2 SEKOLAH TERUTAMNYA BUDAK2 MELAYU AKAN CAKAP BELAJAR SEKOLAH MENENGAH SHJ PUN BLH DAPAT GJ SERIBU.MAKA RAMAILA ANK MELAYU KITE MALAS BELAJAR SELEPAS INI..

TAK CUKUP DGN TU PULAK HARGA BARANG NAIK LG SAMPAI ORG KAMPUNG PUN TAK MAMPU NAK BELI SUSU TIN.SAYA BKN CAKAP KOSONG TP PERGI SIASAT KALAU TIDAK PERCAYA.SEMAKIN LAMA PAK LAH JD PERDANA MENTERI SEMAKIN HARU BIRULA EKONOMI KITE.DENGAR2 CERITE DI UNIVERSITI MALAYA DULU PAK LAH AMBIL JURUSAN EKONOMI TETAPI GAGAL.AKHIRNYA DIE TUKAR KPD PENGAJIAN ISLAM.HAH..PATUTLA JD MCM TU..

ISU DR.M KELUAR PARTI NI MERUPAKAN 1 TAMPARAN HEBAT BUAT PAK LAH.PAK LAH SEMEMANGNYA PATUT BERUNDUR SBB ORG RAMAI TAKNAK DENGAR ARAHAN DIE.PAKLAH JUGE TAK DAPAT KAWAL ANK2 BUAH DIE SENDIRI..SO TINDAKAN DR.M MERUPAKAN 1 TINDAKAN PERINGATAN KDP PAKLAH..KALAU SAYANG NASIB MELAYU PAKLAH PATUT TURUN.TP KALAU SAYANGKAN PERIUK NASI ANAK BERANAK SENDIRI KEKALLAH SAMAPAI ORG MELAYU SEMUANYA LINGKUP..JGN JD SEJARAH PEMBANGKANG MEMERINTAH SUDAHLAH..HURU HARALA JAWABNYA..

tigakale said...

assalamualaikum tun! Saya sudah menjangkakan perkara ini akan berlaku, Tun tentu mempunyai alasan yang amat kukuh utk. Membuat keputusan ini, saya tidak akan keluar dari umno sbb. Umno bukan dolah yang punya...saya akan tetap berpendirian bahawa dolah harus disanggah dari kerusinya biarlah saya atau kami anak2 muda berjuang dari dalam dan tun dari luar untuk mencapai matlamat kita menyelamatkan umno! Tun mmg. Pejuang tulen melayu! Sampai bila pun tun adalah idola saya! Saya berdoa Allah akan memberi kemenangan dipihak kita dalam memperjuangkan agamanya! Semoga tun dan isteri sihat2 berlaka wassalam - dzul /// melaka

yoshz said...

dear tun,

saya menghormati tindakan tun sebagai hak mutlak seorang ahli. walaumacamanapun, saya tidak akan mengikuti jejak langkah tun kerana saya percaya ia tidak akan meninggalkan apa2 kesan signifikan kepada United Malays National Organisation. apatah lagi jika seorang ketua pemuda cawangan yg tidak berkarisma seperti saya yg meletak jawatan. bagi saya cukuplah dengan tidak lagi aktif sebagai tanda protes. thank u.

alangtrio said...

Assalamualaikum Tun,
sentiasa bersama Tun dan percaya Tun sentiasa melakukan yang terbaik untuk Melayu dan Malaysia.

To those stupid buggers who think that this got to do with Lingam tape, I just say stop and think stupid.

Kalau Tun nak lepaskan diri dari di dakwa, sudah tentulah Tun akan berhenti mengkritik dan mula memuji pimpinan sekarang. Kalau Tun begitu desperate, sudah tentula Tun akan menjadi macam pembodek yang lain.

Tapi Tun sentiasa berani untuk menghadapi kenyataan dan tidak gentar untuk menyatakan kebenaran. Sekiranya Bush dan Howard pun gentar kepada Tun, who is Abdullah Badawi? Nothing.

Saya doakan semuga Tun sentiasa dirahmati Allah dan sihat walafiat

BluesMan said...

Tun, saya menyertai UMNO (Baru) tahun 1988 dulu kerana Tun. Sekarang saya juga menyertai Tun keluar dari UMNO.

Hanys Jehari said...

tak tau nak ckap apa.. rasanya memang dah sinonim kot ngan Tun MAhathir ni... dr zaman muda lagi ampai la ni asyik nak kuar UMNO jer... takpela, kuar je la.. hopefully, u know what u did.. saya satu keluarga menyokong UMNO sejak dulu bukan sebab pemimpin, bukan sebab mahathir or pak lah.. tapi sebab sayangg Melayu.. saya tak rasa melayu akan terus dipandang tinggi dengan keputusan ni.. tak tau braper rami yang bertepuk tgn dengan huru hara yang dicetuskan oleh Mahathir ni.. harap jer jadi PM for 22 years.. tak taula apa yang mahathir jeles/dengki/bengang sgt ngan pak lah..

Jafma Niaga MA-0044016-M said...

Ayahanda TUN,

Saya sedih dan terkejut dengan keputusan Tun keluar dari UMNO tetapi saya rasa ini adalah satu cara untuk menyedarkan Pak Lah.

Teruskan perjuangan,kami sentiasa menyokong mu TUN.

Perjuangan belum selesai.

Hidup TUN!

Unknown said...

I fully support your move to restore UMNO to its former glory when Tun was PM. You have made me and the nation proud to be a Malaysian by introducing Malaysia to the world. May Allah bless you Tun..

Cik Nor S

shelly said...

Tun,
the decision is yours..i will never stop supporting you...love you always..muaaaahhhhh!

xoxo,
shelly zulkafli

kami said...

Assalamulaikum...

Saya adalah anak Malaysia yang membesar bersama pemimpim Tun. DrM.
terus terang saya cakap, saya tak ingin mengundi pada tahun ini. sebab saya rasa bosan dengan cara pemimpim sekarang. Saya pun tak tahu kenapa media begitu mengagungkan Pak Lah yang begitu lemah dalam pemimpinan.
Tiada siapa yang berani bersuara, kecuali Tun. DrM.
HIDUP TUN.
HIDUP TUN

who i am? said...

Salamz Tun...

saya yakin ape yang Tun buat adalah yang terbaik utk negara...

all the best!

ayie_mainy said...

Tun...
saya menyokong keputusan Tun..sy juga tidak mahu UMNO hancur di tangan mereka yang tidak menhargai rakyat..

we will support u always Tun..

Assalamuaalaikum...

wailyamein said...

Saya bersyukur ke hadrat Ilahi masih ada peribadi seperti YBhg Tun di bumi Malaysia. Saya berdoa agar Tun akan sentiasa selamat di dunia dan di akhirat. Dan saya mendoakan akan balasan yang adil, setimpal diberikan oleh Allah kepada Abdullah Ahmad Badawi PM yang paling tidak berguna ini, di dunia dan juga di akhirat nanti.

Unknown said...

Salam Tun..
Tak pernah terlintas begini kesudahan orang Melayu kita. Kadangkala takut membayangkan 10 tahun akan datang lagi.Keputusan Tun yang sangat saya sayangi ini amat dihormati walau kesannya belum pasti.Ramai mengatakan Tun sudah merajuk kerana layanan yang diterima, tapi hanya tuan badan saja yang tahu sebabnya. Namun begitu, apa yang penting ialah sikap berani sebegini harus dicontohi. Sikap berani mencuba Tun tidak pernah berubah.Kalau tak mencuba, manakan tahu hasilnya, itulah Tun. Masa ekonomi kita jatuh, Tun buat keputusan yang tak pernah difikir oleh orang lain dan hasilnya Malaysia terselamat dari setan SOros. Sekarang ini apapun keputusan Tun, sama2lah kita tengok kesannya. Tunggu dan lihat. Yang penting Tun, berundur bukan bererti kalah.Pengorbanan kadangkala perlu bagi menyelamatkan keadan. Dan Tun telah mengorbankan dirinya sekali lagi untuk menyelamatkan orang melayu yang kian hanyut dengan kuasa.Sedih sangat hati ini melihat Tun akan dicerca lagi selepas ini.Semoga apa yang terjadi ini ada hikmahnya...(Menyampah baca komen para pemimpin di media yang 'SEDIH DAN TERKEJUT' dengan keputusan tun)

smile said...

salam sejahtera...
sedikit respon terhadap kisah Tun keluar parti... senearnya tindakan Tun mmg berani, namun ada baik dan buruknya. baiknya, tindakan ini mampu memberikan 'hentaman terus' ke muka pihak-pihak yang terlibat. ia memberi tanda kepada mereka bahawa sudah masanya suara ini didengari.... namun buruknya adalah adakah dengan keluar parti maka segala masalah ini akan selesai? selepas ini siapa pula yang akan 'mengawal' pihak2 tersebut? tentu sekali mereka ini gembira kerana Tun tiada lagi untuk menyekat mereka.... ini yang saya risaukan....

klbanker88 said...

Good Riddance to Bad Rubbish.

Cyberwira said...

Bukan semua pemimpin boleh memimpin..Bukan semua Pengikut boleh mengikut..Namun jika pemimpin jadi Pengikut.. maka kepincangan akan berlaku. Hanya Tun sahaja yang layak digelar pemimpin yang memimpin.

nashriza said...

org melayu akan bertambah berpecah belah...itukah yg tun mahu??? bilakah melayu akan bersatu dan menjadi kuat di tanahairnya sendiri??

Tenang said...

Assalammualaikum Tun,
Sebagai rakyat biasa, saya juga merasa kecewa dengan perkembangan negara masa kini. Walaupun bukan pujian yang diharapkan, tapi kesejahteraan, kemakmuran, keharmonian perkara utama. Keikhlasan pemimpin amat penting untuk menangani segala masalah. Kepimpinan yang lemah dan tidak meyakinkan, amat mengecewakan. Saranan-saranan yang diberikan untuk mengatasi sebarang masalah oleh pemimpin juga tidak menunjukkan bahawa seseorang itu Pemimpin yang boleh dijadikan tunggak. Pandangan jauh ke depan, kritis membina. Syabas Tun. Saya masih menanti bilakah Pemimpin pengganti seperti Tun akan ada.

Jafma Niaga MA-0044016-M said...

Ayahanda TUN,

Saya sedih dan terkejut kerana TUN keluar dari UMNO tetapi saya rasa ini satu cara untuk menyedarkan Pak Lah.

Kami sekeluarga akan sentiasa menyokong TUN.

Terukan perjuangan kerana perjuangan ini belum selesai.

Hidup TUN.

Prof. Diwan said...

I will always stand still for the rights of Malay...
Don't lead our nation till become Singaporean Malays...
We were Malaysian and always be...

salmiahsalim said...

SAYA PERCAYA TUN ADA SESUATU DISEBALIK TINDAKAN TUN KELUAR DARI UMNO.

APA PUN KEPUTUSAN TUN, SAYA JUGA SANGGUP TIDAK MENJADI AHLI UMNO YG JELAS TIDAK LAGI RELEVAN UNTUK ORG MELAYU.

Mohd nizam Mohd Noah said...

Assalamualaikum, APA YANG TUN LAKUKAN PASTI ADA RASIONALNYA TANPA EMOSI. PASTI DISEBALIKNYA ADA SESUATU BERITA YANG MERBAHAYA SUDAH HAMPIR KEPADA NEGARA KITA YANG TERCINTA. RAKYAT TAHU PEMIMPIN YANG BERPANDANGAN JAUH SAHAJA YANG SENTIASA MENGAMBIL BERAT KEPADA NEGARA, DALAM KEADAAN KITA DISERANG OLEH AGENT2 CIA DAN JUGA MUSUH DALAM NEGARA SENDIRI. ALLAH YANG MENGETAHUI SEGALANYA

Hatz said...

A brave and important decision by you Tun, and I am waiting for the next changes that gonna be unfold soon...

NAS said...

OKEY ini satu tindakan yang amat baik untuk politik Malaysia yang mana tindakan ini akan menyebabkan parti PKR dan PAS akan bertambah kuat, justru itu MARILAH TUN kita sama-sama masuk PAS, Kami penyokong PAS akan mengalukan-alukan TUN MASUK PAS....PAS akan

sakurasa 2 said...

Dr.M,
May Allah help us all.
take care!!

projekbabiraksasa said...

good lah you are leaving umno. leave politic all together and give perhatian on the need of the after world..sooner than later all of us will be going there. get as many points as possible before malaikat maut datang memanggil. still...we need a strong party for the malays. look what happen to the melayu singapura ..bye.

aisyah said...

Dearest Tun,

I was shocked to hear the sad news yesterday.Anyway, I know something had triggered u to make such a drastic decision.

Pak Lah has ruined malaysia and UMNO.I hope he step down as a PM.Pls, enough of all the damages Pak Lah.Time for you to sleep at home now.

aisyah said...

Dearest Tun,

We are always with you.

jamil hj omar said...

Tun Dr Mahathir,

Saya tabik kepada Tun kerana berani ambil langkah ini yang pastinya mengejutkan semua rakyat malaysia.

Tetapi saya beranggapan, tindakkan ini agak keterlaluan. Ia hanya akan melemahkan UMNO yang sudahpun agak tenat kini. Saya kira jika Tun cuba memberi tekanan supaya Pak Lah letak jawatan dari dalam UMNO, ini adalah lebih baik. Dari luar UMNO, ia agak sukar dicapai.

Mohamad said...

Assalamualaikum Tun,

Saya suka dengan sikap Tun yang lantang menyatakan pendapatan Tun tentang isu semasa. Sebagai seorang yang sayangkan tanah air kita saya juga kesal mengapa pendapatan Tun yang bernas di ketepikan walaupun menreka tahu ada kebenaran.

Saya sebagai rakyat Malaysia "feel that the government has not done enough" untuk menangani masaalah semasa yang kian meruncing. Contohnya dengan kenaikkan harga barang dsb. Walaupun saya di dalah golongan pendapatan pertengahan amat terasa dengan kenaikkan barang-barang apa tah lagi mereka yang berpendapatan rendah... Saya berharap apa yang berlaku ada hikmah dan berharap ada pembaharuan kearah kebaikkan untuk negara kita yang tercinta Malaysia. Kami maukan Malaysia yang di segani dunia seperti semasa di bawah pemerintah Tun. Saya berharap agar Tun terus di berkati dan di beri kesihatan agar dapat membimbing Malaysia kembali ke landasan yang betul... You are my Idol... Wassalam

Pamanku said...

Sebenar nya Tun saya pun dah meyampah melihat gelagat orang orang UMNO yang bermuka muka.Kalau Dalam persidangan UMNO bukan main lagi berkobar kobar memperjuangkan Melayu...Tapi habis je persidangan balik ke asal....Itu lah hakikatnya penjuagan UMNO sekarang.

yleadh said...

renung renungkan dan pertimbangkanlah pandangan tuan guru menteri besar kelantan atas pengunduran anda ini, demi untuk bangsa melayu dan kepentingan umat Islam di negara ini khususnya. Memang terlalu banyak kepincangan dalam UMNO yang memualkan rakyat keseluruhannya....

tiada yang lebih baik dari mesyuarah.. satukan kembali bangsa melayu dibawah panji panji Islam..Aminnnnn

desire | inspire | aspire said...

Tun,
Sejak saya lahir (1981), saya hidup dibawah kepimpinan Tun. Hidup saya telah biasa dengan perjuangan Tun. Saya antara anak melayu yang gigih di Universiti (CGPA 3.51) untuk menjadi melayu professional ( InsyaAllah, lagi 1 tahun). Kejayaan saya byk didorong oleh ayah saya, seorang penyokong kuat Tun. Ayah saya anak penoreh getah yg berjaya ke universiti. He aspires me to do better, the aspiration comes from Tun.
Apa yang Tun lakukan, pasti ada rasionalnya, dan kadangkala kita sebagai rakyat tidak memahaminya. Kerana sayang Tun kepada Bangsa dan negara lebih luhur.

呉 和豪 said...

Selamat pagi dan Selamat sejahtera

TUN DR.MAHATIR
Feel very sorry to hear the news

any way will respect your's

decision. Malaysia people and

third world country people are

still supporting you.

Though not in any political

party , you still can

contribute,you stillcan exercise your influence.

I also propose you to be UN

SECRETARY should there be any

vacancy.
Sincerely yours

GOH HOE HOE

Unknown said...

YABhg Tun,
Good move and very timely. Keep the heat up. And to hell with UMNO if they do not follow you...

Mat said...

Tun tindakan tun memang berani...
Kata orang tindakan Tun tidak akan membawa kebaikan kepada parti, tetapi daripada diam dlm parti lebih baik kita melakukan sesuatu yang mungkin ada rasionalnya walaupun pada zahirnya nampak semacam tidak membawa apa2 kebaikan pun. Saya dilahirkan pada tahun 1981 sekarang umur saya sudah 27 tahun, saya dibesarkan dalam sistem kerajaan yang diterajui Tun, sekarang saya sudah menjadi seorang profesional di sebuah syarikat multinasioanal yang dikelilingi ramai bukan Melayu, tapi alhamdulillah saya dapat menyaingi mereka, ini telah membuktikan segala idea dan tindakan Tun semasa mentadbir Malaysia dan menjadi tunjang kepada kebangkitan Melayu telah meletakan bangsa melayu setanding bangsa2 lain. Pilihan raya lalu merupakan kali pertama saya mengundi setelah terlepas pilihan raya pada 2004, saya mengundi untuk Parlimen Jerlun, walaupun anak Tun bertanding saya telah memilih pihak pembangkang walaupun saya tidak kenal calon tersebut, bukan kerana saya sokong manifesto pembankang tetapi ini lebih kepada ketidakpuasan hati saya terhadap kerajaan yang dipimpin selepas Tun. Saya minta maaf atas tindakan saya ini. kalaulah Tun masih menerajui,saya tidak akan teragak2 untuk memilih UMNO/BN. Saya berasa bangga dan kagum mempunyai pemimpin macam Tun. Saya tahu tiada siapa yang dapat mengantikan Tun walaupun setelah Pak lah letak jawatan nanti, tetapi saya berharap sekurang-kurangnya dia dapat meneruskan idealogi Tun dan menjadikan Tun sebagai mentor. Sebagai seorang yg dibesarkan di-era Tun saya takkan melupakan segala perjuangan Tun. Saya sentiasa menyokong tindakan Tun tanpa bebelah bagi. HIDUP TUN....

Bumi Bertuah said...

I'm with you.

Tun, adakah sejarah pergolakan UMNO dizaman Tunku Abd Rahman akan berulang?...Dizaman itu ramai pemimpin UMNO lantang bersuara.....tetapi dizaman ini semuanya seperti tikus...Najib tidak seperti Ayahnya Tun Abd Razak...my view najib is more to "play save"!

steelbos said...

Salam Tun,
Ada strategike Tun?tp yg pastinya telah mengkucar-kacirkan UMNO!...ana tak sokong tp suatu tindakan drastik perlu diambil tp bukan dgn keluar parti

Unknown said...

I support U.. Tun..:P

Old Fart said...

Can you be honest for once. What is it that is really bekoning you to this action? Is it Anwar or is it Badawi? I put it to you that your greatest fear is that with Badawi continuing to lead UMNO, Anwar will become the next Prime minister. In your estimation anyone else leading will stave off Anwar.

But, sir, what is so unforgiveable is, just to make sure you attain your objective what it is you are prepared to sacrifice.

You surely are ignoring and disrespecting all those Malays who went out and voted DAP or Keadilan this time around. You are also disrespecting all those non-Malays who went out and voted PAS this time around.

Sir, for Malays to go out and vote DAP, I put it to you that they have finally come out to say NO to "ketuanan Melayu".

And here you are trying so hard to justify your position because you got to save your sacred cow, "ketuanan Melayu". You are a mamak yourself, so you certainly must sound hollow when you tell the pure Malay that they got to fight to remain "tuan". But why?

Will the Malays in larger proportions be better off if they were to subscribe to ketuanan rakyat? You and your UMNO colleagues use UMNO to lift the "ketuanan Melayu" as if it is a divine idol and expect all the Malays to subscribe for it. By so doing, all those closest to that idol are the ones who receive the greatest "blessings"!

You sir, are trying so hard for the Malays to maintaint he racist stance that you prospered in. You are not just selfish, you are also dangerous.

If your position now is substantially motivated by your believe that ketuanan Melayu needs to be protected then, be damned with you sir!

I shall support Badawi, if I have to, if he was to say today that ketuanan Melayu has ended and we should all subscribe to Bangsa Malaysia.

ibu,mommy,mom... said...

My family and I will always have that respect and love from you.

Lee said...

very good decision ayahanda tun.. tapi kita tengok siapa yang betul2 ada dibelakanga ayahanda tun

naza said...

Tahniah Tun...
Saya menyokong Tun sepenuhnya..
Tun benar-benar pejuang melayu sejati yang berani mempertahankan bangsa yang sedang diinjak-injak oleh MEREKA yang buta sejarah...yang lupa asal usul..
Teruskan perjuangan suci tun...
Kami tahu tun berjuang bukan kerana kuasa, harta atau kemasyuran....sebab Tun da memiliki semua tu... Tun berjuang demi maruah BANGSA...

kim said...

DR. Mahathir,

With full respects and honour of your guides to bring MALAYSIA to modern country and peaceful its a great pleasure to be a citizen of MALAYSIA.

With your decision of leaving the UMNO is a sad but wise decision.You have my support.

Cak Kun Cak said...

Dear Tun,

I have been expecting you to take this action.

In my opinion, your action is a loss to UMNO but not to the nation - as long as you keep criticising and asking questions on actions by the current Govt or PM that many felt is not right.

The right to criticise does not solely belong to the Opposition.

UMNO seemed to be in total denial especially among the leaders.I do not say this because you said it was so.I am saying this by considering the facts.

Consider this - UMNO have never suffered such great loss in the election in the last 61 years and yet only a few dared to have a meeting to discuss the reasons for such a catastrophic results.

If that is not denial then I do not know what is.

Nevertheless,the fact remains that whoever is in power does not have absolute power and the rakyat should be allowed to criticise and seek clarifications from the Governments on issues or actions that the people feel that clarifications should be given.

I have no doubt that many will disagree with your actions as well, but the fact that we should not deny is that the people rejected BN and UMNO in a big way in the last election and that have never happened before in the history of BN and UMNO.

Having said that, I sincerely hope you will continue to speak your mind so that the rakyat that wants to be heard will have a voice.

Unknown said...

Kepada Tun yang dikasihi,
Kami menyokong segala keputusan Tun dan kami juga akan mengikuti Tun ke mana jua.


Kalian,
Inilah Tun Dr Mahathir, Bekas PM Malaysia kita yang sentiasa berani menyuarakan pendapat beliau walaupun tiada seorang pun ahli UMNO yang berani menyokong pendapat beliau.

Tun,
Jikalau tiada seorang pun ahli UMNO yang berani menyokong Tun, tiada gunanya bagi Tun untuk terus memperjuangkan nasib-nasib mereka (UMNO).

amirul iman said...

Syabas TUN!!

dreamlinerallen said...

Dear Tun, I don't rejoice nor regret..there comes a time to end to say farewell to bide adieu. I hope you will forgive as I try to forgive you. Many things were done in the name of umno and malay rights and privileges. It left people like us non-malays devastated, robbed of a good future and opportunity to succeed. We ALL could have prospered TOGETHER-the best Malays Indians and Chinese minds working in tandem. But no..somehow during your time it lapsed attention and TODAY we are all suffering, including this mess.
Regards.

lpc said...

TUN

will your sons follow suit, leaving UMNO?

Bandit said...

Tun,
I am one of those who could no longer stand the rubbish that Pak Lah has brought into the system (refering to Khairi). ENOUGH IS ENOUGH!!

You're action/stand has indeed represented the feeling of disgust that a professional Malay like myself feels.

Pardon my language Sir, but Alhamdulillah, finally, in my life time, there's an UMNO leader who has got the 'balls' to say no to these bloodsuckers who not just drain the people's money, but drain the dignity of our race!!

Definately a step in the right direction!

Thank you Sir!

butterbrownie said...

Tun,
you are an epitome of courage and strength.I think this move will leave an impact as you have been developing this country for 22 years. As i am a huge fan, i will be retracting my support of the government too.My father and I have been UMNO supporters for as long as we can remember but I think the new UMNO is definitely not worth supporting for.However, this is sad as UMNO, the party that have been in ruling since merdeka is reduced to this shameful state.To think that the man we all thought was a humble,pious PM is capable of altering the party to its crumbling state is sad indeed.

Unknown said...

assalamualaikum Abah Tun Dr.M

saya menyokong kuat tindakan Tun keluar dari parti bersyarat. Benar kata rasulullah s.a.w, adakalanya untuk ubah sesuatu itu perlu di buat dari luar.
Saya juga akan mengikut langkah Tun.Tahniah Tun satu langkah yang berani dan telah memberi isyarat jelas kepada semua.

adik4 said...

Dear TUN,

May ALLAH bless u,

Let's all MALAYSIAN together oust our WORST, WEAKEST, SELFISH, and "the most SLEEPY" PM ever, for the sake of our COUNTRY, UMNO & MALAY.....

If I were UMNO member, I quit too.

MALAYSIANS...Let's do this in the most democratic way, don't take it to the streets.....VOICE OUT (the best available way I can think right now)

WAKE UP MALAYSIANS

ps: Don't forget the Son in laws too

mano said...

Dear Sir
It is known that the current administration is poor. It is also known that the current GOV needs to address huge internal issues albeit UMNO,MCA or MIC. The failure of the gov in the passed election shows that the people are higher and stronger if it does require us malaysian to voice out.
Nevertheless, the tremors of the election results has surely create the eruption of your decision. Clearly I am no one to say if this is a right or wrong move as I am a mere malaysian who will only use my voting powers to decide the future of the country. As a malaysian yourself, you have demonstrated that even a Premier as great as you are, can make decisions that rumble the nation, what more can we do Malaysian do at the voting gates. Clearly everyone Malays or non-malays want to move on from the election noise to the real meat of the nation - Deliverables. But if this message of deliverables are only in passages where roundabout exist thus its only good to say as Malaysian we only failed to live up to our fore fathers vision of the nation.

Lastly, I hope that since your decision, we Malaysian only hope that this is lesson to all, A NATION is no better that the people who rule the leader instead of the Leader who rule the nation with people.

lady_of_leisure said...

I cannot imagine what is coming next. Keeping loyal to BN or accepting that Anwar will be our next PM? I am not sure which is better.

About Anwar, I used to think highly of him, and even Pakatan Rakyat; but after the case of Perak MB looking so helpless about Karpal Singh and DAP making a mockery of the constitution, my religion and race, I think about time we reconsider these bunch of hypocrites.

呉 和豪 said...

Salam Tun Doctor Mahatir
Sebelum ini saya ada tulis puisi

sebagai balas untuk Article "ketuanan Melayu" Tapi rasa keciwah kerana tidak terpapar.
Saya kirimkan puisi itu semula.


Kemana ku Pergi

Dapat cari diri

Kini takkan mimpi

Aku mahu sedar diri.

Pilihan ada pada diri

Samaada kita mahu

kepada dunia ketiga

dijadikan tauladan

ataupun

kepada imperialisma

dijadikan budak suruhan

pilihan ada pada diri

Samaada kita berusaha berasakan
kenyataan

sebagai sumbangan kepada kepebagaian kebudayaan

Ataupun
tak bikin apa dan
hilang diri dari dunia ini

Pilihan ada pada diri

Wahai rakan Melayu,Tionghua,India ,Kadazan,Iban...siam portugis, nesrani....

Bersama sama kita berusaha dan

berjuang untuk memastikan

Beratusan bunga berkembang

Beratusan burung berkicau

Di tanah air kita yang aman dan makmur

Yang ikhlas
GOH HOE HOE

Cocopops said...

Interesting political move.. it is unlikely that badawi will be pressured into resigning. Now we'll see if other UNMO members will follow suit and throw the party into chaos. Sad.. but perhaps necessary for a enlightening revolution

floweristachantress said...

Sedih betul UMNO jadi macam gini... 'terjatuh' dari track..

apa2pun u're my idol!

Unknown said...

Salam Tun
Bolehkah kalau saya bertanya...Adakah Tun menyalahkan diri sendiri kerana memberikan kuasa kepada Pak Lah dulu? Bukankah dulu semasa Tun melantik Pak Lah sebagai Timbalan, Tun sudah kenal hati budinya? Kenapa baru sekarang Tun kenal? Kadang2 kadang rasa nak menyalahkan Tun pun ada. Tun ada kuasa dulu tapi kenapa tak boleh selongkar peribadi Paklah. Lihatlah apa yang dah jadi sekarang..

Anonymous said...

SYABAS...kalau i ahli umno i akan follow keluar umno...still ahli BEBAS

Ezad said...

Assalammualaikum Tun...Saya rasa terkejut dengan pegunduran Tun dalam Umno, tapi bagi saya itu adalah langkah yang bijak untuk menyedarkan dan membawa umno ke hala tuju yang betul..kalau dulu Tun bersuara tidak diendahkan...tapi kali ini Tun berhak bersuara kepada mereka seperti rakyat biasa..Tun masih mempunyaai pengaruh dan sokongan daripada rakyat lagi..apa yang Tun sampaikan selepas ini ialah suara dan hasrat rakyat yang tak kesampaian dan tidak difahami oleh pemerintah kita....bukannya kita nak kondem, tapi nak betulkan mereka..saya percaya Tun tetap sayangkan umno..dan oleh sebab itu Tun berundur....Teruskan usaha semoga perjuangan Tun berjaya..Untuk agama,bangsa dan negara dan bukan untuk orang perseorangan...Assalammualaikum...

Bandit said...

Tun,
In my dealings with the foreigners(pak arab/mat salleh/etc), they spoke highly of you.

But of the present admin, they see or hear nothing except for Khairi & gang being the gate keeper(cum toll collector) for incoming projects.

Coming from Terengganu, my heart bleeds for the 'funny' business at the Monsoon Cup! Rather then being a symbol of sports, the foreigners I met saw it as a symbol of 'life is GOOD >>> if your father-in-law is PM!

Again Tun, thank you!!

ENOUGH IS ENOUGH! If only Pak Lah could see/hear/feel/understand what the RAKYAT wants!

m i n e r a l . . . said...

berpecahlah lagi 'MELAYU'...
'rome not buit in one day'
.....................
pasti ada yg akan menangguh di air yg keruh.....

Nick Chong said...

Dera Tun

Like i said before, you are very good in this game - manipulating Rakyat mind but this time i think your bet is a bit too risk at the end you will lose. I was suprise why your entire family did not annouce their support for you ? If i`m Pak Lah, you be gone for good, just like what Musa Hitam said in STAR, You are using cabinet sentiment to push Pak Lah but it wont work, Pak Lah is weak but this time he stand firm and he send the message very clear to you.

Unknown said...

Asalamualaikum Tun

Semasa Tun berhenti PM dulu saya tidak setuju dengan keputusan itu. Namun saya menghormati pendirian Tun. Kini keputusan Tun keluar dari UMNO amatlah menyedihkan. Namun bagi saya Tun mempunyai agenda tersendiri yang tetap saya hormati sebagai tokoh perjuang yang berwawasan.

Unknown said...

Dear Tun,

It doesn't matter to me if your still a member of UMNO. To me, your resignation is a ploy to divert attention from your shortcomings while in power - as evident from the Lingam controversy.

The fact that you're willing to play the race card to deflect the spotlight on you speaks volume of your folly in thwarting the PM, thus playing into the hands of the opposition.

You seem to think that freedom of speech is tantamount to treason, but I beg to differ. Despite his own shortcomings, Mr.Abdullah is right in allowing free speech, slow though it may seem - else we the rakyat wouldn't have heard of the Lingam video tape, or the damning conclusion reached by the commission.

Your vehement attacks on the administration seems more of a desperate measure than a rational one. I'm not arguing that you shouldn't defend yourself, rather the manner of your defense. Makes me wonder what other misdeeds you've done while in office, which we the rakyat have the right to know.

Manoj

Nick Chong said...

Tun, your are welcome to rejoin umno after DSAI became PM.

Back2Basic said...

Tindakan Tun adalah amat tepat sekali.Jika Tun tidak dihormati oleh ahli2 dan pemimpin parti, Tun sudah hilang kepercayaan kepada pucuk pimpinan; dan parti telah terkeluar dari landasan asal;adalah wajar TUN dan lain-lainnya keluar beramai-ramai dari parti. UMNO atau mana-mana parti politik hanyalah merupakan kenderaan atau “vehicle” bagi ahli-ahlinya. Mereka boleh “turun dari bas” yang dipanggil UMNO sekarang dan naik semula bila sudah bertukar pemandu kemudian. Masalahnya Pak Lah masih “in denial" atau menidakkan kebenaran dan tidak dapat menerima kenyataan. Orang yang “ïn denial” tidak dapat melihat tanda-tanda yang “jelas daripada jelas “. Buta mata dan pekak telinga! Penyakit UMNO adalah “penyakit Kepimpinan”. TUN sebagai pemimpin yang terbukti kebijaksanaannya dan setaraf dunia, sudah tentu telah membuat diagnosa yang tepat .Pemulihan UMNO hendaklah disasarkan kepada punca masalah yang sebenar. Tak kira walau pahit sekalipun ubatnya. Disebabkan pemilihan parti nanti tidak akan dapat menjatuhkan Pak Lah dan Sekiranya 29 MPs UMNO atau BN keluar dari Parti dan berdiri sebagai bebas,maka Pak Lah sudah hilang kuasa majority Dewan. Dipertuan Agong boleh memilih Pemimpin di kalangan mereka yang menguasai sokongan majority ahli-ahlinya sebagai PM. Pak Lah tiada pilihan selain meletak jawatan. Jika pun beliau membubarkan Dewan, beliau/BN pasti menanggung risiko sangat tinggi untuk kalah teruk jika pilihan raya baru diadakan.

JASA Negeri Perlis said...

Seorang yang telah banyak berjasa kepada Malaysia dan dunia Islam. Seorang yang telah meletakkan Malaysia di tempat yang tinggi di mata dunia dan seorang yang telah meletakkan kepentingan agama, bangsa dan negara lebih dari dirinya sendiri. Terima Kasih TUN, jasa mu tetap kami kenang selamanya.

Tindakan Tun keluar UMNO sangat menyedihkan kami, tetapi siapalah kami untuk memahami tindakan TUN. Cuma kami harapkan TUN telah memikirkan semasak-masaknya kesan daripada tindakan TUN ini. Pada kami TUN adalah bapa yang telah menunjukkan jalan dan matlamat yang kami perlu capai. Terima Kasih TUN !!!

UMNO dan TUN ibarat aur dan tebing, ombak dan pantai, walaupun apa yang melanda, UMNO dan Mahathir tidak akan terpisah!

Untuk tatapan bersama... anggaplah ini:

sebagai rajuk orang bercinta
kalau dibiar kedua-duanya merana
kalau dipujuk ok lah dia
tapi biar kena orang dan caranya
Kalau tidak dua-duanya kecewa

Demi agama, bangsa dan negara
berpecah kita, tidak kemana
bersatulah kita membina negara
supaya kita gagah di mata dunia.

usoPkuChai said...

salaam..
persoalannya adalah siapa pemimpin dalam umno yg patut menggantikan pak lah? yg ada2 pun tak nampak ada yg lebih baik..

JASA Negeri Perlis said...

Seorang yang telah banyak berjasa kepada Malaysia dan dunia Islam. Seorang yang telah meletakkan Malaysia di tempat yang tinggi di mata dunia dan seorang yang telah meletakkan kepentingan agama, bangsa dan negara lebih dari dirinya sendiri. Terima Kasih TUN, jasa mu tetap kami kenang selamanya.

Tindakan Tun keluar UMNO sangat menyedihkan kami, tetapi siapalah kami untuk memahami tindakan TUN. Cuma kami harapkan TUN telah memikirkan semasak-masaknya kesan daripada tindakan TUN ini. Pada kami TUN adalah bapa yang telah menunjukkan jalan dan matlamat yang kami perlu capai. Terima Kasih TUN !!!

UMNO dan TUN ibarat aur dan tebing, ombak dan pantai, walaupun apa yang melanda, UMNO dan Mahathir tidak akan terpisah!

Untuk tatapan bersama... anggaplah ini:

sebagai rajuk orang bercinta
kalau dibiar kedua-duanya merana
kalau dipujuk ok lah dia
tapi biar kena orang dan caranya
Kalau tidak dua-duanya kecewa

Demi agama, bangsa dan negara
berpecah kita, tidak kemana
bersatulah kita membina negara
supaya kita gagah di mata dunia.

Unknown said...

Assalamu'alaikum w.w.,

Tun,

Dulu,
malaya hanyalah sebuah noktah kumuh di peta dunia
hari ini,
malaysia, sebuah bintang gemerlapan di langit katulistiwa.

Saya sampai tak tahu mahu kata apa, terperanjat, panik, bergelumang dalam hati. Saya hanya dapat menukilkan gambaran Malaysia hari ini di atas kerja keras Tun selama ini.

Saya doakan semoga Tun dapat melalui hari-hari mendatang dengan lebih gembira dan bahagia.

MELAYU SEDUNIA said...

Salam Hurmat Tun dan Isteri.

Memang BIADAP pemimpim Melayu sekarang kalau benar bagai di kata. Jasa ahli sukan pun di kenang, jasa ahli angkasawan pun di kenang dan di bangga....Ini kah yang mereka lakukan pada Tun Malaysia. Mana kepala otak mereka ini...memang benarlah mereka ini hanya menjaga tembolok dan perut sendiri....Sabarlah Tun, rakyat tidak bodoh menilai tingkah laku mereka ini yang pentingkan diri sendir.


SEMOGA KITA KUATKAN PARTI UMNO DARI LUAR PARTI,,,,,, BUKAN TAK SAYANG UMNO ,,,,TAPI KALU KITA DALAM UMNO PAK LAH KATA KITA MASIH MENYOKONG BELIAU ..LANGSUNG TAK ADA SENSIVITY.!!!,,,, PEMIMPIN UMNO SEKARANG DAH TAK PEDULI PERJUANGAN UMNO DAN AHLI PARTI KOMPONEN BN LAGI.

AKAN TIBA MASANYA PAK LAH,MENANTU DAN DATUK NAZRI AKAN MENERIMA NASIB YANG LEBIH BURUK....TUNGGU DAN LIAT..
SEMOGA MALAYSIA TAK TERGADAI MARUAH NYA MASA ITU...

KALAU PAK LAH ANGKUH. SOMBONG DAN BERDEGIL

...SEJARAH AKAN MENCATATKAN PAK LAH DAN KHAIRI JAMALUDIN(MENANTU PAK LAH-LAHIR DAN DIBESARKAN DI LUAR MALAYSIA , LANSUNG TAK ADA PERASAAN ORANG MELAYU..!!!!) DAN DATUK NADZRI( ANAK UMNO YANG KURANG AJAR PADA BAPA UMNO..!!!) SALAH SATU SEBAB KEJATUHAN UMNO DAN ......

MANA PEMIMPIM UMNO YANG MENJAGA MARTABAT UMNO KINI???...HINGGA INI BERLAKU....APA INISIATIF KALIAN UNTUK MENDEKATI TUN SELAMA INI? APA CARA HORMAT KALIAN TERHADAP ORANG TUA YANG TELAH BANYAK BERJASA DAN BERBAKTI PADA UMNO DAN MALAYSIA ???
MASING-MASING SIBUK MENGUMPUL KEKAYAAN ... LUPA DIRI!! SOMBONG !! LUPA TANGGUNGJAWAB PADA AGAMA, BANGSA DAN NEGARA.!!!IKUTLAH TIDO SEMUA DENGAN PAK LAH...BIARKAN MALAYSIA!!!


SALAM DARI PERANTAUAN

Melayu Sedunia:
M.AMIRUL....10:10

colin cheah said...

A brave and decisive action, Tun. As you know, people of Malaysia have long loss hope since BN was not functioning for the common good of all anymore, but only for pak lah himself. Please lead us to break the barrier and head to become a strong nation.

Anonymous said...

Tun

Saya rasa ini keputusan paling berat dalam karier politik Tun...

Khairulazd said...

Salam Tun,

Tahniah saya ucapkan diatas tindakan berani Tun. Yang rugi adalah UMNO dan Datuk Seri AAB sendiri.

Dari pemerhatian saya DS AAB adalah seorang yang sangat ego. semua nasihat dari bekas-bekas ketuanya ditolak bulat-bulat tanpa ada timbang tara. sehinggakan DS AAB menjadi bahan jenaka rakyat.

Saya yakin bukan Tun dan YB Datuk Mukriz sahaja yang menulis surat menuntut perletakan jawatan DS AAB sebagai PM Malaysia.

"Rosak Bawang Kerana Jambak"

djowenna said...

TUN
Malaysia need someone like you.

Unknown said...

In Tun's time as PM Tun has shown great intellect and wisdom, can you say the same for AAB? So why do people choose to support AAB over Tun? What are the probable intentions of those who support AAB? Those of you who doubt his decision should know that Tun must know a lot lot more than he is telling the public, much more than you or me. Some things i am sure, would better be kept to himself. He is one of the smartest and well read politician of our times. Other politicians typically drink and sleep while travelling but he reads and reads. IMO Tun must have read more books than any other politicians in Malaysia. People in many other countries trust his advice. Why is he, our former leader, better received overseas than by his own people? His own people that has benefitted a lot from his wisdom. Me and my wife fully support his decisions.

kl-rat said...

Tun,
It's really a brave move by quitting UMNO. This is just like a Japanese era where if there is indeed a dissatisfaction/lose, one would resign from the post. I doubt that even opposition oso will never do that. We can see that they are still there even if they lose.

I will support u with all my heart.

Man Yan said...

Salam,
TQ Tun, Saya dah tunggu lama dah, la ni saya senang bila tun bawak jalan.
Saya akan terus berjuang bersama TUN.

HIDUP MELAYU

Misz Independent said...

Slm..
Tun saya amat-amat menyokong tindakan Tun dan
saya akan turut mengikut langkah Tun untuk keluar dari UMNO!

-PUTERI UMNO KUBANG PASU-

Mikael Z. said...

tun mmg fighter..tun buat mana yg dirasakan benar bg dia..mungkin org umno pk itu satu kesilapan bg dia..
mmg jelas dah nampak umno tak relevan..lebih kepada kepentingan individu dan duit saja..
saya pun akan keluar umno..ikut tun..terima kasih bg signal.

dr segi integriti hanya anwar je bleh jadi pm buat masa ni..yg lain tak bleh pakai..tapi itulah, terpaksa telan yg pahit..dan ianya adalah kenyataan yg sebenar..

Jeff Lok said...

Dear Tun Dr M,
saya akan selalu menyokong tun

straycat's strut said...

I know what you must have felt in seeing yours 22 years of hardworks went down to drain in mere 4 years.

I never lost trust in you and your judgement and I know that you are doing your best for your race, religion and your country.

I share your frustration. I even quit before you.

You can quit umno Tun, but please dont quit on us. Dollah cheated us, his family and cronies robbed us and it seems that Anwar is going to sell us.

I know that we are expecting too much from you but who else could we turn to?

shah_thehero said...

Salam Tun

Harap Tun dapat kembali.

Terimalah TPM Najib & berbicaralah secara rasional..harap Tun kembali..kita buat demi agama, bangsa & negara.

Sya khuatir pembangkang bertambah kuat Tun..saya khuatir

TUN AKHIR ZAMAN said...

Saya salute Tun for all that you have done sir, for inspiring us Malaysian to self-belief..

Pak Lah and geng ingat depa pandai sangat.. Pak Lah is so incapable, and to make things worst, he is surrounded by selfish aides..

I will stay in UMNO Tun, because I have, insyallah, one vote to cast this December, to vote out Pak Lah and save UMNO!

Misz Independent said...

Slm..
Tun saya amat-amat menyokong tindakan Tun dan
saya akan turut mengikut langkah Tun untuk keluar dari UMNO!

-PUTERI UMNO KUBANG PASU-

MOHAMAD SUHAIMI AMINULLAH said...

I quit too.
Ahli no: 03181561

Azuan wan said...

AKM...Yang Mulia TUN..Anakanda berdoa smoga TUN akan senantiasa sihat,ceria dan dipermudahkan oleh allah swt dalam segala urusan samada kecil mahu pun besar mahupun dunia atau pun akhirat.Anakanda berdoa juga moga segala syaitan yg dilaknati oleh ALLAH ini menjauhkan diri dari TUN.
YANG MULIA TUN...
Saya amat menyajung tinggi perjuangan TUN...Dan hari ini saya nak tabik 1000x kepada TUN,kerana keberanian TUN keluar dri parti UMNO.
YANG MULIA TUN..
Saya sebagai ahli yang berkasta rendah akan mengikut jejak langkh TUN...
Tiada guna kalau menjadi ahli kalau tidak befungsi sebagai ahli...
YANG MULIA TUN..
Budak-bdak tabika pon pandai mengkritik guru mereka,kalau guru itu tak kena dgn mereka..tapi yg dok ada ni lepasan mcm-mcm universiti tapi takut...

ღ NinieJane ღ said...

Tun

We support you as always

Jane

kuyu said...

YBhg Tun,

UMNO sekarang dah tak relevan untuk perjuangan orang melayu.perkhianat bangsa wajib di jatuhkan.jangan sampai melayu hilang di malaysia.bak kata Hang Tuan "tak akan melayu hilang di dunia..tetapi hidup papa kedana"

Unknown said...

Saya masih ingat,ketika Tun pernah mengumumkan perletakan jawatan sebagai presiden UMNO suatu ketika dulu dalam persidangan UMNO. Semua pemimpin datang dan menyelubungi Tun, memujuk dan merayu agar Tun tidak meletakkan jawatan. Namun,apa yang terlihat pada hari ini, justeru sebaliknya. Tiada seorangpun yang datang untuk memujuk Tun menarik balik perletakan jawatan Tun sebagai ahli UMNO. Malah mereka mengecam Tun dan melemparkan berbagai tuduhan terhadap Tun. Apa pun keputusan Tun dan apapun tohmahan yang dilemparkan terhadap Tun,kami para generasi muda, tetap menjadikan Tun sebagai idola kami.
Percayalah tun,berjuta rakyat jelata masih menyokong dan mengasihi Tun.

MALAI HASHIM said...

Tun, what is ur nest action? any plan to found an NGO?

sW33tdARLiNG said...

Dr. M,

Anakanda doakan semoga selepas ini, akan ramailaah yang akan mengikut jejak langkah ayahanda keluar dari UMNO... inilah sahaja satu2nya cara terakhir untuk membuat orang yang degil @ keras kepala @ tak tahu malu seperti Pak Lah dan konco2 nyaa....

The Ceramic Designer said...

my dearest dearest tun,
may ALLAH continues giving you excellent health and a brilliant mind.. semoga panjang umur sehingga tun dapat menyaksikan kebenaran berpihak kepada apa-apa jua tindakan berani tun selama ini.. may all those who openly supported you before, be brave enough to show that they haven't forgotten you after all.. semoga terbuka pintu hati mereka untuk mengenang jasa-jasa seorang tua yang pernah mereka sanjungi dan sayangi.. may all these self-serving individuals/politicians come to their senses to show the respects that you so much deserve after what you've contributed to their well-beings.. may a little bit of their mind and heart opens up to say thank you father, we appreciate how you've guided us for 22years.. may all these happen before it's too late for them to say/do anything, coz tun.. time for you is really running out.. unless God is so generous to us ordinary malaysians that He'd grant us your presence & guidance for the next 10years or more.. take very very good care of yourself, dearest ayahanda.. perjuanganmu masih belum selesai, but try not to exert too much out of yourself.. amin, amin..

Unknown said...

Assalamualaikum Abah Tun Dr.M

saya menyokong kuat tindakan Tun keluar Parti Bersyarat.Benar kata rasulullah s.a.w, adakala untuk ubah sesuatu itu perlu dilakukan dari luar.
Saya menyokong langkah Tun demi negara malaysia.Tahniah Tun kerana mengambil langkah berani dan memberi isyarat yang sangat jelas.

ziziey said...

Askm Tun,

No words can describe perasaan saya sekarang ini when i've heard bout the news.. It's totally makes me sad and worried coz politics situation kat malaysia still remain macam tu juga.. No improvement esp from UMNO.. Sedih sgt when UMNO is weakening and going down to the drain. Kena ingat UMNO lah yang telah memerdeka kan negara kita dan telah memperjuangkan martabat bangsa melayu kita dulu. Now, apa yang Tun cakap kan tu betul, UMNO skarang more to family connections yang ada kepentingan diri. KJ belum masanya lagi for him to join politics coz he's so young and naif and terlalu terburu2. Cepat sangat dia naik. Entah dari mana dia datang, tup2 sudah jadi naib ketua pemuda UMNO. Org2 lama kena bagi laluan kat dia coz he's son in law of PM. My opinion is tak kiralah you anak siapa2 ke coz no one's perfect yang penting you kena ikut step by step to naik. If you naik cepat sgt, turun pun mesti cepat! Must believe in karma. Maybe you ada potential to be a leader but be a good leader instead of mencari kesenangan dgn cara short cut. Anak Tun pun join politics juga but slow and steady coz i rasa dia pun still in learning process to be a good leader. I hope one day he can replace his dad to be the great leader. We desperately need one now..

Tun, i think apa yang you buat skarang you dah fikir masak2 and i tau you still sayangkan UMNO. Mana ada org melayu yang tak rasional tak sayangkan UMNO? Tell me lah? I remembered my great gramma used to tell me stories that dulu dia and penduduk kampung sanggup bagi semua barang kemas to UMNO for UMNO memperjuangkan kemerdekaan kita. How i wish org melayu kita skarang macam tu.. Sanggup bersusah payah for UMNO..

Entahlah, I betul2 sedih skarang ni coz without Tun, our beloved country akan jadi huru hara macam our neighbouring countries.. Tak nak jadi macam tu..

Regards,

Zizie Yusof

MALAI HASHIM said...

Tun, what is ur next action? any plan to found an NGO?

asoka said...

DEAREST TUN, MY LOVED PM OF THE NATION.

It was always my dream to see Tun as the Prime Minister till the last days. We cried when Tun handover the post to Pak Lah. Today we are extremely happy and we will conduct prayers in our temples for the divine to guide Tun in the fight / struggle against "yes men & his team". Tun we are behind you. During Tun's time there we no unwanted riots in this country. Now there is a fear of everyday something might happen. Childrens get lost, people at killed, Shooting in your dream project KLIA . Please Tun, do something and we are with Tun forever. We love you Tun. - asoka

Ahmad Busu said...

Dear Tun, Assalamualikum moga senantiasa didalam Rahmat Allah S.W.T.
Sori that u need to make that brave decision, I respect you for what you have done to Malaysia but quiting UMNO may not be a very good action to handle the currrent situation. We have to act as a matured person otherwise our next generation will follow... "you dont like you quit..." we are suppose to teach them how to handle situation promptly.."tarik rambut dalam tepung, rambut tak putus dan tepung tak berselerak..."
Anyway i really hope yang Tun dah buat Solat Istiharah sebelum Tun ambil keputusan ini... maaf bukan niat nak mengajar tetapi sekadar mengingatikan diri sendiri....
Salam.

orang kampong said...

Asm TuN;

Saya, orang kampong telah mengikuti jejak langkah Tun dan tidak sedih pun dengan tindakan Tun.Saya telah berasa sedih sejakBN menang pilihanraya 2004 lagi memerhatikan tindak tanduk kerajaan Abdullah Badawi. Saya juga hilang keyakinan bahawa tindak tanduk Abdullah meletakan agama,bangsa dan negara sebagai keutamaan perjuangan atau kepimpinan beliau.
Janji beliau " akn ku bongkar kitab suci, ku cari al ghazali" pppoooorrraaaaahhhhhh...dia lah kepala raja penipu rakyat. Imej agama beliau satu penipuan,lakonan. Orang yang bongkar kitab suci mencari al ghazali tak akn buat kerja kerja macam Abdullah Badawi buat. Terkini berkerjasama denfgan syarikat milik Bush dan Dick Cheney yang dilaporkan merampas minyak dari rakyat Iraq setelah memerangi negara itu utk kekayaan sendiri di Wilayah Iskandar.
Mampos Melayu jika terus bersama Umno, Hidup Melayu tanpa UmNO>

Unknown said...

Saya terlalu teruja untuk melihat akibat daripada keputusan Tun kerana saya selalu dan hampir tidak pernah tinggal mengikuti perkembangan Tun. daya pemikiran dan tindakan tun tidak pernah saya jangkakan. u are 1 in a million.

Deep said...

Dr Mahathir,

Saya rasa bagus Dr buat begini. Dengam tindakan Dr, BN akan semakin lemah.

Bagus. Rakyat Malaysia yg telah tertindas dibawah pimpinan Dr & kawan-kawan karib mengalu-alukan kejatuhan Umno & BN.

Sekarang BN & Umno tak relevan. Tapi satu hari nanti, BN akan lenyap sama sekali. Bagus. Buatlah kecoh lagi

Bagus. Keluarlah Umno cepat-cepat. Tapi jangan lari dari keadlian. Dosa-dosa Dr akan ketara di mahkamah nanti

Muhammad Zaki Sukery said...

assalamualaikum tun...semoga sihat² selalu...

well done for this very brave decision..,this is truly proving to us that UMNO itself has gone astray from its own path and must to be 'treated' and to be 'reformed'...

secondly, i hope that you will never stop from contributing to this country...sincerely we as Malaysian really need your expertise and wisdom to keep enhancing the country in the higher level...

i believe that you are still interested in political field based on your statement during the decision...thus i would like to suggest you to join any other political party which is relevant for you...untuk terus memperjuangkan agama, bangsa dan negara...sesungguhnya kekuatan yang sedikit takkan memberi kesan padu kepada kelemahan yang banyak...

lastly, i would like to put the statement in which could/should not be argued especially by us as Muslim...

Allah S.W.T. says,

"And hold fast, all together, by the Rope which Allah (stretches for you), and be not divided among yourselves, and remember with Allah's favour on you ; for you were enemies and He joined your hearts in love, so that by His Grace, you become brethen, and you were on the brink of the pit of Fire, and He saved you from it. Thus does Allah make His signs clear to you ; that you may be guided"

Al-Imran, 103

Tun, may you are always in the pink of health. We Malaysian love you. Wassalam :)

ASHAR said...

Tun,

Tegas dan berani kerana benar..!!!

Seluruh rakyat akan memerhatikan setiap langkah pemimpin UMNO sekarang..!!

PAK LAH, KHAIRY AND THE KONCO-KONCO
-- M A K E -NO- M I S T A K E ----

Satu Tsunami dan Taufan Nagris akan melanda Malaysia, DALAM MENGUBAH ERA POLITIK MALAYSIA , apakah yang di catatkan dalam sejarah nanti..???

Sejarah juga akan mencatakan kebangkitan orang Melayu menentang orang Melayu menyimpang..!!!!


syabas TUN..

salam dari perantauan

_ashar11:25..

nib said...

Dr M idola saya tapi saya keliru dengan tindakan Tun ini, kenapa sampai begini? Walaupun Tun dah fikirkan semasak-masaknya, fikirkanlah lagi... bukan untuk Datuk Sri Abdullah tapi untuk bangsa Melayu, agama dan negara

drungku said...

Salam Tun,

Saya akan bersama-sama Tun untuk keluar dari parti UMNO sebagai tanda protes dan akan hanya menjadi ahli UMNO selepas kepimpinan parti dan kepimpinan kerajaan sekarang bertukar tangan.

Hidup TUN..

anaifaNIM said...

Assalamualaikum Tun,

i really have to agree with Yusuh somehow.. although i respect ur decision to quit UMNO.. but i really hope tt ur decision is right.. if Pak Lah still doesn't 1 2 quit, then what will happen? do you think he'll quit just because u'r quitting? if Pak Lah quit, who's goin to replace him? i don't see a/1 capable of leading MAlaysia..

i really love Malaysia, it's my country.. n i hope ur brave action is worthy..

to Hunter: i back to defer.. anwar will not be our 'penyelamat'.. not today nor tomorrow.. wat has he done to Malaysia despite his excellent speeches..

i wish the politic scenario in Malaysia will not jeorpadize our contry..

Razif Yusof said...

Salam Sejahtera Dr M,

Sebenarnya tidak dinafikan terlalu banyak jasa Tun bagi rakyat Malaysia, saya yakin walaupun ada pihak kawan & lawan yang pernah menghina dan tidak mempertahankan Tun
tetapi jauh di lubuk hati mereka amat kagum akan kepintaran dan kebijaksanaan atas kepimpinan Tun sebagai Perdana Menteri Malaysia selama 22 tahun.

Keputusan untuk meninggalkan UMNO agak mengejut warga Malaysia, tetapi saya yakin Tun adalah lebih pintar membuat keputusan ini. Saya juga merasakan pengaruh Tun masih kuat dalam arena politik tanahair.

Saya mendoakan semoga Tun terus berjaya dalam apa jua yang Tun lakukan. InsyaAllah.

Salam Sejahtera Tun!!!

anakpahang said...

Tahniah Tun M ... kami semua menyokong perjuangan Tun demi mendaulatkan semula maruah bangsa Melayu yang semakin terhakis ini. Perjuangan kita masih belum lagi selesai, Tun ..... !!!!!!!!!!

allen jordan said...

Assalammualaikum WBT YBhg. Tun Dr. Mahathir yang amat saya kasihi dan sayangi
Saya amat berasa terkejut dengan berita yang dikhabarkan ini. Walaupun tindakan Tun keluar dari UMNO agak drastik tetapi saya menyokong dan menghormati pendirian Tun. Tun seorang yang berani dan lelaki sejati. Mengapa harus masih di dalam UMNO sekiranya diri diikat, dipencilkan dan dipersenda oleh pemimpin-pemimpin UMNO yang tidak tahu membezakan antara yang putih dan hitam. Sebagai anak Kedah yang lahir di zaman awal pemerintahan Tun sekitar tahun 1981berasa amat marah dan benci dengan tindak tanduk pemimpin UMNO sekarang yang tidak menghormati jasa seorang pejuang Melayu tulen yang menjulang dan membangunkan Malaysia hingga ia menjadi sebuah negara yang disegani di dunia. Perbuatan mereka tak ubah seperti seorang "MUNAFIK" yang mana ia salah satu perbuatan yang dibenci dalam ajaran Islam. Saya sebagai anak Kedah secara khususnya dan rakyat Malaysia amnya menyokong sepenuh hati pendirian Tun dan akan bersama-sama membela Tun demi agama, bangsa dan negara..Semoga Allah memberi rahmat kepada Tun sekeluarga, memberi petunjuk dan menghapuskan segala kebatilan..Ingatlah, Allah sentiasa memperkenankan doa-doa hambanya yang teraniaya...

_killer_ said...

Syabas TDM!

Saya akan berdiri teguh dan taat setia dengan perjuangan yang masih belum selesai ini.

TURUN PAKLAH!

Razif Yusof said...

Salam Sejahtera Dr M,

Sebenarnya tidak dinafikan terlalu banyak jasa Tun bagi rakyat Malaysia, saya yakin walaupun ada pihak kawan & lawan yang pernah menghina dan tidak mempertahankan Tun
tetapi jauh di lubuk hati mereka amat kagum akan kepintaran dan kebijaksanaan atas kepimpinan Tun sebagai Perdana Menteri Malaysia selama 22 tahun.

Keputusan untuk meninggalkan UMNO agak mengejut warga Malaysia, tetapi saya yakin Tun adalah lebih pintar membuat keputusan ini. Saya juga merasakan pengaruh Tun masih kuat dalam arena politik tanahair.

Saya mendoakan semoga Tun terus berjaya dalam apa jua yang Tun lakukan. InsyaAllah.

Salam Sejahtera Tun!!!

Nizam said...

Assalamualaikum Tun,
Diharap Tun dan keluarga sentiasa sihat hendaknya.
Tahniah diucapkan kepada Tun kerana berani menyatakan pendirian sendiri. Saya berharap lebih ramai lagi ahli-ahli Parti Abdullah Ahmad Badawi terutama ahli-ahli Parlimen, berani menyatakan pendirian masing-masing dengan keluar dari parti ini.
Memang benarlah kini alif - mim - nun - wau adalah SARKAS!!!
Hidup Tun!! Hidup Melayu!! Hidup Malaysia!!

Awelarak said...

saya sokong Tun kuar umno.. zaman Pak Lah menyebabkan Malaysia tak menentu.. harga barang banyak naik,duit negara banyak keluar tp hasilnye xnampak.. tidak mcm zaman Tun... Syabas Tun.

Anonymous said...

sejak melaka jatuh ke tangan portugis pada 24 ogos 1511 kira2 497 tahun yang lalu,kini saya amaaaaaaaat bimbang dengan bangsa kita yang x baca sejarah..'kawan' kita yang memerintah negara pada hari ini langsung x faham isyarat dari bangsa sendiri kerana banyak SI KITOL-SI KITOL yang x tahu dek untung masih berkeliaran dalam umn0..saya akn ikut jejak TUN keluar umno..semoga Tun sihat dan dipanjangkan umur...semoga hasrat saya dan keluarga utk berjumpa TUN sekali seumur hidup dimakbulkan ALLAH....AMIN..

sktoo said...

Although I'm still a student but I'm very interested in politics...

I respect TUN very much but I really don't think this is a good time to leave UMNO, because this will futher the damage to UMNO & goverment..
Especially after the "Political Tsunami"...

But, as a Malaysian.. I respect TUN decision..

Anonymous said...

badawi mekah bela unta....
badawi kita bela apa ye TUN?
badawi inilah yang menghancurkan malaysia...

jamesya2008 said...

Your move will not doing any good for UMNO.

Unknown said...

Asalamulaikum kpd YAB Tun Dr.M,

Perasaan terkejut tu memang lumrah sebab pengumuman Tun utk keluar UMNO adalah 1 langkah yg berani dan penuh dgn prinsip dan tnggungjwb. Kita faham dgn situasi Tun selama ni setelah melepaskan jawatan sbg PM & Presiden UMNO kpd org yg bukan shaja Tun, malah boleh dikatakan hampir seluruh rakyat Malaysia merasakan sesuai utk memberikan tampuk pemerintahan itu kepada seorang yg brnama Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi. Kita semua tertarik dgn penampilan beliau sbg "Mr.Clean", Org warak, berpengetahuan agama malah antara senior dlm UMNO pd ketika itu.

Saya mengaku yg saya sndri tidak bersetuju dgn plantikan Pak Lah pd msa itu krana pd pndangan saya secara peribadi, Pak Lah tidak mnampakan identiti & jga kaliber yg diperlukan utk mnjdi PM & skali gus mnjdi Presiden UMNO. Tapi apakan daya, saya cuma seekor semut dikalangan gajah2. Tapi saya tidak salahkan Tun dlm prkara itu... krna pd msa tu, mmg sesuai plntikan trsbut mngikut kdaan pd msa itu. Namun kita bukanlah org yg boleh mengatur segalanya, krna kita pn hnya HAMBA dan MAKHLUK ciptaan ALLAH S.W.T dan kita harus akui yg kita mesti mlakukan kesilapan.

Berkaitan dgn tindakan Tun keluar parti... saya amat sedih kerana seorang VATERAN UMNO dan jga pjuang BANGSA serta RAKYAT Malaysia telah meninggalkan parti kesayangannya hanya kerana seorang individu. Suka saya petik dlm keterangan Tun kpd media pd 19hb lalu

" I don't know, but this man cannot understand anything!"

Sememangnya saya amat bersetuju dgn kata2 trsbut.

Perjuangan kita sbg seorang pemimpin hendaklah sentiasa berlandaskan kpd agama. Seorang Khalifah itu tidak akan mnjdi Khalifah tanpa pengikut. maka seorang pemimpin itu tidak akan jadi pemimpin tanpa ada rakyat yg menyokongnya. Jadi pemimpin yg DILANTIK oleh RAKYAT hendaklah BERKHIDMAT UTK RAKYAT YG MELANTIK MEREKA. Bukan menjaga kedudukan mereka dalam jawatan ataupun mengendahkan suara rakyat sesudah menang.

Saya menghormati kptusn YAB Tun utk kluar parti demi kepentingan rakyat namun saya jga tidak bersetuju kerana pd msa ini kita perlukn YAB Tun utk membantu UMNO secara keseluruhannya dan jga bangsa kita.

Apapapunsaya doakan agar segala kesengsaraan YAB Tun yg dibuat oleh "mereka-mereka" yg menjaga kedudukan "mereka-mereka" itu akan berakhir dgn keadaan aman dan kemenangan.


HIDUP YAB TUN DR. MAHATHIR MOHAMMAD!!!

Alex Yap said...

YBhg Tun Dr Mahathir

I know that you do not like AAB administration.

But by announcing to quit UMNO as this state. Will it cause more harm than good to UMNO? Again this is your right.

I do not think you can force AAB to step down by announcing to quit from UMNO. AAB is buying time to see if he can garner enough support to see through the UMNO election in Dec.

Think of this, there are so many fellow that used to "cium tangan" Tun when Tun was the premier. But what happen now? Just to protect their own interest, they have betray you. Hence, I don't see this move as a bright one. When you are out of UMNO, is there another channel for you to meet the grassroot to voice your opinion?

Mr. M said...

rasionalnya ialah,

1. pendapat perlu diperjuangkan.

2. perjuangan memerlukan keberanian.

3. keberanian harus berlandaskan akal.

Hang Tuah said...

Tun,

You are not alone.

Out of sheer frustration with the current UMNO,I didn't cast a vote in the last election. At the same time, I don't have the heart, & will never vote for the opposition either. I felt unrepresented.

UMNO has lost it's relevance, let alone the fundamentals & objectives. UMNO has been castrated. I(& trust me, many more) will be with you till the end.

dzimba said...

satu langkah yg baik. sebenarnya dah ramai yg keluar UMNO cuma takut untuk umumkan kerana kepentingan tertentu. Apa yg mendukacitakan saya adalah sikap pemimpin UMNO yg seolah2 memmpunyai dendam yang kesumat dan tidak dpt melihat mana yg betul atau salah. contohnya Musa hitam Zahid Hamidi dan konco2nya. disebabkan beliau pernah berkrisis dgn TDM, maka sikap dan ucapan beliau jelas seperti membalas dendam walaupun UMNO duduk dlm keadaan parah tetapi tetap meletakkan kesalahan pada orang lain.
ramai orang UMNO tahu mana yg betul dan mana yang salah.
Bravo.. TUN

Syam3343 said...

assalamualaikum tun..

saya sentiasa mengkagumi tun semenjak daripada tun menyertai kabinet lagi dan saya amat mengkagumi tun setelah menjadi perdana menteri kerana tun telah membawa malaysia ke era pemodenan tetapi tun telah tersalah memilih pengganti.

saya menyokong tindakan dan keputusan keluar dari UMNO dan insyaallah saya akan turut serta demi agama,bangsa & negara.

wfhsln said...

Semoga keputusan yang dibuat membawa perubahan yang baik kepada Malaysia..




Apa kata Malaysia mengamalkan sepenuhnya ajaran dan syariat Islam?..

===
Saya tiada kena mengena dgn politik..
Tolong jangan saman saya..
Saya kecik lagi..

Unknown said...

Salam buat Tun

Thank you for the sacrifice and may Allah help us all.

I have seen personally what so called UMNO people who does more for themselves and not for the people and it really saddened me to the extend of menyampah already.

Tun we are with you.

Hanya orang yg tak ada maruah dan tak tahu malu yg sanggup berada diatas seperti tak ada apa2 yg berlaku. Itu kan perjuangan bangsa dan negara?

nba said...

Salam Tun,

Sedih sangat. Dalam negara Demokrasi dan segala jasa yang telah Tun curahkan bagi memastikan Malaysia teguh dimata dunia, ini layanan yang Tun dapat dari orang-orang UMNO? Nampaknya, perjuangan kebanyakan ahli-ahli politik sekarang lebih menjurus kepada kepentingan peribadi. I'm sure they agree with what you said about Pak Lah, I know they don't like Pak Lah and they have lost confidence, but because of some personal reasons, they continue to support Pak Lah.

Sedih sangat juga, Tun terpaksa buat macam ni (keluar parti)untuk menyedarkan Pak Lah. Lets pray he would wake up soon.

I dont have to ask you to be strong, because I know you are a good fighter! Fight for us Tun!

mut said...

Salam,

Sebenarnya apa yang Tun kata Pak Lah telah lakukan tidak ada bezanya dengan apa yang telah Tun sendiri buat ketika berkuasa dahulu.

Cuma sekarang ini Pak Lah tidak begitu rakus menggunakan kuasa untuk mengekalkan kuasa beliau sepertimana Tun telah lakukan dahulu. Dan ini adalah definisi korupsi yang paling tinggi.

Nasib Tun sekarang adalah sama dengan nasib Tunku Abdul Rahman, PM pertama Malaysia yang Tun sendiri jatuhkan dengan surat layang dan Tun Hussein Onn yang terpaksa melepaskan jawatan. Apa dah jadi kepada mereka selepas mereka kehilangan jawatan? Apa yang istimewa sangat pada Tun sehingga dirasakan beliau patut terlepas dari nasib yang sama?

Saya ingin mengingatkan pembaca bahawa Tunku, Tun Abd Razak dan Tun Hussein Onn adalah PM Malaysia yang bernaung di bawah UMNO asal yang ditubuhkan pada tahun 1946. Adakah mereka ini pernah memohon untuk menjadi ahli UMNO Baru ciptaan Mahathir lantaran krisis kehakiman dengan Salleh Abas pada lewat 80an? UMNO Baru dah LAMA menyimpang dari perjuangan UMNO lama yang dibawa oleh Onn Jaafar. Jadi Tun hanya 5 x 2 dengan 2 x 5 Pak Lah sekarang (jika benar dakwaan Tun).

Apa-apa pun saya masih berpendapat di antara UMNO Tun dan UMNO Pak Lah, rakyat akan terus rugi. Yang bezanya sekarang, kroni mana yang mendapat laba... itu sahaja. Kepentingan agama bangsa dan negara terus dipinggirkan dan menjadi slogan tak bermakna.

anuarsenal said...

Assalamualaikum..
Tun, semoga sihat slalu.
Saya tak pasti apakah sebab utama yang membuatkan Tun keluar dari UMNO. Hanya Tuhan saja yang tahu apa yang ada dalam hati Tun.
Ramai penganalisis politik mengatakan tindakan Tun ini kerana kecewa Najib tidak akan mencabar Paklah pada pemilihan nanti. Ramai mengatakan Tun cuba memujuk Najib untuk mencabar Paklah tetapi tidak diendahkan oleh Najib.Tun juga mungkin menganggap dengan tindakan Tun ini akan mempengaruhi ahli UMNO yg lain utk keluar UMNO, seterusnya memberi tekanan yg besar kepada Paklah.
Tun,...
Apa jua alasan yang Tun beri sebenarnya akan menambahkan kekusutan dalam masyarakat Melayu kita. Kita sekarang mempunyai pelbagai masalah untuk di fikirkan bersama. Ekonomi melayu, pendidikan, isu murtad orang melayu dan banyak lagi. Kini Tun telah menambahkan masalah pada orang melayu. Rakyat kini menjadi keliru apakah maksud sebenarnya perjuangan yang dipimpim oleh pemimpin melayu. Adakah perjuangan suci untuk membela nasib melayu atau hanya kepentingan peribadi sahaja.
Saya rasa tindakan Tun ini tidak akan menggugat kerajaan pimpinan Paklah. Dia ada cara tersendiri untuk mentadbir negara dan parti. Tun harus hormat caranya.
Semoga Tun di beri hidayah oleh Allah..

steven said...

Dear Sir

I have always admired you as a great leader as off other leaders thru out this small planet of ours. Have followed your struggle and raise and i am proud to be a Malaysian thanks to your charisma, vision and views. You have said what needed to be said and done ...action speaks louder than word. Truth shall always prevail just like we all have our beliefs and our belief in Almighty has always lead us rightous path.

Regards

Steven .

«Oldest ‹Older   401 – 600 of 1356   Newer› Newest»