Wednesday, May 21, 2008

LOMPAT

1. Kita banyak dengar tentang kemungkinan ahli parti Barisan Nasional lompat masuk parti lawan.

2. Jika 35 ahli masuk parti lawan, parti BN akan jatuh. Parti lawan akan menang dan akan dirikan Kerajaan.

3. Apa akan jadi pada wakil rakyat BN yang lompat? Mereka tidak akan jadi Perdana Menteri kerana sudah tentu pemimpin Pakatan akan jadi PM. Ahli-ahli Pakatan yang lain juga ingin jadi Menteri dan Timbalan Menteri.

4. Berapa tempat yang tinggal pada ahli BN yang lompat? Tentu tidak semua mereka akan dapat tempat. Mereka akan terus jadi pengikut Pakatan sahaja, seperti mereka mengikut Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi sebelum mereka lompat.

5. Jika Ahli Dewan Rakyat BN keluar dari BN tetapi tidak masuk parti lawan mereka akan bebas menyokong atau menolak undang-undang atau dasar parti Kerajaan atau usul-usul parti lawan. Mereka bebas mengecam parti Kerajaan jika melakukan kesalahan, demikian juga apabila parti lawan membuat atau pun melakukan perkara yang salah.

6. Jika jumlah yang tinggal BN cukup untuk kurangkan penyokong Kerajaan supaya tidak ada majority lagi, Kerajaan pimpinan Dato Seri Abdullah akan jatuh.

7. Kerajaan baru hanya boleh didirikan jika dipersetujui oleh ahli-ahli yang keluar BN, kerana mereka memiliki cukup undi untuk menentukan BN atau Pakatan yang menjadi majoriti dalam Parlimen.

8. Jika BN ganti Dato Seri Abdullah dengan orang lain yang berani, kumpulan yang keluar dari BN boleh sokong BN semula dan BN akan kembali jadi Kerajaan.

9. Ini adalah satu cara untuk memaksa Dato Seri Abdullah letak jawatan. Kemudian semua yang lompat boleh masuk balik parti masing-masing.

10. Percayalah, mereka daripada parti komponen BN yang telah sokong parti lawan PRU 12 akan kembali sokong BN apabila Dato Seri Abdullah bukan lagi Perdana Menteri.

277 comments:

«Oldest   ‹Older   201 – 277 of 277
antimamak said...

Tun :
boleh ceritakan sedikit sebanyak politik wang atau rasuah yang dilakukan keatas MP? Bagaimanakah Khairy main politik wang untuk mengelakkan mp lompatke PR, aatau bagaimanakah khairy dan paklah mempertahankan kerusinya pada december akan datang ??

shaMa said...

Assalamualaikum....
Saya tetap akan menyokong UMNO..
Saya berharap Tun tidak mengundur diri dari UMNO malah menyokong UMNO..Janganlah kita berpecah belah..bersatu teguh bercerai roboh..

Anak Malaysia said...

Salam Tun,

Suprised with TUN sudden departured from UMNO is a great challenge for UMNO and also a testing ground for TUN to ascertain several major factors that TUN sharp mind can predict namely:-

(a) To check the true colors of those UMNO leaders who had served TUN previously are kurang sopan, accusing and condeming TUN now;

(b) To check the current TUN influences and his political power as an ex-PM in UMNO;

(c) To check the really insider enemies and several talam dua muka leaders in UMNO; and

(d) To ascertain how many UMNO leaders are concerned about their own self greed interests or fight for overall Malay communities interests in UMNO;

(d) To determine TUN political strategies and skills to remove Pak Lah.

Non-Malays and non-UMNO Malaysians believed that TUN still love UMNO party very much in his heart since UMNO Baru was founded by TUN, whereas UMNO Lama in Semangat 46 was dissolved and irrelevant now. TUN will judge how many UMNO MPs and members will follow him to become si-katak "LOMPAT" keluar UMNO in this few weeks.

LOMPAT disini disana will do no good for the country unless those UMNO MPs plus Sabah MPs are brave to LOMPAT lagi jauh to make a big tsunami wave cum earthquake of change in the entire government and force PM to quit.

Then, TUN Dr M is the most happiest and luckiest gentleman in the world.

"JOM LOMPAT TUKAR or LET's JUMP & CHANGE" is TUN's Mission Impossible to call all his UMNO comrades to do the same.

We, Rakyat Malaysians have voted for change in PRU12 on March 8, 2008. It is not too late for others to follow TUN foot steps to save UMNO today.

(P/s: TUN recalled that many non-Malays saved his tough political struggle to ensure BN won in 1999 general election when the wave of change from Malay voters in UMNO swang to party KEADILAN under Dato Seri Anwar Ibrahim. So, TUN should appreciated and thanked all non Malays who saved his political power.)

MY GOD - JUST CHANGE IT !

Freedom Political Analyst

cartezza said...

salamualikum....kepada yang berjasa kepada negara pada tahu 1981 sehingga sekarang...kenapa saya katakan sekarang, ini kerana Tun masih memerintah negara dan bukan nya Datuk Seri kita....betul tak apa yang saya katakan nie...Tun. Kepada Tun kita mahukan Tun berehat, tenang kan fikiran, jangan banyak berfikir pasal negara lagi ini kerana Tun tak menjaga Kerajaan kita lagi..Tun seharusnya ingat bahawa zaman Tun dah berlalu, Melayu tetap Melayu..Jangan dipersendakan...Tun saya berharap Tun tak usahlah campur tangan lagi dalam kerajaan yang baru ini....Orang seperti Tun ini lah yang meracun fikiran Orang Melayu kita....Sepatutnya Tun bersama2 membentuk satu Sokongan yang kuat kepada Kabinet dan Kerajaan kita ini bukan dengan mengehentam atau ada kepentingan lain. Orang Melayu,Cina,India,Bumiputera Sarawak dan Sabah yang tak berkelulusan tinggi pun boleh mengatakan bahawa Tun kerterlaluan dalam membangkang kerajaan kita yang baru...kenapa Tun tak nak bertanding dalam PRU 12 yang lalu...kerana dah Tua...Tun kalau Tun berfikir macam tu lebih baik Tun jangan campuri urusan Kerajaan yang baru ini...betapa susah nya PM kita mengatur strategi untuk menyelamatkan negara kita dari masalah2 yang diungkitkan oleh rakyat...tapi saya tahu PM kita tak pernah melatah..malah tak gilakan kuasa untuk terus berkuasa...ingatlah TUN...tuhan maha adil dan saksama...kenapa TUN tak nak memerintah sampai ke hujung nyawa Tun jika ada kepentingan dalam kerajaan yang lama...Tun ingatlah Tun dah bersara maknanya bersaralah sepenuhnya...dapat sikit pencen macam orang lain dah syukur...duduk kat rumah melayan Puan seri tu pun dah cukup....dulu tak dapat nak melayan karang nie layan lah mereka semua dari isteri tercinta sehingga keanak dan cucu tun tu.bersambung....

Unknown said...

Assalamualaikum TUN,

Panas telinga saya mendengar pelbagai ucapan dan ulasan pedas keluar dari mulut-mulut ahli politik UMNO yang dahulunya mencium tangan Tun. Mereka berkata seolah-olah Tun mengambil tindakan untuk keluar daripada agama Islam..padahal Tun cuma keluar parti UMNO. Itu pilihan Tun dan saya amat yakin, orang seperti Tun akan fikir habis-habis sebelum bertindak. Jadi ada apa dengan Tun Mahathir keluar parti? Pada saya selaku rakyat Malaysia, tiada apa-apa. Cuma seorang ahli parti yang tidak puas hati terhadap kepimpinan parti menunjukkan protesnya. Dato' Onn juga keluar UMNO, malah beliau adalah pengasas UMNO. Masakan ahli tidak boleh keluar UMNO, PAS, PKR ataupun DAP.Semuanya boleh belaka. Ingat, parti bukanlah agama kita. Kita boleh berjuang untuk parti, namun tidak sekali-kali boleh mati kerana parti,ia sekali-kali tidak menjamin bekalan akhirat.

Kepada media masa dan rakyat Malaysia, perbuatan Tun menunjukkan adanya DEMOKRASI yang kalian cintakan. Dalam Islam, tiada paksaan dalam beragama..inikan pula berparti.

Saya yang hanya menyuarakan pendapat..

nasa said...

Assalamualaikum Tun
Semoga sihat sentiasa.
Saya pun berpendapat sbgmana yang Tun garapkan di atas malah dah saya masukkan dalam blog saya sebagaimana berikut:
IMPLIKASI DARI TINDAKAN Dr.M KELUAR UMNO

Hanya ada 2 implikasi sahaja iaitu:-

1. Tidak ada ahli UMNO yang ikut DrM keluar UMNO – tak ada apa2 perubahan yang akan berlaku. Tinggallah DrM sebagai rakyat biasa yang tentunya akan dibantai lebih teruk jika cuba mencampuri urusan UMNO selepas ini.

2. Ada ahli UMNO yang ikut keluar UMNO – kemungkinan ini amat besar akan berlaku terutama oleh wakil2 rakyat Sabah yang ternyata sangat berkecil hati dengan kepimpinan AAB yang meletakkan Sabah pada kelas 2. Malah terdapat suara dari Sabah yang mahu menuntut pemerintahan otonomi. Tidak mustahil Sarawak akan mengikuti langkah Sabah dan kiranya ini berlaku BN akan kehilangan 54 kerusi (24 Sabah 30 Sarawak) menjadikan baki kerusi BN yang tinggal adalah 76buah. Kedudukan ini akan menghilangkan majority BN keraana Pakatan mempunyai 82 kerusi. Memandangkan BN Sabah dan Sarawak yang keluar itu tidak menyertai Pakatan Rakyat, maka kedudukan kerusi parlimen akan menjadi 82 PR, 76BN dan 54 BEBAS.

Harap2 MP UMNO faham apa yang tersirat di sebali tindakan Tun demi Malaysia.
salam

TDM Supporter said...

Dear Tun,

Brillint idea and strategy...ALL BN MPs, open your eyes and mind...Follow what Tun has suggested...you will be safe. You quit now or never dream to be in cabinet in future...once DSAI takes over...

TDM Supporter said...

Dear Tun,

Brillint idea and strategy...ALL BN MPs, open your eyes and mind...Follow what Tun has suggested...you will be safe. You quit now or never dream to be in cabinet in future...once DSAI takes over...

wmi2488 said...

assalam tun,
saya adalah penyokong PAS dulu, kini dan selamanya. sebelum ini saya agak kurang bersetuju dengan kepimpinan tun walaupun tidak semuanya. namun dengan kemelut melanda UMNO sekarang, saya kagum dengan keberanian tun, dan tepatlah yang digelarkan kpd tun sebelum ini, seorang pemimpin unggul yang lantang, berani, cekal dan berwawasan. terima kasih tun kerana memimpin negara kita sebelum ini.

Kun Mali said...

Tun, you jump I jump... hehehe...

Golongan2 pelompat ni sure terpengaruh dgn filem terbaru Hollywood nama JUMPER...

Just a little joke from me, Tun...

Keep fighting Tun!

kacangan2 said...

Salam,

Tun, sebagai rakyat yg memerhati amat mendukacitakan apa yg berlaku,
org melayu semakin HANCUR tidak bersatu padu

Sepatutnya masalah diselesaikan secara ISTIQOMAH,bukan UGUT MENGUGUT,
yang menyokong Tun semuanya nak tgk MALAYSIA JAHANAM, berbincanglah dengan Pak Lah, berkongsi minda utk kemakmuran dan keamanan MALAYSIA

Utk pengetahuan Tun,generasi muda sekarang tertanya2, mana yg betul, mana yg perlu disokong, mana yg tidak,mereka keliru

Mmg idea TUN 'SUPERB',tp membuatkan mereka hampa,fikirla Tun,
semakin lama kita semakin TUA, esok belum tentu lg kita bernyawa, semua tu ALLAH punya kerja, klau nk tengok tak ada lg BUMIPUTRA & MELAYU, teruskan la agenda, kerana MELAYU AKAN TERUS HILANG DARI DUNIA

Dimana hala tuju Tun sebagai bekas PEJUANG MELAYU, Tun berundur ketika Tun masih disanjung, masih disegani malah dihormati, tp sekarang, generasi muda yg menyokong ketika dahulu, kini merasakan loya ada, nk muntah pun ada.

Biarla orang kenal Tun sebagai pejuang bangsa menuju wawasan 2020 yg dilaung2kan, bukan sebagai PEJUANG BANGSA YANG KALAH SEBELUM BERTEMPUR

Kini Tun umpama kata2 yg sering Tun ucpkan 'MELAYU MUDAH LUPA'

Unknown said...

heheheh,

Tun pi jentik telinga si Mukriz tu dulu suruh ikut jejak Tun macam Mokhzani tu ...pastu barulah Tun menyeru kepada semua rakyat malaysia dan ahli ahli umno khususnya untuk ikut jejak langkah Tun...

am-bina said...

salam ...pada yang beri kritikan akan tindakam tun perlulah kalian fikirkan terlebih dahulu bahawasanya TUN sangat arif dan sangat kenal akan erti perjuangan melayu berbanding kalian semua... apa yang TUN lakukan untuk kebaiakn kita bersama.. TUN telah lakukan kebaikan ini bertahun-tahun lamanya cuma kalian hanya akan sedar dan kenal erti semua ini setelah kita hancur dan punah...cubalah kalian cepat sikit..jangan sampai nasi jadi bubur...sesal dahu berpendapatn sesal kemudian tiada berguna...

Anak Tok Kun said...

Lompat Ooi Lompat, jangan tak lompat. tapi sapa yg berani lompat? Apa yg Berbahagia Tun kata memang betul, tapi Tun,adakah ahli2 parlimen dari BN terutamanya dari UMNO yang telah terlatih dari zaman Tun lagi sebagai Yes Sir & bodekman yang lebih menjaga kepentingan diri akan berani berbuat demikian? Walaupun kerajaan BN yang lemah tapi depa masih boleh jadi Menteri,Timbalan Menteri dsb nya.Tun pun tau masa zaman Tun memerintah lagi, kaki2 bodek ni cukup ramai menteri2 jumpa Tun pun semua cium tangan dan jangan sapa nak kata tak elok kat Tun, melenting bukan main, bukan apa nak ambik perhatian Tun kut2 boleh sambung jadi menteri lagi, macam tu la yg dok ada la ni Tun, tengok menteri yg sekor tu bukan main lagi
buat press conference kata kat Tun lepas Tun buat penguguman keluar UMNO, tera sangat ka dia tu? Dulu Tun buat Haip.... pun lari 3 batu la ni nak eksen pulak, bukan apa Tun, dia harap kut2 lps ni blh jadi Menteri Dalam Negeri pulak.
Depa bukan bekerja untuk Agama Bangsa & Tanahair lagi Tun, tapi demi menjaga perut depa saja.
Kita cabar depa-depa ni kalau betul-betul berjuang untuk rakyat yang memberi undi kat depa, cuba buat sepertimana yg Tun katakan.

Unknown said...

Salam Tun.With much respect to you,your "lompat" sugestion is not"healhty" for the nation.Ampun Tun.Its a very dangerous game.Definetely it is not in the interest of our beloved nation.

zulkifli said...

assalamuaikum.

tun selalu sebut pasal umno telah menjadi parti keluarga abdullah badawi.apa kaitan dengan parti dan abdullah.sampai begitu sekali tun menghentam pak lah.tindakan tun boleh buat macam-macam andaian pro and kontra.-permerhati politik.

BachokNET said...

Tun lebih suka Najib jadi PM??? Najib lebih baik?? No no no... Najib naik lagi kecoh mcm2 citer!

Pewaris Melayu said...

apa dosa pak lah sampai tun buat macamni?

tun juga yang pilih dia dulu untuk jadi TPM yang akan mengganti tun?

tak guna tun menyesal, tak baik buat cara macam ni.. dia ada style memerintah dia sendiri..

nanti dah sampai masa, dia resign la..

tun bukannya membaiki sebuah rumah yang hampir runtuh, tapi yang sebaliknya tun lakukan.

tun tak repaire tiang seri rumah tu, tapi tun 'katok' lagi tiang tu, bagi runtuh..

saya pemuda melayu, sedih dengan melayu sekarang.

tiada kaum lain yang dapat bela melayu selain kaum melayu itu sendiri..

www.pewarismelayu.blogspot.com

Anak Kedah Jati said...

Rentetan sejarah Kejayaan TUN M,

1. Semasa era Tunku
Memaksa Tunku letak jawatan selepas 13 Mei

2. Semasa era Tun Husain Onn
Memaksa Tun Husin letak jawatan

3. Cubaan menghapuskan Kuasa Raja-Raja Melayu

4. Memecat Tun Musa Hitam sebagai TPM

5. Memecat Tun Saleh Abass

5. Menyingkirkan Tun Gafar Baba dengan membenarkan jawatan Timbalan dipertandingkan oleh Dato Seri Anuar

6. Memecat Dato Seri Anuar Ibrahim dari TPM dan ahli UMNO

7. Memecat Mufti Selangor Dato Seri Ishak Baharum

8. Memecat Imam Masjid Negara Taib Azamuddin

9. Memecat Dato Harun Din

10. Memecat Dato Shahnon Ahmad

Dan ratusan atau ribuan pemecatan lagi.

Inilah insan yang bernama TUN DR MAHADZIR BIN MOHAMED ISKANDAR


Kekalahan PRU 12 adalah angkara Tun dan anak-anak serta kuncu-kuncunya. Semasa PRU 12 video Tun menjadi tontonan di Maskas pembangkang samada di Kedah, Perak, P Pinang dan lain-lain. Anaknya menghasut pemuda jangan undi BN.

Jangan salah orang saja, tengok lah salah sendiri. Jangan kata semua orang kedah tak sokong Pak Lah, cuma berapa kerat saja yang terlepas peluang. Jangan kata pati Pak Lah, dulu parti sapa, habis angkut anak cucu. Muhzani jadi Bendahari Pemuda zaman sapa, Marina Kaya zaman sapa, Mihzan Kaya masa sapa, Mukhriz kaya masa sapa. Jangan kata Pak Lah tak boleh ditegor, masa Tun sapa boleh tegor, sapa tegor kena pecat.


Wahai Tun, Ingatlah mati itu sudah semakin hampir, insaflah segala perbuatan kamu semasa di dunia ini. Janganlah masih bersendiwara lagi, bertaubatlah selagi puntu taubat masih terbuka. Sebagai seorang Islam, Islam menyeru umatnya jangan bermusuhan tetapi sekarang berpecah belah.


IKTIBAR:
Sebagai pejuang Melayu di era penjajahan, Tun haruslah sedar Tanah Melayu dijajah kerana perpecahan Orang Melayu. Kamu golongan muda berharap pemumpin seperti Tun janganlah mengadaikan Malaysia sekali lagi. Tun sudah hampir ke penghujung tapi ingatlah kepada orang kemundian.

blogtakterbatas said...

assalamualaikum..
betulkah Tun membuat bayaran sebanyak RM4.6 juta kepada pelobi Amerika pro-Zionis, Jack Abramoff demi memastikan pertemuan antara Tun dan Presiden George Bush direalisasikan?

alan_azlan said...

orang melayu ni cepat lupa....cam sekarang... semua jasa-jasa TUN habis dilupakan....dierANG anggap Tun ini sampah,nyanyuklar.........
TAPI BAGI SAYA TUN LAR BAPA EKONOMI MALAYSIA YANG MENYEBABKAN MALAYSIA BETUL-BETUL MAJU....
Saya tetap sokong TUN walau apa pun jua....

awang said...

Assalamualaikum Tun,
Tun tolong jelaskan kepada kami rakyat Malaysia,apakah punca utama yang membawa Tun sehingga sanggup membuat pendirian yang seolah-olah ingin memecah-belahkan orang melayu.Tun adalah pemimpin sanjungan kami dari dulu hingga sekarang,Tun amat tegas, berani dan berwawasan.Jadi jelaskanlah kepada kami agar dapat kami fahami apa sebenarnya ketidakpuasan yang terbuku di hati Tun tentang kepimpinan sekarang.Tun akan terus menjadi pemimpin pujaan saya.

Tuna said...

Salam Tun

Tindakan keluar umno berdasarkan sebab-sebab yang Tun berikan is the right move. Mengajak yang lain untuk turut sama pun ok gak tapi saya rasa pada realitinya tak akan diikuti oleh ahli UMNO bertaraf menteri sampai dapat gugat Pak Lah.

Dalam TV sekarang rakyat dah boleh lihat siapa menteri yang celupar dan biadap dan tak sepatutnya berada di sana.

They are displaying their true colors. Nampak sangat mereka ini Yes man Pak Lah dan mereka adalah duri-duri halus dan tajam serta beracun dalam UMNO. These people will never have a place in out hearts.

Depa tak sedar ramai yang tak boleh tolerate sikap kurang ajar mereka pada Tun. Ramai ni bukan ribuan tapi jutaan banyaknya.

Menteri yang biadap dengan Tun kami benci.

awang said...

Assalam Tun,
Saya masih meletakkan kepercayaan yang amat tinggi keatas Tun dalam memperjuangkan halatuju orang melayu khasnya dan bumiputera umumnya.Teruskan perjuangan Tun dengan harapan tindakan Tun ini akan menjamin pemulihan kepincangan dan bukannya menambah parahkan lagi retak yang menanti belah.

e.yu said...

Dear Tun.
It had been a great honour to have you as our PM from 1981 to 2003. In Malaysian history, no one can measure up to you. You are in a class of your own. To compare the present PM to you is like comparing the height of a coconut tree with KLCC twin tower. I doubt we will ever have another PM of your calibre for the next hundred years.
May ALLAH bless you and give you strength to lead us for many more years.

siamangagap said...

seperti pepatah nenek ...

yang dikejar tak dapat
yang dikendong keciciran...

seperti perumpamaan datuk ...

ibarat anjing dengan bayang-bayang..

seperti kisah moyang ...

si kaduk menang sorak kampung tergadai...!

sarur said...

tak pernah ade kerajaan yang tak main duit.. mesti nyer ade main duit.. mase time chedet pon dh terang2 main duit, tapi negara tetap ke depan..

tapi sekarang, time paklah bodoh nieh, dia punya kroni sakan dok hisap duit negara sampai effect kepada pembangunan. bodoh. mmg lah rakyat marah... nak main duit pon berpada2 la...

pandai buat, pandai la simpan.. dan kantoi, nk nafi.. mmg laa org tak suka..

tapi seriously, tak nampak ade org laen yang worthy untuk dicalonkan sebagai pm jika paklah turun.. bukan nk sokong paklah, tapi kalau chedet, siapa chedet nak calonkan? paklah yang chedet kasik power nieh dh kesilapan besar.. haihhh...

Ulul Albab said...

Salam. Sy percaya ramai Ahli Parlimen UMNO yang cerdik-cerdik baca blog Tun ni kerana banyak buah fikiran sebenar rakyat siber yang boleh diperolehi disini. Pada pandangan saya baca blog, kaji, hayati dan bertindak sebaik-baiknya jauh lebih baik jika dibandingkan dengan menghirup teh tarik sambil hisap cigar di hotel-hotel. Sebab bila hisap cigar dan bersembang-sembang tu sudah tentu bagi yang lelaki tersentuh juga topik perempuan yang pastinya akan meleret kepada perkara negetif.

Buat YB semua, esok malam jumaat bangunlah sembahyang tahajud dan sembahyang istikarah. Berserahlah kepada Allah swt minta la supaya ditunjukan jalan terbaik untuk masing-masing mengambil tindakan ke atas kemelut politik yang berlaku sekarang. Percayalah bahawa tindakan segera perlu YB semua lakukan sebelum situasi sekarang menjadi semakin parah. Sekali ni buatlah yang terbaik demi agama, bangsa dan negara

YB semua, nyatakanlah kepada Allah swt supaya ditunjukan siapa yang betul antara Pak Lah dan Pak Mahathir. Zahirkan kepada Allah betulkah tindakan Pak Lah yang semacam membuang terus Pak Mahathir yang telah memberi segala-galanya kepada beliau. Zahirkan juga kepada Allah swt betulkah tindakan Pak Mahathir yang terus menerus membelasah Pak Lah. Yakinlah bahawa Allah tahu segala-galanya. Minta juga supaya Allah tunjukan kenapakah Pak Mahathir begitu bersungguh minta Pak Lah berundur. Fikirkan juga apa yang YB semua akan lakukan jika diri YB duduk pada Pak Lah atau pada Pak Mahathir

YB semua, seperkara lagi. Akhir-akhir ni saya kerap ke Parlimen untuk lihat sendiri perkara sebenar apa yang berlaku. Maaf, saya sebenarnya kadang-kadang malu melihat sebahagian YB yang masih belum memiliki ciri-ciri kepimpinan sepenuhnya sebagai contoh masih ada yang merokok di merata-rata tempat, bersembang berdekah-dekah, bercakap yang nampak kurang cerdik dan kurang ilmu, sombong dan hipokrit serta lidah bercabang.

Saya mohon maaf sekiranya yang diperkatakan ini menyentuh perasaan tetapi fahamlah bahawa semuanya supaya YB semua sedar bahawa YB berada disaf hadapan membawa kami rakyat dan negara ini ke jalan yang benar. Salam

hamid said...

How if after some of your group supporter leave UMNO and the Sabah and Sarawak MP joint PR together form the government ??? UMNO is doomed!!

TM you are old ready. pls don't muddy the water that already is bad shape. Are you want to save the party(UMNO & BN) or the people of Malaysia??

hamid said...

It is best for Pak Lah to reform and joint PR with his loyal follower. Together with Anwar can reform the government and uplift the country from destroying. I know Pak Lah is a very good person but he has many bad apple in his basket. Many of his follower are very corrupted. The whole problem existed because of them.

Pah Lah and to other leaders, Don't ever dream of Malay unity. As a human being, no race has same idea and understanding, with Islam the situation will be alot more worse. There is no where in this world, Muslims living in unity. As in the history, soon after the death of Nabi Muhammad the WAR has started between Muslims. Until now every group of people believe that they're the true follower of Allah and started to hate each other and this will lead to disaster. Malay Muslims in Malaysia is no exception.

So living in multiracial society is a very healthy situation. Take for example: India and Pakistan, If both are Islamic country the result would be like Pakistan/Bangladesh(kill each other). Muslims are equally evil. Because Indian is a Hindu country they're tolerating all the killing(bom) made by Islamic extremist. They is more non-muslims country's are in the same situation, that is to tolerate the Muslims. The reason being, just because they're not Muslims.

Forget about Islam, Islam is threat to world peace. Practice more tolerant and humble towards other human beings. Don't be so selfish.

The thing that everyone should remember is, the enemy at indoor is more dangerous then the next door enemy. So the enemy to Malay is another Malay, no one can denied this. Previously 90% of non-malay support BN government, but the government take things for granted and the support is switched to other side. What BN government need to do is "reformasi", and the support will come to you, but i was just dreaming this to happen.

Pah Lah pls join PR and be honors to " People of Malaysia"

awang melayu said...

Assalamualaikum Tun.
Saya sangat bangga Tun dah kembali lantang bersuara, inilah pemimpin yang banyak menubuhkan kerajaan yang tanah airnya kecil tapi berjaya menjadi gergasi di mata dunia..pemerintahan Paklah dan Khairy nampaknya telah lupa atau sengaja tak meluangkan masa untuk mengkaji betapa dalamnya puisi tun ttg "Melayu Mudah Lupa dan Perjuangan Yang Belum Selesai". Di mana letaknya kebanggaan orang melayu dalam UMNO, semuanya hancur berkecai, tidak ada mega projek lagi dalam Malaysia yang boleh membanggakan Negara tercinta tetapi hanya pembaziran yang nyata tidak membawa apa2 erti bagi rakyat dan menjamin taraf hidup yang lebih baik. Kembali lah Tun, lantang lah Tun, berani lah Tun demi anak bangsa.

"Sesungguhnya tidak ada yang lebih menyayat, dari melihat bangsaku dijajah,
Tidak ada yang lebih menyedihkan dari membiarkan bangsaku dihina"

Renungkanlah puisi ini wahai bangsaku..saya masih ingat lagi airmata Tun jatuh sewaktu membaca puisi ini di "Malam Puisi Utusan 1996"

tehpeng999 said...

Dreams. This is only what you can do.

i'm mr. y2020 said...

Assalammualaikum "Sejahtera Atas Kamu"

Salam penuh penghormatan kepada Tun Dr. Mahathir Mohamad.

Ini adalah kali pertama saya berpulang untuk berada dan membaca sendiri blog dari Tun. Setelah menonton Buletin Utama dan tersiarnya alamat blog Tun ini, saya berpendapat, ia amat berguna bagi saya termasuk sesiapa sahaja mengetahui perkara/isu lebih lanjut dari Tun. Tahniah buat Tun atas kewujudan blog ini sepertimana jasa Tun terhadap tanah air kita, Malaysia.

Buat pengetahuan Tun, saya adalah diantara penyokong kuat Tun, bukan itu sahaja, Tun juga sebagai sumber ilham saya dan, sebagai idola untuk saya mengikuti jejak langah Tun bagi memikirkan sesuatu perkara/isu mengikut fikiran Tun, iaitu dalam menangani sesuatu perkara/isu termasuk, tindakkan yang diambil oleh Tun sendiri. Saya akui bahawa, sukar untuk insan lain menilai setiap langkah yang diambil oleh Tun dan, ia begitu 'aneh' untuk sesiapa sahaja menilainya malah, ianya juga diluar kempampuan akal untuk memikirkannya.

Merujuk dari "posting" 'LOMPAT' ini, dapat saya menilai dan fahami sendiri bahawa, ada sesuatu perkara yang cuba Tun sampaikan namun, hanya mereka yang mampu berfikir secara mendalam sahaja dapat memahami isi kandungannya. Ternyata setiap kenyataan Tun itu tersembunyi seribu makna agar mereka sedar bahawa tindakkan sewajar perlu diambil.

Walaupun setiap kenyataan Tun itu tidak begitu terperinci dan, ianya diseliputi kata pembayang namun, maksud pada setiap kenyataan yang dikeutarakan amat padat dan mempunyai 'klue' tersendiri. Saya begitu kagum dan amat bersyukur kehadrat Illahi ALLAH SWT bahawa, saya dilahirkan pada zaman Tun yang mempunyai kelebihan tinggi. Sudah tentu, agak sukar untuk insan lain menandingi kehebatan dari sudut pandangan dan pemikiran yang dianugerahkan oleh-NYA kepada Tun. Semoga ALLAH SWT melanjutkan usia Tun. Amin!

Saya berkeyakinan, langkah bijak dan keberanian yang telah Tun tonjolkan baru-baru ini mendapat sokongan sewajarnya dari semua pihak terutama, kepada mereka yang sepatutnya menghargai jasa Tun dan menghormati setiap tindakkan atas keberanian yang telah dibuat, ia berdasarkan kejujuran dan keikhlasan Tun memertabatkan Agama, Bangsa dan Negara. Semoga ALLAH SWT dapat membantu kita semua terutama, kepada Tun yang banyak berjasa dan, sudah pasti hanya ALLAH SWT MAHA MENGETAHUI setiap niat hambanya. InyaALLAH, ALLAH SWT memelihara kita semua. Amin!

Akhir kata dari saya, saya berbangga dan amat bersyukur kehadrat Illahi ALLAH SWT atas kurniaan dari-NYA, mengurniakan seorang insan yang berani, tabah dan mempunyai ciri-ciri kesabaran luar biasa seperti Tun. Saya tidak dapat untuk memuji Tun keterlaluan berdasarkan, kita semua hamba-NYA, cuma apa yang dapat saya luahkan di sini sekadar, Tun adalah seorang insan mempunyai kehebatannya tersediri. Syabas Tun Dr. Mahathir Mohamad!

Harapan dari saya, semoga setiap perkara/isu yang Tun keutarakan, mendapat sambutan dari semua pihak dan, semoga niat suci Tun memelihara kesucian Agama, Bangsa dan Negara dapat diteruskan.

Sekian, harap maklum dan, terima kasih.

Salam hormat,

LeoSabri

Unknown said...

Kepada ahli-ahli Parlimen Sabah, ingatlah, semasa USNO ditukar kepada UMNO, huruf M itu bermaksud: Mahathir Memberi Mandat. Moga Melayu Mengembang Maju!!

dabezaa646 said...

Assalamualaikum,

Ayahanda Tun,

Terlebih dahulu ingin anakanda ucapkan tahniah dan jutaan terima kasih diatas kewujudan blog ini.

Ayahanda Tun,keluar UMNO

Tidakkah Ayahanda Tun rasai bahawa ini adalah kesilapan besar Ayahanda yang kedua selepas menamakan Pak Lah sebagai pengganti Ayahanda ?

Ayahanda Tun sendiripun sedar bahwa tidak ada gunanya menegur orang yang dungu dan tak faham atau sesaja buat tak faham macam Pak Lah yang dikelilinggi oleh kaki ampu dan pak sanggup serta sanak saudara yang mempunyai dan diberi kepentingan oleh Pak Lah sendiri.

Pada anakanda Pak Lah adalah musuh nombor satu UMNO.Untuk merawat UMNO sudah tentu yang mendatangkan penyakit dan memudaratkan UMNO harus dimusnahkan.

Semenjak Pak Lah Menerajui UMNO berbagai kerosakkan dan kemusnahan yang teruk dapat dilihat dalam UMNO.Dan yang paling penting sekali adalah penderitaan rakyat semakin bertambah.Lebih-lebih lagi pada era kemelesetan ekonomi global ini.

Pembanggunan negara yang dirancang dan tidak terdirancangkanpun menambahkah lagi kekalutan ini.

Bayangkan Pembanggunan serentak seluruh semenanjung,sabah dan serawak.ADAKAH INI PEMBANGGUNAN YANG TERANCANG RAPI ATAUPUN PEMBANGGUNAN MEMANCING UNDI yang telah memakan diri ??

Mohon maaf kiranya kata-kata anakanda agak kasar dan biadap.

Pak Lah menyeru semua rakyat tunduk dan setia pada UMNO sedangkan Pak Lah sendiri sedang menggunting dalam lipatan.

Pernah saya tertanya siapa Pak Lah yang sebenarnya ? dan apakah agenda beliau ?? dan yang jelas Pak Lah telah berjaya memecah belahkan perpaduan ahli UMNO.

PERSOALAN anakanda MENGAPA KITA HARUS TAAT DAN SETIA PADA PEMIMPIN YANG SEDANG MEMECAHBELAHKAN PERPADUAN AHLI-AHLI UMNO ?

Kalau Pembinaan Jambatan Bengkok menghubungkan Johor dgn Singapura boleh dihentikan dan kerajaan membayar ratusan juta ringgit kepada kontraktor sebagai gantirugi....Mengapa tidak Jambatan kedua Pulau Pinang yang masih dalam perbincangan dan kajian.Dan lupakah kita sebagai rakyat bahawa sebelum itu Kerajaan Pulau Pinang telahpun memgumumkan dalam media cetak akan menghadkan kemasukkan kenderaan ke Pulau Pinang .

Melayu adalah UMNO dan
UMNO adalah parti orang Melayu
Tumbang UMNO hancurlah Melayu
Ketuanan Melayu harus dipertahankan.

Orang yang mengucapkan SAYA ADALAH PERDANA MENTERI tidak akan meletakkan jawatan..

Anakanda amat berbangga dengan apa yang Ayahanda Tun lakukan hari ini walaupun ianya adalah sesuatu yang amat payah untuk direalisasikan.

Dan sekarang amat jelas apa yang bakal terjadi dan dilalui oleh seluruh rakyat Malaysia sekiranya Anuar Ibrahim tidak dipenjarakan dahulu..DAN IANYA AKAN BERKEMUNGKINAN UNTUK TERJADI KERANA PAK LAH SEDANG MEREALISASIKANYA BERSAMA KAUM KELUARGANYA MENGGUNTING DALAM LIPATAN SEBAGAI MUSUH DALAM SELIMUT UMNO.

Sekian.

kulaan said...

Assalamualaikum.

Tun..Tindakan Tun memang ditunggu terutama Anwar Ibrahim kerana apa yang berlaku selama 6 tahun dalam jel amat perit bagi beliau yang berpegang pada kata Lawan Tetap Lawan.Sekarang beliau berkata bahawa beliau telah berjaya menewaskan Tun di dalam politik dengan membongkarkan kisah lampau kerana bagi beliau ,Tun tidak lagi berpayung dibawah UMNO.
Walaupun Tun telah berjaya memajukan negara tetapi Tun perlu ingat bahawa manusia zaman ini bukan maksum dan apa berlaku sekarang juga akibat tindakan Tun juga kerana mengapa Tun melepas kuasa jika Tun tahu bahawa Pak Lah tidak berupaya.
Walaupun ada orang mengikut tindakan Tun keluar Umno tetapi perlu ingat bahawa kebanyakan golongan muda sekarang tidak condong terhadap wadah perjuangan bangsa melayu.Tindakan anak Tun mengikut jejak Tun bukan ukuran dan ada yang masih berdendam kerana ketidakadilan serta kecewaan semasa era Tun dahulu yang kehilangan pekerjaan akibat tindakan anak-anak Tun atau tindakan undang-undang seperti ISA

Anonymous said...

Politik Sabah berbeza dengan Semenanjung. Apa yang penting sekarang adalah sama ada boleh menarik diri dan bantu menubuh kerajaan yang lebih simpati dengan mereka. Tun M hanyalah sejah hitam pada mereka. Negara Malaysia maju dalam tangan Tun M, tapai rakyat Sabah termiskin diNegeri terkaya. Budak darjah 6 pun dapat menyelesaikan kira-kira ini...

MUSTAFFA HJ OTHMAN said...

Salam Ayahanda TDM,

No matter what you do or whatever action that you take...

YOU ARE AMONG THE "BEST EVER PRIME MINISTER" THAT WE HAVE... ONLY YOU MAKe A LIL BIT OF MISTAKE BY CHOOSING THE "PAK MENTUA SI KJ TU" TO BE OUR SO CALLED "IDIOT" PM...

SO KEEP IT GOING VERY GLAD THAT WE STILL HAVE YOU AROUND...
FOR : Ibunda TDrSH (YOU SHOULD BE VERY VERY PROUD TO HAVE A HUBBY LIKE TDM) & MOKZHANI (YOU SHOULD BE VERY VERY PROUD TO HAVE A FATHER LIKE TDM NOT A COWARD LIKE "PAK MENTUA KJ"

Tun4life said...

OHH MY GOD!! having these 36 partyless representative, they will have the final say in Parliament, in other words THEY ARE IN CONTROL OF PARLIAMENT. ARRRRGGHHHH!!! GENIUS!!!

preencess said...

Asalammualaikum wrmth wbkt,

My dearest Tun,

May Allah Bless you always with abundance of good health, joy,happiness,bliss and peace....amin.

I couldnt agree more to all the articles that you had written Sir. Am finding all the happenings back home in Malaysia for the past years had been incredible. Stories there had never failed to shocked me everytime I come back, sometimes I wonder if I have actually landed in an alien,foreign place..

Things such as the rude manners of some politicians speaking their mind of you Sir, were actual drama of arrogant, spoilt and snobs on show. Is this their example for our younger generations on how to treat their elderly? Whats more a proven dynamic leader of our country? Where will Malaysia be without your visions Sir?

Now we have this prime minister who thinks that he is above all and forgotten what his duty really is. To even ignored the results of the recent election shows how irresponsible and blatantly ignorant he is. He even dares to go against the Sultan for a while? Who does he think he is?

It saddens me that the latest political news give Malaysia a bad review in the eyes of foreigners especially our neighbouring countries. Their leaders and people had admired and valued your leadership Sir as an example of a Great Leader that motivate his nation to achieve higher grounds and believe in potentials. And so many of this countries people have hopes that they too have such leader as you Sir.

Nevertheless,this is a challenging phase for Malaysia.Will always support you Sir.Keep up the wonderful work.

Take a good care Sir....

wassalam

Siapalah aku said...

Assalamualaikum,

Tun,

Sebut pasal MP dari BN masuk ke parti lawan dan tidak akan kesemua mereka mendapat tempat sebagai Menteri bukan perkara utama.

Perkara utama pada hari ini yang semakin mendesak adalah membebaskan rakyat daripada belengu kenaikan harga barangan akibat daripada ketidakstabilan pemerintahan UMNO/BN pada waktu ini.

Fikiran TUN mengenai tidakan MP BN tidak akan mendapat tempat sebagai menteri dan timbalan menteri adalah jelas menunjukkan bahawa TUN lebih mementingkan kedudukan daripada pembelaan nasib rakyat yang tertekan pada hari ini.

hantam said...

Camne nak lompat nie ek, sakit la. sape2 boleh buka tempurung ni jap. hehehe

Keng said...

Tahniah Tun..terbukti dan ternyata serta terserlah bahawasanya kamulah yang dikatakan pejuang sejati agama, bangsa dan tanah air..sesungguhnya tindakan kamu itu tidak keseorangan.. Untuk makluman Tun, cawangan kamilah yang pertama membubar cawangan dan keluar daripada menjadi ahli UMNO beramai ramai demi mengikut seruan Tun (Cawangan Sri Tanjung, Langgar dalam parlimen Pokok Sena, Kedah).. Sesungguhnya kami tetap bersamamu..INSYAALAH..

samurai melayu said...

AYAHANDA RAKYAT yang kami kasihi
The candle that lit UMNO and the nation.
Don’t blow it out
The sons of this blessed country are afraid of the darkness infront!

Dalam kaca ada Api,
Dalam api ada Cahaya,
...
Sedang duduk bermenung cuba mengupas dan mencari 'kunci rahsia’ kepada Api dan Cahaya yang di maksudkan, kami tertoleh pandangan kepada bingkai yang memaparkan gambar Ayahanda dan Bonda Rakyat yang beserta dengan Puisi kami 'TUTUR PENGHARGAAN BANGSA'

Dari duduk bermenung bertukar ke termenung
Apakah Ayahanda Tun yang berjaya mengubah nasib bangsanya dari berjalan tunduk ke bumi kepada bangsa yang berani mengangkat muka, tegak berdiri dan tiada lagi ejekan kata hina, kini diejek dan dihina oleh pemimpin2 bangsa yang telah diangkatkan maruahnya?

Ahli gang 'Little rascal' Nazri Abdul Aziz yang tak diajarkan hormat kepada orang lebih tua dalam apa jua keadaan , dengan biadab melempar kata sinis 'Dia bukan budak yang tak berakal'
Kami mohon kerjasama sdr Datuk (Prof). Firdaus PhD, DbP, kirimkan senaskah buku rujukan tentang peradaban guna bahasa (or to that effect) supaya ‘the Little Rascals’ tahu sedikit peradaban cara guna bahasa melayu 'orang di atas'(Ilmiah) bila nak buka mulut 'makan besar' mereka tu.

Tun Musa Hitam yang kami nobatkan sebagaiTun Patriot ni, kita kenalah faham tutur bahasanya dan bagaimana penghujung ayatnya. (percakapan). Apakah cakapnya berakhir dgn titik(.)atau comma(,)?
Titik kalu, membawa satu maksud
Comma kalu, boleh jadi lebih dari satu maksud
Tun Johor ini 'expert' dalam
Baling batu, sorok tangan
Asah parang serampang dua mata

Maka bila beliau katakan
'Duri dalam daging sudah dikeluarkan',kita katakan dia mulut ‘celupar’, tapi bagi kami skripnya berbeza..Bacaan kami begini rupanya. Pak Lah telah mengadu kat dia
‘Bagaimana kita nak buat kerja untuk mengatur langkah supaya dapat maju kedepan, kalu Chedet ni asyik suruh saya BERUNDUR? Maka bila Pak Musa bercakap ‘celupar’
Dimaksudkan nya adalah, 'Pak Lah, la ni hang boleh lah mulakan kerja tanpa gangguan?'

Percaya lah, bila pak Musa pulang nanti, pak Lah dok 'tidoq' lagi.
Bila ditanya kenapa masih tak bergerak lagi, depa kan kata kat Musa 'amacam aku nak mula bergerak (kedepan), hang dok suruh kami semua balik (BERUNDUR)ke pangkal jalan. Bila nak sampai penhujung jalan,kalu ikut lagu tu?
La ni, Tun Johor pula disalahkan.

Yang hang dan kuncu-konco dok berjalan ikut rentak cha-cha, pasai apa?
Jalan ikut rentak lagu Bujang Lapok kan baguih, said Mr. Mosses Black(mind of a...)

Kata arwah tok guru saya, antara rakan2 seperjuangan hanya Tun Johor ni sahaja boleh duduk makan sepinggan dengan Tun Kedah, yang lain nya hanya takat duduk makan semeja! Betuih ke?

To fellow critics and detractors of AYAHANDA TDM,
kalu kalian tak buta dalam terang, kalian pasti nampak siapa yang main wayang!
TM/TV3 sudah sponsor My Team dan pasukan tertentu Liga bolasepak
Celcom buat juga, tapi ada satu ketika dulu buat kejutan guna ‘Pontianak’ untuk iklan sukan nya??
.
Tunggu bila agak nya dapat tonton edisi baru filem ‘Ali Baba and the 40 thieves’ arahan Anwar Abraham tajaan Bank Rakyat(BR) bersama Pak Lah dan pemimipin2 BN.
Molek lsgi kalau rakyat semua dapat tontonnya di banguna Parlimen!

Al Fatihsh, Amin

Nasirudin Anjud said...

Tun Yang Saya Hormati,

Saya dengan segala ikhlasnya menjemput Tun untuk melompat ke Sabah dan tinggal sini untuk selama-lamanya.
Memandangkan pencemaran habuk, jerebu dan bahan-bahan toksik di Peninsula mungkin akan memudaratkan kesihatan Tun.
Di Sabah ini suasananya adalah Laid Back dan majoriti rakyatnya adalah orang-orang yang lurus bendul (tak suka tikam belakang), hormat orang especially orang2 tua (cium tangan adalah adat dan kebiasaan kami)dan patuh kepada agama (masing2 punya agamalah).
Keadaan Utopia seperti ini akan memberi Tun menjalani kehidupan sepeti Tun nostalgiakan iaitu suasana ketika umat di peninsula belum lagi dipengaruhi oleh materialisma dan hedonisma yang orang-orang barat telah berjaya tanamkan di peninsula selama UMNO memerintah.
Terima kasih dari Nasirudin.

Peverill said...

Dear Sir,
I have little respect for anything Barisan does. It is a party of self getters.Sabah is way behing when it comes to development and to this day only BN members get the contracts nand probably earn a thound times what they put in. BN needs to spend time as an opposition purty and get rid of its spoilt brats

Peverill said...

Dear Sir,
I have little respect for anything Barisan does. It is a party of self getters.Sabah is way behing when it comes to development and to this day only BN members get the contracts nand probably earn a thound times what they put in. BN needs to spend time as an opposition purty and get rid of its spoilt brats

Anonymous said...

salam,
lompat parti mcm yg tun buat nih, ada bagi manfaat ape2 ke kepada rakyat malaysia..
government tukar, tapi rakyat sabah sarawak dapat benefit ape?
ntah la tun, saya hormat tun, tapi, makin hari tindakan tun makin tidak berada pada tahap wajaran intelek sebenar tun..
saya sedih sangat!

Unknown said...

Kami dah meluat tengok muka AAB, tindakan Tun mmg saya sokong ! Musa Hitam cuma kaki bodek. HIDUP MAHATHIR !

YonG said...

I wonder if there is any morality in politics.
Is not a wise decision to jump out of UMNO and then jump in again.
Dont forget Malaysia is a democratic country.
Now Pak Lah still dominating because of major residents still supporting him.
So we should respect major decision.
It is not fair to all resident in Malaysia if any UMNO members "jump".

Anonymous said...

Dear Tun Dr Mahathir Mohamad,
Salam.
Where I work, lompat means one turns into an incredible hulk. Very, very, very angry.
In politics, there are two groups of people who do the lompat thingy.
One does it because of principles.
One does it because of gila kuasa.
There might be a third group, a fourth group and so on and so forth who jump because of their own reasons.

Just me,
Anonymous

La Belleza Coleccion said...

btul...
orang BN pandai...
sbb cani je cara nak bagi tekanan kpd kerajaan...
dengan lompat parti...
bkn tuk slama lamanya
tapi sementara pimpinan krajaan BN sedar...
PAK lAH susah nak lpas jawatan sbb die kene bersihkan najis kotoran yang die dah buat...
kl die bagi kat pengganti...
nnt malu la die..
skang die tgh bersihkan sket sket...
huhu...

Milshah said...

Assalamulaikum Tun,

Strategi yang bijak. Sekurang-kurangnya MP kerajaan tahu adanya strategi ini. Walaupun mereka telah nyatakan sokongan, di masa depan tiada siapa yang tahu.

Wassalam

fuad said...

If opposition have the money to offer BN MP to Lompat that will last 3 generations, can't we all see what is going on? People from overseas are supporting them and ASWJ are happy to see Tun resign. Who else other than the Big Power USA. It is well known that they mastermind all the politic instability all over the world. For their benefit. They also find reason to start war with Afghan, Iraq and now Iran.

Indonesia once was in shambles, then Thailand, then Pakistan, etc-etc. Without strong leaders, Malaysia also will be a Yes Man to USA and the 51st State of USA indirectly.

Wake up everybody..

Danny said...

To all malaysian,

we really lost confident to our current government.. high corruption & slow action to fight against high inflation. Only talk without action...

People like us and "anak anak malaysia" are suffering with low income and stress to survive in such a condition.. world recession especially US may cause a serious impact to us...

I am from Ipoh, Perak.. 28 years I am by looking Perak without any improvement in term of economy and development.. what have been done by UMNO for the past?? I am degree holder whereby Perak income is cant even enough for us to maintain our family.. it force talented people like me to work outstation and even oversea.. What is the state and federal government done for the people. How fair and clean is our government.

Please please wake up. Time to change. We need to equally develop our country. Look at China. How fast the development and how great the impact to country development. What is Malaysia. We move earlier than people but we achieve nothing rather than corruption.

I feel embarrasing when I read Malaysia newspaper for daily fighting against politics, corruption, inflation and internal security. Please act rather than talk.

Once again, I really hope the government can change and bring a new hope to young generation. Improve country economy, balance overall state development, create more fund to education (enable all people to study even up to university level with affordable fee or loan arrangement), improve our internal security and control against inflation (especially rice price..People are take advantage to sell at higher price).

Please set into our society shoe to feel our stress. Please please act.

Tun4life said...

OHH MY GOD!! having these 36 partyless representative, they will have the final say in Parliament, in other words THEY ARE IN CONTROL OF PARLIAMENT. ARRRRGGHHHH!!! GENIUS!!!

Miguel 'Iban' Sampaio said...

I've read some of the comments and they sure are interesting. Regarding the 'unfairness' to the rakyat whom had voted for the wakil rakyat, i dont think a re-election is in need since rakyat elected the wakil rakyat, not the parti of the wakil rakyat. We're all getting smarter nowdays and we know whoz talking like tin kosong and whoz not. That's one reason why some of BN candidates lost in the last election.

The possibility for Sabah MPs to jump party/become independent is higher compared to Sarawak simply because UMNO is in Sabah and not in Sarawak. We (especially west malaysians) should be aware that politics in Sarawak is a lot different than in the peninsular. Like it or not, PBB as the head party in Sarawak itself is an independent party. PBB can just quit BN and be PBB alone. Other non opposition parties in Sarawak goes under PBB and not directly under BN. Good thing that Sarawak are not demanding anything from the central government....

Back to real topic, i am not sure of the outcome if they really do 'jump around'...whatever it is, i hope everything will be for the good of our country...

Izhar Md Zaid said...

Lompat parti pasti akan berlaku. Kes terbaru Ezam orang kuat Anwar dulu istihar masuk UMNO. Mungkin lepas ni ada beberapa orang lagi yang ada kaitan dengan Anwar istihar masuk UMNO. Inilah yang dikatakan politik. Bila BN dan PR saling melobi maka tak mustahil banyak lagi yang akan melompat selepas ini. Tapi Anwar tentulah lebih bijak rasanya. Pengalaman beliau di dalam dan di luar penjara yang tak pernah kita lalui kadang-kadang menyebabkankita tak terfikir apakah tindakan beliau selanjutnya. Jadi kami percaya apapun tindakan orang politik baik Tun, Pak Lah dan Anwar hanyalah untuk kepentingan diri dan politik masing-masing. Rakyat perlu terus bekerja dengan gigih. Biarlah orang politik dengan politik perut mereka. Hari ini mereka bertikam lidah, besok baik balik. Dan itulah juga yang kami sebagai rakyat harapkan.

fairNsquare said...

Kalau MP BN lompat, tentulah bukan semua dapat jadi menteri, t.menteri. tak payah lah duduk dalam ofice kementerian, lantik jak jadi ambassador ke, pengerusi lembaga ke. ah paling penting yang selebihnya dapat lah projek sikit2. tak kan bn ragut semua projek tu

By the way, i strongly agreed with these ideas to force pak lah to step down before dia kena undi tak percaya, lagi lagi lah malu oii.

Saya membesar di zaman Tun, and so far Tun is the strongest ever PM of Malaysia... so someone has to be the weakest PM in Malaysia.

Who is he??? tepuk dada tanya selera, sape makan lada dia rasa pedas

SOKONG BARISAN NASIONAL said...

Kalau Pak Lah resign, belum tentu keadaan negara akan menjadi lebih baik. Mungkin keadaan Malaysia akan menjadi lebih teruk! Kalau Dato Seri Najib naik, apakah jaminan yang Tun Mahathir tidak akan mengugat pentadbiran beliau? Mungkin Mahathir dan Mukhriz akan kutuk / kondem Dato Seri Najib pula. Habis nanti Mahathir suruh Dato Seri Najib letak jawatan pulak. Nanti tukar lagi orang lain, dia suruh orang baru tu pulak letak jawatan. Ini tak betul! Itu tak betul! Habis Mahathir dan Mukhriz saja yang betul! Orang lain semua salah!

Bebas said...

lompat-lompat tinggi-tingi macam KATAK...siapa cepat dia dapat jadi PM baru

Dr Chico the Great said...

Dr.M, Why are you so scared of BN losing the majority? I can only see goodness from all this.... Malaysia for Malaysians. What BN do before is very disgraceful and very self centred.

Look at the previous Selangor State Government.... They have fully utilise their budget for 2008 and left the current state government with nothing. It's a sabotage and the people are the ones who suffer. I really hope those in the previous Selangor State Government are brought to justice. Barisan Nasional are soar losers and I hope the Pakatan Rakyat will take over. So that funds can be channelled to all state with fairness and for development of quality projects.

You may be a doctor by qualification, but remember the rakyat aint stupid. We know what we want....Progress and certainly the current BN team can't give us that.

Those BN supporters in Semenangjung Malaysia....forget about voting for Barisan Nasional because you guys are just minority. Most of BN votes comes from Sabah and Sarawak. People in Semenanjung knows the bad side of Barisan Nasional and want change of government. Anyway, nothing is stopping you to voice your support for BN, just that it is not heard...

The reason for the split in UMNO is simple. Your cronies are there, Abdullah's cronies are there, Najib's Cronies are there.... all with one agenda. Self interest, MONEY...MONEY...MONEY and CORRUPTION.

Pakatan Rakyat is the way....

Unknown said...

malay politician love to politizing rather than serving the community..coz we are too busy politizing around we've lost a piece of big stone in the middle of the sea..which a child can tell that it is belong to malaysia..but look what happened we only got putih mata..thank you che det

Atila Ismeth said...

Dear TunM,
As per your write-up titled "Lompat", in the context of politics "lompat masuk parti lawan", it is a natural tool or way in politics to achieve an individual's or party's vision.

In this world of rapid and constant change to meet "global international objectives", Malaysia is not exceptional from these in its political scenario. Nothing in this world stays the same forever, including business and political orginzations, country's sovereignity,country's georgrahic border,etc.

As for Malaysia, GE2008 is an eye opener as to how rakyat dont want the same way of ruling and the game of politics are never played the same way like before.

A concept called "lompat" seems to be the trend becoz of pent-up years of unhappines to the majority ruling ie: federal government in handling states or matters that do not meet to elected party reps or "rakyat's" objectives.

"Lompat" is now an openly avail avenue for elected party representatives to blend in with a new alternative coalition party in the hope to gain or betterment for its "rakyat" in the state.

In the event that "lompat"
happens, should PR get very comfortable to form Federal Government, should PR able to rule and run Fed Govt well and propel the country's economy better, then chances for PR to win the next GE is high. When this happens, those party reps who had "lompat" earlier may not return to its previous coalition party. Unless PR prooves to be a messy Fed Govt, mayhap those reps may return to its previous party in the hope for a win.

The truth is : nobody wants to make friends with an unpopular immoral friend, who drains their pocket, image, energy and values. This applies in politics too.

Taking consideration of economy and social factors, political parties have great responsibility to take care its members to ensure continous support for years to come though its takes to "lompat masuk parti lawan".

R YeaR said...

Assalamualaikum Abah.ape habaq?

Saye memang respect abis abah dan saye amat risau skali lepas abah letak jawatan sebagai perdana menteri pasal sy x rase ade pemimpin lain yg mampu menggantikan abah.kerisauan saya menjadi kenyataan skang nie.
Apa pun tindakan abah sy sokong sangat sebab sy yakin setiap tindakan abah adalah yg terbaik untuk rakyat malaysia.teruskan perjuangan dan sy harap sy akn dpt blajar byk lagi dr abah!JANGAN PERNAH BERHENTI!!

ajib said...

assalamualaikum Tun,
Sy bukan dr BN tp sy sokong tindakan Tun terhadap Pak Lah.begitu teruk pemerintahan dia skrg..so selfish..tak ade faedah ape pun utk rakyat..yg banyak dapat faedah ialah kroni2nya terutama sekali si khairy..ade eloknye kalau dia berundur..sy hrp Tun perkuatkan la pengaruh di kalangan pemimpin2 tinggi BN supaya lompat parti @ kuar dr parti...
Mungkin satu hari nanti rakyat akan lebih menderita di bawah pimpinan Pak Lah jika tak dibendung dari skrg...

dexs2 said...

assamulaikum TDM,

Bila baca akhbar, tiada berita yang menarik...selain politik. pening kepada dibuatnya ekonomi yang teruk, busines lagilah teruk dengan harga barang naik... apa lagi selepas ni, wahai pak meneteri semua, dah tak sempat tengok masalah rakyak, sibuk berkempen...almaklumlah, nak jaga kepentingan sendiri...hal rakyak tak dipedulikan.

TDM,
kalau macam ni lah, keadaan sekarang, nasib orang melayu semakin layulah, sudah 2 pulau telah jatuh ketangan singapura, apa menteri buat... hoi tidur ke? negara dah teruk niii, bangun lah, kalau tak boleh buat bagi kat orang lain pulak.

Wahai pemimpin Umno, bangunlah... tak ada telor ke, apa lagi yang nak dibagi kepada singapora.

yang benar,

dexs

lee said...

G'day Tun,

Cerita pasal MPs Sabah kecewa dgn pucuk kepimpinan BN terutamanya dalam UMNO sendiri memang panas. Sy tidak berani komen samada mereka ada keberanian memperjudikan nasib mereka atau tidak tetapi yang pasti:

1. bila anwar kata ada 30 MPs mau lompat ikut dia, MPs pembangkang tidak akan kena beli. sy percaya semua mrk happy & anggan2 akan jadi menteri tidak lama lagi. Silap2 da bagi2 jawatan kabinet, maklumlah like's anwar said don't used oppositions parties, use "waiting government".

2. Sy lihat skrg MPs Sabah memang mengambil kesempatan mendesak Pak Lah skrg. Kesian juga sy dgn Pak Lah, beliau ialah Perdana Menteri dan kena push sebergini oleh calon2 yg di endorse oleh beliau sendiri. Tp yg pelik MPs yg dapat post semua sokong Pak Lah, yg tiada post kabinet hampir semua lantang bersuara. Isu2 sosial di Sabah bukan sesuatu yg baru actually, lama da, skrg semua diungkitkan.

3. pasal royalti 5% ke, 20% ke, sy sebagai rakyat MAHU kerajaan negeri mahupun persekutuan bg tahu dgn jelas dulu bagaimana mahu belanjakan duit itu untuk rakyat kalau dinaikkan pergi 20%. Apa guna dia kalau ya pun di berikan 20% royalti tetapi org2 tertentu sahaja yg sapu habis, tidak sempat dirasai rakyat. Selagi tiada perancangan, jangan bagi!

4. ambil kesempatan ini tanya semua sikit, kalau boleh Datuk menteri yg berkenaan tolong jawab. sebelum PRU 12, rakyat sebenarnya protes kenaikkan harga minyak. tu antara faktor penyumbang kekalahan BN secara besar2 an. manakan tidak, kos sara hidup naik mendadak. Patrol naik 20 sen, gula, sayur, roti canai, semua masing2 naik 20 sen. mcm piramid tau konsep dia, entah menteri yg berkenaan perasaan ke? Minyak kereta belum naik, tetapi banyak barangan kerperluan asas dah naik mendadak. Susah lah hidup bergini TUN. minta bantu TUN campur tangan. Rakyat jgn leka lihat pergolakkan politik Malaysia tetapi tidak sedar semua kena bayar lebih skrg.

regards,
lee

zackrie said...

ai main lelompat, payah nih baru politik nak lompat belum lg agama.
saya rasa kalo pihak lawan x dapat atasi crisis harga minyak sudah tentu BN akan kembali
rakyat pilih pihak lawan sebab waktu pemerintahan pak lah banyak barang naik
kene pulak rakyat kerja gaji rendah macam keluarga saya
mcm mane nak hidup!!!
tambah pulak khairy dah naik mane tak nyer tibe2 jer..

Anonymous said...

Dear Tun,

Why is it this way?

They tell us in the textbooks (created by them) to love the government, and to "mengisi kemerdekaan dengan kemajuan".

Is this kemajuan, dear Tun?

Is this Wawasan 2020?

I am disappointed.

Fido Dido said...

We remember what happened with pbs in 1994. Hope Tun remember too. It's a shame, disgrace to all sabahan. The anger is still around.

Mohamad Fazli Ramli said...

Dear Sir,

I am so happy that leaders from both BN & PR are united in their condemnation of you. It shows 2 things:-
1) Your solution of "lompat" party is very effective and will deal a major blow to PR dream of taking over Federal Govt. At the same time UMNO has no choice but to expedite the proposed transition of power.

2)You speak the truth. That's why both side of the fence (BN & PR) are now singing the same song.

Sir, keep telling the truth....they may not want to hear it but WE DO and WE CARE for the TRUTH!!!!!

Thank You.

Gelombang Rakyat said...

Tun Dr Mahathir Mohamad, berita terkini ialah Abdullah Ahmad Badawi, Pemimpin Pemusnah, telah mengalu-alukan Ezam Mohd Noor, melompat kembali ke dalam UMNO. Adakah sesiapa melobi Ezam, dan adakah sesiapa melobi Abdullah Ahmad Badawi supaya Ezam masuk semula UMNO? Lebih penting lagi, adakah keputusan Abdullah Ahmad Badawi ini, bakal menguntungkan dirinya yang mahu lebih lama kekal sebagai Presiden UMNO dan lain-lain kerusi yang didudukinya? Atau, sudah ada orang di sekeliling Abdullah Ahmad Badawi yang mula menjeling dan memunculkan rasa tidak puas hati. Sama-sama kita saksikan apa yang terjadi seterusnya...

SiR KinG TiGeR said...

Biarkan si luncai terjun dengan labu labu nya !

UMNO dah kucar kacir tetapi semua tidak mau mengaku, itulah sebab nya saya dah lama tak membayar yuran tahunan ! Sekarang gajah gajah dah mula mengamuk, saya tak mau tengok pelanduk pulak yang mati ditengah tengah. Bangsa lain akan tertawa terbahak bahak.

Jadi, wahai gajah gajah, berdamai lah demi bangsa, ugama, negara !
Menang jadi arang dan kalah akan jadi abu !

Ingat pesan saya, sikancil, Mohd Zaki Abdol Wahab, Kelana Jaya, Selangor.

Ansaru Gadam said...

Hi Tun,

I have been following closely on all your messive comment and pressures to Pak Lah and seems those words of yours has fall into his deaf ears.

Perhaps Tun have to reconsider your goodself to keep silent at the moment otherwise you are just wasting your most QUALITY time as a retiree and on top of that, you are stirring the peacefull environment in Malaysia.

Your influencing command may distroy the established MALAYSIAN NATION with its multi racial population.

"Let YESTERDAY be a respected history", " TODAY is a day to accomplish priority", "TOMORROW yet to see, yet to come, yet to know" as tomorrow you will never know IF you can still enjoy your prosperity as good as yesterday's.

May the good LORD shower you with all His blessing always.

Gelombang Rakyat said...

Tun Dr Mahathir Mohamad, saya kagum bila Dr Mahathir Mohamad menulis dan berucap, terdapat bijak pandai di Malaysia yang mampu menganalisis dan membaca apa yang tersirat, dan mereka mengemukakan pandangan mereka melalui kacamata kebijaksanaan mereka sendiri. Seringkali pandangan mereka bernas. Seorang daripadanya ialah pemikir yang dikenali ramai, dalam blognya http://padi-malaysia.blogspot.com/, memberi isyarat bahawa Tun Dr Mahathir pimpin parti bebas, beliau memetik dari saranan Tun Dr Mahathir Mohamad dalam pos perihal lompat. Saya nampak ini satu ruang, semacam "the next step in whole planning" sekiranya tiada perubahan dalam UMNO. Jika pemimpin dan ahli UMNO dan Barisan Nasional hanya melihat dengan mengharap sesuatu hanya kepada Abdullah Ahmad Badawi, sedangkan mereka tidak pula mahu menyertai parti lain, maka bebas sememangnya alternatif dan ada potensi. Dalam PRU 12 yang lalu, ada seorang telah pun menunjukkan teladan jalan yang berkesan. Isyarat yang sama boleh disuarakan kepada Mukhriz Mahathir. Gerakan ke arah itu boleh dimulakan sekarang. (kenyit!) Hilang gelap timbul terang. Wow!

Si Penanya (?) said...

kenapalah jadi lagu ni?
mereka bwat kerana pengaruh atau memang atas dasar? sepatutnya kenalah lebih risau dengan masalah sosial sekeliling mereka. bukannya kamu kamu (orang atasan) berseronok dengan kehebatan sosial kita kini. memalukan saya tahu.

«Oldest ‹Older   201 – 277 of 277   Newer› Newest»