Wednesday, May 7, 2008

Kerajaan yang lemah tidak baik bagi negara berbilang kaum seperti Malaysia

Saya ucapkan terimakasih kepada pelawat yang sudi melayari chedet.com. Saya minta maaf kerana tidak berkesempatan mengeluarkan artikel baru buat masa ini.

Tetapi sebagai menyahut permintaan pembaca, saya telah mengalih bahasa penulisan yang sebelumnya untuk paparan kali ini, sementara saya sediakan artikel yang baru.

Saya akan cuba menulis sekerap mungkin. Dua artikel pertama sebelum ini telah ditulis di dalam bahasa Inggeris. Saya akan tulis di dalam kedua-dua bahasa, Malaysia dan Inggeris, mengikut kesesuaian.

Saya mengalu-alukan maklumbalas pembaca sebagai cara untuk mengetahui pendapat yang berlainan daripada pendapat saya sendiri.

Saya minta maaf kerana tidak mungkin dapat menjawab semua pertanyaan yang diajukan. Bagaimanapun, di dalam penulisan saya yang selanjutnya saya akan cuba menjawab sedikit-sebanyak soalan-soalan yang diajukan.

Sekali lagi saya ingin mengingatkan pelayar web chedet.com supaya kita sama-sama menjaga etika dan mengambil sikap bertanggunjawab serta bertata-tertib dengan tidak menggunakan perkataan kesat di dalam ruang komentar.

Saya terima kritikan dan saya siarkan komen pengkritik-pengkritik yang tidak setuju dengan saya, tetapi saya tidak boleh siarkan kritikan yang mengandungi perkataan-perkataan yang kesat dan kurang sopan samada terhadap saya mahupun terhadap orang lain.

Saya harap semua pelayar laman web ini dapat menghormati permintaan saya ini. Saya mengalu-alukan semua pengunjung dan mengucapkan selamat melayari chedet.com.

Berkenaan dengan rencana saya tentang pelantikan hakim, ramai tidak setuju dengan pendapat saya bahawa apabila Kerajaan terpaksa berkerjasama dengan pembangkang ianya menunjuk kelemahan Kerajaan dan pendapat saya bahawa pembangkang adalah musuh.

Dari segi politik, pihak pembangkang adalah musuh. Terpaksa bekerja dengan pembangkang bukanlah tidak demokratik, tetapi menampilkan kelemahan Kerajaan.

Kerajaan yang lemah tidak baik bagi sebuah negara berbilang kaum seperti Malaysia. Ianya hanya akan mengundang ugutan terhadap kuasa kerajaan. Kerajaan tidak boleh memuaskan hati semua pihak. Jika Kerajaan tidak tegas dan terpaksa berdolak-dalik, akan timbul masalah kurang keyakinan terhadap Kerajaan. Ini akan menyebabkan polisi dan projek tidak dapat diimplimentasi dengan lancar. Mungkin ada orang yang sudah sedar akan keadaan ini.

Kerajaan yang tidak memerlukan sokongan pembangkang akan lebih berjaya menempuh kritikan dan bangkangan yang semua Kerajaan harus hadapi. Tetapi Kerajaan juga haruslah mengambil maklum terhadap teguran yang dibuat pembangkang dan jika perlu mengambil tindakan berdasarkan teguran tersebut.

Di dalam konteks hari ini, Kerajaan Persekutuan tidak berdaya untuk membawa apa-apa perubahan kepada perlembagaan dan akan terpaksa menghadapi ugutan sepanjang masa. Sokongan pembangkang mungkin bersyarat dan kredit akan diberi kepada mereka.

Salah satu kepentingan memperolehi dua-pertiga majoriti di Parlimen ialah kerana tidak akan timbul masalah lompat parti oleh mana-mana ahli Kerajaan. Sekarang kita dengar tentang masalah ini hampir setiap hari. Kepimpinan Barisan Nasional kini bagai cacing kepanasan. Dan cacing yang kepanasan tidak boleh mencapai apa-apa pun.

Pentadbiran Kerajaan Persekutuan sebelum ini tidak pernah gagal mendapat dua-pertiga majoriti Parlimen. Sebagai ukuran kekuatan, majoriti dua-pertiga membenarkan Kerajaan membuat apa sahaja keputusan yang difikirkan baik tanpa perlu bergantung kepada mana-mana pihak lain.

Mungkin juga cadangan untuk meminta sokongan atau kerjasama dibuat dengan ikhlas di atas semangat demokrasi. Persoalannya kenapa sekarang? Kenapa tidak apabila Kerajaan memperoleh majoriti 90 peratus selepas Pilihanraya Umum 2004? Perubahan kepada cara hakim-hakim dipilih sepatutnya boleh dilakukan selepas kejayaan cemerlang 2004.

Saya berpendapat bahawa negara ini memerlukan satu Kerajaan Persekutuan yang kuat dan tidak perlu bergantung kepada mana-mana pihak, yang boleh berkhidmat kepada rakyat dan negara tanpa perlu rasa takut atau ragu-ragu.

Tetapi saya juga berpendapat akan perlunya pembangkang yang kuat. Ini adalah untuk memastikan yang Kerajaan tidak menyimpang daripada landasan sebenar, ataupun menyalahguna kuasanya.

Gandingan pihak Kerajaan yang kuat dan pembangkang yang mempunyai kekuatan serta keinginan untuk memantau penyalahgunaan kuasa Kerajaan akan membawa kebaikan bagi Malaysia.

Berkenaan cadangan Kerajaan menubuhkan suruhanjaya kehakiman, adakah ini kerana ianya bagus ataupun tindakan tergesa-gesa untuk memenangi sokongan yang hilang?

Berkenaan kritikan saya terhadap kepimpinan Kerajaan sekarang, saya percaya saya mempunyai hak berbuat demikian. Berhenti daripada Kerajaan hanya bermakna menyerahkan kuasa dan kekuatan. Tetapi ianya tidak bermakna saya harus menyerahkan hak kerakyatan saya. Saya mempunyai hak untuk mengambil berat terhadap pentadbiran tunggang terbalik negara ini dan juga parti yang saya tolong pulihkan pada tahun 1987.

Parti ini bukan kepunyaan Dato Seri Abdullah. Ianya bukan untuk menyokong beliau sebagai pemimpin lebih-lebih lagi setelah salah percaturan di dalam pentadbiran serta pilihanraya umum baru-baru ini. Parti juga bukan kepunyaan saya. Ianya adalah kepunyaan semua ahlinya. Buat masa ini ahli parti tidak dibenar mengkritik. Mereka hanya boleh mengiakan apa sahaja yang Dato Seri Abdullah kata atau lakukan.

Memandang yang pihak pembangkang juga menyokong Dato Seri Abdullah, jika saya tidak mengkritik, tidak ada sesiapa yang akan berbuat demikian. Dan tanpa kritikan, Kerajaan dan Dato Seri Abdullah sudah tentu akan menyimpang.

353 comments:

1 – 200 of 353   Newer›   Newest»
lurker said...

language is certainly not a barrier =)

Lysendar said...

Dear Tun,

An execellent article. However, if you can translate into Bahasa English as some of us not good command in Bahasa Malaysia. Thanks. Wish you stay healthy and good luck

pizet said...

kenapa ahli yang menang dalam election tidak dilantik ahli dalam kabinet...kenapa ahli yang tak masuk bertanding boleh menjadi ahli kabinet...somehow i think that there is no democracy anymore...when everyone can become a member in the cabinet without masuk bertanding..penat labur duit masuk election sajalah macam tu...by making those decision make bn more weaker and lost more trust by the public.. and i agree that kerajaan yang lemah tidak baik untuk negara yang berbilang kaum... i really missed those time when you are the prime minister.. now the opponent is more stronger..something fearful beside that

Bung Karno said...

YABhg Tun,

Saya minta izin untuk muatkan keratan berita dalam Malay Mail 6May 2008.

Di bawah tajuk "Ruckus over rising Rulers" ada keratan ini :

At a Press conference, Karpal argued that the palace cannot order the State government to reinstate him and that Nizar was at fault for bowing to pressure.

He said a "disturbing" trend of Rulers interfering in State government business is emerging and cited the recent crisis in Perlis and Trengganu over the appointment of the Mentris Besar, and now in Perak.

" In Selangor too, the pressure is building up, " he said, blaming the weak Federal government as the main reason why rulers are emboldened to "interfere" in executive matters.

"During Mahathir's (former PM Tun Dr Mahathir Mohamad) time, there was no such interference because he would not allow it. In fact, he curbed their powers and removed their immunity.

"The Prime Minister (Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi) is weak and so the Rulers are cashing in," Karpal said.

Saya macam tak percaya laporan MM ni.

Walaupun benci, tapi Karpal Singh rindu dengan Tun Mahathir !!!!
Dia setuju dg Tun bahawa weak Federal Govt is no good for the country.
MB Perak ni jadi budak belasahan Karpal je.
Paklah ni lemahhhhhhh patut diganti
Tapi Karpal ni dah lawan raja !!!!!

mn said...

A.kum YBhg Tun,

1. Alhamdulillah dan T.kasih banyak-banyak kepada Tun kerana menerima permintaan saya supaya tulis dalam Bahasa Malaysia.

2. Saya tak kisah jika selepas ini, Tun tulis pulak dalam bahasa Mandarin dan Tamil kerana mereka adalah rakyat Malaysia juga. Tetapi ramai ka orang Inggeris menjadi rakyat Malaysia?

3. Tun, bila nak balik A.Star? Nanti bila Tun free, Tun balik la kita sembahyang berjemaah sama-sama kat Masjid Akar peluru, A.Star,yang dekat Maktab Mahmud tu.

4. Ok Tun, jaga diri baik-baik ok. Have a nice day to u.

http://www.penyokong-kj.blogspot.com

Anonymous said...

Tun,
Raja Petra Kamruddin baru sahaja ditahan. Pihak kerajaan seolah-olah telah memakan umpan Pakatan Rakyat dan mereka sekarang menggunakan isu ini untuk menjana satu lagi pemberontakan. Walaupun ramai yg sedar, RPK ini hanya 'scapegoat', malah beliau sendiri mengundang penangkapannya untuk tujuan 'publicity stunt'. Akan tetapi ramai juga yg risau ini membuka peluang kepada pembangkang menganjurkan satu lagi 'uprising' dan kekuatan Kerajaan sekarang mungkin tidak mampu mengawalnya.
Saya berharap Tun dapat memberi komen terhadap isu ini dalam artikel Tun yg akan datang.

Terima kasih.

peensandad said...

TDM,
Salam Sejahtera,
Saya sangat berbangga kepada TDM kerana mewujudkan blog ini kerana saya lebih suka untuk mendapatkan maklumat semasa melalui internet yang saya rasa lebih telus.
Saya amat bersetuju dengan pendapat TDM berkenaan dengan post ini. Sesebuah kerajaan yang lemah memang tidak akan dapat memimpin sebuah negara yang berbilang kaum dan belum mencapai tahap perpaduan yang kukuh.
Pada pendapat saya, kerajaan seharusnya sentiasa memperhalusi kesemua permintaan rakyat dan menimbang tara kebaikan dan keburukan disamping menilai tahap penerimaan pemikiran rakyat terhadap agenda yang ingin dibuat kelak. Walaubagaimanapun, saya sangat bersyukur kerana PRU12 membawa banyak perubahan kepada tahap pemikiran rakyat pada masa ini. PRU12 membuat rakyat bertambah matang dan saya yakin BANGSA MALAYSIA akan 100% berjaya pada tahun 2020. Antara orang yang membantu mengubah tahap pemikiran rakyat dari segi politik adalah TDM sendiri, DSAI dan Raja Petra Kamaruddin a.k.a RPK.
Semoga Malaysia Terus Maju dan Bersatu.
Turubasa.

Hong 阿豐 said...

It is time for revolution for Malaysia Government. We need a strong leadership and fair government.

phyzhoe said...

Saya percaya yang Dr M amat sayangkan Malaysia. Oleh itu teruskan bersuara dan mengkritik. Kerajaan yang lemah perlu bangun. Kenapa tradisi mengangap parti pembangkang sebagai musuh diteruskan?

Tan Hong Yee said...

Maybe you should come out to get yourself involve in the world of politics again? Just like MM Lee in Singapore. I believe that your experiences would still be much of use to citizens of Malaysia and able to benefit the land of Malaysia.

Kitty's Bloggie said...

kudos for the malay version! salam Tun, saya sekeluarga menyokong Tun 100%!! Kerajaan sekarang memang sangat lemah dan Pak Lah sentiasa gagal memberi komen/pandangan tentang apa2 isu besar yang berlaku setiap hari. Saya sentiasa tertanya2 di manakah PM kita semasa berlaku bermacam2 krisis tidak kira krisis sensitiviti antara kaum mahupun isu2 tentang kenaikan harga barang.

ahmadalbab said...

Assalamualaikum Tun Dr. Mahathir..

Apa yang Tun katakan memang betul dan tepat sekali...

Bagi saya sebagai rakyat.. saya amat memerlukan pandangan dan Pemikiran Tun bagi menegur dan memperbetulkan apa yang silap dalam kepimpinan negara sekarang..

Mohon jasa baik Tun untuk memberikan pendapat bagaimana caranya untuk melayu kembali bersatu..

Razlan said...

Tun,

Kerajaan mesti kuat, bukan sahaja didalam perlimen, tetapi mesti kuat didalam mempertahankan hak kita, sebab, sebelum ini masa kita kuat pun kita kadang-kadang tersasul memberi hak kita kepada kaum lain.

Dengan kurangnya mejoriti didalam parlimen, bagaimana agaknya kita akan pertahankan Orang Melayu.

rezqeen hill said...

Ape yg dicoretkan Tun adalah betol.
Parti Barisan Nasional utk semua dan bukan utk org2 tertentu shj.

Meski pun sbg ahli kita terpaksa menyokong kepimpinan yg boleh menerima sokongan tetapi tidak boleh menerima teguran.

peace said...

excellent comments dr M. We really miss ur leadership. We are hoping for a new and fresh government. May god bless.

Iskandar said...

Syabas Tun, teruskan usaha demi Negara Tercinta.

Kepada kaki-kaki ampu dalam U**O, hentikanlah tabiat sempit anda. Letaklah Parti dan Negara melebihi kepentingan diri sendiri.

Berlaku jujurlah kepada kebenaran.

Tolak pemimpin yang lemah.....

idiopathic idiot said...

assalamualaikum Tun dan pembaca sekalian...

saya nk ucap terima kasih banyak2 kat Tun atas jasa Tun buat kami anak2 Malaysia.Terima kasih kerana masih berjuang untuk kestabilan dan keutuhan Malaysia.Terima kasih Tun dan semoga Allah SWT memanjangkan umur Tun dan terus memberkati Tun dan Malaysia.

Tun, saya harap Tun dapat mengulas tentang DEB dalam masa terdekat ni memandangkan macam2 cerita (mostly tak baik) berkumandang meminta dimansuhkan dasar ekonomi baru.tolong sisipkan sekali fakta2 tentang DEB sbg bukti DEB ini penting buat melayu dan Malaysia.kata2 dan hujah2 Tun penting dalam hal ini.Umpama kata2 seorang ayah kepada anak2 (dan cucu2).Tolong Tun.saya ni anak DEB.5 taun saya diajar jadi manusia di SBP dan hari ini saya belajar pun atas wang JPA.

Tun, permintaan kedua adalah berkaitan ISA.saya nak pulak dengar hujah2 Tun kenapa 22 tahun pemerintahan Tun dpertahankan ISA walaupun ngundang banyak kontroversi.penting memandangkan banyak pihak dah keluarkan hujah2 mereka untuk mengharamkan ISA ni.saya percaya apa saja Tun buat ada sebab dia (mostly DEMI kebaikan Malaysia).Mungkin ISA masih perlu dpertahankan atau dibuatkan alternatif lain atau dimansuhkan terus.pandangan Tun sangat penting.

Tun,maafkan saya untuk comment yang sgt panjang ni dan bahasa yang informal.saya dah cuba pendekkan,tapi tak boleh(tak reti kot).hehe.betul.Tun,andai punya kelapangan datang2la jenguk kami pelajar2 Malaysia di Kota Parahyangan,Indonesia.sekali lagi Tun,terima kasih banyak2 kerana mempertahankan dan memperjuangkan nasib kami dulu dan sekarang.salam dari saya buat keluarga besar Tun.wassalam -anak malaysia-

Zamri Mohamad said...

Terima kasih Tun kerana menyediakan blog ini secara dwibahasa.

Dari masa ke semasa kami menantikan sudut pandang Tun dalam pengurusan kepimpinan, mengurus konflik dan menjadikan kepimpinan Malaysia berpengaruh bukan setakat pada peringkat poltik tetapi dalam mana-mana cabang sekalipun.

Terima Kasih
[b]Zamri Mohamad[/b]
[url]http://www.motivasimindamu.blogspot.com[/url]

Nazri Hashim said...

Ayah Tun,

Terima kasih menyiarkan artikel dalam bahasa melayu. Senang saya nak memahami lebih lanjut dan menerangkan kepada keluarga saya di kampung. Semoga Ayah Tun dipanjang umur dan dipelihara olehNya. Saya merasa amat bangga jika Ayah Tun dapat baca comment saya walaupun tidak pernah bersua dengan Ayah Tun mahupun berjabat tangan.

Kanachi said...

@su-kj
what is wrong with writting in english?blog tun M bukan saja untuk pembaca Malaysia. Ada warga Malaysia/bukan Malaysia yg berada diluar negara yang masih mengikuti perkembangan politik negara.Biarlah yang berada di luar negara yang mungkin mempunyai pendapat yang mungkin berbeza memberi komen.

Sorry tun for my "Reply" on this issue. Like most of the ppl, We miss you. Ppl can say how bad you were during your time as a prime minister but that is the fact that during your time, ppl like "bigfoot" and "the gangster of the prime minister's office" will watch their every words in the media. Your daring statements against world powers makes the world think twice before trying to "bully" us asians.i remembered when i was 11,i went to australia for a holiday,even the taxi driver knows who you are and guess what he said "Dr M is a very smart man"
how i wish you would be back in politics but i think to be fair to you,i respect your decision to retire as you have served the country well and we thank you.

Regarding the weak government, It is evident that the developement of this country has slowed down to a halt.Projects can't proceed due to the insufficient support/"missing money".2/3 majority is good under a good leader.It shows how "weak" the current government is even though they won 2/3 the last election causing the whole country to destablized.who knows if the rumour is true,the current government mite be the opposition in months to come. By that time, Nasi menjadi bubur. Ppl did not vote for the opposition,ppl vote against the WEAK government.

pang 3 said...

kenapa skrng lagi teruk karpal singh blh lwn isu raja

IZZO said...

Salam,
Y.Amat Bhg Tun,

Harap dapat mengutarakan pandangan selanjutnya.

AFR said...

Dear Tun,

I'm not a political person, but I do admire your works, your charismatic behaviour and your courage in turning the nation towards a wellknown developing country.

Best of luck Tun for whatever you do. Thanks for giving us a future.

AriffSMB said...

YBHG Tun,

Tahniah saya ucapkan kepada Tun kerana masih sudi dan sentiasa bersedia untuk memberi nasihat yang bernas kepada kepimpinan UMNO sekarang terutama di kala keadaan agak kelam kabut berpunca dari kelemahan yang ditonjolkan dalam kepimpinan Sultan Abdullah.

Walaupun Pak Lah cuba untuk mengembalikan keyakinan rakyat kepadanya tetapi semuanya seperti sudah terlambat. Perubahan yang cuba ditonjolkan oleh Pak Lah sebenarnya bukanlah punca utama kejatuhan BN dalam PRU-12. Mungkin sekadar untuk menyedapkan hati rakyat yang sudah terluka. Segala perubahan dan pembaikan yang cuba dilakukan oleh Pak Lah seperti penubuhan Suruhanjaya kehakiman, Suruhanjaya BPR serta perhatian yang diberikan ke atas tuntutan CUEPACS sepatutnya dilakukan sebelum dari pilihanraya lagi.

Inilah padahnya, jika mandat yang diberikan kepada Pak Lah gagal disempurnakan dengan baik. Malah Pak Lah seperti telah 'mengsubkan' mandat itu kepada orang lain terutama menantu kesayangannya. Walaupun cuba dinafikan oleh Pak Lah, namun segala-galanya jelas menunjukkan pengaruh menantunya dalam membuat keputusan-keputusan penting.

Sekarang, pilihan yang ada pada Pak Lah hanyalah samada untuk berundur secara terhormat atau memilih untuk mengarahkan KJ meletak semua jawatan dalam parti dan kerajaan (jika mampu).

Dengan kemasukan Khairy dalam Parlimen maka berakhirlah kekuatan dan era pak Lah dalam politik. Apa yang diharap agar kemelut yang melanda parti BN sekarang tidak akan terus berpanjangan. Seseorang harus berkorban demi memastikan UMNO terus relevan di kalangan orang Melayu.

Saya juga berharap agar Tun terus memberi idea, pendapat dan nasihat demi kepentingan orang Melayu yang semakin layu.

Kevin Zahri said...

Dear Tun,

I have lots of admiration for what you have done for the country and faham and sokong sepenuhnya pandangan Tun terhadap "kerajaan" and yes, Proton. :)

NGINAP SRENGENGE @ SRENGENGE said...

Dear Tun ,

Islam Hadhari tak dapat menyelamatkan umno . Kita dah dapat melihatnya Sejak Tun turun dari takhta .

Sebenarnya Allah sembunyi banyak benda dari kita utk menguji kita.Tapi ada 6 yang penting , supaya kita pikiaq dalam2.

1 Dia sembunyikan redhoNya,
2.Dia sembunyikan murkanya,
3.Dia sembunyikan Lailatulqadar,
4.Dia sembunyikan wali2Nya di kalangan manusia,
5.Dia sembunyikan tarikh mati,
6.Dia sembunyikan pahala dan dosa.

Sebaik2 makhluk Allah ialah manusia , dan sehina2 makhlukNya juga manusia sehingga tarafnya lebih bawah dari haiwan.

Manusia terdiri dari perkataan : manu & sia . 'Manu' ertinya orang, 'sia' ertinya tak berguna.

Hanya iman dan amal menaikkan taraf kita supaya berguna.
Pohon Allah kurniakan Taufik & HidayahNya.

Regards from nginapsrengenge.

Unknown said...

Salam Tun,

Tun merupakan idola saya, walaubagaimanapun saya ada satu persoalan:

1) YAB PM sekarang dilantik oleh Tun sendiri. Kenapa Tun masih melantik beliau sebagai pengganti sekiranya Tun dapati dia seorang ketua yang lemah. Saya percaya Datuk Seri Abdullah merupakan salah seorang menteri senior di dalam ahli kabinet Tun dan Tun dapat menilai kredibiliti yang ada pada beliau sebelum dilantik.

TK and gud luck

Anonymous said...

assalamualaikum,
saya amat teruja membaca hasil nukilan YABhg Tun, nampaknya.. era che'Det akan hidup kembali.. seperti mana 60 tahun dahulu, bermula dengan Straits Times of Singapore... platform mungkin berbeza.. namun hasil sekarang lebih global... semua warga seluruh dunia... mampu merungkai minda kelas pertama, YABhg Tun... insyallah, generasi makin berevolusi.. namun hakiki tersendiri...
sekian

Hanna said...

Assalammualaikum semua,

Terima kepada TDM kerana sudi mendengar masalah kami walaupun dalam internet. TDM telah menerajui tampuk pemerintahan dan pentadbiran UMNO sejak umur saya pada ketika itu amat muda. Dan sepanjang saya meningkat dewasa, jarang sekali saya mendengar rakayt marah dengan kerajaan atas sebab kenaikan harga barang yang melampau lampau. Kalau naik pun tak lebih daripada 0.5 ke 0.10 sen sekali naik. Kejayaan TDM mengawal dan membela nasib kami amat dihargai khususnya orang Melayu. Kini, kita tengok boleh dikatankan setipa 2-3 bulan ada je benda yang naik harga - beras, gula, tepung dll. Bagaimana dengan nasib golongan yang berpendapatan rendah sederhana khususnya Melayu. Yang ada anak ramai. Jika sebelum kenaikan harga baranga yang melampau ini kami telah pun mengamalkan jimat cermat apatah lagi apabila disarankan oleh PM kita kini, nak jimat macamana lagi? Takkan sampai tak makan nasi kut? Saya hormat pada PM kita kini, Datuk Seri Abdullah namun, kalau boleh belalah nasib kami khususnya orang Malayu di tanah air kami ini. Kami bukan pekerja kerajan yang mudah dapat kenaikan gaji tahunan, bonus. Di manakah para pemimpin kita yang berazam membela nasib orang Melayu kini? Saya bersetuju mengatakan bahawa kerajaan yang lemah tidak baik bagi negara yang berbilang kaum seperti Malaysia.

Caleb said...

Tun,

Do you agree that the very concept of race itself, especially in Malaysia, promotes the idea of racism since people are divided by their races, not nationality.

Ask anyone - they'll say "I'm a Chinese" or "I'm a Malay" before the say "I'm a Malaysian".

It's not the government's strength that is the main issue here - it is the government's upholding of racial concepts.

myspacerb said...

Assalamualaikum Tun, saya lahir pada tahun 1988 dan tidak pernah 'merasakan' pemerintahan Tun kerana masih kecil dan mentah; tidak mengerti mengenai politik dan tidak ambil tahu sangat kerana bagi saya, Malaysia adalah satu negara aman dan stabil, dan apa yang saya lihat, Malaysia sedang menuju untuk menjadi sebuah negara yang moden dan dihormati. Apabila saya sudah dewasa, barulah saya mengerti jatuh turun politik dan barulah saya berasa kagum dengan ucapan2 Tun yang lantang menyuarakan suara hati masyarakat Malaysia dan Islam terutamanya dihadapan media barat yang tidak jemu2 menghentam kita. Apa2 pun, saya amat bergembira kerana dapat mengikuti Tun melalui blog ini kerana saban hari, Tun semakin 'lenyap' di television. Terima kasih Tun atas jasa2 Tun sebelum ini dan semoga Tun dapat terus menulis dimasa hadapan.

Redhuan D. Oon said...

Salam Tun,
Ada juga yang mengecam Tun sebagai pihak yang bertanggungjawab ke atas kelemahan kerajaan sekarang. Saya tidak setuju malah menyifatkan pentadbiran Tun sebagai yang terbaik pernah ada.

Apa yang Tun lakukan adalah paling sesuai waktu itu. Tun melakukan pindaan maupun perubahan drastik dalam banyak perkara selaras dengan kehendak dan krisis yang datang melanda, sebaik-baiknya mengelak dari ia melanda tanpa dinding.

Selepas diserah kuasa kepada kepimpinan baru, seharusnya merekalah yang tahu apa yang patut diteruskan dan apa yang patut diubah sesuai dengan waktu mereka.

Namun kerajaan hari ni tidak menampakkan apa-apa berubahan yang sehebat zaman Tun, malah berlawanan pula dengan beberapa inisiatif yang saya sendiri turut menyanjungi seperti Projek Kereta Proton, Double Tracking dan Jambatan Bengkok.

Pesanan Tun di saat genting ini amat didahagakan dan diikuti rakyat. Semoga Allah memanjangkan usia Tun sekeluarga.

I hope to meet you soon to present to you a successful project led by me that was a direct inspiration from you - www.adempiere.com/wiki . Sadly it it did not draw much interest from previous minister JJ. I guess his mind is elsewhere :)

Redhuan D. Oon

noreez said...

Assalamualaikum Tun,

Finally..jumpa gak your blog ni..n i hope u don't mind that i've listed your blog ni in my blogroll. Tersangatlah terujanyer dapat baca hasil penulisan Tun. Terubat gak rindu kat ayat2 yg dtg dr minda Tun.
Stay strong n healthy.. All the best to u n your family...Happy blogging!!

Mr. Right said...

Posting yang baik, terima kasih kerana mengalih bahasakan article ini ke Bahasa Melayu.

Tahniah juga kerana menjadi ahli politik terbaru bertukar menjadi 'beruk' bak kata menantu kesayangan pak mertua.

www.akubetul.com

george bush said...

Saya doakan TUN panjang umur kerana perjuangan TUN belum selesai lagi..

Reza said...

Dear Tun,
What a great article !!. We hope to hear more of your thought and read more of you articles. Hope you will be in good gealth and may Allah protects you always.

Anonymous said...

saya suka tun ! pakl lah should resign , yeah~

Unknown said...

Tun,

Sekarang BN menghadapi situasi yang sangat sukar. Krisis. Tetapi, sejarah menunjukkan apabila UMNO dan BN menghadapi krisis, dia tidak berpecah dan apabila krisis itu diselesaikan, maka UMNO dan BN menjadi lebih kuat dan ahli-ahlinya boleh merapatkan barisan semula. Nasihat saya yang jauh lebih muda ini, yang tak terlibat dalam perjuangan kemerdekaan, yang sayangkan Malaysia, adalah supaya mereka kembali ke pangkal jalan supaya dapat mereka memperbaiki jalan-jalan lama ataupun teroka jalan-jalan baru. Bacalah perlembagaan. Tengok apa prinsip sebenar perjuangan UMNO. "The best way to learn, is to make mistake".

P/S: Tun, dari editor majalah KSAH ke blogger, you've seen it all. Been there, done that.

Anonymous said...

Tun, do you ever think of Pakatan Rakyat will dominate the federal government someday? and if that happen, is it good for malays and Malaysians generally?

Adzakael said...

Salam Tun Dr. M

Setelah membaca komen-komen yg dipaparkan disini,saya boleh merumuskan bahawa ramai yg memahami demokrasi sbg 'kebebasan mutlak'.Ramai yg mahukan demokrasi ala Barat tanpa memahami apa yg diperlukan dlm melaksanakan demokrasi cara tersebut.

Saya mendapati bahawa sebilangan rakyat Malaysia masih tidak dpt berfikir secara rasional,malah boleh dikatakan masih lagi dikuasai emosi.Demokrasi mutlak menuntut kematangan fikiran yg teguh dikalangan pengikutnya.

Pemikiran yg kurang rasional ini boleh dilihat dr pemahaman rakyat mengenai isu-isu tertentu.Dengan menyalahkan kerajaan terhadap sesuatu yg sukar dikawal,terutamanya yg bersifat global,membuktikan dakwaan saya.

Berbalik kpd isu utama,pada pendapat saya,kerajaan yg lemah akan terpaksa mengikut telunjuk bnyk pihak.Akan ada bnyk pihak yg akan cuba mengambil kesempatan dlm mendapatkan perkara2 yg mereka mahu,terutamanya yg telah menjadi prioriti mereka sejak dahulu.

Walaupun parti yg memerintah tersebut mendapat 2/3 kerusi,tetapi jika parti yg memerintah terdiri dari 4 parti utama yg tidak sehaluan landasan perjuangannya,ia masih dianggap sbg kerajaan yg lemah.

Oleh itu,akar kepada kerajaan yg lemah adalah pemimpin yg lemah.Pemimpin yg lemah adalah pemimpin yg tidak mampu mengikut arus perubahan semasa dan sentiasa berada dihadapan.Pemimpin yg lemah adalah pemimpin yg tidak mampu memahami konteks negaranya dan global.Pemimpin yg lemah adalah pemimpin yg tidak mempunyai visi yg utuh,visi yg dapat membuatkan org kagum meskipun selepas 100 tahun.

Pemimpin yg paling lemah adalah pemimpin yg tidak punya ilmu atau yg tidak mampu menggunakan ilmunya utk kebaikan rakyat dan negara.

Yang paling teruk adalah yg tahu bercakap tapi tak mampu memahami apa yg diperkatakan.

Anonymous said...

YBhg Tun Dr disayangi,

Apa lagi kalau hanya menekan rakyat macam RPK? Boleh katakan 'bloggers' tiada pilihan kalau seterusnya mereka
sentiasa tidak bagi kebebasan untuk yang benar! Tak namoak langsung tulisan oleh RPK menghina apapun sedangkan ia hanya bercakap tentang jenayah?

Salam mesra dan harap sentiasa sihat Tun

Anonymous said...

Assalamualaikum Tun, tahniah kerana mempunyai blog sendiri, im looking forward to read the latest post. saya suka membaca blog tambahan pemimpin sendiri mempunyai blog kerana saya rasa ia lebih ikhlas dan terus dari pemimpin itu sendiri. kalau mahu cakap terus dengan TUN mesti susahkan nak jumpa so now saya rasa lebih dekat dengan pemimpin.

saya nak bagi skit komen ttg kerajaan dan situasi sekarang ni la Tun, bagi saya kerajaan kita ni belagak dan sekarang ni baru tahu langit ini tinggi atau rendah. dan situasi yang Tun katakan yang Kabinet ini hanya tahu iakan saya kata PM kita ni bagi saya amat tepat tapi tah la ape nak jadi.

mengenai pembangkang pula rasa saya diorg ni sudah mula ade yang riak tambahan orang yang kat bawah ni rasa cam dah menang satu perang besar, kalau boleh saya macam nak nasihat je...sudah sudah la tu ingat kita ni macam roda....

ok lah Tun maaf kalau kata kata saya ni agak kebudakan atau hingusan saya ni baru lepas matrik dan akan ke u tak lama lagi doakan saya ye TUN.

semoga ALLAH panjangkan usia Tun dalam memberikan KHIDMAT pada MALAYSIA dan seluruh dunia. Tun jaga kesihatan,but teruskan menulis dan mengkritik demi bangsa dan negara kita TUN....selamat.

crazyEllysee said...

Tun;
Apa khabar tun sekarang? Pada baru-baru ini saya telah membaca sebuah buku biografi Tun yang lama. Biografi tersebut ditulis dalam bahasa melayu dan di terbitkan pada akhir 80an. Dari biografi tersebut, saya telah mengambil tahu banyak cerita silam tun semasa muda. Tun memang hebat-lah!
Disana juga saya menyedari bahawa Tun pandai membuat business sejak zaman tun di sekolah. Tun menjual balloon kan? Tun juga pernah berniaga sebuah gerai makan dengan beberapa rakan tun sewaktu perang dunia kedua... betul?
Di itu,
Tun juga memberi semangat kepada saya bahawa tiada apa yang tidak dapat, jika saya mahu saya perlu berusaha :)..


Tun memang boleh dikatakan sebagai seorang pemimpin yang sangat peramah. Tun rela dan sudi menerima apa apa sahaja komen dari bloggers. Itu merupakan salah satu cara yang baik dan efektif terhadap interaksi Tun dengan umum.
Saya berasa gembira kerana Malaysia pernah mempunyai seorang yang seperti Tun ini.
Tun menggunakan 2 bahasa di sini untuk "posting" blogs, merupakan satu tindakan yang baik kerana masih banyak orang malaysia tidak beberapa fasih dalam bahasa Inggeris.
Saya berasa pihak yang berkuasa terutama Kementerian Pendidikan perlu mengambil tindakan terhadap masalah rakyat malaysia yang tidak beberapa berdaya dalam Bahasa Inggeris ini.

Ini bukan menyuruh anak anak Malaysia meninggalkan Bahasa Melayu Malaysia, tetapi kita perlu sedar bahawa Bahasa Ingeris ini merupakan bahasa globa di seluruh dunia.
Saya berasa amat sedih kerana saya sendiri pernah menggalami situasi anak anak Malaysia yang mempunyai masalah komunikasi dengan orang asing. Saya mempunyai beberapa contoh yang baik disini; saya sudah mengalami beberapa kali (apabila saya pulang ke malaysia) jurujual dan pekerja kerajaan di sektor berkuasa tidak dapat memahami bahasa Inggeris yang mudah. Mereka mempunyai masalah "pronounsation" dan yang paling sedihnya, ada sebilangan mereka langsung tidak tahu berkomunikasi/cakap bahasa Inggeris.
Masalah ini bukan masalah sekecil pasir malah, ia merupakan masalah yang amat serius jikalau pihak berkuasa dan kita tidak ambil tindakan dengan secepat mungkin.
Sebuah negara yang maju tentu mempunyai banyak pelabur asing atau pelancong asing. Kebiasaan-nya, mereka akan menggunakan bahasa Inggeris untuk berkomunikasi dengan orang tempatan.Jikalau tiada sesiapa pun dapat menggunakan bahasa Inggeris untuk berkomunikasi dengan para pelancong asing mahu pun pelabur asing, saya percaya ini boleh menyebabkan pelbagai masalah timbul ini kalangan masyarakat. Contohnya salah faham, merendahkan jumlah pelancong ke negara kita dan sebagainya.

Saya disini berharap agar para anak anak malaysia/generasi yang akan datang dapat menguasai 3 bahasa asas. Ini bukan sahaja dapat mengelakkan kita dari masalah komunikasi tetapi juga dapat membawa pelbagai kesan positif kepada pembangun negara kita.

saya disini juga minta maaf kepada Tun dan para pembaca jikalau saya ada menyalah-guna bahasa diatas.


Hui Ling :)

jr said...

Salam sejahtera Tun,

I'm not anti government neither Tun, but obviously todays government need verification in terms of decision making and rules of constitution whereby constructive approach should be taking place to overcome outcoming problems. Thanks

Semut Api said...

salam tun,

Salah satu faktor penting dalam melahirkan insan cemerlang, gemilang dan terbilang ialah berfikiran kritis dan dapat membuat keputusan yang tepat dan boleh diterimapakai dan ini adalah ciri2 penting seorang pemimpin negara...

tahniah kepada Tun dan berilah kami keyakinan yang lebih kepada Pak Lah agar rakyat dan negara tidak tidak bertambah goyah Lah...

nickmax said...

Is Malaysia still heading for Vision 2020 ? Seems to doom under the present govt.

sincan said...

Salam Tun....
anyway gud luck la kat Tun coz still critic biarpun ramai org duk hentam tun.. biaq la kat depa janji apa yang salah kita perbetulkan sebelum tambah parah kan Tun...asalkan kita bagi kritikan yg membina jgn kritik segala benda cam pembangkang kat dewan rakyat tau melalak je tapi tak ada isi langsung. yg ada pun utk kepentingan diri depa ada la. memang umno untuk org melayu tp org melayu juga la yang menjahanamkan umno....hidup Tun hidup UMNO...
generasi Tun.com

sincan said...

salam tun....
anyway gud luck la kat Tun coz still critic biarpun ramai org duk hentam tun.. biaq la kat depa janji apa yang salah kita perbetulkan sebelum tambah parah kan Tun...asalkan kita bagi kritikan yg membina jgn kritik segala benda cam pembangkang kat dewan rakyat tau melalak je tapi tak ada isi langsung. yg ada pun utk kepentingan diri depa ada la. memang umno untuk org melayu tp org melayu juga la yang menjahanamkan umno....hidup Tun hidup UMNO...
generasi Tun.com

malayamuda said...

Tun,

I have my reservations about what u did when u were in power. But.......

If Karpal and MCA President Ong Ka Ting are wrong to " tegur " the Crown Prince of Kelantan for his remarks......

arent some UMNO members wrong to call the Royalty " Natang" in Trengganu for not appointing Idris Jusoh MB

and worse still isnt getting a member of the Selangor Royalty to be charged and hancuffed and jailed a sign of disrespect to the royalty as a whole ?

Or is it that we have two different rules , one for the Opposition and another for the Government ?

Sue said...

Dear Tun,
Its a great article !!. We hope to hear more of your thought and read more of you articles. Well done Tun.Yes, its true 'Kerajaan Lemah tidak baik utk berbilang kaum seperti Malaysia'.

Lysendar said...

I do agreed with Kanachi, What's wrong writing in Bahasa English? There are people from overseas will read Tun's Blog also. There are bloggers write in English and Bahasa Malaysia also.

Anonymous said...

Suruhanjaya Perkhidmatan Kehakiman dan Perundangan Malaysia (SPKP) ditubuhkan selaras dengan peruntukan Perkara 138 (1), Perlembagaan Persekutuan.

Keahlian Suruhanjaya Perkhidmatan Kehakiman dan Perundangan adalah termaktub di dalam artikel-artikel Perlembagaan Persekutuan seperti berikut:

Perkara 138(1) Maka hendaklah ada suatu Suruhanjaya Perkhidmatan Kehakiman dan Perundangan yang bidang kuasanya meliputi semua anggota perkhidmatan kehakiman dan perundangan.

Perkara 138(2) - Keahlian Suruhanjaya Perkhidmatan Kehakiman dan Perundangan hendaklah terdiri daripada:-

(a) Pengerusi Suruhanjaya Perkhidmatan Awam, yang hendaklah menjadi Pengerusi;

(b) Peguam Negara atau, jika Peguam Negara ialah seorang ahli Parlimen atau dilantik tidak daripada kalangan anggota Perkhidmatan Kehakiman dan Perundangan, Peguam Cara Negara; dan

(c) Seorang anggota lain atau lebih yang hendaklah dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong, selepas berunding dengan Ketua Hakim Negara Mahkamah Persekutuan, daripada kalangan orang yang menjadi atau pernah menjadi atau yang layak menjadi, Hakim Mahkamah Persekutuan, Mahkamah Rayuan atau Mahkamah Tinggi atau yang pernah menjadi Hakim Mahkamah Besar sebelum Hari Malaysia.

Perkara 138(3) orang yang menjadi Setiausaha Suruhanjaya Perkhidmatan Awam hendaklah juga menjadi Setiausaha Suruhanjaya Perkhidmatan Kehakiman dan Perundangan.

Ahli-Ahli Suruhanjaya Perkhidmatan Kehakiman Dan Perundangan Malaysia

Pengerusi - Y.Bhg. Tan Sri Jamaluddin bin Hj. Ahmad Damanhuri

Ahli-Ahli :
1. Tan Sri Abdul Gani Patail
2. Dato Alauddin Dato' Mohd Sherif
3. Tan Sri Richard Malanjum
4. Dato' Arifin bin Zakaria
5. Dato' Abdull Hamid bin Embong
6. Dato' Linton Albert
7. Datuk Zaharah binti Ibrahim

Setiausaha
Tuan Haji Lamien bin Sawiyo

Perkara 144(1) pula memperuntukkan bahawa tugas Suruhanjaya ialah melantik, mengesahkan dalam perkhidmatan, memasukkan ke dalam perjawatan tetap atau berpencen, menaikkan pangkat, menukar dan menjalankan kawalan tatatertib ke atas anggota bagi perkhidmatan di bawah bidang kuasanya.

Tugas Suruhanjaya Perkhidmatan Kehakiman dan Perundangan tertakluk kepada undang-undang dan peraturan tertentu. Di antara undang-undang dan peraturan yang dimaksudkan antaranya ialah:

(i) Perlembagaan Persekutuan;

(ii) Akta 393: 'Service Commissions Act 1957' (Revised 1989);

(iii)'Judicial and Legal Service Commission Rules 1963';

(iv) Peraturan-peraturan Pegawai Awam (Pelantikan, Kenaikan Pangkat dan Penamatan Perkhidmatan) 2005;

(v) Peraturan-peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) 1993; dan

(vi) Pekeliling-pekeliling Perkhidmatan yang berkaitan.

HazreyWorld said...

Dear Tun,
Firstly congratulation on the launching of your own blog and wish you all the best.The main media are going for dire straits.....what they have potraited the current leader in daily news on air or thru newspapers is ridicilous. Personally I have not seen months of TV news...or reading main newspaper. Have to turn to other reliable media that potraying the more reliable news.
On your articles...It was good and charismatic...we knew you well when you were the PM...nobody can actually be compared to your capabilities and charisma of your esteemed strength. It very clear now the weak gov. or so called the weak leaders are desperate to hold on and the these generals are not in command....they may lose in their own battle....even nearly die political carreer of Karpal and Lim KS (during your tenure)can find their new paths...and shows their arrogance...this is so sad to UMNO and BN...

BiarAkuBerterusTerang said...

A'kum TDM

Kami rakyat msia masih memerlukan Tun secara total..teruskan perjuangan murni tun demi tanahair..rakyat sudah bosan dgn watak2 pelakon2 opera yang lemah yang sudah mula di kotak katikkan oleh badut2 sarkas yg mengejar impian tanpa wawasan..

Unknown said...

Kepada Tun yang disayangi,

I've been waiting for your new article everyday but this lately when I open there is no new article. We miss you idea so much. Please write everyday because we really miss Tun so much. As I can see from the comment everybody says that u r a good leader. Saya dan keluarga sentiasa berdoa semoga Tun panjang umur dan masih boleh berbakti kepada negara. Tun, awat Pak Lah ketegaq sangat tak mau step down lagi. Boleh jadi kecoh kalau lama2 sangat nie. Anyhow HIDUP TUN DR MAHATHIR

othman said...

Ybg.Tun yang dikasehi,

Pandangan Tun memang tepat sekali. Dalam kontek Malaysia pemerintah yang lemah akan kecundang. Lemah kerana kuasa mengurus dan membangunkan negara akan terganggu. Sebab adalah:

1. Pentadbir negara itu sendiri lemah.

2. Pihak pembangkang yang tugasnya ialah menggangu perjalanan negara dan mempastikan pemerintah dilihat sebagai lemah.

3. Sebilangan rakyat Malaysia sendiri ada yang menjiwai sikap perkauman yang tebal dan mengatasi rasional negara.

Salam untuk Tun dan keluarga.

► madi ◄ said...

Assalamualaikum, Tun.

Artikel Dwibahasa baik dan sesuai bagi negara berbilang kaum seperti Malaysia..

Ada pepatah yang menyatakan
'sayangi musuh anda kerana mereka menunjukkan kesilapan anda'
sesuai dengan artikel yang Tun siarkan.

Saya akan sentiasa menyokong Tun dalam menyelamatkan Malaysia dari penyangak yang mementingkan diri.

So proud to have someone like you in my life..

Unknown said...

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM,
Salam sejahtera saya ucapkan kpd Tun dan semua pembaca. Thanks and tahniah kpd Tun sebab dah jadi blogger. Saya setuju dgn pendapat Tun kerajaan yg lemah memang tak baik utk multi racial country mcm Malaysia ni. Maybe in the near future this country will be governed by another government.Cuba kita tengok background pemimpin dalam BN especially UMNO, kebanyakannya adalah keturunan atau anak pinak pemimpin atau pegawai-pegawai besar kerajaan yang terdahulu. They are all brought up dalam serba kemewahan.Most of them datang dari Kolej yang sama, belajar kat luar negeri, then masuk politik...tak pernah rasa susah pun. Perkara ini menyebabkan diorang berada dalam kelompok tersendiri dengan keangkuhan dan kemewahan tanpa mengetahui bagaimana rasanya jadi anak petani, nelayan, tukang kebun,drebar, penoreh getah, kerani, polis, askar, bomba dsb.On the other hand, pemimpin yang dari parti pembangkang ramai yang pernah merasai penangan Kamunting, sanction, sekatan, kezaliman pemerintah etc. Ikut logiknya, org yg terlalu dimanja akan menjadi lemah, manakala mereka yg banyak menerima ujian akan menjadi kuat. Lihat bagaimana Nelson Mandela berjaya menjatuhkan aparteid walau dia dipenjara. Tengok macamana Iran dan rakyatnya boleh survive walau dipukul teruk oleh US dgn sekutunya. Tengok apa dah jadi pada UMNO, bercakaran sesama sendiri untuk membolot sisa-sisa kuasa yang ada...dah lah makin lemah, lepas tu bergaduh sesama sendiri sebab nak selamatkan perut masing-masing..Hopefully jika benar-benar adanya perubahan kekuasaan di peringkat kerajaan persekutuan selepas ini pimpinan yang ada terdiri dari golongan yang kuat dan kental sebagaimana yang telah ditunjukkan didalam era Tun Mahathir dulu and saya sentiasa berdoa agar perubahan yang berlaku adalah kearah kesejahteraan semua rakyat Malaysia bukannya kesejahteraan sesetengah pihak saja.

ALHAMDULILLAH

Atui Dtabasan said...

Salam Bahagia Tun Dr.M yang dikasihi.

Ana bersetuju dengan tajuk blog yang Tun bicarakan. Kerajaan lemah tidak dapat mengawal segala bentuk ugutan dan permintaan daripada puak minoriti, dan itu belum lagi mendengar sebarang permintaan daripada puak majoriti. Bagaimana populasi sebanyak 7% boleh menyuarakan kebebasan mereka disokong lagi dengan 30% populasi tanpa menjaga hati populasi yang majoriti.

UMNO Cawangan Bukit Ampang said...

a.kum Tun,
kami ucapkan berbanyak terima kasih kerana dapat menulis blog ini dalam bahasa kebangsaan kita.Kami percaya ramai yang akan faham jika ini diteruskan. kami doakan agar Tun sihat dan dapat menulis seadanya.
-www.umnobktampg.net

DC said...

Dear Tun,

Here's my 2 cent on the current issues happening in Malaysia.

1)There's a number of politicians are too power crazy. A number of them are willing to do anything just to get on hold with their current position/power.

2)Corruption are getting higher and higher in Malaysia. Was it due to a certain parties using their political ranking to rake in money from others for his/her own beneficial? Land grabbing/Business Deals/Shares Options??

3)I totally agree on your 2 other posts. Without a strong government it equals to nothing/zero. During your era of ruling Malaysia, people respect you for who you are, the decisions you have made and the changes you have done for Malaysia and it's people. Reason for the drastic changes in the current election is due to the government ruling. We rakyat feels that changes need to be made or things will get even worst. Malaysia is like transforming back to "Ice Age".

4)Where's our privilege to voice out our dissatisfaction or opinions? As you can see, people who raise out their dissatisfaction or opinions are being caught by the authorities. Even you can see, politicians like MCA, Gerakan rather seal their mouth off to avoid problems might happen to them or their benefits given to them might just strip off. Who are suppose to voice out issues when things that's happening around us doesn't allow for us to do so.

5)Before the election, projects that has been approved such as Penang 2nd Bridge and Penang Monorail has to be on hold now? Is the current government giving us a message for not supporting them? Things are already getting worst and they want to make it even worst.

I might sound rough with the remarks i've wrote but it's just my thoughts with the things are happening right now. If i've offended anyone, my apology.

Lastly, i thank you Tun for creating this blog to enable people to write out their opinions and suggestions.

Do take care & Wish you best of Health.

DC said...
This comment has been removed by the author.
ignathius6286 said...

My dear highest Tun,

An execellent article. However,if can gives more comment about goverment poor performances nowaday, please Tun.

Idealis Malaysia said...

Salam Perjuangan...

Saya harus mengucapkan terima kasih kepada TDM kerana sudi menulis dalam blogs yg mana penting bagi keseluruhan rakyat Malaysia yg prihatin dan cintakan negara mendapatkan maklumat sejelas-jelasnya terus dari TDM.

Kemelut politik selepas PRU 12 ini amat membimbangkan kini kita lihat Melayu kian hilang kuasa dan disebabkan itu semakin berani kaum lain mempersoalkan hak Melayu. Manakala UMNO yg sepatutnya menjadi pendukung Melayu menjadi lembek dan bacul serta menjadi taksub disebabkan takut kepada PM.

Sukar kini nak cari insan yg jujur dalam UMNO kerana kebanyakannya mahu menyelamatkan periuk nasi sendiri dengan menjadi insan "Yes Bos" kepada PM.

Saya teramat sedih namun tidak mampu berbuat apa-apa hanya mampu berjuang menerusi Blogs dan memberikan penerangan kepada rakan atau kawan-kawan serta ahli keluaraga waima rakan yg baru dikenali di kedai kopi... namun bagi saya itu belum mencukupi... kerana persoalan maruah berkaitan negara bangsa amat berat kerana berkaitan masa depan anak cucu kita nanti... nak berjuang dalam UMNO amat sukar kerana penerimaan kepada golongan profesional seperti saya dibimbangi mendatangkan ancaman kepada mereka yg sedia ada di cawangan atau bahagian... ada juga rakan-rakan yg kecewa kerana penolakan UMNO menyertai PAS atau KEADILAN... namun masih ramai lagi masih setia walau dipinggirkan... UMNO mesti berubah seperti PAS yg berubah dari kepimpinan Ulama sepenuhnya dan lihat kini turut disertai golongan muda profesional...

Golongan muda sekarang kebanyakannya tidak lagi memahami dan menjiwai sejarah dan nilai patriotik kepada bangsa melayu... mereka lebih liberal dan kebanyakannya menerima konsep "Malaysia for Malaysian" tidak lagi mementingkan bangsa melayu... boleh saya simpulkan kerajaan gagal dalam usaha penerapan dan penjelasan seterusnya pemupukan semangat jati diri melayu kepada golongan ini... tidak hairan dalam PRU 12 kecenderungan undi hampir 65% golongan muda memihak pembangkang...

Hendak megharapkan usaha dari PM Lah... rakan-rakan lama beliau sendiri ramai yg kecewa kerana PM Lah katanya dah berubah... x mahu mendengar nasihat serta pendapat mereka dan lebih percaya kepada Oxford and the gang di tingkat 4... yg terbukti nasihat mereka telah menghancurkan Pak Lah dan negara....

Saya merayu kepada TDM yg saya percaya masih mempunyai pengaruh besar dalam negara membetulkan keadaan ini... peluang yg ada kini adalah pada PERGONG 2008 yg amat diharap dapat merubah tapuk pimpinan negara ke arah yg lebih baik...

Jangan biarkan budak oxford manjadi ketua pemuda saya dan rakan2 lebih rela Dato' Mukhriz menjadi ketua bergandingan dengan DS Khir sebagai timbalan mengemudi Pemuda agar lebih vokal dan berani kehadapan memandu UMNO kearah membela maruah org melayu yg kian tercabar kini...
seterusnya menjalankan misi menarik golongan muda dan profesional agar lebih mudah menyertai UMNO dan menjadikan UMNO kembali releven kepada masyarakat...

bersama kita renungkan selamat berjuang

tunku said...

salam tun yg dihormati,

malaysia sedang menyaksikan situasi yg belum pernah dilihat lagi oleh rakyatnya, iaitu mempunyai sebuah kerajaan yg lemah serta tidak mampu menahan serangan pihak musuh(pembangkang). adalah amat wajar umno melakukan transformasi secara kesuluruhannya kerana kita tidak mahu umno hanya menjadi seperti parti purba pada satu masa nanti.
umno yg ditinggalkan Tun adalah umno yg kukuh serta kuat tetapi akibat dikemudikan oleh orang yg lemah umno sekarang amat rapuh, malah ada di antara ahlinya yg sudah tidak yakin lagi dgn umno.
sekiranya kita lambat bertindak mungkin ramai yg akan lari meninggalkan umno.
kita amat memerlukan org2 lama umno seperti Tun untuk memulihkan umno,tetapi untuk ini ahli umno perlu bangun dan bersatu memulihkan umno tanpa rasa takut.saya percaya golongan yg mempunyai kepentingan akan menentang, tetapi sekiranya kita bersatu mereka akan beralah jugak akhirnya.

nadyashahrum said...

Tun M,
i am so thankful to Allah for giving us a leader like you.For me,you are the saviour of the country.i'm a university student and i can say that we,the students,adore you and are behind you all the time.please keep your voice heard Tun, as it will keep the true Malaysian voices alive..
We'll pray for your health and Malaysia's success.
Love you,Tun.

Unknown said...

Tun, please come back into politics. You are our only hope.

Anonymous said...

Assalamualaikum Tun.

Dengam menulis blog dalam Bahasa Malaysia, jelas menunjukkan bahawa Tun benar-benar membaca komen-komen pembaca. Ini kali ketiga saya menulis komen dan maaf kerana setiap kali saya menulis yang tiada berkaitan dengan topik. Saya ingin bertanya, benarkah Tun yang telah mengubah sistem pendidikan Malaysia dari Bahasa Inggeris ke Bahasa Melayu semasa menjadi Menteri Pendidikan dalam tahun 1975? Jika benar adakah usaha untuk mengajar Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris adalah untuk memperbetul kesilapan lalu? Anak-anak saya berada di kalangan 15% pelajar yang tidak menghadapi masaalah untuk belajar dalam Bahasa Inggeris tetapi pada masa yang sama saya faham kenapa majoriti ibu bapa tidak bersetuju. Keputusan ini telah dilakukan secara tergesa-gesa. Ada khabar-khabar angin yang saya dengar bahawa kerajaan telahpun membuat keputusan untuk berbalik kepada asal mulai tahun depan, malah buku-buku teks telah pun mula dicetak. Sebaliknya matapelajaran Sejarah pula yang akan mula diajar dalam bahasa Inggeris. Apa komen Tun mengenai perkara ini?

scarface said...

Assalamualaikum Tun,

Semoga Tun dipelihara oleh Allah, diberi kekuatan minda dan tubuh badan yang sihat berterusan. Insyaallah.

Tun,

Saya tidak pernah berpeluang untuk berkata-kata kepada Tun secara peribadi tetapi blog ini memberi ruang kepada saya untuk menyatakan sesuatu yang selama ini saya rasa saya patut luahkan. Saya bukanlah orang politik tetapi saya menghargai jasa-jasa UMNO selama ini dibawah kepimpinan hebat Tun. Tun adalah bekas Perdana Menteri yang paling saya sanjungi dan sayangi. Saya melihat Tun berjuang tanpa sebarang ketakutan dan sekatan. Tun seorang yang berani memperketengahkan idea dan pandangan sehingga dunia mengakui kewibawaan Tun. Saya sebagai rakyat Malaysia merasa begitu bangga dengan ketokohan Tun samada didalam ataupun diluar negara.

Saya melihat banyak pembangunan yang dirancang oleh Tun, berani dengan idea-idea yang begitu radikal pada masa itu tetapi telahpun menunjukkan kepentingannya pada hari ini. Itulah sikap dan ketokohan Tun.

Tun tidak lupa-lupa mengingatkan orang Melayu tentang kepentingan sesuatu perkara demi mengubah sikap orang Melayu. Saya cuba untuk mengikut jejak langkah Tun dalam langkah yang terlalu kecil dibandingkan dengan langkah-langkah besar dan hebat Tun dahulu. Saya kini juga berkhidmat dalam sistem yang membentuk anak-anak Melayu agar menjadi berguna kepada agama, negara dan bangsa.

Tun, "Terimakasih" kerana memberi kami sebegitu banyak. Saya tiada apa-apa untuk diberikan kepada Tun, cuma doa yang dipohon dari Allah untuk Tun agar sentiasa sihat dan selamat. Cuma saya sedikit kesal dengan insan-insan yang kini mula cuba menyanggah kebijaksanaan Tun. Percayalah Tun, tidak menjadi kudispun kepada Tun. Kerana kami rakyat kebanyakan amat memahami isihati Tun selama ini. Biarkan mereka yang begitu takut akan kehilangan kekayaan dan kuasa hilang kehormatan mereka kepada Tun kerana hormat mereka sebenarnya tidak ikhlas. Rakyat kebanyakan seperti kami masih lagi menyanjung Tun kerana begitu mengambil berat terhadap kebajikan kami selama 22 tahun!

Tun, terimakasih. Terimakasih kerana berkhidmat untuk kami selama 22 tahun. Terimakasih kerana masih lagi sudi mengeluarkan hujah yang bernas. Terimakasih kerana masih lagi sayangkan UMNO demi Melayu. Terimakasih kerana masih lagi berjuang demi bangsa walaupun orang lain boleh berkata; "Ah...cukuplah. masa aku sudah berlalu. Biarkan orang lain pula meneruskannya". Terimakasih kerana masih memberi pedoman kepada kami dengan pandangan-pandangan Tun. Terimakasih Tun, hanya ALLAH sahaja yang akan membalas budi Tun.

Salam dari saya,

Insan Kerdil

Jon Choo said...

To the people requesting an English version of this post, read the previous post!

Unknown said...

Assalamualaikum Tun,

Kerajaan yang lemah dalam erti kata lain tidak mempunyai majoriti 2/3, sudah semestinya mempunyai kekangan untuk menjalankan pemerintahan dengan lancar. Setiap rencana kerajaan akan sentiasa disusuli dengan kritikan daripada pihak pembangkang yang terbukti mendapat suara pada hari ini. Kita sisihkan siapa BN siapa BA, realitinya kerajaan yang memacu Malaysia hari ini merupakan sebuah kerajaan yang tidak penuh kekuasaanya. Buktinya jelas apabila kerajaan tidak habis-habis memainkan isu ketuanan Melayu dan sistem kehakiman yang ternyata telah lapuk dan sepatutnya dijawab selepas pilihanraya 2004 lagi. Rakyat sekarang amatlah berbeza dengan rakyat Malaysia pada tahun 1990 an dahulu. Mereka tidak lagi taksub dengan agenda siapa Melayu, siapa Cina, siapa India. Hak ketuanan Melayu di Tanah Melayu yang tercinta ini sudah muktamad dan tidak boleh diganggu lagi, jika ada pihak yang cuba menggangu hak itu, maka pihak itulah yang perlu kita tangkap dan humbankan ke Laut Cina Selatan. Golongan profesional muda sekarang lebih suka bekerja dalam satu unit tanpa mengira apa bangsa dan warna kulit. Apa yang lebih penting sekarang ialah menjaga perpaduan yang sedia ada dan menyediakan negara untuk mengharungi masalah global yang lebih penting. Saya khuatir,jika kerajaan kita tidak dapat berfikir dengan waras dan menjawab isu-isu yang berat seperti kesan pemanasan sejagat, kenaikan harga minyak, jenayah yang meningkat, peningkatan harga makanan dengan betul dan pantas, maka besarlah kemungkinan kerajaan sedia ada akan diganti dengan kerajaan baru pada pilihanraya akan datang.

Saya juga melihat bahawa kerajaan sekarang seperti sukar untuk menyelesaikan sesuatu masalah. Saya masih ingat ketika Tun menjadi PM, bukan ingin mengampu atau memuji, namun Tun berjaya mengawal dan mengatasi kejatuhan mata wang ringgit pada krisis 1997 dengan mengambil langkah yang betul dan pantas. Saya tidak dapat menerima laungan kerajaan sekarang bahawa keadaan ekonomi kita hebat dan kukuh, sedangkan pada masa yang sama harga barangan turut naik dalam kadar yang saya anggap tinggi. Saya bukanlah golongan bijak pandai dan cerdik untuk mengeluarkan pendapat menentang seseorang yang berjawatan Menteri,apatah lagi Perdana Menteri, namun kenyataanya agak mudah..kerajaan yang dapat memberikan rakyat keselamatan, kemudahan kehidupan, menyediakan makanan yang suci dan murah,kemudahan pendidikan yang lengkap,perubatan dan kemudahan pengakutan awam yang menyeluruh adalah kerajaan yang baik. Tidak perlu menghantar angkasawan ke angkasa jika ada rakyat yang mati tidak makan.

Kepada menteri dan juga ahli politik lainnya, tidak kira BN ataupun BA, sesekali tinggalkanlah bilik pejabat berhawa dingin, keluarlah dari BMW 7 series atau Merc E 360 anda, lihat dan dengarlah rintihan dan kesusahan rakyat serta atasi masalah mereka.Itu kan kerja anda semua.

jenn v ariela said...

Kepada Tun yang amat di sayangi,

Tun adalah simpulan yang amat unggul, bermurah hati dan memangnya harus dihormati oleh segala lapisan masyarakat berbilang kaum. (you always think of rakyat first) Memang tidak angkuh diri. Terimakasih.

Kerajaan kita seharusnya tidak lemah tetapi telah kena penyakit kritikal angkuh diri, sombong, corrupt dan keseksaan kuasa terhadap rakyat.

Disini berharap Tun akan teruskan perjuangan Tun untuk memperbaiki dan memulihkan keadaan Malaysia dalam system demokrasi yang seharusnya.

Seupamanya kes baru-baru in RPK telah ditutup mulut seluruhnya dalam kurungan untuk bersuara demi keadilan dan kebenaran.

Kami berharap Tun akan memberi pendapat Tun terhadap perkara ini yang akan datang.

Ribuan Terimakasih.

Unknown said...

In addition to what Adzakael had commented: Demokrasi adalah produk dan propaganda untuk menghapuskan 'good' dictators. Even democracy must have some limits. This is why we have Demokrasi ala-Malaysia. I do not believe in total freedom because it can lead to anarchism. After all, we are all INSAN which means we are forgetful and need to be reminded. Why do we need religion? To control.

P/S: Sorry for my mixed use of language.

sokong_kerajaan said...

Assalamualaikum Tun,

Terima kasih kerana membuat 2 versi iaitu di dalam B. Inggeris dan B. Melayu.

Sekurang-kurangnya peminat Tun yang tak berapa faham B. Inggeris akan dapat mengikuti pandangan Tun dalam isu-isu semasa dan berkait.

Bagaimana caranya untuk mengatasi masalah kenaikan harga minyak dan makanan di dunia sekarang ini?

Dan bolehkah Tun memberikan pandangan Tun dalam isu global contohnya di Iceland di mana mereka kini sedang berhadapan dengan krisis matawang juga sebagaimana yang dialami oleh Asia pada 1997 dulu.

Oleh kerana mereka adalah salah satu negara Eropah, apa pandangan Tun tentang pendekatan yang boleh diambil untuk mengatasi masalah yang dihadapi di sana?

Luq said...

I miss you Dr M (not in 'that' way of course)

NFH said...

Salam Tun,

Dari blog rantingbymm saya dapat tahu bahawa ada ahli keluarga Tun yang sedang sakit. Jadi, itu menjawab persoalan ke mana perginya Tun sehari dua ini.

Tun, saya nak tanya satu soalan. Susah sangatkah untuk melepaskan jawatan sebagai presiden UMNO dan perdana menteri Malaysia?. Dari pemerhatian saya dari episod Tun meletak jawatan dahulu, nampaknya Tun begitu sedih tetapi tenang. Tetapi tetap juga meletak jawatan walau parti dan rakyat masih memerlukan Tun.

Kelemahan pentadbiran negara hasil dari kurangnya majoriti 2/3 amat meresahkan rakyat. Lihat sahaja adegan yang tidak sanggup kita lihat dalam sidang dewan rakyat. Begitu juga kesombongan hingga sampai tahap derhaka Karpal Singh terhadap Sultan Perak. Seorang blogger pernah mengatakan bahawa alam juga tidak serasi dengan pentadbiran negara kerana sering sahaja terjadi bencana seperti yang terbaru air laut melimpah masuk ke dalam bandar dan pekan di Utara tanahair.

Kelemahan negara yang sering di himpit dengan ugutan dan desakan dari pelbagai pihak ini berpunca dari seorang manusia sahaja iaitu Perdana Menteri iaitu Pak Lah. Inilah sebenar-benarnya setitik nila dalam susu sebelanga.

Kesimpulannya ialah Pak Lah harus meletak jawatan atau rakyat akan menunjukkan jalan keluar baginya di PAU Disember ini. Insyalah

wilson said...

Can you get a premium CBOX??? We want to chat.

Azlin Aziz said...

Salam Tun,

Saya rasa sungguh terharu dengan kesungguhan Tun dalam membantu kerajaan melihat segala kelemahan yang telah mereka lakukan sepanjang tempoh 4 tahun yang lepas.

harapan saya kepada semua orang melayu di malaysia agar mereka bangkit bersatu padu bersama2 dalam mempertahankan maruah dan martabat bangsa kita sendiri.Lupakan niat untuk membangkang UMNO itu sendiri kerana parti ini la yang memperjuangkan kemerdekaan yang kita semua rasakan.

Sedih saya melihat generasi yang berumur 40-20 tahun ni tidak paham apa itu erti kemerdekaan.mereka tidak menghargai perjuangan yang telah dilakukan oleh orang-orang terdahulu dalam mempertahankan kedaulatan negara. daripada malayan union hingga ke tragedi 13 mei yang berlaku, rata-rata mereka tidak memahami maksud disebalik peristiwa yang berlaku. hayatilah apa yang terkandung dalam Perlembagaan Malaysia, Rukun Negara untuk kesejahteraan semua kaum.

Untuk Tun, saya ucapkan semoga Tun sentiasa mendapat rahmat dari Allah S.W.T

Rizman said...

Salam Hormat Tun

Perjuangan bangsa, agama dan negara seharusnya tidak boleh dibiarkan tanpa melakukan sesuatu, sebagai seorang umat Islam adalah menjadi tanggungjawab kita memperbetulkan masalah yang dihadapi, menegakkan kebenaran menjadi tuntutan dalam agama. Saya amat kesal atas sikap segelintir masyarakat yang sememangnya tidak faham akan permasalahan yang kita hadapi sekarang ini, mereka hanya tahu menyerang tanpa pedulikan kebenaran, mungkin mereka hanya mendengar cakap-cakap orang ataupun mereka ini melihat kepada satu haluan sahaja, maka dengan itu timbulah pelbagai andaian dan spekulasi yang tidak benar. Justeru itu, langkah Tun mengkritik Kerajaan ini bukan lah untuk menjatuhkan Kerajaan, akan tetapi untuk memastikan Kerajaan berada di landasan yang benar. Senator Tan Sri Muhammad Taib di lantik menjadi Menteri adalah disebabkan Tan Sri adalah salah seorang penyokong kuat kepada PM kita sekarang ini, ini turut terbukti apabila Senator kita ini menjalankan projek pasir dgn sekutu kuat PM Dato Seri Abdullah di Pulau Pinang. Adakah ini yang dikatakan kepimpinan Islam Hadhari?. Banyak lagi yang kita dapat lihat akan permasalahan yang terang-terang berlaku. Mungkin rakyat tidak tahu, akan tetapi kenalan rapat tahu selok belok dan permasalahan yang kita hadapi sekarang ini. Saya dengan ini, menyeru agar Tun bangkit menjadi orang yang lantang bersuara demi menegakkan keadilan. Saya juga akan menyokong penuh Tun dalam mengkritik apa yang kita rasa tidak benar. Sebelum saya akhiri komen dan pandangan peribadi saya, saya doakan agar Tun berada di dalam keadaan yang sihat dan dipanjangkan umur olah Allah S.W.T. Assalamualaikum dan salam hormat

methylred70 said...

mcm mana tak lemah..orang melayu sekarang dah tak faham..memberi undi kpd MCA dan MIC adalah sama seperti mendaulatkan pemimpin melayu drp UMNO..kita sume takde pilihan..PAS, PKR, DAP bertanding pun bukannya dgn kerusi yg mencukupi..tengok Pakatan pun..mcm tak boleh harap je..rapuh..buktinya..isu2 sekarang ni yang banyak menyentuh institusi raja misalnya, karpal singh terang menghina raja Melayu..mana suara DSAI?mana suara Nik Aziz?mana suara Hadi Awang?
melayu dibodohkan..tamakkan kuasa sampaikan boleh jadi kerbau dicucuk hidung..kalau ikhlas nak tolong Islam, Melayu mesti bersatu...aku pun pening dgn drama politik ni..tp Melayu dan Islam ada pilihan lain yg lebih baik ke..Karpal singh dah cakap awal2 lagi..nak buat negara Islam..langkah mayat dia dulu..kita kena faham yg asas dulu...aku akui UMNO penuh dgn penyakit..tp sesama Melayu..Islam..tolong la rawat UMNO tu..dah lama selesa buat UMNO lalai...skang ni kita dah takda masa..org lain dah nak ambil negara kita....bangun la....sedar la....

lotustrax said...

Teruskan perjuagan TUN..

Roslee said...

YABHg. Tun.

Askm.

Saya pernah menulis dalam akhbar utusan malaysia. Dan dalam artikel yang tidak seberapa itu, saya ada menyatakan bahawa, dalam negara yang berbilang bangsa, sudah pasti banyak tuntutan yang mesti dipenuhi. Walhal, dalam sesuatu bangsa pun, memang banyak tuntutan yang mesti ditunaikan kerana pemikiran yang berbeza-beza.

Oleh itu, seperti juga blogger yang lain-lain, saya juga sependapat dan menyokong pandangan YABhg. Tun mengenai sebuah kerajaan yang lemah tidak sesuai dan tidak baik bagi memerintah sebuah negara yang berbilang bangsa seperti Malaysia.

Dalam demokrasi, politik adalah satu persaingan di antara dua pihak atau lebih untuk merebut satu tempat di mana tempat itu membolehkan dasar-dasar parti mereka dilaksanakan. Jadi oleh kerana Barisan Nasional diberi mandat (walaupun sekadar bernasib baik) untuk mentadbir negara, tidak semestinya BN atau UMNO mengubah dasar-dasar yang mewujudkan political mileage kepada parti pembangkang.

Negara kita yang berbilang bangsa memperlihatkan bahawa setiap bangsa atau kaum itu mempunyai tahap keupayaannya yang tersendiri. Maka pada pandangan saya, tuntutan-tuntutan yang kadangkalanya ekstrim daripada sesetengah kaum perlu dialirkan dalam satu laluan yang tetap. Maksud saya ialah, kerajaan perlu mempunyai pendirian, tegas, rasional dan cepat dalam memberi kata putus mengenai sesuatu isu atau tuntutan. Kerajaan yang lemah menjadikan rakyat seakan-akan 'naik lemak'. Rakyat tidak hormat pada kerajaan. Apa saja yang kerajaan buat semuanya tidak baik. Walaupun isu itu hanya sebesar jari kelingking sahaja. Apatah lagi jika kerajaan tunduk kepada tuntutan parti pembangkang yang inginkan perubahan kepada sesuatu sistem tertentu yang sememangnya pun sebelum ini sudah baik untuk diperbaiki semula.

Kerajaan yang lemah dan mudah diperkotak-katikkan sukar menggubal dasar yang tetap untuk menentukan hala tuju pemerintahannya. Jadi dia sekadar membuang masa dalam tempoh dia diberi mandat untuk membawa pembangunan negara. Semuanya perlu dipertimbang. Semuanya perlu dibawa berbincang. Dalam tempoh pertimbangan dan perbincangan, akan banyak lagi tuntutan yang menyusul. Jadi jika sesuatu perkara itu memerlukan keputusan segera, ia tidak boleh dilengah-lengahkan. Kerajaan perlu tahu bahawa pembangkang seboleh-bolehnya mengambil kesempatan dalam ruang yang ada untuk menambahkan lagi desakan-desakan yang boleh menjatuhkan keupayaan kerajaan menangani isu. Ditambah pula, jika kerajaan gagal menghalusi segala nasihat untuk dijadikan penyelasaian terbaik masalah. Itupun jika dalam kerajaan ada penasihat yang memang baik. Jika nasihat yang datang hanya datang daripada penasihat yang tidak sihat pemikirannya, maka kerajaan yang ada sudah tentu gagal. Inilah yang sebenarnya apa yang kita nampak pada hari ini.

Nampaknya setakat ni dulu saya dapat melayari blog YABhg. Tun. Saya sebenarnya menghadapi kekangan masa. Saya akan terus melayari artikel Tun dan semoga ada perkara-perkara baru yang boleh kita jadikan asas pemikiran untuk diterapkan kepada masyarakat kita terutama sekali untuk orang melayu dan bumiputer di Malaysia.

Kesempatan ini saya ingin mencadangkan kepada YABhg. Tun iaitu, sempena ulang tahun UMNO ke 62 tahun pada 11 Mei ini, saya dan pelawat-pelawat blog Tun meminta agar Tun dapat memberi pandangan terbaik berkenaan dengan bangsa kita Melayu dan bumiputera serta UMNO.

Terima kasih.

●•. 任我翱翔 .•● said...

a good political environment is
strong government + strong opposition parties
Isn't it?

mrprintscancopy said...

Assalamualaikum Tun,

Rakyat Malaysia harus faham dan bahawa Tun adalah pemimpin yang mampu berfikir melangkaui zaman. ini terbukti dengan pembanguna negara yang makmur dan contoh yang paling jelas ialah kejayaan proton, klcc dan putrajaya.

Oleh itu apa yg Tun lakukan sekarang untuk menyelamatkan rakyat Malaysia adalah tepat. Mungkin kebanyakan pemimpin BN sendiri berfikir "apa salahnya tak dapat majoriti 2/3? Asalkan masih perintah negara" tp kemungkinan ahli parlimen lompat parti tetap ada.

Dan bila ini berlaku, kita akan saksikan kerajaan baru pimpinan Dato' Seri Anwar akan mentadbir Malaysia dalam beberapa bulan ini. Bukan niat saya mengatakan wakil rakyat BN boleh dibeli, tetapi kita manusia bukannya Rasul yang maksum dari segala dosa. Hati dan iman kita lemah dengan godaan.

Dan tindakan Tun sekarang amat tepat. Selamatkan negara dan rakyat dari kerajaan sekarang yang lemah dan juga "bakal kerajaan" yang sudah pasti akan menghilangkan identiti Malaysia nanti.

Baru 28 tahun saya menghirup udara segar Malaysia walaupun sekrang bercampur asap kereta, lori dan bas. Saya tak nak menghirup udara yang tercemar dgn pertumpahan darah, huru hara, malapetaka, tangisan wanita dan anak2 kecil akibat masalah ekonomi untuk 50 lagi.

Wassalam.

Unknown said...

salam..
how r u Tun? saya sgt kagum dgn Tun dan stj dengan post Tun yg kerajaan skrg lmh (wonder what Pak Lah really doing)...what will be left for the government after the next election if things stays like this.. what will happened to the country if things remain like this..it scares me (i think all malaysians too)just to think about it...
really miss the time when u were PM...even now,bl chat dgn org luar they'll say "owh, i know malaysia, Dr M used to be the PM,great guy,done great things"..bangga rsnya bl org ckp mcm tu..
is there any chance for u to make comeback into M'sia politics??
thank u a lot Tun for all the great things u hv done..sy akn sentiase sokong Tun,i'm proud to be a Malaysian b'coz of u...smg Allah pjgkn umur Tun n berikan kshtn selalu.. :)

p/s: i hv 1 question that hv been in my mind for sometimes now.. what actually made u choose Pak Lah to be the next PM? i'm not trying to criticize ur decision or anything, just something that i like to know. hope u'll answer this

abdulhalimishak said...

Dear TDMM,

Managing a multiracial country like Malaysia essentially requires a strong leader like Tun.During the 22 years of your tenure, Malaysia had witnessed her PM calling decisive shots whenever and wherever needed.The times then were with your sides as you were able to effectively control the media which monopolised the truth to the public.

You were very smart to relinguish power when you eminently saw the arrival of cyberpower...in which media can no longer have a monopoly on the truth. The recent general election witnesses how cyber power can effectively revolutionise the mind of the voters...

If I were to be in the shoes of the PM, what option do I have now. I certainly would cling on to the post till UMNO AGM. If I were to quit now, effectively I am giving way to you as the winner.And also I would be giving the batton to someone probably of your crony.

Thus the best option for me is to cling on to the power house, and in due course to wreck UMNO & BN as much, which effectively means paving the easy way for Anwar to take over the power.

Halimis

Michael said...

Malaysia ini memang teruk. Buat sesuatu barang pun lambat serta tak betul juga. Kenapa Kerajaan Malaysia ini asyik tolong kuam Melayu dan ia membuat semua sektor kerajaan menjadi lambat dan juga merugikan rakyat Malaysia dan orang lain. Kenapa saya cakap macam itu? Kerana kaum lain macam kaum Cina ini mereka yang kerja di sektor kerajaan juga menjadi seorang pemalas. Buat kerja juga lambat dan ia menjejaskan sektor swasta juga. Ada satu kes yang sedang berlaku kepada saya. Itu ialah saya mahu beli kereta dan saya telah tunggu lebih daripada satu bulan tapi masih belum dapat kereta saya. Saya ada beritahu mereka tentang saya mahu dapat kereta sebelum 11 May 2008 (Mother's Day) tapi tadi saya dapat berita tentang kereta saya hanya akan dapat kereta saya minggu depan lagi. Saya tak mahu tengok lagi mahu minggu-minggu lepas mereka kata saya akan dapat kereta saya minggu ini tapi buat saya tak senang adalah saya tak dapat buat sambutan dengan lebih bagus dengan emak saya dan perlu tunggu minggu depan lagi. Kamu (Kerajaan Malaysia, Abdullah) kata perlu ada tanggungjawab terhadap rakan tak? Perlu tak? Kalau bagi satu syarikat (A) yang beli barang dari satu syarikat lain (B) tapi syarikat B itu tak ada barang sementara dan janji kerada syarikat A tentang akan bagi barang itu kepada A tapi sampai masa itu barang itu masih belum bagi kepada syarikat A. Pada masa ini, kamu kata syarikat B perlu buat ganti-rugi kepada syarikat A tak? Perlu tak?
Satu lagi kanapa Kerajaan hanya mementingkan Semenanjung Malaysia? Sabah dan Sarawak tak pentingkah? Kenapa Kerajaan hanya majukan Semenanjung Saja? Itu tak adil. Pemimpin macam ini sesuaikah menjadi pemimpinkah? Tak sesuaikah? Betul tak?
Satu lagi, Malaysia mesti tak boleh jadi Negara Islam. Kalau tidak, rakyat akan memberotak. Banyak kaum lain tak suka Malaysia ini menjadi negara islam.
Ahir sekali, kenapa negara kita ini tak boleh macam negara lain yang orang tempatan belajar universiti tempatan dengan percuma? Kenapa negara lain boleh? Itu bermakna Negara Malaysia hanya tahu makan duit orang tempatan dan juga orang dari luar negara. Kerajaan perlu timbangkan semua orang. Harap Kerajaan Malaysia dan Pemimpin Malaysia boleh jelas semua ini dalam satu minggu ini.

Unknown said...

Dear Tun

Language is never a barrier. I'm fortunate, good in both.

Nevertheless, no one should be deprive from reading.

Thank you for the translation.

Cheers

Kun Mali said...

Maksud Tun adalah jelas... tiada sebab utk mereka yg memahami PRIORITY kenegaraan Malaysia ni menafikan segala hujah2 rasional yg diutarakan oleh Tun dlm artikel ini.

Tun... don't give up in giving your enlightment ! You certainly got the silent majority out here!

Anonymous said...

Tak cukup ke "pecah dan perintah" oleh bn...nak kemenangan 2/3 lagi?

u post more pros than cons in ur blog,sir.

akula said...

Masalah ahli UMNO sekarang ini adalah kerana mereka kabur dan lupa apakah yang sepatutnya diperjuangkan.

Hampir kesemua mereka ini hilang keinsafan bahawa yang sebenarnya menjadi tonggak kekuatan UMNO selama ini sejak merdeka adalah SUARA RAKYAT, bukannya suara mereka sendiri.

Rakyat tak mahu dengar tentang projek koridor berbillion ringgit, pelaburan luar syarikat mutinasional WPI, rakyat tak mahu tahu berapa juta pendapatan terhasil dari Monsun Cup atau F1, Rakyat tak ambil pusing dengan kejayaan angkasawan atau mat rempit yang terjun di kutub utara yang perbelanjaanya mencapai jutaan ringgit, dimana lebih besar manfaatnya jika dijuruskan untuk membina lebih banyak sekolah dan kemudahan infrastrukur.

Semua tetap tidak akan merubah nasib rakyat yang mengeluh dengan kenaikan harga barang, yang terpaksa mengikat perut, berhutang didalam perbelanjaan harian dan perbelanjaan dapur untuk mencukupkan pendapatan yang ada hingga ke gaji bulan depan. Saranan Timbalan Perdana Menteri untuk mengubah cara hidup dengan lebih berjimat amat menghinakan bila mengenangkan macam manakah lagi yang patut dibuat dan apakah lagi yang perlu dijimatkan, sedangkan TPM tetap akan ke pejabat dihantar pemandu dan anak-anak beliau tentunya tidak akan mempunyai masalah dengan perbelanjaan sekolah.

Penjelasan untuk menjustifikasikan rasional penarikan subsidi petrol oleh Naib Ketua Pemuda UMNO dengan menuturkan angka-angka nilaian berjuta ringgit tidak dapat ditafsirkan oleh rakyat. Apa yang penting pada rakyat adalah harga petrol naik, maka semua harga barang akan naik sedangkan gaji diterima masih sama. Ikat perut lagilah rakyat nampaknya.

UMNO perlu kembali ke asal mula perjuangan untuk kekal relevan dimana dulunya, suara rakyat adalah suara yang diperjuangkan UMNO, berbanding kini, suara dan kehendak ahli politik itu sendiri yang amat utama diperjuangkan.

Suara Rakyat, Suara Keramat.

Pokok said...

tahniah dan selamat datang ke dunia Blogespere..

pandangan tun masih diperluakn oleh semua rakyat Malaysia, oleh itu, teruskan mengkritik dan memberi pandangan, terutama kepada Dato Seri Abdullah,

Kehilangan kuasa majoriti 2/3 di parlimen amat terasa bagi pihak kerajaan, tetapi yang paling menakutkan kehilangan negeri-negeri yang majoriti nya kaum melayu adalah yang paling merisaukan. contohnya perak dan selangor dimana kebanyakan DUN dikuasai parti pembangkang yang bukan berteraskan melayu. lihat sekarang, satu persatu titah perintah dari sultan melayu telah dipertikaikan.. dan yang terbaru, pengerusi DAP telah mempetikaikan kuasa Sultan Perak atas campur tangan dalam kes MB Perak. Sedangkan kes itu hanya berkaitan dengan jabatan agama islam perak, mustahil suatu hari nanti En Karpal Singh akan mencampuri adat istiadat melayu pula.. Ini semua kerana DAP telah mengusai lebih banyak kerusi DUN dari parti PAS di perak.

Bagi saya, penguasaan parti pembangkang pada PRU yang lepas adalah kerana kelemahan perpaduan dalam bangsa melayu, kalau dahulu melayu terbahagi kepada 2 kumpulan, satu sokong UMNO, satu lagi sokong PAS. Sekarang sudah terbahagi kepada 3 kumpulan, UMNO, PAS, PKR.. teringat kata Tunku dalam buku nya "hanya orang melayu yang menghancurkan kaumnya".. kata2 tunku ada ertinya.. tengok apa yang berlaku di perak dan selangor.

Sekian Tun, semoga terus sihat dan bersemangat dalam memajukan bangsa melayu kita... Perjuangan Kita Belum Selesai..

TheNewEra said...

yI don think the current government is weak due to lost of election recently.I saw the changes is coming to malaysia's politics and economics.The current PM is trying to bring a new chapter in history for malaysia democracy as well as the union of all races in malaysia. Seeing the government willing to accept the advice from the citizen is a new trent policy ,this is trent not only happens in malaysia and but also in taiwan which also use democracy sytems.For so far , from the history that i view, dear tun ,you only intends to weaken the relationship between the races .You mention that the malay races can not become a competitor to other races , but i don think that way.In my mind , neither any races is ultimate in this world , if you want to compare , then we all are losers to Jews people since we did not dedicated to science field like the famous scientist Elbert Einstein and more.For my opinion , the altitude and images of the malaysia government is very important .The fellow Malaysian should understand what position you are right now , don forget the rise of other countries as well ,maybe you don't bother the rise of these contries, but is fellow Malaysians are ready to accept changllenges in the around the world for following decades? Once you start blogging , you start to notice some parts of the corner of world.Most of Malaysians like to make equality for a weak government and a willing to hear advice government.That is not a good ideal sense to make a diffence for a better country.What i hope for is changes for advance modern democratis system, so far malaysians saw the parliament is very annoying, lots of arguement and shouting in the scene,if you ask , i would say that is just small case only. Maybe you never saw taiwan parliaments fighting and shouting those bad words from thier mouths.To be honest,you will be use to it.For the sake of malaysia , the malaysians should stud more on other countries systema nd how they manages to settle down the matters through parliaments. At the end , i don't like a power overwhelming leadership because it wil cause corruption in this country like malaysia are right now, everything trading and contracts go under tables and black box.From foreign investers' view , it is not a fair compeition.Imagine the end , who want to do business with you since you are playing cheat all the time.

Sy0h said...

Asalamualaikum Tun Dr. Mahathir,

I've been your supporter since I was in my childhood days because somehow you remind me of my grandfather and he looks almost like you, only that he is much better-looking :) (just kidding Tun). My grandfather was a school headmaster and he is a very strict man. Of course most students don’t like him because of his continuous effort bringing discipline and order to the school (and they described it as “pemerintahan kuku-besi” sounds familiar?). Due to his “small contribution” majority of his ex-students eventually came over to him only after many years and thanking him personally for his teachings and discipline which allows them to excel in their respective careers. All of this thanks to his strict and firm decision when implementing certain policies in the school which some would considered orthodox and impossible. Even the other teachers doesn’t like him because of his not-popular decision and yet he “hold the ground” knowing that his master plan for the betterment of the school should be put in motion first before anything else! That’s exactly a quality a good leader should posses!

Unfortunately, nowadays, they’re more and more “YES SIR” leaders around as what you’ve mentioned before. They’re not just many “Yes Sir” leaders in UMNO but also the opposition Pakatan Rakyat (PR) is starting to show the same trait as well. Well, to be fair to them as well, we would let them work out all the “janji manis” they have showered during the last election. Let’s see in 5 years what will be achieved? I am describing PR is another kind of “Yes Sir” leaders in a sense of it is impossible to fulfill all kinds of demands from the people (and most of them are quite absurd), let alone to make everybody becoming super-rich without keen effort from the individual themselves. There’s no need for me to elaborate more on this issue, I will put it into a simpler terminology; “Kesenangan dan Kekayaan adalah 2 benda yang berlainan. Masalah dengan rakyat Malaysia ini, bila diberi macam-macam kesenangan dalam bentuk subsidi contohnya minyak, pun masih tidak akan mencukupi. Diibaratkan seperti diberi motorsikal nak kereta Proton (this is still acceptable), kemudian nak kereta Mercedes, kemudian nak kereta Ferrari dan seterusnya … “. The list goes on and on and trusts me, there’s no end to this. Please tell me which government in this world can pull this kind of stunt? This is why I agree with Tun Dr. Mahathir’s view on there’s a need of a very strong Government that has at least 2/3 majorities so projects and government policies which could benefit the Rakyat in a whole could be implemented. Please bear in mind, Communism was also formed because everyone wants the same thing; everybody wants a Ferrari car for free!

Now, my grandfather is a very old guy, he’s in his 80’s and yet he is still energetic. I want to be like him, although he’s not a rich guy or a CEO of a super rich company, but he’s totally a free guy! He’s free because he has performed his duty diligently in the past and there’s no regret. Somehow I think you might feel the same way Tun Dr Mahathir now that you’ve retired? I pray to Allah and hope I could do well with the rest of the world. Thanks to my grandfather’s discipline and education, I’m what I’m today, and I believe in “giving back” to the society for the betterment of Malaysia. I believe BN is still a good government for as long they could firstly tackle the “Yes Sir syndrome” and fight off bribery; starting with the people at the highest level. May Allah bless Malaysians and you Tun Dr. Mahathir! Keep this Blog alive will you? :)

anaifaNIM said...

Assalamualaikum Tun...

saya sangat setuju dgn pandangan Tun berkenaan perkara tersebut..

sedihnya saya apabila menonton di tv wakil2 dari BN & Pembangkang bergaduh seperti orang x berpelajaran.. kalau dulu di zaman Tun, sikap tersebut hanya dilihat pada pembangkang, tetapi kini BN sendiri sudah mula bersikap 'rude' sdgkan sedar adanya Perdana Menteri di situ...

zaman pemerintahan Tun amat kuat.. biar apa orang ckp mengenai cara pemerintahan Tun, tetapi dapat dilihat Tun mempunyai pendirian dalam setiap perkara yang ingin Tun lakukan semasa menjadi Perdana Menteri dahulu...

dulu di zaman Tun, tak ramai yg berani mempersoalkan hak2 melayu walau ada suara2 sumbang kedengaran.. tetapi npknya suara sumbang tersebut makin kuat.. malah telah disokong oleh segelintir muda-mudi kita sendiri sdgkan yg pelajarannya ditanggung kerajaan tidak kira pembangkang ataupun penyokong..hakikatnya keistimewaan diberi untuk mengimbangi kedudukan kita bukan meminggirkan mereka..

apapun, kerajaan sekarang mmg amat lemah & penakut.. saya masih ingat lagi kata2 Lee Kuan Yew bahawa orang asia sekiranya diberi muka & dimanja akan menjadi kurang ajar.. & lihatlah ape yg terjadi sekarang...

Tun, saya satu family amat menyayangi Tun.. doakan kesejahteraan Tun..

Anonymous said...

Ybhg Tun Dr M yang dikasihi,
Saya amat gembira apabila mendapat tahu Tun mewujudkan blog sendiri. Ramai rakyat Malaysia masih sayangkan Tun, menunggu nasihat dan teguran daripada Tun yang dianggap sebagai bapa yang amat prihatin kepada anak-anaknya. Malaysia sekarang berada dalam keadaan yang genting dan terumbang-ambing. Percakaran politik tiada penghujung, masalah ekonomi kian membimbang, dan krisis makanan mula terasa. Oleh itu, pendapat dan bimbingan Tun sangat diperlukan. Walaupun pemimpin atasan mungkin kurang senang dengan teguran Tun tetapi saya yakin rakyat tetap mahu mendengarnya. Akhir sekali, saya doakan Tun sihat walafiat selalu!

Ahmad Shahir Abdul Aziz said...

Salam Tun,

Semoga Tun akan terus bersuara demi melihat berlakunya perubahan dalam UMNO dan kerajaan...

Mohd Faizal Mohamed Said said...

A,skum... Tun, Tahniah kpd Tun krn telah menerbitkan blog sndiri.

Anonymous said...

Dear Tun,

I'm one of a few people who believes in good governance. I believe, a great leader needs to find ways how to prosper the nation and its people. That is the objective. Style of government can be communism, socialist, democracy, autocracy etc. The style is not important. That is just the means to an end. What is more important is the 'end' itself - prospering the nation and people. We see many examples today that democracy itself do not bring prosperity to a particular nation. But we see people having misperception that democracy itself is the objective; losing sight of the original goal - again, to achieve prosperity. That is why, i am always in the opinion that too much democracy will lead to anarchy as we cannot please everyone. We need some balance of democracy and autocracy. Just like in one of P. Ramlee's movies - he quoted 'Demokrasi Terpimpin'.
A developing nation can't afford to fall into anarchy or giving the people too much freedom in choosing what they want as that will lead to inertia and slow progress. Sometimes I wonder aloud why do people who cried out loud about total democracy have thought things through. Is enriching and prospering the nation take a backseat as compared to having total democracy? It's not democracy that we should worry about. We should be more worried about the capabilities of our leaders. Weak leaders produce weak nations. Democracy is just a mean to an end.
But I find myself sometimes alone in this kind of thinking.
Anyway, on another note, I had the opportunity to meet Datuk Mukhriz last week and I find him extremely humble and having a good, analytical mind. You have done well in educating him. Hope he can bring Malaysia to greater heights Tun!
Thank you.!

Kyle C said...

Saya bersetuju dengan Tun... walaubagaimanapun saya berasa bahawa kerajaan yg lemah tidak semestinya bermaksud kerajaan yg tidak mempunyai kuasa 2/3 di Parlimen, tapi tidak berupaya membuat keputusan (decision making) dengan cepat dan tepat serta tidak berkepimpinan. Kesemua ini boleh disebabkan oleh pemimpin yang tidak berkaliber dan persaingan dalaman parti memerintah...George Bush bukan seorang pemimpin yang dikatakan amat berkaliber tetapi dia tetap menjadi Presiden selama 8 tahun...pemimpin boleh jadi kuat jika disokong parti dan think tank yang kuat. Masalah ialah PM kita sekarang ini tidak mempunyai kedua-duanya.

Lyza said...

Dear Tun,
sy memang kagum dengan pandangan yg dikeluarkan oleh Tun dlm byk perkara. pada sy, pandangan yg diberikan oleh Tun biasanya adalah pandangan yg cukup bernas.tp, sy yg hidup dikalangan masyarat biasa ni tak lari dr dengar perkara2 yg tidak baik tentang Tun sampai at 1 point, sy sampai mimpi Tun ada di depan sy & sy tnya Tun sendr betul ke apa yg org kata ttg Tun, kenapa Tun bertndak begini & begitu. seriously, i really want to know what is in your mind at that time. (agak kelakar bila diingat semula).

ok, ttg isu "Kerajaan yang lemah tidak baik bagi negara berbilang kaum seperti Malaysia", pd sy, k'jaan yg lmh mmg tidak baik bkn sja utk negara b'blg kaum ttp utk mana2 negara sekalipun.sbb, kerajaan yg memerintah ibarat tulang belakang kpd sesebuah ngra. just imagine if tulang blkg patah...lumpuh jdnya.

sy setujulah dgn pendpt Tun ttg ngra bkn saja perlukan kerajaan p'sekutuan yg kuat ttp juga pembangkang yg kuat. its just like a game. bila kita tau kita ada rival yg kuat, barulah kita akan sedaya upaya berkerja & berusaha dgn lbh gigih utk menang. PRU12 ni mungkin memberi byk pengajaran pd parti bn & i really hope bn akan berkerja keras n baiki kelemahan & berhentilah menyalahkan pengundi melayu yg menyokong pembangkang. cuba lihat kelemahan parti & kaji kenapa pengundi berpaling tadah. mungkin lebih byk jwpn ada disitu.

KUNTUM said...

terima kasih tun masih berjuang walaupun diwaktu senja begini.semoga allah emberikan kekuatan.saya setuju cuma sebuah negara yg.kuat dapat menghadapi negara ini yg. penuh dengan masaalah .sebab itu kita memerlukan pm. yg tegas dan kuat juga.melayu disini sudah tak punya apa apa lagi.sedikit sisa sisa yg. masih berbaki pun bangsa lain sedang berusaha keras untuk menghapuskan terus dari bumi malaysia.melayu/islam harus bersatu kalau masih mahu ujud ditanahair tercinta ini.mereka ini termasuk pembangkang adalah seperti hyena dan vultures yg sentiasa menanti mangsa mereka menjadi lemah.the moment peluang itu terbuka terus mereka terkam tanpa belaskasihan.peluang itu sekarang sedang terbuka dalam bentuk seorang PM bernama paklah.why do you think karpal defence paklah when TDM minta paklah turun.dap knows this is the best time to erode malay previledge.Remember the 12 non malay bn minister collectively sign petition for paklah.will this happen during TDM era.bayangkan betapa lemahnya tanggapan bukan melayu terhadap paklah and they know ths is the best time to weaken the malays.

Ravi said...

TDM

A Government that refuses to provide equal rights to all it's Citizen's is equally bad for a Multi-Racial country like Malaysia. Do you agree you ran such a government?

Stop your pretence...if you have 1/2 the integrity you profess to have in your articles, then start helping the current government win public support by help bridge the divides within the coalition parties as well the opposition.

-Ravi

Fakir said...

Salam TDM

Rambut sama hitam tetapi apa yang tersemat di dalam hati itu berlainan sama juga dengan pendapat sesaorang. Manusia tidak terlepas drpd sifat “Ego” mereka yang selalunya memandang diri lebih baik drpd yang lain. Ego memainkan peranan yang critical pada diri kita yang mana akan menjejaskan peribadi kita tatkala membuat sesuatu keputusan dan juga pandangan terhadap sesuatu issue dan juga social dalam kehidupan harian kita. Ini lah yang menyebabkan prestasi BN semakin kecundang.

Terlampau banyak YES MAN di dalam parliament akan memberi kesan yang buruk untuk jangka masa yang terdekat untuk parti, kerajaan dan juga rakyat. Pemimpin mesti mempunyai fikiran yang terbuka dengan memberi ruang untuk ahli2 parliament meluahkan buah fikiran (constructive ideas) untuk melaksanakan tanggung jawab mereka dengan jujur, ’adil, amanah dan lebih efficient & effective, bukan dengan “lips service sahaja’. Sudah menjadi lumrah alam di mana2 sahaja, manusia lebih suka mengampu, back stabbing, menindas antara satu sama lain untuk kepentingan diri mereka. Tidak hairanlah jika di Parliament di penuhi oleh ahli2 yang sedemikian yang akan menghancurkan parti, kerajaan dan juga rakyat.

Adalah lebih wajar jika parti kerajaan tidak menganggap pembangkang sebagai musuh. Tidak ada pembangkang maka tidak adalah check & balance. Dengan adanya pembankang, parti yang memerintah akan berusaha lebih giat lagi bagi memperkemaskan pendtadbiran di dalam parliament dan juga parti dan megambil berat atas displin ahli2 di parliament dari segi akhlak, moral, kecekapan, kebijaksanaan dan lain2 lagi.

Ingin juga saya katakana di sini, bahawa selama ini judiciary system di negara lebih memehak kpd kerajaan yang memerintah terhadap sesuatu issue. Maka keadilan tidak dapat di laksanakan oleh kerana tembok atau benteng yang kukuh telah menjadi satu etika yang memberi keutamaan kpd sebelah pihak sahaja. Pada zaman sekarang dengan teknologi masa kini, informasi dari segi agama, politik, business dan berbagai2 ilmu pengetahuan boleh di perolehi dengan mudah melalui URL, justeru rakyat tidak mudah di perbodoh bodohkan malah mereka lebih peka untuk menilai komen2 dan juga articles di media masa.

Semenjak kelahiran xxxxxhadari di negara ini, BN telah memecah belahkan umat islam di Malaysia dan telah menambahkan puak Islam drpd 73 kepada 74 puak. Yang di terima hanya satu sahaja ia itu Al sunatul Wal Jamaah. Jadi tidak hairan lah jika banyak juga umat Islam tidak menyokong parti BN dan peratus nya akin meningkat di pilihan raya akin dating. Orang Melayu sudah mula celik dan dapat membezakan antara kaca dan permata.


Food for Thought

What destroys the human being is arrogance, following lusts and the desires of the ego, and miserliness.  
.  
Do not be misled by your egos, or you will be led away from the truth and into lies.  
Put aside your pride, set down your arrogance and remember your grave.

Food For Thought

It is easy to find faults in others, but much more difficult to look at ourselves and our own faults with honesty. We are often in denial about our own faults; we don't like to see them too clearly. When we genuinely attempt to treat others as we would like to be treated, we become much kinder, more compassionate, and more tolerant. No one wants to be hurt or to be treated unkindly or disrespectfully. And although many of us were taught to treat others as we would like to be treated, we usually insist that others extend this courtesy to us before we do so. We have to reverse this process. If we were the ones to offer love and kindness, even if we didn't always get something in return, we would live in a much loving world.

Be aware of when you are judging others. Try to let go of those judgments, because they are walls between people. Judgments create hostility, while letting go of them allows you to embrace and love others. If you lead with love, others will respond with love.

We can never truly be happy & fair if we are spiritually empty, focused on getting rather than giving. Decisions based on satisfying the ego do not bring happiness, peace, love, or fulfillment. On the contrary, they bring sadness, disappointment, darkness, conflict, and emptiness. There is no room for peace of mind or love in our hearts when the ego is telling us to value anger and hate. The moment we accept the belief that we are victims, fear and anger dominate our lives. When anger seems justified, we can be sure of one thing at least: peace of mind is not our goal.

We don't receive wisdom; we must discover it for ourselves after a journey that no one can take for us or spare us. The ultimate destination of your life path is wisdom. Wisdom is the highest and deepest degree of knowledge, insight, and understanding. It provides you with the broadest perspective on life, its purpose, and the lessons you learn throughout your lifetime. When you find your wisdom, you are living in the light.

Wisdom is not a state to be achieved, but rather a state to be recalled. You arrived on this planet fully equipped with the boundless wisdom inherent in all humans; you only need to access that place within you that connects you to the infinite divine source in order to remember it. Wisdom is not intelligence. It has nothing to do with the level of your IQ or how well you did in school. Rather, wisdom is the highest level of emotional, spiritual, and mental evolution, at which you value intuition as much as information, willingness as much as ability, and inspiration as much as knowledge. It is where you synergize your deepest understanding with your everyday actions.

Syam said...

salam YBhg Tun,

tq krn menulis artikel dlm bahasa melayu yg pastinya boleh dibaca hampir setiap rakyat malaysia. pastinya mereka akan dapat memhami apa yang tun cuba sampaikan

tun,
baru-baru ini berita harian ada mengeluarkan berita bahawa kerajaan akan memantau blog. adakah ini juga salah satu cara mereka utk menyekat kebebasan bersuara rakyat malaysia krn kerajaan skrg sedar betapa blog membawa pengaruh besar terhadap keputusan pilihanraya yg lps sepertimana kerajaan menyekat kebebebasan media seperti suratkhabar dan media elektronik.

saya berkata demikian krn sepanjang sy mula mengenal tv dan suratkhabar, kebanyakan berita hanya menunjukkan 'kecantikan' kerajaan dan betapa gah projek yg dibangunkan kerajaan. jarang sekali berita menyiarkan kegagalan projek yg dibangunkan oleh kerajaan atau kejayaan kerajaan pembangkang contohnya pas mentadbir kelantan.

AZLAN said...

Salam TUN..
saya amat berterima kasih atas jasa2 TUN selama nie..di harap TUN dpt memberi komen2 yg bernas bagi kami warga malaysia mendapat rujukan.
Byk yg berlaku semenjak TUN melepaskan jawatan,yg lebih malang ialah kejatuhan UMNO setelah melalui detik kegemilangan semasa TUN menjadi Pengerusi..
saya sentiasa menyokong TUN.
Terima Kasih TUN..
Perjuangan Belum Selesai..

aliengirl said...

Tun Mahathir,

Syabas saya ucapkan kepada Tun yang sudi mengwujudkan laman blog ini bagi berkongsi pendapat dengan semua rakyat malaysia.
Saya amat kagum dan menyokong penuh pendapat Tun yang memang relevan.
Jika dilihat pada masa kini, memang terdapat banyak kelemahan dalam kerajaan malaysia.
Oleh itu, tidak hairanlah pihak pembangkang dapat memenangi byk kerusi. Dlm beberapa thn ni, rakyat byk menderita dengan kenaikan harga brg, minyak dan pelbagai lagi musibah yang menyusahkan rakayt malaysia terutamanya golongan berpendapatan rendah.
Isunya disini, kenapa kerajaan tidak mampu memikirkan jalan penyelesaian untuk mengurangkan dan mengelakkan dari membebankan rakyat.Mereka hanya mementingkan pembangunan yang tidak begitu penting dan hanya menguntungkan pihak tertentu.Tidak perlu menuding jari menyalahkan org lain kerana.. kesilapan yang berlaku dalam peralihan kuasa ke tangan pembangkang adalah bukti kelemahan kerajaan sendiri yang banyak mementingkan kroni-kroni dan politik wang yang semakin buruk.

Unknown said...

TDM,

Saya amat-amat mengkagumi Tun. Rasanya kalau dapat bersalam dengan Tun, mau menitis air mata saya.
Walaupun macam-macam tuduhan tidak baik orang kata tentang Tun, bagi saya, perkara yg baik tentang Tun adalah patut kita semua nilai.
Saya berpendapat dalam masa 1000 tahun sekali akan lahir seorang melayu macam Tun. Berkarisma dan bijak.

Berkenaan tentang topik semasa, saya amat setuju dengan Tun. Kebelakangan ini banyak kedengaran isu-isu yg tidak enak tentang masalah kepimpinan, maka sekaligus membuatkan rakyat rasa tidak selesa, tidak tenteram dan tidak selamat.
Masing-masing(rakyat) akan cuba berpihak pada pihak yg kuat, tapi ia tidak jelas lagi buat masa sekarang. Jadi keadaan agak terumbang-ambing.
Masing-masing mahu mengeluarkan pendapat tapi maklumat yg berlebihan (information overloaded)boleh juga memusnahkan dari membangunkan.

Saya tidak pasti siapa yang lain yg layak memimpin Malaysia sekarang kerana semua pengganti Pak Lah ada rekod buruk tersendiri. Rakyat juga akan cenderung membandingkan mereka dengan Tun yg mahir dan bijak. Malang pemimpin yg menggantikan Tun.

Saya berpendapat kerajaan sekarang masih perlu sangat mendengar nasihat dari Tun untuk memimpin. Walaupun kedengaran suara sumbang, tapi itu adalah hakikat sebenarnya. BN terlampau sinonim dengan Tun. Mereka masih memerlukan Tun, tapi sudah tentu bukan sebagai PM lagi.

Akhir kata, saya sentiasa mendoakan Tun sihat sejahtera dan panjang umur.. Isyaallah. Amin.

ahYam said...

My respected Tun,

I just wished that you will stay healthy always. Things can be viewed in many perspectives and most of the thing in this world got no right and wrong. Only time will proved to us whether is a good decision or not. But without 2/3 in BN it signifies that we(citizen) are no longer the same as before. We truly believed in our right and power and we want changes happened to the government of Malaysia.

I strongly believed in what Tun meant when you regarded the opposition as an enemy. As what Tun said, the role of the opposition is to remind the ruling party of what they have done wrong. I still remember a quatition from Tun, "We always need to opposition to remind us of what have we(government) done wrong" when you were the PM last time.

Lastly, thank you for Tun's efforts in making Malaysia a better place to live. I was born in your era as PM and I always believed that without you, there will be no 'me' today.

Thank you, Tun

regards,
ah Yam

OnOkaWa_xiE said...

Dear Tun,

We Malaysians really missed you, up to the extent that we forgot how it was having a good government.

Wish you well, really admired you.

Thanks for everything.

-Fellow Sabahan-

nect aidy said...

Assalamualaikum Tun,.

sebagai anak muda negara dan masih menuntut di institut pengajian tinggi, saya mungki masih dilabel terlalu mentah di dalam rencah politik.

saya amat mengkagumi Tun, terutama dari segi permodenan Malaysia kita. Pernah saya terfikir untuk menyertai UMNO nanti tetapi kini terbantut kerana permasalahan UMNO sendiri..

saya setuju dengan pandangan Tun, mengenai nasib bgsa Malaysia kita. Saya merasakan isu ketuanan melayu bukan berdasarkan sistem kerajaan feudal yang pernah diamalkan. Malah saya khuatir nasib bangsa melayu kita yang berada di kelas bawahan masih di takuk lama.

barangkali,saya bersetuju terhadap pandangan tuan guru Hj Abdul Awang bahawa Hanya Islam yg mmpu menyelamatkan Melayu, bukan melayu itu sendiri. Moga Tun dapat perjelaskannya lebih baik kepada rakyat.

Puangan nasionalisme tun sememangnya diperlukan rakyat Malaysia untuk mengharungi 'penderitaan' kerajaan pakatan keluarga Pak Lah...

Anonymous said...

Dear Tun Dr. Mahathir Mohamad,
Salam sejahtera !
I agree. Language is no problem. It is good that you will use two languages so that I can freshen up my Bahasa Melayu every now and then.
Today I watched you on the t.v. You mentioned about politicians wanting to get things for themselves rather than serving the country. I am sure that if they really serve the nation and making sure the country is peaceful, then the soaring crime rate will fall. These days, crimes are becoming more and more hideous like the still unsolved case of Altantuya Shaaribu.
Beside the usual internet surfers, I wonder if the cybertroopers pay your blog a visit too.

From,
Anonymous

Luth Textile said...

assalamualaikum tun..

sy sangat happy sekarang sebab Tun dah ada blog sendiri. sekarang, mudahla kami (rakyat Malaysia) dapat berhubung dengan Tun!

Keep the good!

BlueMoon said...

Dear Tun,

I may not be your fan but I am 100% with you this time. UMNO's PM is now like a wounded lion. A wounded lion cannot fend himself let alone the herd. The lioness are now roaring and shouting for attention. Obviously MCA, Gerakan and DAP are now taking advantage of weak UMNO. It is matter of time before the process of taking over is complete in which the wounded lion is chased away by a more powerful lion. Going by the lion's story, the wounded one will continue to surf the plane aimlessly until the cradle of grave reaches him. What the sad ending?

K.Raikkonen said...

A.kum Tun,saya amat bersetuju dengan pandangan Tun bahawa kerajaan pimpinan Pak Lah amat lemah dan tak layak untuk memimpin negara berbilang kaum.Sudah sampai masanya Pak Lah mengundur diri.
Saya mendoakan Tun panjang umur dan dapat meneruskan kritikan Tun demi kebaikan negara.
Rakyat Johor menyokong penuh Tun.
Take care my beloved Tun Mahathir.

Anonymous said...

Tun,

Harap sihat sentiasa dan lebih banyak menulis artikel - artikel yang Tun rasa perlu untuk dikongsikan bersama dengan rakyat Malaysia.

Jasa dan kepimpinan Tun sebelum ini amat jitu dan cemerlang. Saya sentiasa perlukan buah fikiran Tun mengenai isu-isu semasa mengenai kerajaan.

Teruskan menulis.

zainal abidin awang kechik said...

tun,

BN ni agak tengelam punca,ini kerana budaya mereka sudah mula berubah.. ZAMAN tun dulu.. lain..

saya menganggap TUN punyai anugerah dari ALLAH swt. sebagai mujadit dalam UMNO dan BN.

di suatu pagi tepat jam 7.55pagi di hadapan mesin perakam waktu.. saya bertanya kepada TUN...

tanya saya"tok seri.. tok seri mahu siapa jadi ketua pemuda UMNO ganti zahid.
TUN ..diam,
lalu saya bertanya lagi" tok seri.. ali rastam kata tok seri suruh dia bertanding ketua pemuda"

TUN berkata kepada saya" siapa nak bertanding lagi selain dari ali,"

saya menjawab" hishamuddin.

TUN bertanya kepada saya" u siapa,
saya menjawab,"saya zainal abidin awang kechik ketua pemuda bahgaian batu gajah" lalu saya bertanya kepada TUN... siapa kah yang TAAT kepada TUN.. dengan seraya tun menjawab" nanti saya bagi tahu kan AZIZ.. siapa yang saya mahu dan U all sokong"
terima kasih TUN.

ini membuktikan TUN pada masa itu ambil berat siapa yang perlu pimpin pemuda UMNO..

kini tak serupa.. PAK LAH tak peduli siapa nak jadi ketua pemuda..
yang dia ambil berat hanya dengan kehidupan harian nya sahaja..

TUN,hanya ALLAH sahaja yang dapat membantu UMNO dan melayu.

Unknown said...

Assalammualaikum w.b.t

Masalah jugak ya Tun, bila Tun tulis artikel dalam english version, ada yg pertikai dan minta Tun hargai Bahasa Melayu sebagai penghormatan bahasa jiwa bangsa.

Bila Tun dan translate daripada english kepada Bahasa Melayu supaya jadi dwibahasa, masih ada lagi yg request supaya translate sekali lagi kepada english.

Mungkin diaorang terlepas pandang artikel ini adalah sama seperti artikel sebelum ini yg ditulis dalam english language. Maafkan mereka sajalah.

Apapun ada satu iktibar yang menarik dari sini. Apa saja yang kita buat akan ada saja yang tidak kena pada pandangan sesetangah kita.

Yang pastinya dengan kewujudan artikel dalam dwi bahasa, ini menunjukkan Tun seorang yang bersedia menerima teguran dan saranan yg bernas, seorang pemimpin yang prihatin dan tidak segan untuk merendah diri.

Terima Kasih Tun.

Pengunjung setia Blog Pro TUN
www.mykmu.net, www.cybertroopers.net, www.isuhot.com, www.drkhir.com

jamil said...

dear tun, tadi berita tv3 sebentar tadi tun agak kurang sihat nampaknya...banyakkan berehat dan bahasa atau english , tulis saja dan make it all out... banyak orang umno masih berpantang lagi, mungkin ada yang takut pada tun lagi, banyak yang atas pagar, masih tak menyuarakan keikhlasan pada umno lagi...

Cencaluk.Com said...

It seems that lately more and more unreasonable demands come from many sides for the government. I hope the government will be able to make sober and rational decisions regarding these demands, not to kowtow just for the sake of getting support or trying to please certain party. As an ordinary rakyat, I feel a bit worried..

Dear Tun, thanks for sharing your thoughts and ideas here in this blog. God bless you always

simsimsim said...

Hi Dearest Tun / Chedet ,
Congrat ! and welcome abroad and be the netizen ... though some may not agree with some of the policies u have implemented during your tenure , but I think is better than current government ....much development we cud seen and enjoy , of course not 100% good , but at least 75% passed !! but look at current policy and quality of the cabinet members... sorry to said that most of the time , the talk " nonsense " ,,, many "corridors " been announced ... one day it may become " backyard " !!!
Anyway … enjoying “blogging “

buddhamind said...

Silence is better than holiness, so one action is better than all sutras. If you are attached to words and speech, you won't understand a melon's taste; you will only understand its outside form. If you want to understand a melon's taste, then cut a piece and put it in your mouth. A melon ripens and grows by itself, it never explains to human beings its situation and condition.

If you are attached to the sutras, you only understand Buddha's speech. If you want to attain Buddha's mind, then from moment to moment put down your opinion, condition and situation. Only help all beings. Then Buddha appears in front of you. This is enlightenment and freedom from life and death.

Rakyat dah bersuara. Tun masih mimpi lagi. Kalau ada 100 tahun nyawa, masih tinggal 18. Kalau esok atau saat ini nyawa dah tak ada, jadi mayat yang tak bersuara, mayat itu bukan kamu. Kamu nak pergi mana? Patut siap sedia dulu.

aween mokhtar said...

Dear Sir,

I'm awed and amazed by your move to start writing in blogosphere. Again, I, like thousands of Malaysians, can't thank you enough
for giving Malaysia so many accomplishments to be proud of. I've read some of your articles, I've watched and came to your speeches, and I came to get a glimpse of you when you went to UTP. That's how much I adored you Tun. You always talk sensibly and has sense of wittiness. And you did admit you were wrong. Showed that you are just a human, and human makes mistakes. And Tun, saya bersetuju dengan komen Tun tentang kerajaan sekarang. It's too confusing, contradictions of statements, even in the same party showed how fragile the unity is. I love my country, I'm proud to be a malay, but all these arrogance and weakness scare me of the future of an alliance built years ago by the people who truly love the nation, and not themselves. Just to let you know that you are heard by us. And hopefully they'll listen to you too. Like you said, kuasa boleh membuatkan orang menjadi kejam. Semoga mereka akan sedar dan perjuangan Tun akan diteruskan oleh nasionalis yang cintakan bangsa dan negara. I hope you'll keep on writing, God bless you with good health so I can shake your hand in my graduation day next year in UTP. Teruskan perjuanganmu Tun.

Your one of No 1 fans.

rassdey said...

Dear Tun,

Yes, in a multi racial Malaysia, we need strong leader, we have a weak government now because we have a weak leader. Generally, the Malay turned to opposition because UMNO leadership is too weak, arrogant and too much hearsay about corruption and abuse of power by the government. PM cannot made decision on several matters such as the crooked bridge back down after threat by Singapore government, the nude Chinese citizen issue it was a mockery that PM acted to fast apologise to the Chinese government without investigation ( Teresa Kok should be charged but no action taken), too slow in arresting the HINDRAF leader yet released all the 31 detainees who involved in the demonstrator, what action taken to NameWee who belittled the Malay and the country, its surprising that no action taken on him.

The 2 party system is good as what some people say, but the problem with pakatan rakyat is that these 3 parties have different goal and ideology. The DAP is too chauvinist and extremist Chinese party, they don’t care about other races especially the Malay. While, PAS they only think about religion and I don’t know where this country could go while PKR too ambitious to take over this country.

If UMNO wants to be relevant, the current leaders must change NOW. Tun, you can play the role. I am surprised that some UMNO leaders still not realised the weaknesses of their leaders. We want to see new faces in UMNO. NO badawi and No Najib but somebody else, then people will go back to UMNO.

Tun, you are the true and strong leader, but you choose the wrong leader to be your successor. That's your only biggest mistake.

Hate But Love UMNO.

Unknown said...

Dear Tun,

"Divide and Rule". As you know, an effective policy used by the British during the colonial times and copied by subsequent governments in Msia after independence.

We are all classified by our race and religion in Msia; application forms ask for your race and religion ..... what is the purpose of that if not to discriminate.
We should all put down our "race" as "Malaysian".

And again, we need to ask ourselves why the current government is weak and there is no strong leaders amongst them? Is it because of the purging of potential leaders once they are felt to be a threat to the ruling PM?

Regards
Chris

Cikgu Jai said...

Assalamualaikum Tun,
I was absobloominglutely happy to know that you've started blogging. I am an active internet surfer and will surely visit your page every single day; unless my internet connection gone 'kaput' (or if I forget to pay my internet bill, of course). I am a blogger myself, so, will definitely support another blogger.

And know what? Somehow, it feels a lot safer when you were the PM. I was in Form 1 in high school somewhere in Perak and when my teacher spoke to us about economy crisis in 1997, I told myself, "Nothing to worry about, Dr. Mahathir is there. He'll know what to do" and I was right.

Not long after, I become a college student. I was having dinner with a friend and was watching you on TV, delivering a speech in the UMNO General Assembly. It was in that assembly that you announced your retirement. Honestly, I couldn't sleep that night, thinking that 'what's to become of us now that Dr. Mahathir is going away?". But I ended up telling myself, "Surely Dr. Mahathir will choose the best person to replace him".

But too bad, with all the problems now, I can't simply tell myself that 'Pak Lah is there'. Current development is worrying. It's really worrying. I am a teacher. At least I already secured a job. But what's to become of my students when they grow up? I began to wonder if my effort in teaching those kids would end up worthless if the kids can't get a job.

But speaking up is always a good thing to do. Even though you're no longer in the government, it's somehow soothing to know that you still care.

Looking forward to read your blog!


Cheers
Cikgu Jai
Kulai, Johor

Anonymous said...

Assalamualaikum,

Saya ingin mengucapkan ribuan Tahniah kepada Tun kerana telah melacarkan blog ini dan apa yang mengejutkan adalah untuk artikel@pos pertama Tun, lebih dari 1000 komen pelawat, sungguh tak disangka, begitu mendapat sambutan. Semoga Tun terus menghantar artikel yang berguna kepada kami. Sekian daripada saya,

Faruqi.Jeniri
Admin
http://www.jeniriamir.com

Anak Malaysia said...

Salam Tun,

Language is not a problem for our multi-racial Malaysia especially the Chinese and Indian communities who master their mother tongue languages and also Bahasa Malaysia.

Unfortunately, we understand BN government is going to abolish English in Maths and Science soon. It is indeed a stupid decision to do so since China and India are focusing on English is paramount language for Science and Maths in their countries beside their own languages.

Yes, UMNO Ketuanan Melayu has destroyed and caused the majority Malay students declined in their command of English language. As a result, most Malay graduates are unable to speak and write good English after graduated. They are also lack in command of second languages like Mandarin, Japanese, etc to support their resume. Furthermore, we understand the non-Malays command better Bahasa Malaysia in public speaking. The live debate in august Parliament House last few days shown that many non-Malay MPs are able to converse Bahasa Malaysia fluently as compared with BN MPs cakap cakap "Bahasa Kampong" or "Bahasa Pasar".

We support your comments about “(Penang Chief Minister Lim) Guan Eng, for example, is quite smart. He is not antagonising the people, instead he is winning their respect.

We also support your view :-

“You see in the last election, BN voters and supporters voted for Opposition, thinking that this will send a message to the BN. Apparently the message is not properly read and if the governments headed by the Opposition show good governance, (are) concerned about the people, not greedy, not corrupt, then when the next election comes those who voted for them will continue voting the Opposition,” TUN Dr M said.

Kami Rakyat menyokong pendapat TUN bahawa kerajaan BN kini yang lemah tidak baik bagi negara di mata dunia bukan pasal isu kaum atau ugama.

Sekian, LONG LIVE TUN !!
HIDUP TUN.

power ranger said...

saya amat terharu dapat berhbung dengan org seperti TUN dan amat mengalukan Blog seperti ini,TUN malaysia kini hampir koma politik,seseorng kini bebas melepaskan apa jua statement tanpa mengira impactnya terhadap masayarakat berbilang kaum di malaysia ini, semasa TUN dulu bukan tak ada masalah ,tetapi semuanya under control,kini kita dahagakan seorang pemimpin berjiwa rakyat ,dan benar2 memahami masalah kaum majmuk ,sekian TUN semoga TUHAN memanjangkan usia TUN dan harap sihat selalu agar mengeluarkan Idea2 yang bernas.

Cash said...

Meaningless to argue or speak to you, as you are no longer in power and cant do anything for the nation, not that you did much in your 22 years as a PM. You are the cause of lot of the problems BN is facing today.

noi said...

saya doakan agar tun sihat selalu, dan berharap agar tun dapat membuka jalan menangani krisis yang berlaku didalam negara kita. Kebijaksanaan tun dalam memimpin negara dan meningkatkan pembangunan jelas dilihat.

Iskandar said...

Y.Amat Bhg Tun,

Tun,jangan tengok PC lama-lama, nanti akan mengganggu kesihatan.

Saya sebenarnya risau Tun akan habiskan masa untuk baca / mengadap komen2 di dalam blog ni. termasuk komen dari saya!! :)

rahsia said...

I kinda think the rot started with your adminstration.

Jason ANG Kian You , 汪建佑 said...

Hi Tun, U are right, but now a day blogger also can be sued , U and I must be very carefull

Hairuddin said...

Y.Bhg Tun
Ternyata komen Tun masih dirindui oleh majoriti rakyat M'sia. Rata-rata mereka skrg membandingkan zaman Tun menjadi PM dgn zaman Pak Lah menjadi PM. Ternyata berbeza. Kepentingan peribadi Pak Lah menjadi agenda utama pemerintahan. Semoha Allah membuka pintu hati Pak lah utk rela hati letak jawatan.

MALAYPOWER said...

Salam Tun yg dikasihi, pantang anak melayu menderhaka, sekarang kita dapat lihat apa yg telah berlaku kepada kerajaan, mereka ego dan tidak mahu mendengar pandangan tun, malahan ada yg menyuruh tun supaya jangan masuk campur lagi dengan urusan negara, lalang2 ini begitu yakin dengan apa yg mereka boleh buat dan begitu yakin yg setiap keputusan yg dibuat adalah bijak dan betul, jikalau keadaan berterusan macam ini daripada pendapat sebagai seorang rakyat biasa dalam jangka masa yg singkat negara Malaysia akan terjerumus didalam berbagai2 krisis, sebab itulah seperti yg saya katakan diatas pantang anak melayu menderhaka kpda org tua, ketua dan orang yg terlebih dahulu makan garam. Cuba kita lihat situasi yg telah berlaku sekarang, dengan kenaikan harga barang yg mendadak, kapal sink yg semakin lancang mulut, kerisauan muka2 golongan rakyat kebanyakan di kampung2, dimana pak lah sekarang? Kami rakyat biasa perlukan satu suara yg tegas dan lantang untuk menyahut semua cabaran yg ada sekarang bukanya hendak mendengar retorik2 untuk sedapkan hati kroni2 beliau, akhir kata, saya amat merindui era dimana tun telah jadi mastermind kami, semoga Allah s.w.t panjangkan umur tun, Amin

Pendeta said...

Yang Mulia Tun,

Terima kasih kerana memerintah Malaysia sehingga ke tahap ini. Saya rindukan ucapan Tun. Dulu saya pernah membenci Tun masa kes Anwar Ibrahim tapi sekarang baru saya sedar yang Tun adalah Perdana Menteri Malaysia yang terbaik. syukur pada Allah kerana mengurniakan Perdana Menteri sebagus ini. Semua manusia biasa pernah buat salah dan silap sama seperti saya dan Tun, oleh itu mohon maaf pada Tun kalau saya pernah mengata Tun. Salam....bahasa bukan penghalang antara kita.

Miss Syida said...

Kerajaan sekarang harus menjadi lebih kuat. Biarpun bukan menang majoriti, itu bukan alasan. Terlalu banyak perubahan mendadak pada masa kini kesan dari kelemahan kerajaan menimbulkan keresahan di kalangan rakyat.

Anak Malaysia said...

My Dearest Tun,

Thank you for every thing you have done for the nation, islamic & third world countries.

Allow me to speak my mind and my apology if I have offended you or anybody by doing so.

Your biggest mistake to the nation is your act of naming the present premier as your successor. Therefore please do something about it for the sake of our future generations.

Hope to see more Mahathirs borne in Malaysia in years to come.

May God bless you and your family...

Anonymous said...

This statement isn't true because races in Malaysia stand firm and nobody will destroy they unity =)

As an example of a lidi satay stick compared to a bundle of lidi satay stick....which is harder to break???

princess wati said...

TUN,kedah macam mana? jangan la lupa kami di sini..HIDUP TUN..HIDUP MUKHRIZ..HIDUP UMNO

K!e_FaH said...

saya setuju jika us ashaari muahammad diberi peluang,,
kerana banyak inovasi2 yang dilakukan untuk menunjukkan melayu adalah bangsa yang gagah,berkaisma dan lain2

Quantum Metal Consultant said...

Bukanlah sesuatu yang mudah untuk mengendalikan atau memberi tumpuan kepada blog sebegini dalam situasi Tun yang begitu sebok dan memerlukan masa yang lebih untuk berehat. Oleh itu meminta Tun menjawab setiap persaolan di sini mungkin kurang sesuai, memadailah Tun melontarkan ideanya pada isu isu utama dan besar untuk kita fikir dan bahas bersama, kita percaya Tun akan meneliti dan memahami serta mengambil kira pandangan dan kupasan kita.

Merujuk kepada isu terbaharu yang Tun ulas tentang Najib, Karpal dan Anwar, rasanya cukup padat untuk kerajaan sekarang memikir dan menjawab dengan nada yang lebih vokal untuk meyakinkan rakyat.

Terbaharu, Najib melepaskan tanggungjawab kepada Peguam Negara untuk mengkaji samada tindakan undang2 perlu atau tidak diamnbil terhadap Karpal menunjukkan Najib sendiri hilang arah dan pertimbangan untuk membuat keputusan. Sejak bila kerajaan tidak membuat keputusan dalam isu yang sebesar ini. Inilah bahananya bila kerajaan tidak ada 2/3, gagal membuat keputusan tepat kerana tiada keyakinan dan takut.

Tun juga telah memberi amaran bahayanya jika BN tumbang kepada kerajaan baru DSAI, DAP kususnya akan mempertikaikan banyak perkara yang akan menyentuh perlembagaan, kesultanan dan hak orang Melayu, bersediakah kita ?? Kita hanya ada dua pilihan: Undurkan paklah atau terima DSAI.

Menyentuh tentang kegagalan Najib menemui Tun atas andaian tidak dibenarkan Paklah juga sesuatu yang menarik.

Sepatutnya Tun lah yang pergi berjumpa dengan Najib sebab Najib sekarang adalah TPM dan Timbalan Presiden sebuah parti yang menunjang kerajaan hari ini dan Tun pula sudah tidak punya apa apa jawatan atau kedudukan.

Adalah wajar paklah tidak membenarkan najib berjumpa Tun kerana Tun tentulah cuba mempengaruhi Najib untuk merampas jawatan atau belot kepada paklah.

Bukankah Tun akan dilihat seperti tamak dan gila kuasa sedangkan mereka adalah pemimpin yang bertanggungjawab ke atas rakyat.

Apapun Tun, peluru yang dilontarkan Tun memang tepat kena kepada dada si mangsa, bukan satu, tetapi dua atau tiga..

drrosziman said...

Salam ayahanda Tun,

Kami sekeluarga amat merindui ayahnada Tun. Terima kasih kerana mengalirkan air mata untuk kami anak Melayu. Saya dan isteri berjaya kerana 'tongkat' dan 'rotan' yang ayahanda beri kepada kami.

Buat pengetahuan ayahanda Tun, kami telah menyimpan 'tongkat' tersebut di dalam almari perhiasan untuk menjadi kenang-kenangan anak-anak kami kelak.

Ayahanda Tun, walaupun ayahanda tidak memimpin kerajaan lagi, tolonglah jangan jemu menasihatkan pengganti Tun dan janganlah mengalah untuk memberikan pandangan ayahanda Tun. Tolonglah nasihatkan 'mereka' agar memelihara dan memertabatkan Islam,maruah Melayu serta Raja - Raja Melayu.

Semoga ayahanda dikurniakan sihat sentiasa.

Fadzly said...

Salam, Ybhg Tun..

Saya amat meminati Tun sejak dari kecil hinggalah sekarang. Saya juga pernah berazam pada diri saya bahawa akan sedaya upaya untuk berjumpa dengan Tun suatu hari sebelum Tun menghebuskan nafas yang terakhir. Akhirnya saya dapat berjumpe dengan Tun di USM. Perkara yang paling indah dalam hidup saya.Hal ini kerana, saya dibesarkan dengan alunan suara pemerintah yang sebenar dalam erti kata yang lain pemimpin yang terbilang.

Berbalik kepada isu yang dibincangkan, sememangnya saya bersetuju dengan pendapat Tun. Kerajaan hendaklah menjadi paksi kepada keharmonian dan perpaduan untuk membangunkan bangsa. Namun pada hari ini kita lihat bagaimana kepimpinan yang ditunjukkan pada hari ini telah dihakimi oleh masyarakat sendiri yang mula beralih untuk menyokong parti pembangkang.

Kesedaran rakyat terutama bangsa Melayu bukan pada tahap yang lama, malah masyarakat pada hari ini sudah bijak? Namun bijaksana yang digunapakai untuk kesenangan orang lain. Masyarakat Melayu perlu berubah.Berubah menjadi masyarakat yang beridentiti dan mempunyai sentimen yang menjadi teras kepada pembentukkan Melayu intelektual dalam semua lapangan ilmu dan perjuangan bangsa. Ada kelapangan bacalah buku " Dilema Melayu".

Kritikan bukan penghalang malah kritikan dengan pandangan adalah lebih baik. Kita memerlukan lebih ramai "Mahathir" dalam Malaysia. Bukan nama tapi diri "Mahathir" ini perlu ada semangat yang tinggi, keberanian serta idealis
seorang pemimpin untuk kemajuan negara kita. Bukan sekadar pemimpin biasa tetapi pemimpin berjasa untuk agama dan bangsa

Sekiranya PRU diadakan semula, keputusannya tetap sama, hal ini kerana hanya orang yang kenal erti kemerdekaan sahaja yang akan memangkah kerajaan dan selebihnya memangkah pembangkang. Bukan salah parti keramat tetapi pemimpin keramat dalam parti telah tiada.

Jasamu Dikenang sepanjang zaman, Semoga panjang umur, sihat sejahtera dan bahagia hidup di dunia dan akhirat.

amindalek said...

YAB Tun Mahathir Mohamad,

Salam hormat dari saya di Zagreb, Croatia. Nama saya Muhamad Amin bin Dalek dan kini menetap sementara disini.

Kali terakhir saya bertemu Tun adalah sekitar bulan November 2004 ketika lawatan tidak rasmi Tun menghadiri seminar Di Westin Hotel di Zagreb. Walaupun di Croatia, tidak ramai rakyat Malaysia tetapi dengan kelahiran weblog www.chedet.com/ dapat membantu saya menjawab pertanyaan peribadi dari kalangan rakyat Croatia dan lain-lain yang masih mengikuti perkembangan tentang Malaysia dan diri Tun sendiri.

Saya rasa amat penting bagi blogger-blogger yang umpama cendawan tumbuh di Malaysia mencontohi kualiti, budaya dan sopan santun yang telah Tun tunjukkan melalui weblog ini. Selain dari menyalurkan pandangan dengan fakta yang tepat, penggunaan bahasa dan tata susila yang berhemah dan bersih juga adalah unsur yang patut dititikberatkan dalam hal penyampaian maklumat.

Saya sentiasa mendoakan kesejahteraan Tun semuga dengan ihsan Allah SWT, Tun seisi keluarga sentiasa dikurniakan dengan kesihatan yang baik dan mendapat perlindungan NYA. Saya amat yakin sumbangan peribadi dari Tun sebagai manusia yang telah banyak berjasa kepada Malaysia masih diperlukan walaupun bukan atas kapasiti sebagai seorang
Perdana Menteri.

Walaupun dalam kancah politik, usaha murni Tun kadang-kala diputarbelitkan segelintir manusia, tetapi disisi Allah SWT setiap jasa dan usaha baik Tun pasti tidak akan terlepas pandang. Izinkan saya merujuk kepada ayat 30 Surah Al Fussilat yang lebih kurang bermaksud:

'Sesungguhnya orang-orang yang menegaskan keyakinannya dengan berkata: Tuhan kami ialah Allah, kemudian mereka tetap teguh di atas jalan yang betul, akan turunlah malaikat kepada mereka dari semasa ke semasa (dengan memberi ilham): Janganlah kamu bimbang (dari berlakunya kejadian yang tidak baik terhadap kamu) dan janganlah kamu berdukacita dan Terimalah berita gembira bahawa kamu akan beroleh Syurga yang telah dijanjikan kepada kamu'.

Selamat maju jaya semuga usaha Tun sentiasa mendapat barakah dari Allah SWT jua, insha-Allah.

meson said...

Regarding the establishment of the new comission, i believe the decision is correct at least within the context of the current political scene. Here are some of my opinions:

1)A functional democracy isn't about procuring the greatest majority but more on creating chances for debate on issues of national concern. Especially in a government with a weak leader, creating new policy that will diffuse the power of the ruling party is needed to lessen the impact of bad decison making.

2)New crops of politicians in UMNO bears the image of a corrupt generation. Not unusual because the power UMNO currently has attracts ambitious but often immoral individuals. Socrates once discussed how leaders with immoral tendencies are eager for power while the morally good person will only rule out of reluctance. In the same manner the public see the newer faces of UMNO as corrupt and felt the alternative party is better in those terms. The creation of the comission although disadvatageous to the party but it does help in leveraging public opinion.

3)During your years in power Tun, you have help create an efficient ruling system but relied heavily on the basis of good leadeship. I dislike the current system of multiple commisions proposed by the government but the old Roman system of redundant check and balance wasn't so bad after all(they did create an empire)

Namun begitu Tun, terima kasih kerana sanggup mendengar rintihan kami. Kepada pizet77 mengapa MP saja yg boleh jadi ahli kabinet??? Sekiranya ada yang lebih layak walaupun bukan ahli parti sekalipun, memang wajarlah mereka diambil untuk jawatan tersebut. Sekurang-kurangnya ahli bertanding yang korup tidak berpeluang untuk menindas rakyat. Tapi dalam hal ini, saya harap Pak lah tidaklah mengambil menantunya sendiri masuk kabinet kerana Nepotism tampak ketara kalau demikian.

Princess Latifah said...

My Dearest Tun, thanks for giving a wake up call to the current leader. Our political situation now is in bad shape. The BN is in turmoil. What is most crucial now is for you to continue giving a check and balance based on your vast leadership experience as a reminder to protect the future of our generation. May Allah bless you with good health, happiness and rahmat.

Charlsen said...

Tun Yg dihormati selama lamanya,

Walaupun saya penyokong Pakatan Rakyat tapi saya amat hormati dan sanjung tinggi Tun walaupun ada kezaliman semasa Tun menjadi Perdana Menteri.. Amat gembira Tun betul betul ikhlas pada rakyat kerana betul ada hati mahu dengar suara dari rakyat!

Saya sebagai seorang rakyat biasa hanya mahukan satu kerajaan yg ada masa depan iaitu bersih dan selamat.. BN tak kira UMNO, MCA ataupun MIC telah korup dan rosak, saya setuju rosak bukan parti tapi orang dlmnya rosak dan hampir semuanya rosak..

Betul bukan semuanya orang UMNO adalah korup ada punya betul betul bersih walaupun hanya beberapa percent.. Adakah beberapa percent tu mempunyai kuasa? tidak..

Selamatlah negara kita tak kira Pakatan ataupun Barisan yang penting itu Parti yang betul betul menjaga kepentingan dan keamanan rakyat..

Anonymous said...

Dear Dr M,

I am just wondering are u really writing the stuffs here or u have ppl doing it for u.

I kinda think its really troublesome to moderate one by one and ur comments is around 1k. SO i assume u have at least one comments every 3 mins a day ! Isnt that annoying to have ur gmail poping up every one min giving notifications ?

I think it is really good to know our ex pm is blogging. But it would a lot more awesome if u blog in a real blog manner.

what I mean here is that i am hoping u write a lot cool stuff about ur legacy or ur past life during ur early stages that we coulnt get from wiki or other autobiographic books about u.

Also share us abour ur personal life ... i would really love to get the chance to know one of the Malaysia's nationalist in person.

And i dont see u commenting any of these comments :)

ps- lurker* how did u manage to get first ? ? lucky guy ... i shall try again :)

U dont mind me calling u Dr M rite cos i think it is way cooler compared Tun Mahathir.

Have a nice day

MalayJessyJames said...

Dear Ayah Tun & All Malaysian who love this country.....

Dengan didikan dan perkenalan serta tunjuk ajar yang singkat dari Anak Haji, saya sebagai warganegara yang amat meyayangi tanah air Tanah Melayu dan bangsanya, ingin menyampaikan rasa dari benak hati dimana lahirnya kegusaran, kerisauan, keliru dan bermacama-macam lagi perasaan... perasaan marah terhadap seorang Melayu yang taksub untuk menjadi PM sanggup membeli ahli parlimen. Ahli Parlimen sanggup mengadaikan mandat yang diberikan oleh rakyat kerana sifat tamak.

Adakah ahli parlimen ni sedar, tanggungjawab mereka kepada rakyat?

Saya ingin mengajukan soalan kepada Ahli Parlimen.... tahu kah mereka ... ape yang dimaksudkan dengan Rakyat? Rakyat yang berkuasa ke Ahli Parlimen yang paling berkuasa? Apa tanggungjawab Ahli Parliman/ADUN kepada rakyat?

saya dah bosan dengan kerenah ahli wakil rakyat... takde bezanya samada BN yang memerintah atau Anwar yang memerintah...

Pernah tak Ahli Parlimen melaksanakn tugas mereka sebagai mana Khalifah Umar al-Khattab lakukan.. Umar Memajukan Sektor Pertanian dengan membina tali air dan terusan supaya hasil pertanian bertambah. Khalifah Umar juga pernah meronda pada waktu malam bagi meninjau keadaan rakyatnya..
Contoh dah ade... nape kita tak ikut?

Ahli Parlimen pun dah berani komen Istana jangan campurtangan dalam pentadbiran negeri.... sedar tak dia orang ni? Kenapa kurang ajar sangat? Takkan la benda-benda prinsip pon dia tak tahu? kita rakyat biasa ni pon tahu prinsip-prinsip...ke depa ni saja buat tak tahu? ke saja nak bermain api? Jangan bermain api nanti membakar diri..

kalau Ahli Parlimen pon dah kurang ajar... So sekarang rakyat nak mengadu kepada siapa? Kebawah Duli Tuanku Yang Dipertuan Agong/Sultan-sultan. Pada saya tu la yang sebaiknya...

Untuk sesebuah negara itu membangun dan maju ape tak lagi halatuju yang telah ditetapkan (Wawasan 2020), kekuatan kerajaan yang memerintah amatlah diperlukan. kekuatan sesebuah kerajaan itu hendaklah solid. Solid yang dimaksudkan disini ialah kekuatan yang dicapai melalui Prinsip yang menunjanginya tidak lain daripada mutu manusianya; keteguhan hati budinya yang disepuh dengan Islam; iman dan ihsan; keberkesanan organisasinya; keteguhan ilmunya; kewibawaan norma dan perundangannya; ketinggian nilai dan ethosnya; kesungguhan serta keteguhan masyarakatnya serta kekuatan iltizam, kewibawaan dan wawasan pemimpin.

Mutu manusia demikian tidak syak lagi adalah hasil pancutan daripada percontohan, pendidikan dan pemupukan oleh Rasulullah sebagai uswatun hasanah (role model) yang melahirkan angkatan manusia terbaik (khairu ummah) dan menjadi peribadi misali kepada seluruh umat manusia sepanjang zaman hingga ke hari kiamat.

Mutu manusia demikianlah yang melahirkan tamadun Islam sebagai tamadun dunia pada zaman kegemilangannya dan yang dibawa bersamanya apabila Islam bertapak di dalam hati sanubari orang Melayu di wilayah alam Melayu ini.

Dan itulah matlamat bagi tamadun Islam iaitu pembentukan mutu manusia supaya terjelma insan Muslim, Mukmin dan Muhsin.

Namun, tamadun Melayu Islam dan tamadun Islam amnya merosot, berpecah-belah, dijajah dan ditindas. Kita, walaupun merdeka, masih ketinggalan, mundur, bergolak dan bersengketa sama ada secara dalaman atau luaran.

kemuncak tamadun Islam adalah pada zaman awalnya kemudian turun, mendatar dan seterusnya naik sedikit tetapi turun kembali dan naik pula bergantung kepada mutu hati budi, akhlak dan etika manusianya.

Detik-detik genting sejarah kebangkitan dan kemerosotan tamadun Melayu Islam dan gejala sosiobudaya Melayu yang buruk kini yang mencerminkan isi hati kalbu orang Melayu.

strategi menyusun semula tamadun Melayu iaitu khususnya pembaikan hati kalbu dan akal budinya sebagai tempat letaknya Islam, iman dan ihsan harus dilaksanakan segera.

Matlamat terakhir daripada tamadun Islam untuk melahirkan Muslim, Mukmin dan Muhsin, namun sebagai latar untuk melahirkan dan memupuk peribadi demikian, maka sebuah keluarga, masyarakat dan pemerintahan yang ditunjangi Islam diperlukan kerana Islam ialah agama berjamaah dan berorganisasi.

Antara elemen utama yang akan menjadi penggerak bagi pembinaan tamadun Islam demikian ialah pemerintahan yang ditunjangi oleh nilai dan prinsip Islam.

Prinsip asas pemerintahan Islam ialah seperti sejarah peradaban Melayu apabila dua golongan utama iaitu umara (pemerintah) dan ulama bekerjasama dengan erat dan saling memperkukuhkan seperti pada zaman Samudera-Pasai, Melaka, Acheh, Demak, Bantan, Mataram, dan Johor-Riau, maka peradaban Melayu-Islam memuncak ke taraf tamadun dunia, dan pusat kuasa itu juga menjadi pusat penyebaran agama Islam di seluruh alam Melayu.

Namun yang akan mengisi dan menggerakkan semua prasarana, peralatan, sistem dan organisasi itu ialah manusianya iaitu Muslim, Mukmin dan Muhsin.

Tanpa manusia demikian, segala prasarana, peralatan, sistem dan organisasi itu sia-sia belaka.

Strategi utama untuk mengisi hati kalbu dan akal budi manusia dengan Islam, iman dan ihsan ialah dengan berdasarkan kaedah yang telah dilaksanakan oleh Rasulullah saw ke atas sahabatnya seperti yang digariskan oleh al-Quran dan hadis.

Strategi pertama ialah pelaksanaan amalan dan misi dakwah iaitu mengajak manusia kepada Islam, iman dan ihsan, sambil diri sendiri mempelajari dan mengamalkannya sepenuhnya.

Ada kira-kira 60 ayat al-Quran dan sejumlah hadis yang menyeru orang Islam supaya melaksanakan amalan dan misi dakwah kepada umat manusia.

Sekuat dan sebanyak mana seseorang itu melaksanakannya, maka sekuat dan sebanyak itulah hati kalbu dan akal budinya akan meresapi Islam, iman dan ihsan.

Namun, hati kalbu yang dibelenggu oleh kebesaran harta benda, pangkat, kuasa, kemewahan dan ego amat susah dimasuki Islam, iman dan ihsan.

Oleh itu, perlu dilepaskan dulu belenggunya melalui strategi yang kedua iaitu amalan mujahadah atau pembersihan hati melalui penggunaan dan pengorbanan perkara yang membelenggui hati itu dalam pelaksanaan misi dakwah, seperti juga digariskan dalam al-Quran.

Strategi ketiga ialah amalan penghadapan dan penghargaan sepenuhnya kepada Allah swt melalui amalan doa, tawakal dan tawajjuh kepada Allah, supaya dengan itu akan lahir keikhlasan dan ketulusan bahawa hidup ini hanya semata-mata untuk mendapat keredaan Allah.

Dalam sejarah kebangkitan tamadun Melayu Islam ada lima gelombang pergerakan dakwah ke alam Melayu.

Gelombang pertama ialah kedatangan misi pendakwah Islam dari Timur Tengah pada kurun ketujuh hingga 11 Masihi.

Gelombang kedua kedatangan misi pendakwah bermazhab Syafi’l kurun ke-12 hingga 16 Masihi.

Gelombang ketiga kegiatan dakwah kebanyakannya dilaksanakan oleh pendakwah kelahiran di alam Melayu sendiri dengan bantuan pendakwah dari Timur Tengah dan India.

Gelombang keempat ditandai oleh kebangkitan gerakan salafiah pada kurun ke-18 hingga pertengahan kurun ke-20 Masihi.

Gelombang kelima ditandai oleh reformis dan aktivis kontemporari berpendidikan dan berkedudukan dalam masyarakat melalui pelbagai program perjumpaan, seminar, ceramah, majlis ilmu dan juga proses Islamisasi dalam pentadbiran, perbankan, perundangan dan sebagainya, pada separuh akhir kurun ke-20 Masihi hingga sekarang.

Umat Melayu Islam adalah golongan Islam terbesar di dunia Timur iaitu hampir sesuku bilion. Dalam sejarah tamadun Islam, pusatnya berubah-ubah, daripada tanah Arab ke Turki, Afrika Utara, Andalusia dan Asia Tengah.

Kini ada tanda-tanda yang menunjukkan bahawa pusatnya mula bergerak ke Timur.

Apakah kita umat Melayu Islam sebagai golongan Islam terbesar di dunia Timur sedia memikul tanggungjawab dan amanah untuk menjadi penyambung dan penyumbang kepada pembentukan semula sebuah tamadun Islam bertaraf dunia pada alaf ketiga ini?

Ada tiga kekuatan Melayu asasi yang boleh membantunya untuk memenuhi amanah ini, iaitu kedinamikan budaya Melayu yang selama beribu-ribu tahun telah menyerap unsur positif daripada tamadun besar dunia. Kedua, hakikat Melayu sebagai entiti budaya yang secara terbuka menerima masuk sebarang kumpulan etnik dan ras, asalkan mereka tercerna dan terjelma dalam tiga ciri Melayu iaitu berbahasa dan berbudaya Melayu dan beragama Islam. Ketiga, kekuatan agama Islam anutannya yang diredai dan dijamin kejayaannya oleh Allah swt.

Oleh itu, menjadi misi dan visi manusia dan masyarakat Melayu kini untuk menyusun semula ciri, prinsip, sistem dan struktur, strategi dan operasi yang berupaya memperkasakan tamadun Melayu Islam ke taraf dunia pada abad dan alaf yang mendatang ini.

Bukannya kekuatan yan diperolehi melalui jalan yang salah seperti membeli ahli parlimen, tipu kotak undi, rasuah, beli undi, peras ugut dan bermacam-macam lagi cara yang boleh difikirkan oleh manusia. Kita ni manusia sahaja... jangan fikir kita merancang dan kita yang berkuasa menentukan... apakah kita lupa wujudnya Allah SWT yang mengatur segalanya di dunia ini serta alam semesta... kita jangan sombong dengan kelebihan yang kita ada... semua itu adalah milik Allah SWT dan wajib kita berserah kepadaNya.

Kita harus menjadi seorang yang bertakwa.. "Takwa yaitu memelihara diri dari siksaan Allah dengan mengikuti segala perintah-perintah-Nya (solat, zakat, derma etc..; dan menjauhi segala larangan-larangan-Nya (rasuah, hasad dengaki, etc...); tidak cukup diartikan dengan takut saja (kena praktiskan)" serta menjadikan AlQuran sebagai rujukkan sepanjang masa...

Selagi kita tidak takut kepada Allah SWT, selagi itu lah kita tidak akan memperolehi kerajaan yang kuat... selagi itu lah Malaysia tidak akan maju sebagaimana yang diimpikan dalam Wawasan 2020...selagi itu lah bangsa MELAYU dicaci dihina kerana tamakkan kuasa... kuasa yang sementara, kenikmatan yang seketika akhirat jua lah yang kekal selamanya... Bangkit lah bangsa ku...

Umat Melayu harus sedar... Bangsa Isreal disuratkan di dalam AlQuran... bangsa Melayu adalah bangsa yang tersirat di dalam AlQuran sebagaimana sabda Rasullah SAW... akan bangkit Islam dari keturunan ku dari timur jauh... renungkan lah bangsa ku.....

Melayu wajar pikul tugas /tanggungjawab sambung tamadun Islam

Dengan keadaan sekarang, adakah bangsa Melayu mampu melaksanakan tugas sambung tamadun Islam?

Bagaimana?

Bila?

Dimana?

Pada saya, Ayah Tun adalah pencetusnya kepada tamadun Melayu Islam dan tamadun Islam amnya pada alaf yang akan datang... mari lah kita sama menggerakannya.. May Allah SWT bless us....amin

orang kita said...

TUN apa pandangan tun tentang krisis makanan di negara kita sekarang yang tak pandai henti-henti entah bila nak selesai..?dari 2 tahun kebelakangan ini seperti tak ada jalan penyelesaian.dari masalah minyak subsidi kepada kenaikan harga minyak lepas tu kepada harga simen,kurang bekalan gula,masalah tepung,harga barang keperluan naik,besi pulak lepas tu dan yang terbaru kekurangan beras pulak,sampai bila masalah ini akan selesai dan dari mana silapnya?sehingga rasanya semakin menyusahkan rakyat.

Aizat Faiz said...

Salam..

Tahniah Tun kerana menerima pendapat dan pandangan untuk ditulis dalam Bahasa Melayu..

Bahasa Jiwa Bangsa!!!

foon ngok said...

YMBH Tun,
Selamat Sejahtera!
Bahasa Malaysia saya tidak bagus, itulah semasa saya baca blog Tun mesti dengan Kamus Bahasa Malaysia di tepi komputer. Semua artikal yang ditulis oleh Tun adalah "treasure" bagi saya.
Tun, with you, we knew our direction. We trust your government. No matter how difficult the situation, Tun always lead us to bright way. We are lucky and proud to have you. My South Africa friend General Amigo Louwe told me that "Dr Mahathir is a wise-man". Agreed!
For me, Tun has wisdom and brilliant mind that no one can compares to Tun! No one...? Yes, Not even one!!!
Tun, please take care your health and write more blog for us!!!
Yours faithfully,
Foon

herlina said...

A'kum Tun yg dihormati tolong do something sebelum macam2 perkara lagi yang akan berlaku. Sekarang ni pulak tentang isu Raja Petra ditangkap kalau dibiarkan pembangkang akan mencari kesempatan mengcelah2 di dalam isu ini untuk mencari popularity.
Ini akan sengaja dibangkit kan oleh pembangkang jadi Tun sebelum perkara lain yg akan berlaku tolong Tun campur tangan dalam hal ini.
Saya nampak kerajaan skg tak dapat mengawalnya dengan baik.
Kenapa kerajaan boleh lemah?
1)Kerajaan skg tidak pandai bermain politic maka pembangkang mengambil kesempatan pada kelemahan ini.
2)Kerajaan skg tak pandai membaca situasi semasa seperti bila harus bertindak atau membuat keputusaan pada satu2 perkara. Ini yang menyebabkan mereka kalah dalam pilihanraya yg lalu kerana tersalah pilih waktu untuk mengadakan pilihanraya.
3)kerajaan lambat membuat keputusan dan bertindak dalam satu2 hal, ini menyebabkan banyak perkara yg tak seharus nya berlaku seperti rusuhan telah berlaku.
4)kerajaan tak pandai membuat tafsiran kerana ada perkara yg disangkanya tidak akan membawa bahaya pada negara telah pun membawa padah dan huruhara.
Saya percaya jika perkara ini semua berlaku pada waktu Tun memerintah sudah tentu Tun tidak akan membenarkan ia merebak.
"The gangster of the PM office"cakap Tun yg tinggalkan all the mess to pak lah. Apa yg saya tahu Tun telah menstablekan negara sebelum bersara byk issue telah pun Tun atasi. Tetapi yg buat messy skg ni adalah kerajaan skg mereka telah menukar byk perkara sehingga kan mereka tak tahu untuk mengaturnya balik, ini kerana tidak ada persenambungan dari kerajaan skg, apa yg harus mereka laku kan hanya terus kan apa yg dah Tun aturkan buat kerajaan skg.
Semoga Allah memberikan kekuatan pada Tun untuk menaikkan bangsa Melayu yg semakin lemah. T/kasih Tun.

Anonymous said...

Bahasa Malaysia ialah bahasa rasmi warga Malaysia. Dr. Mahathir dipersilalan untuk menggunakan mana-mana bahasa yang kamu rasa sesuai. Biar mahhupun untuk tujuan menyampaikan pesanan kepada kumpulan yang tertentu ataupun untuk kesesuaian artikel-artikel yang disampaikan.

Manakala, Bahasa Inggeris ialah bahasa yang paling banyak ditutur and digunakan di dunia untuk pelbagai acara dan tujuan rasmi.

Skullsplitter said...

Im agree with you Tun, we as a Rakyat have say to critic for our own good. Kenapa kita perlu berdiam diri sekiranya kita nampak terang-terangan kelemahan dan kedaifan dalam memimpin? Kata Pak Lah, dia mahukan katerbukaan semua rakyat.. Jadi kita sebagai rakyat ada hak untuk bersuara.. Mengapa bila kita bersuara kita dijadikan musuh.. Mengkritik bukan kerana ingin menjatuhkan.. Mengkritik untuk berkongsi pendapat agar ada ketelusan dan kebaikan dalam pentadbiran.

Saya... said...

Dear Tun,

Excellent articles as usual and peka kepada permintaan ramai. I may not agree with a lot of what happened during your tenure as PM, but you are still a commanding figure, one in a million and remind me of my late father, looks wise...signature pun kat nak sama..heh heh.

Tun,

While our nation struggles with its own issues, I am also throughly appalled by what has been going on in Iraq and Afghanistan for years. The international community is turning a blind eye to the unimaginable sufferings of the civilians.

And now the neocons/Israeli lobby/ War Party wants to turn the gun barrels on to Iran.

We MUST speak out. We cannot stand by and let this go unprotested. We might not be able to stop the murderers but we must let our fellow humans, where ever they maybe be, that we are speaking out for them and they are not forgotten.

What is the Perdana Foundation's stand on this and what can we do as Malaysians and fellow human beings?

The carnage will never stop at Iran, moving on to Syria, with the real possibility of a limited nuclear war, causing unimaginable further suffering and deaths and damage to the environment. as we know, there is NO SUCH THING as a limited nuclear war in the true sense of the word.

It is OUR KIDS' future that is also at stake.

Tehsin Begum

manggis said...

Assalamualaikum Tun,
Izinkan saya respon sedikit tulisan Tamilselvan.

Soalan soalan saya adalah;
1. Siapa yang suruh kaum India meninggalkan ladang-ladang untuk berhijrah ke bandar-bandar?
2. Siapa yang memaksa atau menghalang kaum India untuk belajar di mana-mana?
3. Siapa yang mengajar atau menyuruh kaum India jadi gangster?
4. Siapa yang menghalang kaum India maju dan berjaya?
5.Siapa yang menghalang kaum India jadi lawyer atau doktor?
6. Siapa yang menghalang kaum India untuk berniaga?
7. Siapa yang menghalang kaum India nak jadi kaya mahupun jutawan?
8. Ada sesiapakah yang mempertikaikan kaum India yang nak buat perkara naik di Malaysia ini?

Jika Tamilselvan lupa biarlah saya ingatkan bahawa negara ini, tanpa mengira apa kaumnya, adalah;

1.untuk orang-orang yang rajin
2.untuk orang-orang yang melihat dan tahu mengambil apa sahaja peluang
3.untuk orang-orang yang cemerlang
4.untuk orang-orang yang sanggup menyediakan peluang untuk orang lain
5.untuk orang-orang yang tahu hormat-menghormati antara satu sama lain
6. untuk orang-orang yang yang cintakan keamanan bukan ekstremis
7.untuk orang-orang yang tahu bersyukur
8.untuk orang-orang yang banyak buat kerja bukan banyak cakap

Saya orang Melayu tetapi tidak pernah iri hati pada pemimpin-pemimpin HINDRAF yang pandu BMW 5 siri baharu, saya tak iri hati pun bila ramai kaum India jadi lawyer,doktor mahupun jutawan kerana saya tahu mereka berusaha dan rajin. Yang kami tak suka ialah bila ada orang yang pertikai hak kami kerana kami tak pernah pertikai pun hak orang lain. Yang kami tak suka ialah bila orang suka tabur fitnah dan berdemonstrasi.

Agaknya Tamilselvan terlalu banyak dengar hasutan pembangkang kot! atau Tamilselvan dah tak seronok tinggal dalam negara yang aman selama ini kot!

Akhir sekali Tun, Tun sebagai seorang doktor, saya ingin mengajak Tun melayari satu web yang mungkin menarik minat Tun iaitu www. dr mathias rath dan satu lagi www.vitamin b17dan kaitannya dengan kanser. sekian jaim.

Anonymous said...

Assalammualaikum..

Dear Tun,

Tulisan-tulisan Tun memang selalu saya nantikan. Syabas atas usaha yang murni ini. Dengan penglibatan Tun dalam dunia siber, sekarang kami rakyat mempunyai pelbagai sumber untuk menilai apa yang baik dan apa yang buruk untuk kami dan negara amnya.

Saya amat bersetuju dengan ulasan Tun. Memanglah kerajaan yang lemah tidak baik bagi negara berbilang kaum seperti Malaysia. Namun nasi sudah menjadi bubur. Saya harap Tun dapat mengulas bagaimana kerajaan yang lemah ini dapat meminimumkan kelemahannya dan memastikan Malaysia terus maju, aman dan damai untuk 4 tahun lagi sebelum pilihanraya yang seterusnya.

Walaupun lemah, kerajaan inilah yang telah dipilih oleh majoriti rakyat Malaysia. Justeru, kerajaan haruslah berbuat sesuatu agar amanah rakyat ini tidak disia-siakan. Jika berusaha, sesiapa pun yang lemah boleh bangkit dan berjaya.

Akhir kata, selamat datang Tun ke dunia bloggers, teruskan menulis dan selamat maju jaya! :)


Akma Nurain Fairuz,
Yogyakarta, Indonesia.

shaz said...

Salam Yg Bhg Tun,

Kerajaan yang lemah sememangnya tidak baik bukan sahaja untuk negara berbilang seperti Malaysia, tetapi untuk negara bagaimana sekali pun.

Sebagai anak Malaysia yang berhijrah untuk mencari rezeki, saya amat berbangga negara ini dikenali ramai orang luar. Bilamana disebut Malaysia, ialah sinonim dengan Mahathir.
Malah pernah seorang teman dari seberang mengatakan mereka perlu seorang pemacu negara seperti Tun.

Pak Lah; beliau lemah sejak hari pertama memegang pucuk pimpinan negara. Samada beliau tiada ketegasan ataupun sememangnya Pak Lah tidak sayangkan negara ini. Pak Lah tidak membawa apa-apa perubahan yang significant. Tidak tegas dan seorang "Yes Man" kepada penasihat-penasihat cilik beliau.

Apa yang cuba dilakukannya hanya merundumkan ekonomi negara dan cuba membanyangi kelahiran Putrajaya/Cyberjaya dengan Koridor Utara Selatan beliau.

Apa kita perlu koridor koridor sebegini Tun?
Rakyat tetap menderita dan orang seperjuangan seperti saya tetap akan mencari rezeki diluar, dimana kami gembira dari segi ekonomi dan sosial.
Tidak mengapa jika kami hanya sebagai pendatang di negara orang, tetapi kami tidak perlu dibebani dengan kenaikan tol ynag melata disekitar Lembah Kelang setiap tahun,dan harga minyak yang melampau; walaupun negara dikurniakan Allah Taala minyak.

Kami gembira walau jauh dari keluarga. Kami gembira kerana kebarangkalian anak anak kecil perempuan kami tidak akan mati ditangan perogol yang ramai di Malaysia, pembunuh dan pencuri yang melata di Malaysia.

Kami perlukan pemimpin yang tahu mengemudikan negara ini dan ianya bukan AAB.
Kami ingin menaikan taraf ekonomi keluarga.
Kami tidak mahu dibuli untuk membayar harga kereta import untuk Proton.
Kami tidak mahu dibuli dan dianak kecilkan dengan statement bodoh seperti " tukar gaya hidup" atau "kurangkan gula dalam minuman atau makanan kami".
Kami tak perlu orang-orang yang mengeluarkan statement bodoh seperti itu untuk memimpin negara ini.
Kami rakyat Malaysia memberi peluang untuk mereka duduk di tempat mereka sekarang. Tiada magic atau pertumpahan darah seperti kurun ke 15 dahulu.

Malaysia sekarang bukan Malaysia seperti dibawah Tun dahulu.
Malaysia sekarang diselubungi mendung politik UMNO, penuh dengan gejala sosial dan rakyat yang tidak berpuas hati.

collosos said...

Malaysia is a trading nation.

A capitalists' nation.

The government is a capitalism democracy, the Western-style democracy.

It favors bankers, businessmen, property developers, traders and merchants, accountants, economists, insurance agents, stock brokers, etc at the top half of human food chain.

The awesome power of majority over the minority.

Everyone else are just productive wage-employees, salary-workers or labour-slaves.
The bottom half of human food chain.

An inverted pyramid structure human food chain, a dog eats dog world.

The rules of the game is set by bankers all over the world.

Bankers own the Western-style governments.
Is USA a weak government?

UMNO-BN has over 50 years time to develop Malaysia into something similar to USA, consolidating their positions and nurturing their leaders and supporters.

So is UMNO-BN weak?

m mohamad said...

Hi Tun Dr. M,

Since you are new to the 'blogosphere', i would like to introduce you to something. This is normal in a blogging world. Something that you might be interested to do and something that a lot of people might want to know about ur goodself..

Name Tag: Your name

Tagged by: 'me'


The Rules :

1. Each blogger must post these rules first.
2. Each blogger starts with eight random facts/habits about themselves.
3. Bloggers that are tagged need to write on their own blog about their eight things and post these rules. At the end of your blog, you need to choose eight people to get tagged and list their names.
4. Don't forget to leave them a comment telling them they've been tagged, and to read your blog.

so I have humbly tagged you if you so wish to do it. its merely 8 facts desribing yourself. Im sure digressing a little from politics would do no harm :)

Changster said...

You said: "Previous Federal Governments had never failed to obtain the two-thirds majority. As a measure of strength, a two-thirds majority allows a Government to do everything on its own and be totally independent."

A strong government is fine, but your track record shows that your understanding of "strong" means bulldozing anything that stands in YOUR way, including sincere and well-meaning critics, and chopping them down like lalang.

Having a two-thirds majority in parliament allowed Barisan Nasional to change the constitution at will and promote corruption and cronyism under your watch as PM. Where was your strength of character to use your political strength to stop that? Now you talk about corruption and cronyism as if they suddenly surfaced after you stepped down as PM.

Your strength in dismantling democratic safeguards has led to practices that you now criticize, such as the support of 30 percent of UMNO's 191 regional party offices to back a leadership change. It was YOU who introduced rule.

Instead of expressing regret or accepting responsibility, you act like it's someone else's doing and cast blame everywhere except on yourself.

Now you are using information channels like Malaysiakini and blogs to mouth off. Were you "weak" rather than "strong" when you lambasted them in the past? Or just blind?

You were so "strong" that you personally appointed your deputy PMs without them having to go through the democratic selection process that UMNO members are now talking about. Yet, you are now hell-bent on destroying your appointees just because they don't follow your agenda.

Regardless of the merits of your arguments or your successor's faults, I think the evidence points to you as a control freak who can never be satisfied unless you are King, Raja, or perhaps even God.

Azhar85 said...

Assalamualaikum Tun,

Saya rasa amat berbangga dengan Tun kerana sudi mendengar pendapat bangsa Melayu kita yang menyatakan blog tun harus dibuat dalam bentuk dwibahasa. Saya faham sesetengah pihak tidak bersetuju blog Tun perlu dibuat di dalam bahasa Inggeris sahaja dan "vice versa" . Tetapi memandangkan Tun merupakan seorang yang terkenal di pelusuk dunia, maka seeloknya blog Tun dibuat secara dwibahasa supaya dapat difahami oleh semua insan yang ingin melihat idea-idea Tun pada masa kini dan masa hadapan.Memang benar kata-kata Tun kerajaan yang lemah tidak baik bagi negara yang berbilang kaum seperti Malaysia.Lihatlah apa yang terjadi di dalam parlimen baru-baru ini setelah kerajaan tidak mendapat majoriti 2/3 dlm PRU12. Pihak pembangkang semakin memperolehi banyak kerusi dan semakin berani mempersoalkan kewibawaan institusi Raja-Raja Melayu dan perkara-perkara berkaitan agama Islam di Malaysia ini sedangkan mereka tahu Institusi Raja-Raja Melayu dan hal-ehwal agama Islam amat dijaga rapi oleh kerajaan hari ini dan sebelumnya dan seharusnya menjadi sensitiviti bangsa Melayu sekiranya perkara ini disentuh oleh mereka-mereka yang tidak terlibat. Seharusnya ahli-ahli parlimen di dalam dewan rakyat membahaskan cara yang terbaik untuk menangani isu-isu global yang melanda dunia pada masa ini dan bukannya untuk mempersoalkan perkara yang telah termaktub dalam perlembagaan Malaysia sejak merdeka lagi.Bagi saya Tun, biarlah mereka berkata Malaysia ini negara yang mementingkan kaum Melayu dan mengabaikan kaum-kaum yang lain asalkan maruah kita tidak dipijak dan dijatuhkan sewenang-wenangnya oleh mereka-mereka yang tidak mengerti perjuangan nenek moyang kita yang terdahulu. Bagi saya juga, biarlah mereka berkata pemerintahan Tun bercorak autokratik tetapi autokratik itulah yang telah membawa kemajuan kepada Malaysia ini dan bukannya pada pemerintahan Pak Lah yang kononya lebih bersifat demokrasi tetapi akhirnya membawa kepada kekalahan BN pada PRU12 baru-baru ini. Tun, sebagai salah seorang anak-anak muda yang telah dibesarkan dibawah pemerintahan Tun, saya mengucapkan berbanyak Terima Kasih kepada Tun kerana telah membawa Malaysia kepada sebuah negara yang agak canggih pada hari ini. Kami generasi muda Malaysia akan meneruskan perjuangan Tun dalam menjadikan Malaysia ini sebuah negara yang yang maju pada tahun 2020 nanti. Kami juga berharap Tun doakan kerahmatan kami dalam meniti perjuangan ini. Sekian Tun, Wassalam..

kha27lid said...

YB tuan...tuan kena serukan khilafah dan syariah, hanya itulah penyelamat keadaan daripada diserang oleh DAP yang biadap itu. kerana ada hadis rasulullah menyatakan:"akan tertegaknye khilafah mengikut minhaj kenabian". Itu menunjukkan kite menuju era kebangkitan Islam dan Khilafah pada masa hadapan..

plas said...

just an opinion: did you know that bloggers are v. negative ppl?I dont know a blog that say nice thing abt Govt!!Raja Petra started to hate Tun many light years ago and never stop.Amazing how he can stay on track & keep on is beyound my understanding.I just hope that sensible ppl will comeforward to show their love for the leaders,country.
the blog world is a monster unleash to create havoc.let us hope that we can change it to a happy place.

Old Fart said...

Sir, you are quoted in today's The STar as having said, "Penang Chief Minister Lim Guan Eng was smart by not antagonising the people while earning their respect."

What is there that is to be smart about being simply decent?

Obviously, I could take it to also mean that you are suggesting that as BN leaders, they are supposed to be antoganistic towards the people. Earning respect is easy for people who behave like humans, If UMNO leaders failed to gain respect,its only because they got orgasmic pleasure out of ass lickers surrounding them. That because and that still remains the bench mark for "respect" for them.

Unknown said...

Salam Tun,
Tolong lah, Selamatkanlah negara kita dan Bangsa MELAYU di Malaysia ini
Tun memang boleh lakukannya, Insyaallah.

Zuraidi said...

Salam Tun,

TUN pernah berada di atas sana" jadi tentu TUN dapat melihat 'terlalu banyak' daripada kami yang berada dibawah...dan saya setia berdiri di belakang TUN, kerana setiap apa yang TUN lakukan mempunyai sebab yang tersendiri berdasarkan pengalaman hidup TUN..dan semuanya demi kebaikan NEGARAKU, TANAH TUMPAHNYA DARAHKU.

Tun, dalam buku "Kingdom Of Malai" hanya terdapat di perpustakaan di Belanda...di ceritakan bahawa orang Melayu juga adalah kaum pendatang juga di di sini..tetapi itu terjadi pada 11 ribu tahun lepas...dan asal usul MELAYU dari di atas pergunungan HIMALAYA...dari situ lah asalnya perkataan MELAYU...dan Gengis Khan, Iskandar Zulkarnain ( sekadar menyebut bebrapa nama).. juga berasal dari gen yang sama....maknanya sini MELAYU bukan bangsa yang lemah...tetapi dari dulu , MELAYU sentiasa dimomokkan oleh bangsa lain sebagai bangsa yang malas, gagal dan lain lain lagi ....

Tun, terdapat perbezaan yang terlalu ketara antara semasa di zaman TUN dan zaman kepimpinan kerajaan yang lemah sekarang....

Tun, i miss your leadership..

Datuk Dr. Ahmad Nawab said...

Yg. Bhg Tun,

We have come long way Tun...and I truly admire and miss your leadership. Malaysia needs you.


Thanks for everything,
Datuk Dr. Ahmad Nawab

Postnatalcareset said...

selamat pagi Tun.

Berbangga, dengan adanya blog ini boleh melihat malaysia dari kaca mata bekas perdana menteri malaysia yang berfikiran luas. teruskan.


moga hari yang ceria.

Anonymous said...

Good day everyone.
Tun Mahathir is my hero since I was young, and now. I always put him side by side with Napoleon Bonaparte, as he is my another idol. All right, actually Tun Mahathir is my idol in Malaysian's Politics, a field that I may participate one day. I hope you all may know me in the future.
All right, I have my own opinion.
I am a supporter of MCA, but I do not agree with the opinion: "Opposition is enemy."
Both government and opposition are Malaysians. We all want Malaysia prosper. We all are patriots. The problem is, the objectives and the means of efforts are different. However, no matter what conflict it is, Malaysians should cooperate! As for myself, I love Malaysia, and I know why must Malaysian Government launch some policies. Yet at the same time, if government can stand at the side of opposition and think all the possible consequences, they may come out with an objective and all rounded policy. As for myself, I always work with my rivals (in school, I have not reach the age for politics), in order to come out with policies that can satisfies majority. So, when somebody complaints, you can say, "This is the final decision of ALL." The claim that oppisition is enemy is not wise enough. A real politician, in his or her mind, should has only citizens' welfare. If you can do that, you may not talk craps in the parliament, you may not have a car, and you may die young (due to exhaustion). I recommend you all to read the biography of Emperor Yong Zheng (雍正) of Dinasty Qing. He was the one that care for human, but he can only last for 13 years. All right, I think I should end up here, or I will touch the sensitive points and end up in the jail.
Please prove that Malaysia Boleh!

Gelombang Rakyat said...

Tun Dr. Mahathir Mohamad, anda pemimpin yang prihatin. Ada pembaca di sini yang mahukan anak watan negara tercinta mendaulatkan bahasa ibunda. Lantaran, kepemimpinan melalui teladan ialah pemimpin sendiri menggunakan bahasa ini. Menulis post dalam bahasa ini ialah satu tindakan Tun Dr. Mahathir Mohamad yang baik dalam mengisi keperluan pelawat dan pembaca di blog ini. Yet, I have to acknowledge, there are moments when writing in English gives meaning to our message more and exact, and the audience is wider and more in numbers. Perhaps, there shall be one who can assist you to install an auto-translate here. As you know, there are those interested to listen to you are amongst the non-English speaking, dan mereka yang tidak faham bahasa ibunda kita. To me, more on a global scale can benefit from a Che Det who shall be remembered as one of the top World Leaders.

cheAN said...

TUN, buat masa sekarang Malaysia memerlukan "pemimpin yang ditakuti (atau lebih tepat pemimpin yang BERANI) DAN bukannya pemimpin yang dihormati", kerana belum masanya lagi.

Azhar85 said...

Dear Tun,

I hope someday and somehow Karpal will be bring to the justice..or ISA...hopefully...

Anonymous said...

Salam sejahtera Tun.

Memang tidak dapat dinafikan bahawa sebuah kerajaan yang lemah adalah tidak baik untuk sesebuah negara. Akan tetapi, saya tidak berpendapat bahawa kerajaan Malaysia sekarang lemah.

Saya yang kerdil dan kurang pengetahuan percaya bahawa setiap ahli parlimen seharusnya melaksanakan tanggungjawabnya atas kemahuan rakyat. Sekiranya sesuat projek dapat membawa faedah kepada semua rakyat, saya yakin tiada sesiapapun akan menghalang kelancaran projek tersebut. Tun berpendapat bahawa kerajaan berdolak-dalik mengurangkan keyakinan Tun terhadap kerajaan, tetapi saya berpendapat bahawa kerajaan yang sanggup bertolak-ansur dapat memupuk keharmonian masyarakat dan melancarkan projek yang seharusnya memuaskan semua pihak.

Kerajaan persekutuan tidak seharusnya mengubah perlembagaan dengan sesuka hati. Sekiranya pengubahan perlembagaan adalah bersesuaian, sokongan mesti akan diperoleh.

Isu lompat parti memanglah suatu masalah. Orang-orang melompat parti dan mengundang pihak lain melompat parti adalah orang yang amat keji, berdosa dan tidak seharusnya memperoleh kemaafan daripada rakyat. Sikap mereka yang tidak taat kepada parti, tidak bertanggungjawab kepada rakyat, tidak layak digelar sebagai manusia pun. Sekiranya senario lompat parti terjadi suatu budaya, ianya akan melemahkan bukan hanya pada kerajaan tetapi negara.

Majoroti dua-pertiga membenarkan kerajaan membuat apa sahaja keputusan yang difikirkan baik? sesuatu keputusan haruslah dibuat berdasarkan kemahuan rakyat, bukanlah yang difikirkan baik oleh kerajaan. Adakah kenaikan harga tol-tol yang sewenang-wenangnya adalah sesuatu yang baik?

Sesebuah negara memanglah perlu sesebuah kerajaan yang kuat dalam menghadapi cabaran luar, tetapi bukan kerajaan kuku besi yang hanya mementingkan kuasa.

nurul aziyana said...

we miss u as a leader n i admit i like how u lead our country..peace..

Unknown said...

penduduk malaysia ni cuma 25 juta je. kalau pasal POLITIK nak bermusuh, tak ubah mcm perangai budak kecik. mcm atok cakap dulu la.. malaysia ni ada first class facilities but third class mentality, tapi dalam POLITIK masih lagi third class mentality. POLITIK kat malaysia ni sama je mcm kat INDIA dan PAKISTAN. third class! Entah bilalah malaysia nak mengecapi kebebasan demokrasi yg sebenar. wawasan 2020?? malaysia nak maju?? mimpi dalam mimpi la. selagi ada indon dan pendatang haram serta rakyat malaysia yg suka buang sampah merata2, mimpi la nak jadi negara maju. rakyat dgn pemimpin sama je.. CORRUPTED!

ziziey said...

Tun,

hi and good work..

al kerrango said...

Kerajaan yang kuku besi, korup, salah guna kuasa, rasuah seperti di zaman pemerintahan kamu juga tidak baik bagi Malaysia.Hasilnya adalah kemarahan rakyat yang diledakkan melalui PRU12.Insaflah.Kamu adalah perosak Malaysia no.1.Mulut yg ada gunakanlah untuk berzikir mengingati Tuhan sementara masih ada masa dan nyawa.
Shut Up please!!
Bebaskan Raja Petra!!

ziziey said...

Tun,

Apa yang Tun katakan itu memang betul. Saya percaya semua rakyat kita khususnya org melayu sgt sayangkan negara kita ini. Tanah tumpah darah kita. But sayangnya org melayu kita bergaduh sesama sendiri untuk menjaga kepentingan masing2 tanpa memperdulikan masa depan our race. Im really afraid that our beloved country could be like Singapore which is being ruling by chinese. Dont get me wrong and im not against chinese but i dont want another ketuannan melayu jatuh lagi to other races.

Sedarlah wahai bangsaku.. Wake up and stop dreaming and fighting! We shud be united tak kira you ni umno ke, pas or pkr. Umno shud buck up and be strong again macam dulu Tun teraju. Find someone that really can put Umno back where it shud belong. At this moment of time, no one else can replace Tun. Pak Lah, wake up from your sleep and pls do something to save Umno and our country. Im sad and very afraid that one day our beloved country will fall badly..

Siti Fatimah said...

apalah kita ni nk melompat tanpa fikir dlu kenapa bende tu berlaku.... bg saya hanya kerana karpal berani bersuara jadi dia melawan raja..bagaimana persembahan pak lah bila jadi isu di terengganu dan perlis? Kenapa itu tak disebut sebagai melawan raja? sama jugak, dua-dua ckp 'Tidak mengikut perlembagaan'..Perlembagaan tu utk siapa ye? Utk kita ke utk pemimpin ke utk raja??

Putera Melayu said...

Tun,
mungkin saya bukanlah insan yang berpengalaman dalam bidang politik, tetapi tidak salah rasanya saya yang masih mentah ini memberikan pendapat mengenai situasi politik pada hari ini. Saya adalah pegawai kerajaan yang pada masa ini amat merasakan tertekan dengan polisi kerajaan yang KONONnya ingin menjadikan perkhidmatan awam lebih berkualiti lalu pelbagai insentif diberikan kepada kakitangan awam yang walhalnya tidak langsung setimpal dengan penambahan kerja harian. Pelarasan ini amatlah tidak adil kerana yang dibawah ini dapatnya kecil usahanya lebih, yang diatas pula dapatnya lebih usahanya kecil. Harap Tun boleh memberikan sedikit pandangan. Saya tidak langsung bersetuju dengan usaha pihak-pihak yang KONONnya berjuang untuk kebajikan kakitangan Kerajaan. Mereka ini kadang-kadang SYOK sendiri.

Putera Melayu said...

Tun,
Bangsa melayu dalam keadaan tersepit. Tun sebagai orang yang berpengalaman masih mempunyai penyokong dan pengikut. Kenapa Tun tidak berani untuk membuat parti serpihan untuk menyelamatkan bangsa kita sendiri? Mungkin parti serpihan ini mampu memulihkan kedudukan orang melayu dan seterusnya menawan kembali parti UMNO yang kian parah.

Anonymous said...

Tun,

saya hormat pada Tun tapi seelok2nya Tun tak salahkan pemerintahan sekarang sebab apa yg berlaku sekarang adalah diwarisi sejak zaman pemerintahan Tun lagi. kecewa dgn Pak Lah sebab tak berani nk tukar/reform kerajaan.

besar sumbangan Tun dan sebab tu sy sygkan kesihatan Tun. byk2 berehat Tun dari kempen sana sini. gunakan proksi2 Tun. kalau mereka gagal jalankan tugas proksi Tun, maka gagallah mereka bila diamanah tadbir negara

Tun admit Tun silap beri laluan kpd Pak Lah. rakyat biasa menerima dgn redha. cukuplah sekali rakyat biasa menerima pilihan Tun. biarlah kali ini rakyat sendiri yang buat pilihan

zaman Tun dah berakhir. tinggal legacy. mungkin style autocratic Tun berjaya dulu tapi mungkin tidak sekarang

padi said...

Tun,

Betul kata BungKarno. Sebenarnya ramai yang rindukan Tun. Kami rindukan pemimpin yang boleh "Memimpin". Bukan untuk dipimpin tangan tapi membawa pemikiran kami, mencorak tindakan & membawa Malaysia ke depan. Memberi idea bernas & objektif.

ctcyber said...

Ya Allah ya Tuhan ku,
Aku bermohon dengan sesungguh hati hanya kepadaMu ya Allah,
Engkau berilah perlindungan kepada Tun Dr Mahathir Mohamed dari segala bahaya, engkau berilah kesejahteraan kepadanya dan engkau peliharalah kesihatannya agar beliau sihat sentiasa.
Maha suci Ya Allah, air mata ini tidak dapat ditahan bila membaca komen-komen pembaca dari blog ini...hampir semuanya mendoakan untuk insan bernama Mahathir ini..engkau perkenankan permintaan kami ini ya Allah..sesungguhnya jasa beliau untuk negara kami Malaysia amat besar, begitu juga untuk Islam seluruh dunia..tidak mampu untuk kami menyenaraikannya...hanya engkau ya Allah yang mampu membalas segala kebaikan beliau...
Ya Allah ya Tuhan kami,
engkau terima lah segala amalan orang yang telah sekian lama memimpin kami ini, tidak putus-putus memarahi kami dengan tujuan menyedarkan kami yang asyik dibuai mimpi, engkau ampunilah segala dosa-dosanya kerana dalam setiap perlakuan kami yang bernama manusia tentunya tidak sunyi dari melakukan salah dan silap.
Ya Rahman,
Engkau rahmatilah hidupnya dan keluarganya dengan kesejahteraan. Berilah kekuatan kepadanya agar dia boleh terus menyumbang pandangan dan memberi ilmu untuk kami menyusuri lorong-lorong yang semakin malap dan dengan kuasamu Ya Allah.., Tuhan yang Maha berkuasa dan Maha mengetahui..., kami bersyukur kepadaMu...yang telah memberi keizinan kepada manusia bernama MAHATHIR sehingga lahirlah blog ilmu ini untuk kami kongsi bersama...Alhamdulillah ....amin.

Siti Zaleha Rashid
Rawang Selangor

Riady Lazuardy said...

Pak Dr Mahathir Yth

Saya dari Jakarta, Indonesia. Menurut saya, blog ini, tidak hanya menuliskan tentang masalah dalam negeri malaysia saja. Mungkin dilain waktu, Bapak bisa menuliskan pandangan tentang negara lain. Misalnya tentang Indonesia dulu dan sekarang.

Sebagai salah seorang Tokoh di rantau ini, Bapak bisa memberikan pandangan atau bercerita tentang pengalaman dalam berhubungan dengan negara lain. Bapak Dr mahathir bisa bercerita pengalaman tentang berhubungan dengan pimpinan negara di rantau ini, misal tentang almarhum Pak Harto atau tokoh lainnya.

pengalaman atau pandangan Bapak, saya yakin, masih diperlukan di rantau ini. Saya berharap cerita tersebut dapat segera diwujudkan
terima kasih.

m.fairuz said...

Tun,

Selain Blog, medium internet lain yg selalu digunakan adalah Facebook, mungkin Tun berminat menggunakannya sebagaimana pihak PKR.


http://www.facebook.com/profile.php?id=654173004

maddy said...

Dear Tun,

Salam sejahtera.Semoga tun berada dalam keadaan sihat sejahtera.Tahniah dan terima kasih saya ucapkan buat tun atas usaha menerbitkan blog ini demi kesejahteraan rakyat Malaysia secara umumnya.Ini adalah satu mandat kepada kami rakyat Malaysia supaya boleh terus berhubung dengan tun.Era politik negara kini di ambang kemuncak.Di mana semua lapisan masyarakat tak kira had umur begitu jelas dengan segala sandiwara politik negara.Saya yakin,kami rakyat Malaysia masih memerlukan suara Tun bagi membela nasib kami semua.Saya tidak pernah berjumpa dengan seorang tokoh politik yang begitu berkaliber dan profesional seperti Tun selama saya di muka bumi ini.Akhir kata,Tun teruskanlah perjuangan ini walaupun tidak direstui oleh sesetengah lapisan masyarakat.Maklumla,kita tidak memerlukan restu mereka,kita boleh berdikari dan mampu menghasilkan sesuatu yang lebih elok.

Dr.sam said...

YABhg Tun,

Benar seperti apa yang Tun katakan.."Kerajaan yang lemah tidak baik bagi negara berbilang kaum seperti Malaysia" dan sebagai rakyat Malaysia, saya sungguh sedih kerana ada segelintir orang-orang melayu pada hari yang masih memberi sokongan pada pembangkang yang kita tahu apabila mereka berkuasa maka keistimewaan dan ketuanan melayu akan terhakis di negara tercinta ini dan tengok apa yang terjadi di perak...

ketam said...

Assalamualaikum Dr M,

You are a truly Malaysian.. Cuma saya nak bangkitkan isu yang semua orang kecoh-kecoh iaitu isu kaum..
Sekarang ni ramai yang kata sepatutnya rakyat malaysia mengelarkan diri mereka kaum Malaysia,termasuk lah pakcik Lim Kit Siang dgn Atuk Karpal Singh tetapi mereka sendiri apabila di tanya akan menyebut bangsa mereka sendiri. Cuba lah beritahu mereka bukan CINA atau SINGH mesti mereka mengamuk nak saman sana sini macam terjadi dengan Atuk Karpal tempoh hari bila ada hamba allah ni panggil dia bengali dia marah pasal dia cakap dia singh. jadi apa masalahnya berbangga dengan bangsa sendiri,itu la jati diri masing-masing,yang PALING PENTING IALAH TAAT KEPADA NEGARA DAN PATUHI UNDANG-UNDANGNYA,INI TERMASUK MEMAHAMI DAN MENGAKUI BAHAWA DALAM PERLEMBAGAAN DAH TERMAKTUB KEISTIMEWAAN ORANG MELAYU. Dan sebagai orang melayu dan rakyat malaysia,saya menentang penindasan kepada semua kaum biar pun dia bukan melayu. Ada yang tidak setuju dengan saya? Nak contohi Demokrasi Amerika? Tahukah bahawa di Amerika hanya dua parti yang boleh bertanding. Di Amerika juga kalau tanya rakyat disana apa bangsa dia,dia akan jawab african-american,cuban-american,irish-american,italian-american dan semua bangsa-american... jadi kenapa nak kecoh-kecoh pasal Malaysian Malaysia??? Ini semua idea tak boleh pakai pasal negara demokrasi yang diorang kagum dan bangga banggakan pun tak pakai.. memang diorang cakap i'm american atau i'm a british,tp bila tanya bangsa apa diorang akan dengan bangga nya bagitau dia keturunan irish,idia,itali,cuba,brasil,japun,mexico,scotish.

Tengok kempen PR semasa PRU12 tempoh hari semua isu yang diutarakan semua sudah Dr M bangkitkan sebelum PRU12 lagi tapi entah kenapa mungkin ego kot depa buat taktau..tup tup PR guna lepaih tu menang,sekarang baru gelabah nak pebetoi sana sini.

Memang betoi la kata Dr M pemimpin yang kuat akan membawa negara kearah kejayaan tetapi pemimpin yang lemah akan membawa kejatuhan. Pada hemat saya jangan lah rakyat malaysia yang betul-betul cintakan negara Malaysia membutakan mata, walaupun memang kita hendakkan Pak Lah berundur jangan lah pulak kita serahkan kepada Anwar Ibrahim kerana bertambah rosak negara. Jika Anwar Ibrahim jujur dan perihatin untuk kebaikan rakyat maka dia dah beritahu bagaimana nak meringan kan beban rakyat,beritahu apa rancangan nya. Jangan hanya menabur janji kosong seperti kita akan kurangkan harga minyak jika menjadi kerajaan,seolah-olah jadi macam Kerajaan selangor sekarang yang berjanji nak turunkan cukai pintu kemudian baru sedar yang kenapa Kerajaan Selangor dulu pun tak mampu buat.

Jadi kepada rakyat malaysia berfikirlah seecara matang.

Terima kasih Dr M

Dr.sam said...

YABhg Tun,

Benar seperti apa yang Tun katakan.."Kerajaan yang lemah tidak baik bagi negara berbilang kaum seperti Malaysia"..Tun teruskan perjuangan anda dan kami menyokong Tun...

ketam said...

Dr M,

Harap Dr M dapat memberi pendapat atau cadangan bagaimanakah cara nya supaya kerajaan dapat membantu meringankan beban kenaikan harga barang yang berlaku sekarang. Jika Dr M dapat memberi cadangan yang mampu menurunkan harga barang maka orang yang mengkritik Dr M akan diam dan masukkan kepala mereka kedalam tempayan.

Dan juga harap Dr M dapat menjelaskan kenapa perlunya negara mempertahankan kedaulatan tanah air dan syarikat negara daripada jatuh ke tangan Singapura.

Saya menyeru kepada kerajaan Johor agar memperketatkan syarat-syarat pembelian tanah dan rumah terutamanya bertaraf freehold supaya negeri tak akan tergadai.. bayangkan semasa saya terlibat membuat survey di johor baharu kami dapati bahawa 80% premis perniagaan kepunyaan rakyat singapura. Harap buka lah mata.

wassalam

lovemalaysia said...

Dear Tun,

in some extent, i agreed with you! The main reasons of BN losing in PRU 12 is because people dont like the current situation and now Pak Lah is trying to WORK HARD, let's give him another chance in his 2nd term and to see what is the result. Definitely, some changes like MCA speaking louder now, review the toll rates, corruption agency restructuring, etc. Its quite late now but better than never. Bdr Mahkota Cheras road issue, Grand Saga is challenging Rakyat, and we hope MB of Selangor can deter this since we voted you to represent us! Karpl Singh, my personal view is he shd nt criticise Kerabat Raja in front of Media, although many ppl feel unhappy abt the intervention. On DEB issue, i feel that is the U**O now is creating threat feeling anong Malays, and insist on it, recent Meeting in Johor, not allowed Chinese Media to go into the meeting, why? If many Malaysian feel other races in own country is a threat, when is the time to go out frm Mas to fight with many smater, competitive foreigners? We are Malaysian, kita anak Malaysia, like brothers and sisters to help each other, and not to say my brother is threatening us, we must get help frm Father to give us special rights, in order i can grow stronger next time to fight with my brother...???!!!mindset has to be changed! Globalisation, Internet is bringing changes, and the world is becoming FLAT instead of round, we can reach each other easily with no geographical obstacles.

Komen Ebook said...

(salam) buat Tun, hope Tun always in the pink of health

pertama:
syabas, Tun sudah ada blog sendiri.

kedua:
Tun, memang diakui, parlimen memang memerlukan pembangkang,namun kita kena hadkan pembangkang.. bagi saya 1/3 dah cukup (paling maksimum). harus diakui, pembangkang berhak menegur segala kepincangan. jika lebih, macam inilah senario sekarang.

pelbagai isu dan pelbagai andaian akan timbul. sampai sekarang masih lagi kedengaran. kat kedai kopi tak payah nak katala...mana2 kerajaan pemerintah jika hilang 2/3 majoriti; menyebabkan sebarang keputusan atau situasi paling kritikal akan sukar dilaksanakan..akan banyak berlaku perdebatan kerana lain orang lain ragamnya.

kita kena akui satu teori politik paling mudah: Kerajaan Pemerintah (mana2) memang perlu majoriti 2/3.

labulabi said...

Salam TDM
Bersatu Teguh, Bercerai Roboh.

Ini adalah masa untuk semua rakyat bersatu menjayakan Wawasan 2020. Apa yang terjadi pada PRU12 telah menjadi sejarah. Kini kita semua perlu pandang kehadapan agar matlamat kita menjadi negara maju tercapai.
Lupakanlah baju politik anda samada BN atau PR. Apa yang penting kita sentiasa bermusyawarah dalam menjayakan sesuatu isu. Wakil-wakil rakyat di parlimen perlulah bersikap lebih profesional. Janganlah ada lagi isu-isu remeh, bersikap kebudak-budakan, jerit menjerit, kutuk-mengutuk dsbnya. Berbahas dan berdebatlah di dalam parlimen mengikut prinsip kesopanan dan kesusilaan rukun negara. Kalau ini masih tidak mampu di buat dalam masa 5 tahun ini, ingatlah anda sebagai wakil rakyat boleh diganti.
Sebagai rakyat biasa apa yang patut kita buat ialah juga sentiasa bersikap kesopanan dan kesusilaan tidak kira agama, bangsa, umur, taraf pekerjaan dsbnya. Cthnya, di jalan-jalanraya kita sebagai pemandu haruslah mempunyai sikap timbang rasa sesama pemandu, jiran tetangga haruslah sentiasa bertegur sapa, pembeli dan penjual sesama berusaha mencapai situasi "win-win".
Saya percaya ramai yang ada dalam blog ini atau blog-blog lain lebih kurang saja sikap mereka dengan ahli politik. Mereka ini sentiasa mencari kelemahan orang lain sehingga terlupa kelemahan diri sendiri.
Saya pernah diberitahu oleh seseorang, sekali kita menyuruh orang berbuat sesuatu, ada empat kali ganda perkara yang sama kita sendiri kena buat.
Contoh paling mudah kita sentiasa marahkan PBT tak angkut sampah rumah kita, tapi pada masa yang sama kita pun buang sampah merata-rata.

Ingatlah sekali lagi, Bersatu Teguh Bercerai Roboh.

Jumpa lagi dalam komen akan datang.

sW33tdARLiNG said...

Dr. M,
Terima kasih kerana TDM kembali..walaupun hanya di dalam blog.. Terus terang saya katakan, saya mula mengenal Malaysia, waktu itulah saya mengenal Dr. Mahathir Mohammad.

Pilihanraya yang lepas, adalah kali kedua buat saya.. tapi saya gagal melaksanakan tanggungjawab saya sebagai rakyat Malaysia. Saya tidak bersemangat, kesungguhan saya pudar.. Saya bencikan pembangkang, saya sayangkan UMNO & BN tapi saya tak dapat nak menyokong kepimpinan Pak Lah & konco2 nya... Jadi saya ambil keputusan untuk berdiam diri, tunggu dan lihat serta berserah kepada nasib..

Memang kekalahan BN kali ini, bukan kerana ramai penyokong2 berpaling tadah.. Tapi mereka ingin memberi kesedaran kepada kerajaan supaya bangun dan sedar, jangan hanya mementingkan periuk nasi sendiri... bagi kerajaan, ekonomi berkembang pesat, tapi bagi rakyat biasa seperti kami yang makan gaji... "gaji cam tu gak, takdak nak naek puuun" sebab tu rakyat marah dengan kerajaan dan ini lah cara kami menunjukkan perasaan dengan menjadi "pembangkang"....
apapun, dari dulu saya amat meminati cara pentadbiran TDM, cara TDM berucap, cara kehidupan TDM..
tak macam Pak Lah.. kontroversinya sehebat artis!...

Unknown said...

Tun;
I used to admire u when I was a little boy. Now, not anymore. But I still support UMNO but when it comes to vote, I vote for opposition because I wanted to end your iron curtain leadership the soonest but failed. Since you step down, I still voted for opposition in hoping that past wrong doings by you and your regime will brought to surface. At least some of it succeed.

1. You kept using sentiments like the old days ...Please think idealistic.
2. You are slandering the top leaders without submitting any proof and eventually it depicts your personal interest rather than the people. Speak objectively and get some proofs . You have the ability to do that , I’m sure. Or that might be a problem as some of it might affect you?
3. You were saying there is possibility of PKR can lure other BN's rep due to personal interest. Do you speak based on " YOUR " experience ? Does it happen at your time ?
Please accept that the reps are elected by the people " who have brains and emotion" . On top of that the reps also possessed at least a brain that can think simple logic. "If I jump to another party , what will happen in the next election ? " Remember the people has " brains and EMOTIONS ".Once he make the move, the consequences of he will not be elected in the next G.E will be DEFINITE. Regardless if PKR bring huge development to the place. Stop downgrading people as they were sayings that “ When you point a finger to somebody, 4 others ( fingers) will be pointing at you”.
4. Do you think by changing the leadership will not against the people's voice that been translated in the poll ? 140 out of 222 chose Abdullah to lead the country and you want to deny that fact ? Do you realize that you are challenging majority votes ?
5. My hope is you can choose to live with the fact that majority overrides minority. You can start by uniting UMNO rather that poison it to death because you are expert on that rather than the opposite.
6.You still got time to do it as I believe it is your dream to be a legend that can share the same boat of respect owned by your predecessor such as Tunku,Hussein On and Razak.

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 353   Newer› Newest»