Monday, May 12, 2008

Kegagalan Barisan Nasional


1. Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi, Presiden UMNO, Pengerusi Barisan Nasional dan Perdana Menteri telah menyalahkan semua orang kecuali dirinya sebagai penyebab prestasi Barisan Nasional yang buruk pada Pilihanraya Umum ke-12.

2. Dia menyalahkan pengundi kerana kononnya tidak mahukan dia menang dua-pertiga majoriti; ahli Barisan Nasional kerana sabotaj, ahli UMNO di Kedah dan Perak juga kerana sabotaj, Tengku Razaleigh Hamzah kerana kekalahan Barisan Nasional di Kelantan dan saya sendiri kerana lantang mengkritik dirinya dan Kerajaan pimpinannya.

3. Apa yang dikatakan olehnya bukanlah semuanya salah. Ada banyak kebenaran di dalam apa yang dikatakan. Saya tahu ramai ahli UMNO yang mengundi pembangkang. Saya akui apa yang saya katakan mungkin pengaruhi sesetengah daripada mereka untuk lakukan apa yang tidak pernah terfikir oleh mereka.

4. Tetapi soalnya, kenapakah mereka berbuat demikian? Ahli UMNO selalunya amat setia terhadap parti mereka. Mereka tidak akan mengundi pembangkang, terutamanya PAS dan DAP. Tetapi di dalam Pilihanraya Umum 2008, mereka buat demikian. Bagaimana pembangkang boleh menang jika mereka tidak mendapat undi penyokong Barisan Nasional? Kekurangan jumlah undi pada calon Barisan Nasional hampir sama jumlahnya denganpeningkatan undi untuk parti pembangkang.

5. Selama 50 tahun dan 11 Pilihanraya Umum, ahli UMNO dan rakyat Malaysia secara purata tidak pernah gagal menyokong UMNO mahupun Perikatan/Barisan Nasional. Kecuali pada tahun 1969 apabila orang Cina tidak memberi sokongan mereka, Perikatan dan Barisan Nasional menang dua-pertiga majoriti tiap kali.

6. Tunku Abdul Rahman (kecuali Pilihanraya Umum tahun 1969), Tun Razak, Tun Hussein Onn, dan saya sendiri tidak pernah gagal menang lebih dua-pertiga majoriti. Sudah tentu kami tidak pernah menyalahkan ahli parti kerana sabotaj. Tetapi Dato Seri Abdullah mengakui bahawa dirinya telah disabotaj oleh ahli UMNO.

7. Ahli UMNO tidak mahu parti mereka kalah. Tetapi mereka rasakan perlu untuk hantar mesej kepada Dato Seri Abdullah dan konco-konconya yang hanya berminat untuk mengiakan setiap apa yang dia katakan. Mereka (ahli UMNO) tidak boleh meluahkan perasaan mereka kerana semua jalan telahpun tertutup. Perwakilan ke Perhimpunan Agung UMNO dipilih kerana mereka tidak akan mengkritik Presiden. Anak saya Mukhriz apabila menyatakan tidak ada benda baru yang disampaikan presiden parti dalam ucapan 2006 telah dipanggil oleh Jawatankuasa Pemuda, dimarahi dan diarah untuk memilih antara bapanya dan Presiden.

8. Majlis Tertinggi UMNO dan Kabinet dipenuhi "Yes-Men" yang tidak pernah menyuarakan ketidakpuasan hati ahli UMNO di peringkat akar umbi. Ahli UMNO diugut tindakan disiplin jika mendengar ucapan sesiapa yang tidak mendapat restu atau kelulusan Presiden. Ini termasuk saya. Polis dan UMNO Negeri akan memanggil pihak yang menjemput saya dan diarah menarik balik jemputan mereka.

9. Apabila ahli UMNO tidak dapat menyuarakan pendapat sebenar mereka berkenaan Kerajaan, hanya terdapat satu cara sahaja bagi mereka untuk menyatakan ketidakpuasan hati mereka, iaitu dengan undi mereka dalam Pilihanraya Umum. Undi secara dasarnya adalah rahsia. Begitu takutnya pengundi UMNO ini akan orang lain mengetahui tentang niat mereka, maka mereka tidak mendedah kepada sesiapapun niat mereka untuk mengundi pembangkang. Begitulah sehinggakan tiada siapa dapat meramal dengan tepat peralihan sokongan yang besar yang berpihak kepada pembangkang.

10. Sesetengah ahli UMNO masih tidak sanggup mengundi pembangkang. Oleh itu mereka sengaja rosakkan undi mereka. Terdapat 300,000 undi rosak, satu angka yang mungkin terbesar dalam sejarah pilihanraya. Tak mungkin setelah 50 tahun dan 11 Pilihanraya Umum pengundi masih lagi tidak tahu bagaimana nak mengundi.

11. Mungkin kerana saya pengundi UMNO berbuat demikian. Saya telah menyeru ahli UMNO untuk mengundi calon yang terbaik dan bukan hanya parti. UMNO boleh meletakkan calon yang benar-benar baik tetapi walaupun Presiden memberi jaminan yang semua calon bersih dan berkelayakan, mereka kalah. Ini kerana calon tidak baik dan ini mengganti calon yang berjaya atau "giant killers" yang telah berjaya pada pilihanraya lalu. Kebanyakan calon payung terjun muda dan ahli UMNO marah kerana mereka syak calon muda ini dipilih oleh orang tertentu. Buatlah satu kajian untuk tentukan berapa ramai calon baru ini yang kalah.

12. Kepimpinan parti percaya yang ahli UMNO akan undi siapa sahaja yang dipilih oleh kepimpinan parti. Kepimpinan salah apabila memiliki pendapat ini.

13. Pengundi UMNO begitu sekali marah hinggakan mereka sanggup undi calon pembangkang yang bukan sahaja tidak layak dari segi akademik, tetapi tidakpun berpengalaman.

14, Kepimpinan UMNO dan Barisan Nasional, terutamanya Dato Seri Abdullah patut terima kenyataan. Pengundi tidak menolak atau sabotaj Barisan Nasional tanpa sebab. Pada tahun 2004 pengundi belum lagi dapat menilai kepimpinan Dato Seri Abdullah. Jadi tidak ada sabotaj. Tetapi pada 2008 mereka telah dapat melihat siapa sebenarnya Dato Seri Abdullah. Dan mereka tidak suka apa yang mereka lihat.

15. Perkara pertama yang dilakukan selepas menjadi Perdana Menteri ialah untuk membawa masuk ahli keluarganya secara tidak rasmi ke dalam pentadbiran Kerajaan. Beliau boleh menafikannya tetapi orang ramai tahu akan kegiatan Khairy Jamaluddin dan Kamaluddin Abdullah serta konco-konconya termasuk budak-budak Tingkat Empat. Mereka sering turut serta dalam mesyuarat rasmi Kerajaan dan apabila Perdana Menteri mengadakan perjumpaan.

16. Kemenangan Khairy Jamaluddin sebagai Naib Ketua Pemuda UMNO menaikkan kebencian ramai. Jika veteran parti dengan rekod perkhidmatan yang lama yang menang tanpa bertanding tidak ada sesiapa yang akan membantah. Tetapi Khairy berada dalam UMNO kurang dari lima tahun dan tidak pun mempunyai rekod perkhidmatan cemerlang di dalam UMNO. Bagaimana dia boleh menang tanpa bertanding?

17. Pengambilalihan Scomi oleh Kamaluddin timbulkan tandatanya. Seorang pemegang saham terbesar Scomi ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri. Dia masih lagi ditahan. Pada waktu yang sama Scomi menang banyak kontrak yang melibatkan kelulusan Petronas.

18. Scomi juga telah mengambil-alih M-Trans baru-baru ini kerana sistem monorel telah dicadangkan untuk Pulau Pinang. Keputusan juga dijangka dibuat untuk meneruskan projek monorel Putrajaya.

19. Setelah berjanji ketelusan dan pengagihan kontrak melalui tender terbuka, Kerajaan terus memberi kontrak yang besar kepada Syarikat Berkaitan Kerajaan (GLC), dan selalunya sebelum Unit Perancang Ekonomi dapat membuat penilaian dan perancangan. Tidak ada tender. GLC ini tidak punyai kemampuan untuk menjalankan projek-projek ini. Ianya kemudian akan di sub-kontrak kepada kontraktor-kontraktor yang tiada sesiapa pun tahu. Dipercayai bahawa harga kontrak ditingkatkan melebihi harga jangkaan asal.

20. Kalimullah Masheerul Hassan dan ECM-Libra tiba-tiba menjadi begitu terkenal. Kalimullah mempunyai pengaruh yang kuat ke atas Kerajaan. Sebuah syarikat Kerajaan yang besar, Avenue Assets digabungkan dengan ECM-Libra yang rendah nilai sahamnya. Tetapi nilai saham Avenue Assets sengaja diturunkan supaya ECM-Libra dapat menguasai syarikat gabungan ini.

21. Kalimullah juga berpengaruh kerana dianya adalah timbalan pengerusi eksekutif New Straits Times Press dan mempunyai suara yang besar di dalam bilik berita New Straits Times. Oleh itu Dato Seri Abdullah sentiasa dipaparkan dalam keadaan yang amat baik. Cerita yang menonjolkan Abdullah akan mendapat kelulusan untuk disebar meluas.

22. Malang bagi Abdullah, dia mula mempercayai cerita-cerita ini dan menyangka yang dia benar-benar popular. Oleh sebab itu dia telah mengadakan pilihanaya awal menyangkakan yang dia akan sapu bersih. Dia tidak menjangkakan yang pengundi menolak kepimpinannya. Tetapi dia masih lagi bertegas bahawa dia menang.

23. Di awal pemerintahannya dia memutuskan untuk tidak meneruskan apa yang dikatakan "mega projeck" yang saya sendiri telah mulakan. Itu haknya. Yang tidak betul dan apa yang membuatkan orang berfikir yang dia sebenarnya berdendam adalah cadangan yang mengatakan saya membuang duit ke atas banyak "pet" projek saya sehinggakan Kerajaan sudah tidak mempunyai wang untuk meneruskannya. Sebenarnya orang tahu bahawa projek-projek berkenaan amat diperlukan. Bayangkan Malaysia tanpa KLIA, Stesen Sentral, Jambatan Pulau Pinang, Lebuhraya Utara-Selatan, projek rel-keretapi berkembar dan elektrik, LRT, monorel Kuala Lumpur, Putrajaya dan Cyberjaya, lebuhraya bertol, Pelabuhan Barat, Pelabuhan Tanjung Pelepas, Litar lumba Formula 1, Menara KL dan lain-lain

24. Saya tidak akan sebutkan berkenaan perkara-perkara yang dilakukannya yang menyentuh diri saya dan umumnya tidak diketahui orang ramai. Ini kerana pengundi tidak mungkin dipengaruhi perkara ini.

25. Tetapi apa yang diketahui ialah reaksinya terhadap kritikan saya berkenaan APs (Approved Permits) dan keputusan untuk tidak membina jambatan bengkok di Johor. Dia dan menteri-menterinya menghina saya di khalayak ramai dan di satu ketika hendak melucutkan saya daripada keahlian parti. Datuk Seri Nazri Aziz terutamanya, amat biadap.

26. Rakyat juga tahu bahawa dia dan rakan-rakan Kabinetnya, yang kebanyakannya adalah lantikan saya amat tidak mengenang budi. Rakyat juga tahu bahawa jika bukan kerana saya Abdullah tidak akan jadi Perdana Menteri hari ini. Begitu juga kebanyakan yang lain yang dilantik Menteri oleh saya. Mereka dahulunya merupakan penyokong kuat saya, cium tangan saya dan menangis apabila saya meletakkan jawatan. Sekarang mereka menentang saya dan menghina saya dengan cara yang amat tidak sopan. Saya tidak tersinggung kerana ini tetapi saya fikir orang ramai anggap perangai sebegini amat buruk.

27. Ketakutan yang Abdullah semaikan dalam diri Menteri-Menterinya, ahli Majlis Tertinggi UMNO dan kepimpinan UMNO yang lain begitu hebat sekali sehinggakan tiada yang sanggup berdiri mempertahankan saya ataupun untuk mempertikaikan apa yang Abdullah dan rakan-rakannya kata..

28. Jika Singapura tidak bersetuju untuk membina jambatan lurus melainkan pasir dijual kepadanya, kita sepatutnya boleh teruskan pembinaan jambatan bengkok kerana ianya tidak ada kena-mengena dengan Singapura. Tetapi kerana marahkan penolakan rakyat Johor terhadap usaha menjual pasir dan kebenaran bagi jet pejuang Singapura melintasi ruang udara Johor, Abdullah telah batalkan pembinaan jambatan bengkok. Kenapa?

29. Saya percaya ianya kerana 1 billion meter persegi pasir yang dia mahu jual kepada Singapura tetapi dibantah Johor. Ada orang yang akan mendapat untung hingaa satu bilion Ringgit dalam masa 20 tahun dari penjualan pasir. Singapura bersedia membeli pasir pada harga yang lebih tinggi daripada pasaran kerana tanah yang ditambak akan dijual pada harga antara 3,000-5,000 dolar Singapura satu kaki persegi.

30. Bantahan Johor adalah kerana perlombongan pasir dasar laut akan menyebabkan hakisan pantai, kemusnahan kawasan pembiakan ikan dan akan menyebabkan nelayan Johor kehilangan kawasan menangkap ikan. Royalti yang akan dikutip Johor juga tidak terbanding dengan keuntungan yang diraih Singapura dengan mejual tanah tambak.

31. Terdapat beberapa perkara lain yang dilakukan Abdullah yang orang tidak suka. Ini termasuk isu pengeluaran AP, penjualan MV Agusta, masalah bangunan CIQ Johor Baru, pembatalan projek landasan berkembar dari Johor Baru ke Padang Besar, masjid kristal di Terengganu, Monsoon Cup, koridor-koridor serta pengubahsuaian Seri Perdana.

32. Banyak juga perkara yang tidak popular yang dilakukan Dato Seri Abdullah yang telah menyisihkan ahli serta pengundi UMNO dan Barisan Nasional secara umumnya. Jika ada sesiapa yang patut dipersalahkan kerana prestasi buruk UMNO dan Barisan Nasional, dianya adalah Dato Seri Abdullah sendiri. Ini adalah pendapat majoriti kebanyakan rakyat Malaysia. Jika mereka diberi kebebasan bercakap, inilah yang akan mereka katakan.

33. Walau bagaimana pun beliau menolak yang beliau adalah punca segala-galanya. Walau betapa ramai orang yang beliau salahkan, beliau tidak boleh menerangkan kenapa malapetaka yang melanda UMNO, MCA, MIC dan Gerakan dan Barisan Nasional ini tidak pernah berlaku dibawah empat Perdana Menteri yang terdahulu, tetapi hanya berlaku dibawah pentadbirannya. Dia tidak boleh menerangkan kenapa berlaku sabotaj oleh ahli UMNO dan parti komponen pada tahun 2008 sedangkan sebelum ini mereka amat setia dan tidak pernah gagal memberi Perikatan dan Barisan Nasional kemenangan dua-pertiga majoriti di Parlimen dan kemenangan di hampir semua negeri-negeri.

34. Jika Dato Seri Abdullah berdegil tidak mahu mengundur diri dan jika dia cuba untuk mengenepikan usaha peralihan kuasa sebelum Pilihanraya Umum akan datang, pengundi serta ahli parti yang meluat dengannya akan tentukan Barisan Nasional dikalahkan di peringkat Pusat dan Negeri sebagai satu cara untuk menyingkir beliau dan mengakhiri tempohnya sebagai Perdana Menteri.

35. DAP dan PAS akan tentukan Dato Seri Abdullah terus jadi Perdana Menteri hingga Pilihanraya Umum seterusnya kerana serupa seperti 2008, pengundi Barisan Nasional yang menyampah dengan BN akan meyokong pembangkang. Kemarahan Karpal Singh terhadap serangan saya ke atas Dato Seri Abdullah ialah kerana saya mungkin menyebabkan Dato Seri Abdullah undur diri. Dengan ini DAP dan parti pembangkang yang lain akan kehilangan satu orang yang tentunya akan menolong mereka menang. Ini akan menjadi realiti sekiranya PAS dan DAP berjaya mediri Kerajaan yang baik bagi Negeri-negeri di bawah pentadbiran mereka.

36. Apabila ini terjadi maka tidak akan ada apa-apa lagi harapan bagi UMNO untuk kembali berkuasa.

37. Seperti yang saya katakan, saya mengaku bertanggungjawab terhadap kemerosotan prestasi UMNO dan Barisan Nasional. Sebabnya ialah jika Dato Seri Abdullah menang besar beliau akan terus mengabaikan objektifnya untuk UMNO dan untuk kesejahteraan Malaysia.

38. Saya akan anggap diri saya sebagai pengkhianat bangsa jika saya biarkan ini berlaku. Dan mereka yang terus menerus mengampu Dato Seri Abdullah akan menjadi pengkhianat negara, bangsa dan orang Melayu serta agama mereka juga.

39. Akhirnya, analisa menunjukkan yang bertanggunjawab bagi kekalahan yang dialami Barisan Nasional ialah Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi sendiri. Jika dia mahu menebus dirinya dan bantu pulihkan UMNO dan BN dia harus meletak jawatan dan biarkan kerja-kerja pemulihan dijalankan oleh pihak lain. Selagi dia terus kekal Presiden UMNO, Pengerusi BN dan Perdana Menteri Malaysia, pemulihan adalah mustahil.

Artikel ini yang penulisan asalnya di dalam Bahasa Inggeris telah disiarkan akhbar The Sun pada keluaran 9hb Mei, 2008


357 comments:

1 – 200 of 357   Newer›   Newest»
bongeng said...

TDM,

Seperti yang Tun pernah katakan, kekadang ada orang yang suka memotong kaki orang lain hanya untuk nampak lebih tinggi.

Itulah yang dilakukan oleh Pak Lah. Cuba memburukkan orang lain dengan harapan orang kampung akan nampak yang Pak Lah lebih hebat dari pemimpin dahulu dan lain-lain pemimpin sedia ada.

Harap TDM akan terus bersuara untuk rakyat Malaysia.

bzz said...

Tun,

Orang yang berdendam dengan orang lain tidak akan menang. Saya akan sentiasa sokong usaha Tun...

Terima Kasih Tun...

Rashid Saharudin said...

Dear Tun,

Thanks for publishing the letter in your blog and in malay version. I've read about this letter in The Sun, but i belive most people have not come across it.

The article will give a different perspective to the public on why you've been constantly critisizing the present government and the main reasons behind it.

We love Tun.

Anonymous said...

Salam Tun,

Saya telah menganggap Paklah sebagai pengkhianat bangsa dan negaranya sejak beliau membatalkan pembinaan jambatan bengkok. Dan anggapan saya kepada beliau itu tidak pernah pudar malah semakin kuat hari ini. Terima kasih atas posting yang amat berinformasi ini. Tun telah melakukan sesuatu yang betul.

Saya juga antara orang yang menyarankan supaya penyokong UMNO dan BN membuat undi rosak dan ini ada direkodkan di forum mykmu.net. Saya melakukan kesalahan? Saya rasa tidak. Ia adalah sesuatu yang saya anggap wajar. Paklah dan kerajaannya begitu merosakkan. Tidak ada siapa yang mempunyai akal waras sanggup akan mengkomprominya.

bang_bil said...

Lawan Tetap Lawan!

Ibnu Ismail_77 said...

Biar la gagal kali ni, sekurang2nya dapat jugak nak berubat mana2 kudis dan penyakit yang dah lama dalam BN. Bukan nazak lagi...itu pun kalau pak lah dan Kuncu2nya sedarlah...kami yang kat bawah ni dah bosan tengok Pak Lah merasmikan acara batik dan kraftangan.

lordmusan said...

Salam Tun M,

Item No 1 to No 39...i totally agree with you.A full 100%! ada lagi dari number 40 onwards that i will add on...what i say all this while in any blogs i commented is exactly the same as your ipinion..the main reason for defeatis Pak Lah!

Salam buat Mu Tun M!

lord musan

Abi Qalam said...

Salam YA Bhg Tun,

Saya rasa inilah dalil dan rumusan yang paling komprehensif saya pernah baca. Dan saya AMAT bersetuju dengan pemerintahan yang lemah yang PAK LAH tunjukkan, memberi kelebihan kepada 'vocal majority' telah bersuara melalui BLOG dan 'silent majority' yang bertukar angin melalui UNDI.

Namun, apa yang 'menarik', the 'vocal majority' ini bukanlah sebenarnya mewakili pendapat rakyat 'silent majority'(sekurang-kurangnya pada pendapat saya), kita dapat lihat di blog RPK, setiap kali artikel yang pro islam mahupun pro melayu disiarkan, akan adalah komen-komen negatif dihamburkan yang boleh membawa kepada ketegangan kaum dan agama.

Selain itu, dengan kelemahan pemerintahan PAK LAH, apa yang terlebih jelas ialah perpecahan dan ketidak setujuan dikalangan komponen BN semakin melebar, formula 'adhesive' yang YA Bhg Tun semai sepanjang 22 tahun mungkin dan 'crack' dan hanya Allah yang tahu boleh 'repair' atau tidak. Ini lagi bahaya daripada isu-isu Projek Mega, Kroni dan lain-lain.

Pihak pembangkang (rasanya dari MP BN pun ada) pula sekarang begitu bersemangat ingin mendapat sokongan rakyat, tanpa menyedari yang tindakan tidak berakal menyoal soal-soal SUPER SENSITIF seperti hak melayu dan islam sebenarnya membuatkan 'the silent majority' akan buat TAUFAN NARGIS pula selepas TSUNAMI PRU12.

Apa yang kami mahu?
Kami mahu satu kerajaan yang adil, saksama, berpendirian tegas, ikhlas, bervisi, bebas politik wang, mempunyai kemahiran memimpin, bersih, kuat kerja, dan tidak pandang rakyat sebelah mata. Jika ahli politik sekarang, harus diberi perhatian kepada Mustafa Mohamed, seorang pemimpin yang berpotensi.

lordmusan said...

yaaahooooo...the first to commenton your article!..hehehehe

http://lordmusan.blogspot.com/

Betty A. said...

jangan menuding jari ke arah org lain kerana bila satu jari telunjuk dituding..maka 4 menuju ke arah kita....

malayamuda said...

jika BN hendak pulihkan negara, BN harus dimansuhkan.......

tidak ader cara lain untuk pemulihan negara

Negara Kita lebih penting daripada BN dan UMNO

Voices Of Taiping said...

The main point is that the rakyat is more politically matured and the government under-estimated the intelligence of the people, racial party ideology must go, this is reality and the government must stop the "semuanya ok" thinking.

Big Siang said...

Tun,
What you said is true to many many points. But fact is what Anwar is about to do with its mind games with the Government is very not gentleman like.

Our Beloved PM should let go his position asap let the power flow over to new bloods in order for a more efficient Malaysia. He blames others instead of himself. Everyone knows of his sleepiness that was broadcast all over YouTube. This has proved how "efficient" is our PM.

Cyber Coxswain said...

ada yg setuju dan ada yg tidak setuju... apapun Allah lebih mengetahui segalanya

337 said...

I think when fingers starts pointing out, this is already a sure sign of weakness. Another interesting article.

Wonderful World said...

Hanya mereka yang berkepentingan sahaja yang membuat bising. Jangan sangka orang 'lembik', boleh ditarik hidungnya macam lembu. Your time is over. Power is everything, you cannot have it all. Oppoturnity never comes twice. Even it is a bitter pill to swallow, you had to swallow it. That was what you used to do. Ain't it??

Faishol said...

Bersatulah bangsaku, kerna perjuangan kita belum selesai!
"Orang" lain sedang memerhatikan kita semua...
Mereka hanya menunggu masa saja untuk jatuhkan kita, mereka langsung tidak menyalahkan sesama sendiri asalkan "orang" mereka yang naik....Kalau Melayu sudah berpecah dalam politik, apa lagi yang tinggal pada kita?

AZLAN said...

Salam TUN..
Benar seperti apa yang TUN katakan.memang Pak Lah telah byk menunjukkan kelemahan dalam mentadbir negara..Tidak ikhlas dalam memberi komen terhadap pandangan TUN,malah mengungkit apa yg pernah TUN lakukan ketika memerintah..
KAMI TAHU SIAPA ABDULLAH...
Teruskan Berjuang TUN..
Sayang TUN.

rahsia said...

Apasal orang UMNO banyak sangat alasannya? Tapi nak mintak maaf susah pulak. Diaorang belajar dari siapa ye?

Pak Malau said...

YABHG Tun,

1. Tun sangat konsisten dan saya fikir sebabnya adalah kerana Tun membawa pendirian berdasarkan perkara yang benar. Kalau menipu seperti anwar Ibrahim, saya fikir tentulah Tun terpaksa berkompromi terhadap banyak perkara, dengan itu sentiasa berubah-rubah.
2. Saya juga tidak sabar nak tunggu rancangan blogger RTM menjemput Tun. Saya kira mereka tidak akan berani menjemput Tun, walaupun dalam dalam kapasiti sebagai seorang blogger. Kalau dilihat rekod, Tun mendapat hits menghampiri 400,000 dalam masa beberapa hari saja, tentulah Tun paling layak di wawancara sebagai blogger.
3. Masalah pemilihan pemimpin Umno boleh selesai sekiranya ahli Umno diberikan hak mengundi yang sama pada setiap ahli.Dengan ini, rasuah politik akan menjadi terlalu mahal untuk dilaksanakan. Buat masa sekarang Ketua-ketua cawangan Umno (bukan semua tetapi majority) dapat dibeli dengan kos yang rendah, mereka ini biasanya tidak mendengar pandapat dari ahli bawahan, malah membawa arahan dari atas untuk diterima oleh ahli cawangan. Kos menanggung proses pengundian ini berbaloi dengan benefit pencegahan menggunakan system ini. Ini juga secara automatic akan menggalakkan penambahan ahli Umno baru apabila ahli umno mendapat previlage sebagai pemilih perdana menteri.
4. Berbalik kepada “kekalahan” Umno pada PRU 12, saya berpendapat suara ahli akan terus disenyapkan dengan pengalihan kepada isu-isu lain yang tidak penting, sementara paklah mengambil masa untuk memastikan ahli-ahli Umno kehilangan momentum. Dan orang yang paling mampu mengekalkan momentu itu pada masa dan ketika ini adalah Tun sendiri. Tun pernah katakan bahawa perjuangan Umno belum selesai, dan Tun adalah Ahli Umno, maka maafkan kami jika kelihatan tidak adil untuk meminta Tun terus berjuang diusia begini, tetapi kami terpaksa tetap meminta Tun meneruskan juga.

Faishol said...

Bersatulah bangsaku! Kerna perjuangan kita belum selesai!
"Orang" lain sedang memerhatikan kita, mungkin ada yang tertawa melihat betapa cepatnya kita melatah. Kalau Melayu berpecah, maka apa lagi yang tinggal pada bangsa Melayu? Sudahlah, mana-mana pihak yang rasakan sayang kepada bangsa, mari kembali kita rapatkan saf, duduk sama2 berbincang selesaikan kekusutan.

Izwan Iskandar said...

Dear TDM..

Sekadar pendapat peribadi kekalahan umno/Bn dalam PRU12..

1)Pak Lah telah memkomersialkan "islam Hadari" secara terbuka dan membuatkan masyrakat bukan islam takut dengan aganda ini..sama seperti PAS yang dahulu memkomersialkan "membanguhn bersama negara Islam".Di zaman TDM,Institusi islam diperkasakan tanpa memkomersialkannya..Kini PAS menukar "negara berkebajikan" setelah menyedari hal ini..so depa berjaya dan Umno Pak lah tewas..Ingat saya bukan menentang islam dah allah.. tapi sayangnya, tanya diri anda apakah islam hadari membawa kesan yang nyata?

2.KJ dan Pak Lah memburukan senario politik umno..think about it?!

3.Keyakinan yang tinggi disebabkan pilihanraya yang lalu...

4.Pak lah cuba membuang bayangan TDM dengan memperkenalkan muka baru dalam calon PRU12..camner nak undi kalo tak kenal calon?

5.Keadaan tadbir urus negara yang lemah..semua keputusan harus menubuhakn jawatan kuasa dan suruhanjaya.

Unknown said...

Leave it to the people who it means most to forget the important information here.

If people are voting against you, clearly you're the one doing something wrong, and we should try to rectify the issue.

We really can't please everyone, but at least do something about it to minimize the damage.

Instead we go on TV and cry like babies while pointing fingers (I can't help but think of Obama and Clinton, "He called me [insert rude word here]")

Who takes the blame? Everyone else. Who cleans up after them? It's not them, goodness no. They refuse to even believe it's their own mess.



What an interesting place the world has become. =(

nba said...

Tun,

Saya bukanlah faham sangat dunia politik. Tapi, sebagai rakyat biasa, semenjak era pentadbiran Pak Lah bermula, macam ada yang tidak kena. Susah rasanya untuk yakin bila mendengar kata-kata dan apa jua keputusan yang menyentuh soal negara dan rakyat.

Walaupun Pak Lah berkuasa, kata-kata Tun lebih menyakinkan saya.

Kalaulah Tun bersedia untuk berkhidmat semula...

Apapun, please don't stop giving feedback and comments because I know you are worried about the country. When you start talking, I know there's something important you want to tell us. No doubt, you have choice to relax, you choose otherwise because you still love us.

Thank you for still care and concern about our future. You are a great and true leader.

Vincent Juan said...

Good day to you Tun,

You have been a role model to me since my teens and university days and I pride myself as a Malaysian especially during does years studying abroad.
When you "hand" over the baton to Pak Lah, I was really looking forward to better things to come but again and again, disapointment after disapointment and it seems to be downhill all the way since then.
We seem to be more polarized now as compare to my younger days and how am I to tell my children when they start to understand the disparity and that they are labelled as "second" class citizen when they are born in this land as well.
Tun, during my younger days, we never have this "grudge" among the rakyat, my Malay friends will stay over, I will stay over at their house, no problems but why these days there is so much hatred amongst one another.
I can only conclude, the current Government have been "sleeping" in their job, taking care of their "own" and has totally no idea of what is actually going on out there. Some of us are trying to make ends meet but the government seem oblivious to our issues. The last GE was my 1st time electing as previously, I do not see the neccesity to vote as BN was my choice anyway.
But of late(the last 4 to 5 years), especially I am now a father to 2 kids, I would love my kids to be called true Malaysians as well.....equal, fair and just.
Tun is also a father, and I am sure you can understand where I am coming from and I hope you will guide and voice out for us "little people" so that we all can be better people, better Malaysians and a better Malaysia for all.

HeroTamil said...

Salam sejahtera buat TUN dan keluarga,

Saya bagi pihak ibubapa saya dan adik beradik saya ingin mengucapkan rasa syukur bangga di atas kepimpinan TUN selama 22 tahun tersebut.

Kami tidur lena, tanpa rasa takut untuk menghadapi hari esok, kerana keyakinan kami dia atas kepimpimpinan TUN.

Setiap kali ada cemuhan negara Asing terhadap Malaysia... kami akan tersenyum, dan menanti jawapan dari TUN...didalam hati "Siap lah nkorang".
Dan sekiranya TUN diamkan..kami tahu...ianya isu picisan.

Yang kami sanjungi TUN,

Saya dan ahli keluarga saya adalah dari kumpulan yang terpaksa merosakkan undi dan ada juga mengundi pembangkang. Walaupun di PRU yang lepas-lepas, Bapa kami menegaskan kami mengundi UMNO/BN... kali ini bapa kami hanya tersenyum memahami apa dan kenapa kami beralih arah.

Yang kami hormati TUN,

Bila Abdullah Badawi mula memberhentikan projek-projek yang telah lebih awal di rancangkan. Maka hati kecil berkata, tidak pernah lagi kepimpinan dahulu membatalkan perancangan pemimimpin masa lepas..malahan mereka akan membuat kesinambungan dan mengembangkan lagi idea idea yang ada.

Bila Abdullah hadhari mencanang duit sudah habis. Hati kecil bertanya, kalau dah habis kenapa kami masih mampu rasa kesenangan ini... kalau sudah habis sepatutnya kita sudah seperti Indonesia atau pun Filipina.

Saya menjangka saya seorang sahaja merasakan ada sesuatu yang tak betul sedang berlaku. Sehingga lah saya menyuarakan keraguan ini, maka saya dapati ramai kawan kawan saya merasakan demikian.

Yang kami kagumi TUN,

Kegagalan Abdullah Badawi yang sebenarnya bila dia hendak memenangi kepercayaan 100% dari rakyat. Dia telah melupakan 60% pengundi yang mengundi beliau pada PRU 2004. Menjadi seorang Perdana Menteri paling popular.
Pendapat peribadi saya, jika benar Abdullah Badawi mahu jadi popular..beliau sepatutnya masuk dalam rancangan realiti AF (akademi Fantasia).

Kegagalan Abdullah Badawi membaca isi hati rakyat ia lah kerana keinginan hati beliau untuk mendengar segala berita yang indah dan baik sahaja. Kalau di imbbas kembali, beberapa bulan sebelum pilihanraya..sebuah akhbar harian Inggeris Kesayangan Abdullah Badawi telah membuat satu bancian, 1024 ORANG di jadikan asas rasa hati RAKYAT MALAYSIA, dimana responnya 80% bahagia di bawah kepimpinan Abdullah Badawi. 1024 Orang dijadikan sandaran RASA HATI 10 juta rakyat yang mengundi??

Yang kami Sayangi TDM,

Saya secara peribadi telah menetapkan diri untuk merosakkan undi. Saya juga akui kata-kata TUN, saya gunakkan sebagai hujah kepada kawan kawan saya untuk mengajar Abdullah Badawi.

Biarlah Abdullah kata kami sabotaj.. Biarlah Abdullah kata kami penderhaka atau pun pembelot.
Kalau dia masih lagi di berkeras hati menjadi PM sehingga PRU akan datang.. Maka Ruang untuk beliau menjadi ketua pembangkang adalah terbuka luas.

TUN yang kami kasihi,


Tangisan TUN adalah tangisan kami jua.

Kata-kata TUN kami hayati.
Perjuangan TUN kami sematkan di hati.

Salam perjuangan,
salam sejahtera buat TUN sekeluarga..
akhir kata.

Aizat Faiz said...

salam Tun...

Sy setuju dgn ape yg Tun katakan. Dari dulu lg kita dpt tgk mcmmana org Melayu ni berpolitik. Apabila seseorg berada diatas, org tu la akan dipuja, dicium tgn, diampu. Tp bila da berada dibawah, org tu la yg akan dihina, dicaci. Ramai sungguh kaki bodek dan kaki ampu dlm politik Malaysia terutamanya dalam UMNO. Sorry to say, tp itulah kenyataannya. Politik yang disemai bukan untuk menjaga kepentingan rakyat tapi untuk menjaga kepentingan diri sendiri dan kroni. Org mcmni yg patut ditolak. Smpai bila la bangsa Melayu kita akan matang dalam berpolitik?

Wassalam.

arifrusli said...

ello Tun, baguslah u dah fully utilizekan blog. dah lama dh tunggu bila Tun nak mula blogging. Tak perlu dh pegi bagi ceramah sana ceramah sini.. Guna blog aje. Save budget sikit. Lagipun ramai siswa siswi yang baca blog Tun. Kuasa rakyat yang paling hebat ialah kuasa Mahasiswa/i. Oleh itu, keraplah menggubal ideologi2 Mahasiswa/i yang sekarang nie gerakan2 meracuni idelogi Mahasiswa/i negara sedang rancak. Malah lecturer2 sendiri sudah berani menghasut pelajar menyokong pembangkang. Kerajaan dok tido aje.

Unknown said...

Saya suka gaya percakapan Tun mahupun gaya penulisan. Kerana ianya mudah difahami dan dihayati. Jika dibandingkan dengan ucapan pemimpin lain yang kurang difahami dan susah hendah menaikkan semangat dalam diri, saya rasa ucapan Tun lebih hebat berbanding mereka.

Sekiranya Tun kembali bertanding, mungkin Tun akan menang lebih besar. Tetapi mereka cuba untuk memburuk kan nama Tun supaya kesalahan yang mereka buat ketika itu tidak dipandang tapi sebaliknya Tun yang menjadi mangsa.

Unknown said...

Salam hormat Dr M,

Thanks for the wonderful and eloquent article. The past few years were actually the most worrysome living state that I had been in; I have no confidence at the current UMNO lordship, and I suspect each and every move of the government. Moreover, the "Malaysia Boleh" attitude that you tried hard to instill in the young Malaysians, are sadly eroded and replaced by the "quiet, no-action elegance". Worse, Pak Lah is ignorant of these facts.

Dr M, please continue to fight the powers-that-be, because you (and maybe Raja Petra) are the only few that are courageos enough to stand up. Remember, fortune favors the braves.

Mamat, UNITEN.

محمد هاريت said...

Salam TDM,

Kami anak2 muda, perlukan Tun...
Hidup Tun...

Wak Jupree said...

Salam Tun,

Totally agreed with you..

Some of the Ministers are very rude and ungrateful towards you. I dont have any respect for them anymore.

I guess you are very old and powerless, therefor there is no need to respect you..what an old man like you can do to them anyway, right?

But they are wrong!! We still SUPPORT, RESPECT & ADMIRE you!!

KEMANAKAH KITA AKAN MEMBAWA MALAYSIA said...

TUN,
teruskan usaha...
kami akan memberi sokongan padu kpd ayahanda TUN..
sebarkan aktiviti @ program TUn DR M sepanjang masa...
insyaallah kami kan memberi sokongan penuh...

tkchenry said...

Malaysians mentality and view of morality must be changed.

point 35 you have mentioned that:

'Ini akan menjadi realiti sekiranya PAS dan DAP berjaya mediri Kerajaan yang baik bagi Negeri-negeri di bawah pentadbiran mereka.'

and point 38 :

'Saya akan anggap diri saya sebagai pengkhianat bangsa jika saya biarkan ini berlaku.'

i thought governments should lead to common good for their citizens. If Pas and Dap are doing so, why does that make you a traitor if they take over the govt and provide good for the country?

Tan Ka Chuan

NFH said...

Salam Tun,

Dari perkara 1 hingga 39 saya SETUJU semuanya. Saya mencadangkan post Tun kali ini dijadikan titik-tolak bagi kita semua untuk 'bertindak'. Tidak boleh tunggu lagi...

Tapi bagaimana?

Our voices need to be heard now!!

Unknown said...

The one thing about the PM that goes to sleep, and suddenly wakes up to parade his new found trophies which include a yacht, a jet, a few holiday home overseas, a new lover, a fondness to give that personal touch to young ladies, that I find most disconcerting is that he is also the one preaching to be the great IMAM of the new religion, ISLAM HADHARI.

It is as if he wants to challenge Muhammad Asharie, the successful imam, cloak in black robe, which had so much power over his subjects.

It is as if he is sayinng you can also be the great IMAM and at the same time be the new Penang PLAYBOY, what with his new wife and many woman fans.

It is as if he truly does believes in the power of his black ring, which he gently rubs or stroke when he faces some akward question post by the press and other world leaders.

The PM who normally goes to sleep must truly believe that he has ultimate power over life or death of his subjects, like the Pharaoh of the past, and would be able to stop the ocean wave from crushing if he so desires and commands.

I was just wondering where his source of power must be comming from .... I can understand that the Tun left him a throne which had so much power, and the first few years the PM who is always sleeping had tried, on many occasion to put on the powerful velvet glove left by his predecessor, but maybe the few earlier year as a Deputy PM had not prepared him on what the velvet glove could do if it was not used with wisdom.

What with the power to summon and command the greater JINN of the PDRM and the JINN in the AG office, and the JINN in the ACA and also what with the power to command Ong the KAPITAN CHINA and Velu the BLACK INDIAN GANGSTER.

He must have been power crazy with the new found velvet glove, enormous wealth that could outlast 7 generation, a new love life that had caused him to oversleep and missed important meeting .... he must have been in 7th heaven trying out his predecessor velvet glove.

I think, why he is still floundering now, is becuase, his basic belief is gone ... it is as if he is the Pharaoh from the past .... powerful enough to determine some should live or die for instant Mongolian lady, by summoning the great JINN in PDRM and JINN in the AG office, the guilty will not be punish but only the wrong doers.... but maybe in MONGOLIA there are even greater JINN that are now fighting with JINN in PDRM and the AG office.

I dont think the velvet glove was meant to be made use to proclaim himself as the great IMAM of ISLAM HADHARI by day and the old tired PLAYBOY of PENANG by night ... probably see him enjoying himself with his new fan club members in the lower part of the 7th hell rather than heaven, which his young son in law has immediately stated that only god can put someone in hell ... well for sure in the great tradition of the old Pharaoh of EGYPT surely the PM that normally goes to sleep had used the velvet glove in the same way as the denizen of hell the likes of Pharaoh

To the PM that has since lost alot of sleep, your quick departure will not be missed, more so with the looming food crisis - as we need strong mind and hands to manage the crisis, not by giving hard earned money to be thrown away to the BERNAS cluprit ofthi world. Good riddance

azlan said...

sudah lama patutnya pak lah meletakkan jawatan...sungguh pelik apabila melihat pak lah berucap semalam seperti seseorang yang masih belum terjaga dari lena sedangkan berjuta-juta rakyat telah lama menuding jari kearah beliau dan khairy sebagai penyebab kekalahan bn dan umno...adakah ini merupakan salah satu ajaran islam hadhari yg dibawa yang masih belum jelas di hati rakyat..bukankah mengaku kesalahan adalah lebih terpuji dari menuduh yg lain...betulkah musyawarrah diamalkan sedangkan tun dan kuli secara terang2 disekat dari berjumpa dgn orang umno...insaflah sebelum gelaran 'munafik' itu melekat pada diri wahai pak lah....

drungku said...

Dear Tun,

It is true what you said about Pak Lah,and it is also true that the only way we ,especially the Malay with our adat ketimuran will not confront the corrupt leader but instead we know that we will use our right to cast vote against the ruling government and this really caught them by suprise.

All the best to you and your wife.

Juraimi Zainal said...

TDM,

Kotoran ni dah lama berlaku... dah lama dah, mana nak ingat.... Pak Lah teruskan jer... 22 + 4 Tahun...

Alhaj said...

Assalamu 'alaikum warahmatullahi wabarakatuh!

Yang berbahagia Tun,

Saya suka membaca tulisan Tun. Mohon perkenan daripada Tun untuk saya memetik tulisan Tun dari semasa ke semasa untuk saya isi ke dalam blog saya. Mungkin juga saya akan meminta pendapat Tun di satu masa nanti.

Sekian, terima kasih.

Cicit Lang Merah said...

TDM,

Benar, kegagalan Pak Lah mentadbir negara serta sikapnya yang membenarkan ahli keluarganya mempengaruhi/mengusai keputusan-keputusan beliau menjadi punca kemarahan rakyat malaysia terhadap kerajaan Barisan Nasional.

Tetapi kegagalan barisan nasional dalam pru12 harus dipikul oleh semua wakil2 rakyat/pemimpin barisan nasional. Baik Umno, Mca, Mic, Gerakan dan lain2 parti komponen. Sikap 'Yes Boss' di kalangan wakil2 rakyat serta pemimpin2 parti wujud kerana takut kehilangan tempat dalam kerajaan atau parti ataupun takut kehilangan projek2 yang menjadi sumber kemewahan mereka.

Tidak salah jika pemimpin2 mahukan peluang untuk menjadikan mereka lebih senang kerana ini dapat menjadikan mereka lebih kuat dan kukuh. Akan tetapi jika mereka sudah mengetepikan asas-asas perjuangan parti serta melupakan rakyat dalam usaha mereka, sudah tentu rakyat akan melupakan mereka.

Jadilah pemimpin-pemimpin tulin seperti dari zaman Dato Onn mahupun sebelumnya sehinggalah Tun Dr Mahathir yang memperjuangkan agama bangsa dan negara. Malaysia merupakan sebuah negara demokrasi, adakah pemimpin2 negara sudah lupa akan perkara tersebut. Rakyat yang menentukan kerajaan bukan presiden parti.

Semoga Tun terus dapat menunjukkan cara2 dan semangat pemimpin dan negarawan sebenar kepada mereka2 yang ingin terus menjadi pemimpin negara. Semoga malaysia akan terus bebas. InsyaAllah, moga Allah menjaga umat2Nya. Wassalam.

Anonymous said...

Salam buat Tun,


Kegagalan Barisan Nasional adalah punca kegagalan pak lah menjadi pemimpin.Rakyat kini sudah matang berfikir dengan beralih arah kepada pembangkang. semasa pemerintahan Tun harga minyak tak melambung tinggi sedangkan minyak yang kita gunakan adalah minyak sendiri bukan beli dari luar negara. Rasanya tak usahlah jadikan agenda harga minyak melambung di pasaran dunia.Kenapa kita malaysia perlu bimbang kerana minyak yang diguna oleh rakyat adalah bukan minyak dari luar negara.Walaupun minyak melambung tinggi sepatutnya Malaysia tak bimbang kerana kita negara pengeluar minyak. Semakin tingi harga minyak semakin banyak untunglah Malaysia yang menjual minyak di negara lain.Negara yang bukan pengeluar minyak seperti singapura,thailand dan lain-lain yang sepatutnya bimbang kerana mereka adalah pembeli bukan pengeluar dan begitu juga harga barang keperluan lain.Faktor minyak dengan harga beban juga menyebabkan rakyat mula benci dengan kerajaan BN sekarang dan beralih kepada pembangkang.

kalau kerajaan fikir rakyat asing seperti singapura,thailand datang ke Malaysia mengisi minyak dan menyebabkan subsidi meningkat. kaedah yang efektif adalah hadkan pembelian kenderaan dari negara asing dengan hanya RM10 bagi petrol dan RM5 bagi diesel bagi sebuah kereta dan hadkan juga stesen pengisian minyak bagi kenderaan asing atau khaskan tempat kenderaan asing untuk mengisi minyak.Jika terdapat stesen minyak yang mengisi minyak berlebihan kepada kenderaan asing, sita dan gantung lesen stesen berkenaan.


Kami di sarawak nampaknya mungkin akan menyokong pembangkang.Kita boleh berapa ramai orang melayu mahupun gologan bumiputra yang maju atau kaya-raya di Sarawak.Syarikat CMS or Chief Minister Sarawak or Cahaya Mata Sarawak memboikot segala projek yang ada di Sarawak yang kecil mahupun yang besar. Kaum kerabat Taib Mahmud saja yang mendapat tender-tender kerajaan dan golongan kontraktor kecil terpinggir.Sampai sekarang taib Mahmud belum lagi turun tahta kerana mengejar gelaran 'TUN". Ini kerana hartanya saja melebihi pendapatan nya sebagai CM sarawak bahkan pendapatanya sehingga million sebulan.Kami di Sarawak akan datang mungkin akan menyokong pembangkang,kerana dengan penyokong pembangkang rasanya kami orang sarawak ingin taib turun dari takhta CM.Selagi taib memerintah banyak golongan BUmiputra yang tertindas dan Sarawak rasanya mundur.

Diharap pak lah ambil iktibar apa yang terjadi.


Wassalam

sagittarius1988 said...

for godness sake....
politic in malaysia is damn corrupted.
we dont even know the TRUTH
who to rely on the truth? on this blog? the media? my god!
i don even care who is leading
msia is corrupted any way
forget it
migrate!

Mama said...

I agree Pak Lah is not caliber BUT who sets the rule / culture before Pak Lah?

HarlymYeo said...

Saya tidak menjangka Pak Lah akan rela untuk turun daripada takhtanya buat masa terdekat. Walau apa pun, YAB PM akan cuba 'memperbaiki' segala 'kerosakan' sebab jika beliau berhenti sekarang, beliau akan dikenang dalam sejarah Malaysia sebagai PM yang gagal, ataupun sebagai PM yang berjaya menggagalkan Barisan Nasional.

Sebagai rakyat biasa, saya inginkan negara berada dalam keadaan muhibah yang aman, damai, makmur dan sentosa.

Unknown said...

dearest tun
totally agreed 100%.... we believed you and we know paklah is a weak leader!
just hope that he'll come to his senses and step down...
banyak sangat hal yang tidak bagus/yang tak terkawal terjadi pada masa sekarang!
di harap semua orang di malaysia sedar secepat mungkin, kalau tidak kita akan menyesal kelak!!

MD said...

Kalau Pak Lah berhenti jadi UMNO presiden (dan PM)- Siapa akan ambil alih? Tun pun dah tak berapa setuju dengan Najib sebagai PM.

Tun, bagi saya biarlah presiden dipilih dalam UMNO convention Disember ni - Mungkin Pak Lah tak payah bertanding.

othman said...

Ybhg.Tun,

1.Saya dan isteri adalah pengundi setia parti kerajaan memerintah tetapi beraleh arah di PRU 2008. Alasan nya ialah seperti apa yang Ybhg. Tun berikan.

2. Analisa Ybhg. Tun sangat tepat dan betul.

Salam bahagia dan kaseh sayang dari kami sekeluarga untuk Ybhg. Tun dan keluarga.

K Firdaus said...

Dearest Tun,

Saya memang respect dari dulu sejak Tun memerintah, cara tun mengendalikan Malaysia dari ancaman George Soros dan IMF, yang Tun mendapat inspirasi dari buku yang Tun terima daripada seorang paderi (kisah mengenai New Zealand). Saya minta kat Tun untuk ceritakan hal tersebut. Satu pendedahan yang tepat pada masanya dan saya amat setuju dengan pendedahan ini. Seperti mana, saya telah jangkakan BN memang hanya 65%, dalam pilihanraya lepas. Saya juga menjangkakan BN akan kalah teruk jika sesuatu tidak dibuat. Saya juga takut kalau Malaysia akan mengarah kepada suasana di Singapura sekiranya BN kalah nanti? Will Malaysia be the second Singapore?

Thank you for bring up Malaysia as today, not like 30 years ago.

Terima kasih Tun.

the COUNTRY boy!!! said...

Mungkin salah satu faktor kekalahan UMNO ialah sabotaj...

MUNGKINKAH , ISA menjadi satu faktor yang lain ....

ramai yg ingin memansuhkan ISA , oleh itu ramai yg mengundi parti lawan sbb mereka x suka ISA...

mungkinkan TUN....

ANYWAY I AM UR FAN , maybe u will be seing me as a PM of MALAYSIA one day..

Zara said...

Dear Tun,

When are going to see a strong government and stable Malaysia again? Wake up! Malaysian are falling back and left behind on the international stage. The opportunity that lies in the Middle East, Africa and South America are being ignored because Malaysians are so caught-up in ‘who will be running the show or who should be running the show’.

All collective efforts bringing-up Malaysia seems a waste.

Dear Tun, politics will always be politics, but at the same time, let’s re-focus our energy towards Malaysia's development in human resource, science and technology.

Marcus Hwang said...

What did you expect?

You have single handedly perpetuated a band of yes men, cronies and lap dogs. In 22 years you have practically destroyed all pillars upholding democracy and gave democracy a personalised definition.

What do you expect now?

hairul05 said...

TDM dulu,kini & selamanya..

herlina said...

Salam untuk Tun,
Saya setuju dengan hujah2 Tun.

Malangnya mereka tahu ape yg terjadi pada pemerintahan skg tetapi ada kaki bodek sampai sanggup kurang ajar dengan Tun seperti si Nazri tu dia ingat dengan dia bersifat kurang ajar dengan Tun akan dapat sokongan malangnya rakyat makain lama makin menyampah dengan dia. Dia suruh org berdisiplin dalam parlimen cuba kita lihat dia sendiri terpekik terlolong waktu bersidang.

Saya rasa kalau mereka masih takut berjuang untuk negara mereka sendiri akan disingkirkan oleh rakyat.Waktu tu baru kita dengar apa si Nazri tu nak kata.

Kita rakyat nak tengok sama ada diantar mereka ada tak yg sanggup berdiri dan menyuarakan pada Pak Lah supaya letak jawatan tak semestinya mereka yg bodek boleh duduk lama kat sana. Andaikata pembangkang dapat menewaskan pemerintah sekarang mereka pun tak dapat duduk jadi menteri kat situ kena halau jugak.
Sekarang kita rakyat nak tengok sama ada menteri2 semua nak kena halau dengan pembangkang atau nak suruh Pak Lah letak jawatan dan terus duduk dikerusi2 menteri yg dah mereka duduk sekarang.

Tun terus kan perjuangan. W'salam

mn said...

A.kum YBhg Tun,

1. Semoga Tun sihat sejahtera.

2. Ahli Umno tipu Pemimpin kerana tidak jujur. Pemimpin Umno tipu ahli kerana tamak.

3. Akhirnya Tuhan jatuhkan hukuman keatas Parti, Ahli dan Pemimpin.

http://www.penyokong-kj.blogspot.com

DeZemBer said...

Tun,

The situation is really getting worrying, for the public sake. Look at the BMC issue. The Penang projects. And now Mr Singh. These are not coincidences. These are caused by the fact that no one claimed the 2/3 majority!!!

Not to say I like the BN govt, but at least they should find ways (like Pakatan Rakyat) to secure the 2/3 majority. If not why not give the Pakatan Rakyat a chance!!!

CH.

Kent Moo said...

YAB Tun Dr Mahathir,

Since I was a child, you have always been my idol. You know why? Because you are very far sighted. You build the future! You can see the truth. You know what is going happen later if the present PM won't step down. I totally agreed with what you said in your blog. Not because that I wanted to, but because EVERTHING you said make sense.
All this while, I have voted for BN. During the recent PRU 08, I have voted PR. Mainly is because of you. I just cannot stand the way some UMNO member treated you. Totally no respect for our BAPA ( TUN DR Mahathir)! You have done and sacrifice a lot for our country! You shouldn't be treated that way! Yes! Particularly Nazri Aziz...a very ungrateful person!
I felt sad and pity for you sometimes. You have sacrifice for your country in most of your life, yet after retirement, you still have to crack your head on the nation woes.
I wish you have a good health now and in the future. Please take good care of yourselve.

We love you and thank you for caring!

dragonfly said...

This proves Pak Lah is greatly lacking in intelligence. Imagine surpressing the weak and deny their right to expression....always shiok sendiri when hearing from apple polishers. How can the country's destiny be determine by 3 mil. Umno members and 75 Umno MPs. Will they change whoever leads the Umno? I don't think so. Tun, I agree with your comment on the rude, arrogant, racist and loud mouth Nazri. He was one of the reason we voted PR.

jumbeaux said...

Salam Tun,

Selepas Datuk Seri Abdullah ambil alih negara dari Tun, saya amat optimis yang itu adalah satu kebaikan. Saya berpendapat tugas utama beliau adalah untuk mengisi ruang2 kosong yang ditinggalkan oleh Tun yang cuba untuk membina sebuah negara maju dengan cepat tetapi meninggalkan ruang2 kosong seperti 'corporate governance' dan pembinaan insan.

Namun begitu, selepas 2 tahun, kedengaran suara2 sumbang yang bercerita pasal kuasa besar yang diperolehi oleh Khairy dan budak2 tingkat empat. Saya amat kecewa dengan perkara ini dan saya pernah berkata "Khairy will be his downfall". Ditambah pula perancangan ekonomi negara yang bercelaru. Sehingga sekarang saya tidak jelas dengan hala tuju ekonomi negara. Saya nampak lebih banyak cakap dari hasil.

Dari segi pengurusan juga, saya perhatikan, Datuk Seri Abdullah agak lemah. Menteri2 beliau dibiar bercakaran sesama sendiri di dalam media massa. Ini melemahkan imej beliau sebagai pemimpin. Apa salahnya jika kedua2 orang bawah yg bertelagah ini dipanggil berbincang bersama dan kemudian keputusan dibuat. Habis cerita.

Saya bukan ahli UMNO dan tidak suka berpolitik tetapi saya harap setiap ahli UMNO akan insaf dan kembali berkhidmat untuk bangsa bukan untuk diri sendiri. Zaman tersebut telah berlalu. UMNO harus bangun dari mimpi. Ini sahaja akan menyelamatkan negara dan bangsa dari kucar kacir.

dayanganita said...

Dear Tun,

Sudah lama saya ingin berkongsi perkara ini dengan Tun tetapi, semua attempt saya ini kurang berjaya. Maklumlah bila menghantar pada suratkhabar tentulah ada bahan yang ditapis. Disini izinkan saya berkongsi dengan Tun surat yang saya hantarkan kepada editor Star pada 8 April lalu. Selanjutnya saya sertakan link untuk apa yang disiarkan di suratkhabar tersebut pada 10 April. Saya sangat sedih kerana point no 2 di dalam email asal saya telah dibuang sama sekali. Kali ini, saya gembira kerana artikel Tun menyebut hal ini.

Dear Editor,

I wrote to www.warkahuntukpm.com.my immediately after BN was denied 2/3 majority in a hope that the prime minister will respond to my letter. It has been a long awhile and sadly I did not get any response. I must congratulate Halimah Mohd. Said for her very good opinion. After reading what Halimah wrote, I am compelled to share my thought with the readers. We love this country and we know the strength of each race that build this nation. I hope you will allow me to share my thought with the readers.
After 50 years or independence, all party components especially BN’s party components should have shown that we work as one race. Even if there is no representative of any race, BN should be able to think what’s best for all Malaysians.

1. UMNO should not have been seen to want to “fight for malay survival” in this country. The keris incidence was a really bad move, much so as it was live telecasted. None of the UMNO fiery speakers during the UMNO AGM were seen to be reprimanded. UMNO should uphold the meritocracy at all cost. UMNO Youth recurring tactics of assisting mat rempits must be stopped. There are many other unfortunate people in this country regardless of race that needs help. Money spent on mat rempits to bring them to the north/south pole did not improve the rempits’cv at looking for jobs, bet you they can’t speak English still…Malaysian view this as wasteful activity more so when no real remedy is done for the crime carried out by the rempits. We hate that these ‘malay criminals’ are ‘protected’ by the biggest component in BN. UMNO Youth must engage in activities that makes the public feel proud that they are polishing malay youths to become leaders. Please stop head-logging with professionals in medical and health for issues related to donation for medical assistance and surgery. Find out, discuss and make friends with professionals in government bodies. Assist to improve the English language command of the Malaysians especially Malay youth. UMNO leaders must improve the verbal skills especially in their command of English language.

2.Significant Malaysians are upset at the way Tun Mahathir was treated by some of the UMNO politicians and young leaders. UMNO was never disrespectful and rude to their elders before this. Other BN component did not help to tone this down. UMNO must also act swiftly and must never tolerate those who are gender bias, rude and flawn the laws. UMNO must remove politicians who fail to recognize problems in their department leading to confusion and anxiety in Malaysian public that allowed opposition to take lead in entertaining their concerns. The recent BERSIH is a huge lesson to learn and the minister involved should be immediately removed for denying there was any problem.

3.Immediate remedy must be available for recurring problems faced by non muslim family members of a ‘suddenly muslim ‘ deceased. All muftis must addressed this issue quickly as it is not just about the burial but also the distribution of the deceased’s wealth that worry the relatives. Non muslim Malaysians are looking at how BN is tackling this sensitive issue and till this moment BN is seen to be insensitive about it.

4.BN must no longer think that public is compelled to vote for them even when government has brought them development. It is the job of any government to bring development. Public is looking for leaders with integrity and those who are capable to address their issue swiftly and with transparency.

5.BN should accept that kelantanese love their state the way they want it. Melaka government maintains their classic ‘portuguese appearance’ and ‘heritage look’ despite being a progressive state. This goes well with people of Melaka. BN should use this model for Kelantan. Kelantanese are clever lots, business minded and progressive. It is wrong to ring the bell of “KL development “ in their state if they don’t want it.

link :
http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2008/4/10/focus/20899645&sec=focus

Take care Tun.

Ravi said...

Tun

mengapa Tun Memilih Pak Lah sebagai penganti Tun? Is it because he did not oppose any of your ideas and support all of you whims? Sir, you should know better - to set the record straight, you had 4 deputies because you could not face any sort of challenge to your ideas and plans. When Pak Lah took over your mantle, he "dismantled" your ideas for infrastructure projects, economic management of the country, did not accept your counsel on some of your continuing plans, and possibly thwarted any more corruption that you were personally involved in both under your leadership and post retirement.
I challenge you to publish my comments uneditted.

-Ravi

faiz nordin said...

salam Tun,
saya setuju dgn komen2 tun mengenai isu ini. rakyat start meluat ngan AAB apabila beliau batalkan projek jambatan bengkok. projek itu menjadikan sikap AAB semakin meluat dari perspektif saya. Saya sayangkan UMNO tetapi sikap Pak Lah yg masih keras kepala terus menghantui ahli2 UMNO. Saya rasa Tun dan jutaan ahli2 UMNO yg lain perlu memikirkan sesuatu utk mengubah kepemimpinan UMNO. Apa kata Tun kumpulkan semua Ketua Umno yg tidak memegang jawatan tertinggi dlm parti.

Skang ni saya risau jika Tun terus dikuci mulut lebih2 lagi beberapa tindakan yg tidak menyebelahi Tun. Apa juga yg berlaku, kita sebagai rakyat Malaysia perlu kenang jasa Tun dlm apa jua sekalipun.

Teruskan perjuangan Tun.

Ikhlas dari:
Pakcik MMA, Menulis Bukan Kerana Nama
http://faiznordin.blogdrive.com

CpXVI said...

Walaupun Tun tidak lagi menerajui UMNO namun Tun sanggup lagi mahu memikul beban nya dengan mengaku menjadi salah satu punca kenapa UMNO kini lemah. Rasa tanggung jawab Tun terhadap parti perlu di contohi setiap ahli UMNO. Kebiadapan sesetengah ahli amat menyedihkan.

Wahai AHLI UMNO, jikalau Kapal yang di naiki mengalami kerosakan mari lah kita perbaikinya. Jikalau Nakhoda tidak berkemampuan marilah kita gantikanya. Tapi janganlah dibuang kapal yang telah jauh membawa kita berlayar. Kenanglah jasanya, Ingatlah tujuan kenapa kita membinanya. Janganlah perjuangan nakhoda nakhoda yang lalu karam bersama kapal yang dahulunya mengibarkan Panji Panji Melayu.

dissident said...

There is no leadership in the country now. Everyone seems to have an opinion on how the country should be run. Only Datuk Shahrir and the Law Minister have been brave enough to put up proposals that are not politically correct.
This chap (AAB) was your pick. You have to carry that burden. The previous leaders in Malaysia were careful in selecting their sucessors.
Your poor judgement has ensured this debacle. You never had a proper ssucession plan with all your number twos. And now the country will have to wake up to the possibility of Anwar Ibrahim as PM. I fear for Negaraku.

azizG said...

Salam Tun dan semua rakyat Malaysia,

Tak perlu dikaji terperinci apa yg menjadi sebab kekalahan BN di PRU12 yg lalu, hampir semua rakyat Malaysia tahu penyebab utama pekara ini. Yang penting sekarang kita biarkan UMNO dan BN terus live in denial dan meneruskan sindrom menipu rakyat dengan berita berita putar belit. Dengan meneruskan kerja kerja bodoh ini tentulah UMNO dan BN akan berkubur selamanya apabila sampai masa PRU13 nanti.

Terlalu ramai manusia buruk didalam UMNO sehinggakan ia seperti sebuah tong najis yg tidak mungkin dapat membersihkan dirinya sendiri, justeru itu biarkan BN dan UMNO menerima pukulan maut daripada rakyat (org Melayu khususnya) dan menjadi sejarah negara bila ia berlaku dan Pak Lah menjadi orang yg dikenang sejarah sebagai PEMBUNUH UMNO dan MELAYU!

Mungkin ini yg diperlukan oleh Melayu untuk bangkit dan keluar daripada tong najis ini untuk menjadi umat Islam dan bangsa yg bermaruah!

AzizG/ Naga.

Loh said...

///Bayangkan Malaysia tanpa KLIA, Stesen Sentral, Jambatan Pulau Pinang, Lebuhraya Utara-Selatan, projek rel-keretapi berkembar dan elektrik, LRT, monorel Kuala Lumpur, Putrajaya dan Cyberjaya, lebuhraya bertol, Pelabuhan Barat, Pelabuhan Tanjung Pelepas, Litar lumba Formula 1, Menara KL dan lain-lain///--- TDM

All these are construction works which money can buy. Had Tengku Razaleigh won over 22 voters out of 2000 in the UMNO GA in 1987, and became president and thus prime minister, he could have shown better alternative construction projects, and the country did not have to depend on construction as the ‘engine of growth’ . The country was lucky to have oil since mid-1970s with Ku Li building up Petronas, and the PM using Petronas funds to build, and to brag about building subsequently. The oil money could have been used to uplift the economic structure of the country to base on high value added economic activities rather than relying on low value added labour intensive enterprises, and worse when labours were from foreign sources.

TDM had nothing to show on improving the mentality of the people especially the mindset of the Malays to be independent of government. In fact it was TDM himself who changed the mindset of the Malays from self reliance to crutch dependent, and he was not able to remove the bell on the tiger which he put on. TDM cried publicly that the Malays had formed the habit to rely on UMNO for hangouts but he did not do anything positive to guide them along the path of self reliance. The tears he shed were for show to other BN component as justification for the continuation of his racist policy.

Having become a member of UMNO despite the fact that he was not pure Malay ethnologically speaking, though meeting the definition of the constitution, he chose to show that he was more a Malay than even a prince in the person of Tunku. That decision had set him on the path of no return that he had to be a victim to practice racism when the world has turned into global village. TDM were at the height of his political career for 22 years, and he could have moved the country away from racial polarization so that he could be judged by his achievement in molding the mindset of his people to become members of the developed world. But he chose to claim that he had a 100% Malay blood running in his body when he could not be proud to parade the family tree of his paternal side of the family.

It would be a mistake to think that TDM had totally forgotten the blood flowing in his body. He still considers himself part-Pakistani as evidenced by the fact that he has two adopted children born ethnic ‘Pakistani’. But for political interest, he had to be Malay according to the definition of the constitution.

Was race an important issue in Malaysian politics? It should not have been if UMNO is not based on race, and politics is not the most lucrative enterprise in Malaysian economy. TDM has contributed to both these realities. With his capability, TDM could have changed it, and have stood taller than he is now. But he chose the short-cut, and bound by the inertia to change. What a pity to him and to the country.

Anonymous said...

hi sir im a teenager from puchong,f,mamak...i was very thrilled when i found out tht u are starting ur own blog.sir u are my idol.u may have heard this b4 but this is straight from my heart.ur the best leader ever!u r my idol..no matter wut those ppl say about u sir i want u to knw tht besides ur family and friends,my family and i r ur true supporter.this may not be the rite field 4 me 2 write this but i dono wer else 2do so.im a muslim n almost everyday i pray 4ur wellness.may Allah bless u sir.n also u r the only speaker who can speak precisely,bravely and accurately..thnx.u rock!!

Precious_eye said...

Tun,

Rumusan berserta justifikasi yg membuatkan saya lebih jelak/meluat pada kepimpinan sekarang...terasa diperbodohkan...apa yg saya mampu hanyala kertas undi sahaja..

Bilakan sandiwara badut badut itu akan tamat?

yang paling saya tidak paham.... PRU 2008 ni Pak LaH boleh kata rakyat memberi message supaya "saya perlu berkerja lebih kuat".....Aduhhhhhh memang dia dibuai mimpi la Tun....

Mat Dargo Sombrono said...

We want change of leadership. Pak Lah has nothing to offer as far as ideas are concerned. Please Pak Lah, for the sake of the country I think it is best for you to step down. You have not proven anything for the past 5 years. All your ideas are superficial. Hanya syok sendiri dan khayal sendiri. You fail to grasp the basic things of administering the country because you lack the skill and knowledge. You are hopeless Prime Minister. You leave your legacy as a Prime Minister who lost 5+1 states. What a shame to UMNO !!

ajiman said...

dear Tun

actually there is still alot of what the current pm have done , which u didt mention there.. let the time speak on that matter. tapi dari apa yang dilihat, rakyat mengundi bukan kerana mahukan pembangkang ataupun dsai menguasai negara, ianya cuma undi protes supaya kerajaan BN sekarang tidak alpa dengan apa yang mereka ada sekarang. , there is no check and balance as what they are talking day and nite... haihhh....

Keep on writing TUN ! we are with you!

jamil said...

saya setuju dengan tun, dan saya hairan kenapa tidak siapa pun dari umno malah pak lah sendiri datang berjumpa dengan tun untuk buah pandangan. Saya khuatir kalau ada lagi agenda lain yang tak dapat dibayangkan.

edward said...

Tun,

It is indeed amazing how you could have predicted all this 2 years ago with your strong opinion againts the PM. If only someone had the ability to listen to what you had to say with an open mind!. I pray for your good health so at least there would be one person who has the guts to say excatly what needs to be said and right the wrongs. A sudden swing of government at this moment when our country is pushing full steam ahead to achieve 2020 is not something the citizen deserve. A change in government should be due to the availability of a genuinely better government and not due to the the dissatisfaction of a single person in the ruling government. The opposition hardly has the capability to drive this country towards progress what more towards achieving develop status by 2020. Please continue what you are doing and bring this country back on track.

Mika Angel-0 said...

YABhg Che Det,

Statesman's Hate List
(do you need a laywer or do you want to be president)

17. Pengambilalihan Scomi oleh Kamaluddin timbulkan tandatanya. Seorang pemegang saham terbesar Scomi ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri. Dia masih lagi ditahan. Pada waktu yang sama Scomi menang banyak kontrak yang melibatkan kelulusan Petronas.

18. Scomi juga telah mengambil-alih M-Trans baru-baru ini kerana sistem monorel telah dicadangkan untuk Pulau Pinang. Keputusan juga dijangka dibuat untuk meneruskan projek monorel Putrajaya.

19. Setelah berjanji ketelusan dan pengagihan kontrak melalui tender terbuka, Kerajaan terus memberi kontrak yang besar kepada Syarikat Berkaitan Kerajaan (GLC), dan selalunya sebelum Unit Perancang Ekonomi dapat membuat penilaian dan perancangan. Tidak ada tender. GLC ini tidak punyai kemampuan untuk menjalankan projek-projek ini. Ianya kemudian akan di sub-kontrak kepada kontraktor-kontraktor yang tiada sesiapa pun tahu. Dipercayai bahawa harga kontrak ditingkatkan melebihi harga jangkaan asal.

20. Kalimullah Masheerul Hassan dan ECM-Libra tiba-tiba menjadi begitu terkenal. Kalimullah mempunyai pengaruh yang kuat ke atas Kerajaan. Sebuah syarikat Kerajaan yang besar, Avenue Assets digabungkan dengan ECM-Libra yang rendah nilai sahamnya. Tetapi nilai saham Avenue Assets sengaja diturunkan supaya ECM-Libra dapat menguasai syarikat gabungan ini.
- Che Det


Nota:

Are these blue or white collar crimes, Che Det?

Mat Dargo Sombrono said...

Pak Lah dah tak dihormati lagi. Parti Gerakan pun secara tidak langsung sudah pun memberikan pendapat bahawa pemilihan Presiden UMNO bukan hanya diberi hak kapada 3000 ribu perwakilan UMNO sahaja tapi mengapa tidak diberi peluang kapada 50000 ahli UMNO memelih presidennya untuk mengelakan parti dikuasai oleh pembodek, kaki buli, kroni dan penyangak. Apabila parti komponen BN telah berani menegur UMNO maka itu adalah satu tanda yang serious dan menunjukan UMNO memang tidak boleh diharap lagi kerana Presidennya dah jadi lembek, lemah dan tak bermaya lagi untuk memulihkan semula BN kerana Pak Lah telah dianggap sebagai Presiden yang dah irrelevant dari pandangan ahli parti komponen. Kalau Pak Lah dah tak dihormati lagi oleh parti komponen apatah lagi partinya sendiri UMNO. Pencenlah Pak Lah. Memang dah sah Pak Lah DAH TAK LAKU LAGI. Janganlah berangan-angan lagi.
Nampaknya Pak Lah dah jadi "pekak, buta dan bisu" akibat kena dentuman "roket" ke "bulan". Bila keadaan fizikalnya dah "paralysed" maka mentalnya pun dah jadi "kacau bilau". Apa lagi mesti dia tunggu. Dia seolah-olah dah jadi macam orang "gila talak". Dia masih mengharapkan miracle untuk dapat kekal jadi Presiden. Jika fikirannya sudah berceramuk maka apa gunanya dia hendak berpaut lagi kapada jawatannya. Akhirnya bukan dia sahaja tenggelam tapi UMNO pun terikut sama tenggelam.

Anonymous said...

There are many critics of your past administration. I believe the pros outweigh the cons. Nothing can be achieved without great visions, charisma and drive. But good leaders are hard to come by. Malaysia is running out of time.

Abam Faiz said...

Salam Tun,

Selepas membaca artikel Tun ini, baru terbuka mata saya tentang PM dan juga suasana politik di negara kita. Saya berharap agar politik di Malaysia tidak menjadi seperti negara2 yang lain. Hidup BN!!!!!

IZZO said...

Y. Amat Bhg Tun,

Saya lebih berminat sekiranya Tun mengemukakan cadangan dan pandangan yang lebih membina untuk kebaikan bersama pada masa akan datang daripada menceritakan kesilapan yang lepas terutamanya mengaibkan seseorang.

Tidak dapat dinafikan oleh hampir keseluruhan rakyat Malaysia, negara-negara OIC, serta seluruh dunia kewibawaan, kebolehan dan kecekapan Tun mentadbir negara bertuah ini pada zaman pentadbiran Tun dan era pasca pentadbiran di kala kini.

Peace, No War

Anonymous said...

Tun,
Saya sangat meminati Tun sejak saya kecil dan memahami dunia ini.
Terima kasih kerana memberi inspirasi kepada saya.

Tun adalah idola saya,sedih tidak terkata waktu Tun buat kuputusan untuk bersara.

Tun,
Ini pandangan peribadi saya,saya rasa UMNO sekarang dipenuhi oleh orang yang tak beberapa cerdik, dan orang yang cerdik semuanya tidak diberi peluang untuk menyuarakan pendapat.

Maka mereka mengambil langkah untuk menyokong pembankang di mana mereka di beri peluang untuk bersuara dan sebagainye.

Bagaimana agaknya kita dapat memulihkan situasi ini?

Harap Tun dapat membantu..

Full of respect,
Yours truly.

Harris said...

Sdr Dr.MM ,

Bukan kah Sdr sendiri yang memilih Pak Lah serta kebanyakkan daripada pemimpin-pemimpin UMNO dan BN semasa Sdr menjadi PM selama 22 tahun ?

Saya berpendapat apa yang menimpa BN sekarang adalah lanjutan daripada tindakan-tindakan Sdr sendiri .

Kalau Sdr jujur untuk mengakui kesilapan-kesilapan Sdr sendiri , maka saya kira Sdr sememangnya Negarawan Ulung yang tiada tolok bandingnya bukan sahaja dalam negara ini tetapi di luar .

Apapun , saya mengakui bahawa jasa-jasa Sdr banyak menaikkan anak bangsa ke tahap yang membanggakan jika arwah Tun Razak masih hidup.

Mat Dargo Sombrono said...

Jangan biarkan UMNO terombang ambing. Pak Lah mesti belayar kelautan samudra dengan kapal layarnya !!Tukarlah nama UMNO jadi Parti Biawak sebab Presidennya dah jadi macam biawak hidup, partinya pun jadi biawak hidup juga. Pembesar-pembesar dalam UMNO dah gadaikan maruah parti keramatnya. DAYUS !Dayus!Dayus!!
Why Pak Lah asked UMNO Divisions to stop holding EGM? TO SAVE HIS NECK and wait for six months.By that time MELAYU MUDAH LUPA dan mula cium tangan.Maka terselamatlah Pak Lah kedudukannya. Selamatlah keluarganya. Kononnya !! Nampak gaya hidung Pak Lah nak kena cocok dengan tali macam lembu !!
UMNO President must quit now. All Bahagian UMNO must take action to get rid of Pak Lah to save UMNO from facing next round of tsunami. Believe me, only all the Ketua UMNO Bahagian could save UMNO from disaster. Continue to have EGM and finish it off once and for all. You just cannot wait till December.Pak Lah cannot drag UMNO together with him to the longkang. Pak Lah is already on the brink of going into the longkang and UMNO cannot be dragged into the longkang too.
Pak Lah memang dah pekak. Dia ingat dia masih laku lagi sebagai Presiden UMNO. Masih berhajat nak bertanding juga Disember ini. Masih lagi confident nak berpaut kapada jawatan yang disandangnya. Pak Lah dengarlah!! You are just ineffective. You have no ideas to move the country forward. You expect others to give ideas for you? That's not leadership, Pak Lah. That's haprak and HP6 leader.
Pak Lah memang tidak mampu memulihkan UMNO. Selagi masih ada pembodek yang akalnya pendek seperti Pak Lah juga, maka harapan UMNO untuk kembali kepangkal jalan adalah tipis. Percayalah jika pembodek-pembodek seperti Mat Tyson yang tak bermaruah masih lagi ada disekeliling Pak Lah untuk kononya memberikan moral support kapadanya supaya kekal memimpin UMNO maka jangan harap UMNO akan hidup lama. Setengah pemimpin UMNO masih bersikap pentingkan diri. Parti pembangkang telah jauh berubah corak politk mereka dengan dasar dan ideologi yang realistik, praktikal dan intelektual lagi. Tetapi UMNO masih kuno dan cetek pemikiran mereka , tidak berkemampuan menilai mana satu kaca dan permata. Mereka dah jadi JAHIL SEJAHILNYA. Sedarlah, masa untuk bodek pemimpin dah "tak main lagi". Selagi tabiat ini masih ada dikalangan orang UMNO maka akan terhakislah parti keramat ini menjadi "PARTI BIAWAK HIDUP"
Pak Lah gone case. He deserves to be penalised for his failure to get BN two third majority. He must resign. If he still refuses to step down, it shows that he is just an idiot.

shaz said...

Tun,

Pak Lah samada beliau cuba berseloka sendiri atau masih dibuai mimpi indah, perlu dikejutkan dari mimpi indahnya bahawa kita tidak memerlukannya lagi.

Beliau tidak mendatang apa apa kebaikan malah merundumkan negara ke lembah pergolakan. Jika beliau tidak meletakkan jawatan dengan segera, parti pembangkan akan terus menunggang beliau untuk mara dan seterunya, menang besar dalam pilihanraya akan datang.

Pak Lah adalah pemusnah bangsa Melayu. Kegembiraan parti pembangkan yang merasai aliran adrenalin yang hebat sekarang adalah permulaan bagi mereka untuk mentadbir dan memusnahkan pucuk pimpinan UMNO di Malaysia.

Parti komponen BN yang lain pada ketika ini berkongsi kegembiraan untuk menyaksikan kejatuhan UMNO seterunya BN.
Satu contoh yang hebat adalah "Beggar Minister" yang meluahkan rasa hatinya setelah 22tahun, dan stelah banyak harta terkumpul. Ini adalah satu contoh bangsa yang tidak mempunyai loyalty kecuali kepada wnag ringgit.

Seekor anjing lebih baik kerana ianya tidak akan menggigit tangan orang yang memberinya makan. Sama seperti menteri menteri yang Tun lantik yang mana kemudiannya mencela kritikan Tun terhadap Pak Lah.

Pak Lah hanya bagus sebagai Menteri Luar kerana diplomasinya. Tetapi untuk mentadbir negara, kita tidak perlukan diplomasi, tetapi seorang yang tegas dan mempunyai pandangan 20 tahun akan datang.

Jangan biar Melayu manjadi bangsa penumpang di Malaysia kerana Melayu sekarang memang menjadi bangsa penumpang dari segi ekonomi.

Jangan hilang Melayu di Malaysia.
Jangan hilangkan pegangan Melayu di negara ini kerana kita tahu bangsa yang tidak mempunyai loyalty ini akan merampas segala hak kita tanpa kita sedari dan jika kita masih dibuai mimpi.



\
]>?

BlueMoon said...

Assm Tun,

Hakikatnya PM yang ada sekarang tidak mampu menandingi kehebatan PM-PM yang sebelumnya terbukti melaui PRU12. Jikalau Tengku Abdul Rahman dengan agenda merdekanya, Tun Abdul Razak dengan DEBnya, Tun Husin Onn dengan agenda pembangunannya, manakala Tun Mahathir dengan Wawasan 2020, maka DS Abdullah Ahmad Badawi dengan agenda apa? Rakyat masih lagi menunggu-nunggu apakah misi dan visi DS Abdullah. Tidak jelas kearah mana Pak Lah hendak membawa negara ini 10 atau 20 tahun dari sekarang. Paling hebat tidak kemana-mana dan silap haribulan 10 tahun ke belakang.

16yrs of curiosity said...

hey DR M,
i`m a 16 year old teen ( who is a great admirer of you). However, i would like to know your point of view regarding the arest of Raja Petra and the amount of censorship of the free media newspapers, television, etc

Thanks DR M

Bunga said...

Dear Tun,

I greatly admire your intelligence and leadership skills, therefore would appreciate if you could provide us with fresh ideas and solution to remedy the current situation in Malaysia. We could use new innovative ideas now to improve the economy and inflation rate. Let us move on as one nation, for there are lots of people aka rakyat who will listen to what you have to say..let us move on...leave the past behind...

Beekomp said...

Terasa gatal nak ikut serta komen-mengomen dalam Blog Tun Dr. Mahadhir nii:

1. Satu ketika nampak macam Pak Lah mahu mengundurkan diri, tapi kalu ditilik-tilik sekarang; nampak macam tak mungkin. Kononnya nak memperbaiki keadaan dulu; supaya pengantinya dapat menerima suasana yang bersih (bersih?)!

2. Sedarlah! Gaya pembaikian YAB tu dah tak diterima; biarlah penganti saja yang memperbaikinya.

3. Kesian kat pengganti Pak Lah (kalu jadi diserahkan tugas) Kena baiki segala pembetulan yang Pak Lah buat pulak?

Mat Dargo Sombrono said...

Pak Lah Oh Pak Lah !

Al kisah Pak Lah
Bila lagi nak blah
kau dah rebah
Nasib tak akan berubah
kau yang salah
mengaku sajalah
terimalah padah
cakap kau dah tak serlah
rakyat dah tak ambil indah

Nasi dah jadi bubur
jangan tunggu UMNO terkubur
pergilah jauh bertakafur
dan teruskanlah tidur
supaya badan jadi subur !!

16yrs of curiosity said...

DR M,

im a 16yr old teenager(who is also a great admirer of your contributions to this country) however, i wanted to ask what is Tun's opnion towards the arrest of raja petra as well as your stand towards the amount of censorship in our country ( IN THE PRESS).

Thank you DR M

Puteh Cahaya said...

Tun yg dikasihi,

Saya sedih dengan sikap orang melayu yg masih bertelingkah antara satu sama lain sejak kekalahan BN di 5 negeri. Semuanya berpunca dari kepimpinan yang lemah. Belum habis bertelingkah sekarang dah sibuk pula dengan menjatuhkan antara satu sama lain demi merebut kuasa didalam UMNO. Duit juga menjadi umpan.. bagaimana melayu nak bersatu? Pemimpin yang ada begitu lemah. Inikah contoh terbaik untuk generasi muda..

Teruskan menegur mereka Tun, saya akan terus menyokong tun..

Fingers of God said...

assalammualaikum Tun,
diharap Tun sihat walafiat hendaknya.terima kasih saya ucapkann kerana menyiarkan komentar saya yang tidak seberapa ini.
Tun,
Alam cakerawala sudah mengetahui bagaimana lagaknya kepala negara dalam PRU12 yang lepas.kempen yang diperuntukkan oleh SPR tidak digunakan sepenuhnya.Kepala negara dan orang2 besarnya hanya lebih suka untuk berkempen di kolam anak ikannya,apa lagi kalau tidak ke Kelantan dengan harapan over-konfiden,Penang untuk membuka mata DSAI,Terengganu untuk mengajar penduduk negeri tersebut bahawa katanya adalah benar semasa Gelombang Biru terdahulu seterusnya terbang ke sabah(kalau tidak silap saya) untuk bersapa muka jangan tidak dengan orang2 Gunung Kinabalu.Apa sudah jadi dengan negeri2 yang lainnya?Sarawak?
Tun,
Sebagai anak Sarawak saya berdukacita dan kecil hati apabila kepala negara(kalau saya salah sila betulkan)tidak pun menjejakkan kaki langsung ke
Sarawak.Adakah kepala negara paling tidak pun orang2 besarnya takut dibaham Bujang Senang..saya juga teruja dengan wakil Sarawak dalam kabinet kepala negara.tiada apa yang boleh dibanggakan.saya ingat lagi di zaman Tun,Sarawak punya wakil mantap selain puas hati dengan beberapa jawatan menteri penuh yang diberikan kepada Sarawak.Antaranya,Datuk Amar Leo Moggie,Tan Sri Sulaiman Daud,Tan Sri Law Hieng Ding dan Datuk Abang Abu Bakar Mustapha hanya menyebut beberapa nama.saya amat berterima kasih kepada Tun dengan terbinaya Unniversiti Malaysia Sarawak(UNIMAS) di Kota Samarahan.Adakah cukup dengan perlantikan Ahli Parlimen Bintulu sebagai Pengerusi Kelab Penyokong Barisan Nasional serta Ahli Parlimen Santubong sebagai Timbalan Speaker Dewan Rakyat?belum pernah dalam sejarah Malaysia,Sarawak diberikan jawatan sedemikan rupa.Belum cukup untuk balancekan apa yang telah Sarawak pamerkan pada PRU12 yang lalu.Mujurlah Sarawak punya rekod dunia yang cemerlang sejak menyertai Malaysia lagi.tapi apa yang Sarawak dapat?aduhai,sayang Sarawak sungainya sempit.saya selaku rakyat Sarawak agak sukar sekali untuk memahami apa yang ada di dalam minda kepala negara bila bercakap mengenai apa yang Sarawak dapat selepas pilihanraya.saya bingung.Percayalah dan tolong dengar rintihan pembesar2 Sarawak yang mahukan lebih banyak pembangunan dilakukan di Sarawak.Jalan raya masih usang dan jauh terkebelakang dari Semenanjung,infrastruktur di kawasan pedalaman masih lompang dan banyak lagi.Mujurlah pembesar2 Sarawak cool mengenai hal ini maka lalu diambil kesempatan sebaik-baiknya untuk menutup mata dan memekakkan telinga mengenai what should we do at Sarawak.Its not enough.
Tun,
sudah saya katakan pada komentar saya yang lalu di blog Tun ini bahawa kepala negara sudahpun mencipta rekod kebangsaan yang tidak pernah langsung diidamkan oleh mana2 mantan Perdana Menteri.gagal mendapat majoriti dua pertiga umpama cukup makan dalam peperiksaan.usahkan cemerlang,gemilang pun tidak.hasilnya kepala negara membisu seribu kata,bermuram durja selepas mencipta rekod kebangsaan.kenapa tidak bersorak sorai,bergegak gempita dan bertepuk tangan?takut kampung tergadai?tepuk dada tanya langsung pada iman.ditambah manis bila Raja Perlis dan Majlis Penasihat Pemangku Sultan Terengganu(kalau saya silap sila betulkan saya) enggan menerima rekomendasi kepala negara ini supaya menteri besar sedia ada dikekalkan.hasilnya raja perlis dan Majlis Penasihat Pemangku Sultan terengganu punya calon sendiri.secara tidak langsung ini adalah tanda yang memberikan isyarat kepada kepala negara ini untuk lebih mesra kepada raja dan sultan.
Tun,
gendang sudah dipalu kompang pula memainkan irama rancak.rata2 orang2besar yang bersama kepala negara ini begitu tertib dan tawaduk menjaga periuk nasi mereka.mereka membiarkan dulu kesusahan rakyat.apa yang orang2 besar ini impikan hanya kesenangan mesti datang pada mereka dulu.rakyat kemudian.apa betul mereka adalah truely wakil rakyat?jika bukan kerana Tun,orang2 besar ini tidak mampu untuk duduk di kerusi empuk sambil wajah rakyat mereka terpampang di televisyen dan akhbar2 perdana tanda megah dan sedia untuk dibidas oleh rakyat.apa ada pada orang2 besar ini yang hanya bijak menggayakan sut dan tali leher rakyat?orang2 besar ini hanya layak duduk bertimpuh dilayan para dayang2 istana seperti pada cerita dahulu kala sambil dijamu puji-pujian melimpah ruah daripada tukang2 karut mereka.orang2 besar suka akan perihal ini.
akhir kalam apabila PRU13 nanti menjelma dan kita tahu keputusannya maka usahlah menangis air mata darah,sudah tiada gunanya lagi.benarlah kata orang tua bernama mahathir dahulu.langit itu harus ditunjuk,gelap wajar disuluhi.datangnya petir wajar ditangani.

CLF said...

Good day Tun M,

I sense something isn't right with Abdullah, and now I only know the true story of what's circulating around this fallen leader.

You're a veteran, and I take your words as a trusted source for local political arena.

I hope Tun will continue write things that could spice up we youngsters' brain, so that we can differentiate the blacks and whites of our beloved country.

Malaysia is really a nice and beautiful country, minus the ugly political games running around.


PhantomCLF.net

sikenit said...

salam tun,
Rakyat negara ini patut akur bahawa tun telah buktikan berkali-kali keupayaan Tun menganalisis dan mengupas isu-isu kompleks sejak dari dulu lagi. Bukan sahaja isu negara kita bahkan juga isu negara luar. Pemimpin dunia nampak keupayaan tun tetapi rakyat sendiri tak nampak, itu yang menyedihkan. dan apa yang ramai juga orang tidak faham ialah dalam menangani sesuatu osu, tun nampak macam kasar dan tak berhati perut. Tetapi begitulah, layaknya seorang doktor yang mengubati pesakit. jika asyik kesian kesian, bagaiman boleh pesakit yang sedang sakit dibedah lagi!!!
Teruskanlah Tun, beritahu kami apa yang tun nampak. Supaya kami dapat terus dapat peringatan, walau apapun yang sesetengah orang mungkin kata. Semoga satu hari di mana rakyat terngadah selepas terhantuk TIDAK BERLAKU.
jaga diri, dan jaga solat Tun!

simsimsim said...

Salam , Y Amat Bhg Tun ,
101% setuju , kerajaan sekarang memang dipimpin of segelintir orange "yang berkuasa and berdektan denager Kuasa sahaja "... amat sedih .... kebayakan rakyat masih dalam keadaan susah... mereka pulak berseronok... look at how much they have spent on recent campaign in GE12... that really can make a lot of dif to many people.... why opp party still cud win the election, yet they still need to use the "blog" to collect donation to fund the expenses on last GE.... this shown how frustrated people and disappointed to current government... I sincerely hope someone in UMNO cud take your advise,,, to change the leadership in UMNO asap... re-order the " chaos " to some stable form and identify the fractal to strengthen the party...

gazze7 said...

Tun,

Berpaksikan penegakan kebenaran, Tun hadir dengan memberi penerangan yang secara kritikal dan mampan. Saya selaku pemerhati senario politik negara, begitu bersetuju dengan apa yang diutarakan Tun. Kekalahan hadir melalui cabangan faktor, dan alur utamanya berpunca dari Pak Lah. Namun , sikap tenangnya dimanipulasi dengan menuding ke arah pihak lain tanpa cuba mengakui akan kesilapan beliau.

Tun, teruskan kritikan yang lantang, kerana kelantangan menghadirkan kesedaran yang jelas.

Unknown said...

a'kum ayahanda Tun,

Teruskan perjuangan ayahanda, saya sentiasa menyokong. Sekurang-kurangnya kata-kata ayahanda memberi semangat untuk melayu memandanh ke hadapan.

http://reenaonline.blogspot.com

Jacques said...

Tun,

1. I totally agree to what you have commented.

2. The most horrifying is the person who has done mistakes does not aware of the mistakes done, especially a person in a powerful position like PM.

3. There should be no second chance for him or the Parti will collapse in a very short period of time.

4. Oppositions have got a very good opportunity now to build up confidence among Malaysians. And I am sure they will do it very well.

5. BN cannot afford to give anymore time for Pak Lah to rebuild his Government's reputation under his leadership.

6. Only other leader can give a new hope to the Malaysians and regain their confidence towards BN.

7. I respect what Tun has commented as you have a proven record as a veteran in leading the country as a Prime Minister.

8. We felt comfortable and protected under your leadership.

9. It is difficult to find some other country leader who dare to criticize people like George Soros or John Howard.

You are our great leader of all time, Tun!

samurai melayu said...

Salam AYAHANDA RAKYAT yang kami kasihi,
A hectic weekend for you ayahanda,
Anakanda sentiasa memohon kehadrat yang Mahakuasa Allah swt melimpahkan Zat Kuasa NYA untuk kekuatan zahir dan batin Ayahanda.

When the few decision makers were not interested to read/listen to reports from the relevant Agencies on the under currents mounting on the streets prior to PRU 12, we saw it coming.
They were more focus on their own agendas for the forthcoming Perhimpunan Agung.
Hence, the many incumbents not aligned to their causes being dropped from the list of candidates.
The reactions of those dropped are
obvious unless one is sleeping!
These incumbents together with their followers were the ones who help pushed BN candidates into the pits which our beloved PM personally dug. For instance;To the street demonstrators, he agrily said, "Show your protest on the voting ballots" and assisted by the uncalled rude and arrogant remarks of the rising Son-In-Law.!

If UMNO leaders in the MT are honest and dont want UMNO 'ditahlilkan'(as mentioned by TV3 reporter LIVE from PWTC on sat.), resign enbloc! Appoint a committee to rewamp/revise UMNO's Constitution.I believe there is a lawyer PhD in UMNO who has the ability to do the job!

Heard the merz used during PRU 12 in the Rembau Parlimentary Constituency were denoted;
as KJ 1, KJ 2, KJ 3

SO there's nothing wrong to name UMNO as such,
UMNO One, the original UMNO
UMNO Two, UMNO Baru
UMNO Three, UMNO mati dihidupkan kembali( suci seperti bayi yang baru dilahirkan)

Or, am I still in dreamland?

Siti Khadijah said...

Dear Tun Mahathir,

You are very right in your sajak "Melayu mudah lupa". Loyalty is not in their vocabulary (there are a few exceptions).Just look at what happened in Terengganu. Ex-MB must be feeling what you are going through. Over night the hand kissing MPs have dropped him like a brick to kiss and 'ampu' the new MB.
I know you tried very hard to change the mindset of the Malays and you have succeeded in doing that to a certain extent. I still remember in one UMNO General Assembly how you spoke with passion on how proud you were even seeing a beautiful Malay person. Let alone seeing a successful Malay professional. Yes Tun, some of us Malay don't forget easily. You will always be my role model. You work so hard and I hope to emulate you in always aspiring to be the best. Ada Melayu tidah mudah lupa.

abdulhalimishak said...

When form takes over substance, certainly without the support there isn't going to be any sense of direction or vision to a leader worths its salt.

Many incumbents who fought and won in the bitter election battle were stripped and left in the cold. While those whose names were sorely removed from the election list for one reason or another were later lifted and decorated into the cabinet through senatorship door.

This is championing the ideals of democracy, and the rebranding of Islamic Sendiri...

Mat Dargo Sombrono said...

Dear Tun,

I can safely say that yes indeed,without the slightest shadow of doubt you had made a "blunder" in your judgment on Pak Lah's capability by picking him as your successor. As a result, the consequence now is very damaging indeed. We the rakyat have no choice but to console ourselves until there is somebody within UMNO who is daring enough to challenge him and put him in the right place. As I see it, Pak Lah is really not the right material to be a Prime Minister. He is just a pure follower rather than a leader. He doesn't have the intellectual capacity to project himself as a polished Prime Minister. To be a Prime Minister you must have something extra in youself to earn respect. He must stand above all others.Unfortunately, after 5 years at the helm, it appears that he has nothing to offer at all.Bluntly, I must say that his leadership quality is GROUND ZERO.What a pity!!

ard_kedah said...

Assalamualaikum Tun.

Pak Lah baru-baru ni macam baru sedar dari tidurnya dengan ucapan berapi pada hari ulangtahun UMNO ke 62. Beliau mengatakan beliau faham kehendak rakyat dan sekali lagi menyeru yang lain supaya peka kepada kehendak rakyat. Beliau tetap menyeru pada yang lain, bukan dirinya kerana beliau telah faham. Padahal, yang lain faham akan tetapi mereka tidak dapat menjalankan tugas dengan baik kerana Pak Lah lah sebenarnya menjadi batu penghalang. Batu penghalang Pak Lah tidak akan dapat di ubah kecuali Pak Lah meletak jawatan. Ini adalah kerana apa yan Pak Lah buat semua nya pincang kerana tidak ada suatu pun yang beliau buat dengan ideanya sendiri kecuali bercakap atas idea orang di sekelilingnya. Perlu di ingat pemimpin yang rosak ialah pemimpin yang percaya bulat-bulat pada penasihat sekelilingnya sahaja.

Pak Lah mencanangkan projek tetapi projek apa? Mana budgetnya? Apakah cerdik seorang pemimpin yang cerita hal projek tetapi projek menghabiskan duit kerajaan. Sepatutnya projek menjana pendapatan. Menarik pelabur tetapi yang ketara pelabur ramai yang dah cabut atau tak ingin melabur di Malaysia kerana suasana dan ketidak kecekapan kerajaan Pak Lah.Ramai pelabur memilih Vietnam.

Bukan sahaja Pak Lah merosakkan negara dengan membatalkan projek2 yang telah di persetujui bersama di zaman Tun, dia sebaliknya menjalankan projek khairi and the gang yang terbukti tidak mendatangkan kebaikan kepada rakyat tetapi kepada individu2 tertentu sahaja. Pak Lah walaupun apa yang dia kata dan lakukan akan sentiasa kelihatan sumbang dan tempang.

BuRnLeiCesTeR said...

Askum Tun,
Saya harap Tun akan terus bersuara demi kebaikan Malaysia. Saya akan sentiasa menyokong Tun.

mamanto said...

Ayahanda TDM,

Anakanda makin pening dengan hasil pena ayahanda kali ni.Tapi walau apa pun,anakanda harap PAK LAH,kalau baca komen anakanda harap ambil iktibar dan teladan atas segala teguran yang dibuat oleh ayahanda TDM.

Anakanda doakan ayahanda dipanjang umur dah dirahmati selalu.Sesungguhnya khidmat ayahanda masih diperlukan demi agama,bangsa dan negara!Anakanda masih bersama UMNO hanya kerana ayahanda....

LuckyOne said...

Salam Tun,

Semenjak dari mula Tun pilih pak lah lagi,hati kecil saya kata Tun silap pilih dan benar hati kecil saya sebab bila paklah pegang tampuk pemerintahan saya lagi menyampah sebab banyak sangat kelemahanannya dan pembangunan negara semakin lembap (mcm dia jugak dan lain menteri2 kabinet...tengok je lah barisan menteri selepas pru12... yang dah recon pun lantik balik...macam tak ada orang lain barisan2 yg muda yg berkaliber dan berwibawa)...setuju sangat kata kawan kita hamidd 77 tu tak sudah2 dgn batik,songket dll kraftangan yg disibukkan....agenda pembangunan negara semakin terpinggir.minyak naik...tepung naik...minyak masak susah...kini beras pulak...lepas ni tah apa pulak bala nak datang...
Cepat2 lah paklah belah...supaya aman damai negara kita.

Saya doakan Tun sentiasa sihat walafiat,panjang umur dan Tun terus bersuara demi kepentingan dan kesejahteraan rakyat dan negara tercinta Malaysia.

abangijam said...

TUN teruskan berjuang...kerana bangsa melayu benar-benar mengharapkan TUN...
Dizaman TUN dulu bangsa melayu kelihatan gagah kerana imej TUN.Bukan hanya kaum dalam negeri bahkan luar negeri..
TUN jadilah seperti Jebat yang dianggap derhaka pada zamannya tetapi menjadi penjuang kebenaran pada zaman ini.
Semoga Allah bersama TUN...
wasallam

antubiul said...

Sorry Guys, Saya Ahli UMNO, tapi last election saya undi PR, bukan sebab saya suka tapi bosan dengan cara Datuk Sri Abdullah dan meluat dengan Dr Khir Toyo dan tempe tempe nya, biar kan,biar kan.Sebenarnya mereka ini adalah jelmaan SI luncai yang terjun dengan labu labu nya.. biarkan ..biarkan..kerana Si Luncai ini yang lemas ada lah kita orang orang melayu.. biarkan ..biarkan... kalau lah ini zaman Alahyarham Tompel .. apa katanya.. ehh apa nak jadi ni.. Si luncai jadi PM pulak dah... rosak rosak... biarkan ..biarkan... perlukah kita biarkan?

Unknown said...

Assalammualaikum WBT

Tun,

Apa yang berlaku sekarang ialah Rakyat semakin bijak memilih dan menilai mana yang baik dan mana yang buruk.

Politik memperbodohkan Rakyat telah berakhir.

Buatlah macam-macam alasan kena sabotaj la, tu la, ini la tapi pada hakikatnya rakyat menolak BN kerana mereka menolak sebuah parti yang korup.

Menantu Pak Lah tu di ingat dia lepasan Oxford dia cerdik sangat. Tapi dia terus mempamerkan kebodohannya. Kelakar betul dia kat Parlimen tercungap-tercungap berucap. Tapi ucapan nya hanyalah sesuai untuk budak tadika.

Unknown said...

Assalamualaikum Tun,

Sesungguhnya Tun adalah seorang Pemimpin yang prihatin dan bijaksana. Mengimbas kembali koleksi ucapan Tun dengan apa yang Tun tulis pada hari ini, saya dapati apa yang Tun perjuangkan adalah ikhlas. Teruskan berjuang Tun..

Buat anda semua yang ingin mengkaji koleksi ucapan Tun secara percuma, sila Klik Sini (Koleksi Ucapan Dr Mahathir)

Sekian, Wasalam

Ujang said...

Abdullah bukanlah seorang pemimpin yang bijak malah dia tidak punya kualiti untuk itu ... pemimpin yang bijak selain dari ketegasan dalam kepimpinannya, adalah pemimpin yang mampu meneruskan kesinambungan serta warisan pemimpin-pemimpin yang terdahulu dan bolehlah dikatakan dia hanya mampu untuk menjadi pengikut bukannya pemimpin.
Amatlah menyakitkan, melukakan serta memalukan apabila sesuatu projek yang mampu memberi impak serta kesan positif dibatalkan begitu sahaja, apatah lagi dengan terpaksa membayar gantirugi beratus
juta ringgit dan ianya bukanlah sesuatu yang dapat ditelan, namun beliau masih terus untuk berbangga dengan tindakan-tindakan yang tidak popular seperti yang biasa dinyatakan.
Abdullah bukan dilahirkan untuk menjadi PEMIMPIN!

Salam buat TDM & Isteri

Anak Melayu!!! said...

Tun
Saya amat tertarik pada ayat-ayat Tun yang Terakhir iaitu apabila Tun tidak berbuat sesuatu adalah pengkhianat Bangsa & agama.Tun mengambil langkah-langkah yang begitu baik.Kita Menegur kerana sayangkan anak bangsa.Buat sesuatu yang baik memang amat sukar untuk di terima...Bersabarlah dah teruskanlah berjuang untuk anak bangsa...... MELAYU MUDAH LUPA..........

Kun Mali said...

UMNO need a strong, firm and NATIONALIST leader!

Anak Malaysia said...

TUN,

BN tidak gagl tapi pemimpin-pemimpin BN kini yang gagal atas sebab-sebab yang dijelaskan dalam artikel sini. Disebaliknya, sistem Korupsi, Kroni and Nepotism dalam kerajaan yang mengagalkan BN.

Pengakuan ex-Minister, dari Parti Gerakan beritahu dalam media Cina bahawa " Kedudukan Komponen BN Macam Pengemis" adalah sangat benar and tepat pada masa ini.

[ “Position of BN component parties like beggars” is the headline of today’s Sin Chew Daily exclusive interview with former Gerakan President Datuk Seri Dr. Lim Keng Yaik (LKY), with a secondary headline: “Not given equal respect – Lim Keng Yaik”]

Rakyat tidak bodoh percaya bahawa pengakuan LKY bahawa kegagalan BN disebabkan pengemis pengemis dalm komponen BN.

Aiyah…Rakyat believed that the local beggars have better moral, good character and honest than the ex-Minister who said “Position of BN component parties like beggars”.

Don’t deceived the smart Rakyat by LKY’s bad saliva statement and his confession in the media to seek sympathy?

Samy, Ling, LKY, MCA, Gerakan, MIC..ex-MPs are super RICH pensioners and enjoyed RICH closed negotiated tenders and contracts with their masters in BN for past 50 years in power.

Who is the real beggars today? ex-BN Ministers or poor Malaysians ?

Read and see the photos of Sabahan students and teachers are marginalised and mistreated by their state and fed governments in education allocations to them. ... THE STAR. PEANUTS !!

Beggars are not corrupt, no cronies or no nepotism in their beggar communities unlike some greed ex-MPs.

What a shameful confession by an ex-MP here?

Today new and old MPs from Sabah cried Sabahans have been victimised and marginalized by Ketuanan BN here. It is pity that Sabahan students and teachers do not have basis tables and chairs for their education facilities after 50 years Merdeka in Malaysia.

Why the BN government wasted RM35 million for a stupid Angkasawan programme when Sabahans students and teachers are deprived from their education rights in Malaysia?

Sabahans and Sawarakian have become anak anak tiri BN leaders selama lama nya. Now their MPs are voicing for their rights to be hear loud and clear.

Shame on Education Minister who has been sleeping in his jobs for too long and he also begging for forgiveness for his Hang Tuah actions for "Kegagalan BN". Allah did punished him for his bad karma. Bravo!!

Rakyat Malaysians must UNITE in all races to protect all rights, equalities and wealth, in order to avoid billions ringgit of tax payers' hard earned money are wasted or corrupted by greedy politician leaders.

Otherwise, all Malaysians become beggars in her own country due to corrupt and greedy leaders to bankrupt Malaysia.

WE VOTED BN WRONGLY FOR PAST 50 YEARS. ENOUGH IS ENOUGH !!

NOW WE VOTE FOR CHANGE FOR BETTER GOVERNMENT AND CLEAN NON-CORRUPT LEADERS.

Regards,

BEGGARs' Associations
Long Live Rakyat Malaysia & Rakyat Sabah & Sawarak.

Charlsen said...

Tun, UMNO telah makin makin korup dan menyalahgunakan kuasa apa salahnya orang umno mengundi pembangkang? mau kita membabi buta mengundi saja? rakyat berhak mengundi apa saja parti yang betul betul membantu mereka! rakyat mahu sebuah kerajaan yg betul akan menjaga kepentingan rakyat dan ini memang bukan bn lagi kerana bn hanya menjaga diri sendiri, keluarga, kroni dan segenlitir umno putra saje..

dacing itu sekarang memang dah tak boleh pakai dan usang.. kita sekarang timbang tak boleh guna itu lagi nanti berat sebelah!

maaf tapi apa yg saya kata tu memang benar..

Unknown said...

Sir,

Very well put!

This is what happens if the authority is given to the people who do not deserve it. Incompetent people.

I grew up during your time and believe me, I can really see the difference. I fear what will happen in the future if it goes on like this.

sayangmalaysia said...

Everyone knows the Country is rocking aimlessless with the Captain half alert of the dangers ahead.

My question to the rest of the senior leaders in UMNO and all parties, how long are you going to gamble the future of the next generations. Your inaction and almost mute sindrom is telling us that all of you are half awake too! Please Datuk Sri Muhyiddin, Dato' Hishamuddin, and all other hulubalang Johor -- are you so loyal that you will do nothing to quickly turn the ship around?

Please think beyond the party -- think for the future of the next generations of Malaysians! Do something now!!

Ujang said...

Salam Sejahtera Tun;

PEMIMPIN yang berkarisma dan berkaliber adalah PEMIMPIN yang mampu men'dimensi'kan hasrat dan pemikiran rakyat!

AAB --> NO
DSAI --> NO
TDM --> YES

Unknown said...

Assalamualaikum Tun.

Saya adalah ahli UMNO muda, sy undi pembangkang bagi menunjukkan tanda tidak setuju kepada Pak Lah.. sy tak suka Pak Lah kerana lemah memimpin bukan shj kaum Melayu tapi semua kaum, kaum yg lain tak pernah hormat padanya, kalau pemimpin tidak dihormati pemimpin kaum lain bagaimana pula org bawah mcm saya nak hormati dia.., BPR patut menyiasat Pak Lah bagaimana scomi, ecm libra dan mana2 projek berkaitan dengan anaknya dan menantunya diperolehi.Kerana di situ ada unsur "conflict of interest". Bapak menteri kewangan, anak dpt projek...Perkara ini juga dijadikan isu oleh DS Anwar Ibrahim.

Saya suka Tun. Saya suka DSAI. Tapi saya tau dua-dua pendekar ini tak boleh bertemu.Cuma ini pendapat peribadi saya. Siapa saya suka adalah hak saya. Saya suka sesiapa yg berjuang demi bangsanya dan adil saksama pemerintahannya.Saya juga tak anggap Pak Lah seorang pendekar yang kental hatinya, bijaksana pula pemikirannya seperti Tun dan juga Anwar Ibrahim.

lagi satu pasal Karpal Singh. Kenapa masa Perlis dan Terengganu dalam konflik memilih menteri Besar, kenapa mereka tak report polis ahli UMNO yang derhaka.
Siapa pula kepala Penderhaka?

Saya ingin menyarankan Tun membesarkan lagi kolum di laman web ini bagi menyaingi blog DS Anwar..kita kena ikut standard orang yg sudah lebih maju dr kita. Di laman anwar ada video, dia sendiri respon kepada pengunjung yg komen dan artikel yg keluar di majalah.

Akhir sekali ingin sy tegaskan disini saya Ahli UMNO yg mengundi pembangkang, saya dulu berpendapat tiada jalan yg lain boleh menaikkan seorang pemimpin menjadi Perdana Menteri selain dari jalan UMNO..tetapi nampaknya pendapat saya silap kerana hampir2 sekali parti lain juga boleh mendapat mandat Kerajaan Pusat.

Khuatir Tun ada sebabnya dan peliknya ini tidak pula dikhuatiri oleh Pak Lah, Pak Lah tidak mahu belajar dari yang tua.

Undilah BN - "B"arang "N"aik

Akhir sekali, saya akan menamakan anak sy mukhriz insha Allah bila dia keluar november nanti kalau dia lelaki.

saya sgt menghargai semua kemajuan yang Tun bawa. apalah Malaysia tanpa mercu tanda projek2 mega tun.

cuba bayangkan malaysia tanpa projek2 yang Tun sebutkan di atas.

Jasa Tun tetap saya kenang.
Orang bawah tetap kenangkan Tun. Jgn risau..Kami juga menyampah dengan DS Nazri Aziz yg menempelak Tun.Tambahan pula Mike tyson Muhammad Taib jadi menteri pengampu dan Tengku Adnan jadi SU.

Chan said...

Salam Bahagia Tun,
Saya memang menghormati Tun dari dulu lagi. Kalau tidak kerana tun, kemungkinan besar negara kita ini masih mundur. Kebanyakan orang masih bermotosikal dan bukannya motorkar seperti hari ini. Mungkin ada yang tertentu tidak suka pada Tun, tetapi keputusannya ekonomi negara berkembang pesat pada masa itu. Dan itulah kehendak rakyat. Pada awalnya, saya tidak begitu berminat dengan politik negara, apa yang menyebabkan saya begitu minat sekarang bukan kerana pembangkang yang mendapat keputusan yang luar jangka. Tetapi, saya ingin lihat Barisan Kerajaan manakah yang dapat menandangi kemelutan ekonomi dunia yang membebankan rakyat Malaysia. Yang paling teruk sekali kami sentiasa mendengar indeks-indeks ekonomi yang kukuh? Kalau kukuh mengapa Proton rugi? MAS? Banyak lagi? Kebanyakan peniaga-peniaga tidak menerima bayaran daripada pelanggan mereka. Maka,keputusan masih negatif! Kita perlukan seorang pemimpin yang "extra-ordinary" like Tun, dan bukannya "ordinary". Pemimpi sebeginilah kami kekurangan. Yang sedihnya hanya melihat mereka yang bertikam lidah setiap hari. Ada YB yang bersikap biadap, ada YB yang langsung tiada pengalaman sebagai seorang wakil rakyat. Inilah situasi di negara kita sekarang yang cukup membimbangkan. Dan saya percaya, sesiapa yang dapat memulihkan ekonomi sekarang akan boleh menang dalam PRU yang akan datang.Sekian.

ryn said...

Salam Tun M,

Terlebih dahulu saya ucapkan terima kasih kerana menjadikan malaysia seperti hari ini.sebagai individu yang lahir ketika zaman pemerintahan tun (1982). saya sangat respect dan mengaggap setiap tindakan & kata-kata Tun sentiasa memberi semangat kepada saya untuk berfikir apa yg dianggap mustahil untuk di lakukan.saya berasa selamat dan bangga mempunyai pemimpin seperti Tun

ucapan Tun untuk mengundur diri dalam perhimpunan agung UMNO 2002 membuatkan saya terharu dan bimbang kerana kehilangan seseorang pemimpin yang amat saya sanjungi.terpikir dan bimbang jugak lebih baik kah kemimpin selepas Tun dan jawapannya adalah keputusan dalam pilihan raya yang lepas,walaupun kerajaan cuba mencari alasan lain disebalik kekalahan tersebut.

saya bukannya seorang yang fanatik @ arif berkaitan politik.Tetapi kritikan yang tidak bersopan yang keterlaluan di media terhadap Tun menyebabkan saya menjadi marah & menyampah dengan kerajaan kepimpinan pak lah dan percaya lah ramai lagi di luar sana yang berpendapat demikian.segala serangan terhadap Tun tidak pernah menguatkan lagi kerajaan pak lah sebaliknya ia menambah kemarahan di hati rakyat.saya percaya Tun tidak akan bercakap kosong mengenai sesuatu perkara yang dilakukannya

saya rasa amat bosan dengan pemerintahan pak lah sekarang dan bimbang sekiranya tidak ada perubahan malaysia akan menjadi negara yang lemah.sangat pelik bila mempunyai pm yang tidak konsisten dengan tindakan yang dilakukan.sebenarnya rakyat malaysia tahu beza antara pemerintahan 4 tahun dengan 22 tahun.heran jugak apabila ada menteri yang tidak reti nak bezakan hal begini.

kelemahan kepimpinan pak lah amat jelas.kalau Tun tidak mengkritik, kerajaan mungkin tidak akan mendengar pendapat rakyat biasa seperti saya.saya sangat menyokong usaha yang telah Tun lakukan.

walaupun belum pernah ada kesempatan bertemu Tun,segala kata-kata Tun seperti melekat di kepala saya.saya doakan semoga Tun sentiasa diberikan kesihatan yang baik..

you are the best!!!!

PreMerdeka said...

Tun,
Apa kata kalau Tun jadi penasihat kepada UMNO dan BN demi Bangsa Melayu dan Malaysia? Bukan senang nak cari pemimpin yang tulin (a true leader)saperti Tun. Malaysia ketandusan pemimpin yang tulin, baik di dalam BN atau pun Pembangkang. Kebanyakkan pemimpin2 yang ada sekarang hanyalah mereka yang gila kuasa dan mementingkan diri sendiri.

Ramai juga rakyat tidak memahami dan tidak setuju dengan apa yang Tun buat semasa Tun jadi PM. Tapi selepas project2 itu siap dan rakyat dapat melihat atau merasai kebaikannya, barulah mereka sedar keupayaan/kekuatan yang Tun miliki.

angkasa unik said...

Kamulah bomoh UMNO yang membela dan membesarkan hantu-hantu serta syaitan-syaitan pelampau Melayu yang secara terang-terang menghina kaum-kaum lain dan menindas kaum-kaum lain yang minoriti.

Dalam bukumu, Delema Orang Melayu, kau menggunakan tafsiran sempit kepala otak hang terhadap sejarah dan kewajaran sistem kuasa serta pembahagian kekayaan telah berjaya menghasut Melayu supaya membenci Cina.

Maka, kau harus ditangkap dan dikurung di bawah ISA....

Udo Majau said...

Tun,

Apa yg dapat sya rumuskan. Tun dilahirkan utk menjadi pemimpin nombor satu manakala Pak Lah hanya layak menjadi pengikut nombor satu, Pak Lah perlu dibimbing oleh seorang ketua seperti Tun supaya dia tidak hilang kawalan. Setiap keputusan yg dibuat sejak menjadi PM seolah olah diajar oleh pihak lain, tidak seperti Tun. Amat kesal mengenangkan keadaan negara yg telah terbantut kemajuannya disebabkan ada orang yg tidak bersyukur dan tidak berkemampuan telah menjadi pemimpin.

Teruskan bersuara Tun.

tunku said...

ramai di antara kita mahukan tun terus berjuang, ya tun mesti berjuang tapi jangan pulak kita biarkan tun berjuang seorang diri.kita lah sepatutnya mengambil alih perjuangan ini kerana tun telah pun melakukan yang terbaik utk kita semua.

semoga Allah melembutkan hati pak lah untuk meletak jawatan dengan segera kerana seperti yang tun kata selagi pak lah berada di atas sana selagi itu pemulihan hampir mustahil berlaku.

Mat Dargo Sombrono said...

Yes,UMNO is in serious trouble, Tun. It looks like it is facing SELF-DESTRUCTION. Make no mistake about it. Whatever it is, DOOMSDAY is coming for UMNO. A matter of time for its president to be Opposition leader. He is still in a state of denial. The hand kissing activity is now in active mode. I feel sorry for UMNO members who are very naive and gullible. Orang UMNO memang "DAH BODOH STUPID !!! A leopard will never change its spots. Macam orang hisap dadah. Dah ketagih dengan habuan yang tak seberapa, akhirnya tergadai dan mati katak di tepi longkang!!

Awang Maya said...

Y.Bhg Tun,

Awang ada bukak blog baru khusus untuk mendedahkan perkara yang dianggap tidak betul/wajar untuk semua rakyat/orang kampung/orang marhain tahu dan menilai.

blog tersebut ialah awangmaya.blogspot.com. Harap semua pembaca chedet.com dapat menjeguk blog tersebut dan berkomentar serta kalau mampu bersekali dengan rumusan.

Post terbaru Awang ialah seperti berikut

Kenapa Perlu Diswastakan

Awang dimaklumkan dan difahamkan bahawa proses pengeluaran SIJIL HALAL yang dulu dipertanggungjawabkan kepada JAKIM kini telah diserahkan autoriti pengeluaran kepada Halal Development Corporation Sdn Bhd (HDC). Sebuah syarikat swasta.

Apa ke hae nya yeaoppp? Tindakan tersebut akan mengakibatkan proses penilaian halal haram sesuatu makanan itu akan diorientasikan kepada keuntungan. Mungkin kebarangkalian barang-barang makanan yang diragui kehalalannya disahihkan HALAL kerana mendapat bayaran yang lumayan. Apa sudah jadi dengan prinsip dan pegangan Syariah. Mengapa Perdana Menteri (AAB) boleh meluluskan perkara ini?

Mohon pihak terbabit tolong jawab. Antara input-input kedai kopi yang Awang dengar ialah Khairy Jamaluddin adalah orang yang bertanggungjawab di sebalik penubuhan HDC. Jika ini benar, KJ ni memang tak habis-habis nak rosakan kepentingan Ummah demi memenuhi temolok sendiri. Jika tidak, sila jelaskan kedudukan sebenar.

awangmaya.blogspot.com

Unknown said...

TDM,

The scenario that exists today is likened to 'none is so blind as those who will not see'

AAB and KJ are not assets to the nation but are indeed liabilities.

Democracy flourishes when there is an even playing field. If leaders are 'protected' they are not true leaders but 'pseudo' leaders.

The time has come that UMNO has to 'eat up' the non-productive cells in its body and reprocessed them into new blood cells.

It is not too late to make a change. Malaysia is lagging behind other countries where defeated parties in any election will see the departures of their leaders.

Unfortunately we have amongst us today so called leaders who do not understand the message of the PRU12 which is simply to quit the scene graciously before being kicked out of office.

Thank you TDM for creating national awareness and realisation. The time to act is now. Malaysia Boleh PL Tak Boleh.

Salam Sejahtera
dari
Fortress Hill

Apanama said...

Wahai Abdullah Ahmad Badawi, kalau tak sedar diri lagi 'I really don't know wjat else to say'.

Apa yang dihuraikan oleh Dr.Mahathir adalah amat jelas, tepat, relevan dan lebih-lebih lagi adalah benar dari segala sudut.

Please leabe while you can or wait until you are KICKED-OUT like an outcast.

The choice is still yours.

Unknown said...

TDM,

Pemimpin yang bijak akan tahu bila masa untuk maju kedepan dan juga bila masanya untuk mengundur diri dengan terhormat.

Semuga Allah akan sentiasa memberi kekuatan dan ketahanan pada TDM untuk terus berbakti pada agama, bangsa dan negara.

Fortress

Admin said...

Salam sejahtera TUN Mahathir, penerangan TUN keatas Dato seri abdulah haji ahmad badawi adalah benar.

saya ingin Tun memberi penerangan tehadap samy velu, adakah samy velu merupakan punce kebangkitan kaum India?

dokhla said...

Dear Tun,
Thank you for guiding us all this years.Malaysia today is because of your vision.Your firmness and consistency kept everyone on toes.Pak Lah has failed to learn from you.He has proved PM for civil servants only fulfilling their never ending demands.He has denied rest of us the rakyat(private).People didnt vote him not bcos of u Tun but his wrong doings and pampering civil servants!!

paklah83 said...

Salam buat Tun,

saya antara rakyat malaysia yang mengikuti perkembangan blog Tun.Dulu saya tak berminat sangat nak mengikuti perkembangan politik semasa dalam negara,hanya dengar dan tak ambil kisah...tapi sejak 4 tahun yang lalu dimana BN menang besar hampir pulun habis undi, Abdullah mula bangga diri dan mula rasa diri disokong rakyat, sejak itulah saya cuba mengikuti perkembangan politik negara..

Dulu Abdullah cakap nak tangkap jerung RASUAH, tapi bilis saja yang ditangkapnya...apa ni? Saya ingat lagi dulu dia cakap "Tuan puan, saya taknak anda semua kerja untuk saya, tapi bekerja bersama saya!!!"...apa makna ni? sepatutnya seorang pemimpin besar tak perlu ucap benda macam tu, kalau ditelitikan ayat tu, dia menganggapkan rakyat malaysia ni macam hamba...

Saya dulu adalah penyokong BN dan begitu juga dengan keluarga saya, tapi kini saya hilang keyakinan terhadap BN...maaf cakap, kalau perubahan tampuk pimpinan tak di ubah, BN akan hilang kuasa sampai bila-bila..wassalam.

spycatcher03 said...

A.Kum YABhg Tun. Saya amat terharu dan kagum melihat seorang mantan PM begitu serious menceburkan diri dalm dunia blogging. Sudah pasti Yun mempunyai hasrat yang sama dengan para bloggers yang lain iaitu untuk memaklumkan rakyat apa yang sepatutnya mereka tahu, yang sering tidak terdapat dalam media arus perdana!

Bagi saya , apa yang TUN utarakan tentang hubungkait Pak Lah dengan PRU ke 12 adalah amat benar. Saya berani menggunakan superlatif ini kerana itu hakikatnya. Olih kerana Pak Lah sentiasa berada dalam keadaan penafian ( in the state of denial) maka konco2nya pun harus mengikuti jejaknya dengan bersikap defensif.

Pada hemat saya Tun, situasi yang bermula dengan persepsi rakyat, telah diterjemahkan kepada undi olih rakyat. Persepsi ini ,pada mulanya positif kerana rakya belum pasti tentang kebolihan dan kewibawaan Pak Lah. yang mendorong kemenangan besar dalam tahun 2004. Kemenangan besar inilah, pada perkiraan saya, telah membuat Pak Lah hilang arah tujuan dan amat menyenagi kdengan pujian2 yang di dendangkan olih wazir2nya. Lantas pak Lah sentiasa dibuai mimpi indah yang membuatnya hilang pedoman untuk mengemudi negara sebaik mungkin! Perasaan takbur telah mulai meresap dirinya sehingga menganggap dirinya memiliki 'midas touch' yang membolihkan 'kun fayakun'. Beliau juga merasakan segala apa yang di buat , semuanya betul!! Sehingga ketahap sanggup mengambil birasnya jadi isteri!!!

Persepsi negatif inilah ,yang tidak pernah dirawat olih Pak Lah dan kunco2nya, telah membawa kepada malapetaka pilihanraya baru2 ini. Bagi saya Tun, isu tempatan hanya berada disekitar 10% sahaja dan tidak akan memberi kesan yang buruk kepada keputusan PRU 2008. Isu2 yang menjadi sentral kepada malapetak PRU bagi BN ialah 90% di sumbang olih Pak Lah dan keluarga!!! Jadi kepada calon2 BN yang gagal , nesihat saya usah bergundah gulana kerana and tahu sebab-musebab kekalahan anda!

Persepsi2 yang negatif semenjak 2004 terhadap Pak Lah tidak pernah dirawat olihnya. Persepsi2 ini sering menjadi bahan tulisan di blog2, tetapi sayangnya tiada rebuttal di buat olih sesiapa 'in the corridor of power' Jadi lama kelamaan, persepsi ini telah dianggap sebagai realiti olih pengunjung internet yang rata2na orang muda. Seterusnya mereka menterjemahkan nya kepada undi. It was considered a tsunami!!

Sekarang baru nak cari formula untuk menentukan Umno masih menjadi relevan dikalangan orang2 melayu! Bagi saya hanya satu formula yang bolih mengembalikan UMNO kestatus asal, PAK LAH BERUNDUR!!! Salam Tun!

ainas said...

Salam Tun,
Saya setuju sangat dengan pendapat Tun.Benar belaka apa yang Tun perkatakan. Rakyat bukan menolak BN tetapi rakyat dah muak dengan apa yang dibuat oleh PM. Saya rasa dia tak da buat apa-apa pun. Saya orang Johor Tun. Sangat cintakan UMNO tetapi kecintaan itu semakin pudar apbila berlaku kebiadapan dalam UMNO. Johor Darultakzim yang bererti hormat. Rakyat Johor sangat hormat dengan individu lain. Namun jangan diperlekehkan rasa hormat itu kerana bila tiba masanya mereka akan bertindak juga. Sesiapa yang lena tidur bangunlah dari mimpi

Unknown said...

if paklah undur diri,
then who should be the next PM?
=)

Unknown said...

well, i believe that ppl who read tun's blog would concern about wat paklah has done so badly to tun. please comment more on tun's next post. =)

manggis said...

Assalamualaikum Tun,

Secara jujur ingin saya katakan, kelemahan pertama Pak Lah yang dapat saya kesan adalah sebaik sahaja beliau mengambil alih tampuk pemerintahan beliau tidak setuju dengan bangunan bentuk baharu sekolah dibina sebegitu indah dengan alasan yang penting bukan binaannya tetapi penggunaannya. What a backward mind & statement. Bayangkan kalau Pak Lah jadi PM sebelum Tun, tentu orang-orang barat masih percaya yang orang-orang Malaysia ni masih duduk atas pokok.

Kedua, apabila Pak Lah tidak mampu meneruskan gagasan Tun malah menghentikan apa yang telah Tun mulakan such as in the case of 'Jambatan Bengkok'. Langsung tak da vision. Yang lebih meluatkan lagi adalah apabila segelintir pemimpin Johor spt Ghani Othman, Shahrir ( ni manusia tak tau t/kasih dan lupa diri)sokong bergegar-gegar dengan tindakan Pak lah walhal inilah juga pemimpin yang bergegar-gegar sokong Tun apabila mau bina projek ini. Come on lah Pak Lah, ini bukan projek 2 @ 3 ringgit boleh suka-suka batal, guna otak sikitla.
Walaupun saya orang Johor tapi saya benci dengan cara Ghani menghadapi masalah ini, terang-terang nampak kepentingan diri.

Tentang si Nazri ni, insyaAllah kalau saya perwakilan di UMNO GA Disember ni, saya lebih rela conteng gambar berok daripada undi dia sebab inilah manusia UMNO paling kurang ajar tak bertempat dan lupa diri pernah saya jumpa. Kalau tak perwakilan pun saya pasti akan kempen habis-habisan jatuhkan dia. Jagoan tak bertempat. Ayuh ahli-ahli UMNO yang waras, boikot Nazri.

Tentang si KJ ni pula, saya masih ingat ketika kunjungan beliau ketempat saya sekitar awal 2007 dahulu, beliau diiringi oleh kereta peronda polis. Saya tertanya-tanya , siapa dia ni? PM bukan, Menteri bukan, MB bukan, Sultan pun bukan sehingga dapat layanan macam tu? Belom ada kuasa dah tunjuk belang. Ayuh ahli-ahli UMNO , ini satu lagi calon yang kita mesti tolak ramai-ramai dalam UMNO GA Disember ini agar Tingkat 4 dihuni oleh orang-orang yang benar-benar layak.

Sorang lagi pelakon tambahan drama UMNO, si Zahid Ibrahim. Saya difahamkan masa beliau dalam buangan UMNO dahulu, beliau telah bkempen dalam PRU agar orang-orang dalam kawasannya jangan undi calon BN dan inilah orangnya yang di lantik jadi Menteri? Hebat sungguh permainan Pak Lah. Dalam UMNO GA akan datang, ini satu lagi calon yang kita mesti tolak ramai-ramai. Selain daripada mereka-mereka yang disebutkan tadi carilah calon-calon lain yang berpenyakit ampu , hipokrit untuk kita tolak ramai-ramai agar kebencian rakyat berkurangan terhadap UMNO.
Sekian ! Hidup Tun.

Unknown said...

something consider better when there's something worse. so... BN - getting worse... DAP PKR PAS - getting better.

If there is action taken by the BN, i believed that the goverment of 3pakatan parti will dominate the next election. =) at that time, paklah really need to step down ady..

btw, BN won the terengganu state is because of bribery? RM200 given per person. well... this can't really be investigate as the goverment itself is BN... hampeh~~ =) =)

Anonymous said...

Tun,

memang benar apa yang Tun katakan dalam artikel kali ini. Pengalaman saya semasa PRU ke-12 baru2 ini, rata2 suara yang saya dengar dari kawan2 atau orang ramai yang baru saya kenali apabila berbicara bersama mereka menyatakan bahawa "mai kita tukaq untuk 5 tahun. Kalau tak jadi, 5 tahun lagi kita tukaq balik la." Rata2 inilah hasrat mereka. Jadi memang benar cetusan dan rintihan grassroots tidak diambil kira langsung oleh Pak Lah.

Selepas keputusan PRU ke-12 diumumkan, yang tidak mengundi Kerajaan merasakan mereka telah berjaya melaksanakan tanggung jawab mereka kepada bangsa. Rata2 berpuas hati atas tindakan mereka. Mungkin untuk memberi pengajaran atau telah dapat menyampaikan mesej kepada Pak Lah.

Apabila bekas Pembangkang menubuhkan Kerajaan di 1+4 Negeri, saya merasakan bahawa mereka pasti akan melaksanakan tanggungjawab mereka dengan adil dan saksama. Tetapi, nyata mereka masih mentah dalam pentadbiran malahan ramai kawan2 yang terdiri dari kakitangan kerajaan negeri menyatakan bahawa mereka berasa gembira kerana tiada lagi masalah kerja akibat tekanan politik malahan Kerajaan baru meminta pandangan mereka pula.

Tun bagaikan ular yang menyusuri akar, tidak hilang bisanya. Teruskan berbicara wahai Tun yang amat saya kasihi dan kagumi, pastikan tanah air tempat tumpah darah kita ini terpelihara disamping kaum2 lain yang juga rakyat Malaysia dapat terus menikmati kemewahan dan mengekalkan perpaduan antara satu sama lain. Bukan semua dari kami yang kaya, jadi adalah menjadi tanggungjawab Kerajaan yang memerintah memastikan hak semua rakyat dilindungi. Saya akan jadi lebih gembira dan terhutang budi kepada Tun kiranya dapat mengupas isu PERTANIAN untuk makanan di Malaysia. Harap saya tidak dihampakan, Insya Allah.

"Harimau mati meninggalkan belang, Manusia mati meninggalkan nama."

ilmyinc said...

"Rome was not built in one day"
(but it was burnt down in one night...)


Learn the PAST,
Focus on the PRESENT,
Plan for the FUTURE,

or else dig your own grave.

ilmyinc.com

fototeacher said...

Tun,

Jika kita tidak setuju Pak Lah jadi PM, siapakah yang sebaiknya untuk gantikan Pak Lah?

http://www.fototeacher.com/blog

Unknown said...

Dear Tun,

Just wondering what will happened to KJ when Pak Lah is no longer the PM? He is so arrogant thinking that the day will never come. The way I see it the time is just around the corner.

Looking forward to it.

Keep on blogging Tun, you are the one who brings internet to us in Malaysia. The best thing ever !

Thank you Sir !

cakna said...

YBhg Tun,

1. Saya merasakan bahawa Tun telah meletakkan benchmark yang terlalu tinggi untuk dicapai oleh mana-mana PM selepas ini. Malah benchmark Tun dalam mentadbir negara & parti mengatasi Tunku, Tun Razak dan Tun Hussein Onn. Apa lagi DS Abdullah Badawi kerana beliau saya rasa lebih layak menjadi "Penasihat" dan bukannya PM Malaysia.

2. Sepanjang menjadi PM, saya menilai Tun adalah seorang idealis dan ada sesetengah dasar yang dibuat oleh Tun tidak digemari oleh bawahan Tun tetapi mereka tidak dapat berbuat apa-apa (itu yang saya nampak). Tetapi akhirnya (selepas Tun bersara) segala dasar yang tidak popular yang dibuat oleh Tun itu nyata memberi kebaikan kepada rakyat. Contoh paling ketara ialah menolak bantuan IMF dan mengatasi sendiri krisis kewangan negara menggunakan kaedah sendiri. Saya cukup bimbang dengan PM sekarang dalam menangani isu2 yang besar seperti krisis makanan global sekarang. Ketika inilah saya merindukan Tun untuk menjadi "doktor" merawat kepedihan rakyat sepertimana Tun merawat kami ketika krisis kewangan 1997 lalu.

3. Ada beberapa perkara yang saya ditetapkan ketika zaman Tun saya anggap sebagai satu kesilapan Tun. Walaupun Tun mempunyai alasan tersendiri tetapi bagi saya dan ramai di luar sana menganggap ia sebagai satu yang tidak wajar, iaitu a) membuat ketetapan 30% kuota bukan Melayu dalam MRSM b) menukarkan kaedah pembelajaran Math & Sains ke dalam BI 3) Menamakan DS Abdullah Badawi sebagai PM.

ibrahim yahaya said...

YABhg Tun,

Ramai rakyat di negara ini terutama bangsa Melayu tidak mahu pertelagahan antara Tun dan Perdana Menteri sekarang berpanjangan kerana ia mendatangkan keresahan kepada mereka. Resah dan gelisah.

Ada juga yang tidak mahu pemimpin UMNO sekarang mengata dan memberi label tertentu kepada Tun yang telah banyak berjasa kepada negara.

Apakah langkah terbaik untuk merapatkan semula barisan perjuangan Melayu/kepemimpinan sekarang terutama untuk mententeramkan ahli dan pemimpin UMNO yang semakin bercelaru?

Pandangan Tun sebagai pemimpin ulung di negara ini.

http://www.duniatiger.blogspot.com

Azhar85 said...

To Tan Ka Chuan,

You don't need to advice us about Malaysian must change their mentality or view of morality.

Point 35 :

'Ini akan menjadi realiti sekiranya PAS dan DAP berjaya mediri Kerajaan yang baik bagi Negeri-negeri di bawah pentadbiran mereka.'

Point 38 :

'Saya akan anggap diri saya sebagai pengkhianat bangsa jika saya biarkan ini berlaku.'

You said :

"i thought governments should lead to common good for their citizens. If Pas and Dap are doing so, why does that make you a traitor if they take over the govt and provide good for the country?"

My Answer :

It is simple, if we especially Malays vote DAP, then we will loose our specialty and what our late leaders fighting for. I'm sure if we Malays vote DAP, it is possible Malaysian will change to a Singapore in term of politics and etc and we Malays didn't want that. We don't care if you lable us as races ethnic because this is our beloved majority Malays country.

As for PAS, what the purpose if we Malaysian vote them if they fighting with DAP. That's no different than UMNO with MCA.I'm sure most of the non-Malays didn't want to vote for PAS because of their true objective to made Malaysia to a full fledge Islamic country. Besides vote for PAS didn't confirm Malaysia will be a develope country in the future.

To talk about point 38 by Dr.M. He deserve to said that sentences. It's because he is a Malays and one of the ex UMNO fighter in the past. He comments to our present goverment is because he love UMNO.He didn't want to see UMNO demise in the future as well as me.

Let said you as a PM,You and your DAP parties has ruled this country for a 22 years old and the majority races of your country is your ethnic. What will you said after your raised your country well with tears and etc,then after your resigned, you own believe candidates do the same as what Pak Lah do with Dr.M nowdays. I'm sure you will said the same thing as Dr.M said in his blog today.

I'm sorry if what i said make you angry with me, but please understand others feeling beside yours.

Betty A. said...

TDM,

Salah seorang pembaca Tun begitu prihatin dgn komen saya. Mungkin ada di anatara pembaca yg salah faham kenyataan saya yg mnegetakan perihal tuding jari.

Mungkin silap saya yg tidak meletakkan tanda (" ") dianggap kenyataan itu ditujukan kpd Tun tetapi maksud awal kenyataan saya adalah menyokong tulisan blog Tun mengenai Pak Lah.

Ya. "Jari" yg dimaksudkan adalah "jari" Pak Lah. Bkn jari Tun.

Haraf dimaafkan dan haraf maklum.

Anonymous said...

Yang Amat Berbahagia Tun,

Saya simpati dengan keluhan Tun tentang nasib UMNO sekarang. Sesungguhyan UMNO kini dalam keadaan kritikal dan Tun telah menyatakan masalah undi Melayu yang telah lari ke Pembangkang pada pilihanraya baru2 ini. Tetapi saya rasa info yang Tun guna kurang tepat dan boleh dilenkapkan. Saya telah membuat satu analysis ststistik yan lengkap tentang fenomena ini. Apa yang saya dapati Undi Melayu yang lari hanya 10%. Undi kaum India sebenarnya yang telah menggegarkan suasana, lebih dari 65% dianggar telah lari ke Pembangkang.

Ini membuktikan DS Anwar Ibrahim sungguh bijak mengeksploitasi keadaan semasa kempen Hindraf memuncak. Undi Cina pula, seperti biasa lah, ia ikut arus.

Saya pasti YAB Tun telah mengagak akan timbulnya bahaya ini lebih awal lagi. Jika YAB Tun berbaik2 semula dengan PM, saya yakin keadaan pulih kembali seperti sediakala sebelum terlambat.

Sila lihat analysis saya yang lebih lenkap di http://dahalmi.wordpress.com

DAH Ikhwan

The Trooper said...

Dear Tun!,

Yep! you've said it! However Tun, we do need to hear your thoughts on the UMNO state leaders who lost their states to the opposition. What are your comments on UMNO Selangor, Kedah and Perak after losing the PRU so badly.

UMNO did the post mortem but what are the outcome? Was it due to "out-of-date" UMNO state excos, their arrogance, lavish lifestyle or too long holding the posts?

What about Kedah Tun? (Your's and my homestate), In 2004 election, UMNO barely survived in Kedah. Did Pak Lah chose the wrong candidates for Kedah?...What other factors that made Kedah malays chose PAS?...

Need your views on these Qs..

Gelombang Rakyat said...

When The Going Gets Tough, The Tough Gets Going. Way to go, Tun Dr. Mahathir Mohamad.

Lo said...

YBhg Tun

Saya bersetuju dengan pendapat Tun di dalam hal ini. Selagi Pak Lah terus berkuasa, Pakatan Rakyat akan mempunyai senjata paling ampuh untuk menumbangkan kerajaan BN pada pilihanraya akan datang.

A responsible leader must know when to hold on and when to let go.

Lo

shook_gunn said...

Tun,
Kami merasakan kasih dan cinta Tun terhadap UMNO amat tertinggi, tak terlawan dek kami ahli2 yang lain. Track record Tun utk parti, agama, bangsa dan negara sudah melebihi dr bukti yang kami perlukan.

Kami sentiasa menyokong perjuangan TUN.

For Pak Lah dan "kawan2nya"..undurLAH!!

Anonymous said...

Salam Tun,

Sebagai seorg anak Malaysia yg membesar dlm era kepimpinan Tun, saya mengikuti perkembangan politik dari masa ke semasa. Tetapi skrg saya amat risau dan binggung dgn apa yg melanda politik Malaysia dan saya dpt lihat 2 era yg berlainan. Ketua2 pemimpin skrg bagaikan hilang arah dan tiada sorang pun yg bersatu hati. Mereka bergaduh seperti anak2 yg masih di peringkat sekolah. Adakah ini yg dikatakan kepimpinan tersohor mereka?

Tun,
Selamatkan kami anak2 Malaysia yg masih ingin hidup dlm suasana yg aman dan damai tanpa perlu memikirkan apa yg bakal berlaku dlm arena politik Malaysia yg memberi impak pada kehidupan rakyat skrg. Harap Tun dapat terus memberi kritikan kepada semua ketua2 pemimpin di Malaysia dan dlm masa yg sama, memberi semangat kepada kami yg hampir hilang keyakinan terhadap tapuk kepimpinan kerajaan.

Saya yakin kritikan Tun sebagai membuka mata mereka dan harap mereka menerima dgn hati terbuka dan membuat sesuatu untuk kepentingan semua.

Kami tetap menyokong Tun.

Terima Kasih
Shazzy

butterbrownie said...

Tun,
Well written. I couldnt agree more. The main issue is when will he ever realize that his desire for power will bring not only him down, but the party that has been in leadership since merdeka? There is one horrible thing you did in your leadership Tun, and that is giving the reign to Pak Lah. However whats past is past, and we must all unite to save this country.

Aminoor said...

assalamualaikum tun...

hasil kajian Dewan Masyarakat...

64% kata UMNO mula abai org melayu.

77% kata pemimpin UMNO terlalu elit & sukar didekati.

88% kata UMNO sedang dilanda krisis kepimpinan.

83% kata mereka undi pembangkang kerana protes kepada UMNO.

58% bersetuju ada campurtangan istana dalam politik.

tun...
saya akui terlalu ramai yg bersetuju dgn hujah tun... harap2 apa yg dinyatakan adalah benar2 fakta kerana terlalu ramai yg mempercayainya (termasuk diri saya)... dikhuatiri sekiranya apa yg dituduh adalah fitnah, maka akan terlalu ramailah yg bergelumang dgn dosa...

saya secara peribadi lebih gemar jika tun berkongsi ilmu pengetahuan tun yg memang realisitik dan amat berguna dalam memberi pandangan bagaimana hendak merencanakan semula UMNO agar kembali segar dan relevan kpd rakyat...

saya setuju usaha pertama ialah mengubah kepimpinan... saya puas berfikir... sekiranya saya ialah Tun Dr. Mahathir, apakah yg saya akan lakukan untuk memulihkan UMNO...

hope you'll share your opinions on this...

salam takzim...

Gelombang Rakyat said...

Tun Dr Mahathir Mohamad, satu pos yang tepat dan menarik. Setuju bahawa pemimpin ialah faktor kekalahan dan kemenangan dalam PRU 12. Abdullah Ahmad Badawi sebagai pemimpin pada mulanya ada kelebihan dan ada kekurangan. namun, selepas 2004, usahkan kata cerdik pandai, peminat, dan ahli politik, kelihatan anak muda dan kalangan mak cik pun mengemukakan pandangan tanpa segan silu perihal kepemimpinan Abdullah Ahmad Badawi. Kejenakaan perihal pemimpin ini mula tumbuh di Internet. Keputusan PRU 12 adalah jelas terang dan gemerlapan, bahawa keputusan dan tindakan Abdullah Ahmad Badawi ialah melihat keseluruhan dan melakukan apa yang sepatutnya. Namun, tidak rupanya, diambilnya satu poin yakni jumlah Ahli Parlimen Barisan Nasional dan dia berpegang kepada poin itu untuk terus kekal memimpin. Jika tidak mengakui, dan menyalahkan pihak lain pula, maknanya tersalahlah bacaan mesej, dan apakah mungkin bakal nampak penyelesaiannya untuk kita semua. Kalangan Bulatan Alternatif tentulah seronok akan wujud kekal pemimpin begini. Ketika mana kabur pandangan, ada di kalangan pengeliling Abdullah Ahmad Badawi yang tidak berani, ada pulak yang berlapik cakap mereka, dan seumpamanya, lantaran Abdullah Ahmad Badawi melihat dirinya masih meraih sokongan. Faktanya jauh dari itu. Hakikatnya bukan begitu. Memang, ketika ada yang memberikan laporan yang molok sahaja kepada Abdullah Ahmad Badawi, di kalangan mereka ini ada yang biadap terhadap Tun Dr. Mahathir Mohamad sebagai pemimpin. Ternyata yang demikian biadap itu lebih daripada seorang. Sehingga kinipun belum ada tanda yang jelas, pemimpin baru bakal duduk di kerusi Perdana Menteri. Apakah yang dapat menyedarkan Abdullah Ahmad Badawi kini akan hakikat sebenarnya. Barangkali bila mungkin dia mahu dengan sebenarnya dengan bijak membaca hati nurani rakyat yang dipimpinnya. Apakah yang ditunggunya ialah satu kejutan, dengan harapan kejutan itu tidak menjadi, lalu terus mahu kekal semua jawatan, sedangkan luatan terus meningkat sehingga PRU 13, atau lebih awal dari itu.

Unknown said...

Tun,

Saya di antara berjuta rakyat malaysia yang bersetuju dengan apa yg diperkatakan oleh tun dalam artikel kali ini 100%.

Walaupun media memaparkan kebaikan pemimpin sekarang, tetapi sebagai hamba Allah yg mampu berfikir secara waras, kelemahan dan keburukan Dato' Sri Abdullah jelas kelihatan.

Teruskan perjuanganmu tun!! semoga Allah membalas jasa2 tun selama 22tahun.

PS: sy amat bersetuju dengan komen Azhar85. Semoga melayu tak hilang di dunia.

Trojan Horse said...

Askum YABhg Tun dn YABhg Tun Dr Siti Hasmah, smoga sentiasa dlm sihat walafiat dan dlm keredhaanNYA. Saya ahli UMNO selama 25 thn dan masih memegang jwtn di peringkat cwg dan Bhg. Sya juga menghadirii Kongres Permuafakatan Melayu anjuran GAPENA baru2 ini di JB. Keresahan saya adalah apabila melihat pemimpin UMNO sekarang telah lencong dari perjuangan asal UMNO sprt termaktub dlm Perlembagaan Malaysia dan Parti. Kejayaan UMNO selama 50 thn telah menjadikan ia sbg satu idaman rupawan yg dikejar oleh pelbagai jenis manusia yg tidak semestinya berjiwa 'UMNO' atau bahasa F1, sebuah kereta Ferrari yg digilai oleh golongan muda TETAPI tidak semua pandai memandunya kearah kejayaan. Ini dia 'pemimpin' UMNO sekarang yg sebenarnya tdk berjiwa UMNO. Inilah sebabnya mereka jadi pak turut, takut bersuara, hanya minat kpd jwtn tetapi tiada perjuangan, berebut kuasa dan kekayaan, akhlak yang angkuh, bercakap sesuka hati tanpa ilmu dan kebijaksanaan, hidup menunjuk kemewahan dll. Yg masalahnya is berlaku dlm sistem parti sendiri dari cwg ke Bhg ke peringkat Negeri dan MT. apa saya khuatiri TIADA pemimpin yg berkualiti akan timbul utk membela nasib Agama, Bangsa dan Negara.......... kecuali satu kuasa luar yg menekan perubahan dlm UMNO. PRU12 adalah hanya peringatan (wake-up call) tapi pemimpin masih tidur dan khayal. saya takut kuasa luar (rakyat) ini akan melimpah dlm PRU13. By then it's too late. Salam

Mohammad Zamri said...

Tun Dr. Mahatdir perlu bertanggungjawab bagi mengikirkan Pak Lah bodoh kerana dulu Tun melantik Pak Lah jadi Perdana Menteri. Saya mahu tengok bagaimana Tun menggunakan kebijaksanaan Tun mengikirkan Pak Lah. Kami sangat susah hidup dibawah Pak Lah. Tun ingat tak Tun menyatakan bahawa PM pada masa akan datang seorang adalah seorang yang pakar ekonomi. Tapi Pak Lah adalah pakar Kroni dan Nepotisme.Pada pendapat saya era Pak Lah banyak bala yang datang.Contohnya emak dia mati, bini dia mati,Tsunami,masalah Hindraf,tanah runtuh, harga minyak naik, harga beras naik dll.Kami akan tension.....saya sendiri dah menganggur hampir 6 tahun tak dapat kerja lagi.Sampai sekarang masih mencari kerja. Tun ingat, Tun telah membuat kesilapan dengan melantik Pak Lah bodoh jadi PM, tapi kami yang terima balanya. Tolonglah bantu kami keluar daripada masalah ini.Tun perlu bertanggungjawab membetulkan keadaan ini, jika tidak Tun tunggulah pengadilan dari Allah di Akhirat kerana melantik Pak Lah tetapi rakyat yang merana.Hapuskan Pak Lah.

steelbos said...

Salam Tun,
AAB menang kat KB & BN masuh teraju kerajaan.Perlukah AAB bertanggungjawab atas semua kekalahan tu.Jika itu yg diingini tentulah tekanan & desakan utk meletak jawatan lebih hebat & ini pasti politik lebih parah bergolak!Adalah lebih baik AAB meneruskan pemerintahan sementara membaiki kekurangan2 yd ada & akhirnya membuat peralihan kuasa.Tentu Tun lebih arif...atau adakah AAB nak dikenang dlm lipatan sejarah sbg PM terahkir kerajaan BN & yg menguburkan BN!

Sethela June said...

Congrat Tun for saying it out once again. I really couldn't understand why these people are such a hipocrites. On one hand they were talking about" pejuang UMNO adalah pejuang bangsa dan negara dan patut di kenang" but at the same time they are so "kurang ajar". No wonder our society's value is eroding.

keep it up and never give up Tun. We love you.

samurai melayu said...

AYAHANDA RAKYAT yang telah dikurniakan banyak kelemahan seperti kami rakyat biasa juga,

Izinkan anakanda berkongsi ceritareka dengan sdr. dino ponorogo dan pelayar blog Chedet.com,

Jika kita renungkan kembali,
setelah DSAI dipecat dari cabinet dan juga party, ayahanda tidak tergesa menamakan penganti DSAI tapi mengambil masa yang agak lama mencari penganti. Tak silap masanya hampir setahun!
Sememang nya kalau ikut tradisi, Naib presiden yang mendapat undi tertinggi seharusnya dilantik orang No. 2. Tapi tidak, dilantiknya orang yang undinya terendah, iaitu Pak Lah. Menghairankan?
Tidak bagi kami kerna;
latar belakang pak lah lebih menyerlah sebagai pejuang melayu
jika dibandingkan dengan Najib.
Pak Lah adalah antara pejuang2 yang mempertabatkan Bahasa Melayu,bunga kebangsaan dan lagu kebangsaan melalui GPMS
Bila adik2 pejuang nya ditangkap dibukit bintang suatu ketika itu, dia lah yang menjamin mereka. Pernah duduk berkain sarong,makan sedulang dengan Ayahanda Tun suatu ketika dalam perjuangan mereka.
Beliau datang dari keluarga ulama dan pejuang bangsa dan banyak lagi pengorbanan nya jika hendak dihuraikan. cukuplah yang ada ni.
Beliau juga antara mereka yang masih hidup 'in the know' tentang dasar DEB, OPP dan wawasan 2020.
dan antara ahli(s/u) MAGERAN ketika darurat satu masa dulu.
Yang paling tertarik adalah imej 'MR CLEAN' beliau ketika itu,lah!

Maka antara Pak Lah dan Najib, Ayahanda secara logiknya pilih Pak Lah, lah.
Tun Musa pun gerenti sokong 100%! bukan gitu, Tun Patriot!

Pasai Najib yang setahu kami tiada perjuangan nya yang terserlah, hanya berpaut pada ehsan kemasyuran ayahanda beliau.
Jika Tun/TanSri/Datuk/tuan/puan pengeritik adalah PM ketika itu, yang mana satu pilihan kalbu?

Maka Allah swt gerakkan Ayahanda melantik pak lah (kun faya kun)
Mungkin Ayahanda tidak perasan atau
overlooked the Rising Son-in-law factor!
Manusia merancang, Allah juga menentukan Qadho dan kadak.

Wassalam.

Alfatihah, Amin

Unknown said...

A clear sign of an appallingly bad leadership is when a leader starts blaming others on aspects that involves his or her responsibilities.

Anything that happens within a team, organisation, company or even a Nation - be it positive or negative boils down to the LEADER.

When there are faults, it's all the LEADER's fault and no one else's.

Read any management books or ask any leadership gurus out there and it will clearly state the same.

Those who are not ready to accept this fact should not be a LEADER and this applies to the ever so foolish, Dato' Abdullah Badawi.

A special message for you, Dato' Abdullah - 'Smell the seaweed, taste the reality, sod your ego and step down for the sake of your only nation before it all festers away and become totally irreparable'

Or else, I'll do my best to ensure the fall of your legacy!....and I know I am not alone in this...

Shame on you!

Am.

http://www.WeLoveTunMahathir.com

Azmany said...

Tun,

The truth is BN is disintegrating. Component parties appear to be acting as opposition party and openly criticising BN policies. This is currently the popular action and they're just doing what is perceived to be demanded by their members - to protect their own shaky position.

Another fact: UMNO itself is rotting with no one really in control. And you know what happens when there's no one in control, the 'dark elements' will gleefully squeeze themself in. And it will spiral downwards...

BN failed because people is unhappy with a number of things. Two months on, nothing has changed and BN is so confused that they have failed to know why. Nay.. they know but they are unwilling to take the bull by its horn.

I'm an ordinary citizen and I'm sure there are many others like me out there. Yes, we've benefited from NEP and our lives are many folds better than our father's at their time. But we want our future generation to be better and not worse.

Another fact: our society is still very much a feudal society. Like the feudalism in Japan - when you have a strong warlord, the society thrives but if you have a weak warlord... the societu suffers.

This is fated but destiny in our own hands. If this perseveres, ordinary people like us will have no choice but to bite the bullet and abandon a sinking ship. I pray to god that we'll have enough of safety boat that will bring us back ashore and build anew another ship to sail the ocean. And nay... we are not afraid of the water and we shall sail again for sure.

Tai said...

Tahniah di atas keberanian Tun. Diharap Tun akan terus mengkritik untuk kebaikan semua. Teruskan mengkritik dan janganlah berhenti sehingga semuanya pulih kembali.

Dari Tai Khai Eong, seorang yang cacat penglihatan dari Bayan Lepas Pulau Pinang.

Wonderful World said...

This is not the time to "DIVIDE AND RULE" but to "UNITE AND RULE" unless your grugde is more than everything. You know best.

Mohd Sufian said...

Salamualaikum Tun,

Persoalan yang bermain difikiran saya mengenai Tun:

1. Mengapa tun menghentam kepimpinan Pak lah sahaja? Bukan ke lebih baik Tun turut memperbetulkan apa yang salah. Sikap Tun menghalalkan pembangkang menang.'Jangan sampai menang sorak, kg tergadai...' sudahlah. Hak Ketuanan Melayu pun dipertikaikan oleh orang Melayu.

2. Dilihat mcm Tun teramat sesal menlantik Pak Lah kerana projek-projek yang Tun nak lakukan disekat semasa pemerintahan Pak Lah.

3. Penghakisan bahasa Melayu dalam pendidikan oleh Tun menjahanamkan orang melayu kita... Isu Matematik dan sains dalam bahasa Inggeris masih hangat diperkatakan. "Melayu memang Mudah Lupa."

Saya tak mahu Umno dan BN terus Malap dari arena politik negara oleh kerana kritikan yang tidak membagun oleh mereka yang berdendam. Jasa Umno yang ditaburkan kepada Malaysia tidak dapat dinafikan.

ketam said...

Assalamualaikum,

TDM saya rasa kelemahan TDM yg paling ketara adalah melantik AAB menjadi penganti.

Walaupun pada masa TDM jadi PM banyak juga tuduhan bahawa berlakunya pengKRONIan dan mengagihan terus projek kepada syarikat kroni tapi bagi saya yang penting itu adalah intipati projek itu dilaksanakan,semuanya ada tujuan yg semua org mengakuinya,cuma ada otak2 yg membangkang berkenaan pemberian projek tiu kepada org2 tertentu yg semua org tahu mampu melaksanakannya. Berlainan dgn AAB segala KORIDOR yang dilancarkan saya percaya semua rakyat MAlaysia tak tahu apa manafaatnya dan tak faham apa kepentingannya terutama di PENANG.

Berkenaan UMNO ada pihak bukan UMNO menyalahkan TDM punca menyemaikan apa yg terjadi dalam UMNO selama 22tahun memegang jawatan PRESIDEN UMNO tetapi saya ramai tak sedar bahawa ramai yang telah mendapat manafaat daripadanya terutama org bodoh yg lupa asal usul seperti Nazri Aziz tu.

LAgi teruk dalam DAP dan PKR yg terang2 membawa anak bini untuk menerajui parti konon nya keluarga mereka lah yg paling faham berkenaan DEMOKRASI tak mengamalkan nepotisma.Demokrasi apa kerana semua calon ditentukan oleh 4 5 org tertentu saja. Yang paling menyedihkan org yg kononnya memperjuangkan demokrasi nak cakap bahasa malaysia pun masih tergagap-gagap lagi,sedihnya kepada rakyat Malaysia yg mengundi org itu.

Harap TDM dapat terus bersuara untuk rakyat Malaysia.

Fauzi Shaffie said...

Salaam;
TDM,
I am delighted to read your postings. They open my mind, and hopefully my heart, to know more what I can't get or missed through/ from other channels.

But one thing. I found it (or could not find the button) difficult to return to the home page after going through the comments, except by clicking the "go back button".

Mawar Putih said...

really miss u..

Fauzi Shaffie said...

Sorry,
I just found the "home" button at the top there, immediately after clicking the publish button, which I think should be made more obvious.
Tq.

lawrence said...

TDM,

what we are witnessing now is that our country is in the transition of becoming a so-called 'free nation'. this is the ultimate goal of the will of people who want to live under one roof. a leader of a country who fights for freedom and democracy (equality to all) is doing God a favor. But sad to say that during this transition period, people are wasting too much time to forsake each effort in building the 'tower of babel'. people (including leaders) who mix religions with politics cannot be united and thus they wont reach the ultimate goal of becoming a 'free nation'. thus the will of God, which is the access of His Spirit of Sonship (Spirit of Truth and Freedom), cannot be manifested in those countries. In fact, people who fight for or mix religious ideas with politics are opening door for the influence of the Antichrist (who is coming). Come on leaders, a free and clean country is a pathway to receive grace, mercy and love from God. Thus the will of God will be manifested on earth.

lamandau said...

Yang Amat Berbahagia Tun,

Ramai pengunjung blog Tun bertanya2 kalau Pak Lah berundur atau diundurkan, siapa bakal penggantinya? Mungkin mereka rasa sangsi dengan kemampuan DS Najib dengan pelbagai isu dimilikinya. Bagi saya, Tan Sri Muhyidin is the best bet.He is ready to take over after having been at the helm of many ministries!! What say you Tun?

Hamydy said...

Salam TDM

Pada pendapat saya kepimpinan Pak Lah sekarang dah goyang, banyak perkara yang tidak patut berlaku telah berlaku.

saya berharap sangat akan berlaku perubahan, dengan pandangan dan kritikan TDM harap kerajaan sekarang akan berubah.

Unknown said...

Jika sedikit pun berbuat bohong,
Boleh diumpamakan mulutnya itu pekung.

Tanda orang yang amat celaka,
Aib dirinya tiada ia sangka.

Tamak jangan diberi singgah,
Itulah perompak yang amat gagah.

Barang siapa perkataan kotor,
Mulutnya umpama ketur.

Di mana tahu salah diri,
Jika tidak orang yang lain berperi.

Apabila banyak berlebih-lebih suka,
Itulah tanda hampirkan duka.

Faham-fahamlah Pak Lah
Berundurlah demi negara, bangsa & agama.
Kepentingan Negara melebihi kepentingan Peribadi & Konco2

Unknown said...

Dr. Mahathir says:

"Apa yang dikatakan olehnya bukanlah semuanya salah. Ada banyak kebenaran di dalam apa yang dikatakan. Saya tahu ramai ahli UMNO yang mengundi pembangkang. Saya akui apa yang saya katakan mungkin pengaruhi sesetengah daripada mereka untuk lakukan apa yang tidak pernah terfikir oleh mereka."

Syukur alhamdulillah. Apa yang saya komen di blog Dr. M sebelum ini ada diambil perhatian. Teruskan Dr. M, diharap boleh teruskan memberi kritikan membina seprti ini dan elakkan dari kenyataan2 yang berbentuk emosional.

Anonymous said...

wow, an in depth analysis. Tun, i hope you are feeling well this days, i dont know how you could deal with all these at your age?

U r the greatest person i had ever seen.
take care
Salam

methylred70 said...

massalamualaikum..salam sejahtera semua..

tahniah utk blog ini..tahniah utk komen2 yg baik..memang aku akui..kepimpinan tun memang hebat..walaupun ada tercalar sewaktu PRU 1999, di mana waktu tu..tidak mustahil PM kita bukan orang melayu..(korang semua tahu n sedar ke eh?for sure majoriti taktau apa yg aku ckp nih-refer balik PRU 1999 n perlembagaan malaysia) semua org tetap akan mengatakan tun tetap hebat..yes, bagi aku yg celik2 mata..tun lah PM aku..aku x penah rasa kepimpinan PM yg lain sewaktu aku kecil selain tun..

ramai sekali yg mengkritik kepimpinan paklah skrg nih..tak tegas lah..kroni lah.. padahal politik anak beranak ni ramai lg yg terlibat..DSAI..siap dgn anak n bini..karpal pn dgn anak..lim kit siang pn bwk anak..tp ramai puak pembangkang tetap 'tidak apa' dgn senario ni..kalau paklah dgn menantu..rasa mcm nk pecah kepala ja diorang kutuk..tp melayu tetap 'tidak apa'...

budaya 'tidak apa' melayu ni sgt jelas..org dok kutuk institusi raja melayu pn..melayu pembangkang ni 'tidak apa'..DSAI pun senyap..hadi awang pn senyap..sgt hebat toleransi mereka demi utk kuasa politik dunia ni..

di mana kaum lain mencabar ketuanan melayu..mencabar kontrak sosial..melayu masih tidak sedar..dan 'tidak apa'..
bagi aku sendiri..jika kaum lain mencabar kontrak sosial..n nak kaji semula isi kandungan kontrak itu, aku setuju..sebab kalau diorang nk cabar n nak ubah ketuanan melayu n hak2 istimewa melayu..aku pn dgn senang hati jugak nk halau diorang balik negara asal nenek moyang diorang..br adil..fair n square..
sbb diorang kata..itu persetujuan nenek moyang diorang nk iktiraf kontrak sosial tu..bkn diorang yg setuju..jadi, kalau mcm tu, aku pun bleh ckp jgk..kontrak tu nenek moyang aku jgk yg setuju..bkn aku..senang..habis cita..tp diorang ckp diorang bayar cukai gak apa..sorry to say lah..igt melayu peduli sgt ke dgn duit diorang tu..!

senario politik penang skrg ni..puak2 lim guan eng dok bwk masuk cina2 hebat dr singapore..hmm bersama2 melihat penang akan menjadi singapore kedua..melayu di singapore dipecahkan mengikut suku kaum..bugis..jawa..siam..banjar..dll..dn harapan kuasa melayu tulen terus mengecil dan tiada harapan utk menjadi kuasa majoriti..sedar kah kita..tp melayu malaysia..tetap 'tidak apa'...

skrg ni angin sgt kuat nak paklah undur..sbb apa?sbb pembangkang mmg dok tggu najib naik..najib akan dibedil dgn peluru yg lebih hebat..sbb itu pembangkang sgt suka xploitasi kritikan tun..bagi aku, tun kritik ikhlas..utk melayu kita sedar..sbb tun dah lama..tun kenal musuh melayu..tun tau taktik kaum2 lain yg nk makan melayu skrg ni..

tp apa yg kita buat?kita sokong tun..aku faham kenapa..memang kita nampak kelemahan situ..sini..tp kita tak boleh terus mcm ni..korang bayangkan korang tu paklah..hari2 kena hentam dgn melayu sendiri..kita kena tolong dia..aku tau umno skrg pun tenat..tp kita ada parti lain yg boleh kita bergantung ke..kuatkan barisan kita..sementara peralihan jawatan tu, kita serahkan kpd diorang pucuk pimpinan tu..biar berlaku dgn baik..bkn dgn cara kita skali dok kutuk paklah..kaum2 lain sgt seronok kalau baca komen korang terhadap paklah dll..sbb diorang mmg nak mcm tu..diorang nak kita berpecah belah..

bg aku..aku tau tun sygkan umno..sygkan melayu..dia dah bina empayar melayu yg sgt gah di mata dunia..aku sgt bangga..jauh di sudut hati tun..dia nak kita bersatu..walau perit..walau melayu penuh luka n nanah..kita takda pilihan..

jgn korang asyik kutuk org..jgn asyik kutuk paklah..jgn asyik kutuk pemimpin melayu yg lain..tp apa sumbangan korang??aku bkn nk defend sape2..aku pikir logik..kita org bawah kena kuat..kita di grassroot...kalau grassroot tak kuat..mcm mana pucuk nk kuat..aku tak mau ckp tentang isu..aku takmau ckp tentang kelemahan atau kekuatan kita..bagi aku..jati diri melayu yg aku utamakan..

korang pikir2 la ye..nanti2 aku tulis lagi..

jom le ke blog aku..
salam...

methylred70 said...

assalamualaikum..salam sejahtera semua..

tahniah utk blog ini..tahniah utk komen2 yg baik..memang aku akui..kepimpinan tun memang hebat..walaupun ada tercalar sewaktu PRU 1999, di mana waktu tu..tidak mustahil PM kita bukan orang melayu..(korang semua tahu n sedar ke eh?for sure majoriti taktau apa yg aku ckp nih-refer balik PRU 1999 n perlembagaan malaysia) semua org tetap akan mengatakan tun tetap hebat..yes, bagi aku yg celik2 mata..tun lah PM aku..aku x penah rasa kepimpinan PM yg lain sewaktu aku kecil selain tun..

ramai sekali yg mengkritik kepimpinan paklah skrg nih..tak tegas lah..kroni lah.. padahal politik anak beranak ni ramai lg yg terlibat..DSAI..siap dgn anak n bini..karpal pn dgn anak..lim kit siang pn bwk anak..tp ramai puak pembangkang tetap 'tidak apa' dgn senario ni..kalau paklah dgn menantu..rasa mcm nk pecah kepala ja diorang kutuk..tp melayu tetap 'tidak apa'...

budaya 'tidak apa' melayu ni sgt jelas..org dok kutuk institusi raja melayu pn..melayu pembangkang ni 'tidak apa'..DSAI pun senyap..hadi awang pn senyap..sgt hebat toleransi mereka demi utk kuasa politik dunia ni..

di mana kaum lain mencabar ketuanan melayu..mencabar kontrak sosial..melayu masih tidak sedar..dan 'tidak apa'..
bagi aku sendiri..jika kaum lain mencabar kontrak sosial..n nak kaji semula isi kandungan kontrak itu, aku setuju..sebab kalau diorang nk cabar n nak ubah ketuanan melayu n hak2 istimewa melayu..aku pn dgn senang hati jugak nk halau diorang balik negara asal nenek moyang diorang..br adil..fair n square..
sbb diorang kata..itu persetujuan nenek moyang diorang nk iktiraf kontrak sosial tu..bkn diorang yg setuju..jadi, kalau mcm tu, aku pun bleh ckp jgk..kontrak tu nenek moyang aku jgk yg setuju..bkn aku..senang..habis cita..tp diorang ckp diorang bayar cukai gak apa..sorry to say lah..igt melayu peduli sgt ke dgn duit diorang tu..!

senario politik penang skrg ni..puak2 lim guan eng dok bwk masuk cina2 hebat dr singapore..hmm bersama2 melihat penang akan menjadi singapore kedua..melayu di singapore dipecahkan mengikut suku kaum..bugis..jawa..siam..banjar..dll..dn harapan kuasa melayu tulen terus mengecil dan tiada harapan utk menjadi kuasa majoriti..sedar kah kita..tp melayu malaysia..tetap 'tidak apa'...

skrg ni angin sgt kuat nak paklah undur..sbb apa?sbb pembangkang mmg dok tggu najib naik..najib akan dibedil dgn peluru yg lebih hebat..sbb itu pembangkang sgt suka xploitasi kritikan tun..bagi aku, tun kritik ikhlas..utk melayu kita sedar..sbb tun dah lama..tun kenal musuh melayu..tun tau taktik kaum2 lain yg nk makan melayu skrg ni..

tp apa yg kita buat?kita sokong tun..aku faham kenapa..memang kita nampak kelemahan situ..sini..tp kita tak boleh terus mcm ni..korang bayangkan korang tu paklah..hari2 kena hentam dgn melayu sendiri..kita kena tolong dia..aku tau umno skrg pun tenat..tp kita ada parti lain yg boleh kita bergantung ke..kuatkan barisan kita..sementara peralihan jawatan tu, kita serahkan kpd diorang pucuk pimpinan tu..biar berlaku dgn baik..bkn dgn cara kita skali dok kutuk paklah..kaum2 lain sgt seronok kalau baca komen korang terhadap paklah dll..sbb diorang mmg nak mcm tu..diorang nak kita berpecah belah..

bg aku..aku tau tun sygkan umno..sygkan melayu..dia dah bina empayar melayu yg sgt gah di mata dunia..aku sgt bangga..jauh di sudut hati tun..dia nak kita bersatu..walau perit..walau melayu penuh luka n nanah..kita takda pilihan..

jgn korang asyik kutuk org..jgn asyik kutuk paklah..jgn asyik kutuk pemimpin melayu yg lain..tp apa sumbangan korang??aku bkn nk defend sape2..aku pikir logik..kita org bawah kena kuat..kita di grassroot...kalau grassroot tak kuat..mcm mana pucuk nk kuat..aku tak mau ckp tentang isu..aku takmau ckp tentang kelemahan atau kekuatan kita..bagi aku..jati diri melayu yg aku utamakan..

korang pikir2 la ye..nanti2 aku tulis lagi..

jom le ke blog aku..
salam...

NurAkagi said...

Dearest TDM,

Setuju dengan kepimpinan Pak Lah yg lemah.. Dan info yg TDM kemukaan nampak kebenarannya..

Our PM or maybe KJ.. or KA.. tidak adakah penerangan dengan isu-isu yg TDM kemukakan ?

Masih menganggap anda terlalu kebal dan berpengaruh ? Tidak goyah dengan penulisan blogger ?

Sebagai ahli UMNO saya harap dapat penjelasan dari kedua-dua pihak.. better untuk semua..

tunding-menunding tapi sejauh mana kebenarannya ?

kita sesama ahli bertempur.. pembangkang bertepuk tangan..

Jgn la mcm tu DSAI mmg bagi aku x layak nak memerintah m'sia..

tapi jika kita dalaman berpecah.. hancusss gak la nanti..

TDM,
U saja setakat ni betul2 pemimpin malaysia.. relevan untuk semua kaum..

CUma berKata-Kata...

Long Man said...

kalaulah tdm boleh bertanding... pasti saya akan memilih tdm... please guide us tdm... how to get rid of this bugger...

Unknown said...

Salam Tun,

Ahli Umno yang berpengaruh perlu disedarkan bahawa menyelamatkan parti adalah lebih penting dan wajib dari menyelamatkan Pak Lah. Pemimpin datang dan pergi, tetapi parti perlu terus ada dan teruis berjuang. Pak Lah bukanlah pemimpin yang boleh mengembalikan maruah dan kehebatan Umno. Dia sudah setengah tenggelam dibawa arus perubahan pada PRU12 yang lalu.

Hari ini, orang politik lebih berminat mendengar hujah dari Tun sendiri. Dan dari Anwar Ibrahim juga. Tetapi mereka sudah muak mendengar hujah Pak Lah yang mereka anggap sudah tamat tempoh gunapakainya. Kita dengar bahawa Pak Lah tak mahu undur dan ingin menghabiskan tempoh kepimpinanya sehingga PRU yang akan datang. Di mana para penasihatnya? Mereka tak nampak kah bahawa mereka akan membawa Pak Lah terjerumus ke lembah yang hina apabila ditolak oleh ahli di perhimpunan akhir tahun ini?

fikirlah sikit..

aniwa said...

But TUN!!!!

Abdullah is still there, he is still the president and when I came across an article in MalaysiaToday mentioning that Anwar predicted PKR will be the main government by September honestly I didnt bother to read it.

The election has passed nearly 3 months now but still there is no changed in UMNO.

A drastic movement and action is needed inorder to change the top management of UMNO if not the Opposition will take opportunity of this current situation.

I cant imagine if PKR ever take over Malaysia!!! We will be doomed!!! This party dont have a proper basis or principle, they are just greedy to tak over Malaysia....just greed and thirst of power!!!

perwira said...

Tun M,

Abdullah Ahmad masih tidak berubah selepas PRU12. Dia masih dipengaruhi oleh anak dan menantu nya dan juga MALAUN2 di tingkat4 itu masih bermaharajalela dengan rakusnya membaham kekayaan negara. Kini rakyat bertambah meluat dan benci. Tolong lah kami hapuskan PENGKHAINAT2 NEGARA ini suapaya orang Melayu terus relvan ditanah air nya sendiri.

Saya Ahli Umno
yang pangkah pembangkang.

Cash said...

For the first time since you started you blog I agree, that Abdullah is the cause of BN’s failure in the elections.

I would not say it is your fault entirely, since you appointed him as you did not have many options to go with. But I would say that, if you had done your home work, you would have realized that he is incompetent and unqualified for the job.

If he would have carried out half of the projects you envisioned Malaysia would have gained much prosperity and growth, instead the economy is at a stand still.

It must be disappointing to see all that you have worked so hard for going to waste.

My personal opinion there is not a single person in BN or the opposition party that is capable of being the next PM.

Sad reality that Malaysia and Malaysians will have to face in the future.

Unknown said...

Pak Lah pls letak jawatan. We all love the country

peensandad said...

...kita dapat lihat di blog RPK, setiap kali artikel yang pro islam mahupun pro melayu disiarkan, akan adalah komen-komen negatif dihamburkan yang boleh membawa kepada ketegangan kaum dan agama.Comment from abi kalam

I totaly NOT agreed with you at this point. Saya adalah reader, commentar dalam MT. Dan saya bumiputera Sabah. walaupun terdapat komen2 negatif seperti yang saudara katakan ia langsung tidak membawa ketegangan kerana kami hanya melepaskan "GERAM" kami terhadap kelemahan sistem pentadbiran kerajaan dan pembangkang di sana.
Walaupun demikian, terdapat perpaduan yang utuh disana. Kami bersatu padu sebagai rakyat Malaysia. Yes! RPK yang membawa perpaduan antara kami melalui blognya.

TM,
Nice post. Teruskan blogging TM. Walaupun dah tidak terlibat secara langsung dengan politik TM boleh komen govt dan Oppstn agar mereka sedar peranan masing-masing.

Turubasa.

Unknown said...

Tun pls do something about Pak Lah.

TDM fc said...

http://thankyoumahathir.com.my/

You are the best!

Another blog by AAJ said...

Yang Dihormati TDM,

Kegagalan barisan nasional bukanlah satu yang diluar jangka. Bila Pak Lah yang tidak bijak untuk mengambil tindakan mengadakan pilihanraya pada waktu yang amat tidak sesuai pastilah membuahkan kegagalan. Dalam keadaan isu yang banyak, masalah kenaikkan harga barang yang sedang menular, paklah decide buat pilihanraya. Saya rasa paklah ni tak minat tengok cerita combat dulu. Kalau beliau tahu teknik dan taktik perang mesti tak gagal macam ni. Pemikiran yang lemah dan tidak tajam dalam menganalisa keadaan menyusahkan rakyat malaysia.

Bak kata Datuk Ibrahim ali dalam persidangan parlimen minggu lepas, lebih baik kita buat roket sendiri, suruh paklah jadi angkasawan, tinggalkan dia kat bulan sana.

Lebih malang lagi bila beliau telah meletak kepercayaan kepada orang yang salah, melantik individu yang salah menggotai badan siasatan umno, padahal semua orang kelantan tahu siapakah yang paling teruk memburukkan paklah disana. Siap boleh jadi menteri penuh berstatus senator lagi tu, pening jika difikirkan bila beliau meletak keprcayaan kepada orang yang salah.

salam...

crazyEllysee said...

TUN,
Hi tun,tell you something funny...Yesterday I didnt manage to rest your lastest post here because I was busy with my tuition classes. So, I make a print out of these post and brought it to school and read during the breaktime. Im so funny right? haha I know...Im haha. I just cant stop myself for chasing up your latest postings cause they are SO nice and REAL. At least, those postings make clear and more understand about Malaysia.

Okay about this recent post,
I have make some conclusions on them (every of your points which are 39 of them)
about points no.2 on your post;
2. Sabotaj shouldnt practise in UMNO, it is a SHAME for umno members. It may make others think negatively toward UMNO. That sabotaj actions may spread(polluted) all of the UMNO's members.
4. Why some of the UMNO's members put on their votes to the opposite parties?
Perhaps most of the members have regret and feel hopeless.
Maybe inside UMNO (between members and members) also having "Sabotaj". It is really sad when we know our family'
s members(UMNO as a big family) to fight against each others and being selfish inside.
Like they just care and go to those who have POWERS and with $. While those who are average will just been leave behind.

7. I think all of the parties/club/society/community can accept and willing to face their problems. We must dare to accept what ever commments and listen to other members' voices because Malaysia is for US not only for oneself.

8. Why there are YES-men?
It is really pointless to have such people there. Cause they just following what other thinks and what the powerful person want.
This can be a leading factor for a country to down since no comments/no other idea but just follow follow like a water buffaloes being control by farmer.

9. Im really agree with point 9. It is normal perhaps a primitive instinct for everyone of us. Once we feel we are being leave behind/not longer care by others...We will find a way to escape to get a breath rather than leaving these problems keep going on until fatal.

11. Tun this point 11 is really really GOOD! Im thinking this way as well. Who can be a good, fair ruler. Let him/her be. shouldnt have to bother about much. As long as he/she manages to do it and develope our country in the most appropriate way.

14. Tun, this posting really GOOD! Now im having more ideas about what kind/reality of innoncent pak lah.

15. Fair aint here anymore since taking politic/his own power to gain/taking benefits of country.

26.Kita tidak boleh seperti kacang melupakan kulit. Because without you they wont become someone today

26 and 27. People are really selfish now, just think about their own benefits. Go for what they want in order to gain $$$.

It is really a SHAME for those people because they holding respect and important role in the community; they make the decision for the country. Since they go in that way(chase and go for their own beneficial) I dont think they have the right and conditions to be and hold the right
because they are SELFISH

Why he has the WANG to afford the double/expensive tender's prices by his son but telling/giving you the accuses that Malaysia dont have enough budget for doing the MEGA project?

The logic behind is..he want all the money instead of building and modernize malaysia as fast as possible.

On his work year(P.LAH) as PM,
are there developments in malaysia?
80percent= NO
Just only increase prices and taxes of everythings

Sarawak keep having oil lacking problem. Has he solve it? NO!


I hope there will be someOne in the future.Our future PM can be a good and fairful person not only thinking for his own benefit but more to our country development.else...Its really a pity and sorry leave for all Malaysians but a "FORTUNATE" for those powerful people because they gained money in a short cut way!
really unfair!!!


Lastly,
sir i would like to ask you some questions:
1. What do you think about malaysia's education system
2.Who do you think could be the better PM in the future times
3.any solutions more for the matter above?


Thank you tun and please take care always TUN. Tun, dont you come brunei for some speech or visit?I hope i could see you around to should you my highest respect on you.



Hui Ling

AyamLaga said...

Assalamualaikum Tun

Saya amat2 bersetuju dgn tulisan dan panangan Tun mengenai Pak Lah. Cuma saya rasa lebih menarik jika Tun boleh menyelitkan bahan2 mengenai menantu Pak Lah yg kurang ajar tu(Bg saya dia bukan org melayu cuma kulit je yg melayu).

Lagi satu saya amat tertarik cara Tun mendidik anak2 Tun , terutama Dato' Mukhriz(senior saya semasa d mrsmkb.) Saya amat bangga dgn keberanian an ketegasan beliau lm mengetengahkan suara rakyat.... Ini lah pemimpin yg sejati....

Sekian

Wassallam......

simple & cool said...

this is my first time came here..
pendapat saya..dapat lihat perbezaan dalam pentadbiran..dan juga pilihan raya kali ni..tak macam yang lepas2..namun apa2 pun..saya amat mengkagumi tun Dr.Mahathir..Satu daripada Idola saya..I like the way you think!

mzo said...

Salam Tun yang saya sanjungi

Terima kasih kerana Tun masih mengambil berat demi kepentingan bangsa dan agama.

Teruskan usaha-usaha Tun untuk menyedarkan dan membuka mata rakyat tentang kepincangan-kepincangan yang berlaku sekarang ini.

VictorLoo,012-3615752 said...

TDM ,

It's 101% correct,correct,correct , bottom line is the poor perfomer must leave and replaced by good leader.

by victor loo

Just Joe said...

Menuding jari bukanlah jalan penyelesaian yang elok.. ini menunjukkan bahawa dia masih ketakutan dan ingin bersembunyi dalam bayangnya sendiri..
Tun , jgn khuatir , segala lemparan Tun membuatkan dia lagi takut kerana setiap satu fakta yang Tun nyatakan adalah benar

Unknown said...

Orang Melayu hari ini sudah makin pandai menilai mana yang baik, mana yang tidak baik. Kepimpinan silih berganti.Patah tumbuh hilang berganti.
Jika seseorang pemimpin itu berwibawa, effektif dan produktif, kita kekalkan dia. Jika pemimpin tu lemah longlai, tak bermaya, tidak dinamik dan kepimpinannya semakin kucar kacir, maka tiada cara lain kecuali turun dengan baik. Kalau No. 2 sebagai pengganti tak baik pilih No. 3
Senang saja, kita amalkan demokrasi. Buat pilihan terbuka untuk No. 1, 2, 3, 4, 5. Dengan cara ini kita ada succession plan. kita tak ketandusan kepimpinan. Tetapi kalau No. 1 dan 2 selalu ada protection 'kuota' sampai bila pun Melayu tak akan maju.
TDM passed the baton to AAB to continue running to the finishing line but unfortunately he ran in the wrong direction. So we must stop him and get someone else to change direction and continue the race.
Pepatah Melayu mengatakan: Sesal dahulu pendapatan sesal kemudian tiada gunanya.

Anonymous said...

Dear Chedet,

I acknowledge all the modernization initiatives you have brought to Malaysia. To have a place in the international stage, we require international catalyst development. That is, at least, for the international of view.

Nonetheless, as much as I have mentioned before, in the eyes of my own, I only saw crony-ism in your projects and in today's time, it is being translated and contributed to many things you do not like to see today as written by yourself in your own article.

As for our current Prime Minister, I agree that his strategy to reduce public expenditure by closing down many planned federal level projects is not very wise. Instead of going forward, we are now moving backward. I guess this is only temporary in light of the current rising oil prices but we will not know what is the plan. Perhaps we should review how Petronas's profit is being channeled back to the nation to fund for federal projects instead.

There are deeper factors as to why investors are not coming in to Malaysia mainly due to competition for investors internationally, but
I will not dwell into that. Instead, I will talk about financing the projects.

The government recently state that we need to be a self sufficient country and that we should reduce our debt or borrowings to about 3%. (This is also reflected in how the government manage the food crisis recently by taking the passive solution, in my opinion).

The problem is, if you want to develop ahead of 15 years in time, you need 15 years of 'hedged' funds. This is just a general solution that any person can think of. So I suppose you get the idea that we cannot do this if we do not borrow.

Perhaps there is some justification to our large debt while you took helm. Calculated risk is better than any risk, anyway.

Regarding your comment on the Prime Minister's downfall to lead, I suppose that can be mitigated through a more competitive Parliament. The opposition will help in the nursing after you leave. After all, competition is always good for the consumer end, in this case, the nation.

I know that it has been all for UMNO and the nation since you started this blog. As for me, I am all for the nation, regardless of the party that runs the government. That is why we have elections for.

Just to be in synch with you, being all out for UMNO for the sake of parallel-ity, I will have to just agree what you have written in this article.

A government that can deliver is my only interest as a citizen. I only hope for equal opportunity for my friends and relatives.

Best wishes.

市长 said...

tun,

ada orang yang telah salah guna kuasanya

Silkahnnaz Tackles said...

"LORD OF THE RING (LOTR)" - FRODO bukan hero sebenar... pernahkah anda "selami" maksud sebenar cerita tersebut? SAM sebenarnya hero, tanpa dia, FRODO dah lama "MATI" dan "GAGAL". Kita juga dihidangkan dengan cerita LOTR "VERSI MALAYSIA". FRODO (Pak Lah), telah "mengusir" SAM (Tun Mahathir) dari membantunya... dan memilih GOLEM (Khairi) untuk membantunya. Tapi masih sebenarnya SAM ingin membantu walaupun agak keras hinaan FRODO padanya... FRODO "HAMPIR GAGAL" memusnahkan cicin milik SAURON. renung2kan dan selamat beramal!!!

Unknown said...

Salam buat Tun,
Memang betul apa yg Tun katakn,sejak Pak Lah take over PM....mcm2 hal...tut...tut...tido aje.Kita kat bwh xmau ambil tau...ini hadiah kami kpd PakLah,tunggu bulan 6,kita mansuh terus BN...Pilih pulak PR.

nncckkll said...

Dear tun

This is my first time write to you. Is my childhood dream.

Khairulazd said...

Salam Tun,

Datuk Seri Nazri Aziz memang sangat biadap. Jika pun Tun bukan bekas Perdana Menteri Malaysia, sekurang-kurangnya dia harus menghormati orang yg. lebih tua.

Kami golongan 'muda' yang lahir dan membesar dizaman 'diktator' amat benci orang-orang yang lembab bertindak, lemah pemikiran dan lebih banyak 'bercuti' dari bekerja. Kami terdidik dengan pemikiran kritis, cepat bertindak dan cepat membuat keputusan.

Jika YAB Perdana Menteri Malaysia masih tidak mampu untuk bertanggungjawab atas 'malapetaka' ini, dan masih mampu berkata dia menang besar ia sekadar membenarkan kata-kata golongan muda yang dia hanya 'empty Uniform'

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 357   Newer› Newest»