Monday, May 19, 2008

Pengumuman Keluar Dari UMNO

Hari ini, Mei 19, 2008 saya mengumumkan keputusan saya untuk keluar daripada UMNO. Isteri saya turut bersama.

Keputusan ini dibuat kerana UMNO yang ada sekarang bukan lagi UMNO yang ditubuh 62 tahun dahulu yang berjuang untuk bangsa Melayu, Agama Islam dan Negara Malaysia (Malaya); UMNO yang menggagalkan Malayan Union, memperjuangkan kemerdekaan Malaya dan Malaysia dan membangunkan Malaysia sehingga menjadi Negara yang termaju di antara Negara membangun di dunia.

UMNO yang ada sekarang hanya wujud untuk menyokong Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi, keluarganya dan tindakan serta dasar yang tidak secocok dengan kepentingan bangsa, agama dan negara.


Kepimpinan Dato Seri Abdullah jelas membawa kekalahan dan bencana kepada Barisan Nasional, UMNO, MCA, MIC, Gerakan dan PPP. Kemenangan UMNO di Sabah dan BN di Sarawak bukan kerana kepimpinan Dato Seri Abdullah.

Saya akan jelas satu persatu dasar-dasar dan tindakan Dato Seri Abdullah yang menjadikan Kerajaan pimpinannya dan parti BN dibenci oleh ahli-ahli parti komponen sendiri.

Walaupun sebelum perisytiharan ini saya adalah ahli UMNO tetapi sebenarnya selepas saya letak jawatan sebagai Perdana Menteri saya tidak dilayan sebagai ahli UMNO.

Saya tidak dibenarkan berjumpa ahli UMNO dan ahli UMNO tidak dibenarkan hadir apa-apa perhimpunan di mana saya dijemput sebagai jurucakap atau penyampai ucapan.

Menteri-Menteri yang dahulu berada dalam Kabinet saya tidak dibenarkan atau tidak berani atau tidak mahu jumpa saya lagi.

Jemputan oleh UMNO dan bukan UMNO kepada saya diarah ditarik balik oleh Mneteri Besar dan Polis.

Ramai pemimpin UMNO melepaskan kata-kata kesat kepada saya dan ada yang menyuruh saya keluar daripada UMNO walaupun mereka baru sahaja masuk UMNO. Tidak ada pemimpin UMNO yang pertahankan saya secara terbuka.

Wakil ke Perhimpunan Agong tidak dibenarkan menyuara pendapat mereka. Mulut semua orang ditutup.

Yang didengar hanyalah media arus perdana yang memuji Dato Seri Abdullah sehingga dia percaya dia begitu popular dan akan sapu bersih parti lawan dalam pilihanraya umum ke-12.

Hasilnya ialah kekalahan yang teruk bagi Barisan Nasional. Malangnya mesej yang hendak disampaikan oleh pengundi dan penyokong BN tidak dapat difahami oleh Dato Seri Abdullah.

Dia masih berkata dia menang. Ini sukar diterima oleh orang Kedah, orang Pulau Pinang, orang Perak, Selangor dan Wilayah Persekutuan.

Oleh kerana Dato Seri Abdullah buta mata dan pekak telinga dan tidak faham mesej ahli BN, oleh kerana ahli UMNO pun turut bersama, oleh kerana proses demokrasi tidak berjalan, oleh kerana UMNO yang ada sekarang bukan lagi UMNO yang ditubuhkan 62 tahun dahulu, saya berpendapat penyertaan saya sebagai ahli UMNO tidak bermakna dan tidak berguna lagi.

Justeru itu saya ingin umumkan bahawa saya sudah keluar daripada UMNO.

Saya ingin tegaskan bahawa saya bebas dan tidak menyokong mana-mana parti lawan.

Saya akan pohon untuk masuk UMNO apabila Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi sudah berhenti daripada menjadi Presiden UMNO, Pengerusi BN dan Perdana Menteri Malaysia.

Dr Mahathir bin Mohamad (bekas ahli UMNO No 1)
Dr Siti Hasmah binti Mohd Ali (bekas ahli UMNO No 2)

1,356 comments:

«Oldest   ‹Older   601 – 800 of 1356   Newer›   Newest»
Unknown said...

Askm Tun,sekali lagi bangsa melayu dan negara keramat yang tercinta memerlukan suara dan pendapat yang rasional dan bernas. Fakta2 nyata yang berlaku didalam pentadbiran lemah negara tidak harus dibiarkan terus berlaku kerana terlalu jelas iaitu negara tercinta ini semakin tidak lagi berdaya saing.Ini jelas apabila keputusan pilihanraya yang lalu.Terlalu sedih apabila bangsa dan parti melayu yang memperjuangkan kemerdekaan diperkotak katikkan di negara sendiri sendiri.Ini terlalu menyedihkan.Saya percaya seluruh rakyat melayu Malaysia berada dan senantiasa menyokong dibelakang Tun untuk menegakkan dan mengutuhkan bangsa dan negara tercinta ini.Dengan ini saya redha dengan keputusan yang dibuat oleh Tun dan saya hormati langkah yang diambil oleh Tun.

Nazri Hashim said...

AYAH TUN,

BAGI ORANG KENAMAAN YANG MEMPUNYAI NAMA DI KALANGAN RAKYAT, TINDAKAN KELUAR PARTI BAKAL MERUBAH SESUATU. BAGAIMANA PULA DENGAN KEAHLIAN BIASA? APAKAH YANG DINIKMATI OLEH KEAHLIAN BIASA DALAM UMNO SELAIN UNTUK MERAMAIKAN.PAK LAH MUNGKIN AMBIL PEDULI DENGAN TINDAK TANDUK AYAH TUN SEORANG. TETAPI TIDAK AMBIL PEDULI DENGAN TINDAK TANDUK SEORANG AHLI BIASA DAN AKAN AMBIL PEDULI JIKA TERLALU RAMAI AHLI BIASA YANG MENGAMBIL LANGKAH SEPERTI AYAH TUN.

sekian.

P/S: SAYA PUN TAK TAHU APA YANG SAYA KATAKAN. SEBAGAI KESIMPULAN, SAYA INGIN MELAHIRKAN RASA GERAM YANG TERAMAT HINA BUAT PM KITA SEKARANG YANG SEOLAH2 TIDAK PAHAM DENGAN KEHENDAK RAKYAT. DITAMBAH PULA DENGAN MENTERI DAN TIMBALAN MENTERI DI ZAMAN AYAU TUN YANG LANTANG MENGKRITIK AYAH TUN SEDANGKAN PADA ZAMAN AYAH TUN BERKUASA DULU, BABON2 INILAH YANG MEMEGANG DAN MEMUJUK AYAH TUN. TETAPI SEKARANG, HASIL DIDIKAN PAK HADHARI, MENGAJAR MEREKA SEMUA TENTANG DERHAKA DAN TIDAK BERADAB. SAYA MALU BILA ADA ORANG2 AYAH TUN YANG DULU BUKAN MAIN MESRA DENGAN AYAH TUN, TETAPI SEKARANG LANTANG MENGKRITIK AYAH TUN DENGAN PELBAGAI KATA KESAT YANG TIDAK WAJAR DILEMPARKAN KEPADA INSAN YANG TELAH BANYAK BERJASA. AYAH TUN, SEKALI SAYA TERPANDANG MUKA PAK LAH, SAYA TERINGAT KEPADA RAKSASA DALAM CERITA ULTRAMAN. BEGITULAH MELUATNYA SAYA PADA PAKLAH.

Ethan said...

Tun,
you quote,
"sekarang bukan lagi UMNO yang ditubuh 62 tahun dahulu yang berjuang untuk bangsa Melayu, Agama Islam dan Negara Malaysia (Malaya)"

is this the way to integrate among different race? UMNO cannot be single race part anymore, Malaysian are grown up no more like 50yrs a go, we're heading to where Onn Jaafar once said. If this is the mindset, Malaysia wont go any further!

Juara said...

Tahniah Tun atas tindakan Tun membunuh UMNO once and for all. Perasan tak berapa ramai musuh UMNO yang mengucapkan tahniah kepada Tun? Akhirnya Tun berjaya membubarkan UMNO untuk kali ke dua :)

abd rahman said...

Asskum...Tun saya amat terkejut dan terharu bahawa Tun telah keluar dari UMNO walau apa pun Tun tetap Wira bangsa Melayu saya sentiasa berdoa agar Tun mampu memperjuangkan lagi ketuanan Melayu hanya orang seperti Tun lah yang layak untuk mengembalikan kepercayaan orang Melayu terhadap pemimpin Melayu.

anakmalaysia said...

Salam Tun,

Saya memang ternanti ulasan dari TUN ..Akhirnya ada Tindakan yg berani & pasti nya saya amat percaya Tun mempunyai sebab yang kukuh utk melakukannya .. Apa guna nya umno jika tidak membela nasib orang melayu .. Umno hanyalah parti ..Tujuan umno ditubuhkan utk membela nasib rakyat & jika pembelaan tidak sampai kepada rakyat hanya pada org tertentu pastinya TUN juga ingin mengubahnya .. dengan suasana politik yg semakin bercelaru ..tindakan penyelamat perlu dilakukan .. walaupun sbg org muda yg mentah masih tidak memahami & pasti akan terasa diatas kesan2 ketidakstabilan politik malaysia berharap Malaysia akan kembali stabil & maju terhindar dari unsur yang merosak kan negara tercinta ini ...Ada yg tersirat didalam tindakan Tun & pastinya untuk kebaikan semua rakyat malaysia .. Amin .. Allahhuakbar ..

* Ulasan dari Nik Aziz .. Tun Mempunyai pemikiran yg tajam & Org Luar negara/PBB Mengiktirafnya sbg seorang yg berani & setiap sesuatu tindakan pasti membawa kesan yg bermakna .. ;)

Semoga Tun Sihat Selalu & dirahmati Allah ...

Unknown said...

What's your next move?

I hope you will come back as Prime Minister and show the world how to run this country.

I pray that you live to at least 100 years and keep on fighting for better governance.

Don't be distracted by the negative comments of those shallow thinkers. They are only empty barrels.

Please proceed. You have my support.

isaz_34 said...

assalamualaikum Tun,

regarding ur decision,it's quite hard to believe..but,it's not really that shocking coz, i've expected that move..some might think it was a stupid decision for a brilliant leader, while some might think the other way round..everyone have their right to comment on the issue..as for me, i recon that you had enough with it and i really hope that you're not making this decision as a revenge, but instead, as a way to convey your message and advice to the government. they need help Tun.. don't just stop there..now you're free, take the next step which appropriate to save us, them,religion and the country.. remember Tun, everything that we do, will be judge one day..i grown up under your leadership and i hope, u've think about it thoroughly...May Allah be with the right one...

Anonymous said...

tindakan yg bijak Tun! Tahniah saya ucapkan..mereka memang tak pernah menghargai mahupun mengenang jasa Tun sebagai PM selama 22 tahun memerintah. Inikah balasan mereka kepada seorang yg sgt berjasa???

O.D. said...

A'kum TDM,

saya tak tahu apa desakan sebenar TDM menyatakan hasrat untuk keluar dari UMNO. Namun saya hormati keputusan TDM kerana selama TDM menjadi PM, keputusan yang diambil adalah tepat dan bersebab kukuh. Saya bukannya orang yang arif dalam politik, saya hanya insan yang berjuang dalam perniagaan untuk masa depan impian saya dan kesenangan keluarga..but it's tough..ehehe. Apa yang pasti saya faham erti perjuangan yang ikhlas dan saya fikir itulah yang TDM sentiasa laungkan biarpun terpaksa berdiri di baris hadapan seorang diri. By the way saya O.D. dan saya pernah mengeluarkan produk poskad ilham saya untuk ucapan 'Terima Kasih' kepada TDM selama menjadi PM. saya doakan kesejahteraan dan kesihatan yang baik kepada TDM serta isteri. You're my inspiration and i hope one day i'll be an inpiration too by others. take care...

FromKdahWifHonor said...

Tun,
pengumuman yang dibuat adalah sesuatu yang mengejutkan...
tetapi pengunduran ini adalah satu perjuangan...

Semoga Allah panjangkan usia Tun.

dahirisaini said...

syabas dr. m, apapun harap 'protes' ini membuka minda semua kerana rakyat sudah lama memendam lara ini, kes kenaikan harga barang membuktikan bahawa peranan kerajaan tidak telus dan penuh muslihat.

syabas.

Komen Ebook said...

(salam) buat Tun

pertama:
ia berita yang mengejutkan

kedua:
media arus perdana banyak yang mengeluarkan komen2 dari orang yang pernah bekerja dengan Tun. banyak komen yang negative dari positive

ketiga:
Keberanian Tun mencerminkan satu revolusi baru dari segi demokrasi.

keempat:
Harap Tun dapat siarkan (post) artikel secara terperinci alasan Tun mahu meninggalkan UMNO dengan bersyarat. saya percaya, TUN mempunyai sebab yang rasional

kelima:
saya berdiri di belakang TUN...al the best TUN!

Wanredone said...

TUN,

Good luck to you...all the best.
Tun masih lagi UMNO dan bukan UMNO dipimpin oleh Pak Lah! Brave move to tell Pak Lah that you don't need his weak leadership! Kapal BN hampir tengelam, kalau tidak kerana BN Sarawak dan Sabah!

Apa yang Sarawak dan Sabah dapat sebagai imbuhan atas sokongan dan ta'at setia rakyat Sarawak dan Sabah kepada BN?

MUHAMMAD MUHAMMAD TAIP a.k.a. Mike Tyson juga yang BERTUAH, kerana "diRECONDITIONED" tak payah bertanding jadi MENTERI dalam kabinet PAK LAH!

Begitu juga halnya 7 Senator yang dilantik untuk menyertai Kabinet.... tak payah tanding boleh jadi MENTERI... peluang MP MP Sarawak dan Sabah melepas........

Ada apa pada Mike Tyson....

Adakah kerana Mike Tyson ni bijak MENYELUDUP jutaan RM ke Australia?

Bijak tackle ANAK SULTAN sebagai GUNDIKnya..... dan dari situ lah IMAM ISLAM HADARI belajar mendapat sebuah kereta Gen 2 (recond - second hand) untuk menganti kereta lamanya?

BERSABARLAH TUN.... tunggu Disember 2008, ahli-ahli UMNO akan tolak kepimpinan DATUK SERI ABDULLAH AHMAD BADAWI..... insya Allah!

Unknown said...

Dear Tun

I'm shock when I watch yoru annoucence to quit UMNO. I'm not sure whether your decision is a good idea but I do hope that you had thought it over when you annouced. I fully supported your decision to quit UMNO because UMNO now is no longer the UMNO for the Bangsa Melayu, it for Bangsa ABDULLAH.

I have read comment saying that the Abdullah says UMNO member should be always be loyal, but if the party has deviated from it's actual ideologi why should the members be loyal. The current leaderships only motivated to protect and increases their personal interest & gains.

The current BN situation, it only shows weakness & lameness from it's UMNO current leadership.

Since a great lost in the recent election until now what I see & understand Abduallah still has not shown us the rakyat any good reason why should we continue to vote for BN. The UMNO committee still point fingers and the PR abt their losses but they had yet to 'see' that it was themselves who made us voted for the alternative.

Like Tun said they still in their state of denial. Only UMNO are still pointing fingers to the PR about their poor result.MCA & MIC and focuing on healing the party poor result. Don't they think it's time to do more and speak less.

Cheers Tun. Health is more important

putera said...

semoga keputusan tun memberi kesan yg baik untuk ahli2 UMNO dan orang MELAYU...

Unknown said...

Alhamdulilah,

TUN masih hebat dan sgt berani untuk berdepan dengan kebenaran demi bangsa, negara dan agama.

Kami sentiasa dibelakang TUN.

Sesungguhnya... manusia mudah lupa.

Abu Muhammad el-Merbawiy said...

Assalamualaikum Tun Dr M,

Apa lagi nasib malang UMNO

Berita ini sangat mengharukan pejuang parti PEKEMBAR. Namun itulah keputusan yang telah dibuat oleh yang berbahagia Tun Dr Mahathir untuk keluar dari parti tersebut. Di kalangan rakyat ada "pro and con" mungkin kerana Tun sudah meninggalkan legasi dan sejarah kepada Malaysia. Tak kurang yang masih menghargai idea-idea yang masih segar dan mencanggah arus konservatif di dalam PEKEMBAR khususnya dan kepimpinan negara ini umumnya. Jelas keberangkatan Tun dari parti tersebut banyak MENIMBULKAN TANDA TANYA dan SERIBU KEMUNGKINAN.

Jika dibandingkan dengan idea Tun dengan perubahan kepimpinan dan arah tuju negara di dalam konteks Sistem Demokrasi, Tun membayangkan PEKEMBAR tidak mampu menyambung apa yang telah disediakan beliau ketika di takhta kepimpinan. Setengah pihak mengatakannya biasa, namun adalah AMAT MENGEJUTKAN jika fakta itu SANGATLAH NYATA.

Mungkin bagi pihak yang bercanggahan dengan Tun merasa lega, kerana tiada lagi ancaman Tun di dalam parti. Tapi rakyat harus ingat, bahawa seorang tokoh itu masih ada "buah kilas" yang bakal menggerunkan lawan jika ia bertindak balas dengan jalan yang lebih terbuka dan luas di arena politik negara Malaysia ini. Sama-sama kita SAKSIKAN FENOMENA TSUNAMI POLITIK MALAYSIA YANG SEMAKIN MENARIK.

Dalam hati kecil ini, timbul semacam kebanggaan kepada sikap Tun kerana ia masih "perihatin dan berani menyatakan sikap", sekali pun beliau memahami masa depan beliau adalah sangat tidak menentu dan tiada lagi sebarang JAMINAN KEKEBALAN dari parti tersebut dari dikenakan tindakan undang-undang ke atas jejak-jejak kesalahan perundangan di dalam kes-kes berprofail tinggi. Mungkin Tun pun sudah tidak mengharapkanya lagi.

INGATAN KEPADA TOKOH-TOKOH POLITIK DAN PENGURUSAN SERTA PENTADBIRAN NEGARA, jadikanlah peristiwa ini sebagai suatu iktibar dan motivasi untuk maju dan menyahut cabaran dari Tun Dr Mahathir Mohamed untuk MEMBENTUK suatu era REFORMASI POLITIK, PENGURUSAN DAN PENTADBIRAN yang jitu dan berdaya maju - GOOD GOVERNANCE; ISLAM MENGUNGKAPKAN DENGAN JELAS - " Maka kamu ampunkanlah mereka,dan adakanlah bentuk perlaksanaan SYUURA berkesan dengan mereka di dalam segala urusan..."

Abu 'Amrullah Muhammad ADIS El-Merbawiy

Arau

PERLIS DARUS SUNNAH

Mojo said...

Assalamualaikum Tun Dr. M,

Saya adalah anak muda yang membesar di zaman pentadbiran Tun dan saya amat berterima kasih atas segala yang telah diusahakan oleh Tun untuk Agama, Bangsa dan Negara. Saya amat berbangga menjadi anak Malaysia.

19 Mei, Saya agak terkejut mendengar Tun quit dari UMNO. Tetapi bila difikirkan dengan baik, mungkin ada sebab musababnya Tun berbuat demikian. Memang tidak dinafikan apa yang telah dikatakan oleh Tun sebelum ni ada kebenarannya. Dan rakyat sememangnya sedar akan keadaan negara sekarang. Tetapi untuk mengantikan pucuk pimpinan sesebuah negara bukan sesuatu yang mudah.. Persoalannya, "SIAPAKAH YANG BENAR2 LAYAK UNTUK MENGGANTIKAN KEPIMPINAN MALAYSIA SEKARANG?" DAN APAKAH ALASANYA?. Kalau boleh Tun sebutkan disini. Terima Kasih.

Saya doakan semoga Tun sekeluarga diberi kesihatan dan diberkati oleh Allah. Amin.

*Mystica said...

Thank you thank you thank you so much for always being there for us. for fighting for the rights of the citizens of Malaysia and for never giving up.
Tun, what ever you do you will always get our support.
I hope this time things will be better. I have always admire your courage.
Hope all will be well soon.
May Allah bless you.

che mat said...

Tun,

Saya percaya Tun mempunyai alasan tersendiri untuk keluar daripada UMNO.

Tapi saya rasa tindakan Tun kurang tepat pada masanya.

Tidakkah Tun rasa tindakan Tun ini akan menyebabkan kekeliruan mahupun perpecahan dalam UMNO?

Dan tidakkan Tun rasa tindakan Tun akan memberikan pembangkang isu untuk menjatuhkan terus UMNO dan BN?

Apa pun, diharap Tun akan terus berjuang demi kebaikan negara kita.

enexbiz said...

walau apa pun keputusan tun, kami tetap akan menyokong tun selagi nyawa kami masih ada.semenjak perdana menteri kita yang baru ini mengambil alih pentadbiran, semuanya porak poranda.PM sekarang asyik tido je...langsung takde buat kerja,yang ditahunye...nak tido je..masalah rakyat langsung taknak ambil tahu...
kami amat berbesar hati jika tun yang akan mentadbir negara ini lagi...semoga Allah memanjangkan lagi usia tun. ini lah doa kami semua yang menyokong tun.

syahnabil said...

Tun,

Tahniah atas tidakan yang berani dan sangat bijak pada pandangan saya....Rakyat sememangnya memerlukan barisan pemimpin yang boleh berkhidmat kepada rakyat dengan ikhlas dan penuh tanggungjawab kerana Allah Taala...oleh itu perjuangan yang sebenar ialah perjuangan atas Nama Allah dan Rasulullah S.A.W...Allah Maha Adil dan Maha Mengetahui segala-galanya...

Anonymous said...

Assalamualaikum,

it seems that the utmost superiority now is money which flows everywhere it has the opportunity to go, it cannot easily be controlled. Corrupted nations buying the others.If we look hard and close enough, we will noticed that many poor souls around us had been sold.
Now is the time to create a society dedicated to the art of (political) warfare.
Feeling complacent all this while had brought in lots of diseases in our community.
The less we leave others to lay hold of situations, the better.

Lead on!

salam hurmat,
margajebat,
margajebat@yahoo.com
http://www.margajebat.com

pearlrawgold said...

hidup TUN!

independentman said...

Dear Tun,

What you did was extraordinary. And it still is. If you are really sincere and serious about it, inshaAllah God will show you the way out.

I know that you still love umno and still want umno to survive. The question is; is it really worth it for umno to survive? For example if aab is gone next in line is najib. To most people najib is tainted with allegations of scandals etc. and would think twice before voting in any party that he presided. Malays are not stupid. They will not "pangkah" just any tom dick and harry. Malays also have conscience. They will not be privy or be a party to any misdeeds etc. if they can helped it.

So what's the next step? The way I see it, it is good for you to form another malay based party. This party will be an alternative to umno, pas and pkr. People who are dissatisfied with umno, pas and pkr will have another avenue/vehicle for them to vote for. If what I see is true you may be able to pull at least 50% of umno members to this new party. Let's call this party Parti Pembangunan Bangsa Melayu. If you do set up this new party kindly call me in for I would like to participate in this matter, if that's is agreable to you. That's all for now.

sokong_kerajaan said...

Assalamualaikum,

I was so surprised by your action but I am sure that you have think it through throughly.

Good luck and may Allah bless you.

abd rahman said...

Tun pahlawan Melayu saya tetap menyokong Tun

zeme said...

Salam Tun,

Tindakan Tun keluar parti dihormati sebagai hak Tun seorang ahli UMNO. Namun adalah lebih baik sekiranya Tun terus bersama UMNO dan ahli² UMNO yang lain bertindak tegas, terus mengesa, memberi tekanan dan mengambil langkah nekad mengadakan EGM sebagai jalan terbaik mengikut perlembagaan parti. Sekiranya UMNO Gua Musang, Cheras, Muar boleh mengadakan EGM kerana ahli² mereka berani mengapa tidak bahagian² UMNO lain? Pedulikan arahan presiden serba perlembagaan parti adalah menjadi utama dalam soal ini. Usulkan di dalam EGM agar dilakukan undi tidak percaya presiden serta pemilihan jawatan tertinggi UMNO secepat mungkin bagi memulihkan UMNO. Biarlah ahli UMNO sendiri yang menentukan nasib perjuangan parti dan sekiranya ahli² UMNO sayangkan parti mereka akan berani dan inilah jalan terbaik sebenarnya ke arah itu.

Saya berharap Tun kembali kepada UMNO dan terusan memberikan tekanan terhadap kepimpinan lemah parti sekarang menerusi dalam parti bukan diluar parti.

Wasalam.

Melatidesa said...

TUN
Tun seorang yg berani & pembela nasib bangsa.

4 orang yg tlh memecahbelahkan bangsa MELAYU:-

1) Org UMNO yg tidak menambah ahli.
2) Org Melayu yg suka RASUAH.
3) Org Melayu yg lalai & mudah lupa.
4) Org Melayu yg mencari kekayaan & pangkat melalui parti.

Dan TUN tidak termasuk didalam 4 kategori ini.

Saya generasi muda tetap menyokong & kagum dengan pendirian TUN.

Unknown said...

Tun,

Kebijaksanaan mu akan senantiasa kami teladani.

I grew up during your era. You are our leader..will always be.

I never understood why you chose Pak Lah coz he is a weakling.

We all know that KJ is behind him. KJ went to see Anwar in Germany when he did his treatment 4 years ago. Check his travel documents. Hence, the conspiracy theory is that Pak Lah (under the influence of KJ) has positioned Anwar to get back at Mahathir.

PAK LAH & KJ adalah MUSUH DALAM SELIMUT bagi UMNO. AYUH, KERAT KEDUA2 MEREKA.

KJ never loved Nori...he married her to be very close to Pak Lah. Tanyalah, ex-girlfriend KJ sebelum kahwin Nori. KJ was still seing the ex-girlfriend weeks before their wedding. KJ...THE GREAT ACTOR.

This country is damned if KJ is still in power coz KJ is raping the country. His closest friends are in Khazanah, Halal Development Corp and Air Asia. Who the heck he thinks he is?

TO ALL MALAYSIANS, LET'S TAKE PAK LAH & KJ DOWN...

HELP US O' ALLAH....HELP US THRU YOUR KHALIFAHS.....DAMN THOSE SERVANTS OF SATAN!

Kawan Baik said...

Saya menyokong 101% ke atas tindakan Tun!.

coalminecanary said...

alaa...orang bingai lagi sengal pon tau ni sandiwara untuk kepentingan sendiri saja. takut sama anwar ka? just another red herring?correct3x?
sebelum bulan september baik keluar awal2 ek?untuk apa? utk dptkan sokongan sbb nak tunggu bulan 12 nanti umno dah jadi pembangkang. bontot tun jugak yg paling panas time tu.

sharina said...

Tun,

I am with you 100%...I believed you know what's best for us Malays and Malaysian generally. All the best to you TUN ..and thank you for all your good work.

abd rahman said...

Tun Pahlawan Melayu saya tetap menyokong Tun kepimpinan mu Tun

Penulis said...

Assalamulaikum, semogga Tun sentiasa diberkati Allah. Pilihlah yang terbaik daripada yang baik.Yang terbaik itu lebih selamat dan releven sepanjang zaman. Islam adalah penyelesaiannya,masih belum terlambat.

md said...

Assalamualaikum Tun...I was shocked to read the newspaper today about u getting out of UMNO..U were in UMNO all this years and had contributed much to our development. I hope everything is going to be better soon...

Unknown said...

Dear Tun, I respect your decision, but please, we still need your guidance. Insya'Allah, Malays will open their eyes one day, and knows who are our real enemies.

FaiNur said...

Dear Dr Mahathir,

I am dismayed by your actions and yet i do spy certain cards being dealt with behind the scenes. Am not sure what is being played here but it is quite a dangerous game that your dealing with.

I do hope it works out fine. Just hope that Anwar or oppositions parties doesn't take advantage of this.

Malays in Malaysia really do not understand the priviliges they enjoy. In the end, the ones who really lose out will be the Malays.

Good luck Sir and may your wisdom guide the nation.

Kawan Baik said...

Syabas Tun...
Ayuh ahli UMNO tindakan UMNO segera!

ccdev said...

Dr,

too bad you didnt resign earlier. your ideas on race based policies are so outdated, they are actually older than you. tho your time is over,the damage you have done to this country will go on to the next generation. Dude, your legacy of total n systematic corruption, destruction of trust in judiciary n police force and general abuse of power, power which is held by a few elite people instead of the rakyat, That is your legacy and our curse. It is Your system that allows AAB to hold on to power, and he is your choice for PM. Congratulations, dude,hope u sleep well. You should have left the power in the rakyat's hands, instead of trying to keep it within a few greedy politicians.I'm so happy for you. Also, why are u encouraging the titles like tun, tan seri etc which is a western (british) practise? isnt that very hypocritical of you? but then again, you are the biggest hyprocrite around. See ya, dude!

kim said...

Dear Tun,

I still remember back in the eighties at Pangkor Laut Resort during the class 47 reunion, you mentioned that it is easy to criticize as a spectator but it's a different ball game as a player.

Tun, please remember time is different now, and we have to flow with time and not live in the pass.

Even the monachy around the world are facing changes from absolute powder to constitution monachy and some even on the verge of lossing their throne.

Tun, please be more rational with yr decision. You are a great leader of your times.

Understandable, anwar is out to get your sculp but we the raykat are not fool by him.

The 12th general election is meant to teach some warlord of Umno not to be arrogant and abuse their position.

Hope your will rethink your decision. Remember - United we stand.

Ong

Hj.MNAM said...

Salam Tun

Sebenar nya senario politik Malaysia sudah matang dan rakyat tidak lagi takut sekiranya terdapat perubahan politik di negara.. sesuatu yang tidak pernah terlintas di kepala beberapa tahun yang lalu... komen2 dan kritikan Tun mendapat liputan yang baik. Alhamdulillah. Itulah yang se-eloknya. Harapan saya budak2 hingusan (bak kata Tun) atau pengeksploit politik bermoral rendah yang masih ada sekarang sedar bahawa mereka tidak lagi boleh membuat sesuka hati. "check-and-balance" is now in place and alive!

Yang penting segala apa yang mungkar harus di tegah dan di betul kan .. tidak kira PAS, DAP, BN, PKR etc. ... sekira nya benar kata2 Tun maka kerajaan sekarang atau yang akan datang tidak harus lagi mensia-siakan kepercayaan rakyat... do their duties accordingly for the people.. bukan utk memperkayakan diri dan keluarga semata2

Cuma yang saya ingin tahu, sekira nya ada pihak2 yang mendesak Tun meletak jawatan bila Tun menjadi PM dulu, adakah Tun akan berundur (regardless of reasons)?

Unknown said...

asalamualaikum ayahnda tun...semoga ayahanda di rahmati Allh hendaknye... mulanya anaknda tak paham kenapa mesti ayahnda keluar dari umno dan bagaimana ayahnda nak memulihkan umno andai ayahnda diluar daripada umno....tapi akhirnya anaknda paham sendiri....anaknda sokong penuh keputusan ayahnda tun....satu keputusan yg berani..ini saja cara mengajar abdullah tu...tapi kalau dia masih tak paham lagi kita kena tunjukkan dijalanan....tapi anaknda tak mahu sampai macam tu nanti huru hara negara...ajak lah ahli ahli yg lain letak jawatan...dan kita tgk lah dalam seminggu dua ni kalau tak berkesan juga terpaksalah kita tunjuk perasaan paksa abdullah letak jawatan..takat ini dulu...kita jumpa lagi asalamualaikum....

C M Ho said...

all these tussle are mainly arise from the political interest of all the parties concerned. Are they fighting for the interest of the nation? I doubt

Unknown said...

Kenapa kuar lepas laporan suruhanjaya berkenaan kes linggam? Bagaimana utk saya tidak menghubungkan kedua2 peristiwa ini?

Wahai Tun... kini kamu rasa apa yg Tunku rasa.. kini kamu rasa apa yg Tun Hussein rasa... dulu hang pon sama gak... jgn nak dok sembang deraih la.....

Melatidesa said...

TUN
Tun seorang yg berani & pembela bangsa.

4 orang yg telah memecahbelahkan bangsa Melayu:-
1)Orang UMNO yang mudah lupa.
2)Orang Melayu yang suka rasuah.
3)Orang Melayu yang lalai.
4)Orang Melayu yang mencari kekayaan & pangkat melalui parti.

Dan TUN tidak termasuk didalam 4 kategori ini. TAHNIAH !!

Saya generasi muda yang senantiasa menyokong dan kagum dengan ketegasan TUN.

Letting the time pass me by said...

Assalamualaikum Tun,

Berita ini memang memeranjatkan. Walau bagaimana pun, saya percaya Tun mempunyai matlamat dan objektif yang selari dengan tindakan Tun..

Tun Mahathir yang saya kenal merupakan seorang pemimpin yang berfikiran tajam, kritis dan penuh bijaksana yang mampu memberikan sesuatu penyelesaian yang berkesan terhadap sebarang masalah.

Sepanjang 22 tahun yang lalu, saya rasa terlalu banyak perkara yg boleh dipelajari dan dijadikan garispanduan lebih-lebih untuk menempuh alam politik negara..

Apa pun saya mendoakan agar Malaysia akan kembali menjadi negara yang disegani dan kembali diterajui oleh pemimpin-pemimpin yang berjiwa besar yang mampu memperjuangkan bangsa dan negara.

Unknown said...

dear tun....
sedih tengok tun nak keluar UMNO....jika jiwa melayu, hati melayu, memperjuangkan melayu, mengapa harus ditinggalkan melayu di UMNO....mengapa Tun tidak teruskan perjuangan Tun walaupun aral melintang....saya sangat menghormati Tun dari saya kecik hinggalalah sekarang saya berumur 21 tahun...Tun, bantulah bangsa kita....

C M Ho said...

all they fight are mainly their political interest.

md said...

Tun, sy seorang mahasiswa di universiti tempatan dlm jurusan sains...sy berminat dlm bidang penulisan..jika tun tidak keberatan boleh berikan comment tun diblog sy...http://www.roslan828.blogspot.com

thanx.

TAQ said...

Salam TUN

Tahniah atas keputusan yang TUN buat.

Tindakan TUN sebenarnya adalah untuk mengAJAR kepimpinan UMNO sekarang bagaimana mentadbir bangsa MELAYU dan MALAYSIA.

Semoga TUN dan TUN Hasmah sihat selalu..

thesweetlittlecat said...

Askum Tun,

I dont know what to comment because u always be my IDOL..

I dont know what to say because I wanna be a true MALAY..

I dont know which one is truth and which isnt because im already confused..

I dont want to predict anything earlier because the 'time' is now begin..

BUT i will support u till i die!

Unknown said...

assalamualaikum Tun...

saya respect Tun sanagat2....
kembalikan kegemilangan UMNO n Bangsa MElayu....

The Truth said...

Tun

Syabas atas tindakan Tun..Tun seorang pejuang yg sejati mengota apa yg dikata tidak spt anwar ibrahim kata-katanya ibarat spt tin kosong manakala Pm Abdullah spt yg Tun kata adalah seorang yg buta dan pekak. Sebenarnya apa yg Tun nyatakan itu telah lama saya siarkan diblog saya pada Disember 2006 atas tajuk BADAWI - THE BLIND,THE MUTE AND THE DEAF.

Pemimpin yang buta,bisu dan pekak adalah rujukan yang paling tepat untuk dirujukkan kepada imam besar hadhari @ firaun hadhari ini iaitu Abdullah Badawi.

1. BUTA - kerana ia buta terhadap realiti sekelilingnya dimana majoriti rakyat dari segenap lapisan sudah hilang kepercayaan,memandang rendah bahkan malu mempunyai perdana menteri seperti beliau. Rakyat Malaysia sudah menjadi rendah diri,hilang keyakinan dan bangga diri lantaran tingkah laku jelek Badawi ini sebagai PM. Cukup banyak tingkah laku jelek Badawi ini disaksikan oleh rakyat dengan yg terbaru adalah kata-kata penafiannya terhadap pembelian bot mewah di Turkey sebagai “LAPORAN BOHONG DAN MENGARUT SAMASEKALI” beserta dengan muka masam yang mencuka langsung tidak mencermin ciri-ciri pemimpin yang berkeliber dan berjiwa besar.Bukan penafian yang rakyat kesalkan tetapi kata-kata penafian bodoh yang yang terlontar dari mulut dan body language beliau yang memualkan dan memalukan rakyat.

2. BISU – Sikap membisu imam besar hadhari terhadap segala kritikan-kritikan yang membina terhadap dasar pentadbirannya yang merangkumi ekonomi,politik dan dasar luar negara yang pada pandangan mereka-mereka yang pakar adalah merugikan dan meranapkan bahkan ketahap menjual maruah negara tetapi disambut oleh Badawi ini dengan sikap membisu dan membatu dan amat berbangga pula dipanggil sebagai elegence silent yang mana pada hakikatnya adalah sikap hipokrit yang meloyakan.Tapi sikap membisu yang hipokrit ini akhirnya terburai apabila ia mengucapkan kata-kata “ JANGAN MENGUJI KESABARAN SAYA” “SAYA ADALAH PERDANA MENTERI”dan akhirnya terlontarlah perkataan yang terkeluar dari lubuk hatinya yang bersih itu dengan merujuk Mahathir PM Malaysia yang paling cemerlang dan berjaya dan paling dekat dihati rakyat itu sebagai sebagai “IBLIS” dan “ORANG TUA YG TELAH MENABURKAN PASIR KEDALAM PERIUK NASI MENANTUNYA KHAIRY”. Sikap membisunya yang terkini adalah tentang penyiaran gambar meraba seorang tetamu (Michele Teoh?) dalam satu majlis monsoon cup.

3. PEKAK – Pekak badak yang diamalkan oleh Badawi dalam menangani segala macam rintihan dan masalah rakyat jelata telah menyebabkan malapetaka bertimpa kepada kehidupan rakyat marhain.Bermula dengan kenaikan mendadak harga petrol 30 sen (paling tinggi dlm sejarah) dan dinaikkan pula ditengah-tengah malam buta telah menyebabkan inflasi yang melampau ditambah pula dengan ketiadaan pendapatan tambahan atau kenaikan gaji disebabkan oleh kebekuan dan merudumnya aktiviti- aktiviti ekonomi hasil dari dasar ekonomi yang cemerlang,gemilang dan terbilang oleh Badawi dan penasihat-penasihat pintar dari kaum keluarganya.Terbaru adalah kenaikan tol sehingga 60% telah menyebabkan warga KL tercekik. Pekak badak Badawi mencapai ketahap maksimun apabila ia mengambil sikap berdegil terhadap pandangan dan kritikan terhadap idea bodoh dan menjahanamkan negara dan bangsa melayu iaitu penggabungan NST dan Utusan Melayu dan lain-lain idea penggabungan yg merugikan seperti penggabungan syarikat-syarikat perladangan yg dibantah oleh PNB.

Apakah motif Badawi utk bersikap buta,bisu dan pekak terhadap segala kritikan dan rintihan rakyat Malaysia..Jelas Badawi ada agenda tersendiri dan memegang kata-kata pepatah melayu lama ‘ALANG-ALANG MENYELUK PEKASAM BIAR SAMPAI KEPANGKAL LENGAN”.

http://thetruthblogspotcom.blogspot.com

- a z h a r F e y T - said...

1.Tahniah....keputusan luar biasa
2.Ini yang terbaik untuk malaysia
3.kita tidak mahu hanya mengagungkan pemimpin, kita mesti selamatkan negara
4. apa2pun yang tun lakukan...for me it's PERFECT!!!!
5.Congrats again for the Best Decision for Malaysia...

- Ms. Izyan - said...

Tun..

Saya dan seluruh ahli keluarga amat menyokong setiap apa tindakan Tun. Kami tahu Tun cukup bijak untuk setiap keputusan yang diambil. Namun, saya terfikir apa akan jadi dengan negara ini pada masa akan datang, sekurang-kurangnya 10 tahun akan datang dengan adanya kepimpinan sebegini rupa..saya takut negara ini akan kacau bilau dan berantakan..
Saya pelajar yang baru berumur 22 tahun dan masih panjang laluan yang perlu ditempuhi...

Harap Tun terus membantu negara Malaysia ini..demi anak bangsa yang dicintai..

Mohd Sufian said...

Tun Mahathir Melayu yang Mudah Lupa itu!

Melayu mudah lupa
Melayu mudah lupa
Kini bangsanya kelas dua
Melayu mudah lupa
Kini bangsanya hina
Melayu mudah lupa
Kini bangsanya sengketa
Melayu mudah lupa
Kini bangsanya derita
Melayu mudah lupa
Kini bangsanya kerdil
Melayu mudah lupa
Kini bangsanya terpencil
Melayu mudah lupa
Tiada daulat
Tiada maruah
Tiada bebas
Melayu mudah lupa
Melayu mudah lupa
Melayu mudah lupa
Sejarah bangsanya yang lena
Tanah lahirnya yang merekah berdarah
Ingatlah
Ingatlah
Ingatlah
Wahai bangsaku
Jangan mudah lupa lagi
Kerana perjuanganmu belum selesai...

------------------------------
Melayu tak akan Lupa usaha Tun Menghakis kuasa Sultan-sultan. Menghakis martabat bahasa Melayu dengan perlaksanaan Sains dan Matematik dalam Bahasa penjajah. Melayu itu memang mudah lupa...

Darian Henry said...

Tun,

Kudos to you, a man who is brave enough to make a stand.

We will need more brave people to stand up and be counted to ensure our Malaysia will never go down the sewers.

Praying for a better Malaysia,
Darian

WK Yu said...

Tun,
Personally I do not agree or disagree with your move to Keluar dari UMNO.
But, what I want to remind here is, we WANT a GOV'T that is FIGHTING for MALAYSIAN. KERAJAAN YANG BERJUANG UNTUK SEMUA RAKYAT MALAYSIA, SEMUA BANGSA, SEMUA AGAMA.

Kenapa nak bahagikan berjuang untuk Melayu, Cina, India??? Bukankah kita semua anak Malaysia?

Kalau kita lihat Singapore, dia orang tak bahagikan sama ada itu orang melayu, cina dan sebagainya. Tetapi sebaliknya, dia orang rasa bagga sebagai SINGAPOREAN. Sama dengan kita di Malaysia, kita rasa bagga sebab kita MALAYSIAN, bukan sebab kita melayu, cina...

Kalau kita bincang tentang Demokrasi dan Judiciary, saya berpendapat bahawa system demokrasi dan Judiciary dalam negara kita, sudah henti dari awal-awal lagi, terutamanya sejak Tun berpegang jawatan. Money Politics telah wujud sejak dulu lagi.

I wish you all my best...

ASHAR said...

TUN,

Pak Lah tak ada sensiviti pada sejarah dan rakyat sekeliling.

Pak Lah bukan ulamak!!

Pak Lah mengambil alih tampok PM pada 2003. dan banyak berita dan gambar dalam media cetak dan elektronik Pak Lah menjadi imam di sini sana, Bila berucap ada saja diselitkan ayat-ayat suci al-quran dalam ucapannya. Terengganu berjaya di tawan BN. Ini riak terbesar Pak Lah.

Pak Lah pun memperkenalkan 'ISLAM HADARI' diMalaysia.
Pak Lah ingat nak tawan Kelantan pula.

Pak Lah lupa !!! orang sekolah pondok bukan senang nak di gulakan dengan agama…..mereka lebih ariff.


Pak Lah dengan Islam Hadari dan menjadi Imam sana sini, hanya tujuan politik saja  anak dan isteri pun tak berkerudung…!!! Lebih baik jangan cakap  .betulkan anak isteri dulu.

Pak Lah tak sensitive langsung, maka berteruslah lagi dengan Piala Monsoon yang di bawanya ke Terengganu.  seperti membawa lebih maksiat ke pantai timur dengan penampilan Pak Lah dengan perempuan jelita keliling pingang.  mana Pak Imamnya..mana Islam Hadari nya kerana Islam bukan untuk dimulut saja.

Dengan Islam Hadari, Pak Lah ingat nak tawan kelantan tadi, dia lupa pada sensiviti rakyat Malaysia yang berbilang kaum dan agama. Kaum lain tersentak dengan Islam Hadari Pak Lah, ramai yang tak tahu apa itu Islam Hadari, sedang Dunia hangat mengutuk Islam itu terorist.

Bagi pembangkang ini satu kesempatan meraih publisiti. PKR dan DAP mengambil kesempatan ini dengan berbagai isu di tambah. Ini salah satu sebab mengapa ramai ahli BN yang menyokong mereka pada PRU12 kelmarin. Ini jelas pada kekalahan MCA dan MIC. Pada peningkatan pengundi PAS pula ialah ketidak ikhlasan pemimpin Pak Lah dalam melaksanakan Islam Hadari ini sendiri.

Politik boleh diIslamkan TAPI JANGAN SESEKALI ISLAM DIPOLITIKKAN.


Maka keputusan pru12 lah jawapan dari apa yang telah Pak Lah lakukan. Malangnya Pak Lah ini jenis orang tak suka mengaku bersalah….cakap tak serupa bikin….nak tunggu rakyat bangkit baru nak tunduk..!!! memang Pak Lah tak ada sensitivity langsung.

PADA PANDANGAN SAYA PAK LAH AKAN UNDUR BILA SEMUA PEMIMPINAN YES MAN DAH TAK ADA.....SAMPAI BILA..????

SOLUSINYA:
PADA PANDANGAN SAYA, RAKYAT DAN AHLI UMNO DI AKAR UMBI YANG PUNYA PERANAN PENTING SEKARANG…..TUNJUKAN APA KUASA AHLI UMNO DI AKAR UMBI.

Terima Kasih TUN . Perjuangan Mu belum selesai.!!!!

Salam Perjuangan.

Dari perantau
_ashar12;50_

Aminoor said...

assalamualaikum tun...

amat hebat penangan dari tun kali ini...
terkelu lidah... sebak rasa hati...

sebahagian besar usia saya sehingga ke hari ini adalah di bawah pemerintahan tun sebagai PM...
sehinggakan seperti disetkan di kepala ini bahawa perdana menteri malaysia ialah TDM... tiada pm sebelumnya dan tiada pm selepasnya...

saya percaya, anak2 muda yg berusia 40 tahun kebawah (seperti saya) hanya kenal seorang saja PM malaysia... jika ada pun yg hidup semasa era tun hussien & tun razak, saya percaya tidak terlekat apa pun ingatan tentang kehebatan pemerintahan mereka itu... yg tersemat di hati hanyalah kehebatan PM dr. mahathir...

memang kurang bernasib baik paklah menjadi timbalan kepada seorg PM yg bernama dr. mahathir ni...

jika kita lihat sejarah, cara pemerintahan tunku, tun razak dan tun hussein juga berbeza dgn cara pemerintahan TDM... oleh kerana terlalu lama memegang tampuk pemerintahan, rakyat semakin lupa cara pemerintahan pm2 terdahulu... pada mereka seorang perdana menteri mestilah seperti tun dr. mahathir..
inilah punca utama mengapa paklah kurang diterima anak muda...

keputusan tun keluar dari umno amat perit untuk ditelan ahli parti yg sayangkan tun... impaknya sangat besar... mungkin hari ni belum kelihatan lagi impak yg fizikal, tapi saya percaya impak ini menghentam hati nurani rakyat malaysia terlebih dahulu...

saya tertanya2... adakah ini saat bermulanya kemusnahan umno??...

saya juga pernah terfikir, jika saya ialah org yg bernama paklah, apakah yg saya akan lakukan sekarang...

tun... mohon maaf terlebih dahulu...

saya bukanlah org yg 100% tak bersetuju dgn tun... tapi saya ialah salah seorg produk parti... wujud hasil dari kilang umno... yg pernah dicanang sebagai pelapis2 kepimpinan parti masa depan...

saya pernah bertanyakan kepada tun satu masa dahulu... apakah jalan terbaik untuk menyelamatkan umno...
adalah lebih manis jika tun memberikan idea2 yg bernas dan realistik ttg bagaimana caranya menyelamatkan umno...

cara2 yg tun telah maklumkan dahulu pun sudah ramai ahli umno terima pakai... sehinggakan paklah sendiri akur kepada suara ahli2 yg mendesak dan terpaksa mengeluarkan kenyataan akan adanya proses pertukaran selepas ini...

saya kira paklah tak mahu dia dikenang sebagai presiden umno terakhir seperti mana rakyat mengenali sultan mahmud syah... sedikit sebanyak dia terpaksa melakukan sesuatu agar bolehlah dia dikenang sekurang2 seperti tun hussein kelak... (maybe kot?)...

jadi... keputusan tun untuk keluar dari parti umno saya lihat sebagai agak kurang relevan (i.m.h.o)... kerana seperti sudah tiada cara lain lagi untuk memperbaiki dan memulihkan umno ini...

lebih2 lagi saya khuatir tindakan tun ini akan menjadi ikutan ribuan lagi ahli umno yg lain... mungkin ianya 'a good gamble'... tapi saya lebih takut kepada 'kebangkitan' parti lawan pula selepas ini...

ini bukanlah bermakna saya seorang yg tidak cukup patriot, cuma saya lebih suka cara 'cegah sebelum parah'...

apapun... kami masih memerlukan nasihat dan pandangan ilmuwan seperti tun...

harapan saya agar tun terus bersuara... mungkin selepas ini lebih telus dan segar kerana pandangan tun bukan lagi pandangan seorang ahli, tapi saya kira pandangan tun selepas ini mungkin akan lebih kepada 'seorang penganalisa politik'...

salam takzim...

Unknown said...

Zack -
Ini satu tindakan tepat dan berani.
Simboliknya Tun telah memberitahu bahawa ahli unmo sekarang adalah lemah dan tidak mampu mendukung semangat dan tanggungjawab untuk menjaga orang melayu dan negara. Ini kerana kegagalan ahlinya untuk memperbetulkan sikap pemimpin di atas.
Oleh kerana kebanyakan pemimpin lebih suka menjaga periuk nasi terutamanya najib, mereka gagal untuk menyuruh Dollah supaya letak jawatan walaupun peluang terbuka luas. Sebab itu Najib tak layak menjadi PM sebab tidak mahu mengambil risiko.
Saya percaya Tun melakukan sedemikan kerana simbolik seperti pembinaan KLCC dimana simboliknya adalah untuk menunjukkan kepada semua rakyat bahawa Malaysia juga mampu melakukan sesuatu ..bukan untuk pembaziran.
Tahniah Tun. Saya tetap menyokong anda.
We need a tough and rough leader to fight our right .
Not like hishamuddin, Najib or others.

Melayu ToDay said...

Salam Tun,
Saya tak mahu tanya "kenapa Tun Keluar UMNO" sebab jawapannya sudah ada.

Tapi kenapa Melayu jadi seperti sekarang? Dosa dan salah siapa?
Siapa yang nak jawab kepada anak cucu keturunan kita.

Bersama Selamanya said...

Tun memang seorang yg berani bertindak demi memperjuangkan negara dan bangsa.Inilah gaya seorang pemimpin negara yang berjaya...
Saya amat kesal dengan pimpinan Pak Lah yg tidak tegas dan "lembik".Tidak menampakkan lansung gaya sebagai seorang pemimpin negara.
Tidak berani bertanggung jawab w/pun pilihanraya yg lepas telah menunjukkan kejatuhan beliau.
Masih lagi tebalkan muka dan tidak sedar diri...
Dan ahli UMNO yg lain pula seperti telah dirasuk atau dengan lebih tepat lagi telah disuap supaya menyokong beliau (Pak Lah). Mereka sepatutnya menyokong pemimpin yg membawa kemakmuran negara, bukannya membawa kejatuhan negara!!!
Tolong lah Pak Lah, sedarlah diri demi kemakmuran negara Malaysia.........

Bersama Selamanya said...

Tun memang seorang yg berani bertindak demi memperjuangkan negara dan bangsa.Inilah gaya seorang pemimpin negara yang berjaya...
Saya amat kesal dengan pimpinan Pak Lah yg tidak tegas dan "lembik".Tidak menampakkan lansung gaya sebagai seorang pemimpin negara.
Tidak berani bertanggung jawab w/pun pilihanraya yg lepas telah menunjukkan kejatuhan beliau.
Masih lagi tebalkan muka dan tidak sedar diri...
Dan ahli UMNO yg lain pula seperti telah dirasuk atau dengan lebih tepat lagi telah disuap supaya menyokong beliau (Pak Lah). Mereka sepatutnya menyokong pemimpin yg membawa kemakmuran negara, bukannya membawa kejatuhan negara!!!
Tolong lah Pak Lah, sedarlah diri demi kemakmuran negara Malaysia.........

Prihatin said...

Mengejutkan! Tahniah dan syabas diucapkan kepada Tun. Memandangkan isyarat telah diberikan oleh ahli-ahli UMNO dan Komponen BN terhadap pucuk kepimpinan semasa pilihanraya yg ke-12 tidak diendahkan. Tidak dinafikan sememang pucuk kepimpinan masih mandat majoriti mudah yang tipis. Isyarat itu jelas menunjukkan supaya pucuk pimpinan berundur. Tak kan nak tunggu BN tidak mendapat majoriti mudah baru nak berundur itu sudah terlambat. Masa tu Pembangkang dah memerintah negara.

Anonymous said...

UMNO had treated Malaysia's finest leader with such disrespect and it comes as no surprise. The whole political landscape has changed dramatically for all BN supporters who had given our Tun undivided support all these years.I am sure most will agree with me that after the election fiasco many are still bewildered and still in a state of shock except the present leadership.They have not given any indication or any pro active decisions to reverse the negative feelings and perceptions that is prevalent among us the BN loyalists. Again I ask when was the last time you felt good about your country and now I answer - when our beloved Tun was our leader.

Jimmy Chin said...

Tun,
I am shocked by your decision but I'm fully support of it... I hope your decision of quiting UMNO will open the eyes of the public and UMNO members in particular that the current leadership is not doing enough for the country and it should change. Tun, I will support you all the way.

azimal said...

Saya ingat hanya kabar angin tetapi menjadi realiti.Pemimpin UMNO yang gilakan pangkat dan jawatan untuk diri sendiri tidak akan berbuat demikian dan hanya akan berkata Kita tidak akan tinggalkan UMNO kerana sayangkan perjuangan.Grass root dtutup mulut dengan ancaman dan ugutan.Grassroot yang hanya inginkan UMNO untuk kepentingan diri sendiri akan juga berdiam diri.Inilah Melayu sekarang di dalam UMNO.

hanya yang ada melayu dalam UMNO yang miskin dan tidak berjawatan kerana tiada kepentingan peribadi tetapi suara mereka tidak kedengaran.

Minoriti akan menjadi terhimpit.Akar umbi selalu di umpan dengan wang sehingga untuk hadir ke program UMNO juga diumpan dengan wang.Inilah parti yang memperjuangkan rasuah tetapi mengamalkan rasuah.

Saya harap tindakan Tun dapat di contohi oleh ahli ahli yang lain atau to trigger the mind bahawa memang ada yang tidak betul dalam UMNO yang perlu diperbetulkan.

Pada mereka ini keluar dari UMNO habislah jawatan pangkat dan mungkin diugut dengan siasatan polis dan sebagainya.

Saya ahanya seorang ahli biasa yang suara tidak kedengaran.

Fara said...

Dear Tun,

Assalamualaikum...saya amat kagum dengan Tun dari dulu lagi dan bangga dengan apa saja tindakan yg Tun buat...saya tidak kisah dengan tanggapan org lain terhadap Tun..biarlah mereka nak kata apa..yang pasti saya tetap akan menyokong Tun dulu..kini..dan selamanya..tiada org yang bole mengubah pendirian saya terhadap Tun..SYABAS TUN DR. MAHATHIR MOHAMAD!!!

Supriadi said...

Tun,

Walaupun saya non-Malaysian tapi saya selalu salute atas keberanian Tun dalam mengambil keputusan dan bertindak dan itu tidak saya dapatkan dalam diri pemimpin2x negara Asia saat ini.
Terus terang saja saya sangat terkejut dan hampir tidak percaya jika Tun membuat keputusan keluar dari UMNO serta-merta, suatu tindakan yg mungkin tidak terpikirkan sebelumnya oleh pemimpin2x UMNO namun saya yakin Tun punya alasan dan pertimbangan yang sangat dalam sebelum memutuskannya.
Sangat disayangkan, Tun Mahathir Muhammad, seorang negarawan yg sukses harus 'tersingkirkan' dari UMNO.

Hormat saya selalu utk Tun !

wak segen said...

Salam Tun,
Mereka yang menentang Tun...
Mereka bercakap tentang kebebasan, tetapi mereka tidak pedulikan Guantanemo..
Mereka bercakap tentang 'civil rights' tetapi mereka lupe pengebomam di Iraq dan Palestin..
Cerdik pandai di kalangan mereka me label kan 22 tahun zaman kepimpinan Tun sabagai zaman 'Mahathirism' tetapi mereka lupa Tun hanya menyambung legacy pejuang2 sabelum merdeka dan mendiang Tun Abdul Razak..
Dan pada hari ini..
Mereka menentang DEB, tetapi mereka tidak menentang Haliburton dan Temasek..
Mereka bercakap tentang Ketuanan Rakyat, tetapi mereka tidak sedar bangsa mana sabenar nya tuan pada ekonomi negara..
Dan yang amat menyedihkan, ahli2 UMNO sendiri terus menyokong kempimpinan sekarang, kerana mereka telah lupa apa itu perjuangan untuk Agama , Bangsa dan Negara..

maia6224 said...

Akum Tun,
Benda yang tak baik takkan bertahan lama.Semuga kebenaran akan terserlah tak lama lagi.Saya sentiasa menyokong Tun...Semuga panjang umur...diberkati Allah.

Maia.

Unknown said...

Let me just say this to you Tun...it's ABOUT TIME! I just dont get it with these so called UMNO loyal members...are they really loyal to their party or loyal to the individual(s) in UMNO? Kapal dah teruk bocor sana sini ... tinggal nak tenggelam je lagi....pun masih nak kata kat nakhoda...everything is ok...we will drown together with you. aiii apalah nak jadi dgn parti aku ni.
p.s. Tun...ni lah dunia...bila Tun kat atas semua sayang...bila dah turun...semua pakat campak.

Kayang said...

Tun ,

You're a great leader that lead by example . You stand by your principles and prove that a great leader holds on to what he believe and not swings . I'm not an UMNO member , but if i am , i would have follow you .

Saya harap Tun tidak kecewa bila ramai yang tidak akan mengikut jejak langkah Tun keluar UMNO . Rata rata mereka yang ada di dalam sekarang tiada agenda perjuangan , cuma mencari sumber rezeki . Asalkan rezeki ada , di situ mereka berpijak . Tapi dalam perjuangan sebenar , kesanggupan menempuh dugaan dan melawan arus demi mempertahankan kepercayaan adalah tonggak perjuangan . Teruskan TUN .
saya berdiri di samping TUN !

Anonymous said...

masih ramai lagi Melayu yang tak SEDAR DIRI sebenarnya. Amat wajar tindakan Tun dan tahniah!!Namun sampai bile nasib Melayu kini, jika tiada apa-apa perubahan dan jika pemimpin-pemimpin yang bertopeng itu tidak mengakui kelemahan dan kesilapan.Penulis memang mengakui, kepimpinan sediada tidak matang dan pentingkan diri.Ada juga pemimpin yang macam lalang,ada NGO pun tak guna.Tun keluar kerana Pak Lah..kerana mewakili akar umbi.Kami warga muda menyedarinya kerana memikirkan masa depan cucu cicit anak-anak Melayu yang semakin lemah..

Kushairy said...

Assalamualaikum Tun,

Saya amat terkejut dan sedih dengan tindakan Tun keluar parti disaat ahli UMNO dan bangsa Melayu berada dalam dilema lantaran keputusan PRU 12 lalu. Walau apapun, ia keputusan Tun dan kami menghormatinya.

Saya yang lahir dan membesar dalam era Tun amat mengkagumi Tun sebagai pemimpin politik yang lantang dan tegas dalam membuat keputusan. Tun juga telah menyelamatkan negara ini dari kemelesetan ekonomi dulu. Saya sebagai rakyat Malaysia amat bersyukur kerana Tun berjaya menjadikan negara ini pada tahap yang dapat dibanggakan. Segala jasa yang telah Tun curahkan hanya Allah yang mampu membalasnya dan saya hanya mampu mengucapkan terima kasih.

Keputusan Tun ini amat mengejutkan dan drastik.Kenapa Tun sanggup keluar dari parti yang telah menjadi darah daging Tun sejak sekian lama? Apakah dengan keluarnya Tun akan mendatangkan kebaikan kepada parti dan bangsa melayu? Tidakkah nasib UMNO dan bangsa Melayu akan lebih goyah dengan keluarnya penyokong Tun jika mereka mengikut langkah Tun?
Tidakkah tindakan Tun ini lebih memudaratkan UMNO dan bangsa Melayu ?
Tun telah membuat keputusan yang berani..saya tabik pada Tun..

BUCK said...

Assalamua'laikum Tun!

You'll always be in my prayers. Take good care of your health okay. My salam to Tun Siti Hasmah. How's her French now?

Unknown said...

Assalammualaikum Tun Dr M,

Teruskan perjuanganmu, saya dan keluarga serta ramai lagi rakyat Malaysia akan sentiasa menyokong Tun, berdiri teguh di belakang Tun dan mendoakan kesejahteraan Tun yang amat kami kasihi.

Berani kerana benar, dan yakinlah Tun... kami rakyat lebih berani daripada pemimpin Umno yang kini berjuang di landasan yang salah.

Tun, teruslah mencintai agamamu, bangsamu, dan negaramu tanpa putus asa.

WE LOVE YOU Tun.

Prihatin said...

Mengejutkan! Tahniah dan syabas diucapkan kepada Tun. Memandangkan isyarat telah diberikan oleh ahli-ahli UMNO dan Komponen BN terhadap pucuk kepimpinan semasa pilihanraya yg ke-12 tidak diendahkan. Tidak dinafikan sememang pucuk kepimpinan masih mandat majoriti mudah yang tipis. Isyarat itu jelas menunjukkan supaya pucuk pimpinan berundur. Tak kan nak tunggu BN tidak mendapat majoriti mudah baru nak berundur itu sudah terlambat. Masa tu Pembangkang dah memerintah negara. Sebagai ahli UMNO saya pun turut jejak keluar dari UMNO.

Shuanggie said...

Dear Tun,

You have been the Prime Minister for 15 years of my life and therefore I have the utmost respect for your leadership. Whatever decisions that you make, I'm sure you have the condition of the nation in mind. God bless you always.

lee said...

G'day Tun,

Kepimpinan Tun saya respect dari dulu, kini dan selamanya. Saya berpendapat Tun amat diperlukan lagi dalam pentadbiran kerajaan sekarang. Mohon pertimbangan balik aktif balik. Terus terang, saya kecewa dan frust dgn kepimpinan sekarang - saya lihat tiada orang respect Pak Lah, macam semua orang lihat dia 'boleh dimakan'. kalau 'boleh dimakan', semua etnik terjaga tidak apa, tapi nampak macam pihak tertentu saja sampai ada yg sudah berani declare mahu jadi PM sebelum umur 40 tahun. Panjang Q, org lain pun lama da menunggu, ini mcm main short cut saja pasal belakang ada back-up kuat.

K/l nak banding Tun dgn Pak Lah, memang tiada bandingan. Kita tidak lihat time frame, kita cuma lihat pada gaya kepimpinan sahaja.

kami skong Tun:)

malaysian sabahan said...

Baguslah Tun dah resign... bagus untuk Malaysia. Tiada lagi pak karut. HIDUP UMNO? saya tak kisahpun.

Unknown said...

You say UMNO has now devolved into a soulless entity that glorifies everything its leader does. Whether it is right or wrong. But I think it has always been that way. Just look at some of the comments on your page. Staunch UMNO supporters now vilify UMNO just because you have left. Seems to me like you have quite a large number of yes men too. And you aren't even in power anymore

HazwanAzhar said...

Mungkin tindakkan Tun ini akan menjadi permulaan pemerintahan yang lebih baik untuk negara kita... Semoga Tun berbahagia dan terus menjadi pengkritik di masa hadapan SYABAS

rayfire said...

Dear TDM,

I have always held you in highest regards as a true capable leader of this nation despite having some flaws which seem minor in view of the achievements you have made in the past 25 years.
Your decision to leave the party now, after all that you have gone through may not seem appropriate not for the fact you decided to leave in as a protest against current leadership but the fact that you seem to be still harping on Malay Agenda after all these years.
I sincerely hope you will take some time to also be concerned about the rest of us MALAYSIANS as well.
I think we ALL deserve a better leadership,something whic is NOT racial in nature!
May God Bless You and Your Family!

acong said...

fight for ur right.....

salam,
jika opah saya masih hidup,sudah tentu dia mengikut apa yg Tun buat keluar dari parti....
seharusnya tindakan Tun membuka mata semua ahli parti....kesal dengan apa yang berlaku akhir2 ini....Dimanakah keberanian orang melayu.....ALways support Tun....

Unknown said...

Eloklah keluaq klau dah depa pun buat tak tau kat Tun. Moga Tun sejahtera

jenn v ariela said...

Dear Tun,

satu langkah yang bagus! System demokrasi wujud ke tidak wujud, kita semua rakyat akan tengok nanti...

Beginilah leadership yang kita kagumi, berani dan gagah menghadapi apa sekalipun rintangan dengan telus dan ikhlas. This is an actual "GOOD START TO ALL THE OTHERS IF THEY DARE AND HAVE GUTS TO LEAD TO THE ACTUAL PATH AND SHOW THEMSELVES THAT THEY ARE NOT HIPOCRITES YANG BERMUKA DUA BELAH".

DO WHAT YOU SAID AND THIS IS MAHATHIR!
DELIVERED WHAT YOU HAVE PROMISED AND THIS IS MAHATHIR!

TRUE GOLD IS NOT AFRAID OF FIRE AND THIS IS MAHATHIR!

THAT IS WHY YOU HAVE ALWAYS EARN YOUR RESPECT FROM US. BRAVO! WE KNOW YOU AND WE SUPPORT YOU.

For those who dare not face and have guts to face the truth, they are cowards and they are irresponsible leaders to what they have done.

TRUE LEADERSHIP THAT IS WHAT YOU ARE FOR ALWAYS! LONG LIVE TUN MAHATHIR AND GOD WILL ALWAYS BE AND BLESS YOU AND YOUR FAMILY.

A GOOD START TO LEAD.

acong said...

fight for ur right.....

salam,
jika opah saya masih hidup,sudah tentu dia mengikut apa yg Tun buat keluar dari parti....
seharusnya tindakan Tun membuka mata semua ahli parti....kesal dengan apa yang berlaku akhir2 ini....Dimanakah keberanian orang melayu.....ALways support Tun....

muhamad lokman said...

I'm with you Tun, saya rasa seluruh rakyat malaysia bersama Tun. Tiada apa yang tinggal bagi rakyat jelata sekiranya mereka ini terus rakus

Lee2 said...

Have known u as our PM most of my adult life. U have rule the country well. U have made many right decisions and probably some wrong ones but u are only human. I'm not from the same race as u & your decision to come out fr UMNO does not affect me at all. However, many of these people just do not realise what they have lost! U are the greatest PM in M'sia & u will always remain in history to be. U are at an age where u cannot continue to lead and it's sad that the country today does not have anyone comparable to u.

Taurus Sitara said...

Assalamualaikum Tun Dr Mahathir Mohd,
As expected you always have trump-cards to throw and I feel that this is the best so far.Already Datuk Shahrir Samad put the nation on a standby-for-election !A word of advice Tun-please ask Mukhriz to stay on coz I want him to be the future Prime Minister of Malaysia after Tan Sri Muhydin?If PakLah bends to all the Bar Council and all sorts of Commissions (presently the "think-tank" for PakLah),then I am not surprised if we have people demonstrating for the removal of Cabinet ministers.Wassalam

Zulazri Kamarul said...

-saya ttp support tun..
-moga² Malaysia kita ini berubah..
-jgn lg mcm sekarang..
-tiada lg org yg mahu kan pak lah..
-hidup tun..!!

tunku abdul rahman = bapa kemerdekaan
tun abdul razak = bapa pembangunan
tun hussein onn = bapa perpaduan
tun dr mahathir = bapa pemodenan
pak lah = bapa mertua khairy?

idiotique scarecrow said...

Tun,

saya agak terkejut dan dalam masa yang sama amat hormati keputusan berani Tun...

Apapun yang Tun lakukan pasti mempunyai sebab tersendiri..sistem demokrasi yang terlakar makin dicakar..
namun, bukannya salah sistem itu sendiri tapi manusia yang mempraktikkannya sama ada secara telus atau tidak...

james said...

Tun Dr. M,

saya terkejut Tun keluar daripada UMNO. Selama 22 tahun Tun menjadi Presiden UMNO dan PM, Tun sentiasa menyeru orang ramai bersatu di dalam UMNO. Kini Tun keluar UMNO pula. Rupanya Tun seru orang ramai bersatu dalam UMNO supaya Tun lebih lama menjadi PM. Apabila orang lain jadi PM Tun seru orang keluar UMNO. Sepatutnya Tun tak masuk campur lagi. Come on lah Tun you have had 22 years as a PM. Doesn't it enough for you. Before you retired in 2003, time and again you told us that you won't meddle in the administration of the country. please Tun be truthful to yourself and the nation so that people still respect you.

Pak lah is a good man. His leadership is very good, better than the previous ones.We like pak lah. Dia rendah hati dan dia tahu mentadbir negara ini.

maizasna said...

assalamualaikum TUN,

Sy sokong Tun. Tindakan Tun beri makna Pak Lah betul2 Kokap. Tak reti buat kerja. Tun amat setia dengan UMNO. Sejarah Tun perjuang Melayu amat sy sanjung. Patutnya kepimpinan Pak Lah sambung sj legasi Tun. Lepas dh habis semua tugasan, baru Pak Lah buat rancagan baru.

Good Luck TUn.

MasdianaRazak said...

Dear Tun,

I was so shocked with your sudden resignation from UMNO yesterday. Sad a bit, but trying to support you at the same time. I believe Mahathirsm sentiment is still remain strong among Malaysians. I wish you well..

whitecoffeekaw said...

saya pun protest juga. Tak suka dan menyampah tengok khairy si muka tembok tu. Asyik kipas pak lah. pak lah plak macam sotong tak bertulang. Lalang nan ditiup angin. Pirahh... kalau berucap... semua pakat tidoq. Tak de nye memberangsangkan langsung.
Tutup ajelah UMNO skarang. Buat parti baru.... Sebelum adanye UMNO... ada jugak parti lain kan?

malayrulze said...

Assalamualaikum Tun,

Walaupun saya generasi baru tapi bagi saya "HAK ISTIMEWA ORANG MELAYU" wajar dipertahan,kerana ini negara kita kenapa kita harus kongsi hak istimewa itu?

Cina ada negara yang bernama China,bangsa India juga ada negara yang bernama India.Renunglah sejarah, bangsa melayu ini terlampau berlembut memberi kebenaran untuk bangsa lain tinggal bersama-sama.Ingatlah Bangsa lain jangan ambil kesempatan keatas lemah-lembut dan budi bahasa yang tinggi oleh bangsa Melayu.

Kontrak sosial telah termeterai, ikutilah dan fahamilah,jangan mempertikaikanya kerana bagi saya jika tiada kontrak sosial ini kemungkinan anda bangsa cina dan india tidak akan duduk dengan aman di dalam negara bernama Malaysia.JANGAN SESEKALI SEBUT YANG KONTRAK SOSIAL TIDAK RELEVAN DENGAN ZAMAN SEKARANG!!, kerana kontrak sosial inilah 'anda' boleh mencari rezeki, dan tinggal dengan aman di dalam negara ini.

Saya memang meyokong Tun, bukan saya fanatik pada Tun ,tapi apa yang Tun cakap Tun lakukan itulah kelainan Tun lihat sahaja, Proton,KLIA,KLCC,keluar dari kegawatan ekonomi pada tahun 1988 dan 1997,Bahasa Inggeris dalam sains dan matematik,Putrajaya,Cyberjaya,Kuala Lumpur, kalau nak disenaraikan terlampau banyak jasa dan sumbangan Tun terhadap negara.

Tun bukan cakap tin kosong tapi banyak isinya,bukan seperti ahli politik sekarang yang hanya tahu cakap apapun tiada....

Kepada Tun,teruskan perjuangan anda!!, kepada masyarakat terutama melayu!! anda boleh berfikir tiada apa yang ingin dikejar oleh manusia bernama TUN DR MAHATHIR ini dikala umur mengira detik menjangkau 90 tahun... Hanya satu yang dapat saya rasakan TUN tidak mahu negara yang bernama Malaysia ini 'rosak',terutama untuk bangsa melayu yang masih leka lagi.RENUNGKANLAH...

Semoga apa yang dilakukan oleh TUN diredhai olehNYA ,amin.

nasiria said...

Taniah Tun,
Inilah saat-saat yang saya tunggu, saya dah menyampah dengan UMNO Pak Lah ni,Saya dan keluarga saya akan turut keluar dari UMNO. kerana UMNO sekarang tidak lagi releven untuk ahli UMNO dan orang melayu. tapi hanya untuk keluarga Pak Lah saja.

ADIOS said...

TUN;


What a great move! I'll always support you.... and will also follow your steps!

Jeli-Semenyihdaily said...

syukur alhamdulillah!
manusia tidak selalunya diatas,ingat bila2 kita akan mati tak kira anda siapa pemimpin yang zalim ke atau ahli agama yang warak,ingat itula doa orang yg teraniaya termakbul,DOA ALLAHYARHAM USTZ FADIL NOOR,DSAI,MANGSA2 MEMALI(USTZ IBRAHIM LIBYA)MANGSA2 ISA DAN ISTERI MANGSA2 ISA,ALLAHYARHAM USTZ ISHAK BAHAROM YANG DIPECAT SEMATA2 MEMPERTAHANKAN AGAMA SUCI,INGAT DOSA ANDA AKAN DIHISAB,MENJAWABLA DENGAN ALLAH,SEMOGA TUN KELUAR DARI KEGELAPAN
INGAT LAGI IMAM YANG SEDANG BERKHUTBAH DI AMPANG DIHERET SONGSANG DAN DIMALUI DEPAN ORG RAMAI SEMATA2 BERKHUTBAH,YANG TIDAK IKUT KEMAHUAN TUN
YA ALLAH DENGAN AIR MATA INI AKU RASA BERSYUKUR DENGAN APA YANG KAU LAKUKAN....
AMIN YA RABBAL ALAMIN..insaflah! itu baru dunia

ilovemalaysia said...

It must have been a very very difficult decision for you, Tun, but we have faith in you and all that you do. We love what you have contributed to Malaysia. God bless you, and may the situation in our homeland improve for all Malaysians.

Anonymous said...

Salam

Tahniah atas keberanian Tun demi kepentingan bangsa, agama dan negara..
Insaflah wahai 'pengampu- pengampu" sekalian.Rakyat sudah jelak dengan sandiwara ni.Jika di zaman atuk nenek dan ayah saya melihat UMNO sebagai parti untuk membela nasib melayu, tapi kami generasi muda sekarang melihat UMNO sebagai lubuk untuk orang-orang tertentu mengaut kekayaan dan kesenangan keluarga dan yg seangkatan dengannya.Kepentingan bangsa telah lama berkubur..pa lagi yang tinggal?tapi pemimpin - pemimpin masih lagi menyalahkan pengundi melayu dalam PRU12 sebaliknya bukan untuk menilai kelemahan kepimpinan UMNO sekarang?Asyik menyalahkan orang lain sajerr.Saya pun telah lama keluar dari UMNO..
Pe pun, saya tetap menyokong Tun kerana tiap tindakan Tun mesti bersebab..

p/s : Saya tunggu komen dari Nazri Aziz yg sangat 'bersopan dan berbudi bahasa' dan menantu kesayangan paklah.

admin said...

Tun,

Sila bongkarkan KJ dan Ethos Consulting....

High level corruption by Pak Lah and Son-in-law....

Makin mundur malaysia tanpa tun,
kite perlu jadi ULTRA, bukan penghancur bangsa.

cartel

aduan said...

Tun Yang Dihormati,
Langkah-langkah Tun selalu mengejut dan menggegarkan sekaligus mengundang pro & kontra.

Saya tertanya-tanya, apakah strategi Tun dengan keluar dari UMNO ini?

Memang, dengan tindakan ini UMNO akan kucar kacir dan memberi tekanan terhadap Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi. Tapi apakah patut seorang negerawan seperti Tun meninggalkan parti yang dicintainya semata-mata tidak "cocok" dengan presidennya?

Saya harap tafsiran saya silap bahawa Tun tidak berdaya lagi untuk mengubahnya dari dalam. Tun sudah kehilangan pengaruh di kalangan UMNO.

Saya bukanlah ahli UMNO dan tidak menyokong mana-mana pihak. Saya hanya seorang Melayu dari Riau (www.riau.cc) yang menyokong perjuangan memartabatkan bangsa Melayu.

Kritikan Tun sebelum pilihan raya ke-12 yang lalu sedikit sebanyaknya juga menyumbang kepada kekalahan BN. Pihak pembangkang menggunakan kritikan ini untuk "menghentam" UMNO dan BN.

Demikianlah pandangan ikhlas saya sebagai orang awam - seorang yang hanya menonton dari jauh dan tidak tahu cerita sebenarnya.

Saya doakan agar Tun dan keluarga sihat sejahtera dan dapat meneruskan "perjuangan yang belum selesai" ini. Amin

Syafrein Effendiuz
http://majalah.dompas.net

pak nujum said...

YABhg Tun,

Personally I think you are the bravest of the UMNO lot in doing the right thing for the benefit of the country. Looking at the 'big picture' you have taken the step to jolt the 'silent soldiers' in the UMNO. As for the "Ketua Bahagian's", we have to conclude that they are a gone case because their survival is dependent upon the gravy train provided by AAB and his henchmen. So as long as AAB holds the purse string, the "Ketua Bahagian" will play their part in ensuring AAB and his henchmen stay in power.

Therefore, my dear Tun I believe you are doing the right thing in calling in the cards and see how the grassroots will react. If the so called 'true blue' UMNO members have a conscience, they will revolt and resign. If not then they deserve to have a leader like AAB.

My only regret is that after 22 years of giving blood and tears to the country, the end has to come to this. If UMNO members chose to stay with AAB, they have make their choice and that will be the END of UMNO, mark my words.

However, my dear TUN do not despair as I always believe you have done your best to take Malaysia to where it is till 2003. As a Muslim, we must always believe that the TRUTH will prevail. I personally believe with strong conviction that you will always be a TRUE leader in every sense.

Pak Nujum

Marzuki Yusoff said...

TUN

Good move, you started it in 1988, now you will surely end it. Al Fatihah to UMNO.

Unknown said...

HELLO YU WAI

MIC AND MCA FIGHT FOUR UR OWN RACES.SO FAIR AND SQUARE MALAYS HAS UMNO.U R AFRAID OF UR OWN SHADOW.SR(J)K TU APAKE BENDA....THINK B4 WRITE AND TALK

nowfast2211 said...

TUN M,
it just so hard to believe u made such strong brave decision...but i do think u have made it wisely...I hope ur decision will see positive impacts on us and country and also the party.
yeah i do think UMNO are so weak rite now...there is no such good leader like u in UMNO rite now...i do think i have to wait for decades to see a person like u to lead our country in the future...u r so valuable

TheBlogMaster said...

Paklah sangat lemah dan bebal tidak faham lansung signal orang, tidak hairanlah jika menantunya boleh overshadow beliau.

Najib juga bermasalah serta belum terbukti kemampuannya.

Anwar Ibrahim pula adalah seorang oportunis yang berbahaya.

Haji Hadi pula adalah seorang Muslim yang kelihatan radikal dan extreme.

Tuan Guru Nik Aziz pula sudah tua dan kurang kemampuan fizikal.

Benarlah, calon-calon PM melayu sekarang adalah sukar diyakini kemampuannya untuk mentadbir negara .

Saya sedar dan bagai nampak apa yang Tun nampak. Faktor ekonomi malaysia yang banyak turun dalam naik itu sendiri adalah faktor yang besar, lemahnya sistem politik dan ketuanan melayu akan membuatkan negara semakin kacau!

Bukan melayu mempunyai survival ekonomi yang jauh lebih kuat dari melayu. Orang melayu apa yang ada? Keberanian pun dah semakin tiada.

Saya memandang tinggi tun, tidak sekali2 saya berfikir bahawa tun adalah emosional. Tun adalah orang yang memandang berpuluh2 tahun kehadapan di saat mana orang lain tidak nampak. (ini sudah terbukti semuanya tun!)

Benarlah.. Tun memang negarawan yang tulin.

Dida Azalea said...

Tun,

Ada berjuta anak jati Melayu yang merindui sentuhan kepimpinan Tun. Bagi saya, adalah lebih baik Tun meninggalkan UMNO yang tidak lagi menghargai negarawan hebat seperti Tun. Lebih lama Tun di sisi mereka, lebih pedih dan sedih hati saya melihatkan layanan mereka terhadap Tun. Semoga tindakan ini dapat menyedarkan mereka dan ingat kembali jasa bakti Tun selama ini.

Anonymous said...

Tun, I support your decision. This is away from what Singaporean predicted. Watch their movie "Ah Long Pte Ltd", they insinuated our UMNO politic as kongsi gelap leadership. Your character and Rafidah's character were very clear insinuated. Our PM being played as a "woman" tai koh (Li Wah) of a secret society. I do not understand why this movie is allowed to screen here. The ending, "the woman" is still in power. We are laughing stock in Singapore because of this movie. Somebody please take it down. It is worst than Negaraku ku.

D_Dollah said...

Tun,

Kami sebagai Rakyat Malaysia bersetuju untuk bersama dengan Tun dalam hal ini. UMNO sudah tidak relevan lagi untuk orang Melayu. UMNO sekarang hanya untuk kerjaan anak beranak sahaja!

Kami sudah meletak jawatan menjadi ahli dan penyokong UMNO pada 8hb. Mac 2008!

Ibnu Ismail_77 said...

Kadang2 jadi orang bebas ni lebih baik dalam persekitaran demokrasi.

undilah yang ikhlas...

Shariful Bukhori Alias said...

Salam ....Syabas Tun kerana keluar dari Parti yg tak berdasarkan islam....Ajak lagi ahli2 lain keluar daripada UMNO supaya mereka tidak sesat di dalam dilema...
Saya harap Tun cepat2 bertaubat sebelum Tun mati...Tun kena rujuk Ulama' utk amalan akhirat dan selamatkan isteri sama....di akhirat tiada sapa2 yg dapat bantu melain kan iman dan amalan shj.....
Cadang Tun pi kerjakan HAJI tahun ini dan minta Allah bagi petunjuk kepada Tun dan ahli2 UMNO

Anonymous said...

Pergi ler Tun! And jgn menyibuk berkenaan hal rumah tangga UMNO lagi. Anda bukan lagi ahli. Jasa anda selama ini akan diingati. Dan kezaliman anda juga pastinya bakal diadili. Anda hanya berapa cabar kerajaan dan pemimpin yg lemah mendakwa anda di mahkamah. Kehebatan anda yg terserlah hanya pintar melakukan fitnah dan mampu menebalkan muka walaupun terhadap perkara-perkara yang 1000% BOHONG!

Admin XX said...

Dr,
saya naim,dr png...saya mmg support
dr dri sya tau tntng dr..dr adalah
idola sya..sya tak tau nak ckap apa
tapi saya hnya sokong dr dan ingin memberi cadangan..apa kata dr create 1 parti dan againts smua parti yg lain..pulihkan smuanya..sekian,m.naim..

ketayap said...

Dear Tun,

I give you 5 stars by that decision!!For me, the best way is leaving UMNO forever..

YSLim said...

Tiada apa-apa yang terlambat. Dipersilakan

DrM seharusnya keluar UMNO sejak tidak sehaluan dengan kepimpinan UMNO, tidak menerima sokongan ahli/pemimpin UMNO, tidak dilayan sebagai ahli UMNO. Sebagai seorang manusia, jika kita dilayan sebagaimana begitu, maka reaksi yang paling munasabah adalah ...... ini juga menunjukkan bahawa manusia mudah tukar haluan demi kepentingan sendiri.

Jika atas dasar prinsipnya, jika seseorang telah tidak sehaluan, maka secara kehormatnya mengundur diri, iaitu dari titik masa berlakunya peristiwa tersebut (at the material time). Ini pernah berlaku, contoh yang paling sama secara analogi ialah "Tun Musa Hitam" yang paling masa terdekat "Datuk Shahril"...... dll.

Tetapi jika atas alasan yang sama seseorang mengundur diri pada masa yang akan datang ia diibaratkan sebagai "kira fikiran" (afterthought).

arab said...

salam TUN,

saya menyokong tindakan yang cukup berani,saya sebagai ahli UMNO 02672485 sentiasa menanti kembalinya TUN dalam UMNO.

RinnAzrinah said...

salam...
saya amat terkejut dengan keputusan Tun yang ini... tidakkah Tun terfikir bahawa inilah yang dinanti-nantikan oleh Khairy Jamaluddin & konco-konconya?

Lola_Tieria said...

Dear most Respected TDM,

I cried when you resigned and I cried again when you were treated so badly by umno and AAB. I am only 21 of age, but I have seen what you had brought to Malaysia.
The benefits we got when you reigned fairly as a PM. You put Malaysia on the map. Malaysia wont be a country it is, without your previous guidance.
I am very dissapointed when people question your moves and I think AAB is 'bodoh sombong' when you willingly wanted to teach him the right way to govern.
I strongly opposed 'politic is a family business' like what AAB is doing now. Who is KJ to have such power??
I have been praying that you will guide us back. Run for the PM position again for all I care, I would be the 1st to vote. Politics has now become a race between all three races. The word Malaysian, does not exist anymore and we need you to bring everything back the way they were before.
I pray for you and your family well-being. Pray that Allah will guide you through it all.
You have my Vote!

wan said...

tun mahathir best! sebab alamat rumah aku pun ada nama dia.. harap2 alamat ni tak bertukar sama la sebab nanti posmen nak cari rumah aku tak jumpa

dexs2 said...

Yang Dihormati & disayangi TDM,

Tindakan TDM & DR SH keluar dari UMNO adalah wajar, seperti kata TDM perjuangan UMNO bukan untuk presiden parti, tapi perjuangan untuk agama, bangsa dan negara.

Hari ini saya telah menbeli semua surat khabar... nak tau apa komen-komen dari pemimpin UMNO sendiri. ada yang komen keterlaluan.., seperti kata TDM baru jadi ahli UMNO nak komen lebih2... tau ke mereka ni tentang perjuangan UMNO, bukannya YES BOS.

Komen pemimpin UMNO, ahli UMNO Tunjuk Kesetian.. untuk pengetahuan semua.. saya dan ahli-ahli lain telah buktikan kesetian kami pada UMNO, tidak nampakah sebeluh ini.. lihat PRU pada 2004, BN menang dengan mudah 3/4, apa jadi pada pemimpin UMNO kami... sombong, bongkok dan ego, pada PRU 2008 bila BN tidak dapat 3/4 dan 4 negeri telah jatuh ke tangan parti pembangkang, kami dipersalahkan kerana protes. Kalau kami tak sayangkan parti kami tak akan protes pada PRU yang lalu, sebab kami sayangkan UMNO dan Negara ini, terpaksa dilakukan walaupun pahit. sekarang bukan kesetian pada parti yang perlu dipersoalkan tetapi tentang keiklsan, kejujuran dan ketulusan pada pemimpin2 UMNO yang kami cari.

TDM,

telah banyak menyedarkan kami tentang perjuangan orang melayu, mengajar kami kemajuan apa yang perlu dilakukan untuk mencapai cita-cita. kami sanggup bekerja keras dan berkoban untuk negara, walau cara yang berbeza tapi tujuan tetap sama. TDM jugalah yang selalu memberi semangat kepada kami dan hala tuju perjuangan kita dan memajukan negara tercinta.

Keiklasan dan kejujuran seorang pemimpin yang dapat membangunkan negara. semoga perjuangan kita direstui ALLAH.

iklas
dex

Shy Eight 8 said...

Salam Sejahtera Ayahanda dan Ibunda NegaraKU,
Wow...thats is my first feel towards this sudden announcement...
Now ayahanda betul-betul menambahkan lagi rasa hurmat dan kagum kepada tindakan Ayahanda yang langsung tidak dijangka...
1). Merancang dan malaksanakan dasar-dasar dan projek yang mendapat tentangan dan akhirnya terbukti relevan kepada arys perkembangan dan pembangunan Bangsa dan negara.
2). Menongkah arus dalam membuktikan kecekapan orang Malaysia di mata Dunia...dan banyak lagi
3). Meletakkan Jawatan walaupun masih mempunyai kuasa...
4). Menentang secara terbuka terhadap permasalahan kepimpinan terkini dengan pedas dan berani..
5). Kini melakukan satu lagi tindakan yang amat berani...Meninggalkan Parti yang telah diperjuangkan dan tersemat dalam jiwa dan rohani Ayahanda . memang anakanda dapat rasakan kesedihan Ayahanda membuat keputusan ini. Namun sebagai rakyat, saya percaya Ayahanda mempunyai sebab-sebab yang kuat untuk melakukannya...
Perjuangan untuk bangsa sudah tiada relevan kerana sebilangan besar pejuang bangsa menggunakan UMNO sebagai platform untuk memperjuang kepentingan sendiri termasuk memperolehi harta dan kuasa... tiada lagi perjuangan untuk memartabatkan Bangsa...
Isu remeh2 oleh wakil2 yang terpilih menunjukan ketidak matangan wakil-wakil ini. malah lebih menakutkan ahli-ahli sendiri apatah lagi ahloi parti lain...
Perjuangan sudah semakin terpesong.
Budaya ah Long (samseng) telah menular dalam UMNO... ugut, mencabar, mengungkit dan menikam telah hadir dalam darah perjuangan UMNO...
Ayahanda,
bimbing dan pimpin lah kami untuk menjadi wakil yang sebenar kepada HAMBA-HAMBANYA... bukan kerana segelintar Bangsa atau kaum... kerana pada zaman-zaman akhir ini... wadah perjuangan untuk rakyat...bukan utk sebuah institusi bangsa yang tak mau belajar dan terus belajar... biarlah bangsa ini mengerti pula erti survival supaya mereka mula mahu merangkak untuk belajar membina tamaddun yang sebenar...
Ayahanda, walaupun UMNO membenci Ayahanda, namun percaya lah Rakyat akan terus bersama Ayahanda kerana telah banyak perkara dan pemikiran Ayahanda terbukti dan dikagumi masyarakat luar dan dalam negara...
Kepada pemimpin2 tertinggi UMNO yang beriya-iya menyuruh Ayahanda keluar Parti, kini mereka perlu sedar dan bersedia untuk menjadi gajah-gajah yang akan dihina oleh kemunculan gerombolan burung-burung yang disangka kecil oleh mereka... Insyallah Ayahanda, anakanda akan cuba mengubat kesedihan dan kekecewaan ayahanda dengan sokongan tidak berbelah bahagi dari diri saya sendiri... disamping turut berdoa agar Ayahanda dan Ibunda sentiasa dirahmati dan diberkati pemikiran dan perjuangan Ayahanda... Aminn

Lola_Tieria said...

Dear most Respected TDM,

I cried when you resigned and I cried again when you were treated so badly by umno and AAB. I am only 21 of age, but I have seen what you had brought to Malaysia.
The benefits we got when you reigned fairly as a PM. You put Malaysia on the map. Malaysia wont be a country it is, without your previous guidance.
I am very dissapointed when people question your moves and I think AAB is 'bodoh sombong' when you willingly wanted to teach him the right way to govern.
I strongly opposed 'politic is a family business' like what AAB is doing now. Who is KJ to have such power??
I have been praying that you will guide us back. Run for the PM position again for all I care, I would be the 1st to vote. Politics has now become a race between all three races. The word Malaysian, does not exist anymore and we need you to bring everything back the way they were before.
I pray for you and your family well-being. Pray that Allah will guide you through it all.
You have my Vote!

hamdan said...

apa cerita ni Tun??

bishop said...

tun,

i was sad to hear of your decision to leave UMNO but it does not surprise one bit. you have always been a aman of principle and your decision to leave highlights that very fact (...which is more that what i can say to the cowards sitting up there at MKT!).

tun, i was a by-product of your stewardship of malaysia over the past 20 odd years and i was lucky to live in an era where i am able to see the transition of power from one leader to the next take place. i was shocked by your decison to step down as president of UMNO and was surprised by the overwhelming response by UMNO leadership and rakyat alike during the PRU11 where UMNO & BN occupied more than 90% of the Dewan Rakyat (...or is it the Parliament?).

the events preceeding the 2004 elections was of utter disbelieve when the UMNO leadership at all levels state and national completely lost the plot and lost te confidence of the rakyat where they were hnded down with overwhelming defeats in 5 states & 1 federal territory (not to mention losing he cnfidence of at least 2 sultans!).

i particularly feel sad for malaysians as they still look on their former premier for leadership and guidance in this day and age (as you can see UMNO clearly doesn't feel the need to) when UMNO and its BN component party members should be producing a long line of credible, charismatic and abled leaders in their pipeline for situations such as these. i'm not saying that your leadership is not needed (i'm no UMNO lackey!), what i'm merely saying is that as entities that are constantly evolving and dynamic, these parties should be able to position younger leaders in the event a leadership vaccuum occurs. clearly this is not the case with MCA, MIC, Gerakan, PPP and especially UMNO.

i can understand your frustration, and i believe this is partly why you left the party altogether (over and above the obvious reasons). malaysia is indeed in it's darkest hours and during these times, UMNO and malaysia should call upon its sons and patriots, but what we see now are discrimination and contempt towards you (...in some cases just utter disrespect!). i apologise for their behaviour and i believe these little men and women do not represent the voice of majority in UMNO.

i sincerely hope you will not give up on us, the many men, women and children of malaysia that seeks the wisdom and guidance of by far this nation's greatest leader, a kind statesman and a true gentleman. enjoy the short break you thoroughly deserve and i shall look forward to your contributions in this blog in the future. stay sharp, stay healthy but most importantly stay true to the cause!

Jack said...

Tun, I proud of You!!!

Anonymous said...

tun..
i love you so much..you re my father, father for all..

i always with u.

Unknown said...

I wish you never resigned at the first place (As a Prime Minister & other positions).

Things are messy since you left.

Melayu said...

A'kum Tun Dr MM,

Saya bangga dengan Tun.Saya percaya keputusan Tun adalah keputusan yang dibuat dengan bijak dan bukan sewenang-wenagnya. Saya merasa sedih apabila Tun mengumumkan perletakan jawatan sebagai Perdana Menteri suatu ketika dulu. Saya sedih... saya bimbang. Saya selalu terkenangkan pada masa zaman pemerintahan Tun dulu. Tun seorang yang tegas dan berani. Sekarang lagi sedih Tun dah keluar UMNO. Dengan ini saya juga mengumumkan saya dan isteri juga akan keluar dari UMNO. UMNO dah tak releven lagi. Harap TUN boleh pulihkan keadaan. HIDUP TUN! HIDUP MELAYU!

MRA said...

Assalamualaikum Tun,

We were surprised by your sudden announcement but in retrospect it was something which had to be carried out. We hope that there will be a million other out there who are as brave as your self.

PAK TUAN said...

Ayahnda Tun yang Di Kasihi,

Amat mengejutkan! Itu adalah ungkapan pertama apabila ditanya oleh rakan2 mengenai keputusan maha memeritkan untuk diterima oleh anaknda selaku rakyat marhain yang pernah menikmati hasil jerih payah YBrbahagia Tun semasa mencurahkan jasa kepada negara. Namun anaknda percaya terlalu banyak yang tersirat dari yang tersurat yang hendak diterjemahkan. Semoga Allah sentiasa memberi perlindungan kepada Tun dari mereka2 yang 'cepat lupa' akan jasa2 yang dicurahkan selama ini. Anaknda tidak mempersoalkan tindakan Tun, tetapi jika jalan ini dianggap cara yang terbaik pada ketika ini maka biarlah sejarah menghuraikannya satu ketika nanti. Dengan ini, anaknda sekadar dapat mengisytiharkan diri turut serta keluar dari parti UMNO meskipun telah dilahirkan dari generasi awal UMNO ditubuhkan. Anaknda bukanlah siapa2 yang boleh mengisytiharkan diri melalui akhbar atau mana2 media, malah apakah prosedur pengisytiharan dalam UMNO juga amat kelam dan sudah tentu tidak akan dilayan. Hidup Tun!

MRA said...

Assalamualaikum Tun,

We were surprised by your sudden announcement but in retrospect it was something which had to be carried out. We hope that there will be a million other out there who are as brave as your self.

Carson Ding said...

Why not start a new party if UMNO is no longer relevant ..?

Yuk Lui Chuan said...

Go ahead, Tun. Support u! We don't need such PM...

malayrulze said...

assamualaikum TUN,

Semoga Tun dapat memperbetulkan UMNO .... Banyak sangat masalah yang berlaku sekarang ....... HIDUP TUN,HIDUP MELAYU...

Bleh said...

If Badawi is so sure that he has the support of the party, just hold the UMNO elections now instead of waiting. UMNO should get their house in order. Right now the powerhungry anwar is laughing. He knows that Badawi is the key that will let him return to sell the country out.

anwar as PM? Perish the thought. HE nearly bankrupt the country in 1997 THEN would have sold the country to the IMF. If that happened, all the ingrates now would be begging in the streets of KL just like what happened in Indonesia instead of surfing the Internet on their expensive computers. I rather have Nik Aziz or Lim Kit Siang as PM instead. At least I know their background as non-opportunistic parasites.

In defence of Badawi, he is also in a tight corner. He owes Sabah and Sarawak favours for their support. He knows that he has his work cut out to win back the states. He got ambushed by the opposition who purposefully released all the dirty laundry just to win the elections. I think the people that do such things should be charged for endangering national unity. Such a difficult situation being in between a rock and a hardplace. I pity him, yet he much show some responsibility for the results.

Sarawak, and Sabah in particular, should have some patience. The 2009 Budget hasn't been tabled yet. Who knows what goodies are in sort. Nothing can be sorted out overnight. Filipinos and Indonesians flock to Malaysia illegally because they admire what we have done and want to partake of some of our success. Who can fault them for being envious of our success when their own countries can't help them? On that point, do WE want to be like them and be envious of other countries when our stability and unity disintegrates?

Tun, you are like an ox, stubborn and steadfast. I look up to you. I know some of the decisions you make are difficult yet must be made. I do that everyday. I know how it is being a government doctor in your early days. But sometimes, you need to be a bit more patient. I suspected that the challenge came from an opposition person when I read about the dare. Is what you are doing playing into their hands?

If our current PM cannot take the heat, all he needs to do is invoke the ISA on all the troublemakers. Simple as that. I think that there will be a contract for expansion of Kamunting if that happens.

The bitter medicine must be taken. Otherwise the patient will not get better. I know that if Tun Dr were still PM, he'd force that bitter medicine down the patient's throat, with an nasogastric tube if necessary... just like a doctor :) Unfortunately, the doctor isn't in the house anymore.

Maybe it is time that UMNO became the United MalaySIAN Nationalist Organization. 50 years of unity, shaken to its foundations just because people cannot talk about the problems like adults. I am proud to call myself a Malaysian because when we are united we are strong! When we start quarreling like children, we become weak. The day we lose that unity, I don't want to be known as a Malaysian. I hope that day doesn't come but it looks like that is happening. It breaks my heart.

Tun has done things both good and bad, but it is a sign of a great person if they admit their mistakes. However, politically it is suicidal as some ex-minister discovered. Without Tun, we would still be known as "Korek Tin" and "Tapis Getah" instead of making aircon and computers.

seventy>> I think that would be difficult and it would make things worse. Like small fish come to a sea filled with vicious sharks.

Aziz Laikar>> I agree but sometime old men have to rest. Then again LKY isn't resting as minister mentor.

Sky Angel said...

assalamualaikum,
it is good.. to voice up ur decision..or what so ever..
but.. its just not the right time..
parti pembangkang.. mesti gelakkan org melayu..esp DAP.. org melayu jugak yg rugi..

JJ70 said...

If i got cabar, and people appreciate me no more, then "KELUAR PUN KELUAR LAH" U all can go mampus now. You all damn smart, Tun pave the way, You take the Glory, then u call him old man lah, racist lah. What about yourself? Shame on you all. If one day my own child won't listen no more to my advise, why should i care more? Chinese says "No Face to look at u". Nevermind Tun, let them prove that they are better off w/o u. TUHAN ADA MATA.

boLanliap said...

Mahathir,

please lah, dont play wayang here lah.. please do us a favour, could you answer all the charges and implication against you by the Lingam report before u quit umno, retired, leave this world or whatever. Pak Lah may be useless and corrupted, but you are the founder of all this sins. i think u are comparable to the nazi, adolf hitler.

you already past your shelf life in Malaysia, expired, and outdated. please shut your mouth and go play with your grandson. or you can exposed all the wrong doings during your administration of this beloved country, starting by answering to the charges by this lingam report. so i can ask my son not to spit at your grave or photo after you have go and meet your maker.

june1970 said...

Salam,

Syabas TUN. Satu keputusan yg amat pahit buat TUN sendiri demi membuka mata semua terutama Pucuk Pimpinan Tertinggi Malaysia. Semoga Allah senantiasa bersamamu untuk memperjuangkan UMNO, bangsa Melayu dan lain2. Pedulikan mereka yg tidak pernah menghargai segala jasa2 TUN. Semuanya seperti menikam dr belakang ketika TUN berani bangkit untuk bersuara demi kebenaran, demi semua rakyat Malaysia. Wahai semua rakyat Malaysia yg menyokong TUN, berdoalah kita utk kesihatan dan kesejahteraan TUN sekeluarga. Semoga hasrat TUN dan penyokong TUN utk memulihkan Kepimpinan Parti UMNO dan Kerajaan Malaysia diberkati Allah Subhanallah. Amin.

HIDUP TUN MAHATHIR MOHAMAD 3X

halimsagrod said...

Tun,

LAst Friday when I attended weekly tafsiran at TTDI, it was said Surah
annisa , ayat 57-58..... Rasul SAW kita diturunkan wahyu membentuk tamadun Islam selama 23 tahun. You was short of 1 year.

N????Contoh Amal Soleh dalam AlQuran tiada Amal Fasih ada (Bezakan Surah AlBaqarah ayat 205)

PAK TUAN said...

Yg Brbhg Ayahnda Tun di kasihi,

Amat Mengejutkan! Itulah ungkapan pertama yang mampu diucapkan, namun anaknda percaya Tun telah memikirkan semasak2nya atas tanggungjawab yang dipikul demi mertabat bangsa melayu umumnya. Biarlah catatan sejarah ini dirungkaikan oleh anak cucu kita nanti berupaya menterjemahkan yang tersirat dari yang tersurat. Saya percaya Tun sudah kekeringan air mata memikirkan nasib bangsa melayu seterusnya. Dengan ini anaknda sekadar mampu menyokong Tun dan turut sama mengisytiharkan diri keluar dari parti UMNO walaupun perit mengenangkan akibat kepada anak cucu kita. Siapalah anaknda untuk memanggil media bagi tujuan pengisytiharan ini dan anaknda selaku rakyat marhain mungkin buta atau kelam dengan prosedur pengisytiharan keluar parti. Hidup Tun! Semoga Allah melindungi Tun sekeluarga hendaknya.

Juraimi Zainal said...

Tuai Padi Antara Masak,
Esok Jangan Layu2an,
Intai Kami Antara Nampak,
Esok Jangan Rindu2an....


Selamat Bersara...

airilsyazni said...

Tun, Kalau Pak Lah tak letak jawatan juga macam mana?Org kita akan terus tersungkur.Tolong rencanakan apa plan Tun untuk langkah seterusnya agar org melayu tidak akan gelabah dan terus bersama Tun...Secara peribadi saya menyokong Tun sepenuhnya...

Mohd Nasir said...

Y A Bhg. Tun,

I sincerely hope that you,Y A Bhg Tun Dr. Siti Hasmah and the others who have voiced their intention to leave UMNO to kindly reconsider your decision, please.
Hope to read more from your blog.
Thank you.

Koboi mana boleh minum air Susu!! said...

Assalamualaikum

For me you are the great leader that Malaysia ever had.. Your decision only God & you know that..

Bila Tun membuat keputusan mengundur diri sbg Perdana Menteri, saya turut menitis air mata.. dan kini Tun mengundur diri dari UMNO sekali lg ia terjadi..

mmg benar perjuangan kita belum selesai.. Harap pemimpin sekarang.. bangun lah.. jgn terus "tidur"

Cak Kun Cak said...

Dear Tun,

I agree with your move. This is the only way to teach UMNO leaders to have courage and guts.

Jedi said...

Tun...saya amat terkejut dan sedih kerana tun keluar dari UMNO..walaubagaimana pun saya hormat dan menyokong penuh tindakkan yg telah diambil dan akan dilakukan oleh tun

Patriotic1994 said...

At first I felt great when you leave UMNO. That shows that you are giving a tremendous pressure to Pak Lah. I support you.

Then you say UMNO has changed and no longer like UMNO 62 years ago as one of the reason. I disagree because everyone should move forward, same as party. Moving forward is a change. It should be encouraged. So "change" is good.

I am not sure UMNO today and UMNO 62 years ago is forward or backward. What you think? Forward or Backward?

When you are the leader, I think it is forward, but I have nothing to compare (I am not that old).

When Pak Lah is the leader, I can see that it is a "backward" as compared to you.

A weak leader like Pak Lah is a blessing to Civil Society. You are enjoying this blessing because you can still speak up in the blogs. I wonder if today it was you the Prime Minister, will you stop the blog?

Another thing is Malay's rights. You emphasis a lot on that. We are all Malaysian, regardless of races. Isn't that a good thing for Malaysia? Sticking to Malay's right is like sticking to UMNO 62 years ago.

It is because of this race-based politics we have limited our potential of growth. Race-based politics no longer work today or reached its limits today. New form of parties should now carry on to bring Malaysian to the next level.

I am hoping you will help ALL Malaysians for this goal beyond colors.

happysus said...

Tun,
Saya tak faham kenapa UMNO tak sama. Maktlamat perjuangan,Sama.

Tun juga yang wujudkan UMNO yang ada sekarang.

Walaubagaimanapun saya tahu Tun seorang yang Bijak.

Saya mempunyai pendapat yang berbeza kenapa TUn keluar. Tun Rahman buat sandirwara serupa untuk menguatkan anak buahnya. Ramai yang tidak sebulu dibawa keluar PBB.

Apa-apalah Tun. Hanya Tun yang Tahu.

happysus.blogspot.com

-mighu- said...

laa...
saya baru nak isi borang nak jadi ahli UMNO lepas saya konvo bulan 8 ni...
saya berumur 24 tahun, berasal dari Kedah dan mempunyai latar belakang yang dipengaruhi UMNO yg cukup kuat...
sbab Tun dah kluar saya tangguhkan hasrat saya untuk menjadi ahli UMNO sampai paklah letak jawatan atau dia dah tak mempunyai apa2 jawatan dalam kabinet dan UMNO...
semoga Tun terus sihat dan cekal dalam memperjuangkan nasib agama,bangsa dan negara yang belakangan ini telah diperkotak-katikkan oleh kerajaan 3 beranak...
Semoga perjuangan ini deredhai dan mendapat keberkatan dari Illahi...

Unknown said...

Tun yang saya hormati seorang negarawan yang kami segani.

Tun, tindakan Tun hanya mengulangi sejarah hitam UMNO. bukankah Tun pernah berpesan, "orang yang tidak belajar dari sejarah akan dihukum dengan mengulangi kesilapan yang sama berulang kali"?

Tun melantik Pak Lah sebagaimana Tun Hussain melantik Tun, mengetepikan tradisi UMNO sama sekali. Akhirnya Tun Hussein berkecil hati dengan Tun dan matinya beliau dalam Parti Semangat 46. Kini Tun mengulangi sejarah Tun Hussein.

Jika tindakan Tun Hussain dilihat sebagai satu kesilapan mengapa Tun mengulangi kesilapan yang sama? Jika tindakan Tun Hussain adalah benar mengapa Tun sanggup berbuat demikian pada masa dahulu? Bersalahkah Pak Lah jika sekalipun tindakannya mungkin satu kelemahan atau kesalahan tetapi ianya masih dibawah legasi peninggalan Tun?

Maaf jika tulisan ini mengganggu Tun yang dalam tenang dalam persaraan.

Unknown said...

Seperti yang kita semua sedia maklum Tun merupakan ahli Umno yang telah terbukti dalam pencapaiannya dalam menjalankan manifesto perjuangan Umno. Kad keahlian beliau adalah 001 dan isterinya 002. Sekarang beliau tidak lagi bersama Umno. Saya berasa amat sedih kerana Negarawan ini terpaksa bertindak kearah itu. Saya merasakan sebagai rakyat negara ini yang telah menikmati kepimpinan seorang pemimpin yang membawa Malaysia ke tahap negara maju adalah seperti tidak mengenang jasa. Saya sebagai orang timur masih lagi berpegang kepada adab dan tertib.
Melihat bagaimana ahli Umno respon kepada beliau adalah satu perkara yang amat memalukan. Mereka tidak dapat melihat yang perjuangan beliau adalah untuk menyelamatkan parti keramat ini. Jika begini cara Umno, saya sendiri merasakan tiada ertinya parti ini kepada saya.

tulip_79 said...

Tun, setelah perjuangan demi perjuangan, akhirnya Tun berundur jua. Tapi, yang pasti jiwa Melayu tetap teguh terpahat dalam jiwa Tun.Teruskan Tun...teruskan perjuangan yang belum selesai,walau tidak bersama UMNO...perjuangan harus terus selagi hayat dikandung badan.Warisan kepimpinan lepas perlu ada warisnya...

Insya-Allah, pasti suatu hari mereka akan sedar bahawa parti adalah untuk perjuangan bersama bukan peribadi...

Webmaster said...

Tindakan Tun yang selalu mengejutkan bukanlah asing bagi saya yang hidup (sejak saya dilahirkan) sehingga pimpinan yang ada sekarang. Saya percaya langkah drastik Tun bukan atas marah dan kecewa semata-2, tetapi berdasarkan sesuatu yang tersirat yang kami tidak nampak.

Apa pun tindakan Tun, saya secara peribadi amat menyambut baik kerana selama ini apa-pun jua pandangan Tun jarang sekali meleset. Saya doakan semoga Tun panjang umur dan selalu diberkati Allah.

Saifuddin Abdullah said...

TUN
Setiap hari saya menitiskan air mata melihat komen menteri dan ahli-ahli kaki ampu UMNO UNTUK Abdullah bin Ahmad bin Badawi membuat penyataan akhbar yang menghina dan memperkecilkan TUN. Setiap hari saya berdoa agar TUN diberi kekuatan untuk terus memperjuangkan nasib negara ini. Kebodohan dan kebiadapan Abdulah dan keluarga serta penyokong kaki-ampu harus dihentikan sebelum Malaysia yang TUN bina hancur kerana kebodohan UMNO untuk ABDULLAH. Saya harap tindakan TUN ini akan memberi sedikit keberanian kepada pemimpin UMNO yang bukan kaki-ampu untuk bertindak dan menghancurkan Dinasti Abdullah sebelum Malaysia yang tercinta ini hancur.

Setiap hari saya terbaca pandangan ahli UMNO supaya semua masalah diselesaikan secara berbincang. Tapi sampai sekarang apa yang dibincangkan dan hasil dari perbincangan siapa pun tak tahu. Mungkin tajuk perbincangan ialah cara-cara untuk MENGAMPU dan memastikan Abdullah bin Ahmad terus menjadi Perdana Menteri dan terus menghancurkan UMNO.

Sesuatu parti itu hanya penting jika ianya memperjuangkan isu dan hak yang dipersetujui oleh setiap ahlinya. Parti menjadi tidak relevan sekiranya ia memperjuangkan seseorang individu atau sekelompok individu yang mahu terus berkuasa. Sekiranya ini berlaku ahli parti harus bertindak seperti mana tindakan TUN supaya demokrasi tidak menjadi boneka mainan inidividu tertentu. Tolong selamatkan Malaysia supaya anak-anak kita dapat merasai apa yang kita nikmati sewaktu era TUN.

P/S. Untuk perhatian Musa Hitam, cukuplah mengampu. Abdullah dan keluarga serta penyokong kaki-ampunya adalah duri dalam daging, pemusnah UMNO, BN dan MALAYSIA. Pembangunan 22 tahun yang dikecapi hasil pemikiran TUN. Kehancuran selama 8 tahun hasil kepimpimpinan ABDULLAH. Siapa duri dalam daging, TUN ke ABDULLAH?

Unknown said...

Assalamualikum,

Tun,
Thank a lot to make a move from UMNO. Teach them!!!

What we can do to make them realise that whatever they want and do right now is not for us and our country ... all is only for they own pocket....

Till now, what they try to do and prove to us?? All is trickster!!!

Everyone try and like to show they so smart and good enough but actually they not...!!!ZERO!!!
They's always welcome to get involve in politic not bcoz to save and help the country but to suck people blood... and kill us "Orang Melayu" every second's...

I'm very sad to hear that.... dont know what is going to be happen after this...and where ar we after this!!

Tun, my prayer's are always with you and yre family forever....
Please do it whatever u think that is "RIGHT"... we are always support u....

"Is Only You Can Change Whatever They's Not Suppose To Be..."

Unknown said...

Tun,
there is no denying the contributions you've done for our beloved Malaysia.

However, your latest action is a mis-calculation on your part. Trying this selfish approach to divide the people will only bring you disgrace.

I would like to remember you as someone who thought of the "Bangsa Malaysia" concept, who brought happiness to this little kingdom.

Not otherwise...

ayby07 said...

saya juga akan keluar parti umno berkuatkuasa hari ini juga sebagaimana mengikut jejak Tun.ayby

Qistina said...

I really wish that the newspapers would stop reporting opinions of people saying that you are making a HUGE mistake, coz I don't think so!

I know you know what you're doing, Tun & hopefully, this will knock some sense into Pak Lah to quit.

Jahanara Abu Bakar said...

For the love of my country and for the unweaving honour and respect for my former premier the one and only Tun Dr Mahathir, I have also decided to leave UMNO together with him until UMNO refurbishes and reengineers itself from it's pinnacle of devastating leadership. We are with you all your way back Tun!

..:: eT ^ zaTieY ::.. said...

tindakan yang berani Dr,
menambahkan warna warni dunia politik Malaysia ni
pasti lepas ni orang melayu makin berpecah belah

melayu tak bersatu
jatuhlah malaysia

jangan sampai itu terjadi
jaga2 dengan tindakan dr
sy doakan perpaduan melayu

darryl said...

Tun, I believe if you walk away, you should walk away from UMNO forever. Stand your ground. Don't turn back and regret for i believe thats the right thing to do. Forget the past and move on to better things in life. God bless you and your family.

tulip_79 said...

Tun, perjuangan demi perjuangan diabadikan demi mempertahankan bangsa Melayu khususnya. Semangat Melayu terus tegar dlm jiwa Tun. Teruskan, teruskan perjuangan selagi hayat dikandung badan. Walau Tun tidak bersama UMNO,usah berhenti berjuang. Walau apa saja dugaan dan rintangan menimpa, buktikan bahawa perjuangan parti adalah untuk semua bukan peribadi...
Warisan kepimpinan lepas perlu ada kesinambungannya....

Semoga Allah merahmati segala usaha Tun...

LangkawiLocal said...

Dear Tun,
What a Bold and Brave move!!!!
All umno members who are not satisfied or share the same feelings should follow the lead made by you.

ZEE said...

Salam Tun,

Satu tindakan yang saya rasa amat berani, saya bangga menjadi penyokong UMNO semenjak saya remaja lagi kerana keluarga saya keseluruhannya adalah penyokong UMNO. Benar kata Tun, UMNO sekarang bukan UMNO 62 tahun dahulu, UMNO sekarang....adalah UMNO "yg memikirkan kepentingan ahli-ahli keluarga pemimpin terlebih dahulu"....Saya amat sedih dengan perkembangan Malaysia sekarang....tidak seperti perkembangan semasa Tun memimpin negara. Dato' Abdullah bukan pemimpin....tetapi pemerintah. Beliau memerintah semua pengikutnya tutup mulut. Walaupun saya baru berumur 39 tahun tetapi saya tetap dapat menilai perbezaan Malaysia di tangan beliau dan Malaysia di tangan Tun. Bukan mahu memuji Tun hingga ke atap....tetapi ini adalah kejujuran saya memberi pandangan. Ikhlas. Tun, saya dan seluruh keluarga saya amat menyayangi Tun sekeluarga, biarpun Tun tidak pernah mengenali kami sekeluarga....namun kami masih tetap di belakang Tun. Salam sayang utk Tun Dr Siti Hasmah.

kar9 said...

assalamualaikum
kepada YAB TUN, saya sebagai belia rakyat malaysia berasa terhutang budi terhadap pengorbanan tun yang suci itu. teruskan tun kami sebagai belia negara menyokong apa2 sebarang tindakan yang tun akan buat dan bersedia berdiri di belakang tun. dan kami akan bersedia membantu tun wlau apa jua keadaan pun.
kami sayang bekas perdana menteri kami dan akan sanjung sampai bila2 itulah sumpah taat setia kami buat tun, TERIMA KASIH ATAS JASAMU TUN KAMI AKAN KENANG SAMPAI MATI, TIADA PENGGANTI SEPERTI MU. sekian terima kasih.

Mercy said...

Malaysia today, tomorrow .... ?
It started with the March 2008 elections. Now, sweeping changes are happening throughout the nation. It is still too early to determine if the changes are for the better but one thing is certain, the general public surely welcome more information being made available to them on issues concerning them.

What is sad to see is that when each time we speak of a strong government, the name UMNO inevitably crops up. Why is that ? What does UMNO have to do with a strong government ? UMNO is but only one component party of Barisan National.

In a world where everyone is fighting for equality, if and unless the elected government addresses and resolve this issue, there will always remain racial strife in Malaysia.

It may be true to say that Malaysia provides opportunity to everyone but unless the government can tell the world that Malaysia provides EQUAL opportunity to everyone, we fall short of the mark. In fact, it is a credit to the people of Malaysia that we are able to maintain racial harmony in the country DESPITE not being treated equally.

For more than 20 years, the self-alleged "strong" leader failed to make changes to the above. What hope do we have for a allegedly "weaker" leader ?

I'm sincerely hoping that Malaysia will come to a point when everything, i.e. politics, education, business, sports, etc, will be based on merit and NOT the race we are.

Clear Mind.

The Company said...

Tun,

Hope all is wee and your health is strong may god be with you. I dont understand the actions "when will he get the message" the people have spoken. I do agree with you that the malays have lost an institution "UMNO" but i do not agree that the non malays are going after the malays. I am a non malay but i will fight to maintain the rights of the raja - raja, agama Islam and the national language Bahasa Malaysia. I do beleive this is what makes us malaysian a true malaysian. I do not think you are racist but i think most people are not getting your message right.
I am a malaysian first and indian second. and i will stand by my malay and non malay brothers to uphold our soverighnity. I also strongly beleive a strong corrupt free UMNO will be the strenghth of BN.
But who will replace AAB if he resigns. I do not think Najib has the backbone to run this country.
In your mission to remove AAB you have to name a successor.
Dear Tun please rest easy and take care of your health in this trying times. My prayers are for you and our nation

SAYA ANAK BANGSA MALAYSIA

elsaathira95 said...

Dear Tun,
I'm totally with you. And now, i'm really concern about malays future. I think you should take the blame too because you were the one stepped down from the PM post. You shouldn't do that. WE STILL NEED YOU!!!!

Fifi said...

Tun,

Kalau Tun keluar dari UMNO tidak ada orang lain berani tentang PM. Semua-nya Yes-man aje!

kamar zaman said...

Tun,

Tindakan Tun adalah amat tepat sekali. Pemimpin UMNO yg ada sekarang terlalu kurang ajar terhadap Tun. Abdullah Badawai "is really a sick man", orang yang tidak mengenang budi dan sombong, dia sebenarnya hanya perlu menyambung kerja2 yg belum diselesaikan oleh Tun. Dan selepas itu semua orang dalam UMNO akan lihat ada kesinambungannya dan akan terus memberi sokongan. Namun dia terlalu bangga diri selepas kemenangan PRU 11. Dia dah lupa bahawa kemenangan itu adalah kerana rakyat terpesona atau suka akan caranya Tun menyerahkan kuasa kepadanya sebelum PRU 11 itu. Bukan kerana dia. He is nothing at all!!

Selamat sejahtera.

ujangmuiz said...

Saya amat menyanjungi Tun. namun untuk tindakan tun kali ini adakah Tun dapat memberikan jawapan mengenai perkara berikut kepada saya agar dapat saya membuat keputusan atas saranan Tun dan juga dapat ahli ahli UMNO yang lain melihatnya dan juga membuat keputusan.

1 - kesan kepada PM berbanding kesanya kepada UMNO dan bangsa Melayu itu sendiri.

2- Apakah yang bakal dilakukan oleh pembangkang khususnya Anwar yang mempunyai agenda khusus membalas dendam kepada Tun untuk memanipulasi keputusan Tun ini.

3 - Apakah tindakan susulan Tun untuk memastikan tindakan Tun ini akan memberikan kejayaan.

Saya perlukan jawapan kerana saya rasa keputusan perlu dilakukan bukan secara membabi buta. Sokongan boleh diberikan namun haruslah mempunyai dalil yang kuat untuk menyokongnya.
Terima Kasih.

pesort said...

salam buat TUN,

syabas TUN, saya sentiasa menyokong penuh idealogi & pandangan TUN, selama mana ianya memenuhi keperluan rakyat & menepati firikan saya personally.. Agak lama memerhatikan tindak tanduk TUN.. sejak saya paham akan permainan politik, TUN sentiasa menjadi bahan rujukan, mungkin bukan secara langsung, tapi still dijadikan rujukan.. langkah terbaru nie betul2 buat saya rasa kagum.. tak guna nak membodek & menjilat kalau tak paham apa yg dibodek & dijilat..

kesan PU12 betul2 mengancam saya sebagai melayu.. kehidupan yg diharungi semakin menyeksa saban hari.. senang cerita, semoga melayu akan sentiasa memartabatkan bangsa & agama.. jgn kerana berbillion kekayaan dikejar, habis ranap maruah bangsa..

terima kasih TUN, perjuangan masih belum selesai, mayb takkan selesai.. tetapkan pendirian kerana ramai anak bangsa yg sudah penat melayan kerenah & memerlukan satu pandangan baru yg berani & jujur..

saya tidak menentang kerajaan, cuma nak jaga tepi kain sendiri, poket & masa depan anak2 & keluarga.. semoga perubahan yg dicari akan cepat dirasai..

tq tq.. salam...

gadek said...

Tahniah diatas keberanian TUN, Saya amat hormat dengan keputusan TUN.

"Berkorban apa saja, harta ataupun nyawa, itulah kasih mesra, sejati dan mulia"

berani kerana benar...hidup TUN.

hhanni said...

Salam Tun, I'm probably one of yr biggest fans. My utter respect and admiration for you have never wavered despite your leaving office. Like you, i too am saddened by the current state of affairs, esp since the last general election, which incidentally, was my very 1st election. I no longer feel safe and secured in my own country. Pls remember, you have our support. God bless!

Mikael Z. said...

tun, terima kasih kerana bg signal..saya pun akan turut serta keluar dr umno..

atasan umno lebih kepada wang dan kepentingan individu saje..

Fazli Razali said...

Assalamualaikum Tun,
Saya sememangnya menyokong tindakan Tun kerana melakukan satu tindakan yang drastik dalam politik negara kita.Saya hidup dalam zaman pemerintahan Tun dan saya dapat rasa setiap perubahan dasar yang Tun lakukan.

Saya berharap agar tindakan Tun ini akan membuka mata warga Malaysia supaya berani menyatakan apa yang mereka rasakan perlu tanpa rasa takut di dalam negara yang berdemokrasi ini.

Hanya "Malaysia Boleh" di hati saya....tidak ada "cemerlang,gemilang,terbilang" di lubuk jiwa.

Unknown said...

pak lah n some of his menteris are like those wannabes in a reality show..tak boleh nyanyi tp perasan boleh nyanyi..tp oleh kerana ramai sangat yes man yg sokong guna sms maka mereka maseh lagi berada dlm reality show tu..maka kesumbangan lah yg kita dengar tiap2 kali mereka muncul..

i'm with u Tun..

Islam Hebat said...

tahniah tindakan anda tepat

fizzi said...

Salam...saya juga kecewa dengan Pak Lah..saya juga akan ikut jejak Tun.Saya juga akan keluar dari UMNO.Kerana UMNO sekarang bukan pembela bangsa.Sekira nya Tun membuat parti baru saya lah yang akan jadi ahli yang pertama.

-mighu- said...

laa...
saya baru nak isi borang nak jadi ahli UMNO lepas saya konvo bulan 8 ni...
saya berumur 24 tahun, berasal dari Kedah dan mempunyai latar belakang yang dipengaruhi UMNO yg cukup kuat...
sbab Tun dah kluar saya tangguhkan hasrat saya untuk menjadi ahli UMNO sampai paklah letak jawatan atau dia dah tak mempunyai apa2 jawatan dalam kabinet dan UMNO...
semoga Tun terus sihat dan cekal dalam memperjuangkan nasib agama,bangsa dan negara yang belakangan ini telah diperkotak-katikkan oleh kerajaan 3 beranak...
Semoga perjuangan ini deredhai dan mendapat keberkatan dari Illahi...

Unknown said...

pemimpin UMNO skrang bagaikan pelajar2 prgram realiti yg tak tau menyanyi tapi perasan boleh menyanyi..mereka guna sanak saudara dan kawan2 utk terus menyokong menggunakan sms..maka kesumbangan lah yang dapat kita dengar tiap2 kali mereka muncul..hmmm

saya tetap sokong Tun..

Mat said...

Assalamualaikum Tun semoga dalam keaadan sihat dan sejahtera.

Tun tindakan tun memang berani...
Kata orang tindakan Tun tidak akan membawa kebaikan kepada parti, tetapi daripada diam dlm parti lebih baik kita melakukan sesuatu yang mungkin ada rasionalnya walaupun pada zahirnya nampak semacam tidak membawa apa2 kebaikan pun. Saya dilahirkan pada tahun 1981 sekarang umur saya sudah 27 tahun, saya dibesarkan dalam sistem kerajaan yang diterajui Tun, sekarang saya sudah menjadi seorang profesional di sebuah syarikat multinasioanal yang dikelilingi ramai bukan Melayu, tapi alhamdulillah saya dapat menyaingi mereka, ini telah membuktikan segala idea dan tindakan Tun semasa mentadbir Malaysia dan menjadi tunjang kepada kebangkitan Melayu telah meletakan bangsa melayu setanding bangsa2 lain. Pilihan raya lalu merupakan kali pertama saya mengundi setelah terlepas pilihan raya pada 2004, saya mengundi untuk Parlimen Jerlun, walaupun anak Tun bertanding saya telah memilih pihak pembangkang walaupun saya tidak kenal calon tersebut, bukan kerana saya sokong manifesto pembankang tetapi ini lebih kepada ketidakpuasan hati saya terhadap kerajaan yang dipimpin selepas Tun. Saya minta maaf atas tindakan saya ini. kalaulah Tun masih menerajui,saya tidak akan teragak2 untuk memilih UMNO/BN. Saya berasa bangga dan kagum mempunyai pemimpin macam Tun. Saya tahu tiada siapa yang dapat mengantikan Tun walaupun setelah Pak lah letak jawatan nanti, tetapi saya berharap sekurang-kurangnya dia dapat meneruskan idealogi Tun dan menjadikan Tun sebagai mentor. Sebagai seorang yg dibesarkan di-era Tun saya takkan melupakan segala perjuangan Tun. Saya sentiasa menyokong tindakan Tun tanpa bebelah bagi. HIDUP TUN....

Unknown said...

sudah la che det... hang mmg che det yg dulu... nak dgr pujian jer... komen negatif hang x publish pon... awat x publish komen dr saya??? blackout ker??

Anonymous said...

You are a true hero !

I'm proud to be a Malaysian.

Matt Adil said...

YAB Tun,

Amat berani tindakan Tun,dan saya percaya tindakan ini adalah langkah pertama untuk memulakan tindakan akhir Tun menyelamatkan negara, bangsa dan survival kuasa melayu di bumi bertuah ini..tidak keterlaluan jika saya ingin menyatakan..saya juga pernah terfikir untuk meletakkan jawatan untuk keahlian dalam UMNO..tapi siapa saya?apa impaknya?dan..siapa pun ingin ambil pusing tentangnya?tapi benar..ramai lagi diluar..dan 'di dalam' sana yang ingin keluar sama..tapi kerana sayang tak terkira pada asas kekuatan bangsa ini..mereka gagahi juga..saya tahu Tun bukan tak sayang UMNO..jauh dilubuk hati Tun mengharap sesuatu yang sama kami harapkan juga...perubahan dalam UMNO..sampai bila Yes Boss terus membuat boss gembira...kami juga mahu bersuara..jangan kerana takutkan tampuk digegar dari akar...tangan dihulur..poket dibuka...akhirnya yang merana rakyat biasa seperti kami..

harap ramai lagi menjejaki susur yang Tun bina..

dan yang tertidur cepat sedar dan terima lah kenyataannya

Atui Dtabasan said...

Ana faham dengan tindakan Tun Dr.M, ana juga tahu ini bukan keputusan yang mudah. Ana juga dengan ini turut mengistiharkan keluar parti UMNO
sekian.

tunku said...

i am absolutely 100% with you Tun.
we do not want to stay in abdullah badawi's party. we will only rejoins umno once umno have a new president.

mindminda said...

Asmkm,Tun Mahathir Tun Siti asmah yg amat kami kasehi,hormati,sanjungi seabat umur saya bersama pemerentahan Tun saya lihat melayu semakin berjaya melayu d kenali dunia tp bila Tun tinggalkan kami jangkaan kami menjadi benar tiada gantinya! tampa kita sedari inilah permata hati yg hilang yg perlu kita cari,Tun saya rakyat yg setia menyokong AMNO tidak pernah gagal mengundi tp keputusan saya telah mendahului Tun dengan tidak mengundi tahun ini jd saya menyokong keputusan Tun meninggalkan AMNO.Pada pendapat saya Abdulah pura pura pekak dan buta, perbuatannya seolah olah ia hidup selamanya kami pernah berkata jika Tun menubuhkan parti baru kami ikut tak perlu tahu seramai mana inshaALLAH cuma kami ingin luahkan pertapa pengejutnya seperti Hishamudin dan yg lain kerana tidak menegakkan yg benar kami mohon kepada Rafidah dan yg setanding dengannya beramai ramai HAPUSKAN pemerentahan Abdullah!!! doa kami untuk perjuangan Tun dan terus bersama ALLAHUAKBAR

bob_kedah said...

saya generasi muda juga telah JELAK dengan Pak Lah & Keluarganya... saya turut bersama Keluar UMNO sebagai tanda protes ke atas kepimpinan pak Lah

Money4U said...

Tun, you're like a captain of a Ship with map(plan) and a compass(direction). Indeed we sailed with you the seven sea going through waves and we reached our destiny. Now we have a new captain who want to sail the ship with just a map. Indeed we sail but we lost at sea. Great captain tells great history. You steer the nation to a destiny that the world beginning to see this small nation. Indeed you are a great leader. We share your pain and hope we shall gain from it. Syabas Tun!

noris helmi nordin said...

Tun,
A warrior till the end. You know what is 'tersirat' and read between the lines everytime you see aomething is not right.

Actually your announcement is by chance slip of mouth or intended after a long wait to announce it?

If you succeed in this last bid to outst Pak Lah, and this situation shows how much you really hate this man, please share with us the post era after the resignantion took place of all your worries in the name of safeguarding the nation.

CEO AL HAFIZ MANAGEMAENT said...

Syabas Tun. Saya sangat2 Gumbira mendengar berita ini. Tuan Guru Nik Abd Aziz pun lagi gembira.

"When your boss is happy, u are happy"

«Oldest ‹Older   601 – 800 of 1356   Newer› Newest»