Tuesday, May 27, 2008

Pemimpin Pemusnah

Apabila musuh menyokong ketua pasukan lawannya, kita boleh ramal ada sesuatu yang tidak kena berkenaan dengan ketua tersebut.

Inilah yang kita sedang lihat berkenaan dengan Presiden UMNO sekarang. Secara langsung dan tidak langsung kita lihat ketua-ketua parti lawan menyokong pengekalan Dato Seri Abdullah Badawi sebagai ketua atau Presiden UMNO dan Perdana Menteri.

Demikian Karpal Singh, musuh ketat UMNO menasihatkan saya supaya bersara dan tidak campurtangan dalam urusan kepimpinan Dato Seri Abdullah Badawi.

Dato Seri Anwar Ibrahim pula menyata secara terbuka kepada The Straits Times (Singapura), jika Abdullah teruskan (kepimpinannya) “it is also good for us because he is weak” (Jika Abdullah terus (memimpin) ia adalah baik bagi kita (parti lawan) kerana dia lemah).

Pemimpin-pemimpin PAS secara peribadi membuat kenyataan yang sama.

Mungkin ini adalah strategi parti lawan untuk menjatuhkan Dato Seri Abdullah. Tetapi mereka tidak pernah berkata demikian berkenaan Presiden-Presiden UMNO yang terdahulu atau berkenaan pemimpin Perikatan, Barisan Nasional dan parti-parti komponen yang lain.

Mereka juga tidak pernah berkata demikian terhadap Dato Seri Abdullah sebelum dia memimpin Barisan Nasional dan UMNO dalam kekalahan yang teruk pada 2008.

Walaupun demikian pemimpin-pemimpin parti-parti lawan ini tidak pernah betul-betul serang Dato Seri Abdullah sejak dia mengambil alih teraju Barisan Nasional dan UMNO pada 2003 hingga 2008 sepertimana mereka mengecam dan mencerca pemimpin-pemimpin Perikatan, Barisan Nasional dan UMNO sepanjang masa dahulu. Kenapa?

Kemungkinan besar mereka sedar bagaimana ahli dan penyokong setia Barisan Nasional telah hilang kepercayaan dan benci kepada Dato Seri Abdullah. Mungkin mereka berharap kebencian ini akan berterusan dan mengurangkan sokongan mereka kepada Barisan Nasional. Ini sahaja boleh memberi kemenangan kepada parti lawan di kawasan-kawasan tertentu dalam Pilihanraya Umum ke 13. Mungkin juga terlintas di hati mereka bahawa penyokong Barisan Nasional dan ahli-ahli parti Barisan Nasional akan kekal dengan pendirian mereka dan mengundi parti lawan.

Keputusan Pilihanraya 2008 menunjuk dengan jelas yang penyokong Barisan Nasional dan ahli parti Barisan Nasional telah sabotaj (mengikut pendapat Dato Seri Abdullah sendiri) Barisan Nasional, telah undi parti lawan, telah menyebabkan calon-calon Barisan Nasional kalah di kawasan-kawasan tradisional mereka. Sesiapa sahaja yang dicalonkan oleh parti lawan, -- posmen, penjaja, penyanyi karaoke – menang melawan Barisan Nasional.

Walau apapun alasan yang diberi oleh Dato Seri Abdullah dan konco-konconya, parti-parti lawan sedar bahawa kemenangan mereka yang besar di sebabkan oleh Dato Seri Abdullah, cara pentadbirannya dan tindaklakunya. Barisan Nasional telah kalah di lima negeri dan satu wilayah dan tidak dapat 2/3 daripada kerusi Dewan Rakyat.

Jika kepimpinan Dato Seri Abdullah diteruskan, sokongan kepada Barisan Nasional tetap akan terus merosot lagi sehingga kalah diperingkat pusat. Kemungkinan ini menjadi lebih besar jika parti-parti pembangkang dapat dirikan pemerintahan yang baik di negeri-negeri dimana mereka berkuasa. Penyokong Barisan Nasional yang berpaling tadah mungkin akan kekal dengan pendirian mereka kerana ini. Dengan itu tak mungkin lagi Barisan Nasional menawan semula negeri-negeri yang telah ditawan oleh parti lawan.

Dan yang buruk sekali ialah kemungkinan Barisan Nasional kalah diperingkat Pusat. Apabila hilang kuasa diperingkat pusat, kehilangan kuasa ke atas kewangan negara, ke atas dasar-dasar negara, pentadbiran negara dan lain-lain kekuatan yang datang bersama dengan pemerintahan peringkat pusat, Barisan Nasional dan UMNO tidak mungkin lagi memperolehi kuasa di negara tercinta ini.

Inilah musibah yang dijanjikan oleh pengekalan kepimpinan Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi. Segala keistimewaan Bumiputra dan Melayu akan terancam dan mungkin hilang terus, walau apa pun janji oleh pihak lain.

Mereka yang hari ini mempertahankan pemerintahan Abdullah Ahmad Badawi harus fikir dengan mendalam. Mungkin mereka akan perolehi nikmat untuk diri sendiri untuk menjadi Menteri, Timbalan Menteri; untuk dapat kontrak atau jawatan tertentu dalam parti di waktu ini.

Tetapi apabila kuasa sudah tidak ada pada Barisan Nasional nikmat tidak akan diperolehi lagi. Lebih dari itu anak cucu pun tidak akan mendapat nikmat lagi.

Ingatlah keuntungan hari ini boleh membawa kecelakaan pada hari kemudian.

Pemimpin yang disokong oleh parti lawan bukan pemimpin sebenarnya. Pemimpin yang disokong oleh parti lawan akan memusnahkan kita.

Oleh itu bertindaklah sekarang sebelum terlalu lewat. Kita tidak punyai masa. Jika Dato Seri Abdullah tidak letak jawatan sekarang masa untuk memulih semula UMNO dan Barisan Nasional akan jadi terlalu singkat sebelum Pilihanraya ke 13.

448 comments:

«Oldest   ‹Older   201 – 400 of 448   Newer›   Newest»
Mohd Nadzri Kamsin said...

Pak Lah perlu faham kemarahan rakyat. Tidak pernah berlaku dalam sejarah Malaysia, sokongan yang diberikan kepada parti lawan secara besar-besaran.

zoie aby said...

Saya sangat bersetuju dgn kenyataan Tun itu.Namun suara Tun tidak didengari oleh pemimpin zaman sekarang ini.Kenapa TUN memilih Pak Lah dipilih oleh TUN dahulu?

muhammad said...

5kenapa komen yg tidak setuju dgn tun tidak di tapis...adakah ni adil..jgn ingat tun saja yg betul????

IronSyed said...

Assalamualaikun Tun yang dihormati..

Saya masih ingat lagi sewaktu Tun mengumumkan persaraan Tun
semasa perhimpunan agung UMNO dahulu.

Walaupun sebelum itu Tun pernah menyatakan hasrat untuk bersara
tetapi sewaktu Tun mengumumkan yang Tun akan bersara, saya berasa
cukup berasa sedih dan terharu.

Kemudian saya terbayang muka Pak Lah yang bakal menganti tempat
Tun. Saya tanya pada diri saya, bolehkah Pak Lah memikul tanggaungjawab
sebagai perdana menteri pada masa tu?

Saya tak mengharapkan Pak Lah jadi macam Tun tapi saya harapkan Pak
Lah dapat menyambung semangat dan pemikiran serta wawasan Tun bagi
memastikan negara ini terus maju, aman dan makmur.

Saya tahu Tun terpaksa meninggalkan banyak perkara yang belum Tun
selesaikan. Tun sudah pasti mengharapkan Pak Lah menyambung kerja
kerja Tun.

Saya merasa paling terkilan bila usaha Tun untuk mengajak negara-negara
Islam sama-sama mengunakan matawang dinar terhenti dan saya tak
dengar lagi dari mana-mana pihak untuk meneruskan usaha Tun ini.

Dahulu saya sering berdebat dengan rakan-rakan mempertahankan tindakan
Tun memecat Anwar Ibrahim. Saya yakin dengan tindakan Tun. Saya yakin
Tun tak pernah tersalah tafsir bila membuat sesuatu perkara atau tindakan.

Sekarang saya berdebat lagi dengan rakan-rakan bila Tun mendesak Pak Lah
untuk meletak jawatan.

Saya tak meragui apa yang Tun lakukan. Sebagai bekas perdana menteri,
Tun telah menerajui negara ini selama 22 tahun. Tun telah serahkan tanggungjawab
Tun pada Pak Lah dalam keadaan negara yang cukup baik serta kedudukan BN
yang kuat dan kukuh bersama parti-parti komponennya

Saya mengerti perasaan Tun bila melihat BN hampir tumbang pada PRU 12 lalu.
Hati siapa yang tak merasa sedih bila perkara yang diusahakan selama berpuluh
tahun akhirnya hampir musnah dalam masa singkat sahaja.

Saya ada empat orang anak yang masih kecil. Saya tertanya-tanya, apakah kerajaan
sekarang ini dapat memberi kehidupan yang terjamin untuk anak-anak dan cucu cicit
saya di masa hadapan??......Atau anak-anak dan cucu cicit saya pula terpaksa
menjadi PATI dan merantau ke negara asing untuk mencari rezeki...???!!!!
Oh Tuhan..Kau jauhkanlah semua perkara buruk itu...

Ya Allah...Kau kurniakanlah kepada kami pemimpin-pemimpan yang bijaksana, berhati
mulia, amanah serta jujur yang dapat memerintah serta memelihara negara kami menjadi
negara aman dan makmur serta menjadi sebuah negara yang dirahmati olehMu ...Amin.

Mariapun said...

Salam Tun,

Saya sentiasa menyokong Tun dan pada saya, apa sahaja yang Tun utarakan memang tak dapat disangkal.

Bagi yang menyokong Tun M, memang dari golongan orang yang ada future dan bijak, dan bagi yang menentang Tun sambil nak jilat bontot Pak Lah, sendiri mau ingat la, looseerherher........ bodoh dan bangsat macam DSAAB!

Pentadbiran PL memang lemah kerana PL sendiri dah di kawal oleh menantu hantunya! Ramai dikalangan pegawai atasan kerajaan juga yang mengamalkan sikap bodek membodek hasil daripada pentadbiran yang dikenalkan oleh PL. Islam Hadhari? Apa tue? Itulah dakyah ketuananan Pak Lah yang telah mengabui mata rakyat.

Pak Lah nie tak faham bahasa agaknya? Rakyat dah tunjuk jalan keluar secara baik masa PRU12 ari tue.. Tu pun mujur la rakyat masih kesian, hanya biarkan 5+1 negeri yang ditawan pembangkang bagi beri ruang untuk Pak Lah berundur secara terhormat. Tapi masih tak sodar diri. Orang Penang pun tolak pimpinan Pak Lah, takkan tak reti2 lagi kot?

Pak Lah, undur lah dan cepat la blah! Rakyat dah makin derita sekarang nie. Harga barang naik setiap masa, ni petrol nak naik lagi. Apa Pak Lah nak rakyat Malaysia makan ubi hari2? Sedangkan Pak Lah hidup mewah disamping isteri baru?

Percayalah dengan saranan Tun Dr. Mahathir. Tun sorang yang berpengalaman luas dan seorang yang berwawasan. Cuma satu je silap Tun, silap yang paling besar ialah menyerahkan kuasa kepada Pak Lah. Pengganti yang tak kredible langsung! Masa PRU11 memang besar, berlagak sombong! Lepas satu penggal, kalah besar! Tersungkur, tapi tak mahu undur!

Undurlah Pak Lah supaya boleh terus tidur berdengkur! Sistem pentadbiran kerajaan pun patut ditukar sekali kerana dah ramai sangat pegawai kerajaan yang korupsi. Umur persaraan dinaikkan bagi memberi ruang kepada penyalahgunakuasa terus berleluasa sekurang-kurangnya untuk tempoh 2 tahun lagi. Bagaimana pula nasib rakyat yang berlambak menganggur? Kuar IPT kena bayar PTPTN, tapi keje tak de, nak bayar guna apa? kulit kerang?

Semoga Allah panjangkan usia Tun Mahathir agar menjadi penyelamat kepada rakyat Malaysia.

Teruskan usaha Tun untuk memberi tekanan kepada Pak Lah supaya letak jawatan. Kami akan sentiasa menyokong Tun!

Unknown said...

Everyday is history.

Somewhere in the future, our grandchildrens, great grandchildrens, great great grandchildrens will learn that Malaysia once have a weak leader.

There I quote:
"Ingatlah keuntungan hari ini boleh membawa kecelakaan pada hari kemudian."

Then again I ponder:
"Kecelakaan hari ini boleh membawa keuntungan pada hari kemudian."

Amitabha

Gelombang Rakyat said...

Tun Dr Mahathir Mohamad, menarik sungguh kenyataan tempohari bahawa Abdullah Ahmad Badawi "takut kepada Singapura". Abdullah Ahmad Badawi "lebih takut kepada republik tersebut daripada ahli Umno sendiri. Apalah nak jadi dengan pemimpin macam ni?" Ada beberapa lagi ketakutannya. Namun, sebagai Penakut, Tidak berani, dua ciri ini pun sudah cukup untuk menambahkan kepada keburukan Pemimpin Pemusnah ini. Ya, Abdullah Ahmad Badawi.

ASHAR said...

TUN,
"PEMIMPIM PEMUSNAH" atau
"PEMIMPIM PEROSAK" sama saja.

Ini sangat lah menakutkan, jika ianya tidak di turunkan:

"" When Singapore got Batu Putih, Lee Hsien Loong said lets not hold any grudges between both countries and lets forward to bigger opportunities such as the Iskandar Region where Singapore and Malaysia can work together. ""

Jika PEMIMPIM PEROSAK ini tak di turunkan..?

PKR akan mengambil alih, dimana pemimpim mereka DSAI adalah lebih teruk dari PEMIMPIM PEROSAK ini...

Kalau PAK LAH pemimpim perosak yang dah banyak merosakkan ini di pimpin oleh Khairj Jamaludin.

DSAI pemimpim perosak yang satu ni, yang sah dibelakangnya YAHUDI dan US, akan bertambah hancur dan rosaklah negara.

Kita rakyat Malaysia harus sedar akan PEMIMPIM PEMUSNAH atau PEMIMPIM PEROSAK ini....

TOLAK MEREKA 100% tak ada kompromi lagi.


Salam perantau
Angkatan Lancang Kuning
-ashar-12;31

pang5bugis said...

Begitu UMNO dulu kini selama nya, peminpin yang tidak jitu pendirian di terima menjadi ahli sedang byk ahli yg setia berkorban jiwa raga hanya untuk UMNO di pinggirkan

politicsisfun said...

Tun, sungguh senang sekali mendesak Pak Lah turun dari jawatan, tetapi pernahkan tefikir implikasinya selepas itu? Siapa sebenarnya yang cukup layak mengambil alih kepimpinan umno, BN dan MALAYSIA selepas beliau? SIAPA?

Mungkin ada juga hikmahnya Pak Lah belum mahu berundur. Selagi ada pengganti yang cukup sesuai untuk mengganti beliau, saya yakin Pak Lah akan mengundurkan diri. Sama seperti tindakan Tun, setelah Tun fikir Abdullah lah yang paling layak untuk menggantikan diri Tun, baru Tun berundur bukan?

Gelombang Rakyat said...

Tun Dr Mahathir Mohamad, pemimpin yang cemerlang, gemilang, dan terbilang, ialah pemimpin yang dapat meningkah arus pemikiran lain-lain pemimpin dunia. Ketika beberapa negara telahpun meminjam dari sebuah syarikat, bukan sebaliknya, seperti lazimnya syarikat meminjam dari negara, maka strategi Tun Dr Mahathir Mohamad, telahpun berkesan dalam menangani krisis matawang antarabangsa. Demikian pula seterusnya usul Dinar, dan Mata Wang Serantau untuk Asia. Tetapi pemimpin yang malang, kecundang, dan lintang-pukang, ialah dia yang menyeru rakyat seluruhnya untuk menjadi abdi, dengan meredhakan dideritai sambil faham bahawa kenaikan harga barang keperluan dan perkhidmatan di Malaysia, tertakluk bergantung dan berkaitan dengan kenaikan harga barangan dan perkhidmatan yang melanda dunia. Abdullah Ahmad Badawi tidak sedar dan tidak faham siapakah di sebalik globalisation. Lantaran, subsidi yang dilangsungkan sekarang ini sebagai langkah popular sememangnya memungkinkan kemusnahan rakyat dan negara, jika wang yang diperuntukkan itu dijadikan subsidi, dan tidak pula dirancang untuk meraih pendapatan negara. Jelas, siapa pemimpin pemusnah ini. Ya, Abdullah Ahmad Badawi.

anak merdeka said...

Salam... nampaknya dalam situasi politik sekarang, masyarakat melayulah yg paling tertekan dan risau dengan masa depan yang bakal dilalui anak cucu kita. pelbagai pendapat, andaian dan kerisauan disuarakan oleh banyak pihak yang kononnya mendokong ketuanan melayu samada dari kem pembangkang atau UMNO sendiri.

pembangkang hentam UMNO itu lumrahlah, pembangkang sokong Pak-lah tu macam ada udang di sebalik batu. tetapi apa yang menghairankan ialah orang UMNO duk hentam orang UMNO sendiri. dalam situasi sekarang, apa yang penting sekarang ialah satu penyelesaian jangka masa panjang perlu diatur oleh semua pihak yang sayangkan ketuanan melayu di bumi berutah ini.

-salam anak merdeka-

zaza said...

salam tun.. setuju sangat dgn tun.. dulu saya pernah rasa pak lah ada karisma utk ganti tun dgn cara dia handle beberapa kes semasa tun jadi pm. tapi skrg bila dia dah jadi pm saya rasa dia mmg tak boleh memimpin negara dgn baik.saya rasa ramai menteri yg sokong tun dlm diam tapi takut nak bersuara sbb takut di turunkan atau di ambil tindakan.pembangkang sokong pak lah sbb dia org takut tun tubuh parti baru dan dia tau ramai pengikut tun kat malaysia ni. ramai yg pangkah pembangkang sbb tak suka kan pak lah bukan parti dan at the same time diorg compare cara tun memerintah. silap2 kalau tun tubuh parti lain pihak pembangkang pakat2 masuk bn umno sbb nak kuatkan barisan. ye tak? tapi saya pun tak nampak pemimpin yg cukup sesuai utk ganti pak lah skrg. doa saya jangan lah anwar ibrahim jadi pm dah la. cukup la kita merana... Tun..teruskan perjuangan yg belum selesai.

keyra mansor said...

salam tun,

i have never been post a single comment before in any blogs which i read..but somehow your expression of foreseeable thinking make me break my silence..

Dear Tun, please lead us again!..
i have been idolised you since my age of 5 years old. Please do something for our betterment. A leader of your calibre was something that we need nowadays.

Unknown said...

Salam Tun,

"Apabila musuh menyokong ketua pasukan lawannya, kita boleh ramal ada sesuatu yang tidak kena berkenaan dengan ketua tersebut." - Apa pula dengan ahli sendiri yang cuba menjatuhkan ketua dalam pasukan sendiri? Walaupun AAB pemimpin lemah, beliau membolehkan pembangkang berpeluang memantapkan parti sendiri dan parti pembangkang yang mantap akan memberi manfaat yang besar kepada rakyat-jelata kerana rakyat kini mempunyai satu alternatif. Kalau dulu kita hanya sempat membeli barangan daripada "Kedai" lapuk BN, sekarang kita boleh membeli barangan daripada "Kedai" lain. Kalau Kedai BN dapat memperbaiki mutu barangan atau memberi kita diskaun, kita boleh beli daripada BN sekali lagi. Itulah namanya demokrasi. Kita perlu sedar bahawa Negara Malaysia wujud bukannya kerana untuk dipimpini oleh BN sahaja. Lagipun, kepada AAB, parti pembangkang itu hanya membangkang sahaja, orang yang cuba menjatuhkannya barulah musuhnya. Kadang-kala, orang lain lebih baik daripada orang sendiri; pencaturan politik memang sukar difahami...

Unknown said...

Tun,

1. Pak Lah cakap poltics saja facts tak pernag ada.

2. Tgk tak news kat tv one of the University at Japan reward Pak lah's wife jean what kind of anugerah. Dah lah si jean baca je text ucapan yg dah tentu orang lain buat dan sebut satu perkataan tu salah. TV3 saja je tunjuk part tu. Kalau org lain buat text pun practice la baca nie tak sibuk buat apa pun tak tau.

3. Jepun pun panidai saja je bagi award tu kat Jean so senang dapat project kat Malaysia bknnya sebab Jean tu pandai.

4. Pak Lah menghancurkan ekonomi. Semua project Tun dia nak cancel takut dia tak dpt name la tu.Project yang tak sepatutnya dia nak buat like keretapi laju from kl to Johor. Tak ke bodoh namanya tu nanti semua tourist tak nak masuk malaysia ikut KLIA bcoz as we all know Singapore is the top 0 best airport in the world.so kalau dah from johor to KL jap je baik this foreinger landing kat singapore. dah KLIA akan mati if Pak Lah do the project now still in the denial stage bout that project. a lot of similar thing like things yang mungking akan memusnahkan ekonomi malaysia dan menambahkan ekonomi singapore dgn keputusan yg pak lah buat.

4. Anwar bukkanya nak jadi PM dalam UMNO coz dia dalam PKR pun dah comfortable. the Jewish bank in a trillion of money in Anwars's Swiss Bank. They want Malaysia to be 2nd Singapore they dun want Malaysia as a muslim country coz they know kalau Anwar jadi PM pun paling lama 10 thn. After 10 yrs who gonna be PM kata kerajaan campuran. of coz non muslim la tu dok beratur panjang tunggu nak jadi PM.

5. Anwar pengkhianat bangsa kerana duit sanggup hancurkan malaysia bangsa dan agama.ni namanya tali barut yahudi.org macam nie memang wujud kat mana mana.

Latzrkht said...

Saya sangat mengagumi kepimpinan dan pemikiran Tun..Teruskan Perjuangan demi Agama,Bangsa dan Negara.

HangNadim2020 said...

Tun,

Mesyuarat cawangan only on July, bahagian in sept... Saya risau jika gerakan memulihkan parti akan hilang momentum sebelum perhimpunan agung UMNO.

http://hangnadim.wordpress.com/

Ayuh Kayuh! said...

Salam Buat Tun,
Jika difikir-fikirkan perkara ini, kita wajib mempertahankan kuasa politik-satu-satunya kuasa yang kita ada-hanya di kalangan Bangsa Melayu. Pimpinan sekarang (Pak Lah) sangat lemah dan suka diacah-acah kaum lain, parti pembangkang dan NGO (yang tidak berdaftar).
"aLAHai Pak Lah!, rakyat tidak suka cara kepimpinanmu yang lemah, akurlah pada isyarat PRU-12 yang lalu...pencen, tanam sayur, tak pun jadilah Bilal kehormat di tempatmu atau nyah! sahaja kata tegas nista dari kami rakyat biasa"

Unknown said...

Surely UMNO Leader need to be taught in the Art of War-Sun Tzu

Now the general is the bulwark of the State; if the bulwark is complete at all points; the State will be strong; if the bulwark is defective, the State will be weak.

There are three ways in which a ruler can bring misfortune upon his army:
(1) By commanding the army to advance or to retreat, being ignorant of the fact that it cannot obey. This is called hobbling the army.
(2) By attempting to govern an army in the same way as he administers a kingdom, being ignorant of the conditions which obtain in an army. This causes restlessness in the soldier's minds.
(3) By employing the officers of his army without discrimination, through ignorance of the military principle of adaptation to circumstances. This shakes the confidence of the soldiers.

Five essentials for victory:
(1) He will win who knows when to fight and when not to fight.
(2) He will win who knows how to handle both superior and inferior forces.
(3) He will win whose army is animated by the same spirit throughout all its ranks.
(4) He will win who, prepared himself, waits to take the enemy unprepared.
(5) He will win who has military capacity and is not interfered with by the sovereign.

Current UMNO now is in denial, over confident, ignorance & selfishness throughout the entire party.
Being the majority and ruling party of other component parties will end in losing confidence of its members
thus giving victory to the opponent without lengthy campaigns.

rams609 said...

YAB TUN,

A SMART LEADER MUST KNOW HOW TO STRATEGIZE, BUT AAB AND HIS BLIND FOLLOWERS HAVE NOT A BIT OF IDEA ABOUT THAT.

AT THIS POINT IN TIME,THE OBVIOUSLY SMARTER COMPETITOR IN PAKATAN RAKYAT OF COURSE ARE WILLING TO TAKE ADVANTAGE OF THE SLEEPY ONE. ALL THEY NEED TO DO IS TO DELIVER AND KEEP TO THEIR WORDS OF TRANSPARENCY AND OPENNESS, AND GE 13 WILL SEE THEM WINNING THE RAKYAT, THE COUNTRY, AS WELL AS THE CABINET.I FOR ONE, WILL NOT GIVE MY VOTE TO BN IF AAB AND NAJIB ARE STILL HEADING UMNO, AND WILL BE INFLUENCING FAMILY AND FRIENDS TO THE THE SAME.

WHAT I AM ATROCIOUSLY SICK OF IS WHY NONE OF THE SO-CALLED SMART MALAYS IN UMNO ( ALL OF THEM CAN'T BE DUMBOS CAN THEY?)HAS THE SENSE OF URGENCY IN THIS IMPORTANT MATTER?!

ANYTHING SET FOR TOMORROW IS A LITTLE TOO LATE.

" SAYA DENGAR TAPI BESOKSAYA AKAN BUAT DECISION". BUT YOU KNOW THERE AIN'T GONNA BE ONE! BERAPA KALI RAKYAT MAU DITIPU?

LET'S NOT WASTE ANYMORE PRECIOUS TIME. IF THEY DO NOT WANT TO CHANGE, WE'LL SUPPORT THE OTHER PARTIES. AFTERALL THEY SEEMS TO BE WORKING FOR US NOW.

AAB AND NAJIB MUST BE REPLACED BY SOMEONE BETTER, WHO'S WILLING TO STAND UP AND WORK FOR THE COUNTRY, NOT JUST FLAUNTING EMPTY TALKS AND THEORIES, AS WELL AS FLAUNTING THEIR GREED IN THEIR OWN WORLDLY THINGS.

NO MATTER WHAT THE UMNO AND GOVERNMENT GOONS SAY ABOUT YOU. WE THE REAL PEOPLE WILL SUPPORT YOU TUN.

BECAUSE WE KNOW WHO WORKED, AND WHO'S SLEEPING ON THE JOB.

TAKE CARE TUN.

SALAM.

Unknown said...

Tun,

Please elaborate further sajak "Ku Cari Damai Abadi".

m.basir said...

Salam Tun

Buat yang dihormati dan dikasihi
selepas era pemerintahan tun,Malaysia bagai kehilangan suara di arena antarabangsa,saya masih ingat beberapa laungan tun yang mengegar dunia misalnya di Davos dan apbila tun mengkritic yahudi,tun dicop sebagai antisematik dan beberapa duta malaysia diluar negara di panggil menberi penjelasan,tapi bila tun mengatakan apakah pihak yahudi tidak boleh disentuh,dunia bagaikan tidak dapat menjawab pertanyaan tun,saya sebagai rakyat merasa bangga dan sekarang ni saya rasa suara malaysia tidak lagi kedengaran di arena antarabangsa,
semasa pemerintahan tun dunia bagai menunggu teguran atau pandangan tun berkenaan sesuatu perkara dan pangan yang tun berikan selalunya adil dan memuaskan hati semua pihak, apa yang paling mengecewakan saya ialah bagaimana pemimpin sekarang ini menyisihkan tun,mereka tiak mahu tun memberi pandangan atau sebarang ulasan kerana pendapat atau pandangan tun ada kebanarannya,begitu juga tun sepatutnya dijemput mengadiri perhimpunan umno sebagai jemputan khas kerana jasa tun kepada kepada parti dan negara adalah tidak terhingga,apakah jasa tun sudah lupai,saya punya ramai kenalan yang membenci tun semasa pemerintahan tun tapi sekarang ini rata rata mereka mengakui pemerintahan tun adalah yang terbaik, syabas tun

m.basir said...

syabas tun

ASHAR said...

har1964TUN,

"Pemimpin Pemusnah" = "Pemimpin Perosak"

Selain PAK LAH siapa lagi..?

Kalau berjaya Pak Lah turun...siapa penganti agar tidak lagi ada "Pemimpin Perosak" yang memimpin negara ini.

Sekarang Pimpinan Pak Lah seolah tunduk dengan Singapore....

besok..

Pimpinan "Baru" tunduk dengan siapa lagi mpesaing dan musuh negara...????


Siapa yang layak..?
Mengantikan,

Pemimpim yang tak lemah, tak tidur dan tak ada sensiviti...!!!

Yang jelas Pemimpin Berani tak ada seperti TUN.

Alternativnya: MUHYIDIN YASIN yang nampak bebas masalah. MUKHRIZ pelapis baru yang sedang melantang.


Harap TUN perjelaskan semua mereka yang dikatakan PEMIMPIN PEMUSNAH ini dan bakal menjadi PEMIMPIN PEMUSNAH ini.


Salam perantau

-ashar-1;54
Angkatan Lancang Kuning Nusantara

inilah jalanku.... said...

Ha;ha,ha ! Aku nk tergelak dgn korang semua. Apalah dosa Pak Lah sampai korang begitu beriya-iya benar nk jatuhkan pemimpin tersebut.Sebenarnya inilah hikmah dari piliharaya lalu. Dapatlah kita lihat pelbagai watak manusia bermain politik yg semestinya busuk lagi membusukkan.

chedin6may said...

salam sejahtera buat tun,diharap allah akan terus memberi kesihatan buat tun,agar dapat lah kami bertukar tukar pendapat bersama tun atau pun tun akan melihat kajatuhan parti umno,kejatuhan barisan nasional dibawah kepimpinan abdullah ahmad badawi.nauzubillah.

teringat saya senikata lagu warisan.(yang setiap pagi dinyanyi kan ketika menyertai kursus biro tatanegara).setiap kali menyanyi,setiap kali juga saya menitiskan air mata.sedih sedih sedih bila mengenang kan yang bangsa melayu hanya tinggal kuasa saja.itu pon makin lama makin terhakis disebab kan pemimpin sekarang.

abdullah ahmad badawi sekarang telah melaku kan apa saja,dan akan terus melaku kan apa saja untuk mengekal kan diri nya sebagai perdana menteri malaysia.segala tuntutan dari pada dalam parti,dari parti komponan,dari NGO,dan macam macam lagi yang saya kira tak perlu dilayan.tetapi atas dasar untuk kekal,dilayan juga.bagi saya,tindakan yang dilakukan,hanya akan melemah kan lagi pentadbiran beliau,selain untuk menghancur kan kerajaan pimpinan nya.

kenapa lah pihak penyiaran atau surat khabar tidak membuat temubual dipihak rakyat atau pon ahli umno diperingkat bawah?tanya sendiri suara akar umbi.yang ditanya semua nya pak menteri yang mempunyai kepentingan peribadi.

harap sangat agar tun akan terus bersuara seperti ini,dan diharap orang orang umno akan terjaga dari mimpi mimpi indah yang disaji oleh pemimpin pemusnah ini.

teja72 said...

Ybhg Tun yang dihormati...

betul ke diaorang kata yang blog Tun ni dijawab oleh orang lain bukan Tun sendiri?...kalau betul malas ler nk join...

Zara said...

I'm reading your latest book... it's alright, but still very political!

Besides having Trump, Branson, etc for bed time success stories... Can you write a book about your success and how one could achieve it? Perhaps, a few tips here and there too?

Regards,
Sirhan

Fazli Razali said...

saya sokong kenyataan Tun.Alangkah baiknya pemimpin UMNO yang ada sekarang sentiasa membaca blog ini agar mereka sedar betapa ramainya yang menyokong Tun.

Saya juga beranggapan seperti Tun kerana selama ini saya tidak pernah dengar pemimpin pembangkang menyokong pemimpin UMNO tetapi kali ini mereka benar-benat mahu Pak Lah terus menerajui UMNO.

Malahan sekarang telah ramai yang berani mempersoalkan hak-hak dan keistimewaan orang Melayu dan Kesultanan Melayu.

samurai melayu said...

Salam AYAHANDA RAKYAT
Pejuang ulung Bangsa Melayu yang telah membina landasan
untuk generasi mendatang menjayakan
Wawasan 2020.

Izinkan,

Kapada yang saya hormati Sdr. 'Apex said',

Bismillahirrahmanirrahim,

Hujah2 tuan hamba yang dipaparkan dalam blog chedet.com dihargai dan
sememangnya amat bererti kapada kami orang melayu/muslim. Masa kini tidak ramai antara orang macam kami yang tahu dan boleh berbahas dan berhujah tentang
kandungan Al Quran dan hadith2 Rasul.

Malang ada diantara tuan2 yang ariff dan mahir
berbahasa arab dan boleh menterjemah kandungan nya dalam bahasa rumi melayu, banyak malakukan tafsiran2 yang berlainan rupa dan bentuk penyampaian nya kapada kami
Macam juga undang2 ciptaan manusia yang dipangil The Rule of Law, sesuatu undang2 itu tidak boleh berdiri dengan sendirinya ( ‘per se’) kerana kadangkala ianya kena dikaitkan kepada 'sections, sub sections, clauses and sub clauses yang lain. Apatah lagi , kitab suci Al Quran yang sempurna kandugan nya, anugerah yang Maha Pencipta mestilah di baca dan difahami seluruhannya sebelum ahlil kitab(ulama) itu boleh menyebarkan/menyampaikan dengan lebih berkesan kepada umat manusia..
Kerap kali, gulungan yang bergelar Alim Ulama berdahwah dengan hujah2 dan tafsiran ikut fahaman dalil akal masing2.

Sebagai kiasan yang paling ringkas dan senang difahami dari kanak tadika hinggalah ke menara gading iaitu perjalan ‘hidup’ air seperti berikut;

'Dari mata air, menjadi aliran air, menjadi anak2 sungai. Dan dari percantuman puluhan anak2 sungai menjadi sungai dan seturus nya menjadi sungai yang besar dan mengalir mengikut tarikan graviti akhirnya kelautan (tak nak pening kepala kalu, dengar sajalah lagu Bengawan Solo)

Tapi kepada para scientist yang telah membuat kajian atas Air, telah menemukan
elemen2 yang tidak boleh dilihat oleh mata kasar iaitu 2 bahagian Hydrogen(H) dan satu bahagian oxygen(O) dalam bentuk formula(kalimah) H2O,

Kesimpulan nya;
Yang tersurat itu adalah Air, dan
Yang tersirat itu adalah Hydrogen(H2) dan Oxygen(O)


Maka bila orang melayu memperjuangkan kedaulatan dan ketuanan bangsa itu adalah
Kehendak Nafsu(tidak kekal) dan apabila orang melayu menganut dan mengamal rukan2 Islam maka itu adalah permohonan IMAN( kekal)
Madsudnya, jika panji-panji bangsa Melayu tidak lagi dijulang, siapakah akan menjunjung suratan Ilmu Allah di bumi tok moyang kita, termasuklah sdr. ‘Apex said’yang perpengetahuan ini, jika ianya dijajah oleh bukan melayu dan bukan Islam.
( ada faham ke , tulisan pembahas ‘Jeffrey said’ dipost chedet.com?)
Yang akan hilang maruahnya adalah bangsa Melayu dibuminya sendiri

AGAMA ISLAM TELAH DITENTUKAN KEKAL DARI MULA ADAM DITURUNKAN KE BUMI YANG FANA INI HINGGA LAH KEHARI KHIAMAT.
AMIN.

Bersama kita mencari keredhoan Yang Maha Esa supaya,

Pabila ditamatkan permohonan nafsu(mati),maka dimakbulkan NYA permohonan Iman (kekal) kita supaya setelah pengadilan dipadang mahshar nanti, kita diizinkan merentasi Titian SempurnaNYA iaitu ' Ihdinas siratal mustakim'kembali ke serambi 'MAKKAH'yang sebenar2NYA iaitu alam
SYURGA yang kekal. Insyaallah
Wallahu...

Kami hamba yang lemah dalam segala2 nya memohon ribuan ampun dan maaf jika apa yang terluah disini menyinggung hati dan perasaan sesiapa jua pun.

Astaffirullah,

Alfatihah, Amin

Tani Yutaka said...

Tun yg dikasihi,
UMNO skrg tak ubah sama dgn Keadilan..sama- sama berjuang utk leader..bukan utk agama,bangsa dan negara.....kepimpinan Dato'Seri Abdullah telah teruji dgn Makkal Shakti pd PRU 12....sy amat risau apa akan jadi pada Malaysia ...terutamanya org melayu....yg masih lagi bertongkat apatah lagi utk berjalan sendiri mmg tak mampu.....kemunculan para pemimpin di peringkat IPTA..dah di ngap dulu oleh Anwar dgn Koncon2 nya semata2 tertipu dgn dunia politik yg dicipta oleh Anwar.....yg tinggal pemimpin yg korup....utk berjuang dlm UMNO....padahnya....PRU 13 kerajaan skrg nih akan hilang kuasa secara total dan KONTRAK SOSIAL yg diapi2kan oleh PKR akan menggantikan hak istimewa orang Melayu....!!!Tun telah dianugerahkan daya pemikiran yg tajam,kami merayu agar Tun membela nasib kami...tak rela anak dan cucu kami dihenjak2 oleh bangsa lain!!!!

MP-KedaiKopi said...

Dear Tun,

Apabila pihak pembangkang tidak senang dgn kritikan Tun terhadap pemimpin yg ada skrg, ahli2 UMNO dan org2 Melayu amnya jgn terprangkap dgn prmainan licik pihak pembangkang. Mereka mahu supaya pemimpin UMNO dan BN yg ada skrg terus dikekalkan krn pmbangkang amat seronok dgn mereka krn mereka jelas merupakan pemimpin yg lemah, lembik dan tak cerdik.

Suasana ini amat digemari oleh pembangkang dan akan memudahklan mereka mencapai matlamat menumbangkan kerajaan. Ini telah terbukti krn hanya baru 4 tahun (2004 dan 2008 ) mereka memegang kuasa sbnyak 4 buah negeri telah jatuh ke tgn pembangkang dan BN kehilangan 2/3 majoriti di Parlimen.

Apa akan trjadi jika pimpinan lemah, lembik, tak cerdik dan kabinet yg kaki angguk ini terus diberi peluang berkuasa hingga ke pilihanraya yg ke-13? Ramai rakyat Malaysia meramalkan lebih bnyk lagi negeri akan jatuh ke tgn pembangkang, kemungkinan Melaka dan N.9 dan di Parlimen simple majority pun BN takkan mampu perolehi. Kerana itu mereka amat tak senang apabila ada tokoh2 besar spt Tun menegur dan cuba memulihkan kewarasan (knock some sense into) pemimpin yg ada skrg. Kerana pembangkan mahu pemimpin BN yg ada skrg terus hanyut dgn kelemahan dan kebodohannya.

Jika pemimpin UMNO dan BN yg ada skrg yg bkn saja lemah, lembik dan tidak cerdik ini sudah hilang kewarasannya sy harap ahli2 UMNO yg lain masih bijak, waras dan cerdik. Jika anda sygkan UMNO dan BN selamatkannya dgn cara meletakkan pemimpin yg lebih cerdik dan waras menerajuinya, kalau tidak tunggulah kehancuran UMNO dan BN dlm pilihanraya yg ke-13 (Nombor bertuah bg pemimpin no. 1 anda itu).

Kun Mali said...

Tun...

I'm scared.... terkenangkan nasib masa depan kepimpinan Melayu-Islam di negara kita ini yg semakin samar sekarang ini....


Tun....

Anak muda seperti sy ini amat perlukan ikon dan idola dalam mencari perjuangan yg tulus...

Kepada para pengkhianat bangsa... malulah kalian kerana telah menjahanamkan maruah kita semua... semoga Allah akan menunjukkan kebenaran kelak.

joohean said...

Tun, Your assessment of the situation is indeed accurate. The opposition parties are not pushing the present government too hard for the following reasons:-

If I read the Federal Constitution correctly, the present government still has a final trump card in dissolving the parliament and calling for a snap election if a no confidence vote is carried against the present government. If this happens the opposition parties are not sure whether they can still garner the same support as they have managed to secure in the recent election. Furthermore, most of the opposition parties have either just formed the state governments and are quite reluctant to risk the same for something which they are not sure of. There may be pendulum effect. The surer bet will be for them to continue to prove themselves a better leaders than the BN and at the same time ensuring a weak BN until the next election or a more opportune time. Hence the support of the present Federal Government from the opposition.

Amir said...

Salam Tun,
Semoga Allah swt memelihara Tun sekeluarga.
Tun, bolehkah Tun memberi pandangan siapakah yang boleh atau layak untuk mengantikan Pak Lah bagi membela nasib Melayu dan Bumiputera dan sekaligus mengangkat martabat Islam ditempat yang sebenar. Saya peryaya Tun bersetuju bahawa perlunya ada seorang pemimpin Melayu yang mesti diberi peluang untuk memperbetulkan kesilapan yang telah berlaku ini. Ini penting kerana saya dan rakan-rakan akan sedaya upaya berusaha dengan izin Allah swt menyedarkan orang-orang Melayu yang mudah lupa bahawa mereka perlu bersatu bagi mempertahankan maruah Agama dan bangsa dari dihina oleh musuh Islam.
Ucapan ribuan terima kasih atas pandangan Tun.

Bumi Bertuah said...

Salam
TUN,

Currently orang politik bermain ego dan harta! yang merana rakyat...I'm so worried now! inflation keep on increasing and yet the gomen do nothing! i'm sick with them

m.basir said...

syabas tun

MP-KedaiKopi said...

Dear Tun,
Tahniah kpd kerajaan Selangor kerana mengharamkan Islam Hadhari. Apakah tidak sempurna lagi Islam ciptaan Allah hingga kita perlukan Islam dgn jenama baru ciptaan Pak Lah? MasyaAllah, bertaubatlah.

Siapa Pak Lah yg begitu berani, begitu pandai, begitu hebat utk menokok tambah kepada agama ciptaan Allah? Apakah pembangunan tamadun yg gemilang, cemerlang dan terbilang yg hendak dicapai melalui islam Hadhari sedangkan kemerosotan kuasa pemerintah yg begitu teruk dgn kejatuhan 4 buah negeri ke tgn pembangkang dan kehinlangan majority 2/3 di Parlimen yg sedang mengheret era pentadbirannya ke zaman yg cukup gelap adalah hasil drpd tindak balas rakyat terhadap Islam Hadhari dan hukuman Allah terhadap pemerintahan skrg yg disisih oleh Allah dari keberkatannya. Inilah yg menepati perkataan Tun sbg “Pemimpin Pemusnah”.

sayangTUN said...

salam...
tun, waktu tun letak jawatan dulu dan pak lah jd pengganti,dlm hati sy mula rasa tak secure..sy menangis sbb takut PM yg akn dtg x lg blh menjamin keselamatan malaysia dan org melayu sepertimana yg tun lakukan.ingat lg waktu tu blh dikatakan ramai org tertunggu2 utk pak lah naik jd PM sbb kata depa pak lah nmpak lebih 'lembut' dan tak 'zalim' mcm tun tp sebaliknya bg saya.sayalah org paling sedih.apa yg terjadi lani lps PRU12 btl2 wat sy tak tidoq lena.sy sedih memikirkan masa depan org melayu..sapa akn bela nasib kami...bkn sy nk ampu tp secara peribadi sy btl2 sokong suma pendapat tun.lani rsnya hak org melayu semakin terhakis..pemimpin BN pulak suma jd jerung.bkn nak bela nasib rakyat tp berebut2 nak tambah kekayaan.dh la lani jurang antara org melayu dengan org bkn melayu semakin besar..apa akn jadi pd kami tun.. :..-(

ctsara said...

Hari ini 1,000 org menyambut kepulangan Pak Lah..

Hmm, hanya utk menunjukkan kononnya 'dia' masih banyak penyokong.

tetapi sebenarnya adalah untuk menutup kelemahan diri sendiri..

Hidup Tun!!

Apa yang Tun katakan adalah benar. Tetapi, Pak Lah masih merasakan dirinya adalah pemimpin yang BAGUS!!
Dia sememangnya pemimpin yg paling ANGKUH dan PENTINGKAN DIRI SENDIRI.

Tun, kami akan terus berjuang demi bangsa Melayu yang tercinta!!
PERJUANGAN BELUM SELESAI

'we LOVE Mahathir'

-ctsarah othman-

WILSON said...

Whoever is the leader of the country, I will only hope no one will play with the racial issue again. We need to advance together with the generation and time. We all are Malaysian, why is there a need to raise about "Ketuanan" for specific race, why not Ketuanan Rakyat Malaysia? We need to be more far sighted to face the globalism.

samurai melayu said...

Salam AYAHANDA RAKYAT,
One who cud fight Fire with Fire
Or Fire with water or ..simply use fire extinguisher

Izinkan,

To 'mr. Ceefoo said'

You shud be the one guilty and show remorse, not Tun Mahathir?
The Tun, guilty before proven, was the socalled 'Dictator' to the free world leaders, 'Cold Blooded' executioner of DSAI, the Mighty Pharoah to his own skin and fellow muslim brothers.

But isnt he the same person who brought prosperity to the rakyat and recognitions the world over to Malaysia?
What is there to wonder? Everything is infront of you to see, unless you too had joined the flock of 'the blinds in the daylight' now largely found in UMNO .
or having the brain of a cow and/or using the
brain below your belt(talk c..)

Open up your eyes and look down upon the ground you are standing on.

ctsara said...

Salam buat Tun yg dikasihi..
nak tanya..

Apa pendapat Tun tentang Pulau Batu Putih

Itu je.. hehe

Semoga Tun dapat membalasnya ya..

Love u Tun..

-ctsarah othman-

Gelombang Rakyat said...

Tun Dr Mahathir Mohamad, dua perkataan yakni "pemimpin pemusnah" dalam pos ini sebenarnya menggambarkan ketajaman Tun Dr Mahathir Mohamad dalam menggambarkan dengan tepat kelemahan kepemimpinan dan sifat sebenar Abdullah Ahmad Badawi sebagai pemimpin. Perhatikanlah: Bila dikatakan dia lemah, Abdullah Ahmad Badawi kata dia kuat; bila dikatakan dia lembik, Abdullah Ahmad Badawi kata dia keras; bila dikatakan kepada dia undurlah, dia kata kenapa pulak saya perlu undur. Barangkali mungkin agaknya masih ramai di sekelilingnya in denial. Sedangkan setiap masa dan setiap hari yang di sekelilingnya itu menyaksikan serba-serbi kelemahannya. Namun begitu, seorang pahlawan yang ditunggu sudahpun bangun, ya, Muhyiddin Yassin. Kenyataannya terhadap Pak Lah disaran letak jawatan segera, boleh sama-sama kita baca di sini:
http://www.themalaysianinsider.com/mni/muhyiddin-reveals-his-hand-he-wants-pak-lah-to-go.html
InsyaAllah selain Muhyiddin Yassin yang berani, akan ada lagi suara lantang menentang Abdullah Ahmad Badawi dari sudut kepemimpinan. Emmm, Tun Dr Mahathir Mohamad, sudah berjanji kan, akan kembali ke dalam UMNO semula..."Soon Sir, be ready ya..."

Unknown said...

Tun M,

Seperti yang Tun M katakan, pihak lawan akan melawan, membntah kita jika tindakan kita bertentangan dengan misi mereka atau akan mengagalkan misi mereka. Walabagaimana pun jika tindakan kiata menyokong agenda mereka kenapa mereka nak bising.

Jika kita dipihak lawan pun kenaopa perlu kita melawan pihak lawan jika kita tahu tindakan mereka and membubuh diri mereka sendiri.

Cuma satu sahaja yang saya kurang setuju, ia itu bila Tun M kata mungkin ini cara pihak pembangkang akan menjatuhkan PM. Itu mungkin tidak benar.

Mereka tidak berminat untuk menjadutuhkan PM, kerena dia bukan pemimpin. Pemimpin adalah mereka yang sanggup menggambil tanggungjawap untuk membuat keputusan. Bila Abdullah pernah membuat keputusan, semua dia lepas pada Kabinet, supaya dia nampak bersih. "Pak Lah, It is ok to make a mistake just do repeat it" "Pak Lah, Pemimpin yang tak pernah buat salah ialah pemimpin yang tidak pernah buat kerja, so takde risiko nak buat salah". Pihak pembangkang lebih minat menjatuhkan kerajaan, menjatuhkan UMNO.

Abdullah hanyalah boneka yang dimainkan oleh penyokong-penyokongnya kuatnya. Kerena penyokongnya tahu selagi boneka ini berada ditempatnya selagi itu mereka akan dapat mengaut untung, mengaut kekayaan dan sebagainya.

Percayalah bila tiba masa untuk Abdullah turun, penyokong2nya akan mengutuknya sehabis-habisnya bagi tujuan mengampu pemim[pin baru.

Jika dalam sejarah Islam, Abdullah merupakan bapa kepada Nabi Muhammad, pemimpin agung Islam. Dalam sejarah Malaysia, Abduallah adalah orang yang akan menggadai Malaysia, bermula dengan pulau batu putih.

Unknown said...

Tun M,

Seperti yang Tun M katakan, pihak lawan akan melawan, membntah kita jika tindakan kita bertentangan dengan misi mereka atau akan mengagalkan misi mereka. Walabagaimana pun jika tindakan kiata menyokong agenda mereka kenapa mereka nak bising.

Jika kita dipihak lawan pun kenaopa perlu kita melawan pihak lawan jika kita tahu tindakan mereka and membubuh diri mereka sendiri.

Cuma satu sahaja yang saya kurang setuju, ia itu bila Tun M kata mungkin ini cara pihak pembangkang akan menjatuhkan PM. Itu mungkin tidak benar.

Mereka tidak berminat untuk menjadutuhkan PM, kerena dia bukan pemimpin. Pemimpin adalah mereka yang sanggup menggambil tanggungjawap untuk membuat keputusan. Bila Abdullah pernah membuat keputusan, semua dia lepas pada Kabinet, supaya dia nampak bersih. "Pak Lah, It is ok to make a mistake just do repeat it" "Pak Lah, Pemimpin yang tak pernah buat salah ialah pemimpin yang tidak pernah buat kerja, so takde risiko nak buat salah". Pihak pembangkang lebih minat menjatuhkan kerajaan, menjatuhkan UMNO.

Abdullah hanyalah boneka yang dimainkan oleh penyokong-penyokongnya kuatnya. Kerena penyokongnya tahu selagi boneka ini berada ditempatnya selagi itu mereka akan dapat mengaut untung, mengaut kekayaan dan sebagainya.

Percayalah bila tiba masa untuk Abdullah turun, penyokong2nya akan mengutuknya sehabis-habisnya bagi tujuan mengampu pemim[pin baru.

Jika dalam sejarah Islam, Abdullah merupakan bapa kepada Nabi Muhammad, pemimpin agung Islam. Dalam sejarah Malaysia, Abduallah adalah orang yang akan menggadai Malaysia, bermula dengan pulau batu putih.

oldedwardian said...

Salam Y.Bhg Tun,

Saya amat setuju dengan Tun. Pembodek2 Pak Lah memberi nasihat dan pandangan untuk membodek...dan Pak Lah pula syok sendiri. Tanpa mempedulikan nasib bangsa melayu yang kebelakangan ini di perkotak-katek dan mempertikaikan perkara yang sudah dipersetujui bersama. Demi menjaga kepentingan peribadi pembodek2 ini, mereka langsung tidak mempedulikan asas perjuangan UMNO..asalkan mereka mendapat sedikit keuntungan mereka sanggup mengadaikan masa depan bangsa mereka sendiri. Tun let us do something quickly on the double quick time before nasi menjadi bubur. Carry on Tun, there are alot of your own bangsa out here is supporting and agree with you.

Salam

joohean said...

Tun, your assessment of the current situation is accurate. I believe the opposition parties are not pushing the present Federal Government too hard for the following reasons:-

If I understand the Federal constitution correctly, the Federal Government still has a trump card up its sleeve, it can still dissolve the parliament and call for a snap election if a no confidence vote on it is carried. The opposition parties may not be able to garner the same support they have been able to secure in the recent election. Furthermore, The opposition parties have just formed their state governments and will not want to risk that for something they are not sure of lest they are kicked out of the nascent formation of the state governments. the surer bet for them is to continue to prove themselves a better alternative than the BN and at the same time ensuring a poor and weak BN. Hence the unorthodox support of the oposition for the present Federal Government.

Unknown said...

Benar sekali..

Orang Umno tidak pernah belajar dari kesilapan mereka.

Orang Melayu tidak pernah belajar daripada sejarah atau macam Tun pernah cakap? Melayu Mudah Lupa.

Bengkak mulut orang Melayu kita complaint itu ini, itu tak betul ini silap dan macam-macam lagi.orang ini salah, orang itu tak betul. Implementaion mana? kelaut?


"Jika inginkan sesuatu untuk berubah. Kita perlu berubah dulu"

PakLong said...

Asalamualaikum Tun.
Tun bukan berseorangan dalam menghadapi isu ini. Ramai menyokong kecuali sekerat dua manusia tak sedar diri macam antimamak (nick melambang keperibadian), joe dan en bwh yang hidup mewah dan megah disebabkan kecekapan Tun memerintah negara selama 22 tahun walaupun digelar diktator. Elok lah diktator seperti Tun, kalau nak compare dengan AAB, DSAI dan pemimpin2 pembangkang yang ada. ( Sama je tu, kalau dapat peluang - sapu jugak: tak payah nak tunjuk baik le antimamak).
Teruskan perjuangan Tun. Allah sahaja yang menilai keikhlasan teguran Tun ini.

Semoga sihat Tun sekeluarga

jugra said...

askum tun,
kepincangan kepimpinan adalah salah satu agenda yang perlu diambil tindakan dengan segera. hanya kuasa politik yang ada ini wajib di pertahankan waimah dengan nyawa sekalipun. tuntutan masyarakat melayu kotemporari adalah satu lagi pekara yang perlu di fokus oleh kepimpinan. jika gaya kepimpinan yang masih lagi berteraskan politik 'patronage' maka kepimpinan melayu akan terus-terusan dihimpit masalah. konsep ekonomi politik juga telah berbeza dari teori jika dibandingkan dengan keadaan nyata. dengan kuasa politik yang ada ini, maka seharusnya dipergunakan dengan sewajarnya untuk meseimbangkan kekurangan dari segi ekonomi orang melayu. kita perlu kepimpinan melayu yang berintegriti tinggi, telus, jujur dan ikhlas dalam memimpin. jika tidak yang tinggal hanya sejarah yang tidak akan kenang, maka bangsa melayu akan menjadi kenangan-kenangan dan modal untuk orang-orang tua bercerita akan kegemilangannya di hari esok.

Quantum Metal Consultant said...

Menyedihkan, mengecewakan, saya percaya Tun cuba sedaya upaya untuk memastikan UMNO masih terus relevan tetapi malangnya apa yang telah berlaku, khususnya ketika Paklah memerintah, rakyat telah merasa kesannya.

Siapa yang bersalah, bukan persaolan rakyat, tetapi tidak boleh tidak paklah wajar bertanggungjawab terhadap apa yang berlaku sekarang dan terimalah kenyataan bahawa UMNO sudah menuju zaman kegelapan dan kehancuran, sudah tidak ada logik dan teori untuk UMNO kembali diterima rakyat, sudah terlambat kecuali paklah meletak jawatan di awal kekalahan dulu (MAC 08).

Hakikatnya TUN, jika paklah melepaskan jawatan sekarang atau akan datang, atau diganti oleh sesiapapun, UMNO sudah tidak relevan sekarang dan akan datang lagi, sudah tidak akan ada satu politik yang sekuat UMNO di Malaysia lagi, politik kita akan jadi pembangkang dan kerajaan sama kuat atau sama lemah.

Untuk melihat akar umbi mengikut saranan TUN supaya keluar UMNO bukan sesuatu yang mustahil, cuma syaratnya Tun masuk parti politik lain atau menubuhkan parti baru, barulah berduyun duyun ahli UMNO akan keluar, dan parti yang relevan masa ini ialah PAS.

Idea dan perjuangan TUN akan diteruskan oleh PAS dalam bentuk yang lebih diredhai Ilahi khususnya dalam kepimpinan muda PAS hari ini diketuai Husam.

daniel said...

Saya 100 peratus sokong dgn kenyataan Tun itu. Di Indonesia di mana 95 persen rakyat nya iah Pribumi dan mereka masih jd hamba abdi di tanah lahir mereka. Apalagi d Mlayasia ini di mana melayu hanya 65 persen ! Itu pun di bahagi kan dgn penyokong PAS dan KeAdilan. Yang akn mengambil kesematan dengan situasi ini siapa nanti ? Tidak lama lagi kita orang melayu mungkn jadi seperti pribumi Indonesia. Kita akan di namakan TKM - Tenaga kerja Malaysia !! Sedih nya orang melayu jarang mahu pakai akal..mereka lebih suka gunakan emosi apabila membuat satu satu keputusan. That will be the downfall of the Malays !!

Quantum Metal Consultant said...

Menyedihkan, mengecewakan, saya percaya Tun cuba sedaya upaya untuk memastikan UMNO masih terus relevan tetapi malangnya apa yang telah berlaku, khususnya ketika Paklah memerintah, rakyat telah merasa kesannya.

Siapa yang bersalah, bukan persaolan rakyat, tetapi tidak boleh tidak paklah wajar bertanggungjawab terhadap apa yang berlaku sekarang dan terimalah kenyataan bahawa UMNO sudah menuju zaman kegelapan dan kehancuran, sudah tidak ada logik dan teori untuk UMNO kembali diterima rakyat, sudah terlambat kecuali paklah meletak jawatan di awal kekalahan dulu (MAC 08).

Hakikatnya TUN, jika paklah melepaskan jawatan sekarang atau akan datang, atau diganti oleh sesiapapun, UMNO sudah tidak relevan sekarang dan akan datang lagi, sudah tidak akan ada satu politik yang sekuat UMNO di Malaysia lagi, politik kita akan jadi pembangkang dan kerajaan sama kuat atau sama lemah.

Untuk melihat akar umbi mengikut saranan TUN supaya keluar UMNO bukan sesuatu yang mustahil, cuma syaratnya Tun masuk parti politik lain atau menubuhkan parti baru, barulah berduyun duyun ahli UMNO akan keluar, dan parti yang relevan masa ini ialah PAS.

Idea dan perjuangan TUN akan diteruskan oleh PAS dalam bentuk yang lebih diredhai Ilahi khususnya dalam kepimpinan muda PAS hari ini diketuai Husam.

joohean said...

Tun, I wonder why Karpal Singh does not choose to dissolve DAP to join BN if he holds so higly of the BN's current performance?

Tenang said...

Bila mereka nak sedar. Pemimpin kena boleh fikir jauh ke depan, 10 tahun atau 20 tahun ke depan. Bukan bila benda dah jadi atau jatuh, baru nak fikir. Menyelesaikan masalah negara bukan macam menyelesaikan masalah main dam. Gula tak cukup, suruh rakyat jimat. Perkara macam tu, dari dulu kala pun dah biasa cakap, supaya berjimat cermat. Beras mahal, makan ubi kayu sebagai ganti. Tu tak perlu cakap, zaman Jepun memerintah dah biasa tok nenek kita makan. Minyak naik harga, sekat jualan pada bukan warga Malaysia kerana subsidi. Betul ke cara? Kalau minyak kereta, bas atau lori mereka habis dan sudah hampir nak keluar dari negara kita macam mana? Suruh depa tolak je ke? Kenapa tak bezakan harga, contohnya. Macam ni negara jiran, berminat ke nak datang melancong di Malaysia? Banyak lagi perkara yang saya lihat dari dulu, cara penyelesaian masalah seperti tak fikir masak-masak, tak timbang buruk baiknya. Kalau beginilah cara pemikiran mereka Tun, saya rasanya memang tidak mustahil kami-kami ni yang tak sekolah tinggi pun boleh jadi wakil rakyat atau pemimpin yang lebih baik. Apa pun saya masih kagum dan tumpang bangga atas kepintaran dan keupayaan Tun menyelesaikan masalah sehingga terasa bertuahnya saya lahir di Malaysia berbanding ada negara jiran yang masih rata-rata dihimpit kesusahan suatu ketika dulu.

Salina.biz said...

Salam Tun,

Your opinions are visibly true and right!!It seems like Pak Lah is blind whereas people had shown the clear signal to Umno & BN during PRU12.People had blatantly whipped up their anger against Umno by voting PR or spolit the vote.As mentioned by one of us that the unqualified person can be a 'wakil rakyat".Saya rasa tiada sesiapa pun menjangka bahawa seorang tahanan ISA dan orang yang bertanggungjawab dalam merakam klip video Lingam menjadi calon & menang!!Itulah senario yang berlaku dikalangan rakyat terhadap Umno & BN.

Orang2 Umno terutamanya menteri2 dan ahli parlimen hanya memikirkan semata2 memenuhi kepentingan dan memperkayakan ahli keluarga masing2.Rakyat terlalu marah kerana segala apa pembangunan yang diwar2kan oleh kerajaan 'tidak nampak" dan rakyat tidak mendapat manafaat langsung melainkan kontrak perniagaan dapat kepada kroni menteri sahaja.

Kerajaan sepatutnya bersyukur kerana rakyat masih mempunyai tatasusila dalam menyampaikan apa jua suara dan kehendak mereka kepada kerajaan.Jika dilihat negara lain mereka mengadakan demonstrasi,tunjuk perasaan, mendesak mana2 menteri yang terlibat dlm salah laku meletak jawatan,tetapi rakyat tidak membuat semua itu,tetapi rakyat sudah menyampaikan suara mereka melalui kertas undi.

Nevertheless Umno leadership still "sleeping and day dreaming" and Pak Lah said he got a "huge" mandate as a PM..?!//

Saya dan semua rakyat berdoa agar Allah swt lanjutkan usia Tun dalam mempertahankan hak orang melayu dan Umno....

thesweetlittlecat said...

Tun, bebrapa mgu ni saya sering meneliti laman2 blog pemimpin PKR, DAP & PAS.. setelah menganalisis bberpa isu yang diutarakan mereka, ade yg mmg relevan dan paling menyakitkan hati adalah blog LKS, kenapa beliau sering memperlekehkan ketuanan MELAYU? knp beliau sering mempersoalkan hak bangsa Melayu? kenapa tiada Melayu yang sedar bhw mereka sedang diperlekehkan oleh LKS..
saya bukan cube untuk membawa isu perkauman di sini TETAPI beliau perlu ingat SEJARAH MELAYU.. bukan kite mengungkit tapi bila LKS menyentuh hak Melayu ia seumpama baliau mempersoalkan HAK RAJA2 MELAYU! kenapa ini yang terjadi?
saya amat kesal sekali dgn sikap pemimpin seperti ini!
apakah akan terjadi jika satu hari nanti Melayu tumbang di tangan DAP?
adakah pak lah akan berdiam diri lagi??
adakah PAS yang sepenuhnya org Melayu akan menyokong DAP dalam hal ini?? adakah org2 melayu di PKR akan setuju dgn tindakan LKS ni? bukalah mata, renung2 kan lah..

preencess said...

Asalammualaikum Wrmth Wbkt,

My Dearest Tun,

Only the other day,in a discussion with experienced political analysers who are active in their once upon war torn country, possibilities of the leadership in UMNO working its way to destroy from within are in a positive note. The signs are there all along.
To correct this, a stern move should be done by the members.. Sadly though, most members holding post in there are of the same kind, selfish,arrogant and materialistic...obviously,flock of the same feather fly together.
Nevertheless, there is a way to stopped this nonsense, through hard work, will power, positive intent and prayers which are the most important weapon of all.
With this political scenario in hand Sir, the bright side of it is, the awareness of who we are as a nation, where we stand, our loyalty and what politics means to our life matters more...
None of us are alone in this world, the consequence of either acts or decisions made by leaders especially, will effect the masses. Together, InsyaAllah, even if we are small in numbers Sir,we will stand and worked towards stability, peaceful,reliable and prosperous nation ...
Please take a good care Sir. Sending our doa to you Sir for always, May Allah bless you and your family Sir in abundance of good health,joy, bliss and loving light always...
My salam and love to you Sir and Tun Hasmah.

Canser vs B17 said...

Apa komen Tun dalam soal ini pula?

Tunggakan hutang kerajaan peninggalan pemerintah BN adalah sebanyak RM2,095,556,344.18.
3/4 peruntukan ahli majlis mesyuarat kerajaan negeri telah dihabiskan dalam 2 bulan pertama 2008.

Terdapat 99 buah syarikat dan anak syarikat kerajaan negeri, dimana separuh daripadanya tidak berperanan dan tidak beroperasi namun tidak ditutup malah menanggung kos penyelenggaraan.

Empat syarikat utama yang bernaung di bawah kerajaan negeri iaitu Yayasan Islam, Permodalan Kedah Berhad (PKB), Perbadanan Kemajuan Negeri Kedah (PKNK) dan Menteri Besar Incorporated mengandungi berpuluh-puluh anak syarikat.

Amanah Saham Kedah (ASK) kelolaan PKB, memulakan operasi dengan pengumpulan modal sebanyak RM 400 000 (duit rakyat) telah jatuh merudum sehingga tinggal nilainya kira-kira RM 30 000 sahaja.

Walaupun ASK mengalami kerugian namun elaun lembaga pengarah (terdiri daripada tokoh politik UMNO) terpaksa diberikan sebanyak RM 400 000 setahun.

Banyak lantikan dan penempatan dalam GLC (Syarikat Milik Kerajaan) adalah merupakan ehsan politik kepada pemimpin-pemimpin UMNO sedangkan syarikat berkenaan tidak menguntungkan malah perlu dibayar elaun yang amat tinggi dan tidak munasabah sehingga boleh mencecah sebanyak RM 760 000

Kereta-kereta rasmi kerajaan negeri telah disabotaj seperti kerosakan enjin dan kehilangan peralatan dalaman dilakukan setelah BN kalah telah menyebabkan kos yang tinggi sedangkan rekod pusat servis utama menyatakan bahawa semua kenderaan terbabit baru sahaja diservis.

PEMBAZIRAN SEBELUM INI DI KEDAH SEMASA PEMERINTAHAN BN :

Penyelenggaran Pulau Payah untuk pelancongan sebanyak RM1 juta. Ia tidak mendatangkan apa-apa kejayaan dan terbengkalai. Pada hal RM1 juta mampu membeli enjin, perahu, pukat untuk 680 orang nelayan.

Perbelanjaan Anjung Pedu Resort yang kemudiannya ditinggalkan begitu saja sebanyak RM3.5 juta, sedangkan sebanyak itu mampu membeli keperluan sekolah bagi 9,383 murid jika harga perbelanjaan RM373 seorang.

Belanja membina Medan Ikan Bakar di Kubang Kerian RM3.8 juta, sedangkan ia mampu membeli uniform murid-murid miskin seramai 140,000 orang.

Belanja membina jeti kapal mewah di Kuala Kedah sebanyak RM38 juta tapi tidak dapat beroperasi. Sedangkan wang sebanyak itu mampu membina rumah kos rendah sebanyak 1,163 di Baling dan 167 di Padang Terap.

joohean said...

Tun, not only does Karpal Singh lost his sense of humour, he also lost his sense of allegiance.

Mirrul said...

PRU-12 undi protes rakyat Malaysia.

juanimunir said...

slm..tun...
ep cite? tun kuar umno...ezam msk umno..
apa strategi dsai?

rumah kebun said...

Tak dapat dibayangkan apabila hak melayu dan bumiputra sudah tiada.

Pucuk pimpinan UMNO sekarang seolah membiarkan persoalan yang dijelaskan oleh Tun.Mereka seolah gayat berada di pucuk pokok takut hendak turun dan seolah mengharapkan musuh di bawah pokok menebang pokok tersebut supaya tumbang.Apabila sudah tumbang tiada lagi pokok UMNO yang begitu megah selama ini.

Dimasa itu kuasa melayu mula meraba mencari-cari punca permasalahan.Kita akan menjadi hamba di bumi sendiri.Hilanglah kedaulatan melayu.Mulalah episod penjajahan baru di dunia melayu.

Formula kemungkinan, andaian, ramalan dan rasional keadaan politik melayu sekarang yang dibuat oleh Tun amat jelas dan nyata. Namun indikasi yang dibuat Tun hanya jelas kepada pengikut politik dan masih lagi tidak kepada pemimpin-pemimpin politik. Kenapa ini berlaku?

Rakyat boleh menjatuh satu-satu pemimpin hanya semasa menjelang pilihanraya umum dan tidak semasa pemimpin itu masih duduk di kerusi kuasanya.Dari keadaan ini terhasil 2 perkara:-
1. Pak Lah sukar dijatuhkan sekarang kecuali satu kuasa yang akan Allah turunkan.(Tun akan fikirkan)
2. Rakyat tidak ada kuasa sekarang melainkan semasa pilihanraya umum akan datang.Apa daya kami!Kita sama-sama usahakan.

Wasalam... bersambung ...

mayhem said...

Salam hormat buat Tun yg dikasihi,
Tun, if only you could show us all, how we had survived 1997's crisis, how budget was controlled efficiently, how fuel price did not rise drastically during that time, how price of food was way under control, and how u managed our economy so professionally with good help from ministers around you, this wud enable our present government to realise their slackiness in managing the country's number one problems, rice and oil! i always wonder what kind of cabinet ministers are surrounding our present PM. these ministers, incl. PM as well, are so ignorant and self centred and arrogant, that they dont care about curbing inflation. the only subject which matters to our present government is to talk about GE12. they are actually harping on GE12! everyday in the news, it's 'who did what to whom' or 'how/why did this happen?', and they tend to BOLD the headlines in the papers. why cant our present government come up with more realistic conclusions, more useful ideas in curbing inflation.

Please Tun, if you can show us how you have managed our economy back then, show us again now. This is a job for SUPER TUN!!

I salute you, TUN. You have charisma. You are one in a ZILLION.

Anonymous said...

Assalamualaikum Tun.

Saya ada pertanyaan. Sekiranya Tun diberikan peluang untuk melantik seorang Perdana Menteri di kalangan orang-orang UMNO yang ada sekarang, siapakah beliau dan kenapa.

Pertanyaan ini adalah kerana saya tidak dapat lihat seorang pun yang ada dalam UMNO sekarang ini yang layak untuk memimpin parti dan negara.

Ikhlas

Waris Jari Hantu

AkuKe? said...

Assalamualaikum Tun Dr. M,

Petikan nukilan Tun...

"Tetapi apabila kuasa sudah tidak ada pada Barisan Nasional nikmat tidak akan diperolehi lagi. Lebih dari itu anak cucu pun tidak akan mendapat nikmat lagi."

Nikmat? Jadi apakah betul seperti yang dilaungkan pembangkang bahawa Calon BN mempergunakan duit rakyat untuk kesenangan diri sendiri dan keluarga?

Syahir said...

Assalamualaikum Tun Dr.Mahathir.

Kehadiran para penyokong tulen akar umbi UMNO di Lapangan Persendirian Petronas semalam merupakan satu manifestasi kebangkitan orang-orang Melayu terhadap kezaliman rejim Abdullah dan Khairy.

Walaupun 300 yang hadir, tetapi sokongan rakyat jelata di dalam dan luar UMNO amatlah tinggi kepada Tun!

Teriakan Hidop Melayu! Hidop Mahathir bukan hanya teriakan sia-sia, tetapi kami ingin memberi satu mesej yang jelas bahawa selama ini orang Melayu selamat kerana Tun, orang Melayu cemerlang kerana Tun dan orang Melayu berhati boleh kerana gesaan Tun!

Pada diri saya, saya hanya kenal 1 Perdana Menteri sahaja kerana saya lahir dan hidop di zaman Tun. Selamatnya Malaysia dari dijajah Imperialis Zionis Anglo Americans ialah kerana kebijaksanaan Tun menangkis segala ancaman dengan baik semasa 1987 dan 1997.

Semoga perjuangan Tun belum selesai, dan saya sebagai generasi yang lahir dalam 80 an akan terus bersama dan berganding bahu untuk mengembalikan kegemilangan orang Melayu seperti zaman Kedah Tua dan Zaman Kesultanan Melayu Melaka!

Suara Melayu akan mekar!

HIDOP TUN!

mukhimh said...

Salam Tun..saya antara orang yang pernah bekerja dibagunan UMNO selama 10 tahun..dan bekerja dengan penuh setia, jujur dan ikhlas. Saya juga meletakkan jawatan pada tahun dan bulan Tun meletak jawatan sebagai presiden. Dengan pengalaman dan ilmu yang diperolehi dan juga dengan prinsip tidak suka mengipas(bodek)saya amat bersetuju dengan apa jua yang Tun katakan. Saya juga pernah melalui seperti bak kata pepatah melayu "habis madu sepah dibuang" sepanjang perkhidmatan saya disana.

Sebenarnya masalah yang dihadapi Pak Lah bukan sahaja dia lemah, malah tidak mahu mendengar nasihat atau pendapat orang yang telah lama membina negara dengan segala perit jerih kudratnya(TUN). Inilah yang telah dikatakan dalam sajak Tun "MELAYU MUDAH LUPA"..sebelum saya meneruskan komen-komen saya pada masa akan datang. Saya ingin menyatakan saya akan terus menyokong dan berdiri dibelakang Tun untuk memastikan negara kita Malaysia tidak akan terjerumus kembali menjadi negara yang lemah.

pAk yop said...

Salam TUN...

Selamat kembali ke tanah air yang kita cintai ini.

Pak Lah harus kita singkirkan dr sekarang supaya generasi anak cucu kita akan dtg tidak merempat dan mengemis di negara kita sendiri.

Mungkin Pak Lah nie tak mau turun secara baik. Dia rela turun secara paksa. Dengan ini marilah kita bersama-sama dgn Tun memaksa Pak Lah turun dr jawatan PM dgn LABU-LABU nya sekali.

Pak Lah masih lagi dibuai mimpi2 indah. Ini kerana semua menteri2 menyokong penuh kepimpinannya. Walhal mereka ini sebenarnya adalah pengampu. PENGAMPU ORANG KAYA.

Biarkan mereka ini semua Tun. Ingatlah mereka2 ini, KUASA MENGUNDI DAN MEMILIH ADA DI TANGAN KAMI.

JIKA MEREKA INI TIDAK MAHU TURUN DGN SENDIRINYA. MAKA KAMI AKAN MENURUN KAN MEREKA INI SEMASA PRU-13 NANTI.

SpartanMind08 said...

Dear Tun

Interesting. The opposition party defacto leader and its supporters, actually laud, for AAB to "stay" in power, is to prevent stronger and "wiser" umno leaders to take charge. The crippling of the very pedestal power, is perhaps the best way to take over. However, what is strangely humourous, even to an ordinary streetman, is why even up to this AAB, never seem to get the message?? Can you explain that to us? You were our PM for 2 decades. His reaction to your quitting UMNO, was, "why should i, i have work to do". What "work" exactly is that? Take Sabah painful points for example, his reaction to those pressing issues were, we will look into it. Thats is so typical - any pro-active managers, what more a CEO, does not give a "we will look into it" when posed with such a problem that demands solutions. As a forward thinking leader, technical and legal solutions, should be at his/her fingertips, in order to deserve such a position and respect.

If you still have the influence, as how the MSM loudly declare, TELL US, the current BN now, MUST AND SHOULD SOLVE the Sabah's problem (illegal immigrants issue and our oil rights royalty). Can you make any influence at all to this? By your quitting, in the hope that BN/UMNO will wake up; let us not hope its a personal vendetta, but a way to 'CURE' the very ill that has crippled a very rich state - Sabah & Trengganu.

Do your magic, what's the impact of your quitting UMNO and what is your true aspirations. Aside from just pure politica-comeback.

Unknown said...

Tun,

Ketika di zaman Tun rakyat merasa SELESA untuk hidup...
Tetapi di zaman DSAAB rakyat merasa SUSAH untuk meneruskan hidup...

Ketika di zaman Tun ekonomi global bergolak tetapi kita masih mampu untuk bertahan kerana kebijaksaan Tun dan penasihat mengurus ekonomi..
Tetapi di zaman DSAAB ketika ekonomi global bergolak, kerajaan sibuk berkata mengenai subsidi satu penyelesaian jangka pendek. Ternyata DSAAB tidak bijak mengurus ekonomi...

Kerajaan boleh berkata apa sahaja didalam media rekaan mereka, tetapi perlu di ingat rakyat tidak bodoh untuk menilai..
Ketika pilihanraya dulu org2 tua berusia 60-80thn blh memangkah pembangkang. Ini kita baru bercerita mengenai golongan yang kebanyakan mereka tidak tahu menggunakan media alternatif. Golongan mcm ini pun dh tahu kerajaan kita skrg ni dh tak betul. Belum bercerita lagi mengenai golongn muda yang lebih bijak pandai...

Semakin lama DSAAB memerintah, semakin terhakislah kepercayaan rakyat...
Maka semakin dekatlah kemusnahan UMNO...

Selamatkan UMNO demi anak cucu kita..!

Azhar Manjoi said...

pemimpin yang memusnahkan bangsa Melayu akan musnah tidak lama lagi. Amin..

Redhuan D. Oon said...

Tun,
I have booked my place at Crystal Crown Hotel PJ this Saturday morning to listen to you speak and see what kind of crowd awaits you. It seems that you have regain your popularity in a lightning fashion. Everyone is dying to meet you and no one dares to be in your way. It is like an amazing political comeback.

I can feel that your talks are historic in nature due to what you have been through your whole life, and seek to fight on till the end.

I shall cherish this living experience as something i can tell my next generation of what it takes to be up there and what it takes to get there.

Peace!

Redhuan D. Oon
padi-malaysia

Hartini O said...

salam tun,

I hope you are alright.may you have long life to betulkan keadaan.

Not sure what is happening,things seems to entah..and a lot us feeling the same way.

Everyday I pray..Allah selamatkan negara yang tercinta ni..tsunmai alam,tsunami politik,hilang 5 negeri,hilang batu putih..tak tau hilang apa lagi..

Hello everybody I love may countrylah..and I want my kids to rasa the same nikmat with my anak cucu hingga akhir hayat..please tun please pak lah...please dato seri najib..please all pemimpin can't you sit down and discuss amicably..please.....

salam

Tzargalahad said...

My Beloved Tun Dr Mahathir,

What you said yesterday and today have been right and I have no doubt tomorrow you will be correct again.

I hope UMNO members and PM himself take heed to your wisdom. Wisdom from a man with intelligence and vision.

The problem with Malaysian politics is that, we have nincompoops running the administration of the country. Not disrespecting you Tun but even your time we had "jokers" like Ghaffar Baba, Anwar Ibrahim, and many more.. who doesn't have the right academic qualification, education and learned status to become our leader.

What we lack in Malaysia is a leader with utmost calibur. A leader who is not just highly educated, e.g from Harvard, Oxford, and many other ivy leagues but also a leader who has accumulated his own personal wealth before joining any political stand.

I always believe a leader must not only be wise, intelligent and smart but he is also able to help himself before wanting and being able to help others.

I do not condone or agree to those who is wanting to enter politics just because.. when he himself surrounded by housing, car and business loans around his waist. To make it worst, he graduates with a form 6 education.

A leader must also possess a high moral standards for our people and society could give any respect and mandate to thy leader.

People like Rahim Thamby Chik wanting to lead us?? C'mon.. My 5 year old son is smarter than him. That is a fact. At his age he should be thinking of hereafter.

NFH said...

Salam Tun,

Wah Tun..Nampaknya sehari dua lagi Tun akan jadi MILLIONAIRE. Visitor count Tun dah lebih 950,000 tak sampai sebulan pun.

Congrats!!

noris helmi nordin said...

Salam Tun Dr M,
Adakah mungkin ini adalah perancangan besar untuk membolehkan pengasas Parti Keadilan yang mana kebanyakkannya adalah serpihan UMNO untuk kembali merasai tampuk pemerintahan negara? Seperti mana yang kita lihat sebahagian dari Semangat 46 sedang menerajui negara? Turn by turn. Atau ada gerakan untuk menghidupkan ideologi ke 2 pengasas parti UMNO kita Onn Jaafar iaitu Parti Negara? Mungkin Tun boleh ceritakan yang tersirat lebih dalam lagi. Saya amat risau membaca kebarangkalian yang berlaku dalam posting kali ini.

abdul halim ahmad said...

Samalah macam olmert sokong abbas, senang diperkotak-katikkan dan akhir sekali Dol dgn labu-labinya akan ki'nyok.

Unknown said...

Salam Tun,

Cukup benar apa yang Tun katakan,di merbok dan Sg Petani Tukang urut kaki ,Pemandu Bulldozer dan Penjual sayor dari Parti Keadilan telah menang di DUN Bakar Arang, Sidam dan Bukit Selambau.

Nah hari ini diumumkan pula Ezam Md Noor BEKAS KEPALA DEMONSTRASI JALANAN 1998/99 diterima masuk UMNO.

Tun you are very right, jadi kita tunggu apa lagi dalam UMNO, ayuh mari ramai ramai kita keluar UMNO.

Unknown said...

INGATKAH ANDA

1. Waktu Tun nak buat Penang Brigde. Sapa yang bangkang? Orang no. 1 Karpal Singh dia kata project tu membasir dan ramai lagi orang lain yang kata project Penang Bridge tu membazir. Rasanya orang yang banking tu tak sanggup naik ferry kot sebab kena tunggu lama lebih satu jam.

2. Waktu Tun nak buat kereta Proton ramai orang kata Malaysia tak boleh buat kereta. Tin Milo most of Chinese in 1984 said wasting government money to buat kereta Proton. But this people who say say they were the 1st who booked for the car.

3. Masa Tun nak buat KLCC, PAS kata Mahathir membazir wang rakyat. Jiran sebelah rumah PAS pun kata membazir buat KLCC and Putrajaya. Tapi time cuti sekolah they are the 1st who bring their family there for vacation. And see the tourist also want to take KLCC pic has to lay down on the floor.

SO MANY OTHER THING THAT MAHATHIR BUILT FOR THIS COUNTRY HAS BEEN COMPLAINING AND PROTEST AT THE BEGINNING. BUT THESE PEOPLE WHO GO 1ST TO THAT PLACE AND BUY PROTON’S CAR. SEMUA CAKAP WASTING GOVERNMENT MONEY. TAPI THEY HAVE TO BITE BACK THEIR BULLET. CORRECT OR NOT?

MAHATHIR ALWAYS SAYS “ASPIRATION IS GREATER THAN REALISATION”. HE CAN INSPIRES THING AND REALISE IT LATER BUT PEOPLE LIKE US JUST CANT SEE IT.

MAHAHTIR YOU ARE THE GREATEST. YOU ARE GIFTED BY ALLAH TO HAVE AN INTELLIGENT BRAIN.

Talking about Malay is other thing. We are not racist compare to Arab people in Middle East same religion as Muslim but everyday fight because of different races. But in Malaysia we still can live peacefully even different races and religion. Just think about that.
If you wanna know about how Tun handle currency crisis in 1997 read his article at perdana foundation website

Unknown said...

Benar Tun nyatakan. Masa Tun dilantik jadi PM saya ingat lagi yang pemimpin dan rakyat negeri jiran sedih dan seram apa yang Tun akan ambil tindakan. Mereka macam tikus. Sekarang tengok. Mereka tak hairan dengan negeri kita.

komeng said...

saya amat sokong dan mengagumi pendapat Tun. kita memamg memerlukan PM yang berani dan tidak mudah tunduk kepada pembangkang sepertu paklah. Saya rasa kalau perdana menteri yg akan datang biarlah yang tegas dan mempunyai ciri ciri seperti TUN.

wak Dojer said...

salam.

wak tak sabar nak tengok Tun making a comeback dalam PRU-13 atas tiket bebas. Nak harap tunggu Datuk Seri PM step-down amat payahlah. Nak suruh Tun contest post Presiden dalam UMNO, Tun dah letak keahlian. wak rasa-rasalah, kalau Tun jadi calon bebas mcm Datuk Seri Ibrahim Ali wak jamin Tun menang selesa. Harap-harap Tun berfikir.

p/s: wak sayang Tun sama macam wak sayang UMNO. Tapi entah kenapa wak tak sayang Pak Lah macam wak sayang UMNO. Indah khabar dari rupa!

Ulul Albab said...

Salam YAB Tun,
Walau apa pun Pak Lah telah komen, sedang komen dan akan komen tentang Tun, seluruh rakyat malaysia (minus satu kumpulan,... kecil je)akan kata Pak Lah yang salah, percaya lah. Pembangkang pun pada hakikatnya akan kata Pak Lah tak kenang budi dan jauh tersasar dari tuntutan islam serta budaya melayu.
Oleh itu teruskan lah usaha Tun untuk menyelamatkan agama, bangsa dan negara Malaysia. Semua akan berdoa semoga berjaya

F@ll@wMyBeaT said...

bkn shj org melayu tetapi semo kaum tidak selesa dgn kepimpinan AAB. Diharapkan AAB mendapat petunjuk dr allah.

abd rahman said...

saya menyokong penuh pendapat tun.. memang orang melayu akan musnah kalau masih membiarkan pemimpin yang lemah menerajui kerajaan . Pembangkang menunggu saat-saat yg sesuai untuk tumbangkan kerajaan yang ada sekarang.

hAyMP said...

Dear Tun,

Sebenarnya Tun saya sekarang ni takut, saya rasa tak ada pemimpin yang saya lihat mampu untuk membawa negara kita terutama sekali orang melayu keluar dari kemelut ini. UMNO dah teruk. Saya menaruh harapan kepada anak Tun tapi mungkin lama lagi kut kena tunggu. Apakah mungkin kita tubuhkan parti melayu baru ???

Mimi said...

Tun,
Dari umur 8 tahun hingga kini 38 tahun ..masih admire dengan sikap Tun yang berani.
You speak your minds.
You are not hypocrite and your intellectual will never be at par to any of current minister.
How I wish that u will be our PM forever.
During your era, you keep your opposition uncomfortable and that shows that you are in controlled ..that a leader should be!

Ya allah..Panjangkan umur TUN.
Kami masih memerlukan pemikiran dan tenaganya!!

Ikhlas dari hati...Mimi

alfyaj said...

Salam Tun

Pak Lah and his administration's achievement:

1) Losing 2/3 Parliamentary
majority during the PRU12
2) Losing BN's traditional States
3) No concrete solution to fight
raising cost and stocks for
basic needs (eg Padi, Oil
(petrol & diesel), etc -
despite being a producing
State.
4) TDM's defection from UMNO
5) High possibility on more
defections
6) Lost ownership of Pedra Branca
(formerly Pulau Batu Putih)
7) Depleting Bumiputra's rightship
8) Still no clear solution for all
of the above current challenges
9) Current administration STILL in
STATE of Denial
10) Lost of public's confidence
11) more to come...

Syareena said...

A'kum Tun..
Sy amat mengagumi kebijaksanaan, keberanian, dan kelantangan bersuara menegakkan apa yg benar walaupun dikritik hebat sejak saya kecil lagi. Sy dibesarkan dgn kepimpinan Tun dan melihat byk kemajuan dan pembangunan yg dicapai. Terima Kasih dan Syabas. Tetapi kemajuan negara itu tidak dpt dikekalkan sekiranya negara kita mempunyai pemimpin yg lemah.

Sy akan tetap dan akan sentiasa menyokong Tun walaupun kita lihat pelbagai tohmahan terhadap Tun di akhbar2 dan dr pihak2 tertentu.

Teruskan Berjuang Tun!!

Wan Sherhan said...

Amat sedih dan amat menyayat hati melihat orang yang tak tahu berterima kasih seperti saudara AM dlm pengomen2 kita nie..

Tak tahu bersyukur dgn org2 terdahulu.

Tun, amat menyedihkan tun,
Pihak pembangkang semakin bijak sekarang. Selain mempengaruhi orang dalam Malaysia, pihak pembangkan semakin bijak mengambil langkah meracuni pemikiran bakal pelapis negara yang sedang menuntut di luar. Saya berani mengatakan demikian kerana saya merupakan penuntut di luar negara.

Mengapa mereka lakukan demikian?
Kerana bagi penuntut luar negara,
pihak pembangkan adalah "innocent" . DSAI disanjung tinggi. Para penuntut "intelek" percaya yang DSAI difitnah.. DSAI adalah yang terbaik.

Tapi tun, ini lah hakikatnya, pembangkang memainkan fikiran pelapis negara yang mungkin pada zaman DSAI cuba menghancurkan negara, para "intelek" ini masih di bangku sekolah, memikirkan ttg video game n memikirkan ttg komik sahaja. Inilah slh satu kebijakan DSAI.

Saya skarang menuntut dalam bidang perubatan,Universiti Ain Shams Kaherah, Mesir.
Berasa amat tertekan dan berasa amat sedih dengan adanya golongan penuntut "intelek" yang menilai sampah sebagai Intan..

Slm perjuangan Tun.

magstar said...

"Segala keistimewaan Bumiputra dan Melayu akan terancam dan mungkin hilang terus, walau apa pun janji oleh pihak lain."


Dengan wujudnya "keistimewaan" ini, saya dapat lihat betapa "majunya" negara kita ini. Contoh yang terbaik adalah matriks, di mana 90% adalah di bawah "keistimewaan". Dengan wujudnya matriks dan keistimewaan ini, pelajar stpm yang memegang sijil yang diterima oleh universiti luar negara, ditepikan oleh universiti kerajaan. Inilah punca utama universiti kerajaan menjunam ke 300++.

lordmusan said...

Salam Tun,apa yang Tun katakan selama ini sejak Tun belum ada blog sendiri lagi adalah benar, tepat dan amat betul.
Kita akan hilang hak kita dan anak-anak kita kan tidak dapat lagi ketentuan masa depan mereka.
Sehingga kini AAB masih tidak mahu meletak jawatan dan terus cuba berlagak seperti tidak ada apa yang berlaku.

Sebagai contoh, menteri2 yang dilantik Pak Lah terdiri dari bekas-nekas orang yang pernah dikenakan tindakan oleh UMNO sendiri tetapi org2 inilah yang diambil semula untuk menjaga kepenringan orang di luar bandar dan untuk menkaga sistem keadilan kita.
Saya sekeluarga akan tetap bersama Tun dan saya sekeluarga telah pun keluar dari UMNO sehinggalah Pak Lah meletak jawatan.

lord musan

Unknown said...

Dearest TUN

Instead of getting a well-deserved retirement, you had to voice out for the love of your country, race and religion. This is the mark of a TRUE leader. Remember KSM? I pray for your health, TUN.
Melayu - buka lah mata mu.

BuRnLeiCesTeR said...

salam Tun yg dihormati dan disayangi...
Tun, saya pun tak tahulah kenapa pemimpin2 UMNO tu buta...tak celik2 lagi....kami rakyat biasa ni pun nampak sgt BN akn dijatuhkan jika terus bawah pimpinan Pak Lah.Bile Tun bersuara, mcm2 diorg kutuk Tun. Tun, perjuangan kita belum selesai...Tun, Terima kasih atas segala usaha Tun yg murni...

Ayuh Kayuh! said...

Mesej kepada "oumje".
Awas! anda sedang mengunjungi blog TDM.
Kami hendak tergelak sakan apabila ada juga seorang "Melayu yang mudah lupa" tersesat dalam forum ini.
Apapun kami mengalu-alukan komen anda dan sudi mengunjungi laman ini.

malaysian said...

Dear TUN,
Welcome back home.You said b4 when you were the premier as BANGSA MALAYSIA,but lately your statements are hurting the malaysian.Dont create hatred among the community by your strange statements.Your are very respected man,but dont make people hate you at this moment.GOD IS WATCHING.

siti-sam said...

indirectly, tun is saying pak lah ialah pemimpin pemusnah. but i just wonder if your wish come true ie. pak lah resign, another will replace him, and if the replacement does not satisfy you, you will criticize him, and it will be a never-ending cycle.
can the man be a man on his own, not shadowed by you?

ASHAR said...

TUN,


"" Tindakan negeri Selangor,diikuti Perak dan Pulau Pinang, tidak mengizinkan Islam Hadhari dilaksanakan di negeri tersebut memberi mesej kepada Perdana Menteri bahawa beliau perlu terlebih dahulu mengadakan perundingan dengan pelbagai pihak dengan lebih telus supaya tidak melontarkan sesuatu yang sukar diterima oleh masyarakat. ""

Bermacam isu akan keluar, contoh dari kelemahan kepimpinan Pak Lah.(siapa lah penasihat Pak Lah..??? boleh dikatakan tak ada sensiviti dan BODOH...!!!)


Nampaknya Pak Lah mendapat begitu banyak desakan dari dalam dan luar parti BN.

UMNO pun belum tentu terbaik pulih, belum lagi dengan MCA, MIC dan parti lain dalam barisan.


Pentadbiran Pak Lah memang hancur..dan layak di panggil PEMIMPIN PEMUSNAH=PEMIMPIN PEROSAK


Apabila melihat satu kesilapan adalah tanggungjawab kita membetulkannya kerna kita akan dipersoalkan kelak.


SEDARLAH AKAN PERMASALAHAN INI....
APA PERANAN KITA SEBAGAI AHLI UMNO, SEBAGAI RAKYAT MALAYSIA YANG CINTAKAN AGAMA BANGSA DAN NEGARA.

JANGAN IKUT TIDOR DENGAN PAK LAH, SEDAR_SEDAR NASI DAH JADI BUBUR...


Dari;
Angkatan Lancang Kuning Nusantara

-Ashar- 9;24

absh said...

Dear Dr,

Pak Lah is a liability to UMNO. Most of UMNO ordinary members know this. The problem in UMNO currently is that all UMNO ministers, MTs and MPs are not telling Pak Lah what members at grassroot level exactly feel about him.

These leaders who 'claim to represent the ordinary members' keep telling Pak Lah what he likes to hear, ie people love you, people support you and people are with you! To me, these leaders are actually destroying UMNO and Barisan Nasional.

Pak Lah, on the other hand, does not seem to get the message from the grassroot. I wonder why?

Doesn't he realise that under his leadership, UMNO and Barisan Nasional have lost 5 states to the opposition? No.

Doesn't he realise that under his leadership, UMNO and Barisan Nasional have lost 2/3 of majority in Parliment? No.

Doesn't he realise that UMNO members and public at large are losing confidence and trust in him day by day? No.

Doesn't he realise that Malay farmers and businessmen, Chinese miners and accountants, Indian tappers and lawyers at kedai kopi, warung makan and posh coffee house; in kampong and in the city; in low cost house, condo and bungalow are taking about his weaknesses and his inablility to rule and manage the country? No.

Doesn't he realise that people are talking about his millionaire son and his power crazy son in-law? No.

Oppositon parties, as you rightly said, are double faced. On one hand, they are seen to be supporting Pak Lah as Prime Minister and UMNO President (never happened before in the history of this beloved nation) with the hope that he will stay on just until the next election.

On the other hand, they are criticising him in their ceramah, making fun of him in their 'meet the people' session and even rattling his policies and actions to foreign media.

Their ultimate goal is, none other than, for UMNO and Barisan Nasional to be defeated once and for all.

To you Pak Lah, do not ask UMNO members what they can do for you (they can vote you out in next UMNO election; or they can sabotage and vote UMNO out in the next general election), but do ask yourself what you can do for them (you can exit gracefully now and save UMNO from extinction).

To you Dr, keep on fighting for the betterment of the Malays and Malaysia.

ABSH

Ramadhan Amizudin said...

Say sokong apa yang Tun katakan,
Setiap pujian yang dilakukan oleh pemimpin pihak lawan terhadap kepimpinan PakLah mesti ada sesuatu di sebalik itu. Mungkin yang masih setia dalam BN, mereka mendapat keuntungan,
Sekain,
RamadhanZ.Tk - Admin
ramadhanz-blog.blogspot.com
===================================

Bagi sesiapa yang hendak membuat iklan di lamanweb saya, sila layari
www.ramadhanz.tk atau ramadhanz-blog.blogspot.com
dan click Your Ad Here

akar said...

semakin kusut nampaknye sekarang..
cemnila jadi bila hampir 3/4 dalam kerajaan di kuasai ex-46.. stail perjuangan yang masih ketinggalan kala zaman sekarang yang memerlukan ketajaman untuk lebeh ke hadapan..

tapi yg jelas semua mereka tak mengotakan kata2 "sanggup bakar jambatan" kala mahu berpecah dari umno dulu... di zaman tun mereka kurang mendapat ruang..semasa kekucarkaciran tersebut berlaku paklah sendiri nampak lebey playsafe dengan berada di dalam kedudukan demokrasi..

perlu diperbaharui sekali lagi nampaknye UMNO sekarang ni.. mungkin ntuk kali kedua? tun mungkin boley memberi nasihat dalam situasi ini..

*rasa ingin kembali ke zaman kegemilangan tun.. :)

Zamri Pearce said...

Terkini Abdullah Badawi menerima kemasukam Ezam dari PKR. Persoalannya, kenapakah Abdullah ingin mengkhianati UMNO sedemikian rupa? Tidakkah ingat siapa yg pernah bersungguh2 mengkhianati UMNO dulu?

TUN sy rasa ahli UMNO perlu bertindak dengan lebih extreme untuk selamatkan UMNO. Kerana Pak lah ni jenis tak paham bahasa dan pekak kepada suara majoriti.

Saya dah makin menyampah tgk muka dia kat TV. Undur Pak Lah dan selamatkan UMNO!

shaz said...

Salam Yg Bhg Tun,

Kepada semua penyokong Anwar Ibrahim, cukup lah tu. Bawak berfikir panjang panjang.

Jangan la jadi macam "bwh" (barua wakil hantu) yg dok mimpikan Anuar tu jadi PM Malaysia.
(samurai melayu; depa ni memang otak lembu yang patut dipancung oleh SHOGUN. Keep up the pancungan towards this otak lembus & kiblat lain lain tu).

bwh= kau memang bodoh. Orang yang low IQ & Melayu bodoh je pilih AnwarIbrahim yang mata duitan tu.
Muka orang yang kau&golongan kau sokong tu ada iras muka penjahanam agama dan bangsa macam Salman Rushdie dan terbaru KJ.

Yusuf Hakeemi said...

YBhg Tun,

Saya lampirkan 2 surat sama tujuan berbeza penulis. Moga kedua-dua surattt ini dapat mengimbau ingatan Tun diatas perkara yang sama.

Surat Terbuka Dr Mahathir kepada PM Tunku Abdul Rahman Putra
bertarikh 17 Jun 1969

Batu 6, Titi Gajah,
Alor Star,
17hb. Jun 1969

Y.T.M. Tunku,

Patek berasa dukachita kerana tujuan patek membuat kenyataan kepada akhbar telah di-salah faham oleh Y.T.M. Tunku. Sa-benar-nya tujuan patek sama-lah juga dengan tujuan Tunku, ia-itu untok menyelamatkan negara ini daripada bahaya yang menganchamkan-nya.

Pendapat-pendapat Tunku berasaskan kepada cherita-cherita yang di-bawa kepada telinga Tunku oleh orang-orang yang mengelilingi Tunku yang chuma suka mencherita kepada Tunku perkara2 yang mereka fikir Tunku suka atau patut dengar sahaja. Benarkan-lah patek bercherita berkenaan dengan keadaan, fikiran dan pendapat2 rakyat yang sa-benar-nya supaya Tunku dapat faham tujuan patek membuat kenyataan yang di-tegor itu.

Tunku biasa cherita kepada patek sendiri ia-itu Tunku mengelakkan rusohan dengan menahan hukum bunoh yang di-jatohkan kepada 11 orang subversif China. Sabenar-nya tindakan Tunku ini-lah yang mengakibatkan rusohan dan kematian yang berpuloh kali banyak yang terjadi semenjak 13 Mei.

Tunku selalu "bertolak-ansor," ia-itu memberi kepada orang2 China apa yang mereka tuntut. Punchak tolak-ansur ini ia-lah pembatalan hukum bunoh tadi. Pembatalan ini menimbulkan kemarahan yang besar oleh orang2 Melayu.

Orang2 China pula menganggap Tunku dan Kerajaan Perikatan sebagai pengechut dan lemah dan boleh di-tolak ke-sana ke-mari. Sebab itu orang2 China tidak takut lagi menolak Perikatan dan orang2 Melayu pula tidak ingin kepada Perikatan. Sebab itu orang2 China dan India membuat kurang ajar pada 12 Mei kepada orang Melayu. Kalau Tunku biasa di-ludah di-muka, di-maki dan di-tunjok kemaluan, boleh-lah Tunku faham perasaan orang Melayu.

Orang2 Melayu yang Tunku fikir tidak memberontak telah-pun menjadi gila dan mengamok sehingga mengorbankan nyawa mereka dan membunoh orang yang mereka benchi kerana Tunku terlangsong bagi muka. Tanggong-jawab tentang mati-nya orang2 ini, Islam dan kafir, terpaksa di-letak di-atas bahu pemimpin yang salah pendapat.

Patek mohon ma’af tetapi patek ingin sampaikan perasaan orang-orang Melayu kepada Y.T.M. Tunku. Sabenar-nya, orang2 Melayu sekarang, baik PAS baik Umno, betul2 benchi pada Tunku, terutama orang2 yang di-hina-kan oleh orang China dan yang kehilangan rumah-tangga, anak-pinak, saudara-mara kerana tolak ansur Tunku.

Mereka kata Tunku chuma ingin di-kenal-kan sebagai "The Happy Prime Minister" walau-pun ra’ayat menderita. Mereka tahu bahawa dalam keadaan dharurat-pun Tunku ashek bermain poker dengan kawan2 China Tunku. Budak2 polis mencherita yang Tunku mengguna-kan kenderaan dan eskot Polis untuk menchari kaki poker.

Sa-balek-nya pula orang2 China tidak ada sedikit-pun hormat kepada Tunku. Mereka berkata Tunku "naïve" dan tidak ada kaliber. Ada lagi yang mereka kata yang tak dapat patek sebut-kan. Kata2 itu datang dari semua golongan orang China, dari intelek sa-hinggga China becha.

Pada masa lewat2 ini lagi satu kesan burok telah timbul. Orang2 Melayu dalam Civil Servis, dari Perm. Sec. ka-bawah, pegawai2 tentera dan polis Melayu tidak ada lagi kepercayaan dan respect kepada Tunku. Patek tahu kebanyakan mereka sokong PAS dalam undi pos. Pegawai Melayu dari Polis, tentera dan askar biasa maseh patoh kepada kerajaan oleh kerana arahan sekarang sesuai dengan kehendak mereka sendiri. Kalau Tunku membuat apa2 yang tidak di-ingini oleh mereka, patek perchaya mereka tidak akan menurut kata Tunku.

Patek tahu Tunku takut kominis mengambil kesempatan kalau timbul kekachauan dalam negeri. Patek lebih takut kalau kerajaan mula "lose control over the armed forces". Sa-kali ini terjadi, keadaan tidak akan puleh semula. Sampai bila-pun kerajaan civil mesti tundok kepada tentera. Tunku biasa jadi "Happy Prime Minister" tetapi orang yang akan turut ganti tak akan merasai "happiness" apa2.

Patek harap Y.T.M. Tunku jangan-lah menipu diri dengan berkata "satu hari mereka akan bershukor dengan perbuatan saya". Ta’akan yang sa-orang itu selalu betul dan yang banyak selalu salah. Patek ingin sampaikan kepada Tunku fikiran ra’ayat yang sa-benar, ia-itu masa telah lampau untuk Tunku bersara dari menjadi perdana menteri dan Ketua Umno.

Patek faham betul2 kuasa yang ada pada Tunku dan patek masih ingat nasib Aziz Ishak. Tapi patek tak akan jadi sa-orang yang bertanggong-jawab kalau patek tidak terangkan apa yang patek sebut-kan. Kalau di-penjara sa-kali-pun patek terpaksa kata apa yang patek telah kata-kan.

Patek di-beritahu ia-itu Tunku berkata patek Pakistani. Patek tidak perchaya kata2 orang kerana patek tahu Y.T.M. Tunku tidak akan berkata begitu. Patek-lah yang selalu mempertahan-kan Tunku apabila orang2 PAS kata yang Tunku anak Siam yang ta’ berhak memimpin orang Melayu. Jadi Tunku juga akan mempertahan-kan patek walau-pun maseh ada dua sudu darah Pakistani dalam tubuh badan patek.

Patek sa-kali lagi mengulangkan ia-itu kenyataan yang patek buat itu ia-lah menchegah kejadian yang akan menambah perasaan benchi orang2 Melayu terhadap kerajaan dan menggalak-kan orang2 China menjatohkan lagi maruah orang2 Melayu. Rusohan yang lebeh besar akan berlaku jika ini di-biarkan. Tentera sendiri tidak akan dapat di-kawal. Dan lagi kalau T.H. Tan dan dewan orang China boleh membuat kenyataan, kenapa ketua2 Umno tidak boleh?

Patek menulis surat ini dengan hati yang ikhlas dan harapan bahawa Y.T.M. Tunku akan bacha surat ini dengan sa-penoh-nya sendiri. Patek berdo’a ke-hadhrat Allah subhanahuwataala supaya di-buka hati Tunku untok menerima kenyataan yang sa-benar ini walau-pun pahit dan pedas.

Patek Yang Ikhlas,

(Dr. Mahather bin Muhammad)


SURAT MUKHRIZ KEPADA PM (AAB)

Mukhriz Mahathir
B-13-D2 Plaza Mont’ Kiara
No.2 Jalan Kiara,
50480 Kuala Lumpur
12hb Mac 2008
YAB Dato’ Seri Abdullah Hj Ahmad Badawi
Perdana Menteri Malaysia merangkap Presiden UMNO
Pejabat Perdana Menteri
Putrajaya

YAB Dato’ Seri,

Terlebih dahulu saya mengambil peluang ini untuk mengucapkan terima kasih kepada YAB Dato’ Seri serta kepimpinan parti yang telah memberi peluang dan kepercayaan kepada saya untuk bertanding sebagai calon Barisan Nasional di Parlimen Jerlun. Walaupun saya muka baru, sokongan dan daya usaha kepimpinan dan jentera parti serta rakyat di Jerlun memberi kemenangan kepada saya dan BN diperingkat Parlimen.

Malangnya, kemenangan saya ini menjadi kurang bermakna kerana dirundung kekalahan teruk dengan kecundangnya UMNO dan Barisan Nasional di negeri Kedah, selain di empat negeri lain dan di Wilayah Persekutuan. Malah Pulau Pinang negeri Dato’ Seri sendiri juga dirampas dari tangan BN, dan Kelantan kekal di bawah PAS. Di negeri-negeri lain juga BN mengalami penurunan mendadak kepada kehilangan kerusi DUN dan Parlimen. Ini tidak pernah berlaku dalam sejarah BN.

Justeru, tujuan surat ini adalah untuk menyelamatkan UMNO dan BN daripada terus ditolak oleh rakyat dan menjadi tidak relevan kepada perjuangan agama, bangsa, dan tanahair.

Rata-rata sentimen dan rasa tidak puashati rakyat yang dizahirkan melalui undi memberi mesej yang cukup jelas, iaitu penolakan Dato’ Seri sebagai ketua pentadbiran negara.

Bertentangan dengan kenyataan Dato’ Seri yang kononnya UMNO dan parti-parti komponen BN di Semenanjung menyokong kepimpinan Dato’ Seri, sebenarnya kekalahan yang dialami BN membuktikan bahawa ahli-ahli parti telah berpaling tadah hingga mengalahkan calon-calon kita di kubu-kubu kuat BN.

Apabila rakyat berdemonstari di jalanan, Dato’ Seri sendiri sebagai peminpin tertunggi parti dan negara secara terang dan terbuka mencabar mereka supaya menggunakan peti undi sebagai tempat menunjuk perasaan.
Atas menyahut cabaran Dato’ Seri itulah rakyat di Semenanjung telah keluar beramai-ramai bagi menunjukkan perasaan dengan menolak BN diperingkat negeri dan Parlimen.
Dengan ini jelaslah bahawa agenda Dato’ Seri, kepimpinan Dato’ Seri dan cara-cara Dato’ Seri mengatasi masalah yang dihadapi rakyat dan negara sudah tidak dapat diterima lagi oleh rakyat.Tidak ada gunanya menafikan apa yang jelas semata-mata untuk mengekalkan kedudukan sebagai Perdana Menteri.
Atas sifat sayangkan bangsa dan negara, saya merayu kepada Dato’ Seri supaya bertanggungjawab ke atas kekalahan ini. Hanya dengan perletakan jawatan Perdana Menteri dan Presiden parti UMNO oleh Dato’ Seri sendiri dapat pemulihan UMNO, BN dan negara dilakukan dengan jayanya.

Saya berharap Dato’ Seri faham bahawa rayuan saya ini dibuat dengan niat untuk menyelamatkan keadaan yang amat mencemaskan. Gerakan telah bermula untuk menarik wakil-wakil rakyat BN supaya melompat ke parti lawan. Musuh BN memerlukan hanya 35 kerusi untuk menjatuhkan Kerajaan pimpinan Dato’ Seri.

Oleh itu, sekiranya Dato’ Seri tidak berundur dalam tempoh yang terdekat, saya benar-benar khuatir kepercayaan rakyat, khususnya orang Melayu terhadap UMNO dan BN akan lupus sama sekali.

Rayuan ini saya kemukakan dengan penuh ikhlas atas kesedaran bahawa ianya mungkin mengundang kemarahan sesetengah pihak termasuk Dato’ Seri sendiri dan ahli-ahli UMNO yang lain.

Apapun, dengan sifat nasionalisme dan patriotisme demi kepentingan orang Melayu dan UMNO, saya sanggup menerima sebarang tindakbalas akibat rayuan saya ini. Dengan rasa insaf dan rendah diri, saya menyerah nasib saya kepada Allah SWT.

Saya yakin Dato’ Seri juga akan melakukan apa yang wajar demi kepentingan bangsa dan negara. Semoga pengorbanan Dato’ Seri dengan mengundurkan diri akan mendapat keredhaan, keberkatan dan rahmat dari Allah SWT jua.

Wasallam

Yang ikhlas,

Mukhriz Mahathir
Ahli Parlimen Jerlun

s.k.
YAB Dato’ Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak, Timbalan Presiden UMNO
YAB Dato’ Wira Ali Rustam, Naib Presiden UMNO
YAB Tan Sri Muhyiddin Yassin, Naib Presiden UMNO
YB Dato’ Seri Radzi Sheikh Ahmad, Setiausaha Agung UMNO

PANDANGAN SAYA

Saya berpendapat seperti berikut:
Kedua-dua surat ini membawa pengertian sama iaitu untuk menyelamatkan bangsa Melayu khususnya, UMNO amnya. Zaman berlainan, penulis berlainan. Perjuangan sama sahaja. Kedua-dua penulis adalah patriotik bangsa untuk mempertahankan agama dan Negara.

Saya menjemput rakan bloger dapat kiranya memberi komen lebih lanjut mengenai surat-surat ini.

Sekian, Wassallam.

YBhg. Tun teruskan perjuangan demi agama, bangsa dan tanah air. Kami menyokong penuh perjuangan murni YBhg. Tun.

Tok Non said...

Salam Hormat Tun.
Saya agak telah lama mengikuti blog Tun, banyak kali nak tinggal komen, tapi lihat saja dulu. Kali ini saya ingin menyatakan sesuatu. Persoalannya, siapa yang tak sayang UMNO. Saya membesar dengan melihat parti Perikatan (Kapal Layar) dan seterusnya mengkagumi BArisan Nasional yang di pimpin oleh Tun. Tapi bukan pada masa kini. Memang tepat, kebanyakkan rakyat samada dari golongan bawahan mahupun atasan, menyatakan bahawa mereka yang dalam UMNO hari ini hanya bersama dengan UMNO untuk perjuangan diri sendiri. Let's face the facts, rakyat sekarang bukan macam rakyat zaman dulu. Dah celik dan boleh berfikir, caged or not, no one can control the mind.
Bagi saya, UMNO memerlukan 'general overhaul'. Post mortem pun tak ada guna sebab, manusia itu amnya adalah hamba kepada tabiatnya. Nak mengubah tabiat yang selama ini perjuangan untuk kepentingan diri kepada kepentingan rakyat? Harga beras pun tak terkawal... Jadi bagi pendapat saya la Tun, eloklah UMNO lenyap buat selama lama nya. Eloklah tenggelam di lautan yang dalam, mungkin setiap kematian itu di ganti dengan kelahiran yang baru. Hilangnya Perikatan, timbulla Barisan Nasional. Kalau tukar kepala saja tapi badan sampai ke ekor pun busuk, buat apa. Tak boleh nak makan juga.
Saya sedih bila BN kalah teruk pada PRU12, no one relaise that something has to be done. And that something is to learn why BN lost tremendously. Ini pula memberi alasan yang rakyat tertipu. Kalau nak kata tak bersekolah depa marah.
Jadi eloklah, macam banyak yang komen, biarkan si Dolah dengan labu2nya.
Harapan saya hanya lah untuk berjumpa dengan Tun satu hari kelak kalau di izinkan. Dulu dok jumpa di Klinik saja, jumpa Tun bila sakit.

jamil said...

ursyiassalamualaikum tun dan pembaca semua,

Betul kata tun, dsab sebenarnya bermain dengan api. Hakikatnya dia masih belum menyatakan langsung pendapatnya dengan apa yang berlaku dibawahan ini. Saya hairan dgnnya, harga brg itu ini semua naik, hujan turun tapi dsab tak naik dan tak mahu turun. Cubalah lihat di pulau pinang sendiri, banyak masalah yang tersirat dari yang tersurat. Apakah dia tak tahu pihak lawan bertepuk tangan sedangkan dsab bertepuk sebelah tangan. Jangan dihujani masalah rakyat dengan kemudahan prasarana dan subsidi. Kita mahukan jaminan untuk anak cucu kita, tanah kita, hak kita.
Ya tuhan ku, bantulah hamba mu ini yang lemah ( DSAB ) dan bukakanlah mata hatinya yg kian pudar.

Unknown said...

62salam Tun,,, saye ni bukannya kaki politik sangat. saya masih ingat masa tun nangis dulu masa nak lepaskan jawatan dalam perhimpunan tu. mase tu je saya dah dapat rasakan yang melayu akan hilang taring dlm malaysia ni. nape sebenanya tun tinggalkan umno dulu... cerita la sikit. saya rasa mesti ada yang tersirat ni kan tun.

jamil said...

asaalamualaikum tun dan pbaca,

Kita ada kekuatan tapi dipimpin oleh pemimpin yang lemah. Pemimpin yang lemah bukan sebarang lemah pulak tu, Kita bawhan ini menghadapi dengan kenaikan harga pelbagai barang dan perkhidmatan, hujan hari hari turun tapi dsab tak naik dan tak mahu turun. Ini masalah besar. Pelbagai subsidi dan janji seolah olah mengaburi mata rakyat. Hakikat sebanarnya seperti ditutup sebelah mata. Masalah politik belum selesai tapi yang mendatang pasti ada yang baru, Ingatlah dsab, buaya tak datang menyerang mangsa selagi mangsa belum hampir. Tak salah atau aib kalau kita reda dan mengaku kelemahan kita. apatah lagi berundur. Jangan dilihat janji tak lompat parti. Kerana janjilah, janji projek dan prasana untuk rakyat itu kerana apa yang ada sekarang.

kulatlapok said...

Salam Tun,

Janganlah kita pelik dengan sandiwara pembangkang yang sejak dahulu lagi penuh dengan tipu muslihatnya. Tetapi apa yang peliknya di sini, Karpal pulak yang cuba nak nasihat kan Tun?

Sedangkan dia dan PR paling teruk menghentam UMNO/BN. Pada hal saya lihat, niat Tun sekarang cuba menasihat dan memperbetulkan kepimpinan UMNO sekarang. Pihak pembangkang pulak cuba menyebelahi UMNO.

Apa muslihatnya?
http://www.kulatlapok.blogspot.com

wisdom67 said...

A big group of educated and unbiased people from different field need to get involved in this.
Religion is different issue, as each individual need to make his own effort to find the TRUTH himselves. The group is almost there.....

absh said...

Dear Dr,

Pak Lah is a liability to UMNO. Most of UMNO ordinary members know this. The problem in UMNO currently is that all UMNO ministers, MTs and MPs are not telling Pak Lah what members at grassroot level exactly feel about him.

These leaders who 'claim to represent the ordinary members' keep telling Pak Lah what he likes to hear, ie people love you, people support you and people are with you! To me, these leaders are actually destroying UMNO and Barisan Nasional.

Pak Lah, on the other hand, does not seem to get the message from the grassroot. I wonder why?

Doesn't he realise that under his leadership, UMNO and Barisan Nasional have lost 5 states to the opposition? No.

Doesn't he realise that under his leadership, UMNO and Barisan Nasional have lost 2/3 of majority in Parliment? No.

Doesn't he realise that UMNO members and public at large are losing confidence and trust in him day by day? No.

Doesn't he realise that Malay farmers and businessmen, Chinese miners and accountants, Indian tappers and lawyers at kedai kopi, warung makan and posh coffee house; in kampong and in the city; in low cost house, condo and bungalow are talking about his weaknesses and his inablility to rule and manage the country? No.

Doesn't he realise that people are talking about his millionaire son and his power crazy son in-law? No.

Oppositon parties, as you rightly said, are double faced. On one hand, they are seen to be supporting Pak Lah as Prime Minister and UMNO President (never happened before in the history of this beloved nation) with the hope that he will stay on just until the next election.

On the other hand, they are criticising him in their ceramah, making fun of him in their 'meet the people' session and even rattling his policies and actions to foreign media.

Their ultimate goal is, none other than, for UMNO and Barisan Nasional to be defeated once and for all.

To you Pak Lah, do not ask UMNO members what they can do for you (they can vote you out in next UMNO election; or they can sabotage and vote UMNO out in the next general election), but do ask yourself what you can do for them (you can exit gracefully now and save UMNO from extinction).

To you Dr, keep on fighting for the betterment of the Malays and Malaysia.

ABSH

absh said...

Dear Dr,

Pak Lah is a liability to UMNO. Most of UMNO ordinary members know this. The problem in UMNO currently is that all UMNO ministers, MTs and MPs are not telling Pak Lah what members at grassroot level exactly feel about him.

These leaders who 'claim to represent the ordinary members' keep telling Pak Lah what he likes to hear, ie people love you, people support you and people are with you! To me, these leaders are actually destroying UMNO and Barisan Nasional.

Pak Lah, on the other hand, does not seem to get the message from the grassroot. I wonder why?

Doesn't he realise that under his leadership, UMNO and Barisan Nasional have lost 5 states to the opposition? No.

Doesn't he realise that under his leadership, UMNO and Barisan Nasional have lost 2/3 of majority in Parliment? No.

Doesn't he realise that UMNO members and public at large are losing confidence and trust in him day by day? No.

Doesn't he realise that Malay farmers and businessmen, Chinese miners and accountants, Indian tappers and lawyers at kedai kopi, warung makan and posh coffee house; in kampong and in the city; in low cost house, condo and bungalow are talking about his weaknesses and his inablility to rule and manage the country? No.

Doesn't he realise that people are talking about his millionaire son and his power crazy son in-law? No.

Oppositon parties, as you rightly said, are double faced. On one hand, they are seen to be supporting Pak Lah as Prime Minister and UMNO President (never happened before in the history of this beloved nation) with the hope that he will stay on just until the next election.

On the other hand, they are criticising him in their ceramah, making fun of him in their 'meet the people' session and even rattling his policies and actions to foreign media.

Their ultimate goal is, none other than, for UMNO and Barisan Nasional to be defeated once and for all.

To you Pak Lah, do not ask UMNO members what they can do for you (they can vote you out in next UMNO election; or they can sabotage and vote UMNO out in the next general election), but do ask yourself what you can do for them (you can exit gracefully now and save UMNO from extinction).

To you Dr, keep on fighting for the betterment of the Malays and Malaysia.

ABSH

Anonymous said...

You are talking craps. Pak Lah is not the problem. The problem is the UMNO you left behind.

If you had not interfered both directly and indirectly, sme meaningful chams would have been instituted after 2004 and March 8 debacle would not have happened.

You are more at fault than Pak Lah in so far as March 8 is concerned and I genuinely believe that.

Time has changed and there must be changes in many things ala Malaysia. That should be part and parcel of going forward but you feel that you had put in place everything that is needed for Malaysia to go forward.

Or perhaps, you are so blinded by your feelings, whatever it ay be that you have chosen to conduct yourself the way you are.

You are placing the malay race tune and you do not care about how the other malaysians take to it. You just want to win your day, nevermind if malaysia suffers.

On the ground, when your name is mentioned, many malays, among them are office messengers, drivers, hawkers, teachers said 'pui'. They spit at you. You don't know how much sufferings you have caused them. I do not know either and I always thought you have done very much for the malays at the expense of the non malays. No, you have instead created a few monsters but as a whole, you have not done much favour for Malaysia. Your 22 years in office has been a great waste of huge opportunities.

All the corruption, manipulation and discrimination in the govt administration , I supposed are encouraged by you and they contributed at least 50% of the vote against the BN on March 8.

Tun, I would have call you "old demon fart" but decided to show respect since I am commenting in your blog, writing directing to you at that", stay off, leave us malaysian alone.

You have failed us sufficiently, don't believe those who praise you for your contributions. On the balance, you failed. 40 marks out of 100.

Rosli said...

Assalaamualaikum Tun.
Salam sejahtera buat Tun Sekeluarga. Tun please make a come back. We really need you. You are the saviour. God willing

pakbelalang said...

Dear Tun.

I don't quite agree with the title of your topic "Pemimpin Pemusnah".

It should be:
1. Pemimpin "Haprak and HP6"
2. Pemimpin "Makhluk Perosak"
3. Pemimpin "Badut"
4. Pemimpin "Flip Flop"
5. Pemimpin "Sleeping Beauty"
6. Pemimpin "Hartadiri"
7. Pemimpin "kara ku cha ... cha"
8. Pemimpin "cakap tak serupa bikin"
9. Pemimpin "syok sendiri"
10. Pemimpin "ANGAU".
11. Pemimpin "kotak katik"
12. Pemimpin "tak ada telok"
13. Pemimpin "tak sedar diri" !!
14. Pemimpin "hidung tak mancung pipi tersorong-sorong"
15. Pemimpin "elegant silence"
16. Pemimpin "tengelam timbul"

The above are all the attributes of THE ONE AND ONLY PRESIDENT OF UMNO. I maybe wrong but that the perception of most of the UMNO grassroot members.

The list will go on and on but you chosed the mild one. It is understandable. Never mind. It is OK for the time being. !!

Unknown said...

dear wilson wang,

Speaking on the issue of racism. Y the Chinese have to rebrand Petaling street as 'little china' or 'chinatown'...the same scenario occur whether in Manhattan or Jersey.

Chinese will always be chinese la..
Indian will always be Indian la...

What matters is..as Malaysian CITIZEN i.e Chinese, malay n Indian moving foward together n enjoy the country's prosperity.

Tun Mahathir always leading us toward this agenda.

Ketuanan Malay in this country is important towards maintaining a peaceful n hormonius nation. That is not racism..as this is a Malay country.

Pls understand la Mr Wilson Wang.

Unknown said...

Dear Mayhem,

How malaysia survived the 1997/98 crisis...pls revert to www.neac.gov.my

Regards
Emmeth

unicorn said...

posmen, penjaja, penyanyi karaoke..atau letak siapa saja boleh menang dlm PRU12..ada kebenarannya terutama di KELANTAN.

orang kelantan adalah masyarakat yang 'degil' dan tak nak mengaku ramai rakyatnya susah. malah menuduh survey berbohong mengenai byk rakyat kelantan susah.jgn silap faham, orang tua saya lahir kat kelantan menjadikan saya secara automatik org kelantan.

sy faham benar perangai org kelantan.kalau karpal singh bertanding kat kelantan dgn tiket PAS pun dlm PRU12 dulu, saya gerenti menang. sebabnya mudah ,kelantan 'hardcore' kpd parti PAS. Noktah.

TUN, pihak pembangkang 'suka' pak lah krn pak lah lemah,itu benar tetapi knp org2 kuat UMNO menurut saja rentak pak lah kalau betul sayangkan parti & negara? saya berharap mrk di beri petunjuk.sy gerenti jalan untuk mrk memegang kerajaan nampak terang jika pak lah menerajui negara..!

Tun, saya harap tun kurangkan bercakap w/p ramai yg menjemput tun ke forum2 politik. kesihatan lebih penting. Berikan saja pendapat tun dlm blog ini, let the media visit your blog to get your updates. ramai yg sayang kan tun kerana saya tahu keikhlasan tun kepada perjuangan bangsa melayu terutamanya.

blogger spt ravi begitu biadap menghina tun. sepatutnya dia bersyukur hidup kat malaysia ni.

Marshal said...

Syabas Tun
salam sejahtera.

kelemahan AAB = kekuatan PKR
Kekuatan PKR = Ketakutan TDM
Ketakutan TDM = Kehancuran UMNO

Tak dapatkah TDM dgn AAB
Duduk satu meja.
Bicara dari Hati-ke hati.
Saling terbuka.
Saling Bermaaf.

Saya tidaklah hairan sangat tentang kemenangan ataupun kekalahan PKR.
Namun alangkah sedihnya kalau Dua Insan yang di Agungkan sudah saling mencari kelemahan.

Ketepikanlah masalah Politik.
Hilangkanlah prasangka buruk.
Berma'afan ibarat sesama Muslim.
Carilah Pikiran jernih.
Buangkan otak2 kotor yang mungkin selama ini meracuni hati dan dengki.

Bukan Hanya PKR yang akan tertawa bila UMNO tumbang.

Jangan salahkan Karpal sing ?
mungkin ini yg dia mau.
AAB dan TDM berpecah.

Ingat Musuh dalaman lebih tajam dan berbahaya dari mulut lancang Karpal S.
Kukuhkan Hak Keistimewaan Melayu.


TQ
regard

pooh72 said...

salam,

before the last general election, the opposition was consistently criticising the pm on numbers of issues.

among the racial/religious issues being played were the hindraf,the demolition of illegal temples in selangor,chinese schools,the muslim converts/apostate issue and the 'keris' issue which have angered the non-malays/muslim.

the rising price of fuel and goods and the toll hikes were being played on the economic front.

then, there was the 'son-in-law' and the 'fourth floor boys' issue which puts the pm's leadership in question.

poor handling of these issues by the pm and his ministers has led the opposition to capitalise by drawing up their election manifestos.

running up to the general election,there was the last minute change of heart on the perlis election candidates' list.

on march 8,the bn failed to gain the 2/3 majority in parliment and lost 5 states and kuala lumpur.

the people and the opposition were stunned by the election results.the opposition realised that the bn under paklah is not that strong after all.

they have now ceased their attack on the pm and have instead supported him as the so-called pm for all malaysians.

i view this as a change of strategy by the opposition with the hope that the pm is still around for the bn's next general election defeat at the federal level.

redbox said...

salam Tun,

mintak maaf sbb menggangu ruangan ni sekali lagi, sebelum ni sy dah buat komen utk postg Tun yg paling latest skali..saya cukup bengang dgn parasit2 yg dudk kat m'sia ni..yg tak tau di untung...

ni salah satu parasit nya wilson wong
dia tulis kata sapa pun jd pm m'sia jgn ckp pasal ketuanan..ckp pasal ketuanan rakyat m'sia..

utk tatapan semua..kenapa kita tak perlu pertahankan ketuanan kita kat tanah air sendiri?? kenapa kita harus malu utk pertahankannya??

kalau diorg kata dgn mempertahankan ketuanan melayu adalah isu perkauman ..sila lihat balik pd perlembagaan m'sia.menyatakan hak2 keistimewaan org2 melayu n bumiputera..

maka itulah asasnya negara ini terbentuk dan membangun selama 50 tahun ini...jadi hak ketuanan org melayu n bumiputera adalah hak mutlak dan bukannya isu perkauman..

oleh itu sesiapa yg mempersoalkannya..maka dialah org yg sebenarnya membangkitkan isu perkauman..

w'laupun kami tetap dgn hak ketuanan kami..ada kami menyisihkan bangsa asing??buktinya org2 yg paling kaya dim'sia dimonopoli oleh org2 cina? dan org cina dan india lah org kaya nombor 1,2,&3 dalam malaysia oleh itu bila masanya kami memingkirkan anda??

ini hak milik kita selamanya..dah memamng hak kami dan juga ketika kita bergelut dgn isu hendak merdeka..salah satu syaratnya adalah terima kerakyatan bukan melayu n bumiputera..sebenarnya org2 melayu blh mencapai kemerdekaan pun tanpa syarat ni tapi mungkin kita akan terpaksa melalui cara yg lebih sukar utk merdeka sbgai contoh indonesia..mereka berperang mati matian utk memerdekakakn tanah air mereka..

dengan penerimaan syarat itu yg dinamakan jus soli maka merdekalah m'sia kita ni dgn syarat melayu diberi hak keistimewaan..(pd pandangan sy..tanpa syarat ni pun mmg patut mlayu diberi keutamaan..dah kita penduduk asal)

oleh itu jelas terang lg nyata pd sesiapa yg menolak hak ketuanan kami di BUMI KAMI SENDIRI..maka anda tidak berhak utk mendapat kerakyatan malaysia ini..dengan perkataan yg paling sesuai kewarganegaraan anda dibuang serta merta..perkataan yg best sikit berambus dr tanah melayu ni dan balik lah kat negara asal korg.

tengoklah kalau kat negara asal korg tu korang boleh hidup lagi selesa drp duduk kat m'sia ni?

jadi kepada penentang2 ketuanan kami ni...buka mata n saya dah terangkan panjang lebar ni..klau tak faham juga mmg anda buta hati..buta mata.

Habub said...

Che Det,

Banyak tomahan, kutukan, cacian yg Che Det dapat dari bangsa sendiri yang Che Det tolong angkatkan taraf. Dari yang dok mamak maple yang menghina Che Det bukan Melayu hingga ke Samurai sesat yang menyamakan akal Che Det dengan lembu(maaf kalau saya salah anggapan dan kalau betol beriman dia tak cakap orang lain bodo mcm lembu).

Nabi pernahkan sarankan lebih baik kita berdiam diri kerana itu tindakan orang yang bijak. kita teruskan dengan perjuangan kita iaitu membela nasib bangsa. Teruskan niat murni kita walaupun dicaci yang kita hanya mempertahankan kepentingan diri sendiri.

Membuak darah saya bila Che Det dicaci sebegini tapi biasalah adat manusia yang kaumnya Melayu. tak penah lekang dari mulut dan niatnya nak mencari kesalahan orang lain dan mencaci apa sahaja yang disangkanya kekurangan seseorang.

Bagi orang-orang yang caci Che Det, cakaplah apa pun.muntahkanlah cacian yang lagi pedih tapi ingatlah, dunia ni sementara, hari perhitungan akan tiba.jangan sampai ditanya macam ni ka tingkahlaku seorang yang agamanya islam.

konon saja nak ikut sunnah nabi la ikut ajaran tuhan dari quran la tapi mcm ni punya moral nampak sangat sembahyang belum cukup sempurna.

Sebelum salahkan orang, tengok kesalahan diri sendiri dulu.

Sekian,
Hazman

MP-KedaiKopi said...

Dear Tun,

Melalui UMNO dan kerajaan BN Tun mengambil masa selama 22 tahun untuk membina sebuah negara Malaysia yg berjaya lagi dihormati di dalam dan luar negara. Tun lah yg paling layak mencanangkan slogan gemilang, cemerlang dan terbilang. Tetapi Tun tidak pernah mendabik dada dgn kejayaan2 yg hebat itu.

Tetapi apabila Pak Lah mengambil alih teraju kepimpinan negara, awal2 lagi dah sibuk dgn; cemerlang, gemilang dan terbilang. Sedangkan buktinya koson, zero dan nil. Malah selama 4 tahun saja; beliau telah berjaya memporak perandakan UMNO dan BN dan mengakibatkan kekalahan yg paling buruk, terok dan cukup memalukan dlm sjarah negara.

Beliau akan tercatat dlm sejarah sebagai PM yg paling lemah, lembik dan tidak cerdik malah ramai kwn2 sy yg menyamakan Malaysia di bawah Pak Lah spt Indonesia di zaman Pak Gus Dur, satu zaman di mana bnyk perkara2 yg tidak masuk akal boleh berlaku.

Akhirnya hilang gemilang,cemerlang dan terbilang yg ada hanyalah temberang dan pecah tembelang.

Anis Ahmad Abdul Rahman said...

Everyone should be aware about the "hexagon of Malaysian politics and Abdullah-Anwar conspiracy". Visit my blog at http:\\malaysiabebas.blogspot.com to understand that.

Habub said...

Nampaknya saya kena memohon maaf kepada samurai. biasalah kita manusia banyak silap..

kepada saudara 'bwh'..
"cool blooded"?..
dari ayat tu nampak sangat saudara ni orang yang kurang berpengetahuan dan kurang bijak.
sebelum nak mengkritik orang lain cuba bukak buku sejarah baca sejarah malaysia. jangan hanya dengar apa yang dicerita kt maple atau kedai kedai kopi tepi jalan saja. orang yang bijak dia akan menilai perkara dari pelbagai perspektif. ka 'bwh' tak paham maksud perspektif tu apa.

satu saja saya nak cakap kat 'bwh'. kalau anuar tu btol sangat dan baik kenapa Amerika dan media-media barat sokong dia. pernah dak terpikir pasal tu. ka 'bwh' sokong amerika macam reformasi dulu konon mintak tolong bill clinton.secara logiknya kalau kita anggap amerika tu kuasa jahat dan kalau kuasa jahat tu sokong seseorang dalam negara kita macam anuar bukankah maksudnya anuar tu berpihak dengan kuasa jahat ni.tak terpikir ka atau pemikiran 'bwh' tak tercapai tahap tu.

p/s: melayu tu terletak pada hati bukan pada keturunan.teh tarik satu antimamak.

Unknown said...

Salam Sejahtera Tun,
Saya memang setuju dengan pandangan Tun. Saya percaya bahawa Tun adalah seorang yang berpandangan jauh. Apa yang akan berlaku di hari kelak telahpun dapat diramal oleh Tun sekarang. Kalau tidak Tun tidak akan mengambil langkah terakhir untuk memaksa Perdana Menteri kita sekarang untuk berundur dengan meletak jawatan sebagagai ahli UMNO. Saya berharap agar pemimpin-pemimpin UMNO serta ahli-ahlinya akan bersetuju dengan pandangan Tun. Saya percaya hari tersebut akan berlaku suatu hari nanti.

pakbelalang said...

Dear Tun,

It strikes my mind to ask you whether the present cabinet has a special Minister in charge of Opposition Affairs to cater for their demands? Just wonder! It looks like as if whatever demands being made by the Opposition are being taken care! What does that reflect on the government? Fear, weakness, coward or just haprak and HP6?

Azidin said...

Dear Tun,

Saya sgt bersetuju dgn coretan Tun. Saya juga sgt berbesar hati jikalau Tun dapat mengemukakan beberapa nama calon yang sesuai untuk menggantikan Pak Lah mengikut pandangan cerdik pandai Tun selama di arena politik ini.

Terima Kasih.

Unknown said...

Move on Bedul, stop dreaming.....you are ruining our religion, race & country. Now I never heard you mention about islam hadhari after your UMNO dismall performance in the PRU12. What happen man?

Does islam hadhari mean = "Islam yang ada had dan hari-hari tertentu sahaja". Islam is never hadhari, Islam is forever current...bukan ada hari-hari tertentu, ingat pasar malam ka?

Unknown said...

Tun,

Tubuhkanlah Parti baru untuk orang Melayu yang betul2 berjiwa melayu. Saya orang terawal akan menyertainya. Kalau bukan Dato' Mukhriz ahli parlimen tempat saya, memang saya takkan pangkah BN untuk PRU yang lepas.

Walaupun DUN Ayer Hitam tumbang kami mengharapkan Dato' Mukhriz membela nasib petani2 dan orang melayu di seluruh negeri Kedah.

Tun Mahathir bapa permodenan!!!

Dollah bapa mertua Khairy Jamaludin!!! KJ = Kurang Jantan???

YY Ong LTR! said...

Tun,

Secara umumnya, Pemimpin negara perlu ade kekuasaannya and charismanya tersendiri...

dengan itu, barulah rakyat akan akur secara semula jadi degan kewibawaannya.....

Jika pemimpin itu hanya la ade namanya semata-mata dan semua bawahannya ampu daripada akur. Saya percaya pemimpin itu tak akan jadi lama.

Kita tunggu dan lihat.

Unknown said...

Dear Apex,

Thank you for reminding us.

Maybe UMNO & Malay need to re-adjust and rebrand their political ideology.

Thus far, PAS seems to be more relevant for the Muslim agenda.

Y dont we, Muslim in UMNO who believe UMNO is no more relevant for the future, shifted to PAS & strengthen it with our silent majority.

Let us make PAS stronger & be the leading party for Pakatan Rakyat.

Together we can mitigate what ever DSAI plan in becoming the next Prime Minister.

pakbelalang said...

Dear Tun,

How I wish if you were still the prime minister. I would have asked you to build a totally new electric train track connecting from Port Dickson to Melaka, Muar, Batu Pahat, Pontian, JB, Kota Tinggi, Mersing, Kuantan, Kemaman, KT dan seterusnya ke Kota Bahru. I just cannot imagine the impact of economic spin off activities and the population mobility in these small towns. It will be fantastic indeed, I think. I don't consider this as a mega project but for the future development activities it will generate for years to come. Like in the United Kingdom for example, its industrial revolution all started from the development of extensive train network and waterways to transport raw materials and movement of people at reasonable costs. Even though some may say that it a waste of resource to venture in such an ambitious project but I still feel that it is viable.THINK OUTSIDE THE BOX !! Frankly, Tun, I have got so many ideas how to make this country a vibrant and productive one and to continue with what you had done in terms of development. Not a haprak and HP6 ideas of the present leadership whose ideas are simply GROUND ZERO !!

ASHAR said...

TUN,

PEMIMPIN PEMUSNAH

di ulang lagi:


Menurut kaji selidik laman web penyokong UMNO www.mykmu.net, antara punca utama kekalahan Barisan Nasional akibat secara langsung daripada Abdullah. 10 sebab utama ialah:

1. Kegagalan melaksanakan ekonomi secara makro bagi kesejahteraan masyarakat. Tiada hala tuju jelas ekonomi negara kecuali slogan dan Dalam tempoh empat tahun kepimpinan Abdullah telah berlaku:

a. Kenaikan harga petrol yang terlalu tinggi
b. Kenaikan tol yang sangat drastik,
c. Kenaikan kadar faedah asas (BLR),
d. kenaikan kos sara hidup - elektrik, cukai pintu dan air.
e. Kenaikan harga barang

2. Dasar Luar yang mengelirukan dan pro-Singapura seperti:

a. Mengakui Tambak Johor sebagai hak bersama Malaysia-Singapura tanpa kira sempadan, tanpa mendapat keputusan Mahkamah Antarabangsa.
b. Membatalkan pembinaan jambatan bengkok kerana ugutan Singapura
c. Masih gagal menyelesaikan isu harga air mentah ke Singapura
d. Gagal memimpin OIC

3. Promosi Islam Hadhari yang keterlaluan:
a. Membimbangkan masyarakat bukan Islam.
b. Tidak diterima oleh sebahagian besar orang Islam di Malaysia kerana dianggap mengelirukan dan memberi imej tidak baik kepada Islam sebelum munculnya istilah Hadhari ini di Malaysia.

4. Pentadbiran negara yang tunggang langgang:

a. Tindakan menghantar Menteri ke negara China bagi memohon maaf atas isu ketuk ketampi bogel dalam lokap tanpa menyiasat terlebih dahulu identiti wanita terbabit.

b. membenarkan "media bashing" terhadap pasukan polis, cuba mewujudkan badan pemantau polis (IPCMC) tetapi menarik balik. Moral pasukan polis amat lemah sehingga menyebabkan Polis sudah kurang berkesan dan kadar jenayah kian bertambah tanpa penyelesaian.

c. Keputusan berubah-ubah dalam kes Jambatan Bengkok, Landasan Keretapi Berkembar, Jambatan Pulau Pinang Kedua menyebabkan negara kerugian berbilion ringgit

d. Kenyataan-kenyataan biadap dan tidak bertanggungjawab Abdullah seperti “I dont Know, i’m not involve” dalam kes ECM Libra dan memanggil pengkritik beliau sebagai Iblis.

e. Banyak menubuhkan suruhanjaya tanpa mengambil langkah sewajarnya menyebabkan suruhanjaya sendiri sudah menjadi lawak jenaka.

f. Pertelingkahan dan pertikaian antara Menteri sudah menjadi lumrah sehingga kabinet menjadi bahan jenaka masyarakat umum.

5. Pentadbiran yang kurang ajar dan biadap terhadap Perdana Menteri Keempat Malaysia, Tun Dr. Mahathir Mohamad menyebabkan ramai penyokong UMNO dan rakyat Malaysia berketurunan cina tidak berpuas hati dan melalukan undi protes.

6. Isu korupsi dan kronisme yang melampau dalam kes ECM Libra, Scomi dan Myteam menyebabkan hilang kepercayaan.

7. Memecah-belahkan UMNO

a. Membenarkan mereka yang dipersoal kesetiaan terhadap UMNO dan negara menguasai media yang UMNO mempeunyai kepentingan telah menimbulkan keadaan tidak senang dalam UMNO.

b. Menggugurkan Ketua Bahagian dalam persempadanan semula kawasan pilihan raya lalu memberi isyarat jelas Abdullah tidak menghormati hak demokrasi parti.

c. Keputusan yang berbeza dalam isu politik wang antara Ahmad Zaki Zahid (Pembantu Khas Perdana Menteri) dengan Zaid Ibrahim yang menang tanpa bertanding mencerminkan penyalahgunaan Majlis Disiplin UMNO. Ahmad Zaki hanya diberi amaran kerana terbabit politik wang dalam pertandingan Ketua Pemuda UMNO Bahagian Putrajaya. Manakala Zaid Ibrahim digantung atas dakwaan politik wang sungguhpun tidak terbabit dalam sebarang pertandingan. Zaid menang tanpa bertanding Ketua UMNO Kota Bharu.

d. Tidak mengendahkan persepsi umum bahawa Khairy Jamaluddin begitu berkuasa dalam UMNO dan kerajaan

e. Tidak mengambil sebarang tindakan ke atas penyokong-penyokongnya seperti Datuk Kamarulzaman (TV3) dan Datuk Kalimullah (NSTP) menggunakan media mereka untuk menghentam pemimpin UMNO yang dilihat boleh memberi cabaran kepada Khairy Jamaluddin.

f. Hanya menurunkan peruntukan dan projek kepada kontraktor kelas F setelah menghadapi kritikan keras Tun Dr. Mahathir dan khuatir akan berlaku kritikan keras dalam perhimpunan agung UMNO. Rasuah terangan-terangan dengan mengumumkan peruntukan RM 3 juta setiap bahagian sehingga menjejaskan imej UMNO.

g. Kempen keterlaluan untuk mengalahkan Tun Dr. Mahathir dalam pemilihan perwakilan UMNO Kubang Pasu 2006 menyebabkan ramai ahli UMNO “berjauh hati.”

h. Membiarkan Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Radzi Sheikh Ahmad yang tidak dipilih secara demokrasi dalam UMNO memporak- perandakan UMNO Perlis menjelang pilihan raya umum 2008.

8. Gagal mengawal isu Hindraf sehingga menjadi begitu besar dan MIC hilang sokongan orang India.

9. Tidak mempunyai strategi yang jelas apabila menerima kekalahan dalam pilihan raya umum 2008. Kata-kata seperti itu “pilihan rakyat”, “rakyat sudah buat keputusan, kita terima” bukanlah cerminan pemimpin yang mampu bangun memimpin BN untuk menang semula.

10. Akhir sekali, wajah kepimpinan Abdullah sudah ditolak oleh kaum Cina dan India serta tidak lagi disenangi oleh sebahagian besar orang Melayu dan UMNO. Isu ini bukan isu perebutan kepimpinan atau pertukaran pemimpin, tetapi ia merupakan isu dasar dan polisi Abdullah yang ditolak rakyat.

Justeru UMNO dan Barisan Nasional memerlukan kepimpinan baru bagi memberi nafas baru menjelang pilihan raya akan datang. Lebih penting, negara Malaysia memerlukan polis dan dasar baru yang lebih segar dan berwibawa bagi menjamin kemakmuran kepada rakyat.

Sehubungan itu, kami sebagai ahli-ahli UMNO dibawah dengan ini memohon agar:

1. Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi meletak jawatan secara sukarela sebagai Perdana Menteri dan Presiden UMNO.

ATAU

2. Sekiranya, Datuk Seri Abdullah dan Ahli Majlis Tertinggi UMNO berpendapat Presiden parti masih mendapat sokongan ahli UMNO, maka sewajarnya, satu Perhimpunan Agung Khas UMNO dipanggil dan satu undi sulit mengenai kedudukan Presiden UMNO diadakan.

Sekian, terima kasih.


angkatan lancang kuning nusantara

-ashar-12;51

ASHAR said...

dpTUN,

PEMIMPIN PEMUSNAH

di ulang lagi:


Menurut kaji selidik laman web penyokong UMNO www.mykmu.net, antara punca utama kekalahan Barisan Nasional akibat secara langsung daripada Abdullah. 10 sebab utama ialah:

1. Kegagalan melaksanakan ekonomi secara makro bagi kesejahteraan masyarakat. Tiada hala tuju jelas ekonomi negara kecuali slogan dan Dalam tempoh empat tahun kepimpinan Abdullah telah berlaku:

a. Kenaikan harga petrol yang terlalu tinggi
b. Kenaikan tol yang sangat drastik,
c. Kenaikan kadar faedah asas (BLR),
d. kenaikan kos sara hidup - elektrik, cukai pintu dan air.
e. Kenaikan harga barang

2. Dasar Luar yang mengelirukan dan pro-Singapura seperti:

a. Mengakui Tambak Johor sebagai hak bersama Malaysia-Singapura tanpa kira sempadan, tanpa mendapat keputusan Mahkamah Antarabangsa.
b. Membatalkan pembinaan jambatan bengkok kerana ugutan Singapura
c. Masih gagal menyelesaikan isu harga air mentah ke Singapura
d. Gagal memimpin OIC

3. Promosi Islam Hadhari yang keterlaluan:
a. Membimbangkan masyarakat bukan Islam.
b. Tidak diterima oleh sebahagian besar orang Islam di Malaysia kerana dianggap mengelirukan dan memberi imej tidak baik kepada Islam sebelum munculnya istilah Hadhari ini di Malaysia.

4. Pentadbiran negara yang tunggang langgang:

a. Tindakan menghantar Menteri ke negara China bagi memohon maaf atas isu ketuk ketampi bogel dalam lokap tanpa menyiasat terlebih dahulu identiti wanita terbabit.

b. membenarkan "media bashing" terhadap pasukan polis, cuba mewujudkan badan pemantau polis (IPCMC) tetapi menarik balik. Moral pasukan polis amat lemah sehingga menyebabkan Polis sudah kurang berkesan dan kadar jenayah kian bertambah tanpa penyelesaian.

c. Keputusan berubah-ubah dalam kes Jambatan Bengkok, Landasan Keretapi Berkembar, Jambatan Pulau Pinang Kedua menyebabkan negara kerugian berbilion ringgit

d. Kenyataan-kenyataan biadap dan tidak bertanggungjawab Abdullah seperti “I dont Know, i’m not involve” dalam kes ECM Libra dan memanggil pengkritik beliau sebagai Iblis.

e. Banyak menubuhkan suruhanjaya tanpa mengambil langkah sewajarnya menyebabkan suruhanjaya sendiri sudah menjadi lawak jenaka.

f. Pertelingkahan dan pertikaian antara Menteri sudah menjadi lumrah sehingga kabinet menjadi bahan jenaka masyarakat umum.

5. Pentadbiran yang kurang ajar dan biadap terhadap Perdana Menteri Keempat Malaysia, Tun Dr. Mahathir Mohamad menyebabkan ramai penyokong UMNO dan rakyat Malaysia berketurunan cina tidak berpuas hati dan melalukan undi protes.

6. Isu korupsi dan kronisme yang melampau dalam kes ECM Libra, Scomi dan Myteam menyebabkan hilang kepercayaan.

7. Memecah-belahkan UMNO

a. Membenarkan mereka yang dipersoal kesetiaan terhadap UMNO dan negara menguasai media yang UMNO mempeunyai kepentingan telah menimbulkan keadaan tidak senang dalam UMNO.

b. Menggugurkan Ketua Bahagian dalam persempadanan semula kawasan pilihan raya lalu memberi isyarat jelas Abdullah tidak menghormati hak demokrasi parti.

c. Keputusan yang berbeza dalam isu politik wang antara Ahmad Zaki Zahid (Pembantu Khas Perdana Menteri) dengan Zaid Ibrahim yang menang tanpa bertanding mencerminkan penyalahgunaan Majlis Disiplin UMNO. Ahmad Zaki hanya diberi amaran kerana terbabit politik wang dalam pertandingan Ketua Pemuda UMNO Bahagian Putrajaya. Manakala Zaid Ibrahim digantung atas dakwaan politik wang sungguhpun tidak terbabit dalam sebarang pertandingan. Zaid menang tanpa bertanding Ketua UMNO Kota Bharu.

d. Tidak mengendahkan persepsi umum bahawa Khairy Jamaluddin begitu berkuasa dalam UMNO dan kerajaan

e. Tidak mengambil sebarang tindakan ke atas penyokong-penyokongnya seperti Datuk Kamarulzaman (TV3) dan Datuk Kalimullah (NSTP) menggunakan media mereka untuk menghentam pemimpin UMNO yang dilihat boleh memberi cabaran kepada Khairy Jamaluddin.

f. Hanya menurunkan peruntukan dan projek kepada kontraktor kelas F setelah menghadapi kritikan keras Tun Dr. Mahathir dan khuatir akan berlaku kritikan keras dalam perhimpunan agung UMNO. Rasuah terangan-terangan dengan mengumumkan peruntukan RM 3 juta setiap bahagian sehingga menjejaskan imej UMNO.

g. Kempen keterlaluan untuk mengalahkan Tun Dr. Mahathir dalam pemilihan perwakilan UMNO Kubang Pasu 2006 menyebabkan ramai ahli UMNO “berjauh hati.”

h. Membiarkan Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Radzi Sheikh Ahmad yang tidak dipilih secara demokrasi dalam UMNO memporak- perandakan UMNO Perlis menjelang pilihan raya umum 2008.

8. Gagal mengawal isu Hindraf sehingga menjadi begitu besar dan MIC hilang sokongan orang India.

9. Tidak mempunyai strategi yang jelas apabila menerima kekalahan dalam pilihan raya umum 2008. Kata-kata seperti itu “pilihan rakyat”, “rakyat sudah buat keputusan, kita terima” bukanlah cerminan pemimpin yang mampu bangun memimpin BN untuk menang semula.

10. Akhir sekali, wajah kepimpinan Abdullah sudah ditolak oleh kaum Cina dan India serta tidak lagi disenangi oleh sebahagian besar orang Melayu dan UMNO. Isu ini bukan isu perebutan kepimpinan atau pertukaran pemimpin, tetapi ia merupakan isu dasar dan polisi Abdullah yang ditolak rakyat.

Justeru UMNO dan Barisan Nasional memerlukan kepimpinan baru bagi memberi nafas baru menjelang pilihan raya akan datang. Lebih penting, negara Malaysia memerlukan polis dan dasar baru yang lebih segar dan berwibawa bagi menjamin kemakmuran kepada rakyat.

Sehubungan itu, kami sebagai ahli-ahli UMNO dibawah dengan ini memohon agar:

1. Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi meletak jawatan secara sukarela sebagai Perdana Menteri dan Presiden UMNO.

ATAU

2. Sekiranya, Datuk Seri Abdullah dan Ahli Majlis Tertinggi UMNO berpendapat Presiden parti masih mendapat sokongan ahli UMNO, maka sewajarnya, satu Perhimpunan Agung Khas UMNO dipanggil dan satu undi sulit mengenai kedudukan Presiden UMNO diadakan.

Sekian, terima kasih.


angkatan lancang kuning nusantara

-ashar-12;51

Mamad @ Ah Tech said...

Salam to my beloved Tun,

My first posting to my dearest and most respectful leader of all time...

Utk pengetahuan Tun kini saya menetap & bekerja di Singapura tp saya mengikut very closely perkembangan politik di Malaysia. Kesimpulan yg saya blh buat dari pandangan yg jauh ini sgt menyayat hati.

Sedang negara2 lain (termasuk S'pore) berlumba2 menaikkan ekonomi dan martabat negaranya, Pak Lah bersungguh2 pula mempertahankan kedudukannya yg juga bermaksud akan mengundurkan ekonomi dan masa depan negara kita.

(Sekadar berkongsi pendapat) Bayangkn apa akan berlaku jika berlaku peralihan kuasa di peringkat pusat dari kerajaan BN kpd PKR?

Negeri2 yg ditadbir oleh pmbangkang skrg mempunyai masalah mendpt sokongan dan kerjasama dari k/tangan senior dan pihak2 tertentu dlm pentadbiran negeri. They claim its hard for them to work & to fulfill their election promise to rakyat. Same thing will happen to BN when PKR takeover!!!

Country's economy will be frozen and most likely to be in slump when peralihan kuasa berlaku. Jenayah meningkat, harga barang & kos hidup naik, investor lari, matawang jatuh, pengangguran naik etc. And soon we will be in par with Indonesia, Phillipine etc. except Singapore. She will laughing at us and sedut kekayaan kita sedikit demi sedikit!

I believe it will take close to 10 years for us to recover back and another more than 5 years to prosper, dengan izin Allah if really peralihan kuasa berlaku. Macam mana dengan impian Wawasan 2020 kita??

Oleh itu Tun, serulah tanpa jemu. Doa dan harapan saya mengiringi perjuangan Tun Dulu, Kini, Selamanya.... Salam sayang buat Tun

boymungkal said...

Saudara Yusuf Hakeemi,
I hope you don't mind that i am blogging in english.TDM's forward thinking policies had enabled me to pursue my tertiary education overseas and further encouraged me to gain exposure for many years before my return after more than 10 years abroad. Make no mistake though, i am all brown malay,eat sambal belacan, listen to Ahmad Jais and SM Salim,watch P.Ramlee movies and very proud of my roots .I also have many indian and chinese friends; unfortunately the mistake of our forefathers had destroyed the assimilation of these two races into the malay culture, unlike our neighbours in thailand and indonesia. Allowing national type schools had further polarised the races; I miss talking to my Baba Melaka chinese friend from school all those years back,but that is another story. English is my medium of communication and i am able to express my thoughts better, although i didn't do too badly in the BM paper during MCE years ago!
Thank you for publishing the letter from Tun Dr Mahathir to Tunku.It is the first time that i am reading it, and what a revelation!It is crystal clear that our TDM had been the true champion and he is the TOTAL HERO of our race and nation.That letter further reassures us all of his sincere and genuine intention to protect and develop the malay race.Before the formation of Proton and Petronas,I did not remember seeing a single Bumiputra entrepreneur involved in the motorcar and the oil/gas business.I don't know how old you are but when i was younger, i don't remember seeing a single petrol station or car dealership owned by a Malay businessman.TDM's era brought a change to that,plus many many other things. I bet even PAS and PKR members are benefitting from these two small examples that i mentioned. Ungrateful, some people.
I can go on and on about the brilliance of TDM, and I know deep inside the opposition are full of admiration for his talent, but they are too proud to admit it. Frankly, i don't have anything personal against Pak Lah, but he has been in power long enough to show us what he can do.What you see is what you get, comes in mind. Unfortunately, he is being compared to a GIANT like TDM and he pales in comparison. Enough opinions had been posted about the current PM,there is nothing more to add.Being the PM is very serious business and I sincerely hope we will be in very good hands very soon.I cannot see also how the PKR and PAS members can be sitting at the same table with the likes of the two anti-malay, karpal singh and lim kit siang.As the late Tan Sri P.Ramlee puts it, Low Class!! Finally, i pray that we will all come out the wiser when all this cloud over our heads has cleared.

MeMySelf said...

Y,Bhg TUN,

BERITA TERBARU...

Now Pak Lah dah terima jemputan Ezam.
Bacaan saya. Pak Lah sekarang lebih terbuka untuk menerima DSAI untuk joint back UMNO. Sebab d\DSAI bukan ahli PKR. Kalau dia ahli PKR apa nombor Keahliannya? So.. apabila Ezam dah ada dalam UMNO, Ezam akan berbincang dengan KJ untuk terus kan usaha mengekalkan Pak Lah dan dalam masa yang sama menyediakan program peralihan kuasa, Malangnya p[eralihan kuasa itu bkan kepada Datuk Seri Najib tetapi kepada DSAI. Ada logik???? Semua geng UMNO tak percaya.. You all kena lihat secara mendalam siab\pa dalam kabinet Pak Lah. Adakah Pak Lah betul-betul kenal dengan siapa yang menganggotai Kabinetnya. Adakah sebelum perlantikan Pak Lah berbincang dengan Dato Najib atau Pak Lah "buat sendiri" dengan bantuah geng Tkt4. Betul ke Pak Lah kenal Shabery Cheek? mungkin melalui 46. Pak Lah kenal Ismail Sabri?, Pak Lah kenal Saifuddin Abdullah. Betulke Pak Lah kenal Zaid Ibrahim dan Ahmad Zahid Hamidi?.

So pendekkan cerita, Datuk Seri Najib yang dilihat pembawa batton TDM akan dihentikan mungkin dengan cara politik. Apa kata apabil KJ dan Ezam bergabung untuk bawa DSAI masuk UMNO dan dalam masa yang sama NNurul Izzah akan meletak jawatan MP di lembah pantai..

Siapa akan bertanding sebagai calon Barisan Nasional ?? jawabnya DSAI. Beliau akan menang tanpa bertanding
sebelum habisnya disember sebab DAP dan PKR tak akan lawan. .. Maka dengan plan yang KJ dan Ezam ada dan dengan anggota kabinet yang sedia menanti DSAI< Maka plan peralihan akan menyusul.
Semua ahli melayu PKR akan sertai UMNO, maka ahli MP Melayu dalam PKR akan jadi ahli MP UMNO.. dan ahli PKR yang China dan India akan sertai MCA dan MIC.

Peralihan kuasa bermula....

betulkan??? tak percaya kita lihat nanti dan save pandangan ini..

Bagaimana reaksi Tun.

TQ.

Unknown said...

Dear Jeffrey,

If you believe so much in Jesus the Messiah pbuh....then you should commit your faith to Islam.

Just like Muhammad saw, Jesus pbuh is also an apostle of GOD...a human being

and Jesus is very much alive....thanx to God.

and God will send him back to guide the people who has gone astray and did not follow the teaching of Muhammad saw

and jeffrey if you love Jesus pbuh, then it should apply the same to Muhammad saw

In the name of Allah, the Beneficent, the Merciful.

'O People of the Book! Commit no excesses in your religion: Nor say of Allah aught but the truth. Christ Jesus the son of Mary was (no more than) an apostle of Allah, and His Word, which He bestowed on Mary, and a spirit proceeding from Him: so believe in Allah and His apostles. Say not "Trinity" : desist: it will be better for you: for Allah is one Allah. Glory be to Him: (far exalted is He) above having a son. To Him belong all things in the heavens and on earth. And enough is Allah as a Disposer of affairs.'

Koran:Sura 4:171

manggis said...

Salam YBhg Tun

Pak Lah bukan sahaja pemimpin pemusnah tetapi juga pemimpin kepada pemimpin-pemimpin pemusnah.

PRU12 yang lalu, kami beramai-ramai telah menghantar memorandum kepada MB dan juga Pak Lah agar tidak mencalonkan semula wakil rakyat kami. Malangnya pandangan kami langsung tidak diendahkan dan hasilnya BN kehilangan lebih 60% undi majoriti walaupun masih dapat mengekalkan kerusi tersebut. Kemenangan ini pun kerana faktor felda dan Johor. Orang Johor ni sangat taat pada parti walaupun jauh disudut hati mereka membenci calon.

Dengan bongkak calon ini berkata walaupun separuh tak undi saya , saya tetap menang.

Inilah contoh keangkuhan wakil rakyat BN. Maka tidak hairanlah jika pak Lah pun mempunyai sifat yang sama, kerana beliau pemimpin pemusnah kepada segala pemimpin pemusnah. Beliau masih lagi dibuai mimpi-mimpi indah, layu dibuai lagu-lagu merdu dendangan pembodek dan pembangkang.

Sedarlah Pak Lah, bangkitlah dari tidur lena mu, kami ni semua pengundi!!! jangan lukakan hati kami. Jangan biarkan luka ini menjadi semakin parah. Kami sayang pak Lah tapi jangan buat kami benci Pak Lah.h

malaysianlover said...

To joeawk,
You sounds like Khairi J...

Tun Dr Mahathir is a Malaysian lah dude! How can you ask him to "leave us malaysians alone". He is more malaysian than you will ever be.

bsvanan said...

Selamat sejahtera Tun,

Sejak kebelakangan ini terdapat satu email yang di'forward'kan di alam siber (lihat dibawah) mengenai harta Tun dan kroni-kroni Tun di bank-bank terkemuka. Bolehkah Tun memberi sedikit penjelasan dan 'blog' mengenai perkara ini? Terima kasih.


- bsvanan@gmail.com -
http://mypilihanraya.com/

==============================================THE FORWARDED EMAIL=============================================

FIXED DEPOSIT ACCOUNTS OF MAHATHIR'S WIFE AND 5 OF HIS CHILDREN AS WELL AS HIS CRONIES

The information regarding the Fixed Deposit Accounts of Mahathir's wife and 3 of his children are as below. These accounts were opened at an Israeli Singapore-based bank in the neighboring country of Singapore . The bank is ISRAELI NATIONAL BANK.

That vast amount of monies could have been derived through the following:
i. Deposited by an agent of the Israeli Government or any other foreign government.
ii. Derived by the various companies of Mahathir's cronies.
iii. Perhaps this could be the RM1Bil missing from UMNO's account which Anwar Ibrahim brought up before he was dismissed from UMNO.

Details of accounts are as follow:

Family of Dr. Mahathir:
1. Name : Ms Siti Hasmah Bte Mohamed Ali
Post : Wife of Prime Minister
Passport No. : D 173596 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : AGF-2192-2442-722-(X)
Amount : USD 4,000,000.00
Date of opening account : 25/06/95
Date of Maturity : 25/06/98
(Maturity continued to 25/06/2001)
(Extension interest agreed upon)

2. Name : Ms Siti Hasmah Bte Mohamed Ali
Post : Wife of Prime Minister
Passport No. : D 173596 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : FA-4196-2493-313 (A)
Amount : USD 8,000,000.00
Date of opening account : 09/06/97
Date of Maturity : 09/06/00

3. Name : Ms Siti Hasmah Bte Mohamed Ali
Post : Wife of Prime Minister
Passport No. : D 173596 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : DD-3919-714-271-(A)
Amount : USD 5,500,000.00
Date of opening account : 06/12/95
Date of Maturity : 06/12/98

4. Name : Ms Siti Hasmah Bte Mohamed Ali
Post : Wife of Prime Minister
Passport No. : D 173596 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : FB-5614-1499-515 (C)
Amount : USD 9,800,000.00
Date of opening account : 12/11/97
Date of Maturity : 12/11/2000

5. Name : Ms Siti Hasmah Bte Mohamed Ali
Post : Wife of Prime Minister
Passport No. : D 173596 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : CE-2418-7172-492 (E)
Amount : USD 5,000,000.00
Date of opening account : 07/03/98
Date of Maturity : 07/03/01

6. Name : Ms Siti Hasmah Bte Mohamed Ali
Post : Wife of Prime Minister
Passport No. : D 173596 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : GB-6921-4212-712 (F)
Amount : USD 6,650,000.00
Date of opening account : 19/03/95
Date of Maturity : 19/03/98
(Maturity continuity to 19/03/2001)

7. Name : Ms Marina Bte Mahathir
Post : Malaysia AIDS Council President
Passport No. : R 671918 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : C-719-418-210 (M)
Amount : USD 13,000,000.00
Date of opening account : 17/06/96
Date of Maturity : 17/06/99

8. Name : Ms Marina Bte Mahathir
Post : Malaysia AIDS Council President
Passport No. : R 671918 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : F-817-200-11 (C)
Amount : USD 12,500,000.00
Date of opening account : 03/12/96
Date of Maturity : 03/12/99

9. Name : Ms Marina Bte Mahathir
Post : Malaysia AIDS Council President
Passport No. : R 671918 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
5 years
Account No : G-211-922-718-2 (D)
Amount : USD 15,000,000.00
Date of opening account : 12/07/97
Date of Maturity : 12/07/02

10. Name : Mr Mokhzani Bin Mahathir
Post : Son of Prime Minister
Passport No. : R 719325 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
1 years
Account No : F-3532-3310-501 (NG)
Amount : USD 15,500,000.00
Date of opening account : 21/09/98
Date of Maturity : 21/09/99

11. Name : Mr Mokhzani Bin Mahathir
Post : Son of Prime Minister
Passport No. : R 719325 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : DA-9159-7211-819 (M)
Amount : USD 4,500,000.00
Date of opening account : 20/05/96
Date of Maturity : 20/05/99

12. Name : Mr Mokhzani Bin Mahathir
Post : Son of Prime Minister
Passport No. : R 719325 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : ME-3138-5144-219 (A)
Amount : USD 10,000,000.00
Date of opening account : 08/09/97
Date of Maturity : 08/09/00

13. 13. Name : Mr Mokhzani Bin Mahathir
Post : Son of Prime Minister
Passport No. : R 719325 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Current Account
Account No : A-7213-4441-223 (MB)
Amount : USD 15,500,000.00
Date of opening account : 11/12/97
Withdrawal : USD 5,000,000.00 on 10/02/98
Cheque No. F2912718
Deposit : USD 9,500,000.00
Last Balance : USD 19,500,000.00

14. Name : Mr Mokhzani Bin Mahathir
Post : Son of Prime Minister
Passport No. : R 719325 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
1 years
Account No : F-3518-3279-441 (ND)
Amount : USD 10,000,000.00
Date of opening account : 08/09/98
Date of Maturity : 08/09/99

15. Name : Mr Mokhzani Bin Mahathir
Post : Son of Prime Minister
Passport No. : R 719325 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : M-3121-3149-512 (D)
Amount : USD 7,000,000.00
Date of opening account : 03/12/95
Date of Maturity : 03/12/98

16. Name : Mr Mirzan Bin Mahathir
Post : Son of Prime Minister
Passport No. : R 914315 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : LA-5716-3919-862 (C)
Amount : USD 15,000,000.00
Date of opening account : 16/08/96
Date of Maturity : 16/08/99

17. 17. Name : Mr Mirzan Bin Mahathir
Post : Son of Prime Minister
Passport No. : R 914315 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit
2 years
Account No : CM-6983-7419-365 (F)
Amount : S $ 10,000,000.00
Date of opening account : 29/06/97
Date of Maturity : 29/06/99

18. 18. Name : Mr Mirzan Bin Mahathir
Post : Son of Prime Minister
Passport No. : R 914315 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit
2 years
Account No : JE-8145-6073-396 (L)
Amount : S $ 5,000,000.00
Date of opening account : 15/11/97
Date of Maturity : 15/11/99

19. 19. Name : Mr Mirzan Bin Mahathir
Post : Son of Prime Minister
Passport No. : R 914315 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit
3 years
Account No : YE-3909-2616-398 (M)
Amount : S $ 10,000,000.00
Date of opening account : 25/11/97
Date of Maturity : 25/11/00

20. 20. Name : Mr Mirzan Bin Mahathir
Post : Son of Prime Minister
Passport No. : R 914315 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
1 years
Account No : G-7051-3996-521 (EC)
Amount : USD 12,500,000.00
Date of opening account : 26/09/98
Date of Maturity : 26/09/99

21. 21. Name : Mr Mukhriz Bin Mahathir
Post : Son of Prime Minister
Passport No. : R 639296 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
2 years
Account No : M-2074-6219-332 (E)
Amount : USD 8,000,000.00
Date of opening account : 05/06/97
Date of Maturity : 05/06/99

22. 22. Name : Mr Mukhriz Bin Mahathir
Post : Son of Prime Minister
Passport No. : R 639296 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : DL-6074-3691-7785 (E)
Amount : USD 3,000,000.00
Date of opening account : 26/09/97
Date of Maturity : 26/09/00

23. 23. Name : Mr Mukhriz Bin Mahathir
Post : Son of Prime Minister
Passport No. : R 639296 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit
3 years
Account No : CF-3711-5681-742 (G)
Amount : S $ 7,000,000.00
Date of opening account : 06/07/96
Date of Maturity : 06/07/99

24. 24. Name : Ms Melinda Bte Mahathir
Post : Daughter of Prime Minister
Passport No. : R 697339 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
2 years
Account No : EX-6965-7718-396 (D)
Amount : USD 15,000,000.00
Date of opening account : 19/11/97
Date of Maturity : 19/11/99

25. 25. Name : Ms Melinda Bte Mahathir
Post : Daughter of Prime Minister
Passport No. : R 697339 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit
2 years
Account No : FN-1799-6673-983 (M)
Amount : S $ 10,000,000.00
Date of opening account : 21/01/98
Date of Maturity : 21/01/00

TOTAL :

USD 199.45 MILLION AND S $ 42,000,000.00 IN FIXED DEPOSIT



Ponder on the amount and think for yourself how could they have acquired these vast amount of wealth just being the wife and children of the PM of Malaysia ????



CRONIES WEALTH:

BROTHER-IN-LAW OF MAHATHIR



1. Name : Mr. Hashim Bin Mohamed Ali
Post : Brother-in-law of Prime Minister
Passport No. : C 341872 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
2 years
Account No : BB-1792-5126-2197-14 (XD)
Amount : USD 6,600,000.00
Date of opening account : 14/12/96
Date of Maturity : 14/12/98

2. Name : Mr. Hashim Bin Mohamed Ali
Post : Brother-in-law of Prime Minister
Passport No. : C 341872 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : MG-3014-2132-5188-19 (NF)
Amount : USD 11,500,000.00
Date of opening account : 16/05/97
Date of Maturity : 16/05/00

3. Name : Mr. Hashim Bin Mohamed Ali
Post : Brother-in-law of Prime Minister
Passport No. : C 341872 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
2 years
Account No : NE-5179-2212-6125-42 (CE)
Amount : USD 5,000,000.00
Date of opening account : 18/06/98
Date of Maturity : 18/06/00

TOTAL:

USD 23,100,00.00



CABINET MINISTERS (TO BE CONTINUED LATER…….)



26. 1. Name : Mr. Mohammad Najib Bin Abdul Razak
Post : Minister of Education
Passport No. : D 371981 (M)
Bank : American Express Bank
Type of Account : Current Account
Account No : E-7194-303-45-G
Amount : USD 7,500,000.00
Date of opening account : 22/12/95
Withdrawal : USD 2,500,000.00 on 10/01/96
Cheque No. F1742330
Withdrawal : USD 1,000,000.00 on 16/03/96
Cheque No. F1742331
Withdrawal : USD 1,000,000.00 on 01/07/96
Cheque No. F1742332
Withdrawal : USD 500,000.00 on 11/06/97
Cheque No. F1742333

27. Name : Mr. Syed Hamid Bin Syed Albar
Post : Minister of Defence
Passport No. : D 691245 (M)
Bank : Citibank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : J-321-3352-339-G
Amount : USD 8,000,000.00
Date of opening account : 14/07/96
Date of Maturity : 14/07/99

28. 3. Name : Mr. Syed Hamid Bin Syed Albar
Post : Minister of Defence
Passport No. : D 691245 (M)
Bank : American Express Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : AC- 4192-443-54-E
Amount : USD 5,000,000.00
Date of opening account : 27/11/96
Date of Maturity : 27/11/99

29. 4. Name : Ms. Rafidah Bte Aziz
Post : Minister of International Trade And Industry
Passport No. : D 391274 (M)
Bank : Bank Of Nova Scotia
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : LA- 7211-3647-341 G
Amount : USD 5,000,000.00
Date of opening account : 10/06/96
Date of Maturity : 10/06/99

30. 5. Name : Ms. Rafidah Bte Aziz
Post : Minister of International Trade And Industry
Passport No. : D 391274 (M)
Bank : Bank Of China
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
2 years
Account No : CL 4223-6162-47 M
Amount : USD 2,500,000.00
Date of opening account : 21/09/96
Date of Maturity : 21/09/96

31. 6. Name : Mr. Muhyuddin Bin Yassin
Post : Minister of Youth and Sports
Passport No. : D 512717 (M)
Bank : American Express Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
5 years
Account No : AF- 3712-229-33-Y
Amount : USD 7,700,000.00
Date of opening account : 15/06/96
Date of Maturity : 15/06/01

32. 7. Name : Mr. Megat Junid Bin Megat Ayob
Post : Minister of Domestic Trade and Consumer Affairs
Passport No. : D 299671 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : F-3091-9211-39 (O)
Amount : USD 5,000,000.00
Date of opening account : 19/08/96
Date of Maturity : 19/08/99

33. 8. Name : Mr. Megat Junid Bin Megat Ayob
Post : Minister of Domestic Trade and Consumer Affairs
Passport No. : D 299671 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit
3 years
Account No : M-5244-6052-69 (D)
Amount : S $ 10,000,000.00
Date of opening account : 07/05/97
Date of Maturity : 07/05/00

34. 9. Name : Mr. Mohammad Bin Rahmat
Post : Minister of Information
Passport No. : D 423717 (M)
Bank : Development Bank of Singapore
Type of Account : Fixed Deposit
2 years
Account No : C-2965-173-384-F
Amount : S $ 5,000,000.00
Date of opening account : 29/11/96
Date of Maturity : 29/11/98

35. 10. Name : Mr. Mohammad Bin Rahmat
Post : Minister of Information
Passport No. : D 423717 (M)
Bank : Development Bank of Singapore
Type of Account : Fixed Deposit
2 years
Account No : CA-3129-662-919-G
Amount : S $ 2,500,000.00
Date of opening account : 06/03/97
Date of Maturity : 06/03/99

36. 11. Name : Mr. Sabbarudin Bin Chik
Post : Minister of Culture, Arts and Tourism
Passport No. : D 196432 (M)
Bank : Bank of China
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : E-699-3172-982 (B)
Amount : USD 8,500,000.00
Date of opening account : 02/09/96
Date of Maturity : 02/09/99

37. 12. Name : Mr. Mustapa Bin Mohamed
Post : Minister of Entrepreneur
Second Finance Minister
Passport No. : D 862411 (M)
Bank : American Express Bank
Type of Account : Fixed Deposit
3 years
Account No : CA-5098-344-66-D
Amount : S $ 5,000,000.00
Date of opening account : 12/06/96
Date of Maturity : 12/06/99

38. 13. Name : Mr. Mustapa Bin Mohamed
Post : Minister of Entrepreneur
Second Finance Minister
Passport No. : D 862411 (M)
Bank : Citibank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
2 years
Account No : DD-2141-7922-549-F
Amount : USD $ 5,000,000.00
Date of opening account : 21/04/97
Date of Maturity : 21/04/99

39. 14. Name : Ms. Siti Zaharah Binti Sulaiman
Post : Deputy Minister of Health
Passport No. : D 594071 (M)
Bank : United Overseas Bank
Type of Account : Fixed Deposit
2 years
Account No : M-3914-7179-212-D
Amount : S $ 5,500,000.00
Date of opening account : 28/05/97
Date of Maturity : 28/05/99

40. 15. Name : Mr. Tajol Rosli Bin Mohammad Ghazali
Post : Deputy Home Affairs Minister
Passport No. : D 691872 (M)
Bank : Development Bank of Singapore
Type of Account : Fixed Deposit
2 years
Account No : B 1712-341-619-C
Amount : S $ 2,000,000.00
Date of opening account : 29/06/97
Date of Maturity : 29/06/99

41. 16. Name: Mr. Abdul Kadir Bin Sheikh Fadzir
Post : Deputy Minister Human Resources
Passport No. : D 541781 (M)
Bank : Bank of China
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : D 319-2218-512-J
Amount : USD 3,500,000.00
Date of opening account : 28/02/98
Date of Maturity : 28/02/01

42. 17. Name : Mr. Ibrahim Saad
Post : Deputy Minister PM Department
Passport No. : D 891741 (M)
Bank : Citibank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
2 years
Account No : M 374-6593-88 D
Amount : USD 4,000,000.00
Date of opening account : 08/06/97
Date of Maturity : 08/06/99

43. 18. Name : Mr. Mohamed Nazri Bin Aziz
Post : Deputy Minister PM Department
Passport No. : D 871945 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
2 years
Account No : BD 5211-7925-8716-51 MA
Amount : USD 6,500,000.00
Date of opening account : 08/06/97
Date of Maturity : 08/06/99

44. 19. Name : Mr. Mohamad Isa Bin Abdul Samad
Post : Chief Minister of Negeri Sembilan
Passport No. : D 831569 (M)
Bank : American Express Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : E- 6654-662-719-M
Amount : USD 5,000,000.00
Date of opening account : 09/07/96
Date of Maturity : 09/07/99

45. 20. Name : Mr. Mohamad Isa Bin Abdul Samad
Post : Chief Minister of Negeri Sembilan
Passport No. : D 831569 (M)
Bank : American Express Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : J-5152-6161-311-D
Amount : USD 5,000,000.00
Date of opening account : 24/01/97
Date of Maturity : 24/01/00

46. 21. Name : Mr. Sanusi Bin Junid
Post : Chief Minister of Kedah
Passport No. : D 659711 (M)
Bank : Israel National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : FG 3469-4462-9172 (DE)
Amount : USD 10,000,000.00
Date of opening account : 21/09/96
Date of Maturity : 21/09/99

47. 22. Name : Mr. Sanusi Bin Junid
Post : Chief Minister of Kedah
Passport No. : D 659711 (M)
Bank : Israel National Bank
Type of Account : Fixed Deposit
2 years
Account No : H 7639-1722-5243 (MG)
Amount : S $ 5,000,000.00
Date of opening account : 09/06/97
Date of Maturity : 09/06/99

48. 23. Name : Mr. Sanusi Bin Junid
Post : Chief Minister of Kedah
Passport No. : D 659711 (M)
Bank : Israel National Bank
Type of Account : Fixed Deposit
1 years
Account No : DC 7943-7716-2713 33 NB
Amount : S $ 3,500,000.00
Date of opening account : 10/12/97
Date of Maturity : 10/12/98

49. 24. Name : Mr. Abdul Ghani Bin Othmman
Post : Chief Minister of Johore
Passport No. : D 615791 (M)
Bank : Israel National Bank
Type of Account : Fixed Deposit
2 years
Account No : GH 1299-4166-339 A
Amount : S $ 5,000,000.00
Date of opening account : 11/06/97
Date of Maturity : 11/06/99

50. 25. Name : Mr. Abdul Ghani Bin Othmman
Post : Chief Minister of Johore
Passport No. : D 615791 (M)
Bank : Israel National Bank
Type of Account : Fixed Deposit
2 years
Account No : D 1471-3134-22 F
Amount : S $ 3,000,000.00
Date of opening account : 03/04/97
Date of Maturity : 03/04/99

51. 26. Name : Mr. Ramli Bin Ngah Talib
Post : Chief Minister of Perak
Passport No. : D 774511 (M)
Bank : Citibank
Type of Account : Fixed Deposit
2 years
Account No : AB 7193-4111-331 (A)
Amount : S $ 6,000,000.00
Date of opening account : 20/12/96
Date of Maturity : 20/12/98

52. 27. Name : Mr. Abu Zahar Bin Isnin
Post : Chief Minister of Malacca
Passport No. : R 515341 (M)
Bank : Citibank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency
3 years
Account No : FA 9132-3156-212 E
Amount : USD 2,000,000.00
Date of opening account : 11/04/96
Date of Maturity : 11/04/99

53. 28. Name : Mr. Abu Hassan Bin Omar
Post : Chief Minister of Selangor
Passport No. : D 493718 (M)
Bank : Citibank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
2 years
Account No : M 819-5512-71 D
Amount : USD 3,000,000.00
Date of opening account : 06/05/97
Date of Maturity : 06/05/99

54. Name : Mr. Abu Hassan Bin Omar
Post : Chief Minister of Selangor
Passport No. : D 493718 (M)
Bank : Citibank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
2 years
Account No : M 819-5512-71 D
Amount : USD 3,000,000.00
Date of opening account : 06/05/97
Date of Maturity : 06/05/99



SENIOR PERSONNEL AROUND MAHATHIR



55. 1. Name : Mr. Abdul Aziz Bin Ismail
Post : Chief Private Secretary of PM
Passport No. : R 814239 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit
3 years
Account No : GM 5210-6125-8862-49 DG
Amount : S $ 5,000,000.00
Date of opening account : 10/04/96
Date of Maturity : 10/04/99

56. 2. Name : Mr. Abdul Aziz Bin Shamsuddin
Post : Political Secretary 1 to PM
Passport No. : R 722217 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
2 years
Account No : HD 4179-2416-3829-31AD
Amount : USD 3,500,000.00
Date of opening account : 21/12/96
Date of Maturity : 21/12/98

57. 3. Name : Mr. Mohammad Noordin Bin Bachik
Post : Private Secretary to PM
Passport No. : E 691432 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
2 years
Account No : SD 3912-4942-6918-72 DA
Amount : S $ 4,000,000.00
Date of opening account : 03/12/96
Date of Maturity : 03/12/98

bsvanan@gmail.com
http://mypilihanraya.com/

manggis said...

Salam YBhg Tun,

Entah mengapa saya merasa mual, muak dan meluat apabila setiap kali pemimpin-pemimpin UMNO mengajak kita semua bersatu mengukuhkan parti.

Kemualan dan rasa muak ini mungkin disebabkan saya rasa tertipu dan bosan dengan slogan pemimpin-pemimpin UMNO.

Untuk siapa sebenarnya perpaduan ini?

Untuk siapa sebenarnya pengukuhan ini?

siapa yang dapat untung?

Pak Lah?
Najib?
KJ?
Zahid berkembar?
Shahrir?
menteri UMNO?
Ketua Bahagian?
pembodek-pembodek UMNO?

UNTUK SIAPA??????????????????

Yang pasti manfaatnya bukan pada kami ahli-ahli marhaen ini!!

Apa balasan anda semua untuk kesetiaan yang kami curahkan selama ini?

Apakah kamu semua fikir kami ini semua akan terus jadi pak turut?

Apa yang saya nampak adalah kamu semua ingin memanfaatkan kesetiaan dan kelemahan kami demi periuk nasi kamu semua!!!!!!!

Kamu fikir kami semua bodoh!!

Yang pasti kami akan bersatu menjatuhkan kamu sipemimpin pemusnah dan pembodek-pembodeknya.

Hari ini 28/5/08 saya boleh rasa bangga sedikit kerana ada juga Ahli Parlimen BN UMNO (lupa nama lupa kawasan) yang berani mendesak Pak Lah memecat Zahid Ibrahim dari jawatan Menteri Kehakiman.

Bukan Zahid seorang, desak juga pemimpin korup dan hopeless yang lain agar nama baik UMNO dapat disersihkan. Jika perlu desak Pak Lah sekali kerana beliau pemimpin lemah yang mudah diperkuda dan dieksploitasi.

Ayuhlah semua ahli UMNO ,

JULAI ADALAH PERMULAAN PERJUANGAN KITA SEMUA.

GUNAKAN HAK YANG ADA PADA ANDA SEMUA.

BUANG SEMUA PEMIMPIN UMNO YANG KOTOR DAN TERCEMAR.

INILAH MASA UNTUK MEMBERSIHKAN UMNO

SEBELUM SEGALA-GALANYA TERLAMBAT!!!

Kangaroo said...

Emmeth:

ketuanan melayu is just an outdated silap mata dari tun je..

adakah AI not Malay enough for you dan tak kan AHA comes from bangladesh?

i tak suka kerana tun suka tarik org2 lain kedlm perang dia sendiri.

samurai melayu said...

salam AYAHANDA RAKYAT
perjuangan ayahanda akan kami julang
walau pun dengan titisan airmata,

Setelah membaca kedua2 salinan surat ayahanda kepada YTM Tunku Abd.Rahman Alhaj(Allahyarham)bertarikh 17hb Jun, 1969 dan surat adinda Mukhriz kepada Datuk Seri Abdullah bertarikh 12hb Mac'2008, tergerak hati kami untuk menyiarkan surat (separa layang)kami kepada DSAAB bertarikh 21-02-2008 melalui fax 03-88883430 @ 3am

Jika diizinkan,

DARI HATI SEORANG YANG KENAL PAKLAH MELALUI ZAT

BISMILLAH HIRROHMA NIRROHIM.

KITA PERNAH DUDUK MINUM TEH TARIK BERSAMA ARWAH S... ..., SUMBER MAKLUMAT PERJUANGAN PAK LAH DARI GPMS HINGGALAH KETIKA PAKLAH MENJADI MENTERI PELAJARN.

PAKLAH,

KAMI TERGERAK MENGIRIM SURAT INI DALAM KEAADAAN YANG TERGESA DAN KURANG SEMPURNA BENTUKNYA KEPADA PERDANA MENTERI MALAYSIA.

UNTUK RENUNGAN DAN NILAIAN PAKLAH,

1996
3 DAYS AFTER DR. M ANNOUNCED ANUAR AS SUCCESSOR I SAID TO .... (NOW DATUK KSU) THAT ANUAR WILL NEVER BE PM OF THE COUNTRY ‘ MY HEART SAID PAKLAH.’!

I SAID THE SAME THING TO THE GROUP FINANCIAL DIRECTOR OF ...WHEN HE ASKED ON ANUAR SUCCESSION! I SAID ‘ ... BETWEEN THE 4 WALLS, MY HEART SAID DOLLAH BADAWI”
HE SAID THAT I MUST BE CRAZY.

1999
KETIKA HANGAT DIPERKATAKAN NAJIB AKAN DILANTIK NO 2 ADA KAWAN NAMANYA MR.P.. YANG PERNAH BERPEJABAT DGN PAKLAH SEMASA PAKLAH DILUAR KABINET YANG MENANYAKAN TENTANG BERITA TERSEBUT. KAMI JAWAB ‘DON’T WASTE YR MONEY TO THE BOOKIES’ KAMI KATAKAN PAKLAH AKAN MENJADI NO 2 DAN JADI NEXT PM’ DIA KATA YOU MUST BE JOKING. IMPOSSIBLE FOR PAKLAH BECAUSE DIA SUDAH KENA SACK DARI KABINET AND ALSO VOTED NO 3 FOR VP.”
SUBSEQUENT TO THAT TELECONVERSATION, I FOLLOW UP WITH A SHORT NOTE TO AYAHANDA DR M. QUOTE “MY HEART SAID PAKLAH” UNQUOTE

2008
THIS TIME AROUND, FOR THE STATE OF SELANGOR, MY HEART SAID MOKHTAR DAHALAN. UNFORTUNATELY HE IS NOT EVEN CONSIDERED IN THE LIST OF CANDIDATES FOR STATE ASSEMBLY!!

KAMI ADALAH HAMBA YANG LEMAH DAN HANYA BOLEH MEMOHON PADA ALLAH MELALUI KALIMAH LA HAULAWALA DAN KALIMAH KUN FAYA KUN NYA UNTUK KEJAYAAN!

SEBAGAI ANAK MELAYU JATI DAN MUSLIM YANG MENCARI KESEMPURNAAN HIDUP BAGI MUSLIMIN DAN MUSLIMAT DI SELANGOR, DENGAN RENDAH KATI MEMOHON KAPADA ALLAH SWT AGAR PAKLAH YANG SAYA KASIHI DAPAT MEMPERTIMBANGKAN SEMULA PENCALONAN DATUK MOKHTAR DAHALAN. KAMI TIDAK PERNAH ADA AGENDA DENGAN MOKHTAR DAHALAN. MALAH SUMBANGAN SAYA CARA TERSENDIRI INI DARI MASA MAT TAIB JADI MB PUN TIDAK PERNAH KAMI MINTA BALASAN. HANYA KAMI INGIN MEMPERJUANGKAN AGENDA MELAYU ATAU MUSLIM HADHARI YANG KITA SAMA SAMA MEMAHAMI UNTUK KESEMPURNAAN UMMAH. TERHADAP DATUK MOKHTAR, KAMI TERPIKAT DENGAN PERJUANGAN NYA MENYEDIAKAN TANAH PERKUBURAN YANG CANGGIH DIKOTA DAMANSARA HINGGAKAN PENYOKONG2 PAS BERDIRI BELAKANG BELIAU BILA LOKASI TANAH PERKUBURAN TERSEBUT DIBANTAH PENDUDUK2 LOT BANGLOW DISITU.

KAMI RASA PAKLAH HAVE ENOUGH EVIDENCES TENTANG THE CURRENT SELANGOR LEADERSHIP SO MUCH SO RAMAI SUARA KAMI DENGAR TERMASUK ONE OF YR FORMER KSU. KATA KHIR TOYO NAK DIJAWAKAN NYA SELANGOR. HOW MOST OF THE STATE PROJECTS GOES TO HIS FEW CHINESE DEVELOPER FRIENDS ESPECIALLY THIS PERSON KNOWN AS MR.T..
PAKLAH BARU SAJA MERASMIKAN SEGI COLLEGE DI KOTA DAMANSARA.BOLEHLAH TANYA MEREKA BAGAIMANA PROJEK PKNS YG TELAH DILULUSKAN KEPADA MEREKA KENA “HIJACKED” KEPADA MR. T.. BY KHIR TOYO. ASK VOTERS IN ULU SELANGOR WHY THEY WILL BRING OUT THEIR BROOMS IF KHIR TOYO COMES TO CAMPAIGN. HOW THE MINANGKAU VOTERS IN GOMBAK WILL GIVE PROTEST VOTES TO THE OPPOSITION BECAUSE OF THE JAWAISM ISSUE AND ABOVE ALL THE DISGRUNTED MALAY CONTRACTORS YANG DI ANAKTIRIKAN DALAM PRIVATISED PROJEK KERAJAAN TERUTAMA DIPKNS DIMANA HAMPIR KESEMUA PROJEK PRIVATISED NYA DI AGIH KAN ANTARA KAWAN KAWAN TOWKAYNYA.
LAST BUT NOT LEAST DARI SAORANG HAMBA ALLAH KEPADA YANG SATU,
HAYATILAH YANG TERSIRAT DALAM SURAT LAYANG INI DAN GUNAKANLAH SIFAT RASUL KITA IAITU IKHLAS, SUCI, JUJUR DAN BENAR SUPAYA PAKLAH DAPAT MEMBUAT KEPUTUSAN YANG SEMPURNA DISISI ALLAH.

SEKIAN, ALFATIHAH.. AMIN YAROBBAL ALAMIN.

M M (MINANGKABAU DARI MALAYSIA)
Nama ajukkan yang diberi oleh Allahyarham ...
21/02/08

(...) Untuk tujuan siaran ini identiti mereka telah dikaburkan.

Bukan niat kami hendak menonjol diri, tetapi kerana hendak meluahkan kekecewaan kami pabila rayuan tidak diendahkan.
Maka selepas 30 tahun menjadi penyokong kuat UMNO (walau tidak layak jadi ahli UMNO)buat pertama kalinya kami memberi buah fikiran kepada PKR untuk meghampakan Agenda Khir Toyo dengan bantuan kumpulan penyokong terbesar kerajaan yang telah diaibkan oleh PENYAPU dan kaum Melayu S'gor bukan Jawa,

Kami berkata benar, walupun pun niat kami hanya hendak memberi pengajaran dan telah ditertawakan dek kawan dan lawan, namun Allah swt maha mengesihani dan telah menurunkan musibah kepada mereka yang memperlekekkan cakap hamba yang serba berkurangan ini.

The few persons who shud be listening were not listening coz they have their own agenda(Perhimpunan Agung)..

Manusia merancang(la haulawalla..)
Allah swt juga menentukan (Kun faya Kun)

Al fatihah, Amin.

kadir said...

The problem with Pak Lah & Co is they are missing the wood from the trees.. or are they purposely trying to mislead the people again. By saying that UMNO members sabotage the party etc they want the public to think they are the victims, so that the people will have pity on him & co. These so called UMNO leaders are simply barren of perception and imagination. They had underated the wisdom of the voters, because of their arrogance. They'd rather blame the UMNO members rather than take full responsibility as true leaders for their shortcomings...It reminds me of the story about the small boy who dares to tell the King ....that he has nothing on!!!!!! (I hope jangan lah sampai Pak Lah dah telanjang boge baru nak sedar) As for you Tun, may Allah guide you with more wisdom and perseverance, come what may.

Unknown said...

Dear Tun,
I wonder why the PM, DPM & federal govt is keeping quiet for so long on the issues like Grand Saga n Cheras. The issue needs a firm YES or NO and the PM must address the residents or comment in the press if need to to calm things down. Right? The situation is in chaos and people/residents getting beaten up badly, fight,fight,fight and the PM is silent on the issue.
Malaysians are now trying to fight each other daily while other countries are working hard every minute to stay ahead and improve it's citizens' lives. So many many unresolved issues affecting us normal citizens and nobody is bothered at the moment. May Malaysia be blessed enough to recover from this period of uncertainties and may all of us Malaysians, move on

TQ

kaum muda said...

saya ingin bertanya juga kalo AAB sedia letak jawatan, sejauh mana TDM bersetuju dgn pengganti beliau, adakah Anwar sbg pemimpin parti PKR, atau Najib yang sedia memimpin dasar Pak Lah, atau si Ku Li yang sedia menghambakan diri kepada agama, bangsa dan negara? atau TDM ingin kembali menjadi PM? :)

shaz said...

Yusuf Hakeemi,

Thank you for sharing the letter sent by Tun to Tunku during the most crucial period faced by the nation,especially UMNO.
It is an eye opener to me and i believe a lot of others out there.

Both of the letters sent with only one aim; to save this land and UMNO from the wrong hand.

I reckon there would also be bunch of people out there who would use the letter as an attack to Tun especially on the racial part.

But, like it or not.
Race will be number two when oblivious and inconsiderate premier is at helm.

shaz said...

joeawk,

I would suggest you pack your bag and go down under, joining jeanne and pak lah there, soon.

You're one ungrateful bugger. Have you been stripped off your luxury life that you must feel so angry like now?

What are you fighting for actually?Or perhaps you're just one blind mice running in a maze?

Take it easy bro!

Nazirul Hazim A Khalim said...

Saudara-saudara sekalian,

Memandangkan Perdana Menteri kini tidak boleh diharap, dan tiada sesiapa yg kita nampak cukup ketokohan sebagai pengganti...
apa kata kita sokong Tun Dr Mahathir kembali sebagai Perdana Menteri Malaysia?
Kita masih memerlukan khidmat kebijaksaan dan keberaniannya.

Kita semakin terlupa akan Wawasan 2020.
Ke manakah arah kita sekarang?
Di manakah kita sekarang?

Unknown said...

Salam sejahtera Tun,

Pada pandangan saya,sebenarnya Tun lebih kurang sahaja dengan pak lah cuma Tun lebih baik sedikit daripada pak lah dari segi keberanian dan ketegasan terutama dengan negara jiran iaitu singapura.Tun keluar UMNO adalah satu langkah yang terbaik untuk lebih mengkucar-kacirkan UMNO sebab melayu dalam UMNO adalah sangat bermasalah.Ada dua kelebihan yang saya dapat sebagai melayu.(1)7% diskaun apabila saya membeli rumah (2)simpan sedikit wang di ASB.Yang lain sama seperti bangsa asing dinegara ini.

Bumi Bertuah said...

Mr Wilson wang,

"Ketuanan melayu" tercatat di peringkat tertinggi dlm perlembagaan negara yg telah dipersetujui oleh semua pihak, there is no reason to debate!

CJ said...

Tun,
You seem to have taken to fear-mongering and inciting lawlessness. I feel you are insincere. I know you don't give a damn about what people say but you are alienating the non-Malays. But why do you care? You had your time in the sun. Now before your time is up, when death is lurking around the corner, you are hell bent on causing misfortune for everyone. A dog in a manger is what you are. May Allah have mercy on your soul.

Bumi Bertuah said...

Joeawk,

People like you make our counrty even worst! having said that, what is your significant contribution to the malaysia! compare than TUN? pls think outside the box or may be you just like pak lah...never think,,pui...pehh...

azlishukri said...

Salam. Banyak komen dan sokongan rakyat terhadap Tun, namun demikian, jauh lebih bermakna jika sokongan yang telah kita berikan kepada Tun ini dapat diterjemahkan kepada suatu tindakkan yang nyata dan terang, mana-mana bloggers yang merupakan ahli UMNO cawangan, pulanglah pada mesyuarat UMNO cawangan kelak, lakukanlah sesuatu yang lebih bermakna dan buktikan bahawa kita tidak sekadar menyokong dari segi kata-kata semata-mata..

Unknown said...

Tun,apa yang berlaku sekarang macam ada yang tak kena dalam senario politik negara. Tetapi apa yang nyata sekarang kita tahu yang mana pemimpin yang betul sayangkan bangsa dan tanahair dan mereka yang berpura-pura dan bermuka-muka.

Unknown said...

yesterday, a guy join UMNO... PM-A full support, talking forgiveness and SS... news on tv, newspaper... maybe PM-A doin wat Tun done.. maybe is the timing... everythings so acting... but then, v can only talk talk... who acting who not, the country still malaysia... let it run with malaysia's style...

SS-syok sendiri

Unknown said...

Salam Tun,

Ada kebenarannya kata2 Tun. Pak Lah telah hilang arah sepertimana kita kehilangan Batu Putih..& tak lama lagi WPI....Kemasukkan Izam ke dalam UMNo semalam pula hanyalah polimik & gimik semata2 menunjukkan betapa hilang arahnya beliau..Keadaan ekonomi yang semakin menekan tidak beliau ambil pusing , tidak sepertimana semasa zaman Tun memerintah & mentadbir dulu..Apa nak jadi apa dah jadi!!!..Moga Tun meneruskan perjuangan ini..perjuangan yang belum selesai!..

Wasallam,

Zumy

thoyol said...

Dear Tun,

Eventhough last time you encourage corruption and dictatorship but you never failed to get my vote because one simple thing. You never, ever disturb our Malaysian rice of bowl. One simple thing that DSAAB failed to learn from you.

No matter how much we talked about this, no matter how many times we rant regarding the current weakness of today government, they are still there.

So why don't we simply organize a rally or gathering to urge for DSAAB resignation? Maybe during that time, we may seem some timid UMNO people coming out from their hiding. Maybe if you are in lead, the once-your-puppet police won't simply sprayed, shoot at the protestants.

I'm damn sure that the big action will surely get media attention and will go unnotice. Its time for us to walk rather than talk.

BlueMoon said...

Dear Tun,

Kadang-kadang saya kasihan kepada DSAAB kerana saya pasti semua ini bukan beliau mimpikan. Jauh sekali untuk menjadi Perdana Menteri. Pada firasat saya DSAAB hanya mahu bersara selepas jawatan akhir beliau sebagai Menteri Luar. Tapi Tun pulak yang lantik beliau. Selepas itu semuanya kelam kabut, bengkang bengkok dan carca merba. Sejauh mana yang rakyat jelata boleh ingat sumbangan DSAAB setelah 5 tahun menjadi PM ialah menghadarikan Islam. Ini pun di tolak oleh Kerajaan Selangor di bawah PKR. Pas sejak awal lagi mengatakakan bahawa mereka tidak perlu Islam baru jenis hadhari yang dipalu-gendang oleh DSAAB. Malangnya DSAAB, beliau bukan pakar ekonomi, tidak arif dengan perkembangan semasa dan kurang daya intelek. Lupakan menteri2 baru yang dilantik oleh DSAAB kecuali beberapa orang nama yang sememangnya berkebolehan. Ada menteri baru yang dipelekeh oleh ahli-ahli BN sendiri seperti yang terjadi kepada Dato' Zaid dan DS Nazri Aziz baru-baru ini. Aduhai DSAAB, semuanya tak menjadi.

Jadi kemana Malaysia selepas ini? Komen Tun.

Unknown said...

Ulil Amri yg dikasihi:
Sudah sekian lama saya tidak mengirimkan warkah. Jangan ingat saya sudah lupa, kerana itu tidak mungkin. Saya dan keluarga masih mengikuti aktiviti-aktiviti Ulil Amri dari kejauhan.
Sekarang kami sungguh rasa cemas dan takut apa akan terjadi kepada tanah air tercinta ini. Bagaimana cara yang effective untuk menangani masaalah ini. Saya rayu, tolonglah cadangkan sesuatu solution agar dapat kami lakukan beramai-ramai untuk menyelamatkan keadaan yang bahaya ini demi ugama, bangsa & negara.
Kami nantikan jawapan Ulil Amri dengan debaran hati. Saya pasti ramai lagi diluar sana yang juga sedang menanti apakah yang harus dilakukan. Kami nantikan ...

Minta halalkan segala jasabaik & pengorbanan Ulil Amri dan isteri kepada kami selama ini. Jagalah kesihatan baik-baik dan senyumlah selalu (walaupun sakit hati).

Unknown said...

1. Fantastic whoever published the Dr. M letter to Tunku. We really like to read it.
2. Yes I heard Mahathir is very firm in making decision.
3. During his time we never heard about racial issue at all.
4. This is the characteristic that leader should have.
5. I really don’t understand that people keep saying Tun waste government money. It just a development for the country of coz money go out 1st then profit come later.
6. Masa Mahathir nak buat Sepang Circuit dulu semua orang cakap membasir. Even now orang cakap tiket F1 tak habis dijual. Do you know the 3 days event can generate RM1 billion incomes to Malaysia? If you go there you know la small bottle mineral water RM10. Most of the audience is the foreigner.

Apanama said...

dabegumEn.Abdullah Ahmad (Badawi)! Jangan terus jadi badut dan boneka yang di-tunggangi rakus oleh dajal-dajal di-sekeliling anda.
Dajal akan mempertahankan kedudukan anda untuk kepentingan mereka, dan bila anda tidak berkuasa lagi mereka akan hilang bersama-sama kuasa itu.
Wahai Abdullah Ahmad, jika anda benar-benar rakyat Malaysia yang sayangkan negara ini, sedarlah dari di-buai mimpi-mimpi palsu.
Rakyat Malaysia TIDAK menyokong anda, yang berlakon sebagai penyokong anda hanyalah DAJAL2 dan mereka yang berkepentingan sahaja.
Sedarlah wahai Abdullah, sebelum negara tergadai, Umno terkubur dan muka anda di-penuhi air ludah rakyat Malaysia, terutama-nya dari orang Melayu yang 'kaddam' pada ketika itu.
Sedarlah !

Engr MAA said...

Leadership Checklist...
I would recommend that, everyone in Malaysia please come out leadership checklist to evaluate. I can say that none of the elements show that Pak Lah as a caliber nor charismatic leader. I wonder why people cannot differentiate.

Munirah said...

Tun,

Saya betul2 susah hati dengan pemerintah sekarang kadang2 tak boleh lena dibuatnya. Saya mmg ahli UMNO tapi saya tak penah daftar sebagai ahli. Kita ada cara lain lagi ka untuk menyuruh Pak Lah turun.

mednaha said...

Assalamualaikum Tun,

Masalah sebenar dalam UMNO = DSAAB dan KJ.

Kunci utama bagi penyelesaian masalah dalam UMNO = penyingkiran DSAAB.

Bebaskan kepimpinan UMNO daripada DSAAB + KJ = bebaslah UMNO daripada sebahagian besar masalah yang melanda.

Mereka ini sahajalah faktor utama penyebab protes rakyat terhadap UMNO dan kerajaan dalam PRU12 yang lalu. Kami meluat dengan KJ...tanyalah tiap2 orang yang anda jumpa dan tanya komen mereka ttg KJ…anda akan tau jawapannya...

Wahai pemimipin2 UMNO, korang nampak benda ni rakyat tak suka pun masih buat2 tak nampak??…ingatlah, bahawa KUASA SEBENAR adalah di tangan kami rakyat….

budaknakal7751 said...

selagi tak wujud semangat nasionalisme di kalangan pucuk pimpinan, selagi itulah melayu akan jadi boneka.

Gelombang Rakyat said...

Tun Dr Mahathir Mohamad, semakin ramai sedar bahawa Abdullah Ahmad Badawi adalah Pemimpin Pemusnah. Terutama setelah membaca pos Tun Dr Mahathir Mohamad di blog ini. Sejak PRU 12, Abdullah Ahmad Badawi kelihatan tidak membuat apa yang sepatutnya, dan dia membuat pula apa yang tidak sepatutnya bila memimpin negara. Senarainya cukup panjang. Sekadar contoh, apakah pentingnya melawat ke Jepun sedangkan kekecewaan Sabah begitu lantang disuarakan di peringkat negeri, negara dan Parlimen, namun belum ditangani sendiri dengan sempurna. Seperkara lagi, Abdullah Ahmad Badawi kononnya tidak mahu terbabit contohnya dengan perkara remeh-temeh yakni ramai orang di kalangan orang ramai menghentamnya dari sudut kepemimpinan, dan mahukan dia letak semua jawatan sekarang juga. Katanya, "saya ada banyak kerja yang perlu dilakukan!" Tetapi, rakyat tahu berapa banyak kerja yang telah dilakukannya setakat ini setelah PRU 12. Contohnya, Pelan Pemulihan UMNO, dan terutama sebab kenapa Tun Dr Mahathir Mohamad keluar UMNO, belum pun nampak butirannya, dan usaha terbaik menyelesaikan ini. Sedangkan pemilihan parti bakal berlangsung Disember ini. Pun begitu Abdullah Ahmad Badawi sanggup melapangkan masa meraikan kemasukan Ezam Mohd Noor, ada semacam "batuan politik" (ehem! political mileage) kepadanya. Lantaran itu Abdullah Ahmad Badawi telah tidak bercakap benar bila ditanya wartawan, dan sekaligus menipu rakyat. Abdullah Ahmad Badawi telah pun berdusta. Jelas dia Pemimpin Pemusnah. Apa? Wartawan tanya, "adakah Ezam Mohd Noor diberikan keistimewaan?" Abdullah Ahmad Badawi berdusta, kerana menjawab: "tiada". Tambah dustaannya lagi, "dia pun tak mintak...". Bukankah telah ada permintaan Ezam Mohd Noor atau wakilnya, untuk menyerahkan borang keahlian UMNO terus langsung ke tangan Abdullah Ahmad Badawi sendiri. Tak kan lah. Acara penyerahan itu tidak terjadi begitu sahaja tanpa perancangan waktu pertemuan dan seumpamanya lagi. Lagi apa? Penyerahan borang keahlian UMNO oleh Ezam Mohd Noor kepada Abdullah Ahmad Badawi, mendapat liputan meluas melalui media utama. Bukankah itu suatu keistimewaan yang Abdullah Ahmad Badawi telah berikan kepada Ezam Mohd Noor. Pemimpin UMNO yang masih setia kepada hanya Abdullah Ahmad Badawi, diharapkan celek dan tiada lagi dalam penafian. Abdullah Ahmad Badawi telah pun berdusta kepada kita semua. Baiklah, saya loghat Kedah sikit noo, jikalau tak berapa betoi, haghap maap ya. Begini: "Kata mai lah oghang lain, nuu mari dari mana cherok belah Ijok nuu, nak mai hantaq boghang, ada kaa Pak Lah nak sambuut kat Parlimen tuh? Toksah haghap laa". Jadi, semakin kita kenali apakah maksud Tun Dr Mahathir Mohamad, bahawa Abdullah Ahmad Badawi ialah Pemimpin Pemusnah. Sama-samalah kita saksikan "fumblenizationness" Abdullah Ahmad Badawi seterusnya, selagi dia tidak sedar diri dan terus-menerus mahu menduduki semua kerusi yang sepatutnya lama sudah dia letak jawatan - Presiden UMNO, Pengerusi Barisan Nasional, Perdana Menteri Malaysia. Ya, Abdullah Ahmad Badawi, Pemimpin Pemusnah!

musato said...

Assalamualaikum Tun,

Memang orang takkan sokong pemerintahan BN di bawah AAB.Tapi UMNO takkan hilang.cuma akan jadi pengemis di tanah air sendiri.

Terima kasih Tun.

budaknakal7751 said...

Saya ingat satu waktu dahulu semasa Tun menjadi PM, ada seorang PM dari negara selatan semenanjung dok buat bising.
Tapi dengan beraninya nak jentik telinga PM nyanyuk yang tersebut.
Kalau ada 10 orang pemimpin yang berani macam ni, rasanya tak ada orang akan pijak kepala PM Malaysia seperti yang berlaku pada masa ini. Kalau pemimpin berani, pengikut pun akan jadi berani.

Sy0h said...

Asalamualaikun Tun Dr. Mahathir,

Bismillahirahmanirahim. Semoga Allah memberi kesejahteraan dan keselamatan kepada tuan, orang Islam dan manusia sejagat.

Saya ingin berkongsi satu al-kisah para sahabat. Insiden kisah yang berlaku pada zaman Perang "Syifin" atau Perang Jamal (perang saudara diantara para sahabat yang berlaku ketika zaman khulafak Ar-Rasyidin). Nampaknya saya sudah menemui satu keraguan yang besar pada Parti Islam Se-Malaya (PAS).

Al-kisahnya seorang sahabat Rasulullah s.a.w. yg paling banyak dikritik oleh orang Islam yakni; Muawiyah R.A. kerana pertelingkahan beliau dgn sahabat Rasulullah lain yakni; Khalifah Saidina Ali R.A dan keluarga Rasulullah S.A.W. dan isteri baginda; Siti Aishah R.A. (yang kemudiannya akan mencetuskan tragedi berdarah yang mewujudkan puak Syiah). Ada banyak isu yang diperdebatkan pada masa itu, perebutan tanah dan kuasa di Iran, cara pemerintahan Saidina Ali yang dikatakan lemah mengakibatkan berlakunya rusuhan dan banyak lagi isu hangat yang lain. Pendek kata, masalah politik dan sosial yang biasa dihadapi oleh mana-mana negara. Saya bukannya nak membawa diskusi kita kepada apa yang dia orang gaduh pada zaman itu. Saya hendak membawa “etika” sepanjang pertelingkahan mereka. Sampai tarik janggut tuan-puan sekalian. Tetapi yang menarik perhatian saya adalah bagaimana Muawiyah R.A. menolak tawaran daripada Jeneral tentera Empayar Rom Selatan (Byzantin Kristian) dan bagaimana reaksi Saidina Ali berhadapan dengan musuh politiknya. Ceritanya lebih kurang begini:

Kata Jeneral Rom tersebut, "Wahai Muawiyah, kalau kau hendakkan sokongan dari kami (puak Rom) maka askar kami sebanyak 300,000 orang bersedia untuk mengalahkan tentera Islam pimpinan Saidina Ali R.A”. Maka jawab Muawiyah dengan tegas, "Sekiranya musuhku Saidina Ali R.A. hendak berperang dengan Rom maka aku akan sertai dia juga! Urusan orang Islam adalah urusan orang Islam. Tidak ada campur tangan daripada tangan orang-orang bukan haknya (orang kafir)”. Begitu juga al-kisahnya dengan Saidina Ali, apabila musuh-musuh beliau merusuh dihadapan rumah beliau maka beliau memberitahu penyokong dia, “Biarkanlah aku berhadapan dengan mereka seorang diri, aku tak nak orang Islam membunuh sesama sendiri”. Inilah contoh-contoh para sahabat walaupun mempunyai pendapat yang berlainan dari segi politik tapi mereka tidak sanggup menggunakan taktik kotor untuk mengalahkan lawan. Sebaliknya mereka mempunyai “etika” menghormati lawan masing-masing tanpa menjadikan agama dan bangsa sebagai korban.

Persoalannya… macam mana dengan al-kisah PAS sanggup bersekongkol dengan DAP dan Hindraf yang sememangnya tidak suka dengan sistem Kesultanan Islam Melayu kita? Bagaimana PAS boleh bersekongkol dengan Lim Kit Siang dan Karpal Singh yang terkenal menghina hak istimewa kaum bumiputera dan Kesultanan Islam Melayu? Sebab itulah saya (dan ramai lagi) tidak pernah yakin dengan “so-called alliance between” PKR, DAP dan PAS. Akhirnya PAS cuma batu loncatan bagi DAP dan PKR untuk mara hadapan. PAS ludah ke langit terkena muka sendiri juga! Islam apa nama tu? Just my 2 ringgit and 45 cents (after rounding up).

Unknown said...

Dear Tun,

we are in a big mess..a very terrfying situation..

our current leader Pak Lah is totally zerro..
all the ministers really a dummy..
invaded by Singapore in W.I in Johor.
loses our Batu Putih island to Singapore..

Malaysia is losing her grip..

Zulfazlan Jumrah said...

saya sangat bersetuju dengan Tun.

Along_putera/Along Pak Ago go said...

Menurut pemerhatian saya...ramai juga yang mahu Pak Lah melepaskan jawatan PM...termasuk saya sendiri...selagi Pak Lah tidak mahu melapaskan jawatannya..UMNO masih dalam keadaan kritikan...cara Pak Lah memimpin negara tidak setegas Tun...Saya sangat berharap puncak kepimpinan UMNO ini akan berubah sebelum terlambat...

AHMAD SYAMSUL MARANTINO BIN AMRAN, C.A. (M) said...

assalamualaikum Tun..

hmm..sy sokong sgt bahawa Pakatan Rakyat guna strategi membiarkan pemimpin lemah dalam UMNO. Dari situ, makin bertambah2 keburukan yg dibuat oleh PM n konco2nya, makin untung dan relevan parti Pakatan Rakyat.

Pak Lah perlu letak jawatan. Itu jalan yg terbaik utk ubati hati rakyat yg berduka lara dgn corak kepimpinannya yg tak mesra rakyat. Cukup la, fahamilah hati rakyat. Kalu Pak Lah n konco2 die kuar, pasti UMNO akan kembali relevan. Mmg benar, masih ramai org yg berkebolehan dlm UMNO tapi disebabkan beberape kerat org ni, kelebihan mereka menjadi kabur dan Pakatan Rakyat menjadi alternatif menggantikan mereka.

Tapi yg musykil skarang, apsal Ezam masuk UMNO yer? Tun dah kuar, TS Sanusi kuar, apsal die lak nak masuk? Macam ade sesuatu jer xkene?. Cuba Tun buka topik bab Ezam ni, kitorang nak tau pendapat Tun.

beezeebowdy said...

Salam Tun berdua.

Kalau2lah terjadi lagi sekali
13 MEI barulah agaknya semua org2 Melayu kaya baru dlm UMNO & BN ni nak gelabah.. tapi kerat jari lah, hampir semua kot yg lari overseas!

Bangsa Melayu asyik nak rebut kuasa, gila pangkat, kenyang harta..hukum agama halal haram tolak, tepis.

Entah2 bangsa2 lain yg banyak
muka berlapis2 tu dah berumah tangga dalam terowong bawah tanah Malaysia, tanah Melayu ni.. tinggal nak meledak je lepas da puas gelak pecah perut tengokkan gelagat mat jenin org Melayu Malaysia ni.

Na'uzubillah...

Salam, Tun berdua.. take care.

Anonymous said...

ayahanda tun saya setuju, pemimpin yang lemah bukan saja rakyat yang susah negara pun boleh hancur apa lagi puak2 yang memimpin tak reti nak faham bahasa isyarat

and why they said the bloggers is mosquito for them

kadang2 cara yg menghalalkan segala asal boleh naikkan juak2 sendiri ini bahaya ayahanda tun

kita tengoklah apa ezam buat nanti

MSAR said...

assalamualaikum Tun.

well, what do you expect Tun? even if pak lah turun, do you really think the people are smart enough?

even my friend's parents told me they voted for the opposition pasal mau harga barang turun, padahal dulu BN. no offence, but cetek nya pemikiran rakyat sendiri. last last apa yang mereka dapat? haha. if rakyat pun macam ini, patut la product kualiti melayu seperti Tun susah nak dapat sekarang ni. sedarlah, wahai melayu terutamanya.

can't deny the fact that the first move is to make sure pak lah steps down. i think he is thinking bout his ego kot. takot dilabel kalah dengan tohmahan. if pak lah is reading this, "please pak lah, do it for the sake of the country. you've tried, but im sorry, you're just ain't good enough".

once he has stepped down, i hope cowards in umno turut resign, buat semak je, we dont see some of you as intellects anymore. and for those yg dah hanyut dgn kekayaan, "aiyah, we all know you all got self interest lah, but if you jaga rakyat properly, you can have your 'big' share all you want, just make sure kami pun terjaga..so, wake up." jangan duk bina umah besar besar je.

UMNO members need some serious brainwashing. MCA also labelled as not relevant. so make it relevant. biar BN naik semula. orang gila je yang nak tengok anwar naik.

if only Tun was still the PM.

samurai melayu said...

Salam AYAHANDA yang dikasihi
berani kerana benar.

Izinkan beri sedikit maklumat kepada
'Vananophobia said'

Being an ex-bank officer, wud like to provide yourgoodself some infor on banking practices
1. The utmost principle upheld by any banks in the world is SECRECY.
2. On application of any FDs, one is most likely to fill personal datas but never his/or position, either government related or next-of-kin
3. Any tracers or searches made by any banks' branches will normally be replied by a general statement: 'Good for amount requested, credit standing is good and last but not least 'No Comments'
4. Etcs...

Therefore Vananophopia(Wanna know) don't
need to be phobia coz whoever the smart alec is, just ignore the info he gave.

Can the governors/presidents of Bank Negara or
Bank of England or the Federal Resrve Bank of USA or the Swiss Bank and last but not least the governor/president of Central Bank of Singapore attest or authenticate the claims by the Smart Alec.?

Small time banker' The Samurai Bank of Malaysia.

Unknown said...

Assalamualaikum,
Apa kabar Tun Dr Mahathir,Moga berada didalam lindungan Allah,
Saya sangat setuju dengan petikan ini, sama-sama kita doakan supaya lahirnya pemimpin yang Sejati yang dapat membimbing untuk melahirkan manusia, masyarakat dan seterusnya Negara yang Aman makmur dan Mendapat KeAmpunan TUHAN, AMin

~Lady_D~ said...

assalamualaikum.
Tun, pada pendapat Tun siapa yg layak sebagai PM sekarang ni?.. terlalu byk kemusnahan dan keruntuhan dalam UMNO....

PJ said...

Hello Tun:
saya perhatikan Tun membidas, mengutuk serta mengkritik pemimpin UMNO yang telah diberi mandat oleh rakyat bagi memerintah negara. Dari segi etika, perbuatan Tun tidak adil dan tidak wajar.
Please take care of your health. Don't get stressed out. It will only affect your health. Please be at peace with yourself and also with others.
Vicious and vile attacks against national leaders do not go down well with the majority of rakyat. Maybe some of your cronies in UMNO may relish your bunkum, but most Malaysians do not, I assure you.
PJ

Gelombang Rakyat said...

Tun Dr Mahathir Mohamad, satu daripada kelebihan Abdullah Ahmad Badawi ialah bibirnya. Dari gerak bibirnya, terkeluarlah kata-kata berbunga, umpamanya ialah: Jangan bekerja untuk saya, bekerjalah bersama saya. Banyak lagi, ada satu laman blog penuh senikatanya. Namun, sebagai Pemimpin Pemusnah, kekurangannya ialah, bila bibirnya berkata sesuatu, hatinya berkata lain pula. Kini, dia ada para Menteri dan satu kabinet orang, ada para petugas, serta pembodek yang ramai, tambahan lagi dia sudah ada Ezam Mohd Noor. Semua pekerja ini, masing-masing sedang bekerjasama ya kerja sama bersama-sama Abdullah Ahmad Badawi yang kononnya ada banyak kerja yang perlu dilakukannya. Setakat ini, sudahpun diketahui, dan bolehlah disukat performans nya dalam melakukan kerja yang dikatakannya melalui gerak bibir yang sama dan nada hati yang berbeza. Walaupun kini kelihatan di mana pun waktu bekerja matanya celek, namun sebahagian rakyat tahu kepejamannya yang ketara. Ya, Abdullah Ahmad Badawi, Pemimpin Pemusnah!

Unknown said...

Assalammualaikum Tun...
saya setuju ape yang Tun katakan itu..pemerintahan dalam sebuah negara bukan sesuatu yang boleh dicuba - cuba..jika kita dapat lihat kepincangan itu, perlu lah diperbaiki atau berundur lebih baik, dan gantikan pada mereka yang mempunyai kebolehan,jangan sayangkan pangkat dan kedudukan negara kita jadi kucar kacir..pembangkang akan menyokong ape saja tindak tanduk pak lah,kita boleh baik dengan mereka , tetapi awas tentang tektik mereka,mereka boleh bagi apa yang pak lah dan kuncu2 nya, tetapi mereka akan dapat semula yang orang2 umno tidak akan dapat semula.....

amantubillah said...

Salam Tun,

Rata-rata imput yang saya perolehi baik diSelatan Kedah,Utara Perak dan Pulau Pinang semuanya akan bertumpu kepada PRU 13. (JATUHKAN BN PADA PRU 13)

Betul apa yang Tun cakapkan "PEMIMPIN PEMUSNAH" pemusnah UMNO. Paklah masih tak sedar apa yang akan berlaku dimasa hadapan. Kalaulah ini benar-benar berlaku maka akan hilanglah "Semangat UMNO" yang terbina semenjak sekian lama. Pencapaian selama 51 tahun bukan suatu masa yang singkat. Bermacam-macam liku terpaksa dilalui tetapi segalanya akan lenyap dalam sekelip mata.(MELALUI undi PRU 13). Menteri2 lain yang ada pun dok sokong saja. Nak hentam takut.......takut kene hentam balik. Depa semua yang ada tu kaki bodek. Mujurlah ada sorang saja dikalangan mereka yang kami masih percaya. Moga-moga Bapa Borek Anak Rintik. Ternyata ramai rakyat dah mula rasa kecewa dengan Paklah. Ada Wawasan yang Tun tinggalkan supaya dia dapat sempurnakan tapi sengaja dibiarkan. Apa nak jadi ngan Paklah ni......... tak tau lah........ Kami semua mengharapkan agar Tun dan Dato Mukriz dapat melakukan sesuatu sebelum terlambat.
Kami sentiasa mendoakan dan menyokong segala usaha yang Tun buat demi UMNO LAMA. Hidup Tun..........

WASALAM
AMANTUBILLAH

Unknown said...

Salam TUN,

Saya diantara yang hadir ke ceremah Kuli di Sabah pada sabtu lepas,jelasnya ceremah itu telah di sabotage bukan saja ramai cawangan di UMNO Sabah telah dilarang untuk dengar ucapan Kuli bertanding tiket presiden,apa yang lebih memeranjat ketua anjuran ceremah untuk Kuli ini telah hilang dirinya pada malam tersebut,cerita bahawa dia telah diarah segara membatalkan ceremah kerana melanggar peraturan parti UMNO atasan pusat.dari antara
400 orang yang hadir,dengan jelas hanya setengah dari mereka adalah ahli UMNO yang berani melawan arahan ketua bahagian,Jelas juga
UMNO tidak lagi demokratik dimana ahli UMNO hanya turut pada arahan permintaan atasan dan bukan nya dari falsafah perjuangan parti,ada yang ingin datang untuk memberi perhormatan memahami isu UMNO bukan sokongon terus tidak berani buat demikian kerana mereka takut ketua bahagian akan marah dan projek mereka akan dibatalakan.apa telah terjadi dalam parti UMNO,Tun,
saya amat sedih memahami parti ini dengan elusi UMNO telah Controll oleh ABB dan dikawal dengan harus lembut di muka senyuman Clean dia dibelakang tangan di pegang ketua bahagian dengan kecam jika sesiapa
beri sokongon ke Kuli,tiada projek atau projek di daerahnya akan dibatalkan,atau berpindah ke siapa yang sokong,jadi,tradisi asal perjuangan UMNO jelas diganti dengan politik wang.bukan kah ahil UMNO yang menentukan siapa presiden yang mereka rasa yakin kebolehan,tetapi pula mereka tidak boleh pilih sama sekali?atau dilarang dengan cara sabotage berbagai ini.Hakikat nya UMNO akan
sesat jalan tanpa haruan Ketuanan Melayu kemana,dan terus parah,ABB
telah gadaikan UMNO dalam resiko untuk turut jadi pemimpin UMNO yang lebih Clean dari Tun.Jelas nya ABB tiada keupayaan sendiri,
dan turut janji pada rakyat dia lebih relevant dan iklas dengan janji dari Tun.Pada pembaca,kamu buat kesimpulan sendiri.

amantubillah said...

Caya lah sama lu marant.....Saya pun nak dengar komen Tun pasal Ezam masuk UMNO. Tun dah kuar, TS Sanusi kuar, apsal die lak nak masuk? Macam ade yang xkene je Cuba Tun buka topik bab Ezam ni, kitorang nak tau pendapat Tun.

"EZAM MASUK UMNO"

wassalam

AMANTUBILLAH

Seher | Simply in Control said...

Assalamu Alaikum Dr. Mahatir,

Great to see your blog! I had movied to Malaysia in 1996 when I was 9 from America, and lived there for 8 years. You have done a lot for the country in such little time. In fact, when I moved out of Malaysia and did my Cambridge A-Level exams for English Language, we were given a topic to write about our role model. Needless to say, I wrote 4 pages about you; how you have developed the country, and how other developing countries should take a lesson from you :).

I got an 'A' for it. Terima Kasih, Tun! Malaysia Boleh! :)

myplanet said...

kena bijak membaca gaya penulisan..yang ni ditulis Mukriz. kalu yang atas tu ditulis Tun...bahasa Tun mudah dikesan. So jadilah pembaca dan pembodek yang bijak.

Gelombang Rakyat said...

Tun Dr Mahathir Mohamad, tahniah kerana blog ini mencecah angka kunjungan satu juta dan lebih, sejak semalam. Angka tersebut membawa erti makna dan maksud yang tersendiri. Satu daripadanya yang jelas ialah Tun Dr Mahathir Mohamad terus utama dalam perjuangannya kini sejak dahulu. Pandangan seperti "tak usah pedulikan..." ternyata meleset sama sekali. Kepedulian sebahagian rakyat, yang berkunjung ke blog ini, diharapkan menjadi suntikan semangat supaya Tun Dr Mahathir Mohamad terus bersuara melalui blog ini, demi untuk menegakkan yang molek ditegakkan. Tahniah! Syabas!! Tun Dr Mahathir Mohamad, ada orang yang menyangka bahawa apabila Abdullah Ahmad Badawi telahpun diberikan mandat melalui pilihanraya yang lalu, maka mandat itu adalah laluan supaya dia terus kekal di semua kerusi yang didudukinya. Dengan demikian orang sebegini berkata, biarlah dia membuat apa yang hendak dibuatnya. Lantaran dia tidak sepatutnya dikritik. Malah dia disokong sehinggalah pilihanraya akan datang. Aduh! Semoga orang yang beranggapan dan bertanggapan demikian faham kenapa tajuk pos ini ialah Pemimpin Pemusnah. Bahawa pemimpin yang telah diberikan mandat itu, yakni Abdullah Ahmad Badawi, membolehkan berlakunya kemusnahan meliputi kemusnahan parti, kemusnahan pentadbiran, kemusnahan bangsa, kemusnahan agama, dan kemusnahan negara. Jadi, jika mandat yang dijadikan perhitungan, maknanya biarlah semua kemusnahan itu dilakukannya, biarlah apa sahaja yang musnah itu menjadi kenyataan dan berterusan, kerana Abdullah Ahmad Badawi telahpun diberikan mandat oleh sebahagian Rakyat Malaysia dalam pilihanraya yang lalu. Semoga rakyat dianugerahkan kebijaksanaan untuk melihat dengan jelas ciri kemusnahan ini pada Abdullah Ahmad Badawi, dari detik ke detik sehingga yang sepatutnya meletakkan jawatan, maka meletakkan jawatan, dan yang semoleknya kembali ke pangkuan UMNO, kembalilah untuk proses merawat menyembuh dan memulih UMNO sebagaimana asalnya dan diletakkan dilandasan yang betul. Emmm for this purpose, the Doctor amongst us, please proceed...

Unknown said...

Salam Tun,

UMNO hari ini ada dalam keadaan bahaya atas pemimpinan ABB,Saya ingin memberi satu contoh apa berlaku dalam crisis UMNO di Sabah.UMNO di Sabah sangat lain dengan UMNO di negeri semenanjung,perjuangan asal ini adalah dari akar ubi USNO hanya menukar mana UMNO untuk memerintah pada 1993 dari PBS.Hari ini kita dengar lontaran MP Sabah di anak tirikan,double standard dan rumah terrace dalam UMNO Sabah sendiri,ketidak puas hati jelas ini bukan saja dilayan dengan adil,ini juga satu bentuk amaran bahawa UMNO di Sabah boleh buat Demand untuk kembalikan hak asal negeri Sabah merdeka dalam
Malaysia.Harus difahami perjuangan UMNO di Sabah tidak relevant sama sekali jika ia dikatakan Ketuanan Melayu,Sabah UMNO 80% adalah Bajau dan Kazazan,mereka dinamakan melayu tapi dianak tirikan sebagai
pribumi,atau bumiputera Sabah bukan se standard bagai melayu asal
.Soalannya,perjuangan sedemikian ada lah tidak sama sekali UMNO pusat dan UMNO Sabah,kelemahan ABB yang tidak upaya memberi kuasa penuh kepada CM Musa diantara sebab
dia silap faham masalah politik di Sabah,ABB begitu bergantung pada Musa sekarang jelas kedatangan ABB pada pesta menuai hujung minggu ini
akan turut silap akan hanya memberi jawapan tentang permintaan yang lebih dasarkan kemahuan Musa dan bukan rakyat Sabah atau UMNO Sabah sama sekali.Saya percaya ABB
tidak berupaya faham isu semasa Sabah turut sesat memberi ruang lagi kepada MP untuk bertindak keluar dari UMNO atas sikap hanya
takluk kepada kepercayaan Musa.Tun
,jelasnya ABB buat sesuatu hanya untuk menyelamatkan diri kekal sebagai presiden biar pun sesuatu itu akan ancam parti UMNO pada masa depan,maksud ini juga ABB akan memberi sokongan kepada PR jika aduan PR memdasarkan keadilan
rakyat Sabah dengan jurut janji cakap saja.Pemerintah ABB jelas sekali tiada arah dalam politik demi sebagai PM,kelemahan nya hari ini di timpa masalah berasal dari 2004 yang hanya mendengar MB dan CM,dan beberapa orang sahaja,bukan dengan grass root dan ketua bahagian,masalah parti terus kekal
dan akan memainkan RANSOM pada ABB
dari MP Sabah,Adik beradik CM akan turut main silap mata kearah ABB tidak boleh bergerak sama sekali,lawatan ABB minggu ini merupakan sejarah dalam sabah adakah dia datang untuk menyelasai
permintaaan rakyat Sabah sebenar atau untuk menyerah diri pada Musa dalam permainan politik Sabab ABB telah di CHECK MATE oleh Musa sendiri?ABB akan timpa parah pada sendiri dalam mainan memberi kontrak dan post menteri baru pada MP Sabah,dan turut gagal fahami permintaan rakyat Sabah dengan adil.

pooh72 said...

i think vijayandra should not meddle on umno and the malays affair but should instead channel all his energies to mic and the indians as they have failed miserably in the last general election.

he seems not to understand the fundamental of the federal constitutions on the malay rights.i suggest that he takes up some intensive history lesson from tengku razaleigh hamzah.

if he thinks that trouble maker like dr. m should be weed out,then we should also count in mr. karpal singh,lim kit siang and son for continuously playing up racial issues.

Aundre wu said...

Dear Dun,

Sebagai Orang Cina di Malaysia....

As I can said PAK LAH is sleeping and not fair to each members..(Malay, Chinese And India)...All the pemimpin UMNO still blind follow..Keep follow ya..Sooner or later, all will be out !!...watch and see...

Malay: Allah lanjutkan usia Tun Dr Mahathir

Chinese: *wan sui, wan sui, wan wan sui* Tun Dr Mahathir

Aundre wu said...

Sebagai Orang Cina di Malaysia...Saya bersetuju dengan ini..

PAK LAH: Sudah terlambat untuk mncari formula untuk membetulkan….bak kat anai-anai dah mereputkan tiang …..solusinya, buangkan anai-anai perosak ini CEPAT dan di betulkan tiangnya cepat sebelum patah......Kalua anai-anai perosak ini tak pernah tahu yang kehadirannya itu merosakkan tiang, tahunya hanya membesarkan rumahnya sahaja.


Demi untuk agama bangsa dan negara...Pak Lah, berundurlah sebagai satu pengorbanan. Jangan jadi perosak kepada agama bangsa dan negara.

Apa pandangan orang bangsa China ?

Pak Lah sendiri tahu lah...

akupunyasuka said...

Salam....
Apa yang dperkatan oleh Tun mmg ada kebenarannya. Pemimpin-pemimpin pembangkang sekarang sedah bersorak gembira dan menyusun strategi bagaimana ingin menggunakan peluang yang ada dengan kelemahan yang telah terang-terangan yang ditunjukkan oleh UMNO kini. Dengan kepimpinan yang ada sekarang, saya percaya UMNO akan musnah sekiranya kita tidak menukar pucuk pimpinan yang ada sekarang. Tapi persoalan sekarang apakah ada pemimpin yang berani bersuara dan menerajui UMNO? . Kalau sekarang pun kita lihat ramai yang suka mengampu dan bersifat 'talam bermuka-muka'. Kita lihatlah apa yang berlaku sekarang disebabkan oleh peminpin yang lemah, penakut, 'baik hati', pemikiran 'short term' menyebabkan kepentingan rakyat terabai. Kenaikan harga minyak, harga barang, bahkan maruah kedaulatan negara pun terabai dan tercalar. Dengarlah pemimpin-pemimpin yang 'lemah & penakut'.... ingatlah apa yang kamu lakukan sekarang ini akan menjahanamkan negara dan anak cucu masa depan. sedarlah dan bangkitlah....

Mr. Pencetus Idea said...

Siapa suruh TUN memberi kuasa PM kepada Pak Lah lembab keparat tu.Tengok negara kita rosak habis.Kalau TUN sabar sat dan cari orang yg betul betul boleh memimpin negara saya rasa malaysia akan maju menjelang 2008.Tun tak guna nak menyalak macam anjing sbb TUN sendiri yang pilih PAK LAH.TOO BAD!!!!

«Oldest ‹Older   201 – 400 of 448   Newer› Newest»