Tuesday, June 3, 2008

Multi-racial Malaysia

[EDISI BAHASA MELAYU DI BAWAH ARTIKEL INI]

I have been asked “What is the meaning of a multi-racial Malaysia to me?”

Being multi-racial does not mean the same thing to every multi-racial country e.g. Singapore claims to be multi-racial but basically it is a predominantly Chinese State.

Because of the refusal of the descendants of migrants from China and India to be assimilated by the indigenous people we have to accept the retention of the identity of Malaysian citizens of Chinese and Indian origin. The people of Indonesian origin chose to be assimilated by the indigenous people, so they don’t constitute a separate entity.

Multi-racial countries are usually unstable. Racial conflicts occur frequently. If Malaysia is to avoid racial conflicts it must try to reduce the differences between the different races.

We cannot change ethnicity. So we have to accept the ethnic differences. Religious differences also cannot be changed.

However, various aspects of the cultures can be made common. Chinese food in Malaysia reflect the influence of Malay and Indian tastes. We can celebrate each other’s festivals etc. etc.

But economic disparities pose a major problem. Yet this is one area where corrections can be made and can reduce tension in a multi-racial society.

If we care to look we would notice that even in a single ethnic country, disparities in wealth distribution lead to conflicts. The principal reason why the Socialist and Communist ideologies were formulated and then espoused by the working class is because of the extreme disparities of wealth between the workers and the employers. But Socialism and Communism tended to reduce economic growth, causing not only the rich to suffer but also the poor.

Trade Unions also tend to stunt economic growth, as they are often abused as for example the holding of nationwide strikes for political reasons.

These confrontations between workers and employers, basically between poor and rich, happens quite often even in single-ethnic countries.

Now if the workers and the poor are made up largely of one race in a multi-racial country and the employers are rich and are of another race, then class confrontation would be amplified by racial animosity. That was the basic situation in Malaysia pre-1969, and we know the results.

The Malay, Chinese and Indian leaders of that time agreed that the disparities in wealth between the races must be corrected. That is why we introduced the New Economic Policy which proposes to eliminate the identification of race with economic functions.

Unfortunately the affirmative action we have to undertake must result in discrimination against Chinese and Indians in favour of the Bumiputera. This caused resentment because even the economically prosperous race must have a fair number of poor members. These people will feel the discrimination more acutely.

The other leg of the NEP is to eradicate poverty irrespective of race. From surveys it is clear that there is more poverty among the indigenous people than among the Chinese. It is therefore more likely for poverty among the Chinese to be self- eradicated than among the Malays and the natives of Sabah and Sarawak. Unfortunately the Indian leaders did not address the problem of Indian poverty.

If we are going to correct the imbalance it is necessary to try to reduce poverty among the indigenous people more than among the Chinese. However, where the Chinese poor show exceptional abilities, as for example getting brilliant examination results, they should not be deprived of help simply because they belong to a more prosperous race.

The affirmative action of the NEP is good in principle but along the way there were misapplications and failures. Nevertheless since 1969 we have seen no major racial conflicts in Malaysia. Also despite the NEP and its imperfections, Malaysia has remained far more stable than most other multi-racial or even single ethnic countries. And economic growth in Malaysia belie the assumed negative effects of the NEP.

I feel sure that if we can reduce economic disparities between Malaysians they would not be too conscious or too insistent on being identified by their racial origins. They would still be Malays, Chinese, Indians, Muruts, Bajaus, Dayaks etc. but they would be less hostile and critical of each other.

Malaysian races are symbiotic and they really complement each other. Even though multi-racial Malaysia will still be ethnically multi-racial, Malaysia would remain relatively peaceful, capable of good economic growth and exhibit relative harmony between races if the leadership of the country understands this problem and knows how to manage.

That is as much as we can hope for since we are opposed to the adoption of a single mother tongue and culture and to dropping the identification with the countries our ancestors came from.

*************

[EDISI BAHASA MELAYU]

Masyarakat berbilang kaum Malaysia

Saya ditanya apakah makna negara Malaysia berbilang kaum bagi saya.

Pengertian masyarakat majmuk berbeza bagi setiap negara yang mempunyai rakyat berbilang kaum misalnya Singapura yang mendakwa ianya negara berbilang kaum tetapi secara dasarnya adalah sebuah Negeri yang dikuasai oleh penduduk berketurunan Cina yang besar.

Kerana keengganan keturunan kaum pendatang dari China dan India untuk di serap ke dalam masayarakat pribumi, kita terpaksa terima pengekalan identiti rakyat Malaysia daripada keturunan Cina dan India. Orang keturunan Indonesia memilih untuk diserap sebagai kaum pribumi oleh itu mereka tidak terbahagi kepada kaum-kaum yang berlainan.

Negara berbilang kaum pada kebiasaannya tidak stabil. Ketegangan kaum kerap berlaku. Jika Malaysia hendak mengelakkan konflik antara kaum ianya mesti cuba kurangkan perbezaan diantara kaum-kaum tersebut.

Kita tidak boleh menukar etnik. Jadi kita perlu menerima perbezaan etnik yang terdapat. Perbezaan agama juga tidak boleh ditukar.

Bagaimanapun, beberapa aspek perbezaan kebudayaan boleh di jadikan sesatu yang boleh diterimapakai oleh semua kaum. Makanan Cina di Malaysia melihatkan pengaruh cita rasa Melayu dan India. Kita juga boleh meraikan perayaan kaum-kaum lain dan sebagainya.

Perbezaan tahap pencapaian ekonomi merupakan satu masalah besar. Tetapi ianya juga merupakan satu bidang di mana pembetulan dapat dibuat dan ketegangan kaum dapat dikurangkan.

Jika kita mahu melihat, kita akan dapati bahawa walau di dalam negara yang mempunyai satu etnik sahaja pun perbezaan di dalam agihan kekayaan akan membawa kepada konflik. Sebab utama ideologi Sosialis dan Komunis diperkenalkan dan diterima pakai kelas pekerja adalah kerana jurang kekayaan yang terlalu besar di antara pekerja dan majikan. Tetapi Sosialis dan Komunis kerap membantutkan pertumbuhan ekonomi sehingga bukan sahaja yang kaya merasai kesan buruknya, tetapi juga yang miskin.

Kesatuan Sekerja juga boleh membantutkan pertumbuhan ekonomi kerana ianya sering disalahguna oleh pihak tertentu dengan, mengadakan mogok kerana sebab-sebab politik.

Konfrantasi di antara pekerja dan majikan, yang pada dasarnya adalah antara yang kaya dan yang miskin kerap berlaku termasuk di negara-negara bukan berbilang kaumpun.

Jika pekerja dan yang miskin sebahagian besarnya terdiri daripada satu kaum di dalam sebuah negara berbilang kaum manakala yang menjadi majikan yang kaya pula adalah daripada kaum yang lain, permusuhan antara kelas akan menjadi lebih buruk kerana perbezaan kaum. Itulah yang terjadi di Malaysia sebelum 1969, dan kita tahu hasilnya
Kepimpinan Melayu, Cina dan India ketika itu bersetuju bahawa perbezaan kekayaan diantara kaum mesti dikurangkan. Oleh sebab itu kita telah memperkenalkan Dasar Ekonomi Baru yang bertujuan menghapuskan identiti kaum dengan fungsi ekonomi.

Malangnya tindakan yang diambil tidak dapat tidak melibatkan diskriminasi terhadap kaum Cina dan India untuk memberi keutamaan kepada kaum Bumiputera. Ini menyebabkan ketidak puasan hati kerana di dalam kaum yang termaju dan mewah sekalipun terdapat sebilangan yang miskin. Mereka ini akan lebih merasai diskriminasi.

Satu lagi aspek DEB ialah untuk menghapuskan kemiskinan tanpa mengira kaum. Daripada kajian yang dijalankan amat jelas bahawa terdapat lebih banyak kemiskinan di kalangan pribumi berbanding kaum Cina. Kemungkinan kemiskinan dapat di hapuskan di kalangan kaum Cina adalah lebih besar berbanding Melayu dan penduduk pribumi di sabah dan Sarawak. Malangnya pemimpin kaum India tidak membangkitkan masalah kemiskinan di kalangan mereka.
Jika kita hendak memperbetulkan ketidakseimbangan ini, adalah perlu untuk kita cuba mengurangkan kemiskinan di kalangan pribumi berbanding di kalangan kaum Cina. Tetapi jika terdapat di kalangan orang Cina yang miskin yang menunjukkan kebolehan luar biasa, umpamanya mendapat keputusan pepriksaan yang cemerlang, mereka tidak harus diketepikan daripada mendapat bantuan hanya kerana mereka adalah daripada kaum yang lebih kaya.

Secara prinsipnya DEB amat baik, tetapi di dalam pelaksanaannya terdapat beberapa kegagalan dan kelemahan. Bagaimanapun, sejak dari 1969 kita tidak melihat berlakunya konflik perkauman yang besar di Malaysia. Dan walaupun terdapat kelemahan pada DEB, Malaysia jauh lebih stabil daripada kebanyakan negara-negara berbilang kaum yang lain, begitu juga negara yang mempunyai satu kaum sahaja. Dan perkembangan ekonomi di Malaysia juga menidakkan apa-apa jangkaan negatif hasil daripada DEB.

Saya yakin jika kita boleh mengurangkan jurang ekonomi diantara rakyat Malaysia mereka tidak akan begitu hiraukan atau begitu tekankan akan perlunya mereka di identifikasikan menurut ketrurunan kaum mereka. Mereka akan tetap jadi Melayu, Cina, India, Murut, Bajau, Dayak dan sebagainya tetapi mereka akan kurangkan bersengketa tehadap satu sama lain.

Ras-ras di Malaysia saling berpaut antara satu sama lain dan mereka saling bergantung sesama mereka. Walaupun masyarakat berbilang kaum Malaysia akan terus berasingan daripada segi etnik kaum, namun Malaysia akan terus aman, berkeupayaan untuk mencapai pertumbuhan ekonomi dan memperlihatkan keharmonian perhubungan antara kaum jika pimpinan negara ini memahami masalah yang terdapat dan mempunyai kemampuan mengurus.

Sebanyak itulah yang boleh kita harapkan kerana kita tidak bersetuju untuk bertuturkata di dalam satu bahasa dan mengamalkan satu budaya serta melepaskan identifikasi dengan negara-negara dari mana nenek moyang kita berasal.

357 comments:

1 – 200 of 357   Newer›   Newest»
KeN said...

first ?

Unknown said...

Betul YABhg Tun
sokong 100%

semoga Tun terus dirahmati Allah dan dikurniakan kesihatan yang baik

zabidi mohamed said...

i agree with tun, malaysia must have its own defination on what is meant by 'multi racial'.

Shukor said...

That's why I'm proud to be a Malaysian, Uncle Mahathir...

Best wishes,

Shukor

chewchew said...

org bangla yg baru smpai malaysia
lg fasih ckp b.malaysia dr kaum bkn melayu yg da betahun2 tggal kt malaysia

tokdett....salamm.
amcm bisnes roti?
blogging2 jugak. jogging lupe ye.

Anfarri said...

Saya sokong dengan pendapat Tun, cuma saya risau masyarakat berbilang kaum di Malaysia ini akan kacau bilau akibat dari ketidakcekapan pemimpin dan kerajaan sekarang menguruskan masyarakat berbilang kaum utk mengurangkan perbezaan pendapat antara mereka.

Unknown said...

Akum Tun,

Nak tanya sikit... Kat Sabah ni ada melayu ke?

Salam

p/s semoga Tun berada dalam kesihatan yang terbaik... Amin...

Anonymous said...

dear tun.

The race-based program gives the group privileges over ethnic Chinese and Indians for government contracts, homes and company shares in a bid to redistribute wealth. Without the policy, ethnic Malays, or Bumiputeras, will slip further behind, risking a return to racial violence
Malays have not responded to the efforts made by the government and because of that, the disparity remains.
WHO TO BLAME!!

Wonderful World said...

PAKU DI HATI........ . begini kisahnya,... ..

Ada seorang pemuda yang sangat pemarah. Dia tidak dapat mengawal kemarahannya walaupun ianya hanya satu masalah kecil sahaja. Pada suatu hari, bapanya telah menghadiahkannya dengan seguni paku.

"Untuk apakah paku-paku ini ayah?" tanya pemuda tersebut.

"Setiap kali kamu marah, kamu pakulah tembok batu di hadapan rumah kita ini, bagi melepaskan kemarahan mu" jawab ayahnya.

Pada hari yang pertama sahaja, pemuda itu telah memaku
sebanyak 37 batang paku pada tembok batu tersebut. Selepas beberapa minggu, setelah dia dapat mengurangkan kemarahannya, jumlah paku yang digunakan juga berkurangan.

Dia mendapati, adalah lebih mudah mengawal kemarahannya dari memukul paku menembusi tembok batu tersebut. Akhirnya tibalah pada suatu hari, dimana pemuda tersebut tidak marah, walau sekali pun.

Dia pun memberitahu ayahnya mengenai perkara tersebut dengan gembira. Bapanya mengucapkan tahniah dan menyuruh dia mencabut kembali paku itu satu persatu, pada setiap hari yang ia lalui tanpa kemarahan. Hari berganti hari, dan akhirnya dia berjaya mencabut kesemua paku-paku tersebut. Pemuda tersebut lantas memberitahu perkara tersebut kepada bapanya dengan bangganya.

Bapanya lantas memimpin tangannya ke tembok tersebut dan berkata "Kau telah melakukannya dengan baik, anakku, tetapi lihatlah kesan lubang-lubang di tembok batu tersebut, tembok itu tidak akan kelihatan sama lagi seperti sebelumnya. Bila kau menyatakan sesuatu atau melakukan sesuatu ketika marah,
ianya akan meninggalkan kesan parut dan luka, sama seperti ini.

Kau boleh menikam seseorang dengan pisau dan membunuhnya. Tetapi ingatlah, tak kesah berapa kali kau memohon maaf dan menyesal atas perbuatan mu, namun lukanya masih tetap ada. Luka di hati adalah lebih pedih dari luka fizikal.

"Sahabat adalah permata yang sukar dicari. Mereka membuatkan kamu ketawa dan menggalakan mu ke arah kejayaan. Sahabat juga adalah seorang pendengar, berkongsi suka dan duka dan sentiasa membuka hatinya kepada kita."

Maafkan saya sekiranya saya pernah meninggalkan kesan berlubang di dinding hati anda....

Itʼs better to be silent & be thought a fool, than to speak & remove all doubt.. -Abraham Lincoln-

Orang akan melupakan apa yang kamu katakan..... .
Orang akan melupakan apa yang kamu lakukan..... ..
Tetapi, orang TIDAK akan pernah lupa bagaimana kamu membuat mereka begitu bererti.

assalamualaikum. ....

daniel leiberman said...

Pemimpin kaum yang dilantik perlu memainkan peranan didalam membangunkan kaum nya. Wakil Rakyat & ADUN lupa bahawa mereka adalah SOCIAL WORKER dan bukan Yang Berhormat.

Mereka sepatutnya memperjuangkan isu kaum atau masyarakat setempat di Dewan Rakyat atau Dewan Undangan Negeri

Kegagalan pemimpin kaum melapurkan kepada pihak atasan dan yang bertanggungjawab akan menyebabkan masaalah kaum tersebut tidak dapat diselesaikan dan isu tersebut akan bertambah berat hari ke hari.

Didapati hari ini 100% ahli Dewan tidak fokus dan tidak tahu hala tuju apa itu tugas dan tanggung jawab sebagai Wakil Rakyat atau ADUN.

Mereka perlu diberikan kursus pengenalan tugas & tanggungjawab sebagai Wakil Rakyat & ADUN sebelum bertanding.

Sistem (DEB) tidak patut dipersalahkan, yang patut di persalahkan ialah orang yang di beri tanggungjawab memantau sistem tersebut. Mereka harus dipertanggungjawabkan didalam perpecahan perpaduan kaum di negara ini.

Unknown said...

salam tun,

alangkah bahagianya hati bila membaca artikel ini... dengan izin tuhan bolehlah merasai keamanan di negaraku yang tercinta ini..

Oh Tidak!!! Rupa-rupanya Tun bukan PM lagi.. aku hanya berfantasi..
kelat pahit aku terpaksa menerima realiti situasi hari ini..

fantasi @ realiti?

MM said...

Salam Tun,

Saya harap posting Tun kali ini dapat menjawab banyak persoalan dan kritikan2 kesat berbangkit posting 'Racist Card' sebelum ini.

Saya setuju dengan pendapat Tun. Orang2 yang anti-Tun tentu akan terus mengkritik apa-apa saja Tun kata, tapi saya yakin mereka ini minority saja. Majority masih menyokong Tun.

Unknown said...

Malaysia will go down in history as one of the few countries in the world where the majority of the population needs affirmative action.

If the majority, after 50 years of affirmative action, still cant compete on equal ground, then something is truly rotten in Kubang Pasu.

Especially when members of a certain political party treat the nations wealth as their own.

You were the PM for 22 years and yet you didn't have the political will to put in place policies that would demand all "pendatang" to assimilate to a Malaysian way of life. Who is to blame now for our state of affairs?

Then again, maybe you were too busy apportioning the nations wealth to a certain political party.

tanhanwee said...

Tun Mahathir

I do not disagree with you the NEP can improve the wealth disparity among the races. However as a matter of fact NEP couldn't be implemented forever, we must communicate to when we will abolish the NEP.

To be honest with you, I was born after implementation of NEP. As a non-bumi, I don't feel 100% being treated as a Malaysian citizen because though history of NEP will be going into 30 years (on 2009), no sign of abolishment had been shown clearly to us.

I can comment this biased NEP had slowly drawn the races apart as the message is clear to non-bumi that though initially other races might agree certain "unfairness" to stabilize wealth disparity, and certainly non-bumi don't expect this policy will take so long, and have to continue to live under such unfair environment.

As Malaysia has already marched into 50th Anniversary, we must seriously consider how to abolish the NEP, hence no discrepancies among races and let all citizens to live in fair envionment.

the girl said...

i have always agreed with u in this respect. NEP isnt perfect. what we need are honest and responsible leaders to carry out the system to its fullest potential.

if only. dont burn the kelambu because mosquitoes bit you.

haidaan said...

Dear Tun
I totally agree with you.

May ALLAH will bless u with good health and keep on blogging.
Everyday i would never fail to visit your blogs..

PositiveMax said...

Hope we have not created a caste system where treatment by the government is determined by your birth. Born Class A citizen, born Class B citizen, born Class C citizen etc.

Bobob IMC said...

negara yang mempunyai berbilang berbilang kaum semestinya memerlukans atu kerajaan yang teguh...bukan seperti kerajaan di bawah kuku besi dollah...

ibrahim yahaya said...

YABhg Tun,

Ketika ini, munculnya Golongan Melayu Muda, saya namakan GAMAM dan Golongan Melayu Baru, saya namakan GEMBUR, yang mahu bangsa Melayu jangan meminta-minta hak mereka kerana beranggapan ketika ini semua rakyat negara ini seharusnya menerima hak yang sama rata. Mereka terpukau dengan tagline yang dibawa oleh sesetengah pihak - sama rata dan sama rasa. Mereka sebenarnya tidak faham mengenai perjanjian antara Raja-Raja Melayu dengan kaum yang datang ke negara ini termasuk dari segi "kedaulatan" bangsa Melayu. Bagi mereka, mungkin kita yang meminta sebaliknya itulah kedaulatan Melayu yang termaktub dalam Perlembagaan.

GAMAM dan GEMBUR ini akan merasa malu jika Melayu terus mempertahankan hak mereka di negara ini. Mereka akan menyokong kumpulan bukan Melayu yang tidak memahami sejarah untuk menghapuskan apa yang termaktub sebagai kedaulatan Melayu di negara ini.

GAMAM dan GEMBUR ini dilahirkan mewah dan tidak pernah tahu bahawa masih ada bangsa Melayu yang masih miskin dan terkial-kial di kampung dan di tengah bandar. Kekayaan mereka merabunkan mata hati terhadap bangsa sendiri.

Semoga TUN sihat sentiasa.

http://www.duniatiger.blogspot.com )

pakbelalang said...

What else can we argue. The fact remains that we have to tolerate each other and accept this situation as a reality and we cannot be having in a state of denial. We have to live with it and make sure our country is stable and secure. No two way about it. Either we survive as a nation or we perish together as a failed state. The choice is ours. Make no mistask about it.

crazyEllysee said...

Tun:
More and more purity acts like "bersatu-padu" should be shown by Malaysians not only the Malays, chinese and Indians also those bumiputra.

I am really sad and sorry to the bumiputra people in our country. It is obvious that most of them are very weak and in poverty.I wonder how the government would going to solve these problems.
It is very obvious that, there are very small numbers of professions or experts come from the bumiputra races.
Is this because they are not smart in study or their career?

I think it is because they are lacking in success force.
SUCCESS FORCE?
It means that, there is no force or capital or factors leading them to success in both of their career and study.
Majority of them are not fortunate enough to receive education and medical aids from the government. Generally speaking their residents are isolated from the city or small town of malaysia. Their resident's areas dont have proper and basic supply of clean pipe waters and electricity.
SInce they are uneducated and been isolated from the publics...they dont know what had or exactly happened outside their resident area.

Those parties or authorities would only visited them when they need those bumiputra's votes. Those people are really a sweet and faker talkers.
They went to the bumiputra's residents area to give some talks and promise the bumiputra to develop their homeland with proper roads, medical aids,educations, clean water supply and setting up this and that plans to help them...But once those authories or parties won the votings session...They are totally forget perhaps not put in their heart like make those promises and talks they made early as a dust for bumiputra people.

The authories left them without nothing but only hopeless.

I remember one of the posts which Tun had posted last time about the weapons' spending by malaysia gov't...It make me wondered and curious why our gov't and the authories willing to pay such vast million amount of $ on killing weapons/useless weapon to streghten the military armed race instead of spending those millions dollar on improving our bumiputra people's life.

Those bumiputra people are really on risk like being separated from our malaysia's community.
They dont have enough money to see doctor in the gov't hospital. Most of them are not able to afford $1 or $2 for the medical diagnosis in the hospital.

I think the authories and gov't should pay more attention on these matters rather that having confliction with one and others about the throne, $ and black-mouthed people.

Please stop all of the selfish acts!
please shows some love to those unfortunate and weak people!!!!

Malaysia is a multi racial country!!!
we are all malaysians!!
Kita-lah anak malaysia...Kita-lah pemimpin negara kita!!
we should helping those unfortunate people in order to balance and setting up a fair platform among other races.
who know one of them might be a great pioneer?
who knows right?
never cut off the chances of letting young malaysian to success !!!

Malaysia BOLEH!

Adam Amin KTM said...

Saya amat setuju dengan pendapat serta pandangan Tun. Semoga Tun sentiasa sihat.

matkwangtung said...

Betul kata Tun,tetapi kita mesti terima hakikat bahawa negara kita adalah daripada berbagai kaum.Kita mesti menerimanya dengan rela hati dan sedar bahawa tiap-tiap orang ada hak nya dibumi ini.

Unknown said...

Benar Tun...

DEB juga telah membantu dalam pencapaian kemajuan negara. Dan sememangnya, kita patut merasa bertuah dan bangga kerana kita semua adalah 'uniquely Malaysian'.

Thank you Tun. Splendid writing that is!

wak Dojer said...

Salam Tun dan pengunjung semua.

Inilah jawapan dari Tun yang Wak tunggu-tunggu. Ramai kawan-kawan, jiran-jiran tanya pasal perkauman tapi Wak tak pandai bercerita macam yang Tun karang.

Rasanya kalau ada yang nak menyampuk atau menokok tambah karangan Tun ni biarlah "warga sezaman" dengan Tun. Paling-paling pun "Pre and Post" merdeka setakat generasi ke-2.

Kalau yang berkokok tu dah masuk "generasi ke-2 hingga ke-3" bunyinya dah lain. Ada sentuhan "kemodenan" yang ikut sukatan pelajaran dan pengaruh luar. Bercakap pun ikut "fakta sejarah", bukan menjadi "sebahagian dari sejarah".

p/s: Pada Ah Ken yang tinggal kat tingkat 3, dan pada Suthesh yang duduk kat tingkat 11, kitakan jiran tapi masing-masing faham asal usul masing-masing dari kampung di kuala langat, ladang di sungkai dan pekan di kepong. Kita tetap jiran, malam esok pekena "teh tarik" Wak belanja ok!

Unknown said...

SYABAS .. YABhg TUN,

Segalanya benar dan saya SOKONG Tun 100 peratus..

Mulanya dengan
SEMENANJUNG TANAH MELAYU
Kemudiannya
PERSEKUTUAN TANAH MELAYU
Lahir pula
MALAYA

KINI DAN SELAMANYA
M A L A Y S I A

MERDEKA..! MERDEKA..! MERDEKA..!

Semuga ALLAH swt., terus memberikan hidayah dan petunjuk kepada TUN DR.MAHATHIR MOHAMAD, Insyallah,AMIN..

Adam Amin KTM said...

Saya amat setuju dengan pandangan Tun. Semoga Tun sentiasa sihat dan berada dijalan kebenaran.

Adam Amin KTM said...

Saya amat setuju dengan pandangan Tun. Saya berdoa agar Tun sentiasa sihat dan berada dijalan kebenaran.

muhamads said...

Salam sejahtera buat Tun,

Terima kasih atas penjelasan DEB.Saya rasa ramai yang tidak paham konsep DEB lalu memberi pendapat yang akhirnya berbau perkauman.

Pada saya, semua nya about %.

Saya dengar JULY nanti ada boss baru..

Terima Kasih Tun

Anonymous said...

Dear Che Det,

NEP failed to recognize that it is knowledge enrichment which is required to enrich the ethnicity itself and not single ethnicity 'enrichment' only.

You fail to note this down in your article.

Gunung Semanggol said...

Dear TDM

Masalah perkauman memang terdapat di Malaysia tetapi tak lah sampai ke kemuncak lagi. Disini kita boleh lihat didalam sesuatu organisasi kalau 5 orang ketua jabatan mejority bukan Melayu, keseluruhan mereka tidak akan duduk semeja contohnya waktu makan dan waktu-waktu yg lain. Keadaan dan suasana nampak tidak begitu sempurna dimana kalau kita duduk dgn mereka ini. Dia orang tak cakap bahasa kebangsaan malahan bercakap bahasa ibunda dia orang, kalau bahasa Inggeris kita faham. Jadi macamana tu?
2. Mereka berkelompok contoh nya orang melayu satu kelompok, orang cina satu kelompok dan begitu lah seterusnya.
3. Andainya sesebuah syarikat kepunyaan melayu, kebanyakaan pengurus jabatan orang bukan melayu dan yg orang bawahan ialah orang melayu, mereka ini merasa tertekan sebab orang melayu tak beri peluang kepada bangsa sendiri untuk mentadbir. Kenapa orang melayu tak percaya sesama bangsa sendiri? dan mereka ini menganggap orang melayu tidak boleh dipercayai.Pendapat saya orang melayu harus di beri keutamaan dalam apa jua sekali pun.Orang melayu tak bodoh cuma mereka diperlekeh oleh bangsa sendiri.Sekian terima kasih TDM
Selamat berjuang

Biliswira said...

...or can we do a study to change the name "Melayu" itself? "Me-layu" dalam bahasa Malaysia atau bahasa Melayu agak tak berapa significant. Dalam bahasa Inggerisnya agak okay, "Malay" but if we translate it to Bahasa Malaysia, is there any possibility on changing it to other word eg. Megagah, etc. Malay-sian is representing all Nation. "Layu"...???
Semoga Malaysia aman makmur

Rosli said...
This comment has been removed by the author.
Pendeta said...

Setuju dgn Tun, perlu ada usaha medekatkan jurang antara yang miskin dan kaya.

4U2EXPLORE said...

Assalamualaikum YABhg Tun

Saya amat menyetujui apayang diperkatakan oleh Tun.

Kita telah melihat contoh-contoh ini seperti yang terjadi di Indonesia apabila krisis kewangan melanda di mana semua harga barangan telah melambong naik. Rakyat mula merusuh dan yang menjadi mangsa adalah kaum Cina yang menguasai ekonomi negara berkenaan sehingga mereka terpaksa berhijrah keluar negara dan kembali ke Indonesia apabila keadaan sudah reda. Perasaan ini masih menguasai rakyat pribumi Indonesia sekiranya kerajaan gagal memperkayakan kaum pribumi tidak mustahil ini akan berulang kembali.

Begitu juga di Filipina di mana ekonomi di pegang oleh satu bangsa iaitu berbangsa Cina. Majoriti rakyat pribumi negara berkenaan berada di tahap kemiskinan yang tinggi. Cuma masa yang akan menentukan untuk keadaan yang sama berlaku di Indonesia juga berlaku di Filipina.

Di Malaysia, sekiranya kaum Cina adalah kaum yang menguasai ekonomi negara ini tidak membantu kaum bumiputra tidak mustahil apa yang di takuti akan berlaku. Sekiranya kaum Cina inginkan negara ini aman dan maju, mereka harus membantu kaum Melayu untuk bersama maju dalam menguasai ekonomi. Mempersoalkan hak-hak orang Melayu atau menuntut persamaan bukanlah jalan penyelesaian sekiranya ekonomi negara hanya dikuasai oleh satu bangsa sahaja.

Orang Melayu terlalu banyak menolong kaum Cina dan apakah yang kaum Cina buat untuk orang Melayu.

Orang Cina lebih berjaya dalam perniagaan ini adalah kerana orang Melayu suka berurusan dengan kaum Cina berbanding berurusan dengan kaum Melayu sendiri. Sekiranya kaum Melayu memboikot dari berurusan dengan kaum Cina, mungkin sekrang ini mereka adalah bangsa yang lebih miskin.

Bagi saya, untuk melihat negara ini lebih aman dan maju, kaum Cina mestilah membatu kaum Melayu. Kaum Melayu terlalu banyak berkorban dan bertolak ansur akan tetapi umpama diberi madu racun yang balas.

Terima kasih

Ghani said...

Dear Tun,
The reason Malaysian Indians & Chinese retain their identities and reluctant to be assimilated is because of the Malaysian government policy. Since Malaysia is favouring Bumiputra, non- bumis left with no choice but to consolidate among them to thwart off any unfavour move against them. This racist policy never apply in Indonesia, therefore in return there is an assimilation

ManBM said...

Dear Tun,

I'm not sure whether you read this or not, hopefully at least other readers read it.
We all very concern of what happening to our beloved country recently especially after Singapore wins Batu Puteh.
It seems to me that all your hard work for over 22 years have been put on sale by Pak Lah.
Sadly for Johorean, this means that they are under threat as Singapore is just at the other site of tambak Johor.
It's not easy to regain what we have lost and may also be impossible. I hope Allah will bless us with a new leader that although not as good as Tun, but better.. amin ya rabbal'alamin.

ASHAR said...

TUN,

Setuju dengan penjelasan TUN mengenai apa itu masyarakat majmuk Malaysia.

Kita sudah mempunyai acuan yang baik, sejak merdeka lagi.


Sebab itu kita harus menjaganya dengan baik. Semua rakyat Malaysia perlu dan Pemimpin Perlu menjaganya.

Seperti yang pernah saya katakan dalam komen yang lepas,

RAKYAT MALAYSIA belum bersedia untuk membuangkan semua indentifikasi mereka dari negara nenek moyang mereka jadi acuan yang sudah ada merupakan yang terbaik.

KALAU MASING MASING KAUM INDIA DAN CHINA SUDAH SIAP SEDIA BOLEHLAH PERMASLAHAN INI DIDEBATKAN.


Salam perantau

Ashar-11;58

Unknown said...

ASSALLAMMUAALAIKUM,
YANG AMAT BERBAHGIA TUN SERTA KELUARGA.

BENAR DAN TEPAT APA YANG YAB TUN NYATAKAN DIATAS.

SAYA SOKONG 100 PERATUS DENGAN JIWA RAGA SAYA.

MULANYA DENGAN
'SEMENANJUNG TANAH MELAYU'
DIIKUTI DENGAN
'PERSEKUTUAN TANAH MELAYU'
KEMUDIAN NYA
' MALAYA '
SELEPAS DITERAJANG PULAU UJUNG SELATAN TANAH MEKAYU OLEH ALMARHUM TUNKU ABDUL RAHMAN AL HAJ
MAKA LAHIR LAH
M A L A Y S I A
UNTUK KINI DAN SELAMANYA.

SEMUGA ALLAH swt., SENANTIASA MEMBERKATI PERJUANGAN SERTA TERUS MEMBERIKAN HIDAYAH DAN PETUNJUK KEPADA TUN DR.MAHATHIR MOHAMAD UNTUK MEMBIMBING UMAT MELAYU DAN BANGSA MALAYSIA. INSYAALLAH,AMIN.

Unknown said...

Assalamualaikum Tun, I've being reading all your articles recently everything is right. I'm 100% agreed with you. All your articles are base on with facts. I hope Allah will always bless you with a good health. Keep up the good work. Wassalam.

Ghani said...

Dear Tun,
The reason Malaysian Indians & Chinese retain their identities and reluctant to be assimilated because of the Malaysian government policy. Since Malaysia is favouring Bumiputra, non- bumis left with no choice but to consolidate among them to thwart off any unfavour move against them. This racist policy never apply in Indonesia, therefore in return there is an assimilation. Hope we have it one day.

Anonymous said...

Saya setuju dengan apa yang Tun katakan...

Kaun cina dan india hari ini mahu diwujudkan satu 'bangsa malaysia' tetapi mereka sendiri tidak mahu menjadi sebahagian dari 'bangsa malaysia'. masih mahu mengekalkan bahasa ibunda atau belajar di sekolah vanakular dalam bahasa ibunda masing-masing. Sikap yang kurang patriotik (lihat jumlah askar dan polis,kaum mana yang mendominasi) dan cauvinis lah yang meranapkan harapan untuk membentuk bangsa Malaysia. Bahasa Malaysia sebagai bahasa rasmi juga masih ramai dikalangan bukan bumiputra yang fasih. Kita sering terdengar mereka tersalah istilah termasuk yang mudah-mudah seperti 'kami' dan 'kita' yang sering tertukar.

Sememangnya agak sukar mewujudkan satu masyarakat majmuk yang aman dan damai dalam dunia moden ini.Terutama sekali jika ada puak-puak pelampau yang hanya mementingkan diri sendiri. Perlembangaan dan kontrak sosial juga sanggup diketepikan. Tanpa pemerintah yang baik dan kuat, mengekalkan keharmonian dalam masyarakat bukan tugas yang mudah.

Namun ia tidak mustahil untuk di laksanakan. Kita boleh ambil contoh kerajaan Islam di Madinah. Walaupun berbilang kaum, namum mereka hidup aman dan damai. dan bersatu apabila diserang oleh musuh-musah luar.

Semoga Malaysia masih menjadi tempat yang aman dan selamat untuk anak cucu kita..

Simon Koay said...

Tun,

An eye opening post no doubt.

I'm a chinese, but when Malaysia faced China in the Thomas Cup i rooted for Malaysia, and I even rooted for Hafiz Hashim and the 2nd doubles pair Mohd Fairuzizuan Mohd Tazari and Mohd Zakry Abdul Latif, and not China.

I'm a chinese, but if one day, and that's a big IF, China decided to invade Malaysia, I would defend Malaysia with my life.

I guess the problem is that which you addressed, the migrants (my ancestors) refuse to be assimilated with the indigenous people then.

But post merdeka, we, the generations born in Malaysia after independence itself, is more Malaysian than Chinese. Even our present King is born after our independence day.

If we want to compare Malaysia to Singapore and Indonesia, we would be comparing Malaysia to two republic nations. I would rather see Malaysia be turned into a republic, and make it a true secular state and all citizens be called Malaysian and never again be referred back to their origin nation.

Their decision then to retain their identity of their original nation is the decision more than 50 years ago. Perhaps we should ask the generation today, whether they would rather be known as Malaysian... or Chinese/Indian/Etc...

When I go overseas, I'll refer myself as a Malaysian rather than anything else.

It is time for reform and the leaders today need to recognize that.

Now is Now. Then is Then. UMNO needs to change for it to continue to be relevant.

I'll fight for Bangsa Malaysia. I'll fight for a secular Malaysia.

Simon KCH
Student

Mat Det said...

"Jika kita hendak memperbetulkan ketidakseimbangan ini, adalah perlu untuk kita cuba mengurangkan kemiskinan di kalangan pribumi berbanding di kalangan kaum Cina. Tetapi jika terdapat di kalangan orang Cina yang miskin yang menunjukkan kebolehan luar biasa, umpamanya mendapat keputusan pepriksaan yang cemerlang, mereka tidak harus diketepikan daripada mendapat bantuan hanya kerana mereka adalah daripada kaum yang lebih kaya."

Adalah wajar Syarikat2 Swasta yang membuat keuntungan berbillion setiap tahun menjalankan tanggungjawab sosial mereka dengan membantu pelajar2 tersebut.

Edmund Low said...

Nothing is wrong with the objective of NEP. The concerned is the implementation, where it should not impede Malaysia competitiveness.

If we may compete more effectively, and hence growing the economy size, the re-distribution of wealth will be less painful.

usabukata said...

sesetengah orang di malaysia beranggapan kita kena ikut cara amerika, cara singapore atau cara negara-negara lain. lain negara lain caranya. lain masalah atau kekangannya.

lepas ni mungkin akan ramai yang akan mencadangkan diujudkan negara republik macam nepal. tak percaya tunggu dan lihat.

apabila kita ingat atau imbas apa yang berlaku pada 1969 ramai yang akan mengatakan ia bertujuan untuk menakut-nakutkan rakyat. pada saya itulah tujuannya. adakah kita hendak tunggu ianya berlaku kemudian salahkan semua pihak selain diri sendiri. adakah kita terlalu yakin bahawa tidak akan berulang peristiwa itu? sekiranya kita tidak mengambil iktibar dari apa yang pernah berlaku.

kita kena sentiasa ingat bahawa kita sebenarnya masih baru dalam hidup bersama dan berkongsi negara ini. tentu kita ingat apa yang berlaku di rwanda. rakyat rwanda yang kita tahu mereka sama saja rupanya mereka tetapi mereka adalah dari puak yang berbeza. oleh kerana konflik semua orang tahu apa yang telah berlaku.

sekadar mengingatkan. tiada yang mustahil.

http://usabukata.blogspot.com

Roy Eusoffe said...

Dear Tun,

Respect your thinking always... long live Tun...

ikhwanhashim said...

i agree with u tun. ape yg tun tulis sangat indah dan tepat. dan yg paling bagus tun bercakap ikut fakta.

tapi tun,masalah orang kita ni esp melayu ialah mindset. kita takut nak cuba benda baru. and kalo yg ekstrimis tu,mmg takleh nak ubah dah.

macamana kita nak ubah mindset orang kita ni tun? from nelayan to millionare. from pentingkan diri sendiri to tolong menolong.

-from cardiff with love-

zz said...

Dearest Ayahanda Tun,
i have always love/dream to pen u a line or two eversince u were the PM of Malaysia. I have always admire/love listening to ur impromtu response to questions from the press. U never fail to impress me with ur quickthinking and sometimes mischievious answers. Dearest Ayahanda Tun, during those days, me and my hubby used to miss seeing u on tv when u went overseas. Now that u have ur very own blog...i make it a point to visit u b4 bedtime. I love ur writings and sure miss ur speeches. keep on writing dear ayahanda

Hisham said...

Assalamualaikum YBhg Tun,

Malaysia now really needs a competent and charismatic leader which can bring back Malaysia to its original path.
Our supports and prayers will always be with you, Tun. May Allah bless you.

MELAYU NUSANTARA said...

TUN,


Setuju dangan apa yang TUN perjelaskan.

Sebenarnya itulah yang di ajarkan oleh agama juga. kita tidak perlu merubah apa-apa, masing masing dengan Identifikasi etnic masing masing dengan agama masing masing. Yang penteng hidup dalam keadaan aman dan harmonis dan saling mempunyai sensiviti terhadap satu sama lain.

Malaysia dengan acuan Malaysia.

Syabas TUN,

salam perantau
M.Amirul

majdi_hamid said...

Setiap dari kita mesti memahami sejarah. Itulah titik tolak bagi mencapai perpaduan. Saya mula mengenali kaum Cina dan India dari kecil lagi.

Tinggal di Desa Jaya, Kepong pada awal 70an adalah tindakan berani ayah dan mak. Ramai yang kata kerja gila, sebab tinggal di tengah-tengah masyarakat Cina. Waktu itu memang boleh dikira bilangan orang Melayu yang tinggal disitu. Ayah tidak peduli sama sekali. Tugas sebagai guru telah menidakkan semua andaian itu. Ayah dihormati oleh kaum Cina dan India dikawasan itu dan kami berjiran dengan mereka tanpa rasa takut.

Waktu sekolah rendah di Kepong, orang Cina rakan baik saya. Pergi ke kedai milik orang India. Belajar di USM, rakan Cina dan India jadi teman belajar saya. Kemudian, bekerja selama 6 Tahun di syarikat pembuatan milik orang Cina.

Kini saya bekerja di PETRONAS dibawah tadbiran orang Melayu. Pengalaman bergaul dan bekerja dengan orang Cina dan India telah mematangkan saya.

Ayahanda Tun, memang benar segala yang dihuraikan. Sejarah perlu difahami agar kita dapat mencapai perpaduan dari sikap toleransi dan bantu-membantu.

Mrs Who? said...

Tun,

saya sokong.. saya sokong segala tindakan Tun, kerana saya tahu apa yang Tun buat adalah untuk masa depan kami.

alfyaj said...

Dear All

I quote...."Unfortunately the Indian leaders did not address the problem of Indian poverty."

I agree with TDM.

So...since the Chinese community have MCA, Gerakan, DAP and the Indian have got MIC, Gerakan and DAP, what have these elected leaders do for their own community during TDM's administration. Sitting by the fence?

May I ask, what will these community leaders do to integrate their society with ALL races in Malaysia?

Don't point your finger squarely to TDM if you feel less Malaysian.

Hamba Allah, from across

Hisham said...

Assalamualaikum YBhg Tun,

Malaysia now really needs a competent and charismatic leader which can bring back this country to its original path.

Our supports and prayers will always be with you, Tun. May Allah bless you.

Dr Chico the Great said...

I think the government should relook into NEP again and evaluate base on todays calculation. Also there is a need to understand if the NEP is working and benefiting the poor or not.

The results of previous NEPs doesn't seem to have much result. So change the concept while we can. The NEP should benefit the poor and not just one race. All poor Malaysian citizen deserves the same treatment.

The rich people do not share with the poor their wealth and as such, it is just not fair to say that the chinese is controlling the economy. The people who are actually controlling the economy is just a handful. How about the others?

Lets just work as one citizen.... to build the nation. Don't look at colour, gender or even how big we are. Even in US, there is a possibility of the first Black President or first female president. Why are we still stuck with NEP? We are just getting no where.

Lets support Malaysia for Malaysians. Blog at http://drchicothegreat.blogspot.com/

Azmany said...

Social re-engineering is always a contentious issue - it's like trying to fiddle with nature.

Same like genetically modified food - the base intention is good- to create better quality products using our own knowledge. There are people who think that it's a good idea but there are also a lot of people who are against it.

Who is right and who is wrong? Depends on which point of view you take, I must say. But personally, I think it would certainly be wrong if we have the knowledge to make things better but decided not to make use of it.

NEP is similar. The basic intention is clearly noble but the issue is always on implementation.

During time of prosperity, the economic disparity between the different social groups may be overlooked. But when difficult time comes (as it is becoming so now) tension will boil and the result can be predictable. Unless one lives in state of denial or close-one-eye, the restlessness on the ground is certainly palpable now. People saw in the media that corporations are making super-profits and big-flashy cars driven by towkays - yet their own pocket is feeling lighter all the time.

If politicians of both sides keep playing with fire (and no affirmative action being taken by him) ....

profit said...

Salam bahagia TUN,

What u said is definitely correct.The problem with the indigenous ppl in Malaysia is that they placed their entire life on the govt subsidy.So much so it becomes their privelage rather than assistance when in need.I think the govt is to lenient on them due to politician playing the game of not to offend them or loose vote.Most of our politician likes to dangle carrot in front of them so much so the politician also becomes the donkey chasing after the carrot(ie. the votes).

Roy said...

An excellent post Tun M. Thank you for sharing your insights.

NEP is necessary in Malaysia. Without NEP, it would be very difficult to have political stability. Without political stability, we can forget about economic growth and prosperity. Everybody suffers.

NEP was far better well accepted during its early stage in the 70s and even in the 80s. However, the economic growth in the 90s made NEP a lot more difficult to manage. With larger economic pie, flamboyant/arrogant attitude of some bumiputera beneficiaries, the question if NEP is still necessary arised.

I think the biggest factor that is breaking racial harmony in Malaysia is the school system, not the NEP. Majority of Chinese now go to chinese school and the Malays go to sekolah kebangsaan. There is very minimal racial integration among our young ones. Our kids are growing up suspecting, if not hating the other races. This will blow-up in the future. Compares the situation in the 70s, 80s and even early 90s when there were a lot of Chinese and Indians in the sekolah kebangsaan. Where are the Chinese and Indians now? What went wrong? Islamization of the sekolah kebangsaan? The Malays might be in favor of this policy but what's the cost? Or, may be it is better this way?

-Roy-

majdi_hamid said...

Ayahanda Tun, setiap dari kita ada menyimpan syak wasangka antara satu sama lain. Sifat ini yang menggugat perpaduan sesama kita. Pengalaman dibesarkan di Kepong pada awal 70an dan bekerja di syarikat pembuatan milik orang Cina selama enam tahun telah banyak mematangkan saya.

Orang Melayu perlu sedar kedudukan mereka tidak sentiasa selamat. Belajarlah untuk terus maju dan bersaing dengan kaum Cina. Kebanyakan peluang yang ada disalahgunakan dan tidak diurus dengan baik oleh mereka yang diamanahkan. Kelompok sasaran selalunya tidak dapat dicapai kerana sikap kita sendiri. Memang benar, Melayu mudah lupa. Kerna itulah Allah takdirkan kewujudan orang India dan Cina di Malaysia.

Wassalam.

Collin Ng said...

Tun

If SIN is a predominantly Chinese society, why do we have a DPM, Finance Minister, newly appointed Law Minister who are Indians by race occupying such important portfolios? They are appointed by virtue of their merits, not because of their race. I don't really see that in Malaysia cabinet where important/heavy weight ministries even during your long tenure are occupied by non Malays. I am a Singaporean by the way.

SiR KinG TiGeR said...

Tun

Memang DEB itu baik tetapi pelaksanaan nya tidak berkesan dan menguntungkan sekelompok, terutama yang rapat dengan yang berkuasa sahaja. Ini yang membuat kan rasa tidak puas hati bukan sahaja daripada lain lain bangsa, tetapi orang orang Melayu sendiri.Kerajaan perlu meneliti balek cara cara lain yang lebih
berkesan dan memantau dengan penuh kejujuran tanpa rasuah dll.

Orang orang Melayu kurang arif tentang penting nya ekonomi tetapi lebih minat politik dari dulu lagi, tetapi dapat kah kuasa politik menentang kuasa ekonomi bangsa lain ? ini yang sedang saya fikir fikir sekarang !

Bahasa menunjukan Bangsa ! ada betulnya.

Mohd Zaki @ ZeQ
Kelana Jaya, Selabgor

Cocopops said...

it is important for Malays to realize that the NEP is not a product of them being a more supreme race. Instead, it was a tool to bring the bumiputras up to speed.

Insightful read..

Divine love said...

Salam TDM.

Yeah, multi-racial tidak semestinya semua kaum akan memegang tampuk pemerintahan tertinggi. Bergantung kepada siapa (kaum) yang menjadi majoriti dan dipilih oleh rakyat.

Jikalau begitu mengapa Singapura yang dahulunya diperintah oleh Sultan Melayu kemudian oleh Perdana Menteri Melayu, akhirnya kaum Cina pula yang memegang tampuk pemerintahan tertinggi. Ini bermakna, bagi sesebuah negara yang berbilang kaum, kaum yang menjadi majoriti dan terbesar biasanya yang akan menjadi peneraju utama negara. kaum yang lain akan bersama berkerjasama dan saling membantu untuk mewujudkan persefahaman dan toleransi.

Begitu juga di Amerika Syarikat, kaum utama di sana ialah orang kulit putih (white) dan Negro (black). Jadi tampuk pemerintahan tertinggi bergantung kepada percaturan di antara "white" dan "black". Sebab itu, tidak pernah lagi menjadi sejarah seseorang yang berbangsa selain "white" menjadi Presiden Amerika Syarikat. Jika betul-betul Amerika Syarikat itu demokrasi dan bersifat begitu liberal, sudah tentu seseorang berbangsa Melayu ataupun Cina ataupun India boleh menjadi Presiden Amerika Syarikat. Oleh itu, sama-samalah menilai mengenai persamaannya dengan Malaysia.

Di negara China sekalipun, semestinya, ada di kalangan rakyat yang berbangsa selain Cina, kenapa tidak pula menjadi Presiden atau Perdana Menteri China?

Daripada aspek hak keistimewaan, Amerika Syarikat sendiri meletakkan hak keistimewaan ke atas penduduk asal tanah Amerika Syarikat tersebut yakni "Red Indian". Mereka yang mendapat hak keistimewaan diberi kelebihan di dalam beberapa perkara tertentu. Samalah juga dengan Malaysia, orang Melayu dan Bumiputera lain merupakan penduduk asal Tanah Melayu dan nama tanah pun Tanah Melayu, sudah jelas lagi ternyata. Jadi bangsa lain perlu menghormati keadaan yang sudah termaktub dan diberi ketetapan. Jika ada di kalangan bangsa lain yang tidak berpuas hati, wajarlah balik ke negara asal nenek moyang kalian.

Negara multi-racial memerlukan persefahaman yang mendalam.

Perasaan saling mempercayai amat penting di dalam membentuk hubungan yang harmoni dan sentosa.

Sikap bertolak ansur dan menghormati di antara satu sama lain menjadi teras kemakmuran.

Akhir kata, kepimpinan yang bijaksana dan tegas sahaja yang mampu menguruskan negara dengan aman dan tersusun.

Tanpa pemimpin yang bijak dan tegas, negara akan hanyut dihempap badai yang deras.

Sedikit demi sedikit tiang yang tegak kan retak dan akhirnya tumbang bila asasnya sudah tidak mampu menahan beban yang berat.

Pak Lah, sedarlah akan permintaan rakyat, kami mahu Pak Lah letak jawatan. Tun wajar mengambil alih sementara waktu pemerintahan negara.

Unknown said...

Dear Tun,
This is the first time i heard such sincere thought about NEP. This article should be read by people who hastily generalize us as recist.

Thank you TUN for such a sincere and through about the NEP. Not that i know.

Thanks

the COUNTRY boy!!! said...

a'kum TUN

ok , its good to have new economic policy because it can help all the races.
But why this new economic policy has been changed back.

I think the top leader should be more closer to people , that is only way to gt people support and people will trust them.

the main factor why the opposition is strong because they always with the people.

OK , TUN i only telling my opinion to you.

By the way , i just finished read a book about you wrote by DAIM ZAINUDDIN "THE OTHER SIDE OF MAHATHIR"
I respect your courage you shown.

Now i am reading MALAYSIA (MAHATHIRISM,HEGEMONY,AND THE NEW OPPOSITION)

OK .
GOOD LUCK

Unknown said...

Assalamualaikum...
sy stuju dengan tun. sy adalah salah seorang student malaysia yang belajar di Indonesia dan apa yang sy lihat di sini berbeza skali dengan apa yang dialami oleh kita di Malaysia. di Indonesia, orang Cina tak boleh menggunakan nama dalam bahasa cina. mereka juga tidak lagi bertutur dalam bahasa cina atau makan makanan asal mereka.sy lihat orang cina di sini sudah betul2 terserap dengan budaya pribumi.
walaupun begitu, perbezaan ekonomi masih lagi menjadi jurang antara orang cina dan orang pribumi dan semakin hari semakin jelas kelihatan. dan pada tahun 1997ketika berlakunya kegawatan ekonomi seperti di Malaysia, orang pribumi bertindak membunuh, membakar hidup-hidup dan merogol kaum cina, seolah-olah melepaskan geram dan dendam yang sudah lama terpendam.
apa yang nak saya katakan disini, sy bertuju dengan tun bahwa dengan mendekatkan jurang ekonomi, kita dapat mengelakkan perpecahan dan untuk meninggkatkan ekonomi pendidikanlah yang perlu diberi keutamaan.

-sy doakan tun terus sihat wal afiat dan dapat terus memberi inspirasi kepada orang2 muda seperti kami. Wassalam...

forbettermalaysia said...

Semua kerajaan di dunia ini mempunyai rangka dasar2 seperti DEB & etc...
Tetapi yang berkesan ialah perlaksanaan. Ketidak berkesanan untuk perlaksana dasar2 itu menyifatkan kegagalan dalam sesuatu kerajaan yang memerintah.
Ini semua disebabkan dari pertubuhan sejarah kerajaan Malaysia terutamanya kerajaan pusat mepunyai kelebihan 2/3. Dengan adanya kelebihan 2/3 majority ini yang menyebabkan penyelewengan untuk perlaksanaan.
Disebabkan party perbangkang yang bersuara lemah dalam dewan negeri ataupun dewan nagara. Semua issue & penyelewengan itu telah to tutup menjadi X-file tanpa rujukan.
Oleh itu bagi saya, sebagai rakyat Malaysia yang setia, hendaklah utamakan prinsip kerajaan yang bersih and bertatatertib. Untuk mempunyai kerajaan yang bersih & bertatatertib, sesuatu kerajaan tidak boleh mempunyai kuasa 2/3.

Kini kerajaan menuju ke arah keseimbangan, tetapi untuk kepentingan politik, issue kaum, kemiskinan, pelajaran & sara harian ditampirkan, semua ini adalah untuk kepentingan politik tetapi bukan untuk negara.

Anonymous said...

Tun after 50 years Malaysia is a Multiracial country. Sarawak and sabah for one has a lot of intermarriages and we all speak a lot of different dialects and our children dont only speak Malay,English but also Melanau,Bidayuh and Iban. We should be happy that we are truly multi racial,multi cultural and multi religion.As long as we dont go overboard with our "racists remarks" it is still O.K. If you got time read in my blog..Ugly head rearing.

iskandar said...

dearest tun,

as a lay man, i really would like to know the defination of "multi racial"? correct me if i am wrong, multi simply means various or many. as in the case of being multi racial country, do we really need to have different racial party to represent individual race? or would it be better to have one party to represent all races? as in the case of BN, leaders from their repective party representing the chinese, Indians and malays has fail miserably in the last election,is malaysia ready to have a one party for all race? i have read alot of your postings, and honestly tun, i may not be learened person, but your blog has taught me alot, in terms of knowledge, awarness and maybe writing itself. regardless of what others may think or say of you, i do appreciate of your concern of the nation on the whole. lastly wish u good luck and best of health. pls dont stop the good work.

Anonymous said...

Salam Tun,

Another brilliant entry.

This answers my curiousity on NEP.

Saya amat berharap ramai akan faham nilai-nilai murni DEB dan sangat berharap DEB dapat merapatkan jurang kemiskinan bukan sahaja antara kaum malahan sesama kaun juga.

Pentadbir DEB juga harus peka akan objektif yang perlu dicapai dan seharusnya mentadbirnya dengan tulus ikhlas dan saksama.

Seperti yang Tun selalu nyatakan dulu, DEB bukan "tongkat" tetapi merupakan kaedah yang jitu yang dapat menstabilkan Malaysia.

Namun salah tafsir dan salah guna DEB memungkinkan cita negara tidak tercapai.

Semuga Tun terus berkongsi dengan kami your wisdom.

Pray you be given good health always.

salam and cheers..

Azam permas said...

having breakfast with "Tosey"

eat "char kuey teow"

then all races gather at "Mamak Restaurant" watching football.

can you see this in other country?

auni said...

Betul tun..setuju seratus peratus. Semoga Tun dipanjangkan usia dan terus dapat menulis pendapat Tun dalam blog ini.

Fairuz Test page said...

Tun,

Thank you for your clarification of the NEP policy.
Most of us, the new generation do not understand why this policy was introduce at the first place.
Although in principle it is good, much improvement is needed to ensure that the policy is best carried out to the deserving bumiputras.
We do not want only certain groups of bumi’s to be able to reap the benefits just because they know someone in the govt or involved in politics,

Charlsen said...

I hope Malaysian can really understand what is multi racial..

ajimsan said...

Agree with what is written by Tun. Anywhere in the world its the economy that will stabilize a country. What puzzles me is why can't we adopt a single mother tongue? Thailand.. Indonesia.. one language... Only in Malaysia we have a multi language system (if I can say system)... unik kan? But with this uniqueness comes with a burden and this burden must be controlled or else racial conflicts will destabilize the country.

-ajimsan
http://wasappening.blogspot.com

Unknown said...

Tun yg dihormati,
Penjelasan yg ringkas, tepat dan mudah difahami. Inilah kebolehan Tun yg unik dan tidak terdapat pada mana-mana pemimpin UMNO yg ada sekarang.

Saya sokong Tun 100%. Terima kasih Tun.

Orkid Jingga said...

Saya melihat perpecahan kaum semakin ketara kebelakangan ini. Yang bukan peribumi semakin lantang mempertikaikan hak peribumi. Ketidakpuasan hati peribumi pasti meledak suatu hari nanti. Bagaimana YABhg Tun melihat keadaan ini dan masa depan negara berbilang kaum ini?

Shukor Hassan said...

All the best Tun!

gondarz said...

kalau nak mengekalkan identiti bangsa bukankah perlu tolak ansur, dengan bertikam lidah sesama pemimpin dan rakyat bila semua ini dapat direalisasikan?

http://pemikirmelayuagung.blogspot.com/

Inst. of Strategic & Information Studies-InSiS said...

Multi-ethnic societies, in contrast to single ethnic societies, integrate different ethnic groups irrespective of differences in culture, race, and history under a common social identity larger than one "nation" in the conventional sense. All cities and most towns can be regarded as multi-ethnic societies, even ones where race hatred and ethnic intolerance is common.
Multi-ethnic societies have existed in various historical contexts such as ancient China, ancient India, Majapahit, the Roman Empire, the Byzantine Empire, or the Austro-Hungarian Empire. In recent times, the United States of America has been a more or less successful multi-ethnic society; despite past and current racial and ethnic tensions, the various ethnic groups that make up the United States still manage to live and work together mostly peacefully.
Preconditions for success
An apparent precondition for the success of a multi-ethnic society is the availability of a common language, as was the case in the Roman Empire, and still is the case in the U.S. Alternatively, several "overlapping" languages, as found in India, the European Union or Canada, can serve the same function. However, even in the European Union, English is the lingua franca for business and scientific exchange.
Possible causes of breakdowns
Due to their ethnic or cultural heterogeneity, multi-ethnic societies in general are more fragile and have a higher risk of conflicts. In the worst case such conflicts can cause the breakdown of these societies. Recent examples of this were the violent breakdown of Yugoslavia and the peaceful separation of Czechoslovakia. Forced mixture or coexistence of ethnically different populations might be the reason for the outbreak of nationalistic and racistic tendencies which over the years can become so strong that they are able to destruct a multi-ethnic society.
Predominantly Malays
The Malay Peninsula has a long history of international trade contacts, influencing its ethnic and religious composition. Predominantly Malays before the 18th century, the ethnic composition changed dramatically when the British introduced new industries, and imported Chinese and Indian labour. Several regions in the then British Malaya such as Penang, Malacca and Singapore became Chinese dominated. Co-existence between the three ethnicities (and other minor groups) was largely peaceful, despite the fact the immigration affected the demographic and cultural position of the Malays.
Preceding independence of the Federation of Malaya, a social contract was negotiated as the basis of a new society. The contract as reflected in the 1957 Malayan Constitution and the 1963 Malaysian Constitution states that the immigrant groups are granted citizenship, and Malays' special rights are guaranteed. This is often referred to the Bumiputra policy.
The formation of Malaysia itself was burdened with the 'mathematics of race'. The then Prime Minister Tunku Abdul Rahman would only accept Singapore as a member of the federation if Sarawak and North Borneo were admitted too. The Prime Minister's rationale was that the inclusion of Singapore into a new federation would make the Chinese the new majority power, at the expense of the Malays. Inclusion of the Borneo states, on the other hand, would maintain a Malay majority.
Ethnic tensions followed the formation of Malaysia in 1963. Singapore, under the leadership of People's Action Party, and the federal government led by a coalition chaired by the United Malays National Organisation, had frequent disputes about the social contract. Tension between Malays and Chinese contributed to the 1964 Race Riots in Singapore. This riot in turn partly contributed to the expulsion of Singapore from Malaysia. At the same time, Malaysia was experiencing a communist insurgency known as the Malayan Emergency. The conflict could be seen as between the Chinese-dominated Communist Party of Malaya and the British-backed Malay-dominated government.
The worst race riot — the May 13 Incident — occurred in 1969, again between Chinese and Malays. This led to the introduction of the New Economic Policy which aimed to reduce economic disparities between the ethnic groups. It also introduced policies such as the Rukunegara to encourage unity among all ethnic groups in Malaysia, and promoted syncretic festivals such as DeepaRaya and Kongsi Raya. In education, the national education policies included vernacular education. Malaysia is the only country outside of China that has a Chinese education system.
These pluralist policies have come under pressure from orthodox Muslims and Islamist parties, who oppose secular and non-Islamic religious influences. The issue is related to the controversial status of religious freedom in Malaysia.
The Cmposition
Malaya's population comprises many ethnic groups, with the Malays making up the majority, close to 60% of the population. By constitutional definition, Malays are Muslim who practice Malay norms and culture. Therefore, technically, a Muslim of any race who practices Malay norms and culture can be considered a Malay and have equal rights when it comes to Malay rights as stated in the constitution. About 25% of the population are Malaysians of Chinese descent. Malaysians of Indian descent comprise about 8% of the population. About 90% of the Indian community are Tamils but various other groups are also present, including Malayalis, Punjabis and Gujaratis. There are also various non-Malay peoples who are designated as indigenous, mostly in East Malaysia. These make up about 7% of the population.
Non-Malay indigenous groups make up more than half of the state of Sarawak's population, constitute about 66% of Sabah's population, and also exist in much smaller numbers on the Peninsula, where they are collectively known as Orang Asli. The non-Malay indigenous population is divided into dozens of ethnic groups, but they share some general cultural similarities. Other Malaysians also include those of, inter alia, European, Middle Eastern, Cambodian, Thai and Vietnamese descent. Europeans and Eurasians include British who colonized and settled in Malaysia and some Portuguese. Most of the Middle Easterners are Arab descent. A small number of Cambodians and Vietnamese settled in Malaysia as Vietnam War refugees.
Population distribution is uneven, with some 20 million residents concentrated on the Malay Peninsula, while East Malaysia is relatively less populated.
Due to the rise in labour intensive industries, Malaysia has 10 to 20% foreign workers with the uncertainty due in part to the large number of illegal workers, mostly Indonesians. There are a million legal foreign workers and perhaps another million unauthorized foreigners. The state of Sabah alone has nearly 25% of its 2.7 million population listed as illegal foreign workers in the last census. However, this figure of 25% is thought to be less than half the figure speculated by NGOs. Interracial partnerships are also on a steady rise in Malaysia, most notably in the cities, eg. Kuala Lumpur.
According to government statistics, the population of Singapore as of September 2007 was 4.68 million, of whom 3.7 million were Singaporean citizens and permanent residents (termed 'Singapore Residents'). Chinese formed 75.2% of 'Singapore Residents', Malays 13.6%, Indians 8.8%, while Eurasians and other groups formed 2.4%.
History
Bumiputra or Bumiputera: Malay, also known as Pribumi in Indonesian, from Sanskrit Bhumiputra; translated literally, it means "earth son" (bhumi= earth, putra=son) or son of the soil. Bumiputra is a political term widely used in Malaysia, embracing ethnic Malays, Javanese, Bugis, Minang and occasionally other indigenous ethnic groups such as the Orang Asli in Peninsular Malaysia and the tribal peoples in Sabah and Sarawak. Economic policies designed to favour Bumiputras (including affirmative action in public education) were implemented in the 1970s purportedly to defuse inter-ethnic tensions following the May 13 Incident in 1969. These policies have succeeded in creating a significant urban Malay middle class but have been less effective in eradicating poverty among rural communities and have caused a backlash of resentment from excluded groups (such as the Chinese and Indian Malaysians).
Definition
The concept of a "Bumiputra" race in Malaysia was coined by Tunku Abdul Rahman and has its roots in the recognition of the "special position" of the Malays given by the Federal Constitution of Malaysia, in particular Article 153. However, the constitution does not actually use the term "bumiputra", it only contains the definitions of "Malay" and "aborigine" (Article 160(2)) , "natives" of Sarawak (161A(6)(a)), and "natives" of Sabah (Article 161A(6)(b)). Thus, there are a number of definitions of "bumiputra" in public use, varying among different institutions, organizations or other government departments and agencies.
In addition to the interpretation given above, there have been proposals for a broader definition of bumiputra to include groups such as the Thai Malaysians, Muslim Indian Malaysians, Straits Chinese or Peranakan and the Kristang people of Portuguese descent.
History
At the time of Malaya's independence from the British in 1957, many non-Malays individuals were first or second generation immigrants who had come to fill colonial manpower needs as indentured labourers, a form of limited-term post-emancipation slavery, and the Malay leaders felt disadvantaged as a minorities. Article 153 of the Constitution states that:
“ It shall be the responsibility of the Yang di-Pertuan Agong to safeguard the special position of the Malays and natives of any of the States of Sabah and Sarawak and the legitimate interests of other communities in accordance with the provisions of this Article. ”
Article 160 defines a Malay as being one who "professes the religion of Islam, habitually speaks the Malay language, conforms to Malay customs and is the child of at least one parent who was born within the Federation of Malaysia before independence of Malaya on the 31st of August 1957".
The word "Bumiputra" was first used in Parliament in 1965 during the debate of the act which would create the Majlis Amanah Rakyat (MARA), a government agency formed to preserve Bumiputra interests.
Legitimacy of special rights
Bumiputra privileges and quotas are based on article 153 of the constitution which states that : 'It shall be the responsibility of the Yang di Pertuan Agong to safeguard the special position of the Malays and the legitimate interests of other communities in accordance with the provisions of this Article'. Malaysia is a constitutional monarchy hence the responsibilities of the YDP are regarded as the responsibilities of the state.
Clause 5 of article 153 specifically reaffirms article 136 of the constitution which states: 'All persons of whatever race in the same grade in the service of the Federation shall, subject to the terms and conditions of their employment, be treated impartially.'
Clause 9 of article 153 states 'Nothing in this Article shall empower Parliament to restrict business or trade solely for the purpose of reservations for Malays.'
Article 8 of the constitution (clause 2) states: 'Except as expressly authorised by this Constitution, there shall be no discrimination against citizens on the ground only of religion, race, descent or place of birth in any law or in the appointment to any office or employment under a public authority or in the administration of any law relating to the acquisition, holding or disposition of property or the establishing or carrying on of any trade, business, profession, vocation or employment.'
Controversy
The Bumiputra laws stand out as an unusual public policy where preferential actions benefit the majority race of a country, and some argue that the advantages afforded to bumiputras border on outright racism. Others argue that the Malaysian situation at the time the policy was introduced — where a minority ethnic group widely regarded as non-native controlled most of the locally-owned sector of the economy, due in no small part to colonial legacies which had assisted Chinese migrants to become dominant in the business sector to the point that Malays were largely excluded from economic life, other than as subsistence farmers, small-scale fishermen, and laborers — was an unusual and deeply unstable situation. The government also argues that the legal and economic advantages are necessary for Malaysia to reduce ethnic conflict. The NEP, in particular, was spurred by large racial riots on May 13, 1969.
The Malay controlled government ensures that all Bumiputeras of Malay origin are given preferential treatment when it comes to the number of student places in Government universities, they are also given 7% discounts for new houses purchased by them, special Malay reserve land in most housing settlements, burial plots in most urban areas for the deceased Bumiputeras while the rest have to be cremated at such locations or pay premium prices, that all key government positions to be held by Malays including most sporting associations, a minimum of a 30% Malay Bumiputera equity to be held in Listed Companies, full funding for mosques and Islamic places of worship, special high earning interest trust funds for Bumiputera Malays, special share allocation for new share applications for Bumiputera Malays, making the Malay language paper a compulsory paper to pass with such high emphasis given to it, giving Malay students easier passing marks in the Government exams, better treatment of Malay prisoners in jail compared to non Malays, Overseas scholarships mostly for Malays, having certain higher learning institutions to be only filled up by Malays, biased court rulings against people who wish to leave the Islamic religion, just to name a few. This is a case of majority rights which is totally against all orthodox beliefs of constitutional law.
Another controversial aspect is that the Orang Asli of peninsular Malaysia are not considered Bumiputra under the Federal constitution. As their settlement predates that of the Malays, this is considered unfair by many, especially as they are also much worse off than the Malays. As such, various groups including SUHAKAM, the Malaysian Commission of Human Rights have called for the government to recognise Orang Asli as Bumiputra. Others argue that the Orang Asli are in fact considered bumiputera.
Early debate
In the 1965 session of Parliament, Singapore's Prime Minister Lee Kuan Yew (who was also a Member of that Parliament) questioned the implementation of Malay rights as proposed. Lee asked, "How does the Malay in the kampong find his way out into this modernised civil society? By becoming servants of the 0.3 per cent who would have the money to hire them to clean their shoe, open their motorcar doors?" and "How does telling a Malay bus driver that he should support the party of his Malay director (UMNO) and the Chinese bus conductor to join another party of his Chinese director (MCA) — how does that improve the standards of the Malay bus driver and the Chinese bus conductor who are both workers in the same company?"
Lee closed with "Meanwhile, whenever there is a failure of economic, social and educational policies, you come back and say, oh, these wicked Chinese, Indian and others opposing Malay rights. They don't oppose Malay rights. They, the Malay, have the right as Malaysian citizens to go up to the level of training and education that the more competitive societies, the non-Malay society, has produced. That is what must be done, isn't it? Not to feed them with this obscurantist doctrine that all they have got to do is to get Malay rights for the few special Malays and their problem has been resolved."
It soon became clear that the PAP's campaign for a Malaysian Malaysia under the Malaysian Solidarity Convention as an indirect challenge against the racial policies was not well received by the ruling Alliance, led by the United Malays National Organisation (UMNO). Amidst the escalating communal issues in the state of Singapore, and the problems regarding the persistent neglect of the Federal Government concerning the economy of Singapore, Lee announced Singapore's separation from Malaysia on 9 August 1965, hours after the Malaysian Prime Minister made a similar announcement in the Malaysian Parliament.
Public questioning of rights
At the 55th annual general assembly of the largest political party in Malaysia, the United Malays National Organisation, the deputy chairperson Badruddin Amiruldin cautioned against questioning the Bumiputra's special rights, and was met with approval from the delegates: "Let no one from the other races ever question the rights of Malays on this land. Don’t question the religion because this is my right on this land." Such has been the sheer arrogance of UMNO that in the recently concluded elections, the people have voted against them. Statements like this have proven to be their downfall. Instead of trying to get rid of the "clutch" mentality, the current crop of UMNO leaders are reverting and using this outdated tool to gain political mileage from the grassroot support of the bumiputras.
Present condition of the Bumiputra
Former Prime Minister Tun Dr. Mahathir Mohammad has bemoaned the extreme reliance of Bumiputras on their privileges: "We have tried to tell them if you depend on subsidies, you are going to be very weak. But they don’t seem to understand. We tell them if you use crutches, you will not be able to stand up. Throw away the crutches, stand up straight because you still have the capacity. I have talked about this thing and as a doctor I know very well the meaning of crutches but somehow or rather they want the easy way out. If I get an AP [car import permit] and I sell it and make some money, it’s all right, they say."
Mahathir (who was also education minister previously) also said in 2004 that Malay graduates tend to have low employment rates because "the Chinese graduates choose the right subjects so they are employable. We find that the Malay graduates, especially those from the Malay stream, can’t speak English at all. No matter how much value you put on a certificate, the fact remains that an employer wants somebody with whom he can communicate. The employer is not Malay, he is a foreigner. And if he’s not going to be able to communicate with you, he will not take you."

Unknown said...

Unfortunately ,the NEP is abused by the ruling party resulting a small group of malays getting ultra rich and many others dirt poor. The poorest states in Malaysia are malay majority states, ie Kelantan and Terengganu.

You are to partially responsible for this. We still remember how you unfairly prevent federal funds from Kelantan and Terengganu just because the opposition Party, Pas managed to rule those states, albeit briefly in Terengganu state.

You converted Terengganu's oil royalty to wang Ehsan just to prevent Pas from getting the funds and then in your previous post, you complained how the funds are supposedly embazzled by Abdullah Badawi's crony. Had you given it to Pas, at least they would spent it to the Malays poors in that state. They are much more trustworthy that the UMNO goons that you elected to manage the funds.

I am a Muslim Malay and yet i am amazed to all the comments praising you and blaming Abdullah Badawi for all the corruptions in this country. Let us not forget that it was you who appointed Abdullah Badawi, the timid cabinet members and also the previous Menteri Besar Terengganu. You MUST have a poor judge of character to appoint all this imbeciles to their posts.

Kepada saudara pembaca semua, saudara patut malu kerana memuji Tun berlebihan, sedangkan beliaulah yang bertanggungjawap menukar royalti terengganu kepada Wang Ehsan yang kemudian dilesapkan oleh ahli UMNO sendiri.

TUN JUGA MESTI TURUT BERTANGGUNGJAWAB.

Aza Aje said...

Terima kasih Tun..
Kami rakyat Malaysia sangat sayang pada Tun. Kami tau betapa kuat Tun bekerja dan berjuang untuk negara kita..sampai ke saat ini.

Kami org Melayu dah tau apa tujuan DEB, tapi ada juga Melayu buta sanggah DEB macam depa boleh buat dasar yang lagi bagus. Org Cina pulak tak faham2 tujuan sebenar DEB sebab Bahasa Melayu pun ramai yang tak pandai nak tutur. Walhal dah nenek moyang sendiri duduk kat Malaysia. Kenapa susah sangat nak guna Bahasa Melayu? Bukan saya anti Cina..jiran saya pun Cina, kami baik2 saja. Tapi cubala jadi Rakyat Malaysia. Itu kan lebih baik untuk kita semua...sebab duit, orang boleh bergaduh. Tu yang Tun tak mau jadi.

p/s= syukurla ada teknologi internet ni...rasa dekat je dengan pemimpin kesayangan yang sorang ni.

CHee XtheMan said...

Tun,

How many more years need NEP... another 50 years .... then another 50 years ? by that time we are in 4th world country ?

nahar72 said...

Tun, you are the best..may god bless you always.

Habub said...

Excellent explanation, but still those group who think they are being oppressed, emotion will still cloud their judgment.

Tun, your intention is true. Dont stop.

Perjuangan belum selesai!

fazley said...

Memang wajar jurang pemisahan ekonomi antara kaum dikurangkan. Jika kita lihat dibandar-bandar besar,kebanyakkan sektor ekonomi dikuasai oleh kaum cina. Memang mereka tidak bersalah untuk maju dalam sektor ekonomi. Cuma pemimpin Melayu berharap agar lebih ramai orang bumiputra dapat berkecimpung dalam sektor ekonomi. Walaupun banyak peluang yang diberikan kepada bumiputra untuk bergiat dalam sektor ekonomi,namun tidak dapat menarik minat orang bumiputra . Mereka lebih selesa untuk makan gaji kerana bimbang dengan kegagalan atau mengalami kerugian dalam perniagaan. Kenapa harus takut gagal? Kebanyakkan jutawan yang ada didunia ini pernah gagal semasa menjalankan perniagaan. Skop perniagaan adalah begitu besar sehinggakan di dalam Islam mengatakan 9/10 pekerjaan di dunia adalah perniagaan.

Terima kasih Tun ! Semoga sihat selalu dan dirahmati Allah.

~MataHatiJohor~ said...

Bagi saya hubungan kaum di Malaysia umpama 'time bomb' yang menunggu masa untuk meletup pada bila-bila masa sekiranya tidak diuruskan dengan baik dan cermat.

Sebab itu saya bersetuju apabila YAB Tun mengatakan bahawa Malaysia, sebagai sebuah negara berbilang kaum, memerlukan sebuah kerajaan yang kuat. Tanpa sebuah kerajaan yang kuat, khususnya seperti kerajaan hari ini, akan memberikan ruang kepada 'kumpulan pelampau kaum' untuk membuat tuntutan-tuntutan yang ekstrim yang akan membuat kaum yang lain merasa tergugat.

Keadaan ini akhirnya akan mewujudkan ketegangan di dalam hubungan di antara kaum yang jika tidak segera dikawal akan membawa bencana yang amat dahsyat kepada negara. Contoh yang jelas kepada keadaan ini boleh kita lihat seperti yang berlaku di antara ethnik Bosnia, Crotia dan Serbia.

Dalam konteks Malaysia, kedaan hubungan kaum yang turun naik adalah mengikut iklim politik negara. Dalam keadaan UMNO dan Barisan Nasional yang kukuh, hubungan kaum dilihat lebih mesra sebaliknya apabila UMNO dan Barisan Nasional dalam keadaan lemah, keadaan hubungan kaum akan menjadi lebih tegang disebabkan oleh wujudnya parti yang bersifat 'perkauman melampau' seperti DAP.

Namun begitu, punca utama kepada ketidaktentuan hubungan kaum di Malaysia adalah kesilapan lampau semasa 'sosial kontrak' di antara kaum terbentuk. Kelonggaran dalam sistem pendidikan yang membenarkan setiap ethnik utama menubuhkan sekolah mereka sendiri tetapi dengan bantuan kerajaan adalah penyumbang terbesar kepada ketidaktentuan hubungan kaum di Malaysia.

Keterasingan dalam sistem persekolahan menyebabkan tidak wujud proses integrasi di antara kaum pada peringkat awal usia kanak-kanak lagi. Hanya apabila kanak-kanak memasuki persekolahan menengah barulah proses integrasi dapat dilakukan.

Lebih memburukkan lagi, apabila terdapat usaha untuk melaksanakan proses integrasi dari peringkat sekolah rendah seperti sekolah wawasan, usaha ini dibantah oleh parti komponen dalam Barisan Nasional sendiri.

Bantahan dari kumpulan ini sebenarnya boleh mencerminkan keikhlasan kaum-kaum tertentu terhadap usaha untuk mewujudkan hubungan kaum yang harmoni secara terancang oleh kerajaan.

Kini, setelah 52 tahun negara mencapai kemerdekaan, generasi pertama yang mula mendapat pendidikan secara terasing ini telah pun berusia 59 tahun. Bermakna juga generasi berusia 7 hingga 59 tahun yang wujud di Malaysia pada hari ini adalah yang terdiri dari kaum-kaum yang telah melalui sistem pendidikan yang terasing di antara satu sama lain.

Dan dari keseluruhan jumlah mereka ini, mereka yang berusia 21 tahun hingga 59 tahun adalah mereka yang telah membuang undi pada PRU12 yang lalu.

Beberapa soalan yang timbul,

1) Apakah mereka yang pernah mendapat pendidikan di SRJK Cina & Tamil dapat memahami 'sosial kontrak' sebagaimana mereka yang bersekolah di dalam sistem pendidikan kebangsaan.

2) Apakah mereka boleh menerima kedudukan istimewa pribumi Melayu sebagai penduduk asal negara ini.

3) Apakah pandangan mereka tentang kuota-kuota yang diperuntukkan kepada bumiputera dan tidak kepada kaum mereka.

4) Apakah perasaan mereka apabila terpaksa membeli rumah pada harga yang berlainan dari yang ditawarkan kepada bumiputera Melayu?.

Banyak lagi soalan yang boleh timbul. Kerajaan yang kuat dan kukuh sahaja yang boleh menangani segala persoalan ini.

Apa pun tindakan segera perlu dilakukan samada mewujudkan hanya satu sistem pendidikan ataupun membentuk sebuah kerajaan yang kukuh. Pilihan pertama agak sukar dilaksanakan khususnya dalam keadaan kerajaan yang lemah pada hari ini. Pilihan yang ada hanyalah memastikan wujudnya sebuah kerajaan yang kukuh dan kuat untuk menangani permasalahan ini.

Sebab itu, untuk memastikan wujud sebuah kerajaan yang kuat perlu dimulai dengan perletakan segera jawatan Presiden UMNO, Pengerusi Barisan Nasional dan Perdana Menteri oleh Seorang yang bernama Abdullah Bin Ahmad.

Wondering Mind said...

Definasi Multi Racial adalah satu konsep yang kini sudah lebih mudah diterima pakai. Seperti mana yang YABhg Tun sendiri tulis di dalam buku The Malay Dilemma, konsep ini telah membenarkan masyarakat Melayu khususnya untuk menerima baka-baka baik pelbagai bangsa yang lebih maju.

Tidak hairan jika kini rupa paras orang Melayu Malaysia sudah tidak lagi mengekalkan identiti rupa orang Melayu sebagaimana 50 tahun dahulu.

Sebagai contoh, saya pasti rupa paras pelakon "P Ramlee the Musical" yang dimainkan kini adalah jauh berbeza dari rupa paras orang melayu pada zaman Tan Sri P Ramlee masih hidup.

Apa yang YABhg Tun tulis di dalam The Malay Dilemma nyata masih relevan sehingga kini.

Harapan saya, agar lebih ramai rakyat Malaysia yang setanding YABhg Tun dari segi intellek, pandangan jauh, semangat dan usaha. SekiranyaTanahair bertuah ini mempunyai hanya 10 seperti YABhg Tun, Malaysia sudah pasti akan mencapai sasaran Wawasan 2020 menjelang 2015!

calvin said...

Every single of us has only one common hope.
One Bangsa Malaysia.

~proud to be a Malaysian~

Yeop lan said...

Go Tun,go u are still the best thinker & we Malaysian are so proud of yr writting...go sir.

Yeop lan said...

Dear Tun I m so proud of your thinking & ever never had a Malaysian as brilliant as your foward mind,go Tun go...

AloQStaQ said...

Ayahandaku Tun yang disayangi lagi dihormati,

Saya faham bahawa masyarakat majmuk di Malaysia ini agak berbeza dengan masyarakat majmuk di negara lain seperti Singapura ataupun negara Barat. Ini kerana sejak zaman dahulu lagi pecahan bangsa-bangsa di tanah Malaysia ini berpadu pada dasar dan prinsip yang satu iaitu Perlembagaan.

Tapi sejak dua menjak ini, seolah-olah kelihatan pada mata kasar kita bahawa Perlembagaan semakin bergoncang akibat dari "gegaran idealisme" pembangkang yang mula menggerakkan sedikit sebanyak api-api perkauman secara teliti ... ini diakibatkan dari satu struktur pemerintahan kerajaan yang lembab dan tidak tegas!

Hindraf, IFC, konsep Malaysian Malaysia dan sedikit sebanyak penglibatan saki baki Suqiu serta dokongan de facto PKR untuk menyamaratakan kaum, ini semua perlu ditangani dengan lebih tegas dan efektif oleh pemerintah! Harus & Wajib!

Dia (pemerintah) sehingga kini masih lena dibuai mimpi indah "Kemenangan BESAR" kononnya pada PRU12 lalu sedangkan "gempabumi yang amat dahsyat" akan berlaku tanpa beliau sedari yang akan meranapkan segala yang telah terbina selama lebih 50tahun sebelum!

Berbeza dengan zaman pemerintahan sebelum ini, 22 tahun dan lebih dari itu, semangat majmuk kaum dibendung dengan baik dan berhemah sehinggakan terasa seperti di syurga apabila berada di Malaysia.

Kini, perasaan itu semakin pudar. Kerana begitu ketara kelemahan pemimpin yang memimpin, sehinggakan bibit-bibit berantakan antara satu sama lain sudah mula kelihatan, malangnya : tanpa jalan penyelesaian drastik oleh pemimpin.

Tetapi, ianya seolah-olah tiada apa yang berlaku (pada hemat pemimpin itu), dan ianya terus dibiarkan membarah ... Ini bahaya! Sungguh bahaya.

Saya amat pasti dan menyedari bahawa Tun faham benar situasi yang berlaku kini, saya faham benar Tun merasa sangat kecewa dengan pemimpin lembik yang memerintah kini, Tun sedaya upaya memberikan penerangan dan kesedaran kepada rakyat dan kepimpinan semasa, tetapi tidak diendahkan ... Ini bahaya! Sungguh bahaya...

Bila-bila masa sahaja "gunung berapi" boleh meletup! sekali ianya meletup, (di bawah kepimpinan yang lembik ini) pasti akan memakan masa berabad lamanya untuk kembali tenang seperti dahulu ....

Tolong, kita perjudikan nasib anak cucu dan generasi kita akan datang pada si lembik!? Ini bahaya! Sungguh bahaya...


AloQStaQ
:Sisiran Highway Jitra-Changlun:
04-JUN-2008
1.25 PAGI


SAYA SAYANG TUN! AMAT-AMAT SAYANG!
Email Me : AloQStaQKedaH@yahoo.com

...

Wu said...

Tun,

It is enlightening to read your thoughts on this pressing issue. It is through such writings where the public can understand a Malaysian leader's psyche.

I have always felt that the co-existence of different races relies on a give-and-take situation. The implementation of NEP, despite its inherent weakness, has serve the nation well in the way of preserving racial harmony. I believe this understanding has been planted into each and every Malaysian since 1969. Despite the grouses every now and then from non-bumis, I believe that everyone has come to terms with the difference between reality and the ideal.

However, the present administration did not display the wisdom required of a good administration. Such displays of arrogance inspires revolt. For enough is enough.

On the same note, with due respect Tun, racial cards should be downplayed. This is a time of much uncertainty in Malaysia. We are all at stake and the stakes get higher when the racial sensitive tones are raised for the sole purpose of the continuation of a certain preferred race with the purpose of the preservation of one's political goals. I find such tactics uncalled for. Leave it to the rakyat to decide what is right and wrong through the correct channels - in a Ghandhi manner.

The way I see it, the present government is like a "gasing" running out of spin. Will its toppling be chaotic or peaceful? I still believe that a true leader like yourself can make a difference. Peace...

i'm mr. y2020 said...

Assalamualaikum "Sejahtera Atas Kamu"

Berbahagia Tun Dr. Mahathir Mohamad

Ingin saya nyatakan di sini, setiap isu/perkara dinyatakan/dikeutarakan oleh Tun sendiri dapat saya kelaskan sebagai idea kelas pertama.

Namun, sekiranya pembaca hanya sekadar membaca dan tidak menilai idea kelas pertama seperti Tun, amat rugi kepada mereka berbilang bangsa.

Sesungguhnya ilmu pengetahuan itu perlu dipertingkatkan demi menjamin anak berbilang bangsa dapat memahami penghayatan kehidupan terutama setiap kenyataan yang telah Tun nyatakan di weblog ini mahupun, ucapan-ucapan diberikan.

Pendapat saya, sekiranya mereka sedar kebinasaan kehidupan seperti negara-negara yang hidup dalam keganasan, pastinya mereka sedar untuk hidup bersatu padu dalam negara berbilang bangsa seperi Negara kita Malaysia.

Semoga pendekatan terbaik dari Tun dapat menyedarkan semua bangsa terutama Bangsa Melayu untuk mengejar ilmu pengetahuan agar setiap yang dikeutarakan/dinyatakan dapat sambutan dari semua bangsa dan, semoga mereka dapat berfikir kehidupan itu untuk berbahagia agar kebahagiaan itu dapat dikecapi oleh semua insan di dunia ini tanpa kesengsaraan mahupun penderita hidup atas kesilapan manusia itu sendiri walaupun kehidupan ini hanya sementara.

Moga ALLAH SWT lanjutkan usia Tun dan memberi kebahagiaan kepada kita semua di dunia dan akhirat. Amin!

Ulul Albab said...

Untuk Seluroh Rakyat Malaysia,

1. Apa yang ditulis oleh TDM amat tepat sekali. Semua orang tahu persengketaan kaum adalah amat di takuti MAKA DENGAN CARA APA SEKALI PUN MESTI DI USAHAKAN SUPAYA JANGAN BERLAKU. Semasa didalam tentera pada tahun 1995 saya bertugas di Bosnia dan melihat sendiri kesan serta merta dan berkait-kait lanjutan persengketaan kaum. Tahun 2004 saya ke Bosnia lagi sebagai ahli perniagaan dan apa yang saya dapat lihat kesan peperangan antara kaum masih ada dimana-mana dan didalam setiap jiwa rakyat

2. Ingatlah jika perkara ini berlaku dinegara kita kali ini ianya akan jauh lebih dahsyat daripada 13 Mei 1969. Dulu hanya ada parang melayang, ilmu ghaib dan sebagainya tapi dizaman moden ini pasti cara persengketaan akan lebih moden dan sudah pasti mudah merebak dengan kemusnahan yang lebih besar. MAKA MARILAH KITA SEMUA BERKORBAN UNTUK MENENTUKAN IA TIDAK AKAN BERLAKU DIBUMI BERTUAH INI
3. Yang patut mula-mula berkorban adalah Pemimpin negara, jika dia dan mereka fikirkan gagal. Sedarlah layanan lebih terhadap Sabah tidak akan berhenti di situ sahaja. Jika tidak ditangani dan diuruskan dengan baik, secara ikhlas dan bersungguh-sungguh negeri-negeri lain juga akan menggunakan cara yang sama, kaum-kaum juga akan gunakan cara ini dan mungkin kelompok juga akan meminta sebegini. Fikirkan,... mampukah kerajaan melayan permintaan nanti, lebih-lebih lagi dalam keadaan politik yang tidak stabil dan sebagainya. SEBAB ITU NEGARA MEMERLUKAN HANYA ORANG-ORANG YANG BIJAK UNTUK MENERAJUI NEGARA BERBILANG KAUM INI. TK

Ahmad Khusyairi said...

Malaysia terkenal di mata dunia kerana keharmonian masyarakatnya yang berbilang kaum.. Harmonikah kita pada hari ini?

Syabas Tun, kami generasi muda perlu tahu hakikat2 ini...

attleboro said...

Assalamualaikum. Adakah Melayu telah bersedia untuk menjadi Bangsa Malaysia di mana tidak adanya hak2 keistemewaan Melayu? Adakah kita mampu berjaya tanpa DEB? Kaum Melayu telah lupa bahawa adanya DEB yang telah membantu mereka utk menjadi doktor, peguam dll. Kalau diikutkan keputusan akademik sebahagian daripada kita masih jauh kebelakang. Kita tidak mampu untuk pergi ke luar negeri utk menimba ilmu atau utk masuk ke universiti tempatan. Mereka sedar atau tidak kebanyakkan yang mendapat ijazah kelas pertama samada di dalam atau luar negara adalah bangsa asing. Mengapa? Kerana kita dapat pergi belajar atau masuk universiti di atas dasar kuota walaupun pencapaian tidak seberapa. Mereka yang menjadi pembangkang sekarang adalah keluaran dari DEB dan sekarang mereka lupa kerana pada pendapat mereka, hak utk mendapat biasiswa adalah hak2 mereka. Hak ini memang termaktub di dlm perlembagaan dan mereka lupa bahawa hak ini boleh dipinda didalam parlimen. Pada masa yang akan datang, rakyat Melayu mungkin tidak dapat merasakan lagi keisitimewaan mereka spt ASB, kemasukan ke asrama penuh, universiti dan peluang bekerja di sykt antarabangsa kerana adanya mereka di situ di atas sistem kuota yang memberikan keistimewaan. Saya amat bersedih apabila rakyat Melayu tidak lagi bersatu disebabkan oleh seorang Melayu yang hanya mementingkan dirinya sendiri yang mahu menjadi Perdana Menteri Malaysia. Saya amat berharap bahawa mereka yang telah lupa daratan akan sedar dan akan ada rasa bersyukur dengan apa yang ada pada mereka sekarang.

Ahmad Khusyairi said...

Malaysia terkenal di mata dunia kerana keharmonian masyarakatnya yang berbilang kaum.. Harmonikah kita pada hari ini?

Syabas Tun, kami generasi muda perlu tahu hakikat2 ini...

BryanChoong said...

Bapak Tun yang dikasihi;

Sekiranya kita senantiasa dikongkong dengan ketidak sama rata hak selagilah konflik akan berlaku.

Bagaimana ekonomi akan berganjak sekiranya satu pihak enggan untuk bekerja keras & senantiasa menunggu untuk peluang diberi atas pinggan perak /silver plater.

Ini tidak memberi motivasi untuk rakyat Malaysia untuk bersaing secara competitive.

Jika satu pihak Bukan Bumi bekerja keras & menikmati kejayaan ia terpaksa berkongsi hartanya walaupun ianya ditindas bagaimanakah perasaan keseluruhannya.

Jurang perbezaan antara Bumi yang berjaya tetapi tetap tidak menolong kaum mereka malah mengaut keuntungan secara rasuah akan menyebabkan jurang antara Melayu & bukan Melayu tetap pasti TIDAK dapat diselenggarakan buat selama-lamanya.

Akhirnya bagaimana Malaysia hendak bersaing secara global/sedunia.

Bukankah ini akan merugikan semua pihak?

Bangsa Malaysia untuk Semua;
Tinggal hanya satu Impian yang kosong selagi ada pihak yag di anak tirikan.

Shawn Tan said...

Dear Sir,

I beg to disagree.

I'm not so certain about how things are with other people, but I can tell you how me, and many of my friends, feel about this issue of race and religion. I can assure you that I am not alone in thinking like this.

Do I think that I'm Chinese? No. But the government keeps telling me that I am one, each and every day. My racial identity is not one of my choosing, it is something that has been forced onto me, not by birth or by my parents, but by the state. My parents don't even bother to drum this into my head.

Personally, I don't identify myself as Chinese. When people ask me if I'm Chinese, I love to ask them to define "Chinese". Usually, they aren't able to do it successfully.

I am too hybridised to be hung up on being Chinese. My mother tongue and intellectual development is English. I profess an Indian religion and philosophy of life. I love Chinese and Indian food. I think that the Malay language is a most lovely language, like French. I love all kinds of music and films. So, I don't really know how anyone can box me up with a narrow definition of Chinese.

When I was younger, most of my friends were actually Malay as I lived in a middle class area and I went to a national school. However, as we grew older, we all grew apart, as the instruments of state started to drive divisions between us.

The Malay students are all carted off to the MRSM and other residential schools, slowly turning my class from a nicely mixed environment into a 95% chinese class. This starts after Primary 6, Form 3 and is completed at university. I slowly lost touch with almost all of my Malay friends because of this.

The state constantly imposes on me and keeps telling me that I am Chinese. I have to tick "Cina" on almost every form that I have to fill, regardless of what I think. I cannot possibly tick "Melayu" because I am not a Muslim and this is possibly the crux of the problem.

The trouble is that Malay is tied to being a Muslim. You cannot be one without being the other. Race and religion is tied as one, only for this particular group. There is your source of segregation.

Malay-Muslim is the only "unique" grouping. You can find pretty much any combination of any other grouping of race and religion (or lack thereof), except this one exclusive Malay-Muslim club. What makes it worse, once you sign up, you are not allowed to leave. It's like a blackhole or whirlpool that sucks people in. As a result, you have an opposing force in the form of people holding onto their roots and racial identities because they do not wish to be gobbled up.

I don't think that we need a new definition of what it is to be "multi-racial". Instead, I believe that we should just do away with the whole concept of race, whatsoever. As a doctor, you should know very well, that the differences between races are very insignificant, compared to our other difference. You and I are closer related by race, than by age, for instance. Why lose the forest for the trees? Why can't we all just be Malaysians, for goodness sake.

I propose that you think about ways that can get rid of the whole idea of race altogether. If you think that the old generation are still holding strong to their racial roots and identities, speak to the younger generation. What you find there may surprise you.

Anonymous said...

melayu miskin kerana sikap mereka sendiri..apa beza kita dengan syed albukhary?? mengapa dia boleh menjadi jutawan tetapi kita tidak?? ni kerana melayu itu sendiri yg sentiasa mau senang,ingat la,tiada benda senang dalam dunia ini..

pelbagai kaum itu datang dari sabah dan sarawak,bukannya semenanjung yg hanya mempunyai 3 kaum..tapi kami di borneo yang mempunyai lebih 100 kaum tidak pula menghadapi masalah seperti peristiwa 13mei..apa maknanya?? ini menunjukkan 3 kaum yang tamak,sombong,dan tidak mempunyai perasaan..

sedarlah rakyat malaysia,jangan hidup untuk subsidi..subsidi itu perlu memandangkan kita hanya negara membangun jika dibanding dengan negara G8. Tetapi jangan terlalu bergantung,usaha sendiri lebih diutamakan..

Zakhir's Zoo said...

Malaysia memang negara muhibbah, pelbagai keturunan dan kepercayaan.

Namun begitu, Malaysia (Malaya) lahir bawah prinsip 'kontrak sosial'. Orang Melayu, sanggup 'berkongsi' negara, memberikan mereka bukan pri-bumi kelayakan samarata seperti mengundi, mendapat pekerjaan, memiliki harta dan membuat perniagaan, termasuk mengunakan bahasa ibunda dan bebas mengamalkan ugama mereka selagi mereka menerima Bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi Persekutuan, Islam agama Persekutuan, taat setia kepada Raja Raja dan Orang Melayu diberikan Hak Keistimewaan untuk hal hal tertentu.

Negara maju seperti England dan Perancis juga negara majmuk (kerana pelbagai keturunan dan kepercayaan). Negara membangun seperti Thailand dan Indonesia juga negara majmuk. Namun begitu, rakyat negara negara ini telah mengasimilasi budaya pri-bumi negara yang mereka migrasi itu.

Sekiranya ada antara keturunan migrasi ini, terutama golongan minoriti mula mempersoalkan apa yang penting kepada golongan majoriti dan lantas menjadikanya suatu isu yang provokatif, maka ianya tidak akan dapat memajukan Malaysia dengan harmoni, stabil dan 'menang-menang' untuk semua.

Apa yang disebut sebagai "Orang Melayu sekarang teragak agak untuk membincangkan hal mereka kerana dilihat sebagai "Perkauman" tetapi orang lain dengan suka suka mendesak untuk kepentingan mereka. Tidak cukup itu, mempersoalkan pula kedudukan orang Melayu dan ini tidak langsung dianggap "Perkauman" adalah fenomena yang negara ini mesti elakan.

Tiada sesiapa yang akan mendapat keuntungan sekiranya tanahair ini menjadi medan "Menang jadi arang, kalah jadi abu". Hanyalah anasir anasir musuh negara.

Oleh itu, masyarakat madani Malaysia wajar menghentikan desakan yang bukan bukan dan elakan masuk ke simpang "Perkauman".

35 tahun kita berjaya membina negara dalam keadaan harmoni dan stabil, berdasarkan Perlembagaan dan prinsip Rukunegara. Kekalkan perpaduan yang selama ini berjaya dibangunkan, ekonomi, masyarakat dan negara akan berkembang, untuk kebaikan semua.

Anonymous said...

salam tun dr mahahthir,

komen saya :

DEB memang gagal dari segi pelaksanaan untuk membantu semua kaum dengan sama rata. semua kaum merasakan mereka tidak mendapat tempat atau tidak merasa apa yang dibawa dalam deb. tetapi saya tertanya adakah orang yang tak merasakan deb ini orang kaya...perlu ingat sebenarnya deb ini bukan sahaja membantu melayu tetapi juga membantu kaum lain. cuma yang berbeza peratus kaum melayu yang susah tinggi daripada kaum lain jadi memg sudah semestinya kuota itu dilebihkan pada melayu untuk mengimbangi kembali

tanahmelayukita said...

Dear Tun, I totally agree with you that we can not change ethnicity. We can not change a Malay into Chinese, and viceversa. The main challenge is how to achieve unity despite diversity. Reducing economic disparity among races is one of them as argued by Tun. Another is to create better understanding of culture and religion of others. Last, but not least, there must be better understanding about the history of the region, including the existence of old Malay Kingdoms which pre-dated any written account by Chinese and Arab explorers. The Malays are willing to share the wealth, natural resources and prosperity of the country which originally was wholly theirs. Despite that, the Malays never expect Chinese and Indian to address them as 'tuan'. But the peace and prosperity of the country will be much better preserved if the immigrant races continue to recognise and respect the history of the region, in the same way they respect the soul of their heroic ancestors.

sk1 said...

Dear Tun, i am so glad that you touched on multi racial Malaysia. It's indeed so true that our fellow Malaysians especially the middle management/professional level really have the advantange working in the Multi National Companies in somewhere near the region. Some top MNC management said that we Malaysians can really mingle around with so many other foreign professionals to secure the success of the tasks deligated to us. Therefore i am so curious to know that what do you think about the notion "strength on diversity" as advocated by our young government leaders and from non racial political parties in our country? Please advise. Take good care of yourself Tun!

Unknown said...

Tun,

apa yang tun katakan banyak kebenarannya. DEB perlu membantu kaum yang susah terdahulu iaitu kaum peribumi melayu selepas itu barulah bantu kaum pendatang cina dan india. majoriti kaum yang paling susah adalah melayu. jadi itu adalah hak orang melayu.
terima kasih Tun, semoga berada dalam keadaan sihat sejahtera..
salam tun

Nisan Cinta said...

Salam Tun,

I have to say that amongst all the stupid mistakes that Pak Lah made, this mistake of cornering you is the biggest of them all.

Listening to his "hingusan" son in law to corner you to gain political mileage is the biggest mistake of them all. This goes to show how "zero" the current Prime Minister of Malaysia is!

Tun Dr. Mahathir is a "dearest" and "closest" to the rakyat, Pak Lah should have known this! It was the political suicide to "alienate" and trying to implicate the man who has built this great country!

Pak Lah!! you are such a looser!! Better resign!!!

kulaan said...

ASSALAMUALAIKUM..
Walaupun kita berbilang bangsa tetapi kita perlu menggunakan akal fikiran dalam memastikan kehidupan kita ini bermakna dan lihat dinegara lain seperti Indonesia mereka berbangga dengan bahasa mereka dan negara mereka .Mereka datang ke sini bagi memastikan kehidupan mereka dan negara mereka maju walaupun berbilang kaum kerana jati diri bukan setengah rakyat Malaysia seperti sudah Di BERI Betis nak Paha.Oleh itu renunglah
Akal membezakan manusia dengan haiwan

BAYANGKAN bagaimana hidup manusia jika Allah SWT menjadikan semua makhluk ciptaan-Nya berakal. Apa agaknya akan berlaku jika ternakan, tanaman dan hidupan liar di bumi boleh berfikir dalam setiap tindakan kerana semuanya berakal.
Fitrahnya, akal adalah penentu dalam mencorak martabat hidup insani dan satu-satunya pembeza mutlak antara manusia dan haiwan sebagai makhluk yang sentiasa bergerak di bumi.
Malah akal juga meletakkan makhluk bergelar manusia berada pada martabat termulia mengatasi malaikat atau sebagai makhluk yang lebih hina dan rendah martabatnya daripada haiwan.
Lantaran itu timbul ungkapan manusia haiwani dan manusia tidak berakal atau gila angkara perbuatan dan amalan luar tabie insani yang semuanya bermula dari akal.
Namun, berapa ramai yang ‘besar akal’ atau panjang serta tinggi akalnya berbanding manusia yang pendek atau rendah serta kurang akal?
Sebabnya, rendah, pendek atau kurang akal menjadi penyebab manusia dilanda pelbagai krisis dan masalah moral mahupun akidah.
Lebih bahaya apabila manusia yang besar dan panjang akalnya menjadi dalang kemaslahatan gara-gara hilangnya iman dalam sanubari.
Bagi menggambarkan pentingnya akal kepada manusia pula, perkataan akal dalam al-Quran berulangan sebutannya sebanyak 49 kali yang kesemuanya mengarah manusia untuk berfikir secara ‘berakal’.
Antara lain Allah SWT berfirman yang mafhum-Nya:
* Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk (isi neraka Jahanam) kebanyakan daripada jin dan manusia, mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka mempunyai mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar (ayat-ayat Allah). Mereka itu sebagai binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai. (al-A’raaf: 179).
* Sesungguhnya binatang (makhluk) yang seburuk-buruknya pada sisi Allah ialah, orang-orang yang pekak dan tuli (iaitu manusia yang paling buruk di sisi Allah ialah yang tidak mahu mendengar, menurutkan dan memahami kebenaran) yang tidak mengerti apa-apa pun (yang tidak menggunakan akal). (Al-Anfaal: 22).
Namun tidak semua perkara dan benda mampu dicapai dan diterima akal, walaupun akal tetap memikirkannya.
Ini kerana akal berkait terus dengan ilmu dan menurut Prof. Syed Muhammad Naquid Al-Attas, ilmu boleh dicapai melalui tiga perkara iaitu pancaindera, khabar yang benar (berita yang tepat) dan akal, tetapi pengetahuan mustahil untuk digapai.
Disebabkan besar, penting dan uniknya akal yang dianugerahkan hanya kepada manusia, Pengerusi Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM), Tan Sri Ahmad Sarji Abdul Hamid menyarankan agar sebuah Institut Minda diwujudkan di negara ini.
Malah beliau mencadangkan agar kelab-kelab minda perlu ada di semua agensi sama ada di institusi pelajaran atau pendidikan mahupun di syarikat-syarikat korporat dan badan-badan pertubuhan besar.
Ini kerana katanya, soal tentang akal dan segala yang berkaitan dengannya telah banyak difikir, dikaji dan ditulis tokoh-tokoh ilmuwan Islam silam serta para sarjana barat.
“Persoalannya apakah penyelidikan, penelitian dan perbahasan mengenai ilmu akal-fikiran yang tekun wujud dalam masyarakat Melayu-Islam kita,” katanya semasa merasmikan seminar Pelbagai Martabat dan Sifat Akal Fikiran Dalam Tradisi Ilmiah Tamadun Islam di IKIM, Kuala Lumpur, baru-baru ini.
Seminar dua hari anjuran IKIM pada 13 dan 14 Mei lalu itu merupakan antara usaha organisasi itu dalam membincang dan memahami kedudukan serta konsep akal kalangan ilmuwan tempatan bagi memperkasakan akal fikiran insani dalam mengharungi kehidupan semasa.
Ia disertai oleh kalangan penggubal dan pelaksana dasar, pentadbir, ahli agama dan akademik, golongan cendekiawan, penyelidik dari sektor awam dan swasta serta ahli pertubuhan bukan kerajaan.
Pengarah dan Penerbit Universiti Sains Malaysia (USM), Prof. Datuk Dr. Md. Salleh Yaapar berkata, krisis akal telah menjadi darah daging di kalangan bangsa Melayu walaupun perbincangan mengenai akal telah mendapat martabat sangat baik dalam tradisi persuratan Melayu melalui karya-karya Melayu klasik.
Menurutnya, hasil karya Hamzah Fansuri, Tun Sri Lanang dan Nur al-Din al-Raniri misalnya telah memanifestasikan akal dalam sudut epistemologi, metafizika dan falsafah keagamaan dalam memartabatkan keilmuan bangsa Melayu.
Sementara itu, Fellow Kehormat Akademik Kulliyyah Ilmu Wahyu dan Sains Kemanusiaan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Datuk Dr. Mat Saat Mohamed Baki berkata, hanya 20 peratus manusia yang berfikir.
“Manakala tiga peratus mendakwa mereka berfikir walaupun mungkin mereka sebenarnya tidak berfikir, manakala lima peratus adalah manusia yang malas berfikir dan tiga peratus pula tidak berfikir,” katanya.
Beliau memberitahu demikian ketika membicarakan ‘hubungan akal dengan diri, sikap dan tindakan’ yang memfokuskan mengenai ‘teknik-teknik merubah minda dan cara pengukurannya’.
Sebab itu kata Dr. Mat Saat yang juga Perunding Psikologi Klinikal Pusat Perubatan Pantai, persaingan antara individu dalam perubahan minda lebih berkonsep ‘nak jadi malas mesti kreatif’ seperti orang naik pangkat dengan cara bodek, ampu dan yang seumpamanya.
Namun proses pemupukan akal, bakat dan watak individu, menurut Pengerusi Institut Pembangunan Keluarga dan Kanak-Kanak Nury, Datuk Dr. Noor Laily Abu Bakar, adalah bertahap-tahap yang bermula dari pembinaan sistem otak ketika proses kehamilan seawal 16 hari.
Menurut mantan Ketua Pengarah Lembaga Pembangunan Penduduk dan Keluarga Negara (LPPKN) itu, usia enam tahun pertama selepas kelahiran adalah tempoh masa paling kritikal pada anak manusia.
“Ketika ini sistem otak dan sistem saraf menjadi perdana menteri yang akan memerintah otak seseorang anak melalui simulasi hidupan persekitarannya.
“Jika ibu yang baik dan mengamalkan tuntutan-tuntutan al-Quran dan al-Sunnah pada anaknya, akan terbentuklah baka anak yang baik,” katanya.
Menurut Dr. Noor Laily, syarat lain dalam memacu pembentukan akal berdaya fikir anak ialah bekalan oksigen terbaik, emosi yang positif serta sumber makanan yang baik lagi halal di samping simulasi yang tepat dan betul secara berulangkali dengan penjagaan kesihatan yang sempurna.
“Sebab itu Islam menetapkan empat sebab untuk manusia membuka mulut (bersuara) iaitu mengenai ilmu, silaturahim, pernyataan kasih sayang dan melafazkan kesyukuran,” ujarnya.
SEKILAS MENGENAI AKAL:
(Rujukan: Proses Pemupukan Akal, Bakat dan Watak oleh Datuk Dr. Noor Laily Abu Bakar (gambar):
* Peroleh ilmu, kemahiran dan maklumat lengkap serta kepelbagaian mengenai duniawi dan ukhrawi yang disertai berbudi bahasa dan bermaruah tinggi.
* Boleh memahami dan mengenali yang maaruf dan mungkar dengan mampu memilih perkara maaruf serta menolak kemungkaran.
* Boleh menggunakan akal untuk mengatasi nafsu.
* Boleh mengguna akal untuk membezakan yang sama tapi lain dan yang lain tapi sama.
* Mempunyai cukup ilmu fardu ain dan fardu Kifayah bagi menjadi insan yang baik, suka membantu dan sentiasa bersyukur.
* Bermaruah dan bermartabat tinggi serta mengenali ‘saya adalah saya.’
* Pembangunan akal manusia mestilah bermula dari dalam kandungan ibu lagi.
* Otak dan sistem saraf yang membentuk akal budi membangun sejak percantuman benih ibu dan ayah serta sebelum mencapai usia enam tahun.
* Otak-saraf (punca akal) adalah organ yang pertama terbina pada janin.
* Pembinaan dan pengukuhan asas otak-saraf berlaku dengan pesat pada hari ke-16 cantuman benih hingga hari kelahiran.
Bandingan kapasiti simpanan otak-saraf:
* Otak manusia - 125.5 trilion
* Arkib Negara Amerika - 12.5 trilion.
* IBM 3850 MTC - 250.0 bilion.
* Encyclopedia Britannica 19 vol - 12.5 bilion.
* Cakera Magnetik - 313.0 juta
* Cakera Liut (Floppy Disk) - 2.5 juta
* Buku - 1.3 juta
Proses pembinaan otak-saraf yang menjadi sumber akal insani:
* Setelah 16 hari kehamilan terbina sistem otak bayi.
* Menyusul pembinaan organ-organ lain dan ditiup roh serta ditulis empat perkara (usia, rezeki, amal dan cekal) serta terbinanya 100 bilion hingga 1 trilion neuron pada usia 120 hari dalam rahim ibu.
Tahap pembesaran neuron-neuron:
* 25 peratus pada hari lahir (cukup bulan).
* 50 peratus pada usia enam bulan.
* 85 peratus pada usia tiga tahun.
* 95 peratus pada usia enam tahun.
* Usia tujuh tahun asas akhlak terbina.
* Usia 10 tahun mampu berfikir, faham dan rela melakukan solat.
* Usia akil baligh sudah mula menanggung fardu ain dan fardu kifayah atas dasar akidah dan iman.

Anonymous said...

Dearest Tun,

I wonder why the chinese took up with great intensity some issues such as meritocracy, independent judiciary, equal rights, freedom of media and oppresive laws. As we all know, these issues are less relevant to the majority of the citizens here in Malaysia.

One politician mentioned that these issues are "rich people's" issues. I have yet to see the chinese took up other GREATER issues such as poverty, unemployment, expensive medical services/treatments and unfair income distribution.

Why are the chinese took up the first few issues and not the latter? Easy. Because the latter issues do not benefit them. Why fight poverty when they do not suffer any kind of stark poverty like some of the Malays? Why need to highlight issues such as expensive medical treatment? Coz they do not feel it is expensive that's why. They can afford to buy insurance can't they? Most Malays can't.

They took up issues such as freedom of the media and meritocracy because these issues would benefit them the most. If the chinese are sincere, they should take up the more pertinent issues. But I reckon they will not. I remember your speech at a CIMA conference in 2005 where in a multi racial country, one race must not get 100% of whatever they want. Since this will lead to animosity between the races.

I truly believe that that is one of the best formula. No race should be left satisfied. Only then, we all can together work towards the betterment of our livelihood.

But unfortunately, some of the Malays were easily influenced by the calls of meritocracy and independent judiciary etc. as if these issues are the bread and butter issues of the majority Malays. They do not realized that they are being played right under their noses. If they do not fight for the plights of the Malays and instead fight for the issues brought forward by the chinese, then who would protect the livelihood of the Malays themselves?

It seemed that the Malays have forgotten what they should fight for. And it is shameful that some of the so called Umno ministers themselves are parroting these misdirected issues. It is bad enough we cowered under pressure by other races (especially the chinese who had economic strength in Malaysia and now wants greater political powers too), but now we have our own people working against us. I'm sorry if I sound like a racist if other people are quick to judge. But this is what i feel and fear.

Some chinese are believing that they should hold the highest political powers in Malaysia too. And they had the temerity to influence some Malays to drop the NEP. Did they honestly think all Malays will clap and cheer when Malaysia abandons the NEP? But some Malays did fall for it.

It seems that the idea of a 'fair Bangsa Malaysia' propagated by the DAP/PKR is 'the chinese hold highest political power in the land as well as bigger economic share'. I can safely say that the chinese feel that Malaysia owes them a favor for years of 'torture' under the Umno ruled Malaysia.

They may not say it out loud, but they indeed are acting out that this is the time to get everything. They know they will win in every aspect. They are already leading in the private sector. I assume meritocracy will make them lead the public sector as well. Freedom of media will make other Malay newspapers died out. Independent judiciary will see top judges are chinese or indians. Reforms in oppresive laws such as Sedition Act will make the chinese unstoppable in questioning the status of Bahasa Malaysia and Islam. All these consequences are not thought hard by the Malays who had easily been swayed by the chinese.

On another note, I do not presume that the NEP should stay on forever, but in the wake of the global economic uncertainty, I humbly submitted that most Malays are not ready to face NEP-less Malaysia for not another 20 years.

We should start afresh with the new batch of Malay children born today. Proper education, balanced support from government, fair rewards for success and punishment for failures should be installed. Then, in 20 years time, they are ready to compete in an equal playground.

By the way Tun, I am not a racist. I am talking about the Malays who had abandon their background. Reality dictates that cultural and ethnic differences are difficult to shed. We made the decision not to assimilate all race under one 'umbrella' race (Malays) when we achieved our independence, but strived to be multi racial and respect one another. One has economic power, one have political power. This kind of separation of power is good. Too bad one side feels they need to have higher political powers too. Indeed, I am sad. There's nobody to look after my family and my children's children when I am gone. As it stand now, we can't even get the once fearless Umno Youth to fight for our diminished rights.

Thank you Tun.

Jeff said...

is it true that in islam u are allowed to lie for the sake of the furtherance of Islam??

Apanama said...

Tun! Saya Anak Bangsa Malaysia. Bangsa Malaysia could be the solution for our differences. Mixed marriages are bringing about this much desired 'single identity' closer to us.
As all those living in America are known as Americans first before focusing if they are of Chinese, Indian, Pakistani or Iraqi, we should also give more emphasis on 'citizenship' rather than ethnicity.
We are a Malaysian FIRST, before anything and everything else.

jono said...

Sebagai orang melayu terbakar hati saya bilamana Dato Nazri umumkan kuota biasiswa JPA diberikan pada bukan bumiputera dari 10% ke 45%.

Perkara yang jelas ada dalam artikal 153 perlembagaan malaysia pun boleh di beri pada bangsa lain. Bagi DAP, MCA bila kita bangkitkan perkara ini dia kata perkauman wahlal tuntutan kuota ini juga bersifat perkauman....dia nak bangsa cina dapat lebih, meritokrasi konon...tapi dia tak pandang berapa ramai orang melayu yang hidup miskin melarat dapat keputusan cemeralang walaupun tak secemeralang anak-anak dia, sepatutnya anak-anak inilah yang lebih layak dapat biasiswa berbanding anak-anak cina yang pergi sekolahnya pun dihantar dengan BMW dan merc. Kita nak tengok mana dia parti2 perjuang melayu UMNO, PAS, PKR yang katanya parti pelbagai kaum berteraskan melayu.......senyap seribu bahasa. Asyek sibuk berpolitik yang tah kemana arah tujuannya.....meratapi pulau batu putih yang dah terlepas ke spore sedangkan didepan mata hak sendiri diberikan secara percuma kepada orang yang mengaku kawan sedangkan mentalitinya sama dengan lee kwan yu.

Wahai Dato Nazri kenapa hang dengki sangat kat orang melayu, sekali kita beri sampai kiamat dia takkan balik kat kita, selagi kita beri banyak lagi dia akan mintak.

Wahai Dato Hisham, Dato Khalid apa yang ngko buat kat kementerian pendidikan dan pengajian tinggi.....tak kesian kah ngko kat anak-anak melayu miskin ni, pegilah kat sekolah2 jenguk dia orang, brerapa ramai anak melayu miskin yang berpotensi takkan ngko nak suruh dia masuk IKM ngan kolej komuniti je.........

Satu lagi aku nak cakap....ada seorang pemuda UMNO cakap hari ni tah sapa aku tak perasan fasal karpal singh.....dia kata raja-raja melayu terjamin sebab dia ada dalam perlembagaan. Kalau orang macam nazri jaga......jangan ko harap lah .....satu masa nanti Tong Seng pun boleh jadi raja kita.....sama kes ngan biasiswa ini.....ada dia pernah bahas dan pinda perlembagaan untuk semua ini....ko pikirlah sendiri

Voices Of Taiping said...

Is ketuanan Melayu minimizing the racial difference? and is the government reducing the gap of religion differences?
Economical differences are influenced by the people's mind, if they don't change the mindset, everything won't change too, by providing special privilleges to a race is NOT the way to change their mindset!

sRiKanDi^NeGaRa said...

Kerana wang saudara boleh bermusuhan, kawan boleh berbunuhan, inikan pulak berlainan bangsa??

Bak kate TDM, kalau jurang dr segi ekonomi ni boleh dikurangkan, mungkin ketegangan kaum di negara ni jgk boleh dikurangkan. 'Tepuk dada, tanya selera..'.

Cuma sy tk nafikan, kalau peluang berlebihan diberi kpd sesetengah pihak shj, kemungkinan besar penyelewengan kuasa tu akn berlaku. Tak kira la Melayu ke, Cina ke, ataupun India, dsb. Tp penambahan lebih sedikit pd kaum Melayu sbb kaum ni mudah lupa diri. Ada pulak tu, yg lupa jati diri dn tk sayangkan bangsa. Yang penting, keluarga die, keturunan die, anak beranak die kaya-raya. Kurang2, senang anak cucu 7 keturunan nnti, ye dak??

"Bersatu kita teguh, bercerai kita roboh..."

"Rambut sama hitam(walaupun hakikat skrg ramai dh 'colour'kan rambut), tp hati lain-lain..."

~Wallahualam~

FlyingSquirrel said...

Dear Tun,
Thanks for enlightening the subject of multi racial country. Being born in Malaysia, I wish very much to be assimilated, the word "refuse" is not my choice, as with a cultural history of more then 5 thousands years, it is really, really not that easy to give it up or not influenced by it. To be or not to be, I think first, it come down to economic, for the average Chinese or Indian, they are having their "independent" economy and don't see a need to integrated. As in the U.S., all immigrant are "willing", some even change religion due to necessity or they feel the other culture is "more" superior and happily be assimilated. This is clearly a case of "natural selection" whether a culture or people survive in the test of time. As like English, you and I are being "force" to learn, out of necessity, economically.

You are absolutely correct that disparity of wealth will create division among a single ethnic group, China and Russia is a perfect example. Despite our NEP, I really, really hope that our Malay brother and sister will catch up. But many of them "REFUSE" to go into private sector to compete, for the obvious RISK AND UNCERTANTIES, this is a Malay Dilemma that you tried so hard to solve in the past 22 years. But if this generation don't want to face the risk, which generation will? Wealth and knowledge are cumulative, someone have to start somewhere and pass it along.

Personally, I have two groups of Malay partners, as soon as we got a project, the wanted to sell it and cash out, now, this is my DILEMMA! So far only one stick with me and he is a millionaire now. Just hope his sons will follow his example with my sons, and Malaysian will be living in peach and harmony, this is my dream, and hope it will come true!

Unknown said...

Salam Tun,

Sistem Pendidikan Berteraskan Etnik - Ketinggalan Zaman

Etnik bukan melayu selalu mempersoalkan hak-hak keistimewaan raja-raja melayu(termasuk hak-hak orang melayu) yang dipahat didalam perlembagaan. Seboleh-bolehnya mereka mahu melucutkan keistimewaan ini daripada orang melayu.

Ironisnya keistimewaan yang mereka dapat tidak pula dipersoalkan, difikirkan dan dilaungkan dgn slogan 'tidak adil dsbgnya'.

Kenapa mereka ini tidak mempersoalkan kebebasan yang kita berikan untuk menubuhkan sekolah-sekolah jenis kebangsaan seperti cina dan india? Walaupun sekolah-sekolah jenis yang berpaksikan etnik ini yang berkiblat negara asal mereka itu menggugat perpaduan?

Kenapa mereka asyik memperjuangkan bahasa asal mereka dan enggan menyerap masuk dalam bahasa/budaya melayu/bumiputra?

Sepatutnya jika mereka memperjuangkan keadilan, kesamarataan dan perpaduan(kononnya...), mereka sepatutnya menolak kewujudan sekolah-sekolah yang berteraskan etnik ini demi perpaduan rakyat malaysia!

Malaysia tidak memerlukan sekolah-sekolah jenis seperti ini dan mereka seharusnya menerima bahasa melayu sebagai hanya satu-satunya bahasa rasmi dan juga pertuturan rakyat melaysia. Ini adalah penting untuk perpaduan dan survival rakyat malaysia. Jika ini tidak dapat dilakukan, usahlah bermimpi ingin mencapai matlamat untuk mewujudkan bangsa Malaysia.

Apa yang saya catitkan ini bukannya kerana saya membenci etnik lain atau meluat dengan percakapan yang menggunakan bahasa selain melayu. Kerajaan seharusnya menumpukan dan mewajibkan setiap rakyat Malaysia mendapat pendidikan di sekolah kebangsaan sahaja. Bahasa lain seperti Tamil atau Mandarin boleh sahaja diajar di sekolah kebangsaan sebagai matapelajaran wajib atau elektif. Jika boleh, tawarkan juga bahasa lain yang terkenal didunia seperti Jepun, arab, perancis, sepanyol, itali, etc.

Bangsa Melayu Di Masa Depan: India, Cina, Melayu, Etc

Saya amat mengharapkan di masa hadapan rakyat malaysia yang terdiri daripada pelbagai kaum hanya dikenali sebagai bangsa Melayu Malaysia(ataupun bangsa Malaysia). Moga-moga suatu hari nanti kita akan memanggil seorang yang berbangsa India dan China sebagai Melayu kerana mereka lahir disini dan bertutur dalam bahasa Melayu. Mungkin dengan cara ini pergaduhan sesama etnik dapat dihindarkan di masa hadapan. Ironisnya, jika etnik India dan China juga dikenali sebagai bangsa Melayu, pergaduhan antara etnik tidak akan timbul kerana dengan sendirinya mereka juga menikmati hak-hak keistimewaan tersebut.

yang ikhlas,
Brother

Putera Bunian said...

Salam buat Tun;

Nanti dulu semua pembaca. Ini dah sangat bahaya!
Semua asyik setuju saja...dah macam MT UMNO yang asyik setuju apa saja Presiden cakap walaupun menjerumuskan kearah kejatuhan UMNO. Macam ini lah asalnya nak jadi Mr. Yes man.

Seseorang yang arif tentang sesuatu perkara akan pasti mampu melafazkan apa yang dia tahu dan mampu menulis apa yang dia percakapkan. Ini lah yang telah dibuktikan oleh Tun.

Apa kata kita baca pula apa pandangan atau pengetahuan Pak Lah mengenai perkara ini? Tentu lain bunyinya sebab ada bunyi batuk, membuatkan orang mengantuk dengan nada tone nya. Yang pasti kita takan dapat membaca tulisan pengetahuannya kerana dia tak tahu apa-apa sebab tu BN kalah teruk. Menjadi mangsa kawan-kawan kaum lain seperti MCA & MIC. Nak tahu kenapa dia tak tahu apa-apa? Semua orang dah tahu.....dia suka tidor!

Tahniah Tun dengan tulisan Tun yang memperjelaskan apa yang tak berapa jelas dimata kami Pemuda UMNO selam ini. Dan terima kasih kerana memperjuangkannya untuk bangsa Melayu dan kaum lain semasa Tun menjadi PM dulu.

DEB memang ada cacat celanya, tapi lagi cacat & celanya bila dipimpin PM yang mulfunction.

Satu pertanyaan, apa akan jadi bila steering kereta mulfunction ketika kereta sedang bergerak? Macam itulah UMNO sekarang. Bila UMNO tak bergerak, habis semua bangsa tak bergerak. Yang bergerak cuma Presiden & keluarganya dan sepupunya AI.

Khairul said...

Tun, saya membesar pada zaman Tun memerintah, dan saya hargai segala apa yang telah saya peroleh sekarang ini. Satu soalan, adakah Anwar Ibrahim mempunyai sebarang kaitan dengan gerakan Illuminati ?

berasiam said...

Salam YABhg. Tun

"Kerana keengganan keturunan kaum pendatang dari China dan India untuk di serap ke dalam masayarakat pribumi, kita terpaksa terima pengekalan identiti rakyat Malaysia daripada keturunan Cina dan India. Orang keturunan Indonesia memilih untuk diserap sebagai kaum pribumi oleh itu mereka tidak terbahagi kepada kaum-kaum yang berlainan".

Pengekalan identiti kaum pendatang China dan India terjadi lebih disebabkan oleh sikap tolak ansur berlebihan pemimpin Melayu sehingga tidak tegas untuk melaksanakan persetujuan yang telah dicapai apabila sampai masanya. Contoh paling ketara ialah bahasa pengantar sekolah yang sepatutnya telah diubah dalam tempoh 10 tahun selepas merdeka.

Kurang tepat untuk mensetarakan orang keturunan Indonesia dengan pendatang China dan India kerana Indonesia dan Malaysia sememangnya terletak dalam Nusantara atau disebut juga sebagai Alam Melayu. Pemisahan kedua-dua negara ini adalah kesan kehadiran penjajah Eropah di rantau ini.

zydon said...

Salam Sejahtera Tun,

Jutaan terima kasih kerana menerangkan sejarah dan formula kerajaan semenjak merdeka mengenai kaum berbilang-bangsa di Malaysia.

Saya mula menyedari segala permasalahan yang ada sekarang dapat diselesaikan bila kami sabagai rakyat menyuarakan permintaan dan keputusan kami melalui wakil yang kami pilih secara majoriti didalam pilihanraya.

Dapatkah Tun memberikan kami nasihat, bagaiamanakah kami sebagai rakyat dapat memastikan suara kami sampai ke dalam dewan Parlimen agar segala permintaan dan permasalahan kami dapat dibincang dan diselesaikan secara demokrasi?

Juga mengenai apakah kategori perkara-perkara yang bersesuaian untuk disalurkan melalui wakil-wakil kami dari ahli Dewan Negeri dan juga Parlimen.

Akhir sekali, bolehkah kami sebagai rakyat setelah melihat prestasi pemimpin tertinggi negara yang amat tidak memuaskan mendesak melalui wakil-wakil kami ke Parlimen menuntut agar pemimpin ini meletakkan jawatan dan memilih pemimpin baru yang lebih berdisplin serta cemerlang untuk melaksanakan amanah-amanah kami dalam memajukan dan menjaga kedaulatan negara?

Diharap Tun dapat memberikan perhatian terhadap soalan ini kerana pada pandangan saya, hanya sudah tiba masanya kami sebagai rakyat Malaysia menggunakan saluran yang betul secara efisen untuk memastikan kesejahteraan negara kita.

Kenny said...

It takes true understanding of wealth disparity amongst ethnic groups in Malaysia; in the past we did understand the issue and tackled it in a fairly effective way.
Yet today leaders of Malaysia need to focus more on - transparency.
Do our leaders know exactly how much disparity is there still?
Were there measurements carried to again re-examine the effectiveness of NEP?
Do we all know NEP is still functioning the way it’s intended to be or has variables changed?
Were there preventative measures in place to stop biased and withheld information from the government regarding wealth disparities?
Again Tun, have you considered political influence disparities in Malaysia? Wealth disparity cannot be tackled effectively without overlooking beyond economic factors. Political factors do play an important role here, every leader has their own bias towards certain areas, considering your discussion, do you think Malaysia’s leadership today consists of disparities in ethnic interests?
What is there in place to stop these conflicts of ethnic interests beyond economical factors?
Me being a under graduate studying in Melbourne has often asked these questions again and again, lacking of answers, actions, vision, strategy from the leadership of Malaysia has been making me confused what is there for the future of Malaysia?
I can’t see a bold vision that excites me, yes Wawasan 2020 has been there for a long time, yet noticing that majority of those efforts are making Kuala Lumpur a first world state and leaving the rest of states maintain a third world category has been disappointing.
This raises the question of disparity in regional development. What causes this? NEP? Again I don’t know.
But again, besides blaming on the leadership of Malaysia, are Malaysian’s themselves working on this disparity themselves at all? We can’t change everyone unless we change ourselves, are ethnic groups in Malaysia changing them to be more accepting working out solutions together?
There’s so much more I want to write but somehow, I don’t know how much respond I can get from these questions, I’m expecting none at all to be honest.

NazirulNaim® said...

NEP objective:
my lecturer said,
1. overcome poverty
2. restructure society

but i think there is a gap of distribution income among Malaysian citizen. because public sector still get the rise but private sector income still at the same level. how come to overcome poverty. and regarding to restucture society, malay still at rural area and chinese mostly at urban area.

that's i learn during my ecomal classes

p/s: Tun, can i use your words for my assignment..hehehe..just kidding..

Pulau Sibu said...

Multi-racial society should not be the source of poverty and economic imbalance. I think, first, it is important for the communities within a race to stand up to help their people.

Within the Chinese community, there are super rich and poor people. At least I viewed my own family as very poor. We did not have electricity and water supply. All the kids crowed in a room. When it rained, the water fell from the roof. The rich Chinese have the big mansions, Mercedes and maids. What can we say? We have to accept the imbalance because of our birth. We can only work hard, study hard, in changing our fate. I envied those who were born in a rich family or as bumiputra so that they enjoy all the special privileges and rights. I envied others for being sent to study overseas, whereas for myself, no one in Malaysia is going to give me full scholarship like that. As a result, I really appreciated every bit of items given to me that helped to change my life.

In the Dayak or Malay communities, there are also super rich and very poor people. I should blame the rich for not helping the poor. Iban/Dayak situations are more familiar to me. Once the Iban politicians became rich, how often do they go back to their long house to look at their people? The rich, irrespective of their racial origin, would just be concerned in how to make themselves richer.

Do you think the NEP did the right thing? It might have been useful in the beginning, but was abused later on. This is like the communist system that was supposed to be great in creating a society having everyone of equal status, but was abused. The politicians started to hijack communism and make it a single party government. The government became corrupted and eventually leading to the downfall of communism. I am glad that former Soviet Union and Eastern Europeans systems are now gone.

NEP is in a way similar to communism because a good system in theory has been abused. The leaders in UMNO are abusing NEP to generate their own wealth. How much do these leaders care about the fellow poor Malays or Iban/Dayak? As a result, UMNO will end up as former Soviet Union soon, moving along the path of extinction.

Education changes the mentality of people. Some communities are taught as a part of culture to help each other. In certain communities, we find that the rich ones are obligated to donate. The Jewish people share this kind of excellent mentality. Whenever you have a big Jewish community, they will be excellent school system. In early days eastern Europe, I don't think they ever got free help from the government, but the people do it themselves. The role of the government is better to educate the people in general, to teach them how to survive instead of to supply them with free food.

Race should not be an item when you talk about economic imbalance. The imbalance occurs in all communities irrespective of race. We need to help the poor people, but the help should not be based on racial origin.

Redhuan D. Oon said...

Tun,
No matter what you say, and no matter how much we like to read those words from an ex PM who has architect the Malaysia we enjoy today despite all that, it is still a racial card and there will be racial undertones.

Indeed there is one thing we cannot eradicate which is one's ethnicity and a formula that is better than all the rest is sought and attempted.

But there are those who took it for granted, all ethinc groups included. Those who benefited from NEP took it for granted that it is their birth-right without struggling further for it or use it for national purpose. Do they setup programs on their own from their millions to help the other groups? Rare to find if any.

The other groups also took it for granted that they benefited nothing from stability and national growth. Do they feel lucky been in Malaysia. Again, only the silent majority knows it.

We should refer to the Father of all Revolutions which is the French Revolution at one time in the past. At that time all their intellectuals and grassroots came out and up to topple the monarchy and then setup the most englightened and transparent government.

It ended with 40,000 executed for treason against the people. Many were beheaded at the guillotine including the people who started the revolution and even the person who help introduced the guillotine!

I remember Anwar told me in 1981. There can be no revolution in Malaysia, not by the Malays. We have to accept reality.

Perhaps the time has moved.

Redhuan D. Oon
padi-
malaysia

TRXpredator said...

Salam Tun,
saya amat setuju mengenai pandangan Tun.DEB masih lagi relevan hingga ke saat ini tetapi perlaksanaan dasar oleh kerajaan kini telah lari dari matlamat sebenar!sektor ekonomi dimonopoli oleh kaum bukan melayu sebanyak 80peratus tetapi kerajaan kini tidak sedikitpun membantu malah memburukan lagi keadaan!13Mei mungkin berulang jika keadaan ini berterusan!Kami berharap agar Tun terus berjuang demi bangsa dan negara..

kulaan said...

Assalamualaikum....

Tun dan Blogger semua kita sudah kehilangan taring dan kesatuan bangsa telah terhakis..

Apabila Pergerakan Mao dan golongan yang sepertinya mula menguasai Parlimen, maka raja hanya tinggal dalam kenangan sejarah. Raja terpaksa meninggalkan istananya dan memohon simpati rakyat.
Rakyat pula seakan-akan berpesta meraikan kejayaan menumbangkan rajanya. Inilah pengajaran paling besar yang perlu diambil iktibar oleh rakyat berbilang kaum di Malaysia khususnya orang Melayu.
Perlu diingat bahawa rakyat Nepal sebelum ini adalah orang yang taat kepada rajanya tetapi hari ini mereka bersorak-sorak kegembiraan meraikan tumbangnya tonggak kekuasaan mereka.
Apakah pelajaran yang dapat kita ambil daripada peristiwa ini? Kepada orang Melayu, raja adalah simbol perpaduan dan perlindungan kepada rakyat. Raja disebut 'payung negeri' iaitu institusi yang bertanggungjawab menjadi tumpahnya kesetiaan rakyat.

Di dalam Rukun Negara, prinsip kedua menyebut, "Kesetiaan kepada Raja dan Negara." Maka raja kekal mewarisi pemerintahan dari dahulu hingga kini.
Selepas merdeka, negara kita mengamalkan pemerintahan Raja Berperlembagaan yang mewujudkan suasana aman dan harmoni dalam negara kita.
Apa yang kita harapkan jangan ada pihak yang cuba memperkecilkan institusi beraja di Malaysia. Rakyat dan raja mestilah dalam keadaan berpisah tiada. Tiada rakyat, tiadalah raja. Begitulah sebaliknya.
Jangan mempersendakan raja khususnya dalam hal ehwal pentadbiran agama Islam. Pemimpin dan raja mestilah sentiasa berbincang mencari jalan terbaik agar rakyat dan negara terus kekal harmoni.

Apabila raja dan rakyat tiada sepakat, maka berlakulah peristiwa hitam sebagaimana yang terjadi kepada Raja Gyanendra. Sebuah kerajaan yang lama akhirnya luruh di tangan rakyat. Rakyat pula janganlah bangga menjatuhkan rajanya.
Kita lihat banyak negara-negara maju masih mengekalkan sistem monarkinya. Mereka bangga berdiri di atas tradisi dan warisan sejarah rajanya yang panjang.

Perkara di atas tidak mustahil akan berlaku Di Malaysia sebab Anwar Ibrahim pernah kata bahawa Malaysia bukan orang melayu saja yang punya tetapi semua orang punya dan bisa lakukan apa-apa jadi boleh jadi hak milik orang walaupun orang melayu/bumiputra bersusah payah membuka penempatan awal dahulu....Seperti Raja Lawak Astro berkata LU FIKIR LA SENDIRI.

nodark said...

Pejuang Melayu. Sila layari
pembelamelayu.com

Mungkin bahasanya kasar tp tidak sekasar laman2 proDAP. Saya rasa web ini tepat dan ikhlas.

Redhuan D. Oon said...

Kita sering menghadapi kritikan apabila bercakap tentang ras dan kaum. Maka lebih baik mengelakkannya sekiranya tidak ingin membincangkan secara tenang.

Itu mungkin antara sebabnya Akta Hasutan diadakan yang melarang menyentuh perkara ini sama sekali.

Sama seperti isu Palestin dan Israel. Kedua-dua pihak saling salah-menyalahi antara satu sama lain. Sudah 50 tahun mereka berperang. Sampai kiamat pun tidak nampak jalan keluar kerana tiada perubahan dari segi taktik perang mereka. Seharusnya mereka henti berperang. Tetapi sekejap sahaja dan mereka akan sambung balik secepat mungkin.

Di Malaysia, darah kaum kita adalah darah campuran Asia kebanyakan. Lagi tenang dan pendiam. Tidak suka perang dan lebih suka berkasih-sayang.

Lihatlah keadaan pasca PRU12 yang lepas. Walaupun keputusan mengejutkan, begitu tenang dan santun secara relatif. Tidak ada huru-hara yang tercetus. Tidak macam negara-negara lain yang sedang PRU.

Kenya perang saudara sejurus selepas PRUnya. Zimbabwe krisis dan tidak selesai PRUnya. Nepal revolusi. Myanmar merana walaupun ada kutipan suara. Amerika Syarikat tidak menentu dengan kesengitan perlumbaan PRU calon demokrat presidennya yang melibatkan seorang calon kulit hitam yang dikatakan tidak menyukai dasar Washington mengenai Perang dan Iran.

Malaysia bukan sahaja tenang, tetapi bebas bersuara dan mengkritik memanjang terhadap kerajaan. Malah kerajaan negeri pembangkang turut dikritik oleh pembangkang baru!

Nampaknya kita akan kekal sedemikian sehingga PRU13. Sekali lagi kita mengharapkan semangat sedemikian berterusan tanpa melihat kad ras sebagai satu perkara negatif.

Sekiranya sesiapa memainkan kad ras, yang lain seharusnya tidak melayan kerana kad tersebut bertujuan untuk mencetuskan huru-hara dan pergaduhan tidak henti-henti demi kepentingan sebelah pihak dan bukan semua pihak secara bersama dan bermuafakat.

Sistem yang ada sudah ada sekian lama dengan berjaya. Hendaklah diteruskan dan diperbaiki secara sistematik dan salah satu cara terbaik adalah menerusi undang-undang dan pembikin undang-undang di Parlimen.

Redhuan D. Oon
padi-
malaysia

peTualang said...

Askm.w.b.t

Tun, ada ke patut ADUN Morib panggil saya petualang walaupun saya undi dia dlm PRU-12.. isk... tak patut, tak patut! Ni semua umno punya pasal la ni.

Letting the time pass me by said...

Assalamualaikum Tun Dr. Mahathir,

Terimakasih kerana berkongsi dengan kami mengenai definisi Masyarakat berbilang kaum...

Beruntung kita rakyat Malaysia kerana ade negarawan yang sentiasa menyajikan corak pemikiran baru hampir setiap hari..

Mungkin melalui tulisan-tulisan ini orang kan lebih faham dasar-dasar Tun selama ini...

yiemega said...

Ayahnda Tun,

Anaknda amat bersetuju dengan pandangan ayahnda dan tidak keterlaluan kalau anaknda katakan yang pandangan ayahnda itu adalah pandangan yang benar.

http://suaragenerasimuda.blogspot.com

Andrew said...

Tun,

I have to disagree with you. The NEP is a problem because it is race-based, and if we had implemented a policy based on income instead of one based on race, we'd be much better of today.

Surely, it is (relatively) easy to identify the poor in this day and age where bank accounts, etc. are all computerized. Why then are we still trying supporting an affirmative action policy based on race? This will only result in situations noted by Tun, where poor Chinese students are rejected scholarships in favor of rich Bumi students. Instead, we should be supporting the poor, regardless of ethnicity.

Through an income-based policy, if the majority of poor are the Bumi, then they will naturally get the majority of the funding; however, once they make it in life and become successful, that funding is naturally withdrawn and given to other poor people. Contrast that with the situation today, which gives funding to Bumis regardless of their financial situation; this is what most Chinese/Indians are irritated by, and this is why I will not vote BN again until this policy is corrected.

abHan said...

Saya sekarang tinggal di Australia dan kawan saya dari Indonesia bertanya mengapa kaum bukan Melayu di Kuala Lumpur tidak bercakap dalam bahasa Kebangsaan. Malah orang Melayu sendiri lebih senang berbahasa Inggeris dengan orang bukan Melayu.Saya berasa malu dengan komen tersebut.

Membaca artikel dari blog ini, saya tertanya, adakah mereka yang melaung-laungkan konsep 'Bangsa Malaysia' itu menghantar anak-anak mereka ke sekolah kebangsaan? Saya pernah bersekolah di sekolah kebangsaan dan saya tidak ada seorang pun kawan berbangsa Cina dan India semasa di sekolah, kerana ada dua orang sahaja budak perempuan India dalam sekolah tersebut.

Anonymous said...

Salam Tun,

Berjuang hingga ke garisan terakhir. Mengalah dipijak. Berasing diperhati. Banyak pilihan.

Salam Tun.

pk said...

Dear Dr M,

"The Malay, Chinese and Indian leaders of that time agreed that the disparities in wealth between the races must be corrected."

..... Totally agreed! .....

NEP is likened to cigarettes addiction
..... if we don't look into it and improve it, it will still be the same come another 50 years!
..... with more excuses to prolong it.
Come on let those people grow up and be independence!

IZZO said...

Bangga Saya Anak Malaysia

Beskal Emas Tua said...

Assalamualaikum Tun.
Saya setuju dengan Tun. Prinsip DEB adalah amat bersesuaian dgn negara berbilang kaum seperti di Malaysia.

Saya cuma harapkan agar kita semua warga Malaysia sedar, DEB itu adalah suatu penyelesaian sementara untuk atasi masalah jurang yg wujud di antara kaum. Selebihnya setiap kaum itu sendiri kena berusaha meningkatkan kualiti diri untuk berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah bersama kaum yg lain. Pada ketika itu barulah rakyat Malaysia tidak memandang dan membezakan seseorang dengan warna kulit, sebaliknya memandang kemampuan seseorang warganegara Malaysia itu membawa Malaysia beribu tapak ke hadapan, mengejar negara2 maju yg semakin mahu meninggalkan kita.

Bersatulah kita di bawah panji Malaysia. Sama2 melihat bendera Malaysia berkibar megah di dunia. Jangan melihat orang lain dengan warna kulitnya. Sebaliknya lihatlah jauh ke dalam hati2 mereka.

Jauh di dalam diri kita, kita memiliki satu hati, satu jiwa. Jiwa dan hati yg mencintai Malaysia. Kita bukan hidup di negeri asal nenek moyang kita, tetapi kita bersama berkongsi nikmat menjadi warga Malaysia.

Saya lahir2 tidak melihat bendera China, India, Indonesia di hadapan mata. Lahirnya saya melihat bendera Malaysia berkibar megah di angkasa.

Buangkanlah sikap perkauman dalam diri, dan semaikanlah suatu semangat mencintai bangsa Malaysia.

anaklangkawi said...

Tun,
I know what are u trying to get the reader to think.. its a good thinking.. but some ppl are in denial.. they dont know that this very little thing that holds the community is actually helps the community.. there is no stress by the bumi's having special rights & NEP.

By taking this rights out it just makes malaysia moreless backwards to the 1969 era.. if this kind of issue been playing on non-bumi's mind & been raised constantly i can bet the black day can emerge again & it will be even worst than before.. the majority race still in poverty status of mind.. only 30% of the economic wealth been held by bumi's.. Which 1/2 of the 30% is due to the GLC..
the target still far from beyond.

i'm shocked to se demands by non-bumi's asking stuff even some of them cannot essimilate well to be malaysia.. some of them even dont know how to speak well in Bahasa..
even some YB's insist to assimilate with malaysian's protokol like wearing songkok for official functions.. but still having the guts to raise out voice to asking this & that..

I dont see eliminating this rights will solve things.. i will make it worst.. I hope the government dont fall for the demands by certain parties..

p/s:- I'll be the 1st one who will be against it if that happens.. no matter what it cost..

mr-aizuddin said...

Assalammualaikum Tun,

Alhamdulillah.. Good explaination from you Tun about this topic and mainly I can see NEP. As much as I understand, it does have its advantage and disadvantage as what you have written in this article.

I totally agree with you that in this multi-racial country, we can't change the ethnicity and religious belief. So, the best we can do is to make adjustment in other aspects so that the Bumiputera and non-Bumi will have balance and equal opportunity in term of all aspects especially the economy level.

But it is quite disappointing for me to see so many of them who gain the benefit from NEP, did not appreciate this privilage and misused it. So, many of them after becoming a successful person, they go for better offer in another country and pay tax for that country instead of the country that had given so much help. Instead of helping the remaining poor group of ppl in M'sia, they chose to migrate to another country and get the citizenship there. This is totally not the purpose of NEP and I can say these kind of ppl 'tidak tahu malu dan tidak mengenang budi'. I think we should have ways to control this from happening. Else, the objective of NEP can never be achieve and it will led to more hatred towards this NEP.

But alhamdulillah, from this NEP, such a generous and humble guy like Tan Sri Mokhtar Al-Bukhari is here to help the other poor group of ppl. If only those ppl who gain a lof from NEP can be thankful enough to do like what Tan Sri Mokhtar Al-Bukhari did, I guess a lot of problem can be solve and number of poor ppl in Malaysia can be reduce tremendously.

Anyhow, I will always support you Tun. We are so desperate to have more leaders like you to lead this country. If only you can be the Prime Minister again.

Anonymous said...

Assalamualaikum Tun.

Saya bersetuju dengan pendapat Tun tentang memastikan bahawa negara kita perlukan rakyat berbilang kaum yang menghormati di antara satu sama lain.

Walau bagaimanapun, pada fikiran saya, tidakkah kerana kita mahu mewujudkan kestabilan, kita telah terlalu memanjakan kaum cina dan india hingga mereka berani mencabar ketuanan Melayu?

Berkata begini dengan merujuk kepada DAP yang melaungkan slogan Malaysia for Malaysians, mereka2 yang berani mempersoalkan tindakan Raja-Raja Melayu, Hindraf, serta lain-lain lagi?

Semoga Tun menjaga kesihatan dengan baik.

Dzull

Samuel Goh Kim Eng said...

We must not use unfair methods
To try to be 'selectively' fair
Without using creative sound objective methods
It's glaringly unfair in certain policies to be 'fair'

(C) Samuel Goh Kim Eng - 040608
http://MotivationInMotion.blogspot.com
Wed. 4th June 2008.

Poh said...

Dear Tun,

You used the word 'misapplication". Yes I too agree that the NEP was and still is misapplied.What I cannot understand is that your government knowing that NEP is misapplied allowed it to be so?

Poh

Zainal A. Kasim said...

Tun,

Saya setuju dengan "ChewChew" tentang orang Bangla, malahan Myanmar yang lebih fasih berbahasa Malaysia daripada orang lain yang lahir di sini.

Kita di sini bukan sahaja tidak berminat dengan usaha untuk melahirkan bangsa Malaysia, sebaliknya berselindung di dengan budaya sendiri, bahasa sendiri dan sekolah sendiri.

Mungkin kita perlu drastik! Tetapi beranikah kita?

http://c-bok.blogspot.com

Tayadih Maysia said...

YBhg. Tun,

Bagi saya, sebagai rakyat Malaysia perlu bagi kaum-kaum minoriti supaya mengambil aspek kebangsaan sebagai teras dalam kehidupan mereka. Dari aspek bahasa misalnya, berapa kerat kaum cina yang boleh berbahasa malaysia dengan fasih dan baik? boleh menulis dengan baik? berapa kerat kaum minoriti terutamanya cina dan india menggunakan bahasa kebangsaan di rumah atau berkomunikasi sesama mereka? Belum lagi mempersoalkan tentang penerimaan bahasa kebangsaan di sekolah dan di tempat kerja. MIsalnya, berapa kerat syarikat swasta di negara ini menggunakan bahasa kebangsaan sebagai bahasa rasmi mereka?

PWN Consultants, Malaysia. said...

Bismillah..

Salam AyahBonda Tun,

Mungkin kita boleh lihat NEP dari sudut lain juga,
Di mana ia bukan sahaja boleh membantu kaum bumiputera keluar dari peratus 'bangsa miskin' yang ketara,
Malah di masa yang sama, menyatukan sekelian kaum dan bangsa
Dan benar-benar menjadikan Malaysia aman sentosa

Pendapat:
1. Peruntukan turut diberikan kepada syarikat yang dimiliki bersama oleh 1 nonBumi 'yang telah berjaya' dalam perniagaan dan 2 atau lebih Bumi yang ingin beliau 'didik' dalam bidang perniagaan:
ini boleh mengelakkan 'alibaba' yang hanya inginkan 'laba tanpa usaha'; dan menggalakkan pendidikan yang benar-benar berlaku; serta merapatkan lebih ramai Bumi & NonBumi dalam perkongsian, ikatan persahabatan, dan kasih sayang, hatta mewujudkan 'Malaysian' yang sebenarnya.

2. Insentif mungkin juga boleh diberikan kepada syarikat nonBumi/foreign yang ingin mengambil syarikat Bumi dengan MOU yang benar-benar bercorak simbiotik atau bersifat 'mendidik' yang ketara.

3. Banyak lagi cara atau ide seperti di atas yang boleh kita perah dan cadangkan demi tujuan 'Membasmi Kemiskinan' dan 'Menyemarakkan Perpaduan Antara Kaum' dalam erti kata yang sebenar..

BlackHat:
Seperti biasa, pasti akan ada segelintir yang akan cuba
1. mencari jalan mudah, atau
2. mengambil kesempatan demi kepentingan diri.
Maka usaha untuk menanamkan 'mistake-proof' bagi mengelakkan perkara-perkara di atas perlulah diusahakan dengan jujur dan teliti. Agar pengurusannya penuh dengan ABC (amanah, bersih, & cekap). Sekiranya ketelitian ini berjaya, pengurusannya boleh digolong dalam kategori 'self-managing' tanpa banyak campurtangan kerajaan (mungkin kerajaan hanya perlu melakukan pemantauan hasil, dari semasa ke semasa, demi mengesahkan kesan 'simbiotik' atau 'didikan' yang telah dipersetujui bersama).
Pada masa yang sama, kerajaan turut boleh belajar dan terus memajukan sistem pentadbiran negara.

Dear Everyone, please remember this:

'IDEAs' is actually one of the natural resources that will NEVER finish.

If we know how to continuously encourage/extract it,
and then channel it correctly,
and then create the right technology to serve it,
and then create a path to benefit from it,
and then create a formula to devide its benefit to further encourage all the above thus self-managing,
and then keep optimizing the system to govern it all,
NATION will cease the needs to tax its public,
WORLD will cease dependencies on oil,
thus together we could actually STOP ALL WARS.

LEARN IT, THINK IT, DO IT,
and one day we will BREATHE IT.

Godwilling.

Peace
arushah

As said...

Dear Tun,

I’d like to share my experience, relating to the topic you discussed. I grew up in a rather multi racial community having friends from different races, played together without realising the ethnic differences we have.

I was only aware of such racial differences and other racial dissatisfaction over another when I entered secondary school through discussion I had with friends and sometimes teachers of different races (as we become aware of how different the treatments we get in some areas like education post SPM).

As I entered boarding school where majority are of the same race, I find it odd hearing my fellow friends of the same race referring to another friend of a different race, by the race and not by their name. This, I think resulted from the lack of interaction between different race.

Hence, being an indigenous people, as you said it, I’m more appreciative of what I received through NEP and studied hard and now, work hard as I know what ever I received from the government come with an objective, which is to improve our lives, so that racial disparity can be minimised, at least.

And , I don’t really agree with some when one abuses it in a manner that they don’t give a 100% effort when they get these benefits but keep asking for more. Hanya kerana nila setitik rosak susu sebelanga. These people attitudes, at times, causes conflicts among us Malaysians.

But what I can see is that it is important for us all to be socially mixed with one another in our daily lives so that we understand each other better – to be a harmonious multi racial community.

Anonymous said...

kewujudan masyarakat berbilang kaum di malaysia sebenarnya amat memberi manafaat. pertukaran budaya dan ilmu sesama mereka. yg membuatkan satu kaum itu ketinggalan kepada kaum yang lain adalah disebabkan oleh mentaliti. itu pendapat saya.

halimah said...

Affirmative Action (AA) in Malaysia should never have been called special Malay/Bumiputera rights!

The term in itself is pompous and discriminatory! The Malays are made to feel they are the chosen people, the master race, the Tuan in post Merdeka as they were in pre colonial days!

This has had the effect of making the Melayu Baru complacent and cocksure! BODOH SOMBONG kata orang!

Post Merdeka Malay superiority/supremacy (ketuanan Melayu) has aroused the resentment of the Chinese and Indians who feel that their status as rightful citizens of the country should no longer be seen against the immigrant position of their forefathers.

Affirmative Action must be rebranded and projected as all-encompassing (of all ethnic groups). To be deserving of AA the criteria must be described in economic terms such as basic wage or income, occupation, number of dependents etc. Ethnicity should only be factored in as a feature incidental to economic status.

Then Tun, we might see the makings of a fairer and more democratic nation in terms of its economic policies and wealth distribution efforts.

Then only can we proudly declare that the socio-economic disparities are being honestly tackled.

Then perhaps, the confidence of the Malays vis a vis the other ethnic groups will be strengthened. They can hold their heads high when they know that like the other groups they have deserved the government aid and support.

To me its really demeaning for the psyche of a people to be constantly mocked and blamed for being the favoured group. SOMBONG BODOH is quite horrible!

When the government is seen to be fair in its policies and statements
the multiracial society will be appeased and (real not professed) interracial integration takes place.

However, while socio-economic differencess can be addressed by policies that aim to eradicate abject/absolute poverty, relative poverty/disparity will remain.

I believe the relative disparity between the rich urban areas/people and the poorer rural areas/people can be narrowed down but never eradicated!

While policies can aim at equitable distribution of wealth, people are never equal!

God makes sure of this to test human ingenuity and sincerity!

dinisme said...

Salam Tun,

Saya sangat setuju dengan pandangan dan pendapat Tun. Sememangnya dunia memerlukan pemimpin seperti Tun.

Semoga Tun sihat sejahtera selamanya..

Dinisme

dark z4h4r said...

Saya sokong dengan pendapat Tun 100%,

Begitulah sepatutnya cara DEB dilaksanakan. Tetapi dalam kepimpinan kerajaan ketika ini,

kaum melayu semakin kurang perolehan kekayaannya berbanding kaum cina dan india yang semakin terus meningkat. walaupun terdapat sebilangan kecil kaum melayu yang kaya raya dan sebilangan kecil kaum cina dan india yang miskin dan yang lain adalah sederhana.

Tapi Tun, ada satu kaum lagi yang semakin kaya dan terus mengumpulkan harta sebanyak yang boleh....tapi ini kaum minoriti...
Kaum Badawi dan keturunannya..

dan juga pengampu... yang seangkatan dengannya.

Raj maniam said...

Sir, your untiring energy has made Malaysia a economic power house and a nation to be proud of inspite of all its political comotions.*(Wich country has no political differences.)Lucky we are not in you friends Mugabes country!
What intrigues from your articles is: Since when did the Malays become the indigenous people of Malaysia.History states something else.Please explain?
Regards.God bless.
Rajputrra.

Unknown said...

Assalamuaalaikum

Betul Tun, saya amat bersetuju dengan apa yang dikatakan TUN.
kita sebagai rakyat Malaysia harus rasa saling menghormati dan menyayangi , barulah negara akan aman. Ni tak ada pulak yang suka nak menyemarakkan api perkauman.

Apa pun Tun,sama-samalah kita mendoakan yang terbaik.

Sokong 100%. Semoga Allah merahmati Tun dan keluarga.

Wassalam

sadong bong said...

tun,
tahniah tun.satu lagi tulisan yang bagus dan pandangan yang bernas daripada tun.
saya akui mempunyai jiran-jiran yang kaya adalah lebih baik untuk semua.konflik kaum,jenayah,masalaah sosial dll,akan berkurangan.saya sangat bersetuju kekayaan negara ini dinikmati oleh semua kaum.yang masih miskin dan mundur harus di bantu.pogram-pogram mesti diatur,dasar-dasar mesti di gubal,untuk mempertingkatkan pendapatan mereka yang masih ketinggalan ini yang kebanyakan berada diluar bandar.
apakah erti mendapat status negara maju seandainya 50% masih mundur.saya tinggal di kampung dan berniaga.95% penduduk adalah melayu.kebanyakannya pekebun dan nelayan.tahap kemiskinan masih tinggi...

dinisme said...

Salam Tun,

Saya sangat setuju dengan pandangan dan pendapat Tun. Sememangnya dunia memerlukan pemimpin seperti Tun.

Semoga Tun sihat sejahtera selamanya..

Dinisme

Ruzila said...

Salam Tun,

Tun seorang yang menjadi idola saya sampai bila-bila.

Pendapat saya, perpaduan kaum boleh didekatkan dengan hanya menggunakan satu bahasa iaitu bahasa malaysia. Kewujudan sekolah pelbagai jenis kaum perlu dilupuskan walaupun ianya agak sukar untuk dilakukan.

Unknown said...

Salam Tun,
Saya sangat bersetuju dgn apa yg ditulis dan dikatakan oleh Tun. Generasi hari ini perlu menoleh semula dan mempelajari sejarah penubuhan Malaysia. Juga perlu 'review' semula perjalanan kisah2 tokoh dlm sejarah. Parameswara,dan lain2. Saya dpt perhatikan pd masa skrg ini, ramai golongan muda tidak berminat untuk mempelajari dan mengetahui sejarah negara sendiri.Ini amat memalukan, dan besar kemungkinan suatu hari nanti sejarah negara kita akan berada di muzium sahaja. Sepatutnya dalam terus melalui kehidupan di bumi Malaysia ini, setiap orang tidak kira berbangsa dan beragama apa, mereka sepatutnya bertoleransi kerana setiap warga mempunyai hak masing2. Betul kata Tun, bahawa masyarakat berbilang kaum di Malaysia saling perlu memerlukan antara satu sama lain. Ini termasuklah dalam bidang ekonommi, sosial, dan politik. Tidak ada sesiapa pun berhak untuk menindas kaum2 lain, kerana perkara ini jelas menunjukkan kezaliman. Kita perlu ingat bahawa keamanan, kemajuan,kesejahteraan hari ini dirintis oleh pejuang kemerdekaan,nenek moyang kita yang bersatu padu memperjuangkan kemerdekaan daripada penjajahan Inggeris. Dan apakah kita ingin mereka menangis di alam barzakh melihat anak cucu sendiri memusnahkan pengorbanan mereka? Kita perlu sedar jalan telah dirintis dan untuk memastikan segala matlamat kita tercapai, kita perlu kembali menilai diri, jangan terlalu asyik mengumpul kekayaan diri. Beringatlah sebelum nasi menjadi bubur!

HangNadim2020 said...

A'kum TUN,

I have to salute you on your prowess in explaining things to the masses in the 'language' that is easily understandable.

The facts you have laid-out,though it is reasonably understandable, they are those who refused to 'understand'. History has thus far, confirmed that Malaysian Gov's, approached by trying to balance-out economics and financial gap among the races is spot-on. There are no other multi-racial country who is as peaceful and as prosperous as MALAYSIA. Thank you for yr all yr help and assistance..

My wish is there will be more leaders like TUN for our beloved country!

Salute!

http://hangnadim.wordpress.com/

Anonymous said...

Dear Tun
We are 'Here in my home'...
When we call a place 'a home', then the place and everything inside it is our responsibility...how those things work,it reflects us...
Here are some lines from a song titled 'Here in my home'

Here in my home
I'll tell u what it's all about
There's just one hope here in my heart
One love undivided, dats what it's all about
Please won't u falling one by one, by one with me...

There's just one hope people...PEACE...

I'm proud to be Malaysian, even more when i grew up with u as the Prime Minister...

You have my full support Tun.
Take a good care of yourself..

hafiz said...

salam tun! saya setuju sangat dengan pendapat Tun ni. Walaupun kita (melayu, cina, india, iban etc etc) tak mampu dan tak bolehpun untuk menukar 100% budaya asal kepada satu, tetapi kita boleh terus hidup bersama sejak sekian lama. Walaupun tak selalunya tenang, bak kata orang, sedangkan lidah lagi tergigit itu bukan beerti kita akan terus tidak tenang... adik beradik dalam satu keluarga yang sama pun bergaduh. Apapun, saya berharap... dengan kebangkitan, revolusi minda pasca 8 mac ini... masyarakat Malaysia seluruhnya terbuka dan mampu untuk lebih prihatin,lebih harmoni, lebih toleransi dalam menusur arus kebangkitan ini. Hidup Malaysia! Hidup Anak Malaysia!

kucau said...

"You were the PM for 22 years and yet you didn't have the political will to put in place policies that would demand all "pendatang" to assimilate to a Malaysian way of life. Who is to blame now for our state of affairs?"

Lupa kah awak bagaimana nak buat sekolah wawasan pon ditentang oleh apanama tuh dong jiong ( kaum awak punya pertubuhan bukan? ) , macam mana lah pulak nak "assimilate" nih . Dah awak nie dah ready ker nak "assimilate". reti fasih berbahasa melayu?

15M4 said...

Salam Tun,

Saya paling sedih selepas baca artikel Tun, sebab Tun dah bersara
Kalau Tun Masih jadi PM dan masih lagi muda sekarang.. I Think Malaysia will be more prosper...

Saya doakan Tun Berdua terus sihat dan menjaga kesihatan...

Bangga Lahir di Malaysia dan Berbangsa Melayu dan Beragama Islam..

Unknown said...

Salam Tun,

Saya rasa selepas ini ada baiknya Tun mewujudkan kuliah/kelas secara online, khas untuk tajuk DEB/NEP ni ( NEP 101 ). Bukan apa, biar rakyat terutamanya non-bumi ni faham asal usul kejadian DEB/NEP yang kebanyakkan mereka tak sedar dan tidak benar-benar faham sebab musabab ianya dilaksanakan.

Juga kuliah seperti ini boleh 'refresh' minda PEMIMPIN-PEMIMPIN kita (tak kira le kerajaan or pembangkang) yang dah berkarat dengan sentimen-sentimen perkauman murahan.

Bak kata Tun dulu, Melayu mudah lupa, tetapi sekarang orang-orang Cina, India dan sebagainya pun dah lupa dengan sejarah negara ini atau memang mahu melupakan sejarah dan asal usul kejadian sesuatu perkara demi kepentingan mereka sendiri. Tak begitu Tun??

.Faris.Johari. said...

salam Tun,

the racial conflicts are always there, not at most of the neighbourhood.the conflict does not only stand for the term of fighting or any so physical usage.u can see the conflict of where malaysians prefer to show their arrogance or simply, putting away their looks.

even in the university enviroment, i can see there are groupings among particular ethnics which hardly for them to get mix around among each other, most of the time.the malays like to be with malays, the chinese with chinese n indians w indians, n so any other races.

i feel so sad , as i am a student, for why not we could have a normal conversation even to talk about our daily life? it is as if "dolls" enviroment definitely exist, as they like to be dolls & hardly to make greetings or interaction.

i am a malay and it's a fact that most chinese do excel in their studies.if the chinese got awarded with so many awards for their achievement,as they indeed should be credited for their hardworks,i think any other races,especially org melayu should stop floating in their fantasy world n have strong stand and effort to make the competition far more better!

just to my 2 cent,and u will always be my forever idol, Tun.

salam~

Lysendar said...

Dear Tun,

It is a very interesting topic. I would said that, only if the policy that can take every Malaysian into condisderation with regards of the races, it would successed. On the other hand, if Fairness also take into conderation, i think it would be glad as well. What do you think, dear Tun?? May god bless you..

Unknown said...

Assalamualaikum, YBhg. Tun.

Saya membaca tulisan Tun sejak sebulan lalu, dan dalam kebanyakkan hujah yang yg disampaikan, semuanya amat JELAS MUDAH DIFAHAMI dan SANGAT 'mengujakan' untuk menanti topik2 yang berikutnya.

Saya berpendapat, tulisan2 YBhg. Tuan, sangat wajar dan sesuai untuk dibukukan dandapat diperbincangkan di semua peringkat oleh semua kaum. Sekiranya semua ilmuan atau cendekiawan kaum2 di Malaysia dapat 'duduk' membincangkan perkara yang diutarakan dan melihat aspek yang POSITIF dalam hujah yang diketengahkan, saya percaya PERBEZAAN sosioekonomi, politik, budaya dan lain-lain dapat dikurang kalau tidak dihapus sekalipun.

Ini kerana, semua kaum berkongsi matlamat yang sama iaitu HIDUP DENGAN AMAN DAN DAMAI SERTA MENIKMATI KURNIA TUHAN DIBUMI YANG TERCINTA DAN DIRAHMATI INI.

Selamat Sejahtera Malaysia.


Mohd. Hata Arabi

anak-anak Malaysia said...

Saya adalah generasi yang merasai era tika Tun menjadi PM Malaysia. Setiap kali ucapan Hari Raya, Hari Kebangsaan, Tahun baru Cina or Deepavali di kaca TV secara live saya pasti amati dan ikuti dngn sepenuhnya. Ternyata Tun meant what u said...no rethoric all said all practiced approach for country's betterment. Malaysia was busy to achieve goals u set. I am not keen to hear current PM broadcasting live anymore.

Sarah Lim said...

YABhg Tun

Selama ini saya memang hormat kepada Tun dan sampai sekarang juga saya amat menghormati dan menghargai usaha Tun untuk memperbaiki keadaan Negara ini. Namun, ini tidak bermakna saya setuju dengan pendapat Tun sepenuhnya.

Malaysia--negara masyarakat berbilang kaum! Saya begitu bangga saya berasal dari negara yang indah ini terutamanya, apabila berada di luar negara, bangga kerana masyarakat berbilang kaum ini 'masih harmoni'! namun, kita tidak boleh terikat kepada 'hormani permukaan' ini! Saya pasti semua orang sini mempunyai kawan baik Melayu, India dan Cina. Semasa sekolah rendah, saya memang tertarik apabila membaca buku di mana kawan baik mesti ada nama seperti contoh:Fatimah, Ah Meng dan Muthu adalah kawan baik.

Namun, pada realitinya, kita semua tahu dan faham wujudnya masalah dalam masyarakat harmoni ini. Apakah masalahnya?? Sudah tentu ada banyak tapi boleh dikatakan asalnya dari incident 513 dan dari situ lahirnya NEP. NEP bukan lahir tanpa apa-apa sebab. Sememangnya pada latar belakang itu, ia memainkan peranan tertentu! untuk meredakan keadaan dan membantu masyarakat 'Melayu Miskin' "pada masa itu". Maka, NEP/NDP telah menetapkan dasar matlamat dicapai dalam masa 20 tahun! Saya tidak menafikan terdapatnya kebaikan dalam dasar ini, namun, peluang itu adakah digunakan secara baik dan adil?? Setahu saya, Golongan Melayu Kaya semakin kaya, golongan miskin tidak adak banyak perubahan dan sekiranya Malaysia adalah sebuah Negara masyarakat berbilang kaum , saya ingin tanya Tuan mengapa kita perlu MEMBEZAKAN kaum Melayu, Cina dan India dalam membentuk dasar Negara??? Sedangkan Negara berusaha untuk melahirkan kaum masyarakat identiti MALAYSIA!! Integrasi Nasional?? vs NEP yang berdasarkan kaum Melayu!! "PERCANGGAHAN" yang begitu besar! kalau NEP berhasrat untuk membantu golongan miskin biarlah ia menjadi adil! menetapkan semua golongan miskin mendapat peluang sama dan bukannya golongan kaum! Kalaulah Tun bukannya berasal dari kaum Melayu dan adalah kaum India,, apakah Tun akan rasa?? Kita, Melayu, Cina dan India semua telah berusaha membangunkan negara ini sejak "MERDEKA", namun hak-hak kami kenapa tidak serata??? NEP(sekarang NDP), golongan Melayu mengatakan ia satu hak istimewa dan mesti dikekalkan dan dipertahankan (setahu saya sebenarnya tiada akta tentang keistimewaan hak orang Melayu) sementara itu, Cina dan India berusaha untuk 'menghapuskan' NEP/NDP.

Mungkin sudah sampai masanya kita perlukan perubahan, bagi saya ini adalah faktor kejayaan parti pembangkang kerana struktur parti memimpin sudah tidak mampu lagi berfungsi dan peranan yang diperlukan. Bagi saya, masyarakat kini bagaikan diancam oleh parti memimpin, sekiranya kita tidak mendengar dan turut kepada mereka maka anda tidak dapat 'layanan baik'! Tidahkah ini sesuatu yang pelik? Kita yang memilih mereka , mereka patut sebagai wakil kita dan menyampaikan hasrat kita dan bukannya memberi perintah dan mengancam kita!

Kita perlukan perubahan! Mungkin NEP bukan perlu dihapuskan, namun ia boleh digantikan dengan satu dasar yang lebih memanfaatkan masyarakat berbilang kaum secara umumnya dan bukannya terhad kepada mana-mana kaum tertentu.

Sudah lama, saya mengharapkan jawapan dari Pemimpin negara ini , sekiranya boleh dari Pemimpin Melayu dari aspek yang lebih subjektif. Sekiranya boleh, bolehkah saya mendapat pendapat Tun. Saya memohon maaf sekiranya ada silap dan salah.

mhh said...

YAB Tun,salam.
Memang perlu ada lagi dasar DEB,contoh terdekat kita lihat ramai lagi golongan kaum Cina dan India masih menyelongkar tong2 sampah waktu malam.Ini berlaku dan ianya fakta didalam zaman DAAB kalau dibandingkan dengan zaman Tun.Ramai kenalan saya merungut yang ekonomi kita tidak berkembang dan index KLCE banyak menipu pelabur2 kecil,macam YOYO.Kita renungkan adakah wajar di hapuskan dasar DEB.Ynag meruntun jiwa kita melayu di kampung dan peribunmi Sabahan dan Sarawakian.Wajar kah TUN?

Anonymous said...

Tun,

1. NEP memang banyak menyumbang kepada kestabilan, kemakmurandan perpaduan kaum dalam konteks negara Malaysia.
2. Dewasa ini dasar serta pelaksanaan NEP perlu dinilaikan semula. Serupa juga kenderaan lama perlu masuk workshop untuk dibaikpulih.
3. Keselesaan kita berpayungkan NEP tidak selamanya dapat membantu dan terus releven. Orang bumiputera pula jangan mudah melatah apabila ditegur untuk berubah dari segi fikiran dan sikap.
4. Untuk terus maju kita perlu berusaha dengan lebih gigih, tidak mudah putus asa, tidak mudah berpuashati dan amalkanlah nasihat-nasihat pakar motivasi/ kaunseling/psykologi.
5. Asas untuk memajukan diri tu sememangnya telah banyak diberi melalui pelbagai latihan, cuma mentaliti, daya usaha dan paradigma perlu diperbetulkan.

redzuank said...

Assalamualaikum Tun,

Malaysia adalah satu acuan yang sangat hebat. Bayangkan India tanpa sekolah Tamil, Cina tanpa sekolah Cina. Mampukah mereka bertutur atau menulis dalam bahasa Tamil atau bahasa Cina.
Suka atau tidak mereka berpeluang menguasai bahasa dan tulisan yang sangat luas digunakan di negara India dan China terutamanya.
Kaum Melayu hanya terhad kepada Bahasa Melayu di mana semua kaum di Malaysia pun menguasai bahasa tersebut.
Saya tidak fikir kaum India atau Cina di Indonesia boleh bertutur dan menulis bahasa nenek moyang mereka. Bahkan nama mereka pun se-akan2 sama walaupun berlainan kaum. Dan yang lebih jelas tidak ramai terutama orang Malaysia tahu bahawa wujud bangsa Cina dan India dan kaum2 lain di Indonesia.
Soal diskriminasi terletak pada tangan pemerintah baik yang dibawa baiklah jadinya dan begitulah sebaliknya. Apa yang saya ingin menyatakan di sini pendekatan berbilang kaum yang ada di Malaysia adalah terbaik kerana kita mengekalkan ada resam, budaya dan tradisi mengikut kaum dan keturunan. Di sini lah wujud ke'UNIK'an bukan diskriminasi.

Zenith said...

Good morning Tun,

This is my first comment in your blog although i've been reading it since day one. Good job. Just one questions that keep on popping in my mind. Why is there still the term of bumiputra and non-bumiputra if we are called malaysians. I studied abroad in NZ where there are Kiwis (caucasions) and Maori (local ethic). I don't see this terms being use on them. In US, even the black can fight with the white for presidency. Why Malaysia which keep on promoting our multi-racial races and seems to be so proud of it still have this differences. Hope one day Malaysians will be called Malaysians by worlwide but not Malaysian Chinese, Malaysian Malay or Malaysian Indian because i believe nowadays all racers is capable enough even without those privilages. Thanks

Unknown said...

"From surveys it is clear that there is more poverty among the indigenous people than among the Chinese. It is therefore more likely for poverty among the Chinese to be self- eradicated than among the Malays and the natives of Sabah and Sarawak. Unfortunately the Indian leaders did not address the problem of Indian poverty."

With reference to the quote above, I do not think its fair to assume that because there is more poverty among indigenous people than Chinese, poverty among Chinese is more likely to eradicate itself. On the contrary, I think this mindset is the reason for the income gap. People in poverty should be self motivated to strive for a better life. Motivation shouldn't stem from the fact that I belong to an ethnicity with a higher proportion of rich people and thus I have a higher chance of being successful. The probability of eradicating poverty should be independent of your ethnicity.

Lastly, I find it interesting to read that as a multi-racial country, the problem of addressing India poverty was tasked specifically to the Indian leaders and not to the multi-racial government.

Anonymous said...

saya bangga menjadi bangsa melayu yang tinggal di malaysia...
semuga Tun sihat selalu






mokhtar
www.cetakbaju.com

Unknown said...

Tun,

Saya setuju sangat dengan TUN.
However, on a personal level, i think NEP ni memanjakan Bumiputeras dan diaorang ni perlu diberi kesedaran skit supaya buck up, buang tabiat pemalas tu dan terus bekerja keras untuk memajukan diri. Depa ni tengah seronok di suap..even lecturer pun cakap," do you expect me to spoon feed you everything.."? "go do your research at library!"

Melayu mudah lupa Tun..

Satu masa nanti NEP sure akan dimansuhkan.. so get ready for it people! Work harder..

p/s: jaga diri Tun..at your age tak sesuai tidur lambat..we still need you!

Mozafar said...

" That is as much as we can hope for since we are opposed to the adoption of a single mother tongue and culture.."

This shows the failures of the govt led by Malays tolerent and compromising attitude towards the immigrants.

blink4blog said...

Does Tun agrees that NEP should be implemented to the poors regardless races? There are wealthy peoples from all races in Malaysia and even how minorities or majorities the percentage of the poor for all races should not be taken into consideration in favor any race inside the NEP implementation right?

Does Tun agrees that many politicians have taken the advantage of this point (eradicate the poor using NEP) as the coverup to enrich themselves rather than helping the real poor? I personally saw alot of examples where the poors from all races still suffers even from basic amenities like water and electricity.

Does Tun agrees that many party supporters or the people have lost faith in NEP as after so many years it still show less than expected result to helping the poor or being rather enriching more cronies community among the government servants?

Thanks

shamanis said...

Dear Tun,

Sir, your explanation on NEP and multi racial issues is very crystal clear. One of many of your excellent qualities is the ability to elucidate things in the simplest manner. So that common people, the rakyat able to understand. Those who fail to understand, is either plain stupid or sheer ignorant. Or both. You could see some here.

To these people, go away, migrate down south or somewhere else. Or, go back to where ever you or your descendents come from. You filth.

On the contrary, your successor, no one understands what he is trying to tell. If people want to know, they either have to wait for the news piece the next day or during the 8 pm news where the newscasters tell a completely different interpretation.

Gelombang Rakyat said...

Tun Dr Mahathir Mohamad, bersyukur kita ke hadrat Ilahi, kerana sepanjang kepemimpin negara di zaman Tun Dr Mahathir Mohamad, pemimpin terdahulu, hinggalah kini, negara aman dan rakyat sentosa.

Diyakini dan dipercayai, kematangan kita semua, telah pun menjalinkan kesatuan untuk meneruskan keamanan dan kesentosaan ini.

Sejarah negara telahpun merakamkan betapa penjajah telahpun melakarkan kependudukan sejak Malaya, dengan membuka ruang bersama "push and pull factors", sehingga Malaysia dikenali sebagai "a multi-racial country".

Saya nampak, pada mulanya orang yang datang dari negara China dan India, umpamanya, sememangnya terikat dengan identiti bangsa.

Namun anak mereka yang dilahirkan di negara ini bersama lahirnya anak watan tempatan, boleh dibentuk sebagai warga Malaysia, dengan memilih untuk kesebatian tempatan, dan berusaha mengurangkan sedikit demi sedikit, identiti negara asal.

Usaha yang jelas ialah pentakrifan sebenar race yakni bangsa; dan ethnic yakni kaum.

Maka tidaklah kita terkeliru umpamanya di antara istilah Rakyat Kelantan, Rakyat Sabah, sebagai contoh, dengan Rakyat Malaysia.

Seterusnya kita akan jelas di antara kaum Cina, kaum India, dengan bangsa Cina, bangsa India, umpamanya, dengan orang Melayu, kaum Melayu, dan bangsa Melayu.

Rukun dan damai seterusnya ialah rakyat digalakkan menguasai pelbagai bahasa.

Manakala agama dilihat sebagai kepercayaan individu, jika mungkin, ianya tidak diinstitusikan.

Ataupun memperkenalkan yang mengelirukan dan boleh mengelirukan ramai, sebagaimana Islam Hadhari yang dikaitkan dengan anjuran Abdullah Ahmad Badawi.

Lantaran itu, bolehlah kita semua setuju, bahawa kepelbagaian rupa dan warna kulit, hanyalah supaya kita saling kenal mengenali, dan bermastautin di negara ini dalam kerjasama erat untuk memajukan negara, termasuk ekonomi.

Saya mula dapat faham niat, hasrat, dan usaha Tun Dr Mahathir Mohamad sehubungan dengan Dasar Ekonomi Baru, dari sudut keseimbangan perkongsian kek ekonomi negara, dan pembasmian kemiskinan untuk seluruh rakyat Malaysia.

Kita sudahpun melangkah begitu jauh, dan walaupun ada ketetapan yang telah termaktub dalam perlembagaan negara, mithalnya, kita semua pun akur, namun begitu, kelonggaran perlulah ada supaya nilai dan erti kemanusiaan pula mengambil tempat istimewa dalam langkah kita semua sebagai rakyat Malaysia, menjelang Wawasan 2020.

Unknown said...

seperti yg tun katakan...kita dah tahu kelemahan DEB tapi dlm masa yg sama pemimpin kaum tidak mengutarakan keadaan kaum mereka sendiri sehingga ada kaum yg tidak terbela...keadaan itu menyebabkan semua org menyalahkan DEB...

Unknown said...

Dear Tun

You say : the people of Indonesian origin chose to be assimilated by the indigenous people, so they don’t constitute a separate entity.
- Minorities in Indonesia did not choose to be assimilated, they are forced to. Even with the assimilation, they are still separate entities while they speak the same language and adopt Indonesian names.

You have identified correctly the real cause of social instability i.e. economic disparaties between the People, whether it;s homegeneous society or not.

Therefore, affirmative actions must be economic, and not race based. Only then, Malaysian will be more truly cehesive.

Unknown said...

Selagi Melayu tidak berubah kepada satu bangsa yang dinamik dan mengamalkan agama Islam secara tulus, 1001 dasar pun tidak akan mengubah apa-apa.
Mungkin bangsa melayu telah berubah dari bermain dam kepada catur atau dari bermain wau kepada cyber game tetapi sifat leka dan ambil mudah masih tetap sama. kita masih leka bermain sedangkan bangsa lain sibuk bekerja...

Unknown said...

multi racial....
thats y those "menteri" oso multi faces...

Abu Ahmadain said...

1. Saya rasa blog Tun boleh jadi penyatu antara sesama bangsa Melayu dan antara bangsa Melayu dengan bangsa-bangsa lain.
2. Saya rasa sedikit terkilan kerana sepanjang 28 tahun saya lahir sebagai rakyat Malaysia, saya tidak ada seorang pun kawan (bukan sekadar kenalan) dari bangsa Cina atau India.
3. Kadang-kadang saya rasa nak belajar Mandarin supay boleh berkomunikasi dengan lebih ramai orang Cina supaya saya dapat terangkan perkara-perkara seperti Islam (saya bukan Ustaz tapi Alhamdulillah, bolehlah sikit-sikit). Pada masa yang sama saya boleh berkongsi pendapat dengan mereka.

Gigabyte said...

Towards One Nation policy - "Bangsa Malaysia", we are Malaysians.

Unknown said...

sokong 100%..dulu kawan-kawan sekolah saya adalah cina ,india...dll..sekarang jika semua itu tak wujud lagi...siapakah KITA?

Unknown said...

A'kum Tun.

Kita hanya ada Negara, tetapi tiada Bangsa Malaysia.

Setelah 50 tahun negara kita merdeka tetapi masih belum kelihatan rupa bangsa identiti Malaysia. Yang ada hanyalah warga Malaysia keturunan Melayu, warga Malaysia keturunan Cina, warga Malaysia keturunan India dan warga Malaysia keturunan lain-lain.

Singapura nampaknya jauh di hadapan dari kita dalam soal pembentukan identiti bangsa. Walaupun rakyatnya terdiri dari pelbagai kaum tetapi mereka dapat mempamerkan diri mereka sebagai bangsa Singapura atau ‘Singaporean’.

Apakah kita rasa selesa dengan keadaan negara yang tidak mempunyai bangsa seperti yang ada sekarang?

Apakah kita tidak mahu mengimpikan sebuah negara yang berciri satu bangsa satu negara?

Kita memang setuju, tidak wajar ada unsur paksaan dalam pembentukan identiti bangsa. Sebagai rakyat yang merdeka kita tidak boleh menyekat mana-mana kaum dari mempelajari dan mengamalkan budaya dan agama mereka. Tetapi ini bukanlah halangan dalam pembentukan identiti bangsa Malaysia.

Kita mengalu-ngalukan pembentukan rupa identiti bangsa Malaysia itu biarlah berlaku secara ‘natural’ atau semulajadi.

Oleh kerana tidak ada unsur paksaan dan tidak ada keperluan segera untuk menghasilkan bangsa Malaysia maka kita tidak pernah menetapkan tempoh masa yang diperlukan untuk mencapai matlamat bangsa Malaysia ini.

Tetapi setelah 50 tahun berlalu, pencapaian kita dalam pembentukan bangsa Malaysia terlalu perlahan dan amat mengeciwakan.

Bukan sahaja kita jauh dari pembentukan bangsa Malaysia, malah perasaan curiga antara kaum masih menebal di kalangan kita. Orang Melayu tidak percaya kepada orang Cina begitu jugalah sebaliknya. Orang Melayu berjuang untuk orang Melayu, orang Cina pula berjuang untuk survival kaum mereka.

Orang Melayu rasa curiga kalau orang Cina mendapat kuasa atau menjadi pemimpin kerana takut kepentingan dan keistimewaan mereka akan hilang. Orang Cina pula tidak percaya pemimpin Melayu dapat membela nasib kaum Cina.

Selagi ada sikap prejudis dan curiga dikalangan kaum-kaum ini, selagi itulah mencerminkan kita gagal dalam pembembentukan bangsa Malaysia, ataupun kita masih belum berjaya dalam membentuk bangsa Malaysia yang kita inginkan.

Menambah buruk keadaan bila ada ahli-ahli politik yang bersikap orportunis, mengambil kesempatan dari keadaan polarisasi kaum yang melebar ini. Kewujudan polarisasi kaum ini digunakan oleh ahli-ahli politik untuk membangkitkan sentimen perkauman, dengan cara ini mereka dapat meraih undi dengan mudah dan memenangkan mereka dalam pilihanraya.

Pemisahan kaum ini dapat memberi kelebihan kepada orang-orang politik yang ada kepentingan, oleh itu tidak ada sebab mereka ingin menghapuskannya.

Untuk masa jangka pendek memang mereka untung kerana memberi jalan mudah memenangi pilihanraya, tetapi untuk jangka masa panjang semua rakyat akan rugi kerana amalan ini hanya menambah menjauhkan kita dari pembentukan bangsa Malaysia.

Oleh itu peranan ahli-ahli politik sangat penting dalam hasrat hendak mencapai pembentukan bangsa Malaysia. Mesti ada kesedaran yang tinggi pada ahli-ahli politik untuk menjayakannya.

Apa yang saya nampak yang menjadi halangan utama dalam pembentukan bangsa Malaysia ialah setiap kaum di negara ini menjalani kehidupan harian mereka secara terpisah-pisah.

Setiap kaum berasa lebih selesa untuk bekerja dan menjalankan aktiviti sesama kaum mereka sahaja. Ekoran dari itu tidak ada interaksi yang akrab antara satu kaum dengan kaum yang lain.

Apabila peluang untuk berinteraksi antara kaum tidak ada, maka sukarlah untuk mereka mengenal lebih rapat antara satu sama lain.

Tak kenal maka tak cinta, perasaan prihatin dan sayang kepada orang lain itu hanya timbul dan boleh terjalin bila kita dapat berpeluang berkawan dan menjalani aktiviti atau membuat kerja bersama-sama.

Dari pengalaman kita, apabila ada dua orang dari kaum yang berlainan menjalin persahabatan yang mungkin terhasil dari bekerja di tempat yang sama untuk tempoh masa yang panjang, perasaan curiga dan rasa tidak percaya kepada sahabatnya akan hilang dengan sendirinya. Di waktu itu kepentingan mereka bersama lebih diutamakan dari kepentingan kaum mereka sendiri.

Oleh itu kalau semua kita benar-benar ikhlas hendak melihat bangsa Malaysia terbentuk, usaha kearah itu mestilah digerakkan secara bersungguh-sungguh kerana ia akan mendatangkan banyak manafaat kepada negara dan generasi kita akan datang.

Kita juga menyeru kepada pemimpin-pemimpin politik yang ada di negara kita ini untuk duduk semeja mencari jalan dan berusaha keras ke arah pembentukan bangsa Malaysia ini. upakanlah keuntungan politik jangka pendek yang hanya berupa kepentingan politik peribadi sahaja.

Tidak mungkin kita dapat membentuk satu bangsa Malaysia, kalau setiap kaum di negara ini menjalani hidup secara berpisah-pisah.

Telah lama berlaku di mana anak-anak telah diasingkan bersekolah mengikut kaum sejak dari tadika lagi. Peluang untuk mereka menjalin persahabatan hampir tidak ada.

Akhirnya kita membesar dalam kaum masing-masing, berkawan dan bersahabat dengan kaum kita sendiri. Sehingga sukar kita mempunyai sahabat karib yang terdiri dari kaum lain. Bertanyalah kepada diri kita, berapa orangkah sahabat karib kita yang berasal dari kaum lain? Rata-rata jawapannya adalah tidak ada.

Hasil dari itu, rasa tidak percaya kepada kaum lain terus tersemat di sanubari kita, sehingga semua kita sentiasa bekerja keras untuk merebut kuasa politik, kekayaan ekonomi dan lain-lainnya supaya menjadi milik kaum kita.

Secara sedar atau tidak, telah tertanam dalam pemikiran kita, kaum mana yang berkuasa dan kaya, kaum itulah yang akan mengambil semuanya dari kita.

Apabila suatu kaum itu dapat memiliki kuasa politik dan kuasa ekonomi, kaum tersebut akan menjadi ‘tuan’ kepada kaum yang lain. Akhirnya kita sentiasa ‘memusuhi’ kaum lain kerana tidak mahu mereka menjadi ‘tuan’ kepada kita.

Mereka yang lahir di bumi Malaysia ini, tidak kira dari kaum mana pun dia datang, dia adalah anak bumi negara ini. Mereka mempunyai hak yang sama seperti anak-anak yang lain. Mereka bukan dilahirkan untuk menjadi ‘tuan’ dan tidak pula menjadi ‘hamba’, hak dan peluang mereka sepatutnya sama.

Apabila kita berpeluang berada di luar negara, orang Melayu Malaysia lebih selesa untuk berkawan dengan orang Melayu Indonesia atau Melayu Berunai berbanding dengan orang Cina dan orang India Malaysia. Orang Cina Malaysia pula lebih selesa untuk berkawan dengan orang Cina dari Negara China berbanding dengan orang Melayu dan India Malaysia.

Sehingga hari ini kita nampak kepentingan kaum terus menerus menjadi agenda utama rakyat negara ini melebihi agenda bangsa Malaysia.

Satu Negara Satu Bangsa Malaysia telah menjadi impian pemimpin-pemimpin kita yang lalu, tetapi kalau kita tidak mulakan dengan langkah pertama dari sekarang, kita tidak akan sampai ke mana-mana walau untuk 100 tahun lagi.

Mat Dargo Sombrono said...

Yang Berbahagia Tun,

I am really begining to feel very comfortable and happy that with your blog you manage to inspire people to think about current affairs, especially with the unstable situation that we are facing now under Pak Lah's weak leadership. A fact that all Malaysians have recognised but only Pak Lah himself and his cronies are still in a state of denial !!

Frankly,Tun, I feel as if you are still the PRIME MINISTER OF MALAYSIA.

You still have the charisma, aura and the respect from all of us.

Syabas, Tun.

Robert Teh said...

Tun,

I left a comment in your previous posting (More Royal Commissions) touching on this subject. I must say I'm glad with your frank and honest comment on the subject of a multi-racial Malaysia.

I used to hold similar views as yours on how we should view multi-racial Malaysia and the NEP positively. But over the last decade or so, the NEP implementation had made a lot of non-Bumis who were discriminated (to use your word), felt angry and resentful towards the Barisan Nasional Govt.

I was one of them. I have always been critical of the BN Govt (and the Opposition) but I had voted for BN in past general elections, until the 'breaking point' - the 12th General Election - where my votes went to the Oppposition.

Can you blame people like me for feeling this way about the BN Govt? I hope you will ponder on this, Tun.

Achilles said...

Assalamualaikum Tun dan sahabat sekalian..,

There is one option to all of this debate that we hardly discuss. Why can't we put back the option of racial assimilation on the table?

wasalam,

CK said...

Dear Tun,

I'm sure most people agree that NEP is an affirmative action to close the gap between the rich and the poor. However, a timeframe has to be drafted out as to see when a level playing field can be achieved. Target has to be set otherwise this priviledge will be taken for granted and abuse. Without merit based society, a lot of our precious human resource will be drawn out to other countries which treasure their talent and knowledge. This is pure common sense.

For the sake of Malaysia's future, something needs to be done immediately.

Cak Kun Cak said...

YAB Tun,

Thank you for your thoughts on multi-racial.

Malaysians are desperate for a leader who can talk and make sense.

I personally feel the current leadership of the country have not failed to clearly explain the multi-racial direction for the country from Malaysia's perspective as a country.

What we see is attempts ( which are superficial ) to somehow assimilate all ethnics into this idea of a Malaysia race.

It is all fun and sounds good but it is not reality. It is more like a marketing or branding exercise rather than addressing the solution.

I take an example in the Malaysia Artiste For Unity effort, the song and the video clip that is promoted as the 'happening' marketing efforts that so-called promoting and calling for UNITY of all races as Malaysian.

The fact is not all Malaysian are like the yuppies and artiste of Malaysia who in these efforts are people who lead a different lifestyles of material comfort and a liberal sense of freedom and such.

This is not necessarily bad or wrong but in governing the nation this is too shallow and superficial. A few individual who hang out at Planet Hollywood occasionally and a director who direct movies promoting liberal ideas does not respresent the wholesome sentiment of the nation. In fact most times this perspective is somewhat skewed and self fullfilling.

Having said that your thoughts are clear and arguably wiser with regards to Malaysia in reality.

It is really unfortunate that our Government is weak and therefore seemed lost in translating this direction to the rakyat.

orang kampong said...

Tun,
Selama 22 tahun Tun memerintah, tidak isu isu tuntutan melampau dari etnik etnik tertentu telah Tun tangani dengan baik.Semua rakyat hidup yakin dan gembira dgm Multi Racial versi Tun. Sekarang saya rasa PM sendiri pun tidak tahu menterjemahkan versi dia Multi Racial Country sendiri. Kalau dia buat sekarang pun pasti dia nak kena tanaya orang dulu, mungkin dia kena tanya ber KALI KALI baru dia dapat terjemah multi racial yang akan dia katakan kpd seluruh negara " ini idea saya" mcm dia buat masa umum Wilayah Iskandar.

Cucu Tok Mat Alor Sena said...

My beloved Tun,
Who are the post-merdeka born non-indegenious people to talk about the achievements or non-achievement of NEP? Who are the present die-hard racists to talk about meritocracy and want malaysia to be like singapore? Malaysia actually needs a strong leader like you and he must be a malay and can never be a non-malay because malaysia was formerly 'tanah melayu' and citizenships to 'pendatangs' were only given then as a coincidence, as gesture of goodwill bound by a mutually agreed non-written social contract that they must live peacefully with the indegenious people of this country . Non-indegenious people never actually fought for independence, never shed any blood, very minimally served the armed forces due to monetary considerations, nor direectly involved in the fight against the formation of 'malayan union'. Who are these people to stake a claim to say that they can rule this country, to rule the indegenious people?. Would you imagine the non-indegenious people of Thailand or Indonesia behaving like the non-indegenious people of malaysia? They would be slaughtered before you even finished reading this comment!!! I have never supported the DAP, PAS or PKR. All are pure racists, extremists and opportunists who are never fit to rule this country. They won and captured a few states last elections due to the weaknesses of the present leadership, not the BN whose mission, vision, ideals and struggles are very much relevant until doomsday!. I have always voted the BN,I'm not a racist and I deplore racial violence but I cannot accept people who are continually ignorant of malaysian history and of course hipocrites. The NEP is good for everybody,it has been continually proven that the non-indegenious people get more benefits than the targeted group.Why must the government stop this NEP when the targeted group has yet to achieve the minimum target??? The non-indegenious people continue to reap the nation's riches, and continue to become the top 10 richest people in Malaysia, yet they keep saying the government is not being fair. What utter nonsence! I'm eargerly waiting for a change of the government's top leadership so as to ensure a stronger nation that should be more affirmative in its actions. People who abuse their power, corrupts, people who practice chronism, nepotism must never be voted in the next elections or chosen to run for elections. The ruling party must listen to the grass roots, must never be too lenient to the oposition or bend the agreed rules just to accomodate the wishes of the few. The indegenious people must be fully united and fight to maintain their special rights as enshrined in the constitution as well as the NEP because it is proven to benefit the country as a whole. Tq Tun for your leadership and I'm proud to be a malaysian under your premiership>

呉 和豪 said...

Selamat Pagi dan Selamat Sejahtera to TUN DOCTOR MAHTIR dan kawan kawan sekalian

Sehubungan dengan Ulasan Doctor

Mahatir tentang "Multi-racial

Malaysia"Suka saya berkongsi

pendapat saya tentang apa yang saya

faham dengan "MASYARAKAT YANG

BERSATUPADU" dalam article yang

saya kirim kepada sidang pengarang BERITA HARIAN pada awal

tahun ini.
Isu subsidi dan negara kebajikan dibangkitkan pihak pembangkang. Namun, dalam sebuah negara majmuk seperti Malaysia, perkara ini perlu difahami dan tidak dipesong oleh pihak yang cuba menjadi juara. Mengikut laporan akhbar 26 Januari lalu, Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng antara lain dipetik sebagai berkata bahawa cara paling baik untuk mengurangkan beban rakyat adalah dengan memberikan bantuan wang sebanyak RM6,000 kepada keluarga berpendapatan kurang RM6,000 setahun dan RM3,000 bagi individu berpendapatan kurang RM3,000 setahun. Pada pendapat saya, cadangan itu tidak praktikal dan tidak sesuai dengan budaya orang Malaysia. Cadangan Lim lebih kurang serupa dengan skim bantuan pengangguran yang diamalkan di negara Barat.
Skim itu jika dilaksanakan di Malaysia, akan membawa kesan sangat buruk. Ia akan menghasilkan orang yang malas bekerja dan tidak berusaha, seterusnya merendahkan kadar pengeluaran negara dan kemampuan bagi negara untuk bersaing, akhirnya akan mewujudkan kemelesetan ekonomi di negara kita. Lim juga membuat ulasan bahawa subsidi yang diberi oleh kerajaan ke atas barang keperluan utama tidak berguna. Adakah ini satu pandangan yang melampau? Skim subsidi ke atas barang keperluan utama bukan saja diamalkan di negara kita, malah juga diamalkan oleh negara maju seperti Jepun. Di Jepun, subsidi yang diberikan oleh kerajaan Jepun ke atas beras adalah jauh lebih tinggi daripada harga pasaran beras, iaitu kira-kira 20 kali ganda. Tetapi langkah ini tidak menjejaskan prestasi ekonomi Jepun, sebaliknya memberi kesan baik dalam membentuk masyarakat yang stabil di Jepun.
Apabila pihak pentadbir menjalankan pentadbiran, mereka bukan saja mesti mengambil kira kos perakaunan dan kos pengeluaran, malah harus juga memberikan keutamaan terhadap kestabilan masyarakat, keperluan rakyat dan kemampuan bagi negara kita untuk bersaing pada masa depan. Tujuan utama Kerajaan Malaysia memberikan subsidi ke atas barang dan perkhidmatan utama ialah untuk memastikan semua orang, yang tua dan muda, cukup makan dan hidup selesa. Ini bagi membolehkan orang dewasa dapat menumpukan perhatian kepada pekerjaan mereka dan seterusnya memberi sumbangan kepada perkembangan ekonomi negara, supaya anak kita dapat menumpukan perhatian kepada pelajaran mereka. Ini seterusnya menjadi mereka golongan yang dapat bersaing pada masa depan dan memberikan sumbangan mereka kepada perkembangan ekonomi negara.
Skim subsidi bukan saja baik untuk pengguna, malah untuk peniaga kerana dengan wujudnya skim subsidi, kuasa membeli pengguna dapat dikekal, perniagaan maju dan hasil cukai pendapatan kerajaan dapat juga dikekalkan. Oleh itu, langkah kerajaan memberikan subsidi yang berpatutan adalah satu langkah bijak untuk memastikan kestabilan masyarakat dan perkembangan ekonomi. Dalam pentadbiran negara, kita tidak boleh meniru bulat bulat piawaian yang ditetapkan oleh negara Barat, sistem demokratik yang berasal dari Yunani (Greek) dan mekanisme pasaran bebas atau hukum pengagihan semula yang dicadangkan oleh Karl Marx. Sebaliknya kita juga mesti mengikut cara Timur seperti sikap kesederhanaan dan konsep masyarakat yang bersatu padu yang diajar oleh Confucious. Masyarakat bersatu padu adalah satu konsep yang disebutkan oleh Confucious, ahli falsafah handal bangsa China dalam bukunya bertajuk Rakaman Istiadat. Confucious berpendapat untuk mewujudkan satu masyarakat yang aman dan progresif, pentadbir mesti memberikan keutamaan kepada kebajikan rakyat. Pegawai kerajaan mestilah terdiri daripada golongan berilmu, berkebolehan dan berbudi pekerti. Pegawai kerajaan mesti ikhlas untuk membentuk satu masyarakat berbilang budaya yang harmoni. Dalam satu masyarakat yang ditadbir dengan sempurna, orang tua meneruskan perjalanan hidup mereka sampai titik akhir penuh dengan maruah dan kegembiraan, orang dewasa yang sihat diberi peluang untuk bekerja dan menunjukkan kebolehan mereka, manakala anak diasuh dan dididik dengan baik. Orang yang kurang bernasib dan kurang berkeupayaan pula diberi jagaan. Setiap orang diberikan tugas dan dihormati, setiap keluarga hidup dengan sejahtera. Tidak ada orang yang suka membazirkan sumber pengeluaran dan juga tidak ada orang yang mahu menyorok sumber pengeluaran untuk mencari kekayaan. Tidak ada orang yang enggan berusaha dan tidak ada orang yang berusaha semata mata untuk kepentingan diri sendiri saja. Masyarakat yang mempunyai ciri itu, digelar sebagai masyarakat yang bersatu padu. Kerajaan menunjukkan pencapaian yang baik dalam usaha untuk mempertingkatkan taraf hidup rakyat , mewujud masyarakat yang aman dan maju.

lans said...

Salam Tun!

Penerangan DEB Tun amat jelas. Perancangan DEB adalah amat baik untuk Malaysia, namun pelaksanaannya yang menyebabkan rakan-rakan kita rasa terpinggir yang seolah-olah DEB hanya untuk satu kaum sahaja.
Semuga penerangan berkaitan isu-isu nasional dari Tun akan dapat menjelaskan lagi keadaan yang sediada.
Terimakasih Tun dan semuga sihat selalu

lampu_basikal said...

agreed with tun 100%, another point I would like to add is that the Malaysia leaders now only knows how to play dirty politics and doesn't know a thing in managing the country especially the prime minister and the minister who is in charge of consumer ..... can't remember his name.
Good luck tun.... may god bless and also protect you and your family. ameeennnn

hamdan said...

Salam Tun,

Setuju apa Tun kata. Kadangkala ada bangsa lain yg tak setuju dok kata NEP diskriminasi. Bagi saya susah nak kata begitu terus. Sebabnya kalau dapat kontrak pembinaan pun saya masih membeli kebanyakan barang projek kpd sykt bukan melayu.

Margin pembinaan 10-15%...selebihnya adalah kos.Ikut pengalaman saya 85% kos tersebut ..hampir 60% beli dari bukan melayu.

So dalam kes saya...bukan melayu dapat 60&..melayu dapatlah 40%. Makna kata ianya taklah seburuk yg didakwa. Ini contoh mudah kenapa bangsa lain masih terus menerajui eokonomi.

Saya maksudkan disini dasar NEP tu secara tak langsung bukan melayu dapat juga faedahnya. Jika soal harga kontrak dan pemilihan kontraktor, jual kontrak ..itu dah cerita lain..isunya lain.

ineedanameforthisblog said...

As long as the UMNO-led government can implement the NEP without discriminising the non-mMlays, there shouldn't be a problem.

UMNO leaders should understand this:

The non-Malays business community created a lot of jobs and income to the nation and its people. FDI, business taxes, income tax, import/export tax etc, u name it..

On the other hand, a large number of their customers are Malays, who are the majority in this country. They police/army personnel also are also mostly malays.

In short, we need each other.

Why do they (UMNO leaders) have to kill the geese who laid golden eggs?

Why do the non-Malays are so greedy?

rumah kebun said...

Semoga Melayu masih lagi relavan dengan Malaysia.

Sama-sama kita usaha dan doakan.

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 357   Newer› Newest»