Tuesday, June 10, 2008

RAPID KL

Yang Berhormat Dato’ Bung Mokhtar Radin (Ahli Parlimen Kinabatangan) telah bertanya dalam Dewan Rakyat berkenaan 1000 lebih bas milik Rapid KL yang tersadai dan tidak diguna.

Bas-bas ini dikatakan asalnya milik Intrakota dan City Liner yang telah diambilalih oleh Rapid KL yang dipercayai adalah milik Khazanah. Bas-bas ini masih boleh diguna atau boleh diperbaiki dan dijual oleh Rapid KL. 

Tetapi Rapid KL tidak berusaha bersungguh-sungguh untuk mendapat balik sedikit pun daripada kos pembelian syarikat-syarikat ini. 

Kenapa?

Apakah Rapid KL begitu untung dan boleh tanggung rugi yang tidak kecil daripada menjadikan bas-bas yang dibeli olehnya sebagai besi buruk? 

Rapid KL terkenal dengan jumlah besar bas baru yang dimilikinya. Umum tahu yang bas-bas ini kerap kosong. Oleh kerana ia adalah GLC dan melibatkan wang rakyat sepatutnya untung-ruginya diumumkan kepada orang ramai. Tetapi kita tidak pernah melihat kira-kira untung ruginya. Untung besarkah RapidKL dan Khazanah?

Kita bangga dengan design bas-bas yang dimiliki oleh Rapid KL. Ia amat moden. Saya ingin tahu siapakah yang membekal bas-bas ini. Saya percaya pembekal bas-bas ini meraih keuntungan yang besar kerana begitu banyak bas yang jelas dibeli oleh Rapid KL. Mungkinkah pelupusan dan write-off begitu banyak bas-bas lama adalah supaya bas baru dapat dibeli daripada pembekal tertentu? Jika ya, nampaknya Rapid KL diadakan untuk menguntungkan pembekal. Apakah adanya Rapid-Penang juga tidak mempunyai tujuan yang sama?

Apakah benar pembekal bas Rapid KL dan Rapid Penang ialah M-Trans yang dimiliki 100% oleh Scomi yang dimiliki oleh sipolan-sipolan yang mempunyai talian kekeluargaan dengan pemimpin besar negara? 

Katanya pesanan untuk bas baru oleh Rapid KL adalah begitu banyak sehingga Scomi tidak dapat membinanya. Oleh itu Scomi dibenar import bas dari China. Apakah harga import dan harga jualan kepada Rapid KL? Apakah syarikat lain dibenar import bas baru dari luar negeri? Apakah duti import yang dibayar?

Disiarkan gambar-gambar Scomi Coach Sdn Bhd (dahulu dikenali sebagai M-Trans Sdn Bhd) yang berada di tempat yang sama dengan Scomi Rail Bhd (dahulu dikenali sebagai M-Trans Technology Sdn Bhd)


Penceroboh boleh ditembak
Bas-bas Rapid KL yang tersadai

Bas-bas baru Rapid KL yang sedang dibina di kilang Scomi

Kita juga dengar khabar angin bahawa Scomi juga dapat kontrak membekal unit-unit monorel untuk projek monorel di Pulau Pinang. Sekali lagi Scomi hanya akan membekal unit monorel sahaja dan tidak akan terlibat dengan pembangunan dan pengurusan sistem monorel di Pulau Pinang. Umum tahu pembangunan dan pengurusan tidak memberi keuntungan. Menjual unit monorel tetap untung terutama jika tidak ada tender atau tender di buat dengan spesifikasi yang hanya jenis unit monorel Scomi sahaja yang boleh menepatinya.

(Disiarkan dibawah gambar yang menunjuk rel untuk percubaan unit monorel yang terdapat di kilang Scomi Rail Bhd)

Rel untuk test unit. Dibelakang terlihat satu unit monorel di atas test-rail


Papan kenyataan Scomi Coach Sdn Bhd dan Scomi Rail Bhd




491 comments:

«Oldest   ‹Older   201 – 400 of 491   Newer›   Newest»
Unknown said...

Dear Good Sir,

Just when I thought you were going to rant about the past again, you come up with THIS!

Astounding, to say the least.

Great piece of work. This is why all government deals should be transparent.

Now, you should understand why the opposition won bigger in the last elections.

The government has given us opportunity to learn. We've learned, alright. And we've learned to question everything.

Kudos for this post. Love the Pics.

I stand corrected,
Ezri KL.

NEIL said...

Tun, tks for the photos.I bought alot of scomi shares last mths.After seeing this I'm going to sell all.This is absolutely terrible.Just imagine so many buses lying idle. For the last few mths since reading your blog I'm wondering why in Malaysia there are so many lies and dirty politics but at least your blog don't have vulgar language like those in MT.Scomi must come out to issue a statement or otherwise it will be very damaging to their interest.

anak sarawak said...

Tun, kami rakyat Malaysia yang waras sungguh sedih dengan pembaziran ini, hantar 1000 bus terpakai ke negeri-negeri yang amat memerlukan, cth. Sarawak (bandaraya kuching)99% bas adalah lebih 20 thn keatas, tidak ada air con - 45thn Sarawak mederka membentuk Malaysia,

sugguh sedih ada PM dan Menteri-menteri yang tamak haloba .....

Anonymous said...

Dear Che Det,

Back then, the Chinese community monopolize the bus transportation industry not because we are rich and powerful but because we are more hardworking, doing things nobody does and perhaps the 'divide and conquer' policyfrom the British that brought about such conclusion. In the end, we still deliver passengers safely and efficiently. That is undeniable.

If I am not mistaken, it was during your tenure that you took away the ownership of these companies from the Chinese owners and 'literally' gave it to the members of UMNO.

Since then, the efficiency of our public transportation has been dwindling. Coupled together with the uncompetitive policy of NEP that does not stress on knowledge enrichment, its a disaster.

It is no longer safe for women to take the public transport as it has became inefficient and cramp of people. Corruption is everywhere due to crony-ism from your political solidarity pursuant.

What more can I say. No thank to you, now perhaps others are following in your footstep and corruptioncontinues to loom, whilst they money could have been used to reduce the nations burden.

Again, no thanks to you.

budak_kampong said...

Salam buat Tun,

Amat sedih bila membaca nukilan Tun berkenaan isu Rapid KL,andainya itu benar. Kami orang Sarawak punyai bas yang tidah secanggih bas yang terbiar itu..

Sekiranya kepimpinan sekarang pentingkan rakyat, isu ini tak kan timbul.
Amat susah untuk mencari pengganti Tun.
I was born in the year when Tun first came into the office and I have no worries because everything is under control. My gratitude to you Tun and hope you be blessed with good health and someone who is capable to lead our beloved country.

Keep up the good work Tun..

samurai melayu said...

Salam AYAHANDA RAKYAT
Cool and Calculated!

We believed Ayahanda, that your mechanism governing the nation over the 22 yrs should have been dismantled. We know whatever policies and actions deemed draconic to your 'enemies' were instituted and implemented for the good of the nation especially to realised our dream of a developed country through Vision 2020.

Unfortunately,the current leadership AAB (Atas(kepala) Ada Batu) have used them to his advantage instead to the party and the nation.

Long Live Ayahanda, Long Live the Rakyat!

Unknown said...

Tun .. Boleh minta pendapat sikit x pasal nie..

Menteri Perdagangan dan Hal Ehwal Dalam Negeri,Shahrir Samad baru-baru ini mengatakan subsidi minyak adalah sebanyak RM56 billion manakala semalam Menteri Kewangan Kedua, Nor Mohamad Yakcop mengatakan subsidi minyak sekadar RM28 billion.

“Apatah lagi menurut Laporan Kewangan Kerajaan 2007, anggaran keseluruhan subsidi 2007 adalah RM12.0 billion, justeru itu kami menganggarkan bahawa jumlah subsidi petrol adalah hanya sekitar RM8-10 billion,”

Harap Tun boleh tulis artikel mengenai Subsidi... "Apa makna Subsidi di Malaysia"

dr siling

www.teras-umno.com

huanchin said...

Long live to Tun,

May GOD bless you in ultimate health and strength. We as Malaysian really need someone like you to expose all the scandals by the current administration. I dare to say that there is none in the current BN peoples who really dare to criticise Badawi except your beloved son Mukriz. I am not UMNO member, but you have my vote anytime. Please keep on writing on all the scandals so that all Malaysian will not be blinded by his childish statement.

Tunku Abdul Rahman = Bapa Kemerdekaan
Tun Abdul Razak = Bapa Pembangunan
Tun Hussein Onn = Bapa Perpaduan
Tun Dr. Mahathir = Bapa Pemodenan
Dato Seri Abdullah = ?

Bapa Inflasi? Nope.

Guess what.

It's Bapa Mertua Khairy...

cheers...

MalayJessyJames said...

Hahahaha....

Saya pernah lihat depo bas rapid KL tu kat Serendah Rawang. Tepi jalan besar menghala ke Batang Kali. BAru nak tanye Tun, Tun dah cerita hahahaha...

Banyak gila bas yang tersadai. Macam tak percaya. tapi tu lah yang terjadi di Malaysia. Beriya-iya nk buat itu nak buat ini, habuk pun tarak.

Pening2....

Dia orang ni mengurus negara ke mengurus reban ayam?

dinisme said...

Salam Tun,

Terima kasih di atas pendedahan ini... baru kami tahu hal yang sebenarnya... Inilah jadinya apabila pemimpin munfik yang memerintah..

KZ

Henry@CTJV said...

Scomi? Scomi lagi? Dah beli bas dari China....bas yang takda qualiti...QC pun tak lepas...pakei 2-3 bulan dah rosak...tempat duduk dlm RapidKL pun ada yang patah kerusi. Dapat kontrak mesti mahal punya...tapi beli bas murah utk rakyat. Hampeh!!!!

samurai melayu said...

Salam AYAHANDA RAKYAT
Cool and Calculated!

We believed Ayahanda, that your mechanism governing the nation over the 22 yrs should have been dismantled. We know whatever policies and actions deemed draconic to your 'enemies' were instituted and implemented for the good of the nation especially to realised our dream of a developed country through Vision 2020.

Unfortunately,the current leadership AAB (Atas(kepala) Ada Batu) have used them to his advantage instead to the party and the nation.

Long Live Ayahanda, Long Live the Rakyat!

Mardihah said...

hmmmmmmmmmm...banyaknyer komen! huhuh rakyat yang mendengar dan memerhati. Pemimpin Adil semoga dapat kita teladani, InsyaAllah. semoga beroleh hidayah...amin.

SAS, second great-grandson of Kulup Lembang said...

Well well well...

This is what Scum-Me and Rapid Wealth is all about, eh..

My ex-girlfriend live somewhere around the area and she did one time ago voiced her curiosity about those stranded buses. Now we know the real story about them!

Thank you Brother Mahathir (meaning no disrespect to your Tunship)!

Your blog is definitely better than crappy Malaysia Today. Keep it up and continue to give us more expose on our Memanda Perdana Menteri & Anak2+Menantu!

Malay Women in Malaysia

TKM said...

tak ingat mati punya orang....

BluesMan said...

Asm Tun, semoga Tun dan keluarga sentiasa sejahtera. Cerita Scomi ni selalu saya dengar. Macam-macam. Tak takutkah mereka kepada azab Allah nanti?

SmoothAsia dot Com

cucu_montori_bosa said...

rapid kl kena tuka name la mcm ni = 'rap the KL'...eheheheh... hidup Tun..bravoooo...

n.hisham79 said...

Salam Tun,
Saya lihat keadaan kerajaan sekarang bertambah parah..terlalu banyak korupsi yg telah berlaku..namun, apa yg pastinya..kami rakyat biasa hanya mampu melihat dan membebel tanpa ada jalan penyelesaiannya...kalau rakyat mengundi UMNO/BN..jadi macam ni..kalau rakyat undi pembangkang...tak tau la apa yg akan terjadi...

Tun,
saya rasa ada isu yg jauh lebih penting utk Tun ulas selain dari korupsi kerajaan sekarang ni...saya meminta jasa baik Tun utk mengulas mengenai permohonan utk menggunakan nama ALLAH dlm bible edisi melayu...pada saya ini lah tindakan yg paling kurang ajar namun tiada siapa yg berani nak menyatakan pendirian...masing2 sibuk dgn ketuanan, lompat parti, nak dpt pencalonan, etc...mereka semua tu tak boleh pakai!!! saya bukan lah bersifat perkauman...tetapi ISLAM ada lah agama utk semua..bukan hanya Melayu/Cina/India/etc...kenapa tiada usaha utk mempertahankan agama kita yg maha suci ni???

Tun,
bayang kan nanti KALAU permohonan itu diluluskan..subhanallah... apa yg kita nak terangkan pada anak cucu cicit kita nanti...sebagai bekas pengerusi OIC dan pemimpin negara yg disanjungi...saya harap Tun dapat memberi buah fikiran yg memang sentiasa kami nantikan..
sekian...

hakim said...

dearest tun

thanx for your xplaination. baru saya tau skrg ni kenapa mrk beriya sgt nak adakan rapid penang. rupanya ada udand di sebalik mee (kan penang terkenal dgn mee udangnya)

begitu juga dgn penjelasan tun mrngenai pembatalan jambatan bengkok kat johor tu. Bila nak sedar diri ni semua ahli keluarga mr clean? (dululah....ha..ha...ha.)

pls keep us update tun as yr posting sgt2 kami hargai. Marilah sama2 kita doakan semoga pak lah hadhari yg makan sendiri ni cpt sedar,mudah2an.

belum kira sakit poket lagi bila isi minyak dan beli barang2 keperluan. Dah nasib, nak ubah kerajaan kena tunggu 4 - 5 tahun lagi. So, berhemahlah kita dalam berbelanja spt kata pak lah

fikir-fikirkanlah....

belia benci dolah said...

kami gemar dgn pembongkaran yg berkaitan imam hadhari nie..

izzkee said...

MY GOODNESS....WHAT DOES ISLAM HADHARI MEANS TO PAK LAH THEN???

I WAS SO SHOCKED TO SEE SO MANY RAPID BUSSES BEING WASTED FOR THE BENEFIT OF SCOMI.....

SOMEONE OUT THERE PLEASE MAKE THEM TALK ABOUT THIS ISSUE IN THE PARLIMENT....WHY WASTE THE RAKYATS MONEY???

THIS IS VERY SERIOUS...PAK LAH IS TERRIBLE....HIS SON IS SO GREEDY....AND WE CANNOT JUST WAIT AND SEE ANYMORE.....PLEASE.... THINK OF WAYS TO MAKE ALL THIS CULPRITS GO TO THE PRISON ...

GET RID OF THIS PAK LAH NOW......OR WE RAKYAT WILL BE MANIPULATED AGAIN AND AGAIN. IN THE END WE RAKYAT WILL BE BURDENED WITH HIS WAY OF MAKING US EVEN POORER EACH DAY BUT HIS SONS.....ARE ALL FILTHY RICH!!!! DAMN YOU PAK LAH. GO TO HELL WITH YOUR ISLAM HADHARI...


TUN....TELL US WHAT TO DO TO MAKE THEM CHARGED OF ABUSING POWER AND WE RAKYAT WANT HIM TO BE IN JAIL !!!!


izzkee

Salina.biz said...

Salam Tun dan semua bloggers,

Disgruntled? Discontented? That's what I feel about the current leadership.Terlalu byk duit pembayar cukai rakyat dilaburkan utk kepentingan diri sendiri. Adakah mereka sedar yg kalau tiap2 rakyat m'sia mengharamkan duit yg mereka2 selewengkan ini ditambah dgn dihisab oleh Allah SWT??//

Rasanya Umno & BN nanti kena "bungkus" dlm PRU13.Then I stongly believe that they will be coming as "political asylum" or to be exiled to other contries...pasal kena guling oleh rakyat... sedarlah sebelum terlambat...

samilsuh said...

Assalamualaikum ayahanda Tun,

Thanks for the revelation. This is an eye opener for the rakyat. As a show of gesture to the rakyat,especially to those who own 2000 cc and above cars, AAB can have a lucky draw. The abandoned buses can be of great help for cuti-cuti Malaysia or main pondok-pondok for the family and probably the bondage between families
can be very strong. After all rakyat must play a part to ensure the return profit of SCOMI is something that everybody should look forward to. Syabas AAB, syabas AAB you're entrepreneurship ensures
SCOMI is the most successful company in Malaysia.

Anonymous said...

we all know why .... eventually the efford is to bath scomi with profit ..... we all know why ... typical politics...

Anonymous said...

Allah akan menurunkan bala kepada mereka yang menyalah guna kuasa. Abdullah Ahmad, Kamaluddin Abdullah and Khairy Jamaluddin your days are numbered. You can't hide from Allah.....

Thank you Tun

Sangka Buana Palapes said...

salam tun
saya tertanya2 kenapa pak lah salurkan duit subsidi ke pos malaysia?bukan kah pos malaysia menjurus ke arah khazanah malaysia yang mana berkait rapat dengan ecmlibra (khairy)?...apakah ini secara kebetulan atau mmmg dirancang?

boymaggi said...

Tun,

terima kasih kerana bg satu lagi info tentang pengaliran keluar wang rakyat..

dabezaa646 said...

Assalammualaikum Ayahanda Tun,

Sudah terang lagikan bersuluh..

Sudah tidak ada cara lain lagi untuk meminta PakLah pengkhianat agama,bangsa dan negara ini dari melepaskan jawatan idaman..

Mulakanlah satu REFORMASI utk menjatuhkan PakLak & co dr terus memusnahkan UMNO,AGAMA,BANGSA DAN NEGARA.

Sesungguhnya mereka amat ZALIM pada rakyat.

PakLah lah sebenarnya FIRAUN MELAYU.

REFORMASI,REFORMASI,REFORMASI.....

Yang Pelik lagi Ajaib.....

TIADA SOLAT HAJAT DARI PARTI ISLAM MALAYSIA(PAS)utk menjatuhkan REJIM PAKLAH ini.!!!!

Terima Kasih Ayahanda krn masih terus berjuang untuk agama,bangsa & negara.

Robert8888 said...

YBhg Tun,

Terima kasih atas semua maklumat dan gambar yang penting dan menarik seperti ini. Sekarang baru lah seluruh rakyat malaysia tahu sehingga mana tahap rasuah di negara ini atas pimpinan PM yang tidak berguna ini. Tak pakai otak (selalu jadi otak kering) dan selalu tidur dalam Cabinet saja (seperti katak di bawah tempurung). Tak dengar suara keseluruhan rakyat Malaysia, tak faham maksub "economic merosot dan inflasi". Apa jadi ini, Tun? Kita mesti ambil tindakan secepat mungkin. Kalau tidak, seluruh negara Malaysia akan dipimpin oleh otak kering yang suka tidur ini memeluk polisi : "Biarkan rakyat Malaysia hidup dalam sengsara, asalkan PM dia sendiri gembira" Habislah kita~~~~~!!! Tun, tolonglah kita~~!!!

boymungkal said...

I love buses, don't get me wrong, but to collect hundreds of the same one? That is the only logical explanation that i can think of, the man and his family collects buses.

tarnatos9897 said...

Tahniah Tun...

Pak Lah tolong jawab...Kami tengah tunggu blog paklah.

syauqie said...

Salm Tun,

Hebat, project Pak Lah dan Scomi memang hebat. Saya ada lalu kat tempat simpanan bas nie. Betul2 menyakitkan mata.Patutlah kerajaan nak upgradekan pengankutan awam. Rupanya untuk SCOMI.

Hidup scomi..... hidup Pak Lah. Biar Pak Lah sekeluarga hidup senang . Tak pe, kami boleh ikat perut makan ubi kayu untuk Pak Lah. Terima kasihlah Pak Lah kerana naikkan minyak kepada RM 2.70 seliter. Pak Lah memang hebat....

syauqie said...

Salam Tun,

Hebat, project Pak Lah dan Scomi memang hebat. Saya ada lalu kat tempat simpanan bas nie. Betul2 menyakitkan mata.Patutlah kerajaan nak upgradekan pengankutan awam. Rupanya untuk SCOMI.

Hidup scomi..... hidup Pak Lah. Biar Pak Lah sekeluarga hidup senang . Tak pe, kami boleh ikat perut makan ubi kayu untuk Pak Lah. Terima kasihlah Pak Lah kerana naikkan minyak kepada RM 2.70 seliter. Pak Lah memang hebat....

Lee said...

apa nak dikata...

three face
three bullet
staring at my stomach
among the rocks
of their sotny hearts


dan perasaan kemanusiaan dia orang telah mati beku dan kaku..

bangkitlah rakyat semua kita bersatu padu... hidup kan kuasa rakyat dari orang2 yang menindas kita..

Giga.secure said...

nampak sangatlah paklah suka bagi project dekat anak cucu cicit dia...

atasinci said...

assalamualaikum
semoga Tun sihat sejahtera..
Tun saya dah tahu Tun nak berehat dari dunia pentadbiran Malaysia,

tapi tun rakyat Malaysia perlukan seseorang yang berani menubuhkan parti baru untuk menentang pentadbiran sekarabng kerana Umno sudah kehilangan kekuatan dan tak relevan lagi untuk ahli nya sekarang.

Diharap tun dapat mencari atau mengasuh pemimpin yang berfikiran seperti Tun atau lebih bijak lagi dari Tun...walau pun tun telah melakukan kesilapan besar dalam memilih pengganti Tun dulu..saya rasa semua rakyat Malaysia dan Tun sendiri dah dapat pengajaran nya.
saya penyokong BN dan ssaya mengundi untuk BN tapi saya kalau lah saya tahu inilah jadinya menyesal saya pergi undi..
tun sekali lagi saya ulangi tolonglah 'come back" tak kira dalam bentu apa cara sekali pun sebab rakyat semakin takut hari demi hari dengan pipinan yang ada sekarang...
saya sedih kawan saya seorang ibu tungal beranak 6 berhijrah dari sarawak untuk cari rezeki di semenanjung dgn gaji RM 700 keje kedai perabot.dia hantar rm 500 setiap bulan untuk belanja anaknya. dengan kenaikan harga mendadak barangan, kawan saya cuma makan sekali sehari dan saya sedih tengok badan dia kurus kering dan tak tahulah lepas ni dia telan mee segera ajelah..
sebenarnya byk lagi kisah kemiskinan rakyat Malaysia yang merasakan impact kenaikan harga minyak dan ketidak adilan pemerintahan sekarang.namun ,selain dari parti pembangkang byk pihak hanya ikut telunjuk saja.

BULLog said...

Rakyat telah kena TIPU oleh Pak Bodolah Islam Hadhari.Bagaimana nak menjatuh Pak Bodolah? Sila layari laman web ini
http://www.PetitionOnline.com/PakLah

torres_iwan said...

kejam..
nasib rakyat tak di ambil peduli..
rakyat sengsara..minyak naik ,rakyat pun naik hangin!!!

Abdul Hayee said...

Assalamualaikum Tun,

Terima kasih Tun kerana mendedahkan penyelewengan Rapid KL oleh Scomi Group.

Blog Tun semakin menarik perhatian umum. Kalau sudah dilayari oleh hampir 2 juta orang, bermakna makin kuranglah penyokong2 UMNO. Kalau PM sayangkan partinya jalan yang terbaik ialah mengundur diri. Lagi cepat lagi baik. Mudah-mudahan ALLAH beri petunjuk dan hidayah kepada PAKLAH. AMIN!

NightCreature said...

we know who owns Scomi alright...

Abdul Hayee said...

Assalamualaikum Tun,

Terima kasih Tun kerana mendedahkan penyelewengan RAPID KL oleh SCOMI,Syarikat kepunyaan ahli keluarga PakLah.

Nampaknya Blog Tun makin mendapat tempat di hati rakyat yang sayangkan negara.

musato said...

Assalamualaikum Tun.

Apa yang dapat Tun sumbangkan untuk Pertandingan Pencarian Jaguh Catur Negeri Terengganu pada 13hb & 14hb Jun ini?

www.caturterengganu.blogspot.com

Terima kasih Tun.

kerambit said...
This comment has been removed by a blog administrator.
市长 said...

what a waste

zackbikers said...

salam tun.....

apa kata Tun bongkarkan salahguna kuasa tentang KJ pula....
Dengarnya (atau memang sahih??) dialah yang merosakkan Malaysia sekarang dengan tindakan gila kuasa beliau.

pakbelalang said...

Dear Tun,

The govt. of haprak and HP6 Pak Lah is fond of having Royal Commission for everything that is not right. I think in the case of RapidKL I am sure there are a lot of "hanky-panky" going on in the company. Since this company is directly or indirectly owned by Khazanah in terms of financing its operations, the govt. should form a Royal Commission to investigate whether there is misappropriation of funds and other abuse of power by those responsible in the management of the company. We demand total good governance and transparency to ensure that this company is not being manipulated by Pak Lah's family and his cronies. The Minister of "Royal Commission" (if there is any such Minister in Pak Lah's cabinet) should take note of this.

abdulhalimishak said...

Kita pernah dimaklumkan, anak Pak Dolah melalui syarikat Scominya telah berjaya didalam perniagaan oil & gas diperingkat antara bangsa, melibatkan kontrak-kontrak beratus-ratus juta (samada Dolar Amerika atau Ringgit Malaysia saya kurang amati).

Sebagai rakyat yang hanya tahu makan gaji, dari muda hingga tua, saya sangat-sangat bangga mendengar
berita yang anak Pak Dolah tidak memerlukan percaturan kuasa bapanya, kerana perniagaan anaknya adalah diperingkat antara bangsa.

Rupa-rupanya cakap-cakap omong saja, seperti kata kawan-kawan kita dari Indonesia.

Jika berniaga diatas angin seperti Tun dedahkan, saya rasa saya pun boleh lakukanya jika diberi kontrak yang sama.

Jika beruk-beruk dihutan mengetahui tentang perniagaan seperti ini, mungkin mereka juga akan mencubanya.

Kita minta Tun hebah-hebahkan kepada mereka, lagi pun mereka kini payah mencari makan kerana hutan-hutan telah ditebang untuk pembangunan manusia.

pemuda_optimis said...

paklah nie akan jadi mcm thaksin bekas perdana menteri thailand...membolot kekakayaan negara demi kepentingan keluarga dan kroni...bukan ikhlas menjadi pejuang negara seperti tun dr m...ingatlah apa jua yg kita nikmati dan kita ada hari ini adalah hasil usaha dari tun dr m...paklah dan kroni2nye apa yg ada..?kalau kita tgk sorang pon tak pernah mengilhamkan apa2 kejayaan utk negara klcc ker proton ke jauh sekali menghasilkan basikal pon tak mampu...yg dia org tau dok buat fitnah dan tak amanah...tgklah betapa liciknyer paklah dan scomi memperkotak katikan kita semua...

jimizul said...

A'kum Tun,
I heard that the PM Pak Lahap actually wanted to step down. The longer he holds to power, the more harm he would do to the nation. He knows that well but his 'kitchen cabinet' is actually the one who is strongly against that decision. The reason?- They have yet to hit their 'target'.

Jimizul

Gelombang Rakyat said...

Tun Dr Mahathir Mohamad, terima kasih di atas pos ini, pendedahan perihal RapidKL. Perlu dilihat ini perkaitannya dengan Abdullah Ahmad Badawi, keluarga, dan kementerian kewangan.

Perlu diselidiki lagi dengan mendalam untuk pendedahan sepenuhnya.

Perlu dilihat juga perkaitan RapidKL sebagai pengangkutan awam, dengan perancangan Abdullah Ahmad Badawi menaikkan harga petrol dan diesel, secara tergesa-gesa dan mendadak.

Khabarnya ada di kalangan rakyat yang sudah tidak lagi memandu ke pejabat kerana kos terlalu tinggi, dan mereka mula menaiki bas.

Besar ini! Lalu perlu didedahkan sepenuhnya, habis-habisan.

Maklumat dari laman web RapidKL:
MENGENAI KAMI

Rangkaian Pengangkutan Integrasi Deras Sdn Bhd (RAPID KL) ialah sebuah syarikat yang diamanatkan untuk menyediakan sistem pengangkutan awam yang berintegrasi meliputi perkhidmatan rel dan bas di Lembah Kelang.

Ditubuhkan pada Julai 2004 dan beroperasi pada bulan November tahun yg sama, RAPID KL hari ini telah mengendalikan seramai 4 juta pelanggan seminggu: 2.1 juta melalui Aliran Ampang (sebelumnya dikenali sebagai Aliran STAR) dan Aliran Kelana Jaya (sebelumnya dikenali sebagai Aliran PUTRA) dan seramai 1.9 juta melalui sistem bas, yang dahulunya dikenali sebagai Intrakota dan Cityliner.

RAPID KL menyediakan perkhidmatan pengangkutan melalui 48 stesen LRT dan juga 165 laluan basnya.

RAPID KL adalah syarikat yang dimiliki 100% oleh Kerajaan dibawah Kementerian Kewangan dimana perjanjian operasinya adalah bersyarat setelah ianya berupaya mencapai satu set petunjuk prestasi (KPI) yang diawasi secara berasingan oleh syarikat.

Lagi di sini:
http://www.rapidkl.com.my/about_us_bm.htm

kancil putih said...

Assalamualaikum,Tun...

apa sy nampak dari pak lah ni, dia mngambil kesempatan dengan jawatan dan kuasa yang dia ada skarang untuk membangunkan family dan negeri dia.mungkin tak salah nak menolong anak beranak dan sedare mare dia, tapi janganlah sampai mengabaikan kepentingan rakyat.

lagi satu tentang pembangunan, nampak sangat pembangunan dia banyak tertumpu pada pulau pinang dan tak menyeluruh. sebagai contoh, dia cancelkan projek jambatan bengkok, ganti dengan projek jambatan pulau pinang. projek keretapi kat johor batal(baru sambung balik) ganti dgn projek monorail kat penang. pastu, pulau pinang dah jatuh kat pembangkang pun, dia nak buat jugak projek penang sentral. kan lebih bagus dia bertanding jadi ketua menteri pulau pinang je, lg senang.
bukan saya marah dia nak bangunkan negeri dia, tapi janganlah projek yang dulu dah di rancang masa zaman tun dia batalkan pulak.

mungkin bagi dia inilah masa yang paling sesuai dia nak bangunkan negeri dia, tapi dia kena ingat rakyat malaysia ni bukan orang pulau pinang sahaja.
saya jelaskan skali lagi bukan sy jeles dengan orang penang, tapi biarlah pendapatan kerajaan yang di dapat dari seluruh negara di guna secara menyeluruh kesemua negeri dan tidak tertumpu kepada negeri tertentu shj.apath lagi, di negeri2 yang dimenangi bn janganlah diabaikan, jangan sampai rakyat negeri2 tsbt menarik sokongan kepada bn.

"A GREAT POWER COMES WITH A GREAT RESPONSIBILITY"

Wassalam...

faiz said...

.sudah terang lagi bersuluh.

.. wahai pemimpin yang mengkhianati orang yang dipimpin.. teruskan pengkhianatan kamu sehingga datang suatu hari nanti dimana kamu tidak lagi terdaya menggunakan kuasa yang hanya dipinjamkan sekejap kepada kamu...

teruskanlah mengumpul kekayaan dari kesengsaraan orang lain... dan demi Allah... tidak akan aku halalkan walau sedikit pun harta aku yang telah engkau peras dan rampas...

Janos said...

Assalammualaikum w.b.t Tun Dr. M serta abang-abang dan kakak-kakak sekalian,

Apa nak pelik dengan perangai LAH sekarang ni? Dia memang seorang yang TAK IKHLAS buat kerja... 2 contoh saya nak kongsi:

1. Masa mula-mula jadi PM, beliau menasihati para pegawai, ahli politik atau sesiapa saja "jangan ramai-ramai" mengiringi LAH kalau dia ke sesuatu majlis rasmi atau tidak. Tak perlu ramai-ramai, yang tak berkenaan boleh teruskan urusan lain agar tugasan hakiki tak terganggu.... TAPI tak lama lepas tu, "makin ramai iring dan sambut, makin syok" sampaikan ada Kelab Penyokong Pak Lah pula dianggotai para artis.

2. Masa mula-mula jadi PM, LAH kerap mengadakan lawatan mengejut ke agensi kerajaan, Imigresen dan sebagainya sampai dapat tepukan gemuruh... TAPI SEKARANG? Melawat luar negara bawa anak menantu sajalah...

Masih menunggu perkara 2-4 selepas jambatan bengkok nan indah...

p/s: keluar topik sikit lagi...

antimamak said...

Tun:
Saya cadangkan spy spy handalan Tun ambil video tentang Rapid KL dan mempamirkan di Youtube.

kalau boleh Tun masuk sekali ke dalam kilang itu dan beri penjelasan lanjut, ini lah main cun!!

Saya rasa gambar demikian patut dipaparkan lebih banyak lagi. rakyat dapat tengok dan fikirkan kenapa Tun marah.

haraplah Tun korek korejk korek
maka scomi akan menjawap. It sounds like me , it looks like me ,but it is not scomi.

hanfff said...

Bilakah semua ini akn berakhir. Saya dah bosan dengan pemimpin macam ni.. minyak naik barang naik.. so, rakyat kenalah jadi mata-mata kerajaan, pantau harga, report kat kdnhep... PIIIIIRAH MABUK!!!! selama ni pun guna ayat yang sama. Sebelum ni naik 30sen kata nak baiki sistem pengangkutan, tapi habuk pun tarak.. inilah hasilnya, Rapid & Scomi

burnmz said...

sungguh dahsyat pak lah n co....

semua langkah2 yg kerajan buat semau ada kaitan ngan anak pinak...

no wonder la dia boleh naik kan minyak dengan selamba...

semua masuk poket dia...

Kun Mali said...

Buses.... what a bloody waste....

abualiyyah said...

here goes another conspiracy theory of mine..for some reason i can't get myself free from the idea of KJ is the the shekh balaci. other than the fund coming from the wahabbi land, the shekh is also making his political modal internally by using KJ to catur his beloved father inlaw in every financial desicion in the country..well..as the saying by rais goes..musang berbulu ayam...

hasnah said...

Chedet atau siapa saja yang boleh membantu,

Sejak mulanya blog chedet, telah banyak pendedahan yang kita baru tahun. Ini semua, bolehkah BPR mengambil tindakan ke atas mereka yang didedahkan? Apa perlu laporan polis dibuat baru boleh BPR mengambil tindakan? Harap dapat kiranya chedet berikan jawapan atau sesiapa lain yang boleh membantu... dari rakyat Malaysia yang tidak mahu negara ini hancur oleh orang orang tertentu.. terima kasih

daniel leiberman said...

UNTUNG ATAS ANGIN

1,000 unit bas yang di lupuskan atau write-off pasti nya akan diganti dengan 1,000 unit yang baru. Harga seunit bas impot dalam lingkungan (katakanlah) RM250,000.00 sehingga RM350,000.00 ini tidak termasuk duti & cukai.

Komisyen broker atau arranger akan dapat RM1,000.00 seunit x 1,000 unit = RM1,000,000.00
Pengimpot akan ambil (katakanlah) 30% seunit x 1,000 unit = RM75,000,000.00 sehingga RM105,000,000.00

Jikalau bas tersebut dibuat sendiri (bukan pasang siap CKD) lebih menguntungkan, sebab dia boleh pakai chasis lori mengantikan chasis bas. Sebab itu banyak kemalangan berlaku hari ini. Chasis lori digunakan untuk bas. Memang macam kita naik lori lah, mana ada keselamatan nya. Cosmetic sahaja yang cantik tetapi Safety 0%

Bas versi baru sekarang ini dilengkapi dengan sistem suspension angin dan brake yang canggih saperti Electronically Controlled Disc Brake (EBS) & Electronic Stability Program (ESP)

http://www.volvo.com/bus/global/en-gb/

RPKfan said...

AAB adalah org yg paling tak caliber utk jadi PM dan paling corrupt.

Dia nak pegang semua kuasa sampai hujung hayatnya dgn Si Khairy beruk tu.

RPKfan said...

Correct Tun,

AAB adalah org yg paling tak caliber utk jadi PM dan paling corrupt.

Dia nak pegang semua kuasa sampai hujung hayatnya dgn Si Khairy beruk tu.

Nazri Hashim said...

TUN, KENAPA URUSAN MEMBABITKAN PERNIAGAAN ANAK BERANAK PAK LAH NI DILAKUKAN SECARA TERANG2AN? KENAPA TIDAK ADA SATU PUN MENTERI2 / TIMBALAN2 YANG ADA SEKARANG NI SEDAR? DATUK NAJIB TIDAK SEDARKAH? BAGAIMANA SEORANG TPM TAK TAHU BENDE2 NI SEMUA YANG SUDAH TERANG LAGI BERSULUH? MUNGKIN SUDAH JATUH HUKUM DIHARUSKAN MELAGA2 ANTARA PM DAN TPM SUPAYA ISU NI DAPAT DISELESAIKAN. ATAU DATUK NAJIB SUDAH BERSEKONGKOL DGN PM TENTANG PERKARA INI DIMANA PERJANJIAN SULIT TELAH DILAKSANAKAN ANTARA PM DAN TPM. ANTARA KANDUNGAN PERJANJIAN SULIT ANTARA PM DAN TPM IAITU,PM MESTI DAPAT PROJEK DGN NISBAH 1:5:4 DARIPADA NAJIB DAN SELEBIHNYA UNTUK 'PERISAI2' PAK LAH. DI MANA NAJIB HANYA MEMPEROLEHI KEUNTUNGAN ATAS KONTRAK KEMENTERIAN PERTAHANAN, SELEBIHNYA PAK LAH YANG PUNYA..??????

Kopi Suam said...

Thank you Tun kerana membuka mata kami yang selama ini ditutup dengan janji2 manis...and thank you juga kerana sudi mendengar rintihan kami di blog ini

teruskan menulis..

Navi said...

Tun,
You are spot on. The supplier of the hundreds of buses is Scomi and the old buses are left to rot so that Scomi can continue to supply new ones.
So much for Bapak Islam Hadhari.

zulkplyjoharis said...

Ni apa nak jadilah. Semua harta negara nak diempunya semua pulak bagi kat saudara mara dengan anak-anak. Mana boleh macam ini,semua hak rakyat dicuri dan dimilik diri sendiri dengan menyalahgunakan kuasa.

lisa toh said...

SALAM TUN,
i said before in my previous comments,these people akan buat apa saja untuk kecilkan perbelanjaan kepada rakyat supaya lebih banyak poket money untuk diorang.peraslah keringat kami rakyat2 jelata ni..memang benar2 mengecewakan.I truly believe setiap pemimpin lebih kurang sama saja..semasa zaman Tun juga banyak desas desus ttg kroni ni tapi diorang skang patut ingat nak makan duit rakyat agak2 lah.Makanlah..awak bekerja untuk kami tapi janganlah sampai nak memerah kami..AWAK semua senang lenang...10% konon..banyaknya 10% yang dipotong tu.Kuatlah wayang PAKLAH ni.
Tak taulah apa nak cakap lagi dah.kita cakap pun sama jer.DIA DAN KRONI dia tetap tidur lena gak.

APALAH NAK JADI DENGAN MALAYSIA NI?SATU HARI KITA AKAN JADI MACAM RAKYAT INDONESIA KALAU INFLASI TERUSAN MENINGKAT...MARANTAULAH KITA KE NEGARA ORANG PLAK CARI REZEKI..SILAP2 KITA JADI PENDATANG HARAM KAT NEGARA LAIN PLAK...

fikir2 kanlah ..kawan2

lampu_basikal said...

Assalamualaikum Tun, Banyak nya bas bas yang ada. Kalau di Saudi Arabia mereke simpan bas mereka untuk kegunaan waktu haji tetapi yang menghairankan saya ialah di Malaysia ni jemmah apa pula yang hendak menggunakan bas bas yang tersadai ini , mungkin syarikat scomi si polan tu hendak buat kereta kereta monorail dari chasis/rangka bas bas tersebut kot. tetapi yang saya lihat adalah satu pembaziran yang nyata akibat dari kelemahan pemerintahan sekarang dan juga sifat suka sangat tidur oleh pak PM kita. Saya rasa kalau di eksport bas bas ini pun ada lagi pulangan dari di bairkan tersadai dan rosak begitu saja dan duit dari hasil penjualan bas bas tersebut bolih juga di derma kan kepada kebajikan masyarakat untuk di gunakan olih golongan miskin yang selalu keluar di rancangan bersamamu, sebab mereka adalah golongan yang tidak mempunyai kederaan, jadi mereka tidak dapat rebet dari cukai jalan tetapi mereka terpaksa menanggung beban kenaikan harga makanan akibat dari kenaikan harga bahan api.
Ada satu lagi perkara yang bermain di dalam fikiran saya, apabila pak lah umumkan pemotongan elaun sebanyak 10% dapat menjimatkan pembelajaan kerajaan sebanyak RM 2 BILLION setahun jadi dalam fikiran saya besar sangat tu elaun keraian perdana menteri dan menteri menteri yang ada sampai rm 2 BILLION setahun. ehhhmmmm itu lah sebab nya bukan harta berjuta yang aku cari rupa nya rm 2 BILLION setahun aku dah jumpa ......
wasalam Tun semoga Allah bersama dengan Tun dan keluarga ....
perjuangan belum selesai dan memang betul melayu mudah lupa.....

Zahid said...

Herannya parti pembangkang sepi seribu bahasa, klu zaman TUN depa ni sangat2 putar belit yang baik pon jadi tak baik. Apa sudah jadiyobx

thesweetlittlecat said...

Assalamualaikum Ayahanda Tun,

Memang senang untuk membongkarkan segala kelemahan org, apalagi kalo org tuh lemah, PEKAK & BUTA (maybe tak tau membaca gak kot).. Setiap ari ade je pendedahan dr Tun BUT he keep silent & enjoy with his post without feeling guilty!

Saya pun antara pengguna bas awam yang setia, tak sangka plak projek bas awam pun leh bg kat family sendiri! i wonder if bus2 kat putrajaya tuh milik Scomi gak..

Tun mmg amat2 tak puas hati dgn "D" ni kan?? kalo tak Tun takkan reveal all of these things which i found very interesting & menyakitkan hati rakyat!

Apakah rakyat hanya akan bersuara shj tanpa tindakan?

Apakah KABINET malaysia dah PEKAK?

Terlalu banyak persoalan yang masih belum terjawab...

Tun,
Keep on writing cuz the RAKYAT wanna know more, RAKYAT nak tahu di mana HAK mereka telah diperlekehkan oleh Kerajaan "D & Co"..

Salam hormat untuk Tun & Tun Siti

Anonymous said...

Kenapa la habis kan duit malaysia macam ni, dah la subsidi rakayat tanggung..senang-senang je dia habiskan duit rakyat..pemimpin sekarang tak kenang budi..

(www.mykmu.net)

Gelombang Rakyat said...

Tun Dr Mahathir Mohamad, penglibatan ahli keluarga Abdullah Ahmad Badawi menjadi tanda tanya ramai sejak sebelum PRU 12.

Entah kenapa Abdullah Ahmad Badawi pernah mempertahankan anaknya, Kamaluddin Abdullah, bahawa anaknya itu terpaksa mencari peluang perniagaan di luar negara kerana anaknya itu tidak dapat projek di Malaysia.

Kemudian: pada bulan Mac 2006, The Malay Mail reported that KTM had in 2005 awarded a five-year RM50 million contract to Scomi Group ‘to overhaul and maintain’ as many as 1,000 wagons.

Business Times reported that Scomi Group was going to submit a bid for a RM120 million contract ‘to make body parts for about 400 buses for state-owned Syarikat Prasarana Negara Bhd’.

The Edge reported that Scomi Engineering Bhd is acquiring a 51% stake in MTrans Transportation Systems Sdn Bhd for RM30 million to provide it a platform to be a key player in urban transportation.

RapidKL, ini satu pendedahan besar, Tun Dr Mahathir Mohamad.

Pembongkaran yang masih mendalam adalah perlu untuk kemanfaatan rakyat Malaysia yang ingin tahu, tidak tanduk Abdullah Ahmad Badawi, termasuk menaikkan harga petrol dan diesel, baru-baru ini, menguntungkan anaknya dan syarikat berkaitan anaknya yang tersebut.

Lyza said...

Salam Tun,

Kerajaan sekarang memang suka membazir!! semuanya untuk kepentingan "gudang" masing2. Pada mereka dengan kenaikan minyak sebanyak 78 sen tu ape la sangat.. Manakan tidak, mereka tidak perlu mengeluarkan wang untuk petrol, elektrik,etc.. semuanya duit rakyat...
Bila jadi macam nie, saya rasa sia-sia saja saya bayar income tax beribu2 ringgit kalau nak bagi kesenangan pada orang yang tak sedar diri..
Mengenai Bas yang tersadai tuh.. memang membazir!! ish.. saya dah tak tau nak kata apa la nie..
Ini bukan cerita lucu... Malam semalam , saya bermimpi, bertemu dengan Sharizat, menyatakan ketidakpuasan hati atas pentadbiran Pak LAH. (sampai terbawa2 dalam mimpi memikirkan masalah negara yg tercinta nie )sigh....

Atui Dtabasan said...

YBerbahagia Tun DrM,
Ana baru selesai membaca serangan balas terhadap tulisan Tun mengenai Tun Salleh Saga di laman sebelah dan komen ana; Tulisan tersebut hanya mainan spekulasi, saja nak buat gempak kerana tidak ramai yang datang membaca ruang mereka. Persoalan yang ditimbulkanpun macam terpaksa dibuat-buat dan bermain dengan manipulasi.
Tun Usah risau ramai KAMI yang tidak dapat diperbodohkan untuk menerima kenyataan itu secara buta hati. Lagipun apa juga kalau setakat yang memberi respon tidakpun sampai 30 orang(setakat ini)dalam tulisan tersebut.
Mereka itu adalah orang-orang yang tidak dapat menerima kenyataan bahawa rakyat tidak menyokong kerajaan bukan kerana menyokong perjuangan mereka tapi sebaliknya menyokong perjuangan Tun.
Mereka sebenarnya takut tidak mendapat kredit dalam penjatuhan kerajaan. Sepatutnya mereka menyerang PM sebaliknya mereka menyerang orang yang menyerang PM apa sebabnya kalau tidak kerana hal ini.
Mereka juga sudah tidak berani menulis mengenai isu-isu terbaru kerana kekurangan fakta. mungkin juga takut kena cekup. Dahulu ada antara mereka yang berani mencabar orang bermain keris, tapi bila kena teriak sikit terus minta jamin keluar penjara.
Jadi Tun, teruskan keluarkan isu-isu nasional dan sebarang penyelewengan jangan pedulikan mereka. Tulisan mereka itu hanyalah tulisan untuk meraikan simpati hehehheeh.

aiLy said...

Salam Tun & keluarga..
spatutnya dlm usia Tun skrg,tdk rmai yg mpunyai pmikiran spt zamn muda.Ttapi Tun masih boleh bfikirkn dgn baik sume hal2 yg kdg kala diluar jangkaan org biasa.Membaca semua idea ni s'umpama mbaca bhn ilmiah sorg psyarah (atau mgkin lbh hebat).sy tringat saintis barat sanggup nk amik otak Tun smata2 nk buat kajian mgapa Tun bgtu hebat mbawa Malaysia ke Dunia.rasanya ade ke pmimpian dunia lain yg standing dgn Tun?

Ssungguhnya saya cukup kagum & hormat cara pmikiran Tun dari dulu smpai skrg.Kini sy fhm knapa Tun mtadbir negara sampai 22thn (slh 1 nya krn tdk mnemukan penganti yg ssuai)Desakan ramai myuruh Tun bsara ktika tu mmbuatkn Tun mmilih DSAAB (yg baru naik TPM krn hrpn pd DSAI tlh hncur).kalu org msh btanyakn knp Tun pilih DSAAB,bygkan anda brada ditmpat Tun.Bkn senang utk mmilih pganti dlm tmpoh yg pendek.Mmikirkan msyrkt akn mnentang mmbuatkn Tun memilih siapa yg dekat dengannya.Pastinya itu bkn kputusan yg mudah buat Tun krn kptsan itulah yg mnentukan usahanya slama ini bjaya atau hancur.Tun lbh mmikirkn khendak rakyat dr kptgnnya.

Ssungguhnya kita tdk perlukn Islam hadhari krn Islam sedia ada sudah lengkap.Apa yg dperlukan skrg adlh ksinambungan kmakmuran Malaysia utk masa depan.

p/s: tringat adk sy mluahkan pada saya yg dia benci bila DSAAB brucap.katanya spt org mgantuk.tdk mnarik lgsung.Ktika itu DSSAB msh TPM.kini sy mgakuinya.

new_Malay_United said...

Salam Tun Dr. M.

Ini memang terbukti seluas-luas dan seterang terangnya bahawa terdapat unsur-unsur PEMBOLOTAN dan PENYAPUAN bersih dalam arena perniagaan oleh golongan yang satu-satunya makin hari makin meluat dilihat!

Saya amat sokong akan segala kata kata Tun Dr. M. Saya yang tinggal di Pulau Pinang sangat sedih bahawa Penang di bawah DAP & PKR walaupun tanah lahir PM sekarang jatuh di tangan parti LUAR.

Sekarang 2nd Penang Bridge dikatakan perlu dikaji kos pembinaannya dan akan jadi lebih RM4Billion, dan sudah pasti Golongan itu juga yang akan UNTUNG.

BILALAH mereka ini akan sedar? dan kenapa tiada yang berani menentang kegagalan pentadbiran sekarang seperti yang TUN Dr M lakukan.

HIDUP TUN DR MAHATHIR

Thinker Tank said...

know that many of the corrupt politician in BN have misused the governments money. So in order to gain control of power and to gain more fund to be use in some purposes, I believe the PM increase the oil price so they can obtain enough fund to provide it to Sabah/Sarawak to win back thier hearts and other reasons in use of the money from petronas. As we know everything need money. So with the increase of the oil price, the government in control will have enough fund to allocate not only to Sabah/ Sarawak but also to the peninsular. I also believe the increase of the oil price will only be temporary untill September. Once they win back the BN Sabah/Sarawak hearts, I believe they will decrease back the oil price. This is so called strategy. We know the PM is struggling right to oercome all the issues. Thats why all of a sudden the oil price went up like a rocket due to some reasons. The extra money they receive from petronas after the BN increase the price actually will be used for the UMNO political agenda to gain control of power by September.

Timun said...

KERAJAAN ANAK BERANAK MESTI JAWAB..
KALAU BERANI...JAWAB

Joon said...

Amat dikesali bahawa bus-bus ini yang dikatakan memajukan kemudahan asas kita ini..Tidak dapat memberikan perkhidmatan yang memuaskan kepada pengguna.Dengan bus yang sering "out of shedules"(bergerak tidak mengikut masa).And segenlintir attitude pemandu yang kurang berhemah .Inilah kelemahan yang sering boleh diperlihatkan oleh kami yang sebagai pengguna ini.tetapi masih tiada perubahan yang dilakukan oleh pihak tertentu.Lebihan lagi pembaziran bus ini berlaku sedangkan Bus-bus ini dapat membantu kemudahan awan kita mejadi lebih maju.

herokepulauantanahmelayu said...

Salam Sejahtera Tun Yang Dikasihi....

Bas dia buat banyak2 dia simpan. Lepas tu naikkan harga minyak ikut suka hati dia. Meeting kabinet sampai 4 jam konon. Yang 4 jam tu termasuk Pak Lah tidur kut. Yang kaya dan yang bertambah kaya tu confirm keluarga dia. Kita yang gaji ciput ni setengah nyawa.

Statement "bodoh" pun dipaparkan di dada surat khabar. 1. Kerajaan terpaksa mengurangkan subsidi, harga minyak dunia naik, 2. Rakyat di suruh ubah cara hidup.

Itu lah statement standard Pak Lah dan kerajaannya. Kalau kita orang tua ni boleh lah ubah cara hidup, kalau dulu makan sepinggan nasi, sekarang boleh makan separuh. Kalau anak kita nak menyusu boleh ke tukar bagi budak tu minum teh o. Bingai punya PM, cakap sedap perut dia aje. Dia sedar ke tidak. Rasanya Tun dia ni Surat surat khabar Utusan Malaysia pun dia sendiri tak baca kut.

Nampak di raut wajahnya melambangkan dia seorang yang sentiasa confuse dengan diri sendiri. Dari wajah nya juga nampak jelas seorang yang kuat berdendam. Tidak ada keyakinan diri. Suka berpura-pura. Tiada kesunguhan. Suka mengambil jalan mudah dan cepat lupa.

Ybhg Tun, pandai betul dia menipu Tun semasa dia jadi Timbalan Tun. Hidup-hidup Tun percayakan dia.

Aduhai Tun.... Tolongglah...... bantu kami menurunkan Pak Lah ni.


Amin....

Unknown said...

yang senang makin senang... yang susah kian parah.. wahai pemimpin.. jawablah kalian di depan Allah..

Unknown said...

About Scomi

Company Profile

Scomi Group Bhd, a global service provider mainly in the oil and gas industry, is a company listed on the Main Board of Bursa Malaysia. Achieving turnover of RM1.58 billion or USD447 million in 2006; Scomi employs over 4,800 employees at 65 locations in 36 countries.
Scomi was listed on 13 May 2003 on the Second Board of Bursa Malaysia. It was transferred to the Main Board just a year later on 13 May 2004. As at 10 September 2007, Scomi has a total of 1.018 billion shares of RM0.10 each with an authorised share capital of RM300 million and paid up share capital of RM101.8 million.
Other public listed companies within Scomi Group are Scomi Engineering Bhd and Scomi Marine Bhd which are listed on Bursa Malaysia, and PT Rig Tenders which is listed on Jakarta Stock Exchange.
Scomi’s subsidiary and associate companies are involved in the following wide range of activities worldwide:
Oilfield Services, which comprises integrated drilling fluids and drilling waste management solutions; OCTG machine shops and distribution of oilfield products and services.
Energy & Logistics Engineering, which comprises OCTG machine shops, and transportation engineering such as monorail, busses, and special purpose vehicles; i.e. patrol tankers, refuse compactors, vacuum tankers, airport ground support vehicles etc.
Energy Logistics, which provides marine vessels for the coal and oil and gas industry.
Production Enhancement, which comprises industrial and production chemicals division; and gas business, which mainly provides gas processing equipment.

Thinker Tank said...

How do you do Tun, I believe there is a reason behind the increasing of the oil price. I predict that the government increased the price lately due to some reasons. They know that Anwar will take over the country by Sept and we know that the BN dont have enough of fund to provide to the BN Sabah and Sarawak BN at the moment as the PM already promised many things to the Sabah/Sarawak BN previously. We also know that many of the corrupt politician in BN have misused the governments money. So in order to gain control of power and to gain more fund to be use in some purposes, I believe the PM increase the oil price so they can obtain enough fund to provide it to Sabah/Sarawak to win back thier hearts and other reasons in use of the money from petronas. As we know everything need money. So with the increase of the oil price, the government in control will have enough fund to allocate not only to Sabah/ Sarawak but also to the peninsular. I also believe the increase of the oil price will only be temporary untill September. Once they win back the BN Sabah/Sarawak hearts, I believe they will decrease back the oil price. This is so called strategy. We know the PM is struggling right to oercome all the issues. Thats why all of a sudden the oil price went up like a rocket due to some reasons. The extra money they receive from petronas after the BN increase the price actually will be used for the UMNO political agenda to gain control of power by September.

Unknown said...

Ini bukti Pemimpin kita makan duit. Bagaimana pun tiada tindakan boleh diambil. Kita boleh mendedahkan semua bukti tetapi adakah ia akan membuat perbezaan? adakah Pak Lah akan melepaskan jawatan dan memberi seorang yang lebih berkaliber memimpin malaysia? Saya tidak rasa apa yang kita buat boleh membuat perbezaan. Pemimpin kita hanya akan menindas kita. Buktinya adalah di depan kita.

Terima Kasih Tun kerana memberi rakyat sedikit sebanyak harapan.

ex-umno said...

tudia satu pembaziran yang nyata sama sekali..mr clean dah jadik mr keling..duit rakyat depa dok suruh jimat tp tang projek anak beranak depa dok kaut abih..nak jimat macam mana kalau lagu nie punya cerita..setakat elaun keraian yang 10 persen depa nak jimat brapa duit sangat..tak huih pon..paklah bukan isi minyak pakai duit sendiri pon..bukannya nak rasa sangat pon.. yang aku paling geram jawatan baru dalam perkhidmatan awam dibekukan, abih mana nak letak para graduan yang dok carik keja tue..dah la keja takdak barang naik harga..akai ada ka paklah nie..nanti negara kita akan dilunggukkan dengan penganggur, pengemis, pencuri dan masa tue baru dia nak sedarq yang dia telah binasakan negara kita

sadong bong said...

tun,
suruhanjaya diraja harus ditubuh untuk menyiasat salahguna kuasa oleh pihak yang berkenaan.

Poh said...

Dear Tun,

What a revelation! If the government,past and present, had allowed press freedom, the country would not be in such a state now. Almost all the people up there may have a hand in the pie for otherwise they would have brought those who allege their wrong doings to court. God help Malaysia.

Regards

Poh

INSPIRATION said...

kesedihan bertambah dengan apa yang berlaku,
tetapi saya fikir sekurang kurangnya
si polan itu masih lagi dari
bangsa melayu
kesedihan yang telah lama berada dalam diri ini melihat orang melayu masih lagi leka dan terus mundur dalam ekonomi negaranya sendiri..
tun,saya sentiasa menangisi kerana sedih melihat nasib bangsa melayu
dan bangsa2 asing terus bersatu mengejar kekayaan

Joey said...

Assalamualaikum Tun,

Sememangnya AAB seharusnya bertanggungjawab terhadap segala perkara yang berlaku semasa pemerintahannya walaupun dia tidak mengetahui mengenai sesuatu kejadian yang mana dia sepatutnya mengetahui.

Saya percaya, banyak lagi kejadian-kejadian lain yang mengakibatkan pembaziran wang rakyat. Ianya bukan sekarang baru berlaku, tetapi telah sekian lama termasuk pemerintahan yang terdahulu.

Cuba fikirkan sejenak, siapakah sebenarnya yang banyak memainkan peranan? Jawapan yang pasti adalah mereka yang berpengaruh.

Oleh itu, kalau nak buang, jangan hanya pemimpin yang gagal saja dibuang, tetapi yang bersekududukan dengannya. Sekian.

ieja said...

Dear Tun,
I am saddened and mostly angered with what is happening to our country nowadays, with incapable leaders like Pak Lah who obviously think of himself and his family alone instead of thinking of improving this nation.

Please guide us on how the people of Malaysia can curb this kind of ill-practices. Is there a way for a citizen to request for an independent audit to be done for this kind of projects by the Government?

Kong3Kong4 said...

harapkan pagar, pagar makan padi
harapkan pak lah, langsung tak menjadi lah !

warisan melayu said...

Salam Semua...

nak bertanya sedikit, kenapa huh dalam blog pak lah, www.warkahuntukpm.com, mesti penuhkan nama,no hp, alamat rumah dan lain-lain.takut ke?ke senang nak trace?

cuba layari web ni...

http://210.19.155.11/fowram/ (blog pak lah juga)

Celsior said...

Try look in another way round,

to repair those old bus need lots of money and time. No loans for it.

But if buy new one, can get loan n re-pay slowly yet can attract more customers.

It is 1 of business tactic.

nikdublin said...

Tun,
Kenapa kerajaan hanya berdiam diri walau pun di 'lastik' sebanyak dua kali berkenaan Tun Salleh dan Jambatan Bengkok? Di Scomi pulak? Agaknya diaorang busy kira duit minyak kut. Takpe...Tun pun kena la busy menulis sampai rakyat Malaysia yang akan buat diaorang dengar.

Salam hormat.

Unknown said...

I would just like to point out for the sake of clarification, that RapidKL are the operators of the public transport service in Klang Valley. However, they do not own the buses or any of the assets related to the service (e.g. LRT trains, station buildings).

All assets belong to Syarikat Prasarana Negara Malaysia (SPNB). This was explained in an article that appeared in The Star newspapers on 29/05/08 where it states that it is no longer economical to operate these 10 to 15 year old buses.

The article quotes a statement from SPNB where it explains that the 1,140 buses kept in Serendah and Sungai Buaya storage yards are in the process of a disposal exercise which is expected to be complete by 2009 and not that the buses are left to rot.

The article also says that the buses were used as the temporary fleet for RapidKL pending the replacement of new buses. The old buses could not be used due to “decreasing engine efficiency, rate of wear and tear and the procurement of spare parts.

Satria Asia said...

Tak pe ... asalkan 3 or 4 kerat Melayu kaya.

Come on lah Tun...you also created your own ravenous iblisses kan?

Bagi lah peluang untuk orang lain...

Dr. Ridzuan Masri said...

Tun yang di kasihi..

Semamangnya saya dah keluar dari UMNO duhulu dari Tun, kerana bencikan pemimpin dan pengurus-pengurusnya yang korup tapi menerajui UMNO dan negara.

Pendedahan Tun yang seterusnya ini, menyebabkan perasaan benci saya bertukar menjadi JIJIK SEJIJIKNYA......

Selamat tinggal UMNO.....

aniisa said...

salam...

dari dijadikan besi buruk baik di buat bas sekolah tak pun hantar ke negeri2 yang takde bas rapid contohnyer rapid perak.. masalahnyer kenapa diorang tak buat begitu.. mungin takde org yang keje kot sebab takde elaun atau kwsp atau gaji rendah sangat.. ??

Thinker Tank said...

Salam hormat Tun (Ayahanda)...


Saya dapati semenjak Tun melepaskan jawatan PM, semakin menjadi-jadi korupsi dlm BN, bukan itu sahaja, malahan pelik sungguh, bukan apa, PM kita yg terkini ini boleh membiarkan sahaja sanak saudaranya mmembolos harta negara dengan projek mega dan mcm-mcm. hanya Tun sahaja yg mampu mengatasi masalah negara ni, Tun seorang yg berpandangan jauh...


HIDUP TUN

Unknown said...

Assalamualaikum Tun,
Tertanya-tanya juga saya...macamana bas-bas lama yang masih boleh di gunakan lagi ditukar dengan bas-bas yang baru.
Adakah urusan mendapatkan permit bas-bas tersebut senang?
Macamana pula dengan permit-permit bas yang lama?
Siapa yang menjalankan semua urusan tersebut?

isa_affendi said...

Thank u Tun for giving us this info. I work for No.1 European company that supplies monorail/train. Let our company tender for Rapid Penang, we'll show 100x times more efficient system than KL rubish transport system.

lisa said...

Dear Tun,
Please....please bring "Pak Lost" and his gang DOWN!!!!

Mohd Hazreen Rashid said...

Salam Tun...

1 000 000 hits in a month and the rate seems to be going upward... and now this blog achieved half of that amount only in 10 days...

And obviously you have morphed into a bona fide blogger quite effortlessly...

with entries like this, some people are not sitting pretty in Putrajaya eh?

Keep on blogging Tun.

Ramai di belakang mu, moga Allah lanjutkan usia dan kurniakan semangat utk teruskan perjuangan...

Drudark said...

Tun, ni yang di katakan ada udang di sebalik mee.. Sekarang macam-macam cara depa buat untuk guna duit rakyat.

shaz said...

MALAYSIA WILL SOON BECOME TOP 5 MOST CORRUPTED COUNTRY IN THE WORLD.

TO TOP IT ALL, THIS IS DONE DURING THE PERIOD OF ONE GUY WHO CLAIMED THAT HIS MAIN AGENDA IS TO FIGHT CORRUPTION.

Unknown said...

OOOO now I see.....no wonder.....

Keling Menua said...

Tun yg dihormati,

Terima Kasih kerana membongkar sesuatu yg kami tidak tahu.

Teknik ni juga sama digunakan oleh pembesar kami di Sarawak selama 25 tahun lebih. Kot kot dia belajar teknik nie dari diorg kah?? Semua aspek perniagaan semua diorang bolot TANPA diketahui umum oleh rakyat jelata.

Macammana nie Tun? Tolong bongkarkan kaitan projek mereka di Sarawak dan Sabah juga. Kami nak dengar cerita di seberang tanahair juga.

Macam-macam bila dah berkuasa!

Samrizat Sazli Samsudin said...

saya ada cadangan..

1. What if the abandoned busses tu kita guna semula. Refurbish, convert the engine to NGV and kita gandakan servis pengangkutan awam ditempat2 strategik. For e.g from commuter station to offices, from LCCT to commuter destination and etc.

2. Atau, boleh juga kita upgrade the existing school bus system yang ada. Dari figure yang saya tengok, most of the busses still in good condition dan yang penting, bas2 tu panjang. Its either kita upgrade our current domestic route (dari rumah ke sekolah terdekat) or to provide the transportation services untuk pelajar sekolah2 asrama. Contohnya, untuk menghantar student pulang ke rumah pada waktu cuti,or even to bring them to town every week. So that, they dont have to wait for busses at the bus stop infront of their school.

3. Langkah ke 3 is, we can sell the busses to foreign country. If kereta pun kita boleh jual 2nd hand, recond and etc.. why dont kita jual bas.. right?.

4. These busses can also used by our public workers in putrajaya. I personally working with TNB in bangi, sometimes when i went to putrajaya in the evening, i saw so many people waiting for busses. Frankly speaking, tak banyak bas2 yang ada di putrajaya. Saya kurang pasti about the frequency of the busses within putrajaya, but for sure bas2 yang keluar masuk ke putrajaya dari lokasi2 terdekat seperti dari bangi, kajang, semenyih, dengkil, sepang sangat2 kurang. I think, if we can do this, dengan secara langsung kita dapat upgrade taraf hidup orang2 kampung di sekeliling putrajaya. This will give options to people who work in putrajaya/cyberjaya to live outskirts, which is more homey and i think lebih condusive.

...Thanks a lot to Tun for his effort to create this blog. Banyak kepincangan kepimpinan manusia ni. memang Allah dah tulis yang mana, manusia memang tidak sempurna. Betapa bijak setiap rancangan manusia itu, akan terdapat kelemahannya. For me, if people want to do something for their own benefit.. its between Him and Allah.. but, do benefit the other on what action they took.

..I do like to read people's comments,critics and etc. but i do prefer to give solution rather than putting more critics, which i believe its going to be repetitive..

..I don't like the situation now, I hope the government will take action, not for the sake of our future development only... but.. do think about less-fortunate people who lives in kampung, who works as a farmer, gardener or even a nursery teacher. Think about their salary... Thank you

-SAMRIZAT SAZLI-

NEIL said...

Scold Me .78cts..Kencana 2.02cts.After this DISCLOSURE OF THE YEAR,I think scold me is going to nose dive.Tun,this is your best defence,the more the better so as to divert the attention.Reveal the nuclear espionage that scold me was said to be involve.

Anonymous said...

pandainya ulama had hari urus kewangan. sampai berjuta duit rakyat rugi. patut la rakyat makin susah. ulama had hari nak cover pekung balik la ni. tapi pelik ek, gaji xmo lak potong. elaun berfoya2 jek potong cket. tu pun tok uban dah komen. aku haramkan setiap sen duit aku n anak cucu aku yg korang salah gunakan.

Unknown said...

Scomi is referred to as "ScrewMe" among the research houses in Malaysia...

Unknown said...

Assalamualaikum TUN,
Semoga sihat selalu, TUN saya ingin mencadangkan supaya diwujudkan satu badan bertindak di mana ianya bertujuan memberi kemudahan kepada ahli-ahli biasa UMNO dapat turut serta menyertai beramai-ramai keluar UMNO. Jika satu orang sahaja bertindak tidak mendapat perhatian sepenuhnya. TUN pun tahu kepada ahli UMNO yang mempunyai kepentingan seperti ketua Pemuda dan sebagai pasti tidak mahu keluar UMNO supaya kepentingan peribadi tidak terjejas. Bagi kami ahli-ahli biasa UMNO yg tiada kepentingan ini ingin menunjukkan bahawa ahli-ahli akar umbi sememangnya tidak menyukai kepimpinan sekarang ini. Jadi saya rasa inilah satu-satu cara untuk membuktikan yang akar umbi sebenarnya sudah muak dengan kepimpinan UMNO sekarang yang bermuka-muka menyatakan akar umbi masih menyokong UMNO tetapi sebaliknya. Diharap cadangan saya ini mendapat perhatian dari TUN sendiri....Hidup TUN..

Zashnain said...

As usual we hear the many projects related to the family of somebody. Sad fact but the people in power do not seem to care about the rakyat, rather they are more interested in squeezing the country into economical suicide.

Unknown said...

Salam Sejahtera Tun,

Sememangnya banyak lagi skandal berkaitan DollahGate yang sepatutnya didedahkan untuk pengetahuan umum. Ini cuma baru secebis dari kesah in-house trading oleh penghuni Seri Perdana.

Saya harap Tun akan mendedahkannya satu persatu supaya rakyat yang buta hati dengan hal perilaku seorang pemimpin besar negara ini dapat membezakan antara kaca dengan permata.

Lagi cepat pendedahan DollahGate dibuat maka lagi cepatlah proses untuk power transition akan berlaku.

Saya dah terlalu getik dan amat menderita dengan cara kepimpinann flip-flopnya.

Salam.

Melayu Karam said...

Salam TUN...

Terima kasih TUN kerana berkongsi kenyataan dengan kami rakyat yang hina ini..

Ni baru rapid kl... saya rasa tentu banyak lagi yang rakyat tak tahu..

UMNO/BN sekarang ni asyik pikir kocek sendiri ajeee.. ni saya nak bagi Lagu UMNO versi 2010

BERSATU KITA BERSATU
DENGAN RAKUS SEMUA KITA SAPU
JIWA TEGUH BERPADU
PAKAT KITA DOK AMPU

BERSAMA KITA BERSAMA
MENDUKUNG BIAWAK MERATA
SETIA PADA PAK LAH
DAN JUGA MENANTUNYA

LAMBANG UMNO YANG GAGAH
DIPANDANG HINA DAN LEMAH
CEMERLANG GEMILANG DAN TERBILANG
ITULAH COGAN KATANYA

UMNO TERUS MARA
UNTUK PAK LAH SEKELUARGA

Keling Menua said...

Dear Tun,

In my opnionlah... mayb diaorang nak jual bas-bas itu dalam bentuk 'besi buruk' yang beribu-ribu ringgit nilainya.. Dah lah harga besi dunia meningkat. Mana tak diorang pun turut gumpul 'besi buruk beroda 6' untuk investment kot. Tahu juga mereka berbusiness nie tapi mentadbir negara macam pajak gadai je. Suka hati diorang nak rampas 'duit rakyat'. Kejam betul.

Haikza said...

Walaupun saya hanya melalui 3 zaman pemerintahan PM, saya dapat merasakan di zaman ini terlalu banyak keputusan yang menyakitkan hati rakyat. Malaysia yang ku cintai ini negara yang kaya...tetapi kenapa rakyatnya ditindas. "Rupanya disebalik ketenangan air itu dibawahnya ada buaya yang menganas menunggu mangsanya".
Allah pasti akan membalas segala pebuatan kita...walaupun sekecil zarah.

Jie Cong said...

hi Tun,

hmm.... what happen to malaysia?

I think most of the people would like to see him fall...

And many will leave this place

NEIL said...

Tun, My friend said the other day that these buses are to be use latter for the funeral procession for the demise of UMNO.Will it be enough to carry all the umno members, except Tun and son because they are not members,lucky Tun.To have a few topic like this will make Tun's blog reach 2 million next weeks easily.Search more!

suara hati said...

SALAM KASIH buat TUN

TUN,inilah pemimpin yang mencari harta bertimbun-timbun tanpa rasa bersalah pada Allah dan rakyatnya....nanti komen zahid hamidi berkata pasal pemimpin mengamal kroni dan komen izam pasal isu ini terhadap oleh pak lah,scomi,kj(benci rasuah konon)....tapi saya rasa kedua-duanya jaga perut sendiri,JUMPA LAGI TUN.......HARAPAN SAYA SEMOGA AHLI UMNO MENGHAPUSKAN ORANG SEPERTI INI DALAM PEMILIHAN AKAN DATANG DEMI UNTUK AGAMA,BANGSA,PARTI,NEGARA DAN RAKYAT....TERUSKAN TUN.

biskuttawar said...

They just dont know have to save cost, what they but new one and bla bla bla...dont just write it off , donate to schools and shelter homes at less they can make use off it , by providing free transportations for our kids and student.THINK

Lanrj said...

Tun,
Salam Sejahtera

Charlsen Ming, lu tatak tahu ke itu SCOMI GROUP, Kamaruddin anak PM punya + KJ.Macam family bisneslah...... lu tatak faham kita bagi fahamlah....kawan! Thx

Zygote said...

salam Tun,

Terbaca cerita mengenai Kerajaan akan meneruskan projek Jembatan Kedua Pulau Pinang !! Kenapa kita mesti meneruskan projek tu Tun? adakah sebab-sebab keselamatan atau......

J|M|J said...

to nadzri scomi tuh anak menantu paklah nyer...sah2 lah famili busines nak utung...

MeMySelf said...

Untuk makluman Tun, Buat masa ini THE ONLY COMPANY OR THE MOST VIABLE COMPANY yang boleh full fill all the govt. needs is Scomi.. maka tak usahlah cemburu.

Unknown said...

Tun,

Terima kasih kerana menulis artikel ini. Saya amat berharap di masa yang akan datang Tun akan menulis lebih banyak lagi tentang 'questionable actions of the current Government'. What better time than now? What better place than here?

Che Det, the Che Guevera of Malaya, I think.

Admin MyMode Network said...

Pemimpin kerajaan diam.

Pembangkang pun diam.

Dua-dua diam.

Yang bising Tun seorang saja.

Apa..Tun seorang sajakah yang nampak?

Apa...Tun seorang sajakah yang tahu pasal benda ini?

Apa....Tun seorang sajakah yang faham jiwa rakyat?

Dalam hal ini, nampak sangat yang kedua-dua pihak kerajaan baik pembangkang lebih tertumpu kepada soal material. Material yang menguntungkan kedua-dua pihak.

Orang dah kenyang memang diam.

Kenyang apa?

Saudara semua macam mana?

Lapar tak?

Kalau lapar, bangkitLah.

Kalau lapar, beritahuLah.

Kalau lapar, kasi tauLah.

Jangan diam saja.

Kalau kebulur anak-anak kita nanti, siapa yang nak disalahkan?

Atau saudara semua cuma pandai kata,"TakpeLah,ini semua takdirLah".

Memang tak ke manaLah.

Akan kekalLah kerajaanLah ini.

Kalau PKR naik pun, saya kira serupaLah.

Yang memerintah hidung tak mancung, yang membangkang pula tersorong-sorong.

Yang hidung besar tetap dijulang, sebab pernah menabur bakti untuk anak bangsa.

Salam hormat.

MyMode Network

shaz said...

Salam Yg Bhg Tun,

"10. For a start I would suggest a Royal Commission to look into the possibilities of lobbying and abuse of position by Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi when he was Deputy Prime Minister as is recorded by the United Nations in which he was listed for being involved in the Oil for Food business with Iraq. He is also on record as abusing his position by lobbying the Iraqi authorities in favour of his sister-in-law. Ministers, Deputy Prime Ministers and Prime Ministers are prohibited from doing business. Letters of recommendation for sisters-in-law clearly constitute lobbying."

Tun,

Don't tell the rakyat, if without justified evidence you dare to alleged all of the above.

Don't tell the rakyat, that if we were to lodge a report against him, Abdullah will be above the law and nothing shall be taken.

What is the use of all these if the only thing the rakyat can do is just keep on rambling and cursing Abdullah and his family while they will be still reaping our tax money and we,the rakyat still suffer.

Actions speaks louder than words.

But who will initiate the actions?

The oppositions,who are basically smoke and mirrors and would only want him to be there until the next GE so they can take over the country?

The cabinet ministers, whom will be only too concern to watch their back?

Or Royal Commissions?

Sangka Buana Palapes said...

tun,
saya masih lagi tertanya2,minyak petronas di eksport ke luar melalui kapal2 kan?yang menjadi persoalan nya mengapa kapal2 tersebut datangnya dari scomi?adakah ini secara kebetulan..mintak penjelasan tun mengenai isu ini

suara hati said...

Salam TUN,

minta semua ahli yang sayangkan agama,negara,bangsa,parti membuat perubahan pada pemilihan UMNO tak lama lagi.....hapuskan orang-orang yang merosakan parti terutama kj dan yang ada hubungkait dengannya....mereka ini tak faham protes rakyat pada PRU 12 yang lalu...

Sarinande said...

Dearest Tun, Salamun alaikum,

Thank you for enlightening, and setting the record right. I used to respect PakLah for his ‘noble deeds’ of stopping your mega project and 'misuse of the rakyat’s money to save your cronies’, kononnya. I was influenced by most of what I heard and read. Later I was corrected by someone who knew the facts.

PakLah had been hailed for being the first PM who graduated locally in Islamic Studies. He was praised for OIC’s recognition of our halal certification and Malaysia becoming a halal food hub. However, my respect for him was already tainted for many reasons. Nevertheless, materials had blurred the visions and corrupted the minds of his fan club members.

PakLah is applying The 48 Laws of Power #32 and #39. Let us apply Laws #42 & #15.

Semoga Tun dipanjangkan usia & diberkati Allah dengan kesihatan.

am-bina said...

orang alim cucu cicik ulamak takkan nak makan duit haram kot.... alim alim kucing takpe lagi tp ni alim alim b***.

ajak said...

Membazir!!!

Sekali lagi, saya menyeru orang ramai yang

KITA BOLEH LAKUKAN SESUATU..

Berdoa pada Allah..

DOA ORANG TERANIAYA

tu mudah makbul kan.. Mari kita sama2 berdoa agar Malaysia diselamatkan dari pemimpin yang menzalimi rakyat. Berdoa agar dikurniakan pemimpin yang geliga lagi mengutamakan agama dan rakyat. Allah Maha Mendengar dan Maha Mengetahui. InsyaAllah, doa kita tidak tersia2. Wassalam.

angin senja said...

salam untuk semua,

sy turut terkilan dengan apa yg berlaku dalam negara kita skrg..perpecahan melayu,kenaikan harga barangan dan juga salah guna kuasa kuasa oleh pihak tertentu....tapi satu je yg sy nak kita renungkan kembali....bukankah dalam quran dah katakan, seandainya kita lupa dan langgar perintah Allah, maka dia akan hantar pemimpin yg zalim kepada kita...jadi sama2lah kita perbaiki diri...moga2 derita rakyat malaysia tidak akan berpanjangan...........akhir kata, mari kita renungkan juga maksud ayat ini,...'adakah mereka menyangka mereka beriman sedangkan mereka tidak diuji'...tq

fawzy said...

Salam sejatera Tun yang amat kami kasihi,apa dah jadi semuanya milik scomi berhad. Umno dah jadi milik syarikat Paklah and company.

Unknown said...

Assallammuaalaikum ..
YABhg TUN Dr.Mahathir sekeluarga dan salam sejahtera rakan rakan pembaca,penulis blog juga mangsa mangsa kerakusan 'DSAAB LAHAP HOLDINGS'..

Gambar bas bas yang TUN tunjuk kan itu hanya SEBAHAGIAN sahaja.. Gambaran sebenarnya LONGGOKKAN BAS RAPID tu ditempatkan disatu kawasan sebesar saiz 1- 1 1/2 padang bolasepak.lokaliti gambar tun itu ialah di persimpangan keluar masuk kawasan perumahan ANTARA GAPI (jalan ke batang kali dari serendah,sebelah kiri). Terdapat 1 lagi kawasan longgokkan yang hampir sama saiz kawasan nya dihadapan SMK dan SK Sungai Buaya.

Jika dilihat dengan betul cara bas bas itu di letakkan KITA BOLEH BERLARI diatas bumbumng bas bas tersebut.

Itu TUN cerita pasal bas tak gerak.. Seperkara yang telah lama saya nak sentuh ialah pasal kejohanan tahunan perahu ke kapal layar MONSOON CUP tu yang dah masuk tahun kelima rasanya tahun ini(ujung 2008). Kejohanan yang hanya berlansung di tengah laut Trengganu (Laut China Selatan). Sukan ini untuk orang orang kaya jer.Lepas tu tidak melibatkan rakyat biasa dikampung kampung. Saya difahamkan oleh orang orang yang terlibat secara terus setiap kali kejohanan di akhirnya akan ada GALA DINNER dan kosnya untuk setiap GALAH DINNER ini mencecah 1-2 juta RINGGIT..Apa kejadah yang dijamukan agaknya.

Alangkah baiknya kalu Le Tour de Langkawi itu saja yang ditumpukan setidak tidaknya ada juga kedengaran nama nama anak anak jaati malaysia disebut, malah orang orang kampung terutama kanak kanak sentiasa MENUNGGU pelumba pelumba professional ini mengayuh basikal dihadapan rumah mereka setiap tahun.Kalau rakan rakan pembaca tidak percaya, pergilah tanya dikawasan pendalaman semenanjung yang menjadi laluan pelumba LTDL ini. Setiap tahun kejohanan ini kita akan dapat lihat pelbagai lapisan rakyat berdiri ditepi tepi jalan memeriahkan pelumba pelumba luar negara..

PM5 sekarang nak wat semuanya lebih daripada PM4 buat untuk negara..Tapi dia LUPA degree MD,dia tak sama denga PM4 punya MD..PM5 punya MD is "MONEY DULU".

Maafkan saya YABhg TUN, dah tergelincir dari tajuk TUN tadi..
Sakit ahti yang teramat sangat seminggu ini.. KEPADA YAB DATO SERI ABDULLAH AHMAD BADAWI., MAAFKAN SAYA KERANA SETIAP HARI SUMPAH SERANAH MAKI KAT DATO SERI.. SAYA MOHONLAH KEPADA YAB DATO SERI ABDULLAH AHMAD BADAWI, TOLONG LAH,TOLONG LAH LETAK LAH, JAWATAN PERDANA MENTERI DAN PRESIDEN UMNO SECEPAT YANG BOLEH. KERANA SAYA DAH TAK TAHAN DAH ASYIK MENYUMPAH KAT DATO SERI ABDULLAH ,ANAK DATO SERI DAN MENGHANTU LELAKI DATO SERI, MENGHANTU PEREMPUAN DATO SERI PUN BOLEH TAHAN JUGA LIGAT NIAGA DENGAN ANAK BONGSU LELAKI DATO SERI TU ..apa ke nama nya tu.. dah ingat dah PATREKLAH..

Salam Perjuangan yang Belum Selesai kepada YABhg TUN DR.M Sekeluarga..

Anonymous said...

Pemimpin kerajaan diam.

Pembangkang pun diam.

Dua-dua diam.

Yang bising Tun seorang saja.

Apa..Tun seorang sajakah yang nampak?

Apa...Tun seorang sajakah yang tahu pasal benda ini?

Apa....Tun seorang sajakah yang faham jiwa rakyat?

Dalam hal ini, nampak sangat yang kedua-dua pihak kerajaan baik pembangkang lebih tertumpu kepada soal material. Material yang menguntungkan kedua-dua pihak.

Orang dah kenyang memang diam.

Kenyang apa?

Saudara semua macam mana?

Lapar tak?

Kalau lapar, bangkitlah.

Kalau lapar, beritahulah.

Kalau lapar, kasi taulah.

Kalau kebulur anak-anak kita nanti, siapa yang nak disalahkan?

Atau saudara semua cuma pandai kata,"Takpelah,ini semua takdirlah".

Memang tak ke manalah.

Akan kekallah kerajaanlah ini.

Kalau PKR naik pun, saya kira serupalah.

Yang memerintah hidung tak mancung, yang membangkang pula tersorong-sorong.

Yang hidung besar juga dijulang nanti.

Salam hormat.

p/s-suka description gambar "Penceroboh Boleh Ditembak" haha

Putra Raja said...

ASSALAMUALAIKUM YBg. Tun,

Inilah caranya AAB memimpin. Konon nya nak mebenteras rasuah dan pembaziran. Tak malu ke dia. Penyangak betul. Mana dia nak suruk muka. Cakap tak serupa bikin. Habis duit rakyat dikikis oleh anak, anak menantu dan kunju2 dia. Mana menteri nak bersuara! Semua ada pekong di dada. Dah naik harga minyak dan bahan2 makanan, katakan nak berjimat - potong elaun menteri lah, kakitangan kerajaan rakyat lah, jangan buat majlis besar2an lah- tak tahu lah apa lagi lah! Duit yg nak dijimat konon nya nak beri balik kat rakyat. Cakap apa ni? Kenapa naik kan harga petrol tinggi melanbong pada awalnya lepas tu buat caturan nak bagi balik duit kpd. rakyat. Bolehkah? Bandingkan tenaga yg nak digunakan untuk itu saja. Ini namanya ekonomi tunggang terbalik atau orang yan bodoh. Konon nya duit subsidi yang dijimatkan nak naikkan taraf penggangkutan. Bila nak dapat benefitnya. Walhal rakyat menderita sekarang. Jajnji, janji, janji - tak habis habis nak gelapkan mata rakyat.
Tak guna buat report kat BPR. Senyap je. Berserah lah pada yang maha adil untuk menentukan nya. Kalau banyak rakyat menderita dan sumpah dia (AAB) balak kan didapati nya. Insyallah.

Unknown said...

Dear Tun,

For me this is not a fresh news anymore.

Malaysia Mega project always belong to sipolan2. For those "sipolan-sipolan or sipolan's family member or sipolan's kawan2 baik" they forsure get the project even tender price is 50% or maybe reach till 200% higher.

It a open tender project but Those company which enter tender interview belong to a same person. others never being invite...because of "bukan" SIPOLAN punya bini or anak or pet or kawan2 baik.

Hence, Malaysia born a new races named Mr. Alibaba. without do anything or invest a single cent. earn million of RM from khazanah.

Malaysia quite similiar to 1960--70s HONG KONG. All business line, authority or sipolan2....from ENGLAND or local make 100% of their effort to earn as much as posibble from "backdoor route, tea money or black money"

Problem solve because birth of ICAC "Independent Commission Against Corruption" clean those hk's sipolan2 in government, authority and private sector business. Hence, everyone will treated as same level in fair market.

but out ACA "anti corruption accociation" is park under which department? under Mr. SIPOLAN department. so ..

our last hope to become
HK = gone/mission impossible.

Zahid said...

U see TUN, oneayesleepy fella think everything bad related to u.Maybe his ancestor force to came here your fault too.

LuckyOne said...

A'kum Tun...bukan tu shj...tengok2kan juga dalam sykt2 GLC...spt Telekom...ada jugak kepentingan keluarga pak lahap ni dan membazirkan duit rakyat...spt pasukan myteam (bolasepak) si kj punye angkara menghabiskan duit TM...termasuk penajaan piala malaysia...mutu bolasepak negara merudum macam buah nangka busuk;unit kenderaan di TM masa si wahid sibuk nak jual unit ni dan scomi jugak salah satu sykt yg berminat sangat nak beli...dah kenyang giler keluarga2 pak lahap ni hasil makan duit sykt2 GLC...

Zulsystem said...

Assalamualaikum
Apa kata kita semua rakyat Malaysia yang beragama Islam buat sembahyang hajat satu Malaysia minta tuan tunjukkan jalan kepada pemimpin Malaysia yang buta hati dan memaras wang rakyat.

Mimie said...

Salam Tun,

Penat saya bekerja siang sampai malam dan bayar tax bulan2, ini rupanya kerajaan guna duit yang saya bayar tiap2 bulan..

Kalau saya tak halalkan tu macamana?

Tak takut azab Tuhan ker dorang nie?

Ayuh Kayuh! said...

Membazir betul Pak Lah ni!
Mana Islam Hadhari yang dicanang-canangkan? Pembaziran sana-sini.

MyTuN said...

Salam Ayahanda Tun,

Makin hari saya semakin sayu mengenangkan nasib negara Malaysia yg tercinta ini..apakah yang bakal terjadi di akhiran episod nanti?

Pasti ada hikmahnya Allah 'mengurniakan' AAB menerajui Malaysia. Hanya Allah tahu.

Tertanya-tanya saya apa keistimewaan AAB ni. Visi AAB ni nampak samar2. Walaupun rakyat menderita dan terus menderita, dengan tentangan dari kiri-kanannya, nampaknya dia buat 'dek' je. Kalis betul si AAB ni. Bak kata orang jawa, 'muka tarpal'

Siapalah yang nak mendengar jika orang seperti saya ini memberi pendapat. Namun bagi saya, kuasa 'veto' yang dipergunakan AAB dlm mentadbir negara ternyata dah melampaui batas. Dalam gaya ala2 alim dengan prinsip islam hadharinya (bini sendiri pun bukannya ada ciri2 islam hadhari), dia sanggup membolot segala kekayaan negara demi kepentingan peribadi. Politik Malaysia pun tunggang-langgang jadinya. Semuanya berpunca dari AAB.

Saya percaya di antara menteri2 kabinet sendiri, ada yang meluat sungguh dengan AAB ni. Tapi apa boleh buat, masing2 perlu menjaga kepentingan peribadi. Yang menjadi mangsa, rakyat..terutama yang berpendapatan tak seberapa. Cari duit macam nak rak, entah bila la penghujungnya..

CD said...

Salam Tun...
Saya pernah terdengar desas desus yang menyatakan antara satu sebab harga petrol naik ini adalah kerana untuk memberi tekanan kepada Tenaga Nasional. Bila Tenaga Nasional tidak menguntungkan akan ada cadangan untuk menggunakan tenaga altenatif yang lain iaitu nuklear. Scomi cuma tunggu lampu hijau untuk membangunkan reaktor nuklear di malaysia sahaja. Betul atau tidak saya pun tak tahu....

Unknown said...

Dearest TUN

Perhaps substantial effort should be expended to confirm who is their ADVISOR/S. It would be unsurprising if this person is a foreigner/s with vested interests.

Pak Lah is too lemah dan lelah. His son and son-in-law are too raw and inexperienced for such well-thought out mechanisms to gather wealth in a short time.

They need to be stopped before Malaysia is owned by a rich foreigner.

Malaysia adalah bumi bertuah - pertahankan lah .....

Doa kami supaya Tun sentiasa sehat walafiat. Jasa Tun masih diperlukan untuk bangsa, agama dan negara - walaupun kami sedar bahawa Tun seharusnya berehat setelah berbakti sekian lama. We admit we are selfish.

Through your blog, hopefully the rakyat terbuka minda dan sedar akan keadaan sebenar.

You are doing a great job, Tun. Terima kasih kami pada Tun sekeluarga dan teman2 karib Tun.

SangSetia said...

Salam Tun,
Memang betul sehingga kini akaun Khazanah tidak pernah diaudit-kalu diaudit mungkinlah kita dapat tahu ke mana duit yg berbilion-bilion pergi-tulah jugak menjadi penyebab Kerajaan tak boleh nak tanggung subsidi minyak lagi. Duit mengalir keluar ke poket orang-orang tertentu tapi takde untung balik. Biasalah kata PakLah "Scomi tidak berniaga dalam negeri cuma luar negeri"-apa PakLah ingat rakyat Malaysia ni "ngok" sangat ke atau diri beliau sendiri yg dah terlampau "ngok".
Wassalam.

kedah youngster said...

MasyaAllah.....

Paklah, kenapa ini berlaku? kenapa biarkan MENANTUmu menggodam negara Malaysia ini? di manakah sifat 'mr. clean' mu Paklah? Duhai Paklah.. Ingatlah, kamu telah 'membunuh' rakyatmu sendiri.

TUN.. teruskan usaha murnimu, dedahkan lagi kesalahan yang dilakukan Paklah! Sehingga dia mengaku kaLAH.

flyinghead said...

Salam Tun,

Alasan Dollah untuk menghapus/atau mengurangkan subsidi keatas petrol dan diesel adalah untuk menaikkan taraf pengangkutan awam. Itulah impian Dollah dan cara paling senang untuk memperkayakan keluarganya. Rakyat sengsara peduli apa, yang penting keluarga Dollah senang/lenang. Malaysia porak peranda, keluarga Dollah ada duit, boleh pergi kemana sahaja.

Wahai rakyat Malaysia, sebelum terlambat, lakukan sesuatu untuk kebaikan kita semua. Bantulah kami TUN!

samurai melayu said...

Salam AYAHANDA RAKYAT
Khalifah(pemimpin) yang mengenal kenapa 'ALIF' berdiri tegak!

Kami mohon ampun dan maaf Ayahanda.

We know you have many secrets of the government, before, during and after your 22yrs reign as CEO of the country.
The few exposures @ chedet.com maybe foods for thought to the rakyat but what we are concerned are some of the responses eg. begging the Almighty to put Pak Lah in hell.
Please, if we may appeal to fellow anakanda rakyat, use any humanly superlatives if you can't help it. Call him 'kepala batu' (stonehead) or bodowi(stupid, with a slang) but please do not condemn or curse
Pak Lah and his knights in the name of the Almighty Allah swt. I can't say much to the non-muslims.

We are afraid Ayahanda may not give us more 'food' if we can't control our emotions and we believed he will be the last person to incite hatred amongst his anakandas.All he wanted to do is, tell the truth and nothing but the truth, so pardon him Allah swt.

ISLAM PREACHES GOODNESS NOT EVIL
Don't forget Rukun Iman keenam iaitu Qadho dan kada'
Time for solat maghrib.

Alfatihah, Amin.

CD said...

Cucu Guru agama yang disegani. Harta boleh diwarisi tapi keimanan kena cari sendiri.

Unknown said...

salam tun,

Pak Lah telah menyalahguna kuasa untuk kepentingan keluarga.

Didalam surat khabar pembangkang ada disiarkan gambar Pak Lah memegang tangan Dato' Didalam surat khabar pembangkang ada disiarkan gambar Pak dok pegang tangan dato' Michelle Yeoh.

Inikah yang dimaksudkan dengan "Hadari"??

Reza aljunaid Post said...

Assalamualaikum Tun,

UMNO tidak wajar membiarkan perkara salahguna wang rakyat oleh Abdulah Ahmad Badawi...

Ada baiknya, aku syorkan semua cawangan UMNO, PKR, DAP dan PAS sebarkan tulisan Tun MDr.Mahathir tentang "Rapid KL" yang pembazirannya dihalalkan oleh Datok Seri Abdullah...

Sebab itu, DSAAB MESTI disingkirkan segera untuk ELAK ANAK MENANTUNYA LAGI BESAR KEPALA....contoh Rapid KL...takkan Tun tulis saja-saja...


WASSALAMM...

nurain said...

Hah..apa tunggu lagi BPR..

Apasal lama dah tak dengar lagu ni kat radio...hehehehe

"Yang ku cari bukan harta bertimbun-timbun..bukan wang berjuta..""

"Bukan kawan-kawan untuk berfoya-foya..."lepaih tuh dah tak ingat dah...hihi..

TUN...sajak Tun tersimpan kemas dalam diary saya...sedih kalau baca bait-bait nya...PERJUANGAN BELUM SELESAI..

Kesian pemimpin-pemimpin dulu, pejuang2 yang memerdekakan negara...last-last negara jd mcm ni..

dabezaa646 said...

Assalamualaikum Ayahanda Tun,

Semua sedar tidak ada apa2 yg akan berlaku pada Rejim PakLah & co. Kerana dia pandai tidur ,pekakan telinga dan tebalkan muka..

Apa kata blogger semua kalau UMNO baru dihidupkan semula dan REFORMASI jalanan dimulakan atas nama UMNO baru?

REJIM PAKLAH WAJIB DIGULINGKAN.

Abdullah Ahmad Badawi seorang pemimpin yang bermuka2...sifatnya mengalahkan MUNAFIK.

jomjalan-jalan said...

Ayahanda TUN, (Izinkan saya gunakan nama ayahanda)

Kata-kata dan coretan-coretan tidak memadai untuk menyedarkan PERDANA MENTERI KITA ini,... kerana ketuat di telinga telah cukup keras menutupi deria pendengaranya (ampun PAK LAH), selagi tidak habis harta di bumi Malaysia ini, selagi itulah dia tidak akan puas! "Ikut rasmi penjajah dahulu agaknya".

Patutlah hendak menjadi PM untuk sepenggal lagi,..untuk apa? Untuk "mereka dan keluarga mereka". Kata PAK LAH selepas kekalahan pilihanraya baru-baru ini, lebih kurang begini, "saya akan bertanggung jawab terhadap kekalahan ini, saya tidak akan meninggalkan tanggung jawab saya"


Ayahanda Tun,
Sekarang saya sudah faham! Untuk apa? Tanggung jawab siapa? Kalau di lepaskan jawatan PM, saya rasa perkara yang sama akan berlaku.

Sewaktu ayahanda Tun dahulu hendak melepaskan jawatan sebagai PM, ayahanda Tun telah pun mengaturkan satu persatu, supaya PAK LAH hanya meneruskannya, tetapi malang sekali, projek yang telah ayahanda Tun aturkan demi kepentingan rakyat dan bersama telah di mansuhkan.

Ahhhhhrghh, hanya untuk tatapan dan tauladan bersama, "jangan di sangka air yang tenang, tidak ada buaya", "orang yang nampak pendiam inilah selalunya lebih teruk daripada FIRAUN"...lagi satu, "jangan di sangka orang suka tidur itu tidak mendengar", kerana di zaman Jepun dulu beliau telah belajar cara tidur-tidur ayam (ampun sekali lagi PAK LAH)

Ayahanda Tun,...
Kita harus fikirkan dengan serius masalah ini, saya bimbang, sekiranya selepas sepenggal nanti, banyak kerosakan akan berlaku...

Malaysia, sebuah negara yang bertamadun, rakyatnya jikalau dahulu kurang berpelajaran, tetapi sekarang, ramai cendikiawan... Kita telah mampu untuk berfikir dengan bijak dan waras, kadang kala orang yang terlalu banyak memakan harta yang tidak sepatutnya akan sedikit-sedikit hilang perasaan waras, di tambah pula ramai yang kaki ampu, asal periuk nasi tidak di sentuh, sudahlah... itulah melayu kita... melayu apa? "MELAYU MUDAH LUPA". Kalau dahulu di besarkan dengan pengajian agama yang secukupnya, bila sudah dewasa di gelar keturunan "ulamak" Ingat dengan memperkenalkan "ISLAM HADARI" orang akan ingat hari-hari.. tetapi orang macam saya hari-hari asyik terfikir, kenapa mesti perkenalkan islam hadari? Memang benar, orang yang kuat bertasbih akan selalu di landa dugaan. Dugaan datang dari pelbagai sudut, tanpa di sedari diri sendiri telah kalah dan hanyut dengan dugaan itu. Mengapa ini terjadi? "kita kena fikirkannya sendiri" tetapi bak kata Nabil,..si raja lawak.. LU FIKIRLAH SENDIRI...

Ayahanda Tun, seronok juga dapat meluahkan apa yang terbuku di hati, sekurang-kurangnya, bukan calang-calang orang yang akan membaca, jika salah seorangnya adalah ayahanda Tun sendiri.

Saya tidak bermaksud terlebih kata atau kurang sopan dengan tulisan ini,..tetapi apa guna jika di pendam, siapa yang hendak peduli? ayahanda Tun pun tidak akan peduli,... lebih baik saya luahkan.

Ayahanda Tun,
Selepas membaca mengenai rapid KL ini, saya merasakan, haruslah lebih banyak didedahkan perkara seperti ini,.. PAK LAH pun pernah berkata, sewaktu di awal perlantikannya... "bukan bekerja untuk saya" tetapi bekerja bersama saya". Jadi kesimpulannya, sebagai rakyat Malaysia, marilah kita bersama-sama bekerja bersama PAK LAH, jikalau tidak di paparkan apa projek terkini PAK LAH dan keluarganya, masakan rakyat Malaysia dapat bersama-sama bekerja bersama PAK LAH.

Sekian.
Yr appreciator of your leadership style.
Harlina

dabezaa646 said...

Assalamualaikum Ayahanda Tun,

Kalau dulu sesetenggah anggota polis boleh terima RM5 sebagai sagu hati kerana tidak menyaman pemandu yang melakukan kesalahan kecil........tp sekarang.......'kamu tak nampak ke lencana ni' SAYA ANTI RASUAH

KURANG2PUN RM50 baru saya maafkan...

macamana blogger semua... percaya tak dgn ayat diatas ????

Semua rakyat harus mempraktikan JUJUR DAN IKHLAS.....

PAKLAH DAN KELUARGA TERSAYANG JAHANAMKAN NEGARA..

Semua undang2 digubal utk memudahkan lagi TARIAN KEKELUARGAAN PAKLAH...

SETIAP PERANCANGAN YG DIBUAT SUDAH SEMESTINYA AKAN MENGUNTUNGKAN KLONI2 PAKLAH.

REFORMASI KITA SEMUA....

Wan said...

Salam Tun,
Semoga Tun sentiasa sihat dan terus memperjuangkan hak rakyat.

Kita kena panggil Karam Singh Walia, so semua orang boleh tengok bas-bas tersadai dalam TV.

we need more & more exposure....

Mu.Pathma said...

Dear Tun,

I always pass this road, and will tell my son that we are passing "bus grave yard", one of kind in the world.

As a tax payer I really fed-up with the way the gov. cheating on us.

As a responsible citizen, I do not prefer to take my issue to streets.

Please advice what can I (or we) do to stop this stupidness, so that our children do need to suffer.

You wisdom is appreciated.

Unknown said...

Harap Tun tidak cuba menyesatkan pemahaman dan persepsi orang. Semua tawaran tender yang dibuat oleh Rapidkl, Rapid Penang dan monorail adalah terbuka dan Scomi hanyalah
satu dari 5 syarikat yang diterima
dan bahagian mereka juga paling kecil.

Bagaimana pula fakta bahawa menantu Tun adalaha CEO MTrans semasa Tun masih menjadi Perdana Menteri dimana Tun telah memberi mereka projek monorail kuala lumpur dan putrajaya tanpa tender (direct nego).

Tun juga tidak memberitahu bagaimana Tun meluluskan
pampasan kewangan bailout utk Mtrans semasa Tun menjadi PM.

Tidak mungkin Tun tidak tahu dari menantu Tun, syarikat yang mengendalikan rapidkl bernama SPNB telah mengeluarkan tender untuk 1200 bas. Dari jumlah tersebut Mtrans hanya dapat 285 bus dan 160 dari ini telah ditempah dari MTrans pada tahun 2005 dimana pada masa itu SCOMI belum lagi menjadi pemilik saham dalam Mtrans.

Selepas Scomi menjadi pemilik saham barulah mereka mendapat 125 bas.

Brahim Nyior said...

Welldone Tun. Nampaknya Paklah masih bertahan walaupun tekanan akibat kenaikan harga minyak menambahkan marah rakyat.

admin said...

ramai org cerdik...ramai org bodoh...

biar bodoh jgn cerdik tapi bodoh...Malaysia Boleh!

Unknown said...

Saya cabar pemimpin2 dan kuli2nya yang heboh pasal rakyat dikatakan misunderstood kerana UMNO sekarang tidak aktif menangkis tohmahan dan fitnah di cyber world supaya masuk ke dalam blog ini untuk menjawab Dr. M. Tak payah nak heboh mcm nak rak untuk buat blog untuk explain/counter balik yang mungkin tak laku. Simple sahaja masuk dalam blog ni....dan cerita la point to point. Kena ingat blog ni ada mempunyai pengunjung melebihi sejuta rakyat malaysia berbilang bangsa dan lapis masyarakat yang masuk secara sukarela tanpa spinning effect media perdana yang dikontrol. Kalau tidak saya rasa UMNO bolehlah tutup buku selepas next election.

jumbeaux said...

Salam Tun,

Saya takkan kesah (cakap Kedah) kalau si Polan tersebut adalah pemimpin yang memberi kesenangan dan kesejahteraan kepada rakyat. Ambik lah buang sedikit untuk diri dia.

Ini dak. Duit rakyat dia nak ambik, hidup rakyat dibiar terhimpit.

tnttnt007 said...

Ai yah, who don't know SCOMI tu siapa punya company? itulah anak PAK LAH lah.......
Now every body can see how he and his team of ministers managed our RAKYAT money right????????
Kesiannya Malaysia under such a WEAK management......

Teddy Reezwan said...

Hi there..

Wan rasa la.. kita tak patut menuding jari. Rapid KL.. hurm cume pengendali bus sahaja. Cuba kita tanyakan terus kepada pemegang asset rapid KL ni, Syarikat Prasarana Negara Berhad dan soalkan apa yang berlaku.

Unknown said...

Gaya ayat "antimamak" macam KJ atau dia punya balaci.....cuba perhatikan dan hayati betul-betul.....

Wan Shamsudin said...

Tun yang dihurmati;

Apa bolih buat Tun, kita punyai seorang PENYAMUN TARBUS sebagai pemimpin kita. Seorang yang bertopeng, menunjuk baik, lemah lembut berbicara, alim dan bekerja demi rakyat....Monyet yang bertopengkan manusia.Anak anak monyet pun ikut kelakuan bapa mereka...Patutlah semua projek di bolot olih Scomi, anak PM dan menantu Salleh Abas...

Saya begitu kesal sekali mempunyai seorang PM sepeti Pak Lah...Hidupnya hanya untuk memenuhi nafsu beliau, anak anaknya, menantunya, ipar iparnya dan kroninya sahaja.

Saya terlihat akan satu iklan di jalanan tentang kempen ZOO NEGARA. Gambar Dollah, Najib dan Azalina terpampang dengan ' penghuni penghuni ' zoo'tersebut. Patutlah mereka tidak bolih berfikir dengan baik kerana mahu ikut perangai kawan kawan lain di iklan tersebut.

Tak heranlah kenapa mereka asyik menolong kuncu kuncu dan keluarga mereka, sebabnya mereka pun TIDAK BAIK....

Tolonglah TUN, carilah jalan untuk kita buang orang orang yang TIDAK BAIK ini..

JoeHarry said...

Salam Tun & pengunjung chedet.com,
Untuk pengetahuan umum, pengangkutan awam di KL tidaklah se-integrated mana seperti bandar metro lain - contoh, jika beli tiket SEPADU RapidKL, pengguna tidak boleh akses Monorail (walaupun Monorail is at the heart of KL). Sama juga, kad bulanan RapidKL (RM100 atau RM135), tidak boleh digunakan dengan Monorail! Keadaan ini sudah lama seperti ini...dan kerajaan sibuk mengatakan ia mahu kita menggunakan pengangkutan awam, tetapi hakikatnya tiada tiket bersepadu yg 100% sepadu dalam KL. Inilah kepalsuan yang merupakan sebahagian dari drama ahli politik BN. Lagi satu, walaupun pembangkang telah menguasai WPKL, nampaknya sekadar perhiasan sahaja?. Nampaknya macam takboleh buat apa2? HInggakan Dtk Bandar pun penduduk KL tak boleh pilih?.. Ini menggalakkan kemajuan dan kompetensi? inikah demokrasi sebenar?

SSR2 said...

Yang Dikasihi Tun Dr. Mahathir Mohamad,

Saya setuju dengan pendirian Tun selama ni untuk tolak kepimpinan YAB PM kita. Makin lama makin menjadi-jadi pembesar negara kita ni.Sesuka hati buat Malaysia ni macam hak 'mereka'..

Tak lama lagi akan berlaku perkara yang tak diingini dimana rakyat kita akan menukar Kerajaan.Saya harap Tun dapat memulihkan negara kita ini dari segala perkara-perkara yang boleh menjatuhkan maruah negara yang kita cintai ini.Sekian.

Wan Aikhsan said...

Yang dihormati Tun Dr. Mahathir

I heard that Scomi has been abusing the previliges i.e. getting goverment business through the back door. What I didn't know is the amount of money that Scomi is squandering.

Purely, this is an abused of power by AAB and his cronies. This is manipulation, corruption and all the worse of wrongdoing there is..

I was looking for AAB puisi in the internet. Can't find it yet..where he says something like this...

Bukan dicari duit yang berjuta
Atau Kawan untuk berpoya poya

not sure what else...can't understand his mumble..

Actually, AAB is a person who "Cakap Tak Serupa Bikin". So what do you call this kind of human being. Maybe a "Hypocrates" or pretender or musang berbulu ayam or whatever lah...

Looking at the amount of business that Scomi is getting from the goverment, we should question AAB integrity. His priority is the opposite of what he says in his poem..bukan duit berjuta yang dicari. what does it mean..and why he is enriching Scomi.

What we have to do now, is to kick him out from office. The question is, how ? By just posting in Tun's blog may not do much. We must react. Perhaps, we all should gather at Putrajaya peacefully and ask AAB to step down. I am quite scared to write more, nanti kena ISA macam our friends in Kamunting now. Enjoying nasi campur and sarbat and Pisang Emas.

Nur Qurratul'aini said...

Tun,
dari apa yang saya tahu, bas-bas yang terbiar spt yang diperkatakan itu adalah bas-bas yang telah rosak dan dalam proses pemulihan. untuk memulihkan bas-bas tersebut memerlukan kos yang tinggi dan perlu mendapatkan alat ganti yang kadang kala tidak terdapat di dalam negara. oleh itu apa yang dilakukan adalah membina bas-bas baru dengan menggunakan chasis lama dari bas-bas yang terbiar itu.

dengan keadaan sekarang, bas-bas rapidkl setiasa penuh, tetapi cuba perhatikan dengan teliti, siapakah pengguna bas yang paling ramai??? pendatang asing sehingga menimbulkan masalah sosial kerana berlaku banyaknya kes-kes seluk saku dalam bas yang didalangi oleh warga asing terutama daripada myanmar dan filipina sehinggakan pemandu pun diugut dengan pisau!

samurai melayu said...

Salam AYAHANDA RAKYAT
Tiang TNB (Tun Never Backout) sandaran anakanda rakyat

Izinkan,

Kepada Sdr. 'dabezaa646said'

Cara 'Ezam Reformasi' bukan caranya kita harus contohi kerna 'menang jadi arang, kalah jadi abu' dan belum tentu akan menjamin keselamatan dan keamanan negara tercinta yang telah dilandaskan oleh Ayahanda Tun menuju negara maju (wawasan 2020).

Sebagai samurai2 dan ninja2 Ayahanda Tun, kita harus lah bersikap 'cool and calculated',(mcm Tun) dan mestilah ada 'finese' menghunus 'pedang', ikut lunas undang2 negara tercinta.
Kita bukan seperti 'orang' yang sudah hilang akal(arah). Kita masih ada lagi ruang untuk membuat pembetulan iaitu dengan mengadu nasib kat DYMM Seri Paduka Yang diPertuan Agung dan Majlis Raja2.
Mana dia ahlil2 nujum perundangan yang ada diantara anakanda2 rakyat kami rayu berberapa kali untuk derafkan surat ‘petition’ (hilang kepercayaan terhadap PM) yang sempurna untuk di persembahkan kebawah duli DYMM Agung supaya rakyat jelatan boleh cetak atau salin dan ditandatangan seblum diposkan.Biarlah seragam persembahan ‘petition’ tersebut.

Jika usaha itu juga gagal, kita tunggu pula keputusan Perhimpunan Agung UMNO dan jika masih gagal juga barulah tepuk dada tanya selera!

Kalau nak tunggu PRU 13, porak peranda institusi keluarga dan negara akan kelongkang dibuat dek Pak Long(kang) UMNO itu nanti.

Sementara menunggu, kita dengar lamunan lagu;

Where do I begin, to tell the story(to my grandchildren)of how great our love(to our country)can be.
The sweet love story(wawasan 2020)that is older than the sea...

Tidak akan kami halalkan negara bertuah kami dijajah sekali lagi!

Alfatihah, Amin

abepin said...

rapidkl is the bus operator, spnb is the asset owner. both are owned by government, mof inc. scomi is just another supplier.

Hissham Z said...

Salam buat Tun,
terima kasih kerana Tun sedia berkongsi maklumat dan isu semasa.
isu bas terbiar dan pembuatan bas baru menampakkan pihak kerajaan tidak bersungguh dan tidak mengawasi perkembangan sistem pengangkutan negara. banyak pembaziran berlaku, pihak yang bertanggungjawab mengambil mudah disebabkan penggunaan wang rakyat.
apa yang saya nampak disini, pentingnya ketua yang tegas dan mengambil berat segala permasalahan, dan bukannya bergantung langsung kepada pegawai bawahan. tidak semua orang bawahan bekerja seperti harapan kita, ada yang sambil lewa dan perlukan pengawasan orang atasan.
semasa pentadbiran Tun dulu, saya menyanjungi cara Tun bekerja. apabila bersidang atau mesyuarat, menteri atau peg. kerajaan akan masuk lebih awal sebelum Tun tetapi sekarang tidak lagi begitu.
malah ada yg merokok diluar dewan tanpa segan silu. Tun pula biasanya membawa nota kecil dalam poket utk mencatatkan apa2 biarpun isu kecil, inilah yang menyebabkan ramai yang bimbang dan menjaga tingkah laku. ketegasan, disiplin dan komitmen kerja keras adalah aset dan panduan kepada pekerja bawahan. biarpun ramai yang respect pada Tun, ada juga yang lega bila Tun mengundur diri dari pentadbiran negara, mungkin mereka tertekan bersama pemimpin dinamik agaknya.
sekarang susah lah nak komen sebab banyak sangat isu dan kelemahan. bukan nak puji Tun atau nak kutuk kepimpinan sekarang. tapi itulah realiti.
maaflah andai sesiapa marah pada komen saya tapi tiada udang yang perlu saya selindung. jujur demi perjuangan dan survivor kita anak Malaysia.
Semoga Tun dan Tun Hasmah sihat2 selalu.

alif said...

Tun,

Apa kata Rapid hantar semua bas-bas tersadai tu ke kampung-kampung pedalaman sabah sarawak dan semenanjung, modify dan gantikan rumah-rumah mereka yang macam reban ayam?

redbox said...

salam ayhndda Tun,

saya dah bajet ni rapid penang n rapid kl ni adalah kepunyaan org yg sama...

kuang aja betul..rapid kl amik bas ITM dan student2 nya kena baya utk bas campus yg guna bas luar..logik tak tu??

Tun, keadaan dah parah ni?? Tolong lah amik apa2 tindakkan!!!!

PETER CHIN said...

PETER...........

APA DAH JADI MALAYSIA ?

shaz said...

Salam Yg Bhg Tun,

Tidak dapat dinafikan bahawa semasa zaman pemerintahan Tun, anak-anak Tun juga memiliki syarikat syarikat yang menerima kontrak berjuta juta daripada kerajaan.

Rakyat juga mengetahui samada benar atau tidak bahawa syrikat anak Tun dahulu, jika mempunyai masalah kewangan, akan dibantu oleh bapanya.

Memang agak sukar untuk menolak permintaan orang orang terdekat serta rakan rakan yang datang meminta bantuan serta pertolongan, sementa kita orang yang berpengaruh.

Jadi, apa yang Abdullah lakukan sekarang adalah sesuatu yang bukan diluar jangkaan.

Tidak akan ujud lagi seorang manusia atau seorang ketua negara yang akan memerintah tanpa terlibat dalam skandal skandal yang sepertinya.

Walau bagaimanapun, apa yang Abdullah lakukan sekarang ini terlebih berani sehingga membabi buta dan hilang hala tuju sebenar.
Beliau alpa didalam tempat di mana beliau ada sekarang.

Ini adalah kebodohon yang teramat.
Kebodohan yang tolol.
Kebodohan yang akan menghancurkan negara dan rakyat.

Sudah sampai masanya rakyat Malaysia perlu berhenti bersuara....sudah sampai masanya rakyat Malaysia bertindak.

Borneoguy.com said...

If only that amount of money is used in improving public transports in Sarawak, life would be easier here ...

Heck, we could use train here. The usual reason they always gave us is that Sarawak is too swampy, hilly, blah blah etc ..

With that kind of money wastage, no amount of hills nor swamps will hinder the development of train here, if only you try and focus ...

Meh, guess we Sarawakians have to get use to using our old buses then ...

Anonymous said...

Salam TUN..dashyat jugak PM kita ni? semua projek milik keluarga..nak kumpul tambah harta nampaknya.

Unknown said...

Tun...biarkanlah khairy mengaut keuntungan, mengaut kekayaan...apa salahnya.

kat dulu waktu Tun jadi PM...anak beranak Tun pun sama jugak kaut keuntungan....anak2 Tun ramai yg jadi orang kaya...semuanya disbbkan relationship mereka dgn Tun.

agak2 nnt kat akhirat kelak...Tun akan kene tanye tak dgn Allah SWT tentang salahguna kuasa dan kedudukan Tun sebagai PM???

saidina umar r.a masa jadi khalifah, beliau tak tidur malam kerana takut tak jalankan tanggungjawab sbg khalifah.....beliau tak guna kemudahan awam utk deri sendiri atau family.

khalifah umar abdul aziz pun sama...tak guna lilin pejabatnya utk discuss masalah keluarga dgn anaknya.

banyakkan perbezaan antara Tun dgn saidina umar r.a & khalifah umar abdul aziz......betul tak??

amirs82 said...

As'kum Tun,

Saya harap Tun dapay memberi pandangan kepada rakyat and ahli UMNO, siapa pilihan Tun yang terbaik untuk memimpin UMNO dan Malaysia. Ternyata pilihan Tun sebagai penganti Tun, DSAAB, telah menyeleweng dari apa telah Tun harapkan beliau lakukan. Apa yang saya tahu, Tun memilih beliau kerana beliau Mr. Clean.

Pandangan saya, Mr. Clean nampaknya tidak menjamin kemajuan bagi Malaysia. Malaysia memerlukan pemimpin yang berfikiran jauh, pakar dalam ekonomi, country developer, people oriented, letakkan rayat mendhului diri, diplomatic dan mampu memainkan peranan di peringkat global, seperti Tun.

Dari ciri2 diatas, bagi pandangan Tun yang lebih rapat dengan barisan pemimpin Malaysia, siapa yang paling layak. Tak kira lah Naib Presiden, MT, Pemuda, Wanita, Puteri, atau hanya ADUN. Kami akan beri sokongan kepada beliau, untuk Malaysia.

Di zaman moden kini, asalkan misi dan visi negara dapai di capai dan di pimpin oleh pemimpin yang memenuhi ciri2 diatas, kami rakat tidak kisah, beliau baru atau lama dalam parti. Politic is not rank and file organisation, but based on popularity. But popularity is not guaranteed for the best leadership, especially for multi racial developing country.

For example, Dato’ Nazir Razak has heritage Tun Razak’s leadership, which makes him one of youngest successful CEO in Malaysia. Based on experience, he won’t able to challenge other senior CEO. But with his knowledge, leadership, and aggressive attitude for performance, has bring CIMB to the top in Investment Banking.

So, hope you can give us some hint. We don’t mind if it is not current DPM or VP of UMNO. We even didn’t need details reason behind your preference. Only we need is the candidate that fully comply with the above criteria.

Thanks Tun. Salam.

P/S: If based on past track record, I would prefer either TS Muhyiddin and DS Ali Rustam, which has shown good progressive management in their state/ministry. TSM has bring up KHEP, IP and MOA, and currently MITI, while DSAR has turn Malacca into performed state, generate profitable investment and improving Malaccan living standard, despite of it one of smallest state in Malaysia. So, this kind of leaders are the one who really work creatively for Malaysia. Each UMNO leader can work, but unique and creative is a skills. The above two, has shown Malaysia their capabilities, but based on Tun knowledge and experience with other UMNO’s leaders, who can lead us creatively, like what Tun did to us, PROTON, PLUS, Privatisation, Pegging Ringgit, KLCC, Sepang, KLIA, Putrajaya, Cyberjaya, and much more others.

Thanks again Tun.

Anfarri said...

Kepada Dr M,
teruskan mengorek rahsia2 dan penyelewengan kerajaan khususnya yang
melibatkan Pak lah, keluarga dan kroni2 nya

Kepada Pak Lah,
SILA LETAK JAWATAN SEGERA!! Anda cuma merosak negara dan menyeksa rakyat.
Anda tak diperlukan lagi...

samurai melayu said...

Salam AYAHANDA RAKYAT
The rakyat's Pillar of strength.

Having visited blog The Scribe and posted some questions to the Editor-in-chief,Dak.
We thought to post same @ chedet.com;

Permit us,

Editor-In-Chief, The Scribe.

UM Selasa 10 Jun, muka surat 2
'Bayaran segera rebat diharap tenteramkan rakyat- Najib'.


Dari 3 kumpulan rakyat berpendapatan iaitu tinggi, sederhana dan rendah, gulungan mana kah yang paling tinggi nisbah nya.?
Adakah usaha2 Ayahanda Rakyat Tun M untuk meningkatkan taraf pendapatan
anak2 watan lulusan diploma dan juga universiti yang beribu2 jumlahnya itu diturunkan taraf kehidupannya(quality of life) kerna 'value added' kerajaan kepada 'cost of living' mereka?

Though we believed that the so-called subsidy would not make much difference to the middle income group’s monthly budget, what we can't understand is, why the segregation? Aren't they entitled as the rakyat who paid their taxes?

Your editorial please, The Scribe.


Salam Dak

'Greenlight for civil servants to moonlight'- PM(MM, June 10, page 4)

Another question for your Editorial

Who do you think employers seeking government tenders will provide jobs to,if and when required? Unemployed graduates seeking for the jobs or the government officers with a secured monthly remunerations 'moonlighting'?

'Lingampoops' decisions.
My heart goes to adik2 menganggur. Kena terima hakikatnya 'pintu' pekerjaan semakin sempit untuk adik2 sekelian!

Ayahanda,for the fresh graduates to compete amongst themselves is difficult enough to get the jobs with their qualifications. Now this! To be a labourer too is difficult coz had to compete with the million and cheap foreign labour. Its a lose-lose situation. 'Nang buti nang'

Adik2 can join me singing.

'Aiya Pak lolah, olang tatak guna,
Akai tatak pakai,keleja tutup mata'

Uang dan lingit semua sulah angkat
sekalang keleja pun susah mau dapat.'

Alfatihah, amin

Not an Other said...

Actually, I know something about this & can provide some clarification.

Firstly, through an open tender, Scomi & other parties were awarded contracts by SPNB to re-furbish a certain no. of RapidKL buses. One of the terms under the contract was that the buses sent to Scomi must be in working condition before Scomi will do the re-furbishment. However, some of the buses sent by SPNB were not in working condition & therefore before proceeding with the re-furbishment (which would also require an engine overhaul), Scomi is seeking a VO to the price for re-furbishment as the scope of works differs from that originally intended. Negotiations on the VO have been on-going.

Scomi is actually not obliged to accept these non-functioning buses, or provide storage for them. But rather than return them, Scomi has rented the vacant land beside their boach & rail facility to store these non-functioning buses.

SPNB is Khazanah owned. So as opposed to the assumption that Scomi is gaining from this contract from this GLC, it is actually incurring heavy costs (rental of the land, towing charges to move the buses there, etc) to facilitate the client, with no assurance that the VO will be approved. So, perhaps all should re-consider which party is actually being taken for a ride here.

Unknown said...

Assalamualikum Tun berdua;
Telah lama tak jumpa. Semoga Allah merahmati Tun sekeluarga.

1 .Memang kita harus akui Malaysia tidak boleh mengamalkan demokrasi cara Amarika. Demokrasi yang mementingkan kapitalis. Malaysia harus tetap dengan demokrasi terpimpin. Nampaknya sekarang ni bukan demokrasi terpimpin tetapi demokrasi pemimpin. Sekarang zaman minta, siapa saja yang menyokong atau mengugat meminta, pasti dapat. Kaum Tamil minta sekolah - on the spot dapat 40 juta buat sekolah, M.B Trengganu minta sek sukan, on the spot dapat ( dah bermillion habis buat komplek sukan kenapa tak buat sek sukan sekali). Kata nak berhemat.

2. Cerita yang jadi pembekal bas Rapid K.L, Rapid Penang, Penang Monorail itu memang cerita cukong-cukong. Cuba tengok Penang Bridge siapa yang jadi pembekal tongkang dan tug ( masih cukong ). Yang bekal bateri untuk pejabat kerajaan?.

3. Kita cerita soal syarikat tst. Kita harus lihat lebih jauh. Yang benar-benar jadi penaung sarikat tst siapa kalau bukan En. P yang ada sangkut paut dengan PM secara jauh.

4. Semua rakyat ( majority kalau bukan semua ), bertepuk tangan bila PM istihar pembinaan Koridor, bukan kita anti pembangunan. Tapi mengapa harus dipinda akta pemilikan hartanah?. Yang melabur majoriti dari seberang tambak Johor. Yang pasti ada hubungan dengan En.P. - Sepuluh, dua puluh tahun nanti wilayah koridor akan jadi tanah jajahan yang dijual pada Spura. Diberi hak mengurus saja boleh jadi hak mereka inikan pula dijual.

4. Yang jelas Melayu akan tetap mengikut peribahasa Melayu - Jadi Lebaai Malang - ayam menang kampung tergadai.

5. Minta-minta PM sekarang ambil iktibar kejatuhan Pak Harto.

Assalamualikum

Anonymous said...

A'kum Tun....

Sungguh saya tidak faham seorang pemimpin negara yang juga cucu ulamak yang terkenal dahulu bersifat begini...

Harap Tun teruskan membongkar isu-isu sebegini untuk pengetahuan rakyat...

NYORK said...

S yarikat
C antas
O rang
M elayu
I nternational

. said...

Tun yang dihormati dan dikasihi,

Saya pun pening dengan sikap
PM yang bersikap bisu dan memusnahkan malaysia.
Scomi dab projek2 bas sengaja diadakan untuk kayakan keluarga ..mungkin.

Atila Ismeth said...

Dear TunM

whatever you wrote, whatever yo usaid, that Paklah so liat to step down. How to it faster before rakyat kureng sabar?

Anonymous said...

Salam Tun,

Sila layari www.durianranau.blogspot.com

Terima kasih dengan rendah diri.

Salam.

noris helmi nordin said...

Salam Tun,

Bas - bas yang tersadai itu, sekiranya pahala mengatasi keuntungan dan jelas untuk mengamalkan tanggung jawab sosial, sedekahkan bas-bas ini ke institusi-institusi pendidikan, pengangkutan dalaman universiti, sekolah anak yatim, sekolah tahfiz, sekolah orang cacat, dan apa jua demi kebaikan. Mungkin kos maintenance sahaja yang perlu mereka tanggung. Bas dah free.

Its your baby at one time the monorail project. My worry with the increase of oil price hike, AAB will decide a new policy to have monorails every state in the country in the name upgrading the public transportation. Thus spending the subsidy in benefiting SCOMI all the way.

pk said...

Dear Dr M,

You just moved it to a different level ..... and it's lively. I bet viewers here are representative enough to open up the eyes of our government!

mednaha said...

Assalamualaikum Tun,

Paklah contoh pemimpin UMNO era baru yang rakuskan keuntungan peribadi ...

Dibandingkan dengan era Tun dan pemimpin yang terdahulu yang masih berpegang pada nawaitu yang tulen untuk memimpin negara...

Paklah datanglah sini Johor, kami nak goodies jugak macam Sabah dan Sarawak dapat.

Kalau Johor tak menangkan BN, Paklah dengan Scomi-Scomi sekali bungkus tau...

0ty3w said...

beli 1000 bas untuk upgrade rapid menerusi syarikat milik anak aab? jahanam kau.......sekarang takde venue untuk 'makan', paksa rakyat beli petrol mahal dan makan subsidi? pandai kau berlakon...... sengsara jutaan rakyat, sengsara jutaan tahun menanti anda di akhirat untuk 'anda' semua disana..

fwave said...

tunggulah...pak lah berkat doa rakyat yang teraniaya kamu akan dapat pembalasannya di dunia ini..

The Purple Cat said...

OMG!! Such wastefulness!!

triton said...

salam buat tun...dulu kini dan selama lamanya...macam tu lah kat malaysia ni..Tun 13 jun ni jom kita solat di masjid kg baru lepas tu Tun boleh join kita orang kempen jatuhkan dolah bedalwi ni dan harga minyak skali...pasti ramai lagi yang datang....jumpa tun d sana..

«Oldest ‹Older   201 – 400 of 491   Newer› Newest»