Wednesday, June 4, 2008

Snippets

Tujuan baik tidak halalkan jenayah

YB Dato Zaid Ibrahim, Menteri Undang-Undang kecewa kerana dia akan dihadapkan ke Jawatankuasa Disiplin UMNO sedangkan dia hanya mempertahankan Perdana Menteri.

Peguam ini tidak faham bahawa tujuan baik tidak menghalalkan jenayah.

Takut kerana salah?

Ahli-ahli dan pemimpin cawangan dan bahagian UMNO tidak dibenar mendengar ucapan saya.

Apakah pemimpin tertinggi UMNO takut kerana mereka punyai banyak kesalahan yang mungkin dibongkar oleh saya?

Karpal percaya Pak Lah

Karpal Singh menyatakan ia tidak percaya Dato Seri Anwar Ibrahim akan dapat memujuk Ahli Dewan Rakyat Barisan Nasional lompat masuk Parti Keadilan – {sekutu kepada parti Karpal (DAP)} supaya Anwar dapat jatuhkan Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi dan Kerajaannya.

Karpal betul-betul sayang kepada Dato Seri Abdullah dan hendak dia kekal sebagai Perdana Menteri Malaysia.

Ahli-ahli UMNO boleh berbangga kerana bukan mereka sahaja yang setia kepada Dato Seri Abdullah tetapi Karpal Singh yang dahulu musuh ketat UMNO sekarang setia kepada Dato Seri Abdullah sekaligus setia kepada UMNO.

Kemenangan UMNO dan Barisan Nasional dalam Pilihanraya Umum ke-13 lebih terjamin sekarang.

448 comments:

«Oldest   ‹Older   201 – 400 of 448   Newer›   Newest»
Anfarri said...

Salam tun,

Bekas2 PM sblm ada gelaran bapa something.
Tak lama lagi Pak lah jadi bekas PM, ape gelaran yang sesuai.
Bapa hiking kot? .....hahahahaha

TunNilaUtama said...

Salam Tun..

Dato' Shahrir Kata Idea naik minyak dalam bulan ogos.

Pak Lah kata hari ini jam 12 tengah malam dah naik..

kalau bulan ogos boleh juga buat bajet dalam 2 bulan ni. tapi sekarang apa kita nak buat

Seperti kata Mat Taib kerajaan sekarang masih kuat dan masih diterima rakyat.. Kononnya

Tun Penasihat Petronas. Tolonglah beri nasihat pada depa yang berkuasa .kami tak boleh buat apa-apa. Hanya berharap agar ada cahaya dihujung terowong (kias sikit).

Harap Tun Sihat dan panjang umur.

Unknown said...

ASSALLAMMUAALAIKUM,
YANG AMAT BERBAHGIA TUN DR.MAHATHIR
SERTA KELUARGA..

LAWAK YANG TERBAIK SEPANJANG BLOG CHEDET.COM.,DITERBITKAN.

MINYAK NAIK RM0.78 LAGI.. ANGGAPLAH IANYA SEBAGAI HADIAH BARISAN NASIONAL PIMPINAN DATO'SERI ABDULLAH AHMAD BADAWI, MERANGKAP PERDANA MENTERI MALAYSIA KEPADA RAKYAT MALAYSIA...

AHLI AHLI MAJLIS TERTINGGI UMNO AKAN BERKUMPUL DI SALAH SEBUAH HOTEL DI SHAH ALAM PADA KHAMIS DAN JUMAAT,(ESOK N LUSA) SEBAGAI "RETREAT" YANG PERTAMA SEJAK MERDEKA... KONON2 NYA AKAN ADA SESSI TERBUKA ANTARA AHLI MT UMNO DENGAN PRESIDEN YANG "MEREKA" SAYANGI...

WAHAI AHLI AHLI MT UMNO, MINYAK NAIK TENGAH MALAM INI..ESOK LU ORANG PI RETREAT DENGAN KERETA MINYAK YANG DITANGGUNG OLEH RAKYAT MALAYSIA TAU..LU PUNYA PRESIDEN PI NAIK 'TIKAR TERBANG' TAU..PASAL DIA SUDAH ADA 'JIN' SENDIRI.. KAHKAHKAH...

WAHAI HAJI ABDULLAH BIN AHMAD, CUKUP CUKUOLAH MENYUSAHKAN RAKYAT MALAYSIA..CUKUP CUKUPLAH MENGKAYA KAN ANAK DAN MENANTU SERTA KAKAK MU.. DENGAN FIKIRAN YANG WARAS KU POHON KEPADA MU ABDULLAH AHMAD BADAWI aka PAK LAH .. LEPAS LAH LETAK LAH JAWATAN PRESIDEN BN N UMNO SERTA PERDANA MENTERI MALAYSIA.. JANGAN LAH JADIKAN ANAK ANAK KU MUFLIS SEBELUM BEKERJA..

TUN DR.MAHATHIR MOHAMAD..KAMI BERTERIMA KASEH KEPADA MU..

PAK LAH..PAK LAH..JIN PANGGIL TU..

Ms.Azrin bt Kamarolzaman said...

Askm Tokdet..
Harga minyak naik lagi..Lepas ni apa tah lagi harga barang2 yg naik..
Rakyat tidak tahan nak tanggung semua ni..Saya ingin meminta pendapat Tokdet dlm masalah kenaikan harga minyak..

Kudu said...

minyak naik lagi tun.... banyak betul naik... itulah apabila pemimpin x pandai nak rolling duit mcm zaman chedet jadi pm dulu.... argh!!!!!!!!!

tobilthegreat said...

salam.semoga Allah beri taufik dan hidayat pada Tun dan seluruh umat. Tun dah buat yg terbaik utk rakyat .makanya let it go lantak pi la la ni.sebijak2 Tun pun ada silap gak kan.Pilihan Tun salah gak kan.Jd jgn kecewa.Pemimpin yg gagah bijak laksana mcm Tun lahir dari rakyat yg hubungannya baik ngan Allah.Jadi Pm skrg adalah hsil dari rakyat itu sendiri.rakyat islam kat malaysia skrg ni sgt lemah pecah belah memang seandainya dijajah oleh kafir yg ada kat sini pun takleh lwn.buktinya bila azan kat mejid solat fardu satu saf nak penuh pun susah.Tun takleh dah nak selamatkan org melayu dlm umno sebab umno pun agenda british gak tujuan utk kita berpuak2 walhal perkara ini Nabi Muhammad tak ngaku umatnya kalu kita berpuak2.lg pun dunia da nak musnah dah.

m.nasir said...

apa punya gila pak lah ni? tun, telah jadi PM 22 tahun dan apa jawapan pada kenaikkan minyak dunia dan implikasi dengan pasaran tempatan malaysia demi kebaikan rakyat semua. tun, please speak on behalf of rakyat please.

Aza Aje said...

Assalamualaikum Tun..
nampak gayanya kalau Dato Seri Abdullah tak mau letak jawatan jugak, PRU13 nanti BN habis ni Tun...maaf sebab kata begini, tapi mulai hari ini, rakyat semua dah tak mahu beliau lagi jadi PM. Terpaksa cari orang lain (bermakna dari parti lain) untuk bantu rakyat yang dah makin terhimpit ni Tun. Saya sedih sangat, tapi terpaksa. Harapnya AAB berani untuk letak jawatan. Kami rakyat dah tak sanggup lagi terima implikasi atas ketidak cekapan beliau mengurus ekonomi negara kita tercinta ni.

Sedihnya.....

Syakil said...

Kajian terbaru yang dibuat oleh AIRINC, Associates For International Research Inc. yang berpengkalan di Amerika antara Mac 17 hingga April 1, 2008 telah menunjukkan bahawa Malaysia adalah antara negara pengeluar minyak yang mempunyai harga minyak petrol domestik yang amat tinggi..... Berdasarkan harga RM1.92 seliter dan 1 gelen bersamaan 4 liter, maka harga minyak petrol negara ialah USD2.40 segelen.... Ini meletakkan negara kita di nombor melebihi 35 antara negara-negara yang paling murah harga minyak petrol domestic..... Berikut adalah perbandingan harga-harga minyak petrol negara lain untuk perbandingan berdasarkan USD segelen:....

1. Venezuela 12 cents..
2. Iran 40 cents...
3. Saudi Arabia 45 cents...
4. Libya 50 cents...
5. Swaziland 54 cents..
6. Qatar 73 cents...
7. Bahrain 81 cents...
8. Egypt 89 cents...
9. Kuwait 90 cents...
10. Seychelles 98 cents...
38. Malaysia $2.40......
45. United States $3.45..........

Perhatikan betapa murahnya harga minyak di negara-negara pengeluar minyak lain seperti Venezuela, Iran, Arab Saudi dan Libya.. Malah di negara yang bukan pengeluar minyak seperti Swaziland dan Seychelles pun harganya amat murah........

Nisan Cinta said...

Kebodohan Pak Lah semakin terserlah!
Dengan menarik terus subsidi petrol dari rakyat hanya kerana tidak mahu rakyat negara jiran mengambil kesempatan adalah pemikiran bodoh yang tak layak ada pada akal seorang yang dilantik sebagai PM.
Memberi rebat tunai sebanyak RM625 setahun cuma sekadar nak mengaburi mata rakyat. Kononnya dia ni cerdik sedangkan rakyat memang jelas menyampah melihat muka bodoh dia.
Kebodohan Paklah amat terserlah kerana pemikiran singkat ini membebankan golongan kelas sederhana (golongan makan gaji). Mereka inilah yang banyak menggunakan petrol untuk ke tempat kerja. Rebat RM625 ternyata akan menguntungkan golongan yang jarang memandu (kurang dari 7000km setahun). Golongan ini ternyata golongan yang sudah pencen, golongan yang tidak bekerja makan gaji dan golongan berpendapatan tinggi.
Kenapa lah bodohnya Paklah sampaikan golongan yang memacu ekonomi negara tidak diutamakan… Bagaimana lah Malaysia nak maju ke hadapan bila golongan pemacu ekonomi dicekik sebegini rupa? I hope you will rot in hell for not doing your job properly!!!

SiR KinG TiGeR said...

Tun - Raja Blog (Sah kena tempias aura Mawi, Raja SMS)

Budak Zaid tu memang nak membodek Pak Lah sebab bagi jadi Menteri bergaduh sikit dengan Datuk Mukhriz dan Datuk Tajuddin pun suruh ambik tindakan macam budak budak kecik mengadu kat ayah nya bila begaduh.Dia lawyer, patut tau lah undang undang. Sekarang dia pulak yang kena ! Gila publisiti kot budak ni (takut nanti saya pula disamannya)

Memang Karpal kena buat baik dengan Pak Lah, sebab kalau Pak Lah lupa diri dan Kerajaan lemah, senang lah Pak Bai tu belasah dia nanti. Ini taktik lama, zaman perang dulu. "If you cannot defeat your enemies, join them !" Lepas tu "Belakang Kira" .Kalau Karpal tak percayakan Si Nuar tu, watpe dia duduk dalam BA? Ini simple tactics of war ! dia nak provoke 35 MP yang takut takut, was was yang nak berkecuali atau masuk PKR untuk menjatuhkan kerajaan sekarang. TAK PERCAYAaa ?

PR13 atau sebelum hujung tahun ni, ramalan saya, nanti BM (Barisan Mahathir)bukan BN ! akan menang tapi kena cepat atur tactics2 Sun Tzu yang lain."know yourself well and you will WIN all battles" tak kan tak ingat Tun? "Concentrate on technique and style will follow"

Pujuk pujuk la Datuk Tajuddin Rahman 6 milion dollar man tu, dia ini saya kenal berhati kering ! "Courage is more exhilarating then fear" -Elenor Roosevelt , Frust juga dia tak dapat apa apa post - yang tak bertanding dapat jadi Senator & Menteri. Apa punya decision lah !

Betul ke Si Nuar tu nak masuk UMNO?
dia sedar jadi ahli UMNO sahaja dia dapat jadi PM. Kawan dia Ezam dah menunggu didalam "DURI DALAM DAGING" diorang ini kot?

Tun, Positive things happen to positive people - Sarah Beeny

DatOK ZeQ
Kelana Jaya, Selangor

Alfred Aning said...

Salam sejahtera Tun M,

Saya bangga kerana Tun masih giat membela rakyat.

Perkara utama yang ingin saya kongsikan kepada Tun adalah isu kenaikan mendedak harga bahan bakar petrol, diesel dan gas.

Rasanya kenaikan ini amat membebankan rakyat terutama sekali golongan berpendapatan rendah dan juga orang kampung.Walaupun wang tunai akan diberikan kepada pemilik kenderaan dan motosikal, nsmun kaedah ini tidak praktikal orang kampung/luar bandar.

Rentetan daripada kenaikan mendedak harga bahan bakar ini, harga barang keperluan hrian juga akan meningkat menyebabkan kos sara hidup penduduk Malaysia akan melambung tinggi. Ekoran daripada inilah penduduk di luarbandar akan mengambil kesimpulan untuk berpaling tadah daripada Barisan Nasional.

Cuba Ybhg Tun berikan komen dan cadangan perkara sepatutnya yang dilakukan oleh kerajaan bagi mengwujudkan satu mekanisme yang mesra kepada rakyat.

Terima kasih

kulaan said...

Kita hanya berupaya menulis tetapi tidak dapat menghalang kenaikan harga minyak dan barang-barang keperluan kerana sebagai rakyat biasa hanya setakat ini saja walaupun bertukar peminpin atau kerajaan di zaman moden ini dimana wang ringgit sebagai cagaran.
Wang Ringgit mampu mengubah keadaan seorang dari baik ke jahat dan jahat ke baik .Tun pun sendiri tidak upaya melawan takdir dan apa yang berlaku sudah menjadi Qada dan Qadar.
Kepada blogger lain mari kita fikirkan apakah kesenangan atau kesusahan kita hari ini menjaminkan masa depan.Kepada Tun,beliau tidak perlu risau kerana kehidupan beliau terjamin dan sentiasa ada yang memberi perhatian apabila kesusahan seperti sakit demam dengan rawat kelas terbaik di dunia tetapi bagi kita di bawah ini terpaksa menebal muka meminta simpati orang untuk membantu.
Sebenarnya kami kecewa dengan keadaan ini dan nampaknya ramai orang mahu jadi YB sebab cepat senang,sign masuk duit ,potong reben masuk duit pi cakap masuk duit semuanya duit....

DDL said...

Assalammualaikum Tun,

Jujur saya nyatakan Tun dah agak TUA, tetapi pemikiran agak 'MUDA' & BERKARISMA. Dengan kata lain, orang yang tak terlalu muda macam saya ni, senang nak faham dan ikut. Pak Lah? tak payah cakaplah, tua dan pemikiran terlalu 'TUA'. Pembodek jelah yang boleh ikut walaupun tak faham.

Dah dapat hadiah dari kerajaan hari ni. Minyak naik sampai 40%. Mungkin sebab tak pangkah dorang masalah pilihan raya hari tu. Tak apalah. Nanti kita pulangkan hadiah tu balik masa PRU-13. Dia orang kasi naik 40%, kita kasi turun 40% juga.

Bukan ugutan, tapi kenyataan. Naik pun agak-agaklah... dah naik macam tu.. barang mesti naik sampai 40% juga... Dengan kata lain kuasa beli mesti turun 40%. Apa yang kerajaan buat untuk naikkan kuasa beli? Berniaga sendiri? siapa yang nak beli kalau kuasa beli dah tak ada?

amantubillah said...

Salam Tun,

Mintak maap chek nak tompang lalu..noh.....

Tahniah Paklah
Tahniah boleh blah........

Minyak naik lagi ka.......?
Emmm........

Kita ni dok pikiak pasai minyak nak naik bulan ogos. Pikiak punya pikiak sampai naik runsin kepala otak.

Tau...tau.... esok dah nak naik?
Apa...ni......???

Dah la nyawa paraih idong. Kot-kot nak tolong angkat....ni dak.... tolong tekan lagi kepala bagi tenggelam.

Sikit-sikit, pelan-pelan tak pa la jugak.......dan la bagi masa orang stabil sikit. Ni.... dak.... macam roket nak pi bulan.

TUJUH KUPANG LAPAN DUIT tu apa?
Depa ingat sikit kot?

Pakai...pakat makan mee-meggi la... anak beranak.

Hat lain tu dok kat ataih dok buat apa pun tak tau?

ANGGUK-ANGGUK....ANGGUK-ANGGUK.... ANGGUK-ANGGUK.....
Hat tu depa tau.........

Bukan macam tu la...... Sekali sekala kena la jugak......
GELENG-GELENG....GELENG-GELENG.... GELENG-GELENG.

Mana boleh geleng-geleng, sat gi ada yang kena tempeleng...
Sapa tempeleng...? Paklah ka...? KJ ka.....?

Hampa ni betoi betoi menyusahkan rakyat. Tak habih habih....

Turun la.......

Apa turun?
Minyak Ka....? Pakai dak la.......

Depa tu ..... hat tu... tu.... kena turun.

Pun tak mau turun jugak. Dok buat pekak badak situ....la.

Wahai RAKYAT MALAYSIA lepaih ni....minyak naik lagi.........
Kali ni tiga hinggit lima kupang, pulak.....

Kah...kah....kah,
buleh gila macam ni......

correct...correct...correct...

Moga Tun sentiasa diberi ALLAH S.W.T kesihatan yang sempurna agar dapat meneruskan perjuangan yang belum selesai ini. Itulah harapan kami. Apa pun yang Tun lakukan, kami tetap bersama Tun.

"RINTIHAN HATI ANAK JATI KEDAH"

Wassalam.

amantubillah

Anonymous said...

Karpal Singh tu buat wayang aje kot.

Unknown said...

TUN tolong beri penjelasan berhubung isu minyak sekarang...rakyat dalam keadaan terkejut....kesiankan kami tun....

Mohamad said...

Assalamualaikum Tun Sekeluarga,

I admire you and have no where to turn to with the recent oil price increase.

I am so dissapointed and depressed with present Government. I feel cheated by the government. They promised no price increase till August this year and yet they gave us a surprise! They should have more integrity.

I still feel they have not done enough. It is an insult to our intelligence by giving excused of the increase of the oil prices. They should get us prepared with this crises and the decision they made today. The government should first improve the public transportation, the bus, Komuter, LRT services or start promoting the use of alternative fuel such as NGV etc. Now, we don't have any alternative than to accept and shallow what has been decided.


I just lost faith with the present government... Perhaps the government should consider of exempting our income from any taxes (tax free)since money generated from our national oil goes to billions and can be used for the development our country.

I don't know how much longer we have to bear with this anymore... Help us TUN. We are in need of you...

Mohamad @ Sg Buaya

kojex said...

salam tun
saya selalu ingat pesan ayah
"org yg duduk di atas selalu lupe pandang ke bawah tapi org yang duk di bawah tak pernah lupe pandang ke atas". mungkin itu yang sedang tun dan kami di bawah ini alami sekarang dan selama ini. any comment? tun tetap menjadi rujukan untuk kami. InsyaAllah

izzkee said...

Salam buat Tun M,

Kelam kabut kami ke stesen minyak untuk memenuhkan tangki minyak kereta tadi...kereta berderet-deret.....masing-masing mengeluh panjang dengan pengumuman Pak Lah tentang kenaikan harga minyak.

Yang kami tak paham kenapalah menyusahkan kami tak habis-habis ??Tak tahu ke dia macamana nak memperkukuhkan matawang ringgit kita agar keadaan tidak sebegini??
Cobalah tanya pendapat Tun M sesekali...pasti Tun M dapat memberi pandangan yang bernas agar harga minyak tidak seteruk ini kerana pengalamannya bukanlah sedikit.

Wahai Tun M...bantulah kami rakyat biasa ini. Apa yang dapat kami simpan untuk masadepan anak2 kami kalau harga beras naik, minyak naik, bil letrik naik, harga ayam dan barangan harian naik?? Usah kata nak menabung untuk simpanan masadepan anak2 kami...masalah nak kenyangkan perut mereka setiap hari pun sudah memeningkan dengan pendapatan kami yang sentiasa cukup-cukup makan sebelum ini..... Saya pasti dalam keadaan yang sebegini kadar jenayah seperti rompak dan samun pasti meningkat kerana hidup semakin tertekan. Bantu kami Tun M... beri pandangan buat kami semua.

Pak Lah dan Karpal tak terasa kot...sebab depa tu tengah syok sendiri. Masalah rakyat bukan masalah mereka. Apa yang lebih penting buat mereka adalah meneruskan usaha untuk memewahkan anak cucu mereka saja...kami rakyat dipinggirkan. Kedudukan mereka tidak akan sesekali dilepaskan kerana banyak betul keuntungan peribadi yang diperolehi.

Hidup Tun M....boleh jalan dengan Pak Lah yang berkipaskan Karpal tu..

KAMI AKAN MEMBERONTAK SEKIRANYA PAK LAH DAN KONCO2NYA INI TERUS BEGINI...ITU PASTI AKAN BERLAKU.!!!! KAMI BUKAN BODOH!!!


Izzkee

kuthe2 said...

ASSALAMMUALAIKUM...........

KOM apa.? Kombat..
BAT apa.? BAT MAN..

BAD MAN... BAD MAN...

We have doomed us all....!!!!!!!!!!!!!

Haa.. Tu laa... Masa Tun suruh cepat vote DSAAB turun hampa takmau sokong...

Nah Laa Apa dah Jadi...??????

Silap diri sendiri gak.. Laa nak minta Tun tolong...

We have to help ourselves.... No one can help us NOW....

DO THE RIGHT THING... UMNO dah tak boleh PULIH dah kena kanser... Dah TEBABOOOOO....

Kadang2 rasa mcm nak masuk PAS la pulak.. Kurang2nya depa tak mohong... n very the kebajikan you know..????

TUN.... Its time the PEOPLE rise and VOICE out what we feel.. LETS HELP OURSELVES..!!!

Amat buruk apa pemimpin buat.. Tak BOLEH KA OFF SET CUKAI PETRONAS BAYAR SUBSIDI...???

WHAT HAPPENING IS MSIAN GOV SAFE DUIT UNTUK PROJEK YANG AKAN MEMENUHI TEMOLOK GENG2 DEPA...

RAKYAT--- YOU PAY OKAY.?

PAY for HIGH FUEL PRICE
PAY for HIGH FOOD PRICE
PAY for EVErY THING HIGH PRICE..

Jom tukag Msia jadi KOMINIS...

SEMUA naik BASIKAL... JUAL KERETA TO BESI BURUK GET LOTS OF MONEY....

NAIK BASIKAL SIHAT TUBUH BADAN...

Rakyat mati kering takpa janji hampa dapat kontrek... Kontrek... Konnn *** ekk..

Apa la future adik2, anak cucu kita.??

Habis laa...


Ni la yang aku dok sebut2... Ingat lambat lagi rupa-rupanya LAANI...

TUN... SYABAS TO BN..

I LOVE MY GOVERNMENT... Best of the best...

Suarakanlah Rasa Hati.. Yang Ikhlas dan Jujur..

PM waiyaaa... subsidi 30sen.. 30sen... 30sennn..

Rakyat waiyaa...

Aku pun dah Waiyaaa...

Sorry Tun, dok adjust diri dengan keadaan semasa..

30sen.. My gov give subsidie subsiDIE.. 30sen

30sen... 30 sen.. 30sen... Is what I'm getting.. Thank you ......

I drive a 2500cc car.. so I don get subsidi... Yeah.!

Saya minta maaf dan nak bawa diri dulu noo...

Saya doakan kita semua selamat dan sejahtera..

Salams.. and Salutations to TDM.

amantubillah said...

Salam Tun

chek nak mintak tumpang lalu sekali lagi.

Ni bukan apa.... cuma nak peringat sikit kat kawan-kawan. Paklah dah buat blog, wakah untuk pm.

Isi nama penuh , isi alamat isi itu .....isi ini....hai....macam-macam

Kata punya kata......
Mangkit pagi esok.... bukak pintu....tau tau tengok lenroba biru dok depan rumah.

Kah......kah........kah.....

Dah terlalu Frust... sangat ni!!!!!

"RINTIHAN HATI ANAK JATI KEDAH"

Wassalam

amantubillah

yahya aiyop said...

yaya1234Assalammualaikum Yang Amat Berbahagia Tun dan visitors

pembangkang memang suka kerajaan yang lemah.komponen pun sama.balaci2 umno pun begitu.mudah aje kenapa?
Kerajaan yang lemah dengan pimpinan yang lemah akan memudahkan musuh2 membuat tuntutan yang melampau.bukti sudah byk berlaku sekarang

Siapa lah agaknya pepmimpin kita yang akan tampil membela nasib rakyat naif ini.
Ahhhhhhhhh apa kah kita mampu mengeluh tapa dapat berbuat sesuatu.
"Ya allah ya Tuhan Ku...ampunilah kami dan pemimpn2 kami.Tunjukkanlah jalan yang lurus.jalan yang Kau redhai.amin!!!!!
Semoga Tun akan terus diberi kekuatan untuk memberikan semangat kpd kita semua dengan izin Allah

ASHAR said...

TUN,

"Tujuan baik tidak menghalalkan jenayah"


Fikir-fikirkan buat semua pemimpin tinggi di Malaysia(UMNO-PAS-PKR-DAP-MCA-MIC dan lain)....juga bakal pemimpin.

Sama jugalah.."kalau dah haram itu jangan di halalakan walau untuk tujuan baik"


Syabas TUN ...begitu tajam dan pedih rasanya...

Tapi rata-rata komenter dalam blog ari ini pasal harga minyak naik.


PAK LAH pun satu..!!!

Kata OGOS nak naik tiba-tiba ari ini naik...satu lagi kebohongan PAK LAH dan menterinya.

Baru aja barang keperluan naik..

debgan naiknya harga minyak,

Besok,

Semua barang akan naik, alasan nya transportasi naik...!!!

BESOK

Tambang bas naik...
Teh tarik dan nasi lemak naik...
Ikan dan sayur di pas pun naik...
Bak kata semua BARANG naik........


Rasanya

PAK LAH turun ,

Baru harga barang turun....

salam perantau
-ashar-12;44

kampungbukitrambai said...

Salam Tun, hidup dah bertambah sukar di Malaysia. kerajaan yang tak pandai ni dah tambahkan lagi beban rakyat. Ada ka patut harga minyak terus naik 40%.
Saya ni petani Tun. Dalam tempoh 4 bulan ni harga racun naik 100%, harga baja pun naik 100%, semua harga barang pertanian naik berlipat ganda. Hari ni minyak pula naik, esok barang2 lain pun naik harga lagi.

Anfarri said...

Saya sokong kalau tun jadi PM balik. Rakyat sume hidup senang je.

Unknown said...

Maaf Tun, comment saya kali ni lari banyak dari topik.
Nampaknya Pak Lah is making way for Anwar Ibrahim to become the next PM. He is becoming really unpopular. I have a strong feeling that Anwar will come back to UMNO. Why?

1. There are still Anwars
supporters within UMNO

2. Khairi is one of them (jangan
dok percaya cakap politik dia.
Dulu masa Anwar TPM dia dok
dating dgn. Izzah. Bila Anwar
kene tendang, dok kejar anak
Pak Lah...dapat pulak tu.)IT'S
ALL PLANNED. And KJ have been
in the government (through
tingkat 4 JPM office) since Pak
Lah took over as PM. Im sure he
has all the info. to feet
Anwar.

3. Anwar's PA Ezam now tinggalkan
PKR for UMNO again and Pak Lah
was happy about it. Did Anwar
angry bout it? Kalau ade pun...
tu dia dok main politik je.
*Indication Anwar nak mai dah..
bye bye PKR - Parti Kenekan
Rakyat (rakyat kene tipu
lagiiii)

4. Pak Lah is making all the bad
decision especially the latest
harga minyak (just to the make
rakyat and akar umbi UMNO sick
of him). I'm sure there's other
ways to solve isu minyak ni.
Kalau tak reti sangat ape
salahnya tanyala TUN kan.

5. Malaysian Government is giving
way to Singapore and the
western countries nowadays
(bukan Anwar Pro dorang ka)

Well.. this only my observation, what say you TUN?

(Dissatisfied and Dissapointed
UMNO member)

DDL said...

Ramai juga yang minta Tun buat something, tapi sampai bila? Ada yang diharapkan, 'silat mengipas' je tahu. Silat lain tahu, tapi tak berani macam TUN. Semuanya bacul dan pengecut serta bersembunyi dengan kenyataan 'Untuk menjaga perpaduan parti'.

Ingat Tujuan baik tidak halalkan jenayah

SiR KinG TiGeR said...

Bloggers

Tun bagi snippets hal lain, minyak pula ko orang tanya. OK lah Tun, Next snippets citer sket pasal harga minyak. Saya pun kurang ariff, kalau tidak saya aje yang akan menjawab soalan mereka suma.Tun Penasihat Petronas, apa komen? Patut ke kita jangan guna Shell, Esso , Mobil dll selain Petronas untuk membantu harga minyak turun?

Jawab Tun, Jangan tak jawab !

DatOK ZeQ- tak kisah !!!!
Kelana Jaya, Selangor

Sy0h said...

Asalamualaikum Tun Dr. Mahathir,

I've almost cried when I read some of the blog in here seeking for Tun Dr. Mahathir's help and ideas to solve the fuel price hike. Like a small children looking for his long lost father now your good intention for the past many years has finally reveal itself. After being mock and insult for the past 22 years until present, now they have turn to you.

Everybody wants you back dear Tun Dr. Mahathir. Some of these ungrateful "rakyat" have betrayed you in the past but somehow they start to miss you already. And yet still, although you're not the Prime Minister anymore, you are still willing to submit the remaining of your lifetime to guide us Malaysians, your children.

Malaysia is getting crazier by the minute and you're our only hope to restore its former glory. Even the oppositions would be baffled with this similar "fuel hike" issue and all I could see from Anwar, Karpal, Lim Kit Siang and Nik Aziz are all "janji manis" talk only.

I wish you the best of luck, I pray to Allah for His blessings upon you and may Allah forgive you and award you with Syurga! Amin!

maxkluvert said...

Assalamualaikum Tun....
Sebenarnya saya baru saja menjengah laman web Tun nih.itu pun dapat tau dari akhbar pada tarikh Tun keluar UMNO.sebenarnya saya lambat menerima berita2 tentang negara kita kerana saya bertugas di tengah laut.agak lambat kami mendapat berita tentang negara yang saya cintai ini.cuma saya agak terperanjat tentang berita yang Tun umumkan keluar UMNO.saya mempersoalkan kenapa Tun Mahathir yang telah memerintah Malaysia selama 22 thn seperti hilang keyakinan diri terhadap UMNO.setelah saya membaca apa yang ditulis,barulah saya faham kenapa Tun bertindak demikian.pada pandangan saya,apa yang Tun lakukan adalah suatu protes kepada kerajaan yang ada sekarang ini.saya sememangnya kurang berpuas hati dengan cara Pak Lah memerintah.dia sememangnya terlalu lemah,lembik dan lembut.untuk pengetahuan,PRU yang lepas saya tidak dapat turut serta kerana terpaksa bekerja di tengah laut di Vietnam.apabila saya mendapat tahu yang BN kalah teruk,saya betul2 kesal.Pak Lah seperti orang yang hilang upaya.kerana pada zaman Tun,hanya dua negeri saja yang terlepas ke tangan pembangkang.tetapi PRU lepas,5 negeri tewas.kenapa bole jadi sebegini?Pemerintahan Pak Lah yang terlalu teruk sehingga rakyat meyampah dengan pemerintah dan kroni2nya.terlalu banyak talam dua muka dan kaki kipas dalam kerajaan pak Lah.apabila Tun bersuara,terdapat suara2 sumbang yang mempertikaikan pendapat Tun yang dulunya mereka kononnya berdiri teguh di belakang Tun.sayang sekali jika makhluk perosak sebegini masih ada dalam kerajaan sekarang.

Saya dengan bangganya tetap menyokong pendirian Tun Mahathir Mohamad mendesak Pak Lah melepaskan jawatannya.berikan jawatan itu kepada individu yang sepatutnya dan bukan Pak Lah.buang semua segala politik keluarga yang sudah terlalu lama bersarang pada pemerintah sekarang.orang melayu sepatutnya sudah bersatu padu bukan berpecah seperti sekarang.Sekian....

~sHaH2u.CoM~ said...

a'kum tun, saya nak minta tun komen sedikit tentang islam hadhari yang selangor haramkan.

saya benar-benar tidak bersetuju dengan pimpinan selangor yang sanggup megharamkannya kerana fahaman politik yang berbeza. teramatlah tidak wajar... kerana ianya boleh menyebabkan rakyat kekeliruan dan boleh mewujudkan salah sangka dikalangan masyarakat berbilang kaum dan agama di malaysia dan di kalangan masyarakat malaysia islam sendiri khususnya...

mohon ditunaikan. terima kasih tun.

ainas said...

kenapa pemimpin hari ini tidak belajar dari sejarah semalam. padahal
semalam kita lebih gemilang. padahal semalam kita yang paling cemerlang.
padahal semalam menjanjikan lebih kebahagiaan.
kenapa pemimpin hari ini tidak belajar dari sejarah silam
padahal semalam rakyatnya berjaya,
padahal semalam rakyatnya berhati
waja
padahal semalam rakyatnya hormat dengan pemimpinnya
padahal semalam rakyatnya bersatu hati tanpa mengira bangsa
berganding tangan membina negara.
kenapa pemimpin hari ini tidak belajar dari sejarah silam
entahlah
aku merenung masa depanku yang kian kelam
harga petrol dan barang naik dengan cemerlang
inikah dia era cemerlang gemilang terbilang
entahlah
mungkin cuma temberang
padahal semalam rakyatny

One Peace ^^V said...

Salam Tun:

Tsunami kenaikan harga minyak pada 5 Jun telah membelenggu dan cukup meresahkan rata2 rakyat yang tergolong dlm sederhana dan miskin kedudukan ekonominya. Pada pendapat Tun, apakah tindakan yg sewajarnya diambil oleh kerajaan berbanding bayaran tunai (kepada golongan berpendapatan rendah dan sederhana berdasarkan klasifikasi cc enjin kenderaan)? Saya tidak nampak usaha ini sebagai berkesan malah ia merumitkan dan menyusahkan rakyat lagi. Kenapa kerajaan tidak terus menimbal balik kenaikan tersebut dengan mengurangkan pengutipan/ kaut-untung dari hasil minyak negara? Adakah ini merupakan salah satu taktik agar kerajaan masih boleh terus mengaut untung (tidak rugi akibat kenaikan harga minyak global)dan pada masa yang sama dapat mengambil hati rakyat (menunjukkan bahawa kerajaan prihatin kpd rakyat)? Saya dapat perhatikan semasa krisis ekonomi pada tahun 1997/98 walaupun ekonomi merundum, tapi harga minyak dan bahan mentah lain agak stabil. Apakah formulasi/ ikhtiar yang diambil oleh Tun untuk menimbal balik sistem harga pasaran ketika itu? Kenapa ia tidak dilaksanakan pada masa kini? Sebab AAB tidak cekap? Harap mendapat komen dari Tun. Urgent!! Kami Rakyat bagai semut dalam air panas!


Peace For All Malaysian!!!

Geng Anak Bukit said...

Assalamulaikum Che Det,

Awat la si Pak Lah ni tak pakai akai langsung ka rakyat sengsara ke dak....belajaq tinggi2 tapi otak kat lutut...depa ni tak pikiq ka....org miskin lagi miskin...tp anakpinak menantu senang lenang....Wahai Rakyat Malaysia sekalian....BANGUN LAAA!!! Mai kita pakat sokong Tun!!!

DDL said...

hanson quote "Pak Lah tolong letak jawatan segera...please..."

Korek... korek... korek...

Burung Hantu said...

Salam Tun,

Semalam kabinet yang diketuai Pak Lah meluluskan kenaikan harga petrol dan diesel diantara 78 sen dan RM1.

Seluruh dunia sekarang penduduknya berdemonstrasi dan menghuru harakan negara masing-masing yang saya fikir tidak akan membantu kesusahan mereka sedikit pun.

Begitu juga Lim Kit Siang yang sukakan demonstrasi sudah siap sedia untuk berdemonstrasi di Perak seperti yang dicatatkan di dalam blognya. Lain tiada, asyik berdemonstrasi sedangkan tiada memberi idea dan saranan bernas untuk mengatasi masalah ini bersama.

Saya akui tidak memahami bagaimana kerajaan menguruskan negara dan bertambah pula tidak pernah belajar ekonomi.

Yang saya tahu ialah kos sara hidup saya semakin meningkat dan gaji tidak pula.

Alamatnya lambat lagi la saya akan berkahwin w/pun umur sudah hampir 30 tahun.

Kalau sudi apalah kiranya Tun memberikan sedikit idea, saranan dan cara-cara kpd kerajaan Pak Lah untuk mengatasi masalah ini dan mengurangkan bebanan rakyat akibat daripada kenaikan harga minyak dan barangan yang seperti tiada surutnya itu?

'Pisang emas dibawa belayar
Masak sebiji di atas peti
Hutang emas boleh dibayar
Hutang Chedet dibawa mati'



Yang mengharap,

Penduduk Pekan, Pahang

ikhwan said...

Assalamualaikum Tun,
Apa komen tun pasal harga petrol dah naik! Rakyat mula komplen n kondem gomen dikebanyakan petrol pump. Pak Lah dan Konco2 termasuk ahli MT tak kisah sebab dah selesa n tak payah keluar kos. Esok semua konco2 akan angguk kepala saja. Rakyat terutama orang kampung paling terasa. Harap tun dapat komen dan bagi idea utk isu petrol.
Sokong Tun 100% sejak 27 tahun lalu. Wassallam.

One Peace ^^V said...

Salam TUN:

Oh ya, terlupa pulak nak bagi cadangan, apa kata orang2 yang berpengaruh seperti Tun menganjurkan kempen mendapat tandatangan dari segenap lapisan rakyat untuk melahirkan bantahan terhadap kenaikan harga minyak? Saya yakin protes dari RAKYAT akan memperbetulkan keadaan sebelum harga barangan mentah dan kegunaan yang lain melambung dalam masa terdekat. Setujukah TUN dengan pendapat saya yang tak seberapa ini? Saya harap mendapat sokongan dari komentator yang lain. Hidup Rakyat! Suara Rakyat!

DDL said...

Ingat lagi masa sekolah guru kimia ingatkan kami dalam satu kelas

"kalau nak jadi orang berjaya, lekatlah gambar 'Mahathir' Cover buku tu, nanti esok-esok jadilah orang macam dia. Ni tak, lekat gambar Ziana Zainlah, siti Nurhalizalah, You all nak jadi apa hah!!"

Mungkin guru tu sekarang ni dah ubah kenyatan kot:-

"kalau nak jadi orang berjaya, lekatlah gambar 'Mahathir' Cover buku tu, nanti esok-esok jadilah orang macam dia. Ni tak, lekat gambar Pak Lah, Ziana Zain, siti Nurhaliza, You all nak jadi apa hah!!"

Walaupun lebih kurang sama, tetapi intipatinya lain.

ikhwan said...

As'kum Tun. Apa komen petrol dah naik harga sampai $2.70 n Pak Lah kata biasa le. Konco2 dan MT pun angguk aje. Depa dah senang, kami orang kampung macam mana? Lepas ni harga barang pasti naik. Shahril kata biasa le, kita akan pantau n control. Esok semua ahli kabinet akan komen biasa le. Depa semua pun dah senang. Harap komen tun dapat kurangkan igauan orang ramai. Sokong Tun sejak 27 tahun lalu and forever. Wassallam.

malaysianlover said...

Salam hormat Tun,
Saya pasti ramai orang2 UMNO baca blog Tun. Izinkan saya sampaikan pesan kat depa.
(Please, please Tun, please do not delete my message)

Pada orang2 UMNO skelian, AWAT LA HAMPA BENGAP & LEMBAB SANGAT...!!

sherry said...

Tun,

Kerajaan Dollah Badawi & Keluarga, dengan sokongan padu menteri2 bodek Nazri,Zahidi,Zaid,Shahril,Hishamuddin Keris sedang menggali kubur untuk UMNO. Isu2 King AP, Augusta dijual 1euro, Scomi, Jambatan Bengkok,Kos Istana Negara,Jambatan Kedua PP,Pusat Sukan di England, Pulau Putih Mata, OIC,NAM,Perang Lebanon,MB Terengganu, Royalti Lesap RM3bilion,Patrick Lim, Royal Commission on Lingam,Penganjuran CYC RM17juta,Ezam masuk UMNO,Hindraf, Pendatang Tanpa Izin Sabah,Iskandar Singapura Malaysia, Brendon Pereira, Kalimullah, Maybank beli Bank di Indonesia milik Temasek 4X ganda harga, Jual saham GLCs ke Temasek, Isu Air DLL dgn Singapore konon runding secara senyap, aduh banyak sangat ni isu2, tak pernah diberi penjelasan secara fakta dan rasional oleh mereka. Rakyat tidak lupa atau bodoh mendengar alasan2 budak sekolah oleh menteri2 bodek ini, manakala PM Dollah samada membisu, buat2 tak faham (or does not know anything) atau kita tak pernah faham apa yang dia cakap. Nampaknya UMNO semakin hanyut dibawah PM Dollah. Beliau suka membisu, berdalih dan tidak berterus terang (berbohong lah ni) dalam setiap isu, dan menteri2 pak turut ikut sama.

Menteri Harga Naik (Shahrir) dah buang prinsip dan sering buat statements yang membingungkan. Dulu kata harga minyak tak akan naik sehingga September, kemudian kata terpaksa naik jika minyak mentah naik melebihi US$135 setong, baru2 ni kata tak naik sehingga Ogos, tapi tiba2 meletup naik 40% to 60% overnight menyebabkan rakyat di seluruh pelusuk negara yang sedang pulang kepenatan dari kerja terpaksa bersesak2 bermalam di stesen minyak, angkara Dollah, Sharir & Co.

Kenapa tidak berterus terang sahaja sebelum naikkan harga minyak mendadak dan menyusahkan rakyat???

Kenaikan boleh dapat dielakkan, namun jika Kerajaan perihatin, seharusnya boleh dilakukan secara berhemah daripada memperbodoh dan menyusahkan rakyat. Naikkan berperingkat2 tapi tidak terlalu drastik, ambilkira kesan keseluruhan kenaikan harga barang, imbangi dgn penurunan kadar faedah pinjaman kerana Bank2 kini untung besar, hapuskan cukai2 membebankan, beri insentif rakyat berbelanja supaya ekonomi negara tidak mengucup, dan banyak lagi pelan2 yang boleh memacu ekonomi, pecat Shahril kerana tak punya idea.

Tun, selamatkan lah Malaysia. We need you to pressure these arrogant leaders to quit. My families, relatives and friends are mostly UMNO and BN members and supporters especially during your time. But not anymore until PM and his arrogant ministers quit the Government.

Teruskan perjuangan mu Tun. Ramai rakyat Malaysia terutama ahli UMNO dan orang Melayu berada di belakang mu.

suziana said...

Assalamualaikum... Tok Det,
Kami sekeluarga sentiasa doakan tok det sihat dan sentiasa di bawah rahmat dan lindungan Allah. Kami baru balik dari Kedah tgk tok wan (hj daud) sakit.

Hari ni harga minyak naik... hakikatnya walaupun pahit untuk di telan sememangnya harga minyak di negara kita murah berbanding dengan negara lain seperti s'pura tapi bagaimana pulak dengan pendapatan penduduk negara kita berbanding dengan s'pura.. yang susah akan makin susah... rakyat akan bertambah marah dan tertekan.. Di saat pembangkang umumkan air percuma, kerajaan umumkan minyak naik... adakah ini strategi pintar kerajaan? rakyat terutamanya golongan pendapatan rendah tidak mengambil kira kos yang ditanggung kerajaan tetapi lebih tertarik kepada sesuatu yang dirasakan menjaga kebajikan mereka... Minta pandangan Tok Det tentang bantuan RM625 yang akan diberikan kepada pemilik kenderaan bagi mengurangkan beban yang ditanggung rakyat. Apapun TQ sebab orang dah nak bagi duit, tapi adakah praktikal tindakan ini ataupun lebih baik jika tak perlu bagi duit tapi kenaikan harga minyak 20 sen atau 30 sen dan rakyat tak rasa terkejut dengan 78 sen. Maaflah jika salah perhitungan saya maklumlah lemah dalam strategi ekonomi.

Bila tok det umum keluaq UMNO hari tu rasa sedih sgt, tok wan pun macam tok det juga. Dia sedih sgt dgn apa yang berlaku pada UMNO sekrg. Tok wan dulu hidup mati untuk UMNO, lebih pada UMNO daripada keluarga sendiri, tapi sekrg dengan kepimpinan yang ada pemimpin baru buat tok wan macam sampah dan tak dak nilai... ini baru diperingkat cawangan apatah lagi tok det yang terpaksa berhadapan dengan 'mereka2' yang lupa diri, kacang lupakan kulit, kaki bodek yang tak sedar diri.

Tok det,
bila ingat balik lirik lagu warisan rasa nak menangis sgt... kalau tak salah lirik dia macam ni...

Anak Kecil Main Api
Terbakar Hatinya Yang Sepi
Airmata Darah Bercampur Keringat
Bumi Dipijak Milik Orang

Nenek Moyang Kaya Raya
Tergadai Seluruh Harta Benda
Akibat Sengketa Sesamalah Kita
Cinta Lenyap Di Arus Zaman

Indahnya Bumi Kita Ini
Warisan Berkurun Lamanya
Hasil Mengalir Ke Tangan Yang Lain
Pribumi Merintih Sendiri

Masa Depan Sungguh Kelam
Kan Lenyap Peristiwa Semalam
Tertutuplah Hati Terkunci Mati
Maruah Peribadi Dah Hilang

Kini Kita Cuma Tinggal Kuasa
Yang Akan Menentukan Bangsa
Bersatulah Hati Bersama Berbakti
Pulih Kembali Harga Diri

Kita Sudah Tiada Masa Majulah Dengan Gagah Perkasa
Jangan Lalai Teruskan Usaha
Melayu Kan Gagah Di Nusantara (3x)

Tok Det,

Tolonglah lakukan sesuatu untuk menyelamatkan bangsa melayu khususnya dan malaysia. Saya membesar atas jasa dan budi baik tok det pada mama dan kami sekeluarga... sedih tengok melayu sama melayu bertelagah... di mana hilangnya semangat melayu yang bersatu menentang penjajah dulu...

Apa guna wujudnya PLKN untuk membina jati diri bangsa Malaysia tetapi pemimpin2 saling bertelagah, adakah ini contoh yang akan orang muda warisi... Tok Det tolonglah suarakan kesedihan ini kepada umum... suara orang seperti kami ini tiada nilai... tak sanggup nak lalui keadaan seperti di Iraq, Palestin, Thailand. Kembalikan keamanan, kesejahteraan sepertimana yang pernah dikecapi dulu...

Ampun maaf andai tersalah berbahasa... Tok Det kita semua hamba Nya yang tak pernah lari dari membuat silap... apa yang saya cuba katakan adalah andai ada kesalahan yang tok det buat semasa zaman tok det dulu, harap dapat tok det terima dan renung kembali dan akui serta cadangkan kepada semua apa yang baik untuk memperbetulkan kesilapan lalu...

Akhir kalam... amp0n maaf andai tersalah kata... Semoga Tok Det teruskan perjuangan suci yang belum selesai dan mendapat rahmat dari Allah di atas setiap tindakan yang baik.

SATUKAN KEMBALI MELAYU YANG KIAN LAYU...MOGA2HAN PRU 13 BN DAN UMNO BENAR2 DAPAT MENGEMBALIKAN KEPERCAYAAN RAKYAT.. AMEEN...

Kundur's said...

Kerajaan pimpinan barisan nasional sekali lagi gagal dalam
mentadbir kerajaan Malaysia dengan mengawal kestabilan ekonomi malaysia.Kegawatan ekonomi akan berlaku seperti tsunami di acheh. Perlaksanaan dasar-dasar ekonomi baru perlu di kaji dengan segera. Kerajaan malaysia harus menghapuskan cukai ke atas motorsikal-motorsikal besar dan kecil. kurangkan penjualan kereta dan beralih pada industri motorsikal dan basikal.
Dan menyeru seluruh rakyat malaysia beralih kepada penggunaan motorsikal dan basikal sebagai kenderaan utama malaysia.
selamatkan ekonomi kita dan hijaukan bumi kita.

Qabilah Alawiyyin said...

Asalamualaikum Tun, " tujuan baik tidak menghalalkan jenayah. " Buka beerti pihak lawan menyokong terus kita duduk di atas singahsana kekuasaan sekarang menyukai kita namun disebalik itu semua tersembunyi banyak tipu muslihat yang harus direnung dan difikirkan sedalam-dalamnya. Mustahil ideologi berbeza bersetuju di antara satu sama lainnya, apakah ini perkara mustahil. Mungkin pihak lawan telah mengetahui segala kelemahan serta kekurangan pihak musuh yang kian terserlah, menunggu saat untuk menyerang balas. Strategi pihak lawan terkadang sukar untuk diramal, umpama lontar batu sembunyi tangan.Pada hemat serta pandangan Tun, bilakah konflik politik Malaysia akan berakhir @ apakah babak kancah politik Malaysia yang baru akan bermula...?

Wassalam...

SiR KinG TiGeR said...

pYABhg Tun

Adapsi lagu Tan Sri S.M Salim

Apa dah jadi
harga minyak naik lagi
Kata ada beri subsidi
Kemana habis duit nya pergi

Apa dah jadi
barang naik tak henti henti
Harga beras gula dan roti
Tapi tak naik kan gaji kami

Apa dah jadi
Sebab pangkat Tun yang bagi
Dia mula tak sedar diri
Nak bagi rakyat nya mati

Apa dah jadi
Dia tak ikut apa Tun Janji
Pandai melawan "Sifu" sendiri
Satu hari memakan diri

Apa dah jadi
Kami semua tak tahan lagi
Semua dah bagi kat Khairi
Kami kena buat reformasi

Apa dah jadi
Tunggu saja lah sekali lagi
Ada kejutan yang kami beri
Jawapan nya ada dipeti undi

Jawab Tun , Jangan tak jawab !!!

DatOK ZeQ
Kelana Jaya, Selangor

ezra said...

Assallammualaikum Tun....

22 tahun pemerintahan Tun kita rasakan bahagia dan bangga sebagai anak Malaysia.... berangan2 utk wawasan 2020.......kita nantikan kejayaanya....

Namun kerana ingin lari daripada bayangan kejayaan Tun.....satu demi satu projek yg sepatutnya dirancang dan dilaksanakan dihentikan..... apa depa ni tak belajar penilaian project ke???? tak buat return on investment ke??? nape perlu bazirkan duit dan tak dapat pulangan lagi spt gerbang selatan etc...tapi boleh pulak buat projek2 baru...... Tun dah sediakan jalan ke arah kejayaan Wawasan 2020..... namun kita tak boleh jadi seperti Singapura yg mana PM lama dn PM baru tetap bersatu dan dihormati... sedih melihat Tun seolah2 tak dihargai...jasa tun selama ini dipandang sepi..... kenapa kita buta.... nampak sangat ahli politik sekarang lalang... zaman tun bukn main kipas lagi.... sekarang tikam Tun terusan....

Moga allah panjangkan umur Tun dan sihat tubuh badan.... Tun lah satu2nya Melayu yg berani bersuara.....

Harga minyak naik..... kita sistem domino.....semua akan naik.... kuatkuasakan undang2, kawalan harga barang...pemantauan tak kira masa.....banyak teori ekonomi demand, supply, stock level security........tapi nape tak guna yea..... kukuhkanlah ringgit...saya setuju dengan Tun.... jgn bergantung sgt dgn USD... macam masa Tun gantung ringgit kita dulu....Tun sangat bijak.... jika tidak sampai sekarang kita terhutang budi dengan barat......... TUn melayu bermaruah..... Tun kayakan kroni dan juga kayakan rakyat...tapi sekarang cuma kayakan keluarga tertentu sahaja...menantu tak jadi menteri....tapi di sana sini diletakkan orangnya utk jd mata dan telinga..... apa nak jadi dengan malaysia ni.... Tun tolonglah fikirkan secara kritis bagimana nak selamatkan kita semua... bagaimana nak menangani masalah ni........... Saya dah cuba tukar gaya hidup mcm pak lah kata.... pagi mkn roti, sehari sekali je makan nasi..... mlm makanlah lempeng atau apa2 alas perut......... tapi orang atas cuba ke ubah cara hidup......kami gaji buta2 tak ada elaun lain, minyak bukan pakai kereta jabatan dan bukan minyak ditanggung sepenuhnya oleh kerajaan....sebab tu lah tak faham dan tak rasa apa kami rasa.........

Improvekan pengangkutan awam. Buat tramp lebih byk lagi. Pergi German...lihat macamana sistem di sana yg begitu tepat.... saya amat mengkaguminya... jadi tak ramailah bawa kereta... minyak boleh safe.....

Lain kali nak buat sesuatu keputusan....buatlah penilaian projek dulu....belum sempat dapat return dah kena dihentikan.... mcm juga isu bola CYC...... entahlah....

Tun yang dihormati.... saya kagum dgn Tun..kagum dgn keberanian Tun....Tun idola saya... saya jadikan Tun sebagai pelengkap prinsip saya dan cuba menjadi orang yg sgt outspoken juga... sebab kita tak mau play save.... yes boss..... tapi jenis macam kita nilah yg ramai musuh kerana keberanian kita......Saya setuju dgn Tun...bukan hanya kayakan sesebuah keluarga.... biasalah kita ada kroni....tapi yg penting rakyat menerima kemajuan dan tidak menderita...tapi kerajaan sekarang memaksa saya utk mkn nasi sehari sekali sahaja, selebihnya makan lempeng utk jimat kos.... kalaulah pak lah boleh makan setakat nasi dan kicap dan telur atau ikan bilik je.....baru boleh suruh kita tukar gaya hidup... golongan pertengahan suruh berjimat...tapi yg atasan kaya raya dan tak ingat amanah dan tanggungjawab...........

Pemimpin harus tegas.... tau sejarah....ada semangat patriotik tinggi dan cepat bertindak... tapi barisan kini hanya memerlukan tak sampai 5 tahun utk musnahkan Malaysia dlm wawasan 2020 yg telah dibina oleh Tun selama 22 tahun....

Tun... tolonglah kami... saya wish kalau Tun boleh jadi semula PM... alangkah bahagianya......orang luar puja Tun... tapi adatlah orang melayu mudah lupa dan tak ingat jasa tun... saya sedih sangat....

Kalaulah ada pemimpin muda yg seberani Tun dan berjuang utk anak bangsa alangkah bagusnya..... Saya sayang Tun...moga Tun terus sihat...dan terus bersuara...... Love u Tun....you're my idola forever and ever. Keberanian, kejatian, outspoken menjadikan kita ada ramai kawan dan musuh... tapi sabarlah Tun..... berilah pandangan tun utk selamatkan Malaysia..............Ikhlas daripada ezra.....

Ulul Albab said...

SALAM AYOH TUN,

1. KAMI SELURUH RAKYAT MALAYSIA HARAP BANGUN PAGI-PAGI ESOK DAPAT BACA KOMEN TUN TENTANG KENAIKAN HARGA PETROL & DIESEL. TUN, MALAM NI BOLEH LA JANGAN TIDUR YE, TULISKAN KOMEN TERBAIK MERANGKUMI SEMUA ASPEK SEPERTI EKONOMI, SOSIAL, KESELAMATAN, KESTABILAN DAN SEBAGAINYA TERMASUK POLITIK. TAK PA LA... ESOK LEPAS SOLAT SUBUH TUN TIDUR & BANGUN JAM 1.00 UNTUK SOLAT ZOHOR. KAMI SEKARANG HANYA PERCAYA DENGAN PANDANGAN TUN. SENTUH JUGA KENAPA 'BODOH SANGAT PM (KATA KAMI)' MEMBUAT PENGUMUMAN MENGEJUT MACAM NI. ADAKAH 'KEBODOHAN' INI MEMBERI MAKNA KARIERNYA SEBAGAI PM HADHARI AKAN BERKUBOR.
2. PERCAYA LAH TUN, MULAI MALAM NI DAN SETERUSNYA SELUROH RAKYAT NEGARA INI TERUTAMANYA YANG BERBARIS PANJANG UNTUK MENGISI MINYAK DENGAN HARGA LAMA & YANG TERPERANGKAP DIDALAM JEM KERANA MINYAK TIDAK HENTI-HENTI MEMAKI HAMUN PAK LAH & SELUROH KERAJAAN BN. KALAU USTAZ ASRI PERLIS BACA TOLONG KOMEN SIKIT PERKARA NI - TENTANG TINDAKAN GOPOH GAPAH PM HARI NI & TENTANG KAMI2 YANG MEMAKI DIA.
3. TERFIKIR JUGA DIKOTAK FIKIRAN YANG BODOH NI KENAPA PM KITA NI BODOH SANGAT..... KESIAN DIA, MUNGKIN INI HUKUMAN ALLAH SWT DI ATAS SEGALA DOSA-DOSA-DOSA-DOSA BESAR YANG DIA TELAH LAKUKAN
4. TUN, SAYA MASIH INGAT TUN KATA KALAU DUIT RM1 DIBELANJAKAN DAN TIDAK DISIMPAN DIBAWAH BANTAL IANYA AKAN BERGERAK DAN BERGANDA-GANDA. TAPI, HARI NI KAMI AKAN SIMPAN DUIT SEBANYAK MUNGKIN DIBAWAH BANTAL ATAU DIDALAM TEMPAYAN. SEBAB, TAKUT NAK BELANJA LEBIH. KALAU PERKARA NI DILAKUKAN OLEH SEMUA ORANG APAKAH AKIBATNYA TUN.
5. AH, DAH MULA NAK MERAPU. MACAM MANA PUN TUN, MINTA TOLONG TULIS CEPAT-CEPAT. KALI NI SAYA NAK PRINT TULISAN TUN DAN SEBAHAGIAN DARIPADA KOMEN PEMBACA, SAYA NAK FOTOSTAT BANYAK-BANYAK DAN HANTAR SEBAGAI SURAT BERANTAI. NAK HANTAR KALAU BOLEH KEPADA SEMUA RAKYAT YANG KITA RASA TAK ADA KOMPUTER. BAGI YANG TAK PANDAI MEMBACA KITA AKAN MINTA POSMEN BERANTAI BACAKAN. AMACAM?. ADAKAH CARA NI AKAN BOLEH MEMBANTU TUN MENARIK MP2YANG CERDIK TU JOIN TUN UNTUK TIDAKAN SEGERA MENYELAMATKAN NEGARA?
6. ESOK SY AKAN ARAHKAN PEKERJA-PEKERJA SAYA BERJIMAT CERMAT DALAM SEMUA ASPEK. PASTI MAK CIK JUAL GORENG PISANG DIDEPAN KILANG SY AKAN MERUNGUT SEBAB GORENG PISANGNYA TAK LAKU. SALAM

nikdublin said...

Tun...
Kalau kita perhatikan betul-betul, Paklala ni berjaya juga melonjakkan nama dia sebagai PM. Semua barang naik harga sejak dia jadi PM. Tapi gaji tak naik-naik jugak. Mungkin dia kurang bijak dalam economy kut. Dah tak ada jalan lain agaknya yang dapat dia fikirkan. Yang dia nampak hanya dengan cara senang iaitu 'pijak rakyat' sendiri. Tak apa...5 tahun lagi kita lihat dan gelak je la.

Salam hormat.

Unknown said...

Selagi Pak LAh memimpin negara dan UMNO terutamanya, jgn risau lah tentang melayu, UMNO sememangnya untuk 'melayu' kerana PAK LAH 'MELAYU SEJATI'

MELAYU : MUDAH LUPA
MELAYU : MALAS

Tun, komen pasal harga minya pulak....

iceman said...

Tun...

sekarang perihal petrol jadi isu hangat di dunia mahupun malaysia sendiri.baru sebentar tadi kerajaan mengumumkan harga baru petrol di mana kenaikan yg paling tinggi dalam sejarah malaysia.

saya tidak terkejut dengan kenaikan sebegini kerana kita sudah maklum yang kenaikan melampau harga minyak setong di pasaran global.

saya setuju dengan pandangan syima yang mengatakan pendapatnya tentang isu petrol ini.

dengan ini,saya ingin bertanya sekiranya situasi ini berlaku ketika Tun menjadi PM Malysia,apakah,bagaimanakah rancangan dan tindakan Tun dalam menghadapi situasi sukar ini?adakah Tun akan menaikkan harga minyak?atau Tun mempunyai alternatif lain yang mampu memberi keseimbangan kepada kedua2 pihak(kerajaan dan rakyat)?

saya adalah salah seorang jutaan rakyat yang cukup mengagumi Tun..jadi saya minta Tun perjelaskan tentang segala persoalan tadi dan saya mahukan Tun memberi jawapan seperti seorang PM Malaysia masa kini dan bukannya BEKAS PM Malaysia.

saya begitu berbesar hati untuk mendengar jawapan atau cadangan Tun dan saya percaya seluruh pencinta Tun di malaysia ini sebulat suara dengan saya.

terima kasih Tun.

Aslan_Narnia said...

Dear our beloved TDM,

Tun, I’m your loyal fan and have a suggestion. As you know, at this moment almost every Malaysian feels hatred under the “increasing oil price” circumstance. And I’m sure right now you are the most influential and can be trusted politician in Malaysia. And I believed lots of Malaysian will take your word seriously. So I think you should start a petition for Pak Lah to step down where every single Malaysian above 21 regardless of race can take part. There are 2 basic suggestions,

a) A petition where all Malaysian can download from your site.
b) Ask them to spread the petition among family and members.


I believed we as Malaysian should do something for the wealthy of this country. We don’t want to suffer for another 5 years. And there are no guaranties for years after that.

>>>WE NEED A GREAT LEADER<<<

kutakutil said...

SALAM TUN,
selama ini saya asyik melayari tulisan Tun tanpa menurunkan komen, walaubagaimanapun, saya rasa amat terpanggil untuk menulis sedikit cebisan untuk tatapan TUN.
Untuk pengetahuan Tun, saya merupakan generasi yang dilahirkan pada zaman kepimpinan Tun, dan Alhamdullillah, saya sampai disini pun hasil sedikit sebanyak daripada jasa TUN...
Terpanggil saya untuk menitip kekesalan di atas tindakan saya pada PRU-12 kerana telah memberikan undi kepada Barisan Nasional di ketika rakan2 sebaya memilih untuk memulau undi ataupun memangkah BR. pada hari ini, saya amat kecewa di atas tindakan biadap dan lepas tang pemimpin Tinggi BN yang berjaya memecahkan rekod Malaysia Guiness Book dalam menaikkan harga minya.
di bawah ini sekadar nukilan dan buah fikiran saya yang amat serabut ketika ini..
Tun Dr. Mahathir, bantulah kami yang di dalam UMNO untuk gulingkan PAK LAh.
Enough is enough..


ANALISIS 4 Jun 2008

harga minyak di US
USD3.763 per gallon (1 gallon = 3.7856 liter) lebih kurangmya 1USD per liter. source: http://www.gasbuddy.com/
(tolong check kalu yang beriya nak sangat pertahankan PAK LAH yang boleh blah...)

minyak di Malaysia

RM2.70 per liter ( USD0.84 pada 1USD = RM3.20)

pendapatan per kapita di US: (http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_%28PPP%29_per_capita)

USD3820 sebulan

Pendapatan per kapita di Malaysia:
(http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_%28PPP%29_per_capita)

USD1110 sebulan
(gaji saya pun tak sampai tahu!!)

Jadi, harga per'liter di US adalah USD1 dan USD0.84 di Malaysia, dengan 3 kali ganda (PPK) Malaysia kalau di bandingkan dengan US.
Jadi macammana government masih bergebang!! "OWH... harga minyak kita masih antara yang terendah di dalam dunia.!!
Untuk pengetahuan, VENEZUELA 0.92 cent per liter..
oklah kita faham VENEZUELA negara pengeksport minyak terkemuka dunia..
tapi rakyat dia 80 juta..
kita ada PETRONAS yang untung 110 B setahun..
Untuk pengetahuan semua, daripada source dalaman PETRONAS sendiri, separuh daripada income PETRONAS (SEPARUH TAU = 50 B) datangnya daripada jualan minyak MALAYSIA
kerana minyak Malaysia USD 3 lebih daripada harga pasaran.
maknanya kalau hari ni harga minyak sedunia 130 USD setong, PETRONAS jual harga 133 USD setong..

PEMIMPIN ADIL KAMI SEMBAH
PEMIMPIN ZALIM DAH RASUAH KAMI SANGGAH
-JANJI KERAMAT PEMUDA UMNO_

P/S-
tak payah visit website KPMU.net
- KUMPULAN PENYOKONG MUSANG UMNO DOT NET-

http://www.youtube.com/watch?v=71vnsdSUP1U&feature=related

hbo said...

Yang di hormati YBhg Tun;

1. UMNO ibarat badan yang menghidap kencing manis yang reput sampai ke perut, dimana nak potong lagi?

2. Jadi Tun, kita perlukan flatform untuk berjuang. Sabuah parti baru walaupun melayu tak mampu berpecah lagi, tapi hakikatnya dah berpecah.Dulu PAS dan UMNO. Dan sekarang ada PKR.

3. Saya pun sekali fikir tak setuju bila melayu berpecah tapi siapa yang mampu menghalang agar melayu tidak berpecah. Anuar tak kisah, Pak Lah tak kisah.

4. Maaf, cuma satu pandangan.

Salam sejahtera dan semuga Tun dirahmati.

ezra said...

Salam Tun..... kalaulah boleh diputarkan masa..... Tun kembalilah jadi PM....indahnya Malaysia dulu....kerajaan sekarang memusnahkan lorong2 kejayaan menuju ke 2020 yg tlh Tun bentangkan....sedih.......

Minyak naik rakyat menderita.... ahli kabinet....minyak semua claim, makan semua claim & dilayan... kami ni....makan lempeng jelah hari2.......... banyakkan minum air putih je asalkan kenyang...........

malaysianlover said...

Kita tidak boleh salahkan kepimpinan Pak Lah.

Kita patut salahkan orang2 yang masih membenarkan Pak Lah memimpin.

sherry said...

Tun,

Kerajaan Dollah Badawi & Keluarga, dengan sokongan padu menteri2 bodek Nazri,Zahid,Zaid,Shahril,Hishamuddin Keris sedang menggali kubur untuk UMNO. Isu2 King AP, Augusta dijual 1euro, Scomi, Jambatan Bengkok,Kos Istana Negara,Jambatan Kedua PP,Pusat Sukan di England, Pulau Putih Mata, OIC & NAM jadi bisu bila Perang Iraq/Lebanon dan Isu Palestin,MB Terengganu, Royalti Lesap RM3bilion,Patrick Lim, Royal Commission on Lingam,Penganjuran CYC RM17juta,Ezam masuk UMNO tanpa syarat,Hindraf, Pendatang Tanpa Izin Sabah,Iskandar Singapura Malaysia, Brendon Pereira, Kalimullah, Maybank beli Bank di Indonesia milik Temasek 4X ganda harga, Jual saham GLCs ke Temasek, Isu Air,CPF, DLL dgn Singapore konon runding secara senyap, Tolak penganjuran Sukan Asia (ramai dah lupa kot), Nak masuk Islam kena announce dulu (tengah check kat kitab mana depa baca), branding Islam Hadhari (amboi George Bush lebih faham Islam dari orang Islam sendiri), Pak Lah pergi Jepun baru2 ni apa yang dapat selain makan angin, Pelajar2 IPT dan Universiti menganggur dan berhutang PTPTN sebelum bekerja, Orang Melayu susah berniaga di KLCC dan Shopping Malls, Buat undang2 levi RM20 kereta Singapore masuk Malaysia tapi tak implement,Rumah lelong dan kereta lelong berlambak2, aduh banyak lagi ni isu2, tak pernah diberi penjelasan secara fakta dan rasional oleh mereka. Rakyat tidak lupa atau bodoh mendengar alasan2 budak sekolah oleh menteri2 bodek ini, manakala PM Dollah samada membisu, buat2 tak faham (or does not know anything) atau kita tak pernah faham apa yang dia cakap. Nampaknya UMNO semakin hanyut dibawah PM Dollah. Beliau suka membisu, berdalih dan tidak berterus terang (berbohong lah ni) dalam setiap isu, dan menteri2 pak turut ikut sama.

Menteri Harga Naik (Shahrir) dah buang prinsip dan sering buat statements yang membingungkan. Dulu kata harga minyak tak akan naik sehingga September, kemudian kata terpaksa naik jika minyak mentah naik melebihi US$135 setong, baru2 ni kata tak naik sehingga Ogos, tapi tiba2 meletup naik 40% to 60% overnight menyebabkan rakyat di seluruh pelusuk negara yang sedang pulang kepenatan dari kerja terpaksa bersesak2 bermalam di stesen minyak, angkara Dollah, Shahrir & Co. Menteri Shafie Afdal dulu did so much better walaupun tak arrogant macam Shahrir.

Kenapa tidak berterus terang sahaja sebelum naikkan harga minyak mendadak dan menyusahkan rakyat???

Kenaikan tidak dapat dielakkan dan Rakyat faham (kecuali Anwar foundation for future), namun jika Kerajaan perihatin, seharusnya boleh dilakukan secara berhemah daripada memperbodoh dan menyusahkan rakyat. Naikkan berperingkat2 tapi tidak terlalu drastik, ambilkira kesan keseluruhan kenaikan harga barang, imbangi dgn penurunan kadar faedah pinjaman kerana Bank2 kini untung besar, hapuskan cukai2 membebankan, beri insentif rakyat berbelanja supaya ekonomi negara tidak mengucup, dan banyak lagi pelan2 yang boleh memacu ekonomi, pecat Shahrir kerana tak punya idea, dan bila buat decision tak study implikasi and technicalities buat U-turn pulak. Shahrir oh Shahrir, JPJ akan jadi pejabat pos buat kiriman pos nak bayar rebate. Motorsikal yang sekarang road tax RM1 dapat rebate RM150 dari JPJ, pakai le cara yang lebih simple tanpa perlu duit setem dan caj wang kiriman. Contohnya beri le kupon petrol, boleh le menjana ekonomi dan Kerajaan pun dapat balik sedikit untuk rolling balik atau hantar biaya Shahrir ikuti kursus ekonomi.

Harga elektrik akan NAIK Julai ini 18 to 26%. Ekonomi Negara akan shrink dan inflasi melambong. Pendapat saya, negotiate le semula harga dgn IPP dan delist TNB tidak lagi untuk profit tetapi untuk keperluan sosial seperti dulu kala.

Oh ya, ramai akan setuju kalau Kerajaan interfere untuk naikkan nilai matawang RM dari 3.20 ke 1.80 or 2.00 maka kos impot barangan terutama minyak akan dapat diimbangi. Cuba bandingkan nilai RM dan nilai Sing $ untuk membeli setong minyak. Siapa beli lebih murah....hehehe Singapore laughing at us these days...tidak lama lagi mereka akan tambak Pulau Putih Mata dan bina stesen minyak, pengkalan marine dan army camp di situ. Tak per caya??? Kera jaan Abdullah pula always in the state of denial (penafian)dan akan bina padang golf di Middle Rocks untuk dikongsi dengan Singapore. Tak per caya??? Saya pun dah tak boleh perca ya pada apa2 lagi.


Tun, selamatkan lah Malaysia. We need you to pressure these arrogant leaders to quit. My families, relatives and friends are mostly UMNO and BN members and supporters especially during your time. But not anymore until PM and his arrogant ministers quit the Government. Saya belum pernah jumpa anyone yang in favor of Pak lah sejak beberapa bulan kebelakangan ini, and this reflects reality on ground. Hishamuddin, Nazri, Zahid...akuilah kenyataan isi hati rakyat dan akar umbi UMNO...
Teruskan perjuangan mu Tun. Ramai rakyat Malaysia terutama ahli UMNO dan orang Melayu berada di belakang mu.

kutakutil said...

Turunlah Pak Lah...
pasal dah lelah...
Mandi tak basah...
makan Tak kisah...

Turunlah Pak Lah...
Mimpi memang tak nak kalah...
Masjid terapung tak boleh nak di amarah..
Astarghfirullah...

Turunlah Pak Lah..
Kami rakyat di bawah...
dah mula bosan dan marah...
buat perangai tak sudah-sudah

Turunlah Pak Lah..
Sebelum kami minta sedekah...
meminta pada jiran sebelah...
yang tak pernah cukup nak tambak tanah...

Turunlah Pak Lah...
cukup-cukup dah...
UMNO dah dalam keadaan goyah...
Ekonomi Malaysia pun dah parah...

Turunlah Pak Lah...
Dan nyah sang *pembodek yang bersepah...
Asyik mengipas si menantu punggung merah...
Seterusnya kita pulangkan UMNO ke jalan yang sah...

-Nukilan Ahli Pemuda UMNO Wilayah Persekutuan-

*Menteri-Menteri Senator tuhhh...

yiemega said...

Ayahnda Tun,

saya tahu maksud ayahnda Tun Dengan PRU 13 Lebih Terjamin BN Tersungkur betul tak ayahnda?

http://suaragenerasimuda.blogspot.com

the COUNTRY boy!!! said...

bila seorang musuh memuji kita , kita mesti kena berasa sangsi bukannya gembira dengan pujiannya.....
Hal ini kerana pujian musuh tentu ada muslihat...

apa nak buat jika orang tidak tahu nak bandingkan mana yang baik dan buruk.

i would like to congrate to datin hasmah , of course because of her you are still storng.

Dont worry we the true malaysian are there always for you..

www.malaysiaforall.blogspot.com

Cougar said...

Salam sejahtera kepada Tun & family.
Dear Tun, I can't comment on the lawyer thingie coz I dont know from head to tail about his case.
But like most of us, I'm VERY annoyed with the present leadership and even MORE ANNOYED with the increase in petrol price. I'm a single parent and working hard to raise my three kids, especially now with my son was recently diagnosed with cancer.
Question: Does the present PM realy realize the extent of damage he has caused and will cause with his continuation of holding office?

A responsible and honest leader should be able to SEE and HEAR his surroundings unless he is intoxicated by power or plain stupid. In other words, ketua bodoh yang tamak kuasa!

Sorry for the language Tun. I'm very angry here and can't sleep thinking what would happen tomorrow.

I hope you can comment on the petrol price increase and possible measures to alleviate the impact on working class rakyat.

Thank you Tun and salam sayang pada Tun & Tun Hasmah serta seluruh ahli keluarga.

cm said...

tidak tau bagaimana kita rakyat malaysia mengatasi kenaikan harga minyak secara tiba tiba..selepas ni semua barang keperluan harian akan di naikan secara berperingkat.

Nanti ada pulak menteri akan mengeluarkan pertuduhan kepada perniaga perniaga yang naikan harga barangan mengikut cost yang agar tinggi.

Saya rasa rakyat malaysia sekarang ni lebih matang dan mereka tahu apa punca sebenar,jika minyak naik 78 sen, roti canai dan teh tarik pun akan naik mengikut harga barang mentah.

so,please lah jangan salahkan pihak lain selain daripada punca sebenar (kenaikan harga minyak)

sedih...takut pada masa dapan ...
dan benci...benci..benci.

Ya ALLAH selamatkan lah kami secepat mungkin.

idiopathic idiot said...

asalamualaikum ayahanda Tun dan pembahas sekalian..

syima menulis:

Isu minyak basically bukan salah kerajaan. Infact kita sepatutnya lebih bersedia dengan keadaan ini instead of complaining.

saya pulak kata:

bukan niat nk komplen.saya bertanyakan pendapat dan idea dari ayahanda Tun.pastinya alternatif/penjelasan/alasan/penyelesaian ayahanda Tun lebih baik dari seluruh memanda menteri mahupun paklah co..

memang isu 'tanah dipijak bukan milik kita' penting tetapi isu minyak bukan isu remeh.memang harga minyak dunia melambung tetapi adakah menaikkan sebanyak 78sen seliter adalah satu2nya penyelesaian terbaik buat masa ini?

bila minyak naik,secara langsung atau tidak langsung harga makan minum naik..bila harga makan minum naik,biaya hidup hari2 naik...seperti mana kita sedia maklum,orang melayu rata2 hidup cukup2 makan..so,kenaikan minyak,makan,minum akan semakin menyakitkan...kenaikan biaya hidup juga akan menyebabkan peningkatan jenayah dan inflasi.sakitkan?so, bagi saya penyelesaian buat isu ini harus diambil sematang2nya..

maaf kalau merasakan saya komplen/merungut..doa/sokongan/sayang saya buat ayahanda Tun dan Malaysia.wslm

samurai melayu said...

Salam AYAHANDA RAKYAT
rimbun pelindung untuk semua,

We are aware of this column but just couldn’t wait another day for the depressing news on prime time slot..Permit us,

When DSAAB announced the new fuel prices,
Petrol unleaded @ 2.70 ^78sen
Diesel @ 2.58 ^rm1.00
we shooked our heads especially for the abrupt announcement. SADIST!
Couldnt he gave some breathing spaces for the rakyat with a grace period.?
There were panic buying everywhere and traffic became haywired this evening till midnight as if the the martians were coming. PANIC! CHAOTIC!
Even my normally well mannered dinner guests were furious at the chaotic situation on the roads. Have never seen them so mad that they uttered superlatives (bad to the ears).**ffxx##@@**.. To hell with the goverment!
Wonder, how many more well mannered and mild temperament rakyat out on the roads this evening cud restraint from cursing AAB (Ada Akal Batu) for the sudden announcement on the fuel prices hike effective 12midnight!

Damned the rakyat on the street!
Damned the services industries especially the transportation networks. Who's going to bear all the losses incuured for haulages contracted? Who cares!

Damned the market places!
Damned the government servants!
Damned the private sectors
Damned the commuters
Damned the inevitable rises of foodstuffs and other necessities
Damned the country!

Thank you for the kind thought AAB (Akal Ada Batu) for considering cash incentives as subsidy. But,
Hello! who do you think you can fool?. You think the rakyat don't know what are tangibles and intangibles? Please don’t insult our intelligence.
If you are too foolish to understand, let us give you a simple analogy. I give you rm100
then you sent me a cheque for same amount as government subsidy. . Bullshit!(my humble apologies ayahanda) It's not so much about the money but the way we were treated, as if the rakyat are fools like the stoneheads they are! We would not be this angry if he were to announce a one year free roadtax incentive.
Atleast JPJ would have save costs on its variables whilts the fixed costs wud remained unchanged..
We, the rakyat don't need a PM and cabinet Ministers (knights of the stoneheads) whom, instead of saving costs will have to incur additional fixed and variable costs to administer the the payments notwithstanding other contingencies thereinafter.

Pak Lah,

My heart said 'there will be mayhem down the roads in no time.' And it seldom failed me.
I beg to Allah swt to give the rakyat the patience to overcome the uncertainties ahead.

YA ALLAH swt, Kalau kami hendak beriman kepada Mu, kami akur dan wajib terima Qadha dan Kada' dari Mu. Namun, kami yang bersifat serba berkurangan ini tidak mampu hendak memikul beban yang makin sarat, angkara pemimpin2 yang fikrahnya lemah dan telah menganiayai ummah.
Kami hanya mampu menadah tangan memohon zat Qudrat dari mu untuk mengharungi ranjau2 dalam perjalanan hidup kami.

Alfatihah, Amin Yarobbal alamin.

TWT said...

TUN TOLONG KAMI, TOLONGLAH KAMI, KENAIKAN MINYAK AKAN BUAT KAMI LEBIH TERSEPIT, KAMI SUDAH TIDAK ADA ORANG LAIN UNTUK MINTA BANTUAN, PAK LAH DAH KHIANATI KAMI, TOLONGLAH KAMI...

NAJIHA NAHBEE said...

Salam semua pembaca blog chedet,


Harga minyak naik gila sangatlah..

Udah pasti harga barang pun naik..gara harga minyak naik...

Apa nak jadi dengan kami yang di rumah..?

Duit belanja dah jadi kecil...
Baru aja harga beras naik...

besok sayur naik..
ikan naik....
tepung naik...
bak kata ...
semua barang naik...!!!!

PAK LAH okeylah ada banyak projek..
banyak duit...

kami yang hidup sederhana ni, macam mana...

penipu betul PAK LAH ni kata OGOS naik....
mengejut aja naik malam ni...

Marah betul, bagi kami kaum rumah...

DAH LAH BARANG NAIK,
DATANG BULAN LAK,
LAGI LAH MARAH.


Cepat turun PAK LAH...


isteri marah.

DitO said...

Tun, saya sangat risau apa akan terjadi kpd Msia selepas ini.Wpun saya bukan muslim, ttp sy tetap sokong Tun krn sy tau dan pcaya apa yg Tun cakap a/l betul. Sy slu mndgr komen dan cerita org mngenai krjan skg yg suka menerima rasuah wp pd luarannya menentang rasuah..tak beranilah komen lebih2 sini, nanti kena band pulak.Sy doakan Tun sihat slu..Kalaulah ada pemimpin yg bersikap spt Tun lg..

Bley said...

Idea-idea dipagi yang salju.

Turunkan 90sen dari 2.70, Naik 2 sen sebulan. Kerajaan beli masa 56 bulan.

Sementara tu,

1. Adakan pertandingan cipta enjin alternatif antara kumpulan penyelidik.

2. Hapuskan cukai untuk kenderaan tanpa petrol dari jepun.

3. Beli paten-paten motor elektrik

4. Ubah R&D Proton dari cut cost kepada R&D enjin alternatif

5. Kaji grid solar antara pokok kelapa sawit

6. Bina infrastruktur pengecas letrik di kawasan parking

7. Bina kereta dual mod lpg+ petrol

8. Khaskan dua/tiga plantar minyak untuk kegunaan domestik

9. Klasifikasikan harga minyak mengikut jenis kenderaan

10. Turunkan cukai motor. Hapuskan bawah 800cc

11. Kaji bio fuel dari bahan buangan

12. Bagi peruntukan pada universiti tempatan untuk R&D masaalah minyak

13. Modelkan perniagaan tenaga bagi pemilik bangunan

14. Salinkan kulit bangunan dengan panel penjana tenaga

15. Kaji penghantaran tenaga wireless

Entahlah, tapi itu la dia. Nak seribu daya, tak nak seribu dalih.

asfaruje said...

Salam sejahtera Tun.
Kenaikan harga minyak memang tidak dapat dielakkan. Kalau Tun masih memerintah lagi sbg PM, kenaikan harga pasti berlaku juga. Agaknya berapakah kenaikan yang wajar lagi rasional yg mungkin Tun umumkan.

faroki said...

Salam Tun Mahathir..

Adapun fenomena dalam dunia saat ini berlaku telah diceritakan dalam kitab-kitab orang yang beriman..


Al-quran.
(Al Mulk-Kerajaan) 67-1. Maha Suci Allah Yang di tangan-Nyalah segala kerajaan, dan Dia Maha Kuasa atas segala sesuatu,
7-94. Kami tidaklah mengutus seseorang nabipun kepada sesuatu negeri, (lalu penduduknya mendustakan nabi itu), melainkan Kami timpakan kepada penduduknya kesempitan dan penderitaan supaya mereka tunduk dengan merendahkan diri.

7-96. Jikalau sekiranya penduduk negeri-negeri beriman dan bertakwa, pastilah Kami akan melimpahkan kepada mereka berkah dari langit dan bumi, tetapi mereka mendustakan (ayat-ayat Kami) itu, maka Kami siksa mereka disebabkan perbuatannya.


petikan Injil
Mrk. 13:8 Sebab bangsa akan bangkit melawan bangsa dan kerajaan melawan kerajaan. Akan terjadi gempa bumi di berbagai tempat, dan akan ada kelaparan. Semua itu barulah permulaan penderitaan menjelang zaman baru.

Lukas 13:28 Di sanalah kelak tangisan dan kertak gigi, ketika kamu memandang Ibrahim, dan Ishak, dan Yakub, dan segala nabi di dalam kerajaan Allah, tetapi kamu akan ditolakkan ke luar.


p/s ini baru zaman permulaan penderitaan...,adakah manusia percaya orang pilihan Tuhan sudah maujud dengan fenomena sekarang..??

Karmanya, manusia sudah tersepit barulah ingat ""Tuhan"..itulah yang berlaku dunia hari ini..tapi manusia tetap mensia-siakan...

Apakah pandangan Tun..??

asfaruje said...

Salam sejahtera Tun
tak lama lagi UMNO akan membuka pula keahlian kpd orang2 bukan Melayu. Karpal Singh dan Lim Kit Siang adalah antara tokoh2 DAP yang akan memohon menjadi ahli seumur hidup..

Dah pasti PRU13 BN sapu bersih semua kerusi DUN dan Parlimen.

daniel leiberman said...

DIVERSION

Kata bulan Ogos harga minyak baru naik, tapi hari ini dah start. Bukan apa ianya satu DIVERSION tidak mahu rakyat respond kepada persoalan yang ditimbulkan oleh Tun dalam isu ROYAL COMMISSION.

Bagaimana kah mereka hendak counter isu tersebut supaya rakyat tidak demand siasatan terperinci. Jawab nya naikkan harga minyak. Bila rakyat panik melihat harga minyak naik mendadak maka isu yang dibangkitkan Tun itu akan terbenam dengan tersendirinya. Selamatlah DSAAB bersama kuncu-kuncu nya.

Apa kata kita rakyat Malaysia sama-sama secara individu menulis surat kepada DYMM Yg Di Pertuan Agong dan hantar kepada DYMM Seri Paduka Baginda Al-Wathiqu Billah Tuanku Mizan Zainal Abidin Ibni Al-Marhum Sultan Mahmud Al-Muktafi Billah Shah.

Dalam surat itu kita minta DYMM Yg Di Pertuan Agong campur tangan menggunakan kuasa Darurat menyiasat kredibiliti Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri, Menteri-menteri Kabinet, Setiausaha mereka, termasuk ADUN & MP, Kementerian-kementerian saperti Polis, BPR dan sebagainya.

Pemerintahan negara digantung sehingga siasatan selesai. Mageran akan mengambil alih pemerintahan sementara negara. Jangan kita demostrasi, merusuh atau tunjuk perasaan, kita gunakan channel yang betul.

Kita minta siasatan terperinci tentang harta milik semua ahli keluarga mereka yang terdekat

Kita juga hantar satu surat kepada Majlis Raja-Raja dan hantar satu surat juga kepada Sultan Azlan Muhibbuddin Shah ibni Almarhum Sultan Yussuf Izzuddin Shah Ghafarullahu-Lahu. Beliau kita semua tahu mempunyai pengalaman luas dibidang perundangan.

Ini trump card kita sebagai rakyat Malaysia. KITA GUNAKAN KUASA RAKYAT.!

Pada pandangan saya cara Tun menasihati tiada penghujung nya, yg berjaya didalam strategi sekarang ialah si KJ. Kita asyik cakap, cakap & bercakap sampai kiamat pun tak akan habis kalau kita asyik bercakap & meluahkan perasaan. KJ sekarang tengah sibuk mengaut keuntungan hasil kelalaian kita.

Mari lah kita bersatu hantar 3 pucuk surat kepada 3 alamat dengan isi kandungan yang sama. Jangan risau tentang alamat, kawan kita abg posmen tahu apa nak buat. Tulis sahaja

ISTANA NEGARA
Jalan Syed Putra, Kuala Lumpur.

MAJLIS RAJA-RAJA,
c/o Istana Negara
Jalan Syed Putra, Kuala Lumpur.

DYMM Sultan Perak
ISTANA PERAK.
Ipoh, Perak

CONTOH SURAT

Kebawah DYMM Yg Di Pertuan Agong dan hantar kepada DYMM Seri Paduka Baginda Al-Wathiqu Billah Tuanku Mizan Zainal Abidin Ibni Al-Marhum Sultan Mahmud Al-Muktafi Billah Shah.

Daulat Tuanku

Ampun Tuanku,

Sembah patik harap diampun. Kami hamba rakyat yang hina memohon DYMM Tuanku menyiasat Perdana Menteri Malaysia Dato Seri Abdullah Haji Ahmad Badawi (termasuk ahli keluarga nya), Timbalan Perdana Menteri Malaysia, Menteri-Menteri Kabinet lantikan beliau, Setiausaha Sulit, Parlimen & Politik, termasuk ADUN & MP, Pengarah & Ketua Pengarah Kementerian, Jabatan, Agensi saperti Polis, BPR dan sebagainya.

Siasatan termasuk, Penyelewangan & Penyalahgunaan Kuasa, Wang, Harta serta Aset Kerajaan, Rasuah, Penipuan Harga, Komisyen Pembelian dan sebagainya

Kami hamba rakyat merasakan bahawa pemerintahan hari ini sudah tidak ada kredibiliti nya dan cukup was-was tentang segala tindakan yang diambil mereka. Tiada satu isu pun yang dapat diselesaikan, malah semua nya membebankan serta menindas kami hamba rakyat saperti isu makanan (beras, susu bayi, gula, minyak masak dan lain-lain), minyak, tol dan sebagai nya

Ampun Tuanku, hanya DYMM Tuanku sahaja tempat kami hamba rakyat dapat memohon bantuan kerana kredibiliti Polis & BPR cukup memuskilkan.

Terima kasih

Yang benar,

PADA YANG ARIF TENTANG CARA PENULISAN & PENYAMPAIAN INI SILA EDIT DAN POSTKAN YG BARU.

Aza Aje said...

Assalamualaiukm Tun...
Kalau ada jalan supaya Tun jadi PM semula buatla Tun...kami rakyat confirm takkan pikir dua tiga kali..
sebab rakyat dah tak tahu nak pilih siapa lagi yang betul2 boleh perintah Malaysia. Nak harap Najib, di apun penakut. Kami tak boleh harapkan penakut jadi pemimpin kami Tun :(

huhuuuuuuuu!!!!

thesweetlittlecat said...

Tun,

Knp yer ni semua terjadi??? knp harga minyak perlu naik sedangkan kite antara ngr pengeksport minyak yang terbesar?? knp tak digunakan sahaja minyak kite untuk kegunaan rakyat Malaysia? Knp negara Arab boleh jual minyak serendah RM0.60 seliter???

Kesian pak lah.... makin marah rakyat pada beliau, kenaikan sehingga RM0.78 amatlah tinggi dan menyusahkan warga berpendapatan rendah!
Kalaulah gaji minimum Malaysia macam Singapura....

powercas said...

Salam,
Tok Che Det,boleh komen sikit pasal kenaikan harga minyak kali ini peranan kerajaan sekarang dalam menangangi isu -isu ekonomi sekarang.
Terima Kasih.

Unknown said...

well, kalu komen saya pulak....cuba kita lihat jika fuel price di duna naik....kita sepatutnya ketawa kerana kita ada minyak sendiri oleh itu lebih banyak untung...oleh itu harga minyak dalam negara kita patutnya jatuh bukan naik...kalau tidak pun at least harga maintain sebab kuta jual and kita beli so itu bukan kontra kerr.saya nak tau apa pandangan semua kita ni makan gaji baru nak stabil sikit and nak mula menyimpan kena ajudst lagi lifestyle..mcm nak adjust sudah kalau perbelanjaan kita negatif..nak buat double job.well, i am already doing that currently so terpaksa kerja 24jam lar kalu gitu..if not how to pay for my house, car, fuel, electrik, food, clothes, medical. Barangan keperluan pun semakin tinggi harganya.... kalu dulu RM100 cukup untuk syampu, sabun mandi, gel rambut, sabun cuci baju, softener, sabun tandas, sabun lantai...sekarang nak beli semua saiz kecil pun tak cukup RM100. Sudah ku jangka kenaikan gaji guru hanya untuk mengaburi mata masyarakat yang gembira seketika dan sakit kemudian. tengklah apa da jadi..saya kecewa sebab gara2 fuel nie investor akan lari kita boleh lar tak lama lagi hidup macam mereka di Indonesia.bukankah ini akan melumpuhkan lagi ekonomi kita..gara2 untuk hidup manusia boleh buat apa saja...kalau semua jalan halal sudah tidak bolah memberikan kesenangan apakata kita buat macam negara lain kita produce dadah jual boleh tampung minyak...hahaha.sa confuse dan sedih sebagai seorang guru ramai murid saya yang selalunya gagal hadir ke sekolah kerana ibu bapa tak mampu bayar tambang...kalu fuel naik definitely tambang akan naik..maka lebih ramai lah pelajar yang tak dapat pegi ke sekolah.(Untuk pengetahuan, transport murid sekolah saya nie diesel pickup sebab kawasan pedalaman mana ada bas) jadi lantaran dari itu maka lebih ramai lar lagi rakyat malaysia menjadi bodoh...ini mungkin kalau dikira mcm zaman penjajah lar sebab bukankah itu yang diingini oleh pemerintah di kala kekecundangan mereka waktu pilihanraya...dengan lantang menyatakan bahawa ramai pengundi muda perlu dicuci kepala kerana tidak tahu mengundi...sa tak peduli sapa yang memerintah asalkan yang memerintah itu jangan berfikiran pendek....lihat dulu kesan dan akibat sesebuah tindakan..kalu laksanakan projek kira dulu profit and loss...ini bukan duit kamu yang kamu belanja dan sekat wahai pemimpin...itu duit kami rakyat kamu...rezeki yang kamu tumpahkan ke atas pinggan kamu hari demi hari datangnya dari kami rakyat kamu...nak hidup lebih simple...macam man simple lagi kalu setiap kali nak bergerak kena fikir cukup kar untuk survive sampai gaji...ini bukan lagi kes nak kurangkan kemewahan tapi nak kena makan nasi dan kicap untuk survive....terkenang zaman kanak2 masa makan nagis dengan gula, durian, pisang...waktu itulah saya pernah berkata "mak, nanti bila saya dah besar....." menitis airmata mengenangkan bahawa bukan saja saya masih belum mampu menangung ibu bapa....malahan bapa yang sakit masih berkerja...kerana biarpun kami 5beradik sudah berkerja berapa banyakkah yang kami mampu memberi...apatah lagi sekarang bila semua perbelanjaan naik....banyak perkara ataupun jalan lain yang boleh digunakan oleh pemimpin untuk menanggung subsidy minyak...kerajaan pulangkan kepada pengguna....pengeluar pun akan memulangkan kos kepada pengguna....pemborong memulangkan kepada pengguna...pekedai cuba untuk tidak tapi terpaksa memulangkan kepada pengguna sebab kami untung tidak banyak...harga datang mahal kami ambil 10peratus aja...kalau tidak macam mana mau hidup...saya tidak salahkan mereka kerana kos overhead mereka tinggi tapi macamman itu boleh berlaku kalau bukam policy kerajaan...satu lagi yang pelik subsidy untuk rakyat membebankan boleh bankrupt.....tapi subsidy untuk projek mega2 yang tak ada keuntungannya sampai hari nie....oaky pulak kan...apa perlukah di perkatakan lagi...maka sahih lar apa yang mendiang nenek saya selalu cakap "kita nie bukan orang melayu jadi ingatlar Mahathir sebab tanpanya kita bangsa lain akan mati di negara ini."bahkan bukan saja kami orang melayu pun ikut tekubur...bukan mengata atau mengumpat tapi orang melayu yang selama ini ingat negara ini mereka punya kami ni serupa golongan kelas kedua....telah mengajar kami erti usaha...mampukan masyarakat melayu melalui saat gentir yang akan mengakibatkan setiap penjuru hidup mereka makin berat..ini negara kita yang tok nenek kita bina dari zaman ke saman...disebabkan oleh pemimpin yang ego and pendek akal maka kiembali lar kita ke zaman silam makan ubi kayu kerana kita perlu adjust...salam sejahtera

Anonymous said...

ayahanda tun..

nasib malang lagi bagi rakyat malaysia bila minyak di umumkan naik seringgit dan tujuhpuluh sen.. kita jangan tengok yg makan gaji ribu2.. tapi rakyat kita masih kita masih ramai lagi yang guna kudrat sendiri.. minyak naik semua akan naik... nasiblah rakyat malaysia baik budi tidak buat rusuhan!!

Jeff said...

is it true that in islam u are allowed to lie for the sake of the furtherance of Islam??

No muslims dare to answer this question?

abHan said...

Tun,

Saya berharap Tun dapat memberi komen tentang kenaikan harga minyak dan makanan.

Mengapakah Pak Lah membuat keputusan begini di saat UMNO dan Barisan Nasional begitu tidak popular di kalangan rakyat. Adakah sudah tidak ada cara lain lagi?

Unknown said...

Sebenarnya dolah bukannya tahu saper sokong dia @ apa yang berlaku kat negara ni. Kerja dia TIDO je...TIDO...TIDO...TIDO. Hangpa cakap apa pun dia apa peduli..janji dia dapat TIDO...yang buat susahkan rakyat ni sume kerja kerabat dan pecacai dia... jutawan dah depa ni...

Naper ye orang tak penah tanya mana g kamaludin anak jantan dollah ni...apa dia buat ye...kat mana dia duduk ye....apa keja dia ye.....

snowbite8281 said...

Hi TDM - I ALWAYS am in awe of your intense far-sightedness and adroitness in managing Malaysia's affairs during your premiership. None of Premier predessessors especially your handpicked can be compared to your mesmerising intellectual.

I forsee a lot of siphoning when rebates on petrol is managed by money orders. Again one of the 'outsourcing crap' by Gomen.

I believe he is cutting down oil subsidies and others in trying to REPLENISH the $$$ his cronies/ apple polishers abused in various Fed/Gomen depts. We Rakyat again become Santa Clauses for these crooks.

Lastly, yesterday Bernama TV has invited a Datuk Izzat who said the Penang Malays are LEFT BEHIND in economic development. In my area - Mercedes, sport-mercedes BMW, Lexus, fanciful Volkwagen, Mitshubishi, Murano, etc are driven by Malay. Interestingly 90% are Wilayah number plates. I always wonder why people dont check facts before broadcasting to the whole of world what is not real. The world is not stupid - they are as educated as us and have eyes!

Of course there are also regular Muslim whom I share table when I eat breakfast at Tun Sardon wet market. We generally strike up a conversation after makan. Predominantly the statement - sekarang punya Gomen buat hidup susah lah!

Tun Dr. Mahathir - please help us - you know the Gomen machinery best - show us the way and we will try to realign the 'screwed up machinery' one way or another.....

warisan melayu said...

Salam Tun...

Sungguh kecewa dibawah tampuk pemerintahan pak lah sekarang ni...dulu, zaman Tun, minyak dalam RM1.10 je..sekarang ni, dua kali naik secara mendadak...pertama naik dalam RM0.80(klu tak silap sy lah), skrg naik RM0.78...apa nak jadi la...sekurang2nya pada zaman Tun, harga minyak tetap gak naik tapi dalam amaun yg sedikit, takde lah rakyat merana....zaman pak lah ni ketara sangat, semua barang naik...kata ekonomi baik(sebenarnya Tun yg telah siapkan keadaan ekonomi untuk malaysia), tapi rakyat merana...

apa nak jadi laa...

oppss, sy terlebih emosi pulak...hehe...

ttg tulisan Tun kali ini, sy percaya apa yg dikatakan oleh Tun. buat apa si zaid ni nak rasa takut? bukan kah pak lah akan "backup" dia?...hehe..

rasanya, selepas ini akan ramai lagi panglima-panglima paklah seperti nazri, hishamuddin dan menteri penerangan tu (bekas anggota semangat 46)akan bersuara menyokong generalnya...

kesiannya tgk kepimpinan negara ditakbir oleh pemimpin yg lemah...

-selamatkan bangsamu, agamamu dan negaramu

mhh said...

Dear Tun,
cheating rakyat said will increase petrol somewhere August
They hv done wonderful and colorful story..but it's look a bloodyful.Pak Lah and opposition almost same,in one boat.
"Tun de best"

nwar said...

Salam Tun,
The fact is, we have an idiot of a Prime Minister. With no disrespect to janitors out there, how could Tun have suggested this 'janitor minded' person to take over UMNO?
..flip.. flop.. flip... flop..

and why must he declare the price hike at RUSH HOUR? and to have the audacity to say "saya harap tiada demonstrasi.." oh..! like he will allow one?

with this kind of Pak ("lah" & "turut" all included), really the country is doomed.

Another punchy article Tun, with all the trademark bare truth and sarcasm. Love it.

Ron97 said...

tun,
apalah saya boleh kata tun,
selain rindukan tun berada di tingkat presint 10.

tun, tolonglah kami rakyat malaysia yang sedang dipermainkan ini.

izanazuani said...

Tun yang dihormati,

Hari ini dengan rasminya harga petrol seluruh negara telah naik. Semalam, adik saya yang bekerja dengan kerajaan negeri Sabah berkata, "nasib baiklah gaji sudah naik awal tahun ini, kalau tidak susahlah mau makan". Bila difikirkan dalam-dalam, gajinya naik lebih kurang RM100, harga petrol naik RM0.78 seliter. Dia biasanya membeli 20 liter petrol setiap kali. Bermakna, dia membayar RM0.78 x 25 liter = RM19.50 untuk sekali pembelian. Minyak keretanya hanya bertahan 2 minggu sahaja, jadi dia membayar 'extra' RM39.00 sebulan dengan kenaikan petrol sekarang ini. Kenaikan gaji tadi RM100.00 - RM39.00 (pembelian petrol sebulan) = RM61.00 yang tinggal.

Dengan kenaikan harga minyak bermaksud, semua barang akan naik harga. Apabila ditolak semua kenaikkan barang, KENAIKAN GAJINYA SUDAH TIADA MAKNA ... Malah dia membelanjakan lebih dari 'salary increment' yang dia dapat. Jadi kenaikan tu seperti menutup mata rakyat dan mereka sudah rancang untuk kenaikan ini.

Rakyat membayar sejumlah cukai tiap tahun untuk mendapatkan subsidi dan pembangunan. Ke mana duit subsidi yang sepatutnya rakyat susah dapat? Ke mana perginya?! Turun!!! Lihat kesengsaraan rakyat. Jangan biarkan jurang orang miskin dan kaya semakin besar.

p/s Ramailah yang semakin menderita...

Anonymous said...

salam TDM. Saya tak berapa tahu politik dan tak berapa minat politik. Sebab yang saya tahu, orang politik ni cakap tak serupa bikin! Tapi yang saya tahu dan kenal hanya TDM. Sebab semasa saya di universiti dulu ada belajar kenegaraan. Negara banyak berkembang dan maju dalam era TDM. Saya rasa masa tu saya betul2 bangga dengan TDM. Tapi sekarang ni, pandai ke tidak dia orang bekerja ni? Minyak naik, barang naik! Yang bertanggungjawab tak jugak turun2! Darah orang dah naik!! Saya ni hanya pegawai biasa kerajaa yang banyak hutang! Sebab tu saya bengang! Kalau tak pandai nak memerintah, bagi saya je jadi PM. Saya ni boleh tahan jugak kalau jadi PM, dulu ada belajar ekonomi walaupun hanya satu semester dan dapat C!!!

DAPHNE said...

Selamat Sejatera Tun,

Saya ingin mendapat pandangan Tun tentang kenaikan harga petrol sebanyak RM 0.70.


Tq,
daphne

Anonymous said...

Salam Tun,

Menghijaukan Malaysia semula Tun.

Salam Tun.

MeMySelf said...

Y.Bhg Tun,

Malaysia tidak lagi tempat yang sesuai untuk dihuni agaknya..
kerana prasarana yang Tun bina tidak sesuai dengan kerajaan yang ada sehingga mereka gagal menyediakan suasana yang membolehkan rakyat gembira dengan prasarana yang ada. Nak guna jalanraya yang baik, Tol Mahal, nak bawa kereta nasional, minyak mahal, nak naik kenderaan awam tidak effesyen..

Anonymous said...

Salam tun,

wonder why people are still not realizing the reality yet. apa yang menghalang mereka, ye?

buat chewchew, the quote can similarly means, "niat tak menghalalkan cara".
mcm kisah robin hood. die berniat nak tolong orang, but cara dia salah. by stealing.

well then, semoga tun dan isteri sihat2 selalu. jaga diri.
assalamualaikum~

Pluboy2 said...

Habislaahhhh Malaysia kali ini..

UMNO member takut Pak Lah pecat. Takut takde kerja. Sudahlah selesa duduk kat krusi sana, makan duit banyak banyak, rakyat susah, peduli ape. Rakyat yang undi kan?

How come Pak Lah is so sooooo smart in politics but so unfamous for making stupid decisions?

mattkic's said...

Menteri sekarang.. menteri penipu!! kata nak naik minyak bulan 8, tup2.. smlm dah naik!!!
tahniah!!

Adaml11600 said...

I am extremely shocked at the way the present administration is handling the oil crisis - in a flip flop manner. Remember how many times the administration has postponed the fuel structure, first on the 30th May, then moved to 4th of June then "said" to change to the 5th and kepow a shocking announcement on the 4th. Worst of all the administration mentioned there will be a new mode of selling fuel to foreigners and there will be no changes to prices until August. What do we have now?

Great! All Malaysian have to pay higher fuel prices and strangely enough large personal vehicles above 2000 cc get a road tax reduction. Isn't this illogical? Isn't a consumption tax (or reduced subsidies) to decrease consumption? Since the road tax for vehicles over 2000 cc are reduced, is this administration encouraging the public to use for petrol.

Like what REM sang "everybody hurts this time".

I really miss you running the country.

Rawa putra said...

"Nenek moyang kaya raya,
Tergadai seluruh harta benda
Akibat sengketa sesama lah kita,
Bumi di pijak milik orang"

Tun,
Cuba amati lirik lagu ni, Orang melayu sekarang dah memang lemah, Kita bergaduh sesama sendiri. Orang melayu yang menentang melayu..Apa dah jadi ni?...Dulu kita tak bagi biasiswa pada Non Malay.. Sekarang ni dah naik sampai 45%.
Bila naik macam ni tak da seorang peminpin melayu pun yang berani bersuara..Baik dalam Umno, Pas & PKR. Masing masing nak jaga kepentingan masing masing..

Tun,..boleh tak Tun sebagai orang yang paling dihormati kat M'sia ni menyatukan semua orang Melayu ni? Buang semua ego & prinsip parti..Kita duduk dibawah satu payung politik.

Wsm

ark said...

A'kum wbt....

Tun yang saya kagumi,

Tiada yang pelik dgn Kapal Singh. Dia ni suka belayar atas kapal yang sedang bergolak dan yang akan Karam pada bila-bila masa. Kapten akan diganti oleh Lanun yang akan membawa anak-anak kapal sama-sama tengelam dengan kapal yang akan dikemuinya. Maka lenyaplah Bangsa yang dikatan "TAK KAN MELAYU HILANG DI DUNIA". TAPI AKAN MEREMPAT DI NEGARA SENDIRI.

Gelombang Rakyat said...

Tun Dr Mahathir Mohamad, kenaikan harga petrol dan diesel, sebagaimana yang diumumkan semalam oleh Abdullah Ahamd Badawi, membenarkan pandangan Tun, bahawa Abdullah Ahmad Badawi, mestilah meletakkan semua jawatan - meliputi Presiden UMNO, Pengerusi Barisan Nasional, dan Perdana Menteri Malaysia, sekarang. Jika ini dilakukannya sehari selepas Pilihanraya Umum ke 12, tentulah kenaikan harga petrol dan diesel ini tidak sebagaimana yang telah diumumkan semalam. Kita rakyat Malaysia kini merasakan bebanan ini kerana Abdullah Ahmad Badawi telah memilih kenaikan harga bahan penting ini, kepada satu angka yang melampau. Namun, bijak pandai di Malaysia menjangkakan kesan kenaikan petrol dan diesel, akan memberi kesan selanjutnya pula kepada kenaikan banyak lagi lain-lain produk dan perkhidmatan, yang bersangkutan. Teksi, bas awam, bas sekolah, adalah contoh yang bakal membebankan rakyat, terutama golongan pengguna perkhidmatan ini. Jadi, ini bermakna, banyaklah lagi kerja yang akan dilakukan oleh Abdullah Ahmad Badawi selepas ini, barangkali dengan mengumumkan apa lagi yang akan naik. Naik! Naik!! dan Naik Lagi!!! Masihkah kita ingat, bila menjawab pertanyaan mengenai desakan letak jawatan sekarang, Abdullah Ahmad Badawi menjawab, "kenapa saya perlu buat begitu, saya ada banyak kerja yang hendak dilakukan". Menaikkan harga petrol dan diesel adalah satu daripada banyaknya kerja yang Abdullah Ahmad Badawi hendak lakukan. Diharapkan Zaid Ibrahim dan rakan-rakan yang sewaktu dengannya, akan mula faham makna dan pengertian setia dan menyokong Abdullah Ahmad Badawi sepenuhnya, tanpa berbelah bagi. Diharapkan ramai yang akan turut sedar, kenapakah orang seperti Karpal Singh begitu menyokong Abdullah Ahmad Badawi, sehingga taktikal dalam suara menggesa Tun Dr Mahathir Mohamad supaya tidak mengkritik orang ini, ya Abdullah Ahmad Badawi. Jadi, walaupun "snippets", benarlah juga kata Tun Dr Mahathir Mohamad, bahawa kemenangan UMNO dan Barisan Nasional di PRU 13 adalah lebih terjamin sekarang, kerana, Abdullah Ahmad Badawi, sedar dan meletak jawatan sekarang, sebelum banyak lagi siri kemusnahan yang akan diumumkannya. Kita pun mula faham, betapa mendalamnya, erti dan makna, kesan dan akibat, Abdullah Ahmad Badawi sebagai Pemimpin Pemusnah. Jadi, "When Price in Malaysia Goes Up, Abdullah Ahmad Badawi Goes Down". Tak gitu, Tun Dr Mahathir Mohamad..?

Rizal Abdullah said...

salam Tun, semasa tun mengumumkan tambatan nilai ringgit dahulu, ramai yang tak berapa setuju kerana tun seperti berfikiran kuno. Namun tun telah membuktikan sebaliknya. Saya percaya jika tun masih memimpin sekarang tentunya tun mempunyai tindakan yang sama untuk menangani krisis kenaikan petrol.

closteriopsis said...

Salam HormaT Tun,

Tun ramai akan merana ekoran kenaikan harga minyak ni Tun terutamanya golongan berpendapatan rendah seperti saya ni..Saya tak percaya Sharir cakap barang tak naik dengan kenaikan harga minyak ni...TOLONG KAMI TUN...

Unknown said...

Sekiranya semua PM sebelum ini mempunyai gelaran yang hebat..spt Chedet (Bapa Kemodenan)..Pak Lah mengambil tempat sebagai Bapa Kegagalan....

Setiap perancangan dan perlaksanaan yang beliau laksanakan tidak teliti dan menyusahkan rakyat..walau dilihat cuba memenangani hati rakyat..hakikatnya adalah sebaliknya..beliau tidak mengambil iktibar kepada keputusan pilihanraya sebelum ini..dengan lantang beliau melaksanakan satu persatu agenda beliau yang banyak menganiaya rakyat (yang terbaru harga minyak - SEJARAH MALAYSIA boleh masuk dalam Kokurikulum Sekolah)...selain itu khazanah negara dilihat terus tergadai kepada singapura malahan pembangkang amat mudah untuk menjadi duri dalam daging dalam pemerintahan beliau..semuanya hasil kepimpinan beliau yang lemah dan tiada karisma..

Pemimpin UMNO yang lain hanya berpura-pura taat pada Paklah hanya kerana ingin mengekalkan kuasa yang dipegang..Kononnya dikatakan taat tapi hakikatnya mereka takut bersuara kepada kebenaran demi wang dan kedudukan serta bimbang dikenakan dikenakan tindakan disiplin UMNO

Negara kita mula hampiri kepada kegagalan..dengan
1. Jenayah yang meningkat..
2. Corak politik yang lemah
3. Penjajahan Singapura secara
senyap.
4. Kedudukan ekonomi yang goyah.
5. Mewujud kadar kemiskinan bandar
yang tinggi.
6. Kadar Inflasi yang tinggi
7. Pemerintahan Islam yang
terus merosakkan rakyat
(ISLAM HADHARI - mahzab baru
ke?)- dimana
kedudukan undang-undang Islam
di Negara Islam (undang2
penjajah diagungkan)


dan banyak lagi...

Unknown said...

Sekiranya semua PM sebelum ini mempunyai gelaran yang hebat..spt Chedet (Bapa Kemodenan)..Pak Lah mengambil tempat sebagai Bapa Kegagalan....

Setiap perancangan dan perlaksanaan yang beliau laksanakan tidak teliti dan menyusahkan rakyat..walau dilihat cuba memenangani hati rakyat..hakikatnya adalah sebaliknya..beliau tidak mengambil iktibar kepada keputusan pilihanraya sebelum ini..dengan lantang beliau melaksanakan satu persatu agenda beliau yang banyak menganiaya rakyat (yang terbaru harga minyak - SEJARAH MALAYSIA boleh masuk dalam Kokurikulum Sekolah)...selain itu khazanah negara dilihat terus tergadai kepada singapura malahan pembangkang amat mudah untuk menjadi duri dalam daging dalam pemerintahan beliau..semuanya hasil kepimpinan beliau yang lemah dan tiada karisma..

Pemimpin UMNO yang lain hanya berpura-pura taat pada Paklah hanya kerana ingin mengekalkan kuasa yang dipegang..Kononnya dikatakan taat tapi hakikatnya mereka takut bersuara kepada kebenaran demi wang dan kedudukan serta bimbang dikenakan dikenakan tindakan disiplin UMNO

Negara kita mula hampiri kepada kegagalan..dengan
1. Jenayah yang meningkat..
2. Corak politik yang lemah
3. Penjajahan Singapura secara
senyap.
4. Kedudukan ekonomi yang goyah.
5. Mewujud kadar kemiskinan bandar
yang tinggi.
6. Kadar Inflasi yang tinggi
7. Pemerintahan Islam yang
terus merosakkan rakyat
(ISLAM HADHARI - mahzab baru
ke?)- dimana
kedudukan undang-undang Islam
di Negara Islam (undang2
penjajah diagungkan)


dan banyak lagi...

Its me said...

Salam YABhg Tun,

Mintak Tun ajarkan Pak Lah si bebal cara2 nak tadbir negara..

Pak Lah terlalu-lalu lemah

Lemonade said...

Tun,

habis lah kami...
merana sebab minyak naik lagi
satu tangki penuh extra RM28
itu elaun makan 1 minggu di kantin kilang kami

-zaza:o:binxz- said...

Salams Tun...

Tun help us! Semua for sure melambung lambung lepas ni, how are we POOR RAKYAT going to make a living? Our economy is going down fo sure with this fluctuation of fuel and electricity bills...

Tun we need your exoertise back. I miss the time when we know have a saviour whenever the economy goes down, it's U Tun.... it's U. We don't want Pak Lah ANYMORE..!!

Help us Tun... do something :o(

antimamak said...

Tun:
Article tun nampaknya tidaklah dijual sehangat roti canai, orang mula tak terima pandangan Tun, kemungkinan article Tun tidak dapat membantu rakyat menghadapi kenainakan harga harga petrol.

Walaupun Tun menulis begitu tajam dan kejam, malangnya semua orang bincang tentang Petrol dan diesel, jadi diibaratkan roti canai di jual pada musim hujan, tidak kena waktu dan tak kena gaya, kurang dapat sambutan, rakyat kurang minat lagi apa yang dituliskan oleh Tun, mereka semakin faham article Tun hanyalah sedap digossip, tanpa memeberikan apa apa faedah pun.

So.... Tun. i kesian sama lu sekali lagi. Tun telah gagal sekali lagi.

edrina said...

Tun,

Hidup dizaman Tun sebagai PM saya tak merasa sebarang keperitan. Malah saya tak terfikir langsung pasal perbelanjaan tak cukup ke atau apa saja. Namun bila Paklah mengambil tampuk pemerintahan keperitan mula dirasai dan semakin bertambah dari hari ke hari. Macamana nak ubah cara hidup lagi???Itu saja yg mampu PakLah bagi nasihat. Nasihat gila dr seorg Perdana Menteri yg lemah. Maaf terkasar bahasa...kemarahan sudah tak dpt dibendung lagi...

jenahak said...

Assalamualaikum Tun,

Saya berharap Tun dapat melakukan sesuatu, kami tiada tempat utk meluahkan hasrat hati kami, selain Tun yang mampu bersuara bagi pihak kami, tiada gunanya kami mengadukan kepada menterri HP6 Pak Dol, kerana jawapan mereka adalah sama. Saya percaya, jika Tun mampu melakukan sesuatu yang dianggap menentang arus ketika masalah ekonomi thn 98 dahulu, saya percaya Tun mungkin ada idea2 yang lain. Bukan sekadar apa yang Pak Dol kata, kita naikkan minyak, dan kita kena berjimat, bukak langsir utk jimat letrik, nampaknya ramai la lagi kena demam denggi... Idea Tun mengenai menaikkan nilai Ringgit utk menyerap kenaikan harga minyak dalam dolar amat menarik sekali... Tun boleh juga ceritakan bagaimana harga minyak ni boleh dispekulasi oleh golongan tertentu......supaya harga naik tinggi, dan menguntung2kan spekulator... sekian...

Lemonade said...

habisla kami.....

minyak naik lagi
satu tangki tambah RM28 lagi
sama dengan makan 1 minggu di kantin kilang kami

petunjuk said...

Dear Tun,
The current UMNO leaders should live up to their words about transparency and integrity. Wrongdoings should be exposed without fear or favour to regain the confidence of the grass root members. Two wrongs do not make a right. We should enjoin right actions and forbid wrongdoings as stated in Surah Al-Baqarah verse 44, “Do ye enjoin right conduct on the people, and forget (to practise it) yourselves. And yet ye study the Scripture? Will ye not understand?”. How about writing on the sudden announcement of the petrol price hike in Malaysia? The “rakyat” are mentally prepared for the price hike to take place in August. May ALLAH bless you and your family.

Unknown said...

Salam Tun, dan kpd semua pembaca blog ini,

Berita semalam memang sangat dahsyat..kenaikan harga petroldan diesel. Lepas ni semua brg2 akan naik harga. Sure..

Mungkin inilah hadiah paling bermakna drpd kerajaan pimpinan Abdullah Ahmad Badawi..Manifesto PRU12 hanya khayalan. Rakyat jelata terpedaya..kesian sangat2.

Bagaimana nasib rakyat yg bergaji rendah, miskin, tak mampu? Pasti akan bertambah derita. Seperti kais pagi mkn pagi, kais petang makan petang. Nak berjimat apa, semua pendapatan habis di belanjakan.

Sekarang kita boleh compare kehidupan rakyat. Antara golongan kelas atasan ( Menteri2,Ahli yg Berhormat, ADUN, Pegawai2 dll . mereka tidak akan terbeban dan masih boleh tersenyum. Kami, rakyat bawahan? Siapa nak jawab tu..Memang telah berusaha memperbaiki taraf hidup. Study sampai diploma,degree last2 bila grade dpt habuk ja.

Persaingan sengit utk mencari kerja..dan akhirnya ada yang terpaksa bekerja tak setimpal dgn apa yg dipelajari. Loan PTPTN, MARA, JPA siapa nak tolong bayar? Dgn kos hidup yang tinggi boleh memusnahkan semangat kami untuk menyumbang produktiviti kpd negara! Akhirnya silap2 negara akn tergadai.

Menteri2 kata berjimat cermat. Tapi tengok lah kpd cara hidup mereka. Langsung bukan contoh yang terbaik. Shahrir Samad tu sangat lucu bila ditemu ramah TV3 semalam. Bersabar..sampai bila rakyat boleh bersabar kerana hidup rakyat kini dlm derita, tertindas oleh pemimpin2 yang tamakkan kuasa, ego dan asyik bercakaran sesama sendiri.

Tun,
Saya ada membaca komen2 tentang isu2 yg Tun tulis,dan saya amat bersetuju supaya Tun tidak lagi menulis mengenai politik. Rakyat pun boleh jemu dgn pertengkaran politik. Sebenarnya ia mungkin isu2 peribadi, prinsip, ideologi dan apa2 yang sewaktu dgnnya. Ia langsung tidak memberi keuntungan atau manfaat kepada rakyat jelata. Bak kata pepatah 'Gajah sama gajah berperang, kancil mati ditengah2'.

Sebaiknya Tun menulis mengenai penderitaan rakyat jelata. Ingatlah bahawa tanpa rakyat, siapalah pemimpin. Terdapat pelbagai isu yang boleh Tun komen dan bagi pandangan. Ataupun Tun yang amat saya kasihi ini berfikir rakyat adalah perkara yang terakhir sekali untuk difikirkan dlm benak Tun?

Kami rakyat bawahan sebenarnya sudah muak dengan janji2 kerajaan pimpinan Abdullah Ahmad Badawi. Sepanjang tempoh 5 tahun pentadbiran beliau, tiada langsung kemajuan yang dicapai. Koridor2 yang dicipta hanya untuk kepentingan segolongan pihak
sahaja.

Saya berpendapat kerajaan memang ada banyak duit,berjuta2 billion, harta2 tapi sangat kedekut untuk membelanjakan untuk kebaikan rakyat. Terdapat banyak sumber pendapatan negara. Petronas, cukai2 dll.

Dan akhirnya saya beranggapan bahawa Abdullah Ahmad Badawi dan para menteri kabinetnya ini sebenarnya amat kurang pemahaman terhadap kesusahan rakyat. Mereka adalah golongan yg dilahirkan dlm kelas menengah dan mungkin tidak pernah merasai kesusahan, keperitan dan penderitaan untuk melalui liku2 hidup.

Dan mungkin juga mereka tidak pernah membaca kisah Khalifah Umar Al-Khattab dan cerita2 tentang kebijaksanaan, kepimpinan para tokoh2 yang terbilang dlm sejarah.

Akhirnya, kami rakyat yang tidak berdosa menjadi mangsa dan ingatlah bahawa tiap2 sesuatu itu pasti akan diadili sebaik-baiknya Oleh Allah S.W.T.

Salam hormat

nurain said...

Tahniah dan Syabas Pak Lah kerana menaikkan lagi harga minyak....menambahkan lagi bebanan rakyat yang sedia terbeban....dan paper hari ni...kemungkinan elektrik juga akan naik..kenapalah anda tidak mempunyai emphathy, tidak fikir ker akan kesusahan rakyat dan apa yang rakyat mahu?

Tunggu lah pilihanraya akan datang...BN rasanya hanya di Sabah dan Johor saja yang akan menang...negeri-negeri lain akan disapu bersih oleh Pakatan...tak caya?...tungguLAH

Tun, saya rasa sebab Tun nak sangat Pak Lah turun sebab Tun rasa amat-amat menyesalkan lantik dia dulu..jadi Tun rasa bertanggungjwab untuk menjatuhkan Pak Lah..betul dak?

Unknown said...

Perhatian

Negara lain minyak mahal, kita antara yang termurah. Cuba fikir balik negara lain harga kereta impport pun murah. Toyota avanza Rm40k dah blh dapat kat Malaysia RM70K.

Lagi satu Anwar suka putar belit masa dia jadi menteri kewangan harga minyak dia cuma naik 0.03 sen je. memang la cakap tak dak sense of logic masa tu harga minyak dunia tak sampai USD60 setong. Suka manipulate facts dan pembohong besar Anwar tu. Bayangkan kalau dia jadi PM dia akan manipulate kita semua. tambah kalau kita tak tau what is happening around us lagi la dia putar belit Si Anwar one form of Yahudi

azlishukri said...

kita harus berhati-hati dengan strategi anwar ini..ada yang tak kena dengan cara kemasukkan Ezam dan sokongan pembangkang kepada pak Lah..

Unknown said...

Kalau pak lAh buat blog pun bukan dia yang tulis sendiri. dia tu kan malas baca. surat dia pun semua setiausaha and setiusaha akhbar dia yang buat.
Not like Tun he write his own letter.Tun is very smart and genius.

Pokok said...

Kepada Tun yang amat dikasihi..

Tolong bagi idea kepada kerajaan sekarang untuk mangatasi kenaikan harga minyak.. 0.78sen tinggi sangat untuk yang bergaji sederhana.. saya pasti Tun ada idea untuk masalah ini.. sedangkan masalah gawat 1997 boleh diatasi.. Demi rakyat Malaysia...

Anonymous said...

I'm your regular tyical young Chinese gal who was never interested in politics till right now. I'm an avid reader of Marina's blog and one day just click the linnk to your blog.

Can't imagine that the man I used to write my karangans about in school is now as human as anyone else, just trying to express his views to people who care to read them.

Bravo! Absolutely love the sarcasms and the way you relate things and open up eyes to those who were ignorant of the truth.

I'm thankful that I was born much earlier, schooled during your 'era' and our essays were about you. Points we wrote were aplenty, easy to digest and understand, and most of the time comes genuinely from our childish hearts.

I pity the children these days, how on earth are they going to cook up a good essay about the current PM and goverment?

Wan Shamsudin said...

Tun yang dihurmati;

Kadangkala kita mesti fikir semasak masaknya, kenapa seseorang itu berasa TAKUT?..Ini kerana mereka kurang atau tidak mempunyai keyakinan lansung pada diri mereka sendiri.

Begitu juga dengan Pemimpin yang kita ada sekarang. Mereka berasa takut bahawa siapa saja didalam kabinetnya yang pergi berjumpa atau mendengar ucapan Tun akan tahu apakah itu BENAR atau TIDAK BENAR.
Takut bahawa mereka ini akan terpengaruh dengan ucapan ucapan Tun.

Selalunya, orang begini adalah orang yang bersalah dan tidak punyai kenyakinan dan harga diri.

Percayalah, ' Jika seseorang sembunyikan BANGKAI, apabila kita mendapat akan BAUnya maka terjumpalah akan bangkai tersebut'.

Saya yakin, dan sudah ada bukti bahawa didalam UMNO sekarang sudah ada ketidakpuasan.Sekarang sudah ada Menteri Menteri kabinet yang menentang Perdana Menteri disegi kepimpinannya, terutamanya dengan cara beliau menerima kemasukan Ezam ke dalam UMNO, seperti UMNO sekarang adalah partinya sendiri.

azlishukri said...

minyak sudah naik..tak ada pilihan lagi, melainkan Pak Lah harus letak jawatan

azlishukri said...

“Dan mereka yang terus-menerus mengampu Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi akan menjadi pengkhianat negara, bangsa dan orang Melayu serta agama mereka juga.”

-Tun Mahathir Mohamad
Ruangan Che D.E.T Menulis
Era Baru, 2 Jun 2008

Unknown said...

please Tun comment on the rising of the Malaysians' prices....especially on the latest petrol price...then electric tariff...then bus fares..then ects....then malaysian die...

Unknown said...

dear tun,
most students read from newspaper, watch news from tv or listen radio...
when they get access to internet, a lot of info they can get n ignore the old type media.. but then, the "true" or "lies"of the "news" no more important for them... it become an entertainment,.. furthermore, what happen inside or outside parlimen seem like budak main masak masak...
even kids know to "jaga mulut"....
poor goverment make rakyat suffer..
more "greate news" will anounce soon... what can do?

Unknown said...

Gelaran pak lah as an ex PM Bapak Mertua Khairi la apa lagi

Webmaster said...

What is happening to Malaysia?

Bidayuh said...

Y Bhg Tun,

May God bless you and your family.

Last night the Government announced the oil price increase which the rakyat presumed would happen somewhere in august. This increase caused traffic jams every where around the city whenever theres a petrol pump. I usually took 15-20 minutes max from keramat to Jalan Peel but yesterday, it was nearly 2 hours. Along my way back, there were 3 cars involved in an accident and 5 other stranded on the left lane-fuel sufficiency.

Y Bhg Tun,

Before this increase, in kampongs at Sarawak petrol was sold at this price and today-I dont think the loyal kampong folks can bear this anymore. Surely, this hike will cause a hike chain in almost anything they need in their daily life. The price they pay for being LOYAL to THE GOVERNMENT. The LOYAL rakyat dont deserve this.

Y Bhg Tun,

Petrol price hike is inevitable, but 30 cent per hike is much more tolerable. The kampong folks are no bussiness man nor menteris. They ate just plain rice with ulams and ikan masin on a daily basis when the menteris had brianis and what not in their meals. These loyal kampong folks ate on their old faded tikar when menteris had theirs in fancy restaurants and hotels. So dont dare say that this is the best the Government can offer.

Y Bhg Tun,

I was sad and felt helpless. Announcing this hike he said something like... 'Surely this is not a decision to make me popular...'-he was talking about himself again, when he is supposed to talk about the burden that the rakyat had to bear. Just pathethic.

Y Bhg Tun,

Whenever I went for my courses held in hotels and good food being served, I'll always wondered what my wife and kids ate back home and I found it hard to swallow this good food being served to me. I doubt the Government felt the same toward the Loyal Rakyat.

GOD HELP US

HangNadim2020 said...

A'kum and Selamat Pagi TUN,

terhibur hati membaca blog tun di pagi ini. saya juga sedar, ramai lagi pembaca yang tak sedar TUN menyindir.. hehehe.

tetapi malangnya terhibur sedikit sahaja,hati tetap kecewa, harga minyak naik, dan yg pastinya harga barang2 lain akan naik juga.

Tun, bule tolong terangkan kepada kami bagaimana mekanisma subsidi di aturkan.. sejelas-jelasnya.

Pendapat saya, harga minyak di Malaysia tidak buleh diliberalkan mengikut harga pasaran. Apa itu harga pasaran? Sila define harga 'pasaran'. Kita juga adalah pengeksport minyak, bila harga minyak naik kita juga akan memperolehi keuntungan. Tidak sesuai jika harga pasaran minyak mengikut harga di Singapura, Thailand kerana mereka pengimport minyak. Malaysian ringgit juga semakin bertambah kekuatannya berbanding US Dollars. Di manakah kerugian yang dihadapi oleh kerajaan. Mintalah diperjelaskan...

Rasanya, pada pendapat saya, Paklah telah terlalu banyak menjajikan 'habuan' kononnya kepada rakyat, untuk popularit beliau, sehingga menyebabkan beliau terpaksa mencari duit dari sumber yang lain. Paklah sungguh lemah untuk pentadbiran Malaysia.

http://hangnadim.wordpress.com/

lieza said...

Pak Lah memang tak setanding dengan Tun

Dia boleh jadi 'follower' yg baik tp tak cukup bagus utk jd 'leader' yg bagus

Dia jd PM rakyat semakin derita, tak menyenangkan rakyat langsung,tapi makin menyusahkan

Harga barang semakin mahal..harga beras baru je naik, semalam minyak pula...lepas ni tak tau apa lagi yang naik

AGI IDUP AGI NGELABAN said...

Gud Morning TUn...

Saya rasa Pak Lah nie tak padai BM lah. Dia tau ka cakap siang pandang-pandang, cakap malam dengar-dengar..

Dia tak tau ke yang inilah strategi BN nak kalah.. TUN, zaman BN akan lenyap tidak lama lagi disebabkan pemimpn sekarang nie.. Enda tau lah apa jadi dengan rakyat dan negara kita akan datang..
Pak Lah memang tak berupaya mengawal keadaan..dia dok dengar org yang mengampu dia saja buat pandangan..tgk harga minyak dah naik...

Kalau kata mau bagi subsidi,bila? dan mcm mana rakyat yang teda kereta. mereka pun terkena impak harga barang naik...
Jadi mau bagi apa dengan mereka..
Pak Lah dan Pak Menteri2 tu menag lah teda rasa apa-2 sebab mereka ada elaun bulanan. pakai duit rakyat.. kita disurut ikat perut tapi mereka makan kenyang-2.

kenapa tidak pernah Kerajaan menyediakan pandangan terbuka.. buat mcm EIA, Environment Ipak Accessment. Dalam report tu mesti ambil kira pandangan rakyat dan penduduk..

Tapi Pak Lah dengan bangganya kata harga minyak naik tapi tak pernah dengar pandapat org lain...
Bagus Pak Lah letak jawatanlah..
Kalau tak makin lama, musnah MaLAYSIA...

Orang Iban di Sarawak belum lagi berpendirian... Kita hanya tunggu dan lihat., tapi sampai bila..

kalau dah terpaksa mengemis di tempat sendiri....

Banyak lagi cari untuk selesaikan masalah minyak naik...

Cuba kerajaan buat pertandingan kertas kerja "cara terbaik bagi subsidi dengan rakyat". sepa menang bagi hadiah... byk org akan menyertainya..

Pak LAh jagn dok dengar menteri kau yang ..... itu.

Haap TUN dapat buat sesuatu dgn cepat, sebelum MALAYSIA msnah...

TUN pemimpin terulung.. Teda TUn tedalah MALAYSIA

rakyat said...

a'kum Tun yg kami cintai,

Minta Tun nasihatkanlah Petronas utk Hentikan sponsor F1 atau mana2 perlumbaan bermotor lain yang hanya membebankan Negara.

Alangkah bagusnya jikalau Tun dan anak-anak Tun menubuhkan satu Parti Baru, nescaya kami akan menyokong penuh Parti tersebut. Sudah tentu kami akan memilih Dato' Mukhriz sebagai PM baru kami.

Mungkin kerana Pak Lah tahu kami rakyat Malaysia amat bencikan nya, sebab itulah harga 'minyak naik' mendadak. Paklah ingin 'menghukum' kami kerana tidak menyokong kepimpinannya. betul tak Tun?

Diharap Tun akan teruskan perjuangan. INGATLAH TUN, penyokong mu masih ramai lagi, malah melebihi penyokong Paklah.

Jasamu tak pernah kami lupa Tun!
thanxs a billion from us
"RAKYAT MALAYSIA"

Gelombang Rakyat said...

Tun Dr Mahathir Mohamad, sememangnya dari dua telah menjadi sepuluh, dari sepuluh telah menjadi beratus, dan jumlah ini akan meningkat kepada ribu dan juta, di kalangan Rakyat Malaysia yang mula mengakui bahawa Abdullah Ahmad Badawi ialah seorang pemimpin yang lemah. Tun Dr Mahathir Mohamad telah nampak perihal Abdullah Ahmad Badawi ini, sejak awal lagi, lalu mula mengkritiknya. Tengku Razaleigh Hamzah, selepas PRU 12, juga tercuit dan mula nampak, lalu terpanggil bila beliau bersuara, bahawa peningkatan harga barang, berkaitan dengan kenaikan jenayah. Kini, menawarkan khidmat dengan mahu bertanding jawatan Presiden UMNO Disember ini. Diharapkan Muhyiddin Yassin mula mengorak langkah yang sama, kerana beliau mampu menangani isu kenaikan harga petrol dan diesel ini. Paling tidak, tentulah lebih baik daripada Abdullah Ahmad Badawi yang ternyata lemah, dan silap. Jasa Muhyiddin Yassin, sehubungan ini kelak, akan diiktiraf mahal dan istimewa sekali, di pandangan rakyat, bila beliau 'move significantly foward in this issue". *Actually, this is so simple*, tapi Abdullah Ahmad Badawi, pemimpin yang lemah, telah gagal kerana melaksanakan langkah yang rumit dan merumitkan; rencam lagi menrencamkan. Benarlah, Abdullah Ahmad Badawi pemimpin yang lemah, dan satu daripada kelemahannya ialah barangkali tidak faham dan tidak mahir akan sistem kewangan dan pengurusan kewangan Malaysia. Contohnya, berapakah jumlah rezab negara, jika congakan mudah dibuat, yakni 10 bahagian, kebarangkaliannya ialah 3 bahagian dipilih oleh Abdullah Ahmad Badawi, untuk dileburkan begitu sahaja untuk subsidi dan rebet. Sedangkan jumlah itu boleh dimanfaatkan untuk Rakyat, dengan pendekatan taburan yang lebih merata dan berfaedah besar. Kenaikan harga petrol dan diesel merugikan Kerajaan, Negara dan Rakyat. Kerugian ini jelas berganda, bila rakyat terutamanya pengguna memikul beban kenaikan bahan ini, kerana bersetuju, rela, atau terpaksa, kerana Abdullah Ahmad Badawi telah mengajak rakyat sama-sama memikul bebanan ini, "which is unnecessary", akibat langkah yang salah telah dipilihnya dengan mengumumkan kenaikan harga petrol dan diesel. Congakan mudah bebanan kerugian kepada rakyat pula ialah, harga pasaran, tolak subsidi, tolak rebet, tolak harga sebelumnya, dan bakinya ialah pikulan setiap liter, yang ditanggung oleh rakyat. Apa yang perlu difahami dari cara Abdullah Ahmad Badawi membuat pengumuman kenaikan harga bahan ini semalam, ialah, cheywah, dia mahu memperlihatkan betapa semua negara terpaksa memikul tekanan kenaikan bahan ini di peringkat global, lalu lihatlah keperihatinannya, memberi subsidi dan rebet. Ternyata, ini pendekatan reaktif dan bukan proakif. Malang bahawa Abdullah Ahmad Badawi di kaca TV, tidak dapat mendengar dan menyaksikan reaksi penonton seluruh negara. Jika Mukhriz Mahathir nak mula buat survey, rasanya dah boleh dah. (kenyit!). Keluh kesah mula kedengaran dan kelihatan di seluruh negara, kini, terutama di stesyen minyak. Tentulah suara rakyat ini bakal sampai juga ke telinga Abdullah Ahmad Badawi, ketika saat dan ketika dia tidak begitu terlena. Jika ini berlaku, maka, Abdullah Ahmad Badawi, ada kelebihan dan kebaikannya, ini dapat dilihat dengan Tun Dr Mahathir Mohamad dengan kebijaksanaannya telah memilih Abdullah Ahmad Badawi sebagai pengganti. Kebaikan Abdullah Ahmad Badawi, yang dimaksudkan ialah, dia akan meletakkan jawatan jika tidak sekarang, dalam masa terdekat dan lebih segera daripada idaman awalnya. Inilah kebaikan Abdullah Ahmad Badawi yang dinantikan sebahagian rakyat. Yakni, letak jawatan sekarang. Sememangnya, tentulah Abdullah Ahmad Badawi, mahu memulih imejnya, semakin berjaga mata dan belum kelihatan melakukan yang lazim itu, di majlis rasmi. Mahu dia tunjukkan bahawa dia semakin improve, tetapi oleh kerana tidak nampak permainan besar di peringkat global, Abdullah Ahmad Badawi, sebagaimana pemimpin yang lemah di lain-lain negara di dunia, jelas gagal, dan telah mengambil langkah yang salah, yang akibatnya kepada rakyat, adalah besar, mendalam, dan lama rasa bebanannya. Apakah penyelesaiannya? Ramai yang bakal bersetuju, sudah tibalah masa dan ketikanya, Abdullah Ahmad Badawi meletakkan semua jawatannya sekarang. Adakah ini boleh membantu menyelesaikan kenaikan harga petrol dan diesel? Bagaimana? Tun Dr Mahathir Mohamad pada masa ini adalah anak Malaysia yang terbaik untuk mengemukakan satu cadangan terbaik, bersepadu dan menyeluruh. Baiklah, tahukah kita apa yang Tun Dr Mahathir Mohamad akan lakukan bila Abdullah Ahmad Badawi yang ada jugalah kebaikannya ini, meletakkan semua jawatan yang disandangnya sekarang? Ya, pemimpin baru, dan Tun Dr Mahathir Mohamad kembali ke pangkuan UMNO, dan diberikan layanan sewajarnya. Penasihat Petronas lah katakan, mantan Perdana Menteri yang tidak gentar mempenyangakkan George Soros dan teamate, tentulah penyelesaian kenaikan harga petrol dan diesel ini ibarat Kachang Putih jer bagi Tun Dr Mahathir Mohamad. Andai, Tun Dr Mahathir Mohamad menyertai UMNO semula awal, lebih awal dari Ezam Mohd Noor, jika Abdullah Ahmad Badawi telah awal pula meletakan jawatannya, barangakli bukan Kachang Putih, malahan Batu Putih pun dapat Malaysian kekalkan. Ehem!

Bumi Bertuah said...

Tun,

Where is my income tax money goes? I pay huge amount of tax monthly and yet they increase fuel and power price like crazy. I really sad with the current situation.......they are not like you before......i don't know what they are thingking....Pak Lah have no brain to lead oyr country...so sad...now everything are are goint to be expensived, hell expensive!

MAFA8881 said...

tun, tolong tun! petrol naik gila. iswara saya yg 1.3 tu normal $50 jer. Now $85...full habis!!!! apa dah jadi ni!!!! jenayah petrol plak????? maaf (terlalu geram)

Anonymous said...

Hai Tok yg dihormati,
butul kau menuliskan segala yang hebat tu!
Baru ini semalam semua kito amat "terkejut" atau dikejutkan kerana naik harga minyak. Dengar kat mungkin bertambah sampai $4- ringguit dua bulan lagi. Diikuti barang-barang keperluan juga akan naik.....tapi taraf hidup mata pencarian tak seimbang!
Apakah pendapat tok tentang hal ini?
Kenapa semua pihak stesyen boleh tau terlebih dahulu tapi tiada sukup masa untuk rakyat buat sedia?
Harap maklumkan dan nasihatlah sikit!

Azura said...

Salam.. Tun,

Love your comment and misss your wisdom words.. Since Pak Lah became the PM,Malaysia is no longer the country that other people look up to..

Pampasan rebet tunai kepada pemilik kenderaan..Idea bodoh sape la tu.. Tak pikir long term..Ingat senang nak bagi rebet tunai cam tu jer.. Dengan pemilik kenderaan berjuta-juta..Kebijaksanaan tentunya tidak ada pada PM kita sekarang..

Tun, U wanna know a story, last year my mum when for hajj and met few indonesian hajj.. they ask "how is your PM??" (means YOU, TUN DR MAHATHIR MOHAMAD). Then my mum said that you are no longer our PM, been replaced by Pak Lah.. Bring shock to my mum that they don't even know who is Dato' Seri Abdullah.. See, that's not the true leader.. You are our true leader...

My family and I will always support you..Salam Hormat

-Zura-

saveme_zero said...

huwaaaaaaaaaa....minyak naik gila tahap gaban ni tokdet...abis subsidi minyak 13B tu...nak salurkan kemana??? poket-poket dorang tu ker.

SuffianRK said...

Dear Ayahanda Tun,
Hope that you blog about the incrase of petrol(78sens) whats your views or comments. Whats was your experience to curb the increase of petrol when you were PM?
Do you think the current politic system which is in a chaotic order already will change after the increase of petrol? if so when do you think?

maya said...

Assalamualaikum wbt Y.Bhg.Tun yang dikasihi,

Baru-baru ini saudara Ezam telah mengumumkan kemasukan semula ke dalam UMNO. Dia disambut seperti wira. Hebat sangatkah Ezam ini? Hanya dia seorang dan beberapa orang dalam PKR masuk UMNO dan ia menjadi berita yang paling hangat dalam media seolah-olah hampir 50%ahli pembangkang menyertai UMNO. Tidakkah kita sedar berapa ramai ahli UMNO yng mnegundi pembangkang dlm PRU 12 baru-baru ini? Berapa ramai orang UMNO khususnya orang melayu sendiri yang kecewa dengan UMNO? Ini dibuktikan dalam PRU yang lalu. Amat bodohlah kita jika terpedaya dengan sentuhan media yang memperbesarkan isu kemasukan Ezam kedalam UMNO.

Saya amat bersetuju dengan komen Tan Sri Muhyiddin dan Dato Seri Rais Yatim bahawa kemasukan Ezam dan beberapa orang pengikutnya dalam UMNO perlu diperhalusi oleh Majlis Tertinggi. MT UMNO perlu mengkaji, mengenalpasti, melihat rekod mereka sebelum ini. Kalau betul mereka sudah insaf, tidak perlulah kita perbesarkan isu kemasukan mereka ke dalam UMNO.

Saya juga amat tertarik dengan komen Datuk Ghapur Salleh mengenai kemasukan Ezam didalam UMNO. Beliau mendakwa, seorang yang pernah mengkhianati UMNO begitu mudah diterima, tetapi ahli-ahli UMNO yang dikatakan melanggar disiplin parti dan menerima hukuman penggantungan tidak dipedulikan.

Yang Berbahagia Tun,

Pada pendapat saya, ahli parti yang digantung "atas kesalahan" yang kononnya mereka lakukan adalah masih seorang ahli parti yang setia. Ini terbukti apabila mereka menerima hukuman tersebut dengan hati yang terbuka dan menjalaninya dengan tabah. Mereka juga tidak pernah mengeluarkan kenyataan yang menghentam UMNO sendiri jauh sekali untuk meninggalkan UMNO. Apakah mereka ini lebih hina daripada orang yang pernah mengkhianati UMNO dengan keluar dari UMNO, menghina dan mengutuk UMNO, menghentam kerajaan, menganjurkan demonstrasi dan pelbagai tindakan yang menyakitkan mata UMNO sendiri!!!

Yang Berbahagia Tun,

Saya hanya nampak Lembaga Disiplin UMNO hari ini tidak menjalankan tugas mereka dengan betul. Ada kes-kes tertentu bilad ilihat dari aspek undang-undang diluar mahkamah UMNO tidak boleh diterima langsung. Mereka dipanggil membela diri hanya sebagai memenuhi prosedur sahaja. Tuduhan yang dikenakan tidak jelas dan bukti yang dikemukakan tiada. Apabila dipanggil mereka ditawarkan pula untuk membuat pengakuan dan sebagai balasannya merekaakan diberi imuniti. Inilah fungsi Lembaga Disiplin UMNO dan inilah kredibiliti mereka.

Ada juga diantara mereka yang telah membuat rayuan tetapi ibarat melukut ditepi gantang. Langsung tidak diendahkan. Ada yang berjumpa Pak Lah sendiri dan Pak Lah sendiri bercakap dia akan selesaikan dan bantu, tetapi akhirnya, betullah cakap orang, cakap Pak Lah ni tak boleh pakai apatah lagi janji yang dia buat.

Yang Berbahagia Tun,

Saya amat berterima kasih kepada Tun kerana saya membesar dibawah kepimpinan Tun. Sejak bersekolah sehingga sudah bekerja saya menikmati kehidupan yang aman dan selesa apabila Malaysia dibawah pentadbiran Tun.

Tetapi hari ini, saya merasakan UMNO akan hancur jika tiada perubahan dilakukan. Ini membuktikan pemimpin UMNO yang ada hari ini hanya mementingkan diri sendiri. Saya sendiri kecewa dan apabila rakan2 berbangsa Cina dan Inida bertanyakan isu politik UMNO, saya jadi malu untuk bercerita mengenainya.

Sekian Tun, semoga Tun sentiasa dilindungi Allah dan ramai yang berdoa bersama disini agar perubahan dapat dilakukan dalam UMNO.

Sekian.

Ahli UMNO Yang Mengundi PAS

Patrick said...

Dear Tun,

Just a thought of mine, if the world crude oil increase so drasticly, wouldnt the crude oil price petronas sell to other country also increase? does that means petronas does get more profit from that? if that so, with the profit petronas get, it should be sufficient to help the government to subsidise our petrol. as far as i know from last year oct till now world crude oil go up around 70% and today petrol market price is only RM3.00 as stated by Mr Abdullah. so from our rm1.92 previously, the price onli increase less than 50%. why cant they jz use the extra profit for the subsidiries? why must we always compare ourself with other country which pay higher? singaporean pay higher petrol price but their car is cheaper and income is also higher. malaysia? petrol up, food up, bus fare up.. everything up drastictly after abdullah take over.. jz one thing never go up.. INCOME

P_Ila said...

Kemenangan UMNO dan Barisan Nasional dalam Pilihanraya Umum ke-13 lebih terjamin sekarang.
mungkin apa yang dimaksudkan Tun ialah bila terdapat ramai pembangkang menyertai BN dan Umno. mereka bukan lah ingin menyokong tetapi ingin memecahbelahkan BN dan Umno. Masing-masing membawa agenda dari parti masing-masing. BN dan Umno hanya dijadikan 'papan tanda'sedangkan mereka mengundi pemimpin mereka yang membawa niat dan agenda tertentu. Tidak hairanlah kenapa karpal menyokong paklah. Macam penyakit kanser pembunuh dalam diam.

Nek Rock said...

Salam Tun,

Yehhh Cek Det is back!!
Nek just found this blog,Nek will follow Msian news from here:))

daniel leiberman said...

Complaint Kepada DYMM Yg Di Pertuan Agong

DYMM Seri Paduka Baginda Yg Di Pertuan Agong tidak dapat bertindak jika hanya satu surat sahaja yang di hantar kepada nya, sekurang kurang beribu, baru lah Tuanku dapat bertindak.

Jikalau isu yang dibangkit itu ialah isu politik Tuanku juga tidak akan dapat bertindak. Tetapi isu kali ini berlainan. Ianya isu yang melibatkan Kegagalan didalam Pengurusan & Pentadbiran Negara. Isu ini boleh di ketengahkan dan akan diambil perhatian oleh Majlis Raja-Raja. Sekali lagi kita semua kena bersatu. Hantar surat!

Bangkitkan isu saperti dibawah sebagai contoh.

1. Isu makanan saperti Ayam, Daging Lembu, Daging Kerbau, Telor, Ikan Basah & Kering, Susu Bayi, Gula, Minyak Masak, Sayur, dan lain-lain.
2. Isu Tol, Petrol, Gas LPG, Letrik, Air, Telekomunikasi.
3. Isu Pendidikan, Yuran Persekolahan, Pakaian Sekolah, Bas Sekolah, Tuisyen, Biasiswa, Pemilihan & Kemasukan Pelajar ke IPTA.
4. Isu Tabungan, KWSP, Amanah Saham.
5. Isu Perumahan Rakyat, Kos Rendah & Kos Sederhana.
6. Isu Perniagaan, Pembangunan Projek Pembahagian Kontrak, Tapak, Ruang & Peluang Perniagaan.
7. Isu Kesihatan, Kos Rawatan, Penyakit Kronik, Kesilapan & Kecuaian Kakitangan Pusat Perubatan, Kualiti & Mutu Pembinaan Hospital.
8. Isu Pertahanan, Pembelian Kelengkapan Perang yg berteknologi lama, Kegagalan dalam penyelegaraan peralatan, Kemalangan, Rasuah & Penipuan yang Nyata.
9. Isu Perpaduan, Bumiputra & Bukan Bumiputra, Rukun Tertangga
10. Isu Rakyat Terbiar, Ibu Tunggal, Kemiskinan.
11. Isu Sosial, Dadah, Mat Rempit, Bohsia, Pelacuran, Kelab Malam
12. Isu Penipuan Nyata, Pemindahan Hak Milik Tanah, Intellectual Property, Projek, Royalti Minyak Terengganu
13. Isu Penswastaan Syarikat Utiliti saperti TNB, Kabatan Bekalan Air, Jabatan Pembentungan, Telekom.
14. Isu GLC, Proton, MAS, Petronas, PUNB, PNB, Maybank, CIMB
15. Isu MSC, Cyberjaya, MDec,
16. Isu Singapura, Jabatan Bengkok, Air, Jet Pejuang RSAF.
17. Isu Pak Lah, Pak Lah Tidur di siarkan dalam You Tube, Isu Pak Lah Pegang Tangan Rafidah (Gambar), Isu Pak Lah Pegang Bahu Michelle Yeo (Gambar), Monsoon Cup, Islam Hadhari, Masjid Kristal, Scomi, WPI, NCER, ECER, SCORE.
18. Isu Keluarga Pak Lah, Menantu nya Khairy, Anak Lelaki nya, Budak-budak Tingkat Empat.
19. Isu Tsunami, Pembahagian Rumah, Bot & Kelengkapan Menangkap Ikan
20. Isu Keselamatan Dalam Negeri, Pendatang Haram, Rogol, Rusuhan Kaum, Hindraf, Polis, Kemalangan Bas, Pembeli Besi Buruk, Kecurian
21. Isu Ternakan Babi
22. Isu Rasuah di semua Kementerian dari peringkat bawah sehinggalah ke peringkat tertinggi, Persekutuan mahupun Negeri termasuk lah Bank Negara & JPM semuanya ada TOL

Kita hamba rakyat kena satu hati. Pagi ini saya sudah poskan 3 surat kepada Agong, Majlis & Sultan Perak. Anda bila lagi? Adakah anda ingin melihat nasi sudah menjadi bubur baru hendak bertindak? Ingat. Gunakan KUASA RAKYAT. Ianya bukan satu kesalahan.

Cak Kun Cak said...

YAB TUN,

Memang UMNO dan Kerajaan takut kerana salah.

Semua soalan2 masih di biarkan tak terjawab dengan harapan rakyat akan leka dan lupa.

Saya rasa air sudah sampai ke hidung! Cukup!

Kalau UMNO terpaksa hilang dari sejarah Malaysia ini untuk menyelamatkan orang Melayu saya akan bersetuju. UMNO sudah gagal.

Maaf Tun, tetapi semua pemimpin yang di bawah Tun dahulu yang masih di dalam kabinet - semua nya penakut dan hipokrit!

Rakyat mesti ajar mereka2 ni supaya pemimpin2 di masa akan datang tidak lagi bertindak demi kepentingan peribadi.

ayampiru said...

Yang dihormati TDM,

SAYA HERAN!!!


Kenapalah dengan terdesaknya TOKWAN LAH keturunan Tok Fahim YG DIMULIAIKAN x bole buat keputusan dengan bijak?


TERAMATLAH GILA menaikkan HARGA MINYAK!!!


Kalau nk naik pun, jgn laa terdesak pi bantai RM 0.78...


Hangpa menteri bolehlah buat DUNNO ja..


Duit rakyat tuh ampa guna isi minyak BMW, Mercedez, Ferrari, tah apa2 keta besaq lagi...


Gaji sorang2 menteri RM+++++ tuh!!!


Silap2 dgn tindakan drastik naikkan minyak hari ini, memungkinkan kekacauan yang lebih GILA.


Menteri2 yang dihormati sekalian, ampa tau ka, semalam kat Negeri paling utara, terjadi sesuatu peristiwa yg x pernah jadi dlm seumur hidup sejarah TANAH MELAYU hatta MALAYSIA, orang punyalah beratur nk isi minyak mcm ORANG GILA!!!

Motorsikal beratus2 nak isi minyak.
Kereta punyalah x putus2 nk isi minyak.




TOKWAN LAH!!!

Dah XDA cara LAIN ka NAK atasi KENAIKAN MINYAK!!!


BUKAN SUBSIDI MINYAK ANG NK BUANG WAHAI TOKWAN LAH yang aalim!!!


TOKWAN LAH!!!
Pernah ka terpikir implikasi kenaikan minyak YANG GILA tuh!!!



TOKWAN LAH!!!

Tau ka!!
Sekarang nih beras:
10kg RM30

Silap2 pas ni "cap ya alif nun"
bok naik harga jadi
10kg RM 60


TOKWAN LAH!!!

Silap2 lepas nih orang kita pun jadi mcm orang AFRIKA,timor leste, duit makin terdesak, pakat2 jadi mengamuk habis laa lepas ni!!!

Rakyat pun naik minyak laa pasni!!!

dari Kepala Batas said...

Karpal dan Pak Lah - Politik dan kemanusiaan

Inilah yang dinamakan politik, setiap org yang mengaku dirinya ahli politik, semestinya pandai bermuka muka, untuk mendapatkan sokongan dan memastikan kuasa dapat diperolehi dan dikekalkan.

Secara rambang, saya beranggapan majoriti ahli politik mempunyai hati yang jauh lebih busuk dari rupa parasnya yang selalu tersenyum, penuh dengan strategi demi kepentingan diri sendiri ataupun kumpulan yang di kepalainya. Pada masa kini, hanya sebilangan kecil yang menjadi pemimpin semata mata demi kepentingan kumpulan yang dipimpinnya.

Pada pendapat saya, inilah yang berlaku dalam kes Karpal yang sepatutnya membangkang, tetapi tiba tiba menyokong kepimpinan Pak Lah yang lemah. Kelemahan Pak Lah adalah kelebihan kepada musuh musuh politiknya.

Sebagai manusia yang berakal, pasti mempunyai keperluan dan kehendak yang tertentu. Terdapat beberapa keperluan asas semua manusia seperti makanan dan tempat tinggal. Kehendak pula bergantung kepada individu, dan apa yang pasti, pada masa kini kesemua keperluan dan kehendak perlu di tukarkan dengan wang ringgit. Bagi saya, kehendak paling ulung yang seringkali menjadi perebutan sejak dari zaman berzaman adalah kuasa, yang mana wang ringgit dan kedudukan dalam masyarakat akan datang kemudian.

Menjadi ketua kerajaan bermakna mendapat kuasa yang mutlak di sesebuah negara, dan mempunyai pengaruh terhadap sejumlah wang yang banyak. Dalam perlumbaan mendapat kuasa dan sokongan, Karpal memilih untuk bermuka muka dan ini merupakan salah satu tektik yang efisyen demi kepentingan masa depan dirinya sendiri dan parti politik yang dipimpinnya.

Dengan kebijaksanaan pemimpin parti politk seperti ini dan kebodohan& ketamakan pemimpin sedia ada, mungkin pada satu hari nanti kita akan dapat melihat perubahan drastik dalam tampuk pemerintahan negara, dan mungkinkah parti DAP yang akan menjadi pemerintah di negara ini?

Pak Lah - " menang sorak kampung tergadai "

Terima Kasih

Unknown said...

:/

Unknown said...

sudah jgn cakap banyak..jom kita nominate Tun jadi PM balik...
Tun you are nations asset..dont let BN becomes Beban Negara..

Unknown said...

chewchew,

Maksud tokdet, kite xboleh nak wat jahat atas tujuan yg baik..alaa, mcm robin hood tuh, mencurik utk org miskin...niat baik tp, prinsipnye tetap salah...kan?

camtu ker tokdet?

Azura said...

Salam Tun,

Miss your comments and wisdom words.. Since, Tun tak lagi jadi PM.. Malaysia seperti huru-hara..

Isu minyak naik..dan bayaran pampasan rebet tunai kepada pemilik kenderaan?? Adakah releven?? Idea bodoh siapa la tu??

Bagi saya yang tak cukup matang ni.. boleh fikir secara rasional yang usaha itu akan gagal.. Berjuta-juta pemilik kenderaan untuk diuruskan..bukankah itu sesuatu usaha yang merumitkan.. Sememangnyer PM kiter sekarang ni bukanlah seorang yang bijaksana..yang pandang jauh ke depan..

Salam Hormat

Unknown said...

takpa la Pak Lah..nikmati lah 5 tahun terakhir BN di Malaysia. sebagai generasi muda, kami berjanji, kerajaan kepimpinan Malaysia akan berubah. yang pasti bukan kau Pak Lah!! "hidup Pak Lah, mati rakyat Malaysia" pak lah cemerlang, gemilang, terbilang. Rakyat Malaysia terseksa, merana, papa kedana.

NAJIHA NAHBEE said...

TUN,

Maaf untuk

Blogers: antimamak.

Semua komen you anti TUN, kami baca...


Kami tahu, antimamak,

Tengah BARANG naik..
Isteri you datang bulan
Jadi jangan marah-marah..okey


kami faham ..

isteri marah-

Azlan said...

Umno perlu berlandaskan perjuangan asal iaitu untuk bangsa melayu tetapi sekarang umno seperti tidak dapat mempertahankan hak orang melayu malahan kepimpinan sekarang nampak terlalu lemah.

zarinani said...

I think what is happening right now is unfair. Unfair bagi orang yang berpendapatan rendah dan sederhana. For what has happened, I hate Pak Lah and the current government more now. Harga minyak naik ker, harga beras naik ker..they wouldn’t feel it. Sebab semuanya ditanggung. Duit rakyat yang tanggung semua perbelanjaan dan gaji diorang. Semua yang Pak Lah buat ni tak masuk akal. Macam orang tak pegi sekolah. Stupid. Idiot.

I’m very sad and disappointed with life right now.

Tun,
I hope that you could explain why this situation happened. And by writing to you, lega sikit rasa marah dalam diri.

Tun,
Jaga diri dan kesihatan Tun elok-elok coz we still need you. We love you.

SYAHAMIN said...

FIXED DEPOSIT ACCOUNTS OF MAHATHIR’S WIFE AND 5 OF HIS CHILDREN AS WELL AS HIS CRONIES

The information regarding the Fixed Deposit Accounts of Mahathir’s wife and 3 of his children are as below. These accounts were opened at an Israeli Singapore-based bank in the neighboring country of Singapore . The bank is ISRAELI NATIONAL BANK.

That vast amount of monies could have been derived through the following:
i. Deposited by an agent of the Israeli Government or any other foreign government.
ii. Derived by the various companies of Mahathir’s cronies.
iii. Perhaps this could be the RM1Bil missing from UMNO’s account which Anwar Ibrahim brought up before he was dismissed from UMNO.

Details of accounts are as follow:

Family of Dr. Mahathir:
1. Name : Ms Siti Hasmah Bte Mohamed Ali
Post : Wife of Prime Minister
Passport No. : D 173596 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : AGF-2192-2442-722-(X)
Amount : USD 4,000,000.00
Date of opening account : 25/06/95
Date of Maturity : 25/06/98
(Maturity continued to 25/06/2001)
(Extension interest agreed upon)

2. Name : Ms Siti Hasmah Bte Mohamed Ali
Post : Wife of Prime Minister
Passport No. : D 173596 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : FA-4196-2493-313 (A)
Amount : USD 8,000,000.00
Date of opening account : 09/06/97
Date of Maturity : 09/06/00

3. Name : Ms Siti Hasmah Bte Mohamed Ali
Post : Wife of Prime Minister
Passport No. : D 173596 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : DD-3919-714-271-(A)
Amount : USD 5,500,000.00
Date of opening account : 06/12/95
Date of Maturity : 06/12/98

4. Name : Ms Siti Hasmah Bte Mohamed Ali
Post : Wife of Prime Minister
Passport No. : D 173596 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : FB-5614-1499-515 (C)
Amount : USD 9,800,000.00
Date of opening account : 12/11/97
Date of Maturity : 12/11/2000

5. Name : Ms Siti Hasmah Bte Mohamed Ali
Post : Wife of Prime Minister
Passport No. : D 173596 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : CE-2418-7172-492 (E)
Amount : USD 5,000,000.00
Date of opening account : 07/03/98
Date of Maturity : 07/03/01

6. Name : Ms Siti Hasmah Bte Mohamed Ali
Post : Wife of Prime Minister
Passport No. : D 173596 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : GB-6921-4212-712 (F)
Amount : USD 6,650,000.00
Date of opening account : 19/03/95
Date of Maturity : 19/03/98
(Maturity continuity to 19/03/2001)

7. Name : Ms Marina Bte Mahathir
Post : Malaysia AIDS Council President
Passport No. : R 671918 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : C-719-418-210 (M)
Amount : USD 13,000,000.00
Date of opening account : 17/06/96
Date of Maturity : 17/06/99

8. Name : Ms Marina Bte Mahathir
Post : Malaysia AIDS Council President
Passport No. : R 671918 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : F-817-200-11 (C)
Amount : USD 12,500,000.00
Date of opening account : 03/12/96
Date of Maturity : 03/12/99

9. Name : Ms Marina Bte Mahathir
Post : Malaysia AIDS Council President
Passport No. : R 671918 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
5 years
Account No : G-211-922-718-2 (D)
Amount : USD 15,000,000.00
Date of opening account : 12/07/97
Date of Maturity : 12/07/02

10. Name : Mr Mokhzani Bin Mahathir
Post : Son of Prime Minister
Passport No. : R 719325 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
1 years
Account No : F-3532-3310-501 (NG)
Amount : USD 15,500,000.00
Date of opening account : 21/09/98
Date of Maturity : 21/09/99

11. Name : Mr Mokhzani Bin Mahathir
Post : Son of Prime Minister
Passport No. : R 719325 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : DA-9159-7211-819 (M)
Amount : USD 4,500,000.00
Date of opening account : 20/05/96
Date of Maturity : 20/05/99

12. Name : Mr Mokhzani Bin Mahathir
Post : Son of Prime Minister
Passport No. : R 719325 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : ME-3138-5144-219 (A)
Amount : USD 10,000,000.00
Date of opening account : 08/09/97
Date of Maturity : 08/09/00

13. 13. Name : Mr Mokhzani Bin Mahathir
Post : Son of Prime Minister
Passport No. : R 719325 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Current Account
Account No : A-7213-4441-223 (MB)
Amount : USD 15,500,000.00
Date of opening account : 11/12/97
Withdrawal : USD 5,000,000.00 on 10/02/98
Cheque No. F2912718
Deposit : USD 9,500,000.00
Last Balance : USD 19,500,000.00

14. Name : Mr Mokhzani Bin Mahathir
Post : Son of Prime Minister
Passport No. : R 719325 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
1 years
Account No : F-3518-3279-441 (ND)
Amount : USD 10,000,000.00
Date of opening account : 08/09/98
Date of Maturity : 08/09/99

15. Name : Mr Mokhzani Bin Mahathir
Post : Son of Prime Minister
Passport No. : R 719325 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : M-3121-3149-512 (D)
Amount : USD 7,000,000.00
Date of opening account : 03/12/95
Date of Maturity : 03/12/98

16. Name : Mr Mirzan Bin Mahathir
Post : Son of Prime Minister
Passport No. : R 914315 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : LA-5716-3919-862 (C)
Amount : USD 15,000,000.00
Date of opening account : 16/08/96
Date of Maturity : 16/08/99

17. 17. Name : Mr Mirzan Bin Mahathir
Post : Son of Prime Minister
Passport No. : R 914315 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit
2 years
Account No : CM-6983-7419-365 (F)
Amount : S $ 10,000,000.00
Date of opening account : 29/06/97
Date of Maturity : 29/06/99

18. 18. Name : Mr Mirzan Bin Mahathir
Post : Son of Prime Minister
Passport No. : R 914315 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit
2 years
Account No : JE-8145-6073-396 (L)
Amount : S $ 5,000,000.00
Date of opening account : 15/11/97
Date of Maturity : 15/11/99

19. 19. Name : Mr Mirzan Bin Mahathir
Post : Son of Prime Minister
Passport No. : R 914315 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit
3 years
Account No : YE-3909-2616-398 (M)
Amount : S $ 10,000,000.00
Date of opening account : 25/11/97
Date of Maturity : 25/11/00

20. 20. Name : Mr Mirzan Bin Mahathir
Post : Son of Prime Minister
Passport No. : R 914315 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
1 years
Account No : G-7051-3996-521 (EC)
Amount : USD 12,500,000.00
Date of opening account : 26/09/98
Date of Maturity : 26/09/99

21. 21. Name : Mr Mukhriz Bin Mahathir
Post : Son of Prime Minister
Passport No. : R 639296 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
2 years
Account No : M-2074-6219-332 (E)
Amount : USD 8,000,000.00
Date of opening account : 05/06/97
Date of Maturity : 05/06/99

22. 22. Name : Mr Mukhriz Bin Mahathir
Post : Son of Prime Minister
Passport No. : R 639296 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : DL-6074-3691-7785 (E)
Amount : USD 3,000,000.00
Date of opening account : 26/09/97
Date of Maturity : 26/09/00

23. 23. Name : Mr Mukhriz Bin Mahathir
Post : Son of Prime Minister
Passport No. : R 639296 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit
3 years
Account No : CF-3711-5681-742 (G)
Amount : S $ 7,000,000.00
Date of opening account : 06/07/96
Date of Maturity : 06/07/99

24. 24. Name : Ms Melinda Bte Mahathir
Post : Daughter of Prime Minister
Passport No. : R 697339 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
2 years
Account No : EX-6965-7718-396 (D)
Amount : USD 15,000,000.00
Date of opening account : 19/11/97
Date of Maturity : 19/11/99

25. 25. Name : Ms Melinda Bte Mahathir
Post : Daughter of Prime Minister
Passport No. : R 697339 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit
2 years
Account No : FN-1799-6673-983 (M)
Amount : S $ 10,000,000.00
Date of opening account : 21/01/98
Date of Maturity : 21/01/00

TOTAL :

USD 199.45 MILLION AND S $ 42,000,000.00 IN FIXED DEPOSIT

Ponder on the amount and think for yourself how could they have acquired these vast amount of wealth just being the wife and children of the PM of Malaysia ????

CRONIES WEALTH:

BROTHER-IN-LAW OF MAHATHIR

1. Name : Mr. Hashim Bin Mohamed Ali
Post : Brother-in-law of Prime Minister
Passport No. : C 341872 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
2 years
Account No : BB-1792-5126-2197-14 (XD)
Amount : USD 6,600,000.00
Date of opening account : 14/12/96
Date of Maturity : 14/12/98

2. Name : Mr. Hashim Bin Mohamed Ali
Post : Brother-in-law of Prime Minister
Passport No. : C 341872 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : MG-3014-2132-5188-19 (NF)
Amount : USD 11,500,000.00
Date of opening account : 16/05/97
Date of Maturity : 16/05/00

3. Name : Mr. Hashim Bin Mohamed Ali
Post : Brother-in-law of Prime Minister
Passport No. : C 341872 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
2 years
Account No : NE-5179-2212-6125-42 (CE)
Amount : USD 5,000,000.00
Date of opening account : 18/06/98
Date of Maturity : 18/06/00

TOTAL:

USD 23,100,00.00

CABINET MINISTERS (TO BE CONTINUED LATER…….)

26. 1. Name : Mr. Mohammad Najib Bin Abdul Razak
Post : Minister of Education
Passport No. : D 371981 (M)
Bank : American Express Bank
Type of Account : Current Account
Account No : E-7194-303-45-G
Amount : USD 7,500,000.00
Date of opening account : 22/12/95
Withdrawal : USD 2,500,000.00 on 10/01/96
Cheque No. F1742330
Withdrawal : USD 1,000,000.00 on 16/03/96
Cheque No. F1742331
Withdrawal : USD 1,000,000.00 on 01/07/96
Cheque No. F1742332
Withdrawal : USD 500,000.00 on 11/06/97
Cheque No. F1742333

27. Name : Mr. Syed Hamid Bin Syed Albar
Post : Minister of Defence
Passport No. : D 691245 (M)
Bank : Citibank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : J-321-3352-339-G
Amount : USD 8,000,000.00
Date of opening account : 14/07/96
Date of Maturity : 14/07/99

28. 3. Name : Mr. Syed Hamid Bin Syed Albar
Post : Minister of Defence
Passport No. : D 691245 (M)
Bank : American Express Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : AC- 4192-443-54-E
Amount : USD 5,000,000.00
Date of opening account : 27/11/96
Date of Maturity : 27/11/99

29. 4. Name : Ms. Rafidah Bte Aziz
Post : Minister of International Trade And Industry
Passport No. : D 391274 (M)
Bank : Bank Of Nova Scotia
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : LA- 7211-3647-341 G
Amount : USD 5,000,000.00
Date of opening account : 10/06/96
Date of Maturity : 10/06/99

30. 5. Name : Ms. Rafidah Bte Aziz
Post : Minister of International Trade And Industry
Passport No. : D 391274 (M)
Bank : Bank Of China
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
2 years
Account No : CL 4223-6162-47 M
Amount : USD 2,500,000.00
Date of opening account : 21/09/96
Date of Maturity : 21/09/96

31. 6. Name : Mr. Muhyuddin Bin Yassin
Post : Minister of Youth and Sports
Passport No. : D 512717 (M)
Bank : American Express Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
5 years
Account No : AF- 3712-229-33-Y
Amount : USD 7,700,000.00
Date of opening account : 15/06/96
Date of Maturity : 15/06/01

32. 7. Name : Mr. Megat Junid Bin Megat Ayob
Post : Minister of Domestic Trade and Consumer Affairs
Passport No. : D 299671 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : F-3091-9211-39 (O)
Amount : USD 5,000,000.00
Date of opening account : 19/08/96
Date of Maturity : 19/08/99

33. 8. Name : Mr. Megat Junid Bin Megat Ayob
Post : Minister of Domestic Trade and Consumer Affairs
Passport No. : D 299671 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit
3 years
Account No : M-5244-6052-69 (D)
Amount : S $ 10,000,000.00
Date of opening account : 07/05/97
Date of Maturity : 07/05/00

34. 9. Name : Mr. Mohammad Bin Rahmat
Post : Minister of Information
Passport No. : D 423717 (M)
Bank : Development Bank of Singapore
Type of Account : Fixed Deposit
2 years
Account No : C-2965-173-384-F
Amount : S $ 5,000,000.00
Date of opening account : 29/11/96
Date of Maturity : 29/11/98

35. 10. Name : Mr. Mohammad Bin Rahmat
Post : Minister of Information
Passport No. : D 423717 (M)
Bank : Development Bank of Singapore
Type of Account : Fixed Deposit
2 years
Account No : CA-3129-662-919-G
Amount : S $ 2,500,000.00
Date of opening account : 06/03/97
Date of Maturity : 06/03/99

36. 11. Name : Mr. Sabbarudin Bin Chik
Post : Minister of Culture, Arts and Tourism
Passport No. : D 196432 (M)
Bank : Bank of China
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : E-699-3172-982 (B)
Amount : USD 8,500,000.00
Date of opening account : 02/09/96
Date of Maturity : 02/09/99

37. 12. Name : Mr. Mustapa Bin Mohamed
Post : Minister of Entrepreneur
Second Finance Minister
Passport No. : D 862411 (M)
Bank : American Express Bank
Type of Account : Fixed Deposit
3 years
Account No : CA-5098-344-66-D
Amount : S $ 5,000,000.00
Date of opening account : 12/06/96
Date of Maturity : 12/06/99

38. 13. Name : Mr. Mustapa Bin Mohamed
Post : Minister of Entrepreneur
Second Finance Minister
Passport No. : D 862411 (M)
Bank : Citibank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
2 years
Account No : DD-2141-7922-549-F
Amount : USD $ 5,000,000.00
Date of opening account : 21/04/97
Date of Maturity : 21/04/99

39. 14. Name : Ms. Siti Zaharah Binti Sulaiman
Post : Deputy Minister of Health
Passport No. : D 594071 (M)
Bank : United Overseas Bank
Type of Account : Fixed Deposit
2 years
Account No : M-3914-7179-212-D
Amount : S $ 5,500,000.00
Date of opening account : 28/05/97
Date of Maturity : 28/05/99

40. 15. Name : Mr. Tajol Rosli Bin Mohammad Ghazali
Post : Deputy Home Affairs Minister
Passport No. : D 691872 (M)
Bank : Development Bank of Singapore
Type of Account : Fixed Deposit
2 years
Account No : B 1712-341-619-C
Amount : S $ 2,000,000.00
Date of opening account : 29/06/97
Date of Maturity : 29/06/99

41. 16. Name: Mr. Abdul Kadir Bin Sheikh Fadzir
Post : Deputy Minister Human Resources
Passport No. : D 541781 (M)
Bank : Bank of China
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : D 319-2218-512-J
Amount : USD 3,500,000.00
Date of opening account : 28/02/98
Date of Maturity : 28/02/01

42. 17. Name : Mr. Ibrahim Saad
Post : Deputy Minister PM Department
Passport No. : D 891741 (M)
Bank : Citibank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
2 years
Account No : M 374-6593-88 D
Amount : USD 4,000,000.00
Date of opening account : 08/06/97
Date of Maturity : 08/06/99

43. 18. Name : Mr. Mohamed Nazri Bin Aziz
Post : Deputy Minister PM Department
Passport No. : D 871945 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
2 years
Account No : BD 5211-7925-8716-51 MA
Amount : USD 6,500,000.00
Date of opening account : 08/06/97
Date of Maturity : 08/06/99

44. 19. Name : Mr. Mohamad Isa Bin Abdul Samad
Post : Chief Minister of Negeri Sembilan
Passport No. : D 831569 (M)
Bank : American Express Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : E- 6654-662-719-M
Amount : USD 5,000,000.00
Date of opening account : 09/07/96
Date of Maturity : 09/07/99

45. 20. Name : Mr. Mohamad Isa Bin Abdul Samad
Post : Chief Minister of Negeri Sembilan
Passport No. : D 831569 (M)
Bank : American Express Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : J-5152-6161-311-D
Amount : USD 5,000,000.00
Date of opening account : 24/01/97
Date of Maturity : 24/01/00

46. 21. Name : Mr. Sanusi Bin Junid
Post : Chief Minister of Kedah
Passport No. : D 659711 (M)
Bank : Israel National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : FG 3469-4462-9172 (DE)
Amount : USD 10,000,000.00
Date of opening account : 21/09/96
Date of Maturity : 21/09/99

47. 22. Name : Mr. Sanusi Bin Junid
Post : Chief Minister of Kedah
Passport No. : D 659711 (M)
Bank : Israel National Bank
Type of Account : Fixed Deposit
2 years
Account No : H 7639-1722-5243 (MG)
Amount : S $ 5,000,000.00
Date of opening account : 09/06/97
Date of Maturity : 09/06/99

48. 23. Name : Mr. Sanusi Bin Junid
Post : Chief Minister of Kedah
Passport No. : D 659711 (M)
Bank : Israel National Bank
Type of Account : Fixed Deposit
1 years
Account No : DC 7943-7716-2713 33 NB
Amount : S $ 3,500,000.00
Date of opening account : 10/12/97
Date of Maturity : 10/12/98

49. 24. Name : Mr. Abdul Ghani Bin Othmman
Post : Chief Minister of Johore
Passport No. : D 615791 (M)
Bank : Israel National Bank
Type of Account : Fixed Deposit
2 years
Account No : GH 1299-4166-339 A
Amount : S $ 5,000,000.00
Date of opening account : 11/06/97
Date of Maturity : 11/06/99

50. 25. Name : Mr. Abdul Ghani Bin Othmman
Post : Chief Minister of Johore
Passport No. : D 615791 (M)
Bank : Israel National Bank
Type of Account : Fixed Deposit
2 years
Account No : D 1471-3134-22 F
Amount : S $ 3,000,000.00
Date of opening account : 03/04/97
Date of Maturity : 03/04/99

51. 26. Name : Mr. Ramli Bin Ngah Talib
Post : Chief Minister of Perak
Passport No. : D 774511 (M)
Bank : Citibank
Type of Account : Fixed Deposit
2 years
Account No : AB 7193-4111-331 (A)
Amount : S $ 6,000,000.00
Date of opening account : 20/12/96
Date of Maturity : 20/12/98

52. 27. Name : Mr. Abu Zahar Bin Isnin
Post : Chief Minister of Malacca
Passport No. : R 515341 (M)
Bank : Citibank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency
3 years
Account No : FA 9132-3156-212 E
Amount : USD 2,000,000.00
Date of opening account : 11/04/96
Date of Maturity : 11/04/99

53. 28. Name : Mr. Abu Hassan Bin Omar
Post : Chief Minister of Selangor
Passport No. : D 493718 (M)
Bank : Citibank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
2 years
Account No : M 819-5512-71 D
Amount : USD 3,000,000.00
Date of opening account : 06/05/97
Date of Maturity : 06/05/99

54. Name : Mr. Abu Hassan Bin Omar
Post : Chief Minister of Selangor
Passport No. : D 493718 (M)
Bank : Citibank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
2 years
Account No : M 819-5512-71 D
Amount : USD 3,000,000.00
Date of opening account : 06/05/97
Date of Maturity : 06/05/99

SENIOR PERSONNEL AROUND MAHATHIR

55. 1. Name : Mr. Abdul Aziz Bin Ismail
Post : Chief Private Secretary of PM
Passport No. : R 814239 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit
3 years
Account No : GM 5210-6125-8862-49 DG
Amount : S $ 5,000,000.00
Date of opening account : 10/04/96
Date of Maturity : 10/04/99

56. 2. Name : Mr. Abdul Aziz Bin Shamsuddin
Post : Political Secretary 1 to PM
Passport No. : R 722217 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
2 years
Account No : HD 4179-2416-3829-31AD
Amount : USD 3,500,000.00
Date of opening account : 21/12/96
Date of Maturity : 21/12/98

57. 3. Name : Mr. Mohammad Noordin Bin Bachik
Post : Private Secretary to PM
Passport No. : E 691432 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
2 years
Account No : SD 3912-4942-6918-72 DA
Amount : S $ 4,000,000.00
Date of opening account : 03/12/96
Date of Maturity : 03/12/98

azimin said...

minta jasa baik tun ulas pandangan saya berkaitan subsidi bahan api.
pengumuman penstrukturan semula subsidi dianggap mengejutkan. Fenomena global keatas kenaikan bahan api sebenarnya meminta masyarakat dunia lebih inovatif. Dari aspek lokal, saya secara peribadi mengganggap keputusan kabinet kurang inovatif. Untuk penyelesaian masalah subsidi bagi bahan api, apa salahnya kerajaan mengekploitasikan sepenuhnya penggunaan NGV. Sebagai contoh kerajaan memperuntukkan jumlah subsidi yang cukup untuk pembiayaan tangki dan pam NGV ke semua stesen minyak di Malaysia. Seterusnya penmbahan bekalan bagi penggunaan domestik dan subsidi ke atas pengubahsuaian tangki minyak kereta keatas kereta kurang dari 2000 cc. bagi motosikal, subsidi keatas insurans difikirkan lebih baik berbanding subsidi tunai. Sebagai timbal balik, harga petrol dan diesel perlu mengikut pasaran dunia (ada turun-naik). Peruntukan R&D bagi usaha ini perlu rasional dengan penglibatan instiotusi penyelidikan tempatan dan sebagainya. Subsidi tunai sebenarnya akan mengundang penyelewengan yang lebih dahsyat.
Agak pelik, kerana barisan kabinet tidak menyebut langsung usaha ini. apakah kabinet yang ada sekarang sudah mati akal?.Saya rasa NGV mempunyai kebaikannya, selain kenderaan yang kurang kelajuan, pencemaran yang minima dan nilai global yang rendah, ia kan memeberi impak yang lebih. Petrol tetap dibekalkan tetapi pada harga semasa, jadi siapa yang mampu boleh bawa laju dan biasanya orang kaya lebih takut mati.
bagi tarif elektrik baru yg bakal diumumkan, saya harap banyak cadangan yang lebih inovatif yang akan dikemukakan sebagai contoh eksploitasi rekabentuk transformer ke arah penjimatan, penjimatan gelombang elektrik seperti beberapa negara maju dan sebagai nya.

AHK said...

Salam Tun Yg Dikasihi,

Teori saya....

Bulan ni (Jun) minyak naik 78 sen jadi RM 2.70.
Bulan Julai, rakyat akan menikmati subsidi RM150 setahun bagi motorsikal bawah250cc dan RM625 setahun bagi kereta bawah 2000cc. Bulan Ogos seperti Datuk Sharir Samad kata dulu, minyak naik,kononnya disebabkan takut rakyat marah, naik 10 sen, jadi keseluruhan naik 88 sen, Kaum Cina kata no 8 (kaya) so 88 (kaya-kaya) harga minyak seliter jadi RM2.80 (lagi kaya). Semua barang naik 8.8.2008 (kaya, kaya dan lagi kaya)..... rakyat yg merana...Pak Lah sentiasa senyum hingga ke telinga...hidung makin mancung...dah capai semangat cemerlang,gemilang dan terbilang.

Salina.biz said...

Salam Tun,semoga Tun dan keluarga sihat & dilindungi Allah swt.

Pasal minyak ni dah tak tahu nak cakap apa lagi dah.Apasal si Pak Lah tu tak naikkan RM10.00 seliter??/Bukan ke rakyat Malaysia ni semuanya kaya2???*#.Saya meminta jasa baik Tun agar memberikan pendpt & penerangan atas kapasiti Tun sebagai Penasihat PETRONAS dlm isu minyak ni.

Saya sgt bersetuju dgn pendpt MatPyan.Sesuka hatinya kerajaan nak suruh rakyat berjimat cermat tapi kerajaan sewenang2nya menggunakan duit pembayar cukai & berbagai2 cukai yg ada (agaknya termasuk zakat) ke atas perkara2 yg tdk berfaedah.

Utk pengetahuan rakan kat forum ni,saya sudah berkerja kat KL selama 12thn,saya tidak ada kereta pergi kerja & kemana2 shj dgn pengangkutan awam.Saya menyewa di pangsapuri sederhana yg hanya dilengkapi dgn basic appliances shj,xde aircond tetapi tetap kena tempias dgn kenaikan tariff elektrik termasuk yg akan dtg 1 July nanti.Sebagai pengguna kenderaan awam saya juga membayar tambang yg dah bebrapa kali naik, so jgn la kerajaan fikir yg ada private vehicle je yg terbeban.

Saya & keluarga juga jarang makan diluar utk jimatkan kos tetapi tetap menanggung kesan akibat kenaikan harga brg2 makanan.

Jadi kepada pak2 menteri nih tolonglah kalu nak bercakap tu guna otak jgn lak guna kepala lutut,memberi alasan yg merapu kpd rakyat setiap kali krisis kenaikan harga makanan & komoditi utama pengguna!!!

Unknown said...

Tun,

U still the best!!!

PRU 13 BN will win!!! A good remarks for all of us to think .

In other words, u are saying it's the end of BN....

We all MISS U a lot.....

But at least u are sharing your thought with us...that a relieved

We all are grateful to you...

Please continue with what you u doing....We, Malaysian are anxious to hear your opinion...

PJ said...

Is there not going to be an end to all your vituperative, vitriolic and virulent comments and criticisms, Tun? You seem to be an embodiment of negativity!
You have no appreciation for people's good work! You seem to think that you are the one and only perfect being on earth! Alas! what a pity, Tun sahib, to think that you are a paragon of perfection!
In God's eyes, no human being is endowed with angelic perfection! All human beings are prone to making mistakes! We must ask God for forgiveness of our sins! We need to repent, instead of pointing an accusing finger all the time at people with whom we are not comfortable. Forgive and forget- that should be the spirit. That's what God wants us to do.
Hope Tun would take note of my comments.
Abitps

Mohammad Feriasta bin Asral said...

A'kum TDM

Harga minyak naik lagi.
Umum mengetahui harga minyak global memang mahal. Tapi adakah menaikkan harga dengan begitu tinggi dapat menyelesaikan masalah. Tidakkah banyak masalah lain bakal timbul?

Pak Lah sudah banyak kali berbohong secara terang-terangan. Dulu sehari sebelum pembubaran parlimen, pak lah menafikan akan membubarkan parlimen.

Sekarang melalui Shahrir Samad, Pak lah berbohong lagi. Kata bulan ogos, tapi hari ni dah naik.

Dulu saya gelakkan Indonesia sebab pilih pemimpin buta. sekarang Malaysia lebih parah dengan pemimpin yang kuat berbohong dan suka melancong.

Shahnas78 said...

Tun,

Soalan saya mudah saja. Saya tidak berapa gembira dengan keaadan yang berlaku dalam negara sekarang ini dan saya pasti ramai yang bersependapat dengan saya.

Jadi,saya ingin bertanya kepada Tun apakah yang kami boleh lakukan sekarang ini. Nak tunggu 4 tahun lagi untuk pilihanraya yang baru mungkin sudah terlambat.

Anonymous said...

Askum n Gud Morning Tun,

'Kemenangan UMNO dan Barisan Nasional dalam Pilihanraya Umum ke-13 lebih terjamin sekarang.'

cynical? sarcastic?
Wah, terlebih sudah!.. :)

I was on my way back home when i heard bout the news on fuel price (maybe its a lil late) and yes, it did shock me... and i believe it did for every Malaysian but i dun know what is it like for those 'big guys'
yes, i understand there's nothin we can do n have to understand that gov has done its best but is it really its best?
thinking of the consequences dat may happen as a result of this rising, sigh...(better not to think)...hahaha
so what are the choices now that rakyat has?

Tun, i've read about the mechanisme they were talking about and the expected 'Aug rising' but why so sudden this happened?
I guess we, the rakyat can only accept but we still need to know the reason behind it and whether this is the best choice the gov has (to increase the fuel price by dat much).

and yes, i agree with some comment here that u shud also write about not just politics but also bout the issues/probs rakyat is facing..

Take care Tun...

musato said...

Assalamualaikum Tun.

Terima kasih kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim kerana pernah memimpin Malaysia.Semoga Datuk Seri dan keluarga diberkati Allah.

Nak jadi PM kena masuk UMNO.Rakyat sokong Datuk Seri kerana Datuk Seri boleh masuk UMNO.Tapi Karpal tak boleh masuk UMNO.Jadi dia sokong AAB sajalah.

Walau bagaimanapun,terima kasih kepada Datuk Seri kerana tidak memilih UMNO sebagai madah perjuangan kali ini.Datuk Seri memang seorang pejuang.

Semoga sekelian pemimpin yang mewarisi kepimpinan negara adalah seorang pejuang yang hebat seperti Datuk Seri.

Terima kasih Tun.

Ulul Albab said...

SALAM AYOH TUN,

1. MAAF JIKA SAYA KATAKAN SEDIKIT KECEWA SEBAB MASIH BELUM ADA KOMEN KHAS DARIPADA TUN TENTANG KENAIKAN HARGA MINYAK. LEPAS SOLAT SUBUH TADI SAYA TERUS BUKA BLOG TUN TAPI TAK ADA KOMEN (WALAUPUN DALAM KOMEN SAYA DISINI TENGAH MALAM SEMALAM SAYA MINTA TUN JANGAN TIDUR SUPAYA TUN BOLEH TULIS KOMEN TERBAIK)

2. TUN TERTIDUR YE?.... ATAU TUN DAPAT TIDUR LENA KERANA TINDAKAN TUN SEHINGGA KELUAR PARTI & TERUS MENERUS MENGHENTAM POK LOH SUPAYA 'TURUN' HAMPIR MENJADI. SAYA BAGI PIHAK SELUROH RAKYAT YANG CERDIK2 BERDOA SEMOGA RANCANGAN TUN UNTUK MENYELAMATKAN NEGARA TERCINTA INI DAN SELURUH RAKYATNYA CEPAT MENJADI KENYATAAN. SILAKAN TUN........

3. UNTUK KAMI MEMBANTU TUN DALAM USAHA INI MAKA CEPAT-CEPAT LA TULIS KOMEN YANG TERBAIK. KAMI NAK PRINT BANYAK2 DAN HANTAR KEPADA ORANG2 KAMPONG YANG TAK ADA KOMPUTER SUPAYA MEREKA TAHU PANDANGAN TUN. DAN SELANJUTNYA KAMI NAK MINTA SEMUA MEREKA SOLAT HAJAT & BERDOA(BAGI YG MUSLIM) SUPAYA MAKBULKAN USAHA TUN. TAPI DENGAN SYARAT...... NAWAITU TUN HENDAKLAH JELAS - KERANA AGAMA, BANGSA DAN NEGARA. KHUSUS UNTUK RAKYAT YANG TAK TAHU MEMBACA KAMI NAK MINTA AHLI DAN PENYOKONG2 PEMBANGKANG SUPAYA BACAKAN KEPADA MEREKA.

mukhimh said...

TUN PLEASE COME BACK AS A PRIME MINISTER AND HELP US!

WE NEED YOU!

Mohammad Feriasta bin Asral said...

Tun,

Karpal tu menyokong pak lah kerana ada udang sebalik batu. dia tahu pak lah lemah dan akan terus melemahkan umno dan bn. dengan keadaan bn semakin melemah, pakatan rakyat akan berpeluang menang pada pru 13 nanti. masa kempen pru 13 nanti, barulah mereka akan serang bn habis-habisan dengan pak lah menjadi kambing hitam.bila rakyat termakan 'racun' ini, habislah bn.

betul tak tun?

chris hanson (िशव) said...

after this petrol price hike, u think umno and bn will still survive? you need a doctor.....

nice day tun,

Pulau Sibu said...

Mahathir who stabilised the ringgit during the Asian Currency Crisis, should be entitled to receive the Nobel Prize in Economics. No one has bravely done that, but all resorting to borrowing from the IMF. This Mahathir's Doctrine worked and he deserved the Prize!

So much talk about oil crisis in bolehland today, and the food crisis. Here is my bit of suggestions:-

Abdullah please advice people to eat less, may be half our current diet. Many of us are too fat and over-weight. For our health, it is nice to suggest the people to eat less.

To use less petrol, please drive less. Please walk or use your bicycle. That is good for health.

We are lacking of food yet we have plenty of land. Simply the people are too lazy to work hard. Instead of sitting in front of the computer here and talking nonsense, why not give us some land and let us plant the padi. There are so many gangsters handing around in the towns. Please send them to plant padi.

-------
CNN 2003
RESSA: His nation's cheerleader, he encouraged self-confidence, building the world's tallest towers and first-class infrastructure, projects that left Malaysia over-stretched when the Asian financial crisis hit in 1997.

Even then, he chose to deal with it his way, ignoring advice from the International Monetary Fund and imposing sweeping capital controls, policies which helped Malaysia weather the crisis better than its neighbors.

Unknown said...

Salam Tun...semalam menteri minta rakyat malaysia fahamkan tindakan kerajaan...bagi saya seorang rakyat malaysia yang kurang berpengetahuan dalam ekonomi negara apatah lagi dunia...sehingga kini....masih belum ada lagi penjelasan yang 'jelas' dari kerajaan berhubung tindakan2 kerajaan membenarkan kenaikan harga barangan dan begitu sukar untuk menaikkan income rakyat (okaylah 5%...tapi minyak naik 40%...beras naik almost 100%). okaylah harga minyak nak diapungkan ikut harga dunia..kenapa tak harga kereta disamakan dgn harga dunia juga...dah dapat RM20B dr subsidi minyak untuk pembangunan negara..tax kereta bolehlah diturunkan (sewajarnyalah)... takpe...jom kita ramai2 pergi beli roti kat kedai Tun....dah jadi omputehlah pulak... 'HUJAN EMAS DI NEGERI ORANG, HUJAN BATU DI NEGERI SENDIRI...SEBAB SAYANGKAN MALAYSIA KITA RELA KENA BALING BATU OLEH ORANG SENDIRI'
...Tun boleh tak explain kat kami kewajaran tindakan mereka....nak tanya dia orang susah...siapalah kami....KIRIM SALAM KAT TUN DR SITI HASMAH....MOGA2 REZEKI BERTAMBAH LAGI DAN DIKURNIAKAN KESIHATAN YANG SUPERB...

Maverick said...

Tun,

Dengan kenaikkan harga minyak yg tidak masuk akal ini, maka semakin susah la pemulihan dalam UMNO dijalankan dengan jayanya. BAgi saya, kenaikkan minyak yg tinggi ini dan implementasi yg drastik tidak membantu dalam menyelesaikan kesengsaraan rakyat.

Adakah DSAAB sengaja atau tidak sedar bahawa beliau telah digunakan oleh orang lain dalam melaksanakan kehendak dan kepentingan mereka? Saya berkata begini kerana, tindakan ini tidak akan mendatangkan kebaikkan kepada rakyat, kerana kenaikkan harga barangan keperluan akan meningkat sejajar dengan peningkatan kos bahan api. Sebdangkan dengan kenaikkan RM0.20 sahaja pun telah mendatangkan impak yg besar kepada rakyat dengan kenaikkan harga barangan kegunaan asas. Tidakkah mereka mengkaji dari semua sudut sebelum melaksanakan sesuatu tindakan itu?

DSAAB ada berkata bahawa tindakan beliau adalah untuk kebaikkan rakyat. Adakah tindakan ini boleh dikatakan sebagai "mementingkan kebaikkan rakyat"? Adakah kehidupan rakyat akan menjadi lebih baik dan terjamin kesan daripada tindakan ini?

Kita sama-sama fikir dan mencari jalan terbaik untuk menyelesaikan perkara ini.

Kita telah mengundi pada PRU12 baru2 ini, dan kita mengharapkan agar nasib kita terjamin dan boleh mendapat kehidupan yg lebih baik. Adakah ini pembalasan kita setelah menyokong Kerajaan BN selama ini? Minta maaf, sekiranya keadaan ini berlanjutan, sokongan akan pudar, kekuatan akan rapuh, kaki akan lemah, kita akan jatuh tersungkur kerana tindakan yg tidak bernas sama sekali ini.

Unknown said...

tun..
kami rakyat tertekan dgn kenaikan minyak yange melampau..
tolonglah topple Paklah & the gang secepat mungkin..including useless NAJIB..

rborhan said...

salam..selamat pagi tun..
maafkan saya kerana dalam blog tun mengutarakan perjuangan parti umno sahaja.. tapi ramai diantara rakyat malaysia tertanya2 isu yg kerajaan laksanakan ini penstrkturan semula skim subsidi utk bahan api.. apa komen tun tentang perkara ini? kami rakyat malaysia masih terkedu terkejut, dan ada para ibu-ibu menitis air mata kerana pengumuman baru ini.. bagaimana dengan wawasan 2020 yg kian hampir jika rakyat makin terhimpit dan tertekan

the COUNTRY boy!!! said...

good morning tun.

yes you are correct,
how can our prime minister to act like a small child , it is because only small child will follow anyone.
when an opposition leader is praising him he should thimk wisely and think why he is praising him , not to be happy because i have been praising by an opposition leader.

in my experince ,
if any one of my enemy praise me i will think first , why he is praising me doesn't scold me before and then i will just ignore his praises and go on with my work as normal and wouldn;t boost with the praise because i no something going to happen if i foollow him

isn't i right....

ok TUN , kirim salam kat mak angkat malaysia DATIN HASMAH , semoga dia sihat , kerana mak lah TUN dapat kekuatan dan dorongan untuk membina bangsa ini.

BETULKAN.

BYE

chewchew said...

salam tokdet.
ada g joging hari ni?
next topic for tokdet:

*inflasi,hrga brg,cara hidup,etc.

roti tokdet tkyah naik hrga la ye.
lg pun rkyat pdptan rendah pun nak rase gak roti citarasa mantan PM ni.
untung no.2.yg pnting, customer rmai.

boymungkal said...

Dear Tun,
It breaks my heart reading many of the bloggers' comments on the topic fuelling (sorry for the pun)our nation currently.Untold misery to millions of Malaysians starting today.I am a grown man on the wrong side of 40, yet i am desperately fighting tears from my eyes thinking about what this nation is about to experience.

Over the years, my feelings for the ruling party had flipped, flopped and flipped again (i guess pretty much like the current ruling government's policy on fuel!), but i always come HOME to base at the end of the day, during election.This time round, many of us would 'run away from home' and not return.The ballot box, come the next election, will see many new 'adopted children'going to other Rumah Tumpangan. At this moment, i think i will be one of them, i'm sad to say.

I am no economist nor a politician, but i would expect the current government to device a more tangible mechanism to cushion the price increase of oil and consequently, petrol.If they can't do it, what is the point of leading the country?I think enough had been said about the competency of this government.


Again, we, the Joe Public, would just get on with our lives on a day to day basis.Typical of Malaysians, we try to be optimistic and hope to wake up tomorrow for a miracle to happen.

Finally Tun,as always, your wit is as sharp as ever and Snippets had certainly been a pleasure to read.If you would excuse me, i have to go out and Kais Pagi for my Makan Pagi.

Keep well and God bless.

Akiko said...

Salam hormat buat Tun & keluarga,
Saya sebagai anak malaysia yang lahir dari DEB, menyahut cabaran TDM agar anak melayu menjadi usahawan. Alhamdulillah, perlahan lahan saya merangkak sehingga saya boleh hidup agak selesa. Pada mulanya saya berharap pengganti TDM dapat meneruskan usaha-usaha Tun yang terdahulu, tetapi... Pak Lah cuba membawa kita kearah jalan yang lebih sukar dan pembaziran. Usaha Tun dalam wawasan 2020 adalah cukup jelas, sepatutnya Pak Lah perlu mengikuti jalan yang telah dibuat, hanya perlu memperbaiki yang mana patut bukannya membuat jalan baru yang megah pada nama tetapi isinya kosong. NCER misalnya, hanya pada 'envelope' sahaja, isi dalam hanya RM9 dan pembangunan yang telah Tun buat sebelum ini. Pada saya, saya masih belum nampak sebarang perubahan yang positif daripada pentadbiran Pak Lah. Nasib baik saya tidak mengundi pada PRU12 kerana ada urusan di luar negeri, kalau tidak saya akan menyesal kerana mengundi pemimpin yang tidak berkaliber.
Tun boleh komen tentang perlaksanaan subsidi minyak & cara macamana Tun menganani masalah ini.
Sekian, Salam Hormat daripada anak-anak DEB.

herlina said...

Salam Tun

Memang tepat sekali pandangan dan sindiran Tun.

Cuba kita lihat dimedia Pak Lah mintak rakyat beri pendapat dan cadangan bagaimana hendak mengatasi masaalah inflasi.

Pak Lah dipilih menjadi PM untuk mengatasi masaalah2 yg dihadapi oleh negara jika Pak Lah menyuruh rakyat memberi pendapat tentang setiap permasaalaan saya pun boleh jadi PM atau sesiapa saja. Pak Lah dibayar gaji mengunakan duit rakyat untuk berfikir dan mengatasi setiap masaalah yg dihadapi oleh rakyat bukan duduk asik nak membaca cadangan2 rakyat, ini bukan masanya untuk duduk membaca fedback oleh rakyat ini masanya untuk Pak Lah mengatasi setiap masaalah.

Kenapa tidak Pak Lah bertanya terus dengan Tun tentang pandangan Tun mengenai inflasi dan cara bagaimana dapat mengatasinya atau memberi pandangan masaalah minyak yg dihadapi oleh dunia. Bukan kah Tun sendiri rakyat Malaysia.Tun juga mempunyai pengalaman sewaktu dunia menghadapi krisis kewangan. Mungkin juga Pak Lah nya ego tinggi kot.

Disini kita semua dapat melihat kerana egonya seorang PM sanggup melihat rakyat sengsara dari bertanyakan pada seorang yg bekas PM lagi berpengalaman untuk membawa rakyat keluar dari krisis sekarang ini.

Memang pemerintah sekarang lemah dan kurang kebijaksanan dalam mengatasi masaalah atau krisis yg dihadapi oleh rakyat.

PM tidak tahu bagaimana cara untuk mengatasi setiap permasalaan, itu pasal Karpal Singh beria-ia menyokong Pak Lah kerana Karpal Singh dapat melihat kelemahan Pak Lah kalau Karpal Singh boleh lihat kelemahan Pak Lah kenapa ahli2 tertinggi UMNO tak dapat melihatnya apakah mereka semua tidur?

Tun, rakyat perlu kebijaksanaan Tun untuk memberi pendapat tentang krisis minyak yg dihadapi oleh dunia sekarang. Adakah ini satu spekulasi atau mememang benar2 dunia kekurangan minyak kerana Saudi Arabia selaku pengeluaran minyak terbesar menafikannya mereka kata minyak yg mereka keluarkan memang cukup jika ini benar kenapa dunia boleh jadi macam gini mungkin ini kerja orang2 yg tak bertanggung jawab.

Tun jika Tun dapat memberitahu dunia punca atau sebab dan bagaimana untuk mengatasinya bermakna Tun dapat menyelamatkan jutaan org di dunia ini dari kesengsaraan dan kebuluran lebih2 lagi wanita2 dan kanak2.

Semoga Allah berikan kebijaksanan pada Tun untuk berfikir dan Tun dapat menyefaatkan nya untuk semua. Amin

Mika Angel-0 said...

Che Det,

Khidr Stood Up The Wall
(but he killed a youth)

Snippets are also double barrel shotguns with the barrel sawn-off am I right?

I guess that Abdullah has to agree with such the restructuring of the fuel subsidy and long with other building materials and food items with the hope that the Bank Negara won't be empty while he is in office and when he dies; and that there will be the nation funds for his family and friends to dip their grubby hands into at their very whim to satisfy their personal needs and wants. Would that be a right thing to think, Che Det?

Anyway, how do you get to thieves hiding and safe behind a strong wall, Che Det?

Do you think the Petronas Advisor should ask strenously yet politely Abdullah Ahmad Badawi to clarify what the Trengganu Wang Ehsan puzzle?; and where the savings and the future royalties will go?

Do you think the Government will come and chuck the Petronas Advisor out of the window of his office soon?

Gold Aces said...

Salam Tun,
Is this the worst or the very utmost worst is still to come?

Tun,
Firstly, I would to congratulate you for choosing Pak Lah as your successor. I didn't know on what basis you chose him except for the title Mr Clean. I know for sure you did not choose him because of his intelligence because he has no brain. Now, he is the destructing what you and other PMs have done. To build one nation and make people proud with their country is not easy. Eventhough we face some difficult times during the recession time, it was not that bad. You had pulled it off eventhough the whole world was against you. But, how and in what basis you choose this idiot?

Is he not aware that he is in hot soup after the election. People are not satisfied with what is happening. We are not supporting the opposition. We just want the government to be aware of the sufferings and problems. That is the reason people are pressurng him to step down. So, he has to make some move to win people's heart back.

But, thanks to you, Tun. He made this 2.70 per litre move. What the ...?? Is he going senile? Is he too engross with his Jin?? Is he not aware of the feeling of Malaysians? BUTA KAH??

Anyway, on the second thought, actually it is the right move he made. I am sure it is not his decision. Somebody who wants him down suggested this idea and as usual, this knows-nothing PM would agree in split second without doing any prior study. PENDEK AKAL or maybe TAKDE AKAL.

So, Tun, no worries. He will be down by end of this month. People are really fed-up with him. Let's create history.

WE, MALAYSIANS WANT THE PRIME MINISTER TO BE CHANGED. ANYBODY WOULD DO EXCEPT FOR THIS HALF PENNY SIZE BRAIN PRIME MINISTER.

Tun, you are still the hero. PLEASE DO SOMETHING before they destroy our country. I love my country and I would die for it.

PLEASE. LET STOP ALL THESE IDIOTS.

May God bless you, Tun.


Gold ACES

smallgiant said...

Tun,

Malaysia sekarang huru hara dengan pimpinan yang ada.kenapa jadi begini skali...
Ekonomi hancur dek kerana kerajaan sekarang...
Kami rakyat menanggung sengsara.Subsidi sentimen dimainkan kerajaan sekarang.Tapi projek mega masih diteruskan....
Rakyat tidak dapat merasakan apa yang Tun lakukan semasa pemerintahan Tun.agak sedih apabila suasan aman dan harmoni telha berubah.Hanya beberapa tahun PM baru memerintah,rakyat sengsara.
Buat Tun semoga sihat dan panjang umur....amin

pAk yop said...

Salam TUN.

Dulu gaji kakitangan kerajaan naik. Harga barang pun naik.

Kami kakitangan swasta KAIS PAGI MAKAN PAGI, KAIS PETANG MAKAN PETANG.

Sekarang minyak naik.

Kami kakitangan swasta KAIS PAGI MAKAN PAGI SAHAJA, TIADA LAGI KAIS PETANG MAKAN PETANG.

Hari ini harga barang akan mulai naik dan Julai nanti, tarif elektrik naik.

Kami kakitangan swasta DAH TAK MAKAN TERUS.

Anonymous said...

Tun,

Mind giving some comment regarding the increased fuel price?
Just want to hear of what u have in mind regarding this.

Habub said...

Kepada yg dok ckp 'moga Tun dimaafkan dosa',

hampa tu lg bedosa dok mengata kt dia atas perkara yg dia xbuat.hampa ka yg tentukan dosa pahala?hampa ka yg tentukan sapa masuk syurga neraka?

pakai otak skit.claim kata diri sendiri islam tp tak praktik pn nilai-nilai islam.tunggula kt akhirat baru hampa tau taraf Tun Mahathir ni kt mana.time tu nak nyesal pn da telambat.bodo mcm lembu.

pastu yg dok ckp Tun sebagai penasihat petronas ada kene mengena ngan harga minyak naik.ni lagi bodo teramat dari lembu.lembu pn xmau campoq ngan org mcm hang.

mcm Tun ckp la pasai minyak.sepatutnya kerajaan piki jalan nak membantu rakyat.kenaikan harga minyak bukan baru baru ni saja.time Tun dlo pn minyak naik mcm roket tp ada gak plan Tun nk mengurangkan beban rakyat.ni baru berkhidmat utk rakyat.klo kita xboleh 'pull down' harga minyak, kita sepatutnya 'raise up' ekonomi. tu saja cara.mcm pepatah 'if cant beat them, join them'.minyak takkan kekal harga.bekalan minyak dunia pn da kurang.

dengan tindakan tarik balik subsidi minyak, duit tu pak lah nak buat apa.tak ckop lg ka la ni.duit tu banyak tu.ble kabur mata.mesti akan 'tersesat' kt poket sapa.mesti pnya.

Tindakan demi tindakan pak lah mencerminkan yang dia mmg tak boleh bersaing dengan ketua-ketua dunia yang lain.patutla Tun sroh turun.sekarang lg jelas kredibiliti pak lah yang kurang berdaya saing.

kepada rakyat Malaysia, jgnla dok merungut sj harga minyak naik.la ni da ada ancaman global warming.ni la masa hampa nak kurangkan penggunaan minyak.

pak lah sroh ubah cara hidup. sepatutnya pak lah upgrade sebetol betol upgrade public transpot sampai org da tak mau pakai kereta mcm yg terjadi kt melbourne.tu sepatutnya duit subsidi minyak digunakan dan yg tu jugak la janji lama.tp apa yg jadi.komuter masih lagi sampai lambat setengah jam dari jadual yg ditetapkan.

Ni semua dugaan. dugaan dari Tuhan nk tgk hamba dia ni mcm mana perangai. dari merungut baiklah guna tenaga tu utk berfikir cari jalan utk tangani masalah ni.

Salam,
Hazman

Aza Aje said...

ASSALAMUALAIKUM TUN...
NAMPAKNYA RAKYAT SANGAT2 MENGHARAPKAN TUN MEMBANTU NASIB KAMI YANG DAH TAK KERUAN NI. APA KATA TUN BUAT PARTI BARU...

Kamarul said...

Kepada semua rakyat Malaysia,

Buat ape la kita complain pasal harga minyak kat blog Tun ni.. bukannya Tun yang naikkan.. Lagipun, kalau bising2 pun, bukannya diorang turunkan balik harga minyak esok lusa..

Macam YB DSAAB kata dulu, lawan dan buktikan di peti undi..

So, kita sama2 la buktikan kat peti undi PRU13 nanti.. kalau YB DSAAB nak buat PRU13 bulan depan lagiiiii bagus...

Mari kita lihat siapa yang kena...

Tun, semoga panjang umur.

chico said...

Salam Tun,

Hari ini saya ada terbaca article dari akhbar keadilan Bil 136 (4-18jun), bahawa kerajaan PR akan menurunkan harga minyak sekiranya mereka dapat memegang tampuk pemerintahan negara.

Kenyataan ini dibuat oleh Ketua Umum parti keadilan ANWAR IBRAHIM sendiri.

Memandangkan Tun pernah menduduki kerusi teratas negara selama 22tahun, Saya minta jasabaik Tun untuk memberi komen apakah rasionalnya kenyataan itu dan bolehkah direalisasikan sebagaimana yang di ungkapkan.

antimamak said...

Kepada penyokong penyokong Chedet:

Akibat dari kenaikan minyak petrol, minyak diesel, minyak tanah...letrik, maka bagi pihak mamak ingin menuntut kenaikan harga roti canai, nasi kandar, roti plata, teh tarik, dan segala segala makanan dikedai mamak. adakah penyokong blog chedet setuju??

Begitu juga bagi tambang tongkang dari semenanjung Malaysia ke India Kerala akan diistiharkan kemudian hari.

Semakin hari, kesemua barang akan naik secara mendadak, diharap pihak penyokong penyokong Chedet patut lah memahami kegawatan ekonomi dunia sedang malandai Malaysia.

Begitu juga haruslah faham, kali ini bukanlah lagi serangan SORO tetapi serangan minyak mentah.
Dan diharapkan penyokong chedet janganlah kerana kenaikan harga roti canai sehingga membawa demontrasi di mana mana pepenjuru Malaysia.

Tun, selaku penasihat Petronas, akibat dari kenaikan minyak petrol, tak kan lah Tun tak bersubahat dengan BN?? atau BN enggan menerima nasihat dari TUN, jika lah Tun buat diam saja, maka ini bermakna Tun makan gaji buta dari Petronas, ini juga tidak adil tehadap rakyat. setuju dak??

Harap Tun membongkar rahsia sakali lagi.

rba said...

Kalau org yg tak mengenal TUN, mereka akan fikir cara TUN cakap tu adakalanya seperti yang diucapkan, namun, TUN sebenarnya berkias dan berseloroh sebaliknya.

Kepada sesiapa yg baru nak belajar komen kat sini ttg tulisan TUN ni, harap belajar mengenal cara TUN terlebih dahulu.

The Eugenist said...

Salam Tun..

Pembangkang sekarang, sayangkan Pak Lah.

Bagi mereka, sayang kalau Pak Lah jatuh atau dijatuhkan. Ini kerana, jika Pak Lah jatuh atau djatuhkan, maka sudah tiada lagi "punchin bag" untuk mereka.

Tun,

Setiap yang naik pasti akan jatuh. Itu hukum alam. Samada dianya jatuh mendadak atau dijatuhkan, itu persoalan kedua.

HESMEL FAZNEE FAISAL

Observeman said...

I salute you TDM.........

Observeman said...

I salute you TDM.............

HeroTamil said...

Salam sejahtera buat TUN sekeluarga,

Yep..... Makin cerah lah masadepan UMNO PRU ke 13 nanti.

Termasuk lah dgn kenaikan harga minyak nie.

Lebih lebih lagi dgn kenyataan Menteri Naikkan Harga Barang tu.
He just like Dollah Hadhari has all lost the sense of reality.

Naik harga minyak nie dia duk ingat tak memberi kesan kepada perkara lain ka?? Dia org ingat pembekal hantar barang tu...Pengangkutan pakai air liur ka??

La...
They have given us all the
"Ubah lah cara hidup, guna alternatif lain"
Hmmmm.... minyak nie ada alternatif ka... boleh guna air ke??
,"harga kita lebih murah di bandingkan dgn negara lain"
Hmmmm.... nak buat sampai sama ker??

APA yang belum cakap ialah
"Ulat dalam Batu pun boleh hidup."

Aaahhhh....
WE do miss you TUN!!

ainas said...

Tujuan yang baik tidak menghalalkan jenayah. Ada satu cerita di tempat saya. Dia orang kuat PAS. Kerja sama tempat dgn saya. Rupanya dia dok buat kerja kat tempat kerja. Curi kabel dan bagi security pening kepala. Duit curi buat biaya parti akhirnya security dapat tahu terus kena berhenti. padan muka.
Pasal Karpal tu biasalah. Dia memang sokng. PM tentu bangga sebab belum ada dalam sejarah pembangkang sokong parti lawan. Maklumlah dia kan budak di luar pagar. Jadi dia tak faham makna 'SOKONG MEMBAWA REBAH'

sifu-sifulan said...

Pedas macam cabai! Tun memang harimau tak mudah hilang taring, semoga intipati kata-kata Tun dapat difahami ahli-ahli UMNO yang leka.

Mohd Nadzri Kamsin said...

Niat yang baik tidak menghalalkan perbuatan yang keji.

Unknown said...

Sorry Tun sebab saya nak komen tentang komen PJ dan Antimamak:

To PJ:

You said: "You have no appreciation for people's good work! " - you must follow your own advice.."bikin kena serupa cakap". One question: What good have you done to Malaysia?

To Antimamak: It is so obvious what kind of mentality you possess. At least Tun M succeeded in getting your attention. "Taklah gagal semua kan?"

Dearest Tun M,
Keep up your good work. May Allah bless you and family. I support you all the way because only you can make a difference.

Reformation said...

Tun,

Appreaciate you can express your views on the oil price hike..

Many thanks. Good day sir

MP-KedaiKopi said...

Dear Tun,
Tindakan terhadap Zaid Ibrahim hanya utk mengabui rakyat dan meng-
halalkan tindakan terhadap Mukhriz.Dari apa yang tersurat, ia akan kelihatan spt ini "wah, betapa adilnya kerajaan sekarang.
orang yang mempertahankan PM pun kena ambil tindakan". Nanti apabila tindakan diambil terhadap Mukhriz, rakyat akan melihatnya sebagai sesuatu yang amat adil dan patut.
Zaid yang sebelum dilantik sebagai
menteri, adalah pengkritik kuat
PM yang kini selepas dilantik
sebagai menteri, menjadi pengampu
yang paling kuat, akhirnya akan terlepas dari sebarang tindakan drastik,menakala Mukhriz akan menjadi korban. Inilah sebenarnya yang tersirat.

tbpin said...

U have a strong ground

SiR KinG TiGeR said...

Bloggers

Kalau semua bersetuju dan bersatu :
Mulakan langkah langkah ini .

Jangan bawa kenderaan sendiri. Naik bas, LRT, naik taxi mahal !

Gunakan PETRONAS sahaja.Pasti Shell,BP,ESSO dll akan turun harga

Jangan keluar malam, duduk rumah
Kalau keluar pakai minyak. Cuba sebulan sahaja dulu.

Semua Jangan pergi kerja 2 hari berturutturut serentak.

Beli apa yang patut, ala kadar alas perut

Mintak permit, semua tunjuk emosi dan perasaan depan Parlimen, Jalan Raya, Stadium dll

Lemahkan semua jentera pentadbiran
Kerajaan,sewasta dll. Mini mogok

Sanggup ? Tapi di Malaysia ni orang tak mahu bersatu !

Sebab tak ada perjuang yang macam Mahathir !

Aku tak mau bagi tau apa akan
jadi, tapi kita semua akan lebih selesa dan bahagia dimasa akan datang

TAK PERCAYA ?

DatOK ZeQ
Kelana Jaya, Selangor

P.S Hari ni aku dah tak bawak kereta, biar cuba cuba dulu

SiR KinG TiGeR said...

Bloggers

Kalau semua bersetuju dan bersatu :
Mulakan langkah langkah ini .

Jangan bawa kenderaan sendiri. Naik bas, LRT, naik taxi mahal !

Gunakan PETRONAS sahaja.Pasti Shell,BP,ESSO dll akan turun harga

Jangan keluar malam, duduk rumah
Kalau keluar pakai minyak. Cuba sebulan sahaja dulu.

Semua Jangan pergi kerja 2 hari berturutturut serentak.

Beli apa yang patut, ala kadar alas perut

Mintak permit, semua tunjuk emosi dan perasaan depan Parlimen, Jalan Raya, Stadium dll

Lemahkan semua jentera pentadbiran
Kerajaan,sewasta dll. Mini mogok

Sanggup ? Tapi di Malaysia ni orang tak mahu bersatu !

Sebab tak ada perjuang yang macam Mahathir !

Aku tak mau bagi tau apa akan
jadi, tapi kita semua akan lebih selesa dan bahagia dimasa akan datang

TAK PERCAYA ?

DatOK ZeQ
Kelana Jaya, Selangor

P.S Hari ni aku dah tak bawak kereta, biar cuba cuba dulu

«Oldest ‹Older   201 – 400 of 448   Newer› Newest»