Tuesday, June 17, 2008

Abdullah dan Najib


1. Kita di beritahu oleh Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi bahawa dia dan Dato Seri Najib Tun Razak telah bersetuju dengan peralihan kuasa. Tetapi tidak pula disebut bila tarikh itu.

2. Najib pula berkata dia mahu kuasa (Presiden UMNO dan Perdana Menteri) diserah kepadanya diwaktu parti dan Kerajaan berada dalam keadaan sihat walafiat sepertimana yang kononnya pengganti Presiden dan Perdana Menteri dahulu semuanya menerima peralihan kuasa apabila parti dan Kerajaan sudah dipulihkan dan berada dalam keadaan sihat.

3. Sebenarnya semasa saya mengambilalih daripada Tun Hussein Onn ekonomi negara sedang merosot. Sebab itu langkah pertama yang diambil oleh saya ialah memotong gaji Menteri, Timbalan Menteri dan pegawai tinggi sebanyak 10%.

4. Saya mengambil masa hampir tiga tahun untuk pulih semula ekonomi negara.

5. Keadaan UMNO pun lebih kurang sahaja. Tidak lama selepas itu Timbalan saya letak jawatan dan mencabar saya.

6. Tunku Abdul Rahman dan Tun Razak juga mengambilalih parti dan Kerajaan semasa keadaan tidak begitu sihat; Tunku selepas Dato Onn Jaafar keluar dari UMNO dan Tun Razak setelah rusuhan kaum berlaku dan Perikatan tidak bermaya.

7. Harapan Najib dia hanya akan terima jawatan Presiden dan Perdana Menteri di atas talam perak (silver platter) adalah alasan supaya dia tidak perlu bertanding pada Disember ini untuk jawatan Presiden. Mengetahui sifat suka senang Dato Seri Najib, Dato Seri Abdullah telah janji untuk melepas kuasa pada tarikh yang tidak ditentukan. Sekaligus Dato Seri Abdullah berjaya untuk melenyapkan kemungkinan dia akan dicabar oleh Dato Seri Najib. Dia (Abdullah) akan menang tanpa bertanding Disember ini. Dengan itu dia akan dakwa bahawa seluruh UMNO menyokong kepimpinannya. Oleh itu tidak ada sebab dia patut letak jawatan.

8. Jika setelah kalah teruk di lima buah negeri dan satu wilayah dia masih dakwa dia menang, mustahil apabila menang tanpa bertanding jawatan Presiden dia akan letak jawatan. Dia akan melegakan hati UMNO dengan berjanji dia akan kerja kuat untuk pulihkan semula UMNO dan Barisan Nasional dan selepas itu dia akan serah kuasa pada Dato Seri Najib.

9. Saya percaya diwaktu ini ramai orang Dato Seri Najib sedang menentukan berapa ramai bahagian yang akan mencalonkan Dato Seri Najib. Dengan kenyataan Dato Seri Abdullah orang Dato Seri Najib akan dapati banyak bahagian-bahagian yang tidak lagi akan calon Dato Seri Najib. Tanpa mendapat 60 pencalonan Dato Seri Najib tidak akan isytihar kesanggupannya untuk bertanding. Kalau dapat pun dia tidak akan berani mencabar kepimpinan Dato Seri Abdullah selepas janji yang dibuat oleh Abdullah.

10. Bilakah kita akan tahu hasil usaha pemulihan UMNO oleh Dato Seri Abdullah? Kita akan tahu dalam Pilihanraya Umum ke-13.

11. Saya percaya kali ini UMNO dan Barisan Nasional akan hancur langsung. Dato Seri Abdullah tidak akan jadi Perdana Menteri dan dianya tidak akan dapat serahkan jawatan Perdana Menteri kepada mantan Timbalannya, Dato Seri Najib Tun Razak.

12. Saya bukan nujum dan saya tidak dapat teka apa yang akan berlaku lima tahun dari sekarang. Tetapi saya boleh ramal memandangkan prestasi buruk UMNO dan Barisan Nasional dalam Pilihanraya Umum ke-12 dibawah pimpinan UMNO Dato Seri Abdullah Badawi yang di pengaruhi oleh anak dan menantunya. Selain daripada memberi gula-gula kepada Bahagian dan Cawangan, dan berbillion Ringgit kepada Sabah dan Sarawak tidak ada usaha yang menepati kehendak dan mesej pengundi dalam Pilihanraya Umum ke-12. Hanya dengan meletak jawatan barulah Dato Seri Abdullah dapat pulih UMNO dan prestasi Kerajaan Malaysia. Tetapi ini tidak sanggup dibuat oleh Dato Seri Abdullah. Oleh itu tidak ada harapan yang UMNO akan dipulihkan dan Dato Seri Najib menjadi Perdana Menteri.

13. Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Dato Seri Rais Yatim akan terkapa-kapa tidak tahu nak buat apa. Apakah Tan Sri Muhyiddin akan bertanding Timbalan melawan Dato Seri Najib atau bertanding Presiden melawan Dato Seri Abdullah? Apakah jawatan yang hendak ditandingi oleh Dato Seri Rais?

14. Sesungguhnya dengan pengisytiharan persefahaman antara dirinya dengan Dato Seri Najib, Dato Seri Abdullah telah berjaya mematahkan segala cabaran terhadap dirinya. Disember ini Dato Seri Abdullah tetap menang tanpa bertanding.

576 comments:

«Oldest   ‹Older   201 – 400 of 576   Newer›   Newest»
MyFareestylus said...

kalaulah Tun masih berkuasa.. rakyat Malaysia takkan sebegini huru hara.. Tun, baliklah kepangkuan UMNO dan jadi PM semula!

Reza aljunaid Post said...

Saya amat bersetuju dengan analisa Tun itu. Abdullah telah berjaya mematahkan cubaan untuk menggulingkannya dengan membuat persefahaman peralihan kuasa dengan Najib.

Pak Lah sudah berjaya menutup mulut penyokong Najib. Jadinya, penyokong Najib sedang khayallah ni. Tak payah susah-susah lagi dah.Post dalam tangan. Pasal Pak Lah dah janji.

Tapi..Datuk Najib..mesti faham betul-betul. Pak Lah bukan sebodoh itu. Mana mungkin dia sanggup biarkan Najib ganti tempat dia. Ini kerana Anwar tidak suka Najib. Anwar tahu rahsia Najib luar dan dalam. Pak Lah tumpang sekaki.

Maka Pak Lah dengan senangnya dapat mencucuk hidung Najib. Sekarang ni,..hidung Najib sudah ditindik oleh Pak Lah... Anytime boleh disembelih.

Kepada Datuk Seri Najib...apa guna berdarah Pahang...Pahang negeri bersultan...Penang tarak Sultan..

Saya jamin jika Datuk Najib bertanding jawatan Presiden UMNO tahun ini...insya Allah..Datuk akan menang...

Sebabnya...Datuk dilihat mempunyai cara kerja yang bergred A...semua orang tahu..guru paling suka..tentera..polis...dan saya yakin iklim ekonomi Malaysia..ekonomi Melayu..akan lebih melonjak di bawah Najib...

Jadi...apa guna masuk politik ... kalau takut dilambung ombak...Datuk masih ada masa dua tiga bulan sahaja lagi...

Jika Datuk Najib leka dengan taktik Abdullah...sedangkan Abdullah orang dah tahu kejahatannya,anak menantunya,pro Anwar,...

Kemungkinan Anwar akan tendang Najib dengan bantuan Abdullah dengan cara kotor ....Ini tidak mustahil..

Ini kerana Abdullah pada tilikan saya mempunyai sifat tamak dan sukar dijangka tembakan-tembakannya kerana sifatnya yang nampak alim di luar tapi busuk di dalam..

Tapi akhir kata...walau apapun perancangan...seluruh ahli UMNO jika bersatu boleh mengubah barisan kepimpinan UMNO...tetapi jika seluruh ahli UMNO "boleh dibeli".. suka melihat Melayu kembali dijajah...dijajah oleh kejahilan,kejumudan,rasuah,penjilat,..

Jangan terkejut jika berlaku gerakan besar-besaran ahlinya keluar dari UMNO selepas PAU bulan Disember ini nanti....kerana jijik dengan sikap pemimpin Melayu dalam UMNO...

armand said...

Tun
Usah gentar dgn kritikan pemimpin UMNO+BN sekarang..depa la dah ketaq dgn Tun especially KJ..Saya harap Tun teruskan kritikan biar rakyat buka mata yg selama ini ditutup oleh Pak Lah..
Saya tgk yg mampu pimpin UMNO+Bn adalah anak Tun sendiri, Datuk Mukhriz..

Waris said...

Saya ingin bertanya Tun kebenaran kenyataan dibawah ini, dimana seorang sahabat email kepada saya semalam. Apakah benar kenyataan ini berkaitan isu khairi dan Pejabat Pos Malaysia :


Untuk kenaikan harga minyak kali ini. Penstrukturan subsidi yg dibayar menggunakan wang pos. Tahukah anda, Pos Malaysia adalah milik ECM-LIBRA, dan ECM-Libra adalah milik Khairi Jamaluddin menantu Pak Lah. Perancang strategik Pak Lah dari tingkat 4.

Bayangkan duit yg masuk ke dalam poket Khairy, setiap RM10 yg dibayar sbg subsidi.. 10 sen akan masuk ke poket sebagai komisen wang pos. Maknanya ada 6 juta kenderaan di malaysia dan setiap kenderaan akan dapat subsidi Rm 620, iaitu RM 6.20 komisen kepada Khairi. Untuk setiap kenderaan RM 6.20 X 6 Juta kenderaan = RM 37 200 000 setiap tahun.

Itu tidak termasuk bayaran setiap bulan terhadap VESEL dan Nelayan, juga menggunakan wang pos.

" Bayaran tunai sebanyak RM200 setiap bulan bagi setiap pemilik dan pekerja vesel rakyat Malaysia yang berdaftar dengan Jabatan Perikanan. Bayaran insentif kepada pemilik vesel pada kadar 10 sen sekilogram hasil tangkapan ikan yang didaratkan oleh vesel perikanan berdaftar di pusat pendaratan ikan di dalam negara. "Pembayaran akan diuruskan oleh Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia . Kabinet juga telah memutuskan pengusaha bot penumpang sungai akan diberi bayaran tunai sebanyak 10 sen seliter berdasarkan kuota yang diluluskan," kata Abdullah."

Figure2 di atas tidak termasuk "Berapa bilion wang kerajaan akan menjadi simpanan tetap di Pos Malaysia dan berapa untung Pos Malaysia memperniagakan wang itu dengan keuntungan yang didepositkan ke tempat lain."

Sada said...

Tun.
Saya rasa Pak Lah dan Najib sudah di benci oleh kebanyakkan rakyat malaysia.

Loh said...

PM AAB and DPM Najib have agreed among themselves to hand power from one to the other, and on the timing of AAB’s choice. If it is about the position of the PM post, it might be presumptuous. Firstly, the King has to agree that Najib would be accepted as PM by other BN member parties. Secondly, DSAI could very well be taking over as the PM comes September. Well, the two of them can talk all they wish. The talk might be a boost to the confidence that BN would remain the government through the UMNO election in December.

PM AAB can only hand over UMNO presidency to Najib when he is returned, possibly unopposed. If Najib declares that he would stand against AAB, then UMNO election would be free for all. Why should Muhyiddin Yassin go for the position of deputy when he could directly try for the top position? Tengku Razeileigh is a permanent candidate for UMNO presidency, and he would definitely go for it again. Najib might appear strong but there is always a risk in voting, just like TDM only scraped through with a majority of 43 votes in 1987. That too was when the election created history to have the voting temporarily halted for lunch and continue into the afternoon. (It was rumored that that allowed time for last minute horse trading. Since then TDM changed the UMNO election with quota qualification and bonus votes and back to quota again. Yet, when TDM is no longer in the race, or is not an incumbent, he wants the system changed.) If Najib declares that he stands against AAB, he will have to kowtow first to TDM for support, and yet he might still lose. Even if he won, he would have to be TDM’s puppet which AAB was not willing. By doing nothing, he is secure in his position as Deputy alternating as PM in fact though not in name, which allows him to claim credits and at the same time allow others to pass the blame to AAB where appropriate. He is in a win-win position doing nothing.

Why should TDM be concerned that Najib is not taking action to challenge AAB? Is it because TDM cares more for national interests than for Najib’s interest? TDM said that Malaysia was lucky for not be like Singapore now. Singaporeans have higher per capita income, higher standard of living, and lower crime rate. Was Malaysia lucky for not being like Singapore or was it because of the way Malaysia had been governed with corruption, cronyism and nepotism that we have not been able to attain the economic development of Singapore despite the abundance in our natural resources? TDM therefore had no concept of national interest.

TDM wants Najib to fight AAB in December for his own battle. He hates AAB, and the son-in-law. He wants Najib to be dependant on his counsel so that his son can move to be the DPM in waiting. When a new comer jumps queue to right behind Najib with Najib agreement, are those in the queue willing to wait it out?

mama said...

aku tetap tak percaya kepada semua yang jadi YB tu...dah banyak nampak depan mata, mereka hanya nak isi poket masing2...yang bikin aku meluat, anak bini termasuk drebarnya sekali bukan main sombong lagi! Padahal waktu nak pilihan raya bukan main lembut gigi dari lidah, tapi bila dah jadi YB, mak ooiii...macamlah dia orang ni manusia paling mulia!!!pggg dahhhhh!!!!

dospenang said...

Salam,

Kepada Edy yg posted comments 17/06/2008 pukul 1.47pm, saya harap anda bersikap lebih terbuka dan baca mesej ini,anda tulis....


'Demi Malaysia, demi melayu dan demi syiar Islam, saya cabar Tun untuk mengakui bahawa Anwar adalah pengganti yang terbaik dalam mengagungkan agenda Melayu, memartabatkan Melayu dalam negara sekurang-kurangnya, melepaskan rakyat dari cengkaman kesengsaraan...........'


1.Pernahkah anda tahu Anwar telah membuat keputusan utk membuat pinjaman drpd IMF yang diterajui Yahudi ketika Malaysia gawat pada tahun 1997-98(ketika itu Menteri Kewangan)?

2.Pernahkah anda tahu tindakan Anwar itu menunjukkan dia ingin menjual Malaysia kepada Yahudi?

3.Pernahkah anda tahu Anwar pernah berjumpa PAUL WOLFOWITZ, neo-konsevatif Yahudi yang menjadi arkitek perang di Iraq(juga pengerusi IMF sekarang) untuk mendapat sokongan supaya beliau dapat menjadi PM Malaysia?(video ada di Youtube- Angkara Yahudi di M'sia)

4.Pernahkah anda tahu Anwar pernah mengatakan tiada social justification di Malaysia dalam satu wawancara secara langsung di Indonesia juga memburukkan Malaysia yang ditonton puluhan juta rakyat Indonesia?(video ada dalam Youtube)

5.Anwar juga menyokong Indonesia dengan mengatakan kes kekejaman Nirmala Bonat biasa berlaku di malaysia seolah-olah rakyat Malaysia suka mendera sedangkan banyak jenayah dilakukan rakyat Indonesia di Malaysia?

6.Pernahkah anda tahu Anwar menyokong Hindraf yang mengatakan berlaku penghapusan etnik Hindu di Malaysia sepertimana rakyat Bosnia ketika disbunuh Serbia.

7.Pernahkah anda tahu Anwar pernah berusaha menjatuhkan TUN semasa dia menjadi TPM dengan merancang Pemilihan Agung UMNO sebagai medan terakhir TUN tumbang jawatan Presiden?

Berfikir sebelum bercakap atau menulis ...

Banyakkan membaca atau carilah bukti sebelum limpahkan idea yang tiada membawa manfaat,

Video menunjukkan pengakuan TUN yang Anwar tidak bersalah telah diedit. TUN telah mengakui hal tersebut semasa temubual bersama wartawan ketika TUN berkempen untuk Mukhriz di Jerlun pada PRU 12.(lihat Youtube-taip Bongkar Putar Belit 'Video Pengakuan Mahathir Zalimi Anwar' ada link ke website dan article untuk di baca)

Wasalam....

dospenang said...

Salam Tun,

1st of all, regarding govmnt decision to give rebate to the vehicle owners, i am not agree with such action.

2.What is the point of taking our money and them give them back?
Why don't gov. just cut the part of subsidies by incresing oil prices to 20%-30% instead of 40%-60%?

3.The point is,every single goods,products and services have now start to increase in minumum up to 50% and will get much higher in near future. Why dont they just increase oil prices by 20%-30% and the result will be increase in goods products and services to 30% only.

4.Eventough you get rebate today but then you will get much more pain the day after this. Assume previously your expenses is RM15person/day(daily expenses-foods and oil consumption) for motorists. Today in average you have to pay RM22 per day. In a year your expenses would be RM 8030(RM22 X 365 days). In previous you expenses only RM5475peryear(RM15 X 365 days).

5. OK. You get rebate RM150. RM5475+ RM150 = RM5625. You will still loses RM2405(RM8030-RM5625)peryear or RM46.25 perweek.These calculation doesnt includes your insurance policy, rental, loan payment, entertainment and etc.

6. And yet how about the poor who even can not owned a vehicle. They also suffered impact from inflation. They did not accept rebate or anything to assist them surviving their life. The main idea is that rebate didnt covers public at all especially the poor.

6. You, peoples from government only predicts that oil prices will jump to USD200 by the end of 2008.
How can your speculation is use to burden public without taken any measure or possibly best action to help the people.

7. Why dont you called a special meetings which includes NGO's, opposition party, government bodies, oil analysyt, economy specialist,intellectual person and TUN DR.M to get down to the business. We can come out with best solution to faces all these problems.

8. The next is how can government decide to reduce expenses including small projects for small contractors and even to delay important mega projects in a deflation crisis. It was reverse than economy theory taught to handle deflation crisis. Deflation crisis means opportunity for govmnt to do lot expenses in projects. Our govmnt still have lots of money.Instead they make a huge wrong decision to worsen the crisis with making inflation much deeper worst.

9. Hope the leadership from all parties will see this. It was too late for the government headed by Pak Lah today because they have started all this. However I would still agree with TUN that,it is time for the person who has approved all the policies to be blamed on and to step down first to prevent any wrong decision making in future that would affect us.

10. Last but not least, eventough I can not be the first one to reply on this matters, but it will still published on the 1st page.

Wasalam..

Unknown said...

Tun,

I find it amusing that UMNO still thinks that Najib will be it's savior, if only he could oust Badawi.

Do they not see that he is the current deputy Prime Minister? That all decisions taken by Badawi is with his consent, silent or otherwise?

Will John McCain change the face of America? No! He will pursue Bush's policies. Perhaps with greater intensity.

Najib has his own cronies and will continue the tradition of UMNO. The tradition that will cause its loss in the next elections.

So, Tun, continue your war of attrition against UMNO, for the opposition will win either way. Your win is their win. Badawi's win is also their win. Either way the outcome will be in their favour. Such is KARMA

Unknown said...

it seems that to u all u did is correct ....how forgetful or thick skin......don't you remember that UMNO or rather the whole Malaysia is in current state is due to yr policies ? yr racist policy,DEB, cronism, corruption ect...all yr fault !!

mn said...

A.kum YBhg Tun,

1. Ya Rabbi kau orang ni...?

2. Tak habis-habis beri komen 'membodek'?

3. Sampai bila kau orang ni nak berubah ??

http://sukj.blogspot.com

Festive Hampers said...

Assalamualaikum Tun

Firstly, congratulations for hitting 2 million in such a short while.
Your comment makes me wonder what is actually UMNO's mission in the next 4 years.
Reading comments by Citizen X in the Malay Mail makes me wonder even more what happen to the Economic Planning Unit.
Comments by the senator to moonlighting makes me wonder more of the concept of work life balance.
I guess everybody now must go back to basic in every aspects, gets the fundamentals correct.

Moga Allah panjang umur Tun dan sihat selalu

Shikhin Ishak said...

sy bangga ada PM yg mahu bersusah payah mau merasai kesusahan rakyat nya..dengan berani memotong elaun menteri2 nya..apa kata mereka nanti..tp PM yg saya kagumi memang berani dan cekal orang nya..(sambil meludah muka Pak Lah di dalam hati sahaja ptuiih..!!!)

Obefiend Weiland said...

dear sir

when will you start putting swatikas and SS flags on your blog

you are alreday a racist. why stop there?

sincerely

Goebbels

Rossi said...

Dear Tun,

Interesting analysis.

Najib, knowing him, will take the path of least resistance; to his understanding that given time (and some ssss kissing), the PM job will be his and why rush to it.

I agree with TUN that the arrangement between Najib and AAB will only benefit AAB.

Najib, in this case, did not understand that time is no longer on his side. Now or never.

Or perhap Tun can suggest another candidate, who can gather sufficient grassroot supports, to challenge AAB?

All my support to TUN.

p/s- To Antimamak - apa yang hang merapu ni labu oiii.....

Iskandar PT said...

tumpang tersenyum bersama.

Anak_Parit

arin said...

Tun,
Your weakness is that you trust people at "face value". Perhaps it is the inherent "belas kasihan" and "membalas budi" traits you possess. As a result you had an aide who was a KGB spy, a bunch of Ministers who are nimpcompooh and acquaintances who took advantage of you.
Picking Abdullah as your successor was your greatest failure . Do not repeat by promoting Najib( just because you are indebted to his late father?). Common lay people do not like him. They know who his wife is, and the ministries that he has handled had controversies. Let UMNO members make their choice.
I have always voted for BN since 1975, because of its leadership. But last election I did not vote at all because the BN top leader is a traitor to the country.
I am not a party man. I believe ninety percent of the people who join UMNO are for personal agenda.That is why there are partisan and they fight for positions. Only the ten percent are for the country common good.
As an outsider, I feel Muhyidin Yassin is capable to lead UMNO and Rais Yatim his deputy. His only weakness, I believe is his personal stature. But I believe Rais can make up for that in dealing with foreign governments

shiro said...

The government now is corrupted [plus the opposition now is getting the upper hand and beginning to 'terrorise'. I hope things would not get worse than it is now.

I somehow think that the announcement that Pak Lah made is somehow just an act or cowardice. I am not sure whether he can change or not, but, to be safe, I agree with Tun - Pak Lah should resign.

And also I think the Minister line up needs to be remade. Ministers that are trying to get power and influence should just be sacked.

encikdanger said...

tun ni pandai la...tabik sejuta kali tunnn....

truth? said...

Tun,
Saya cadangkan Tun wujudkan kesepakatan beberapa pemimpin UMNO yang Tun rasakan boleh pulih dan kuatkan UMNO kembali supaya mereka bertanding merebut jawatan-jawatan penting dalam UMNO. Jika NajibRazak masih tidak berani bertanding Presiden dek kerana tidak mahu mengambil risiko, maka biarlah beberapa nama lama spt Ku Li, Muhyidin Yasin, Ali Rustam atau pemimpin muda lain spt Mukhriz, MP Lumut atau lain-lain pemimpin pelapis. Bagi saya biarlah ada pemimpin yg berani mencabar Pak Lah. Berkenaan dgn Najib, jika nawaitu nya betul utk memperkukuhkan parti dan membantu akarumbi ahli(rakyat bawahan), maka tak perlulah beliau berselindung dgn pelbagai alasan. Bangunlah Najib. Anda adalah pemimpin terkanan yg patut maju ke hadapan menyelamatkan UMNO dan menstukturkan pembangunan negara spt ayahanda anda yg banyak sekali berjasa tidak penatlelah membantu rakyat.Anda patut bersama Rais, Muhyidin, Mukhriz atau sesiapa saja pemimpin lain bersatu. Pulihkan semula UMNO dan negara. Spt ayahanda anda, beliau berani melaksana dasar-dasar ekstrim lagi bijak selepas 13 Mei. Kenapa anda tak boleh. Anda juga telah lama berkhidmat rapat dgn Tun dan tahu selokbelok idea, pemikiran dan sistem pemerintahannya. Anda sepatutnya tahu ketidakpuasan banyak rakyat amnya dan ahli UMNO khususnya ketika buat post mortem PR12. Tentu ketika itu ada yg cadangkan anda bertanding Presiden. Malah harapan lebih besar lagi ketika ini di mana satu demi satu kputusan PakLah dalam pentadbiran kerajaan mengecewakan rakyat. Rakyat merintih tiada siapa yng tahu dan ambil peduli. Adakah anda pemimpin seperti itu?Mungkin niat Pak Lah utk bantu rakyat tapi strateginya jangkal dan tak bijak meramalkan situasi masa depan. Bukannya anda menentangnya kerana beliau musuh anda tetapi menentangnya untuk memulihkan keadaan. Ramai yg menunggu keputusan anda termasuklah pemimpin senior lain. Ingatlah, anda sebenarnya amat kuat ketika ini. Pemimpin lain spt Muhyidin terutamanya menantikan anda bertanding Presiden supaya beliau dapat mulakan langkah berganding bahu dgn anda sebagai naibpresiden, (rais, alirustam, rafidah,mukhriz) sbg naib presiden. Ketika ini jika UMNO lemah maka negarapun lemah. Inilah hakikat dan sejarahnya.Jika Tun masih kuat, maka tidaklah perlu rakyat gusar utk minta Tun kembali.Namun tun sudah lanjut umur. Maka perlulah kita berikan kesempatan kepada Tun utk berehat secara fizikalnya. Namun pemikirannya, Mahathirism nya, keupayaannya meramal dan bijak melangkah strategi perlulah kita gunakan sebaiknya. Lihat sajalah idea, pemikiran dan komennya di blog ini. Maka, pemimpin kini dan akan datang perlu bijak meletakkan Tun di tempat yg sebaiknya sebagai penasihatutama kerajaan sptmana LeeKuanYew.Jgnlah spt hari ini. Good governance lah, kerajaan yng prudent lah. Tapi ikut indeks good governance, prudent yang IMF buat. Kurangkan subsidi dan kononnya tambah perolehan kerajaan & syarikat. Jadi yg kaya bertambah kaya dan miskin bertambah miskin. Tak bolehkah kita sesekali menongkah arus spt yng Tun buat ketika kegawatan ekonomi 1998 dulu. Hai, bangunlah Najib, pemimpin yg sepatutnya di kerusi PM (spt kata Tun). Jgnlah takut tentang krisis integriti anda dan tuduhan rasuah dll kerana jika anda takut, maka seolah-oleh anda 10% mengakui apa yg dituduh, bukannya potong elaun 10% ye. Jadi fikir-fikirkanlah.

Clark Gable of Pulau Duyong said...

Dear Tun,
Thanks for the insight analysis of the whole situation.

My discussion is on DPM who is a man born with a silver spoon in his mouth and been getting everything on a silver platter.

The much dreamt post of PM for DSNTR (DPM) might not be his afterall.
The way i see things now is liking the situation to one whose testicular appendage has been grabbed and expected to utter words in agreement to whomever is in the possession of his genetic storage organ.

The destiny is not his to choose anymore...given to what he is used to ,the easiest,safest and cheapest(without political casualties) is his usual expected choice.

He is,sorry to dissapoint you Tun,is not the prodigal son that going to save us all.

DSNTR has many weak spots which PL and Khairy used to their benefits.

His Generals has been weakened one by one....the longer he wait the less number it would be.When rakyat are hungry your family history and bragging right is of no significance as proven by Nepalese King with 500 years of history.His (DSNTR)generals wont be able to command hungry soldiers anymore.

!. The exminister who grabbed someone's bum (not his fault as the anatomical structure is meant for him to grab afterall),had left his side flank expose to attack.He is now a redundant general with many collection of medallion that 'senget' the shoulder but cant do any more work....too stupid for his own good.Alas...you cant expect this general to be any different from one he is answerable to.

2. His close friend in Sg Buloh shall sing like canary on drop of the hat,should PL/ Khairy want him to ,given that the noose seem to get tighther day by day...life is still dearer than loyalty.

3. He is seen as someone who is seem to be under Queen (not the rock group of Freddy Mercury..i love them) control.In few moments of stupidity during an interview in TELL magazine,which has the Queen as the front cover picture...she was waxing lyrical about her importance in decision making that affect the country.I read it and awed at her intelligence quotient much like I was awed at Emperor Mobasa telling english reporter of his grand golden throne. In short she is as displaced from rakyat as Mary Antionnete was.

The elegance and dignified way of Toh Puan Dr Siti Hasmah is unachieavble to her..its all in upbringing they say.She can only grow to certain height of dignified way and nothing more...(this is of course not to refer to any latitudally challenge individuals in any way)

4. DSNTR himself ,coming from a very privillage background ,with brothers in millionaire stratostrophic level of abundance seem far removed from rakyat in this trying time."I feel the pain of rakyat" coming from him to average rakyat seem like :

A.Mr Cassanova telling a woman that he love her till death do he part....an utter nonsense that no one would believe except for Mr Dick.

B. That Mongolia is name of an icecream.....taking us all for a ride.

In short he has failed you in every way so your strong believe in him being the saviour of the nation ,is totally wrong.

So lament not in his failing to you.
You,my dear Tun had given him the best of everything any grateful person would do,even late father,if he were alive,would be more than thankful to you.

He was an orphan once,you took him under your wing when he was a toddler in politic,walked him in hand thru the chicane of political jungle and shielded him through the barrage of attack when he misbehaved and for that no one faulted you.
Its now time to let him go ,if he failed you...his failure now as an adult is his own doing ...you cant blame yourself for that.


You can bring a donkey to the stream but you cant force the donkey to drink.(Note: Classical saying normally refer to horses but donkey is more apt in currnt situation...and the donkey is not in any way in reference to living person in discussion)

In summary this pretender to the throne in the form of DSNTR is liken to someone who has all the backing of the whole army (not literally) to dispose the Senile, Naked (he has no army to talk of)Emperor ,his soldiers armed ,rearing and ready to go but.... lo behold DSNTR found out today his 'teloq'(this is to the reference of egg in everday usage) are not there in plce, so he told his army to hold on to their horses.

"He is Not Bargaining Fr Position of POWER !!!!!"

xxx said...

saya sangat bersetuju dgn TUN.
mengapa ...... masih belum sedar rakyat tidak menyakong tp masih lg mentadbir?

jika sayang pada rakyat dan BANGSA patut mengundur dirikan diri.

i always support you TUN !

Iskandar PT said...

Salam Tun,

Dato kadir Jasin menulis dalam blog beliau tentang sindrom 'koro'. Setelah membaca, saya tersenyum sendiri kerana sindrom 'koro' ni dah melanda UMNO. Selain sindrom 'koro' , UMNO juga mengalami sindrom AIDS iaitu kurang daya tahan penyakit, sindrom "siakap senohong" kena pada PM diikuti para kabinetnya.

Selepas PRU 13, UMNO akan alami sindrom pupus pula dan akhirnya sindrom arkib sebab dah jadi sejarah.

Anak_Parit

Mohamad Safwan Bin Jamal said...

Salam, setelah mengikuti perkembangan konflik negara kita pada hari ini, sy amat bersetuju dgn knytaan Tun bhw Insya Allah Pentadbiran kerajaan dan Umno hampir sampai di titik nota, jika Datuk seri Abdulah Ahd Bdawi tidak `STEP DOWN` dr jawatannya bahkan ia akan mengheret rakyat ke arah kehancuran ekonomi dan kehidupan..

mohd_fadzil33 said...

assallam....... tun..... wazzupppppp.......................

daniel leiberman said...

THE CLOCK IS TICKING

Expect the best, plan for the worst, and prepare to be surprised. Stop acting as if life is a rehearsal. Live this day as if it were your last. The past is over and gone. The future is not guaranteed. Don't wait until everything is just right. It will never be perfect. There will always be challenges, obstacles and less than perfect conditions. So what. Get started now. With each step you take, you will grow stronger and stronger, more and more skilled, more and more self-confident and more and more successful. To move ahead you need to believe in yourself, have conviction in your beliefs and the confidence to execute those beliefs. When the solution is simple, god is answering.

Datuk Seri Utama Dr. Rais Yatim & Tan Sri Muhyidin, the ball is now in your court.

zaki_77 said...

Tun,

Who would have thought that the 'nice guy' Abdullah and the 'clean guy' Abdullah would become such a snake and such a phoney and shameless leader who would rather sell his own mother than to save UMNO and the country from going to the wild!

Unknown said...

Yg. Bhg. Tun,

Buatlah persiapan untuk perkebumian UMNO dengan pertubuhan yang boleh menyelamatkan negara. Saya setuju yang UMNO tidak dapat diselamatkan lagi sekira DSAAB masih Presidennya dan PM selepas Disember nanti. Kemarahan rakyat terhadap beliau memang telah merebak ke UMNO sehingga mereka menyatakan UMNO itu DSSAB dan sebaliknya.

Dari segi politik, kesejahteraan Malaysia bergantung kepada susah senangnya orang-orang melayu. Selagi golongan ini tidak diutamakan dan diimbangi dengan adil selama itulah gelora akan berlaku dan bangsa-bangsa lain terutama mereka yang mengatakan golongan melayu ini “racist” juga akan turut susah. Apa nak dikata jika berada didalam kapal yang sama. Tolak ansur mesti ada jika mahukan kedamaian. Bangsa-bangsa lain tidak dianyainya apabila berkuasa dan sebagai sebuah negara mengamalkan demokrasi dimana majoriti berkuasa, melayu mesti berkuasa untuk ketenteraman Malaysia. Memecah belahkan mereka adalah perbuatan khianat yang mengundang padah dan kata-kata dusta terhadap hakikat ini membangkitkan tentangan golongan majoriti ini.

Perhebatkan kecaman dan desakan Tun terhadap DSAAB agar turun dari menjadi Presiden UMNO dan PM Malaysia kerana sememangnya kedudukan-kedudukan itu tidak adil dengan kepribadian dan kebolehan memimpin yang ada pada beliau. Sebaliknya, beliaulah yang bertanggungjawab memecah-belahkan melayu sekarang! Ini adalah perbuatan mengkhianat.

Tentang Najib saya serahkanlah kepada budibicara Tun bagaimana nak meletakan seorang yang bersekongkol dengan pengkhianat itu. Ingat, Tun pernah silap dalam hal ini.

Benedict Lim said...

Good Afternoon Tun,
Saya pun kecewa dengan Najib, dia bukan pemimpin yang berkaliber, tidak berani bersuara apabila pak lah melaksanakan program yang menyusahkan rakyat. Pemimpin yang baik, bukan baik kepada kroni mereka, tapi untuk rakyat. Rakyat hidup dalam suasana miskin tanpa mengira kaum, tapi pemimpin kita masih berseronok di sana. saya rasa mereka tidak pernah mempam minyak petrol, atau pun membeli beras dengan sendiri, oleh itu mereka tak tahu harga benda tersebut, hanya naik naik sahaja!
Semoga pemimpin yang berkaliber seperti tun akan muncur, membawa kami ke pentas dunia sekali lagi.

nic said...

bile nak jd pm blik..... we always surpport u ...

nic said...

we always waiting u back malaysia politic. (Kepala Batas ) dont make kecoh..minyak dah naik harga, apa lagi belum naik?

Unknown said...

SALAM TUN

TUN LEBIH MENGETAHUI POLITIK MALAYSIA DARI SAYA YANG BERADA DI UK.

SELEPAS BERDISKUS DENGAN TUN TEMPOH HARI DI LONDON SAYA INGIN MENCADANGKAN AGAR MUKHRIZ BERTANDING LAWAN PAK LAH

KENAPA INI TAK BOLEH BERLAKU?

BELUM CUBA BELUM TAHU..... TUN SUNGUH BERPENGARUH DAN LEGASI TUN IAITU MUHKRIZ JUGA MEMPUNYAI PENGARUH YANG BESAR SEKARANG. DAH DEKAT 2 JUTA ORANG BACA TUN PUNYA BLOG DAN MAINLY SHOW SUPPORT TO TUN.

COME ON MUHKRIZ BE LIKE JEBAT....JERIT TO PAK LAH "KALAU BERANI TURUN!!"

KALAU NAK TUNGGU NAJIB SAMPAI BILA PUN TAK TAHU...DIA TAKUT SANGAT SEBAB KES ALTANTUNYA TU...ITU JER...BASICALLY DIA DAH KENA BLACK MAIL....TUN PUN TAHU...

NautikaTimur said...

Sunday June 15, 2008

'Laser mouths' leave minister speechless

By SIRA HABIBU

ALOR STAR: Youth and Sports Minister Datuk Ismail Sabri Yaakob was left speechless at a dinner meeting after several leaders started questioning him on his call for Datuk Mokhzani Mahathir to step down as Sepang International Circuit (SIC) chairman.

The youths, most of them Umno and Belia 4B members, were at a meeting held in Sungai Petani on Friday night.

Ismail had said that it was only proper that Mohkzani relinquished his post, as he was no longer an Umno member.

Jalan Badlishah Umno Youth branch chief Ridzuan Omar questioned Ismail's authority for making such a call.

"Who are you (Ismail) to ask Datuk Mokhzani to step down? We, the 4B Youth members, had benefited tremendously from the motoring activities mooted by Datuk Mokhzani.

"What have you (Ismail) done for the youth? We have hardly heard your name until two months ago," he said.

Umno Kulim Hi-Tech branch Youth chief Faizal Mansor questioned why national Umno leaders were quick to jump every time former Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad and his son Jerlun MP Datuk Mukhriz made hard-hitting statements.

"Why don't you all listen to their constructive criticism?" he said.

Ismail left the dinner without responding to the questions.

lampu_basikal said...

Assalamualaikum Tun, ayahanda rakyat Malaysia. Saya 100% setuju dengan pendapat Tun. Saya lihat kebelakangan ini di bawah pemerintahan pak lah, timbalan perdana menteri terpaksa berikrar taat setia setiap kali apabila di tanya oleh pemberita tentang keadaan politik semasa setelah pilihanraya umum ke 12, saya kira tak kurang dari `10 kali kesemuanya ikrar taat kepada perdana menteri. Saya juga tertarik kepada pengumuman yang di buat oleh timbalan perdana menteri,
1) Jambatan bengkok akan diteruskan , selepas tiga hari balik dari luar negeri pak lah membatalkan pembinaannya.
2) Laluan double track keretapi di umumkan oleh Dato Najib, selepas tiga hari di batalkan oleh pak lah.
3) Pembinaan komplex sukan di UK yang di umumkan oleh Dato Najib, selepas tiga hari juga telah di batalkan pak lah.
4) Yang terakhir sekali ialah pengumuman larangan jualan minyak petrol dan disel kepada rakyat asing di umumkan Dato Shahril, tiga hari kemudian di tarik balik.
Atas insiden ini semua yang saya nampak ialah kita mempunyai perdana menteri tiga hari.
Tentang orang layak memegang jawatan presiden UMNO pada pandangan saya ialah Tan Sri Mahyuddin Bin Mohd Yassin dan timbalan nya ialah Dato Mustapha Muhammad, sebab nya ialah kerana mereka adalah menteri menteri yang tidak sibuk dengan mempolitikkan keadaan tetapi menteri yang bersungguh sungguh didalam menjalankan tugas mereka sebagai menteri. Kita sebagai rakyat Malaysia harus pandai menilai siapakah antara pemimpin yang betul betul bolih menjalankan tugas dan bukan nya hanya pandai cari alasan, mempersalahkan dan menghukum rakyat di atas keputusan pilihanraya yang lepas. Paklah sepatut berterima kasih kepada menantu nya kerana atas nasihat menantu nya DSAI di keluarkan dari penjara sungai buluh untuk di jadikan anjing tambatan( isu Dato Najib dikaitkan dengan pembelian kapal selam didalam pilihanraya kecil DUN Ijok), menyalak sekira nya ada desas desus Dato Najib nak mencabar kedudukan paklah. Bayangkan apabila PKR dalam tahun 2004 hanya memenangi satu kerusi parlimen dan sekarang banyak sekali kerusi dimenangi oleh PKR dalam pilihanraya 2008 termasuk juga kekalahan lima negeri dan satu wilayah. Ini lah yang dikatakan "Titah tuanku patik junjung" sehingga terpaksa berikrar berkali2 di depan kaca TV. Saya merasa hairan kerana cuma di Malaysia ini sahaja lah keadaan pelik boleh berlaku.
Semoga Allah memberkati Tun, seluruh ahli keluarga dan semua rakyat Malaysia. wasalam

geliga said...

Assalamualaikum Tun,

Politik ini memang bidang putar belit...tapi percayalah bidang ini tidak akan berjaya di alam kubur nanti...terima kasih kerana membuka mata kami rakyat Malaysia..tetapi pendapat saya Tun yang bersalah kerana memilih dan menyerahkan jawatan PM itu kepada AAB..tidak kah Tun pikirkan keadaan ini akan terjadi apabila Tun menyerahkan jawatan PM kepada AAB sebelum ini....diharap Tun dapat memberi sedikit komen....

Unknown said...

kepada yg tukang edit nie...

Kenapa cadangan saya sebelum ini supaya ahli keluar parti tak disiarkan....tak boleh ke..kenapa..saya nak perbetulkan parti salahke..

Unknown said...

So Bodowi will cause the situation to be fait accompli by his offer to Najib TRansactions. Surely, the millions of us who disagree can do something about this. Can we not do a rakyat initiated 'referendum' to oppose this?

Unknown said...

Dear Tun;

I can see your point. Keep giving your views, comments and suggestions. Public will understand it. Best wishes.

A.A.

Rendah diri said...

Tun percaya pak lah bole menang bulan disember? Pak lah mesti turun segera tak payah nak tanding2 lagi.

Bimbanglah harga minyak makin naik. Dahla sekarang banyak harga Barang Naik..

RinG said...

nampak gaya, negara kita ketandusan pemimpin yang berjiwa rakyat dan bernyawakan negara

eM. said...

salam tun.

saya sebagai rakyat malaysia hanya mampu melihat dan tak mampu mencongak keadaan politik selepas tun bersara.adakah PM kita hilang arah setelah tun bersara..?

hanya tun yg boleh menjawab.
hanya Allah yg maha mengetahui.

mr cekodok said...

"di mana kan ku cari ganti serupa dgn mu, x sanggup ku berpisah dan berhati patah, hidup derita, dunia terang menjadi gelita, cahaya indah, tiada bermakna...."

khas utk Tun

alfyaj said...

Dear All

What about Mukhris (son of TDM) as a potential candidate for Malaysia's next Prime Minister?

He seem to look a pretty level-headed , very open, practical, down-to-earth, vocal and critical kind of gentleman (i mean, he seems to possess a critical-thinking skills, vital as a Prime Minister) and lastly...handsome and adorable too!!

Any feedback?

- hamba Allah, from across

Anonymous said...

Tun,..

Nak buat camna, kalau saya duduk dalam umno tentu saya akan mencalonkan diri untuk bertanding bagi merebut kerusi Presiden Parti. Tentu boleh menang punya.Percayalah.. Sedangkan orang dalam tahanan ISA pun boleh menang.

allail said...

kita mesti lakukan sesuatu
........ jika nak selamatkan
umno

daniel leiberman said...

KALAU SUDAH TAK ADA ROTAN AKAR PUN JADI LAH

Bilakah kita akan tahu hasil usaha pemulihan UMNO oleh DSAAB. Kita akan tahu dalam PRU13. Takala itu UMNO dan BN sudah hancur langsung, jika masih hidup pun sebagai Parti Pembangkang.

DSAAB masih percaya bahawa orang Melayu akan kembali merapatkan barisan demi bangsa Melayu. Masih bermimpi dengan kemenangan besar BN pada PRU13 nanti. Tanggapan itu ternyata meleset sekali.

Kami hamba rakyat sama sahaja, tetap berada disini, Ditelan Mati Mak, Diluah Mati Bapa, yang sudah biasa di tindas oleh kamu dan sesiapa sahaja yang bakal menjadi pemerintah. Ibaratkan Mentimun Dengan Durian, Digolek Kami Luka, Menggolek Pun Kami Luka. Kali ini kami akan mengundi PAS.

Disyorkan PAS bertanding disemua kawasan dan menarik diri dari sekongkol dengan PKR & DAP supaya kami orang melayu dapat mengundi PAS. Kami tidak mahu BN, PKR & DAP. PKR adalah clone BN. (Lari Mulut Harimau Masuk Mulut Beruang)

YB NIK AZIZ SILA BUAT CATITAN.

Noor™ said...

Tun bicara laksana pemulih negara di kala negara mendung ketika dahulu.Benar kalam itu...benar sekali.

Tapi kehakiman hancur di tangan siapa?

Taurus Sitara said...

Assalamualaikum Tun,
In my previous comments I did mentioned that Tan Sri Muhyddin has to make a stand and fight for UMNO President's post.I feel we must forget about no-balls Datuk Seri Najib please coz he is definitely the best YES man PakLah has so far.I am sure all of his supporters are disappointed and best if we get all Najib supporters to nominate TS Muhyddin as President UMNO and Rais Yatim as Deputy President.Wassalam.

allail said...

sesuatu perlu dilakukan
sebelum semuanya terlambat

boymungkal said...

Nothing clever to say, eh pj? Can't say very much about your boyfriend, antimamak, either.Maybe that is why you idolise so much your ultimate BF, AI.
You have indeed succeeded in your ultimate goal, to simply annoy most people here.
Not everyone here follows TDM blindly,but simple courtesy and decorum had never hurt anyone.
Cheers!

azmaaan said...

aslmkm tun

saya bukan la hendak mengritik tun sbb saya hormat pada tun dan saya pun bukan penyokong mana2 tokoh2 tertentu. Tun telah berjasa pd negara, tidak dinafikan negara kita mmg sudah terkenal seluruh dunia kerana tun, tp semenjak Tun menjadi PM sampai la bersara 4 tahun dulu hanya satu aja yang masih terpikir dibenak otak saya ni 'are u always right?' Setiap kali Tun dikritik Tun terus melatah
dan mula mengeluarkan berbagai2 alasan sedangkan dunia melihat bagaimana Tun berkonflik hampir dgn semua TPM, Menteri Kanan, Naib Pres. UMNO, Hakim2, pemimpin2 negara Luar, Raja2 dan ramai lagi, tidakkah itu menjadikan org yg betul2 bijak akan berfikir 'is he always right?' Wallahhuallam

Fikir2kan la....

SiR KinG TiGeR said...

Tun
Kalau didengar nada yang disampai kan Pak Lah memang agak serupa dengan nada Tun yang nak menyerahkan kuasa kepadanya dahulu, tetapi kalau diamati, dihalusi, nampak sumbang liriknya. Yang ini konon nak ikut style Tun tapi tak mungkin menjadi. Najib ni dah macam lalang, ikut angin macam dulu dizaman Tengku Razaleigh melawan Tun, Najib lah yang kemudian sekali memberikan Tun Support.Tak apa, ini style dia..

Mengikut percaturan sekarang, siapa pun tak kan berani mencabar Presiden, saya tengok tak ada seorang pun yang betul betul pejuang rakyat, yang tinggal cuma perjuang poket dan diri sendiri sahaja. There is no true fighters !
Semua kecut perut ! Cakap cakap kedai kopi adalah !

Muhyiddin , Rais Yatim pun tak buka langkah lagi, nak simpan kuku, untuk apa? Cuba bersuara lantang dan biar didengar oleh akar umbi. Semua takuuuttt..

UMNO tengah nazak, tak tahu lah siapa yang nak membacakan Yaasiin !

Tun, Federal Court dah membenarkan Anwar untuk mendengar kes 1998 dulu, apa hal pulak ni? Macam lawak yang nak mengenakan Tun aje !

Apa apa pun Tun, sabaq no..

DatOK ZeQ
Kelana Jaya, Selangor
www.zeqviews.blogspot.com

Putra Raja said...

"HAJIMAN IBRAHIM said...
Ybgh Tun, Mungkinkah -
DSAI, KJ, AAB sedang merancang merampas kuasa pemerintahan Malaysia. Rakyat dan Negara diperjudikan. Mereka Gila Kuasa....tunggu pemimpin yang dapat mengerakan kuasa rakyat memberontak"
Tepat sekali kerana nak harap pemimpin yg lain tak boleh harap. Semuanya kena kawtau oleh AAB.
Tun, saya berpendapat ada dua cara untuk turunkan AAB. Satu, dengan petition ke DYMM Agong dan Raja raja melayu. Kedua MT UMNO cadangkan undi tak percaya keatas AAB dan Najib. Lantik TS Muhydin sebagai President UMNO dan Mustapha Muhamad atau Anifah Aman timbalan president.
Takniah Tun kerana telah mencapai 2juta pengunjung. Salam sajahtera.

antimamak said...

Taniah untuk rakyat malaysia yang selamanya dibawah kongkongan pemerintahan UMNO Baru. Suatu reformasi dan revolusi mental sedang berlaku di arena politik Malaysia.

Titik perubahan ini mungkin membawa sial kepada UMNO Baru yang dibina oleh regime Tun.

Jadi kucar kacir politik di Umno baru Umno Baru dapat mudah difahami rakyat, kepimpinan Umno baru adalah berkonsepkan tamak haloba, gila kuasa, serta menindas rakyat. Sememangnya Umno Baru tidak relevan lagi. Tun adalah pembina dan Tun lah pemusnah!

Jadi lihatlah bagaimana Tun menggunakan peluang ini memecabelahkan politik Umno baru. Rakyat perlu lah memahami politik itu bagaikan roti canai, lepas makan jangan jilat jari, buangkan daun pisang dan bayar duit kepada mamak. terus pulang! Jangan jadikan politik itu sebagai impian yang pedoman hidup. Rakyat mudah ditipu dan mudah diekploitasikan. Bahayanya percaya ahli politik dari percaya ular bisa tidak mematuk manusia.

Perjuangan Umno Baru hanya perjuangan untuk kepentingan diri!!Membohongi rakyat berdekad lamanya.

Keadaan Kini di Umno Baru dapat diibaratkan sebagai mayat yang menunggu masa dikebumikan, perebutan kuasa bagaikan helang makan makan bangkai, bertungkus remus merampas bahagian mayat jadi berkecai kecai.

60 percalonan adalah pengubahan akta UMNO oleh Tun sendiri,Ini adalah kerana waktu pemerintahan nya amat menakuti orang lain akan menolaknya turun , dengan itu Tun menggunakan akta ini untuk menjaminkan keutuhan diri, lihatlah hari ini, akta ini memakan diri sehingga membawa kekecohan kepada UMNO Baru.

Kesimpulannya, apabila lepas roti canai dijual habis, maka menyiram air sejuk keatas kuali nya. tanpa perhatikan kuali panas akan berbunyi kuat.

Selamat Tinggal Umno Baru!! sayonara say GoodBye!

LUKE said...

Buat parti baru untuk diri sendiri...

jie said...

i agree

Maverick said...

Salam buat Tun & keluarga dan warga bloggers semua.

Hebat ulasan Tun pada kali ni mengenai DSAAB dan DSNTR... Bagi saya senario politik Malaysia pada masa ini macam rancangan hiburan TV. Mana tidaknya, Menteri dan YB2 kroni berperangai mcm budak2, memboikot orang dengan sesuka hati mereka siap pulak dengan berpakat beramai2. DSAAB pulak seperti Aznil Hj. Nawawi dalam rancangan realiti AF dengan pelbagai "Kejutan2" yg dilakukan oleh beliau. Tapi malangnya, rancangan FORUM PERDANA tidak pula dilakukan sedangkan kalau mereka mengadakan forum (perbincangan) diantara personaliti politik TANPA membawa agenda politik masing dimana perbincangan itu hendaklah menuju satu persepakatan dalam usaha memajukan negara dan mencari jalan utk meningkatkan taraf hidup rakyat. Rancangan itu kan lebih baik daripada mengorek kesalahan orang lain. Tugas sebenar mereka adalah mengangkat martbat rakyat. Kalau kita lihat Tun merupakan sebahagian daripada masyarakat itu.

Perihal DSAAB dan DSNTR pula. Sememangknya sudah dijangka perkara ini akan berlaku dalam senario "Orang Belum Puas Dalam Kuasa". Saya sememangnya mahukan DSNTR menjawat jawatan PM pada masa Tun mahu melepaskan jawatan tersebut. Kerana pada hemat saya, DSNTR merupakan salah satu pemimpin yg mampu utk melaksanakan tugas tersebut dan beliau dapat berjalan selari dgn perancangan Tun semasa menjadi PM. Namun bila Tun menamakan DSAAB utk menggantikan DSAI menjadi TPM, saya amat kecewa dgn keputusan trsbt. Kenapa? Pada pandangan saya pada masa itu, DSAAB sememangnya seorang yg tidak dapat melakukan tugas dan tanggungjawab tersebut. Dalam tugas2 beliau sebelum menjawat sebagai TPM pun pada saya prestasi beliau dalam peringkat statik dimana tidak banyak perubahan dan kemajuan yg dibawa dalam kementerian yg dijaganya pada masa itu. Namun, kalau tikus yg bercakap, takkan gajah mahu mendengar. Lebih2 lagi yg berkata2 itu anak tikus. Namun jangkaan saya benar dengan prestasi AF DSAAB sekarang ini. Sebab itu dengan keadaan yg berlaku sekarang ini saya tidak terkejut kenapa PM boleh melakukan perkara2 ini. Kerana DSAAB sememangnya tidak tahu menjalankan tugasnya sebagai PM. Yg dia tau, dia ada kuasa dan apa yg difikirkannya boleh dilakukan dengan kapasiti beliau sebagai PM. Bak kata pepatah melayu, terlanjur perahu boleh diundur, terlanjur kata... paham2 sendiri la...

Kita bukannya hendak melawan ketua, namun kalau banyak kesilapan dilakukan takkan kita mahu berdiam diri dan menerima sahaja apa yg berlaku. Ketua juga kenalah menerima teguran2 kerana macam mana sekalipun jika dilucutkan segala kuasa, pangkat dan martabat... yg tinggal hanya diri yg dipanggil MANUSIA. Sifat manusia ini tidak akan dapat diperbaiki dengan pangkat, kuasa dan segalanya. Tetapi daripada dalam diri sendiri.

Bagi orang2 yg dekat dengan beliau, janganlah hanya tahu mengampu sahaja. Buat sesuatu yg dapat menguntungkan SEMUA PIHAK dan bukan hanya pada pihak2 tertentu sahaja. Kita sememangnya disarankan agar bantu-membantu antara satu sama lain. Namun dalam keadaan sekarang, bantu-membantu itu hanya pada mereka2 sahaja.

Orang2 yg menulis dalam blog ini semuanya RAKYAT MALAYSIA tidak kira apa kaum dan majoriti mengatakan perkara yg sama. Mengapa tidak diambil kira suara2 ini? Kenapa suara2 ini banyak di blog Tun bukan hanya kerana mereka2 ini termasuk saya merupakan penyokong Tun semata-mata. Tetapi blog Tun ini merupakan diantara blog yg neutral dan tidak berpihak pada mana2 bahagian. Jadi kami bebas utk menyuarakan pendapat kami. Kalau ada yg terlebih kata tu kena faham la tekanan2 yg mereka hadapi dengan "kejutan2" daripada DSAAB.

Akhir kata, kita berjuang bukan untuk sesiapa. Tapi untuk AGAMA, BANGSA dan NEGARA untuk mencapai keharmonian dlam kehidupan.

Putra Raja said...

Assalamualaikum Tun.
Semoga Tun dan keluarga sihat walafiat.
Dalam masa 4 tahun AAB tidak membuat sesuatu untuk mengukuhkan UMNO. Malah jehanam dibuatnya. Sekarang dah lebih tiga bulan selepas PRU12, tak nampak apa pun. Malah dinaik kan harga petrol dan rakyat menderita. Dia tak fikir bila harga minyak naik semua barang lain naik. Macam mana rakyat nak hidup. Mungkin dia mahu rakyat Malaysia hidup macam rakyat di negeri jiran. Mengeluh saya TUN.

SiR KinG TiGeR said...

Tun
Kes Anwar nak didengar balek. Lawak bodoh apa yang nak ditunjukkan kepada Tun dan rakyat?

Hati hati lah Tun, mereka dah cuba nak kenakan Tun dalam senyap !
Duri dalam daging dah mula nak menanah ni !

DatOK ZeQ
Kelana Jaya, Selangor

Onlooker said...

Tulisan dalam Blog "Abdullah dan Najib"

14. Sesungguhnya dengan pengisytiharan persefahaman antara dirinya dengan Dato Seri Najib, Dato Seri Abdullah telah berjaya mematahkan segala cabaran terhadap dirinya. Disember ini Dato Seri Abdullah tetap menang tanpa bertanding.

Posted by Dr. Mahathir Mohamad at 12:24 PM



YAB Tun,

Kalau Tun sudah buat ramalan bahawa 'Disember ini Dato Seri Abdullah tetap menang tanpa bertanding', jadi haruslah Tun berhenti membuat kritikan yang kejam pada Dato Seri Abdullah lagi kalau tanpa bukti kuat untuk memulakan tuduhan betul ke atas Dato Seri Abdullah. Kritikan Tun kalau sudah hilang kawalan boleh jadi akan menyebabkan perasaan benci di kalangan ahli-ahli UMNO dan terusnya mengalahkan cadangan Dato Seri Abdullah untuk mengekalkan pegangan kuasanya di jawatan Presiden UMNO. Kalau bukannya Tun sudah berubah sekali lagi sekarang dan sudah bersetuju dengan kelanjutan pegangan kuasa Presiden UMNO oleh Dato Seri Abdullah, kenapa pula Tun nak memberikan kenyataan tersebut seperti Tun sudah mengucapkan tahniah kepada Dato Sri Abdullah terlebih dahulu sebelum pilihan parti diadakan pada Disember?

Dengan komen Tun bahawa 'Sesungguhnya dengan pengisytiharan persefahaman antara dirinya dengan Dato Seri Najib, Dato Seri Abdullah telah berjaya mematahkan segala cabaran terhadap dirinya.', nampaknya Tun pun sudah memberikan keizinan sendiri kepada Dato Seri Abdullah supaya beliau boleh meneruskan pemerintahannya di UMNO dan Barisan Nasional.

Aku boleh faham Tun dalam perkara ini kerana Tun masih cintai UMNO dan tidak mau UMNO ditewaskan oleh Pakatan Rakyat.

Walau bagaimanapun, aku haruslah mengingatkan Tun bahawa kalau Tun betul-betul sudah bertukar fikiran dan kini sudah memberikan sokongan sepenuhnya kepada Dato Seri Abdullah, Tun mestilah membuat demikian hanya demi kebaikan UMNO dan kebaikan seluruh warga Malaysia sahaja.

Jangan sekali lagi Tun cuba meminta apa-apa projek ataupun peluang perniagaan lagi daripada kerajaan untuk anak-anak sayang Tun sebagai syarat-syarat Tun memberikan sokongan kepada Dato Seri Abdullah. Tun pun sudah berusia sekarang. Inilah masa tepatnya Tun haruslah mulai mengumpulkan khazanah di syurga dengan memberikan sumbangan kepada seluruh makhluk manusia dan tidak lagi bersibuk-sibuk untuk mengumpulkan khazanah keduniaan ini.

Allah senantiasa memantau kita dan percakapan kita mestilah diucapkan dengan niat suci dan jujur dan tidak boleh kita pusing-pusing sahaja.

Moga-moga Allah memberikan berkat kepada Tun dan sekeluarganya.

Conspiracy Theorist said...

ooppss...heheh..wat can I say Tun Dr.M..congratulation again on ur escalating 2 million hits!! i believed dis blog is gonna be a world record...heheh..(,")

God Bless U TUN!! Keep on blogging fer d sake of our country and rakyat.. may d force b wth ya..

SAY NO TO NWO!!

"It is not what we do, but also what we do not do, for which we are accountable."
~ Moliere


"This country, with its institutions, belongs to the people who inhabit it. Whenever they shall grow weary of the existing government, they can exercise their constitutional right of amending it, or exercise their revolutionary right to overthrow it."
~ Abraham Lincoln

"You need only reflect that one of the best ways to get yourself a reputation as a dangerous citizen these days is to go about repeating the very phrases which our founding fathers used in the great struggle for independence."
~ Attributed to Charles Austin Beard

"The citizen who sees his society’s democratic clothes being worn out and does not cry it out, is not a patriot, but a traitor."
~ Mark Twain

ayiejb said...

saya sokong pendapat Tun.tapi kalau pak lah letak jawatan sekalipun adakah pak najib layak untuk jadi PM.kalau nak harapkan anuar ibrahim pun same je macam pak lah GK.lagi susah rakyat.

HeroTamil said...

Salam sejahtera buat TUN seta keluarga,

DSN is use to be serve on a silver platter.
Sejarah dia dalam politik adalah semata mata kerana membalas budi jasa bapa beliau,Well ..we have paid it by folds!!

Takpayah lah berharap dgn DSN nie lagi, mengabihkan bogheh!!

And for you PJ,
Tun is not taking credit about the pay cut or anything of such. Stop making stupid assumptions ... read it, as just it is, xplaining how bad things were, when TUN took over the office... Duhhhhhh!!

squall-shinoda said...

Assalamualaikum ayahanda Tun,

Sebenarnya saya tak sangka juga rupa-rupanya Pak Lah yang saya anggap bebal dari segi hal ehwal ekonomi, bab membuat keputusan dengan bab menguruskan negara sebenarnya bukan setakat cerdik dalam bidang menipu statistik, tapi juga pandai mereka-reka drama untuk menjadikan "peralihan kuasa di dalam Umno" nampak "lancar".

Jadi apakah nasib Pak Lah suatu hari nanti? Blog sahabat saya Fendy dari MMU (http://fendy1982.blogspot.com) ada menyatakan 3 kemungkinan paling besar, ketiga-tiganya membawa kepada kesimpulan yang sama iaitu berakhirnya karier Pak Lah sebagai PM paling memalukan dalam sejarah Malaysia.

SeLuMbAr said...

Assalamualaikum Tun.

Terima kasih Tun, kerana masih sempat menulis untuk tatapan kami. Walau apapun kata orang lain terhadap Tun, saya tetap menghormati dan menyanjungi Tun bukan sahaja sebagai Bekas Perdana Menteri Malaysia, tetapi juga sebagai seorang yang berani untuk berkata dan berbuat apa sahaja. Apa yang sangat saya kagumi sehingga kini adalah, kebolehan Tun berucap dan menyampaikan sesuatu yang ‘ lekat di minda & berkesan di hati ’.

Apa yang saya lihat kini, kepimpinan Pak Lah amat tidak berkarisma. Beliau bukan sahaja lemah dalam menangani situasi kritikan, bahkan tidak berdaya dalam memberikan keyakinan terhadap rakyat. Bukanlah niat saya untuk membandingkan antara Tun dan Pak Lah, tetapi sebagai rakyat biasa fenomena itu tidak dapat dielakkan.

Saya sekurang kurangnya sependapat dengan orang lain, bahawasanya Pak Lah tidak cukup bagus untuk mentadbir sebuah Negara yang berbilang bangsa seperti Malaysia ini. Untuk tempoh 5 tahun semenjak memegang tampuk pemerintahan, saya dapati Pak Lah seperti tidak dapat membuat ‘keputusan’. Beliau hanya berani membuat keputusan yang “ popular “ sahaja. Dalam erti kata lain, keputusan tersebut hanya untuk membuatkan orang menyukai beliau. Seingat saya, tiada keputusan kontroversi yang membuatkan rakyat tidak menyukai Mr Clean ini. Kalau adapun hanyalah keputusan menaikkan harga minyak dan barangan, itupun kerana kita tidak dapat mengawalnya 100%.

Sebagai rakyat yang membesar di era Dr Mahathir Mohamad, kesimpulan yang dapat saya buat adalah begini ; untuk tempoh terdekat ini, saya tidak melihat mana2 pemimpin Melayu yang berkebolehan untuk mentadbir Malaysia. Pemimpin tersebut pada hemat saya haruslah TEGAS, BIJAKSANA serta BERWAWASAN. Malaysia tidak boleh ada pemimpin yang terlalu mengikut arus, habis jahanam negara. Jika semua tuntutan kaum hendak dilayan, alamatnya porak peranda nanti. Semoga Datuk Najib Tun Razak mengambil iktibar semasa pemerintahan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Wassalam.

rtk said...

Tun,

Nampaknya rajin juga PJ, Ravi dan antimamak dan lain-lain yg seperti mereka menjengok blog Tun.

Agaknya depa suka tapi benci atau benci tapi suka. Suka dan benci itu lazim pada satu titik juga.

Kita ucap rajin-rajinlah depa jengok lagi.

RTK

Rawa putra said...

Tun,

Masalahnya layak ke Najib jadi PM? Boleh ke dia menyelesaikan masalah orang Melayu yang semakin berpecah belah? Kita orang Melayu kat Malaysia ni dah semakin lemah!

Pemimpin2 yang ada kat atas tu semuanya lemah! Masing masing nak jaga kepentingan masing masing. Kami rakyat yang duduk kat bawah ni yang menanggung akibatnya.

Saya percaya, selepas ini akan lebih banyak lagi kita punya keistimewaan akan dikongsi oleh bangsa lain.

NFH said...

Salam Tun dan pembaca budiman,

Pak Lah tidak layak memerintah negara bukan isu baru. Satu Malaysia tahu.

Tetapi, tahukah anda bahawa AHLI UMNO boleh LUCUTkan jawatan beliau.

Benar, ahli akar umbi UMNO berhak LUCUT jawatan Pak Lah pada BILA-BILA MASA dengan mengadakan Persidangan Agung Khas. (Rujuk Perlembagaan UMNO Fasal 9.12)

Saya menyeru agar AHLI UMNO memulakan gerakan untuk LUCUTkan jawatan PAK LAH sekarang!!

Mari kita adakan Persidangan Agung Khas untuk ini dengan tujuan mengundi menJATUHkan Pak LAh.

Anonymous said...

Good blogging Tun..

Nothing special for both this 2 figure.

sarip dol said...

Salam Tun,

Mengharum negara serata dunia,
Berpencak silat membela negara,
Jangan jemu mencurah idea,
Demi membela nusa dan bangsa.

Salam pertemuan di alam siber
6.48 pm

noriyati said...

Assalamualaikum Tun,

Tahniah kerana sudah mencapai pengunjung lebih 2juta dan tahniah juga kerana terus menulis tentang isu semasa tanpa berselindung. Sekurang2nya sy tahu apa yg sedang bermain dlm fikiran sy tidak salah.

Sy fikir, kenapalah Pak Lah terus-terusan begitu? Masih tk sedar yg rakyat kebanyakannya marah & tk suke kt dia. Yg tk reti ckp pasal politik pun dh mula bersuara.. Najib pulak, macam tk de fikiran sendiri. Macam pengecut.. Ntah apa punya jantan la.. Lemau je..

Keadaan haru biru kt luar. Buat rakyat mcm 'hard up' sgt dgn rebat tu. Dhlah susah nk beratur. Buang masa je. Pastu esok lusa ntah apa lg akan ada pengumuman baru pulak..

Macam katun betul... kelakar tapi tk lawak. Meluat..betul2 sakit hati!

Takkan diorg tk baca blog Tun? Tk terpikir kat akal dia ke? Apa yg Tun tulis dh terang nyata dah.. rasa mcm nk kata macam ni kat hidung depa berdua tu, " Luu Pikir La Sendiri! "

Maaflah kalau harini sy biadap pd sesiapa.. Maaf sgt2.. Tp tu lah dia.. "Lu Pikir lah Sendiri !!!"

Wassalam..

M.Radzi said...

Kat Malaysia ni...Kalau Bab Strategi dan pengurusan Tun no 1. Bab Akhirat dan bab Islam Tok Guru no 1. Bab membangkang Kit Siang no 1. Bab undang-undang Karpal no 1. All these are great men...Apapun saya paling suka Tok Guru sebab dia hebat bab akhirat...

Kalam Kāla said...

You are no longer in the party. :-)

If they wish so much to destroy their beloved party, let them exercise their rights, even to the point of destruction.

If you care so much about a certain group of citizen, do something outrightly to show your capability. We would still want to see your ACT.

~ KalamKala.com

Unknown said...

Prof. Diraja Ungku Aziz (Didalam satu majlis) pernah berkata semasa "dollah" baru jadi perdana menteri "kita berterima kasih kepada Perdana menteri kita yang bersungguh-sungguh membasmi kemiskinan".

kemudian dia berkata lagi.. "tidak seperti Pemimpin yang terdahulu (Tun. Mahathir) yang hanya melepaskan batuk ditangga.

Jelas apa yang dikatakan oleh Prof. Diraja Ungku Aziz itu salah sama sekali dan mungkin dia sedang membodek " dollah" yang berada disebelahnya.

lihat sekarang apa yang dah jadi..
semua dah naik, anak menantu jugak yang kaya raya.

melayu mudah lupa!

Cikgu Abang said...

Salam Tun,
Mendengar kenyataan Pak Lah utk mempertahankan jawatannya dalam UMNO sudah jelas peralihan kepimpinan yg kononnya sudah dipersetujui dgn Najib akan hanya tinggal Kenyataan Manis dan seronok seketika shj. Najib yg membisu seolah menghormati ketuanya dan tidak berani mengambil risiko kerana takut gagal utk mencabar Pak Lah pasti menerima jawapan yg menggagalkan dalam karier politik beliau. Apakah pembaikan dan pemulihan selepas PRU12 terhadap prestasi UMNO yg Pak Lah lakukan? Di mata rakyat krisis minyak walau apa alasan krjn pun rakyat tetap menganggap ianya gagal. Contohnya org kampung tetap beranggapan krisis kewangan tika zaman Tun lebih dahsyat lagi tapi Tun dgn kebijaksanaannya dpt mengatasi masalah tersebut. Bahang krisis tidak dirasai sgt cuma syarikat2 yg kaya tika itu. Tun juga tidak mudah mengeluarkan kenyataan2 yg berubah-ubah spt Pak Lah skg...kejap itu kejap ini macam tak cukup homework...Mana penasihat terbaik Pak Lah? Isu byr gaji 2 kali sebulan dilihat oleh rakyat sbg bukan penyelesaian terbaik mcm ada udang di sebalik batu je. Adakah perbendaharaan krjn semakin berkurang? Koridor ekonomi tetap dilaksanakan yg kononnya membantu rakyat...petani yg tanam padi skg pun tak kaya2 walaupun beras naik. Hal tersebut wajar dipertimbangkan oleh Pak Lah. Koridor ekonomi dan Wilayah Iskandar yg mahu diteruskan di samping rakyat menderita mengurus kewangan mrk yg sejak dulu pendapatan mrk bulanan tetap sama. Yg membazir rakyat ke kerajaan? Duit cukup makan je macamana dikatakan membazir? Yg membazir ialah apabila PM dtg merasmikan sesuatu projek saja boleh menelan belanja jutaan ringgit. Renungkanlah Pak Lah. Sime Darby pun dah intai peluang di Sarawak...Kesian syarikat2 besar Sarawak di mana mereka? Takkanlah nak urus ladang padi pun Sarawak terpaksa bergantung syarikat luarnya.

azlan said...

Assalamualaikum TUN...

Terpanggil sekali lagi untuk saya memberi komen selepas 'SNIPPET 2','ROYAL COMMISSION' dan 'THE RACIST CARD' TUN..Masih ada lagi 'LEDAKAN HUJAH' yang belum saya keluarkan untuk berkongsi pendapat dengan pembaca sekalian dengan tujuan supaya pembaca akan betul2 faham tentang cara 'PEMIKIRAN' Tun didalam susunan strategi untuk mematahkan usaha2 'PIHAK TERTENTU' yg terus-menerus cuba memalukan TUN dan seterusnya membinasakan 'LEGASI' yg telah dibina oleh TUN itu sendiri...Very interesting to read 'STEPS' yg telah TUN gunakan didalam menyusun kesemua topik demi topik didalam blog ini...Nantilah apabila tiba pada topik yg sesuai saya akan menulis apa yg ingin saya sampaikan...

1)Didalam tulisan2 saya sebelum ini ada saya melibatkan nama2 tertentu seperti datuk Shahrir,saudara Ezam dan pak UNGKU...Tujuannya mudah...Apabila kita tidak dapat nak 'MEMPERBETULKAN' dan 'MENJATUHKAN' seorang JENERAL yg 'TULI'...Lagi2 si 'JENERAL' ni pulak menggunakan strategi 'HIT N RUN' secara 'INDIRECTLY' dan 'BERLAKUN BAIK' dengan hanya menggunakan 'SOLDADU2NYA' sahaja ..Jadi bukankah strategi 'MENEMBAK SOLDADU' dahulu adalah yg terbaik pada ketika ini...Apabila kita 'MEMBONGKAR' kelemahan 'SOLDADUNYA' maka akhirnya rakyat akan 'LEBIH FAHAM' kenapa kewibawaan JENERAL ini dipertikaikan..Bukankah rakyat akan terfikir 'MENGAPA' soldadu yg korup,cakap tak serupa bikin dan lemah ini masih 'MENYOKONG' seorang JENERAL yg terang-terang tidak lagi disokong oleh rakyat..Bukankah didalam peperangan sebenar sekalipun, kejayaan strategi seorang JENERAL itu bukan hanya pada soldadu2nya sahaja tetapi sokongan rakyat itu perlu untuk memberi 'SEMANGAT' kepada soldadunya untuk meneruskan peperangan yg masih panjang..Bukankah dengan menyedarkan PAK UNGKU dan PARA INTELEK MELAYU juga yg masih nampak 'LESU' dan membongkar 'KELEMAHAN MENTERI2' ketika ini boleh digunakan didalam usaha 'MENGEJUTKAN' JENERAL yg masih 'DI DALAM DUNIANYA' yg tersendiri ini..Jadi itulah yg saya gunakan semasa memberi hujah didalam artikel TUN yg bertajuk 'THE RACIST CARD' dan 'ROYAL COMMISSION' dahulu...

2)KESILAPAN NAJIB DAN AHLI MT

Ramai ahli UMNO tertanya2 mengapa selepas PRU12, PAK LAH hanya 'MENGHANTAR' TIMBALAN dan AHLI MT sahaja untuk berhadapan dengan 'KEMARAHAN' ahli2 UMNO di peringkat bawahan ketika itu..Ada yg dengan BANGGANYA memberitahu yg PAK LAH dah mula takut hendak bersemuka kerana takut di 'MARAHI' dan di 'HINA' oleh ahli2 UMNO..Dan pada masa itu juga kita dapat melihat diakhir pertemuan di setiap negeri 'TERSENYUM SIMPUL'lah NAJIB,MUHYIDDIN,ALI RUSTAM,HISYAM dan lain2 kerana 'TERASA' peluang semakin luas utk mereka 'MENIDAKKAN' PAK LAH dihujung tahun 2008 ini...Tetapi didalam keadaan sedar tak sedar mereka2 ini secara terangan telah 'DITIPU' dgn strategi PAKLAH yg mudah...Lebih beruntung bagi PAK LAH dengan tidak 'BERHADAPAN' dgn 'KEM' yg 'KALAH', kerana jika beliau yg hadir, KETUA2 BAHAGIAN yg tidak menyokong akan mengambil tindakan dengan 'MENGUNCI MULUT'.Dan ini akan 'MENYUKARKAN' KEM PAK LAH untuk 'MENGIDENTIFY' KETUA BAHAGIAN yg betul2 benci dan menentang beliau...Sebab itu bagi saya kelihatan PAK LAH 'SEDIKIT BIJAK' didalam isu ini dan beliau telah 'MEMULAKAN' langkah beliau di JOHOR dan TERENGGANU yg beliau yakin ketika itu masih ada ramai lagi KETUA2 BAHAGIAN yg menyokong beliau..Dan beliau tidak gentar utk berhadapan dgn KEM SELANGOR yg kalah kerana beliau yakin 'PAK TURUT' yg disayangi, TAN SRI MUHAMMMAD akan 'MENYEDIAKAN' persekitaran yg 'SELESA' untuk beliau sebelum berhadapan dengan 'KEMARAHAN' KEM SELANGOR ...Malah ketika di JOHOR bukankah PAK LAH dgn 'BANGGANYA' memberitahu reporter yg beliau telah 'MENGETAHUI' secara detail 'APA YG TELAH BERLAKU' di dalam pertemuan di UTARA SEMENANJUNG ketika itu..Mungkinkah NAJIB yang telah menghuraikan segala hasil pertemuan secara detail atau kuncu2 PAKLAH sendiri yg 'BERADA' didalam majlis itu yg 'MEREKODKAN' segalanya?
Setelah 'SHORT LIST' disediakan,sekarang PAK LAH telah mula 'BERGERAK' dengan 'MENGGUNAKAN' 'KEDUDUKAN' beliau sebagai PRESIDEN UMNO utk bertemu dgn kesemua KETUA2 CAWANGAN NEGERI dgn 'KONONNYA' utk 'MENDENGAR' keluhan mereka...'TEKANAN' akan diberikan kepada cawangan2 dimana KETUA BAHAGIANNYA telah 'MENENTANG' PAKLAH sebelum ini..Dan 'USAHA' untuk menukar KETUA2 BAHAGIAN ini akan dirancang supaya hanya 'PENYOKONG2' PAKLAH sahaja akan dibawa ke PEMILIHAN AGUNG hujung tahun ini..MENGAPA PERLU PAKLAH bertemu dgn PEMIMPIN2 CAWANGAN??Bukankah itu tugas KETUA2 BAHAGIAN yg dilantik utk memperjelaskan kesemua isu2 yg berbangkit di peringkat MESYUARAT BAHAGIAN???Mudah bukan utk 'MEMBACA' strategi PAKLAH? Ini semua dilakukan memandangkan PEMILIHAN CAWANGAN DAN BAHAGIAN yg semakin hampir dan PAK LAH sebenarnya boleh dikenakan 'TINDAKAN DISIPLIN' kerana secara 'TERANG' telah 'MEMULAKAN KEMPEN' dgn menggunakan 'KAPASITI' beliau sebagai PRESIDEN 'DIKETIKA DAN DIWAKTU' yg 'SALAH'!!!!..

3)MENGAPA TUN MEMILIH NAJIB BAGI MENGGANTI PAK LAH

Analisis yg ringkas dan ianya hanyalah 'PERSEPSI' saya sahaja...
Bagi saya TUN MAHATHIR masih 'MENYAYANGI UMNO' ...Setiap tindakan TUN kalau dikaji banyak diambil dari 'IKTIBAR' sejarah yang lepas....Tidak pernah lagi didalam sejarah UMNO ,PRESIDEN diganti dgn pemimpin yg selain dari TIMBALAN PRESIDEN..Malah bukankah lebih 'TERSUSUN' dan 'AFDAL' jikalau sesiapa yg berniat untuk mencabar PRESIDEN itu datangnya dari TIMBALANNYA sendiri...Lupakan 'REKOD' NAJIB untuk sementara..Adakah PEMBACA fikir TUN 'TERLEPAS PANDANG' segala rekod2 NAJIB yg lepas2???Untuk mengelakkan 'PERPECAHAN' UMNO menjadi lebih ketara...Lebih baik bagi peringkat KEM TIMBALAN PRESIDEN dan kebawah untuk mengekalkan 'HARAKI' yg sedia ada...Dan masing2 perlu ingat 'MATLAMAT UTAMA' untuk UMNO bagi PEMILIHAN pada akhir tahun ini hanyalah satu iaitu 'MENYINGKIRKAN PAK LAH'..Pemimpin UMNO perlu ingat !!Dengan 'TERSINGKIRNYA' PAKLAH ini,masalah 'KEMARAHAN RAKYAT' bukan ahli UMNO sahaja akan dapat diredakan untuk 'SEKETIKA'...'KEMARAHAN RAKYAT' ini dapat dibaca terutamanya di dalam BLOG2 utama seperti Malaysia today.net,www.chedet.com ini sendiri dan yg terbaru petitiononline.com, yg dgn jelas dapat kita rumuskan rakyat sekarang dengan tanpa segan silu telah berani menggunakan bahasa2 kesat untuk mengecam PAKLAH secara terbuka tanpa merasa takut diambil 'TINDAKAN' memandangkan setiap pandangan perlu disertakan email yg empunya diri..Tetapi pemimpin2 UMNO kena beringat,rakyat bukannya penyokong NAJIB yg 'SETIA'..Kerana dapat dilihat imej NAJIB telah mula tercalar dgn teruk akibat nama beliau dikaitkan dgn kes pembunuhan wanita MONGGOLIA seperti yg diketahui UMUM..Kita faham dan saya percaya TUN sendiri FAHAM yg NAJIB telah 'DIPEGANG' oleh pihak2 'TERTENTU' didalam kes ini...Kalau tidak keran isu ini saya 'PERCAYA' 'KEBENCIAN' rakyat pada NAJIB peratusnya lebih 'RENDAH' berbanding kebencian rakyat pada PAK LAH dan MENANTUNTYA..Dan apabila 'JATUHNYA' PAK LAH di PERHIMPUNAN AGUNG nanti Pemimpin2 UMNO perlu segera merapatkan barisan dan mengambil 'LANGKAH2 PERLU' untuk berhadapan dgn isu 'NAJIB' pula...Tapi pokoknya PAK LAH perlu 'DITUMBANGKAN' dahulu demi untuk 'MENYELAMATKAN' UMNO yg semakin 'NAZAK' ini...Inilah yg sebenarnya apa yg mungkin TUN fikirkan???ALLAHHUALAM...

4)Untuk pembaca yg budiman,ingin saya berkongsi satu lagi pendapat mengenai isu minyak yg merupakan isu tambahan sebagaimana yg tertulis di komen saya sebelum ini dibawah tajuk 'SNIPPET 2'

KERAJAAN YG TIDAK BERFIKIR

A)Seorang pegawai kerajaan yg bergaji RM3000 dan mempunyai 5 orang anak...Untuk memudahkan beliau sekeluarga bergerak dan bersiar disamping untuk menjimatkan kos 'TRAVELLING'..Beliau telah mengambil tindakan dgn membeli kereta NAZA RIA yg mempunyai enjin yg berkapasiti 2.3 atau 2.4 CC..Mengapa NAZA RIA??Kerana berdasarkan gaji yg beliau perolehi,beliau hanya mampu membeli MPV yg berharga RM 100,000 ke bawah sahaja...Memandangkan body NAZA RIA yg besar,luas dan untuk keselesaan anak-anaknya..NAZA RIALAH pilihan yg terbaik baginya...

B)Seorang MANAGER di syarikat swasta yg memperolehi gaji lebih rm 5000 setiap bulan berkahwin dan tidak mempunyai anak...Membuat keputusan untuk membeli kereta baru untuk dirinya...HONDA ACCORD 2.0CC,HONDA CRV 2.0CC dan TOYOTA CAMRY 2.0CC yg ketiga-tiganya berharga dilingkungan RM140,000 ke RM160,000 menjadi idaman....Akhirnya berdasarkan 'KEMAMPUAN' beliau,TOYOTA CAMRY menjadi pilihan...
C)Harga minyak naik RM2.70sen seliter..Rebat diberikan hanya kepada pemilik kereta yg berkapasiti enjin 2000CC dan kebawah..Dengan alasan hanya yg 'LAYAK' wajar mendapat REBAT...SUBSIDI hanya kepada yg 'MEMERLUKAN'..Jadi fikir-fikirkan lah sendiri dgn contoh diatas adakah 'KERAJAAN PAKLAH' ini menggunakan 'AKAL FIKIRAN' sebelum membuat keputusan...Mungkin 'SESIAPA' yg 'TELAH TERBELI' MERC C200 COMP yg berkapasiti 1.8CC yg berharga RM 250,000 juga akan tersenyum lebar dgn 'USAHA MURNI' kerajaan PAK LAH sekarang ini...

Dengan contoh2 yg telah saya berikan diatas...Tiba2 terlintas dibenak hati saya sebuah lagu lama nyanyian TAN SRI SM SALIM yg bertajuk 'APA NAK JADI'...Titlenya cukup 'KLASIK' utk keadaan nasib rakyat MALAYSIA ketika ini...

WASSALAM...

sujini said...

Salam Tun,

Cadangan Dr Novandri tu macam satu
peluang. Tapi... seramai 3 juta ahli
UMNO ni kalau mereka nak bertindak dari
sebelum naik harga minyak lagi, dah
buat dah.
Tun dah keluar UMNO pun masih
lagi mereka tidak bertindak.
Tun dah beri jalan kepada MP-MP semua
cara nak menjatuhkan kerajaan sekarang.
Tapi....habuk pun tadak.
Rakyat yang seramai 22 juta ini(dah
tolak ahli-ahli UMNO) nak tunggu kah
wakil-wakil Cawangan, wakil-wakil
Bahagian UMNO menentukan nasib kita
pada Disember ini?
Kalau anda semua terbaca blog
sakabangsa hari ini (17 hb Jun)
nasib kita terletak kepada wakil-wakil
dari Cawangan yang akan menghadiri
Mesyuarat Bahagian dan seterusnya
wakil-wakil Bahagian pula akan ke
Perhimpunan Agong pada bulan Disember
ini.
Pada D-day hanya tinggal 2,560 ahli
UMNO saja yang berhak mengundi.
Beginilah tatacara dan hukum hakam
dalam UMNO.
UMNO perlu re-engineering jika masih
lagi mahu relevan.
Kalau pemimpin-pemimpin kanannya masih
mahu ikut tradisi, saya rasa tidak akan
ada peralihan kuasa in this lifetime or
to be exact in Abdullah's lifetime.
Unless....
( RM 2.70 for your thoughts!)

nikdublin said...

Tun...
Petikan ni saya dapat dari HarakahDaily. Boleh Tun ulas sejauh mana kebenaran berita ini? Terima kasih.

Salam hormat.

Selasa 17 Jun 2008 | 12 Jamadil Akhir 1429 Hijrah
Rebet tunai rakyat, anak menantu PM dapat untung?
Azamin Amin
Tue | Jun 17, 08 | 10:01:42 am MYT

KUALA LUMPUR, 17 Jun (Hrkh) - Sabtu lalu, ribuan pengguna kenderaan pensendirian menuntut rebet tunai di pejabat Pos seluruh Malaysia namun setiap rebet tersebut yang dibayar itu dikenakan caj perkhidmatan.

Hasil keuntungan caj perkhidmatan itu secara tidak langsung memberi keuntungan yang besar kepada Pos Malaysia yang telah diswastakan dan sahamnya telah dimiliki oleh sebuah syarikat yang ada kaitan rapat dengan menantu PM.

Demikian pendedahan Ahli Majlis Tertinggi KeADILan (MPT) Badrul Hisham dalam blognya berkaitan pembayaran subsidi kerajaan berikutan kenaikan harga minyak baru-baru ini.

Badrul berpendapat syarikat tersebut sedang menikmati keuntungan hasil daripada mekanisma pembayaran subsidi tersebut.

"Tahukah anda, setiap plan yang diperkenalkan oleh Pak Lah mesti ada motif rasuah atau salahguna kuasa? Contoh untuk kenaikan harga minyak ini. Penstrukturan subsidi yg dibayar menggunakan wang pos

"Bayangkan duit yang masuk ke dalam poket Khairy, setiap RM10 yang dibayar sebagai subsidi...10 sen akan masuk ke poket sebagai komisen wang pos," katanya dalam blog tersebut.

Katanya sejumlah enam juta kenderaan di Malaysia yang mana setiap kenderaan akan mendapat subsidi RM 620, maka secara tidak langsung sebanyak RM 6.20 komisen yang bakal diperolehi oleh menantu Perdana Mneteri itu untuk sejumlah kenderaan yang mendapat rebet tunai tersebut. - mks. _

Anonymous said...

I`m 51 year old strong supporter of Umno and so is all my family. Esp. Tun. I`ve followed your leadership and very proud being a Malaysian but not now. When I was living abroad 20 years ago, I can see changes and developement. Now I`m afraid for my children`s future under Pak lah and even najib. Pls Tun, I hope your son will take over and I have heard alot of good,sincere and dedicated person his has become. A good leadership should not have skeleton in their closet cos one day it will come out to haunt them. Traitors who has gone to join other party, should not be let into Umno. I repect you Tun, even you resign you did not join other party. You are my idol now and forever.

Anonymous said...

what does the future hold for malaysia?

Dooms??

There are so much of uncertainty!

I am really thinking of bringing my family to migrate for good.

Unknown said...

Tahniah Tun,
Hit 2 juta.
Ini juga hari memperingati RASUAH Tan Sri Muhamad Taib (Mike Tyson) menteri Luar Bandar memberi rasuah 2 juta di Australia...

Gelombang Rakyat said...

Tun Dr Mahathir Mohamad, memang bijak, pos ini tepat pada masanya, dan utama pada mengetahui dan memahaminya.

Mungkin menarik jika kita dapat baca detik pengumuman Tun Dr Mahathir Mohamad sendiri perihal peralihan kepemimpinan dan perpindahan kuasa:

* dari Tun Dr Mahathir Mohamad kepada Abdullah Ahmad Badawi

dan, kemudian

* dari Abdullah Ahmad Badawi kepada Mohd Najib Abdul Razak.

Pada ketika itu saya bersama satu majlis dengan Mohd Najib Abdul Razak.

Kegembiraannya ialah dapat ucap tahniah langsung kepada Mohd Najib Abdul Razak.

Sekejap lagi, sebentar cuma, Mohd Najib ialah Presiden UMNO dan Perdana Menteri Malaysia ke 6.

Berbeza dengan pendapat sebahagian masyarakat, saya lebih bersetuju dengan Sanusi Junid, bahawa pemilihan Tun Dr Mahathir Mohamad ketika itu adalah tepat.

Walaupun dirasakan molek sangat Mohd Najib Abdul Razak sahajalah dilantik terus.

Namun, difahami kebijaksanaan Tun Dr Mahathir Mohamad ketika itu, memilih Abdullah Ahmad Badawi dahulu, mendahului Mohd Najib Abdul Razak.

Satu daripadanya yang jelas ialah dengan gandingan dua ini, parti selain UMNO dan Barisan Nasional, ketiadaan modal untuk menghentam kerajaan, ketika Abdullah Ahmad Badawi diapitan Mohd Najib Abdul Razak, ketika itu.

Menang PRU 11.

Ramai telah lupa, inilah satu lagi kejayaan Tun Dr Mahathir Mohamad.

Siapa tidak bengang jika hakikat yang sebenar, lain pula pengakuan penempelan nama.

Saya pula meninggalkan politik Malaysia, yang selepas mendengar Ku Cari Abadi dan pengenalan Islam Hadhari, kerana tahu bahawa Abdullah Ahmad Badawi akan memimpin sekejap sahaja, buatlah apa yang patut olehnya, dan segera kelak Mohd Najib Abdul Razak dilantik ke jawatan itu.

Lantaran itu tunggulah.

Tetapi tunggu punya tunggu punya tunggu punya tunggu punya tunggu punya tunggu....adeh, berapa lama kena tunggu daaa...dan kini masih menunggu.

Diharapkan tidak jadi penunggu!!!

Pada ketika itupun, kita tahu Mohd Najib Abdul Razak ialah pemimpinnya yang mampu mengangkat masyarakat dan negara Malaysia ke tahap di mana Tun Dr Mahathir Mohamad meletakkan mercu tanda kejayaan.

Walaupun tidak molek membandingkan, namun prestasi Mohd Najib Abdul Razak dan Abdullah Ahmad Badawi jelas dan nyata, macam puncak gunung dan dataran lembah.

Begitu ibaratnya...

Sementara itu pun, seringkali pertanyaannya, ialah bila?

Bilakah kuasa dan kerusi akan diserahkan oleh Abdullah Ahmad Badawi kepada Mohd Najib Abdul Razak. Bila?

Inti dan isi peralihan kuasa dan perpindahan kerusi sememangnya telah diketahui, tetapi soal elemen *bila* itu yang masih belum terang, samar-samar, dan kini kelabu asap, dan nampaknya semakin gelap.

Bila Tun Mahathir Mohamad sudah memulakan kritikan selepas PRU 11, dan rasanya pernah bertemu satu kali dengan Abdullah Ahmad Badawi, di mana dia mendengar sahaja dan mencatit.

Adakah catatan itu masih disimpannya untuk dilaksanakan?

Entahlah!

Setahunya kritikan berterusan.

Sebab itulah tiada perjumpaan sedemikian lagi di antara Tun Dr Mahathir Mohamad dan Abdullah Ahmad Badawi, selepas yang sekali itu.

Kita pun jadi tahu Mohd Najib Abdul Razak akan berjumpa Tun Dr Mahathir Mohamad selepas pengumuman penerimaan tindakan Tun Dr Mahathir Mohamad keluar UMNO untuk sementara.

Ketika itupun Mohd Najib Abdul Razak, kita tahu dia pun tidak dapat memberikan tarikh pertemuannya dengan Tun Dr Mahathir Mohamad kerana diapun tidak tahu bila tarikh Abdullah Ahmad Badawi akan melakukan peralihan kuasa dan perpindahan kerusi.

Jelas bahawa:

* apakah motif Abdullah Ahmad Badawi melengah, melambat, melewatkan hal ini?

* apakah pula motif Mohd Najib Abdul Razak untuk tidak melangkah mantap, mara, dan maju, sedangkan peluang luas terbuka?

Lalu saya lebih cenderung memerhatikan apa Mohd Najib Abdul Razak tidak kata, berbanding apa yang umum telah tahu apa kata yang diumumkannya.

Pun begitu, Tengku Razaleigh Hamzah dapat membaca, lantaran Mohd Najib Abdul Razak katanya, boleh terus kekal di nombor dua, kerana ada kemungkinan besar R.A.H.M.A.N. bertukar R.A.H.M.A.T.

Di antara kedudukan Abdullah Ahmad Badawi kini semakin melangit, dan jaraknya luas, dengan semakin ramai ahli masyarakat yang semakin lapar, dahaga, dan hidup terkemut-kemut, ditindas kenaikan harga petrol dan diesel, ialah doa kita semua akan suatu rahmat.

Rahmat ini yang semakin bersinar terang dan cerah peluangnya, Tengku Razaleigh Hamzah semakin meluncur ke kedudukan itu.

hans said...

Pada pandangan sayalah, kalau beginilah cara Najib dengan hanya berdiam diri sahaja menunggu emas jatuh keriba, alamatnya kempunanlah nak jadi PM ke-6 Malaysia sampai mati.

Entahlah,melihat sikap Najib yang sentiasa berdiam diri nih membuatkan saya berfikir, mampukah dia memimpin Negara sedangkan dengan Pak Lah pun dia hanya berdiam diri. Itu baru Pak Lah. Pak Lah bukanlah pemimpin yang disegani di dunia nih. Macam manalah Najib nak berhadapan dengan pihak Amerika..tak pun yang paling dekat Singapore?

Entahlah,saya sekarang menantikan keputusan pemilihan agung umno(pau) yang bakal tiba nih…jika terbukti Dolah yang “pandai” tu kekal sebagai presiden UMNO, alamatnya hati saya dah tertutup habis + terkunci rapat untuk sokong UMNO.

Disini saya ingin lari sikit dari topik nih sebab saya rasa Dolah si “PANDAI” akan kekal dengan jawatannya itu.

Saya nak bertanya kepada Tun, mengapa kerajaan sekarang hanya bercakap pasal politik saja? Dari PRU hari tu sampai lah sekarang tak habis-habis dengan politik.

Macam mana dengan hal-hal lain?

Disini ada banyak benda yang bermain difikiran saya. Antaranya:

1. Jumlah jenayah yang makin meningkat di Malaysia tetapi dikatakan berkurangan. Yang paling sedihnya itu ahli-ahli politik menyokong mengatakan indeks jenayah banyak dilakukan oleh rakyat tempatan bukannya pendatang haram(saya tak suka menggunakan gelaran pendatang tanpa izin sebab kita dah terlalu memberi muka pada mereka-meraka yang tak berguna ini). Apakah tujuannya ahli-ahli politik berkata begitu sedangkan kita tahu kes-kes ragut dan rompak sekarang ramai didalangi oleh pendatang-pendatang haram ini.
2. Jumlah pendatang haram hatta yang halal semakin meningkat di dalam Negara Malaysia yang tercinta ini. Dari mana mereka nih datang sebenarnya. Kalau yang masuk secara haram nih 4-5 orang boleh lah diterima tetapi berjuta yang masuk. Apa yang pihak imigresen, polis dan yang terlibat dengan hal berkaitan lakukan? Bukankah terdapat unsure-unsur rasuah dalam kes ini? Mustahil sampai berjuta-juta terlepas masuk ke Malaysia sedangkan kata mereka dari hari ke hari operasi yang dijalankan semakin ketat.
3. Apabila jumlah mereka yang datang secara halal semakin ramai, peluang pekerjaan rakyat-rakyat tempatan semakin berkurang kerana sektor-sektor perladangan dan perkilangan semuanya diisi oleh mereka kerana faktor gaji yang murah dan majikan tidak perlu bersusah payah membayar socso serta IPF kepada mereka seperti pekerja tempatan. Manakalah yang datangnya pula secara haram susahlah untuk mendapat kerja di Malaysia dan berlakunya kes ragut,rompak dan bunuh. Jadi indeks jenayah makin meningkat disebabkan mereka. Ditambah pula dengan usia perkhidmatan dinaikkan ke 58 ker 60 tahun(saya terlupa),apalah nasib remaja-remaja sekarang nih yang apabila tamat sahaja belajar terus dikelilingi dengan hutang PTPTN?
4. Adakah wakil rakyat akan turun padang meninjau kesusahan rakyat jika hanya apabila ada media massa yang datang untuk memberi publisiti kepada mereka bahawa kononnya mereka sayangkan rakyat..ambil berat pasal rakyat? Saya memerhatikan benda ini sewaktu melihat rancangan-rancangan seperti yang semua orang tahu rancangan BERSAMAMU di tv3. Setiap orang yang dipaparkan dalam rancangan itu bukan sehari dua susah tapi dah bertahun-tahun susah. Takkan wakil rakyat langsung tidak tahu tentang perkara ini. Nasib pihak bersamamu tu yang datang. Takkan wakil rakyat nak katakan tidak sebab kalau tidak memang nahaslah. Jadi,terpaksalah bantu. Ini membuktikan wakil rakyat sebenarnya tak pernah turun padang. Jadi, apa kerja diorang nih sebenarnya?
5. Berkenaan pendidikan pula, baru-baru ini gempar dengan kuota biasiswa yang dahulunya bangsa bumiputera diberi 90% manakalah bukan bumiputera 10% tetapi sekarang nisbah sudah bertukar tetapi dalam julat yang besar iaitu bumiputera 55% manakala bukan bumiputera 45%. Adakah pelajar-pelajar bumiputera semakin bodoh hingga tidak layak untuk mendapat biasiswa sampaikan kuota itu diubah begitu drastik sekali. Padahal setiap tahun di dada-dada akhbar keputusan peperiksaan menunjukkan keputusan yang sentiasa baik dan prestasi cemerlang yang meningkat. Jadi, boleh Tun ulas pasal benda ini sebab saya sungguh tak paham dengan penjelasan-penjelasan yang diberikan oleh pihak yang terlibat.
6. Ada khabar angin yang mengatakan Pak Lah ada meminjam dana daripada Bank Dunia atau IMF. Media sekarangkan suka spin hal yang sebenar jadi saya nak tanya dari Tun betul atau tidak Pak Lah tu tidak meminjam dari IMF?Kalau betul tidak pinjam alhamdulillah. Tenang hati.
7. Pemotongan 10%(cuma elaun keraian) adalah bertujuan untuk sama-sama merasai keperitan yang rakyat tanggung akibat harga minyak yang dinaikan hari itu. Tapi, apabila elaun ini dipotong, seminar-seminar terpaksa dikurangkan dan bilik-bilik hotel atau chalet terpaksa dibatalkan. Yang merananya adalah pengusaha-pengusaha bumiputera yang baru hendak maju dengan perniagaan masing-masing. Adalah lebih baik dipotong gaji wakil rakyat bukannya elaun keraian dimana duit itu bukannya yang mengganggu pihak-pihak lain. Ataupun potong duit elaun yang hanya dinikmati oleh wakil rakyat itu sahaja. Ini adalah lebih bagus.
8. Pemberian rebat sebanyak RM625 di setiap pejabat POS mengakibatkan kesesakan setiap hari. Memanglah RM625 tu bukanlah banyak tetapi oleh kerana rakyat kita semakin susah maka berebut-rebutlah mereka menuntut duit yang taklah seberapa tu. Yang saya peliknya, mengapa PM kita tak berfikir panjang. Rakyat Malaysia nih bukan cuma 10,000 orang tapi berjuta-juta orang. Jumlah kereta sahaja barangkali melebihi jumlah rakyatnya. Maka, apa salahnya menggunakan internet sebagai langkah penyelesaian. Menuntut rebat melalui internet tetapi dalam masa yang sama menggunakan pejabat pos dan agensi-agensi bank mampu mengurangkan kesesakan yang menjejaskan produktiviti pejabat POS. Pejabat POS bukan hanya tempat untuk menuntut rebat tetapi juga untuk membayar segala bil-bil lain.
9. Penjimatan subsidi minyak apabila harganya dinaikan adalah bertujuan untuk meningkatkan kecekapan pengangkutan awam. PM sekarang berkata mahu menambah jumlah bas agar lebih banyak. Tetapi mengikut pandangan saya yang bukannya pandai sangat macam PM sekarang nih, bas sekarang bukannya sebesar kereta tetapi mampu menyumbat sehingga 40 orang dalam satu-satu masa. Kalau bas sebesar kereta tetapi mampu memasukkan seramai manusia yang boleh mungkin ia mampu meredakan kesesakan yang ada sekarang. Tetapi masalahnya saiz bas adalah 3 kali ganda saiz kereta dan jika jumlah bas ditambah dalam keadaan sekarang, sudah pastilah kesesakan akan bertambah-tambah teruk. Mengapa dihentikan projek monorail ker LRT ker atau apa2lah di Putrajaya? Mahal sangatkah projek itu?
10. Bila difikirkan balik, kata PM sekarang yang sangat pandai bahawa mereka dapat menjimatkan banyak subsidi sampai berbilion-bilion tetapi selepas itu penjimatan itu digunakan secara tidak berhemah. Buktinya berbilion-bilion diberi kepada Sabah dan Sarawak. Tetapi, kita tak nampak pun mana hasilnya yang Sabah dan Sarawak terima darinya. Adakah betul duit-duit itu diberi kepada negeri-negeri ini? Kalau betul cubalah baiki jambatan-jambatan kayu yang uzur dan memang ada yang sudah “mati” pun dikawasan-kawasan pedalaman di sana. Sedih melihat kanak-kanak bersabung nyawa semata-mata nak menuntut ilmu di sana.
11. Ini pertanyaan saya yang terakhir walaupun banyak lagi saya nak tanya. Pak Lah memperkenalkan Islam Hadhari di waktunya memegang jawatan ini hingga sekarang. Tetapi, yang peliknya rumah-rumah urut, disko, pub atau apa-apa saja tempat hiburan tumbuh bagai cendawan. Adakah Islam itu menggalakkan hiburan sebegini?

Saya harap Tun atau moderator blog ini menyiarkan komen saya ini sebab hanya blog inilah tempat saya dan bloggers lain merayu dan menekan kepimpinan sekarang.

Moga Tun sihat dan ceria selalu.

P/S: Tun, boleh tak berikan url blog anak Tun, Dato Mukhriz dekat blog saya? Terima kasih! Assalammualaikum

http://hanspunyablog.blogspot.com/

Unknown said...

Dear Tun, its nothing wrong with the UMNO leaders,including you (when you was in UMNO). Its us. We were made to break up. We had it. Please don't make the same mistakes. We quarrelled among ourselves. At the end we gave our country to people who already had everything. BERTAUBAT!

alfyaj said...

Hi Jenny,

Thank you for your comment.

In my opinion, you seem to have suffered short-term memory lapse.

The problem you stated arose only AFTER TDM's retirement.

Don't point your finger squarely to TDM. Have you not achieve ANYTHING in terms of your personal economics and progress during his reign?

Come on....!!!

If TDM is at fault, aren't you also part of the fault for letting a great opportunity go by?

- hamba Allah, from across

Faisal said...

Tahniah Tun... tak sampai 2 bulan counter blog Tun dah mencecah lebih dari 2 juta.

Ini jelas MAJORITI RAKYAT MALAYSIA masih suka mendengar kata-kata dan nasihat Tun. Majoriti rakyat Malaysia lebih percaya pada Tun.

cassiorine said...

Salaaam

To be honest, I don't see any leadership in Najib (obviously) nor Muhyiddin. I only see that in Tun's son, Mukhriz.

zulkplyjoharis said...

Bijak sungguh Pak Lah mengatur strategi yang nampak halus sahaja tanpa cacat celanya. Kalau dah nak serah kuasa... serahkan sekarang juga... tak perlu nak buat baik, nak mantapkan lagi UMNO dan BN yang goyah sekarang ni gara-gara dirinya sendiri. Orang dah kenal cara dan stail kepimpinan beliau yang lambat sangat... mungkin nak tunggu Bush bom Malaysia... baru nak bertindak... Negara dah tinggal padang jarak padang tekukur.

salam reformasi...

BERdiriLAH said...

We Need A Hero...
Somebody Save Us..

zahra said...

syabas Tun

alfyaj said...

Hi PJ,

1) Can I interprete from your entry about Anwar was that the Judges that passed the judgement at that time was argueable??

2) So, the judgement was 'in question' now? Why and how was it possible?

3) And, if Anwar's sacking was Unconstitutional, it means, you are willing to have a DPM (or a government official) whom have committed and judged as a criminal? Its ok with you?

4) In your opinion, TDM still needs Agong's opinion whether Anwar should be sacked or not, after the judgement has been passed?


Personally, I strongly support what TDM has done. Very quick and wise decision. He did the right thing.

Thank you.

- hamba Allah, from across

AxedAdvisor said...

Tun, Congrats, now your blog has been visited by more than 2 million.

'Pak Lah' boleh 'belah'

Lanrj said...

Tun,

Pemilihan UMNO pada bulan Disember ini adalah penentu perjalanan hidup mati parti UMNO pada pilihanraya akan datang. Sekiranya Ahmad Badawi terus menjadi Presiden UMNO tanpa ditentang maka ramalan sudah boleh dibuat, UMNO dan sekutu-sekutu partinya akan kalah teruk di Semenanjung Malaysia. Mungkin Umno ada nasib di Sabah.Yang pasti sekiranya Pas mengundur diri dari Pakatan Rakyat maka harapan Pas untuk meraih undi orang melayu amat cerah. Bagi saya Pas boleh menawan Kelantan, Terengganu,Kedah.Bagi Pahang,Selangor, Melaka, N.Sembilan dan Johor kemungkinan Pas boleh menapak. Di Melaka tempat saya, kalau dilihat pada pilihanraya ke12 kebanyakan jenerasi muda berpihak pada Pas. Orang melayu sekarang tiada parti alternatif untuk mengadu nasib.
Saya berharap Tengku Li akan mencabar Ahmad Badawi dan Muhyiddin Yassin akan melawan Najib (sekiranya najib enggan bertanding untuk kerusi Presiden UMNO). Bagi mencantas pengaruh KJ untuk kerusi Ketua Pemuda UMNO maka tentunya saya mengharap Mukhriz akan bertanding. Sekiranya Tengku Li berjaya ianya boleh menyekat pengaruh Pas di kawasan pantai timur dan utara. Pastinya orang-orang UMNO di pantai barat menyokong kiranya Muhyiddin ingin bertanding kerusi no.2.
Sekiranya regu Ahmad Badawi dapat ditumbangkan maka UMNO mempunyai kekuatan semula. Najib harus berfikir dalam politik tiada kawan atau lawan akan menangis kiranya dia masih menyokong Ahmad Badawi. Kalau Najib sayangkan parti UMNO, dia harus berani menentang Ahmad Badawi untuk kerusi Presiden UMNO.Andaikata Ahmad Badawi terus tidak dicabar, mungkin ahli-ahli UMNO dari kelompok 2,3 dan 4 akan mengundi parti lain atau mereka akan merosakkan undi mereka kerana protes.

Anak Melaka.

Amiro said...

respect tun

cassiorine said...

Salaam...

Masa zaman para sahabat, tiada sesiapa sanggup menjadi ketua kerana mengetahui betapa besarnya tanggungjawab terhadap rakyat dan juga ALLAH swt.

Tapi senario sekarang, orang sibuk nak menjadi ketua sebab nak dapat nama, harta dan pangkat. Mereka lupa tanggungjawab mereka terhadap pencipta ALLAH SWT. Andai kata ALLAH sentiasa di hati mereka, insya Allah keadaan seperti sekarang takkan berlaku.

Kun Mali said...

Najib yang suka senang...hehehe... tengok muka pun tau jenis org suka senang... sama-sama senang dengan Ayahanda (Godfather) Pak Lah.

Yang susah ialah rakyat, secara spesifiknya adalah Melayu-Islam. Harapan hanya ada pada Ku Li sahaja... tapi itu pun mungkin tidak sempat dan tak berjaya, walahuallam.

Conspiracy Theorist said...

Salam Tun,

Need ur space a bit, heheh..wat can I say..(",)

an article frm rocky's bru fer ur ponder Tun Dr.Daddy M... more AP King in d making...here's d link :- http://rockybru.blogspot.com/2008/06/malaysias-new-ap-king.html

SAY NO TO NWO!!

p.s. ur opinion & write up on dis appreciated Tun..(,")

Mr E.Man said...

Tun,
Dulu masa zaman saya sekolah, ada la sorang kawan ni.... nampak "Loi" saja tapi jenis "Ketegaq" .... cakap pi la apa pun ....dia buat lembik saja. Rupa-rupanya tu cara dia "bekerja" ....dan macam nilah pemimpin kita yang dok ada !

afshan said...

SElamat berjuang untuk bangsa dan negara!! tun mmg banyak berjasa pada UMNO

crazyEllysee said...

Tun:

Well, Im curious with the election of new PM of Malaysia. Why Pak LAh is the one electing the new PM?
It is no doubt that,HE got no ability to handle the politic tsunami 2008 and economic crisis in Malaysia.
So, what make him got the rights to appoint or select new PM for our country?
Plus Prime Minister act as our leader and LIGHT for our Future...
We as Malaysian, we got the rights to vote/suggest a better New PM whom we think are suitable for us. At least, we wont regret and make any rubbish argue after all.

I wonder whether there will be another D.Mathir for Malaysia. Tun, your achievement for our country would never disappear and been forgotten by everyone of us:)

Tun you are the best.
Tun, have you read the Asia INC (may-june).
I really got a great anger and felt a bit funny to the article of anwar. He is aiming too HIGH. A awaiting PM? He is dreaming!
We are clear and still remember what he had done to our country in the year 1998!


Tun, take care:)

Unknown said...

To antimamak & PJ ,

Both of you against TDM. Memasing comment berbaur dendam. Tak sedar diri punya umat Islam.

TDM writing is an information for us to think, but both of you anggap mcm satu peluru. Nampak sgt akal tak panjang, cakap melulu. If you do not agree with TDM, Then you do not need to read this blog anymore. As simple as that.

I believe most of all the readers in this blog can think wuts good or wuts not.

Both of you talking about racist, or memecah belah melayu, but sedarkah anda bahawa comment anda juga secara tidak lansung memberi kesan juga terhadap pecah belahnya kaum. Tak sedar diri punya kaum.

To antimamak,

nama pun sudah kurang ajar,racist .. tinggal pula di malaysia atas usaha kementerian dibawah naungan TDM sebelum ini. Tak tahu malu.

MEE CIK SITI said...

salam tun.. saya terharu dengan perjuangan tun.. jadikan ini suatu cabaran buat tun.. Tun dah berada pada landasan yg betul.

Anonymous said...

Tun,
Saya rasa sangat risau dengan masa depan anak-anak saya.. How to make Pak Lah step down? Dia dah merosakkan Malaysia. Kita tubuhkan UMNO BARU... Tun dan Mukhriz jadi pemimpin.. mesti ramai yang setuju..

jojo51 said...

Tun's analysis is right on target.

Gelombang Rakyat said...

Tun Dr Mahathir Mohamad, kemungkinan itu ada bahawa masih ramai tidak faham kenapa Tun melakukan apa yang sedang Tun lakukan sekarang.

Timbul salah sangka, salah tafsir, dan salah duga.

Terutama mereka yang masih mencari dan menyingkap sejarah lalu kepemimpinan Tun Dr Mahathir Mohamad.

Kot kot ada "yang baik punya", boleh memalukan Tun Dr Mahathir Mohamad. Syioklah dianya.

Jika adapun terjumpa sekecil mana mahu dirasakannya untuk menjadikan itu sesuatu yang boleh meledak besar.

Walaupun ini kebebasan dan keterbukaan, yang ramai perhatikan Tun Dr Mahathir Mohamad tidak pun gentar dan telah menyatakan sanggup menerima apa yang sepatutnya, jika benar didapati bersalah.

Jika benarlah.

Namun perihal ex-gratia, ini pula Ian Chin, dan lain-lain percubaan, telahpun gagal, niat buruk pendedah sendiri berbalas memalukan mereka.

Isu utama ialah Abdullah Ahmad Badawi.

Jika tidak, tentulah Tun Dr Mahathir Mohamad boleh memilih tumpuan lain, isu Palestin ke, serangan USA bakal ke atas Iran ke...atau yang seumpama.

Ini tidak gitu, Abdullah Ahmad Badawi, dan kini bermula tambahan Mohd Najib Abdul Razak pula.

Tentulah ada hikmahnya.

Perjuangannya belum selesai...

Ini adalah kerana, dari Abdullah Ahmad Badawi inilah, kita lihat ibarat ikan yang busuk dari kepala, ianya akan merebak perlahan-lahan ke bawah, dan kini sudah menjangkiti Mohd Najib Abdul Razak pula.

Muhyiddin Yassin, Rais Yatim, dan lain-lain lagi bolehlah bersiap sedia, jika yang nak dikata belum terkata.

Pemimpin lain dan pemimpin Barisan Nasional belum terlepas dari akan kena busuk ini, jika mereka belum sedar dan insaf akan keputusan PRU 12.

Sudah ada saya nampak yang baru masuk itu gelanggang juga menghentam Tun Dr Mahathir Mohamad, sekarang ini.

Maaf, dan hormat kepada Tun Dr Mahathir Mohamad, maksudnya ialah isunya bukan menghentam Tun Dr Mahathir Mohamad, isunya ialah Abdullah Ahmad Badawi itu tumpuan kita, khususnya dari aspek dianya pemimpin dan kepemimpinannya.

Tun Dr Mahathir Mohamad sendiri baru-baru ini berkata, "saya tidak penting", dan fahamlah kita akan maksud Tun itu.

Jikalau kita setiap hari setiap masapun selongkar peristiwa lalu untuk memalukan Tun Dr Mahathir Mohamad, contohnya, apa yang diperolehi?

Ini kita sedang krisis ekonomi ini, lapar dan dahaga, perit, derita, dan sengsara, maka siapakah punca angkara.

Masih tidak nampak lagi?

Dihentam pun Tun Dr Mahathir Mohamad, nanti diketahui juga, lebih-lebih lagi, dengan hikmah Tun keluarkan fakta, lalu ramai mereka pun jadi terkedu.

Isunya Abdullah Ahmad Badawi, dan jika pemimpin ini terbaik, yakni cemerlang, gemilang, dan terbilang, sayapun barangkali akan menegur Tun Dr Mahathir Mohamad, "awatlah Tun dok hentam budak baik ini!"

Tetapi, Abdullah Ahmad Badawi jelas dan nyata, belum pernah dilihat pemimpin yang sebegini buruk dalam sejarah kepemimpinan negara sejak merdeka.

Angkat tangan, siapa di antara kita yang percaya bila Abdullah Ahmad Badawi berkata, "Saya sungguh simpati dengan penderitaan rakyat, kerana kenaikan harga minyak petrol, diesel, dan lain-lain harga barang. Saya simpati sungguh..."

Percaya?

Husin Lempoyang mungkin setuju, seeokor unta membawa najis habis terpalit semuanya di Isketambola.

Ibarat penyakit kusdibul, bermula dengan pemimpin dan melarat pada orang terdekat dan terus melarat lagi meliputi kampung dan desa, pekan dan kota.

Contohnya, jika dibualkan, di antara Abdullah dan Najib, barangkali begini:

Apa itu?

Penyakit kusdibul.

Tak ubat ke?

Tidak, malas. Biar sajalah.

Menjangkit tak?

O berjangkit.

I boleh kena ke?

Memanglah, you tak tahu ke? Memanglah, jika penyakit ini dari I, you mesti kena punya. Tunggu sahajalah kat situ. Mesti kena punya.

Orang lain, jikalau kita berdua sudah kena, yang lain akan kena juga?

Sudah tentu!

Okay. I tunggu untuk kita sama-sama kena penyakit kusdibul ini!

Alahai Pak Lah, Aduhai Najib...

another-living-offender-of-nature said...

Tun,
blogging helps, but with just words, it won't matter that much...I hope you can initiate a fight which we as a citizen will have the ability to support you...a support which can put a stop to this disaster...we don't want to just say YES, and GO TUN from the message board...we want you to take another step and trust me...many Malaysians are behind you!

realkelate said...

saya doakan tun sihat walafiat sentiasa.

SEKADAR RENUNGAN KITA BERSAMA
Kebijaksanaan seorang pemimpin bukanlah terletak kepada cepatnya untuk membuat keputusan tetapi segala keputusannya perlu tepat dan berkesan.
Kebolehan seorang pemimpin membuat keputusan pula tidak perlu dipengaruhi oleh apa-apa faktor yang menguasai dirinya tetapi ia perlu menguasai faktor-faktor tersebut terlebih dahulu.
Seorang pemimpin bukanlah seorang yang tampil untuk membuat keputusan dengan buah fikirannya tapi keputusan tersebut perlu ditampil daripada buah fikiran yang dipimpinnya, pemimpin sekadar memimpin bila diperlukan untuk berbuat demikian.
Pemimpin bukanlah perlu senantiasa dihadapan daripada pengikutnya tetapi pengikut juga tidak perlu untuk berada dibelakang pemimpinnya sepenuhnya.
Jika pemimpin dibelakang pengikutnya ia sekadar memerhatikan segala kerenah pengikutnya dengan teguran dan nasihat jika pengikut di hadapan bukanlah untuk menindas pemimpin tetapi membantu pemimpinnya.

suara hati said...

Assalaimualaikum,TUN

Minta semua Cawangan mencalonkan TUN sebagai Presiden,Ku li timbalan presiden,Muhyiddin yasin,rais yatim,mustapa mamat(Tok Pa jeli)naib presiden,Mukhris ketua pemuda....BERTINDAK SEKARANG....

samilsuh said...

Salam Tun,
Whatever it is, it is between the devil and the deep blue sea.

Wan Aikhsan said...

Yang dihormati Tun Dr. Mahathir

Your latest article on this two jokers is most logical and make a lot of sense.

One is a dumb and the other is a dumber. The dumb refused to accept the voters decision based on the last general election result. He thought that he's still popular. Thinking that the masses has given him the mandate to lead BN.

Whereas the dumber who is second in command allowed himself to be dictated and manipulated by the dumb. This dumber believe in the principle of culture. Adat and Tradition and being good Muslim. Apparently.

This dumber actually has no guts to fight for what is right. That is to save UMNO & BN. He rather follow his stupid boss and let UMNO & BN destroyed. The dumber knows that his boss is weak and incompetent. The longer he lead this country, the worse it will be. The dumber are aware of this but choose to do nothing about it.

This two jokers are real donkey.

The end of the story. Angry la...

suara hati said...

Satu lagi TUN,,,jangan calon KJ apa-apa jawatan kerana baru masuk UMNO...tak layak lagi....tak sampai sepulluh tahunpun...

muhamads said...

Salam sejahtera buat Tun,

Bagus penulisan Tun, sekurang2nya pembaca seperti DS Najib boleh menggunakan ia sebagai petunjuk dan yang lain akan dapat membuat rancangan tertentu.

Persoalaan nya sekarang, adakah perancangan mereka sehebat Tun? Mungkin Tun perlu memberi nasihat peribadi kepada mereka.

Terima Kasih Tun.

defuhrer said...

Dear Tun

UMNO ASSET

With the slim major win 0f PR-12, lost 5 states + 1 FT ,in history first time whom the nerve of UMNO capital Putera World Trade Centre under PR reign, without 2/3 majority in parliament, BN regime will face crucial pressure from opposition, no clearances in implement nation policy be pass without the oppose argument from PR. Before we look into this weak unstable government headed by ABB, let understand whole inside and outside pressured faced by ABB UMNO BN.

Out of 13 states, BN controlled left 7, this 7 states didn’t appear under ABB direct controlling, let recall Wang Insan claim by Terengganu MB with back support by PAS, a PR influenced state, Perlis MB was choice of ABB, Sabah MPs on the heat of crossing over with the quiet Sarawak CM are more powerful control it state not member of UMNO, which ABB had no control power rather to be obey as they can be the King Maker for parliament threat, in clearer politic context,ABB only had left 4 states, UMNO present heat on Johor so call grass root of original UMNO spirit with possible it chief Muhydin with go for president post, a rival and enemy within party to challenge ABB, Pahang state is 100% controlled by UMNO deputy president NAR, prefer to stay quiet, did not gave ABB grass root support neutral waited a right time in transition of power by faith , left only a very small Seremban under KJ and Melaka, is 2/13 favor ABB with 4/13 against from inside and 5/13 against opposition from outside, indeed a critical surviving struggle for ABB to stay on. What worried Tun is ABB not giving a clear transition of power want to fight on could jeopardize the whole UMNO and put it massive staggered asset in danger if opposition gather enough MPs to form new government.

When Tun himself view there a possibility PR could win 30 MPs crossing over, or other possible worse politic scenario, Tun left UMNO began challenge from out side alone not with PR, start exposing latest 1.4 billions UMNO cash,shares,asset went missing unanswered by ABB.I guess Tun most fear to prevent UMNO from collapses by ABB present politic in danger is billions of party asset could fall buried with him. Let see I put a hearsay here what UMNO shares company and property goes :

Since Tun step down and pass over UMNO 1.4billions worth to ABB, also as follow :

Malaysian government has leased state-controlled Sabah Shipyard, profitable shipyard to Realmild Sdn Bhd. Realmild one time controlled the party's holdings in publishing group The New Straits Times Bhd and Sistem Televisyen Malaysia Bhd, or TV3.The proposed corporate overhaul of Realmild represents ABB first move in reorganizing Umno's corporate holdings since taking over the premiership from Tun in November 2003. Other well known link company are Renong TimeDot c, UEM owned businesses in banking, stock broking, toll roads, hotels, property development and oil and gas.Since the transition of power and UMNO asset to ABB, more Tun will shocked in receiving it actual financial feed back after 5 years.

UMNO asset is belong to party members,Is legacy and hardwork from Tun Rahman ,for 50 years it grew into many billions,but today problem is none of it members could knew where goes, or worth, company keep changing shares, lost and hidden asset. the question is, many of this oversea and local GLC indirect UMNO link and how much company end up trouble or emerged to other individual control didn’t run like belong to UMNO at all, what trouble more Tun is, some was remerged due to financial difficulty so call “ Bailed Out “ by Tun time later “ RELEASED BAIL ” and went under ABB family link related subsidiary, Let put here Scomi, for 3 years emerged as 1 of top player had indirect acquired many of UMNO favored company was financial troubled during Tun handover and question arise here is Scomi shares owned by UMNO party member or ABB family member?

Many shares investment went missing or lost unknown .one example case is mystery lost UMNO oversea co like PECD investment oil & gas in Saudi Arab Dubai also with Petronas unexpected big lost RM 500m wind up it Dubai office give a shocking blow to UMNO treasurer, also behind is one top gun, the same Tun had doubted this person inability in revive turn Proton into uncompetitive with hugh losses. This only one example of UMNO link company turn loss massive debt with bank, what about unknown other, one by one varnished from UMNO party interest emerged into a new direct more on personal interest.

With Tun speech mentioned claim “ UMNO Now Had Belong To ABB Family ” surely portrayed undeniable mean about it party asset too, is unclear how much UMNO asset worth, how ABB top gun managed it from profit to lost, reshaped, re overhaul, diverted drained out of the party turn into other form. And restructure into new pieces like how the tactic of ECM Libra took on Avenue capital?. Book value faceoff from real value? is the proxy appointed by UMNO replaced by proxy of other, many inaccessible questionable worth own by the party had been varnished or just still invisible only mention in are appealed as paper figure ( Nilai Dalam Kertas )financial report only.

By refreshed how critic ABB present government faced shaky support in 13 states, in which PR woo bonus support by more rakyat had angered by fuel hike wanted the BN to be removed, I put to Tun most fear was this asset could buried what if ( present imagine stage forecast only ) ABB government ousted by PR. Or vote of no confident lead fresh election could also bad choice as most rakyat felt the pain will want revenge against oil subsidy by casting more votes to PR. When that happen, under PR govern, the whole UMNO party asset in shares, properties would chaos as the appointed proxy might turn out to be the rightful owner, UMNO properties left unmanaged, trouble sensed even worse some of this UMNO buildings was not properly transferred documented into party shares, it build under a land suspected still own by company or individual become a questionable treat to UMNO wealth.

Tun had right to protect UMNO asset as it belonged to party, many will not agreed, but to be fair ,let UMNO members valued this posibble scenario in themselves, let them decide, without fear or conflict for pure politic interest.

testing said...

Hairan, Najib tak nampak taktik busuk macam ni, atau sengaja tak mau nampak?

Osman said...

Salam TUN...

Jangan buat KESILAPAN KALI KE-2 Tun, dengan memilih Dato Seri Mohd. Najib yang bisu seribu bahasa, kelak Tun dan kita semua akan kecewa.

Kenapa tak tekankan Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai pengganti?

hADIE said...

salam Tun...

Tima kasih atas pandangan bernas Tun yang menbenarkan lagi cakap2 bahawa Pakatan Rakyat lebih layak memimpin negara buat masa sekarang.

Bukan soalan tidak menyokong Barisan Nasional atau UMNO, tetapi melihatkan akan gelagat pemimpin BN sekarang, apakah ada harapan untuk diberi peluang lagi untuk mereka benar2 berjuang untuk rakyat.

Tun memang seorang ahli yang setia dan keluarnya Tun dari UMNO juga sebagai protes terhadap kepimpinan UMNO yang makin menyeleweng dari perjuangan asal.

Namun dilihatkan bakal pengganti PM, dan juga para pimpinan UMNO dan arisan Nasional sekarang, susah untuk dipercayai bahawa mereka benar2 akan berjuang untuk rakyat keseluruhan.

Apakah jika Tun ketahui ada pihak lain yang ingin benar2 berjuang untuk rakyat, akan Tun sokong biarpun berlainan parti?

Heical said...

Allah tuhan ku dan tuhan kamu.Semasa kita sembahyang kita mengadap satu arah Ke Kaabah.Begitu juga dengan semua umat Islam tidak kira pangkat atau darjat dari dulu hingga sekarang dan ianya akan terus hingga kiamat .Sebagai orang Islam mesti kita kena terima 2 perkara yg jadi harta warisan umat islam iaitu Al-quran dan Sunnah rasul.Kita kena ikut apa yg diwartakan .Kalau sembahyang saja tidak mencukupi bagi bekalan Akhirat.Kesemua kehidupan kita kena berkiblatkan 2 pekara diatas .Ada apa apa masalah kita kembali rujuk padanya.

Kalau terjadi persengketaan antara orang Islam ,mereka ini perlu di PERSAUDARAKAN semula.Tambah pula kalau pemimpin ,akan hancurlah NEGARA apa lagi Umat Islam dinegara ini akan jadi kucar kacir, bermusuhan dll.

Dalam Surat kabar hari ini Mufti Perlis Dr.Mohd Asri Pelawa TUN ,DS Abdullah ,DS Anuar & D Nik Aziz duduk semeja bagi meleraikan kekusutan NEGARA.

Inilah masanya tun kita bersatu ,buang yg keroh kembali kepada AlQuran & Sunnah .Kami hendak Sebuah negara yg mana pemimpin Islam tidak bercakaran,berpuak-puak ,bersengketa.

Ada sabda nabi "Janganlah kamu saling hasut menghasut,dan jangan saling bertolak belakang, dan jangan membenci, tetapi jadilah kamu hamba Allah yg.bersaudara".

Saya percaya Tun lebih mahir tentang ugama Islam dari saya,Begitu juga Pak Lah anak seorang alim , Suatu masa dulu digelarkan Saudara Anuar Ibrahim dari ABIM.Mursyidur pula orang alim dan arif tentang Ugama.
Semua dah tua jangan bercakaran lagi , satukan Umat Islam Seluroh negara & jangan wariskan kerosakan.

"Allah mengetahui orang yang berbuat jahat dan orang yang berbuat baik"(S.Baqarah 220)

Sesiapa yg tidak mahu berdamai maka rugilah ia.

Heicalmy

kevin said...

Hi Tun,

I am just an ordinary rakyat with extra-ordinary patriotic feelings for our country.

I think that Abdullah should resign, not because of his mistake, but simply because of his arrogant and his stupidity.

It's somply take a simple math to see how much progrees was made with AB's vision when he took over the helm.

No doubt that you TUN had made few uncomfortable actions during your tenure, but overall it's for the best interest of the rakyat and the country. Your persistant to save few "special organisation" pull off (to name a few), and your "pembaziran" project had given big returns to our beloved country.

I do not believe AB when he started his recovery plan by uttering "pembelot" and "punishment" to those people who turned their back and choose to either oppose oppposition or ruined their votes.It certainly not suitalbly mathc the "mr democratic" guy that he earned when he won tremendous majority on 2004.

What i am gonna say here TUN is that their economic policy and remedy is simply stupid and short sighted.

And have the guts to openly said that he will cotest after just hiking tremendous oil price "correction" with teguran to rakyat to berjimat cermat.

I do have 2 words to say to him right now. Improve the transport and the education system subsidies ( or even free education) and forget the free incentives for fuel. People will be happy enough.

It's all about volutile and strong domestic economy activity ( as what TUN said, belilah barang buatan Malaysia). Hike up the power of buying and whatever the fuel price or the chicken is, the rakyat have always enough to eat and perform their daily activities without fail.

Please think for rakyat. Our bowl of rice is not enough to feed even to ourself.

The thrift management and quality of life is not set by the people (end user). It is set by the policy makers and the enforcer of the same. We just timun, mengolek pun kena, kena golek pun kena.

Have a mercy on us, normal rakyat.

Roy said...

Tun, rakyat will always remember you as our dearest PM who destroy the integrity of our judiciary and the man responsible in sacking judges.

Minerally said...

Mula2 dulu mase tun announce Pak Lah pengganti PM, sy sikit pun tak suke. Tak suke sgt lah dan tak tau kenapa. Then finelah, as long as die tak bawa keburukan.

Tetapi, mase sambut hari merdeka last year, saya bertambah2 meluat lah kat Pak Lah sbb sy sambut di Dataran Merdeka. Tun tau, zaman tun sambut merdeka mesti strike kol 12 bunga api gilang gemilang kan.. Last year sy tunggu sampai kol 1pg, tak kua jugak bunga api dan balik dgn hati yg sgt8 kecewa. Bukan senang nak sambut hari merdeka tambah2 sy pompuan tak boleh keluar malam, tp hari itu sy satu family tertunggu2 sgt bunga api.. yang ade hanyalah ucapan dpd PM 'kesayangan' yang asyik2 disambut oleh org2nye dgn 'CEMERLANG, GEMILANG DAN TERBILANG'!!

Meluat sgt tun.. akhirnya baru dpt tau bunga api dilepaskan jam 1pg lebih. tujuannya supaya org ramai dgr ucapannya dan tunggu sehingga bunga api baru balik. Geram sgt tun. Kalau ucapannya bernas takpe juga mcm Tun..Sejak tu sy mmg meluat habis ngan PM tu.

Ulul Albab said...

YABhg Tun,

@Tulisan Tun adalah sama seperti kajian kami. Tahniah Tun

@Tun tentu sedar bahawa DSN berada dipersimpangan yang AMAT SUKAR DALAM HIDUPNYA. 'BERTANDING SUSAH & TAK BERTANDING PUN SUSAH'

@KALAU TAK BERTANDING - prestasi parti sudah tentu akan merudum dan akhirnya akan kalah pada pilihanraya ke 13, BN akan jadi pembangkang dan cita2 DSN utk jadi PM akan berkubur - lebih daripada itu kehidupan dia dan kawan2nya kan menempuh kesusahan. Tahap tertinggi kesusahan ialah Kerajaan baru nanti boleh cari pelbagai kesilapan untuk sumbat dia ke dalam penjara

@KALAU KATA NAK BERTANDING - Boleh kah dia dapat cukup pencalunan?. Kalau cukup pencalunan menang kah dia ATAU mungkin selepas istihar nak bertanding saja dia akan terus direman? Tun tahu lah kan, kuasa PM Malaysia ni amat besar sekali. Macam2 boleh dibuat. Setakat nak cari silap DSN, Pak Lah & orang2nya boleh cari mcm Tun buat kpd DSAI dulu

Sebab tu lah saya meminta Tun jangan TEKAN DSN lagi. Kalau ikhlas nak betulkan UMNO dan Negara dengan pengalaman yang Tun ada cakap la terus apa yang perlu dilakukan oleh DSN. Kalau Tun mahu dia bertanding terus 'Declare' caranya (kalau boleh secara terang) dan secara terang juga istiharkan sokongan penuh kepada beliau. Atau apa kata kita sama2 doakan kepada Allah swt saja supaya seberapa segera Pak Lah mengaku tak mampu (kerana sakit dsb) dan serah jawatan kpd DSN. Pakat2 doa ya.

kevin said...

Hi Tun,

I am just an ordinary rakyat with extra-ordinary patriotic feelings for our country.

I think that Abdullah should resign, not because of his mistake, but simply because of his arrogant and his stupidity.

It's somply take a simple math to see how much progrees was made with AB's vision when he took over the helm.

No doubt that you TUN had made few uncomfortable actions during your tenure, but overall it's for the best interest of the rakyat and the country. Your persistant to save few "special organisation" pull off (to name a few), and your "pembaziran" project had given big returns to our beloved country.

I do not believe AB when he started his recovery plan by uttering "pembelot" and "punishment" to those people who turned their back and choose to either oppose oppposition or ruined their votes.It certainly not suitalbly mathc the "mr democratic" guy that he earned when he won tremendous majority on 2004.

What i am gonna say here TUN is that their economic policy and remedy is simply stupid and short sighted.

And have the guts to openly said that he will cotest after just hiking tremendous oil price "correction" with teguran to rakyat to berjimat cermat.

I do have 2 words to say to him right now. Improve the transport and the education system subsidies ( or even free education) and forget the free incentives for fuel. People will be happy enough.

It's all about volutile and strong domestic economy activity ( as what TUN said, belilah barang buatan Malaysia). Hike up the power of buying and whatever the fuel price or the chicken is, the rakyat have always enough to eat and perform their daily activities without fail.

Please think for rakyat. Our bowl of rice is not enough to feed even to ourself.

The thrift management and quality of life is not set by the people (end user). It is set by the policy makers and the enforcer of the same. We just timun, mengolek pun kena, kena golek pun kena.

Have a mercy on us, normal rakyat.

zaki_77 said...

Mukhriz has great potential to be a good leader, but the current UMNO machinery will do all it can to keep him at bay. These power and money crazed politicans will stop at nothing to destroy UMNO completely. I think it is time to reinvent UMNO under a name and new faces who are loyal to the country than to themselves!

fateler said...

tun..
memang si mangkuk aab tu pandai menipu..yg kena tipu pulak tak sedar2 diri...selama ini rakyat tertipu oleh paklah yang auta..skrg ni dia nak tipu pulak si najib al buaya...apalah nak jadi dgn pemimpin yg macam perangai yahudi nieeee.

salam...

duyung,melaka

lampu_basikal said...

salute you tun

Anonymous said...

I am not sure how much is the salary for a political minister. Say, it is RM 15,000 per month.
10 % will be RM 1,500 which is deducted from it. The total is still a lot. Don't forget all the allowances and claims and so on and so forth. But if the salary is RM 1000 per month. Take away RM 100 and you can imagine how the low income government servants survive. At the end of the day, it looks like everything boils down to money. Like the popular phrase goes. No money, no talk. How true !

While he was in Kelantan, the Prime Minister mentioned about the handing over of powers. So it is just a matter of time.

JBingkasan said...

Salam Tun,

The political scenario in Sabah is expected to change tomorrow. Sabah Progresssive Party (SAPP) president Datuk Yong Teck Lee will hold a Press conference at 2pm to make an important announcement/declaration - most likely to pull SAPP out of Barisan Nasional. BN-SAPP has to two MPs and four Assemblymen.

sabrina said...

untuk pemikir rasional, apa rasionalnya pakatan rakyat dapat memerintah negara, dan masa bila pula ayahnda Tun kita nak sokong pakatan rakyat ni.kalau pemikir rasional ini BEGITU rasional fikir-fikirkanlah boleh ke DAP berpakat dengan PAS. TUN tetap menyebelahi dan sayangkan UMNO sebab itulah dia sanggup keluar dari UMNO semata-mata berkorban untuk anak bangsanya sendiri dan supaya Pak Lah dapat membuka mata seluas luas yang boleh dan menyedari orang dah muak dan bosan menyokongnya.

Sama-sama kita berdoa moga TUN sihat selalu dan dipanjangkan umur kerana Malaysia dan bangsa melayu masih memerlukan sokongan dan buah fikiran TUN.

antimamak said...

Khas untuk penyokong penyokong TUN:

Tun dengan karyanya delimma Melayu
Maka mulalah karya baru Delimma Umno

Suatu reformasi dalam pentadbiran Negara amat dialukan, dan revolusi mental rakyat patut bersedia menerima hakikat kekecohan politik Umno di arena politik Malaysia.

Titik perubahan dapat diibaratkan sebagai mentari yang terbenamnya pada waktu senja, hanya menunggu serangga menyanyi demi kedatangan waktu malam. – zaman kegelapan Umno dengan ketibaan waktunya. .

Jadi kucar kacir politik di Umno baru Umno Baru dapat mudah difahami rakyat, kepimpinan Umno baru adalah berkonsepkan tamak haloba, gila kuasa, serta menindas rakyat. Sememangnya Umno Baru tidak relevan lagi. Jadi Tun mengambil memainkan peranan sebagai pembina dan pemusnah!

Jadi lihatlah bagaimana Tun menggunakan peluang ini memecabelahkan politik Umno baru. Rakyat perlu lah memahami politik itu bagaikan roti canai, lepas makan jangan menjilat jari, buangkan daun pisang dan bayar duit kepada mamak. terus pulang!

Jangan jadikan politik itu sebagai impian yang pedoman hidup. Rakyat mudah ditipu dan mudah diekploitasikan. Bahayanya percaya ahli politik dari percaya ular bisa tidak mematuk manusia.

Keadaan Kini di Umno Baru dapat diibaratkan sebagai mayat yang menunggu masa dikebumikan, perebutan kuasa bagaikan helang makan makan bangkai, bertungkus remus merampas bahagian mayat jadi berkecai kecai, Peranan Umno veteran diibaratkan sebagai mamak membuang tahi di tepi sungai, jatuhnya tahi ke permukaan air , maka ikan termegung merebut rebut. .
60 percalonan adalah pengubahan akta UMNO oleh Tun sendiri,Ini adalah kerana waktu pemerintahan nya amat menakuti orang lain (Khasnya serangan semangat 46) akan menolak Tun , dengan itu Tun menggunakan akta ini untuk menjaminkan keutuhan diri, serta mengekalkan kedudukan nya sebagai president Umno Baru. lihatlah hari ini, akta ini memakan diri sehingga membawa kekecohan kepada UMNO Baru.

Memang tidak dinafikan konsep CARE, ramai penyokong beranggapan Tuna mat CARE kepada rakyat, sebenarnya penyokong penyokong UMNO tidak memahami CARE itu adalah membawa erti "Corrupted, Arrogant, Racist, Extremist" . Ini lah menyebabkan Negara akan menuju kebankrapan. Semangat ini telah menerajui jiwa setiap penyokong UMNO tanpa kesedaran diri.

Kesimpulannya, apabila lepas roti canai dijual habis, maka menyiram air sejuk keatas kuali nya. tanpa perhatikan kuali panas akan berbunyi kuat.

Selamat Tinggal Umno Baru!! sayonara say GoodBye!

Untukmu Samurai Melayu, terong serta pembodek Tun, --- terimalah hakikat politik Malaysia.

sabrina said...

untuk pemikir rasional, apa rasionalnya pakatan rakyat dapat memerintah negara, dan masa bila pula ayahnda Tun kita nak sokong pakatan rakyat ni.kalau pemikir rasional ini BEGITU rasional fikir-fikirkanlah boleh ke DAP berpakat dengan PAS. TUN tetap menyebelahi dan sayangkan UMNO sebab itulah dia sanggup keluar dari UMNO semata-mata berkorban untuk anak bangsanya sendiri dan supaya Pak Lah dapat membuka mata seluas luas yang boleh dan menyedari orang dah muak dan bosan menyokongnya.

Sama-sama kita berdoa moga TUN sihat selalu dan dipanjangkan umur kerana Malaysia dan bangsa melayu masih memerlukan sokongan dan buah fikiran TUN.

shah43 said...

Tun,

AAB ni tak tegas macam TUN.

Hidup TUN!!!...

Pok Kam said...

Assalamualaikum Tun,

No point feeling remorse about this thing. Tun did in all good faith passed the leadership to him and now that he's refusing to let go is totaly up to him. He's wilier than expected.

Salam.

Unknown said...

Tuan tak sepatutnya letakjawatan dulu.Teruskan pimpin UMNO sampai Tun suka.Akibatnya macam ni la....sekarang.Berkelahi sana- berkelahi sini, hentamsana hemtam sini.Minyak naik, tepong naik,gula naik, roti naik, ayam naik emua naik...
Teruskan perjuangan Tun.

ladahitam said...

Salam.

Najib bukan tak mahu lawan Pak Lah Disember ini tapi tak berani sebab banyak rahsia dia orang kanan Pak Lah pegang. Jadi kena ikutlah apa Pak lah cakap.

Nampaknya UMNO tidak boleh letakkan harapan pada Najid. Mungkin Muhyiddin perlu bertindak sekarang. Hidup atau mati! Kalau menang selamat, kalau kalah, faham-faham sajalah.

Kalau Muhyiddin betul-betulkan sayangkan UMNO, dia perlu sanggup berkorban. Kalau orang UMNO yang boleh mengundi pun betul-betul sayangkan parti, mereka patut pilih Muhyiddin.

Kita sudah tidak punya banyak pilihan. Lakukanla sesuatu wahai orang-orang yang konon-kononnya sayangkan UMNO. Jangan kerana gula-gula terus gelap mata.

Sesungguhnya apa yang anda buat Allah maha mengetahui, Ingatlah, dunia hanya sementara, akhirat jua yang baik dan kekal selama-lamanya.

Demi Agama, Bangsa dan Negara. Betulkah cogan kata itu ada pada diri orang UMNO, kita lihat nanti????

azlishukri said...

Kita sememangnya sudah jangkakan hal ini akan berlaku..dan UMNO jika begini berterusan akan hancur..

MyOwnMind said...

Assalamualaikum...

Tahniah kepada Tun atas usaha keras mengadakan blog ini.

Ini membolehkan kami semua berbicara aka berbincang tentang isu terkini & hala tuju tanahair kita juga yang paling penting membaca buah fikiran Tun yang saya rasakan "tak lapuh dek hujan .. tak lekang dek panas" ....

Nyatanya pendedahan Tun nanti pasti membuka lagi minda kami semua .... tahniah & terima kasih atas usaha Tun ...

Tun, ingin saya nyatakan pandangan saya disini ...

Saya rasa adalah lebih baik Tun yang ketuai "Reformasi Nasional" demi mengubah kesongsangan hala tuju negara kini ...

Bagi saya hanya Tun yang layak membaiki segala 'kemusnahan' yang dilakukan sama ada oleh AAB + KJ + Kroni Pengampunya atau yang sedang diusahakan oleh DSAI serta DAP [ PAS rasanya masih boleh dikatakan relevan dalam arus politik Malaysia ].

Rasanya Tun dengan sokongan anakanda Tun [ nampaknya mewarisi minda Tuan ..insyaallah ], Khir Toyo, Ku Li dan lain-lain boleh memacu perubahan ke arah Reformasi Nasional ini. Rasanya insyaallah Raja-Raja Melayu pun akan menyokong reformasi ini tanpa halangan.

Sejak dari awal AAB membatalkan Jabatan Bengkok lagi saya mula sangsi dengan AAB ini ... tambahan lagi apabila dia berusaha membebaskan DSAI ... sudah terdetik difikiran saya .. apakah kaitan antara semua ini .....???

Sekarang rasanya tak salah kalau saya katakan ada kemungkinan AAB menjadi 'Perisik 007' untuk DSAI .. dia mendiamkan diri & pretending menyokong Tun bagi membolehkan dia menggantikan Tun sebagai PM Malaysia ... then bila dia berjaya ..rancangan mega mereka ini [ terutamanya bekas bakal menantu DSAI yang kini penasihat Di-raja AAB.. siapa lagi kalau tak si-balaci Khairi Jamaluddin tue ] memggunakan pengaruh & kuasa mereka untuk memusnahkan UMNO dari dalam [ time-bomb ].

Ini dimulakan dengan membersihkan nama DSAI, mengeluarkan pelbagai 'cerita' untuk menjatuhkan Tun melalui Suruhanjaya2 seperti yg berkaitan dengan Pita Lingam dan lain-lain.

Dan impak maksimumnya adalah kekalahan teruk UMNO dalam PRU12 yg lepas ... apabila AAB berjaya membuatkan rakyat membenci UMNO [ mereka ini ingin melihat UMNO dibenci so tak kisahlah kalau mereka turut dibenci ... nanti mereka akan dicatat sebagai penyelamat kepada DSAI ].

Dan sekarang AAB merancang untuk membuatkan rakyat lebih membenci UMNO agar UMNO nanti berkubur selamanya dengan cara membuatkan rakyat menderita melalui kenaikan harga minyak - serta plan-plan bodohnya seperti gaji sebulan 2 kali itu ....

Kelihatan kini 'bekas ahli kehormat' parti Keadilan mula memasuki UMNO untuk membina pengaruh DSAI dari dalam UMNO [ nanti bolehlah mereka buat UMNO BARU plak kan ...

Kesimpulannya ... izinkan saya katakan bahawa naluri saya hebat menyatakan akan wujudnya kaitan antara DSAI+AAB+KJ+Kroni Pengampu dalam usaha Mega mereka menghapuskan UMNO dengan memasang 'time-bomb' dari dalam UMNO itu sendiri .... mereka ini tak kisah apa yang berlaku kepada rakyat asalkan rancangan hina mereka berjaya dilaksanakan .... dan kalau tidak keberatan saya kaitkan mereka ini pula dengan kuasa Amerika + Yahudi kerana kita tahu DSAI dibiayai mereka ini sejak dari dahulu.

Saya amat berharap Tun dapat mengetuai kami semua ke arah Reformasi Nasional ini demi mengembalikan kedaulatan negara kita. Saya rela berkorban demi kedaulatan & perjuangan Tun untuk Malaysia.

simsimsim said...

Dear Tun ,

Alihan kuasa yang tanpa tarikh ??? hairan betul , 3 years old kid also know what is happening there .... sounds silly , I really hope someone cud challenge PM and re-vitalize UMNO

amantubillah said...

Salam buat Tun Sekeluarga
serta all bloggers.

Saya sokong Tun.

Macam tu lah dok ada.

Tahniah kerana sudah melebihi 2 juta pelawat. 3 million comming soon.

To : Pemikir Rasional said>

Kami tetap UMNO……….

UMNO. Dulu, Kini Dan Selamanya

Begitu jugak dengan Tun

Tok sah dok racun lah wahai
Pemikir Rasional said>

Kami bukan tak suka kat UMNO….!!!!!

Kami tak suka kat pemimpin UMNO yang dok ada la ni….. Itu saja …..

Ada paham ka…???? Bro.....

Wassalam

Gelombang Rakyat said...

Tun Dr Mahathir Mohamad, saya perhatikan Mohd Najib Abdul Razak ini, seperti dalam dilema, bila wajahnya terpapar di sisi Abdullah Ahmad Badawi, paparan media tiada openness.

Permaufakatan kunun!

Persetujuan pulak?

Tarikh?!?!

Macamlah kami tak boleh baca, a picture tells a thousand words!!!

Jikalah diberi peluang, ada di antara kami yang nak jumpa Tun Dr Mahathir Mohamad setiap hari, untuk dapatkan words of wisdom, dan seumpamanya.

Ada pula di antara kami merasakan dapat kunjung blog CheDet ini hari-hari pun sudah terasa dekat!

Itu yang 2 Juta Hits!!!

Saya pun, andai sehari 10 kali visits, darab berapa hari dalam dua bulan ini, turut mengesani angka 2 Juta itu, kan?

Namun, kedampingan ini bermakna. Sungguh bermakna. Kepada saya. Terima kasih Che Det.

Tetapi, bilalah pula Mohd Najib Abdul Razak nak jumpa Tun Dr Mahathir Mohamad?

Kat Masjid Kampung Baru, pun boleh. Apa susahnya. Bukan jauh, ada banyak tempat lagi boleh berjumpa, umum atau tidak umum, tak kisah.

Berapa kali jumlah jumpaan sejak PRU 11?

Saya cadangkan supaya Mohd Najib Abdul Razak ini bila melihat Abdullah Ahmad Badawi, usahlah setakat lihat mukanya sahaja.

Mesti bengang punya!

Tetapi lihatlah Tuan Penasihatnya.

Orang ini masih wujud, masih aktif, dan terus memberikan nasihat kepada Abdullah Ahmad Badawi.

Itulah sebabnya, barangkali walaupun ramai mengakui Abdullah Ahmad Badawi, bukanlah cerdik sangat, tetapi dia tengah dan sedang menang, mempertahankan diri, walaupun narrow escape, tapi masih kekal di kerusinya sekarang.

Apa macam?

Barangkali usahlah sangat melihat Khairy Jamaluddin itu, rasanya mungkin, loud speaker sahaja.

Ada lagi besar punya Tuan Penasihat, di belakang Abdullah Ahmad Badawi.

Mohd Najib Abdul Razak, dalam dilema. Jika pun ada kesempatan belajar lagi, kerjaya masih panjang, maka bolehlah melihat berapa besar view Tun Dr Mahathir Mohamad terhadap politik Malaysia.

Tidak boleh berharap sahaja. Tidak boleh menunggu sahaja. You have to move.

Akuilah, betapa mahalnya endorsement Tun Mahathir Mohamad kepada Mohd Najib Abdul Razak, sejak sebelum PRU 11, dan ini perlulah dimanfaatkan.

Sambil itu, ada baiknya mendengar keluhan Hishammuddin Hussein, harapnya sudah baik selsemanya, bila dia berkata, senario politik sekarang tidak menentu, walaupun dia tidak suka uncertainty ini, namun elok diteliti katanya, politik kebangsawanan, bersandarkan nama bapa sudah tidak sesuai lagi, kita perlu bersama akar umbi.

Ya, you berdua ingatlah, akar umbi ini, yang semakin lama semakin tidak berubi. Baja tak cukup!

Harga Petrol naik!

Harga Diesel naik!!

Harga lain-lain barang pun naik!!!

Diharapkan Muhyiddin Yassin dan Rais Yatim serta Tengku Razaleigh Hamzah, juga tidak mempersiakan endorsement Tun Mahathir Mohamad.

Usahlah sangka Tun Dr Mahathir Mohamad kecil dalam mencorakkan siapa, dalam politik Malaysia.

Pengaruhnya dulu besar, dan hingga kini masih besar.

Kedampingan inilah yang bermakna. Ertinya, walaupun entah ada entahkan tidak sokongan dalam UMNO kepada anda sebagai pemimpin, maka perhatikan sokongan emas berlian di kalangan bloggers dan anak muda serta pengunjung di blog Che Det ini.

Kata Tun Dr Mahathir Mohamad, "Najib tunggu apa?", dan "Najib sudah terlalu terlambat!".

Jika saya pernah tidak setuju dengan Tun Dr Mahathir Mohamad, dan cenderung kepada Mukhriz Mahathir dalam hal Mohd Najib Abdul Razak ini menuju ke PMship, ternyata Tun Dr Mahathir Mohamad tetap tepat.

Kenampakannya, yang saya juga sedang mahu nampak.

Tun Dr Mahathir Mohamad, tabik!!!

Dilemma Mohd Najib Abdul Razak, ialah Plan A. Gagal.

Itu mengikut penilaian Tun Dr Mahathir Mohamad. Saya setujulah.
(kenyit!)

Tidak adakah Plan B.

You tak ada plan langsung ka?

Plan A itu telah dibaca oleh Tuan Penasihat Abdullah Ahmad Badawi.

"Senang jer Lah, you goreng lah dia orang semua, tarikh you tak usah tetapkan. Tarikh, you tak perlu sebut..."

Orait!!!

Betul tidak? Menjadi kan?

Mohd Najib Abdul Razak...

Plan B, toleh kanan ada Muhyiddin Yassin.

Plan C, toleh kiri ada Tengku Razaleigh Hamzah.

Plan D, Isa Samad akan kembali.

Banyak lagi caranya, nak dilema apa benda?

Jikalau barangkali gamaknya benar yang didepan mata itu sudah ada orang yang berpenyakit kusdibul, rujuklah doktor!

Adakah seorang doktor kat Malaysia ini yang tahu ubat penyakit kusdibul ini?

Siapa?

Mohd Najib Abdul Razak, lagi mau tanya ka?

Pergilah berjumpa, bukan nya kena bayar, free.

Biarlah semua wartawan dan jurugambar semua media kerajaan dan swasta ambil gambar perjumpaan itu, tidak mengapa, pedulikan, Doktor ini baik, dia ada lagi "nasihat" jikalau penyakit kusdibul sudah melarat setakat mana, dia tahulah apa nak diagnos!

Gunung Semanggol said...

Dear TDM

Dia ni (Pak Lah) kita tak boleh percaya yg dia akan step down, kuasa kat tangan dia. Sebenarnya dia tak akan letak jawatan segala kenyataan yg di dedahkan didalam TV hanyalah untuk kepentingan beliau sendiri dan menyedap kan semua pihak.Kalau dia (Pak Lah) benar-benar jujur nak ada kan peralihan kuasa sila berikan tarikhnya!!!Ini semua untuk mengaburkan mata semua rakyat dan tak termasuk saya. Kalau dia (Pak Lah) benar-benar anak jantan sila beri tarikh nya!!! rakyat nak sangat dan lebih suka kalau dia "step down".Sekian. Selamat berjuang TDM

Habub said...

Tun..

Sbbtula kami rakyat Malaysia perlukan kritikan Tun..

tak perasan plak yang hal pak lah ngan najib ni ada udang di sebalik batu..

mCrossings said...

Tun,

Pak Lah is only playing with time to hand over his post to the "PM in waiting".

Kalau dah tak faham bahasa, the only way to pull Pak Lah down is through legal channel such as corruption charges, if there is any. If there is sufficient hard and clear evidence, then there is no choice for him to keep the post.

If the case is very strong, this will also test the judiciary under his administration.

Pak Lah already made his statement, so time is high to seriously pull him down. fast

The "PM in waiting" will not be waiting anymore, comes September 2008.

Rosli said...

Tun di harap sihat sihat selalu di samping keluarga tersayang

SiR KinG TiGeR said...

Tun
Mungkin silap Tun tidak mahu memupuk bakat kepada Datuk Mukhriz, Datuk Mokhzani semasa berkuasa. Otherwise, they will be a good PM and DPM ?

Tengok macam Lee Kuan Yew, Lim Kit Siang, Karpal Singh dan Anwar Ibrahim. Say what they want ! You should have groomed up your sons.

DatOK ZeQ
Kelana Jaya, Selangor

sufyan said...

Saya belia Malaysia tak kisah betapa corrupt Pak Lah & anak menantu atau mana2 ahli BN. Yang penting ekonomi rakyat kukuh. Ini pak lah rakyat punya inflasi dia tak ingat, anak dia menantu dia sedut kontrak pon dia tak ingat, kerajaan BN nak runtuh pon dia x ingat, abis tu apa yang dia ingat. Apa la Pak Lah. Tingkat kan la prestasi, Kurang kan la kontroversi, stabilkan ekonomi, turunkan harga komoditi, jangan lupa rakyat punya inflasi, hari2 rakyat akan senang hati. Kami cuma mau kekuatan ekonomi. Ekonomi kuat, semua masalah BN setel. apa nak jadi daaa..

jenkazama said...

It's a tremendous revealation of the govermnent's dirty game.
Yet, when it comes to the ‘berbillion’ part I feel really uncomfortable.
The association shows that Borneo is being used here.
Yet they malay didn't realize that everything that they have in Peninsular is from Borneo.
The 'berbillion's part shows the unhealthy way of distribution the nation wealth.
On top of that, it was just to ‘jaga hati’. Yet, do they really care for the past 45 years a family in one flag?
PEACE!

Nur said...

NAJIB TAK AKAN LWN ABDULLAH,ITU TIDAK ADA DLM K.P.I. BELIAU.
NAJIB AKAN IKUT SJ.
ABDULLAH MAIN CHESS SKG,DIA TAHU SOKONGAN TELAH BERKURANGAN,JADI,PLAN 3NYA TELAH DILANCARKAN.SOKONG TUN...,JGN KAU GOYANG TUN,DISABAH,KRISIS PTI BELUM SELASAI LAGI,MP/YB KAMI DIAM SUDAH,SELEPAS DIBERI GULA-GULA OLEH ABDULLAH.

Tamingsari said...

Dear Tun,

Breaking news...we have another political party (PSM) to make our country go further down the drain. The present component parties are already doing a great job of it...so why do we need another one.

Wassalam Tun

ashhassimoto said...

Salam Tun,

Tun, like I said in my previous comment, be wary of someone who has Hawkish Nose. Big nose,flat nose,sharp nose,long nose,snub nose , whatever nose still all right......but Hawkish Nose!!! A big NO. Never trust a person with a Hawkish Nose. I have said it before, and I say it again.

A Hawkish Nose person is full of deceits, lies, evil schemes and empty promises. This so called handover pact/transfer of power are all gimmicks and calculated moves to strengthened his position and to ensure he remained in power.

Tun, he has betrayed you before....so, don't be surprised he is going to betray Najib too
. Trust me, he will also destroy Tan Sri Mahyuddin Yassin, Datuk Seri Rais Yatim, Datuk Mukriz and anybody that tries to challenge him....HE WILL DESTROY UMNO.

Unknown said...

Come on bloggers. Amendeeellaaahh korang niieehh...!!!! Just stop giving the stupid comments or just saying bla.. bla.. bla.. without the fact or just "Yaa!! Saya setuju!!" or "Yaa!! Saya sokong!!" or "Yaa!! Hidup Tun!!!" without giving the knowledgable input. Its really hard and annoying to read this blog with a school children level comments or input. Be matured laahh!!!! Admin, just please dont approve the comments that only know to add their posting without any knowledagable response to the topic... Please Admin... Im begging you!!!

p/s: Well, Tun. I admit that you are much better than the "Tak ApaLAH" concept. I appreciate your strength in developing the country than the "BiarLAH" concept. Those Putrajaya, Cyberjaya, Multimedia Super Corridor (MSC), KLCC or wuteva under you were really benefited the RAKYAT. This Pak Lah, under him the rakyat were really in disastrous condition compared during we were under you and wut he is developing now???!!! That's all I wanna say.
- Salam from Universiti Malaya supporters - Tumbang "Apa-apaLAHHHH!!!"

2nd p/s: How many times the oil hiked under you compared than "Apa-apaLAHHHH???!!!" Its all about oooiilll!! Oooiiilll!!!

Mohamad said...

Assalamualaikum Tun,
Saya pun tak mahu percaya lagi apa mereka kata. Dulu kata minyak tak naik until August tiba-tiba naik terus mendadak. Kata ada peralihan kuasa??? Malas nak fikir lagi. Yang pasti kami dah muak dan jelak dengan pentadbiran yang hari ni kata lain esok kata lain. Macam ni ke pemimpin yang nak bawa kami ke Wawasan 2020. Sedih-sedih.. just another 12 years to go tapi masih tak tersusun strategi. Seolah-olah telah hilang arah.... Tolong kami bantu kami...

Born84 said...

salam Tun,

Abdullah rasa dirinya terlalu pandai..kerana dibantu oleh anak dan menantunya yang suka menjahanam orang Melayu...

Apalah yang Kamaludin tau tentang Melayu,bertahun-tahun tak balik Malaysia,duduk kat US tu ntah sapa-sapa dan fahaman apa lah yang dia ikut.

KJ pulak,budak Oxford yang banyak merapu.masalah moral dan sosial dia tak mencerminkan dia faham sensitiviti bangsa atau agama.

Tipu bonus pegawai awam,tipu isu AP, tipu isu Jambatan, tipu isu proton, tipu Islam Hadhari, tipu masjid kristal, tipu Monsun cup, tipu isu Scomi dan Rapid KL,tipu tarikh pilihanraya, tipu harga minyak tak naik...macam mana orang nak percaya isu peralihan???

Perkara ini satu lagi usaha 'terlebih pandai' paklah untuk tipu orang Melayu dan rakyat Malaysia.

Dia tak pernah percaya kat Najib pun.Dia cuma percaya dua ekor pijat alam yang duduk kat kepala dia tu.hehe.

Najib takkan jadi PM,Paklah takkan letak jawatan sampai dia tersingkir bila hancurkan kerajaan dan UMNO.

Apa-apa pun..Tun tetap the best...
Terima kasih Tun

myfariz said...

Kerana ketokohan yang unik..Bedolah sentiasa menjadi bahan lawak antarabangsa..

1. Tunku Abdul Rahman, Bapa Kemerdekaan

2. Tun Abdul Razak, Bapa Pembangunan,

3. Tun Hussein Onn, Bapa Perpaduan,

4.Tun Dr. Mahathir Mohammad, Bapa Pemodenan

Dato’ Seri Abdullah Badawi, Bapa Mentua Khairy Jamaluddin.:)

jayam88 said...

ONCE AGAIN YOUR NO HOLDS BARRED COMMENTS ATTRACTS PEOPLE LIKE BEES TO YOUR SITE.

ONCE AGAIN YOUR CALL FOR PAK LAH RESIGNATION IS SUPPORTED BY RATIONAL REASONING.

ONCE AGAIN YOU SHOW YOU LOVE UMNO MORE AND THE COUNTRY MORE.

IT IS SO VERY SAD THAT NAJIB WANT TO BE A "HANG TUAH". AT LEAST HANG TUAH IS LOYAL TO HIS KING, AND IS PAK LAH A KING TO NAJIB???

OR IS NAJIB VERY AFRAID TO CHALLENGE PAK LAH BECAUSE KJ HAS SOME THING OR PICTURES OR EVIDENCE AGAINST NAJIB?

WHAT EVER THE REASON, THE RELUCTANCE OF NAJIB SON OF TUN RAZAK TO TAKE ON PAK LAH RAISES MORE QUESTIONS THAN ANSWERS.

TUN,

NEXT MONTH WHEN 1 MILLION MALAYSIAN GATHER IN KUALA LUMPUR TO PROTEST OVER THE RECENT PRICE HIKE ON ALMOST EVERYTHING, WE WELCOME TUN TO JOIN US.

IT WILL BE A MORALE VICTORY IF TUN WERE TO JOIN US AS WE ARE PEACEFUL PEOPLE WANTING TO BE HEARD BY THE LEADERS OF THE COUNTRY.

1 MILLION PEOPLE WILL BE HAPPY IF NAJIB WERE TO JOIN US AS WELL.

SEE YOU IN KL.


JAMILMALIK88

Bley said...

Mungkin dacing batu menjadi abu?. Marah mengenang akan si-sipemadam getah cuba memadamkan ingatan kami dari mengingati. Terbenam! agaknya mereka turut bersimpati. Namun kami tak mudah melupai. Harapan, buku biru ditulis dengan semangat baru, diangkat dari abu dan kembali dihari pagi.

Persidangan empat hati. Seorang tidak dicabari, seorang menunggu ditepi, seorang mengira lidi, seorang pukul curi. Sementara singa diluar kandang, berusaha masuk gelangang namun masanya belum lagi.

amirs82 said...

Assalamualaikum Tun dan semua,

Saya terpanggil dengan blog tun ini, yang mengatakan Pak Lah memang perlu di ganti dengan segera. Antara yang paling hampir dari segi heiraki nya, adalah DSNR. Tp Tun ada menyebut yang beliau seorang yang lembut hati. Tetapi, Malaysia memerlukan seorang yang tegas dan berfikiran jauh. Ikut track record DSNR, saya sendiri sangsi adakah beliau dapat memajukan Malaysia. Mentadbir, mungkin. Tetapi yang amat kita perlukan adalah seseorang yang banyak berpengalaman dan berjaya menunjukkan tugasan2 yang mereka bawa sebelum ini, exceed expectation. If Sukhoi and the sub marine is what DSNR consider as exceed expectation, sorry, most Malaysian feels it is losses to Malaysia. PLKN is a great plan, but yet implemented well. As FELDA Advisor, nothing much improvement and peneroka still facing long standing loan from FELDA.

I give full support that TWO top leaders in UMNO is TS Muhyiddin and DS Ali Rustam. Their performance in their ministries and states developments. All of us can saw the improvement in KHEPDN, MOA and Melaka. TSMY is senior minister, so not doubt on his abbilities as next PM. Eventhough DSAR is less senoir compared to some of cabinate members, but his performance is outstanding. Difficult for DSAR for being DPM, as he now a ADUN not MP. But,we need high performance leaders. Performance is key to leading and building this country, not just merely good administrator with good governance.

Even nowadays fresh grad, could be a good administrator. Thats why it is not hard to for Lim Guan Eng to show how good governance in state government could be done quickly. Plus, the state is small, small is beauty, and easy to manage, just like Singapore and Hong Kong. The situation is different for bigger population, and there is huge different between rich and poorest. The degree of difficulties for being a PM of Malaysia and PM of Singapore is 10 times different. And it is 10-fold harder for being a President of Indonesia. The statistic is obviously show the different of performance between neighbouring countries, Malaysia-Singapore-Indonesia.

Thanks.
aMiRs

absh said...

Dear Dr,

I must say that it is very hard to catch up with you lately, as your articles come up almost everyday and I have to raise my speed limit to forward my feedback or else I will be left behind.

After my long leave, I have only been able to comment on two of your articles so far for this month, namely, OPENNESS and RAPID KL.

After the last disastrous general election for UMNO and BN; being defeated in five states and one federal territory, losing two third majority in parliament and Pak Lah himself having his majority reduced in his own constituency; UMNO seems not to learn anything from this election results. Its leaders are still arguing about who they want to blame without wanting to admit that they are actually the ones to be blamed!

Worst of all, Pak Lah has been in 'syok sendiri' syndrome after the election. He thinks the rakyat still love him, still want him to lead them and still look up to him to take care of them. He must be reminded that today, majority of the rakyat hate him and keep wondering why he has not resigned yet so that his new successor can lead the rakyat and this great country of ours.

UMNO members must realise eventhough they sympathise with Pak Lah for his so called Mr Clean (corrupt practices are higher now), Mr Hadhari (none of his ministers and supporters can really talk about this Islam Hadhari including Najib, Hishamuddin, Musa Hitam, Rafidah Aziz, Mahadzir Khalid, Shahrir Samad, Nazri Aziz and Johari Baharom. Perhaps, they do not know a thing about it) and Mr Alim (after seeing his recent photos with some celebrities in some websites, has he got Dr Jackel and Hydes virus in him?), they must not take the risk of letting him to lead UMNO and BN into the next general election.

As we all know looking at current trend, UMNO and BN will be defeated again and this time it will be worse than the last one. When this happens, Najib can proudly claim himself to be 'the former Prime Minster to-be' for as long as he lives. And for Pak Lah, he can claim himself to be 'the former unwanted Prime Minister'. At least both of them will still get their pension.

But UMNO members will get nothing out of it. They must not forget that leaders can come and go but UMNO must remain forever. Letting UMNO to be defeated means letting the power of Malay to be eliminated from this beloved nation of ours.

What will then happen to the Malay rights, Malay survival, Malay politics, Malay power and Malay children; for UMNO supreme objective and existence are to ensure that these are taken care of?

To all UMNO members, pls wake up and think hard about this current leadership problem. You must ask Pak Lah to exit gracefully before it is too late, or else UMNO will be shown the exit in the next election.

To you Dr, keep on fighting for the betterment of the Malays and Malaysia.

ABSH

Anak Malaysia said...

Tun Che Det,

Tun is still the very best Northern world leader. Malaysians admired TUN speeches, actions and tak mudah lupa all your perfect hard iron words in playing the national political sandiwaras.

Bravo ! Keep up his good words to hit hard on all the nation scums and destroyers.

I remember my Islam religious teacher, Ustaz Zul said:

"You dont expect two rotten apples in the same basket to taste good, any apple choosen is bad for health. The best method is to change both rotten apples with a fresh orange for healthy way of life, so it is time for people to think positive in changing the taste of new fruit in the nation basket."

Yes, Tun M has good vision in his mind and brain. He congratulated and praised a new Northern leader, YAB Lim Guan Eng for his austerity drives and CAT policy government in Penang. Today, the CAT government is celebrating its 100th days of achieving good results for Penangites to enjoy windfall goodies from a new government.

Penangites choosed a fresh orange leader in the 12th GE for better economic health and dumped away the rotten apples with smelly worms into the sea. Now Perakians, Selangorians, Kedahans and Kelantanese joined the Penang CAT government for changes and dumped their rotten apples away in fire and seas and replaced many fresh oranges in their administration of good governance for brighter future because the new CAT governments work hard, work smart and work clean in CAT system.

Last but not least, YAB Mr Lim Guan Eng denied the Datukship and any self-proclaimed reward titles is an excellent good leadership by example. Big applauded to plain "MR LIM". Congratulations from Rakyat Malaysia.

Yes, MR LIM said:-

“We can manage on our own but without the Federal funding promised us, it will make things tougher. But when the going gets tough, the tough get going. We will find a way.”

Do Malaysians have a new orange PM leader who have a good mentality, high vision, CAT brain, work HARD+SMART+CLEAN, high moral and people interest in heart for current and next generation in Malaysia?

Apple and Orange are good vitamin providers of good health if both Federal government and State government are able to work hard, work smart and work clean for Ketuanan Rakyat (not only for Ketuanan Single Race played by rotten politicians).

" IN ALLAH WE TRUST " FOREVER, INSYALLAH !!

Onlooker said...

YAB Tun,

Sebenarnya Tan Sri Muhyiddin Yassin bukanlah orang bodoh seperti yang Tun cuba menyifatkan dalam blog ini.

Ada kemungkinan besarnya Tan Sri Muhyiddin akan mencabar Dato Seri Najib dan bertanding Timbalan Presiden dengan bantuan daripada Dato Seri Utama Rais Yatim yang mungkin akan bertanding Naib Presiden.

Jika Ku Li dapat dicalonkan sebagai petanding Presiden, jadi Team B yang dipimpin oleh Ku Li pastinya akan menewaskan Team A yang dipimpin oleh Dato Seri Abdullah dan Dato Seri Najib. Jika Ku Li tidak dapat dicalonkan, Dato Seri Abdullah akan tetap menang tanpa bertanding. Namun begitu, tidak semestinya Dato Seri Najib boleh menang kalau beliau dicabar oleh Tan Sri Muhyiddin.

Dato Seri Najib bukan seorang pemimpin yang kuat lagi pada mata kebanyakan para ahli UMNO kerana beliau tidak berani mencabar seseorang pemimpin yang dianggap orangramai sebagai 'pemimpin lemah' yang tidak mampu mengetuai menteri-menteri.

Walaupun Dato Seri Najib mungkin dikalahkan oleh Tan Sri Muhyiddin, kekalahannya tidak akan membawa apa-apa kesan yang hebat kepada UMNO kerana Tan Sri Muhyiddin juga diyakinkan oleh ramai orang sebagai seorang pemimpin yang pintar, cekap dan berkemampuan untuk menyatupadukan UMNO semula dan untuk meningkatkan prestasi UMNO dan Barisan Nasional dalam pentadbiran kerajaan.

Kalau Mukhriz ingin memenangi jawatan Presiden Pemuda UMNO, beliau akan mempunyai peluang menang yang lebih tinggi daripada dahulu kalau beliau berpakat dengan Tan Sri Muhyiddin.

Namun, aku ingin menasihatkan Tun bahawa kalau Tun beringin nak tolong Mukhriz, jadi Tun boleh tolong dengan secara sunyi-senyap sahaja. Kalau Tun cuba menolong Mukhriz secara berbising-bising, tentulah kebisingan Tun akan menaikkan kebencian para ahli UMNO. Ini adalah kerana para ahli UMNO akan memandangkan Mukhriz sebagai salah satu orang 'anak Mahathir' yang dilindungi oleh ayahanda sahaja jika Tun menceburi dalam kempen pertandingan Mukhriz.

Kalau Tun tidak menceburi secara berbising-bising dalam kempen Mukhriz, orang ramai akan tahu bahawa Mukhriz adalah seorang budak yang mempunyai kualiti pemimpinan tinggi dan berperibadi sendiri dan bukan seorang anak Tokoh yang selalu bergantung rezekinya pada ayahanda sahaja.

Jadi, kalau Tun tidak mau ramalan Tun di blog ini menjadi hakikat betul, Tun haruslah bersamping Tan Sri Muhyiddin dan menjauhkan diri daripada Dato Seri Najib. Walaupun Tun berhutang budi kepada Almarhum Tun Razak, hutang budi ini boleh dibayar kepada Nasir Razak pada masa kelak. Kenapa pula nak buang masa dengan Dato Seri Najib kalau beliau bukanlah seorang budak yang senang diajari?

Semoga Mukhriz menang, tapi janganlah Tun membenarkan Mukhriz untuk menyalahgunakan ISA lagi kalau Mukhriz sanggup menjadi Menteri KDN ataupun Perdana Menteri pada masa kelak. Sebenarnya, Tun haruslah sedar bahawa penyalahgunaan ISA semasa Tun memegang jawatan Perdana Menteri adalah asal unsurnya Tun kehilangan kasih sayang daripada segolongan besar Rakyat Malaysia.

Terima kasih kerana Tun bersabar dengan kritikan aku di sini. Maafkan aku kalau kritikan ini sangat-sangat menyusahkan hati Tun.

pakbelalang said...

Dear Tun,

It all boils down to greed and self-interest. They don't really care much what is going to happen to UMNO at all in the future.

I really pity UMNO leaders at MT, division, branch and grassroot levels who are so naive and gullible to believe whatever their leaders say at face value and are unable to visualise the long term implication of having a lame duck President to lead them and not willing to remove him outright. They really don't foresee the real scenario that is about to happen in the next general election.

All I can say now is to wish UMNO luck and be prepared for the worst to be an opposition party.It will happen, no doubt about it.

Najib akan gigit jari sahaja dan tidak mungkin dapat ikuti jejak langkah bapanya Tun Razak sebagai Perdana Menteri.

anakjati said...

Assalamualaikum Tun,
Moga tuhan terus memberikan kekuatan kepada Tun pemimpin dan idola saya. Terima kasih ats 22 tahun gemilang yang Tun berikan kepada kami.Terima kasih.
Saya ingin komen tentang blogers yang minat sangat dengan DSAI utamanya EDY75. Saya ingat dia keliru dan termakan sangat dengan kata-kata manis DSAI. Memang dia pemidato terbaik tapi soal kerja dan perjuangan untuk melayu hancur. Sedarkah EDY75 Anwar sanggup gadai hak melayu demi un tuk agenda belaiu mahu jadi PM. DSAI masa ini mahu hak sama diberi kepada bukan bumi sebab dia tahu penyokongnya banyak bukan bumi. Tahukan Edy bahawa lebih 60 peratus ahli PKR bukan bumi islam. Sebenarnya DSAI boleh di usir dari partinya bila-bila masa sahaja. Ingatlah jika DSAI jadi PM kita melayu akan merempat di bumi sendiri sebab dia takkan pertahankan hak melayu sebab takut hilang sokongan apa lagi untuk memartabatkan melayu. Tolong jangan gadai melayu hanya kerana cerita kosong DSAI> Waktu dia jadi Menteri dan TPM apa dia buat. Cakap pandai kerja kosong.

Nostradamus said...

Tun,

12. “Saya bukan nujum dan saya tidak dapat teka apa yang akan berlaku lima tahun dari sekarang.”

Mungkin, Nostradamus (ahli nujum) dengan izin, boleh membantu sedikit..

Sejarah Melayu Moden seterusnya mencatitkan bahawa maka berakhirlah dinasti Tun selama 22 tahun dengan parti UMNO Barunya yang ditubuhkannya selepas UMNO lama dibubarkan.

Cubaan demi percubaan oleh Tun untuk mengembalikan zaman gemilangannya menerusi berbagai proksi sebelum anaknya dapat bertakhta termasuk penubuhan berbagai parti baru tidak berjaya kerana penyokong-penyokongnya sendiri yang sudah membelot, bercelaru dan tidak setia. Harapan meneruskan sistem feudalisma politik ini, hilang sama sekali apabila pengasasnya, Tun keluar parti bersama-sama pengikutnya secara beramai-ramai pada tahun 2008 dan kuasa pemerintahan DSAB kembali kukuh dengan tentera bersekutunya.

Maka, bermulalah dinasti DSAB dari tahun 2004 dan sempat memerintah selama ........... Pada tahun 20..., dinasti DSAB digulingkan pula oleh parti politik yang disokong oleh Raja-raja Melayu dan muncullah seorang pemimpin berjiwa rakyat dengan nama .................. yang memerintah Persekutuan Tanah Melayu seterusnya. Negara Malaysia yang ditubuhkan pada tahun 1963 akhirnya ..........................

Rossi said...

Dear TUN,

Saya baru lepas dengar penjelasan Tan Sri Hassan Merican, President PETRONAS dlm TV. Berikut adalah antara intipati ulasannya.

- PETRONAS menyumbang 35% pendapatan negara.

- Malaysia production - 700K barrels of oil/day

- 76% belongs to PETRONAS and PETRONAS Carigali, anak syarikat PETRONAS

- Tapis Blend, jenis minyak Malaysia, menghasilkan 15% petrol jika di "refine"kan.

- Loji penapisan minyak Malaysia boleh menapis minyak gred tinggi dan gred rendah kerana factor securiti.

- Perlu import minyak luar yang menhasilkan lebih petrol utk ditapis di Malaysia.

- Lebih kurang 80K barrels petrol di import utk menampung keperluan petrol Malaysia.

- NGV menerima direct subsidy from PETRONAS sebanyak RM2 atas dasar mesra alam PETRONAS.

- Subsidi petrol/diesel tidak dibuat oleh PETRONAS. Kerajaan yang menentukan subsidi.

- Kos carigali minyak juga bertambah kerana kekurangan bekalan kerana permintaan tinggi atas alatan-alatan pengerudian and seismic. Sebagai contoh, untung exxonmobil hanya bertambah USD 1 billion sahaja pada 2007 berbanding 2006 walaupun harga minyak naik jauh lebih tinggi.

- MISC adalah satu pelaburan yg menguntungkan PETRONAS.

- Malaysia jadi net importer by 2011-2014.

- Reserve minyak boleh habis seperti habisnya bijih timah.

- PETRONAS bertanggungjawap kepada PM seperti termaktub dalam akta Petroleum.

- Tan Sri Hassan menyampaikan keluhan warga kerja PETRONAS yang telah bekerja keras diluar pantai(seperti meninggalkan keluarga) untuk mengeluarkan hasil bumi Malaysia tetapi telah teruk di"pukul" oleh ramai rakyat Malaysia kerana kenaikan harga petrol/diesel.


TUN, suruh Tan Sri Hassan naikkan gaji orang-orang PETRONAS tu sikit. I believed they are the lowest paid workers in oil and gas industry. Standard ke jaga gak TUN.

Love you TUN.

Unknown said...

Tun,
The problem with many peoples is they don't listen to understand but rather listen to give a reply.

applejack said...

kerajaan pak lah.. kerajaan putar belit.. cakap pusing2.. pening kepala... baru tadi tgk rancangan hujah kat tv9.. panel tu rasanya kerajaan punya orang..dia bagi alasan kenapa pak lah naek kan minyak secara tiba2 .. tak tunggu bulan lapan.. katanya takut orang pakat beli minyak banyak2.. simpan stok untuk diri sendiri..dan takut minyak di stesen2 minyak habes.. ape la pikir macam budak2 deorang ni.. dalam parlimen pun gaduh macam budak2.. tak malu ke kat rakyat

Hartini O said...

salam tun,

you should have remain in umno so all the bahagian can calun you to make it right again.

so what say you.

salam

Dr. N said...

Saudari Jenny,

Saya tertanya-tanya juga di mana Cik Jenny tingal dan apakah pekerjaan cik. Selama pemerintahan Tun dan juga sejauh-jauh sejarah tanah Melayu sebelum dan selepas kemerdekaan, orang bangsa Cina dan India tidak pernah hidup melarat disebabkan oleh polisi kerajaan, sebaliknya terus maju dan terus jauh di hadapan orang-orang Melayu dari segi kewangan, pendidikan, status sosial dan seterusnya.
DEB membantu orang Melayu mendapat pendidikan yang menjadi tiket untuk mereka mendapat pekerjaan dan kehidupan yang lebih baik. Ekonomi mereka yang lebih teguh bermakna kuasa membelinya juga lebih kuat supaya mereka boleh menjadi pelanggan kedai-kedai Cina dan India yang lebih baik dan mengkayakan lagi bangsa-bangsa tersebut.
Saya sebenarnya juga jelak dengan kita terus mengenalpasti diri mengikut bangsa. Pendapat saya ialah kerana tiada apa yang menyatukan kita - bahasa Malaysia terutamanya tidak diendahkan, oleh itu bagaimana ada perpaduan. Saya terus terkejut dengan betapa ramai pesakit-pesakit saya tidak pandai-pandai bercakap malaysia, bahasa inggeris jauh sekali. Acapkali sya terpaksa menggunakan bahasa pasar.
Oleh itu saudari, janganlah menuduh orang Melayu mementingkan diri, kalau kami miskin, negara huru-hara. Setidak-tidaknya saudari boleh cuba untuk menghormati bahasa negara kita walaupun tak mampu untuk beradap dengan orang tua-tua..

lembah bujang said...

apa-apa pun, perlihan dalm umno mesti berlaku sebelum disember. klaulah ianya bertukar tangan dalm kelompok umno sendiri,kemungkinan untuk memperbaiki semula prestasi BN adalh tinggi kerana kemenangan pembangkang pada pelihanraya lepas bukan sebb kedudukan mereka teramat kuat,tpi kelemahan pimpinan BN yg dikepalai Pak Lah yg menyebabkan banyak org BN menukar undi kepada pembangkang..

tetapi jangan harap apabila dah berputih mata nnti kerana terlalu lambat bertindak, umno yg ada tak mampu buat apa2 lgi dan menjdi debu akhirnya.. melayu juga yang merana sampai ke ank cucu.

warisan yg macammana kah kita nk wariskan pda generasi akan datang?nmpak gaya,makin kabur...

pakbelalang said...

Dear Tun,

Sorry to divert your attention from your main topic. But I must tell you the latest BREAKING NEWS.
Bernama quoted the government plans to build one "Hadhari Mosque" in each state this year.

Wow, Pengikut-pengikut "Mazhab" Islam Hadhari nak buat masjid mereka sendiri di setiap negeri.
Apakah bentuk dan corak aktiviti yang akan dijalankan dimasjid "HADHARI" ini nanti dan berapa billion ringgit akan dibelanjakan untuk membina masjid "HADHARI" disetiap negeri di Malaysia.

Adakah ini prioriti Kerajaan pimpinan Pak Lah walaupun keadaan ekonomi sedang dilanda dengan segala macam massalah yang dihadapi oleh rakyat.

I really don't understand the rationale !!
It really reflects how shallow the mentality of the minister who proposes such idea in the Prime Minister's Department.

Is the purpose to create more contracts to be handed over to cronies of Pak Lah within UMNO?

Rosak, rosak !!

AzrulShahreen said...

Assalamualaikum TUN & fellow Bloggers...

This is the facts that MALAYs & UMNO have to face. If we are not careful MALAYS and UMNO definately will face downfall.

Apa yang dikatakan disini adalah jelas dan tepat, sekiranya tidak berlaku peralihan kuasa dan DSAB tidak letak jawatannya sekarang, diturut serta dengan orang kanan "OXFORD"nya sememangnya UMNO dan MELAYU dalam arah menuju kehancuran. Rata-rata ini diperkatakan oleh MASYARAKAT MELAYU kita... terutamanya golongan yang disebut TUN dalam artikel terdahulunya terutama golongan (2),(3) dan (4).

Apa yang dicanangkan adalah semata-mata untuk mengaburi pemikiran RAKYAT terutama Bangsa Melayu kita. Ini hanya sekadar untuk melenyapkan ketegangan serta bagi melupakan kegagalan UMNO dan BN dalam PILIHANRAYA 2008.

Kekalahan yang dilalui serta kehilangan 5 negeri terutamanya Selangor sebenar-benarnya satu tamparan hebat kepada UMNO terutamanya kepimpinan UMNO itu sendiri. Tapi apa yang dibuat... itu kita fikir-fikir sendirilah. Masing-masing nak jaga kedudukan, jawatan masing-masing samada dalam UMNO itu sendiri termasuk jawatan menteri, timbalan menteri, setiausaha DLL...

RAKYAT kini hanya dikaburi mata dan fikirannya supaya yakin bahawa DSAB akan letak jawatan dan serah kepada DSN. Semua tahu bahawa DSN itu seorang kapitalis yang mementingkan kesenangan, jadi tidak hairan jika beliau boleh mengeluarkan kenyataan sekiranya diserahkan jawatan PM, keadaan dan ekonomi negara dalam keadaan stabil. APA YANG KITA LIHAT KEPIMPINAN YANG TIDAK SIHAT dan BUKAN KEPIMPINAN YANG SEJATI kerana masing-masing ada kepentingan serta ada agenda untuk menjamin kesenangan keluarga dan saudara mara. YANG MERANA RAKYAT BUKAN SAHAJA BANGSA MELAYU TETAPI LAIN-LAIN JUGA TURUT TERASA KEPERITAN terutamanya golongan bawahan dan pertengahan.

Yang kurang menyenangkan lagi, seorang lagi peminpin dari pihak pembangkang yang asyik sibuk nak membuktikan bahawa pelucutan jawatannya sebagai TPM dahulu adalah tidak berunsurkan KeAdilan dan beliau juga turut menyimpan cita-cita nak memegang jawatan PM. Penting sangat ke nak jadi PM sama TPM... kalau asyik nak ikut nafsu nak jamin kebahagian sendiri tetapi tidak menjamin kebahagiaan RAKYAT.

Apa sekalipun yang akan hancur adalah BANGSA MELAYU KITA DAN UMNO jika dibiarkan berterusan.

DSAB harus sedar RAKYAT terutama bangsa MELAYU kini semakin bijak menilai serta bukan boleh dikaburi mata dan fikirannya dengan kenyataan DSAB ataupun DSN ataupun KJ.

Semakin kita lihat keadaan sekarang makin sakit hati sebab sudah terasa kepayahan tatkala harga minyak serta barang-barang keperluan semakin naik.

Yg Bbhg TUN... MELAYU KITA sudah mula terasa dengan tindak tanduk DSAB dan DN kini... kesabaran perlu diterapkan memandang nak menantikan pilihanraya 13 masih lagi jauh perjalanannya... yang menentukan pilihanraya UMNO (yang mana kita sendiri sudah boleh meramalkan siapa yang akan terus memegang tampuk kepimpinan UMNO)...

AGAKNYA LAKUNAN DRAMA NEGARA HARUS DITERUSKAN OLEH PELAKUN-PELAKUN BERTARAF ANTARABANGSA INI... Kita selaku rakyat Malaysia berbangsa Melayu hanya boleh lihat betapa hebat lakunan mereka-mereka ini.

Semoga TUN dan keluarga dalam keadaan sihat selalu dan kita teruskan perjuangan bersama-sama demi Malaysia dan Bangsa kita jua.

Wasalam.

Gelombang Rakyat said...

Tun Dr Mahathir Mohamad, punca utama dan sasarannya ialah Abdullah Ahmad Badawi, selaku pemimpin pemusnah dan kepemimpinannya yang buruk.

Jika 9 Mac 2008, menjadi kenyataan, maka tiadalah berpanjangan, lalu pengukuhan UMNO, penyatuan Barisan Nasional, menangani Bulatan Rakyat bolehlah segera diusahakan.

Namun kini sudah berlarutan, hanya kerana motif Abdullah Ahmad Badawi beridaman untuk terus kekal di kerusinya.

Apabila Mohd Najib Abdul Razak pun bersengkongkolan, maka itulah pos ini tajuknya "Abdullah dan Najib".

Mesejnya jelas.

Telah difahami pula oleh 25 Cawangan di Bahagian Pagoh, sebagaimana dipos di blog Tunku, menyatakan sokongan pertandingan Tengku Razaleigh Hamzah dan Muhyiddin Yassin dalam pemilihan semasa perhimpunan agung UMNO, Disember 2008.

Sama-sama kita saksikan apa langkah seterusnya...

Amirul Amin said...

Amat menyedihkan hati saya apabila Tun di hina oleh manusia-manusia yang memangilkan diri meraka sebagai sekutu Tun satu ketika dahulu.Tun saya menyokong Tun dan saya tahu bahawa banyak warga Malaysia ynag menyokong Tun.Semoga Tun sentiasa di rahmati oleh Allah S.W.T

cheazmii said...

ENTAHLAH DEPA NI APA NAK JADI TU LA NEGERI DAH KALAH PUN NAK JADI PM BETUI KATA TUN SAYA RASAPUN PRU13 NI KALAU DOK LAGU NI HABISSS

admin said...

Biarkan si Luncai terjun dengan labu-labunya :p

observer said...

Dear Tun

Looking at the qualities not many among the current leaders can become a good PM. speech is the most important factor that can attract and influence people. if a PM can just deliver a speech but without the umpph, people will not feel confident and convinced. Tun's speech is the best and most powerful. The delivery style can move people and make things happen. dsaab's speech is normal, dsnar's is also normal. None of them can match with your style. dsai's speech is not too bad although not up to your standard. politic is still a politic, one enenmy can be one friend another day. bottomline is, leaders need to think and act for the benefit of the people not for their own narrow agenda.

Unknown said...

masa era Tun macam2 kemajuan dikecapi ................~~~

norapiah said...

assalamualaikum YBhg. Tun.

apa yang dianalisis oleh Tun kemungkinan besar akan berlaku pada pilihanraya akan datang. nampak gaya rakyat kena bersabar lagi untuk lihat perubahan. dan diharap angin perubahan kepada yang lebih baik dapat dirasai juga di bumi kenyalang. umpamanya di negeri sarawak, kebanyakkannya orang amat meluat dgn kepimpinan yang sedia ada. apa tak..hampir keseluruhan projek kerajaan mahupun yg diswastakan adalah milik keluarga atau proxy berkaitan. sehingga ada joke yng berlegar dahulu mengatakan hanya tanah perkuburan sahaja yang belum dipunyai oleh...Mungkin Tun amat mengetahui bahawa di negeri Sarawak kami masih ketinggalan..walau bumi bertuah ini punya banyak hasil namun kenyataannya masih kebelakangan. sistem pengangkutan awam amat kebelakangan, sekolah-sekolah sebahagian besar tidak setandingpun dgn yg ada di semenanjung..apa akan daya ..mungkin kebanyakkan rakyat memilih pimpinan yg ada ..bukan sekadar telah terbiasa tetapi ianya pilihan the best among the worst.. lebih baik kena pimpin oleh yg ada daripada bangsa lain. tapi tak mustahil perkara ini akan berubah dan akan 'upset' keputusan di masa akan datang. sememangnya benar projek banyak masuk di sarawak tapi lihatlah keadaannya. mungkin secara luaran nampak 'berjaya' tapi hakikatnya ianya bermanfaat untuk segelintir sahaja. Ybhg. Tun, secara peribadi saya berpendapat pemikiran Tun tak dapat dibandingkan dgn mana2 pimpinan yang ada. namun maaf, kenapa Tun membuat pilihan yang tidak tepat untuk menggantikan Tun dahulu. tidak kah ada orang yang lebih berkaliber lagi. nasi dah jadi bubur. maaf Tun, still, belum ada pemimpin yang boleh setanding dgn Tun. diharap kalau lah paklah nak cari penganti biarlah calon-calon penganti itu membuat penyataan mulut dan bertulis akan apa yang nak diikrarkan demi memajukan Malaysia. dan biarlah rakyat yang memutuskan membuat pilihan terhadap calon-calon berkenaan. anyway, keep up the good work Tun, kerana amat perlu ada orang untuk menegur pemimpin bukan untuk menjatuhkan Insyaallah, tetapi untuk peringatan agar anak dan bumi Malaysia tidak tergadai maruah di mata dunia. Insyaallah. wassalam.

Charlsen said...

Bagus jika BN hancur krn langsung tdk memihak pd rakyat baik skrg terus hancur jgn tunggu lagi!!! memang geram lihat kini negara dipimpin oleh orang orang BN yg sombong dan rasuah tu!! tiada hati nak tolong rakyat jadi apa pemimpin? pemimpin jaga tandas lah mrk boleh!!

Tumbangkan kerajaan BN!!!

Fortune Thinker said...

Dear Tun,

Bagi saya, Pak Lah dan Najib memang ada sesuatu yang lebih mendalam sehingga ia mengaburi rakyat. Begitu juga kisah-kisah politik negara hari ini, tidak kira apa parti sekalipun, apa yang kita nampak hanyalah satu lakonan. Tetapi apa yang penting sekarang adalah pemimpin manakah yang akan muncul selepas ini? Mungkin bukan dari UMNO lagi. Sekiranya UMNO meneruskan sandiwara yang tidak menjadi itu tanpa sedar, pihak lain akan memusnahkan UMNO dengan amat mudah sekali. Mungkin PM belum sedar apa yang sedang berlaku, beliau masih percaya bahawa beliau masih berkuasa, tanpa terlintas bahawa rakyat sedang melakukan sesuatu untuk menjatuhkan UMNO yang sememangnya telah kehabisan pemimpin yang berakal dan berwawasan. Tidak semestinya pembangkang sahaja yang mampu menjatuhkan UMNO, sebaliknya rakyat biasa yang tidak kelihatan, mereka semakin berakal, ilmu mereka tidak diketahui, pakatan mereka tidak dapat dihidu atau didengari. Kini pegetahuan rakyat bukan lagi berasaskan pendidikan dari sekolah, sebaliknya pendidikan yang tidak formal, lebih tepat dan lebih meluas. UMNO masih ingat yang mereka sentiasa menerajui politik negara, tanpa diketahui bahawa tindak-tanduk mereka yang angkuh dan tidak adil itu akan termakan diri-sendiri. Kita rakyat bukan bodoh, tetapi tidak mahu menentang, tetapi apabila dihimpit kuat-kuat, sehingga lemas, masakan anjing akan gigit tuan. Renung-renungkanlah.

Gelombang Rakyat said...

Tun Dr Mahathir Mohamad, so I see there are those who have spoken, and now one more is speaking about Abdullah Ahmad Badawi and Mohd Najib Abdul Razak.

Yes, Shahrizat Abdul Jalil.

I do not know what spurs her to say what she said, yet I know Shahrizat Abdul Jalil missed the main points.

I prefer Shahrizat Abdul Jalil learned lessons from the Parliamentary Seat she recently lost.

01. Shahrizat Abdul Jalil said, pressuring the Prime Minister and his deputy on the leadership transition issue will distract them from national administration and Umno matters.

Can a Shahrizat Abdul Jalil understands what is "pressuring", while Abdullah Ahmad Badawi is the one who putted unnecessary pressures on Malaysians.

Perhaps the 10 % cut on the entertainment allowance for cabinet ministers, has not awaken Shahrizat Abdul Jalil yet from the reality.

In Bangsar earlier one minister was booed while eating there.

Who else?

In Bangsar and else where prices of food and drinks have escalated.

Shahrizat Abdul Jalil is right when she said national administration, because Abdullah Ahmad Badawi is seen nothing more than an Administrator for the nation.

By right he is a leader, and a leader leads.

To merely administer, then reduce his salary and allowances to one.

What UMNO matters is Shahrizat Abdul Jalil saying, the pemukiman in Shah Alam, Selangor, what has been resolved?

Can so much money be spend on this pemukiman just to correct Abdullah Ahmad Badawi's blunder accepting Ezam Mohd Nor's UMNO membership?

02. Shahrizat Abdul Jalil also said, the responsibilities of Prime Minister Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi and his deputy Datuk Seri Najib Tun Razak at present was to strengthen Umno, boost the country’s economy and implement development projects for the people.

Do we see a Master Plan To A Progressive Malaysia?

We see that Abdullah Ahmad Badawi honeymooning here and there and showering RM 1 billion, to silence the several noisy state government leaders.

If boost economy is raising the price of petrol and diesel, well wait till the chain reaction will soon chain all of us, including you too.

In relations to the transition of leadership and transfer of power, I see that Shahrizat Abdul Jalil do not understand how important time and timing is.

Please understand when Tun Dr Mahathir Mohamad said, "Najib sudah terlalu terlambat".

In Shahrizat Abdul Jalil's words pertaining to this point, I see only a recap, but no real substantiations to even benefit Wanita, or whom she represents in her ministerial capacity now.

Come to the ground Lady, and see who amongst us have not had dinner since yesterday...

Unknown said...

salam Tun..

Mungkin 5 tahun lagi dah lewat nk pulihkan keadaan tapi percayalah yang kami golongan belia profesional pasti akan membuat sesuatu supaya sekurang-kurangnya pihak-pihak yg keji tidak akan dapat peluang untuk manipulasi keadaan lagi..
UMNO/BN tidak lagi relevan utk kami..

Apa yg susah sangat Paklah tu nak paham???..dia dah hilang sokongan belia..kejatuhan dalam masa 5 tahun sudah dipastikan..kecualilah jika 'undi pos' yang buat depa menang..

Belia sekarang bukan lagi bodoh yang depa nak 'feed' informasi yang tak masuk akal..kalau saya sendiri dah gelak besar dengan sandiwara depa skarang ni..apa lagi dengan orang dekat luar tu..

Semua orang patut tau yang Paklah takkan letak jawatan..kalo komplen banyak pon kadang2 buat sakit hati aje..rakyat bukan benci kerajaan tapi Paklah & Kroni..

Aih..tensi sikit nak tido malam ni..tengah pikir macam mana nak survive bulan ni..gaji ciput..elaun keraian takde hehehe

Anonymous said...

Tun,

Saya mintak tolong, what is the best method to ask or plead AAB to resign ASAP before Malaysia Economic falling aparts, before Malaysia become like Thailand and Indonesia .... before we all lost "privelege of developng country"

Amenudden Abd Hadi said...

TDM,

Wahh.. I thought it the same way when Pak Lah announced it the other day. It's true what they say "Great minds think alike"..

hehhehe... God Bless you Tun!

Wonderful World said...

Insulting isn't it? Ini pemikiran cara apa yek? Yahudi atau Islamic? Tak gunalah kita ada Islamic Banking, Islamic itu islamic ini, Islam Hadhari in that sense, if the policy-makers (now and before) adopted 'more yahudi than the yahudi' way of thiking.

Adakah kita islamkan yahudi atau kita yahudikan Islam? Atau kita adalah 100% islam???

Where is our Islamic way of life???

(God, may He be exalted, describes the enemies of the divine din (religion) as those "who prevent others from the path of God and would have it crooked" [VII:45].

He also says that "In truth, the only deen recognized by God is Islam" [III:19]. Here, Islam means submission, the method of submission to these very laws. The Qur'an further warns that "the actions of the man who chooses a din other than Islam will not be accepted" [III:85].

The gist of the above verses, and other references on the same subject, is that God has guided every creature - be it man, beast or vegetable - to a state of well-being and self-fulfillment appropriate to its individual make-up.

Thus the appropriate path for man lies in the adoption of personal and social laws particular to his own fitrah (or innate nature), and in avoiding people who have become "de naturalized" by following their own notions or passions. It is clearly underlined that fitrah, far from denying man's feelings and passions, accords each its proper due and allows man's conflicting spiritual and material needs to be fulfilled in a harmonious fashion.

Thus, we may conclude that the intellect 'aql should rule man in matters pertaining to individual or personal decisions, rather than his feelings. Similarly, truth and justice should govern society and not the whim of a tyrant or even the will of a majority, if that be contrary to a society's true benefit.

Good character flourishes when joined to a pattern of correct actions; morals are to be found in the man whose beliefs are in harmony with these fundamentals. A proud man cannot be expected to believe in God nor be humble in respect to the Divine; nor can the man, who has never understood the meaning of humanity, justice, mercy or compassion, believe in the Day of Rising and the Judgement.

The best and firmest path in life for man is the one which is dictated by his innate being and not by the sentiments of any individual or society. A close examination of any part of creation reveals that, from its very inception, it is guided by an innate purpose towards fulfilling its nature along the most appropriate and shortest path; every aspect of each part of creation is equipped to do so, acting as a blueprint for defining the nature of its existence. Indeed all of creation, be it animate or inanimate, is made up in this manner.

Wallahualam.

whackthembugger said...

To PJ

You seemed too sure of the past as tho’ you were a witness and an active participant then. I am sure you are aware that in the Tun Salleh Abas case, only a handful of the citizens knew the involvement of the Agong then in dismissing the Lord President, even the nincompoop defacto Law Minister and all the yes men of PM overlooked it. They were so blinded in their quest to belittle Tun in their foolish intent to reform the Judiciary. As such, Tun had to make such disclosure to put his foot down and the AG subsequently announced no public apology.

Don’t be surprised that this latest “goof” you referred to will be similarly shot down. Its just dirty politics, the norm played by PM’s goons that will go no where except to dig and dig old cases to deflect the realities and hardship of the rakyat following the nonsensical 41% petrol price hike.

Do not detest Tun for he is indeed a most honorable man and a great statesman; he has lots of secrets and evidences kept in his private chambers to prove he was correctly rational in his past decisions within the ambit of the law. This I have been made aware long ago from the most senior officials to Tun at that relevant point in time. It is perhaps that Tun wish to perhaps “nak jaga muka air orang”. But Tun will, if pushed, and when that happens, Mr PJ, eat your heart out and cry as, literally speaking, we kick your bare butts when you shamefully hide your head in the hole like an ostrich.

To Tun, we love your guts and statesmanship; we will always stand with you.

pahlawan_bugis said...

SALAM TUN

Inilah masalah kalau sudah pemimpin tertinggi kerajaan sering bermain dengan masalah yang mereka ciptakan sendiri bila masa pula mereka semua ni nak fikir masalah rakyat bawahan seperti saya.

LEBIH BAIK LA KERAJAAN SEKARANG DITUKAR. LEBIH CEPAT LEBIH BAGUS. TIDAKLAH RAKYAT MENDERITA SEPERTI SEKARANG.

nujumrakyat said...

Tun,

Bagaimana kalau keadaan lain yang terjadi. DS Abdullah semakin lemah. Dalam pada itu DS Najib tidak terdaya nak melawan taukenya.
Maka untuk berhadapan dengan Tun dan menghapuskan saki baki penyokong Tun termasuk DS Najib, maka DS Abdullah akan menjemput DS Anwar Ibrahim untuk masuk UMNO. MKT akan bermesyuarat untuk buat satu keputusan iaitu membenarkan DS Anwar ,asuk UMNO dan bertanding dalam pemilihan UMNO. Maka akan wujudlah team Aa atau Double A ( Kertas photostat yang bermutu tinggi)atau Abdullah Anwar yang menandatangani persafahaman penyerahan kuasa secara aman demi rakyat Malaysia. ( Sebenarnya nak team up untuk lawan Tun). Persefahaman ini mengandungi DS Abdullah dibenarkan terus memegang jawatan Presiden UMNO dan PM sehingga pemilihan UMNO yang akan datang 2011, kemudian menyerahkan kuasa pada DS Anwar untuk menjadi Presiden UMNO dan seterusnya mengendalikan Pilihanraya ke13. DS Abdullah tidak mahu terlibat dengan PRU13, kerana bimbang angka 13 yang disukainya mungkin membawa padah. PKR akan dibubar seperti mana nasib semangat 46. Orang Melayu dalam PKR masuk UMNO, Orang Cina dalam PKR masuk MCA dan orang India dalam PKR masuk MIC. Automatis BN mendapat semula majoriti duapertiga di Dewan Rakyat. Hal ini akan diluluskan oleh Dewan Tertinggi Barisan Nasional. Dengan cara ini peralihan kuasa akan berjalan dengan lancar, Melayu akan lebih bersatu, Jumlah wakil rakyat MCA dan MIC akan bertambah. DS Abdullah dapat kekalkan kuasa paling kurang untuk tempoh sepenggal lagi sebagai Presiden UMNO dan PM dan DS ANwar pun dapat kuasa dengan cara baik dan dapat capai cita-cita jadi Perdana Menteri menjelang Tahun 2011 dan mungkin lebih awal. Persefahaman juga juga akan dipanjangkan kepada kaum kerabat dan anak menantu.... serentak dengan kemasukan DS Anwar ke dalam UMNO, maka sebelum November, Nurul Azzah akan letak jawatan di Lembah Pantai, tempatnya akan diberikan kepada calon BN Anwar Ibrahim. Oleh kerana Lembah Pantai adalah kerusi PKR maka PAS dan DAP kena beri laluan. PKR pun dah bubar, SPR pun istihar Anwar menang tanpa bertanding. DS Anwar jadi MP paling lewat November atau lebih awal.Maka sebaik sahaja habis pilihanraya UMNO bulan DIsember DS Anwar akan jadi Timbalan Perdana Menteri...

Alamakk.. lupa nak tanya... You All sokong siapa??? DS Najib kat mana masa tu ??? hakikatnya DS Najib kat mana-mana pun boleh, janji tak payah bertanding, sebab selain dari bertanding dalam pilihanraya dan sekali bertanding dalam UMNO untuk jawatan Naib Presiden, semua jawatannya dapat secara anugerah... kerja senang..

Apa macam Tun.. ada logik ke ramalan saya nie..

Asas tilikan ini adalah : DS Abdullah tak kira macam mana pun nak kekalkan jawatan demi keturunan. Manakala DS Anwar tak kira macam mana pun nak jadi juga PM sebab nak buktikan pada kawan-kawan di Amerika..

profit said...

Salam Bahagia TUN,

Najib is a lalang since the day he backdown during the team A and team B crisis.From then on I never have any respect for him.He likes to play safe all the time,he is not even a politician,just riding on his father's legacy.He and Abdullah makes good clown circus.
I think thats what Tg.Razaleigh wanted to do by calling the EGM,to invoke article 9 of the UMNO constitution.But UMNO members are blind.
p/s Did you let Ibu Hasmah read my footnote on my last comment?

jenn v ariela said...

We have no more confident in UMNO the only option is to Pakatan Rakyat.

All we want is a new goverment so that things can be re-start from bottom line to top priorities.

We do not want to see any dirty money and family relationship politics because we are fed-up already...sad to say this...

A new day is always brighter than living in the past in darkness...

We rakyat really want a new hope with new sun shine..

A sunshine who really compassionate and cares for all level of society from the bottom poors and not only care for the rich and powerful ones.

A Boss can not be always Bossy, without Labours they are no Boss today! These Bossy Leaders have forgotten and abandon their Labours..many many times already. Bukan sekadar Melayu mudah lupa akan tetapi Pemimpin yang mudah lupa kepada jasa penyokong dan rakyatnya sendiri, kami tidak mahu dia lagi.

Sebulat suara, kami mahu kerajaan yang baru!

Mimie said...

ySalam Tun,

Saya ada nyatakan mengenai Raja Nazrin..

Tun, bagaimana jika berlaku peralihan kuasa politik melalui penglibatan Raja Melayu...Tunku Abdul Rahman juga berdarah keturunan raja.

Raja Nazrin kelihatan begitu berkelayakkan menjadi Pemimpin Malaysia yang hebat.....dan Malaysia akan melalui perubahan di mana:-

1) Tiadanya kritikan;
2) Tiadanya isu perkauman;
3) Tiadanya persoalan mengenai keistimewaan Melayu (kecuali Melayu sendiri tak puas hati)
4) Pembangkang lebih berdisiplin dan menjaga tutur kata...begitu juga pihak kerajaan akan lebih berhati-hati dan sopan ketika berbicara (maknanya Khairy tak layak sebab budak ni tak kenal adat Melayu dan selalu berkata kurang sopan) yelah lahir luar negara mana nak tahu sangat adat Melayu...
5) Tiada lagi Mat Rempit....
6) Takde isu kronism & nepotism
7) Kerajaan akan lebih telus kerana yang baik dikekalkan dan yang burk disingkirkan..
8) Rakyat lebih dekat dengan Pemimpin..
9) Seluruh dunia kenal Pemimpin kita daripada keturunan yang baik...
10) Jenayah berkurangan
11) Kita menjadi negara Pertama yang menerima semula pemerintahan DiRaja namun masih mengikut Perlembagaan dan masih mengekalkan PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN... Kerana Pemimpin ke -6 Malaysia adalah perlu perubahan yang amat besar bagi memecah tradisi 50 tahun lebih bagi membersihkan semula kepimpinan orang Melayu yang semakin tercemar kini dan jika tidak diselamatkan secepat yang mungkin, Wawasan 2020 akan hanya tinggal nama atau slogan namun tidak pernah tercapai.

Saya yakin Wawasan 2020 pasti akan tercapai tapi tidak di tangan Pak Lah ataupun pembantu-pembantunya yang ada kini....

kedah youngster said...

Tun...

Terima kasih yang amat sangat kepada Ayahanda Tun yang mendedahkan strategi politik gila Paklah & menantu ini.

Saya rasa, cara yang terbaik ialah semua cawangan UMNO tidak menjalankan mesyuarat yang bermula July ini. Biar bubar semua cawangan UMNO, msyrt bahagian pun tak boleh dijalankan jika tiada cawangan. Biar padan muka paklah.

Dia bangga sangat dengan ahli UMNO 3.2 million, padahal PRU12 baru-baru ini hampir 2 million AHLI UMNO YANG UNDI PEMBANGKANG. kalau tak masa kan hilang 5 + 1 negeri?

Kepada Paklah...Bawa-bawa BERTAUBATLAH KAMU TU! usiamu dah LANJUT! matamu dah KELABU! telingamu dah PEKAK! fikiranmu dah KUSUT (=NYANYUK)! cakapmu dah SONGSANG! kakimu dah LUMPUH!

Ingatlah Paklah...KamuLAH yang melepaskan negeri kedah ini ke tangan pambangkang. Kerana kamu melantik pemimpin sepertimu di negeri ini. Untuk pengetahuan mu Paklah, rakyat kedah amat MEMBENCI org2 seperti:-
1) MAHDZZZZIR KHALID -penyombong
2) JOOHARI BAHRUM -pembodek & pembelot
3) ZAINUDIN RTMAIDIN -pelakon jahat
4) AZZZZIMI DAIM -pengikut KJ

Renung-renungkanLAH paklah, janganLAH kamu terlalu TAKBUR & TAMAK untuk berkuasa, kerana sifat inilah yang merosakkan agama, bangsa & negara.

Akhir sekali Paklah... LETAKLAH JAWATANMU kerana kami perlukan pemimpin baru yang CEKAP.

Kepada Ayahanda TUN...(Pantun 2 kerat)
Seandainya kami berjawatan di dalam parti,
semestinya TUN Perdana Menteri lagi.

SEMOGA ALLAH PANJANGKAN USIA TUN DR. MAHATHIR... AMIN.

zakimisti said...

A'kum.

Perbezaan amat ketara anatara zaman Tun dan sekarang. Stabil, aman bebas, semua tu tak dapat kami rakyat kecapi.

Soalan cepumas buat Tun, benarkah apa yang Dollah katakan tentang pendapatan Petronas? Atau ia hanya digunakan untuk penuhkan kocek, briefcase dan account bank masing²?

Sesungguhnya, rakyat amat tertekan dengan harga minyak sekarang. Macam Tun katakan di Teluk Intan, tak guna kurangkan tol tapi subsidi minyak dipotong. Pastinya bayaran konsesi akan bertambah.

Saya masih mentah, tapi tak buta. Untunglah rakyat M'sia bukan macam rakyat Indon.. Kalau tak hari² bakal terjadi 13 Mei.

Apapun Tun, terima kasih utk sumbangan Tun.

anak jati kedah said...

salam tun...
sesungguhnya saya amat menyokong dengan apa yang telah Tun sampaikan..
UMNO tak akan seperti dulu jika Pak Lah masih memegang jawatan sebagai presiden UMNO... bukannya apa..sekarang ini dah nak capai inflasi tapi dia duk wat macam tak ada apa2 yang berlaku sedangkan dia harus befikir macam nak basmi nya..kalau dia dah tak tau sangat suruh orang kerajaan beli buku ekonomi bagi kat dia suruh baca.. biar Pak Lah tahu macam mana nak selesaikannya.. kalau yang ini dia tak leh selesai..sampai bila pun kerajaan barisan nasional akan kalah ditangan pembangkag..saya rasa baik Tun jadi balik Perdana Menteri...Kami semua mahu Tun..hidup Tun!!!!!!!!!!

Mr Zam, Emzeti IT said...

Tun, tadi malam ada ulasan temubual berkenaan isu kenaikan harga minyak, dengan presiden Petronas Tan Sri Hassan Merican..

Mungkinkah pandangan Tun sama atau ada beberapa perbezaan pendapat?

Zamhari
lamantikarsarawak.blogspot.com

collosos said...

In the ongoing struggle between Capitalism vs Socialism, one must know which side you are on.

Blue vs Red

Manusia negatif or "Yin" people or faction will support Capitalism wholeheartedly.

Who are these "Yin" people or consumer society?

They are bankers, business-owners, insurance agents, merchants, traders, finance executives, stock brokers, importers-distributors, sales&marketing executives, economists, accountants, media executives, advertising executives, journalists, lawyers, etc..

They produce nothing concrete but only papers with words and number figures on it.

Education institutions must be strategically positioned to sell "Yin" education qualifications to ignorant, gullible and naive Asian students.

This is called Capitalism at its best.

The World is blue!!

antimamak said...

Khas untuk peminat Tun:

Berdikarilah sendiri, jangan mengharapkan UMNO atau mana mana pihak politik akan menfaatkan anda,

Kekecohan Umno baru hanyalah puak yang ingin merebut kuasa, demi kepentingan diri, maka segala janji manis dilemparkan, lihatlah mereka masing masing akan membunuh satu sama lain.

Memang pun , Umno baru hanya menunggu masa untuk dikebumikan, jadi tiada harapan lagi untuk masa depan. Berdikari lah sendiri ,Belajarlah cara cara cari duit dari kaum cina dan india di Malaysia,,

Berbaik baik dengan mereka, menanamkan semangat perpaduan rakyat tanpa mengira bangsa dan agama. Cara cara buat duit adalah lebih penting dari politik,

Lihatlah kaum kaum cina dan india pada umumnya mereka tidak menghiraukan apa apa kepentingan dalam ` ketuanan Melayu' Dasar ekonomi Baru...tetapi semangat rajin , usaha, bekerja tanpa jemu adalah faktor dorongan untuk mereka.

Apa gunanya berpolitik, sokong sini sokong sana, kalau poket kosong, anak bini kelaparan? menaiki kereta tidak upaya mengepam minyak??

Fikirkanlah. politik hanyalah permaianan untuk gologan tamak haloba. gila kuasa, mengambil politik untuk kepentingan diri. mengorek hartanah negara sehingga hampir bankrap. Fikirkanlah, mana terdapatnya kerajaan jujur di Malaysia??

Lihatlah di negeri Jepun, Penukaran PM atau parti pemerintah berkali kali pun tidak mempengaruhi cara kehidupan mereka. (Dasar Pandang ke Timur)

Jangan harapkan UMNO Baru akan memperjuangkan nasib kamu, Diri kamu lah menjadi tuan yang memperjuangkan kebahagiaan seumur hidup kamu.

tidak dapat makan roti canai , kita haruslah berusaha sendiri, cari resipi dan belajar membuat roti canai, Jadi ada tiadanya mamak, itu tidak lagi penting, kemmungkinan kita dapat menjual roti canai lebih istimewa dari mamak.

Unknown said...

the current government is corrupted, but so is the previous government. Issues that popped up during the current PM tenure are mostly the problems of the previous government. The current government's image has been tainted by something that was caused by the previous government. So, currently now what the PM is doing, is basically cleaning up YOUR mess. you can go around giving your opinions on his way of running this beloved country of ours, but don't go around saying that he is no good. YOU are no better in the past. The thought of you trying to push for the construction of that stupid funny looking bridge at the causeway.. thats when you started hitting back at the current PM. I wonder what would our future holds, if you have not resigned. Recently, you played the racial card. NAIVE. You leaving UMNO, thinking that the party is no more defending the malays, then there will not be anymore special rights for the malays. everyone has their own political agenda. Tun, you are not exempted. only you know. Now go ahead, criticize the current government, for cleaning up all the problems that your previous government has caused. Now in this blog, i have turned into the antagonist in the midst of all your hardcore supporters. Have a wonderful retirement.

malaysianlover said...

Salam Terhormat Tun,
You and your blog are simply phenomenal. 2 millions in just 48 days!!

Tun, sangat ramai yang mengambil kesempatan di blog ini untuk meluahkan perasaan mereka terhadap kerajaan sekarang yang dirasai "bermaharajalela".

Artikel2 Tun, dengan analisis dan fakta2 terperinci, menjelaskan lagi kepada rakyat bahawa kerajaan sekarang dibawah pimpinan Pak Lah menuju ke arah kehancuran. Ini jelas tidak dapat dipertikaikan lagi.

Kita semua tahu Pak Lah adalah seorang yang tidak begitu pandai. Kes-kes "Wang Ehsan Terengganu", "Jambatan Bengkok", "Rapid KL" dan lain2 semuanya diatur oleh seseorang yang “bijak” (bijak menipu). Tekaan saya ialah budak graduan Oxford tu (apa nama dia?). Sedikit demi sedikit semua kekayaan negara akan di songlap oleh budak ini, yang juga bercita-cita menjadi Perdana Menteri Malaysia yang termuda.

Soalannya sekarang, apakah yang boleh kita buat? MT senyap aje…, ACA tengok aje…, nak harapkan orang2 UMNO, tak dak telok…, nak tunggu PRU13…lambat lagi…

Harapan saya, Tun dapat fikirkan…apa yang orang lain tak dapat fikirkan…

Ini adalah satu pertarungan di antara PERDANA MENTERI PALING LAMA vs ORANG YANG NAK JADI PERDANA MENTERI PALING MUDA.

SAMA2 KITA BERDOA SEMOGA ALLAH AKAN MEMBERI KEJAYAAN KEPADA YANG BENAR…

Unknown said...

Tun,
saya peminat Tun sejak kecil lagi & i life dream is to meet you at least for 10 minutes!! hahaha..that is my dream. mengenai Pak Lah sebenarnya saya dah bosan dengan dia dan saya ta pasti samada dia sedar atau tidak yang rakyat tidak menyebelahinya lagi. Lagi pun kita semua tahu semua yang dilakunya hanya mengikut arahan Khairy yang gila kuasa itu. Khairy tidak sedar diri dan tidak ikhlas menyertai politik. Tun, if you reading this i would like to share few ideas with you. i always can be contacted 017-3555078, i know i'll be monitored but i don't care if i can meet you. i would like to full fill my childhood dream.cpjzymr

«Oldest ‹Older   201 – 400 of 576   Newer› Newest»